Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfainher
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10-02 22:37
Ik zoek een?
Zoals de titel zegt, ik zoek een UPS voor mijn NAS. Ik heb een Synology DS418play. Ik ben een half jaar geleden verhuist naar een oud huis waar de elektra nogal een chaos is qua groepen e.d. De stroom is sinds ik hier woon al 3 a 4 keer uitgevallen, dat is een situatie die nog wel een keer voor kan komen. Dus ik wil me nu echt snel en goed voorbereiden met de aanschaf van een UPS. Voordat er echt grote schade ontstaat...

Wat is je budget?
Ik denk in eerste instantie ergens tussen de 50 en 150 euro of zo. Dat is een vrij ruime marge, maar ik heb geen flauw idee wat voor type en capaciteit ik nodig heb.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt, wel wil ik graag een UPS die ook een eventueel een nieuwe 'zwaardere' NAS aan kan. Dat als ik in de toekomst een nieuwe NAS wil kopen niet perse ook weer een nieuwe UPS nodig heb.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Gewoon thuis in de woonkamer. De enigste vereiste is dat ik qua hoogte ongeveer 19cm beschikbaar heb, mits de UPS ook op zijn zijkant zou kunnen liggen eventueel. Eenvoudig in gebruik is ook wenselijk, aangezien dit voor dus helemaal nieuw is.

Als jullie nog meer informatie nodig hebben, dan hoor ik dit graag en zal ik deze uiteraard verstrekken.

Bij voorbaat dank! :)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-05 20:07

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Ik ga dit topic even volgen. Zit beetje met dezelfde situatie.

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pling
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-05 17:02

pling

Lekker Kepjoeteren

Ik heb al ruim 10 jaar deze, eigenlijk voor dezelfde reden: pricewatch APC 1200 RS. Ik heb wel 1 keer de batterij moeten vervangen, maar hij heeft het altijd prima gedaan. En de NAS pruttelt ook al jaren zonder morren. Deze is niet meer te krijgen, maar APC heeft ongetwijfeld vergelijkbaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik heb sinds 2018 de Eaton Ellipse PRO Eco 650 UPS op mijn DS418Play aangesloten. Werkt prima.

Ik heb m'n NAS, NUC, Router, Switch en AccesPoint er op aangesloten. Geeft me ongeveer 15-20min aan backupstroom en in de praktijk is dat voldoende gebleken. Het gaat me er vooral om dat de NAS zichzelf netjes kan uitschakelen bij een stroomstoring ivm dataverlies.

De UPS is ook via USB verbonden met de DS418Play. Op die manier weet de Syno dat 'ie noodstroom gebruikt. Op dat moment krijg ik ook een pushmessage op m'n telefoon (via Pushover). Daarom is het dus ook belangrijk om je router en switch aan de UPS te koppelen. Zonder internetverbinding kan 'ie natuurlijk geen mail sturen.

Overigens wordt 'ie ook goed herkend door de DSM-software.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/040hpsfOPaRdGFmwK33hKMWGzkQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HWylA3jUYN0bwUZkB0C3lTlg.jpg?f=user_large

Edit: ding is wel een stuk duurder geworden. Ik betaalde er in 2018 149euro voor (incl btw). Nu 181euro :/ https://www.informatique....gn=145&utm_content=536856

Oeps ik haal de Pro en Eco door elkaar. Ik heb dus de Eco, in 2018 gekocht voor 129eu.

[ Voor 34% gewijzigd door sOid op 16-05-2022 16:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Madshark
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Als je stroomstoringen steeds van korte duur zijn, en je deze altijd <5 minuten kunt oplossen, zou je al met een goedkoop model wegkunnen.
Mocht dat niet altijd lukken (stroomuitval bij afwezigheid ed.) dan zou je een UPS moeten nemen die compatible is met Synology, zodat de UPS kan aangeven dat de batterij bijna leeg is, zodat de NAs zichzelf met een clean shutdown uit kan zetten.
Welke UPS'en compatible zijn vind je op https://www.synology.com/nl-nl/compatibility

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfainher
pling schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:17:
Ik heb al ruim 10 jaar deze, eigenlijk voor dezelfde reden: pricewatch APC 1200 RS. Ik heb wel 1 keer de batterij moeten vervangen, maar hij heeft het altijd prima gedaan. En de NAS pruttelt ook al jaren zonder morren. Deze is niet meer te krijgen, maar APC heeft ongetwijfeld vergelijkbaren.
Dan heb ik in ieder geval alvast een merk om naar te kijken, bedankt! :)

Hoeveel vermogen/capaciteit heeft jouw APC?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• angerfist-yentl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:14

angerfist-yentl

vake bei te bange!

https://tweakers.net/pricewatch/1624058/apc-bx750mi-gr.html

Deze heb ik 2 maanden terug gekocht nadat de voorganger kapot was gegaan na 8 jaar dienst (1x accu vervangen) Deze is van metaal gemaakt en voelt gewoon een stuk steviger aan dan de vorige.

410W maximaal dus je hebt nog flink wat ruimte om uit te breiden of om bijvoorbeeld je router er ook bij aan te zetten. maar vooral omdat hij een Line-interactieve UPS is en niet alleen een stand-by-UPS

Ik heb er een DS918+, DS411j en DS411, Switch, wifi router, 2 externe harde schrijven erop aangesloten zitten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fnLgtNTCmxm_cnnCEbfY0BKsks4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ry2uwtC507AcoRRhe8xuCgBV.png?f=user_large
Dit zonder de DS411 en DS411J aan (zijn voor backup)

Ik weet alleen niet of het groene licht ook uitgezet kan worden maar mij stoort het niet.

[ Voor 13% gewijzigd door angerfist-yentl op 16-05-2022 16:36 ]

Vake bei te bange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Die lijst is dus totaal niet volledig. Ik heb toen een gokje gewaard en het bovenstaande model gekocht. Werkt perfect maar staat niet op de officieel ondersteunde lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfainher
Madshark schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:30:
Als je stroomstoringen steeds van korte duur zijn, en je deze altijd <5 minuten kunt oplossen, zou je al met een goedkoop model wegkunnen.
Mocht dat niet altijd lukken (stroomuitval bij afwezigheid ed.) dan zou je een UPS moeten nemen die compatible is met Synology, zodat de UPS kan aangeven dat de batterij bijna leeg is, zodat de NAs zichzelf met een clean shutdown uit kan zetten.
Welke UPS'en compatible zijn vind je op https://www.synology.com/nl-nl/compatibility
Meestal ben ik wel aanwezig, maar extra veiligheid als ik een keer niet in de buurt ben is ook wel zo fijn natuurlijk! Bedankt voor die compatibility lijst! Ik had niet verwacht dat Synology daar ook al een lijst voor had, maar achteraf had ik het kunnen weten wellicht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfainher
angerfist-yentl schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:32:
https://tweakers.net/pricewatch/1624058/apc-bx750mi-gr.html

Deze heb ik 2 maanden terug gekocht nadat de voorganger kapot was gegaan na 8 jaar dienst (1x accu vervangen) Deze is van metaal gemaakt en voelt gewoon een stuk steviger aan dan de vorige.

410W maximaal dus je hebt nog flink wat ruimte om uit te breiden of om bijvoorbeeld je router er ook bij aan te zetten. maar vooral omdat hij een Line-interactieve UPS is en niet alleen een stand-by-UPS

Ik heb er een DS918+, DS411j en DS411, Switch, wifi router, 2 externe harde schrijven erop aangesloten zitten
[Afbeelding]
Dit zonder de DS411 en DS411J aan (zijn voor backup)

Ik weet alleen niet of het groene licht ook uitgezet kan worden maar mij stoort het niet.
Bedankt voor de tip, dan kan ik deze ook in overweging nemen! 8)

En Line-interactief betekent dus dat er meerdere/ook andere apparaten op aan kunnen worden gesloten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Ik gebruik thuis de APC Back-UPS ES 700 (op mijn DS 1821+), werkt al jaren (8+) prima, afgelopen jaar de accu vervangen voor 3 tientjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pP7v0u5TgwAQ-aEmO9oKiyS2JMo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wV7a1k63a2foGHFcSrgjXty3.png?f=user_large
dfainher schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:37:
En Line-interactief betekent dus dat er meerdere/ook andere apparaten op aan kunnen worden gesloten?
Nee, Wikipedia: Uninterruptible power supply

[ Voor 34% gewijzigd door DukeBox op 16-05-2022 16:39 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfainher
sOid schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:24:
Ik heb sinds 2018 de Eaton Ellipse PRO Eco 650 UPS op mijn DS418Play aangesloten. Werkt prima.

Ik heb m'n NAS, NUC, Router, Switch en AccesPoint er op aangesloten. Geeft me ongeveer 15-20min aan backupstroom en in de praktijk is dat voldoende gebleken. Het gaat me er vooral om dat de NAS zichzelf netjes kan uitschakelen bij een stroomstoring ivm dataverlies.

De UPS is ook via USB verbonden met de DS418Play. Op die manier weet de Syno dat 'ie noodstroom gebruikt. Op dat moment krijg ik ook een pushmessage op m'n telefoon (via Pushover). Daarom is het dus ook belangrijk om je router en switch aan de UPS te koppelen. Zonder internetverbinding kan 'ie natuurlijk geen mail sturen.

Overigens wordt 'ie ook goed herkend door de DSM-software.

[Afbeelding]

Edit: ding is wel een stuk duurder geworden. Ik betaalde er in 2018 149euro voor (incl btw). Nu 181euro :/ https://www.informatique....gn=145&utm_content=536856

Oeps ik haal de Pro en Eco door elkaar. Ik heb dus de Eco, in 2018 gekocht voor 129eu.
toon volledige bericht
Dat is altijd met die compatibility lijsten hè, lang niet alles staat er op. Maar als je iets van die lijst kiest heb je iets meer zekerheid.

Hoewel ik nu weet dat die van jou ook gewoon werkt, dat is ook fijn om te weten! :D

En wat je zegt, mijn voornaamste (eigenlijk enigste) reden is dat de NAS zich netjes en veilig kan afsluiten. Ik zit niet te wachten op een corrupte storage pool! :-(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• angerfist-yentl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:14

angerfist-yentl

vake bei te bange!

dfainher schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:37:
[...]
Bedankt voor de tip, dan kan ik deze ook in overweging nemen! 8)

Je hebt 3 categorieën van UPS systemen. En de goedkopere stand-by UPS systemen hebben maar één trucje en dat is op de accu overschakelen en ze zijn in mijn beleving echt een budget UPS.

Stand-by UPS-systemen maken het mogelijk dat apparatuur werkt op netstroom totdat het UPS-systeem een probleem detecteert. Op dat moment wordt overgeschakeld op batterijvoeding om bescherming te bieden tegen spanningsdaling, spanningspieken of stroomstoringen. Deze topologie is het meest geschikt voor toepassingen die een eenvoudige back-upbeveiliging vereisen of voor minder gevoelige apparatuur, zoals apparaten in kleine kantoren, thuiswerkplekken en kassasystemen.

Line-interactive UPS-systemen regelen op actieve wijze de hoogte van de netspanning door de netspanning van de te beveiligen apparatuur naar behoefte te verhogen of te verlagen als dat nodig blijkt. Line-interactive modellen zijn ideaal voor toepassingen waarbij bescherming tegen storingen in de stroomvoorziening is vereist, maar waarbij de netstroom nog relatief schoon is. Het beveiligen van servers, netwerk- en opslagapparatuur en (algemene) IT-behuizingen is bij uitstek geschikt voor deze topologie.

Online UPS-systemen bieden de hoogste mate van bescherming door apparatuur te isoleren van een vervuilde stroomvoorziening door de spanning te converteren van AC naar DC en weer terug naar AC. In tegenstelling tot andere topologieën, zorgt deze methode van dubbele conversie ervoor dat er geen enkele omschakeltijd is naar batterijmode, wat zeer goed is voor gevoelige apparatuur, omdat de elektriciteit al wordt geleverd door de UPS. De online UPS topologie met dubbele conversie kan het beste worden toegepast bij (zeer) kritische apparatuur en op locaties waar de netstroomvoorziening slecht of zeer onbetrouwbaar is.

Vake bei te bange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfainher
DukeBox schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:37:
Ik gebruik thuis de APC Back-UPS ES 700 (op mijn DS 1821+), werkt al jaren (8+) prima, afgelopen jaar de accu vervangen voor 3 tientjes.

[Afbeelding]

[...]

Nee, Wikipedia: Uninterruptible power supply
Dat ziet er uit als een dik en heel luxe stekkerblok haha

Bedankt, ik zal dit model in overweging nemen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
dfainher schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:39:
[...]
Dat is altijd met die compatibility lijsten hè, lang niet alles staat er op. Maar als je iets van die lijst kiest heb je iets meer zekerheid.

Hoewel ik nu weet dat die van jou ook gewoon werkt, dat is ook fijn om te weten! :D

En wat je zegt, mijn voornaamste (eigenlijk enigste) reden is dat de NAS zich netjes en veilig kan afsluiten. Ik zit niet te wachten op een corrupte storage pool! :-(
De lijst is zo te zien echt enorm uitgebreid sinds 2018. Mijn model staat er nu geloof ik ook op.

Toen ik ging kijken bestond die lijst uit maar een stuk of 20 modellen, waarvan de helft niet eens te koop was in NL.

Succes met je zoektocht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfainher
sOid schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:42:
[...]

De lijst is zo te zien echt enorm uitgebreid sinds 2018. Mijn model staat er nu geloof ik ook op.

Toen ik ging kijken bestond die lijst uit maar een stuk of 20 modellen, waarvan de helft niet eens te koop was in NL.

Succes met je zoektocht!
Dank u! :)

Ja dat is dan ook nog altijd een dingetje hè, dat het dan weer niet te koop is in NL.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

dfainher schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:41:
Dat ziet er uit als een dik en heel luxe stekkerblok haha
Dat is het ook eigenlijk wel :)
Je kan ook een master/slave instellen als je dat wilt, dan schakelt de rest met je synology mee als die uitgaat (en ook bij weer aan).

Ik heb ook de APC ES 550 in gebruik (achter router, firewall en switch beneden), die kostte toen geen drol (~€50) maar zit geen USB op.

[ Voor 16% gewijzigd door DukeBox op 16-05-2022 16:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik heb deze: https://www.apc.com/shop/...ets-2-surge-/P-BE850G2-GR

Ook een soort van groot stekkerblok met ook nog USB voeding. Ligt bij mij de meterkast en voedt naast de NAS ook router en ander spul. Werkt prima samen met mijn Synology NAS. Ik zie alleen dat 'ie ondertussen iets duurder is geworden. Ik heb er nog geen 100 euro voor betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfainher
DukeBox schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:51:
[...]

Dat is het ook eigenlijk wel :)
Je kan ook een master/slave instellen als je dat wilt, dan schakelt de rest met je synology mee als die uitgaat (en ook bij weer aan).

Ik heb ook de APC ES 550 in gebruik (achter router, firewall en switch beneden), die kostte toen geen drol (~€50) maar zit geen USB op.
En dan kun je m dus niet aan je Synology connecten? Dus iets minder functionaliteit dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dfainher
wolly_a schreef op maandag 16 mei 2022 @ 17:06:
Ik heb deze: https://www.apc.com/shop/...ets-2-surge-/P-BE850G2-GR

Ook een soort van groot stekkerblok met ook nog USB voeding. Ligt bij mij de meterkast en voedt naast de NAS ook router en ander spul. Werkt prima samen met mijn Synology NAS. Ik zie alleen dat 'ie ondertussen iets duurder is geworden. Ik heb er nog geen 100 euro voor betaald.
APC komt als merk in ieder geval wel regelmatig terug zie ik, dus dat is goed om te weten. Jouw model is (nu) wel behoorlijk prijzig ja...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
dfainher schreef op maandag 16 mei 2022 @ 17:26:
[...]

APC komt als merk in ieder geval wel regelmatig terug zie ik, dus dat is goed om te weten. Jouw model is (nu) wel behoorlijk prijzig ja...
Ik zie dat er ook nog een 650VA model is, die zit net boven de 100 euro: pricewatch: APC Back-UPS 650VA, 230V, 1 USB charging port

Hoewel... De 850VA staat ook voor meer redelijke prijzen in de pricewatch: pricewatch: APC Back-UPS BE850G2-GR (Europees)

Kleine opmerking... Je hebt nog een of ander vreemd kabeltje nodig voor de verbinding tussen je NAS en de UPS. APC levert deze er niet standaard bij, maar verkoopt deze voor bijna de prijs van de UPS. Ik heb 'm zelf gemaakt. Je kan ze ook voor een prikkie kopen bij ome Ali.

[ Voor 16% gewijzigd door wolly_a op 16-05-2022 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfainher
wolly_a schreef op maandag 16 mei 2022 @ 17:31:
[...]

Ik zie dat er ook nog een 650VA model is, die zit net boven de 100 euro: pricewatch: APC Back-UPS 650VA, 230V, 1 USB charging port

Hoewel... De 850VA staat ook voor meer redelijke prijzen in de pricewatch: pricewatch: APC Back-UPS BE850G2-GR (Europees)

Kleine opmerking... Je hebt nog een of ander vreemd kabeltje nodig voor de verbinding tussen je NAS en de UPS. APC levert deze er niet standaard bij, maar verkoopt deze voor bijna de prijs van de UPS. Ik heb 'm zelf gemaakt. Je kan ze ook voor een prikkie kopen bij ome Ali.
Lekker ja, kabels tegen belachelijke prijzen verkopen... beetje jammer is dat altijd ;(

Zelf maken zie ik mezelf niet doen en Ali ben ik ook niet zo'n fan van... weet je hoe zo'n kabel heet? Wellicht kan ik ergens anders een losse kopen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

dfainher schreef op maandag 16 mei 2022 @ 17:24:
En dan kun je m dus niet aan je Synology connecten? Dus iets minder functionaliteit dan?
Ja, voor save shutdown e.d. heb je USB nodig (of via ethernet als dat er op zit).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freakster86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Heb zelf een pricewatch: PowerWalker Basic VI 650 SB voor een DS212+. Werkt zonder problemen. En met ~35 euro destijds ook erg goedkoop. Voornamelijk om die reden gekocht :P Op Amazon.de heb je vaak meer aanbod en/of lagere prijzen die je niet in de pricewatch terugziet, dus neem ook daar eens een kijkje.

In het zuinige server topic was er onlangs discussie of het verbruik van een UPS. Vanaf deze post: Tiepfoud in "Het grote zuinige server topic - deel 3"

Soort van conclusie, zonder echt veel goede testen, Cyber Power lijkt toch flink zuinigere UPS'en te leveren. Of het de meerprijs waard is hangt denk ik af van je energiecontract. Met de huidige (idiote) kWh prijzen lijkt me dit wel iets om mee te wegen, aangezien hij 24/7 aan zal staan.

En een USB aansluiting heb je wel nodig wil je UPS kunnen communiceren met je NAS.

FYI: Ik had ook een GreenCell UPS gekocht, maar deze werd niet (goed) herkend door de Synology. Dus dat merk zou ik buiten beschouwing laten.

[ Voor 7% gewijzigd door Freakster86 op 17-05-2022 07:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfainher
Ah, dan zal ik zeker eens op Amazon.de kijken inderdaad. Zuinig is inderdaad in deze tijd toch ook wel heel belangrijk, want mijn elektra verbruik is al through the roof. Dus wellicht is n Cyber Power een betere optie dan een APC of zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik heb deze: pricewatch: APC Back-UPS ES 8 Outlet 700VA 230V (EU-stekker)

Deze voldoet voor mij prima. De NAS schakelt zichzelf uit na vijf minuten. Heb ook het kabelmodem eraan hangen, die blijft dan zo lang mogelijk draaien om wifi devices nog van netwerk te blijven voorzien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 30-04 11:53
pagani schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 10:13:
Ik heb deze: pricewatch: APC Back-UPS ES 8 Outlet 700VA 230V (EU-stekker)

Deze voldoet voor mij prima. De NAS schakelt zichzelf uit na vijf minuten. Heb ook het kabelmodem eraan hangen, die blijft dan zo lang mogelijk draaien om wifi devices nog van netwerk te blijven voorzien.
Ik heb deze ook. Flink blok. Had laatst stroomstoring van een uur of 2 in de wijk. Liep heel snel terug en met nog 25% te gaan ging die volledig uit. Werkelijk dus maar 75% capaciteit en mn setup draaide er ook maar 15 minuten op (verbruik ± 90w).
Niet helemaal tevreden, maar kleine dipjes vangt die leuk op en soms wat onderhoud aan de meterkast blijft de server gewoon doorpruttelen wat ook fijn is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfainher
Ja voor mij is het ook alleen noodzakelijk dat mijn NAS veilig afsluit, voor de rest hoeft t voor mij niet veel meer te doen.

Maar ik begin me nu toch wel een beetje zorgen te maken over het energie verbruik. Dat is bij mij al heel hoog en ik wil eigenlijk niet nog een energie slurper er bij.

Iemand enig idee wat een UPS ongeveer gemiddeld verbruikt? Ik snap uiteraard dat dit heel erg afhangt van hoeveel apparaten er aan hangen en wat er mee doet. Maar gewoon een grof gemiddelde.

Zit er eigenlijk zelfs over te denken om maar terug te stappen naar JBOD ipv RAID, want of ik het dit waard vind weet ik eigenlijk niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:29

MJV

Freakster86 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 07:51:
Heb zelf een pricewatch: PowerWalker Basic VI 650 SB voor een DS212+. Werkt zonder problemen. En met ~35 euro destijds ook erg goedkoop. Voornamelijk om die reden gekocht :P Op Amazon.de heb je vaak meer aanbod en/of lagere prijzen die je niet in de pricewatch terugziet, dus neem ook daar eens een kijkje.

In het zuinige server topic was er onlangs discussie of het verbruik van een UPS. Vanaf deze post: Tiepfoud in "Het grote zuinige server topic - deel 3"

Soort van conclusie, zonder echt veel goede testen, Cyber Power lijkt toch flink zuinigere UPS'en te leveren. Of het de meerprijs waard is hangt denk ik af van je energiecontract. Met de huidige (idiote) kWh prijzen lijkt me dit wel iets om mee te wegen, aangezien hij 24/7 aan zal staan.

En een USB aansluiting heb je wel nodig wil je UPS kunnen communiceren met je NAS.

FYI: Ik had ook een GreenCell UPS gekocht, maar deze werd niet (goed) herkend door de Synology. Dus dat merk zou ik buiten beschouwing laten.
Ik heb ook deze (of een net andere) PowerWalker. Puur bedoeld om NAS netjes af te laten sluiten bij stroomonderbreking.

Ik vind wel dat hij aardig warm wordt, staat in de meterkast, en er bouwt zich toch een beetje warmte op daar. Overweeg wel om ooit te 'upgraden' naar iets beters, voor iets meer peace of mind (brandgevaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 05-05 21:53
De volgende combinatie werkt prima:
pricewatch: APC Back-UPS CS 350 USB/Serial
pricewatch: Synology DiskStation DS718+
Verder hangt er nog een consumenten router aan, een 5-poort ethernet switch en een baksteen USB-schijf.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3N_icm5J8pnDB3sTepIxbz2Bmhg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GKCW5xqX2p6FizO5mpx16cI7.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kikkeraap
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-05 20:42
Is het mogelijk om meerdere NASsen aan één UPS te hangen?
Synology as NUT server, en pfSense als NUT client denk ik. _/-\o_

[ Voor 38% gewijzigd door kikkeraap op 20-01-2023 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 05-05 21:53
Een Synology NAS kan zowel server als client zijn. Of dit een universele Network UPS Utility (NUT) is durf ik niet te zeggen. Als client praat het in ieder geval een SNMP UPS.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VLMbnawUXSfzBhVjsNgUzwBNacI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qlxBNPoRyRVOtbieFgFP1aV9.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1