2,5" disks per T:
https://www.alternate.nl/...Filter=true#listingResult
3,5" disks per T:
https://www.alternate.nl/...Filter=true#listingResult
Laagste prijs per G van 2,5" disks: 5 cent
Laagste prijs per G van 3,5" disks: 3 cent
Er zullen gevallen zijn waarbij er een 2,5" is die goedkoper is of even duur als een 3,5" met gelijke grootte, maar in de regel is een 3,5" disk per T goedkoper dan een 2,5" disk.
Daarbij vind ik wel een 10T 3,5" disk en geen 10T 2,5" disk. Heb je bruto 20T (netto 10T als je uit gaat van RAID1 of RAID10) nodig, kun je dat met 2x 3,5" af, wil je dat met 2,5" oplossen mag je er meteen 4 aanschaffen en dan ben je een deel van het energievoordeel weer kwijt.
MacPoedel schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 19:39:
[...]
Als NAS kan dat wel werken en voor een aantal server toepassingen waarschijnlijk ook, maar voor Plex is dat niet voldoende, zeker niet wanneer je zou transcoden. Zoveel goedkoper is een Atom bordje ook niet dan een Pentium en bijhorend moederbord. Een Braswell moederbord is wel zuiniger in piekverbruik, maar bij lage belasting zal het weinig verschillen.
Ik vind persoonlijk ook niet dat je het moet willen combineren. Ook thuis niet. Zet een (energiezuinige) NAS neer die goed is in wat 'ie moet doen: dataserveren. Zet d'r vervolgens een hypervisor tegenaan die weer gebouwd is om optimaal te doen waar 'ie voor bedoeld is.
Plex zet je dan op je hypervisor, de rest op je NAS.
MacPoedel schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 19:39:
[...]
Een microserver Gen8 kost 200 euro en daarvoor krijg je dan een meer dan 4 jaar oude, laag geklokte CPU met 2 threads, en als je iets met meer threads wilt (Plex) dan moet je de tweedehands markt op. Het systeem dat de TS samenstelde kost 213 euro excl HDD, met een recente CPU die 4 threads heeft en veel hoger geklokt. De Kaby Lake Pentium heeft een hoger TDP, maar in de praktijk zal de CPU toch het grootste deel van de tijd idle zijn, dan verbruikt een Ivy Bridge Celeron even veel of misschien zelfs meer dan een Kaby Lake Pentium. Enige wat de microserver voor heeft is de betere behuizing waar je makkelijker schijven in kunt wisselen, maar voor een disk of twee is dat toch overkill. De microserver gen 8 was ooit een interessante thuisserver, maar HP moet toch dringend een nieuwe generatie uitbrengen, want ik vind het prijzig worden voor een 4 jaar oud platform.
Er is net een Gen10 uitgekomen.
Quickspecs:
https://www.hpe.com/h2019...aspx?docname=a00008701enw
Deel van het topic hierover:
Het grote HP Proliant Microserver topic
Belangrijkste wijzigingen:
Modernere CPU (AMD Opteron™ X3216 (1.6 - 3.0GHz/2 - core/1MB/12 - 15W)
2x zo veel geheugen geheugen (32G)
De reden dat ik specifiek over de Gen8 begin en niet over de Gen10 is dat juist de Gen8 op dit moment erg goedkoop is (voor zolang 'ie nog leverbaar is) en als NAS prima voldoet. Het is nog steeds een interessante thuisserver, zolang je 'm niet al te idioot zware taken geeft.
Ik heb, ondanks dat ik het liefst de boel niet combineer, een tijd gezocht naar een server (liefst bare-bone) die voldoende ruimte heeft voor 4 disks, een snelle CPU EN 32G geheugen of meer aan kan en voldoende (4+) netwerkpoorten heeft (of voorzien kan worden van een NIC die dat aan kan) maar die zijn niet te vinden.
Een van de leukste opties op dit gebied is deze:
pricewatch: Supermicro SuperServer SYS-E300-8D
Helaas is dat ding behoorlijk aan de prijs en kunnen er weinig disks in. Fantastisch als hypervisor, maar als NAS kun je d'r niet zo veel mee.
Ná Scaoll. - Don’t Panic.