Acties:
  • +1 Henk 'm!
Freakster86 schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 19:44:
@mrmrmr Goeie deal? https://www.ebay.nl/itm/p...65e0c8:g:RJQAAOSwbWdZktqd

In NL niet meer verkrijgbaar zie ik. Wel 50% goedkoper dan een 90w versie. Alleen moet je hier (volgens mij) alsnog een molex naar 4pin kabel bij aanschaffen, toch? Afgaande op jouw eerdere test van de 80w en 160w versie ga ik ervan uit dat deze 120w prima is qua efficiëntie (en tussen die twee invalt).
Ik heb de 120W niet gezien in (nuttige) vergelijkende tests. Voor een beperkte processor is mini-fit JR 4p voeding via molex mogelijk, maar niet ideaal, net als bij PicoPSU-80. Voor daadwerkelijk 120W gebruik niet zo geschikt denk ik. Voor 60W belasting kan het wel zoals bij de PicoPSU-80/60 kit. De 120W versie is ouder met een dubbel PCB ontwerp.

De 80W en 160W versies heb ik getest en de 80W versie is 0,3 tot 0,4W zuiniger bij lage belasting. Ik weet niet of het ontwerp van de 120W vergelijkbaar is met deze twee geteste versies en of de efficientie ok is.

Voedingen slijten, o.a. de condensatoren gaan minder goed werken, dat is iets om rekening mee te houden. Als het inderdaad "new old stock" is maakt dat wat minder uit. Ik zou dat even navragen en ook vragen wat het productiejaar is. Bepaalde typen condensatoren kunnen ook uitdrogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:49
Er zijn al zoveel concept en definiteve builds voorbij gekomen, toch wil ik mijn concept nog even delen. Het doel is hem als fileserver en voor Plex in te zetten. Ik heb op dit moment geen 4K bronmateriaal, wel een 4K tv. Hooguit dus 2 streams tegelijk op 1080p. Daarnaast komt er wat software als Ubiquiti UniFi op.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Pentium Gold G5400 Boxed€ 58,78€ 58,78
1BehuizingenFractal Design Node 304 Wit€ 77,-€ 77,-
1KabelsStartech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA)€ 5,36€ 5,36
1ProcessorkoelingArctic Alpine 12 Passive€ 8,90€ 8,90
1Geheugen internCrucial CT8G4DFS824A€ 26,90€ 26,90
1VoedingenMini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit€ 53,-€ 53,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 229,94

Twijfels heb ik bij de CPU. Ik heb er nu een Pentium G5400 staan. Een G5420 is ook een optie, evenals een G5500 of G5600. De laatste 2 hebben de UHD 630 van Intel in plaats van de UHD610. Eventueel zou ik wel een i3-8100 willen, maar betwijfel of het passieve koelblok dit aan kan en over dit geen overkill is. Ben van plan om de 140mm fan in de Fractal te laten zitten, als deze een beetje stil is, voor de nodige airflow.

Er komen voor nu 2 Seagate 5TB 2,5" schijven in. Eventueel later een 3e of 4e, maar dit is voor nu genoeg. Ook een USB schijfje voor de back-up.

Volgend punt is de voeding. Ik zou willen opteren voor een PicoPSU. Bijvoorkeur de 80+60, dus de pricewatch: Mini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit. Als zou de 90w versie ook een optie zijn, volgens mij mede dankzij de juiste SATA en P4 aansluitingen. Moet dan alleen even kijken welke adapter van 90w er gebruikt kan wordne.

De CPU trekt, afhankelijk van welke ik kies, maximaal 54W of 58W aan power. Daarnaast dus 2 2.5" schijven.

Allerlaatste twijfel is het moederbord. Het kan dus geen Fujitsu worden gezien het een Mini-ITX build wordt. Al jaren geleden heb ik me bezig gehouden met het bouwen van systemen, daarom kom ik er op dit gebied ook niet uit. De AsRock lijkt me een optie, pricewatch: ASRock H310CM-ITX/ac al is deze wel een tientje duurder dan de goedkoopste optie pricewatch: Gigabyte H310N 2.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@rscheper Fuitsu heeft ook mini-ITX, maar ze zijn niet zo uitgebreid als bij ASRock en andere fabrikanten.

Er is niet veel bekend over het verbruik van de moederborden die je noemt.

Bij een PicoPSU-90 kun je een Leicke 120W adapter toepassen. Het maximum continuverbruik mag niet meer zijn dan 90W: de laagste van de twee voedingsonderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kelly.hipolito
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-09 23:27
@mrmrmr en allen.

Kleine simpele vraag.
Omdat ik geen traditionele PSU gebruik heb ik vanzelfsprekend een gat in de kast.
Is hier een kant en klare oplossing voor?

Kan niets concreets vinden bij Ali, Amazo... en dergelijke.
Het lijkt mij vanwege het feit dat er simpelweg geen vraag naar is.

Uiteraard kan ik iets van gaas of een stoffilter knippen maar mijn voorkeur gaat uit naar een schroef baar plaatje in de uiterlijke vorm van het uiteinde van een PSU.

Dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:49
@kelly.hipolito

Ik heb tot heden niets betaalbaars gevonden.

Maar ik zoek ongeveer dit:

https://www.bestcases.eu/psu-cover-solid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
@kelly.hipolito @GioStyle Heb daar ook naar gezocht. "ATX PSU cover plate" Zelfs Highflow heeft het niet.. Op Amazon uiteindelijk dit gevonden: https://www.amazon.de/dp/B01AICZALS/ Ook in het zwart verkrijgbaar, maar wel een paar euro duurder. Vind het zelf nogal prijzig.

Of als je een 3D printer hebt: https://www.thingiverse.com/thing:105150

Alle andere opties die ik kon vinden zijn van sites die $40 tot $100 aan verzendkosten rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kelly.hipolito
@GioStyle Precies zoiets zoek ik ook.
Zat nog te denken om een stuk plaat uit een oude kast te halen met een slijp tolletje.
immers 18 euro ex. verzending voor een psu plaatje ..... nja is nogal tegen het absurde aan vind ik.

@Freakster86
Los van de prijs, zie hierboven.
Dit artikel levert Amazon niet in Nederland.

Hoe hebben jullie dit psu cover probleem eigenlijk tijdelijk opgelost?
Ik heb er een stoffilter in gestopt.

Mijn server staat in mijn open schoenenkast en een aantal spinnen dacht een nieuw huis gevonden te hebben.

[ Voor 15% gewijzigd door kelly.hipolito op 22-12-2019 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
1MoederbordenGigabyte H310N 2.0€ 79,05€ 79,05
1Geheugen internCrucial CT8G4DFS824A€ 26,90€ 26,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 255,99

Dit is de opstelling geworden. Net besteld! De schijven en SSD heb ik nog in huis. De voeding moet er nog bij, maar die kan ik wellicht via iemand anders krijgen. Zal hem in elkaar zetten, de tips van hier toepassen en posten hoe het energieverbruik is. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
kelly.hipolito schreef op zondag 22 december 2019 @ 23:38:
@Freakster86
Los van de prijs, zie hierboven.
Dit artikel levert Amazon niet in Nederland.
Sorry, over het hoofd gezien.
Hoe hebben jullie dit psu cover probleem eigenlijk tijdelijk opgelost?
Ik heb er een stoffilter in gestopt.
Zat zelf aan zoiets als dit te denken: https://www.aliexpress.com/item/32974224684.html Bevestigen met dubbelzijdige tape of zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:17

Matis

Rubber Rocket

Naar aanleiding van mijn topic Van VPS naar gebalanceerde thuisserver voor virtualisatie ben ik hier terecht gekomen.

Door de tips aldaar heb ik de volgende bestellijst:
1MoederbordenASRock H370M-ITX/ac€ 102,99€ 102,99
1Geheugen internCrucial CT16G4DFD824A€ 57,50€ 57,50
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 500GB€ 65,50€ 65,50
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 500GB€ 96,-€ 96,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 380,77

Een behuizing heb ik al: Lian Li PC-S80. Het enige dat (volgens mij) momenteel aan het lijstje ontbreekt is de voeding.

Ik heb nog een pricewatch: Corsair CX400W liggen, maar weet niet of deze nog van "deze tijd" is, of dat ik beter kan investeren in een efficiëntere (mini/micro/nano/pico) PSU.

Ik hoor graag van jullie _O_

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:53

WouterG

Dit is geen ondertitel

mrmrmr schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 03:31:
@corewillem
[..]
Racks hebben nadelen: 1U servers zijn luidruchtig, niet energiezuinig, en ze hebben een overbemeten koeling
Helaas is de Fujitsu D3644-B tijdelijk niet verkrijgbaar (negeer Max ICT). Het duurt meestal een maand of wat voordat die weer beschikbaar is. De normale prijs ligt circa 30 euro lager dan aangegeven in de lijst. De dual core/4 thread processor is ruim voldoende voor standaard NAS taken en er is ruimte voor meer. Een upgrade naar i3-8100 of i3-9100 is mogelijk met deze voeding.
[..]
Balen dat hij zo slecht leverbaar is. Ideaal bordje voor me en heb daarom toch de gok maar genomen bij Max ICT, wel duurder helaas 😡

Acties:
  • +1 Henk 'm!
WouterG schreef op maandag 23 december 2019 @ 15:21:
[...]

Balen dat hij zo slecht leverbaar is. Ideaal bordje voor me en heb daarom toch de gok maar genomen bij Max ICT, wel duurder helaas 😡
Ik denk dat je hem niet eerder krijgt dan voor de normale prijs wanneer die weer verkrijgbaar is. Max ICT heeft de neiging dingen aan te bieden die ze niet of niet snel kunnen leveren, voor een hoge prijs. Kijk maar eens bij de shopreviews van Max ICT. Andere leveranciers bieden tijdelijk niet leverbare producten even niet meer aan (wel zo netjes).

Houd ook de Duitse shops in de gaten, die hebben soms sneller info over de leverbaarheid.

Momenteel zie ik 1 shop die claimt dat het over circa 8 dagen komt, maar ik zou even wachten tot er meer shops staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-09 09:23
Hebben anderen ook dat hun SSD (Intel 660p) constant een hoog zingend/piepend geluid maakt?
Is al zo sinds dag 1. Fujitsu D3644-B met 2x 16GB ECC non-reg, de genoemde SSD 1TB en PicoPSU 80.

Ik begin er langzamerhand gek van te worden.. Dit is met de harde schijven niet aangesloten ook het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 24-09 14:16

psy

Matis schreef op maandag 23 december 2019 @ 14:34:
Naar aanleiding van mijn topic Van VPS naar gebalanceerde thuisserver voor virtualisatie ben ik hier terecht gekomen.

Door de tips aldaar heb ik de volgende bestellijst:
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 500GB€ 65,50€ 65,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 380,77

Een behuizing heb ik al: Lian Li PC-S80. Het enige dat (volgens mij) momenteel aan het lijstje ontbreekt is de voeding.

Ik heb nog een pricewatch: Corsair CX400W liggen, maar weet niet of deze nog van "deze tijd" is, of dat ik beter kan investeren in een efficiëntere (mini/micro/nano/pico) PSU.

Ik hoor graag van jullie _O_
Nooit voor een 24/7 build een oude voeding gaan gebruiken. Koop een zuinige nieuwe. Een Picopsu 90 trekt dat met gemak. Neem niet de 80watt variant want deze heeft geen cpu connector.

Zie mijn vergelijkbare build
psy in "Het grote zuinige server topic - deel 2"

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Jazco2nd
Een geluid uit electronica wordt meestal coil whine genoemd op Internet. Het kan komen doordat spoelen (verborgen in blokjes) vibreren, maar ook andere electronica kan geluid produceren. Vooral als je gevoelige gehoor hebt en jong bent heb je last van hoge tonen. Ik had ook last van beeldbuistelevisies die 15.000 Hz produceren.

Bijna alle voedingen produceren coil whine, maar het is meestal heel zacht en alleen hoorbaar met je oor erop. Wanneer een systeem geen ventilatoren meer heeft, vallen die andere geluiden extra op. Zoals bij een elektrische auto banden- en windgeluid en rammeltjes opvallen.

Behalve geluidsisolatie, het aanpassen van de belasting of vervangen is er helaas niet veel aan te doen. Ermee leren leven is een niet aantrekkelijke optie, maar wel een reële.

Computers die dichtbij moeten zijn staan niet op mijn bureau, maar op een andere tafel achter een tower case, dat helpt al om het geluid te dempen. Hoge tonen zijn sterk richtingsgevoelig, misschien lukt het je om ze minder te laten worden door de positie of richting te veranderen. Of te dempen met niet-geleidend dempingsmateriaal.

Sommigen adviseren het gebruik van lijm om onderdelen te fixeren. Ik zou daar wel mee oppassen. De lijm mag sowieso niet geleidend zijn. Het is de vraag of het wel helpt omdat de lijm niet op alle plekken kan komen. Sommige soorten lijm blijven flexibel en dan helpt het mogelijk niet of juist wel. Het kan ook een warmteprobleem creëren. Mijn voorkeur zou het niet hebben.

Het komt ook voor bij andere merken en typen SSD's, moederborden en grafische kaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

psy schreef op maandag 23 december 2019 @ 23:42:
Nooit voor een 24/7 build een oude voeding gaan gebruiken. Koop een zuinige nieuwe. Een Picopsu 90 trekt dat met gemak. Neem niet de 80watt variant want deze heeft geen cpu connector.

Bedankt voor de suggesties. Lijkt me een prima plan :Y

Daarmee komt mijn uiteindelijke voorstel op
1Computer accessoiresLeicke ULL Power Supply 120 W€ 57,16€ 57,16
1VoedingenMini-box picoPSU 90€ 37,50€ 37,50
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 1TB€ 114,40€ 114,40
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 99,-€ 99,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 527,33

[ Voor 4% gewijzigd door Matis op 25-12-2019 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:44
psy schreef op maandag 23 december 2019 @ 23:42:
[...]

Een oude voeding is natuurlijk relatief. Ik heb dit getest met een oude XFX 550w van 5 jaar oud en een PicoPSU 90 en met beide heeft de machine een idle load van 40watt (gemeten met PDU). Had hier wel meer verschil in gehoopt.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PDU's zijn nou niet echt de beste meters...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:44
FireDrunk schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 14:28:
PDU's zijn nou niet echt de beste meters...
Deze wel, accuraat tot 0.1w. Is dan ook een professionele welke ze in DC gebruiken om stroomverbruik in rekening te brengen.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dan zal het systeem wel echt 40w verbruiken. Een picopsu komt ook eigenlijk pas tot zijn recht sub 10w.

Wat voor software draai je?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwvdst
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22-09 19:14
heeft iemand hier wel eens een test gedaan met industriele 12volts inbouw voedingen hoe die qua rendement uit de bus komen in combinatie met een picopsu? De server komt bij mij in de meterkast te hangen dus dat is in principe ook inbouw.
Ik zat namelijk te kijken naar meanwell voedingen en bij deze https://tweakers.net/pric...mean-well-lrs-100-12.html geeft meanwell een rendement op van 88%
Weet iemand ook het opgegeven rendement van de voedingen die als bundel bij een pico psu geleverd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 16:23
Net alles geinstalleerd:
1MoederbordenFujitsu D3642-B€ 140,-€ 140,-
1BehuizingenAbkoncore Cronos 710S€ 45,-€ 45,-
3Externe harde schijvenSeagate Expansion Portable 5TB Zwart€ 112,51€ 337,53
1Computer accessoiresLeicke ULL Power Supply 120 W€ 31,05€ 31,05
1Geheugen internCrucial CT16G4DFD8266€ 54,99€ 54,99
1Solid state drivesIntel 660p 512GB€ 65,90€ 65,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 776,11

Helaas start het systeem niet op.
Zat nog te klooien met de pin layout van de power pin. Die is uiteindelijk gevonden met wat googlen. Uiteindelijk doet de powerknop helemaal niks.
Bij stekker erin gaat gelijk de hdd spinnen. Cpu fan blijft uit.
Wie heeft er een idee wat er niet goed kan zijn?

PSN: djmurcielago

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Zijn die drie externe harddisks niet iets te veel van het goede voor de 90 Watt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duskwither
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:18
Begin eens bij het begin en post wat foto’s van hoe je alles aangesloten hebt. Koppel alles af op het broodnodige na. Moederbord, cpu, mem en voeding zijn alles wat je nodig hebt, liefst nog buiten de kast. Maak met een schroevendraaier oid even sluiting met de twee power switch pinnen (dan zou de pc aan moeten gaan) en kijk wat er gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murcielago
Duskwither schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 21:15:
Begin eens bij het begin en post wat foto’s van hoe je alles aangesloten hebt. Koppel alles af op het broodnodige na. Moederbord, cpu, mem en voeding zijn alles wat je nodig hebt, liefst nog buiten de kast. Maak met een schroevendraaier oid even sluiting met de twee power switch pinnen (dan zou de pc aan moeten gaan) en kijk wat er gebeurd.
Thanks. Ik ga er morgen mee aan de slag. Ik kan helaas nergens een 100% antwoord vinden op welke pins voor power zijn. De pdf bevat geen kleuren en volgens is de afbeelding daarin op de kop gemaakt.
Wie weet hoe het werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Front panel en dan de twee pinnen voor Power On/Off. En in het pdf staat de front panel inderdaad ondersteboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@chaoscontrol

40W is precies de grens waarop een goede ATX voeding en PicoPSU hetzelfde presteren. Als je van plan bent de belasting te verlagen dan is deze voeding een goede keuze.

@Murcielago
Zodra de voedingsstekker erin gaat start de computer op (de eerste keer). Je hoeft daarvoor niet de power knop te gebruiken. De powerknop en resetknop zijn effectief als de computer eenmaal aan staat of is afgesloten. Dat werkt wat anders dan bij een standaard voeding. Er zit geen aan/uit knop op de voeding.

Pas op voor contact tussen de metalen ronde plug aansluiting en de electronica. Dat kan kortsluiting veroorzaken.

Check of de DIMM's goed op hun plaats zitten. Dat is niet altijd makkelijk te zien met moederborden. Kijk ook of ze de op de geadviseerde plaats zitten, zie de handleiding. Het kan problemen geven als dat niet zo is. De 1-module configuratie is geschikt om mee te testen.

Check ook op de 4pin cpu voeding correct is aangesloten. Die is nodig voor de processor.

Wat @Duskwither ook al zei kan helpen: scherpe foto's en/of video van de aansluitingen en het systeem minimaliseren. Ook van opzij zodat duidelijk is hoe e.e.a. is aangesloten. Met foto/video kunnen we meekijken.

@jwvdst Ja, ik heb diverse voedingen getest die je niet zo makkelijk kunt verkrijgen. Een Meanwell heb ik zelf niet getest, maar ik weet dat anderen dit merk gebruiken. Deze LRS-100-12 is niet DOE Level VI, daarom zou ik hem niet kiezen. Een level VI voeding is in principe hetzelfde als desktop voedingen, maar komt vaak met een andere stekker. Omdat de prijs meestal tamelijk hoog ligt zie ik er weinig of geen voordeel in. Meanwell is meestal wel betaalbaarder dan de concurrentie, maar als je gelijkwaardig gespecificeerde modellen vergelijkt is er weinig voordeel.

DOE = Department of Energy in de VS. Level VI (6) is een beschijving van energieëfficiëntie eisen. Oudere adapters zijn level V (5) of level IV (4). Tegenwoordig heeft Trump de leiding van DOE vervangen, dus voorlopig hoeven we niet veel goeds meer te verwachten van de DOE. En dat blijkt: er worden rechtszaken gevoerd terwijl Trump probeert de vooruitgang terug te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroTycoon
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 24-09 10:35
@Murcielago Ik had zelf nog problemen met booten door een kapotte (DOA) SSD. Vergeet die ook niet even af te koppelen als je aan het onderzoeken slaat.

[ Voor 4% gewijzigd door RetroTycoon op 26-12-2019 07:58 ]

• Murcielago
mrmrmr schreef op woensdag 25 december 2019 @ 12:59:
@Murcielago
Zodra de voedingsstekker erin gaat start de computer op (de eerste keer). Je hoeft daarvoor niet de power knop te gebruiken. De powerknop en resetknop zijn effectief als de computer eenmaal aan staat of is afgesloten. Dat werkt wat anders dan bij een standaard voeding. Er zit geen aan/uit knop op de voeding.

Pas op voor contact tussen de metalen ronde plug aansluiting en de electronica. Dat kan kortsluiting veroorzaken.

Check of de DIMM's goed op hun plaats zitten. Dat is niet altijd makkelijk te zien met moederborden. Kijk ook of ze de op de geadviseerde plaats zitten, zie de handleiding. Het kan problemen geven als dat niet zo is. De 1-module configuratie is geschikt om mee te testen.

Check ook op de 4pin cpu voeding correct is aangesloten. Die is nodig voor de processor.
Geprobeerd tot nu toe:
Alles eraf, alleen cpu, mem en mobo en een case speaker erop om te testtonen to horen. Geen resultaat
Andere voeding. Geen resultaat.
Voeding en alle andere componenten die losgekoppeld zijn, zijn uitgesloten. Dan rest alleen nog mobo mem of cpu.
Hieronder een afbeelding met de andere voeding.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mjUFVD8lBFqZmCIY9VEmw6j4/full.jpg
De power pins zijn volgens mij de zwarte. Die had ik aangesloten en later met een schroevendraaier kortgesloten, maar geen resultaat.
Met de powerknop hoor ik wel dat de fan van de alternatieve voeding aan/uit gaat. Cpu fan blijft uit.

[ Voor 3% gewijzigd door Murcielago op 26-12-2019 12:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
De P4 (4 pins) kabel moet ingeplugd worden bij de processor, niet bij de 20/24 pins ATX connector.

Edit: het is een andere voeding zie ik. Ik kan nog net zien iets wat op een P4 plug lijkt naast de processor.

De DIMM zit op de juiste plaats (slot 1, A channel).

Het moederbord is op de spacers gemonteerd neem ik aan? Daardoor ligt het moederbord wat hoger en maakt het geen contact.

De speaker lijkt correct aangesloten. De power pins zijn inderdaad zwart gecodeerd en de reset is blauw. Heb je getest terwijl die aangesloten zijn?

Staat de ATX voeding aan/uit knop aan?

[ Voor 83% gewijzigd door mrmrmr op 26-12-2019 14:26 ]

• Murcielago
Het is een 8pin die op de p4 zit. Past maar op 1 manier. Spacers zitten onder het mobo.
Atx knop staat aan. Ga zo testen met ander mobo. Test dan alleen met cpu en koeler.

• psy

psy

chaoscontrol schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 14:13:
[...]

Een oude voeding is natuurlijk relatief. Ik heb dit getest met een oude XFX 550w van 5 jaar oud en een PicoPSU 90 en met beide heeft de machine een idle load van 40watt (gemeten met PDU). Had hier wel meer verschil in gehoopt.
Ik gebruik bij voorkeur nooit een gebruikte voeding voor een 24/7 build, omdat ik zekerheid wil op de lange termijn, in mijn nu 22 jarige computerbouw historie is mijn ervaring dat juist voedingen relatief vaak voortijdig sneuvelen.
Bonus van een nieuwe voeding is ook vrijwel altijd dat ze toch net weer wat zuiniger zijn als een gebruikte, oudere voeding, al gaat die vlieger denk ik niet op voor Picopsu's.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Murcielago
ander mobo aangesloten. Zelfde issue. Wel hoorde ik getik uit de richting van de cpu. Dus een beeldscherm aangesloten en ik kom gelijk in t bios. Cpu en mem zijn prima.
Mijn vermoeden is dat de cpu koeler gaar is of niet automatisch opstart.
Nu ga ik weer terug naar het oude mobo.

Ik ben een pannekoek 8)7 . Blijkbaar had ik de stroomkabel van de cpu fan iets te hard aangetrokken waardoor het fanblad tegen de kabel aan kwam en niet kon draaien. Ik ben nu windows aan het installeren. Iedereen bedankt voor de tips en ik hoop me snel te kunnen melden met verbruikscijfers en andere ontopic berichten.

[ Voor 36% gewijzigd door Murcielago op 26-12-2019 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murcielago
Alles is geïnstalleerd en alles werkt.
1MoederbordenFujitsu D3642-B€ 140,-€ 140,-
1BehuizingenAbkoncore Cronos 710S€ 45,-€ 45,-
3Externe harde schijvenSeagate Expansion Portable 5TB Zwart€ 112,51€ 337,53
1Computer accessoiresLeicke ULL Power Supply 120 W€ 31,05€ 31,05
1Geheugen internCrucial CT16G4DFD8266€ 54,99€ 54,99
1Solid state drivesIntel 660p 512GB€ 65,90€ 65,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 776,11

Met deze setup haal ik nu ongeveer 8 watt in idle op W10. Heb geen BIOS aanpassingen gedaan (kan geen instellingen vinden die lijken op de genoemde in dit topic), wel W10Privacy gedraaid en een aantal services uitgezet. W10 staat in energiezuinige modus; beeldscherm en alle schijven na 5 minuten uit en minimale cpu prestaties op 1%.
Geïnstalleerde applicaties: Plex, Sonarr, Radarr en Kaspersky. AnyDesk gebruik ik als remote.
Valt hier nog meer te besparen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Staat Windows Search en Cortana uit?

Heb je de drivers van Intel geinstalleerd? Met name de video driver is belangrijk om het verbruik omlaag te brengen. De standaard BIOS instellingen zijn meestal in orde om laag verbruik te realiseren.

De applicaties zorgen voor een belasting, vooral die applicaties die constant bezig zijn op de achtergrond. Dat kun je zien in Task Manager. Fans en controllers voegen ook belasting toe.

[ Voor 5% gewijzigd door mrmrmr op 28-12-2019 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExtraBB
  • Laatst online: 08-09 21:34
Hi Tweakers,

Ik ben van plan om een thuis-servertje te maken en ik ben benieuwd wat jullie van mijn setup vinden. :)

1MoederbordenASRock H310CM-ITX/ac€ 88,45€ 88,45
2Interne harde schijvenWD Red (64MB cache), 4TB€ 107,90€ 215,80
1BehuizingenFractal Design Core 500€ 55,70€ 55,70
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 64,90€ 64,90
1VoedingenMini-box PicoPSU-90 + 84W (Fortron) Adapter Power Kit€ 73,-€ 73,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 661,53

Wat ik van plan ben om ermee te doen:
- Cloud storage met nextcloud (Hiervoor de 2x 4tb schijven, type RAID ben ik nog niet uit)
- Mediaserver voor het streamen van (potentieel) 4k videos
- Websites hosten
- Mailserver hosten
- Misschien in de toekomst wat home automation
- Wellicht wat virtualization voor hobbyprojecten
- Pi-hole dns server

Mijn vragen aan jullie :) :
- Denken jullie dat deze setup hier geschikt voor zou zijn?
- Is de voeding sterk genoeg?
- Houdt de passieve koeler de cpu koel genoeg?
- Op hoeveel watt idle usage kan ik ongeveer rekenen?
- Als ik pi-hole erop zet, zal dat veel extra watt kosten omdat de server bijna niet idle is?
- Hij gaat in de woonkamer staan, zal deze setup stil genoeg zijn?

Thanks!

[ Voor 4% gewijzigd door ExtraBB op 29-12-2019 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ExtraBB schreef op zondag 29 december 2019 @ 14:17:
Mijn vragen aan jullie :) :
Denken jullie dat deze setup hier geschikt voor zou zijn?
Ja.
Is de voeding sterk genoeg?
Ja, maar er is geen ruimte voor uitbreiding omdat je 3.5" disks gebruikt. Die hebben een hoog verbruik tijdens opstarten. Beter voor het verbruik zijn een 2.5" disks.
Houdt de passieve koeler de cpu koel genoeg?
Ja, mits je de processor en gpu niet langdurig (uren) 100% belast.
Op hoeveel watt idle usage kan ik ongeveer rekenen?
Grof geschat en nogal afhankelijk van een groot aantal factoren: circa 13W met draaiende disks, zonder applicaties, zonder virtualisatie, zonder WiFi, 1x Intel LAN.
Als ik pi-hole erop zet, zal dat veel extra watt kosten omdat de server bijna niet idle is?
Weet ik niet. Je kunt ook zelf een blacklist opzetten met een lichtgewicht DNS server. Dat heeft geen aparte web server nodig en andere overhead nodig.
Hij gaat in de woonkamer staan, zal deze setup stil genoeg zijn?
De disks kun je waarschijnlijk horen.

Enkele mogelijke verbeteringen:
Als je voldoende hebt aan 4x SATA is een Fujitsu D3643-H moederbord aan te raden. Als je geen 3.5" disks gebruikt kun je volstaan met een PicoPSU-80/60 kit. SSD's en 2.5" kun je dan toepassen.

In plaats van de Fortron kit zou ik een Leicke 120W 12V adapter kiezen bij de PicoPSU-90 voeding. Beide verkrijgbaar via amazon.de zonder verzendkosten.

Je hebt ook een andere kast nodig bij een mATX moederbord.

Het verbruik schat ik in op circa 6W in kale toestand met 2x 2.5" draaiende disks, zonder applicaties en zonder virtualisatie. Wat je dan standaard niet hebt is WiFi en een tweede LAN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExtraBB
mrmrmr schreef op zondag 29 december 2019 @ 15:06:
[...]

Ja.

[...]

Ja, maar er is geen ruimte voor uitbreiding omdat je 3.5" disks gebruikt. Die hebben een hoog verbruik tijdens opstarten. Beter voor het verbruik zijn een 2.5" disks.

[...]

Ja, mits je de processor en gpu niet langdurig (uren) 100% belast.

[...]

Grof geschat en nogal afhankelijk van een groot aantal factoren: circa 13W met draaiende disks, zonder applicaties, zonder virtualisatie, zonder WiFi, 1x Intel LAN.

[...]

Weet ik niet. Je kunt ook zelf een blacklist opzetten met een lichtgewicht DNS server. Dat heeft geen aparte web server nodig en andere overhead nodig.

[...]

De disks kun je waarschijnlijk horen.

Enkele mogelijke verbeteringen:
Als je voldoende hebt aan 4x SATA is een Fujitsu D3643-H moederbord aan te raden. Als je geen 3.5" disks gebruikt kun je volstaan met een PicoPSU-80/60 kit. SSD's en 2.5" kun je dan toepassen.

In plaats van de Fortron kit zou ik een Leicke 120W 12V adapter kiezen bij de PicoPSU-90 voeding. Beide verkrijgbaar via amazon.de zonder verzendkosten.

Je hebt ook een andere kast nodig bij een mATX moederbord.

Het verbruik schat ik in op circa 6W in kale toestand met 2x 2.5" draaiende disks, zonder applicaties en zonder virtualisatie. Wat je dan standaard niet hebt is WiFi en een tweede LAN.
Bedankt voor je advies! Qua harde schijven heb ik thuis nog een 3TB WD Red die ik van plan ben om te gebruiken hierin, zal er dus nog zo'n zelfde schijf bijkopen (voor een totaal van 2x 3TB). Deze is 3.5 inch dus 2.5 inch schijven zouden dan afvallen. Wat betreft uitbreiding in de toekomst zou ik het wel fijn vinden om de optie open te houden om er nog 2 schijven bij te kopen en zou de psu dus 4 3.5inch schijven aan moeten kunnen.

In dit geval lijkt mij de PicoPSU niet echt meer een optie, right? Zou ik dan iets als de be quiet! System Power B9 300W moeten nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murcielago
mrmrmr schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 20:45:
Staat Windows Search en Cortana uit?

Heb je de drivers van Intel geinstalleerd? Met name de video driver is belangrijk om het verbruik omlaag te brengen. De standaard BIOS instellingen zijn meestal in orde om laag verbruik te realiseren.

De applicaties zorgen voor een belasting, vooral die applicaties die constant bezig zijn op de achtergrond. Dat kun je zien in Task Manager. Fans en controllers voegen ook belasting toe.
Drivers geinstalleerd. Search en cortana staan nu uit. Kom nu op 7,5 watt. Denk dat er niet meer te halen valt. Die applicaties moeten natuurlijk blijven draaien.
Als alles de server uit staat verbruikt de leicke nog 2,1 watt. Dus de server zelf is maar 5,4 watt. Op zich een mooie prestatie.

Het is wel gaaf om te zien hoe de cpu pas hoger geklokt wordt als de belasting richting de 80-100% gaat. Dat is slim met energie omgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mouze88
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02-08 21:18
Wat doen jullie met de PSU uitsparing in de behuizing als je een picoPSU gebruikt?
Zijn er HDD bays te koop die je daar kan plaatsen ipv een PSU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ExtraBB schreef op zondag 29 december 2019 @ 17:29:
In dit geval lijkt mij de PicoPSU niet echt meer een optie, right? Zou ik dan iets als de be quiet! System Power B9 300W moeten nemen?
Of een PicoPSU-160XT met een Leicke 120W 12V adapter. Die is zuiniger dan de B9. Elke 3.5" schijf vereist ongeveer 21W tijdens opstarten. Er moet 30-40W overblijven voor de rest van het systeem, met name moederbord + processor.

RAID (0 of 1) is om veel redenen geen goede optie in een zuinige server. De drives kunnen dan niet downspinnen en draaien altijd. Het kost per Watt ongeveer 2 euro per jaar. Als er een "softe" fout ontstaat wordt die gewoon gerepliceerd. Het zou dus alleen beschermen tegen een kapotte harde schijf. Maar je hebt geen 100% uptime garantie nodig waarschijnlijk. Bij problemen zijn RAID schijven moeilijk te troubleshooten. Offline backup is beter. De schijf je nu hebt bijvoorbeeld kun je daarvoor gebruiken. Die kan via USB worden aangesloten.

@Murcielago Kun je de adapter meten zonder dat er iets op is aangesloten? Als het goed is moet het standby verbruik lager zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Is er een reden, met name vanuit zuinigheid, makkelijk onderhoud bekeken om alles wat je op je server wil draaien via Docker te doen?

Ik heb nu Unifi Controller via Docker draaien. Maar niet continu. Zie geen voordeel om deze continu actief te houden. Zocht een oplossing om de container via de desktop (Ubuntu Budgie) te starten én te stoppen met 1 knop. Dat kan niet.
Toen Portainer ontdekt. Lightweight webUI met overzicht van je Docker containers.

Nu ik verder wil met het installeren van onderstaande oplossingen twijfel ik bij een aantal of dit 'beter' is in een Docker container:
  • Firefox Sync server (Docker is mogelijk)
  • Bitwarden server password manager
  • NextCloud (als alternatief op Google Drive/Docs overal beschikbaar, delen etc)
  • SyncThing (backup van telefoons en laptops, denk aan Camera backup, Whatsapp etc)
  • Torrent downloads via VPN (alleen dat via vpn, maakt Docker met daarin OpenVPN wel de makkelijkste oplossing)
Ben erg benieuwd of men hier standaard voor Docker kiest voor alles?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jazco2nd schreef op maandag 30 december 2019 @ 19:00:
Is er een reden, met name vanuit zuinigheid, makkelijk onderhoud bekeken om alles wat je op je server wil draaien via Docker te doen?

Ik heb nu Unifi Controller via Docker draaien. Maar niet continu. Zie geen voordeel om deze continu actief te houden. Zocht een oplossing om de container via de desktop (Ubuntu Budgie) te starten én te stoppen met 1 knop. Dat kan niet.
Toen Portainer ontdekt. Lightweight webUI met overzicht van je Docker containers.

Nu ik verder wil met het installeren van onderstaande oplossingen twijfel ik bij een aantal of dit 'beter' is in een Docker container:
  • NextCloud (als alternatief op Google Drive/Docs overal beschikbaar, delen etc)
  • SyncThing (backup van telefoons en laptops, denk aan Camera backup, Whatsapp etc)
  • Torrent downloads via VPN (alleen dat via vpn, maakt Docker met daarin OpenVPN wel de makkelijkste oplossing)
In mijn ervaring is Docker zeer zeker makkelijker. Immers zorgt iemand anders ervoor dat je een up-to-date versie hebt met de correcte dependencies :P Qua verbruik. Ik denk dat het verschil minimaal is. Het enige wat Docker doet is een (of meerdere) processen in een geïsoleerde omgeving draaien, maar in tegenstelling tot een VM is het geen volledig OS dat je draait. Of je de processen via Docker in een geïsoleerde omgeving draait vs "bare metal" zal echter vrijwel geen verschil maken. Ja, de isolatie zal misschien iets van extra CPU cycles toevoegen en het geheugengebruik zal mogelijk iets toenemen. Maar het verschil zal minimaal zijn. En dus zeker niet zoals bij een VM of LXC waarbij je wel alle "support" processen dubbel draait (dus bv een syslog, systemd, etc die altijd op de achtergrond draaien bij het OS).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jazco2nd schreef op maandag 30 december 2019 @ 19:00:Nu ik verder wil met het installeren van onderstaande oplossingen twijfel ik bij een aantal of dit 'beter' is in een Docker container:
Ik heb zo ongeveer alles in Docker icm Portainer draaien. Wil ook nooit meer wat anders gezien het gemak van installeren en bijwerken en backuppen.

Heb dus ook Bitwarden, Nextcloud en Syncthing draaien, en nog een hele rits meer zoals OpenVPN in een Docker testomgeving 8)

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Mars Warrior schreef op maandag 30 december 2019 @ 22:31:
[...]

Ik heb zo ongeveer alles in Docker icm Portainer draaien. Wil ook nooit meer wat anders gezien het gemak van installeren en bijwerken en backuppen.

Heb dus ook Bitwarden, Nextcloud en Syncthing draaien, en nog een hele rits meer zoals OpenVPN in een Docker testomgeving 8)
Huh zelfs SyncThing? Maar dat is toch gewoon apt get install en vervolgens doe je alles via de WebUI, zelfs updaten, backup van settings? Juist die leek me helemaal niet nuttig via Docker..

NextCloud moet ik me nog in gaan verdiepen.. erg veel installatie/configuratie/optimalisatie mogelijkheden, dat wil je idd in een Docker container die je makkelijk kan backuppen en deployen zodat je niet from scratch hoeft te beginnen wanneer je systeem crasht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
Ik heb de volgende configuratie vorige week in elkaar gezet:

1MoederbordenGigabyte H310N 2.0€ 79,99€ 79,99
2Externe harde schijvenSeagate Backup Plus Portable (STHP) 5TB Zwart€ 114,90€ 229,80
1Computer accessoiresSeasonic SSA-0901 12V - 80W - 2.5/5.5 straight - C14€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCrucial CT8G4DFS824A€ 27,90€ 27,90
1Solid state drivesGigabyte NVMe SSD 128GB€ 31,14€ 31,14
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 547,47

Daarbij zijn de Seagate schijven uiteraard uit de behuizing gehaald en worden ze gebruikt als interne schijven.
OS is Windows 10 LTSC (al een oudje dus). Ik draai daar op de Ubiquiti UniFi controller, Plex en OneDrive voor de bestanden.

W10Privacy is gedraaid en veel services staan uit. Ook de Windows energieinstellingen staan nu op power-saving, inclusief de schijven uitschakelen na 5 minuten. In idle kom ik uit op 11,5-12W. Ik kan weinig power settings op het internet vinden die nuttig zijn voor mijn moederbord, dus als iemand daar nog ervaring mee heeft. Vind het al een keurig verbruik, maar het kan zo te zien nog veel lager. Al vraag ik me dat af met het moederbord dat ik heb gekozen, tips zijn nog welkom!

Edit: Vergeten te vertellen, ik heb alleen de 140mm fan in de Fractal aangesloten op het moederbord. Daarnaast de stock Intel koeler gebruikt en de voorste 2 92mm fans heb ik (nog) niet aangesloten. PC staat in een relatief koude kamer en volgens RealTemp blijft de temperatuur idle zo rond de 17-20 graden.

[ Voor 4% gewijzigd door rscheper op 31-12-2019 12:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@rscheper Moederborden zijn erg bepalend in de ondersteuning van power saving functies. Niet alleen de settings, maar ook wat het bord er daadwerkelijk mee doet, zoals de stroomvoorziening aanpassen. Standaard instellingen zijn vaak niet optimaal voor energiezuinigheid. Behalve bij borden zoals Fujitsu D3642/D3643/D3644.

Het moederbord heeft geen koelvinnen op de VRM's. Dat zijn de chips naast de blokjes rond de processorsocket. Dat is meestal een teken dat ze niet warm zullen worden en er geen koeling nodig is. Dat is een goed teken.

Begin eerst met de laatste drivers van Intel (video, chipset inf, USB). Optioneel is de SATA/RST driver. Zie de topicstart onderaan voor instellen van storage drivers over HIPM+DIPM. Herstart de computer voor een nieuwe meting. Het daar genoemde undervolten zou ik niet doen.

Dit moederbord heeft uitgebreide instellingen, ik heb het volgende uit de manual:

Advanced CPU Core Settings.
Speed Shift: aan
(C1E): aan
C1/C3/C7/C7/C8/C10: aan
Package C state: aan
CPU EIST: aan

geen XMP

SATA and RST configuration
AHCI: aan
Aggressive LMP support: aan
Hot plug: uit

Power
Platform power management (ASPM): aan
PEG ASPM: aan
PCH ASPM: aan (PCI Express)
DMI ASPM: aan

Gebruik niet meer dan 1 fan, in jouw geval is de cpu fan waarschijnlijk voldoende. Meer dan 1 systeemfan is overbodig voor een zuinige server, tenzij de behuizing heel erg slecht ontworpen is. Daar ga ik niet van uit. Meegeleverde fans bij behuizingen zijn vaak goedkoop en suboptimaal en ze kunnen daardoor meer verbruiken.

Met jouw kast zou je de koeling van de cpu passief kunnen maken (Arctic 12 Passive) en alleen de grote ventilator heel traag laten draaien. Je kunt gerust voor een idle test de ventilator van de processor en andere ventilatoren wel/niet aansluiten om te zien wat het verbruik is. De processor zal automatisch ingrijpen bij 100 graden, en zo hoog wordt het zeker niet, maak je daar geen zorgen over. Schakel eerst de computer uit voordat je ventilatorstekkers eruit haalt. Als je ventilatorstekkers eruit haalt tijdens het draaien kan dat schadelijk zijn. Dit zijn idle testen, voer dus geen stresstesten uit.

Als je powercfg -energy draait kun je zien waar mogelijk nog problemen zitten.

Nog iets: afhankelijk van hoe je het bekijkt zijn er "helaas" een aantal processor bug fixes naar aanleiding van kwetsbaarheden geweest die de werking kunnen beinvloeden en misschien ook het verbruik. Ik heb dit niet getest, vooral nieuwere BIOSsen zijn niet downgradeable op Fujitsu moederborden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Weet iemand toevallig hoe je het omhoog throttlen van de kloksnelheid pas bij een noemenswaardige load kan laten gebeuren? 't viel mij net op dat met amper 15% load de kloksnelheid al bij de max in de buurt zit (aldus W10 taakbeheer).

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExtraBB
De Fujitsu D3643-H is weer voor een normale prijs verkrijgbaar bij SiComputers :) https://www.sicomputers.n...60-express-id-726203.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

ExtraBB schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 20:17:
De Fujitsu D3643-H is weer voor een normale prijs verkrijgbaar bij SiComputers :) https://www.sicomputers.n...60-express-id-726203.html
Nu niet meer. 0 voorraad en onbekende levertijd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murcielago
Matis schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 22:03:
[...]

Nu niet meer. 0 voorraad en onbekende levertijd...
offtopic:
Dat zal die van mij wel geweest zijn. Ik had een 3642 besteld, kreeg per ongeluk een 3643 geleverd. Die teruggestuurd en is maandag bij ze aangekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgvonk1984
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-08 00:47
Een paar jaar geleden heb ik een zuinige Xpenology build gemaakt en vorig jaar ben ik naar OMV overgestapt.
OMV draait nu op een USB stick en de data staat op 3x1 TB.
Echter wil ik nu meer gaan virtualiseren.

Ik heb nog niet uitgezocht wat ik in een VM wil draaien en wat ik in docker wil draaien.
Als hyperviser wil ik in ieder geval Proxmox gaan gebruiken, met waarschijnlijk een 2 a 3 tal VM's met de rest verdeeld in docker op deze VM's.

Voor nu staat er het volgende op het lijstje;
- Ubiquiti controller
- Pi-hole
- Portainer
- HomeAssistant
- Node red
- NZBGet
- OMV of freenas

De configuratie van mijn huidige OMV server is (ex 3x1TB hele oude disks):
1MoederbordenASRock N3150-ITX€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenCooler Master Elite 110€ 39,-€ 39,-
1Usb-sticksSandisk Ultra Fit USB 3.0 32GB Zwart€ 14,70€ 14,70
2Geheugen internCrucial CT51264BF160BJ€ 17,90€ 35,80
1VoedingenSeasonic G-series 360 watt€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 89,50

Deze server wil ik gaan upgraden voor het virtualiseren.
- USB-Stick eruit
- 3x 1TB eruit
De opslag wil ik onderverdelen in 3 onderdelen OS, VM's/Docker en DATA

- HV Proxmox op:
2x Intenso M.2 SSD SATA III HIGH 120GB
1x Startech.com Dual M.2 NGFF SATA Adapter with RAID
De 2 ssd's in de startech met hardware mirror

- VM's en dockers op:
2x Intenso Top M.2 512GB
1x Startech.com Dual M.2 NGFF SATA Adapter with RAID
De 2 ssd's in de startech met hardware mirror

- Data op
2x Toshiba P300 (Bulk), 3TB
Software Mirrored Vdev’s (RAID1)

Dit brengt mijn volgende boodschappenlijst:
2Interne harde schijvenToshiba P300 (Bulk), 3TB€ 69,90€ 139,80
2ControllersStartech.com Dual M.2 NGFF SATA Adapter with RAID (25S22M2NGFFR)€ 35,90€ 71,80
2Solid state drivesIntenso M.2 SSD SATA III HIGH 120GB€ 17,85€ 35,70
2Solid state drivesIntenso Top M.2 512GB€ 54,86€ 109,72
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 357,02

Nu mijn vragen:
1. Is de Celeron N3150 Quadcore voldoende?
2. Is er een betere optie voor de disk/ssd verdeling, icm met de Asrock N3150 welke 4SATA poorten heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@jgvonk1984 Uit nieuwsgierigheid: wat is je verbruik op dit moment?

De 3.5" 7200 rpm Toshiba disks zijn niet zo energiezuinig in idle. Ik zou goedkopere 2.5" schijven kiezen. Zie de topic start voor externe disks waarin SATA drives zitten.

Als je nog geen M.2 drives hebt, zou ik het houden bij standaard SATA SSD drives.

Mirroring voegt weinig toe aan de bescherming van je data aangezien veel problemen "softe" problemen zijn. Bijvoorbeeld het besturingsysteem raakt onstabiel of je gooit per ongeluk bestanden weg.

Een goede backup methode neemt dat risico beter weg: image backups en data backups. Mijn voorkeur heeft cold backup via USB3 omdat dit energie bespaart en veiliger is tegen malware. Je kunt ook drives of data op een andere locatie opslaan. Bijvoorbeeld bij familie. Zodoende heb je je data nog als er rampspoed plaatsvindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
mrmrmr schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 13:48:
@rscheper Moederborden zijn erg bepalend in de ondersteuning van power saving functies. Niet alleen de settings, maar ook wat het bord er daadwerkelijk mee doet, zoals de stroomvoorziening aanpassen. Standaard instellingen zijn vaak niet optimaal voor energiezuinigheid. Behalve bij borden zoals Fujitsu D3642/D3643/D3644.
.......
Wow, bedankt! Heb alles op enabled gezet en aangepast zoals hier vermeld. De Package C state heb ik op maximaal C10 gezet. Na 10 minuten is het idle verbruik 7,8W als laagst gemeten. Echt fantastisch om te zien.

Temperatuur van de CPU is in idle stand, na een uur of 6 zo'n 30graden. Dit zonder ventilator, die heb ik beide losgekoppeld. Twijfel nog of ik een Alpine 12 wil en dan in combinatie met de sysfan die op 1000rpm draait, zou moeten kunnen denk ik. Heb nog geen load test gedaan. Al zou het verbruik dan natuurlijk weer ~1W stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dxue
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-09 08:47

Dxue

PSN:EvilDrunk

iemand hier toevallig een idee waarom een ssd (crucial mx500) met de sata to usb connector van de seagate backup plus niet werkt?
ik heb de hdd ervan gebruikt in een server en dacht de case te gebruiken met een sata ssd. windows herkent het apparaat als een bup ultra touch apparaat, die ik nergens terug kan vinden in de verkenner.

Het geheim van het handhaven van een succes berust vaak op het succes van het handhaven van een geheim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sacul
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08-09 22:53
Wat zegt schijfbeheer? Kan je 'm daar formatteren?
Ik heb de connector ook hergebruikt voor een SSD, werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:34

GaMeOvEr

Is een hork.

Sacul schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 14:26:
Ik heb die connector voor meerdere schijven gebruikt. Zowel SSD als HDD, werkte in mijn geval ook altijd prima. :)

(Bevestiging van wat jij ook aangeeft.)

[ Voor 5% gewijzigd door GaMeOvEr op 02-01-2020 14:44 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dxue
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-09 08:47

Dxue

PSN:EvilDrunk

GaMeOvEr schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 14:44:
[...]

Ik heb die connector voor meerdere schijven gebruikt. Zowel SSD als HDD, werkte in mijn geval ook altijd prima. :)

(Bevestiging van wat jij ook aangeeft.)
Sacul schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 14:26:
vanochtend even rondgegoogled. blijkbaar was de schijf niet geinitialiseerd en moest ik ook nog apart een letter assignen, allemaal via diskpart gedaan, lukte niet via schijfbeheer. Hij werkt nu onder windows. Even kijken of mijn zusje het nu kan gebruiken voor haar tesla (wat je al niet voor je familie doet ;) )

Het geheim van het handhaven van een succes berust vaak op het succes van het handhaven van een geheim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
Kwam er zojuist op het nippertje achter dat Leicke op Amazon lightning deals had voor hun voedingen. Te laat om het hier nog te melden helaas. Voor degene die er nog eentje nodig hebben: Keepa plugin installeren, kun je zelf een alert instellen voor een prijsdaling ;)

Ik heb een 75w Leicke ULL voeding (15 euro) besteld, omdat dit volgens mij uitkomt, iets efficiënter is én het toch 6 euro scheelde met de 90w variant. Maar ik twijfel (en kan nog annuleren), dus toch even een laatste check: Is een 90w Picopsu + 75w Leicke voeding voldoende voor dit systeem:

G3930 of G4560 + B250MDS3H + 8GB DDR4
6x 5TB 2.5" Seagates
1x 140mm fan op 7,5v
1x 2.5" schijf via USB
en mogelijk in de toekomst nog 1 of 2 m.2 ssd's.

Qua idle/load moet het makkelijk kunnen volgens mij. Piek is hetgeen ik over twijfel. Ik kan geen data hierover vinden, maar ik dacht te hebben gelezen dat dergelijke voedingen prima om kunnen gaan met een korte piek boven hun aangewezen max. Dacht dat @mrmrmr dit ergens had vermeld. Met dit systeem komt dit volgens mij op ~85w uit in piek, waarbij echt op hetzelfde moment z'n piekvermogen haalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Freakster86 Ik denk dat het voldoende is. Ik weet niet of de 75W zuiniger is dan de 90W (of de 120W) of bijvoorbeeld een 60W Seasonic HE. De huidige aangepaste Leicke 120W versie heb ik niet getest, ik heb de versie van voor de certificatie.

De handleiding van de PicoPSU bevat informatie over de maxima en ook tijdelijk hogere belastingen. Voor de adapter is het meestal zo dat een kortdurende beperkte overbelasting geen probleem oplevert.

Ik denk niet dat je 85W piekvermogen haalt. De pieken vallen waarschijnlijk niet samen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
mrmrmr schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 16:39:
@Freakster86 Ik denk dat het voldoende is. Ik weet niet of de 75W zuiniger is dan de 90W (of de 120W) of bijvoorbeeld een 60W Seasonic HE. De huidige aangepaste Leicke 120W versie heb ik niet getest, ik heb de versie van voor de certificatie.
Zijn die voedingen van Leicke aangepast sinds jouw test? Had dat nog niet meegekregen. Maar gok dat het er niet slechter op is geworden (hoop ik :P).

En ik dacht dat de regel was dat bij een hoger percentage van het totaal je betere efficiëntie hebt? Althans, bij gelijkwaardige voedingen. Ik neem aan dat de 75w en 90w variant niet (veel) verschillen intern.
De handleiding van de PicoPSU bevat informatie over de maxima en ook tijdelijk hogere belastingen. Voor de adapter is het meestal zo dat een kortdurende beperkte overbelasting geen probleem oplevert.

Ik denk niet dat je 85W piekvermogen haalt. De pieken vallen waarschijnlijk niet samen.
Ja, klopt. Dat van de Picopsu had ik ook gevonden. Maar dezelfde informatie over deze voedingen kon ik niet zo snel vinden. Herinnerde me alleen dat ik hier had gelezen dat kortstondige overbelasting geen probleem zou zijn. En 85w is inderdaad in het allerslechtste geval, wat mij ook niet reëel leek.

Maar top, ga ik de 75w versie proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BushWhacker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18-09 19:46

BushWhacker

developer

De Helios64 is net aangekondigd.
Die lijkt heel interessant te worden.

Freedom FttH - EdgeRouter 4 SFP - OnePlus 8T - Debian - Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
Op het eerste zicht een leuk ding.
Je hebt wel de nadelen van ARM. Welke NAS software ga je er namelijk op draaien? FreeNAS is al geen optie.

De 190 USD voor het bord is zonder BTW, verzendkosten en invoerrechten. Daar mag je dus al snel 250 EUR+ van maken om het tot in Nederland te krijgen.

Als je dan gaat vergelijken met een zuinige x86 combinatie zoals een D3643-H met G5400 en 4 GB DD4 kom je met +- 180 EUR al een eind. Ik gok dat je op zuinigheid maar enkele watts moeten inboeten (de x86 build verbruikt maar +- 5 watt idle) ten opzichte van de Helios64 en de prestaties zullen zelfs beter zijn vermoed ik.

Toegegeven, je mist wel een 2.5 GbE netwerkkaart (maar hoe vaak gebruik je dit in huis situaties?), 1 sata poort en je moet nog enkele tientjes erbij rekenen voor een (M.2) SSD als boot storage en een PicoPSU.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N8w8
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
@sloth, ws kan ie wel OpenMediaVault draaien.
Ikzelf gebruik als NAS/server software gewoon puur Debian (ssh+samba+minidlna+borg+rclone etc), wat prima op ARM werkt, vandaar dat ik de voorganger en vergelijkbaren ook had overwogen.

Prijsverschil met je x86 voorbeeld zal niet groot zijn, het gaat eerder om features.
Naast wat je al noemt vooral VEEL kleiner formaat, passende hotswap kast, UPS, DAS.
Het is maar wat je nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@sloth
Helios setje:
Bord: 250 eu
CPU: Zit er al op
RAM: Zit er al op
SSD: niet nodig, zit eMMC op
Voeding: Custom adapter, ik verwacht dat die er bij zit, maar zal niet veel meer dan 25 eu kosten gok ik.
Totaal: 275 eu

Fujitsu setje:
Bord: 180 eu (D3644-B)
CPU: 60 eu (G5400)
RAM: 40 eu (4GB)
SSD: 40 eu
Voeding + Adapter: 80 eu
Totaal: 400 eu

Fujitsu setje heeft wel enkele voordelen, namelijk ECC, en is toch wel krachtiger verwacht ik.
Voordeel van de Helios is inderdaad 2.5GbE.

Behuizing laat ik even buiten beschouwing, dat is zo specifiek dat het niet te vergelijken is.
Ik ben vooral heel benieuwd naar het idle verbruik.

[ Voor 12% gewijzigd door FireDrunk op 03-01-2020 08:24 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
N8w8 schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 06:57:
@sloth, ws kan ie wel OpenMediaVault draaien.
Ikzelf gebruik als NAS/server software gewoon puur Debian (ssh+samba+minidlna+borg+rclone etc), wat prima op ARM werkt, vandaar dat ik de voorganger en vergelijkbaren ook had overwogen.

Prijsverschil met je x86 voorbeeld zal niet groot zijn, het gaat eerder om features.
Naast wat je al noemt vooral VEEL kleiner formaat, passende hotswap kast, UPS, DAS.
Het is maar wat je nodig hebt.
Precies, laten we het daar op houden :) Als je echt een NAS nodig hebt en waarde aan deze zaken hecht (in mijn geval niet het geval), dan kan je voor dat geld zelf niet veel beters bouwen.
FireDrunk schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 08:23:
@sloth
Helios setje:
Bord: 250 eu
CPU: Zit er al op
RAM: Zit er al op
SSD: niet nodig, zit eMMC op
Voeding: Custom adapter, ik verwacht dat die er bij zit, maar zal niet veel meer dan 25 eu kosten gok ik.
Totaal: 275 eu

Fujitsu setje:
Bord: 180 eu (D3644-B)
CPU: 60 eu (G5400)
RAM: 40 eu (4GB)
SSD: 40 eu
Voeding + Adapter: 80 eu
Totaal: 400 eu

Fujitsu setje heeft wel enkele voordelen, namelijk ECC, en is toch wel krachtiger verwacht ik.
Voordeel van de Helios is inderdaad 2.5GbE.

Behuizing laat ik even buiten beschouwing, dat is zo specifiek dat het niet te vergelijken is.
Ik ben vooral heel benieuwd naar het idle verbruik.
Kies je voor de D3644-B om het aantal sata poorten te matchen? Je hebt er dan wel een extra en inderdaad ook ECC dus ook geen volledig objectief vergelijk. Omdat ik zelf geen 5 sata poorten en ECC (die Helios64 ook niet heeft) nodig zou hebben had ik daarom vergeleken met het goedkopere D3643-H bord.

De keuze voor ECC drijft inderdaad de prijs voor het geheugen van je config dan wat op. Je kan tegenwoordig echt wel voor 2 tientjes een SSD vinden van 120 GB.

Wat prestaties betreft, als ik deze benchmarks van de RockPro64 met zelfde SoC zie dan gaat dat erg tegenvallen, al helemaal als je met een G5400 vergelijkt die nog veel sneller dan de J5005 is :X

Afbeeldingslocatie: https://www.cnx-software.com/wp-content/uploads/2018/11/Arm-vs-Intel-kernel-compile-time.png
Afbeeldingslocatie: https://www.cnx-software.com/wp-content/uploads/2018/11/OpenSSL-Arm-vs-Intel.png

Of je dit gaat merken in een thuis situatie waarbij je NAS wellicht tot 85% niets doet is wat anders. Ik ben ook wel benieuwd naar eerste reviews en idle verbruik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
In mijn ogen is de enige rationele reden om voor de Helios64 te gaan de compacte vormfactor. Voor de rest zie ik geen voordelen om een Fujitsu set links te laten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcc
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

pcc

GioStyle schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 19:14:
In mijn ogen is de enige rationele reden om voor de Helios64 te gaan de compacte vormfactor. Voor de rest zie ik geen voordelen om een Fujitsu set links te laten liggen.
In mijn ogen ook niet, vooral omdat je een Sata poort moet delen als je een M2 Sata ssd gebruikt. Ik verwacht in ieder geval al een heel pak mensen die NVME gaan proberen aan te sluiten en komen klagen dat het niet werkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik ben echt benieuwd naar het idle-verbruik, en de prestaties. Voor ZFS hoef je 't ook niet intensief te gebruiken, daar is wat meer RAM ook handig voor. De vraag is ook in hoeverre Linux 'echt' ondersteund wordt op de Helios64 - is ondersteuning Rockchip mainline (dwz in de vanilla kernel)?

En die 2,5 Gbit Aquantia's - zijn dat FLOSS drivers die ook mee in een recente kernel zitten of zijn dat blobs waarvan je maar mag hopen dat ze blijven werken met een nieuwere kernel?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• N8w8
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Mainline RK3399 lijkt wel snor te zitten hier. Alleen suspend/resume en "ddr dvfs" ontbreekt (en irrelevante video dingen), daar is wel mee te leven.
Daarnaast moet nog het specifieke mobo ondersteund worden, maar dit ding is voor OSS fanatiekelingen dus willen ze daaraan verkopen, zullen ze dat wel in orde maken, zoveel moeite is dat nou ook weer niet. Doen lang niet alle fabrikanten maar in dit geval heb ik daar persoonlijk wel vertrouwen in, al moet dat nog blijken natuurlijk.
Ik kan niet vinden wat de 2.5Gb chip is, ik zie ook nergens Aquantia staan(?), dan is dat moeilijk te zeggen.

Ja en wbt ZFS; mocht dat niet lekker werken kan je ook btrfs overwegen, dat heeft VEEL lagere systeemeisen en toch veel van dezelfde features (snapshots/dedup/compressie/checksums).
Alleen is het nogal beta, ikzelf gebruik daarom een veiliger subset van de features (oa geen RAID, dat laat ik over aan lvm) en kan daarmee uit de voeten. Maar daar moet je maar net vertrouwen in hebben.
Er was trouwens ook (ooit?) sprake van dat OpenMediaVault (wat hier ws wel op gaat werken) in de toekomst alleen btrfs zou ondersteunen.

[ Voor 42% gewijzigd door N8w8 op 03-01-2020 23:04 . Reden: zfs/btrfs ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Je hebt gelijk, en Intel en Realtek hebben ook al zo'n chips op de markt. Ik vermoed dat het eerder één van die twee wordt. Broadcom zal wschl ook al zo'n dingen in zijn portfolio hebben.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!
2,5 Gbit zal veel meer verbruiken dan 1 Gbit, dus niet geschikt voor zuinige servers. Waarschijnlijk is 2 x 1 Gbit beter als het om bandbreedte gaat. Ik vraag me wel af waar je dat voor nodig hebt, streams kunnen ook over 100 Mbit en de meeste Internetverbindingen doen niet meer dan 500 Mbit. 4k tv's hebben niet eens 1 Gbit.

100Mbit is nog beter voor het verbruik dan 1 Gbit. Als je een adapter hebt die niet meer nodig heeft, dan is dat de betere snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocola
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-09 14:51
mrmrmr schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 00:04:
2,5 Gbit zal veel meer verbruiken dan 1 Gbit, dus niet geschikt voor zuinige servers. Waarschijnlijk is 2 x 1 Gbit beter als het om bandbreedte gaat. Ik vraag me wel af waar je dat voor nodig hebt, streams kunnen ook over 100 Mbit en de meeste Internetverbindingen doen niet meer dan 500 Mbit. 4k tv's hebben niet eens 1 Gbit.

100Mbit is nog beter voor het verbruik dan 1 Gbit. Als je een adapter hebt die niet meer nodig heeft, dan is dat de betere snelheid.
Dat ligt aan het medium wat je gebruikt voor de overdracht. Het nadeel van die Kobol-achtige PCB's is dat het over koper moet, terwijl licht veel energiezuiniger is. Hier kosten 10 Gb/s-NICs op licht praktisch evenveel stroom als 1 Gb/s-NICs over koper. Same met 2,5 Gb/s. Verder vind ik 2x1Gbit juist helemaal niet handig. Dan kom je toch al snel uit bij LACP of vergelijkbare protocollen en die verdubbelen je bandbreedte alleen in bepaalde situaties terwijl een 2,5 Gb/s-link altijd extra bandbreedte levert (waardoor bestandsoverdrachten ook nog stukken sneller klaar zijn en de CPU/controller/storage devices e.d. ook weer lekker kunnen idlen).

Dat staat natuurlijk nog los van wat je 'nodig' hebt, ik wilde vooral wat nuance aanbrengen in de discussie van Kobol vs. alternatieven als het aankomt op bandbreedte. Als je maar 10 Mb/s nodig hebt dan kun je ook gewoon met een classic ethernetkaartje uit de voeten ;-).

En dan nog ontopic: ik heb ook even gekeken naar die Helios64. Leuk apparaat en lekker compact. Het PCB lijkt goed in elkaar te zitten qua lay-out en features. Vooral de compactheid is dé feature denk ik (en misschien nog het stroomverbruik, al moet dat nog blijken), spec-wise i.c.m. de prijs is het namelijk helemaal niet zo overtuigend. Geen ECC maakt het ronduit nutteloos als storage device voor belangrijke data en als de OS- en software support zo baggerslecht is als bij de Helios4 (major SNAFU van Kobol) dan is het sowieso onbruikbaar op de langere termijn.

[ Voor 15% gewijzigd door Chocola op 04-01-2020 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een Intel 2.5Gbit chip heeft een TDP die even hoog is als van een gehele zuinige kleine computer zelf. Daarbij komt de switch met een nog hoger verbruik. Daarom:"Nee, da's niks" in het kader van dit topic.

Licht is nog niet betaalbaar, of niet zuiniger dan 1 Gbit EEE via koper en de switches daarvoor zijn ook niet energiezuinig.

Ik zeg niet dat 2 x 1Gbit handig is, wel dat het zuiniger is. Je hebt niet altijd speciale protocollen of loadbalancing nodig. Je kunt gewoon datastromen over meer dan 1 adapter laten lopen.

Classic ethernetkaartjes zijn niet meer toepasbaar of nuttig anno 2020. Ze zijn er niet als PCIe, maar dat is ook niet nodig, je kan met een 1 Gbit I211AT, I210AT of I219LM ook low power draaien op 10 Mbit of 100 Mbit. Het verschil in verbruik tussen 1 Gbit en 100 Mbit is percentueel aanzienlijk. De switch moet natuurlijk ook energiezuinig ethernet ondersteunen en daarbij zelf ook energiezuinig zijn. Ga uit van energiezuinigste 1 Gbit: 0,5W, actief, zonder belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
Sinned123 schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 14:15:
[...]

Ik had nog een kastje nodig omdat de slimme meter op de begane grond staat en 3d printer op zolder.
https://www.amazon.de/dp/B081B2GNR8
Af en toe zijn er 20% coupons voor. Heb zelf €79,19 betaald.
Wederom Z8350 met 2GB ram en 32GB eMMC.
Deze haalt nog betere resultaten.
HDMI/LAN/USB stick van draadloze 2-1 tobo/muis 2,2w
LAN/USB 1,8w
LAN 1,7w
Lightning deal is nu tijdelijk actief. Zelf maar 74 euro betaald, goedkoper dan een Raspberry Pi :)
Erg bedankt voor je tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bes-r
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07:28
Heeft iemand misschien nog een goed alternatief moederbord voor een zuinige server?

Het moederbord Fujitsu D3644-B is via MaxICT besteld, maar wordt constant uitgesteld. Bij Azerty zijn ze beter in communicatie en geven ze aan dat hij niet op voorraad is bij de leveranciers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Murcielago
bes-r schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 19:00:
Heeft iemand misschien nog een goed alternatief moederbord voor een zuinige server?

Het moederbord Fujitsu D3644-B is via MaxICT besteld, maar wordt constant uitgesteld. Bij Azerty zijn ze beter in communicatie en geven ze aan dat hij niet op voorraad is bij de leveranciers.
Bestel de 3642 als het je om de 6 sata poorten gaat en ecc niet nodig is. Scheelt 40 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bes-r
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07:28
Dat waren inderdaad wel de zaken die meetelden en waarom ik voor de 3644 ben gegaan. Vooral vanwege het ECC-geheugen, maar of het echt noodzakelijk is? Ik denk het niet.

Bedankt voor de tip! Ik neem hem in overweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je alleen een D3644 wil zou ik mijn geld terughalen bij Max ICT en wachten tot het bord werkelijk beschikbaar is. Dan krijg je het voor de normale prijs (ca. 150 euro).

Het is een extended lifecycle bord en het zou nog jaren beschikbaar moeten zijn.

Op de een of andere manier is er iemand ergens in de keten naar de fabrikant vreselijk slecht in productieplanning want ze zijn al eerder tijdelijk opgeraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwvdst
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22-09 19:14
Zou er niet ergens een grote order voor dit bord geplaatst zijn waardoor ze bij Fujitsu in 1 keer door de voorraad heen waren? Of dat bepaalde onderdelen/chips slecht leverbaar zijn kan ook nog. Dan heb je als fabrikant ook het nakijken.
Blijkbaar ben ik bij sicomputers een van de laatste geweest die dit bord uitgeleverd gekregen heeft in de eerste week van december want in de 2e week van december stond het bord niet meer op hun site en ook niet meer bij sicomputers hier in de pricewatch

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
Leicke voedingen weer als lightning deal beschikbaar op Amazon https://www.amazon.de/gp/product/B00NWH1FTS?psc=1&th=1

Bijvoorbeeld
75w = 15,29
90w = 21,24
120w = 25,29

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sailor_dg
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 16:31
Freakster86 schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 09:44:
Leicke voedingen weer als lightning deal beschikbaar op Amazon https://www.amazon.de/gp/product/B00NWH1FTS?psc=1&th=1

Bijvoorbeeld
75w = 15,29
90w = 21,24
120w = 25,29
Dat was een goede trigger om mijn wensenlijst maar helemaal te bestellen. Nu wachten tot de boel binnenkomt. Zal hier tzt het verbruik posten. Plan is om Proxmox te draaien met 3 VMs: PFsense, Windows (RDS vanaf zakelijke laptops) en Linux Docker omgeving.

1ProcessorsIntel Core i3-8100 Boxed€ 123,-€ 123,-
1MoederbordenGigabyte H310N 2.0€ 79,90€ 79,90
1BehuizingenInter-Tech IT-607€ 26,99€ 26,99
1Externe harde schijvenSeagate Expansion Portable 5TB Zwart€ 105,50€ 105,50
1Computer accessoiresLeicke ULL Power Supply 120 W€ 25,49€ 25,49
1Geheugen internCrucial CT16G4DFD8266€ 54,91€ 54,91
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 453,29

[ Voor 80% gewijzigd door sailor_dg op 08-01-2020 12:12 ]

All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 5.2 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
Kan ik hier nog mensen blij maken met goedkope 5TB Seagate schijven (Amazon special edition)?

Had één schijf omgeruild, maar door een fout hebben ze ter vervanging 6 schijven opgestuurd :+ Amazon heeft aangeboden om ze voor 88 p/s te houden of gratis te retourneren. Gezien de prijs dacht ik dat dit misschien interessant voor iemand hier zou kunnen zijn die de BF deal heeft gemist. Prijs is nu 127,- en andere varianten zijn op z'n goedkoopst 99 euro.

Stuur even een DM als je interesse hebt en zo ja, in hoeveel stuks. Mogelijk dat ik er zelf ook nog één of twee hou, maar dat is nog niet zeker. Zal DM's chronologisch afgaan.

Prijs is dus 88,- p/s + verzendkosten. Gaat om deze schijven: https://www.amazon.de/dp/B07VS8QCXC/

Meer animo dan gedacht, dus om teleurstelling te voorkomen laat ik het hier even bij. Mochten er mensen afhaken, dan zal ik het hier wel melden.

[ Voor 9% gewijzigd door Freakster86 op 09-01-2020 16:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
@Freakster86 @kelly.hipolito

In mijn zoektocht naar een ATX cover plate ben ik er eentje tegengekomen op Ali. Ik kan geen link plaatsen, omdat deze telkens verwijderd wordt, maar je kan zoeken op ‘ ATX to DC-ATX power supply board Thick 3mm aluminum plate blackening process’.

Kost een tientje en lijkt me uitstekend geschikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy

psy

Freakster86 schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 09:44:

Bijvoorbeeld
75w = 15,29
90w = 21,24
120w = 25,29
zojuist is de 75 watt al bezorgd.... nog geen 24 uur onderweg geweest, amazon is razendsnel laatste tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
@GioStyle http://www.aliexpress.com/item/4000138189938.html Mooie vondst! Heb je hem al besteld?

@psy Dat is inderdaad bizar snel. Duurt hier meestal een dag of 2 / 3 (op z'n snelst).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sailor_dg
Hier de 90w ook nog niet binnen. Nog niet eens verzonden zelfs

All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 5.2 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
@Freakster86

Nog niet, ik ga hem straks even bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 24-09 17:08

Kek

3flix

Freakster86 schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 20:32:
@GioStyle http://www.aliexpress.com/item/4000138189938.html Mooie vondst! Heb je hem al besteld?

@psy Dat is inderdaad bizar snel. Duurt hier meestal een dag of 2 / 3 (op z'n snelst).
nice, wel een beetje aan de dure kant. ik heb het zelf opgelost door een houten plankje er voor te schroeven )met een gat voor de voeding) minder mooi maar werkt wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

@Freakster86 @sailor_dg ik heb wel prime, jullie?
Mijn ervaring is ook minstens 3 dagen. Prime of niet 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@bes-r

Volgens het heise.de forum zou de D3644-B in de week van dinsdag 21 januari bij de distributeur aankomen.

@jwvdst Het kan een aanleveringsprobleem zijn, maar ik denk dat bijvoorbeeld distributeurs niet op tijd bestellen als de voorraad dreigt op te raken, ook gezien de opmerkingen op het genoemde forum en hoe het de laatste jaren ging (precies zo). Je zou hopen dat ze er van leren, maar dat valt toch tegen.

Ik zie ook een andere aanbieder (groothandel) met lage prijzen op Mercateo, herkenbaar aan de omschrijving: FTS D3644-B S1151v2 C246/2xDP-DVI/M.2/24-7. Misschien is het Wortmann AG. Inclusief BTW is de prijs gelijk aan de prijs bij Duitse webshops. Die zijn iets goedkoper dan in Nederland, maar de verzendkosten naar Nederland zijn hoger. De andere aanbieder is waarschijnlijk Rutronik, herkenbaar aan S26361-F5110-V162.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kelly.hipolito
mrmrmr schreef op maandag 23 december 2019 @ 13:48:
Fijn gaas of perspex (acryl) platen is ook te koop bij sommige bouwmarkten.

Bevestigen kan met een M3 of M4 zeskantmoer met korte bout/cilinderschroef.
Kek schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 21:02:
[...]

nice, wel een beetje aan de dure kant. ik heb het zelf opgelost door een houten plankje er voor te schroeven )met een gat voor de voeding) minder mooi maar werkt wel :)
GioStyle schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 18:41:
@Freakster86 @kelly.hipolito

In mijn zoektocht naar een ATX cover plate ben ik er eentje tegengekomen op Ali. Ik kan geen link plaatsen, omdat deze telkens verwijderd wordt, maar je kan zoeken op ‘ ATX to DC-ATX power supply board Thick 3mm aluminum plate blackening process’.

Kost een tientje en lijkt me uitstekend geschikt.
Dank voor de input.
Ik heb uiteindelijk voor de suggestie van GioStyle gekozen en het plaatje bij ALI besteld voor E 11,-
Beweegreden.

- Ik ben bij een bouwmarkt geweest en had een kunststof plaat kunnen aanschaffen maar de prijzen
beginnen vanaf E 10,-
- Ik heb geen gereedschap om dit te bewerken op maat en mijn vriendinnen hebben dit ook niet.
- Ik had in eerste instantie het idee om uit een oude computerkast een plaatje te slijpen maar ook hier geen gereedschap voorhanden.
- Ik woon in een klein appartement met weinig opberg ruimte, zomaar een stuk hout of plastic heb ik niet op voorraad. Datzelfde geldt voor mijn omgeving.
- E 11,- is best een hoop geld voor een klein plaatje maar als ik bovenstaande punten ga uitvoeren ben ik alleen al bij aanschaf en brandstof meer kwijt om het überhaupt bijeen te brengen van gereedschap en het kopen van een plaat.
Kunstofplaat aanschaffen, gereedschap bijeenbrengen en een avondje prutsen (ik blijf een vrouw) is mij teveel van het goede.

[ Voor 4% gewijzigd door kelly.hipolito op 10-01-2020 07:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sailor_dg
psy schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 23:16:
Status vannacht omgezet naar verzonden met verwachte levering vandaag, geen Prime. Ben benieuwd, zou mooi zijn kan ik dit weekend mijn server gaan bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
GioStyle schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 20:46:
@Freakster86

Nog niet, ik ga hem straks even bestellen.
Ben benieuwd naar de kwaliteit. Ik ga het zelf eerst met mesh proberen (is al onderweg). Dat op maat knippen en monteren met 4 rubberen fan mounts.
psy schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 23:16:
Prime, tuurlijk. Niet aan gedacht. Nee, geen prime hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murcielago
mrmrmr schreef op maandag 30 december 2019 @ 08:08:
@Murcielago Kun je de adapter meten zonder dat er iets op is aangesloten? Als het goed is moet het standby verbruik lager zijn.
Heb deze test nog niet kunnen uitvoeren.
Wel is t verbruik in idle gedaald naar 6 watt met 3 2,5” drives vind ik dat een prima prestatie. Mijn vermoeden is dat dit komt doordat sabnzbd nu draait als windows service ipv als losstaande applicaties die in de sytem tray blijft staan.
Ik ben zeer tevreden met alle goede tips en de kennis en kunde van velen hier in dit topic en @mrmrmr in het bijzonder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boe
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-09 07:14

Boe

Voor de mensen die nog een afdekplaatje willen maken, zou ik gewoon dit halen, is met een decoupeerzaag te bewerken en slechts € 2,65:

https://www.hornbach.nl/s...0-mm/3888008/artikel.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kelly.hipolito
Boe schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 15:25:
Voor de mensen die nog een afdekplaatje willen maken, zou ik gewoon dit halen, is met een decoupeerzaag te bewerken en slechts € 2,65:

Tjah heb dit ook overwogen. Ik stond bij de Hornbach. Moet je wel een decoupeerzaag hebben!
Pffiew wat ben ik jaloers op huiseigenaren.

Met een klein appartementje is het niet te doen om allerlei spullen voorhanden te hebben.
Even een decoupeerzaag pakken is er niet bij.

En dan kom ik van anti-kraak, ik ben bekend met veel ruimte. Gewoonweg zalig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

kelly.hipolito schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 02:44:
[...]

Tjah heb dit ook overwogen. Ik stond bij de Hornbach. Moet je wel een decoupeerzaag hebben!
Pffiew wat ben ik jaloers op huiseigenaren.

Met een klein appartementje is het niet te doen om allerlei spullen voorhanden te hebben.
Even een decoupeerzaag pakken is er niet bij.

En dan kom ik van anti-kraak, ik ben bekend met veel ruimte. Gewoonweg zalig!
Waarom kijk je niet eens bij een fablab/makerspace? Die zijn er juist voor dit soort dingen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Boe schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 15:25:

Kun je er niet gewoon een oude voeding in zetten? Puur en alleen ter afdichting?

Zijn er meer mensen die wachten op hun pricewatch: Mini-box picoPSU 90

Al een week geleden besteld, zou op 7 januari afgeleverd worden, maar nog steeds niets gehoord?

Pagina: 1 ... 58 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.