DR_Henkenstein schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 18:32:
Goedenavond,
Allereerst ben ik een forum nieuweling(jaren stille kijker geweest op Tweakers), als ik iets moet aanpassen of aanvullen hoor ik dit graag.
Ik heb zelf een HP Proliant N54L overgenomen van een Tweaker, de advertentie gaf aan dat deze weinig gedraaid heeft met xpenology en een gemodde bios.
Zelf heb ik er al een paar verschillende Operating Systems (OS'en) op gedraaid maar nooit ten volle gebruik van kunnen maken in de paar jaar dat ik dit mooie apparaat heb.
Nu heb ik een ssd vrij gekregen en wilde ik mijn server weer opstarten en nu echt in gebruik nemen.
Op het moment heb ik 4x 1 TB schijven voor de opslag en Windows server 2012R2 64bit op een 250GB schijf draaien.
Ook heb ik 10GB geheugen 1 stick van 2GB en 1 stick van 8GB.
Ik wil dit apparaat inrichten om:
-foto's en bestanden te back-uppen dit word de hoofdtaak.
-Ook wil ik experimenteren met containers(Docker dan wel andere software).
-Eventueel VM's draaien voor kleine projecten.
Nu ben ik vooral bekend met Windows producten (ik heb MBO Systeembeheer Niveau4) ik kan omgaan met Linux maar moet hier bedreven in worden. Was origineel ook een idee om hier Linux VMs op te draaien en met linux om te leren gaan.
Ik heb gelezen dat Windows Server 2016 en Windows Server 2019 containers ondersteunen maar ik kan hier alleen een trial versie van krijgen vanwege mijn lage budget.
Ook heeft Windows best veel functies waar ik niet echt gebruik van ga maken dus zou misschien een Linux distro waar ik alleen de services op installeer die ik gebruik handiger zijn?
Nu kom ik bij mijn eigenlijke vraag, vanwege de vele opties en de ontelbare combinaties die mogelijk zijn weet ik niet perse waar ik de knoop moet doorhakken.
Ik twijfel nu het meeste tussen:
1. Windows server 2012R2 houden en opnieuw inrichten(omdat deze ook een officiële licentie heeft.
2. Xpenology
3. een Linux distro
Wat zouden jullie kunnen aanraden qua software, hoe hebben jullie het ingericht?(ik heb in dit forum al een paar voorbeelden gevonden maar toch dat door de bomen het bos niet meer zien.)
Moet ik eventueel nog investeren in hardware of gewoon dit gebruiken opmaken en later gewoon weer een nieuwe bouwen.
Alvast bedankt voor jullie input en ik hoor graag hoe ik mijn posts moet aanpassen in de toekomst.
Welkom alhier! Zelf lees ik hier ook met enige regelmaat mee, ben een tijdje actief geweest in dit topic, daar ik een MicroServer Gen8 bezit, en heb destijds ook met dit vraagstuk gezeten.
Hoe je het geheel inricht, is natuurlijk eigen inzicht en kennis. Zelf heb ik destijds gekozen voor een Hypervisor, ESXi om precies te zijn, maar heb dan ook een Gen8, en geen N54L. Voor wat ik weet over de N54L, kun je hier tot ESXi 6.5 op draaien, 6.7 of nieuwer is niet mogelijk vanwege de AMD processor, vertelt google me al vrij snel. Wellicht zou je kunnen kijken naar een Hypervisor als ProxMox, maar ook hierin is google je beste vriend, of wellicht mede N54L bezitters alhier
Heb door de tijd heen 2x een CPU upgrade gedaan, waardoor ik CPU power genoeg heb om met ESXi een flinke bult VM's te draaien. De wens is om binnenkort een Gen10+ erbij/naast te zetten, maar voorlopig red ik het nog prima met de Gen8, zeker nu ik meer bedreven raak in Linux, welke een bult load schelen op de hardware zelf.
Mijn Setup is als volgt:
1x MS Gen8 met ESXi 6.7 (16gb RAM, E3-1240V2 CPU, 2x2TB Seagate in mirror, 1x512GB SSD, ESXi op SD kaart op MoBo)
- VM met Windows 10 t.b.v. remote toegang via VPN en beheer van het geheel.
- VM met Ubuntu Server 18.04 met Domoticz
- VM met Ubuntu Server 18.04 met PiHole
- VM met Windows 10 t.b.v. VeeAm Backup naar externe site
- VM met Ubuntu Server 18.04 met Plex
- VM met Ubuntu Server 18.04 met Unifi Controller
En met enige regelmaat lanceer ik een test VM met Ubuntu Server om te spelen met o.a. Docker, want mijn volgende project is om de diverse Ubuntu machines samen te voegen tot 1, door de diverse rollen middels Docker containers te combineren. Docker is vrij nieuw voor me, maar wel interessant genoeg om hier een slinger aan te geven.Het gaat me immers weer genoeg geheugen en CPU power vrijspelen. die 16gb geheugen begint langzaam nijpend te worden, tot nu toe vind ik dat de enige bottleneck aan de MicroServers, de hoeveelheid geheugen.
Gezien jouw mogelijke lijst met wensen en wat je er mee zou willen, lijkt me het startpunt voor jou het best te kijken naar een hypervisor, dan is de basis op je server gezet, en kun je daarna naar hartelust VM's afvuren, verwijderen, opnieuw, zonder je server zelf keer op keer te hoeven her installeren. Dat heeft mij destijds snel de keuze laten maken tot het gebruik van een Hypervisor. Je zou ook nog eens kunnen kijken naar XPenology voor de N54L, dan maak je van je MicroServer een onofficiële Synology, waarbij je ook VM's kan installeren, kan spelen met Docker, enzovoort. Hier heb ik ook een tijdje gebruik van gemaakt, maar vond het installeren en vooral bijwerken/onderhouden van XPenology bewerkelijk worden, waarna ik er afscheid van heb genomen en alle rollen in Ubuntu servertjes heb gegoten op ESXi.
M.b.t. je vraag qua hardware, is het wellicht mogelijk om het 2gb geheugenbankje uit te breiden naar 8gb, zodat je 16gb ter beschikking hebt. Wel zo prettig als je een hypervisor draait en VM's gaat uitrollen, je komt al gauw te kort. Een 2e hands reepje van 8gb hoeft niet heel duur te zijn, even goed zoeken.