Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pater19
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-06 19:44
Polderviking schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 13:04:
[...]

Koeling van de Gen10 is m.i. op zijn best ook gewoon matig.
Meeste mensen lossen dat op met extra fans/meer airflow, dat het een bios issue zou zijn is een nieuwe invalshoek voor me.

Er zat achter het frontpanel van die van mij een stoffilter, die heb ik er uit gehaald en dat heeft het e.e.a. wel verbeterd, maar op een warme dag is het nog steeds wachten tot hij zichzelf uitzet.
En je moet hem dan af en toe wel open maken en uitblazen uiteraard, want die stof gaat nu gewoon je behuizing in.

Je kan in de bios ook wel een beetje knoeien met de temperaturen waarop hij uit gaat, als ik me niet vergis zijn de standaard waarden nogal aan de conservatieve kant.

Ik heb issue zelf dus ook nog niet opgelost. Ik heb hem wel in een TV meubel gezet recenterlijk dus ik zit er aan te denken iets met actieve koeling in het meubel te doen.
Dat van die bios was meer een koeling probleem dat de temperatuur te laag was dus ik dacht dat dat ook het geval was als hij te hoog word.

Hiervoor had ik een HP N36L en die had nooit warmte problemen.

Maar goed, de enigste optie is meer koeling monteren?

Is het ook mogelijk om een waterkoeling te monteren of koeling direct op de proc. ??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polderviking
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20:58
Pater19 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 14:52:
[...]

Dat van die bios was meer een koeling probleem dat de temperatuur te laag was dus ik dacht dat dat ook het geval was als hij te hoog word.

Hiervoor had ik een HP N36L en die had nooit warmte problemen.

Maar goed, de enigste optie is meer koeling monteren?

Is het ook mogelijk om een waterkoeling te monteren of koeling direct op de proc. ??
Als je zelf wat maakt daarvoor allicht. Maar binnen de kast heb je sowieso geen ruimte dus dat wordt een hackjob waar je u tegen zegt.
Waterkoeling zou ik eigenlijk sowieso niet aan beginnen voor zo'n ding die je ergens gaat wegmoffelen en vergeten. CPU heeft ook maar een TDP van 15 watt dus een waterkoeling oplossing vreet meer stroom dan die hele server.

Ik zou ophouden bij gewoon wat meer lucht door dat chassis te drukken.
Heatsink op de processor heeft zelf geen fan daar zou ik me op concentreren als je het echt niet kan hebben dat hij af en toe uitvalt.

[ Voor 5% gewijzigd door Polderviking op 26-07-2023 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:07
Ik heb TrueNas op mijn Microserver Gen 10 plus geinstalleerd met alle 4 de drives in gebruik. de drive in bay 2 valt nu regelmatig weg (niet herkend bij boot), dus ik heb de drive vervangen en daarna ook de 3.5 -> 2.5 adapter waar ie in zit. Nog steeds af en toe dat probleem, dus k vrees dat ik nu de SAS kabel moet gaan vervangen? Zijn er misschien meer mensen die dit hebben gehad?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
ElMacaroni schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 00:07:
[...]

Even teruglezen, zo'n 10 jaar in dit draadje, of zoeken op "bios" dan kom je er wel uit.
Ik wilde even aangeven dat ik vandaag de bios van mijn N36L zonder problemen geflashed heb.

Mocht iemand geinteresseerd zijn, hierbij de stappen die ik gevolgd heb.
- BIOS van kamzata 08-28-2014 hier gedownload:
https://www.bios-mods.com...ad.php?pid=75965#pid75965
- Flash instructies hier gevolgd:
https://www.nathanielpere...l-bios-modification-guide
- Daarna de server opnieuw herstart en de default bios config geladen.

Xigmanas werkt direct zonder enig probleem. Alle schijven zijn beschikbaar. Ook de SSD.
In de Xigmanas configuratie is nu de ahcich5 controller te zien.

En met dit commando is te zien dat de SSD controller nu 300MB/s is (dit was 150MB/s).
camcontrol ident ada4

Bedankt!

Edit:
De performance is trouwens behoorlijk verbeterd (20%-25% sneller). Van zowel de SSD als de HDDs. De SSD is echter nog steeds precies even snel als een HDD in de CrystalDiskmark :P

[ Voor 9% gewijzigd door Slogra op 24-08-2023 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchylex
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Ik weet niet of ik het hier mag neerzetten *knip*nee ;)

[ Voor 49% gewijzigd door br00ky op 30-08-2023 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP.PC Supplies
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-04 15:25
Hallo, ik hoop dat iemand mij kan helpen met mijn server HPe proliant gen8 micro.

Mijn vrouw was met een verfbrander aan het werk en die maakte kortsluiting gevolg, stroomuitval.

Na de stop er weer op te zetten heeft mijn server een Flashing red (1 Hz/cycle per sec) = System critical.

In de boot krijg ik ILO 4 not responding and health monitoring has been disabled.

Ik kom dus niet meer in ILO !

Inmiddels alles geprobeerd wat er op Google te vinden is, maar nog geen oplossing.
Ik dacht ik probeer het hier eens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• binbash.
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23-06 13:31
@JP.PC Supplies En heb je ook echt de voeding kabel uit de server gehaald en paar minuten laten staan? Dan weer aansluiten. En er is ook nog een optie 2 die ik wel is heb moeten gebruiken:
  • shut down the server,
  • disconnect all power cords from the electrical outlets,
  • remove all power supplies from the server (you need to disconnect the power cord from the power supply too to remove the power supply),
  • press and hold the power button on the front of the server for 15-30 seconds,
  • re-install the power supplies,
  • connect the power cables to the power supplies,
  • connect the power cables to the electrical outlets,
  • momentarily press the power button on the front of the server to turn on the server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP.PC Supplies
Hallo @binbash. ,ja dat had ik ook gelezen en geprobeert, geen effect wat me opvalt in de bios, (de server start gewoon netjes op maar de fan draait op max om red light natuurlijk) is dat de ILO in de pci niet voorkomt en er een onbekend apparaat is , ik denk dus dat of de ILO chip kapot is of opnieuw moet worden geflashed, maar geen idee hoe dat precies moet als ik niet in de ILO web interface kan komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SED
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:14

SED

@JP.PC Supplies proberen de meest recente versie van ilo opnieuw te installeren?
https://pingtool.org/latest-hp-ilo-firmwares/

Copyright and left by SED...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP.PC Supplies
Hallo @SED Moet ik eerst een windows os op de server zetten en van daar uit de ilo firmware installeren, of moet dit van uit de bios,opstart server gebeuren?

gr J.P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SED

SED

De laatste ilo upgrade die ik installeerde kwam van een zelfstartende usb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP.PC Supplies
Gaan we dat eens proberen, hartelijk dank voor jullie reacties 👍

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:46

Zenix

BOE!

Ik wou mijn Gen10 Plus een geheugen upgrade geven, maar het type geheugen dat goed moet werken, zijn over het algemeen slecht leverbaar. Dus ik heb vervolgens dit geheugen gekocht:
uitvoering: Kingston KSM32ED8/32HC Wat sneller dan de server kan, maar dat maakt niet uit, goed leverbaar en qua prijs ook prima. Dit geheugen werkt goed.

Werkt overigens gewoon op 2667
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
root@xxx:~# dmidecode --type 17
# dmidecode 3.4
Getting SMBIOS data from sysfs.
SMBIOS 3.1.1 present.

Handle 0x0021, DMI type 17, 84 bytes
Memory Device
        Array Handle: 0x0010
        Error Information Handle: Not Provided
        Total Width: 72 bits
        Data Width: 64 bits
        Size: 32 GB
        Form Factor: DIMM
        Set: None
        Locator: PROC 1 DIMM 1
        Bank Locator: Not Specified
        Type: DDR4
        Type Detail: Synchronous Unbuffered (Unregistered)
        Speed: 3200 MT/s
        Manufacturer: UNKNOWN
        Serial Number: Not Specified
        Asset Tag: Not Specified
        Part Number: NOT AVAILABLE
        Rank: 2
        Configured Memory Speed: 2667 MT/s
        Minimum Voltage: 1.2 V
        Maximum Voltage: 1.2 V
        Configured Voltage: 1.2 V
        Memory Technology: DRAM
        Memory Operating Mode Capability: Volatile memory
        Firmware Version: Not Specified
        Module Manufacturer ID: Unknown
        Module Product ID: Unknown
        Memory Subsystem Controller Manufacturer ID: Unknown
        Memory Subsystem Controller Product ID: Unknown
        Non-Volatile Size: None
        Volatile Size: 32 GB
        Cache Size: None
        Logical Size: None

[ Voor 62% gewijzigd door Zenix op 16-12-2023 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:26
Ik heb hier 2 x HP Gen8 staan , met Xeon CPU en 1 geupgrade naar 1265 CPU, beide met 16gb ram...
Denk dat ik ze ga vervangen met een Synology 423+... wat zou ik er nog voor kunnen vragen qua prijs? Op zich nog steeds heel goede servers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eastern
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-06 01:41
Eastern schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 11:05:
Mijn wens is nog altijd om mij MicroServer 10 Plus van 64GB te voorzien. Er is een geheugen kit van Crucial, maar die heeft geen ECC.

Nu kwam ik dit tegen: https://www.compuram.biz/...r/microserver-gen10-plus/

Deze bieden voor een schappelijke prijs (~250 euro) 64gb ram aan met ECC. Iemand al ervaringen hiermee?
Ik heb dit geheugen een tijdje geleden besteld, werkt prima en stabiel. (ook gelijk ECC)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:52
NoFate schreef op maandag 18 december 2023 @ 08:49:
Ik heb hier 2 x HP Gen8 staan , met Xeon CPU en 1 geupgrade naar 1265 CPU, beide met 16gb ram...
Denk dat ik ze ga vervangen met een Synology 423+... wat zou ik er nog voor kunnen vragen qua prijs? Op zich nog steeds heel goede servers...
Ik denk rond de 200 euro

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:46

Zenix

BOE!

Eastern schreef op maandag 18 december 2023 @ 08:55:
[...]

Ik heb dit geheugen een tijdje geleden besteld, werkt prima en stabiel. (ook gelijk ECC)
Nog wel prijzig, het Kingston geheugen wat ik heb enkele posts hierboven is een stuk goedkoper.
Dat geheugen is namelijk ook gebaseerd op Crucial, wat meestal goed werkt bij de Microserver.

[ Voor 6% gewijzigd door Zenix op 21-12-2023 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eastern
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-06 01:41
Mocht iemand nog opzoek zijn naar 2x 16GB ECC RAM voor de HP MicroServer MSG 10 Plus dan kan je mij even een PB doen. Te koop voor een zacht prijsje, anders ligt het maar in de kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Feni
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 24-06 11:53
Eastern schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 11:05:
Mijn wens is nog altijd om mij MicroServer 10 Plus van 64GB te voorzien. Er is een geheugen kit van Crucial, maar die heeft geen ECC.

Nu kwam ik dit tegen: https://www.compuram.biz/...r/microserver-gen10-plus/

Deze bieden voor een schappelijke prijs (~250 euro) 64gb ram aan met ECC. Iemand al ervaringen hiermee?
Geen ECC helaas, maar deze set draait uitstekend in mijn Gen10 plus: uitvoering: Crucial Pro CP2K32G4DFRA32A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lmno31
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-06 15:44
He hallo allemaal,

Hopelijk zijn er hier nog een paar mensen actief genoeg om mijn verhaal door te lezen.

Ik heb van mijn werk een microserver gen10 gekregen met een Opteron X3421, 16GB geheugen en 2x een 1TB harddisk. Hier staat ook een sticker op van Windows server 2016. Hier heb ik zelf 2x 3TB harddisk en 120GB SSD aan toegevoegd. Hij gaat dienen als vervanging van mijn Synology DS213J. Die is gewoon te zwak om fatsoenlijk mee te werken.

Omdat hij van mijn werk is geweest was het een vereiste om de harde schijven volledig te formatteren. Dat heb ik dan ook gedaan. Ik begin dus helemaal kaal.

Nu heb ik vanaf pagina 150 alles gelezen en ben wel al het een en ander wijzer geworden maar ben ook een beetje in het bos van mogelijkheden verdwaald. Wat ga ik nu als OS nemen/gebruiken en hoe richt ik de boel in.

Uiteindelijk ga ik hem hoofdzakelijk gebruiken voor de volgende dingen.
- Backup van foto's en video's van vakanties en dergelijke
- locatie voor het bewaren van gedownloade films voor de kinderen.
- In een later stadium als locatie om iets met domotica te beginnen. Als locatie om de gegevens naar weg te schrijven.
- Qua rauwe doorvoersnelheden maakt het mij allemaal niet uit. Het zou zomaar kunnen dat hij meer uit staat dan aan.

Ik heb nu Windows Server 2016 hierop gezet en daarin 2x een Raid-1 configuratie gemaakt zodat ik voor mijn gevoel niet meteen de pineut ben als er 1 van de harde schijven crasht. (1x 1TB en 1x 3TB beschikbaar) Uiteraard is dit geen backup. Hoe ik dat ga regelen komt ook in een later stadium.

Door deze windows versie kan ik gewoon op mijn gewone PC netwerkschijven aanmaken om de date beschikbaar te krijgen voor de backup van de foto's en video's. Ook verwacht ik dat deze door andere apparaten hier thuis redelijk makkelijk bereikbaar zijn.

Nu begin ik erg te twijfelen of ik wel goed bezig ben. Ik heb nu 2x een softraid1 configuratie (denk ik). Wat gebeurd er als mijn SSD ermee stopt. Ben ik dan niet evengoed alle data kwijt omdat het nu een software raid is? Kan ik onder 2016 wel met Plex aan de gang?

Kortom, ik weet het even niet meer of dit wel goed gaat. Wat adviseren jullie mij als OS (en liefst ook waarom, maar das misschien wel een beetje teveel gevraagd) en hoe ga ik daarmee de juiste Raid configuratie maken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daansan378
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:07
lmno31 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 19:20:
He hallo allemaal,

Hopelijk zijn er hier nog een paar mensen actief genoeg om mijn verhaal door te lezen.

Ik heb van mijn werk een microserver gen10 gekregen met een Opteron X3421, 16GB geheugen en 2x een 1TB harddisk. Hier staat ook een sticker op van Windows server 2016. Hier heb ik zelf 2x 3TB harddisk en 120GB SSD aan toegevoegd. Hij gaat dienen als vervanging van mijn Synology DS213J. Die is gewoon te zwak om fatsoenlijk mee te werken.

Omdat hij van mijn werk is geweest was het een vereiste om de harde schijven volledig te formatteren. Dat heb ik dan ook gedaan. Ik begin dus helemaal kaal.

Nu heb ik vanaf pagina 150 alles gelezen en ben wel al het een en ander wijzer geworden maar ben ook een beetje in het bos van mogelijkheden verdwaald. Wat ga ik nu als OS nemen/gebruiken en hoe richt ik de boel in.

Uiteindelijk ga ik hem hoofdzakelijk gebruiken voor de volgende dingen.
- Backup van foto's en video's van vakanties en dergelijke
- locatie voor het bewaren van gedownloade films voor de kinderen.
- In een later stadium als locatie om iets met domotica te beginnen. Als locatie om de gegevens naar weg te schrijven.
- Qua rauwe doorvoersnelheden maakt het mij allemaal niet uit. Het zou zomaar kunnen dat hij meer uit staat dan aan.

Ik heb nu Windows Server 2016 hierop gezet en daarin 2x een Raid-1 configuratie gemaakt zodat ik voor mijn gevoel niet meteen de pineut ben als er 1 van de harde schijven crasht. (1x 1TB en 1x 3TB beschikbaar) Uiteraard is dit geen backup. Hoe ik dat ga regelen komt ook in een later stadium.

Door deze windows versie kan ik gewoon op mijn gewone PC netwerkschijven aanmaken om de date beschikbaar te krijgen voor de backup van de foto's en video's. Ook verwacht ik dat deze door andere apparaten hier thuis redelijk makkelijk bereikbaar zijn.

Nu begin ik erg te twijfelen of ik wel goed bezig ben. Ik heb nu 2x een softraid1 configuratie (denk ik). Wat gebeurd er als mijn SSD ermee stopt. Ben ik dan niet evengoed alle data kwijt omdat het nu een software raid is? Kan ik onder 2016 wel met Plex aan de gang?

Kortom, ik weet het even niet meer of dit wel goed gaat. Wat adviseren jullie mij als OS (en liefst ook waarom, maar das misschien wel een beetje teveel gevraagd) en hoe ga ik daarmee de juiste Raid configuratie maken?
Zelf en ik erg fan van ZFS (een bestandssysteem als NTFS in Windows) en dan kom je al snel uit bij TrueNAS of TrueScale. Een zelfde soort systeem, maar dan wat simpeler in opzet is XigmaNAS. Je hoeft dan niet zelf uit te vinden hoe je alles configureerd in een Unix omgeving.
Je moet je dan wel inlezen in wat ZFS is en wat het allemaal kan, mochten er problemen ontstaan.

Zelf heb ik een TrueNAS Scale draaien op een N40L met 16GB (als backup server). En dat gaat prima!
Mijn dagelijkse NAS machine is wat krachtiger en daar staat XigmaNAS op.
De harde schijven indelen, delen via SMB, SSH, NFS, noem maar op, allemaal mogelijk.
De mogelijkheid om dockers of containers te draaien ook.
Kijk ook eens naar Proxmox, dan kan je helemaal los gaan :-) En het mooie is: Geen Microsoft, alles gratis en rete stabiel.

Als ik je tekst zo lees, is dit alles nu nog een stap te ver? Kijk eens naar de beschreven opties en wellicht kan je er wat mee. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP.PC Supplies
Ik heb nieuwste Xpenology op SSD,ik heb nu 2 servers, super stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
JP.PC Supplies schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 19:22:
Ik heb nieuwste Xpenology op SSD,ik heb nu 2 servers, super stabiel.
baremetal? Wat voor guide gebruik je daarvoor? Ik heb nu de boel draaien in een ESXI VM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JP.PC Supplies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP.PC Supplies
Op dit forum wordt alles uitgebreid besproken..

https://xpenology.com/for...core-redpill-tcrp-loader/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lmno31
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-06 15:44
Daansan378 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 18:21:
[...]

Zelf en ik erg fan van ZFS (een bestandssysteem als NTFS in Windows) en dan kom je al snel uit bij TrueNAS of TrueScale. Een zelfde soort systeem, maar dan wat simpeler in opzet is XigmaNAS. Je hoeft dan niet zelf uit te vinden hoe je alles configureerd in een Unix omgeving.
Je moet je dan wel inlezen in wat ZFS is en wat het allemaal kan, mochten er problemen ontstaan.

Zelf heb ik een TrueNAS Scale draaien op een N40L met 16GB (als backup server). En dat gaat prima!
Mijn dagelijkse NAS machine is wat krachtiger en daar staat XigmaNAS op.
De harde schijven indelen, delen via SMB, SSH, NFS, noem maar op, allemaal mogelijk.
De mogelijkheid om dockers of containers te draaien ook.
Kijk ook eens naar Proxmox, dan kan je helemaal los gaan :-) En het mooie is: Geen Microsoft, alles gratis en rete stabiel.

Als ik je tekst zo lees, is dit alles nu nog een stap te ver? Kijk eens naar de beschreven opties en wellicht kan je er wat mee. :P
Dank voor je uitgebreide antwoord. Inderdaad is dit nu nog allemaal een stap te ver. En misschien wel meer dan 1 stap.

Voor nu heb ik Windows server 2016 (legaal) erop gezet met 2x een raid 1 config. Voordeel voor mij hiervan is dat mocht er een schijf crashen ik de overgebleven schijf in een andere Windows PC kan zetten om evengoed de data er nog af te halen. Ook kan ik makkelijk met een "externe desktop verbinding" vanaf mijn vaste PC de server bereiken en daar dan doen wat ik wil.

Ook is het redelijk domweg Plex server installeren, bibliotheek aanmaken en de kinderen lekker hun filmpjes laten kijken. Dat is voor nu eigenlijk alles wat ik er mee wil en kan bedenken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Daansan378
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:07
Dan zou ik het gewoon lekker zo laten voor nu. Koop een leuke backup schijf erbij, USB3x, en zorg dat daar belangrijke dingen op terecht komen in geval van nood.

Microsoft stop support voor 2016 natuurlijk ook een keer, dus even verder kijken voor de toekomt kan geen kwaad.
Geen idee of ik dat mag zeggen, maar je zou je HP ook kunnen omtoveren in een Synology via XPenology. Als dat eenmaal draait kan je voorlopig nog vooruit.

• NoFate
Ik heb ook enkele jaran een HP Microserver gen 8 gehad, met upgrade naar 16 GB geheugren en een Xeon 1265 cpu, omdat de 1220 toch soms niet goed kon transcoden voor Plex
Ik had er nog een extra SATA controller op , en een extra SSD schijfje voor de datastore van esxi, + dan nog 4 front bay disks, booten ging vanaf de microsd, de SSD diende als datastore voor ESXI

Ook 2 sticks aangesloten voor Deconz en Canbus

Dit gaf toch een minimum continu verbruik van 62Watt

Nu overgestapt naar een DS423+ , ook met een extra NVME drive voor de VMM datastore, 4 disks overgezet alsook de 2 USB dongles

Zit nu op een vebruik van +- 29 Watt

Toch wel de moeite... Moest dit voor iemand toch de doorslag willen geven... Toch wel jammer det de HP in shutdown gegaan is, was een leuk beestje :-)

Vind alles in zijn geheel toch vlotter werken, ook plex werkt beter met de GPU die op de DS423+ nog zit (zelfde CPU als de DS920+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED

SED

Vreemd, mijn win10 gen 8 server draait door de dag met ca 35watt.
Keuze van hard disks hier belangrijk mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
SED schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 12:50:
Vreemd, mijn win10 gen 8 server draait door de dag met ca 35watt.
Keuze van hard disks hier belangrijk mogelijk?
het zijn western digital reds , 4 stuks, heb ze overgzet van de HP naar de synology, denk dat die disken rond de 15 Watt zullen zijn
Denk vooral die 1265cpu die zeer veel verbruikt
Ben tevreden, ben de helft kunnen zakken in verbruik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• binbash.
NoFate schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 20:00:
[...]

het zijn western digital reds , 4 stuks, heb ze overgzet van de HP naar de synology, denk dat die disken rond de 15 Watt zullen zijn
Denk vooral die 1265cpu die zeer veel verbruikt
Ben tevreden, ben de helft kunnen zakken in verbruik
Jazeker. Die 1265 die heeft een TDP van 45W integrated graphics dat soort grappen. Dan schiet het wel op. Mijn Gen8 4xSAS drive van 3TB op een p222 controller, een SSD en een 1220 proc die verbruikt ook 40/45W.
Ik ben toen terug gestapt van een 1265 naar een 1220 omdat ik het wel wat te gortig vond worden.

• SED

SED

3120L draait hier..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:41
De CPU is niet superzuinig, en onderschat de ILO niet. Die trekt dik 10W...

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED

SED

Ilo advanced is hier altijd actief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Ik verkoop mijn HP Microserver gen 8, zit nog extra 16GB in, en extra SATA kaartje voor een SSD bv , iemand interesse?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
NoFate schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 09:02:
Ik verkoop mijn HP Microserver gen 8, zit nog extra 16GB in, en extra SATA kaartje voor een SSD bv , iemand interesse?
https://tweakers.net/aanbod/

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EC_Karlo
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:37
Voor mijn HP Microserver gen10 ben ik opzoek naar een hardware raid controller. Is het hierbij nodig om een gen10 kaart te kiezen zoals: HPE Smart Array E208i-p SR Gen10

of werkt een gen9 kaarten zoals de p440 ook nog?

Deze laatst genoemde heeft een 4GB cache. De eerste heeft geen cache, heeft upgraden dan wel zin vanaf de standaard on board controller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:09
@EC_Karlo Welk OS draai je en welke RAID vorm wil je gaan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EC_Karlo
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:37
@Nielson Nog geen keuze gemaakt voor OS. Beoogd RAID10

Qua OS zou het in de Windows hoek kunnen blijven eventueel een Server licentie maar ben bang dat mijn kennis niet toereikend genoeg is. Xpenology is een kans hebber of Truenas, maar daar moeten nog wat nachtjes over geslapen worden denk ik.

[ Voor 73% gewijzigd door EC_Karlo op 09-04-2024 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aequitas
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-06 09:58
Mocht je Gen8 Microserver hebben die niet meer boot, geef hem wat tijd, een paar maanden of zo....

Na jaren trouwe dienst gaf mijn Gen8 begin dit jaar de geest nadat hij mogelijk wat water geïnhaleerd had toen een slang losschoot bij het leegpompen van de kelder. De iLO deed het nog, maar booten deed hij niet meer, geen fan, alleen een knipperend power lampje en wat LEDjes op de mobo. Destijds heb ik hem vervangen door een Supermicro pizzadoos die ik nog had liggen. Kwa stroomverbruik en ruimte voor disks geen vooruitgang, maar beter dan helemaal niks. De supermicro heeft afgelopen weekend ook de geest gegeven (geen water dit keer, maar wat weet ik nog niet). Ik dacht probeer voor de gein nog eens of de HP iets doet. Destijds was een van de oplossingen die ik gelezen had, om de server lang genoeg zonder power te laten zodat hij helemaal reset. Heb het toen geprobeerd met een week of wat zonder success. Maar nu na een paar maanden is het blijkbaar wel gelukt. Het lijkt of hij vergeten is dat hij stuk was en hij bootte na een paar keer power cyclen. Alle BIOS instellingen waren gereset (ook iLO license en zo). Misschien dat zo'n reset ook uit te voeren is zonder hem maanden van de power af te laten? Ik ben in ieder geval blij dat ik nu nog even weer iets heb. Binnenkort maar eens kijken voor een Gen10 of zo als backup voor als deze weer water hapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LCP
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21-03 12:11

LCP

Biertje?

Dag mede-Tweakers,

Vorige week heb ik een HP ProLiant Microserver gen8 met een Intel(R) Pentium(R) CPU G2020T @ 2.50GHz en 16GB RAM gekocht ter vervanging van een oude Netgear NAS.

Ik heb er de laatste versie van TrueNAS SCALE op geïnstalleerd (Dragonfish-24.04.0).
Het TrueNAS OS draait op een 128GB SSD op de ODD SATA poort en de data en mijn app pool / Storage draait op 4x WD/Seagate schijven in een RAIDZ1 opstelling.

Nu draai ik maar 5 apps: Radarr, Sonarr, Bazarr, SABnzbd en Transmission.

Ik zie dat dit allemaal niet heel stabiel draait; de web UI's zijn spontaan niet meer te bereiken, soms gaan de apps ineens in de status 'deploying' staan en de downloadsnelheid in SABnzbd fluctueert ipv dat deze stabiel blijft.

Mijn vraag: kan het zijn dat dit alles toch een te grote belasting voor de HP Microserver is? Of moet ik het in een andere oorzaak zoeken? Ik zie wel dat de CPU regelmatig goed belast wordt en dat het geheugen eveneens goed wordt gebruikt, maar gezien mijn vorige NAS vrijwel in het niets verdwijnt qua specs, twijfel ik toch echt of het aan de Microserver's specs ligt.

Dank alvast voor het meedenken!

Xiaomi Pocophone F1 | Microsoft Surface Book 2 | Asus P9X79, 12GB Corsair RAM, Intel Core i7 3820, Windows 10 Pro x64

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:13

Metalfreak

Hoije woh!

LCP schreef op maandag 6 mei 2024 @ 20:21:
Dag mede-Tweakers,

Vorige week heb ik een HP ProLiant Microserver gen8 met een Intel(R) Pentium(R) CPU G2020T @ 2.50GHz en 16GB RAM gekocht ter vervanging van een oude Netgear NAS.

Ik heb er de laatste versie van TrueNAS SCALE op geïnstalleerd (Dragonfish-24.04.0).
Het TrueNAS OS draait op een 128GB SSD op de ODD SATA poort en de data en mijn app pool / Storage draait op 4x WD/Seagate schijven in een RAIDZ1 opstelling.

Ik zie dat dit allemaal niet heel stabiel draait; de web UI's zijn spontaan niet meer te bereiken, soms gaan de apps ineens in de status 'deploying' staan en de downloadsnelheid in SABnzbd fluctueert ipv dat deze stabiel blijft.

Mijn vraag: kan het zijn dat dit alles toch een te grote belasting voor de HP Microserver is? Of moet ik het in een andere oorzaak zoeken? Ik zie wel dat de CPU regelmatig goed belast wordt en dat het geheugen eveneens goed wordt gebruikt, maar gezien mijn vorige NAS vrijwel in het niets verdwijnt qua specs, twijfel ik toch echt of het aan de Microserver's specs ligt.

Als je een CPU upgrade wil, heb ik wel een tip: op AliExpress kun je heel goedkoop oude processoren kopen, zo heb je een upgrade naar een Xeon E3-1220L V2 al voor nog geen tientje. Bij mij draait die al maanden stabiel, heb er destijds iets van een tientje voor betaald. ;)

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LCP

LCP

Biertje?

Metalfreak schreef op maandag 6 mei 2024 @ 20:49:
[...]

Als je een CPU upgrade wil, heb ik wel een tip: op AliExpress kun je heel goedkoop oude processoren kopen, zo heb je een upgrade naar een Xeon E3-1220L V2 al voor nog geen tientje. Bij mij draait die al maanden stabiel, heb er destijds iets van een tientje voor betaald. ;)
Hmm, interessant. Maar hoe zit het met het stroomverbruik met een Xeon E3 t.o.v. de Pentium? Ook niet geheel onbelangrijk denk ik als ik de kosten per jaar even in ogenschouw neem.

Xiaomi Pocophone F1 | Microsoft Surface Book 2 | Asus P9X79, 12GB Corsair RAM, Intel Core i7 3820, Windows 10 Pro x64

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:13

Metalfreak

Hoije woh!

LCP schreef op maandag 6 mei 2024 @ 21:08:
[...]

Hmm, interessant. Maar hoe zit het met het stroomverbruik met een Xeon E3 t.o.v. de Pentium? Ook niet geheel onbelangrijk denk ik als ik de kosten per jaar even in ogenschouw neem.
Die Xeon zou zelfs zuiniger moeten zijn.
https://technical.city/en...220L-v2-vs-Pentium-G2020T

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LCP

LCP

Biertje?

Wow, de helft zuiniger zelfs!

Power consumption (TDP) 17 Watt 35 Watt

Ik ben verkocht. Ik zie idd op AliExpress de Xeon voor rond een tientje staan. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 21:30
Ik ben bang dat het vervangen van de CPU zal je probleem niet zal oplossen. Die G2020 moet die load met twee vingers in de neus aankunnen.

Overigens is het vervangen door een xeon nooit een dom idee, zeker niet voor dat geld. Minder verbruik en hij is flink sneller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoFate
LCP schreef op maandag 6 mei 2024 @ 20:21:
Dag mede-Tweakers,

Heb ik ook altjd gehad, ik had de bios idd op ahci mode gezet, dan ssd op de ODD drive...
maar na x aantal tijd TRAAG!! ook het kopieren van bestanden van bv de SSD naar de front bay dropte van 100 naar 0 ...

Uiteidenijk op de PCI slot een extra SATA kaartje geplaatst van een 15€, daar de SSD op, en daarna nooit meer issues gehad
Ik had nooit goede ervaringen met de SSD op de ODD slot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LCP

LCP

Biertje?

NoFate schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 16:32:
[...]

Heb ik ook altjd gehad, ik had de bios idd op ahci mode gezet, dan ssd op de ODD drive...
maar na x aantal tijd TRAAG!! ook het kopieren van bestanden van bv de SSD naar de front bay dropte van 100 naar 0 ...

Uiteidenijk op de PCI slot een extra SATA kaartje geplaatst van een 15€, daar de SSD op, en daarna nooit meer issues gehad
Ik had nooit goede ervaringen met de SSD op de ODD slot
Interessant. Ik zal eens kijken wat de Xeon CPU doet. Mocht het issue aanblijven, dan kan ik een SATA kaartje overwegen. Weet je nog welk type je hebt geïnstalleerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoFate

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LCP

LCP

Biertje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• binbash.
Toevallig heb ik mijn gen8 deze week opnieuw geinstalleerd en van ubuntu met docker overgestapt op proxmox en daarin wat containers draaien. Toen heb ik me weer is ingelezen op de filesystems. En RAIDZ ZFS is mooi, maar wel CPU intensief. Daarom heb ik er niet voor gekozen.

En heb jaar of anderhalf geleden een P222 RAID controller gekocht en een Intel(R) Xeon(R) CPU E3-1220L V2 @ 2.30GHz. Van ali en van ebay gehaald. Kostte een paar tientjes, maar werkt wel een stuk relaxter.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Charles Nasi
  • Laatst online: 16:43
Het lijkt er op dat er een Microserver Gen11 is! (Weer een iLO Enablement-kit nodig..)
https://www.hpe.com/psnow...ml?jumpid=in_pdp-psnow-qs
en..
https://buy.hpe.com/nl/en...server-gen11/p/1014826370
:)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Feni
4 DIMM slots en 2 PCIe slots (16x PCIe 5 en 8x PCIe 4), dat is mooi! Wel nog steeds 4x 1gbit LAN, ik had 4x 2,5gb verwacht. Dat valt wel op te lossen, er is nu eindelijk ruimte om bijvoorbeeld een m2 SSD adapter of PCIe SSD én 10gbit adapter in te bouwen. De drive bays zien er ook een stuk robuuster en gebruiksvriendelijker uit dan bij de Gen10 Plus. _/-\o_

Ook valt op dat er nu drie base models zijn ipv twee. Een Pentium model en 2x met Xeon:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k9fAZ9F3zkTlkGnd9Ysbn2GSZWg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0Iz1C5CzcpsKNxblUckjToqT.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door Feni op 19-06-2024 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:45
Klein vraagje (los topic maken lijkt me overkill)

Ik heb uit een oude proliant server een HP p212 sas controller gehaald. Zo te zien x8 lengte. Ik heb geen pc's met zo'n slot. Ik heb hem in een pci express reguliere lengte gedaan.

Hij gaat aan, hij wil initialiseren maar zo te zien herkend ie de sas schijven niet, ook sata schijven via die sas controller niet.

Ik las iets over it mode maken zodat ie in win10/11 zichtbaar is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Feni
dennis_rsb schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 21:03:
Klein vraagje (los topic maken lijkt me overkill)

Ik heb uit een oude proliant server een HP p212 sas controller gehaald. Zo te zien x8 lengte. Ik heb geen pc's met zo'n slot. Ik heb hem in een pci express reguliere lengte gedaan.

Hij gaat aan, hij wil initialiseren maar zo te zien herkend ie de sas schijven niet, ook sata schijven via die sas controller niet.

Ik las iets over it mode maken zodat ie in win10/11 zichtbaar is?
Meestal moet je op de HP sas controllers eerst een raid modus instellen of array aanmaken voordat de drives zichtbaar zijn. In HBA mode (ook bekend als IT mode) worden de drives als JBOD/direct aan het OS getoond, wat wenselijk is bij ZFS of als je minder gedoe wil in je Windows omgeving.

Of de p212 om te zetten is naar HBA mode, of dat je die eerst moet flashen, weet ik niet zeker. Maar er is wel e.e.a. over te lezen:
https://github.com/im-0/hpsahba
https://forums.unraid.net...y-controller-to-hba-mode/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
@Feni Dank voor de info! Raid modus op de sas controller gaat nu niet zover ik zie. In de bios herkent ie wel de controller als bootdevice, maar ik kan er verder niks bij instellen. Ik zie tijdens het initialiseren van de schijven bij het booten ook geen F toets om in te drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronjon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-06 13:29
kost dat dan ?
een quote opvragen kost 5 tot 7 dagen ??
zo moeilijk kan het toch niet zijn lijkt me dan

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• binbash.
Mooi spul. Was niet zo onder de indruk van die Gen10 met z'n AMD, maar dit is wel een goede upgrade. Xeon, 2xPCIe, 4x UTP, 4X USB3.2 en 4X DIMM dan gaan we praten. Dit gaat me weer kosten. Ik voel het aankomen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LCP

LCP

Biertje?

Metalfreak schreef op maandag 6 mei 2024 @ 20:49:
[...]

Nogmaals dank voor deze tip! CPU geïnstalleerd en een losse SATA kaart + SSD geïnstalleerd (voor apps) en alles draait als de brandweer! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Feni schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 16:58:
[...]

4 DIMM slots en 2 PCIe slots (16x PCIe 5 en 8x PCIe 4), dat is mooi! Wel nog steeds 4x 1gbit LAN, ik had 4x 2,5gb verwacht. Dat valt wel op te lossen, er is nu eindelijk ruimte om bijvoorbeeld een m2 SSD adapter of PCIe SSD én 10gbit adapter in te bouwen. De drive bays zien er ook een stuk robuuster en gebruiksvriendelijker uit dan bij de Gen10 Plus. _/-\o_

Ook valt op dat er nu drie base models zijn ipv twee. Een Pentium model en 2x met Xeon:
[Afbeelding]
M.2 en 10 gbit kan al.

10gbit heb je maar een PCIe 3.0 x1 lane per 10 gbit port nodig. Als je full duplex nodig hebt, volstaat PCIe 3.0 x2. Je zou dan de rest van je PCIe bandbreedte in kunnen zetten voor de M.2. Bij een PCIe 3.0 x8 hou je dan nog 4 lanes over bij bijvoorbeeld de Synology E10M20T1 (deze is leuk want PCIe 3.0 x8 en deze kan ook 22110 M.2 aan). Je zit dan wel aan een RJ45 i.p.v. SFP+ vast.

Zelf ben ik voor een andere oplossing aan het gaan: gewoon een PCIe NIC low profile met SFP+ (X710) en dan USB3.2 met een converter naar M.2. Fan eronder. Ik dacht even wat een blamage. Want het is een blauwe LED, en die gaat knipperen bij activity. Daar gaat denk ik wat zwarte tape omheen. Maar ik dacht ook even oei hij crashed. Dat kwam omdat door mijn dd de schijf vol raakte (is maar 1 TB, waarvan voor de VM maar 256 GB). Hij haalt netjes sustained 2 GB/sec. Zal nog 'ns testen of ik data loss heb als ik de stekker eruit trek. Bij dit type M.2 lijkt me dat niet zo snel mogelijk.

Je hebt ook een Qnap USB NIC die 5 gbit kan. Qnap heeft ook een PCIe 2.0 kaartje dat 2x M.2 kan (t/m 2280) en dan een 10 gbit NIC. Ik weet uit m'n hoofd even niet hoeveel lanes maar die gaat nooit leuke snelheden halen.

Dan heb je nog andere opties. Bijvoorbeeld op AliExpress heb je SFP+ PCIe kaartjes met M.2 erop. Of bijvoorbeeld OcuLink naar M.2. Die M.2 kun je dan in een willekeurig PCIe to M.2 kaartje hangen. En de OcuLink kun je in veel 10 gbit NIC(s) hangen. Bijvoorbeeld in de slot hangen waar je normaal iLO hangt. Ik heb hier niet voor gekozen, en wel om de volgende reden: ik wil deze server 4x 1 gbit en 4x 10 gbit geven. Vervolgens gaat hij switch spelen in de huiskamer. Mijn andere switch hang ik dan in de meterkast en het resultaat is dat ik daar dan 4x SFP+ cage plus veel 1 gbit ports heb. Ik heb dan 4 ethernet + 3 SFP+ ports voor in de huiskamer (printer heeft 100 mbit, Nvidia Shield TV, Steam Deck dock, soundbar hebben allen 1 gbit. TV wil ik geen netwerktoegang geven). PC kan dan 10 gbit met server verkrijgen (zelfs 30 gbit, in theorie). Bovendien gebruik ik zoveel mogelijk DAC en SFP+ met glas. Dus het is allemaal ook nog 'ns redelijk zuinig (X710 is zeer zuinig). Plus alles ondersteunt SR-IOV, dat kan met die Marvell aQtion NICs niet (verder zijn ze best OK, vooral de 113).

Als de server ook Thunderbolt zou kunnen, dan zou je een TB3 naar SFP+ adapter kunnen gebruiken. Ik gebruik zelf voor mijn laptop een Solo10G SFP+ met een custom TB3 kabel die wat langer is dan de standaard die erbij zat. Ding zelf kostte me tweedehands 150 USD op eBay.

Begrijp me niet verkeerd. De MicroServer Gen 11 lost hierdoor een probleem op dat nu lastig is op te lossen. Alle oplossingen hebben immers nadelen. Maar het is ook weer een dure grap. Terwijl qua performance de Gen 10 Plus nog prima is.

edit:
PCIe is ook full duplex (of eigenlijk: dual simplex) lees ik, dus PCIe 3.0 x1 zou moeten saturaten.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:33

nelizmastr

Goed wies kapot

dennis_rsb schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 10:13:
@Feni Dank voor de info! Raid modus op de sas controller gaat nu niet zover ik zie. In de bios herkent ie wel de controller als bootdevice, maar ik kan er verder niks bij instellen. Ik zie tijdens het initialiseren van de schijven bij het booten ook geen F toets om in te drukken.
Die kaart ondersteunt waarschijnlijk geen uefi op oude firmware, je moet de update en aanpassing naar IT mode even doen in een ander systeem die geen UEFI doet (bijv. eerste gen Intel, Core2, AMD K10 etc.). Soms heb je geluk en kan het via de EFI shell.

Op UEFI modus laat hij geen option ROM menu zien, zoals op de server, dus geen F-toets.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennis_rsb
@nelizmastr het is alweer even geleden, maar ik heb het ook gedaan in mijn testsysteem een c2d e8400. Het is me toen niet gelukt, maar misschien doe ik een nieuwe poging binnenkort. Thanks voor je reactie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Overigens mijn bovenstaande verhaal gaat deels niet werken op MicroServer Gen 10 Plus met BIOS 2.60. Als je die installeert, dan zal PCIe bifurcation nooit meer werken. HPE zegt dat het officieel nooit is ondersteund.

Gelukkig is er een upgrade path naar Gen 11 ... mooie planned obsolescence :/

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Oef, ik denk (hoop) dat ik de NVMe naar USB adapter nu stabiel heb gekregen. Heb de firmware van de RTL 9210 moeten flashen, daarbij de .ini aanpassen.

Ik wilde toch even onderzoeken wat het alternatief zou zijn.

In mijn geval gebruik ik een 22110 NVMe. Dus daar moet ruimte voor zijn. Plus ik wil een 10 gbit SFP+ NIC.

De PCIe in de Gen 10 Plus is PCIe 3 x16. Dus de bandbreedte is er.

Wat wil het geval, je hebt PCIe kaartjes die on-board een chip hebben die equivalent regelt van bifurcatie, een PLX chip (diverse varianten van). STH heeft er een mooi topic over: https://forums.servetheho...equire-bifurcation.31172/ let wel dat topic was NVT voor de Gen 10 Plus maar nu dus wel helaas...

Zo'n kaartje, vaak te koop bij Ali (of Amazon), samen met een M.2 (2280) naar 10G connector https://www.innodisk.com/...l/communication/egpl-t102 zou kunnen werken. Heb alleen geen idee waar je dan die NIC (ik bedoel bracket met ethernet port) zou willen plaatsen in het systeem.

Het voordeel is dat je daarmee de volledige bandbreedte kunt gebruiken van je PCIe port. Dus stel een van je NVMes doet even wat minder, dan kan de andere meer doen. De bovengenoemde NIC gebruikt zo'n 2.5W (Max 3.5W volgens specs). Dat valt mee.

Nadeel is zo'n extra 4-5W puur voor deze PLX chip. Plus je hebt maar 1x 10gbit port.

Wel kun je als je een x16 variant met 4x slots neemt nog 2 extra M.2 slots gebruiken. Deze varianten low-profile hebben vziw geen fan. Om de boel dan nog te koelen zou je er een USB fan op kunnen plakken. Maar dat zou ik met een puur passieve SFP+ NIC ook doen want anders blijft de warmte teveel hangen zo merk ik nu (met m'n dual port Solarflare NIC). Gelukkig zit er intern een USBv2 slot in, dus die kan ik hier mooi voor gebruiken.

Echter zijn er ook andere oplossingen middels OcuLink (bijvoorbeeld https://www.beat-it.nl/hp-1ql49aa plus een OcuLink naar M.2 adapter) of M.2 naar 10 gbit (non-SFP+) https://www.amazon.com/IO...k-Expansion/dp/B0BWSLSK78 deze zal dan wel nog een fan erop moeten krijgen op de heatsink (zie hierboven). Deze oplossing is, samen met zo'n PCIe3 x8 (2x 4) naar M.2 denk ik nog de goedkoopste. De vraag is dan wel waar je fysiek de ethernet port gaat plaatsen.

De Synology 2 in 1 kaart is compatibel te maken met de Gen 10 Plus: https://www.bilibili.com/video/BV1kz4y1D73y/

Daarnaast zou je nog een Coral TPU M.2 erin kunnen knallen voor bijvoorbeeld Frigate.

SFP+ naar M.2 ben ik niet tegengekomen. Althans, het beste is dacht ik een 2.5 gbit kaartje en het meeste betreft 1 gbit. Niets 10 gbit. Helaas.

edit:
Toch nog wat SFP+ 10 gbit NICs kunnen vinden die M.2 gebruiken voor de data. Helaas krijgen ze stroom via een SATA power connector https://www.lr-link.com/p...ialautomationnic/0/1.html

[ Voor 3% gewijzigd door Jerie op 03-09-2024 00:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Red devil
Heeft er iemand al een Coral TPU draaiend gekregen in een HP Microserver Gen8?

Je hebt een Mini PCIe Accelerator en natuurlijk de USB variant. Liefst zou ik een PCIe (of M2, maar dat heeft de Gen8 niet) willen maar weet niet of die compatible is in een Gen8.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• binbash.
Red devil schreef op donderdag 12 september 2024 @ 11:29:

Je hebt een Mini PCIe Accelerator en natuurlijk de USB variant. Liefst zou ik een PCIe (of M2, maar dat heeft de Gen8 niet) willen maar weet niet of die compatible is in een Gen8.
Niet geprobeerd, maar in theorie zou de USB versie gewoon moeten werken
Connects via USB to any system running Debian Linux (including Raspberry Pi), macOS, or Windows 10.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Red devil schreef op donderdag 12 september 2024 @ 11:29:

Ja, ik heb de USB variant werkend. Momenteel gebruik ik sinds kort een Qnap PCIe 3 x8 switch om 10 gbit RJ45 plus 2x M.2 aan te sturen. Ik heb ook nog een MiniPCI variant. Die met adapter in de PCIe switch zou ook nog kunnen (want uiteindelijk gebruik ik maar 1 M.2). Wel de ribbon cable shielden (op andere machine had ik de adapter plus MiniPCIe aan de praat). Ik denk dat het handiger is gewoon even Coral M.2 te kopen. Stamt nog uit Covid tijdperk die waren toen niet leverbaar. Overigens heeft HP PCIe bifurcation met BIOS update uit de Gen 10 gesloopt en ik meen dat ze dat ook bij andere modellen hebben geflikt. Dus een PCIe adapter zonder switch er in (welke trouwens ook elektriciteit gebruikt) is er niet bij.

• Red devil
binbash. schreef op donderdag 12 september 2024 @ 11:51:
Niet geprobeerd, maar in theorie zou de USB versie gewoon moeten werken
Yes, lijkt te moeten kunnen.
Jerie schreef op donderdag 12 september 2024 @ 13:37:
Ja, ik heb de USB variant werkend. Momenteel gebruik ik sinds kort een Qnap PCIe 3 x8 switch om 10 gbit RJ45 plus 2x M.2 aan te sturen. Ik heb ook nog een MiniPCI variant. Die met adapter in de PCIe switch zou ook nog kunnen (want uiteindelijk gebruik ik maar 1 M.2). Wel de ribbon cable shielden (op andere machine had ik de adapter plus MiniPCIe aan de praat). Ik denk dat het handiger is gewoon even Coral M.2 te kopen. Stamt nog uit Covid tijdperk die waren toen niet leverbaar. Overigens heeft HP PCIe bifurcation met BIOS update uit de Gen 10 gesloopt en ik meen dat ze dat ook bij andere modellen hebben geflikt. Dus een PCIe adapter zonder switch er in (welke trouwens ook elektriciteit gebruikt) is er niet bij.
Thanks! Zit er alsnog aan te denken om later een nieuwe homelab machine te bouwen, MS-01 ofzo. Dan koop ik wel een M2 erbij, dus eerst even een USB exemplaar om te testen met mijn Gen8 lijkt me wel prima.

• Jerie
  • Niet online
Red devil schreef op donderdag 12 september 2024 @ 13:49:
[...]

Yes, lijkt te moeten kunnen.

[...]

Thanks! Zit er alsnog aan te denken om later een nieuwe homelab machine te bouwen, MS-01 ofzo. Dan koop ik wel een M2 erbij, dus eerst even een USB exemplaar om te testen met mijn Gen8 lijkt me wel prima.
Toevallig is dat ook mijn path (helaas is m'n MS-01 overleden en wacht ik op replacement eind Sept), en in die machine heb ik ook beide getest. Maar een MS-01 heeft TB4 (wat de Gen10 niet heeft). Daarnaast geen interne SATA (ook geen ruimte voor) maar wel 3x M.2 (of 2x M.2 en 1x U.2). Op TB4 zou je bijvoorbeeld een storage array kunnen zetten. Er zit ook nog een WLAN kaartje in, die kun je eruit halen. Dat is een MiniPCIe. Met adapter en ribbon kun je die naar MiniPCI krijgen.

Pagina: 1 ... 62 63 Laatste

Let op:
In dit topic horen alleen posts die betrekking hebben op HP Proliant Microservers. Onderwerpen als Synology/DSM en andere software horen hier niet thuis. Daarvoor graag in één van de Synology-topics posten. Berichten die off-topic zijn, kunnen worden getrashed.