Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SED
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-09 21:16

SED

Zoiets?
Bijna de moeite om die voor 3 tientjes op voorraad te nemen.
€ 11,74 8%OFF | FSP270 FSP270-60LE 1U Voeding Flex Htpc Nas Pos Kassa Atx Shuttle 24Pin Goed Getest Werken
https://a.aliexpress.com/_BTsuCB

Copyright and left by SED...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dijkmane
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:13

dijkmane

biertje ?

dijkmane schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 08:50:
( onder ons gezegd, ja dat werkt .. )

gelijk maar even inderdaad het geheugen : https://www.aliexpress.co...t.0.0.3dda3c00LfdXe6&mp=1
de processor : https://www.aliexpress.co...t.0.0.3dda3c00LfdXe6&mp=1
en een P420 RAID controller : https://www.aliexpress.co...t.0.0.3dda3c00LfdXe6&mp=1
besteld.
...
Spullen zijn binnen, binnen ongeveer 3-4 weken, best netjes.
Processor en Geheugen doen het prima.
alleen de P420 is nog onderweg.

er zit bij deze een andere cooler op dan de andere G8 die ik heb :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7lKnBIn-yKfYPtUPU6FMYuCGpZA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wc7GfLWpZvZdMMS3ciegE3wQ.jpg?f=fotoalbum_large

de "nieuwe" processor op zn plaats, er was trouwens netjes een zakje koelpasta meegeleverd :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t26ugfzIpgOtbl8QrVKItHd3bW4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YeSIHKBN0hR4BiovajTHTsi6.jpg?f=fotoalbum_large

als de P420 er is, gaan er 4 andere disks in en komt ern ESXi 6.7 op de MicroSD
dat Proxmox is niets voor mij.
ik kom er gewoon niet uit en heb geen zin om bij elke "muisbeweging" weer naar een console te moeten vluchten.

oh, het lukt trouwens om een USB HDD te in de ruimte stoppen onder de ODD.
beetje de powerkabels aan de kant en het schuift er zo onder.

[ Voor 3% gewijzigd door dijkmane op 23-11-2020 11:09 ]

specs : wil je niet weten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:56
SED schreef op zondag 22 november 2020 @ 11:28:
[...]

Zoiets?
Bijna de moeite om die voor 3 tientjes op voorraad te nemen.
€ 11,74 8%OFF | FSP270 FSP270-60LE 1U Voeding Flex Htpc Nas Pos Kassa Atx Shuttle 24Pin Goed Getest Werken
https://a.aliexpress.com/_BTsuCB
Mooi prijs om Gen7 weer te reanimeren, alleen komt er per bestelde PSU een behoorlijk bedrag aan verzendkosten bij. Zijn er nog goede PSU alternatieven voor Gen8 beschikbaar? Ik zie pricewatch: Seasonic SS-250SU maar deze is niet goed beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED

SED

@Red devil opgeteld is dat ca 3 tientjes.. daar doelde ik op.
Ik heb ook geen idee hoe de kwaliteit van die voeding is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
SED schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:37:
@Red devil opgeteld is dat ca 3 tientjes.. daar doelde ik op.
Ik heb ook geen idee hoe de kwaliteit van die voeding is.
Ah ik dacht omgerekend 3 van die voedingen bestellen, en dat die gecombineerde prijs ongeveer 30 euro (dollar naar euro conversie) zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustSys
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-11-2023
Nog geen tijd gehad, heb gisteren wel CPU vervangen (wel zonder koelpasta)... de bij geleverde ventilator past wel niet op de plek. Mag die weg :)

En ze hebben me de verkeerde iLO verstuurd, ene voor een ML/DL.

De 128gb ram steekt er wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• susse77
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08-09 20:21
Was dit RAM voor de G8 of de G10, dat is anders wel interssant...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
dijkmane schreef op maandag 23 november 2020 @ 10:58:
[...]

Spullen zijn binnen, binnen ongeveer 3-4 weken, best netjes.
Processor en Geheugen doen het prima.
alleen de P420 is nog onderweg.

er zit bij deze een andere cooler op dan de andere G8 die ik heb :
[Afbeelding]
Wees zuinig op die koeler! Dat ding werd alleen op de G8's met de hoogste CPU's geleverd en is tegenwoordig enorm zeldzaam. Ongetwijfeld ook wel geld waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dijkmane

dijkmane

biertje ?

susse77 schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 21:45:
[...]

Was dit RAM voor de G8 of de G10, dat is anders wel interssant...
het zit nu in de G8 en werkt prima.
of het dan in een G10 werkt weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dijkmane

dijkmane

biertje ?

Cooler doet zn werk goed.
onder load, 43C met de E3-1260L.

ESXi draait intussen soepeltjes, met al diverse VM's actief.

Proxmoxx eraf gegooid, is niets voor mij, voor elke scheet moet je naar de CLI, heb ik allemaal geen zin in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fordrwd4ever
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 16:13

fordrwd4ever

Idiot Outside, but why?

Red devil schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:40:
[...]

Ah ik dacht omgerekend 3 van die voedingen bestellen, en dat die gecombineerde prijs ongeveer 30 euro (dollar naar euro conversie) zou zijn.
Ik heb eventueel nog wel een werkende n40l staan.
Geef maar een berichtje als je interesse hebt..

Het Ford forum van Europa, www.fordpower.org.uk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
fordrwd4ever schreef op zondag 13 december 2020 @ 20:25:
[...]

Bedankt voor het aanbod maar ben al voorzien. Heb zo'n voeding inmiddels besteld, zitten alleen maar 2 molex stekkers aan. Maar niet groot probleem, heb ook inmiddels 2x Gen8 gekocht :-). Kan weer verder prutsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
Dilemma. Op dit moment heb ik een Gen8 met 16GB draaiende ESXI, Gen8 met 12GB met niks erop en een oude N54L die stervende is. Laatstgenoemde draait XPEnology maar ik zou liever nu iets anders (legaals) proberen.

Scenario 1):

TrueNAS als VM op eerste Gen8 machine

Scenario 2):

TrueNAS baremetal op 2e machine

Waar ik bang voor ben is dat de ESXI datastore laag het extra moeilijk zal maken om data eventueel te redden als het eens mis gaat. Kan me voorstellen dat het makkelijker is om een baremetal schijf over te zetten naar een andere machine ipv een datastore disk. Het feit dat alles op 1 machine draait en machine 2 als speel-bak overblijft spreekt me ook aan.

Iemand nog argumenten voor/tegen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eastern
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 19:13
Je kan in vmware een hele disk through passen, dan heb je ook nog controle mocht er iets mis gaan.

Ik heb mijn disken uit de N40L overgezet (draaide CentOS bare metal) en nu hetzelfde maar dan in een VM op een 10 plus, maar dan als VM met CentOs in ESXi. Werkt naar tevredenheid en snel (genoeg). Ik kan de commando's voor je opzoeken om de passthrough te maken, is niet zo moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
Eastern schreef op woensdag 16 december 2020 @ 14:43:
Je kan in vmware een hele disk through passen, dan heb je ook nog controle mocht er iets mis gaan.

Ik heb mijn disken uit de N40L overgezet (draaide CentOS bare metal) en nu hetzelfde maar dan in een VM op een 10 plus, maar dan als VM met CentOs in ESXi. Werkt naar tevredenheid en snel (genoeg). Ik kan de commando's voor je opzoeken om de passthrough te maken, is niet zo moeilijk.
Ah dus in principe doet ESXi dan helemaal niks met je discs? Hij stuurt ze volledig door? Dat klinkt wel goed. Kun je zoiets niet klik-er-de-klik in ESXi bij elkaar klikken? Anders ben ik wel geinteresseerd in de commandos :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• panomi
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-09 14:43
fordrwd4ever schreef op zondag 13 december 2020 @ 20:25:
[...]

Ik heb nog een voeding N54L. Deze heeft waarschijnlijk 10 min gedraaid en toen vervangen voor een picoPSU.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dijkmane

dijkmane

biertje ?

Red devil schreef op woensdag 16 december 2020 @ 14:55:
[...]

Ah dus in principe doet ESXi dan helemaal niks met je discs? Hij stuurt ze volledig door? Dat klinkt wel goed. Kun je zoiets niet klik-er-de-klik in ESXi bij elkaar klikken? Anders ben ik wel geinteresseerd in de commandos :-)
ik heb het klikkerdeklik ingesteld zo voor mn FreeNAS op ESXi 6.0.
draait prima

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmartinuz
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:53
Ik ben bang dat je bij de Gen8 toch echt een RAID/SATA controller nodig gaat hebben.

Bij de Gen10 kan je inderdaad de 4 poorten op passthrough zetten in een VM. De interne SATA poort is dan nog te gebruiken voor een losse disk voor de datastorage van Esxi.

Bij de Gen8 gaat dit niet naar mijn weten. Ik heb een lsi 9211-8i kaart gekocht en hier de 4 disken op aangesloten. En dit complete kaartje in Esxi op passthrough gezet voor de Xpenology VM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
mrmartinuz schreef op woensdag 16 december 2020 @ 18:53:
Ik ben bang dat je bij de Gen8 toch echt een RAID/SATA controller nodig gaat hebben.

Bij de Gen10 kan je inderdaad de 4 poorten op passthrough zetten in een VM. De interne SATA poort is dan nog te gebruiken voor een losse disk voor de datastorage van Esxi.

Bij de Gen8 gaat dit niet naar mijn weten. Ik heb een lsi 9211-8i kaart gekocht en hier de 4 disken op aangesloten. En dit complete kaartje in Esxi op passthrough gezet voor de Xpenology VM.
Dankje, goede info, zijn dat de beste/meest compatible kaarten voor ESXI? Ik zie ze niet al te duur op Alie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dijkmane

dijkmane

biertje ?

ik heb in de G8 in dit geval inderdaad een P410 zitten waar deze schijven aan zitten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eastern
Red devil schreef op woensdag 16 december 2020 @ 14:55:
[...]

Het werkt als volgt in ESXi om een individuele disk te throughpassen. Uiteraard kan je ook een hele controller doen, dat heeft een andere aanpak. Met deze aanpak kan je dus per disk kiezen

- Login op de console (via ssh of shell)
- Wat zijn je disk id's?
code:
1
 ll /vmfs/devices/disks/

(letop: de nummers achter de dubbele punt zijn partities, dus dat moet je niet hebben - je moet de hele disk hebben)

- Maak van je disk id een vmdk file:
code:
1
vmkfstools -z /vmfs/devices/disks/t10.ATA_____WDC_WD5002ABYS2D01B1B0________________________WD2DWMASY8048357 "/vmfs/volumes/datastore/vm/WD2DWMASY8048357.vmdk"

(zelf even je path aanpassen naar de juiste disk, en zorgen dat je de vmdk file bij de juiste vm in de folder zet)

- Voeg een harddisk toe aan je VM, en selecteerd existing en kies voor de vmdk file die je net gemaakt hebt.
- Start je VM, en je hebt de hele disk in je VM (en uiteraard kan je hem niet meer delen met een andere VM of er een datastore op zetten)

Helder zo?

• Red devil
Eastern schreef op donderdag 17 december 2020 @ 09:16:
[...]

Het werkt als volgt in ESXi om een individuele disk te throughpassen. Uiteraard kan je ook een hele controller doen, dat heeft een andere aanpak. Met deze aanpak kan je dus per disk kiezen

- Login op de console (via ssh of shell)
- Wat zijn je disk id's?
code:
1
 ll /vmfs/devices/disks/

(letop: de nummers achter de dubbele punt zijn partities, dus dat moet je niet hebben - je moet de hele disk hebben)

- Maak van je disk id een vmdk file:
code:
1
vmkfstools -z /vmfs/devices/disks/t10.ATA_____WDC_WD5002ABYS2D01B1B0________________________WD2DWMASY8048357 "/vmfs/volumes/datastore/vm/WD2DWMASY8048357.vmdk"

(zelf even je path aanpassen naar de juiste disk, en zorgen dat je de vmdk file bij de juiste vm in de folder zet)

- Voeg een harddisk toe aan je VM, en selecteerd existing en kies voor de vmdk file die je net gemaakt hebt.
- Start je VM, en je hebt de hele disk in je VM (en uiteraard kan je hem niet meer delen met een andere VM of er een datastore op zetten)

Helder zo?
Thanks, dat is wel te doen. Maar dit werkt dan ook voor een Gen8? Ik kan het wel even gaan testen, heb wel speelruimte :-). Zat al te kijken voor een HP p410, maar dan alleen nog een dikke kabel bij. Misschien kan ik die uit een oude N40L halen die ik nog heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dijkmane

dijkmane

biertje ?

je kunt de kabel vanuit je moederbord zo in de P410 ( of een P420, die heb ik in de andere G8 zitten ) stoppen.

ik heb er wel 4 andere disks aan hangen op de 2e connector van de controler, via een sff-8087 to sata kabeltje.
die haal je voor weinig online.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eastern
Red devil schreef op donderdag 17 december 2020 @ 09:22:
[...]

Thanks, dat is wel te doen. Maar dit werkt dan ook voor een Gen8? Ik kan het wel even gaan testen, heb wel speelruimte :-). Zat al te kijken voor een HP p410, maar dan alleen nog een dikke kabel bij. Misschien kan ik die uit een oude N40L halen die ik nog heb.
In principe hardware onafhankelijk, dus ja :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SED

SED

Net een hele stap gezet met mijn recent aangeschafte HP gen 8.
Ik heb de Intel(R) Xeon(R) CPU E3-1270 V2 @ 3.50GHz er in geplaatst. Onder Ubuntu met stress op 600 minuten alle CPU's loopt de temperatuur op naar 55 graden. ( de heatpipe cooler zonder verdere fan)
https://nl.aliexpress.com/item/32796822611.html prijs 55 euro!
Veruit de
best bang for the buck proc.
55 euro en CPU Mark 6565
zie ook: https://www.cpubenchmark....on-E3-1265L-v3/1192vs2088

Zal mijn beide i3 maar aanbieden via vraag/aanbod. Voor mensen met de celeron of Pentium procs een fikse update die eveneens zonder extra cooler geplaatst kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
dijkmane schreef op donderdag 17 december 2020 @ 10:09:
je kunt de kabel vanuit je moederbord zo in de P410 ( of een P420, die heb ik in de andere G8 zitten ) stoppen.

ik heb er wel 4 andere disks aan hangen op de 2e connector van de controler, via een sff-8087 to sata kabeltje.
die haal je voor weinig online.
N.a.v. eerdere discussies toch maar voor de "makkelijke" weg gegaan en 2x HP p410 gegaan. De bracket was te groot voor de HP, dus er maar afgehaald. Paste verder prima. Kabeltje uit moederbord in de P410 en ESXI 6.7 installeren (m.b.v. VMware-ESXi-6.7.0-Update3-16713306-HPE-Gen9plus-670.U3.10.6.0.83-Oct2020.iso).

Allright, ESXI draaide eerst op een 80 GB oude Intel SSD, daar kreeg ik kuren met beschikbare ruimte voor swap disk space. Vervangen door grotere 2.5 inch, puur om te testen. P410 op passthrough gezet, reboot. P410 config in, er hangen 3 disken in, daar heb ik 3x een logical volume van gemaakt.

Weer proberen om Truenas te installeren. De Gen8 heeft 12GB maar ik kon geen 8GB toekennen aan Truenas VM. Wilde alleen 7GB pakken. PCI device toevoegen, P410 selecteren. TrueNAS installeren.

En nu... zit ik beetje vast. Ik ging er vanuit dat alle discs die aan de P410 (in dit geval 3x een 1TB disc)
te zien zouden zijn in Truenas. Moet ik nog wat doen om die discs ook door te sturen? Ik zie ze niet staan in mijn ESXI omgeving, dat zou toch een goed teken moeten zijn?

[edit]
Zojuist DMS geinstalleerd, dat voelt wel beetje als thuiskomen. Echter, wederom geen schijven te zien terwijl ik nu de P410 ook heb gepassthroughed. Maar even verder Googlen.

[ Voor 5% gewijzigd door Red devil op 19-12-2020 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmartinuz
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:53
Red devil schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 09:42:
[...]

[edit]
Zojuist DMS geinstalleerd, dat voelt wel beetje als thuiskomen. Echter, wederom geen schijven te zien terwijl ik nu de P410 ook heb gepassthroughed. Maar even verder Googlen.
Ja dat is het nadeel van DSM Xpenology. De HP driver voor de P410/P420 zit er niet in.

Met de LSI kaart gaat het waarschijnlijk wel goed hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• panomi
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-09 14:43
mrmartinuz schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 17:02:
[...]

Ja dat is het nadeel van DSM Xpenology. De HP driver voor de P410/P420 zit er niet in.

Klopt. De interne controller wordt niet ondersteund. LSI daar in tegen wel. Je kunt prima kaarten scoren via eBay en indien nodig flashen naar IT mode (als dat nog van toepassing is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
mrmartinuz schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 17:02:
[...]

Geen optie om die later toe te voegen?
panomi schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 17:12:
[...]

Klopt. De interne controller wordt niet ondersteund. LSI daar in tegen wel. Je kunt prima kaarten scoren via eBay en indien nodig flashen naar IT mode (als dat nog van toepassing is).
De interne controller bedoel je de standaard controller van de Gen8? Dus sowieso heb je dan een LSI kaart nodig?

[edit]

Ik vind online veel mensen met zelfde probleem. Bijv deze

Zijn eerste scenario lijkt op mijn issue:

1- No volume created with P410 manager (in fact, each disk as a raid 0)
2- Pass through activated on PCI HP 410 Ctrl
3- Add the PCI device to the Xpen VM
4- not working

Hij heeft iig dit scenario werkend

2- NO Pass through on PCI HP 410 Ctrl
3- Add each disc as RDM device (4x 3TB)
4- it's working

Dus geen passthrough van P410 maar elke disc apart gedeeld als RDM device. Maar goed, dan kan ik toch net zo goed de discen op de native poort van de Gen8 laten? Of werkt dat niet. Zijn er nog meer nadelen mbvt RDM mounten?

[ Voor 36% gewijzigd door Red devil op 19-12-2020 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dijkmane

dijkmane

biertje ?

nu begon ik te twijfelen, dus de configuratie bekeken.
ik heb de virtuele machines allemaal draaien op de schijven op datastores aan de HP410.
de schijven voor de FreeNAS VM zitten aan de controller op het moederbord en die gehele controller staat in passthrough.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QoSfTJloLCLdLjegGgkCOK8MhIg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ocoLsfTNzkMYwSjKBuju3eny.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xxvZujwathmE1HWcuIa43hVFqv0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Dlr37AbfgD5rYPrO8utJ8LRb.png?f=user_large

dus de interne controller heb ik op passthrough ingesteld, niet de P410

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
dijkmane schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 19:32:
nu begon ik te twijfelen, dus de configuratie bekeken.
ik heb de virtuele machines allemaal draaien op de schijven op datastores aan de HP410.
de schijven voor de FreeNAS VM zitten aan de controller op het moederbord en die gehele controller staat in passthrough.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

dus de interne controller heb ik op passthrough ingesteld, niet de P410
Ah dank, dat verklaart e.e.a. :). Ja, spulletjes op de datastore zetten is ook mijn laatste redmiddel. Ik zal eens kijken of ik de interne SATA kan passthroughen maar volgens mij las ik al eerder dat zoiets met Gen8 niet kan. Dilemma's, heb ook nog een N54L, dus daar zou het ook nog op kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil

Ben nu de interne passthrough toch aan het testen op Gen8. Gek genoeg kun je heel makkelijk de
Intel Cougar Point 4 port SATA IDE Controller op passthrough zetten. Alleen als ik deze dan doorgeef aan DSM VM, dan ziet hij niet de 3 discen. Ziet helemaal niks eigenlijk. Misschien een driver dingetje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Red devil

panomi schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 17:12:
[...]

Het heeft even geduurd, maar ik heb alles werkend op een Gen8 zonder RAID, dus de native SATA poorten. Ik heb aardig wat opgestoken afgelopen dagen, en was er wel achter gekomen dat schijven in passthrough toch wel erg handig is m.b.v. SMART functies en de mogelijkheid om ze rechtstreeks over te zetten naar een andere machine.

Allereerst, de SATA controller van een Gen8 kun je instellen op Legacee, AHCI en smart raid. Bij laatstgenoemde krijg je een B120i controller, schijnt ook niet zo fantastisch te zijn maar goed. Waar ik achter kwam is dat mijn SATA op legacee stond. Dan zie je 2 controllers, 1 met 4 en 1 met 2 aansluitingen. Als je deze in pass-through zet, ziet DSM ze niet.

Echter in AHCI ziet DSM ze wel! Alleen combineert de Gen8 de controller op 1 of andere manier tot 1 controller met 6 poorten. Dat is een issue want ik wilde eigenlijk ESXi op de SATA installeren waar eerst de DVD speler zat. Maar omdat je nu de hele controller in passthrough hebt, is het niet meer toegankelijk voor ESXI. Heb daarom allereerst ESXi op een microSD kaartje van 4GB geinstalleerd. Vervolgens een 128GB USB flash in de interne USB aansluiting van de Gen8 gestoken. Probleem, je kunt alleen niet gelijk een datastore hierop installeren.

Het is alsnog gelukt via deze guide. Tip, doe eerst een USB listing en nog 1tje met de USB erin gestopt, dan weet je gelijk welke device id moet hebben.

Vervolgens de installatie van DSM, die is nu heel makkelijk als je deze guide gebruikt: https://advanxer.com/blog...-6-7-ready-made-ova-file/

In het kort, je download 2 vmdk (vmware disk) bestanden en 1 OVF bestand. Deze sleep je in ESXi als je een nieuwe VM aanmaakt en klaar is kees. Nog 1tje! Je moet wel de SATA controller doorsturen in passthrough. Ga hiervoor naar Host, manage, hardware en zoek naar de "Cougar Point 6 port SATA AHCI Controller". Vervolgens selecteer je deze en klik je op "toggle passthrough". Daarna moet je rebooten. Ga vervolgens naar de VM van DSM en edit deze, voeg de PCI device toe en klik op het drown menuutje eronder. Daar zal een warning staan, klik op reserve all memory en klaar. Nu kun je de VM starten en via deze link in je netwerk vinden:

http://find.synology.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MantaMaartuh
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-07-2023
Misschien een stomme vraag maar ik vind niet echt info die ik zoek.
Hoe verhoud de performance van een HPE microserver zich ten opzichte van een HPE ML350? Moet ik deze zaken meer zien als een nas met extra mogelijkheden of als een redelijk alternatief met voldoende performance?

Bijvoorbeeld een
Gen10 met Xeon E 3,4 Ghz
32GB intern geheugen
De raidcontroller
4x ssd (2x raid-1: 1.OS en 2.data)
Ilo module

Wat zou je missen tov een "ouderwets" alternatief als een ML350 met ongeveer dezelde specs?
Qua prijs lijkt het een stuk aantrekkelijker namelijk

[ Voor 5% gewijzigd door MantaMaartuh op 22-12-2020 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-09 09:40
Het is vooral de RAID controller die matig is en redundancy (o.a. geheugen, maar ook PSU's) + uitbreidbaarheid die je gaat missen (o.a. drive bays). Mogelijk ook nog monitoring functies (daardoor) en hot-swappable disks.

• Red devil
M.b.t. gebruiken van USB storage als datastore, daar moet ik toch op terugkomen. Lijkt toch wel wat problemen te geven:

code:
1
2
3
Device or filesystem with identifier mpx.vmhba32:C0:T0:L0 has entered the All Paths Down Timeout state after being in the All Paths Down state for 140 seconds. I/Os will now be fast failed.   Thursday, December 24, 2020, 12:46:32 +0100 Warning
Lost connectivity to storage device mpx.vmhba32:C0:T0:L0. Path vmhba32:C0:T0:L0 is down. Affected datastores: USB-Storage1TB.   Thursday, December 24, 2020, 12:44:12 +0100 Warning
Device or filesystem with identifier mpx.vmhba32:C0:T0:L0 has entered the All Paths Down state.

Wat nog wel handig is dat je een gemounte USB disk kunt gebruiken om datastorage folders over te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjardWillems
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10-09 23:27
Hi, ik heb een Hp proliant microserver gen8 en ben een paar upgrades aan het doorvoeren. Een hiervan is dat ik mijn CPU wil upgraden ( nog geen idee hoe en wat, alle advies is welkom!)
Echter zag ik dat de server maar 4 x 4 TB ondersteund, ik wil schijven van ongeveer 14tb gaan kopen, maar deze kan de server dus helemaal niet aan.

Mijn vraag, waarom niet? En met een andere CPU bijvoorbeeld wel?
Ik heb al 16 GB RAM erin zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Red devil
SjardWillems schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 16:22:
Hi, ik heb een Hp proliant microserver gen8 en ben een paar upgrades aan het doorvoeren. Een hiervan is dat ik mijn CPU wil upgraden ( nog geen idee hoe en wat, alle advies is welkom!)
Echter zag ik dat de server maar 4 x 4 TB ondersteund, ik wil schijven van ongeveer 14tb gaan kopen, maar deze kan de server dus helemaal niet aan.

Mijn vraag, waarom niet? En met een andere CPU bijvoorbeeld wel?
Ik heb al 16 GB RAM erin zitten.
Die 4 x 4TB is vast een getalletje wat bij de introductie de grootste schijven waren. Ik heb nu een 14TB in mijn N54L draaien zonder problemen en dat is een Gen7 model. Dus lijkt me geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Zelf gen8 met 4x 8TB gehad werkt prima.

[ Voor 3% gewijzigd door rikadoo op 26-12-2020 17:40 ]

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SjardWillems
Red devil schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 16:49:
[...]

Die 4 x 4TB is vast een getalletje wat bij de introductie de grootste schijven waren. Ik heb nu een 14TB in mijn N54L draaien zonder problemen en dat is een Gen7 model. Dus lijkt me geen probleem.
Top daar wordt ik blij van! Dankjewel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:01

zeroday

There is no alternative!

rikadoo schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 17:40:
Zelf gen8 met 4x 8TB gehad werkt prima.
4x10TB werkt ook ;)

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SED

SED

Wat je processor upgrade betreft, lees even een stukje terug voor de prijstechnisch meest interessante xeon 4 core proc.
Als je genoeg hebt aan een i3 dan heb ik nog twee stuks liggen die zonder extra koeling werken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SjardWillems
SED schreef op zondag 27 december 2020 @ 12:25:
Wat je processor upgrade betreft, lees even een stukje terug voor de prijstechnisch meest interessante xeon 4 core proc.
Als je genoeg hebt aan een i3 dan heb ik nog twee stuks liggen die zonder extra koeling werken
Ah heb de xeon e3-1265l v2 op ali besteld inmiddels!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED

SED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjardWillems
EN goedkoper, denk ook dat ik nog sneller had kunnen krijgen hoor. Maar veel mensen hebben deze al getest en werkt goed. Plus de 1270 is 20 watt meer, dan had ik ook een fan erin moeten plaatsen. Met maar 150 watt in de gen8 denk ik dat de 1275 voor mij een goede is!

edit: al die extra power ziet er toch wel aanlokkelijk uit..
Ik wil wel 4 x 14 tb schijven gaan draaien met een SSD als boot en 16 GB RAM, al met al weet ik niet of de gen8 genoeg power heeft en hoeveel moeite het weer gaat kosten mocht ik een extra fan nodig hebben voor de CPU

[ Voor 22% gewijzigd door SjardWillems op 27-12-2020 19:34 . Reden: second look ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
SjardWillems schreef op zondag 27 december 2020 @ 19:22:
[...]

EN goedkoper, denk ook dat ik nog sneller had kunnen krijgen hoor. Maar veel mensen hebben deze al getest en werkt goed. Plus de 1270 is 20 watt meer, dan had ik ook een fan erin moeten plaatsen. Met maar 150 watt in de gen8 denk ik dat de 1275 voor mij een goede is!

edit: al die extra power ziet er toch wel aanlokkelijk uit..
Ik wil wel 4 x 14 tb schijven gaan draaien met een SSD als boot en 16 GB RAM, al met al weet ik niet of de gen8 genoeg power heeft en hoeveel moeite het weer gaat kosten mocht ik een extra fan nodig hebben voor de CPU
Wat ga je doen met die Gen8? Download/NAS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjardWillems
Red devil schreef op zondag 27 december 2020 @ 20:35:
[...]

Wat ga je doen met die Gen8? Download/NAS?
Zit nu TrueNAS (nieuwste versie van FreeNAS) op met paar jails
Dus
- Backup
- Download
- Plex

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Red devil
SjardWillems schreef op maandag 28 december 2020 @ 14:29:
[...]

Zit nu TrueNAS (nieuwste versie van FreeNAS) op met paar jails
Dus
- Backup
- Download
- Plex
Nice, ik heb het er een paar tellen op gehad maar ben toch weer terug naar DSM van Synology. Die Plex gaat wel profiteren van je CPU upgrade, dat is wel een zware tool denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SED

SED

SjardWillems schreef op zondag 27 december 2020 @ 19:22:
[...]
hoeveel moeite het weer gaat kosten mocht ik een extra fan nodig hebben voor de CPU
Even voor de duidelijkheid. Zoals in mijn post over de E3-1270 v2 aangegeven draai ik die ZONDER extra koeling. Wel heeft mijn gen8 de heatpipe cooler (kwam origineel met een i3) die meer vermogen kan verwerken zonder fan.

Ik weet niet welke cooler er in jouw Gen8 zit.
dit is de heatpipe uitvoering.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xB2gYgb-mUFw0f07gsUoDDfUSTU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VjqMPvT1rki6wePBCGP5aIha.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t3HOaNB8SXitbAlB8JscecNt_xQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5TccvNkOiUghyyz90qh3BZnJ.jpg?f=fotoalbum_large

Alternatief:
https://www.reddit.com/r/...8_with_noctua_cpu_cooler/

[ Voor 4% gewijzigd door SED op 28-12-2020 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjardWillems
SED schreef op maandag 28 december 2020 @ 15:42:
[...]

Even voor de duidelijkheid. Zoals in mijn post over de E3-1270 v2 aangegeven draai ik die ZONDER extra koeling. Wel heeft mijn gen8 de heatpipe cooler (kwam origineel met een i3) die meer vermogen kan verwerken zonder fan.

Ik weet niet welke cooler er in jouw Gen8 zit.
dit is de heatpipe uitvoering.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Alternatief:
https://www.reddit.com/r/...8_with_noctua_cpu_cooler/
Wow dat is een berg goede informatie! Ik ga hier toch even naar kijken idd, zeker passief koelen lijkt mij echt top! Als ik het dan toch doe dan het liefst 1x wat extra moeite en dan gewoon voor jaren klaar zijn!

edit: Ik heb mijn iLO naar versie 4 geupdate waardoor de HTML console weg is.. en in firefox of chrome doet de iLO console het niet, in IE wel. Heeft iemand hier een fix voor?

[ Voor 6% gewijzigd door SjardWillems op 28-12-2020 19:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SED

SED

Vreemd, ik zit op ilo 2.76 ( in ilo4) en die doet het prima met zowel edge als Chrome.
Hij klaagt wel over certificaat en soms moet je een refresh geven maar werkt gewoon.
Alternatief onder windows is dan eventueel de console.
https://support.hpe.com/h...f842ceb31cf48d392e22705a8
De firmware versie evt hier te downloaden. (of bij HP zelf uiteraard)
https://pingtool.org/latest-hp-ilo-firmwares/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
Heb nu beide SATA controllers ge-passthroughed naar DSM via ESXi. Heb nu een HP P410 gekoppeld met een 1TB 2.5 inch HDD als datastore.

Heb nu alleen niet genoeg SATA power connectors. Ben nog van plan om wat SSDs te koppelen. Iemand ervaring met splitters? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xXHwX2wuZJyoMbXpQXmU03FKsIg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/gFAGyydR9LRcDcW5VHgkHidD.png?f=user_large

Als je die voor low power devices gaat gebruiken zou het vast geen probleem moeten zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:48
Red devil schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 17:32:
[...]

Geen optie om die later toe te voegen?

[...]

De interne controller bedoel je de standaard controller van de Gen8? Dus sowieso heb je dan een LSI kaart nodig?

[edit]

Ik vind online veel mensen met zelfde probleem. Bijv deze

Zijn eerste scenario lijkt op mijn issue:

2- Pass through activated on PCI HP 410 Ctrl
3- Add the PCI device to the Xpen VM
4- not working

Hij heeft iig dit scenario werkend

2- NO Pass through on PCI HP 410 Ctrl
3- Add each disc as RDM device (4x 3TB)
4- it's working

Dus geen passthrough van P410 maar elke disc apart gedeeld als RDM device. Maar goed, dan kan ik toch net zo goed de discen op de native poort van de Gen8 laten? Of werkt dat niet. Zijn er nog meer nadelen mbvt RDM mounten?
ik heb er destijds ook lang mee zitten klooien, rdm wou ik absoluut niet, want dan heb je geen SMART controle
wat i, gedaan heb, op de ODD poort een SSD disk gehangen, Raid van de HP gen 8 uit, dus gewoon AHCP mode
ESXI booten vanaf de micro SD, je virtuele hosts maak je op de SSD, gaat dus zeer snel
en de cougar kaart van de HPgen 8 , die zet ik volledig in passthrough mode, zo kan je die cougart kaart als PCI device attached aan je DSM , en voila alle schijven beschikbaar, supersnel en SMART controle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
NoFate schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 14:32:
[...]

ik heb er destijds ook lang mee zitten klooien, rdm wou ik absoluut niet, want dan heb je geen SMART controle
wat i, gedaan heb, op de ODD poort een SSD disk gehangen, Raid van de HP gen 8 uit, dus gewoon AHCP mode
ESXI booten vanaf de micro SD, je virtuele hosts maak je op de SSD, gaat dus zeer snel
en de cougar kaart van de HPgen 8 , die zet ik volledig in passthrough mode, zo kan je die cougart kaart als PCI device attached aan je DSM , en voila alle schijven beschikbaar, supersnel en SMART controle
Perfect NoFate. Even later in de posts kun je lezen dat ik het bijna op dezelfde manier heb opgelost.
Echter, als ik de SATA controller op AHCI zet, dan ziet ESXi niet meer 2 controllers, maar ziet ze als 1. Hoe heb je dat opgelost? Dat betekent dat de DVD ROM sata poort ook gelijk doorgaat naar DSM. Op zich niet super erg want dat wil ik in principe ook. Maar het lijkt me ook wel handig om de datastore van ESXi op een SSD te zetten. Nu gebruik ik een andere oplossing, een HP P410 RAID controller met zo'n breakout cable zodat je 4 SATA discen kunt koppelen. Daar zit nu een 2.5 inch laptop schijf aan met daarop de datastore. Voor DSM maakt het niet veel uit, heb het idee dat eenmaal in geheugen alles in geheugen loopt, het gaat iig zeer snel. Maar als je veel IO doet met je VMmetjes, dan is een SSD wel een must.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoFate
Red devil schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 15:25:
[...]

Perfect NoFate. Even later in de posts kun je lezen dat ik het bijna op dezelfde manier heb opgelost.
Echter, als ik de SATA controller op AHCI zet, dan ziet ESXi niet meer 2 controllers, maar ziet ze als 1. Hoe heb je dat opgelost? Dat betekent dat de DVD ROM sata poort ook gelijk doorgaat naar DSM. Op zich niet super erg want dat wil ik in principe ook. Maar het lijkt me ook wel handig om de datastore van ESXi op een SSD te zetten. Nu gebruik ik een andere oplossing, een HP P410 RAID controller met zo'n breakout cable zodat je 4 SATA discen kunt koppelen. Daar zit nu een 2.5 inch laptop schijf aan met daarop de datastore. Voor DSM maakt het niet veel uit, heb het idee dat eenmaal in geheugen alles in geheugen loopt, het gaat iig zeer snel. Maar als je veel IO doet met je VMmetjes, dan is een SSD wel een must.
klopt, ik heb er zo'n goedkoop PCI sata kaartje ingestoken, daarom heb ik de SSD disk aangesloten ...
wel opletten dat je er 1 neemt met een chipset die ondersteund wordt door ESXI

[ Voor 3% gewijzigd door NoFate op 06-01-2021 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
NoFate schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 15:30:
[...]

klopt, ik heb er zo'n goedkoop PCI sata kaartje ingestoken, daarom heb ik de SSD disk aangesloten ...
wel opletten dat je er 1 neemt met een chipset die ondersteund wordt door ESXI
Ah goed om te weten. Ik heb nu een HP P410 maar die ondersteunt volgens mij geen TRIM, en het lijkt erop dat jouw kaartje dat wel doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Red devil schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 15:40:
[...]

Ah goed om te weten. Ik heb nu een HP P410 maar die ondersteunt volgens mij geen TRIM, en het lijkt erop dat jouw kaartje dat wel doet?
wat is TRIM ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
Wikipedia: Trim (computing)

Ik weet het niet precies, maar het lijkt iig nodig om je SSDs in goede conditie te houden. Niet alle controllers ondersteunen het en als je dan een SSD aansluit, kan die na een tijdje degraderen (zoiets denk ik).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoFate
Red devil schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 15:42:
[...]

Wikipedia: Trim (computing)

Ik weet het niet precies, maar het lijkt iig nodig om je SSDs in goede conditie te houden. Niet alle controllers ondersteunen het en als je dan een SSD aansluit, kan die na een tijdje degraderen (zoiets denk ik).
ah geen idee,het werkt hier al stabiel, denk een 3 taljaar ofzo, draai er Xpenology op, Home assistant, ubuntu ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
Tot vanmorgen had ik hier nog een HP N40L met VMware ESXi5.5 draaien maar omdat een naast gelegen server de zekering eruit trok wilde deze machine zijn datastore niet meer laten zien na de stroomstoring. De disken heb ik overgezet naar een hippere (ESXi7) donor machine en daar doen de volumes het wel.

Dit is een vmware dingetje |:(

Wat is eigenlijk de hipste versie die zou werken op een HP N40L ?

code:
1
2
- VMware ESXi 7.0.0         (15843807) doet het niet i.v.m CPU Unsupported
- VMware ESXi 6.5.0 U3A     (14320405) werkt

[ Voor 27% gewijzigd door raymonvdm op 29-01-2021 01:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joppybt
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:50
raymonvdm schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 17:38:
Tot vanmorgen had ik hier nog een HP N40L met VMware ESXi5.5 draaien maar omdat een naast gelegen server de zekering eruit trok wilde deze machine zijn datastore niet meer laten zien na de stroomstoring. De disken heb ik overgezet naar een hippere (ESXi7) donor machine en daar doen de volumes het wel.

Dit is een vmware dingetje |:(

Wat is eigenlijk de hipste versie die zou werken op een HP N40L ?

code:
1
2
- VMware ESXi 7.0.0         (15843807) doet het niet i.v.m CPU Unsupported
- VMware ESXi 6.5.0 U3A     (14320405) werkt
Zijn deze HP N40L's timebombed of zo :O ?
Ik heb er ook eentje die al 8 jaar probleemloos 24/7 draait met tegenwoordig ESXi 6.5
En de mijne is 29 januari 's ochtends gecrasht (ESXi purple screen waar ik alles van gegoogled heb maar wat geen uitsluitsel geeft). Dat is 24 uur na jou crash?
Als ik hem hard herstart draait hij weer een paar dagen goed en crasht dan weer. Bah.

Maar om je vraag te beantwoorden: 6.5.0 draaide bij mij verder al 4 jaar probleemloos. Een upgrade poging twee jaar geleden naar 6.7 faalde echter omdat de CPU unsupported was. Gelukkig deed hij toen automatisch een rollback naar de vorige versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
joppybt schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 00:19:
[...]

Zijn deze HP N40L's timebombed of zo :O ?
Ik heb er ook eentje die al 8 jaar probleemloos 24/7 draait met tegenwoordig ESXi 6.5
En de mijne is 29 januari 's ochtends gecrasht (ESXi purple screen waar ik alles van gegoogled heb maar wat geen uitsluitsel geeft). Dat is 24 uur na jou crash?
Als ik hem hard herstart draait hij weer een paar dagen goed en crasht dan weer. Bah.

Maar om je vraag te beantwoorden: 6.5.0 draaide bij mij verder al 4 jaar probleemloos. Een upgrade poging twee jaar geleden naar 6.7 faalde echter omdat de CPU unsupported was. Gelukkig deed hij toen automatisch een rollback naar de vorige versie.
In mijn geval was het een be quit voeding van m'n zelfbouw nas die alles heel erg stil maakte... Dus ik kan de MicroServer weinig verwijten, inmiddels gebruik ik hem als offline NAS voor de week backup en heb ik twee zelfbouw servers als ESXi 7 host :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Ik heb een gen8 micro, nu heb ik al aan de hand gehad met 2 USB devices , als ik deze gewoon attach als USB device aan de virtual usb controller, dat deze wel herkend worden door de virtuele pc, maar dan toch niet werken... Worden precies niet 100% goed herkend...
Ik moet dus een volledige USB host controller in passthrough zetten, en dan deze als pci device toevoegen... De USB apparaten die er dan aanhangen gaan dan weer wel...

Ik heb het al aan de hand gehad met bv een can2usb USB device www.canable.io
Alsook met een USB grabber...
https://www.allekabels.be...lY_o48W_m0BRoCtroQAvD_BwE

Gewone USB devices of drives of een deconz stick gaan dan weer wel...

Wat zou hier een oorzaak van kunnen zijn?

• Daansan378
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-09 19:20
Ook ik behoor tot de groep die bijna 10 jaar geleden een N40L en later N54L aangeschaft heeft. Tot op vandaag gebruik ik ze (1x 40L en 2x 54L) naar alle tevredenheid. Op 1 had ik al die tijd esxi 6 draaien, maar dat werd toch wat traag, zodoende een snellere 'bak' aangeschaft.

Deze 'kleintjes' gebruik ik nu om nieuwe harde schijven te testen (bv met hdat2) en ook, net als anderen,als backup fileserver te gebruiken voor 'de belangrijkste digitale dingen. Kijk bv eens naar XigmaNAS (mijn favoriet), of als je UI-geil bent TrueNAS; beide gebaseerd op FreeBSD, en deze zullen je niet in de staak laten wat betreft je foto's en filmpjes. (ZFS filesystem).
Deze kleine servertjes kan je upgraden naar 16GB RAM, volproppen met HD's (4x in de sloten + bv 6x 2.5inch in een icydock cage en nog 1x een HD op de interne sata aansluiting).

(bier op en nu pannenkoeken van m'n dochter. ;-) Veel plezier met de HELE OUDE maar nog steeds courante N40L en N54L.

• ToBe
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Iemand een goede tip waar ik nog aan een E3 Xeon voor mijn Gen8 server kan komen? Ik bestel liever niet in China en wil er ook niet teveel voor kwijt zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:24

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Over de oude NxxL Microservers gesproken:

Ik heb nogal een verzameling Microservers en mijn Gen10 (de hoge versie met AMD-processor) blijkt ongeveer ~15 Watt idle te gebruiken zonder storage.

Mijn oude N40L Deed ruim ~30 Watt idle zonder schijven.

Toen maar besloten om de Microserver Gen10 in gebruik te nemen en de N40L na ongeveer 10 jaar uit te faseren.

Kwestie van schijven overprikken (Linux is tof wat dat betreft).

Later heb ik besloten om de schijven door SSDs te vervangen om het stroom verbruik verder te beperken.

Ik heb daarvoor deze caddys gebruikt om 2.5" SSDs in een 3.5" slot te kunnen gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Red devil
ToBe schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 18:43:
Iemand een goede tip waar ik nog aan een E3 Xeon voor mijn Gen8 server kan komen? Ik bestel liever niet in China en wil er ook niet teveel voor kwijt zijn.
Waarom niet in china? Heb er al 2 besteld, kwamen netjes aan. Kostte bijna niks. Echt een aanrader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronjon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-08 23:00
Red devil schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 19:33:
[...]

Waarom niet in china? Heb er al 2 besteld, kwamen netjes aan. Kostte bijna niks. Echt een aanrader.
hier ook. 2 weken wachten en prima geleverd netjes in plastic en bubble wrap verpakking

• dijkmane

dijkmane

biertje ?

bij mij draait de chineese Xeon ook prima, goedkoper zijn ze bijna niet te vinden momenteel

• SED

SED

Voor 55 euro was dit veruit de beste keuze en vlot geleverd. ( ik heb nog een prima I3 liggen ;)
https://www.cpubenchmark....on-E3-1265L-v3/1192vs2088
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i4KKMDR2ajBBJYz40GsEDSrZ3vE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ataua1itiXghhp33c2mN9iDm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door SED op 18-02-2021 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orbit_ph
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-09 14:24
Na het topic een beetje gevolgd te hebben zie ik wat verschillende toepassingen van de Microserver.

De gen8 heeft de mogelijkheid tot meer disks, terwijl de gen10+ het moet doen met 4 en eventueel NVME via PCIe.

Maar op welke manier zetten jullie de systemen nu in? Wil wat kleine low-power systemen samenvoegen (draaien voornamelijk docker containers) en gelijk een oude NAS de deur uit (heeft overigens nieuwe 3TB schijven).

TrueNAS spreekt me aan, zit je alleen met het advies om niet te draaien van USB stick. Dan zit je feitelijk met een relatief grote boot NVME .

UnRAID is weer zonde gezien de capaciteit (max aantal disks). Dus eigenlijk wat doet men?

Hoeveel mensen hebben uiteindelijk gekozen, in het geval van de gen10+ voor een PCIe kaart tbv de NVME en wat werkt? qua boot drive? (bij voorkeur even welke parts jullie op uitgekomen zijn)

De gen8 zal best nog wel even mee gaan, maar dan moet je er weer een 2e hands te pakken krijgen die naar je zin is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:37

Zenix

BOE!

@orbit_ph

Voor mij was Proxmox de beste oplossing, native ZFS, LXC containers (docker in LXC kan ook) ingebouwde back-up en met bind mounts storage doorzetten naar containers die vervolgens de verschillende NAS functies kunnen doen. Ik heb maar één VM (OPNsense) als router en firewall. De container en VM's en Proxmox heb ik op een 1TB SATA SSD gezet (ext4) met daarnaast 2x10TB in een ZFS mirror voor storage. Weet niet hoeveel storage je nodig hebt, maar voor mij is dat voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@orbit_ph: ben ook aan het dubben tussen verschillende opties en neig nu naar TrueNAS SCALE, met dan zo'n QNAP kaart voor 2x NVME (1x boot, 1x VM - geen flauw idee of eventueel die kaarten voor 4x NVME ook zouden passen) en dan 4x4TB in RAIDZ2 voor opslag.

M'n geplande VM's zijn zo licht dat ze waarschijnlijk ook in de Z2-array goed zouden draaien (3 VM's met VPN naar verschillende landen en wat VM's om mee te oefenen voor RHCE), maar dit lijkt me ook wel een leuke optie.

Eventueel kun je ook nog via USB disken aansluiten (HDD, SDD, NVME, mSATA, kan allemaal, je kunt ook een wat betere stick proberen), dan kun je ook snel wisselen van OS als je zou willen (zolang je de ZFS pool maar importeren kunt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Q schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 19:07:
Over de oude NxxL Microservers gesproken:

Ik heb nogal een verzameling Microservers en mijn Gen10 (de hoge versie met AMD-processor) blijkt ongeveer ~15 Watt idle te gebruiken zonder storage.

Mijn oude N40L Deed ruim ~30 Watt idle zonder schijven.

Toen maar besloten om de Microserver Gen10 in gebruik te nemen en de N40L na ongeveer 10 jaar uit te faseren.

Kwestie van schijven overprikken (Linux is tof wat dat betreft).

Later heb ik besloten om de schijven door SSDs te vervangen om het stroom verbruik verder te beperken.

Ik heb daarvoor deze caddys gebruikt om 2.5" SSDs in een 3.5" slot te kunnen gebruiken.
Gebruik je 2,5" voor RAID of is het bedoeld om er VM's op te installeren bijvoorbeeld? USB SSD kan ook nog. Ik vraag mij af wat de reden is om dat wel / niet te doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Luxicon op 21-02-2021 00:06 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjardWillems
Ali werkt helemaal niet mee met mij een goede CPU te sturen,
Iemand die toevallig een CPU (socket: FCLGA1155) te koop?
Voor mijn HP Proliant Microserver gen8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjardWillems
Dank,
Ik heb inmiddels 3x de 1265l besteld op ali en 2x is ie niet geleverd en nu wacht ik al 2 weken lang op verzending van de 3e cpu, waarschijnlijk is het een groot bedrijf met fake kleine bedrijven die de cpu verkopen dus ik heb weinig vertrouwen dat ik deze cpu ga binnen krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@SjardWillems Ik weet het ook niet, maar degene die hem postte heeft hem dus wel gekregen. Heb je niet last van het Chinees nieuwjaar? Dan ligt alles plat en duurt het vaak een tijd voor alle 'achterstand' is weggewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjardWillems
@JeroenE Ja nu bij mijn 3e CPU wel maar de andere 2 niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:24

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Luxicon schreef op zondag 21 februari 2021 @ 00:03:
[...]

Gebruik je 2,5" voor RAID of is het bedoeld om er VM's op te installeren bijvoorbeeld? USB SSD kan ook nog. Ik vraag mij af wat de reden is om dat wel / niet te doen.
2 x SSD voor Linux MDADM RAID1 boot en 1 x SSD als backup target

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED

SED

SjardWillems schreef op zondag 21 februari 2021 @ 16:24:
Ali werkt helemaal niet mee met mij een goede CPU te sturen,
Iemand die toevallig een CPU (socket: FCLGA1155) te koop?
Voor mijn HP Proliant Microserver gen8
Ik heb nog twee i3 procs liggen die uit mijn eigen Micros komen. Voor 25 euro p/s mag je die hebben.
i3-2128 en i3 3240

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackRageNL
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Ik wordt stiekem toch erg enthousiast van dit topic. Eens kijken of ik ergens een gen8 op de kop kan tikken met I3, om vervolgens de tip van @HaTe door te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eastern
orbit_ph schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 21:01:
Na het topic een beetje gevolgd te hebben zie ik wat verschillende toepassingen van de Microserver.

De gen8 heeft de mogelijkheid tot meer disks, terwijl de gen10+ het moet doen met 4 en eventueel NVME via PCIe.

...

Hoeveel mensen hebben uiteindelijk gekozen, in het geval van de gen10+ voor een PCIe kaart tbv de NVME en wat werkt? qua boot drive? (bij voorkeur even welke parts jullie op uitgekomen zijn)

..
Ik heb een MSG 10 Plus met een https://tweakers.net/pric...sd-adapter/specificaties/ en daarop een Samsung 970 EVO 1 TB. Verder 4x 2 TB WD er in (had ik nog) en draait op VMware. RDM passthrough voor de echte disken naar een Linux VM met ZFS . De datastore van VMware draait op de Samsung SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjardWillems
SED schreef op zondag 21 februari 2021 @ 21:32:
[...]

Ik heb nog twee i3 procs liggen die uit mijn eigen Micros komen. Voor 25 euro p/s mag je die hebben.
i3-2128 en i3 3240
Nou daar zeg ik geen nee tegen! De i3 3240 ben ik geintereseerd in, ik schiet je een persoonlijk bericht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syntax2
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 00:51
Ik heb nog een Xeon E3 -1220L V2 liggen. Mijn moederbord is helaas overleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18:49

HaTe

haat niet

BlackRageNL schreef op maandag 22 februari 2021 @ 01:22:
Ik wordt stiekem toch erg enthousiast van dit topic. Eens kijken of ik ergens een gen8 op de kop kan tikken met I3, om vervolgens de tip van @HaTe door te voeren.
Ik heb hem zelf hier gekocht destijds. Deze kwam wel snel:
€ 67,43 | Intel Xeon E3 1265L V2 Quad Core 2.50GHz 5 GT/s SR0PB LGA1155 CPU
https://a.aliexpress.com/_v6eP4D

Van JSF heb ik eerder ook besteld, maar was ook niet aangekomen. Dacht dat het gewoon pech was, maar als er meerdere hier last van hebben is het inderdaad niet zo betrouwbaar.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny_NL
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21-09 11:24
Hier staan ook 2 Gen8 rustig te draaien, 1 met XigmaNas (3x 6TB in ZFS) en 1 met ESXi 6.0. Nu ben ik al een tijdje aan het nadenken of ik de ESX-bak zal upgraden naar een nieuwere versie (ik draai de custom HP-release), of lekker op 6.0 blijven. Het draait prima, maar de versie 6.0 is al wat ouder, zeg maar.

Wat is nu aan te raden: 6.5 of toch naar een nieuwere versie? De gen8 wordt - als ik het goed heb - niet ondersteund in versie 7.

Omdat 6.5 nogal wat snelheids-issues had met interne opslag, ben ik destijds teruggegaan naar 6.0, maar over dit probleem kan ik niet echt vinden dat het in nieuwere versies definitief is opgelost...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Mijn schijven zijn van het ene op het andere moment foetsie op mijn Gen8.
Ik heb ook een schijf ipv de optisch op de SATA en die is wél zichtbaar.

Is de disk controller overleden of kan het iets anders zijn?

In het bios staat-ie op SATA AHCI, niet op RAID.

[ Voor 35% gewijzigd door anandus op 26-02-2021 14:46 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Laatst online: 18-09 09:40
@Kenhas Hier draait ESXi 6.7 prima met de integrated controller op AHCI.

@anandus Integrated controller of add-in? SAS/SATA- en voeding kabels al eens los gehaald en weer aangesloten? Lijkt me stug dat het chipset integrated controller deel stuk is, dan eerder misschien geen PSU power voor je disks ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
rookie no. 1 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 17:11:
@anandus Integrated controller of add-in? SAS/SATA- en voeding kabels al eens los gehaald en weer aangesloten? Lijkt me stug dat het chipset integrated controller deel stuk is, dan eerder misschien geen PSU power voor je disks ofzo.
Die op het moederbord.
Ik heb de kabel gecheckt, losgehaald en weer vastgezet, dat maakte niet uit.

Ja, PSU zat ik ook aan te denken. Maar dan vind ik het al knap dat-ie überhaupt opstart :P
Even kijken of ik die werkende schijf los kan koppelen, en maar één schijf erin zet, of-ie dan die schijf herkent.

[ Voor 9% gewijzigd door anandus op 26-02-2021 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donnie1992
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-09 21:54
syntax2 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 11:53:
Ik heb nog een Xeon E3 -1220L V2 liggen. Mijn moederbord is helaas overleden.
Toevallig de voeding ook nog over ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
orbit_ph schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 21:01:
Maar op welke manier zetten jullie de systemen nu in? Wil wat kleine low-power systemen samenvoegen (draaien voornamelijk docker containers) en gelijk een oude NAS de deur uit (heeft overigens nieuwe 3TB schijven).
Ooit begonnen met twee stuks g8, meteen voorzien van Xeon 1220 destijds, met FreeNAS en ESXi. Daarnaast heb ik bij mijn ouders een g8 staan met Celeron. Die laatste draait FreeNAS als off-site backup en NAS voor mijn ouders (die weer naar mijn systeem backups maakt).

Wegens behoefte aan geheugen en bays is de ESX server in het verleden vervangen voor een eigenbouw server. De laatste tijd weer wat meer aan het experimenteren waarbij ik tegen de grenzen van de resterende G8 aankwam (slots, geheugen), en heb daarvoor een ML30gen10 gekocht. Moet nog kijken wat ik met de G8 ga doen.

Nadeel van ML30 is vooral geluid als er PCIE kaarten gebruikt worden. Ben nog aan het uitzoeken in hoeverre dat te maken heeft met HCL (heb er wel HPE 10G nics in zitten, maar niet die van de HCL), of of ik dat moet modden als ik me er echt aan ga storen.

Update: inmiddels een supported NIC kunnen proberen... zonder effect. Uiterindelijk wegens de WAF de orinigele HP fans verwijderd en Noctua's geplaatst. Deze zijn aangesloten op een Noctua fancontroller. De HP fans zijn niet zonder meer vervangbaar. Ik heb een paar pinnetjes van de HPE fan headers kortgesloten zodat het systeem denkt dat er gewoon werkende fans in zitten.

[ Voor 14% gewijzigd door ijdod op 06-03-2021 12:13 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Na uitgebreid testen ben ik erachter gekomen dat al mijn harde schijven prima zijn.
Als laatste nog de PSU testen, wat nog wel een uitdaging was, want hoe? Uiteindelijk een gratis-af-te-halen-PC gevonden en die ernaast gezet en de harde schijven op de PSU van die PC aangesloten.
En lo and behold, ze deden het!

Dus blijkbaar inderdaad de PSU.@rookie no. 1 mag door voor de wasmachine :P

Nu zat ik rond te kijken en PSU's voor de Gen8 (de DPS-15AB-5a) zijn nog bijzonder moeilijk te krijgen en ook best prijzig.

Nu zat ik me af te vragen of het een idee was om een picoPSU-150 erop aan te sluiten. Kan dat? Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED

SED

Ergens in dit topic worden ern aantal alternatieven genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjardWillems
Waar halen jullie de laatste iLO versie vandaan? Ik kom er niet helemaal uit hoe ik de laatste, juiste versie voor mijn gen8 kan downloaden en uploaden..
Heb wel ilo gekocht maar (volgens mij) niet verbonden met HP (ook niet gekocht via de officiele manier)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED

SED

staat in dit topic diverse keren gelinkt.. even zoeken.

oa hier: https://pingtool.org/latest-hp-ilo-firmwares/

De bin files kun je via de webinterface uploaden.

Administration>firmware> bestand.

De exe file kun je uitpakken via 7zip bijv en dan de bin file eruit trekken.
Gen 8 zit nu op 2.77

[ Voor 81% gewijzigd door SED op 11-03-2021 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalwaysme
  • Laatst online: 20-09 16:36

itsalwaysme

Graast voor DB

SED schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 21:20:
staat in dit topic diverse keren gelinkt.. even zoeken.

oa hier: https://pingtool.org/latest-hp-ilo-firmwares/

De bin files kun je via de webinterface uploaden.

Administration>firmware> bestand.

De exe file kun je uitpakken via 7zip bijv en dan de bin file eruit trekken.
Gen 8 zit nu op 2.77
Op de HPe site staat deze ook:
https://support.hpe.com/h...a4f6e276e9d4eac9d3716e50b

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielRB
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

Ik heb een HP microserver G8. Er staat niets op geinstalleerd. Wel een USB stick intern erin geprikt en er 2 sata schijven in de eerste 2 bays geplaatst.
Bij opstarten heb ik de iLO poort op mijn router aangesloten en deze krijgt netjes een IP adres via DHCP. Echter wat ik ook probeer, ik kan niet op afstand naar de iLO webinterface komen.
Verder heb ik op mijn laptop fedora 33 draaien.

Helaas heb ik geen monitor en toetsenbord om aan te sluiten.
Kan iemand me aangeven wat ik verkeerd doe of anders moet doen om in de iLO webinterface te komen?
Inloggen via SSH lukt

/edit: bleek dat http en https op andere poorten stonden ingesteld: http op 81 en https op 444....

[ Voor 10% gewijzigd door michielRB op 26-03-2021 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ik heb 3 stuk Microserver G8. Ik vroeg me af of iemand weet of deze een PFC (Power Factor Corrected) voeding gebruikt.

Ik heb namelijk een Back-UPS en die wil ik daarmee voeden, maar die output alleen een blokgolf (stepped-approximated wave zoals APC dat noemt).

Normaal zijn server voedingen meestal wel PFC, maar deze is natuurlijk heel erg klein dus ik vraag het me af.

Weet iemand of deze goed werken met Back-UPS'en? (Dus niet Smart-UPS die wel echte sinusgolven hebben). En of het PFC is?
Pagina: 1 ... 59 ... 63 Laatste

Let op:
In dit topic horen alleen posts die betrekking hebben op HP Proliant Microservers. Onderwerpen als Synology/DSM en andere software horen hier niet thuis. Daarvoor graag in één van de Synology-topics posten. Berichten die off-topic zijn, kunnen worden getrashed.