WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs
Geloof dat ik daar een processor bestellen toch niet helemaal vertrouw, al is de snelheidswinst wel erg aanlokkelijk.HaTe schreef op zondag 28 juni 2020 @ 16:23:
Voor mensen met een Gen 8 microserver die nog een CPU zoeken, de mooie E3 1265L V2 is nu blijkbaar onder de 60 euro te krijgen!
https://nl.aliexpress.com/item/32804705479.html
Heb die van mij ook op Ali besteld voor 100 euro 1.5 jaar terug.
Ik ben nu mijn hele netwerk aan het herzien. Draai nu ESXI op mijn HP. Denk dat ik straks voor Proxmox ga.
Waarom niet? Ze worden daar en masse uit datacenters getrokken. Ik zou persoonlijk wel liever bij Ebay kopen, aangezien je daar als koper wat meer bescherming hebt.ToBe schreef op zondag 28 juni 2020 @ 18:11:
[...]
Geloof dat ik daar een processor bestellen toch niet helemaal vertrouw, al is de snelheidswinst wel erg aanlokkelijk.
Ik ben nu mijn hele netwerk aan het herzien. Draai nu ESXI op mijn HP. Denk dat ik straks voor Proxmox ga.
Ook de kans op importbelasting is nog aanwezig, deze moet je dan nog even bij de prijs optellen.
Proc gaat in stevige envelop en importheffingen zijn dan bijzonder onwaarschijnlijk.
[ Voor 20% gewijzigd door SED op 29-06-2020 00:34 ]
Copyright and left by SED...
Lange levertijd is een probleem waar met name postnl schuldig aan is. Pakjes liggen weken in nl bij postnl zonder activiteit.
YouTube: Why We Need SMR Listed in Hard Drive Specs ?
[ Voor 7% gewijzigd door john keats op 29-06-2020 20:59 ]
niet geheel onder de 60 meer, maar nog steeds een goede prijs. heb er eentje besteld. aangezien ik toch genoeg HP Gen8s hebHaTe schreef op zondag 28 juni 2020 @ 16:23:
Voor mensen met een Gen 8 microserver die nog een CPU zoeken, de mooie E3 1265L V2 is nu blijkbaar onder de 60 euro te krijgen!
https://nl.aliexpress.com/item/32804705479.html
Heb die van mij ook op Ali besteld voor 100 euro 1.5 jaar terug.
Dan kan ik kijken of ik er een Proxmox op ga draaien en wat VMs kan migreren vanuit Exsi
Esxi is ondanks een LTS voor 6.7 einde op de Gen8 want 7 werkt niet. dus ik moet een alternatief zoeken
There are no secrets, only information you do not yet have
een beetje tweaker ziet dan dat het geen V2 is en een lagere snelheid heeft.SED schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 17:11:
Een beetje tweaker zoekt even door dan
https://nl.aliexpress.com/item/32991385676.html
Heb 7 zelf nog niet geprobeerd, maar had de hoop dat de b120i op AHCI geen probleem moet zijn.
Correct de B120i controller werkt gewoonweg niet.En die wil ik wel gebruiken.Men kan vinden wat men wil, maar dat ding heeft nu bij mij al 3x een foute 500GB HDD getoond en weer opgelost in de RAID config (in 3 jaar dat dat ding draait)rookie no. 1 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 22:21:
@zeroday Op welk onderdeel werkt ESXi 7 niet? Is dat de b120i controller in RAID-modus of chipset/CPU?
Heb 7 zelf nog niet geprobeerd, maar had de hoop dat de b120i op AHCI geen probleem moet zijn.
(ik heb hier een aantal 500GB HDD's die ooit in externe HDDs zaten, en die zijn 'perfect' voor dit soort thuisgebruik en kost dus geen drol. en ik heb er nog een aantal liggen.
Dus of een native ondersteunde raid controller in de gen8 of de B120i
en dat laatste kan dus niet met 7 want die drivers zijn er niet.
Proxmox kan met software RAID overweg begrijp ik dus dat is dan een alternatief.
Das was wel de strekking van je reactie op het eerdere aanbod

[ Voor 34% gewijzigd door SED op 02-07-2020 11:02 ]
Ik draai esxi6.7 u1.
Learn young about hard work and manners - and you'll be through the whole dirty mess and nicely dead again before you know it. ~F. Scott Fitzgerald
Wel ga je volgens mij een compatibiliteits probleem krijgen met ESXi versie 6.5 en hoger (misschien wel 6.x zelfs). Dacht dat die oude controller daar niet mee compatible is.
De B120i draait in raid.rookie no. 1 schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 19:14:
Als je de B120i in RAID mode hebt staan, zou dat volgens mij moeten kunnen. Sowieso zorgen dat je de meest recente firmware op de P410i hebt staan.
Wel ga je volgens mij een compatibiliteits probleem krijgen met ESXi versie 6.5 en hoger (misschien wel 6.x zelfs). Dacht dat die oude controller daar niet mee compatible is.
Of de 410 onder esxi 6.7 draait kan ik wel even opzoeken. Thanx
Learn young about hard work and manners - and you'll be through the whole dirty mess and nicely dead again before you know it. ~F. Scott Fitzgerald
[ Voor 85% gewijzigd door Dutchylex op 07-07-2020 10:18 ]
System critical error .. Maar ja wat kan het zijn ?
alles al los gehaald tot op het vervangen van de CPU maar hij blijft maar rood knipperen. Ben bang dat er een component defect is maar wat ??
Nu kon ik redelijk snel alles overzetten op een ongebruikte Gen8, maar goed, liever heb ik dat alles blijft werken
Als je twee geheugen bankjes gebruikt, start eens telkens apart met 1 latje. Wie weet een rot reepje geheugen.zeroday schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 13:38:
Oeps... vandaag mijn NAS uitgezet .. en toen ik hem weer aanzette .. een rode flash voorop .. (rustige rode flash dus geen snelle)
alles al los gehaald tot op het vervangen van de CPU maar hij blijft maar rood knipperen. Ben bang dat er een component defect is maar wat ??
Nu kon ik redelijk snel alles overzetten op een ongebruikte Gen8, maar goed, liever heb ik dat alles blijft werken
Voeding?
als ik reepjes over zet in een andere gen8 is er niets aan het handjeQ schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 18:22:
[...]
Als je twee geheugen bankjes gebruikt, start eens telkens apart met 1 latje. Wie weet een rot reepje geheugen.
Voeding?
en als ik andere reepjes van een andere gen8 erin zet dan precies hetzelfe..
Zelfs al de CPU omgewisseld nada .
Ilo ? daar kom ik niet eens. Ook op VGA niets. Voeding zou kunnen maar tsja hij powered wel
en lijkt dan wel in een loop te zitten zo lijkt het met een rood knipperende led ..
[ Voor 21% gewijzigd door zeroday op 18-07-2020 21:09 ]
Wellicht je NAND stuk, gebeurd vaak bij HP servers. Normaal gesproken zou je wel de ILO in moeten kunnen maar kan het zijn dat het ontiegelijk traag is. Je zou even kunnen kijken of je je NAND kan formateren.zeroday schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 13:38:
Oeps... vandaag mijn NAS uitgezet .. en toen ik hem weer aanzette .. een rode flash voorop .. (rustige rode flash dus geen snelle)
In de ILO zou je het voglende moeten zien als fout.
'Controller firmware revision 2.10.00 Embedded media manager failed initialization'
NAND worden alle log gegevens o.i.d. opgeslagen en bij de oudere ILO versies gaat dat heel hard waardoor het NAND heel erg slijt. Ze hebben met de laatste ILO FW het algoritme veranderd waardoor het minder snel slijt.
Mocht je de microserver nog wel kunnen benaderen zou je hier eens naar kunnen kijken:
https://support.hpe.com/h...ocDisplay?docId=c04996097
AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850
ilo is in ieder geval niet kaput
system critical wordt veroorzaakt doordat er geen normale BIOS meer is noch een backup BIOS
(how the hell did that happen)
Echter als ik nu via ILO een bios wil uploaden dan lukt dat niet ..
:fill(white):strip_exif()/f/image/S9Cwx6XCAfp5EbTVF16YbPL5.png?f=user_large)
vanuit de HTML pagina geen mogelijkheid to enige update van ILO, BIOS etc..
dus ik ben er bang voor
Ook met de switches 1,5,6 gewerkt ook dat helpt niet (wel leuk om nu te weten dat je met jumper 1 en 5 de inlog op ILO kan uitschakelen zodat je er unauthenticated in kan.. handug.
maar ja .. ik denk dat ie bricked is.
[ Voor 90% gewijzigd door zeroday op 19-07-2020 10:52 ]
Van een forum gevonden. Klinkt heel stom maar wellicht het proberen waard.zeroday schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 22:25:
@rikadoo, zal eens kijken of ik ILO aan de praat krijg .. en het IP adres op zoeken als tie hem krijgt.
ilo is in ieder geval niet kaput
system critical wordt veroorzaakt doordat er geen normale BIOS meer is noch een backup BIOS
(how the hell did that happen)
Echter als ik nu via ILO een bios wil uploaden dan lukt dat niet ..
[Afbeelding]
vanuit de HTML pagina geen mogelijkheid to enige update van ILO, BIOS etc..
dus ik ben er bang voor
Ook met de switches 1,5,6 gewerkt ook dat helpt niet (wel leuk om nu te weten dat je met jumper 1 en 5 de inlog op ILO kan uitschakelen zodat je er unauthenticated in kan.. handug.
maar ja .. ik denk dat ie bricked is.
I have found the solution.
Remove the battery and start server without it. After a couple of seconds the processor is initialized and the server is started in normal mode.
AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850
Toevallig vanmorgen ook gevonden .. Geprobeerd, maar heeft helaas niet geholpen.rikadoo schreef op zondag 19 juli 2020 @ 13:02:
[...]
Van een forum gevonden. Klinkt heel stom maar wellicht het proberen waard.
I have found the solution.
Remove the battery and start server without it. After a couple of seconds the processor is initialized and the server is started in normal mode.
Update
ga er ook niet mee verder. heb gisteren al een nieuwe 2e hands besteld en die is vanmorgen door een mede-tweaker netjes thuis afgeleverd.
[ Voor 13% gewijzigd door zeroday op 20-07-2020 12:11 ]
https://ark.intel.com/con...or-8m-cache-3-40-ghz.html
Er zijn 64GB modules (want maar 2 sloten) maar die kosten wel wat knaken maar in theorie werkt het.JustSys schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 09:26:
Volgens de INTEL kan het moederbord 128gb aan? Iemand dit al getest,
https://ark.intel.com/con...or-8m-cache-3-40-ghz.html
Op STH diverse artikelen te vinden.
As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.
Als je dit met thick provisioned VMs NIET hebt dan is het een HP ESXi vib die verrot is in de initiele versie van ESXi 7. In de nieuwe HP ISO (16324942) zit er een fix in zodat je ook bij thin provisoned vmdks hier geen last van hebt.Dutchylex schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 18:40:
[...]
Hi Q, dank (wederom) voor je feedback! Ik heb inderdaad meteen de nieuwste firmware etc. geinstalleerd en ook de "HP branded" Esxi 7 image gebruikt. In de bios is niet veel meer aan te passen dan de setting "Embedded SATA Configuration". Deze staat op "SATA AHCI Support" Op dit moment is hij al 3 uur aan het stampen vanaf een NAS naar de genoemde VM met volle snelheid (1 Gbit) So-far-so-good maar a toch verder zoeken omdat ik wil weten wat het is
As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.
Ik heb die ook gelezen maar er staat niet echt duidelijk of 128gb zou werken. Dan zal ik een gen10+ in huis moeten nemen, want deze toch goedkoper dan de supermicro’s e200/300/301Uberprutser schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 12:56:
[...]
Er zijn 64GB modules (want maar 2 sloten) maar die kosten wel wat knaken maar in theorie werkt het.
Op STH diverse artikelen te vinden.
Iemand hier dat al eerder gedaan en zijn er zaken waar ik op moet letten? Een processor upgrade deed ik voor het laatst een jaar of 15 geleden

Zit er eigenlijk koelpasta bij een boxed versie? Of hebben ze daar tegenwoordig wat anders op verzonnen?
Ik heb het gedaan, heel makkelijk. Je hebt wel koelpasta nodig en alcohol (isopropanol gebruik ik) om de oude koelpasta te verwijderen van de heatsink.KRASH schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 13:38:
Heb vandaag ook een Gen10 plus besteld inclusief een losse Xeon E-2236, de processor ga ik dus zelf vervangen.
Iemand hier dat al eerder gedaan en zijn er zaken waar ik op moet letten? Een processor upgrade deed ik voor het laatst een jaar of 15 geleden
Zit er eigenlijk koelpasta bij een boxed versie? Of hebben ze daar tegenwoordig wat anders op verzonnen?
https://psnow.ext.hpe.com/doc/a00073374en_us
Vanaf pagina 39, zoekwoord HPE Microserver Gen10 Plus service guide. Staat alles in.
Ah, geweldig! Met die service guide moet het zeker gaan lukken, thanks!Zenix schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 14:06:
[...]
Ik heb het gedaan, heel makkelijk. Je hebt wel koelpasta nodig en alcohol (isopropanol gebruik ik) om de oude koelpasta te verwijderen van de heatsink.
Vanaf pagina 39, zoekwoord HPE Microserver Gen10 Plus service guide. Staat alles in.
Welke en waar heb je die besteld? (Gen10+ & XeonKRASH schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 13:38:
Heb vandaag ook een Gen10 plus besteld inclusief een losse Xeon E-2236, de processor ga ik dus zelf vervangen.
De Gen10+ via Redable.nl, nu niet meer te vinden op de site zie ik. Kwam er vanuit de pricewatch.JustSys schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 17:23:
[...]
Welke en waar heb je die besteld? (Gen10+ & Xeon
De Xeon besteld via 4launch, goedkoopste die morgen kon leveren.
Ook nog wat trays besteld voor de 2,5" disks die er in moeten komen, hopen dat ze passen
Ben nog even aan het kijken wat ik ga doen qua disks en geheugen, voorlopig ga ik het even doen met wat er in zit denk ik. Hij is ter vervanging van 2 andere esxi servers die ik heb staan, dus er moet nog wel wat geüpgrade gaan worden qua geheugen en SSD's.
Vandaag even met de service manual erbij de CPU vervangen, was inderdaad een fluitje van een cent. Ik moet voor dit soort dingen altijd even de tijd nemen, het aantal systemen dat ik gesloopt heb door "even snel" nog iets te vervangen is niet meer op 2 handen te tellenZenix schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 14:06:
[...]
Ik heb het gedaan, heel makkelijk. Je hebt wel koelpasta nodig en alcohol (isopropanol gebruik ik) om de oude koelpasta te verwijderen van de heatsink.
Inmiddels staat de microserver lekker te zoemen in de meterkast. Morgen nog even de laatste VM overzetten en dan kan de oude vmware server eruit
Hier kan ik voorlopig weer even mee vooruit
/f/image/Fv18xiW4YX0Qbdp3L8pnTN5e.png?f=fotoalbum_large)
Misschien heb je hier wat aan, al zal ik m'n post moeten bijwerken met de meest recentie build informatie et cetera.k1n9_n01z3 schreef op maandag 27 april 2020 @ 12:43:
Is er niemand hier die esxi 7 op z'n gen8 heeft gegooid ?
Mijn specs zijn:
32GB HP ECC RAM (minder geheugen als de DIMM's van Crucial, maar gecertificeerd ECC geheugen gekozen omdat ik altijd gebruik van ZFS als filesystem)
De standaard Xeon E-2224
iLO adapter geconfigureerd met Shared Network Port (je hebt nu maar 1 netwerkkabeltje nodig voor je remote beheer)
Verder heb ik er 4 SATA WD disken in zitten, nu even mijn test schijven van 500GB. Straks weer de 2TB WD RE2 disks.
Uiteraard mis je dan nog een boottdisk. Dat is een Samsung 970 NVME disk. Deze heb ik via een StarTech PEX4M2E1 . Heb het ook nog geprobeerd met een M2 SATA disk, maar dat werkt niet op de PEX4M2E1 kaart.
Van de PEX4M2E1 kan je ook booten. De bedoeling is om ESXi 7 er op te zetten, en de disken via RDM aan de storage VM te verbinden.
Ik heb ook geprobeerd het systeem via een USB disk te starten, maar daar bij liep ik tegen een aantal problemen aan:
- De USB M2 adapter die ik via AliExpress gekocht heb wordt niet ondersteund in ESX, in Linux gaf deze ook regelmatig vage situaties zoals het compleet scannen van de disk bij het starten, of niet willen starten vanaf de USB.
- ESXi kan wel met USB disks, maar is niet standaard (dus moet je de configuratie aanpassen) en wat betreft performance was ik niet helemaal tevreden.
Alles zit nu netjes ingebouwd in het kastje, en de migratie gaat beginnen.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| ** CRITICAL ** Online ROM Flash Component for Linux - HPE Integrated Lights-Out 4 Fewer details Download Page https://support.hpe.com/hpsc/swd/public/detail?swItemId=MTX_c21829303412421bb34fc827b5 Description This component provides updated iLO firmware that can be installed directly on supported Linux Operating Systems. This component can also be used to obtain the firmware image for updating via iLO user interface, utilities, or through the scripting interface. Additionally, this component can be used with the HPE Smart Update Manager. Severity Critical Operating Environments SUSE Linux Enterprise Server 11 (AMD64/EM64T), Red Hat Enterprise Linux 7 Server, SUSE Linux Enterprise Server 12, Red Hat Enterprise Linux 6 Server (x86-64), SUSE Linux Enterprise Server 10 (AMD64/EM64T), Red Hat Enterprise Linux 6 Server (x86), SUSE Linux Enterprise Server 11 (x86), Red Hat Enterprise Linux 8 Server, Red Hat Enterprise Linux 6 Workstation (x86-64), SUSE Linux Enterprise Server 15, Red Hat Enterprise Linux 6 Workstation (x86) |
Assumption is the mother of all fuck-ups / You're MAdD. Well thank God for that, 'cause if I wasn't this would probably never work
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | Intel Xeon E-2236 Boxed | € 307,- | € 307,- |
1 | Processors | Intel Xeon E-2246G Tray | € 365,93 | € 365,93 |
1 | Controllers | HPE MicroServer Gen10 Plus iLO Enablement Kit | € 40,26 | € 40,26 |
1 | Controllers | QNAP QM2-2S-220A | € 97,80 | € 97,80 |
2 | Solid state drives | Samsung PM883 240GB | € 70,64 | € 141,28 |
2 | Solid state drives | Samsung PM883 480GB | € 103,62 | € 207,24 |
1 | Servers | HPE ProLiant MicroServer Gen10 Plus (P16005-421) | € 502,05 | € 502,05 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.661,56 |
Die QNAP kaart is niet nodig denk ik, er zijn vast een stuk goedkopere adapters om 2x SSD via PCIe aan te sluiten.JustSys schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 10:18:
Ik denk dat mijn lijst klaar is. ben nog aan twijfelen tussen de beide CPU’s en of de qnap wel de moeite is of iets anders in de plaats nemen. Deze server is puur voor VM’s/testlabs geen storage (synology)
# Category Product Prijs Subtotaal 1 Processors Intel Xeon E-2236 Boxed € 307,- € 307,- 1 Processors Intel Xeon E-2246G Tray € 365,93 € 365,93 1 Controllers HPE MicroServer Gen10 Plus iLO Enablement Kit € 40,26 € 40,26 1 Controllers QNAP QM2-2S-220A € 97,80 € 97,80 2 Solid state drives Samsung PM883 240GB € 70,64 € 141,28 2 Solid state drives Samsung PM883 480GB € 103,62 € 207,24 1 Servers HPE ProLiant MicroServer Gen10 Plus (P16005-421) € 502,05 € 502,05 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 1.661,56
Ik vraag me af of je voor ~1000 euro niet iets zelf kunt bouwen met meer performance (voor zover nodig) of kleiner. Ik vraag me af waarom je de microserver kiest. Gemak en formaat?
Het moet gewoon goed kunnen werken zonder al dat poespoes, en eerlijk ik heb geen tijd om iets zelfs te bouwen gewoon kant en klaarQ schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 11:28:
[...]
Die QNAP kaart is niet nodig denk ik, er zijn vast een stuk goedkopere adapters om 2x SSD via PCIe aan te sluiten.
Ik vraag me af of je voor ~1000 euro niet iets zelf kunt bouwen met meer performance (voor zover nodig) of kleiner. Ik vraag me af waarom je de microserver kiest. Gemak en formaat?
Deze gen10plus komt op zo’n 1000€ All in
vandaag maar even de bin naar 4 servers gebracht.. 5e server moet nog even een kabeltje hebben naar de switch voor ilo .. .. meteen ook even maar de hostnames aangepast, want dat was ook een ratjetoe geworden naar verschillende doeleindenMAdD schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 09:23:
Er is een critical ILO patch uit:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 ** CRITICAL ** Online ROM Flash Component for Linux - HPE Integrated Lights-Out 4 Fewer details Download Page https://support.hpe.com/hpsc/swd/public/detail?swItemId=MTX_c21829303412421bb34fc827b5 Description This component provides updated iLO firmware that can be installed directly on supported Linux Operating Systems. This component can also be used to obtain the firmware image for updating via iLO user interface, utilities, or through the scripting interface. Additionally, this component can be used with the HPE Smart Update Manager. Severity Critical Operating Environments SUSE Linux Enterprise Server 11 (AMD64/EM64T), Red Hat Enterprise Linux 7 Server, SUSE Linux Enterprise Server 12, Red Hat Enterprise Linux 6 Server (x86-64), SUSE Linux Enterprise Server 10 (AMD64/EM64T), Red Hat Enterprise Linux 6 Server (x86), SUSE Linux Enterprise Server 11 (x86), Red Hat Enterprise Linux 8 Server, Red Hat Enterprise Linux 6 Workstation (x86-64), SUSE Linux Enterprise Server 15, Red Hat Enterprise Linux 6 Workstation (x86)
Volgens mij heb je nu de QNAP kaart voor sata M.2 ssd's. de ssd's in je lijstje zijn sata, maar niet m.2.JustSys schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 10:18:
Ik denk dat mijn lijst klaar is. ben nog aan twijfelen tussen de beide CPU’s en of de qnap wel de moeite is of iets anders in de plaats nemen. Deze server is puur voor VM’s/testlabs geen storage (synology)
# Category Product Prijs Subtotaal 1 Processors Intel Xeon E-2236 Boxed € 307,- € 307,- 1 Processors Intel Xeon E-2246G Tray € 365,93 € 365,93 1 Controllers HPE MicroServer Gen10 Plus iLO Enablement Kit € 40,26 € 40,26 1 Controllers QNAP QM2-2S-220A € 97,80 € 97,80 2 Solid state drives Samsung PM883 240GB € 70,64 € 141,28 2 Solid state drives Samsung PM883 480GB € 103,62 € 207,24 1 Servers HPE ProLiant MicroServer Gen10 Plus (P16005-421) € 502,05 € 502,05 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 1.661,56
Als je dan toch voor qnap gaat, dan zou ik voor de nvme versie gaan en ook nvme m.2 ssd's.
Deze zou dat moeten zijn volgens mij: pricewatch: QNAP QM2-2P-344. Maar wat dat betreft zou je eigenlijk ook weer voor de pcie x8 versie kunnen gaan: QM2-2P-384 want die is dan nog maar een tientje duurder ongeveer.
Als je dan toch die SSDs wilt gebruiken of de SATA versie van de kaart, dan zou je net zo goed de 2.5″ naar 3.5″ converters kunnen gebruiken en de kaart achterwege laten. De snelheid van nvme SSD's is wel een stuk hoger though.
Hier zit ik namelijk zelf ook naar te kijken om mijn huidige HPE Microserver gen10 te vervangen.
Naast onderstaande moet er nog een beetje storage in voor de VMs. De grote bulk storage komt vanaf de NAS die via iSCSI aangesloten wordt.
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Servers | HPE ProLiant MicroServer Gen10 Plus (P16005-421) | € 502,06 | € 502,06 |
1 | Processors | Intel Xeon E-2276G Tray | € 416,31 | € 416,31 |
1 | Controllers | HPE MicroServer Gen10 Plus iLO Enablement Kit | € 40,26 | € 40,26 |
2 | Geheugen intern | Crucial CT32G4DFD8266 | € 141,05 | € 282,10 |
Totaal | € 1.240,73 |
En hier zou dan nog de insteekkaart + 2 SSD's bij moeten, wat het een behoorlijke bak met geld maakt.
Al zou ik ook in eerste instantie een 2-tal HDD's erin kunnen schuiven die ik hier nog heb liggen. Dan kan ik later altijd nog overstappen naar SSD storage.Het gaat me op dit moment voornamelijk om veel CPU power en geheugen te hebben.
Als iemand overigens alternatieven heeft, dan sta ik daar zeker voor open. Enige waar ik rekening mee moet houden is de gelimiteerde ruimte waar de machine komt te staan. Misschien maar eens kijken naar een mini-atx kast en daar wat hardware instoppen. Als het maar esxi kan draaien.
Ik heb even zitten zoeken, maar die (b) versie is puur de windows-installer zo te zien. De Linux installer is ongewijzigd. Dus mocht je die hebben gepakt, dan lijkt er geen reden om (weer) te moeten updaten.rookie no. 1 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 23:26:
@zeroday Aanvullende vermelding dat 2.75 is terug getrokken en 2.75b is uitgekomen: https://support.hpe.com/h...40b8b223e2793#tab-history
Linux: https://support.hpe.com/h...21bb34fc827b5#tab-history
Windows: https://support.hpe.com/h...40b8b223e2793#tab-history
[ Voor 17% gewijzigd door Q op 24-08-2020 23:50 ]
zelfde file zo lijkt het inderdaad. volgens mij had ik sexe gepakt, die unrar je en daarna nog een keer om de bin te hebben om deze dan via de GUI bij te werken. ik zie dat beide bestanden van 13-08 zijn en met ook dezelfde time-stap en ook 2.75 heten, dus ik ga er vanuit dat in de GUI nergens 2.75b komt te staan.Q schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 23:50:
[...]
Ik heb even zitten zoeken, maar die (b) versie is puur de windows-installer zo te zien. De Linux installer is ongewijzigd. Dus mocht je die hebben gepakt, dan lijkt er geen reden om (weer) te moeten updaten.
Linux: https://support.hpe.com/h...21bb34fc827b5#tab-history
Windows: https://support.hpe.com/h...40b8b223e2793#tab-history
al mijn 5 servers zijn nu bijgewerkt, en na een korte overgang heb ik afscheid genomen van VMware en overgegaan op Proxmox. Dan binnenkort de CPU van die uit staat omzetten naar die ik heb ingericht want die is net iets beter, al vraag ik me af hoeveel performance verschil er is
maar 8 threads tegenover 4 maar CPU speed .. uhm..
CPU(s) 8 x Intel(R) Xeon(R) CPU E3-1265L V2 @ 2.50GHz (1 Socket)
tegenover
CPU(s) 4 x Intel(R) Xeon(R) CPU E3-1220 V2 @ 3.10GHz (1 Socket)
[ Voor 21% gewijzigd door zeroday op 25-08-2020 07:54 ]
Maar goed, het gaat om de firmware
[ Voor 5% gewijzigd door rookie no. 1 op 25-08-2020 21:55 ]
Waarom heb je gekozen voor de e-2276 en niet voor de e-2236?Fonta schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 17:36:
[...]
Volgens mij heb je nu de QNAP kaart voor sata M.2 ssd's. de ssd's in je lijstje zijn sata, maar niet m.2.
Als je dan toch voor qnap gaat, dan zou ik voor de nvme versie gaan en ook nvme m.2 ssd's.
Deze zou dat moeten zijn volgens mij: pricewatch: QNAP QM2-2P-344. Maar wat dat betreft zou je eigenlijk ook weer voor de pcie x8 versie kunnen gaan: QM2-2P-384 want die is dan nog maar een tientje duurder ongeveer.
Als je dan toch die SSDs wilt gebruiken of de SATA versie van de kaart, dan zou je net zo goed de 2.5″ naar 3.5″ converters kunnen gebruiken en de kaart achterwege laten. De snelheid van nvme SSD's is wel een stuk hoger though.
Hier zit ik namelijk zelf ook naar te kijken om mijn huidige HPE Microserver gen10 te vervangen.
Naast onderstaande moet er nog een beetje storage in voor de VMs. De grote bulk storage komt vanaf de NAS die via iSCSI aangesloten wordt.
# Category Product Prijs Subtotaal 1 Servers HPE ProLiant MicroServer Gen10 Plus (P16005-421) € 502,06 € 502,06 1 Processors Intel Xeon E-2276G Tray € 416,31 € 416,31 1 Controllers HPE MicroServer Gen10 Plus iLO Enablement Kit € 40,26 € 40,26 2 Geheugen intern Crucial CT32G4DFD8266 € 141,05 € 282,10 Totaal € 1.240,73
En hier zou dan nog de insteekkaart + 2 SSD's bij moeten, wat het een behoorlijke bak met geld maakt.
Al zou ik ook in eerste instantie een 2-tal HDD's erin kunnen schuiven die ik hier nog heb liggen. Dan kan ik later altijd nog overstappen naar SSD storage.Het gaat me op dit moment voornamelijk om veel CPU power en geheugen te hebben.
Als iemand overigens alternatieven heeft, dan sta ik daar zeker voor open. Enige waar ik rekening mee moet houden is de gelimiteerde ruimte waar de machine komt te staan. Misschien maar eens kijken naar een mini-atx kast en daar wat hardware instoppen. Als het maar esxi kan draaien.
De ssd’s zullen uiteraard in gebruik genomen worden met een 3,5/2,5 converter al vind ik die van HP wel aan de dure kant.
Tis moeilijk om de juiste MS10+ te kiezen/bouwen
De 2276 heeft een iets hogere klok en ondersteuning voor quicksync wat de mogelijkheid geeft voor hardware encoding in bijvoorbeeld een Plex server. Er is in ieder geval een videochip aanwezig wat bij de 2236 niet zo lijkt te zijn.JustSys schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 09:07:
[...]
Waarom heb je gekozen voor de e-2276 en niet voor de e-2236?
De ssd’s zullen uiteraard in gebruik genomen worden met een 3,5/2,5 converter al vind ik die van HP wel aan de dure kant.
Tis moeilijk om de juiste MS10+ te kiezen/bouwen
Die converters van HP zijn toch rond de €10? Dat valt wel mee toch?
https://www.amazon.com/654540-001/s?k=654540-001
Heel lastig inderdaad
Eigenlijk zou ik zelfs de E-2288G erin willen stoppen, maar dan loop je volgens het artikel op STH tegen een powerlimit aan. Wat an sich weer raar is omdat de andere 95W CPU (E-2286G) die ze getest hebben maar op 142W kwam. Beide hebben ze een TDP van 90W. Dus hoe kan de ene config 50W meer trekken?
En hoe kom je uberhaupt op 190+ Watt als de CPU een TDP van 90 heeft? Kloppen de cijfers van Intel dan niet?
Jammer is wel dat de E-2278G nergens te vinden is. (Op voorraad.)
[ Voor 22% gewijzigd door Fonta op 27-08-2020 16:12 ]
Die is niet te koop. Staa bij "Niet op voorraad"SED schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 16:06:
@Fonta er staat er ern op ebay.
https://m.ebay.nl/itm/Int...02-481e-9cf8-67360fa1a91a
Kom net het volgende topic tegen waar het dus schijnbaar niet uitmaakt of je cpu wel of niet quicksync kan doen, want het wordt sowieso niet ondersteund. https://community.hpe.com...-sync/td-p/7084407/page/3
[ Voor 18% gewijzigd door Fonta op 27-08-2020 16:27 ]
Ik ga voor de e-2236 al wil zekerheid hebben of die 128gb ram kan ondersteunen maar volgens de site van Intel kan het wel, of toch voor de e-2246?Fonta schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 09:28:
[...]
De 2276 heeft een iets hogere klok en ondersteuning voor quicksync wat de mogelijkheid geeft voor hardware encoding in bijvoorbeeld een Plex server. Er is in ieder geval een videochip aanwezig wat bij de 2236 niet zo lijkt te zijn.
Die converters van HP zijn toch rond de €10? Dat valt wel mee toch?
https://www.amazon.com/654540-001/s?k=654540-001
Heel lastig inderdaad.
Eigenlijk zou ik zelfs de E-2288G erin willen stoppen, maar dan loop je volgens het artikel op STH tegen een powerlimit aan. Wat an sich weer raar is omdat de andere 95W CPU (E-2286G) die ze getest hebben maar op 142W kwam. Beide hebben ze een TDP van 90W. Dus hoe kan de ene config 50W meer trekken?
En hoe kom je uberhaupt op 190+ Watt als de CPU een TDP van 90 heeft? Kloppen de cijfers van Intel dan niet?
Jammer is wel dat de E-2278G nergens te vinden is. (Op voorraad.)
Nou .. deel je ervaringen. Ik ben benieuwd of de BIOS het ondersteund ..JustSys schreef op woensdag 9 september 2020 @ 14:46:
en is er niemand die er al 128GB RAM erin heeft gepompt of moet ik het doen
Passen de volgende: pricewatch: Icy Box IB-2538STS ook in een Gen8 of kan ik beter andere caddy's gebruiken?
Ik ben nu dus aan het kijken om de schijven te vervangen door 10TB HGST Ultrastars, maar die zijn er in een heleboel smaken met ca 20 euro prijsverschil daartussen (pricewatch)
Het wordt er allemaal niet makkelijk/overzichtelijker van, maar er zijn kennelijk 3 features waar ik uit moet kiezen en dan daar de juiste combinatie bij zoeken:
512e/4kn: Mijn zpool is aangemaakt met ashift=12. Verstandig om dus gewoon voor de 4kn te gaan lijkt me? Geeft dat nog issues als ik (tijdelijk) een mix heb van oude + nieuwe schijven, (omdat ik uiteraard 3 keer een resilver moet doen)? Ik vermoed dat mijn huidige schijven wel 512e zijn.
PD (Power Disable Pin): Als ik de documentatie over de power-disable pin lees dan is het nogal belangrijk dat je hardware het ondersteunt omdat anders de schijven mogelijk helemaal niet opspinnen.
Ik kan in de HP-documentatie niet vinden of de Gen10 om kan gaan met schijven met de PD-feature?
SE/ISE: (Secure Erase of Instant Secure Erase): Kan me weinig boeien: Ze gaan of stuk en dan doet het er niet meer toe, of ik ben eerder aan meer ruimte toe en dan vervang ik ze en zet ik ze als off-site backups in.
ik heb gewoon 4x een WD enclosure gekocht met 10TB, die opengeschroefd, HDD's eruit en in een Gen8 gestopt, werken perfect. Ik denk zelf dat dat PD issue alleen voor kwam bij wat oudere controllers, geen moment over nagedacht totdat ik ze erin schroefdeocaj schreef op donderdag 17 september 2020 @ 22:43:
512e/4kn: Mijn zpool is aangemaakt met ashift=12. Verstandig om dus gewoon voor de 4kn te gaan lijkt me? Geeft dat nog issues als ik (tijdelijk) een mix heb van oude + nieuwe schijven, (omdat ik uiteraard 3 keer een resilver moet doen)? Ik vermoed dat mijn huidige schijven wel 512e zijn.
PD (Power Disable Pin): Als ik de documentatie over de power-disable pin lees dan is het nogal belangrijk dat je hardware het ondersteunt omdat anders de schijven mogelijk helemaal niet opspinnen.
Ik kan in de HP-documentatie niet vinden of de Gen10 om kan gaan met schijven met de PD-feature?
SE/ISE: (Secure Erase of Instant Secure Erase): Kan me weinig boeien: Ze gaan of stuk en dan doet het er niet meer toe, of ik ben eerder aan meer ruimte toe en dan vervang ik ze en zet ik ze als off-site backups in.
Dus ik als ik geen problemen met mijn G8 heb, waarom jij met een g10 .
Dat kan natuurlijk ook.zeroday schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 07:40:
[...]
ik heb gewoon 4x een WD enclosure gekocht met 10TB, die opengeschroefd, HDD's eruit en in een Gen8 gestopt, werken perfect. Ik denk zelf dat dat PD issue alleen voor kwam bij wat oudere controllers, geen moment over nagedacht totdat ik ze erin schroefde
Dus ik als ik geen problemen met mijn G8 heb, waarom jij met een g10 .en anders: koop er eerst 1 ..
Zitten er in de WD enclosures HGST Ultrastars en hoe weet je aan de buitenkant welke interne schijf er gebruikt wordt?
Ik heb in het verleden diverse merken en soorten gebruikt, maar de HGST Ultrastars bevallen tot nu toe het beste...
die HGST vind je bijna niet in enclosures of het moeten bijv. OEM enclosures zijn van niet HDD merken (en dan is het eerder geluk dan wijsheid), die mannen kopen in waar ze de beste deal krijgen en dan zit erin wat op dat moment lonend was).ocaj schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 07:56:
[...]
Dat kan natuurlijk ook.
Zitten er in de WD enclosures HGST Ultrastars en hoe weet je aan de buitenkant welke interne schijf er gebruikt wordt?
Ik heb in het verleden diverse merken en soorten gebruikt, maar de HGST Ultrastars bevallen tot nu toe het beste...
as je Seagate 3,5" HDD enclosures koopt dan heb je een seagate harde schijf, koop je een WD dan zit er een WD schijf in.(en welke dat weet je eigenlijk niet). De oorlog op de HDD markt waar eerst de ODM/OEM merken (Verbatim / Freecom etc) de markt domineerden werd overgenomen door het prijzenslagveld die gestart werd door de HDD fabrikanten zelf.
in mijn beleving kom je die HGST's dus niet tegen in enclosures, Gaat het om het merk dan zul je ze 'los' moeten kopen. Maakt het je niet uit wat voor HDD's het zijn, dan kijk je naar de prijs. En dan zijn vaak de enclosures met disk goedkoper dan los (hoe vaag dan ook).
[ Voor 7% gewijzigd door zeroday op 18-09-2020 08:13 . Reden: tikgeiten die fouten maken ]
Dat gaat helaas niet op voor de schijven
Zucht.... struikelen over kabel met handen vol is nooit slim
Ooit een verhaal gehoord over een ex-collega die met een draaiende server op UPS in de auto is gestapt en daarna gewoon weer verder in productie is genomen. Bizar en dikke vette mazzel...
Een opstart daarna kan wel eens heel lastig blijken. En het was maar een klein stukje
Zodra ik er 1 zo'n schijf in stop, dan start het hele systeem niet meer op. Ik heb er vanmorgen een monitor aangehangen (ding staat normaal headless onder in de trapkast) en ik krijg nog net het HP-logo te zien, maar niet eens het keuze-menu waar je kunt kiezen uit F2/F11 voor de setup.
Nog nooit eerder zoiets meegemaakt, normaal start een computer uiteindelijk altijd wel door.
De schijf klinkt verder "normaal": hij spint netjes op, en je hoort de koppen wat bewegen.
Helemaal rechtsonder op het scherm (in erg kleine letters op een 4K-scherm, maar dat terzijde) staat een soort diagnose-code, waar ik verder niks over kan vinden.
Er staat meestal "92", ik heb 1 keer "B4" gezien.
Weet iemand waar ik meer informatie over deze codes kan vinden en/of wat er aan de hand zou kunnen zijn?
Het zijn wel flinke schijven (10TB), maar dat zou toch geen issue moeten zijn? Of is er een maximum disk-grootte voor de Gen10 en loop ik daar tegenaan?
Ik heb 2 van deze schijven en gedrag is identiek, dat lijkt de kans op een defect exemplaar wat kleiner te maken.
https://h20195.www2.hpe.c...aspx?docname=a00008701enw
Maar hier zie je grotere aangeboden.
https://www.globalonetech...350-gen10-hard-drives.htm
Bios update?
[ Voor 40% gewijzigd door SED op 03-10-2020 13:50 ]
Dat zou wel goed balen zijn.
Wat ook bijzonder is dat ik er nu 3 x 6TB HDD en nog 250GB SSD, dat is 18,25TB, beduidend meer dan de 16TB (4x4) die er in de specs staat. De specs zijn dus niet het hele verhaal.
Heeft er iemand ervaring met grotere schijven in een Gen10?
Ik las dat @zeroday 10TB-schijven in zijn Gen8 heeft zitten, zou vreemd zijn dat de Gen10 minder aan kan toch?
BIOS update heb ik nooit gedaan. Klinkt dat spannender dan het is, of heeft HP daar een of ander boot-image voor dat je op een USB-stick moet zetten?
Even zitten lezen op : https://support.hpe.com/h...4db6f44592b613b53496#tab2
Deze firmware is van juli 2018. Je zou verwachten dat mijn server (van december 2019) al de juiste versie is.
Ik ga morgenvroeg (als iedereen in huis hier slaapt en downtime acceptabel is...) er weer een monitor aan hangen en kijken of ik de huidige firmware-versie kan vinden en zonodig updaten. Wordt vervolgd!
[ Voor 33% gewijzigd door ocaj op 03-10-2020 14:09 ]
in ieder geval werken ze perfect in mn hp gen8 en Open Mediavault.
Misschien dat iemand hier even aan kan geven hoe dat bij een gen 10 gaat.
Staat dus geen HP-software op.
Maar als ik de instructie goed lees, dan kan ik direct in de UEFI-shell opstarten en van daaruit de bios flashen vanaf een USB-disk. Ik ga het morgenvroeg proberen (als ik geen ruzie krijg omdat mijn pihole even een half uurtje down is...)
Al die interne software zit zover ik weet op elke HP server meegeinstalleerd intern.
kijk eens hier:
YouTube: HP DL380 G10 Firmware Update
F9
[ Voor 18% gewijzigd door SED op 03-10-2020 15:26 ]
Dat gaat helaas op de Gen10 wel anders. Ik heb het vanaf de UEFI Shell moeten uitvoeren. Biosimage op USB stick en dan via de Shell upgraden.SED schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 15:23:
Op mijn gen 8 staat een zooi aan HP software.. heel dat intelligent en ILO verhaal etc.. ergens daartussen zit een optie om je bios te flashen met alleen een netwerk aansluiting/internet.
Al die interne software zit zover ik weet op elke HP server meegeinstalleerd intern.
kijk eens hier:
YouTube: HP DL380 G10 Firmware Update
F9
Hoe het bij de Gen10+ zit weet ik niet.
Inmiddels gezien dat de diagnose-getallen in het opstart-scherm die ik eerder noemde altijd komen. Het getal "92" rechtsonder staat er bij normaal opstarten ook heel even voordat de tekst komt Press F2 for BIOS/ F11 for setup.
Lijkt er dus op dat met de Ultrastar 10TB aangesloten, hij echt heel erg vroeg in het boot-proces blijft hangen.
Ik zie weinig andere mogelijkheden meer dan de schijven terug te sturen. Ik ben er nog steeds niet uit of ik nou toevallig 2 defecte exemplaren heb (maar dat zou wel heeeel toevallig zijn).
Ik heb al vele tientallen schijven in vele servers en computers geplaatst, maar nog nooit meegemaakt dat een schijf een systeem zo in de war kan brengen dat je zelfs niet meer in de bios komt.
https://www.servethehome....te-customization-guide/2/
SATA is hot-plug dus je kunt het systeem gewoon booten en daarna past de 10 TB schijven in het systeem schuiven en kijken wat het doet. Heb je dit al geprobeerd?ocaj schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 09:02:
Follow-up: BIOS was al de meest recente versie, dus daar viel niks meer aan te updaten.
Inmiddels gezien dat de diagnose-getallen in het opstart-scherm die ik eerder noemde altijd komen. Het getal "92" rechtsonder staat er bij normaal opstarten ook heel even voordat de tekst komt Press F2 for BIOS/ F11 for setup.
Lijkt er dus op dat met de Ultrastar 10TB aangesloten, hij echt heel erg vroeg in het boot-proces blijft hangen.
Ik zie weinig andere mogelijkheden meer dan de schijven terug te sturen. Ik ben er nog steeds niet uit of ik nou toevallig 2 defecte exemplaren heb (maar dat zou wel heeeel toevallig zijn).
Ik heb al vele tientallen schijven in vele servers en computers geplaatst, maar nog nooit meegemaakt dat een schijf een systeem zo in de war kan brengen dat je zelfs niet meer in de bios komt.
Daar zie ik inderdaad de positieve bevestiging dat exact de schijf die ik hier ook heb gewoon zou moeten werken...SED schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 13:08:
Misschien hier nog wat zinvols uit te halen.
https://www.servethehome....te-customization-guide/2/
Ik heb in de Gen10-handleiding en reviews eigenlijk altijd gelezen dat deze GEEN hot-swap drive bays heeft. Dat probeer ik dus liever niet.Q schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 17:52:
SATA is hot-plug dus je kunt het systeem gewoon booten en daarna past de 10 TB schijven in het systeem schuiven en kijken wat het doet. Heb je dit al geprobeerd?
Wel heb ik hem via een USB-enclosure aangesloten. Dat gaf een heleboel rare Sense-errors in de syslog:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
| Oct 2 23:35:53 pve kernel: [12577.693787] usb 3-4: New USB device found, idVendor=152d, idProduct=0567, bcdDevice= 1.17 Oct 2 23:35:53 pve kernel: [12577.693805] usb 3-4: New USB device strings: Mfr=1, Product=2, SerialNumber=3 Oct 2 23:35:53 pve kernel: [12577.693812] usb 3-4: Product: USB 3.0 Device Oct 2 23:35:53 pve kernel: [12577.693823] usb 3-4: SerialNumber: 00000000463C Oct 2 23:35:53 pve kernel: [12577.715084] usbcore: registered new interface driver usb-storage Oct 2 23:35:54 pve kernel: [12578.532959] usb 3-4: USB disconnect, device number 2 Oct 2 23:35:54 pve kernel: [12578.533849] scsi 9:0:0:0: tag#12 uas_zap_pending 0 uas-tag 1 inflight: CMD Oct 2 23:35:54 pve kernel: [12578.533869] scsi 9:0:0:0: tag#12 CDB: Inquiry 12 01 00 00 ff 00 Oct 2 23:35:54 pve kernel: [12579.056964] sd 9:0:0:0: [sde] Read Capacity(16) failed: Result: hostbyte=DID_ERROR driverbyte=DRIVER_OK Oct 2 23:35:54 pve kernel: [12579.056994] sd 9:0:0:0: [sde] Sense not available. Oct 2 23:35:55 pve kernel: [12579.296977] sd 9:0:0:0: [sde] Read Capacity(10) failed: Result: hostbyte=DID_ERROR driverbyte=DRIVER_OK Oct 2 23:35:55 pve kernel: [12579.296998] sd 9:0:0:0: [sde] Sense not available. Oct 2 23:35:55 pve kernel: [12579.393110] sd 9:0:0:0: [sde] 0-byte physical blocks Oct 2 23:35:55 pve kernel: [12579.564967] sd 9:0:0:0: [sde] Asking for cache data failed Oct 2 23:35:55 pve ata_id[16270]: unable to open '/dev/sde' Oct 2 23:36:27 pve kernel: [12611.228605] sd 9:0:0:0: [sde] tag#7 uas_eh_abort_handler 0 uas-tag 1 inflight: CMD Oct 2 23:36:27 pve kernel: [12611.228622] sd 9:0:0:0: [sde] tag#7 CDB: Read(10) 28 00 00 00 00 00 00 00 08 00 Oct 2 23:37:28 pve kernel: [12672.827564] scsi host9: uas_eh_device_reset_handler success Oct 2 23:37:59 pve kernel: [12703.392390] sd 9:0:0:0: [sde] tag#11 uas_zap_pending 0 uas-tag 1 inflight: CMD Oct 2 23:37:59 pve kernel: [12703.521705] usb 3-4: reset SuperSpeed Gen 1 USB device number 3 using xhci_hcd Oct 2 23:37:59 pve kernel: [12703.547330] scsi host9: uas_eh_device_reset_handler success Oct 2 23:38:29 pve kernel: [12734.119785] scsi host9: uas_eh_device_reset_handler start Oct 2 23:38:29 pve kernel: [12734.120175] sd 9:0:0:0: [sde] tag#10 CDB: Read(10) 28 00 00 00 00 00 00 00 08 00 Oct 2 23:38:30 pve kernel: [12734.249454] usb 3-4: reset SuperSpeed Gen 1 USB device number 3 using xhci_hcd Oct 2 23:38:30 pve kernel: [12734.275393] scsi host9: uas_eh_device_reset_handler success Oct 2 23:39:00 pve kernel: [12764.831654] scsi host9: uas_eh_device_reset_handler start Oct 2 23:39:00 pve kernel: [12764.832052] sd 9:0:0:0: [sde] tag#8 uas_zap_pending 0 uas-tag 1 inflight: CMD Oct 2 23:39:00 pve kernel: [12764.832075] sd 9:0:0:0: [sde] tag#8 CDB: Read(10) 28 00 00 00 00 00 00 00 08 00 Oct 2 23:39:00 pve kernel: [12764.961231] usb 3-4: reset SuperSpeed Gen 1 USB device number 3 using xhci_hcd Oct 2 23:39:00 pve kernel: [12764.990862] scsi host9: uas_eh_device_reset_handler success Oct 2 23:39:00 pve kernel: [12764.991094] sd 9:0:0:0: [sde] tag#8 FAILED Result: hostbyte=DID_RESET driverbyte=DRIVER_SENSE Oct 2 23:39:00 pve kernel: [12764.991105] sd 9:0:0:0: [sde] tag#8 Sense Key : Not Ready [current] Oct 2 23:39:00 pve kernel: [12764.991112] sd 9:0:0:0: [sde] tag#8 Add. Sense: Logical unit is in process of becoming ready Oct 2 23:39:00 pve kernel: [12764.991123] sd 9:0:0:0: [sde] tag#8 CDB: Read(10) 28 00 00 00 00 00 00 00 08 00 Oct 2 23:39:00 pve kernel: [12764.991133] blk_update_request: I/O error, dev sde, sector 0 op 0x0:(READ) flags 0x0 phys_seg 1 prio class 0 Oct 2 23:39:00 pve kernel: [12764.991144] Buffer I/O error on dev sde, logical block 0, async page read Oct 2 23:39:31 pve kernel: [12795.547423] sd 9:0:0:0: [sde] tag#1 uas_eh_abort_handler 0 uas-tag 1 inflight: CMD Oct 2 23:39:31 pve kernel: [12795.547446] sd 9:0:0:0: [sde] tag#1 CDB: Read(10) 28 00 00 00 00 00 00 00 08 00 Oct 2 23:39:31 pve kernel: [12795.563452] scsi host9: uas_eh_device_reset_handler start Oct 2 23:39:31 pve kernel: [12795.693059] usb 3-4: reset SuperSpeed Gen 1 USB device number 3 using xhci_hcd Oct 2 23:39:31 pve kernel: [12795.719234] scsi host9: uas_eh_device_reset_handler success Oct 2 23:40:02 pve kernel: [12826.271142] scsi host9: uas_eh_device_reset_handler start Oct 2 23:40:02 pve kernel: [12826.271519] sd 9:0:0:0: [sde] tag#9 uas_zap_pending 0 uas-tag 1 inflight: CMD Oct 2 23:40:02 pve kernel: [12826.271541] sd 9:0:0:0: [sde] tag#9 CDB: Read(10) 28 00 00 00 00 00 00 00 08 00 Oct 2 23:40:02 pve kernel: [12826.400816] usb 3-4: reset SuperSpeed Gen 1 USB device number 3 using xhci_hcd Oct 2 23:40:32 pve kernel: [12856.995477] sd 9:0:0:0: [sde] tag#8 uas_zap_pending 0 uas-tag 1 inflight: CMD Oct 2 23:40:32 pve kernel: [12857.124546] usb 3-4: reset SuperSpeed Gen 1 USB device number 3 using xhci_hcd Oct 2 23:41:05 pve kernel: [12889.758685] scsi host9: uas_eh_device_reset_handler start Oct 2 23:41:05 pve kernel: [12889.888361] usb 3-4: reset SuperSpeed Gen 1 USB device number 3 using xhci_hcd Oct 2 23:41:05 pve kernel: [12889.914121] scsi host9: uas_eh_device_reset_handler success Oct 2 23:41:36 pve kernel: [12920.608091] usb 3-4: reset SuperSpeed Gen 1 USB device number 3 using xhci_hcd Oct 2 23:41:36 pve kernel: [12920.634003] scsi host9: uas_eh_device_reset_handler success Oct 2 23:41:46 pve kernel: [12930.702422] INFO: task kworker/u8:1:6467 blocked for more than 120 seconds. Oct 2 23:41:46 pve kernel: [12930.702437] Tainted: P O 5.4.60-1-pve #1 Oct 2 23:41:46 pve kernel: [12930.702443] "echo 0 > /proc/sys/kernel/hung_task_timeout_secs" disables this message. Oct 2 23:41:46 pve kernel: [12930.702451] kworker/u8:1 D 0 6467 2 0x80004000 Oct 2 23:41:46 pve kernel: [12930.702470] Workqueue: events_unbound async_run_entry_fn Oct 2 23:41:46 pve kernel: [12930.702476] Call Trace: Oct 2 23:41:46 pve kernel: [12930.702492] __schedule+0x2e6/0x6f0 Oct 2 23:41:46 pve kernel: [12930.702501] schedule+0x33/0xa0 Oct 2 23:41:46 pve kernel: [12930.702508] io_schedule+0x16/0x40 Oct 2 23:41:46 pve kernel: [12930.702517] do_read_cache_page+0x51b/0x7d0 Oct 2 23:41:46 pve kernel: [12930.702525] ? file_fdatawait_range+0x30/0x30 Oct 2 23:41:46 pve kernel: [12930.702534] ? osf_partition+0x240/0x240 Oct 2 23:41:46 pve kernel: [12930.702541] read_cache_page+0x12/0x20 Oct 2 23:41:46 pve kernel: [12930.702548] read_dev_sector+0x27/0xd0 Oct 2 23:41:46 pve kernel: [12930.702554] sgi_partition+0x44/0x290 Oct 2 23:41:46 pve kernel: [12930.702568] check_partition+0x13e/0x238 Oct 2 23:41:46 pve kernel: [12930.702590] bdev_disk_changed+0x5a/0x60 Oct 2 23:41:46 pve kernel: [12930.702604] blkdev_get+0xef/0x150 Oct 2 23:41:46 pve kernel: [12930.702619] ? update_autosuspend+0x4f/0x60 Oct 2 23:41:46 pve kernel: [12930.702633] sd_probe+0x338/0x4a0 Oct 2 23:41:46 pve kernel: [12930.702647] driver_probe_device+0xbb/0x100 Oct 2 23:41:46 pve kernel: [12930.702659] ? driver_allows_async_probing+0x50/0x50 Oct 2 23:41:46 pve kernel: [12930.702674] __device_attach_async_helper+0xb0/0x100 Oct 2 23:41:46 pve kernel: [12930.702689] process_one_work+0x20f/0x3d0 Oct 2 23:41:46 pve kernel: [12930.702703] kthread+0x120/0x140 Oct 2 23:41:46 pve kernel: [12930.702716] ? kthread_park+0x90/0x90 Oct 2 23:41:46 pve kernel: [12930.702733] INFO: task lvs:20541 blocked for more than 120 seconds. Oct 2 23:41:46 pve kernel: [12930.702744] "echo 0 > /proc/sys/kernel/hung_task_timeout_secs" disables this message. Oct 2 23:41:46 pve kernel: [12930.702759] Call Trace: Oct 2 23:41:46 pve kernel: [12930.702777] schedule+0x33/0xa0 Oct 2 23:41:46 pve kernel: [12930.702790] __mutex_lock.isra.10+0x2c9/0x4c0 Oct 2 23:41:46 pve kernel: [12930.702799] ? exact_lock+0x11/0x20 Oct 2 23:41:46 pve kernel: [12930.702806] ? disk_map_sector_rcu+0x70/0x70 Oct 2 23:41:46 pve kernel: [12930.702812] __mutex_lock_slowpath+0x13/0x20 Oct 2 23:41:46 pve kernel: [12930.702818] mutex_lock+0x2c/0x30 Oct 2 23:41:46 pve kernel: [12930.702825] __blkdev_get+0x7a/0x560 Oct 2 23:41:46 pve kernel: [12930.702832] blkdev_get+0xef/0x150 Oct 2 23:41:46 pve kernel: [12930.702838] ? blkdev_get_by_dev+0x50/0x50 Oct 2 23:41:46 pve kernel: [12930.702844] blkdev_open+0x87/0xa0 Oct 2 23:41:46 pve kernel: [12930.702852] do_dentry_open+0x143/0x3a0 Oct 2 23:41:46 pve kernel: [12930.702858] vfs_open+0x2d/0x30 Oct 2 23:41:46 pve kernel: [12930.702865] path_openat+0x2e9/0x16f0 Oct 2 23:41:46 pve kernel: [12930.702871] ? filename_lookup.part.60+0xe0/0x170 Oct 2 23:41:46 pve kernel: [12930.702880] do_filp_open+0x93/0x100 Oct 2 23:41:46 pve kernel: [12930.702888] ? __alloc_fd+0x46/0x150 Oct 2 23:41:46 pve kernel: [12930.702894] do_sys_open+0x177/0x280 Oct 2 23:41:46 pve kernel: [12930.702901] __x64_sys_openat+0x20/0x30 Oct 2 23:41:46 pve kernel: [12930.702916] entry_SYSCALL_64_after_hwframe+0x44/0xa9 Oct 2 23:41:46 pve kernel: [12930.702951] Code: Bad RIP value. Oct 2 23:41:46 pve kernel: [12930.702966] RAX: ffffffffffffffda RBX: 00007ffff8d48ed4 RCX: 00007f8be72461ae Oct 2 23:41:46 pve kernel: [12930.702980] RBP: 00007ffff8d46a70 R08: 0000561ce95ae250 R09: 0000000000000000 Oct 2 23:41:46 pve kernel: [12930.702992] R13: 0000000000000000 R14: 0000000000000000 R15: 0000000000000000 Oct 2 23:42:07 pve kernel: [12951.198254] scsi host9: uas_eh_device_reset_handler start Oct 2 23:42:07 pve kernel: [12951.198629] sd 9:0:0:0: [sde] tag#10 uas_zap_pending 0 uas-tag 1 inflight: CMD Oct 2 23:42:07 pve kernel: [12951.198663] sd 9:0:0:0: [sde] tag#10 CDB: Read(10) 28 00 00 00 00 00 00 00 08 00 Oct 2 23:42:07 pve kernel: [12951.353504] scsi host9: uas_eh_device_reset_handler success Oct 2 23:42:07 pve kernel: [12951.353734] sd 9:0:0:0: [sde] tag#10 FAILED Result: hostbyte=DID_RESET driverbyte=DRIVER_SENSE Oct 2 23:42:07 pve kernel: [12951.353745] sd 9:0:0:0: [sde] tag#10 Sense Key : Not Ready [current] Oct 2 23:42:07 pve kernel: [12951.353752] sd 9:0:0:0: [sde] tag#10 Add. Sense: Logical unit is in process of becoming ready Oct 2 23:42:07 pve kernel: [12951.353764] sd 9:0:0:0: [sde] tag#10 CDB: Read(10) 28 00 00 00 00 00 00 00 08 00 Oct 2 23:42:07 pve kernel: [12951.353774] blk_update_request: I/O error, dev sde, sector 0 op 0x0:(READ) flags 0x0 phys_seg 1 prio class 0 Oct 2 23:42:07 pve kernel: [12951.353785] Buffer I/O error on dev sde, logical block 0, async page read Oct 2 23:42:24 pve kernel: [12968.414230] usb 3-4: USB disconnect, device number 3 Oct 2 23:42:24 pve kernel: [12968.414645] usb 3-4: cmd cmplt err -108 Oct 2 23:42:24 pve kernel: [12968.414712] xhci_hcd 0000:00:10.0: WARN Set TR Deq Ptr cmd failed due to incorrect slot or ep state. Oct 2 23:42:24 pve kernel: [12968.415328] sd 9:0:0:0: [sde] tag#10 uas_zap_pending 0 uas-tag 1 inflight: CMD Oct 2 23:42:24 pve kernel: [12968.415340] sd 9:0:0:0: [sde] tag#10 CDB: Read(10) 28 00 00 00 00 00 00 00 08 00 Oct 2 23:42:24 pve kernel: [12968.415417] sd 9:0:0:0: [sde] tag#10 FAILED Result: hostbyte=DID_NO_CONNECT driverbyte=DRIVER_OK Oct 2 23:42:24 pve kernel: [12968.415427] sd 9:0:0:0: [sde] tag#10 CDB: Read(10) 28 00 00 00 00 00 00 00 08 00 Oct 2 23:42:24 pve kernel: [12968.415438] blk_update_request: I/O error, dev sde, sector 0 op 0x0:(READ) flags 0x0 phys_seg 1 prio class 0 Oct 2 23:42:24 pve kernel: [12968.415450] Buffer I/O error on dev sde, logical block 0, async page read Oct 2 23:42:24 pve kernel: [12968.415551] ldm_validate_partition_table(): Disk read failed. Oct 2 23:42:24 pve kernel: [12968.415650] blk_update_request: I/O error, dev sde, sector 0 op 0x0:(READ) flags 0x0 phys_seg 1 prio class 0 Oct 2 23:42:24 pve kernel: [12968.415661] Buffer I/O error on dev sde, logical block 0, async page read Oct 2 23:42:24 pve kernel: [12968.415724] blk_update_request: I/O error, dev sde, sector 0 op 0x0:(READ) flags 0x0 phys_seg 1 prio class 0 Oct 2 23:42:24 pve kernel: [12968.415734] Buffer I/O error on dev sde, logical block 0, async page read Oct 2 23:42:24 pve kernel: [12968.416321] blk_update_request: I/O error, dev sde, sector 0 op 0x0:(READ) flags 0x0 phys_seg 1 prio class 0 Oct 2 23:42:24 pve kernel: [12968.416337] Buffer I/O error on dev sde, logical block 0, async page read Oct 2 23:42:24 pve kernel: [12968.416376] blk_update_request: I/O error, dev sde, sector 0 op 0x0:(READ) flags 0x0 phys_seg 1 prio class 0 Oct 2 23:42:24 pve kernel: [12968.416385] Buffer I/O error on dev sde, logical block 0, async page read Oct 2 23:42:24 pve kernel: [12968.416403] Dev sde: unable to read RDB block 0 Oct 2 23:42:24 pve kernel: [12968.416434] blk_update_request: I/O error, dev sde, sector 0 op 0x0:(READ) flags 0x0 phys_seg 1 prio class 0 Oct 2 23:42:24 pve kernel: [12968.416444] Buffer I/O error on dev sde, logical block 0, async page read Oct 2 23:42:24 pve kernel: [12968.416481] blk_update_request: I/O error, dev sde, sector 0 op 0x0:(READ) flags 0x0 phys_seg 1 prio class 0 Oct 2 23:42:24 pve kernel: [12968.416491] Buffer I/O error on dev sde, logical block 0, async page read Oct 2 23:42:24 pve kernel: [12968.416544] blk_update_request: I/O error, dev sde, sector 24 op 0x0:(READ) flags 0x0 phys_seg 1 prio class 0 Oct 2 23:42:24 pve kernel: [12968.416555] Buffer I/O error on dev sde, logical block 3, async page read Oct 2 23:42:24 pve kernel: [12968.416591] blk_update_request: I/O error, dev sde, sector 0 op 0x0:(READ) flags 0x0 phys_seg 1 prio class 0 Oct 2 23:42:24 pve kernel: [12968.416599] Buffer I/O error on dev sde, logical block 0, async page read Oct 2 23:42:24 pve kernel: [12968.416634] blk_update_request: I/O error, dev sde, sector 0 op 0x0:(READ) flags 0x0 phys_seg 1 prio class 0 Oct 2 23:42:24 pve kernel: [12968.416643] Buffer I/O error on dev sde, logical block 0, async page read Oct 2 23:42:24 pve kernel: [12968.416657] sde: unable to read partition table Oct 2 23:42:24 pve ata_id[27609]: unable to open '/dev/sde' Oct 2 23:42:24 pve kernel: [12968.746126] sd 9:0:0:0: [sde] Read Capacity(16) failed: Result: hostbyte=DID_ERROR driverbyte=DRIVER_OK Oct 2 23:42:24 pve kernel: [12968.746143] sd 9:0:0:0: [sde] Sense not available. Oct 2 23:42:24 pve kernel: [12968.998198] sd 9:0:0:0: [sde] Read Capacity(10) failed: Result: hostbyte=DID_ERROR driverbyte=DRIVER_OK Oct 2 23:42:24 pve kernel: [12968.998217] sd 9:0:0:0: [sde] Sense not available. Oct 2 23:42:25 pve kernel: [12969.350168] sd 9:0:0:0: [sde] Attached SCSI disk |
[ Voor 4% gewijzigd door ocaj op 04-10-2020 19:42 ]
De oude Gen8 en Gen10 waren officieel ook niet hot-swap. Maar SATA is per definitie hot-swap, ik heb zelf de Gen8 veel gebruikt voor tests en je kunt prima schijven swappen. Dat is juist zo fijn mocht er eentje stuk gaan.ocaj schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 19:39:
ik heb in de Gen10-handleiding en reviews eigenlijk altijd gelezen dat deze GEEN hot-swap drive bays heeft. Dat probeer ik dus liever niet.
Dat non-hotswap verhaal is waarschijnlijk meer een marketing dingetje. Maar je moet het zelf verder weten, als het stuk gaat sta ik niet garant
Het zou best kunnen dat beide schijven DOA zijn. Als de externe enclosure ook een power adapter heeft en die goed werkt...
Kun je de schijven niet met een andere computer testen, om zeker te zijn dat ze niet stuk zijn?
[ Voor 12% gewijzigd door Q op 04-10-2020 20:29 ]
Desktops met SATA heb ik helaas niet meer. En andere servers ook niet.
Die usb-sata-dock (geen enclousre dus, sorry) heeft inderdaad een eigen voeding en doet het uitstekend met alle schijven die ik er ooit in gestopt heb. Gebruik ik regelmatig voor offline backups van mijn servers op losse HDD's.
Ik ga er maar van uit dat ze beide defect zijn en ga ze terug sturen.
Volgens mij had niemand hier nog op geantwoord. Deze caddies van Icy Box heb ik in mijn microserver gen8 zitten voor 2 ssd's en het past en werkt prima 😃muhda schreef op donderdag 10 september 2020 @ 15:01:
Ik heb jaren geleden, 2 caddys gekocht voor mijn Gen8. Helaas zijn de caddys niet meer te koop.
Passen de volgende: pricewatch: Icy Box IB-2538STS ook in een Gen8 of kan ik beter andere caddy's gebruiken?
Sorry, dat is niet waar, hot-swap is een fundamenteel onderdeel van de SATA spec. Het is prima dat je het niet wilt proberen. Maar er is geen reden om rare bij-effecten te verwachten.ocaj schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 21:15:
De hot-swap laat ik maar even voor wat het is. Dat zijn van die dingen die inderdaad tientallen keren goed gaan, maar waar je mogelijk toch wat rare bij-effecten van kunt krijgen.
Goed om te weten dat het onderdeel van de spec is, dat is mooi. Beetje raar dat er dan in de handleiding gezegd wordt dat je eerst een power-down moet doen. Kan zijn dat ze niet volgens specificatie gebouwd hebben, of puur marketing omdat ze inderdaad een duurder apparaat "met hot-swap" in de catalogus hebben staan.Q schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 21:29:
[...]
Sorry, dat is niet waar, hot-swap is een fundamenteel onderdeel van de SATA spec. Het is prima dat je het niet wilt proberen. Maar er is geen reden om rare bij-effecten te verwachten.
specs : wil je niet weten
Ik heb er nooit een grotere schijf dan 4TB in gehad, maar dat werkte prima.rikadoo schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 10:42:
@ocaj Even een vraagje, die usb sata dock, werkt deze wel met grotere disken? Ik heb er namelijk 1 die gaat niet verder van 3TB dacht ik. Wellicht dat dit nog een probleem kan veroorzaken zoals aangegeven in ocaj in "Het grote HP Proliant Microserver topic"
Ja, als ik nog een desktop met sata had gehad, dan had ik dat nog geprobeerd, maar in die mac-mini hier op het bureau past geen 3,5" schijf....dijkmane schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 19:25:
ocaj, eigenlijk moet je die disks even in een desktop testen met het HGST tooltje en de smart uitlezen enzo, daar zal toch wel iets uitkomen ?
iemand +- een idee wat een Microserver gen8 verbruikt?
ik heb er een 1265l V2 cpu inzitten met 4 x 4 WD red schijven
verder draait ero
synology met Surveillance station + Plex (mogelijk gaan dus schijven niet in slaapstant)
Home assistant
iemand een idee? :-)
4x3Tb WD reds
nog 4x 1Tb 2,5" WD reds en 2 USB disks
FreeNAS op 4x4Tb WD Reds aan de poort op het moederbord
en daarbij nog een QNAP TS 451 met 4x 6Tb Wd Reds.
en een Ziggo 8 poorts wifibooster.
dit is de load :
:fill(white):strip_exif()/f/image/u2YAV3rMYPqVZRpWIaPw7R1D.png?f=user_large)
[ Voor 3% gewijzigd door dijkmane op 12-10-2020 15:16 ]
specs : wil je niet weten
Ampere x voltage = wattNoFate schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 15:20:
zegt me nog niet veel :-)
Dus 1A* 230V= 230 watt. Voor die hele stapel spullen die Dijkmane opnoemt. Dus nee, je hebt er niet extreem veel aan maar je kan wel benaderen dat het ongeveer een kwart is.
Edit: ik denk niet dat je iemand kan vinden die exact dezelfde setup heeft en het dus voor je kan meten. Dus wil je het perse heel precies weten, dan moet je een tussenstekker kopen die ook het verbruik kan meten.
[ Voor 24% gewijzigd door Hennie-M op 12-10-2020 15:24 ]
Verbruik bij opstarten 83Watt.
Continu ( met actieve schijven) 60Watt.
dat valt nog mee, ik heb er eens een KW metertje voor gehangen , ben eens benieuwdSED schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 19:53:
Ik heb een Gen 8 met i3 en 4 x WD 4GB schijven. Daar draait windows 10 pro op. ( met logitech media server als constante factor) Intel(R) Core(TM) i3-2120 CPU @ 3.30GHz
Verbruik bij opstarten 83Watt.
Continu ( met actieve schijven) 60Watt.
die cpu van mij zal wel extra verbruiken helaas
dat is ongeveer 120 euro per jaar (uitgaand van 22 cent per KWh) dus een 10-tje per maand.....NoFate schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:21:
ok, verbruik gisteren was 1,5 KW
lijkt me veel? is +- op jaar basis 550 KW ...
Assumption is the mother of all fuck-ups / You're MAdD. Well thank God for that, 'cause if I wasn't this would probably never work
oef .. en ik heb er hier nu 5 draaienMAdD schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:30:
[...]
dat is ongeveer 120 euro per jaar (uitgaand van 22 cent per KWh) dus een 10-tje per maand.....
LOL
Gelukkig heb ik zonnepanelen nu
ja, ook wel zonnepanelen, maar binnenkort is hier geen terugdraaiende teller meer, dan is het gedaan met de fun ... dus ben al aan het kijken naar mijn grote stroom verbuikerszeroday schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 16:02:
[...]
oef .. en ik heb er hier nu 5 draaien
LOL
Gelukkig heb ik zonnepanelen nu
Och ik heb jarenlang gedraaid zonder zonnepanelen en ook de rekening betaald. Vrouwlief zal de rekening alleen maar naar beneden bijgesteld zien worden. Dus ik vind het best.NoFate schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 16:06:
[...]
ja, ook wel zonnepanelen, maar binnenkort is hier geen terugdraaiende teller meer, dan is het gedaan met de fun ... dus ben al aan het kijken naar mijn grote stroom verbuikers
Nu heb ik hier toch geen gas, dus ik zit al op +8500kWh per jaar
In dit topic horen alleen posts die betrekking hebben op HP Proliant Microservers. Onderwerpen als Synology/DSM en andere software horen hier niet thuis. Daarvoor graag in één van de Synology-topics posten. Berichten die off-topic zijn, kunnen worden getrashed.