Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23:13
wontcachme schreef op maandag 30 september 2019 @ 17:33:
[...]

Bedankt :). Ik heb voorlopig een proef genomen op C2 en het ziet er goed uit :). Wat ik alleen wel mis is dat bestanden niet per map te downloaden zijn, alleen maar individueel. Hopelijk komt dat er ooit nog in.
Via de webapplicatie bedoel je? Geen idee eigenlijk, je zou verwachten dat je een groep bestanden kunt selecteren of een complete directory als zip-bestand zou moet kunnen downloaden. Ik heb het nog nooit uitgeprobeerd via de webapplicatie. Ik maak eigenlijk alleen gebruik van Synology Hyper Backup op de NAS om een backup of restore te beheren. Toegang tot mijn bestanden doe ik via Synology Drive of via File Station. Ik zie C2 echt alleen als backupvoorziening voor mijn NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09:33
wontcachme schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 12:40:
Welke online backup mogelijkheden gebruiken jullie?

Ik ben recent van 1mbit upload vdsl naar 200mbit glasvezel gegaan en wil nu gebruik gaan maken van online backuppen. Als ik de belangrijkste bestanden doe verwacht ik ongeveer 60GB nodig te hebben, maar dat kan ook meer worden (zit te denken om alle oude foto's in te scannen).

Mijn huidige oplossing is:
HoofdNAS: DS918+ (maximaal 10TB opslag, cloud station thuis en verschillende docker images erop)
BackupNAS: DS411+ (staat bij buren, nagenoeg alle bestanden worden wekelijks gebackuped van 918+ naar 411+)
Dropbox: Enkel kritieke bestanden (ongeveer 500MB) worden wekelijks gebackupped online)

Ik wil dropbox laten vallen en meer gaan backuppen dan die 500MB. Nu zit ik erg te twijfelen tussen Synology C2 en Idrive.

C2
+ Synology zelf, dus goede integratie
+ Gehost in EU
+ Redelijke prijzen. Met name als ik eerst maar 100GB nodig heb (€10 per jaar)

iDrive:
+ 2TB, 52 dollar per jaar nu in de aanbieding
- 3rd party pakket nodig

Zelf neig ik naar C2, maar dat komt eigenlijk alleen maar omdat het van Synology zelf is en voor mijn gevoel het dan beter zal werken als een third party. Ook als Synology zijn firmware zal veranderen zal hun eigen methode ondersteunt blijven. Maar de iDrive heeft weer een goede prijs en veel opslag (ook al weet ik niet hoeveel ik die echt zal gebruiken).
Heb vandaag mijn iDrive opgezegd. Zat op een promo van 5 TB voor 6 euro. Moest nu flink meer gaan betalen, terwijl ik de iDrive app eningszins omslachtig vond. Gingen ook regelmatig backups fout.

Denk dat ik voor mijn online backup nu ook maar eens C2 ga proberen.

Je off-site staat bij de buren? Besef je dan dat bij een blikseminslag in de straat, waarschijnlijk beiden NASsen geroosterd zijn.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-09 10:00

wontcachme

You catch me? No you wont

Joris748 schreef op maandag 30 september 2019 @ 21:07:
Je off-site staat bij de buren? Besef je dan dat bij een blikseminslag in de straat, waarschijnlijk beiden NASsen geroosterd zijn.
Ja. Het is ook meer een diefstal bescherming. Bij onweer (wat 95% van de gevallen is wanneer ik wakker ben) haal ik van alle electronica de stekkers eruit. Ook zit er een UPS met bliksembescherming tussen mocht ik iets missen. Voorheen (voordat we de stekkers eruit haalden) sloeg de bliksem vaak in de telefoonlijn in en dat heeft ons al minstens 3k aan telefooncentrale's gekost. Nu met glas zal dat minder zijn, maar ik ben toch aan het kijken naar betere backup.

Wellicht dat ik ook nog een 8TB externe HDD koop en daar ook een complete backup (van alle media) op maak (maandelijks of zo). Na de backup koppel ik die los en verberg hem ergens in een schuur op ons terrein.
FrankHe schreef op maandag 30 september 2019 @ 21:02:
[...]

Via de webapplicatie bedoel je? Geen idee eigenlijk, je zou verwachten dat je een groep bestanden kunt selecteren of een complete directory als zip-bestand zou moet kunnen downloaden. Ik heb het nog nooit uitgeprobeerd via de webapplicatie. Ik maak eigenlijk alleen gebruik van Synology Hyper Backup op de NAS om een backup of restore te beheren. Toegang tot mijn bestanden doe ik via Synology Drive of via File Station. Ik zie C2 echt alleen als backupvoorziening voor mijn NAS.
webinterface ja. Je kan maar bestand voor bestand doen. Geen directory of zip mogelijkheid.

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Joris748 schreef op maandag 30 september 2019 @ 21:07:
[...]

Heb vandaag mijn iDrive opgezegd. Zat op een promo van 5 TB voor 6 euro. Moest nu flink meer gaan betalen, terwijl ik de iDrive app eningszins omslachtig vond. Gingen ook regelmatig backups fout.

Denk dat ik voor mijn online backup nu ook maar eens C2 ga proberen.

Wat betreft prijs ziet dat iDrive er ook niet verkeerd uit. Als je 1 TB of meer nodig hebt dan komt Synology C2 op dit moment duurder uit de bus. Maar voor 100 GB is het juist weer gunstiger. Zekerheid dat de dienst goed werkt is trouwens ook wat waard.
wontcachme schreef op maandag 30 september 2019 @ 21:36:
[...]

Ja. Het is ook meer een diefstal bescherming. Bij onweer (wat 95% van de gevallen is wanneer ik wakker ben) haal ik van alle electronica de stekkers eruit. Ook zit er een UPS met bliksembescherming tussen mocht ik iets missen. Voorheen (voordat we de stekkers eruit haalden) sloeg de bliksem vaak in de telefoonlijn in en dat heeft ons al minstens 3k aan telefooncentrale's gekost. Nu met glas zal dat minder zijn, maar ik ben toch aan het kijken naar betere backup.

Wellicht dat ik ook nog een 8TB externe HDD koop en daar ook een complete backup (van alle media) op maak (maandelijks of zo). Na de backup koppel ik die los en verberg hem ergens in een schuur op ons terrein.
[...]

webinterface ja. Je kan maar bestand voor bestand doen. Geen directory of zip mogelijkheid.
Een directe blikseminslag gaat je apparatuur niet overleven, gelukkig is de kans daarop heel erg klein. De kans op beschadiging door indirecte inslag ook wel inductie genoemd is veel groter. Daar heb je dus al ervaring mee. Ik zou aanraden om, als je dat belangrijk genoeg vindt, nog een overspanningsbeveiliging type 2 middenbeveiliging in de meterkast te monteren. Dat is een goede aanvulling op de UPS die beschikt over een type 3 fijn beveiliging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09:33
FrankHe schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 10:41:
[...]

Wat betreft prijs ziet dat iDrive er ook niet verkeerd uit. Als je 1 TB of meer nodig hebt dan komt Synology C2 op dit moment duurder uit de bus. Maar voor 100 GB is het juist weer gunstiger. Zekerheid dat de dienst goed werkt is trouwens ook wat waard.

[...]

Een directe blikseminslag gaat je apparatuur niet overleven, gelukkig is de kans daarop heel erg klein. De kans op beschadiging door indirecte inslag ook wel inductie genoemd is veel groter. Daar heb je dus al ervaring mee. Ik zou aanraden om, als je dat belangrijk genoeg vindt, nog een overspanningsbeveiliging type 2 middenbeveiliging in de meterkast te monteren. Dat is een goede aanvulling op de UPS die beschikt over een type 3 fijn beveiliging.
Ik zit nu op ca 800 GB backup, kan dus nog wel even vooruit :)

Maar ook het gemak is me wel wat waard. Ik vond het iDrive package niet heel handig om mee te werken. Geef mij maar Hyperbackup als backup tool.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FrankHe
Joris748 schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 14:01:
[...]

Ik zit nu op ca 800 GB backup, kan dus nog wel even vooruit :)

Maar ook het gemak is me wel wat waard. Ik vond het iDrive package niet heel handig om mee te werken. Geef mij maar Hyperbackup als backup tool.
Ook bij mij werkt Hyper Backup met Synology C2 compleet zorgeloos, ik heb nog nooit problemen ondervonden. Top spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Ik ben benieuwd of er tegenwoordig nog veel mensen zijn die een USB schijf gebruiken als extra backup naast een backup op internet? Ook wel DAS (Direct-Attached Storage) genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-09 15:12

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

FrankHe schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 10:37:
Ik ben benieuwd of er tegenwoordig nog veel mensen zijn die een USB schijf gebruiken als extra backup naast een backup op internet? Ook wel DAS (Direct-Attached Storage) genoemd.
Ja, ik. Ik denk heel veel mensen. Online back-up is geen optie voor mij (10mbit/s uplink), dus de belangrijkste data van mijn SHR-1 array (3x3TB Red + 3x8 TB Red) kopieer ik naar 2 externe HDD's. Eentje daarvan ligt niet fysiek in ons huis in het geval daar iets mee gebeurd.

Ik ben overigens ook van plan iets van DVD's te branden met alle foto's. Zeker tot 2014 waar wij thuis nog amper met telefoons foto's maakten.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Kuusj schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 10:47:
[...]

Ja, ik. Ik denk heel veel mensen. Online back-up is geen optie voor mij (10mbit/s uplink), dus de belangrijkste data van mijn SHR-1 array (3x3TB Red + 3x8 TB Red) kopieer ik naar 2 externe HDD's. Eentje daarvan ligt niet fysiek in ons huis in het geval daar iets mee gebeurd.

Ik ben overigens ook van plan iets van DVD's te branden met alle foto's. Zeker tot 2014 waar wij thuis nog amper met telefoons foto's maakten.
Op een 10 mbit lijn is een incrementele backup doorgaans prima te doen. Maar de initiële backup en een full restore duren op die manier inderdaad een eeuwigheid.

DVD's serieus? Ik heb begrepen dat gebrande optische media niet het eeuwige leven hebben. Ik heb tegenwoordig mijn archief op de NAS staan en die archiefdata gaat ook mee in de backup. Zowel on-line als een afgekoppelde harde schijf als off-line backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

FrankHe schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 11:21:
[...]

Op een 10 mbit lijn is een incrementele backup doorgaans prima te doen. Maar de initiële backup en een full restore duren op die manier inderdaad een eeuwigheid.

DVD's serieus? Ik heb begrepen dat gebrande optische media niet het eeuwige leven hebben. Ik heb tegenwoordig mijn archief op de NAS staan en die archiefdata gaat ook mee in de backup. Zowel on-line als een afgekoppelde harde schijf als off-line backup.
Een aantal Blu Rays zou makkelijker zijn :+ Ik heb toch nog letterlijk 100 van die DVD's liggen en een extra backup is nooit weg. Of ik het ooit ga doen is een tweede overigens.

Ik kan natuurlijk naar mijn oom gaan die wel in 2019 leeft qua internet en daar uploaden, maar dan is het weer de vraag bij wie je je data gaat neerzetten. Versleutelen is een optie natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Kuusj schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 11:37:
[...]

Een aantal Blu Rays zou makkelijker zijn :+ Ik heb toch nog letterlijk 100 van die DVD's liggen en een extra backup is nooit weg. Of ik het ooit ga doen is een tweede overigens.

Ik kan natuurlijk naar mijn oom gaan die wel in 2019 leeft qua internet en daar uploaden, maar dan is het weer de vraag bij wie je je data gaat neerzetten. Versleutelen is een optie natuurlijk.
Het ligt wellicht aan mij maar ik heb er moeite mee om de betrouwbaarheid van optische DVD schijven in te schatten. Tape is bewezen betrouwbaar en goedkoop, alleen zijn de drives onbetaalbaar voor een particulier. Dan kom je toch weer uit bij mechanische schijven. Ik zou in dat geval een externe USB harde schijf nemen en daar al dan niet versleuteling op toepassen. De privé foto's, mits ze niet al te privé zijn, lijken mij over het algemeen geen veiligheidsrisico voor een off-line backup. Na een jaar of zeven zou ik de backupschijf afschrijven en een nieuwe externe schijf kopen waarmee ik vervolgens van de bron opnieuw een backup maak. Die schijf wederom off-line ergens neerleggen als disaster recovery backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

FrankHe schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 12:44:
[...]

Het ligt wellicht aan mij maar ik heb er moeite mee om de betrouwbaarheid van optische DVD schijven in te schatten. Tape is bewezen betrouwbaar en goedkoop, alleen zijn de drives onbetaalbaar voor een particulier. Dan kom je toch weer uit bij mechanische schijven. Ik zou in dat geval een externe USB harde schijf nemen en daar al dan niet versleuteling op toepassen. De privé foto's, mits ze niet al te privé zijn, lijken mij over het algemeen geen veiligheidsrisico voor een off-line backup. Na een jaar of zeven zou ik de backupschijf afschrijven en een nieuwe externe schijf kopen waarmee ik vervolgens van de bron opnieuw een backup maak. Die schijf wederom off-line ergens neerleggen als disaster recovery backup.
Offline backup heb ik dan ook al op 2 externe HDD's inderdaad, en dat is natuurlijk geen veiligheidsrisico. Waar ik wel mijn twijfels bij heb ik de complete backup privéfoto's op een clouddienst zetten, waarbij ik wel zei dat het middels versleuteling toch niet zo veel kwaad zou moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Kuusj schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 12:56:
[...]

Offline backup heb ik dan ook al op 2 externe HDD's inderdaad, en dat is natuurlijk geen veiligheidsrisico. Waar ik wel mijn twijfels bij heb ik de complete backup privéfoto's op een clouddienst zetten, waarbij ik wel zei dat het middels versleuteling toch niet zo veel kwaad zou moeten kunnen.
Klopt voor opslag op andermans server (cloud) zou ik de bestanden inderdaad vooraf versleutelen.

Een harde schijf bij familie of vrienden in de kast / kluis hoeft wat mij betreft niet standaard versleuteld te zijn. De eerste kleine horde is dat een EXT4 schijf onder Windows niet vanzelf opkomt. Met een beetje kennis is dat natuurlijk wel aan de gang te krijgen.

Ik ga ophouden over de DVD schijfjes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicespark
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Ik gebruik al een hele poos Synology Drive om werklaptop, thuislaptop en dus Synology home folder in Sync te houden. Nu miste ik laatst een bepaald bestand en was altijd in de veronderstelling dat er versioning plaatsvond, maar kon tot mijn grote verbazing / schrik dit helemaal nergens terug vinden. Weet iemand of ik het mis heb of dat ik niet goed kijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
dicespark schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 20:05:
Ik gebruik al een hele poos Synology Drive om werklaptop, thuislaptop en dus Synology home folder in Sync te houden. Nu miste ik laatst een bepaald bestand en was altijd in de veronderstelling dat er versioning plaatsvond, maar kon tot mijn grote verbazing / schrik dit helemaal nergens terug vinden. Weet iemand of ik het mis heb of dat ik niet goed kijk?
Als je versionering hebt ingesteld dan zou het moeten werken. Check eerst of het wel staat ingesteld. Zie afbeelding.

Afbeeldingslocatie: http://mirror.alshetgaatom.com/tweakers.net/synology-drive-admin-console-versioning.png

Wanneer je in Windows Verkenner of OS X Finder een rechts-klik op het bestand doet dan heb je de mogelijkheid om vorige versies in te zien. Daarvoor moet je de Synology Drive client software wel de benodigde rechten hebben geven.

Afbeeldingslocatie: http://mirror.alshetgaatom.com/tweakers.net/synology-drive-finder-browse-versions.png

Afbeeldingslocatie: http://mirror.alshetgaatom.com/tweakers.net/synology-drive-version-select.png

Hopelijk helpt het. Ik heb al verschillende malen goede reddingen gehad dankzij Synology Drive versioning. Het is erg fijn als je direct door kunt werken en niet moet wachten tot er ergens een backup is teruggezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicespark
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
FrankHe schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 17:08:
[...]
... dan zou het moeten werken....
Bedank! Yes, nu ik die menu's heb aangezet werkt het hier ook. Zat te zoeken in de DSM omgeving. Vraag ik me nog steeds of hoe je dat verwijderde files terug haalt. Daar kun je immers het context menu niet voor openen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:25

Arfman

Drome!

Sinds ongeveer een week het volgende probleem met mijn 412+ met Hyper Backup naar Amazon Drive:

code:
1
2
3
Error   2019/11/25 02:20:48 SYSTEM  [Amazon Cloud Drive][Amazon Drive] Failed to run backup task.
Error   2019/11/25 02:20:47 SYSTEM  [Amazon Cloud Drive][Amazon Drive] Failed to backup data.
Error   2019/11/25 02:20:47 SYSTEM  [Amazon Cloud Drive][Amazon Drive] Exception occurred while backing up data.

Compleet nergens iets over te vinden. Heb al Hyper Backup opnieuw geinstalleerd en gezocht maar kan niks vinden. Iemand hier nog een idee?

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:51

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

smeerbartje schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 09:18:
Duidelijk verhaal. Is het mogelijk om een soort van "purge deleted files"-actie uit te voeren op de backup set? Zo niet, dan moet ik inderdaad deze "vluchtige" directory excluden van de backup set.

[...]
Ik snap hier nog steeds niet zo heel veel van, ook na het lezen van de berichten in dit topic.
De backup map op mijn synology is ele malen groter dan de originele map. Kan handmatig spul gaan verwijderen, maar dat lijkt me natuurlijk niet de bedoeling. Zit er inmiddels zelfs aan te denken om de hele backup weg te gooien en opnieuw te beginnen :X

Hoe is dit nu een beetje op te schonen???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-09 18:50
Welke instellingen gebruik je?
MikeyMan schreef op maandag 25 november 2019 @ 15:38:
[...]

Ik snap hier nog steeds niet zo heel veel van, ook na het lezen van de berichten in dit topic.
De backup map op mijn synology is ele malen groter dan de originele map. Kan handmatig spul gaan verwijderen, maar dat lijkt me natuurlijk niet de bedoeling. Zit er inmiddels zelfs aan te denken om de hele backup weg te gooien en opnieuw te beginnen :X

Hoe is dit nu een beetje op te schonen???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Arfman schreef op maandag 25 november 2019 @ 15:25:
Sinds ongeveer een week het volgende probleem met mijn 412+ met Hyper Backup naar Amazon Drive:

code:
1
2
3
Error   2019/11/25 02:20:48 SYSTEM  [Amazon Cloud Drive][Amazon Drive] Failed to run backup task.
Error   2019/11/25 02:20:47 SYSTEM  [Amazon Cloud Drive][Amazon Drive] Failed to backup data.
Error   2019/11/25 02:20:47 SYSTEM  [Amazon Cloud Drive][Amazon Drive] Exception occurred while backing up data.

Compleet nergens iets over te vinden. Heb al Hyper Backup opnieuw geinstalleerd en gezocht maar kan niks vinden. Iemand hier nog een idee?
Een nieuwe backup aanmaken op dezelfde Amazon Drive resulteert in "Operation failed. Please login to DSM again and try again".

Ik ben out of ideas. Iemand nog voordat ik maar weer een externe harde schijf heen en weer ga slepen? :'(

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrasshopperNL
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11-09 20:41
Ik heb een probleem met het aanmaken van een nieuwe back-up taak. Die taak moet de Office 365 data van een vereniging gaan back-uppen naar mijn privé NAS.
Zodra ik die taak aan probeer te maken in Active Back-up for Office 365 krijg ik, nadat ik mijn admin gegevens heb verstrekt, de volgende melding:
code:
1
2
3
4
5
6
Oops! Something went wrong.

error:server_error
error_description:AADSTS50000: There was an error issuing a token or an issue with our sign-in service. Trace ID: a32a512f-8f6f-42ae-9508-0ec5607f3e00 Correlation ID: 16cf383f-39f8-493e-94cd-3582223de078 Timestamp: 2019-12-27 21:49:06Z
error_uri:https://login.microsoftonline.com/error?code=50000
state:https://%mijnnas%.myds.me:5001

Heb voor de zekerheid getest met poort 5001 publiek open, mocht niet baten.
Ook een andere Office 365 tenant kan ik niet koppelen, het lijkt dus niet in de tenant te zitten.
Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-09 18:50
Arfman schreef op woensdag 27 november 2019 @ 12:18:
[...]

Een nieuwe backup aanmaken op dezelfde Amazon Drive resulteert in "Operation failed. Please login to DSM again and try again".

Ik ben out of ideas. Iemand nog voordat ik maar weer een externe harde schijf heen en weer ga slepen? :'(
Klinkt stom, maar probeer eens een andere browser. Ik heb hier ook wel eens problemen mee gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

smeerbartje schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 23:02:
[...]

Klinkt stom, maar probeer eens een andere browser. Ik heb hier ook wel eens problemen mee gehad.
Dat was het niet. Hyper backup moest geupdate worden in verband met een wijziging bij Amazon.

Blijkt maar weer eens hoe afhankelijk we zijn van wat andere mensen voor ons beslissen in deze cloudbased-tijden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aherin
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-09 20:12
Ik ben ook van de partij :)

Voor een klant van me een Synology ingezet. Nou zie ik een hoop mensen backuppen naar een nas ergens bij familie, waar ik vooral benieuwd naar ben is, hoe veilig is dit als je getroffen word door randsomware?

Dus, gebruiker op pc 1 word besmet, de aangekoppelde synology share word ook besmet, hoe zit het dan met de externe nas? Die is welliswaar niet verbonden via een share, maar kan er met die opgeslagen data ook iets gebeuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Niet rechtstreeks, tenzij men natuurlijk een low level exploit op Synology NASsen bezit waarmee men op afstand alle data kan verwijderen.

Kijk, het enige echt veilige is een offline backup. Alles wat op een netwerk aangesloten is kan gehackt worden. Je moet je alleen afvragen wat de kans is dat jouw data het doelwit wordt van een gerichte hack. Ben je een grote multinational of een 3 letterige Amerikaanse overheidsinstantie? Risico is hoog. Ben je een IT-dienstverlener op kleine schaal of een consument die wat privéfoto's backupt? Kans is zeer klein dat je de moeite waard bent, dus kun je toe met een relatief simpele backupoplossing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pimmeh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-09 22:13
Dat ligt er aan hoe je die benaderd. Ik backup al mijn lokale PC's naar mijn NAS maar doe dat met FTP, zodat mijn PC's, behalve het backupprogramma zelf, er niet bij kunnen. Dus ook eventuele ransomware niet die zich via windows shares verspreid. Eenzelfde soort strategie lijkt me wel te werken bij van NAS naar NAS backuppen. Dus niet 1-op-1 syncen maar versies (iedere 24 uur bijvoorbeeld) backuppen van de originele brondata.

Afhankelijk van je software op je NAS die synct naar de andere NAS is de kans enorm klein dat ransomware zich zo ook kan verspreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas Focal
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06-07-2022
FrankHe schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 12:44:
[...]

Je hebt ook M disc, die gaan wel lang mee.
Normaalgesproken gaat digitale opslag zo’n 8 jaar mee voordat het begint af te takelen volgens M-Disc. M-Disc maakt gebruik van een extra laag die werkt als een steengravure. Er worden fysieke gaten geslagen in de laag die niet veranderen in de tijd. Het is bestand tegen licht, temperatuur, vocht en meer. Het zorgt er wel voor dat bestanden die zijn beschreven op de schijf ook niet meer te veranderen of te verwijderen zijn. Dus wanneer de hele schijf is beschreven (multisession wordt wel ondersteund) kan het meteen in het archief want je kunt het dan enkel nog lezen.
Je hebt ook diensten die je bestanden op tape zetten en opslaan voor je.

Een externe HDD 1x gebruiken en dan wegleggen is ook niet safe.
HDD die stuk gaan doen dat vrijwel gelijk of na intensief gebruikt.
Leg dan 2x HDD weg van 2 verschillende merken, M-Disc erbij leggen, in een kluisje bij de bank bv.

Kost wat maar dan heb je ook wat, kost wat is echt relatief je zal alles maar kwijt zijn dat is onbetaalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Bas Focal schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 22:46:
[...]

Je hebt ook M disc, die gaan wel lang mee.

[...]

Je hebt ook diensten die je bestanden op tape zetten en opslaan voor je.
Als in een professionele archiveringsdienstverlener? Daar heb ik als particulier / ZZP'er nog nooit naar gekeken. Wellicht interessant om nader te onderzoeken. Heb je linkjes voor me?

Ik heb wel een berekening losgelaten op Amazon S3 Glacier en kwam tot de conclusie dat Synology C2 voor mij handiger was.
Een externe HDD 1x gebruiken en dan wegleggen is ook niet safe.
HDD die stuk gaan doen dat vrijwel gelijk of na intensief gebruikt.
Leg dan 2x HDD weg van 2 verschillende merken, M-Disc erbij leggen, in een kluisje bij de bank bv.

Kost wat maar dan heb je ook wat, kost wat is echt relatief je zal alles maar kwijt zijn dat is onbetaalbaar.
Klopt ik zou een HDD eerst 90 dagen laten inbranden voordat ik hem op de plank leg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bas Focal
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06-07-2022
FrankHe schreef op zondag 29 december 2019 @ 11:12:
[...]

Als in een professionele archiveringsdienstverlener? Daar heb ik als particulier / ZZP'er nog nooit naar gekeken. Wellicht interessant om nader te onderzoeken. Heb je linkjes voor me?
Ik heb jammer genoeg geen linkjes, ik heb dit enkele jaren geleden gelezen toen ik opzoek was naar de beste back-up methode.
Wat ik toen las is dat ze het voor je op tape zetten en verzorgde dan ook de opslag hiervan. Uiteraard werd er ook aangegeven dat dit niet de enige back moet zijn en je ook ergens anders een copie moet bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justme27
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-11-2024
Hallo,

Ik heb sinds kort een extra synology 213J erbij gekocht om deze te gaan gebruiken als backup op een andere locatie. Dit leek heel straightforward maar ik loop tegen wat dingetjes aan.

Wat ik heb:
- DS213J met 2x 1.8 TB schijven in raid-1 opstelling (mirror)
- 2e DS213J net 2x 2 tb RED schiijven (alleen nog maar de laatste versie DSM op geïnstalleerd)

Wat ik wil:
- mijn eigen DS213J gebruiken als 1 groot volume zodat ik meer opslag ruimte kan gebruiken want ik loop tegen mijn grenzen aan.
- de 2e DS213J gebruiken op een andere locatie om hier de backup van een aantal mappen (dus niet alles!) neer te zetten middels hyperbackup, op 1 schijf van 2 TB. Die andere schijf die er dan nog over is wil ik mijn ouders laten gebruiken.

Kan deze opstelling? Ik heb al wat lopen googlen en fora gelezen maar deze specifieke opstelling kom ik niet tegen ..
O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-09 18:36
justme27 schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 11:25:
Hallo,

Ik heb sinds kort een extra synology 213J erbij gekocht om deze te gaan gebruiken als backup op een andere locatie. Dit leek heel straightforward maar ik loop tegen wat dingetjes aan.

Wat ik heb:
- DS213J met 2x 1.8 TB schijven in raid-1 opstelling (mirror)
- 2e DS213J net 2x 2 tb RED schiijven (alleen nog maar de laatste versie DSM op geïnstalleerd)

Wat ik wil:
- mijn eigen DS213J gebruiken als 1 groot volume zodat ik meer opslag ruimte kan gebruiken want ik loop tegen mijn grenzen aan.
- de 2e DS213J gebruiken op een andere locatie om hier de backup van een aantal mappen (dus niet alles!) neer te zetten middels hyperbackup, op 1 schijf van 2 TB. Die andere schijf die er dan nog over is wil ik mijn ouders laten gebruiken.

Kan deze opstelling? Ik heb al wat lopen googlen en fora gelezen maar deze specifieke opstelling kom ik niet tegen ..
O-)
Lijkt me logischer om de schijven van je ouders gewoon standaard in te stellen, is dat RAID1 standaard? Iig dat 2x2TB wordt 2TB, dus als 1 schijf exit gaat heb je nog een backup. Dmv hyperbackup laat je gewoon een ecrypted backup maken binnen dat volume van je ouders. Dan is je eigen data daar ook over 2 schijven verdeeld en die van je ouders ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
spokje schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 11:39:
[...]

Lijkt me logischer om de schijven van je ouders gewoon standaard in te stellen, is dat RAID1 standaard? Iig dat 2x2TB wordt 2TB, dus als 1 schijf exit gaat heb je nog een backup. Dmv hyperbackup laat je gewoon een ecrypted backup maken binnen dat volume van je ouders. Dan is je eigen data daar ook over 2 schijven verdeeld en die van je ouders ook.
Ik zou inderdaad altijd een robuuste schijvenset gebruiken. Kies voor Synology SHR-1, met twee schijven wordt dat een mirrorset, ook wel RAID-1 genoemd. Dat is overigens geen backup. Wanneer je een bestand per ongeluk overschrijft of weggooit dan kun je het niet terughalen. Daarvoor heb je dus een backup nodig, een kopie ergens anders. Een mirrorset beschermd je wel tegen een leesfout of uitval van een schijf. Ook erg prettig voor je backup systeem.

Een goede backup houdt verschillende versies bij en heeft een rotatiesysteem. Bijvoorbeeld, bewaar versies van iedere dag, een versie van iedere week en een versie van iedere maand.

Vandaag is het vrijdag 7 februari. Met de backup kun je terug in dagen, tot en met 1 februari. Verder terug gaat dan per week. De 5e, 4e, 3e en 2e week van januari. Nog verder terug krijg je hele maanden, december, november, etc. etc. Dan kun je altijd gemakkelijk terug in de tijd en het beschermd je ook beter tegen aanvallen van gijzel-software.

[ Voor 22% gewijzigd door FrankHe op 07-02-2020 17:43 . Reden: Versies en rotatie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justme27
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-11-2024
Bedankt voor de reacties. Ik ga indd met de SHR-1 versie werken. En wil dus op de 2e nas op locatie een aantal bestanden neerzetten die voor mij echt van belang zijn. Hiervoor is Hyperbackup de beoogde tool. Of zijn er nog andere tools beter geschikt bij Synology?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
justme27 schreef op maandag 10 februari 2020 @ 13:00:
Bedankt voor de reacties. Ik ga indd met de SHR-1 versie werken. En wil dus op de 2e nas op locatie een aantal bestanden neerzetten die voor mij echt van belang zijn. Hiervoor is Hyperbackup de beoogde tool. Of zijn er nog andere tools beter geschikt bij Synology?
Als het bedoeld is als backup dan volstaat Hyper Backup prima. De data wordt op de tweede NAS opgeslagen in een eigen formaat van Synology. Via Hyper Backup kun je de bestanden restoren op je eerste NAS. Voor het geval je bestanden wilt restoren op de tweede NAS gebruik je Hyper Bakup Vault.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11-09 21:52
De crux is als je het hebt over gijzelsoftware óók, dat de backups beslist niet online bereikbaar zijn (en liefst op een andere fysieke locatie liggen).

• FrankHe
Renault schreef op maandag 10 februari 2020 @ 18:47:
De crux is als je het hebt over gijzelsoftware óók, dat de backups beslist niet online bereikbaar zijn (en liefst op een andere fysieke locatie liggen).
Een online backup elders is in beginsel prima, zolang de gijzelsoftware geen invloed heeft op het beheer van die backup. Voor de zekerheid is het altijd goed om naast de on-line ook nog een off-line backup te hebben.

• Renault
Nee hoor!
Hoe kom je daarbij?

Als de online backup benaderbaar is zonder hindernis, wordt die meteen mee versleuteld.
Alleen offline (zoals: onbereikbaar zonder expliciete handmatige actie) backups zijn in principe veilig voor cryptovirussen.

Vragen? Die worden graag door de Universiteit Maastricht beantwoord!

• bertware
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:59
Renault schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 19:32:
Als de online backup benaderbaar is zonder hindernis, wordt die meteen mee versleuteld.

Alleen offline (zoals: onbereikbaar zonder expliciete handmatige actie) backups zijn in principe veilig voor cryptovirussen.
Ik gebruik (naast van mijn computer onbereikbare backups dmv Synology Active backup) ook backups naar een smb share op de nas met een eigen user voor de backup. Enkel deze backup user kan schrijven naar de backup share, en deze share is enkel toegankelijk vanuit het backup programma (waar de backup geconfigureerd is met "use different credentials" voor de share), dus niet vanuit Windows. Terwijl dit geen bescherming biedt voor cryptolockers op de NAS zelf, zorgt dit wel voor een (kleine) extra barriere tussen de computer en de backups op het netwerk.

[ Voor 7% gewijzigd door bertware op 13-02-2020 23:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
Renault schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 19:32:
Nee hoor!
Hoe kom je daarbij?

Vragen? Die worden graag door de Universiteit Maastricht beantwoord!
Ik geeft de voorkeur aan een backup die automatisch loopt boven eentje die ik handmatig moet instarten. Het is volgens mij een illusie om te stellen dat het handmatig instarten van en backup per definitie veiliger is. Wanneer je workstation gecompromitteerd is dan vernaggelen ze ook direct je prachtige backup. Nee geef mij maar een een volautomatisch proces dat vanuit een ander user-account draait en een backup proces dat is voorzien van de nodige alerts. Automatisch een bericht wanneer de backup meer dan 5% of 10% veranderingen bevat.

Een ander belangrijk punt is slimme versionering en inden je systeem de mogelijkheid biedt maak je daarnaast gebruik van snapshots. Uiteraard moeten restores ook met enige regelmaat getest worden. Doe je dat niet dan ben je als professionele organisatie onverantwoord bezig.

Er zijn kortom de nodige waarborgen om te voorkomen dat je bestanden kwijtraakt door wat voor omstandigheden dan ook. Tot slot, één backup is géén backup. Een backup kan ook falen dus is het aan te raden om twee onafhankelijke backups te hebben. Als dit allemaal goed wordt beheerd dan raak je nooit bestanden kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Sorry, jij en ik zitten op verschillende sporen.
Jij heb helemaal gelijk dat een automatisch opgestarte en inloggende backup véél betrouwbaarder is dan een handmatig gestarte backup. Dat is ook geen enkel punt.

Het spoor waarop jij en ik verschillen is het volgende:
- ik beweer dat de plek waar de backups worden opgeslagen, niet zonder hindernis bereikbaar mag zijn: een cryptovirus versleutelt namelijk alles waarop het de hand kan leggen, dus óók bv. alles op alle standaard aangekoppelde netwerk/cloudlocaties.
- als je bv. een applicatie gebruikt voor het backuppen (zoals Veem, Duplicati en vele andere) en die applicatie autenticeert zich per job bij het maken van de backup op de extern gelegen (netwerk/cloud) locatie, kan alles buiten die applicatie de backuplocatie niet bereiken bij gebrek aan autenticatie.
De vereiste hindernis die encrypten voorkomt, is dan aanwezig, ongeacht of het geautomatiseerd wordt uitgevoerd of handmatig afgetrapt wordt.

Wellicht heb ik het zo iets duidelijker geformuleerd? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07:42
Mede naar aanleiding van bovenstaande...

Ik gebruik nu ook Hyper Backup voor mijn lokale backup naar een USB disk.
Nu wilde ik voor het starten van de Hyper Backup taak de USB disk beschikbaar maken en na het voltooien deze offline zetten.

Mijn vraag: is het mogelijk om nog ergens een Hyper Backup pre/post actie uit te voeren?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morpheus
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09-07 21:38
Je zou tasks kunnen gebruiken. Maar wat zou je dan als pre/post taak willen?

3kwp pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
morpheus schreef op zondag 16 februari 2020 @ 16:40:
Je zou tasks kunnen gebruiken. Maar wat zou je dan als pre/post taak willen?
Zoiets:
- USB disk online
- Hyper Backup naar USB disk
- USB disk offline

Het punt is dat dit sequentieel moet worden uitgevoerd. Met een betrouwbare oplossing gezien de aard van de taak.

Edit:
Ik zou misschien de Hyper Backup taak kunnen disablen en een script maken met hierin de bovengenoemde acties en deze vervolgens in de taak planner zetten. De oorspronkelijke Hyper Backup taak zou ik dan in het script kunnen starten met.synoschedtask --run. Uitgaande dat de Hyper Backup taak niet async wordt gestart? Thuis maar eens proberen...

[ Voor 33% gewijzigd door technorabilia op 16-02-2020 16:59 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
kraades schreef op zondag 16 februari 2020 @ 16:44:
[...]

Zoiets:
- USB disk online
- Hyper Backup naar USB disk
- USB disk offline

Het punt is dat dit sequentieel moet worden uitgevoerd. Met een betrouwbare oplossing gezien de aard van de taak.

Edit:
Ik zou misschien de Hyper Backup taak kunnen disablen en een script maken met hierin de bovengenoemde acties en deze vervolgens in de taak planner zetten. De oorspronkelijke Hyper Backup taak zou ik dan in het script kunnen starten met.synoschedtask --run. Uitgaande dat de Hyper Backup taak niet async wordt gestart? Thuis maar eens proberen...
Dus je wilt eigenlijk mount en unmount doen? Ik ben dit als zodanig nog niet tegengekomen en zou ook niet direct weten op welke manier je daarvoor een trigger of hook kunt zetten?

Mij schiet een hardware hack te binnen. Niet ideaal maar wel grappig om te posten onder het mom van air-gap computing. Als de USB-schijf is voorzien van een externe voeding dan kun je deze aansluiten op een tijdschakelaar die de voeding een kwartier voor het starten van de backup aanzet. En het moment van uitzetten moet je zelf even inschatten, kijkend naar de gemiddelde looptijd van de backup en dan een beetje marge aanhouden.

[ Voor 20% gewijzigd door FrankHe op 16-02-2020 18:24 . Reden: hardware hack ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@FrankHe
De code voor de bind/unbind ziet er ongeveer zo uit.

In het ideale geval worden de bind, backup en unbind direct achter elkaar uitgevoerd. Ik moet nog even kijken hoe dit het beste kan.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
kraades schreef op zondag 16 februari 2020 @ 18:38:
@FrankHe
De code voor de bind/unbind ziet er ongeveer zo uit.

In het ideale geval worden de bind, backup en unbind direct achter elkaar uitgevoerd. Ik moet nog even kijken hoe dit het beste kan.
Maar dan moet je nog ergens een trigger oppakken nadat de backup klaar is met draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
FrankHe schreef op zondag 16 februari 2020 @ 18:42:
[...]

Maar dan moet je nog ergens een trigger oppakken nadat de backup klaar is met draaien?
Klopt, want ik denk dat stap 3 niet wacht op stap 2. Ik kan eventueel wel de backup log pollen op "backup finished" of zoiets maar liever niet en ik moet e.e.a. nog even proberen...

bind # stap 1
synoschedtask --run ... # stap 2 hyper backup
unbind # stap 3

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Je hebt natuurlijk liever een trigger in plaats van dat je moet gaan zitten pollen. Pollen is inderdaad een noodgreep wanneer het echt niet anders kan.

• Tieske
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 11-09 11:17
Beste allen ik heb zojuist mijn DS718+ binnen gekregen en aangezwengeld,

Het idee is om d.m.v. cloudstation alle documenten etc te synchroniseren tussen de nas en alle laptops / computers. Data waarbij het (emotioneel) niet erg is om deze te verliezen zal enkel op de nas staan.

Nu had ik het volgende idee m.b.t. backup van, en vraag mij af of dit verstandig is.
o.a. tegen randsomware aanvallen etc.

Laptops, pc's, telefoons en tablets voeren een backup uit op DS718+ schijf 1.
Schijf 1 backup met versioning op schijf 2 (iedere dag)

Of is het verstandiger om de schijven in Raid 1 te zetten?

Zeer belangrijke data word gebackup op de DS214+ bij mijn ouders thuis.
Het idee is dat als aan het eind van het jaar 2020 modellen uitkomen om dan eventueel nog een nas op Kantoor te zetten, en dan beide nassen in Raid 1, en de 718+ als backup (met versioning) van de 2020 nas te laten draaien.

[ Voor 13% gewijzigd door Tieske op 20-02-2020 21:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
mlormans schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 20:58:
Beste allen ik heb zojuist mijn DS718+ binnen gekregen en aangezwengeld,

Het idee is om d.m.v. cloudstation alle documenten etc te synchroniseren tussen de nas en alle laptops / computers. Data waarbij het (emotioneel) niet erg is om deze te verliezen zal enkel op de nas staan.

Nu had ik het volgende idee m.b.t. backup van, en vraag mij af of dit verstandig is.
o.a. tegen randsomware aanvallen etc.

Laptops, pc's, telefoons en tablets voeren een backup uit op DS718+ schijf 1.
Schijf 1 backup met versioning op schijf 2 (iedere dag)

Of is het verstandiger om de schijven in Raid 1 te zetten?

Zeer belangrijke data word gebackup op de DS214+ bij mijn ouders thuis.
Het idee is dat als aan het eind van het jaar 2020 modellen uitkomen om dan eventueel nog een nas op Kantoor te zetten, en dan beide nassen in Raid 1, en de 718+ als backup (met versioning) van de 2020 nas te laten draaien.
Persoonlijk ben ik er wel fan van om een robuuste schijvenset te hebben. Gebruik SHR-1 dat is de Synology variant van een RAID 1 mirrorset.

Voor mijn backup maak ik gebruik van de online service C2 van Synology. Maar in plaats van C2 kun je ook andere apparaten in eigen beheer gebruiken. NAS bij ouders en op kantoor maken samen een goede backupvoorziening. Wederom, liever ieder apparaat voorzien van een mirrorset dan losse schijven.

Laptops synchroniseren via Synology Drive de bestanden naar de NAS. Slimme versionering ingesteld. De NAS maakt een backup naar extern, ook met slimme versionering. Dan wil het wel heel erg gek lopen willen err nog bestanden verloren gaan.

• Tieske
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 11-09 11:17
Bedankt voor de reactie!

de NAS bij ouders is reeds aanwezig, de NAS op kantoor zal later dit jaar/begin volgend jaar worden (en dan waarschijnlijk een 4 bay)
Ik zag inderdaad dat cloudstation is uit gefaseerd word voor drive. (met de nas van mijn ouders nooit geëxperimenteerd)

Is er nog een ander voordeel dan ongelijke schijf grote kunnen gebruiken bij SHR-1?
Anders word het morgen de schijven opnieuw in een pool gooien, hij is nu bezig om een Raid 1 op te zetten.
Verschillende schijf grote combineren gaat in deze 2 bay niet aan de orde zijn, zover ik kan voorzien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
mlormans schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 22:40:
Bedankt voor de reactie!

de NAS bij ouders is reeds aanwezig, de NAS op kantoor zal later dit jaar/begin volgend jaar worden (en dan waarschijnlijk een 4 bay)
Ik zag inderdaad dat cloudstation is uit gefaseerd word voor drive. (met de nas van mijn ouders nooit geëxperimenteerd)

Is er nog een ander voordeel dan ongelijke schijf grote kunnen gebruiken bij SHR-1?
Anders word het morgen de schijven opnieuw in een pool gooien, hij is nu bezig om een Raid 1 op te zetten.
Verschillende schijf grote combineren gaat in deze 2 bay niet aan de orde zijn, zover ik kan voorzien.
Ik heb mij laten vertellen dat het met SHR-1 gemakkelijker is om later de boel uit te breiden / te upgraden in tegenstelling tot RAID 1 dat kennelijk minder flexibiliteit lijkt te bieden. Bij en mirrorset dicteert de kleinste schijf de omvang van de beschikbare opslag.

Een stripeset met parity gaat wel voor economisch voordeel zorgen. Bij SHR-1 met drie schijven of meer, SHR-2, double parity vanaf vier schijven of meer, eigenlijk vanaf vijf schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik wil een externe backup maken van de inhoud van mijn Synology 213j NAS. De inhoud van mijn NAS bestaat uit verschillende folders (gedeelde mappen). Deze mappen wens ik bij het aankoppelen van mijn externe USB schijf hiernaar te laten kopieren. "USB Copy" zou hier een handige tool voor zijn. Helaas kan hierbij slechts een gedeelde map gekopieerd worden naar een externe schijf. Erg onhandig. Is hier een eenvoudige workaround voor?

Het alternatief is gebruik maken van HyperBackup. Dit heeft niet mijn voorkeur, aangezien de backups dan moeilijk benaderbaar zijn als de Synology iets overkomt. Ik wens de bestanden dus "gewoon" op de schijf te hebben staan. Daarnaast dien ik bij het gebruik van Hyperbackup de backup handmatig te starten door in te loggen, wat ook mijn voorkeur niet heeft. Ik wens automatisch een backup te laten maken bij het aansluiten van de externe schijf.

Tot slot: deze post http://blog.thunderbyte.c...von-mehreren-ordnern.html beschrijft hoe ik dit probleem kan ondervangen, maar ik zie het niet helemaal zitten schade te kunnen berokkenen aan mijn NAS. Heeft iemand een idee hoe ik de complete inhoud van meerdere gedeelde mappen geautomatiseerd naar een externe schijf gekopieerd krijg? Bij voorbaat dank voor het meedenken.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
@wcduck
Je kunt synousbcopy misschien aanpassen.
Zie ook kraades in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 2" voor de locatie en eventueel even googlen.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-09 10:42
Was net op zoek naar een extra backup voor mijn synology. Welke cloud diensten zijn anno 2020 aan te raden? Zag hier glacier vaak voorbijkomen maar weet niet goed hoe deze nu in te schatten en of er intussen geen betere alternatieven zouden zijn?

Als ik mijn huidige 412+ zou vervangen dacht ik er ook aan om dat te gebruiken voor een off site backup. Of een vriend zijn nas gebruiken, maar wordt de data dan op zijn nas versleuteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

pina schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 11:33:
Was net op zoek naar een extra backup voor mijn synology. Welke cloud diensten zijn anno 2020 aan te raden? Zag hier glacier vaak voorbijkomen maar weet niet goed hoe deze nu in te schatten en of er intussen geen betere alternatieven zouden zijn?
De backup van Synology zelf. (gebruik ik ook voor privedocumenten). En daarnaast gebruik ik stack voor onversleutelde back van b.v. mijn muziekcollectie.
Als ik mijn huidige 412+ zou vervangen dacht ik er ook aan om dat te gebruiken voor een off site backup. Of een vriend zijn nas gebruiken, maar wordt de data dan op zijn nas versleuteld?
Allemaal afhankelijk van je instellingen bij jou en jouw vriend.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
pina schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 11:33:

Ik ben erg te spreken over de Synology C2 backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:05
Toch maar eens navraag doen:

Ik heb een DS214 en een DS209. Ik maak via Hyperbackup backups van de DS214 naar de DS209 (1x per week), maar eigenlijk is het gewoon niet te doen.
De data (ong 2TB) betreft veel videobestanden en een klein deel actuele werkfiles.

(*) ik maak andere backups van mijn werkfiles die vaker (2x dagelijks) gemaakt worden via clouds

Twee problemen:
- mijn DS214 is al lange tijd op enige momenten totaal overstuur, schijfactiviteit hoorbaar door t plafond, inloggen niet meer mogelijk en als het toch lukt na minstens een kwartier wachten op de UI is er in CPU weinig te zien. Diskload 100%
Dit blijkt veroorzaakt te worden door met name de backups, die ook al maanden niet meer gelukt waren. Als ik geen backups maak dan blijft mijn DS214 wekenlang normaal werken.

- de backup duurt zoooooooo verschrikkelijk lang dat het eingelijk gewoon niet werkt. Heb al meerdere keren geprobeerd om hier iets aan te doen, onlangs heb ik alle versiefunctionaliteit uitgeschakeld. Dat leek te helpen, want ineens had ik 3 weken achter elkaar een backup finished...

(NB die nare Synology indexingservice wordt elk uur gekilled via een scriptje)

Helaas echter: maandagochtend startte weer een backup. Maandagavond al mijn DS214 weer door t lint en onbenaderbaar, dinsdag bleek pas 26Gb gebackupped (91%), vanmorgen nog steeds pas bij 31Gb (91%...).

Dan denk je: cancel de shit maar en een reboot, maar zelfs het onderbreken van de backup duurt >2u

Wat gaat er fout. Kan ik een ander soort backup maken of zo naar de DS209 (zou niet weten wat)? Is het juist het probleem dat de DS209 geen "native" hyperbackups meer ondersteunt?

[ Voor 3% gewijzigd door Stefke op 01-04-2020 09:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dxta
  • Niet online

dxta

Moo!

stefijn schreef op woensdag 1 april 2020 @ 09:47:
Toch maar eens navraag doen:

Ik heb een DS214 en een DS209. Ik maak via Hyperbackup backups van de DS214 naar de DS209 (1x per week), maar eigenlijk is het gewoon niet te doen.
De data (ong 2TB) betreft veel videobestanden en een klein deel actuele werkfiles.

(*) ik maak andere backups van mijn werkfiles die vaker (2x dagelijks) gemaakt worden via clouds

Twee problemen:
- mijn DS214 is al lange tijd op enige momenten totaal overstuur, schijfactiviteit hoorbaar door t plafond, inloggen niet meer mogelijk en als het toch lukt na minstens een kwartier wachten op de UI is er in CPU weinig te zien. Diskload 100%
Dit blijkt veroorzaakt te worden door met name de backups, die ook al maanden niet meer gelukt waren. Als ik geen backups maak dan blijft mijn DS214 wekenlang normaal werken.

- de backup duurt zoooooooo verschrikkelijk lang dat het eingelijk gewoon niet werkt. Heb al meerdere keren geprobeerd om hier iets aan te doen, onlangs heb ik alle versiefunctionaliteit uitgeschakeld. Dat leek te helpen, want ineens had ik 3 weken achter elkaar een backup finished...

Helaas echter: maandagochtend startte weer een backup. Maandagavond al mijn DS214 weer door t lint en onbenaderbaar, dinsdag bleek pas 26Gb gebackupped (91%), vanmorgen nog steeds pas bij 31Gb (91%...).

Dan denk je: cancel de shit maar en een reboot, maar zelfs het onderbreken van de backup duurt >2u

Wat gaat er fout. Kan ik een ander soort backup maken of zo naar de DS209 (zou niet weten wat)? Is het juist het probleem dat de DS209 geen "native" hyperbackups meer ondersteunt?
Volgens mij zit het probleem erin dat je het proces onderbreekt door de indexing service te killen. Wat gebeurt er als je deze gewoon een keer door laat lopen? (en ik snap dat het wel ~2 dagen kan duren)

Omelette du fromage!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
De indexeringservice killed mijn DS214 ook...Die zet ik dus liever niet aan :( Tenminste, dat was voorheen altijd de oorzaak van een onbruikbaar geraakte DS

Anyway, ik onderbreek elk uur de indexeringsservice, niet de backup (die onderbreek ik nu 1x handmatig omdat mijn DS al 3 dagen niet meer funcitoneert)

Ik moet dus even proberen die indexeringservice te laten lopen, alles indexeren en dan nog eens backuppen? Voor de duidelijkheid ik heb t over de UniversalSearch crap, Synofind

Ik laat over 3 weken t resultaat weten ... :|

[ Voor 8% gewijzigd door Stefke op 01-04-2020 12:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmiGueL
stefijn schreef op woensdag 1 april 2020 @ 09:47:
stefijn schreef op woensdag 1 april 2020 @ 12:39:
Anyway, ik onderbreek elk uur de indexeringsservice, niet de backup
Maar het feit dat je het elk uur killed, geeft toch ook aan dat hij het elk uur weer opnieuw probeert? (en het styeem vertraagd, voor 1 a 59 minuten?)

Ja indexeren geeft even een performance hit, maar indien deze voltooid is dan hoeven alleen de nieuwe bestanden nog maar geïndexeerd te worden, wat over het algemeen vrij rap gaat.
Ik denk iig dat dit minder tijd kost dan elk uur álles opnieuw indexeren totdat een script deze cancelt. :P

Aangezien je toch geen gebruik van indexing maakt; Bij Control Panel --> Media Indexing kun je de te indexeren mappen verwijderen en/of de Thumbnail/Video settings nog wat lager zetten, zodat het het wat sneller gaat.

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Misschien wel. In het verleden was mijn DS regelmatig totaal onbruikbaar door dagenlange 100% diskload. Dat (b)leek aan die indexering te liggen, en als je daar naar zoekt zijn er meer mensen die last van die indexering te hebben.
Het verwijderen van alle geindexeerde mappen loste het probleem ook niet op.

Via een script uitgeschakeld, maar hij werd soms weer ingeschakeld. Dus toen maar een script gemaakt die hem elk uur killed dan weet ik zeker dat ie uitblijft.

Maar goed, dat is al weer iets van 2, 3 jaar geleden misschien is t achterhaald.

Vorig jaar heb ik mijn DS opnieuw ingericht (volledig opnieuw), en sindsdien had ik weer regelmatig een onbruikbare DS. Dat bleek telkens om de zoveel tijd op maandag te beginnen. Op maandag startte mijn wekelijkse backup naar de DS209.

Paar weken geleden alle versiefunctionaliteit uitgeschakeld, maar sinds gisteren dus weer onbruikbaar.

Maakt Hyperbackup ook gebruik van die indexeringsservice?

[ Voor 21% gewijzigd door Stefke op 01-04-2020 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dxta
  • Niet online

dxta

Moo!

stefijn schreef op woensdag 1 april 2020 @ 13:19:
Misschien wel. In het verleden was mijn DS regelmatig totaal onbruikbaar door dagenlange 100% diskload. Dat (b)leek aan die indexering te liggen, en als je daar naar zoekt zijn er meer mensen die last van die indexering te hebben.
Het verwijderen van alle geindexeerde mappen loste het probleem ook niet op.

Via een script uitgeschakeld, maar hij werd soms weer ingeschakeld. Dus toen maar een script gemaakt die hem elk uur killed dan weet ik zeker dat ie uitblijft.

Maar goed, dat is al weer iets van 2, 3 jaar geleden misschien is t achterhaald.

Vorig jaar heb ik mijn DS opnieuw ingericht (volledig opnieuw), en sindsdien had ik weer regelmatig een onbruikbare DS. Dat bleek telkens om de zoveel tijd op maandag te beginnen. Op maandag startte mijn wekelijkse backup naar de DS209.

Paar weken geleden alle versiefunctionaliteit uitgeschakeld, maar sinds gisteren dus weer onbruikbaar.

Maakt Hyperbackup ook gebruik van die indexeringsservice?
Ik denk het wel, want de indexingservice kan aan de back-up service doorgeven welke bestanden zijn gewijzigd (voor de incremental back-up)

Omelette du fromage!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Heb de indexeringsservice weer aangezet, het script uit, en de backup resumed.

Leek veelbelovend, want in een uur of zo was er 15Gb gebackupped. Maar in het laatste half uur nauwelijks nog een paar honderd Mb op de teller en de DS reageert al weer zeer slecht. Ik vermoed dat als ik hem laat lopen er vanavond weer nog geen 20Gb voorbij is en ik er weer bijna niet op kan komen.

Maar, ik laat hem maar weer een dagje staan zo

Edit: zit naar de broncontrole te kijken met Hyperbackup geopend, en het valt me ook op dat er niet alleen weinig Mbs verwerkt worden het laatste half uur (kijkend naar de progressbar van Hyperbackup), maar de netwerkbelasting is ook zeer laag.
In het begin rond de 10mb/s (normaal voor netwerkverkeer tussen mijn DS214 en DS209) en nu is het al een tijdje hooguit 500kb/s

Mijn DS214 heeft ergens zeer veel moeite mee om doorheen te komen.

[ Voor 40% gewijzigd door Stefke op 01-04-2020 14:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KhaZ
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

KhaZ

Alfa Romeo

stefijn schreef op woensdag 1 april 2020 @ 14:16:
Heb de indexeringsservice weer aangezet, het script uit, en de backup resumed.

Leek veelbelovend, want in een uur of zo was er 15Gb gebackupped. Maar in het laatste half uur nauwelijks nog een paar honderd Mb op de teller en de DS reageert al weer zeer slecht. Ik vermoed dat als ik hem laat lopen er vanavond weer nog geen 20Gb voorbij is en ik er weer bijna niet op kan komen.

Maar, ik laat hem maar weer een dagje staan zo

Edit: zit naar de broncontrole te kijken met Hyperbackup geopend, en het valt me ook op dat er niet alleen weinig Mbs verwerkt worden het laatste half uur (kijkend naar de progressbar van Hyperbackup), maar de netwerkbelasting is ook zeer laag.
In het begin rond de 10mb/s (normaal voor netwerkverkeer tussen mijn DS214 en DS209) en nu is het al een tijdje hooguit 500kb/s

Mijn DS214 heeft ergens zeer veel moeite mee om doorheen te komen.
Heb je een of meerdere mappen (wellicht verborgen) met daarin veel kleine files met tijdelijke of besturingssysteem bestanden die je ook meeneemt in de backup?

AMD 5800X3D | MSI B450 Tomahawk MAX | 16GB DDR4 Crucial 3.200Mhz CAS 16 | PNY GeForce RTX 2060 | Samsung 970 Evo Plus 500GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Hmm...zou kunnen, ga t even nakijken.

Hoe spoort je "zeer veel files" op?

Het betreft 95% videobestanden (films, series) en 5% mijn eigen werkfiles (cloudstationmap). Geen systeemfiles bijv., maar nu je het zegt heb ik afgelopen week bijv. wel een migratie van een accessfile naar SQL gedaan en het programma waarmee ik dat soms doe genereert een hele berg reportingfiles/directories, kan sowieso weg. Misschien is t dat

edit: DS is weer totaal onbruikbaar geraakt inmiddels.

edit: helaas nergens mappen met grote aantallen files, hooguit een paar honderd files per map

[ Voor 99% gewijzigd door Stefke op 01-04-2020 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KhaZ
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

KhaZ

Alfa Romeo

stefijn schreef op woensdag 1 april 2020 @ 14:50:
Hmm...zou kunnen, ga t even nakijken.

Hoe spoort je "zeer veel files" op?

Het betreft 95% videobestanden (films, series) en 5% mijn eigen werkfiles (cloudstationmap). Geen systeemfiles bijv., maar nu je het zegt heb ik afgelopen week bijv. wel een migratie van een accessfile naar SQL gedaan en het programma waarmee ik dat soms doe genereert een hele berg reportingfiles/directories, kan sowieso weg. Misschien is t dat

edit: DS is weer totaal onbruikbaar geraakt inmiddels.
Voor Windows zou ik WinDirStat gebruiken maar dat werkt niet op een Syno neem ik aan. Maak anders een nieuwe backup taak waarbij je zeker weten enkel mappen met grote files selecteert.

Vaak is file scannen (virusscan) (FTP) transfer en/of backup traag bij veel kleine bestanden.

AMD 5800X3D | MSI B450 Tomahawk MAX | 16GB DDR4 Crucial 3.200Mhz CAS 16 | PNY GeForce RTX 2060 | Samsung 970 Evo Plus 500GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ja t was al gelukt (WinDirstat idd), je kunt gewoon op een netwerkshare (\\DS\map\) zoeken

Ik heb die ene directory verwijderd, probeer het maar opnieuw
edit: het was waarschijnlijk toch die directory die de boel op slot gooide, ineens was de backup in 15 min klaar (hij hoefde blijkbaar niet zoveel meer behalve die directory met veel files).
Ik was er nooit op gekomen, tnx!

[ Voor 42% gewijzigd door Stefke op 01-04-2020 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Vandaag weer een nieuwe backup, en de boel hangt al weer vast. 13gb gebackupped sinds 01:00 vannacht.
Enige nieuwe data van belang betreft nieuwe afleveringen van series.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@stefijn
Misschien een idee om hetzelfde eens proberen te kopiëren met rsync of scp om te kijken of het aan hyper backup ligt of iets anders bijvoorbeeld je netwerk?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Netwerkverkeer is momenteel <10kb/s. Normaliter draait de backup met rond de 10-12mb/s. Dat is de normale snelheid van mijn DS214 naar DS209.
Het zijn de schijven van mijn DS214 die helemaal door het lint gaan, 100% bezet zonder onderbreking (2x WD red 3Tb)

Wat is scp?

Vanwege de verouderde DSM op de DS209 zijn de mogelijkheden van backups al wat beperkt, ik moet even nakijken welk type backup er nu gemaakt wordt (sowieso geen standaard hyperbackup want dat pakket werkt niet op de DS209). Maar ja, momenteel is mijn DS214 weer onbenaderbaar.

[ Voor 5% gewijzigd door Stefke op 06-04-2020 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@stefijn
Wel belangrijk om dit even na te kijken. Misschien wordt hyper backup wel in legacy mode gebruikt en maak je al een backup naar een "rsync compatible server".

Het doel van een rsync op de command line was on uit te sluiten of het een probleem is van de hyper backup package of een ander probleem.

code:
1
rsync -avh /my/source/dir user@ds209:/my/destination/dir

Scp is secure copy. Hiermee kun je net als met rsync bijvoorbeeld bestanden tussen servers kopiëren.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Volgens mij wel (rsync comp)

Ik laat m nog maar even lopen, want hij loopt wel (enkele honderden Mbs sinds een uur), dan check ik vanavond die settings nog even

edit: toch maar gestopt, want ik kon mijn werk niet doen. Onderbreken duurt meer dan een uur...

Het is een rsync backup, want dat is de enige optie die ik kan gebruiken naar de DS209. Heb nu de planning aangepast zodat ie op zaterdagnacht start, dan hoop ik dat ie niet meer telkens op maandagochtend geblokkeerd is. Op zondag doe ik er toch de hele dag niks mee.
Maar zou toch fijn zijn als de boel eens niet op slot ging

[ Voor 56% gewijzigd door Stefke op 06-04-2020 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-09 01:01

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Zit met een probleem:

Heb 2 NAS-sen, lokale NAS maakt een backup via Hyperbackup naar een off-site NAS.

Nu is het probleem dat Hyperbackup een 3TB bestand aanmaakt (hbk), omdat het 1 taak is.

Ik wil in de backup (dus op de tweede NAS) kunnen bladeren, alsof het in File Station gebeurd.

Dit lijkt op dit moment niet mogelijk, omdat je echt met Hyper Backup Explorer moet werken (en deze heeft een lokale backupbestand nodig). Dit is toch erg omslachtig? Hoe doe je dat met grote backups of als je even in het buitenland bent?

Gulfstream G650

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
@SalimRMAF
Misschien lukt dit?

To browse your backup data in File Station or via a standard file protocol (e.g. SAMBA or AFP), please right-click the .hbk or .bkpi file and select Mount Hyper Backup destination, and then choose a shared folder to serve as the mounted destination.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmiGueL
SalimRMAF schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 14:49:
Zit met een probleem:

Heb 2 NAS-sen, lokale NAS maakt een backup via Hyperbackup naar een off-site NAS.

Nu is het probleem dat Hyperbackup een 3TB bestand aanmaakt (hbk), omdat het 1 taak is.

Ik wil in de backup (dus op de tweede NAS) kunnen bladeren, alsof het in File Station gebeurd.

Dit lijkt op dit moment niet mogelijk, omdat je echt met Hyper Backup Explorer moet werken (en deze heeft een lokale backupbestand nodig). Dit is toch erg omslachtig? Hoe doe je dat met grote backups of als je even in het buitenland bent?
Vooropgesteld: @kraades thanks for the tip, deze kende ik nog niet! :)
Ik verwacht dat dit voor @SalimRMAF een veel betere oplossing is.

Ik zat zelf afgelopen week met hetzelfde, en heb het als volgt opgelost:

In Hyperbackup bij de eerste stap als Back-updoel niet een Synology NAS selecteren, maar rsync copy (enkele versie).
Deze synct de bestanden 1 op 1 in een (gedeelde) map, waardoor hij op de esterne NAS gewoon doorbladerbaar is. :)

Ik durf niet te zeggen of het ook werkt voor de 'gewone' rsync met revisiebeheer, maar dat is uiteraard het proberen waard. :)

Het nadeel is dat je door deze oplossing geen andere systeeminstellignen/apps kunt backuppen (i.t.t. de gewone Hyper Backup methode naar een andere Synology) maar de rsync is mijn mijn geval JUIST bedoeld om op de externe NAS even snel door files heen te zoeken.

De 'echte' backup wordt gemaakt door Active Backup for Business welke een complete image/clone maakt van de server. Deze package laadt na elke backup deze image tevens automatisch in VMM (virtuele machine) om deze te testen en maakt hier desgewenst een video van. De dagelijks snapshots zijn echt binnen 3 minuten klaar (2TB aan data met enkele GB's aan veranderingen per dag) en het BTRFS bestandssysteem zorgt voor de deduplicatie waardoor de images verrassend compact worden opgeslagen. :)

Écht een meesterlijk stukje software. _/-\o_

[ Voor 7% gewijzigd door SmiGueL op 11-04-2020 00:09 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Je kunt nog een extra hyper backup taak maken die de missende systeemdata doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ik heb een workaround voor mijn backup problemen (wekelijkse backup van DS214 naar DS209). Ik heb de backup nu gesplitst in een grote met alle films/series (+/- 2Tb, daar komt wekelijks een aantal GB bij en er gaat vanaf wat ik kijk) en een kleine backup met mijn werkbestanden en foto's. (+/- 80gb)
Daarnaast heb ik nu met een taak ingesteld dat alle packages die ik verder draai (Sonarr, Radarr, Emby, transmission surv.station) uitgeschakeld worden voor de backup begint, ze worden automatisch weer ingeschakeld twee dagen later (kijk toch alleen films/series in het weekend)

De kleine backup ging zeer moeizaam met alle packages draaiend (zeker 8u en DS214 niet meer bereikbaar met 100% schijfbenutting), maar ik heb nu de grote backup al een dag lopend zonder draaiende packages, en hij heeft nu in 24u ong 1Tb gebackupped.
Het belangrijkste is dat de DS214 nu nog steeds gewoon heel erg responsive is, alsof er helemaal niks loopt. Netwerk draait constant op 15mb/s, de drives staan bijna stil (<10%)

Het is natuurlijk maar een workaround en ik weet niet welk van de packages nou het probleem oplevert, maar als hij zo de backup wel af kan ronden én de DS214 benaderbaar blijft vind ik het prima

edit: en de grote backup is een rsync single copy (tnx voor de tip @SmiGueL ) dat maakt het ook allemaal een stuk simpeler (geen versiebeheer nodig voor mijn videoarchief)

[ Voor 10% gewijzigd door Stefke op 14-04-2020 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
stefijn schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 08:20:
edit: en de grote backup is een rsync single copy (tnx voor de tip @SmiGueL ) dat maakt het ook allemaal een stuk simpeler (geen versiebeheer nodig voor mijn videoarchief)
Mocht je toevallig ook de prullenbak aan zetten op de hoofd- of backup NAS:

In dat geval zou je alsnog bestanden terug kunnen halen indien deze na de 1-way-sync per ongeluk toch verwijderd zijn. Via taakplanner kun je bij: Create --> Scheduled Task --> Recycle Bin een taak maken die bijvoorbeeld 1x per week de bestanden uit deze prullenbak verwijderd indien ze er >100 dagen instaan. :)

Dan heb je daar ook nooit geen omkijken meer naar. 8)

[ Voor 10% gewijzigd door SmiGueL op 14-04-2020 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Een bugje in hyperbackup: bij de backupbronnen kun je gekoppelde externe mappen niet selecteren voor backup, maar wanneer je de hoofdmap waar die externe koppeling in staat selecteert neemt ie - bij een rsync copy iig - wel de files mee in de backup.

edit: nieuwe uitdaging. Rsync single copy verwijderd geen bestanden, dus films en series die ik gezien heb moet ik ook uit de backup verwijderen anders loopt die vol. Hoe kan ik dat fixen?

edit2: ho wacht even...Rsync single copy, kopieert die telkens alles wat in de bron staat? Of slaat die over wat al bestaat? Anders is het elke week 4 dagen lang 2Tb verschuiven...

[ Voor 44% gewijzigd door Stefke op 15-04-2020 14:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-08 14:59

fmb

Ik ken rsync single copy niet, maar ik gebruik rsync op mijn synology nas voor een dagelijkse incrementele backup en die neemt echt alleen de files die nieuw of gewijzigd zijn. Middels de opties in het rsync commando kun je instellen of verwijderde bestanden bij de bron ook uit de backup (het doel) verwijderd moeten worden.

Dit script wat ik eerder heb gedeeld is volgens mij nog ongewijzigd op mijn nas. Werkt al die jaren al stabiel, heb er geen omkijken naar. :)
fmb in "[Synology] Backup strategieën en tools"

Edit: typo’s

[ Voor 27% gewijzigd door fmb op 16-04-2020 08:22 ]

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Hmm..ben niet zo bekend met SSH en commandline op de synology.

Kan ik dit script ook gewoon starten vanuit de taakplanner?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-08 14:59

fmb

stefijn schreef op donderdag 16 april 2020 @ 07:52:
Hmm..ben niet zo bekend met SSH en commandline op de synology.

Kan ik dit script ook gewoon starten vanuit de taakplanner?
Dat heb ik ook. Maar wel voor een ander wat eenvoudiger script. Je zal in het begin echter ook wel de logbestanden (of shell output) willen zien om zeker te stellen dat het script werkt.

Misschien helpt deze eerdere post je verder: bython in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 2"
(Met google krijg je ook voldoende hits)

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Ik ben op zoek naar een strategie die werkt als volgt:
  1. Local -> NAS -> Cloud.
  2. Local -> NAS moet realtime zijn.
  3. NAS -> Cloud moet realtime zijn.
  4. NAS moet laatste x versies van bestand bijhouden.
  5. Wil client bestand van x+1 versies oud, dan moet de NAS het gaan halen in de Cloud.
Wat ik heb gevonden:
  1. Cloudstation + Hyperbackup, check.
  2. Cloudstation, check
  3. Hyperbackup is niet realtime.
  4. Cloudstation doet maximum 32 versies. ~check.
  5. Hyperbackup backed alleen de laatste versie van het bestand up in de cloud, dwz als de NAS doodgaat dat ik alleen de laatste versies van de bestanden kan recoveren.
Is er een software die doet wat ik wil?

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Snake schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 17:42:
  5. Wil client bestand van x+1 versies oud, dan moet de NAS het gaan halen in de Cloud.
Wat ik heb gevonden:
  2. Cloudstation, check
  5. Hyperbackup backed alleen de laatste versie van het bestand up in de cloud, dwz als de NAS doodgaat dat ik alleen de laatste versies van de bestanden kan recoveren.
Gebruik Synology Drive. Cloud Station is oud.

Ik gebruik zelf Hyper Backup om vier keer per dag een backup te maken naar Synology C2 Plan II. Dat is voor mij meer dan voldoende. Het is een backup van een backup. De data staat op de client, op de NAS en in de cloud. Het moet wel heel gek lopen wil ik data verliezen.

Werkt erg prettig in Synology Drive. Gebruikers kunnen zelf de versiehistorie bekijken en eigenhandig bestanden terugzetten. Ideaal, werkelijk geen omkijken naar.

Ik begrijp dat je opzoek bent naar een hoogstaande 'ideale' situatie. Tegen welk specifiek probleem loop je aan dat je opzoek bent naar een dergelijke oplossing?

Met intelliversioning worden belangrijke versies behouden. Van uur, dag, week, maand en jaar. Daardoor zullen sommige tussenliggende versies naar verloop van tijd niet meer beschikbaar zijn. In de praktijk heb ik daar nog nooit problemen mee ondervonden. Je kunt het aantal versies verhogen van de standaard 32 naar de maximale 256.

Als ook dat niet de oplossing is voor jouw probleem dan vraag ik mij af hoever je hierin wilt gaan? Als dit niet ver genoeg is dan denk ik dat je in dat geval Synology links moet laten liggen en kijken welke oplossingen ze bijvoorbeeld bij Dell / EMC voor je hebben. Spoiler, zij hebben ook niet alle oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Snake schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 17:42:
Wat ik heb gevonden:
  2. Cloudstation, check
Ik ben benieuwd of je iets aan mijn bovenstaande input hebt gehad. Laat me weten wat je bevindingen zijn dan kunnen we uitvinden wat de juiste strategie kan zijn.

Aanvulling: die 256 versies heeft overigens betrekking op Snapshot Replication. Veel Synology modellen ondersteunen ook 1024 snapshots. Wanneer je een oneindige hoeveelheid restore point nodig denkt te hebt is het de vraag of je dit wel in de storage moet oplossen? Of is het wellicht een idee om de operationele bedrijfsprocessen hiervoor aan te passen? Versionering en archiefbeheer zou ik in dit geval liever in de applicatie onderbrengen dan dat ik het overlaat aan de storage.

[ Voor 18% gewijzigd door FrankHe op 06-05-2020 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webside007
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-08 10:35
Ik zou graag een Synology C2 plan nemen als bedrijf: onmogelijk! Btw nummer wordt niet aanvaardt, steeds rode lijn.
Zonder btw nummer kan ik als bedrijf geen plan nemen: factuur zonder btw nummer is ongeldig.
Iemand een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhapsody
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:22

Rhapsody

In Metal We Trust

webside007 schreef op zondag 31 mei 2020 @ 13:17:
Ik zou graag een Synology C2 plan nemen als bedrijf: onmogelijk! Btw nummer wordt niet aanvaardt, steeds rode lijn.
Zonder btw nummer kan ik als bedrijf geen plan nemen: factuur zonder btw nummer is ongeldig.
Iemand een oplossing?
Contact opnemen met Synology?

🇪🇺 pro Europa! | Puinhoop Veroorzaken en Vertrekken (PVV)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webside007
Rhapsody schreef op zondag 31 mei 2020 @ 13:19:
[...]

Contact opnemen met Synology?
Ik denk dat dat de enigste oplossing zal zijn?!
Maar hoe? Contact form? E-mail? ...?
Heeft iemand Synology al gecontacteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhapsody
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:22

Rhapsody

In Metal We Trust

webside007 schreef op zondag 31 mei 2020 @ 13:24:
[...]

Ik denk dat dat de enigste oplossing zal zijn?!
Maar hoe? Contact form? E-mail? ...?
Heeft iemand Synology al gecontacteerd?
Dinsdag even bellen met bijv. het Duitse kantoor geeft je hopelijk het snelst een antwoord; https://www.synology.com/en-global/company/office_location

🇪🇺 pro Europa! | Puinhoop Veroorzaken en Vertrekken (PVV)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webside007
Rhapsody schreef op zondag 31 mei 2020 @ 13:29:
[...]

Dinsdag even bellen met bijv. het Duitse kantoor geeft je hopelijk het snelst een antwoord; https://www.synology.com/en-global/company/office_location
Ok, bedankt.
Hopelijk spreken ze Engels... 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@webside007
Alternatief: hier een support ticket aanmaken. Dan heb je meestal binnen een dag antwoord.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webside007
kraades schreef op zondag 31 mei 2020 @ 14:51:
@webside007
Alternatief: hier een support ticket aanmaken. Dan heb je meestal binnen een dag antwoord.
Ok, thanks! 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webside007
webside007 schreef op zondag 31 mei 2020 @ 13:30:
[...]

Ok, bedankt.
Hopelijk spreken ze Engels... 😉
Ik heb gebeld naar Duitsland, na 20min wachtmuziek houdt het op 8)7 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webside007
kraades schreef op zondag 31 mei 2020 @ 14:51:
@webside007
ik heb dan maar een ticket aangemaakt, we zullen zien... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:54
Zojuist mijn backup inrichting compleet herzien, eerst hadden beide backup NAS oplossingen ook RAID inrichting. Maar dan had ik redelijk wat meer capaciteit nodig. En omdat de data eerst op de NAS met RAID 5 aanwezig is en daarna tweemaal backup onsite en remote is het overkill.

DS918+
Data - RAID 5

DS214SE
Backup onsite - none RAID
Disk 1 - Data backup
Disk 2 - CCTV backup

DS213J
Backup remote - none RAID
Disk 1 - Data backup
Disk 2 - CCTV backup

Backup is dan ingericht volgende de 3-2-1 regel.
3 verschillende kopies
2 verschillende mediums
1 offsite

En de 0 regel is het valideren van backup, ander is het immers loze data. Eenmaal per week een integriteit test en handmatig restore uitvoeren van verschillende data.
Natuurlijk zouden beiden backup NAS oplossingen qua beschikbaarheid van data RAID kunnen gebruiken, maar dat zowel onsite als remote met de productie NAS tegelijkertijd de geest geven acht ik de kans klein en het risico aanvaardbaar.

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 10-09 18:30
Zojuist mijn backup inrichting compleet herzien, eerst hadden beide backup NAS oplossingen ook RAID inrichting. Maar dan had ik redelijk wat meer capaciteit nodig. En omdat de data eerst op de NAS met RAID 5 aanwezig is en daarna tweemaal backup onsite en remote is het overkill.

DS918+
Data - RAID 5

DS214SE
Backup onsite - none RAID
Disk 1 - Data backup
Disk 2 - CCTV backup

DS213J
Backup remote - none RAID
Disk 1 - Data backup
Disk 2 - CCTV backup

Backup is dan ingericht volgende de 3-2-1 regel.
3 verschillende kopies
2 verschillende mediums
1 offsite

En de 0 regel is het valideren van backup, ander is het immers loze data. Eenmaal per week een integriteit test en handmatig restore uitvoeren van verschillende data.
Natuurlijk zouden beiden backup NAS oplossingen qua beschikbaarheid van data RAID kunnen gebruiken, maar dat zowel onsite als remote met de productie NAS tegelijkertijd de geest geven acht ik de kans klein en het risico aanvaardbaar.
Doe je de intregriteit test en de restore dan allebei elke week?

[ Voor 88% gewijzigd door Eric_1993 op 19-07-2020 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:54
Eric_1993 schreef op zondag 19 juli 2020 @ 15:45:
[...]

Doe je de intregriteit test en de restore dan allebei elke week?
Ja intregriteit is scheduled en de restore in mijn agenda geblokt. Helaas nog geen oplossing met HyperBackup zoals Veeam SureBackup.

[ Voor 11% gewijzigd door Hari-Bo op 20-07-2020 09:43 ]

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:04
Ik heb opzich m'n data ook wel dichtbij (zelfde stad) staan op een andere NAS. Maar heb toch gekozen om RAID1 te gebruiken (2-bay NAS). Wanneer er een schijf stuk is dan betekent dit gelijk dat de NAS down is totdat de data teruggezet is. Bij RAID blijft de NAS gewoon in de lucht en kan hij ondertussen de array rebuilden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boost9898
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09:39

Boost9898

Software developer

Omdat de data echt begint de groeien de laatste tijd ben ik opzoek naar een nieuwe manier om m'n NAS in te richten.

Momenteel heb ik de gehele NAS (DS 918+) in SHR (RAID 5) staan. Binnen DSM heb ik meerdere mappen aangemaakt zoals foto, video, documenten, surveillance enzovoort.

De situatie voorheen was als volgt: iedere map werd gesynchroniseerd naar een 1 TB OneDrive account via CloudSync. Dit is niet een nette manier om het te doen, but it gets the job done. Maar nu loop ik tegen het limiet van 1TB aan. Directories zijn veel groter dan 1TB waardoor deze configuratie niet meer werkt.

Nu wil ik het gaan doen via Hyper Back-up, maar wat is de beste manier om dit in te richten? Al weken ben ik onderzoek aan het doen naar betrouwbare cloud services. Eerst heb ik gekeken naar AWS Deep Archive, maar dit wordt niet volledig ondersteunt. Wat ook perfect leek was CrashPlan, maar dat is een hoop gedoe met Docker Containers. Van OVH heb je de dienst hibiC, maar jammer genoeg nemen ze geen nieuwe klanten meer aan.

Vast dat er doorgewinterde gebruikers zijn die een antwoord hebben op dit probleem. :P
Pagina: 1 ... 17 ... 20 Laatste