Toon posts:

[Synology] Backup strategieën en tools

Pagina: 1 ... 17 18 19 Laatste
Acties:

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: december 2002
  • Niet online
Heb inmiddels bijna een maand een Hyper Backup lopen naar Synology C2. Inderdaad geen enkele hindernis dat deze NAS niet in de dyn-dns van Synology zit. Erg gebruikersvriendelijk allemaal, dus zolang mijn behoefte aan backup storage niet (fors) toeneemt, ga ik geen alternatieven meer in kaart brengen. 't Is lekker klaar zo.

Dat bijna een maand merkte ik aan een keurig mailtje van Synology dat ik over 3 dagen ga betalen voor mijn C2 storage. Dat vind ik toch wel brownie points waard, zo'n keurige herinnering op het moment dat je nog kosteloos kunt cancelen :).

• Drardollan
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 22:45
Mogelijk verkeerd topic, maar niet geschoten... ;)

Ondertussen heb ik enkele Synology’s draaien bij familie en vrienden die allemaal naar een cloud service backuppen, meestal HiDrive (een enkele naar C2). Hoewel dit prima werkt gebruiken de meeste maar een beperkte opslag en dan is HiDrive vaak niet goedkoop (dankzij de protocollen). Nu zat ik te denken of ik dat niet beter zelf kan oplossen, ik kan relatief eenvoudig en goedkoop een VPS met voldoende opslag krijgen en beheren.

Maar ik zit te dubben over de software, het mooie is natuurlijk een systeem waarbij je gebruikers en quota’s kunt aanmaken.

Heeft er iemand ervaring met Hyper Backup en bijvoorbeeld OwnCloud of NextCloud?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 15:42

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Als je een goedkope oplossing zoek: waarom niet elkaar gebruiken? Zeker als je een beperkte opslag nodig hebt...

[Voor 26% gewijzigd door Tortelli op 30-04-2021 21:37]

i9 9900k @ 5,0Ghz | Synology DS1817+ | 22x330Wp Oost-Zuid-West, 24x360Wp Oost-West, Total 15.900Wp

• Drardollan
Tortelli schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 21:33:
Als je een goedkope oplossing zoek: waarom niet elkaar gebruiken? Zeker als je een beperkte opslag nodig hebt...
Omdat ik 1 centraal punt wil hebben, constant gedoe met port forwards wil voorkomen en gegevens heb die niet bij elkaar moeten komen (privacy).

Ben niet zozeer op zoek naar het goedkoopste, maar als je bedenkt dat ik zeker 10 keer een Strato abo heb van minstens 7,50 per maand dan kan dat goedkoper en beter denk ik. Helaas is Strato niet alleen beperkt op ruimte, maar ook op protocollen en users.

Zelf zou ik dat een stuk flexibeler en beter kunnen denk ik. Los van het feit dat ik het leuk vind om te doen :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Xyphoid
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 22:29
Gwaihir schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 09:54:
Heb inmiddels bijna een maand een Hyper Backup lopen naar Synology C2. Inderdaad geen enkele hindernis dat deze NAS niet in de dyn-dns van Synology zit. Erg gebruikersvriendelijk allemaal, dus zolang mijn behoefte aan backup storage niet (fors) toeneemt, ga ik geen alternatieven meer in kaart brengen. 't Is lekker klaar zo.

Dat bijna een maand merkte ik aan een keurig mailtje van Synology dat ik over 3 dagen ga betalen voor mijn C2 storage. Dat vind ik toch wel brownie points waard, zo'n keurige herinnering op het moment dat je nog kosteloos kunt cancelen :).
Over C2 gesproken:
Hoe kan ik de backup testen?
Moet ik dan gewoon een restore doen? Hoe weet ik dan dat al mijn files (bijna 3TB) goed zijn en niet corrupt?
Is er een manier om daar achter te komen (behalve alle files 1 voor 1 te openen).

Ik heb nog een backup op een losse USB harddisk, dus als er iets mis gaat, dan kan ik altijd nog de bestanden van daaruit kopiëren. Maar hoe kan ik de bestanden op mijn losse USB harddisk controleren?

Toshiba e755 Pocket PC > Panasonic G500 >Nokia 8210 > Nokia 8850 > Vario MDA (htc wizard 200) > Vario MDA III (htc tytn II) > HTC Hero > HTC Desire HD > Asus Transformer TF101 > Asus Padfone > Oppo Find 5 > LG Nexus 5 > Wileyfox Swift 2X > Razer Phone

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Drardollan schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 22:42:
[...]

Omdat ik 1 centraal punt wil hebben, constant gedoe met port forwards wil voorkomen en gegevens heb die niet bij elkaar moeten komen (privacy).

Ben niet zozeer op zoek naar het goedkoopste, maar als je bedenkt dat ik zeker 10 keer een Strato abo heb van minstens 7,50 per maand dan kan dat goedkoper en beter denk ik. Helaas is Strato niet alleen beperkt op ruimte, maar ook op protocollen en users.

Zelf zou ik dat een stuk flexibeler en beter kunnen denk ik. Los van het feit dat ik het leuk vind om te doen :)
Als je voor 10 gebruikers nu minstens €7,50 / maand betaal kun je toch iemand aanwijzen als backup locatie? Gebruik op die manier mijn ouders als backup locatie. Liever eenmalig 2x10TB kopen dan tig jaar aan een vast bedrag per maand zitten.

i9 9900k @ 5,0Ghz | Synology DS1817+ | 22x330Wp Oost-Zuid-West, 24x360Wp Oost-West, Total 15.900Wp

Acties:
  • +2Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 24-11 15:37
Xyphoid schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 21:38:
[...]

Over C2 gesproken:
Hoe kan ik de backup testen?
Moet ik dan gewoon een restore doen? Hoe weet ik dan dat al mijn files (bijna 3TB) goed zijn en niet corrupt?
Is er een manier om daar achter te komen (behalve alle files 1 voor 1 te openen).

Ik heb nog een backup op een losse USB harddisk, dus als er iets mis gaat, dan kan ik altijd nog de bestanden van daaruit kopiëren. Maar hoe kan ik de bestanden op mijn losse USB harddisk controleren?
Testen van de C2 backup gaat op twee verschillende manieren.
  • Laat de backup zichzelf testen. Hier draait periodiek, iedere week, de Backup Integrity Check.

Deze check zorgt ervoor dat technische ongeregeldheden niet ongemerkt aan je voorbij gaan.
  • Eens in de zoveel tijd, minimaal 1 maal per jaar doe ik zelf een 'test' restore.
In het begin toen ik de backup heb ingericht heb ik wat testen gedaan en die verliepen allemaal goed zodat ik er vertrouwen in heb dat de backup en restore correct werken. Maar het kan geen kwaad om zo nu en dan te hertesten. Vooral wanneer er een upgrade plaatsvind naar een grote nieuwe versie. DSM 7 is aanstaande. Dat is voor mij weer een mooi moment om vooraf de restore te testen. De Upgrade van DSM 6.x naar DSM 7 te doen en vervolgens wederom de backup en restore te testen.

Als dit allemaal foutloos verloopt dan kun je er op vertrouwen dan de C2 backup in orde is.

Daarnaast is het natuurlijk goed om nog een tweede backup te hebben. Onder het motto, "één backup is géén backup". Bij mij is dat een on-site externe USB-schijf. Ook daarbij doe ik exact hetzelfde. Draai de backup. Draai de Backup Integrity Check, test een restore. Wanneer dat allemaal goed gaat dan is de backup in orde.

Aanvulling: De restore testen kan trouwens door een twee of drie directories terug te zetten. Dat hoeft niet een restore van de complete NAS te zijn.

[Voor 3% gewijzigd door FrankHe op 04-05-2021 10:12]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FrankHe
Tortelli schreef op maandag 3 mei 2021 @ 17:53:
[...]

Als je voor 10 gebruikers nu minstens €7,50 / maand betaal kun je toch iemand aanwijzen als backup locatie? Gebruik op die manier mijn ouders als backup locatie. Liever eenmalig 2x10TB kopen dan tig jaar aan een vast bedrag per maand zitten.
Als je niet bang bent uitgevallen en je thuisvoelt in Synology DSM dan is een het inrichten van een DiskStation als remote backup server verreweg de meest economische oplossing. Heb ruim drie maanden geleden mijn NAS geüpgraded naar 2x16TB schijven (Toshiba MG08 serie) en dat werkt uitstekend. Wat betreft de kosten onder de streep (TCO) is dat echt een no-brainer. Centrale backup van werkplekken, snel, veilig en betaalbaar.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Xyphoid
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 22:29
FrankHe schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 10:10:
[...]

Testen van de C2 backup gaat op twee verschillende manieren.
  • Laat de backup zichzelf testen. Hier draait periodiek, iedere week, de Backup Integrity Check.
  • Eens in de zoveel tijd, minimaal 1 maal per jaar doe ik zelf een 'test' restore.
Aanvulling: De restore testen kan trouwens door een twee of drie directories terug te zetten. Dat hoeft niet een restore van de complete NAS te zijn.
Dank je voor de info.
Die integrity test heb ik al aan staan.
Ik hoef dus alleen nog af en toe een restore te testen.

Dus als ik het goed begrijp test de integrity test of alle bestanden nog werken en niet kapot zijn.
En de restore test is om te checken of het restore zelf goed gaat (dus of de verbinding werkt en alles goed doorloopt).

Toshiba e755 Pocket PC > Panasonic G500 >Nokia 8210 > Nokia 8850 > Vario MDA (htc wizard 200) > Vario MDA III (htc tytn II) > HTC Hero > HTC Desire HD > Asus Transformer TF101 > Asus Padfone > Oppo Find 5 > LG Nexus 5 > Wileyfox Swift 2X > Razer Phone

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Drardollan
Tortelli schreef op maandag 3 mei 2021 @ 17:53:
[...]

Dat is hoe het nu werkt, en waar ik vanaf wil. Ik wil de data ergens centraal hebben, de mensen kennen elkaar minimaal of niet en ze vertrouwen mij. Tevens kan ik thuis niet op tegen de internet snelheden van een VPS in een datacenter. Daarbij ben ik dan gelijk verzekerd van adequate brandblussing, noodstroom, professioneel beheer van het netwerk en de host servers en maak ik mij geen zorgen om de hardware. Thuis iets draaien kost ook serieus geld (investering hardware, stroom en internet).

Als ik ipv 10 keer 7,50 euro naar Strato sturen 10 keer 5 euro naar mij laat sturen dan wordt iedereen daar beter van en heb ik ook nog een leerzaam project.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FrankHe
Xyphoid schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 23:45:
[...]

Dank je voor de info.
Die integrity test heb ik al aan staan.
Ik hoef dus alleen nog af en toe een restore te testen.

Dus als ik het goed begrijp test de integrity test of alle bestanden nog werken en niet kapot zijn.
En de restore test is om te checken of het restore zelf goed gaat (dus of de verbinding werkt en alles goed doorloopt).
De Backup Integrity Check is een technische test die nagaat of de backup zelf technisch in orde is. Of te wel, klopt de informatie in de database met de informatie van de bestanden. Ik weet niet of de daadwerkelijke data van bestanden in de backup ook helemaal wordt gecheckt. Wellicht dat ze volstaan met enkele steekproeven. In beginsel ga ik ervan uit dat alle data op C2 is opgeslagen op een robuust opslagsysteem. Of te wel een redundant array of disks met fault tolerance. Dan kun je er in beginsel van uitgaan dat de data goed is opgeslagen en is de grootste zorg of de metadata in de database in orde is. Een corrupte database is een indicatie voor eventuele problemen. Vandaar de Backup Integrity Check.

• Rik.
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 27-11 09:29
Ik zie in dit topic heel veel verschillende clouddiensten voorbij komen voor de back-ups. Ik maak op dit moment nog gebruik van Synology C2 maar wil graag overstappen naar een andere dienst. Bij Synology C2 kun je maximaal 11 back-ups bewaren, waarbij je zelf ook niet eens de rotatie in kunt stellen..

Ik zie door de bomen het bos niet meer. Hebben jullie een advies over welke dienst het meest geschikt is, en qua prijs redelijk in de buurt komt van Synology C2?

Ik heb al naar HiDrive gekeken, daar heb je redelijk nette prijzen (250GB) maar zover ik zie moet je dan ook nog een optie nemen voor rsync omdat je anders geen back-up kunt maken vanaf de Synology NAS.

[Voor 18% gewijzigd door Rik. op 11-06-2021 09:38]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 14:39

technorabilia

(fka kraades)

@Rik.
En Plan 2 voor C2? Qua prijs wel duurder maar zo heb je wel een aantal punten opgelost en hou je de voordelen van C2.

👉🏻 Blog 👈🏻

• Rik.
technorabilia schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 10:32:
@Rik.
En Plan 2 voor C2? Qua prijs wel duurder maar zo heb je wel een aantal punten opgelost en hou je de voordelen van C2.
Ik vind dat prijsverschil wel meteen enorm. Ik heb nu het 300GB pakket en ga dan betalen voor 1TB terwijl ik dat totaal niet nodig ga hebben.

• avec_style
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 27-11 10:47
Ik gebruik IDrive. Ze hebben een Synology package en de prijzen zijn ook scherp. Ik heb er over getwijfeld om de service van Synology te gebruiken, maar het stond mij ook tegen dat er maar beperkt backups wordt gemaakt van oude versies.

• Tortelli

Tortelli

iDrive lijkt niet duur te zijn wat ik zo zie? Kun je met het personal abonnement wegkomen?
Is het een beetje vlot?

[Voor 12% gewijzigd door Tortelli op 11-06-2021 13:42]

• Rik.
avec_style schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 10:59:
Ik gebruik IDrive. Ze hebben een Synology package en de prijzen zijn ook scherp. Ik heb er over getwijfeld om de service van Synology te gebruiken, maar het stond mij ook tegen dat er maar beperkt backups wordt gemaakt van oude versies.
IDrive kun je alleen met credit card betalen zie ik. Deze heb ik een tijd geleden bewust opgezegd omdat ik het bijna nooit gebruikte, maar er dus wel voor moest betalen..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• avec_style
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 27-11 10:47
Tortelli schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 13:42:
iDrive lijkt niet duur te zijn wat ik zo zie? Kun je met het personal abonnement wegkomen?
Is het een beetje vlot?
Het werkt gewoon goed voor mij. Het doet wat het moet doen. Ik maakt alleen maar incrementele updates elke dag en dat gaat vlot.
De initial upload die ik deed toen ik net mijn abo had afgesloten ging vrij vlot, maar dat is al wat jaartjes geleden.

• erterer
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 26-11 13:44
Zelf gebruik ik zowel een externe hdd alsmede C2 backup.
Nu vraag ik me eigenlijk af, wat als er iets met je NAS gebeurd en je wil de data terugkrijgen. Heb je dan een Synology nodig om de data weer terug te krijgen of kun je die ook op een andere manier terugkrijgen?
Het gemak wat C2 namelijk heeft vind ik wel heel prettig werken.

• FrankHe
erterer schreef op donderdag 2 september 2021 @ 10:04:
Zelf gebruik ik zowel een externe hdd alsmede C2 backup.
Nu vraag ik me eigenlijk af, wat als er iets met je NAS gebeurd en je wil de data terugkrijgen. Heb je dan een Synology nodig om de data weer terug te krijgen of kun je die ook op een andere manier terugkrijgen?
Het gemak wat C2 namelijk heeft vind ik wel heel prettig werken.
Je kunt Synology C2 Backup via de webbrowser benaderen om individueel bestanden en directories te downloaden. Deze methode lijk mij echter minder geschikt voor een complete disaster recovery restore.

De ideale manier is om dan een nieuw Synology NAS te kopen en vervolgens een restore te initiëren. Dit schijnen ze wel mooi te hebben gebouwd zodat je meteen door kunt. Zoals ik het heb begrepen zijn alle bestanden reeds zichtbaar en wanneer je een bestand opvraagt dat nog niet gerestored is dan wordt deze onmiddellijk met hoge prioriteit opgehaald. De belofte is dat je op die manier zo goed als geen downtime hebt. Een goed business continuity plan!

Een dergelijke grote restore heb ik zelf nog niet uitgeprobeerd en ik hoop ook dat het nooit nodig gaat zijn. Wel een fijn gevoel dat het goed geregeld is voor het geval het noodlot toeslaat.

• erterer
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 26-11 13:44
Oh dat is wel echt ideaal. Zover had ik me er nog niet in verdiept. En ik hoop het ook nooit nodig te hebben eigenlijk :P

• jkrol
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 16:49
Ik heb Active Backup for Business ingesteld voor een 3-tal laptops. Dagelijks wordt er van die systemen een backup gemaakt van het systeemvolume. Dat gaat prima.

Met betrekking tot restoren zit ik met vraagtekens als ik bij Synology het volgende lees:
  • Active Backup for Business Recovery Media Creator is a desktop tool affiliated to Active Backup for Business. This automated tool is designed for administrators to effectively and automatically create recovery media to perform bare-metal or volume-level restore. Administrators can adopt this tool if the device intended to be restored is not running a 32-bit version of Windows and does not contain specific drivers, time zone, and language. This tool will create a 64-bit recovery media, and the language and time zone of the media will be the same as the device that creates recovery media.
Aangezien het 3 verschillende systemen zijn, kan ik dus niet, zodra nodig de ene laptop gebruiken om die recovery media aan te maken voor herstel van de andere laptop, aangezien er ongetwijfeld andere drivers gebruikt worden? Het ene syteem is bv een Lenovo Legion 7 (AMD) en de andere een Legion 7i (Intel). Daar zit natuurlijk wel verschil tussen mbt drivers.
En ook qua Windows versie: als je bv een halfjaarlijkse een update van Windows uitvoert, dan is die versie al te verschillend om nog te kunnen gebrukken in dit scenario?

Het is me niet helemaal duidelijk wat de effecten zijn van deze beperkingen, maar het lijkt me in beginsel wél erg handig om zo geautomatiseerd backups van mijn werk laptops te hebben en makkelijk te kunnen restoren.

Wie heeft hier ervaring mee en kan er iets meer over vertellen?
Pagina: 1 ... 17 18 19 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee