Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ruben-e
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 29-08 16:41
Matis schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 07:11:
[...]
Zijn er meer mensen die wachten op hun pricewatch: Mini-box picoPSU 90

Al een week geleden besteld, zou op 7 januari afgeleverd worden, maar nog steeds niets gehoord?
Ik heb 'm maandagavond besteld bij Amazon (https://www.amazon.de/dp/B004QDP05C/). Gisteren geleverd.

[ Voor 4% gewijzigd door ruben-e op 11-01-2020 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:16

Matis

Rubber Rocket

[b]ruben-e schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 08:14:[/b
Ik heb 'm maandagavond besteld bij Amazon (https://www.amazon.de/dp/B004QDP05C/). Gisteren geleverd.
Ik heb hem bij Megekko besteld. Ondertussen contact met hen gehad en ze geven aan dat de leverancier de leverdatum blijft opschuiven.

Ik heb niet heel veel haast, maar de onzekerheid vind ik niet prettig.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N8w8
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ter inspiratie, hier wat leuke SATA adapters voor ARM SBCs.
Naast veredelde USB adapters, vooral de 5xSATA PCIe adapter voor Rock Pi 4, kan een alternatief zijn voor de Helios64.
Zal mss geen zuinigheidsrecord breken, maar het leek me iig wel passen in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bes-r
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 25-09 19:49
mrmrmr schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 02:59:
@bes-r

Volgens het heise.de forum zou de D3644-B in de week van dinsdag 21 januari bij de distributeur aankomen.
Dankjewel voor het uitzoeken!

Ik ben maar voor de D3642 gegaan. De vorige server heeft het onverwachts begeven en moest dus snel vervangen worden. Na een maand wachten tot hij geleverd zou worden, begon de druk wel groot te worden om hem te vervangen (2x kleine bedrijfjes).

ECC is heel leuk, maar vraag me af hoeveel ik er in de praktijk nu echt aan heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BushWhacker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18-09 19:46

BushWhacker

developer

N8w8 schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 10:09:
Ter inspiratie, hier wat leuke SATA adapters voor ARM SBCs.
Naast veredelde USB adapters, vooral de 5xSATA PCIe adapter voor Rock Pi 4, kan een alternatief zijn voor de Helios64.
Zal mss geen zuinigheidsrecord breken, maar het leek me iig wel passen in dit topic.
Gaaf dit.
$99 voor een HAT met 4 SATA 2.5" slots en een enclosure.
Ik verwacht dat de performance goed genoeg is voor 99% van het doel van een NAS.

Freedom FttH - EdgeRouter 4 SFP - OnePlus 8T - Debian - Home Assistant

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:46
De Seagate 5TB's zijn weer in de aanbieding. €99 bij de MediaMarkt.

https://www.mediamarkt.nl...portable-5tb-1631710.html

[ Voor 14% gewijzigd door rscheper op 13-01-2020 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mklcln
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:36
rscheper schreef op maandag 13 januari 2020 @ 11:29:
De Seagate 5TB's zijn weer in de aanbieding. €99 bij de MediaMarkt.

https://www.mediamarkt.nl...portable-5tb-1631710.html
Zijn dit dezelfde schijven die hier genoemd worden en gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 24-09 17:08

Kek

3flix

mklcln schreef op maandag 13 januari 2020 @ 14:18:
[...]

Zijn dit dezelfde schijven die hier genoemd worden en gebruikt?
Yes. Prima uit hun kastje te halen en als zuinige sata schijf te gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-09 19:39

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Gelijk 1 besteld. Nu de rest nog. :) M'n huidige server kan wel wat opgefrist worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-09 14:38

WeaZuL

Try embedded, choose ARM!

Kek schreef op maandag 13 januari 2020 @ 14:20:
[...]

Yes. Prima uit hun kastje te halen en als zuinige sata schijf te gebruiken
Echter geen garantie meer en ja ze gaan defect.

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:13
WeaZuL schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 10:24:
[...]

Echter geen garantie meer en ja ze gaan defect.
Dan plaats je hem terug in de behuizing en maak je een RMA aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL

WeaZuL

GioStyle schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 10:36:
[...]

Ik ga het proberen en kom terug met het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
GioStyle schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 10:36:
[...]

Kans dat je hem open krijgt zonder beschadigingen is klein (klemmetjes in binnenkant breken snel). Daarnaast zit er een sticker/folie over de USB/SATA adapter die door loopt tot over de HDD die je los zult moeten maken. Het zou dus echt wel op moeten vallen als die open is geweest.

Daarnaast zijn mijn eerste ervaringen met deze schijf ook niet heel positief: Harde schijf (extreem) traag en veroorzaakt lockups
En ja, er zijn daar ook posts van er die hem wel met tevredenheid gebruiken. Maar afhankelijk van de use case zijn ze echt 100% compleet onbruikbaar doordat het SMR schijven zijn en dus potentieel random writes van enkele seconden en daarmee ook reads die zo lang moeten wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba
  • Laatst online: 25-09 19:14

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

RobertMe schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 10:53:
[...]

Kans dat je hem open krijgt zonder beschadigingen is klein (klemmetjes in binnenkant breken snel). Daarnaast zit er een sticker/folie over de USB/SATA adapter die door loopt tot over de HDD die je los zult moeten maken. Het zou dus echt wel op moeten vallen als die open is geweest.

Daarnaast zijn mijn eerste ervaringen met deze schijf ook niet heel positief: Harde schijf (extreem) traag en veroorzaakt lockups
En ja, er zijn daar ook posts van er die hem wel met tevredenheid gebruiken. Maar afhankelijk van de use case zijn ze echt 100% compleet onbruikbaar doordat het SMR schijven zijn en dus potentieel random writes van enkele seconden en daarmee ook reads die zo lang moeten wachten.
Klopt als een bus, laag verbruik en fijn voor archiving maar voor normaal gebruik alleen echt bruikbaar met SSD cache (ZFS)

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tomba schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 10:55:
[...]

Klopt als een bus, laag verbruik en fijn voor archiving maar voor normaal gebruik alleen echt bruikbaar met SSD cache (ZFS)
Of een SSD cache het verdoezeld wordt in het topic (helaas) ook ter discussie gesteld. Het zal wel iets helpen, maar veel random reads zal het (read) cache ook snel vullen en als je een ZIL/SLOG hebt zal ook dat ooit weer geflusht moeten worden naar de veel te trage HDD en krijg je dus alsnog issues (trage writes en als er gelezen moet worden zal dat dus ook vertraagd worden).

Enige echt goede use case lijkt dus archivering te zijn. En laat dat nu juist zijn waarvoor ik de disk niet wou gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:13
RobertMe schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 10:53:

Meestal stuur je een schijf RMA als de schijf veel onherstelbare sectoren heeft of gewoon dood is. Ik snap niet zo goed wat de staat van de behuizing met een falende schijf te maken heeft.
Ik heb hier 6 schijven in een raidz2 pool welke gebruikt wordt voor opslag van media (films, foto's, muziek en tv series). Voor mijn gebruik voldoen de schijven. De pool wordt ook tijdelijk gebruikt voor downloads, maar daar ondervind ik ook geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Laatst online: 25-09 19:14

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

RobertMe schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 11:06:
[...]

Of een SSD cache het verdoezeld wordt in het topic (helaas) ook ter discussie gesteld. Het zal wel iets helpen, maar veel random reads zal het (read) cache ook snel vullen en als je een ZIL/SLOG hebt zal ook dat ooit weer geflusht moeten worden naar de veel te trage HDD en krijg je dus alsnog issues (trage writes en als er gelezen moet worden zal dat dus ook vertraagd worden).

Enige echt goede use case lijkt dus archivering te zijn. En laat dat nu juist zijn waarvoor ik de disk niet wou gebruiken.
Het ligt compleet aan je use case. Ook op 7200 rpm schijven is veel random reads niet fijn. Voor mijn use-case voldoen ze in ieder geval wel, puur archiving. Ik heb een 3Tier storage met SSD, 7200 rpm schijven en 2 van deze fijne Seagate-jes die oude 4TB 5400 Hitachi die letterlijk 10x zoveel verbruikten vervingen :P

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL

WeaZuL

GioStyle schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 11:17:
[...]

Meestal stuur je een schijf RMA als de schijf veel onherstelbare sectoren heeft of gewoon dood is. Ik snap niet zo goed wat de staat van de behuizing met een falende schijf te maken heeft.

[...]
Laten we hopen dat Seagate hier ook zo over denkt 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
GioStyle schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 11:17:
[...]

Ze zijn niet gebruikt zoals bedoeld en dus kan ik mij zomaar indenken dat garantie claimen moeilijker wordt. Ik zeg ook niet dat je de garantie niet krijgt, alleen dat het moeilijker zal worden. Zo zijn er legio voorbeelden van gevallen waarbij er (in eerste instantie) geen garantie wordt gegeven op basis van zo'n dingen.
[...]

Ik heb hier 6 schijven in een raidz2 pool welke gebruikt wordt voor opslag van media (films, foto's, muziek en tv series). Voor mijn gebruik voldoen de schijven. De pool wordt ook tijdelijk gebruikt voor downloads, maar daar ondervind ik ook geen last van.
Tomba schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 11:21:
[...]

Het ligt compleet aan je use case. Ook op 7200 rpm schijven is veel random reads niet fijn. Voor mijn use-case voldoen ze in ieder geval wel, puur archiving. Ik heb een 3Tier storage met SSD, 7200 rpm schijven en 2 van deze fijne Seagate-jes die oude 4TB 5400 Hitachi die letterlijk 10x zoveel verbruikten vervingen :P
Bij gebruik in RAIDZ of striping zal de impact inderdaad een stuk lager zijn. Want de writes worden dan verdeelt over meerdere schijven. En bij gebruik van archivering zal de impact ook een stuk kleiner zijn omdat het dan over het algemeen geen kleine random writes zijn maar sequential writes. Maar bv torrents downloaden op één zo'n schijf (of een mirror) zal weer wel issues geven omdat dat weer veel random writes zijn (en random reads voor seeden). Of in mijn geval: allemaal software er op draaien waaronder PostgreSQL & InfluxDB waarin Home Assistant alles bij houd. Elke state change wordt dan bv in zowel PostgreSQL als InfluxDB opgeslagen die beide meerdere random writes zullen doen.
Bij een nieuwe opzet van m'n thuisserver is er dus best een kans dat ik deze HDDs wel meer ga gebruiken, maar dan wel in RAIDZ en dat de software niet meer van die pool draait maar alleen backups daar naar worden geschreven en dus veel minder writes en die wat er zijn meer sequential.
Dat is ook wat ik zag bij in gebruik name: 9 uur om 266GB te mirroren, en dus super traag door andere zaken die ook op HDD gedaan moeten worden, vs ong. 1 uur als nieuwe pool en met zfs send & receive alle datasets incl snapshots (dus dezelfde 266GB) over zetten. In de mirror met veel gebruik dus extreem traag terwijl als gebruik laag is en veel sequential writes plaatsvinden de snelheid niet heel erg onder doet voor PMR schijven. (~130MB bij 3,5" 5400RPM WDs vs ~90MB bij deze Seagates, vs gemiddeld nog geen 10MB/s of zo bij die resilver naar deze Seagate)

Mijn post was dan ook niet bedoelt als "koop deze schijven niet want ze zijn waardeloos" maar als "let op want afhankelijk van hoe je ze inzet zijn ze waardeloos". Want op basis van alle "deze Seagates zijn geweldig" posts in dit topic heb ik er toen een gekocht. Maar ze hebben dus wel een grote kanttekeningen die hier IMO nogal onderbelicht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:42

iMars

Full time prutser

Even een vraagje tussendoor: ik heb nu 6x 5TB in mijn thuis-servertje (iMars in "Storage showoff topic - 20+ TB storage systems") met momenteel mergerfs en snapraid.

Maar nu zit ik er aan te twijfelen of ik dit toch niet in een softraid5 of raidz wil stoppen.

Het voordeel van nu is dat alleen de harddisk aan gaat welke gebruikt wordt, en 1x per nacht alle schijven ivm een sync. Daarnaast, als een schijf kapot gaat en de raid is niet meer herstelbaar, kan je nog bij de data op de overige schijven.

Van ZFS weet ik niet of de pool een spin-down kan krijgen (kan wel, maar of het wel veilig cq. aan te raden is)?

Bij softraid5 gaan de schijven alleen aan op het moment dat er data nodig is. Wel gelijk alle schijven, maar de storage-pool is alleen voor archiving en af en toe een film of serie vanaf te kijken.

Downloaden en alle actieve data gaat op een SSD. Downloads worden daarna gearchiveerd naar de pool.

Wat is nou, met het oog op energiezuinig en common sense, de betere keuze en waarom?

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daveym
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-08 15:54
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i3-8100 Boxed€ 123,-€ 123,-
1MoederbordenFujitsu D3642-B€ 138,50€ 138,50
1BehuizingenNanoxia Deep Silence 4 (Dark Black)€ 90,75€ 90,75
2KabelsAkasa PROSLIM SATA 3.0 50cm€ 4,15€ 8,30
1KabelsStartech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA)€ 5,36€ 5,36
2Externe harde schijvenSeagate Backup Plus Portable Drive (STDR) 5TB Zwart€ 123,-€ 246,-
1Computer accessoiresLeicke ULL Power Supply 120 W€ 31,09€ 31,09
1ProcessorkoelingArctic Alpine 12€ 7,07€ 7,07
1Geheugen internG.Skill F4-2400C17S-16GIS€ 59,-€ 59,-
1VoedingenMini-box picoPSU PicoPSU-160-XT€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesIntel 660p 512GB€ 65,90€ 65,90
1Overige componentenMini-box PCI Bracket€ 3,-€ 3,-
1Externe HDD/SSD behuizingenSharkoon QuickPort XT USB 3.0 V2 Zwart€ 24,99€ 24,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 802,96

Mijn serveronderdelen zijn reeds besteld, maar de onderdelen worden jammer genoeg pas verzonden als de behuizing weer op voorraad is. Deze server zal draaien op Ubuntu Server. In de tussentijd ben ik alvast bezig met wat voorbereidingen en vroeg mij het volgende nog af:

- In de openingspost van dit topic lees ik over pm-powersave en tlp om extra energiebesparing te bereiken. In de meeste posts zie ik echter alleen gerept worden over powertop --auto-tune.
Wat is nou de beste optie? Ik lees namelijk op internet dat een combinatie van bovenstaande opties conflicten kan opleveren.

- Gaan door het gebruiken van pm-powersave/tlp/powertop ook automatisch de harde schijven in idle/sleep stand, of moet hier nog iets extra's voor worden ingesteld?

- Ik heb de Fujitsu D3642-B besteld. Ik las over het updaten van drivers bij deze kaart, maar dit gaat volgens mij om Windows 10 drivers. Is dit ook mogelijk (en gewenst) voor Ubuntu?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@daveym In mijn tests was powertop beter dan tlp op het geteste Fujitsu D3417-B2 moederbord. Mijn advies zou daarom zijn powertop --auto-tune te gebruiken.

Ubuntu komt standaard met drivers. Kernels hebben nogal eens een iets wisselende effectiviteit in power management. De kernel kun je updaten in Ubuntu als het nodig is. De kernels van de laatste tijd (ongeveer 4.19 en hoger) bevatten al diverse verbeteringen dus dat is geen noodzaak.

Schijven stilzetten kan met diverse andere tools. Ik weet niet welke het beste werkt bij Ubuntu.

Als extra kun je een driver gebruiken voor het uitlezen van sensors (ftsteutates). Zoek in dit topic (o.a. onder andere bij de gepinde posts, zie het bericht van @mdbraber). Ubuntu heeft geen aparte drivers nodig. Intel werkt mee aan de Linux kernel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boe
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-09 07:14

Boe

Met Arch Linux heb ik het volgende gedaan op alle opslag schijven (niet op de SSD):

code:
1
hdparm -B 127 /dev/sdx

Dit is de hoogste waarde waarbij de schijven automatisch een spin down doen als ze niet gebruikt worden. Dit moet je bij opstarten opnieuw inregelen (geldt overigens ook voor powertop).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

@daveym wat @mrmrmr zegt, ik heb op mijn Ubuntu server ook powertop draaien. Mijn disks hebben ook een spindown. Heb ff gezocht wat ik gebruikt heb:
code:
1
2
3
4
hdparm -I /dev/sdx | grep level
hdparm -S 25 /dev/sd{a,b,c,d,e,f}
hdparm -B 127 /dev/sd{a,b,c,d,e,f}
hdparm -C /dev/sd{a,b,c,d,e,f}

Heb hier nog een handig linkje voor je: http://www.howtoeverythin...t-timeout-values-hdparm-s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MariosCube
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:22
Voor Debian (en Ubuntu en Arch?) zie /etc/hdparm.conf

Werkt ook na opnieuw opstarten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

MariosCube schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 21:57:
Voor Debian (en Ubuntu en Arch?) zie /etc/hdparm.conf

Werkt ook na opnieuw opstarten.
Goed dat je het zegt, ik had het inderdaad ook daar geconfigureerd:
code:
1
2
3
4
command_line {
    hdparm -S 25 /dev/sd{a,b,c,d,e,f}
    hdparm -B 127 /dev/sd{a,b,c,d,e,f}
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-09 19:39

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

RobertMe schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 11:59:
[
Mijn post was dan ook niet bedoelt als "koop deze schijven niet want ze zijn waardeloos" maar als "let op want afhankelijk van hoe je ze inzet zijn ze waardeloos". Want op basis van alle "deze Seagates zijn geweldig" posts in dit topic heb ik er toen een gekocht. Maar ze hebben dus wel een grote kanttekeningen die hier IMO nogal onderbelicht is.
Mijn plan was om de Seagate 5 TB schijf te gaan inzetten als opslagschijf. Er zal niet super veel access zijn. Voornamelijk wat films en series via m'n AppleTV afspelen. Dat gaat toch wel werken?
Ik was helemaal blij dat ik een leuke schijf had gescoord, nu lijkt dat wat tegen te vallen.
Eerst maar eens wat testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Coenen schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 08:25:
[...]

Mijn plan was om de Seagate 5 TB schijf te gaan inzetten als opslagschijf. Er zal niet super veel access zijn. Voornamelijk wat films en series via m'n AppleTV afspelen. Dat gaat toch wel werken?
Ik was helemaal blij dat ik een leuke schijf had gescoord, nu lijkt dat wat tegen te vallen.
Ik kan uiteraard alleen maar uit mijn eigen ervaring en use case spreken en aangeven dat het daarin niet werkte.
Maar het lijkt mij dat jouw use case wel gaat. Grote bestanden die sequentieel worden geschreven en gelezen, en weinig concurrency. Enige waar je op zult moeten letten is dat je deze schijf niet gebruikt voor torrents omdat juist torrents wel random geschreven en gelezen worden wat dus potentieel problemen geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimmak
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-09 08:50
Wat is nou de correcte manier om zo'n schijf te mounten in fstab? Maar het lukt mij maar niet om met docker applicaties toegang te krijgen tot die schijf. Ik draai Ubuntu Server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dimmak schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 08:49:
Wat is nou de correcte manier om zo'n schijf te mounten in fstab? Maar het lukt mij maar niet om met docker applicaties toegang te krijgen tot die schijf. Ik draai Ubuntu Server.
Dat is wel een hele open vraag. Wat wil je precies doorgeven?

Ik gok dat de volgorde zou moeten zijn:

1) Partitioneren schijf:
gdisk /dev/<disknaam>

Geef de disk netjes een partitielabel, dat helpt verderop.
2) Formatteren:
mkfs.ext4 /dev/disk/by-partlabel/<partitielabel>

3) Mountpoint directory aanmaken:
mkdir /mnt/<naam>

3) Fstab entry:
PARTLABEL=<partitielabel>                       /mnt/<naam> ext4   defaults  0      2

4) Test je mount:
mount -a
mount

Staat je mount er netjes bij? Mooi geslaagd.
5) Doorgeven aan Docker:
In een Docker Run commando:
docker run -it -v: /mnt/<naam>:/mnt/<naam> bash

In een Docker Composefile:
version: "3.7"
services:
  bash:
    image: bash
    volumes:
      - /mnt/<naam>:/mnt/<naam>

Is dat wat je zoekt?

PS: Bedenk je wel dat als je de schijf in z'n USB behuizing laat zitten, dat je systeem niet kan booten zonder dat de schijf er in zit. Je zet hem immers in de fstab als verplicht. En hij is verplicht omdat er Docker containers van afhankelijk zijn.

Bovenstaande is dus niet aan te raden als je USB gebruikt...

[ Voor 12% gewijzigd door FireDrunk op 15-01-2020 08:59 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruben-e
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 29-08 16:41
Coenen schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 08:25:
[...]

Mijn usecase voor die schijven is hetzelfde en dat gaat prima. Ook 4K films. Alleen gebruik ik geen Apple TV ;).
Ik draai unRAID met een SSD cache. Schrijven gaat dus eerst naar de SSD en wordt dan in een nachtelijke batch naar de Seagate geschreven. Wat de performance is tijdens downloaden en direct schrijven naar de schijf weet ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sailor_dg
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 22:14
Heb inmiddels mijn eerste verbruik gemeten van het volgende setje:

1MoederbordenGigabyte H310N 2.0€ 79,05€ 79,05
1BehuizingenInter-Tech IT-607€ 32,50€ 32,50
1Externe harde schijvenSeagate Expansion Portable 5TB Zwart€ 109,99€ 109,99
1Geheugen internCrucial CT16G4DFD8266€ 55,99€ 55,99
1VoedingenMini-box picoPSU 90€ 37,50€ 37,50
1Solid state drivesAdata Ultimate SU800 256GB€ 38,13€ 38,13
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 507,25

Na aanpassen van de BIOS met de tips van @mrmrmr voor dit moederbord, installatie van proxmox & het draaien van powertop kom ik idle op 8.7w. Niet slecht :)

edit:
Na een tijdje meten, hierbij het verbruik:
- Alleen proxmox host, geen VMs actief: 7w
- 3 VMs actief: windows, Ubuntu/Docker, PFsense, lage load: 12w
- 30% CPU load: 25-30w
- 50% CPU load: 30-35w

Gemeten met een Voltcraft Energy Check 3000.

[ Voor 3% gewijzigd door sailor_dg op 19-01-2020 14:24 . Reden: nieuwe verbruiksdata ]

All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 5.2 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-09 16:46
dimmak schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 08:49:
klinkt meer als een permissieprobleem. Je moet zorgen dat de directory die je in je container mount, schrijfbaar is door:
1. de user die dockerd draait
2. de uid van het proces in docker zelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devastator83
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-08 22:11
sailor_dg schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 09:20:

Na aanpassen van de BIOS met de tips van @mrmrmr voor dit moederbord, installatie van proxmox & het draaien van powertop kom ik idle op 8.7w. Niet slecht :)

Zou je voor me eens kunnen meten wat het verbruik is bij pakweg 50% belasting? ik overweeg een dergeijke build voor BlueIris.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daveym
  • Laatst online: 25-08 15:54
@mrmrmr @Boe @iMars @MariosCube Dankjulliewel allemaal voor de goede input, kan ik zeker mee aan de slag als de onderdelen binnen zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sailor_dg
devastator83 schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 13:03:
[...]

Zou je voor me eens kunnen meten wat het verbruik is bij pakweg 50% belasting? ik overweeg een dergeijke build voor BlueIris.
Zal vanavond eens meten. De Wmax tot heden met erg onzuinige instelling was 29w, dus het 50% gebruik zal dus waarschijnlijk rond 15w liggen.

[ Voor 4% gewijzigd door sailor_dg op 15-01-2020 13:57 ]

All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 5.2 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devastator83
Ben benieuwd. Mijn huidige i5-3330 van een jaar of 7 geleden verbruikt nl continu 66W ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:16

Matis

Rubber Rocket

ruben-e schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 08:14:
Doordat de PicoPSU bij Megekko onbeschikbaar bleef, deze geannuleerd en via SiComputers besteld.

Wordt er daar klaarblijkelijk al een adapter meegeleverd 8)7 Het betreft een FSP084-DHAN3: Een 84 Watt adapter.

Dus nu heb ik zowel de pricewatch: Leicke ULL Power Supply 120 W als FSP084-DHAN3 liggen.
Kan iemand zo 1-2-3 zien welke van deze twee adapters het beste geschikt is voor mijn pricewatch: Mini-box picoPSU 90 qua efficiëntie en maximaal vermogen?

Alvast bedankt _O_

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Matis schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 16:46:
Dus nu heb ik zowel de pricewatch: Leicke ULL Power Supply 120 W als FSP084-DHAN3 liggen.
Kan iemand zo 1-2-3 zien welke van deze twee adapters het beste geschikt is voor mijn pricewatch: Mini-box picoPSU 90 qua efficiëntie en maximaal vermogen?
Je bent in de unieke gelegenheid zelf uit te zoeken welke efficienter is! :)

Gewoon testen met een energiemeter nadat je klaar bent met optimalisatie. Wacht tot de computer tot rust is gekomen na 20 minuten.

Beide zijn Level VI (Amerikaanse efficientie norm). De Leicke heeft een hoger label vermogen, dan betekent vrijwel zeker dat die meer vermogen kan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Net even een snapraid sync gedaan op mijn 6x 5TB (de beruchte bekende Seagate SMR) mergerFS volume (5x data 1x parity). Ik haal snelheden tussen 230 en 300MB/s
Using 32 MiB of memory for 32 cached blocks.
59%, 350312 MB, 266 MB/s, CPU 14%, 0:13 ETA

Weet niet hoeveel dat zegt, maar bij mij is het voornamelijk backup/opslag/share. Snelle data (voor o.a. Docker) staat op een 1TB NVME SSD :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-07 10:05
iMars schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 22:23:
Net even een snapraid sync gedaan op mijn 6x 5TB (de beruchte bekende Seagate SMR) mergerFS volume (5x data 1x parity). Ik haal snelheden tussen 230 en 300MB/s
59%, 350312 MB, 266 MB/s, CPU 14%, 0:13 ETA

Weet niet hoeveel dat zegt, maar bij mij is het voornamelijk backup/opslag/share. Snelle data (voor o.a. Docker) staat op een 1TB NVME SSD :Y)
94%, 11093 MB, 495 MB/s, CPU 26%, 0:00 ETA

Hier 4x 8TB 3.5 inch disks met piek snelheden naar 1000+ MB/s.

Ik speel een beetje vals.. Wellicht ook een idee voor jou. Ik heb 3 partities (125GB per partitie) aangemaakt op mijn nvme SSD en van elke partitie een cache gemaakt per HDD. Uiteraard geen cache voor de parity HDD, dat heeft vij weinig nut. Dit is gedaan met behulp van bcache in writeback mode.

Het zorgt er ook nog eens voor dat mijn HDD's langer in spindown blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bes-r
Inmiddels de D3642 binnen, maar met een probleempje. Heeft iemand enig idee hoe het kan dat hij geen beeld geeft?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KCxWgCkr9O4hycIPFlbNpwrf/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
bes-r schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 21:52:
Inmiddels de D3642 binnen, maar met een probleempje. Heeft iemand enig idee hoe het kan dat hij geen beeld geeft?

[Afbeelding]
Met welke processor heb je dit boardje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bes-r
@renedis De welbekende configuratie met een i3-8100.

Alles lijkt het te doen, maar hij geeft op geen enkele monitor beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedi06
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-09 21:49
Ben me ook aan het verdiepen in een zuinige server. Voor mij is het belangrijk dat er Unix op gaat draaien, redelijk wat power op zit voor taken als video-encoding en niet zo zeer grote opslaghoeveelheden, ik ben dus al tevreden met een relatief kleine SSD.

Vandaag liep ik tegen deze HTPC aan:
pricewatch: HP ProDesk 400 G4 Mini 4HS23EA

Mooi systeempje met de i3-8100 voor wat extra power bij zware taken (video-encoding).

Volgens de specificaties gebruikt dit systeem onder 'long-idle' 5.47W, dit is wat mij betreft helemaal niet slecht, al kan het met de Fujitsu-bordjes waarschijnlijk nog een tik beter.

Zie: https://h20195.www2.hp.com/v2/getpdf.aspx/c06045417.pdf

Deze 5.47W is dan gemeten met de 'EnergyStar test method'. Ik heb daar uiteraard op gegoogled en tot nu toe kom ik nog geen reviews of opmerkingen tegen waaruit blijkt dat deze testmethode rammelt.

Heeft iemand van jullie ervaring met deze HTPC en/of heeft iemand van jullie reden om aan te nemen dat deze opgegeven idle-specs in werkelijkheid anders zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renedis
bes-r schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 22:03:

Zou moeten werken.

Paar checks:
- Juiste geheugen? (evt testen met andere bankje als je die hebt)
- Met externe videokaart testen?
- Processor goed geplaatst?
roedi06 schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 22:58:
Ben me ook aan het verdiepen in een zuinige server. Voor mij is het belangrijk dat er Unix op gaat draaien, redelijk wat power op zit voor taken als video-encoding en niet zo zeer grote opslaghoeveelheden, ik ben dus al tevreden met een relatief kleine SSD.

Vandaag liep ik tegen deze HTPC aan:
pricewatch: HP ProDesk 400 G4 Mini 4HS23EA

Mooi systeempje met de i3-8100 voor wat extra power bij zware taken (video-encoding).

Volgens de specificaties gebruikt dit systeem onder 'long-idle' 5.47W, dit is wat mij betreft helemaal niet slecht, al kan het met de Fujitsu-bordjes waarschijnlijk nog een tik beter.

Zie: https://h20195.www2.hp.com/v2/getpdf.aspx/c06045417.pdf

Deze 5.47W is dan gemeten met de 'EnergyStar test method'. Ik heb daar uiteraard op gegoogled en tot nu toe kom ik nog geen reviews of opmerkingen tegen waaruit blijkt dat deze testmethode rammelt.

Heeft iemand van jullie ervaring met deze HTPC en/of heeft iemand van jullie reden om aan te nemen dat deze opgegeven idle-specs in werkelijkheid anders zijn?
Voor encoding op zo'n machine moet je gebruik maken van Intel QuickSync. Dat werkt op zich prima maar als je doel echt encoding is dan zou ik eerder voor een Nvidia Quadro P400 (7 watt idle) of Nividia GTX 1650 (4 watt idle) combinatie gaan. Dit icm een instap Intel CPU is vele malen krachtiger. Werkt uiterst goed met Plex/Emby en Tdarr/Handbrake op Linux(Debian/Ubuntu). Dit allen in docker containers :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

renedis schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 21:50:
[...]

94%, 11093 MB, 495 MB/s, CPU 26%, 0:00 ETA

Hier 4x 8TB 3.5 inch disks met piek snelheden naar 1000+ MB/s.

Ik speel een beetje vals.. Wellicht ook een idee voor jou. Ik heb 3 partities (125GB per partitie) aangemaakt op mijn nvme SSD en van elke partitie een cache gemaakt per HDD. Uiteraard geen cache voor de parity HDD, dat heeft vij weinig nut. Dit is gedaan met behulp van bcache in writeback mode.

Het zorgt er ook nog eens voor dat mijn HDD's langer in spindown blijven.
Heb geen sata-poorten meer over ;) 1x onboard 1TB nvme SSD en 6x 5TB 2,5" schijfjes dus ja, misschien niet zo snel, maar dat hoeft ook niet. Is puur opslag, de rest draait vanaf de SSD.
offtopic:
Zie hier hoe mijn server eruit ziet ;)

Edit: ik heb nog een LSI SAS 9207-8i liggen welke ik erin kan prikken, maar dat komt weer niet ten goede van de zuinigheid

[ Voor 5% gewijzigd door iMars op 16-01-2020 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
iMars schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 23:15:
[...]

Heb geen sata-poorten meer over ;) 1x onboard 1TB nvme SSD en 6x 5TB 2,5" schijfjes dus ja, misschien niet zo snel, maar dat hoeft ook niet. Is puur opslag, de rest draait vanaf de SSD.
offtopic:
Zie hier hoe mijn server eruit ziet ;)

Edit: ik heb nog een LSI SAS 9207-8i liggen welke ik erin kan prikken, maar dat komt weer niet ten goede van de zuinigheid
Je hebt er geen extra SATA port nodig.. je gebruikt partities op je nvme SSD als cache. Op die manier heb ik een NAS die 95% per dag in spindown blijft met een verbruik van 11.67 watt.

Ik heb een:
- Intel G4560
- 16GB ECC geheugen
- PicoPSU 150XT
- 120W Leicke voeding
- 4x 3.5" 8TB schijf (24TB netto / 32TB bruto icm SnapRAID)
- 1x 512GB nvme SSD (3x 125GB cache / 1x 137GB system)
- Nvidia Quadro P400 (voor encoding naar h265)

SSD cache met de partities is puur voor de spindown. Dat ik er een mooie snelheidswinst bij heb is natuurlijk mooi meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

renedis schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 23:37:
[...]

Je hebt er geen extra SATA port nodig.. je gebruikt partities op je nvme SSD als cache. Op die manier heb ik een NAS die 95% per dag in spindown blijft met een verbruik van 11.67 watt.

Ik heb een:
- Intel G4560
- 16GB ECC geheugen
- PicoPSU 150XT
- 120W Leicke voeding
- 4x 3.5" 8TB schijf (24TB netto / 32TB bruto icm SnapRAID)
- 1x 512GB nvme SSD (3x 125GB cache / 1x 137GB system)
- Nvidia Quadro P400 (voor encoding naar h265)

SSD cache met de partities is puur voor de spindown. Dat ik er een mooie snelheidswinst bij heb is natuurlijk mooi meegenomen.
Mijn disk blijven ook voornamelijk spindown. Downloaden, dockers, alles gebeurd op de nvme. De mergerFS is “cold” storage. Daar bewaar ik alles om m’n ssd te “ontzien”. Maar als ik een serie download, kijk ik deze meestal gelijk vanaf ssd. Heb ik wat nodig van m’n downloads, tja dan spint alleen de hdd aan waar het op staat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedi06
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-09 21:49
renedis schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 23:08:

Voor encoding op zo'n machine moet je gebruik maken van Intel QuickSync. Dat werkt op zich prima maar als je doel echt encoding is dan zou ik eerder voor een Nvidia Quadro P400 (7 watt idle) of Nividia GTX 1650 (4 watt idle) combinatie gaan. Dit icm een instap Intel CPU is vele malen krachtiger. Werkt uiterst goed met Plex/Emby en Tdarr/Handbrake op Linux(Debian/Ubuntu). Dit allen in docker containers :+
Je doelt hiermee op hardwarematige versnelling door GPU? Ik ben al tevreden met de softwarematige oplossing, want een extra videokaart betekent weer extra idle power en hij staat niet continue te encoden.

Ben vooral erg benieuwd of die 5.47W idle realistisch is of zelfs nog naar beneden kan!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:46
Daar hebben we https://tweakers.net/aanbod/ voor.

[ Voor 96% gewijzigd door DaMarcus op 24-01-2020 01:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:17

GaMeOvEr

Is een hork.

bes-r schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 22:03:

En het is dus niet stiekem een i3-8100F? (Zonder onboard video)

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@bes-r

Nog wat troubleshooting ideeën, naast degene die al genoemd zijn.

Vooraf: als je iets aanpast aan het moederbord moet je eerst de stroom eraf halen (d.w.z. stekker van de voeding eruit). Start daarna opnieuw op om de stroom die nog aanwezig is weg te laten lopen (power on switch).

Op de foto zie ik dat de power on switch, de reset switch en speaker niet zijn aangesloten. Dat zou ik eerst doen.

Ik neem aan dat je de fans (onderaan, 2 stuks) hebt aangesloten om te zien of ze zouden draaien.

Het geheugen zit in het correcte slot (2e van links), maar probeer het eens in het meest rechtse slot. Check of de DIMM goed in het slot zit.

Zorg ervoor dat de molex connector die daar los hangt geen metaal raakt op het moederbord of de M.2 module.

Voor troubleshooting kun je het beste zo kaal mogelijk testen, om zoveel mogelijk onderdelen uit te sluiten. Dus: geen M.2 module, geen front USB, geen front audio, geen fans. Wel de power switch en power reset. Gebruik standaard VGA voor de monitor om bepaalde problemen uit te sluiten.

Controleer of de processor warm wordt. Is dat zo, dan gebeurt er iets mee. Zolang de PC nog in de BIOS is draait de processor voluit en dat moet je kunnen voelen aan de koeling.

Meet met een multimeter of 5V en 12V spanningen correct zijn.

Als je alles al geprobeerd hebt, dan ontkom je er niet aan de processor socket en de processor te testen op verbogen pootjes en dergelijke. Dat kun je het beste zien op een scherpe foto met hoge resolutie uit verschillende hoeken genomen. Een processor kan kortdurend (een paar minuten in de BIOS) zonder koeling om te testen. Koelpasta moet opnieuw worden aangebracht nadat de koeler eraf is geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spideramn
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
GaMeOvEr schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 13:57:
[...]

En het is dus niet stiekem een i3-8100F? (Zonder onboard video)
Zou dat kunnen eigenlijk? Desnoods voor het installeren van het OS tijdelijk een GPU erin, maar deze er daarna uithalen. Of start het systeem niet op zonder een video kaart?

Een i3-9100F is op dit moment ~60 euro goedkoper dan dezelfde versie met onboard video en misschien scheelt het ook nog iets aan verbruik..?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bes-r
@mrmrmr @renedis @GaMeOvEr

Bedankt voor alle feedback. Heb tussendoor gelezen en in mijn hoofd zitten puzzelen. Ik kom net thuis. Start hem op goed geluk op én hij doet het... Het moment dat je denkt nu wordt ik gek.

De fans zijn inderdaad aangesloten omdat ik even wilde kijken of de boel draaide. De CPU (zonder de F ;)) werd ook warm. Niet alles is aangesloten omdat ik het stap voor stap deed. (al moet ik zeggen dat ik nog even aan het puzzelen ben voor de laatste aansluitingen).

Echt super bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:17

GaMeOvEr

Is een hork.

spideramn schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 16:10:
[...]

Zou dat kunnen eigenlijk? Desnoods voor het installeren van het OS tijdelijk een GPU erin, maar deze er daarna uithalen. Of start het systeem niet op zonder een video kaart?

Een i3-9100F is op dit moment ~60 euro goedkoper dan dezelfde versie met onboard video en misschien scheelt het ook nog iets aan verbruik..?
Hangt van je OS af. Er zijn vast diverse linux distro's, of bijvoorbeeld proxmox als virtualisatiehosts, die je "headless" kunt draaien. Hoe diverse windows varianten hier mee omgaan weet ik eigenlijk niet, maar dat is vast te googlen. :)

Echter, dan zou je het puur voor de prijs moeten doen denk ik. Als je ziet dat zo'n setup *met* onboard video op 5-6 watt idle te krijgen is, met niet al te veel disken en spul, denk ik niet dat het ding als het niets doet veel verbruikt.

Dus dan is het puur een financiële besparing, met een potentieel stuk ongemak er voor terug in troubleshooting scenario's.
bes-r schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 16:11:
@mrmrmr @renedis @GaMeOvEr

Bedankt voor alle feedback. Heb tussendoor gelezen en in mijn hoofd zitten puzzelen. Ik kom net thuis. Start hem op goed geluk op én hij doet het... Het moment dat je denkt nu wordt ik gek.

De fans zijn inderdaad aangesloten omdat ik even wilde kijken of de boel draaide. De CPU (zonder de F ;)) werd ook warm. Niet alles is aangesloten omdat ik het stap voor stap deed. (al moet ik zeggen dat ik nog even aan het puzzelen ben voor de laatste aansluitingen).

Echt super bedankt voor het meedenken!
Ahja, dat ken ik van vroeger, uit de tijd van de 386/486 vol met jumpers en dipswitches en weet ik het. Bouwen en niet starten. Uren aan besteden en er niet uitkomen, balend om 03:00 naar bed toe gaan en de volgende ochtend start het kl*te-ding op alsof er niets aan de hand is. :P Recentelijk niet meer meegemaakt though. ;)

[ Voor 51% gewijzigd door GaMeOvEr op 17-01-2020 16:30 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-09 17:02
rscheper schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 09:33:
Ik wil geen 'reclame' voor mijn producten maken, maar ik heb nog een Pentium Gold G5400 en een
Seasonic SSA-0901 12V - 80W - 2.5/5.5 straight - C14 liggen, voor als iemand nog van plan is om een nieuwe build aan te schaffen.
Daar kom je nou mee -O-

;)
De Fujitsu bordjes zijn er weer, dus ik had net gisteren een mandje nieuwe onderdelen besteld inclusief een G5400 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bes-r
GaMeOvEr schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 16:21:

Ahja, dat ken ik van vroeger, uit de tijd van de 386/486 vol met jumpers en dipswitches en weet ik het. Bouwen en niet starten. Uren aan besteden en er niet uitkomen, balend om 03:00 naar bed toe gaan en de volgende ochtend start het kl*te-ding op alsof er niets aan de hand is. :P Recentelijk niet meer meegemaakt though. ;)
Ja, het goede van vroeger... Toen ik nog gewend was PC in elkaar te zetten :p

Ik dacht ik doe het wel weer even, maar pfff... Het beeld doet het nu bij de boot, alles is ook aangesloten, maar Ubuntu installeren is nog een dingetje. Zodra hij uit het bootmenu komt heb ik een prachtige verdeling van 9 dezelfde kleine schermpjes van ongeveer 2 centimeter hoog. Ik kan de installatie dus niet doorkomen.

Bij sommige distro's blijft het beeld zwart en bij een secure install geeft hij cpu:0 e.d. aan. Ben al een groot deel van de dag aan het zoeken, maar nog geen oplossing. Is het dan toch de CPU (i3-8100) die defect is? Heb alles al ontkoppeld, maar helaas geen reserve moederbord, cpu of gpu om tijdelijk te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMW_Gizzmo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-09 20:44
Ik heb gewoon ubuntu lts server op zo'n board met een i3-8100 geinstalleerd, Display-port gebruikt en geen enkel probleem gehad met de install.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnos1991
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23-09 21:30
Boe schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 16:55:
Met Arch Linux heb ik het volgende gedaan op alle opslag schijven (niet op de SSD):

code:
1
hdparm -B 127 /dev/sdx

Dit is de hoogste waarde waarbij de schijven automatisch een spin down doen als ze niet gebruikt worden. Dit moet je bij opstarten opnieuw inregelen (geldt overigens ook voor powertop).
Ik maak dit persistent in de crontab
@reboot /sbin/hdparm -B 127 /dev/sdx
Werkt al jaren perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bes-r
Dankjewel voor je hebt me weer gered van een foutmelding!
BMW_Gizzmo schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 21:19:
Ik heb gewoon ubuntu lts server op zo'n board met een i3-8100 geinstalleerd, Display-port gebruikt en geen enkel probleem gehad met de install.
Ik heb door @mrmrmr nu gelukkig wel fatsoenlijk beeld, maar kom de installatie niet door. Grub kan niet geïnstalleerd worden, installatie cd kan niet gevonden worden, invallid argument: unable to open: /dev/sda e.d.
Welke versie gebruik jij? Ik krijg met alle verschillende versies, verschillende foutmeldingen. Getest met Windows; geen probleem.

Even snel een server vervangen zit er niet meer in 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BMW_Gizzmo
Ik heb versie 16.04, live-cd geboot in uefi mode en toen een install gedaan. Je moet UEFI mode gebruiken op die fujitsu moederborden, anders krijg je allerlei grub problemen en niet booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bes-r
BMW_Gizzmo schreef op zondag 19 januari 2020 @ 11:54:
Ik heb versie 16.04, live-cd geboot in uefi mode en toen een install gedaan. Je moet UEFI mode gebruiken op die fujitsu moederborden, anders krijg je allerlei grub problemen en niet booten.
De uefi mode gaat automatisch via Rufus toch?

Edit: ook bij 16.04 blijft hij aangeven: 'Uw installatie-CD kon niet aangekoppeld worden.'

[ Voor 11% gewijzigd door bes-r op 19-01-2020 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMW_Gizzmo
bes-r schreef op zondag 19 januari 2020 @ 12:08:
[...]

De uefi mode gaat automatisch via Rufus toch?

Edit: ook bij 16.04 blijft hij aangeven: 'Uw installatie-CD kon niet aangekoppeld worden.'
Uefi mode via rufus kun je afdwingen, default staat dat op bios/uefi. Dus afhankelijk van de pc wat “ie kiest. Ook secure boot in het bios uit gezet?

Heb je al eens een andere usb stick geprobeerd... geen usb3 bv maar een oude usb2. Dit heeft mij in het verleden ook al eens uren gekost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sailor_dg
sailor_dg schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 09:20:
Heb inmiddels mijn eerste verbruik gemeten van het volgende setje:

1MoederbordenGigabyte H310N 2.0€ 79,05€ 79,05
1BehuizingenInter-Tech IT-607€ 32,50€ 32,50
1Externe harde schijvenSeagate Expansion Portable 5TB Zwart€ 109,99€ 109,99
1Geheugen internCrucial CT16G4DFD8266€ 55,99€ 55,99
1Solid state drivesAdata Ultimate SU800 256GB€ 38,13€ 38,13
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 507,25

edit:
Na een tijdje meten, hierbij het verbruik:
- Alleen proxmox host, geen VMs actief: 7w
- 3 VMs actief: windows, Ubuntu/Docker, PFsense, lage load: 12w
- 30% CPU load: 25-30w
- 50% CPU load: 30-35w

devastator83 schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 13:03:
[...]

@devastator83 tussen de 30-35w, schiet dus redelijk omhoog met wat belasting. Heb mijn eerdere post aangepast met alle gemeten verbruiksdata.

[ Voor 82% gewijzigd door sailor_dg op 19-01-2020 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bes-r
BMW_Gizzmo schreef op zondag 19 januari 2020 @ 13:28:
[...]

Uefi mode via rufus kun je afdwingen, default staat dat op bios/uefi. Dus afhankelijk van de pc wat “ie kiest. Ook secure boot in het bios uit gezet?

Heb je al eens een andere usb stick geprobeerd... geen usb3 bv maar een oude usb2. Dit heeft mij in het verleden ook al eens uren gekost.
Nog maar eens gecheckt hoe mijn laptop stond, maar dat was inderdaad wel UEFI. Na jouw tip een andere (naast de dvd & usb3.0) usb 2.0 erbij gepakt en met Ubuntu 18.04.3 (live) kwam ik nu al verder, maar nog niet ver genoeg. Ubuntu 18.04 (live) deed het wel. De server draait na 1,5 dag!

Oplossing:
  • Ubuntu 18.04 (live), eerste versie
  • Meerdere usb2.0-sticks proberen
Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devastator83
sailor_dg schreef op zondag 19 januari 2020 @ 14:06:
[...]

[...]

@devastator83 tussen de 30-35w, schiet dus redelijk omhoog met wat belasting. Heb mijn eerdere post aangepast met alle gemeten verbruiksdata.
Dat valt reuze mee ! Thx !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royvbekkum
  • Laatst online: 09-09 18:26
Daar is Vraag & Aanbod voor

[ Voor 96% gewijzigd door Bolletje op 23-01-2020 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Twee vragen voor de Fujitsu D3644-b gebruikers alhier:

1. Welke firmware wordt deze tegenwoordig af fabriek mee geleverd? / Is deze nu af fabriek compatible met de 9th gen processoren?

2. Gebruiken jullie hierop ECC geheugen en zo ja welk? Het Samsung geheugen dat hier vaker genoemd is is momenteel niet leverbaar (en al dan niet daardoor nu relatief prijzig) terwijl er ook goedkopere opties zijn. Ook met de ECC + unregistered combi die dit mobo zou vereisen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdbraber
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Ik overweeg om mijn homeserver uit te breiden met een controller voor Flic Buttons. Daarvoor heb ik een Bluetooth controller nodig die niet op mijn moederbord zit, bij voorkeur één van de controllers die hier genoemd wordt: https://github.com/50ButtonsEach/fliclib-linux-hci

Plugable USB Bluetooth 4.0 Low Energy Micro Adapter / Asus USB-BT400 (Broadcom BCM20702 Bluetooth Cambridge Silicon Radio CSR8510 A10 based controllers (Bluetooth 4.0)
Intel Centrino Advanced-N 6235 (Bluetooth 4.0)
Intel Wireless 7260 (Bluetooth 4.0)
IMC Networks Atheros AR3012 Bluetooth (Bluetooth 4.0)
Sena Technologies Parani-UD100-G03 (Cambridge Silicon Radio, Bluetooth 4.0)

Heeft iemand hier ervaring met betrekking tot stroomverbruik van bovenstaande controllers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:59

WouterG

Dit is geen ondertitel

RobertMe schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 09:59:

1. Welke firmware wordt deze tegenwoordig af fabriek mee geleverd? / Is deze nu af fabriek compatible met de 9th gen processoren?

2. Gebruiken jullie hierop ECC geheugen en zo ja welk? Het Samsung geheugen dat hier vaker genoemd is is momenteel niet leverbaar (en al dan niet daardoor nu relatief prijzig) terwijl er ook goedkopere opties zijn. Ook met de ECC + unregistered combi die dit mobo zou vereisen
Ik heb toevallig afgelopen zaterdag mijn D3644-B geassembleerd, ik gebruik het volgende geheugen:
https://www.alternate.nl/...ugen/html/product/1490434

Firmwareversie heb ik niet gecontroleerd nog, als ik eraan denk zal ik vanavond eens kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:59
RobertMe schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 09:59:

Ik heb een tijdje geleden besteld bij sicomputers en een i3 9100 gebruikt, ging prima. Ik denk dat je gewoon een shop moet pakken waarvan je met zeer grote zekerheid kan zeggen dat het geen stock modelletje is, dan kan er weinig mis gaan.

Wat betreft punt 2 heb ik dit gebruikt:
pricewatch: Kingston KSM26ED8/16ME

1ProcessorsIntel Core i3-9100 Boxed€ 137,-€ 137,-
1MoederbordenFujitsu D3644-B€ 151,-€ 151,-
1Geheugen internKingston KSM26ED8/16ME€ 91,29€ 91,29
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 379,29

[ Voor 40% gewijzigd door HyperBart op 21-01-2020 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brummers
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-09 18:23

Als ik vandaag over water loop, staat er morgen in de krant dat ik niet kan zwemmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is de CPU compatibility list, en ja, daar staan de 9th gen. CPUs op, maar onder voorwaarde dat je de 1.6 firmware hebt en dat is de nieuwste. Als die af fabriek dus nog steeds met een oudere firmware geleverd wordt heb je dus nog een 8th gen CPU nodig om de upgrade te doen (of bv bij een Azerty de BIOS upgrade te kopen). Vandaar mijn vraag welke firmware er nu af fabriek op zit. En het antwoord van @HyperBart dat de i3 9100 nu af fabriek werkt geeft aan dat het mobo tegenwoordig met 1.6 firmware wordt geleverd

Hetzelfde voor het RAM support. Ik meen mij te herinneren dat daarvan hier is langs gekomen dat er maar een zeer beperkte compatibility lijst is waarvan (vrijwel?) alleen een bepaald Samsung model ECC heeft en in Nederland beschikbaar is (maar nu nergens op voorraad).

@WouterG / @HyperBart iemand van jullie toevallig ook gecontroleerd of dit RAM ook in ECC draait? Niet dat het bv uiteindelijk nog niet herkent wordt als ECC en dus zonder draait.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HyperBart
  • Laatst online: 22:59
Ik heb net even gekeken via een paar commando's op Ubuntu, dit is dezelfde hardware config. Ondanks dat dit geen 100% uitsluitsel geeft (je moet maar even Google'en en zelf je conclusies trekken, maar ik zou het wel vertrouwen op basis van deze info zelf), geef dmi decode het volgende aan:

(bron: https://serverfault.com/q...am-is-running-in-ecc-mode)

dmidecode --type memory | grep "Width"
        Total Width: 128 bits
        Data Width: 64 bits

Ook op mijn ESXi:

[root@esxi3:~] smbiosDump | grep "ECC"
    ECC: 0x05 (Single-bit)
    Data Width: 64 bits (+64 ECC bits)
    ECC: 0x04 (Parity)
    ECC: 0x05 (Single-bit)
    ECC: 0x06 (Multi-bit)

Memory Device: #13
    Bank: "BANK 0"
    Manufacturer: "Kingston"
    Serial: "blabla"
    Asset Tag: "blabla"
    Part Number: "blabla"
    Memory Array: #12
    Form Factor: 0x09 (DIMM)
    Type: 0x1a (DDR4)
    Type Detail: 0x0080 (Synchronous)
    Data Width: 64 bits (+64 ECC bits)
    Size: 16 GB
    Speed: 2667 MHz

[ Voor 38% gewijzigd door HyperBart op 21-01-2020 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Laatst online: 24-09 21:26
In mijn zuinige server zit geen M 2 connector dus gebuik ik een PCI express adaptertje voor mijn NVMe kaartje. Helaas is deze NVMe (M key) adapter van Aliexpress is nogal langzaam.
Ook een tweede die ik heb gekocht loopt niet fijn.
Zo langzaam dat een oude 3.5" HDD van Seagate fijner loopt dan mijn nieuwe SSD van Intel :(

Nu wil ik iets nieuws kopen maar ben de weg een beetje kwijt
Deze x16 adapter is b.v. eigenlijk x4 volgens de omschrijving (als ik het goed lees)

Heeft iemand een tip voor een goede NVMe naar PCI express adapter ?
Of misschien NVMe naar SATA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-09 20:17
Woodski schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 17:27:
In mijn zuinige server zit geen M 2 connector dus gebuik ik een PCI express adaptertje voor mijn NVMe kaartje. Helaas is deze NVMe (M key) adapter van Aliexpress is nogal langzaam.
Zo langzaam dat een oude 3.5" HDD van Seagate fijner loopt dan mijn nieuwe SSD van Intel :(

Deze x16 adapter is b.v. eigenlijk x4 volgens de omschrijving (als ik het goed lees)

Voor die prijs ga je waarschijnlijk niet iets snellers vinden, en de vraag is of dat echt nodig is. Booten vanaf die disk gaat volgens mij niet, dus waarom zijn die snelheden nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Laatst online: 24-09 21:26
Booten lukt wel met de juiste BIOS instellingen
Maar dan loopt het OS voor geen meter als ik wat downloads start (100mbit)

Daarom staat het OS op een andere SSD met SATA
Dat zou ik liever anders zien want iedere watt minder helpt he

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MariosCube
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:22
Bij Amazon.de zoeken op:

Silverstone SST-ecm21 "M.2 (ngff) te PCI-E X4" Adapter-kaart Zwart

Leessnelheid ca 1500 megabyte / sec.
Schrijfsnelheid = sneller dan sata SSD

Werkt met Linux en macOS. Niet getest met Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erijk999
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 30-11-2024
iemand ervaring met de fujitsu d3243-s moederbord ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr_Love
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-09 18:01

Dr_Love

Best drugs are made by love

erijk999 schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 08:42:
iemand ervaring met de fujitsu d3243-s moederbord ?
Yep. Sinds een week in bezit. Werkt prima met VMWare esxi. Zover ik nu kan achterhalen wordt de hardware ondersteund. Ook vt-d naar de Intel 210/217 werkt.

http://specs.tweak.to/3331 SPECS :) A miracle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erijk999
is deze ook een beetje zuinig dan ?
Dr_Love schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 08:49:
[...]

Yep. Sinds een week in bezit. Werkt prima met VMWare esxi. Zover ik nu kan achterhalen wordt de hardware ondersteund. Ook vt-d naar de Intel 210/217 werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper030
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23-09 15:54
Ik volg dit topic nu al een tijdje maar het ontbreekt me gewoon aan de tijd. Heeft er iemand zin om (uiteraard tegen een vergoeding) mij te helpen bij het samenstellen, opbouwen en inrichten van een zuinige server.

Mijn excuses als deze oproep hier niet gepast is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q-bone
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:01

Q-bone

Dusss...

Woodski schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 17:27:

Ik heb onderstaande al 2 jaar draaien, gewoon max snelheid van mijn A1000 kingston nvme kaartje.
https://postimg.cc/zVkb4t0w snelheid.

https://www.ebay.com/itm/...ksid=p2057872.m2749.l2649

bla?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr_Love
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-09 18:01

Dr_Love

Best drugs are made by love

erijk999 schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 09:06:
is deze ook een beetje zuinig dan ?
[...]
Dat zoek ik nog uit. Meet apparatuur nog niet aangesloten. Je kan wel alle overbodige opties disabled zetten. Ook zitten er energieopties zat op. En volgens de specs zou het zuinig moeten kunnen functioneren.

Maar goed meten is weten. Kom er nog op terug.

http://specs.tweak.to/3331 SPECS :) A miracle

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jasper030 schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 16:55:
Ik volg dit topic nu al een tijdje maar het ontbreekt me gewoon aan de tijd. Heeft er iemand zin om (uiteraard tegen een vergoeding) mij te helpen bij het samenstellen, opbouwen en inrichten van een zuinige server.

Mijn excuses als deze oproep hier niet gepast is.
Tuurlijk, zelfs wel gratis. Je moet alleen even laten weten wat je aan eisen hebt.

Denk aan dingen als: Prijs, grootte, verbruik, storage, warmte afgifte etc.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper030
FireDrunk schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 18:31:
[...]

Tuurlijk, zelfs wel gratis. Je moet alleen even laten weten wat je aan eisen hebt.

Denk aan dingen als: Prijs, grootte, verbruik, storage, warmte afgifte etc.
Mijn dank is groot! Ik stuur jou en de andere reageerder even een DM met wat meer informatie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Mag ook hier hoor, hebben anderen er ook misschien wat aan.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper030
FireDrunk schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 18:56:
Mag ook hier hoor, hebben anderen er ook misschien wat aan.
Vind ik een goeie, ik zal aan het einde van de rit een samenvatting posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jasper030 schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 19:37:
[...]

Vind ik een goeie, ik zal aan het einde van de rit een samenvatting posten.
Wat @FireDrunk bedoeld is dat je hier, of in een eigen topic, gewoon omschrijft wat je wilt hebben. Tweakers is immers een discussie forum, en geen ontmoetingsplek om vervolgens in achterkamertjes iets af te handelen.

Als je dus post wat je wilt hebben, wat het mag kosten, en het belangrijkste: wat je zelf al aan onderzoek hebt gedaan, kan iedereen daarop reageren en advies in geven en kan iedereen elkaar corrigeren of aanvullen. I.p.v. dat je twee man in een achterkamertje een antwoord gaat geven en wellicht zelfs beiden met compleet tegenovergestelde oplossingen komen en je dus nog niks er aan hebt.

Daarnaast kun je deze thread, met bv de gepinde posts, ook al snel doorspitten om te kijken wat anderen zoal bouwen en kijken of dat bij jou doeleinden past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erijk999
alvast bedankt
Dr_Love schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 17:21:
[...]

Dat zoek ik nog uit. Meet apparatuur nog niet aangesloten. Je kan wel alle overbodige opties disabled zetten. Ook zitten er energieopties zat op. En volgens de specs zou het zuinig moeten kunnen functioneren.

Maar goed meten is weten. Kom er nog op terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Even de DM van @Jasper030 gelezen. Situatie is als volgt:
Veel losse rPi's met veel verschillende functies.
Veel losse OS'en en verschillende installaties zonder een gemene deler.
Lastig in beheer, want niet echt een gestroomlijnde setup qua Docker of native applicatie installaties.

Daarnaast nog een verouderde losse server met wat data en applicaties er op.

De vraag is dus vooral:
Waar wil je graag naar toe. Veel losse rPi's zijn samen niet zuiniger dan een moderne x86 combinatie.
Die kunnen i.c.m. een PicoPSU al snel sub 5W gaan en sub 10W inclusief zuinige schijven. Als je 3-4 rPi's draait verbruik je dat ook (of zelfs meer).

Daarnaast moet je kiezen welk (software) systeem je wil gebruiken. Wil je alles consolideren op 1 machine, en de rest gewoon allemaal uitfaseren, en daarmee gewoon 'geen gezeik' meer hebben, kan je beter gewoon een kant-en-klare Synology of QNAP NAS kopen. Daar kan je tegenwoordig ook op een aantal wat luxere modellen Docker op draaien, waardoor je behoorlijk wat vrijheid krijgt om zelf te installeren wat je niet kan vinden als plugin/addon.

Als je wel graag een losse machine hebt, met daarop je eigen OS, en bijvoorbeeld liever wat SSD's hebt (wat niet in alle NASen kan). Dan is een basic Fujitsu + i3 + ECC geheugen combi een prima start.

Maar je moet de tussenliggende vragen wel zelf invullen.

TL;DR;
1) Wil je van alle losse apparaten af, en naar 1 systeem?
2) Wil je zelfbouw of is een goede losse NAS niet een betere optie?
3) Als je zelfbouw wil doen, wat voor OS / Systeem ga je draaien? (Kijk bijvoorbeeld naar Unraid of FreeNAS)
4) Als je zelfbouw wil doen, aan welke eisen zou het moeten voldoen? (CPU snelheid, geheugen, diskspace, verbruik, absolute kosten).?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Om daar direct wat invulling aan te geven ;)

Voor mij een beetje dezelfde situatie nl. Ik heb een grote 20GB+ server staan die in principe nog prima werkt, maar wel constant 100+ watt staat te slurpen en hoorbaar is. Dat wil ik wel reduceren, ook omdat de server een stuk minder wordt gebruikt, mede dankzij de diverse streamingdiensten tegenwoordig.

De opvolger moet primair Zimbra en Owncloud draaien. Mogelijk in een later stadium nog docker voor Home Assistant en PiHole (draaien nu beide op 2 Odroid C2 units).

Na wat door het topic te zijn heen gegaan kom ik op de volgende setup:

1MoederbordenFujitsu D3643-H€ 95,51€ 95,51
1Computer accessoiresLeicke ULL Power Supply 120 W€ 34,42€ 34,42
1Geheugen internG.Skill F4-2400C17S-16GIS€ 59,90€ 59,90
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 165,-€ 165,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 515,33

Kost totaal net iets boven de 500 euro excl case. Ik zit te kijken naar een 1u rack-unit omdat deze mooi past op de bestaande server.

Andere keuzes:
- Ik zie geen directe noodzaak voor ECC geheugen aangezien ik geen raid/ZFS ga draaien op deze machine
- 16gb geheugen lijkt me voldoende (Zimbra raad 8GB aan), uitbeiden kan altijd nog
- 1TB opslag is voor mij nu ook voldoende. Owncloud heeft ongeveer 250GB nodig, Zimbra iets van 50. Ook hier geld dat bijplaatsen altijd nog kan.

Nog onduidelijk:
- CPU? Snel genoeg of zijn er betere opties?
- Zelfde vraag over geheugen ;)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-09 16:46
MrBarBarian schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 09:53:
Om daar direct wat invulling aan te geven ;)

Voor mij een beetje dezelfde situatie nl. Ik heb een grote 20GB+ server staan die in principe nog prima werkt, maar wel constant 100+ watt staat te slurpen en hoorbaar is. Dat wil ik wel reduceren, ook omdat de server een stuk minder wordt gebruikt, mede dankzij de diverse streamingdiensten tegenwoordig.

De opvolger moet primair Zimbra en Owncloud draaien. Mogelijk in een later stadium nog docker voor Home Assistant en PiHole (draaien nu beide op 2 Odroid C2 units).

Na wat door het topic te zijn heen gegaan kom ik op de volgende setup:

1MoederbordenFujitsu D3643-H€ 95,51€ 95,51
1Computer accessoiresLeicke ULL Power Supply 120 W€ 34,42€ 34,42
1Geheugen internG.Skill F4-2400C17S-16GIS€ 59,90€ 59,90
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 165,-€ 165,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 515,33

Kost totaal net iets boven de 500 euro excl case. Ik zit te kijken naar een 1u rack-unit omdat deze mooi past op de bestaande server.

Andere keuzes:
- Ik zie geen directe noodzaak voor ECC geheugen aangezien ik geen raid/ZFS ga draaien op deze machine
- 16gb geheugen lijkt me voldoende (Zimbra raad 8GB aan), uitbeiden kan altijd nog
- 1TB opslag is voor mij nu ook voldoende. Owncloud heeft ongeveer 250GB nodig, Zimbra iets van 50. Ook hier geld dat bijplaatsen altijd nog kan.

Nog onduidelijk:
Lijkt me meer dan genoeg. Ik heb een setup met Nextcloud (==owncloud), in een dockerized setup po een pentium j5005 / 8GiB mem draaien (met nog wat ander spul zoals home-assistant, etc), en dat draait prima. Idle verbruik ligt rond de 11W (met de spinning disks in spin-down), totale opslag is > 20TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MrBarBarian schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 09:53:
Nog onduidelijk:
Owncloud kun je draaien in heel weinig geheugen (<512 MB totaal met redis) en cpu, dus dat heeft nauwelijks een footprint. Diskruimtebeslag van Owncloud is circa 125 MB (+Apache, php). Het gaat vooral om je eigen verzameling bestanden.

Zimbra heb ik nog niet gebruikt, ik weet niet precies wat voor footprint die heeft, maar het zal ook wel meevallen.

Het geheugen is ruim voldoende. 4GB zou ook nog kunnen als je bijvoorbeeld Debian draait. De hoge processorsnelheid van een Pentium G5400 is ook voldoende voor een beperkt aantal gebruikers, zeg minder dan 10 tegelijkertijd.

De doorvoersnelheid van de Samsung 970 zul je niet meekrijgen, het netwerk is de bottleneck. Je hebt denk ik ruim voldoende aan een Intel 660p. Die biedt een goede balans in prijs+prestatie+energiebesparing. De latency voor kleine bestanden is in de praktijk is het belangrijkse aspect.
In reviews wordt vaak gedaan alsof de SSD in een zwaar belaste database server wordt gebruikt met hoge aantallen simultane requests, met een nadruk op zeer hoge en nog hogere doorvoersnelheden, maar dat is natuurlijk niet van belang voor een thuisserver. Niettemin zou een 660p daarin ook niet misstaan.

Een geschikte tower case is aan te raden omdat die een natuurlijke convectie biedt waarbij warme lucht stijgt en aan de bovenzijde kan ontsnappen, waardoor automatisch onderaan de kast verse lucht wordt aangetrokken. In een 1U behuizing is de koeling geforceerd door meerdere kleine snel draaiende ventilatoren, wat meer energie kost en lawaai maakt. Let ook op dat de voeding in een 1U behuizing past. Dat kan @renedis waarschijnlijk wel iets over vertellen.

Mijn lokale systemen koel ik allemaal passief. Het is sindsdien veel aangenamer om in die ruimte te verblijven en het is zuiniger. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
@mrmrmr Tnx! Dat scheelt toch 100 euro en zit ik onder de 450 euro (wat om een andere reden tof is ;))

@renedis Ben benieuwd naar jouw verhaal over behuizing :)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07:02

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

M'n 'zuinige thuisserver' draait eindelijk!
Hij is niet heel zuinig; maar wel een stuk stiller en meer future-proof dan m'n HPE Proliant G4 8)7

Specs:
i3-9100, H370M-ITX/AC, 6x sata (4x 2TB WD Gold), 1x nvme (256GB), 1x16GB RAM, 2x LAN, PicoPSU-160-XT

Ik sta er van te kijken dat de PicoPSU-160-XT de 4x WD Gold 3,5" aan kan, bedankt voor de tip/hulp! (De InterTech 120W variant kon de MoBo zonder schijven namelijk NIET aan).

Als behuizing heb ik 'voor nu' een "codegen 1UH1650" omdat ik een 1U server wou in m'n rack. Veel ruimte in deze case voor weinig geld.
Ik ben nog aan het dubben of ik zelf een bestaande 1U case wil aanpassen, om het een stuk compacter te maken; deze case is namelijk erg diep.

Momenteel heb ik al UbuntuServer 18.04 + Docker geinstalleerd omdat ik het 'waste of resources' vindt om VM's te draaien; maar toch alles 'in z'n eigen stukje' wil laten draaien.

Ik heb lm-sensors en hddtemp geinstalleerd aangezien de airflow niet ideaal is; ik heb de interne chassis-fans niet aangesloten omdat ik bang ben dat de PicoPSU dit niet trekt (en ik dan kabels moet gaan knippen en connectors vervangen).

Nu vraag ik mij af of ik zelf een 'webpagina' ga maken waarin de temperaturen worden weergeven; of dat ik hiervoor een management-suite (zoals webmin?) o.i.d. ga installeren.
Ik neig naar het eerste, maar iemand die overtuigd is van een betere oplossing?
Pagina: 1 ... 59 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.