Dat zou in theorie niets uit moeten maken, er zou dezelfde type schijf inzitten. Maar de verkoper is een tapijtenhandel uit het Verenigd Koninkrijk via amazon.de, en dat ondersteunt mijn vermoeden dat er in de handel gedumpt wordt en dat dat de oorzaak zou kunnen zijn van de defecte (goedkope) schijven.
Als je ze aanschaft, test de schijven dan voordat je ze uit de behuizing haalt. Ik gebruik daarvoor h2testw. Dat schrijft de disk (bijna) vol met echte bestanden en leest ze terug. Dat toont problemen beter dan bijvoorbeeld een snelle test van de gratis versie van HD Tune. Het duurt dan ook lang op grote disks. Zie je bij de test problemen, dan is er kans dat je een slechte disk hebt.
Seagate produceert in verschillende locaties en jaren geleden tijdens de overstromingscrisis was er al het idee (bij mij althans, geen bewijs voor) dat verschillende fabrieken verschillen in kwaliteit. Ik weet niet of dat nu ook zo herleidbaar is.
Ik heb zelf overigens met geen enkele 2.5" schijf van Seagate een probleem, en er ook geen SMART aanwijzingen voor, maar deze disks heb ik al meer dan een jaar geleden gekocht.
@
skinpatch
Nog even wachten op het artikel.
Bij de lage metingen heb je al heel snel een meetfout die behoorlijk oploopt domweg omdat het aantal decimalen niet voldoende is. Stel dat een apparaat 0,3W verbruikt en de meter geeft 0,2W aan, dan is het verschil al direct 33,3%, maar in realiteit kan het verschil in de honderste Watt zitten, namelijk 0,25W versus 0,24W. De eerst wordt afgerond naar 0,3W, de tweede naar 0,2W. Het verschil is in realiteit 0,01W ofwel 1%. 1% klinkt een stuk beter dan 33,3% afwijking.
Zo zijn er nog wel meer moeilijkheden voor een goede meting, maar daar lijden vrijwel alle reviews aan. Ze hebben vooral meters getest die via Conrad te koop zijn, maar de markt is groter, al komen veel modellen uit dezelfde fabrieken, met een merk erop van de aanbieder.

Klik op het plaatje om het in groot formaat te zien.
De test van hardware.info bevestigd wel andere tests dat
Brennenstuhl PM231E redelijk nauwkeurig is. Die is voor een schappelijke € 13,38 euro te koop via amazon.de. Ik heb die zelf ook en ik heb een
ELV Master Basic 2 (true RMS).
Voor ons doel zijn die voldoende nauwkeurig bij lage belastingen.