Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
SirNobax schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 15:16:
Of ASPM nou correct werkt begrijp ik overigens niet helemaal, dmesg zegt van niet, maar bij lspci staat er 'ASPM L1 enabled' bij de (ongebruikte) tweede netwerk kaart en wifi .... :?
Hij zegt (en verbruikt) precies hetzelfde als ASPM geforceerd word via kernel parameters. In de BIOS staat het ingeschakeld.
Dit kan je eventueel cross-checken met Powertop.

Trouwens, over VM's: De consensus hier is dat dit voor een hoger verbruik zorgt. Daarom was ik daar wat huiverig voor. Ik draai tegenwoordig 24/7 een (KVM, Windows) VM en het verbruik van mijn server is tot mijn verbazing amper toegenomen (< 1W extra gemiddeld gerbruik op uurbasis via P1). Het lijkt er dus sterk aan te liggen welke virtualisatie methode je kiest en of het OS er voor geoptimaliseerd is. Viel mij mee :)

Ik gebruik de HyperV timer support (die werkt icm KVM) en alle andere virtio drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08-09 19:35
ANdrode schreef op donderdag 7 december 2017 @ 10:11:
Die zegt dat alles prima is qua PCI-E devices, dus dan zal het wel goed zitten met ASPM.

Met VM's aan is het (gemiddelde) stroomverbruik hier wel een paar watt hoger, omdat de achtergrond processen de CPU vaker uit z'n C10 c-state (Coffee-Lake feature) haalt. Moet het nog checken, maar ben benieuwd of dit met containers minder merkbaar is.

[ Voor 3% gewijzigd door SirNobax op 07-12-2017 14:00 ]

Pentaxiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

ANdrode schreef op donderdag 7 december 2017 @ 10:11:
[...]

Trouwens, over VM's: De consensus hier is dat dit voor een hoger verbruik zorgt. Daarom was ik daar wat huiverig voor. Ik draai tegenwoordig 24/7 een (KVM, Windows) VM en het verbruik van mijn server is tot mijn verbazing amper toegenomen (< 1W extra gemiddeld gerbruik op uurbasis via P1). Het lijkt er dus sterk aan te liggen welke virtualisatie methode je kiest en of het OS er voor geoptimaliseerd is. Viel mij mee :)

Ik gebruik de HyperV timer support (die werkt icm KVM) en alle andere virtio drivers.
De overhead van virtualisatie is vrij minimaal. Het enige is dat als je 5 vm's draait, die alle 5 voor load zorgen en dus meer stroom verbruiken dan als je alles op 1 bare-metal OS draait. (Je hebt immers 5x een heel OS dat je moet draaien.)

Maar met VirtIO word het allemaal wat vriendelijker en een heel stuk sneller. :) (Zonder VirtIO is het echt niet vooruit te schoppen, met VirtIO word het snel.) De W-hit lijkt mij ook redelijk mee te vallen en staat niet in verhouding met de voordelen van virtualisatie.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
SirNobax schreef op donderdag 7 december 2017 @ 13:58:
[...]
Met VM's aan is het (gemiddelde) stroomverbruik hier wel een paar watt hoger, omdat de achtergrond processen de CPU vaker uit z'n C10 c-state (Coffee-Lake feature) haalt. Moet het nog checken, maar ben benieuwd of dit met containers minder merkbaar is.
Bij Skylake had ik juist moeite om de CPU in de goede (package) C-state te krijgen (Dell machine). Fijn dat dit bij Coffee-Lake wel werkt.

Maar met een praktijkverbruik van +- 15W voor die Dell machine of lager voor mijn huidige server ben ik eigenlijk al dik tevreden :)

Welke clocksource pakken jouw VM's? Want interrupts & wakeups zorgen voor het verbruik en CPU contention. Daar is het meeste te winnen/gewonnen.
Windows op KVM viel mij echt mee tov Windows op desktop virtualisatie software
code:
1
2
3
4
user@host$ cat /sys/devices/system/clocksource/clocksource0/available_clocksource
kvm-clock tsc hpet acpi_pm
user@host$ cat /sys/devices/system/clocksource/clocksource0/current_clocksource
kvm-clock

[ Voor 19% gewijzigd door ANdrode op 07-12-2017 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
ANdrode schreef op donderdag 7 december 2017 @ 15:01:
Welke clocksource pakken jouw VM's? Want interrupts & wakeups zorgen voor het verbruik en CPU contention. Daar is het meeste te winnen/gewonnen.
Windows op KVM viel mij echt mee tov Windows op desktop virtualisatie software
Hetzelfde inderdaad. Dat staat, als ik mij niet vergis, met Proxmox gelijk goed zodra je een vinkje zet bij guest-agent, en op de VM de qemu-guest-agent installeer.

code:
1
2
3
4
$ cat /sys/devices/system/clocksource/clocksource0/available_clocksource
kvm-clock tsc hpet acpi_pm 
$ cat /sys/devices/system/clocksource/clocksource0/current_clocksource
kvm-clock

Ik heb nog geen Windows guest gechecked. Die draaid wel op m'n ESXI bak, maar die loopt sowieso een hoop stroom te verstoken. Ik denk dat ik die vroeg of laat dus ook naar Proxmox omzet.

Maar dan moet ik eerst nog wat voor m'n storage bedenken, gezien zijn G3258 geen VT-D heeft. In ESXI staan m'n 4TB disks zonder VT-D gepassthrough'd, wat zo te zien niet (lekker) gaat bij Proxmox/KVM .

Pentaxiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
SirNobax schreef op donderdag 7 december 2017 @ 15:59:
[...]
Ik heb nog geen Windows guest gechecked. Die draaid wel op m'n ESXI bak, maar die loopt sowieso een hoop stroom te verstoken. Ik denk dat ik die vroeg of laat dus ook naar Proxmox omzet.

Maar dan moet ik eerst nog wat voor m'n storage bedenken, gezien zijn G3258 geen VT-D heeft. In ESXI staan m'n 4TB disks zonder VT-D gepassthrough'd, wat zo te zien niet (lekker) gaat bij Proxmox/KVM .
Per device complete devices doorgeven gaat met libvirt/KVM goed. Moet met Proxmox waarschijnlijk ook lukken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil al een tijdje een server bouwen maar ik zit nu met een dilemma.

De gekozen CPU (pricewatch: Intel Pentium G4560 Boxed is moeilijk verkrijgbaar.en heb daarop de tip gekregen om in daar van de pricewatch: Intel Pentium G4600 Boxed te kopen. Nu is het probleem ik wil de server zo energiezuinig mogelijk (24/7 aan dus elke beetjes tellen). Dus mijn vraag is:

Zit er verschil tussen de G4560 en de G4600 met energieverbuik? Ik zie dat de G4600 iets hoger geklokt is met een andere iGPU maar ook 51W vs de G4560 54W TDP. Hoe zit dat eigelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je server vooral idle draait zal het verbruikverschil beperkt zijn. Processoren draaien als ze weinig te doen hebben op lagere snelheid. Er zijn ook diverse (al dan niet diepe) slaapstanden. Processoren met verschillende topsnelheid kunnen daardoor een verbruik hebben dat dicht bij elkaar ligt.

De TDP (Thermal Design Power) is een aanwijzing voor de warmteontwikkeling van de processor onder belasting van applicaties. Het is een hulpje om te bepalen hoeveel koeling er nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mrmrmr schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 22:43:
Als je server vooral idle draait zal het verbruikverschil beperkt zijn. Processoren draaien als ze weinig te doen hebben op lagere snelheid. Er zijn ook diverse (al dan niet diepe) slaapstanden. Processoren met verschillende topsnelheid kunnen daardoor een verbruik hebben dat dicht bij elkaar ligt.

De TDP (Thermal Design Power) is een aanwijzing voor de warmteontwikkeling van de processor onder belasting van applicaties. Het is een hulpje om te bepalen hoeveel koeling er nodig is.
Hij zal inderdaad vooral idle zijn maar ik zal hem gebruiken als Plex server en dus zal die uren achter elkaar onder load zitten bij het transcoderen. Verbruik onder load zal dus eigelijk hetzelfde moeten zijn bij met de G4560?

Thanks over die info over TDP. Wel gek want je zou toch verwachten dat een hogere klok en betere GPU juist hogere warmteontwikkeling zou moeten geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hij zal inderdaad vooral idle zijn maar ik zal hem gebruiken als Plex server en dus zal die uren achter elkaar onder load zitten bij het transcoderen. Verbruik onder load zal dus eigelijk hetzelfde moeten zijn bij met de G4560?
De frequenties liggen dicht bij elkaar. En het hangt er ook vanaf of de GPU wordt gebruikt. Alleen wat betreft de frequentie van de CPU cores zou je kunnen voorspellen dat de 4600 meer zal verbruiken.
Thanks over die info over TDP. Wel gek want je zou toch verwachten dat een hogere klok en betere GPU juist hogere warmteontwikkeling zou moeten geven?
Ja, dat zou ik ook denken. Misschien hebben ze net wat anders getest of gerekend, het is maar 3W.

Het is interessant te weten of de 630 GPU zuiniger dan de 610 is bij bepaald gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
mrmrmr schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 18:21:
[...]

De frequenties liggen dicht bij elkaar. En het hangt er ook vanaf of de GPU wordt gebruikt. Alleen wat betreft de frequentie van de CPU cores zou je kunnen voorspellen dat de 4600 meer zal verbruiken.

[...]

Ja, dat zou ik ook denken. Misschien hebben ze net wat anders getest of gerekend, het is maar 3W.

Het is interessant te weten of de 630 GPU zuiniger dan de 610 is bij bepaald gebruik.
Intel groepeert altijd een grote groep cpu's onder 1 TDP waarde, zonder dat je er al te veel details uit kan halen.

Voorbeeld: het is voor denk ik iedereen wel duidelijk dat een i3-6100 (dual core Skylake op 3.7 GHz met HD530 GPU en hyperthreading) op full load wat meer gaat verbruiken als een Celeron G3900 (dual core Skylake op 2.8 GHz met HD510 en uitgeschakelde hyperthreading), maar toch hebben ze allebei een 51W TDP sticker.

Wat ik vermoed is trouwens dat een HD630 vs HD610 niks scheelt in verbruik op een server, tenzij je die extra Execution Units ook echt gebruikt in games. Ik zie op HWMonitor (op m'n Hackintosh), als ik bv op de desktop de muis niet beweeg (de GPU rendert dus een volledig statisch plaatje) de hele GPU naar 0W terugvalt.

[ Voor 16% gewijzigd door Dreamvoid op 19-12-2017 10:00 ]

• Dreamer-1982
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:50
Hoi allemaal,

Ik lees hier al een tijdje mee omdat ik mijn oude server langzaam maar zeker wel aan vervanging toe is. Ik ben benieuwd wat jullie van de ideeen van mijn nieuwe server vinden en of er nog goeie adviezen zijn voordat ik alle hardware heb aangeschaft :)

Op al mijn huidige systemen (en dus ook mijn server) werk ik tot nu toe alleen met Windows: ik ben er goed in thuis en het doet voor mij wat het moet doen.

Voor de nieuwe server ben ik door een aantal collega's overgehaald om toch eens op Linux te gaan draaien. Wat wil ik met de nieuwe server gaan doen:
- File storage
- Downloads van usenet (incl. automatische verwerking, doe ik nu via SABnzbd, ik wil voor de nieuwe server even opnieuw afwegen tussen deze en NZBGet)
- PiHole voor het filteren van advertenties, kost belachelijk veel bandbreedte, zeker omdat er ook 2 jonge kids op tablets zitten waarbij allerlei apps vol met adds zitten
- Later eventueel 1 of 2 VM's draaien

Op de huidige server draai ik met een Areca 8 poorts raidcontroller, met nu 7 schijven in raid 5, 1 als hotspare, dus 6 in de array, en 5 beschikbaar, dus totale ruimte 10TB.

Op de nieuwe server wil ik met ZFS gaan draaien, met name omdat deze scrubbing ondersteund (en ik dus geen corrupte data meer zou moeten hebben, nu komt het nog heeeel af en toe voor dat een JPG file half groen is geworden).

Een van de vragen die ik heb ik wat verstandig is qua schijven om te gaan doen in de nieuwe server, meer expliciet: ik zou met minimaal 8TB aan veilige ruimte willen gaan starten (dat is voldoende voor wat ik nu aan data heb), maar als ik het goed heb begrepen kan ik met ZFS bijv. niet starten met 2 schijven in de mirroring variant, en er dan later een 8TB schijf aan toevoegen en dan zonder dataverlies overgaan naar 3 schijven in een raid z1 variant.

Het moederbord van de nieuwe server is een Asrock B85M Pro4, deze heeft 6 SATA aansluitingen (allen op de Intel controller). Ik wil de eerste aansluiting gebruiken voor de SSD waar het OS op gaat draaien en die ook als download en opslag "cache" gebruiken. De overige 5 kunnen de opslag schijven aan die voor de lange termijn opslag zijn. Naast starten met 2 schijven van 8TB is het ook een optie om meteen met 5 schijven van bijv. 3TB of 4TB te starten en die in raid z1 te zetten. Dan zou ik 4x3TB of 4x4TB aan ruimte hebben, meer dan genoeg. En mocht dit ooit te weinig zijn over vele jaren dan kan ik wel alle schijven vervangen door grotere modellen, en dan de partitie uitrekken, met behoud van data.

Nu kijk ik natuurlijk ook naar het totale stroomverbruik en aangezien ik niet heel vaak bij de "long term" data hoef zit ik aan het volgende te denken:

Op de SSD naast het OS de volgende data:
- Per gebruiker een folder met max. X GB waar veel gebruikte zaken staan (allerlei documenten, wellicht wat foto's enzo). Deze instellen dat hij 1 a 2x per week gesynced wordt naar een map op het ZFS opslag systeem.
- Een download map waar de incoming downloads in komen, en het liefst met een makkelijksysteem dat ik zaken kan "flaggen" die ik naar de long term storage wil laten zetten zodra er weer een sync gestart wordt. De rest is voor short term use en kan na gebruik weer verwijderd worden.

Voor de schijven die voor de long term data gebruikt worden zou het idee zijn deze in de slaapmodus te laten gaan (incl. kop parkeren), met een aantal uur voordat hij naar slaapstand gaat (bijv. 4u, om te voorkomen dat hij te vaak in en uit slaapstand gaat, wat volgens mij de levensduur niet ten goede komt).

Met deze instelling verwacht ik dat met bijv. 2x per week syncen van de belangrijke data folders en de geflagde downloads ik nog iets van gemiddeld 1x per week bij de overige long term data hoef te komen (denk aan oude vakantiefoto's ofzo). Dus zouden de 5 HDD's gemiddeld 3x per week wakker worden en weer gaan slapen en dan telkens voor 4 uur wakker zijn (eventueel als ik de sync 's nachts laat doen zouden ze direct na de sync weer kunnen gaan slapen, ik gebruik ze dan toch verder niet).

En omdat raid/zfs natuurlijk nog geen backup is wil ik daarnaast nog de belangrijke files/folders die ik kan flaggen op de long term storage backuppen naar mijn stack account, waar ik nu dus max. 1TB kwijt kan. Voorlopig meer dan voldoende. Deze backup/sync slag naar stack kan natuurlijk mooi direct na de 1/2 wekelijkse sync van de SSD naar ZFS gedaan worden (over 100/100 glasvezel gaat dit ook lekker vlot).

Dan als laatste nog even welke hardware ik voor de nieuwe server al heb verzameld:
- Asrock B85M Pro4 moederbord (zou redelijk zuinig zijn, heeft 6 SATA aansluitingen (Intel) en heeft ook een Intel netwerk controller.
- Intel Core i7 4785T (35W TDP, zuinig en toch krachtig wanneer nodig)
- 16GB DDR3 geheugen
- Fractal Design Define R5 Zwart behuizing
- Cooler Master V Series 550W (werd hier al genoemd vanwege het zeer goede rendement bij lage belasting)

Wat ik dus nog moet aanschaffen is de SSD, even uitrekenen of ik aan een 500GB model voorlopig genoeg heb, of dat ik beter voor een 1TB kan gaan. En dan twijfel ik tussen de Crucial MX300 (met stroomuival bescherming en normaal goede bouwkwaliteit) of een Samsung 850 EVO of PRO. Sowieso wil ik er toch wel een kleine UPS voor gaan zetten die de server dan ook netjes de tijd geeft om af te sluiten, dus wellicht maar beter voor een Samsung 850 EVO of PRO gaan.

En dan natuurlijk de schijven, ik wil schijven geschikt om in raid te gebruiken, met een goede betrouwbaarheid en de mogelijkheid om ze helemaal in sleep te laten gaan. Als ik het goed heb zou de WD RED serie hiervoor wel geschikt zijn en deze worden veel gebruikt.

Als laatste nog even kort over het OS. Als linux noob raadde collega's aan voor dit project te werken met de Ubuntu stable versie (normale desktop versie). Die heb ik op een Samsung 850 EVO die ik nog had even aan dit bord gehangen en al eens wat mee gespeeld. Met PowerTOP zie ik dat het geheel netjes in C6 komt. Op de energiemeter (VoltCraft Energy Monitor 3000) komt nu het stroomverbruik op zo'n 11 watt uit bij IDLE (wel met scherm en toetsenbord er nog aan). Helemaal niet verkeerd volgens mij voor deze setup.

Na dit lange (sorry!), maar wel redelijk volledige verhaal ben ik natuurlijk benieuwd of er nog mensen zijn met goede tips voor de schijven en eventuele tools/packages voor linux die mijn gebruik zullen ondersteunen/vergemakkelijken. Zoals het makkelijk kunnen instellen welke folders ik wil syncen etc.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1245 v6 Boxed€ 291,20€ 291,20
1Fujitsu D3417-B2€ 150,-€ 150,-
1Seagate Barracuda Compute 3,5", 4TB€ 99,90€ 99,90
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 97,01€ 97,01
1Kingston ValueRAM KVR21E15D8/16€ 175,25€ 175,25
1Seasonic Focus Plus 550 Gold€ 79,95€ 79,95
1Intel 600p 128GB€ 60,95€ 60,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 954,26

Bovenstaande server is niet alleen samengesteld op zuinigheid maar ook op de toepassing ervan (home automation linux server/home lab/docker instances/virtualisatie/oracle). De voeding is misschien net als de kast ook nog wat overgedimensioneerd op de toepassing van nu, maar kan hier een flink aantal jaren mee vooruit. Vandaar ook de wat hogere kwaliteit van de componenten.

Maar zien jullie nog mogelijkheden om de idle load van deze setup te verlagen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Dreamer-1982

Ik hoop dat er iemand tips voor je heeft.

Uit tests blijkt dat de meter die je hebt gebruikt iets te laag aangeeft (tel er ca. 1W bij). UPS is per definitie niet zuinig omdat opslag van energie inefficient is.

RAID en downspinnen gaat niet altijd goed samen. Waarom wil je RAID? Als het voor backup is: ik vind persoonlijk externe backup is de beste methode tegen allerlei soorten problemen (hardware problemen, software problemen, menselijke fouten, malwarebesmetting, recovery).

@Verwijderd

De voeding is niet zo zuinig bij lage belasting. Is de Cooler Master V-Series 550W een optie?
Een zuinige hard disk is een 2.5" 4TB. Bij Amazon momenteel € 111. Deze externe SATA HDD kan uit de USB verpakking worden gehaald, dat heb ik een maand terug nog gedaan. Er is geen garantie dat het (nog) werkt, maar velen hebben dit al gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dank voor de feedback. Ik heb nu 2 builds gemaakt eentje gebaseerd op het Fujitsu mobo (blijft mijn voorkeur, maar de beschikbaarheid is mogelijk een probleem) en eentje gebaseerd op een supermicro plankje. Ook feedback verwerkt over de voeding en ssd.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1245 v6 Boxed€ 291,20€ 291,20
1Cooler Master V Series V550€ 92,95€ 92,95
1Samsung 960 EVO 250GB€ 123,10€ 123,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.029,41

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1240 v6 Boxed€ 277,50€ 277,50
1Supermicro X11SSL-F€ 187,32€ 187,32
1Delock PCI Express Card > 1 x internal M.2 NGFF€ 23,35€ 23,35
1Cooler Master V Series V550€ 92,95€ 92,95
1Samsung 960 EVO 250GB€ 123,10€ 123,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.076,38

Volgens mij ben ik er nu redelijk uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dreamvoid schreef op maandag 18 december 2017 @ 18:14:
[...]

Intel groepeert altijd een grote groep cpu's onder 1 TDP waarde, zonder dat je er al te veel details uit kan halen.

Voorbeeld: het is voor denk ik iedereen wel duidelijk dat een i3-6100 (dual core Skylake op 3.7 GHz met HD530 GPU en hyperthreading) op full load wat meer gaat verbruiken als een Celeron G3900 (dual core Skylake op 2.8 GHz met HD510 en uitgeschakelde hyperthreading), maar toch hebben ze allebei een 51W TDP sticker.

Wat ik vermoed is trouwens dat een HD630 vs HD610 niks scheelt in verbruik op een server, tenzij je die extra Execution Units ook echt gebruikt in games. Ik zie op HWMonitor (op m'n Hackintosh), als ik bv op de desktop de muis niet beweeg (de GPU rendert dus een volledig statisch plaatje) de hele GPU naar 0W terugvalt.
Precies wat ik wou weten. Bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mars Warrior schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 17:31:
[...]

Waarom eigenlijk de quad-core Xeon, en niet een net iets goedkopere 6-core i5/i7?
Omdat ik een server bouw en niet een desktop/workstation. De 6-cores hebben ook geen ondersteuning voor ECC geheugen.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2017 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamer-1982
mrmrmr schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 13:31:
@Dreamer-1982

Ik hoop dat er iemand tips voor je heeft.

Uit tests blijkt dat de meter die je hebt gebruikt iets te laag aangeeft (tel er ca. 1W bij). UPS is per definitie niet zuinig omdat opslag van energie inefficient is.

RAID en downspinnen gaat niet altijd goed samen. Waarom wil je RAID? Als het voor backup is: ik vind persoonlijk externe backup is de beste methode tegen allerlei soorten problemen (hardware problemen, software problemen, menselijke fouten, malwarebesmetting, recovery).
Dat hoop ik ook, dit leek me wel de plek om te vragen naar tips :)

Ok, 1W erbij is nog wel te doen. Gebruikt zo'n UPS zoveel extra energie? Ik ging er vanuit dat als de stroom normaal werkt het extra verbruik nihil zou zijn.

De RAID partitie is niet (alleen) voor backup: ik heb ook gewoon te veel data om op de 500GB/1TB SSD te zetten die ik altijd wil laten draaien, dus ik zie de RAID partitie dan ook meer als een cold storage: in basis redelijk veilig (de echt belangrijke data daarvan gaat ook nog eens de cloud in) en ik kan erbij als ik het nodig heb, wat in de praktijk 1 a 2x per maand is.

Ok, het downspinnen kan op mijn huidige Areca in ieder geval zonder problemen, maar dat zijn dan ook professionele controllers. Met ZFS kunnen hierdoor dus wel problemen ontstaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je iets wegschrijft op een RAID systeem moeten alle schijven draaien. Er is kans dat er een applicatie is die zo nu en dan eens iets doet en daarmee roet in het eten gooit.

Een UPS is het minst efficient bij lage belasting, als er helemaal geen belasting is (of standby), dan gaat het apparaat opladen en dat kost ook verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamer-1982
Dat snap ik, maar ik wil dus de SSD gebruiken voor het OS en de "live"data. Op de ZFS partitie komen dan alleen archief files, die ik dus 1x per 2 weken ofzo zal gebruiken. En 1 a 2x per week 's nachts de belangrijke live data syncen naar de ZFS en daarna meteen door naar cloud.

Ik neem aan dat als er verder alleen archief data op de ZFS staat dat het OS verder niet zomaar aan die data komt en dus de schijven blijven slapen.

Of zie ik iets over het hoofd.

Over het verbruik van een UPS zal ik me nog eens inlezen, zou jammer zijn als alle acties om het stroomverbruik laag te houden (zoals de HDD's lekker laten slapen) te niet wordt gedaan door een UPS. In dat geval ga ik denk ik gewoon zonder UPS draaien, het is niet of hier vaak problemen met het stroomnetwerk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog even over de combi Fujitsu D3417-B2 en Fractal Define R5 kast, en meer specifiek de meegeleverde fans in de kast en fan connectoren op het mainbord.

Lijkt me dat omwille van de zuinigheid/geluidssterkte de casefans variabel aangestuurd worden. Op het Fujitsu bord zijn 4 pins (PWM) aansluitingen voor alle fans aanwezig, echter de Define R5 wordt geleverd met 3 pins case fans (zoals vrijwel alle kasten, maar niet uit hoe duur?).

Volgens de documentatie van Fujitsu stuurt het bord 3 pins case fans altijd maximaal aan (kennelijk is er geen BIOS setting om de PWM pin "uit" te zetten en de fan middels de voedingsspanning pin te reguleren).

Oplossing is een case die 4 pins PWM fans standaard meelevert (volgens mij bestaan die niet), of een soort van fan PWM sturing met 4 pins in, 3 pins out er tussen te zetten, of de fans te vervangen door 4 pins PWM fans.

Voorkeur gaat uit naar een kast waar gelijk de goede fans met (4 pin met PWM aansturing) inzitten, maar die zijn lastig te vinden, mede doordat de pricewatch blind is voor deze spec.

Is dit een dingetje of maak ik me druk om niets :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Dreamer-1982 schreef op zondag 24 december 2017 @ 15:59:
Dat snap ik, maar ik wil dus de SSD gebruiken voor het OS en de "live"data. Op de ZFS partitie komen dan alleen archief files, die ik dus 1x per 2 weken ofzo zal gebruiken. En 1 a 2x per week 's nachts de belangrijke live data syncen naar de ZFS en daarna meteen door naar cloud.

Ik neem aan dat als er verder alleen archief data op de ZFS staat dat het OS verder niet zomaar aan die data komt en dus de schijven blijven slapen.

Of zie ik iets over het hoofd.
Dat ligt er allemaal aan hoe jij de software instelt. In mijn geval lukt het om de harde schijven > 23 uur per dag uit te hebben.

Wanneer je onnodige micro-optimalisaties doet ("minder naar ssd schrijven want die slijt!") etc dan heb je waarschijnlijk een netto negatief resultaat waar je meer energie verbruikt [terwijl energie besparen feitelijk het doel is]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

mrmrmr schreef op zondag 24 december 2017 @ 02:58:
Een UPS is het minst efficient bij lage belasting, als er helemaal geen belasting is (of standby), dan gaat het apparaat opladen en dat kost ook verbruik.
Dreamer-1982 schreef op zondag 24 december 2017 @ 15:59:
Over het verbruik van een UPS zal ik me nog eens inlezen, zou jammer zijn als alle acties om het stroomverbruik laag te houden (zoals de HDD's lekker laten slapen) te niet wordt gedaan door een UPS. In dat geval ga ik denk ik gewoon zonder UPS draaien, het is niet of hier vaak problemen met het stroomnetwerk zijn.
Dat is hier een bekend probleem geweest :P De router-pc en (huidige) download-pc verbruiken samen minder dan wat mijn vorige UPS verbruikte tijdens het idlen :X

Het idle-verbruik van mijn huidige geDIY'de UPS is dat wat de loodaccu lader verbruikt tijdens het volgeladen houden van de accu. Tijd terug wel eens gemeten, was geloof ik maar een paar watt.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamer-1982
ANdrode schreef op zondag 24 december 2017 @ 17:34:
[...]

Dat ligt er allemaal aan hoe jij de software instelt. In mijn geval lukt het om de harde schijven > 23 uur per dag uit te hebben.

Wanneer je onnodige micro-optimalisaties doet ("minder naar ssd schrijven want die slijt!") etc dan heb je waarschijnlijk een netto negatief resultaat waar je meer energie verbruikt [terwijl energie besparen feitelijk het doel is]
Ik was niet van plan om speciale optimalistaties te doen voor het schrijven op de SSD, maar wil dus juist de ZFS array sparen.

Kun je aangeven welke specifieke software instellingen je hebt gedaan om het voor elkaar te krijgen om de harde schijven netjes in slaap te laten? Ik ben in Linux n.l. nog niet heel erg thuis.

Verder is juist het idee om dus de PC altijd aan te hebben en de SSD altijd paraat, daar staat de data op die regelmatig (lees bijna iedere avond meerdere keren) gebruikt zal worden, en de data op het archief (ZFS) zal ik zelfs nauwelijk bij hoeven. Maar 1 of 2x per week wil ik dan 's nachts de data op de SSD (alleen wijzigingen, dus zal erg meevallen) laten syncen naar de ZFS en naar de cloud.

En Raven, bedankt voor de info: ik ga zeker even uitzoeken wat de UPS die ik wil aanschaffen (APC Back-UPS ES 700VA DIN) zelf verbruikt.

[ Voor 5% gewijzigd door Dreamer-1982 op 24-12-2017 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Dreamer-1982 schreef op zondag 24 december 2017 @ 20:28:
[...]
Ik was niet van plan om speciale optimalistaties te doen voor het schrijven op de SSD, maar wil dus juist de ZFS array sparen.
Ja dat is volgens mij ook de slimme keuze als je energie wilt besparen
Kun je aangeven welke specifieke software instellingen je hebt gedaan om het voor elkaar te krijgen om de harde schijven netjes in slaap te laten? Ik ben in Linux n.l. nog niet heel erg thuis.

Verder is juist het idee om dus de PC altijd aan te hebben en de SSD altijd paraat, daar staat de data op die regelmatig (lees bijna iedere avond meerdere keren) gebruikt zal worden, en de data op het archief (ZFS) zal ik zelfs nauwelijk bij hoeven. Maar 1 of 2x per week wil ik dan 's nachts de data op de SSD (alleen wijzigingen, dus zal erg meevallen) laten syncen naar de ZFS en naar de cloud.
Zoals jij beschrijft was mijn doel om de data op de raid array bijna niet veranderen. Daarom heb ik al mijn applicaties zo ingesteld dat alleen bulk data die niet meer veranderd op de raid array staat.

Wat betreft tweaks kan het simpel. Volg powertop en zorg er voor dat spindown goed werkt. Met mijn schijven waren de volgende regels nodig in /etc/rc.local (voor de zekerheid):
# Five minute spindown for the rotating disks
# <https://wiki.archlinux.org/index.php/hdparm>:
# "values from 1 to 240 spedicy multiples of 5 seconds, values from 241 to 251 specify multiples of 3
0 minutes
hdparm -S 60 /dev/sda
# ... b, c, etc
Hoeveel spindowns krijg ik?
4 Start_Stop_Count 0x0032 097 097 000 Old_age Always - 3741
9 Power_On_Hours 0x0032 087 087 000 Old_age Always - 9765
193 Load_Cycle_Count 0x0032 196 196 000 Old_age Always - 12028
+- 10 spin-ups per dag, vind ik acceptabel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamer-1982
Bedankt voor de zeer uitgebreide info, dat gaat wel helpen :) Overigens hoop ik op nog minder spin-ups per dag te komen. Ik denk dat er voldoende dagen zijn dat ze gewoon lekker kunnen blijven slapen. Als er op die dag geen sync van SSD -> ZFS is gepland en ik kom niet aan de archief data dan kunnen ze uit blijven.

Even gegoogled op het UPS verbruik en ik kom een zeer uitgebreide review van exact de 550Va versie tegen van iemand op hardwareinfo. Verbruik gemeten van de UPS zelf (met de energylogger, dus betrouwbare meter) komt hij uit op zo'n 3,6W. Dat lijkt me toch wel acceptabel om je data te beveiligen tegen eventuele schade bij stroomuitval. En natuurlijk als je op vakantie bent kun je de server een mail laten verzenden als hij af gaat sluiten (als hij via de UPS een signaal krijgt dat de stroom is uitgevallen) en dan zorgen dat als er weer stroom op komt hij automatisch opstart en dan ook een mail verstuurt. Krijg ik wel de eerste mail maar niet binnen een redelijke tijd de 2e, dan kan ik de buren vragen even te gaan kijken, scheelt wellicht een ontdooide diepvries bij thuiskomt.

Ik lees trouwens op een aantal sites (meestal wat oudere posts) dat ZFS eigenlijk het beste werkt met ECC geheugen, maar op vele andere plaatsen weer dat het ook prima gaat met gewoon geheugen. Klopt dat het met gewoon geheugen prima werkt? Dit bord ondersteund namelijk geen ECC :S

[ Voor 11% gewijzigd door Dreamer-1982 op 24-12-2017 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 24 december 2017 @ 17:30:
Nog even over de combi Fujitsu D3417-B2 en Fractal Define R5 kast, en meer specifiek de meegeleverde fans in de kast en fan connectoren op het mainbord.
Zijn ze allemaal nodig? Standaard meegeleverde fans zijn niet altijd zuinig. Ik meet bij diverse fans rondom 1W. Je kunt makkelijk meten met een energiemeter door de kabel eruit te trekken.Vanwege geluid en verbruik vervang ik ze door andere fans (momenteel Cooler Master Silencio FP 120 PWM 4-pins). Harde schijven zorgen voor warmteproductie, voor 2 hard disks en een cpu gebruik ik maar 1 fan, een fan die ik aansluit op de cpu fanconnector, bevestigd naast de cpu koeler tegen de binnenkant van de kast. De koelvinnen staan loodrecht op de fan zodat de lucht erdoorheen getrokken wordt. Dat werkt goed.

Daarnaast kun je fans minder hard laten draaien door ze op 7V of 5V te laten lopen. Bij 5V vervang je de 12V lijn door een 5V. Bij 7V vervang je aarde (ground/GND) door 5V (12-5=7V). Aansluiten doe ik met een soldeerbout, maar kan ook zonder (bv. aan elkaar draaien en tapen of met clips). Door de aansluiting te doen op verlengsnoertjes blijven de fan met kabel en de voedingaansluiting intact. Van 3-pin kabel versies zijn 5V en 7V aansluitingen kant en klaar te koop.

Er zijn ook fankabelsplitters te koop zodat je meerdere fans op 1 aansluiting kunt aansluiten.

Ik heb voor mijn laatste systeem nu 1 maal 4-pin PWM fan met 5V voeding in gebruik plus een passieve heat sink voor de cpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@mrmrmr Hoeveel Watt gebruikt dit systeem op die manier/configuratie?
De "truc" met de 12V fan te laten draaien op 5V gebruik ik sinds 2011 (mijn eerste Debian server). Werkt prima en een stuk minder geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Dreamer-1982 schreef op zondag 24 december 2017 @ 20:28:
En Raven, bedankt voor de info: ik ga zeker even uitzoeken wat de UPS die ik wil aanschaffen (APC Back-UPS ES 700VA DIN) zelf verbruikt.
Ik gebruikte toen de pricewatch: APC Smart-UPS XL 750VA USB & Serial 230V , tegenwoordig is het een loodaccu met bijpassende lader achter een via USB programmeerbare DC-DC spanningsomvormer die weer achter een load sharing controller zit met op de andere input een 19V-DC adapter.

Om dat als noodstroomvoorziening werkend te krijgen moet je de spanningsomvormer iets (>200mV) lager instellen dan wat de AC-DC adapter levert. Dan wordt de accu met spanningsomvormer als backup gebruikt wanneer de AC-DC adapter uitvalt, i.p.v. dat de load over beide verdeelt wordt.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!
route99 schreef op maandag 25 december 2017 @ 08:51:
@mrmrmr Hoeveel Watt gebruikt dit systeem op die manier/configuratie?
De "truc" met de 12V fan te laten draaien op 5V gebruik ik sinds 2011 (mijn eerste Debian server). Werkt prima en een stuk minder geluid.
Het is ongeveer 5,0W met standaard met de kast meegeleverde Aerocool 12V fan en 4,1W zonder (+0,1W met de Cooler Master Silencio FP 120 PWM fan op 5V). Ik ben nog aan het installeren en testen.

hardware.info heeft uitgebreide tests van fans, waarbij je kunt zoeken naar de belangrijkste cijfers: spanning bij gefixeerde dB, standaard verbruik en bij lagere spanningniveau's en de hoeveelheid luchtverplaatsing. Er zijn ook fans die met kabeltjes komen voor lagere spanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phpkid
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07-12-2021
https://www.conrad.be/ce/...ncl-laadregelaar?ref=list

Iemand reeds geprobeerd om een server volledig van eigen stroom te voorzien? Geen idee of:
-het haalbaar is met het weer in de lage landen
-kwaliteit van een standaardpaneel als hierboven voldoende is om deze altijd up te houden
-of je nato bene je de investering ooit terugverdient tov over het electriciteitsnet

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-09 11:45
mrmrmr schreef op maandag 25 december 2017 @ 02:33:
[...]
Daarnaast kun je fans minder hard laten draaien door ze op 7V of 5V te laten lopen. Bij 5V vervang je de 12V lijn door een 5V. Bij 7V vervang je aarde (ground/GND) door 5V (12-5=7V). Aansluiten doe ik met een soldeerbout, maar kan ook zonder (bv. aan elkaar draaien en tapen of met clips). Door de aansluiting te doen op verlengsnoertjes blijven de fan met kabel en de voedingaansluiting intact. Van 3-pin kabel versies zijn 5V en 7V aansluitingen kant en klaar te koop.

Er zijn ook fankabelsplitters te koop zodat je meerdere fans op 1 aansluiting kunt aansluiten.

Ik heb voor mijn laatste systeem nu 1 maal 4-pin PWM fan met 5V voeding in gebruik plus een passieve heat sink voor de cpu.
Kun je niet gewoon in het bios de fans op een bepaald percentage instellen?

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Voor volledig off-grid hebt je een vorm van langdurige opslag nodig (meestal een batterij). Helaas is het in de wintermaanden niet echt haalbaar met aleeen zonneenergie omdat - zoals deze maand - de zon zich soms te weinig laat zien. Met windenergie of overmatig veel panelen lukt het misschien wel.

Mijn pv installatie brengt deze maand maar ongeveer 52% op van wat het volgens langdurige gemiddelde berekend door PVGIS zou moeten zijn. Ik verwacht met mijn oost-west 15 graden 3920 Wp installatie (16 grote panelen) deze maand minder dan 30 kWh op te wekken, dat is 744 uur lang gemiddeld 40W. Ik zou rekenen op ten minste 50% verliezen in omzetten en opslag, dus ongeveer 20W output.

Het systeem waar je naar linkt is 12V, 12V/24V wordt vaak op campings en boten toegepast. 20 Wp is veel te weinig om een deuk in een pakje boter te slaan in de winter. In de lente/zomer op zonnige dagen kun je het misschien wel gebruiken.
audiojunk schreef op donderdag 28 december 2017 @ 00:06:Kun je niet gewoon in het bios de fans op een bepaald percentage instellen?
Helaas niet bij dit BIOS, ik ben nog aan het kijken naar third party tools. Er zijn twee redenen om het te doen: verbruik zo ver mogelijk terugschroeven en minder rpm/geluid. Er zijn ook potentiele nadelen aan de spanning verlagen. Het kan leiden tot onregelmatig draaiende fans (steeds opnieuw versnellen en vertragen). En sommige BIOS zien de niet aangesloten 12V lijn als teken dat de cpu fan niet aangesloten is. Ik ben er nog niet uit of 3-pin beter is dan 4-pin als de spanning wordt verlaagd.

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-09 11:45
Oke duidelijk.

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

• nYzEkE
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-09-2024
Tijd voor mij om ook mijn toekomstige build eens te posten
Deze moet er komen omdat men Asus E35m1-i er geen zin meer in had.
Deze had als doel download en file servertje.

Nu is het dus tijd voor een nieuwe en ik dacht aan:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 69,50€ 69,50
1ASRock H270M-ITX/ac€ 107,50€ 107,50
1Kingston ValueRAM KVR24N17D8/16€ 162,-€ 162,-
1Mini-box picoPSU 90 + 80W Adapter Power Kit€ 60,50€ 60,50
1Samsung 850 EVO 500GB€ 144,90€ 144,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 544,40

Ik heb ook nog oude hardware die ik meeneem
#Product
1WD Green HDD, 4TB
2WD Green SATA 3 Gb/s, 2TB
1Chieftec Dragon DA-01BD

Ik heb natuurlijk deze schijfjes lang draaien gehad zonder dat ik iets gelezen heb over het te snel parkeren van de schijfkoppen, en zal dit dan maar doen in de nieuwe server.
De meeste mensen willen ook een kleine case, maar heb deze nog staan, ietsje te groot maar deze komt toch onder de trap te staan bij de elektrische kast/modem/...

Doel van de server
Ik zou er proxmox op draaien
  • pfsense
  • debian vm
    • nzbget of sabnzbd
    • torrentclient
    • teamspeak
    • samba
  • scada voor men S7-300 plc (nog zoekende)
Vragen
  • Ik twijfel sterk tussen 8 en 16Gb ram, bij 8 kan ik altijd upgraden + dit houdt mijn aankoop onder de 500euro wat misschien een magische grens zal zijn in het hoofd van de vrouw. Maar ik wil liever ook niet direct terug een nieuwe aankoop moeten doen
  • men oude schijfjes WD20EARS draaide ik vroeger in raid 0, om de verkeerde redenen, later opgelsot met backups op men stackstorage :)
    Nu zou ik willen 1 van de WD20EARS in men server plaatsen en dan mijn andere +
    WD40EZRX in mijn oude game pc steken die nu dienst doet als htpc (ligt dus altijd af)
    Met als doel om die 2TB schijf te dubbelen naar die htpc als backup nr 1 + te backuppen online
    Alle downloads enzo zou ik op men ssd willen doen en dan periodisch willen wegschrijven naar die 4TB schijf in men htpc.
    Nu weet ik niet hoe makkelijk het zal zijn om die WD20EARS idle te krijgen, aangezien deze standaard niet veel zou moeten draaien. Iemand bedenkingen over mijn ideeën gang?
  • zou het beter zijn om een linux vm te draaien met daarin alle programmas die ik wil, of zou ik beter eens kijken naar lcx? Ik heb deze nog nooit gebruikt in het verleden
We zullen dan ook eens kijken welke energiemeter ik hier kan aanhangen om alles eens deftig te meten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
1) Als wat je zegt dat je doel is ook echt alles is, (en je dus niet echt gaat spelen etc) is 8GB denk ik wel zat.

2) Ik heb me nooit zo druk gemaakt over headparking, maar goed, ik heb Hitachi schijven 8-) Als ze niet stuk gaan van headparking, gaan ze ooit toch wel omvallen van ouderdom. Mits goede redundancy (RAIDZ2/Z3 ofzo) zou ik ze niet meer gebruiken voor primaire data, meer voor wat meuk (films / series etc).

3) LCX is eigenlijk ook gewoon een vm waar je alles in kan doen. LXC is een iets 'dikkere' container dan bijvoorbeeld Docker. Docker is echt maar 1 process (1 STDIN, 1 STDOUT, 1 STDERR etc). LXC kan je gewoon op inloggen, ssh naar toe gebruiken, etc. Het is maar net wat je ermee wil. LXC zelf ben ik persoonlijk niet zo super kapot van. Je kan ook prima Docker draaien op Proxmox trouwens, want het is gewoon Debian, en je kan gewoon packages installeren zonder gemorrel.

Even niets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
FireDrunk schreef op donderdag 28 december 2017 @ 23:11:
3) LCX is eigenlijk ook gewoon een vm waar je alles in kan doen. LXC is een iets 'dikkere' container dan bijvoorbeeld Docker. Docker is echt maar 1 process (1 STDIN, 1 STDOUT, 1 STDERR etc). LXC kan je gewoon op inloggen, ssh naar toe gebruiken, etc. Het is maar net wat je ermee wil. LXC zelf ben ik persoonlijk niet zo super kapot van. Je kan ook prima Docker draaien op Proxmox trouwens, want het is gewoon Debian, en je kan gewoon packages installeren zonder gemorrel.
Met Docker kun je ook ssh-en hoor, al is dat afhankelijk van het OS dat is meegenomen in de docker container. Bij sommige containers is er inderdaad geen bash, dus kun je weinig anders dan een container draaien...

Vwb Proxmox en Docker: zelf nog niet geprobeerd, maar er zijn voldoende video's en tutorials van bijv STH om dat voor elkaar te krijgen.

Met de goede resultaten van een aantal hier om met Proxmox een zuinige server te bouwen wordt Proxmox wel een aantrekkelijke manier om je server, al dan niet met eigen storage, VM's en Docker, op te bouwen :9~

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Docker is niet gemaakt om meerdere processen te draaien, via 'vieze' parent pid's die meerdere childs hebben kan het wel, maar netjes is anders :)

Ik ben ook wel gecharmeerd van Proxmox, het heeft zo wat vage dingen, maar is zeeeer bruikbaar! En goed up to date.

[ Voor 28% gewijzigd door FireDrunk op 29-12-2017 11:44 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FireDrunk schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 11:43:
Docker is niet gemaakt om meerdere processen te draaien, via 'vieze' parent pid's die meerdere childs hebben kan het wel, maar netjes is anders :)
Aha. Geen idee wat dat betreft. Ben gewoon een gebruiker van Docker en ik kan elke applicatie of microservice met stacks definieren. Hoe dat onderhuids draait weet ik niet :X
Ik ben ook wel gecharmeerd van Proxmox, het heeft zo wat vage dingen, maar is zeeeer bruikbaar! En goed up to date.
Het lijkt me inderdaad een mooie toepassing om zowel VM's als Docker te kunnen draaien op je zuinige thuisserver. Ik had in het Proxmox topic al wat gepost met mijn gewenste setup, maar daar kreeg ik natuurlijk de nodige vragen over W10 als fileserver (vs ZFS natuurlijk).

Moet toch maar eens verder experimenteren met wat oude hardware.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SirNobax
SirNobax schreef op donderdag 7 december 2017 @ 13:58:
[...]

Zo, eindelijk erachter wat hiervoor zorgde. Niet dat ik actief aan het zoeken was, maar sommige VM's bleven wel erg veel cpu gebruiken in idle. Blijkbaar zorgt de optie "Use tablet for pointers" (staat standaard aan; die mount een USB HID voor accuratere muisaansturing) van Proxmox voor een hoop interrupts in diverse BSD/Linux installaties.

Afbeeldingslocatie: https://i.pi.gy/8ZGke.png

Met VM's aan doet hij nu weer netjes 7.5W in rust, ipv 10W. :9

[ Voor 3% gewijzigd door SirNobax op 30-12-2017 11:21 ]

Pentaxiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nYzEkE
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-09-2024
1) Als wat je zegt dat je doel is ook echt alles is, (en je dus niet echt gaat spelen etc) is 8GB denk ik wel zat.
Ik zal kijken voor 8GB, is het niet genoeg kan ik altijd wisselen met men ram van men desktop en zie dan wel :)
2) ik ze niet meer gebruiken voor primaire data, meer voor wat meuk (films / series etc).
Wel, ik zou ze wel willen gebruiken voor primaire data, maar zeker zijn dat die gemirrored staat op 2 andere pc's. Dan is het wel niet 'live' gemirrored, maar de bedoeling is meer de voorbereiding van de lessen van de vrouw, digitale fotos, papierwerk, allemaal werk die er dus eerst eens naartoe gepushed moet worden (of gesynced) maar dan maken we er gewoon een gewoonte van om het orgineel niet direct te verwijderen

Ik zie ook het nut van een raid niet echt meer in als de schijf plat gaat kan ik gerust wel dagen/weken wachten om de data te restoren. In mijn geval zal raid te duur zijn vrees ik zowel in aankoop van schijven als in verbruik.

Ik denk dat ik zal beginnen met een kvm debian voor alle download applicaties, en daarna een of twee lcx of dockers te draaien. Kan dan altijd terugvallen op men debian. (ben het ook al jaren gewend om alles te installeren dus daar zie ik niet tegen op)

ik zal zeker de topics op GOT over lcx en docker eens doorlezen.
en bedankt voor de nuttige info iedereen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-09 10:28

WeaZuL

Try embedded, choose ARM!

SirNobax schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 00:08:
[...]

Zo, eindelijk erachter wat hiervoor zorgde. Niet dat ik actief aan het zoeken was, maar sommige VM's bleven wel erg veel cpu gebruiken in idle. Blijkbaar zorgt de optie "Use tablet for pointers" (staat standaard aan; die mount een USB HID voor accuratere muisaansturing) van Proxmox voor een hoop interrupts in diverse BSD/Linux installaties.

[afbeelding]

Met VM's aan doet hij nu weer netjes 7.5W in rust, ipv 10W. :9
Goede tip, zorgt bij mij ook voor minder CPU belasting en dus een aantal watjes minder aan verbruik _/-\o_

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Le Enfant!
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 16-09 16:53
Edit: nvm. Verkeerde topic. :P

[ Voor 95% gewijzigd door Le Enfant! op 31-12-2017 01:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeforelNL
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-05 16:36
Goedemorgen,

Ik lees hier veel over processoren als Intel Pentium G4560 Boxed, maar stel je wilt een low power server maken waarop je met een paar kids Minecraft kan spelen (een spel hosten). Lukt dat dan qua performance?

Dank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Is die server nog altijd single threaded? De G4560 is aardig snel, dus ik het zou nogal vreemd zijn als het niet lukt, zoveel sneller zijn andere processoren niet.

Ik zou me er geen zorgen over maken met een Linux gebaseerde server.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
zeeforelNL schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 11:17:
Goedemorgen,

Ik lees hier veel over processoren als Intel Pentium G4560 Boxed, maar stel je wilt een low power server maken waarop je met een paar kids Minecraft kan spelen (een spel hosten). Lukt dat dan qua performance?

Dank.
Makkelijk. Ik draai een server op een Atom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeforelNL
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-05 16:36
Zsub schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 13:33:
[...]

Makkelijk. Ik draai een server op een Atom.
Ook als je met 10 mensen op die server speelt en een flink aantal plugins hebt lopen?

En hoeveel verwacht je dan van verbruik-toename? Stel idle = 15w. Wordt het dan 100w?

Dank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vDorst
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
@zeeforelNL Mijn linux server met G4560 doet ~15w idle en 100% cpu ~45w (cpu stress tool).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
zeeforelNL schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 13:42:
[...]

Ook als je met 10 mensen op die server speelt en een flink aantal plugins hebt lopen?

En hoeveel verwacht je dan van verbruik-toename? Stel idle = 15w. Wordt het dan 100w?

Dank.
Ik speel vanilla met max 2 personen, dus precies kan ik het niet zeggen, maar de belasting blijft vrijwel nihil tijdens het spelen bij mij dus ik verwacht geen enkel probleem op een Pentium.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Minecraft met veel plugins is als je niet oppast echt heel zwaar. Met een dikke basis en flink wat plugins die automatische meuk doen, ging de belasting op mijn E5-2620 al snel naar een 30% op 2 cores, met pieken naar 60-70% op 4 cores als je echt iets geks deed. Dat is dan met 3 man tegelijk.

Verbruik stijgt voor zo'n soort belasting ongeveer 20-40W gok ik. Ook een beetje afhankelijk of er nog meer belast wordt (disks, geheugen, koeling)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-08 09:13
Mars Warrior schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 16:10:
[...]

Aha. Geen idee wat dat betreft. Ben gewoon een gebruiker van Docker en ik kan elke applicatie of microservice met stacks definieren. Hoe dat onderhuids draait weet ik niet :X

[...]

Het lijkt me inderdaad een mooie toepassing om zowel VM's als Docker te kunnen draaien op je zuinige thuisserver. Ik had in het Proxmox topic al wat gepost met mijn gewenste setup, maar daar kreeg ik natuurlijk de nodige vragen over W10 als fileserver (vs ZFS natuurlijk).

Moet toch maar eens verder experimenteren met wat oude hardware.
Ik heb zelf een Ubuntu server met LXD containers (soort van native VM), en dockers. Ik vind het top werken. Je hebt nog een native systeem voor als het teveel werk is om het in een VM te doen, maar de containers voor het echte werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft iemand de handleiding van het Fujitsu D3417-B2 moederbord voor me? Kan ik er een M.2 NVME SSD + 6 SATA3 schijven in dit moederbord steken? Het product sheet is daar niet duidelijk over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeris49
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-07 22:38
Verwijderd schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 10:45:
Heeft iemand de handleiding van het Fujitsu D3417-B2 moederbord voor me? Kan ik er een M.2 NVME SSD + 6 SATA3 schijven in dit moederbord steken? Het product sheet is daar niet duidelijk over.
Op https://sp.ts.fujitsu.com...ons/public/DS-D3417-B.pdf staat het volgende;

6 x Serial ATA III 600 Interface (up to 6GBit/s, NCQ, AHCI, RAID 0/1/5/10)
1 x M.2 Socket (2260/2280) for PCIe (4 lanes) based M.2 modules, AHCI / NVME Boot support

Dit interpreteer ik als een ja, maar wellicht kunnen anderen dit dit bord hebben hier meer over zeggen. Ik heb deze al wel eens voorbij zien komen hier in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

joeris49 schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 10:54:
[...]

Op https://sp.ts.fujitsu.com...ons/public/DS-D3417-B.pdf staat het volgende;

6 x Serial ATA III 600 Interface (up to 6GBit/s, NCQ, AHCI, RAID 0/1/5/10)
1 x M.2 Socket (2260/2280) for PCIe (4 lanes) based M.2 modules, AHCI / NVME Boot support

Dit interpreteer ik als een ja, maar wellicht kunnen anderen dit dit bord hebben hier meer over zeggen. Ik heb deze al wel eens voorbij zien komen hier in dit topic.
Natuurlijk, de search. 8)7. Bedankt voor de tip.

Weazel heeft een systeem draaien met 6 SATA en een M.2 NVME SSD zie ik. Dan ga ik mijn nieuwe server samenstellen. Nu alleen nog een compacte case met 6 bays.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 12:04:
[...]
Nu alleen nog een compacte case met 6 bays.
Als €€ geen belemmering is, dan is een UNAS 810A een prachtige oplossing voor je. Past je uATX bordje in en maximaal 8 2.5" of 3.5" schijven in!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dit moment is dit mijn wenslijst voor een RAID5 server.

Ik ben een beetje geschrokken van de geheugen prijzen tegenwoordig, dus ik zit al een 100 Euro boven mijn beoogde budget. Als de Hynix modules zoals in de startpost nog een waardige vervanger (UDIMM of RDIMM) hebben hoor ik dit graag.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 67,51€ 67,51
3WD Red WD40EFRX, 4TB€ 124,50€ 373,50
1Fractal Design Define Mini€ 85,95€ 85,95
1Hynix DDR4 8GB PC 2400 CL15 ECC unb. bulk€ 96,29€ 96,29
1Seasonic G-series 450 watt€ 63,69€ 63,69
1Intel 600p 128GB€ 60,95€ 60,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 897,89

Bedoeling is om mijn huidige Synology DS212 te vervangen door een energiezuinige optie die ik in de toekomst makkelijker kan uitbreiden en upgraden. Ik ben nog niet helemaal uit de PSU en de kast. Alternatieve suggesties hoor ik graag.

De build gaat voornamelijk gebruikt worden als NAS/FTP, plex media server, nzbget/sonarr en testserver voor een kleine website die ik onderhoud. In de toekomst wil ik dit uitbreiden met domotica. OS zal Debian linux worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je zou veel stroomverbruik kunnen besparen met 2.5" HDD's, zoals de Maxtor M3 extern (met een 2.5" SATA drive). Die hebben een laag verbruik en ze zijn ook nog goedkoper. Ze zijn niet gemaakt voor RAID 5.

Als je gaat werken met 6 x 3.5" HDD's en als ze standaard draaien, dan is de keuze van de voeding niet zo belangrijk meer. De meeste voedingen hebben moeite met efficientie onder 30-40W, maar vanaf 40W zijn er meer voedingen die zullen voldoen. Hardware.info heeft voedingefficientietests bij 22,5W verbruik.

De voeding moet volgens de specificatie van WD dan 138,6W (23,1W per stuk op de 12V lijn) ondersteunen voor de hard disks bij een gelijktijdig piekverbruik. Daarbij komt het moederbord en cpu. Ik denk dat dat maximaal (ruim genomen) 50W zal zijn, in totaal 188,6W. Je zou dus voldoende hebben aan de Seasonic G-series 360.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mrmrmr schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 15:04:
De Fujitsu D3417-B2/D3417-B21 (S26361-F5110-V140) is zo te zien weer beschikbaar, ten minste in Duitsland.

Een medewerker van Fujitsu heeft (op eigen titel) een aantal tips gegeven over deze en andere moederborden.
Leuke tips. Maar je kunt op de D3417 toch wel gewoon RAM draaien, dwz geen ECC spul en dito CPU?
Ik kan van de andere bordjes nl geen metingen vinden vwb het verbruik in idle, want daar is dit bordje toch wel een hele goede in. Alleen nog geen support voor de 8ste generarie Intel CPU's (incl. bug :X ) die naar het schijnt nog een lager idle verbruik hebben dan de 7 serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb er zelf een en ik gebruik non-ECC RAM en een desktop Kaby Lake. ECC is optioneel.

De Fujitsu D3474-B is een zuinig thin-ITX moederbord. Het heeft 2xSATA aansluitingen en 1 gedeelde M.2 SATA, en 1 x M.2 voor draadloos netwerk.

Hardwareluxx poster Onotop heeft D3417-B2, D3402-B2 en D3401-B2 getest op respectievelijk 5,02W, 4,47W en 4,3W.

[ Voor 84% gewijzigd door mrmrmr op 06-01-2018 02:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fritsjof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-09 15:34
Verwijderd schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 13:11:
Op dit moment is dit mijn wenslijst voor een RAID5 server.
[...]
Ik zoek precies hetzelfde, en houd jouw vorderingen even in de gaten. Vraag: ga je FreeNAS draaien met deze setup?

2e vraag: Is het niet efficiënter qua verbruik en aanschafprijs om 2 USB sticks (USB 2.0, Sandisk Cruzer Blade 16GB Zwart bijvoorbeeld) te gebruiken voor het OS in plaats van een SSD? Die stick in mirrored mode en FreeNas werkt prima en betrouwbaar (maar dit alleen als je dat OS gaat gebruiken natuurlijk).

Met onze energieprijzen loont het om meer uit te geven aan hardware om vervolgens minder uit te geven aan verbruik. Ook met de huidige belastingregels (aanschaf hardware aftrekbaar, verbruik energie niet) loont het om meer te investeren in materiaal om vervolgens te besparen op verbruik.

[ Voor 20% gewijzigd door fritsjof op 09-01-2018 14:45 ]

Bekabelde WIFI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

fritsjof schreef op zondag 7 januari 2018 @ 15:01:
[...]

Ik zoek precies hetzelfde, en houd jouw vorderingen even in de gaten. Vraag: ga je FreeNAS draaien met deze setup?

2e vraag: Is het niet efficiënter qua verbruik en aanschafprijs om 2 USB sticks (USB 2.0, Sandisk Cruzer Blade 16GB Zwart bijvoorbeeld) te gebruiken voor het OS in plaats van een SSD? Die stick in mirrored mode en FreeNas werkt prima en betrouwbaar (maar dit alleen als je dat OS gaat gebruiken natuurlijk).
Ik ga Debian als OS gebruiken. Ik ben hier meer bekend mee.
Met onze energieprijzen loont het om meer uit te geven aan hardware om vervolgens minder uit te geven aan verbruik. Ook met de huidige belastingregels (aanschaf hardware aftrekbaar, verbruik energie niet) loont het om meer te investeren in materiaal om vervolgens te besparen op verbruik.
Ik heb 1 MWh per jaar aan overschot aan elektriciteitproductie door zonnepanelen op het dak liggen dus de energieprijs voor elektriciteit vind ik niet zo spannend. Het is wel de kunst om het huis zo energiezuinig te houden dus daarom ook een zoektocht naar een relatief energiezuinige server. Misschien dat het uiteindelijke verbruik meer iets voor het DIY NAS topic is maar dat weet ik hopelijk eind volgende week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verbruik van servers is hier altijd een topic. ;)

Ik heb ook kilowatturen over van mijn pv installatie, ik probeer de altijd-aan computers zo zuinig mogelijk te maken zodat er meer overblijft voor verwarming. En hopelijk nog dit jaar een BEV: Battery Electric Vehicle. Ik zal meer gaan betalen aan electriciteit, maar toch maximaal besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mijn dev/research werkstation/server is vervangen door een Fujitsu D3417-B2 met i3 7350K (4.2 GHz). Geen nieuwe OS installatie, ik heb de bestaande Windows 7 x64* meegenomen. Ik ben erg tevreden over het operationele verbruik en de reductie van compileertijd. Ik zal binnenkort als ik meer tijd heb uitgebreide informatie en testresultaten posten, o.a. onder Windows 10 en Debian. Als je iets specifieks wilt weten of een bepaalde test wilt, laat maar horen dan kijk ik of ik het kan doen.

(*) Een waarschuwing: als je Windows 7/8.x gebruikt, houdt er dan rekening mee dat Microsoft heeft besloten die niet met een Kaby Lake processor of nieuwer te ondersteunen. Microsoft wil je per sé op Windows 10 hebben. Ik gebruik desondanks Windows 7, maar daar had ik een trukendoos voor nodig. Ik zal het beschrijven in een tweakblog posting.

[ Voor 27% gewijzigd door mrmrmr op 10-01-2018 10:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mrmrmr schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 18:43:
Mijn dev/research werkstation/server is vervangen door een Fujitsu D3417-B2 met i3 7350K (4.2 GHz).
5W in idle soms??

Ben benieuwd wanneer Fujitsu met de opvolgers voor de 8ste generatie Intel CPU's komt. De huidige borden doen enkel 6de en 7de generatie. Qua prijs/prestatie zit die 8ste generatie wel erg lekker: zo'n €110 voor een quad-core en €180 voor een hexa-core. Erg aantrekkelijk met een zuinig mobo voor een zuinige server.

Coffee Lake S chipsets komen ergens in Q1/Q2 uit, dus daar zal het wachten wel op zijn :(

Afbeeldingslocatie: https://hothardware.com/ContentImages/NewsItem/41741/content/big_intel_chipset.jpg.ashx?maxwidth=800&maxheight=800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ja da's de H310 enzo - daar zullen wel weer leuke mITX bordjes mee komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-09 14:21

WCA

Hebben jullie de Spectre/Meltdown patch al geinstalleerd op je server? Ik heb m zojuist geinstalleerd, en zowel voor als na de patch geekbench gedraaid. Ik zie echter geen verschil binnen de foutmarge, dus vraag me af of ik het goed gedaan heb.

Gaat om een Pentium G3258 servertje, dus die zou volgens de nieuwsberichten een behoorlijke hit moeten krijgen op windows server :/

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nope, ik moet sowieso nog flink patchen (nou ja, patches vallen wel mee, eerder een release upgrade) O-)

[thijs@nas ~]$ uname -a
Linux nas 4.12.13-200.fc25.x86_64 #1 SMP Thu Sep 14 16:12:37 UTC 2017 x86_64 x86_64 x86_64 GNU/Linux
[thijs@nas ~]$ cat /etc/redhat-release 
Fedora release 25 (Twenty Five)

[ Voor 10% gewijzigd door FireDrunk op 10-01-2018 08:15 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wauw, dat is wel echt laag... Met 64GB ECC UDIMM kan je ook wel een tijdje vooruit dan...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

mrmrmr schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 08:41:
[...]

In mijn "operationele" configuratie komt het wat hoger uit. Bij een geoptimaliseerde server kun je wel rekenen op 5W of minder.
Wat voor opstelling praten we dan over, 1 ssd als opslag, 1 geheugenmodule, PicoPSU?

Oscar Wilde

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Raven schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 09:42:
Wat voor opstelling praten we dan over, 1 ssd als opslag, 1 geheugenmodule, PicoPSU?
Dat ga ik allemaal uitgebreid beschrijven zodra alle tests zijn gedaan. :)

Circa 5W is Windows 10 met PicoPSU 160-XT, Leicke 120W adapter, passieve koeler, 1 SSD, 2 x 16GB non-ECC RAM. Minder zonder monitor/toetsenbord/muis. Dat waren snelle tests, beter onderbouwde metingen volgen nog.

[ Voor 26% gewijzigd door mrmrmr op 10-01-2018 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snappie88
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-08 19:48

Snappie88

Mr. Hollywood

Mars Warrior schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 12:49:
[...]

Als €€ geen belemmering is, dan is een UNAS 810A een prachtige oplossing voor je. Past je uATX bordje in en maximaal 8 2.5" of 3.5" schijven in!
Mooi ding! Zeker niet in Nederland te verkrijgen?

Edit: Wat is er met de prijzen van geheugen aan de hand? Kijk ik naar mijn in '16 aangeschafte game PC, zie ik dit:
  • HyperX FURY Memory Black 16GB Kit (2x8GB) DDR4 2400MHz CL15 DIMM HX424C15FBK2/16 1 € 72,50
Zou je nu letterlijk twee maal zo veel voor moeten betalen (als het niet meer is) |:(

[ Voor 29% gewijzigd door Snappie88 op 10-01-2018 16:30 ]

Surfin' paradise!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Snappie88 schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 16:27:
[...]
Mooi ding! Zeker niet in Nederland te verkrijgen?
Nope. Als je hem besteld komt er - vziw - een doos helemaal uit China. Gelukkig niet uit Amerika want anders zijn de verzendkosten helemaal belachelijk. Denk dat je kunt rekenen op €40-€50 verzenden, en dan nog eens eenzelfde bedrag als schenking aan de douane. Zit je rond de €270-€290.

Daarvoor heb je natuurlijk wel een case-for-life: keuze uit mATX of mini-ITX mobo, riser-cards en 1 OS schijf + 8 2.5"of 3.5" dataschijven. Wat wil je nog meer :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:54

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
mrmrmr schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 10:08:
[...]

Circa 5W is Windows 10 met PicoPSU 160-XT, Leicke 120W adapter, passieve koeler, 1 SSD, 2 x 16GB non-ECC RAM. Minder zonder monitor/toetsenbord/muis. Dat waren snelle tests, beter onderbouwde metingen volgen nog.
Bizar mooi resultaat. Ben erg benieuwd naar je uitgebreide beschrijving en test :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

mrmrmr schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 10:08:
[...]

Dan heb je wel een mooi record verbroken: mux' blog: 8.5W core i3-systeem: het bewijs! @mux O-)

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De oosterburen verdienen de credits. En bijvoorbeeld -PartyBoy- op dit forum. Ook als je de afwijking van de gebruikte energiemeter meeneemt, bijzonder laag.

Mux' 8,5W was in 2011 en er is sindsdien veel verbeterd in zijn builds. Mux is intussen een paar stappen verder, naast het ingrijpend modden hij integreert o.a. de voeding met randapparatuur. Dat is slim, want zo heb je veel minder overhead.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Topicstarter
Psst, Plank2 doet 4W :D

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

:o :D _/-\o_ , die was ik helemaal vergeten :$

[ Voor 10% gewijzigd door Raven op 11-01-2018 11:37 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snappie88
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-08 19:48

Snappie88

Mr. Hollywood

Mars Warrior schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 22:09:
[...]

Daarvoor heb je natuurlijk wel een case-for-life: keuze uit mATX of mini-ITX mobo, riser-cards en 1 OS schijf + 8 2.5"of 3.5" dataschijven. Wat wil je nog meer :9~
Tja, het is wel precies wat ik zoek. Hotswap mogelijkheden, toch compact (misschien wel een beetje te), en het ziet er nog fatsoenlijk uit ook. Me like!

Edit: even gekeken, EUR 221,27 inclusief shipping (USD 265,65), vanaf de United States dus.

Edit2: kom zojuist deze MoBo tegen: pricewatch: Supermicro X11SAE-M. 8 SATA aansluitingen doen mijn interesse wekken. Is er een reden dat het Fujitsu MoBo boven deze verkozen word?

[ Voor 28% gewijzigd door Snappie88 op 11-01-2018 14:46 ]

Surfin' paradise!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:28
Ik kan dit niet echt hier vinden, maar waarschijnlijk omdat het niet echt meer om een "zuinige" server gaat?
Ik wil een compacte proxmox ve server bouwen met veel CPU en IO performance dus zit te denken om een server op te bouwen met een i7 8700k of i5 8600k. (andere suggesties zijn welkom). verder: 32GB RAM en ~2TB SSD (raid 10)

voor de ssd's zit ik in ieder geval te denken aan
2x Samsung 850 EVO 2TB

iemand suggesties voor een passend (compact) moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
@savale hierboven, dit gebruik ik met een i3-8100. Doet 7.5W in idle en draaid ook proxmox. Mobo heeft ruimte voor twee M.2 disks, en in de kast past ook nog twee 2.5" SATA disks.

Neem overigens aan dat je RAID1 (mirror) bedoelde, RAID10 gaat lastig met 2 disks. :9

Als IO echt belangrijk is, is zo'n 960 EVO wel een no-brainer, maar die kosten het dubbele. Maar met een standaard SSD en writeback ingeschakeld vliegt het hier echter ook (imho).

[ Voor 10% gewijzigd door SirNobax op 12-01-2018 21:54 ]

Pentaxiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Snappie88 schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 13:44:
[...]

Tja, het is wel precies wat ik zoek. Hotswap mogelijkheden, toch compact (misschien wel een beetje te), en het ziet er nog fatsoenlijk uit ook. Me like!

Edit: even gekeken, EUR 221,27 inclusief shipping (USD 265,65), vanaf de United States dus.

Edit2: kom zojuist deze MoBo tegen: pricewatch: Supermicro X11SAE-M. 8 SATA aansluitingen doen mijn interesse wekken. Is er een reden dat het Fujitsu MoBo boven deze verkozen word?
Let wel op: als ik verschillende mensen hoor praten valt de bouwkwaliteit van de case redelijk tegen. Met name de trays die ‘speling’ hebben en een beetje fragiel aanvoelen.

Mijn favoriete case voor een nas blijft altijd de pricewatch: Lian Li PC-Q26B Zwart

Helaas is deze niet meer te koop zie ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

SirNobax schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 21:46:
@savale hierboven, dit gebruik ik met een i3-8100. Doet 7.5W in idle en draaid ook proxmox. Mobo heeft ruimte voor twee M.2 disks, en in de kast past ook nog twee 2.5" SATA disks.
Dat is wat anders dat je stroomverbruikmeter aangeeft :P , wat is er sindsdien verandert?

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GioStyle schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 00:44:
Let wel op: als ik verschillende mensen hoor praten valt de bouwkwaliteit van de case redelijk tegen. Met name de trays die ‘speling’ hebben en een beetje fragiel aanvoelen.
Ik had ook speciaal verwezen naar de laatste versie: “Redesign hot-swap HDD trays and cage to make them more solid and smooth“ is één van de nieuwe features.
Geen idee of de ‘klacht’ ook nog voor deze versie van toepassing is...
Mijn favoriete case voor een nas blijft altijd de pricewatch: Lian Li PC-Q26B Zwart

Helaas is deze niet meer te koop zie ik.
Mooie, maar voor mij veels te grote kast. Zoveel extra lucht die niks doet. Die UNAS zou nog een stuk kleiner kunnen als ze een 2.5” only versie zouden uitbrengen, maar dat gaat nog niet gebeuren denk ik :(

Als het goed is komt eerdaags de 820A uit, tenminste dat is vorig jaar aangekondigd...

[ Voor 4% gewijzigd door Mars Warrior op 13-01-2018 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft iemand van het Fujitsu D34-17-B2 bord een aansluitingsdiagram van de front panel connector? Ik heb werkelijk geen idee waar de powerknop en de system leds op aangesloten moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
SirNobax schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 21:46:

Neem overigens aan dat je RAID1 (mirror) bedoelde, RAID10 gaat lastig met 2 disks. :9

Als IO echt belangrijk is, is zo'n 960 EVO wel een no-brainer, maar die kosten het dubbele. Maar met een standaard SSD en writeback ingeschakeld vliegt het hier echter ook (imho).
Die m2 schijfjes scheelt me ook wat geprop in zo'n compacte behuizing.
Twijfel dan tussen
2x 1TB 960 evo in raid 0 (iets goedkoper)
1x 2TB 960 pro

Setup wordt dan aardig hetzelfde als die van jou. Denk dat ik voor een i5-8400 ga dan ivm 6 cores. Een beetje undervolten dan moet 90 watt onder load hopelijk nog wel gaan lukken. Bied het bios mogelijkheden voor undervolten / underclocken?

[ Voor 15% gewijzigd door savale op 13-01-2018 15:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ultrapreventive
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-09 20:00
Verwijderd schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 14:27:
Heeft iemand van het Fujitsu D34-17-B2 bord een aansluitingsdiagram van de front panel connector? Ik heb werkelijk geen idee waar de powerknop en de system leds op aangesloten moeten worden.
Diagram op p.5 manual
ftp://ftp.ts.fujitsu.com/...ual_D3401_D3402_D3417.pdf

Nu op p.17 manual ftp://ftp.ts.fujitsu.com/..._D3402-B_D3417-B_V1.6.pdf

(gevonden via https://www.heise.de/foru...on/posting-29433680/show/
https://www.heise.de/foru...on/posting-30945700/show/)

[ Voor 21% gewijzigd door ultrapreventive op 13-01-2018 15:46 . Reden: Duitse tips/links/manual gewijzigd in 2017 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ultrapreventive
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-09 20:00
Links waren uit mijn oude notitie, hier de bijgewerkte, uit 2017
https://www.heise.de/foru...on/posting-30945700/show/

Gewijzigd manual nu op ftp://ftp.ts.fujitsu.com/..._D3402-B_D3417-B_V1.6.pdf

[ Voor 21% gewijzigd door ultrapreventive op 13-01-2018 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
Mars Warrior schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 12:31:
[...]

Ik had ook speciaal verwezen naar de laatste versie: “Redesign hot-swap HDD trays and cage to make them more solid and smooth“ is één van de nieuwe features.
Geen idee of de ‘klacht’ ook nog voor deze versie van toepassing is...
Zou best kunnen dat het opgelost is, maar ik wilde je wel even waarschuwen om achteraf teleurstelling te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
Raven schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 10:09:
[...]

Dat is wat anders dat je stroomverbruikmeter aangeeft :P , wat is er sindsdien verandert?
Staat twee posts verder ;), bluetooth module geblacklist in Proxmox. De firmware van de Intel Wlan/BT chip staat niet (standaard) in de proxmox installatie, dus die zal wel blijven hangen ofzo. Wifi staat ondertussen doorgelust via IOMMU naar een linux VM waar hij functioneerd als access-point.

Pentaxiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

SirNobax schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 17:53:
[...]

Staat twee posts verder ;), bluetooth module geblacklist in Proxmox. De firmware van de Intel Wlan/BT chip staat niet (standaard) in de proxmox installatie, dus die zal wel blijven hangen ofzo. Wifi staat ondertussen doorgelust via IOMMU naar een linux VM waar hij functioneerd als access-point.
.... ik dacht dat het erbij geëdit zou worden, goed, inmiddels verder gescrolled :P

De wifi-kaart, is die via USB of PCIe verbonden? Mocht iemand dat ding met Windows als host OS in willen zetten en een Linux VM gebruiken, dan moet de wifi via USB zijn verbonden, PCIe passthrough kan niet in Windows :/

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirNobax
Raven schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 18:01:
[...]
De wifi-kaart, is die via USB of PCIe verbonden?
Als je z'n omhulsel eraf haal is het een M.2 PCI-E slot (4x geloof ik). Een Intel 7265 als ik mij niet vergis.
savale schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 14:49:
Een beetje undervolten dan moet 90 watt onder load hopelijk nog wel gaan lukken. Bied het bios mogelijkheden voor undervolten / underclocken?
Ben nu niet thuis om te dubbel checken, maar volgens mij heb je naast de standaard Z-mobo voltage opties ook de optie om een TDP limiet instellen, dus onder de 80 watt (max van het interne DC-DC circuit van die kast) blijven is een fluitje van een cent. De i5-8400 doet volgens Anandtech 50W op full load dus aan 80W heb je misschien zonder BIOS truken uit te halen al genoeg.

Betreft 2x 960 EVO in RAID0, dat is misschien niet heel handig gezien (bij een constante load) de SSD aan de achterkant zal veel eerder throttlen dan degene voor, die naast airflow ook nog over een aardig koelblok beschikt.

[ Voor 67% gewijzigd door SirNobax op 13-01-2018 19:25 ]

Pentaxiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
Thnx :) dan gaat dit het waarschijnlijk wel worden als zuinige proxmox bak. Mocht iemand een glazen bol hebben wat betreft SSD prijzen: 1TB kan ik wel een jaartje mee vooruit, maar daarna wordt het wel upgraden naar 2TB, dus ja wat is dan wijs he. Nu iets meer investeren scheelt misschien wel later wat gedoe...
Edit: hmmz die i5 is niet leverbaar, jammer want leek me een fijne zuinige 6 core.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-8400 Boxed€ 180,50€ 180,50
1Gigabyte Z370N-WIFI€ 154,50€ 154,50
1Antec ISK110 VESA-U3€ 85,26€ 85,26
1G.Skill Flare X F4-2400C15D-32GFX€ 295,-€ 295,-
1Samsung 960 Pro 2TB€ 1.094,48€ 1.094,48
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.809,74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
savale schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 20:22:
Mocht iemand een glazen bol hebben wat betreft SSD prijzen
nieuws: 'Prijzen van ssd's dalen begin 2018 door overschot nandgeheugen'

Geen glazen bol, maar dat zou best eens kunnen kloppen.
Nog duurder dan nu lijkt me minder waarschijnlijk. :9

Pentaxiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
Geheugen mag ook wel wat goedkoper worden. Je bent momenteel meer kwijt aan geheugen dan aan een processor. Dat was vroeger toch echt anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fritsjof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-09 15:34
Zoals een paar dagen geleden al gemeld wil ik een zuinige NAS gaan bouwen, en ik heb inmiddels wat rondgeneusd, veel gelezen en ideeën van anderen 'geleend' (zoals van William), waarvoor dank.
Ik heb ook op het FreeNAS forum gepost en gelezen en daar wat tips meegepakt.

De reden dat ik hier post is omdat ik van een aantal dingen niet zeker ben en feedback goed kan gebruiken. Ik hoop dat iemand zijn/haar mening kan geven (vooral als ik iets duidelijk niet goed heb begrepen!)

De NAS moet dienst gan doen als backup van mijn PC en websites (dagelijkse backup automatisch naar de NAS – ik houd ook offsite nog backups), Plex of Kodi media server (streams naar max. 2 TV's), nzbget of SabNZB en SickRage.
OS zal hoogstwaarschijnlijk FreeNAS worden met o.a. SickRage in een jail.

De prioriteit ligt vooral bij een laag verbruik (belangrijker dan lage aanschafkosten) en kracht. Het minst relevant is de fysieke omvang en uiterlijk van de box.

Wat storage betreft wil ik een media-pool van 2 disks maken (ik heb nog 2 disks liggen) als 'stripe' (als het faalt dan is dat jammer – maar geen ramp). Dit wordt dan een disk van 1TB en eentje van 640GB samen in een pool.
Voor het backup gedeelte wil ik 2x4TB disks in RAIDZ1 (mirror) gaan zetten (als ik het goed heb begrepen is RAIDZ1 gelijk aan RAID1 en is het dus zo dat ik dan 4TB beschikbaar heb voor opslag en dan de 2e 4TB disk een volledige kopie is van de eerste en bij uitval van een disk de andere gewoon blijft werken en ik de falende disk kan vervangen).

Voor de OS ga ik een 128GB SSD inzetten, volgens de leden van het FreeNAS forum is een SSD veiliger dan een USB stick (ivm R/W frequentie, zelfs beter dan 2x USB stick in mirror). Een 128GB SSD zou ruim voldoende moeten zijn, aldus de FreeNAS community (ik weet dat velen een USB stick gebruiken en dat dit ook op de minimal hardware req. List vam FreeNAS staat).

Goed, tot zover alles redelijk helder (hoop ik), Nu het hardware-gedeelte:

Ik lees dat velen bij een NAS een zo klein mogelijke box gebruiken, en dan concessies doen op het gebied van hardware en budget om vooral die kleine form factor te kunnen aanhouden. Ik heb dit ‘probleem’ niet: als de NAS uiteindelijk een afmeting heeft van 1x1 meter maar daardoor is hij stiller, krachtiger of goedkoper in aanschaf en gebruik, dan wordt hij 1x1 meter (bij wijze van spreken).

Ik ben dus op zoek gegaan naar een CPU/Mobo/RAM/PSU/disks/case om een zuinige, relatief goedkope NAS te bouwen die krachtig genoeg is om te doen wat ik wil dat hij doet.

RAM
Omdat ik FreeNAS wil gaan gebruiken is ECC geheugen aanbevolen, en ik denk niet voor niets (ik weet dat er veel succesvolle builds zijn met non-ECC RAM). 1GB RAM per 1TB bruikbare opslag wordt als vuistregel aangehouden, en natuurlijk gooi ik liever gewoon 16GB RAM in die NAS want dan is het zeker genoeg, maar RAM is vrij prijzig op het moment (zoals jullie weten) dus houd ik het bij 8GB ECC RAM voor nu, uiteraard later uit te breiden indien nodig (en goedkoper). Ik heb nog geen RAM gekozen omdat ik niet weet wat ik moet hebben (gebaseerd op Mobo).

CPU
Omdat ik voor ECC-RAM kies moet de CPU dit ook aankunnen. Dan zit je al snel op een Xeon (duur, hoog energieverbruik) of een Intel i3-8100, en die laatste blijk populair voor de zelfbouw NAS: efficiënt, relatief goedkoop en krachtig.

Ik kies voor een boxed versie zodat ik geen losse cooler hoef aan te schaffen (de koeler van de i3 schijnt goed, stil en zuinig te werken).

PSU
Omdat laag verbruik een prioriteit is zit je al snel aan een gold-certified PSU, en hierop wil ik dan ook niet bezuinigen.

SSD
William heeft een Intel SSD op zijn lijst staan, ik vermoed omdat deze zuiniger is dan een gelijk model van een ander merk, dus daarom heb ik ‘em ook maar op de lijst gezet, maar heb dus geen idee verder waarom juist dit type.

Disks
De WD Red disks (5400 RPM) worden aanbevolen voor FreeNAS en ook hier zijn ze populair, maar ik las ook dat 2,5” disks zuiniger zijn, maar ik weet niet welke dan een goede keus zijn.

Mobo
Hier tast ik volledig in het duister: ik zoek een zuinig mobo, form factor maakt niet uit, voor een nette prijs, die ECC en mijn gekozen CPU ondersteunt. Ik las ook over IPMI maar ik weet niet in hoeverre dit voor mij relevant is (ik ga de NAS headless gebruiken, maar dat kan zonder IPMI toch ook gewoon met de webinterface?). 2X NIC zou mooi zijn maar is niet echt belangrijk. Liever zo zuinig mogelijk. Ik heb dit ASRock bordje op de lijst gezet omdat ik het tegenkwam op Reddit bij iemand die een gelijke build samenstelt, maar ik lees hier vooral over Fujitsu, ik heb geen idee waarom ik voor de één of de ander zou kiezen.

Behuizing
Nog niets gekozen omdat ik de formfactor nog niet weet. Fractal Design heeft mooie kasten maar ik sta voor alles open, hotswap of niet.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-8100 Boxed€ 110,21€ 110,21
1ASRock Z370M-ITX/ac€ 137,-€ 137,-
2WD Red WD40EFRX, 4TB€ 124,-€ 248,-
1Seasonic Focus Plus 550 Gold€ 79,95€ 79,95
1Intel 600p 128GB€ 59,-€ 59,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 634,16

Ik hoop dat iemand mij kan wijzen op fouten, dingen die ik over het hoofd zie of alternatieven die goedkoper zijn in aanschaf en/of gebruik.

Bij voorbaat dank!

Bekabelde WIFI

Pagina: 1 ... 19 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.