mrmartinuz schreef op woensdag 16 december 2020 @ 18:53:
Ik ben bang dat je bij de Gen8 toch echt een RAID/SATA controller nodig gaat hebben.
Bij de Gen10 kan je inderdaad de 4 poorten op passthrough zetten in een VM. De interne SATA poort is dan nog te gebruiken voor een losse disk voor de datastorage van Esxi.
Bij de Gen8 gaat dit niet naar mijn weten. Ik heb een lsi 9211-8i kaart gekocht en hier de 4 disken op aangesloten. En dit complete kaartje in Esxi op passthrough gezet voor de Xpenology VM.
Het heeft even geduurd, maar ik heb alles werkend op een Gen8 zonder RAID, dus de native SATA poorten. Ik heb aardig wat opgestoken afgelopen dagen, en was er wel achter gekomen dat schijven in passthrough toch wel erg handig is m.b.v. SMART functies en de mogelijkheid om ze rechtstreeks over te zetten naar een andere machine.
Allereerst, de SATA controller van een Gen8 kun je instellen op Legacee, AHCI en smart raid. Bij laatstgenoemde krijg je een B120i controller, schijnt ook niet zo fantastisch te zijn maar goed. Waar ik achter kwam is dat mijn SATA op legacee stond. Dan zie je 2 controllers, 1 met 4 en 1 met 2 aansluitingen. Als je deze in pass-through zet, ziet DSM ze niet.
Echter in
AHCI ziet DSM ze wel! Alleen combineert de Gen8 de controller op 1 of andere manier tot 1 controller met 6 poorten. Dat is een issue want ik wilde eigenlijk ESXi op de SATA installeren waar eerst de DVD speler zat. Maar omdat je nu de hele controller in passthrough hebt, is het niet meer toegankelijk voor ESXI. Heb daarom allereerst ESXi op een microSD kaartje van 4GB geinstalleerd. Vervolgens een 128GB USB flash in de interne USB aansluiting van de Gen8 gestoken. Probleem, je kunt alleen niet gelijk een datastore hierop installeren.
Het is alsnog gelukt via deze
guide. Tip, doe eerst een USB listing en nog 1tje met de USB erin gestopt, dan weet je gelijk welke device id moet hebben.
Vervolgens de installatie van DSM, die is nu heel makkelijk als je deze guide gebruikt:
https://advanxer.com/blog...-6-7-ready-made-ova-file/
In het kort, je download 2 vmdk (vmware disk) bestanden en 1 OVF bestand. Deze sleep je in ESXi als je een nieuwe VM aanmaakt en klaar is kees. Nog 1tje! Je moet wel de SATA controller doorsturen in passthrough. Ga hiervoor naar Host, manage, hardware en zoek naar de "Cougar Point 6 port SATA AHCI Controller". Vervolgens selecteer je deze en klik je op "toggle passthrough". Daarna moet je rebooten. Ga vervolgens naar de VM van DSM en edit deze, voeg de PCI device toe en klik op het drown menuutje eronder. Daar zal een warning staan, klik op reserve all memory en klaar. Nu kun je de VM starten en via deze link in je netwerk vinden:
http://find.synology.com/