Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-09 11:45
Gisteren ook een Asrock Deskmini en een Intel G4560 besteld, van de week al 2x 4GB 'Crucial Ballistix Sport via V&A. Crucial M500 128GB SSD en WD blue 500 GB HD heb ik nog liggen.
Ik hoop toch wel ruim onder de 10W te komen :*)

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perveneficus
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 26-05-2024
Hoi ik zit met intresse dit draadje telezen en de hardware die vermeld word echter valt me op dat dit mainly kleine hardware is ik zit met een "luxe" dat ik gewoon grote kast kan neer zeten heb altijd qnap gehad wil nu eigen nas bouwen maar wel streef stroom verbruik van max 40 ?
Met 8 schijven minimum en dan mogelijk 10
Kan iemand mij een moederboard advieseren ? of is z"n atxu board echt gewoon het beste en dan een raid card er op ?
Daarbij hoe betrouwbaar is een raid van z'n moederboard heb ergens lezen dat raid card beter is ?

Regards,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Samueldw
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-09 21:14

Samueldw

ISO 516

Ik weet niet aan wat voor schijven je zit te denken, maar 10x een 3.5" schijf van circa 3W levert al een idle verbruik van 30W op. Bij 2.5" schijven kom je uit rond de 15W. Daarnaast zul je met zoveel schijven toch wel een extra fan nodig hebben denk ik.

Ik weet niet of er een moederbord is met 10 sata aansluitingen. Waarschijnlijk kom je dan al op een PCI-e kaart. Bedenk wel dat zo'n kaart ook voor extra stroomverbruik gaat zorgen.

Canon R5 | 24-70 f/4 L | 100-500 f/4.5-7.1 L | 50mm f/1.8| 100-400 f/4.5-5.6L II | 50mm f/1.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UUDIBUUDI
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Ik zou dan de Fujitsu D3417-B2 overwegen, zuinig bordje met flink wat aansluitingen, en ondersteunt ECC geheugen. Een extra sata/raid kaartje ontkom je niet aan, maar exclusief disks moet je dan denk ik wel onder de 10W idle kunnen blijven. Dan heb je 30W over voor je disks (en cooling fan).

Wat betreft betrouwbaarheid: als je de sata/raid kaartjes puur gebruikt als "extra sata poort" en de functionaliteit van de kaart verder links laat liggen (dat laat je dan aan b.v. ZFS over), dan raak je nooit data kwijt omdat je niet precies hetzelfde vervangende moederbord/raid kaartje terug kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perveneficus
UUDIBUUDI schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 10:34:
Ik zou dan de Fujitsu D3417-B2 overwegen, zuinig bordje met flink wat aansluitingen, en ondersteunt ECC geheugen. Een extra sata/raid kaartje ontkom je niet aan, maar exclusief disks moet je dan denk ik wel onder de 10W idle kunnen blijven. Dan heb je 30W over voor je disks (en cooling fan).

Wat betreft betrouwbaarheid: als je de sata/raid kaartjes puur gebruikt als "extra sata poort" en de functionaliteit van de kaart verder links laat liggen (dat laat je dan aan b.v. ZFS over), dan raak je nooit data kwijt omdat je niet precies hetzelfde vervangende moederbord/raid kaartje terug kan vinden.
ZFS it is dan scheeld weer een duure hw raidkaart
Bordje is net als de rest Micro-ATX zijn alleen deze bordjes zuinig ? ik wilde eigenlijk gewoon grote kast neer zetten op zolder zodat 1 of max 2 fans genoeg zijn voor koeling.
Dus ik dacht echt aan een mobo met 8/10 aansluitingen er op Gigabyte GA-X99-UD3 bv maar die is natuurlijk niet zuinig. Maar geeftje een idee wat ik zoek. Tenzij naturlijk die mini-atx echt gewoon het zuinigste zijn.
Als dat zo is is er een comprimize mogelijk ? een board dat dus wel 8/10 poorten heeft en zuinig is.

40 is natuurlijk een streef er spelen andere factoren mee heb bv ook best krachtige cpu nodig voor plex.

Om een idee tegeven waar ik naar kijk:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1220V6 Tray€ 210,30€ 210,30
1Fujitsu D3417-B2€ 147,06€ 147,06
1Crucial CT16G4RFD4266€ 150,-€ 150,-
1Seasonic G-series 360 watt€ 61,-€ 61,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 568,36
Xeon ivm ecc support

Ik heb all een ssd (evo samsung 950)
en 8x reds 3tb (volgends draadje verbruik van 21.6 totaal houd ik dus 20 over voor het systeem.

Nu zou bij deze lijst nog een sata card moeten.

Regards,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UUDIBUUDI
  • Niet online
perveneficus schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 19:57:
[...]

ZFS it is dan scheeld weer een duure hw raidkaart
Bordje is net als de rest Micro-ATX zijn alleen deze bordjes zuinig ? ik wilde eigenlijk gewoon grote kast neer zetten op zolder zodat 1 of max 2 fans genoeg zijn voor koeling.
Dus ik dacht echt aan een mobo met 8/10 aansluitingen er op Gigabyte GA-X99-UD3 bv maar die is natuurlijk niet zuinig. Maar geeftje een idee wat ik zoek. Tenzij naturlijk die mini-atx echt gewoon het zuinigste zijn.
Genoeg flow langs de harde schijven is denk ik wel een goed plan (zeker als het krap wordt in de kast). Liever een cpu die gaat throttlen (merk je vanzelf, daar kan ie wel tegen) dan een harde schijf die te heet wordt.

Klein = zuinig hoeft niet altijd waar te zijn, maar minder meuk op een bordje (zoals bij deze ASRock H110M-STX die ongeveer even zuinig is als de D3417-B2, veel minder opties heeft en tevens de helft goedkoper is) betekent ook minder meuk die energie verbruikt.
Als dat zo is is er een comprimize mogelijk ? een board dat dus wel 8/10 poorten heeft en zuinig is.

40 is natuurlijk een streef er spelen andere factoren mee heb bv ook best krachtige cpu nodig voor plex.
Er zijn wel bordjes met zoveel sata poorten, alleen geen idee hoe/of die vergelijkbaar zijn qua verbruik. Het zou maar zo kunnen dat zo'n bord evenveel trekt als de D3417-B2 plus een sata kaartje. Mocht je daar wat nuttigs over tegenkomen, schroom niet het te delen :-).

De D3417-B2 is in mijn ogen een vrij standaard uitgerust bord dat zuinig uitgevoerd is, dat maakt het wel heel makkelijk om die in allerlei situaties voor te stellen. Misschien is het compromis hier dat er een goedkoper even zuinig bordje bestaat dat van zichzelf al 10 poorten heeft (maar die nog even gevonden moet worden, dus kost tijd/moeite).
Om een idee tegeven waar ik naar kijk:

[...]

Xeon ivm ecc support

Ik heb all een ssd (evo samsung 950)
en 8x reds 3tb (volgends draadje verbruik van 21.6 totaal houd ik dus 20 over voor het systeem.

Nu zou bij deze lijst nog een sata card moeten.
Ik weet niet wat de Xeon doet qua verbruik, maar als je 20W hebt voor het idle verbruik van moederbord+cpu+sata kaartje, dan heb je denk ik nog wel speelruimte genoeg.

360W PSU is misschien wat aan de krappe kant als alle schijven tegelijk proberen op te starten (maar ben geen expert op dat gebied), als de schijven 1 voor 1 zouden kunnen opspinnen (via een functie van het moederbord en/of van de sata kaart) dan is er denk ik niet zoveel aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perveneficus
UUDIBUUDI schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 22:06:
[...]

Klein = zuinig hoeft niet altijd waar te zijn, maar minder meuk op een bordje (zoals bij deze ASRock H110M-STX die ongeveer even zuinig is als de D3417-B2, veel minder opties heeft en tevens de helft goedkoper is) betekent ook minder meuk die energie verbruikt.

[...]

Er zijn wel bordjes met zoveel sata poorten, alleen geen idee hoe/of die vergelijkbaar zijn qua verbruik. Het zou maar zo kunnen dat zo'n bord evenveel trekt als de D3417-B2 plus een sata kaartje. Mocht je daar wat nuttigs over tegenkomen, schroom niet het te delen :-).

De D3417-B2 is in mijn ogen een vrij standaard uitgerust bord dat zuinig uitgevoerd is, dat maakt het wel heel makkelijk om die in allerlei situaties voor te stellen. Misschien is het compromis hier dat er een goedkoper even zuinig bordje bestaat dat van zichzelf al 10 poorten heeft (maar die nog even gevonden moet worden, dus kost tijd/moeite).

[...]

Ik weet niet wat de Xeon doet qua verbruik, maar als je 20W hebt voor het idle verbruik van moederbord+cpu+sata kaartje, dan heb je denk ik nog wel speelruimte genoeg.

360W PSU is misschien wat aan de krappe kant als alle schijven tegelijk proberen op te starten (maar ben geen expert op dat gebied), als de schijven 1 voor 1 zouden kunnen opspinnen (via een functie van het moederbord en/of van de sata kaart) dan is er denk ik niet zoveel aan de hand.
Dank voor de uitgebreide uitleg ik heb ff een draadje aangemaakt op het freenas forum voor wat tips over moederborden zij komen de vraag meer tegen. Want die zijn inderdaad moeilijk tevinden althans er zijn er genoeg maar nergens info over watt verbruik.

Xeon cpu verbruik geen idee maar idle zijn allemaal toch zuinig ? Dat hij bij load gaat gebruiken zo be it vraag me af of het nut heeft om daar tebesparen.

ASRock H110M-STX is leuke alternatief lekker goedkoop alleen gee pci-e slot dus valt af voor bijde opties.

Kan nergens info vinden over verbruik van een sata controler dus ik denk dat het toch een mobo word met ingebouwd.

Regards,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UUDIBUUDI
  • Niet online
perveneficus schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 00:16:
[...]

Dank voor de uitgebreide uitleg ik heb ff een draadje aangemaakt op het freenas forum voor wat tips over moederborden zij komen de vraag meer tegen. Want die zijn inderdaad moeilijk tevinden althans er zijn er genoeg maar nergens info over watt verbruik.

Xeon cpu verbruik geen idee maar idle zijn allemaal toch zuinig ? Dat hij bij load gaat gebruiken zo be it vraag me af of het nut heeft om daar tebesparen.
Het kan wellicht iets hoger uitvallen dan de metingen in dit topic met andere cpu's, maar met jouw 40W target is dat idd niet zo spannend.
Kan nergens info vinden over verbruik van een sata controler dus ik denk dat het toch een mobo word met ingebouwd.
Een PCIe x1 kaartje zal doorgaans onder de 10W moeten blijven. Hier wordt er eentje genoemd (een oudje, maar zelfs al een x4) die 5W neemt.

Ik zou dan nu verwachten dat je moederbord+CPU+RAM op max 6-7W idle uitkomen, plus dan een sata kaartje van naar verwachting max 8W, dan kom je op max 14-15W. Hangt natuurlijk ook van je OS en aangesloten randapparatuur af, maar lijkt mij ruim voldoende speling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Idle verbruik is inderdaad belangrijk voor de stroomrekening, maar bedenk wel dat als je (om wat voor reden ook) de cpu langdurig op 100% draait, je case sowieso wel de koelcapaciteit daarvoor moet hebben. Je wilt niet dat je bij een vasthangende scraper ofzo die urenlang de cpu op 100% houdt, dat je schijven overmatig warm worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-09 11:57
Mijn Asrock deskmini komt ineens niet meer in het UEFI nadat ik secure boot heb ingeschakeld in het UEFI. Als ik, danwel via F2 danwel via reboot to UEFI vanuit Windows probeer in het UEFI te komen krijg ik alleen een enkel streepje in beeld.

Herkent iemand dit?

Het systeem boot dus wél, maar UEFI openen ho maar.....

PVO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UUDIBUUDI
  • Niet online
S0epkip schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 20:00:
Mijn Asrock deskmini komt ineens niet meer in het UEFI nadat ik secure boot heb ingeschakeld in het UEFI. Als ik, danwel via F2 danwel via reboot to UEFI vanuit Windows probeer in het UEFI te komen krijg ik alleen een enkel streepje in beeld.

Herkent iemand dit?

Het systeem boot dus wél, maar UEFI openen ho maar.....
Probeer eens de vga poort te gebruiken (of iig een andere dan degene die je nu gebruikt), dat werkt soms om obscure redenen ineens wel. Alternatief: update de bios, wellicht is er een bugfix voor (moet je er wel eerst weer in kunnen natuurlijk via een bios reset).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-09 11:57
Heb een cmos clear gedaan en kan er nu weer in, maar secure boot laat ik nog maar even uit. Heb de laatste bios er al op staan...

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
De Deskmini is binnen en running, helaas geen G4560 voor 61€ dus maar een i3 7100 erbij genomen.
Verbruik is nu zo 9W idle met 2x4GB en een 128GB SSD.
Bios valt een beetje tegen, alleen Dram voltage is te veranderen en ook de multiplier van de CPU is niet te veranderen(omlaag) dus daar valt niet veel te tweaken :( .
Gelukkig stond er wel al een bios op 91.50) die geschikt is voor Kaby Lake dus hoefde niet mijn i5 6600K uit mijn andere computer halen,. Bios is nu geflashed naar 7.00.
Nu nog ff uitzoeken waarom andere bijna de helft een lager verbruik hebben :-(

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Jeroen
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 31-08 08:49
Na lang meelezen in het forum besloten ook een server samen te stellen. Doel is dat hij relatief zuinig is en ik wil er het volgende op draaien:
- Windows Server 2016, om mee te spelen en rdp omgeving als widows machine te gebruiken)
Aantal VM's met:
- Spotweb, Sonarr, CouchPotato, NZBGet
- Plex server
- Xpenology of iets als owncloud
- in geval het owncloud wordt een applicatie om 24/7 video op te nemen van netwerkcamera

Lijstje van PartyBoy gebruikt en aangepast:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 59,29€ 59,29
1Fractal Design Define Mini C€ 68,50€ 68,50
1Maxtor M3 Portable 4TB Zwart€ 117,62€ 117,62
2Hynix DDR4 8GB PC 2400 CL15 ECC unb. bulk€ 89,73€ 179,46
1Mini-box picoPSU 90€ 41,64€ 41,64
1Intel 600p 256GB€ 108,90€ 108,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 722,47

Portable schijf haal ik de 2.5 Inch SATA schijf uit.

Aantal vragen hierover:
- Is de voeding voldoende om evt. later ook nog 2 x WD Red 3TB erbij te hangen als backup schijven (zitten nu in Synology)
- Idee van verwacht verbruik idle?
- Andere aandachtspunten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

@.Jeroen
Ik mis je Windows licentie in dat lijstje. :)
Ook staat er maar 1 harddisk in, ik zou gaan voor minimaal 2 in RAID1 of 4 in RAID10.

Daarbij zou ik persoonlijk een andere keuze maken qua hypervisor. Als je met Windows en RDP wil spelen, Windows in een vm en als hypervisor iets kiezen dat wat lichter is zoals ESXi, KVM, Xen, Proxmox, etc.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vDorst
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
@.Jeroen Dit is mijn setup

#ProductPrijsSubtotaal
2Adata Premier SP550 120GB€ 60,06€ 120,12
1Aerocool QS-182€ 28,88€ 28,88
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 0,-€ 0,-
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 59,29€ 59,29
2Samsung SpinPoint M8 HN-M101MBB, 1TB€ 0,-€ 0,-
1WD Green SATA 3 Gb/s, 2TB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 355,35

Ik haal 20watt idle met Fedora 25. Maar kan veel minder. 3,5" HD is onzuinig en einde van mijn leven. Deze wordt komende weken vervangen door 2,5" variant.

Maar tussen 10-15 Watt moet je makkelijk kunnen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Door dit topic en andere topics aan het denken gezet.

Misschien binnenkort toch eens omkijken naar een machine die minder stroom trekt dan de Microserver Gen8, maar minimaal 32G geheugen en een iets zwaardere CPU dan de 2-core G1610T heeft.

Gevoed door 10-15W verhalen hier en uit de C'T bouwvoorbeelden van complete PC's met nog redelijk grafische performance die ook onder de 15W blijven is dat toch wel interessant en hoewel een cluster leuk is, is het thuis in bedrijf misschien wat minder nuttig dan ik dacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinge
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07-09 14:22
De verleiding is inderdaad groot om mijn 5 jaar oude meuk te vervangen als ik het gemiddeld idle verbruik lees in dit topic :)

Heeft er iemand Esxi draaien op de Asrock Deskmini icm met sata passtrough? Is het mogelijk om een controller door te geven aan een Vm en tegelijk een lokale datastore te hosten? Heb hier ergens een controller M2 to SAS/Sata expander vanop AliExpress zien staan maar weet niet zeker of die bruikbaar is daarvoor.

Idealiter had ik enkel de ASRock H110M-STX ingebouwd in een overgebleven mini-itx case (Antec isk110) om dan vol te stouwen met 2.5" schijfjes na wat modden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-09 23:17
unezra schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 09:32:
Door dit topic en andere topics aan het denken gezet.

Misschien binnenkort toch eens omkijken naar een machine die minder stroom trekt dan de Microserver Gen8, maar minimaal 32G geheugen en een iets zwaardere CPU dan de 2-core G1610T heeft.

Gevoed door 10-15W verhalen hier en uit de C'T bouwvoorbeelden van complete PC's met nog redelijk grafische performance die ook onder de 15W blijven is dat toch wel interessant en hoewel een cluster leuk is, is het thuis in bedrijf misschien wat minder nuttig dan ik dacht.
Klopt, ik heb 3 servertjes voor te testen maar die staan meestal uit. 2 nucs gebruik ik om meerdere dagen na elkaar aan te laten staan. Scheelt wel wat in stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earvaag
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-09 22:15
Hallo,

Ik heb sinds kort een lokale file server draaien, maar ik had er toch wat bedenkingen bij of ik het niet beter vervangen voor een rasppi3.

De huidige situatie,

een dell latitude XT2

mijn config,
cpu: intel core 2 duo u9600 tdp 10W
ssd: 1,8" samsung 64GB ( op de sticker staat 3.3Volt, 0.32 Amp )
ram: 5 GB
wwan, bluetooth en wlan heb ik handmatig eruit geschroeft
data staat op een oude toshiba 2,5" HDD 1TB die via usb is aangesloten (5.5Volt, 1 Ampere)

Het is geen backup oid, dit is puur om bepaalde bestanden (entertainment en werkbestanden) makkelijk te delen tussen alle apparaten zodat we niet hoeven te kl***en met usb sticks en de desktop wat vaker gewoon uit kan blijven staan. We hebben met z'n tweëen 2 desktops, 2 tablets en twee telefoons, en haar werk laptop en game laptop komen er ook nog bij.

Hij ligt gewoon met de klep dicht naast de router in de meterkast, als ik wat moet doen kan ik met remote desktop via mijn desktop of telefoon erop komen. Qua verbruik als ik de stroommeter in de mterkast aflees komt het op 15 watt. Dit leek me wat veel in idle, maar de HDD spinned ook niet down dus misschien ook niet zo gek. Naast de fileshare draait er niks, als ik een teamspeak server nodig heb kan ik die er ook op draaien maar staat standaard uit. Ik wou ook nog vanaf buiten bij de data kunnen komen maar dat moet ik nog uitzoeken hoe dat werkt.
Ik zit dus nog te kijken waar ik nog een beetje vet vanaf kan trimmen om het nog wat zuiniger kan maken.
Of zou ik beter gewoon rasppi3 met/of een WD green moeten gebruiken? Ik krijg geen goed beeld van de dell xt2, hoe deze zich verhoud tot andere oplossingen qua verbruik en performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UUDIBUUDI
  • Niet online
earvaag schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 17:03:
Ik zit dus nog te kijken waar ik nog een beetje vet vanaf kan trimmen om het nog wat zuiniger kan maken.
Of zou ik beter gewoon rasppi3 met/of een WD green moeten gebruiken?
15W is nog wel flink voor wat je ermee doet. Teamspeak draait niet op een raspberry overigens (dan is er nog wel mumble, dat werkt prima, maar in mijn ervaring wel wat meer geklooi om de client in te stellen). Je zou de laptop kunnen verpatsen en dan kun je daar vast wel een mooie pi van kopen. Het kost je nu 15*8,76*0,18 = €23,65 per jaar. Dit is in mijn ogen de beste optie, een laptop in de meterkast beschouw ik zelf als een ding wat toch zo eens in de fik kan vliegen, hij is niet voor 24/7 gebruik gemaakt.

Ik neem aan dat je de performance/energie settings van Windows al getweakt hebt, alsmede de bios opties. Je zou nog kunnen kijken in Taakbeheer (opstarten als Administrator) naar de kolom waarin staat hoeveel cpu-tijd een proces in totaal gebruikt heeft. Wellicht vind je nog iets wat niet aan hoeft te staan.

Bekijken of de usb disk toch gesuspend kan worden zal nog wel wat op kunnen leveren. Als ie niet tig keer per dag aan/uit gaat moet dat wel kunnen. En natuurlijk bekijken of de laptop tijdens bepaalde uren geheel uit kan.

Je zou ook nog kunnen kijken of een nieuwere windows versie zuiniger is, maar dat is weer flink wat werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earvaag
UUDIBUUDI schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 17:40:
[...]

15W is nog wel flink voor wat je ermee doet. Teamspeak draait niet op een raspberry overigens (dan is er nog wel mumble, dat werkt prima, maar in mijn ervaring wel wat meer geklooi om de client in te stellen). Je zou de laptop kunnen verpatsen en dan kun je daar vast wel een mooie pi van kopen. Het kost je nu 15*8,76*0,18 = €23,65 per jaar. Dit is in mijn ogen de beste optie, een laptop in de meterkast beschouw ik zelf als een ding wat toch zo eens in de fik kan vliegen, hij is niet voor 24/7 gebruik gemaakt.

Ik neem aan dat je de performance/energie settings van Windows al getweakt hebt, alsmede de bios opties. Je zou nog kunnen kijken in Taakbeheer (opstarten als Administrator) naar de kolom waarin staat hoeveel cpu-tijd een proces in totaal gebruikt heeft. Wellicht vind je nog iets wat niet aan hoeft te staan.

Bekijken of de usb disk toch gesuspend kan worden zal nog wel wat op kunnen leveren. Als ie niet tig keer per dag aan/uit gaat moet dat wel kunnen. En natuurlijk bekijken of de laptop tijdens bepaalde uren geheel uit kan.

Je zou ook nog kunnen kijken of een nieuwere windows versie zuiniger is, maar dat is weer flink wat werk.
Ik had inderdaad al het een en ander aangepast in windows. Het bios laat helaas niets toe wat betreft de cpu states of clock. Windows in idle mode krijgen was trouwens nog een heel gedoe, omdat het touchscreen fantoomtouches registreerde waardoor het scherm niet uit ging na 10 min idle. Ik heb het hele touch gedeelte toen uitgeschakeld in systeembeheer, de ntrig drivers bestaan niet voor windows 10. Het scherm gaat nu wel uit, maar bij het inloggen via remote desktop gaat het scherm toch weer aan. Dus nu staat hij er maar met de klep dicht. Ik ben er nog niet achter waarom windows de HDD niet in idle spindown krijgt. Eigenlijk nog een reden dat ik liever wat anders ga gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
15W idle voor een Core 2 Duo laptop is niet heel gek hoor, ik heb een oude Macbook die vergelijkbare waardes laat zien.

Gezien de relatief bescheiden meerprijzen die je voor een Skylake mITX-systeem nu kwijt bent tov een RPi zou ik er niet echt aan beginnen, maar goed alles heeft zo zijn voor- en nadelen.

[ Voor 44% gewijzigd door Dreamvoid op 06-09-2017 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earvaag
Ik heb toch een rasppi gehaald, mocht het toch niks worden kan ik er nog wat anders mee gaan doen. Ik had nog alles verder wel liggen qua usb lader, sd kaartje, heatsinkje etc.
Ik heb er openmediavault op gezet, het draait net een uurtje en ben er wel tevreden mee. De hdd word ook netjes uitgezet nu zoals het hoort. Performance is duidelijk een stuk minder qua bandbreedte maar het gemak van instellen en geen vervelende update beheer bevalt me wel. Nu maar eens verdiepen in alle plugins en wat er allemaal mogelijk is. Het ziet er alleen wel wat ghetto uit nu :9 .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-07 10:05
Verwijderd schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 00:57:
Zijn er meer mensen die een pricewatch: Seagate Expansion Portable 4TB Zwart zonder externe behuizing hebben in hun zuinige server ?

De mijne geeft eigenlijk al vanaf het begin problemen, hardeschijf die gaat slapen en niet wakker wordt. Constant een getik, echter geen problemen op smart. Af en toe is de schijf plotseling verdwenen.

Dit is mijn complete setup:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G3900 Boxed€ 36,-€ 36,-
1ASRock H110M-DGS€ 51,95€ 51,95
1Sharkoon CA-M Zwart€ 46,95€ 46,95
1Seagate Expansion Portable 4TB Zwart€ 134,11€ 134,11
1Seasonic SSA-0601HE-12€ 18,95€ 18,95
1Kingston ValueRAM KVR21N15D8/8€ 65,-€ 65,-
1Mini-box picoPSU PICOPSU-150-XT€ 55,20€ 55,20
1Samsung 840 Pro 256GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 408,16
Inmiddels opgelost? Ik zelf heb 4x deze schijven (intern dezelfde disks) en heb nergens last van.

Disks hebben in RAID10, RAID5, RAID1 en in RAID0 gestaan zonder enig moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
audiojunk schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 22:57:
De Deskmini is binnen en running, helaas geen G4560 voor 61€ dus maar een i3 7100 erbij genomen.
Verbruik is nu zo 9W idle met 2x4GB en een 128GB SSD.
Bios valt een beetje tegen, alleen Dram voltage is te veranderen en ook de multiplier van de CPU is niet te veranderen(omlaag) dus daar valt niet veel te tweaken :( .
Gelukkig stond er wel al een bios op 91.50) die geschikt is voor Kaby Lake dus hoefde niet mijn i5 6600K uit mijn andere computer halen,. Bios is nu geflashed naar 7.00.
Nu nog ff uitzoeken waarom andere bijna de helft een lager verbruik hebben :-(
Zie nu af en toe 6W op de meter dus tevreden.
Met de Intel Extreme Tuning Utility heb ik ook de core voltage offset wat lager kunnen zetten (-0,075V), idle maakt dat niet veel uit maar stressed scheelt het weer een paar Watt en graden Celsius :*)

edit: met een Logitech K400 zit ik nu idle op 5W d:)b

[ Voor 3% gewijzigd door audiojunk op 11-09-2017 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15-09 13:49

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

Hopelijk de juiste plek voor m'n vraag.

M'n zuinige server heeft geen video-out.
En helaas kan ik, sinds een stroomstoring van gisteren, de server niet meer in via RDP.
Ook draait de STUN service niet meer en doet FTP raar.

M'n oplossing tot nu toe was:
Server uitzetten en openschroeven
XFX7900GT er in drukken
Monitor, muis en tobo aansluitinge
Server weer aan...
Kijken wat er aan de hand is en dat oplossen.
Server weer uit
Graka er weer uit
Server weer aan

Nogal een omslachtige oplossing.
Maar de 7900GT er in laten is qua zuinigheid niet echt optimaal.

Welke oplossing raden jullie aan?
Zuinige videokaart (welke?) en dan een KVM to LAN? (welke?)
PCI(e) kaart welke KVM to Lan heeft? (welke)
Anders nl....

ps, m'n systeem is:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4500 Boxed€ 59,95€ 59,95
1Gigabyte GA-X150M-PRO ECC€ 107,50€ 107,50
1Seagate NAS HDD, 3TB€ 0,-€ 0,-
1WD Blue WD60EZRZ, 6TB€ 224,-€ 224,-
1Microsoft Windows Server Standard 2012 R2 x64€ 519,99€ 519,99
1Crucial CT8G4WFD8213€ 106,67€ 106,67
1Cooler Master V Series V550€ 88,50€ 88,50
1Crucial MX300 2,5" 525GB€ 144,50€ 144,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.251,11

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
Ander moederbord met HDMI geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vDorst
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Kan Windows informatie tonen via de seriële poort tijdens het hele boot process? Net zoals in Linux?

• HellStorm666

HellStorm666

audiojunk schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 15:32:
Ander moederbord met HDMI geen optie?
Zuinig mobo met Hdmi die ook ecc heeft is nogal duur.
Dan is de huidige (30watt gebruikende) gpu er in hangen nog veel goedkoper.

Scientia Potentia Est

• renedis
HellStorm666 schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 09:35:
Hopelijk de juiste plek voor m'n vraag.

M'n zuinige server heeft geen video-out.
En helaas kan ik, sinds een stroomstoring van gisteren, de server niet meer in via RDP.
Ook draait de STUN service niet meer en doet FTP raar.

M'n oplossing tot nu toe was:
Server uitzetten en openschroeven
XFX7900GT er in drukken
Monitor, muis en tobo aansluitinge
Server weer aan...
Kijken wat er aan de hand is en dat oplossen.
Server weer uit
Graka er weer uit
Server weer aan

Nogal een omslachtige oplossing.
Maar de 7900GT er in laten is qua zuinigheid niet echt optimaal.

Welke oplossing raden jullie aan?
Zuinige videokaart (welke?) en dan een KVM to LAN? (welke?)
PCI(e) kaart welke KVM to Lan heeft? (welke)
Anders nl....

ps, m'n systeem is:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4500 Boxed€ 59,95€ 59,95
1Gigabyte GA-X150M-PRO ECC€ 107,50€ 107,50
1Seagate NAS HDD, 3TB€ 0,-€ 0,-
1WD Blue WD60EZRZ, 6TB€ 224,-€ 224,-
1Microsoft Windows Server Standard 2012 R2 x64€ 519,99€ 519,99
1Crucial CT8G4WFD8213€ 106,67€ 106,67
1Cooler Master V Series V550€ 88,50€ 88,50
1Crucial MX300 2,5" 525GB€ 144,50€ 144,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.251,11
Volgens de informatie van Gigabyte zelf zit er een "1 x Thunderbolt™ add-in card connector" op.

- Je kan een Thunderbolt naar HDMI/DVI/DP/VGA converter proberen.
- Ook kan je een USB naar HDMI/DVI/DP/VGA converter proberen.

Je G4500 heeft namelijk een built-in GPU dus het kan het proberen waard zijn.
Een Thunderbolt of USB aansluiting gaat denk ik niet werken in je BIOS.
KVM over LAN opties los zijn erg duur, ik zoek zelf ook al jaren naar goedkope oplossingen om dat te doen.
Deze bestaat: https://www.lantronix.com/products/lantronix-spider/

Maar kost al snel een 250-300 euro.

Goedkoper is om een bord met IPMI te nemen.

In jouw geval, koop gewoon een el cheapo GPU die je permanent kan gebruiken. Er zijn genoeg moderne videokaarten die idle maar 2-3W verbruiken.

Even niets...

• HellStorm666

HellStorm666

FireDrunk schreef op woensdag 20 september 2017 @ 13:05:
KVM over LAN opties los zijn erg duur, ik zoek zelf ook al jaren naar goedkope oplossingen om dat te doen.

In jouw geval, koop gewoon een el cheapo GPU die je permanent kan gebruiken. Er zijn genoeg moderne videokaarten die idle maar 2-3W verbruiken.
Aan welke videokaart moet ik dan denken?
Tests/line-ups over welke de meeste grafische power heeft zijn er zat.
Maar een welke de zuinigste weergeeft niet echt ;-)

Scientia Potentia Est

• unezra

unezra

Here we go again: Ik heb besloten 2 van mijn 3 MicroServers een andere bestemming te geven. Thuiscluster is leuk, maar minder nuttig dan verwacht en ik kan prima toe met 1 enkele server met iets meer geheugen.

Ik twijfel nu tussen de Supermicro SuperServer SYS-E300-8D en de E200-8D:
https://tweakers.net/pricewatch/compare/697059;775263/

Qua form-factor en maximale geheugengrootte lijken het heel interessante machines, de 10GBit poorten zijn een pré. (Ze hebben allebei 2x 10GBit, de E300 heeft alleen ook nog 6x GBit, de E200 2x.)

Heeft iemand deze servers hier in gebruik en is er iets te zeggen over het reeele verbruik? Zijn er eventueel nog andere opties voor machines die eenzelfde performance leveren, 64GByte of meer geheugen aan kunnen en eenzelfde form-factor hebben? (Het zou een beetje zonde van het geld zijn als ik 2 Microserver Gen8's uit zet en in the end met een vergelijkbaar energieverbruik zit.)

Qua CPU lijkt de E200 trouwens de betere keuze te zijn:
http://cpuboss.com/cpus/I...1528-vs-Intel-Xeon-D-1518

[ Voor 6% gewijzigd door unezra op 21-09-2017 07:26 ]

Als je maar 1 host hebt, en alles met lokale storage doet, wat is dan nog het nut van 10Gb :)

Even niets...

• unezra

unezra

FireDrunk schreef op donderdag 21 september 2017 @ 07:27:
Als je maar 1 host hebt, en alles met lokale storage doet, wat is dan nog het nut van 10Gb :)
Ik heb 3 Microservers. :)
Een van die machines is in gebruik als NAS, die blijft sowieso draaien.

De andere 2 (die vormen samen een cluster) ga ik een andere bestemming voor zoeken. (Mogelijk gaat er 1 naar een andere locatie om backups te kunnen maken van de NAS. Blijf ik zitten met het stroomverbruik maar met een goede reden.)

10G heb ik nu ook nog niet nodig / kan ik nu nog niet gebruiken, maar het is voor de toekomst een leuk extratje.

Ik heb 1 dikke host en 2 kleintjes die ook in een cluster staan. Vanwege de warmte deze zomer heb ik in juni de 2 kleintjes uitgezet.

En dat staan ze nog steeds... De noodzaak voor een cluster thuis is zo ontzettend klein dat het vaak veel goedkoper (en sneller) is om 1 stevige host met lokale storage te maken.

Een cluster is uiteraard leuk om mee te spelen, en kan ook zeker nut hebben, maar het is een hele specifieke use case.

Even niets...

• unezra

unezra

@FireDrunk
Precies. Het is absoluut heel gaaf, leuk en leerzaam. Maar het maakt het ook een relatief complexe en foutgevoelige bedoening. Serverspul thuis moet het primair gewoon altijd doen en een spontane reboot kunnen overleven. Vandaar dat ik ondanks uitbreidingen afgelopen jaar, het toch weer wil vereenvoudigen. Die Microservers komen nog wel een keer van pas. :)

Ik heb zelfs even zitten overwegen om mijn FreeNAS machine als enige server in te zetten en virtualisatie op dat ding te ontsteken maar VirtualBox is als ik het goed heb begrepen, officieel verwijderd uit FreeNAS en sowieso vind ik VBox voor server-virtualisatie een vrij lelijke oplosing.

Dus terug naar een setup met 1 hypervisor (maar dan met iets meer geheugen, wat zuiniger, stiller en kleiner), met een aantal kritieke vm's lokaal een aantal minder kritieke op de NAS (via NFS) en een NAS.

Klinkt als een plan :)

Even niets...

• Yarisken
Lees dit eens.
https://letsv4real.com/20...rmicro-5028d-tn4t-review/
Geluid van dit toestel is nog een stuk minder.
Prijs is ook wel stuk duurder :-)
Mooie bundle noemt hij ook!

[ Voor 35% gewijzigd door FireDrunk op 21-09-2017 15:49 ]

Even niets...

• unezra

unezra

Vandaag weer wat aan het puzzelen geweest op de plannen van de komende maanden en onder andere aan het kijken naar een goede vervanger van mijn Microservers qua hypervisor, maar dan wel die wat betaalbaarder zijn dan de SuperMicro die ontzettend gaaf is, maar heel snel heel duur word.

Ik kom er alleen niet uit. Ik wil een kleine kast (kleiner dan de HP Microserver) waar nog net wel een 4-NIC in kan en een mainboard met 32G of 64G max. Verder zijn 1 of 2 SSD's, mag zelfs m.2 zijn, voldoende. Er hoeven geen 3,5" disks in te komen.

Zo'n beetje het kleinste dat ik kan vinden is dit:
pricewatch: Shuttle XPC Barebone SH170R6

Hardstikke gaaf, maar da's net zo groot als een HP MIcroserver en dan kan ik net zo goed een Gen10 aanschaffen. :)

Eigenlijk wil ik iets zo groot als een Intel NUC, Gigabyte Brix of dus de Supermicro SuperServer E200-8D maar dan met 4 NIC's of iig een PCI-X slot en voor een wat bescheidener bedrag dan de SuperMicro.

Zoek ik iets dat gewoon niet bestaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Korte inventarisatie: je zoekt dus zo klein mogelijk, een bord met 4 NICs, een degelijke processor voor je hypervisor en ik neem aan 32-64GB RAM?

Moederborden: >4 NICs op Mini ITX zijn Atoms/Pentium bordjes. Ik neem aan dat je die wel kent en niet voldoen.
Alternatief is iets met een PCI-e 4x+ insteekkaart. Wederom J1900/Pentium bordjes te krijgen, maar een mainstream mini-ITX beter met i5 of i7 is dan een betere keus. Is alleen geen Xeon zoals SuperMicro, en waarschijnlijk in combinatie met kast + voeding ga je al gauw richting het prijskaartje van zo'n supermicro barebone.

Dan heb je ook nog een kast nodig. Als je de Shuttle XPC bekijkt is dat al zo breed als een mini ITX bord + dual PCI-e slots, maar wel iets hoger en dieper dan nodig waarschijnlijk. Je zou eens in de behuizingen sectie kunnen kijken naar kleine behuizingen (sorteer op volume) waar je nog een PCI-e insteekkaart in kwijt kan.

Ik denk echter dat je moeilijk iets onder de 10L gaat vinden, tenzij je zelf gaat dremelen of deze of deze kast ergens nog kan krijgen.

[ Voor 6% gewijzigd door Hans1990 op 24-09-2017 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Vooral die 4 NIC feature maakt het lastig worden. Je kan wellicht een 2 NIC bordje nemen in een superkleine behuizing, en dan met twee externe USB NICs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gszigethy
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12-07-2023
unezra schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 21:51:Eigenlijk wil ik iets zo groot als een Intel NUC, Gigabyte Brix of dus de Supermicro SuperServer E200-8D maar dan met 4 NIC's of iig een PCI-X slot en voor een wat bescheidener bedrag dan de SuperMicro.

pricewatch: Streacom F7C Alpha Zwart (zonder optisch driveslot)
http://www.ebay.com/itm/I...015f11:g:xf0AAOSwJeZZujp9

Still bigger than a NUC but smaller then a microserver, approx 6 liter. And you can use any ITX MoBo. If you want four NIC in NUC size, you are in the territory of embedded/industrial machines which means higher price.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
unezra schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 21:51:
Eigenlijk wil ik iets zo groot als een Intel NUC, Gigabyte Brix of dus de Supermicro SuperServer E200-8D maar dan met 4 NIC's of iig een PCI-X slot en voor een wat bescheidener bedrag dan de SuperMicro.
Is ECC geheugen een harde eis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Laatst online: 16-09 09:46
unezra schreef op donderdag 21 september 2017 @ 07:25:

Heeft iemand deze servers hier in gebruik en is er iets te zeggen over het reeele verbruik? Zijn er eventueel nog andere opties voor machines die eenzelfde performance leveren, 64GByte of meer geheugen aan kunnen en eenzelfde form-factor hebben?

Qua CPU lijkt de E200 trouwens de betere keuze te zijn:
http://cpuboss.com/cpus/I...1528-vs-Intel-Xeon-D-1518
Ik heb mijn eigen Supermicro server samengesteld op basis van de Xeon-D 1528 omdat ik de octacore wat duur vond. In feite een SYS-5028D-TN4T met een X10SDV-6C+-TLN4F moederbord. Ik ben er heel erg blij mee. Het is net een andere orde server dan een Microserver gen8 (die hij heeft vervangen). Het grootste nadeel vind ik de huidige prijzen van DDR4 registered geheugen. Op dit moment zou ik een ander moederbord kopen. Eentje uit de met een processor uit de Intel C3000 reeks (zie http://www.supermicro.com.tw/products/nfo/atom.cfm) Ik denk dat ik je een https://www.supermicro.co...board/atom/A2SDi-H-TF.cfm zou aanraden in plaats van een Xeon-D. Het lieve en schattige E200 doosje is gewoon los te koop, waarna je er elk gewenst Supermicro M-ITX moederbordje in kunt stoppen: http://www.supermicro.com...assis/Mini-ITX/101/SC101F
De Xeon-D systemen zijn niet bijzonder zuinig in vergelijking met een dual core Kaby-Lake unit als de DeskMini 110 maar leveren wel wat meer rekenkracht. Mijn apparaat verstookt 35W met twee geheugenreepjes, een 950 pro en een 850 pro met ESXi 6.5 en een paar VMs idle. Vooral het feit dat er genoeg rekenkracht in zit om ook iets als Azure Stack preview of een vier host VSAN clustertje met NSX virtueel te draaien vind ik echt geweldig.

while (! ( succeed = try ()));

• HellStorm666

HellStorm666

FireDrunk schreef op woensdag 20 september 2017 @ 13:05:

Uiteindelijk een GTX 710 gekocht.
Lijkt maar iets van 2W a 3W te trekken als ie weinig doet.

Nu nog een mooie oplossing om de hdmi/vga/dvi en tobo en muis over LAN te besturen.
Iemand een mooie oplossing hier voor?

Scientia Potentia Est

Is er niet. Heb me suf gezocht.
Zit te kijken naar zoiets:
https://www.aliexpress.co...26-483d-8470-61d09d7d5b3d

En dan zelf iets proberen te bouwen voor dmv een rPi ofzo. Geen idee of de 'UVC' compatibility ook werkt op een rPi.

[ Voor 93% gewijzigd door FireDrunk op 28-09-2017 14:07 ]

Even niets...

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:07
Ik zit met het idee om een eigen nas te bouwen, dit zo energie efficiënt mogelijk. Nu zit ik in de pricewatch te kijken, maar bijvoorbeeld bij CPU's staat bij tweakers niet wat hun idle verbruik is. Is het dan gewoon voor elk product opzoeken wat deze verbruik(via google) of zijn er dingen waar ik extra op moet letten.
Ik ben aan het kijken naar xpenology i.c.m een viertal schijven.
Zo zuinig mogelijk binnen welke grenzen? Want uit is zo zuinig mogelijk...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
FireDrunk schreef op donderdag 28 september 2017 @ 21:15:
Zo zuinig mogelijk binnen welke grenzen? Want uit is zo zuinig mogelijk...
Daar heb je natuurlijk gelijk in, ik heb even dit gekopieerd van mijn andere topic.

Advies voor mijn DIY NAS. Ik heb rond gekeken en heb een voorlopige lijst met onderdelen gemaakt die ik op het oog heb.Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
200-300 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Twee zaken:
  • Onboard CPU's zijn heel veel zuiniger... dan een boxed type
  • Zou toch naar een fanloze CPU gaan
Dan kom je uit op een van deze:
categorie: Moederborden
Zelf checken op fanloze CPU
De goedkoopste zonder is dan de pricewatch: Gigabyte GA-N3150N-D3V (rev. 1.0)

Als er nog ander wensen hebt dan moet je ze (maar 13) verder bekijken.

Edit: als je de TPD v/d CPU op max 10W zet houd je er 8 over:
6W is het laagste, tussen 8 en 25 W blijft het 8, dus daar zit geen extra mobo bij...

Tja.. met die onboard CPU ga je wel met de max CPU frequentie omlaag, logisch... het eertse mobo dat ik noemde heeft een TPD van 6 Watt jouw boxed type heeft 51 W.
http://www.cpu-world.com/...tium_Dual-Core_G4500.html
Idle zullen ze beiden lager zijn, maar daar heb ik geen getallen van, moet je zelf opzoeken.

[ Voor 38% gewijzigd door route99 op 29-09-2017 07:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
route99 schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 06:49:
Twee zaken:
  • Onboard CPU's zijn heel veel zuiniger... dan een boxed type
  • Zou toch naar een fanloze CPU gaan
Dan kom je uit op een van deze:
Zelf checken op fanloze CPU
De goedkoopste zonder is dan de pricewatch: Gigabyte GA-N3150N-D3V (rev. 1.0)

Als er nog ander wensen hebt dan moet je ze (maar 13) verder bekijken.

Edit: als je de TPD v/d CPU op max 10W zet houd je er 8 over:
6W is het laagste, tussen 8 en 25 W blijft het 8, dus daar zit geen extra mobo bij...

Tja.. met die onboard CPU ga je wel met de max CPU frequentie omlaag, logisch... het eertse mobo dat ik noemde heeft een TPD van 6 Watt jouw boxed type heeft 51 W.
http://www.cpu-world.com/...tium_Dual-Core_G4500.html
Idle zullen ze beiden lager zijn, maar daar heb ik geen getallen van, moet je zelf opzoeken.
Bedankt voor je antwoord, indien ik later de nas niet alleen voor opslag wil gebruiken, maar misschien voor een website te hosten of een ip camera. Wat betekent dit dan voor de cpu? Kan de integrated cpu dat aan of zou je dan een andere mobo en cpu aanschaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Ik denk dat dit sterk afhangt hoe zwaar jouw website is en hoeveel bezoekers je tegelijk verwacht...
Camera: wil je alleen stills van jpeg kwaliteit of complete mp4's op laten slaan...

Onze webdav server hoeft op zich niet veel te doe en draait op die AMD350 onboard heel soepel
.
Kijk eens naar dit topic.
Stille maar krachtig en zuinige thuis server

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:05

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Na het hele topic te hebben gelezen ook maar eens een duit in het zakje doen.

Ik heb op dit moment een DS214, Intel UP! een Thinkpad E145 laptop en wat Raspberry Pi's draaien als servertjes in huis. Ik heb een EM600 energiemeter er tussen zitten en het verbruik ligt zo rond de 35 a 40W.

De Thinkpad komt behoorlijk kracht te kort en het geheel verbruikt mij eigenlijk teveel aan energie. Daarbij vind ik het aantal apparaten te hoog dus wordt het tijd om eea te consolideren.

De downloads lopen nu via de NAS en ik kan merken dat hij het daar best zwaar mee heeft bij vlagen.

Dit is de lijst wat ik op dit moment heb draaien aan software.
  • 2x Oracle database (XE), 1x in een VM, 1x op fysieke machine
  • Nginx als remote proxy/Apache
  • Hurtworld servertje ( op de UP! )
  • PV logging ( diverse java tooltjes
  • Zonneboilerlogging
  • Subversion/GIT
  • Downloads
  • Fileserver
Ik wil kijken of ik ESXi of Proxmox kan gaan gebruiken om in elk geval een deel te virtualiseren.

Ik wil de twee Oracle DB's gaan consolideren naar 1 en in een VM gaan draaien. Nginx/Apache kunnen in een container. De zonneboilerlogging en een deel van de PV logging kan ook in een container draaien ( Java ). Uiteindelijk zal een deel toch in een WIndows VM moeten aangezien ik voor in elk geval twee omvormers alleen Windows software heb .

Ik heb op dit moment dit lijstje samengesteld.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 71,95€ 71,95
1Fujitsu D3417-B2€ 150,-€ 150,-
2Seagate Barracuda Compute 2,5", 4TB€ 162,57€ 325,14
1Zalman T2 Plus€ 25,40€ 25,40
1Kingston ValueRAM KVR21N15D8K2/32€ 254,99€ 254,99
1Mini-box picoPSU 90 + 80W Adapter Power Kit€ 76,-€ 76,-
1Intel 600p 512GB€ 167,95€ 167,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.071,43

Bedoeling is om het download gedeelte eerst op de 600p te laten saven zodat de schijven kunnen downspinnen. Eventueel met wat scripting kan ik het dan 1x per dag overzetten naar de schijven.

Alle vm's en containers komen ook vanaf de 600p SSD te draaien.

Waar ik mee zit:
  • Is de 4560 voldoende voor wat ik wil of moet ik toch naar een i5 gaan kijken?
  • Iemand enig idee wat het verbruik van dit systeempje gaat zijn?
  • Hoe moet ik straks omgaan met backups? Ik heb een kleine 200gb die echt dierbaar is
En zie ik nog dingen over het hoofd?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustSys
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-11-2023
Vandaag weer wat aan het puzzelen geweest op de plannen van de komende maanden en onder andere aan het kijken naar een goede vervanger van mijn Microservers qua hypervisor, maar dan wel die wat betaalbaarder zijn dan de SuperMicro die ontzettend gaaf is, maar heel snel heel duur word.

Ik kom er alleen niet uit. Ik wil een kleine kast (kleiner dan de HP Microserver) waar nog net wel een 4-NIC in kan en een mainboard met 32G of 64G max. Verder zijn 1 of 2 SSD's, mag zelfs m.2 zijn, voldoende. Er hoeven geen 3,5" disks in te komen.

Hardstikke gaaf, maar da's net zo groot als een HP MIcroserver en dan kan ik net zo goed een Gen10 aanschaffen. :)

Ik zit min of meer in de zelfde situatie terug naar 1 setup, ben ook aan het twijfelen tussen de nuc7 en e200/e300. Alleen die supermicros maken meer noise tegenover hun dure broer
5028d.

Zal volgende weken eens de prijzen vergelijk qua aankoop barebone en geheugen.

Welke richting heb jij genomen? Nuc of sys?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cobo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-09 12:48

cobo

I’m not make it, I create it

mkleinman schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 18:30:
Na het hele topic te hebben gelezen ook maar eens een duit in het zakje doen.

Ik heb op dit moment een DS214, Intel UP! een Thinkpad E145 laptop en wat Raspberry Pi's draaien als servertjes in huis. Ik heb een EM600 energiemeter er tussen zitten en het verbruik ligt zo rond de 35 a 40W.

De Thinkpad komt behoorlijk kracht te kort en het geheel verbruikt mij eigenlijk teveel aan energie. Daarbij vind ik het aantal apparaten te hoog dus wordt het tijd om eea te consolideren.

De downloads lopen nu via de NAS en ik kan merken dat hij het daar best zwaar mee heeft bij vlagen.

Dit is de lijst wat ik op dit moment heb draaien aan software.
  • 2x Oracle database (XE), 1x in een VM, 1x op fysieke machine
  • Nginx als remote proxy/Apache
  • Hurtworld servertje ( op de UP! )
  • PV logging ( diverse java tooltjes
  • Zonneboilerlogging
  • Subversion/GIT
  • Downloads
  • Fileserver
Ik wil kijken of ik ESXi of Proxmox kan gaan gebruiken om in elk geval een deel te virtualiseren.

Ik wil de twee Oracle DB's gaan consolideren naar 1 en in een VM gaan draaien. Nginx/Apache kunnen in een container. De zonneboilerlogging en een deel van de PV logging kan ook in een container draaien ( Java ). Uiteindelijk zal een deel toch in een WIndows VM moeten aangezien ik voor in elk geval twee omvormers alleen Windows software heb .

Ik heb op dit moment dit lijstje samengesteld.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 71,95€ 71,95
1Fujitsu D3417-B2€ 150,-€ 150,-
2Seagate Barracuda Compute 2,5", 4TB€ 162,57€ 325,14
1Zalman T2 Plus€ 25,40€ 25,40
1Kingston ValueRAM KVR21N15D8K2/32€ 254,99€ 254,99
1Intel 600p 512GB€ 167,95€ 167,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.071,43

Bedoeling is om het download gedeelte eerst op de 600p te laten saven zodat de schijven kunnen downspinnen. Eventueel met wat scripting kan ik het dan 1x per dag overzetten naar de schijven.

Alle vm's en containers komen ook vanaf de 600p SSD te draaien.

Waar ik mee zit:
  • Is de 4560 voldoende voor wat ik wil of moet ik toch naar een i5 gaan kijken?
  • Iemand enig idee wat het verbruik van dit systeempje gaat zijn?
  • Hoe moet ik straks omgaan met backups? Ik heb een kleine 200gb die echt dierbaar is
En zie ik nog dingen over het hoofd?
Kwa eisen/software die er gebruikt gaat worden is het verstandig om voor een i5 te gaan kijken. ESXi wil graag per VM core één lokale cpu core hebben. HT is ook goed.

Backups kan gewoon via een VM over het netwerk naar een netwerkmap, pc of nas. Net zo als je gewent was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Of je een core per vm moet reserveren, ligt totaal aan het verbruik. Zonder indicatie van de load, is daar niets over te zeggen.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
FireDrunk schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 21:52:
Of je een core per vm moet reserveren, ligt totaal aan het verbruik. Zonder indicatie van de load, is daar niets over te zeggen.
Wat wel soms speelt:
Twee VM's die respectievelijk X en Y cores hebben kunnen in principe in het slechtste geval niet tegelijkertijd gescheduled worden op een systeem dat Z < X+Y (logische) cores heeft.

Daardoor kan in het slechtste geval een 8-core VM minder responsief (latency + jitter, niet: throughput) zijn dan een 4-core VM op een host waarop ook andere processen draaien.

Daar had KVM veel last van. VM's opdelen zodat ze minder dan de helft van de cores hebben zorgde voor sneller aanvoelende vm's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
Hmm dan moet je toch al zware load hebben om 1 vcpu te voorzien per core.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Allemaal waar, maar er word niets gezegd over de te verwachten load. Dan is het altind koffiedik kijken.

Wij hebben hier in productie servers met 45+ vms die een load hebben van nog geen 3. (3 cores belast ongeveer dus...)

Voor thuis zal dat niet veel verschillen.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

FireDrunk schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 21:52:
Load valt mee denk ik. Beide databases ga ik samenvoegen tot 1 database. Die machine heeft elke 10 tot 15 seconden een paar requests te verwerken ( Die DB logt mijn domoticadata ).

De logging van de PV data is idem dito, enige is dat jSunnyreports elke 5 minuten een batch draait en behoorlijk CPU intensief is.

En dan blijven de downloads/fileshare over waar de DS214 het nu bij vlagen aardig zwaar mee heeft.

De Hurtworld- en Minecraftserver staan ook 9 van de 10x te idlen. Alleen als mijn zoon bezig is hebben die machines wat te doen.

Klinkt er naar dat een i5 nog? overkill is?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Qua stable load niet, maar als je pieken op wil vangen op de momenten dat alles tegelijk gebeurt, is het wel handig. Minecraft + een download + een database + een jSunnyreports batch toevallig tegelijkertijd kunnen je CPU nog wel eens aan het werk zetten.

Als je het niet erg vind dat dat voor een paar tellen wat stotteringen oplevert, zou ik me er niet druk over maken. Dan is een Pentium al snel genoeg.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
mkleinman schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 08:04:
[...]
Klinkt er naar dat een i5 nog? overkill is?
Binnen het budget dat jij hebt opgeschreven zou ik een quad-core willen hebben.

Het is dat wat timing betreft wachten bijna nooit een goed idee is, maar een laag geklokte quadcore (zoals de coffee lake i3's kennelijk worden) lijkt mij een erg goede fit voor een zuinige server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

FireDrunk schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 08:09:
Qua stable load niet, maar als je pieken op wil vangen op de momenten dat alles tegelijk gebeurt, is het wel handig. Minecraft + een download + een database + een jSunnyreports batch toevallig tegelijkertijd kunnen je CPU nog wel eens aan het werk zetten.

Als je het niet erg vind dat dat voor een paar tellen wat stotteringen oplevert, zou ik me er niet druk over maken. Dan is een Pentium al snel genoeg.
Die hickups wil ik juist vanaf. Een lokale webserver die een paar tellen later reageert vind ik niet erg maar als ik muziek/film aan het afspelen ben wil ik niet dat die stottert.

Dus toch beter een zwaardere processor.
ANdrode schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 08:20:
[...]

Binnen het budget dat jij hebt opgeschreven zou ik een quad-core willen hebben.

Het is dat wat timing betreft wachten bijna nooit een goed idee is, maar een laag geklokte quadcore (zoals de coffee lake i3's kennelijk worden) lijkt mij een erg goede fit voor een zuinige server.
Wachten is het probleem niet. ;). Ik verwacht zelf ergens eind dit jaar begin volgend jaar te beginnen met de nieuwe server. Tegen die tijd is de NAS 3 jaar oud en mijn Thinkpad als server alweer 4.

Coffee Lake i3 ziet er goed uit.

Edit:

Valt er nog iets te roepen over het verbruik over eerder genoemde config?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
mkleinman schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 08:30:
[...]
Wachten is het probleem niet. ;). Ik verwacht zelf ergens eind dit jaar begin volgend jaar te beginnen met de nieuwe server. Tegen die tijd is de NAS 3 jaar oud en mijn Thinkpad als server alweer 4.

Coffee Lake i3 ziet er goed uit.

Edit:

Valt er nog iets te roepen over het verbruik over eerder genoemde config?
In het algemeen: Door "race to idle" verbruiken snellere CPU's hetzelfde/minder bij een gegeven belasting. Een core die "uit staat" verbruikt praktisch niets ("clock gating").

Met moderne hardware, zuinige voeding en geen draaiende HDD's (spindown) is <15w idle geen enkel probleem, dat halen zelfs moderne kant en klaar servers (Dell T130)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL-ICaRuS
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15-09 16:16
Wie kan mij helpen met de samenstelling van een energiezuinig systeem wat 24/7 moet draaien t.b.v. hosting van c.a. 16 (max) gameservers? Het budget is c.a. 300~500 euro. Liefst een server(tje) in mini formaat. Elke gameserver (instance) heeft een max load van c.a. 1.5GB (geheugen). 250GB M2 SSD met mogelijkheid tot uitbereiding (extra slot) lijkt me voorlopig voldoende. Het zijn dedicated gameservers dus videogeheugen is niet van belang. De stroomrekening echter wel!

Alvast hartelijk dank voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
16 gameservers voor 500 euro? Zit er maar 1 speler per gameserver? Anders is het best pittig...
Geheugen load is nog wel te overkomen (32GB geheugen moet dan wel lukken) maar qua CPU ben ik er bang voor...

Welke game gaat het om? Minecraft?

Wat heb je zelf al gevonden? Er komen hier vrij veel setupjes langs.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4400 Boxed€ 48,50€ 48,50
1ASRock DeskMini 110€ 133,-€ 133,-
1Crucial Ballistix BLS2C16G4S26BFSD€ 266,20€ 266,20
1Samsung 960 EVO 250GB€ 124,50€ 124,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 572,20

Geheugen doet je prijs een beetje de das om.

[ Voor 79% gewijzigd door FireDrunk op 02-10-2017 16:26 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL-ICaRuS
Geheugen is echt absurd duur op het moment idd. Bedankt voor het meedenken en het overzichtje. Dat ziet er al goed uit. Ik twijfel zelf ook zeer over de CPU.. Het betreft 8x (16 slots) UT99 gameservers, 4x KF2 (6 slots), 2x KF2 (32 slots) en 2x Rust (? slots) gameservers. Nogmaals dank voor de moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je kan ook tweedehands kijken naar een bakje.

Zo heb ik eventueel nog wel een i5-3570k met 32GB ram staan :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL-ICaRuS
Stuur je een pm met de specs en vraagprijs? :)

Dank je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

In hoeverre is de zuinigheid de beperkende factor in een server?
Ik wil graag een servertje in mijn LAN hangen, die ook dient als snelle opslag voor data. Server voor extern, soort NAS voor intern.

Echter is me het volgende opgevallen. Ik heb de [URL="https://tweakers.net/pricewatch/282330/zotac-fusion-itx-wifi/specificaties/"]pricewatch: Zotac Fusion-ITX WiFi[/URL] op het oog, simpelweg omdat ik deze heb liggen. Nu heb ik een willekeurige desktop en deze Zotac Fusion beide aan gigabit intranet aangesloten met Cat 6A (10000 Mbit/s) kabels. We hebben een gigabit 1000/1000 glasvezel internetverbinding. Met speedtests haal ik op de desktop zo'n 800 à 900 Mbit down en up. Op de Zotac-Fusion haal ik slechts 450 Mbit down, en ~200 Mbit up. Vooral die up is belangrijk voor een file server.

Dat is nogal een verschil met die desktop. Als de verbinding niet de bottleneck is (getuige de desktop), dan is de Zotac Fusion het waarschijnlijk zelf? Is een zuinige server gewoon te zuinig om een beetje rap te kunnen uploaden? Zal de LAN-upload dan ook 200 Mbit max zijn?

Dat is zo'n 25 MByte/s. Terwijl de disk array met ZFS die ik in gedachten heb zo'n 600 MByte/s kan lezen. Een bottleneck van 900 Mbit (110 MByte/s) zou ik mee kunnen leven (mede omdat het LAN met [URL="https://tweakers.net/pricewatch/410707/asus-rt-ac87u-zwart.html"]pricewatch: Asus RT-AC87U Zwart[/URL] maar 1000 Mbit aankan), maar 200 Mbit / 25 MByte is echt te min.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
De E-350 is echt een ontzettend langzame SoC. Mijn 9 jaar oude laptop met P8400 chip (mid-end, low power chip) was al dubbel zo snel.

De E-350 haalt ~1700 punten in Geekbench 2 over 2 cores.
Een Raspberry PI 3 haalt 1400 punten over 4 cores.

Systeem lijkt m.i. zwaar CPU bottlenecked.

Ik zou wel verwachten dat een E-350 gigabit speed moet kunnen halen, maar misschien enkel met Jumbo frames aangezet op het netwerk.

Vergeet niet dat 1Gbit zo'n ~85000 frames per seconde zijn met elk 1500 bytes groot. Afhankelijk van de NIC en drivers, kan dat 85000 IRQs per seconde betekenen. IRQs hebben ongelofelijk veel overhead op een x86 systeem, dus vermoedelijk zit de CPU op 1 core ook aan max als je zo'n I/O test draait?

Met een betere NIC (meer buffer space) en jumbo frames kan dat wel iets lager zijn, en dus beter te behappen voor het systeem. Helaas kan ik niet zo snel vinden welke NIC het systeem heeft.

Weet je ook zeker dat zo'n ZFS array op zo'n low-end systeem heel vlot zal draaien? 600MB/s is ook niet misselijk, en aangezien ZFS een software RAID oplossing is zullen alle data integrity checks in software moeten worden gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Zal nog eens testen maar mijn E35M1-M PRO heeftdezelfde CPU maar ik meen dat ie toch het aan de UTP kabel de maximale van mijn 30/3 en dat is 23/2.5 Mbit wel aankan. Naar lang geleden.. Zal nog eens testen.. Andere WiFi erin prikken als testje (effe lenen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis

Wellicht een ouder bericht om te quoten..

Maar afmetingen zoals een NUC zal je max 2 NICs opleveren:

Afbeeldingslocatie: https://blog.fosketts.net/wp-content/uploads/2015/06/IMG_1665-500x500.jpg

Quad opties brengt je naar het J1900 etc platform:

Afbeeldingslocatie: https://sc02.alicdn.com/kf/HTB1aAB.QVXXXXcwXXXXq6xXFXXXB/200858034/HTB1aAB.QVXXXXcwXXXXq6xXFXXXB.jpg

Niet ideaal allemaal.

Een E200/E300 is dan denk ik het minimum kwa afmetingen in de vorm van "kant en klaar"

Ik zelf heb 3x deze 1U case gekocht. Daar kan ik een mini-itx boardje in kwijt zoals een pricewatch: Asus P10S-I, pricewatch: ASRock Rack C236 WSI of pricewatch: Supermicro X11SSV-Q (Retail pack). De Asus P10S-I is zelf incl IPMI. Je kunt eventueel ook kiezen voor het 2001-3 platfrom: pricewatch: ASRock Rack EPC612D4I

Op die manier ben ik vrij in de keuze van CPU, ik hoef enkel een andere koeler te kopen.

Op gebied van voeding kan je een 1U voeding plaatsen of kiezen voor een pico-PSU.

Voorbeeld:
renedis in "Het grote zuinige server topic - deel 2"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DWXGk05LKVFtNqPA6s25iH9G/full.jpg

Of:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5CXDtS00pDX4we6B12TyZZ28/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SHIFTER [NL]
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16-09 13:10
renedis schreef op woensdag 19 april 2017 @ 14:44:
[...]

TDP is geen leidraad voor verbruik.

Meeste systemen met een TDP van 6W (je doelt denk ik op een N3150, J3160 oid of nieuwere editie) hebben net zo goed een idle verbruik van 10W/11W/12W. Ik heb ze ook allemaal gehad en kan je vertellen dat een G4560 ongeveer net zo zuinig kan zijn.

Mijn verbruik met de Z270 + G4560 heb ik t/m 13W kunnen krijgen zonder aan de spanning te rotzooien (ja dit is wel mogelijk). De N3150 of J3160 heb ik maar tot de 12W kunnen krijgen (ivm NVME SSD). Welgeteld 1W verschil.

Over het algemeen doet de setup nu met 4x 2.5 inch 4TB's, NVME SSD en een straatje aan VM's een gemiddelde van 26W. Daarbij staat de "onboard" Bluetooth en WiFi ook nog eens aan. Tests zelf heb ik met een Voltcraft gedaan en verbruik meten over langere tijd (+2 weken) gaat via mijn Domoticz setup.

Ik verwacht nog lager uit te komen zodra mijn PicoPSU binnen is.
Zou je mij eens kunnen vertellen hoe je dit gedaan hebt? Nog speciale bios settings?

Ik draai ook met de G4560 en en een Asrock Z270M Pro 4. Echter zit ik zeker rond de 70 watt aan idle verbruik.

3x Victron MP2-5000 | 32 kWh thuisaccu | 7.230 Wp Zonnepanelen | Gasloos | WP Boiler | Lucht-Lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
SHIFTER [NL] schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 16:56:
[...]

Zou je mij eens kunnen vertellen hoe je dit gedaan hebt? Nog speciale bios settings?

Ik draai ook met de G4560 en en een Asrock Z270M Pro 4. Echter zit ik zeker rond de 70 watt aan idle verbruik.
Om dat te kunnen bepalen dien ik eerst je gehele setup te weten incl de load van de OS/hypervisor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SHIFTER [NL]
De setup bestaat uit de volgende onderdelen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 66,55€ 66,55
1ASRock Z270M Pro4€ 110,50€ 110,50
1/2Kingston HyperX Fury black HX421C14FBK2/32€ 295,-€ 147,50
1IBM ServeRAID M1115 SAS/SATA controller€ 200,57€ 200,57
1Corsair RM850x Zwart€131,95€ 131,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 657,07

Ik draai momenteel Esxi 6.5 met update 1

De voeding is zwaar overkill, maar heeft op een ouder setup gewoon netjes 30 watt idle gehaald. (ik meet tussen het stopcontact en de voeding) Ik hoop dus dat er met settings nog wat te behalen valt.

Er hangen 8 hdd's aan de IBM controller. 1 M2 ssd op het mobo voor opslag van alle VM,s.

De hdd,s zijn voornamelijk WD Green met een geflashte firmware om de headpark tijd te verlengen naar 300 sec. Deze schijven gaan allemaal keurig in slaapstand na de ingestelde tijd. Als ik ernaast zit hoor ik ze stoppen met spinnen.

Momenteel draai ik maar 1 VM (Xpenology) De load is dus erg laag.

[ Voor 4% gewijzigd door SHIFTER [NL] op 05-10-2017 17:37 ]

3x Victron MP2-5000 | 32 kWh thuisaccu | 7.230 Wp Zonnepanelen | Gasloos | WP Boiler | Lucht-Lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb dus "zilveren SATA-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht" besteld. Gisteren zijn ze binnen gekomen, vervolgens heb ik de server uit gezet om ze aan te sluiten. Kom ik er ineens achter dat mijn haakse connector's de verkeerde kant op zijn. De HDD en SSD is ook niet onderste boven in te bouwen omdat de montage gaten alleen op de onderkant zitten. |:(
Het gaat 2x om deze om precies te zijn: pricewatch: Startech.com LSATARND12R1
En de variant van 15cm 2x

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renedis
SHIFTER [NL] schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 17:35:
De setup bestaat uit de volgende onderdelen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 66,55€ 66,55
1ASRock Z270M Pro4€ 110,50€ 110,50
1/2Kingston HyperX Fury black HX421C14FBK2/32€ 295,-€ 147,50
1IBM ServeRAID M1115 SAS/SATA controller€ 200,57€ 200,57
1Corsair RM850x Zwart€131,95€ 131,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 657,07

Ik draai momenteel Esxi 6.5 met update 1

De voeding is zwaar overkill, maar heeft op een ouder setup gewoon netjes 30 watt idle gehaald. (ik meet tussen het stopcontact en de voeding) Ik hoop dus dat er met settings nog wat te behalen valt.

Er hangen 8 hdd's aan de IBM controller. 1 M2 ssd op het mobo voor opslag van alle VM,s.

De hdd,s zijn voornamelijk WD Green met een geflashte firmware om de headpark tijd te verlengen naar 300 sec. Deze schijven gaan allemaal keurig in slaapstand na de ingestelde tijd. Als ik ernaast zit hoor ik ze stoppen met spinnen.

Momenteel draai ik maar 1 VM (Xpenology) De load is dus erg laag.
Heb je de controller in passthrough staan naar de VM? Of heb je RDM? Of op elke disk een VMDK? Of een RAID config met de vmdk's er op?

Zoals ik het zie:
- Voeding is niet de zuinigste maar mag geen 70 watt idle veroorzaken
- Een extra HBA zorgt tussen de 10W/20W aan extra verbruik met een minimum continue van 6.4W indien geflashed naar IT-mode.
- Spinnen je disks echt down?
- M.2 SSD (NVME) hebben meestal een hoger verbruik dan de SATA versies.

Zet je systeem eens aan zonder disks en kijk dan wat het verbruik is? Ik vermoed dat het je 8x HDD zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SHIFTER [NL]
Bedankt voor je reactie!

De controller staat in passthrough naar de VM en is geflashed naar IT mode.
Ik zal vanavond eens testen zonder de hdd's eraan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:42

Kek

3flix

SHIFTER [NL] schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 11:59:
Bedankt voor je reactie!

De controller staat in passthrough naar de VM en is geflashed naar IT mode.
Ik zal vanavond eens testen zonder de hdd's eraan!
Prima raidcontroller lijkt me zo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SHIFTER [NL]
Kek schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 13:33:
[...]

Prima raidcontroller lijkt me zo :P
Haha, hij doet het inderdaad prima _/-\o_

Binnenkort even een custom hdd rack knutselen voor 10 discs in mijn Mac G5 kast.

[ Voor 17% gewijzigd door SHIFTER [NL] op 06-10-2017 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Hans1990 schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 14:21:
De E-350 is echt een ontzettend langzame SoC. Mijn 9 jaar oude laptop met P8400 chip (mid-end, low power chip) was al dubbel zo snel.

De E-350 haalt ~1700 punten in Geekbench 2 over 2 cores.
Een Raspberry PI 3 haalt 1400 punten over 4 cores.

Systeem lijkt m.i. zwaar CPU bottlenecked.
Met iperf haal ik qua bandbreedte wel 930 mbit up en down. Maar dat is nog exclusief de HDD/ZFS overhead. Ik heb de array namelijk nog niet. Dus ik zal moeten afwachten om het uit te proberen.

Toevallig heb ik nog aan een PI gedacht. Het verschil met de PI 3 is voornamelijk dat de E-350 4 SATA-poorten heeft, gigabit internet, 4 GB geheugen, en ik deze al heb liggen, en dus niets kost. De PI 3 heeft 1GB geheugen en 100 mbit internet. Valt dus af. Ook vind ik het belangrijk dat de E-350 bij volle belasting max ~40 watt gebruikt (eigen meting).

Wel zou ik kunnen overwegen om een mooie minicomputer hiervoor aan te schaffen, maar het mag niet te veel kosten, dus ik weet niet of ik dan een meer-dan-triviale winst haal.

-update- Na heel lang zoeken kan ik gewoon geen NUC/BRIX/Mini-PC vinden met 4x SATA, eSATA of SAS.

Onafhankelijk van welke kant het op gaat zoek ik nog een mooie (fanloze) voeding waar ik netjes 2x sata en 2x molex van af kan tappen. 30 à 40 watt oid. Mocht je nog een tip hebben. :) Ik krijg geen respons in het [url="https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/52774257#52774257"]voedingtopic[/url].
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ZKVO8t6.png

As for jumboframes, dan zou ik moeten onderzoeken of alle apparaten in het netwerk dat ondersteunen.

[ Voor 3% gewijzigd door Sando op 06-10-2017 19:00 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SHIFTER [NL]
renedis schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 11:25:
[...]

Heb je de controller in passthrough staan naar de VM? Of heb je RDM? Of op elke disk een VMDK? Of een RAID config met de vmdk's er op?

Zoals ik het zie:
- Voeding is niet de zuinigste maar mag geen 70 watt idle veroorzaken
- Een extra HBA zorgt tussen de 10W/20W aan extra verbruik met een minimum continue van 6.4W indien geflashed naar IT-mode.
- Spinnen je disks echt down?
- M.2 SSD (NVME) hebben meestal een hoger verbruik dan de SATA versies.

Zet je systeem eens aan zonder disks en kijk dan wat het verbruik is? Ik vermoed dat het je 8x HDD zijn.
Goed heb net even wat testen gedraaid.
  • Alles aangesloten
Idle : 77 watt
  • Zonder schijven
Idle : 36 watt
  • Zonder schijven, zonder IBM ServeRaid
Idle : 22 watt
  • Zonder schijven, zonder IBM ServeRaid, zonder M2 ssd
Idle : 21 watt

Het lijkt er dus op dat de hdd's niet in spindown gaan... (ik was er echt van overtuigd |:( )

Mijn vermoeden is dat er iets in het netwerk de schijven blijft accessen, waardoor synology ze niet in sleep gooit. Nu maar eens kijken wat....

Wordt vervolgd! (tips altijd welkom) ! O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
SHIFTER [NL] schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 18:52:
[...]

Goed heb net even wat testen gedraaid.
  • Alles aangesloten
Idle : 77 watt
  • Zonder schijven
Idle : 36 watt
  • Zonder schijven, zonder IBM ServeRaid
Idle : 22 watt
  • Zonder schijven, zonder IBM ServeRaid, zonder M2 ssd
Idle : 21 watt

Het lijkt er dus op dat de hdd's niet in spindown gaan... (ik was er echt van overtuigd |:( )

Mijn vermoeden is dat er iets in het netwerk de schijven blijft accessen, waardoor synology ze niet in sleep gooit. Nu maar eens kijken wat....

Wordt vervolgd! (tips altijd welkom) ! O-)
Heb je die 21W idle zonder atributen gemeten toen je in BIOS zat? Na OS laden is het systeem namelijk zuiniger. In BIOS zijn dingen zoals C-states namelijk niet van toepassing. ESXi kan je overigens ook nog in een "power save" mode zetten, hij is dan weliswaar minder responsive.

Zet op je moederboard ook overbodige zaken uit.

En ik meen mij te herinneren dat spin-down niet werkte met XPenology. Maar het kan zijn dat het met DSM5 was, icm DSM6 weet ik dit niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SHIFTER [NL]
Alle metingen zijn gedaan 10 minuten na het booten. Ik verwacht dat het systeem dan wel in rust is.
De meeste dingen staan inderdaad uit op het moederboard. Alleen onboard lan, en onboard gpu.

Ik zal me eens verdiepen in spin down onder xpenology. Dit zou inderdaad een oorzaak kunnen zijn. Ik zie ook niks in mijn hibernation logs..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Mijn Asus E35M1-M PRO met E-350 doet met 2x3TB en 2x 2TB disks 35-38W idle.
Andere settings heb ik niet getest.
Ben nog aan het experimenteren om de disks beter idle te krijgen, had hetzelfde idee als jij....

Gemeten met Alecto EM-16 (manual met specs)

[ Voor 35% gewijzigd door route99 op 21-10-2017 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HielkeJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik ben op dit moment ook aan het kijken naar een servertje voor thuis. De machine zal met behulp van Docker de volgende taken krijgen:
  • Domoticz
  • Webserver
  • DNS server
  • MySQL server
  • Samba als fileshare
Misschien dat in de toekomst de machine ook nog dienst gaat doen als NAS en Puppet master, maar dat zien we dan wel weer.

Ik verwacht Ubuntu 16.04 te gebruiken als OS. Ik wil graag dat het systeem idle onder de 20 watt blijft en daarom heb ik zo weinig mogelijk draaide onderdelen er in gezet:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4600 Boxed€ 82,-€ 82,-
1Gigabyte GA-X150M-PRO ECC€ 116,90€ 116,90
1Kolink Satellite€ 30,50€ 30,50
1Arctic Alpine 11 Passive€ 10,70€ 10,70
1Kingston ValueRAM KVR21E15D8/16€ 171,75€ 171,75
1Adata SP550 M.2 2280 480GB€ 137,36€ 137,36
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 625,21

Ik heb de G4600 gekozen in plaats van de G4560 ivm. de levertijd. Verder heb ik op veel onderdelen vooral gelet op de prijs :) Helaas is geheugen op dit moment behoorlijk duur.

Hebben jullie nog opmerkingen over dit systeem en verwachten jullie dat de 20 watt idle hiermee haalbaar moet zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

renedis schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 09:52:
[...]

Wellicht een ouder bericht om te quoten..
Ik zelf heb 3x deze 1U case gekocht. Daar kan ik een mini-itx boardje in kwijt zoals een pricewatch: Asus P10S-I, pricewatch: ASRock Rack C236 WSI of pricewatch: Supermicro X11SSV-Q (Retail pack). De Asus P10S-I is zelf incl IPMI. Je kunt eventueel ook kiezen voor het 2001-3 platfrom: pricewatch: ASRock Rack EPC612D4I

Op die manier ben ik vrij in de keuze van CPU, ik hoef enkel een andere koeler te kopen.

Op gebied van voeding kan je een 1U voeding plaatsen of kiezen voor een pico-PSU.

Voorbeeld:

[afbeelding]

Of:

[afbeelding]
Hmmmm!
Ik ben er toch opnieuw over aan het nadenken en 1U is misschien helemaal geen gek idee.
Voordeel is dat het lekker plat is en ook zonder 19" rack op elkaar gestapeld kan worden.

Met de breedte van 19" kan ik natuurlijk de PCIx kaart naast het moederbord plaatsen en dus een quad nic d'r in stoppen.

Wellicht dat het met de betaalbare standaard bordjes prima 32G of 64G aan kan. Die SuperMicro's zijn echt heel gaaf maar met 32G kost me dat meer dan €1500 en dat vind ik wel heel erg veel geld voor iets dat vooral klein is. Ik heb het idee dat als ik qua formaat naar een 19" 1U kast ga, dezelfde prestaties of beter (ok, misschien geen 128G max) voor €500 of iets meer kan en da's heel wat betaalbaarder.

Opnieuw eens gaan speuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
unezra schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 14:47:
[...]

[...]

Hmmmm!
Ik ben er toch opnieuw over aan het nadenken en 1U is misschien helemaal geen gek idee.
Voordeel is dat het lekker plat is en ook zonder 19" rack op elkaar gestapeld kan worden.

Met de breedte van 19" kan ik natuurlijk de PCIx kaart naast het moederbord plaatsen en dus een quad nic d'r in stoppen.

Wellicht dat het met de betaalbare standaard bordjes prima 32G of 64G aan kan. Die SuperMicro's zijn echt heel gaaf maar met 32G kost me dat meer dan €1500 en dat vind ik wel heel erg veel geld voor iets dat vooral klein is. Ik heb het idee dat als ik qua formaat naar een 19" 1U kast ga, dezelfde prestaties of beter (ok, misschien geen 128G max) voor €500 of iets meer kan en da's heel wat betaalbaarder.

Opnieuw eens gaan speuren.
Dat was ook precies mijn gedachte. Ook dat ik eventueel later een betere CPU, disk of HBA kan toevoegen en/of kan vervangen als mijn eisen veranderen.

Meeste CPU's kunnen 64G aan. Mocht je voor 2011-3 kiezen geeft je dat natuurlijk nog meer mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Klein beperkt je zo ontzettend in je upgrade mogelijkheden. Ikzelf heb elke paar maanden wel iets te sleutelen, waardoor een mini case eigenlijk altijd vervelend is.

Zo heb ik een paar maanden terug goedkoop een M.2 NVMe SSD op de kop getikt, maar heeft het bord geen M.2 slot, waardoor ik moest terugvallen op een PCIe -> M.2 adapter. Had ik een te kleine case gehad, had ik niets aan de SSD gehad.

Toen weer een paar weken later een FusionIO op de kop weten te tikken, zelfde verhaal.

En nu weer een wisseling van wat SSD's met een andere server, waardoor ik ineens mijn 6-in-1x5.25" bay moest overzetten van de ene naar de andere server, en ik de reeds aanwezige SSD's moest verplaatsen van een 5.25" bay naar 3.5" bays. Als ik een te kleine form factor had gekozen, was dat ook weer niet gelukt.

Nou is mijn verhaal geen maatstaaf voor een ander, maar bezint eer ge begint :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

renedis schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 14:51:
[...]
Dat was ook precies mijn gedachte. Ook dat ik eventueel later een betere CPU, disk of HBA kan toevoegen en/of kan vervangen als mijn eisen veranderen.
Juist. En als die kisten net zo diep zijn als dat een Microserver breed is, past het allemaal prima.
30-40cm heb ik daar wel. (Ik twijfel nog over een 19" rack zonder deur. Eigenlijk een 19" frame met legborden.)

€1500
Meeste CPU's kunnen 64G aan. Mocht je voor 2011-3 kiezen geeft je dat natuurlijk nog meer mogelijkheden.
Hmm, 128G!
Maar wel borden vanaf € 185,51

Hoe dan ook, zeker interessant.

Zit ondertussen even te kijken naar eenvoudige AM4 bordjes, kom je in de lagere klasse uit op iets als dit: pricewatch: ASRock A320M Pro4

Ziet er best leuk uit voor het geld. Ryzen 3 d'r op, wat geheugen d'r in en hobbelen maar. (Al gaat het met 64G geheugen wel heel erg hard. Hoewel, je hebt daar natuurlijk niet het geheugen voor nodig dat ik in mijn high-end game/nerddoos heb gestopt á €650 voor 64G.)

Ook daar even naar aan het kijken. De simpelste Ryzen 3 is met €100 nog wel aan de prijs. Maar een Athlon X4 950 kost iets meer dan de helft en is volgens mij ook best een nette CPU voor het geld.

Of toch terug naar Intel.

(Merk dat ik met een Ryzen in mijn PC opeens wel erg van de AMD's ben. Gewoon omdat ik het fijn vind dat er weer een serieuze frisse wind in CPU land waait en AMD weer een rol van betekenis speelt met zijn Ryzens.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HielkeJ
  • Niet online
HielkeJ schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 13:39:
Ik ben op dit moment ook aan het kijken naar een servertje voor thuis. De machine zal met behulp van Docker de volgende taken krijgen:
  • Domoticz
  • Webserver
  • DNS server
  • MySQL server
  • Samba als fileshare
Misschien dat in de toekomst de machine ook nog dienst gaat doen als NAS en Puppet master, maar dat zien we dan wel weer.

Ik verwacht Ubuntu 16.04 te gebruiken als OS. Ik wil graag dat het systeem idle onder de 20 watt blijft en daarom heb ik zo weinig mogelijk draaide onderdelen er in gezet:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4600 Boxed€ 82,-€ 82,-
1Gigabyte GA-X150M-PRO ECC€ 116,90€ 116,90
1Kolink Satellite€ 30,50€ 30,50
1Arctic Alpine 11 Passive€ 10,70€ 10,70
1Kingston ValueRAM KVR21E15D8/16€ 171,75€ 171,75
1Adata SP550 M.2 2280 480GB€ 137,36€ 137,36
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 625,21

Ik heb de G4600 gekozen in plaats van de G4560 ivm. de levertijd. Verder heb ik op veel onderdelen vooral gelet op de prijs :) Helaas is geheugen op dit moment behoorlijk duur.

Hebben jullie nog opmerkingen over dit systeem en verwachten jullie dat de 20 watt idle hiermee haalbaar moet zijn?
Is er nog iemand die durft aan te geven of mijn wensen realistisch zijn voor ik het allemaal bestel? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

HielkeJ schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 07:26:
[...]
Is er nog iemand die durft aan te geven of mijn wensen realistisch zijn voor ik het allemaal bestel? :)
Zoiets zou je nog prima op een HP MIcroserver Gen8 met G1610T kunnen draaien. :)
Tenzij je heel zware dingen wil gaan doen met je MySQL server.

Maar hier draai ik een stuk of 8 vm's op 1 zo'n machine. (Ook met 16G uiteraard. Wat helaas de max is van de Gen8.)

http://cpu.userbenchmark....Celeron-G1610/3894vsm3109

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
HielkeJ schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 07:26:
[...]
Gezien je met Linux gaat werken moet je aan de slag gaan met powertop.

Buiten dat is je setup OK alhoewel ik niet voor zo'n moederbord zou kiezen. Maar goed, dat is een persoonlijke keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HielkeJ
  • Niet online
unezra schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 07:40:
[...]

Zoiets zou je nog prima op een HP MIcroserver Gen8 met G1610T kunnen draaien. :)
Tenzij je heel zware dingen wil gaan doen met je MySQL server.

Maar hier draai ik een stuk of 8 vm's op 1 zo'n machine. (Ook met 16G uiteraard. Wat helaas de max is van de Gen8.)

http://cpu.userbenchmark....Celeron-G1610/3894vsm3109
Ik heb ook naar de Microserver gekeken, maar ik zag voorbij komen dat een Gen8 rond de 40 watt idle zit. Dit is wel redelijk hoog.
De Gen10 zit wel rond de 20 watt, maar volgens de reacties is de Gen8 weer beter.

Maar goed om te weten dat het met deze CPU dan makkelijk moet lukken.
renedis schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 11:07:
[...]

Gezien je met Linux gaat werken moet je aan de slag gaan met powertop.

Buiten dat is je setup OK alhoewel ik niet voor zo'n moederbord zou kiezen. Maar goed, dat is een persoonlijke keuze.
Bedankt voor de tip van Powertop. Wat is de reden dat je niet voor dit moederbord zou kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
HielkeJ schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 08:14:

[...]

Bedankt voor de tip van Powertop. Wat is de reden dat je niet voor dit moederbord zou kiezen?
Jij zult vast de keuze hebben gemaakt vanwege ECC ondersteuning. Echter geloof ik daar in deze tijden ook niet echt meer in voor een thuisoplossing. Ook heeft ie maar 1 NIC en dat zou voor mij een no-go zijn. Als laatst heb je geen VGA aansluiting en ben je verplicht om een videokaart te plaatsen als je beeld wilt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Laatst online: 01:15
Ik verwacht zelf eind van het jaar een keuze te maken, maar met de 8e gen van Intel CPU's twijfel ik of ik daar op moet wachten voor een ITX bord met 2 nic's (waar voor sommigen een pi gebruiken ;) ) en genoeg SATA aansluitingen.
Mijn huidige server (Atom n330 dual core) doet op dit moment:
Plex, uTorrent, Sabnzbd, Sonarr, Radarr, Headphones, lazy librarian, file sharing, Domoticz of aanverwanten voor de nieuwe server, etc etc.
Daarbij heb ik deze behuizing: pricewatch: Lian Li PC-Q25B
Zit genoeg plek voor HDD's en is een ITX behuizing welke in de meterkast nu staat.
Ben echter bang met UHD transcoding oid dat een simpele CPU het niet gaat redden. Heb nu al op mijn lijst de i5 7600 omdat deze een enkele stream moet kunnen transcoden, maar denk dat de 8e gen dit een stuk beter moet kunnen.
Daarnaast wil ik gaan kijken of ESXI voor mij een optie kan zijn. Maar twijfel of ik dan WHS 2011 met een drivepool programma een optie gaat zijn om de schijven te delen. Liefst (geen geldige reden verder) met een ZFS optie. Maar dat doet drivepool en dat andere programma van dezelfde developer eigenlijk ook al soort van. Maar moet er dan nog in gaan duiken hoe ik mijn schijven kan delen. Denk niet dat het handig/logisch is om VM's in WHS2011 te zetten. Daarbij op de ESXI manier kan ik straks wellicht makkelijker de verschillende programma's of combinatie van programma's laten werken waarbij het soms kunst en vliegwerk is om dit onder WHS2011 te doen waarbij het in Linux makkelijker is en gewoon altijd goed draait.
Als het spul er tzt is, is dat natuurlijk uit te proberen.

Op dit moment is er nog weinig interessants voor de 8e gen Intel CPU's. Een i7 kan ook altijd nog een optie worden. Maar of het zuinig wordt, geen idee. Op dit moment gemiddeld 40W, als dat hetzelfde is of lager, dan ben ik blij.

Enige mobo met 6 SATA en 2 NIC's is deze: pricewatch: ASRock Z370M-ITX/ac

Maar het onderzoeken is nu pas begonnen.

[ Voor 6% gewijzigd door Arunia op 12-10-2017 11:59 ]

Pagina: 1 ... 17 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.