SirNobax schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 17:25:
[...]
In die Node 202 zit één riser, voor een videokaart (die 2 slots dik mag zijn) of ander PCI-E device. Dus niet beide, tenzij je heel creatief ga doen met bijvoorbeeld een m.2>PCI-E riser. Dat kan overigens ook niet anders met mini-ITX gezien dat formaat maar over een enkel PCI-E slot beschikt.
Bummer.
Suf, omdat het in servers doorlopend gebeurt was ik er eigenlijk vanuit gegaan dat het op consumentenborden ook kon maar dat zijn natuurlijk speciale slots waardoor d'r via 1 PCI-achtig slot meerdere PCI-e slots geprikt kunnen worden.
Ofwel, ik zou dan specifiek moeten gaan zoeken naar server boards en 19" behuizingen met risers. Nu weet ik dat SuperMicro best wat leuk spul heeft, alleen zit je dan volgens mij vrij rap in de prijsklasse van die SuperServer. (Ik heb ook al naar HP gekeken, instap is de DL20 of DL60, prima machines maar niet goedkoop en echt zuinig zijn ze ook al niet. Plus, da's geen AMD.)
Ofwel, als ik AMD wil zou ik consessies moeten doen in de kastgrootte en richting formaat HP Microserver gaan met een std. Micro-ATX board. Dan is dat hele probleem er niet. (Het is niet dat ik de ruimte niet heb, het is dat ik die form-factor van de SuperServer heel gaaf vind, maar aan zit te hikken tegen de prijs. Yet, het blijft een *ontzettend* gaaf doosje.)
[...]
Helaas willen (tot zover ik weet) Ryzen mobo's niet opstarten zonder GPU.

[...]
Zal waarschijnlijk een watt of 5 zijn. Maarja, die Ryzens zelf zijn ook niet bepaald de zuinigste in idle (zeker vergeleken met Coffee Lake). Ik denk niet dat je ermee onder de 20W komt.
Een beetje zuinigheid vind ik prettig maar het hoeft voor mij niet extreem zuinig. Ik draai nu 3x HP Microserver Gen8, waarvan 1 mijn NAS is. Alles bij elkaar doet het in bedrijf zo'n 150W. (Volgens mijn UPS.)
EDIT:
Even snel 3 mogelijke opties samengesteld mocht ik NU een server willen samenstellen. Helaas lijken die nieuwe Ryzens met iGPU beperkt te zijn tot 4 cores, terwijl ik liefst voor 8 zou willen gaan. Dus even 3x iets tegen elkaar aan gegooid waarbij ik de hoeveelheid geheugen gelijk heb getrokken om ze vergelijkbaar te houden. Van de Microservers heb ik er 2 neer gezet, 1 op basis van een x3216 die fors goedkoper is maar ook veel trager en 1 op basis van een x3221 die met 4 cores redelijk van zijn plek wil.
HPE ProLiant MicroServer Gen10 (Opteron x3216)
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Icy Dock EZConvert Air MB382SP-3B | € 23,95 | € 23,95 |
2 | Kingston KTL-TS424E/16G | € 163,74 | € 327,48 |
1 | WD Blue SSD 2,5" (TLC) 250GB | € 84,25 | € 84,25 |
1 | HPE ProLiant MicroServer Gen10 (873830-421) | € 252,16 | € 252,16 |
Bekijk collectie
Importeer producten | Totaal | € 687,84 |
Nieuwe Server (Hypervisor) - HPE ProLiant MicroServer Gen10 (Opteron X3421)
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Icy Dock EZConvert Air MB382SP-3B | € 23,95 | € 23,95 |
2 | Kingston KTL-TS424E/16G | € 163,74 | € 327,48 |
1 | WD Blue SSD 2,5" (TLC) 250GB | € 84,25 | € 84,25 |
1 | HPE ProLiant MicroServer Gen10 (870210-421) | € 622,- | € 622,- |
Bekijk collectie
Importeer producten | Totaal | € 1.057,68 |
Supermicro SuperServer SYS-E300-8D
Nieuwe Server (Hypervisor) - Supermicro SuperServer E200-8D
Qua prijs lijken ze bij 32G allemaal redelijk bij elkaar in de buurt te komen. De Microserver Gen8 met X3421 is van de 4-cores het goedkoopste maar wel beperkt tot 32G max. De E300 heeft meer netwerkpoorten maar een tragere CPU dan de E200. De E200 is van allemaal het kleinste, heeft de snelste CPU en 2x 10Gbit + 2x 1Gbit. Iets waar ik als hypervisor meer dan prima mee kan leven. (Zal alleen wel even moeten nakijken of die 10Gbit/s poorten terug kunnen schakelen naar 1Gbit/s zodat ik ze ook met 1G apparatuur kan gebruiken.)
De onderzoeken naar andere machines lijken een beetje op niets uit te lopen.

That is, ik kan niets leuks vinden dat klein is, 32G of meer geheugen aan kan (liefst 64G of meer) en nog een beetje van zijn plek wil.
Met die nieuwe Ryzens met iGPU weet ik niet of ik daar toch niet op wil wachten. Liefst wil ik meer dan 4 cores (daarom is die E200 zo leuk, 6-Core, 12 Threads bij 35W TDP) en dus een heel klein doosje.
Fin, nog even leuk over puzzelen dus. De prijs valt me bij 32G nog wel mee. (En met 2x16G heb ik nog ruimte om d'r later 2x16 of 2x32 bij te plaatsen als het te weinig blijkt te zijn.)
Kan ik een van mijn Microservers tot 2e NAS ombouwen voor backups. Daar hoeven dan alleen nog disks en een USB doosje voor de 2,5" SATA SSD in.
[
Voor 81% gewijzigd door
unezra op 21-01-2018 12:02
]
Ná Scaoll. - Don’t Panic.