Ik wil even verifiëren of ik met de volgende opstelling goed zit qua backup.
Situatie nu:
Ds213+ met 2 x 4 TB (SMR) in SHR
Hyperbackup dagelijks thuis
Hyper backup 1 x in de week naar backblaze
Nu wil mijn schoonvader ook zijn fotos gebackupped hebben en dacht ik een nas bij hem neer te zetten en dan mijn backblaze backup te stoppen en dan naar de nas van mijn schoonvader te backuppen.
Uiteraard is dit alles een dure aan gelegenheid en wil ik in eerste instantie de kosten lager houden door niet overal in een SHR (mirror) te werken met dit idee:
Thuis
Ds920+
2 x 4 TB (SMR) in SHR met mirroring
1 x 8 TB (CMR)
Belangrijke bestanden op de SHR groep
Hyperbackup naar de 8 TB
Hyperbacky naar schoonvader
Mocht de 8 TB schijf kapot gaan of fouten vertonen dan heb ik dezelfee backup nog bij mijn schoonvader.
Belangrijk om de hyperbackups te hebben, want dan heb ik ook nog de verschillende versies en verwijderde bestanden (tot een bepaalde leeftijd)
Schoonvader:
Ds218j
1 x 8 TB
Via Synology Drive syncen met NAS
Hyperbackup lokaal
Hyperbackup naar mijn thuis
Mocht deze schijf stuk gaan, dan heeft hij zijn bestanden nog lokaal op de computer en er staat een hyperbackup bij mij.
Als ik alles in mirror wil dan moet ik 4 x 8 TB aanschaffen, wat het meteen 400 euro duurder maakt.
Ik wilde eerst een 4 TB bij mijn thuis erbij doen, maar officieel worden de SMR schijven (wd red) niet ondersteund begrijp ik door Synology. En er wordt afgeraden om SMR en CMR te mixen in een array, dus vandaar dat ik dan 8 TB in een aparte array zet met een single disk.
Ik begrijp dat het makkelijker en veiliger is met mirror en je minder downtime hebt als het mis gaat, maar op zich is dit toch redelijk veilig?
Ps: ik begrijp dat als de HD bij mijn schoonvader kuren gaat krijgen, ik daar de nas dan weer volledig opnieuw kan instellen met een nieuwe schijf.
En dat ik altijd de hyperbackups weer van een andere locatie over moet halen (is maar 5km)
[
Voor 9% gewijzigd door
caspertje19 op 28-11-2022 10:34
]