Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote zuinige server topic - deel 2 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 61 ... 65 Laatste
Acties:

• Wabs
  • Registratie: september 2002
  • Niet online
Freakster86 schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 23:19:
....Enkel kijkend naar het wattage van de schijven scheelt het al 10 euro p/j aan stroom. Dat verschil zal in de praktijk groter uitvallen vanwege de ATX voeding die je nodig hebt voor de 3,5" schijven. ....
Kan je uitleggen waarom je een ATX voeding nodig hebt en een PicoPSU niet werkt met 3.5"schijven?

Ik zit met het zelfde dilemma namelijk. Ik heb nu 2 seagate 2.5"4tb schijven van 2.5 jaar oud. 1 heeft ondertussen kuren (spint af en toe niet op, server uit en aan en dan werkt die weer... kan ook de voeding zijn natuurlijk. Dit is een 360W atx voeding van 6 jaar oud, nog niet getest verder).
Verder heb ik ook 2 WD Red schijven, geen enkel probleem.

Zit er nu aan te denken om een nieuwe server te bouwen (alles stampt verder uit 2014). Hier komen max 5 schijven in te hangen. Ik zat te denken aan een PicoPSU van 90W. Zo veel gaat de setup volgens mij nooit trekken. Ik kan natuurlijk een grotere Pico nemen, dat is geen probleem. Echter, waarom zeg je dat je een ATX voeding moet hebben voor 3.5"schijven?

Denk nu aan de WD 10tb oplossing uit de externe behuizing. ;) Die 10€ per jaar neem ik voor lief. als de schijven langer mee gaan verdient dat zichzelf terug.

edit:
Hier zit ik nu aan te denken:
EXSi op de optane ssd, met een ssd riser in een 16x slot de 2e ssd aansluiten.
Onder EXSi dan een OMV VM (met snapraid en mergerfs) en een windows VM, mogelijk nog een ubuntu VM voor pihole oid...
Voornamelijk wordt de server gebruikt voor plex server en voor opslaan van foto's en video's.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i3-9100 Boxed€ 136,-€ 136,-
1MoederbordenFujitsu D3643-H€ 91,47€ 91,47
1KabelsStartech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA)€ 5,36€ 5,36
2Externe harde schijvenWD Elements Desktop Storage 10TB Zwart€ 189,-€ 378,-
1Computer accessoiresLeicke ULL Power Supply 120 W€ 31,44€ 31,44
1ProcessorkoelingArctic Alpine 12 Passive€ 8,90€ 8,90
1Geheugen internCrucial CT16G4DFD8266€ 63,-€ 63,-
1VoedingenMini-box picoPSU-150-XT€ 50,51€ 50,51
1Solid state drivesIntel 660p 512GB€ 68,90€ 68,90
1Solid state drivesIntel Optane M10 32GB€ 49,-€ 49,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 882,58

Verder komen er voor nu nog 2 oude 4tb schijven bij. totaal 4 schijven voor nu.

[Voor 60% gewijzigd door Wabs op 02-02-2020 10:29]

• RobertMe
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 15:31
Wabs schreef op zondag 2 februari 2020 @ 10:23:
[...]

Kan je uitleggen waarom je een ATX voeding nodig hebt en een PicoPSU niet werkt met 3.5"schijven?

Ik zit met het zelfde dilemma namelijk. Ik heb nu 2 seagate 2.5"4tb schijven van 2.5 jaar oud. 1 heeft ondertussen kuren (spint af en toe niet op, server uit en aan en dan werkt die weer... kan ook de voeding zijn natuurlijk. Dit is een 360W atx voeding van 6 jaar oud, nog niet getest verder).
Verder heb ik ook 2 WD Red schijven, geen enkel probleem.

Zit er nu aan te denken om een nieuwe server te bouwen (alles stampt verder uit 2014). Hier komen max 5 schijven in te hangen. Ik zat te denken aan een PicoPSU van 90W. Zo veel gaat de setup volgens mij nooit trekken. Ik kan natuurlijk een grotere Pico nemen, dat is geen probleem. Echter, waarom zeg je dat je een ATX voeding moet hebben voor 3.5"schijven?

Denk nu aan de WD 10tb oplossing uit de externe behuizing. ;) Die 10€ per jaar neem ik voor lief. als de schijven langer mee gaan verdient dat zichzelf terug.
Vooral bij het opstarten (spin-up) hebben 3,5" HDDs veel meer stroom nodig. En omdat dat ook nog eens plaatsvindt op het moment dat alle stroombesparende features van het moederbord en CPU nog niet in gebruik zijn kan dat een issue zijn. Dat juist bij het aanzetten van de PC voor die paar seconden het totale verbruik boven die 90W komt.

• Wabs
  • Niet online
RobertMe schreef op zondag 2 februari 2020 @ 10:33:
[...]

Vooral bij het opstarten (spin-up) hebben 3,5" HDDs veel meer stroom nodig. En omdat dat ook nog eens plaatsvindt op het moment dat alle stroombesparende features van het moederbord en CPU nog niet in gebruik zijn kan dat een issue zijn. Dat juist bij het aanzetten van de PC voor die paar seconden het totale verbruik boven die 90W komt.
Ja die gedachten snap ik. in de lijst heb ik nu een 150W pico gezet.
Natuurlijk is het ook zo dat een 150Pico en een 120W adapter al meer kost dan een 450W ATX voeding... dus wellicht is dat toch slimmer. Ik vrees alleen dat een atx voeding op idle 20W minder zuinig is.

• headphoneguy
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 30-03 21:37
mrmrmr schreef op zondag 2 februari 2020 @ 03:49:
@headphoneguy

[...]

Uitbreiden naar 6x SATA met 5TB drives kan. Die vergen tijdens opstarten als ze allemaal tegelijk een piek hebben 6x 3,75W = 22,5W. 90W is ruim voldoende met deze processor.

De truuk bij passieve koeling is het benutten van het feit van warme lucht stijgt (convectiewerking) waardoor een luchtstroom op gang komt. Koude lucht wordt dan idealiter van onderaf aangevoerd terwijl warme lucht aan de bovenkant kan ontsnappen, zonder ventilator. Dan kom je meestal uit bij een towermodel die aan de bovenkant gaas heeft. Een onbelemmerde luchtafvoer vanaf de hard disks is nodig. Ook als ze weinig warmte produceren, het afvoeren van de warmte die wel geproduceerd wordt is verstandig.

De kast die je hebt uitgekozen heeft ruimte voor 2.5" drives, maar ik vraag me af of 15mm dikke 2.5" drives er ook in passen. Dat zou je na kunnen vragen bij de kastbouwer. Ik heb geen ervaring met deze behuizing, maar ik zie in de documentatie geen grote belemmeringen om volledig passief te koelen.

De software (besturingssysteem en eventueel virtualisatie) is bepalend voor wat het idle verbruik zal zijn. Met Windows of Debian kun je een zeer laag verbruik halen, maar bepaalde besturingssystemen of virtualisatiehosts hebben niet veel low power instellingen. Virtualisatie is een stapeling van besturingssystemen met bijbehorende overhead, dus dat is een ongunstige wijze van het samenvoegen van diverse functies. Andere opties zoals consolidatie van alle apps onder 1 besturingssysteem of docking kunnen gunstiger uitpakken.

Assembleren van een computer is op zich niet zo moeilijk. Installatie en configuratie (BIOS, besturingssysteem) is moeilijker.

Niet alle soorten USB keys zijn zuinig genoeg om continu aangesloten te laten. Sommige USB3 keys worden warm of zelfs heet. Warmte is energieverlies. Als de USB2 key die je hebt gekozen wel koel blijft dan is het ok, maar zo weinig mogelijk USB apparaten is beter. Ik zou een zuinig NVMe M.2 SSD'tje gebruiken als je permanent extra opslag nodig hebt. SSD is zuiniger dan een USB stick. Bijvoorbeeld een Intel 660p.
Bedankt voor je reactie! Op basis van dit topic had ik al een geschikte voeding gekozen. Ook wist ik dat een tower model meer geschikt was. Het probleem is alleen dat ik zeer weinig plek heb voor een tower. De enige plekken zijn: naast een subwoofer, of naast de verwarming.

Ik heb deze kast gekozen omdat ik de kast dan veilig in m'n open tv kast kan zetten. Omdat ik geen tower heb zal ik waarschijnlijk wel 1 of 2 case fans gebruiken. Dit is een 120mm fan aan de zijkant en een 80mm fan een de bovenkant. Is een cpu koeler dan ook nog aan te raden?

Ik hoop inderdaad dat 15mm schijven erin passen. Kan dit niet uit de manual opmaken.. Even verder uitzoeken dus.

Als software wil ik graag unraid draaien. Vandaar de usb stick die intern op het mobo gaat zitten. Ik heb reeds een nvme ssd, vandaar dat ie niet op de lijst staat. Deze zal voor cache gebruikt worden.

Edit: lijkt ruim genoeg voor 15mm 2.5" drives? Kan geen afmetingen vinden eigenlijk.

https://www.dropbox.com/s/lrqez3eh2826pq4/Screenshot_20200202-111915~3.png?dl=0

[Voor 3% gewijzigd door headphoneguy op 02-02-2020 11:24]

• headphoneguy
RobertMe schreef op zondag 2 februari 2020 @ 10:00:
[...]

Wat dat betreft ben ik ook verbaasd dat niemand @headphoneguy waarschuwt. Op basis van zijn lijstje gaat hij voor één zo'n SMR schijf, geen SSD of whatever, en torrenten. Dus die torrents gaan met 99% zekerheid direct naar deze SMR schijf plaatsvinden. Dus veel random writes & reads veroorzaken, en dus ook een (zeer) grote kans geven op performance issues in de zin van IO die één of zelfs meerdere seconden gaat duren / in queue moet wachten.

Dan kunnen de schijven dus wel zuinig zijn, maar als ze niet werken in de toepassing waarvoor ik (of iemand anders) ze wil inzetten heb je helemaal niks aan die zuinigheid. En uiteraard heb ik toentertijd deze schijf ook gekocht, want zuinig, goedkoop, stil, koel, .... Maar als dan blijkt dat die schijven nogal een flink nadeel hebben (trage, vooral random, writes, zeker als afgewisseld met read IO) dan staan deze de volgende keer natuurlijk niet bovenaan mijn lijstje met HDDs om mogelijk te kopen.
Ik heb inderdaad geen ssd op de lijst staan, deze had ik al aangeschaft en ga ik als cache gebruiken. Naar aanleiding van jouw eerdere berichten had ik al eerder gezocht naar de performance van smr drives. Ik begrijp dat random writes niet ideaal zijn met smr, maar waarom random reads? Also, torrents hebben toch niet zoveel random writes? Het is downloaden in 1x, random reads voor seeding en normale reads voor smb.

Ik volg dit topic al een tijdje maar jij bent de enige die het heeft over smr en deze gebreken. Met mijn basis use case moet dat toch allemaal wel meevallen?

• RobertMe
headphoneguy schreef op zondag 2 februari 2020 @ 11:00:
Ik begrijp dat random writes niet ideaal zijn met smr, maar waarom random reads?
Nja, random reads zullen waarschijnlijk niet zo snel het probleem zijn, maar voornamelijk de combinatie. Als je schijf moet schrijven, en dat duurt een seconde voordat die daarmee klaar is, dan kan in die tijd ook geen read worden uitgevoerd. Wat zich in mijn situatie dus vertaalde naar dat als deze disk flink aan het schrijven was dat een service als Pi-Hole ook onbereikbaar was.
Also, torrents hebben toch niet zoveel random writes? Het is downloaden in 1x, random reads voor seeding en normale reads voor smb.
Torrents worden juist standaard volledig random gedownload. Een torrent is opgedeeld in allemaal blokken van een X aantal MB en het hele idee achter torrent is om een file zoveel mogelijk te "verspreiden". Want als de initiële seeder eerst blokje A naar iedereen stuurt en dan blokje B etc dan zit iedereen op de initiële seeder te wachten. Daarom stuurt die juist blokje A naar doenloader A en blokje B naar downloader B, ... Vervolgens kan gebruiker C blokje C downloaden van de initiële seeder, maar blokje A dus van gebruiker A. Daardoor is de upload snelheid van één gebruiker niet de bottleneck. Maar daardoor komt dus ook alles in willekeurige volgorde binnen, en dus geeft het bergen random writes.
Ik volg dit topic al een tijdje maar jij bent de enige die het heeft over smr en deze gebreken. Met mijn basis use case moet dat toch allemaal wel meevallen?
Ik heb alleen ervaring met mijn gebruik en dat deze daarin niet presteerde. Anderen zullen ze waarschijnlijk meer inzetten voor mass storage (dus (groot) bestand sequentieel schrijven en incidenteel sequentieel terug lezen). Daarin zullen de nadelen een stuk minder opvallen omdat het én niet random is én er waarschijnlijk niet zoveel parallelle processen zijn die allemaal naar de HDD willen schrijven of ervan lezen. Daarnaast verbloemen RAID 5/6 / RAIDZ setups het ook weer. Omdat bv RAID5 met drie schijven bij het schrijven van een 1GB file maar 500MB per disk hoeft te schrijven. En gezien er hier ook zijn met RAID 5/6 setups waarbij de data over bv 4 schijven verdeeld wordt (+ een of twee parity disks) hoeft er nog maar 250MB per schijf worden geschreven. Dus hoe meer schijven, hoe minder data per schijf geschreven hoeft te worden en dus ook dat de schijf sneller weer andere dingen kan doen.

Ter vergelijking: de Seagate 5TB toevoegen aan mijn ZFS mirror van ~266GB (met daarop dus PostgreSQL & InfluxDB voor Home Assistant) leverde een resilver tijd op van 9 uur met ik meen een gemiddelde snelheid van enkele MBs per seconde (geen 20MB/s), waarbij het systeem dus ook nog meermaals leek te blijven hangen.
Terwijl de WD Elements 8TB (zelfs nog over USB i.t.t. de Seagate op sata) daar maar iets meer dan een uur voor nodig had, en het systeem gewoon responsive bleef.
Nu heb ik de Seagate aan een Orange Pi 3 hangen en laat ik ZFS deze 's nachts bijwerken middels send & receive, en de initiële sync daarbij duurde ergens tussen de één en twee uur denk ik. Puur omdat de HDD verder niks te doen had was de performance op dat moment er dus wel.

• unezra
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 10:40

unezra

Allround ICTer, OSS adept.

mrmrmr schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 23:28:
[...]
Recursive DNS en DHCP is typisch iets wat een router kan. Bijvoorbeeld een MikroTik Routerboard RB750Gr3, verbruikt ~2W.

Je kan gelimiteerd static DNS entries maken met Routerboard software. Dit lijkt me niet geschikt als publieke name server, maar voor intern gebruik is het misschien voldoende voor je.
Vooralsnog is dat onvoldoende. Ondanks dat ik thuis een vrij kleine setup heb (1 server, stuk of 10 vm's, 1 PC, 3 laptops, 3 telefoons, 1 router, 3 switches, 2 AP's), heb ik de boel flink onderverdeeld.

Ik heb 1 /16, maar die is wel onderverdeeld in meerdere logische blokken. Het kán an-sich wel, maar het is een stuk minder fraai.
Een andere optie is zoeken naar een beperkt systeempje met laag verbruik, onder gepinde posts (rechts boven).
Ik zoek zo'n systeempje, maar liefst voor minder dan €50,-
(Heb uiteraard al in de startpost gekeken, maar dát lijkt vooralsnog flink overkill voor wat ik wil.)
Wat bedoel je met integereren van zonefiles in DHCP? Die twee staan los van elkaar.
Zeker niet.
Mijn huidige dhcpd babbelt met de draaiende bind9, waardoor een apparaat dat zich aan meld een resolvable address krijgt in de vorm van hostname.dhcp.subdomain.maindomain.toplevel.

Best handig. :)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• GioStyle
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 14:48
@unezra

Als ik jou was zou ik gewoon de NUC's verkopen en een ASRock DeskMini 310 aanschaffen met simpele processor/geheugen/ssd. Dan zit je op ongeveer 5W idle.

• Wabs
  • Niet online
Ok, ik heb weer even zitten puzzelen.
Zelf dus wat slechte ervaring met de seagate 2.5"schijfjes, toevallig heeft een vriend van mij ook 4 van die dingen en zijn er 2 met smart errors na 2 jaar. |:( Gegrond of niet, geen idee maar ik ga voor een andere optie.

Ik heb een fractal design node 304. Hier past alleen een mini-ITX bord in. Ook past er gewoon een ATX voeding in dus waarom moeilijk doen met een PicoPSU als dit wellicht issues geeft met de stroom die de HDDs vragen bij boot.

1MoederbordenASRock H370M-ITX/ac€ 102,99€ 102,99
2Externe harde schijvenWD Elements Desktop Storage 10TB Zwart€ 189,-€ 378,-
1ProcessorkoelingArctic Alpine 12 Passive€ 8,90€ 8,90
1Geheugen internCrucial CT16G4DFD8266€ 63,-€ 63,-
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 52,77€ 52,77
1Solid state drivesIntel 660p 512GB€ 68,90€ 68,90
1Solid state drivesIntel Optane M10 32GB€ 49,-€ 49,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 859,56

De externe schijven haal ik dus de 10TB WD White schijven uit en die komen in de kast. Naast die 2 komen er nog 2 schijven in die ik al heb liggen.
Hoor graag of jullie iets zien wat je zelf anders zou doen. :*)

• unezra

unezra

GioStyle schreef op zondag 2 februari 2020 @ 13:25:
@unezra
Als ik jou was zou ik gewoon de NUC's verkopen en een ASRock DeskMini 310 aanschaffen met simpele processor/geheugen/ssd. Dan zit je op ongeveer 5W idle.
En heel rap €250-€300 aan kosten. Per stuk. :)

Dat vind ik echt te veel geld voor zoiets simpels als DHCP en DNS.

headphoneguy schreef op zondag 2 februari 2020 @ 10:54:
Bedankt voor je reactie! Op basis van dit topic had ik al een geschikte voeding gekozen. Ook wist ik dat een tower model meer geschikt was. Het probleem is alleen dat ik zeer weinig plek heb voor een tower. De enige plekken zijn: naast een subwoofer, of naast de verwarming.

Ik heb deze kast gekozen omdat ik de kast dan veilig in m'n open tv kast kan zetten. Omdat ik geen tower heb zal ik waarschijnlijk wel 1 of 2 case fans gebruiken. Dit is een 120mm fan aan de zijkant en een 80mm fan een de bovenkant. Is een cpu koeler dan ook nog aan te raden?

Ik hoop inderdaad dat 15mm schijven erin passen. Kan dit niet uit de manual opmaken.. Even verder uitzoeken dus.

Als software wil ik graag unraid draaien. Vandaar de usb stick die intern op het mobo gaat zitten. Ik heb reeds een nvme ssd, vandaar dat ie niet op de lijst staat. Deze zal voor cache gebruikt worden.

Edit: lijkt ruim genoeg voor 15mm 2.5" drives? Kan geen afmetingen vinden eigenlijk.

Afbeelding
Als je de processor niet 100% gaat belasten voor langer dan 15 minuten kan het ook zonder fan in een tower (ook een lage tower zoals deze).

Een vrijstaande kast is het beste, maar als dat niet kan, zorg dan dat er voldoende ruimte is voor circulatie.
In principe is 1 fan voldoende. Die kun je dan het best inzetten om lucht uit te blazen aan de bovenzijde, of als dat niet kan, lucht inblazen aan de onderzijde. De cpu kan dan passief blijven, mits die niet langdurig op 100% wordt belast. Als die wel langdurig wordt belast, dan is een stock cpu fan of een betere/stillere koeling aan te raden, naast de systeemventilator.

Ik heb de handleiding bekeken en ik zag dat er meerdere soorten trays of locaties zijn. Op de foto ziet deze bay er nogal afgesloten uit aan de zijkant, dat is jammer.

Vergeet niet goede SATA kabels mee te bestellen. Ik zou voor een bekend merk kiezen zoals Akasa. Sommige kabels hebben een dikke connector, dat past niet in meerdere op naast elkaar geplaatste SATA aansluitingen.

@unezra Voor minder dan 50 euro kom je denk ik terecht bij de Raspberry's (of soortgelijken). Daar kun je een Debian variant op draaien met Bind en DHCP. Je kunt ook een Mikrotik Routerbord aanschaffen en er OpenWrt op draaien.

• headphoneguy
mrmrmr schreef op zondag 2 februari 2020 @ 17:30:
[...]

Als je de processor niet 100% gaat belasten voor langer dan 15 minuten kan het ook zonder fan in een tower (ook een lage tower zoals deze).

Een vrijstaande kast is het beste, maar als dat niet kan, zorg dan dat er voldoende ruimte is voor circulatie.
In principe is 1 fan voldoende. Die kun je dan het best inzetten om lucht uit te blazen aan de bovenzijde, of als dat niet kan, lucht inblazen aan de onderzijde. De cpu kan dan passief blijven, mits die niet langdurig op 100% wordt belast. Als die wel langdurig wordt belast, dan is een stock cpu fan of een betere/stillere koeling aan te raden, naast de systeemventilator.

Ik heb de handleiding bekeken en ik zag dat er meerdere soorten trays of locaties zijn. Op de foto ziet deze bay er nogal afgesloten uit aan de zijkant, dat is jammer.

Vergeet niet goede SATA kabels mee te bestellen. Ik zou voor een bekend merk kiezen zoals Akasa. Sommige kabels hebben een dikke connector, dat past niet in meerdere op naast elkaar geplaatste SATA aansluitingen.
Ik zou niet weten welke use case (gelet op lichte taken die mijn server moet uitvoeren) de processor 100% zou gebruiken voor meer dan 15 minuten? Wellicht het preclearen van schijven in unraid(?).

Bedankt voor jouw input. Ik zal zeker voor deze case kiezen omdat deze de meest geschikte is voor de beschikbare ruimte en het aantal interne bays. Ik zal dan in ieder geval een fan (lucht inblazen) aan de zijkant gebruiken. De warmte kan aan de bovenkant wel vanzelf eruit gaan. Mocht m'n cpu toch een koeler nodig hebben dan zoek ik inderdaad een stille ipv de stock koeler.

Ahh sata kabels. Die ben ik inderdaad vergeten en zal ik gaan zoeken.

• unezra

unezra

mrmrmr schreef op zondag 2 februari 2020 @ 17:30:
[...]
@unezra Voor minder dan 50 euro kom je denk ik terecht bij de Raspberry's (of soortgelijken). Daar kun je een Debian variant op draaien met Bind en DHCP. Je kunt ook een Mikrotik Routerbord aanschaffen en er OpenWrt op draaien.
Lastig...
Raspian is natuurlijk wel gemaakt voor zoiets, dus zal niet heel snel een SD kaart wearen.

Nog steeds bijna €100 (€92,95) maar dan wel compleet:
https://www.raspberrystor...ilator-8718734751533.html

Misschien helemaal niet zo'n slecht idee. Zeker niet met WebMin er bij zodat ik niet meer met de hand de bind en dhcpd config in *hoef*.

https://www.instructables...to-manage-a-Raspberry-Pi/

Ik ga d'r eens over nadenken.

• Blubkens
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 10:14
Na advies van mede tweakers ben ik uit gekomen op de volgende config.
De Picopsu zal ik bestellen via amazon en die komt dan uit op ongeveer 45 euro.
Ik zit nog te twijfelen of ik i.p.v. de huidige Power Supply niet vervang door de volgende.
https://www.amazon.de/Lau...fRID=RGQHZA3A5SM0MHFG1KWZ
De Leicke 150w Power Supply.

Bij de Seagate drives zie ik ook dat er andere zijn in een niet Plus variant.
Zit daar nou een groot verschil tussen met diegene die aanbevolen wordt?

1MoederbordenFujitsu D3644-B€ 149,50€ 149,50
2Externe harde schijvenSeagate Backup Plus Portable Drive (STDR) 5TB Zwart€ 137,94€ 275,88
1Computer accessoiresLeicke ULL Power Supply 120 W€ 31,44€ 31,44
2Geheugen internKingston KSM26ED8/16ME€ 90,50€ 181,-
1VoedingenMini-box picoPSU PicoPSU-160-XT€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 145,05€ 145,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 918,87

Hebben jullie verder nog advies of tips welke filesystem nou handig is om mee te gaan werken.
Ik zie opties zoals Snapraid en MergerFS en andere zweren weer bij BTRFS.
De data moet in ieder geval veilig zijn en als er een schijf uitklapt dat ik die dan kan vervangen zonder data verlies.
Natuurlijk ga ik de data nog extra apart zetten naar een NAS maar zou het liefste dus eerste de data kunnen rebuilden voordat ik het terug zet vanaf de NAS.

• Freakster86
  • Registratie: september 2009
  • Nu online
Voor degene die de Seagate schijven gaan shucken uit de externe behuizing: dat gaat niet zonder schade. Ik heb inmiddels 6 schijven gedaan en het is echt een rot klusje. Meerdere dingen geprobeerd, maar hoe je het went of keert; de behuizing raakt sowieso beschadigd. Daarnaast staat op de schijven zelf
HDD sold as component of OEM solution and not for resale. The product warranty does not cover HDD if removed from OEM solution.
In hoeverre het verval van garantie redelijk is, laat ik maar even in het midden. Hopelijk hoeven we ons daar nooit druk om te gaan maken ;)

De top van de behuizing zit rondom vast met clipjes. De makkelijkste methode is denk ik dit:
  • Druk de behuizing in het midden samen. Langs de lange kant ontstaat in het midden dan wat ruimte.
  • Daar moet je vervolgens iets sterk/duns tussen duwen, zodat je de ruimte iets groter kunt maken. Zelfs plastic op plastic beschadigt de behuizing op dat punt al, dus hier gaat het eigenlijk al mis.
  • Vervolgens een spudger, bonuskaart o.i.d. in dat gat steken, naar de bodem van de behuizing richten en de zijkant naar buiten drukken. Dan klikken de clipjes op dat punt los.
  • Herhaal bovenstaande rondom 3/4e van de behuizing. Daarna kun je de cover met de hand eraf halen.
  • De schijf zelf niet meer helemaal verpakt in aluminium. Deze zit enkel om de usb connector heen met ongeveer 0,5cm plakrand aan de boven en onderzijde van de hdd. Deze scheurt echter snel, maar is met beleid wel prima eraf te halen.
  • Dan resteert enkel nog 4 rubbertjes en 4 schroefjes.
Zowel de behuizing aan de buitenkant, enkele clipjes (zeer tedere dingen) als het folie zijn eigenlijk gedoemd om kapot te gaan bij verwijdering van de hdd. Het lijkt echt met dat doel te zijn ontworpen.

• Kek
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 10:50

Kek

3flix

Freakster86 schreef op maandag 3 februari 2020 @ 12:11:
Voor degene die de Seagate schijven gaan shucken uit de externe behuizing: dat gaat niet zonder schade. Ik heb inmiddels 6 schijven gedaan en het is echt een rot klusje. Meerdere dingen geprobeerd, maar hoe je het went of keert; de behuizing raakt sowieso beschadigd. Daarnaast staat op de schijven zelf
[...]
In hoeverre het verval van garantie redelijk is, laat ik maar even in het midden. Hopelijk hoeven we ons daar nooit druk om te gaan maken ;)

De top van de behuizing zit rondom vast met clipjes. De makkelijkste methode is denk ik dit:
  • Druk de behuizing in het midden samen. Langs de lange kant ontstaat in het midden dan wat ruimte.
  • Daar moet je vervolgens iets sterk/duns tussen duwen, zodat je de ruimte iets groter kunt maken. Zelfs plastic op plastic beschadigt de behuizing op dat punt al, dus hier gaat het eigenlijk al mis.
  • Vervolgens een spudger, bonuskaart o.i.d. in dat gat steken, naar de bodem van de behuizing richten en de zijkant naar buiten drukken. Dan klikken de clipjes op dat punt los.
  • Herhaal bovenstaande rondom 3/4e van de behuizing. Daarna kun je de cover met de hand eraf halen.
  • De schijf zelf niet meer helemaal verpakt in aluminium. Deze zit enkel om de usb connector heen met ongeveer 0,5cm plakrand aan de boven en onderzijde van de hdd. Deze scheurt echter snel, maar is met beleid wel prima eraf te halen.
  • Dan resteert enkel nog 4 rubbertjes en 4 schroefjes.
Zowel de behuizing aan de buitenkant, enkele clipjes (zeer tedere dingen) als het folie zijn eigenlijk gedoemd om kapot te gaan bij verwijdering van de hdd. Het lijkt echt met dat doel te zijn ontworpen.
dat gaat dan over de oude seagates, de nieuwe hebben een een metalen bovenkant die ook aan de voorkant mee gaat. Ik vind ze beide prima te openen. Klipjes blijven niet altijd heel, maar je kan ze wel weer dicht krijgen zonder dat er overduidelijk sporen zichtbaar zijn.. Belangrijk is om geen metalen gereedschap te gebruiken maar plastic (gaat wel minder lang mee natuurlijk)

• Freakster86
  • Nu online
Kek schreef op maandag 3 februari 2020 @ 12:14:
[...]

dat gaat dan over de oude seagates, de nieuwe hebben een een metalen bovenkant die ook aan de voorkant mee gaat. Ik vind ze beide prima te openen. Klipjes blijven niet altijd heel, maar je kan ze wel weer dicht krijgen zonder dat er overduidelijk sporen zichtbaar zijn.. Belangrijk is om geen metalen gereedschap te gebruiken maar plastic (gaat wel minder lang mee natuurlijk)
FYI Het gaat hier om de Amazon Special Edition schijven.

Die behuizingen zijn geheel van plastic. En dat is denk ik het probleem. Het is relatief zacht plastic. Daardoor zul je langs de rand er altijd wel iets van zien. Ik heb van alles geprobeerd, maar als je er naar zoekt zul je de schade vinden. Hoe klein ook. Maar mogelijk dat het een ander beter afgaat.

• GioStyle
Ik heb alle 6 behuizingen zonder schade open gekregen. Het enige wat bij mij wel is gebeurd is dat sommige 'oogjes' breken.

Je moet gewoon met plastic gereedschap de boel voorzichtig openen.

• Freakster86
  • Nu online
@GioStyle Duidelijk. Dan ben ik misschien minder handig wat dit betreft. Kun je aangeven welk gereedschap je hebt gebruikt?

• GioStyle
@Freakster86

Ja, met een plastic spudger (wat je vindt bij telefoonreparatiesetjes) en zo'n plastic driehoekje. Met de spudger creëer je ruimte tussen de behuizing en de deksel en dan zet je een driehoekje er tussen. Zo werk je de hele deksel af totdat de deksel als het ware openspringt.

Kan het niet zo goed omschrijven, maar hopelijk snap je me.

• Freakster86
  • Nu online
@GioStyle Zelfde aanpak geprobeerd, maar dat zorgt bij die plastic deksel al gelijk voor een zichtbaar 'deukje' wanneer je hem er voor het eerst tussen drukt. Wanneer je hem weer dicht doet, dan kun je die plek gemakkelijk terug vinden. Daarna met andere dingen geëxperimenteerd, zonder veel succes. Schoot uit met een bonuskaart en gelijk een dikke kras... Als een warm mes door boter. Maar goed, hopelijk gaat het anderen (net als jou) beter af.

• GioStyle
Dan heb je al teveel geweld/druk gebruikt. Op zich maak het natuurlijk ook niets uit? Ga jij die behuizing nog gebruiken? Ik niet namelijk. :)

[Voor 17% gewijzigd door GioStyle op 03-02-2020 14:02]

• Freakster86
  • Nu online
GioStyle schreef op maandag 3 februari 2020 @ 14:01:
Dan heb je al teveel geweld/druk gebruikt.
Lompe sterke boer hier :+

En nee, maakt ook niet echt uit. Ging meer om garantie, maar ik vermoed dat ik daar niet mee te maken ga krijgen. Heb ze al uitgebreid zonder problemen getest. De behuizingen bewaar ik nog wel, voor het geval dat.

• Blubkens
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 10:14
Zou een Intel Core i3-8100T een betere keuze zijn dan een Intel Core i3-9100?
Ik zie dat je namelijk nog geen T variant kan bestellen van de 9100.
De T heeft een TDP van 35W i.p.v. de 65W op de non T variant.

• base_
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 10:20
T variant is een beperkte processor: maximale clock frequentie is beperkt waardoor de maximale TDP lager ligt. Verder is de niet-T variant net zo efficient, die klokt echter wat hoger door tot een hogere TDP (bij hogere load).

m.a.w. die TDP is de maximale warmteafgifte, maar zegt niet direct iets over efficientie.

• mdbraber
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 01-04 13:32
Blubkens schreef op maandag 3 februari 2020 @ 11:10:
Hebben jullie verder nog advies of tips welke filesystem nou handig is om mee te gaan werken.
De data moet in ieder geval veilig zijn en als er een schijf uitklapt dat ik die dan kan vervangen zonder data verlies.
Je hebt ongeveer dezelfde setup als ik, fijne set voor zuinig gebruik. Filesystem hangt helemaal van je voorkeuren en use cases af. Zelf vind ik ZFS qua stabiliteit, at-rest encryptie, CopyOnWrite en snapshotting ideaal. Gebruik je 'm niet voor gevoelige data, maar bijv. alleen voor media / download, dan is Snapraid of MergerFS misschien een goede optie. Ieder z'n voorkeur.

• 2green
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 11:52
Blubkens schreef op maandag 3 februari 2020 @ 11:10:

Natuurlijk ga ik de data nog extra apart zetten naar een NAS maar zou het liefste dus eerste de data kunnen rebuilden voordat ik het terug zet vanaf de NAS.
De "filesystems" die je noemt zijn heel verschillend, waarbij snapraid niet eens een filesystem is trouwens, maar wel een heel fijne app voor mensen met veel grote bestanden. Gelijktijdig geen deduplication, als dat belangrijk is zou ik voor btrfs gaan, handig wanneer je regelmatig snapshots maakt. MergerFS heb ik persoonlijk geen ervaring mee, dus laat ik buiten beschouwing.

Je data opmerking klinkt alsof je wilt kunnen herstellen en als dit faalt de backup terughalen van een realtime verbonden nas. Deze methode zou ik persoonlijk heroverwegen en een van beiden laten varen in ruil voor een offline backup als je dit nog niet van plan was, welke je gezien je herstel methodiek niet erg frequent nodig is. Maar er zijn meer inrichtmogelijkheden.

Er zijn trouwens nog meer opties die backups, redundantie, bitrot protectie, etc geven. Zou even goed inlezen voordat je iets kiest, als je eenmaal gekozen hebt laat je het waarschijnlijk lange tijd zo... (in mijn geval 9 jaar en is mijn server twee a vier week terug overleden... dus lurk ik hier omdat ik mij dev bak terug wil ;).

• 2green
mdbraber schreef op maandag 3 februari 2020 @ 15:55:
[...]

Je hebt ongeveer dezelfde setup als ik, fijne set voor zuinig gebruik. Filesystem hangt helemaal van je voorkeuren en use cases af. Zelf vind ik ZFS qua stabiliteit, at-rest encryptie, CopyOnWrite en snapshotting ideaal. Gebruik je 'm niet voor gevoelige data, maar bijv. alleen voor media / download, dan is Snapraid of MergerFS misschien een goede optie. Ieder z'n voorkeur.
ZFS is ook super fijn inderdaad, gebruikt de beschikbare ram ook goed. Meende wel dat hij wat zwaar is met deduplicatie aan (gok even het nederlandse woord hier, spelling check is het oneens ;) ).

• mdbraber
2green schreef op maandag 3 februari 2020 @ 19:10:
[...]
ZFS is ook super fijn inderdaad, gebruikt de beschikbare ram ook goed. Meende wel dat hij wat zwaar is met deduplicatie aan (gok even het nederlandse woord hier, spelling check is het oneens ;) ).
De kans dat je echt deduplicatie wilt is klein. Als je grote hoeveelheden gelijke data opslaat wil je het misschien, maar de kosten voor de extra RAM die je nodig hebt wegen wsl. niet op tegen het voordeel in GBs opslag. In geen enkele home situatie kan ik me voorstellen dat je deduplication wilt (als je kijkt naar de prijzen van HDDs op dit moment zeker niet)

• Antonius
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 11-03 21:09
Dank voor het meedenken over de keuze 2.5" / 3.5" schijven. Ik blijf voorlopig op 3.5" voor opslag.

Gisteravond heb ik mijn nieuwe fileservertje overgezet op de 80+ voeding, die tot dat moment de voorganger van stroom voorzag.

Fujitsu D3643-H
G5400, passief gekoeld
4GB RAM
1x 2.5" SSD (boot, OS)
1x 3.5" 10TB (data)
BeQuiet 350W PSU (80+)
Lian-li alu behuizing, geen casefans.

Van 17W naar ruim 14W. De betere voeding heeft minder effect dan ik had verwacht. Ik had gehoopt rond de 10W uit te komen. Ik vind het geen drama want het is al niet slecht. Verder te behalen winst, bijvoorbeeld door overstap naar picopsu, verdien ik via de stroomrekening niet terug. Dus voorlopig houd ik het hierbij.

De 350W voeding is al ruime overkill voor dit systeem. Als ze zo laag belast worden dan zijn voedingen toch minder efficiënt. Mogelijk ga ik nog wel eens experimenteren met een kleine OEM PC voeding (Fujitsu, Lenovo, Dell, HP, ...), maar die kom ik niet zo vaak tegen.

• 2green
mdbraber schreef op maandag 3 februari 2020 @ 19:33:
[...]

De kans dat je echt deduplicatie wilt is klein. Als je grote hoeveelheden gelijke data opslaat wil je het misschien, maar de kosten voor de extra RAM die je nodig hebt wegen wsl. niet op tegen het voordeel in GBs opslag. In geen enkele home situatie kan ik me voorstellen dat je deduplication wilt (als je kijkt naar de prijzen van HDDs op dit moment zeker niet)
Daar ben ik het niet mee eens. Er zijn veel gebruikers met grote (media) bestanden, versie beheer werkprocessen, etc,etc, waarbij backups zonder dedup ondoenlijk zijn. Heb zelf bijvoorbeeld meerdere versies van de kernel source op ssd staan, wat best wat ruimte inneemt ;).

En dit was niet mijn punt eigenlijk. Wil je deduplication, dan kun je dit via je filesystem of backup systeem regelen. Beide richtingen kunnen trouwens ook met weinig ram gerealiseerd worden. Mijn punt was dus: bedenkt wat je wilt voordat je het inricht, achteraf heb je er waarschijnlijk geen zin in om het te wijzigen *wijst naar zichzelf*

• kelly.hipolito
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 30-03 01:31
@GioStyle PSU plaatje https://www.aliexpress.com/item/4000138189938.html is binnen en gemonteerd.
Nogmaals dank!

Lees verder dat er de laatste tijd diverse D3644-B configuraties zijn gemaakt op basis van de *9 CPU.
Minimum recommended BIOS version for CoffeeLake Refresh support
Werkt deze config. tegenwoordig out-of-the-box?
Voorheen zijn er nogal eens moederbordjes geleverd met BIOS ≥ R1.6.0 wat problemen geeft met de *9 CPU.
Uiteraard erg vervelend als je daar zit met je nieuwe CPU en niet verder kunt.

• unezra

unezra

unezra schreef op zondag 2 februari 2020 @ 18:19:
[...]

Lastig...
Raspian is natuurlijk wel gemaakt voor zoiets, dus zal niet heel snel een SD kaart wearen.

Nog steeds bijna €100 (€92,95) maar dan wel compleet:
https://www.raspberrystor...ilator-8718734751533.html

Misschien helemaal niet zo'n slecht idee. Zeker niet met WebMin er bij zodat ik niet meer met de hand de bind en dhcpd config in *hoef*.

https://www.instructables...to-manage-a-Raspberry-Pi/

Ik ga d'r eens over nadenken.
Iemand wees me op dit:
NanoPi NEO Plus2 V2.0
https://www.friendlyarm.c...ct&path=69&product_id=278

Met 8G eMMc en 1G RAM, zou dat nog wel eens beter kunnen zijn dan een raspberry pi 3 of 4. Schijnen extreem zuinig te zijn en ze zijn echt super klein. Zijn ook heel mooie kleine behuizingen voor:

https://www.friendlyarm.com/image/cache/catalog/details/OLED-NEO2B_02-900x630.jpg
https://www.friendlyarm.c...ct&path=85&product_id=276

• N8w8
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online
@unezra, als t goedkoop moet, er zijn ook Android TV doosjes (oa Amlogic S905 Cortex A53) die Debian kunnen draaien.
Heb je al vanaf ca €25 totaal (dus itt een rPi, incl behuizing/adapter/opslag) en verbruikt 2W ofzo.
Met eMMC opslag, wat betrouwbaarder kan zijn dan een microSD ivm betere wear leveling.
Maar dan moet je natuurlijk wel zin hebben uit te zoeken welke geschikt is en waar te kopen etc.
edit: willekeurig voorbeeld

@Antonius, ik gebruik 2,5" 500GB Toshiba's, twee hebben het 6 jaar gedaan tot de eerste SMART error. Bad sectors herschreven, SMART weer brandschoon, ook nu een half jaar later nog.
Ik heb er in totaal 5 (3 backup/reserve), 1 daarvan kreeg al snel issues (onverklaarbare G-sense errors) maar werkt nog steeds.
Maar goed, dat zijn dus singleplatter PMR schijven met weinig activiteit, kans dat grotere zwaarder belaste sneller stuk gaan. Nouja zijn we iig weer een anekdote rijker.

[Voor 5% gewijzigd door N8w8 op 04-02-2020 13:04]

Voip tarieven vergelijkings tool

• hellsau
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 15:32
hellsau schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 20:41:
Op dit moment heb ik deze set-up hier liggen:
1ProcessorsAMD Athlon 3000G Boxed€ 51,-€ 51,-
1MoederbordenAsus Prime B450M-A€ 65,90€ 65,90
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2666C16€ 75,90€ 75,90
1Optische drivesLG CH12NS30.AUAR10B€ 0,-€ 0,-
1VoedingenMini-box picoPSU-150-XT€ 50,51€ 50,51
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 250GB€ 47,90€ 47,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 291,21
Nu zit ik in dubio over hoeveel watt de Leicke adapter moet zijn voor dit systeem.
Ik zit te kijken naar 75, 90 of 120 watt. Ik wilde 90 nemen maar vraag mij af of 70 watt misschien niet beter is.

Ik heb het volgende getest met een meter bij het stopcontact waar ik de adapter in prik.
-Systeem gebruikt idle op bureaublad tussen de 12 en 18 watt.
-Als ik bv een stream of netflix opzet dan schiet hij over de 20 watt naar ongeveer 25 watt.
-Als ik prime95 en een stream aanzet dan verbruikt het systeem net geen 50 watt.

Met een 90 watt voeding zit ik voor deze drie situatie's op:
idle (15 watt): 16,6% verbruik
stream(25 watt): 27,7% verbruik
Vol verbruik (50 watt): 55,5% verbruik

Echter met een 75 watt voeding zit ik voor deze drie situatie's volgens mij een stuk beter omdat ik vrijwel niet onder de 20% verbruik kom. Zie hieronder:
idle (15 watt):20% verbruik
stream (25 watt): 33,3% verbruik
Vol verbruik (50 watt): 66,6% verbruik

Ik heb hier bv. gelezen dat je liever niet onder de 20% wil komen omdat het dan inefficient wordt.

Wat zouden jullie adviseren? Ik neig door bovenstaande berekening naar 75 watt.

Dotabuff profile

• |sWORDs|
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 10:28

|sWORDs|

vSphere/ESXi

hellsau schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 11:27:
[...]

Nu zit ik in dubio over hoeveel watt de Leicke adapter moet zijn voor dit systeem.
Ik zit te kijken naar 75, 90 of 120 watt. Ik wilde 90 nemen maar vraag mij af of 70 watt misschien niet beter is.

Ik heb het volgende getest met een meter bij het stopcontact waar ik de adapter in prik.
-Systeem gebruikt idle op bureaublad tussen de 12 en 18 watt.
-Als ik bv een stream of netflix opzet dan schiet hij over de 20 watt naar ongeveer 25 watt.
-Als ik prime95 en een stream aanzet dan verbruikt het systeem net geen 50 watt.

Met een 90 watt voeding zit ik voor deze drie situatie's op:
idle (15 watt): 16,6% verbruik
stream(25 watt): 27,7% verbruik
Vol verbruik (50 watt): 55,5% verbruik

Echter met een 75 watt voeding zit ik voor deze drie situatie's volgens mij een stuk beter omdat ik vrijwel niet onder de 20% verbruik kom. Zie hieronder:
idle (15 watt):20% verbruik
stream (25 watt): 33,3% verbruik
Vol verbruik (50 watt): 66,6% verbruik

Ik heb hier bv. gelezen dat je liever niet onder de 20% wil komen omdat het dan inefficient wordt.

Wat zouden jullie adviseren? Ik neig door bovenstaande berekening naar 75 watt.
Piek zou boven de 75 Watt kunnen zitten, ik vind een 75Watt voeding op zo'n systeem best riskant.

V&A:24 Core Xeon E5 v4, 256GB ECC met dual 10Gbit upgradeset

• GaMeOvEr
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 15:37

GaMeOvEr

Is een hork.

|sWORDs| schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 14:57:
[...]

Piek zou boven de 75 Watt kunnen zitten, ik vind een 75Watt voeding op zo'n systeem best riskant.
Los daarvan, ook al zou de piek 70 Watt zijn, heb ik ook liever wat meer marge naar boven, dan zo'n ding in zijn grensbereik te pushen.

Liever dat je een bepaald percentage van zijn vermogen niet bereikt (zeg 25%) en daarmee 1 Watt onzuiniger zijn, maar niet een voeding die tegen zijn max aanknalt.

Waarschijnlijk ook beter voor de levensduur van je voeding. Overdimensioneren is meestal niet goed voor de zuinigheid, wel voor de houdbaarheid van je spullen.

edelsteenkralen.nl | daveweetraad.nl | deblijeekster.nl

@hellsau Wat is de efficientie van de voedingen? Na de keuze van het benodigde vermogen is dat het belangrijkste. Er zijn diverse generaties voedingen. Ze zijn niet allemaal even zuinig en ook niet even zuinig over het lage of hoge bereik. Van de vorige Leicke 120W kan ik bijvoorbeeld zeggen dat die tamelijk zuinig is over het lage bereik, beter dan de Seasonic HE 60W. Niet wat ik verwachtte, zo zie je dat vuistregels niet altijd kloppen.

16W idle is overigens best laag voor deze AMD processor. Het maximumverbruik (cpu+gpu) zal waarschijnlijk een stuk hoger liggen dan je nu aangeeft, dat kan boven de 70W liggen. Draai maar eens een cpu+gpu stresstest met de grootste voeding.

Daarom zou ik daar niet een te lage capaciteit voor nemen. Langdurig een hoge belasting kan leiden tot het uitschakelen of defect raken van de voeding. Daarnaast is dan de kwaliteit van het signaal (spanningsniveau, ripple) niet meer gegarandeerd binnen de waarden die zijn voorgeschreven voor computervoedingen (ATX specificiatie).

Adapters hebben een labelcapaciteit, maar ze kunnen tijdelijk ongeveer 10% meer leveren. Er zijn in dit topic al rapportages geweest die bijvoorbeeld een Seasonic 60W meer hebben belast dan +20%. Dat is gevaarlijk voor zowel de voeding als de computer zelf. Dit ondanks dat moderne voedingen zichzelf kunnen uitschakelen bij veel te hoge belasting. Dat gebeurt op diverse manieren: bijvoorbeeld te hoge spanning, te hoge stroom, te hoge temperatuur. De meeste fabrikanten houden de limieten tamelijk hoog, waardoor je wel degelijk een voeding kunt overbelasten.

• hellsau
@mrmrmr Kijk, nu praten we.
Maar als ik iets zoals dit gebruik, dan kan ik toch verwachten dat hij weergeeft wat de pc effectief uit de muur trekt? Kortom als die bv. aangeeft 50 watt dat het dan maximaal 50 watt is dat van de voeding/adapter wordt gevraagd?

Ik zou zeggen dat als ik prime95 laat draaien met de optie 'in place large FFT's (maximum heat, power consumption, some RAM tested)', dat dat behoorlijk de max is. Als daar nog 10watt verbruik bijkomt als piek dan snap ik dat, maar 25 of meer watt is toch vrijwel onmogelijk? Ik laat hem een minuut losgaan en zie de waarde op de meter niet verder dan 50 komen.

Is het niet zo dat door de grotere voeding er meer uit de muur wordt getrokken omdat deze minder efficient is bij lager verbruik? Puur omdat die is bedoelt voor een hoger wattage gebruik.

Begrijp mij niet verkeerd, ik wil zeker de juiste voeding. Maar voorheen nam ik altijd het wattage te ruim. En wilde nu een adapter kiezen die past bij het verbruik.
Jij zegt dus ook dat een Leicke 90 watt voeding hoogstwaarschijnlijk ook zuinig is als het verbruik minder dan 20% is? Dat hij in die situatie qua verbruik niet zoveel minder zuinig is? Dan is de keuze makkelijk voor mij, dan pak ik de 90 watt.

Dotabuff profile

@hellsau Als 50W inderdaad het maximum is, is dat lager dan ik verwacht had. De AMD processoren zijn efficient door de 7nm productie, daardoor is het maximum potentieel lager. Er zit ook een gpu in. De vraag is wat het maximum is als beide maximaal worden belast. En of dat ooit ook daadwerkelijk wordt gehaald. Als je er zeker van bent dat bijvoorbeeld de gpu niet of nauwelijks of alleen kortdurend wordt gebruikt, dan hoef je daar natuurlijk geen rekening mee te houden. Sommige video applicaties (encoding/decoding) kunnen de rekencapaciteit van de gpu gebruiken voor rekentaken.

De capaciteit van de voeding is tegenwoordig niet altijd direct gerelateerd aan de efficientie. Dat laat het voorbeeld van de Leicke adapter versus Seasonic 60W adapter (test) zien. Deze Seasonic is een Level VI adapter, de Leicke was dat op het moment van aankoop niet. Toch is deze generatie Leicke 120W nog iets zuiniger onder 10W. Het toont aan dat ontwerp belangrijker is dan het capaciteitslabel voor efficientie. Alle geteste adapters zijn zuinig. Verschillen met andere adapters kunnen flink hoger uitvallen.

Ik heb de 90W en 75W voedingen van Leicke niet getest en ik kan er dus alleen maar iets over zeggen vanuit de reputatie van de Leicke 120W van de vorige generatie die ik heb. Zie de systemen die worden gerapporteerd op het forum van hardwareluxx.de, die laten uitstekende cijfers zien van systemen met PicoPSU en Leicke 120W adapter van de vorige generatie. Dat is de reden waarom ik die adapter aangeschaft had. De Leicke adapter is inmiddels geupdate, en nu wel voorzien van Level VI en certificatie, maar of dat ook betekent dat de zuinigheid bij laag verbruik hetzelfde is gebleven kan ik niet te zeggen, ik heb de nieuwe adapter niet getest. Ik kan dus ook niet zeggen of de 75W of 90W zuiniger of minder zuinig zijn. Het enige wat ik met zekerheid kan zeggen is dat de vorige generatie Leicke 120W zonder meer zuinig is.

Het prijsverschil tussen al deze adapters van Leicke is niet groot.

Lees de vergelijkende test (onderaan) die ik eind 2018 heb uitgevoerd voor details.

• hellsau
@mrmrmr Dankjewel voor de tijd en moeite voor deze reacties. Interessante test! Zo zie je maar dat het inderdaad niet altijd zo zwart-wit is. Natuurlijk is de vraag of je toevallig een mindere adapter had of in hoeverre er degradatie is opgetreden. Maar dan nog lijkt mij dat de verschillen dan minimaal zullen afwijken.

Maar je punt is duidelijk, inefficiëntie is vrij minimaal aanwezig in jouw test. Dan speel ik het veilig en pak ik de 90 watt variant.

Dotabuff profile

• Litlun
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 08:40
mocht het te gek worden, dan kun je in de bios instellingen van de Fujitsu D3643 (en de andere ook denk ik) de TDP maximeren, ook voor de 'gewone' processoren.

• unezra

unezra

N8w8 schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 10:12:
@unezra, als t goedkoop moet, er zijn ook Android TV doosjes (oa Amlogic S905 Cortex A53) die Debian kunnen draaien.
Heb je al vanaf ca €25 totaal (dus itt een rPi, incl behuizing/adapter/opslag) en verbruikt 2W ofzo.
Met eMMC opslag, wat betrouwbaarder kan zijn dan een microSD ivm betere wear leveling.
Maar dan moet je natuurlijk wel zin hebben uit te zoeken welke geschikt is en waar te kopen etc.
edit: willekeurig voorbeeld
Pfff. Lastig.
Ik weet niet of ik zo'n machientje 24/7 aan durf te laten staan.

Nadeel van zo'n NanoPi NEO Plus2 is wel weer dat het enkel serial heeft, dus even een monitor er aan hangen als er iets mis gaat is er niet bij. (Nja, er is wel een klein schermpje voor te krijgen, maar daar is dan weer geen behuizing voor.)

Ander nadeel is dat het inclusief adaptor en behuizing, best rap best duur word.
€82,- per stuk, inclusief serial cable, behuizing en USB power adaptor.
https://www.antratek.nl/nanopi-neo-plus2-v2

Voor dat geld kan ik ook een systeem samenstellen op basis van een Mini-ITX boardje:
pricewatch: Asus J1800I-C

Dat heeft een Celeron J1800 met een TDP van 10W, maar ik vraag me af of het hele board in regulier bedrijf wel over de 5W heen zal gaan...

• Zdevam
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 15:10
mrmrmr schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 17:01:
@hellsau Als 50W inderdaad het maximum is, is dat lager dan ik verwacht had. De AMD processoren zijn efficient door de 7nm productie, daardoor is het maximum potentieel lager.
De 3000g is een 14 nm Zen1 product. Volgens mij zijn het bij AMD momenteel vooral de moederborden die roet in eten gooien qua stroomverbruik.

Er is helaas geen fujitsu achtig AM4 bordje.

• Ijstheefles
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 04-03 22:07
Hoi medetweakers.

Ik wil een router zelf bouwen ( intel dual nic heb ik al, pci-e x4, en anders een intel nic pci-e x1 single port nic):
1MoederbordenBiostar A10N-8800E€ 89,50€ 89,50
1BehuizingenAkasa Cypher MX€ 43,-€ 43,-
1Geheugen internCrucial CT8G4DFS824A€ 30,83€ 30,83
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 163,33

en een pihole op een apart systeempje wat ook dienst zal doen als nachtelijk-download stationetje (niet te veel van voorstellen, geen sabnzbd oid, veel simpeler. Youtube scrapen bv):
1Interne harde schijvenSeagate Barracuda Compute 2,5", 2TB€ 73,90€ 73,90
1Solid state drivesWD Green SSD M.2 V2 240GB€ 31,90€ 31,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 269,13

Puur load-technisch kan het ongetwijfeld allemaal in 1 systeem, maar ik ga mijn router niet virtualizeren. Pfsense erop en "niet meer naar kijken" is wel zo makkelijk. Gezien een 270 euro kostende computer wat duur is voor een pi-hole maar de rbp me net te traag gaat, kom ik nu hier op uit.

Origineel draaide ik dit alles op een desktop met een ryzen 2600 (oid), 16 gb geheugen en een gtx970 maar dat ging mij zelfs wat te ver.. :P Bovenstaand mijn poging om het net een tikkie zuiniger aan te pakken. :+
Zdevam schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 21:32:
De 3000g is een 14 nm Zen1 product.
Ack.
Volgens mij zijn het bij AMD momenteel vooral de moederborden die roet in eten gooien qua stroomverbruik.
Het is denk ik een combinatie van chipset, processor en het streven van AMD om reviews te winnen ten koste van verbruik. De rest van het moederbord zou net zo zuinig moeten kunnen zijn als Intel.

Totdat AMD het licht ziet kunnen tweakers met AMD servers proberen of Cool'n'quiet setting in de BIOS het verbruik verbeterd. AMD heeft als reactie op de kritiek van het hoge verbruik nu een eco mode geintroduceerd die de processor inbind. Dat is meer bedoeld voor het limiteren van het maximum verbruik en niet voor een laag idle verbruik.
Er is helaas geen fujitsu achtig AM4 bordje.
Nee, maar ook bij "normale" desktop (non-gaming) moederborden komt die niet in de buurt bij 1151 als we zoveel mogelijk appels met appels vergelijken. Bij ASRock Deskmini A300 en 310 zien we dat. Weliswaar hebben deze STX borden geen PCIe en zijn er onderling nog andere relatief kleine verschillen, maar toch is er nog een extra verbruik bij de AMD versie.

• Zdevam
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 15:10
mrmrmr schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 23:14:
Nee, maar ook bij "normale" desktop (non-gaming) moederborden komt die niet in de buurt bij 1151 als we zoveel mogelijk appels met appels vergelijken. Bij ASRock Deskmini A300 en 310 zien we dat. Weliswaar hebben deze STX borden geen PCIe en zijn er onderling nog andere relatief kleine verschillen, maar toch is er nog een extra verbruik bij de AMD versie.
Ik kan me hiervan maar 1 vergelijk herinneren en die was in het voordeel van de 300 op idle.

https://www.anandtech.com...e-diy-amd-ryzen-minipc/10

• DrDoo
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 01-04 22:41
Ijstheefles schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 23:12:
Hoi medetweakers.

Ik wil een router zelf bouwen ( intel dual nic heb ik al, pci-e x4, en anders een intel nic pci-e x1 single port nic):
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 163,33
Hoe was je van plan die nic card in die behuizing te krijgen?
Zdevam schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 23:33:
[...]

Ik kan me hiervan maar 1 vergelijk herinneren en die was in het voordeel van de 300 op idle.

https://www.anandtech.com...e-diy-amd-ryzen-minipc/10
Als je weet dat de 310 rond 5W hoort te scoren (meerdere metingen, o.a. door c't) weet je dat het niet geoptimaliseerd is. Dus niet vergelijkbaar.

• Ijstheefles
DrDoo schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 23:43:
[...]

Hoe was je van plan die nic card in die behuizing te krijgen?
Verhipt. Helemaal niet aan gedacht. Volgens mij doel je op de hoogte van het geheel.
Dan is dit het kleinste alternatief volgens mij:
pricewatch: Cooler Master Elite 110 ? :)

• FuaZe
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 08:49
Niet heel ontevreden voor een eerste build :)
Let op, dit is ZEKER GEEN reference voor een 'energiezuinige' server.
De 4x 3.5" trekt best veel stroom, de 1U fans heb ik nog niet eens aangesloten op het MoBo (wacht op splitter kabel).

1U server

Ik wou 100% een 1U, met 4x 3,5" HDD, als vervanging voor HPE DL120 G7, het liefst ook niet te diep.
Dat 'niet te diep' is niet helemaal geslaagd; was wel de reden dat ik een mini-itx bord genomen had. Leek ook een van de weinige met 2x LAN.
Daarnaast zou er geen plek zijn voor de voeding; vandaar een PicoPSU.

Het idee was dit:

Idee

Hier de lijst die redelijk accuraat is:
wenslijst: Server

Idle (docker NGINX en UniFi video) draait het momenteel zo'n 44watt (met 4x 3,5" HDD WD Gold, ~24watt).
---

Niet bijzonder zuinig dus, maar m'n MoBo, koeling en schijven zijn niet ideaal.

Ik overweeg zuinigere en kleinere schijven, dan past het wellicht ook inclusief koeling in de origineel uitgekozen behuizing. En hoef ik niet zo bang te zijn dat bij het opstarten de fans zodanig veel vermogen trekken dat ie wellicht niet lekker op start. Nu piekt ie namelijk naar 113watt bij opstarten.

Ik heb echter alleen maar slechte ervaringen met 2.5" schijven die niet SSD zijn.*

*(Afgelopen jaar ~5 SeaGate Barracuda drive failures van een totaal aan 16 in dat jaar geleverde drives, en maar zo'n ~2 drive failures van ~100 3,5" WD HDD's, die ook in andere jaren geleverd zijn. Van de 20x 2,5" SSD is er nog geen een gefaald.)

Daarnaast weet ik niet of het klooien met software of andere settings iets (significants) uit zou halen qua energieverbruik (zonder prestatieverlies).

• DrDoo
Ijstheefles schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 00:12:
[...]

Verhipt. Helemaal niet aan gedacht. Volgens mij doel je op de hoogte van het geheel.
Dan is dit het kleinste alternatief volgens mij:
pricewatch: Cooler Master Elite 110 ? :)
Bijvoorbeeld 😀

Ben zelf ook naar een case op zoek met 1 uitbreidingsslot mogelijkheid een geen atx voeding.
Zo klein mogelijk dus. Dit zijn zeldzame kastjes of redelijk duur.

Wilde eerste een qotom als router device. Echter voor ongeveer hetzelfde geld kan ik iets veel krachters krijgen (wel met minder nic poorten) maar heb er eigenlijk maar 2-3 nodig.
Wil wat meer power omdat ik deze gelijk als wil inzetten voor wat andere taken die 24/7 beschikbaar moeten zijn.

Heb nu ook 4x 4tb en 2tb drive. Losse nic kaart en losse hba. Geheel trekt tussen de 90-100 watt. Pfff (core i7 4770, 32gb).

Als ik dan bedenk dat ik 90% van die data max 4u per dag nodig heb...
Tijd dus voor een nieuw zuinig systeem. HDDs doe ik of in een los nasje die ik aanzet als ik daadwerkelijk de content nodig heb of als usb disk. In mijn ervaring is een een nas altijd gezeur met spindown. Ik krijg het in ieder geval nooit lekker werkend.
Nieuw systeempje moet mijn homeseer permanent draaien en sophos xg als router met alle toeters en bellen (ids/ips/vpn)

Ik ben zelf nog aan het bedenken welk kastje ik hier voor wil. Komt gewoon in de meterkast en gezien zijn primaire doel router is moet deze zo klein mogelijk.

[Voor 59% gewijzigd door DrDoo op 05-02-2020 08:14]

• Ijstheefles
DrDoo schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 08:02:
[...]

Bijvoorbeeld 😀

Ben zelf ook naar een case op zoek met 1 uitbreidingsslot mogelijkheid een geen atx voeding.
Zo klein mogelijk dus. Dit zijn zeldzame kastjes of redelijk duur.

Wilde eerste een qotom als router device. Echter voor ongeveer hetzelfde geld kan ik iets veel krachters krijgen (wel met minder nic poorten) maar heb er eigenlijk maar 2-3 nodig.
Wil wat meer power omdat ik deze gelijk als wil inzetten voor wat andere taken die 24/7 beschikbaar moeten zijn.

Heb nu ook 4x 4tb en 2tb drive. Losse nic kaart en losse hba. Geheel trekt tussen de 90-100 watt. Pfff (core i7 4770, 32gb).

Als ik dan bedenk dat ik 90% van die data max 4u per dag nodig heb...
Tijd dus voor een nieuw zuinig systeem. HDDs doe ik of in een los nasje die ik aanzet als ik daadwerkelijk de content nodig heb of als usb disk. In mijn ervaring is een een nas altijd gezeur met spindown. Ik krijg het in ieder geval nooit lekker werkend.
Nieuw systeempje moet mijn homeseer permanent draaien en sophos xg als router met alle toeters en bellen (ids/ips/vpn)

Ik ben zelf nog aan het bedenken welk kastje ik hier voor wil. Komt gewoon in de meterkast en gezien zijn primaire doel router is moet deze zo klein mogelijk.
Ik hoor mezelf praten :')

Punt is: duurdere case zal ongetwijfeld kleiner kunnen, maar van dat geld betaal je ook prima het 1e jaar stroomkosten zeg maar, terwijl die dus inderdaad niet bepaald in het zicht ligt.

Righto - Dan is het enige wat ik nog moet is besluiten of ik voor mijn router het taiwanese ding pak, of een asrock geval. Ik gok de 2e.

• DrDoo
Zit zelf naar deze te kijken

1BarebonesShuttle DH370€ 247,-€ 247,-
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS16G4S26BFSD€ 64,99€ 64,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 447,99

Echter geen plek voor nic card uitbreiding maar wel "goede" koeling doordat dit geïntegreerd is in de case.
Voeding zit er direct in en verwacht dat dit een zuinig systeem zal opleveren.

Of;
1MoederbordenGigabyte B360N WIFI (rev 1.0)€ 97,90€ 97,90
1BehuizingenInter-Tech ITX A60€ 54,90€ 54,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 352,79

Ook hier zit de voeding bij, geen idee of deze efficiënt is. Mooi klein systeem. Mobo heeft 2 intel nics. Echter kan ik geen ervaringen vinden over hoe zuinig deze is, wifi heb ik iet nodig op het mobo. Maar het was de goedkoopste die ik kon vinden in mini-itx en 2 onboard nics. (Geheugen heb ik nog).
helaas bij deze dus geen plek voor extra nic in de toekomst.

Of... :)
1MoederbordenGigabyte B360N WIFI (rev 1.0)€ 97,90€ 97,90
1BehuizingenAntec ISK 310-150€ 87,90€ 87,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 395,95

Behuizing wat groter en stuk duurder. Wel geïntegreerde voeding maar geen idee hoe efficiënt deze is. Wel mogelijkheid tot extra nic card.

• RobertMe
@DrDoo waarom wil je eventueel nog een extra NIC plaatsen? Lijkt mij persoonlijk alleen handig om dual NIC te hebben als je het als router gaat inzetten zodat je WAN en LAN fysiek kunt scheiden*. En alle drie de bordjes hebben dat al. EnLAN kun je natuurlijk altijd een managed switch plaatsen zodat je én het aantal gewenste poorten hebt én VLANs weer kunt uitsplitsen.
*En ja, ook WAN kun je op managed switch aansluiten en dus over dezelfde interface de self build router in laten gaan en zo verwerken. Maar fysiek apart is wellicht makkelijker te onderscheiden.

spoiler:
Enige reden waarom je dan nog een losse NIC zou willen plaatsen die ik mij kan bedenken is voor als je naar 10Gbit wilt upgraden.

• Dreamvoid
  • Registratie: augustus 2001
  • Nu online
Gigabyte GA-IMB310TN is ook een optie (vanuit Duitsland of UK goedkoper te bestellen dan de 200+ euro die je in PW ziet), die heeft 2x NIC en 19V DC aansluiting, dus enkel een willekeurige HP/Dell/etc laptop voeding nodig, dat scheelt je 30-50 euro voor een AC voeding (los of meerprijs in een behuizing).

[Voor 10% gewijzigd door Dreamvoid op 05-02-2020 14:45]

specs

DrDoo schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 11:03:

Echter geen plek voor nic card uitbreiding maar wel "goede" koeling doordat dit geïntegreerd is in de case.
Voeding zit er direct in en verwacht dat dit een zuinig systeem zal opleveren.
Wat ga je met het systeem doen? Altijd een belangrijke vraag anders krijg je divers advies dat niet van toepassing is.

Shuttle is niet per se zuiniger als een gewoon moederbord. Een zuinig systeem heeft geen actieve koeling nodig.

Als je geen tweede netwerkkaart nodig hebt, kijk dan eens naar de ASRock Deskmini 310. Dat is een barebones STX systeem en het is een van de zuinigste systemen naast bijvoorbeeld de nog zuinigere Fujitsu D3643-H.
Ook hier zit de voeding bij, geen idee of deze efficiënt is. Mooi klein systeem. Mobo heeft 2 intel nics. Echter kan ik geen ervaringen vinden over hoe zuinig deze is, wifi heb ik iet nodig op het mobo. Maar het was de goedkoopste die ik kon vinden in mini-itx en 2 onboard nics. (Geheugen heb ik nog).
helaas bij deze dus geen plek voor extra nic in de toekomst.
Dit bord heeft twee Intel netwerkchips, 219V en 210-AT. Ik zie persoonlijk liever 219LM. Op zich is er voor het merk Gigabyte geen bezwaar.

De kast en voeding zijn van Intertech, dat zijn low budget onderdelen. Verwacht daar niets wat betreft zuinigheid en kwaliteit.

Je kunt ook kijken naar andere moederborden met Intel netwerkchip (bijvoorbveeld een 219LM) en daar een extra netwerkkaart met Intel 210-AT of 211-AT er op aansluiten. Die kaartjes zijn piepklein en ze zijn er met low profile slot cover als dat nodig is.
Behuizing wat groter en stuk duurder. Wel geïntegreerde voeding maar geen idee hoe efficiënt deze is. Wel mogelijkheid tot extra nic card.
Neem liever een gewone behuizing in tower formaat. Als het klein moet zijn, kies dan beter een kleine tower. Kleine platte kastjes hebben bijna altijd geforceerde koeling nodig en dat is zonde van de energie en het zorgt voor geluid. Je kan een volledig passief systeem kiezen dat geen geluid maakt en dat op natuurlijke wijze koelt, via convectiewerking (stijgende warme lucht), vandaar dat een tower veel beter is. Het is ook aan te bevelen het systeem niet in te bouwen in een kast of meterkast. Dat is slecht voor de koeling.

@Dreamvoid
Gigabyte GA-IMB310T is een industriebord, die zijn van oudsher juist niet zuinig ten opzichte van normale desktop moederborden. Heb je hier verbruiksgegevens van?

• DrDoo
RobertMe schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 11:11:
@DrDoo waarom wil je eventueel nog een extra NIC plaatsen? Lijkt mij persoonlijk alleen handig om dual NIC te hebben als je het als router gaat inzetten zodat je WAN en LAN fysiek kunt scheiden*. En alle drie de bordjes hebben dat al. EnLAN kun je natuurlijk altijd een managed switch plaatsen zodat je én het aantal gewenste poorten hebt én VLANs weer kunt uitsplitsen.
*En ja, ook WAN kun je op managed switch aansluiten en dus over dezelfde interface de self build router in laten gaan en zo verwerken. Maar fysiek apart is wellicht makkelijker te onderscheiden.

spoiler:
Enige reden waarom je dan nog een losse NIC zou willen plaatsen die ik mij kan bedenken is voor als je naar 10Gbit wilt upgraden.
Dit is precies hoe ik het wil doen. Vandaar de keuze voor dual NIC bordjes. De extra NIC is puur voor extra poorten. Ik heb 8 poorten nodig (exclusief de WAN en uplink naar de switch).
Dit betekend helaas dat mijn huidige 8 poort managed switch net te weinig is. Met een extra NIC hoef ik geen extra / of grotere switch te kopen :)

Verder wil ik ESXi draaien met de NIC's in passthrough mode voor beide router NICs. Kan ook met virtuele nics maar de CPU belasting wordt dan aanzienlijk hoger lees ik uit meerdere bronnen.
Dit is op zich geen probleem dan met dual NIC. ik kan vervolgens een virtuele nic aanbieden voor mijn virtuele machines en deze gewoon door routeren.

• DrDoo
mrmrmr schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 15:23:
[...]

Wat ga je met het systeem doen? Altijd een belangrijke vraag anders krijg je divers advies dat niet van toepassing is.
Host: ESXi 6.7
- Router Sophos XG Home,
- XPEnology VM met 2TB SSD als storage voor 24/7 bestanden en muziek. En aantal docker containers
- HomeSeer home automation VM
Alles komt op de enkele SSD met virtuele disken.
[...]
Als je geen tweede netwerkkaart nodig hebt, kijk dan eens naar de ASRock Deskmini 310. Dat is een barebones STX systeem en het is een van de zuinigste systemen naast bijvoorbeeld de nog zuinigere Fujitsu D3643-H.
Heb er dus wel 2 nodig. 1 WAN en 1 LAN port.

[...]
Dit bord heeft twee Intel netwerkchips, 219V en 210-AT. Ik zie persoonlijk liever 219LM. Op zich is er voor het merk Gigabyte geen bezwaar.
219V wordt zover ik terug kan vinden niet ondersteund door Sophos. Lan zijde virtueel is geen ramp. WAN port wil ik fysiek in passthrough.
De kast en voeding zijn van Intertech, dat zijn low budget onderdelen. Verwacht daar niets wat betreft zuinigheid en kwaliteit.
Helder, kan dus beter een andere kast kiezen en de voeding los kopen.
Je kunt ook kijken naar andere moederborden met Intel netwerkchip (bijvoorbveeld een 219LM) en daar een extra netwerkkaart met Intel 210-AT of 211-AT er op aansluiten. Die kaartjes zijn piepklein en ze zijn er met low profile slot cover als dat nodig is.
Helaas weinig kleine kasten zonder atx voeding en met maar 1 pci expansion slot.
Neem liever een gewone behuizing in tower formaat. Als het klein moet zijn, kies dan beter een kleine tower. Kleine platte kastjes hebben bijna altijd geforceerde koeling nodig en dat is zonde van de energie en het zorgt voor geluid. Je kan een volledig passief systeem kiezen dat geen geluid maakt en dat op natuurlijke wijze koelt, via convectiewerking (stijgende warme lucht), vandaar dat een tower veel beter is. Het is ook aan te bevelen het systeem niet in te bouwen in een kast of meterkast. Dat is slecht voor de koeling.
Snap ik, maar hij komt wel in de meterkast. Groter kast liever niet, maar kan wel. Is op zich een optie maar zeker niet preferred.

Bedankt voor de uitgebreide feedback.
@DrDoo

ESXi (apart topic) is ook kieskeurig wat betreft netwerkchips en het is ook niet zo zuinig. Misschien kun je een alternatief overwegen voor virtualisatie via ESXi, zoals een op Linux gebaseerd systeem zoals Proxmox.

Er wordt al snel gedacht (gevoelsmatig) dat klein ook zuinig is. Een systeem in een towerkast kan zuiniger en vrijwel volledig stil zijn dan een klein systeempje in een warme ruimte zoals veel meterkasten. Zet het gewoon ergens op de vloer bij een netwerkaansluiting en je hoort hem niet, met alleen een SSD en passieve koeling. Het vergt wat omdenken. Ik snap wel dat je hem liever in de meterkast hebt vanwege de firewall functie en de nabijheid van internetaansluiting.

• RobertMe
DrDoo schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 15:24:
[...]

Dit is precies hoe ik het wil doen. Vandaar de keuze voor dual NIC bordjes. De extra NIC is puur voor extra poorten. Ik heb 8 poorten nodig (exclusief de WAN en uplink naar de switch).
Dit betekend helaas dat mijn huidige 8 poort managed switch net te weinig is. Met een extra NIC hoef ik geen extra / of grotere switch te kopen :)
Als je de PC gaat laten switchen (via een bridge) betekent dat wel dat dat softwarematig gebeurt en dus een stuk minder efficiënt is. Heel handig lijkt mij het dan ook niet, zowel in onderhoud als qua performance/zuinigheid. Elk pakketje dat van poort A naar B moet zal immers helemaal door de CPU / het OS /... heen moeten. Persoonlijk zou ik dan eerder gewoon een nieuwe, grotere, switch kopen.

• synoniem
  • Registratie: april 2009
  • Niet online
mrmrmr schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 16:08:
@DrDoo

ESXi (apart topic) is ook kieskeurig wat betreft netwerkchips en het is ook niet zo zuinig. Misschien kun je een alternatief overwegen voor virtualisatie via ESXi, zoals een op Linux gebaseerd systeem zoals Proxmox.

Er wordt al snel gedacht (gevoelsmatig) dat klein ook zuinig is. Een systeem in een towerkast kan zuiniger en vrijwel volledig stil zijn dan een klein systeempje in een warme ruimte zoals veel meterkasten. Zet het gewoon ergens op de vloer bij een netwerkaansluiting en je hoort hem niet, met alleen een SSD en passieve koeling. Het vergt wat omdenken. Ik snap wel dat je hem liever in de meterkast hebt vanwege de firewall functie en de nabijheid van internetaansluiting.
Ik heb een passief gekoelde Qotom Q575G6 zonder wifi met 16Gb DDR4 geheugen en een M2 ssd en een 2.5" 2 Tb HDD waarop ESXi draait met pfSense en een paar kleinere VM's. Heb het verbruik nog niet gemeten maar bij normaal gebruik wordt hij nauwelijks warm en throttelt hij ook niet.

Vraag me dan ook af hoeveel het me zou besparen (procenten of watts) als ik overschakel naar Proxmox. Heb je daar toevallig recente cijfers van?

• DrDoo
RobertMe schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 16:09:
[...]

Als je de PC gaat laten switchen (via een bridge) betekent dat wel dat dat softwarematig gebeurt en dus een stuk minder efficiënt is. Heel handig lijkt mij het dan ook niet, zowel in onderhoud als qua performance/zuinigheid. Elk pakketje dat van poort A naar B moet zal immers helemaal door de CPU / het OS /... heen moeten. Persoonlijk zou ik dan eerder gewoon een nieuwe, grotere, switch kopen.
Hoeft nier persee te switchen kan ook routeren. Door mijn access point in een ander vlan te hangen bijv.
Bridgen heeft ook niet mijn voorkeur maar....

De eerste 8+ managed switch is rond de 126, de Cisco SG350-10 (En nee ik wil niet direct een grote 16 poorts switch).
Dat vind ik echt teveel van het goede. Dan maar bridgen of routeren.

• DrDoo
synoniem schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 16:19:
[...]

Ik heb een passief gekoelde Qotom Q575G

Vraag me dan ook af hoeveel het me zou besparen (procenten of watts) als ik overschakel naar Proxmox. Heb je daar toevallig recente cijfers van?
Ik denk niet dat dat zoden aan de dijk zet. Die Qotom bordjes gebruiken max 15watt volgens mij?

• DrDoo
mrmrmr schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 16:08:
@DrDoo

Er wordt al snel gedacht (gevoelsmatig) dat klein ook zuinig is.
Ik heb nu eenmaal ruime ervaring met vmware waardoor daar mijn voorkeur ligt. Weer dat het niet het meest zuinig is. Maar als ik naar de verbruiks gegevens kijk scheelt dat hoogstens een paar watt. Dat neem ik dan voor lief.

Klein heeft in mijn geval voornamelijk met ruimte te maken :)
synoniem schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 16:19:
[...]

Ik heb een passief gekoelde Qotom Q575G6 zonder wifi met 16Gb DDR4 geheugen en een M2 ssd en een 2.5" 2 Tb HDD waarop ESXi draait met pfSense en een paar kleinere VM's. Heb het verbruik nog niet gemeten maar bij normaal gebruik wordt hij nauwelijks warm en throttelt hij ook niet.

Een rechtstreekse vergelijking heb ik niet, maar mdbraber in "Het grote zuinige server topic - deel 2" geeft wel meetgegevens over Proxmox. Die cijfers zijn deels redelijk vergelijkbaar met mijn besturingssysteem vergelijkende test, ook al is het moederbord waar ik mee testte de voorganger van de D364x-B. De D364x-H is vooral beter op het gebied van USB low power dan de oudere D3417-B.

• Thralas
  • Registratie: december 2002
t.coenraad schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 08:37:
Ik heb nu met dezelfde errors te maken, met een D3642-B en G5400. Heb je hier uiteindelijk nog wat aan kunnen doen?
Struikelde hierover toen ik zocht nalv. een ander topic. Lijkt me een firmware bug.

Thralas in "MCE Hardware errors (maar systeem stabiel en memtest=ok)"
Thralas schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 11:13:
[...]

Struikelde hierover toen ik zocht nalv. een ander topic. Lijkt me een firmware bug.

Thralas in "MCE Hardware errors (maar systeem stabiel en memtest=ok)"
Je kan dit navragen op het forum van heise.de aan juggernaut (Fujitsu medewerker), in Duits of Engels.

• j0s
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 30-03 16:24
Ik ben bezig om een systeem (Fujitsu D3643-H + G5400) te configureren wat slechts bedoelt is voor wat downloaden en als ftp server. Eigenlijk wil ik niet 'klooien' met een PicoPSU. Welke normale voeding is meest geschikt om een lage energieverbruik te ondersteunen?

• Woodski
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 01-04 08:19
Zoek maar naar 80+
Seasonic (en anderen) hebben leuke 80+ power supplies
Je moet nog wel even nadenken over het max vermogen wat je laag wil houden

• Antonius
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 11-03 21:09
@j0s
Ik kan geen voeding uit het huidige aanbod aanbevelen omdat ik nog op een oude voeding draai, een vrij basic BeQuiet 350w voeding van een aantal jaar terug. Dat kan je wel al een idee geven van wat tenminste haalbaar is in een vergelijkbaar systeem: D3643-H met G5400, 4GB RAM, 1x SSD voor boot en OS, 1x 3.5" 10TB HDD voor data. Dat trekt nu ongeveer 14W. Ik denk dat het op een modernere 80+ voeding nog wat beter kan.

Traditiegetrouw meten veel online tests van voedingen vooral de efficiency bij grotere vermogens. Inmiddels beginnen sommige sites ook rekening te houden met onze wensen: een voeding die ook bij lage belasting nog een goede efficiency houdt. Dat kan iets zijn om mee te nemen in je keuze.
j0s schreef op zondag 9 februari 2020 @ 18:03:
Ik ben bezig om een systeem (Fujitsu D3643-H + G5400) te configureren wat slechts bedoelt is voor wat downloaden en als ftp server. Eigenlijk wil ik niet 'klooien' met een PicoPSU. Welke normale voeding is meest geschikt om een lage energieverbruik te ondersteunen?
Wat bedoel je met klooien met een PicoPSU? Het is 1 extra stekker.

80+ is geen maat voor zuinigheid bij systemen onder ~70W (afhankelijk van de labelcapaciteit). Om zuinigheid bij laag verbruik te beoordelen zijn lage belastingtests nodig.

Er zijn geen ATX voedingen die bij de efficientie van een PicoPSU in de buurt komen onder 10W. De grens ligt bij circa 40W. Er zijn wel dure ATX voedingen die het bij 22,5W ongeveer 3% lagere efficientie hebben dan een PicoPSU-80.

Hoeveel zal de server idle (en maximaal) zal gaan verbruiken? Daarvoor moeten we weten welke hardware je aansluit of wat je later wil gaan gebruiken. Welk besturingssysteem, welke applicaties?

• mkleinman
  • Registratie: oktober 2001
  • Nu online

mkleinman

4.5kWp, 8.4GJ Zb/CV, WTW, ELGA

YouTube: Full Setup Quad Sata Hat for Raspberry Pi 4 NAS Review

Die is misschien interessant voor mensen die met een PI 4 een 4 bay NAS willen bouwen. Kwam het filmpje toevallig dit weekend tegen. Ik vind het wel een interessant product, en zuinigheid zal ook wel aardig aan de goede kant zitten.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• j0s
mrmrmr schreef op zondag 9 februari 2020 @ 23:03:
[...]

Wat bedoel je met klooien met een PicoPSU? Het is 1 extra stekker.

80+ is geen maat voor zuinigheid bij systemen onder ~70W (afhankelijk van de labelcapaciteit). Om zuinigheid bij laag verbruik te beoordelen zijn lage belastingtests nodig.

Er zijn geen ATX voedingen die bij de efficientie van een PicoPSU in de buurt komen onder 10W. De grens ligt bij circa 40W. Er zijn wel dure ATX voedingen die het bij 22,5W ongeveer 3% lagere efficientie hebben dan een PicoPSU-80.

Hoeveel zal de server idle (en maximaal) zal gaan verbruiken? Daarvoor moeten we weten welke hardware je aansluit of wat je later wil gaan gebruiken. Welk besturingssysteem, welke applicaties?
Met klooien bedoel ik dat ik een voeding gemonteerd in een kast met modulaire kabels mooier *denk* te vinden dan een PicoPSU. Met name denk, want ik heb er geen ervaring mee.

Ik wil een G5400 Gold + D3643-H + 2x4GB + 128SSD + 1 3,5HDD gaan draaien. Windows 10 voor o.a wat newsgroup downloads, FTP server voor 1x dagelijkse website backup.

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

mkleinman schreef op maandag 10 februari 2020 @ 08:44:
Die is misschien interessant voor mensen die met een PI 4 een 4 bay NAS willen bouwen. Kwam het filmpje toevallig dit weekend tegen. Ik vind het wel een interessant product, en zuinigheid zal ook wel aardig aan de goede kant zitten.
Uiteindelijk is het gewoon een USB3.0 naar SATA controller. Met 4 externe 2.5" HDD's aan de USB3.0 aangesloten en je bent er ook. Scheelt je weer $ 99,-

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• Incolumis
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 13:48
mkleinman schreef op maandag 10 februari 2020 @ 08:44:
YouTube: Full Setup Quad Sata Hat for Raspberry Pi 4 NAS Review

Ik kwam hem vanmorgen ook tegen. de 100MB/s vind ik wel tegenvallen voor 4 hdd's in raid.

• mdbraber
De eerste release candidate voor Linux 5.6 is er inmiddels. Ik heb nog niet veel gezien over energy management features. Weet iemand of we veel kunnen verwachten van een nieuwe kernel? https://www.phoronix.com/...m=linux-56-features&num=1

• Rednas_N
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 10:43
Op dit moment heb ik een Synology NAS (DS214 play) t.b.v. opslag en Plex. Daarnaast heb ik nog een Raspberry PI 3(b) waarop Home Assistant draait. Op zich werkt het allemaal prima, maar de Pi wordt erg traag. Nu ben ik een beetje gaan rondkijken en kwam ik uit bij de Intel Nuc. Na nog extra onderzoek viel mijn oog op de ASRock J5005-ITX.

Na het doorlezen van een aantal topics op Tweakers en mijn budget van 250-300 euro kwam ik uit op de volgende configuratie:
1MoederbordenASRock J5005-ITX€ 119,-€ 119,-
1BehuizingenSharkoon QB One€ 39,99€ 39,99
1Geheugen internCorsair ValueSelect CMSO8GX4M1A2133C15€ 35,90€ 35,90
1VoedingenMini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit€ 53,-€ 53,-
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 250GB€ 49,95€ 49,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 297,84

De schijven die nu in mijn NAS zitten wil ik dan aansluiten op dit systeem:
2Interne harde schijvenWD Red (64MB cache), 4TB€ x€ x
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ x

Op het systeem wil ik FreeNAS en een instantie van Home Assistant draaien. Misschien in combinatie met Proxmox. Mijn DS214play en de Pi wil ik dan wegdoen. Hiermee heb ik naar mijn mening een zuinige maar toch krachtige combinatie.

Nu heb ik twee vragen:
1. Wat vinden jullie hiervan?
2. Als ik bovenstaande configuratie bestel, kan ik dan alles op elkaar aansluiten of heb ik nog extra kabels /onderdelen nodig?

Just do it.

• borft
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 13:28
Rednas_N schreef op maandag 10 februari 2020 @ 13:24:
Op dit moment heb ik een Synology NAS (DS214 play) t.b.v. opslag en Plex. Daarnaast heb ik nog een Raspberry PI 3(b) waarop Home Assistant draait. Op zich werkt het allemaal prima, maar de Pi wordt erg traag. Nu ben ik een beetje gaan rondkijken en kwam ik uit bij de Intel Nuc. Na nog extra onderzoek viel mijn oog op de ASRock J5005-ITX.

Nu heb ik twee vragen:
2. Als ik bovenstaande configuratie bestel, kan ik dan alles op elkaar aansluiten of heb ik nog extra kabels /onderdelen nodig?
Ik vind het een mooie config (disclaimer: ik heb hem zelf ook) ;) Ik heb de Asrock j5005, met 8GB, pci express sata kaartje, met 8 disks erin, idle, met disks in spin-down (4x 3.5", 2x 2.5" en 2 ssd's), zit ie rond de 11W. Ik gebruik hem voor opslag (oa Nextcloud), home-assistant, alles dockerized. Erg tevreden mee.

Als je meedere disks wilt aansluiten heb je misschien wat extra sata-power-splitters nodig. Ik weet ook niet zeker of die 60W genoeg is bij het opstarten van alles. 3.5" disks trekken redelijk wat vermogen bij het opstarten.

[Voor 5% gewijzigd door borft op 10-02-2020 14:09]

• Freakster86
  • Nu online
Bezig met de bouw van de server. De kabels van de Picopsu 90w zijn toch wel erg kort. Zelfs de P4 aansluiting haalt het net met een Alpine 12 geïnstalleerd. Probleem is nu dat de stroomkabel (DC jack barrel) te kort is en maar halverwege de kast komt. Wat is wijsheid? Verlengkabel en uiteinde monteren op een pcie bracket?

Had trouwens een HDD rack, die hier genoemd werd maar kan de link even niet terug vinden, in de 8F versie besteld (plek voor 8 3,5" hdd's). De afmetingen in de advertentie klopte echter niet en dus pastte dat hele ding niet in mijn kast (Jonsbo C2). Inmiddels met hout een eigen rack gebouwd met plek voor 7x 2,5" hdd en 2x SSD. Wilde het geheel gaan installeren, maar ben helemaal de sata kabels vergeten te bestellen :X |:(
j0s schreef op maandag 10 februari 2020 @ 10:59:
[...]

Met klooien bedoel ik dat ik een voeding gemonteerd in een kast met modulaire kabels mooier *denk* te vinden dan een PicoPSU. Met name denk, want ik heb er geen ervaring mee.

Ik wil een G5400 Gold + D3643-H + 2x4GB + 128SSD + 1 3,5HDD gaan draaien. Windows 10 voor o.a wat newsgroup downloads, FTP server voor 1x dagelijkse website backup.
In deze configuratie zou ik een PicoPSU-80/60 kit kiezen. Er komt geen enkele ATX voeding in de buurt bij de PicoPSU bij een verbruik van circa 8-12W. 2.5" disks zijn aanmerkelijk zuiniger, dan kun je onder 5W blijven (zie de topic start over hoe je ze goedkoper kunt kopen).

Mijn kasten staan met de achterzijde naar de muur en er is geen afsluiting. Vroeger gebruikte ik een oude ATX voeding. Het zou tweakers niet zijn als er geen mensen zouden zijn die zelf aan de slag gaan met kunststof (verkrijgbaar bij o.a. Hornbach).
@Freakster86

De PicoPSU-80 heeft korte kabels, de kabels voor PicoPSU-160-XT zijn langer. Daardoor is een "PCI plate" niet toepasbaar bij de PicoPSU-80, maar wel bij de PicoPSU-160-XT. Ik heb de kabel van PicoPSU-80 omwikkeld met "electrical tape" en die ligt op de bodem van de kast. De 12V kabel komt door een klein gat naar binnen.

Ik adviseer meestal goede SATA kabels te nemen zoals die van Akasa, niet zomaar een no-name rommel. Bepaalde SATA kabels hebben te dikke stekkers, die passen niet naast elkaar in dicht op elkaar geplaatste sockets. En splitters voor de voeding. Deze gebruik ik.

• Rednas_N
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 10:43
borft schreef op maandag 10 februari 2020 @ 14:08:
[...]

Ik vind het een mooie config (disclaimer: ik heb hem zelf ook) ;) Ik heb de Asrock j5005, met 8GB, pci express sata kaartje, met 8 disks erin, idle, met disks in spin-down (4x 3.5", 2x 2.5" en 2 ssd's), zit ie rond de 11W. Ik gebruik hem voor opslag (oa Nextcloud), home-assistant, alles dockerized. Erg tevreden mee.

Als je meedere disks wilt aansluiten heb je misschien wat extra sata-power-splitters nodig. Ik weet ook niet zeker of die 60W genoeg is bij het opstarten van alles. 3.5" disks trekken redelijk wat vermogen bij het opstarten.
Bedankt voor je reactie! Ik wil enkel de SSD en twee WD Red schijven erin zetten. Ik verwacht niet dat die teveel stroom vragen, maar ik ga het wel even uitzoeken.

Die SATA power splitters, heb ik die ook nodig voor mijn configuratie?

Just do it.

• borft
Rednas_N schreef op maandag 10 februari 2020 @ 15:38:
[...]

Bedankt voor je reactie! Ik wil enkel de SSD en twee WD Red schijven erin zetten. Ik verwacht niet dat die teveel stroom vragen, maar ik ga het wel even uitzoeken.

Die SATA power splitters, heb ik die ook nodig voor mijn configuratie?
Ja, want de meegeleverde kabel heeft maar 1 sata power connector, en jij hebt er 3 nodig. @mrmrmr hierboven heeft een mooie gelinked (die heb ik zelf ook overigens).

• Freakster86
  • Nu online
mrmrmr schreef op maandag 10 februari 2020 @ 14:39:
@Freakster86

De PicoPSU-80 heeft korte kabels, de kabels voor PicoPSU-160-XT zijn langer. Daardoor is een "PCI plate" niet toepasbaar bij de PicoPSU-80, maar wel bij de PicoPSU-160-XT. Ik heb de kabel van PicoPSU-80 omwikkeld met "electrical tape" en die ligt op de bodem van de kast. De 12V kabel komt door een klein gat naar binnen.
De 90 heeft dus ook korte kabels jammer genoeg. Maar je hebt dus gewoon de aansluiting van de adapter in de kast aangesloten als ik het goed begrijp? Maakt het iets minder 'mooi' naar mijn idee, maar scheelt wel weer een extra schakel (verlengsnoer).
Ik adviseer meestal goede SATA kabels te nemen zoals die van Akasa, niet zomaar een no-name rommel. Bepaalde SATA kabels hebben te dikke stekkers, die passen niet naast elkaar in dicht op elkaar geplaatste sockets. En splitters voor de voeding. Deze gebruik ik.
Neem sata kabels van Sharkoon. Kon die voor een mooie prijs kopen.

Om de sata stroom kabel te verlengen/splitsen heb ik deze 2x gekocht https://nl.aliexpress.com/item/4000152246625.html

• Yarisken
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 15:33
Rednas_N schreef op maandag 10 februari 2020 @ 13:24:

Na het doorlezen van een aantal topics op Tweakers en mijn budget van 250-300 euro kwam ik uit op de volgende configuratie:
1MoederbordenASRock J5005-ITX€ 119,-€ 119,-
1BehuizingenSharkoon QB One€ 39,99€ 39,99
1Geheugen internCorsair ValueSelect CMSO8GX4M1A2133C15€ 35,90€ 35,90
1VoedingenMini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit€ 53,-€ 53,-
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 250GB€ 49,95€ 49,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 297,84

De schijven die nu in mijn NAS zitten wil ik dan aansluiten op dit systeem:
2Interne harde schijvenWD Red (64MB cache), 4TB€ x€ x
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ x

Op het systeem wil ik FreeNAS en een instantie van Home Assistant draaien. Misschien in combinatie met Proxmox. Mijn DS214play en de Pi wil ik dan wegdoen. Hiermee heb ik naar mijn mening een zuinige maar toch krachtige combinatie.

Nu heb ik twee vragen:
Ik ben zelf teruggekomen van 1 box fits them all en heb nu terug een gewone nas.
Zelf heb ik altijd nucs gehad maar nu een optiplex 3060.

• j0s
mrmrmr schreef op maandag 10 februari 2020 @ 14:28:
[...]

In deze configuratie zou ik een PicoPSU-80/60 kit kiezen. Er komt geen enkele ATX voeding in de buurt bij de PicoPSU bij een verbruik van circa 8-12W. 2.5" disks zijn aanmerkelijk zuiniger, dan kun je onder 5W blijven (zie de topic start over hoe je ze goedkoper kunt kopen).

Mijn kasten staan met de achterzijde naar de muur en er is geen afsluiting. Vroeger gebruikte ik een oude ATX voeding. Het zou tweakers niet zijn als er geen mensen zouden zijn die zelf aan de slag gaan met kunststof (verkrijgbaar bij o.a. Hornbach).
Ik ben overtuigd en ga een PicoPSU inzetten. Dank je

Edit; ik kom net https://www.aliexpress.com/item/4000056322835.html tegen op Aliexpress. Heeft iemand die getest?

[Voor 7% gewijzigd door j0s op 10-02-2020 20:58]

Freakster86 schreef op maandag 10 februari 2020 @ 16:37:
[...]

De 90 heeft dus ook korte kabels jammer genoeg. Maar je hebt dus gewoon de aansluiting van de adapter in de kast aangesloten als ik het goed begrijp? Maakt het iets minder 'mooi' naar mijn idee, maar scheelt wel weer een extra schakel (verlengsnoer).
Ja, met zwarte tape valt het niet eens op. De tape is nodig om het metaal af te schermen zodat er niet ergens contact wordt gemaakt.

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

j0s schreef op maandag 10 februari 2020 @ 20:50:
[...]

Ik ben overtuigd en ga een PicoPSU inzetten. Dank je

Edit; ik kom net https://www.aliexpress.com/item/4000056322835.html tegen op Aliexpress. Heeft iemand die getest?
Ik zou oppassen met namaak spul. Sowieso zie ik dat alle externe voedingen afgetapt zijn van één connector, inclusief de extra CPU aansluiting.

Het is wel je voeding he, als daar iets mee mis gaat kan het nogal mis gaan met de rest van je systeem. En het is nu niet zo dat je er dusdanig enorme bedragen mee bespaart...

• FuaZe
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 08:49
Ik had zelf ook eerst de "InterTech" variant, die leverde niet eens in de buurt van de verwachtte/geadverteerde stroom.

De MiniBox is niet veel duurder, maar werkt wel gewoon met een normale i3+SSD+4x3,5" HDD. (Waar de andere variant zonder schijven niet eens doorstartte).

• BMW_Gizzmo
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 15:03
Hier nog iemand met 'slechte' ervaringen met zo'n ali ding. Ik had een iets andere versie die een laptopadapter gebruikte (19V in). Bij mij was de CPU voeding ook 19V.. daar kan een moederbord niet echt tegen weet ik inmiddels, m'n cpu heeft het gelukkig wel overleefd.

• j0s
Ik koop geen ali ding. Een stuk moederbord is duurder dan de besparing op de PicoPSU

• headphoneguy
Beste mensen. Volgens mij hebben wij hier wel wat aan(?).

https://nl.pepper.com/aan...nsion-desktop-8-tb-134592

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Niet als je voor energiezuinig wilt gaan, dit zijn 3,5" schijven. :)

En als je wel 3,5" schijven wilt, zijn er denk ik betere opties waar je voor wat meer geld niet je garantie potentieel verkwanselt. ;)

• Freakster86
  • Nu online
De Leicke voedingen zijn weer als lightning deal beschikbaar op Amazon: https://www.amazon.de/gp/product/B00NWH1FTS

• bolkmans
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 10:19
Lang ben ik al aan het meelezen in dit draadje. Uiteindelijk heb ik de knoop doorgehakt.
In eerste instantie ging ik voor een Fujitsu D3644-B moederbord i.c.m. een Pico 160W. Na wat rommelen heb ik het moederbord geretourneerd (met dank aan MyMediaCenter voor de service). Ik bleef een MCE-hardware melding krijgen in Linux waar ik me aan irriteerde. Als vervanger voor de D3644-B heb ik gekozen voor de Asus WS C246M Pro. Op de Asus WS C246M Pro kan je de Pico niet gebruiken merkte ik. Op de 20(?)polige stekker zitten dwars geplaatst twee kleinere stekkers die in de weg zitten van het geheugen in de eerste bank. Dus als je een Asus WS C246M Pro wil gaan gebruiken, dan valt de Pico af als voeding.

Ik zit hier met de volgende configuratie:
1ProcessorsIntel Core i3-9100 Boxed€ 134,95€ 134,95
1MoederbordenAsus WS C246M PRO€ 234,29€ 234,29
1Interne harde schijvenToshiba MQ01AAD010C, 100GB€ 0,-€ 0,-
1Processorkoelingbe quiet! Shadow Rock TF 2€ 51,85€ 51,85
1Ventilatorenbe quiet! Pure Wings 2, 120mm€ 7,74€ 7,74
1Ventilatorenbe quiet! Silent Wings 3, 140mm€ 20,30€ 20,30
2Geheugen internSamsung M391A2K43BB1-CTD€ 108,-€ 216,-
1VoedingenCooler Master V550 Gold€ 71,-€ 71,-
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 119,-€ 119,-
1Solid state drivesSamsung PM881 (bulk) 256GB€ 89,54€ 89,54
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 944,67

Een tijd geleden in dit draadje wordt er om praktijkverbruik gevraagd van de Asus WS C246M Pro.
Het systeem draait nu en ik heb Ubuntu 19.04 Desktop (geen CLI server dus) geinstalleerd op de M2.SSD. Na wat testen poets ik alles weer leeg en installeer ik het systeem opnieuw als 'server'. Ik heb geen enkele aanpassing gedaan in Ubuntu of BIOS om energie te besparen. Ook zijn er in de BIOS geen aanpassingen gedaan om hardware uit te schakelen zoals Audio of PCI-sloten die niet gebruikt gaan worden. Hieronder dus verbruikcijfers zonder enige aanpassing. Er draait dus geen tlp of powertop o.i.d.

De resultaten met toetsenbord, muis, beeldscherm (via displayport) en 1xUTP aangesloten:
Bij idle: 15,6W
Bij opstart max: 69.1W (schommelt erg, tussen 20W en 55W, met de piek van 69,1W)
Bij commando "$ stress --cpu 4 --timeout 60": 69.7W

Ik gebruik een ELRO Power Calculator M12 die realtime het verbruik op de stekker aangeeft.

• borft
bolkmans schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 15:21:
Lang ben ik al aan het meelezen in dit draadje. Uiteindelijk heb ik de knoop doorgehakt.
In eerste instantie ging ik voor een Fujitsu D3644-B moederbord i.c.m. een Pico 160W. Na wat rommelen heb ik het moederbord geretourneerd (met dank aan MyMediaCenter voor de service). Ik bleef een MCE-hardware melding krijgen in Linux waar ik me aan irriteerde. Als vervanger voor de D3644-B heb ik gekozen voor de Asus WS C246M Pro. Op de Asus WS C246M Pro kan je de Pico niet gebruiken merkte ik. Op de 20(?)polige stekker zitten dwars geplaatst twee kleinere stekkers die in de weg zitten van het geheugen in de eerste bank. Dus als je een Asus WS C246M Pro wil gaan gebruiken, dan valt de Pico af als voeding.

Ik zit hier met de volgende configuratie:
1ProcessorsIntel Core i3-9100 Boxed€ 134,95€ 134,95
1MoederbordenAsus WS C246M PRO€ 234,29€ 234,29
1Interne harde schijvenToshiba MQ01AAD010C, 100GB€ 0,-€ 0,-
1Processorkoelingbe quiet! Shadow Rock TF 2€ 51,85€ 51,85
1Ventilatorenbe quiet! Pure Wings 2, 120mm€ 7,74€ 7,74
1Ventilatorenbe quiet! Silent Wings 3, 140mm€ 20,30€ 20,30
2Geheugen internSamsung M391A2K43BB1-CTD€ 108,-€ 216,-
1VoedingenCooler Master V550 Gold€ 71,-€ 71,-
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 119,-€ 119,-
1Solid state drivesSamsung PM881 (bulk) 256GB€ 89,54€ 89,54
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 944,67

Een tijd geleden in dit draadje wordt er om praktijkverbruik gevraagd van de Asus WS C246M Pro.
Het systeem draait nu en ik heb Ubuntu 19.04 Desktop (geen CLI server dus) geinstalleerd op de M2.SSD. Na wat testen poets ik alles weer leeg en installeer ik het systeem opnieuw als 'server'. Ik heb geen enkele aanpassing gedaan in Ubuntu of BIOS om energie te besparen. Ook zijn er in de BIOS geen aanpassingen gedaan om hardware uit te schakelen zoals Audio of PCI-sloten die niet gebruikt gaan worden. Hieronder dus verbruikcijfers zonder enige aanpassing. Er draait dus geen tlp of powertop o.i.d.

De resultaten met toetsenbord, muis, beeldscherm (via displayport) en 1xUTP aangesloten:
Bij idle: 15,6W
Bij opstart max: 69.1W (schommelt erg, tussen 20W en 55W, met de piek van 69,1W)
Bij commando "$ stress --cpu 4 --timeout 60": 69.7W

Ik gebruik een ELRO Power Calculator M12 die realtime het verbruik op de stekker aangeeft.
Waarom zou je een reinstall van hetzelfde besturingssysteem doen, als het alleen om wat andere packages gaat? Is het niet veel makkelijker gewoon de desktop packages eraf te gooien? (lijkt mij veel minder moeite :)

• IJzerboot
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 01-04 22:14
@GaMeOvEr :
Welke opties zijn dat dan? 129 euro ipv 175 lijkt me een goeie deal.

Daarnaast zit op de schijf zelf toch ook gewoon garantie?

Enige risico wat je loopt is dat je de schijf misschien iets aan moet passen ivm dat pin8 verhaal omdat je niet precies weet welk type erin zit?

• bolkmans
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 10:19
borft schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 16:10:
[...]

Waarom zou je een reinstall van hetzelfde besturingssysteem doen, als het alleen om wat andere packages gaat? Is het niet veel makkelijker gewoon de desktop packages eraf te gooien? (lijkt mij veel minder moeite :)
Omdat er veel meer extra op staat dan alleen een DE.

• headphoneguy
GaMeOvEr schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 12:24:
[...]

Niet als je voor energiezuinig wilt gaan, dit zijn 3,5" schijven. :)

En als je wel 3,5" schijven wilt, zijn er denk ik betere opties waar je voor wat meer geld niet je garantie potentieel verkwanselt. ;)
Oh dat had ik met m'n slaapkop nog niet gelezen. Is inderdaad niet zo handig qua energiezuinigheid 8)7
Pagina: 1 ... 61 ... 65 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True