Heb je je HDD's via RDM aan je NAS VM hangen?jwvdst schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 09:57:
[...]
ik gebruik ook al meerdere jaren esxi en heb ook wel eens gekeken naar proxmox. De reden dat ik esxi gebruik is pass through. Nadeel van proxmox vindt ik dat de pass through nogal omslachtig is terwijl dat bij esxi 9 van de 10 keer met 1 druk op de knop geregeld is. Ook vind ik de UI van esxi prettiger om mee te werken.
Wat betreft de storage heb ik een kleine nvme ssd (128gb) als primaire datastore waarvan af de nas en de router vm opgestart worden. Zodra de nas opgestart is komen de nfs datastore's beschikbaar en kunnen de overige vm's gestart worden. De harde schijven hangen middels pass through aan de vm en kunnen door de vm dus direct benaderd worden
nee via pass through. Dan geef je de hele sata of nvme controller door aan de VM. Dan kun je met de VM ook de smart waardes uitlezen van de hd/ssd en dat kun je met rdm volgensmij niet.SliceOfLife schreef op zondag 30 januari 2022 @ 14:43:
[...]
Heb je je HDD's via RDM aan je NAS VM hangen?
*knip*nee zo dus ook niet
[ Voor 89% gewijzigd door br00ky op 31-01-2022 21:25 ]
Sinds gister eigenaar van de gen10+ met xeon en een 16gb bankje.
De prijzen voor een aanvullend 16gb bankje zijn zodanig dat ik mij afvraag of:
https://tweakers.net/pric...-v-f4-2666c19d-64gvk.html niet een adequate vervanging zal zijn.
Geen ecc, maar voor een paar vm’s, is dat te verantwoorden? Ik zag een crucial set voorbij komen van 64gb die ook geen ecc was.
Kan iemand de zin van de onzin scheiden?
https://tweakers.net/pric...-v-f4-2666c19d-64gvk.html niet een adequate vervanging zal zijn.
Geen ecc, maar voor een paar vm’s, is dat te verantwoorden? Ik zag een crucial set voorbij komen van 64gb die ook geen ecc was.
“My mother never saw the irony in calling me a son-of-a-bitch”
Met een paar vm's heb je ws ook geen 64G nodig.Pouwiel schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 03:30:
Sinds gister eigenaar van de gen10+ met xeon en een 16gb bankje.
Maar volgens mij zijn de verschillen tussen ECC en niet-ECC niet dramatisch en voor een server die je privé in 5-10 jaar af schrijft, zou ik de gok niet nemen en lekker voor ECC gaan.
Ná Scaoll. - Don’t Panic.
Die 64gb werd ook meer ingegeven door het "minieme verschil" in prijs voor het upgraden met 1x16gb of 2x32gb.
Dat verschil tussen ECC en NON-ECC, heb ik. check. thx
Waar ik voornamelijk beren op de weg zie/zag, is eventuele verschillen in snelheden en latencies.
Ik kan nu enkel die CAS19 terugvinden, het staat mij bij dat dat in 4 notaties werd weergegeven, dat kan ik nu niet meer terugvinden, maar is dat iets wat nog in de weg kan staan?
Ik heb gekeken naar de eigenschappen van het aanbevolen crucial setje, en de eigenschappen van het meegeleverde geheugen op:
https://memory.net/produc...0v-e-dual-rank-x8-module/
Voor zover ik kan bepalen moet dat aardig overeen komen... maar ja, je moet een vis niet vragen een boom te beklimmen...
Dat verschil tussen ECC en NON-ECC, heb ik. check. thx
Waar ik voornamelijk beren op de weg zie/zag, is eventuele verschillen in snelheden en latencies.
Ik kan nu enkel die CAS19 terugvinden, het staat mij bij dat dat in 4 notaties werd weergegeven, dat kan ik nu niet meer terugvinden, maar is dat iets wat nog in de weg kan staan?
Ik heb gekeken naar de eigenschappen van het aanbevolen crucial setje, en de eigenschappen van het meegeleverde geheugen op:
https://memory.net/produc...0v-e-dual-rank-x8-module/
Voor zover ik kan bepalen moet dat aardig overeen komen... maar ja, je moet een vis niet vragen een boom te beklimmen...
Vandaag mijn 2e HPE ProLiant MicroServer Gen10 Plus (P18584-421) gekocht als uitbreiding voor mijn homelab. Net als bij de eerste gaat er meteen 2x32GB Crucial geheugen in. Ik hou dus de 1x16GB module over...PM maar als iemand deze wil overnemen voor een leuke prijs...Ik hoop hem volgende week ergens binnen te krijgen..
@Dutchylex
Is dat deze toevallig? https://tweakers.net/pric...cial-ct2k32g4dfd8266.html
Dan hoef ik er ook niet meer over na te denken....
Ik heb deze toen destijds gekocht en ga ik nu weer doen: https://tweakers.net/pric...cial-ct2k32g4dfd832a.htmlPouwiel schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 22:09:
@Dutchylex
Edit: Precies die dus ja, was even abuis
[ Voor 6% gewijzigd door Dutchylex op 04-02-2022 12:20 ]
Ik wil ook afbouwen maar kom er nog niet mee wegunezra schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 19:21:
[...]
(En ik ben juist ook de hobby aan het afbouwen. Ik heb mijn grote server laatst verkocht. Draai thuis enkel nog een Microserver Gen8 en colocated een DL20, met een minimaal aantal noodzakelijke vm's. Verder niets. Microserver Gen8 had ik er nog 3 van, die spares hou ik voorlopig, al kan er eigenlijk best 1 weg. ICT is geen hobby meer. Wat ik heb, zie ik als noodzakelijk en hoe minder onderhoud hoe beter.)
ik draai hier 3 nodes met proxmox
en nog op zoek naar 1 Gen8 omdat ik eigenlijk een NAS wil omzetten naar meer storage
Ook met de PBS (Proxmox backups Server) als VM binnen 1 van de 3 nodes. Ze adviseren om PBS op een eigen server te zetten maar daar was ik te eigenwijs voor. De laatste maanden is PBS retestabiel geworden.
Was even een dingetje mbt de HDD voor PBS maar daar heb ik een ZFS-Backup image voor gemaakt op de node verder blijf ik er vanaf want het werkt
Ik snap dat soms iets binnen 15 minuten klaar moet zijn, maar dan begint het gedonder pas. Zo werk ik op het werk met ESXI en thuis weggemigreerd van ESXI naar Proxmox omdat ESXI niet verder met mijn hardware in de Gen8 wilde ivm de manier waarop ik de HDDs gebruik(te)
Zolang je vraag maar niet over ZFS gaat in het proxmox tweakers forum gaat daar alles goed <LOL>
There are no secrets, only information you do not yet have
Ik heb juist met de laatste migratie samba geïnstalleerd op mijn Microserver Gen8 en op die manier voorzie ik in mijn NAS functionaliteit.zeroday schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 14:33:
[...]
Ik wil ook afbouwen maar kom er nog niet mee weggeen goed alternatief voor de Gen8 ..
ik draai hier 3 nodes met proxmox
en nog op zoek naar 1 Gen8 omdat ik eigenlijk een NAS wil omzetten naar meer storage
Ik zou PBS, of meer, backups in het algemeen, juist buitenshuis plaatsen. Niet enkel op aparte hardware. Fikt je huis af, of neemt een inbreker toch je server mee, ben je alles kwijt. Het leuke van een node buitenshuis is dat dat ook Proxmox kan draaien en opeens heb je voor €35,- per maand én een colocatie voor websites en andere dingen die net zo goed buiten kunnen draaien én kun je kruislingse replicatie doen waardoor je met een zelf in te stellen vertraging (hier afhankelijk van de dataset tussen de 1 en 6 uur) je data altijd op 2 fysiek gescheiden locaties hebt.Ook met de PBS (Proxmox backups Server) als VM binnen 1 van de 3 nodes. Ze adviseren om PBS op een eigen server te zetten maar daar was ik te eigenwijs voor. De laatste maanden is PBS retestabiel geworden.
Was even een dingetje mbt de HDD voor PBS maar daar heb ik een ZFS-Backup image voor gemaakt op de node verder blijf ik er vanaf want het werktInclusief de backups syncen naar een NAS
(Qua jatgevoeligheid, mijn server draait werkelijk in een datacenter. De kans op diefstal is niet nul, maar wel heel erg klein.)
Colocatie is in feite het 19" broertje van de Microserver: De DL20 Gen8. Qua hardware specs nagenoeg gelijk. Iets snellere CPU, 32G RAM max, maar wel maar 2 HDD slots.
ESXi vind ik op kantoor ook een logische keuze, that is, in de vorm van de hele VMWare suite. Proxmox moet daar net passen en net ondersteund zijn. Voor thuis snap ik werkelijk niet waarom mensen het gebruiken. De gratis versie kan amper wat en PVE is daarin een betere keuze.Ik snap dat soms iets binnen 15 minuten klaar moet zijn, maar dan begint het gedonder pas. Zo werk ik op het werk met ESXI en thuis weggemigreerd van ESXI naar Proxmox omdat ESXI niet verder met mijn hardware in de Gen8 wilde ivm de manier waarop ik de HDDs gebruik(te)
Zolang je vraag maar niet over ZFS gaat in het proxmox tweakers forum gaat daar alles goed <LOL>
Ach ja.
ik had gisteren niet moeten zeggen dat ik nog een HP Microserver wilde .. vandaag crashed 1 HDD ..
allemaal IO errors op de HDD's .. OMV wil niet meer booten .. en blijft hangen ..
BUFFER I/O error on dev sdc1, logical block etc..
en dan is het gelukkig de NAS die als backup diende ..
grmbl ..
allemaal IO errors op de HDD's .. OMV wil niet meer booten .. en blijft hangen ..
BUFFER I/O error on dev sdc1, logical block etc..
en dan is het gelukkig de NAS die als backup diende ..
grmbl ..
Ik heb gisteren mijn 2e Microserver geinstalleerd om zo een HA omgeving te hebben in Vpshere 7. Alles lijkt top te werken en heb de volgende (3rd party) hardware geplaatst over de 2 servers.
- Heretom 2,5 inch SSD naar 3,5 inch SATA/SSD bracket
- Crucial DDR4 1x32GB 2666 Geheugenmodule (x2)
- Crucial MX500 1TB SSD
- Samsung_SSD_860_EVO_1TB
- Seagate 6TB
- WD 6TB
- Heretom 2,5 inch SSD naar 3,5 inch SATA/SSD bracket
- Crucial DDR4 1x32GB 2666 Geheugenmodule (x2)
- Crucial MX500 1TB SSD
- Samsung_SSD_860_EVO_1TB
- Seagate 6TB
- WD 6TB
Hallo,
Ik ben al een tijdje opzoek naar een vervanger voor mijn synology 918+ ook om wat losse machines samen te voegen nu kwam ik de hp microservers tegen dit lijkt een goeie vervanger en van met name de gen 8 ivm Quicksync voor plex hw transcoding.
Na heb ik een aantal vragen en twijfels namelijk:
- kan ik 4 hdds draaien met 1 of 2,5 Inc ssds voor boot en / of cache zo ja wat heb ik hier voor nodig?
- welk os raden jullie aan ben aan het kijk naar truenas scale, unraid of toch een Ubuntu met https://github.com/davestephens/ansible-nas
De volgende applicaties draai ik op het moment :
- Docker: diverse containers waaronder syncthing en aan adguard home met eigen IP binnen m'n kan
- Home Assistent met zigbee stick (deze wil ik omzetten naar een docker of vm met usb pastrough)
- Plex met 5 gebruikers en hardware transcoding
Volgende zou ik prettig vinden :
- web gui
- docker beheer met optie om geheugen, cpu, usb pastrough, eigen lan ip container
Wel beetje teleurgesteld dat de gen 10 plus geen Quicksync ondersteunt na wat Google
Ik ben al een tijdje opzoek naar een vervanger voor mijn synology 918+ ook om wat losse machines samen te voegen nu kwam ik de hp microservers tegen dit lijkt een goeie vervanger en van met name de gen 8 ivm Quicksync voor plex hw transcoding.
- kan ik 4 hdds draaien met 1 of 2,5 Inc ssds voor boot en / of cache zo ja wat heb ik hier voor nodig?
- welk os raden jullie aan ben aan het kijk naar truenas scale, unraid of toch een Ubuntu met https://github.com/davestephens/ansible-nas
De volgende applicaties draai ik op het moment :
- Docker: diverse containers waaronder syncthing en aan adguard home met eigen IP binnen m'n kan
- Home Assistent met zigbee stick (deze wil ik omzetten naar een docker of vm met usb pastrough)
- Plex met 5 gebruikers en hardware transcoding
- web gui
- docker beheer met optie om geheugen, cpu, usb pastrough, eigen lan ip container
Wel beetje teleurgesteld dat de gen 10 plus geen Quicksync ondersteunt na wat Google
Je moet er even rekening mee houden dat het maximale geheugen 16GB is.TimV_ schreef op zondag 13 februari 2022 @ 12:00:
Hallo,
- web gui
Ik gebruik de HP Gen8 (ik heb er 5) vooral als NAS en als Proxmox Node.
Ik ben nu aan het kijken of ik 1 node kan verwijderen en de VMs op de beide andere nodes kan zetten zodat ik 1 HP gen8 over hou om een NAS te vervangen.
Ik zelf ben absoluut tegenstander van apps op een NAS zoals een downloader / torrent / etc.
Dus een NAS moet bij mij gewoon de bestanden opslaan en benaderbaar laten zijn, meer niet
De rest kan/mag/moet in een VM zodat ik nooit in tweestrijd kan komen te staan dat als ik iets verknalt heb ik ook issues ga krijgen met mijn opgeslagen data op de NAS
Als je zo'n beestje kan bemachtigen ga dan wat experimenteren en wees je bewust dat je niet van de 5e SATA poort kan booten. Via SD card of USB wel.
zo had ik een machine waar ik via SD bootte via alleen een bootloader dia via grub doorstartte naar de 5e SATA poort waar een 2,5" HDD aan zat.
Omdat bij issues met bijv. een kernel updat er andere issues waren maar een USB naar SATA adapter er tussen gezet zodat ik gewoon normaal kan booten.
Mijn Gen8 boot al jaren keurig vanaf de 5e SATA poort. Ik heb de methode gebruikt die ook hier uitgelegd wordt (in de Smart Storage Administrator een RAID0 aanmaken met daarin enkel de op poort 5 aangesloten SSD).zeroday schreef op maandag 14 februari 2022 @ 11:36:
[...]
Als je zo'n beestje kan bemachtigen ga dan wat experimenteren en wees je bewust dat je niet van de 5e SATA poort kan booten. Via SD card of USB wel.
zo had ik een machine waar ik via SD bootte via alleen een bootloader dia via grub doorstartte naar de 5e SATA poort waar een 2,5" HDD aan zat.
Omdat bij issues met bijv. een kernel updat er andere issues waren maar een USB naar SATA adapter er tussen gezet zodat ik gewoon normaal kan booten.
interessant .. die had ik nog niet eerder gezien ..tjorni schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 09:23:
[...]
Mijn Gen8 boot al jaren keurig vanaf de 5e SATA poort. Ik heb de methode gebruikt die ook hier uitgelegd wordt (in de Smart Storage Administrator een RAID0 aanmaken met daarin enkel de op poort 5 aangesloten SSD).
Zijn er meer gebruikers van de Gen10plus Microserver die onder ESX7 last hebben van langzame (non-hpe) disken?
Binnen een VM blijft de lees en schrijfsnelheid rond de 35 MB/sec steken, als ik de ILO extension kaart verwijder zijn de snelheden goed. (verder zelfde config)
Maar goed nu mis ik de ILO functionaliteit, heeft iemand hiervoor een fix gevonden?
Lijken wel meerdere mensen last van te hebben, daar ook de tip gevonden dat het aan de ILO module zou kunnen liggen.
https://www.reddit.com/r/..._plus_issues_with_nonhpe/
Binnen een VM blijft de lees en schrijfsnelheid rond de 35 MB/sec steken, als ik de ILO extension kaart verwijder zijn de snelheden goed. (verder zelfde config)
Maar goed nu mis ik de ILO functionaliteit, heeft iemand hiervoor een fix gevonden?
Lijken wel meerdere mensen last van te hebben, daar ook de tip gevonden dat het aan de ILO module zou kunnen liggen.
https://www.reddit.com/r/..._plus_issues_with_nonhpe/
[ Voor 0% gewijzigd door Evos op 15-02-2022 11:55 . Reden: typo ]
Weet iemand nog een 'goedkoop' adresje voor 2x8GB ECC non registered memory voor de HP gen8 ?
Ja die had ik al gezien maar 75 piek voor 8GB vond ik een beetje duur.JeroenE schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 06:25:
@zeroday Ik heb het uiteindelijk gekocht bij MaxICT. De goedkopere adressen die ik destijds kon vinden lieten na een paar dagen dan weten dat ze het niet toch konden leveren. Ik heb er vorig jaar 55 euro voor betaald (inclusief verzendkosten).
Via wat zoekwerk nu 2 stuks voor nog geen 70 euro ..
Kun je aangeven waar je die gevonden hebt? Ik zit al snel tegen de 100 euro voor 2x 8Gb, als ik zoek.zeroday schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 14:51:
[...]
Ja die had ik al gezien maar 75 piek voor 8GB vond ik een beetje duur.
Via wat zoekwerk nu 2 stuks voor nog geen 70 euro ..
Ik heb net 2 van de 4 HDD's vernieuwd van mijn Gen8, maar de HDD die via NFS en Samba als netwerkschijf benaderbaar is hier in huis, zit nu in de wat langzamere bay 4. Ik vraag me af of ik deze HDD zonder problemen kan verwisselen met de HDD in bay 1. En of dat meerwaarde heeft bij een Gigabit netwerk. Ik ben namelijk bang dat ESXi de datastores van elke harddisk ook echt in een bepaalde bay verwacht.
NB: ik gebruik ESXi 6.0 (ja heel oud) met de 4 HDD's elk afzonderlijk in een raid 0, waardoor ze als een JBOD zichtbaar zijn voor een virtuele machine met Ubuntu server (welke op een SSD draait). Op de SSD draait ook nog een virtuele machine met Debian, die echter alleen een exchange server aanbiedt (Univention corporate server).
Binnen de Ubuntu server wordt de HDD in bay 3 elke nacht via rsync gesynchroniseerd met de HDD in bay 4. De HDD in bay 1 wordt op de eerste van de maand gesynchroniseerd met de HDD in bay 4 en de HDD in bay 2 op de helft van de maand
[ Voor 3% gewijzigd door Frij5fd op 02-03-2022 19:28 ]
Zekers wel .. die heb ik gewoon hier in de vraag & aanbod gevonden. Maar niet makkelijkFrij5fd schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 19:25:
[...]
Kun je aangeven waar je die gevonden hebt? Ik zit al snel tegen de 100 euro voor 2x 8Gb, als ik zoek.
ik heb geloof ik eerst hier in het forum van de HP gen8 lopen te zoeken naar typenummers voor compabiliteit kwam daar de website van Kingston tegen waarin compatible memory stond. Daar heb ik de typenummers van opgeschreven en toen ben ik gaan zoeken. Uiteindelijk was er iemand die een oude server met 20GB had staan waarin 2 plankjes van 2x8 zat met een van de typenummers die ik zocht.
En dan is het gewoon even onderhandelen. Ik wist hoe duur nieuw was, dus ik begon met een laag bod wat op zich goed in verhouding stond met de prijs van het gehele product wat er werd verkocht. Maar de verkoper wist wat ie verkocht dus die kwam met een goed tegenbod.
Soms moet je een zij afslag durven te nemen om bij je einddoel te komen
die 16GB doen het goed dus mijn gok was het waard.
hoe kom je er bij dat bay4 langzamer zou zijn dan bay1 ? die loopt toch via dezelfde controller?_______________________________________________________
Ik heb net 2 van de 4 HDD's vernieuwd van mijn Gen8, maar de HDD die via NFS en Samba als netwerkschijf benaderbaar is hier in huis, zit nu in de wat langzamere bay 4. Ik vraag me af of ik deze HDD zonder problemen kan verwisselen met de HDD in bay 1. En of dat meerwaarde heeft bij een Gigabit netwerk. Ik ben namelijk bang dat ESXi de datastores van elke harddisk ook echt in een bepaalde bay verwacht.
NB: ik gebruik ESXi 6.0 (ja heel oud) met de 4 HDD's elk afzonderlijk in een raid 0, waardoor ze als een JBOD zichtbaar zijn voor een virtuele machine met Ubuntu server (welke op een SSD draait). Op de SSD draait ook nog een virtuele machine met Debian, die echter alleen een exchange server aanbiedt (Univention corporate server).
Binnen de Ubuntu server wordt de HDD in bay 3 elke nacht via rsync gesynchroniseerd met de HDD in bay 4. De HDD in bay 1 wordt op de eerste van de maand gesynchroniseerd met de HDD in bay 4 en de HDD in bay 2 op de helft van de maand
Dus ik weet niet helemaal wat je wil, je haalt theoretisch 1000MB/s als je op Gigabit hebt. En dat hangt dan af van vele factoren.
Ik heb de afgelopen weken via replicatie en rsync meer dan 15TB overgepompt en kom dmv van SNMP tools op +900MB/s en als ik in de stats van de Nas kijk wordt er vaak 117Mib/s genoemd ..
Ik vond alles goed, het ging sneller dan ooit tevoren via welk ander alternatief dan ook wat ik vroeger gebruikte.
Vroeger wilde ik alles altijd zien en volgen en dan pak je tools en gebruik je vaak een -verbose commando .. dat kost dan performance ..
Los van dat, wat denk je te winnen? Voor zover ik weet zijn alle 4 de bays gelijk qua snelheid, het geheel is ook bedoeld om als één RAID-5 of equivalent array te gebruiken. Ik denk dat je er in de praktijk niets mee wint. Je LAN is eerder de bottleneck dan je disks.Frij5fd schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 19:25:
[...]
*oef*NB: ik gebruik ESXi 6.0 (ja heel oud) met de 4 HDD's elk afzonderlijk in een raid 0, waardoor ze als een JBOD zichtbaar zijn voor een virtuele machine met Ubuntu server (welke op een SSD draait). Op de SSD draait ook nog een virtuele machine met Debian, die echter alleen een exchange server aanbiedt (Univention corporate server).
Ik zie hier wat risico's.
Met de controller van de Microserver is het niet nodig 4 losse RAID0 arrays van 1 disk aan te maken. Je kunt 'm gewoon in AHCI mode zetten en dan is het een reguliere SATA controller met 4 losse disks. Levert minder risico op. SMART informatie komt door en wil je ooit naar bijvoorbeeld Proxmox met ZFS, is dat bijna een must.
Losse disks in een RAID0 zetten, is per definitie geen goed idee.
Qua backups zie ik ook risico's. Je backupt nu naar interne drives. Gebeurt er iets met de server, ben je alsnog alles kwijt. Het kan lonen te kijken naar externe oplossingen. (Bijvoorbeeld een server buiten de deur waar je periodiek je data heen synched.) Ook mis ik snapshots en dus retentie in je verhaal. Dit klinkt of enkel de actuele situatie naar je losse disks word gesynched. Dat beschermt je tegen disk uitval, maar zeer beperkt tegen user-error of malware.
Als je toch al een heel oude ESXi gebruikt, zou het wellicht interessant kunnen zijn eens te kijken naar Proxmox VE en voor backups, naar Proxmox Backup Server. Beiden producten die volledig gratis te gebruiken zijn en waar een heel topic over is hier op Tweakers: Het grote Proxmox VE topic
1000Mbit/s, niet 1000MByte/s maar rond de 100MByte/s.zeroday schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 08:03:
[...]
hoe kom je er bij dat bay4 langzamer zou zijn dan bay1 ? die loopt toch via dezelfde controller?
Dus ik weet niet helemaal wat je wil, je haalt theoretisch 1000MB/s als je op Gigabit hebt. En dat hangt dan af van vele factoren.
Scheelt een factor 10.
Wikipedia: Data-rate units
Dank voor je reactie! Ik heb aan "vraag en aanbod" hier nog niet gedacht.zeroday schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 08:03:
[...]
Zekers wel .. die heb ik gewoon hier in de vraag & aanbod gevonden. Maar niet makkelijk
ik heb geloof ik eerst hier in het forum van de HP gen8 lopen te zoeken naar typenummers voor compabiliteit kwam daar de website van Kingston tegen waarin compatible memory stond. Daar heb ik de typenummers van opgeschreven en toen ben ik gaan zoeken. Uiteindelijk was er iemand die een oude server met 20GB had staan waarin 2 plankjes van 2x8 zat met een van de typenummers die ik zocht.
En dan is het gewoon even onderhandelen. Ik wist hoe duur nieuw was, dus ik begon met een laag bod wat op zich goed in verhouding stond met de prijs van het gehele product wat er werd verkocht. Maar de verkoper wist wat ie verkocht dus die kwam met een goed tegenbod.
Soms moet je een zij afslag durven te nemen om bij je einddoel te komen
die 16GB doen het goed dus mijn gok was het waard.
[...]
hoe kom je er bij dat bay4 langzamer zou zijn dan bay1 ? die loopt toch via dezelfde controller?
Ik heb de afgelopen weken via replicatie en rsync meer dan 15TB overgepompt en kom dmv van SNMP tools op +900MB/s en als ik in de stats van de Nas kijk wordt er vaak 117Mib/s genoemd ..
Ik vond alles goed, het ging sneller dan ooit tevoren via welk ander alternatief dan ook wat ik vroeger gebruikte.![]()
Vroeger wilde ik alles altijd zien en volgen en dan pak je tools en gebruik je vaak een -verbose commando .. dat kost dan performance ..
De bays 1 en 2 zijn 6 Gb/s en de bays 3 en 4 3 Gb/s. Zie note 9 van https://support.hpe.com/h...ay?docId=emr_na-c03793258.
Met een netwerk wat 1 Gb/s doet zou het voor filetransfers naar andere devices in het netwerk niet uit mogen maken, dacht ik, maar ik kon iets over het hoofd zien. Gezien mijn usecase is de snelheid van kopiëren van bestanden binnen de 4 bays niet relevant.
Ik heb vanaf 2015 weinig met de server gedaan, alleen beide virtuele machines geüpdate, maar nu ik laatst met 2 nieuwe HDD's aan de slag moest vroeg ik me inderdaad ook af waarom ik toen geen AHCI gekozen heb. Ik heb het wel heel serieus afgewogen toen, ook wetende dat 4x raid0 rare effecten kon geven en de schijven buiten de server lastig leesbaar waren. Misschien dat toen nog de driver in ESXi 6 een snelheidsprobleem had, geen idee meer.unezra schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 08:16:
[...]
Los van dat, wat denk je te winnen? Voor zover ik weet zijn alle 4 de bays gelijk qua snelheid, het geheel is ook bedoeld om als één RAID-5 of equivalent array te gebruiken. Ik denk dat je er in de praktijk niets mee wint. Je LAN is eerder de bottleneck dan je disks.
[...]
*oef*
Ik zie hier wat risico's.
Met de controller van de Microserver is het niet nodig 4 losse RAID0 arrays van 1 disk aan te maken. Je kunt 'm gewoon in AHCI mode zetten en dan is het een reguliere SATA controller met 4 losse disks. Levert minder risico op. SMART informatie komt door en wil je ooit naar bijvoorbeeld Proxmox met ZFS, is dat bijna een must.
Losse disks in een RAID0 zetten, is per definitie geen goed idee.
Qua backups zie ik ook risico's. Je backupt nu naar interne drives. Gebeurt er iets met de server, ben je alsnog alles kwijt. Het kan lonen te kijken naar externe oplossingen. (Bijvoorbeeld een server buiten de deur waar je periodiek je data heen synched.) Ook mis ik snapshots en dus retentie in je verhaal. Dit klinkt of enkel de actuele situatie naar je losse disks word gesynched. Dat beschermt je tegen disk uitval, maar zeer beperkt tegen user-error of malware.
Als je toch al een heel oude ESXi gebruikt, zou het wellicht interessant kunnen zijn eens te kijken naar Proxmox VE en voor backups, naar Proxmox Backup Server. Beiden producten die volledig gratis te gebruiken zijn en waar een heel topic over is hier op Tweakers: Het grote Proxmox VE topic
Ik zag dat Proxmox nu inderdaad ook een optie geworden is. Beide zaken zou ik nu zeker anders doen. Ik kan wel eens kijken of de huidige virtuele machines te gebruiken blijven binnen Proxmox, in dat geval is switchen wel een optie. Ik doe echter met ESXi soms jaren niets en de afgelopen jaren draaide alles prima, dus de baten van een switch naar Proxmox zijn laag (en het moet me dus weinig tijd kosten, tweakeren doe ik op andere vlakken
Mijn backup strategie is inderdaad een beetje vreemd. Sinds een aantal jaren doe ik via gocrypftfs een wekelijkse encrypted backup naar Ondrive, dus brand en anderzins heb ik gecovered. Ik zou dus kunnen volstaan met een enkele HDD als netwerkschijf en een tweede voor nachtelijke backups. Maar met 3 bays en wat oudere HDD's over werkte deze strategie eigenlijk prima afgelopen jaren. Als ik per ongeluk iets verwijderd had, kon ik het in de nachtelijke backup of die van het begin of halverwege de maand altijd wel weer terugvinden. Ik zou natuurlijk met incrementele backups ook verwijderde bestanden en oudere versies van bestanden kunnen bewaren etc, maar thuis heb ik nooit behoefte daaraan gehad. Het voordeel nu is dat ik ten alle tijden zelf direct kan checken of een bestand is opgenomen in een backup en de integriteit van de backup makkelijk te checken is, omdat ik makkelijk op de backup-schijven kan kijken of een bestand bestaat en te openen is.
NB: voor mijn vrouw maakt het al helemaal niet uit, die vindt dat bestanden er altijd moeten zijn en men geen tijd aan backups zou moeten besteden
[ Voor 45% gewijzigd door Frij5fd op 03-03-2022 09:37 . Reden: Diversen ]
het was vroegunezra schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 08:18:
[...]
1000Mbit/s, niet 1000MByte/s maar rond de 100MByte/s.
Scheelt een factor 10.
Wikipedia: Data-rate units
Hallo,
Heb een Gen8 HP microserver. Vorig jaar een upgrade gedaan met een p222 controller en 4x3TB SAS drives. (groter gaat niet met de betreffende controller). Nu maak ik backups naar externe drives, maar dat is allemaal niet handig 2x5TB. En een 12TB drive kost zoveel dat ik er net zo goed een jbod aan kan hangen was mij betreft. Heb nog wel een paar 4tb sata drives liggen die kan ik daar best voor gebruiken. Dus wil nu via de externe SAS port op de p222 controller een extra jbod aansluiten.
En dan zoiets gebruiken.
pricewatch: Supermicro 721TQ-350B
Heeft iemand hier ervaring met wat ik het beste kan aanschaffen voor zoiets ? Vind het lastig... Supermicro heeft wel wat, maar zijn er wellicht nog meer goede opties ?
Heb een Gen8 HP microserver. Vorig jaar een upgrade gedaan met een p222 controller en 4x3TB SAS drives. (groter gaat niet met de betreffende controller). Nu maak ik backups naar externe drives, maar dat is allemaal niet handig 2x5TB. En een 12TB drive kost zoveel dat ik er net zo goed een jbod aan kan hangen was mij betreft. Heb nog wel een paar 4tb sata drives liggen die kan ik daar best voor gebruiken. Dus wil nu via de externe SAS port op de p222 controller een extra jbod aansluiten.
En dan zoiets gebruiken.
pricewatch: Supermicro 721TQ-350B
Heeft iemand hier ervaring met wat ik het beste kan aanschaffen voor zoiets ? Vind het lastig... Supermicro heeft wel wat, maar zijn er wellicht nog meer goede opties ?
Wel FW versie 8.32? ik draai namelijk met 4x8TB schijven op dezelfde controller. Wel SATA, al moet dat denk ik niet uitmaken.binbash. schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 15:01:
Hallo,
Heb een Gen8 HP microserver. Vorig jaar een upgrade gedaan met een p222 controller en 4x3TB SAS drives. (groter gaat niet met de betreffende controller).
@niekdejong
Jazeker. Alle firmware is up to date. Wel goed om te weten dat het met grotere drives kan, Wil wel echt een backup hebben naar een ander apparaat. Inmiddels staat er toch wel veel op dat ik niet meer kwijt wil. En omdat er toch zo'n externe SAS poort opzit en ik de rest van de hardware heb liggen leek me dat wel een mooi projectje.
Jazeker. Alle firmware is up to date. Wel goed om te weten dat het met grotere drives kan, Wil wel echt een backup hebben naar een ander apparaat. Inmiddels staat er toch wel veel op dat ik niet meer kwijt wil. En omdat er toch zo'n externe SAS poort opzit en ik de rest van de hardware heb liggen leek me dat wel een mooi projectje.
@binbash.
Je kan zo'n Supermicro behuizing kopen, daar betaal je dan wel voor. Uiteindelijk wat dat ding is, is een behuizing, een SFF-8088 aansluiting en een aantal drivebays. Je zou wat zelf kunnen knutselen van een oude kast, voeding en wat SATA kabels maar dat ziet er dan ongetwijfeld lelek uit.
Ik heb ook ooit is met dat idee gespeeld; had een defecte Microserver G8 op de kop getikt voor 20 euro. Zou natuurlijk perfect zijn als "host" voor een aantal extra schijven. Uiteindelijk dat ding weer van de hand gedaan en een werkende Microserver gekocht. Daar draait nu ZFS op, voor echt belangrijke data (zonder bitrot
).
Je kan zo'n Supermicro behuizing kopen, daar betaal je dan wel voor. Uiteindelijk wat dat ding is, is een behuizing, een SFF-8088 aansluiting en een aantal drivebays. Je zou wat zelf kunnen knutselen van een oude kast, voeding en wat SATA kabels maar dat ziet er dan ongetwijfeld lelek uit.
Ik heb ook ooit is met dat idee gespeeld; had een defecte Microserver G8 op de kop getikt voor 20 euro. Zou natuurlijk perfect zijn als "host" voor een aantal extra schijven. Uiteindelijk dat ding weer van de hand gedaan en een werkende Microserver gekocht. Daar draait nu ZFS op, voor echt belangrijke data (zonder bitrot
Ja ik zit ook te azen op nog een Gen8 eigenlijk, maar die dingen gaan op marktplaats voor de hoofdprijs. En uit principe ga ik geen 230 euro neertikken voor een Gen8 lol. Zag nu wel alweer 10TB externe drives liggen voor 100 euro dus dat wordt maar de tussen oplossing.
"Bitrot" die heb ik lang niet meer gehoord haha. ext3 heb ik er nog wel is last van gehad. Mijn mooie gecureerde MP3 collectie waar dan in ene allemaal rare dingen in zaten. Moet zeggen heb ZFS nog wel overwogen bij het opzetten van de array bij het kopen van die p222 controller, maar was een beetje bang dat de performance ruk zou worden met de E3-1220Lv2 Proc, 8GB RAM En alles wat ik verder op die server doe. En testen heb ik de moeite niet voor genomen.
"Bitrot" die heb ik lang niet meer gehoord haha. ext3 heb ik er nog wel is last van gehad. Mijn mooie gecureerde MP3 collectie waar dan in ene allemaal rare dingen in zaten. Moet zeggen heb ZFS nog wel overwogen bij het opzetten van de array bij het kopen van die p222 controller, maar was een beetje bang dat de performance ruk zou worden met de E3-1220Lv2 Proc, 8GB RAM En alles wat ik verder op die server doe. En testen heb ik de moeite niet voor genomen.
Is er ergens een betrouwbare mirror waar je bijvoorbeeld meest recente bios kan binnenharken? Op de HP support site moet je in een vlaag van fantastische verstandsverbijstering voor alle downloads inloggen en ik probeer te laatste bios voor mijn AMD Gen10 Microserver te bemachtigen.
[ Voor 15% gewijzigd door Polderviking op 20-04-2022 19:41 ]
Het handigste is om de SPP te downloaden, die update alle firmware inclusief bios.Polderviking schreef op woensdag 20 april 2022 @ 19:41:
Is er ergens een betrouwbare mirror waar je bijvoorbeeld meest recente bios kan binnenharken? Op de HP support site moet je in een vlaag van fantastische verstandsverbijstering voor alle downloads inloggen en ik probeer te laatste bios voor mijn AMD Gen10 Microserver te bemachtigen.
https://techlibrary.hpe.c...rvice_pack/spp/index.aspx
Ik heb net een Gen10 Microserver gekocht. Het liefst installeer ik daar Windows 10 op, dat ken ik het beste. Net geprobeerd om daar informatie over te vinden. Ik ben namelijk benieuwd of tijdens installatie de noodzakelijke drivers gevonden worden. Via Google, maar ook een zoekopdracht op dit forum kom ik niet zoveel verder helaas. Heeft iemand ervaring met het installeren van Windows 10?
Marstek Venus E V153 ; Marstek CT003 v117; Kaifa MA304-SMR5.5
Betwijfel het ..Hans C schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 13:07:
Ik heb net een Gen10 Microserver gekocht. Het liefst installeer ik daar Windows 10 op, dat ken ik het beste. Net geprobeerd om daar informatie over te vinden. Ik ben namelijk benieuwd of tijdens installatie de noodzakelijke drivers gevonden worden. Via Google, maar ook een zoekopdracht op dit forum kom ik niet zoveel verder helaas. Heeft iemand ervaring met het installeren van Windows 10?
1 zoek actie op Google
Hello,
MicroServer Gen10 doesn't support Windows 10.
Please refer the below documents for more clarifications
HPE Servers Support & OS Certification Matrices
https://techlibrary.hpe.c...upportmatrix/windows.aspx
HPE ProLiant MicroServer Gen10 QuickSpecs
https://h20195.www2.hpe.c...spx?docname=a00008701enw#
Operating Systems and Virtualization Software Support for ProLiant Servers
Microsoft Windows Server 2012 R2
Microsoft Windows Server 2016
Red Hat Enterprise Linux (RHEL) 7.4
If you feel this was helpful please click the KUDOS! thumb below!
Wat ondersteund wordt vanuit HP en wat mogelijk is zijn twee verschillende dingen. Windows Server 2019 wordt ook niet ondersteund. Staat zo te lezen op veel van de Gen10's geinstalleerd.zeroday schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 13:55:
[...]
Betwijfel het ..
1 zoek actie op Google
[...]
[ Voor 30% gewijzigd door Hans C op 27-09-2022 14:04 ]
2019 draait ook prima op een gen8Hans C schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 14:01:
[...]
Wat ondersteund wordt vanuit HP en wat mogelijk is zijn twee verschillende dingen. Windows Server 2019 wordt ook niet ondersteund. Staat zo te lezen op veel van de Gen10's geinstalleerd.
dan zeg ik: trial and error ..Hans C schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 14:01:
[...]
Wat ondersteund wordt vanuit HP en wat mogelijk is zijn twee verschillende dingen. Windows Server 2019 wordt ook niet ondersteund. Staat zo te lezen op veel van de Gen10's geinstalleerd.
Is je dit gelukt? Ben er ook naar opzoek en de registratie is niet doorheen te komen, ik heb geen business contracten.Zenix schreef op woensdag 20 april 2022 @ 20:06:
[...]
Het handigste is om de SPP te downloaden, die update alle firmware inclusief bios.
https://techlibrary.hpe.c...rvice_pack/spp/index.aspx
Verwijderd
Ik gebruik al Windows 10 vanaf dag 1 op mijn Gen10 (niet de plus versie). Kan me niet herinneren dat ik problemen heb ondervonden tijdens de installatie of dat ik losse drivers moest installeren.Hans C schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 13:07:
Top, dank je wel! Ik ga het meemaken!Verwijderd schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 16:24:
[...]
Ik gebruik al Windows 10 vanaf dag 1 op mijn Gen10 (niet de plus versie). Kan me niet herinneren dat ik problemen heb ondervonden tijdens de installatie of dat ik losse drivers moest installeren.
Ik heb mijn microserver bij aankoop geregistreerd en vervolgens had ik 1 jaar support, maar kan nog gewoon downloaden.Hans C schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:43:
[...]
Is je dit gelukt? Ben er ook naar opzoek en de registratie is niet doorheen te komen, ik heb geen business contracten.
Die van mij is tweedehands en een paar jaar oud. Ik las op Reddit dat het dan niet meer mogelijk is om je te registreren.Zenix schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 16:40:
[...]
Ik heb mijn microserver bij aankoop geregistreerd en vervolgens had ik 1 jaar support, maar kan nog gewoon downloaden.
Mij niet.Hans C schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:43:
[...]
Is je dit gelukt? Ben er ook naar opzoek en de registratie is niet doorheen te komen, ik heb geen business contracten.
Ik blijf ook tegen inlogvensters aan lopen, ook tweedehands apparaat.
Maar dat is eigenlijk niet boeiend. HP's support is gewoon royale bagger.
Als je drivers en firmware niet gewoon kan downloaden heb je een een failliet plichtsbesef als hardware boer.
Jammer, want verder zijn die Microservers harstikke tof.
[ Voor 26% gewijzigd door Polderviking op 27-09-2022 18:20 ]
Kijk eens of dit nog werkt. Zo heb ik mijn app verkregen.
https://www.firewall.cx/g...nt-spp-free-download.html
Copyright and left by SED...
Helaas, de links werken niet meer. Wel nog even de FTP server afgestruind. Kan niets vinden.SED schreef op woensdag 28 september 2022 @ 09:40:
Kijk eens of dit nog werkt. Zo heb ik mijn app verkregen.
@Hans C
dit archief is nog bereikbaar, 2015 weet niet of je daar nog wat aan hebt.
https://archive.org/detai...0-spp-2015040.2015-0407.5
dit archief is nog bereikbaar, 2015 weet niet of je daar nog wat aan hebt.
https://archive.org/detai...0-spp-2015040.2015-0407.5
Copyright and left by SED...
Het valt tegenwoordig onder HPE trouwens.. Veel meer gericht op verkopen van servicecontracten enzo. Jammer.Polderviking schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 18:03:
[...]
Maar dat is eigenlijk niet boeiend. HP's support is gewoon royale bagger.
Als je drivers en firmware niet gewoon kan downloaden heb je een een failliet plichtsbesef als hardware boer.
Jammer, want verder zijn die Microservers harstikke tof.
En inderdaad op security gebied zeer kwalijk dat ze dit soort dingen niet gewoon aanbieden.
Ik vind het ook jammer dat ze, als ze persé geld willen voor iets wat ze gewoon moeten leveren, geen onderscheid maken tussen Enterprise hardware en de onderkant van hun servermarkt waar ze o.a. die Microservers en de goedkopere ProLiant's aan verkopen.GekkePrutser schreef op woensdag 28 september 2022 @ 17:24:
[...]
Het valt tegenwoordig onder HPE trouwens.. Veel meer gericht op verkopen van servicecontracten enzo. Jammer.
En inderdaad op security gebied zeer kwalijk dat ze dit soort dingen niet gewoon aanbieden.
Zeker in het recycle/refurbish circuit.
Zo'n Shell ofzo kan je wel van verwachten dat ze wat extra neerleggen voor deftige supportcontracten en ook gewoon uitsluitend met nieuwe hardware werken, maar deze Microservers zijn populair bij de hobbyisten.
Kan me niet voorstellen dat HPE dat niet weet.
Een aantal van die mensen geven ook weer klappen op welke servers er gekocht gaan worden binnen bedrijven enzo dus ik vind 't ook gewoon dom want die ervaring nemen ze natuurlijk wel mee hun evaluatie.
Service Pack for ProLiant 2017.10.1 is de hoogste versie die nog werkt met de G8
als je m niet kunt vinden, geef mij even een seintje, of kijk hier https://www.ugg.li/pack-f...-ftphttp-download-mirror/
als je m niet kunt vinden, geef mij even een seintje, of kijk hier https://www.ugg.li/pack-f...-ftphttp-download-mirror/
specs : wil je niet weten
Bedankt. Voor mij gaat het om een gen10dijkmane schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:45:
Service Pack for ProLiant 2017.10.1 is de hoogste versie die nog werkt met de G8
ah, dan moet je zoeken naar de Gen10 Service Pack for ProLiant (SPP) Version 2022.03.1
of deze link gebruiken : https://fdn.digiboy.ir/dl...P2022030.2022_0326.24.iso
Fantastisch. Dacht dat ik heel google had afgezocht.dijkmane schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 15:52:
ah, dan moet je zoeken naar de Gen10 Service Pack for ProLiant (SPP) Version 2022.03.1
check even de hashes onder tabblad Installation instructionsHans C schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 10:12:
[...]
Fantastisch. Dacht dat ik heel google had afgezocht.
https://support.hpe.com/c...32fe5&tab=revisionHistory
[ Voor 5% gewijzigd door tellmemore op 10-10-2022 17:15 . Reden: toelichting waar hashes staan ]
Er is zelfs een nieuwere spp voor gen10. Deze is op 4 oktober uitgekomen.
Hoe installeren jullie zo'n SPP meestal? Bij mijn Gen8 eigenlijk nooit problemen gehad. Echter nu ik mijn Gen10 wil upgraden van een SPP uit ongeveer 2018 en ik kom er niet uit.
Ik gebruik de USB tool uit de HP iso. Eigenlijk loopt alles best soepel totdat ik bij de inventory terecht kom. Inventory van de baseline gaat goed, maar vervolgens krijg ik een error bij de localhost: Node inventory failed. "Cannot perform the operation now. Reason: Connection failed to node. Verify no firewalls are blocking traffic between the system running SUM and the remote node."
Heeft een van jullie hier wel eens last van gehad?
Blijkbaar gaat het mis omdat je een SPP versie zonder iLO nodig hebt voor de Gen10 Microserver... Grr...
SPP's bestaan dus helemaal niet voor de Gen10 non-plus versie. Website van HPE is één groot drama waarbij je niet kunt inloggen en daarom de laatste BIOS niet kan downloaden. Heb hem ergens anders vandaan gevist, maar de AFUWIN utility doet het niet. Denk dat ik hem gewoon maar op de huidige BIOS hou. Wat is de ondersteuning en documentatie toch verschrikkelijk bij HPE.
Ik gebruik de USB tool uit de HP iso. Eigenlijk loopt alles best soepel totdat ik bij de inventory terecht kom. Inventory van de baseline gaat goed, maar vervolgens krijg ik een error bij de localhost: Node inventory failed. "Cannot perform the operation now. Reason: Connection failed to node. Verify no firewalls are blocking traffic between the system running SUM and the remote node."
Heeft een van jullie hier wel eens last van gehad?
Blijkbaar gaat het mis omdat je een SPP versie zonder iLO nodig hebt voor de Gen10 Microserver... Grr...
SPP's bestaan dus helemaal niet voor de Gen10 non-plus versie. Website van HPE is één groot drama waarbij je niet kunt inloggen en daarom de laatste BIOS niet kan downloaden. Heb hem ergens anders vandaan gevist, maar de AFUWIN utility doet het niet. Denk dat ik hem gewoon maar op de huidige BIOS hou. Wat is de ondersteuning en documentatie toch verschrikkelijk bij HPE.
[ Voor 28% gewijzigd door Pyramiden op 21-10-2022 16:46 ]
Even een vraag voor de oude beestjes onder ons heeft hier iemand toevallig DSM7 aan de praat gekregen op zijn HP Proliant Microserver N40L?
@Pyramiden Volgens mij moet je een HPE account aanmaken en je apparaat waar nog garantie op zit registreren op je account. Daarna kun je bij de support page ervan komen tot zolang je garantie heb. Advies is dus ook om een HP Carepack van 3 jaar o.i.d. erop te nemen voor langere ondersteuning.
Tenminste...zo was het in het verleden. Geen idee of dat nu nog zo is. Ik werk nu vooral met Dell servers.
Tenminste...zo was het in het verleden. Geen idee of dat nu nog zo is. Ik werk nu vooral met Dell servers.
Geen idee hoeveel RAM je erin hebt zitten, maar voor mij was de oplossing een ESXI 6.0 installatie met daarop een VM met DSM7. Werkt prima; je kan er zelfs twee DSM's op kwijt :-)Jurdefur schreef op zondag 6 november 2022 @ 22:23:
Even een vraag voor de oude beestjes onder ons heeft hier iemand toevallig DSM7 aan de praat gekregen op zijn HP Proliant Microserver N40L?
Met een HP Microserver N54L is het gelukt met `Automated Redpill Loader v1.0-beta9`; zou met een N40L ook wel moeten gaan toch?Jurdefur schreef op zondag 6 november 2022 @ 22:23:
Wel even C1E Support in de bios uitzetten.
:strip_exif()/f/image/7i77PjD75YQSMBiwFp3czKhb.jpg?f=fotoalbum_large)
Moest ik wel `Boot DSM kernel directly` aanzetten, anders lukte het niet.
DS3622xs+ wel per ongeluk alle modules geselecteerd oa ivm LSI 9208 SAS add-on, daardoor duurt de boot erg lang, systeem ging ook meerdere keren rebooten voordat DSM boot weer kwam. Het was dat ik de koppen van de HDD's hoorde bewegen, anders had ik niet geweten dat de boot ok ging.
Ik check altijd met Synology Assistant of er een device bijgekomen is.
[ Voor 30% gewijzigd door RedHead op 19-12-2022 01:00 . Reden: plaatje C1E support ]
In de Pricewatch zag ik dat de Microserver 10+ v2 is uitgekomen. Nieuwe generatie CPU, verder vergelijkbaar (ook die hoge prijs
).
Komen die hoge prijzen nu nog steeds door de capaciteitsproblemen, de oorlog in Oekraïne of is er een andere verklaring? Ik heb zelf 2 Gen8 staan (storage en ESXi) en wil eigenlijk ESXi op een 10+ gaan draaien, maar de prijs houdt me een beetje tegen. Deze fijne machientje waren eerst steeds rond de 600-700 euro...
Komen die hoge prijzen nu nog steeds door de capaciteitsproblemen, de oorlog in Oekraïne of is er een andere verklaring? Ik heb zelf 2 Gen8 staan (storage en ESXi) en wil eigenlijk ESXi op een 10+ gaan draaien, maar de prijs houdt me een beetje tegen. Deze fijne machientje waren eerst steeds rond de 600-700 euro...
Niet om te spammen maar in het kader van de vindbaarheid
Ik heb 32GB ECC geheugen te koop gezet op V&A voor de gen 10 plus.
Is vervangen door 64GB non ECC geheugen van het type Crucial CT2K32G4DFD8266DDR4, wat goed lijkt te werken.
Is vervangen door 64GB non ECC geheugen van het type Crucial CT2K32G4DFD8266DDR4, wat goed lijkt te werken.
Eens ! die prijs is wel fors voor wat het is. En wat ik zo snel ook niet kan vinden is of ze er nu een beetje een knappe RAID controller in hebben gezet voor dat geld mag dat dan wel. Met de stroom kosten erbij kun je tegenwoordig bijna beter je VMtjes in een DC draaien dan thuis.
Kenny_NL schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 20:56:
In de Pricewatch zag ik dat de Microserver 10+ v2 is uitgekomen. Nieuwe generatie CPU, verder vergelijkbaar (ook die hoge prijs).
een ruime 1300 euro is niet meer voor de hobby zeg maar ...
de RAID is een Intel VROC SATA Software RAID
maar ja... : "Intel VROC SATA RAID supports Windows Server and Linux but does not support VMware."
de eigenlijke controller is de HPE Smart Array E208i-p SR Gen10 Controller
iLO is los bij te kopen en..
"VMware supported only on MicroServer performance SKUs and not on entry SKUs. No Legacy Mode Support on VMWare "
die versie zal dus, met iLO nog weer duurder zijn.
heeft wel weer vervangbare CPU en max 64Gb memory
ook mooie kleine kast, nog compacter dan de vorige modellen.
specs : https://www.hpe.com/psnow/doc/a50004293enw
de RAID is een Intel VROC SATA Software RAID
maar ja... : "Intel VROC SATA RAID supports Windows Server and Linux but does not support VMware."
de eigenlijke controller is de HPE Smart Array E208i-p SR Gen10 Controller
iLO is los bij te kopen en..
"VMware supported only on MicroServer performance SKUs and not on entry SKUs. No Legacy Mode Support on VMWare "
die versie zal dus, met iLO nog weer duurder zijn.
heeft wel weer vervangbare CPU en max 64Gb memory
ook mooie kleine kast, nog compacter dan de vorige modellen.
specs : https://www.hpe.com/psnow/doc/a50004293enw
[ Voor 26% gewijzigd door dijkmane op 26-01-2023 09:13 ]
Ik zit nog steeds met e HP gen 8, met een 1265 cpu, puur omwille dat de standaard CPU die erop zat niet kon transcoden... ik dacht de 1220 ... Maar qua verbruik is deze HP toch wel een stevig beestje
Ben al een tijdje aan het kijken naar een Synology 920 (geen 923) als vervanging voor deze HP gen 8 , maar de prijzen op marktplaats zijn gewoon veel te hoog voor deze
Is er al een beter alternatief? met een CPU die ook quicksync (gpu) heeft? Ik heb er xpeonology op, de 4 drive bay is ook wel een must
thnx
Ben al een tijdje aan het kijken naar een Synology 920 (geen 923) als vervanging voor deze HP gen 8 , maar de prijzen op marktplaats zijn gewoon veel te hoog voor deze
Is er al een beter alternatief? met een CPU die ook quicksync (gpu) heeft? Ik heb er xpeonology op, de 4 drive bay is ook wel een must
thnx
Als het je alleen om plex transcoding te doen is blijf ik erbij dat je dat aan de client kant op moet lossen. Een firetv 4k van €30~35 euro doet het feilloos. Overigens heb ik nooit een transcoded stream met de ‘nieuwe’ player in plex (ook al zit die er al een aantal jaar in).NoFate schreef op zondag 23 april 2023 @ 12:07:
Ik zit nog steeds met e HP gen 8, met een 1265 cpu, puur omwille dat de standaard CPU die erop zat niet kon transcoden... ik dacht de 1220 ... Maar qua verbruik is deze HP toch wel een stevig beestje
thnx
Ja, klopt, ben ook onlangs overgestapt op Google tv op al mijn 3 tv's lokaal, gaat op zich prima...Domino schreef op zondag 23 april 2023 @ 12:24:
[...]
Als het je alleen om plex transcoding te doen is blijf ik erbij dat je dat aan de client kant op moet lossen. Een firetv 4k van €30~35 euro doet het feilloos. Overigens heb ik nooit een transcoded stream met de ‘nieuwe’ player in plex (ook al zit die er al een aantal jaar in).
Maar volgens mij is transcoding nodig voor remote clients, en heb er wel een paar die gebruik maken van mijn lokale server
Ik heb verschillende remote clients. Geen enkele gebruikt transcoding, zijn overigens wel allemaal apple devices (appletv, iphone, ipad). Geen idee of die daar iets anders mee omgaan. Ook gebruik ik een firetv stick als ik naar het buitenland ga (handig voor de kinderen, vod on the go), geen enkel probleem daarmee.NoFate schreef op zondag 23 april 2023 @ 12:31:
En ook oppassen bij srt files, als.je die hebt, dan doet hij altijd transcoding volgens mij, dus het blijft toch wel een must?
Hmm, toch volgende keer eens de log opzetten of transcoding gebruikt word bij remote...Domino schreef op zondag 23 april 2023 @ 12:36:
[...]
Ik heb verschillende remote clients. Geen enkele gebruikt transcoding, zijn overigens wel allemaal apple devices (appletv, iphone, ipad). Geen idee of die daar iets anders mee omgaan. Ook gebruik ik een firetv stick als ik naar het buitenland ga (handig voor de kinderen, vod on the go), geen enkel probleem daarmee.
Nuja, voor externe subs is toch transcoding nodig dacht ik?
Nee hoor, alleen bij pgs subs (zeldzaam) heb ik dat gezien. Srt heeft geen transcoding nodig. Ik draai plex op een gen8 met een 3470t, ding doet alleen bitstreaming en verbruikt nagenoeg niks.NoFate schreef op zondag 23 april 2023 @ 12:38:
[...]
Hmm, toch volgende keer eens de log opzetten of transcoding gebruikt word bij remote...
Nuja, voor externe subs is toch transcoding nodig dacht ik?
Afgelopen 30 dagen volgens tautulli:
:strip_exif()/f/image/5duGTyN165VJfn5rf31CmrY3.jpg?f=fotoalbum_large)
Paar transcodes vanwege een brakke LG smart-tv plex client. 95% is directplay (bit streaming dus).
Ja, doe 3470 zal wellicht minder verbruiken... Die tautulli is handig precies, ken ik niet. Ga het eens bekijken... Dacht idd dat srt ook transcoding nodig had, bedankt voor de info, weer wat bijgeleerd :-)
Als de cpu nagenoeg 0 belast word is het niet zo van belang wat de max tpd is. Kan me niet voorstellen dat de 1265 dan significant meer verbruikt dan de 3470. Is dat trouwens een v2? Die ‘gewone’ 1265 is nogal een heethoofd vanwege het oudere productie proces.NoFate schreef op zondag 23 april 2023 @ 13:28:
Ja, doe 3470 zal wellicht minder verbruiken... Die tautulli is handig precies, ken ik niet. Ga het eens bekijken... Dacht idd dat srt ook transcoding nodig had, bedankt voor de info, weer wat bijgeleerd :-)
Ja, het is idd de V2...
Nuja, de Diks zullen ook wel wat verbruiken, want deze gaan niet in standby vanwege de camera surveillance...
Hmm, misschien toch nog maar de server houden :-)
Nuja, de Diks zullen ook wel wat verbruiken, want deze gaan niet in standby vanwege de camera surveillance...
Hmm, misschien toch nog maar de server houden :-)
Ik heb een HP Microserver Gen8 via marktplaats gekocht op weg naar werk. Nu ben ik net thuis en wil ik er disks in zetten om te testen, maar ik heb geen schroefjes die passen. De schroefjes die ik heb zijn te 'hoog' waardoor de caddy's er niet inpassen. Weet iemand welke schroefjes ik nodig heb om schijven in de caddys te bevestigen?
Bij AliExpress zouden dat volgens mij dit soort schroefjes moeten zijn: https://www.aliexpress.co...s&g=y&trafficChannel=mainmooieboot schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 17:11:
Ik heb een HP Microserver Gen8 via marktplaats gekocht op weg naar werk. Nu ben ik net thuis en wil ik er disks in zetten om te testen, maar ik heb geen schroefjes die passen. De schroefjes die ik heb zijn te 'hoog' waardoor de caddy's er niet inpassen. Weet iemand welke schroefjes ik nodig heb om schijven in de caddys te bevestigen?
Saved by the buoyancy of citrus
Hallo, wie kan mij vertellen wat de beste cpu upgrade is voor een HPe microserver Gen 8 , een Intel Xeon E3-1265L V2 of een Intel Xeon E3-1240 V2?
Ik wilde met een E3 1280 V2 upgraden maar ik krijg het niet voor elkaar om een goede oplossing voor een andere heatsink te vinden.
Ik wilde met een E3 1280 V2 upgraden maar ik krijg het niet voor elkaar om een goede oplossing voor een andere heatsink te vinden.
Ik heb laatst geüpgraded naar een gen10+ de default intel gold met 64gb is niet verkeerd maar als het goed is ligt thuis er een E-2136 op me te wachten als ik thuis kom. De 16gb limiet van de gen8 was me toch te krap (meerdere VMs in proxmox incl Truenas) deze staat op v&a (te duur?)
Meerdere hier al jaren draaien met de Intel Xeon E3-1265L V2 en dat werkt uitstekend. Belasten de voeding ook niet zo als de niet L(ow power)-varianten.JP.PC Supplies schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 21:06:
Hallo, wie kan mij vertellen wat de beste cpu upgrade is voor een HPe microserver Gen 8 , een Intel Xeon E3-1265L V2 of een Intel Xeon E3-1240 V2?
Er zijn inmiddels 2 x Xeon E3-1265L V2 besteld, heb het idee dat dat de beste oplossing is,ook ivm de heatsink.
Als je in een Gen8 de ODD wil voorzien van een SSD, heb je dan een caddy van 9.5mm hoogte of van 12.7mm hoogte nodig?
Of dubbelzijdig tape.mooieboot schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 22:31:
Als je in een Gen8 de ODD wil voorzien van een SSD, heb je dan een caddy van 9.5mm hoogte of van 12.7mm hoogte nodig?
Dan heb je een verloop nodig toch van ODD aansluiting naar sata/power?
Ja, maar die zit niet aan de caddy. Die moet je sowieso los kopen. Is alleen maar een powersplitter overigens
Of gewoon onder het klemmetje klemmen waar de ODD normaal onder gaat. Past precies en zit stevig

[ Voor 10% gewijzigd door GekkePrutser op 26-05-2023 23:51 ]
Ik ben de hele dag al aan het proberen om PCI passtrough voor de P222 raid controller werkend te krijgen. Alle firmware geupdate naar de laatste versies (als het goed is), proxmox naar de 6.2 kernel van proxmox geupdate met de relax_rmrr kernel patch. IOMMU aangezet volgends de proxmox guide en een VM aangemaakt die de PCI kaart heeft.
Truenas in de VM geinstalleerd maar verder kom ik niet. Ik zie de disks niet in Truenas.
Bij het booten van truenas zie ik de P222 langs flitsen met een error dat de adapter de update config weigert(IDBR 0x1).
In proxmox zie ik een error:
DMAR DMA READ NO_PASID
PTE Read Access is not set
Volgens deze thread zouden de disks op zijn minst zichtbaar moeten zijn.
Het enige wat ik nog heb kunnen vinden is dat de controller in IT mode moet staan, niet HBA maar ik heb geen idee hoe ik dat kan zien of aanpassen. Zowel de bios als controller firmware hebben hier geen optie of indicatie voor zover ik kan zien.
Iemand hier meer succes of info?
Truenas in de VM geinstalleerd maar verder kom ik niet. Ik zie de disks niet in Truenas.
Bij het booten van truenas zie ik de P222 langs flitsen met een error dat de adapter de update config weigert(IDBR 0x1).
DMAR DMA READ NO_PASID
Het enige wat ik nog heb kunnen vinden is dat de controller in IT mode moet staan, niet HBA maar ik heb geen idee hoe ik dat kan zien of aanpassen. Zowel de bios als controller firmware hebben hier geen optie of indicatie voor zover ik kan zien.
ik heb hier mijn cougar controller in passtrough kunnen zetten, ik heb hem wel in AHCI mode staan, en dan via ESXI kan ik hem perfect in passtrough zetten, want zo heb ik hem aan de xpeonology gekoppeld zodat ik daar de RAID kan instellen + ook SMART info doorkrijgLOTG schreef op maandag 29 mei 2023 @ 22:21:
Ik ben de hele dag al aan het proberen om PCI passtrough voor de P222 raid controller werkend te krijgen. Alle firmware geupdate naar de laatste versies (als het goed is), proxmox naar de 6.2 kernel van proxmox geupdate met de relax_rmrr kernel patch. IOMMU aangezet volgends de proxmox guide en een VM aangemaakt die de PCI kaart heeft.
DMAR DMA READ NO_PASID
zou dus toch moeten lukken, cpu die ik gebruik 1265v2 , hp micro server gen 8
Mijn wens is nog altijd om mij MicroServer 10 Plus van 64GB te voorzien. Er is een geheugen kit van Crucial, maar die heeft geen ECC.
Nu kwam ik dit tegen: https://www.compuram.biz/...r/microserver-gen10-plus/
Deze bieden voor een schappelijke prijs (~250 euro) 64gb ram aan met ECC. Iemand al ervaringen hiermee?
Nu kwam ik dit tegen: https://www.compuram.biz/...r/microserver-gen10-plus/
Deze bieden voor een schappelijke prijs (~250 euro) 64gb ram aan met ECC. Iemand al ervaringen hiermee?
Enkele vragen over de goede oude HP Proliant Microserver N36L.
Zit er snelheidsverschil tussen de 4 normale sata aansluitingen en de 5de interne sata aansluiting?
De 4 normale slots worden aangebuid met "AMD SB7x0/SB8x0/SB9x0 AHCI SATA controller". De 5de met "ATI IXP700/800 UDMA133 controller". Dat laatste klinkt oud en wellicht ook langzamer.
Ik wil een SSD (Crucial MX500 2,5" 1TB) installeren welke ik uiteraard op de snelste controller wil aansluiten. Echter voor de normale slots heb ik dan een bracket nodig.
Is het mogelijk om een SSD op het PCIe 2.0 16x slot aan te sluiten?
Info:
https://n40l.fandom.com/wiki/Base_Hardware_n36l
Zit er snelheidsverschil tussen de 4 normale sata aansluitingen en de 5de interne sata aansluiting?
De 4 normale slots worden aangebuid met "AMD SB7x0/SB8x0/SB9x0 AHCI SATA controller". De 5de met "ATI IXP700/800 UDMA133 controller". Dat laatste klinkt oud en wellicht ook langzamer.
Ik wil een SSD (Crucial MX500 2,5" 1TB) installeren welke ik uiteraard op de snelste controller wil aansluiten. Echter voor de normale slots heb ik dan een bracket nodig.
Info:
Een RAID controller P410 of 420 in het PCIe slot doen zou ik zeggen. Daar een RAID array van maken met je drives. En die SSD op de interne SATA controller aansluiten. Ik heb geen ervaring met de N36L, maar wel dezelfde ervaring met de HP gen8. Die 5de sata poort is daar voor een DVD drive. Kon je niet van booten. Dus dan moest de boot partitie op een USB stick allemaal gerommel. En de interne SATA controller was geen echte Hardware RAID. dus zelf een controller in dat PCIe slot gedaan. Gaat als een trein en kosten ook niet veel meer tegenwoordig.Slogra schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 17:10:
Info:
BIOS mod al gedaan? https://www.bios-mods.com...ad.php?pid=75965#pid75965Slogra schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 17:10:
Info:
SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375
Bedankt, dat is interessant. Nee, lijkt erop dat ie er nog niet op staat. Mijn bios versie is HP Version: O41 07/28/2010. Ik ga binnenkort eens kijken of ik de aangepaste versie kan installeren.ElMacaroni schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 20:01:
[...]
BIOS mod al gedaan? https://www.bios-mods.com...ad.php?pid=75965#pid75965
De SSD heb ik op dit moment aangesloten op de 5de SATA aansluiting.
Met CrystalDiskMark een benchmark gedaan vanaf een Windows PC naar de SSD share en HDD share.
De snelheden zijn vrijwel gelijk. Mijn doel is dat de random writes sneller worden maar dat is helaas nog niet het geval. Hopelijk gaat de bios update hier verandering in brengen.
Om eerlijk te zijn weet ik niet wat voor snelheden ik kan verwachten op een 1 gigabit netwerk. Met name niet bij random writes.
SSD
------------------------------------------------------------------------------
CrystalDiskMark 8.0.4 x64 (C) 2007-2021 hiyohiyo
Crystal Dew World: https://crystalmark.info/
* MB/s = 1,000,000 bytes/s [SATA/600 = 600,000,000 bytes/s]
* KB = 1000 bytes, KiB = 1024 bytes
[Read]
SEQ 1MiB (Q= 8, T= 1): 95.130 MB/s [ 90.7 IOPS] < 87258.98 us>
SEQ 1MiB (Q= 1, T= 1): 78.454 MB/s [ 74.8 IOPS] < 13305.30 us>
RND 4KiB (Q= 32, T= 1): 45.944 MB/s [ 11216.8 IOPS] < 2851.15 us>
RND 4KiB (Q= 1, T= 1): 6.729 MB/s [ 1642.8 IOPS] < 607.80 us>
[Write]
SEQ 1MiB (Q= 8, T= 1): 84.772 MB/s [ 80.8 IOPS] < 97241.50 us>
SEQ 1MiB (Q= 1, T= 1): 80.899 MB/s [ 77.2 IOPS] < 12928.11 us>
RND 4KiB (Q= 32, T= 1): 39.054 MB/s [ 9534.7 IOPS] < 3352.69 us>
RND 4KiB (Q= 1, T= 1): 6.058 MB/s [ 1479.0 IOPS] < 675.34 us>
Profile: Default
Test: 64 MiB (x5)
Mode: [Admin]
Time: Measure 5 sec / Interval 5 sec
Date: 2023/06/29 22:51:57
HDD
CrystalDiskMark 8.0.4 x64 (C) 2007-2021 hiyohiyo
Crystal Dew World: https://crystalmark.info/
* MB/s = 1,000,000 bytes/s [SATA/600 = 600,000,000 bytes/s]
* KB = 1000 bytes, KiB = 1024 bytes
[Read]
SEQ 1MiB (Q= 8, T= 1): 95.601 MB/s [ 91.2 IOPS] < 86983.62 us>
SEQ 1MiB (Q= 1, T= 1): 77.862 MB/s [ 74.3 IOPS] < 13446.47 us>
RND 4KiB (Q= 32, T= 1): 47.175 MB/s [ 11517.3 IOPS] < 2776.59 us>
RND 4KiB (Q= 1, T= 1): 6.165 MB/s [ 1505.1 IOPS] < 663.77 us>
[Write]
SEQ 1MiB (Q= 8, T= 1): 87.635 MB/s [ 83.6 IOPS] < 94607.42 us>
SEQ 1MiB (Q= 1, T= 1): 75.561 MB/s [ 72.1 IOPS] < 13790.27 us>
RND 4KiB (Q= 32, T= 1): 40.202 MB/s [ 9814.9 IOPS] < 3257.25 us>
RND 4KiB (Q= 1, T= 1): 5.565 MB/s [ 1358.6 IOPS] < 735.24 us>
Profile: Default
Test: 64 MiB (x5)
Mode: [Admin]
Time: Measure 5 sec / Interval 5 sec
Date: 2023/06/29 22:57:42
Even teruglezen, zo'n 10 jaar in dit draadje, of zoeken op "bios" dan kom je er wel uit.Slogra schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 23:29:
[...]
Bedankt, dat is interessant. Nee, lijkt erop dat ie er nog niet op staat. Mijn bios versie is HP Version: O41 07/28/2010. Ik ga binnenkort eens kijken of ik de aangepaste versie kan installeren.
SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375
Let er op dat dit oude beestje SATA-2 is en geen 'normale' sata-3. 300MB/s is max, dus een SSD ga je niet volledig benutten, mits tenzij je er een aparte HBA in zet.Slogra schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 23:29:
[...]
De SSD heb ik op dit moment aangesloten op de 5de SATA aansluiting.
Met CrystalDiskMark een benchmark gedaan vanaf een Windows PC naar de SSD share en HDD share.
De snelheden zijn vrijwel gelijk. Mijn doel is dat de random writes sneller worden maar dat is helaas nog niet het geval. Hopelijk gaat de bios update hier verandering in brengen.
Om eerlijk te zijn weet ik niet wat voor snelheden ik kan verwachten op een 1 gigabit netwerk. Met name niet bij random writes.
[
Wikipedia: SATA
Ik heb hier ook nog een 40L al jaren in gebruik. Niet stuk (klop klop) te krijgen! voor een fileserver of iets dergelijks ideaal.
Hallo Tweakers,
Ik heb een tijdje een HP Proliant gen 10 draaien maar sinds paar weken wordt hij te warm waardoor hij uitvalt.
Ik heb al gezocht op het web en daar kwam ik een forum van HP tegen dat het waarschijnlijk de temperatuur sensor is en dat je dan de bios dient te downgraden.
Maar ik krijg het niet voor elkaar om dit te realiseren, ik volg de stappen tot dat ik de usb in eufi shell dien op te zoeken, daar kan ik de usb niet vinden.
Kan iemand mij helpen/uitleggen wat ik fout doe?
Ik heb een tijdje een HP Proliant gen 10 draaien maar sinds paar weken wordt hij te warm waardoor hij uitvalt.
Ik heb al gezocht op het web en daar kwam ik een forum van HP tegen dat het waarschijnlijk de temperatuur sensor is en dat je dan de bios dient te downgraden.
Maar ik krijg het niet voor elkaar om dit te realiseren, ik volg de stappen tot dat ik de usb in eufi shell dien op te zoeken, daar kan ik de usb niet vinden.
Koeling van de Gen10 is m.i. op zijn best ook gewoon matig.Pater19 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 15:40:
Hallo Tweakers,
Meeste mensen lossen dat op met extra fans/meer airflow, dat het een bios issue zou zijn is een nieuwe invalshoek voor me.
Er zat achter het frontpanel van die van mij een stoffilter, die heb ik er uit gehaald en dat heeft het e.e.a. wel verbeterd, maar op een warme dag is het nog steeds wachten tot hij zichzelf uitzet.
En je moet hem dan af en toe wel open maken en uitblazen uiteraard, want die stof gaat nu gewoon je behuizing in.
Je kan in de bios ook wel een beetje knoeien met de temperaturen waarop hij uit gaat, als ik me niet vergis zijn de standaard waarden nogal aan de conservatieve kant.
Ik heb issue zelf dus ook nog niet opgelost. Ik heb hem wel in een TV meubel gezet recenterlijk dus ik zit er aan te denken iets met actieve koeling in het meubel te doen.
Let op:
In dit topic horen alleen posts die betrekking hebben op HP Proliant Microservers. Onderwerpen als Synology/DSM en andere software horen hier niet thuis. Daarvoor graag in één van de Synology-topics posten. Berichten die off-topic zijn, kunnen worden getrashed.
In dit topic horen alleen posts die betrekking hebben op HP Proliant Microservers. Onderwerpen als Synology/DSM en andere software horen hier niet thuis. Daarvoor graag in één van de Synology-topics posten. Berichten die off-topic zijn, kunnen worden getrashed.