Copyright and left by SED...
Dat is waar, het prijsverschil is alleen zo groot, sinewave UPS'en zijn veel duurder. En ik heb er op zich geen problemen mee met simpel netvoedings spul. Zoals mijn router, raspberry pi, dat zit al jaren op zo'n UPS hier. In het ergste geval klapt 1 van die voedingkjes eruit maar die kosten ook weinig om te vervangen.SED schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 14:39:
Persoonlijk zou ik een niet pure sinus apparaat nooit voor Electronica gebruiken.
Maar de voeding van de G8 is een ander verhaal omdat die waarschijnlijk niet meer te krijgen zijn, vandaar dat ik het vraag.
Dat is niet de voeding voor de MicroserverSED schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 17:25:
Ik heb er geen ervaring mee. Maar leg dan zoiets in reserve: https://nl.aliexpress.com/item/1005001463037191.html
Die van de microserver is erg lastig te vinden.
https://www.replacedirect...ower-supply-kit-150w.html
Fabrikantcode 724496-001
Dan is de vervanger op ali deze: ( wel duurder dan daarnet)
https://nl.aliexpress.com/item/4000811688386.html
Bedankt, dat lijkt hem inderdaad te zijn! Ik dacht echter dat de PSU van de G8 meer dan 150W was? Nouja misschien toch niet.SED schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 22:49:
Je hebt gelijk.. maar als ik deze opzoek"
https://www.replacedirect...ower-supply-kit-150w.html
Fabrikantcode 724496-001
Dan is de vervanger op ali deze: ( wel duurder dan daarnet)
https://nl.aliexpress.com/item/4000811688386.html
Ik ben van plan een gen10plus te kopen voor mijn homelab, maar qua storage snap ik het niet goed. Ik wil er ESXi op gebruiken, wat is de beste methode? Een drive bay opofferen voor een SSD? Kan ik dan nog 2 andere disks in raid1 zetten?
Ja waarom niet? Hardware raid zou ik niet gebruiken.Xanthine schreef op maandag 12 april 2021 @ 20:33:
Hey allemaal.
Ik ben van plan een gen10plus te kopen voor mijn homelab, maar qua storage snap ik het niet goed. Ik wil er ESXi op gebruiken, wat is de beste methode? Een drive bay opofferen voor een SSD? Kan ik dan nog 2 andere disks in raid1 zetten?
Heb er geen ervaring mee, gebruik nu een i7 laptop als “server” met een 5tal hyperv VMs op. Zou ik die ilo kaart al meteen erbij nemen of is dat voor thuis niet zo nuttig?Zenix schreef op maandag 12 april 2021 @ 20:42:
[...]
Ja waarom niet? Hardware raid zou ik niet gebruiken.
Ik draai ESXI op de interne microSD van mijn Gen8!Xanthine schreef op maandag 12 april 2021 @ 20:33:
Hey allemaal.
Enig idee of de 10plus dat ook heeft? Zie ik niets van vermeld.Red devil schreef op maandag 12 april 2021 @ 21:00:
[...]
Ik draai ESXI op de interne microSD van mijn Gen8!
Mmm geen idee eigenlijk maar zou best kunnen dat ze die hebben weggehaald. Wel een downgrade zeg, is best handig.Xanthine schreef op maandag 12 april 2021 @ 21:04:
[...]
Enig idee of de 10plus dat ook heeft? Zie ik niets van vermeld.
Sowieso goed om dit even door te nemen:
https://www.servethehome....-gen10-hardware-overview/
https://www.servethehome....mate-customization-guide/
[ Voor 47% gewijzigd door Zenix op 12-04-2021 21:32 ]
Hier staat het gemeten.Jip-Hop schreef op zondag 18 april 2021 @ 10:42:
Hallo! Wie van jullie heeft een HPE MicroServer Gen10 Plus en heeft daarvan het energieverbruik gemeten? Ben vooral benieuwd naar het verbruik in idle zonder HDDs (bijv. OS op USB of SSD). Zou mooi zijn als de server een laag verbruik heeft. Dan zou die ook op de lijst kunnen van Het grote zuinige server topic - deel 2.
https://www.servethehome....s-review-this-is-super/6/
Nice!! 22W maar. Ik ben persoonlijk wel ook heel erg benieuwd naar het idle verbruik van de 10+ met 4 3.5" drives er in. En ook of het toevoegen van de optionele iLO kaart heel veel verbruik toevoegt (bij de G8 is ILO ongeveer 5W idle en dat vind ik behoorlijk veel).Zenix schreef op zondag 18 april 2021 @ 17:55:
[...]
Hier staat het gemeten.
https://www.servethehome....s-review-this-is-super/6/
Ik heb momenteel drie G8's waarvan de meesten normaal uit staan maar ik overweeg er eentje 24/7 te laten draaien. Echter verbruikt die tussen de 45-50W idle. En dat is me wel heel veel. Zit nog een E3-1220Lv2 in ook dus maar een CPU met 17W TDP! Ik had het wel lager verwacht, maar die generatie intels was kennelijk nog niet zo goed in stroombesparing. Op zich wil ik TZT wel eens naar een 10+ toe. Zeker als de prijs een beetje zakt voor het Xeon model. (Ik heb 150 euro per stuk betaald voor mijn G8's en in sommige gevallen nog minder (flinke cashback) dus ik ben verwend
[ Voor 9% gewijzigd door GekkePrutser op 18-04-2021 18:12 ]
[ Voor 10% gewijzigd door Zenix op 19-04-2021 09:29 ]
HP-P420 : https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4dPvooN3
HP-P410 : https://nl.aliexpress.com...__668%233374%2315176%2393
[ Voor 61% gewijzigd door dijkmane op 22-04-2021 10:11 ]
specs : wil je niet weten
Thanks, maar ik draaide al 2x een HP 410 RAID kaart. De ondersteuning van harde schijven was vreselijk. SSDs werken niet, had een 2TB HDD, werkte ook al niet. Heb nu eendijkmane schreef op donderdag 22 april 2021 @ 10:09:
ik heb er een bij Ali vandaan gehaald, was redelijk snel geleverd en draait nog steeds
HP-P420 : https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4dPvooN3
HP-P410 : https://nl.aliexpress.com...__668%233374%2315176%2393
pricewatch: IBM ServeRAID M1015 SAS/SATA Controller for System x
gekocht en geflashed naar IT. Daar zitten nu reguliere HDDs en SSDs op, op passthrough naar DSM. Werkt tot nu toe best goed.
Worden netjes herkend en werkt prima.
Lijkt er meer op dat je P410 nog een hele oude firmware versie heeft, want met de laatste versie worden grote schijven prima ondersteund.
De P420 is overigens niet sneller met harde schijven, wel met ssd`s
Het Ford forum van Europa, www.fordpower.org.uk
Zou goed kunnen, ik probeerde trouwens nog de firmware van die P410 te achterhalen, dat lukte me niet. Je zou verwachten om iets te vinden in de bios van dat ding, maar niks te vinden. De 2TB die niet werkte was meer een poging om alsnog iets te doen met die P410 toen een 1TB SSD niet werkte. Maar toen ik die 2TB niet werkend kreeg was ik de P410 zat.fordrwd4ever schreef op donderdag 22 april 2021 @ 16:15:
Dat is vreemd, want ik draai al meer als 2 jaar met een P410 en 4 x 4TB IronWolf schijven in m`n Gen 8.
Worden netjes herkend en werkt prima.
Lijkt er meer op dat je P410 nog een hele oude firmware versie heeft, want met de laatste versie worden grote schijven prima ondersteund.
De P420 is overigens niet sneller met harde schijven, wel met ssd`s
Je krijgt trouwens de P410 ook niet werkend in DSM via passthrough, nog een nadeel voor mijn setup. Nu ik die LSI kaart heb werkt alles wel normaal, dus nu kan ik weer de onboard SATA van HP Gen8 gebruiken voor de 1TB SSD. Wat een puzzel, ik stond op het punt de handdoek in de ring te gooien en maar gewoon een Synology aan te schaffen.
Hoe pak ik dat aan? Is de B120i RAID betrouwbaar genoeg? Hoe los ik dat dan op met de boot disk?
Of is er een hardware RAID kaart die in de Gen8 past die een stuk energie zuiniger is dan de P410 (en niet al te duur)?
Nog andere tips om het stroomverbruik van de Gen8 wat omlaag te krijgen?
Met Windows Server 2016 kun je nog iets leuks doen:
Boot-loader op MicroSD kaart
Windows Server installatie op een (kleine) SSD op de 5de SATA poort
Dan heb je de 4 bays over om met AHCI via Storage Spaces aan te sturen (verschillende keuzes, lekker flexibel) of alsnog voor 'hardware' RAID1, 0, 10 van de B120i controller gaan.
Wat ook nog leuk is als je hem als file-server gebruikt: data volume op ReFS en data deduplication erop inschakelen.
Overigens zou ik altijd eerst een Windows Server xxxx Hyper-V (core, gratis) installatie doen en dan een (of meer) VM('s) erop. Die Hyper-V variant kun je ook in-place en gratis upgraden naar een volgende versie, maar je moet wel beetje weten hoe je hem beheert via sconfig-menu/Powershell/Windows Admin Center/RSAT.
/edit: stroom verbruik omlaag met een Microserver Gen8? Helaas, daar is hij niet voor. Het is een echte server en met niet de meest intelligente hardware (sensoren, basis PSU, etc.)
/edit2: Bedenk me net dat data deduplication op ReFS pas werkt op Windows Server 2019. Met Windows Server 2016 is het óf ReFS óf data deduplication.
[ Voor 14% gewijzigd door rookie no. 1 op 22-04-2021 20:50 ]
Ik heb ooit wel eens wat gelezen om het met een Linux bootloader te doen (en dan wel Windows booten) maar dat was erg omslachtig.
Je kunt AHCI toch niet combineren met de B120i RAID controller?
Met Storage Spaces, Hyper-V en ReFS heb ik helaas geen ervaring dus ik wil het voor mij zo simpel mogelijk houden met mijn basis Windows Server 2008 kennis wat nu op de bestaande server loopt.
Een 1:1 backup naar een externe USB harddisk ga ik wel wekelijks oid maken maar dan gaat een restore toch minimaal een dag duren (~8TB aan data) dus RAID1 doe ik het liefst als dat eenvoudig te implementeren is.
Ik heb goede ervaring met de P410 RAID controller en de bijbehoren HP software dus acht die kennis en ervaring kan ik meenemen met de B120i controller.
Before you start, you need the following:
A copy of Windows installed (Windows Server 2008 R2 or later will do, any edition – this may work on Windows Server 2008 too, but earlier editions have a different method that these instructions do not cover) on the MicroServer and booting successfully. Note that if you've installed Windows onto a drive in the ODD, you will need to physically remove all the hard drives from the trays (just pulling them out 1/2" will do to be able to boot the server from the ODD), otherwise the MicroServer will try and boot from one of the non-ODD hard drives first. There is no way to specifically prioritize the ODD drive above the others.
Insert the MicroSD (or USB key) into the internal slot before you boot. If you are unable to boot, go into the Setup Utility (BIOS) and ensure that the boot order has USB set to lowest priority.
Boot the MicroServer into your copy of Windows.
Mount the Windows setup ISO. Windows Server 2012 and later has an ISO mounter built in - but if you're running another version, you can use something like Virtual CloneDrive, available at http://www.slysoft.com/en/virtual-clonedrive.html Make a note of the drive letter.
Go to "My Computer" or similar in Explorer and make a note of the drive letter and size of your MicroSD card or USB key. If you cannot see it here, then there are a couple of reasons - if the drive is not formatted properly you may be able to get it working by consulting the Disk Management MMC snap-in and formatting it there. Also, if you didn't use Intelligent Provisioning, and you're using the MicroSD card, you may not have the right drivers installed - in which case go and grab them from the HP site and install.
Now for the fun stuff:
Mount-DiskImage -ImagePath '*:\*.ISO'
Start an elevated command prompt. Start | type cmd | Right-click cmd (top of menu) | Run as Administrator. Note that you can just run a command prompt if you have UAC turned off (standard for Windows Server installs).
Next, run Diskpart to prepare the disk. Enter each of the commands in order. Be very careful as a mistake here can have serious consequences! Note that the question mark “?” below should be replaced with the disk number of the drive you are using:
diskpart
list disk
select disk ?
clean
create partition primary
select partition 1
active
format fs=ntfs quick label=”<YOUR LABEL GOES HERE>”
assign
list volume
exit
Now copy the boot sector to the MicroSD card or USB key. You should still be in the command prompt window. Replace $ below with the drive letter of your mounted ISO image, and ? with the drive letter of your newly formatted MicroSD card or USB key.
C:\Windows\system32>$:
$:\>cd boot
$:\boot>bootsect /nt60 ?:
Target volumes will be updated with BOOTMGR compatible bootcode.
Bootcode was successfully updated on all targeted volumes.
$:\boot>exit
Note that if you get an error message here, normally you can fix this by closing any open windows with that drive and try again. You could also use the /force switch for bootsect if you prefer.
Now we need to copy critical boot files to the MicroSD card/USB key. Using Windows Explorer, copy the following directories and files to the MicroSD card/USB key:
bootmgr (file)
bootmgr.efi (file)
boot (directory)
efi (directory)
Nothing else is required.
Delete the file "bcd" from the directory "boot" on the MicroSD card/USB Key - we'll be recreating it shortly.
Start another elevated command prompt. Start | type cmd | Right-click cmd (top of menu) | Run as Administrator. Note that you can just run a command prompt if you have UAC turned off (standard for Windows Server installs).
Replace ? in the following BCDEDIT commands with the current drive letter of your MicroSD card or USB key:
bcdedit /createstore ?:\boot\bcd
bcdedit /store ?:\boot\bcd /create {bootmgr}
bcdedit /store ?:\boot\bcd /set {bootmgr} device boot
bcdedit /store ?:\boot\bcd /timeout 30
bcdedit /store ?:\boot\bcd /create /d "<Your OS Name Here>" /application osloader
That returns a new GUID that you should plug into this next command:
bcdedit /store ?:\boot\bcd /default {<GUID>}
For the next commands where I've denoted *:, replace it with the drive letter of your current Windows boot drive. So if I'm booted on my MicroServer into the OS I am looking to boot from my MicroSD/USB Key and it's C:, that's what you need to enter here. It doesn't matter what the drive will be when you boot - it matters what the OS you're currently executing the bcdedit command sees!
bcdedit /store ?:\boot\bcd /set {default} device partition=*:
bcdedit /store ?:\boot\bcd /set {default} path \windows\system32\boot\winload.exe
bcdedit /store ?:\boot\bcd /set {default} osdevice partition=*:
bcdedit /store ?:\boot\bcd /set {default} systemroot \Windows
bcdedit /store ?:\boot\bcd /set {default} detecthal yes
bcdedit /store ?:\boot\bcd /set {default} nx optin
bcdedit /store ?:\boot\bcd /displayorder {default} /addlast
Finally... If you want to run Hyper-V (and have a capable edition of Windows Server, and have installed the role), you must enter the following command (otherwise the Hypervisor won't start and Hyper-V Manager will throw up all sorts of errors):
bcdedit /store ?:\boot\bcd /set {default} hypervisorlaunchtype auto
Boot into the Setup Utility (BIOS) on your MicroServer and prioritize USB boot as the first item (MicroSD comes under the USB boot order too). I have not been able to find a way to prioritize within the USB boot devices. Therefore, you will need to remove all other storage devices from the USB2 ports (the two USB3 ports on the back of the server are fine as they aren't seen by the BIOS and aren't active until you get into a compatible OS).
OK - your MicroSD card or USB key should be all setup. At this point you can install drives into the drive trays and you should be good.
I welcome comments from my fellow board members.
Storage spaces is ook appeltje eitje, gewoon via Server Manager eens wat proberen en de instructie/uitleg erbij lezen.
Hyper-V (en zeker de core editie) snap ik dan wel dat je daar niet zomaar aan wilt beginnen.
Als ik het goed begrijp plaats je puur een Windows bootloader op de micro SD kaart en heb je dus geen kans dat deze op den duur kapot gaat door het constant schrijven van logfiles oid?
SATA controller in AHCI mode. SSD bootdisk in het eerste slot. Twee harddisks in de andere sloten en een simpele Windows mirror / RAID1 via de Disk Manager.
Met Storage Spaces heb ik een defecte disk gesimuleerd door deze eruit te trekken maar kreeg het niet voor elkaar, na het plaatsen en toevoegen van een vervangende disk en een resync, de pool weer in gezonde staat te krijgen (via de GUI).
Ik heb recent een HP Proliant gen8 (g1610t) microserver draaien. Ook een aantal onderdelen geupgrade, waaronder de CPU, RAM en een SSD op ODD sata aansluiting voor de OS.rookie no. 1 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 20:45:
Die B120i kan prima RAID-1 aan, maar RAID gebruik je eigenlijk alleen voor uptime. Als je goede backups maakt en snel kunt restoren, kun je ook de controller in AHCI zetten en dat werkt ook sneller (en beter met SSD's).
Nu wil ik graag 4 schijven gebruiken in RAID 5. Helaas is de huidige raidcontroller (B120i) enkel RAID 1 en 0 aan. Hoe kan ik het best toch aan een RAID 5 opstelling komen? De opties die ik tot nu heb gelezen zijn:
- Software RAID (weet niet of dat aangeraden is)
- upgrade flash memory van raidcontroller - Niet mogelijk in mijn geval, nodige slot zit niet op gen8 moederbord
- PCI raidcontroller plaatsen - Lijkt simpel, is het ook zo?
Ik draai Windows Server 2019 voor Plex en nodige automatische downloads, Domotica (draait in VM) en speel wat rond in andere VM's.
Verder las ik het vreemde verhaal dat mogelijk de SSD op de ODD slot niet meer bruikbaar is met alle 4 bays in gebruik... Helaas kan ik geen bevestiging hierover vinden.
Wat raad jij aan?
[ Voor 16% gewijzigd door DoodVuurtje op 05-05-2021 17:29 . Reden: Extra info ]
Iemand een idde?
-Als je nu alleen de SSD op de 5de / ODD poort hebt zitten en je steekt later disks in de normale slots, dan kan je niet meer booten helaas. De Gen8 boot van de eerst aangesloten disk.DoodVuurtje schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 17:15:
[...]
Ik heb recent een HP Proliant gen8 (g1610t) microserver draaien. Ook een aantal onderdelen geupgrade, waaronder de CPU, RAM en een SSD op ODD sata aansluiting voor de OS.
Nu wil ik graag 4 schijven gebruiken in RAID 5. Helaas is de huidige raidcontroller (B120i) enkel RAID 1 en 0 aan. Hoe kan ik het best toch aan een RAID 5 opstelling komen? De opties die ik tot nu heb gelezen zijn:
- upgrade flash memory van raidcontroller - Niet mogelijk in mijn geval, nodige slot zit niet op gen8 moederbord
Ik draai Windows Server 2019 voor Plex en nodige automatische downloads, Domotica (draait in VM) en speel wat rond in andere VM's.
Verder las ik het vreemde verhaal dat mogelijk de SSD op de ODD slot niet meer bruikbaar is met alle 4 bays in gebruik... Helaas kan ik geen bevestiging hierover vinden.
Wat raad jij aan?
Je kunt eventueel wel de hierboven geposte work-around proberen met een bootsector op een MicroSD of USB stick plaatsen.
Er is ook nog een work-around met het maken van 1 schijfs RAID0 vollumes via de ingebouwde soft RAID controller. Dan kun je wel booten van de ODD poort maar echt een fraaie oplossing is dat niet.
-Je kunt in Windows Server een software RAID5 maken maar die is niet heel erg snel met writes. Je hebt dan ook nog de keuze tussen de 'traditionele' configuratie via de disk manager met dynamic disks of via Storage Spaces maar dat maakt voor de snelheid niet veel uit. De traditionele methode is het simpelst op te zetten.
-een RAID controller is een mooie oplossing. Ik zou dan gaan voor een HP Raid controller (ik heb zelf goede ervaring met de SmartArray P410). Let wel op dat je een RAID controller gebruikt met cache geheugen en een batterij. Zonder cache en batterij zit je alsnog met zeer trage write performance.
Met een RAID controller ben je ook van je boot probleem af en je hebt nog 4 SATA poorten over (met een break-out kabel) om wat extra SSDs in je kast te stoppen als je dat zou willen.
[ Voor 4% gewijzigd door PeterPan op 05-05-2021 21:19 ]
Los van wat @PeterPan schrijft, kun je het ook over een heel andere boeg gooien:DoodVuurtje schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 17:15:
[...]
Ik heb recent een HP Proliant gen8 (g1610t) microserver draaien. Ook een aantal onderdelen geupgrade, waaronder de CPU, RAM en een SSD op ODD sata aansluiting voor de OS.
Wat raad jij aan?
- Proxmox VE (een hypervisor) installeren op een SSD die je in een USB enclosure stopt
- Disks in RAIDZ-1 gooien
- Al je functionaliteit in vm's stoppen
Scheelt je de aanschaf van een dure (en niet per-sé snellere) RAID controller die ook nog eens snel 15-20W aan stroom vreet. (Terwijl met ZFS, de on-board HDD controller meer dan prima is. Let er wel op dat je RAID volledig uit zet op die on-board controller. Gewoon losse disks. Klaar. ZFS wil je absoluut niet met onderliggend hardware RAID gebruiken.)
Je kunt idd ook spelen met een bootsector op een SD kaart of USB stick, of een USB stick er in en daar een hypervisor op zetten maar dat is mij minder goed bevallen. Proxmox VE draait zelf meer dan prima vanaf een USB SSD (NVMe kan maar is niet nodig) en an-sich heb je niet heel specifiek veel Linux kennis nodig om PVE goed te kunnen draaien.
Zorg wel voor backups. Maar dat is in alle gevallen zo.
Ná Scaoll. - Don’t Panic.
Is ook een prima plan! Dan draai je eigenlijk alles in VM's. Heeft dat heel veel meer voordelen dan mijn huidige opstelling? Zal natuurlijk automatische back-up images maken van mn OS partitie op een USBtje. Moet dat trouwens nog instellenunezra schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 07:35:
[...]
Los van wat @PeterPan schrijft, kun je het ook over een heel andere boeg gooien:
- Proxmox VE (een hypervisor) installeren op een SSD die je in een USB enclosure stopt
Scheelt je de aanschaf van een dure (en niet per-sé snellere) RAID controller die ook nog eens snel 15-20W aan stroom vreet. (Terwijl met ZFS, de on-board HDD controller meer dan prima is. Let er wel op dat je RAID volledig uit zet op die on-board controller. Gewoon losse disks. Klaar. ZFS wil je absoluut niet met onderliggend hardware RAID gebruiken.)
Je kunt idd ook spelen met een bootsector op een SD kaart of USB stick, of een USB stick er in en daar een hypervisor op zetten maar dat is mij minder goed bevallen. Proxmox VE draait zelf meer dan prima vanaf een USB SSD (NVMe kan maar is niet nodig) en an-sich heb je niet heel specifiek veel Linux kennis nodig om PVE goed te kunnen draaien.
Zorg wel voor backups. Maar dat is in alle gevallen zo.(En daar bied ZFS én Proxmox dan weer goede mogelijkheden voor.)

Overigens, met alle disks in raid 1 heb ik wederom de helft van alle schijfruimte. Vind ik best stevig voor schijven a 150-200 euro. De kans dat er 2 tegelijk uitvallen lijkt me erg laag, en de gevolgen zijn te overzien. Het is meer een hobby dan noodzaak.
De raidcontroller is 30 22 euro overigens.
Voor andere geïnteresseerde, de link naar de raidcontroller
[ Voor 9% gewijzigd door DoodVuurtje op 06-05-2021 12:05 ]
Hoe ik het heb opgelost:DoodVuurtje schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 09:14:
[...]
Is ook een prima plan! Dan draai je eigenlijk alles in VM's. Heeft dat heel veel meer voordelen dan mijn huidige opstelling? Zal natuurlijk automatische back-up images maken van mn OS partitie op een USBtje. Moet dat trouwens nog instellen. Herstellen van een VM is natuurlijk makkelijker dan een nieuw image inladen, al verwacht ik dat het niet heel vaak voor gaat komen.
- 2e server in een datacenter (kost me €35,- per maand)
- Sanoid/Syncoid - https://github.com/jimsalterjrs/sanoid - op beide machines
- Kruislingse sync van de complete ZFS datasets tussen colocatie en huis
De initiële sync duurt een paar uur, daarna is het 5 minuten per keer. (Ik sync om de 6 uur.)
Andere oplossing (die nog niet bestond toen ik deze oplossing bouwde), is Proxmox Backup Server (PBS):
https://www.proxmox.com/en/proxmox-backup-server
Persoonlijk, als je het geld er voor (over) hebt, zou ik eerder aan offsite replicatie denken, dan aan periodiek backups naar USB. Handmatige backup oplossingen zijn wat foutgevoeliger en waar sla je die USB stick op?
Andere interessante feature van ZFS (Proxmox ondersteunt dat native, ook op /) is dat het snapshots ondersteunt. Sowieso *moet* je voor replicatie een snapshot maken, maar ik zet het beiden volledig in. Ik hou een hele reeks aan snapshots actief (kan met steeds grotere intervals, 6 maanden tot een jaar terug), waardoor ik niet meteen naar mijn backups hoef te grijpen.
GROOT nadeel van snapshots: Als je iets weg gooit, is het pas echt van je systeem als het snapshot waar het in zit, expired is. Kortom, in mijn geval, gooi ik 1T aan data weg, duurt het een jaar voordat ik 1T aan ruimte gewonnen heb.
Groot voordeel is dat het ook beschermt tegen malware. (Cryptolockers.) De vraag is voor hoe lang, maar in de basis zijn snapshots immutable. (Ze kunnen alleen wel worden weggegooid en dán ben je dus de sjaak.)
Daarom heb ik gekozen voor RAIDZ-1, wat effectief RAID-5 equivalent is.Overigens, met alle disks in raid 1 heb ik wederom de helft van alle schijfruimte. Vind ik best voor schijven a 150-200 euro. De kans dat er 2 tegelijk uitvallen lijkt me erg laag, en de gevolgen zijn te overzien. Het is meer een hobby dan noodzaak.
Da's een goedkope.De raidcontroller is 30 euro overigens.
Een beetje RAID controller kost nieuw €200 - €300.
(Weet ik heel toevallig uit vrij betrouwbare bron. Ik heb een LSI SAS 9207-8i ergens in een server zitten.)
Overigens, mijn huidige setup is nog niet zo oud en draait niet op een HP Microserver, maar op een zelfbouw Ryzen doosje. Concept is gelijk. Hiervoor had ik 3 Microservers staan, 1 daarvan draaide FreeNAS (is TrueNAS geworden) met ook weer ZFS en snapshots. Replicatie kan bij TrueNAS op NAS niveau. Zelfde concept als sanoid/syncoid. De andere 2 draaiden Proxmox VE.
In die FreeNAS doos had ik 4 HDD's zitten en FreeNAS op een SSD in een USB doosje. (Werkte perfect. Op de plek van de CDROM speler past een USB enclosure. Vast zetten met wat klittenband en klaar.) Proxmox VE draaide ik ook vanaf SSD op USB. (Vond ik praktischer, op die manier zou ik later nog eenvoudig disks kunnen toevoegen.)
Ná Scaoll. - Don’t Panic.
'k Heb Proxmox toevallig net geinstalleerd op mijn Gen8 (ook met OS op SSD in de ODD-bay). Dat draait op zich prima, maar pcie-passthrough gaat niet zomaar, helaas. Natuurlijk geen probleem als je dat niet nodig hebt, maar anders moet je een kleine aanpassing doen aan de kernel.unezra schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 07:35:
[...]
Los van wat @PeterPan schrijft, kun je het ook over een heel andere boeg gooien:
Zorg wel voor backups. Maar dat is in alle gevallen zo.(En daar bied ZFS én Proxmox dan weer goede mogelijkheden voor.)
Saved by the buoyancy of citrus
Helaas draait de storage lokaal.. afhankelijk van doel van de VM draait er een replication elke 2 4 of 12 uur tussen de twee nodes.. Werkt perfect tot nu toe
Anyway.. de ene is een Xeon 2224 en de andere was orgineel geleverd met een Pentium Gold maar vervangen voor een i3 9100F maar twee tal XEON 2236 processoren zijn onderweg..
De i3 zal ik waarschijnlijk inzetten om een TrueNas core systeempje op te bouwen.
De overgebleven XEON 2224 zal ik waarschijnlijk door verkopen.
Wat ik nu nog wel mis is dat ik 1 systeem met 32GB memory (Crucial) heb draaien. De andere een 16GB HPE. Nu dacht ik via Centralpoint aan HPE geheugen te komen.. Maar de MicroServer geeft aan dat hij het geheugen niet herkend..
16GB 2Rx8 PC4-2666v-R Smart Kit.
Helaas..
Nu bij een andere zaak zijn de crucial bankjes te bestellen.. Maar eigenlijk wil ik 2x 32GB stick in beide servers stoppen..
Welke geheugen setup hebben jullie eigenlijk en welke bankjes raden jullie aan?? Op de HPE website kom ik wel ondersteund geheugen tegen.. Alleen dat 16Gb bankje is 400+ euro
A Soldiers manual and a pair of boots.
Heb dit weekend ook een Gen8 met G1610t kunnen scoren, een Xeon 1260L heb ik al in bestelling (wegens 1265 v2 te duur) maar nu wil ik ook het ram gaan upgraden. Komt met de standaard 4gb, wil daar liefst meteen max in gaan met 16gb dus 2x 8gb. Als ik op Ali kijk dan zou dat moeten lukken voor rond de 40€...tenzij ik naar het verkeerde kijk.DoodVuurtje schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 17:15:
[...]
Ben niet zo heel erg thuis in ram-latjes, dat aanbod aan verschillende types is zo groot dat ik het schrik heb uiteindelijk toch het verkeerde te kopen.
Kan je me zeggen welk je gekocht hebt en waar?
De fout die je hebt gemaakt is registered kopen. Je moet ECC hebben zonder registered.
https://www.crucial.com/c...nt-microserver-gen10-plus
https://www.kingston.com/...ine=ProLiant&Model=102258
Voor 16/32gb
pricewatch: Kingston KTH-PL426E/16G
pricewatch: Micron MTA18ASF2G72AZ-2G6E2
Ik zou dit proberen als je 64gb wilt
pricewatch: Crucial CT2K32G4DFD8266
zie ook hier:
https://homeservershow.co...nyone-got-one-yet/page/4/
[ Voor 107% gewijzigd door Zenix op 16-05-2021 23:20 ]
Ik moet toegeven dat dat geheugen heb gekregen van mijn broer, die zulke bankjes in legio heeft liggen aangezien die een ICT bedrijfje heeft.Drwho1 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 21:44:
[...]
Heb dit weekend ook een Gen8 met G1610t kunnen scoren, een Xeon 1260L heb ik al in bestelling (wegens 1265 v2 te duur) maar nu wil ik ook het ram gaan upgraden. Komt met de standaard 4gb, wil daar liefst meteen max in gaan met 16gb dus 2x 8gb. Als ik op Ali kijk dan zou dat moeten lukken voor rond de 40€...tenzij ik naar het verkeerde kijk.
Ben niet zo heel erg thuis in ram-latjes, dat aanbod aan verschillende types is zo groot dat ik het schrik heb uiteindelijk toch het verkeerde te kopen.
Kan je me zeggen welk je gekocht hebt en waar?
Zelf koopt hij RAM bij gebruiktgeheugen.nl voor privegebruik.
Ik heb naast de standaard HPE smart memory een Crucial, 8GB 1600MHz ECC UDIMM toegevoegd. Deze was voorradig, geen idee of het de beste keuze is.
Op die site hebben ze niet voorradig wat ik zoek denk ik.DoodVuurtje schreef op maandag 17 mei 2021 @ 11:23:
[...]
Ik moet toegeven dat dat geheugen heb gekregen van mijn broer, die zulke bankjes in legio heeft liggen aangezien die een ICT bedrijfje heeft.
Zelf koopt hij RAM bij gebruiktgeheugen.nl voor privegebruik.
Ik heb naast de standaard HPE smart memory een Crucial, 8GB 1600MHz ECC UDIMM toegevoegd. Deze was voorradig, geen idee of het de beste keuze is.
Komt erop neer als ik 2 latjes DDR3 van 8gb 1600mhz ECC koop dat het wel zal werken? Of moet ik nog op wat letten?
Zover ik weet lijkt dat prima. Ik zou men hier nog even een dag (of 2) geven om deze vraag te beantwoordenDrwho1 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 13:45:
[...]
Op die site hebben ze niet voorradig wat ik zoek denk ik.
Komt erop neer als ik 2 latjes DDR3 van 8gb 1600mhz ECC koop dat het wel zal werken? Of moet ik nog op wat letten?

Momenteel steekt er 1 latje in van 4gb:DoodVuurtje schreef op maandag 17 mei 2021 @ 14:33:
[...]
Zover ik weet lijkt dat prima. Ik zou men hier nog even een dag (of 2) geven om deze vraag te beantwoorden. Geheugenbankjes in zo'n server hebben soms net andere afwegingen.
1Rx8 - 12800E - 11 - 13 - D1
Ik heb hier een verkoper in de buurt gevonden die (tweedehands) latjes van 8gb verkoopt
2Rx4 PC3 - 12800R - 11 - 11 - E2 - D3
Beiden DDR3 maar zijn ze compatibel? Er zit wel wat verschil op de latency...iemand die er meer kaas van gegeten heeft?

Been there, done that 😅
[ Voor 4% gewijzigd door Domino op 17-05-2021 19:02 ]
Bij mij zit er een originele 4GB HP ECC DDR3 module in en een 8GB Kingston ECC DDR3. Werkt keurig. De iLO geeft wel aan dat die Kingston geen genuine HP module is maar dat boeit verder niet.
Stel je zou een support contract oid hebbeb. Mogelijk zou je in geval van problemen gemiep krijgen dat je non-HP module niet getest is en ze je pas helpen zodra je die er uit haalt.
Heb de mijne sinds december. Een SSD aan de ODD poort gehangen en ik heb de /boot van mijn Fedora Server installatie op een SD kaart staan. Doet nog geen nuttige dingen, maar daar komt binnenkort verandering in.
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.
Hmm ik boot vanaf een usb-stick maar ik had 'm laatst open en toen zag ik dat interne micro-sd-slot... Daar kan je ook van booten? Zou dat voordelen hebben tov de usb-stick?Ultraman schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 22:34:
DDR3 ECC Unbuffered wil je hebben inderdaad, niet Registered.
Bij mij zit er een originele 4GB HP ECC DDR3 module in en een 8GB Kingston ECC DDR3. Werkt keurig. De iLO geeft wel aan dat die Kingston geen genuine HP module is maar dat boeit verder niet.
Stel je zou een support contract oid hebbeb. Mogelijk zou je in geval van problemen gemiep krijgen dat je non-HP module niet getest is en ze je pas helpen zodra je die er uit haalt.
Heb de mijne sinds december. Een SSD aan de ODD poort gehangen en ik heb de /boot van mijn Fedora Server installatie op een SD kaart staan. Doet nog geen nuttige dingen, maar daar komt binnenkort verandering in.
Hier heb ik ESXi op de micro-SD gezet, geinstalleerd vanaf USB. Werkt ook prima. Blijven alle SATA poorten mooi beschikbaar.Cyphax schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 08:13:
[...]
Hmm ik boot vanaf een usb-stick maar ik had 'm laatst open en toen zag ik dat interne micro-sd-slot... Daar kan je ook van booten? Zou dat voordelen hebben tov de usb-stick?
Dat heb ik ook zitten overwegen met de usb-stick, ik heb er dan Proxmox op draaien, dat staat nu op de SSD in de ODD bay. Op die SSD staan ook de images, want ik heb in de normale HDD-bays twee schijven met een LVM group. Die kan ik niet gebruiken zonder de boel om te gooien volgens mij. Op zich kan dat wel interessant zijn, maar aan de andere kant draait ie best wel goed zo en de VM's die erop moeten draaien zijn niet zo zwaarlijvig.Red devil schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 08:43:
[...]
Hier heb ik ESXi op de micro-SD gezet, geinstalleerd vanaf USB. Werkt ook prima. Blijven alle SATA poorten mooi beschikbaar.
Lekker helder wel die ram specificatiesUltraman schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 22:34:
DDR3 ECC Unbuffered wil je hebben inderdaad, niet Registered.

DDR3 1600mhz wél ECC maar unregistered dus. Dat het geen HP original is boeit me ook niet, als het maar werkt.
Valt me behoorlijk tegen qua prijs als ik even de Pricewatch erop instel gefilterd op 8gb

Iemand toevallig goede adresjes voor (refurbished) server ram? Of een goeie verkoper op Ali?
[ Voor 6% gewijzigd door Drwho1 op 19-05-2021 10:12 ]
Moet het per se 1600MHz zijn? Een stap minder is aanzienlijk betaalbaarder.Drwho1 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 10:04:
[...]
Lekker helder wel die ram specificaties![]()
DDR3 1600mhz wél ECC maar unregistered dus. Dat het geen HP original is boeit me ook niet, als het maar werkt.
Valt me behoorlijk tegen qua prijs als ik even de Pricewatch erop instel gefilterd op 8gb![]()
Iemand toevallig goede adresjes voor (refurbished) server ram? Of een goeie verkoper op Ali?
https://tweakers.net/gehe...azqgIpshb8v1SK_PiOi0aM8Qs
Zou dat heel veel uitmaken?
Is toch best helder?Drwho1 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 10:04:
[...]
Lekker helder wel die ram specificaties![]()
Hij vreet normaal DDR3 en het mag ECC hebben. Eigenlijk net als elke willekeurige PC van die generatie.
En ECC wil je wel kan ik je vertellen, althans ik zweer er bij hoor. Saved my bacon once.
Minder mag ook, dan tikt het hele zooitje op 1333MHz, maar dat zal prima gaan.Cyphax schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 10:38:
[...]
Moet het per se 1600MHz zijn? Een stap minder is aanzienlijk betaalbaarder.
Je hoeft overigens geen HP geheugen te pakken hoor. Een 8GB Kingston reep heeft de mijne geen moeite mee.
Jah, van de SD kaart kun je ook booten. Gebruikt precies hetzelfde Boot optie ook. Zou best eens kunnen dat het of SD kaart of USB stick is. Kom je snel genoeg achter.Cyphax schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 08:13:
[...]
Hmm ik boot vanaf een usb-stick maar ik had 'm laatst open en toen zag ik dat interne micro-sd-slot... Daar kan je ook van booten? Zou dat voordelen hebben tov de usb-stick?
Voordelen? Het scheelt je een fijne USB stick.
Ik heb er een oud 1GB kaartje in gestoken die al jaren niks lag te doen.
Nee, het maakt vrijwel geen verschil.
[ Voor 3% gewijzigd door Ultraman op 19-05-2021 10:43 ]
'k Had niet in de gaten dat ie was gefilterd op HPUltraman schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 10:42:
[...]
Is toch best helder?
Hij vreet normaal DDR3 en het mag ECC hebben. Eigenlijk net als elke willekeurige PC van die generatie.
En ECC wil je wel kan ik je vertellen, althans ik zweer er bij hoor. Saved my bacon once.
[...]
Minder mag ook, dan tikt het hele zooitje op 1333MHz, maar dat zal prima gaan.
Je hoeft overigens geen HP geheugen te pakken hoor. Een 8GB Kingston reep heeft de mijne geen moeite mee.
Misschien is pricewatch: Dell SNP20D6FC/16G wel interessant.
Ik zou er alleen maar op achteruitgaan op dit gebied; de USB-stick is maar 64MB[...]
Voordelen? Het scheelt je een fijne USB stick.
Nee, hoeft niet per sé, maar omdat ik te weinig bekend ben met ram en de mogelijke gevoeligheden die een Gen 8 ermee zou hebben dacht ik gewoon te blijven bij het aanbevolen.Cyphax schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 10:38:
[...]
Moet het per se 1600MHz zijn? Een stap minder is aanzienlijk betaalbaarder.
DDR3, ECC en non-registered dat is inderdaad vrij helder geworden ondertussen.Ultraman schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 10:42:
[...]
Is toch best helder?
[...]
Minder mag ook, dan tikt het hele zooitje op 1333MHz, maar dat zal prima gaan.
[...]
Als ECC aanbevolen is, dan hou ik het daar ook gewoon bij zoals je zegt. Snelheid maakt me minder uit, kans dat ik het verschil tussen 1333mhz en 1600mhz ga voelen is klein.
Thx, eens verder kijken bij serverzaak. Dacht wel 2 latjes van 8gb te steken.Cyphax schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 10:52:
[...]
'k Had niet in de gaten dat ie was gefilterd op HP
Misschien is pricewatch: Dell SNP20D6FC/16G wel interessant.
[...]
€ 32,96 | SHELI 8GB PC3-12800E DDR3 1600MHz 1.5V ECC CL11 Unbuffered Server Geheugen
https://a.aliexpress.com/_vpqflj
Wel tikkie klein voor een /boot van de gemiddelde Linux distro. Maar misschien gebruik jij iets wat past?Cyphax schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 10:52:
Ik zou er alleen maar op achteruitgaan op dit gebied; de USB-stick is maar 64MB
Theoretisch zou je alleen GRUB op de stick (of een andere bootloader) nodig hebben. Ik heb dat gedaan in den beginnen met een SD kaartje van 256MB. Ik kreeg GRUB daarmee volgens mij wel aan de lijn, maar de selectie van het boot device viel tegen. Volgens mij ben ik toen na meerdere boots en een tijd pielen tot de conclusie gekomen dat ik net zo goed heel /boot op die kaart kan mikken als experiment. En warempel werkte dat bij de eerste poging al prima.
Mocht jij voor bootloader-only gaan en het is GRUB2 en je hebt het aan de gang dan ben ik wel benieuwd naar de cfg
Het is inderdaad alleen Grub op de USB-stick met het OS in die ODD-bay. De Debian-installer vroeg volgens mij waar Grub naartoe moest, dus dat was ging zonder morren. Proxmox deed wel morren, want die vroeg daar niet naar dus die kon niet booten na de install. Dat heb ik gefixt door de Debian-installer Grub te laten restoren op die stick. En dat gaat eigenlijk verder zonder problemen, het is alleen weleens de vraag "hoe heb ik dat toentertijd ook weer gedaan..."Ultraman schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 13:05:
[...]
Wel tikkie klein voor een /boot van de gemiddelde Linux distro. Maar misschien gebruik jij iets wat past?
Theoretisch zou je alleen GRUB op de stick (of een andere bootloader) nodig hebben. Ik heb dat gedaan in den beginnen met een SD kaartje van 256MB. Ik kreeg GRUB daarmee volgens mij wel aan de lijn, maar de selectie van het boot device viel tegen. Volgens mij ben ik toen na meerdere boots en een tijd pielen tot de conclusie gekomen dat ik net zo goed heel /boot op die kaart kan mikken als experiment. En warempel werkte dat bij de eerste poging al prima.
Mocht jij voor bootloader-only gaan en het is GRUB2 en je hebt het aan de gang dan ben ik wel benieuwd naar de cfg
niet meer van toepassing
[ Voor 81% gewijzigd door Drwho1 op 22-05-2021 13:01 ]
Ja, de Debian installer vraagt dat netjes. Fedora gaf mij die keuze niet.Cyphax schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 13:37:
[...]
Het is inderdaad alleen Grub op de USB-stick met het OS in die ODD-bay. De Debian-installer vroeg volgens mij waar Grub naartoe moest, dus dat was ging zonder morren. Proxmox deed wel morren, want die vroeg daar niet naar dus die kon niet booten na de install. Dat heb ik gefixt door de Debian-installer Grub te laten restoren op die stick. En dat gaat eigenlijk verder zonder problemen, het is alleen weleens de vraag "hoe heb ik dat toentertijd ook weer gedaan..."
Daarop ben ik toen op de command line zelf aan de gang gedaan. En GRUB kreeg ik er keurig op maar daarna doorstarten ging even niet. Meerdere device mappings geprobeerd... Raar.
Maar de theorie die ik toen had kun jij dus in de praktijk van aantonen dat ie werkt: mooi
Wellicht moet ik er gewoon nog eens op duiken. Soms zie je het dan ineens.
Niet dat de /boot op SD niet werkt, maar zonder zou hij nog statischer zijn en dus betrouwbaarder.
Nu ik onlangs een Gen8 heb gekocht, ben ik bezig met upgraden en dat kost natuurlijk wel wat.
De Gen8 moet gaan dienen om mijn VM's op te draaien onder Esxi.
Wat is de meest efficiënte manier om mijn T7 in te zetten op mijn Gen8? Ik dacht eerst interne USB, maar dat is 2.0 en kost me teveel snelheid. Externe USB 3.0 op de achterzijde dan maar? Of nog andere suggesties?
Andere optie is mijn T7 verkopen en met die opbrengst een SSD kopen natuurlijk...ik zie dat ze zelfs 30€ duurder geworden zijn dan toen wanneer ik ze gekocht heb.
De T7 heeft alles op 1 printplaat, dus niet een NVMe stick op een USB converter boardje. Als dat zo was geweest had je hem nog uit elkaar kunnen halen en op een PCI kaart doen... Maar dat lijkt niet het geval:Drwho1 schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 13:00:
Ik heb vorig jaar nog maar net een 1TB SSD Samsung T7 gekocht om mijn VM's op te draaien. Die is via usb 3.0 verbonden met m'n laptop en werkt vlot.
Nu ik onlangs een Gen8 heb gekocht, ben ik bezig met upgraden en dat kost natuurlijk wel wat.
Wat is de meest efficiënte manier om mijn T7 in te zetten op mijn Gen8? Ik dacht eerst interne USB, maar dat is 2.0 en kost me teveel snelheid. Externe USB 3.0 op de achterzijde dan maar? Of nog andere suggesties?
Andere optie is mijn T7 verkopen en met die opbrengst een SSD kopen natuurlijk...ik zie dat ze zelfs 30€ duurder geworden zijn dan toen wanneer ik ze gekocht heb.

Dus ik denk inderdaad dat via USB of verkopen je enige optie is.
Ik heb ook wel eens wat datastores aangemaakt op USB, het was ten eerste wat gedoe om aan de praat te krijgen. Maar na een reboot werkte het dan weer niet automatisch. Geen idee of dat te fixen is, maar ik vond het nogal wat gedonder.Drwho1 schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 13:00:
Ik heb vorig jaar nog maar net een 1TB SSD Samsung T7 gekocht om mijn VM's op te draaien. Die is via usb 3.0 verbonden met m'n laptop en werkt vlot.
pricewatch: Kingston KTD-PE424E/8G
Ik wilde deze eens bestellen voor mijn Gen10. Dat zou toch moeten werken 🤔 ?
💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻♂️
Dat is DDR4 geheugen.Bananenplant schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 15:46:
Nu het over geheugen gaat:
pricewatch: Kingston KTD-PE424E/8G
Ik wilde deze eens bestellen voor mijn Gen10. Dat zou toch moeten werken 🤔 ?
Dat moet toch ook in een Gen10
Bananenplant schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 18:07:
[...]
Dat moet toch ook in een Gen10? Ik vraag me nog wel af of er gewoon 8GB bij kan of dat je 2 modules per se moet matchen.
Sorry ik zit weer met m'n Gen8 in gedachten maar er bestaan nog meer van die apparaten

Thx, duidelijk. Eerst eens testen met de T7 op USB en als dat maar niets is, dan verkopen maar.GekkePrutser schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 14:20:
[...]
De T7 heeft alles op 1 printplaat, dus niet een NVMe stick op een USB converter boardje. Als dat zo was geweest had je hem nog uit elkaar kunnen halen en op een PCI kaart doen... Maar dat lijkt niet het geval:
[Afbeelding]
Dus ik denk inderdaad dat via USB of verkopen je enige optie is.
Dan moet ik nog eens bekijken of ik de PCIe met NVMe kaartje wil doen of de ODD wil inzetten als bay voor een SSD.
Je hoeft in de G8 geen geheugen te matchen.. G10 weet ik nietBananenplant schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 18:07:
[...]
Dat moet toch ook in een Gen10? Ik vraag me nog wel af of er gewoon 8GB bij kan of dat je 2 modules per se moet matchen.
Nu nog bedenken of 16GB voor een TrueNAS die meesttijds uit zijn neus vreet wel nodig isGekkePrutser schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 22:51:
[...]
Je hoeft in de G8 geen geheugen te matchen.. G10 weet ik nietMaar ik denk het niet. Je raakt alleen je dual channel voordeel kwijt.

Het is een Hyper-V host op Windows 10 pro en draait doorgaans wat Ubuntu / Debian / Alpine VM'etjes op de SSD.
Het issue is dat ik het apparaat traag vindt, vooral disk performance vanaf de SSD vind ik sterk tegenvallen. Zaken als apt duren me gewoon te lang. Ik denk dat ik het Windows OS uit kan sluiten als bottleneck, in ieder geval ten opzicht van ESXi dat veel slechtere diskperformance levert.
Nu vraag ik me af of een nieuwere Gen10plus mijn snelheidsbeleving wat op zou krikken maar ik twijfel. Minder cores ten opzichte van de 1265 en ik vraag me af wat ik van de snellere geheugen/sata interface ga merken.
Gedachten?
Ja, ik heb ook nog een Core i9 gamesysteem met nvme en ssd storage op z390, die storage is een pak sneller dan die in de HP. Normaliter zou ik in dit geval een server bouwen van consumentenspullen maar ik vind ILO zo gruwelijk handig.JeroenE schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 17:00:
@oef! Heb je andere systemen die sneller zijn waardoor je deze traag vind? Misschien eerst eens meten om uit te vinden of het echt zo traag is als je gevoel zegt.
Ik heb er zelf geen ILO in zitten, maar ik mis het eerlijk gezegd ook nooit.
Ik ben op zoek naar feiten.JeroenE schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 20:37:
@oef! Klinkt een beetje alsof je na een rondje in een splinternieuwe Ferrari klaagt dat een Volvo van 10 jaar geleden zo langzaam rijdt, of zie ik dat verkeerd?
Ik heb er zelf geen ILO in zitten, maar ik mis het eerlijk gezegd ook nooit.
Is er iemand die gemerkt heeft dat storage in de gen 10 plus duidelijk sneller is dan in een gen 8 met ssd?
Wij zijn ook op zoek naar feiten
En wat voor WD 3TB's zijn het? SHR/CMR?
Wat voor SSD is het? Draai eens AS SSD benchmark.
Die P410 is nou geen denderende controller meer voor de huidige (SSD) technieken. Heb je het al eens geprobeerd met de geintegreerde controller of met een nieuwere PCIe add-in van HPe?
Is het bv. ook een idee om disks op de geintegreerde controller op AHCI in te stellen en in Windows 10 dan een Storage spaces mirror aan te maken voor die 3TB's?
Crystaldiskmark houdt niet van RAID controllers en geeft geen apparaten weer. De disks zijn ook niet zozeer het probleem aangezien die als bulkopslag dienen, de SSD heeft de focus.
De disks zijn behoorlijk oud en volgens mij dus geen recente shingle-dingen.
AS SSD
SSD, Samsung EVO 850, 3GBPS, 250GB, via B120i
AS SSD Benchmark 2.0.7316.34247
------------------------------
Name: HP LOGICAL VOLUME SCSI Disk Device
Firmware: 6.00
Controller: HPSA2
Offset: 513024 K - OK
Größe: 232.85 GB
Datum: 26-May-21 14:46:51
Sequentiell:
Lesen: 265.28 MB/s
Schreiben: 233.37 MB/s
4K:
Lesen: 19.33 MB/s
Schreiben: 27.14 MB/s
4K-64Threads:
Lesen: 195.95 MB/s
Schreiben: 52.24 MB/s
Zugriffszeiten:
Lesen: 0.236 ms
Schreiben: 0.129 ms
Score:
Lesen: 242
Schreiben: 103
Gesamt: 474
4 X ATA WDC WD30EFRX-68E via P410
AS SSD Benchmark 2.0.7316.34247
Name: HP LOGICAL VOLUME SCSI Disk Device
Firmware: 6.64
Controller: HpSAMD
Offset: 132096 K - OK
Größe: 5588.97 GB
Datum: 26-May-21 14:54:52
Sequentiell:
Lesen: 292.58 MB/s
Schreiben: 508.48 MB/s
4K:
Lesen: 0.68 MB/s
Schreiben: 16.76 MB/s
4K-64Threads:
Lesen: 0.00 MB/s
Schreiben: 0.00 MB/s
Zugriffszeiten:
Lesen: 0.236 ms
Schreiben: 0.129 ms
[ Voor 3% gewijzigd door oef! op 26-05-2021 15:10 ]
Ik lees wel vaker dat er een groot verschil is tussen thermal paste, maar om daar nu speciaal een tube voor aan te kopen...ik gebruik dat verder nooit.
Moet ik me bezighouden met de waarden van het thermisch geleidingsvermogen of speelt dat niet zo'n rol?
De latency tijden van de HDD's lijken me onmogelijk, dat zijn SSD tijden. In-depth heb je afgebroken? 0 is niets
Gewoon meegeleverde thermalpaste gebruiken en via iLO de temps in de gaten houden. Als het nodig is, kan het altijd nog.
Zie net dat mijn Gen8 beschikt over firmware version 2.40 uit dec 2015.
Als ik dan naar de support surf, dan kom ik 13 mogelijke varianten van de firmware tegen. Versies voor Win, Vmware en Linux. Daar zitten dan nog kritieke, recommended en optionele updates tussen.
Als ik het goed heb, dan download ik gewoon de laatste win versie 2.78 op mijn windows client, extracten en dan de .bin inladen via iLO interface? Dat haal ik toch uit deze tutorial.
https://support.hpe.com/h...5&f:@kmswsoftwaretypekey=
Je plaatst de met pastapuntjes in gesmeerde cpu koeler op de cpu en maakt heel kleine draaiende bewegingen zonder enige kracht uit te oefenen.
Je kunt ook maar een kleine beweging maken door de beperkingen.
Je zult merken dat de koeler dan reeds als het ware vastgeplakt is aan de cpu. Dan schroeven aandraaien.
Goeie tips...maar zit er ondertussen al in. Kwakje pasta in het midden en koeler erop...ik ga de temps monitoren. Ben nog aan het wachten op mijn ram om er echt mee aan de slag te gaan.SED schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 13:19:
@Drwho1 De sleutel voor een goede thermische verbinding is "walsen".
Je plaatst de met pastapuntjes in gesmeerde cpu koeler op de cpu en maakt heel kleine draaiende bewegingen zonder enige kracht uit te oefenen.
Je kunt ook maar een kleine beweging maken door de beperkingen.
Je zult merken dat de koeler dan reeds als het ware vastgeplakt is aan de cpu. Dan schroeven aandraaien.
Edit: Mijn E3 1260L loopt momenteel idle op 40c enkel met ESXi.
[ Voor 4% gewijzigd door Drwho1 op 27-05-2021 20:09 ]
There is no place like 127.0.0.1
Welke temperatuur is dat? Ik heb mijn Gen8 in de meterkast gezet een week geleden maar dat is niet de meest koele plek merk ik.Dannisi schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 04:03:
De temp in ILO (in de G8 iig) gaat niet lager dan 40c. Open Hardware Monitor (Windows) lijkt wel de echte temp te kunnen achterhalen
power_meter-acpi-0 Adapter: ACPI interface power1: 0.00 W (interval = 300.00 s) acpitz-acpi-0 Adapter: ACPI interface temp1: +8.3°C (crit = +31.3°C) tg3-pci-0300 Adapter: PCI adapter temp1: +66.0°C (high = +100.0°C, crit = +110.0°C) coretemp-isa-0000 Adapter: ISA adapter Package id 0: +37.0°C (high = +68.0°C, crit = +73.0°C) Core 0: +33.0°C (high = +68.0°C, crit = +73.0°C) Core 1: +32.0°C (high = +68.0°C, crit = +73.0°C) Core 2: +30.0°C (high = +68.0°C, crit = +73.0°C) Core 3: +31.0°C (high = +68.0°C, crit = +73.0°C)
Hij staat momenteel te idlen; alleen Proxmox draait, maar de vm's staan momenteel uit.
Ik heb onlangs 2 30mm fans aan de heatsink bevestigd, maar die draaien nu op 5v. De idle temps zijn er niet lager door. Ik zal ze eens op 12v laten draaien.
Dat is trouwens met een Xeon 1260L, niet de Celeron die er oorspronkelijk in zat. De heatsink zou dat in theorie net niet aan kunnen.
[ Voor 5% gewijzigd door Cyphax op 28-05-2021 07:27 ]

Dit is een 1265L V2 op de stock koeler.
37 idle valt toch alles mee?
Ik woon in een warmer klimaat en was een weekje weg, dus een week de airco uit. Toen was dat ding een week lang tussen de 50 en 55 graden.
There is no place like 127.0.0.1
[edit]
Op 12v gaan de temperaturen wel iets omlaag:
tg3-pci-0300 Adapter: PCI adapter temp1: +56.0°C (high = +100.0°C, crit = +110.0°C) coretemp-isa-0000 Adapter: ISA adapter Package id 0: +34.0°C (high = +68.0°C, crit = +73.0°C) Core 0: +29.0°C (high = +68.0°C, crit = +73.0°C) Core 1: +31.0°C (high = +68.0°C, crit = +73.0°C) Core 2: +29.0°C (high = +68.0°C, crit = +73.0°C) Core 3: +29.0°C (high = +68.0°C, crit = +73.0°C)
Maar ze zijn wel ineens een stuk hoorbaarder
[ Voor 60% gewijzigd door Cyphax op 28-05-2021 09:41 ]
Heb er twee met een Xeon E3-1265L V2 CPU en Hyper-V 2016, maar melding blijft dat het platform niet voldoet om Windows 11 insider te kunnen draaien terwijl TPM wel beschikbaar is volgens mij.
ging gewoon zoals "normaal" nieuwe VM, iso toewijzen,opstarten, install laten lopen en klaar.
kan me geen bijzonderheden herinneren tijdens install.
HDD100Gb, 4Gb memory en 1 CPU
Windows 11 Pro 21996.1 x64 en.iso
loopt alweer paar weken, maar nog niet veel in bezig geweest.
automatische updates komen binnen, hij heeft al een paar keer gereboot.
[ Voor 9% gewijzigd door dijkmane op 11-07-2021 14:23 ]
Tsja...of je geeft de VM voldoende geheugen. Met 8GB lukte het wel, maar ja...geheugen in de Gen8 is wat krap altijd.
Is het mogelijk, om een msata ssd op de interne USB poort te prikken, en daar vanaf te booten?
Ik zat te denken aan een Transcend 370S 64GB ivm de hoge TBW, en dan een usb -> msata adapter te gebruiken.
Werkt dit? Zijn er betere oplossingen?
Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2
Een low profile PCIE express card met een nvme slot?vandijk schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 13:06:
Ik heb een Microserver gen10+ gekocht, om hier TrueNAS op te draaien. Nu dacht ik, dat dit op een USB stick geinstalleerd kon worden, maar dit wordt nu afgeraden. Nu wil ik natuurlijk niet 1 van de 4 sata poorten opofferen voor een kleine sata SSD voor boot.
Is het mogelijk, om een msata ssd op de interne USB poort te prikken, en daar vanaf te booten?
Ik zat te denken aan een Transcend 370S 64GB ivm de hoge TBW, en dan een usb -> msata adapter te gebruiken.
Werkt dit? Zijn er betere oplossingen?
Voorkeur gaat uit naar een interne oplossing.rookie no. 1 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 21:46:
@vandijk Is een USB portable SSD ook iets of wil je het per sé intern hebben?
Ik wil er tzt een 10GB nic in zetten.CopyCatz schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 00:25:
[...]
Een low profile PCIE express card met een nvme slot?
Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2
Die kun je combineren. Ik heb er een qnap kaart in gehad met 10gbe nic en 2x m.2 sata. Niet stil genoeg in mijn kamer maar als geluid niet zo’n probleem is..
https://www.qnap.com/nl-nl/product/qm2-2s10g1ta
Verwijderd
Maar kon je van die kaart die jij noemt dan ook booten? Dat is mij met de QM2-2P10G1TA namelijk niet gelukt op de Gen10+.CopyCatz schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 11:37:
[...]
Die kun je combineren. Ik heb er een qnap kaart in gehad met 10gbe nic en 2x m.2 sata. Niet stil genoeg in mijn kamer maar als geluid niet zo’n probleem is..
https://www.qnap.com/nl-nl/product/qm2-2s10g1ta
Uiteindelijk heb ik aan 2x4TB genoeg voor opslag, dus boot ik alsnog van een kleine SSD in een slot.
Heb nooit geprobeerd ervan te booten helaas. Ging mij meer om de nic en dan de gimmick van extra storage. Maar dat fannetje geeft een lage bromtoon die me begon te irriteren. Als de gen10+ ergens in een kast staat lijkt me dat geen probleem maar hij staat hier een meter bij me vandaan, 's avonds erg hoorbaar.Verwijderd schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 12:06:
[...]
Maar kon je van die kaart die jij noemt dan ook booten? Dat is mij met de QM2-2P10G1TA namelijk niet gelukt op de Gen10+.
Uiteindelijk heb ik aan 2x4TB genoeg voor opslag, dus boot ik alsnog van een kleine SSD in een slot.
In dit topic horen alleen posts die betrekking hebben op HP Proliant Microservers. Onderwerpen als Synology/DSM en andere software horen hier niet thuis. Daarvoor graag in één van de Synology-topics posten. Berichten die off-topic zijn, kunnen worden getrashed.