Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boost9898
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07-05 08:14

Boost9898

www.brambenik.nl

Aanvulling:

Door het googlen ben ik Livedrive tegengekomen. Zij bieden een pakket zonder limiet op de hoeveelheid data voor €7,99 per maand. Op de site kan je een aanvulling nemen op dit pakket, hierbij staat het volgende vermeldt: "NAS-back-up (uitbreiding euro €6,00 per maand)".

Als ik het goed begrijp zou ik hiermee dus een cloud storage dienst moeten hebben voor €13,99 per maand. Het enige waar ik nog geen zekerheid over heb is de ondersteuning voor Synology.

Weet iemand of Livedrive het WebDAV protocol ondersteunt? De support is moeilijk te bereiken omdat je een account moet aanmaken. Maar hiervoor willen ze direct creditcardgegevens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O0vupRno_yCt7xWXiIkLvBSJ88s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gsLi4fnjVDhIuhBUUVj6WFZH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Boost9898 op 18-08-2020 13:13 ]

Canon body: EOS R5
Canon lens: RF 24-70 f/2.8 L | EF 70-200mm f/2.8 L | EF 100mm f/2.8 IS Macro L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:23

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Boost9898 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 20:24:
Omdat de data echt begint de groeien de laatste tijd ben ik opzoek naar een nieuwe manier om m'n NAS in te richten.

Momenteel heb ik de gehele NAS (DS 918+) in SHR (RAID 5) staan. Binnen DSM heb ik meerdere mappen aangemaakt zoals foto, video, documenten, surveillance enzovoort.

De situatie voorheen was als volgt: iedere map werd gesynchroniseerd naar een 1 TB OneDrive account via CloudSync. Dit is niet een nette manier om het te doen, but it gets the job done. Maar nu loop ik tegen het limiet van 1TB aan. Directories zijn veel groter dan 1TB waardoor deze configuratie niet meer werkt.

Nu wil ik het gaan doen via Hyper Back-up, maar wat is de beste manier om dit in te richten? Al weken ben ik onderzoek aan het doen naar betrouwbare cloud services. Eerst heb ik gekeken naar AWS Deep Archive, maar dit wordt niet volledig ondersteunt. Wat ook perfect leek was CrashPlan, maar dat is een hoop gedoe met Docker Containers. Van OVH heb je de dienst hibiC, maar jammer genoeg nemen ze geen nieuwe klanten meer aan.

Vast dat er doorgewinterde gebruikers zijn die een antwoord hebben op dit probleem. :P
Crashplan is werkende te krijgen via Docker maar het kost veel ramgeheugen in je NAS als je veel bestanden hebt (ik heb de Docker 6GB geheugen gegeven) en het uploaden gaat zeer traag (300KB/s haal je max) waardoor je waarschijnlijk een halfjaar nodig hebt om alles te uploaden (uitgaande dat je een 5TB aan data hebt). Ik heb totaal ~3Tb op Crashplan staan.

Heb dit zelf al jaren draaien (met dank aan deze post: FrenzyFreak in "[Synology] Backup strategieën en tools" ) maar loop al langer met het idee dit op te zeggen. Kosten worden steeds hoger en als je ooit wilt recoveren kost het erg veel tijd. Heb zelf ook een 2e backup bij mijn ouders draaien waarbij ik voldoende opslag heb om al mijn belangrijke zaken op te slaan.

Is het niet slim een vrij eenvoudige Synology op een externe locatie te plaatsen net als ik doe? Zelfs een DS220j voldoet hiervoor: stop er 2x10TB in en je bent voorlopig klaar voor relatief weinig geld?.

De beperkte snelheid van deze apparaten (weet dat een DS215j vrij traag is over https) maakt weinig uit, je maak de initiele backup gewoon in je lokale netwerk, duurt misschien een paar dagen. Daarna kun je aanvullen met max ~20MB/s oid. Meer dan snel zat voor dit doeleind.

Groot voordeel is ook dat je bij eventueel recoveren de data snel terug kunt hebben (haal hem op bij je familie of vrienden en je hebt eea met een paar uur / dagen weer draaiende).

[ Voor 13% gewijzigd door Tortelli op 18-08-2020 14:06 ]

22x330Wp Oost-Zuid-West, 24x360Wp Oost-West, Total 15.900Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boost9898

Boost9898

www.brambenik.nl

@Tortelli Ja Crashplan leek een mooie oplossing met het is inderdaad erg traag en heel erg RAM-intensief. Dit is ook de reden waarom ik er afscheid van genomen heb.

Een externe NAS plaatsen heb ik over nagedacht maar ik weet het niet. Daarnet heb ik een rekensom gemaakt en het kost al snel een kleine €600 exclusief kosten zoals stroom. Daarbij komen ook nog risico's die voor eigen rekening zijn zoals afschrijving en het vervangen van schijven. Plus de moeite van het bijhouden van de software. Dit is voor mij niet echt een interessante optie.

Ik heb Livedrive een mail gestuurd met de vraag of WebDAV ondersteunt wanneer je gebruik maakt van het 'backup' pakket en het aanvullende 'nas' pakket. Dan zou je voor €14/maand een unlimited offsite back-up hebben waar je niet naar om hoeft te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Ramgeheugen kun je vrij goedkoop upgraden, heb 16GB zitten in mijn 1817+ waar ik ooit iets van €65 voor betaalde :D. Kortom met dat probleem is wel te leven, de upload snelheid….

Je hebt absoluut een punt, als je een partij kan vinden die unlimited voor ~€15/maand dit aanbied is dat een zeer goeie deal. Echter vind je die bijna nooit omdat het simpelweg financieel niet uit kan. Kijk je naar de kosten van een goede / betrouwbare dienst om bijvoorbeeld 10TB extern te backuppen kom je al snel op €50/maand, daarvoor kun je probleemloos een 2e Synology van €600 voor aanschaffen ;), dit heb je na een jaar terugverdiend (energiekosten vergeet ik voor het gemak).

Even wat rondgekeken als je 5Tb wilt backuppen:
Synology (C2) €70 / jaar per 1TB *5 = €350 / jaar
Backblaze lijkt wat goedkoper te zijn maar komt al snel op $340 per jaar uit (5TB initiële data en 100GB per maand groeien)

Zijn ook nog opties voor als je verwacht de data nooit meer nodig te hebben: https://chunter.org/2019/...ive-and-synology-backups/
Echter is dit allemaal aardig ingewikkeld aangezien je eerst naar Glacier moet uploaden en eea daarna moet moven naar Deep Archive volgens mij. Niet het meest gebruiksvriendelijke en erg duur om te recoveren. Wat je jaarlijkse kosten exact zijn…. Dat is me ook nog niet helemaal duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boost9898

Boost9898

www.brambenik.nl

@Tortelli AWS (Deep) Archive heb ik ook naar gekeken, maar Synology maakt dat onnodig moeilijk. Je moet eerst naar Glacier toe inderdaad. Daarbij betaal je voor de requests die je doet. En dan moet je het nogmaals naar een Deep Archive bucket verplaatsen. Het is gewoon niet gebruiksvriendelijk.

Ondertussen heb ik reactie van Jottacloud/Liveschijf, zij ondersteunen geen WebDAV. Een alternatief zou zijn om een VM te draaien met daarin de desktopclient van Jottacloud/Liveschijf. Maarja dat is niet hoe het 'hoort'.

Mocht ik meer info hebben over Livedrive laat ik het weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-05 21:59
@Boost9898
Misschien kun je het duurdere abonnement overwegen die wel WebDAV ondersteuning heeft?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boost9898

Boost9898

www.brambenik.nl

@kraades Over welke provider heb je het? Dan zal ik er eens naar kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

@Boost9898 denk dat @kraades doelt op het Pro Suite abonnement?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boost9898

Boost9898

www.brambenik.nl

@Tortelli @kraades De reactie van Livedrive is teleurstellend. Het is totaal niet mogelijk om WebDAV te gebruiken in combinatie met de unlimited data. Behoorlijk misleidend.

Afbeeldingslocatie: https://screenshotje.nl/o3572.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:08
Al een lange tijd maak ik gebruik van Hyper Backup, welke dagelijks een backup maakt van mijn DS215+ naar een DS109 op een andere locatie. Wanneer de backup klaar is, ontvang ik via mijn email een bevestiging (en ook via de notificaties binnen DSM).
De integriteitscontrole voerde ik af en toe handmatig uit. Echter deze heb ik nu voor wekelijks ingepland. Helaas ontvang ik daarvan geen notificatie (via DSM) en/of email. Het resultaat van deze controle zie ik alleen terug in de logs van HB.
Is het mogelijk om hiervan ook een bericht te krijgen via email? Via config > meldingen zie ik de integriteit optie niet voorbij komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:04
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tSOP6jaaMMdjeqMIJ92TpdUwDhk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1zpUfuz2Vj2YyVsxmh7474Xj.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspar M
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-05 07:47
Ja die had ik ook net binnen... Wtf waarom nou weer...

Wie heeft er alternatieven? Die ongeveer in dezelfde prijsklasse vallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boost9898

Boost9898

www.brambenik.nl

caspar M schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 19:27:
Ja die had ik ook net binnen... Wtf waarom nou weer...

Wie heeft er alternatieven? Die ongeveer in dezelfde prijsklasse vallen?
Welke prijs betaal je nu ongeveer per TB aan data?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-05 22:21
Kreeg de mail ook net, lekker dan het enige waar ik het voor gebruik. Neem aan dat we geld terug krijgen als ze tussentijds voorwaarden aanpassen.

Als alternatief gebruik ik ook wel eens stack van transip of hidrive (die hebben elk jaar wel aanbiedingen maar dan moet je opnieuw afsluiten, backup opnieuw aanmaken en ben je dus oude historie kwijt).

Synology zelft heeft ook een service, maar als ik het goed zie heeft alleen het duurste plan 2 een lange retentie (plan 1 30 dagen) https://c2.synology.com/nl-nl/backup

[ Voor 34% gewijzigd door jaspov op 26-08-2020 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boost9898

Boost9898

www.brambenik.nl

jaspov schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 19:54:
Neem aan dat we geld terug krijgen als ze tussentijds voorwaarden aanpassen.
Ik ben bang van niet, juist in die voorwaarden zullen ze wel hebben opgenomen dat ze eenzijdig voorwaarden mogen aanpassen. Maar dat is een kwestie van een support ticket sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspar M
Boost9898 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 19:31:
[...]

Welke prijs betaal je nu ongeveer per TB aan data?
1 TB Annually

$59.99 / year

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boost9898

Boost9898

www.brambenik.nl

In dat geval is Backblaze een heel goed, al dan niet beter alternatief.
Bij Backblaze betaal je $5/TB/month a.k.a. $60/TB/year, en dan wordt je data in Europa (Amsterdam) opgeslagen. Let wel op, bij het registreren moet je je regio op EU zetten anders komt je data in Murica. Backblaze heeft expliciet op de site staan dat data nooit het datacenter verlaat zonder toestemming.

Afbeeldingslocatie: https://screenshotje.nl/u3611.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspar M
@Boost9898 thx voor de tip. Ik sla de data uit de syn al versleuteld op, maar het kan geen kwaad dat het zeker te weten in de EU staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herjan
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-03 11:59
Boost9898 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 21:12:
[...]

In dat geval is Backblaze een heel goed, al dan niet beter alternatief.
Bij Backblaze betaal je $5/TB/month a.k.a. $60/TB/year, en dan wordt je data in Europa (Amsterdam) opgeslagen. Let wel op, bij het registreren moet je je regio op EU zetten anders komt je data in Murica. Backblaze heeft expliciet op de site staan dat data nooit het datacenter verlaat zonder toestemming.

[Afbeelding]
Welk pakket van Backblaze gebruik je dan? Personal, Business of B2? Personal klinkt het meest logisch, maar dat lijkt gericht op het maken van backups vanaf een PC, en het goedkoopste pakket biedt ook maar 30 dagen retentie. Of lees ik niet goed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boost9898

Boost9898

www.brambenik.nl

Herjan schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 21:24:
[...]

Welk pakket van Backblaze gebruik je dan? Personal, Business of B2? Personal klinkt het meest logisch, maar dat lijkt gericht op het maken van backups vanaf een PC, en het goedkoopste pakket biedt ook maar 30 dagen retentie. Of lees ik niet goed?
Ik maak gebruik van B2, dat kan je vergelijken met AWS. Je werkt ook in een of meerdere buckets en lifecycle rules als je dat wilt.

Edit: ze bieden hele mooie opties tegen een goed tarief. Mocht het nou eens goed fout gaan en je snel data nodig hebben bieden ze ook de optie om 256 GB op een USB te ontvangen of tot 8 TB op een HDD. Daar betaal je dan eenmalig voor en de HDD retourneer je weer binnen een maand.

Afbeeldingslocatie: https://screenshotje.nl/M3612.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door Boost9898 op 26-08-2020 22:59 ]

• LukeS
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09-05 12:53
Boost9898 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 20:00:
[...]

Ik ben bang van niet, juist in die voorwaarden zullen ze wel hebben opgenomen dat ze eenzijdig voorwaarden mogen aanpassen. Maar dat is een kwestie van een support ticket sturen.
Als ik inlog bij Amazon Drive dan heb ik de optie:

"End my plan now

Your 1 TB storage plan will end immediately.

Refunds

You'll receive a pro-rated refund based on your last payment, on March 23, 2020."

Dat zal het probleem dus niet zijn.
Ik gebruikte het voor namelijk voor Cloud Sync vanaf mijn Synology.
Ik heb meerdere mensen al BackBlaze B2 zien noemen. Deze komt ook op 60 dollar per TB per jaar. Je betaalt dan ook wel deels voor de data transfer kosten, maar dit wordt dan weer gecompenseerd omdat je niet per volledige TB betaalt, maar $0,005/GB/maand.

Het lijkt er dus op dat ik voor 1 november alles ga migreren van Amazon naar Backblaze.

• avec_style
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:38
Hebben jullie al gekeken naar Idrive?
Ik gebruik deze al een aantal jaar. De prijzen zijn ook vrij voordelig en ze hebben een synology app.

prijzen: https://www.idrive.com/pricing
features: https://www.idrive.com/online-backup-features

• Boost9898

Boost9898

www.brambenik.nl

LukeS schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 09:10:
[...]
Ik gebruikte het voor namelijk voor Cloud Sync vanaf mijn Synology.
Ik heb meerdere mensen al BackBlaze B2 zien noemen. Deze komt ook op 60 dollar per TB per jaar. Je betaalt dan ook wel deels voor de data transfer kosten, maar dit wordt dan weer gecompenseerd omdat je niet per volledige TB betaalt, maar $0,005/GB/maand.

Het lijkt er dus op dat ik voor 1 november alles ga migreren van Amazon naar Backblaze.
Misschien heb je iets aan deze tip, maar als je echt een back-up wilt maken zou ik van Cloud Sync afstappen en gebruik gaan maken van Hyperbackup. Met Cloud Sync kan je zoals de naam al zegt enkel je data spiegelen naar een andere locatie. Maar met Hyperbackup heb je een volwaardige offsite back-up met versiebeheer en lifetime cycles enzovoort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meesje
In de laatste paar posts lees ik veel over backuppen naar een cloud dienst. Wat is jullie reden om daarvoor te kiezen ipv een backup naar een NAS op een andere locatie? Of doen jullie beide?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
meesje schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 10:52:
In de laatste paar posts lees ik veel over backuppen naar een cloud dienst. Wat is jullie reden om daarvoor te kiezen ipv een backup naar een NAS op een andere locatie? Of doen jullie beide?
Daarvoor heb je natuurlijk twee dingen nodig: een (geschikte) andere lokatie en een andere NAS. Dat heeft niet iedereen zomaar natuurlijk.

Daarnaast zit ik zelf niet perse te wachten op het beheer en onderhoud daarvan. Ik gebruik C2 van Synology zelf en die mis ik ook wel in de discussie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:03
Servor schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 10:56:
[...]
Daarnaast zit ik zelf niet perse te wachten op het beheer en onderhoud daarvan.
Welk beheer en onderhoud? Ik heb al zeker 3-4 jaar een tweede Synology bij mijn ouders staan. DSM wordt automatisch bijgewerkt, net als de packages. In de praktijk is het onderhoud zo goed als nul.

Het instellen was een zaterdagmiddag aan werk. Misschien gaat er een keer een disk stuk, nouja dan rijd ik erheen en schuif ik er een nieuwe disk in. Array rebuilden en paar uur later is hij weer blij. IP-adres wijzigt zo nu en dan ook nog wel eens, maarja ik heb DDNS ingesteld, dus ze vinden elkaar uiteindelijk wel. Verder de firewall goed strak afgesteld waardoor hij niet naar buiten toe open staat, behalve voor de NAS aan mijn kant (en vice versa).

Wel is het naar mijn idee belangrijk om statusmails (disk health, backup job niet gelopen) in te stellen. Je wil er niet na maanden pas achter komen dat de backupjob al tijden niet meer loopt, of dat er een disk stuk is.

[ Voor 26% gewijzigd door ThinkPad op 27-08-2020 11:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
ThinkPadd schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 11:00:
[...]

Wel is het naar mijn idee belangrijk om statusmails (disk health, backup job niet gelopen) in te stellen. Je wil er niet na maanden pas achter komen dat de backupjob al tijden niet meer loopt, of dat er een disk stuk is.
En die vervolgens ook lezen! O-) Been there, done that, anders heb je alsnog extra werk.

We gaan eraan! || Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven!

• Boost9898

Boost9898

www.brambenik.nl

meesje schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 10:52:
Omdat ik graag aan de 3-2-1 back-up regel wil voldoen.
  • 3 kopieën voor alle bestanden die echt belangrijk zijn.
  • 2 verschillende opslagmediums
  • 1 offsite backup
De reden waarom ik niet naar een eigen NAS back-up op een andere locatie is omdat je dan in een keer flink geld uit moet geven (afhankelijk van de data natuurlijk). En dan ben je ook zelf verantwoordelijk voor zaken zoals; onderhoud, schijven die stuk gaan, updates, stroomverbruik, enzovoort.

• technorabilia
Ik gebruik Amazon S3. Ik hoor dat hier niet vaak meer.

👉🏻 Blog 👈🏻

• Boost9898

Boost9898

www.brambenik.nl

[...]
Daarnaast zit ik zelf niet perse te wachten op het beheer en onderhoud daarvan. Ik gebruik C2 van Synology zelf en die mis ik ook wel in de discussie.
Waarom zou je Synology C2 gebruiken als je ook kan kiezen voor Backblaze?
€7/maand/TB (synology)
$5/maand/TB (backblaze)

Als je dat omrekent naar euro's scheelt het heel veel, €4,24 en €7.
Dat is bijna het dubbele.

[ Voor 17% gewijzigd door Boost9898 op 27-08-2020 11:41 ]

• Tortelli

Tortelli

ThinkPadd schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 11:00:
[...]

Verder de firewall goed strak afgesteld waardoor hij niet naar buiten toe open staat, behalve voor de NAS aan mijn kant (en vice versa).
Hoe heb je dit gedaan?, want met dynamische IP's is dit best lastig :(.
Gebruik zelf ook de NAS bij mijn ouders, onder de streep is dit volgens mij de goedkoopste oplossing als je relatief veel data wilt backuppen (>3TB).

[ Voor 18% gewijzigd door Tortelli op 27-08-2020 11:52 ]

• Boost9898

Boost9898

www.brambenik.nl

Tortelli schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 11:49:
[...]

Je kan bepaalde apparaten in je netwerk toch een statisch IP geven en dan in de router aangeven dat device X met IP-adres Y op poort Z bereikbaar moet zijn?

• meesje
[...]

Daarvoor heb je natuurlijk twee dingen nodig: een (geschikte) andere lokatie en een andere NAS. Dat heeft niet iedereen zomaar natuurlijk.

Een andere locatie moet inderdaad wel beschikbaar zijn. Zelf gebruik ik thuis een DS215+ en een oude DS109 staat op een remote locatie. Via Hyper Backup maak ik dadelijk een backup naar de DS109 via rsync.

De remote NAS gaat alleen aan op bepaalde tijden dat de backup gemaakt wordt: 23 uur per dag staat deze uit. Wat @ThinkPad aangeeft, zie ik beheer van de remote NAS niet als een zwaar iets. Eenmalig iets inregelen en verder werkt het gewoon. Indien ik een keer heel veel data heb toegevoegd aan mijn NAS dan vraag ik aan de bewoner op de remote locatie om mijn NAS even aan te zetten. Ik geeft HB dan handmatig een zwengel of ik grijp zelf tijdig in dat de remote NAS niet op het ingestelde vaste tijdstip weer uit gaat. Dit is nu trouwens even het geval, omdat ik eindelijk structuur heb gebracht in de foto chaos van de afgelopen tien jaar. ;) Even een rotklus (ook veel 'onzin' foto's verwijderen), maar ik ben blij met mijn gekozen strategie.

Wat hiervoor genoemd is, zijn de statusmails wel belangrijk. Elke avond krijg Ik een melding dat de backup is voltooid. Zie mijn bericht eerder deze week in dit topic, maar ik heb nu ook de hyperbackup integriteitscheck ingeregeld (wekelijks). Het vervelende vind ik dat je daarvan geen bericht krijgt (via mail). Het resultaat zie je alleen terug in de HB logs. Of hebben jullie daarvoor een oplossing?
Boost9898 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 11:29:
[...]

Omdat ik graag aan de 3-2-1 back-up regel wil voldoen.
  • 3 kopieën voor alle bestanden die echt belangrijk zijn.
  • 2 verschillende opslagmediums
  • 1 offsite backup
De reden waarom ik niet naar een eigen NAS back-up op een andere locatie is omdat je dan in een keer flink geld uit moet geven (afhankelijk van de data natuurlijk). En dan ben je ook zelf verantwoordelijk voor zaken zoals; onderhoud, schijven die stuk gaan, updates, stroomverbruik, enzovoort.
De 3-2-1 regel vind ik een goede! . De komende tijd ook even verdiepen in een backup naar de cloud.
De overige argumenten zie ik overigens niet zo zwaar: welk onderhoud?, stroomverbruik voor 1 uur per dag is nihil, etc. Dat er iets stuk kan gaan, die kans bestaat inderdaad altijd. Maar mijn DS109 met nog steeds dezelfde WD Green HDD doet goed z'n best. ;)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:03
Tortelli schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 11:49:
[...]

Gebruik zelf ook de NAS bij mijn ouders, onder de streep is dit volgens mij de goedkoopste oplossing als je relatief veel data wilt backuppen (>3TB).
In de firewall het IP-adres van mijn internetaansluiting ingesteld bij de betreffende port forward. Helaas kon ik hier geen hostname gebruiken, anders kon ik daar mooi de DDNS hostname invullen. Als het IP-adres wijzigt dan moet ik dus wel even op de firewall bij m'n ouders inloggen om mijn IP-adres weer te whitelisten. Gebeurt gelukkig niet zo vaak.
Boost9898 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 11:51:
[...]

Je kan bepaalde apparaten in je netwerk toch een statisch IP geven en dan in de router aangeven dat device X met IP-adres Y op poort Z bereikbaar moet zijn?
Dat is de port forward ja, die wijzigt verder niet. Ik heb daarnaast dus nog ingesteld dat de port forward buitenaf alleen voor IP-adres <x> bereikbaar is, zodat hij niet naar de hele wereld open staat.

[ Voor 29% gewijzigd door ThinkPad op 27-08-2020 12:44 ]

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Boost9898 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 11:41:
[...]

€7/maand/TB (synology)
$5/maand/TB (backblaze)

Oh, ik vond de integratie en ease of use van C2 wel fijn (gebruik het al sinds het begin). Heb daarvoor wel met Amazon oplossingen gestoeid maar vond het niet zo. Ik zit nog op het 100GB plan dus kosten boeien me niet zo. Gebruik het voor foto’s (50GB) en wat persoonlijke data uit home dirs.

• meesje
Boost9898 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 11:41:
[...]

€7/maand/TB (synology)
$5/maand/TB (backblaze)

Zie ik het nu niet goed, maar C2 is toch maar 6 euro p/m of zelfs 5 euro p/m indien jaarbetaling?
https://c2.synology.com/nl-nl/backup#tab_plan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boost9898

Boost9898

www.brambenik.nl

meesje schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 15:39:
[...]

Zie ik het nu niet goed, maar C2 is toch maar 6 euro p/m of zelfs 5 euro p/m indien jaarbetaling?
Oh ja wel als je het 1TB Plan I neemt, maar dan ben je gelimiteerd tot 1TB. Wanneer je meer dan 1TB aan data wilt opslaan moet je Plan II nemen waarbij je wel op €7 per maand komt. Of je moet je data in Amerika willen opslaan, dan worden de euro's dollars. Maarja of dat wenselijk is, is een tweede.

Wat ook een dingetje is om rekening mee te houden. Zoals ik het begrijp bij Synology betaal je per TB aan ruimte die je 'reserveert', dus als je 1100 GB aan data hebt moet je voor 2 TB betalen.

Even een snelle rekensom met het bovenstaande voorbeeld.
1100 GB Synology C2 = Plan II 2TB = €13,98/maand = €167,76/jaar
1100 GB Backblaze B2 = 1100 x $0,005 = $5,50 = €4,66/maand = €55,92/jaar
Dat is een verschil van 66,67% op jaarbasis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meesje
@Boost9898 Backblaze klinkt inderdaad goed! En ook duidelijke handleiding hoe cloud sync en/of Hyper Backup in te stellen. Ik ga er eens naar kijken. Het belangrijkste vind ik dat foto's en eigen gemaakte video's veilig zijn. Zo veel data is dat niet, ergens tussen de 100 en 150gb. Maar ook voor dat bedrag ben je volgens mij voordeliger uit bij Backblaze dan Synology.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07-05 14:15
Zelf ben ik erg tevreden over Synology C2 backup. De balans tussen kosten en baten ligt wat mij betreft heel goed. Zorgeloos, geen gedoe, gewoon een goede backup. Goedkoper is wellicht mogelijk maar gemak vindt ik ook belangrijk.

Heb gekozen voor plan II, waarbij je ieder uur een backup kun maken, hier draait de backup vier maal per dag, is voor mij gevoelsmatig meer dan voldoende. De extra functionaliteiten van plan II bevat ook client-side versiebeheer en het systeem doet aan ontdubbeling. Kortom als je verschillende versies en duplicaten van bestanden hebt dan kost het je niet onnodig veel extra ruimte in de backup. Erg blij mee! Wat mij betreft is deze oplossing het geld dubbel en dwars waard. Heb ruim 600 GB aan data in C2 backup staan.

De user directories op de laptops zijn in sync met de NAS via Synology Drive. Versiebeheer tot 32 versies lokaal via de Drive Client. Snapshots op de NAS dankzij Btrfs file system, dat zijn er een stuk of 40. Remote backup naar C2 met Smart Recycle van 256 versies.

En als extra heb ik ook nog een offline backup, losse externe schijf waarmee ik af en toe een clone trek van de systeemschijf van mijn laptop. Het moet wel heel gek lopen wil ik ooit nog bestanden kwijtraken.

[ Voor 1% gewijzigd door FrankHe op 31-08-2020 16:50 . Reden: aanvulling 600 GB data ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daily.data.inj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Ik wil persoonlijke data (unencrypted en single version) van mijn 918+ naar een externe USB3.0 HD (specs) plaatsen zodat ik een extra offline variant heb.
Echter merk ik dat het kopiëren ontzettend traag is, iets waar ik in het verleden ook al tegen aan ben gelopen.

Het gaat om ongeveer 500GB aan data; de interne 918+ HDD waar de data op staat is een wd40EFRX 4 TB. Ik zou verwachten dat ik ongeveer met 90 MB/s kon kopiëren (hell met 75 MB/s zou ik ook al blij zijn).
De backup is gisteravond om 22:00 gestart en vanmiddag om 14:30 was deze nog steeds niet afgerond, bijster traag dus! :( Als ik Google op een aantal keywords zijn er tal van berichten die deze traagheid ook onderschrijven en herkennen.
Is een Synology dan gewoon ruk om data lokaal via USB weg te schrijven; dat kan toch bijna niet? Op hun eigen site staat wel maar een zeer beperkt aantal USB 3.0 storage devices genoemd die ondersteund worden.... : https://www.synology.com/...b_3_0_storage_devices&p=1

Aantal dingen die ik geprobeerd heb:
Bij mij lijkt ext4 of NTFS indeling niet uit te maken qua snelheid; voorkeur gaat wel uit naar NTFS zodat zowel op windows als linux te lezen is.
Heb zowel USB Copy als Hyper Backup gebruikt (USB Copy leek overigens wel het snelst).
De externe Lacie HDD haalt op mijn laptop een constante 100MB/s bij overzetten van ongeveer 30 GB.
Ben nu nog een test aan het doen met een oudere WD drive.
Een backup via LAN gaat wel snel (paar uurtjes) via Hyper Backup.

Ben heel erg benieuwd of hier ook iemand tegen aan is gelopen en/of tips heeft.

EDIT: de backup naar een oudere WD drive is na 6 uur afgerond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Ik zou voor het EXT4 filesystem kiezen. Geen idee wat er precies aan de hand is. Wellicht dat die externe Seagate (LaCie) schijf toch ergens problemen in de doorvoer heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Heb vaker (grote) backups gemaakt naar externe schijven en nooit geen snelheidsbeperkingen gezien. Poosje geleden nog aan het testen geweest en haalde > 100MB/s zover ik kon zien.

Weet je zeker dat de USB hdd in orde is, schijven met veel kapotte sectoren worden vaak erg traag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01:34
Is kopiëren naar NTSC USB harde schijf niet super traag?
Had ik met mijn DS212+ in ieder geval. Kon geen EXT4 van maken, omdat de schijf ook gewoon te lezen moest zijn op een Windows machine (voor mijn vrouw, mocht ik de pijp uit gaan).

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Het Windows NTFS file system werkt inderdaad niet geweldig met een Synology NAS. Aangezien FAT32 veel beperkingen heeft zou ik in dit geval exFAT in overweging willen geven. Licentie voor de NAS kost 3.99 USD. Dat is ongeveer 3,5 EUR.

exFAT is voor zover ik heb begrepen op alle systemen benaderbaar. Win, Mac en Synology NAS.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-05 10:34

pietje63

RTFM

Ik ben volgens mij niet de enige die Stack van TransIP thans gebruikt als doel vanuit Hyperbackup. Ben benieuwd wat anderen doen als next step, nu dit over een paar maanden geen optie meer is.

Paar opties die ik zelf ziev voor mijn use case (ca 500GB)
ProviderKostenNotes
Transip€ 3/mnd (jaar 1), € 6/mnd (daarna) (bedragen op site is excl btw)De gun-factor is er wat minder, maar scheelt wel nieuwe upload
https://www.transip.nl/stack/
Strato Hidrive€ 1/mnd (jaar 1), € 7.50/mnd (daarna) https://www.strato.nl/cloud-storage/
OVHComplexe pricing, maar lijkt voordeliger
https://www.ovhcloud.com/nl/public-cloud/prices/#473
WasabiUSD 6/mnd (obv voorwaarden komt hier nog 21% btw bovenop)Klinkt als een recht toe recht aan product
https://wasabi.com/cloud-storage-pricing/
Synology C2EUR 6/mnd (obv jaar, incl btw)Recht toe recht aan, perfecte integratie, maar geen flexibiliteit (later meer functies gebruiken, etc)
PCloudEUR 175 (eenmalig - exact 500GB)
of EUR 4/mnd (jaar abo)
Lifetime: bij drie jaar gebruik EUR 5/mnd. Echter wel risico omdat het qua ruimte niet over houdt en ik over drie jaar waarschijnlijk meer data heb. Grotere versie is meteen twee keer zo duur. Langer dan drie jaar vooruit denken vind ik niet handig als we zien hoe snel de techniek zich ontwikkelt.
https://www.pcloud.com/cloud-storage-pricing-plans.html
BlackblazeEUR 2.5/maand (benadering incl btw*)
* Fee tabel wat complex naar mijn mening. Door de incremental backups kan ik niet goed overzien hoeveel bestanden er feitelijk worden geupload / gewijzigd / gedelete wat een impact kan hebben op totale prijs
https://www.backblaze.com/b2/cloud-storage-pricing.html

[ Voor 36% gewijzigd door pietje63 op 19-11-2020 09:49 . Reden: Update nav genoemde opties in reacties ]

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-05 08:32
Ik gebruik het alleen icm Cloudsync, maar ik denk dat ik maar een Syno cloud neem over een paar maanden. Het is voor mij alleen een offsite backup (lokaal backup ik nog naar een tweede Syno)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
pCloud had een hele leuke lifetime aanbieding gisteren op Singles day, hoogstwaarschijnlijk zal die ook op black friday wel weer voorbij komen.

Wel zelf even checken of dat ook met synology software werkt, maar lijkt mij wel.

[ Voor 22% gewijzigd door Ernemmer op 12-11-2020 11:07 ]

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ernemmer schreef op donderdag 12 november 2020 @ 11:06:
pCloud had een hele leuke lifetime aanbieding gisteren op Singles day, hoogstwaarschijnlijk zal die ook op black friday wel weer voorbij komen.

Wel zelf even checken of dat ook met synology software werkt, maar lijkt mij wel.
Lifetime... Ik durf hier geen waarde meer aan te geven.

Op dit moment twijfel ik, of ik ga alles bij Strato ga plaatsen.
Transip heeft door zijn manier van communicatie toch wel wat verpest bij mij. Ik snap dat ze de gratis variant willen opzeggen maar dit hadden ze anders moeten formuleren.

Dit weekend een keer goed informeren wat ik kwijt ben, als ik alles (domeinnaam, cloud opslag (incl webdav)) kwijt ben als ik naar Strato ga en bij andere diensten.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• technorabilia
Ik gebruikte Stack ook alleen i.c.m. CloudSync. Nu Stack is gestopt, ben ik naast mijn dagelijkse lokale backup ook gelijk overgestapt van wekelijkse Amazon S3 backup naar een dagelijkse Synology C2 backup. Het gaat bij mij om maximaal 100 GB aan data.

Vanaf nu wil ik het maar zo eenvoudig mogelijk houden voor de vrouw mocht het huis in de fik gaan en/of ik dood neervallen. Je kunt via een web browser de bestanden en versies benaderen zonder NAS of andere hardware.

Ook qua support hou ik het maar zo dicht mogelijk bij de bron. Mochten er problemen en//of vragen zijn met de backup. Dat kun je natuurlijk ook als een nadeel zien gezien de vendor lock-in...

Je kunt bij Plan I alleen geen eigen retentie opgeven. Voor mij is dit geen probleem.

Verder kun je bij de web portal alleen individuele files downloaden en geen directories. Daar heb je dan weer de HyperBackup explorer client voor nodig.

De prijzen die je ziet zijn ook hier overigens exclusief BTW.

[ Voor 14% gewijzigd door technorabilia op 12-11-2020 11:45 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freakster86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
@pietje63 Je zou daar Backblaze aan toe kunnen voegen. Je betaalt wat je gebruikt en qua prijs volgens mij het aantrekkelijkste van allemaal: https://www.backblaze.com/b2/cloud-storage-pricing.html

500GB kost je bijvoorbeeld slechts $30 per jaar. Alleen extra kosten wanneer je je backup van hun servers weer download; $1 per 100GB.

Ik snap niet hoe je Pcloud serieus kunt nemen. Lifetime is gewoonweg niks meer waard tegenwoordig. Je kunt geluk hebben, maar voor hetzelfde geld trekken ze volgend jaar de stekker eruit "vanwege veranderende marktomstandigheden" o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis0162
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06-05 10:47
pietje63 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 11:02:
Ik ben volgens mij niet de enige die Stack van TransIP thans gebruikt als doel vanuit Hyperbackup. Ben benieuwd wat anderen doen als next step, nu dit over een paar maanden geen optie meer is.

ProviderKostenNotes
Transip€ 2.5/mnd (jaar 1), € 5/mnd (daarna) De gun-factor is er wat minder, maar scheelt wel nieuwe upload
Strato Hidrive€ 1/mnd (jaar 1), € 7.50/mnd (daarna) https://www.strato.nl/cloud-storage/
WasabiUSD 6/mnd (obv voorwaarden komt hier nog 21% btw bovenop)Klinkt als een recht toe recht aan product
Synology C2EUR 6/mnd (obv jaar, incl btw)Recht toe recht aan, perfecte integratie, maar geen flexibiliteit (later meer functies gebruiken, etc)
of EUR 4/mnd (jaar abo)
Lifetime: bij drie jaar gebruik EUR 5/mnd. Echter wel risico omdat het qua ruimte niet over houdt en ik over drie jaar waarschijnlijk meer data heb. Grotere versie is meteen twee keer zo duur. Langer dan drie jaar vooruit denken vind ik niet handig als we zien hoe snel de techniek zich ontwikkelt.
* Fee tabel wat complex naar mijn mening. Door de incremental backups kan ik niet goed overzien hoeveel bestanden er feitelijk worden geupload / gewijzigd / gedelete wat een impact kan hebben op totale prijs
Ik wil gewoon stack blijven gebruiken. Echter nu heb je de backup geconfigureerd en daarnaast cloudsync. Back-up heeft voorheen goed gelopen alleen krijg nu onderstaande foutmeldingen. Eigenlijk enige wat erin zit zijn de app folders van de dockers containers en een twee grote muziek folders. Zo een idee wat hier mis gaat toevallig?

68 items.
Error
11/13/2020 10:08:29 SYSTEM [Local][Full_backup01] Failed to run backup task. Error
11/13/2020 10:08:18 SYSTEM [Local][Full_backup01] Failed to backup data. Error
11/13/2020 10:08:12 SYSTEM [Local][Full_backup01] Exception occurred while backing up data.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:23

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Wat mij opvalt is dat veel populaire aanbieders geld vragen voor een download/restore, hebben jullie daar geen moeite mee? Ik ben onderhand ook op zoek naar online storage voor offsite backup, maar wil dan wel periodiek een restore test kunnen doen. Als dat je serieus knaken gaan kosten is dat niet zo leuk lijkt mij. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinobigbird
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:36

Pinobigbird

doesn't share food!

[...]
ProviderKostenNotes
De Synology C2 1TB is €69,99 / jaar excl. btw. Dat komt neer op €69,99*1,21/12 = €7,057325 dus ~€7,06 per maand.
Edit: dat is voor plan 2

Ik zit zelf te kijken of de 300GB voor mij voldoende is voor de back-up, voor €24,99 / jaar excl btw (omgerekend ~€2,52 per maand incl btw). Dan zal ik daarnaast nog ander gratis (kleinere) alternatieven gaan gebruiken voor daily use cloudopslag, ik heb nog een gratis Dropbox van 27,6GB.

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63

pietje63

RTFM

Pinobigbird schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 13:03:
[...]

De Synology C2 1TB is €69,99 / jaar excl. btw. Dat komt neer op €69,99*1,21/12 = €7,057325 dus ~€7,06 per maand.

Ik zit zelf te kijken of de 300GB voor mij voldoende is voor de back-up, voor €24,99 / jaar excl btw (omgerekend ~€2,52 per maand incl btw). Dan zal ik daarnaast nog ander gratis (kleinere) alternatieven gaan gebruiken voor daily use cloudopslag, ik heb nog een gratis Dropbox van 27,6GB.
Ik was uitgegaan van plan 1, 1TB voor EUR 60 ex btw. Hierbij kun je - als ik het goed begrijp - 1TB bron data backuppen (11 versies, ongeacht totale omvang).

Jouw prijs is voor plan 2, waarbij de prijs is gebaseerd op de doel omvang. Plan 2 lijkt met name interessant als je een hogere backup frequentie wilt.

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinobigbird
  • Laatst online: 22:36

Pinobigbird

doesn't share food!

@pietje63 Ah ja, je hebt gelijk, ik heb verkeerd gekeken.

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magneetje
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 02-05 14:47

ProviderKostenNotes
Transip€ 2.5/mnd (jaar 1), € 5/mnd (daarna) De gun-factor is er wat minder, maar scheelt wel nieuwe upload
of EUR 4/mnd (jaar abo)
Volgens mij zijn die bedragen van TransIP in je overzicht exclusief btw. De juiste bedragen inclusief btw zijn als je upgrade van je gratis Stack naar Stack 1000 GB €3.03 per maand het eerste jaar en daarna €6,05 per maand. Ze vermelden de bedragen zonder btw heel groot, waarschijnlijk om gebruikers over te halen ;).

Ik maakte met mijn DS118 via hyperbackup een back-up naar mijn oude NAS en daarnaast nog een 2de back-up naar gratis Stack. Ik zag de Stack nooit als volwaardige back-up maar de kans dat mijn huis afbrand en tegelijkertijd de harde schijven bij TransIP crashen achtte ik niet heel groot.

Mijn usecase is vergelijkbaar met die van jou, ik heb +/- 400 GB aan data op mijn NAS. Ik heb me van de week aangemeld bij backblaze b2 een kleine back-up getest met hyperbackup en dat liep allemaal prima.

Ik begin dit weekend met de initiële back-up, wat wel even zal duren want ik heb een niet al te snelle internet verbinding. De kosten voor 400 GB komen neer op ongeveer 2 dollar per maand. (tenzij ik een restore moet doen dan heb je ook nog download kosten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Gonadan schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 12:21:
Wat mij opvalt is dat veel populaire aanbieders geld vragen voor een download/restore, hebben jullie daar geen moeite mee? Ik ben onderhand ook op zoek naar online storage voor offsite backup, maar wil dan wel periodiek een restore test kunnen doen. Als dat je serieus knaken gaan kosten is dat niet zo leuk lijkt mij. :P
Maar moet je voor een restore test alle data restoren of volstaat een steekproef van een aantal bestanden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

downtime schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 15:06:
Maar moet je voor een restore test alle data restoren of volstaat een steekproef van een aantal bestanden?
Dat hangt af van je eisen aan een recovery test. Een steekproef zal geen garantie geven dat je gehele back-up in orde is, maar is allicht beter dan helemaal niet testen.
Ik was wel benieuwd hoe men daar hier mee om gaat, aangezien ik al genoeg verhalen heb meegemaakt van mensen die dachten dat alles netjes in de cloud stond en bij een restore bleek dat er toch bestanden misten of corrupt waren.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magneetje
Gonadan schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 15:27:
[...]

Dat hangt af van je eisen aan een recovery test. Een steekproef zal geen garantie geven dat je gehele back-up in orde is, maar is allicht beter dan helemaal niet testen.
Ik was wel benieuwd hoe men daar hier mee om gaat, aangezien ik al genoeg verhalen heb meegemaakt van mensen die dachten dat alles netjes in de cloud stond en bij een restore bleek dat er toch bestanden misten of corrupt waren.
Zelf heb ik in Hyper backup de integriteitscontrole aan staan en voer ik steekproeven uit met het restoren van een deel van de data. Ik heb nog nooit een error meldingen gekregen bij het uitvoeren van de integriteitscontrole maar die zou corrupte data moeten detecteren.

Ik ken overigens ook niemand waarbij de back-up in de cloud corrupt was. De mensen die ik ken die hun data zijn verloren hadden helemaal geen back-up :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

magneetje schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 16:14:
Zelf heb ik in Hyper backup de integriteitscontrole aan staan en voer ik steekproeven uit met het restoren van een deel van de data. Ik heb nog nooit een error meldingen gekregen bij het uitvoeren van de integriteitscontrole maar die zou corrupte data moeten detecteren.
Dat scheelt alvast inderdaad, maar heb je dan lokaal hyper backup en off site?
Ik ken overigens ook niemand waarbij de back-up in de cloud corrupt was. De mensen die ik ken die hun data zijn verloren hadden helemaal geen back-up :X
Ik wel, zelfs bij professionele backup diensten. Maar ik geef toe, jouw tweede scenario kom ik vaker tegen. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magneetje
Gonadan schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 17:57:
[

Dat scheelt alvast inderdaad, maar heb je dan lokaal hyper backup en off site?
Ja klopt lokaal op een andere (oude) nas en in de cloud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietorigineel
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Ik heb een probleem met instellen van hyperbackup op mijn DS220j. Dacht eerst dat het door backblaze kwam, maar als ik het probeer met synology C2 wil het ook niet werken.

Ik loop tegen het volgende aan:ik doorloop de wizard zonder problemen, maar op het eind blijft ie heel lang op laden staan, om uiteindelijk een popup met error message "The operation failed, please log in to DSM again and retry" weer te geven.

Heb wel wat gegoogled, maar kan niet echt een heldere reden vinden, en daarmee ook niet een oplossing.

Iemand hier daar wel eens tegenaan gelopen? En zo ja, hoe opgelost?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wxBEZ2tPhoptel7aKxKlDtfSvE8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GN6VAfeNzu7vPUBuIW89YI9R.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mZGIu2qKR71iHT_iRVLPwXFbyog=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4IAO0qCEIGIu7BSsUVl6WxQJ.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
@nietorigineel
Misschien de Hyper Backup package eens herstarten?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FrankHe
Even kort mijn ervaringen delen met Synology support.

Een week geleden kreeg ik van mijn NAS een melding dat mijn backup met Hyper Backup naar Synology C2 mislukt was en dat de "destination corrupted" was. Gelukkig zijn ze bij support in staat geweest om dit netjes te herstellen. Zeer goed geholpen, uitstekende communicatie en blij dat het weer werkt.

De supportmedewerker gaf aan dat de exacte oorzaak niet helemaal was vast te stellen maar hoogstwaarschijnlijk gezocht moest worden in het tijdelijk wegvallen van de verbinding tussen bron en doel. Het was in ieder geval geen probleem met de hardware, geheugencheck gedaan en volumes waren in orde.

Ik gebruik C2 backup sinds december 2017 en ben nog nooit tegen problemen aangelopen. Hoe dan ook, dit was het eerste serieuze issue in drie jaar tijd en het is netjes opgelost.

• magneetje
magneetje schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 14:46:
[...]

Volgens mij zijn die bedragen van TransIP in je overzicht exclusief btw. De juiste bedragen inclusief btw zijn als je upgrade van je gratis Stack naar Stack 1000 GB €3.03 per maand het eerste jaar en daarna €6,05 per maand. Ze vermelden de bedragen zonder btw heel groot, waarschijnlijk om gebruikers over te halen ;).

Ik maakte met mijn DS118 via hyperbackup een back-up naar mijn oude NAS en daarnaast nog een 2de back-up naar gratis Stack. Ik zag de Stack nooit als volwaardige back-up maar de kans dat mijn huis afbrand en tegelijkertijd de harde schijven bij TransIP crashen achtte ik niet heel groot.

Mijn usecase is vergelijkbaar met die van jou, ik heb +/- 400 GB aan data op mijn NAS. Ik heb me van de week aangemeld bij backblaze b2 een kleine back-up getest met hyperbackup en dat liep allemaal prima.

Ik begin dit weekend met de initiële back-up, wat wel even zal duren want ik heb een niet al te snelle internet verbinding. De kosten voor 400 GB komen neer op ongeveer 2 dollar per maand. (tenzij ik een restore moet doen dan heb je ook nog download kosten).
Korte update. De back-up naar Backblaze is afgelopen nacht succesvol afgerond. Het heeft even geduurd (5,5 dag) maar dat komt vanwege mijn trage internet verbinding. Zojuist de Back-up integriteit controle laten uitvoeren en die is ook goed.

• nietorigineel
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Voor de mensen die wellicht in een vergelijkbare situatie komen: ik heb het opgelost met behulp van de synology helpdesk.

IPv6 uitschakelen en DNS instellen op google dns servers deed de trick. Overigens had ik eerst per ongeluk die DNS settings niet opgeslagen, alleen IPv6 uitschakelen was dus in ieder geval niet voldoende. Of het met IPv6 aan (en wel de nieuwe DNS settings ingesteld) ook werkt heb ik niet getest.

Overigens moest ik logs aanleveren bij de helpdesk, en bleek dat voor mij niet te werken op firefox. Met edge kreeg ik ze wel gedownload. Sowieso leek DSM via edge veel responsiever, maar dat geheel terzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Sinds kort gebruik ik Backblaze B2 om backups van m'n NAS te maken, hier wel bekend.
Nu zit ik alleen met een vraag rondom versioning waar ik niet helemaal uit kom.

Ik gebruik Hyper Backup om de backups naar BB B2 te maken. Daarbij heb ik versleuteling geactiveerd en backup rotatie aangezet, met 4 versies. Dat is voor mij helder, binnen de backup container zullen 4 versies van al m'n bestanden zijn.

Daarnaast biedt Backblaze zelf de mogelijkheid om Lifecycle Settings toe te passen, waarbij ook zij versies van bestanden bijhouden.

Nu is een beetje onduidelijk voor mij: heeft dat überhaupt zin? Hyper Backup maakt een .hbk map aan bij Backblaze en zet daarin een hele zooi bestanden en mappen. Je kunt daar verder niet echt wijs uit worden, het zijn vooral index bestanden. En uiteraard is de backup versleuteld dus je kunt er als het goed is überhaupt niets mee.

Nu zie ik inderdaad wel dat Backblaze braaf meerdere versies van die bestanden aanhoudt, maar mijn gevoel zegt dat dat helemaal geen zin heeft. Klopt dat? Je kunt immers niet zien welk bestand welke is en ik weet ook niet wat het met je integriteit doet als je een aantal bestanden gaat replacen.

Klopt dat gevoel? Of zie ik iets over het hoofd en hebben extra versies bij Backblaze wel degelijk een voordeel bij bijvoorbeeld een aanval met ransomware op de NAS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@Tralapo
Gevoel klopt denk ik. Als BB per individuele files een version history bijhoudt, dan kun je daar volgens mij moeilijk nog een consistent geheel van maken. Tenzij je iets van een snapshot mechanisme hebt.

Ransomware problemen zou je moeten kunnen ondervangen door in Hyper Backup een vorige versie terug te zetten.

Hierbij ga ik ervan uit dat de ransomware niet specifiek een Hyper Backup saboteert...

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:31
Ik heb enkele vragen nu de gratis webdav optie bij Stack weggaat vallen, om de backup van mijn nas te veranderen.

Use case is als volgt, ik heb ca. 1.6TB nu in RAID1 opstelling ineen DS216play. Hiervan is dus het belangrijkste deel momenteel via Cloud Sync gesynct naar een Stack webdav als backup. Dit vervalt dus per februari.

Enkele oplossingen ter vervanging:
  • Optie 1: Nieuwe cloudstorage afnemen - voor 1.6TB gaat dit al snel >€13/maand kosten. Liever niet in de USA, etc. Het ziet er ook naar uit dat dit over een jaar weleens 2.5TB kan zijn
  • Optie 2: met een NAS van €230 + 2 schijven van €100 van 4TB ben je al vrij snel uit de kosten van cloudstorage. Deze NAS zou ik dan kunnen splitten tussen mij en mijn ouders. Over deze optie heb ik twee vragen:
    1. Er zijn hier mensen met ervaring met een NAS naar NAS backup. Hoe bevalt dit en hoe werk je dit veilig dicht met poorten openen? Ik merk nu dat inloggen in DS File altijd een seconde of 30 duurt buiten huis, ook al is de latency maar 20ms. Ga ik straks niet tegen problemen aanlopen met zo’n opstelling?

2. Is een RAID opstelling eigenlijk niet overkill? Het zou wel lekker makkelijk zijn als disk1 bij mij gebackupt is op disk2 van mijn ouders, en disk1 van mijn ouders bij mijn disk2 gebackupt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
@nino_070
Detail.
DS file inloggen dat 30 seconden duurt is niet gebruikelijk. Dat moet eerder 2 seconden zijn.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow771
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 30-03 22:57
nino_070 schreef op maandag 7 december 2020 @ 21:16:
1. Er zijn hier mensen met ervaring met een NAS naar NAS backup. Hoe bevalt dit en hoe werk je dit veilig dicht met poorten openen?
Op je hoofdnas installeer je HyperBackup , en op je 2e NAS installer je HyperBackup Vault .

Op je hoofdnas kan je dan makkelijk je 2e NAS als backup target kiezen in HyperBackup. Het is echt easy.

Port 6281 is wel vereist hiervoor. Dus zorg dat dat je dit kan beveiligen met een SSL als dit via het Internet moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordy5
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08-05 20:00
Lang heb ik OneDrive gebruikt als online backup van me NAS, maar door de limieten ben ik overgestapt naar Jottacloud. Op de NAS sync ik met een docker container in container-station naar jottacloud. Dit gaat verrassend goed zonder veel problemen.

Zelf heb ik mijn backup strategie (als je het zo mag noemen):
- Telefoons, PC's en andere databronnen die van belang zijn backuppen naar de NAS.
- 4TB disks in raid 1
- Backup op sommige folders / bestand (Mijn documenten etc.) binnen de NAS.
- Sync naar Jottacloud van de databronnen van de NAS.

Tot op heden bevalt het wel. Nadeel van jottacloud is wel dat het alleen werkt met hun tooling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@jordy5
QNAP? ;) ;) ;)

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordy5
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08-05 20:00
Ja.. maar dit werkt toch ook op synology.. Jottacloud.. 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Klopt, thanks.

Nadeel vind ik wel dat het alleen te gebruiken is met hun client software. Geen WebDAV niets.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
Shadow771 schreef op maandag 7 december 2020 @ 22:03:
[...]

Op je hoofdnas installeer je HyperBackup , en op je 2e NAS installer je HyperBackup Vault .

Op je hoofdnas kan je dan makkelijk je 2e NAS als backup target kiezen in HyperBackup. Het is echt easy.

Port 6281 is wel vereist hiervoor. Dus zorg dat dat je dit kan beveiligen met een SSL als dit via het Internet moet.
Heb inmiddels een setup en heb het werkend gekregen.
Port 6281 heb ik alleen op het netwerk van de ontvangende NAS moeten openen, klopt dat?

Tijdens het opzetten van de backup kreeg ik geen optie om een SSL verbinding te gebruiken. Voor DSM en andere services zoals DS Photo gebruik ik wel https dus daarvoor staat ook een Lets Encrypt certificaat aan. Betekent dit dat poort 6281 automatisch gebruik maakt van SSL?

Of moet ik nog gebruik maken van een andere optie zoals client-side encryptie?

[ Voor 6% gewijzigd door nino_070 op 20-12-2020 00:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-05 08:15
Eindelijk een nieuwe DS220+ besteld.
Ik heb nog een DS213 met 2x 3TB discen erin.

Maar de grote vraag : als ik Synology> Synology backup ga doen. Moet ik dan per se iets met VPN of kan ik op de ontvangende kant (Telfort VDSL verbinding) ook in de Zyxel een firewall-permit doen dat ie alleen verkeer van mijn IP doorlaat ?
En welk pakket/package gebruiken jullie ?
Ik gebruik nu CLOUDSYNC voor mijn DS213 > Onedrive

[ Voor 12% gewijzigd door kevertje1977 op 23-12-2020 10:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dxta
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

dxta

Moo!

kevertje1977 schreef op woensdag 23 december 2020 @ 09:41:
Eindelijk een nieuwe DS220+ besteld.
Ik heb nog een DS213 met 2x 3TB discen erin.

Maar de grote vraag : als ik Synology> Synology backup ga doen. Moet ik dan per se iets met VPN of kan ik op de ontvangende kant (Telfort VDSL verbinding) ook in de Zyxel een firewall-permit doen dat ie alleen verkeer van mijn IP doorlaat ?
En welk pakket/package gebruiken jullie ?
Ik gebruik nu CLOUDSYNC voor mijn DS213 > Onedrive
Via Hyperbackup? Kan gewoon over een normale verbinding. Zorg wel even dat je ontvangende partij een static IP of DynDNS heeft anders blijf je de config aanpassen.

Omelette du fromage!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevertje1977
dxta schreef op woensdag 23 december 2020 @ 10:19:
[...]

Via Hyperbackup? Kan gewoon over een normale verbinding. Zorg wel even dat je ontvangende partij een static IP of DynDNS heeft anders blijf je de config aanpassen.
thanks, ik zie dat je tcp port 6281 moet open zetten en forward naar binnen dus dat zou dan het enigste zijn wat ik moet doen aan de andere kant. (right ?)

• kevertje1977
Ik snap toch nog iets niet. Als ik via hyperbackup de backup doe dan zie ik op het ontvangende Synology NAS niet de files zoals ik ze op de Initiating NAS de bestanden zie.
(hij is nog bezig)

• technorabilia
@kevertje1977
Dat is een speciaal formaat dus de files op de source zijn onherkenbaar. De index is een *.hbk files die kan worden geopend met Hyper Backup of Hyper Backup Explorer.

👉🏻 Blog 👈🏻

• kevertje1977
kraades schreef op donderdag 24 december 2020 @ 14:22:
@kevertje1977
Dat is een speciaal formaat dus de files op de source zijn onherkenbaar. De index is een *.hbk files die kan worden geopend met Hyper Backup of Hyper Backup Explorer.
Thanks, dat dacht ik al. Ik denk dat RSYNC dan beter matched voor mij, dan kan je in theorie aan beiden kanten de share openen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
@kevertje1977
Dan heb je denk ik geen versioning. En je kunt de target ook browsen met Hyper Backup of Hyper Backup Explorer.

👉🏻 Blog 👈🏻

• kevertje1977
kraades schreef op donderdag 24 december 2020 @ 14:26:
@kevertje1977
Dan heb je denk ik geen versioning. En je kunt de target ook browsen met Hyper Backup of Hyper Backup Explorer.
Check, die versioning vind ik niet zo erg. Ik maak nu gewoon een wekelijkse backup naar de remote locatie en ik doe zelfs elk half jaar een offline copy via USB drive.
En ik kan ook een maandelijkse of halfjaarlijkse remote backup doen als ik iets met versioning wil doen. (bij bijv ransomware ben ik dan nog safe)

• fmb
  • Laatst online: 07-05 23:26

fmb

kevertje1977 schreef op donderdag 24 december 2020 @ 14:36:
[...]

Check, die versioning vind ik niet zo erg. Ik maak nu gewoon een wekelijkse backup naar de remote locatie en ik doe zelfs elk half jaar een offline copy via USB drive.
En ik kan ook een maandelijkse of halfjaarlijkse remote backup doen als ik iets met versioning wil doen. (bij bijv ransomware ben ik dan nog safe)
Versioning kan wel met rsync, hoewel misschien minder fancy; geen gui beschikbaar maar gewoon via mappen een versie elke dag (of week, wat je wilt).

Dit script draait nog steeds:
fmb in "[Synology] Backup strategieën en tools"

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-05 20:11
kraades schreef op maandag 7 december 2020 @ 21:24:
@nino_070
Detail.
DS file inloggen dat 30 seconden duurt is niet gebruikelijk. Dat moet eerder 2 seconden zijn.
Nou 2 seconden is ook weer overdreven of het moet aan mijn oudere nas liggen ;) bij mij 3 seconden voor het inloggen daarna een goeie 10 seconden voor ik al mijn shares zie

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
fmb schreef op donderdag 24 december 2020 @ 23:24:
[...]

Versioning kan wel met rsync, hoewel misschien minder fancy; geen gui beschikbaar maar gewoon via mappen een versie elke dag (of week, wat je wilt).

Dit script draait nog steeds:
fmb in "[Synology] Backup strategieën en tools"
Ik ben nu met RSYNC bezig en de oude Synology DS213 is niet zo krachtig maar na bijna 20 uur is er 80gb gecopied. En de 2 NAS systemen hangen nu nog op dezelfde switch.
Zit even te zoeken of dat niet sneller kan.

Doel :

Oude NAS -> 1 op 1 copy naar Nieuwe NAS
Daarna oude NAS factory reset
En dan nieuwe NAS in sync brengen naar de oude nas. Als dat gedaan is kan de oude NAS naar remote locatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
SpoekGTi schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 00:19:
[...]

Nou 2 seconden is ook weer overdreven of het moet aan mijn oudere nas liggen ;) bij mij 3 seconden voor het inloggen daarna een goeie 10 seconden voor ik al mijn shares zie
Bij mij is het echt veel sneller. Binnen 4-5 seconden zie ik mijn shares. Op 4G verbinding. Wel benieuwd wat dan het verschil is.

Edit:
Oeps beetje off topic hier.

[ Voor 4% gewijzigd door technorabilia op 25-12-2020 10:11 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14:36
*Ik had onderstaande vraag ook al in het V&A topic gesteld, maar [1] past hij hier beter, en [2] heb ik het helaas nog niet opgelost, dus ik hoop dat iemand hier er ervaring mee heeft.

Ik heb al een tijdje Backup For Business _/-\o_ draaien thuis (DS916+, BTRFS) maar op de een of andere manier maakt hij elke dag een complete backup (200+ GB) van de Windows 10 PC i.p.v. incrementeel.

Ik dacht altijd dat dit kwam doordat hij door VSS alleen op Windows Server block-voor-block kon checken en updaten, maar ik lees nu dat het voor Windows 10 ook gewoon zou moeten werken. (Systeemherstel / Systeembeveiliging staat uiteraard aan)
Ik heb Backup For Business op m'n pc verwijderd, en opnieuw geïnstalleerd (vanuit DSM, dus de nieuwste 64-bit versie)
De eerste backup duurde uiteraard weer een half uur (200+GB) en bij de 2e backup was hij in een halve minuut klaar! (een update van zeg 1GB)
Indien alleen de PC gereboot wordt is hij ruim binnen een minuut klaar met de nieuwe backup, dus het zit hem in de NAS..

Alleen een dag later, na een reboot van de NAS, gaat hij weer vrolijk 200+ GB kopiëren. ;( :F

Iemand hier ervaring mee?
Alle tips zijn welkom. :P

[ Voor 14% gewijzigd door SmiGueL op 28-12-2020 23:19 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14:36
SmiGueL schreef op maandag 28 december 2020 @ 23:09:
*Ik had onderstaande vraag ook al in het V&A topic gesteld, maar [1] past hij hier beter, en [2] heb ik het helaas nog niet opgelost, dus ik hoop dat iemand hier er ervaring mee heeft.

Ik heb al een tijdje Backup For Business _/-\o_ draaien thuis (DS916+, BTRFS) maar op de een of andere manier maakt hij elke dag een complete backup (200+ GB) van de Windows 10 PC i.p.v. incrementeel.

Ik dacht altijd dat dit kwam doordat hij door VSS alleen op Windows Server block-voor-block kon checken en updaten, maar ik lees nu dat het voor Windows 10 ook gewoon zou moeten werken. (Systeemherstel / Systeembeveiliging staat uiteraard aan)
Ik heb Backup For Business op m'n pc verwijderd, en opnieuw geïnstalleerd (vanuit DSM, dus de nieuwste 64-bit versie)
De eerste backup duurde uiteraard weer een half uur (200+GB) en bij de 2e backup was hij in een halve minuut klaar! (een update van zeg 1GB)
Indien alleen de PC gereboot wordt is hij ruim binnen een minuut klaar met de nieuwe backup, dus het zit hem in de NAS..

Alleen een dag later, na een reboot van de NAS, gaat hij weer vrolijk 200+ GB kopiëren. ;( :F

Iemand hier ervaring mee?
Alle tips zijn welkom. :P
Ok, voor diegene die toevallig hetzelfde probleem heeft; Hier de reden aldus support:

"Unfortunately ABB supports only simple dynamic disks and you have a non simple dynamic disk

This is the cause of the issue"

Nu nog uitzoeken of ik dit kan veranderen. Voor zover ik weet heb ik dit nooit aangepast, maar mogelijk dat dit gekomen is i.v.m. de 2 SSD's in RAID-0 configuratie.. (geconfigureerd in de onboard SATA controller, dus buiten Windows om)

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tralapo
  • Niet online
Ik gebruik de Hyper Backup tool om elke nacht een backup te maken naar B2 van Backblaze, zoals er hier in dit topic wel meer doen.

De totale backupgrootte is zo'n 550 GB en er wijzigen elke dag wel wat bestanden, maar dat is maar een klein deel. Waar ik mij echter over verbaas, is de relatief hoge hoeveelheid download traffic die Backblaze registreert (en factureert). Dit zit zo rond de 3GB aan downloadverkeer per dag.

Hoewel dit niet enorm uit de klauwen loopt, is het toch zo'n 40 dollarcent per maand die er bij komt aan download traffic.

Zijn er meer mensen die dit herkennen? Ik dacht eerst dat het misschien aan de integriteitscontrole lag, maar dat lijkt geen invloed te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18:05
nino_070 schreef op maandag 7 december 2020 @ 21:16:
Ik heb enkele vragen nu de gratis webdav optie bij Stack weggaat vallen, om de backup van mijn nas te veranderen.

Use case is als volgt, ik heb ca. 1.6TB nu in RAID1 opstelling ineen DS216play. Hiervan is dus het belangrijkste deel momenteel via Cloud Sync gesynct naar een Stack webdav als backup. Dit vervalt dus per februari.

Enkele oplossingen ter vervanging:
  • Optie 1: Nieuwe cloudstorage afnemen - voor 1.6TB gaat dit al snel >€13/maand kosten. Liever niet in de USA, etc. Het ziet er ook naar uit dat dit over een jaar weleens 2.5TB kan zijn
  • Optie 2: met een NAS van €230 + 2 schijven van €100 van 4TB ben je al vrij snel uit de kosten van cloudstorage. Deze NAS zou ik dan kunnen splitten tussen mij en mijn ouders. Over deze optie heb ik twee vragen:
    1. Er zijn hier mensen met ervaring met een NAS naar NAS backup. Hoe bevalt dit en hoe werk je dit veilig dicht met poorten openen? Ik merk nu dat inloggen in DS File altijd een seconde of 30 duurt buiten huis, ook al is de latency maar 20ms. Ga ik straks niet tegen problemen aanlopen met zo’n opstelling?

2. Is een RAID opstelling eigenlijk niet overkill? Het zou wel lekker makkelijk zijn als disk1 bij mij gebackupt is op disk2 van mijn ouders, en disk1 van mijn ouders bij mijn disk2 gebackupt is.
Zelf al jaren een NAS to NAS oplossing middels hyperbackup. Even de juiste poorten instellen op je router, een (gedeeld) mapje aanmaken, op beide NASsen een backup account aanmaken met alleen rechten op die map en je kan los.

Let er op dat de duur van je eerste backup langer kan zijn vanwege de upload/download snelheid van de lijn.

Daarnaast is 30 seconden wel mega lang voor DS File. Heb je dit probleem ook als je direct op de NAS wil inloggen van buitenaf? En gebeurt dit als je op domein naam aanmeldt of ook op Quickconnect?

Ik had een tijd lang het probleem dat ik >30 seconden er over deed om te verbinden tot mijn NAS, maar toen kwam ik er achter dat ik foutieve DNS instellingen op dat ding had staan. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
CuBras schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 16:48:
[...]

Zelf al jaren een NAS to NAS oplossing middels hyperbackup. Even de juiste poorten instellen op je router, een (gedeeld) mapje aanmaken, op beide NASsen een backup account aanmaken met alleen rechten op die map en je kan los.

Let er op dat de duur van je eerste backup langer kan zijn vanwege de upload/download snelheid van de lijn.

Daarnaast is 30 seconden wel mega lang voor DS File. Heb je dit probleem ook als je direct op de NAS wil inloggen van buitenaf? En gebeurt dit als je op domein naam aanmeldt of ook op Quickconnect?

Ik had een tijd lang het probleem dat ik >30 seconden er over deed om te verbinden tot mijn NAS, maar toen kwam ik er achter dat ik foutieve DNS instellingen op dat ding had staan. 8)7
Bedankt voor je reactie. We zijn inmiddels ruim een maand verder en ik heb de NAS to NAS setup. Dit werkt ideaal, eerste backup duurde inderdaad een dag of 6. Vreemde is wel dat de hbk file minder opslagruimte in beslag neemt dan de geselecteerde folders...dat ga ik nog eens onderzoeken :S

De echte reden waarom het inloggen gemiddeld 30s duurde weet ik niet, maar ik heb nu de poorten openstaan ipv Quickconnect en dit is aanzienlijk sneller. Een seconde of 2 a 3 max.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18:05
nino_070 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 20:25:
[...]

Bedankt voor je reactie. We zijn inmiddels ruim een maand verder en ik heb de NAS to NAS setup. Dit werkt ideaal, eerste backup duurde inderdaad een dag of 6. Vreemde is wel dat de hbk file minder opslagruimte in beslag neemt dan de geselecteerde folders...dat ga ik nog eens onderzoeken :S

De echte reden waarom het inloggen gemiddeld 30s duurde weet ik niet, maar ik heb nu de poorten openstaan ipv Quickconnect en dit is aanzienlijk sneller. Een seconde of 2 a 3 max.
Als ik het goed heb, komt dit doordat het een block level backup is. Na een eerste backup pakt het alleen de gewijzigde bestanden mee en voert het een vorm van deduplication en compressie uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Net de herinnering van Stack gekregen en ook al niet trots op de kwaliteit van de backups die ik daar nu heb staan. (Kom er te weinig aan toe en nooit automagisch ingericht.) Dus nu aan het oriënteren op de opvolger. Daarvoor een vraag:

Werken de verschillende besproken backup oplossingen (en met name Synology C2, waar ik naar neig), ook gewoon indien de NAS niet extern benaderbaar is? (Hij heeft bijv. geen Synology dyn-dns ingesteld staan.)

Ik zie niet direct een technische reden waarom externe toegang vereist zou zijn, maar merk wel dat Synology er blind vanuit lijkt te gaan dat je dat aan hebt staan.. (N.B. Ik heb het uiteraard over de te backuppen NAS.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietje63

pietje63

RTFM

@nino_070 er zit een ontdubbeling in de backup, hierdoor kan de backup kleiner zijn dan origineel
@Gwaihir zou gewoon moeten werken, backup start op NAS dus geen dns voor nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tralapo
  • Niet online
Tralapo schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 16:42:
Ik gebruik de Hyper Backup tool om elke nacht een backup te maken naar B2 van Backblaze, zoals er hier in dit topic wel meer doen.

De totale backupgrootte is zo'n 550 GB en er wijzigen elke dag wel wat bestanden, maar dat is maar een klein deel. Waar ik mij echter over verbaas, is de relatief hoge hoeveelheid download traffic die Backblaze registreert (en factureert). Dit zit zo rond de 3GB aan downloadverkeer per dag.

Hoewel dit niet enorm uit de klauwen loopt, is het toch zo'n 40 dollarcent per maand die er bij komt aan download traffic.

Zijn er meer mensen die dit herkennen? Ik dacht eerst dat het misschien aan de integriteitscontrole lag, maar dat lijkt geen invloed te hebben.
Is er hier niemand die dit ook ervaart of kan verklaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Tralapo schreef op maandag 8 maart 2021 @ 13:44:
[...]

Is er hier niemand die dit ook ervaart of kan verklaren?
Ik gebruik Synology C2 voor de remote backup en word niet aangeslagen voor datagebruik. Ik weet niet precies hoe het gaat wanneer je Blackblaze B2 gebruikt. Of die dan iedere keer de complete remote database download of iets anders doet wat relatief veel bandbreedte gebruikt. Misschien dat je hierover op de internationale, Engelstalige, forums meer informatie kunt vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@Tralapo
Of aan Synology support voorleggen.

Ik kan mij voorstellen dat er iets van een integriteitscontrole wordt uitgevoerd gedurende de backup.

[ Voor 52% gewijzigd door technorabilia op 08-03-2021 21:00 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Pagina: 1 ... 18 ... 20 Laatste