Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-09 15:44

zeroday

There is no alternative!

NoFate schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 16:09:
ik zit op een 5500-6000 , onlangs de oude diepvriezer al vervangen, scheelt toch een 300-400 op jaarbasis... nu de vraag of ik nog het verbruik kan doen dalen van die hp microserver, maar zal niet lukken vrees ik
Tjsa.. ik heb 3 proxmox nodes en 2 NASjes waarvan 1 NAS de backup is van de eerste
tsja.. wil ik alles op 1 machine wat ik gedaan heb dan moet ik dus een alternatief gaan vinden voor de HP Microserver. Dus 1 machine die 3 machines kan vervangen en geen lawaai maakt ;)
Dan is het de vraag wanneer ik die 1 a 2K terug heb verdient ..
want een HP Gen8 kost bijna niets meer (250 euro en je hebt er wel 1)

[ Voor 10% gewijzigd door zeroday op 13-10-2020 16:15 ]

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06:37
ja, ik draai er xpenology op, 3 schijven voor 1 backup en dan de 4de schijf is de backup van de overige 3 schijven (cruciale data) , zo spaar ik toch al een nas uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:16
Shoot, ws voeding eruit geknald van N40L, 620827-001 lijkt de replacement voeding te zijn.
Iemand ervaring met goede winkels?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAdD
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-08 14:23
Red devil schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 15:28:
Shoot, ws voeding eruit geknald van N40L, 620827-001 lijkt de replacement voeding te zijn.
V&A aangeboden: HP Proliant Microserver N40L 8GB ??
ps is niet van mij ;)

Assumption is the mother of all fuck-ups / You're MAdD. Well thank God for that, 'cause if I wasn't this would probably never work

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
Gezien! Was al gereserveerd. Ik was al beetje ongeduldig, heb nu een Hewlett Packard (HP) HP Proliant Microserver gen8 P9B70A | i3-3240 | 16GB | 1 TB besteld

Oef....

Draai nu een XPenology op een N54L, werkt perfect alleen beetje oude versie.
Heb al een Gen8 met i3 met 12GB voor zware minecraft server
Wilde de N40L gebruiken voor nieuwe XPenology, maar ben blij dat nu de voeding eruit knalt ipv tijdens het draaien van nieuwe XP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DR_Henkenstein
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-11-2024
Goedenavond,

Allereerst ben ik een forum nieuweling(jaren stille kijker geweest op Tweakers), als ik iets moet aanpassen of aanvullen hoor ik dit graag.

Ik heb zelf een HP Proliant N54L overgenomen van een Tweaker, de advertentie gaf aan dat deze weinig gedraaid heeft met xpenology en een gemodde bios.

Zelf heb ik er al een paar verschillende Operating Systems (OS'en) op gedraaid maar nooit ten volle gebruik van kunnen maken in de paar jaar dat ik dit mooie apparaat heb.

Nu heb ik een ssd vrij gekregen en wilde ik mijn server weer opstarten en nu echt in gebruik nemen.

Op het moment heb ik 4x 1 TB schijven voor de opslag en Windows server 2012R2 64bit op een 250GB schijf draaien.
Ook heb ik 10GB geheugen 1 stick van 2GB en 1 stick van 8GB.

Ik wil dit apparaat inrichten om:
-foto's en bestanden te back-uppen dit word de hoofdtaak.
-Ook wil ik experimenteren met containers(Docker dan wel andere software).
-Eventueel VM's draaien voor kleine projecten.

Nu ben ik vooral bekend met Windows producten (ik heb MBO Systeembeheer Niveau4) ik kan omgaan met Linux maar moet hier bedreven in worden. Was origineel ook een idee om hier Linux VMs op te draaien en met linux om te leren gaan.

Ik heb gelezen dat Windows Server 2016 en Windows Server 2019 containers ondersteunen maar ik kan hier alleen een trial versie van krijgen vanwege mijn lage budget.
Ook heeft Windows best veel functies waar ik niet echt gebruik van ga maken dus zou misschien een Linux distro waar ik alleen de services op installeer die ik gebruik handiger zijn?

Nu kom ik bij mijn eigenlijke vraag, vanwege de vele opties en de ontelbare combinaties die mogelijk zijn weet ik niet perse waar ik de knoop moet doorhakken.
Ik twijfel nu het meeste tussen:
1. Windows server 2012R2 houden en opnieuw inrichten(omdat deze ook een officiële licentie heeft.
2. Xpenology
3. een Linux distro

Wat zouden jullie kunnen aanraden qua software, hoe hebben jullie het ingericht?(ik heb in dit forum al een paar voorbeelden gevonden maar toch dat door de bomen het bos niet meer zien.)

Moet ik eventueel nog investeren in hardware of gewoon dit gebruiken opmaken en later gewoon weer een nieuwe bouwen.

Alvast bedankt voor jullie input en ik hoor graag hoe ik mijn posts moet aanpassen in de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dakillerbean
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 25-07 13:38
DR_Henkenstein schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 18:32:
Goedenavond,

Allereerst ben ik een forum nieuweling(jaren stille kijker geweest op Tweakers), als ik iets moet aanpassen of aanvullen hoor ik dit graag.

Ik heb zelf een HP Proliant N54L overgenomen van een Tweaker, de advertentie gaf aan dat deze weinig gedraaid heeft met xpenology en een gemodde bios.

Zelf heb ik er al een paar verschillende Operating Systems (OS'en) op gedraaid maar nooit ten volle gebruik van kunnen maken in de paar jaar dat ik dit mooie apparaat heb.

Nu heb ik een ssd vrij gekregen en wilde ik mijn server weer opstarten en nu echt in gebruik nemen.

Op het moment heb ik 4x 1 TB schijven voor de opslag en Windows server 2012R2 64bit op een 250GB schijf draaien.
Ook heb ik 10GB geheugen 1 stick van 2GB en 1 stick van 8GB.

Ik wil dit apparaat inrichten om:
-foto's en bestanden te back-uppen dit word de hoofdtaak.
-Ook wil ik experimenteren met containers(Docker dan wel andere software).
-Eventueel VM's draaien voor kleine projecten.

Nu ben ik vooral bekend met Windows producten (ik heb MBO Systeembeheer Niveau4) ik kan omgaan met Linux maar moet hier bedreven in worden. Was origineel ook een idee om hier Linux VMs op te draaien en met linux om te leren gaan.

Ik heb gelezen dat Windows Server 2016 en Windows Server 2019 containers ondersteunen maar ik kan hier alleen een trial versie van krijgen vanwege mijn lage budget.
Ook heeft Windows best veel functies waar ik niet echt gebruik van ga maken dus zou misschien een Linux distro waar ik alleen de services op installeer die ik gebruik handiger zijn?

Nu kom ik bij mijn eigenlijke vraag, vanwege de vele opties en de ontelbare combinaties die mogelijk zijn weet ik niet perse waar ik de knoop moet doorhakken.
Ik twijfel nu het meeste tussen:
1. Windows server 2012R2 houden en opnieuw inrichten(omdat deze ook een officiële licentie heeft.
2. Xpenology
3. een Linux distro

Wat zouden jullie kunnen aanraden qua software, hoe hebben jullie het ingericht?(ik heb in dit forum al een paar voorbeelden gevonden maar toch dat door de bomen het bos niet meer zien.)

Moet ik eventueel nog investeren in hardware of gewoon dit gebruiken opmaken en later gewoon weer een nieuwe bouwen.

Alvast bedankt voor jullie input en ik hoor graag hoe ik mijn posts moet aanpassen in de toekomst.
Welkom alhier! Zelf lees ik hier ook met enige regelmaat mee, ben een tijdje actief geweest in dit topic, daar ik een MicroServer Gen8 bezit, en heb destijds ook met dit vraagstuk gezeten.

Hoe je het geheel inricht, is natuurlijk eigen inzicht en kennis. Zelf heb ik destijds gekozen voor een Hypervisor, ESXi om precies te zijn, maar heb dan ook een Gen8, en geen N54L. Voor wat ik weet over de N54L, kun je hier tot ESXi 6.5 op draaien, 6.7 of nieuwer is niet mogelijk vanwege de AMD processor, vertelt google me al vrij snel. Wellicht zou je kunnen kijken naar een Hypervisor als ProxMox, maar ook hierin is google je beste vriend, of wellicht mede N54L bezitters alhier

Heb door de tijd heen 2x een CPU upgrade gedaan, waardoor ik CPU power genoeg heb om met ESXi een flinke bult VM's te draaien. De wens is om binnenkort een Gen10+ erbij/naast te zetten, maar voorlopig red ik het nog prima met de Gen8, zeker nu ik meer bedreven raak in Linux, welke een bult load schelen op de hardware zelf.

Mijn Setup is als volgt:

1x MS Gen8 met ESXi 6.7 (16gb RAM, E3-1240V2 CPU, 2x2TB Seagate in mirror, 1x512GB SSD, ESXi op SD kaart op MoBo)

- VM met Windows 10 t.b.v. remote toegang via VPN en beheer van het geheel.
- VM met Ubuntu Server 18.04 met Domoticz
- VM met Ubuntu Server 18.04 met PiHole
- VM met Windows 10 t.b.v. VeeAm Backup naar externe site
- VM met Ubuntu Server 18.04 met Plex
- VM met Ubuntu Server 18.04 met Unifi Controller

En met enige regelmaat lanceer ik een test VM met Ubuntu Server om te spelen met o.a. Docker, want mijn volgende project is om de diverse Ubuntu machines samen te voegen tot 1, door de diverse rollen middels Docker containers te combineren. Docker is vrij nieuw voor me, maar wel interessant genoeg om hier een slinger aan te geven.Het gaat me immers weer genoeg geheugen en CPU power vrijspelen. die 16gb geheugen begint langzaam nijpend te worden, tot nu toe vind ik dat de enige bottleneck aan de MicroServers, de hoeveelheid geheugen.

Gezien jouw mogelijke lijst met wensen en wat je er mee zou willen, lijkt me het startpunt voor jou het best te kijken naar een hypervisor, dan is de basis op je server gezet, en kun je daarna naar hartelust VM's afvuren, verwijderen, opnieuw, zonder je server zelf keer op keer te hoeven her installeren. Dat heeft mij destijds snel de keuze laten maken tot het gebruik van een Hypervisor. Je zou ook nog eens kunnen kijken naar XPenology voor de N54L, dan maak je van je MicroServer een onofficiële Synology, waarbij je ook VM's kan installeren, kan spelen met Docker, enzovoort. Hier heb ik ook een tijdje gebruik van gemaakt, maar vond het installeren en vooral bijwerken/onderhouden van XPenology bewerkelijk worden, waarna ik er afscheid van heb genomen en alle rollen in Ubuntu servertjes heb gegoten op ESXi.

M.b.t. je vraag qua hardware, is het wellicht mogelijk om het 2gb geheugenbankje uit te breiden naar 8gb, zodat je 16gb ter beschikking hebt. Wel zo prettig als je een hypervisor draait en VM's gaat uitrollen, je komt al gauw te kort. Een 2e hands reepje van 8gb hoeft niet heel duur te zijn, even goed zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
  • Registratie: Januari 2000

SED

als je de N54L wilt uitbreiden met geheugen dan is dit wel een aardig topic.

https://homeservershow.co...l-supports-16-gb-ram-ecc/

Copyright and left by SED...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DR_Henkenstein
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-11-2024
Bedankt voor jullie snelle reacties!

Ik heb vandaag esxi 6.5 gedownload en geinstalleerd op een usb stick in de server zodat ik alle sata poorten vrij houd voor opslag.
Het was inderdaad zo dat dit een van de laatste esxi versies is die ondersteund word door mijn N54L.

Ik zit alleen nog even met mijn oude esxi5.0 licentie, die schijnt ge-upgrade te kunnen worden maar heb ik nog niet kunnen vinden hoe. ik kan mij niet registreren voor een 6.5 licentie maar google verteld mij dat dit een vmware ding is. ik heb ook nog de trial tijd om dit voor elkaar te krijgen.

Ook heb ik al gekeken naar nieuw(of 2e hands) geheugen zodat ik het volle 16GB kan vullen, de prijzen vallen inderdaad mee.

Nu zit ik alleen nog even te zoeken over hoe ik de schijven ga inrichten. ik wil 2 x1TB schijven alvast in een raid 1 zetten zodat ik dit kan gebruiken als een backup plek. de andere 3 ruimten hou ik dan nog flexibel voor eventueel nieuwe grotere schijven.

Ik wil één VM maken met mijn originele windows server 2012R2 installatie om dit de backups te laten regelen en van de andere windows machines in het netwerk te halen.

en één VM met een Linux server, ik zit hiervoor naar Ubuntu te kijken omdat ik hier het meeste ervaring heb.
Door een les te halen uit jouw bericht DaKillerBean wil ik alle losse linux servers overslaan en meteen in het docker systeem te duiken.
Ik weet dat PiHole dockers al ondersteund, een andere rol waar ik nog naar kijk is media delen via plex en het koppelen van mijn adruino projecten in huis met een plek als domoticz.
maar die laatste twee zal ik op een lage prioriteit zetten:P.

Bedankt voor jullie reacties zover en ik zal jullie op de hoogte houden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-09 15:58
@DR_Henkenstein

Je ESXi 5.0 licentie kun je upgraden door (flink) bij te betalen. Als die stap er inderdaad nog is voor de oudere 6.x branche.

De N54L heeft trouwens maar weinig CPU 'power' voor meer / zwaardere VM's. Het is een hele matige CPU.

ESXi kan trouwens niet veel met de geïntegreerde controller, wordt niet herkend / ondersteund in RAID mode. Wel kun je in AHCI mode elke disk als apart storage volume instellen of een ondersteunende controller bijplaatsen.

Ik heb op mijn N40L jaren met plezier WS2012R2 Hyper-V (core, gratis) gedraaid en die ondersteunde wel de controller in RAID mode.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dakillerbean
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 25-07 13:38
Voor de liefhebbers van een Gen8, kwam ik deze tegen:

https://www.salemedia.nl/...roserver-gen8-p9b70a.html

Ze hebben er op het moment van schrijven nog 8....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Red devil
Dakillerbean schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 15:47:

Ook net besteld en gisteren gekregen! Fijne is dat je daar geheugen bij kunt bestellen voor niet al te veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:01

Q

Au Contraire Mon Capitan!

@Dakillerbean Bedankt, ook eentje besteld met 8 GB geheugen. Prima deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-09 15:58
Maar hoeveel draai uren hebben ze? De voedingen van de Gen8 hebben niet het eeuwige leven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

rookie no. 1 schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 22:24:
Maar hoeveel draai uren hebben ze? De voedingen van de Gen8 hebben niet het eeuwige leven.
voor 150 euro maak je je daar niet druk over ..

ik heb er al 5 .. dus ik zou er alleen 1 kopen als reserve, maar ik heb al een defecte die rood knippert, dus die kan ik voor bepaalde onderdelen ook wel gebruiken ..
Maar voor die 150 euro hoef je het niet te laten.

Wat dat betreft zou ik wel naar wat anders willen, maar altijd lastig .. ;)

[ Voor 36% gewijzigd door zeroday op 24-10-2020 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
rookie no. 1 schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 22:24:
Onlangs is een voeding van een oude N40L (tweedehands gekocht) eruit geknald. Staan die Gen8 voedingen beter/slechter bekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dijkmane
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-09 22:26

dijkmane

biertje ?

ze hebben er nu nog 4 ... :-)

specs : wil je niet weten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

en toen dachten ze .. laten we er 50 euro bij op gooien
€199,95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
zeroday schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 07:38:
[...]

€199,95
Interesting. Ik kreeg er trouwens 4 x 1TB HP HDDs bij. Stond in de ad dat er 1tje bij zou zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Red devil schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 08:49:
[...]

Interesting. Ik kreeg er trouwens 4 x 1TB HP HDDs bij. Stond in de ad dat er 1tje bij zou zitten.
koopje dan die 150 euro ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED

SED

Wel jammer. Stond net op het punt er een te bestellen. Maar dit soort vraag/prijs acties heb ik een hekel aan hoe begrijpelijk ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Q

Q

Ik heb 'm inmiddels ontvangen. Gekocht voor die oude scherpe prijs.

De machine zat zonder bescherming in een kartonnen doos. Hooguit met wat plastic lucht kussentjes als opvulling, zodat de server niet ging schuiven. Niet netjes, wat mij betreft.

Maar de machine doet het prima. Ik moest wel even dip switch 6 omhalen om het BIOS wachtwoord te wissen.

Ik had 'helaas' maar 1 harde schijf. Er werden wel netjes schroefjes meegeleverd voor een lege caddy zonder blanks.

Er zat ook een DVD reader/writer bij maar tja, wat moet je daar nog mee? :)

Er zit geen advanced iLO firmware bij. Die moet ik nog even...regelen. :)

iLO Firmware (2.75) updaten ging niet met Safari maar prima met Firefox.

Ik vind het altijd leuk om te zien waar zo'n ding vandaan komt. Vaak vergeten ze instellingen te wissen. In dit geval komt deze microserver bij deze partij vandaan:

https://www.moo.nl/deklasnu (Heutink)

zeroday schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 07:38:
[...]

€199,95
Zelfs voor die prijs is het eigenlijk nog best een goede deal.

Maar mijn Gen8 servers kostten nieuwrpijs in 2015 welgeteld 255 euro, met een celeron en 2 GB geheugen... Hier verkopen ze een i3 en standaard 4GB.

[ Voor 18% gewijzigd door Q op 27-10-2020 15:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Red devil
SED schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 13:47:
Wel jammer. Stond net op het punt er een te bestellen. Maar dit soort vraag/prijs acties heb ik een hekel aan hoe begrijpelijk ook.
Geheugen upgrade is ook bijna 2x zo duur, was 36 euro voor 16GB nu 70. Vraag en aanbod folks! We hebben het zelf veroorzaakt :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Red devil schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 16:02:
[...]

Geheugen upgrade is ook bijna 2x zo duur, was 36 euro voor 16GB nu 70. Vraag en aanbod folks! We hebben het zelf veroorzaakt :-)
en ze hebben er weer 6 ;)
als tie nog een keer zo goedkoop wordt ga ik nog eens nadenken .. maar ik wil eigenlijk meer performance en memory, maar het moet wel een stille server zijn.

Ben de laatste tijd redelijk fan van Proxmox geworden want dat werkt gewoon met normale linux distro en dan ben ik niet zo gebonden aan de nukken van bijv. VMWARE (wat tot 6.5 ook gewoon lekker werkte) ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dijkmane

dijkmane

biertje ?

mijne is vandaag ontvangen en geleverd zoals geadverteerd.
herkomst ook Heutink, moest inderdaad BIOS ww herstellen en de juiste instellingen maken voor de iLO kaart, maar daarna werkte het gewoon.

ik ga eens aan de slag met Proxmox.. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

dijkmane schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 20:46:
mijne is vandaag ontvangen en geleverd zoals geadverteerd.
herkomst ook Heutink, moest inderdaad BIOS ww herstellen en de juiste instellingen maken voor de iLO kaart, maar daarna werkte het gewoon.

ik ga eens aan de slag met Proxmox.. :-)
Vergeet niet de Heutink iLO user te wissen ;)

Ze wipen die disks wel netjes:

code:
1
2
3
4
5
6
7
root@ubuntu:/home/ansible# head -n 100 /dev/sda
3Ҏھ(|???ح?ȸ?‹??3????10.2.8
Sanitation of Z1W5NQBP started 2020-07-20 at 10:25:35
Secure erase method: NIST 800-88 (One Pass Zeros)
Sanitation completed 2020-07-20 at 12:50:47
Result: SUCCESS
?T_U?^C

Ik zal wel niet goed gekeken hebben, maar toen ik mijn bestelling deed, kon ik alleen 8GB kiezen. Ik vraag me toch af of de opties 12 en 16GB er later bij zijn gekomen.

8GB was en is nog steeds drie tientjes extra.

Zelfs voor 199 euro vind ik het nog steeds een goede deal.

- Wat kost een equivalente reguliere NAS met zoveel bays en CPU power?
- Waar ga je ooit elders deze formfactor vinden?

[ Voor 21% gewijzigd door Q op 27-10-2020 22:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Red devil
Q schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 22:22:
[...]

Ik zal wel niet goed gekeken hebben, maar toen ik mijn bestelling deed, kon ik alleen 8GB kiezen. Ik vraag me toch af of de opties 12 en 16GB er later bij zijn gekomen.

8GB was en is nog steeds drie tientjes extra.

Zelfs voor 199 euro vind ik het nog steeds een goede deal.

- Wat kost een equivalente reguliere NAS met zoveel bays en CPU power?
- Waar ga je ooit elders deze formfactor vinden?
Ik had dezelfde Gen8 al via MP gevonden n.a.v. een geklapte voeding van een N40L op 21 okt. Toen kon ik de optie van 16GB al aanvinken. Misschien dat de eerste kopers meerdere discen kregen?

Maar je hebt wel gelijk, 199 euro is nog steeds prima. Dit is een prima beestje voor NAS (en lichte docker) toepassingen. Je kunt trouwens nu ook goedkoop die 4 core Xeons kopen, die zijn veel vrij gekomen. Heb er nog 1tje liggen, die gaat in een andere Gen8 NAS (nu met energiezuinige i3).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SED

SED

Voor degenen die behoefte hebben aan meer cores in die Gen 8 is dit een mooie en erg goedkope oplossing.minder dan 25 euro!
https://nl.aliexpress.com...e_id=&SearchText=E3+1260L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
SED schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 20:04:
Voor degenen die behoefte hebben aan meer cores in die Gen 8 is dit een mooie en erg goedkope oplossing.minder dan 25 euro!
https://nl.aliexpress.com...e_id=&SearchText=E3+1260L
Ze zijn nog goedkoper geworden! Is dit de snelste variant die in onze Gen8 past?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SED

SED

nee de E3-1265v2 is wat snller maar meteen een stuk duurder ( nu ca 80 euro)
En dit geheugen past ( aldus de reviews eronder)
https://nl.aliexpress.com/item/4000377757880.html

even een ondeugend vraagje..
Kan dezelfde lilo4 key voor twee servers gebruikt worden?

[ Voor 59% gewijzigd door SED op 29-10-2020 00:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Q

Q

SED schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 21:57:
even een ondeugend vraagje..
Kan dezelfde lilo4 key voor twee servers gebruikt worden?
:Y (hou het wel tussen ons...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dijkmane

dijkmane

biertje ?

( onder ons gezegd, ja dat werkt .. )

gelijk maar even inderdaad het geheugen : https://www.aliexpress.co...t.0.0.3dda3c00LfdXe6&mp=1
de processor : https://www.aliexpress.co...t.0.0.3dda3c00LfdXe6&mp=1
en een P420 RAID controller : https://www.aliexpress.co...t.0.0.3dda3c00LfdXe6&mp=1
besteld.

alles bijelkaar 113 euro.

mijn eerste indruk van Proxmox is niet goed trouwens, wat een gedoe met het aanmaken van een schijf zeg, en dan ben ik nog niet eens begonnen met een VM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:22
dijkmane schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 08:50:

gelijk maar even inderdaad het geheugen : https://www.aliexpress.co...t.0.0.3dda3c00LfdXe6&mp=1
en een P420 RAID controller : https://www.aliexpress.co...t.0.0.3dda3c00LfdXe6&mp=1
besteld.

mijn eerste indruk van Proxmox is niet goed trouwens, wat een gedoe met het aanmaken van een schijf zeg, en dan ben ik nog niet eens begonnen met een VM
Let er op dat die controller geen TRIM e.d. ondersteund en ik er dus geen SSDs aan zou hangen.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dijkmane

dijkmane

biertje ?

was ik niet van plan, komen WD-Red's aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:29
dijkmane schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 08:50:

besteld.

Proxmox is even wennen, maar als je de interface een beetje gewend ben is het eigenlijk vrij logisch allemaal.

Doe zelf VMWare (kaal, geen enterprise spul eromheen), HyperV en Proxmox, alles wat aan VMWare wordt vervangen wordt Proxmox. Hardware support van Proxmox is vele malen beter dan VMWare.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

_JGC_ schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 10:01:
[...]

Proxmox is even wennen, maar als je de interface een beetje gewend ben is het eigenlijk vrij logisch allemaal.

Doe zelf VMWare (kaal, geen enterprise spul eromheen), HyperV en Proxmox, alles wat aan VMWare wordt vervangen wordt Proxmox. Hardware support van Proxmox is vele malen beter dan VMWare.
proxmox heeft wel wat nukken af en toe (afsluiten van bijv. wat linux VM's of LXC wil nog wel eens ruk gaan)
Ook het vervangen van een defecte disk als je ZFS hebt gaat niet van een leien dakje. want je moet de exacte layout van je partities aanhouden (cq. kopieren van een werkende disk)
dat is even een leercurve ..

maar voor de rest: ik heb 3 nu draaien in een clustertje en zo perfect de load verdeeld over de verschillende applicaties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
zeroday schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 10:03:
[...]

proxmox heeft wel wat nukken af en toe (afsluiten van bijv. wat linux VM's of LXC wil nog wel eens ruk gaan)
Ook het vervangen van een defecte disk als je ZFS hebt gaat niet van een leien dakje. want je moet de exacte layout van je partities aanhouden (cq. kopieren van een werkende disk)
dat is even een leercurve ..

maar voor de rest: ik heb 3 nu draaien in een clustertje en zo perfect de load verdeeld over de verschillende applicaties
Ik heb het idee dat ZFS er later in gefabriekt is bij Proxmox en dat fatsoenlijke management daarvan niet is ingebouwd. Die webinterface is vooral leuk voor het virtualisatie stukje, de hardware doe ik liever vanaf de console zoals ik dat gewend ben bij een fysieke server.

Overigens is ZFS een van de hoofdredenen om voor Proxmox te kiezen ipv VMWare. Ik stop liever een reep extra geheugen in een server dan dat ik een RAID controller met BBU moet aanschaffen. Als je dan de pech hebt om ooit de verkeerde RAID controller te kiezen zit je vast op een legacy versie van VMWare.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dijkmane

dijkmane

biertje ?

ik ben, na de installatie gedaan te hebben, gestart met er 4 disks in te stoppen.
controller op AHCI gezet.
2x 1Tb in de linker 2 en 2x500Gb in de rechter 2, gewoon om te experimenteren en ergens te beginnen.
disks zijn ooit ergens uit gehaald, geen idee wat er op staat.

dan bij disks kan ik ze zien, maar 1 is er niet te gebruiken, waarschijnlijk omdat er iets op staat.

dus ik begin bij die 2 van 500Gb.
ik wil een mirror maken, dus dat selecteer ik, vul een naam in, maar daar zitten "illegal characters" in ?
mirror-3_4 ( gewoon zoals ik het in VMWare ook heb genoemd ).
geprobeert zonder - en zonder _ met een punt, niets werkt, maar ook mirror34 pakt ie niet, nou dan maar gewoon "mirror" en ja, dat pakt ie, de eerste mirror is klaar.
maar sh*t, die andere 2 moeten ook in mirror, hoe gaan we die dan noemen en hoe dan met die niet te selecteren disk ?
uiteindelijk ergens via vriend G een shell commando gevonden om op die manier een disk aan te maken, daarmee lukte het om de andere 2 in mirror te krijgen, via de webpage lukte dat dus niet, want de disk was niet te selecteren.
dus die heet nu "mirro" ik denk, die hernoemen we later wel.

en ik ben nu nog steeds op zoek hoe ik die disks nu een voor mij handige naam kan krijgen die ik wil zonder te verzanden in allemaal shell commando's die ik niet begrijp.

dus als dit al zo lastig en onbegrijpelijk gaat...
ben ik niet enthousiast om door te gaan.

wat als er nu een disk afsterft, moet ik dan ook weer allerlei commando's gaan gebruiken om m weer in de lucht te krijgen ?

met de P420 of P410, stop je er gewoon een disk bij en t rebuild vanzelf, maar die heb ik nog niet binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED

SED

In de dostijd hadden wij een programma dat alleen met letters om kon gaan .
We hadden toen een hele methode bedacht om allerlei zaken te benoemen. Even uit mijn hoofd het uitgangspunt. Dan begrijp je de systematiek en kunt zelf verder toepassen.

Jouw voorbeeld.

mirrorAsX
de s staat voor sub waarbij in dit geval er een AsX en een AsY zou zijn.
Bij rsets (zoals een raid ook is dus als voorbeeld) krgen de individuele disken vaak namen zoals RaidK, RaidL, RaidM, RaidN,RaidO

Kortom, ook met letters alleen is veel helder te benoemen.

Ben trouwens wel geintresseed in Proxmox want gebruik nu Hyper-V wat prima werkt maar door de basis op Windows wel veel systeembronnen opvreet.

[ Voor 11% gewijzigd door SED op 29-10-2020 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dijkmane

dijkmane

biertje ?

klopt, maar alleen het feit al dat een cijfer of een punt als "illegal character" gezien wordt !
en dat ik dan een half uur aan het zoeken ben naar info daarover, het niet vind en zelf maar bedenk dat alleen letters geaccepteerd worden.
het is toch geen DOS uit de jaren 80 waar we mee aan het werk zijn, dit verwacht ik gewoon niet.

maar ik ga nog wel even verder klooien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

dijkmane schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:55:
klopt, maar alleen het feit al dat een cijfer of een punt als "illegal character" gezien wordt !
en dat ik dan een half uur aan het zoeken ben naar info daarover, het niet vind en zelf maar bedenk dat alleen letters geaccepteerd worden.
het is toch geen DOS uit de jaren 80 waar we mee aan het werk zijn, dit verwacht ik gewoon niet.

maar ik ga nog wel even verder klooien
Ik doe altijd een diskpart onder windows, hang heel even de disken aan mijn systeem en doe dan
select disk x
clean

dan heb je 4 ' schone ' diskjes en kun je verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dijkmane

dijkmane

biertje ?

heb ik ook even aan gedacht, maar op deze manier is t toch gelukt.

blijft t voor mij onverwachtte issue van de "illegal characters"
ik vind een 1, 2, - of . niet zo illegal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

@dijkmane

Ik las je verhaal en ondanks dat ik niets van ProxMox weet, weet ik wel iets van Linux en ZFS. Dus ik pak mijn 'gloednieuwe' Gen8 en installeer ProxMox. In die van mij zit 4 x 1TB dus een vergelijkbare setup.

Dus ik denk, ik probeer even jouw scenario na te spelen met die schijven.

Natuurlijk is het niet vreemd dat wat je wilt niet lukt.

Volgens mij was jij bezig met ZFS een pool aan te maken met daarin 2 disks in mirror. Die pool kun je geen 'mirror' noemen want 'mirror' is een 'reserved keyword in de command line syntax van ZFS.

Ik probeerde na te doen wat jij probeerde en kreeg deze fout:

code:
1
command '/sbin/zpool create -o 'ashift=12' mirror mirror /dev/sdb /dev/sdd' failed: exit code 1

en ook:

code:
1
2
3
root@pve:~# /sbin/zpool create -o 'ashift=12' mirror mirror /dev/sdc /dev/sdd mirror /dev/sdc /dev/sdd -f
cannot create 'mirror': name is reserved
pool name may have been omitted

Het is de bedoeling dat je een ZFS pool gewoon noemt hoe je het wilt. Edit: in mijn geval kon ik ook gewoon nummers in de naam stoppen, zoals zpool01. Andere syntax heb ik niet geprobeerd.

De grap is dat een van de schijven in mijn geval ook niet gebruikt kon worden door ZFS, die werd gewoon niet weergegeven.

Een dd=/dev/zero of=/dev/sdb bs=1M count=100 deed wonderen (op de command line)(sdb is in mijn geval).

Ik moest ook de pools aanmaken door de gebruikte command line van proxmox te copy/pasten op de shell en de -f (force) parameter toe te voegen. Dat vond ik echt matig. Je kunt nergens een disk 'echt' wissen zodat je 'm weer schoon kunt gebruiken. Dat mag je zelf doen via de shell.

Dit is mijn eerste ervaring en ProxMox is wel wat barebones, merk ik. Ik weet niet hoe goed je bent met Linux maar ik had de terminal wel even nodig om de boel werkende te krijgen.

Dat is anders als bij VMware ESXi en een hardware RAID controller. Afhankelijk van je kennisniveau kan proxmox wel eens een flinke kluif worden qua leercurve en als dingen fout gaan moet jij jezelf kunnen redden. Ik refereer hier aan vanwege deze quote:
wat als er nu een disk afsterft, moet ik dan ook weer allerlei commando's gaan gebruiken om m weer in de lucht te krijgen ?

[ Voor 20% gewijzigd door Q op 29-10-2020 23:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Q schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 22:59:

Dat is anders als bij VMware ESXi en een hardware RAID controller. Afhankelijk van je kennisniveau kan proxmox wel eens een flinke kluif worden qua leercurve en als dingen fout gaan moet jij jezelf kunnen redden. Ik refereer hier aan vanwege deze quote:

[...]
Hier een ervaringsdeskundige .. als je proxmox via de ISO installeert was en is het redelijk makkelijk om een paar disken en/of alle disken in ZFS te zetten, no issue hier. Echter op het moment dat je via de frontend denkt dat je daar een disk kan initialiseren (die optie zit erin) en dat je dan een disk uit de pool kan halen en de nieuwe erin: go see the boot docter .. dan kom je in je shell te zitten en moet je dus wat dingen doen. Mijn persoonlijke ervaring is dan direct dan men aangeeft: dit is geen proxmox isssue dit is een zfs issue
Jah duuh ;)

Zo heb ik 2 Gen8's gehad waarvan bij de eerste ik de bootsector met grub niet goed had kunnen zetten door welke errors dan ook (ja onkunde) .. hierdoor een non bootende proxmox en hoe los je dat met beperkte kennis op? door proxmox maar opnieuw te installeren .. normaliter wil je niet

Dan denk je dat je het probleem bij een andere gen8 opgelost te hebben netjes wat howto's gevolgd maar tsja.. je hebt die disk al via de UserInterface geinitialiseerd . dus dan maak je ook fouten of verkeerde aannames en toen kreeg ik een grub> prompt ..
Na wat stoeien op het internet vond ik commando's en kreeg ik uiteindelijk weer een werkende bootloader (niet met de nieuwste kernel, maar wel met een oudere kernel) ..

Dus

Gen8 met proxmox: werkt heerlijk maar gaan je disken naar de malle moeren en je moet er 1 wisselen: dan moet je de stapjes echt uitzoeken .. En zelfs met 2x een defecte ben ik nog steeds niet 100% overtuigd van wat ik moet gaan doen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Q

Q

zeroday schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 07:46:

Gen8 met proxmox: werkt heerlijk maar gaan je disken naar de malle moeren en je moet er 1 wisselen: dan moet je de stapjes echt uitzoeken .. En zelfs met 2x een defecte ben ik nog steeds niet 100% overtuigd van wat ik moet gaan doen ;)
Nou, je gaat het niet leuk vinden maar ik denk dat je precies weet wat je moet doen, als je niet weer voor verassingen wilt komen te staan.

Ik vrees dat je het beste een van die Gen8 doosjes kunt pakken, de data even ergens anders neerzetten en: test het disk failure scenario maar. Dan heb je tenminste vertrouwen en ervaring als het er echt om gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
Boven de DVD speler past precies een SSD, echter de DVD SATA/voeding is 2-in-1 en past daarom niet gelijk op SSD. Kun je hier makkelijk een verloopstekkertje op zetten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g2zTVRmlE8CXiZbqE8OnVldePBo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e9BTpoAxHzyqZGM1XdH0iJ48.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q

Q

Red devil schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 11:25:
Boven de DVD speler past precies een SSD, echter de DVD SATA/voeding is 2-in-1 en past daarom niet gelijk op SSD. Kun je hier makkelijk een verloopstekkertje op zetten?

[Afbeelding]
Nee, je wilt zoiets als dit.

[ Voor 16% gewijzigd door Q op 30-10-2020 12:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Q schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 11:01:
[...]

Nou, je gaat het niet leuk vinden maar ik denk dat je precies weet wat je moet doen, als je niet weer voor verassingen wilt komen te staan.

Ik vrees dat je het beste een van die Gen8 doosjes kunt pakken, de data even ergens anders neerzetten en: test het disk failure scenario maar. Dan heb je tenminste vertrouwen en ervaring als het er echt om gaat...
Alles in gebruik . damn, heb ik er toch nog 1 nodig ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Q

Q

zeroday schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 13:57:
[...]

Alles in gebruik . damn, heb ik er toch nog 1 nodig ;)
Tja, kan ik me voorstellen:

- Development Microserver
- Test Microserver
- Acceptatie Microserver
- Productie Miroserver x 2
- Het regent buiten Microserver
- Het is maandag Microserver
- Ik wil een even aantal Microserver

Gaat snel zo. Je kunt er nooit genoeg hebben. :o

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Q schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 19:14:
[...]

Tja, kan ik me voorstellen:

- Development Microserver
- Test Microserver
- Acceptatie Microserver
- Productie Miroserver x 2
- Het regent buiten Microserver
- Het is maandag Microserver
- Ik wil een even aantal Microserver

Gaat snel zo. Je kunt er nooit genoeg hebben. :o
Voor mij nog een 'het staat veel mooier als ik er in dat 4e hokje ook een heb' server :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Conx7DXi1O5T5jRv4piV1jD7p0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NLRbJebTS2dw7KL4wPzXDLpO.jpg?f=fotoalbum_large

Maar echt, het zijn mooie apparaten. Het enige dat me een beetje stoort is de 'performance per watt'. Die begint nu wel erg laag te worden. Het is nou eenmaal sterk verouderde techniek, helaas. In Idle doet elke ongeveer 50W (met 4 HDD's in elk). En dat is toch wel veel. Zelfs als ze uit staan, doen ze nog 5-6W per stuk!! (vanwege de ILO ongetwijfeld). Onder load gaat die 50W maar iets omhoog naar rond de 60. En dat is nog niet eens met de 35W G1610 CPU er in, maar met de 17W E3-1220Lv2! Valt me erg tegen.

Ter vergelijking: Die NUC die daar bovenop staat (8e 6e gen i5) doet niet veel onder qua prestaties, en doet 8W idle, en 15-25W onder zware load. En dat is met 2x 4TB HDD er aan via USB.

Dus de Micro's gebruik ik niet meer voor 24/7 gebruik, daar is die NUC veel geschikter voor. De twee bovenste Micro's zijn samen mijn 'archief-NAS' waar echt alles op staat. Daar heb ik een directory gemaakt met symlinks waar ik kan linken wat ik regelmatig nodig heb, en die rsync ik dan naar 1 van de HDD's op die NUC, die wel 24/7 draait. En de andere Microserver is mijn backup server.

Ik zou ook nog wel eentje willen hebben voor ESXi homelab met een zware CPU er in (denk aan de E3-1265). Maar hier in Spanje zijn ze niet meer te krijgen nu.

[ Voor 41% gewijzigd door GekkePrutser op 30-10-2020 22:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q

Q

GekkePrutser schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 20:49:
Voor mij nog een 'het staat veel mooier als ik er in dat 4e hokje ook een heb' server :+
Reden genoeg :+

Maar ze zijn verhoudingsgewijs niet zo super zuinig, dat is waar. Dat komt met name door iLo, die volgens mij al ~10 watt pakt.

Voor mij zijn Microservers met name interessant voor kleine, compacte NAS apparaatjes. Eventueel kunnen ze ook als router dienen (zo gebruik ik een N40L, met schijven voor backup en router/fw).

De formfactor maakt de machines zo speciaal, voor dat geld ga je nooit aan een vergelijkbare oplossing komen, behalve dan door een Synology/QNAP te kopen, en dan heb je een CPU die waarschijnlijk niet eens mee kan komen.

Maar wat zou werkelijk een alternatief zijn voor een Microserver met ruimte voor 4 x 3.5" HDD?
Met een vergelijkbare formfactor?

En die NUCs zijn ook niet bepaald gratis (wel vet spul).

Persoonlijk ben ik niet zo van de zuinige server. Ik vind het verbruik van de Microservers ook niet zo'n punt.

Ik heb de zuinigste servers van allemaal thuis, daar kan het zuinige server topic niet tegenop:

Ze staan uit.

Ik heb alleen mijn N40L als router / backup aan staan.

En als ik het nodig heb, dan zet ik het aan, met "Wake On Lan". Ik heb een simpele shortcut voor iedere machine. Ik werk zo al meer dan tien jaar, werkt fantastisch, scheelt een hoop geld. Als je niet vergeet om je server uit te zetten :X .

Film / serie kijken? Geen punt, tegen de tijd dat de server is gestart is mijn thee/koffie klaar en kan ik kijken.

Alleen mijn DL380 is een lastpost, want die boot in krap 5 minuten, even geduld dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

inderdaad form factor is bijna alles
Het is dat ik itt tot @q wel alles aan heb staan omdat ik altijd overal bij wil kunnen en geen geduld heb ;)
en ja zou ik met minder af kunnen dan zou ik dat doen, maar ik wil wel iets betrouwbaars..
Op dit moment is de zwakste schakel bij mij nog altijd de HDD geweest. De laatste tijd waren er wat HDD's met wat verrotte sectoren dus die zijn nu vervangen .. daarbij gebruikte ik ook veel 500GB disken die al bijna 10 jaar of ouder waren/zijn.
dus nu 2TB's en in mijn nas zit 4x10TB en de belangrijkste folders gaan naar een 2e NAS via rsync zodat mocht mijn hoofdnas kaduuk gaan dan heb ik de belangrijkste dcoumenten nog eens ..

But tsja..
Een stille server met genoeg power .. hit me ! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:20
Vandaag 8gb bijgedrukt en nu 16gb ddr4 ecc bij elkaar.

Merk gelijk de Gen10 een stukje vlotter is :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Q schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 21:41:
[...]

Reden genoeg :+

Maar ze zijn verhoudingsgewijs niet zo super zuinig, dat is waar. Dat komt met name door iLo, die volgens mij al ~10 watt pakt.
[...]
En die NUCs zijn ook niet bepaald gratis (wel vet spul).
Valt nog mee dan, het is 5-6W. Toch vind ik dat veel. Mijn Atom NUC deed 5W idle en 10W onder load :P

En ja met die NUC had ik ongelofelijke mazzel. Iemand had hem te koop staan voor 150 euro inclusief 16GB geheugen en 240GB Crucial SSD :9. Yum.

Edit: Net ff de prijs opgezocht en het is een 6e gen, geen 8e, sorry. Maar toch, geweldige prijs.

Maar ja, zo doe ik het dus ook. Mijn Micro's staan uit tenzij ik ze nodig heb om iets op te zoeken of een backup te draaien (doe ik niet zo vaak). Dan zijn ze inderdaad prima zuinig. Maar voor het 24/7 spul heb ik liever een NUC. Dan voel ik me er niet zo slecht bij want ik geef best om energieverspilling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

GekkePrutser schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 22:14:
[...]

Maar ja, zo doe ik het dus ook. Mijn Micro's staan uit tenzij ik ze nodig heb om iets op te zoeken of een backup te draaien (doe ik niet zo vaak). Dan zijn ze inderdaad prima zuinig. Maar voor het 24/7 spul heb ik liever een NUC. Dan voel ik me er niet zo slecht bij want ik geef best om energieverspilling.
Daarom heb ik nu zonnepanelen op het dak liggen ;). En ik heb hier geen gas .. dus alles is electriek .. dus ik zit al sowieso ' hoog ' ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SED

SED

Vreemd.. nog een keer in de energiemanager gekeken die op de aansluiting draait van de Gen 8.. die gebruikt in idle toch echt maar 30Watt met 4x WD red disken en een i3-2120
Pas onder load loopt het op naar ca 60watt en gedurende een opstart even ca 80Watt.

Heb sinds gisteren de ILO op de advanced key draaien dus zal eens kijken of dat verschil maakt. Ilo stond daarvoor wel uit. Ben benieuwd.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1jFMFBOK_FvmqFmSs_Kk4wITTKo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/khqhNJp0WsfD0Aw0wzUgATkb.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 53% gewijzigd door SED op 30-10-2020 23:55 . Reden: screen toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
SED schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 23:51:
Vreemd.. nog een keer in de energiemanager gekeken die op de aansluiting draait van de Gen 8.. die gebruikt in idle toch echt maar 30Watt met 4x WD red disken en een i3-2120
Pas onder load loopt het op naar ca 60watt en gedurende een opstart even ca 80Watt.

Heb sinds gisteren de ILO op de advanced key draaien dus zal eens kijken of dat verschil maakt. Ilo stond daarvoor wel uit. Ben benieuwd.[Afbeelding]
Huh, wat gek... Ik heb een CPU met een (veel) lagere tdp. E3-1220Lv2 dus 17W TDP. De i3-2120 is 65W TDP! En dan ook nog eens met name consumenten disken (geen reds maar opengesloopte externe, meestal green achtige drives). Ik snap hier niks van :? ILO staat wel aan ja, maar ZO veel zou dat toch ook niet uit mogen maken.

Ik draai wel Linux op de bakken, maar het gekke is dat de ene helemaal niks doet (is alleen maar fibre channel target voor de andere). En aan die fibre channel kaarten kan het ook niet echt liggen want de derde heeft zo'n kaart niet en doet ook evenveel vermogen. Op de eerste 2 staat Debian en de derde Alpine Linux.

Draai je toevallig Windows? Misschien mist er een cruciale stroombesparende functie ergens in de drivers.

Of misschien ligt het aan de meetapparatuur? Ik gebruik TP-Link HS110's. Geen idee hoe precies die zijn maar ze zijn niet erg duur dus wellicht niet al te accuraat.

PS: Ik heb de fans wel op 'more cooling' staan, dus de middelste stand. Woon in Barcelona dus in de zomer is dat wel nodig. Maar ook dat slurpt niet zo enorm veel stroom.

[ Voor 31% gewijzigd door GekkePrutser op 31-10-2020 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

TDP van een CPU is niet zo relevant zover ik weet. Het geeft aan wat een CPU maximaal verbruikt, maar zegt niets over idle power usage.

Ik haal van mijn eigen blog dat ik destijds met vier schijven in idle mode (niet actief draaiend) in 2015 ongeveer 30-35 watt idle mat.

Ik zal de komende dagen ook nog eens powered-down (lees iLO) power usage meten.

[ Voor 13% gewijzigd door Q op 31-10-2020 00:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chaoscontrol
Dit is de enige reden eigenlijk dat ik ze paar jaar geleden heb verkocht. Heb nu wat E3-1240V6 op X11SSH-LN4F bordjes en die doen 15w idle met 1 M2 en 2 SATA SSD's. (En dat kan tegenwoordig nóg beter.) Mooie kleine behuizing incl. drive bays en ik heb het idee dat ik nu veel flexibeler kan upgraden ook.

De formfactor van de G8 is cute en had tóch van de week wel even moeite er niet weer 1 voor 150 op te pikken. :+

(Het begon met de ambitie mijn hele rack onder de 100w te krijgen. Zit momenteel op 60w idle inclusief alle apparatuur. :+ 2 servers, 1 NUC, 1 KVM console, 1 NAS, 2 switches, een kleine UPS en 4 Orange Pi Zero's.)

[ Voor 14% gewijzigd door chaoscontrol op 31-10-2020 01:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Q schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 21:41:
[...]

Ze staan uit.

Ik heb alleen mijn N40L als router / backup aan staan.

En als ik het nodig heb, dan zet ik het aan, met "Wake On Lan".
Ze kunnen ook "Wake on power".

Hier heb ik er 1 altijd aan staan, met plex, cams, calibre, printservertje enzo erop.

De 2e zet ik altijd helemaal uit, dan stroom eraf met een slimme stekker. Wil ik hem aan dan hoef ik alleen te roepen naar google/alexa "server aan" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Heb hier gisteren weer een microserver in de meterkast gepropt. Paste alleen niet op de plek waar ooit een N40L stond, want de Gen8 is breder.

Ding staat nu trillingsvrij op een PIR plaat onder de gasmeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

chaoscontrol schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 01:08:

Mooie kleine behuizing incl. drive bays en ik heb het idee dat ik nu veel flexibeler kan upgraden ook.
Dat is ‘vals spelen’ ;) , want die dock kan alleen 2.5 inch schijven aan.

Ik ben erg benieuwd of er een reguliere case valt te vinden die werkelijk de formfactor en capaciteit van 3.5 inch schijven aankan.

Met 4x hot swap bays. (Ja, op de MS staat non-hot swap maar dat is een leugen. hot swap is onderdeel van de SATA spec.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dijkmane

dijkmane

biertje ?

Q schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 22:59:
@dijkmane

Ik las je verhaal en ondanks dat ik niets van ProxMox weet, weet ik wel iets van Linux en ZFS. Dus ik pak mijn 'gloednieuwe' Gen8 en installeer ProxMox. In die van mij zit 4 x 1TB dus een vergelijkbare setup.

Dus ik denk, ik probeer even jouw scenario na te spelen met die schijven.

Natuurlijk is het niet vreemd dat wat je wilt niet lukt.

Volgens mij was jij bezig met ZFS een pool aan te maken met daarin 2 disks in mirror. Die pool kun je geen 'mirror' noemen want 'mirror' is een 'reserved keyword in de command line syntax van ZFS.
om hier even op terug te komen :
ja, ik heb ZFS gekozen.
en nee, ik kon echt geen cijfer, punt, -, etc gebruiken want "illegal Character"

maar toch heet de mirror bij mij mirror :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i2_ctaotJECck0fbECM_31FFNuk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AV1CooJ0j7Hig9IaYxJeVJfi.png?f=user_large

mijn linux kennis is "een beetje"
tot nu toe voel ik me er niet vertrouwd mee, maar ik ga eerst nog een VM aanmaken, kijken hoe dat verloopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Red devil
dijkmane schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 11:52:
[...]

ja, ik heb ZFS gekozen.
en nee, ik kon echt geen cijfer, punt, -, etc gebruiken want "illegal Character"

[Afbeelding]

tot nu toe voel ik me er niet vertrouwd mee, maar ik ga eerst nog een VM aanmaken, kijken hoe dat verloopt.
Moet zeggen dat ESXI wel erg fijn werkt, geen gedonder. En veel kennis online beschikbaar. Zit beetje in zelfde schuitje, Linux kennis is beetje beschikbaar maar niet genoeg om complexe problemen op te lossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SED

SED

Nog wat getest met die energie meter. Incl ilo4 advanced een verbruik van 33 watt idle/mediaserver.
Als ik een gloeilamp van 100watt aansluit komt er 101watt bij en hij een 60watt lamp, precies 60w.
Niet wetenschappelijk maar ik geloof dus dat de meting wel klopt.

Voor de Heutink micros, hebben jullie ook een extra zware koeler erin zitten? Tov de originele aanzienlijk groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

SED schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 13:17:
Nog wat getest met die energie meter. Incl ilo4 advanced een verbruik van 33 watt idle/mediaserver.
Als ik een gloeilamp van 100watt aansluit komt er 101watt bij en hij een 60watt lamp, precies 60w.

Voor de Heutink micros, hebben jullie ook een extra zware koeler erin zitten? Tov de originele aanzienlijk groter.
Ja, de Celeron heeft een hele kleine passieve koeler, de i3 van heutink heeft een hele grote heatsink met heatpipes.

Ps. Gloeilampen hebben geen power factor geloof ik en computer voedingen wel, dus ik weet niet of daar nog een afwijking in kan zitten. Als ik tijd heb zal ik die van mij ook testen.

[ Voor 13% gewijzigd door Q op 31-10-2020 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

dijkmane schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 11:52:
[...]

ja, ik heb ZFS gekozen.

[Afbeelding]

Ah Mirror niet ‘mirror’ :)

Wereld van verschil 😂 Linux en de meeste tools zijn case sensitive
En je kunt denk ik geen twee Pools met dezelfde namen maken.

Overigens zou je die vier schijven gewoon in 1 pool (raid 10 of RAIDZ) kunnen gooien. Dat lost ZFS verder wel op, werkt prima.

[ Voor 11% gewijzigd door Q op 31-10-2020 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
Q schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 11:44:
[...]

Dat is ‘vals spelen’ ;) , want die dock kan alleen 2.5 inch schijven aan.
Ik gebruik natuurlijk enkel 2,5" want die zijn zuiniger. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

chaoscontrol schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 14:01:
[...]

Ik gebruik natuurlijk enkel 2,5" want die zijn zuiniger. :+
Helemaal gelijk hoor, maar we hebben dan nog steeds geen modern en vergelijkbaar alternatief helaas voor een inmiddels toch wel verouderde Microserver Gen8. Die machine was ultiem qua prijspunt en formfactor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q

Q

Q schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 00:33:
Ik zal de komende dagen ook nog eens powered-down (lees iLO) power usage meten.
Ik heb twee energie meters. Eentje zegt 6 watt en de ander 12. Wie heeft gelijk ? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dijkmane

dijkmane

biertje ?

Q schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 13:24:
[...]

Ah Mirror niet ‘mirror’ :)

Wereld van verschil 😂 Linux en de meeste tools zijn case sensitive
En je kunt denk ik geen twee Pools met dezelfde namen maken.

Overigens zou je die vier schijven gewoon in 1 pool (raid 10 of RAIDZ) kunnen gooien. Dat lost ZFS verder wel op, werkt prima.
daarom heet die andere ook Mirro ( heb nog steeds liever de disknummers erbij, maar dat schijnt dus niet te kunnen )

maar waar is die Mirro nu dan gebleven ? :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nGdvMHnV-IReMpzfC8UsPSushRU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xnyj2fOHFATNrgqlyaJwA1W6.png?f=user_large

geen idee welk shell commando nu dan weer te gebruiken.

om op die Mirror nu een OS te installeren, heb ik niets bijzonders hoeven doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
SED schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 13:17:
Een gloeilamp heeft altijd een 'power factor' van 1. Dat betekent dat stroom en spanning precies in fase lopen. Omdat het een zogenaamde resistieve belasting is (het is alleen maar een weerstand, het heeft geen reactieve componenten als condensatoren en spoelen).

Bij de server zelf is dat waarschijnlijk niet het geval. Dat is juist iets dat onnauwkeurigheid veroorzaakt met goedkope meters. Als je een meter hebt die zelf de power factor aangeeft (vaak aangegeven als cos φ), dan is dat al een goede indicatie dat deze er wel rekening mee houdt. Anders is de kans groot dat hij de server niet goed inschat.

Helaas heb ik zelf ook geen betere meter liggen :-(

[ Voor 11% gewijzigd door GekkePrutser op 31-10-2020 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED

SED

De Powerfactor zal in de meting mogelijk een rol spelen. Maar als particulier betaal je toch alleen voor het afgenomen vermogen en dat is wat de energiemeter weergeeft?

Wat temperatuur betreft.. beide Gen 8 hebben een i3
de Heatpipe koeler:
1-Inlet Ambient Ambient 3 0 OK 19C
02-CPU CPU 10 6 OK 40C
03-P1 DIMM 1-2 Memory 14 7 OK 31C
05-Chipset System 4 2 OK 57C
06-Chipset Zone System 3 4 OK 41C
07-VR P1 Zone System 9 12 OK 43C
09-iLO Zone System 7 15 OK 44C
11-PCI 1 Zone I/O Board 2 11 OK 36C
12-Sys Exhaust Chassis 10 15 OK 40C

De standaard koeler:
01-Inlet Ambient Ambient 3 0 OK 19C
02-CPU CPU 10 6 OK 40C
05-Chipset System 4 2 OK 59C
06-Chipset Zone System 3 4 OK 43C
07-VR P1 Zone System 9 12 OK 44C
09-iLO Zone System 7 15 OK 42C
11-PCI 1 Zone I/O Board 2 11 OK 35C
13-LOM System 12 12 OK 58C

[ Voor 72% gewijzigd door SED op 31-10-2020 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
SED schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 18:07:
De Powerfactor zal in de meting mogelijk een rol spelen. Maar als particulier betaal je toch alleen voor het afgenomen vermogen en dat is wat de energiemeter weergeeft?
Ik heb ooit een goedkope meter in de handen gehad die geen powerfactor kon meten, die gaf 40W aan voor een 19" LCD paneel dat uit stond. Van die 40W werd 99% ongebruikt het net weer ingeschoven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED

SED

Dat zou gunstig zijn, dan verbruikt de server maar 0,33watt ;)

[ Voor 3% gewijzigd door SED op 31-10-2020 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannisi
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07:33
SED schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 18:07:
...

Wat temperatuur betreft.. beide Gen 8 hebben een i3
de Heatpipe koeler:
1-Inlet Ambient Ambient 3 0 OK 19C
02-CPU CPU 10 6 OK 40C
05-Chipset System 4 2 OK 57C
06-Chipset Zone System 3 4 OK 41C
07-VR P1 Zone System 9 12 OK 43C
09-iLO Zone System 7 15 OK 44C
11-PCI 1 Zone I/O Board 2 11 OK 36C

De standaard koeler:
01-Inlet Ambient Ambient 3 0 OK 19C
02-CPU CPU 10 6 OK 40C
05-Chipset System 4 2 OK 59C
06-Chipset Zone System 3 4 OK 43C
07-VR P1 Zone System 9 12 OK 44C
09-iLO Zone System 7 15 OK 42C
11-PCI 1 Zone I/O Board 2 11 OK 35C
13-LOM System 12 12 OK 58C
FYI, in ILO kan de CPU temp nooit onder de 40 (geen idee waarom). In Windows kan Open Hardware Monitor wel de echte CPU temp meten.

There is no place like 127.0.0.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

dijkmane schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 14:54:
[...]

daarom heet die andere ook Mirro ( heb nog steeds liever de disknummers erbij, maar dat schijnt dus niet te kunnen )

maar waar is die Mirro nu dan gebleven ? :
[Afbeelding]

geen idee welk shell commando nu dan weer te gebruiken.

om op die Mirror nu een OS te installeren, heb ik niets bijzonders hoeven doen.
Als je alles standaard had gehouden via de ISO van proxmox dan had je een rpool gehad

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NItNeWYL1rcymxn_9FB_j55lZOM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rVEJ2pPgzPSsbxjuKeEsWnfh.png?f=user_large

en druk je daarop dan zie je de disken. Zo had ik een /dev/sdd (niet bij deze) geimporteerd. en na een reboot had ZFS zelfs de ID weer goed opgeplakt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:17
Dakillerbean schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 15:47:

https://www.salemedia.nl/ is een goede om in de gaten te houden. Bovenstaande waren op maar ik zocht op microserver gen8 via search en heb er nu een voor E 139,95

Freelance Drupal Developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

TimDJ schreef op donderdag 5 november 2020 @ 10:30:
[...]

https://www.salemedia.nl/ is een goede om in de gaten te houden. Bovenstaande waren op maar ik zocht op microserver gen8 via search en heb er nu een voor E 139,95
Ik zie ook 1u DL380 rackmounts met hele goede specs en 4x 3.5” drive cages. Dat voor 200 euro is een interessant alternatief.

Het nadeel zal waarschijnlijk het geluid zijn. Dat kan een showstopper zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
Heb nu tijdje Gen8 draaien met E3-1265L V2 en 16GB RAM en ESXI 6.7. Wat een fantastisch ding. Heb ook een backup Gen8 met 12GB met i3 staan, kon niet laten om daarvoor een E3-1260L aan te schaffen. Een N54L met 4GB draait momenteel bare-metal XPenology, maar volgens mij zou het met 2GB ook prima moeten kunnen draaien.

Op dit moment draaien er 5 VMs in de 1e Gen8 maar eigenlijk zou daar XPenology makkelijk naast kunnen draaien. Is het nog mogelijk om extra 2.5 inch SSDs te plaatsen? Hoeft niet perse netjes in een rackje. Alleen zijn er geen SATA aansluitingen meer. Zijn er nog SATA insteekkaarten die TRIM ondersteunen? En is er een manier om voeding te regelen voor die extra SATA discs? Zo heb ik op dit moment een dedicated 500GB SSD voor security cams, dat werkt best ok en zou ik dan wel weer willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SED

SED

Begin eens bij deze topics.. daar staat oa een SSD aanpassing bij.

https://homeservershow.co...t-microserver-gen8-links/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SED

SED

En even een nakomertje.. voor de ILO4 gebruikers.. er is net een update uitgekomen. 2.76
https://support.hpe.com/h...3c780c32f144022a1a175accb
Users can view and modify the System thermal configuration settings using iLO interfaces.
voor andere versies.
https://support.hpe.com/h...5&f:@kmswsoftwaretypekey=[swt8000029]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

SED schreef op donderdag 5 november 2020 @ 22:24:
En even een nakomertje.. voor de ILO4 gebruikers.. er is net een update uitgekomen. 2.76

[...]

voor andere versies.
en dan de hamvraag? Waar kun je dat nu instellen dan?
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
SED schreef op donderdag 5 november 2020 @ 22:24:

voor andere versies.
Ohhh super!! Dan kan je dus eindelijk wisselen tussen Optimal / Maximum cooling zonder de bios in hoeven te duiken?

Ik zie alleen geen CD versie zoals ze met eerdere versies ook hadden. Alleen een Windows versie, niet eens een RPM voor Linux :-( Ik heb Debian Linux, vorige keer was er gewoon een update CD image die ik kon starten en dat werkte geweldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED

SED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

GekkePrutser schreef op donderdag 5 november 2020 @ 23:22:
[...]

Ohhh super!! Dan kan je dus eindelijk wisselen tussen Optimal / Maximum cooling zonder de bios in hoeven te duiken?

Ik zie alleen geen CD versie zoals ze met eerdere versies ook hadden. Alleen een Windows versie, niet eens een RPM voor Linux :-( Ik heb Debian Linux, vorige keer was er gewoon een update CD image die ik kon starten en dat werkte geweldig.
ik pak de exe, ik pak deze uit, ik pak dan de BIN file en via de ILO https interface upload ik um.
maar ik kan zelf de functie nog niet vinden

[ Voor 3% gewijzigd door zeroday op 06-11-2020 08:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED

SED

Mocht je de ilo4276.bin los zoeken (ilo doet tijdens de install een check op valide singing)
https://gofile.io/d/pujCeM

@zeroday Waar de poweropties aan te passen?
Zie deze snippet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bmlqlR38Lq4S0R0fVtwLRJP6FhE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tvllTNNZmsnZGHVNLujSzdhO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 65% gewijzigd door SED op 06-11-2020 13:51 . Reden: illustratie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
zeroday schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 07:57:
[...]
ik pak de exe, ik pak deze uit, ik pak dan de BIN file en via de ILO https interface upload ik um.
maar ik kan zelf de functie nog niet vinden
Bedankt! Dit werkte super! _/-\o_

Ik had geen idee dat je die exe gewoon uit kon pakken.

Maar ik zie helaas dat je hiermee alleen de performance mode in kan stellen, niet de koeling mode (fans). Jammer, ik zocht juist dat laatste. Wel heel cool dat ze zo lang nog nieuwe functies blijven toevoegen.

[ Voor 22% gewijzigd door GekkePrutser op 06-11-2020 17:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

SED schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 13:47:
Mocht je de ilo4276.bin los zoeken (ilo doet tijdens de install een check op valide singing)
https://gofile.io/d/pujCeM

@zeroday Waar de poweropties aan te passen?
Zie deze snippet.

[Afbeelding]
ah .. ja die had ik gezien, maar gezien de bewoordingen dacht ik dat er meer moest zijn .. heb nu wel even alles op dynamic gezet, want dat is gezien de wijze hoe ik de machines gebuik m.i. het beste

[ Voor 7% gewijzigd door zeroday op 07-11-2020 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Ik heb het niet getest op een Microserver, maar op mijn DL380 maken de instellingen wel uit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
HP Power Profile: Balanced Power and Performance
Present Power Reading: 76 Watts
Geekbench Single Core score: 2836

HP Power Profile: Static High Performance
Present Power Reading:  100 Watts
Geekbench Single Core score: 3525

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JustSys
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-11-2023
Zo juist ook maar een Gen10+ besteld met 4 montagebeugels. 2,5>3,5

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Xeon E-2236 Boxed€ 273,62€ 273,62
1ControllersHPE MicroServer Gen10 Plus iLO Enablement Kit€ 40,35€ 40,35
1ControllersQNAP QM2-2S-220A€ 74,79€ 74,79
1ServersHPE ProLiant MicroServer Gen10 Plus (P16005-421)€ 528,76€ 528,76
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 917,52

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q

Q

@JustSys Sow, dat is wel een klapper in de context van die 2e hands Gen8 doosjes ;) , waar ga je 'm voor inzetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JustSys
Q schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 22:33:
@JustSys Sow, dat is wel een klapper in de context van die 2e hands Gen8 doosjes ;) , waar ga je 'm voor inzetten?
Enkel voor labs te gebruiken, en hopelijk heb ik hem eind van de week.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q

Q

JustSys schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 22:47:
[...]

Enkel voor labs te gebruiken, en hopelijk heb ik hem eind van de week.
Helder, dus je gaat de 4 x 3.5” bays niet vullen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JustSys
Jawel met 2,5 SSD’s :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JustSys
MS10+ is geleverd morgen es upgraden en dan weten we of dit beestje 128gb RAM aankan 😁

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SED

SED

Vandaag de Intel(R) Xeon(R) CPU E31260L @ 2.40GHz ingebouwd.. Standaard koeler 1e generatie.
Onder CPU-z stress de temp loopt op naar 69graden. Keurig dus.
Voor 25 dollar een fijne upgrade zeker met de hyper-v toepassingen.
Heel blij dus... nu nog wachten op mijn 8GB stripje..

Edit"15/11 Loopt als een trein.
Ik heb besloten de 2e Microserver ook te gaan voorzien van een soortgelijke CPU.
Liep de E3-1270 tegen het lijf voor 55 euro ( aliexpress) en die ziet er tov de twee alternatieven fraai uit.
https://www.cpubenchmark....-1270-V2/1199vs1203vs1192

Binnenkort dus twee perfect in de gen 8 werkende i3 CPU's beschikbaar voor de liefhebber ;)

[ Voor 44% gewijzigd door SED op 15-11-2020 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
Red devil schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 15:28:
Precies een maand later, knalt de voeding van mijn N54L eruit! Maar hier draaide nog mijn Synology DSM op. Wilde deze nog overzetten naar een ESXI versie.

TIP voor mensen met een opgeblazen voeding. Je kunt deze eruit slopen en een gewone ATX voeding aansluiten. Ziet er niet uit natuurlijk, maar het stelt je wel in staat om alles er rustig af te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElMacaroni
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:32

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

Een FSP270‑60LE past ook.

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

JustSys schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 16:11:
MS10+ is geleverd morgen es upgraden en dan weten we of dit beestje 128gb RAM aankan 😁
en? Boem?

Pagina: 1 ... 58 ... 63 Laatste

Let op:
In dit topic horen alleen posts die betrekking hebben op HP Proliant Microservers. Onderwerpen als Synology/DSM en andere software horen hier niet thuis. Daarvoor graag in één van de Synology-topics posten. Berichten die off-topic zijn, kunnen worden getrashed.