Acties:
  • 0 Henk 'm!
Al naar de Fujitsu D series gekeken die hier recentelijk de revu gepasseerd zijn?

Die Z370 doet iig geen ECC.

offtopic:
Als ik iets meer tijd heb, zal ik wat uitgebreider reageren.

[ Voor 43% gewijzigd door FireDrunk op 14-01-2018 12:10 ]

Even niets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Cold backup is het beste voor de veiligheid en voor het verbruik. Bijvoorbeeld niet aangesloten hot swap of via USB3. Hot swap zou tot meer verbruik kunnen leiden.

De G4560 processor ondersteunt ook ECC.

De keuze van de voeding is afhankelijk van het aantal harde schijven en insteekkaarten. Als je alleen 2.5" hard disks en SSD's hebt, dan zit je laag qua verbruik. 80plus certificering zegt weinig tot niets over het verbruik onder 20 tot 30W, omdat 80plus niet onder 20% belasting meet (behalve bij titanium). hardware.info heeft een groot aantal voedingen getest. Als het verbruik altijd onder 120W blijft kun je in principe ook de zuinigste voeding kiezen: een 12V AC/DC adapter met een PicoPSU. Zie de topic start voor meer info.

Een gewone Samsung 840/850 SSD is zuinig, zelfs extreem zuinig wanneer niet actief. PCIe/NVME kaarten kunnen theoretisch voor (wat) meer verbruik zorgen. Er is bij sommige moederborden een beperkte lijst compatible NVME kaartjes.

2.5" HDD's zijn over het algemeen veel zuiniger dan 3.5" HDD's. De prijs verschilt nauwelijks, bijvoorbeeld de in de TS genoemde Seagate 4TB. Ik weet niet of ze functioneren in RAID 5, daar zijn ze in ieder geval niet voor gemaakt.

Fujitsu D3417-B2 kan ik uit eigen ervaring aanraden omdat het zo zuinig is. Het is een OEM bord zonder directe ondersteuning van Fujitsu. De leverancier wordt geacht dat voor je te doen, maar je kunt een vraag ook posten op het heise.de forum waar een Fujitsu medewerker antwoorden geeft. Geen retailverpakking, verwacht alleen een moederbord in een anti-statische verpakking, zonder SATA kabeltjes, driver CD en handleiding. De handleiding en drivers kun je op de site van Fujitsu vinden.

Ventilatoren verbruiken ook elektriciteit, daarom is het minimaliseren van het aantal fans belangrijk. Je zou bijvoorbeeld een passieve heat sink kunnen combineren met een zuinige 12cm kastventilator voor luchtafvoer naast de processor. Een kast met een goede natuurlijke ventilatie is het zuinigste. 3.5 HDD's worden warm/heet daarom verbruiken ze meer: het beperken van verbruikende elementen heeft direkt effect op de hoeveelheid benodigde koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fritsjof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-09 15:34
Dank allen!
mrmrmr schreef op zondag 14 januari 2018 @ 13:00:
Cold backup is het beste voor de veiligheid en voor het verbruik. Bijvoorbeeld niet aangesloten hot swap of via USB3. Hot swap zou tot meer verbruik kunnen leiden.

De G4560 processor ondersteunt ook ECC.
Ja, en heeft een veel betere prijs, maar ik was wat terughoudend ivm de 2 cores en de lagere Passmark:
Intel Core i3-8100 Boxed
1151 socket • Quad core @ 3,6GHz
Passmark 8134
€110,21

Intel Pentium G4560 Boxed
1151 socket • Dual core @ 3,5GHz
Passmark 4916
€63,50

Is het verbruik van de G4560 ook aanzienlijk lager dan dat van de i3-8100?
De keuze van de voeding is afhankelijk van het aantal harde schijven en insteekkaarten. Als je alleen 2.5" hard disks en SSD's hebt, dan zit je laag qua verbruik. 890plus certificering zegt weinig tot niets over het verbruik onder 20 tot 30W, omdat 80plus niet onder 20% belasting meet (behalve bij titanium). hardware.info heeft een groot aantal voedingen getest. Als het verbruik altijd onder 120W blijft kun je in principe ook de zuinigste voeding kiezen: een 12V AC/DC adapter met een PicoPSU. Zie de topic start voor meer info.
Er komt 1 SSD in voor OS (M.2 - iets dat nieuw is voor mij), en 2x2,5" HDD + 2x3.5" HDD. Geen insteekkaarten.
Ik ken de PicoPSU niet, maar het lijkt logisch (mijn huidige Qnap heeft ook een dergelijke voeding). Ik moet even kijken wat ik dan moet aanschaffen qua PicoPSU.
Een gewone Samsung 840/850 SSD is zuinig, zelfs extreem zuinig wanneer niet actief. PCIe/NVME kaarten kunnen theoretisch voor (wat) meer verbruik zorgen. Er is bij sommige moederborden een beperkte lijst compatible NVME kaartjes.
Ik vind SSD's voor backup wat te prijzig, had verwacht dat dat inmiddels wat minder was maar de prijsdaling gaat altijd net even trager dan je wilt...
2.5" HDD's zijn over het algemeen veel zuiniger dan 3.5" HDD's. De prijs verschilt nauwelijks, bijvoorbeeld de in de TS genoemde Seagate 4TB. Ik weet niet of ze functioneren in RAID 5, daar zijn ze in ieder geval niet voor gemaakt.
Ik ga ze niet in RAID5 gebruiken, wel in RAIDZ1 (mirror) en dat zou geen probleem moeten zijn denk ik.
Die Maxtor m3 4TB is met ~€112 zelfs goedkoper dan een 4TB WD Red (€124) en het is (volgens operatie 'Bevrijd de harddisk" een Seagate Barracuda 2,5" HDD (ook 'als zichzelf' te koop voor €155)
Dit is goeie info: goedkoper en zuiniger!
Fujitsu D3417-B2 kan ik uit eigen ervaring aanraden omdat het zo zuinig is. Het is een OEM bord zonder directe ondersteuning van Fujitsu. De leverancier wordt geacht dat voor je te doen, maar je kunt een vraag ook posten op het heise.de forum waar een Fujitsu medewerker antwoorden geeft. Geen retailverpakking, verwacht alleen een moederbord in een anti-statische verpakking, zonder SATA kabeltjes, driver CD en handleiding. De handleiding en drivers kun je op de site van Fujitsu vinden.

Ventilatoren verbruiken ook elektriciteit, daarom is het minimaliseren van het aantal fans belangrijk. Je zou bijvoorbeeld een passieve heat sink kunnen combineren met een zuinige 12cm kastventilator voor luchtafvoer naast de processor. Een kast met een goede natuurlijke ventilatie is het zuinigste. 3.5 HDD's worden warm/heet daarom verbruiken ze meer: het beperken van verbruikende elementen heeft direkt effect op de hoeveelheid benodigde koeling.
De Fujitsu is een slimme keuze, zie ik. SATA-kabels heb ik nog wel liggen, aan een driver-CD heb ik nooit veel gehad en een handleiding is ook online (in dit topic) te vinden, dus dat is geen probleem.

Passieve heatsing op de CPU (neem ik aan?) is een goed idee, maar dan moet ik wel een behuizing vinden met een goede 12cm fan of zelf een goede fan plaatsen - maar welke?

Ik heb er ook maar een behuizing bij gedaan, voor een totaalplaatje:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 63,50€ 63,50
1Fujitsu D3417-B2€ 150,-€ 150,-
1Fractal Design Define Mini€ 85,95€ 85,95
2Maxtor M3 Portable 4TB Zwart€ 112,-€ 224,-
1Intel 600p 128GB€ 59,-€ 59,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 582,45

Ik kan, om de prijs te drukken, toch gaan voor 2x USB 2.0 sticks in mirror, in plaats van de SSD voor de OS, dat scheelt ~€50.
Nu eerst maar eens RAM en een PicoPSU zoeken, en ik wacht even op een reactie op het heatsink+12cm fan-vraagstuk (welke, en in welke behuizing dan?)

Bekabelde WIFI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De volgende build steekt inmiddels in elkaar. Ben nu mijn Synology aan het overpompen. Wat enige tijd duurt. Eind van de week zet ik het verbruik in dit topic.

OS is Debian Linux.

#ProductPrijsSubtotaal
3WD Red WD40EFRX, 4TB€ 124,-€ 372,-
2Crucial CT4G4WFS824A€ 52,53€ 105,06
1Seasonic Focus Plus 550 Gold€ 79,95€ 79,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 915,46

Noot: de fancontroller van de Define Mini heeft een molex. De PSU heeft dit niet meer. Even een verloopje bestellen gezien mijn case fans nu op de volle 12V vanaf het moederbord draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fan controllers verbruiken soms ook elektriciteit. Het verschil is te zien op een energiemeter als de stekker wordt losgekoppeld. Sommige fabrikanten waarschuwen tegen loskoppelen terwijl de computer aan staat.

In mijn laatst gebruikte kast (een Aerocool DS 200) heb ik de fan controller niet aangesloten omdat die elektriciteit verbruikt. Er zit een LCD display bij die de temperatuur aangeeft en 4 knoppen om e.e.a. in te stellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
fritsjof schreef op zondag 14 januari 2018 @ 15:56:
Passieve heatsing op de CPU (neem ik aan?) is een goed idee, maar dan moet ik wel een behuizing vinden met een goede 12cm fan of zelf een goede fan plaatsen - maar welke?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yxLp01uBHsWtC6l6SxvohcO5/full.jpg

Het plaatje hierboven is een koeler met een fan erop gemonteerd, met aan de kast een plaats voor montage van een 12cm ventilator. Als de kast gesloten is kan die ventilator aan de kast worden gemonteerd met eventueel een niet geleidende plastic kap om de lucht door de koeler te trekken.

Veel midi-tower kasten hebben deze constructie. De koeler die ik toegepast heb (niet in de foto) is een Arctic Alpine 11 passive koeler. Er zijn passieve koelers met hogere koelvinnen. Als de processor gedurende lange tijd fors wordt belast, dan is dat aan te bevelen.

Er zijn ook semi-passieve koelers, die alleen aangaan als het nodig is.

Hardware.info heeft veel kastventilators getest. Het is een kwestie van de juiste koelkracht kiezen voor je toepassing en daar de zuinigste ventilator bij zoeken. Een standaard ventilator kan circa 1 W verbruiken, een zuinige ventilator 0,1 à 0,2 W.

De link naar de tabel op hardware.info doet het momenteel niet! :/

Edit: een link naar een tabel van een andere test van budgetmodellen.

[ Voor 11% gewijzigd door mrmrmr op 15-01-2018 08:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@fritsjof Staar je niet blind op die 2.5" schijfjes, ze zijn trager, hebben een hogere latency, en de garantie is natuurlijk weg als je het ding openmaakt en het ding standalone gaat draaien. Mijn voorkeur heeft het iig niet.

Dat 3.5" schijven meer verbruiken is relatief, 3.5" schijven kun je in grotere formaten krijgen (8/10TB) dan verbruiken ze in verhouding maar een klein beetje meer.

Ik heb beide, 2.5" SMR schijfjes die ik via via voor een mooi prijsje gekregen heb, en 3.5" PMR schijven die ik ooit zelf gekocht heb. Mijn 3.5" schijven zijn (ondanks dat de array HEEL erg geframenteerd is) veeel sneller. Dat merk je aanzienlijk. Maar dat is persoonlijk.

Over je fans:
Om het simpel te houden: Met 3 5400RPM schijven en een simpele CPU heb je in mijn ogen alleen maar een goede CPU fan nodig, en de fan in je voeding. Mits de behuizing op een relatief goed geventileerde plek staat (dus niet in een meterkast ofzo) gaat dat wel goed.

Het is niet erg dat schijven iets warmer worden (lees: ~40-45c), zolang de temperatuur waar ze in zitten maar stabiel is.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
FireDrunk schreef op maandag 15 januari 2018 @ 09:03:
Dat 3.5" schijven meer verbruiken is relatief, 3.5" schijven kun je in grotere formaten krijgen (8/10TB) dan verbruiken ze in verhouding maar een klein beetje meer.
En als je het goed doet staan je schijven letterlijk > 90% van de tijd uit. Een niet draaiende raid array is zuiniger dan een draaiend array van 2.5" schijven :+
Om het simpel te houden: Met 3 5400RPM schijven en een simpele CPU heb je in mijn ogen alleen maar een goede CPU fan nodig, en de fan in je voeding. Mits de behuizing op een relatief goed geventileerde plek staat (dus niet in een meterkast ofzo) gaat dat wel goed.
Gaat hier zelfs in meterkast goed (met verplicht ventilatierooster bovenaan). Passieve koeler op CPU met half duct (zij/bovenkant). één 12CM outtake fan op 12V + fan in voeding. HDD temperatuur < 30 graden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Precies, alleen hangt het ook nog een beetje af van je CPU load, als die echt hoog is, zal de warmte best in de kast kunnen blijven hangen.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fritsjof
Verwijderd schreef op zondag 14 januari 2018 @ 22:48:
De volgende build steekt inmiddels in elkaar. Ben nu mijn Synology aan het overpompen. Wat enige tijd duurt. Eind van de week zet ik het verbruik in dit topic.

OS is Debian Linux.

#ProductPrijsSubtotaal
3WD Red WD40EFRX, 4TB€ 124,-€ 372,-
2Crucial CT4G4WFS824A€ 52,53€ 105,06
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 915,46

Noot: de fancontroller van de Define Mini heeft een molex. De PSU heeft dit niet meer. Even een verloopje bestellen gezien mijn case fans nu op de volle 12V vanaf het moederbord draaien.
@William: Waarom heb jij niet voor een PicoPSU gekozen maar voor een conventionele PSU? Mijn setup wordt vrij gelijk aan die van jou, dus ik ben erg benieuwd naar de motivatie voor deze keuze.

Bekabelde WIFI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

fritsjof schreef op maandag 15 januari 2018 @ 14:38:
[...]

@William: Waarom heb jij niet voor een PicoPSU gekozen maar voor een conventionele PSU? Mijn setup wordt vrij gelijk aan die van jou, dus ik ben erg benieuwd naar de motivatie voor deze keuze.
mrmrmr had op een eerdere post van mij een antwoord gegeven op het benodigde verbruik bij piekbelasting. Zie onder.
mrmrmr schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 13:54:
Als je gaat werken met 6 x 3.5" HDD's en als ze standaard draaien, dan is de keuze van de voeding niet zo belangrijk meer. De meeste voedingen hebben moeite met efficientie onder 30-40W, maar vanaf 40W zijn er meer voedingen die zullen voldoen. Hardware.info heeft voedingefficientietests bij 22,5W verbruik.

De voeding moet volgens de specificatie van WD dan 138,6W (23,1W per stuk op de 12V lijn) ondersteunen voor de hard disks bij een gelijktijdig piekverbruik. Daarbij komt het moederbord en cpu. Ik denk dat dat maximaal (ruim genomen) 50W zal zijn, in totaal 188,6W. Je zou dus voldoende hebben aan de Seasonic G-series 360.
Ik had eerst de G-series 450 op het oog maar na het bestuderen van de hardware.info PSU test heb ik gekozen voor de Seasonic Focus Plus Gold 550 vanwege de goede efficiëntie op laag vermogen, de optie om de fan stil te zetten tijdens lage belasting en de goede ripple waarden. De PSU is eigenlijk overkill maar een goede, stabiele voeding vind ik die paar Euro meerprijs wel waard. En ik had toch al de ruimte in de case, dus waarom niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fritsjof
@allen: dank voor de reacties.

Omdat ik nog geen RAM had gekozen moest ik op zoek naar welke modules er certified zijn voor het mobo. Volgens dit Duitse forum werkt ECC op dit bord alleen met een Xeon CPU... Dus dan maar non-ECC. Ik heb nu even 2 stickjes Crucial in de wenslijst (zelfde als William). Ik zoek nog even verder naar bevestiging dat ECC niet kan op dit bord zonder Xeon.

Daarna komt het koeling-vraagstuk...

[ Voor 3% gewijzigd door fritsjof op 15-01-2018 15:57 ]

Bekabelde WIFI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ultrapreventive
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:11
fritsjof schreef op maandag 15 januari 2018 @ 15:53:
@allen: dank voor de reacties.

Omdat ik nog geen RAM had gekozen moest ik op zoek naar welke modules er certified zijn voor het mobo. Volgens dit Duitse forum werkt ECC op dit bord alleen met een Xeon CPU... Dus dan maar non-ECC. Ik heb nu even 2 stickjes Crucial in de wenslijst (zelfde als William). Ik zoek nog even verder naar bevestiging dat ECC niet kan op dit bord zonder Xeon.

Daarna komt het koeling-vraagstuk...
:? Post 17 en 18 in de draad waarnaar je linkt beweren juist het tegendeel: wel ECC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
ultrapreventive schreef op maandag 15 januari 2018 @ 19:24:
[...]

:? Post 17 en 18 in de draad waarnaar je linkt beweert juist het tegendeel: wel ECC.
En wat een waardeloze user daar die het tegenovergestelde beweert. Wel willen post maar niet weten waar je het over hebt en alleen meepraten. Ja volgens de spec sheet heb je een processor met ECC support nodig, dat zijn die pentiums ook :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ultrapreventive
ANdrode schreef op maandag 15 januari 2018 @ 19:27:
[...]

En wat een waardeloze user daar die het tegenovergestelde beweert. Wel willen post maar niet weten waar je het over hebt en alleen meepraten. Ja volgens de spec sheet heb je een processor met ECC support nodig, dat zijn die pentiums ook :X
Nou ja, er was elders het een en ander over geschreven, mogelijk dat mensen dan toch onzeker raken.
Bijv. hier, zie met name de bevestiging van ECC icm Pentium in post 5 https://forum.ts.fujitsu.com/forum/viewtopic.php?t=47979
Kan de Duitse tekst waarnaar hij verwijst even niet meer terugvinden, sorry (terwijl ik die wel degelijk ergens heb bewaard, bah).

Upd: op heise.de was het https://www.heise.de/foru...ug/posting-30885143/show/

[ Voor 13% gewijzigd door ultrapreventive op 15-01-2018 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
ultrapreventive schreef op maandag 15 januari 2018 @ 19:40:
[...]

Nou ja, er was elders het een en ander over geschreven, mogelijk dat mensen dan toch onzeker raken.
Bijv. hier, zie met name de bevestiging van ECC icm Pentium in post 5 https://forum.ts.fujitsu.com/forum/viewtopic.php?t=47979
Kan de Duitse tekst waarnaar hij verwijst even niet meer terugvinden, sorry (terwijl ik die wel degelijk ergens heb bewaard, bah).
Ja ik lees het daar. Wel een lompe manier om te testen en eigenlijk geen test totdat je een bord met ECC vindt wat bij dit proces wel boot.

Ik weet ook niet wanneer ECC actief is. Kennelijk moest het in bepaalde gevallen via een microcode update geactiveerd worden – dat is dus na de POST.

Ik zou dit bord niet kopen als ik zeker ECC wilde hebben. Bij zulke issues wil je een fabrikant die goede klantenservice heeft (ASRock, SuperMicro). Bij deze bordjes zit dan vaak ook IPMI, erg handige feature.

Nadeel? Mogelijk een paar watt meer verbruik, ik heb even geen cijfers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

ECC werkt gewoon. Zie "Total width: 72 bits". Non-ECC laat 64 bits als waarde zien.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
william@nas# dmidecode -t 17                                                       
# dmidecode 3.1                                                                                   
Getting SMBIOS data from sysfs.                                                                   
SMBIOS 3.0.0 present.                                                                             

Handle 0x0012, DMI type 17, 40 bytes                                                              
Memory Device                                                                                     
        Array Handle: 0x0011                                                                      
        Error Information Handle: Not Provided                                                    
        Total Width: 72 bits                                                                      
        Data Width: 64 bits                                                                       
        Size: 4096 MB                                                                             
        Form Factor: DIMM                                                                         
        Set: None                                                                                 
        Locator: DIMM CHA3                                                                        
        Bank Locator: BANK 0                                                                      
        Type: DDR4                                                                                
        Type Detail: Synchronous Unbuffered (Unregistered)                                        
        Speed: 2400 MT/s                                                                          
        Manufacturer: Micron Technology                                                           
        Serial Number: 14F7AC71                                                                   
        Asset Tag: 1650                                                                           
        Part Number: 9ASF51272AZ-2G3B1                                                            
        Rank: 1                                                                                   
        Configured Clock Speed: 2400 MT/s                                                         
        Minimum Voltage: 1.2 V                                                                    
        Maximum Voltage: 1.2 V                                                                    
        Configured Voltage: 1.2 V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ultrapreventive
ANdrode schreef op maandag 15 januari 2018 @ 19:48:
[...]

Ja ik lees het daar. Wel een lompe manier om te testen en eigenlijk geen test totdat je een bord met ECC vindt wat bij dit proces wel boot.

Ik weet ook niet wanneer ECC actief is. Kennelijk moest het in bepaalde gevallen via een microcode update geactiveerd worden – dat is dus na de POST.

Ik zou dit bord niet kopen als ik zeker ECC wilde hebben. Bij zulke issues wil je een fabrikant die goede klantenservice heeft (ASRock, SuperMicro). Bij deze bordjes zit dan vaak ook IPMI, erg handige feature.

Nadeel? Mogelijk een paar watt meer verbruik, ik heb even geen cijfers
Bij probleemafhandeling zijn ze bij Fujitsu in elk geval niet op consumenten gericht als we deze gebruiker mogen geloven:
Totalverlust - nie wieder Fujitsu
Hij heeft inmiddels een Supermicro X11SAE-M, maar meldt geen verbruiksmeting helaas.

Supermicro's IPMI zou in de laatste versie niet langer Java-afhankelijk worden, moet ik ff uitzoeken. Voorlopig koop ik toch nog niks.

@William bedankt voor de bevestiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 15 januari 2018 @ 19:52:
ECC werkt gewoon. Zie "Total width: 72 bits".
Goed dat je dat even bevestigd. Voor ECC moeten zowel de chipset als de processor ECC ondersteunen.

De D3417-B2 heeft een C236 chipset. Die chipset ondersteunt ECC UDIMM in combinatie met een ECC enabled processor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ultrapreventive
@mrmrmr Ja dat was bekend. Ik postte notabene zelf eerder naar info daaromtrent van een Fujitsumedewerker in Duitsland.
Heb dit sed de voorstelling in 2016 gevolgd (Bauvorschlag 2016/08 c't), toen nog met de D3417-B,

Daarin staat o.m.
Einen Celeron, Pentium, Core i3 oder Xeon E3 v5 kann man auf dem D3417-B mit ECCRAM kombinieren, weil es den Server-Chipsatz C236 besitzt. Mit einem Core i5 oder Core i7 funktioniert der ECC-Fehlerschutz jedoch nicht.
Das Fujitsu-Mainboard verlangt ungepufferte DDR4-2133-DIMMs (UDIMMs) mit jeweils maximal 16 GByte. RegisteredModule (RDIMM) funktionieren nicht. Typische Server-Software profitiert dermaßen wenig von Zweikanalspeicher, dass Sie ruhig mit einem einzelnen 16-GByte-Modul anfangen können, wenn Sie später möglichst flexibel erweitern wollen
.

Dit was een vervolg op c't 05/2016 waarin een aantal borden werd voorgesteld.
(Asus P10S-I, Asrock Rack C236 WSI, Asrock E3V5 WS, Gigabyte MW21-SE0, Supermicro X11SSL-F en uiteraard de Fujitsu D3417-B)

[ Voor 98% gewijzigd door ultrapreventive op 15-01-2018 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senzerar
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13-03 22:37
Ik weet niet of dit de goede plek is, maar ik zou graag willen weten wat voor hardware ik nodig zou hebben voor een thuis server waar ik het volgende mee wil doen: 1X Windows Server 2016 voor leren/testen en 1X Windows Server 2016 die stabiel moet zijn voor dedicated game server en misschien wat plex/sonarr e.d.

Ook wil ik er een Windows 10 voor testen opdraaien. Ik wil VMWare vSphere Hypervisor gebruiken voor de controle (als ik het goed begrijp is die gratis)

Wat voor hardware zou ik hier voor nodig hebben want ik weet niet of een Pentium hier voor voldoende is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ligt een beetje aan welke game hij moet hosten, en of je in Plex gaat transcoden.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Het loont waarschijnlijk om nog 1 a 2 maanden te wachten, dan komen de H-, C- en B-serie chipsets voor Coffee Lake, en met de zeer schappelijke prijs van de quadcore Core i3 heb je dan een aardige performance boost tov Skylake/Kaby Lake.

Kan je trouwens multiple Windows 10 VM's draaien op 1 license?

[ Voor 12% gewijzigd door Dreamvoid op 16-01-2018 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fritsjof
Dreamvoid schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 13:19:
Kan je trouwens multiple Windows 10 VM's draaien op 1 license?
Volgens mij is het gewoon één license per VM. Tenminste: dat was het toen ik ESXi gebruikte.

Bekabelde WIFI

Acties:
  • +1 Henk 'm!
FireDrunk schreef op maandag 15 januari 2018 @ 09:03:
@fritsjof Staar je niet blind op die 2.5" schijfjes, ze zijn trager, hebben een hogere latency, en de garantie is natuurlijk weg als je het ding openmaakt en het ding standalone gaat draaien. Mijn voorkeur heeft het iig niet.

Ik heb beide, 2.5" SMR schijfjes die ik via via voor een mooi prijsje gekregen heb, en 3.5" PMR schijven die ik ooit zelf gekocht heb. Mijn 3.5" schijven zijn (ondanks dat de array HEEL erg geframenteerd is) veeel sneller. Dat merk je aanzienlijk. Maar dat is persoonlijk.
Trager vind ik meevallen nog. Is maar net wat je gewend bent.Mijn oude WD's doen ook maar 60MB/sec.

Het grote voordeel vind ik dat je een Pico PSU kan toepassen: zelfs met 8 van die 2.5" schijfjes zit je op ca 8W bij gebruik en nog geen 1W in sleep. Dat ga je met 3.5" schijven nooit halen.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Mars Warrior schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 15:37:
[...]
Trager vind ik meevallen nog. Is maar net wat je gewend bent.Mijn oude WD's doen ook maar 60MB/sec.

Het grote voordeel vind ik dat je een Pico PSU kan toepassen: zelfs met 8 van die 2.5" schijfjes zit je op ca 8W bij gebruik en nog geen 1W in sleep. Dat ga je met 3.5" schijven nooit halen.
Shingled Magnetic Recording en Perpendicular Magnetic Recording gedragen zich heel anders. De performance is sterk afhankelijk van filesysteem, raid en hoe vaak de data veranderd.

Het aanpassen van een stukje data op een SMR schijf zorgt voor een read-modify-write cyclus net zoals bij een SSR - maar met veel grotere blokken.

Ik snap de keuze voor laptop hdd's (piekverbruik zonder staggered spinup, verbruik bij non-idle). In mijn geval valt de keuze op minder 3.5" HDD's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:06
Vanwege levertijden is het originele lijstje een beetje op de schop gegaan voor het proxmox systeem.
Snel RAM / 6 cores / snelle disk zijn een vereiste. De i7 ga ik wel flink temmen / undervolten: waarschijnlijk ergens tussen de 3,5ghz - 4ghz en turbo freq uit. Een i5 8400 was prijstechnisch het meest interessant geweest, maar helaas niet leverbaar.
Verbruik idle hoop ik rond de 10 watt te krijgen. Onder load max 70 watt, anders wordt het waarschijnlijk wat te warm allemaal in die kleine kast + de voeding gaat het dan ook te zwaar krijgen. De voeding heeft een efficiency van 87% volgens de spec. Even afwachten of dat ook zo is tijdens idle...

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-8700K Boxed€ 387,01€ 387,01
1Gigabyte Z370N-WIFI€ 151,-€ 151,-
1Chieftec IX-01B-90W (IX-01B-90W)€ 97,30€ 97,30
1Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2F4000C19€ 435,43€ 435,43
1Samsung 960 Pro 2TB€ 1.099,-€ 1.099,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.169,74

Nu maar uitkijken naar postnl ;) Wordt vervolgd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Zijn er inmiddels al mensen die op basis van een Ryzen 5 of 7 een ultra kleine build hebben gedaan?
(Denk formaat Supermicro SuperServer SYS-E300-8D met 64G of meer. pricewatch: Supermicro SuperServer SYS-E300-8D

Het kriebelt tóch weer. Ben erg tevreden over mijn 1800X PC thuis en twijfel tussen off-the-shelf (zelfs die E300, die leuk maar duur is én het nadeel heeft dat de CPU niet vervangen kan worden), of zelfbouw. Maar het formaat spreekt me ontzettend aan.

Wel wil ik minimaal 64G er in kunnen stoppen. Ruimte voor opslag is niet nodig, enkel voor het OS. Wel moet 'ie minimaal 4x Ethernet hebben, te upgraden naar 10G in de toekomst. (Of het zelfs al hebben.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Er zijn helaas niet echt server-gerichte mITX mobo's voor Ryzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
Dreamvoid schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 13:53:
Ryzen is sowieso wat lastiger zuinig te krijgen in idle vergeleken met intel volgens mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
En de Ryzens met IGP zijn er ook nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Dreamvoid schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 13:53:
Nja, consumentenboard dat 64G aan kan is ook prima. Met 64G max kan ik leven, met 32G max niet. :)
(Ik twijfel sterk om van 2x Microserver in cluster naar 1 zwaardere enkele server te gaan. Voor thuis toch net wat handiger.)

Form-factor vind ik wel interessant. Voor een machine waar hooguit 2xSSD in hoeft voor het OS, vind ik zo'n Microserver eigenlijk te groot. (Diepte is wel een beperking, ik kan weinig meer kwijt dan een ondiepe switch. 30-35cm is wel de max.)
savale schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 13:54:
[...]
Ryzen is sowieso wat lastiger zuinig te krijgen in idle vergeleken met intel volgens mij?
Dat kan een nadeel zijn maar ik vind AMD's Ryzen platform zó leuk, dat ik liefst een AMD-based server zou willen hebben met veel (6+) cores.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Hier is een bordje dat op zich wel als server gebruikt kan worden

pricewatch: MSI B350I Pro AC

maar is die 32 GB memory limiet per DIMM of in totaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Over krap een maand verschijnen Ryzen's met geintegreerde Vega GPU, de Ryzen 3/5 xxxxG (2200G, 2400G en 3200G). Voor een zuinig systeem is dat belangrijk omdat aparte grafische kaarten typisch het energieverbruik verhogen. Moederborden moeten een monitoraansluiting hebben.

Hopelijk gaan testers deze cpu's zonder aparte grafische kaart testen, want dat geeft een beter beeld van het verbruik van de cpu zelf.

Of je gebruikt een headless server met oudere processoren zonder gpu.

hardware.info test nu processoren over een verloop van tijd. Er zijn kanttekeningen bij te plaatsen, maar het verdiept in ieder geval het inzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01:21
mrmrmr schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 15:03:
hardware.info test nu processoren over een verloop van tijd. Er zijn kanttekeningen bij te plaatsen, maar het verdiept in ieder geval het inzicht.
Dat is eigenlijk best interessant, vooral als je perf/Watt en idle verbruik gaat vergelijken. Voor sommige processors kan je je dus afvragen of een iets hoger idle verbruik gewoon wegvalt tegen de besparing door betere perf/Watt bij belasting, als ik die metingen goed lees. Een Ryzen 5 1600 kan dus, afhankelijk van je belastingsgraad en typisch gebruik, mogelijk zuiniger uitvallen dan een i5 8600K, ondanks het (relatief) veel lagere idle gebruik van die laatste. Had ik niet verwacht, eerlijk gezegd, juist vanwege de standaardreactie "AMD is altijd minder zuinig" die je bijna overal ziet.

Maakt wel de vergelijking tussen een G4560 (of opvolger) en de 2200G/2400G idd erg interessant... Hoop dat die hier en daar beetje grondig getest gaat worden, juist ook op verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Dreamvoid schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 14:18:
Hier is een bordje dat op zich wel als server gebruikt kan worden

pricewatch: MSI B350I Pro AC

maar is die 32 GB memory limiet per DIMM of in totaal?
Volgens ASUS is het 32G totaal:
https://www.msi.com/Motherboard/B350I-PRO-AC/Specification

Ook in de HCL staan enkel 16G modules:
https://www.msi.com/Mothe...50I-PRO-AC#support-mem-11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
Twam schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 15:33:
[...]

Dat is eigenlijk best interessant, vooral als je perf/Watt en idle verbruik gaat vergelijken. Voor sommige processors kan je je dus afvragen of een iets hoger idle verbruik gewoon wegvalt tegen de besparing door betere perf/Watt bij belasting, als ik die metingen goed lees. Een Ryzen 5 1600 kan dus, afhankelijk van je belastingsgraad en typisch gebruik, mogelijk zuiniger uitvallen dan een i5 8600K, ondanks het (relatief) veel lagere idle gebruik van die laatste. Had ik niet verwacht, eerlijk gezegd, juist vanwege de standaardreactie "AMD is altijd minder zuinig" die je bijna overal ziet.

Maakt wel de vergelijking tussen een G4560 (of opvolger) en de 2200G/2400G idd erg interessant... Hoop dat die hier en daar beetje grondig getest gaat worden, juist ook op verbruik.
Leuke opzet van die test inderdaad!
Als je de i5 8600k echter wat zou terugschroeven: turbo boost uit / paar honderd Mhz eraf en voltage flink omlaag heb je denk een winner in zo een test. Zowel onder load als idle gewoon zuinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Twam
Voor continu op alle cores zwaar belaste servers bij datacenters is het verbruik per Watt van belang, maar voor thuisservers die vaak niets staan te doen (idle) is dat minder belangrijk.

AMD APU's kunnen zuinig zijn, maar dat gaat meestal ten koste van de performance. Intel loopt wat dat betreft voor, misschien met beschermde methoden (patenten). Ik denk dat AMD en Intel recent een deal hebben gesloten, want er verschijnen Radeon Vega GPU's in nieuw Intel processoren. Zoiets gebeurt meestal met een wederzijdse ruil. Hopelijk heeft AMD iets gekregen waardoor ze zuinigere processoren kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Twam schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 15:33:
Een Ryzen 5 1600 kan dus, afhankelijk van je belastingsgraad en typisch gebruik, mogelijk zuiniger uitvallen dan een i5 8600K, ondanks het (relatief) veel lagere idle gebruik van die laatste.
Dat lijkt me logisch, bij een 'fully loaded' i5 8600k zit het GPU verbruik inbegrepen, een Ryzen 5 moet nog een losse GPU ernaast hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Headless vind ik zelf niet heel handig maar een extreem eenvoudige GPU is prima voor een server die 99% van de tijd headless draait. Nadeel is wel dat het volgens mij altijd een PCIe slot kost en ruimte in neemt. Of zijn er boards met een losse GPU on-board, zonder dat de CPU een iGPU moet hebben?

Die Ryzens met geïntegreerde GPU klinken wel goed. (Volgens Pricewatch is het trouwens een 3 en een 5, ik vermoed dan ook nog een 7 maar die komt nog niet voor in de pricewatch.) VEGA ben ik niet direct fan van maar voor een server boeit het ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
unezra schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 15:49:
Headless vind ik zelf niet heel handig maar een extreem eenvoudige GPU is prima voor een server die 99% van de tijd headless draait. Nadeel is wel dat het volgens mij altijd een PCIe slot kost en ruimte in neemt. Of zijn er boards met een losse GPU on-board, zonder dat de CPU een iGPU moet hebben?

Die Ryzens met geïntegreerde GPU klinken wel goed. (Volgens Pricewatch is het trouwens een 3 en een 5, ik vermoed dan ook nog een 7 maar die komt nog niet voor in de pricewatch.) VEGA ben ik niet direct fan van maar voor een server boeit het ook niet.
Naast de ruimte kost het ook minstens 5 watt continu. Een gpu die na het booten van het bios helemaal uit gaat als er geen monitor is aangesloten zou wel fraai zijn 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Zoiets heet een IGP :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Ik dacht zelfs dat het een iGPU heette...
3x raden waar dat voor staat en wat de Nederlandse vertaling is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Integrated Graphics Processor
Integrated Graphics Processing Unit

Klinkt min of meer hetzelfde.

Of is het toch Intel Graphics Processing Unit? Immers waarom die kleine letter i?
Hmm nee, AMD gebruikt het ook, het woord iGPU is ook geen (TM).

Was wel grappig geweest als het zo was geweest.. zou leuke spellinggrap zijn naar Apple met hun i-producten serie reeks. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nindustries
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:03
Dreamvoid schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 13:19:
Het loont waarschijnlijk om nog 1 a 2 maanden te wachten, dan komen de H-, C- en B-serie chipsets voor Coffee Lake, en met de zeer schappelijke prijs van de quadcore Core i3 heb je dan een aardige performance boost tov Skylake/Kaby Lake.
Wat zouden de H-, C- en B-chipsets meer bieden?

~ beware of misinformation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nindustries schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 13:32:
[...]
Lagere prijs en door minder functies mogelijk ook lager stroomverbruik. Niet iedereen zit voor zijn zuinige server op een Z chip te wachten. Ik spendeer de euro's liever aan RAM of opslag 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Nindustries schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 13:32:
De komst van zuinige mITX/STX bordjes met bv dual-LAN, 19V voeding etc, de huidige Z370 mobo’s zijn allemaal gericht op high-end/gaming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Desalniettemin zijn ze wel erg zuinig. Prijs is alleen (te) hoog.

Even niets...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou nog het verbruik posten van mijn nieuwe server. Dus bij deze.

Verbruikscijfers voor onderstaande build. Gemeten aan het stopcontact met een Brennenstuhl PM 231 E verbruiksmeter. De twee case fans zijn niet aangesloten. Alleen de CPU fan draait. HDD temps zijn 39 Celsius. OS = Debian Linux.

Idle: ~17.1 Watt
100% CPU Load: 42.3 Watt
Stresstest: max. 50,4 Watt

Ik denk dat de stresstest met het stressprogramma in linux niet een echte weergave is. Dus neem dit maar voor wat het waard is. Ben wel tevreden over het idle verbruik.

edit:
Idle verbruik aangepast na installatie powertop.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 60,43€ 60,43
3WD Red WD40EFRX, 4TB€ 122,50€ 367,50
2Crucial CT4G4WFS824A€ 51,92€ 103,84
1Intel 600p 128GB€ 63,-€ 63,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 910,67

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Wat is het verbruik als je die 3 HDD's afkoppelt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• savale
savale schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 10:43:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-8700K Boxed€ 387,01€ 387,01
1Gigabyte Z370N-WIFI€ 151,-€ 151,-
1Chieftec IX-01B-90W (IX-01B-90W)€ 97,30€ 97,30
1Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2F4000C19€ 435,43€ 435,43
1Samsung 960 Pro 2TB€ 1.099,-€ 1.099,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.169,74

Nu maar uitkijken naar postnl ;) Wordt vervolgd :)
Inmiddels het systeem draaiend.
RAM: 18/18/18/39 3600Mhz 1.28v
CPU: 3.7Ghz (turbo uit)
CPU dynamic undervolt: -0.145
verder alle onnodige zaken uitgezet en de wifi module eraf gehaald.
proxmox 5.1 headless

Metingen met een efergy switch (Klopt redelijk, metingen geven een tikje teveel aan is mijn ervaring):
IDLE: 8 Watt
12 cores stress LOAD (zonder avx 67 Watt)
Todo: testje met AVX >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wauw, dat is nice zeg, 8W idle met een dikke i7... Waarschijnlijk is je performance een stuk hoger dan mijn E5, en je idle verbruik lager :)

Enige verschil is dat ik wat meer geheugen in mijn server kan proppen ;)

EDIT:

Ik zie dat je 67W verbruik hebt voor een 12c CPU op full load. Dat lijkt mij erg sterk... Op verschillende sites zie je dat een i7-8700K onder full load dik over de 150W heen gaat namelijk.

[ Voor 31% gewijzigd door FireDrunk op 19-01-2018 15:07 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
FireDrunk schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 14:46:
Wauw, dat is nice zeg, 8W idle met een dikke i7... Waarschijnlijk is je performance een stuk hoger dan mijn E5, en je idle verbruik lager :)

Enige verschil is dat ik wat meer geheugen in mijn server kan proppen ;)

EDIT:

Ik zie dat je 67W verbruik hebt voor een 12c CPU op full load. Dat lijkt mij erg sterk... Op verschillende sites zie je dat een i7-8700K onder full load dik over de 150W heen gaat namelijk.
-.0145v en limiet op 3.7Ghz (geen turbo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:25
@Firedruk: Turbo uit wellicht?

ah te laat dat dus, scheelt nogal zeg die turbo.... Maar hoe komt firedrunk aan 150W? TDP = 95W volgens Intel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:25
AH compleet systeem, duidelijk. 108W zonder 1080Ti trouwens ;) 67W voor het hele systeem is wel heel zuinig, ik zou bijna gaan overwegen om een paar 1U rackservertjes te bouwen hiermee, en die in de colo te hangen....

[ Voor 5% gewijzigd door base_ op 19-01-2018 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Undervolted is het enigzins geloofwaardig inderdaad. Mooie getallen!

Even niets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dreamvoid schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 10:31:
Dan start de server niet op :P
Verbruik is 8.5 W maar dan staat hij waarschijnlijk op een boot error.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Ah wacht ik dacht dat je OS op een SSD stond :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dreamvoid schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 17:33:
Ah wacht ik dacht dat je OS op een SSD stond :)
Dat klopt. Maar op een of andere manier blijft hij ergenas in de boot sequentie hangen. Ik kan iig niet de server benaderen via een ssh terminal. En ik heb er geen monitor meer aanhangen om te zetten en wat er gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dreamvoid schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 10:31:
Die RED's doen ca 3.3W idle, dus dan zit je zeker 10W lager met 3 van die schijven en dus rond de 10W.

Ah, telaat. Zie al een getal van 8.5W staan...

[ Voor 3% gewijzigd door Mars Warrior op 19-01-2018 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Met 1080TI en een 750W voeding

@savale mooie scores. Wat haal je met turbo aan?

Met single core turbo aan, multicore turbo uit en mogelijk ook een lagere multiplier als alle cores actief zijn heb je een mooi getunede CPU :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@savale
verder alle onnodige zaken uitgezet en de wifi module eraf gehaald.
Wat voor type is het? M.2 of iets speciaal voor WiFi? Dat kon ik niet afleiden uit de handleiding en de foto's.

Omdat dit moederbord 2 x Gbit (Intel) LAN heeft, is het op papier geschikt voor firewalls en routers. 8,5W is tamelijk laag. Ik heb het al eens eerder gezegd: Gigabyte doet het met deze nieuwe Z370 moederborden exceptioneel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na installatie van powertop en een nachtje echt niks doen is het idle verbruik gezakt naar ~17.1W. Originele post ook aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08-09 19:35
mrmrmr schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 22:56:
@savale
Wat voor type is het? M.2 of iets speciaal voor WiFi? Dat kon ik niet afleiden uit de handleiding en de foto's.
Onder het metalen kapje zit de module in een M.2 slot.
Verwijderd schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 17:56:
[...]

Dat klopt. Maar op een of andere manier blijft hij ergenas in de boot sequentie hangen. Ik kan iig niet de server benaderen via een ssh terminal.
Gok systemd (-O-) die over de zeik gaat, waarschijnlijk opgelost door je hdds op 'nofail' te zetten in je fstab file. Dat standaard behavior van systemd blijft altijd fijn zonder IPMI.

[ Voor 45% gewijzigd door SirNobax op 20-01-2018 08:42 ]

Pentaxiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
SirNobax schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 08:32:
[...]

Onder het metalen kapje zit de module in een M.2 slot.
Klopt helemaal. In die server kon die er mooi uit om wat stroom te besparen. Je kan het kaartje uit die metalen behuizing halen en vervolgens ergens anders gebruiken. (hij zit bij mij nu in een htpc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Even terug komend op mijn AMD server vraag.
Als ik zelf ga bouwen, wat is het kleinste kastje waar zoiets in geschroefd kan?
(Met ruimte voor maximaal 2x 2,5" SSD. Meer is niet nodig qua storage en tenminste 1 slot zodat er een 4x Gbit NIC en later een 10Gbit NIC in kan.)

Bestaat er uberhaupt zoiets in het vormaat van die SuperMicro doosjes, of word het dan meteen formaat Microserver?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
unezra schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 12:52:
Even terug komend op mijn AMD server vraag.
Als ik zelf ga bouwen, wat is het kleinste kastje waar zoiets in geschroefd kan?
(Met ruimte voor maximaal 2x 2,5" SSD. Meer is niet nodig qua storage en tenminste 1 slot zodat er een 4x Gbit NIC en later een 10Gbit NIC in kan.)
Tja, AMD. Gezien je momenteel sowieso een extra GPU nodig heb, is uberhaupt het allerkleinste waar je een Ryzen in kwijt kan een Fractal Node 202 of iets dergelijk, maar dan mis je dus een tweede pci-E slot.

Wil je nog een extra slot moet je naar een (vaak dure) mATX HTPC kast kijken, of een standaard mATX kast zoals de Node 304 oid.

[ Voor 13% gewijzigd door SirNobax op 20-01-2018 14:17 ]

Pentaxiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

SirNobax schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 14:13:
[...]
Tja, AMD. Gezien je momenteel sowieso een extra GPU nodig heb, is uberhaupt het allerkleinste waar je een Ryzen in kwijt kan een Fractal Node 202 of iets dergelijk, maar dan mis je dus een tweede pci-E slot.

Wil je nog een extra slot moet je naar een (vaak dure) mATX HTPC kast kijken, of een standaard mATX kast zoals de Node 304 oid.
Hmmm, dat ziet er best bruikbaar uit.
Op de foto's lijkt het wel of daar ruimte is voor 2 PCI-e sloten. Da's an-sich genoeg. Zeker als ik een board kan vinden met 2x Gbit on-board. (SImpele GPU heeft geen 2 slots nodig.)

Of anders toch zoiets als dit:
pricewatch: Cooler Master Elite 110
pricewatch: Cooler Master 110A

Maar da's wel meteen formaat HP Microserver. :)

Nadeel inderdaad van de huidige AMD CPU's is dat er geen iGPU in zit. Aan de andere kant, zoiets als dit zal toch niet zo heel veel stroom verbruiken? pricewatch: MSI GeForce GT 710 1GD3H LP

Laatste optie is geheel zonder GPU draaien, serial-console only. Ik heb het nog niet onderzocht, maar wellicht dat dat ook kan werken. (Er gaat Proxmox op draaien, gebaseerd op Debian/Ubuntu.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
unezra schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 15:39:

Op de foto's lijkt het wel of daar ruimte is voor 2 PCI-e sloten. Da's an-sich genoeg.
In die Node 202 zit één riser, voor een videokaart (die 2 slots dik mag zijn) of ander PCI-E device. Dus niet beide, tenzij je heel creatief ga doen met bijvoorbeeld een m.2>PCI-E riser. Dat kan overigens ook niet anders met mini-ITX gezien dat formaat maar over een enkel PCI-E slot beschikt.
unezra schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 15:39:
Laatste optie is geheel zonder GPU draaien, serial-console only. Ik heb het nog niet onderzocht, maar wellicht dat dat ook kan werken. (Er gaat Proxmox op draaien, gebaseerd op Debian/Ubuntu.)
Helaas willen (tot zover ik weet) Ryzen mobo's niet opstarten zonder GPU.
Aan de andere kant, zoiets als dit zal toch niet zo heel veel stroom verbruiken?
Zal waarschijnlijk een watt of 5 zijn. Maarja, die Ryzens zelf zijn ook niet bepaald de zuinigste in idle (zeker vergeleken met Coffee Lake). Ik denk niet dat je ermee onder de 20W komt.

[ Voor 14% gewijzigd door SirNobax op 20-01-2018 17:42 ]

Pentaxiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

SirNobax schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 17:25:
[...]
In die Node 202 zit één riser, voor een videokaart (die 2 slots dik mag zijn) of ander PCI-E device. Dus niet beide, tenzij je heel creatief ga doen met bijvoorbeeld een m.2>PCI-E riser. Dat kan overigens ook niet anders met mini-ITX gezien dat formaat maar over een enkel PCI-E slot beschikt.
Bummer. :(

Suf, omdat het in servers doorlopend gebeurt was ik er eigenlijk vanuit gegaan dat het op consumentenborden ook kon maar dat zijn natuurlijk speciale slots waardoor d'r via 1 PCI-achtig slot meerdere PCI-e slots geprikt kunnen worden.

Ofwel, ik zou dan specifiek moeten gaan zoeken naar server boards en 19" behuizingen met risers. Nu weet ik dat SuperMicro best wat leuk spul heeft, alleen zit je dan volgens mij vrij rap in de prijsklasse van die SuperServer. (Ik heb ook al naar HP gekeken, instap is de DL20 of DL60, prima machines maar niet goedkoop en echt zuinig zijn ze ook al niet. Plus, da's geen AMD.)

Ofwel, als ik AMD wil zou ik consessies moeten doen in de kastgrootte en richting formaat HP Microserver gaan met een std. Micro-ATX board. Dan is dat hele probleem er niet. (Het is niet dat ik de ruimte niet heb, het is dat ik die form-factor van de SuperServer heel gaaf vind, maar aan zit te hikken tegen de prijs. Yet, het blijft een *ontzettend* gaaf doosje.)
[...]
Helaas willen (tot zover ik weet) Ryzen mobo's niet opstarten zonder GPU.
:(
[...]
Zal waarschijnlijk een watt of 5 zijn. Maarja, die Ryzens zelf zijn ook niet bepaald de zuinigste in idle (zeker vergeleken met Coffee Lake). Ik denk niet dat je ermee onder de 20W komt.
Een beetje zuinigheid vind ik prettig maar het hoeft voor mij niet extreem zuinig. Ik draai nu 3x HP Microserver Gen8, waarvan 1 mijn NAS is. Alles bij elkaar doet het in bedrijf zo'n 150W. (Volgens mijn UPS.)

EDIT:

Even snel 3 mogelijke opties samengesteld mocht ik NU een server willen samenstellen. Helaas lijken die nieuwe Ryzens met iGPU beperkt te zijn tot 4 cores, terwijl ik liefst voor 8 zou willen gaan. Dus even 3x iets tegen elkaar aan gegooid waarbij ik de hoeveelheid geheugen gelijk heb getrokken om ze vergelijkbaar te houden. Van de Microservers heb ik er 2 neer gezet, 1 op basis van een x3216 die fors goedkoper is maar ook veel trager en 1 op basis van een x3221 die met 4 cores redelijk van zijn plek wil.

HPE ProLiant MicroServer Gen10 (Opteron x3216)
#ProductPrijsSubtotaal
1Icy Dock EZConvert Air MB382SP-3B€ 23,95€ 23,95
2Kingston KTL-TS424E/16G€ 163,74€ 327,48
1WD Blue SSD 2,5" (TLC) 250GB€ 84,25€ 84,25
1HPE ProLiant MicroServer Gen10 (873830-421)€ 252,16€ 252,16
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 687,84

Nieuwe Server (Hypervisor) - HPE ProLiant MicroServer Gen10 (Opteron X3421)
#ProductPrijsSubtotaal
1Icy Dock EZConvert Air MB382SP-3B€ 23,95€ 23,95
2Kingston KTL-TS424E/16G€ 163,74€ 327,48
1WD Blue SSD 2,5" (TLC) 250GB€ 84,25€ 84,25
1HPE ProLiant MicroServer Gen10 (870210-421)€ 622,-€ 622,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.057,68

Supermicro SuperServer SYS-E300-8D
#ProductPrijsSubtotaal
1Supermicro SuperServer SYS-E300-8D€ 710,93€ 710,93
2Samsung M393A2G40DB1-CRC€ 169,-€ 338,-
1WD Blue SSD M.2 (3D v-nand (TLC)) 250GB€ 83,50€ 83,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.132,43

Nieuwe Server (Hypervisor) - Supermicro SuperServer E200-8D
#ProductPrijsSubtotaal
1Supermicro SuperServer E200-8D€ 847,38€ 847,38
2Samsung M393A2G40DB1-CRC€ 169,-€ 338,-
1WD Blue SSD M.2 (TLC) 250GB€ 88,85€ 88,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.274,23

Qua prijs lijken ze bij 32G allemaal redelijk bij elkaar in de buurt te komen. De Microserver Gen8 met X3421 is van de 4-cores het goedkoopste maar wel beperkt tot 32G max. De E300 heeft meer netwerkpoorten maar een tragere CPU dan de E200. De E200 is van allemaal het kleinste, heeft de snelste CPU en 2x 10Gbit + 2x 1Gbit. Iets waar ik als hypervisor meer dan prima mee kan leven. (Zal alleen wel even moeten nakijken of die 10Gbit/s poorten terug kunnen schakelen naar 1Gbit/s zodat ik ze ook met 1G apparatuur kan gebruiken.)

De onderzoeken naar andere machines lijken een beetje op niets uit te lopen. :( That is, ik kan niets leuks vinden dat klein is, 32G of meer geheugen aan kan (liefst 64G of meer) en nog een beetje van zijn plek wil.

Met die nieuwe Ryzens met iGPU weet ik niet of ik daar toch niet op wil wachten. Liefst wil ik meer dan 4 cores (daarom is die E200 zo leuk, 6-Core, 12 Threads bij 35W TDP) en dus een heel klein doosje.

Fin, nog even leuk over puzzelen dus. De prijs valt me bij 32G nog wel mee. (En met 2x16G heb ik nog ruimte om d'r later 2x16 of 2x32 bij te plaatsen als het te weinig blijkt te zijn.)

Kan ik een van mijn Microservers tot 2e NAS ombouwen voor backups. Daar hoeven dan alleen nog disks en een USB doosje voor de 2,5" SATA SSD in.

[ Voor 81% gewijzigd door unezra op 21-01-2018 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fritsjof
Verwijderd schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 10:12:
Ik zou nog het verbruik posten van mijn nieuwe server. Dus bij deze.
Veel dank hiervoor: nu weet ik wat het me gaat kosten als ik deze zelf ook in elkaar zet.

Bekabelde WIFI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
unezra schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 18:16:
Liefst wil ik meer dan 4 cores (daarom is die E200 zo leuk, 6-Core, 12 Threads [..]

De onderzoeken naar andere machines lijken een beetje op niets uit te lopen. :( That is, ik kan niets leuks vinden dat klein is, 32G of meer geheugen aan kan (liefst 64G of meer) en nog een beetje van zijn plek wil.
i7-8700K in een Node 202.
GB Z370N met 2x16GB of 2x32GB RAM, ruimte voor 2x 2.5" en 2 NVME SSD's en een 4x Intel Gbit PCI-E kaartje in het uitbreidingslot voor totaal 6 Gbit poorten.

Zo lastig is het toch niet ? ;)

[ Voor 4% gewijzigd door SirNobax op 21-01-2018 23:12 ]

Pentaxiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Idd, of nog heel even wachten totdat de H/B/Q3xx-serie Coffee Lake chipsets volgende maand uitkomen, daar zullen zeker dual-LAN boards mee uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2green
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15-09 19:11
Mijn oude game systeem als thuisserver ingezet. Videokaart er uiteraard uitgehaald.
Mocht iemand dergelijk (gebruikt) hardware overwegen ook de verbruikscijfers en configuratie erbij:

Idle/belast verbruik: 19/26 Watt
Dit is met verlicht toetsenbord en muis aangesloten, verbruik viel mij nog een beetje tegen. Ga in de bios nog kijken of ik iets kan verbeteren met voltage,clock, etc.

Software
Ubuntu Desktop 17.04 (gebruik hem tevens als media pc als ik train)
Samba, SSH op host geinstalleerd.
harddisk spindown ingesteld
Powertop (alles op meest zuinig gezet)
LXD/LXC: vier Ubuntu 16.04 containers (Plex, Nextcloud, Wordpress, nzbGet+Deluge)

Hardware
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 171,51€ 171,51
1Gigabyte GA-B85N Phoenix€ 0,-€ 0,-
1Toshiba DT01ACA300, 3TB€ 68,76€ 68,76
1Silverstone RAVEN RVZ01€ 90,81€ 90,81
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 35,99€ 35,99
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 146,-€ 146,-
1Silverstone SFX 450W Bronze€ 0,-€ 0,-
1Crucial MX100 256GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 513,07

[ Voor 0% gewijzigd door 2green op 29-01-2018 23:19 . Reden: Verbruik aangepast ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boppo84
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-08 14:44
2green schreef op maandag 29 januari 2018 @ 21:18:
...
Idle/belast verbruik: 19/26 Watt
Dit is met verlicht toetsenbord en muis aangesloten, verbruik viel mij nog een beetje tegen.
...
Je voeding is maar 85% efficiënt bij 20% belasting (90Watt). Dit zal nog een stuk beroerder zijn bij zulke lage belastingen. Ik denk wel dat daar het meeste winst te behalen valt.
Zelfs een wat betere voeding zoals de Seasonic SSP-300SFG 300W doet maar 78% bij 22,5Watt

Dus misschien een PicoPSU met zuinige adapter, waarmee je 85% kunt halen, of vrede hebben met t verbruik.

[ Voor 7% gewijzigd door Boppo84 op 30-01-2018 09:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rembo75
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 03-06 16:02
Is een PiCoPSU tegenwoordig eigenlijk ten aanzien van rendement nog wel zoveel beter dan een ATX voeding? Een Seasonic Prime Titanium 850 haalt 84.2% op 22,5W, een PiCo PSU 84.6%. Hoe groot wordt het verschil rond de 10W?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boppo84
@Rembo75
Ik denk dat je vooral bespaart in je portemonnee ;)
Die Seasonic platinum kost ongeveer €150 en een PicoPSU vanaf ongeveer €52. Wat betreft efficiëntie is het redelijk vergelijkbaar bij lage vermogens.

Bij hele lage vermogens kun je ook beter kijken naar hoe groot je verliezen zijn ipv de efficiëntie.
Silentpcreview heeft hier wel een mooi artikel over. Hier zie je dat bij lage loads de verliezen ongeveer gelijk blijven, dus dat je efficientie in dat gebied lineair afloopt.

Bijvoorbeeld 85% efficiëntie bij 22,5Watt betekent 3,4Watt verlies. En 75% klinkt dan misschien heel slecht, maar met 5,6Watt verlies, scheelt dat maar 2,2Watt. Bijna niks en een net zo groot verschil als tussen 95% en 93% bij 110Watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:21

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

Ik ben me wat aan het inlezen over de PicoPSU's, en zit een beetje hiernaar te kijken voor een redelijk simpele server.
Ik zit te dubben over de pricewatch: be quiet! Pure Power 10 350W als ATX voeding, aangezien deze niet erg duur is en wel van degelijke kwaliteit, en een groot voordeel; geen verloopjes.
Een PicoPSU lijkt me wel wat; kan het kastje weer wat kleiner gebouwd worden (DIY-kast), echter zie ik nog een paar nadelen;
- verloopjes, de meeste picoPSU's die ik heb kunnen vinden worden geleverd met 1x molex en 1x Sata
- piekvermogen, ik vraag me af welk vermogen ik zou moeten hebben, Idle zal ik zeker <30W uitkomen, maar met booten lijkt 't mij nogal wat extra vermogen te vragen (HD spinup)

De precieze configuratie is nog onbekend; maar waarschijnlijk zal het er ongeveer zo uitzien:
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock J4205-ITX€ 105,65€ 105,65
2WD Blue WD40EZRZ, 4TB€ 101,-€ 202,-
1Crucial CT51264BF160BJ€ 35,05€ 35,05
1be quiet! Pure Power 10 350W€ 47,50€ 47,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 390,20

dat alles in een houten kastje, met een enkele 12/14cm fan (afhankelijk van het ontwerp)
Een Pentium G4400/G4560/Celeron G3900 setup behoort ook nog tot de opties

En ook vroeg ik me af; zou zo'n FlexPSU ook wat zijn? https://www.logicsupply.com/nl-nl/ss250-su-eu/ dan hoef ik eerst niet te prutsen met verloopjes, maar heb je wel een compacte PSU

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rembo75
@Boppo84 goed punt voor wat betreft verlies. Inderdaad is die ATX een stuk duurder, maar mijn vraag was dan ook puur ten aanzien van rendement :). Er zit natuurlijk ook nog wel wat tussen de Seasonic en de PicoPSU qua prijs, waarbij het rendement/verlies dan wellicht weer verder uit elkaar gaat lopen.

Achtergrond van mijn vraag: ik zit zelf te kijken naar een systeem welke ik wil gebruiken als NAS + VM host om wat kleine Linux VMs te draaien. Deze zal FreeBSD 11 moeten gaat draaien icm ZFS en bhyve, zie onder. Ik wil me geen zorgen hoeven maken over overbelasting als de CPU maximaal belast wordt en er continu I/O is op de 3.5" disken, ~80W(?) dus vandaar dat ik eerder neig naar een ATX ipv een PiCoPSU. Tegelijkertijd zal het systeem toch 99% idle zijn, dus ik wil hem onder de ~15W idle houden.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-8100 Boxed€ 108,-€ 108,-
1Gigabyte Z370M-D3H€ 119,-€ 119,-
2WD Red WD30EFRX, 3TB€ 95,-€ 190,-
1Crucial CT8G4DFS824A€ 79,95€ 79,95
2Samsung 960 EVO 250GB€ 117,91€ 235,82
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 732,77

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boppo84
@NLBUURMAN
Het nadeel van zo'n FlexATX, is dat door de geringe hoogte er ook maar een kleine ventilator in past:
40 mm double ball bearing fan met bijbehorend minder prettig geluid. Misschien dat je ermee wegkomt als je deze aansluiting op een grotere fan weet aan te sluiten en wat airflow langs je voeding houdt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revox862
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-09 16:54
FlexATX zonder fan: https://www.amazon.de/gp/product/B01LY5S9SK/
Gebruik deze zelf in twee builds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rembo75 schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 10:42:
Is een PiCoPSU tegenwoordig eigenlijk ten aanzien van rendement nog wel zoveel beter dan een ATX voeding? Een Seasonic Prime Titanium 850 haalt 84.2% op 22,5W, een PiCo PSU 84.6%. Hoe groot wordt het verschil rond de 10W?
Bij 10W daalt te efficientie van gewone ATX voedingen fors, met rendementen van 60%, 50% en slechter. Reken dan op een verbruik van 3 tot 6 Watt meer bij 10WDC, dus ongeveer 13W tot 16W voor middelmatige voedingen. We hebben hier oudere voedingen langs zien komen die het nog veel slechter deden.

Je hebt twee uitzonderlijke voedingen uitgekozen die afwijken van de rest. Ze doen het sowieso goed bij 22,5W belasting. Ik heb nog geen tests gezien van de Prime Titanium 850 bij 10W.
Voedingen hebben een eigenverbruik, bij oude modellen was dat bij benadering te meten bij nul belasting. Van de PicoPSU is dat ongeveer 0,5W (160-XT) in standby/idle gemeten inclusief de adapter. De Seasonic gaat bij standby verbruik tot <0,1W, Toms hardware komt op 6,75W idle belasting met nul last. Dat lijkt fors. Dat verbruik is 30% van de belasting bij 22,5W, en daar zou de efficientie toch ruim boven de 80% moeten liggen i.p.v. 70%.

Bij de PicoPSU moet je benodigde accessoires bijkopen, zoals een slotdekplaatje voor de DC voeding aansluiting, SATA voedingkabel splitter bij meer dan 1 HDD, bij het 80W model heb je nog een P4 kabeltje nodig voor de cpu. Je hebt een AC/DC adapter nodig, die wordt soms meegeleverd in een kit. Zie de topic start voor info en aanbevelingen. De adapter is de basis van de efficientie, die is verantwoordelijk voor het omzetten van wisselstroom naar gelijkstroom en het produceren van de 12V spanning. De PicoPSU doet niet veel meer dan daar 3,3V en 5V bijmaken.

De Prime Titanium 850 kost € 230, maar het heeft wel 12 jaar garantie en veel accessoires. Die kun je in je volgende computer ook nog gebruiken.

Alles overwegende zou ik kiezen voor PicoPSU, omdat daarvan bekend is dat die het goed doet bij 10W belasting. Het is alleen geschikt als het piekverbruik niet boven 160W komt (160-XT). Het piekverbruik treedt doorgaans op tijdens booten (cpu voluit, harde schijven trekken het meest om de schijven aan te slingeren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rembo75
Thanks @mrmrmr voor de uitgebreide reactie. De Seasonic Prime Titanium 850 had ik geselecteerd omdat ie bovenaan staat qua efficiency. De Cooler Master V Series V550 kost 'slechts' €92 en scoort bijna gelijk (op een load van 22,5W). Zoals je zegt moet je bij een PicoPSU nog de nodige accessoires kopen dus qua aanschafkosten maakt het dan niet heel veel verschil, terwijl de ATX meer marge geeft qua belasting en het ook makkelijker maakt om bijvoorbeeld extra disken bij te prikken.
Persoonlijk heb ik liever een 3W hoger idle verbruik dan dat ik te kritisch zit qua piekvermogen. Ik ga wel wat testjes doen als ik mijn spullen compleet heb en zal dan gelijk de resultaten posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2green
Boppo84 schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 09:18:
[...]

Je voeding is maar 85% efficiënt bij 20% belasting (90Watt). Dit zal nog een stuk beroerder zijn bij zulke lage belastingen. Ik denk wel dat daar het meeste winst te behalen valt.
Zelfs een wat betere voeding zoals de Seasonic SSP-300SFG 300W doet maar 78% bij 22,5Watt

Dus misschien een PicoPSU met zuinige adapter, waarmee je 85% kunt halen, of vrede hebben met t verbruik.
Bedankt voor het meedenken. Net uitgerekend, maar de aanschaf van een pico psu is niet de moeite waard over een periode van 4 a 5 jaar, dan zal ik vast het systeem weer vervangen. Dus zal het inderdaad accepteren.

Heb nog een be-quiet!-pure-power 300W liggen, deze zal ik nog inbouwen om te zien of het wat uitmaakt.

Tevens wat kernel settings veranderd, waarmee het verbruik 1,5 watt zakte. Dit weekend met bios settings kijken wat er nog te bereiken valt en dan laat ik het verder voor wat het is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 2green
Voor wie nog opslag capaciteit zoek: maxtor/seagate 2.5 hd 4TB is weer in de aanbieding bij amazon voor 99 euro:

https://www.amazon.de/dp/B017KE8OG0/

[ Voor 27% gewijzigd door 2green op 03-02-2018 00:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
2green schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 00:32:
Voor wie nog opslag capaciteit zoek: maxtor/seagate 2.5 hd 4TB is weer in de aanbieding bij amazon voor 99 euro:

https://www.amazon.de/dp/B017KE8OG0/
Dat is de Seagate STEA4000400. Ik weet niet wat er in de behuizing zit.

Het model dat ik heb gekocht is Maxtor STSHX-M401TCBM :

Die kost € 105 bij amazon.de en in de exemplaren die ik heb gekocht zat een SATA ST4000LM024. Die kost als zodanig volgens Pricewatch € 148,95 inclusief verzendkosten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
mrmrmr schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 10:08:
[...]

Dat ga ik allemaal uitgebreid beschrijven zodra alle tests zijn gedaan. :)

Circa 5W is Windows 10 met PicoPSU 160-XT, Leicke 120W adapter, passieve koeler, 1 SSD, 2 x 16GB non-ECC RAM. Minder zonder monitor/toetsenbord/muis. Dat waren snelle tests, beter onderbouwde metingen volgen nog.
Sorry voor het wachten. Ik heb ondertussen een oude server vervangen met een Fujitsu D3417-B2 moederbord en van de gelegenheid gebruik gemaakt om diverse besturingssystemen te testen en alles neergepend in de vorm van een blog:

https://mrmrmr.tweakblogs...-zuinige-productie-server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

mrmrmr schreef op maandag 5 februari 2018 @ 06:25:
[...]

Sorry voor het wachten. Ik heb ondertussen een oude server vervangen met een Fujitsu D3417-B2 moederbord en van de gelegenheid gebruik gemaakt om diverse besturingssystemen te testen en alles neergepend in de vorm van een blog:

Wow :o (Dat slaat zowel op het verbruik als het uitgebreide testen ;) )

[ Voor 6% gewijzigd door Raven op 05-02-2018 10:06 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dank, ik was verrast over de prestaties van de daily test versie van Debian, die had een veel lager verbruik dan ik had verwacht en een mooie installer. Meer dan 5 jaar terug liep Ubuntu voorop met een nieuwere kernel, maar nu zijn de zaken omgekeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:19
mrmrmr schreef op maandag 5 februari 2018 @ 06:25:
[...]

Even checken hoor: je weet dat je de powertop acties gewoon bij boot kan laten uitvoeren ? Mijn servertje draait zo al tijden prima. Na elke boot is alles nog 'Good'. 13 watt idle (minder zuinig bord en een haswell refresh met 2 2,5" schijven).

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Korvaag schreef op maandag 5 februari 2018 @ 15:04:
Even checken hoor: je weet dat je de powertop acties gewoon bij boot kan laten uitvoeren ? Mijn servertje draait zo al tijden prima. Na elke boot is alles nog 'Good'. 13 watt idle (minder zuinig bord en een haswell refresh met 2 2,5" schijven).
Ja, dat staat in de blog. Bij Fedora is Powertop standaard als service aan te zetten, bij sommige andere kun je het zelf als service laten draaien. Nadeel onder Linux is dat het verbruik na verloop van tijd weer kan oplopen. Na opnieuw powertop --auto-tune te draaien komt het weer terug komt op de oude, lagere stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
mrmrmr schreef op maandag 5 februari 2018 @ 15:12:
[...]

Ja, dat staat in de blog. Bij Fedora is Powertop standaard als service aan te zetten, bij sommige andere kun je het zelf als service laten draaien. Nadeel onder Linux is dat het verbruik na verloop van tijd weer kan oplopen. Na opnieuw powertop --auto-tune te draaien komt het weer terug komt op de oude, lagere stand.
Heb ik blijkbaar even gemist in de blog.
Ik heb er trouwens nog geen last van gehad dat het verbruik na verloop van tijd weer oploopt. Alles staat hier altijd op Good en hij komt netjes in C6 terecht in mijn geval. Heb jij enig idee in welke gevallen hij plotseling weer kan oplopen en waar dat aan kan liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mrmrmr schreef op maandag 5 februari 2018 @ 15:12:
[...]
Als Debian al zo goed draait, vraag ik me af hoe DietPi het doet op dezelfde hardware :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Korvaag
Het staat onder de Fedora test en in de conclusie. Ik weet niet wat de onderliggende oorzaak is. Een makkelijke test is het na hard-en softwareactiviteiten (bv. uittrekken stekkers) na enige tijd nog een keer draaien van powertop --auto-tune, dan kun je zien of het zakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
mrmrmr schreef op maandag 5 februari 2018 @ 15:25:
@Korvaag
Het staat onder de Fedora test en in de conclusie. Ik weet niet wat de onderliggende oorzaak is. Een makkelijke test is het na hard-en softwareactiviteiten (bv. uittrekken stekkers) na enige tijd nog een keer draaien van powertop --auto-tune, dan kun je zien of het zakt.
Grappig ik zal het eens proberen. Heb een youless hangen en de server zelf nog aan een aparte tussenmeter (in feite niet meer nodig, maar de server moet uit om hem ertussenuit te halen :+).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Rembo75 schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 14:19:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-8100 Boxed€ 108,-€ 108,-
1Gigabyte Z370M-D3H€ 119,-€ 119,-
2WD Red WD30EFRX, 3TB€ 95,-€ 190,-
1Crucial CT8G4DFS824A€ 79,95€ 79,95
2Samsung 960 EVO 250GB€ 117,91€ 235,82
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 732,77
Als je toch maar 2x3TB doet, dan zou ik voor 2.5" HDD's gaan in een zuinige server, zie ook de aanbieding die @2green gisteren postte. Scheelt ook fors ruimte in de kast.
Pagina: 1 ... 20 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.