Hoi allemaal,
Ik lees hier al een tijdje mee omdat ik mijn oude server langzaam maar zeker wel aan vervanging toe is. Ik ben benieuwd wat jullie van de ideeen van mijn nieuwe server vinden en of er nog goeie adviezen zijn voordat ik alle hardware heb aangeschaft
Op al mijn huidige systemen (en dus ook mijn server) werk ik tot nu toe alleen met Windows: ik ben er goed in thuis en het doet voor mij wat het moet doen.
Voor de nieuwe server ben ik door een aantal collega's overgehaald om toch eens op Linux te gaan draaien. Wat wil ik met de nieuwe server gaan doen:
- File storage
- Downloads van usenet (incl. automatische verwerking, doe ik nu via SABnzbd, ik wil voor de nieuwe server even opnieuw afwegen tussen deze en NZBGet)
- PiHole voor het filteren van advertenties, kost belachelijk veel bandbreedte, zeker omdat er ook 2 jonge kids op tablets zitten waarbij allerlei apps vol met adds zitten
- Later eventueel 1 of 2 VM's draaien
Op de huidige server draai ik met een Areca 8 poorts raidcontroller, met nu 7 schijven in raid 5, 1 als hotspare, dus 6 in de array, en 5 beschikbaar, dus totale ruimte 10TB.
Op de nieuwe server wil ik met ZFS gaan draaien, met name omdat deze scrubbing ondersteund (en ik dus geen corrupte data meer zou moeten hebben, nu komt het nog heeeel af en toe voor dat een JPG file half groen is geworden).
Een van de vragen die ik heb ik wat verstandig is qua schijven om te gaan doen in de nieuwe server, meer expliciet: ik zou met minimaal 8TB aan veilige ruimte willen gaan starten (dat is voldoende voor wat ik nu aan data heb), maar als ik het goed heb begrepen kan ik met ZFS bijv. niet starten met 2 schijven in de mirroring variant, en er dan later een 8TB schijf aan toevoegen en dan zonder dataverlies overgaan naar 3 schijven in een raid z1 variant.
Het moederbord van de nieuwe server is een Asrock B85M Pro4, deze heeft 6 SATA aansluitingen (allen op de Intel controller). Ik wil de eerste aansluiting gebruiken voor de SSD waar het OS op gaat draaien en die ook als download en opslag "cache" gebruiken. De overige 5 kunnen de opslag schijven aan die voor de lange termijn opslag zijn. Naast starten met 2 schijven van 8TB is het ook een optie om meteen met 5 schijven van bijv. 3TB of 4TB te starten en die in raid z1 te zetten. Dan zou ik 4x3TB of 4x4TB aan ruimte hebben, meer dan genoeg. En mocht dit ooit te weinig zijn over vele jaren dan kan ik wel alle schijven vervangen door grotere modellen, en dan de partitie uitrekken, met behoud van data.
Nu kijk ik natuurlijk ook naar het totale stroomverbruik en aangezien ik niet heel vaak bij de "long term" data hoef zit ik aan het volgende te denken:
Op de SSD naast het OS de volgende data:
- Per gebruiker een folder met max. X GB waar veel gebruikte zaken staan (allerlei documenten, wellicht wat foto's enzo). Deze instellen dat hij 1 a 2x per week gesynced wordt naar een map op het ZFS opslag systeem.
- Een download map waar de incoming downloads in komen, en het liefst met een makkelijksysteem dat ik zaken kan "flaggen" die ik naar de long term storage wil laten zetten zodra er weer een sync gestart wordt. De rest is voor short term use en kan na gebruik weer verwijderd worden.
Voor de schijven die voor de long term data gebruikt worden zou het idee zijn deze in de slaapmodus te laten gaan (incl. kop parkeren), met een aantal uur voordat hij naar slaapstand gaat (bijv. 4u, om te voorkomen dat hij te vaak in en uit slaapstand gaat, wat volgens mij de levensduur niet ten goede komt).
Met deze instelling verwacht ik dat met bijv. 2x per week syncen van de belangrijke data folders en de geflagde downloads ik nog iets van gemiddeld 1x per week bij de overige long term data hoef te komen (denk aan oude vakantiefoto's ofzo). Dus zouden de 5 HDD's gemiddeld 3x per week wakker worden en weer gaan slapen en dan telkens voor 4 uur wakker zijn (eventueel als ik de sync 's nachts laat doen zouden ze direct na de sync weer kunnen gaan slapen, ik gebruik ze dan toch verder niet).
En omdat raid/zfs natuurlijk nog geen backup is wil ik daarnaast nog de belangrijke files/folders die ik kan flaggen op de long term storage backuppen naar mijn stack account, waar ik nu dus max. 1TB kwijt kan. Voorlopig meer dan voldoende. Deze backup/sync slag naar stack kan natuurlijk mooi direct na de 1/2 wekelijkse sync van de SSD naar ZFS gedaan worden (over 100/100 glasvezel gaat dit ook lekker vlot).
Dan als laatste nog even welke hardware ik voor de nieuwe server al heb verzameld:
- Asrock B85M Pro4 moederbord (zou redelijk zuinig zijn, heeft 6 SATA aansluitingen (Intel) en heeft ook een Intel netwerk controller.
- Intel Core i7 4785T (35W TDP, zuinig en toch krachtig wanneer nodig)
- 16GB DDR3 geheugen
- Fractal Design Define R5 Zwart behuizing
- Cooler Master V Series 550W (werd hier al genoemd vanwege het zeer goede rendement bij lage belasting)
Wat ik dus nog moet aanschaffen is de SSD, even uitrekenen of ik aan een 500GB model voorlopig genoeg heb, of dat ik beter voor een 1TB kan gaan. En dan twijfel ik tussen de Crucial MX300 (met stroomuival bescherming en normaal goede bouwkwaliteit) of een Samsung 850 EVO of PRO. Sowieso wil ik er toch wel een kleine UPS voor gaan zetten die de server dan ook netjes de tijd geeft om af te sluiten, dus wellicht maar beter voor een Samsung 850 EVO of PRO gaan.
En dan natuurlijk de schijven, ik wil schijven geschikt om in raid te gebruiken, met een goede betrouwbaarheid en de mogelijkheid om ze helemaal in sleep te laten gaan. Als ik het goed heb zou de WD RED serie hiervoor wel geschikt zijn en deze worden veel gebruikt.
Als laatste nog even kort over het OS. Als linux noob raadde collega's aan voor dit project te werken met de Ubuntu stable versie (normale desktop versie). Die heb ik op een Samsung 850 EVO die ik nog had even aan dit bord gehangen en al eens wat mee gespeeld. Met PowerTOP zie ik dat het geheel netjes in C6 komt. Op de energiemeter (VoltCraft Energy Monitor 3000) komt nu het stroomverbruik op zo'n 11 watt uit bij IDLE (wel met scherm en toetsenbord er nog aan). Helemaal niet verkeerd volgens mij voor deze setup.
Na dit lange (sorry!), maar wel redelijk volledige verhaal ben ik natuurlijk benieuwd of er nog mensen zijn met goede tips voor de schijven en eventuele tools/packages voor linux die mijn gebruik zullen ondersteunen/vergemakkelijken. Zoals het makkelijk kunnen instellen welke folders ik wil syncen etc.
Alvast bedankt.