Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2
Heb je dit ondertussen reeds geprobeerd?vandijk schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 22:21:
[...]
ServeTheHome heeft de kaart gereviewed. Leuk concept, maar crippled doordat het een 4x pci 2.0 kaart is. de SSD's draaien op 1/4e van hun max bandbreedte, en de aquntia nic haalt ook geen 10gbit.
Ik ga het proberen met een usb->msata adapter en een msata ssd. Ik laat nog wel weten, of dit werkt.
usb naar msata heb ik nog niet geprobeerd, Ik heb de sata SSD met de TrueNAS installatie in een externe behuizing gestopt, en aan de front usb gehangen. Boot instellingen aangepast, en alles werkt op dezelfde manier als toen ik de SSD via sata aangesloten had.bramvanmol schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 21:52:
[...]
Heb je dit ondertussen reeds geprobeerd?
Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2
Yes ik dacht aan dezelfde setup! Twijfel zo hard om hem aan te schaffen...vandijk schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 22:23:
[...]
usb naar msata heb ik nog niet geprobeerd, Ik heb de sata SSD met de TrueNAS installatie in een externe behuizing gestopt, en aan de front usb gehangen. Boot instellingen aangepast, en alles werkt op dezelfde manier als toen ik de SSD via sata aangesloten had.
Waarom 32GB in de NAS?vandijk schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 23:04:
Ik heb er nu 2x HP microserver gen 10+ staan. 1 voor esxi, en 1 voor truenas. De truenas server heeft nu 4x WD RED Pro 6TB in een striped mirror. De VM's gaan draaien op een iscsi target. Via ebay heb ik 2 HP 560SFP+ nics besteld om de boel via 10Gbit aan elkaar te knopen. Alleen het geheugen nog uitbreiden naar 32GB per stuk. Alleen dat is redelijk lastig voor een fijne prijs te krijgen. In de toekomst misschien een upgrade van de CPU in de esxi bak, maar voor TrueNAS is de 4 core prima.
Ik zou dan eerder 48GB in de ESXi doen en 16 in de NAS.
Verder een hele mooie setup!! Ik zoek ook iets nieuws voor ESXi, mijn huidige home lab is een Mac Mini uit 2011, niet vooruit te branden. Maar dat heb ik gedaan omdat ik momenteel veel met Macs werk en als je het op een Mac draait, kan hij automatisch zonder hack Mac guests aan.
[ Voor 14% gewijzigd door GekkePrutser op 07-08-2021 11:17 ]
Ik verwacht dat 32GB in de nas, voordelen heeft tav lees performance van de iscsi opslag voor de esxi vm's. Zodra de 10Gb nics binnen zijn, ga ik hier wat metingen mee doen.GekkePrutser schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 11:16:
[...]
Waarom 32GB in de NAS?
Ik zou dan eerder 48GB in de ESXi doen en 16 in de NAS.
Verder een hele mooie setup!!
Ah op die manier. Zeker met ZFS zou dit wel uit kunnen maken inderdaad. Ik ben benieuwd naar hoe deze werkt als ESXi trouwens. Welke CPU heb je er in?vandijk schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 11:27:
[...]
Ik verwacht dat 32GB in de nas, voordelen heeft tav lees performance van de iscsi opslag voor de esxi vm's. Zodra de 10Gb nics binnen zijn, ga ik hier wat metingen mee doen.
[ Voor 6% gewijzigd door GekkePrutser op 07-08-2021 11:46 ]
De standaard 4 core / 4 threads E2224GekkePrutser schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 11:45:
[...]
Ah op die manier. Zeker met ZFS zou dit wel uit kunnen maken inderdaad. Ik ben benieuwd naar hoe deze werkt als ESXi trouwens. Welke CPU heb je er in?
Upgraden naar een 6 core / 12 threads kost mij nog iets te veel, Voor de VM's die ik er op ga draaien (mail, web/domain controller/unifi controller) zou het voldoende moeten zijn.
,
Ik heb een microservice gen8 met een xeon 1260L. Dat houdt in dat mijn systeem over twee videokaarten beschikt: de matrox op het moederbord (correct?) en de HD2000 iGPU.
Ik heb nu Ubuntu 20.04 geïnstalleerd, maar weet nu niet hoe ik de iGPU in gebruik kan nemen. In de bios lijkt het alsof de onboard of the pcie kan gebruiken. Ik zie daar zo snel niet wat ik moet kiezen voor de iGPU.
Hopelijk heeft iemand hier ideeën. Alvast bedankt.
AFAIK kan de gen8 by design geen gebruik maken van een igpu. Alles gaat via de Matrox i.v.m. ILO compatibility.Jilvoos schreef op donderdag 2 september 2021 @ 19:52:
Ik heb nu Ubuntu 20.04 geïnstalleerd, maar weet nu niet hoe ik de iGPU in gebruik kan nemen. In de bios lijkt het alsof de onboard of the pcie kan gebruiken. Ik zie daar zo snel niet wat ik moet kiezen voor de iGPU.
Ah dat verklaart een hoop. Dan wellicht toch eens kijken naar een aparte kaart. Dank voor je antwoord!mtr33 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 09:44:
[...]
AFAIK kan de gen8 by design geen gebruik maken van een igpu. Alles gaat via de Matrox i.v.m. ILO compatibility.
Let wel dat je met een aparte kaart wel je iLO remote screen verliest, helaas. Ik heb het een tijdje zo gedaan omdat ik er een HDMI scherm op aan wilde sluiten.Jilvoos schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 11:29:
[...]
Ah dat verklaart een hoop. Dan wellicht toch eens kijken naar een aparte kaart. Dank voor je antwoord!
Dat is een goed punt... Ik weet niet meer of er een BIOS optie was om de kaart te kiezen. Als ik het me goed herinner was er geen keuze daar, maar ik heb er niet naar gezocht, toen ik die kaart er in had, was het echt voor gebruik als videokaart.Jilvoos schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 08:43:
Kan je ze niet biede gebruiken? De matrox voor standaard werk en de externe kaart voor puur Plex hw transcoding?
Ik zou even kijken of er een optie in de BIOS staat om te kiezen welke je voor video wil gebruiken.
Is er hier iemand die ik daar blij mee kan maken? Stuur dan even een PB.
Als ik niks hoor gaat hij volgende week bij vraag en aanbod en/of marktplaats, maar wil de mensen hier even eerste keus geven :-)
(Ik heb er trouwens geen fatsoenlijke doos bij, dus opsturen is niet handig -> op te halen regio Utrecht)
https://www.salemedia.nl/...roserver-gen8-p9b70a.html
er zijn er weer een paar zie ik.
There are no secrets, only information you do not yet have
Maar is de SSD wel echt slecht? Ik heb 'm in een USB-behuizing gezet en met smartctl een uitgebreide test gedraaid (85 minuten), en die vindt alles OK met dat ding.
Ik kan zo gauw ook niets vinden over slechte SATA-kabels of overlijdende RAID-controllers in deze servers. Iemand anders hier vergelijkbare ervaringen mee toevallig?
Het is een Samsung 860 (SATA), maar nou zit ik me af te vragen of ik die moet vervangen of niet...
Saved by the buoyancy of citrus
I think I've got the hang of it now... :w :q :wq :wq! ^d X exit X Q :quitbye CtrlAltDel ~~q :~q logout save/quit :!QUIT ^[zz ^[ZZ ZZZZ ^H ^@ ^L ^[c ^# ^E ^X ^I ^T ? help helpquit ^D ^d ^C ^c helpexit ?Quit ?q ^Kx /QY sync halt
Had nog een microserver in gebruik maar vorige week vervangen door een Lenovo M900 Tiny. Veel krachtiger, stiller en zuiniger.
[ Voor 27% gewijzigd door _JGC_ op 20-10-2021 18:59 ]
Klopt, maar ik gebruikte dat ding met een SSD in bay 1 en de rest leeg. Draait proxmox met pfsense in een VM en unifi en pihole in containers. Data opslag is lang geleden naar cloud verhuisd.JeroenE schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 11:13:
@_JGC_ Misschien mis ik iets, maar dat zijn deze? Daar kan je toch geen 4 HDD's in kwijt?
ik kijk ook nog een beetje naar de aanschafkosten, die HP Prodesk zijn ook nog niet zo 1-2-3 de goedkoopsten.chaoscontrol schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 12:07:
@JeroenE Ik ben zelf al een paar jaar over op HP Prodesk mini's. 1x SATA SSD voor OS en 1x NVME voor de VM's. Backups gaan naar een NAS. Ik heb nu 4 Prodesks met 32GB per unit en dus ook meer CPU resources als ik had met G8's voor een lager energieverbruik. De microservers waren leuk maar de alternatieven nu zijn beter. Als je echt nog 4 bays nodig hebt voor langzame drives ben je beter uit met een NAS denk ik.
Energieverbruik interesseert me niet zoveel. Vandaar dat ik ook gewoon hier 5 HP Microservers gen8 heb zoemen 24/7
ik ben wel aan het kijken naar alternatieven, maar kan niet echt wat vinden wat in de buurt kan komen van de HP Microserver gen8 anders dan de HP Microserver gen10. Ik hou me aanbevolen voor andere alternatieven l;)
Ik heb de rekenkracht etc niet echt nodig, dus een paar honderd euro uitgeven voor een betere processor en meer geheugen zodat die PC nog sneller niets te doen heeft klinkt voor mijn situatie niet heel logisch. Bovendien moet ik dan ook weer een NAS gaan aanschaffen, wellicht nieuwe disks etc.
Ik heb er ook wel eens over gedacht om zaken te vervangen, maar of ik kijk verkeerd en kan de juiste alternatieven niet vinden. Alles wat ik wel kan vinden is relatief duur (want alles is duur tegenwoordig) en voor die paar kWh's die het dan per jaar scheelt is dat helemaal niet rendabel.
Nu hoeft een "hobby" voor mij niet rendabel te zijn, maar om honderden euro's uit te geven en dan hetzelfde te hebben als ik nu ook al heb (namelijk opslag plus wat extra) daar zit voor mij nog niet echt een voordeel in.
Het probleem is natuurlijk ook dat ik veel bewaar. Dat zou op zich wellicht beter kunnen, maar aangezien ik al jaren "volgende maand" ga uitzoeken wat er definitief weg kan en niet meer bewaard hoeft te worden zie ik dat niet snel gebeuren. Overstappen naar enkel cloud opslag is daardoor ook niet echt goedkoop.
en de 2 NASjes die ik heb, waarvan er 1 een backup is van de ander waarbij ik niet alles backup voldoet uitstekend binnen de HP Microserver, dus die blijven zowieso ..
dus die kWh's wat ik extra per jaar betaal daar kan ik x jaar mee vooruit en hier nu ook zonnepanelen dus we gaan zowieso minder betalen
keuzes keuzes keuzes.. ze blijven lastig
Dat is wel geruststellend, dan durf ik die SSD wel te vertrouwen, thanksBartV schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 18:13:
Heb ik ook last van. Af en toe gooit de controller de schijf eruit. Bij de reboot geeft hij ook netjes aan dat hij de logische drive kwijt is, en of je deze weer wilt enablen. Tot nu toe werkt dat bij mij elke keer, maar het is wel vervelend omdat de boel tot die tijd gewoon hangt.
Maar ik ben het gezeur met die ODD wel een beetje zat (ik was al blij dat ie zonder bootmanager op usb of sd kon booten vanaf die plek maar er draait ProxMox op, dus liever geen downtime) dus ik heb die SSD in bay 1 gezet en de twee HD's een bay opgeschoven, en het bootte gelukkig direct zonder morren allemaal weer. Crisis averted.

Iemand ook al met deze gedachte rond gelopen? vermoed dat ik wat issues heb met aansluitingen aan de achterkant.. voeding...
We love the smell of innovation in the morning!
waarom zou je dat in de lieve vrede willen doen? je raakt je ILO kwijt, je kunt er nog steeds net zoveel schijven in kwijt en je verbruik zal ook niet veel schelen.NoE schreef op maandag 8 november 2021 @ 20:31:
Vandaag lijkt mijn Boot SSD te zijn overleden in mijn Gen8 Microserver en moet ik dus opzoek naar nieuwe componenten. Nu speelde ik met de gedachten, zou ik er een AMD moederbord in kunnen steken als ik toch bezig ben? bijvoorbeeld de ROMED4ID-2T van ASRock.
Iemand ook al met deze gedachte rond gelopen? vermoed dat ik wat issues heb met aansluitingen aan de achterkant.. voeding...
Ik merk bij 1 MIcroserver dat deze reboot als de netwerk down gaat (bijv. switch wordt bijgewerkt met een firmware upgrade)
Deviced draait Proxmox .. 2 andere Microservers laten dit gedrag op dezelfde poort niet zien
iemand een idee?
update .. mmm proxmox en HA .. gotcha!
[ Voor 4% gewijzigd door zeroday op 12-11-2021 19:37 ]
Op mijn Microserver Gen8 zit hij op een sticker op de achterkant van de server.JustSys schreef op maandag 22 november 2021 @ 11:21:
effe een domme vraag.... waar kan het wachtwoord terug vinden op den ilo5 netwerkcard? normaal staat deze op de nic vermeld of op de doos maar kan die niet terug vinden.
..: De 3 H's van Microsoft: Herhalen, Herstarten en Herinstalleren :..
- NAS (Samba) om de zpool (3x12TB) te ontsluiten
- MySQL
- pihole
- node-red
- Nextcloud
- mosquitto
- NGINX voor diverse interne websites/logging
Allemaal geen hele zware toepassingen, maar ik heb nooit het idee dat ik tegen performance-bottlenecks aan loop.
ik heb er zo'n sata express kaartje bijgehangen , voor een SSD disk, deze gebruik ik als storage voor mijn esxi
de 4 schijven op de cougar controller gebruik ik dan voor mijn synology
Maar heb al 2 x aan de hand gehad, dat esxi vastliep, denk dat ofwel die extra sata controller mogelijks defect is, of eventueel de SSD disk... als ik reboot, dan zie ik hem ook vasthangen, wanneer hij de schijf aan het detecteren is (ssd)
Doe ik een cold reboot, dan loopt hij door
Hoe kan ik een hardware check doen op die SSD disk ? Want op ILO zie ik geen SMART status ofzo?
iemand enig idee?
nvm, niet goed gekekennt2nitro schreef op maandag 20 december 2021 @ 11:43:
Ik heb van een mede tweaker een pricewatch: HPE ProLiant MicroServer Gen10 Plus (P16005-421) overgenomen. Er zit al een pricewatch: Intel Core i3-9100F (SRF7W) Tray in. Nu zou ik graag 2 x 32 gb geheugen plaatsen. Ik vind wel geheugen in dit topic, maar dat is niet meer leverbaar. Zijn er mensen die het exacte geheugen kunnen aanraden dat op dit moment te koop is voor deze server ?
[ Voor 18% gewijzigd door Cyphax op 20-12-2021 13:42 ]
Vorig jaar heb ik de volgende geheugenmodule bijgeprikt en is nog te koop:nt2nitro schreef op maandag 20 december 2021 @ 11:43:
Ik heb van een mede tweaker een pricewatch: HPE ProLiant MicroServer Gen10 Plus (P16005-421) overgenomen. Er zit al een pricewatch: Intel Core i3-9100F (SRF7W) Tray in. Nu zou ik graag 2 x 32 gb geheugen plaatsen. Ik vind wel geheugen in dit topic, maar dat is niet meer leverbaar. Zijn er mensen die het exacte geheugen kunnen aanraden dat op dit moment te koop is voor deze server ?
- Hewlett Packard Enterprise 879507-B21 geheugenmodule 16 GB DDR4 2666 MHz
Misschien iets duurder dan gemiddeld maar werkt dan ook stabiel.
Gaat wel over een Gen10 Plus met een Intel Xeon E-2224 en 16gb standaard meegeleverd. In totaal dus 32gb.
pricewatch: Crucial CT2K32G4DFD8266
Held !! Besteld, ingeprikt en werkt meteen !! nu 64 gb en inrichten kan beginnen, dank !!Eastern schreef op maandag 20 december 2021 @ 16:32:
Ik heb zelf ook het HP geheugen, mocht je 64 GB willen dan kan je naar deze geheugen set kijken:
pricewatch: Crucial CT2K32G4DFD8266
Nu met de energiecrisis ... Is hier iets aan te doen? zijn er zuinigere bakjes? Betere alternatieven?
Heb er 4 x wd red 4 GB inzitten + 16 gb + 1265 cpu, met esxi bedoeld voor
=> xpenology + plex server , daarom dus ook de 1265 cpu voor transcoding
=> Home assstant OS + USB stick voor deconz/zigbee
=> en wat test linux systeempjes
Belangrijk is dus zeker plex + transocoding alsook een nas voor backup and cloud backup
als ik opnieuw ga kijken naar een server, mss met een gpu voor transcoding? zou de cpu veel verbruiken?
of moet ik eventueel kijken naar een officiele synolgy? belangrijk is dus ook dat ik daar mee kan transcoden + virtuele systeempjes kan maken
Of ga ik niet veel gaan kunnen besparen? :-)
thnx
Enerzijds zoek ik ook alweer een tijdje, maar kan niets vinden wat qua formfactor in de buurt komt. Ik heb 5 van die dingen, en moet altijd wel een klein beetje gniffelen als ik iemand over het stroomverbruik zie praten en ik er 5 24/7 heb draaien .. lolNoFate schreef op zondag 16 januari 2022 @ 10:25:
Guys; heb hier ook een Gen8 microserver staan, destijds geupgrade met een 1265 cpu, heb deze eens aan een meter gehangen, en zit toch op een jaarlijks verbruik van 560 KW (+- 60watt)
Nu met de energiecrisis ... Is hier iets aan te doen? zijn er zuinigere bakjes? Betere alternatieven?
Heb er 4 x wd red 4 GB inzitten + 16 gb + 1265 cpu, met esxi bedoeld voor
=> xpenology + plex server , daarom dus ook de 1265 cpu voor transcoding
=> Home assstant OS + USB stick voor deconz/zigbee
=> en wat test linux systeempjes
Belangrijk is dus zeker plex + transocoding alsook een nas voor backup and cloud backup
als ik opnieuw ga kijken naar een server, mss met een gpu voor transcoding? zou de cpu veel verbruiken?
of moet ik eventueel kijken naar een officiele synolgy? belangrijk is dus ook dat ik daar mee kan transcoden + virtuele systeempjes kan maken
Of ga ik niet veel gaan kunnen besparen? :-)
thnx
dus als je hem kwijt wil ... voor een klein bedrag neem ik zoiets wel over
Btw waar iemand zich ook bewust van moet zijn: die gebakjes kosten ook x euro om aan te schaffen.. Die investering zal je met het mindere verbruik van je energie terug moeten verdienen. En ga je er dan op een bepaalde manier op vooruit met wat je dan meer kan dan met wat je nu kan.
Het is altijd een afweging. Discussieren over geen/wel groene stroom en de natuur doe ik niet. Dat moet ieder voor zich weten
idd , investeren in een nieuw systeem, ja, gaat idd lang duren, maar ik heb geen idee of ik dan ook effectief minder ga vebruiken met 4 schijven erinzeroday schreef op zondag 16 januari 2022 @ 10:32:
[...]
Enerzijds zoek ik ook alweer een tijdje, maar kan niets vinden wat qua formfactor in de buurt komt. Ik heb 5 van die dingen, en moet altijd wel een klein beetje gniffelen als ik iemand over het stroomverbruik zie praten en ik er 5 24/7 heb draaien .. lol(3 nodes proxmox en 2x een NAS) ..
dus als je hem kwijt wil ... voor een klein bedrag neem ik zoiets wel over
Btw waar iemand zich ook bewust van moet zijn: die gebakjes kosten ook x euro om aan te schaffen.. Die investering zal je met het mindere verbruik van je energie terug moeten verdienen. En ga je er dan op een bepaalde manier op vooruit met wat je dan meer kan dan met wat je nu kan.
Het is altijd een afweging. Discussieren over geen/wel groene stroom en de natuur doe ik niet. Dat moet ieder voor zich weten
Wegdoen doe ik hem zeker niet, daar is het veel te goed voor, heb er zelfs nog 1 als reserv staat, moest er een defect op zijn, zodat ik snel kan schakelen :-)
Heb mijn 2 Gen8 achter een UPS hangen, en die levert 100 watt continue aan de machines. Gen8 nr 1 met E3-1265L V2 heeft 3 discen geloof ik en een SSD, en Gen8 nr 2 met E31260L heeft 1 dikke SSD.NoFate schreef op zondag 16 januari 2022 @ 10:25:
Guys; heb hier ook een Gen8 microserver staan, destijds geupgrade met een 1265 cpu, heb deze eens aan een meter gehangen, en zit toch op een jaarlijks verbruik van 560 KW (+- 60watt)
Je zult altijd het verbruik van die 4 disken hebben, zonder die dingen nemen ze ongeveer 40 watt? Kan altijd lager natuurlijk maar je zult wel aardig wat jaren moeten draaien om break even te komen.
Heb hier zonnepanelen, dus sowieso niet groot probleem.
nuja, denk dat er idd niet veel aan te doen valt :-)
want die gaan toch ook niet heel lang mee?
[ Voor 65% gewijzigd door NoFate op 16-01-2022 10:47 ]
zo denk ik er ook over ..NoFate schreef op zondag 16 januari 2022 @ 10:37:
[...]
idd , investeren in een nieuw systeem, ja, gaat idd lang duren, maar ik heb geen idee of ik dan ook effectief minder ga vebruiken met 4 schijven erin
Wegdoen doe ik hem zeker niet, daar is het veel te goed voor, heb er zelfs nog 1 als reserv staat, moest er een defect op zijn, zodat ik snel kan schakelen :-)
eigenlijk zou ik nog 1 1265 willen hebben zodat ik wat kan gaan pielen met een SSD en wat schijven zodat ik langzaam bepaalde andere zaken die me niet meer bevalt kan overzetten..
Dus als er wat langs komt.. ik hou me aanbevolen
Mijn backup gen 8 heeft nog de originele Xeon erin zitten, weer niet meer juist welke dat dat was, maar deze was net iets te zwak voor transcoding
Heb deze: pricewatch: Cyberpower CP1500EPFCLCDNoFate schreef op zondag 16 januari 2022 @ 10:46:
Welke UPS heb je trouwens en warom heb je een UPS? heb je zo veel stroompannes?
Heb 1 keer stroomuitval gehad (uur lang ofzo) en toen ben ik 1 disk kwijt geraakt. Vond ik nogal jammer, en ik wilde al een tijdje een UPS. Zit ook de glasvezel +router op, dus mocht de stroom uitvallen kan ik nog even uurtje internetten ofzo.
Heb er Plex en cloud sync opstaan, volgens mij checken die toch om de zoveel tijd de schijven?
€ 53,81 25%OFF | Intel Xeon E3 1270 V2 3.5Ghz Lga 1155 8Mb Quad Core Cpu Processor SR0P6
https://a.aliexpress.com/_uWwrAP
Copyright and left by SED...
https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4d3jb5cz
ik weet niet meer waarom , maar er was iets met de 1270 :-)
edit: wss meer watt verbruik en meer warmte
[ Voor 10% gewijzigd door NoFate op 16-01-2022 20:32 ]
https://www.cpubenchmark....-Xeon-E3-1265L/1192vs2558
Goede passieve koeling is altijd belangrijk.
[ Voor 31% gewijzigd door SED op 17-01-2022 00:36 ]
Copyright and left by SED...
Ik heb deze:NoFate schreef op zondag 16 januari 2022 @ 10:46:
Welke UPS heb je trouwens en warom heb je een UPS? heb je zo veel stroompannes?
pricewatch: Eaton 5P 1550 Global Tower
Voorzien van netwerkkaart zodat 'ie remote uit te lezen is:
pricewatch: Eaton Netwerkkaart: Network Card-MS
Belachelijk dure combi, maar display en uitleesmogelijkheden zijn erg fijn.
Vind het zelf erg fijn dat ik bij beperkte uitval, niet meteen alles in 1 klap uit heb staan. Vooral wegens minder risico op dataschade. Heb nog geen auto-shutdown geconfigureerd, weet ook niet of ik dat ooit ga doen. Mooie feature, maar ook risicovol en het is weer werk in te regelen. Tot nu toe 1x een stroomstoring gehad waar ik na een half uur handmatig alles maar heb uitgezet.
Ná Scaoll. - Don’t Panic.
Is er trouwens al een goede opvolger , met ook ILO en remote console etc?
Alsook, het fijne is dat ik er een mini sata kaartje in heb geplaats, hierop een SSD aangesloten voor als datastre van ESXI
Vervolgens de cougar 4 bay controller volledig in passtrough gezet, zodat ik smart data en fysiek de schijven zie in xpenology... handig voor bad sectors etc
waarom wil je persee een xeon? je kunt ook gewoon de g5420 versie kopen en die dan upgraden.oef! schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:29:
Is er iemand op de hoogte of er shops buiten de pricewatch de Gen 10 plus met Xeon aanbieden? De prijzen zijn all over the place.
Aangezien de moederborden bij bijde versies gelijk zijn heb ik het zelf ook gedaan en voor 100 euro een gebruikte i3 9100(F) gekocht en die erin gezet. werkt ook gewoon met ecc en is maar 10% langzamer als destandaard xeon versie
Servethehome heeft ook een heel mooi artikel geschreven hierover en allerlei testen en metingen gedaan hoe ver je kunt gaan met upgraden kwa stroom verbruik en warmteontwikkeling
Uit hun test gingen ze uit van 4hds in combinatie met wat randapparatuur en dan is een xeon e2246g wel de max en deze is bijna een keer zo snel als de standaard xeon
https://www.servethehome....te-customization-guide/2/
Nu wil ik graag de fan vervangen door een ander exemplaar, maar zie dat HP een gekke 6-polige ministekker gebruikt, plus dat ik geen vrije SATA kabel heb om stroom richting RGB controller te brengen. (RGB fan heb ik nog liggen en wil ik graag hergebruiken.)
Heeft iemand eerder die fan vervangen door een std. 4-polig exemplaar en zo ja, waar heb je het verloopstekkertje vandaan gehaald? (SATA splitter is nog wel te vinden, MOLEX naar MOLEX + SATA voor de RGB aansturing.) Werkt een std. 4-polige (PWM) fan goed met de Microserver?
Zelf geen ervaring mee, wel het één en ander over gelezen omdat ik overwogen heb de stock fan te vervangen door een stiller exemplaar.unezra schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 08:09:
Heeft iemand eerder die fan vervangen door een std. 4-polig exemplaar en zo ja, waar heb je het verloopstekkertje vandaan gehaald? (SATA splitter is nog wel te vinden, MOLEX naar MOLEX + SATA voor de RGB aansturing.) Werkt een std. 4-polige (PWM) fan goed met de Microserver?
HP heeft niet alleen een custom connector maar ook een wat afwijkend systeem voor PWM. Dat maakt vervangen door een standaard 4-pin fan lastig. Als e.e.a. niet goed aangesloten is, kan dat foutmeldingen geven in de bios en ertoe leiden dat de machine weigert door te booten.
Hier een tutorial van iemand die de stock fan vervangt met een 4-pins Noctua, met uitleg van de bedrading. Maar hier een thread op op dezelfde site waarin uitgelegd wordt dat dit allemaal niet goed werkt/problemen kan geven, etc. Hier iemand die er een PCB'tje voor ontworpen heeft, en zo is er nog veel meer informatie te vinden.
Voor mij was het een reden om het toch maar bij de stock fan te houden
*oei*tjorni schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 16:00:
[...]
Zelf geen ervaring mee, wel het één en ander over gelezen omdat ik overwogen heb de stock fan te vervangen door een stiller exemplaar.
HP heeft niet alleen een custom connector maar ook een wat afwijkend systeem voor PWM. Dat maakt vervangen door een standaard 4-pin fan lastig. Als e.e.a. niet goed aangesloten is, kan dat foutmeldingen geven in de bios en ertoe leiden dat de machine weigert door te booten.
Hier een tutorial van iemand die de stock fan vervangt met een 4-pins Noctua, met uitleg van de bedrading. Maar hier een thread op op dezelfde site waarin uitgelegd wordt dat dit allemaal niet goed werkt/problemen kan geven, etc. Hier iemand die er een PCB'tje voor ontworpen heeft, en zo is er nog veel meer informatie te vinden.
Voor mij was het een reden om het toch maar bij de stock fan te houden
Nee, dat is idd reden genoeg om het niet eens te willen proberen. Nasty.
De herrie maakt me niet uit, die Microservers zijn redelijk stil, van die ene fan heb ik totaal geen last. Hij is een stuk stiller dan mijn "oude" server. Ik laat de originele fan er lekker in zitten.
Thnx!
In de huidige situatie zijn de disks op een p410 kaart aangesloten in de gen8. De gen10plus schijnt een marvell controller bevatten en ik zou de RAID 10 set graag 1 op 1 overzetten zonder eerst de disks te wipen.
Een afgeleide vraag daarvan. Als ik de handleiding van de gen10 lees moet ik virtual disks aanmaken die later in een RAID set komen. Weet iemand of dit de disk wiped?
Dat kan niet. Je kan hooguit de P410 in de Gen10 plaatsen. Tussen verschillende HP controllers kan het ook nog wel eens werken (als je dezelfde array aanmaakt met schijven in zelfde volgorde), maar dat is al niet recommended, met die Marvell gaat het sowieso niet lukken.oef! schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 12:54:
Heeft er iemand ervaring met het migreren van RAID sets van een gen8 naar een gen10plus?
In de huidige situatie zijn de disks op een p410 kaart aangesloten in de gen8. De gen10plus schijnt een marvell controller bevatten en ik zou de RAID 10 set graag 1 op 1 overzetten zonder eerst de disks te wipen.
Een afgeleide vraag daarvan. Als ik de handleiding van de gen10 lees moet ik virtual disks aanmaken die later in een RAID set komen. Weet iemand of dit de disk wiped?
Ik was er al bang voor. Dan maar even op de old school manier via externe media.chaoscontrol schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 13:57:
[...]
Dat kan niet. Je kan hooguit de P410 in de Gen10 plaatsen. Tussen verschillende HP controllers kan het ook nog wel eens werken (als je dezelfde array aanmaakt met schijven in zelfde volgorde), maar dat is al niet recommended, met die Marvell gaat het sowieso niet lukken.
Het originele geheugen is stompzinnig duur, op dit moment 450 euro voor een 16gb dimmetje
For future reference: Azerty verkoopt de 2P-862976-B21, een vervanger voor €85,-
Jammer dat dit niet makkelijk via de pricewatch te vinden is als je op het originele onderdeel zoekt.
Ik heb goede ervaringen met dit merk in mijn gen8 dus dit maar besteld.
Edit: voor de liefhebbers, dit is het gen8 geheugen, 2P-669324-B21 (8GB voor €59)
[ Voor 14% gewijzigd door oef! op 26-01-2022 18:29 ]
Maar dat is toch eigenlijk wel handig, zodat je later maximaal kunt uitbreiden?oef! schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 18:21:
Vandaag de gen10 plus Xeon editie binnen gekregen. Senetic had een goede prijs. Blijkt dat die stinkerds van HP er 1 stick ram van 16GB in hebben gestopt waardoor het ding meteen kreupel is qua performance.
Ik snap wat je bedoelt maar voorlopig zou ik genoeg hebben aan 16GB, daar kan ik heel wat containers en linux vm's op kwijt. Daar staat wel tegenover dat de server beter presteert met 2 dimms in dual channel opstelling. Laten we het maar een mixed blessing noemen.Red devil schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 18:30:
[...]
Maar dat is toch eigenlijk wel handig, zodat je later maximaal kunt uitbreiden?
Ah, maar nu had je wel een uitstekend excuus om 2e geheugenmodule te kopen!oef! schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 18:35:
[...]
Ik snap wat je bedoelt maar voorlopig zou ik genoeg hebben aan 16GB, daar kan ik heel wat containers en linux vm's op kwijt. Daar staat wel tegenover dat de server beter presteert met 2 dimms in dual channel opstelling. Laten we het maar een mixed blessing noemen.
Ik zou uberhaupt geen hardware RAID meer doen en 100% softraid.oef! schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 12:54:
Heeft er iemand ervaring met het migreren van RAID sets van een gen8 naar een gen10plus?
Welke controller je ook hebt.
Hardware RAID heeft vooral nadelen.
Helemaal met je eens maar ik gebruik nu de raid controller vanwege historische redenen, vmware ondersteunt de Intel soft raid niet die in de gen8 zit en dat zorgde voor shitty performance. In het nieuwe systeem komt geen raid kaart meert.unezra schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 19:54:
[...]
Ik zou uberhaupt geen hardware RAID meer doen en 100% softraid.
Welke controller je ook hebt.
Hardware RAID heeft vooral nadelen.
Goed excuus VMWare te ditchen en naar Proxmox VE te gaan dus.oef! schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 14:16:
[...]
Helemaal met je eens maar ik gebruik nu de raid controller vanwege historische redenen, vmware ondersteunt de Intel soft raid niet die in de gen8 zit en dat zorgde voor shitty performance. In het nieuwe systeem komt geen raid kaart meert.
ZFS d'r overheen, hobbelen maar.
Ik neig momenteel naar Windows Server 2022 Hyper-V. Vooral omdat ik het goed ken en er goede ervaringen mee heb.unezra schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 19:57:
[...]
Goed excuus VMWare te ditchen en naar Proxmox VE te gaan dus.
ZFS d'r overheen, hobbelen maar.
Ik ben wel bekend met Proxmox, Unraid en anderen en sta er wel voor open. Is er een doorslaggevende reden om bijvoorbeeld voor Proxmox te kiezen?
Proxmox is een Debian-installatie qua OS. Ik weet niet wat de systeemeisen zijn voor WS 2022 Hyper-V maar dat zou een verschil kunnen zijn. Ik weet ook niet precies wat je betaalt voor Hyper-V (een goeie $1000 lijkt het?), maar Proxmox hoeft geen cent te kosten, dat zou een reden kunnen zijn. Als het je allemaal niet zoveel uitmaakt, dan zou ik zeggen: installeer dat wat je het liefst wil onderhouden.oef! schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 10:56:
[...]
Ik neig momenteel naar Windows Server 2022 Hyper-V. Vooral omdat ik het goed ken en er goede ervaringen mee heb.
Ik ben wel bekend met Proxmox, Unraid en anderen en sta er wel voor open. Is er een doorslaggevende reden om bijvoorbeeld voor Proxmox te kiezen?
Een standaard Windows Server licentie is inderdaad veel te duur om te verantwoorden voor thuisgebruik. Een licentie zou ik van de grijze markt halen zodat ik voor een paar tientjes klaar ben. Ik test het sowieso eerst even met een evaluatieversie.Cyphax schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 11:09:
[...]
Proxmox is een Debian-installatie qua OS. Ik weet niet wat de systeemeisen zijn voor WS 2022 Hyper-V maar dat zou een verschil kunnen zijn. Ik weet ook niet precies wat je betaalt voor Hyper-V (een goeie $1000 lijkt het?), maar Proxmox hoeft geen cent te kosten, dat zou een reden kunnen zijn. Als het je allemaal niet zoveel uitmaakt, dan zou ik zeggen: installeer dat wat je het liefst wil onderhouden.
Ik ken Windows al 30 jaar en Linux "pas" 25 jaar. Aan het eind van de dag voel ik me net iets comfortabeler met Windows, vooral als de pleuris uitbreekt. Komt nog bij dat ik sowieso een Windows machine nodig heb, het wordt is dan een moot point of windows de hypervisor of een vm is.
Gebruiken mensen voor hun homelab dan echte licenties? Ik gebruikte altijd MSDN licenties en nu ik dat niet meer heb gebruik ik gewoon 1 van de random online KMS servers om te activeren.oef! schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 11:55:
[...]
Een standaard Windows Server licentie is inderdaad veel te duur om te verantwoorden voor thuisgebruik.
Ik mag hopen van wel en iedereen zich netjes aan de licentievoorwaarden houd...chaoscontrol schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 13:16:
[...]
Gebruiken mensen voor hun homelab dan echte licenties? Ik gebruikte altijd MSDN licenties en nu ik dat niet meer heb gebruik ik gewoon 1 van de random online KMS servers om te activeren.
https://www.proxmox.com/en/proxmox-ve/comparisonoef! schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 10:56:
[...]
Ik neig momenteel naar Windows Server 2022 Hyper-V. Vooral omdat ik het goed ken en er goede ervaringen mee heb.
* Het is gratis
* Het is snel én kan zowel full-virt als containers aan
* ZFS op root (snel, betrouwbaar)
* Web GUI die fatsoenlijk werkt
* VM's kunnen met de guest additions paravirt draaien, dus snellere IO op disk en netwerk (niet vergeten die te installeren, dat kan niet makkelijk achteraf, dus meteen @install en bij Linux vm's zit paravirt er al in)
Dat zijn zo even snel de eerste dingen die me te binnen schieten.
Verwijderd
Tijdje terug nog gelezen dat Server 2022 Hyper-v niet meer tot de mogelijkheden behoort en je Azure Stack HCI moet gaan gebruiken.oef! schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 10:56:
[...]
Misschien ook nog leuk om te proberen.
Ik denk dat je Server Core met Hyper-V als standalone bedoelt, dat bestaat inderdaad niet meer. Ik heb vanmiddag even de Datacenter edition geïnstalleerd, daar zit Hyper-V gewoon in, net als in de standard edition.Verwijderd schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 15:34:
[...]
Tijdje terug nog gelezen dat Server 2022 Hyper-v niet meer tot de mogelijkheden behoort en je Azure Stack HCI moet gaan gebruiken.
Misschien ook nog leuk om te proberen.
Testen lijkt me op zich ook wel interessant, maar ik zou in dat geval voor Proxmox gaan. Op zich heb je met de hypervisor niet zo gek veel meer te maken als je 'm hebt geinstalleerd, dus als je je VM's nog moet maken is het de overweging wel waard. Ik heb ook wat ervaring met ESXi, en dat heb ik ook altijd redelijk prettig in gebruik gevonden (al is het wat jaren geleden), maar ik heb geen centje spijt van Proxmox na een paar maanden draaien. Windows Server zou ik mezelf evt kunnen zien draaien als guest, mits ik een licentie zou hebben zonder grijs gebied.oef! schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 11:55:
[...]
Een standaard Windows Server licentie is inderdaad veel te duur om te verantwoorden voor thuisgebruik. Een licentie zou ik van de grijze markt halen zodat ik voor een paar tientjes klaar ben. Ik test het sowieso eerst even met een evaluatieversie.
Ik ken Windows al 30 jaar en Linux "pas" 25 jaar. Aan het eind van de dag voel ik me net iets comfortabeler met Windows, vooral als de pleuris uitbreekt. Komt nog bij dat ik sowieso een Windows machine nodig heb, het wordt is dan een moot point of windows de hypervisor of een vm is.
ik gebruik ook al meerdere jaren esxi en heb ook wel eens gekeken naar proxmox. De reden dat ik esxi gebruik is pass through. Nadeel van proxmox vindt ik dat de pass through nogal omslachtig is terwijl dat bij esxi 9 van de 10 keer met 1 druk op de knop geregeld is. Ook vind ik de UI van esxi prettiger om mee te werken.Cyphax schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 17:52:
[...]
Testen lijkt me op zich ook wel interessant, maar ik zou in dat geval voor Proxmox gaan. Op zich heb je met de hypervisor niet zo gek veel meer te maken als je 'm hebt geinstalleerd, dus als je je VM's nog moet maken is het de overweging wel waard. Ik heb ook wat ervaring met ESXi, en dat heb ik ook altijd redelijk prettig in gebruik gevonden (al is het wat jaren geleden), maar ik heb geen centje spijt van Proxmox na een paar maanden draaien. Windows Server zou ik mezelf evt kunnen zien draaien als guest, mits ik een licentie zou hebben zonder grijs gebied.
Wat betreft de storage heb ik een kleine nvme ssd (128gb) als primaire datastore waarvan af de nas en de router vm opgestart worden. Zodra de nas opgestart is komen de nfs datastore's beschikbaar en kunnen de overige vm's gestart worden. De harde schijven hangen middels pass through aan de vm en kunnen door de vm dus direct benaderd worden
Werd toch benieuwd maar: Ik krijg de 7.1 ve iso installer niet aan de praat. Hij hangt tijdens het opstarten.Cyphax schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 17:52:
[...]
Testen lijkt me op zich ook wel interessant, maar ik zou in dat geval voor Proxmox gaan. Op zich heb je met de hypervisor niet zo gek veel meer te maken als je 'm hebt geinstalleerd, dus als je je VM's nog moet maken is het de overweging wel waard. Ik heb ook wat ervaring met ESXi, en dat heb ik ook altijd redelijk prettig in gebruik gevonden (al is het wat jaren geleden), maar ik heb geen centje spijt van Proxmox na een paar maanden draaien. Windows Server zou ik mezelf evt kunnen zien draaien als guest, mits ik een licentie zou hebben zonder grijs gebied.
In debug mode, dmesg zie ik na een lange timeout "hpsa ... board not ready, timed out"
Er zit momenteel alleen een nvme in het systeem op een startech pcie adapter, de disks zitten nog in de gen8. In het bios van de gen 10 is SW raid ingeschakeld maar verder dus niet geconfigureerd. Enig idee wat er mis gaat?
Windows 2022 boot overigens gewoon van de nvme.
Edit: in het bios wisselen naar sata ahci mode laat de foutmelding verdwijnen maar het scherm gaat nog steeds op zwart.
[ Voor 8% gewijzigd door oef! op 29-01-2022 14:47 ]
*iew*oef! schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 14:28:
[...]
Werd toch benieuwd maar: Ik krijg de 7.1 ve iso installer niet aan de praat. Hij hangt tijdens het opstarten.
In debug mode, dmesg zie ik na een lange timeout "hpsa ... board not ready, timed out"
Er zit momenteel alleen een nvme in het systeem op een startech pcie adapter, de disks zitten nog in de gen8. In het bios van de gen 10 is SW raid ingeschakeld maar verder dus niet geconfigureerd. Enig idee wat er mis gaat?
Windows 2022 boot overigens gewoon van de nvme.
Edit: in het bios wisselen naar sata ahci mode laat de foutmelding verdwijnen maar het scherm gaat nog steeds op zwart.
SW RAID uitschakelen, hard.
Dat gaat je alleen maar in de weg zitten.
Als je RAID wil doen: mdadm of ZFS, beiden kunnen met PVE.
Maar géén hardware RAID of fakeraid inschakelen op de Gen10. Gewoon straight through.
[ Voor 8% gewijzigd door unezra op 29-01-2022 15:03 ]
Is al uitgeschakeld en het issue is al opgelost, het is een video issue.unezra schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 15:02:
[...]
*iew*
SW RAID uitschakelen, hard.
Dat gaat je alleen maar in de weg zitten.
For future reference: in het boot menu van proxmox op "e" drukken en de optie "nomodeset" toevoegen aan de boot opties.
Edit 2: Milde puinhoop dat proxmox. Gedononder met invalid gateways, nu gedonder met een virtuele netwerkadapter die eno1 gekaapt heeft.
[ Voor 15% gewijzigd door oef! op 29-01-2022 16:07 ]
Lastig.oef! schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 15:04:
[...]
Is al uitgeschakeld en het issue is al opgelost, het is een video issue.
For future reference: in het boot menu van proxmox op "e" drukken en de optie "nomodeset" toevoegen aan de boot opties.
Edit 2: Milde puinhoop dat proxmox. Gedononder met invalid gateways, nu gedonder met een virtuele netwerkadapter die eno0 gekaapt heeft.
Jammer maar dit is gewoon een puinhoop. Windows zal opnieuw hypervisor worden, this is the way.Cyphax schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 15:51:
[...]
Lastig.Het ging bij mij allemaal van een leien dakje, maar niet op een Gen10. Ik heb een Gen8. Maargoed, 'k zou eigenlijk verwachten dat het op jouw server ook probleemloos zou moeten gaan.
Ik vind het een beetje bijzonder dat je door gebrek aan kennis van Linux en PVE, PVE af schrijft en gaat voor een illegale/grijze versie van een OS, dat juist veel minder flexibel en geschikt is voor een situatie als deze.oef! schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 16:06:
[...]
Jammer maar dit is gewoon een puinhoop. Windows zal opnieuw hypervisor worden, this is the way.
Als de installatie van een product out of the box al compleet verkeerd gaat kun je me niet gaan verwijten dat ik een gebrek aan linux kennis heb, dit hoort gewoon niet te gebeuren. Ik draaide al jaren zonder issues bakken met virtuele Linux machines en containers in complexe setups op ESXi en Windows over drie HPE servers. Jij gaat toch ook niet 4 uur zitten debuggen om een OS aan de praat te krijgen?unezra schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 16:33:
[...]
Ik vind het een beetje bijzonder dat je door gebrek aan kennis van Linux en PVE, PVE af schrijft en gaat voor een illegale/grijze versie van een OS, dat juist veel minder flexibel en geschikt is voor een situatie als deze.
Ik gebruik Proxmox nu een jaar of 10 denk ik en ja, de initiële installatie is ook hier wel eens mislukt. 9 van de 10x was dat een bug waar eenvoudig omheen te werken was, of een rare combinatie van factoren. (Of gewoon user-error.)oef! schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 16:41:
[...]
Als de installatie van een product out of the box al compleet verkeerd gaat kun je me niet gaan verwijten dat ik een gebrek aan linux kennis heb, dit hoort gewoon niet te gebeuren. Ik draaide al jaren zonder issues bakken met virtuele Linux machines en containers in complexe setups op ESXi en Windows. Jij gaat toch ook niet 4 uur zitten debuggen om een OS aan de praat te krijgen?
Dat bij jou in dit geval je initiële installatie verkeerd gaat, betekend niet dat het product slecht is. Die invalid gateway heeft ws een heel logische, netwerktechnische oorzaak. Dat je eno1 gekaapt word, ws ook.
In dit geval zou ik zeggen, meld je in: Het grote Proxmox VE topic
Zoek de oorzaak van het probleem. Ipv de handdoek na een uurtje in de ring te gooien en het product ongegrond tot wanproduct te verklaren.
Het is geen wanproduct, Het werkt gewoon out of the box niet goed op dit systeem. Het zal vast allemaal aan de praat te krijgen zijn als ik maar door genoeg hoepels heen spring maar laten we wel wezen: dit schept gewoon geen vertrouwen. Er is helemaal niets exotisch aan mijn netwerk of mijn hardware.unezra schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 16:47:
[...]
Ik gebruik Proxmox nu een jaar of 10 denk ik en ja, de initiële installatie is ook hier wel eens mislukt. 9 van de 10x was dat een bug waar eenvoudig omheen te werken was, of een rare combinatie van factoren. (Of gewoon user-error.)
Dat bij jou in dit geval je initiële installatie verkeerd gaat, betekend niet dat het product slecht is. Die invalid gateway heeft ws een heel logische, netwerktechnische oorzaak. Dat je eno0 gekaapt word, ws ook.
In dit geval zou ik zeggen, meld je in: Het grote Proxmox VE topic
Zoek de oorzaak van het probleem. Ipv de handdoek na een uurtje in de ring te gooien en het product ongegrond tot wanproduct te verklaren.
De tijd van uren/dagenlang troubleshooten van dit soort issues ligt achter me. Waarom zou ik uren gaan zitten kloten als een ander OS binnen 15 minuten doet wat ik wil?
Invalid gateway klinkt vooral als een verkeerd getypt netmask.oef! schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 16:55:
[...]
Het is geen wanproduct, Het werkt gewoon out of the box niet goed op dit systeem. Het zal vast allemaal aan de praat te krijgen zijn als ik maar door genoeg hoepels heen spring maar laten we wel wezen: dit schept gewoon geen vertrouwen. Er is helemaal niets exotisch aan mijn netwerk of mijn hardware.
De tijd van uren/dagenlang troubleshooten van dit soort issues ligt achter me. Waarom zou ik uren gaan zitten kloten als een ander OS binnen 15 minuten doet wat ik wil?
Dat andere is lastig te bepalen zonder meer informatie.
Ik denk dat je jezelf hiermee te kort doet. 1 post in het PVE topic en ws was het opgelost en had je de komende jaren veel plezier gehad van een hypervisor die *niet* een paar honderd € kost en veel flexibeler is dan de keuze die je nu maakt.
Ieder zijn voorkeur, maar dit komt erg bijzonder over.
De invalid gateway werd veroorzaakt doordat PM automatisch een ipv6 adres ophaalde voor het systeem, dat werkt natuurlijk niet icm een ipv4 gateway.unezra schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 18:02:
[...]
Invalid gateway klinkt vooral als een verkeerd getypt netmask.
Dat andere is lastig te bepalen zonder meer informatie.
Ik denk dat je jezelf hiermee te kort doet. 1 post in het PVE topic en ws was het opgelost en had je de komende jaren veel plezier gehad van een hypervisor die *niet* een paar honderd € kost en veel flexibeler is dan de keuze die je nu maakt.
Ieder zijn voorkeur, maar dit komt erg bijzonder over.
Maar mijn interesse is wel geprikkeld, ik ga Proxmox binnenkort eens op de gen8 testen. Heb er al jaren lang goede dingen over gelezen.
oef! schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 18:49:
[...]
De invalid gateway werd veroorzaakt doordat PM automatisch een ipv6 adres ophaalde voor het systeem, dat werkt natuurlijk niet icm een ipv4 gateway.
Maar mijn interesse is wel geprikkeld, ik ga Proxmox binnenkort eens op de gen8 testen. Heb er al jaren lang goede dingen over gelezen.
Sorry voor mijn harde woorden iig. Het voelde wat jammer. Zeker omdat het een product is dat een mooi alternatief is voor wanneer de grote namen (Microsoft, Citrix, VMWare) niet passend of te duur zijn. Promox Server Solutions GmbH werkt ook heel actief aan het product, iedere paar maanden wel een update. Steeds nieuwe features. Actieve community.
Grappig genoeg is dit niet hun eerste product. Dat was Proxmox Mail Gateway, een niet onverdienstelijk spamfilter op basis van OSS, maar met de bekende Proxmox GUI. (Ik draai beide producten.)
Ander ding is hun backup oplossing, die is net nieuw. Proxmox Backup Server. Schijnt ook heel goed te zijn. (Al heb ik zelf mijn backups op een andere manier opgelost: sanoid/syncoid.)
Fin, genoeg offtopic hier. Het eerder aangehaalde Proxmox topic is een fijne bron van informatie, ongetwijfeld ook met mensen met een Microserver Gen10 die het aan de praat hebben. (Hier draait het op een Gen8 en een DL20. De laatste als colo.)
(En ik ben juist ook de hobby aan het afbouwen. Ik heb mijn grote server laatst verkocht. Draai thuis enkel nog een Microserver Gen8 en colocated een DL20, met een minimaal aantal noodzakelijke vm's. Verder niets. Microserver Gen8 had ik er nog 3 van, die spares hou ik voorlopig, al kan er eigenlijk best 1 weg. ICT is geen hobby meer. Wat ik heb, zie ik als noodzakelijk en hoe minder onderhoud hoe beter.)
In dit topic horen alleen posts die betrekking hebben op HP Proliant Microservers. Onderwerpen als Synology/DSM en andere software horen hier niet thuis. Daarvoor graag in één van de Synology-topics posten. Berichten die off-topic zijn, kunnen worden getrashed.