Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Heb inmiddels bijna een maand een Hyper Backup lopen naar Synology C2. Inderdaad geen enkele hindernis dat deze NAS niet in de dyn-dns van Synology zit. Erg gebruikersvriendelijk allemaal, dus zolang mijn behoefte aan backup storage niet (fors) toeneemt, ga ik geen alternatieven meer in kaart brengen. 't Is lekker klaar zo.

Dat bijna een maand merkte ik aan een keurig mailtje van Synology dat ik over 3 dagen ga betalen voor mijn C2 storage. Dat vind ik toch wel brownie points waard, zo'n keurige herinnering op het moment dat je nog kosteloos kunt cancelen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:46
Mogelijk verkeerd topic, maar niet geschoten... ;)

Ondertussen heb ik enkele Synology’s draaien bij familie en vrienden die allemaal naar een cloud service backuppen, meestal HiDrive (een enkele naar C2). Hoewel dit prima werkt gebruiken de meeste maar een beperkte opslag en dan is HiDrive vaak niet goedkoop (dankzij de protocollen). Nu zat ik te denken of ik dat niet beter zelf kan oplossen, ik kan relatief eenvoudig en goedkoop een VPS met voldoende opslag krijgen en beheren.

Maar ik zit te dubben over de software, het mooie is natuurlijk een systeem waarbij je gebruikers en quota’s kunt aanmaken.

Heeft er iemand ervaring met Hyper Backup en bijvoorbeeld OwnCloud of NextCloud?

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:56

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Als je een goedkope oplossing zoek: waarom niet elkaar gebruiken? Zeker als je een beperkte opslag nodig hebt...

[ Voor 26% gewijzigd door Tortelli op 30-04-2021 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Tortelli schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 21:33:
Als je een goedkope oplossing zoek: waarom niet elkaar gebruiken? Zeker als je een beperkte opslag nodig hebt...
Omdat ik 1 centraal punt wil hebben, constant gedoe met port forwards wil voorkomen en gegevens heb die niet bij elkaar moeten komen (privacy).

Ben niet zozeer op zoek naar het goedkoopste, maar als je bedenkt dat ik zeker 10 keer een Strato abo heb van minstens 7,50 per maand dan kan dat goedkoper en beter denk ik. Helaas is Strato niet alleen beperkt op ruimte, maar ook op protocollen en users.

Zelf zou ik dat een stuk flexibeler en beter kunnen denk ik. Los van het feit dat ik het leuk vind om te doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10-09 22:17
Gwaihir schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 09:54:
Heb inmiddels bijna een maand een Hyper Backup lopen naar Synology C2. Inderdaad geen enkele hindernis dat deze NAS niet in de dyn-dns van Synology zit. Erg gebruikersvriendelijk allemaal, dus zolang mijn behoefte aan backup storage niet (fors) toeneemt, ga ik geen alternatieven meer in kaart brengen. 't Is lekker klaar zo.

Dat bijna een maand merkte ik aan een keurig mailtje van Synology dat ik over 3 dagen ga betalen voor mijn C2 storage. Dat vind ik toch wel brownie points waard, zo'n keurige herinnering op het moment dat je nog kosteloos kunt cancelen :).
Over C2 gesproken:
Hoe kan ik de backup testen?
Moet ik dan gewoon een restore doen? Hoe weet ik dan dat al mijn files (bijna 3TB) goed zijn en niet corrupt?
Is er een manier om daar achter te komen (behalve alle files 1 voor 1 te openen).

Ik heb nog een backup op een losse USB harddisk, dus als er iets mis gaat, dan kan ik altijd nog de bestanden van daaruit kopiëren. Maar hoe kan ik de bestanden op mijn losse USB harddisk controleren?

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Drardollan schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 22:42:
[...]

Omdat ik 1 centraal punt wil hebben, constant gedoe met port forwards wil voorkomen en gegevens heb die niet bij elkaar moeten komen (privacy).

Ben niet zozeer op zoek naar het goedkoopste, maar als je bedenkt dat ik zeker 10 keer een Strato abo heb van minstens 7,50 per maand dan kan dat goedkoper en beter denk ik. Helaas is Strato niet alleen beperkt op ruimte, maar ook op protocollen en users.

Zelf zou ik dat een stuk flexibeler en beter kunnen denk ik. Los van het feit dat ik het leuk vind om te doen :)
Als je voor 10 gebruikers nu minstens €7,50 / maand betaal kun je toch iemand aanwijzen als backup locatie? Gebruik op die manier mijn ouders als backup locatie. Liever eenmalig 2x10TB kopen dan tig jaar aan een vast bedrag per maand zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23:13
Xyphoid schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 21:38:
[...]

Over C2 gesproken:
Hoe kan ik de backup testen?
Moet ik dan gewoon een restore doen? Hoe weet ik dan dat al mijn files (bijna 3TB) goed zijn en niet corrupt?
Is er een manier om daar achter te komen (behalve alle files 1 voor 1 te openen).

Ik heb nog een backup op een losse USB harddisk, dus als er iets mis gaat, dan kan ik altijd nog de bestanden van daaruit kopiëren. Maar hoe kan ik de bestanden op mijn losse USB harddisk controleren?
Testen van de C2 backup gaat op twee verschillende manieren.
  • Laat de backup zichzelf testen. Hier draait periodiek, iedere week, de Backup Integrity Check.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jFp8ZkBxCkAxUzTbnWbpC79LIac=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4VJbuEyn78b4GZsDMN6AEJ2v.png?f=user_large

Deze check zorgt ervoor dat technische ongeregeldheden niet ongemerkt aan je voorbij gaan.
  • Eens in de zoveel tijd, minimaal 1 maal per jaar doe ik zelf een 'test' restore.
In het begin toen ik de backup heb ingericht heb ik wat testen gedaan en die verliepen allemaal goed zodat ik er vertrouwen in heb dat de backup en restore correct werken. Maar het kan geen kwaad om zo nu en dan te hertesten. Vooral wanneer er een upgrade plaatsvind naar een grote nieuwe versie. DSM 7 is aanstaande. Dat is voor mij weer een mooi moment om vooraf de restore te testen. De Upgrade van DSM 6.x naar DSM 7 te doen en vervolgens wederom de backup en restore te testen.

Als dit allemaal foutloos verloopt dan kun je er op vertrouwen dan de C2 backup in orde is.

Daarnaast is het natuurlijk goed om nog een tweede backup te hebben. Onder het motto, "één backup is géén backup". Bij mij is dat een on-site externe USB-schijf. Ook daarbij doe ik exact hetzelfde. Draai de backup. Draai de Backup Integrity Check, test een restore. Wanneer dat allemaal goed gaat dan is de backup in orde.

Aanvulling: De restore testen kan trouwens door een twee of drie directories terug te zetten. Dat hoeft niet een restore van de complete NAS te zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door FrankHe op 04-05-2021 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Tortelli schreef op maandag 3 mei 2021 @ 17:53:
[...]

Als je voor 10 gebruikers nu minstens €7,50 / maand betaal kun je toch iemand aanwijzen als backup locatie? Gebruik op die manier mijn ouders als backup locatie. Liever eenmalig 2x10TB kopen dan tig jaar aan een vast bedrag per maand zitten.
Als je niet bang bent uitgevallen en je thuisvoelt in Synology DSM dan is een het inrichten van een DiskStation als remote backup server verreweg de meest economische oplossing. Heb ruim drie maanden geleden mijn NAS geüpgraded naar 2x16TB schijven (Toshiba MG08 serie) en dat werkt uitstekend. Wat betreft de kosten onder de streep (TCO) is dat echt een no-brainer. Centrale backup van werkplekken, snel, veilig en betaalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10-09 22:17
FrankHe schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 10:10:
[...]

Testen van de C2 backup gaat op twee verschillende manieren.
  • Laat de backup zichzelf testen. Hier draait periodiek, iedere week, de Backup Integrity Check.
  • Eens in de zoveel tijd, minimaal 1 maal per jaar doe ik zelf een 'test' restore.
Aanvulling: De restore testen kan trouwens door een twee of drie directories terug te zetten. Dat hoeft niet een restore van de complete NAS te zijn.
Dank je voor de info.
Die integrity test heb ik al aan staan.
Ik hoef dus alleen nog af en toe een restore te testen.

Dus als ik het goed begrijp test de integrity test of alle bestanden nog werken en niet kapot zijn.
En de restore test is om te checken of het restore zelf goed gaat (dus of de verbinding werkt en alles goed doorloopt).

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Tortelli schreef op maandag 3 mei 2021 @ 17:53:
[...]

Dat is hoe het nu werkt, en waar ik vanaf wil. Ik wil de data ergens centraal hebben, de mensen kennen elkaar minimaal of niet en ze vertrouwen mij. Tevens kan ik thuis niet op tegen de internet snelheden van een VPS in een datacenter. Daarbij ben ik dan gelijk verzekerd van adequate brandblussing, noodstroom, professioneel beheer van het netwerk en de host servers en maak ik mij geen zorgen om de hardware. Thuis iets draaien kost ook serieus geld (investering hardware, stroom en internet).

Als ik ipv 10 keer 7,50 euro naar Strato sturen 10 keer 5 euro naar mij laat sturen dan wordt iedereen daar beter van en heb ik ook nog een leerzaam project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Xyphoid schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 23:45:
[...]

Dank je voor de info.
Die integrity test heb ik al aan staan.
Ik hoef dus alleen nog af en toe een restore te testen.

Dus als ik het goed begrijp test de integrity test of alle bestanden nog werken en niet kapot zijn.
En de restore test is om te checken of het restore zelf goed gaat (dus of de verbinding werkt en alles goed doorloopt).
De Backup Integrity Check is een technische test die nagaat of de backup zelf technisch in orde is. Of te wel, klopt de informatie in de database met de informatie van de bestanden. Ik weet niet of de daadwerkelijke data van bestanden in de backup ook helemaal wordt gecheckt. Wellicht dat ze volstaan met enkele steekproeven. In beginsel ga ik ervan uit dat alle data op C2 is opgeslagen op een robuust opslagsysteem. Of te wel een redundant array of disks met fault tolerance. Dan kun je er in beginsel van uitgaan dat de data goed is opgeslagen en is de grootste zorg of de metadata in de database in orde is. Een corrupte database is een indicatie voor eventuele problemen. Vandaar de Backup Integrity Check.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik.
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 00:47
Ik zie in dit topic heel veel verschillende clouddiensten voorbij komen voor de back-ups. Ik maak op dit moment nog gebruik van Synology C2 maar wil graag overstappen naar een andere dienst. Bij Synology C2 kun je maximaal 11 back-ups bewaren, waarbij je zelf ook niet eens de rotatie in kunt stellen..

Ik zie door de bomen het bos niet meer. Hebben jullie een advies over welke dienst het meest geschikt is, en qua prijs redelijk in de buurt komt van Synology C2?

Ik heb al naar HiDrive gekeken, daar heb je redelijk nette prijzen (250GB) maar zover ik zie moet je dan ook nog een optie nemen voor rsync omdat je anders geen back-up kunt maken vanaf de Synology NAS.

[ Voor 18% gewijzigd door Rik. op 11-06-2021 09:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:28
@Rik.
En Plan 2 voor C2? Qua prijs wel duurder maar zo heb je wel een aantal punten opgelost en hou je de voordelen van C2.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik.
technorabilia schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 10:32:
@Rik.
En Plan 2 voor C2? Qua prijs wel duurder maar zo heb je wel een aantal punten opgelost en hou je de voordelen van C2.
Ik vind dat prijsverschil wel meteen enorm. Ik heb nu het 300GB pakket en ga dan betalen voor 1TB terwijl ik dat totaal niet nodig ga hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avec_style
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:05
Ik gebruik IDrive. Ze hebben een Synology package en de prijzen zijn ook scherp. Ik heb er over getwijfeld om de service van Synology te gebruiken, maar het stond mij ook tegen dat er maar beperkt backups wordt gemaakt van oude versies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

iDrive lijkt niet duur te zijn wat ik zo zie? Kun je met het personal abonnement wegkomen?
Is het een beetje vlot?

[ Voor 12% gewijzigd door Tortelli op 11-06-2021 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik.
avec_style schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 10:59:
Ik gebruik IDrive. Ze hebben een Synology package en de prijzen zijn ook scherp. Ik heb er over getwijfeld om de service van Synology te gebruiken, maar het stond mij ook tegen dat er maar beperkt backups wordt gemaakt van oude versies.
IDrive kun je alleen met credit card betalen zie ik. Deze heb ik een tijd geleden bewust opgezegd omdat ik het bijna nooit gebruikte, maar er dus wel voor moest betalen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avec_style
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:05
Tortelli schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 13:42:
iDrive lijkt niet duur te zijn wat ik zo zie? Kun je met het personal abonnement wegkomen?
Is het een beetje vlot?
Het werkt gewoon goed voor mij. Het doet wat het moet doen. Ik maakt alleen maar incrementele updates elke dag en dat gaat vlot.
De initial upload die ik deed toen ik net mijn abo had afgesloten ging vrij vlot, maar dat is al wat jaartjes geleden.

• Aldaugha
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Zelf gebruik ik zowel een externe hdd alsmede C2 backup.
Nu vraag ik me eigenlijk af, wat als er iets met je NAS gebeurd en je wil de data terugkrijgen. Heb je dan een Synology nodig om de data weer terug te krijgen of kun je die ook op een andere manier terugkrijgen?
Het gemak wat C2 namelijk heeft vind ik wel heel prettig werken.

• FrankHe
Aldaugha schreef op donderdag 2 september 2021 @ 10:04:
Zelf gebruik ik zowel een externe hdd alsmede C2 backup.
Nu vraag ik me eigenlijk af, wat als er iets met je NAS gebeurd en je wil de data terugkrijgen. Heb je dan een Synology nodig om de data weer terug te krijgen of kun je die ook op een andere manier terugkrijgen?
Het gemak wat C2 namelijk heeft vind ik wel heel prettig werken.
Je kunt Synology C2 Backup via de webbrowser benaderen om individueel bestanden en directories te downloaden. Deze methode lijk mij echter minder geschikt voor een complete disaster recovery restore.

De ideale manier is om dan een nieuw Synology NAS te kopen en vervolgens een restore te initiëren. Dit schijnen ze wel mooi te hebben gebouwd zodat je meteen door kunt. Zoals ik het heb begrepen zijn alle bestanden reeds zichtbaar en wanneer je een bestand opvraagt dat nog niet gerestored is dan wordt deze onmiddellijk met hoge prioriteit opgehaald. De belofte is dat je op die manier zo goed als geen downtime hebt. Een goed business continuity plan!

Een dergelijke grote restore heb ik zelf nog niet uitgeprobeerd en ik hoop ook dat het nooit nodig gaat zijn. Wel een fijn gevoel dat het goed geregeld is voor het geval het noodlot toeslaat.

• Aldaugha
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Oh dat is wel echt ideaal. Zover had ik me er nog niet in verdiept. En ik hoop het ook nooit nodig te hebben eigenlijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jkrol
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
Ik heb Active Backup for Business ingesteld voor een 3-tal laptops. Dagelijks wordt er van die systemen een backup gemaakt van het systeemvolume. Dat gaat prima.

Met betrekking tot restoren zit ik met vraagtekens als ik bij Synology het volgende lees:
  • Active Backup for Business Recovery Media Creator is a desktop tool affiliated to Active Backup for Business. This automated tool is designed for administrators to effectively and automatically create recovery media to perform bare-metal or volume-level restore. Administrators can adopt this tool if the device intended to be restored is not running a 32-bit version of Windows and does not contain specific drivers, time zone, and language. This tool will create a 64-bit recovery media, and the language and time zone of the media will be the same as the device that creates recovery media.
Aangezien het 3 verschillende systemen zijn, kan ik dus niet, zodra nodig de ene laptop gebruiken om die recovery media aan te maken voor herstel van de andere laptop, aangezien er ongetwijfeld andere drivers gebruikt worden? Het ene syteem is bv een Lenovo Legion 7 (AMD) en de andere een Legion 7i (Intel). Daar zit natuurlijk wel verschil tussen mbt drivers.
En ook qua Windows versie: als je bv een halfjaarlijkse een update van Windows uitvoert, dan is die versie al te verschillend om nog te kunnen gebrukken in dit scenario?

Het is me niet helemaal duidelijk wat de effecten zijn van deze beperkingen, maar het lijkt me in beginsel wél erg handig om zo geautomatiseerd backups van mijn werk laptops te hebben en makkelijk te kunnen restoren.

Wie heeft hier ervaring mee en kan er iets meer over vertellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TinusNectar
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 25-07 09:51
Ik ben mij ook aan het oriënteren om een andere opslag te gaan gebruiken. Ik gebruik nu mijn Google Drive voor backup, maar die begint vol te raken en ik zie door het boom het bos niet meer welke ik moet kiezen.

Ik lees dat velen gebruik maken van C2 backup voor 99 euro per jaar.
Ik zie bij TransIP bijvoorbeeld dat ik ook voor 1TB kan kiezen en dan is volgens mijn bij C2 niet mogelijjk?

Of zijn er toevallig mensen die een andere adviseren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FrankHe
In beginsel maakt het niet zoveel uit waar je de backup stalt. Backblaze B2, Synology C2, TransIp STACK. De prijzen lopen voor mijn gevoel niet heel erg uiteen.

Onder de streep is het waarschijnlijk goedkoper om bij vrienden of familie een tweede NAS neer te zetten en daar de backup te stallen. Voor sommige data is het wellicht een idee deze alsnog 'ook' bij een van deze drie remote / cloud aanbieders te zetten waardoor je toekunt met een relatief klein abonnement.

Tip, hang ook een USB-schijf aan je NAS voor een lokale backup die je eens in de zoveel tijd draait en dan weer afkoppelt zodat deze offline is.

3. data op drie plaatsen opslaan.
2. op twee locaties, lokaal en remote.
1. waarvan er één offline.

Met een NAS waarop een USB-schijf is aangesloten die je handmatig afkoppelt en een remote NAS voor de dagelijkse backup voldoe je helemaal aan het 3-2-1 concept.

[ Voor 19% gewijzigd door FrankHe op 11-12-2021 20:26 . Reden: toevoeging 3-2-1 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
@TinusNectar
Wat ik wel een aardige onderscheidende feature vind van Synology C2 is dat je via de web portal direct de Hyper Backup kunt benaderen en vergelijkbaar met Hyper Backup explorer door de verschillende versies kunt bladeren. Dat kan bij andere providers niet.

Hoewel je helaas nog steeds alleen individuele files kunt downloaden en geen hele directories. Daar heb je dan nog wel steeds een Synology NAS voor nodig.

Verder kun je in geval van backup problemen nog aankloppen bij Synology.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-08 23:52

MeNTaL_TO

The future is not set

technorabilia schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 21:09:
@TinusNectar
Wat ik wel een aardige onderscheidende feature vind van Synology C2 is dat je via de web portal direct de Hyper Backup kunt benaderen en vergelijkbaar met Hyper Backup explorer door de verschillende versies kunt bladeren. Dat kan bij andere providers niet.

Hoewel je helaas nog steeds alleen individuele files kunt downloaden en geen hele directories. Daar heb je dan nog wel steeds een Synology NAS voor nodig.

Verder kun je in geval van backup problemen nog aankloppen bij Synology.
Grote nadeel is dat je maar een beperkte hoeveelheid file version heb, ik geloof max 6 voor de afgelopen 30 dagen bij de consumenten versies. Waardoor je dus als je iedere dag een backup maakt, je maar een paar weken terug kan en niet jaren.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
@MeNTaL_TO
Klopt, bij de Advanced variant heb je overigens wel een Customizable retention policy.

Je hebt dan overigens ook Hybrid Share.

Pricing, support en functionaliteit vind ik persoonlijk prima in orde maar YMMV.
https://c2.synology.com/en-us/pricing/storage

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
Ik gebruik inderdaad ook het Synology C2 Storage "advanced plan" voor 69,99 euro voor 1 TB per jaar. Wel grappig trouwens dat wat nu C2 Storage heet voordien volgens mij C2 Backup heette.

De meerwaarde van het advanced plan is dat je dus meerdere keren per dag en meerdere versies kunt opslaan. Het Basic plan kent hierin beperkingen en is met 59,99 euro slechts 10 euro goedkoper.

[ Voor 35% gewijzigd door FrankHe op 12-12-2021 11:17 . Reden: meerwaarde ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Het Basic plan geeft je voor die 60 euro wel meer ruimte dan het advanced voor 70. In de basic versie betaal je nl. voor de omvang van de brondata. De mate waarin deze meerdere malen bewaard wordt, wordt je niet aangerekend.

Goed te zien dat er nu ook een 300Gb basic plan is, trouwens. Ik verwacht mijn 100Gb weldra uit te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TinusNectar
FrankHe schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 20:22:
In beginsel maakt het niet zoveel uit waar je de backup stalt. Backblaze B2, Synology C2, TransIp STACK. De prijzen lopen voor mijn gevoel niet heel erg uiteen.

Onder de streep is het waarschijnlijk goedkoper om bij vrienden of familie een tweede NAS neer te zetten en daar de backup te stallen. Voor sommige data is het wellicht een idee deze alsnog 'ook' bij een van deze drie remote / cloud aanbieders te zetten waardoor je toekunt met een relatief klein abonnement.

Tip, hang ook een USB-schijf aan je NAS voor een lokale backup die je eens in de zoveel tijd draait en dan weer afkoppelt zodat deze offline is.

3. data op drie plaatsen opslaan.
2. op twee locaties, lokaal en remote.
1. waarvan er één offline.

Met een NAS waarop een USB-schijf is aangesloten die je handmatig afkoppelt en een remote NAS voor de dagelijkse backup voldoe je helemaal aan het 3-2-1 concept.
Deze strategie gebruik ik inmiddels, maar niet het afkoppelen van de schijf. Dankjewel voor de tip. Wat betreft de online backup ga ik toch maar is Synolgy C2 overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TinusNectar
FrankHe schreef op zondag 12 december 2021 @ 11:04:
Ik gebruik inderdaad ook het Synology C2 Storage "advanced plan" voor 69,99 euro voor 1 TB per jaar. Wel grappig trouwens dat wat nu C2 Storage heet voordien volgens mij C2 Backup heette.

De meerwaarde van het advanced plan is dat je dus meerdere keren per dag en meerdere versies kunt opslaan. Het Basic plan kent hierin beperkingen en is met 59,99 euro slechts 10 euro goedkoper.
Stel ik heb de 1TB aan data bereikt Betekent dit dat ik dan gelijk een nieuw plan moet aanschaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielmi
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:13
Ik heb recent mijn Strato 1 TB abonnement opgezegd. Dit was ooit met de Tweakers actie een prima deal ;).
Besloten nu met Duplicati te backuppen naar mijn Google suite werkaccount, aangezien elke werknemer daar onbeperkte opslag heeft. Volgens mij is dat met Office 365 meestal ook het geval.

Ik denk dat dit zeker iets is om te overwegen voor iedereen die op zoek is naar betaalbare (gratis :+ ) backup oplossingen. De Duplicati backups zijn encrypted, dus zelfs als de werkgever toegang heeft tot Drive (wat volgens mij niet het geval is) dan valt er niet veel voor hun te zien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
TinusNectar schreef op zondag 12 december 2021 @ 12:38:
[...]

Stel ik heb de 1TB aan data bereikt Betekent dit dat ik dan gelijk een nieuw plan moet aanschaffen?
Zodra je over de 1.0 TB heen gaat verhogen ze het pakket automatisch naar 2 TB en betaal je dus het dubbele. Ik zit al een hele tijd rond de 750 GB en dat past binnen die 1 TB. Het gaat in grote stappen, daar zit denk ik een gedeelte van hun verdienmodel. Fijner zou het zijn als ze bijvoorbeeld per 100 GB zouden ophogen maar die deal hebben ze volgens mij niet bij het Advanced plan. Zodra je voorbij de 2.0 TB gaat staat er dus 3 TB op je factuur, etc. Op dat moment begint het de moeite te lonen om en tweede NAS bij vrienden of familie te stallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Gwaihir schreef op zondag 12 december 2021 @ 11:23:
Het Basic plan geeft je voor die 60 euro wel meer ruimte dan het advanced voor 70. In de basic versie betaal je nl. voor de omvang van de brondata. De mate waarin deze meerdere malen bewaard wordt, wordt je niet aangerekend.

Goed te zien dat er nu ook een 300Gb basic plan is, trouwens. Ik verwacht mijn 100Gb weldra uit te lopen.
Bij C2 Storage heeft het Advanced plan "Data deduplication", het Basic plan heeft dat niet.

Ook zie ik nu dat er bij Advanced een nieuwe feature is die "Hybrid Share" heet. Ik moet me hier wat verder in verdiepen wat dit precies doet. Voor zover ik het nu begrijp is het een Synology Drive Sync achtig iets waarbij je bestanden kunt delen via Synology C2 in plaats van via de NAS zelf. Even kijken wat hier het addertje onder het gras is? Of je al dan niet dubbel wordt aangeslagen als je zowel Hyper Backup als Hybrid Share gebruikt. Ik heb geen idee. Ik hoop van niet maar het zou zomaar kunnen zijn van wel. Weet iemand dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
FrankHe schreef op zondag 12 december 2021 @ 20:16:
Bij C2 Storage heeft het Advanced plan "Data deduplication", het Basic plan heeft dat niet.
Duh. Dat is simpelweg niet relevant voor ons als klant. Wat maakt het ons uit hoe efficiënt Synology opslaat waar we toch niet voor betalen?

Achter de schermen staat het ongetwijfeld gewoon aan; Synology gaat echt z'n diskspace niet nodeloos verspillen. (En die de-duplication zit trouwens vooral in Hyper Backup zelf ingebouwd, de cloud heeft er nauwelijks een rol in.)
Ook zie ik nu dat er bij Advanced een nieuwe feature is die "Hybrid Share" heet. Ik moet me hier wat verder in verdiepen wat dit precies doet. Voor zover ik het nu begrijp is het een Synology Drive Sync achtig iets waarbij je bestanden kunt delen via Synology C2 in plaats van via de NAS zelf.
Via Synology C2 i.p.v. Dropbox e.d. En dan met alléén NASsen als clients.
Even kijken wat hier het addertje onder het gras is? Of je al dan niet dubbel wordt aangeslagen als je zowel Hyper Backup als Hybrid Share gebruikt. Ik heb geen idee. Ik hoop van niet maar het zou zomaar kunnen zijn van wel. Weet iemand dit?
Een cloud share is geen backup. Lijkt me dat beide afzonderlijk ruimte innemen en dus meetellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Gwaihir schreef op maandag 13 december 2021 @ 09:02:
[...]

Duh. Dat is simpelweg niet relevant voor ons als klant. Wat maakt het ons uit hoe efficiënt Synology opslaat waar we toch niet voor betalen?

Achter de schermen staat het ongetwijfeld gewoon aan; Synology gaat echt z'n diskspace niet nodeloos verspillen. (En die de-duplication zit trouwens vooral in Hyper Backup zelf ingebouwd, de cloud heeft er nauwelijks een rol in.)
Ze verkopen het als pluspunt, ik kan niet goed inschatten in hoeverre dit daadwerkelijk een voordeel is. Maar misschien stap ik hier in een marketingval.
[...]

Via Synology C2 i.p.v. Dropbox e.d. En dan met alléén NASsen als clients.

[...]

Een cloud share is geen backup. Lijkt me dat beide afzonderlijk ruimte innemen en dus meetellen.
Bij nadere bestudering lijkt dat er inderdaad op. Het vergemakkelijkt het beheer omdat je via C2 (cloud) werkt in plaats van NAS naar NAS gaat. Hiervoor zul je het een en ander wat uitgebreider moet configureren. Er is iets voor te zeggen om dat te vergemakkelijken, maar vooralsnog vind ik het niet interessant genoeg met betrekking tot mijn situatie.

Een ander iets wat ze hebben is Synology C2 Transfer. Hiermee kun je het ontvangen en/of versturen van veel of grote bestanden offloaden zodat de NAS en de internetverbinding minder zwaar belast worden. Afhankelijk van de business case kan die 100 euro per gebruiker per jaar al dan niet een interessante keuze zijn. Maar dit heeft verder niets meer met backup te maken. Behalve dan dat je hiermee uiteindelijk alle data centraal vanuit de NAS beheerd en je er dus een degelijke backup-strategie op los kunt laten. Bij mij werpt zich de vraag op in hoeverre je hier bang moet zijn voor een vendor lock-in? Gemak tegen welke prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
FrankHe schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:09:
Ze verkopen het als pluspunt, ik kan niet goed inschatten in hoeverre dit daadwerkelijk een voordeel is. Maar misschien stap ik hier in een marketingval.
Het is ook een pluspunt, lijkt mij, t.o.v. 6 backups bewaren (bijv.) = ruimte x6 nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Gwaihir schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:31:
[...]

Het is ook een pluspunt, lijkt mij, t.o.v. 6 backups bewaren (bijv.) = ruimte x6 nodig hebben.
In Hyper Backup zit al een mooie vorm van versiebeheer met incrementele backup waardoor bestanden niet meervoudig in de backup terechtkomen. Mocht hetzelfde bestand op meerdere plekken staan dan weet ik niet of Hyper Backup dit er standaard uit haalt?

Bij het C2 Storage Advanced plan verkopen ze deduplicatie, op bestandsniveau als ik mij niet vergis. Hierdoor zou je dus niet moeten worden aangeslagen voor hetzelfde bestand dat toevallig op meerdere plaatsen staat. Ik heb dit niet als zodanig getest maar ga er even van uit dat ze deze belofte nakomen.

Even snel wat cijfers. In de e-mail die Hyper Backup mij stuurt staat het volgende, ik heb de cijfers even afgerond:

Total Source Size:
- Shared folder: 740 GB
- Application: 7 GB
- Metadata: 25 GB

Wanneer ik in het C2 Storage dashboard kijk dan staat daar dat ik 670 GB in gebruik heb. Het verschil tussen source en target kan liggen aan deduplicatie en/of datacompressie. Deze backup draait vier maal per dag en ik heb een backup rotation ingesteld met 256 versies en Smart Recycle als retentiestrategie. Ik blijf op dit moment ruim binnen het budget van 1 TB.

[ Voor 26% gewijzigd door FrankHe op 14-12-2021 14:13 . Reden: cijfers ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Oh, dat zou ook kunnen ja. Ik dacht vooral aan de functionaliteit van Hyper Backup zelf. Ik weet eerlijk gezegd niet of ik nu warm loop voor 'extra' getrek in m'n back-ups. Het voordeel in ruimte zal gering zijn, want zo vaak bewaar ik een bestand niet dubbel en ik wil m'n back-ups vooral betrouwbaar. Maar goed.. 't werkt zo het werkt, daar doen we toch niets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Afhankelijk van hoe mensen de NAS gebruiken is het wel degelijk mogelijk dat er een aanzienlijk aantal duplicaten van bestanden op de NAS komen te staan. Hier synchroniseer ik bijvoorbeeld de user directory van elke laptop naar de NAS middels Synology Drive client. Er zijn verschillende bestanden, documenten, foto's etc. die op deze manier gemakkelijk meerdere keren voor zullen komen.

Ik gebruik Hyper Backup met Synology C2 Storage nu vier jaar, sinds december 2017, en vind het betrouwbaar werken. Vorig jaar gebeurde het een keer dat de backup database corrupt was geraakt. Onbekend waardoor dit kwam. Toen heb ik een support ticket aangemaakt bij Synology en de backup database was een dag later weer hersteld. Blij met de service en support van Synology. Afgezien van dat ene incident heb ik verder nooit ergens last van gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Tomatohead
  • Registratie: April 2012
  • Niet online
Vraagje aan de experts hier: momenteel heb ik een hyperbackup (taak) via backblaze B2 lopen. Deze zou ik graag willen overzetten naar HiDrive van Strato. Iemand enige aanwijzing hoe ik dat kan aanpakken? Ligt mogelijk aan mijn google skills, maar ik kan hier geen informatie over vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-09 19:45
Iemand ervarig met Active Backup for Microsoft 365 voor home ?

Ik zie:
Welke Microsoft 365-abonnementen worden ondersteund?

Business, Enterprise, Education en Exchange Online worden ondersteund.
Dus voor home user gaat het niet werken, of heeft iemand dit al getest ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIMIC
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
abusimbal schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 10:57:
Iemand ervarig met Active Backup for Microsoft 365 voor home ?

Ik zie:

[...]

Dus voor home user gaat het niet werken, of heeft iemand dit al getest ?
Waarvoor zou je dit willen?

Opslag van email en agenda? Want dat is volgens mij het voornaamste voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-09 19:45
Backup nemen van alles. De bestanden zijn al ge backupt. Alleen de mail en agenda niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakert2020
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 25-08 22:20
Vooralsnog heb ik een sync aan staan naar mijn onedrive, wat imho momenteel de goedkoopste oplossing is.
6x 1TB voor 65 euro!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boost9898
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10-09 12:37

Boost9898

Software developer

Tweakert2020 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 15:08:
Vooralsnog heb ik een sync aan staan naar mijn onedrive, wat imho momenteel de goedkoopste oplossing is.
6x 1TB voor 65 euro!
Ja zo heb ik het ook gedaan in het begin, werkt wel leuk maar is niet echt een hele veilige manier.
Met bijvoorbeeld Backblaze heb je ook versiebeheer etc. maar daar zit het prijsverschil ook in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Waar ik nog niet helemaal uit kom, als ik Synology C2 Backup Individueel (dus voor particulieren) afneem, kan ik hier dan meerdere diskstations mee backuppen, of moet ik dan een zakelijk abonnement afnemen?

Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Timmert schreef op zondag 24 april 2022 @ 11:22:
Waar ik nog niet helemaal uit kom, als ik Synology C2 Backup Individueel (dus voor particulieren) afneem, kan ik hier dan meerdere diskstations mee backuppen, of moet ik dan een zakelijk abonnement afnemen?

Iemand enig idee?
Als ik het goed begrijp is Synology C2 Backup bedoeld voor de backup van Windows PC's.

Voor mijn Synology NAS gebruik ik Synology C2 Storage voor de remote backup. Een beetje verwarrend omdat ik denk dat ze de naamgeving hebben omgegooid, wat nu C2 Storage heet heette vroeger voor mijn gevoel C2 Backup. Wat je nodig hebt is dus een C2 Storage account.

Middels Hyper Backup maak ik vier maal per dag een automatische off-site backup van de NAS. Ik heb het Advance Plan voor 69,99 per jaar. Heb net even getest en ik kan twee taken aanmaken, dus meer is waarschijnlijk ook mogelijk. Zolang het totaal aan data binnen het quotum past. Wellicht dat dit ook kan bij het basic plan maar dat heb ik niet kunnen testen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cc_idMa2Hvdp5FSc8dSfKwlu_io=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QFn2J3AnlsWU2j9kIrS9cOBR.png?f=fotoalbum_large

Aanvulling. Vooralsnog lukt het mij om ruim binnen de 1 TB te blijven waardoor de kosten zeer acceptabel zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KqZqMRdXwjdKHtsbuQo2dUXjkq8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/waYYSByBOZzNrEFoFv9d7YO3.png?f=fotoalbum_large

Aanvulling 2. Het is voor mij een zorgeloze oplossing voor mijn backup en ik heb één aanspreekpunt, Synology support, voor wanneer er problemen zijn. Ik heb een keer gehad dat de backup database / index corrupt was geraakt, onbekend hoe en waarom. Nadat ik een support ticket had aangemaakt is dit heel netjes opgepakt en binnen korte tijd door Synology opgelost. Dat was het enige incident in de afgelopen vijf jaar. Verder heb ik er geen omkijken naar. Ik raad het van harte aan.

[ Voor 27% gewijzigd door FrankHe op 27-04-2022 12:04 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fweijers
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-08 12:12
Ik heb twee Synology 218j kasten, een 'werk' NAS met 2x4TB gemirrord en eentje als 'backup NAS' met 1x4TB. Die backup NAS is off-site, namelijk mijn schuur.

Onze telefoons uploaden via de app Synology Photo hun foto's automatisch naar de werk NAS.

Ik wil de foto's regelmatig naar de backup NAS kopiëren en gebruik daar momenteel Shared Folder Sync voor. Dit werkt prima: ik heb een dagelijkse taak ingesteld die de homes map synchroniseert naar de backup NAS.

Mooie setup en ik ben bijna tevreden ;) . Het nadeel van shared folder sync is dat wanneer je een file weggooit deze op de tweede NAS ook verwijderd wordt. Dat is precies waar sync voor bedoeld is natuurlijk, maar ik wil dit niet. Ik wil alleen de toevoegingen synchroniseren, maar verwijderingen moeten worden overgeslagen. Ik moet er niet aan denken dat een keer per ongeluk op de werk-NAS de hele map met foto's verwijderd wordt en een dag later dus ook de backup gewist is .... :o

Wat is jullie oplossing voor het syncen tussen 2 NASen en hoe hebben jullie dit "voorkomen van verwijderingen" verholpen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• caspertje19
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:30
Sync is geen backup. Waarom niet een backup naar de 2e nas instellen met hyper backup? Kan je zo lang als je zelf wilt files bewaren voordat ze definitief gewist worden en worden alleen wijzigen op de 2e nas gezet

[ Voor 32% gewijzigd door caspertje19 op 28-05-2022 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
fweijers schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 08:55:
Ik heb twee Synology 218j kasten, een 'werk' NAS met 2x4TB gemirrord en eentje als 'backup NAS' met 1x4TB. Die backup NAS is off-site, namelijk mijn schuur.
Is die schuur dichtbij je huis waar die andere NAS staat? Helemaal off-site zou ik het dan niet willen noemen maar het is in ieder geval een stap in de goede richting.
Mooie setup en ik ben bijna tevreden ;) . Het nadeel van shared folder sync is dat wanneer je een file weggooit deze op de tweede NAS ook verwijderd wordt. Dat is precies waar sync voor bedoeld is natuurlijk, maar ik wil dit niet. Ik wil alleen de toevoegingen synchroniseren, maar verwijderingen moeten worden overgeslagen. Ik moet er niet aan denken dat een keer per ongeluk op de werk-NAS de hele map met foto's verwijderd wordt en een dag later dus ook de backup gewist is .... :o

Wat is jullie oplossing voor het syncen tussen 2 NASen en hoe hebben jullie dit "voorkomen van verwijderingen" verholpen?
Wat @caspertje19 erover zegt, hier sluit ik mij graag bij aan.
caspertje19 schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 10:10:
Sync is geen backup. Waarom niet een backup naar de 2e nas instellen met hyper backup? Kan je zo lang als je zelf wilt files bewaren voordat ze definitief gewist worden en worden alleen wijzigen op de 2e nas gezet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fweijers
caspertje19 schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 10:10:
Dank, ik ga me verdiepen in Hyper Backup. Zijn de gekopieerde files dan gewoon toegankelijk op de tweede NAS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:33
Je kunt gewoon instellen of je bij het deleten van een file op de bron Nas ook de versie op de target Nas wilt verwijderen.
Je kunt ook gewoon instellen hoeveel versies je wilt bewaren.

Daar hoef je dus niet voor naar Hyperbackup uit te wijken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
fweijers schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 10:55:
[...]

Dank, ik ga me verdiepen in Hyper Backup. Zijn de gekopieerde files dan gewoon toegankelijk op de tweede NAS?
Een backup gebruik je het beste met versiebeheer en dan is toegankelijkheid elders geen criterium. Het is een backup, geen standaard toegankelijke share.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
De folder sync van Synology Drive heeft ook versie mogelijkheden dus als het gewoon om foto's gaat is dat meer dan voldoende, daar hoeft je geen Hyperbackup voor op te tuigen.
Je kunt gewoon instellen hoeveel versies je wilt bewaren.

En zoals ik al zei kun je gewoon een one way sync opzetten die op de source verwijderde versies gewoon op de target laat staan.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

fweijers schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 10:55:
[...]

Dat wil je juist niet. Als bestanden op de tweede NAS "gewoon toegankelijk" zijn dan zijn ze dus ook even kwetsbaar voor een cryptolocker of andere malware als wanneer je maar 1 NAS had. Je wilt backups dus niet even toegankelijk hebben als het origineel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Als je last van een cryptolocker hebt dan zullen de bestanden wijzigen en die gewijzigde versie zal op de andere Nas terecht komen net als wanneer je een backup maakt.

En in beide gevallen hebt je dus wel een oudere versie tot je beschikking.

[ Voor 9% gewijzigd door Ben(V) op 28-05-2022 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Ben(V) schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 16:29:
Als je last van een cryptolocker hebt dan zullen de bestanden wijzigen en die gewijzigde versie zal op de andere Nas terecht komen net als wanneer je een backup maakt.

En in beide gevallen hebt je dus wel een oudere versie tot je beschikking.
Hoezo? Hij synct dus ik neem aan dat een gewijzigd bestand gewoon de vorige versie overschrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Ik schreef al dat Synology Sync versies ondersteund je als je dat instelt heb je gewoon oude versies tot je beschikking.
Misschien beter lezen en/of niet ergens over schrijven wat je niet kent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Ben(V) schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 20:01:
Ik schreef al dat Synology Sync versies ondersteund je als je dat instelt heb je gewoon oude versies tot je beschikking.
Misschien beter lezen en/of niet ergens over schrijven wat je niet kent?
Ik weet dat cryptolockers de oude versies vaak wissen. Geen idee of dat ook met een Synology werkt maar ik zou er voorzichtigheidshalve altijd vanuit gaan dat het wel kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Dan moet er echt gebruik worden gemaakt van een kwetsbaarheid in de Synology software. Laten we hopen dat dit niet (nogmaals) aan de orde komt.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
@downtime
Als een hacker een systeem binnengekomen is dan helpt een backup ook helemaal niets.
Backup bestanden kunnen net zo makkelijk encryped worden als synced bestanden.

En zomaar zelf verzinnen dat crypto hackers oude versies wissen is een beetje onzin.
Die doen niet moeilijk en encrypten gewoon alles, dus ook oude versies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
Ben(V) schreef op zondag 29 mei 2022 @ 09:26:
@downtime
Als een hacker een systeem binnengekomen is dan helpt een backup ook helemaal niets.
Backup bestanden kunnen net zo makkelijk encryped worden als synced bestanden.

En zomaar zelf verzinnen dat crypto hackers oude versies wissen is een beetje onzin.
Die doen niet moeilijk en encrypten gewoon alles, dus ook oude versies.
In een backup is het anders niet altijd even makkelijk om alle data te encrypten. Ik gebruik MS Azure voor de backup. Daar blijven oude backups (welke dus nog niet encrypted zijn) gewoon bewaard.

Nu doe ik de aanname dat je vanuit de synology niet makkelijk direct toegang kunt krijgen tot de Azure omgeving, daarnaast heeft Azure ook nog de mogelijkheid om verwijderde onderdelen binnen 30 dagen nog te restoren. Dus dat lijkt me dan wel redelijk veilig.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Alles wat op een schijf staat is te encrypten als een hack op OS level plaats vind.
Ms Azure backups staan bij Microsoft en heeft hier dus weinig mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fweijers
Ben(V) schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 20:01:
Dit klinkt als wat ik zou willen :) echter ik zie geen opties hiervoor bij Shared Folder Sync. Kun je me iets aanwijzen? Thanks! :)

Ik heb dit gedaan:
https://kb.synology.com/e...haredfoldersync?version=7
En het werkt goed; alle files worden netjes gekopieerd naar de tweede NAS. Ik krijg ook netjes een emailtje met het resultaat van elke sync taak die is uitgevoerd.

Helaas worden -volgens de specs- ook verwijderingen op de tweede NAS doorgevoerd, en dat wil ik niet.

Vroeger deed ik iets dergelijks met mijn linux-NASen via rsync scriptjes... de ene nas had een cron job waarin een rsync script werd uitgevoerd wat ervoor zorgde dat alleen de aanwas in bepaalde mappen werd overgezet naar een tweede nas. Ik hoop eigenlijk van dit technische gedoe af te zijn met de mooie Synology user interface. Hier mijn oude rsync script voor de geinteresseerden ;)

discussie
Nog even over de discussie die ontstaat over backup vs synchronisatie, mijn wens is mijn files op 2 plaatsen op te slaan zodat er bij een probleem (per ongeluk verwijderen, disk failure, systeem failure, diefstal, brand) altijd nog een kopie is zodat ik niets kwijtraak.
Ik mis/gebruik sync technologie om de kopie uit te voeren, ik til niet zwaar aan hoe je het noemt, het gaat mij om het doel wat ik wil bereiken.

Ik heb nog even op internet gezocht
Backing up means to manually or automatically copy files from one location to another, syncing means to manually or automatically copy or delete files as needed to ensure that two locations have an identical set of files.
bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
fweijers schreef op zondag 29 mei 2022 @ 13:35:
discussie
Nog even over de discussie die ontstaat over backup vs synchronisatie, mijn wens is mijn files op 2 plaatsen op te slaan zodat er bij een probleem (per ongeluk verwijderen, disk failure, systeem failure, diefstal, brand) altijd nog een kopie is zodat ik niets kwijtraak.
Ik mis/gebruik sync technologie om de kopie uit te voeren, ik til niet zwaar aan hoe je het noemt, het gaat mij om het doel wat ik wil bereiken.

Ik heb nog even op internet gezocht
Backing up means to manually or automatically copy files from one location to another, syncing means to manually or automatically copy or delete files as needed to ensure that two locations have an identical set of files.
bron
Een backup is inderdaad heel wat anders dan synchroniseren.

In het kort is een backup een momentopname van je bestanden welke ergens anders worden opgeslagen.

Bij synchronisatie worden de bestanden overgezet zoals ze op dat moment zijn. Dat betekend dus ook dat de eerdere momentopname daarmee wordt overschreven.

Bij synchronisatie heb je vanuit de synchronisatie zelf geen meerdere versies, uiteraard kan het onderliggende systeem mogelijk meerdere versies opslaan alleen als deze corrupt raken of encrypted dan worden die dus ook netjes mee gesynchroniseerd.

Wat jij dus wilt is een backup en geen synchronisatie.

@Ben(V) ik denk dat je backup en synchronisatie een beetje door elkaar haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
@DutchKel
Ik haal niets door elkaar, jij begrijpt gewoon niet dat Synology Drive een sync functionaliteit heeft die door het gebruik van versies ook als backup te gebruiken is.

Je hebt dan als het ware een realtime backup.
Elke keer dat een bestand op de bron gewijzigd wordt, wordt die opnieuw gesynced met de target en de oude versie wordt ook bewaard.
Je kunt zelf opgeven hoeveel versies bewaard moeten worden en/of hoe lang oude versies bewaard moeten worden.
Ook kun je kiezen tussen een one-way sync of een two way sync en of de synced versie moeten blijven bestaan als het origineel verwijdert wordt of ook verwijdert.
Het is gewoon een heel veelzijdige applicatie.

@fweijers
Welke versie van DSM gebruik jij eigenlijk, want de oude Shared Folder Sync is al heel lang vervangen door Synology Drive die al deze mogelijkheden gewoon heeft.
zie:
https://kb.synology.com/e...lp/Drive/iPhone?version=7

[ Voor 32% gewijzigd door Ben(V) op 29-05-2022 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fweijers
Ben(V) schreef op zondag 29 mei 2022 @ 14:36:
@fweijers
Welke versie van DSM gebruik jij eigenlijk, want de oude Shared Folder Sync is al heel lang vervangen door Synology Drive die al deze mogelijkheden gewoon heeft.
zie:
https://kb.synology.com/e...lp/Drive/iPhone?version=7
DSM 7
zie mijn linkje https://kb.synology.com/e...haredfoldersync?version=7

Ik zal binnenkort eens goed kijken naar Synology Drive want dat lijkt op het eerste gezicht iets voor iOS ipv tussen 2 NASsen syncen. Thanks.

[ Voor 14% gewijzigd door fweijers op 29-05-2022 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
DutchKel schreef op zondag 29 mei 2022 @ 14:09:
Een backup is inderdaad heel wat anders dan synchroniseren.

In het kort is een backup een momentopname van je bestanden welke ergens anders worden opgeslagen.

Bij synchronisatie worden de bestanden overgezet zoals ze op dat moment zijn. Dat betekend dus ook dat de eerdere momentopname daarmee wordt overschreven.
Dat klopt - in de basis - allemaal wel. Maar het programma 'Drive' van Synology gaat er qua wat het biedt dus 'n beetje tussenin zitten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Gwaihir schreef op zondag 29 mei 2022 @ 17:25:
[...]

Dat klopt - in de basis - allemaal wel. Maar het programma 'Sync' van Synology gaat er qua wat het biedt dus 'n beetje tussenin zitten..
Voor zover ik weet kun je daarbij nog steeds niet zeggen: restore alles naar de datum van vorige week. Je zou dan per bestand een eerdere versie moeten terugzetten.

Ook als je de sync naar een 2e synology machine doet is het risico dat die op dezelfde manier alles corrupt maakt.

Ik heb ook de overweging gemaakt welke tool ik wil gebruiken voor het beschermen van mijn bestanden en een sync is het voor mij net niet. Ik heb wel meerdere versies van de bestanden maar dat is vanuit synology geregeld icm de prullenbak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@DutchKel Tja, het is ook niet mijn ding. Maar wat @Ben(V) erover zegt, lijkt wel heel goed aan te sluiten op de vraag van @fweijers. Dus ik vond de onderbreking voor 'n lesje concepten wat misplaatst.

Wat je terloops noemt over de prullenbak sluit wellicht ook goed aan, trouwens. Hoe werkt dat versies bewaren met de prullenbak dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Gwaihir schreef op zondag 29 mei 2022 @ 19:26:
@DutchKel Tja, het is ook niet mijn ding. Maar wat @Ben(V) erover zegt, lijkt wel heel goed aan te sluiten op de vraag van @fweijers. Dus ik vond de onderbreking voor 'n lesje concepten wat misplaatst.

Wat je terloops noemt over de prullenbak sluit wellicht ook goed aan, trouwens. Hoe werkt dat versies bewaren met de prullenbak dan?
Ik had me vergist, ik heb alleen de prullenbak in gebruik naast de backup functie, dit via hyper backup. Ik dacht dat ik ook versiebeheer aan had staan maar deze functie zit niet (meer?) standaard in DSM.

De prullenbak is alleen dat als je een bestand verwijderd dat DSM die verplaatst naar de prullenbak ipv verwijderen en je kunt zelf instellen wanneer de prullenbak leeg gemaakt dient te worden via de taakplanner.

Taakplanner
Met Taakplanner kunt u services of scripts plannen en op vooraf ingestelde tijdstippen uitvoeren.
Ondersteunde taken
U kunt taken maken om het volgende uit te voeren:
-Door de gebruiker gedefinieerd script: door de gebruiker gedefinieerde scripts of opdrachten uitvoeren.
-Prullenbak: maak de prullenbak van gespecificeerde gedeelde mappen leeg. Daarnaast kunt u met de instelling Bewaarbeleid bepalen welke bestanden permanent worden verwijderd bij het leegmaken van de prullenbak. Zo kunt u bijvoorbeeld bestanden verwijderen of behouden op basis van de grootte, verwijderingstijd of bestandsindeling.
-Pieptoonwerking: zorgt dat de Synology NAS een pieptoon laat horen.
-Service: start of stopt netwerkservices, zoals Windows-bestandsservice, FTP, Automatisch blokkeren enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
@DutchKel
De prullenbak heeft nog nooit een mogelijkheid voor versies gehad, die is (en was) enkel bedoelt om vergissingen bij het verwijderen van bestanden op te vangen.

En dogmatisch doen over backup en sync is ook niet erg slim.

Synology heeft twee tools die overlappende functionaliteit bieden en het is altijd verstandig eerst te onderzoeken welke tool welke functionaliteit bied en dat af te zetten tegen wat je nodig hebt.
En dus niet maar wat roepen alleen omdat je het woord sync leest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
fweijers schreef op zondag 29 mei 2022 @ 16:28:
[...]

DSM 7
zie mijn linkje https://kb.synology.com/e...haredfoldersync?version=7

Ik zal binnenkort eens goed kijken naar Synology Drive want dat lijkt op het eerste gezicht iets voor iOS ipv tussen 2 NASsen syncen. Thanks.
@fweijers
Het werkt voor zowel tussen clients (PC, Mac, Android, iPhone) en Nas alsmede tussen twee Nassen.
Het werkt zelfs over het internet inclusief encryptie indien gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berendbotje91
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-07 09:53
Ik zoek een UPS voor een DS215+. Er was afgelopen weekend een stroomstoring en dit lijkt me niet echt handig om zonder UPS verder te gaan.

Nu weet ik dat er in DS een functie zit die kan luisteren naar de UPS, zodat de NAS netjes en op tijd kan afsluiten, maar ik weet totaal niet naar welke UPS'en ik moet kijken. Kan iemand mij in de juiste richting wijzen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stimulate14
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10-09 15:11

Stimulate14

⭐⭐⭐

berendbotje91 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 13:26:
Ik zoek een UPS voor een DS215+. Er was afgelopen weekend een stroomstoring en dit lijkt me niet echt handig om zonder UPS verder te gaan.

Nu weet ik dat er in DS een functie zit die kan luisteren naar de UPS, zodat de NAS netjes en op tijd kan afsluiten, maar ik weet totaal niet naar welke UPS'en ik moet kijken. Kan iemand mij in de juiste richting wijzen?
APC is voor thuis prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freakster86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
@berendbotje91 Advies aankoop UPS voor Synology NAS Onlangs iemand met dezelfde vraag. Zou dat topic even doorbladeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
Voor "Small Office / Home Office" (SoHo) ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Wat heeft een UPS met backup strategieën te maken?

Ik zou je item hier plaatsen.
[Synology] Vraag en antwoord - deel 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Ben(V) schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 15:32:
Wat heeft een UPS met backup strategieën te maken?

Ik zou je item hier plaatsen.
[Synology] Vraag en antwoord - deel 3
Een kort zijstapje. De enige reden om het onderwerp UPS even aan te stippen is wellicht de reden dat het een extra garantie is tegen datacorruptie.

Wat mij betreft inderdaad weer terug on topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Tja je kunt wel eigenwijs zijn, maar ik geef je enkel een tip waar waarschijnlijk meer reacties komt op dit onderwerp dan hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
@Freakster86 deelde reeds deze:
Freakster86 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 15:11:
@berendbotje91 Advies aankoop UPS voor Synology NAS Onlangs iemand met dezelfde vraag. Zou dat topic even doorbladeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk2015
  • Laatst online: 17:27

Luuk2015

Vires in numeris

Weet iemand toevallig of Backblaze B2 Cloud storage een minimum aantal GB heeft wat je moet afnemen?
Ik zit te kijken naar de mogelijkheden om mijn belangrijkste bestanden te back-uppen, aangezien dit maar om ~100GB gaat is de 5usd p/TB voor mij misschien een beetje overkill :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Luuk2015 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 19:09:
Weet iemand toevallig of Backblaze B2 Cloud storage een minimum aantal GB heeft wat je moet afnemen?
Ik zit te kijken naar de mogelijkheden om mijn belangrijkste bestanden te back-uppen, aangezien dit maar om ~100GB gaat is de 5usd p/TB voor mij misschien een beetje overkill :P
Ik gebruik de B2 met +-200GB, geen probleem en zeer lage afrekening 🙂
Dus bij mijn weten: geen minimum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk2015
  • Laatst online: 17:27

Luuk2015

Vires in numeris

roeleboel schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 21:04:
[...]

Ik gebruik de B2 met +-200GB, geen probleem en zeer lage afrekening 🙂
Dus bij mijn weten: geen minimum
Goed om te horen! Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:33
Even een crosspost, omdat deze hier misschien beter past

Ik gebruik Active Backup for Business om onder andere een Windows server 2019 te backuppen, en vroeg me af of het mogelijk was om een bare-metal restore te doen op een fysiek andere server met iets andere hardware. (Beide Intel CPU, alleen enkele generaties nieuwer)

Heeft iemand hier ervaring mee?

Maakt het uit als de nieuwe C schijf kleiner is dan de huidige server?
De huidige heeft een 3TB HDD welke voor ~500GB gevuld is, en het liefst zou ik de nieuwe server uitvoeren met 2TB M.2 SSD.
In principe zou ik verwachten dat dit goed moet gaan; heb al vaak genoeg HDD's naar kleinere SSD's gekloond. Maar aangezien een 'upgrade' naar kleinere schijven bij SHR bijvoorbeeld niet kan wil ik het toch even zeker weten.

In de documentatie kan ik er iig niets over vinden:
https://kb.synology.com/e...er_windows?version=7#b_38
https://kb.synology.com/e...?version=7#PhysicalServer

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow771
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 05-09 09:44
@SmiGueL ik zie niet zo'n reden waarom dit niet zo lukken. Tis niet dat je van Intel naar AMD gaat ofzo, dus de Windows zou hier tegen moeten kunnen. Ook de kleine C: moet gewoon genoeg ruimte hebben.

Test het eens uit? Een test restore hoort altijd onderdeel te zijn van een disaster-plan in elke organisation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:33
Ja dat is wel de bedoeling (in de VM werkt het prima), alleen de SSD moet nog aangeschaft worden dus vandaar dat ik het het liefst vooraf even check. :)

[ Voor 7% gewijzigd door SmiGueL op 15-08-2022 13:33 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joost00719
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 27-07 18:48
Ik draai zelf een "nas" op Linux, maar ik wil deze data graag backuppen naar Microsoft One Drive omdat ik hier een abonnement heb voor 1tb voor 5 accounts.
Weet iemand of dit bestaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mototaz
  • Laatst online: 10-09 15:03

Mototaz

Hobbymatige beunhaas

joost00719 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 13:46:
Ik draai zelf een "nas" op Linux, maar ik wil deze data graag backuppen naar Microsoft One Drive omdat ik hier een abonnement heb voor 1tb voor 5 accounts.
Weet iemand of dit bestaat?
Bij Synology kan dit met Cloud Sync, weet alleen niet of dat helemaal jouw vraag is :P

Wil je iets snel of goed, zorg dan dat je het zelf doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joost00719
Mototaz schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 14:25:
[...]

Bij Synology kan dit met Cloud Sync, weet alleen niet of dat helemaal jouw vraag is :P
Nee niet helemaal. Ik heb gewoon een Linux VM draaien die een directory passthrough heeft naar een zfs pool. Dat is mijn "nas".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@joost00719 Ander / eigen topic?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joost00719
Oeps, had niet gezien dat dit Synology only was. Excusus.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:43
Ik backup een Mac mini via Time Machine op een aparte netwerkshare op mijn DS414. Volgens de tutorial van Synology.

Vervolgens wordt de NAS naar C2 gebackuped, waarbij de share voor Time Machine ook wordt meegenomen. Is dit de geëigende weg of zijn er betere manieren?

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Joris748 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 14:50:
Ik backup een Mac mini via Time Machine op een aparte netwerkshare op mijn DS414. Volgens de tutorial van Synology.

Vervolgens wordt de NAS naar C2 gebackuped, waarbij de share voor Time Machine ook wordt meegenomen. Is dit de geëigende weg of zijn er betere manieren?
Hangt er van af wat je met de data wilt.

Ik gebruik zelf Synology Drive om de user data van mijn Macbook te synchroniseren met een share op de NAS. Met Hyper Backup wordt er een backup van de NAS gemaakt naar C2 Storage.

Het nadeel is dat een eventuele restore minder goed is geïntegreerd met macOS. Het voordeel is dat ik gewoon op de NAS bij mijn bestanden kan en niet tegen onleesbare Time Machine bestanden aan sta te kijken. Aangezien Apple Time Machine op een gegeven moment problemen had en zichzelf stukmaakte ben ik toen overgestapt naar deze methode.

Daarnaast heb ik een externe SSD waarmee ik periodiek met Carbon Copy Cloner een complete backup maak van de Macbook. Deze externe USB-schijf is opstartbaar waardoor ik in geval van nood direct door kan. Dus geen restore maar in plaats daarvan opstarten van een externe schrijf en vervolgens een restore van deze clone. In combinatie met realtime synchronisatie / backup van de bestanden is het al met al een behoorlijk robuuste oplossing waarbij ik niet afhankelijk ben van de eventuele nukken van Apple Time Machine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
Joris748 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 14:50:

Ik gebruik dezelfde methode.

Edit:
Ik ben het eens met FrankHe dat ik niet gecharmeerd ben van TM en heb dan ook de meeste belangrijke bestanden (ook) buiten de Mac staan

[ Voor 11% gewijzigd door technorabilia op 04-09-2022 19:01 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
  • Laatst online: 11-09 12:59
FrankHe schreef op zondag 4 september 2022 @ 18:40:
[...]

Ik gebruik zelf Synology Drive om de user data van mijn Macbook te synchroniseren met een share op de NAS. Met Hyper Backup wordt er een backup van de NAS gemaakt naar C2 Storage.
Dit klinkt wel slimmer dan TM, wat een drama is dat. In hoeverre heb je versiebehoud? Ik verlies nog wel eens een documentje waar ik dan pas na een paar maanden achter kom.

Misschien een domme vraag, want ik ben totaal niet bekend met Synology Drive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Muldert schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 23:33:
[...]

Dit klinkt wel slimmer dan TM, wat een drama is dat. In hoeverre heb je versiebehoud? Ik verlies nog wel eens een documentje waar ik dan pas na een paar maanden achter kom.

Misschien een domme vraag, want ik ben totaal niet bekend met Synology Drive.
Versionering gebeurt op twee niveau's. In de eerste plaats is er Synology Drive Admin Console waarbij ik zelf Intelliversioning heb ingeschakeld met 32 versies. Daarmee behoud je als het goed is alle relevante versies.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0pW77DxFGC9UHc7MwtjcOWGlbtY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EsUihYTxJuZH9a7xSMVABQnS.png?f=fotoalbum_large

De tweede laag is Hyper Backup waarmee ik een backup naar een externe USB-schijf schrijf en een remote backup maak naar Synology C2 Storage in Frankfurt am Main, Duitsland. Binnen Hyper Backup heet dit Smart Recycle maar met de optie eronder kunt je de dataretentie ook zelf naar wens instellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dgX8L5mWueheyq9ebbOtloU0iYE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/avjrz4OG62BrO2kJl9C8UwuB.png?f=user_large

Bij Max number of kept versions heb ik 256 ingesteld. Onderaan zie je een visuele weergave van hoe de versionering er ongeveer uitziet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/smQJjbmgn6U4ECCTVHXjG9OCeN0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1in2jOD7ukzESq5GB2v38bHr.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
  • Laatst online: 11-09 12:59
FrankHe schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 09:58:
[...]

Versionering gebeurt op twee niveau's.
Oh duh je hebt natuurlijk ook nog Hyper Backup voor versioning 8)7

Maar die via Drive Admin kende ik niet, thanks. Binnenkort TM maar eens uitzetten want dat werkt niet echt lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Muldert schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 10:10:
[...]
Oh duh je hebt natuurlijk ook nog Hyper Backup voor versioning 8)7

Maar die via Drive Admin kende ik niet, thanks. Binnenkort TM maar eens uitzetten want dat werkt niet echt lekker.
Ik zou eerst Synology Drive inrichten en dan Apple Time Machine uitschakelen.

Naast versioning met Synology Drive en Hyper Backup maak ik ook nog Snapshots (werkt alleen op Btrfs volumes) van enkele shares middels Snapshot Replication. Ik gebruik uitsluitend lokale snapshots zonder deze te repliceren. Hierbij kun je tot 1024 versies gaan maar ook deze heb ik beperkt tot 32 versies. Met "Advanced retention policy" kun je in Snapshot Replication helemaal zelf instellen hoeveel versies je wilt bewaren per, uur, dag, week, maand en jaar. Voor mij is dit meer experimenteel maar als je wilt kun je dus een derde laag van versionering toevoegen hoewel dit wellicht wat ver gaat is het wel een interessante casus om te bestuderen.
Pagina: 1 ... 19 20 Laatste