Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• chaoscontrol
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 16:33
Hier zitten er 8 schijven in 1 en de temp komt niet hoger dan 40 graden. In de zomer is dat wel anders maar nog niet dramatisch.

PC - Microserver - Microserver 2 - Tijdelijk VM nodig?

• _matt_
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 19-07 21:46

_matt_

Never forget T6

Hier een N54L met op dit moment 7 schijven (omdat het kan ;) ) De temperatuur ligt tussen de 31 en 35 graden. De 31 zijn van de ssd met het os. De 35 is van een losse HDD die op de USB poort zit van het mobo. (Tijdelijk, ook omdat het kan).

edit: De server staat in de meterkast met wat ventilatie mogelijkheid.

_matt_ wijzigde deze reactie 24-03-2016 11:24 (13%)
Reden: aanvulling lokatie

HP N54L | 8Gb ECC | 4x4TB RED | WHS2011 op SSD | 2TB RED als backup | dual NIC en 2xUSB 3.0

• joppybt
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 15:24
Voor diegenen die net als ik FreeNAS binnen ESXi op een HP N40L draaien is de upgrade naar downloads: FreeNAS 9.10 een absolute must.
Voorheen was ik al jaren blij als ik met 30MB/s van FreeNAS kon kopiŽren, nu haal ik 80MB/s mits ik de ESXi VMXNET 3 driver gebruik.

• zeroday
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 21:44

zeroday

Let's dive and watch TV series

quote:
Hari-Bo schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 19:54:
Ik heb al jaren een HP N40L in gebruik en het valt me op dat de temperatuur van mijn schijven toch aan de redelijk hoge kant zijn momenteel 41 graden, het is een setup met 3x 4TB schijven erin. Wat zijn de temperaturen binnen jullie setup?
minder .. die van mij zitten zo tussen de 34 en 38 graden (4x 3TB)
194 Temperature_Celsius 0x0002 176 176 000 Old_age Always - 34 (Min/Max 22/40)

en 40 graden is best wel normaal, ik heb een NAS gehad in een meterkast welke buiten was. Hier scheen de zon in de zomer vol op. Temperatuur van de HDD's: af en toe gezien dat het +75 graden werd en het systeem leek er niet echt van onder de indruk, ikzelf vond het wat minder.

deze NAS pas vorige maand uitgefaseerd omdat ie wat kuren op HDD niveau begon te vertonen (verliezen van softRAID config waardoor data verloren ging.

Dezelfde HDD's zitten nu in de HP..

zeroday wijzigde deze reactie 25-03-2016 11:04 (31%)

Hi, It's me ! .. and the things you do not know I did not tell you.

• zeroday

zeroday

quote:
joppybt schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 00:11:
Voor diegenen die net als ik FreeNAS binnen ESXi op een HP N40L draaien is de upgrade naar downloads: FreeNAS 9.10 een absolute must.
Voorheen was ik al jaren blij als ik met 30MB/s van FreeNAS kon kopiŽren, nu haal ik 80MB/s mits ik de ESXi VMXNET 3 driver gebruik.
Ohh je triggert mij .. ik gebruik standaard altijd E1000 op mijn VMs (iets uit het grijze verleden) omdat ik denk / dacht dat VMXNET3 niet werkt, maar als ik nu lees dat daar een hogere performance op zit dan denk ik dat ik vanavond wat vms aan het ombouwen ga ;-)

• joppybt
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 15:24
quote:
zeroday schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 11:01:
[...]

Ohh je triggert mij .. ik gebruik standaard altijd E1000 op mijn VMs (iets uit het grijze verleden) omdat ik denk / dacht dat VMXNET3 niet werkt, maar als ik nu lees dat daar een hogere performance op zit dan denk ik dat ik vanavond wat vms aan het ombouwen ga ;-)
Iets om in de gaten te houden als je wisselt van virtuele netwerk kaart: de upgrade verliep verder probleemloos en op het interne netwerk werkte alles direct goed. Communicatie met de buitenwereld (zoals controleren voor nieuwe updates) werkte echter niet meer: host-not-found en dergelijke. Dat bleek op te lossen door op de netwerk pagina handmatig de default gateway naar mijn router te laten wijzen.
Achteraan de paragraaf van http://doc.freenas.org/9....html#global-configuration wordt ook wel zoiets vermeld maar ik herinner me niet dat ik daar met 9.3 ooit een probleem mee had.

• zeroday

zeroday

quote:
joppybt schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 12:50:
[...]

Iets om in de gaten te houden als je wisselt van virtuele netwerk kaart: de upgrade verliep verder probleemloos en op het interne netwerk werkte alles direct goed. Communicatie met de buitenwereld (zoals controleren voor nieuwe updates) werkte echter niet meer: host-not-found en dergelijke. Dat bleek op te lossen door op de netwerk pagina handmatig de default gateway naar mijn router te laten wijzen.
Achteraan de paragraaf van http://doc.freenas.org/9....html#global-configuration wordt ook wel zoiets vermeld maar ik herinner me niet dat ik daar met 9.3 ooit een probleem mee had.
ik heb een aantal debian installaties die ik aangepast wilde hebben. En de VM die ik echt wilde aanpassen stond verbazingwekkend goed ;-)

• ijdod
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 30-07 14:15
Ik gebruik in al mijn 3 G8s Crucial CT102472BD160B

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• RobWu
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 29-07 16:14
Hoi,

Ik heb deze thread doorgespit, maar was benieuwd of er hier mensen draaien met Win Server 2012 Essentials, in combinatie met b.v. Stablebit Drivepool.

Mijn oude MS homeserver v1(!) begint toch wel te kraken, en juist het 'schijf plaatsen en toevoegen aan de pool' was zo handig. Heb mij ingelezen in de nieuwe Win8/10 Storage Spaces, maar zie daar niemand gelukkig van worden.

Verder denk ik wel dat de Proliant Microserver G1610T een leuke vervanging gaat worden voor mijn oude AMD x2 ;-)

Oh ja.. Is er ergens bij HP een lijst te vinden waar de diverse RAM specs te vinden zijn?

Sorry als dit nog teveel software related is,

rob

• rookie no. 1
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 21:54
quote:
RobWu schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 17:45:
Hoi,

Ik heb deze thread doorgespit, maar was benieuwd of er hier mensen draaien met Win Server 2012 Essentials, in combinatie met b.v. Stablebit Drivepool.

Mijn oude MS homeserver v1(!) begint toch wel te kraken, en juist het 'schijf plaatsen en toevoegen aan de pool' was zo handig. Heb mij ingelezen in de nieuwe Win8/10 Storage Spaces, maar zie daar niemand gelukkig van worden.
Ik draai Windows Server 2012 Essentials op een Hyper-V 2012R2 machine. Op de hypervisor heb ik alle schijven in (two way) mirror staan via Storage Pools. Geen problemen mee tot zover. Parity moet je niet doen, wil je performance hebben.

Wel is het zo dat een hardware RAID controller wenselijk is op zo'n server aangezien de CPU niet zo krachtig is.

• YMGV4LIFE
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 20:51
Nog iemand interesse in 3 x 2GB?

If you're my dog. I shaved his ass and teach him to walk backwards!

• RobWu
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 29-07 16:14
quote:
rookie no. 1 schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 19:41:
[...]

Ik draai Windows Server 2012 Essentials op een Hyper-V 2012R2 machine. Op de hypervisor heb ik alle schijven in (two way) mirror staan via Storage Pools. Geen problemen mee tot zover. Parity moet je niet doen, wil je performance hebben.

Wel is het zo dat een hardware RAID controller wenselijk is op zo'n server aangezien de CPU niet zo krachtig is.
Jammer genoeg is de hardware RAID kaart voor dit servertje bijna 2x zo duur als de server zelf :-(
Het is goedkoper om dan ergens een compatible CPU te vinden die wat meer 'umph' kan geven.
En draai je NTFS of ReFS in de SP's?

Thanks!

rob

• rookie no. 1
quote:
RobWu schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 20:33:
[...]

Jammer genoeg is de hardware RAID kaart voor dit servertje bijna 2x zo duur als de server zelf :-(
Het is goedkoper om dan ergens een compatible CPU te vinden die wat meer 'umph' kan geven.
En draai je NTFS of ReFS in de SP's?

Thanks!

rob
Klopt, maar die CPU's zijn bijna niet te vinden. Ik denk dan aan een Xeon 1220L en niet aan een i3 o.i.d.

NTFS. Had liever ReFS gehad, maar i.c.m. VHDX werkt juist het zelf herstellende deel van ReFS niet meer waardoor dat geen zin heeft. Ik geloof dat de functionaliteit wel aanwezig gaat komen bij ReFS vanaf Windows Server 2016.

• hans_lenze
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 29-07 11:45
quote:
rookie no. 1 schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 21:01:
[...]
i.c.m. VHDX werkt juist het zelf herstellende deel van ReFS niet meer
Wait what?
Heb je daar een link van?

Dell 2408wfp, HP ProLiant ML350g6, Dell Latitude E7440

• rookie no. 1
quote:
hans_lenze schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 21:42:
[...]

Wait what?
Heb je daar een link van?
Integrity bit moet uitgeschakeld zijn, wat juist het meest belangrijke van ReFS is. Uiteraard zijn er ook nog wel andere voordelen om ReFS te gebruiken. Ik ga het in elk geval pas vanaf Server 2016 inzetten als dit soort issues (performance) zijn opgelost.

• Timrek
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 11-07 15:39

Timrek

Kermit, maar dan andersom.

Hoi,

Ik heb onlangs een HP Proliant Microserver N36L van iemand overgenomen. Hierop heb ik Xpenology geÔnstalleerd en wil later ook nog Domotics erop zetten.
Er zitten twee schijven (2x2TB) in, Deze wil ik in RAID 1 laten draaien.
Vraag 1:
Raid: Door de Microserver aansturen of via de Synology software?

Vraag 2
Ik heb in de synology software nog geen volume toegekend aan de schijven want ik weet niet wat ik het beste kan kiezen. Het filesysteem kan via BTRFS of ext4. Wat kan ik het beste pakken?

! ! --F.U.B.A.R -- ! ! ( Fucked Up Beyond All Recognition )

• spone
  • Registratie: mei 2002
  • Niet online
Raid door Synology. Ik zou gaan voor ext4, aangezien dat tried and tested is en zeker weten goed werkt. Verdere vragen kan je beter in een hiervoor bestemd topic over Xpenology stellen, zoals ook de topicwarning aangeeft :)

spone wijzigde deze reactie 02-04-2016 12:51 (13%)

Intel Core i7-6700K @ 4.7Ghz | ASUS Maximus VIII Hero | EVGA GTX 1070 SC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200 Mhz | Corsair RM650x | Phanteks Enthoo EVOLV ATX Tempered Glass

• Nindustries
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 25-07 14:09
Iemand deze HP Proliant ML10 Gen9 al eens gezien?

300 euro voor een server met Xeon 1225v5, 4GB memory (max 64GB) en tot 6 storage slots. :o

Ik was zelf bezig een Skylake server samen te stellen, maar kom niet onder de 300 euro uit. Weliswaar mITX..

Nindustries wijzigde deze reactie 15-04-2016 09:10 (24%)

~ Sysadmin in the making, beware of misinformation. Alle hulp welkom op mijn PHP webpaneel voor media!

• Q
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 23:57

Q

Au Contraire, mon capitaine!

quote:
Nindustries schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 09:06:
Iemand deze HP Proliant ML10 Gen9 al eens gezien?

300 euro voor een server met Xeon 1225v5, 4GB memory (max 64GB) en tot 6 storage slots. :o

Ik was zelf bezig een Skylake server samen te stellen, maar kom niet onder de 300 euro uit. Weliswaar mITX..
Success met het vinden van da ding. En volgens mij klopt die pagina niet want de processor waar naar verwezen wordt in de titel is een pentium. Hier zie je dat de 350 euro inderdaad is voor het pentium model.

http://www8.hp.com/nl/nl/...id=1008686780#!tab=models

pricewatch: HP Proliant ML10 v2 (814483-421)

Dit is echter een ultiem koopje. Desnoods sloop je de contents uit de kast en stop je het in een andere kast. Zo goedkoop aan een ECC-platformpje komen lukt je bijna niet.

Q wijzigde deze reactie 15-04-2016 09:47 (8%)

Blog | 71TB NAS | 450MB/s over Gigabit | Thinking about ZFS for NAS? | The Perfect NAS

• Nindustries
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 25-07 14:09
quote:
Q schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 09:46:
[...]

Success met het vinden van da ding. En volgens mij klopt die pagina niet want de processor waar naar verwezen wordt in de titel is een pentium. Hier zie je dat de 350 euro inderdaad is voor het pentium model.

http://www8.hp.com/nl/nl/...id=1008686780#!tab=models

Dit is echter een ultiem koopje. Desnoods sloop je de contents uit de kast en stop je het in een andere kast. Zo goedkoop aan een ECC-platformpje komen lukt je bijna niet.
ahh.. :( "If it's too good to be true, it probably is."
Ik vraag mij wel af of ik nu een kneut ben geworden door het zuinige server topic te lezen, maar lees dat die server 50W idle doet met paar schijven. :X

~ Sysadmin in the making, beware of misinformation. Alle hulp welkom op mijn PHP webpaneel voor media!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Q

Q

Tja, wat zuinigheid betreft. Je betaalt 2 euro per jaar per watt die 24/7 aan staat. dus 50 watt = 100 euro. 25 watt is 50 euro.

50 euro op jaar basis besparen, loont dat veel moeite? En wat voor prijs moet je betalen op andere vlakken om die 50 euro op jaar basis te besparen?

Q wijzigde deze reactie 15-04-2016 12:41 (21%)

Blog | 71TB NAS | 450MB/s over Gigabit | Thinking about ZFS for NAS? | The Perfect NAS

• H00GiE
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 26-07 10:30

H00GiE

Virtualisatie Go-To-Guy

quote:
Q schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 09:46:
[...]

De behuizingen van de ML30 gen9, de ML10 v2 en de ML310e v2 zijn identiek, er is dus ook nog de mogelijkheid om onderdelen uit te wisselen. (o.a. de drive bay.)
Bovendien zit er een air duct in de server om de lucht langs alle warmere delen de geleiden.
Maar ik ben 't met je eens: de prijs is geweldig voor wat je er voor terug krijgt.
Ik heb mijn Microserver G8 met deze machine vervangen.
quote:
de ML10 gen9 is geen server:
"Workstation Oriented Design for Better Performance" leesbaar in de marketing...
Een nog brakkere intel controller dan de fake(soft)-raid B120i: Intel RST HDD controller (raid 0/1)
geen ILO
ESXi word niet ondersteund
(dat laatste is opzich niet voor iedereen van toepassing maar geeft wel een duidelijk signaal af)

't is ook niet echt een workstation (tenminste niet voor iets wat ook iets grafisch moet gaan doen...)
een halve videokaart slot.
http://i.imgur.com/uXHVhVA.png

Ik snap serieus niet wat HP dacht toen ze deze machine gingen produceren.
naar mijn mening is het 't allemaal net niet.
De specificaties neigen naar desktop applicatie georienteerd gebruik, maar onvoldoende aansluitmogelijkheden om dit bruikbaar aan te bieden binnen zo'n omgeving.
Precies in 't straatje van windows small business server maar dat is inmiddels ook weer verleden tijd.
Het product zal vast wel afzet hebben, maar er zijn zo immens veel alternatieve oplossingen voor dezelfde prijs en de zelfde prestaties.

Als het dan toch budget moet dan is naar mijn idee een ml10 v2 beter:
Zelfde "raid" controller als de microserver Gen8
Zelfde geheugen als de MS-G8 (Max 32GB)
ESXi support
Geen onvindbare of absurd dure XEON processor:
E3-1270 v3 @ 4x 3.5ghz (3.9GHz turbo) voor §200.- refurb
en wel ILO4 (helaas niet dedicated en geen HP Intelligent Provisioning)
quote:
Nindustries schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 09:06:
Er zit dus een typ fout in de specs, <edit> maar dat was al eerder gezegd </edit> de volledige model naam geeft de hint al weg: HPE ProLiant ML10 Gen9 G4400 4GB-R Non-hot Plug 4LFF SATA 300W Entry Svr (837826-421)
Voor die server met xeon betaal je §696,- dus zou een ML10 v2 met E3-1270 v3 (quadcore 3.5GHz) en 32GB ram goedkoper zijn.

H00GiE wijzigde deze reactie 16-04-2016 07:55 (16%)
Reden: info ML10v2 behuizingen

"A computer would deserve to be called intelligent if it could deceive a human into believing that it was human." - Alan Turing

• Q

Q

Nuttige informatie!

Ik denk wel dat mensen zich niet zo hoeven blind te staren op Xeon's tenzij ze aso brute storage willen bouwen of dat de machine ook moet transcoden. De Pentiums zijn meer dan snel zat voor storage doeleinden en dat houdt de prijs zeer gunstig voor zelfbouw tov een QNAP oid.

• chaoscontrol
quote:
Q schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 10:27:
Nuttige informatie!

Ik denk wel dat mensen zich niet zo hoeven blind te staren op Xeon's tenzij ze aso brute storage willen bouwen of dat de machine ook moet transcoden. De Pentiums zijn meer dan snel zat voor storage doeleinden en dat houdt de prijs zeer gunstig voor zelfbouw tov een QNAP oid.
Nou, de enige reden dat mijn 30 VM's nog enigzins performen in mijn 'test-lab' zal zeker te danken zijn aan de Xeon. Dat had de Pentium echt niet gered. Daarbij ken ik een tweetal mensen die de G8 gewoon als workstation gebruiken welke ook wel baat hebben bij een snellere CPU.

Ben het met je eens dat als je deze als NAS oid gaat inzetten je meer dan genoeg hebt aan een Pentium. :)

• dj_vibri
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 15-07 14:47

dj_vibri

int(e^x) = f(u)^n

Topicstarter
Gisteren in volle euforie het volgende uitgepakt: pricewatch: Corsair XMS3 CMX8GX3M1A1333C9 (x2)...

Server uit, kabeltjes los, moederbord eruit, default module eruit en deze 2 nieuwe modules erin. Boot server, en kan aanmelden in W2K12 R2 dus ik denk: niiiiccee.

Wil voor de kids op tv plex opstarten en kan de server niet vinden, remote desktop proberen doen: tevergeefs. Terug naar de server zelf, bleek die een IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL (ofzoiets) te tonen, dus manueel power down en boot up: Blauw status licht maar geen vga output, dus ook geen POST te zien.

Terug uitgezet, enkele minuten gewacht en terug opgestart: POST dat 16Gb detecteert maar dan error van Windows over "No digital signature found for this device" (ofzoiets) maar geen enkele keuze om iets te doen.

Dus terug afgezet, boot up: geen POST, zet uit, boot: geen POST etc.. dan ineens wel terug een POST maar dan error over "Calculated Checksum" ofzoiets dat niet juist was.

Anyway, iemand tips/ideeŽn hoe ik dit alsnog werkend kan krijgen? Was van plan om deze avond eens te zien wat er gebeurt als ik het default geheugen er terug in prik en hopen dat alles correct gestart wordt om nadien eens te kijken met 1 nieuwe module etc... --> maar wat een k*twerk, steeds alle kabels los en terug vastmaken :)

Vind het voornamelijk raar dat het status licht "blauw" is maar geen POST/VGA output :( Had speciaal dit type gekocht omdat ik in een lijst terug vond dat deze getest en goed bevonden was (ook in dit topic trouwens :) ).

Specs: N40L, Modded Bios, 250Gb default drive op ODD aangesloten (OS), 4 x 3Tb disks --> Systeem draait al enkele maanden perfect tot gisteren :( *weg euforie*

---
Off-Topic: Indien iemand TS wil worden voor een mooie topic start ipv mijn initiŽle vraag just shoot dan voeg ik je wel toe/zorgen we dat dit in orde komt :d

Last night I lay in bed looking up at the stars in the sky and I thought to myself, where the heck is the ceiling.

• Whatson
  • Registratie: februari 2010
  • Niet online
quote:
dj_vibri schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 13:23:
Gisteren in volle euforie het volgende uitgepakt: pricewatch: Corsair XMS3 CMX8GX3M1A1333C9 (x2)...

Server uit, kabeltjes los, moederbord eruit, default module eruit en deze 2 nieuwe modules erin. Boot server, en kan aanmelden in W2K12 R2 dus ik denk: niiiiccee.

Wil voor de kids op tv plex opstarten en kan de server niet vinden, remote desktop proberen doen: tevergeefs. Terug naar de server zelf, bleek die een IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL (ofzoiets) te tonen, dus manueel power down en boot up: Blauw status licht maar geen vga output, dus ook geen POST te zien.

Terug uitgezet, enkele minuten gewacht en terug opgestart: POST dat 16Gb detecteert maar dan error van Windows over "No digital signature found for this device" (ofzoiets) maar geen enkele keuze om iets te doen.

Dus terug afgezet, boot up: geen POST, zet uit, boot: geen POST etc.. dan ineens wel terug een POST maar dan error over "Calculated Checksum" ofzoiets dat niet juist was.

Anyway, iemand tips/ideeŽn hoe ik dit alsnog werkend kan krijgen? Was van plan om deze avond eens te zien wat er gebeurt als ik het default geheugen er terug in prik en hopen dat alles correct gestart wordt om nadien eens te kijken met 1 nieuwe module etc... --> maar wat een k*twerk, steeds alle kabels los en terug vastmaken :)

Vind het voornamelijk raar dat het status licht "blauw" is maar geen POST/VGA output :( Had speciaal dit type gekocht omdat ik in een lijst terug vond dat deze getest en goed bevonden was (ook in dit topic trouwens :) ).

Specs: N40L, Modded Bios, 250Gb default drive op ODD aangesloten (OS), 4 x 3Tb disks --> Systeem draait al enkele maanden perfect tot gisteren :( *weg euforie*

---
Off-Topic: Indien iemand TS wil worden voor een mooie topic start ipv mijn initiŽle vraag just shoot dan voeg ik je wel toe/zorgen we dat dit in orde komt :d
Verkeerd geheugen:
http://n40l.wikia.com/wiki/Memory
quote:
The N40L comes with 1 ◊ 2GB ECC RAM installed. It will accept up to 16GB (2 ◊ 8GB) 240-Pin DDR3 SDRAM 1333 (PC3 10600) RAM [1] [Does this apply to all Gen7s?]

Non-ECC RAM is compatible, but not recommended for mission critical servers. Most casual, NAS or home server systems do not require ECC RAM.[2]

Does not support registered (buffered) modules. Using registered modules will result in the server failing to POST/boot. ('blue light').

Capable of utilising dual channel RAM, which results in marginally increased memory speeds when two matched DIMMs are installed.[3]

Ensure that RAM modules do not have large heat-sinks protruding from the top (clearance approx. 40mm from slot to chassis).

• dj_vibri

dj_vibri

int(e^x) = f(u)^n

Topicstarter
quote:
Dit had ik daarvoor ook al gelezen, maar als je bv. in dit topic zoekt op: CMX8GX3M1A1333C9 dan zie je toch dat dit wel lijkt te werken? Wat is er dan mis met dit geheugen? Is geen ECC...

Ik ga ervan uit het stuk over "Registered" modules? Hoe kan je dan, bv. in de pricewatch, zien of een module al dan niet "registered" is? Had daarstraks even google geraadpleegd, maar kon niet direct iets vinden hierover (lees als: 2 min. :) zit bij klant dus was snel-snel)

dj_vibri wijzigde deze reactie 26-04-2016 13:31 (27%)

Last night I lay in bed looking up at the stars in the sky and I thought to myself, where the heck is the ceiling.

• Whatson
  • Niet online
quote:
dj_vibri schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 13:30:
[...]

Dit had ik daarvoor ook al gelezen, maar als je bv. in dit topic zoekt op: CMX8GX3M1A1333C9 dan zie je toch dat dit wel lijkt te werken? Wat is er dan mis met dit geheugen? Is geen ECC...

Ik ga ervan uit het stuk over "Registered" modules? Hoe kan je dan, bv. in de pricewatch, zien of een module al dan niet "registered" is? Had daarstraks even google geraadpleegd, maar kon niet direct iets vinden hierover (lees als: 2 min. :) zit bij klant dus was snel-snel)
Je hebt gelijk: in 2012 leek het te werken voor mensen in dit topic met de N40L

• dj_vibri

dj_vibri

int(e^x) = f(u)^n

Topicstarter
quote:
Whatson schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 13:36:
[...]

:( deze avond dan maar eens kijken voor een updated bios oid, anders zit ik hier met een module klaar voor de prullenbak :/

en mijn excuses dat ik niet op de jaartallen heb gelet :)

dj_vibri wijzigde deze reactie 26-04-2016 13:38 (8%)

• Whatson
  • Niet online
quote:
dj_vibri schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 13:37:
[...]

:( deze avond dan maar eens kijken voor een updated bios oid, anders zit ik hier met een module klaar voor de prullenbak :/

en mijn excuses dat ik niet op de jaartallen heb gelet :)
Je hebt levenslang garantie op die modules :)

pricewatch heeft optie om op ECC en niet registered te filteren.

• dj_vibri

dj_vibri

int(e^x) = f(u)^n

Topicstarter
en we zijn weer een paar uur verder aan het klooien.
resultaat tot nu toe (heb even alle schijven los gekoppeld, geen usb devices meer etc...) om allereerst de originele bios er terug op te zetten.

Dit is uiteindelijk gelukt en volgende memory testen zijn mij opgevallen:

Slot 1: Corsair
Slot 2: Corsair
Resultaat: Geen VGA/Signal dus geen POST --> zet ik server een 30 tal minuten zonder stroom en probeer ik opnieuw KAN het zijn dat hij ineens wel VGA geeft en 16Gb herkent.

Slot 1: Corsair
Slot 2: Standaard 2Gb geheugen
Resultaat: Geen enkel probleem, telkens VGA output/POST herkent 10Gb.

Slot 1: Standaard 2Gb geheugen
Slot 2: Corsair
Resultaat: Idem als hierboven

----

Wie o wie kan mij uitleggen waarom hij geen 16Gb kan gebruiken (meer bepaald waarom ik geen VGA krijg :s ) maar wel 10Gb (hoewel slechts 8 supported is dus).

Op een ander forum had ik ergens iets gelezen over Latency time en voltage van de RAM aan te passen, maar indien hier iemand tips over heeft lees ik ze graag :)

----

Update: 1 geheugenmodule lijkt ervoor te zorgen dat ik geen VGA krijg, dus indien ik de 2Gb + een corsair gebruik, geen probleem (rebooten, rebooten, rebooten) verander ik echter deze corsair door de andere krijg ik geen vga. Terug de andere insteken = POST/VGA.

Kan er iemand mij vertellen of dit Łberhaupt mogelijk is en/of dit een geval RMA is? Of hoe je dit uitlegt aan de winkelbediende :d

dj_vibri wijzigde deze reactie 26-04-2016 21:48 (16%)

• oef!
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 29-07 19:36
Een paar dagen geleden heb ik een ML10 v2 aangeschaft. Het is de bedoeling dat deze machine XPenology, PfSense en wat losse meuk gaat draaien. Om dat te realiseren heb ik esxi 6 (een HPE versie) op een SSD geÔnstalleerd via iLO.

Hierbij loop ik tegen een issue aan, de verse ESXi installatie wordt niet gevonden en het systeem wil niet booten. De disk setup is als volgt geconfigureerd in de offline SSA.

Array B, 2 logische drives (een SSD)
- logische disk 2 van 20GB (hierop is esxi geÔnstalleerd)
- logische disk 3 van 230GB
Array A, 1 logische drive (2x 3TB, RAID 1)

Hoe krijg ik esxi geboot?

• H00GiE

H00GiE

Virtualisatie Go-To-Guy

quote:
oef! schreef op zaterdag 07 mei 2016 @ 23:24:
Een paar dagen geleden heb ik een ML10 v2 aangeschaft.

Array B, 2 logische drives (een SSD)
- logische disk 2 van 20GB (hierop is esxi geÔnstalleerd)
- logische disk 3 van 230GB
Array A, 1 logische drive (2x 3TB, RAID 1)

Hoe krijg ik esxi geboot?
Ik heb dezelfde configuratie en toepassing voor die server, alleen heb ik ESXi vanaf een 8gb micro usb stick draaien, ESXi zelf heeft geen snelle hardeschijf nodig en dit geeft je weer 20gb SSD terug.

Ik heb deze nu in gebruik,

-alle hardeschijven los koppelen, boot van usb instellen in bios.
(-usb stick bootable maken)
-via unetbootin of iets dergelijks de iso van de hp ESXi 6.0 update1 op een bootable usb stick zetten...
-vanaf de usb stick booten
-installeren op de usb stick
(ESXi vervangt dan de partities en installeert zichzelf over de installatie bestanden heen. Lijkt raar maar het werkt prima.)
-Alle harde schijven weer aansluiten.(geen hotswap dus wel even server uitzetten tussendoor) en dan in ESXi zelf als VMFS indelen.
-Host -> Configuration -> Software Advanced Settings -> naar beneden scrollen tot Syslog -> Syslog.global.logDir instellen op een van de datastore. screenshots: in vsphere client of via de webui (lees meer hierover in de link verderop in deze reply)
(-ESXi Licentie code instellen.)
done.

optioneel kun je dan ook de WebUI nog installeren, aangezien de vSphere Client na vSphere 5.5 niet alles meer kan inregelen op een ESXi node.... (of VMware Workstation gebruiken om naar de node te connecten.)

Dit stelt je in staat om xpenology met sata disks (ipv. SCSI) te configureren. ikzelf heb gemerkt dat met gebruik van sata disks de overdracht makkelijker lijkt te verlopen (~97-120MB/s over gigabit ethernet)

H00GiE wijzigde deze reactie 12-05-2016 16:55 (28%)
Reden: Syslog moet op een statische opslag geplaatst worden anders geeft ESXi foutmeldingen.

"A computer would deserve to be called intelligent if it could deceive a human into believing that it was human." - Alan Turing

• oef!
quote:
H00GiE schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 16:05:
[...]
(-usb stick bootable maken)
-via unetbootin of iets dergelijks de iso van de hp ESXi 6.0 update1 op een bootable usb stick zetten...
-vanaf de usb stick booten
-installeren op de usb stick
Dank je. Ik heb deze tactiek nu toegepast. Ik wilde ESXi eigenlijk op een SSD installeren omdat ik USB sticks net zover vertrouw als ik ze kan gooien (Edit, ik heb gelezen dat het systeem alleen zal booten van de eerste disk, een constructie met GRUB zou moeten werken). Weet je of er een goede manier is om de USB disk te backupen zodat een stukke stick niet direct tot een onbootbaar systeem leidt of is het 'configuratiestuk' op disk te zetten zodat een nieuwe USB stick deze gewoon uit kan lezen?

Overigens liep ik in je handleiding tegen de volgende punten aan (makkelijk opgelost, ik had ze al eerder ontdekt)
- Update 2 van ESXi is niet te flashen met de hpe USB key utility, ik heb hem gemount binnen ILO
- Vanaf daar op de USB stick geÔnstalleerd, die vervolgend niet bootte (no system disk)
- Nogmaals dezelfde install gedaan maar tijdens het starten van de setup op <shift-o> gedrukt en de optie "formatwithmbr" meegegeven.

Hierna werkt alles goed.

Edit: toch op een SSD geinstalleerd, ik kwam erachter dat ik in de setup van de RAID controller het Array waarin de SSD zit als boot disk moest selecteren. Ik heb te veel slechte ervaringen gehad met USB sticks.

oef! wijzigde deze reactie 15-05-2016 23:11 (11%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• H00GiE

H00GiE

Virtualisatie Go-To-Guy

quote:
oef! schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 18:09:
[...]
- Update 2 van ESXi is niet te flashen met de hpe USB key utility, ik heb hem gemount binnen ILO
flashen?? ik gebruik de hp usb tool om een usb key te formatteren en de partitie ACTIEF te maken zodat onderstaande probleem niet voorkomt...
Ik zie net dat de reguliere download van de iso niet de iso download maar een offline package.(zip, ipv iso)
ik kan je de link geven van de HPE ESXi 6.0 U2 die je met unetbootin op een usb kan zetten... (maarja als 't werkt werkt 't, lekker zo laten ;) )
quote:
- Vanaf daar op de USB stick geÔnstalleerd, die vervolgend niet bootte (no system disk)
Ik had er nog in klein bijgezet "bootable maken", 't is niet alsof elke usb-stick zomaar magisch bootable is...
En alle schijven MOETEN eruit als je dit doet, anders installeert ESXi de bootpartitie op een (willekeurige) schijf.
quote:
- Nogmaals dezelfde install gedaan maar tijdens het starten van de setup op <shift-o> gedrukt en de optie "formatwithmbr" meegegeven.

Hierna werkt alles goed.

Edit: toch op een SSD geinstalleerd, ik kwam erachter dat ik in de setup van de RAID controller het Array waarin de SSD zit als boot disk moest selecteren. Ik heb te veel slechte ervaringen gehad met USB sticks.
Mooi dat alles werkt!!

Ik heb weer zeer slechte ervaringen met consumenten SSD(s) in server(s), bij mij gaan die gegarandeerd sneller stuk dan een usb stick die je nooit weer aanraakt...
(maar ik gebruik de SSDs dan ook als cache voor mechanische schijven, dus dat is een redelijke abuse)

Maar goed, ik zelf heb inmiddels 18 maanden een gen8 microserver in gebruik, daarin een interne usb stick met ESXi, en die staat al meer dan een jaar te pruttelen als NAS en pfSense Firewall, begin dit jaar overgestapt op een micro SD kaart als ESXi bootdisk. (helaas heeft de ML10 v2 dat niet)
Ook de Gen6 DL380 server die ik gebruikte (inmiddels verkocht) bootte ESXi van een usb stick als boot device.. pas eind vorig jaar/begin dit jaar alle servers (die dat konden) voorzien van een (micro) SD kaart.

voordeel van die stick is vrij simpel en risico beperking ook:
Als je usb stick stuk gaat (al zou ik niet weten waarom dat zou moeten gebeuren...) kun je gewoon een nieuwe stick pakken met esxi installer erop en na installatie voeg je vanuit je reeds bestaande datastorage gewoon je vms weer toe... en "press play" je vms draaien als vanouds...
Als je SSD gaat ben je ESXi en je VMs kwijt.
Gelukkig heb ik beide nog nooit meegemaakt en inmiddels toch al wel bijna 3 jaar esxi op usb sticks gedraaid.

Ook heb ik nooit grub zelf op een stick gezet, ik gebruik dus de hp tool om de usb stick te formatteren, bootable te maken, en dan gebruik ik unetbootin om de iso op usb te "branden". Dit doe ik eigenlijk met zowat alle *nix besturingssystemen met een iso.

Een tijd terug kon je zelfs vmware ESX server 3i op stick kopen.
http://img.prntscr.com/img?url=http://i.imgur.com/ss814Z8.png

Het hangt natuurlijk ook af wat je met zo'n usb stick doet, welke kwaliteit usb stick je aanschaft etc.
Ik heb in elk geval nog nooit een corrupte usb stick gehad. Fysiek de usb aansluiting afgebroken dat wel, maar dat is gewoon mijn niet-uitkijken-lompheid. 8)7

H00GiE wijzigde deze reactie 16-05-2016 22:27 (6%)
Reden: lezen is ook een vak apart...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• oef!
quote:
H00GiE schreef op maandag 16 mei 2016 @ 21:54:
[...]

flashen?? ik gebruik de hp usb tool om een usb key te formatteren en de partitie ACTIEF te maken zodat onderstaande probleem niet voorkomt...

[...]

Ik had er nog in klein bijgezet "bootable maken", 't is niet alsof elke usb-stick zomaar magisch bootable is...

[...]
Ik gebruik HPE USB Key Utility v2.1 Deze wijkt af van de oude HP USB tools (in ieder geval zoals ik ze ken, een oudere versie wilde Windows 10 niet uitvoeren.
quote:
Ik heb weer zeer slechte ervaringen met consumenten SSD(s) in server(s), bij mij gaan die gegarandeerd sneller stuk dan een usb stick die je nooit weer aanraakt...
(maar ik gebruik de SSDs dan ook als cache voor mechanische schijven, dus dat is een redelijke abuse)
Als ik een tientje kreeg voor alle USB disks die kaduuk zijn gegaan (inclusief dure) dan zou ik (niet echt) rijk zijn. De enige ervaring die ik met SSD's heb is dat ik ze in 5 apparaten (incluis Windows 2012 server die nu al het zware werk doet) in huis heb zitten en dat ze tot nu toe niet stuk zijn gegaan :)
quote:
voordeel van die stick is vrij simpel en risico beperking ook:
Als je usb stick stuk gaat (al zou ik niet weten waarom dat zou moeten gebeuren...) kun je gewoon een nieuwe stick pakken met esxi installer erop en na installatie voeg je vanuit je reeds bestaande datastorage gewoon je vms weer toe... en "press play" je vms draaien als vanouds...
Als je SSD gaat ben je ESXi en je VMs kwijt.
Gelukkig heb ik beide nog nooit meegemaakt en inmiddels toch al wel bijna 3 jaar esxi op usb sticks gedraaid.
Ik zal direct toegeven dat ik de SSD route heb genomen omdat ik niet scherp had wat er allemaal aan schrijf/leesacties op de USB disk plaats zouden vinden. Blijkbaar niet veel. De laatste keer dat ik hiervoor iets met ESXi heb gedaan was 6 ŗ 7 jaar geleden, toen deed ik het nog incidenteel professioneel op dl380's. Al die kennis is volledig verdampt.

Overigens meen ik uit je verhaal op te maken dat ik nu eigenlijk alsnog de transitie naar USB disk kan maken.

Ik zag in je review dat je een andere RAID controller gebruikt, is dat puur voor RAID 5 omdat de B120i dat niet kan?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• H00GiE

H00GiE

Virtualisatie Go-To-Guy

quote:
oef! schreef op maandag 16 mei 2016 @ 22:17:
[...]
Overigens meen ik uit je verhaal op te maken dat ik nu eigenlijk alsnog de transitie naar USB disk kan maken.
Ja dat kan gewoon, ik zou wel je hardeschijven helemaal formateren en herpartitioneren in esxi als je klaar bent, en dan dus als pure datastore indelen...
quote:
Ik zag in je review dat je een andere RAID controller gebruikt, is dat puur voor RAID 5 omdat de B120i dat niet kan?
Ik kon heel goedkoop een LSI 9260 4i kopen en ik heb daar praktijk ervaring mee, en dus om die kaart te gaan gebruiken heb ik een voor mij bekend product in huis.

De voornaamste reden is dat de B120i geen echte raid controller is maar een rebranded intel chipset fakeraid.
en ik had met ESXi 5.5 en 6.0 (geen u1 of u2) problemen met limitatie tot 10MB/s writespeeds.

Wat ik eigenlijk had moeten doen is een HP raid controller moeten kopen met deftige hoeveelheid ram als cache en een batterij. (die word herkent in ILO en dus ook gemonitord.)

Maar ik kan nu ook de LSI key kopen en mijn SSD als cachecade gaan gebruiken: vaak gebruikte data ("hot data") word op ssd geplaatst en dan heeft een mechanische schijf dus tripple layer cache. (512MB 2600MB/s read write speed, 120GB 550MB/s r/w, en eventueel de hardware cache in mechanische schijven...)
http://i.imgur.com/nd7mJeD.png
dit is op een 3tb datastore aan de LSI in ESXi, screenshot van een virtuele machine die windows 10 pro draait.

H00GiE wijzigde deze reactie 16-05-2016 23:10 (10%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 05-06 21:18
Is het mogelijk om in de Microserver Gen8 met ESXi 6 de schijven RAW aan te spreken? Als ik met de vmkfstools rdmp-bestanden aanmaak, zijn ze grijs en niet te selecteren in de Vsphere webclient en de Vsphere cliŽnt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• oef!
quote:
Frij5fd schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 06:34:
Is het mogelijk om in de Microserver Gen8 met ESXi 6 de schijven RAW aan te spreken? Als ik met de vmkfstools rdmp-bestanden aanmaak, zijn ze grijs en niet te selecteren in de Vsphere webclient en de Vsphere cliŽnt.
Het zou mogelijk moeten zijn, ik heb er ook een tijdje naar gezocht. Een handige handleiding is volgens mij deze: https://www.youtube.com/watch?v=XchoXCwpNGw

Voor zover ik begrepen heb moet het BIOS hiervoor met AHCI Sata geconfigureerd zijn in plaats van de ingebouwde RAID controller (het omschakelen van RAID naar SATA zou overigens leiden tot dataverlies als er al gegevens op de schijven staan)

Ik heb het uiteindelijk niet gedaan om de reden dat het op verschillende plekken (o.a. FreeNAS fora) afgeraden wordt en niet veel performancewinst op zou leveren:
http://blogs.vmware.com/v...-5-1-vmdk-versus-rdm.html

oef! wijzigde deze reactie 17-05-2016 10:05 (6%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• zeroday

zeroday

quote:
H00GiE schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 16:05:
[...]

optioneel kun je dan ook de WebUI nog installeren, aangezien de vSphere Client na vSphere 5.5 niet alles meer kan inregelen op een ESXi node.... (of VMware Workstation gebruiken om naar de node te connecten.)
WAUW
dit zocht ik al tijdens.. yes !! ;_)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• zeroday

zeroday

ik zie btw op de HP website dat er voor VMWARE weer wat nieuwe updates zijn

iemand ze al geÔnstalleerd?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Frij5fd
quote:
oef! schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 10:04:
[...]

Het zou mogelijk moeten zijn, ik heb er ook een tijdje naar gezocht. Een handige handleiding is volgens mij deze: https://www.youtube.com/watch?v=XchoXCwpNGw

Voor zover ik begrepen heb moet het BIOS hiervoor met AHCI Sata geconfigureerd zijn in plaats van de ingebouwde RAID controller (het omschakelen van RAID naar SATA zou overigens leiden tot dataverlies als er al gegevens op de schijven staan)

Ik heb het uiteindelijk niet gedaan om de reden dat het op verschillende plekken (o.a. FreeNAS fora) afgeraden wordt en niet veel performancewinst op zou leveren:
http://blogs.vmware.com/v...-5-1-vmdk-versus-rdm.html
Dank voor de YouTube link, ik had een instructie op een site waar geen files eindigend op .vmdk werden aangemaakt. Ik vroeg me af of de Gen8 Sata controller misschien dit veroorzaakte, maar dat is te vroeg om te concluderen. Deze instructie ga ik maar eens proberen. ;)

De controller staat bij mij op AHCI, al heb ik niet gelezen dat dat voor RAW toegang nodig was (ik wilde een JBOD-set van schijven).

Ik las inderdaad ook dat het qua performance weinig verschil maakt. Ik vind het echter voor thuisgebruik niet handig om met virtuele disks te werken. Ik wil een harddisk eruit kunnen trekken en via een usb-interface direct op een PC kunnen vullen of leeghalen.

Edit1: nog even verder zitten speuren, maar AHCI blijkt op de Microserver Gen8 geen goed idee te zijn. Zie onder andere: http://homeservershow.com...ic/9602-esxi-notes/page-3
Het moet nu raid0 worden, denk ik. Jammer..
Edit2: het kan mogelijk toch: http://homeservershow.com...143-howto-esxi-with-jbod/

Frij5fd wijzigde deze reactie 17-05-2016 23:01 (10%)
Reden: AHCI nagezocht

• H00GiE

H00GiE

Virtualisatie Go-To-Guy

quote:
zeroday schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 12:36:
ik zie btw op de HP website dat er voor VMWARE weer wat nieuwe updates zijn

iemand ze al geÔnstalleerd?
bedoel je Update 2 of bedoel je de drivers en ander vibs??

Drivers heb ik gister updates gedaan op een HP gen8 microserver..

komende week ga ik mijn ML10 v2 van ESXi 6.0 U2 voorzien.

• zeroday

zeroday

quote:
H00GiE schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 00:41:
[...]

bedoel je Update 2 of bedoel je de drivers en ander vibs??

Drivers heb ik gister updates gedaan op een HP gen8 microserver..

komende week ga ik mijn ML10 v2 van ESXi 6.0 U2 voorzien.
Ik vind het altijd zo'n geklooi om te vinden of je 'bij' bent met je spul
enerzijds heb je de updates van HP en anderzijds updates van VMware ..

is daar niet iets 'gemakkelijks' voor bedacht voor ons mensen met een 'vrije' licentie? ;-)

• chaoscontrol
Ja ze noemen het Hyper-V met windows updates. ;)

• H00GiE

H00GiE

Virtualisatie Go-To-Guy

quote:
chaoscontrol schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 10:29:
Ja ze noemen het Hyper-V met windows updates. ;)
"een echt broodje hotdog is zo lastig met al die sauzen enzo, is daar geen oplossing voor??"
-"ja ze noemen dat 'n glaasje water..."

Echt wat een reactie... |:(
quote:
zeroday schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 10:26:
[...]
enerzijds heb je de updates van HP en anderzijds updates van VMware ..

is daar niet iets 'gemakkelijks' voor bedacht voor ons mensen met een 'vrije' licentie? ;-)
zeker wel, maar daarvoor moet je wel ssh aanzetten op je node, alle mooie functies van vsphere server zitten in principe ook gewoon in de "gratis" versie van ESXi (vsphere) maar dan is 't handmatig of net iets minder mooi.

in putty of een andere SSH client, kun je esxcli commandos uitvoeren ESXCLI update kan vanuit een url alle updates binnen halen, helemaal automagisch is dat natuurlijk niet, maar sommige updates wil je ook niet (zoals kort geleden de raid controller driver voor de B120i die ineens alle schijven terug naar 10MB/s max writespeed lieten gaan.... )
Natuurlijk kun je wel nog een boel voor elkaar krijgen met scripting en/of cron.
De precieze commandos verschillen.. maar een google zoektocht kan je zeker verder helpen.

Is Windows met hyperV gemakkelijker? mwoah ik vind dat windows nog steeds een berg resources opslokt en ik hou er niet van een OS opstarten om mijn VMs te draaien...
Daarnaast ik vind een boel mogelijkheden in ESXi onmisbaar: Ik kan een VM in vmware workstation bouwen, testen, en dan 1:1 kopieren naar een ESXi host en daar vrolijk verder uitvoeren. ik ken daar geen mogelijkheden van met windows (pro/home) en windows server met hyperV... (en om nou compleet hyperV te installeren op een windows pro machine... is ook wat overdreven wederom heb je dan expliciet windows pro nodig... want op home kun je hyperV niet installeren... vmware workstation kan prima op windows home)

VMware, hyperV en XenServer virtualisatie systemen hebben allemaal hun voordelen en ook hun nadelen.

H00GiE wijzigde deze reactie 19-05-2016 04:17 (73%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The Lord
  • Laatst online: 28-07 21:13
quote:
H00GiE schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 03:59:
ik hou er niet van een OS opstarten om mijn VMs te draaien...
Oude marketing prietpraat van VMWare ; beide zijn BMHV's. En dan is het discutabel welke implementatie beter is.
quote:
Ik kan een VM in vmware workstation bouwen, testen, en dan 1:1 kopieren naar een ESXi host en daar vrolijk verder uitvoeren. ik ken daar geen mogelijkheden van met windows (pro/home) en windows server met hyperV...
Geen probleem met Hyper-V.
quote:
(en om nou compleet hyperV te installeren op een windows pro machine...
Je installeert een stuk minder (alleen BMHV) dan bij VMWare Workstation.
quote:
is ook wat overdreven wederom heb je dan expliciet windows pro nodig... want op home kun je hyperV niet installeren... vmware workstation kan prima op windows home)
Begrijp ik ook geen snars van. Zeker als je naar de wens van Microsoft kijkt op het gebied van (universele) applicatie ontwikkeling (en de benodigde VM's om te testen). Eventueel is er de gratis Hyper-V Server optie.
quote:
VMware, hyperV en XenServer virtualisatie systemen hebben allemaal hun voordelen en ook hun nadelen.
Heel erg waar.

• chaoscontrol
quote:
[...]

"een echt broodje hotdog is zo lastig met al die sauzen enzo, is daar geen oplossing voor??"
-"ja ze noemen dat 'n glaasje water..."

Echt wat een reactie... |:(
Dit zegt meer over jou dan over mij. ;) Lekker vmwaren dan thuis!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• zeroday

zeroday

quote:
[...]

zeker wel, maar daarvoor moet je wel ssh aanzetten op je node, alle mooie functies van vsphere server zitten in principe ook gewoon in de "gratis" versie van ESXi (vsphere) maar dan is 't handmatig of net iets minder mooi.
uiteindelijk simpel
https://tinkertry.com/easy-upgrade-to-esxi-60u2

Acties:
  • 0Henk 'm!

• H00GiE

H00GiE

Virtualisatie Go-To-Guy

quote:
Maar 't is geen automatische update die je ala Microsoft door je strot geduwd aangeboden krijgt..
Opzich voor velen geen probleem, maar 't is niet volautomatisch en er zijn geen berichten dat er een update voorhanden is, en dat laatste mag vmware best afkijken van Microsoft vind ik.

H00GiE wijzigde deze reactie 20-05-2016 15:29 (25%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Lord
quote:
H00GiE schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 15:26:
Maar 't is geen automatische update die je ala Microsoft door je strot geduwd aangeboden krijgt..
Opzich voor velen geen probleem, maar 't is niet volautomatisch en er zijn geen berichten dat er een update voorhanden is, en dat laatste mag vmware best afkijken van Microsoft vind ik.
Ik bemerk enig sarcasme. :+

Niet automatisch updaten en toch de beschikbare updates kunnen bekijken is inderdaad eenvoudig in Windows. Als het om cumulatief of superseded gaat mag er nog wel ťťn en ander worden verbeterd naar mijn mening.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• H00GiE

H00GiE

Virtualisatie Go-To-Guy

quote:
The Lord schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 15:51:
[...]

Ik bemerk enig sarcasme. :+

Niet automatisch updaten en toch de beschikbare updates kunnen bekijken is inderdaad eenvoudig in Windows. Als het om cumulatief of superseded gaat mag er nog wel ťťn en ander worden verbeterd naar mijn mening.
Microsoft en ik zijn geen grote vrienden... ik zie microsoft meer als een necessary evil. -O-
Als ik dingen kan oplossen met *nix alternatieven doe ik dat liever. en 't gaat zeker niet ALLEEN om de centen (opensource <3 *O* ) en dan heb ik het even over de lab/thuis/test situatie, niet over een live/productie omgeving.

Maar ik moet her en der toegeven dat er korte momenten van inzicht en intellect hebben voorgedaan bij de devs van microsoft, (of ze hebben het erg goed gekocht of gejat...) en ja er komen zelfs ook wel eens fatsoenlijke dingen uit de keuken van M$....

Maargoed voor HP servers mag er best een site zijn zoals: https://esxi-patches.v-front.de/ESXi-6.0.0.html
Met alle driver updates in een korte lijst, specifiek per server. Of een RSS feed die je in ESXi kan toevoegen voor een update notificatie. (of een dergelijke oplossing) Zeker als het gaat inderdaad om een cumulatieve hp (driver) update of vervangende vibs (in het geval van ESXi).

HP zelf is dan wel weer redelijk bezig met de service packs en Software Delivery Repository / vibsdepot. wederom geen check welke vibs wel en niet geupdate moeten/kunnen worden. en of er nieuws is. Mede voor de Gen8 microserver zijn er namelijk (nieuwe) raid drivers die niet lekker werken, en word er geadviseerd om handmatig te downgraden.. (al hoop ik dat dŠt alweer oud nieuws is)

• Frij5fd
quote:
Frij5fd schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 18:15:
[...]

Dank voor de YouTube link, ik had een instructie op een site waar geen files eindigend op .vmdk werden aangemaakt. Ik vroeg me af of de Gen8 Sata controller misschien dit veroorzaakte, maar dat is te vroeg om te concluderen. Deze instructie ga ik maar eens proberen. ;)

De controller staat bij mij op AHCI, al heb ik niet gelezen dat dat voor RAW toegang nodig was (ik wilde een JBOD-set van schijven).

Ik las inderdaad ook dat het qua performance weinig verschil maakt. Ik vind het echter voor thuisgebruik niet handig om met virtuele disks te werken. Ik wil een harddisk eruit kunnen trekken en via een usb-interface direct op een PC kunnen vullen of leeghalen.

Edit1: nog even verder zitten speuren, maar AHCI blijkt op de Microserver Gen8 geen goed idee te zijn. Zie onder andere: http://homeservershow.com...ic/9602-esxi-notes/page-3
Het moet nu raid0 worden, denk ik. Jammer..
Edit2: het kan mogelijk toch: http://homeservershow.com...143-howto-esxi-with-jbod/
Uiteindelijk toch maar niet AHCI gedaan, want de uploadsnelheid zakt na een tijdje in. Nu elke schij als RAID 0 en daarop met virtuele schijven.
…ťn probleem nu nog. Ik kan geen datastore onder ESXI 6 aanmaken met een blockgrootte van meer dan 1 Mb; EVFS 3 mag daar niet meer op (http://cormachogan.com/20...art-4-vmfs-voma-and-vaai/). Mijn 2 TB schijven kan ik zo niet gebruiken; de virtuele schijf daarop wordt ca 60Gb en meer gaat er niet op.
Als ik even een SATA-schijf eruit haal en dan onder mijn PC met Kubuntu een vmdk wil aanmaken, herkent deze de RAID0 partitionering weer niet 8)7

• zeroday

zeroday

quote:
H00GiE schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 15:26:
[...]

oh helemaal met je eens. Maar dat geldt hier ook voor HP. Nadat je het product hebt gekocht mag je het met moeit registeren (je mag blij zijn als een product wat een jaar op de markt is dan nog op de URL's kan komen omdat ze de site weer eens overhoop hebben gegooid) en dan tsja, je moet zelf af en toe maar kijken of voor jou product er nog een bepaalde belangrijke update is.

En in dezer geldt dat ook voor de vmware versie. Ondanks dat ik kan updaten via vmware heb ik wel een 'HP specifiek' vmware image gebruikt, maar tsja als ik update bij vmware dan heb ik niet de gen8 specifieke software 'toch?' ;-)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• H00GiE

H00GiE

Virtualisatie Go-To-Guy

quote:
zeroday schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 09:00:
[...]

oh helemaal met je eens. Maar dat geldt hier ook voor HP. Nadat je het product hebt gekocht mag je het met moeit registeren (je mag blij zijn als een product wat een jaar op de markt is dan nog op de URL's kan komen omdat ze de site weer eens overhoop hebben gegooid) en dan tsja, je moet zelf af en toe maar kijken of voor jou product er nog een bepaalde belangrijke update is.
Ja dat hele HP / HPE debacle kwam/komt behoorlijk ongelegen. maarja zolang de producten van kwaliteit zijn blijf ik merktrouw....
quote:
En in dezer geldt dat ook voor de vmware versie. Ondanks dat ik kan updaten via vmware heb ik wel een 'HP specifiek' vmware image gebruikt, maar tsja als ik update bij vmware dan heb ik niet de gen8 specifieke software 'toch?' ;-)
Hangt ervanaf welke esxcli update repositories gebruikt... de vmware repo is alleen voor ESXi updates.
de 2 hp repositories zijn voor (je raad 't niet) HP drivers/vibs :o :*)
als je alle 3 de urls gebruikt dan weet je in elk geval zeker dat je de laatste updates hebt... ook de HP specifieke dingen. Volgens mij zijn trouwens de 2 HP urls al genoeg maar pin me er niet op vast ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• oef!
Nog maar eens een vraagje rond de ML10V2 en ESXi 6.0, ik heb momenteel een virtueel servertje opgezet dat mijn huidige W2008 server dient te vervangen. Als ik bestanden kopieer van de fysieke Windows bak naar de VM dan begint de kopieerslag dapper met 60MB/s. Na een paar seconden kukelt de hele bende in elkaar en valt de snelheid terug naar 12MB/s.

Tests met de Windows server en zijn crappy pci Realtek Gbit adapter. ISO bestand van 4GB
- Intern kopieert Windows met 140MB/s van HDD (SW RAID 1) naar SSD
- Via gbit kabel kopieer ik met 66MB/s naar een Windows laptopje met een SSD

Tests met ESXi 6.0.0 Update 2 version 600.9.5.0.48, hetzelfde bestand, e1000 netwerkadapter en LSI logic parallel controller. De schijven staan in RAID 1 via de b120i controller. Er zijn 2vpcu's en 4GB geheugen.
- Onafhankelijk van SSD of HDD als bron begint de kopieerslag naar de VM binnen ESXi met 60MB/s en valt daarna terug
- Als ik hetzelfde bestand vanaf de VM naar dezelfde laptop kopieer gebeurt dit met 22MB/s
- Een linux hdparm op de VM geeft aan dat de gecachede leessnelheid 51MB/s is, een dd van 1Gbyte verloopt met 23MB/s

Hieruit trek ik de conclusie dat er iets behoorlijk mis gaat in ESXi waardoor de diskperformance vergeleken met de oude server slecht is. De vraag is of dit een software issue is of dat er een echte RAID kaart nodig is voor betere performance. Ik hoop het eerste :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dj_vibri

dj_vibri

int(e^x) = f(u)^n

Topicstarter
quote:
Whatson schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 13:36:
[...]

En anno 2016 werkt het nog steeds :*)
Foute module omgeruild, ingestoken en het werkt _/-\o_ *nu andere reden verzinnen om een nieuw machine aan te schaffen... :) *

Acties:
  • +1Henk 'm!

• spank_mojoo
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 29-07 12:11
staat de kleur je nog wel aan? :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• H00GiE

H00GiE

Virtualisatie Go-To-Guy

quote:
oef! schreef op zondag 22 mei 2016 @ 23:52:
Hieruit trek ik de conclusie dat er iets behoorlijk mis gaat in ESXi waardoor de diskperformance vergeleken met de oude server slecht is. De vraag is of dit een software issue is of dat er een echte RAID kaart nodig is voor betere performance. Ik hoop het eerste :)
Het antwoord is tweeledig:
Enerzijds is de B120i geen raid controller, het is een softwarematige (emulatie) oplossing die HP bedoeld heeft om (in normale OS (*NIX / Windows)) functies te bieden die ook op een raidcontroller vindbaar zijn, waarbij dan een array 1:1 op een Pxxx serie controller overgezet kan worden zonder dataverlies. De echte controller is "gewoon" een Intel Southbridge, die dus door HP softwarematig is veranderd naar B120i.
Buiten de os werkt dit ook maar de hele oplossing is wel afhankelijk van software/drivers.

Anderzijds is de B120i NIET officieel opgenomen in de HCL van ESXi, en is er geen officiele support voor en drivers zijn afhankelijk van kundigheid van HP's software team in plaats van vmWare zelf. (partner acceptance)

Ik zelf heb 2 servers (microserver gen8 met een oude B120i driver (versie 88) die behalen 97MB/s over gbit verbindingen binnen een VM in ESXi. Maar net als jij heb ik ook een server die precies op de 10MB/s blijft steken wat ik ook doe... die server (ml10 v2) is inmiddels voorzien van een LSI 9260 4i met batterij en 512mb cache. en de B120i is uitgeschakeld. Die haalt met gemak 117MB/s van en naar xpenology shares over 1gbit/s netwerk. (ook bestanden groter dan de 512MB cache)

Het is dan ook niet echt een ESXi (software) of driver probleem, 't is eigenlijk gewoon een fake-raid "kaart" probleem. Kun je een werkende VIB vinden die wel goede performance heeft dan is dat probleem in princiepe opgelost, maar een definitieve oplossing is m.i. toch een hardware raid controller... gelukkig zijn ze al vanaf §35,- te koop met cache en batterij als je niet te veeleisend bent ;)

H00GiE wijzigde deze reactie 23-05-2016 14:52 (16%)
Reden: antwoord verbeterd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• oef!
quote:
H00GiE schreef op maandag 23 mei 2016 @ 14:34:

Ik zelf heb 2 servers (microserver gen8 met een oude B120i driver (versie 88) die behalen 97MB/s over gbit verbindingen binnen een VM in ESXi.
Heb je toevallig geprobeerd op de nieuwe server driver 88 te installeren? Zou moeten werken volgens http://homeservershow.com...mance-with-esxi-60/page-3

Acties:
  • 0Henk 'm!

• chaoscontrol
Ter info, in Windows heb je dat gezever niet. Gewoon 1,1 GB/s met 2 SSD's in raid0 op de b120i, no problem. :) Hyper-V O+

chaoscontrol wijzigde deze reactie 23-05-2016 15:27 (4%)
Reden: Bijna vergeten te vertellen hoe geweldig hyper-v is

Acties:
  • 0Henk 'm!

• H00GiE

H00GiE

Virtualisatie Go-To-Guy

quote:
chaoscontrol schreef op maandag 23 mei 2016 @ 15:27:
Ter info, in Windows heb je dat gezever niet. Gewoon 1,1 GB/s met 2 SSD's in raid0 op de b120i, no problem. :) Hyper-V O+
2,62GB/s met de LSI en ESXi no problem... O+ (zie screenshot verderop in deze topic) Maar ik wens je alle geluk met die spyware windows op je server... Ik wil die troep niet in de buurt van mijn mooie server... Met die snelheden heb je 't bovendien waarschijnlijk over 'n raid0 setje, veel succes als een van je SSD's stuk gaat.... BYEBYE data... en is't een raid1 setje gooi je dus in princiepe 'n SSD weg (om maar snelheid te hebben want als 1 SSD stuk gaat in raid 1 gaat de ander meestal vrij snel ook stuk...)

Ik geloof dat oef! vrij duidelijk had aangegeven om virtualisatie te willen gebruiken met pfSense en xpenology als VM's. xpenology draait bagger op HyperV en is lastig te installeren, door minder goede compatibility met HyperV

Bovendien zag ik dat er geen support is voor directe hardware doorvoer (vt-d / Direct IO) binnen HyperV...
ESXi heeft dit weer wel. wat meer bewijst dat HyperV als windows server ROLE niet een bare metal hypervisor is... wederom hebben we het dan over een OS met daarop een hypervisor, dus als het OS crashed of wederom een duizendste update (nodig) heeft, gaan alle VM's offline.
tenzei je dus kiest om HyperV als baremetal te installeren, maar dan heb je weer een 2e windows machine nodig om de HyperV server te managen... en dan nog is Direct IO niet mogelijk, daarnaast als thuis oplossing wil ik niet 2 windows machines nodig hebben om iets fatsoenlijk te laten draaien.

binnen ESXi heb je dus nog de optie om de HELE raidcontroller of de HELE B120i als hardware door sluizen naar een xpenology VM. (maar dan moet je (net als mij) wel een xeon in je microserver of je ML serie server duwen...)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• chaoscontrol
quote:
H00GiE schreef op maandag 23 mei 2016 @ 18:13:
[...]

2,62GB/s met de LSI en ESXi no problem... O+ (zie screenshot verderop in deze topic) Maar ik wens je alle geluk met die spyware windows op je server... Ik wil die troep niet in de buurt van mijn mooie server... Met die snelheden heb je 't bovendien waarschijnlijk over 'n raid0 setje, veel succes als een van je SSD's stuk gaat.... BYEBYE data... en is't een raid1 setje gooi je dus in princiepe 'n SSD weg (om maar snelheid te hebben want als 1 SSD stuk gaat in raid 1 gaat de ander meestal vrij snel ook stuk...)

Ik geloof dat oef! vrij duidelijk had aangegeven om virtualisatie te willen gebruiken met pfSense en xpenology als VM's. xpenology draait bagger op HyperV en is lastig te installeren, door minder goede compatibility met HyperV

Bovendien zag ik dat er geen support is voor directe hardware doorvoer (vt-d / Direct IO) binnen HyperV...
ESXi heeft dit weer wel. wat meer bewijst dat HyperV als windows server ROLE niet een bare metal hypervisor is... wederom hebben we het dan over een OS met daarop een hypervisor, dus als het OS crashed of wederom een duizendste update (nodig) heeft, gaan alle VM's offline.
tenzei je dus kiest om HyperV als baremetal te installeren, maar dan heb je weer een 2e windows machine nodig om de HyperV server te managen... en dan nog is Direct IO niet mogelijk, daarnaast als thuis oplossing wil ik niet 2 windows machines nodig hebben om iets fatsoenlijk te laten draaien.

binnen ESXi heb je dus nog de optie om de HELE raidcontroller of de HELE B120i als hardware door sluizen naar een xpenology VM. (maar dan moet je (net als mij) wel een xeon in je microserver of je ML serie server duwen...)
Als je nou in plaats van jezelf voor lul te zetten gewoon zegt dat je niet weet waar je het over hebt. :z Als ik 1% het idee had dat je niet zo zelfingenomen was en meer wilde leren dan je kleinere wereldje nu toe liet, had ik graag toegelicht waarom Hyper-V voor bijna iedereen een betere keus is, vooral voor jou thuis. Dat zit er nu alleen niet in.

Inderdaad bedoelde ik een raid0 setje van 2 SSD's, tsja dan komt er gewoon niet meer uit over sata, ik wilde enkel aantonen dat er met de hardware (of "software raid" :+ ) niks mis is en al helemaal niet voor 99% van de gebruikers.Maar leuk dat je LSI dat ook kan! Ik zal eens 8 SSD's in de g8 gooien kijken wat de b120 dan doet, dat is veel leuker om te weten toch? (Vooral voor de mensen in dit topic.)

En waarom is raid0 slecht? Bye bye data? Maak jij geen backups? De g8 is hier gewoon een rammelbak voor wat meuk VM's, lekker belangrijk als die weg zijn, dan flikker ik er nieuwe SSD's in en doet 'ie het weer. :) Mijn use-case is performance en niet stabiliteit, waarbij ik alle risico's voor lief neem. On-a-side-note; die SSD's zitten er ook al in sinds ik hem samenstelde en er is nog nooit iets met mijn raid0 array gebeurd, of met die in mijn PC waar ik nu op typ, of een willekeurige performance server op het werk. :z Kan goed hoor, maar zou mijn backups er niet naartoe schrijven. Ook als je high available wilt zijn is het niet handig, maar ik zeg al, dat hangt helemaal van je use-case af.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• H00GiE

H00GiE

Virtualisatie Go-To-Guy

quote:
chaoscontrol schreef op maandag 23 mei 2016 @ 18:40:
[...]

Als je nou in plaats van jezelf voor lul te zetten gewoon zegt dat je niet weet waar je het over hebt. :z Als ik 1% het idee had dat je niet zo zelfingenomen was en meer wilde leren dan je kleinere wereldje nu toe liet, had ik graag toegelicht waarom Hyper-V voor bijna iedereen een betere keus is, vooral voor jou thuis. Dat zit er nu alleen niet in.
En ik geef aan dat het in het geval van oef! en in mijn geval juist niet beter is, en trouwens hoe kom je erbij dat ik niet weet waar ik 't over heb?? doe eens een goede google search op Performance issue B120i...
of een zoektocht naar HyperV en Direct IO.

Bare Metal Hypervisor kan over gediscussiŽrd worden:
Officieel gezien staat HyperV in het rijtje maar heb je als server ROLE nog steeds het OS nodig en is de werking van de hypervisor afhankelijk van het OS en diens drivers...

Windows server met als rol HyperV kan naast HyperV meer dingen doen, dit gaat ten koste van stabiliteit en resources, en daar is windows zowiezo heel sterk in; resources gebruiken.
quote:
Inderdaad bedoelde ik een raid0 setje van 2 SSD's, tsja dan komt er gewoon niet meer uit over sata, ik wilde enkel aantonen dat er met de hardware (of "software raid" :+ ) niks mis is en al helemaal niet voor 99% van de gebruikers.
Daarom zijn er zo veel klachten op internet over de performance van de B120i in alle servers (niet alleen de Microserver G8)
quote:
Maar leuk dat je LSI dat ook kan! Ik zal eens 8 SSD's in de g8 gooien kijken wat de b120 dan doet, dat is veel leuker om te weten toch? (Vooral voor de mensen in dit topic.)
Ik wens je veel succes!! er kunnen namelijk maar max 5 sata apparaten worden aangesloten intern op een Microserver G8 zonder extra raidcontroller (en ik dacht dat jij aangaf dat IK niet wist waar ik het over had?!?)
quote:
En waarom is raid0 slecht? Bye bye data? Maak jij geen backups? De g8 is hier gewoon een rammelbak voor wat meuk VM's, lekker belangrijk als die weg zijn, dan flikker ik er nieuwe SSD's in en doet 'ie het weer. :) Mijn use-case is performance en niet stabiliteit, waarbij ik alle risico's voor lief neem. On-a-side-note; die SSD's zitten er ook al in sinds ik hem samenstelde en er is nog nooit iets met mijn raid0 array gebeurd, of met die in mijn PC waar ik nu op typ, of een willekeurige performance server op het werk. :z Kan goed hoor, maar zou mijn backups er niet naartoe schrijven. Ook als je high available wilt zijn is het niet handig, maar ik zeg al, dat hangt helemaal van je use-case af.
En dat is 't 'm nu net, jij houd geen enkele rekening met wat oef! aangaf te willen doen, zijn use-case dus... Pot verwijt de ketel verhaal...

1: 't is een ML10 V2 niet 'n MS G8
2: xpenology werkt niet (lekker) op HyperV zo simpel als dat it 't.
3: bovendien als ik xpenology lees, is 't 'n nas.
NAS gaat in princiepe niet over performance die hoger uitvalt dan 133MB/s per gebruiker per gigabit poort op de server. Dan is dus NON-RAID prima snel genoeg! maar 10-30MB/s toch echt ondermaats.
En dat heeft alles te maken met de support van drivers voor de B120i en hoe die hardware/software combo werkt en hoe het inelkaar zit MBT het aspect van fakeraid intel southbridge ding.
4: pfSense is een router firewall en tenzei je de squid proxy wil gaan gebruiken heeft pfsense eigenlijk nagenoeg ook geen read/writes op de storage.

Dus jou "oplossing" is in deze (hetgeen waar ik op heb gereageerd) geen oplossing, bovendien is windows server toch echt duurder dan ESXi, en als je HyperV server gaat draaien ben je qua beginners/gebruikers-gemak toch echt slechter af... zeker nu na Update 2 van ESXi 6.0 er dus een webinterface opzit die het prima doet... en dus zelfs de vsphere client overbodig maakt*
*O* virtuele machines maken op de ESXi node vanaf een tablet!!! *O*

*met uitzondering van de dingen die ik in de webinterface (nog) niet kon vinden. (maar dat ligt denk ik eerder aan mij dan aan de WebUI)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• oef!
De diskperformance is stabiel (60mb/s) na het vervangen van de driver, voor toekomstige referentie:

Edit Test ook gedaan met Windows 10 in ESXi en VMWare tools, stabiel met gelijke snelheid. Van VM naar fysiek 90MB/s

Voor de vorm: bepaal of de hpvsa driver in gebruik is: (putty)
code:
1
esxcfg-info > /tmp/vibs

Open het vibs bestand en zoek op "Version 5.5.0", de driver wordt hier getoond

Download de correcte VIB (88):
http://vibsdepot.hpe.com/.../esxi-550-drv-vibs/hpvsa/

Servers down brengen, ESXi in maintenance mode

Verwijder de '100' versie die meegeleverd wordt met ESXi 6, update 2 (putty)
code:
1
esxcli software vib remove scsi-hpvsa

(geen output/bevestiging)

herstart ESXi

Plaats met Winscp de andere vib in de /tmp map en installeer (putty)
code:
1
esxcli software vib install -v /tmp/scsi-hpvsa-5.5.0-88OEM.550.0.0.1331820.x86_64.vib

Ik heb hierna ESXi nog een keer herstart, eventuele fouten zijn te vinden in /var/log/hostd.log

Overigens:
quote:
chaoscontrol schreef op maandag 23 mei 2016 @ 15:27:
Dankjewel voor de info. Ik heb helaas alleen een legale 2008 key (ik meen dat ik eerder 2012 zei) dus hyper-v gaat niet vliegen

oef! wijzigde deze reactie 26-05-2016 22:42 (37%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Duskwither
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 19:35
Los van of het de beste keuze is voor je, ook van hyperv server is een gratis variant. Daar heb je dus geen licentie voor 2012 voor nodig.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Lord
quote:
en
quote:
H00GiE schreef op maandag 23 mei 2016 @ 19:33:
[...]
Bare Metal Hypervisor kan over gediscussiŽrd worden:
Officieel gezien staat HyperV in het rijtje maar heb je als server ROLE nog steeds het OS nodig en is de werking van de hypervisor afhankelijk van het OS en diens drivers...
*zucht* Beide zijn BMHV's, geen discussie over mogelijk.
quote:
Wat maakt dat XPEnology bagger draait op Hyper-V?
pfSense heeft ook wel wat issues op Hyper-V, maar is goed bruikbaar. Belangrijkste issue op dit moment, wat mij betreft, is de gebruikte FreeBSD versie, waardoor geen Generation 2 guest kan worden gebruikt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• chaoscontrol
quote:
The Lord schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 10:22:
[...]

en

[...]

[...]

pfSense heeft ook wel wat issues op Hyper-V, maar is goed bruikbaar. Belangrijkste issue op dit moment, wat mij betreft, is de gebruikte FreeBSD versie, waardoor geen Generation 2 guest kan worden gebruikt.
Ik zou er niet teveel moeite aan verspillen. ;) Die gast heeft de wijsheid in pacht en hoe durf je te beweren dat iets anders misschien zo goed of beter zou zijn dan ESX, want dat heeft hij namelijk eens geinstalleerd. :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• H00GiE

H00GiE

Virtualisatie Go-To-Guy

quote:
Niet rot bedoeld, maar als je je moet afvragen waarom dat uitmaakt wat doe je met 'n server?
Dan is namelijk m.i. voor jou een zuinige consumenten pc,
met non-bare metal software (vmware workstation OID) ook goed genoeg.
quote:
Prima hij staat in de lijst, 't is een bare metal, op een resource etende windows OS.
Nog steeds heb ik, sinds ESX Server 2, maar ťťn keer (door 'n hardware fout) een (paarse/lila) screen of death gezien in ESXi, en toch behoorlijk wat software gerelateerde vastlopers (ook in productie omgevingen) in windows vooral in combinatie met virusscanners/firewalls en backup software.

Als ik er professioneel van afhankelijk ben om VM's te draaien en ik heb een vrije keuze, dan zal ik primair door persoonlijke technische kennis en ervaring voor vSphere (ESXi) kiezen. Daarnaast wegen mijn principiele overwegingen mee om NIET voor Microsoft te kiezen, en als laatste heb ik gewoonweg niet de prettige ervaring gehad met Hyper-V die ik wel heb gehad in ESXi (en nog steeds dagelijks ervaar)
Mijn mening is dan ook totaal niet objectief.
Gelukkig ben ik daarin niet de enige.
(en dan bedoel ik zowel de subjectieve mening als de voorkeur voor ESXi)
<sarcasme>
Chaoscontrol wilde al als een jehova's getuige fanatieke evangelist de mensheid behoeden voor 't kwaad van ESXi... en de heilige Hyper-V in ieders leven brengen die daar open voor staat.
</sarcasme>
Maar daar gaat het niet om: (als beginner) voor de gevraagde toepassing vind de vraagsteller kennelijk dat ESXi beter geschikt is voor zijn toepassing en vroeg om een oplossing voor het update "probleem". en om dan "het gospel" van Hyper-V te moeten aanhoren verdient een reactie, met daarin dat een server software / hypervisor herinstallatie geen oplossing is voor het probleem, maar simpelweg van het probleem weglopen is, en een herinstallatie mogelijk nieuwe problemen met zich meebrengt met een server die ik voor de identieke toepassing al maanden in gebruik heb met de zelfde software die OEF! heeft gekozen.

Direct barst er dan een discussie los die gelijk is aan de apple/samsung "oorlog" en ik moet (helaas) toegeven dat ik me er heerlijk in laat meeslepen. |:(
quote:
Waarom precies XPE niet lekker draait op Hyper-V moet je aan de xpenoboot devs vragen.
Ik ken alleen ervaringen, (uit het verleden) en wil mezelf niet in een dusdanige situatie schuiven dat data verlies of een performance issue of geen connectiviteit een mogelijkheid is. Alle 3 zijn al wel eens gebeurt onder Hyper-V. En heb je wel eens xpenology op een ESXi node geinstalleerd?? 't is letterlijk een VMDK file toevoegen aan een verse VM en binnen 'n 2 minuten zit je in DSM... 't bijna zoals een echte Syno NAS zo makkelijk. Ik zie op geen van de xpenoboot locaties een VHD, wel zijn er VMDK files beschikbaar.
Ook zie ik alleen maar manual xpenology installs op Hyper-V nou ben ik redelijk secuur met dat soort server installs, maar er zijn simpelweg te veel variablen die een negatieve impact kunnen hebben binnen de Hyper-V omgeving. en dat is een keuze die je moet willen maken.
Ik zou het als simpele thuis gebruiker wel weten...
VM maken, Bestandje copiŽren, daarna via de web interface precies doen wat je op een echte synology ook zou doen.

als laatste: Waarom zou je van pfSense een gen2 vm willen maken???
pfSense (embedded) draait vanaf een IDE disk (niet SCSI) zelfs hier op m'n ESXi machine draait die vanaf een 4gb Virtuele-IDE disk. (en voorheen draaide ik pf van 'n Compact Flash kaart.)
pfSense is niet UEFI
en pfSense boot drive is echt nooit groter dan 2tb...
volgens mij zijn dŠt de primaire redenen om een gen2 Hyper-V vm te maken...
quote:
chaoscontrol schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 10:41:
[...]

Ik zou er niet teveel moeite aan verspillen. ;) Die gast heeft de wijsheid in pacht en hoe durf je te beweren dat iets anders misschien zo goed of beter zou zijn dan ESX, want dat heeft hij namelijk eens geinstalleerd. :+
Ik heb niet de pastel gekleurde wasco krijtjes of de behoefte mijn tijd te verkwisten, om jou uit te leggen waarom jij dat fout hebt begrepen.

H00GiE wijzigde deze reactie 24-05-2016 14:19 (10%)
Reden: Reactie op een troll, zelfs op tweakers kom je ze tegen....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• chaoscontrol
:') Goeie mening, weinig feit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Lord
quote:
H00GiE schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 13:00:
Niet rot bedoeld, maar als je je moet afvragen waarom dat uitmaakt wat doe je met 'n server?
Dan is namelijk m.i. voor jou een zuinige consumenten pc,
met non-bare metal software (vmware workstation OID) ook goed genoeg.
Ik mis even waar je op doelt; wat zou ik me afvragen?
quote:
Prima hij staat in de lijst, 't is een bare metal, op een resource etende windows OS.
En toch heb ik het idee dat je de eerstvolgende die ernaar vraagt vertelt dat Hyper-V geen (echte) BMHV is. Inclusief onjuiste argumentatie.

Betreffende overhead/resources is het aardig te weten dat de -1 HV bij vSphere 5 pakweg 150x groter was dan bij Hyper-V 2012. Wat ik hiermee wil zeggen: het is maar net welk onderdeel van de architectuur je belicht en op welke wijze.

Welke invloed dit uiteindelijk in het totaalplaatje heeft hangt volledig van de omgeving af waar het in komt. In de situatie van oef! begrijp ik zijn keuze en ben ik benieuwd tot welke acceptabele oplossingen hij komt omtrent de opslag prestaties. Tot zover is hij een eind opweg met het vervangen van de driver.
quote:
Nog steeds heb ik, sinds ESX Server 2, maar ťťn keer (door 'n hardware fout) een (paarse/lila) screen of death gezien in ESXi, en toch behoorlijk wat software gerelateerde vastlopers (ook in productie omgevingen) in windows vooral in combinatie met virusscanners/firewalls en backup software.
Mijn ervaring is break even. Daar waar het verkeerd ging was de oorzaak hetzij hardware (inclusief bijbehorende slechte drivers) gerelateerd hetzij gebrek aan kennis ('ff snel dit doen' geklooi inbegrepen).
quote:
Maar daar gaat het niet om: (als beginner) voor de gevraagde toepassing vind de vraagsteller kennelijk dat ESXi beter geschikt is voor zijn toepassing en vroeg om een oplossing voor het update "probleem". en om dan "het gospel" van Hyper-V te moeten aanhoren verdient een reactie, met daarin dat een server software / hypervisor herinstallatie geen oplossing is voor het probleem, maar simpelweg van het probleem weglopen is, en een herinstallatie mogelijk nieuwe problemen met zich meebrengt met een server die ik voor de identieke toepassing al maanden in gebruik heb met de zelfde software die OEF! heeft gekozen.

Direct barst er dan een discussie los die gelijk is aan de apple/samsung "oorlog" en ik moet (helaas) toegeven dat ik me er heerlijk in laat meeslepen. |:(
De reactie(s) van chaoscontrol is(/zijn) tenminste flauw te noemen; in een dergelijk geval kun je beter overwegen de reactie te rapporteren (zie link rechtsbovenaan elke post).

Een dergelijke (offtopic) discussie meng ik me niet in tenzij er onjuiste beweringen worden geuit.
quote:
Waarom precies XPE niet lekker draait op Hyper-V moet je aan de xpenoboot devs vragen.
MwÍh, was puur uit interesse; de vraag ga ik niet verder aan de devs stellen.
quote:
als laatste: Waarom zou je van pfSense een gen2 vm willen maken???
pfSense (embedded) draait vanaf een IDE disk (niet SCSI) zelfs hier op m'n ESXi machine draait die vanaf een 4gb Virtuele-IDE disk. (en voorheen draaide ik pf van 'n Compact Flash kaart.)
pfSense is niet UEFI
en pfSense boot drive is echt nooit groter dan 2tb...
volgens mij zijn dŠt de primaire redenen om een gen2 Hyper-V vm te maken...
PXE en Secure Boot zijn in een aantal (sterk run book automated) omgevingen welkom.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• chaoscontrol
Toegegeven dat ik flauwe reacties post, maar ik ben enkel allergisch voor bullshit. Al helemaal als het van iemand komt die van de discussie niet beter wil worden maar enkel zijn gelijk wil halen. Dan komt er niets zinnigs uit nee. :z

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ro3lie
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 29-07 15:25
Zullen we de vergelijkingen in andere topics plaatsen? :+ Het gaat hier redelijk off topic...

Waarom Xpenology niet boot? -> Het Grote XPenology Topic

Overige kunnen in het Het algemene VMware vSphere 6 topic of Serversoftware en Windows Servers topic :Y)

ro3lie wijzigde deze reactie 24-05-2016 20:43 (5%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ratioict
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 25-06 08:00
Ik wil de komende periode cpu van een g8 gaan uitbreiden. HP Support Xeon E3-1220 v2. Op Internet lees je veel over Xeon E3-1230 v2 in een Gen8. Gaat dit goed werken en waar ik een goede Xeon E3-1230 v2 op de kop tikken?

• chaoscontrol
quote:
ratioict schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 21:18:
Ik wil de komende periode cpu van een g8 gaan uitbreiden. HP Support Xeon E3-1220 v2. Op Internet lees je veel over Xeon E3-1230 v2 in een Gen8. Gaat dit goed werken en waar ik een goede Xeon E3-1230 v2 op de kop tikken?
Ik heb er een 1240v2 in zitten met eenzelfde TDP, dus dat zal wel werken. :)

• CiPHER
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 28-07 22:09

CiPHER

Moderator Harde Waren

Brute Force

Modbreak:
Zouden jullie bij het onderwerp willen blijven? Dus HP Priliant Microservers. Andere discussies kunnen of in een DM draad of elders op het forum. Dank u. :)

CiPHER's Storageblog: SSD performanceSSD betrouwbaarheidSSD best buy guide
Wanneer ga jij jouw data beschermen? Kies voor ZFS!

• rookie no. 1
Ik heb eindelijk mijn HP Proliant Microserver Gen8 met een Intel Xeon 1220L-V2. Blijft een mooi apparaat, maar merk met in elk geval ťťn ding dat het een generatie ouder is dan mijn ML110 Gen9: het MicroSD slot werkt via USB. Ik krijg er met geen mogelijkheid Windows Server 2012R2 op geÔnstalleerd, terwijl dat met de ML110 Gen9 appeltje eitje was.

Ik heb een tijd geleden Hyper-V geÔnstalleerd op een USB stick, die werkt nog maar dat was geen pretje om dat zo voor elkaar te krijgen. Is die MicroSD van de Gen8 ook nog op eenzelfde manier in te stellen als de Gen9?

• The Lord
quote:
rookie no. 1 schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 22:34:
Ik heb eindelijk mijn HP Proliant Microserver Gen8 met een Intel Xeon 1220L-V2. Blijft een mooi apparaat, maar merk met in elk geval ťťn ding dat het een generatie ouder is dan mijn ML110 Gen9: het MicroSD slot werkt via USB. Ik krijg er met geen mogelijkheid Windows Server 2012R2 op geÔnstalleerd, terwijl dat met de ML110 Gen9 appeltje eitje was.

Ik heb een tijd geleden Hyper-V geÔnstalleerd op een USB stick, die werkt nog maar dat was geen pretje om dat zo voor elkaar te krijgen. Is die MicroSD van de Gen8 ook nog op eenzelfde manier in te stellen als de Gen9?
Ik denk dat met standaard MicroSD en standaard OS installatie er 2 dingen spelen:
- MicroSD kaart rapporteert zichzelf niet als fixed disk, maar removable disk.
- USB en/of MicroSDHC slot drivers zijn niet in OS image opgenomen.

Als je een HP MicroSDHC kaartje hebt kan het relatief eenvoudig door middel van Intelligent Provisioning. Grote kans dat die kaarten zich als fixed disk presenteren. Daarnaast stopt de Intelligent Provisioning de juiste drivers in/bij je OS image.

De vraag is nu waar de installatie misloopt:
- wordt de kaart niet herkent als bootable
- wordt de kaart niet gezien in WinPE (de installatie interface van Windows; boot critical device drivers missen)
- wordt de kaart niet meer herkent, nadat WinPE het OS image naar de kaart heeft weggeschreven (standaard OS drivers missen)

Als de kaart wel als bootable wordt herkent dan moeten de WinPE en/of OS drivers aan het OS image worden toegevoegd. HP heeft voor elk systeem een kant en klare set drivers in een pakket ergens goed op de website verstopt.

• rookie no. 1
quote:
The Lord schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 20:09:
[...]
Ik denk dat met standaard MicroSD en standaard OS installatie er 2 dingen spelen:
- MicroSD kaart rapporteert zichzelf niet als fixed disk, maar removable disk.
- USB en/of MicroSDHC slot drivers zijn niet in OS image opgenomen.
De MicroSD kaart (Sandisk Extreme Pro) wordt herkend in iLO als MicroSD kaart, maar thin provisioning accepteert hem niet vanwege een non-HP MicroSD kaart. Dat was bij mijn Gen9 server ook zo, dus heb ik toen via de normale manier Windows Server 2012R2 geÔnstalleerd en die zag gewoon de MicroSD kaart als mogelijk installatie doel. Met de Gen8 niet, dan wordt hij gezien als USB - of removable device.

Ik zal nog eens kijken in de BIOS of daar iets over in staat, maar het komt vreemd op me over. Het lijkt me toch vreemd en jammer als je voor de Gen8 per sť een extreem dure HP only MicroSD kaart moet kopen zoals bv. deze: http://www8.hp.com/us/en/...t-detail.html?oid=5360695

Toevoeging: iemand enig idee hoe je die 'floppy' power cable ombouwd naar een SATA power cable, zodat je de 5de SATA poort kunt gebruiken? Ik kan geen enkele female floppy to male SATA power cable vinden ...

rookie no. 1 wijzigde deze reactie 27-05-2016 00:09 (9%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Q

Q

quote:
rookie no. 1 schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 23:00:

Toevoeging: iemand enig idee hoe je die 'floppy' power cable ombouwd naar een SATA power cable, zodat je de 5de SATA poort kunt gebruiken? Ik kan geen enkele female floppy to male SATA power cable vinden ...
Uh....

http://www.onlinekabelsho...rch/result/?q=floppy+sata

Maar je kunt niet van die 5e poort booten AFAIK.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rookie no. 1
quote:
Q schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 00:18:
[...]

Uh....

Heel erg bedankt. Goed zoeken is een kunst ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• oef!
Zoals eerder aangegeven ben ik bezig met een esxi server (ml10v2) die onder andere als NAS fungeert. Ik loop hierbij tegen het relatief obscure probleem aan dat ik via de ingebouwde softraid geen hogere schrijfperformance dan 60MB/s krijg. Dit is een probleem aangezien ik een gbit internet verbinding heb en de disks de downloadsnelheid niet kunnen bijhouden (momenteel 2 stuks in RAID 1). Eerst downloaden naar SSD en dan verplaatsen naar HDD is expliciet geen optie (en niet nuttig vanwege de eerder genoemde limiet).

De disks zelf zijn 4 3TB WD Reds die, afgaande op real life benchmarks, makkelijk het dubbele aan schrijfsnelheid kunnen verstouwen.

Ik heb een duister vermoeden, ook gevoed door H00gie, dat ik hardware RAID nodig heb om dit varkentje te wassen. Nu mag ik graag denken dat ik verstand van techniek heb maar alle abracadabra rondom RAID geeft met het gevoel dat mijn moeder moet hebben bij het zien van een Java stacktrace :/

Het internet vindt dat ik een IBM m1015 kaart moet of een LSI 9xxx hebben maar die dingen zijn best wel oud dus daar krijg ik (misschien onterecht) geen goed gevoel bij. Kan een kenner aangeven of er op dit moment in de VA een kaart staat die mijn probleem kan oplossen of welke (2e-hands/betaalbare) kaart gewoon goed is? Het ding moet wel 6 drives kunnen verstouwen en (volgens mij) ondersteund worden door ESXi.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nostradamus99
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 16:41
quote:
oef! schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 13:36:
Zoals eerder aangegeven ben ik bezig met een esxi server (ml10v2) die onder andere als NAS fungeert. Ik loop hierbij tegen het relatief obscure probleem aan dat ik via de ingebouwde softraid geen hogere schrijfperformance dan 60MB/s krijg. Dit is een probleem aangezien ik een gbit internet verbinding heb en de disks de downloadsnelheid niet kunnen bijhouden (momenteel 2 stuks in RAID 1). Eerst downloaden naar SSD en dan verplaatsen naar HDD is expliciet geen optie (en niet nuttig vanwege de eerder genoemde limiet).

De disks zelf zijn 4 3TB WD Reds die, afgaande op real life benchmarks, makkelijk het dubbele aan schrijfsnelheid kunnen verstouwen.

Ik heb een duister vermoeden, ook gevoed door H00gie, dat ik hardware RAID nodig heb om dit varkentje te wassen. Nu mag ik graag denken dat ik verstand van techniek heb maar alle abracadabra rondom RAID geeft met het gevoel dat mijn moeder moet hebben bij het zien van een Java stacktrace :/

Het internet vindt dat ik een IBM m1015 kaart moet of een LSI 9xxx hebben maar die dingen zijn best wel oud dus daar krijg ik (misschien onterecht) geen goed gevoel bij. Kan een kenner aangeven of er op dit moment in de VA een kaart staat die mijn probleem kan oplossen of welke (2e-hands/betaalbare) kaart gewoon goed is? Het ding moet wel 6 drives kunnen verstouwen en (volgens mij) ondersteund worden door ESXi.
De M1015 is een oudere kaart maar wordt nog steeds vaak verkocht omdat Ūe gewoon werkt! Als je er aan kunt komen, zou ik altijd voor een M1015 gaan en die flashen naar LSI IT firmware.

share the knowledge, share the power..!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• zeroday

zeroday

quote:
Q schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 00:18:
[...]

Uh....

Gebruik je een truukje voor
je pakt een USB stick, zet daar bijv. Grub op en laat die verwijzen naar de HDD op die floppy poort
zo heb ik 2x een HP Gen8 met een (intern) USB stick die start vanaf usb en dan doorboot naar een 2,5" HDD die dan de OS bevat. de 4x HDD poorten zijn dan zuiver voor mijn data

Acties:
  • 0Henk 'm!

• chaoscontrol
Ik gebruik de 5e poort ook als bootschijf en er staat mij niets van bij dat ik hier iets speciaals voor hoefde te doen. De controller staat wel op raid modus.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• zeroday

zeroday

quote:
chaoscontrol schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 12:56:
Ik gebruik de 5e poort ook als bootschijf en er staat mij niets van bij dat ik hier iets speciaals voor hoefde te doen. De controller staat wel op raid modus.
heeft volgens mij te maken in welke staat de controller van de HDD staat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Q

Q

quote:
zeroday schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 13:18:
[...]

heeft volgens mij te maken in welke staat de controller van de HDD staat.
In AHCI mode werkt booten niet, de andere modi wel.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rookie no. 1
Mijn Microserver Gen8 start nu netjes Windows Server 2012R2 op vanaf de MicroSD kaart. Het is me gelukt om dit via Rufus te doen door de 'Windows-to-go' optie te selecteren.

Daarnaast het stroom verloop kabeltje binnen voor de 5de SATA poort, 2x 8GB Crucial ECC geheugen en 2x 960GB SSD's naast de 2x 480GB SSD's die ik al had.

Ik ben helemaal content.

• The_Cube
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 21-07 11:22
Ik zit er aan te denken een Gen8 microserver te kopen (G1610T 4gb)

Ik wil er ESX op draaien met 1 vm voor xpenology en (later) 1vm voor plex server (ubuntu o.i.d.).

Ik heb op dit moment een iomega nas met 2x3tb, het plan was 3tb disk erbij te kopen. zodat ik uiteindelijk 3x3tb voor de xpenology vm. Verder heb ik nog een 120 gig ssd over.

Wat is de beste setup? Ik las dat esxi op usb boot het makkelijkste is (edit of op SD kaart?). Zou ik dan de VM's kunnen draaien op de SSD? En aan de xpenology vm de 3 disken kunnen koppelen? En hoe is dat het beste/mooiste te doen.

Is het verstandig gelijk 4gb geheugen erbij te kopen zodat ik op 8gb totaal kom?
Alvast bedankt voor de info.

Help!! De netwerkbeestjes zijn opŅ?Ņ

• H00GiE

H00GiE

Virtualisatie Go-To-Guy

quote:
The_Cube schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 10:43:
Ik zit er aan te denken een Gen8 microserver te kopen (G1610T 4gb)

Ik wil er ESX op draaien met 1 vm voor xpenology en (later) 1vm voor plex server (ubuntu o.i.d.).
Ik heb PLEX Media Server gewoon in xpenology draaien (van plex is er een synology versie die prima werkt)
quote:
Ik heb op dit moment een iomega nas met 2x3tb, het plan was 3tb disk erbij te kopen. zodat ik uiteindelijk 3x3tb voor de xpenology vm. Verder heb ik nog een 120 gig ssd over.

Wat is de beste setup? Ik las dat esxi op usb boot het makkelijkste is (edit of op SD kaart?). Zou ik dan de VM's kunnen draaien op de SSD? En aan de xpenology vm de 3 disken kunnen koppelen? En hoe is dat het beste/mooiste te doen.
Als een NAS met PLEX je enige doel is van de server zou ik persoonlijk ESXi ertussenuit trekken en xpenology op de machine zelf installeren. Installeer de bootloader op de (micro)SD, en xpenology zelf installeert DSM op ALLE schijven dus welke schijven je waarvoor gebruikt maakt dan niets uit!

De reden is vrij simpel: veel mensen hebben problemen met disk throughput binnen ESXi vanwege ontbrekende vmWare HCL software support voor de B120i, en een hardnekkig fake raid probleem. (windows en linux hebben dit probleem niet door de juiste driver support.)
Als het probleem zich voordoet dan kan het zo zijn dat de maximale schrijfsnelheid van disks onder ESXi terugloopt naar 10MB/s, naar wat ik weet heeft xpenoboot wel de juiste B120i support en komt hetzelfde probleem tot zo ver ik heb gehoord niet voor... (check voor meer info de vele XPE forums en de topics hier in 't software forum.)

Binnen DSM is het dan ook weer mogelijk om ubuntu als vm te draaien in een docker container,
maar misschien heb je deze na PLEX installatie binnen XPenology niet eens meer nodig.
Daarnaast kun je binnen DSM dan ook je SSD gebruiken als cache disk, als het een Sata 6G SSD is let dan wel op dat je de SSD in de eerste of tweede slede steekt, dit zijn de enige 2 aansluitingen die 6G zijn, de rest is 3G.
quote:
Is het verstandig gelijk 4gb geheugen erbij te kopen zodat ik op 8gb totaal kom?
Alvast bedankt voor de info.
ik heb al meer dan een jaar mijn expenology met 6GB ram draaien en ook ik heb plex geinstalleerd als media server/speler. bij 4GB merkte ik af-en-toe (lees sporadisch) een soort wachtstand bij het uitpakken of kopiŽren/verplaatsen van grote bestanden. Meer ram is wenselijk maar niet noodzakelijk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gvanh
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 14-06 17:43

gvanh

Webdeveloper

Ook ik overweeg de aanschaf van een Microserver - de versie met xeon processor. Sinds vanmorgen ben ik al aan het lezen in dit forum en her en der op het web.

Mijn belangrijkste doel voor de server is om voor thuis een NAS te hebben met shares voor mediabestanden en voor de back-ups van 2 laptops (Mac => Netatalk) en 1 desktop (Win). Daarnaast wil ik hem gebruiken als ontwikkelserver (LAMP) en om wat te experimenteren met VM's, met Docker en wie weet om wat te flirten met de mogelijkheden van domotica. De data op de server zelf wil ik met rsync naar cloud-storage backuppen.

Ik heb via mijn werk de nodige ervaring met Ubuntu, dus mijn voorkeurs-OS zou Ubuntu zijn, zodat ik snel up-and-running ben.

Momenteel ben ik tot deze wensenlijst gekomen:

#ProductPrijsSubtotaal
1HGST Deskstar NAS, 4TB€ 157,20€ 157,20
1Kingston ValueRAM KVR1333D3E9S/8G€ 42,50€ 42,50
1Samsung 850 Pro 256GB€ 123,50€ 123,50
1HP Proliant MicroServer Gen8 (F9A40A)€ 576,69€ 576,69
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.005,39

Nu zit ik nog met een aantal concrete vragen:
  • Klopt de DIMM module in de lijst? (unregistered ECC)
  • In dit topic las ik dat qua betrouwbaarheid de HGST schijven de beste keuze zijn; zijn dit dan inderdaad de schijven die bekend staan als betrouwbaar en toch nog redelijk snel?
  • Ik heb begrepen dat het aan te raden is om het OS te installeren op een SSD, zodat je OS en data gescheiden kan houden; vandaar de SSD. Ik heb voor de Pro-versie gekozen, omdat ik me dan herinneren ergens gelezen te hebben dat die beter geschikt is voor grote aantallen schrijfacties. Is dat inderdaad een verstandige keuze?
  • Het lijkt het beste om de SSD te installeren op de plaats van de ODD; wat is daarvoor extra nodig aan kabeltjes/stekkertjes/etc.? Of is het aan te raden om de SSD te plaatsen in het eerste HD-vak en de twee andere schijven te plaatsen in 3 en 4?
  • Ik lees dat de RAID-contoller die in de Microserver zit (B120i) niet wordt ondersteund door Ubuntu; als ik toch hardware RAID wil, wat is dan een veilige keuze qua RAID-controller? Zijn dat de MEGARaid producten in de pricewatch? Zit ik dan ook vast aan SAS-schijven?
Alvast bedankt voor het meedenken!

gvanh wijzigde deze reactie 12-06-2016 14:41 (0%)
Reden: Typo's

• Q

Q

HGST is prima, maar wel 7200 rpm dus accepteer het stroomverbruik. OS op SSD en data op HDD dus os en data gescheiden houden is zeker verstandig.

Als je Ubuntu gaat draaien is er geen reden om hardware RAID te gebruiken, doe gewoon software RAID, zet dus de controller op AHCI. Booten van de 5e poort waar je de SSD aan hangt, kan via een USB stick met bootloader. Er is een interne usb header. De 5e poort kan niet booten in AHCI mode, maar op deze manier is dat dus geen probleem.

Zo kun je 4 HDDs kwijt in je systeem voor data. Kun je zelf bepalen of je RAID5 of RAID10 doet. Raid 5 lijkt me prima.

Q wijzigde deze reactie 13-06-2016 09:19 (11%)

• gvanh
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 14-06 17:43

gvanh

Webdeveloper

Ok. Thanks.
En qua verloopstekkertjes e.d. die ik nodig heb om de SSD aan te sluiten op poort 5?
Enig idee?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rookie no. 1
quote:
gvanh schreef op maandag 13 juni 2016 @ 21:32:
Ok. Thanks.
En qua verloopstekkertjes e.d. die ik nodig heb om de SSD aan te sluiten op poort 5?
Enig idee?
Yo: http://www.onlinekabelsho...rch/result/?q=floppy+sata

Paar posts boven je ;)

• Coppertop
  • Registratie: juli 1999
  • Niet online
Ik ben niet te veeleisend, over welke controller heb je het hier? De M1015 zie ik niet echt voor dat geld :)
quote:
H00GiE schreef op maandag 23 mei 2016 @ 14:34:
[...]
...
Het is dan ook niet echt een ESXi (software) of driver probleem, 't is eigenlijk gewoon een fake-raid "kaart" probleem. Kun je een werkende VIB vinden die wel goede performance heeft dan is dat probleem in princiepe opgelost, maar een definitieve oplossing is m.i. toch een hardware raid controller... gelukkig zijn ze al vanaf §35,- te koop met cache en batterij als je niet te veeleisend bent ;)

The question of whether computers can think is like the question of whether submarines can swim.
-Edsger W. Dijkstra

• zeroday

zeroday

kuch ..
net mijn 4e HP microserver gen8 besteld ..
ook hier ga ik weer een NAS van maken .. (ben fan van OpenMediaVault)
Dan krijgen we hier
1x VM server met linux machines
1x NAS als DHCP/DNS en Storage voor muziek (4x2TB in RAID5)
1x NAS met 4x3TB in RAID 5 voor download meuk en TV series
en de nieuwe
1x NAS met 4x3TB in RAID 5 voor films en 'normale' data (pics / docs etc)

laatste nas komt als vervanging voor 2x een Freecom SilverStore waarbij een nas striping staat met 2x3TB en 1 nas raid 1 met 2x3TB, die gebakjes doen bijna niets en hebben hun doel gediend waarvoor ik ze ooit ontwikkelde ;-)

Systeem wordt gestart via USB en boot door met grub naar een 2,5" HDD waar het OS op komt te draaien en de 4 HDD's worden weer data disks ..

• SuperKneus
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 29-07 22:17

SuperKneus

SuperKneus was here

quote:
zeroday schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 22:07:
kuch ..
net mijn 4e HP microserver gen8 besteld ..
ook hier ga ik weer een NAS van maken .. (ben fan van OpenMediaVault)
Dan krijgen we hier
1x VM server met linux machines
1x NAS als DHCP/DNS en Storage voor muziek (4x2TB in RAID5)
1x NAS met 4x3TB in RAID 5 voor download meuk en TV series
en de nieuwe
1x NAS met 4x3TB in RAID 5 voor films en 'normale' data (pics / docs etc)

laatste nas komt als vervanging voor 2x een Freecom SilverStore waarbij een nas striping staat met 2x3TB en 1 nas raid 1 met 2x3TB, die gebakjes doen bijna niets en hebben hun doel gediend waarvoor ik ze ooit ontwikkelde ;-)

Systeem wordt gestart via USB en boot door met grub naar een 2,5" HDD waar het OS op komt te draaien en de 4 HDD's worden weer data disks ..
Ik twijfel nog steeds of ik voor dit systeem moet gaan samen met xpenology (of een andere nas form)

Aan de ene kant bent ik overtuigd van de kwaliteiten van dit systeem. Aan de andere kant is hij wel al weer een aantal jaar oud. En hoor ik toch ook wel wat problemen met xpenology (opletten met updates) en dan is een synology misschien toch weer handig. Maar goed als ik naar een synology kijk dan denk ik weer voor dat geld heb ik een proliant microserver die een stuk krachtiger is en hetzelfde kan...........

De groente en tot sinas

• kevinl
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 28-07 15:13
quote:
SuperKneus schreef op maandag 25 juli 2016 @ 14:17:
[...]

Ik twijfel nog steeds of ik voor dit systeem moet gaan samen met xpenology (of een andere nas form)

Aan de ene kant bent ik overtuigd van de kwaliteiten van dit systeem. Aan de andere kant is hij wel al weer een aantal jaar oud. En hoor ik toch ook wel wat problemen met xpenology (opletten met updates) en dan is een synology misschien toch weer handig. Maar goed als ik naar een synology kijk dan denk ik weer voor dat geld heb ik een proliant microserver die een stuk krachtiger is en hetzelfde kan...........
Superkneus, Synology is wel heel handig als je alleen wilt consumeren. Als je echt de 'krachtigheid' van de proliant nodig heb, dan kies je de Proliant. Anders neem gewoon Synology. Snel zat en je kan verder met consumeren.

• pelt
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 01:06
quote:
Ik heb een Molex naar Sata power splitter gebruikt. Werkt ook prima!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• zeroday

zeroday

quote:
SuperKneus schreef op maandag 25 juli 2016 @ 14:17:
[...]

tsja .. als ik lees wat een bende onze Synology vrienden maken van de packages vooral met de nieuwe DSM dan ben ik blij dat ik een NAS gebruik waarvoor het bedoelt is (muv het draaien van DNS / DHCP)
in dit geval OpenMediaVault, ik ben daar fan van omdat de installatie simpel is en de configuratie een makkie. Waar mogelijk kun je pielen met packages maar dat doe ik eigenlijk niet.

Ookal is het alweer een paar jaar oud .. voor 159 euro ex btw heb ik een 4GB Celeron gebakje met ILO en kan ik ermee doen wat ik wil. Mijn andere 2 NASjes die pompen via NFS zo'n 70MB/s en dat is snel zat voor een paar vmware images (HPE Explorer backup)

ik rust hem zelf uit met een flopyy-sata adapter, een 500GB 2,5" HDD en een memory stick zodat ik de 4 disks als data disk kan gebruiken

..

Pagina: 1 ... 28 29 30 Laatste

Apple iOS 10 Microsoft Xbox One S FIFA 17 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True