Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote zuinige server topic - deel 2 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 60 ... 65 Laatste
Acties:

• FireDrunk
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 10:18

Even niets...

• FuaZe
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 10:16
Dat ziet er idd super-nice uit.

Ik was aan het twijfelen om een PHP of HTML5 pagina te maken die op de achtergrond "sensors" aanroept en dat een beetje format.

Netdata lijkt wat "overpowered" of "clunky" in vergelijking; maar push-notificaties en ondersteuning voor containers en normaal OS is wel tof.

Ik krijg bijna zin om zo'n mini-touchscreen ergens neer te hangen met serverstatus :9
Ik wil d'r 3 camera's op draaien; dus in theorie heb ik nog 1/4de quad-view op m'n CCTV client (raspberry Pi) om de status te weergeven, zou heel tof zijn.

[Voor 12% gewijzigd door FuaZe op 23-01-2020 22:18]

• dotacom
  • Laatst online: 10:38
Ik ben op zoek naar meerdere opslagschijven voor mijn zelfbouw NAS. Zijn er nog betere deals te vinden dan deze van Amazon? => https://www.amazon.de/dp/...129031&s=computers&sr=1-1

• FuaZe
@dotacom
Dat zou ik niet durven zeggen; tweedehands van een andere Tweaker is ook altijd een optie. (Al snap ik dat je een schijf graag nieuw hebt).

Je garantie zal wel ook vervallen als je 'm uit de behuizing sloopt? En het is even afwachten of aan de binnenkant wel een normale sata-connector zit (meestal wel).

@FireDrunk
Cool, d'r is gewoon een docker container voor met voorbeeld van een docker-compose.
Geeft echter niet de temperatuur van HDD's weer en ik zou me even moeten inlezen over hoe ik dat in moet gaan stellen (vandaar dat ik eerder zelf wat knutsel; dan snap ik het tenminste :P)

pch_cannonlake-virtual-0 temperature komt wel tot aan de 58 celsius
maar package/core temps komen niet hoger dan 35 celsius

Ik heb geen idee of het een probleem is zegmaar, maar ziet er wel leuk uit :X

EDIT: snelle zoekactie geeft aan dat 80 celsius voor "PCH" hoog is; en 90 celsius "kritisch".

[Voor 5% gewijzigd door FuaZe op 23-01-2020 23:14]

• borft
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 07-04 16:40
@FuaZe andere oplossing is bv iets als munin. Die kan gewoon hddtemp of smartmontools gebruiken om de temperaturen te meten. En als een bonus, kan ie ook nog veel meer meten, en zelfs andere server monitoren.

• Freakster86
  • Registratie: september 2009
  • Nu online
mrmrmr schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 21:04:
[...]

[...]

Ik denk dat je sowieso beter af bent met een insteekkaart als je 6 + 4 extra SATA aansluitingen wil hebben. Kaarten met een Marvell 9215 of 9230 chip zou 2W verbruiken volgens een test. Het kost wat onderzoek om na te gaan of de kaart compatible is met de software die je wil gebruiken, met name wat betreft Vt-d, VM hosts en beschikbaarheid van drivers.
Zat het topic even te doorzoeken naar "insteekkaarten" omdat ik mogelijk toch al wat extra SATA aansluitingen wil creëren. Ik ga gelijk alle Sata poorten gebruiken en wil eigenlijk wel de mogelijkheid hebben om er straks nog 1 of 2 schijven bij te zetten.

Kwam alleen jouw reactie hier tegen en ben even gaan zoeken naar insteekkaarten met die specifieke chipset. Kwam uit op deze: https://www.amazon.de/dp/B07N3B2B92/ Als tweedehandsje voor 18 euro. Enig idee of dit soort kaarten allemaal hetzelfde zijn (als de chipset hetzelfde is)? Gaat dus om de MARVELL88SE9215 Chipset.
Het verbruik van de Marvell 88SE9215 chip zelf is maximaal 1,5W+0,36W+0,17W=2,0W volgens Marvell.

Delock meldt 2,74W als typisch verbruik voor een M.2 versie.

Merken voor dit soort kaartjes zijn Startech, Delock, Syba, IO Crest en allerlei Chinese varianten.

Bojida is zo te zien een van de fabrikanten in China.

In het aanbod zie ik verschillen in de electronica naast de chip, dus ze zijn niet allemaal hetzelfde.

Een ontwerper kan natuurlijk een ontwerp grondig verprutsen ondanks een bepaalde chip voor de hoofdfunctionaliteit, maar ik zou hopen dat dat meevalt. Een schone PCB een teken dat er aandacht aan is besteed.

• RobertMe
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 09:53
Vandaag de Fujitsu D3644-b ontvangen (+ i3 9100, bovengenoemde ECC RAM en een Kingston A2000 SSD). Nog geen tijd gehad om het aan te sluiten. Maar wat ik wel nogal opvallend vind is dat het moederbord helemaal kaal wordt geleverd. Waarmee ik bedoel: een doodnormale dicht geplakte kartonnen doos, met daarin wat luchtzakken en verstopt het moederbord (in anti static bag), het IO-shield (in een zakje) en een CD (ik dacht dat het 2020 was :+). Nu kan ik er nog in komen dat doordat het moederbord niet op consumenten is gericht deze wat kaler wordt geleverd. Maar een niet passende doos (moederbord lag er gekanteld in doordat doos te smal was, en doos was ook veel hoger en daardoor opgevuld met luchtzakken) vind ik wel heel opvallend.

Verder had ik ook nog wel wat SATA kabels kunnen gebruiken, maar die ontbreken helaas ook

Dit doet mij dus toch een beetje twijfelen of dit normaal is bij deze moederborden. En dus vooral de doos an zich. Vind het namelijk nogal neigen naar "dit is een retour, zonder doos. Oh wacht hier is nog een doos. Beetje opvullen met luchtzakken en klaar".

• WouterG
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 07-04 22:04
RobertMe schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 20:12:
[..]
Dit doet mij dus toch een beetje twijfelen of dit normaal is bij deze moederborden. En dus vooral de doos an zich. Vind het namelijk nogal neigen naar "dit is een retour, zonder doos. Oh wacht hier is nog een doos. Beetje opvullen met luchtzakken en klaar".
Ik heb hem ook zo geleverd gekregen, zal er wel bij horen dat het een OEM bordje is.

• Litlun
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 06-04 12:17
#metoo, D3643-H, geen kabel te vinden. zag er niet uit als een retour. Werkt prima

• FireDrunk
FuaZe schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 23:09:
@FireDrunk
Cool, d'r is gewoon een docker container voor met voorbeeld van een docker-compose.
Geeft echter niet de temperatuur van HDD's weer en ik zou me even moeten inlezen over hoe ik dat in moet gaan stellen (vandaar dat ik eerder zelf wat knutsel; dan snap ik het tenminste :P)

pch_cannonlake-virtual-0 temperature komt wel tot aan de 58 celsius
maar package/core temps komen niet hoger dan 35 celsius

Ik heb geen idee of het een probleem is zegmaar, maar ziet er wel leuk uit :X

EDIT: snelle zoekactie geeft aan dat 80 celsius voor "PCH" hoog is; en 90 celsius "kritisch".
https://github.com/netdat...s/python.d.plugin/hddtemp

Even niets...

• renedis
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 31-03 14:20
MrBarBarian schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 16:25:
@mrmrmr Tnx! Dat scheelt toch 100 euro en zit ik onder de 450 euro (wat om een andere reden tof is ;))

@renedis Ben benieuwd naar jouw verhaal over behuizing :)
Een 1U behuizing is heel goed te doen, vooral met het wensenpakket wat jij hebt.

In mijn geval heb ik mijn CPU delidded en voorzien van liquid metal, daarmee zijn fanless temperaturen van +- 32 graden idle mogelijk icm een Supermicro vipor chamber cooler. Met een extra Noctua 40mm fan zijn temperaturen van 22 graden idle mogelijk. Eveneens is 22 graden idle mogelijk met een pricewatch: Silverstone Argon SST-AR04. Zonder te delidden en met Noctua fan is idle zo'n 44 graden realistisch. De WAF heeft 0.0 problemen met de Noctua's, deze zijn niet hoorbaar op vol vermogen. Ik zelf heb het geplaatst in een 1U ultra short behuizing omdat ik beperkte ruimte heb in mijn meterkast.

In het geval van een Leicke 120W adapter + PicoPSU90 zou ik eerder opteren voor een 60W Seasonic adapter. Deze is nog een stukje zuiniger dan een Leicke. Je 16GB non-ECC is misschien ook wat aan de hoge kant, je kan wellicht makkelijk uit de voeten met 8GB. De samsung SSD is ook wat overkill, een goedkopere Intel SSD voldoet prima.

Als ik je mag adviseren zou ik het als volgt doen:

- Ubuntu 19.10.x (met 5.3/5.4 kernel) als je "voorop" wilt lopen
- Debian Buster 10 (met 4.9.xx kernel) als je "vertrouwd" aan de slag wilt

De nieuwere kernel is overigens wel een tandje zuiniger (scheelt bijna niets maar alle beetjes tellen mee).

Vervolgens kan je:
1. Docker installeren
2. Portainer (docker image) installeren of andere GUI manager
3. Zimbra (docker image) installeren
4. Owncloud (docker image) installeren
5. Home Assistant (Hassio docker image) (NUC=x86/amd64) installeren
6. PiHole (docker image of Hassio addon) installeren

Op die manier heb je alles in containers draaien en kan je ook nog eens resource limits instellen. Migreren is in de toekomst ook nog eens een fluitje van een cent.

Ik zelf draai 18 containers op 1 fysieke machine met 4GB geheugen met een idle verbruik van 12.17W:
Portainer

Maar een meer reëel beeld is wanneer de machine bezig is. Ofwel, met netwerk activiteit, Disk I/O enzovoort:
https://tweakers.net/ext/f/el3F6cEstVg0lSX8KK3SPObY/full.png

Dit is met het volgende:
- G4560 (delidded)
- Asus H110T
- Samsung SM961 nvme SSD 256GB
- 2x Noctua 40x20mm PWM
- 4GB DDR4 sodimm
- Dell branded Seasonic 60W adapter

Mocht je het interessant vinden ben ik evt bereid om de boel te verkopen incl behuizing (evt met een delidded i5 6500T, 8GB/12GB/16GB geheugen is ook mogelijk, excl/incl SSD). Stuur maar een DM als je interesse hebt.

• GioStyle
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 06:28
@renedis

Loopt dat wel soepel met 4GB?

Ikzelf was in het verleden fanatiek fan van Hyper-V met daarop Windows VM's. Ik ben daar deels afgestapt en daar is in de plaats 2x Debian met Docker gekomen. De ene Debian met Portainer en Home Assistant verbruikt rond de 8GB geheugen en de andere VM met Docker met 9 containers verbruikt rond de 16GB geheugen.

Heb genoeg geheugen dus van mij mogen ze, maar staat wel in schril contrast met wat jij gebruikt?

• FuaZe
Als ik heel eerlijk ben heb ik nog niet helemaal door hoe ik een plugin invoeg bij die Docker container, heb me er ook nog niet in verdiept.

Maar de plugin map mounten in docker, en daar dan weer dit project in zetten o.i.d. wss.

• sloth
  • Niet online
GioStyle schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 00:04:
@renedis

Ikzelf was in het verleden fanatiek fan van Hyper-V met daarop Windows VM's. Ik ben daar deels afgestapt en daar is in de plaats 2x Debian met Docker gekomen. De ene Debian met Portainer en Home Assistant verbruikt rond de 8GB geheugen en de andere VM met Docker met 9 containers verbruikt rond de 16GB geheugen.

Heb genoeg geheugen dus van mij mogen ze, maar staat wel in schril contrast met wat jij gebruikt?
8 GB voor HA?! Wat voor een zware configuratie heb je dan..?
De HA container hier verbruikt hier nog geen 100 MB..

[Voor 71% gewijzigd door sloth op 25-01-2020 00:13]

• renedis
GioStyle schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 00:04:
@renedis

Zie hier:
https://tweakers.net/ext/f/Ens985XpxMimXnMOMAcGuAK7/full.png

Ik weet niet wat Portainer + HA bij jou opslokt maar 8GB is echt niet normaal.

• GioStyle
Home Assistant plus addons doet bij mij 400 MB zie ik. Waarom Debian dan 8GB krijgt toegewezen van Hyper-V is mij een raadsel?

• renedis
GioStyle schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 00:32:
Home Assistant plus addons doet bij mij 400 MB zie ik. Waarom Debian dan 8GB krijgt toegewezen van Hyper-V is mij een raadsel?
Je draait dus Hyper-V met daar op een Debian VM en in die VM je containers?

Linux pakt altijd al het geheugen wat ie pakken kan.. Installeer Netdata op je Debian VM (desnoods een docker container versie) en check op die pagina (IP: x.x.x.x:19999) je werkelijke geheugen verbruik. Je krijgt nu een vertekend beeld namelijk door Linux.

[Voor 4% gewijzigd door renedis op 25-01-2020 00:38]

• GioStyle
Correct. Ik draai nu twee keer Debian VM met Docker.

Ik ga me daar verder in verdiepen. Bedankt voor de duw in de goede richting.
RobertMe schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 20:12:
Dat is normaal voor Fujitsu OEM moederborden. Men verkoopt ze doorgaans in grote hoeveelheden aan systeembouwers die ze langdurig gebruiken in zogenaamde kiosken en voor industriele toepassingen, ze zijn eigenlijk niet bedoeld voor eindgebruikers. Vandaar dat branding niet zo belangrijk is. Het komt wel met een CD. De support verloopt formeel ook via de reseller. Er is wel een heel aardige en zeer actieve Fujitsu medewerker Juggernaut op het heise forum die problemen kan oplossen. Persoonlijk vind ik dat je daar meer aan hebt dan een call center die scripts afwerkt.

Daarnaast is er ook een uitgebreide collectie bestanden beschikbaar via een ftp server.

FTP Server Fujitsu: ftp://ftp.ts.fujitsu.com/...Lifetime/D3642-B_D3644-B/
FTP server Kontron: ftp://ftp.kontron.com/Pro...ifeCycle/D3642-B_D3644-B/

Kontron heeft vorig jaar de Fujitsu moederborden branche overgenomen in Duitsland. Het is de enige partij die nog in Europa ontworpen en gebouwde PC moederborden maakt.

• RobertMe
mrmrmr schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 13:32:
[...]

Dat is normaal voor Fujitsu OEM moederborden. Men verkoopt ze doorgaans in grote hoeveelheden aan systeembouwers die ze langdurig gebruiken in zogenaamde kiosken en voor industriele toepassingen, ze zijn eigenlijk niet bedoeld voor eindgebruikers. Vandaar dat branding niet zo belangrijk is. Het komt wel met een CD. De support verloopt formeel ook via de reseller. Er is wel een heel aardige en zeer actieve Fujitsu medewerker Juggernaut op het heise forum die problemen kan oplossen. Persoonlijk vind ik dat je daar meer aan hebt dan een call center die scripts afwerkt.

Daarnaast is er ook een uitgebreide collectie bestanden beschikbaar via een ftp server.

FTP Server Fujitsu: ftp://ftp.ts.fujitsu.com/...Lifetime/D3642-B_D3644-B/
FTP server Kontron: ftp://ftp.kontron.com/Pro...ifeCycle/D3642-B_D3644-B/

Kontron heeft vorig jaar de Fujitsu moederborden branche overgenomen in Duitsland. Het is de enige partij die nog in Europa ontworpen en gebouwde PC moederborden maakt.
Dat het door OEM allemaal niet zo shiny verpakt is is een ding. Maar dat het in een doos zit waar het mobo niet eens (vlak) in past en is opgevuld met luchtzakken vind ik persoonlijk dan weer het andere uiterste. Maar als dit de manier is waarop ze geleverd worden dan so be it. Zolang het maar werkt, en dat doet het dan ook.

Alleen moeten googlen naar hoe front panel pins zitten, want daar staat en niks bij en staat niet in datasheet.
RobertMe schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 18:55:
[...]

Dat het door OEM allemaal niet zo shiny verpakt is is een ding. Maar dat het in een doos zit waar het mobo niet eens (vlak) in past en is opgevuld met luchtzakken vind ik persoonlijk dan weer het andere uiterste. Maar als dit de manier is waarop ze geleverd worden dan so be it. Zolang het maar werkt, en dat doet het dan ook.

Alleen moeten googlen naar hoe front panel pins zitten, want daar staat en niks bij en staat niet in datasheet.
De kartonnen verpakking moet (goed) worden geregeld door de verzender/reseller. Ze komen met meerdere in een grote doos, dus alleen als je ze per zoveel tientallen tegelijk besteld krijg je de originele doos.

De handleiding staat hier, de front panel pin layout staat op pagina 6.

De data sheet is wel uitgebreider en nauwkeuriger dan bij andere merken, maar het is geen installatiehandleiding.

• SMSfreakie
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online
wat zou nou een leuke vervanger zijn voor een C2750 octocore met 16GB DDR3 ECC?
want hij heeft nu net te weinig grunt voor Plex (transcoding)

maar ja wat is nou een verstandige keuze? kwa energie verbruik wil ik het beschaafd houden (omdat die toch wel 24/7 draait)
en heb wel 3 (of meer) lan poorten nodig.
ding fugeert ook als router, 1 NIC naar mn ISP, en 2 naar m'n lan (bonded link, om zo 2x1gbps naar de switch te hebben..)

enige wat ik behouden wil zijn de 2 WD Reds en de SSD..

Dell E6440, Dell E6440, Custom homeserver C2750 based, Custom HTPC j4205 Based

• renedis
SMSfreakie schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 19:31:
wat zou nou een leuke vervanger zijn voor een C2750 octocore met 16GB DDR3 ECC?
want hij heeft nu net te weinig grunt voor Plex (transcoding)

maar ja wat is nou een verstandige keuze? kwa energie verbruik wil ik het beschaafd houden (omdat die toch wel 24/7 draait)
en heb wel 3 (of meer) lan poorten nodig.
ding fugeert ook als router, 1 NIC naar mn ISP, en 2 naar m'n lan (bonded link, om zo 2x1gbps naar de switch te hebben..)

enige wat ik behouden wil zijn de 2 WD Reds en de SSD..
Lees anders het topic een beetje door..

Om je een schop in de goede richting te geven:

- CPU: Vrijwel iedere recente Intel voldoet (want: Intel QSV voor Plex en HW support voor je routing functie)
- Leicke 120W of Seasonic 60W adapter + PicoPSU als je voeding (of PicoPSU achterwege laten en voor een thin-mini-atx bordje gaan)
- 1 geheugenbankje
- Onboard 2 NIC's + 1 USB NIC of PCI-E insteek NIC
- HDD in spindown of vervangen voor 2.5" disks
- Linux machine met dockers (en geen FreeBSD voor je router, want dat zuipt stroom). In geval met VMware op powersaving settings zetten.

P.S. IMO die bonded link gaat je echt niets opleveren en is overbodig.

• FuaZe
renedis schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 23:33:
[...]
P.S. IMO die bonded link gaat je echt niets opleveren en is overbodig.
Als je een gigabit internetverbinding hebt, moet je naar je switch toe ook een gigabit verbinding hebben.

Als je 'op je router ook Plex transcoding doet', dan zou het zo zijn dat je max internetsnelheid dropt wanneer je een film kijkt via Plex? Je kan jou gigabit uitgaande verbinding dan niet volledig gebruiken omdat een gedeelte van de bandbreedte bezet is voor lokale data (Plex en andere filesharing).

Het zal allemaal wel mee vallen in een thuissetup. Maar als je echt cool wil zijn, druk je er een pcie-fiber kaart in en verbind je 'm op die manier met de switch :)

Bonding vindt ik irritant, hierdoor werkte m'n mDNS ook niet meer en de setup is vaag en sterk afhankelijk van OS. 2x gigabit gaat door overhead waarschijnlijk ook geen 2gbit throughput hebben.

• renedis
FuaZe schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 23:52:
[...]

Als je een gigabit internetverbinding hebt, moet je naar je switch toe ook een gigabit verbinding hebben.

Als je 'op je router ook Plex transcoding doet', dan zou het zo zijn dat je max internetsnelheid dropt wanneer je een film kijkt via Plex? Je kan jou gigabit uitgaande verbinding dan niet volledig gebruiken omdat een gedeelte van de bandbreedte bezet is voor lokale data (Plex en andere filesharing).

Het zal allemaal wel mee vallen in een thuissetup. Maar als je echt cool wil zijn, druk je er een pcie-fiber kaart in en verbind je 'm op die manier met de switch :)

Bonding vindt ik irritant, hierdoor werkte m'n mDNS ook niet meer en de setup is vaag en sterk afhankelijk van OS. 2x gigabit gaat door overhead waarschijnlijk ook geen 2gbit throughput hebben.
Je moet niets natuurlijk.. Maar het efficiëntste met een gigabit internetlijn is ook een gigabit lijn naar je switch, beide full-duplex uiteraard. Bonding gaat niets aan WAN-LAN helpen om het sneller of betrouwbaarder te maken. Het gaat overigens wel meer stroom trekken. Maar misschien wilt ie het vanwege de doorvoersnelheid van hetgeen wat er op zijn 2x HDD staat. Ook dan is het IMO overbodig.

Als je gaat transcoden via Plex met een Intel CPU dien je QSV in te stellen. Dat is hardware offloading naar de GPU van de Intel CPU. Nog beter is een Nvidia videokaart plaatsen van de nieuwere generaties. Met voorkeur een Nvidia Quadro P400 (idle: 7.28W) of Nvidia GTX 1650 (idle:4.3W). Je netwerksnelheid ondervindt hier geen hinder van bij Intel netwerkkaarten. Dit komt omdat deze ook hardwarematig offloaden.

Mogelijk waarom je mDNS niet meer goed werkte is omdat je soms een nieuw gegenereerde MAC adres krijgt.

[Voor 3% gewijzigd door renedis op 26-01-2020 00:34]

• sanderdw
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 11:04
Wat vinden jullie van de volgende config?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-9400 Boxed€ 209,94€ 209,94
1MoederbordenFujitsu D3644-B€ 149,50€ 149,50
1BehuizingenFractal Design Define Mini C€ 74,-€ 74,-
2Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16€ 148,05€ 296,10
2Geheugen internCrucial CT2K16G4DFD8266€ 118,99€ 237,98
1VoedingenSeasonic G-series 360 watt€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 967,52

Ik heb deze Seasonic voeding nog liggen maar twijfel of deze zuinig genoeg is.

Verder gaat er nog een nvme ssd in die ik nog heb liggen. Storage gaat voornamelijk op mijn bestaande nas plaatsvinden.

Zie in dit topic dat de i3 vaker genoemd wordt maar heb toch wel af en toe wat compute nodig, zou je in zuinigheid veel achteruit gaan?

Memory gewoon de goedkoopste optie (Crucial) nemen of moet ik nog ergens op letten?

Het gaat voornamelijk veel docker machines draaien met verschillende python scripts, dbs en simpele applicaties.

[Voor 3% gewijzigd door sanderdw op 26-01-2020 14:32]

• FuaZe
sanderdw schreef op zondag 26 januari 2020 @ 12:42:
Zie in dit topic dat de i3 vaker genoemd wordt maar heb toch wel af en toe wat compute nodig, zou je in zuinigheid veel achteruit gaan?

Het gaat voornamelijk veel docker machines draaien met verschillende python scripts, dbs en simpele applicaties.
De i5 is 6 cores, de i3 is 4 cores, maar de i3 is standaard 3,6Ghz, waar de i5 op 2,9Ghz draait.

Vermoedelijk is de single-core-performance van de i3 hoger (en de i3 ~70eu goedkoper).
De i3 was in mijn vergelijking de beste prijs/performance in de 100-150eu range. De i5 zal multi-core (natuurlijk) beter zijn. De i5 kan meer en sneller ram, maar heeft geen ECC (de i3 wel, volgens intel).

Ik denk dat je een flink aantal docker containers moet draaien om de i3 op z'n knieën te krijgen, of VM's draaien. Maar als de i5 in je budget past; lijkt het me geen slechte keuze.
Je kunt kijken of je in dat prijssegment iets kan vinden met hyperthreading,als dat je ding is, maar fysieke cores lijken me gunstiger dan 'hyperthreading cores'.

TDP is voor beide gelijk, maar weet niet wat dat inhoudt voor energiegebruik.

EDIT:
Wat is dat in je lijst met 2x 2x een kit van 2x RAM?

• Antonius
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 06-04 13:48
Ik heb deze week een 3643-H bordje ontvangen. Ik had er een WD green SSD bij besteld, de M2 versie (SATA). Ik zag in de compatibility lijst ook M2 SATA drives staan en dacht dat het kon. Maar de drive werkt niet op dit bord. Moet de Fujitsu een M2 van PCIe type hebben?

Die van mij kwam ook in unbranded kartonnen doos met luchtzakjes. Mij boeit dat niet zo, want die sjieke doos met veelkleurenopdruk, stickertjes en andere troepjes betaal je zelf en gaat toch altijd zo de prullenbak in. Wat mij betreft komt alle losse hardware zo, het scheelt ook afval.

• FuaZe
Antonius schreef op zondag 26 januari 2020 @ 13:14:
Ik heb deze week een 3643-H bordje ontvangen. Ik had er een WD green SSD bij besteld, de M2 versie (SATA). Ik zag in de compatibility lijst ook M2 SATA drives staan en dacht dat het kon. Maar de drive werkt niet op dit bord. Moet de Fujitsu een M2 van PCIe type hebben?

Die van mij kwam ook in unbranded kartonnen doos met luchtzakjes. Mij boeit dat niet zo, want die sjieke doos met veelkleurenopdruk, stickertjes en andere troepjes betaal je zelf en gaat toch altijd zo de prullenbak in. Wat mij betreft komt alle losse hardware zo, het scheelt ook afval.
Heb je het over booten vanaf die SSD, of gebruiken als data-storage?

Bij de installatie van Ubuntu, moest ik niet de live-versie van UbuntuServer hebben, maar de 'normale', om op de SSD te kunnen installeren.

Daarnaast moet je BIOS boot from PCIe ondersteunen voor M.2 PCIe boot.
Maar Sata zou in theorie toch gewoon moeten werken? Als je in een live-omgeving boot; zie je de schijf dan wel als data-storage?

Ik bewaar de doos&bon altijd voor doorverkoop of garantie/terugsturen.

• sanderdw
FuaZe schreef op zondag 26 januari 2020 @ 13:13:
[...]

De i5 is 6 cores, de i3 is 4 cores, maar de i3 is standaard 3,6Ghz, waar de i5 op 2,9Ghz draait.

Vermoedelijk is de single-core-performance van de i3 hoger (en de i3 ~70eu goedkoper).
De i3 was in mijn vergelijking de beste prijs/performance in de 100-150eu range. De i5 zal multi-core (natuurlijk) beter zijn. De i5 kan meer en sneller ram, maar heeft geen ECC (de i3 wel, volgens intel).

Ik denk dat je een flink aantal docker containers moet draaien om de i3 op z'n knieën te krijgen, of VM's draaien. Maar als de i5 in je budget past; lijkt het me geen slechte keuze.
Je kunt kijken of je in dat prijssegment iets kan vinden met hyperthreading,als dat je ding is, maar fysieke cores lijken me gunstiger dan 'hyperthreading cores'.

TDP is voor beide gelijk, maar weet niet wat dat inhoudt voor energiegebruik.

EDIT:
Wat is dat in je lijst met 2x 2x een kit van 2x RAM?
Ja heb nu al zo'n 13 containers draaien dus dan lijkt me meer cores wel handig. Wellicht nog een stapje maken naar de i5 9500 dan (ook vanwege TSX welke DB's sneller zou maken).

Betreft mem had ik er twee setjes in zitten ter vergelijk. Het wordt dus of de Crucial of de Corsair, maar volgens mij zouden ze beide wel moeten werken in het Fujitsu bord? Dan neem ik natuurlijk de goedkoopste.

• Antonius
FuaZe schreef op zondag 26 januari 2020 @ 13:18:
[...]

Heb je het over booten vanaf die SSD, of gebruiken als data-storage?

Bij de installatie van Ubuntu, moest ik niet de live-versie van UbuntuServer hebben, maar de 'normale', om op de SSD te kunnen installeren.

Daarnaast moet je BIOS boot from PCIe ondersteunen voor M.2 PCIe boot.
Maar Sata zou in theorie toch gewoon moeten werken? Als je in een live-omgeving boot; zie je de schijf dan wel als data-storage?

Ik bewaar de doos&bon altijd voor doorverkoop of garantie/terugsturen.
Ik zou er het OS op willen plaatsen en inderdaad van willen booten. Het is geen M2 PCIe, het is een M2 SATA SSD. Data storage komt op een grote ouderwetse draaiende schijf die bij rust kan downspinnen. In het BIOS is de M2 schijf ook niet zichtbaar. Bij opstarten een foutmelding. Ik heb die even niet bij de hand, volgens mij komt het er op neer dat het BIOS geen opslag medium kan vinden.

Doel van het systeem is zuinige opslag server voor mijn thuis netwerkje. Misschien tzt wat spielerij met VM's / docker containers. Daar komt wat meer ruimte voor met de Fujitsu: veel meer performance bij aanmerkelijk lager stroomverbruik.

Ik heb doosje en bon inderdaad nog, weet niet of het terug kan in de geopende verpakking

• 3DDude
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 09:13

3DDude

I void warranty's

Ik zoek een server met 128gb ram maar niet zo een Workstation hoog verbruik bak. Zijn er al nucs met een redelijke CPU en waarbij het mogelijk is er 128gb ram in te gooien 4×32gb ofzo..

Netwerk is al voorzien vlans/trunk uplink thuis.
En dmv meerdere nat groepen kan ik zeggen welke vlans het internet op mogen.

Momenteel heb ik een hp proces 600g1 met ene i5 4590 4cores en geen HT en een 128gb ssd +4tb wd paars.

Ik zoek dus iets zuinigs wat veel ram heeft. Ssd s kan je er altijd wel ingooien is mijn ervaring.

[Voor 7% gewijzigd door 3DDude op 26-01-2020 20:25]

PC - Intel i7 6700k 4.2Ghz :Asus Hero: 64GB DDR4 2667Mhz : 800GB Intel 750: 500GB Samsung 960 EVO: 480GB Crucial M500: AMD RX 480 8GB

• - peter -
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 07-04 19:39
Ik heb recent mijn homeserver vervangen door een Ryzen 3700X systeem, en dacht ik deel de metingen even van het verbruik van een Zen 2 systeem onder Linux/Ubuntu.

Algemene conclusie is dat idle verbruik 20W hoger ligt dan mijn vorige Hasswell systeem.

Ik gebruik 3 sata SSDs, 1 NVME PCIE SSD, en 3 6TB WD Red schijven. Ik draai Ubuntu 18.04 (kernel 5.3) met ZFS en ook 2 KVM VMs. Tevens een Nvidia GTX 1060 ivm Tensorflow.
Met mijn vorige setup: Xeon E3 1246 v3 quadcore, 32GB RAM, en ASrock b85M Pro4, kwam het idle verbruik op 45W. (Schijven niet geparkeerd, maar gewoon draaiend). Dat was zeer acceptabel vond ik.
Met mijn nieuwe setup: Ryzen 3700X 8-core, 48GB ECC RAM, Asrock X470 SLI Master, komt het idle verbruik met voor de rest dezelfde componenten uit op 65W. Dat is wel teleurstellend. Had verwacht dat zen 2 ongeveer wel evenveel zou scoren als een 5 jaar oude Haswell setup.
Performance is wel nu met 2.5x verbeterd. Maar goed, toch jammer, aangezien de server altijd aanstaat.

Wat betreft tips voor Ryzen 3000, zorg dat je iniedergeval de nieuwe HWE kernel hebt op Ubuntu 18.04. Download de nieuwste powertop (sudo add-apt-repository ppa:canonical-hwe-team/powertop) en enable alle tunables. Je kan ook
code:
1
powertop --auto-tune
draaien. Let op dat je dit elke boot moet doen, dus bijv in rc.local. Dit scheelde mij 20W aan idle verbruik. Als je via KVM VMs heb draaien, is het ook slim om daar de auto-tune steeds bij boot te draaien. Scheelt een hoop.
Met de normale powertop kreeg ik een stuk minder tunables te kiezen dan met de nieuwste uit de repo. Scheelde een hoop aan idle watt.

Het is jammer dat het idle verbruik nog zo hoog ligt. Mogelijk ligt dat ook nog aan de nieuwheid van zen2 en de mindere ondersteuning in de iets oudere kernels in Ubuntu 18.04, al heb ik wel 5.3, en niet een veel oudere kernel. Als straks 20.04 beschikbaar is ga ik opnieuw eens testen, die krijgt 5.4 en mogelijk 5.5. Het kan ook dat het X470 bord veel stroom verbruikt, B450 schoot helaas te kort in aantal SATA lanes incl NVME mogelijkheid. Als B550 uitkomt, ga ik overstappen en kijken of dat nog iets oplevert.

Hoe dan ook, voor performance een heerlijke keuze, puur qua idle zuinigheid niet echt helaas.

• Dr_Love
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 07-04 19:44

Dr_Love

Best drugs are made by love

Ik meet nu via een zwave nodon, niet heel betrouwbaar denk ik, maar goed.

Vmware esxi krijg ik het niet onder de 24 watt in idle.

Met hyper-v core op powersaving stand is het idle rond de 14 watt. Na een kale installatie met cpu fan, Psu van 200 watt en een Intel i5 4590s met 2x 4gb, SATA 2,5 7200rpm disk. Bios settings ga ik nog nalopen, niet alle apparatuur wordt goed herkend. / drivers nog even nalopen.

Maar goed. Gaat redelijk.

http://specs.tweak.to/3331 SPECS :) A miracle

sanderdw schreef op zondag 26 januari 2020 @ 12:42:
Wat vinden jullie van de volgende config?

Ik heb deze Seasonic voeding nog liggen maar twijfel of deze zuinig genoeg is.

Verder gaat er nog een nvme ssd in die ik nog heb liggen. Storage gaat voornamelijk op mijn bestaande nas plaatsvinden.

Memory gewoon de goedkoopste optie (Crucial) nemen of moet ik nog ergens op letten?

1ProcessorsIntel Core i3-9100 Boxed€ 136,-€ 136,-
1Computer accessoiresLeicke ULL Power Supply 120 W€ 31,69€ 31,69
2Geheugen internSamsung M378A4G43MB1-CTD€ 129,-€ 258,-
1VoedingenMini-box picoPSU PicoPSU-160-XT€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 649,19

Standaard (=JEDEC) DDR4 2666 geheugen is het beste. Het Corsair geheugen is 3200 MHz, en die snelheid gebruikt de processor (waar de geheugencontroller zit) niet, het kan ervoor zorgen dat de snelheid lager terugvalt dan standaard geheugen. In de lijst hierboven staat door Fujitsu goedgekeurd ECC geheugen. Als je geen ECC geheugen kiest, dan kun je ook kiezen voor een D3642-B. Die heeft geen C246 chipset, maar Q370.

Ik doe compilaties (100% core) met een 4.2GHz processor. Dat is typisch een toepassing die lineair verloopt, dus niet gebruik maakt van meerdere processor cores. Dat geldt voor veel andere toepassingen ook. Van belang is dan de single core snelheid.

Een PicoPSU voeding zal zuiniger zijn als de idle belasting onder 40W ligt. Het grootste voordeel heb je onder 10W. 4 cores is beter dan 6 cores omdat het theoretische maximum verbruik (lees: warmteontwikkeling) beperkter is. Daarom zou ik maximaal 4 cores aanraden die op hogere maximum snelheid kunnen werken. Die is waarschijnlijk sneller in dagelijks gebruik dan een 6 core processor op lage frequentie.

De PicoPSU-160-XT en de Leikce 120W adapter is verkrijgbaar via amazon.de.

@Antonius

M.2 SATA werkte wel bij de vorige generatie, voor de D3417-B2. De D364x serie heeft alleen ondersteuning voor M.2 NVMe (PCIe). Een SATA SSD (non-M.2) van Samsung kan wel zuiniger zijn. Helaas zijn de nu verkrijgbare Samsungs minder zuinig dan oudere generaties. De oude zuinige modellen (840/850) zijn niet veel in prijs gezakt en daardoor niet aantrekkelijk. Intel heeft met de 660p een NVMe SSD die wel een goede balans maakt van zuinigheid, prestaties en prijs.

@3DDude

Het is niet nodig kleine kastjes met speciale processoren te kopen voor zuinigheid. Je krijgt met standaard desktop processoren meer vermogen en een (soms extreem) laag idle verbruik.

Normale desktop moederborden gaan vaak tot 64GB. Bij 128GB kom je op het terrein van serverborden en van workstations en een aantal gaming borden. Die zijn meestal niet zuinig helaas. Het zou zo kunnen zijn dat 2 aparte computers met 64GB geheugen samen zuiniger zijn dan 1 computer met 128GB geheugen. Tenzij je moederbord weet te vinden die per ongeluk ongedocumenteerd toch 128 GB ondersteunt, als dat zou kunnen met de zuinige Fujtisu D3644-B zou dat ideaal zijn.

Weet je zeker dat je 128GB geheugen nodig hebt? Zelfs bij Windows is het grootste deel cache en pakken databases alle geheugen, ook als het niet nodig is. Dat type geheugengebruik (c.q. misbruik) kun je inperken.

Als je dezelfde functie onder Linux draait zakt het verbruik vaak enorm in. Ik draai volwaardige servers in slechts 1 GB geheugen, waarvan de helft vrij is.

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• YodaTheOne
  • Registratie: januari 2011
  • Nu online
Ondertussen na een tijdje hier te kijken ook mijn server gebouwd met volgende componenten.

1ProcessorsIntel Pentium Gold G5400 Boxed€ 58,40€ 58,40
3Interne harde schijvenWD Red (256MB cache), 6TB€ 186,90€ 560,70
1BehuizingenFractal Design Define R5 Zwart€ 109,05€ 109,05
1Computer accessoiresLeicke ULL Power Supply 120 W€ 31,94€ 31,94
1Geheugen internKingston KSM26ED8/16ME€ 91,50€ 91,50
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 119,-€ 119,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.120,09

Ik draai Unraid met 4 docker containers, wanneer disks spin up zijn zit ik aan 22.8w. Wanneer alle disks spin down zijn 11.8w (gemeten met een HS110).

Dankuwel voor alle tips die ik hier gelezen heb!

• Antonius
mrmrmr schreef op maandag 27 januari 2020 @ 01:39:
[...]
@Antonius

M.2 SATA werkte wel bij de vorige generatie, voor de D3417-B2. De D364x serie heeft alleen ondersteuning voor M.2 NVMe (PCIe). Een SATA SSD (non-M.2) van Samsung kan wel zuiniger zijn. Helaas zijn de nu verkrijgbare Samsungs minder zuinig dan oudere generaties. De oude zuinige modellen (840/850) zijn niet veel in prijs gezakt en daardoor niet aantrekkelijk. Intel heeft met de 660p een NVMe SSD die wel een goede balans maakt van zuinigheid, prestaties en prijs.
Dank je wel voor de info, het kan ook nuttig zijn voor andere tweakers die dit topic bijhouden en interesse hebben in de Fujitsu bordjes. Ik heb het compatibility doc waarschijnlijk niet nauwkeurig genoeg gelezen. Voor mij zijn niet alle vier de SATA aansluitingen van het moederbord nodig, performance is voor deze schijf ook niet belangrijk. Daarom heb ik inmiddels een eenvoudige en redelijk zuinige 128GB 2.5" besteld. De meerprijs van een zuiniger PCIe Intel betaalt zich niet terug in stroomverbruik.

• 3DDude
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 09:13

3DDude

I void warranty's

[...]

@3DDude

Het is niet nodig kleine kastjes met speciale processoren te kopen voor zuinigheid. Je krijgt met standaard desktop processoren meer vermogen en een (soms extreem) laag idle verbruik.

Normale desktop moederborden gaan vaak tot 64GB. Bij 128GB kom je op het terrein van serverborden en van workstations en een aantal gaming borden. Die zijn meestal niet zuinig helaas. Het zou zo kunnen zijn dat 2 aparte computers met 64GB geheugen samen zuiniger zijn dan 1 computer met 128GB geheugen. Tenzij je moederbord weet te vinden die per ongeluk ongedocumenteerd toch 128 GB ondersteunt, als dat zou kunnen met de zuinige Fujtisu D3644-B zou dat ideaal zijn.

Weet je zeker dat je 128GB geheugen nodig hebt? Zelfs bij Windows is het grootste deel cache en pakken databases alle geheugen, ook als het niet nodig is. Dat type geheugengebruik (c.q. misbruik) kun je inperken.

Als je dezelfde functie onder Linux draait zakt het verbruik vaak enorm in. Ik draai volwaardige servers in slechts 1 GB geheugen, waarvan de helft vrij is.
Ja ik draai
- VMware ESXi nested
- VMware vCenter
- VMware NSX
- Citrix omgeving (infra + MCS VDI's / SBC's
- Wil nog wat doen met Ivanti Automation.
- Eve-NG om diverse netwerk devices te virtualiseren met hele topologie
- en vast nog wel meer wat flink wat resources vraagt :P (hybride deployment met azure oi.d)

[Voor 3% gewijzigd door 3DDude op 27-01-2020 13:41]

PC - Intel i7 6700k 4.2Ghz :Asus Hero: 64GB DDR4 2667Mhz : 800GB Intel 750: 500GB Samsung 960 EVO: 480GB Crucial M500: AMD RX 480 8GB

Ik vermoedde al dat een situatie van het werk wilde nabouwen. :) Vandaar dat de minimum requirements voor diverse onderdelen mogelijk overkill zijn.

Het D3644 moederbord heeft een C246 chip die 128 GB aankan met de juiste processor, vandaar dat ik denk dat het misschien zou kunnen werken met dit bord, al kan het officieel niet: spec sheet zegt 64GB. Het kan wel 32 GB ECC DIMMs (Samsung M391A4G43MB1-CTD) gebruiken en er zijn 4 slots.

• Blubkens
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 06-04 20:51
Hallo iedereen,

Ik ben bezig met het samenstellen van een nieuwe server voor het draaien van dockers, plex en een paar kleine game servers.
Momenteel doe ik dit op een Mac Mini 2012 met een i5 en 16GB geheugen m.b.v. Linux.
De data staat momenteel nog op de Qnap NAS.

Nu wil ik dus gaan upgraden naar een nieuwe server en daarbij wil ik graag gebruik maken van ECC geheugen.
Nu vraag ik mij af of het verstandig is om mijn data op de NAS te laten staan of om hier extra drives in te knallen in een raid en voortaan alles via de server moet laten lopen met de NAS als backup.

Ook weet ik niet of ik gebruik wil blijven maken van Linux (Ubuntu) of dat ik misschien gebruik moet maken van Unraid voor de makkelijkheid. Misschien hebben jullie tips voor andere OSen.
Momenteel heb ik gekozen voor 1x SSD maar misschien is het verstandiger om er 2 te nemen?

Op het moment is het veel lezen en proberen te begrijpen wat een goede fit zou zijn voor mij.
Graag hoor ik of jullie suggesties hebben of dat ik goed bezig ben of totaal de verkeerde kant op ga.

1ProcessorsIntel Core i3-9320 Boxed€ 189,-€ 189,-
2Geheugen internCrucial CT16G4RFD8266€ 80,01€ 160,02
1VoedingenMini-box picoPSU-150-XT€ 50,51€ 50,51
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 165,-€ 165,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 745,97
@Blubkens Je hebt dan UDIMM ECC geheugen nodig (niet registered). Crucial CT16G4RFD8266 is RDIMM (registered) geheugen.

Samsung M391A2K43BB1-CTD is officieel ondersteund UDIMM ECC geheugen. Het kan ook in een 2x16GB kit zitten onder een iets andere naam.

In plaats van de 970 EVO zou ik een Intel 660p 1 of 2TB kiezen, die is veel goedkoper per GB en zuiniger. Waatschijnlijk merk je geen of weinig verschil omdat het netwerk de bottleneck is. Eén NVMe SSD is ok. Twee is niet zo zinvol en ook niet makkelijk realiseerbaar in M.2 formaat.

De PicoPSU-160-XT is verkrijgbaar via amazon.de (€ 44,95 inclusief verzendkosten).

Ben je van plan 3.5" hard disks te gebruiken? Als dan niet zo is kan de voeding ook wat kleiner, mits de processor ook beperkter is (bijvoorbeeld een i3-8100). In dat geval is een PicoPSU-90 voldoende. Er kunnen 6x 2.5" SATA hard disks worden gebruikt. Een PicoPSU-90 is waarschijnlijk wat zuiniger dan een PicoPSU-160-XT.

• RobertMe
mrmrmr schreef op maandag 27 januari 2020 @ 16:41:
Samsung M391A2K43BB1-CTD is officieel ondersteund UDIMM ECC geheugen. Het kan ook in een 2x16GB kit zitten onder een iets andere naam.
Alleen is dat niet leverbaar en duur. Slecht alternatief dus ;) Intussen kan ik bevestigen dat pricewatch: Kingston KSM26ED8/16ME ook werkt (na aangeven van @HyperBart en @WouterG).
In plaats van de 970 EVO zou ik een Intel 660p 1 of 2TB kiezen, die is veel goedkoper per GB en zuiniger. Waatschijnlijk merk je geen of weinig verschil omdat het netwerk de bottleneck is.
Waarschijnlijk weinig als over netwerk. Maar misschien draait @Blubkens wel software die baat heeft bij een (veel) snellere SSD. Zelf ben ik in ieder geval voor de Kingston A2000 gegaan. Bewezen techniek (TLC i.p.v. QLC), ik meen dat in Tweakers SSD BBG stond dat verbruik om en nabij gelijk was, en als die redelijk vol is zakt bij deze de snelheid niet in tot HDD snelheden zoals wel het geval is bij de Intel. En in mijn geval met 500GB model is het prijsverschil minimaal.

• N8w8
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online
@- peter -, dat Zen2 veel verbruikt in idle, ligt geloof ik niet aan de CPU of aan het OS, maar voor het overgrote deel aan de chipset die 10-20W verbruikt ofzo.
Er waren sinds kort geloof ik wel (prototype? Zen1?) AMD laptops met concurrerend idle verbruik, dus ze kunnen t wel.
iig, ik dacht dit alles n tijd terug in meerdere reviews gelezen te hebben.
Dus ja wellicht dat idd een nieuwere chipset veel verschil kan maken.

Voip tarieven vergelijkings tool

RobertMe schreef op maandag 27 januari 2020 @ 18:10:
Waarschijnlijk weinig als over netwerk. Maar misschien draait @Blubkens wel software die baat heeft bij een (veel) snellere SSD. Zelf ben ik in ieder geval voor de Kingston A2000 gegaan. Bewezen techniek (TLC i.p.v. QLC), ik meen dat in Tweakers SSD BBG stond dat verbruik om en nabij gelijk was, en als die redelijk vol is zakt bij deze de snelheid niet in tot HDD snelheden zoals wel het geval is bij de Intel. En in mijn geval met 500GB model is het prijsverschil minimaal.
Het is onwaarschijnlijk dat A2000 in de praktijk sneller is bij lokaal gebruik op een zuinige server. Mijn favoriete tester van SSD's is Anandtech omdat ze begrijpen wat ze moeten meten, zoals de latency en kijken naar de diverse power modes. De A2000 is helaas niet getest door Anandtech. Anandtech beveelt de 660p aan. Intel heeft veel ervaring heeft in het correct ontwerpen low power systemen. Ze zijn ook vaak de leidende partij met betrekking tot industriestandaarden.

SSD's meten in zuinige servers is veel complexer dan je misschien zou verwachten, dat komt vooral doordat het gaat om reëel verbruik en niet over kunstmatig tests. Zelfs de zogenaamde real word tests zijn niet real world, ze gebruiken alleen applicaties om veel schrijf of leesacties te doen om zodoende een wachtrij te creëren, maar dat gaat zo niet in de praktijk. Bij servers gaat het er vooral om dat de SSD niet lang in de hoge verbruikstand wordt gehouden. De kunst is om de latency in orde te houden. Daar is Intel goed in.

De Kingston KC2000 bijvoorbeeld heeft 0,136ms latency versus 0,054ms latency van de 660p bij een vergelijkbaar idle verbruik.

De latency is vooral van belang bij het veelvuldig switchen van low power modes naar high power modes. Dat kan gebeuren bijvoorbeeld bij logging. Je kunt bijvoorbeeld wel een hele lage latency hebben (zoals de Samsung 970), maar dat betekent meestal dat de SSD langer in een high power mode verblijft en minder in een low power mode. Er is dus een balans nodig. Daar is de 660p sterk in.

De snelheid zakt voor alle vergelijkbare SSD's in als ze vol raken, TLC ook. Intel geeft 5 jaar garantie, ik zie geen reden te twijfelen aan de levensduur in de praktijk (review Tweakers). Als je minder neemt dat 1 TB loopt de snelheid terug. Bij een MTBF van 182 versus 228 jaar is een verschil in levensduur niet van belang. De hoeveelheid weg te schrijven data is van hetzelfde kaliber, het is veel meer dan je werkelijk zult wegschrijven. Er is een luidruchtige youtuber die dit soort data gebruikt om meer kliks te krijgen, maar zoals hij uiteindelijk zelf zegt: het is van geen belang bij normaal gebruik.

De normale prijs van de A2000 is 24% hoger dan de Intel 660p (1TB).

Een hoge doorvoersnelheid is bij een server van weinig belang omdat je daar niets van merkt bijvoorbeeld als je media afspeelt. Zelfs bij een desktop is het belang twijfelachtig. Bij specifieke servertoepassingen zoals databases zonder cache met zeer grote of diverse datastromen (typisch: veel clients) is de doorvoersnelheid van belang. Dan kies je voor een dure MLC of geheugencache.

Ik schrijf wel vaker dat veel van de tests van reviewers die alsmaar grotere doorvoersnelheid willen zien niet echt realistisch is. Helaas gaan fabrikanten daar wel hun hardware op aanpassen. De werkelijke ervaren snelheid is beter af te leiden van de 4k random access schrijf en leessnelheid.
N8w8 schreef op maandag 27 januari 2020 @ 18:22:
@- peter -, dat Zen2 veel verbruikt in idle, ligt geloof ik niet aan de CPU of aan het OS, maar voor het overgrote deel aan de chipset die 10-20W verbruikt ofzo.
Er waren sinds kort geloof ik wel (prototype? Zen1?) AMD laptops met concurrerend idle verbruik, dus ze kunnen t wel.
iig, ik dacht dit alles n tijd terug in meerdere reviews gelezen te hebben.
Dus ja wellicht dat idd een nieuwere chipset veel verschil kan maken.
AMD heeft een deel van de functies (USB, geheugencontroller, storage, WiFi, etc) in de cpu verpakt. Een ander deel zit in de chipset. Zuinige AMD's hebben vooralsnog typisch een lage snelheid om een laag verbruik te bereiken.

https://tweakers.net/ext/f/3pda3RZjnYLzidAN6tJggXab/full.png

Moderne Ryzens hebben een geheel ander doel. AMD probeert vooral de snelheid te maximaliseren in plaats van het energieverbruik. Ze gebruiken zelfs software die de processor "opvoert" zodat het sneller is zolang dat mogelijk is (via o.a. temperatuurgrenzen). Dat is jammer, want de productiemethode met kleinere nm techniek kan worden gebruikt om het verbruik te beperken. Bij servers die voortdurend zwaar worden belast is het wel een optie omdat de performance per Watt beter kan zijn dan die van Intel. Maar dergelijke servers staan meestal niet thuis en zelfs in professionele omgevingen zie je dat niet vaak.

Intussen loopt Intel achter met hun productiemethoden. Ze hebben zelfs een B365 22nm chipset bedacht om 14nm fabrieken (o.a. voor Coffee Lake chipsets) meer lucht te geven, die moet je dus niet hebben als zuiniger serverbouwer. Het is afwachten wanneer Intel met desktop processoren komt om de huidige Coffee Lake nog zuiniger te maken. Maar de vraag is of dat nog veel zoden aan de dijk zet omdat het nu al mogelijk is een processor tot een heel laag verbruik terug te schakelen. Het zal vooral leiden tot een lager verbruik tijdens lage belasting verwacht (hoop) ik. Misschien is er meer te halen in de ondersteunende chips, zoals de systeem chipset en netwerktaken. Daarvan zit een deel ook ingebakken bij de cpu.

• FireDrunk
Hmm, dat is wel heel kort door de bocht. AMD Ryzen's zijn in best een flink aantal gevallen efficiënter qua performance/watt dan Intel. Ze designen dus zeker niet voor absolute snelheid. (Dat doet Intel juist met zijn 10980XE).
De feature waar jij het over hebt (XFR) is dat zeker wel, begrijp me niet verkeerd. Maar ook daarmee sturen ze gewoon aan op efficiëntie (binnen je power budget, maximale prestaties halen). Als je je power budget dus laag zet, gaat XFR geen extra verbruik opleveren.

Het simpele feit dat zo goed als alle Laptop leveranciers hun top modellen ook met AMD CPU's uitgerust hebben sinds kort, zegt genoeg over idle power verbruik wat mogelijk is met Zen2.

Ik denk wel dat we nog een poos na-ijlen met software, omdat het allemaal nog niet zo geoptimaliseerd is als bij Intel.

Intel draait eigenlijk al jaren op dezelfde architectuur, waar ze steeds maar en klein beetje van wijzigen, waardoor software bouwers (lees: Kernel Developers) behoorlijk gespecialiseerde code kunnen schrijven.

Ik ben heel erg beniewd naar het verbruik van de AMD Laptop CPU's, en de nieuwe low-end Zen2 AMD CPU's.

Totale (idle) systeem power consumption is in 9/10 benchmarks nog steeds vrijwel gelijk met Intel.

Even niets...

• mdbraber
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 07:31
Ik heb op Debian Buster mijn ZFS pool (4x5TB Seagate 2.5" schijven in RAID-1) netjes in standby/spindown als deze niet gebruikt wordt met "hdparm -B 127 -S 240 /dev/disk/by-id/ata*". Werkt prima.

Nou heb ik één losse Seagate 2.5" 5TB schijf voor backups die ik zowel op mijn Proxmox host gebruik (voor VM backups) als binnen een VM (voor Timemachine). Praktisch betekent dat dat 2 partities heb op die schijf /dev/disk/by-id/dm-name-QT85-crypt1 en /dev/disk/by-id/dm-name-QT85-crypt2. De tweede partitie is via Proxmox doorgezet naar de VM.

Mijn probleem is dat deze disk niet meer netjes automatisch in standby gaat. Als ik monitor met inotify-tools welke lees/schrijf acties er op de disk plaatsvinden dan gebeurt er uren niets (noch op de partitie van de Proxmox host, noch op die van de VM). Toch gaat de disk niet in standby. Als ik "hdparm -y" gebruik gaat de disk netjes in standby en blijft dat ook totdat er weer een lees/schrijf actie plaatsvindt.

Iemand een idee / tip hoe ik deze disk weer in automatische standby modus zou kunnen krijgen zoals m'n andere disks?

• N8w8
  • Niet online
@mdbraber, misschien is het smartd?
Die doet geen via inotify zichtbare I/O maar leest wel elke (uit mn hoofd) 20min ofzo de smart waarden uit, waarna de slaaptimer opnieuw begint.
Dat doet ie dan alleen op actieve schijven, dus als ie al slaapt slaat smartd m over en blijft ie ook slapen.
Dat zou dan op te lossen zijn door de smartd poll interval hoger te maken dan de standby timer, of natuurlijk smartd die schijf gewoon laten negeren.

[Voor 8% gewijzigd door N8w8 op 28-01-2020 13:59]

• mdbraber
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 07:31
N8w8 schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 13:55:
@mdbraber, misschien is het smartd?
Die doet geen via inotify zichtbare I/O maar leest wel elke (uit mn hoofd) 20min ofzo de smart waarden uit, waarna de slaaptimer opnieuw begint.
Dat doet ie dan alleen op actieve schijven, dus als ie al slaapt slaat smartd m over en blijft ie ook slapen.
Dat zou dan op te lossen zijn door de smartd poll interval hoger te maken dan de standby timer, of natuurlijk smartd die schijf gewoon laten negeren.
De enige optie in mijn smartd.conf is "DEVICESCAN -d removable -n standby -m root -M exec /usr/share/smartmontools/smartd-runner" - dus de settings zijn dan voor elke disk gelijk. Waarom zou standby dan wel bij de zpool van 4 disks werken en niet bij die ene disk?

Ik heb nu iig de interval op 30min gezet - kijken of dat verschilt maakt.

• N8w8
  • Niet online
@mdbraber, ja nu je het zegt zou dat wel raar zijn, maar dit was bij mij ooit het probleem, vandaar dat ik het maar noem :)
Voor rigoreuzer debuggen kan je iig nog /proc/sys/vm/block_dump (zie Google) gebruiken; inotify doet dus alleen de fs laag, waar het probleem blijkbaar niet zit.
Geen verstand van Proxmox, maar als een VM iets doet op n rauwe partitie lijkt mij dat dat ook niet op de host te zien is met inotify.

• roloxkit
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 07-04 09:16
Ook maar eens een beetje rond zitten neuzen.

Ik ben bezig met een server, vooral voor een aantal gameservers.

Graag hoor ik of dit een beetje een goede optie zou zijn, tips zijn welkom!

1ProcessorsIntel Core i3-8100 Boxed€ 122,-€ 122,-
1MoederbordenGigabyte H310N 2.0€ 79,05€ 79,05
1BehuizingenInter-Tech IT-607€ 32,50€ 32,50
1Geheugen internCrucial CT16G4DFD8266€ 55,99€ 55,99
1VoedingenMini-box picoPSU 90€ 37,50€ 37,50
1Solid state drivesCrucial BX500 480GB€ 54,44€ 54,44
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 413,42

• - peter -
Wat betreft het stroomverbruik van Ryzen, ik heb ook een B450 pc met een 3600 en die trekt 42W idle op Ubuntu. Dus dat is 20 Watt zuiniger vergelijken met mijn x470 die 3 HDs heeft. Denk dat de x470 chipsets niet zo zuinig is, en hoop dat AMD de verbeteringen die ze in hun mobiele platform stoppen deze ook doorvoeren in hun desktop platforms.

Ik blijf t verbruik iniedergeval monitoren en mocht t met een nieuwe kernel straks verbeteren, dan zal ik jullie op de hoogte houden.

edited
Het verbruik van mijn B450 pc nog even gechecked, en die zit toch wel 20W lager dan mijn X470, post aangepast.

[Voor 20% gewijzigd door - peter - op 29-01-2020 01:05]

• hellsau
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 03-04 17:24
Op dit moment heb ik deze set-up hier liggen:
1ProcessorsAMD Athlon 3000G Boxed€ 51,-€ 51,-
1MoederbordenAsus Prime B450M-A€ 65,90€ 65,90
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2666C16€ 60,90€ 60,90
1VoedingenSeasonic Power Adapter 90W - 19V€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 250GB€ 44,38€ 44,38
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 272,69

Nu start dit niet op. Dit ligt volgens mij aan de 19v adapter die ik nog had liggen wat niet werkt met de PicoPsu?
Verder, als ik een 12V adapter regel, wil dit dan wel starten? Op dit moment spint de cpu fan 2 sec en verder niks. Gaat namelijk niet om een ITX bod maar een Micro-ATX.

Dotabuff profile

• Antonius
Eerste meting van bare bone Debian installatie op een Fujitsu D3643-H bordje met G5400 processor, 4GB RAM en een 2.5" SATA SSD (nog geen storage HDD aangekoppeld). Voor nu even op een heel oude simpele ATX voeding, van ver voor het tijdperk van de "80%" voedingen. Tijdens OS installatie trok het systeem 35W. Daarna direct na de eerste maal booten van het vers geinstalleerde OS trekt hij 17W. Zonder enige tweaks op energie verbruik, niet in OS en niet in BIOS, en over een lompe inefficiënte oude voeding. Dit kan inderdaad nog zuiniger worden dan mijn oude fileservertje dat op een Intel Atom bordje draait. Ik vind het nu al indrukwekkend.

• jwvdst
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 07-04 20:16
hellsau schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 20:41:
Op dit moment heb ik deze set-up hier liggen:
1ProcessorsAMD Athlon 3000G Boxed€ 51,-€ 51,-
1MoederbordenAsus Prime B450M-A€ 65,90€ 65,90
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2666C16€ 60,90€ 60,90
1VoedingenSeasonic Power Adapter 90W - 19V€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 250GB€ 44,38€ 44,38
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 272,69

Nu start dit niet op. Dit ligt volgens mij aan de 19v adapter die ik nog had liggen wat niet werkt met de PicoPsu?
Verder, als ik een 12V adapter regel, wil dit dan wel starten? Op dit moment spint de cpu fan 2 sec en verder niks. Gaat namelijk niet om een ITX bod maar een Micro-ATX.
hoop niet voor je dat niet je moederbord/cpu/picopsu kapot is. Je dient namelijk een 12volt poweradapter te gebruiken en je hebt een 19volt adapter aangesloten. De picopsu geeft de 12 volt van de poweradapter rechtstreeks door aan het moederbord en in jou geval dus 19volt en dat zal het moederbord/picopsu niet zo fijn vinden

• hellsau
jwvdst schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 00:29:
[...]

hoop niet voor je dat niet je moederbord/cpu/picopsu kapot is. Je dient namelijk een 12volt poweradapter te gebruiken en je hebt een 19volt adapter aangesloten. De picopsu geeft de 12 volt van de poweradapter rechtstreeks door aan het moederbord en in jou geval dus 19volt en dat zal het moederbord/picopsu niet zo fijn vinden
Alles werkt nog. Zit wel een beveiliging op lijkt het. Ik dacht dat het niet werkte omdat het moederbord teveel stroom trok. Ligt dus aan het voltage. Ik ga kijken of ik een 12V adapter ergens heb liggen en probeer het daarmee. Heb namelijk liever een adapter dan een hele voeding vanwege de warmte productie in de kast.

Dotabuff profile

• Zdevam
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 06-04 19:51
- peter - schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 19:05:
Wat betreft het stroomverbruik van Ryzen, ik heb ook een B450 pc met een 3600 en die trekt 42W idle op Ubuntu. Dus dat is 20 Watt zuiniger vergelijken met mijn x470 die 3 HDs heeft. Denk dat de x470 chipsets niet zo zuinig is, en hoop dat AMD de verbeteringen die ze in hun mobiele platform stoppen deze ook doorvoeren in hun desktop platforms.
X470 is natuurlijk wel een enthusiast/overclockers chipset (b450 kan ook overclocken maar is wat minder feature rijk). Ik denk niet dat die moederborden met zuinigheid in gedachte ontworpen zijn, als de bedoeling van het bord is dat je het voltage gaat omhoog schroeven. :)

Eigenlijk zou je een wat degelijkere versie van de A320 moederbordjes (met vooral meer SATA/PCIE) willen voor dit doeleinde, maar wellicht is de markt er niet voor.

• - peter -
Zdevam schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 14:15:
[...]

X470 is natuurlijk wel een enthusiast/overclockers chipset (b450 kan ook overclocken maar is wat minder feature rijk)
Ja, dat klopt. Ik kon t niet opbrengen om nog maanden te wachten op B550 en er is gewoon geen b450 bord met 6 SATA + NVME support die alles tegelijk aan kan. Opvallend wel dat er een X470 server bord is van Asrock (voor 200,-?). Ik wacht op B550 iniedergeval.

• Zdevam
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 06-04 19:51
- peter - schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 14:26:
[...]

Ja, dat klopt. Ik kon t niet opbrengen om nog maanden te wachten op B550 en er is gewoon geen b450 bord met 6 SATA + NVME support die alles tegelijk aan kan. Opvallend wel dat er een X470 server bord is van Asrock (voor 200,-?).
Je bedoelt de asrock rack? Ik denk niet dat ze veel andere keus hadden. Volgens mij is A320 / B450 gelimiteerd tot 4 SATA aansluitingen, wat wel heel krap is voor server doeleinden. Overigens lijkt dat bord wel wat zuiniger dan gemiddeld voor x470 https://www.reddit.com/r/...t_impressions_am4_server/ (25w idle met een ryzen 1700).

Asrock doet wel meer dingen die niemand anders doet, vaak leuk, maar soms krab je je weleens achter de oren over het waarom. :-)

[Voor 8% gewijzigd door Zdevam op 29-01-2020 15:12]

@roloxkit Afgezien van de behuizing, kan dit een redelijk zuinig systeem opleveren. Een Fujitsu D3643-H is wel zuiniger. Nu te koop bij amazon.de voor een redelijke prijs.

@Antonius Ik zou zeggen dat die voeding dan enorm onzuinig is. Je moet rond de 7W kunnen halen zonder power settings (powertop --auto-tune), met power settings 4W in idle (monitor in slaapstand).

@hellsau Je hebt gelukt gehad!

• Dreamvoid
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 07-04 09:31
mrmrmr schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 03:54:
[...]
Intussen loopt Intel achter met hun productiemethoden. Ze hebben zelfs een B365 22nm chipset bedacht om 14nm fabrieken (o.a. voor Coffee Lake chipsets) meer lucht te geven, die moet je dus niet hebben als zuiniger serverbouwer. Het is afwachten wanneer Intel met desktop processoren komt om de huidige Coffee Lake nog zuiniger te maken.
We zullen het zien als de eerste 10nm Ice Lake desktop chips uitkomen, die krijgt iig voor het eerst sinds Skylake een nieuwe micro arch en zouden iig vooral voor laag verbuik geoptimaliseerd worden. De high-performance Comet Lake chips met dezelfde nieuwe core worden nog op 14nm gebakken, wat blijkbaar (?) hoger klokt.

Maar grootste wildcard is de prijs - de huidige Core i3-9100 prijzen zijn al torenhoog, en als Intel een extra premie wil vangen voor superzuinig 10nm silicon, dan weet ik niet of we daar zo vrolijk van worden.

specs

• RobertMe
Dreamvoid schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 16:11:
Maar grootste wildcard is de prijs - de huidige Core i3-9100 prijzen zijn al torenhoog, en als Intel een extra premie wil vangen voor superzuinig 10nm silicon, dan weet ik niet of we daar zo vrolijk van worden.
Vraag is dan natuurlijk ook of je iets koopt voor de zuinigheid of de totaalprijs. Als nieuwe generaties zuiniger maar ook weer een stuk duurder zijn kun je net zo goed flink besparen op de aanschafprijs en dan maar wat inleveren op stroom besparing. Als de prijs €50 hoger ligt en je bespaart €5 per jaar aan energiekosten dan is uiteindelijk die wat meer energie verbruikt alsnog goedkoper (/pas na 10 jaar break even).

Ik denk in ieder geval dat de meeste in dit topic kijken naar de totale kosten en niet naar absoluut het laagste energieverbruik. Uiteraard enkelingen daargelaten die wel elke milliwatt willen besparen en daar een hobby/sport van maken.

• Dreamvoid
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 07-04 09:31
Dat is idd zo, en daarom is het qua TCO waarschijnlijk altijd beter om een saaie Kaby Lake Celeron, of zo'n Gemini Lake-bordje op te pikken, en verder al die fancy Core i3's en Ryzens te vergeten.

Maar wil je de performance van een Core i3 quadcore (of vergelijkbaar) in je server, dan zit je helaas toch aan die dure dingen vast.

[Voor 47% gewijzigd door Dreamvoid op 29-01-2020 17:08]

specs

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• RobertMe
Heb even mijn "kale" systeem aan een Fibaro Wall Plug gehangen (gezien gebrek aan iets beters).

Het gaat om de volgende configuratie:
1Geheugen internKingston KSM26ED8/16ME€ 91,-€ 91,-
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 70,-€ 70,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 446,50

Dus nog zonder HDDs. Verder aangesloten met een (oude(re)) ATX voeding, CPU fan en één case fan aangesloten en verder alleen netwerk. OS is Proxmox (geen VMs noch containers draaiende).
Ik kom daarmee uit op 11,5, 12 watt. Een powertop --auto-tune lijkt daar ook geen verschil in te maken, noch het gebruik van de powersave CPU governer, ondanks dat de boel op performance op 4GHz draait en met powersave op 1GHz. Hoogstens dat die dan 11,2W of zo doet i.p.v. 11,6W, 11,7W. En voor mijn gevoel is dat verschil wel heel klein. Valt het verbruik dus alsnog lager te krijgen, of zit het hem dan puur in de ATX voeding die misschien niet sowieso lager kan dan dit? Dus dat de voeding nu zo inefficiënt is dat het lagere verbruik van de hardware niet te merken is / de voeding altijd ~11W uit de muur haalt als die aan is.

• RobertMe
Dreamvoid schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 16:44:
Dat is idd zo, en daarom is het qua TCO waarschijnlijk altijd beter om een saaie Kaby Lake Celeron, of zo'n Gemini Lake-bordje op te pikken, en verder al die fancy Core i3's en Ryzens te vergeten.

Maar wil je de performance van een Core i3 quadcore (of vergelijkbaar) in je server, dan zit je helaas toch aan die dure dingen vast.
Of je gaat dan voor een oudere generatie.

Ga nu van een i5 (4th gen denk ik) naar i3 9100 en die i3 is in alles beter. Beide zijn quad cores en op kloksnelheid is de nieuwe sneller (naast waarschijnlijk door extra instructiesets etc sneller). Na verloop van tijd is een downgrade in serie dus zeker niet perse een downgrade qua specs of prestaties. Terwijl een aantal generaties terug een i3 nog een trage dual core was is het nu een vlotte quad core.

• Antonius
mrmrmr schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 15:27:
@Antonius Ik zou zeggen dat die voeding dan enorm onzuinig is. Je moet rond de 7W kunnen halen zonder power settings (powertop --auto-tune, met power settings 4W in idle (monitor in slaapstand).
Dat klopt zeker, de voeding waar ik nu mee proefdraai is een 350W exemplaar van meer dan 10jr oud, afkomstig uit een goedkope standaard midi tower. Minder efficient zul je ze moeilijk vinden. Het Fujitsu bordje komt later op een veel recentere 80+ voeding die nu nog mijn huidige fileservertje van stroom voorziet. Afhankelijk van het verbruik met de betere voeding ga ik kijken of het loont om over te stappen naar een picopsu en adapter.

• Cool2K
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 06-04 18:59
Ben ook al een tijdje aan het meelezen en aan het uitpluizen welke server het beste nou is.

Ik ben van plan op deze server proxmox te installeren en dan VM's voor:

- Windows Server voor autodesk Vault server Pro
- Domotica (weet nog niet welke weg ik op ga hiermee)
- Nexcloud
- Freenas
- VPN server
- Unify Controller

Hieronder mijn lijstje:

1KabelsStartech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA)€ 5,36€ 5,36
1Netwerk switchesNetgear GS305-300PES€ 19,99€ 19,99
1Computer accessoiresLeicke ULL Power Supply 120 W€ 38,22€ 38,22
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 Black Edition€ 32,-€ 32,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2A2400C16€ 130,01€ 130,01
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 119,-€ 119,-
2Solid state drivesWD Blue SSD 2,5" (3D v-nand (TLC)) 500GB€ 60,90€ 121,80
1Overige componentenMini-box PCI Bracket€ 3,-€ 3,-
1SchakelaarsTP-Link Wi-Fi Smart Plug HS110 (NL-stekker)€ 21,50€ 21,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 887,88

Ik Heb nog een 4TB 2.5 HD liggen die erin gaat.

Is deze Pico voldoende voor dit systeem? Is het misschien beter een i5-9400 te nemen en is dan deze Pico voldoende. Tevens iemand het gebruik gemeten van deze i5-9400 met dit moederbord? Als ik iets kan veranderen dan hoor ik dat graag :)

• hellsau
hellsau schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 20:41:
Ik heb ergens een 12V adapter van 50watt gevonden. Pc startte meteen op en heb alles kunnen installeren. Als de pc op windows 10 bureaublad staat en ik de energiezuinige settings aan heb staan van de Asus AI suite dan zit ik op 17 watt. Prima voor mij! Zit dus hoogstwaarschijnlijk in de PicoPsu een beveiliging voor het voltage. Nu nog een adapter regelen met iets meer wattage.

Dotabuff profile

• FuaZe
hellsau schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 11:52:
[...]
Zit dus hoogstwaarschijnlijk in de PicoPsu een beveiliging voor het voltage. Nu nog een adapter regelen met iets meer wattage.
Of op je moederbord zit een protectie (of het kwam omdat je de voeding achterstevoren aan had gesloten?).

Anyways, moderne electronica heeft vaak (tot op zekere hoogte) protectie. Maar je moet er niet van uit gaan, want het kan nog steeds stuk.

Maar tof dat je systeem het overleefd heeft, het kan blijkbaar tegen een stootje, wat wel tof is.

• jwvdst
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 07-04 20:16
FuaZe schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 13:29:
[...]

Of op je moederbord zit een protectie (of het kwam omdat je de voeding achterstevoren aan had gesloten?).

Anyways, moderne electronica heeft vaak (tot op zekere hoogte) protectie. Maar je moet er niet van uit gaan, want het kan nog steeds stuk.

Maar tof dat je systeem het overleefd heeft, het kan blijkbaar tegen een stootje, wat wel tof is.
hopen dat de stabiliteit er niet onder geleden heeft en dat het geen gevolgen heeft op de lange termijn

• roedi06
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 06-04 11:53
Na het enige tijd volgen van dit topic heb ik ook een lijstje met onderdelen gemaakt:

1ProcessorsIntel Core i3-9100F (SRF7W) Boxed€ 74,90€ 74,90
1MoederbordenFujitsu D3642-B€ 137,-€ 137,-
1MoederbordenFujitsu D3643-H€ 91,47€ 91,47
1BehuizingenSharkoon VS4-S€ 28,55€ 28,55
1Computer accessoiresLeicke ULL Power Supply 120 W€ 31,95€ 31,95
1Geheugen internCrucial CT16G4DFD8266€ 63,-€ 63,-
1Solid state drivesIntel 660p 512GB€ 68,90€ 68,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 533,27

Wat ik er mee wil gaan doen:
- Gebruiken als webserver die zo nu en dan wat CPU-intensieve taken doen (daarom verkies ik ook de 9100 boven de G5400).

Vragen die ik nog heb:
- Zoals je ziet heb ik nog twee verschillende moederborden in het lijstje staan (D3643-H en de D3642-B). Ik ben er nog niet helemaal uit of de ca. 50EUR verschil tussen beide bordjes het geld waard is om voor de D3642-B te gaan. Ik neig naar de D3643-H. De D3643-H heeft de B360 chipset aan boord, de D3642-B heeft de Q370 chipset aan boord. Qua zuinigheid lijken beide chipsets elkaar niet veel te verschillen - Linkje. Iemand nog tips?

- Verder zou graag gebruik willen maken van de goedkopere Intel Core i3-9100F (zonder GPU aan boord) omdat dit ca. 50 EUR scheelt t.o.v. de Intel Core i3-9100 (met GPU aan boord). Mijn server mag headless zijn. Echter ik kan nergens vinden of de Fujitsu-bordjes uberhaupt opstarten zonder GPU. Ik heb gelezen dat sommige bordjes niet verder komen dan het BIOS wanneer er geen grafische kaart aanwezig is. Is er iemand van jullie die hier ervaring mee heeft? Voor het installeren kan ik er overigens wel tijdelijk een kaartje in hangen.

• FuaZe
roedi06 schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 14:51:
Ik heb gelezen dat sommige bordjes niet verder komen dan het BIOS wanneer er geen grafische kaart aanwezig is.
De BIOS is in veel gevallen ook grafisch?

Ik draai Ubuntu zonder desktop environment, maar voor settings in m'n BIOS en de installatie zelf heb ik de i3 met grafische kaart zegmaar.

Ben je van plan de installatie/BIOS instellingen te doen via een seriële terminal o.i.d?
Wel een tof verhaal, scheelt inderdaad flink qua prijs.

Ik heb wel eens een "PC engines" bord geïnstalleerd met Debian via seriële terminal. Maar moet toegeven dat ik geen idee heb welk moederbord dit wel/niet zou ondersteunen. Maar keep us posted :)

• Murcielago
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 23:39
-

[Voor 100% gewijzigd door Murcielago op 31-01-2020 18:32]

PSN: djmurcielago

@Cool2K De keuze van de voeding hangt vooral af van de maximale belasting. Er zijn minstens twee momenten waarop dat voorkomt: tijdens opstarten en tijdens maximum processorgebruik.
Als je geen zware PCIe kaarten (bijv. gpu, storage) en 3.5" hard disks toepast is het vooral afhankelijk van de processor. Het helpt daarom als het aantal cores beperkt houdt en de maximum snelheid daarvan ook.

Daarna is van belang de normale belasting. Ik denk dat je cores wil toewijzen aan verschillende besturingssystemen, dat maakt de kans dat alle cores maximaal worden belast lager. Dan zou je een 6 core kunnen kiezen op lage basissnelheid. Maar ik zou toch neigen naar een 4 core en cores laten delen door meerdere guests.
roedi06 schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 14:51:
Wat ik er mee wil gaan doen:
- Gebruiken als webserver die zo nu en dan wat CPU-intensieve taken doen (daarom verkies ik ook de 9100 boven de G5400).
Dat kan, maar dat werkt alleen als de taak multicore werkt (als het er 1 tegelijk is). Er zijn nog steeds weinig applicaties die dat werkelijk doen. RAR bijvoorbeeld kan het wel, maar gaat ook niet tot de maximum belasting, maar toch zal het dan wel sneller zijn.
Denk ook aan het maximum verbruik in combinatie met de voeding. Grofweg 15-30W plus de TDP bij volledige belasting. De G5400 is een capabele processor. Doet niet veel onder voor een i3-9100 wat betreft processingsnelheid per core.
- Zoals je ziet heb ik nog twee verschillende moederborden in het lijstje staan (D3643-H en de D3642-B). Ik ben er nog niet helemaal uit of de ca. 50EUR verschil tussen beide bordjes het geld waard is om voor de D3642-B te gaan. Ik neig naar de D3643-H. De D3643-H heeft de B360 chipset aan boord, de D3642-B heeft de Q370 chipset aan boord. Qua zuinigheid lijken beide chipsets elkaar niet veel te verschillen - Linkje. Iemand nog tips?
Het grootste verschil qua zuinigheid is dat de D3642-B of D3644-B meer onderdelen heeft, en dus iets meer aan power management moet doen. Het belangrijkste verschil in functionaliteit tussen deze borden (D3643 vs D3642/D3644) is het aantal ondersteunde SATA drives, 4 of 6.
Verder zou graag gebruik willen maken van de goedkopere Intel Core i3-9100F (zonder GPU aan boord) omdat dit ca. 50 EUR scheelt t.o.v. de Intel Core i3-9100 (met GPU aan boord). Mijn server mag headless zijn. Echter ik kan nergens vinden of de Fujitsu-bordjes uberhaupt opstarten zonder GPU. Ik heb gelezen dat sommige bordjes niet verder komen dan het BIOS wanneer er geen grafische kaart aanwezig is. Is er iemand van jullie die hier ervaring mee heeft? Voor het installeren kan ik er overigens wel tijdelijk een kaartje in hangen.
Die F processor werkt in principe: The mainboards [..] are basically capable of running these processors (no approval by Fujitsu) . De seriele poort staat standaard aan. Een live USB boot met voorgeconfigureerde SSH server is waarschijnlijk het meest praktisch. Maar het is niet makkelijk te troubleshooten.

Je kunt natuurlijk de BIOS niet zien op de monitor die aan de computer is gekoppeld als er geen videokaart aanwezig is. Het zou kunnen dat er een opmerking op het scherm blijft wachten op een toetsindruk als er geen videokaart gekoppeld is, al lijkt me dat een niet heel erg slim ontwerp voor dit OEM bord als dat zo zou zijn ("keyboard missing, press any key to continue"). Ik vermoed dat het daarom wel zal werken.

Ik zie geen optie voor BIOS via serieel. De BIOS is tekst. De standaard BIOS instellingen zijn al ingericht op laag verbruik. Instellingen zoals above 4G decoding moet je misschien wel handmatig uitzetten. Bij mij blijft het op disabled staan na een reset.

• unezra
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 08:58

unezra

Allround ICTer, OSS adept.

Kan iemand iets zeggen over het werkelijke energieverbruik van een Intel® NUC Kit D34010WYK?
pricewatch: Intel NUC Kit D34010WYK

Ik wil, buiten mijn Ryzen 5 3600 systeem, 2 kleine, extreem zuinige, systemen inzetten voor DHCP en DNS. Draaiend op Linux, als de CPU het ondersteunt met een virtualisatielaag er tussen.

Idealiter blijf ik onder de 5W in regulier bedrijf per machine, hoe lager hoe beter.

De NUC's heb ik al in huis, al moet ik voor 1 van 2 nog wel een PSU kopen. Die hergebruiken zou flink wat geld schelen en opzichte van de systemen uit de TS of een nieuwe NUC of vergelijkbaar.

Heel hard hoeft het allemaal niet te kunnen, meer dan dhcp en dns gaat het niet doen.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• FuaZe
unezra schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 13:13:
Ik wil, buiten mijn Ryzen 5 3600 systeem, 2 kleine, extreem zuinige, systemen inzetten voor DHCP en DNS.
Waarom? Je kan op je Ryzen 5 toch ook DHCP en DNS draaien? Of is dit niet een apparaat dat altijd aan staat?

Maak extra virtuele netwerkinterfaces aan of zet er een netwerkkaart in?

• sloth
  • Niet online
unezra schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 13:13:
Kan iemand iets zeggen over het werkelijke energieverbruik van een Intel® NUC Kit D34010WYK?
pricewatch: Intel NUC Kit D34010WYK

Ik wil, buiten mijn Ryzen 5 3600 systeem, 2 kleine, extreem zuinige, systemen inzetten voor DHCP en DNS. Draaiend op Linux, als de CPU het ondersteunt met een virtualisatielaag er tussen.

Idealiter blijf ik onder de 5W in regulier bedrijf per machine, hoe lager hoe beter.

De NUC's heb ik al in huis, al moet ik voor 1 van 2 nog wel een PSU kopen. Die hergebruiken zou flink wat geld schelen en opzichte van de systemen uit de TS of een nieuwe NUC of vergelijkbaar.

Heel hard hoeft het allemaal niet te kunnen, meer dan dhcp en dns gaat het niet doen.
Geen direct antwoord op je vraag, maar je zou ook kunnen overwegen om een érg zuinig (2 watt idle op basis van eigen meetgegevens met een betrouwbare meter) en goedkoop (rond de 100 EUR, zelf 74 EUR betaald) x5-Z8350 systeempje te kopen voor dit soort taken.

Daarvoor kan je ook kijken naar de posts van @Sinned123 Nog eens bedankt voor de tip _/-\o_

Ik ben er helaas zelf nog niet aan toe geraakt om de volledige inrichting (docker host, ik wil alles zoveel mogelijk via Ansible in kader van Infrastructure as Code) te doen en een review te plaatsen.

Volgens mij zou dit je in de long run naar TCO nog meer kunnen opbrengen. Ik verwacht niet dat deze NUCs onder de 8 watt idle komen. Als je ze tweedehands verkoopt krijg je daar vast ook nog een mooi bedrag voor terug.

[Voor 4% gewijzigd door sloth op 01-02-2020 13:54]

• unezra

unezra

FuaZe schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 13:46:
[...]

Waarom? Je kan op je Ryzen 5 toch ook DHCP en DNS draaien? Of is dit niet een apparaat dat altijd aan staat?

Maak extra virtuele netwerkinterfaces aan of zet er een netwerkkaart in?
Dat wil ik niet.
Ik wil DHCP en DNS die onafhankelijk is van mijn hypervisor.

Mogelijk dat ik het alsnog op mijn router ga doen. Dat schijnt mogelijk te zijn:
https://community.ui.com/...b0-4de2-8782-34d067819b31

Maar liefst draai ik er 2 aparte systeempjes naast die enkel die 2 taken hebben.
sloth schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 13:52:
[...]

Geen direct antwoord op je vraag, maar je zou ook kunnen overwegen om een érg zuinig (2 watt idle op basis van eigen meetgegevens met een betrouwbare meter) en goedkoop (rond de 100 EUR, zelf 74 EUR betaald) x5-Z8350 systeempje te kopen voor dit soort taken.

Daarvoor kan je ook kijken naar de posts van @Sinned123 Nog eens bedankt voor de tip _/-\o_

Ik ben er helaas zelf nog niet aan toe geraakt om de volledige inrichting (docker host, ik wil alles zoveel mogelijk via Ansible in kader van Infrastructure as Code) te doen en een review te plaatsen.

Volgens mij zou dit je in de long run naar TCO nog meer kunnen opbrengen. Ik verwacht niet dat deze NUCs onder de 8 watt idle komen. Als je ze tweedehands verkoopt krijg je daar vast ook nog een mooi bedrag voor terug.
Hmmm.
Sinned123 in "Het grote zuinige server topic - deel 2"

https://www.amazon.de/dp/B081B2GNR8
https://www.amazon.de/gp/product/B07Q9JRM5F

Dat ziet er idd nog wel prima uit. Is zoiets er ook met m.2 SATA? (eMMC vind ik niet een heel prettig idee voor een reguliere Linux)

• sloth
  • Niet online
Vanwaar je bezorgdheid voor eMMC, flash wear out? Zou voor mij ook nog een dingetje kunnen zijn.
Geen idee er met m.2 SATA bestaan. Je kan ook altijd een externe SSD gebruiken via USB3.0 lijkt me.

[Voor 9% gewijzigd door sloth op 01-02-2020 15:27]

• unezra

unezra

sloth schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 15:27:
Vanwaar je bezorgdheid voor eMMC, flash wear out? Zou voor mij ook nog een dingetje kunnen zijn.
Geen idee er met m.2 SATA bestaan. Je kan ook altijd een externe SSD gebruiken via USB3.0 lijkt me.
Flash wearout idd en traagheid.

Externe SSD over USB is grappig genoeg best werkbaar, zo heb ik mijn HP Microserver een tijd lang gedraaid. FreeNAS heeft een USB stick opgerookt, toen FreeNAS op een USB enclosure gezet en gaan. Draaide meer dan prima.

Maar de form-factor en energieverbruik spreken me wel heel erg aan. Prijs is ook nog wel te doen. Voor mij wat aan de hoge kant, zeker omdat ik er twee wil, maar hell, het is te overzien.

Twee want redundant DHCP en DNS. Onafhankelijk van mijn hypervisor zodat ik dáár op kan experimenteren en dingen doen, zonder meteen DHCP en DNS kwijt te zijn.

Liefst zou ik een router willen hebben met authorative DNS, maar los van wat ik postte, heb ik niets kunnen vinden. (Ja, OpnSense kan het. Met een plugin. Maar OpnSense routerboards zijn best prijzig. Diegene die ik hier heb liggen maakt me te veel herrie, dus die ga ik niet inzetten. Daarbij integreert de bind9 niet met de dhcpd op OpnSense, wat ik wel een nadeel vind.)

• sanderdw
[...]

1Computer accessoiresLeicke ULL Power Supply 120 W€ 31,69€ 31,69
2Geheugen internSamsung M378A4G43MB1-CTD€ 129,-€ 258,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 649,19

Standaard (=JEDEC) DDR4 2666 geheugen is het beste. Het Corsair geheugen is 3200 MHz, en die snelheid gebruikt de processor (waar de geheugencontroller zit) niet, het kan ervoor zorgen dat de snelheid lager terugvalt dan standaard geheugen. In de lijst hierboven staat door Fujitsu goedgekeurd ECC geheugen. Als je geen ECC geheugen kiest, dan kun je ook kiezen voor een D3642-B. Die heeft geen C246 chipset, maar Q370.

Ik doe compilaties (100% core) met een 4.2GHz processor. Dat is typisch een toepassing die lineair verloopt, dus niet gebruik maakt van meerdere processor cores. Dat geldt voor veel andere toepassingen ook. Van belang is dan de single core snelheid.

Een PicoPSU voeding zal zuiniger zijn als de idle belasting onder 40W ligt. Het grootste voordeel heb je onder 10W. 4 cores is beter dan 6 cores omdat het theoretische maximum verbruik (lees: warmteontwikkeling) beperkter is. Daarom zou ik maximaal 4 cores aanraden die op hogere maximum snelheid kunnen werken. Die is waarschijnlijk sneller in dagelijks gebruik dan een 6 core processor op lage frequentie.

De PicoPSU-160-XT en de Leikce 120W adapter is verkrijgbaar via amazon.de.
Uiteindelijk deze opzet geworden:
1ProcessorsIntel Core i5-9400 Boxed€ 216,48€ 216,48
2Geheugen internCrucial CT2K16G4DFD8266€ 118,99€ 237,98
1VoedingenSeasonic G-series 360 watt€ 0,-€ 0,-
1PC401 NVMe SK hynix 512GB----
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 677,96

Draait lekker, ik ben tevreden mee. Verbruik schommelt zo rond 20, 30 watt met een uitschieter van 40 watt.

Gebruik Unraid (ook al gebruik ik tot nu toe alleen nog maar de interne nvme), maar de eenvoudigheid spreekt me wel aan van Dockers & VM's + de mogelijkheid om met de Unassigned Devices plugin wat storage te gebruiken van mijn Synology.

• sloth
  • Niet online
unezra schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 15:46:
[...]

Flash wearout idd en traagheid.

Externe SSD over USB is grappig genoeg best werkbaar, zo heb ik mijn HP Microserver een tijd lang gedraaid. FreeNAS heeft een USB stick opgerookt, toen FreeNAS op een USB enclosure gezet en gaan. Draaide meer dan prima.

Maar de form-factor en energieverbruik spreken me wel heel erg aan. Prijs is ook nog wel te doen. Voor mij wat aan de hoge kant, zeker omdat ik er twee wil, maar hell, het is te overzien.

Twee want redundant DHCP en DNS. Onafhankelijk van mijn hypervisor zodat ik dáár op kan experimenteren en dingen doen, zonder meteen DHCP en DNS kwijt te zijn.

Liefst zou ik een router willen hebben met authorative DNS, maar los van wat ik postte, heb ik niets kunnen vinden. (Ja, OpnSense kan het. Met een plugin. Maar OpnSense routerboards zijn best prijzig. Diegene die ik hier heb liggen maakt me te veel herrie, dus die ga ik niet inzetten. Daarbij integreert de bind9 niet met de dhcpd op OpnSense, wat ik wel een nadeel vind.)
Ik wil hier wel verder even op ingaan (waarom geen routers die bijvoorbeeld DD-WRT ondersteunen, dnsmasq doet authoritative dns), maar dan liever in een ander of eigen draadje omdat dit hier wel heel erg offtopic gaat.

• Freakster86
  • Nu online
sanderdw schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 15:46:
[...]
Gebruik Unraid (ook al gebruik ik tot nu toe alleen nog maar de interne nvme), maar de eenvoudigheid spreekt me wel aan van Dockers & VM's + de mogelijkheid om met de Unassigned Devices plugin wat storage te gebruiken van mijn Synology.
Ik ga ook Unraid gebruiken, ondanks de extra kosten ($89 of gelijk $129 :'( ). Naast de actieve community kan ik je dit kanaal aanraden: YouTube: Spaceinvader One Qua stroomverbruik is Unraid volgens mij ook een stuk gunstiger, omdat de bestanden gewoon op één schijf staan en de rest in idle blijft als dat bestand wordt uitgelezen.

• unezra

unezra

sloth schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 16:05:
[...]
Ik wil hier wel verder even op ingaan (waarom geen routers die bijvoorbeeld DD-WRT ondersteunen, dnsmasq doet authoritative dns), maar dan liever in een ander of eigen draadje omdat dit hier wel heel erg offtopic gaat.
Met dnsmasq kun je voor zover ik weet niet iets doen als zonefiles beheren én integreren met DHCP. Dát is wat ik thuis wil en daar zoek ik een zo zuinig mogelijk systeem voor. (Waarbij ik echt denk aan 2-3W in regulier bedrijf.)

• Antonius
Ik heb al vele jaren een file servertje in huis. Tot nu toe heb ik goede ervaringen met 3.5" schijven. De dalende prijzen van schijfruimte hebben altijd min of meer gelijke tred gehouden met mijn groeiende behoefte aan ruimte. Zo ben ik rustig gegroeid van luttele GBs naar 10TB. De schijven hebben het altijd geweldig gedaan, in meer dan 15 jaar thuisserveren heb ik nog geen enkele keer uitval gehad (fingers crossed). In dit topic ligt de nadruk natuurlijk op laag verbruik. Ik ben in dat kader nu aan het overstappen van een Intel Atom bordje naar Fujitsu & G5400, OS & boot op een kleine SSD. Mijn storage schijf is een relatief recente grote 3.5" die nog wel een tijdje mee kan dus die gaat over naar het nieuwe systeem. In dit topic zie ik dat veel mensen vanwege het verbruik al zijn overgegaan naar 2.5" opslag. Dat lijkt mij in de toekomst qua verbruik ook interessant en het is inmiddels betaalbaar, maar hoe zien jullie dat in het licht van betrouwbaarheid? De bekende Seagate schijfjes zijn regelmatig goed betaalbaar, wel hebben ze qua uitval een slechtere reputatie dan degelijke 3.5" exemplaren, zeker bij 24/7 gebruik.

Kortom, wat doe ik in de toekomst? Blijf ik op de vertrouwde 3.5" maat, met downspinnen in idle toestand, of toch over naar de kleine 2.5" schijfjes? Ik hoor graag jullie meningen.

• unezra

unezra

Antonius schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 18:15:
Ik heb al vele jaren een file servertje in huis. Tot nu toe heb ik goede ervaringen met 3.5" schijven. De dalende prijzen van schijfruimte hebben altijd min of meer gelijke tred gehouden met mijn groeiende behoefte aan ruimte. Zo ben ik rustig gegroeid van luttele GBs naar 10TB. De schijven hebben het altijd geweldig gedaan, in meer dan 15 jaar thuisserveren heb ik nog geen enkele keer uitval gehad (fingers crossed). In dit topic ligt de nadruk natuurlijk op laag verbruik. Ik ben in dat kader nu aan het overstappen van een Intel Atom bordje naar Fujitsu & G5400, OS & boot op een kleine SSD. Mijn storage schijf is een relatief recente grote 3.5" die nog wel een tijdje mee kan dus die gaat over naar het nieuwe systeem. In dit topic zie ik dat veel mensen vanwege het verbruik al zijn overgegaan naar 2.5" opslag. Dat lijkt mij in de toekomst qua verbruik ook interessant en het is inmiddels betaalbaar, maar hoe zien jullie dat in het licht van betrouwbaarheid? De bekende Seagate schijfjes zijn regelmatig goed betaalbaar, wel hebben ze qua uitval een slechtere reputatie dan degelijke 3.5" exemplaren, zeker bij 24/7 gebruik.

Kortom, wat doe ik in de toekomst? Blijf ik op de vertrouwde 3.5" maat, met downspinnen in idle toestand, of toch over naar de kleine 2.5" schijfjes? Ik hoor graag jullie meningen.
Voor mijn colocatie, waar energieverbruik een rol speelt gezien de €0,41/kWh prijs die ik daar betaal, heb ik gekozen voor 2 van deze schijven:

pricewatch: Toshiba N300 (Bulk), 8TB

Die zijn relatief zuinig én zijn er nu al tot en met 14T.

Wat mij betreft zit daar de toekomst. 2,5" is leuk, in professionele servers waar geld geen rol speelt. Wil je veel storage voor weinig tegen relatief lage energielasten per opgeslagen T, is 3,5" denk ik de komende jaren dé keuze.

EDIT: Downspinnen zou ik niet doen. Ik vraag me af of je dat niet meer geld kost dan het oplevert.

• FuaZe
Antonius schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 18:15:
Wij hebben ooit twee servers geleverd met 2.5" SeaGate schijven, niet in de beste omstandigheden, maar bij een klapte 3(!) schijven tegelijk eruit (en hebben we de hele server moeten vervangen), en bij de andere is het om het halfjaar raak...

Daarnaast hebben we 20 systemen met 3,5" WD's, welke allen bij elkaar ongeveer 1-2 per jaar stuk hebben.

Ik wacht op het moment dat zuinige SSD's per TB niet te duur zijn, voor m'n thuisserver.

• unezra

unezra

FuaZe schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 19:43:
[...]

Wij hebben ooit twee servers geleverd met 2.5" SeaGate schijven, niet in de beste omstandigheden, maar bij een klapte 3(!) schijven tegelijk eruit (en hebben we de hele server moeten vervangen), en bij de andere is het om het halfjaar raak...

Daarnaast hebben we 20 systemen met 3,5" WD's, welke allen bij elkaar ongeveer 1-2 per jaar stuk hebben.

Ik wacht op het moment dat zuinige SSD's per TB niet te duur zijn, voor m'n thuisserver.
Ik weet niet of dat moment ooit gaat komen.
Je storagebehoefte neemt ws ook toe.

Ik weet niet of de prijs van SSD's ooit dicht genoeg in de buurt van draaiend roest gaat komen om relevant te worden voor main storage thuis, tenzij je maar 1-2T aan data hebt en verwacht de komende jaren. Maar zelfs dán.

Een 8T HDD kost €200,- , wil je dat met de goedkoopste SSD's van dit moment oplossen, ben je €800 kwijt. Scheelt een factor 4.

Wel zie ik dat de grootste SSD groter is dan de grootste HDD die je kunt kopen: 30T vs 20T.
Alleen, die SSD kost je een whopping €9000. :)

• RobertMe
unezra schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 19:58:
[...]

Ik weet niet of dat moment ooit gaat komen.
Je storagebehoefte neemt ws ook toe.

Ik weet niet of de prijs van SSD's ooit dicht genoeg in de buurt van draaiend roest gaat komen om relevant te worden voor main storage thuis, tenzij je maar 1-2T aan data hebt en verwacht de komende jaren. Maar zelfs dán.

Een 8T HDD kost €200,- , wil je dat met de goedkoopste SSD's van dit moment oplossen, ben je €800 kwijt. Scheelt een factor 4.

Wel zie ik dat de grootste SSD groter is dan de grootste HDD die je kunt kopen: 30T vs 20T.
Alleen, die SSD kost je een whopping €9000. :)
Vraag is of de storage behoefte daarentegen niet gaat afnemen. Door meer en meer streaming diensten en aanbod daarin wordt er denk ik juist steeds minder aan films en series gedownload. Dus bij thuisgebruik neemt de storage behoefte daarvan af. Blijft over gewoon dataopslag ("administratie", familiefoto's, ...) maar de algemene consument zal ook dat meer en meer in de cloud doen.

Zelf nu bezig met het opzetten van nieuwe NAS met netto 16TB. Maar waarom weet ik eigenlijk ook niet :p M'n huidige netto verbruik aan "video" is net geen 6TB, al jaren niet meer aan opgeruimd, en ik kwam laatst erachter dat het (automatisch) downloaden er waarschijnlijk al maanden uit ligt en ik het niet heb opgemerkt. Juist doordat ik dus steeds meer doe Netflixen. En qua opslag van eigen dingen kom ik niet eens aan 300GB. Dus dat zou bv best op een (mirrored) 1TB SSD kunnen en dan zit er nog flink wat rek in.

En hoewel SSDs wellicht nooit zo goedkoop worden als HDDs zal er denk ik toch gewoon een moment komen dat HDDs een zware niche worden. Hetzelfde als dat tapes nog hun use cases hebben. Of bv optische discs die door innovaties steeds meer opslag deden bieden, maar blu-ray ook steeds minder en minder voor komt.

• Freakster86
  • Nu online
unezra schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 18:20:
[...]

Voor mijn colocatie, waar energieverbruik een rol speelt gezien de €0,41/kWh prijs die ik daar betaal, heb ik gekozen voor 2 van deze schijven:

pricewatch: Toshiba N300 (Bulk), 8TB

Die zijn relatief zuinig én zijn er nu al tot en met 14T.

Wat mij betreft zit daar de toekomst. 2,5" is leuk, in professionele servers waar geld geen rol speelt. Wil je veel storage voor weinig tegen relatief lage energielasten per opgeslagen T, is 3,5" denk ik de komende jaren dé keuze.

EDIT: Downspinnen zou ik niet doen. Ik vraag me af of je dat niet meer geld kost dan het oplevert.
Ik snap dit niet echt. Je kiest een schijf die 200+ euro kost voor 8TB en erg onzuinig is:
The N300, unfortunately, isn't the friendliest when it comes to saving you money. In random workloads, I found it to use around 8 watts, and the transition to sequential sees a boost to 9 watts during read operations and 8.5 in write.

Read more: https://www.tweaktown.com...ty-hdd-review/index8.html
4x 5TB 2,5" kostte mij 88 euro x 4. Normaal is dat 99 euro x 4. Ik heb zelf de vergelijking gemaakt met de goedkoopst te shucken 8TB/10TB WD schijven en ook daaruit bleek dat de 2,5" schijven niet duurder in aanschaf waren én een stuk goedkoper qua stroomverbruik.
FuaZe schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 19:43:
[...]

Waren dit de 5TB schijven? Het gebrek aan data over betrouwbaarheid over die schijven heeft mij doen besluiten om in ieder geval twee schijven te gebruiken voor parity.
RobertMe schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 20:36:
[...]

Vraag is of de storage behoefte daarentegen niet gaat afnemen. Door meer en meer streaming diensten en aanbod daarin wordt er denk ik juist steeds minder aan films en series gedownload. Dus bij thuisgebruik neemt de storage behoefte daarvan af. Blijft over gewoon dataopslag ("administratie", familiefoto's, ...) maar de algemene consument zal ook dat meer en meer in de cloud doen.
De thuisgebruiker is volgens mij geheel onbelangrijk. De honger naar data komt niet tot stilstand in datacenters, die gaat alleen maar toenemen. Juist omdat men steeds meer in de cloud wilt doen. Daar zullen steeds betere/grotere hdd's voor ontwikkeld worden. En de datahoarder heeft daar weer voordeel bij :)

Ga zelf nu van 18/24TB (netto/bruto) naar 25/35 :P

• RobertMe
Freakster86 schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 21:46:
[...]

4x 5TB 2,5" kostte mij 88 euro x 4. Normaal is dat 99 euro x 4. Ik heb zelf de vergelijking gemaakt met de goedkoopst te shucken 8TB/10TB WD schijven en ook daaruit bleek dat de 2,5" schijven niet duurder in aanschaf waren én een stuk goedkoper qua stroomverbruik.

[...]

Waren dit de 5TB schijven? Het gebrek aan data over betrouwbaarheid over die schijven heeft mij doen besluiten om in ieder geval twee schijven te gebruiken voor parity.
Die dubbele parity "voor de zekerheid omdat er geen gegevens van de schijven zijn" maakt het natuurlijk wel weer duurder. En daarnaast, als ze allemaal uit dezelfde batch komen neemt dus ook de kans toe dat ze allemaal om en nabij dezelfde tijd beginnen te falen.
Ga zelf nu van 18/24TB (netto/bruto) naar 25/35 :P
Op Amazon (DE) kost de WD Elements 8TB ongeveer 150E. Daarvan heb je dan 4 schijven nodig (3*8=24 + 1 parity) zit je op E600. Jij hebt nu 7x 88E = 616E, en zoals je zelf al zegt, normaliter zijn de schijven duurder (7 * 99 = 693). Daarnaast draai je nu RAID6 of RAIDZ2. Wat ik zo'n beetje gelezen heb is het niet handig om meer als 6 schijven in een RAID 5 / 6 opstelling te zetten i.v.m. rebuild tijden en toenemende kans op falen bij een rebuild. Daarnaast vind ik deze schijven na [url=https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1965028]mijn ervaring[/url helemaal niks. Ja, in een raid 5 / 6 setup zal het performance nadeel gedeeltelijk weer wegvallen, maar het heeft bij mij toch een nare nasmaak achter gelaten. En ook nu in mijn situatie met 3x 8TB (= netto 16TB) ben ik E465 kwijt, terwijl het met die 5TB Seagates ook minimaal E400 zou zijn, en dan met 1TB minder en maar single parity terwijl jijzelf dat bv niet aandurft i.v.m. onbekende onbetrouwbaarheid.
[...]

De thuisgebruiker is volgens mij geheel onbelangrijk. De honger naar data komt niet tot stilstand in datacenters, die gaat alleen maar toenemen. Juist omdat men steeds meer in de cloud wilt doen. Daar zullen steeds betere/grotere hdd's voor ontwikkeld worden. En de datahoarder heeft daar weer voordeel bij :)
In datacenters/cloud wordt er natuurlijk ook op een hele andere manier met data om gegaan. Volgens mij draait Netflix weer volledig op SSDs. Heb ook eens iets gelezen van een presentatie van een of andere technische man van Netflix, was iemand in de zaal die vroeg of SSDs niet veel duurder waren omdat ze veel sneller vervangen moesten worden. Reactie van de beste man? Niet ons probleem, wij huren de servers.
Bij "cloud" in de zin van backup diensten (CrashPlan, Backblaze, ...) kan ik mij nog indenken dat dingen op HDDs draaien, maar dan wel in clusters etc waardoor je een andere verdeling krijgt tussen dure grote HDDs of een server met goedkopere schijven bijplaatsen. Waarbij prijs per GB dus belangrijker is dan absolute opslagruimte. En meerdere ("kleinere") servers bieden natuurlijk ook meteen redundancy bij uitval van andere hardware. Beter een server met netto 25TB die uitvalt dan een server met netto 100TB die uitvalt. Want in eerste geval is de data meer verdeeld en valt dus niet alles terug op een kleiner aantal servers.
Maar voor de rest denk ik dat veel gewoon al op SSDs draait. Puur omdat in echte "dienst" vorm mij lijkt dat random I/O veel belangrijker is. Bij bv een Google Drive of Microsoft OneDrive moeten bestanden zo snel mogelijk opgehaald worden omdat er tientallen gebruikers zijn op dezelfde server(s) (/honderden gebruikers op dezelfde cluster).
En hetzelfde zie je bv ook als je een VPS afneemt. Een True levert opslag op SSDs, en als je meer opslag wilt krijg je ook SSDs. Tenzij je echt veel data wilt opslaan en je naar hun Big Storage gaat, dat is wel op HDDs. Of je gaat naar Stack voor cloud storage, maar dan kom je ook weer gedeeltelijk in het "cloud als backup" deel.

TL;DR: Ik denk niet dat de steeds grotere HDDs puur gedreven worden door "cloud". Ik denk eerder dat WD, Seagate etc gewoon blijven doorontwikkelen voor grotere schijven. En ja, er zal vraag naar zijn uit enterprise, maar blijkbaar verkopen ze ze ook ruiiim voldoende op de consumenten markt. Anders maken ze ze niet zo massaal in externe HDD uitvoering en verkopen ze ze dan ook nog eens ruim onder de prijzen van de interne HDDs.

• GioStyle
@RobertMe

We zitten in het zuinige server topic. Hoeveel watt kost het om die 3x 8TB schijven in de lucht te houden?

Voor 6,6W heb ik altijd 30TB beschikbaar. Ik vind spindown maar vervelend voor smb shares. Dan zit je letterlijk te wachten tot je schijven zijn opgespind om bij je data te kunnen komen. Dus de schijven gaan bij mij nooit in spindown. Dit soort laag verbruik haal je met 3,5” schijven echt niet.

Daarnaast: de performance issues wat jij ervaart heb ik geen last van. Zal waarschijnlijk deels verbloemd worden door de hoeveelheid geheugen (32GB voor FreeNAS) en soort data (films en series).

Wat betreft ssd’s als main opslag. Ik vind persoonlijk ssd’s minder betrouwbaar dan harde schijven. Harde schijven kun je rustig een jaartje wegzetten, na een jaartje aansluiten en je hebt weer toegang tot je data. Hoe zit dat met ssd’s? Ik zie ssd opslag meer voor als ‘vluchtige opslag’ zoals downloads en harde schijven meer voor permanente opslag.

• Freakster86
  • Nu online
RobertMe schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 22:27:
[...]

Die dubbele parity "voor de zekerheid omdat er geen gegevens van de schijven zijn" maakt het natuurlijk wel weer duurder. En daarnaast, als ze allemaal uit dezelfde batch komen neemt dus ook de kans toe dat ze allemaal om en nabij dezelfde tijd beginnen te falen.
Dubbele parity is een keuze achteraf. In principe hoeft het niet, maar ik heb anders toch twee schijven over. Dan liever nu een exta schijf inzetten voor parity dan er twee op de plank houden a.h.w. De schijven komen gelukkig uit 2 batches en zijn inmiddels grondig getest :)
Op Amazon (DE) kost de WD Elements 8TB ongeveer 150E. Daarvan heb je dan 4 schijven nodig (3*8=24 + 1 parity) zit je op E600. Jij hebt nu 7x 88E = 616E, en zoals je zelf al zegt, normaliter zijn de schijven duurder (7 * 99 = 693).
Aanschafprijs is ongeveer gelijk (als je van beide de beste aanbieding van de afgelopen tijd pakt). Maar het verschil zit hem ook in een paar andere (voor mij belangrijke) dingen. Je kunt met de 2,5" schijven een PicoPSU gebruiken. Enkel kijkend naar het wattage van de schijven scheelt het al 10 euro p/j aan stroom. Dat verschil zal in de praktijk groter uitvallen vanwege de ATX voeding die je nodig hebt voor de 3,5" schijven. En het grootste voordeel is wat mij betreft het geluid. De huidige WD Blue 6TB kan ik goed horen in de NAS. Datzelfde geldt (nog meer) voor de WD RED schijven. De 5TB Seagate zijn echter zó stil dat ik ze nog nooit heb gehoord, zelfs niet met de zwaarste testen.

TL;DR 2,5" is alsnog stiller en zuinger. Bij eenzelfde (voor mij goedkopere) aanschafprijs dus een no-brainer.
Daarnaast draai je nu RAID6 of RAIDZ2. Wat ik zo'n beetje gelezen heb is het niet handig om meer als 6 schijven in een RAID 5 / 6 opstelling te zetten i.v.m. rebuild tijden en toenemende kans op falen bij een rebuild. Daarnaast vind ik deze schijven na [url=https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1965028]mijn ervaring[/url helemaal niks. Ja, in een raid 5 / 6 setup zal het performance nadeel gedeeltelijk weer wegvallen, maar het heeft bij mij toch een nare nasmaak achter gelaten. En ook nu in mijn situatie met 3x 8TB (= netto 16TB) ben ik E465 kwijt, terwijl het met die 5TB Seagates ook minimaal E400 zou zijn, en dan met 1TB minder en maar single parity terwijl jijzelf dat bv niet aandurft i.v.m. onbekende onbetrouwbaarheid.
Unraid werkt anders. Hier wordt dat heel goed uitgelegd: YouTube: All about the unRAID Array, how data is written and how the parity w... En om prestaties te verbeteren kun je ook een cache drive (ssd/nvme) gebruiken. Daardoor merk je niets van eventuele prestatie dips van de hdds. Zie ook dit filmpje YouTube: UnRAID: How much does the Cache drive improve performance?
unezra schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 16:54:
Met dnsmasq kun je voor zover ik weet niet iets doen als zonefiles beheren én integreren met DHCP. Dát is wat ik thuis wil en daar zoek ik een zo zuinig mogelijk systeem voor. (Waarbij ik echt denk aan 2-3W in regulier bedrijf.)
Recursive DNS en DHCP is typisch iets wat een router kan. Bijvoorbeeld een MikroTik Routerboard RB750Gr3, verbruikt ~2W.

Je kan gelimiteerd static DNS entries maken met Routerboard software. Dit lijkt me niet geschikt als publieke name server, maar voor intern gebruik is het misschien voldoende voor je.

Een andere optie is zoeken naar een beperkt systeempje met laag verbruik, onder gepinde posts (rechts boven).

Wat bedoel je met integereren van zonefiles in DHCP? Die twee staan los van elkaar.

• - peter -
unezra schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 16:54:
[...]

Raspberry Pi? Verbruikt paar Watt en draait Linux.

• headphoneguy
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 04-04 21:10
Hallo allemaal. Ik heb de volgende lijst samengesteld :

1ProcessorsIntel Pentium Gold G5400 Boxed€ 58,78€ 58,78
1MoederbordenFujitsu D3642-B€ 137,-€ 137,-
1BehuizingenSilverstone Sugo SST-SG11B€ 68,90€ 68,90
1KabelsStartech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA)€ 5,36€ 5,36
1Usb-sticksSandisk Cruzer Fit (G35) 16GB Zilver€ 5,95€ 5,95
1Externe harde schijvenSeagate Backup Plus Portable Drive (STDR) 5TB Zwart€ 137,94€ 137,94
1Computer accessoiresLeicke ULL Power Supply 120 W€ 31,95€ 31,95
1ProcessorkoelingArctic Alpine 12 Passive€ 8,90€ 8,90
1VentilatorenNoctua NF-A8 PWM, 80mm€ 15,25€ 15,25
1VentilatorenNoctua NF-F12 PWM, 120mm€ 17,95€ 17,95
1Geheugen internG.Skill Value F4-2400C15S-8GNT€ 33,99€ 33,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 559,47

Ik wil langzaam uitbreiden naar 6 hdd. Verder zal ik bezig gaan met:

-smb voor media
-torrents, sonar, radar
-unifi controller
-home assistant
-omv
-overige (lichte) docker dingen

Ik twijfel aan de koeling. Zou ik volledig passief kunnen? Wat zijn mijn opties? ps. Heb nog nooit een computer gebouwd.
@headphoneguy
Ik wil langzaam uitbreiden naar 6 hdd. Verder zal ik bezig gaan met:

-smb voor media
-torrents, sonar, radar
-unifi controller
-home assistant
-omv
-overige (lichte) docker dingen

Ik twijfel aan de koeling. Zou ik volledig passief kunnen? Wat zijn mijn opties? ps. Heb nog nooit een computer gebouwd.
Uitbreiden naar 6x SATA met 5TB drives kan. Die vergen tijdens opstarten als ze allemaal tegelijk een piek hebben 6x 3,75W = 22,5W. 90W is ruim voldoende met deze processor.

De truuk bij passieve koeling is het benutten van het feit van warme lucht stijgt (convectiewerking) waardoor een luchtstroom op gang komt. Koude lucht wordt dan idealiter van onderaf aangevoerd terwijl warme lucht aan de bovenkant kan ontsnappen, zonder ventilator. Dan kom je meestal uit bij een towermodel die aan de bovenkant gaas heeft. Een onbelemmerde luchtafvoer vanaf de hard disks is nodig. Ook als ze weinig warmte produceren, het afvoeren van de warmte die wel geproduceerd wordt is verstandig.

De kast die je hebt uitgekozen heeft ruimte voor 2.5" drives, maar ik vraag me af of 15mm dikke 2.5" drives er ook in passen. Dat zou je na kunnen vragen bij de kastbouwer. Ik heb geen ervaring met deze behuizing, maar ik zie in de documentatie geen grote belemmeringen om volledig passief te koelen.

De software (besturingssysteem en eventueel virtualisatie) is bepalend voor wat het idle verbruik zal zijn. Met Windows of Debian kun je een zeer laag verbruik halen, maar bepaalde besturingssystemen of virtualisatiehosts hebben niet veel low power instellingen. Virtualisatie is een stapeling van besturingssystemen met bijbehorende overhead, dus dat is een ongunstige wijze van het samenvoegen van diverse functies. Andere opties zoals consolidatie van alle apps onder 1 besturingssysteem of docking kunnen gunstiger uitpakken.

Assembleren van een computer is op zich niet zo moeilijk. Installatie en configuratie (BIOS, besturingssysteem) is moeilijker.

Niet alle soorten USB keys zijn zuinig genoeg om continu aangesloten te laten. Sommige USB3 keys worden warm of zelfs heet. Warmte is energieverlies. Als de USB2 key die je hebt gekozen wel koel blijft dan is het ok, maar zo weinig mogelijk USB apparaten is beter. Ik zou een zuinig NVMe M.2 SSD'tje gebruiken als je permanent extra opslag nodig hebt. SSD is zuiniger dan een USB stick. Bijvoorbeeld een Intel 660p.

• |sWORDs|
  • Registratie: maart 2000
  • Nu online

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Het blijft raar dat je dezelfde resultaten met low power als balanced krijgt. Ik vraag me af of je de BIOS wel correct ingesteld hebt (control aan OS ipv hardware).
Dit zou nog steeds hoger kunnen zijn dan hardware, maar is wel de manier waarop power management in ESXi bedoeld is.
Ook is het doel met ESXi balanced natuurlijk vooral minimale impact op VM performance en niet een extra 2-3W besparing.

V&A:24 Core Xeon E5 v4, 256GB ECC met dual 10Gbit upgradeset

• RobertMe
GioStyle schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 23:03:
@RobertMe

We zitten in het zuinige server topic. Hoeveel watt kost het om die 3x 8TB schijven in de lucht te houden?
Ja, die 3,5" schijven zullen inderdaad meer verbruiken. Maar het is natuurlijk ook een tradeoff.
Daarnaast: de performance issues wat jij ervaart heb ik geen last van. Zal waarschijnlijk deels verbloemd worden door de hoeveelheid geheugen (32GB voor FreeNAS) en soort data (films en series).
Waarschijnlijk dus voornamelijk het gebruik en niet eens de hoeveelheid RAM. Zeker bij een sync-write maakt de hoeveelheid RAM niet uit omdat die pas klaar is als de data daadwerkelijk op de disk staat.
Maar als je bv downloads naar een SSD laat gaan en daarna sequentieel kopieert naar de storage pool is dat voor een SMR schijf stukken vriendelijker, zeker ook nog eens in een RAIDZ setup waarbij de load wordt verdeeld. Want nu ik de Seagate aan een Orange Pi heb hangen en de snapshots er naar mirror is de performance ook voldoende, juist omdat het sequentieel is. Terwijl bij mijn initiele gebruik dus databases hun data erop zetten, oftewel: veel random IO en dat trok de schijf absoluut niet.

Wat dat betreft ben ik ook verbaasd dat niemand @headphoneguy waarschuwt. Op basis van zijn lijstje gaat hij voor één zo'n SMR schijf, geen SSD of whatever, en torrenten. Dus die torrents gaan met 99% zekerheid direct naar deze SMR schijf plaatsvinden. Dus veel random writes & reads veroorzaken, en dus ook een (zeer) grote kans geven op performance issues in de zin van IO die één of zelfs meerdere seconden gaat duren / in queue moet wachten.

Dan kunnen de schijven dus wel zuinig zijn, maar als ze niet werken in de toepassing waarvoor ik (of iemand anders) ze wil inzetten heb je helemaal niks aan die zuinigheid. En uiteraard heb ik toentertijd deze schijf ook gekocht, want zuinig, goedkoop, stil, koel, .... Maar als dan blijkt dat die schijven nogal een flink nadeel hebben (trage, vooral random, writes, zeker als afgewisseld met read IO) dan staan deze de volgende keer natuurlijk niet bovenaan mijn lijstje met HDDs om mogelijk te kopen.
Want gezien bij mijn in progress build (/setup) ik waarschijnlijk meer wil gaan doen met file shares, en nu sowieso ook al SyncThing de PCs "real time" laat synchroniseren naar de NAS acht ik de kans groot dat ik ook dan nog tegen deze issues zou aanlopen. Waarbij ik dus ook de afweging heb gemaakt tussen 3x 8TB WD 3,5" vs 4 of 5 keer 5TB Seagate (of 2x "PMR" in mirror voor "data" en bv 3x RAIDZ voor films & series, maar dat is nog complexer, waarschijnlijk duurder, ...). Maar het risico op weer tegen issues aanlopen, en het feit dat het meteen meer harddisk ruimte kost (+ sata poorten etc) heeft mij doen besluiten om voor de WDs te gaan. En het minder zuinig zijn neem ik dan op de koop toe, ik koop de schijven immers om ze te gebruiken voor een bepaalde toepassing, niet omdat ze zuinig zijn.
Pagina: 1 ... 60 ... 65 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True