Toon posts:

[Synology] Backup strategieën en tools

Pagina: 1 ... 18 19 20 Laatste
Acties:

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Waar ik nog niet helemaal uit kom, als ik Synology C2 Backup Individueel (dus voor particulieren) afneem, kan ik hier dan meerdere diskstations mee backuppen, of moet ik dan een zakelijk abonnement afnemen?

Iemand enig idee?

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08-06 23:01
Timmert schreef op zondag 24 april 2022 @ 11:22:
Waar ik nog niet helemaal uit kom, als ik Synology C2 Backup Individueel (dus voor particulieren) afneem, kan ik hier dan meerdere diskstations mee backuppen, of moet ik dan een zakelijk abonnement afnemen?

Iemand enig idee?
Als ik het goed begrijp is Synology C2 Backup bedoeld voor de backup van Windows PC's.

Voor mijn Synology NAS gebruik ik Synology C2 Storage voor de remote backup. Een beetje verwarrend omdat ik denk dat ze de naamgeving hebben omgegooid, wat nu C2 Storage heet heette vroeger voor mijn gevoel C2 Backup. Wat je nodig hebt is dus een C2 Storage account.

Middels Hyper Backup maak ik vier maal per dag een automatische off-site backup van de NAS. Ik heb het Advance Plan voor 69,99 per jaar. Heb net even getest en ik kan twee taken aanmaken, dus meer is waarschijnlijk ook mogelijk. Zolang het totaal aan data binnen het quotum past. Wellicht dat dit ook kan bij het basic plan maar dat heb ik niet kunnen testen.

Aanvulling. Vooralsnog lukt het mij om ruim binnen de 1 TB te blijven waardoor de kosten zeer acceptabel zijn.

Aanvulling 2. Het is voor mij een zorgeloze oplossing voor mijn backup en ik heb één aanspreekpunt, Synology support, voor wanneer er problemen zijn. Ik heb een keer gehad dat de backup database / index corrupt was geraakt, onbekend hoe en waarom. Nadat ik een support ticket had aangemaakt is dit heel netjes opgepakt en binnen korte tijd door Synology opgelost. Dat was het enige incident in de afgelopen vijf jaar. Verder heb ik er geen omkijken naar. Ik raad het van harte aan.

[Voor 27% gewijzigd door FrankHe op 27-04-2022 12:04. Reden: Aanvulling]

• fweijers
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-02 18:24
Ik heb twee Synology 218j kasten, een 'werk' NAS met 2x4TB gemirrord en eentje als 'backup NAS' met 1x4TB. Die backup NAS is off-site, namelijk mijn schuur.

Onze telefoons uploaden via de app Synology Photo hun foto's automatisch naar de werk NAS.

Ik wil de foto's regelmatig naar de backup NAS kopiëren en gebruik daar momenteel Shared Folder Sync voor. Dit werkt prima: ik heb een dagelijkse taak ingesteld die de homes map synchroniseert naar de backup NAS.

Mooie setup en ik ben bijna tevreden ;) . Het nadeel van shared folder sync is dat wanneer je een file weggooit deze op de tweede NAS ook verwijderd wordt. Dat is precies waar sync voor bedoeld is natuurlijk, maar ik wil dit niet. Ik wil alleen de toevoegingen synchroniseren, maar verwijderingen moeten worden overgeslagen. Ik moet er niet aan denken dat een keer per ongeluk op de werk-NAS de hele map met foto's verwijderd wordt en een dag later dus ook de backup gewist is .... :o

Wat is jullie oplossing voor het syncen tussen 2 NASen en hoe hebben jullie dit "voorkomen van verwijderingen" verholpen?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• caspertje19
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08-06 11:00
Sync is geen backup. Waarom niet een backup naar de 2e nas instellen met hyper backup? Kan je zo lang als je zelf wilt files bewaren voordat ze definitief gewist worden en worden alleen wijzigen op de 2e nas gezet

[Voor 32% gewijzigd door caspertje19 op 28-05-2022 10:11]

• FrankHe
fweijers schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 08:55:
Ik heb twee Synology 218j kasten, een 'werk' NAS met 2x4TB gemirrord en eentje als 'backup NAS' met 1x4TB. Die backup NAS is off-site, namelijk mijn schuur.
Is die schuur dichtbij je huis waar die andere NAS staat? Helemaal off-site zou ik het dan niet willen noemen maar het is in ieder geval een stap in de goede richting.
Mooie setup en ik ben bijna tevreden ;) . Het nadeel van shared folder sync is dat wanneer je een file weggooit deze op de tweede NAS ook verwijderd wordt. Dat is precies waar sync voor bedoeld is natuurlijk, maar ik wil dit niet. Ik wil alleen de toevoegingen synchroniseren, maar verwijderingen moeten worden overgeslagen. Ik moet er niet aan denken dat een keer per ongeluk op de werk-NAS de hele map met foto's verwijderd wordt en een dag later dus ook de backup gewist is .... :o

Wat is jullie oplossing voor het syncen tussen 2 NASen en hoe hebben jullie dit "voorkomen van verwijderingen" verholpen?
Wat @caspertje19 erover zegt, hier sluit ik mij graag bij aan.
caspertje19 schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 10:10:
Sync is geen backup. Waarom niet een backup naar de 2e nas instellen met hyper backup? Kan je zo lang als je zelf wilt files bewaren voordat ze definitief gewist worden en worden alleen wijzigen op de 2e nas gezet

• fweijers
caspertje19 schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 10:10:
Dank, ik ga me verdiepen in Hyper Backup. Zijn de gekopieerde files dan gewoon toegankelijk op de tweede NAS?

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:14
Je kunt gewoon instellen of je bij het deleten van een file op de bron Nas ook de versie op de target Nas wilt verwijderen.
Je kunt ook gewoon instellen hoeveel versies je wilt bewaren.

Daar hoef je dus niet voor naar Hyperbackup uit te wijken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• FrankHe
fweijers schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 10:55:
[...]

Dank, ik ga me verdiepen in Hyper Backup. Zijn de gekopieerde files dan gewoon toegankelijk op de tweede NAS?
Een backup gebruik je het beste met versiebeheer en dan is toegankelijkheid elders geen criterium. Het is een backup, geen standaard toegankelijke share.

• Ben(V)
De folder sync van Synology Drive heeft ook versie mogelijkheden dus als het gewoon om foto's gaat is dat meer dan voldoende, daar hoeft je geen Hyperbackup voor op te tuigen.
Je kunt gewoon instellen hoeveel versies je wilt bewaren.

En zoals ik al zei kun je gewoon een one way sync opzetten die op de source verwijderde versies gewoon op de target laat staan.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

fweijers schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 10:55:
[...]

Dat wil je juist niet. Als bestanden op de tweede NAS "gewoon toegankelijk" zijn dan zijn ze dus ook even kwetsbaar voor een cryptolocker of andere malware als wanneer je maar 1 NAS had. Je wilt backups dus niet even toegankelijk hebben als het origineel.

• Ben(V)
Als je last van een cryptolocker hebt dan zullen de bestanden wijzigen en die gewijzigde versie zal op de andere Nas terecht komen net als wanneer je een backup maakt.

En in beide gevallen hebt je dus wel een oudere versie tot je beschikking.

[Voor 9% gewijzigd door Ben(V) op 28-05-2022 17:13]

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Ben(V) schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 16:29:
Als je last van een cryptolocker hebt dan zullen de bestanden wijzigen en die gewijzigde versie zal op de andere Nas terecht komen net als wanneer je een backup maakt.

En in beide gevallen hebt je dus wel een oudere versie tot je beschikking.
Hoezo? Hij synct dus ik neem aan dat een gewijzigd bestand gewoon de vorige versie overschrijft.

• Ben(V)
Ik schreef al dat Synology Sync versies ondersteund je als je dat instelt heb je gewoon oude versies tot je beschikking.
Misschien beter lezen en/of niet ergens over schrijven wat je niet kent?

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Ben(V) schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 20:01:
Ik schreef al dat Synology Sync versies ondersteund je als je dat instelt heb je gewoon oude versies tot je beschikking.
Misschien beter lezen en/of niet ergens over schrijven wat je niet kent?
Ik weet dat cryptolockers de oude versies vaak wissen. Geen idee of dat ook met een Synology werkt maar ik zou er voorzichtigheidshalve altijd vanuit gaan dat het wel kan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11:35
Dan moet er echt gebruik worden gemaakt van een kwetsbaarheid in de Synology software. Laten we hopen dat dit niet (nogmaals) aan de orde komt.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ben(V)
@downtime
Als een hacker een systeem binnengekomen is dan helpt een backup ook helemaal niets.
Backup bestanden kunnen net zo makkelijk encryped worden als synced bestanden.

En zomaar zelf verzinnen dat crypto hackers oude versies wissen is een beetje onzin.
Die doen niet moeilijk en encrypten gewoon alles, dus ook oude versies.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:10
Ben(V) schreef op zondag 29 mei 2022 @ 09:26:
@downtime
Als een hacker een systeem binnengekomen is dan helpt een backup ook helemaal niets.
Backup bestanden kunnen net zo makkelijk encryped worden als synced bestanden.

En zomaar zelf verzinnen dat crypto hackers oude versies wissen is een beetje onzin.
Die doen niet moeilijk en encrypten gewoon alles, dus ook oude versies.
In een backup is het anders niet altijd even makkelijk om alle data te encrypten. Ik gebruik MS Azure voor de backup. Daar blijven oude backups (welke dus nog niet encrypted zijn) gewoon bewaard.

Nu doe ik de aanname dat je vanuit de synology niet makkelijk direct toegang kunt krijgen tot de Azure omgeving, daarnaast heeft Azure ook nog de mogelijkheid om verwijderde onderdelen binnen 30 dagen nog te restoren. Dus dat lijkt me dan wel redelijk veilig.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ben(V)
Alles wat op een schijf staat is te encrypten als een hack op OS level plaats vind.
Ms Azure backups staan bij Microsoft en heeft hier dus weinig mee te maken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• fweijers
Ben(V) schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 20:01:
Dit klinkt als wat ik zou willen :) echter ik zie geen opties hiervoor bij Shared Folder Sync. Kun je me iets aanwijzen? Thanks! :)

Ik heb dit gedaan:
https://kb.synology.com/e...haredfoldersync?version=7
En het werkt goed; alle files worden netjes gekopieerd naar de tweede NAS. Ik krijg ook netjes een emailtje met het resultaat van elke sync taak die is uitgevoerd.

Helaas worden -volgens de specs- ook verwijderingen op de tweede NAS doorgevoerd, en dat wil ik niet.

Vroeger deed ik iets dergelijks met mijn linux-NASen via rsync scriptjes... de ene nas had een cron job waarin een rsync script werd uitgevoerd wat ervoor zorgde dat alleen de aanwas in bepaalde mappen werd overgezet naar een tweede nas. Ik hoop eigenlijk van dit technische gedoe af te zijn met de mooie Synology user interface. Hier mijn oude rsync script voor de geinteresseerden ;)

discussie
Nog even over de discussie die ontstaat over backup vs synchronisatie, mijn wens is mijn files op 2 plaatsen op te slaan zodat er bij een probleem (per ongeluk verwijderen, disk failure, systeem failure, diefstal, brand) altijd nog een kopie is zodat ik niets kwijtraak.
Ik mis/gebruik sync technologie om de kopie uit te voeren, ik til niet zwaar aan hoe je het noemt, het gaat mij om het doel wat ik wil bereiken.

Ik heb nog even op internet gezocht
Backing up means to manually or automatically copy files from one location to another, syncing means to manually or automatically copy or delete files as needed to ensure that two locations have an identical set of files.
bron

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DutchKel
fweijers schreef op zondag 29 mei 2022 @ 13:35:
discussie
Nog even over de discussie die ontstaat over backup vs synchronisatie, mijn wens is mijn files op 2 plaatsen op te slaan zodat er bij een probleem (per ongeluk verwijderen, disk failure, systeem failure, diefstal, brand) altijd nog een kopie is zodat ik niets kwijtraak.
Ik mis/gebruik sync technologie om de kopie uit te voeren, ik til niet zwaar aan hoe je het noemt, het gaat mij om het doel wat ik wil bereiken.

Ik heb nog even op internet gezocht
Backing up means to manually or automatically copy files from one location to another, syncing means to manually or automatically copy or delete files as needed to ensure that two locations have an identical set of files.
bron
Een backup is inderdaad heel wat anders dan synchroniseren.

In het kort is een backup een momentopname van je bestanden welke ergens anders worden opgeslagen.

Bij synchronisatie worden de bestanden overgezet zoals ze op dat moment zijn. Dat betekend dus ook dat de eerdere momentopname daarmee wordt overschreven.

Bij synchronisatie heb je vanuit de synchronisatie zelf geen meerdere versies, uiteraard kan het onderliggende systeem mogelijk meerdere versies opslaan alleen als deze corrupt raken of encrypted dan worden die dus ook netjes mee gesynchroniseerd.

Wat jij dus wilt is een backup en geen synchronisatie.

@Ben(V) ik denk dat je backup en synchronisatie een beetje door elkaar haalt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ben(V)
@DutchKel
Ik haal niets door elkaar, jij begrijpt gewoon niet dat Synology Drive een sync functionaliteit heeft die door het gebruik van versies ook als backup te gebruiken is.

Je hebt dan als het ware een realtime backup.
Elke keer dat een bestand op de bron gewijzigd wordt, wordt die opnieuw gesynced met de target en de oude versie wordt ook bewaard.
Je kunt zelf opgeven hoeveel versies bewaard moeten worden en/of hoe lang oude versies bewaard moeten worden.
Ook kun je kiezen tussen een one-way sync of een two way sync en of de synced versie moeten blijven bestaan als het origineel verwijdert wordt of ook verwijdert.
Het is gewoon een heel veelzijdige applicatie.

@fweijers
Welke versie van DSM gebruik jij eigenlijk, want de oude Shared Folder Sync is al heel lang vervangen door Synology Drive die al deze mogelijkheden gewoon heeft.
zie:
https://kb.synology.com/e...lp/Drive/iPhone?version=7

[Voor 32% gewijzigd door Ben(V) op 29-05-2022 14:42]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• fweijers
Ben(V) schreef op zondag 29 mei 2022 @ 14:36:
@fweijers
Welke versie van DSM gebruik jij eigenlijk, want de oude Shared Folder Sync is al heel lang vervangen door Synology Drive die al deze mogelijkheden gewoon heeft.
zie:
https://kb.synology.com/e...lp/Drive/iPhone?version=7
DSM 7
zie mijn linkje https://kb.synology.com/e...haredfoldersync?version=7

Ik zal binnenkort eens goed kijken naar Synology Drive want dat lijkt op het eerste gezicht iets voor iOS ipv tussen 2 NASsen syncen. Thanks.

[Voor 14% gewijzigd door fweijers op 29-05-2022 16:32]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
DutchKel schreef op zondag 29 mei 2022 @ 14:09:
Een backup is inderdaad heel wat anders dan synchroniseren.

In het kort is een backup een momentopname van je bestanden welke ergens anders worden opgeslagen.

Bij synchronisatie worden de bestanden overgezet zoals ze op dat moment zijn. Dat betekend dus ook dat de eerdere momentopname daarmee wordt overschreven.
Dat klopt - in de basis - allemaal wel. Maar het programma 'Drive' van Synology gaat er qua wat het biedt dus 'n beetje tussenin zitten..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DutchKel
Gwaihir schreef op zondag 29 mei 2022 @ 17:25:
[...]

Dat klopt - in de basis - allemaal wel. Maar het programma 'Sync' van Synology gaat er qua wat het biedt dus 'n beetje tussenin zitten..
Voor zover ik weet kun je daarbij nog steeds niet zeggen: restore alles naar de datum van vorige week. Je zou dan per bestand een eerdere versie moeten terugzetten.

Ook als je de sync naar een 2e synology machine doet is het risico dat die op dezelfde manier alles corrupt maakt.

Ik heb ook de overweging gemaakt welke tool ik wil gebruiken voor het beschermen van mijn bestanden en een sync is het voor mij net niet. Ik heb wel meerdere versies van de bestanden maar dat is vanuit synology geregeld icm de prullenbak.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@DutchKel Tja, het is ook niet mijn ding. Maar wat @Ben(V) erover zegt, lijkt wel heel goed aan te sluiten op de vraag van @fweijers. Dus ik vond de onderbreking voor 'n lesje concepten wat misplaatst.

Wat je terloops noemt over de prullenbak sluit wellicht ook goed aan, trouwens. Hoe werkt dat versies bewaren met de prullenbak dan?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DutchKel
Gwaihir schreef op zondag 29 mei 2022 @ 19:26:
@DutchKel Tja, het is ook niet mijn ding. Maar wat @Ben(V) erover zegt, lijkt wel heel goed aan te sluiten op de vraag van @fweijers. Dus ik vond de onderbreking voor 'n lesje concepten wat misplaatst.

Wat je terloops noemt over de prullenbak sluit wellicht ook goed aan, trouwens. Hoe werkt dat versies bewaren met de prullenbak dan?
Ik had me vergist, ik heb alleen de prullenbak in gebruik naast de backup functie, dit via hyper backup. Ik dacht dat ik ook versiebeheer aan had staan maar deze functie zit niet (meer?) standaard in DSM.

De prullenbak is alleen dat als je een bestand verwijderd dat DSM die verplaatst naar de prullenbak ipv verwijderen en je kunt zelf instellen wanneer de prullenbak leeg gemaakt dient te worden via de taakplanner.

Taakplanner
Met Taakplanner kunt u services of scripts plannen en op vooraf ingestelde tijdstippen uitvoeren.
Ondersteunde taken
U kunt taken maken om het volgende uit te voeren:
-Door de gebruiker gedefinieerd script: door de gebruiker gedefinieerde scripts of opdrachten uitvoeren.
-Prullenbak: maak de prullenbak van gespecificeerde gedeelde mappen leeg. Daarnaast kunt u met de instelling Bewaarbeleid bepalen welke bestanden permanent worden verwijderd bij het leegmaken van de prullenbak. Zo kunt u bijvoorbeeld bestanden verwijderen of behouden op basis van de grootte, verwijderingstijd of bestandsindeling.
-Pieptoonwerking: zorgt dat de Synology NAS een pieptoon laat horen.
-Service: start of stopt netwerkservices, zoals Windows-bestandsservice, FTP, Automatisch blokkeren enz.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ben(V)
@DutchKel
De prullenbak heeft nog nooit een mogelijkheid voor versies gehad, die is (en was) enkel bedoelt om vergissingen bij het verwijderen van bestanden op te vangen.

En dogmatisch doen over backup en sync is ook niet erg slim.

Synology heeft twee tools die overlappende functionaliteit bieden en het is altijd verstandig eerst te onderzoeken welke tool welke functionaliteit bied en dat af te zetten tegen wat je nodig hebt.
En dus niet maar wat roepen alleen omdat je het woord sync leest.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ben(V)
fweijers schreef op zondag 29 mei 2022 @ 16:28:
[...]

DSM 7
zie mijn linkje https://kb.synology.com/e...haredfoldersync?version=7

Ik zal binnenkort eens goed kijken naar Synology Drive want dat lijkt op het eerste gezicht iets voor iOS ipv tussen 2 NASsen syncen. Thanks.
@fweijers
Het werkt voor zowel tussen clients (PC, Mac, Android, iPhone) en Nas alsmede tussen twee Nassen.
Het werkt zelfs over het internet inclusief encryptie indien gewenst.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• berendbotje91
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 25-04 14:25
Ik zoek een UPS voor een DS215+. Er was afgelopen weekend een stroomstoring en dit lijkt me niet echt handig om zonder UPS verder te gaan.

Nu weet ik dat er in DS een functie zit die kan luisteren naar de UPS, zodat de NAS netjes en op tijd kan afsluiten, maar ik weet totaal niet naar welke UPS'en ik moet kijken. Kan iemand mij in de juiste richting wijzen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Stimulate14
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17:02

Stimulate14

⭐⭐⭐

berendbotje91 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 13:26:
Ik zoek een UPS voor een DS215+. Er was afgelopen weekend een stroomstoring en dit lijkt me niet echt handig om zonder UPS verder te gaan.

Nu weet ik dat er in DS een functie zit die kan luisteren naar de UPS, zodat de NAS netjes en op tijd kan afsluiten, maar ik weet totaal niet naar welke UPS'en ik moet kijken. Kan iemand mij in de juiste richting wijzen?
APC is voor thuis prima.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Freakster86
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:28
@berendbotje91 Advies aankoop UPS voor Synology NAS Onlangs iemand met dezelfde vraag. Zou dat topic even doorbladeren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FrankHe
Voor "Small Office / Home Office" (SoHo) ook prima.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ben(V)
Wat heeft een UPS met backup strategieën te maken?

Ik zou je item hier plaatsen.
[Synology] Vraag en antwoord - deel 3

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FrankHe
Ben(V) schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 15:32:
Wat heeft een UPS met backup strategieën te maken?

Ik zou je item hier plaatsen.
[Synology] Vraag en antwoord - deel 3
Een kort zijstapje. De enige reden om het onderwerp UPS even aan te stippen is wellicht de reden dat het een extra garantie is tegen datacorruptie.

Wat mij betreft inderdaad weer terug on topic.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ben(V)
Tja je kunt wel eigenwijs zijn, maar ik geef je enkel een tip waar waarschijnlijk meer reacties komt op dit onderwerp dan hier.

• FrankHe
@Freakster86 deelde reeds deze:
Freakster86 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 15:11:
@berendbotje91 Advies aankoop UPS voor Synology NAS Onlangs iemand met dezelfde vraag. Zou dat topic even doorbladeren.

• Luuk2015
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-06 22:31

Luuk2015

Vires in numeris

Weet iemand toevallig of Backblaze B2 Cloud storage een minimum aantal GB heeft wat je moet afnemen?
Ik zit te kijken naar de mogelijkheden om mijn belangrijkste bestanden te back-uppen, aangezien dit maar om ~100GB gaat is de 5usd p/TB voor mij misschien een beetje overkill :P

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Luuk2015 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 19:09:
Weet iemand toevallig of Backblaze B2 Cloud storage een minimum aantal GB heeft wat je moet afnemen?
Ik zit te kijken naar de mogelijkheden om mijn belangrijkste bestanden te back-uppen, aangezien dit maar om ~100GB gaat is de 5usd p/TB voor mij misschien een beetje overkill :P
Ik gebruik de B2 met +-200GB, geen probleem en zeer lage afrekening 🙂
Dus bij mijn weten: geen minimum

• Luuk2015
  • Laatst online: 07-06 22:31

Luuk2015

Vires in numeris

roeleboel schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 21:04:
[...]

Ik gebruik de B2 met +-200GB, geen probleem en zeer lage afrekening 🙂
Dus bij mijn weten: geen minimum
Goed om te horen! Dank!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18:02
Even een crosspost, omdat deze hier misschien beter past

Ik gebruik Active Backup for Business om onder andere een Windows server 2019 te backuppen, en vroeg me af of het mogelijk was om een bare-metal restore te doen op een fysiek andere server met iets andere hardware. (Beide Intel CPU, alleen enkele generaties nieuwer)

Heeft iemand hier ervaring mee?

Maakt het uit als de nieuwe C schijf kleiner is dan de huidige server?
De huidige heeft een 3TB HDD welke voor ~500GB gevuld is, en het liefst zou ik de nieuwe server uitvoeren met 2TB M.2 SSD.
In principe zou ik verwachten dat dit goed moet gaan; heb al vaak genoeg HDD's naar kleinere SSD's gekloond. Maar aangezien een 'upgrade' naar kleinere schijven bij SHR bijvoorbeeld niet kan wil ik het toch even zeker weten.

In de documentatie kan ik er iig niets over vinden:
https://kb.synology.com/e...er_windows?version=7#b_38
https://kb.synology.com/e...?version=7#PhysicalServer

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

• Shadow771
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 06-06 14:14
@SmiGueL ik zie niet zo'n reden waarom dit niet zo lukken. Tis niet dat je van Intel naar AMD gaat ofzo, dus de Windows zou hier tegen moeten kunnen. Ook de kleine C: moet gewoon genoeg ruimte hebben.

Test het eens uit? Een test restore hoort altijd onderdeel te zijn van een disaster-plan in elke organisation.

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18:02
Ja dat is wel de bedoeling (in de VM werkt het prima), alleen de SSD moet nog aangeschaft worden dus vandaar dat ik het het liefst vooraf even check. :)

[Voor 7% gewijzigd door SmiGueL op 15-08-2022 13:33]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

• joost00719
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 08-06 15:53
Ik draai zelf een "nas" op Linux, maar ik wil deze data graag backuppen naar Microsoft One Drive omdat ik hier een abonnement heb voor 1tb voor 5 accounts.
Weet iemand of dit bestaat?

• Mototaz
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 27-05 19:06

Mototaz

Hobbymatige beunhaas

joost00719 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 13:46:
Ik draai zelf een "nas" op Linux, maar ik wil deze data graag backuppen naar Microsoft One Drive omdat ik hier een abonnement heb voor 1tb voor 5 accounts.
Weet iemand of dit bestaat?
Bij Synology kan dit met Cloud Sync, weet alleen niet of dat helemaal jouw vraag is :P

Wil je iets snel of goed, zorg dan dat je het zelf doet.

• joost00719
Mototaz schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 14:25:
[...]

Bij Synology kan dit met Cloud Sync, weet alleen niet of dat helemaal jouw vraag is :P
Nee niet helemaal. Ik heb gewoon een Linux VM draaien die een directory passthrough heeft naar een zfs pool. Dat is mijn "nas".

• Gwaihir
  • Niet online
@joost00719 Ander / eigen topic?

• joost00719
Oeps, had niet gezien dat dit Synology only was. Excusus.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:03
Ik backup een Mac mini via Time Machine op een aparte netwerkshare op mijn DS414. Volgens de tutorial van Synology.

Vervolgens wordt de NAS naar C2 gebackuped, waarbij de share voor Time Machine ook wordt meegenomen. Is dit de geëigende weg of zijn er betere manieren?

• FrankHe
Joris748 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 14:50:
Ik backup een Mac mini via Time Machine op een aparte netwerkshare op mijn DS414. Volgens de tutorial van Synology.

Vervolgens wordt de NAS naar C2 gebackuped, waarbij de share voor Time Machine ook wordt meegenomen. Is dit de geëigende weg of zijn er betere manieren?
Hangt er van af wat je met de data wilt.

Ik gebruik zelf Synology Drive om de user data van mijn Macbook te synchroniseren met een share op de NAS. Met Hyper Backup wordt er een backup van de NAS gemaakt naar C2 Storage.

Het nadeel is dat een eventuele restore minder goed is geïntegreerd met macOS. Het voordeel is dat ik gewoon op de NAS bij mijn bestanden kan en niet tegen onleesbare Time Machine bestanden aan sta te kijken. Aangezien Apple Time Machine op een gegeven moment problemen had en zichzelf stukmaakte ben ik toen overgestapt naar deze methode.

Daarnaast heb ik een externe SSD waarmee ik periodiek met Carbon Copy Cloner een complete backup maak van de Macbook. Deze externe USB-schijf is opstartbaar waardoor ik in geval van nood direct door kan. Dus geen restore maar in plaats daarvan opstarten van een externe schrijf en vervolgens een restore van deze clone. In combinatie met realtime synchronisatie / backup van de bestanden is het al met al een behoorlijk robuuste oplossing waarbij ik niet afhankelijk ben van de eventuele nukken van Apple Time Machine.

• technorabilia
Joris748 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 14:50:

Ik gebruik dezelfde methode.

Edit:
Ik ben het eens met FrankHe dat ik niet gecharmeerd ben van TM en heb dan ook de meeste belangrijke bestanden (ook) buiten de Mac staan

[Voor 11% gewijzigd door technorabilia op 04-09-2022 19:01]

👉🏻 Blog 👈🏻

• Muldert
  • Laatst online: 29-05 21:09
FrankHe schreef op zondag 4 september 2022 @ 18:40:
[...]

Ik gebruik zelf Synology Drive om de user data van mijn Macbook te synchroniseren met een share op de NAS. Met Hyper Backup wordt er een backup van de NAS gemaakt naar C2 Storage.
Dit klinkt wel slimmer dan TM, wat een drama is dat. In hoeverre heb je versiebehoud? Ik verlies nog wel eens een documentje waar ik dan pas na een paar maanden achter kom.

Misschien een domme vraag, want ik ben totaal niet bekend met Synology Drive.

• FrankHe
Muldert schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 23:33:
[...]

Dit klinkt wel slimmer dan TM, wat een drama is dat. In hoeverre heb je versiebehoud? Ik verlies nog wel eens een documentje waar ik dan pas na een paar maanden achter kom.

Misschien een domme vraag, want ik ben totaal niet bekend met Synology Drive.
Versionering gebeurt op twee niveau's. In de eerste plaats is er Synology Drive Admin Console waarbij ik zelf Intelliversioning heb ingeschakeld met 32 versies. Daarmee behoud je als het goed is alle relevante versies.

De tweede laag is Hyper Backup waarmee ik een backup naar een externe USB-schijf schrijf en een remote backup maak naar Synology C2 Storage in Frankfurt am Main, Duitsland. Binnen Hyper Backup heet dit Smart Recycle maar met de optie eronder kunt je de dataretentie ook zelf naar wens instellen.

Bij Max number of kept versions heb ik 256 ingesteld. Onderaan zie je een visuele weergave van hoe de versionering er ongeveer uitziet.

• Muldert
FrankHe schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 09:58:
[...]

Versionering gebeurt op twee niveau's.
Oh duh je hebt natuurlijk ook nog Hyper Backup voor versioning 8)7

Maar die via Drive Admin kende ik niet, thanks. Binnenkort TM maar eens uitzetten want dat werkt niet echt lekker.

• FrankHe
Muldert schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 10:10:
[...]

Maar die via Drive Admin kende ik niet, thanks. Binnenkort TM maar eens uitzetten want dat werkt niet echt lekker.
Ik zou eerst Synology Drive inrichten en dan Apple Time Machine uitschakelen.

Naast versioning met Synology Drive en Hyper Backup maak ik ook nog Snapshots (werkt alleen op Btrfs volumes) van enkele shares middels Snapshot Replication. Ik gebruik uitsluitend lokale snapshots zonder deze te repliceren. Hierbij kun je tot 1024 versies gaan maar ook deze heb ik beperkt tot 32 versies. Met "Advanced retention policy" kun je in Snapshot Replication helemaal zelf instellen hoeveel versies je wilt bewaren per, uur, dag, week, maand en jaar. Voor mij is dit meer experimenteel maar als je wilt kun je dus een derde laag van versionering toevoegen hoewel dit wellicht wat ver gaat is het wel een interessante casus om te bestuderen.

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:57

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Muldert schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 10:10:
[...]

Ik dacht altijd dat probleem met TM aan de hardware lag, mijn vrouw heeft nu bijna een jaar een MacBook Pro 14” die snel zat moet zijn. Alsnog is die TM update zo traag als dikke stront (de DS1821+ zal het probleem niet zijn…) en werkt soms ook gewoon niet . Hij is er al eens een keer compleet mee gestopt, heb hem al eens opnieuw opgebouwd.
Moet erbij zeggen dat ik de hele Drive functie niet gebruik, wat kun je daar precies mee op de mac?

22x330Wp Oost-Zuid-West, 24x360Wp Oost-West, Total 15.900Wp

• technorabilia
FrenzyFreak schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 15:11:
De nieuwe versie van Hyper Backup ondersteunt nu ook resume na het falen van een backup. Daarmee zouden grote backups makkelijker gedaan moeten kunnen worden.

Mijn eerste ervaring is dat de backup bij herstarten op Suspended komt te staan. Vervolgens krijg je 2 opties: Resume en Discard. Helaas was resume disabled bij mij... -O-

Edit: Bij nieuwe pogingen kan ik nu wel resumen. Vraag me alleen nog af of de backup niet gewoon bij elke poging automatisch kan resumen.
Ik kreeg nu ook voor het eerst een suspended melding. De oorzaak is mij onbekend. Het zou inderdaad mooi zijn als er automatisch kan worden geresumed wat nu niet zo lijkt te gebeuren.

De dader ligt denk ik op het kerhof? M.a.w. geen oorzaak te achterhalen denk ik?

Data backup on DS716 has been suspended.

Backup Task: Synology C2
Backup Destination: Backup.hbk
Start Time: Wed, Oct 12 2022 03:00:02
Duration: 1 Hour 29 Minute 17 Second

From DS716

Visit this article https://sy.to/nasbackup to learn more about how to back up your Synology NAS and easily achieve a complete data protection solution.

Edit:
Even in /var/log/messages gekeken en het lijkt aan de kant van Synology C2 te hebben gezeten...
code:
1
2022-10-12T03:17:47+02:00 DS716 img_worker[935]: (935) [warn] agent_client.cpp:568 need retry #7, code[502], msg[setMeta failed. [<html>^M<head><title>502 Bad Gateway</title></head>^M<body>^M<center><h1>502 Bad Gateway</h1></center>^M<hr><center>nginx</center>^M</body>^M</html>^M]: api.eu.c2.synology.com 502 Bad Gateway]

[Voor 41% gewijzigd door technorabilia op 12-10-2022 11:44]

👉🏻 Blog 👈🏻

• Isegrimm
  • Registratie: Juli 2000

Isegrimm

Hallo, hoe is 't hier?

Ik heb een DS414j met 4 schijven van 2TB.
Hierop staat zo’n 5TB aan data waarvan ik ongeveer de helft backup naar Glacier.

Dit duurt altijd ontzettend lang. De initiële backup duurde een maand, maar ook met incremental backups is ie makkelijk een week bezig.
Als gevolg hiervan gaan de schijven zelden uit en staat alles 24/7 volop te draaien, wat natuurlijk ook weer z’n impact heeft op het (dure) energieverbruik.

Het ligt volgens mij niet aan m’n uploadsnelheid want de NAS gebruikt nog geen mbit als ie aan het backuppen is.
Tijdens de incrementals zie ik vaak lange periodes (meerdere uren) helemaal geen netwerkverkeer maar is ie blijkbaar changes aan het zoeken om te backuppen.

Kan de traagheid liggen aan de nas zelf? Het is niet de nieuwste en de cpu en memory zijn misschien een bottleneck.
Als ik in de performancemonitor kijk zie ik dat de schijven voor 100% belast zijn, cpu fluctueert tussen 2 en 100% en memory zit vrij stabiel tussen 60 en 70%.
De nas geeft niet aan dat er problemen zijn met de schijven, maar waarom zijn ze tijdens het backuppen continue zo zwaar belast? Is dat normaal?

Ik zat te denken om als tijdelijk alternatief te backuppen naar een lokaal aangesloten usb-disk. Kan ik daarmee hogere snelheden verwachten of is dat zinloos?

[Voor 13% gewijzigd door Isegrimm op 15-10-2022 12:52]

Aldus sprak ik.

• Ben(V)
Als hij lange tijden niets over het internet stuurt dan ligt het aan de Nas kant en zal lokale backup niet sneller gaan.

Je hebt gewoon een instapmodel Nas met heel weinig cpu power en nog minder geheugen.
Incrementals hebben gewoon heel veel geheugen en cpu power nodig om de verschillen te vinden.

• FrankHe
Tortelli schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 13:10:
[...]

Ik dacht altijd dat probleem met TM aan de hardware lag, mijn vrouw heeft nu bijna een jaar een MacBook Pro 14” die snel zat moet zijn. Alsnog is die TM update zo traag als dikke stront (de DS1821+ zal het probleem niet zijn…) en werkt soms ook gewoon niet . Hij is er al eens een keer compleet mee gestopt, heb hem al eens opnieuw opgebouwd.
Moet erbij zeggen dat ik de hele Drive functie niet gebruik, wat kun je daar precies mee op de mac?
Het grote voordeel van Synology drive is voor mij dat ik op de NAS bij m'n bestanden kan. Bij een Apple Time Machine backup kan ik mijn bestanden niet zien. Maar voor mij was de voornaamste reden dat ik Time Machine niet meer vertrouwde. Apple heeft dacht ik een jaar of acht geleden een keer een update gedaan die Time Machine onbruikbaar maakte. Het enige wat je kon doen was alles weggooien en vanaf nul een Time Machine backup maken. Een zeer onwenselijke situatie waar in der tijd heel veel klachten over kwamen. Miljoenen gebruiker die na een update niet meer bij hun backup konden komen. Dat is het moment geweest dat ik ben gestopt met Time Machine. Sindsdien gebruik ik de oplossing die op nu Synology Drive heet.

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:57

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Ben(V) schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 12:52:
Als hij lange tijden niets over het internet stuurt dan ligt het aan de Nas kant en zal lokale backup niet sneller gaan.

Je hebt gewoon een instapmodel Nas met heel weinig cpu power en nog minder geheugen.
Incrementals hebben gewoon heel veel geheugen en cpu power nodig om de verschillen te vinden.
Backup opsplitsen in kleinere delen (5x 1TB bijvoorbeeld) is het proberen waard denk ik. Maar denk dat zo'n 414J qua performance wel echt een beperking is voor dit soort grote backups.
FrankHe schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 06:57:
[...]

Het grote voordeel van Synology drive is voor mij dat ik op de NAS bij m'n bestanden kan. Bij een Apple Time Machine backup kan ik mijn bestanden niet zien. Maar voor mij was de voornaamste reden dat ik Time Machine niet meer vertrouwde. Apple heeft dacht ik een jaar of acht geleden een keer een update gedaan die Time Machine onbruikbaar maakte. Het enige wat je kon doen was alles weggooien en vanaf nul een Time Machine backup maken. Een zeer onwenselijke situatie waar in der tijd heel veel klachten over kwamen. Miljoenen gebruiker die na een update niet meer bij hun backup konden komen. Dat is het moment geweest dat ik ben gestopt met Time Machine. Sindsdien gebruik ik de oplossing die op nu Synology Drive heet.
Ik ga hier binnenkort eens naar kijken. Enige leuke van Time Machine is dat je eenvoudig terug kunt naar bestanden uit het verleden. Wat dat betreft heb ik nooit serieus naar de Drive optie gekeken. Mooi klusje in de wintertijd.

[Voor 47% gewijzigd door Tortelli op 20-10-2022 09:28]

22x330Wp Oost-Zuid-West, 24x360Wp Oost-West, Total 15.900Wp

• FrankHe
Tortelli schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 09:27:
[...]

Ik ga hier binnenkort eens naar kijken. Enige leuke van Time Machine is dat je eenvoudig terug kunt naar bestanden uit het verleden. Wat dat betreft heb ik nooit serieus naar de Drive optie gekeken. Mooi klusje in de wintertijd.
Ook Synology Drive heeft uitgebreide versionering.

• caspertje19
Ik wil even verifiëren of ik met de volgende opstelling goed zit qua backup.

Situatie nu:
Ds213+ met 2 x 4 TB (SMR) in SHR
Hyperbackup dagelijks thuis
Hyper backup 1 x in de week naar backblaze

Nu wil mijn schoonvader ook zijn fotos gebackupped hebben en dacht ik een nas bij hem neer te zetten en dan mijn backblaze backup te stoppen en dan naar de nas van mijn schoonvader te backuppen.

Uiteraard is dit alles een dure aan gelegenheid en wil ik in eerste instantie de kosten lager houden door niet overal in een SHR (mirror) te werken met dit idee:

Thuis
Ds920+
2 x 4 TB (SMR) in SHR met mirroring
1 x 8 TB (CMR)

Belangrijke bestanden op de SHR groep
Hyperbackup naar de 8 TB
Hyperbacky naar schoonvader

Mocht de 8 TB schijf kapot gaan of fouten vertonen dan heb ik dezelfee backup nog bij mijn schoonvader.
Belangrijk om de hyperbackups te hebben, want dan heb ik ook nog de verschillende versies en verwijderde bestanden (tot een bepaalde leeftijd)

Schoonvader:
Ds218j
1 x 8 TB

Via Synology Drive syncen met NAS
Hyperbackup lokaal
Hyperbackup naar mijn thuis
Mocht deze schijf stuk gaan, dan heeft hij zijn bestanden nog lokaal op de computer en er staat een hyperbackup bij mij.

Als ik alles in mirror wil dan moet ik 4 x 8 TB aanschaffen, wat het meteen 400 euro duurder maakt.

Ik wilde eerst een 4 TB bij mijn thuis erbij doen, maar officieel worden de SMR schijven (wd red) niet ondersteund begrijp ik door Synology. En er wordt afgeraden om SMR en CMR te mixen in een array, dus vandaar dat ik dan 8 TB in een aparte array zet met een single disk.

Ik begrijp dat het makkelijker en veiliger is met mirror en je minder downtime hebt als het mis gaat, maar op zich is dit toch redelijk veilig?

Ps: ik begrijp dat als de HD bij mijn schoonvader kuren gaat krijgen, ik daar de nas dan weer volledig opnieuw kan instellen met een nieuwe schijf.
En dat ik altijd de hyperbackups weer van een andere locatie over moet halen (is maar 5km)

[Voor 9% gewijzigd door caspertje19 op 28-11-2022 10:34]

• Ben(V)
Eigenlijk moet je nooit SMR schijven in een Nas stoppen, maar je heb ze nu eenmaal.

Verder moet je niet vergeten die nieuwe 8TB disk die je in je Nas erbij stopt te configureren als SHR zonder gegevens bescherming.
Dan kun je later als je dat wilt er altijd nog een raid van maken.

Als geld een issue is waarom dan een 8TB disk, ik denk niet dat je schoonvader 8TB aan foto's heeft.

Je kunt ook die twee SMR disken in de Nas van je schoonvader stoppen en dan drie nieuwe CMR disken van 4TB in je eigen Nas stoppen, dat levert je netto 8TB storage op tegen minder kosten.

Verder ziet je setup er prima uit.

• caspertje19
Ben(V) schreef op maandag 28 november 2022 @ 11:00:
Eigenlijk moet je nooit SMR schijven in een Nas stoppen, maar je heb ze nu eenmaal.
Nee dat weet ik nu ook, maar ten tijde van aanschaf was dit een red nas schijf en was het nog niet zo algemeen bekend dat je geen SMR schijven moest hebben...
Verder moet je niet vergeten die nieuwe 8TB disk die je in je Nas erbij stopt te configureren als SHR zonder gegevens bescherming.
Dan kun je later als je dat wilt er altijd nog een raid van maken.
Check!
Als geld een issue is waarom dan een 8TB disk, ik denk niet dat je schoonvader 8TB aan foto's heeft.

Je kunt ook die twee SMR disken in de Nas van je schoonvader stoppen en dan drie nieuwe CMR disken van 4TB in je eigen Nas stoppen, dat levert je netto 8TB storage op tegen minder kosten.

Verder ziet je setup er prima uit.
Mijn schoonvader heeft inderdaad geen 8 TB aan foto's of bestanden. Maar mijn backup is ondertussen al 1.6 TB groot. En met kleine kinderen en een vrouw die veel fotos en filmpjes maakt, groeit het best wel snel (50-100 GB per maand). Als ik dan 4 TB heb en er gaat al 1.6 naar me huidige hyperbackup, vervolgens moeten me schoonvader zijn bestanden er nog op en een lokale hyperbackup van die bestanden, dan ben ik bang dat ik snel weer aan de grenzen kom van de 4 TB.
Ik kan natuurlijk ook beginnen met die 2 SMR schijven in SHR met gegevens bescherming, en mocht ik er tegen aan lopen dat de opslag niet meer toereikend is, één schijf uit de array gooien en dan toevoegen aan SHR zonder gegevens bescherming, zodat ik 8 TB tot me beschikking heb (is niet anders dan dat ik nu 1 schijf van 8 erin wil doen). Mocht er dan een schijf stuk gaan, dan zullen ze gewoon alle 2 vervangen gaan worden.

Ik denk dat de optie 3 x 4 TB met CMR en 2 nieuwe nassen dan de beste optie is. Ik kan ook nog de ds213+ bij mijn schoonvader neer zetten, maar hier kunnen op termijn geen grotere schijven in (max 2 x 4 TB)

• Ben(V)
Als je die twee SMR schijven bij je schoonvader zet zou ik die niet in een SHR zetten.
Een disk uit een SHR halen is vervelend, hij blijft zeuren dat er een disk ontbreekt.

Maak er gewoon twee volumes van (SHR zonder gegevens bescherming).
Een volume voor de backup en een volume voor je Schoonvader.

En gewoon die DS213+ bij je schoonvader zetten, daar kunnen ook gewoon grotere disken is.
De specs worden geschreven als zo'n Nas uitkomt en toen waren de grootste disken 4TB, vandaar dat er 4TB staat, maar er is geen beperking op de grootte van Sata disken in een Nas.

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:06
Ik verwacht dat ik het hier kan vragen. Tweede Synology erbij gekocht (DS212) die op een externe BU locatie gaat draaien. Om alles in te stellen is deze in het lokale netwerk en ook benaderbaar via Windows Explorer.
Vanuit de thuis NAS (DS716) probeer ik HyperBackup in te stellen, deze applicatie staat ook op de 212 geïnstalleerd. Nu krijg ik de volgende melding en alle punten nagelopen maar dat heeft niet geleid tot een werkende verbinding.

Wat moet ik instellen op de DS212 of DS716 zodat het wel werkt? Ik ben vast iets elementairs vergeten wat niet in het lijstje staat.

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:42

kraats

Ik rol

@significant Heb je op de DS212 wel Hyper Backup Vault geïnstalleerd? Dat is een andere package dan Hyper Backup zelf.

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:06
kraats schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 22:07:
@significant Heb je op de DS212 wel Hyper Backup Vault geïnstalleerd? Dat is een andere package dan Hyper Backup zelf.
Het staat er letterlijk maar blijkbaar woord blind. Zonder te vragen was ik er overheen blijven lezen... dank

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Op mijn NAS maak ik met Hyperbackup dagelijks een backup naar Strato Hidrive. In Hyperbackup heb ik rotatie uit staan.

In Hidrive staat ingesteld:
frequency: daily
retention time: 1 week

Ik zie na een week In Hidrive volgens verwachting keurig zeven backups verschijnen. Dus veel backup van een korte periode.

Nu vroeg ik mij af - met in mijn achterhoofd een aanval van ransomware - of ik met mijn instellingen dan de goeie backups in handen heb.
Wellicht minder vaak voor een langere periode backuppen?
Wie heeft een onderbouwde mening hierover?

• Muldert
FrankHe schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 09:58:
[...]

Versionering gebeurt op twee niveau's. In de eerste plaats is er Synology Drive Admin Console waarbij ik zelf Intelliversioning heb ingeschakeld met 32 versies. Daarmee behoud je als het goed is alle relevante versies.
Op basis van deze (oude) discussie ben ik begonnen met Synology Drive.
Geinstalleerd op mijn Mac, two-way sync aangezet.

Nu kom ik er achter dat Synology geen full disk access had, dus dat heb ik aangezet.
Nu begint de Drive Client alle documenten die ik de afgelopen maanden verwijderd heb, terug te plaatsen op mijn Mac! Honderden GB's aan foto's... :-)

Is dit normaal gedrag bij two-way sync? Had ik beter een upload only-task kunnen aanmaken?
Of, komt dit door het niet hebben van full-disk access de afgelopen maanden, en moet ik dit even laten synced en dan opnieuw opruimen..?

Het gedrag dat ik hoop te krijgen, is een incremental backup zoals Time Machine.

• FrankHe
Muldert schreef op donderdag 6 april 2023 @ 22:42:
[...]

Op basis van deze (oude) discussie ben ik begonnen met Synology Drive.
Geinstalleerd op mijn Mac, two-way sync aangezet.

Nu kom ik er achter dat Synology geen full disk access had, dus dat heb ik aangezet.
Nu begint de Drive Client alle documenten die ik de afgelopen maanden verwijderd heb, terug te plaatsen op mijn Mac! Honderden GB's aan foto's... :-)

Is dit normaal gedrag bij two-way sync? Had ik beter een upload only-task kunnen aanmaken?
Of, komt dit door het niet hebben van full-disk access de afgelopen maanden, en moet ik dit even laten synced en dan opnieuw opruimen..?

Het gedrag dat ik hoop te krijgen, is een incremental backup zoals Time Machine.
Daarvoor moet je even een optie uitschakelen:

Er van uitgaande dat je de bestanden daadwerkelijk wilt verwijderen.

[Voor 3% gewijzigd door FrankHe op 06-04-2023 23:20]

• Muldert
FrankHe schreef op donderdag 6 april 2023 @ 23:19:
[...]

Daarvoor moet je even een optie uitschakelen:
[Afbeelding]

Er van uitgaande dat je de bestanden daadwerkelijk wilt verwijderen.
Aha… thanks!

en bescherming tegen per ongeluk verwijderde bestanden? Kan ik dan beter een backup task aanmaken?

Ik zie als ik Google niet zo de verschillen tussen backup en sync (behalve dat het two way is).

Ik benader mijn bestanden nooit via de NAS.

• Shadow771
Muldert schreef op donderdag 6 april 2023 @ 23:45:
[...]

Aha… thanks!

en bescherming tegen per ongeluk verwijderde bestanden? Kan ik dan beter een backup task aanmaken?

Ik zie als ik Google niet zo de verschillen tussen backup en sync (behalve dat het two way is).

Ik heb niet zo veel ervaring met Synology Drive (ik heb ipv daarvan Nextcloud draaien op mn NAS), maar ik neem aan dat de backup task onder Drive onder een schedule werkt dat met intervallen draait. En dat is dus anders dan de sync die continue bezig is.

Maar er zijn meerdere opties dat bescherming tegen per ongeluk verwijderde bestanden kan bieden:
- backups van de NAS zelf maken
- Snapshots
- Recycle bin aanzetten

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Aha… thanks!

Sync en backup zijn fundamenteel verschillend. Backup zorgt dat je twee kopieën van hetzelfde bestand hebt waarvan eentje behouden blijft als de andere kopie wordt verwijderd of overschreven (zodat je fouten en ongelukjes kunt herstellen). Een sync zorgt ook dat je twee kopieën van hetzelfde bestand hebt, maar als je één van die twee verwijdert zal de kopie ook verwijderd worden.

Sync is daardoor heel wat anders dan een backup. En een backup is nog steeds nodig ook wanneer je al data synct.

• Muldert
downtime schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 10:14:
[...]

Sync en backup zijn fundamenteel verschillend. Backup zorgt dat je twee kopieën van hetzelfde bestand hebt waarvan eentje behouden blijft als de andere kopie wordt verwijderd of overschreven (zodat je fouten en ongelukjes kunt herstellen). Een sync zorgt ook dat je twee kopieën van hetzelfde bestand hebt, maar als je één van die twee verwijdert zal de kopie ook verwijderd worden.

Sync is daardoor heel wat anders dan een backup. En een backup is nog steeds nodig ook wanneer je al data synct.
Helder, en super logisch als je het eenmaal weet. Dit is niet duidelijk uitgelegd in stappen die je doorloopt.

Is dit verschil ergens in Synology documentatie uitgelegd?
Ik zie bij de Backup task ook geen versioning instellingen, hoe weet ik hoeveel versions er bewaard worden?

• FrankHe
[...]

Aha… thanks!

Hiervoor kun je verschillende lagen inrichten. De eerste laag is versionering binnen Synology Drive in combinatie met de Recycle Bin van de shared folder.

Als aanvulling daarop zou je gebruik kunnen maken van snapshots, maar ik zou voornamelijk een goede backup van de NAS inrichten. Daarvoor gebruik ik Hyper Backup.

• FrankHe
Nog even een screenshot van Drive versioning:

Synology Drive Admin Console - Team Folder - My Drive - Versioning
Ik heb zelf 32 versies ingesteld en Intelliversioning ingeschakeld.

Dat is dus de eerste laag waarbinnen je bestanden terug kunt halen. De tweede laag is de backup van de NAS waaronder dus ook de shared folders die je voor Drive gebruikt. Doorgaans is dat de "homes" share.

• FrankHe
Binnen Hyper Backup heet deze functionaliteit Backup Rotation.

Hierbij heb ik voor Smart Recycle gekozen en maximaal 256 versies ingesteld. Je zou ook een Customized retention kunnen instellen wanneer je dat nodig acht maar Smart Recycle doet het eigenlijk prima op dit punt. Onderaan zie je een voorbeeld van hoe dat er in de praktijk uitziet. Het is een gangbare dag-, week-, maand-, jaar-backup retentie.

• Muldert
FrankHe schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 11:02:
Nog even een screenshot van Drive versioning:

[Afbeelding]

Synology Drive Admin Console - Team Folder - My Drive - Versioning
Ik heb zelf 32 versies ingesteld en Intelliversioning ingeschakeld.

Dat is dus de eerste laag waarbinnen je bestanden terug kunt halen. De tweede laag is de backup van de NAS waaronder dus ook de shared folders die je voor Drive gebruikt. Doorgaans is dat de "homes" share.
Dit is goud, dankjewel, hier kwam ik dus niet uit. Die instellingen staan dus wel goed bij mij.

Maar deze instellingen gelden voor 'My Drive', maar mijn backup en sync tasks gaan naar de 'homes' shared folder. Moet ik dan die enablen als Team Folder en dezelfde instellingen toepassen?

• Zakkenwasser
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Vorige maand een nieuwe Synology DS420+ met twee 6TB WD Red Plus HDD’s aangeschaft. Deze heb ik in Raid-1 gezet met het idee dat ik er nog twee identieke HDD’s in ga stoppen.

Express niet gekozen voor SHR-1 of SHR-2 omdat ik een hogere redundancy wil.

Ook maar gelijk gebruik gemaakt van BTRFS en heb snapshots aangezet.

Toch ben ik mijn backup strategy aan het herzien.
Ik wil ook periodiek data scrubben op mijn NAS. Maar hoe “data scrub” ik mijn externe hdd backups?

Mijn externe backups zijn NTFS.
Lijkt mij met NTFS niet bepaald mogelijk.

Is het niet beter om de overstap te maken naar Linux en die externe backups te converteren naar een BTRFS systeem? Hoe zit dat met compatibiliteit met Windows?
Of is het sowiezo raadzamer om alle externe backups (+offsite) nu via de NAS te beheren (BTRFS?)

Hoe doen jullie dat?

PSP 1000 @ 6.60 Pro C2 [+256GB]
PSVita @ Henkaku Enso [+256GB]
3DS @ Luma (B9S) [+160GB]
Nintendo Switch 3.0.1 [+256GB]

• FrankHe
Muldert schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 11:21:
[...]

Dit is goud, dankjewel, hier kwam ik dus niet uit. Die instellingen staan dus wel goed bij mij.

Maar deze instellingen gelden voor 'My Drive', maar mijn backup en sync tasks gaan naar de 'homes' shared folder. Moet ik dan die enablen als Team Folder en dezelfde instellingen toepassen?
[Afbeelding]
Dit is inderdaad een beetje verwarrend. De user home van alle users vallen onder homes. Vanuit Synology Drive perspectief worden die echter ingesteld via My Drive.

Op het volume staan bijvoorbeeld:
  • /homes/FrankHe/
  • /homes/Muldert/
Voor mij is dat /home/ en voor jou is dat /home/.

Mocht je om één of andere reden alle user homes binnen Drive toegankelijk willen maken als Team Folder, dat wil je doorgaans niet, dan zou je de homes open kunnen stellen. Dit is echter geen standaard gebruik van deze functionaliteit. My Drive is dus waar je moet wezen voor de user home en homes blijft op Not Enabled.

• FrankHe
Maast de synchronisatie van mijn macBook naar de NAS via Synology Drive maak ik ook nog een complete clone van mijn laptop op een externe SSD. Hiervoor gebruikt ik een programma genaamd Carbon Copy Cloner. Dit programma is speciaal voor macOS en hiermee beschik ik over een bootable / opstartbare clone van mijn laptop. Stel dat de interne opslag van mijn laptop stuk raakt dan kan ik via de USB-schijf mijn laptop opstarten en op die manier direct verder werken. Of in het ergste geval een nieuwe of tweedehands macBook kopen en vervolgens vanaf de USB opstarten en direct verder met mijn werk. Ondertussen kan Carbon Copy Cloner op de achtergrond een complete restore doen.

Omdat ik niet iedere week een clone maak van mijn laptop op de USB-schijf zal ik wat betreft bestanden een stukje achterlopen. Daar komt Synology Drive weer om de hoek kijken. Via de synchronisatie zet je de laatste stand van de NAS terug op de laptop en je bent weer helemaal bij.

De clone van m'n laptop sla ik op op een SSD uit deze serie:
uitvoering: Sandisk Portable SSD 1TB Blauw
uitvoering: Sandisk Portable SSD 2TB Blauw

Sandisk heeft ook een Extreme serie maar voor mijn gevoel ga je het verschil in snelheid niet erg merken wanneer je af en toe de clone bijwerkt. Dan duurt de incrementele backup drie in plaats van twee minuten, daar kan ik prima mee leven.

• Ben(V)
Zakkenwasser schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 15:15:
Vorige maand een nieuwe Synology DS420+ met twee 6TB WD Red Plus HDD’s aangeschaft. Deze heb ik in Raid-1 gezet met het idee dat ik er nog twee identieke HDD’s in ga stoppen.

Express niet gekozen voor SHR-1 of SHR-2 omdat ik een hogere redundancy wil.

Ook maar gelijk gebruik gemaakt van BTRFS en heb snapshots aangezet.

Toch ben ik mijn backup strategy aan het herzien.
Ik wil ook periodiek data scrubben op mijn NAS. Maar hoe “data scrub” ik mijn externe hdd backups?

Mijn externe backups zijn NTFS.
Lijkt mij met NTFS niet bepaald mogelijk.

Is het niet beter om de overstap te maken naar Linux en die externe backups te converteren naar een BTRFS systeem? Hoe zit dat met compatibiliteit met Windows?
Of is het sowiezo raadzamer om alle externe backups (+offsite) nu via de NAS te beheren (BTRFS?)

Hoe doen jullie dat?
Windows kan niets met Btfrs.

Maar scrubben heeft ook enkel zin als je een raidset hebt.
Btfrs houd weliswaar een checksum bij en als je via een Btfrs api call een disk laat scrubben berekent hij van alle data op de disk de checksum opnieuw en meld als dat afwijkt, waar verder kun je daar niets mee.
Die checksum is ook volkomen overbodig, want disken doen dat intern zelf al.

Alleen als er een Raidset is kun je recoveren, maar Synology gebruikt de Btfrs raid want die is buggy, dus de Btfrs checksum wordt nergens voor gebruikt.

Volgens mij kun je ook in DSM geen basic disken scrubben.

En ja het is verstandiger de backups gewoon met Hyper Backup te doen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Muldert
FrankHe schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 17:57:
[...]

Dit is inderdaad een beetje verwarrend. De user home van alle users vallen onder homes. Vanuit Synology Drive perspectief worden die echter ingesteld via My Drive.

Op het volume staan bijvoorbeeld:
  • /homes/FrankHe/
  • /homes/Muldert/
Voor mij is dat /home/ en voor jou is dat /home/.

Mocht je om één of andere reden alle user homes binnen Drive toegankelijk willen maken als Team Folder, dat wil je doorgaans niet, dan zou je de homes open kunnen stellen. Dit is echter geen standaard gebruik van deze functionaliteit. My Drive is dus waar je moet wezen voor de user home en homes blijft op Not Enabled.
Super, bedankt voor je hulp en alle uitleg!

• FrankHe
Ben(V) schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 18:27:
[...]

Windows kan niets met Btfrs.

Maar scrubben heeft ook enkel zin als je een raidset hebt.
Btfrs houd weliswaar een checksum bij en als je via een Btfrs api call een disk laat scrubben berekent hij van alle data op de disk de checksum opnieuw en meld als dat afwijkt, waar verder kun je daar niets mee.
Die checksum is ook volkomen overbodig, want disken doen dat intern zelf al.

Alleen als er een Raidset is kun je recoveren, maar Synology gebruikt de Btfrs raid want die is buggy, dus de Btfrs checksum wordt nergens voor gebruikt.

Volgens mij kun je ook in DSM geen basic disken scrubben.

En ja het is verstandiger de backups gewoon met Hyper Backup te doen.
Synology gebruikt ext4 voor RAID en daar bovenop plaatsen ze Btrfs. Hierdoor loop je niet aan tegen de buggy implementatie van RAID binnen Btrfs. Alleen op de modellen met x86 processors gebruikt Synology Btrfs en het enige echte nut van Btrfs is het maken van snapshots. Snapshots zijn een handige feature wanneer je meerdere storage systemen met elkaar wilt synchroniseren, data wilt repliceren.

• Ben(V)
Ext4 is een filesysteem net als Btfrs, je kunt niet beiden gebruiken.
Raid is een laag bovenop het filesysteem.
Synology gebruikt mdadm voor raid (en dus ook voor SHR).

En ook op ARM64 cpu's kan Btfrs gebruikt worden (zoals de DS218 en DS418).

En je hebt gelijk dat snapshot het enige nut van Btrfs is op een Synology.

• FrankHe
Inderdaad, zoals ze het gebruiken is Btrfs voornamelijk voor snapshots, RAID gebeurt in EXT4.

Synology geeft ondersteuning voor Btrfs op de x86 CPU's zoals de DS218+, ook op de DS418 maar dan weer niet op de DS218 hoewel deze beide over de Realtek RTD1296 CPU beschikken. Dat is naar mijn mening iets wat inconsistent van Synology.

• Rik.
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 05-06 14:14
Ik maak al een geruime tijd gebruik van cloud storage van Mihos (inmiddels Savvii), zij hebben echter vandaag aangekondigd dat zij hiermee stoppen.

Wat is een goed, betaalbaar alternatief om mijn backups naartoe op te slaan? Ik had 1TB storage bij Savvii dus wil weer iets soortgelijks.

• 29Thomas10
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 08-06 15:55

29Thomas10

Leest mee, reageert niet vaak

Hoi allemaal,

Ik weet niet of ik hier in het juiste topic zit of dat deze vraag toch thuishoort in het topic [Synology] Vraag en antwoord - Deel 3.

Naast mijn DS220+ (offsite locatie) ben ik tegenwoordig in het bezit van een DS923+. Beiden NASsen maken 3x per week een backup naar elkaar met HyperBackup. Dit loopt zonder problemen. Ik heb hierbij in beiden een DDNS aangemaakt, portforwarding voor HyperBackup in de router ingesteld (via de Synology tool in de NAS) en een backup schema gemaakt.

Toch knaagt de portforwarding aan mij. Op dit vlak ben ik niet goed bekend en lees vaak dat je hier mee moet uitkijken als je niet goed weet wat je doet. Is deze methode die ik nu gebruik de beste? Of is het verstandiger om in 1 of beide routers een VPN te gebruiken en via de VPN verbinding te maken, waarbij ook portforwarding wordt toegepast.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Shadow771
29Thomas10 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 15:02:
Toch knaagt de portforwarding aan mij. Op dit vlak ben ik niet goed bekend en lees vaak dat je hier mee moet uitkijken als je niet goed weet wat je doet. Is deze methode die ik nu gebruik de beste? Of is het verstandiger om in 1 of beide routers een VPN te gebruiken en via de VPN verbinding te maken, waarbij ook portforwarding wordt toegepast.
Verbinden via een VPN tunnel is meestal wel de veiligere optie ja.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ben(V)
Zolang je de Hyperbackup software gewoon op beide Nassen laat draaien vangt die alles af en negeert wat niet van de Hyperbackup software van je andere Nas komt.
In dat opzicht is het gewoon gelijkwaardig een een VPN tunnel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 29Thomas10
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 08-06 15:55

29Thomas10

Leest mee, reageert niet vaak

Shadow771 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 10:25:
[...]

Verbinden via een VPN tunnel is meestal wel de veiligere optie ja.
Ik ben zelf totaal niet thuis met VPN's en raakte op het internet al snel de weg kwijt. Daarnaast op beiden adressen geen router waar ik een VPN op kan laten draaien.
Ben(V) schreef op zondag 21 mei 2023 @ 14:23:
Zolang je de Hyperbackup software gewoon op beide Nassen laat draaien vangt die alles af en negeert wat niet van de Hyperbackup software van je andere Nas komt.
In dat opzicht is het gewoon gelijkwaardig een een VPN tunnel.
Kijk! Heel erg bedankt voor dit antwoord. Dat stelt gerust. In dat geval kan het dus minder kwaad dat poort 6281 geforwarded staat voor de Hyperbackup Vault.
De firewall en automatische updates staan ook aan O-)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• luuk99
  • Laatst online: 01-06 20:49
Ik probeer in te loggen in het Synology Active Backup programma op mijn Windows pc. Als serveradres gebruik ik "[naam].synology.me:5001" met gebruikersnaam en wachtwoord. Ik heb ook "[naam].synology.me" geprobeerd. Toch krijg ik telkens de volgende melding:

Naar mijn idee staan de instellingen op de NAS goed ingesteld. Ik heb toegang tot de app en heb alle machtigingen ervoor ingeschakeld voor mijn account.

Toch lukt het me niet om te verbinden. Heeft iemand enig idee wat er fout gaat of wat ik fout doe?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ben(V)
Als je Nas op je Lan zit moet je gewoon zijn ipadres gebruiken met de poort 5510

Acties:
  • 0Henk 'm!

• luuk99
  • Laatst online: 01-06 20:49
Ben(V) schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 09:03:
Als je Nas op je Lan zit moet je gewoon zijn ipadres gebruiken met de poort 5510
Misschien was het handig om te vermelden dat ik extern probeer te verbinden. Maar mij lijkt wel dat dit mogelijk is, of heb ik dit fout?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ben(V)
Dan gebruikt je nog steeds de verkeerde poort.
Plus dat je uiteraard in je router die poort 5510 moet forwarden naar de Nas.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kinxton
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Kreeg iemand hier al Synology Hyper Backup met rsync-compatible server werkende met OVH Cloud Archive?

Krijg nl. telkens foutmelding, terwijl ik met WinSCP wel perfect kan verbinden :'(

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DutchKel
kinxton schreef op zondag 4 juni 2023 @ 23:20:
Kreeg iemand hier al Synology Hyper Backup met rsync-compatible server werkende met OVH Cloud Archive?

Krijg nl. telkens foutmelding, terwijl ik met WinSCP wel perfect kan verbinden :'(

[Afbeelding]
Synology solutions such as DiskStation or Hyperbackup are not compatible with the Public Cloud Archive solution.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kinxton
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Thanks, toch maar weer eens Google gaan gebruiken i.p.v. Ecosia 8)7 Wat een verschil.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06-06 11:11
Goedemiddag. Tot voorheen gebruikte ik een open poort om mijn NAS met een remote NAS te connecten voor Hyper Backup. Nu wil ik dit toch maar switchen naar een VPN omwille van meerdere loginpogingen die ik niet op ip niveau kan blokkeren.

Mijn setup is als volgt:
NAS 1 - Is benaderbaar via open internet via OpenVPN server die op de NAS draait
NAS 2 - Is niet benaderbaar via VPN

Mijn doel is een backup doen van NAS 2 naar NAS 1.

Nu heb ik NAS 2 als client weten te verbinden met de OpenVPN:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Maar als ik het LAN ip adres van NAS 1 invul in HyperBackup, krijg ik geen connectie.
Het gaat dan om een ip-adres in de range 192.168.x.y
Nu heb ik geprobeer deze 192.168.x.y in de static route settings the routen naar de VPN network interface, maar ik denk dat ik hier iets verkeerd doe.
Als iemand me hiermee verder kan helpen, graag :)
Pagina: 1 ... 18 19 20 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee