Ook hier aan het kijken naar een energie zuinige server. Volg dit topic al klein tijdje vanaf een afstandje, en hier al genoeg ideeën kunnen opdoen, waarvoor dank! Echter zit ik nu in de fase dat ik wil gaan bestellen, maar ik vraag me af of ik iets over het hoofd zie, dan wel een verkeerde keuze maak. Zou dan ook graag input van mede-tweakers ontvangen
Taken lijstje is relatief gezien kort voor nu:
- ESXI vShpere 6.5
-- PFSense + Pi-Hole of Alternatief. (incl 2/3 openvpn lijnen voor torrents, backups van sprite_tm & verbinding van buitenaf naar huis) (250/40 Mbit voor nu, Glasvezel in de toekomst)
-- Linux: Domoticz, Deluge, Sickrage, Couchpotato, Headphones, Sambashare & nextcloud voor het delen van documenten en media bestanden
-- Linux2: Backup server voor Sprite_TM
-- Mogelijk windows (7, 10, Server) of enkele andere vm voor test doeleinden.
Nu begin ik al met "vloeken" hier, maar ik heb nog een enkele 3.5 inch hdd liggen die ik in eerste instantie ga gebruiken voor downloads en backup

. Die worden echter op den duur vervangen
Waar bij mij vooral een twijfel punt zit is wat neem ik als processor. De Pentium G4560 trok mij altijd vanwege erg goede prestaties voor het geld, en in combinatie met het Fujitsu D3417-B2 board halen mensen hier erg goede resultaten. Echter, is Ryzen ondertussen gelanceerd en zit ook Intel nu niet meer stil.
Van Ryzen vindt ik praktisch geen resultaten betreft echt stroom verbruik (niet zo precies als hier). Ondertussen is Coffee Lake gelanceerd en zit ik te kijken naar een i3-8100. Het ding is leuk geprijst, een echte quad core en volgens benchmarks loopt het ook heel iets harder als een ryzen 1200/1300. Idle schijnt het verbruik tussen een G4560 of een i3/i5 te verwaarlozen dacht ik, prijs verschil is momenteel 19 euro... Echter kan ik hier nog niemand vinden met resultaten van een Z370 Board

. Ik kan het een en ander testen mocht ik hem kopen, maar dit helpt mij niet om makkelijk tot een besluit te komen.
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Core i3-8100 Boxed | € 89,- | € 89,- |
1 | ASRock Z370M-ITX/ac | € 140,51 | € 140,51 |
1 | Kingston ValueRAM KVR24N17D8/16 | € 161,55 | € 161,55 |
1 | Cooler Master V Series V550 | € 89,- | € 89,- |
1 | Intel 600p 256GB | € 97,70 | € 97,70 |
Bekijk collectie
Importeer producten | Totaal | € 577,76 |
Dit bracht mij op bovenstaand lijstje. Voeding en SSD zijn hier vaker voorbij gekomen. SSD is gewoon prima ding als OS schijf voor de verschillende VM's, met de voeding kan ik eventueel makkelijker een extra schijf aankoppelen als met een pico psu, daarbij behaald deze zeer nette resultaten bij lage belasting. Geheugen komt van de QVL lijst van Asrock zelf.
Betreft moederbord zit ik nog half te twijfelen tussen deze en zijn broer,
ASRock Z370M Pro4
Vergeleken heeft deze het voordeel:
- Geen overbodige Wifi & Bluetooth
- 3x meer PCI-E sloten
Nadeel:
- Geen 2de Nic
- Geen Display Port (geen 4K@60Hz mocht ik er in de toekomst een reden voor zien)
Echter verwacht ik niet dat ik naast 2 nic's echt een slot nodig heb, ik weet alleen niet wat wifi/bluetooth module doen met verbruik. Het is vast uit te schakelen in de Bios, maar is het dan ook "echt" uit? Of raden jullie de cpu/moederbord echt af? Zoals eerder gezegd heb ik liever iet power te veel dan op elke euro te letten, en heb ik liever dat ik de eerste 3-5 jaar niet weer naar het apparaat om hoef te kijken anders dan HDD's als ik wat taken bij het apparaat op gooi. Maar ik werk graag met wat input vanuit mensen met meer ervaring.
Had tevens ook een G4560 build in mijn
Wenslijst gezet, maar dat is een vrij standaard lijstje. ECC geheugen heb ik ook nog over zitten twijfelen maar dat lijkt mij in mijn geval ook niet nodig?