Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:10

GaMeOvEr

Is een hork.

IJzerboot schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 16:18:
@GaMeOvEr :
Welke opties zijn dat dan? 129 euro ipv 175 lijkt me een goeie deal.

Daarnaast zit op de schijf zelf toch ook gewoon garantie?

Enige risico wat je loopt is dat je de schijf misschien iets aan moet passen ivm dat pin8 verhaal omdat je niet precies weet welk type erin zit?
Natuurlijk is het op zich een goede deal, goedkoper vind je geen 8TB schijven.

Echter zijn er kleinere schijven, van betrouwbaardere merken voor hetzelfde geld te krijgen. En op de 2,5" schijven staat overduidelijk op de typesticker dat er geen garantie op de losse schijf zit. Misschien dat je dat na flink zeuren/aandringen wel krijgt, maar je kunt er op wachten dat je er op zijn minst gezeur mee krijgt.

Bij de 5TB 2,5" zijn ze soms bijna voor de helft van de losse schijf te krijgen (recentelijk voor € 88) en er zijn stomweg geen andere, groter dan 3TB 2,5" schijven.

Aannames zijn fataal.

• IJzerboot
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-07 15:06
@GaMeOvEr Helder, snap wat je bedoelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wabs
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik heb zelf net via Amazon.de twee WD elements 10tb externe schijven gekocht (179€ per stuk gister morgen).
Hier zitten WD 3.5" White schijven in. Helium gevuld, 256MB cache. Nagenoeg vergelijkbaar met WD reds.
Na slechte ervaringen met de 2.5" Seagate schijfjes heb ik liever een iets hoger verbruik dan nogmaals gezeur.

Al met al een prima deal, 0.018cent per GB
De 6TB versie was een paar dagen terug te koop voor 99 euro (0.0017 cent per GB) maar daar zitten WD Blue schijven in. Ik lees op meerdere fora dat de White schijven betrouwbaarder zijn.

(Dit ter reactie op de 8tb Seagate schijven waar headphoneguy het over had.)

• Blubkens
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
-

[ Voor 110% gewijzigd door Blubkens op 08-04-2021 13:29 ]

• Wabs
  • Niet online
Blubkens schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 13:12:
Begin van de maand heb ik mij server besteld.
Alles is binnen op 2 onderdelen na.
Een PSU plaatje van AliExpress van @GioStyle @kelly.hipolito. Super bedankt, precies wat ik zocht.
Dat het even duurt is totaal geen probleem.
Echter.
De 2 schijven die ik besteld heb bij Amazon die ook tot op de dag van vandaag In Stock zijn zijn nog steeds niet geleverd. 8)7
5TB Schijf

Zijn hier misschien alternatieve voor die sneller leverbaar zijn die jullie aanraden?

Misschien dan toch maar 3x een Maxtor halen?
Prijs scheelt niet veel namelijk.
Nouja, deze dus: https://www.amazon.de/dp/...nkCode=df0&language=nl_NL

Al denk ik dat je zoekt naar een 2.5" oplossing als ik zie wat je nu linkt.

• Blubkens
  • Niet online
-

[ Voor 100% gewijzigd door Blubkens op 08-04-2021 13:29 ]

• Snappie88
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-06 21:09

Snappie88

Mr. Hollywood

Na lang hier te hebben gelurkt, wil ik uiteindelijk ook toch een systeem in elkaar zetten. Doel van het systeem zal voornamelijk home domotica aansturing, storage, en wellicht in de toekomst Plex of webserver draaiende moeten houden.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i3-9100 Boxed€ 134,95€ 134,95
1MoederbordenFujitsu D3644-B€ 150,-€ 150,-
1BehuizingenSilverstone Sugo SST-SG11B€ 68,90€ 68,90
1KabelsStartech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA)€ 5,36€ 5,36
1Computer accessoiresLeicke ULL Power Supply 120 W€ 29,99€ 29,99
1ProcessorkoelingArctic Alpine 12€ 7,89€ 7,89
1Geheugen internKingston KSM26ED8/16ME€ 92,72€ 92,72
1VoedingenMini-box picoPSU 90€ 39,-€ 39,-
1Overige componentenMini-box PCI Bracket€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 528,81

Paar vragen:
  • De Arctic Alpine 12 werd vooral aangeraden voor de G5400, zal deze de i3 ook kunnen koelen?
  • Ben voornemens 2.5" schijven in te zetten (vier stuks), ga ik dat redden met deze combinatie picoPSU + power supply?

Surfin' paradise!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wabs
  • Niet online
Waarom ga je voor een i3 en niet voor een Pentium gold 5420 ? Kost minder dan de helft en heeft zat performance voor de dingen die jij noemt.

Ook de Fujitsu en ECC geheugen snap ik niet helemaal. Is natuurlijk niets mis mee maar je betaalt voor iets waar je wellicht niet veel gebruik van gaat maken.
Ga je voor ZFS als storage oplossing dan begrijp ik het wel maar dat noem je nu niet.

EDIT:

Zelf ga ik nu dit in elkaar zetten:
1ProcessorsIntel Pentium Gold G5420 Boxed€ 64,-€ 64,-
1MoederbordenASRock H370M-ITX/ac€ 104,99€ 104,99
1BehuizingenFractal Design Node 304 Wit€ 80,-€ 80,-
1Usb-sticksSamsung FIT Plus 32GB Zwart€ 10,84€ 10,84
2Externe harde schijvenWD Elements Desktop Storage 10TB Zwart€ 179,99€ 359,98
1ProcessorkoelingScythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 38,99€ 38,99
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS16G4D240FSB€ 63,99€ 63,99
1VoedingenSeasonic G-series 360 watt€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesToshiba RC500 500GB€ 75,90€ 75,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 798,69

Hier ga ik unRAID op draaien met als dockers: plex server, sonarr, radarr, sabnzb etc en ook Windows 10 als VM

Naast de 2x10TB komen er nog 2 4tb schijven in die nu nog in een andere build zitten.

Kast heb ik ook al, past alleen een m-ITX in dus vandaar dat moederbord (m-ITX met 6x sata komt niet heel veel voor). ATX voeding heb ik ook nog liggen.

op een dergelijke setup kan je ook top in docker domotica containers draaien. wellicht het overwegen waard. 8)

Of je verder de i3 kan koelen hangt er vanaf hoe veel lucht er door je kast stroomt. Als de warmte weg kan lukt dat wel, zeker als je i3 niet zwaar belast wordt.
Als je een paar grote case fans hebt en de warmte wordt afgevoerd gaat dat geen probleem zijn.

[ Voor 130% gewijzigd door Wabs op 13-02-2020 13:59 ]

• YES
  • Registratie: December 2013
  • Nu online

YES

Moderator General Chat
Ik zie hier toch best wat aankoopadvies vragen voorbij komen. Wat is precies de bedoeling als je aankoopadvies voor een server wil? Dat je dat hier post, of dat je, zoals ik nu gedaan heb, een topic aanmaakt in Desktop Aankoopadvies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blubkens
  • Niet online
-

[ Voor 117% gewijzigd door Blubkens op 08-04-2021 13:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Snappie88 schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 13:47:
Paar vragen:
  • De Arctic Alpine 12 werd vooral aangeraden voor de G5400, zal deze de i3 ook kunnen koelen?
  • Ben voornemens 2.5" schijven in te zetten (vier stuks), ga ik dat redden met deze combinatie picoPSU + power supply?
Ik denk dat je kunt volstaan met een Arctic Alpine 12 Passive mits de processor niet te lang wordt belast, maar in dat geval kun je net zo goed voor een G5400 gaan. Meerdere cores voegen dan niet zoveel toe.

Dus wat @Wabs daarover schreef kan ik beamen.

Je kunt met ruimte over 6x 2.5" disks inzetten @ 3,75W met deze processoren en PicoPSU voeding. Zoals de 4 of 5 TB Seagates. Waar je wel op moet letten is of de kast dikke 2.5" drives kan bevestigen. En of er voldoende koeling is. D.w.z. beter geen opgesloten ruimtes, maar geventileerde frames. Een tower ontwerp van de behuizing is daarom en ook om de schoorsteen werking (convectie: warme lucht stijgt) het beste.

@Wabs Ik denk dat je bepaalde componenten kiest omdat je ze al hebt, anders zou ik ze niet aanbevelen. Bijvoorbeeld de voeding en de 3.5" hard disks kunnen aanmerkelijk zuiniger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rickbhs
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:19
@Blubkens je kunt aangezien je nu al een grote towercooler er op hebt zitten. Kun je ook evt testen wat er gebeurd als je de fans ontkoppeld (dan werkt het koelblok passief)
scheelt weer een euro ;) en wat stroom verbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wabs
  • Niet online
mrmrmr schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 22:40:

@Wabs Ik denk dat je bepaalde componenten kiest omdat je ze al hebt, anders zou ik ze niet aanbevelen. Bijvoorbeeld de voeding en de 3.5" hard disks kunnen aanmerkelijk zuiniger.
Je hebt helemaal gelijk.
Ik had de kast, voeding en cpu koeler nog uit een vorige build over dus die ga ik hergebruiken. De ATX voeding is ook een bewuste keus omdat ik dus inderdaad 4x 3.5" schijven straks in gebruik heb, mer bijbehorende hogere opstart stroom.

Ik kies ook bewust voor 3.5" schijven omdat ik persoonlijk slechte ervaringen heb met de 2.5" schijfjes van seagate. In mijn vrienden groep hebben mijn vrienden en ik er in totaal 8 gekocht, van die 8 zijn er nu al 5 dood (na 2,5 jaar), 2 daar van was door de gebruiker fout ingesteld (iets met zfs en een spinup elke 10 minuten...) maar de andere 3 zijn normaal gebruikt en toch al overleden...
Als er 1 schijf overlijd en ik moet een nieuwe kopen dan kost dat al zo veel meer dan de winst die ik maak met een laag verbruik dat het niet meer de moeite is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neophyte808
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 02:26

Neophyte808

Gadget inspector

Ik wil graag een Dropbox-achtige oplossing bouwen met NextCloud en daarvoor twijfel ik tussen een DIY FreeNAS server en een Synology NAS. Ik heb al twee HGST server SATA-schijven die verzekerd zijn voor 2 miljoen draaiuren, ook heb ik evt. een 180 GB SSD voor het OS.

Ik twijfel of het een betere optie is om een goedkope tweedehands computer met minimaal 2 cores en minimaal 8 GB RAM op de kop te tikken, of dat ik met een Synology NAS ook af kan. Mijn budget is zo'n 200 euro, maar ik weet niet of dat realistisch is en of het i.v.m. het verbruik niet verstandiger is meer te investeren voor besparing op de lange termijn.

De Nextcloud website zelf geeft aan dat er minimaal een half GB aan RAM nodig is en een enkele core. Echter, bij het lezen op andere fora over deze vraag lees ik dingen over virtualisatie en dat die nog zwaar genoeg is om een quadcore Atom met 4 GB RAM op zijn knieën te krijgen, terwijl ik ook berichten lees dat veel zwakkere NASsen native al Nextcloud ondersteunen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• skinpatch
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06-07 18:23
De buren van Hardware.info hebben een boel energiemeters getest: YouTube: Inzicht in je energiekosten met deze negen energieverbruiksmeters _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headphoneguy
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06-06 22:19
Heb het gezien ja. Had ook graag gezien of je deze meters/stekkers (makkelijk) kan integreren in je eigen setup. Bijvoorbeeld in je home assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headphoneguy
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06-06 22:19
https://nl.pepper.com/aan...sion-portable-5-gb-134852

Deze is goed(koop) toch?

Edit: te snel gekeken, is geen seagate backup plus..

[ Voor 21% gewijzigd door headphoneguy op 15-02-2020 00:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
headphoneguy schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 00:36:
https://nl.pepper.com/aan...sion-portable-5-gb-134852

Deze is goed(koop) toch?

Edit: te snel gekeken, is geen seagate backup plus..
Dat zou in theorie niets uit moeten maken, er zou dezelfde type schijf inzitten. Maar de verkoper is een tapijtenhandel uit het Verenigd Koninkrijk via amazon.de, en dat ondersteunt mijn vermoeden dat er in de handel gedumpt wordt en dat dat de oorzaak zou kunnen zijn van de defecte (goedkope) schijven.

Als je ze aanschaft, test de schijven dan voordat je ze uit de behuizing haalt. Ik gebruik daarvoor h2testw. Dat schrijft de disk (bijna) vol met echte bestanden en leest ze terug. Dat toont problemen beter dan bijvoorbeeld een snelle test van de gratis versie van HD Tune. Het duurt dan ook lang op grote disks. Zie je bij de test problemen, dan is er kans dat je een slechte disk hebt.

Seagate produceert in verschillende locaties en jaren geleden tijdens de overstromingscrisis was er al het idee (bij mij althans, geen bewijs voor) dat verschillende fabrieken verschillen in kwaliteit. Ik weet niet of dat nu ook zo herleidbaar is.

Ik heb zelf overigens met geen enkele 2.5" schijf van Seagate een probleem, en er ook geen SMART aanwijzingen voor, maar deze disks heb ik al meer dan een jaar geleden gekocht.

@skinpatch

Nog even wachten op het artikel.

Bij de lage metingen heb je al heel snel een meetfout die behoorlijk oploopt domweg omdat het aantal decimalen niet voldoende is. Stel dat een apparaat 0,3W verbruikt en de meter geeft 0,2W aan, dan is het verschil al direct 33,3%, maar in realiteit kan het verschil in de honderste Watt zitten, namelijk 0,25W versus 0,24W. De eerst wordt afgerond naar 0,3W, de tweede naar 0,2W. Het verschil is in realiteit 0,01W ofwel 1%. 1% klinkt een stuk beter dan 33,3% afwijking.

Zo zijn er nog wel meer moeilijkheden voor een goede meting, maar daar lijden vrijwel alle reviews aan. Ze hebben vooral meters getest die via Conrad te koop zijn, maar de markt is groter, al komen veel modellen uit dezelfde fabrieken, met een merk erop van de aanbieder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/sNgbHxD4gtE4LWlko3387AA0/full.png
Klik op het plaatje om het in groot formaat te zien.

De test van hardware.info bevestigd wel andere tests dat Brennenstuhl PM231E redelijk nauwkeurig is. Die is voor een schappelijke € 13,38 euro te koop via amazon.de. Ik heb die zelf ook en ik heb een ELV Master Basic 2 (true RMS).

Voor ons doel zijn die voldoende nauwkeurig bij lage belastingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie-Ded
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 06-07 15:50
Hey,

Ik heb al een tijdje het idee om een server te bouwen om een aantal raspberry pi's te vervangen en ook wat VM's op te draaien en heb dit topic al een beetje doorgekeken voor een energie zuinige server en heb dit een beetje bedacht:

1ProcessorsIntel Core i3-8100 Boxed€ 119,40€ 119,40
1MoederbordenFujitsu D3643-H€ 108,95€ 108,95
1BehuizingenFractal Design Node 304 Wit€ 80,-€ 80,-
1KabelsMini-box P4 convertercable (for PicoPSU)€ 9,09€ 9,09
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C16€ 72,99€ 72,99
1VoedingenMini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit€ 53,-€ 53,-
1Solid state drivesKingston A2000 250GB€ 51,-€ 51,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 494,43

Hier wilde ik dan nog max vier 2.5' harde schijven in plaatsen en de ssd als cache gebruiken. Zit vooral te twijfelen over:
  • De i3-8100 of toch voor de G5400 te gaan?
  • Is de pico power supply voor deze build met de i3-8100 genoeg of toch beter voor de PicoPSU 90 met Leicke 120W adapter kan gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Arie-Ded schreef op zondag 16 februari 2020 @ 18:00:
Is de pico power supply voor deze build met de i3-8100 genoeg of toch beter voor de PicoPSU 90 met Leicke 120W adapter kan gaan?
Bij een G5400 kun je de 80/60 kit kiezen (de 60W is het bepalende cijfer), bij een i3-8100 is een PicoPSU-90 met een Leicke 120W ok.

Ik denk dat een G5400 (2 cores, 4 virtuele cores) ruim voldoende is als vervanging voor enkele Raspberry's. Deze processor is veel sneller en je hebt niet meerdere fysieke cores nodig.
Denk ook aan de wijze van inrichten, de software en verbruikoptimalisatie (zoals powertop op Linux) is belangrijk om wat in het vat zit er ook daadwerkelijk uit te halen. Het is beter voor een laag verbruik om zo weinig mogelijk VM's toe te passen of in plaats daarvan docker-achtige methoden toe te passen vanaf een zuinig besturingsysteem zoals Debian of Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wabs
  • Niet online
Of je een i3 nodig hebt of een Pentium gold hangt er natuurlijk vanaf wat je gaat draaien.

Docker oplossing is zeker veel efficiënter dan meerdere VMs.
Ben nu zelf, precies om deze reden en omdat ik een setup met een party schijf zoek, aan het overstappen naar unRAID.
Eerste ervaring is top! Al is dat pas een paar dagen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:12
Op dit moment heb ik een redelijk zuinige zelfbouw nas draaien. Destijd opgebouwd met componenten die ik destijds had liggen:
asus prime (h110), G4400, 16gb ddr4
5x sata 4tb zfs array (3+2)
platinum 300 watt voeding
software: proxmox pve met Freenas erop. (disks via passthrough en cpu op "host")

Met wat getweak doet deze 22 watt idle met de schijven in standby (spin down).

De CPU load is nu best al hoog (rond de 70%) bij lezen / schrijven over een gigabit verbinding. Dit is op zich niet erg, maar ik zou graag compressie en misschien ook encryptie willen gaan toepassen.
Is dit nog een poging waard op de g4400 of kan ik beter bij voorbaat upgraden? Iemand hier toevallig ervaring mee?

[ Voor 3% gewijzigd door savale op 17-02-2020 10:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 03-07 12:52

psy

Nieuwe build als htpc. Komt nog een videokaart in dus helaas geen Pico-PSU

1ProcessorsIntel Core i3 7100 Tray€ 115,-€ 115,-
1MoederbordenASRock Fatal1ty B250M Performance€ 109,-€ 109,-
1BehuizingenSilverstone Grandia GD09€ 73,90€ 73,90
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT Ballistix BLS2K8G4D30AESBK€ 78,-€ 78,-
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W CM€ 59,89€ 59,89
1Solid state drivesSandisk Ultra 3D 512GB€ 89,99€ 89,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 525,78

Windows 10
Alle mogelijken qua besparing ebabled in bios
C-states in package gaan tot C8 max, rond 70% in idle
Verbruik ongeveer (gemeten met Conrad Energy Logger)
Monitor aan 13 Watt
Monitor uit 12,5 Watt

Wat me opviel was dat je in het bios echt alle opties op Enabled moet zetten vwb C-states, op Auto is niet voldoende.

Eén Digital Devices dubbele DVB-C tuner + CI slot erbij gezet;
dit veroorzaakt helaas een meerverbruik van ongeveer 5 Watt omdat de C8 package niet meer gehaald wordt.
Verbruik dan zonder monitor ongeveer 18 Watt

[ Voor 5% gewijzigd door psy op 17-02-2020 13:54 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:09
savale schreef op maandag 17 februari 2020 @ 09:59:
software: proxmox pve met Freenas erop. (disks via passthrough en cpu op "host")
Wat is de reden om je pool niet op je host te doen, maar in een FreeNAS VM?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
CurlyMo schreef op maandag 17 februari 2020 @ 13:23:
[...]

Wat is de reden om je pool niet op je host te doen, maar in een FreeNAS VM?
Eigenlijk gebruik ik freenas puur voor het gemakkelijk kunnen instellen van shares / monitoren van de pool. Het is eens een poging waard om te kijken hoeveel winst ik haal om het op de host te draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
savale schreef op maandag 17 februari 2020 @ 14:54:
[...]

Eigenlijk gebruik ik freenas puur voor het gemakkelijk kunnen instellen van shares / monitoren van de pool. Het is eens een poging waard om te kijken hoeveel winst ik haal om het op de host te draaien.
Ik zit te denken om over te stappen van ESXi met o.a. een FreeBSD NAS, naar Proxmox. Punt is dat mijn Mailcow VM al 6GB nodig heeft en mijn NAS VM idealiter ook 8GB. Dan blijft er weinig over voor mijn andere VM's. Als ik in Proxmox mijn NAS deel op de host kan doen, dan scheelt dat heel veel geheugen, naast dat LXC containers een stuk lichter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rednas_N
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06:31
Nog niet zo lang geleden had ik een J5005-ITX op het oog, maar aangezien ik toch wat meer wil gaan doen met met mijn systeem ben ik nog even verder gaan kijken.

Ondertussen heb ik naar aanleiding van een aantal berichten in dit topic de volgende configuratie samengesteld.
1BehuizingenFractal Design Define Mini C€ 77,95€ 77,95
1Geheugen internKingston KSM26ED8/16ME€ 92,50€ 92,50
1Solid state drivesKingston A400 2,5" 240GB€ 36,95€ 36,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 545,79

Daarnaast wil ik er nog twee WD-Red schijven op aansluiten, die heb ik al in bezit.
Nu vind ik het totaalbedrag voor het mooie nog iets te hoog, wellicht dat ik nog iets kan bezuinigen op de kast.

Just do it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
CurlyMo schreef op maandag 17 februari 2020 @ 15:23:
[...]

Ik zit te denken om over te stappen van ESXi met o.a. een FreeBSD NAS, naar Proxmox. Punt is dat mijn Mailcow VM al 6GB nodig heeft en mijn NAS VM idealiter ook 8GB. Dan blijft er weinig over voor mijn andere VM's. Als ik in Proxmox mijn NAS deel op de host kan doen, dan scheelt dat heel veel geheugen, naast dat LXC containers een stuk lichter zijn.
Waarom scheelt het hosten van je NAS deel RAM als je het op de host doet? Het scheelt natuurlijk een klein beetje overhead van de FreeBSD installatie, maar dat is een paar honderd MB. ZFS heeft nog steeds RAM nodig toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
savale schreef op maandag 17 februari 2020 @ 15:48:
[...]

Waarom scheelt het hosten van je NAS deel RAM als je het op de host doet? Het scheelt natuurlijk een klein beetje overhead van de FreeBSD installatie, maar dat is een paar honderd MB. ZFS heeft nog steeds RAM nodig toch?
Dat je de RAM niet exclusief hoeft te reserveren voor je VM wegens de passthrough van je SATA controllers. Daardoor het gedeeld worden met de LXC containers en overige VM's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rednas_N
Weer een kleine update, onderstaande configuratie wil ik gaan bestellen. Dit systeem gaat mijn Synology DS214Play vervangen, deze heb ik inmiddels verkocht.

Ik wil de (zuinige) server gebruiken voor de volgende activiteiten:
- FreeNAS, vandaar het ECC geheugen.
- Plex Media Server
- Home Assistant
- Experimenten eigen software

Aangezien dit mijn eerste DIY systeem wordt, weet ik niet zeker of ik alles heb en of alles bij elkaar past. Naast wat gereedschap en twee WD-Red schijven heb ik voor de rest niks. Kunnen jullie aangeven of ik met onderstaande configuratie een werkend systeem kan bouwen?

2Interne harde schijvenWD Red (256MB cache), 4TB€ 0€ 0
1BehuizingenFractal Design Define Mini C€ 77,04€ 77,04
1Geheugen internKingston KSM26ED8/16ME€ 94,-€ 94,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ +/- 550,-

Just do it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
Ziet er goed uit hoor. Geen nvme ssd erin?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Rednas_N schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 19:12:
Aangezien dit mijn eerste DIY systeem wordt, weet ik niet zeker of ik alles heb en of alles bij elkaar past. Naast wat gereedschap en twee WD-Red schijven heb ik voor de rest niks. Kunnen jullie aangeven of ik met onderstaande configuratie een werkend systeem kan bouwen?
Het systeem is geschikt voor 6x 2.5" disk drives, maar voor een NAS is de processor zwaar met 4 cores op hoge frequentie. Een Pentium Gold G54xx is beter geschikt.

Welke WD Red heb je precies? WD Red schijven gaan tot 22,2W (verschilt per type) elk tijdens opstarten. Samen is dat in het ongunstigste geval 44,4W. Dan blijft over 45,6W voor het basissysteem zelf. De processor draait voluit tijdens opstarten, vandaar dat het normaal verbruik van de processor zonder energiebesparingsmechanismen van belang is. Een lichtere processor verbruikt tijdens opstarten minder dan een zwaardere processor. Je kunt niet nog een 3.5" disk toevoegen met deze voeding.

Welke software wil je gaan gebruiken en wat wil je er verder mee doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rednas_N
savale schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 19:29:
Ziet er goed uit hoor. Geen nvme ssd erin?
Thanks, voor mij is een normale SSD op dit moment snel genoeg vandaar mijn keuze.
mrmrmr schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 19:32:
[...]

Het systeem is geschikt voor 6x 2.5" disk drives, maar voor een NAS is de processor zwaar met 4 cores op hoge frequentie. Een Pentium Gold G54xx is beter geschikt.

Welke WD Red heb je precies? WD Red schijven gaan tot 22,2W (verschilt per type) elk tijdens opstarten. Samen is dat in het ongunstigste geval 44,4W. Dan blijft over 45,6W voor het basissysteem zelf. De processor draait voluit tijdens opstarten, vandaar dat het normaal verbruik van de processor zonder energiebesparingsmechanismen van belang is. Een lichtere processor verbruikt tijdens opstarten minder dan een zwaardere processor. Je kunt niet nog een 3.5" disk toevoegen met deze voeding.

Welke software wil je gaan gebruiken en wat wil je er verder mee doen?
Bedankt voor je reactie! Op de schijf staat "WD40EFRX". Volgens de review op Tweakers moeten alle schijven passen. Ik ben me er bewust van dat er maar twee 3.5" schijven in de behuizing passen.
De Define C-behuizingen hebben namelijk een afgesloten compartiment voor de voeding, met daarvoor ruimte voor twee 3,5"-drives. Achter het moederbord kunnen 2,5"-drives worden gemonteerd en plaats voor optische 5,25"-drives onbreekt volledig.
De processor heb ik gekozen omdat ik liever wat rekenkracht achter de hand wil houden. Ik wil het systeem voor meer doeleinden gebruiken dan enkel de NAS:

- Plex Media Server
- FreeNAS (vandaar het ECC geheugen). Volgens de specificaties werkt dit ook samen in combinatie met de i3-8100.
- Home Assistant
- Experimenteren eigen software (.NET Core) met wellicht een SQL Server
- Wellicht een Windows 10 / Linux installatie
- Proxmox

Ik verwacht overigens niet dat de CPU vaak op 100% zal draaien.

Just do it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderHuisman
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17-06 15:14
Rednas_N schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 19:12:
Weer een kleine update, onderstaande configuratie wil ik gaan bestellen. Dit systeem gaat mijn Synology DS214Play vervangen, deze heb ik inmiddels verkocht.

Ik wil de (zuinige) server gebruiken voor de volgende activiteiten:
- FreeNAS, vandaar het ECC geheugen.
- Plex Media Server
- Home Assistant
- Experimenten eigen software

2Interne harde schijvenWD Red (256MB cache), 4TB€ 0€ 0
1BehuizingenFractal Design Define Mini C€ 77,04€ 77,04
1Geheugen internKingston KSM26ED8/16ME€ 94,-€ 94,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ +/- 550,-
De 9100 is een generatie nieuwer dan de 8100 en maar marginaal duurder. Als je geen beeld nodig hebt kun je zelfs de 9100f nemen, deze heeft geen iGPU en is ongeveer 84 euro.

Zelf heb ik momenteel ook een dilemma: ik heb momenteel een Intel S1200RPL moederbord met Xeon 1240 V3, een Samsung 850 evo en 3 WD red's in een Fractal Design S (oude PC). Echter krijg ik het systeem niet stil (fans blijven luid draaien) en is het een uATX bord. Ik zou graag iets kleiner willen zodat het systeem makkelijker in mijn meterkast past (ik heb een Fractal Node 304 op het oog aangezien deze kleiner is dan de 804). Ik heb dan een ASRock H370M-ITX/ac in combinatie met een i5-9400F vanwege de M2 aansluiting, dual NIC en M2 aansluiting. Ook heb ik het idee dat de fans inc dit bord makkelijker te regelen zijn. Hoe zouden jullie hier over denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07:42

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

XanderHuisman schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 22:19:
[...]
De 9100 is een generatie nieuwer dan de 8100 en maar marginaal duurder. Als je geen beeld nodig hebt kun je zelfs de 9100f nemen, deze heeft geen iGPU en is ongeveer 84 euro.
Met die 9100F gaat je asus-grafische-BIOS niet laden?, ook vraag ik me af hoe je dan überhaupt iets gaat installeren (en als je een tijdelijke GPU gebruikt, of je die niet altijd nodig hebt met booten). En bij elke keer dat je in de BIOS moet een externe GPU aansluiten?

Of je moet een mobo hebben met seriële BIOS, maar dat lijkt me vrij specifiek. Ik ben oprecht benieuwd naar deze optie, maar vooralsnog lijkt het mij voor een leek een gedurfd om de 9100F aan te bevelen.

Edit:
Lijkt me wel tof, minder energieverbruik (geen GPU ingebouwd), echt een stuk goedkoper.

[ Voor 11% gewijzigd door Accretion op 18-02-2020 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rednas_N schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 19:50:
Bedankt voor je reactie! Op de schijf staat "WD40EFRX". Volgens de review op Tweakers moeten alle schijven passen. Ik ben me er bewust van dat er maar twee 3.5" schijven in de behuizing passen.
Die heeft volgens de WD Red spec sheet 21W nodig om op te starten. Als de drive aan staat is het verbruik 3,3W en in spindown 0,4W. Met 2 schijven: maximaal keer 2.
De processor heb ik gekozen omdat ik liever wat rekenkracht achter de hand wil houden. Ik wil het systeem voor meer doeleinden gebruiken dan enkel de NAS:

- Plex Media Server
- FreeNAS (vandaar het ECC geheugen). Volgens de specificaties werkt dit ook samen in combinatie met de i3-8100.
- Home Assistant
- Experimenteren eigen software (.NET Core) met wellicht een SQL Server
- Wellicht een Windows 10 / Linux installatie
- Proxmox

Ik verwacht overigens niet dat de CPU vaak op 100% zal draaien.
FreeNAS is gebaseerd op FreeBSD, en daardoor niet zo zuinig als bijvoorbeeld Debian of Windows. Als je meerdere besturingssystemen draait is het verbruik bijna altijd een stuk hoger, behalve als de gastheer (hypervisor) ook energiebesparingsfuncties ondersteund. Proxmox is gebaseerd op Debian, dat is dus al beter dan bijvoorbeeld ESXi. Een andere mogelijkheid is Docker. Voor verbruik is het beste de integratie van alle functies op 1 systeem.

Het stapelen van besturingssystemen is dus ongunstig voor het verbruik. SQL Server moet worden beteugeld in geheugenverbruik, omdat het pakt wat het krijgen kan.

Ik denk nog steeds dat te vaak gekozen wordt voor een 4 core processor als een G5400 met 4 virtuele cores ook zal voldoen. Die is fysieke per core vergelijkbaar in snelheid.

Let op dat je niet tegelijkertijd de processor (+gpu) volledig bezet terwijl de schijven opstarten. Dat voorkomt dat je over de vermogensgrens heen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
Accretion schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 22:29:
[...]

Met die 9100F gaat je asus-grafische-BIOS niet laden?, ook vraag ik me af hoe je dan überhaupt iets gaat installeren (en als je een tijdelijke GPU gebruikt, of je die niet altijd nodig hebt met booten). En bij elke keer dat je in de BIOS moet een externe GPU aansluiten?

Of je moet een mobo hebben met seriële BIOS, maar dat lijkt me vrij specifiek. Ik ben oprecht benieuwd naar deze optie, maar vooralsnog lijkt het mij voor een leek een gedurfd om de 9100F aan te bevelen.

Edit:
Lijkt me wel tof, minder energieverbruik (geen GPU ingebouwd), echt een stuk goedkoper.
Hier ben ik ook wel benieuwd naar. De installatie van een headless os met een tijdelijke gpu en na de installatie booten zonder gpu lijkt me wat energiebesparing helemaal top, maar ik vraag me werkelijk af of je uberhaupt door je bios sequence heen komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Reken je niet rijk.

Een asrock h370m-itx draai ik idle met 7 watt.

Wat gaat een 9100f dan nog toevoegen, wat win je echt aan verbruik?

[ Voor 19% gewijzigd door psy op 19-02-2020 00:09 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rednas_N
XanderHuisman schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 22:19:
[...]

Bedankt voor je reactie, Plex Media Server past zo nu en dan transcoding toe. Een kleine GPU is daarvoor wel handig. Vandaar dat mijn keuze niet op een 9100f is gevallen. Daarnaast kan ik de 8100 voor een mooie prijs van iemand overnemen.
mrmrmr schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 22:57:
[...]

Die heeft volgens de WD Red spec sheet 21W nodig om op te starten. Als de drive aan staat is het verbruik 3,3W en in spindown 0,4W. Met 2 schijven: maximaal keer 2.

[...]

FreeNAS is gebaseerd op FreeBSD, en daardoor niet zo zuinig als bijvoorbeeld Debian of Windows. Als je meerdere besturingssystemen draait is het verbruik bijna altijd een stuk hoger, behalve als de gastheer (hypervisor) ook energiebesparingsfuncties ondersteund. Proxmox is gebaseerd op Debian, dat is dus al beter dan bijvoorbeeld ESXi. Een andere mogelijkheid is Docker. Voor verbruik is het beste de integratie van alle functies op 1 systeem.

Het stapelen van besturingssystemen is dus ongunstig voor het verbruik. SQL Server moet worden beteugeld in geheugenverbruik, omdat het pakt wat het krijgen kan.

Ik denk nog steeds dat te vaak gekozen wordt voor een 4 core processor als een G5400 met 4 virtuele cores ook zal voldoen. Die is fysieke per core vergelijkbaar in snelheid.

Let op dat je niet tegelijkertijd de processor (+gpu) volledig bezet terwijl de schijven opstarten. Dat voorkomt dat je over de vermogensgrens heen gaat.
Bedankt voor je tips en informatie, ik ben me er van bewust dat een processor met vier cores meer verbruikt. Maar het achter de hand hebben van wat extra rekenkracht vind ik wel prettig.

Ik denk dat ik eruit ben en alle onderdelen vanavond of morgen ga bestellen. Bedankt! :)

Just do it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderHuisman
Accretion schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 22:29:
[...]

Edit:
In mijn geval komt er nog een Asus eGPU bij voor transcoding. Het systeem draait in principe headless, maar ik heb dus wel een GPU voor onder anderen installatie.

De voornaamste reden voor de 9xxxF zou zijn dat ze goedkoper zijn dan de versies met iGPU. Voor de meesten is het misschien wel belangrijk om te weten of hun systeem wel gaat booten zonder GPU.
Een asrock h370m-itx draai ik idle met 7 watt.
De voornaamste redenen voor dit bord zijn voor mij de dual NIC en mini ITX vormfactor. De wifi module heb ik niet nodig en had ik liever zonder gezien. Ik weet niet of er betere moederborden zijn (er zijn nog een paar supermicro moederborden met dual NIC maar daarbij weet ik niet hoe of de fans goed geregeld kunnen worden). Een andere optie is een bord met een enkele NIC, maar daar moet ik weer een NIC toevoegen via PCI wat weer ruimte kost en energie.

De afweging is dus een bord waar alles op zit of eentje waarbij ik zelf nog een netwerk interface moet toevoegen via PCI.

[ Voor 23% gewijzigd door XanderHuisman op 19-02-2020 07:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regul
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:59
Nadat voor de tweede keer mijn Home Assistant installatie is gecrashed door een (vermoedelijk) kapot micro SD kaartje is het toch een keer tijd om wat aan te schaffen wat langer door kan en waar ik meer mee kan gaan doen.

Wat wil ik gaan draaien:
  • VirtualBox VM met Home Assistant
  • VM met een aantal Docker containers: Couchpotato, Sickrage, etc.
  • Dingen die ik later nog verzin :P
Opslag voor heb ik in de vorm van een 2-bay Synology NAS met 2x 8TB in RAID1.

Onderstaande lijstje heb ik (vrij snel) samengesteld met behulp van de startpost en een aantal van de onderdelen iets ruimer genomen dan in de voorbeelden.
Mijn idee is om er Ubuntu Server op te gaan draaien.
De SSD's moeten in RAID1 gaan draaien.
Een UPS wil ook ook nog een keer aanschaffen voor m'n server, NAS en switch.

1ProcessorsIntel Core i3-9100F (SRF7W) Boxed€ 77,50€ 77,50
1MoederbordenFujitsu D3417-B2€ 137,50€ 137,50
1Computer accessoiresSeasonic SSA-0601HE-12€ 22,51€ 22,51
2Geheugen internKingston 8GB DDR4 2400MHz€ 50,56€ 101,12
1VoedingenMini-box picoPSU 80€ 30,25€ 30,25
2Solid state drivesSamsung 860 PRO 512GB€ 135,90€ 271,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 640,68

Denken jullie dat dit een beetje gaat werken of heb ik bijvoorbeeld een stevigere picoPSU nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Gaat niet werken, omdat geen beeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regul
GioStyle schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 10:00:
Gaat niet werken, omdat geen beeld?
Beeld is niet nodig op een server, maar op het moederboard zitten wel displayport en DVI aansluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-07 21:54

Kek

3flix

Regul schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 10:17:
[...]

maar op het moederboard zitten wel displayport en DVI aansluitingen.
lol, en welke chip gaat dan video naar die poorten sturen..?

Hoe ga je bijvoorbeeld de bios instellen..?

[ Voor 8% gewijzigd door Kek op 19-02-2020 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regul
Kek schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 10:19:
[...]

lol, en welke chip gaat dan video naar die poorten sturen..?

Hoe ga je bijvoorbeeld de bios instellen..?
De onboard chipset stuurt toch de onboard poorten aan?
Of ben ik écht zo lang niet met hardware bezig geweest en hebben ze hier iets anders voor verzonnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Regul schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 10:34:
[...]

Of ben ik écht zo lang niet met hardware bezig geweest en hebben ze hier iets anders voor verzonnen?
De integrated graphics zitten in de CPU, en de i9100F is zonder iGPU. Dus je mist dan een videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-07 21:54

Kek

3flix

Regul schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 10:34:
[...]

wat ik eerder zij, welke chip.. want er is geen onboard chip

Een echt server mobo heeft meestal wel een onboard chip hiervoor, echter hebben deze borden dat niet en is dus iGPU of losse GPU nodig..

[ Voor 16% gewijzigd door Kek op 19-02-2020 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Daarnaast is je PicoPSU 80watt, maar de adapter maar 60watt? Zal niet direct een probleem zijn; maar ik snap ook niet waarom je daar het randje op zou willen zoeken.

Als je moederbord geen BIOS via serial ondersteund, heb je een (tijdelijke?) grafische kaart nodig om in de BIOS te komen.

Je chipset is geen videokaart en kan niet de on-board HDMI/VGA uitgangen aansturen. Die onboard uitgangen maken juist gebruik van je iGPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regul
Ah, kijk, dat maakt het duidelijker :) Dank!

Ik ga er verder mee klussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wabs
  • Niet online
Ja kan wel voor het instellen van de bios een normale videokaart er in zetten en als je klaar bent met het instellen deze er weer uit trekken.
Je moet alleen wel weten dat het systeem op wil starten zonder gpu, headless wil soms niet lukken, verschilt per mobo begrijp ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snappie88
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-06 21:09

Snappie88

Mr. Hollywood

Regul schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 10:45:
Ah, kijk, dat maakt het duidelijker :) Dank!

Ik ga er verder mee klussen.
of gewoon voor de reguliere i3 9100 gaan: pricewatch: Intel Core i3-9100 Boxed

Surfin' paradise!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Regul schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 09:07:
Nadat voor de tweede keer mijn Home Assistant installatie is gecrashed door een (vermoedelijk) kapot micro SD kaartje is het toch een keer tijd om wat aan te schaffen wat langer door kan en waar ik meer mee kan gaan doen.

Wat wil ik gaan draaien:
  • VirtualBox VM met Home Assistant
  • VM met een aantal Docker containers: Couchpotato, Sickrage, etc.
  • Dingen die ik later nog verzin :P
Opslag voor heb ik in de vorm van een 2-bay Synology NAS met 2x 8TB in RAID1.

Onderstaande lijstje heb ik (vrij snel) samengesteld met behulp van de startpost en een aantal van de onderdelen iets ruimer genomen dan in de voorbeelden.
Mijn idee is om er Ubuntu Server op te gaan draaien.
De SSD's moeten in RAID1 gaan draaien.
Een UPS wil ook ook nog een keer aanschaffen voor m'n server, NAS en switch.

Denken jullie dat dit een beetje gaat werken of heb ik bijvoorbeeld een stevigere picoPSU nodig?
De D3417-B heb ik zelf ook. Die is van de vorige generatie en ondersteunt alleen Skylake en Kaby Lake processoren. Als je een 9th gen processor wilt toepassen kun je een Fujitsu D3643-H, D3642-B of D3644-B moederbord gebruiken. De D3643-H heeft 4x SATA, de D3642-B heeft 6x SATA en de D3644-B voegt daar ECC ondersteuning aan toe. Het voordeel van D364x serie is de betere low power USB.

Houd er rekening mee dat een UPS veel stroom kan verbruiken, meer dan het verbruik van deze computer. Een PicoPSU-80/60 kit is een goede keuze. De 60W adapter is geen probleem met alleen (zuinige) SSD's mits je niet aan bitcoin mining of langdurige stresstests gaat doen en er geen 3.5" hard disks in gaat gebruiken. In Nederland heb je voor thuis geen UPS nodig omdat stroomstoringen zeldzaam zijn. Heel anders dan bijvoorbeeld in Californië waar dat schering en inslag is.

Als het stroomnet weg is doet je modem het ook niet meer en mogelijk is er verderop in de straat ook een stroomstoring in een wijkkast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mrmrmr schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 13:27:
Als het stroomnet weg is doet je modem het ook niet meer en mogelijk is er verderop in de straat ook een stroomstoring in een wijkkast.
Dat is dan wel zo. Maar een OS vind een clean shutdown ook nog wel eens leuk. Vooral als je SSDs gebruikt zonder power capacitor (en dat zit dan weer alleen op enterprisy modellen). SSD die tijdens write een plotselinge power loss heeft kan bij mijn weten ook heel funky resultaten geven. Daarnaast heb ik mijn modem, router, switch ook aan UPS hangen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-07 20:40

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Ik heb hier alle UPSen eruit gegooid. Vaker een machine down door een UPS probleem (2x in 8 jaar) dan een stroomstoring (0 in 10,5 jaar)...

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Een 550 ups gebruikt nou ook weer niet zoveel stroom, als ik me niet vergis iets van 5 watt in "rust" extra.

productreview: APC Back-UPS ES 550VA (NL/DE stekker) review door Lip

Ik heb hier onlangs met oudejaarsavond toch weer een stroomuitval gehad en dan ben je blij dat de server zich netjes kan afsluiten.

[ Voor 25% gewijzigd door psy op 19-02-2020 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-07 15:43
Een groot voordeel van PicoPSU is dat je er vrijwel zonder verlies een accu bij kan hangen als noodstroomvoorziening, ze hebben er zelf ook een PicoUPS voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rickbhs
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:19
psy schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 22:17:
Een 550 ups gebruikt nou ook weer niet zoveel stroom, als ik me niet vergis iets van 5 watt in "rust" extra.
Ik vind 5 Watt boven op een servers die rond de 10 watt verbruiken behoorlijk veel.

die PicoPSU heb ik ook al een keer voorbij zien komen maar, heeft toevallig iemand ervaring en verbruiksgegevens van zo'n PicoPSU?

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Rickbhs schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 07:24:
[...]

Ik vind 5 Watt boven op een servers die rond de 10 watt verbruiken behoorlijk veel.

die PicoPSU heb ik ook al een keer voorbij zien komen maar, heeft toevallig iemand ervaring en verbruiksgegevens van zo'n PicoPSU?
Ik zag in de datasheet dat hij voor automotive toepassingen bedacht is, en dus met 12V niet je accu correct oplaad.

Zie de manual pagina 3.

Aannames zijn fataal.

• skinpatch
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06-07 18:23
Ik heb ook een tijdje zitten kijken naar een UPS voor mijn server. De beste optie voor mij lijkt de OpenUPS2 van Minibox. Is helemaal self contained, en pas in een 2.5" drive footprint. Zover ik begrepen heb zet je deze tussen je 12V voeding en je PicoPSU.

Ook tof is dat je hem via SMbus kunt aansluiten op je moederbord. Je OS zou hem dan moeten kunnen zien als accu (zoals in een laptop).

Het enige wat me tegenhoud om hem te bestellen is de prijs: $‎109.00 op de website van Minibox zelf. En dan moet je er ook nog 3 LiFePO4 cellen bij halen.

Daarnaast hebben ze nog de OpenUPS ($‎119). Hierop kun je een externe accu aansluiten. Handig als je een wat grotere accu capaciteit wilt.

Leuk speelgoed allemaal. Wie weet op een dag...

Edit:

Ik kwam een tijdje geleden ook een AC-DC adapter tegen met ingebouwde UPS. Handig als je ook je modem/router op een redelijk efficiënte manier van accu backup wilt voorzien.

[ Voor 14% gewijzigd door skinpatch op 20-02-2020 09:42 ]

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-07 20:20

Ik heb hier onlangs met oudejaarsavond toch weer een stroomuitval gehad en dan ben je blij dat de server zich netjes kan afsluiten.
Nja, als je dus een zuinige server hebt die 10W verbruikt, introduceer je even 50% extra overhead... dat vind ik nogal wat!

• psy

psy

Absoluut. Helemaal eens. Maar jullie vergelijken nu een UPS met een PC. Dat slaat helemaal nergens op. Als iemand een beter, zuiniger alternatief weet wat nog minder verbruikt als zijnde een UPS, dan hoor ik het graag.

[ Voor 5% gewijzigd door psy op 20-02-2020 10:29 ]

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-07 20:40

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Laat dat nou net de types zijn die bij mij steeds uit vielen na een paar jaar... Liever geen UPS dan een Back-UPS ES.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/66bZMcQ48EN2pYMUJChRHsZk/full.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door |sWORDs| op 20-02-2020 11:32 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:10
|sWORDs| schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 11:25:
[...]

Laat dat nou net de types zijn die bij mij steeds uit vielen na een paar jaar... Liever geen UPS dan een Back-UPS ES.

[Afbeelding]
Dat kan ik beamen, de plotselinge uitval van dat type (uitvoering 750). Minder prettig.
Heb daarna maar flink meer neergeteld voor een SMART-UPS 750 met Fujitsu labeltje. Werkt al jaren perfect voor m'n servertjes. Beetje overkill met de afname in spinning, maar ja.

Addicted to silent computing

• psy

psy

@Crahsystor @|sWORDs| Ik kende het probleem niet.

Net even op Amazon.de zie ik wel veel reviews die over eenzelfde probleem gaan. Schijnbaar hebben ze bij APC een 7-tal bedenkelijke kwaliteit condensatoren gebruikt die na pak hem beet 3 jaar kapot gaan. Ik heb er zelf nog geen last van, maarja, een gewaarschuwd mens ben ik nu wel :)

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-07 15:43
Ik heb hier een actieve IBM 19" 1500VA UPS liggen, maar sinds ik gemeten heb wat die idle gebruikt heb ik hem maar weer uitgezet... 50W idle... zucht.

Wel perfect voor plekken met echt instabiele spanning of de meetbank overigens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kelly.hipolito
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 25-06 23:30
@mrmrmr en geïnteresseerde forum lezer,

Ik ben uitermate tevreden met mijn setup, gebaseerd op dit topic. Ik kan het niet genoeg herhalen maar dank daarvoor!

Ik gebruik momenteel 6 Raspberry Pi's voor o.a.: router, firewall, VPN, DNS client en resolver, Pihole, Unifi controller, backup en wat test zaken.
6 vind ik veel te veel. Vervelend te beheren, lastig te plaatsen (heb ze nu per paar met een elastiek gekoppeld), stiekem behoorlijk wat stroomgebruik en onhandig met diverse stekkers.

Het is een beetje uit de hand gelopen. Je prikt er zo makkelijk een Raspberry Pi bij,
legio images te vinden en je bent binnen een paar minuten online.

Ik wil dit gaan centraliseren op een enkele zuinige server, gebaseerd op het onderstaande.
Nu ik diverse netwerk gerelateerde services wil gaan draaien denk ik ook aan een extra netwerkkaart.

In dit topic wordt veelvuldig benoemd dat een extra netwerkkaart niet raadzaam is, o.a. vanwege het feit dat de externe netwerk kaart met een beetje pech, zomaar meer dan de gehele zuinige server kan gaan verbruiken.

Ik zou Router-VM kunnen gaan gebruiken maar of dit afdoende is voor mijn bovenstaande activiteit weet ik niet?

Vroeger prikte je voor netwerkzaken standaard een tweede netwerkkaart bij maar misschien kan anno 2020, Router-VM dit opvangen.

Graag advies in dezen.

Dank!

1ProcessorsIntel Pentium Gold G5400 Boxed€ 58,35€ 58,35
1MoederbordenFujitsu D3643-H€ 95,51€ 95,51
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 153,86

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
@kelly.hipolito

Gewoon een Debian VM draaien met Docker. Dan kunnen al je Pi’s de deur uit.

Ik gebruik twee keer deze netwerkkaart, bevalt prima en is zuinig:

pricewatch: LR-Link LREC9202CT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

@kelly.hipolito Een extra netwerkkaart hoeft niet veel meer te gebruiken hoor. De bekende Asrock H370M-ITX heeft een dual Intel nic en verbruikt slechts een dikke 7 Watt.

En @mrmrmr heeft volgens mij zo'n zuinig Fujitsu bord eens uitgeprobeerd met een dedicated Intel-NIC en dat leverde nauwelijks meerverbruik op, ik meen iets van 1,5 Watt maar dat moet hij zelf maar even bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kelly.hipolito
GioStyle schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 08:40:
@kelly.hipolito

Gewoon een Debian VM draaien met Docker. Dan kunnen al je Pi’s de deur uit.

Ik gebruik twee keer deze netwerkkaart, bevalt prima en is zuinig:

pricewatch: LR-Link LREC9202CT
Dank voor de suggestie.
Je gebruikt drie netwerkkaarten? Onboard + 2x LR-Link LREC9202CT?
psy schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 09:59:
@kelly.hipolito Een extra netwerkkaart hoeft niet veel meer te gebruiken hoor. De bekende Asrock H370M-ITX heeft een dual Intel nic en verbruikt slechts een dikke 7 Watt.

En @mrmrmr heeft volgens mij zo'n zuinig Fujitsu bord eens uitgeprobeerd met een dedicated Intel-NIC en dat leverde nauwelijks meerverbruik op, ik meen iets van 1,5 Watt maar dat moet hij zelf maar even bevestigen.
Precies in mrmrmr in "Het grote zuinige server topic - deel 2" heeft @mrmrmr het over 'op mijn Fujitsu D3643-H systeem met extra NIC kaart' 'overwegend 0,1W bovenop tot 4,3W'. Ben benieuwd welk netwerkkaartje het is.

Los daarvan om terug te komen op mijn eerste vraag.
Ik heb dus minimaal 2 netwerkkaarten nodig voor mijn activiteiten? Router-VM is niet afdoende? Ik vermoed van wel. :)

[ Voor 6% gewijzigd door kelly.hipolito op 21-02-2020 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
Mijn genoemde kaartje is hetzelfde als wat mrmrmr gebruikt. Kaartje verbruikt ongeveer 1W.

En ja, ik heb nu in totaal 3 netwerkkaarten in mijn server zitten. Eéntje voor de host (beheer) en twee voor de VM’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Volgens mij moet je altijd 2 netwerkkaarten gebruiken bij een router oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kelly.hipolito
GioStyle schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 11:45:
Mijn genoemde kaartje is hetzelfde als wat mrmrmr gebruikt. Kaartje verbruikt ongeveer 1W.

En ja, ik heb nu in totaal 3 netwerkkaarten in mijn server zitten. Eéntje voor de host (beheer) en twee voor de VM’s.
0,1W gemiddeld vind ik behoorlijk meer dan ongeveer 1W.
Of schrijf je dat je precies dezelfde netwerkkaart gebruikt dan @mrmrmr met een verbruik van 1W?
Ik lees namelijk in dit topic dat @mrmrmr de LREC9202CT gebruikt maar of hij daarmee het kaartje van 0,1W bedoeld. Weet ik niet. Het lijkt volgens de pricewatch niet meer verkocht te worden.

Wat betreft het aantal netwerk kaarten.
Waarom 3? Dat je het management verkeer wil scheiden snap ik.

Bij bijvoorbeeld Vmware kun je met een fysieke kaart en virtuele port group, virtuele switch en virtuele vm kernel nic, diverse ip adressen koppelen aan verschillende machines. Transfereer je veel data en daarom 1 +2?

Dank.
psy schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 11:45:
Volgens mij moet je altijd 2 netwerkkaarten gebruiken bij een router oplossing.
Volgens mij ook, maar ik ga niet de wijsneus uithangen als CMD'er :) Durf te vragen!

[ Voor 16% gewijzigd door kelly.hipolito op 21-02-2020 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderHuisman
Volgens mij kan het theoretisch met 1 NIC als je VLAN's gebruikt in combinatie met een managed switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

XanderHuisman schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 12:30:
Volgens mij kan het theoretisch met 1 NIC als je VLAN's gebruikt in combinatie met een managed switch.
Ik denk dat je totale stroomverbruik dan zeker niet minder zal zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderHuisman
psy schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 12:33:
[...]

Ik denk dat je totale stroomverbruik dan zeker niet minder zal zijn ;)
De server verbruikt dan minder :9 Maar als je toch al een managed switch heb draaien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@kelly.hipolito

Ik had het in dat bericht over een kernel update. Dat zorgde voor een verschil in verbruik.
De kaart noemde ik alleen omdat die al in het systeem aanwezig was en omdat het afweek van een standaard bord.

Er is een verschil in verbruik tussen alleen de aanwezigheid van deze netwerkkaart en als die aangesloten is (verbonden met een hub/switch). De test is uit 2018 en staat hier, onder Edit 2. Aangezien besturingssystemen niet stilstaan kan het met een andere kernel weer iets anders zijn. Ook de switch speelt een rol, omdat die EEE (Energy Efficient Ethernet) moet ondersteunen voor een optimaal systeem. Het verbruik van de switch zelf is natuurlijk nog meer van belang.

Het komt erop neer dat de insteekkaart met I211-AT ongeveer 0,2W meerverbruik heeft ten opzichte van de op het bord aanwezige I219LM. Het verbruik van de kaart zelf heb ik niet apart getest, maar vergeleken met een eerdere test is dat ongeveer 0,4W. Ik heb geen andere netwerkkaarten getest, dus ik weet niet op de resultaten ook gelden voor een I210-AT. De keuze voor de LR Link was gebaseerd op de uitstraling van de producten en technische informatie over het verbruik van de netwerkchip. LR Link ziet er uit als een serieus bedrijf met nette producten, met bruikbare technische beschrijvingen, ondanks de naam die veel lijkt op die van het bekende TP Link. pricewatch: LR-Link LREC9202CT. Het bedrijf verkoopt via de gebruikelijke Chinese platforms en eBay.

Er zijn tegenwoordig energiezuinige EEE switches, maar het is moeilijk uit te vinden welke switches nu zuinig zijn en welke niet. Alleen de aanwezigheid van de EEE functie zegt nog weinig over het eigen verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kelly.hipolito
mrmrmr schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 13:32:
@kelly.hipolito

Het komt erop neer dat de insteekkaart met I211-AT ongeveer 0,2W meerverbruik heeft ten opzichte van de op het bord aanwezige I219LM. Het verbruik van de kaart zelf heb ik niet apart getest, maar vergeleken met een eerdere test is dat ongeveer 0,4W. Ik heb geen andere netwerkkaarten getest, dus ik weet niet op de resultaten ook gelden voor een I210-AT. De keuze voor de LR Link was gebaseerd op de uitstraling van de producten en technische informatie over het verbruik van de netwerkchip. LR Link ziet er uit als een serieus bedrijf met nette producten, met bruikbare technische beschrijvingen, ondanks de naam die veel lijkt op die van het bekende TP Link. pricewatch: LR-Link LREC9202CT. Het bedrijf verkoopt via de gebruikelijke Chinese platforms en eBay.
Dit kaartje wordt niet meer verkocht, vandaar mijn vraag.
Zie de officiële store van LR-Link op Ali: https://www.aliexpress.com/item/32669705292.html
Momenteel zoek ik op alternatieven gebaseerd op de I211-AT.

Blijkbaar komt alleen de bovenstaande externe kaart naar boven bij de pricewatch gebaseerd op de I211-AT.
Iemand een goede suggestie?

De op basis van I210-AT is er overigens nog wel https://www.aliexpress.co....8148356.2.267321d5Lpl0U8

Dank.

[ Voor 5% gewijzigd door kelly.hipolito op 21-02-2020 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De productlink op de site van de fabrikant is: http://www.lr-link.com/products/LREC9202CT.html

Ik zou vragen wat het kost voor verzending naar NL via email of chat.

Als ze daarop antwoorden dat hij (waarschijnlijk tijdelijk) is uitverkocht, dan kun je ook kijken naar een kaart met een Intel 210-AT chip (bv. LREC9204CT). Ik verwacht dat een goed samengestelde kaart niet veel afwijkt van een 211-AT wat betreft verbruik gezien de cijfers in Intel documentatie voor de chip zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@mrmrmr is het dan niet logischer direct een dual lan kaart te kopen zoals de LR-LINK 9212PT?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
Zulke kaartjes verbruiken al snel 4 à 5W. Ben geen zuinige dual kaartjes tegengekomen.

@kelly.hipolito

Ik verdeel mijn VM’s over de twee netwerkkaartjes: ‘belangrijk’ en ‘minder belangrijk’. Downloaden via nieuwsgroepen en media serveren valt bij mij onder minder belangrijk. Exchange, Home Assistant etc.. onder ‘belangrijk’.

Mijn pci-e sloten zitten nu vol, twee netwerkkaartjes en twee nvme adapters.

[ Voor 66% gewijzigd door GioStyle op 21-02-2020 18:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik draai Docker, maar hierin kan ik gewoon verschillende containers draaien op dezelfde interface.

Ook op Ubuntu kan ik extra virtuele interfaces aanmaken met andere IP adressen of VLAN's.

Dus ik snap het probleem niet zo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kelly.hipolito
CurlyMo schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 17:24:
@mrmrmr is het dan niet logischer direct een dual lan kaart te kopen zoals de LR-LINK 9212PT?
mrmrmr schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 15:26:
De productlink op de site van de fabrikant is: http://www.lr-link.com/products/LREC9202CT.html

Ik zou vragen wat het kost voor verzending naar NL via email of chat.

Als ze daarop antwoorden dat hij (waarschijnlijk tijdelijk) is uitverkocht, dan kun je ook kijken naar een kaart met een Intel 210-AT chip (bv. LREC9204CT). Ik verwacht dat een goed samengestelde kaart niet veel afwijkt van een 211-AT wat betreft verbruik gezien de cijfers in Intel documentatie voor de chip zelf.
Dit heb ik vanzelfsprekend al gedaan. Immers er word van mij als Tweakers verwacht dat ik vooronderzoek doe. De kaart is uitverkocht, medewerker weet niet of er überhaupt voorraad komt en/of wanneer.
Verzenkosten zijn US $6.69. Daar komt bij het Coronavirus. Het kan 1.5 maand duren voordat ze starten met uitleveren. Dan zijn we zo 2 maanden verder voordat het spul hier is. Dat is zelfs voor mij lang :)

Ik heb nog een Realtek gebaseerd netwerkkaartje liggen van mijn oude server.
Weet alleen niet of je bij Vsphere 6.7 drivers kunt injecteren?
Bij vorige versies ging dat prima. Ik ga dit onderzoeken, wellicht kan ik deze netwerkkaart tijdelijk gebruiken.

Zijn er geen netwerkkaarten gebaseerd op Intel 210-AT, dan wel Intel 211-AT te krijgen in Nederland of omliggende landen? Wanneer ik zoek op deze chip dan vind ik niets. Enkel moederborden met onboard Intel 211-AT of Intel 210-AT.

Dank allemaal voor het meedenken.
Accretion schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 18:32:
Ik draai Docker, maar hierin kan ik gewoon verschillende containers draaien op dezelfde interface.

Ook op Ubuntu kan ik extra virtuele interfaces aanmaken met andere IP adressen of VLAN's.

Dus ik snap het probleem niet zo...
Een van mijn huidige te vervangen Pi's fungeert als router.

[ Voor 8% gewijzigd door kelly.hipolito op 21-02-2020 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik denk dat de I210 kaart wel aangeboden wordt via alibaba. De levertermijn van 6 weken is standaard denk ik, maar het kan ook eerder aankomen. Afgezien van of er vertraging is door het coronavirus. Veel prijzen van computerelectronica zijn de laatste weken omhoog gegaan door de virusproblemen, veel onderdelen en producten worden daar geproduceerd. Slecht moment om iets te kopen. SSD's zoals de 660p zijn ook al 25% duurder geworden.

Intel's netwerkchips zoals de I210 en I211 worden weinig toegepast in losse kaartjes. De I210-AT is populair op moederborden. Intel heeft de laatste 8 jaar weinig nieuws uitgebracht en de oudere chips (die vaak nog relatief goedkoop zijn), zijn vaak niet zuinig. Dat zijn ontwerpen van meer dan 10 jaar oud zonder modern power saving design.

Misschien kun je in het zuinige ESXi server topic vragen over de ondersteuning van een bepaalde Realtek chip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
mrmrmr schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 22:30:
Ik denk dat de I210 kaart wel aangeboden wordt via alibaba.
Ik heb vandaag even gekeken en ze zijn bijna niet te vinden

Valt op alibaba toch best mee.
*knip* samenkoop mag niet besproken worden op het forum

[ Voor 57% gewijzigd door br00ky op 23-02-2020 02:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
Ja, met kans op invoerrechten. Lijkt me niet handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
GioStyle schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 22:41:
Ja, met kans op invoerrechten. Lijkt me niet handig.
Owja, dat risico loop je boven de € 25,- toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
Vanaf €22. Heb twee maal los besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kelly.hipolito
Wederom dank allemaal.
Het is de onderstaande configuratie geworden.

Waarbij ik de H510 kast, pico PSU, Alpine CPU koeler en de Intel SSD 660p reeds in het bezit heb.
De kast is een tweedehandsje, de overige onderdelen had ik al of zijn overgebleven n.a.v. zuinig server 1 die vrij snel is ge-upgrade.

Daarnaast heb ik de 90W variant van de Leicke besteld en de 10Gtek netwerkkaart met I210 Chip.

Omdat beide hardware niet in de Pricewatch staan, benoem ik ze los.
Ik kies voor de 10Gtek I210 omdat er weinig I21* opties zijn en ik het voor 37,99 € vandaag (zaterdag) in huis heb.
De 10Gtek heeft de zuinige I210 chip en wordt in de recensies diverse malen als goed gerecenseerd en als compatibel met Vmware bevestigd.

Ik had voor $ 31,61,- inclusief verzendkosten, Snel omgerekend E 30? Voor het equivalent van LR-LINK kunnen kiezen.
Verwachte levertijd, niet rekening houdend met het Coronavirus: 04/04/20.

Daarnaast maak ik bij die route kans op Douane kosten, inclusief administratie kosten.
Helaas ervaring met DHL, Douane kosten en administratiekosten. Dat doe ik liever niet meer.

Ik zal het stroomverbruik van de 10Gtek eens gaan meten :)

1ProcessorsIntel Pentium Gold G5400 Boxed€ 58,35€ 58,35
1MoederbordenFujitsu D3643-H€ 119,54€ 119,54
1BehuizingenNZXT H510 Zwart€ 74,90€ 74,90
1ProcessorkoelingArctic Alpine 12€ 7,07€ 7,07
1Geheugen internCrucial CT16G4DFD8266€ 62,90€ 62,90
1Solid state drivesIntel 660p 512GB€ 72,90€ 72,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 434,66

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is vermoedelijk een RL-Link LREC9204CT onder een OEM naam. Dat is te zien in het laatste plaatje aan de sticker achter op de kaart.

Goede Amazon score.
Ik kies voor de 10Gtek I210 omdat er weinig I21* opties zijn en ik het voor 37,99 € vandaag (zaterdag) in huis heb.
De 10Gtek heeft de zuinige I210 chip en wordt in de recensies diverse malen als goed gerecenseerd en als compatibel met Vmware bevestigd.

Ik had voor $ 31,61,- inclusief verzendkosten, Snel omgerekend E 30? Voor het equivalent van LR-LINK kunnen kiezen.
Verwachte levertijd, niet rekening houdend met het Coronavirus: 04/04/20.
Bedankt voor de info.
Daarnaast maak ik bij die route kans op Douane kosten, inclusief administratie kosten.
Helaas ervaring met DHL, Douane kosten en administratiekosten. Dat doe ik liever niet meer.
Daar heb je geen last van bij een lage aanschafprijs (<22 euro), dat kost niets extra. Meestal geven ze een lagere waarde op. Van 22 euro tot 150 euro is er geen invoertarief, wel BTW. De inklaringskosten zijn vaak hoog.
Ik zal het stroomverbruik van de 10Gtek eens gaan meten :)
Goed! Dan weten we ook iets meer over dat model en de die chip.

Metingen zijn altijd welkom, en geven goede informatie als ze vergelijkbaar zijn. Dat wil meestal zeggen gemeten met Windows 10, Intel drivers, SSD, monitor in slaapstand. Drivers zijn erg belangrijk om de low power functies aan te sturen, vooral de video driver lijkt effect te hebben. ESXi als gastheer (host) is daar in het algemeen niet zo goed in als bijvoorbeeld Debian of Windows (vergelijking). Als de controle over de netwerkkaart wordt doorgegeven aan een VM kan het mogelijk wel zuiniger zijn voor de betreffende NIC. Dat heb ik zelf niet getest, ik weet niet wat het effect of verschil is in vergelijking met alleen een zuinig besturingssysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kelly.hipolito
mrmrmr schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 01:32:

Dat is vermoedelijk een RL-Link LREC9204CT onder een OEM naam. Dat is te zien in het laatste plaatje aan de sticker achter op de kaart.

Goede Amazon score.
Inderdaad nu je het zegt. Goed gezien! Ben benieuwd.
mrmrmr schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 01:32:
Metingen zijn altijd welkom, en geven goede informatie als ze vergelijkbaar zijn. Dat wil meestal zeggen gemeten met Windows 10, Intel drivers, SSD, monitor in slaapstand. Drivers zijn erg belangrijk om de low power functies aan te sturen, vooral de video driver lijkt effect te hebben. ESXi als gastheer (host) is daar in het algemeen niet zo goed in als bijvoorbeeld Debian of Windows (vergelijking). Als de controle over de netwerkkaart wordt doorgegeven aan een VM kan het mogelijk wel zuiniger zijn voor de betreffende NIC. Dat heb ik zelf niet getest, ik weet niet wat het effect of verschil is in vergelijking met alleen een zuinig besturingssysteem.
Ik test uiteraard eerst met Windows, dat stress-test ook altijd een stuk makkelijker dan dat gefrommel met Linux terminal.
Mijn huidige zuinige server draait als dual boot: ESXI virtuele machine: 9.4 w ~ 9.8 w met ESXI low profile en als NAS met CentOS 8.*: 4.2 w met powertune.

Ben benieuwd wat ik met deze nieuwe machine ga behalen aan stroomverbruik t.o.v. machine 1:

- De processor en het moederbord zouden net wat zuiniger moeten kunnen zijn lees ik her en der.
- Ik heb nu geen 3x SSD + NVME maar enkel een NVME dat scheelt ook weer een beetje.
- Leicke 90W ipv Leicke 120W
- In het nadeel spreekt voor zich dat er een extra netwerkkaart in zit.

Ga naast Vmware ook eens kijken naar virtualisatie op CentOS en Debian.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik denk dat je op ongeveer hetzelfde verbruik uitkomt. Als je alle USB randapparatuur loskoppelt (toestenbord, muis) kan het verder zakken. Als je bijna altijd de computer op afstand benaderd is dat een goede mogelijkheid het verbruik verder te verlagen. Ik draai mijn servers ook zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Voor de extra Nic:

https://www.amazon.de/dp/...sc=1&ref_=lv_ov_lig_dp_it

HP kaart gebaseerd op Intel i210, met een low-profile bracket erbij. :)

(En ook nog goedkoper dan de chinese no-name kaartjes, hoewel het misschien uit dezelfde fabriek komt)

[ Voor 20% gewijzigd door GaMeOvEr op 22-02-2020 14:25 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De HP E0X95AA is een verbetering ten opzichte van de vorige HP netwerkkaart met oudere chip op het gebied van zuinigheid. De in de HP spec sheet genoemde vermogenseis is wel aan de (relatief) hoge kant, 3,0W voor 1Gbps en 2,0W voor 100Mbps. Dat kan ook te ruim zijn gekozen, want dit is een eis, niet het daadwerkelijke verbruik.

Ik weet het niet zeker, maar naast enkele power management verschillen met de I211-AT heeft de I211-AT ook VLAN ondersteuning. Dat zie ik niet bij de I210 vermeldt.

Het onwerp van HP heeft veel ontbrekende onderdelen en de chip op het plaatje die ik zie op sommige sites is die van een I211AT als ik die goed lees op de vage foto op de Walmart site.

De printplaat heeft een dambord blokjes patroon zoals die van Winyao I210T, een ander Chinees merk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kelly.hipolito
Server geassembleerd.
BIOS (nog) niet aangepast.

Windows 10 1909 geinstalleerd plus bijhorende drivers, waaronder die van Intel.
Ik heb alleen Windows in de 'Power Saver' modes gezet en ingesteld dat het systeem niet in de stand-by modes mag raken. Verder Windows ongemoeid gelaten.

Vervolgens monitor, muis en toetsenbord afgekoppeld.

Tekst gaat verder onder de afbeelding.
Afbeeldingslocatie: https://mupload.nl/img/g79pdu0mu8olc.png

De server verbruikt in idle een 3W stabiel.
Netwerk is actief.

Helaas heb ik de server nog niet in al haar glorie kunnen testen.

De Leicke 90W en de 10Gtek netwerkkaart zijn niet bezorgd.
DHL heeft op de ingeplande zaterdag niet geleverd i.v.m. carnaval*.

Ik heb tijdelijk mijn huidige Leicke 120W gebruikt.

Wordt vervolgd.
* "Van 21 t/m 25 februari is het Carnaval en sluit de helft van Nederland aan in de polonaise.
Er wordt in sommige gebieden beperkt bezorgd. Volg je pakket via track en trace."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kelly.hipolito
Update.
De Leicke 90W en de 10Gtek netwerkkaart zijn binnen en ik heb e.e.a. getest.
De netwerkkaart fungeert naar wens.

De server met de Leicke 120W:
De onboard netwerkkaart en de 10Gtek netwerkkaart tegelijk aangesloten verbruikt het systeem een 3.7W tot 4.2W in idle. Het verbruik is stabiel en wisselt heel af en toe.

De server met de Leicke 90W:
Over de Leicke 90W ben ik niet tevreden. Deze stuur ik terug.

Met de onboard netwerkkaart en de 10Gtek netwerkkaart tegelijk aangesloten verbruikt het systeem een 4.7W tot 5.7W. Maar dan weer een paar seconde 11.2W, ineens 16W, naar 5.1W. Kortom totaal niet stabiel, niet zuinig, het wisselt continu en er is geen peil op te trekken.

Ook niet na een uur. Ook niet na 2 uur. Ook niet na diverse herstarts.
Komt de Leicke 120W er op, na een aantal seconde stabiel.

Mochten er nog vragen zijn over de Leicke 90W?
Stel ze vandaag, daarna is hij op de weg terug naar huis.

[ Voor 3% gewijzigd door kelly.hipolito op 25-02-2020 06:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
Lijkt me in eerste instantie niet aan de voeding te wijten. Kan het niet zo zijn dat achtergrondservices in Windows aan de slag zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regul
mrmrmr schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 13:27:
[...]

De D3417-B heb ik zelf ook. Die is van de vorige generatie en ondersteunt alleen Skylake en Kaby Lake processoren. Als je een 9th gen processor wilt toepassen kun je een Fujitsu D3643-H, D3642-B of D3644-B moederbord gebruiken. De D3643-H heeft 4x SATA, de D3642-B heeft 6x SATA en de D3644-B voegt daar ECC ondersteuning aan toe. Het voordeel van D364x serie is de betere low power USB.

Houd er rekening mee dat een UPS veel stroom kan verbruiken, meer dan het verbruik van deze computer. Een PicoPSU-80/60 kit is een goede keuze. De 60W adapter is geen probleem met alleen (zuinige) SSD's mits je niet aan bitcoin mining of langdurige stresstests gaat doen en er geen 3.5" hard disks in gaat gebruiken. In Nederland heb je voor thuis geen UPS nodig omdat stroomstoringen zeldzaam zijn. Heel anders dan bijvoorbeeld in Californië waar dat schering en inslag is.

Ik heb nog eens zitten kijken naar die i3-9100 maar krijg niet heel veel duidelijk over het verbruik.
In deze review: https://www.legitreviews....rocessor-review_213639/10 kom ik bijvoorbeeld tegen dat in idle bijna 60W wordt verbruikt. Dat lijkt mij alleen wat veel vergeleken met het voorbeeld met de i3-8100 in de topicstart.
Ook lijkt het mij dan krap worden met mijn geselecteerde PicoPSU.
Klopt dit of zie ik iets over het hoofd?

Inmiddels heb ik het volgende:
1ProcessorsIntel Core i3-9100 Boxed€ 134,-€ 134,-
1KabelsStartech.com SATA Power Y Splitter€ 4,69€ 4,69
2CasemoddingSilverstone 120mm Fan Grille and Filter kit€ 4,99€ 9,98
2VentilatorenEnermax T.B.SILENCE ADV, 120mm€ 9,99€ 19,98
2Geheugen internKingston 8GB DDR4 2400MHz€ 50,56€ 101,12
1VoedingenMini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit€ 53,-€ 53,-
2Solid state drivesSamsung 860 PRO 512GB€ 135,90€ 271,80
1Overige componentenIcy Dock ExpressCage 2 x 2.5" SAS/SATA HDD/SSD Mobile Rack for External 3.5” Bay - Comparable to Tray-less Design€ 29,99€ 29,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 774,56

Aangezien ik deze server in m'n meterkast wil hebben wil ik zelf een behuizing gaan bouwen, vandaar de SSD rack en extra fans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Regul schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 09:04:
Ik heb nog eens zitten kijken naar die i3-9100 maar krijg niet heel veel duidelijk over het verbruik.
In deze review: https://www.legitreviews....rocessor-review_213639/10 kom ik bijvoorbeeld tegen dat in idle bijna 60W wordt verbruikt. Dat lijkt mij alleen wat veel vergeleken met het voorbeeld met de i3-8100 in de topicstart.
Ook lijkt het mij dan krap worden met mijn geselecteerde PicoPSU.
Klopt dit of zie ik iets over het hoofd?
60W is niet het idle verbruik van de processor. De test is uitgevoerd met een onbekende grafische kaart en vermoedelijk is het gehele systeem gemeten, inclusief alle onzuinige onderdelen. Het werkelijke idle verbruik van de processor ligt onder 3W. Hardware.info heeft tests uitgevoerd waarbij alleen het verbruik van de processor wordt gemeten via de 12V cpu aansluiting.

Een PicoPSU-90 met 120W Leicke adapter is beter om het maximale verbruik van de i3-9100 te ondersteunen. Als je cTDP gebruikt in de BIOS kun je misschien wel met een kleinere voeding toe, maar in dat geval kun je voor een processor gaan met een minder hoge topfrequentie.

Waarom wil je Samsung 860 Pro SSD's toepassen? Ze zijn 2 keer duurder de goedkoopste.
Aangezien ik deze server in m'n meterkast wil hebben wil ik zelf een behuizing gaan bouwen, vandaar de SSD rack en extra fans.
Als het even kan zet de behuizing dan niet in de meterkast, want dit is gesloten ruimte waar de temperatuur hoog kan oplopen. Met fans kun je wel koelen, maar het wordt nooit minder dan temperatuur in de kast zelf. Fans kosten energie en ze zijn zelden nodig als de kast in een koele ruimte staat. Denk aan een garage, kelder of een kamer waar de verwarming niet aan staat. Bij voorkeur aan de noordkant van het huis.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Litlun
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-08-2024
Met een Fujitsu D3643-H icm een i3-9100 en een intel 660p SSD op een PicoPSU 90 en een Leicke 90W voeding kom ik op een idle verbruik van 4-5 watt (Ubuntu + aantal docker containers). Ruim onder de 60W

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Litlun schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 14:54:
Met een Fujitsu D3643-H icm een i3-9100 en een intel 660p SSD op een PicoPSU 90 en een Leicke 90W voeding kom ik op een idle verbruik van 4-5 watt (Ubuntu + aantal docker containers). Ruim onder de 60W
Wat is je piekverbruik tijdens opstarten? En het verbruik bij de zwaarste belasting?

Die informatie helpt bij de keuze van het voedingvermogen.
Pagina: 1 ... 62 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.