Waar ik nog niet helemaal uit kom, als ik Synology C2 Backup Individueel (dus voor particulieren) afneem, kan ik hier dan meerdere diskstations mee backuppen, of moet ik dan een zakelijk abonnement afnemen?
Iemand enig idee?
Iemand enig idee?
Als ik het goed begrijp is Synology C2 Backup bedoeld voor de backup van Windows PC's.Timmert schreef op zondag 24 april 2022 @ 11:22:
Waar ik nog niet helemaal uit kom, als ik Synology C2 Backup Individueel (dus voor particulieren) afneem, kan ik hier dan meerdere diskstations mee backuppen, of moet ik dan een zakelijk abonnement afnemen?
Iemand enig idee?
[Voor 27% gewijzigd door FrankHe op 27-04-2022 12:04. Reden: Aanvulling]
[Voor 32% gewijzigd door caspertje19 op 28-05-2022 10:11]
Is die schuur dichtbij je huis waar die andere NAS staat? Helemaal off-site zou ik het dan niet willen noemen maar het is in ieder geval een stap in de goede richting.fweijers schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 08:55:
Ik heb twee Synology 218j kasten, een 'werk' NAS met 2x4TB gemirrord en eentje als 'backup NAS' met 1x4TB. Die backup NAS is off-site, namelijk mijn schuur.
Wat @caspertje19 erover zegt, hier sluit ik mij graag bij aan.Mooie setup en ik ben bijna tevreden. Het nadeel van shared folder sync is dat wanneer je een file weggooit deze op de tweede NAS ook verwijderd wordt. Dat is precies waar sync voor bedoeld is natuurlijk, maar ik wil dit niet. Ik wil alleen de toevoegingen synchroniseren, maar verwijderingen moeten worden overgeslagen. Ik moet er niet aan denken dat een keer per ongeluk op de werk-NAS de hele map met foto's verwijderd wordt en een dag later dus ook de backup gewist is ....
![]()
Wat is jullie oplossing voor het syncen tussen 2 NASen en hoe hebben jullie dit "voorkomen van verwijderingen" verholpen?
caspertje19 schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 10:10:
Sync is geen backup. Waarom niet een backup naar de 2e nas instellen met hyper backup? Kan je zo lang als je zelf wilt files bewaren voordat ze definitief gewist worden en worden alleen wijzigen op de 2e nas gezet
Dank, ik ga me verdiepen in Hyper Backup. Zijn de gekopieerde files dan gewoon toegankelijk op de tweede NAS?caspertje19 schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 10:10:
Sync is geen backup. Waarom niet een backup naar de 2e nas instellen met hyper backup? Kan je zo lang als je zelf wilt files bewaren voordat ze definitief gewist worden en worden alleen wijzigen op de 2e nas gezet
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Een backup gebruik je het beste met versiebeheer en dan is toegankelijkheid elders geen criterium. Het is een backup, geen standaard toegankelijke share.fweijers schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 10:55:
[...]
Dank, ik ga me verdiepen in Hyper Backup. Zijn de gekopieerde files dan gewoon toegankelijk op de tweede NAS?
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Dat wil je juist niet. Als bestanden op de tweede NAS "gewoon toegankelijk" zijn dan zijn ze dus ook even kwetsbaar voor een cryptolocker of andere malware als wanneer je maar 1 NAS had. Je wilt backups dus niet even toegankelijk hebben als het origineel.fweijers schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 10:55:
[...]
Dank, ik ga me verdiepen in Hyper Backup. Zijn de gekopieerde files dan gewoon toegankelijk op de tweede NAS?
[Voor 9% gewijzigd door Ben(V) op 28-05-2022 17:13]
Hoezo? Hij synct dus ik neem aan dat een gewijzigd bestand gewoon de vorige versie overschrijft.Ben(V) schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 16:29:
Als je last van een cryptolocker hebt dan zullen de bestanden wijzigen en die gewijzigde versie zal op de andere Nas terecht komen net als wanneer je een backup maakt.
En in beide gevallen hebt je dus wel een oudere versie tot je beschikking.
Ik weet dat cryptolockers de oude versies vaak wissen. Geen idee of dat ook met een Synology werkt maar ik zou er voorzichtigheidshalve altijd vanuit gaan dat het wel kan.Ben(V) schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 20:01:
Ik schreef al dat Synology Sync versies ondersteund je als je dat instelt heb je gewoon oude versies tot je beschikking.
Misschien beter lezen en/of niet ergens over schrijven wat je niet kent?
👉🏻 Blog 👈🏻
In een backup is het anders niet altijd even makkelijk om alle data te encrypten. Ik gebruik MS Azure voor de backup. Daar blijven oude backups (welke dus nog niet encrypted zijn) gewoon bewaard.Ben(V) schreef op zondag 29 mei 2022 @ 09:26:
@downtime
Als een hacker een systeem binnengekomen is dan helpt een backup ook helemaal niets.
Backup bestanden kunnen net zo makkelijk encryped worden als synced bestanden.
En zomaar zelf verzinnen dat crypto hackers oude versies wissen is een beetje onzin.
Die doen niet moeilijk en encrypten gewoon alles, dus ook oude versies.
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Dit klinkt als wat ik zou willenBen(V) schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 20:01:
Ik schreef al dat Synology Sync versies ondersteund je als je dat instelt heb je gewoon oude versies tot je beschikking.
Een backup is inderdaad heel wat anders dan synchroniseren.fweijers schreef op zondag 29 mei 2022 @ 13:35:
discussie
Nog even over de discussie die ontstaat over backup vs synchronisatie, mijn wens is mijn files op 2 plaatsen op te slaan zodat er bij een probleem (per ongeluk verwijderen, disk failure, systeem failure, diefstal, brand) altijd nog een kopie is zodat ik niets kwijtraak.
Ik mis/gebruik sync technologie om de kopie uit te voeren, ik til niet zwaar aan hoe je het noemt, het gaat mij om het doel wat ik wil bereiken.
Ik heb nog even op internet gezocht
Backing up means to manually or automatically copy files from one location to another, syncing means to manually or automatically copy or delete files as needed to ensure that two locations have an identical set of files.
bron
[Voor 32% gewijzigd door Ben(V) op 29-05-2022 14:42]
DSM 7Ben(V) schreef op zondag 29 mei 2022 @ 14:36:
@fweijers
Welke versie van DSM gebruik jij eigenlijk, want de oude Shared Folder Sync is al heel lang vervangen door Synology Drive die al deze mogelijkheden gewoon heeft.
zie:
https://kb.synology.com/e...lp/Drive/iPhone?version=7
[Voor 14% gewijzigd door fweijers op 29-05-2022 16:32]
Dat klopt - in de basis - allemaal wel. Maar het programma 'Drive' van Synology gaat er qua wat het biedt dus 'n beetje tussenin zitten..DutchKel schreef op zondag 29 mei 2022 @ 14:09:
Een backup is inderdaad heel wat anders dan synchroniseren.
In het kort is een backup een momentopname van je bestanden welke ergens anders worden opgeslagen.
Bij synchronisatie worden de bestanden overgezet zoals ze op dat moment zijn. Dat betekend dus ook dat de eerdere momentopname daarmee wordt overschreven.
Voor zover ik weet kun je daarbij nog steeds niet zeggen: restore alles naar de datum van vorige week. Je zou dan per bestand een eerdere versie moeten terugzetten.Gwaihir schreef op zondag 29 mei 2022 @ 17:25:
[...]
Dat klopt - in de basis - allemaal wel. Maar het programma 'Sync' van Synology gaat er qua wat het biedt dus 'n beetje tussenin zitten..
Ik had me vergist, ik heb alleen de prullenbak in gebruik naast de backup functie, dit via hyper backup. Ik dacht dat ik ook versiebeheer aan had staan maar deze functie zit niet (meer?) standaard in DSM.Gwaihir schreef op zondag 29 mei 2022 @ 19:26:
@DutchKel Tja, het is ook niet mijn ding. Maar wat @Ben(V) erover zegt, lijkt wel heel goed aan te sluiten op de vraag van @fweijers. Dus ik vond de onderbreking voor 'n lesje concepten wat misplaatst.
Wat je terloops noemt over de prullenbak sluit wellicht ook goed aan, trouwens. Hoe werkt dat versies bewaren met de prullenbak dan?
@fweijersfweijers schreef op zondag 29 mei 2022 @ 16:28:
[...]
DSM 7
zie mijn linkje https://kb.synology.com/e...haredfoldersync?version=7
Ik zal binnenkort eens goed kijken naar Synology Drive want dat lijkt op het eerste gezicht iets voor iOS ipv tussen 2 NASsen syncen. Thanks.
APC is voor thuis prima.berendbotje91 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 13:26:
Ik zoek een UPS voor een DS215+. Er was afgelopen weekend een stroomstoring en dit lijkt me niet echt handig om zonder UPS verder te gaan.
Nu weet ik dat er in DS een functie zit die kan luisteren naar de UPS, zodat de NAS netjes en op tijd kan afsluiten, maar ik weet totaal niet naar welke UPS'en ik moet kijken. Kan iemand mij in de juiste richting wijzen?
Voor "Small Office / Home Office" (SoHo) ook prima.
Een kort zijstapje. De enige reden om het onderwerp UPS even aan te stippen is wellicht de reden dat het een extra garantie is tegen datacorruptie.Ben(V) schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 15:32:
Wat heeft een UPS met backup strategieën te maken?
Ik zou je item hier plaatsen.
[Synology] Vraag en antwoord - deel 3
Freakster86 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 15:11:
@berendbotje91 Advies aankoop UPS voor Synology NAS Onlangs iemand met dezelfde vraag. Zou dat topic even doorbladeren.
Ik gebruik de B2 met +-200GB, geen probleem en zeer lage afrekening 🙂Luuk2015 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 19:09:
Weet iemand toevallig of Backblaze B2 Cloud storage een minimum aantal GB heeft wat je moet afnemen?
Ik zit te kijken naar de mogelijkheden om mijn belangrijkste bestanden te back-uppen, aangezien dit maar om ~100GB gaat is de 5usd p/TB voor mij misschien een beetje overkill
Goed om te horen! Dank!roeleboel schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 21:04:
[...]
Ik gebruik de B2 met +-200GB, geen probleem en zeer lage afrekening 🙂
Dus bij mijn weten: geen minimum
Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup
Ja dat is wel de bedoeling (in de VM werkt het prima), alleen de SSD moet nog aangeschaft worden dus vandaar dat ik het het liefst vooraf even check.Shadow771 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 13:05:
Test het eens uit?
[Voor 7% gewijzigd door SmiGueL op 15-08-2022 13:33]
Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup
Bij Synology kan dit met Cloud Sync, weet alleen niet of dat helemaal jouw vraag isjoost00719 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 13:46:
Ik draai zelf een "nas" op Linux, maar ik wil deze data graag backuppen naar Microsoft One Drive omdat ik hier een abonnement heb voor 1tb voor 5 accounts.
Weet iemand of dit bestaat?
Wil je iets snel of goed, zorg dan dat je het zelf doet.
Nee niet helemaal. Ik heb gewoon een Linux VM draaien die een directory passthrough heeft naar een zfs pool. Dat is mijn "nas".Mototaz schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 14:25:
[...]
Bij Synology kan dit met Cloud Sync, weet alleen niet of dat helemaal jouw vraag is
Oeps, had niet gezien dat dit Synology only was. Excusus.
Hangt er van af wat je met de data wilt.Joris748 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 14:50:
Ik backup een Mac mini via Time Machine op een aparte netwerkshare op mijn DS414. Volgens de tutorial van Synology.
Vervolgens wordt de NAS naar C2 gebackuped, waarbij de share voor Time Machine ook wordt meegenomen. Is dit de geëigende weg of zijn er betere manieren?
Ik gebruik dezelfde methode.Joris748 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 14:50:
Ik backup een Mac mini via Time Machine op een aparte netwerkshare op mijn DS414. Volgens de tutorial van Synology.
Vervolgens wordt de NAS naar C2 gebackuped, waarbij de share voor Time Machine ook wordt meegenomen. Is dit de geëigende weg of zijn er betere manieren?
[Voor 11% gewijzigd door technorabilia op 04-09-2022 19:01]
👉🏻 Blog 👈🏻
Dit klinkt wel slimmer dan TM, wat een drama is dat. In hoeverre heb je versiebehoud? Ik verlies nog wel eens een documentje waar ik dan pas na een paar maanden achter kom.FrankHe schreef op zondag 4 september 2022 @ 18:40:
[...]
Ik gebruik zelf Synology Drive om de user data van mijn Macbook te synchroniseren met een share op de NAS. Met Hyper Backup wordt er een backup van de NAS gemaakt naar C2 Storage.
Versionering gebeurt op twee niveau's. In de eerste plaats is er Synology Drive Admin Console waarbij ik zelf Intelliversioning heb ingeschakeld met 32 versies. Daarmee behoud je als het goed is alle relevante versies.Muldert schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 23:33:
[...]
Dit klinkt wel slimmer dan TM, wat een drama is dat. In hoeverre heb je versiebehoud? Ik verlies nog wel eens een documentje waar ik dan pas na een paar maanden achter kom.
Misschien een domme vraag, want ik ben totaal niet bekend met Synology Drive.
Oh duh je hebt natuurlijk ook nog Hyper Backup voor versioning
Ik zou eerst Synology Drive inrichten en dan Apple Time Machine uitschakelen.Muldert schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 10:10:
[...]
Oh duh je hebt natuurlijk ook nog Hyper Backup voor versioning![]()
Maar die via Drive Admin kende ik niet, thanks. Binnenkort TM maar eens uitzetten want dat werkt niet echt lekker.
Ik dacht altijd dat probleem met TM aan de hardware lag, mijn vrouw heeft nu bijna een jaar een MacBook Pro 14” die snel zat moet zijn. Alsnog is die TM update zo traag als dikke stront (de DS1821+ zal het probleem niet zijn…) en werkt soms ook gewoon niet . Hij is er al eens een keer compleet mee gestopt, heb hem al eens opnieuw opgebouwd.Muldert schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 10:10:
[...]
Oh duh je hebt natuurlijk ook nog Hyper Backup voor versioning![]()
Maar die via Drive Admin kende ik niet, thanks. Binnenkort TM maar eens uitzetten want dat werkt niet echt lekker.
22x330Wp Oost-Zuid-West, 24x360Wp Oost-West, Total 15.900Wp
Ik kreeg nu ook voor het eerst een suspended melding. De oorzaak is mij onbekend. Het zou inderdaad mooi zijn als er automatisch kan worden geresumed wat nu niet zo lijkt te gebeuren.FrenzyFreak schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 15:11:
De nieuwe versie van Hyper Backup ondersteunt nu ook resume na het falen van een backup. Daarmee zouden grote backups makkelijker gedaan moeten kunnen worden.
Mijn eerste ervaring is dat de backup bij herstarten op Suspended komt te staan. Vervolgens krijg je 2 opties: Resume en Discard. Helaas was resume disabled bij mij...
Edit: Bij nieuwe pogingen kan ik nu wel resumen. Vraag me alleen nog af of de backup niet gewoon bij elke poging automatisch kan resumen.
1
| 2022-10-12T03:17:47+02:00 DS716 img_worker[935]: (935) [warn] agent_client.cpp:568 need retry #7, code[502], msg[setMeta failed. [<html>^M<head><title>502 Bad Gateway</title></head>^M<body>^M<center><h1>502 Bad Gateway</h1></center>^M<hr><center>nginx</center>^M</body>^M</html>^M]: api.eu.c2.synology.com 502 Bad Gateway] |
[Voor 41% gewijzigd door technorabilia op 12-10-2022 11:44]
👉🏻 Blog 👈🏻
[Voor 13% gewijzigd door Isegrimm op 15-10-2022 12:52]
Aldus sprak ik.
Het grote voordeel van Synology drive is voor mij dat ik op de NAS bij m'n bestanden kan. Bij een Apple Time Machine backup kan ik mijn bestanden niet zien. Maar voor mij was de voornaamste reden dat ik Time Machine niet meer vertrouwde. Apple heeft dacht ik een jaar of acht geleden een keer een update gedaan die Time Machine onbruikbaar maakte. Het enige wat je kon doen was alles weggooien en vanaf nul een Time Machine backup maken. Een zeer onwenselijke situatie waar in der tijd heel veel klachten over kwamen. Miljoenen gebruiker die na een update niet meer bij hun backup konden komen. Dat is het moment geweest dat ik ben gestopt met Time Machine. Sindsdien gebruik ik de oplossing die op nu Synology Drive heet.Tortelli schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 13:10:
[...]
Ik dacht altijd dat probleem met TM aan de hardware lag, mijn vrouw heeft nu bijna een jaar een MacBook Pro 14” die snel zat moet zijn. Alsnog is die TM update zo traag als dikke stront (de DS1821+ zal het probleem niet zijn…) en werkt soms ook gewoon niet . Hij is er al eens een keer compleet mee gestopt, heb hem al eens opnieuw opgebouwd.
Moet erbij zeggen dat ik de hele Drive functie niet gebruik, wat kun je daar precies mee op de mac?
Backup opsplitsen in kleinere delen (5x 1TB bijvoorbeeld) is het proberen waard denk ik. Maar denk dat zo'n 414J qua performance wel echt een beperking is voor dit soort grote backups.Ben(V) schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 12:52:
Als hij lange tijden niets over het internet stuurt dan ligt het aan de Nas kant en zal lokale backup niet sneller gaan.
Je hebt gewoon een instapmodel Nas met heel weinig cpu power en nog minder geheugen.
Incrementals hebben gewoon heel veel geheugen en cpu power nodig om de verschillen te vinden.
Ik ga hier binnenkort eens naar kijken. Enige leuke van Time Machine is dat je eenvoudig terug kunt naar bestanden uit het verleden. Wat dat betreft heb ik nooit serieus naar de Drive optie gekeken. Mooi klusje in de wintertijd.FrankHe schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 06:57:
[...]
Het grote voordeel van Synology drive is voor mij dat ik op de NAS bij m'n bestanden kan. Bij een Apple Time Machine backup kan ik mijn bestanden niet zien. Maar voor mij was de voornaamste reden dat ik Time Machine niet meer vertrouwde. Apple heeft dacht ik een jaar of acht geleden een keer een update gedaan die Time Machine onbruikbaar maakte. Het enige wat je kon doen was alles weggooien en vanaf nul een Time Machine backup maken. Een zeer onwenselijke situatie waar in der tijd heel veel klachten over kwamen. Miljoenen gebruiker die na een update niet meer bij hun backup konden komen. Dat is het moment geweest dat ik ben gestopt met Time Machine. Sindsdien gebruik ik de oplossing die op nu Synology Drive heet.
[Voor 47% gewijzigd door Tortelli op 20-10-2022 09:28]
22x330Wp Oost-Zuid-West, 24x360Wp Oost-West, Total 15.900Wp
Ook Synology Drive heeft uitgebreide versionering.Tortelli schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 09:27:
[...]
Ik ga hier binnenkort eens naar kijken. Enige leuke van Time Machine is dat je eenvoudig terug kunt naar bestanden uit het verleden. Wat dat betreft heb ik nooit serieus naar de Drive optie gekeken. Mooi klusje in de wintertijd.
[Voor 9% gewijzigd door caspertje19 op 28-11-2022 10:34]
Nee dat weet ik nu ook, maar ten tijde van aanschaf was dit een red nas schijf en was het nog niet zo algemeen bekend dat je geen SMR schijven moest hebben...Ben(V) schreef op maandag 28 november 2022 @ 11:00:
Eigenlijk moet je nooit SMR schijven in een Nas stoppen, maar je heb ze nu eenmaal.
Check!Verder moet je niet vergeten die nieuwe 8TB disk die je in je Nas erbij stopt te configureren als SHR zonder gegevens bescherming.
Dan kun je later als je dat wilt er altijd nog een raid van maken.
Mijn schoonvader heeft inderdaad geen 8 TB aan foto's of bestanden. Maar mijn backup is ondertussen al 1.6 TB groot. En met kleine kinderen en een vrouw die veel fotos en filmpjes maakt, groeit het best wel snel (50-100 GB per maand). Als ik dan 4 TB heb en er gaat al 1.6 naar me huidige hyperbackup, vervolgens moeten me schoonvader zijn bestanden er nog op en een lokale hyperbackup van die bestanden, dan ben ik bang dat ik snel weer aan de grenzen kom van de 4 TB.Als geld een issue is waarom dan een 8TB disk, ik denk niet dat je schoonvader 8TB aan foto's heeft.
Je kunt ook die twee SMR disken in de Nas van je schoonvader stoppen en dan drie nieuwe CMR disken van 4TB in je eigen Nas stoppen, dat levert je netto 8TB storage op tegen minder kosten.
Verder ziet je setup er prima uit.
Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?
Het staat er letterlijk maar blijkbaar woord blind. Zonder te vragen was ik er overheen blijven lezen... dankkraats schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 22:07:
@significant Heb je op de DS212 wel Hyper Backup Vault geïnstalleerd? Dat is een andere package dan Hyper Backup zelf.
Op basis van deze (oude) discussie ben ik begonnen met Synology Drive.FrankHe schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 09:58:
[...]
Versionering gebeurt op twee niveau's. In de eerste plaats is er Synology Drive Admin Console waarbij ik zelf Intelliversioning heb ingeschakeld met 32 versies. Daarmee behoud je als het goed is alle relevante versies.
Daarvoor moet je even een optie uitschakelen:Muldert schreef op donderdag 6 april 2023 @ 22:42:
[...]
Op basis van deze (oude) discussie ben ik begonnen met Synology Drive.
Geinstalleerd op mijn Mac, two-way sync aangezet.
Nu kom ik er achter dat Synology geen full disk access had, dus dat heb ik aangezet.
Nu begint de Drive Client alle documenten die ik de afgelopen maanden verwijderd heb, terug te plaatsen op mijn Mac! Honderden GB's aan foto's... :-)
Is dit normaal gedrag bij two-way sync? Had ik beter een upload only-task kunnen aanmaken?
Of, komt dit door het niet hebben van full-disk access de afgelopen maanden, en moet ik dit even laten synced en dan opnieuw opruimen..?
Het gedrag dat ik hoop te krijgen, is een incremental backup zoals Time Machine.
[Voor 3% gewijzigd door FrankHe op 06-04-2023 23:20]
Aha… thanks!FrankHe schreef op donderdag 6 april 2023 @ 23:19:
[...]
Daarvoor moet je even een optie uitschakelen:
[Afbeelding]
Er van uitgaande dat je de bestanden daadwerkelijk wilt verwijderen.
Ik heb niet zo veel ervaring met Synology Drive (ik heb ipv daarvan Nextcloud draaien op mn NAS), maar ik neem aan dat de backup task onder Drive onder een schedule werkt dat met intervallen draait. En dat is dus anders dan de sync die continue bezig is.Muldert schreef op donderdag 6 april 2023 @ 23:45:
[...]
Aha… thanks!
en bescherming tegen per ongeluk verwijderde bestanden? Kan ik dan beter een backup task aanmaken?
Ik zie als ik Google niet zo de verschillen tussen backup en sync (behalve dat het two way is).
Ik benader mijn bestanden nooit via de NAS.
Sync en backup zijn fundamenteel verschillend. Backup zorgt dat je twee kopieën van hetzelfde bestand hebt waarvan eentje behouden blijft als de andere kopie wordt verwijderd of overschreven (zodat je fouten en ongelukjes kunt herstellen). Een sync zorgt ook dat je twee kopieën van hetzelfde bestand hebt, maar als je één van die twee verwijdert zal de kopie ook verwijderd worden.Muldert schreef op donderdag 6 april 2023 @ 23:45:
[...]
Aha… thanks!
en bescherming tegen per ongeluk verwijderde bestanden? Kan ik dan beter een backup task aanmaken?
Ik zie als ik Google niet zo de verschillen tussen backup en sync (behalve dat het two way is).
Helder, en super logisch als je het eenmaal weet. Dit is niet duidelijk uitgelegd in stappen die je doorloopt.downtime schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 10:14:
[...]
Sync en backup zijn fundamenteel verschillend. Backup zorgt dat je twee kopieën van hetzelfde bestand hebt waarvan eentje behouden blijft als de andere kopie wordt verwijderd of overschreven (zodat je fouten en ongelukjes kunt herstellen). Een sync zorgt ook dat je twee kopieën van hetzelfde bestand hebt, maar als je één van die twee verwijdert zal de kopie ook verwijderd worden.
Sync is daardoor heel wat anders dan een backup. En een backup is nog steeds nodig ook wanneer je al data synct.
Hiervoor kun je verschillende lagen inrichten. De eerste laag is versionering binnen Synology Drive in combinatie met de Recycle Bin van de shared folder.Muldert schreef op donderdag 6 april 2023 @ 23:45:
[...]
Aha… thanks!
Dit is goud, dankjewel, hier kwam ik dus niet uit. Die instellingen staan dus wel goed bij mij.FrankHe schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 11:02:
Nog even een screenshot van Drive versioning:
[Afbeelding]
Synology Drive Admin Console - Team Folder - My Drive - Versioning
Ik heb zelf 32 versies ingesteld en Intelliversioning ingeschakeld.
Dat is dus de eerste laag waarbinnen je bestanden terug kunt halen. De tweede laag is de backup van de NAS waaronder dus ook de shared folders die je voor Drive gebruikt. Doorgaans is dat de "homes" share.
PSP 1000 @ 6.60 Pro C2 [+256GB]
PSVita @ Henkaku Enso [+256GB]
3DS @ Luma (B9S) [+160GB]
Nintendo Switch 3.0.1 [+256GB]
Dit is inderdaad een beetje verwarrend. De user home van alle users vallen onder homes. Vanuit Synology Drive perspectief worden die echter ingesteld via My Drive.Muldert schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 11:21:
[...]
Dit is goud, dankjewel, hier kwam ik dus niet uit. Die instellingen staan dus wel goed bij mij.
Maar deze instellingen gelden voor 'My Drive', maar mijn backup en sync tasks gaan naar de 'homes' shared folder. Moet ik dan die enablen als Team Folder en dezelfde instellingen toepassen?
[Afbeelding]
Windows kan niets met Btfrs.Zakkenwasser schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 15:15:
Vorige maand een nieuwe Synology DS420+ met twee 6TB WD Red Plus HDD’s aangeschaft. Deze heb ik in Raid-1 gezet met het idee dat ik er nog twee identieke HDD’s in ga stoppen.
Express niet gekozen voor SHR-1 of SHR-2 omdat ik een hogere redundancy wil.
Ook maar gelijk gebruik gemaakt van BTRFS en heb snapshots aangezet.
Toch ben ik mijn backup strategy aan het herzien.
Ik wil ook periodiek data scrubben op mijn NAS. Maar hoe “data scrub” ik mijn externe hdd backups?
Mijn externe backups zijn NTFS.
Lijkt mij met NTFS niet bepaald mogelijk.
Is het niet beter om de overstap te maken naar Linux en die externe backups te converteren naar een BTRFS systeem? Hoe zit dat met compatibiliteit met Windows?
Of is het sowiezo raadzamer om alle externe backups (+offsite) nu via de NAS te beheren (BTRFS?)
Hoe doen jullie dat?
Super, bedankt voor je hulp en alle uitleg!FrankHe schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 17:57:
[...]
Dit is inderdaad een beetje verwarrend. De user home van alle users vallen onder homes. Vanuit Synology Drive perspectief worden die echter ingesteld via My Drive.
Op het volume staan bijvoorbeeld:Voor mij is dat /home/ en voor jou is dat /home/.
- /homes/FrankHe/
- /homes/Muldert/
Mocht je om één of andere reden alle user homes binnen Drive toegankelijk willen maken als Team Folder, dat wil je doorgaans niet, dan zou je de homes open kunnen stellen. Dit is echter geen standaard gebruik van deze functionaliteit. My Drive is dus waar je moet wezen voor de user home en homes blijft op Not Enabled.
Synology gebruikt ext4 voor RAID en daar bovenop plaatsen ze Btrfs. Hierdoor loop je niet aan tegen de buggy implementatie van RAID binnen Btrfs. Alleen op de modellen met x86 processors gebruikt Synology Btrfs en het enige echte nut van Btrfs is het maken van snapshots. Snapshots zijn een handige feature wanneer je meerdere storage systemen met elkaar wilt synchroniseren, data wilt repliceren.Ben(V) schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 18:27:
[...]
Windows kan niets met Btfrs.
Maar scrubben heeft ook enkel zin als je een raidset hebt.
Btfrs houd weliswaar een checksum bij en als je via een Btfrs api call een disk laat scrubben berekent hij van alle data op de disk de checksum opnieuw en meld als dat afwijkt, waar verder kun je daar niets mee.
Die checksum is ook volkomen overbodig, want disken doen dat intern zelf al.
Alleen als er een Raidset is kun je recoveren, maar Synology gebruikt de Btfrs raid want die is buggy, dus de Btfrs checksum wordt nergens voor gebruikt.
Volgens mij kun je ook in DSM geen basic disken scrubben.
En ja het is verstandiger de backups gewoon met Hyper Backup te doen.
Verbinden via een VPN tunnel is meestal wel de veiligere optie ja.29Thomas10 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 15:02:
Toch knaagt de portforwarding aan mij. Op dit vlak ben ik niet goed bekend en lees vaak dat je hier mee moet uitkijken als je niet goed weet wat je doet. Is deze methode die ik nu gebruik de beste? Of is het verstandiger om in 1 of beide routers een VPN te gebruiken en via de VPN verbinding te maken, waarbij ook portforwarding wordt toegepast.
Ik ben zelf totaal niet thuis met VPN's en raakte op het internet al snel de weg kwijt. Daarnaast op beiden adressen geen router waar ik een VPN op kan laten draaien.Shadow771 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 10:25:
[...]
Verbinden via een VPN tunnel is meestal wel de veiligere optie ja.
Kijk! Heel erg bedankt voor dit antwoord. Dat stelt gerust. In dat geval kan het dus minder kwaad dat poort 6281 geforwarded staat voor de Hyperbackup Vault.Ben(V) schreef op zondag 21 mei 2023 @ 14:23:
Zolang je de Hyperbackup software gewoon op beide Nassen laat draaien vangt die alles af en negeert wat niet van de Hyperbackup software van je andere Nas komt.
In dat opzicht is het gewoon gelijkwaardig een een VPN tunnel.
Misschien was het handig om te vermelden dat ik extern probeer te verbinden. Maar mij lijkt wel dat dit mogelijk is, of heb ik dit fout?Ben(V) schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 09:03:
Als je Nas op je Lan zit moet je gewoon zijn ipadres gebruiken met de poort 5510
kinxton schreef op zondag 4 juni 2023 @ 23:20:
Kreeg iemand hier al Synology Hyper Backup met rsync-compatible server werkende met OVH Cloud Archive?
Krijg nl. telkens foutmelding, terwijl ik met WinSCP wel perfect kan verbinden
[Afbeelding]
Synology solutions such as DiskStation or Hyperbackup are not compatible with the Public Cloud Archive solution.
Google Pixel 7a Macbook Pro 2023 16" LG OLED evo C3 Samsung Galaxy S23 Hogwarts Legacy Samsung Galaxy Z Fold4 Apple iPhone 14 Nintendo Switch Lite
Tweakers is samen met
Hardware Info,
AutoTrack,
Gaspedaal.nl,
Nationale Vacaturebank,
Intermediair en
Independer
onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2023
•
Hosting door True
Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.
Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details
Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details
Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.
Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details