Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_vibri
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-06 12:46

dj_vibri

int(e^x) = f(u)^n

Topicstarter
Tweakertjes,

zoals lang geleden nog steeds aan het kijken voor NAS/Home server toestand :)

Nu heb ik deze "HP Proliant Microserver N40L" gevonden met goede reviews.

Alleen heb ik jullie tips/hints/opmerkingen nodig ivm de eisen die ik zal hebben:

- Moet dienen als NAS (file opslag, media streaming), dit is sowieso mogelijk :)
- Een of andere mogelijkheid om Virtuele machine's te kunnen draaien voor o.a. Development (SharePoint and stuff).
- Omwille van bovenstaand puntje, dus ook enkele "always up and running" virtuele machines voor o.a. lokale SharePoint omgeving (bijhouden administratie), ....

Mijn vraag is nu of het mogelijk is, en zoja hoe, kostprijs, ... om het volgende te bereiken:

- Gebruik maken van Raid 5 (hardware matig?)
- ZFS
- Bootable USB (daarvoor is de interne usb aansluiting me dunkt) voor OS
- x aantal schijven voor NAS (Data), x aantal schijven voor virtuele machines die aan/af gezet worden, Schijf voor Virtuele Machine voor lokale sharepoint omgeving, deze staat dus altijd aan

Ik wil dit zo energiezuinig gaan ineen steken met het oog op:

- Indien de NAS schijven niet gebruikt worden moeten deze in Idle stand gaan
- Schijven met Virtuele machine's die active moeten worden zodra ik een van deze machines opzet en terug idle indien ik deze afzet
- Een schijf voor virtuele machine voor lokale sharepoint stuff die dus steeds "active" zou moeten zijn.

Hoe pak ik dit het beste aan om zo energiezuinig mogelijk te werken? Hoeveel schijven, welke raid etc... zouden jullie aanraden? Wat betreft geheugen ga ik meteen voor de max en bij mijn weten is dit 8Gb.

Of wil ik nu weer teveel... :X

Last night I lay in bed looking up at the stars in the sky and I thought to myself, where the heck is the ceiling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisik
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
(overleden)
Zou zelf een nas samen stellen, voor 250 euro kan je veel betere configuratie krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:32

Eagle Creek

Breathing security

Ik heb toevallig de Proliant Micro een paar weken in mijn bezit. Een erg leuk, klein en zuinig ding, en (in mijn ogen voor de prijs) professioneel.

Komt met 4 drive bays, en een aantal RAID modes (de exacte moet je maar even opzoeken). Op internet zijn er veel topics te vinden over dit beestje, en bv ook waarbij mensen de optische bay gebruiken om nog 2 aanvullende hdd's te plaatsen.

Verder kan ik een beetje moeilijk een primaire vraag in je bericht ontdekken.

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolll
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06-06 01:55
Toevallig vandaag zo'n HP microserver in elkaar gezet

- Gebruik maken van Raid 5 (hardware matig?)

Er zit geen raidcontroller op, raid zal je software matig moeten draaien, of een raid controller inprikken (systeem heeft 2 pci-e sloten).
Indien je software raid gaat draaien is de cpu van belang in de performance die je kan halen op raid 5. Verwacht op raid 5 geen hoge schrijfsnelheden!

- ZFS

Ja

- Bootable USB (daarvoor is de interne usb aansluiting me dunkt) voor OS

Ja, ik heb een mini usb stick van 8 gb op het mobo geprikt, en daar draait nu het OS mooi op.

- x aantal schijven voor NAS (Data), x aantal schijven voor virtuele machines

Het mobo heeft 4 sata poorten, dus je kan 4 disks erin zitten.
Afhankelijk van de software kan je dit bedienen.

Ikzelf heb er freenas opgezet, een leuk OS om een NAS op te zetten, heeft ondersteuning voor software raid, FTP, Samba, ISCSI, NFS en meer. Bediening via webinterface.

Ik heb er 2 x 1TB ingestopt van samsung (green disk, 5400rpm) en draai die in raid 1. Performance die ik haal is ongeveer 90 tot 100 mb / sec via het netwerk voor schrijven en lezen. Zeer netjes dus!

Totaal gebruikt de set, inclusief usb stick en de 2 disks niet meer dan 45 watt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_vibri

dj_vibri

int(e^x) = f(u)^n

Topicstarter
Dennisik schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 16:23:
Zou zelf een nas samen stellen, voor 250 euro kan je veel betere configuratie krijgen.
Voorstel? Ben geen hardware man en wat ik van de reviews gelezen heb is deze kant-en-klare instap server zijn geld zeker waard, zeker vergeleken met een synology oid....

@ de andere reacties:

op de terug weg werk - thuis was ik aan het denken: heb ik echt een lokale sharepoint omgeving nodig en hoeveel development ga ik thuis doen.... als ik development doe is dit toch op de werk laptop dus nog eens een prive systeem voor virtuele development machines... nope, gewoon laten vallen.

Kortom: ik zal dit systeem dus alleen gebruiken als opslag/back-up systeem. Belangrijke documenten e.d. kan ik ook gewoon inscannen en hier op zetten, en deze evt. off-site nog ergens bewaren.

Dit verkort mijn eigenlijke vraag dus (sorry indien dit niet echt duidelijk was): De schijven in "idle" stand zetten, gebeurt dit automatisch? maw: indien er bv. 30 min. niets met het systeem gebeurt: stand by... benader je deze via het netwerk (al dan niet extern), start meteen terug op. Of is dit iets waar je specifieke software voor nodig hebt?

Mijn idee is om WHS 2011 te gebruiken, ben SharePoint developer dus meer ervaring met MS dan Linux, maar indien er voldoende argumenten zijn om een linux omgeving te gebruiken ben ik bereid om mij hier in te verdiepen :)

Vervolgens zou ik momenteel, gezien de veel te hoge prijzen voor HD's, mij willen beperken tot een USB boot disk (volgens mij kan je zo WHS ook draaien) en 1 schijf die meegeleverd wordt via HP.

Hoe eenvoudig is het dan om, wanneer de HD prijzen dalen, 3 (of meerdere :) ) nieuwe disks aan te schaffen en van dit allemaal een raid te maken? Raid 1 of toch maar voor 5 gaan?

Wat betreft het systeem op zich ben ik redelijk zeker dat ik deze een van de dagen ga aanschaffen, maar dan de correcte configuratie :) zware videokaart e.d. moet niet vermits HTPC zal gaan afhalen van NAS en zo naar amp/tv overbrengen.

2Gb (standaard) behouden of toch maar direct naar het max. gaan van 8Gb? zonde van de standaard meegeleverde geheugenlatje natuurlijk...

Andere ervaringen/setup's met dit systeem meer dan welkom natuurlijk :)

Last night I lay in bed looking up at the stars in the sky and I thought to myself, where the heck is the ceiling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik heb zelf een N36L (zijn iets lichtere voorloper) draaien met de volgende setup:

- 6GB geheugen
- 4x 640GB WD Greenpower disks (als 4 losse disks, niet in onboard RAID, die is waardeloos).
- WHS 2011 als host OS: deze doet file/printer sharing, DNS, DHCP, remote web access etc, selectieve redundancy o.b.v. StableBit Drivepool, dus geen echte Raid nodig aangezien je hierin per shared folder aangeeft of ie gemirrored moet worden of niet.
- VirtualBox met 2 VMs erin: 1 FreeBSD firewall/router ding, 1 Linux VM voor Asterisk.

Systeem is lekker snel en trekt de gigabit dicht met zowel lezen als schrijven.

Eventueel zou je ook voor Windows 2008R2 icm Hyper-V kunnen gaan (de processor ondersteunt gewoon virtualisatie-extensies), daarmee ondervang je je behoefte voor auto-opstarten-shutdownen VMs.

Backup gaat door middel van de op de server aangesloten USB disk en die backupped de hele server inclusief recovery image van de systeemdisk via de in Windows ingebouwde backuptools.

Laatste tip: houd er rekening mee dat dit een servertje is van 250 euro, geen ProLiant DL380 van 2200 euro met Xeon-processoren etc. Je kan vanalles willen maar als je er 5 VM's tegelijkertijd op draait krijgt ie het toch wat benauwd :)

[ Voor 53% gewijzigd door spone op 25-01-2012 21:35 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:09
Zelf een N40L eigenaar, heb mijn Intel Atom NAS (Thecus N4200) ervoor ingeruild omdat dit een meer professionele configuratie is en zeker veel flexibeler.

Er draait nu WHS 2011 vanaf een SSD op de 5de SATA-poort (in AHCI), 2x 500gb RAID-0 en 2x 1.5tb RAID-0 (ik heb backups!). Het is gewoon een briljant apparaat, want in jouw geval kun je er bv. VMWare ESXi 5 op draaien vanaf de interne USB-stick en dan de 4-disks gebruiken voor storage. Let wel dat VMWare de AMD 'hardware' RAID-controller niet als RAID-controller ziet, maar als losse disks.

Wil je een RAID-setup met VMWare of sowieso RAID-5 of 6 gaan draaien, dan is bij energie zuinige setups het handig een aparte RAID-controller te kiezen, zodat de CPU ontlast wordt t.o.v. een sofware RAID (bv. via het OS zelf of de AMD chipset). Het mooie met een aparte RAID-controller is dat je er gelijk 6 3,5" disks of 4 3,5" en 4 2,5" harddisks in kan bouwen met de toevoeging van een bracket / drive-bay. Er zijn zelfs mafkezen die er 12 in hebben gekregen, maar dat is boven de voeding specificaties, dus lijkt me niet verstandig.

Mijns inziens is de HP N40L echt een goede keuze als je nog niet echt weet wat je wilt, aangezien hij zo enorm flexibel inzetbaar is en weinig technische kennis vraagt om iets samen te stellen.

Ik haal met de huidige configuratie hiermee dik 115mb/s, waarmee de gigabit verbinding op zijn max zit.

Leuk om door te lezen als je de tijd hebt:

http://www.avforums.com/f...r-n40l-owners-thread.html

http://hardforum.com/showthread.php?t=1555868

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisik
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
(overleden)
dj_vibri schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 20:33:
[...]

Voorstel? Ben geen hardware man en wat ik van de reviews gelezen heb is deze kant-en-klare instap server zijn geld zeker waard, zeker vergeleken met een synology oid....
Ik zat zelf naar een NAS te kijken de RNDU4000, maar als je ziet wat je voor evenveel geld aan specs kan krijgen.

Het enige nadeel zal denk stroomverbruik zijn, en uiteraard tijd/kennis/moeite die je erin moet stoppen maar die krijg je indirect terug. Zie bijv mijn wenslijst van de NAS waar ik al aardig wat weken heb over zitten twijfelen. gallery: Dennisik

Nagenoeg even duur, maar met meer sata poorten/meer DIMM poorten/meer geheugen/snellere processor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
NAS? Dat is gewoon desktop-hardware die je gaat gebruiken als NAS. Ik werk veel met HP Proliant servers (minimaal ML 350's / DL 380's) en je ziet gewoon de server know-how terug in de opbouw en componenten van deze N40L/N36L en hij is gebouwd voor 24/7.

Enige 'nadeel' is misschien de AMD CPU/chipset die wat minder performed t.o.v. Intel, maar wat je zegt klopt: het stroom verbruik is dan ook heel netjes van deze HP-serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_vibri

dj_vibri

int(e^x) = f(u)^n

Topicstarter
okido, thxn iedereen voor de info/tips etc...

Ga hem dadelijk bestellen, degene in de pricewatch dus met 250Gb.
Kan ik al gebruiken om wat "te spelen" en nadien zal ik wel nieuw topic openen wanneer ik andere schijven heb om de gedownloade data and stuff in raid te zetten en blabla :)

Merci!!!!!
Dennisik schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 00:04:
[...]

Ik zat zelf naar een NAS te kijken de RNDU4000, maar als je ziet wat je voor evenveel geld aan specs kan krijgen.

Het enige nadeel zal denk stroomverbruik zijn, en uiteraard tijd/kennis/moeite die je erin moet stoppen maar die krijg je indirect terug. Zie bijv mijn wenslijst van de NAS waar ik al aardig wat weken heb over zitten twijfelen. gallery: Dennisik

Nagenoeg even duur, maar met meer sata poorten/meer DIMM poorten/meer geheugen/snellere processor.
wat betreft de tijd/kennis/moeite zal geen direct probleem vormen, heb wel al meerdere PC's in elkaar gestoken :) *zonder rekening te houden met performantie/energiezuinig ding natuurlijk*

Enige nadeel, voor mij, aan jou setup is de tower case. De hp is sowieso al kleiner formaat en praktischer om ergens out-of-sight te zetten. In mijn geval is dit een serieuze WAF 8)

[ Voor 63% gewijzigd door dj_vibri op 26-01-2012 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Niet online
Waarom ze dat ding overigens met een 250GB harddisk leveren is mij een raadsel. In 95% van de gevallen gaat die er toch als eerste uit lijkt mij? Zou weer twee tientjes van de prijs schelen voor iets dat toch niet gebruikt wordt. Die dvd drive zit er immers toch ook niet standaard in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
Valt wel mee, hoor, die 250gb harddisk wordt door velen als 5de harddisk gebruikt met het OS er op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandiman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-05 13:56

sandiman

Conquest is Paradise

Wat mij vooral ook interesseert is of hij zonder haperen HD content kan afspelen, ik denk dat je met dit apparaat een 2 in1 oplossing kunt maken, dus in eerste instantie als NAS en daarnaast als XBMC mediaspeler.

Iemand die hier al ervaring mee heeft?

Als ik op de start-knop druk dan gaat ie uit ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
Dat kan met de geïntegreerde videokaart, maar er zit geen (HDMi) audio op. Je komt dan uit op een PCI-E kaart, maar die mag volgens mij niet meer dan 35w. gebruiken (max op de PCI-E poort).

Kijk even naar die link hierboven naar het AVForum. Staan echt veel bruikbare tips op om zowel als (VM)server/NAS te gebruiken tegelijk als HTPC. Alhoewel ik deze functionaliteiten zelf het liefst gescheiden houdt (en heb :- ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Niet online
Lag die max niet op 75W?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
Standaard PCI-E wel, volgens mij, maar bij de N40L ligt dat een stuk lager (35watt dus als ik het me goed herinner) en daarom meldt ik het ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:06
Grappig, op de 27e van deze maand ook mijn N40 Microserver gekregen. Flink aan het stoeien nu met ESXI. Heb nu 2 VM's lopen (Freenas en Microsoft Server 2008) en ben bezig hier mijn HDD's aan toe te voegen. Loopt nog niet helemaal simpel maar ben best onder de indruk van dit kleine servertje. Ik heb het geheugen geupgrade naar 8gb en alles loopt echt soepel Tevens valt het verbruik me ook mee.

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_vibri

dj_vibri

int(e^x) = f(u)^n

Topicstarter
En bij deze heb ik mijn bestelling ook gedaan :) nu maar wachten....

Ik ga het uiteindelijk echt als backup/nas systeem gebruiken, dus grafische kaart die er bij zit is voldoende. Moet enkel in de toekomst auto. downloaden, unparren etc... etc...

Besturingssysteem op de standaard disk en in de toekomst, als prijzen gedaald zijn, andere schijven bijkopen voor als data disks te gebruiken.

Ben benieuwd :)

Krizzziz: Wat waren jou eisen voor zowel freenas als MS 2008 te draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
dj_vibri schreef op maandag 30 januari 2012 @ 12:29:
En bij deze heb ik mijn bestelling ook gedaan :) nu maar wachten....

Ik ga het uiteindelijk echt als backup/nas systeem gebruiken, dus grafische kaart die er bij zit is voldoende. Moet enkel in de toekomst auto. downloaden, unparren etc... etc...

Besturingssysteem op de standaard disk en in de toekomst, als prijzen gedaald zijn, andere schijven bijkopen voor als data disks te gebruiken.

Ben benieuwd :)

Krizzziz: Wat waren jou eisen voor zowel freenas als MS 2008 te draaien?
Wat bedoel je? Wat ik ermee ga doen of de eisen qua hardware?

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_vibri

dj_vibri

int(e^x) = f(u)^n

Topicstarter
wat je ermee gaat doen :)

en hoe de energiezuinigheid (uh..? :) ) zal zijn als je 24/24 de schijven laat draaien.
Ik gok dat het out-of-the box wel zo zal zijn dat je disks in idle gaan als ze niet gebruikt worden, maar wat als je virtuele machines constant laat draaien? Is dit systeem dan nog steeds zo "zuinig" ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
dj_vibri schreef op maandag 30 januari 2012 @ 13:40:
wat je ermee gaat doen :)

en hoe de energiezuinigheid (uh..? :) ) zal zijn als je 24/24 de schijven laat draaien.
Ik gok dat het out-of-the box wel zo zal zijn dat je disks in idle gaan als ze niet gebruikt worden, maar wat als je virtuele machines constant laat draaien? Is dit systeem dan nog steeds zo "zuinig" ?
Het wordt voor mij ook een NAS, Time Machine Backup en een domotica server. Ik ga 3 vm's draaien:
- MS Server 2008 R2 (Usenet downloads en time machine backup)
- Freenas (NAS)
- Ubuntu (domotica)

Ik heb ESXI op een usb boot stick geinstalleerd en vervolgens op een 80gig HDD bovenstaande VM's geinstallerd. Ik heb in de interne HDD slots nu nog maar 1TB schijf die ik vervolgens wil gaan aanbieden aan alle VM's. Dit wordt nog uitgebreid met een 320 gig en 250 gig HDD (dit is alles wat ik heb liggen :) ) Hij is nu nog zuinig omdat ik alleen nog maar de VM's heb geinstalleerd maar ik moet straks even kijken met alle HDD's in werking wat dan het verbruik wordt :) En ook of er een spindown van alle schijven wordt gerealiseerd....

Afgezien van de issues die ik nu met esxi heb draait het geheel echt soepel!!

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeGato23
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Vandaag m'n nieuwe homeserver besteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1Western Digital Caviar Green WD20EARX, 2TB€ 111,40€ 111,40
1Sharkoon SATA QuickPort Intern 6-Bay€ 55,60€ 55,60
1HP 4GB Dual Rank Unbuffered Memory Kit€ 67,26€ 67,26
1HP ProLiant MicroServer N40L€ 275,90€ 275,90

Ik heb gekozen voor de N40L model 664447-425 met 1x4GB, geen HDD en wel DVD-RW.
Gelijk een 4GB module erbij besteld zodat het totaal uitkomt op 8GB.

Toevallig had ik een DVD drive nodig voor een andere pc, dus de drive in dit model N40L krijgt gelijk een nieuwe bestemming. In de vrijgekomen 5,25" bay komt een Sharkoon quickport 6-bay voor 2,5" HDD's.
(@Rookie no 1, bedankt voor de link en info! Hier las ik het idee van de 6x2,5" bay)

Voor het OS komen er twee 160GB WD1600BEVS HDD's in de QuickPort, geconfigureerd als RAID1. (QuickPort wordt aangesloten op poorten van embedded SATA controller)

De storagepool wordt gebouwd met de nieuwe WD20EARX en disken uit m'n huidige diy homeserver. Waarschijnlijk met StableBit of DriveBender. (op dit moment lijkt StableBit een goede keuze)

Ik ga de homeserver gebruiken als dhcp/dns/fileserver/nas maar ook om een paar virtuele machines te draaien. Ik twijfel nog of ik esxi ga draaien, met daaronder WHS2011 en de paar virtuele machines, of dat ik WHS2011 installeer met daarop VMware Server. De virtuele machines hebben niet veel nodig. Het zijn voornamelijk wat test-machines en een download machine. (snapshotting zou overigens wel handig zijn..)
Iemand goede ideeen/tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_vibri

dj_vibri

int(e^x) = f(u)^n

Topicstarter
krizzziz schreef op maandag 30 januari 2012 @ 15:14:
[...]

Ik heb ESXI op een usb boot stick geinstalleerd
Vandaag geleverd! Stond ineens aan de voordeur... In de vrieskoud... :( Maar dat terzijde.

Ben nu aan het bekijken hoe ik, zonder ODD, esxi op usb kan installeren zodat ik hiervan kan booten...

Iemand al een idee of het mogelijk is om bv. installatie vanaf usb te laten lopen en meteen op deze usb ook terug te zetten? >:)

Of misschien toch maar gewoon op HDD installeren en wat VM's opzetten, zodat als ik nieuwe HDD's heb gewoon alles eens formatteer en dan op zoek ga naar een temp ODD .... hmm....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Nu online
dj_vibri schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 19:58:
[...]

Vandaag geleverd! Stond ineens aan de voordeur... In de vrieskoud... :( Maar dat terzijde.

Ben nu aan het bekijken hoe ik, zonder ODD, esxi op usb kan installeren zodat ik hiervan kan booten...

Iemand al een idee of het mogelijk is om bv. installatie vanaf usb te laten lopen en meteen op deze usb ook terug te zetten? >:)

Of misschien toch maar gewoon op HDD installeren en wat VM's opzetten, zodat als ik nieuwe HDD's heb gewoon alles eens formatteer en dan op zoek ga naar een temp ODD .... hmm....
Pak vmware player en maak een simpele vm aan. Koppel de usb stick aan de vm en start op vanaf de esx iso. Zodra de installer klaar is met het kopieren van files naar de stick en wil rebooten zet je de vm uit. Stop de usb stick in de server en voltooi daar de installatie. Klaar! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_vibri

dj_vibri

int(e^x) = f(u)^n

Topicstarter
jadjong schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 21:00:
[...]

Pak vmware player en maak een simpele vm aan. Koppel de usb stick aan de vm en start op vanaf de esx iso. Zodra de installer klaar is met het kopieren van files naar de stick en wil rebooten zet je de vm uit. Stop de usb stick in de server en voltooi daar de installatie. Klaar! 8)
_/-\o_ dit week-end eens proberen. Thxn voor de vlotte tip! Ook dit week-end eens rustig alles uit elkaar halen en inspecteren, gisteren geprobeerd met server op de schoot maar dit ging toch niet zo goed :)

Wil vooral op zoek gaan naar de default hard disk...zie deze nergens zitten, zal wel ergens verstopt zitten ofzo :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_vibri

dj_vibri

int(e^x) = f(u)^n

Topicstarter
En nog snel even een bijkomend vraagje, ik maak expres geen nieuw topic aan omdat er toch snel een antwoord zal volgen en niet echt discussie waardig is :)

Is het mogelijk, en zo ja hoe? Om volgens de setup die ik nu heb het volgende te doen:

Run esxi van USB (is klaar gemaakt om dit week-end te starten), de default hard disk (250GB) zal ik gebruiken om virtuele machine's op te plaatsen (de data files dus). Een van deze machine's zal FreeNas runnen, die ik dan ook wil gebruiken als NAS ism ZFS. Kan ik, wanneer er bijkomende schijven zijn, deze data disk (waar dan al mijn virtuele machine's opstaan EN freenas van aan het draaien is) mee opnemen in de raid pool?

maw: De standaard disk zal gebruikt worden om virtuele machine's op te slaan en te laten draaien. Maar deze wil ik ook opnemen in de toekomstige raid opstelling, zodat ik 1 grote data schijf krijg en als deze default disk er ooit uitvalt ik mijn geïnstalleerde/geconfigureerde machine's kan recoveren?

Of raden jullie aan om deze default schijf gewoon te laten draaien en via de VM een pool aan te maken van de overige 4 schijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Nu online
Dat kan niet. Je kan wel alle andere VM's op een NFS share van freenas zetten, maar freenas kan niet booten zijn een eigen share 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_vibri

dj_vibri

int(e^x) = f(u)^n

Topicstarter
jadjong schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 15:12:
Dat kan niet. Je kan wel alle andere VM's op een NFS share van freenas zetten, maar freenas kan niet booten zijn een eigen share 8)7
best wel logisch en dacht dat dit niet ging lukken but you never know eh :)
Toch merci voor de confirmatie O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-06 05:41

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ik ben ook al een tijdje naar deze systemen aan het kijken om een esxi testservertje te bouwen alleen ik maak me een beetje zorgen om het geheugen. Kan je elk ECC geheugen er in stoppen of luistert dat erg kritisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Niet online
In mijn N36L zit een staafje non-ECC valueram en een staafje wel-ECC geheugen. Was eigenlijk verbaasd dat het daadwerkelijk samen werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
dj_vibri schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 14:35:
En nog snel even een bijkomend vraagje, ik maak expres geen nieuw topic aan omdat er toch snel een antwoord zal volgen en niet echt discussie waardig is :)

Is het mogelijk, en zo ja hoe? Om volgens de setup die ik nu heb het volgende te doen:

Run esxi van USB (is klaar gemaakt om dit week-end te starten), de default hard disk (250GB) zal ik gebruiken om virtuele machine's op te plaatsen (de data files dus). Een van deze machine's zal FreeNas runnen, die ik dan ook wil gebruiken als NAS ism ZFS. Kan ik, wanneer er bijkomende schijven zijn, deze data disk (waar dan al mijn virtuele machine's opstaan EN freenas van aan het draaien is) mee opnemen in de raid pool?

maw: De standaard disk zal gebruikt worden om virtuele machine's op te slaan en te laten draaien. Maar deze wil ik ook opnemen in de toekomstige raid opstelling, zodat ik 1 grote data schijf krijg en als deze default disk er ooit uitvalt ik mijn geïnstalleerde/geconfigureerde machine's kan recoveren?

Of raden jullie aan om deze default schijf gewoon te laten draaien en via de VM een pool aan te maken van de overige 4 schijven?

Precies dit was ook mijn doelstelling voor mijn N40. ESXI had ik lopen, VM's aangemaakt. Maar ik denk toch door gebrekkige kennis van het programma is het mij niet gelukt om bv de NFS share van de FREENAS VM toegankelijk te laten zijn voor de WHS 2011 share om te downloaden. En als ik een HDD tussen de VM's onderling wel beschikbaar kon stellen dan was de snelheid weer bedroevend.

Heb toen gewoon WHS 2011 als OS geïnstalleerd omdat ik het zat was en ben een happy camper sinds :)
toon volledige bericht

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeGato23
  • Niet online
TrailBlazer schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 15:22:
Kan je elk ECC geheugen er in stoppen of luistert dat erg kritisch.
Volgens de specs in het HP Product Bulletin worden er bepaalde types HP geheugen geadviseerd. (Ik heb zo'n HP 4GB module vermeld in een eerdere post met mijn bestellijst)
Op meerdere fora is te lezen dat veel mensen gewoon Kingston Valueram gebruiken wat prima schijnt te werken en ook nog eens wat goedkoper is dan HP geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Maar wel ecc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Niet online
Zolang het DDR3 ECC non registered, unbuffered geheugen is van minimaal dezelfde snelheid is als het originele geheugen is zal het prima werken. Je moet alleen dingen als F, FB, FBDIMM, REG, Registered, Buffered vermijden, dat is echt ander geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
Wat spone zegt. Let wel dat je voor dat tientje meer voor ECC geheugen ook daadwerkelijk beter (error correction checking) geheugen krijgt, wat voor een server wel een mooie pré is. Zou zonde zijn als je die functionaliteit laat liggen!

Ik heb de meegeleverde 1gb module eruit gewipt en 2x 4gb ECC geheugen(Kingston KVR1333D3E9S/4GI) erin gegooid en werkt perfect!

P.s.: die 250gb standaard harddisk zit natuurlijk in je drive-cage achter het deurtje. Er zitten 3 lege sledes in en in de eerste van links zit hij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d1ng
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-05-2024
Is er eigenlijk ruimte/aansluitmogelijkheid voor een 2-de netwerkkaart ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeGato23
  • Niet online
d1ng schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 20:40:
Is er eigenlijk ruimte/aansluitmogelijkheid voor een 2-de netwerkkaart ?
Ja, middels een PCI-E uitbreidingsslot.
Zie dit document voor de specificaties van de MicroServer.

[ Voor 23% gewijzigd door LeGato23 op 09-02-2012 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
En als je nou een HP (compatible) netwerkkaart neemt (zie bv. accessoires bij de HP Microserver page), dan kun je ook nog netwerkteaming gebruiken middels de enorm prettige HP teaming software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scidd0w
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-06 11:03
LeGato23 schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 16:50:

#ProductPrijsSubtotaal

Ik heb gekozen voor de N40L model 664447-425 met 1x4GB, geen HDD en wel DVD-RW.
Gelijk een 4GB module erbij besteld zodat het totaal uitkomt op 8GB.

KNIP...
Maar die HP module die je erbij hebt besteld is toch geen ECC geheugen? Of zie ik dit verkeerd? Ik heb begrepen dat de 4GB module die er al in zit wel ECC geheugen is toch...
Zit te twijvelen of ik er niet gewoon 8GB Kingston ECC (Kingston ValueRAM KVR1333D3E9SK2/8G) in stop namelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeGato23
  • Niet online
Scidd0w schreef op maandag 13 februari 2012 @ 12:59:
[...]
Maar die HP module die je erbij hebt besteld is toch geen ECC geheugen? Of zie ik dit verkeerd? Ik heb begrepen dat de 4GB module die er al in zit wel ECC geheugen is toch...
Zit te twijvelen of ik er niet gewoon 8GB Kingston ECC (Kingston ValueRAM KVR1333D3E9SK2/8G) in stop namelijk...
De module die erin zit is inderdaad ECC. De module in de bestellijst ook. (anders zou de prijs nogal hoog zijn)

Hieronder twee screenshots uit het HP Product Bulletin waarin te zien dat zowel de reeds aanwezige 4GB module als extra bestelde 4GB module beide ECC zijn.

Afbeeldingslocatie: http://www.imagedump.nl/img835/2821/55664447425.th.png

Afbeeldingslocatie: http://www.imagedump.nl/img407/7733/60593923b21.th.png

[ Voor 29% gewijzigd door LeGato23 op 14-02-2012 15:06 . Reden: Screenshots toegevoegd tbv ECC ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laibr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 06-03-2023
LeGato23 schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 16:50:

#ProductPrijsSubtotaal
Wat ik me steeds afvraag als ik zie dat er extra disken ingebouwd gaan worden.
Hoe ga je voldoende sata power connectoren verkrijgen?
Trekt de voeding het wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Die versie is wel leuk die disken heb ik niet nodig heb genoeg in mijn nas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-02 14:57
Vraagje aan een van de bezitters:
Overal kom ik 8GB als maximum geheugengrootte tegen.
Ik zie echter dat er 2 geheugenslots aanwezig zijn. Heeft iemand al eens geprobeerd om 2x8GB werkend te krijgen?
Dat lijkt me nuttige toegevoegde waarde bij het draaien van VMWare ESX! :)

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeGato23
  • Niet online
laibr schreef op maandag 13 februari 2012 @ 21:10:
[...]
Wat ik me steeds afvraag als ik zie dat er extra disken ingebouwd gaan worden.
Hoe ga je voldoende sata power connectoren verkrijgen?
Trekt de voeding het wel?
Die Sharkoon 6-bay QuickPort heeft aan de achterkant 2 x een molex aansluiting voor voeding nodig.
Aangezien de DVD drive eruit gaat, gebruik ik die voedingsconnector icm een y-splitter molex om de bay te voeden.

Wat ik lees in de fora trekt die voeding dat prima. Het is een 150W voeding, met piek tot 200W als het moet. Maar met 4 x 3,5" en 6 * 2,5" HDD's zal ie wel onder de 150W blijven gok ik.
In eerste instantie komen er bij mij ook maar 2 * 2,5" HDD's in. De overige vier 2,5" bays zijn voor de toekomst (als meer diskruimte nodig is en de prijzen weer gezakt zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
Ik heb er ook 2x4gb in zitten, omdat ik overal tegenkom dat het max. geheugen 8gb is i.c.m. met deze CPU/chipset. Maar ik zou zeggen, probeer het en laat het ons weten >:)

Voor wat betreft de voeding denk ik dat je met 4 3.5" en 4 2.5" of 6 3.5" nog wel voldoende capaciteit overhebt, zeker als je geen extra videokaart erin zet (ook rekening mee houden!).

Het nadeel is dat er geen 'staggered disk spinup' in de bios beschikbaar is, waardoor er wel een hoge piek belasting komt als de server aangezet wordt. Persoonlijk denk ik daarom ook niet dat het verstandig is dat, wat je her-en-der tegenkomt, er meer dan 8 harddisks ingezet worden. Al zit je wat meer aan de veilige kant als je een extra RAID-controller erin zet die voor de extra disks 'staggerd disk spinup' ondersteunt, maar extra controllers nemen vaak ook weer een watt of 10 in beslag.

[ Voor 14% gewijzigd door rookie no. 1 op 14-02-2012 11:36 ]

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-06 22:13

Pixeltje

Woo-woohoo!

Ook ik ben met een schuin oog aan het kijken naar deze microserver, maar zoek nog een beetje naar een raid controller die ik erin kan hangen om
1) het aantal poorten uit te breiden
2) Raid 5 te kunnen draaien zonder software raid.

Ik heb in de PW gezocht, maar de prijzen varieren nogal van ongeveer 50 tot 600 euro, waarbij ik me ook meen te herinneren dat er een half-heigt kaart in de server moet, terwijl ik daar niet op kan filteren in de PW (wel half-length).

heeft iemand een tip voor een goedkope maar redelijke raidcontroller voor thuisgebruik? Ik hoef geen keiharde performance maar 50-80MB/s write op raid 5 zou ik wel fijn vinden.

de bedoeling is om een 16/32 GB SSD te regelen om van te booten (met freeNAS of windows server) en aan de raidcontroller 4 schijven te hangen die lekker de data mogen verdelen.

[ Voor 12% gewijzigd door Pixeltje op 16-02-2012 07:54 ]

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

• fordrwd4ever
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:25

fordrwd4ever

Idiot Outside, but why?

Ik heb ook een N40L met 2 x 4 GB Kingston ValueRam en Windows Server R2
Heb 3x Samsung 2Tb greens in RAID 5(windows software raid)
Haalt bijna 120MB read en 80MB write per sekonde.

Valt niet tegen, omdat je overal hoort dat Windows software raid vooral erg traag is.
Heb het ook getest met een LSI SAS kaart(en een HP P400) dan zit je ongeveer op 240MB/s read en 280MB/s write.
p.s. ik heb beide kaarten over, dus mocht je interesse hebben...

Het Ford forum van Europa, www.fordpower.org.uk

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Dat zijn waarden die me inderdaad niet tegenvallen. Ik heb zelf 4 seagate schijven liggen, die volgens mij 5900rpm doen, heb er geen performance cijfers van, mede omdat de Readynas waar ze eerst inzaten te traag was om uberhaupt in de buurt van de maximale prestaties van die schijven te komen.

Heb je een DM gestuurd over de controllers.. :)

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

• tweakict
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:50
Zou hierin een Dell Perc 5/i ook werken (ivm ruimte en koeling)

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

tweakict schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 11:52:
Zou hierin een Dell Perc 5/i ook werken (ivm ruimte en koeling)
Nee die is te groot denk ik.. er staat bij dat het een low profile kaart moet zijn. Tenzij je wilt zagen in de behuizing geen optie dus.

• fordrwd4ever

fordrwd4ever

Idiot Outside, but why?

Nee, je moet echt low profile kaarten gebruiken.
De voeding zit vlak boven de pci-e sloten namelijk.

En ik vrees dat een perc5i veel te veel stroom vraagt,die wordt best wel heet namelijk
PCI-E slot mag maximaal 25 Watt leveren en daar zit ie wel boven.

• rookie no. 1
Je kunt het beste een low-profile RAID-controller kaart gebruiken met de poorten naar de voorkant v/d server(uiteinde van de kaart) gericht aangezien je anders waarschijnlijk geen ruimte meer hebt om de andere PCI-E poort te gebruiken. Ik kan daardoor geen P400 kaart gebruiken, want die heeft z'n poorten gericht op het andere PCI-E slot waar de remote access card bij mij zit.

Overigens is de P400 SATA150 en ondersteunt volgens mij geen NQC, waardoor de performance (theoretisch) tegen kan vallen. Ik dacht ook dat er geen schijven boven de 2tb ondersteunt worden.

Een P212-controller lijkt een goede oplossing voor deze machine, poorten naar achter, standaard niet te duur (behalve als je los geheugen, een backup-batterij en licentie moet aanschaffen).

Let wel dat RAID-controllers eigenlijk nooit idle disks spindown ondersteunen, dus je stroom gebruik gaat wel wat omhoog.

P212: http://h18000.www1.hp.com...ntrollers/smartarrayp212/
Alle overige huidige modellen: http://h18004.www1.hp.com...storage/arraycontrollers/

[ Voor 13% gewijzigd door rookie no. 1 op 16-02-2012 12:26 ]

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Thanks voor de info :) Over die idle-spindown maak ik me niet zoveel zorgen, tis meer dat ik van mijn vorige NAS ben afgestapt omdat hij te traag was, dus wil nu geen risico lopen qua snelheid. SATA 150 zou zonde zijn, dan liever SATA300.

[ Voor 5% gewijzigd door Pixeltje op 16-02-2012 12:34 ]

• fordrwd4ever

fordrwd4ever

Idiot Outside, but why?

Officieel gaat de P400 controller inderdaad maar tot 150MB/s , maar dit is wel per poort..
Niet zo`n groot probleem, de schijven zijn de beperkende factor.

Waarschijnlijk heb je de Low Profile versie van de P400, want bij mij zitten de connectors aan de bovenkant van de kaart en past dat dus wel(al houd je niet veel ruimte over..)

@Pixeltje, de LSI MegaRaid doet wel 300MB/s per poort

• rookie no. 1
't is inderdaad de low-profile versie die ik nu ongebruikt heb liggen. Gelukkig was het een krijgertje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_vibri

dj_vibri

int(e^x) = f(u)^n

Topicstarter
en hier zijn we nog maar eens :)

nog steeds geen tijd gehad om mij bezig te houden met deze server, staat letterlijk stof op te vangen ergens in een hoekje :)

Mijn usb stickje ligt gereed voor esxi te runnen. Zoals paar keer aangehaald zijn de HD prijzen nog te duur en wil hier dus ook mee wachten.

Ik heb al zitten zoeken en zoeken op i'net maar geen deftige (of verstaanbare :) ) tut gevonden ivm ESXI, Freenas op zelfde disk en raid-z op te zetten.

Ik wil dus het volgende bereiken: ESXI van usb, de meegeleverde 250GB disk gebruiken om mijn virtuele machine's vanaf te booten (is dit wat ze een datastore noemen? :$ ).

Zolang ik geen andere schijven heb wil ik graag mijn muziek/movie's/foto's etc... ook op deze schijf, via freenas, ter beschikking stellen. Op het moment dat ik schijven bij koop wil ik een raid-z opzetten over deze 4 schijven.

Alleen weet ik niet of het uberhaupt slim is om de schijf waar de freenas zelf van draait mee in de ZFS pool op te nemen (gaat dit eigenlijk wel? :s ). Kan ik op dit moment de huidige schijf gebruiken voor VM data storage en ook als "freenas datastorage". Om in de toekomst 3 andere schijven toe te voegen en in freenas te zeggen: oke, gebruik nu deze 3 schijven en zet ZFS op en kopieer meteen alle bestaande data :)

Gaat dit allemaal vlekkeloos verlopen of kan ik toch maar beter gewoon freenas rechtstreeks van de usb laten lopen en mij niet bezig houden met esxi?

* dj_vibri voelt zich echt wel dom, maar ken geen z*k van zo een setups :)

ps: stel dat het mogelijk is dat ik in de toekomst de ZFS opzet op basis van de 3 nieuwe schijven, kan ik dan vanuit een andere virtuele machine deze schijven ook benaderen? Wsl wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rippiedoos
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23-06 17:24
Tenzij je de extra 3 schijven via Raw Device Mappings aan je FreeNAS-VM hangt, gaat die FreeNAS ZFS-pool nooit snel worden en ook die 80MB/S nooit halen.
Ik heb onder Ubuntu een Software RAID5 gedraaid met 4x Samsung F4EG 2TB-schijven, waar ik niet meer dan 40/50MB/s haalde. Daarom heb ik nu maar eens een P410 gehaald, maar die schijven werken weer niet lekker op de P410 (hopelijk dat de bestelde Hitachi 5k3000's beter werken). Ook de aangepaste BIOS van TheBay om de overige poorten in AHCI te krijgen helpt voor de performance van de overige SATA-poorten.

Verder niets dan tevreden met dit machientje. Lekker stil en zuinig. Helemaal ideaal nu het blauwe HP-logo wat minder fel is (gele post-it overheen plakken voordat je de bovenste kap dit schuift werkt echt ideaal!!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_vibri

dj_vibri

int(e^x) = f(u)^n

Topicstarter
rippiedoos schreef op maandag 27 februari 2012 @ 15:53:
Tenzij je de extra 3 schijven via Raw Device Mappings aan je FreeNAS-VM hangt, gaat die FreeNAS ZFS-pool nooit snel worden en ook die 80MB/S nooit halen.
en het nadeel van raw device mapping is... ? mja, maar hardware matige raid controllers kosten dan weer zoveel. Ben er eerlijk gezegd ook niet uit of ik ZFS of Raid-5 (softwarematige dan) zou draaien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

dj_vibri schreef op maandag 27 februari 2012 @ 14:33:
(...)
Ik heb al zitten zoeken en zoeken op i'net maar geen deftige (of verstaanbare :) ) tut gevonden ivm ESXI, Freenas op zelfde disk en raid-z op te zetten.
(...)
Alleen weet ik niet of het uberhaupt slim is om de schijf waar de freenas zelf van draait mee in de ZFS pool op te nemen (gaat dit eigenlijk wel? :s ).
Dit kan niet; de schijf waar je FreeNAS op installeert kun je niet toevoegen aan een volume of Pool. Je zou de schijf kunnen opdelen in partities maar ik zou je aanraden om dat niet te doen, FreeNAS eventueel op USB stick of hele kleine HDD te zetten, want is zonde van de ruimte van één schijf.

Ik heb in een testopstelling nu FreeNAS op een 250GB schijf staan, dat is dus 249,8 GB weggegooide ruimte.
Kan ik op dit moment de huidige schijf gebruiken voor VM data storage en ook als "freenas datastorage". Om in de toekomst 3 andere schijven toe te voegen en in freenas te zeggen: oke, gebruik nu deze 3 schijven en zet ZFS op en kopieer meteen alle bestaande data :)
Nee.
Rommelen met je pools kan wel, maar zoals je in het ZFS topic ook kan lezen is dat niet het makkelijkste. Je wilt liever gewoon vier schijven in de machine hangen en daar in een keer een volume van maken. dat laat je ZFS lekker oplossen en hoef je niet naar om te kijken. Drie schijven aan een bestaand volume toevoegen kan volgens mij zonder meer niet, en mocht het je lukken (zou niet weten hoe) dan niet met behoud van data..
Gaat dit allemaal vlekkeloos verlopen of kan ik toch maar beter gewoon freenas rechtstreeks van de usb laten lopen en mij niet bezig houden met esxi?
Denk wel dat je je bezig kunt houden met ESXI, maar je zou moeten kijken naar een oplossing waarbij je FreeNAS ergens kunt installeren waar het je datapool niet in de weg zit, en waardoor je ESXI ook gewoon kunt booten. Dus, een USB stick bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laibr
Heb zelf ook een besteld :-), heb er ook nog 8gig ram bijbesteld.
Ga esxi op een stick installeren, maar weet nog niet goed welke os'en erbij.
Freenas, amahi, of ubuntu met flexraid....
Dan iscsi targets maken en aanbieden aan mijn andere os'sen (ubuntu en windows server).
Zit ik in de juiste richting te denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_vibri

dj_vibri

int(e^x) = f(u)^n

Topicstarter
de setup die nu ga aanhouden is de volgende:

- ESXI boot from usb
- 250Gb HD zal gebruikt worden als datastore voor virtuele machines
* VM 1: Freenas
* VM 2: Windows Server 2008 r2 oid
* VM 3: .....
* ....

- Freenas VM zal ik althans opzetten en vervolgens terug uitzetten
* Op het moment dat ik de andere schijven heb aangekocht zal ik deze er in steken
* Raw Access Mapping opzetten op deze schijven
* De file zelf komt dus ook op de 250Gb drive te staan
* Freenas terug opstarten
* dmv de Raw Access Mapping deze schijven in Raid-5 / ZFS plaatsen (hier moet ik nog een keuze tussen maken.....)

en zo kan ik nadien met de andere VM's/PC's in het netwerk ook aan deze schijven geraken. De virtuele machine's die ik echt wil bijhouden, maar zonder er op te werken, zal ik wel manueel kopieren naar de nas :)

Lijkt dit jullie een correcte werkwijze? Want ik kan blijven twijfelen over "rechtstreeks freenas' of via ESXI of misschien toch WHS 2011 of wie weet .... iets anders :) Er moet eens schot in de zaak komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rippiedoos
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23-06 17:24
Ik zou zeggen, gewoon proberen. En als het niet bevalt kun je altijd nog rechtstreeks FreeNAS op de Microserver gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iisworks
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:39
Heeft iemand toevallig het idle stroomverbruik van de N40L gemeten onder een Windows OS (WHS of w2k8R2 oid) met 2-3 data disken idle (en liefst ook in spindown toestand)?

Ik overweeg dit apparaat als Media- en Backup server, maar haal nu met een Quad Phenom AM2+, 8GB, 3x Samsung 1.5TB in een complete bigtower iets van 65W, en het verschil moet wel aanzienlijk zijn wil het de moeite waard zijn om die te vervangen.

Update: Resultaten N40L met 8GB, 1x 2.5"HD, 3x1.5TB Samsung F2 in soft RAID5 onder W2K8R2:
- Disk load: 43W
- Idle: 35W
- Disks in spindown: 25W ("Balanced" power scheme, disken gaan na 60 minuten uit). Zeer netjes!

Performance software RAID5 set: 150MB/s Read, 65MB/s Write (sequential, prima voor media streaming).

CPU presteert ook nog vrij aardig, W2K8R2 draait naast SMB shares ook nog Hyper-V, IIS, Serviio DLNA server, hanewin NFS server. Ik geloof niet dat ik de flexibiliteit en kracht gemakkelijk met een kant-en-klare NAS had kunnen evenaren in deze prijsklasse. Al met al ben ik dus dik tevreden. :)

[ Voor 52% gewijzigd door iisworks op 15-03-2012 07:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
Ik heb er één met een RAC (remote access card), 2de HP NIC (Intel), 2x4gb geheugen, 2x 1.5gb WD RE4 en 2x 500gb Samsung LJ501 en een OCZ Vertex Plus SSD en die werkt met alle disks running op 45watt. Niet super zuinig, maar daar krijg je wel een volledige (instap)server voor en niet iets van consumenten hardware wat je gewoon als server gaat gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224588

'k heb hier een N40L draaien met 4 GB intern geheugen, 3 HDD's en OS WHS. Draait Idle op ongeveer 36 Watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
Anoniem: 224588 schreef op maandag 05 maart 2012 @ 16:12:
'k heb hier een N40L draaien met 4 GB intern geheugen, 3 HDD's en OS WHS. Draait Idle op ongeveer 36 Watt.
Hier exact dezelfde opstelling en ongeveer hetzelfde wattage.

Bevalt jou trouwens whs?

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laibr
Waarom zou je trouwens whs verkiezen boven server2008r2?
Buiten de prijs dan :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laibr
Is er een mogelijkheid om meer dan 8gig ram te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Doe google.. er zijn zat mensen die het doen, officieel wordt het niet ondersteund geloof ik maar de N40L kan meer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeGato23
  • Niet online
laibr schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 12:16:
Waarom zou je trouwens whs verkiezen boven server2008r2?
Buiten de prijs dan :-)
WHS is gebouwd op 2008R2, en is dus in de basis hetzelfde. Echter heeft WHS wat handige toevoegingen, zoals automatisch backups van clients, en een handige methode voor het recoveren van clients.
Er is ook een handige interface waarin software-modules handig toegevoegd kunnen worden.
Het aanmaken van useraccounts is vereenvoudigd en ook de gekoppelde rechten op folder/shares is eenvoudig en inzichtelijk.
Ondanks dat ik zelf goed thuis ben in Windows Server OS'sen vind het ik helemaal niet erg.. sterker nog.. heel fijn om thuis WHS te gebruiken. In de vorige versie van WHS zat ook de handige Drive Extender, welke in de WHS2011 niet meer zit. Hierover is voldoende te vinden op Google.
Er zijn overigens wel Drive Extender alternatieven voor WHS2011, zoals vermeld in dit topic. (bijvoorbeeld DrivePool of DriverBender)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gassiepaart
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-06 11:33
Officieel wordt er maar 8TB aan schijfruimte ondersteund, wat gebeurt er als je hier 4* 3TB in stopt?

Ook staat er dat een max van 35 graden omgevingstemperatuur geldt... mijn meterkast wordt in de hete zomers wel eens wat warmer ;) Iemand ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 286128

Leuk topic :). Even doorlezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

gassiepaart schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 18:07:
Officieel wordt er maar 8TB aan schijfruimte ondersteund, wat gebeurt er als je hier 4* 3TB in stopt?

Ook staat er dat een max van 35 graden omgevingstemperatuur geldt... mijn meterkast wordt in de hete zomers wel eens wat warmer ;) Iemand ervaringen?
Mwoah, die temperatuur is gewoon om aan de safe-side te zitten. Als jou CPU zwaarbelast wordt en de starttemperatuur is al 35 graden of hoger, krijgt hij 't best warm. Zelfde geld voor je schijven trouwens, die wil je echt niet op 55 (35 omgeving + 20 schijf) graden hebben lopen (en dan is 20 graden voor een drukke schijf nog aan de lage kant)

Wat betreft de schijven; die worden gewoon niet ondersteund omdat het moederbord kennelijk op BIOS draait ipv (u)EFI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riCHey
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-03-2024
Tijd om ook eens te reageren 8) .

Ik heb een paar weken geleden ook een N40L aangeschaft, vooral omdat mijn Atom D510 toch een beetje te krap bemeten was voor Windows Server... :X .

Eigenlijk ben ik er razend enthousiast over. Ik heb hem dan gekocht zonder de harde schijf, maar met een DVD-brander. Vervolgens heb ik er 8GB RAM en 4x1.5 TB Caviar Green schijven ingezet, om er achter te komen dat ESXi toch niet helemaal werkte zoals ik hoopte met de ingebouwde controller.

Vervolgens wat onderzoek gedaan, en er een HP P410 controller ingezet. Dit is een controller met naar achter gerichte poorten, zodat je met een beetje frotten de standaardkabel in plaats van in het moederbordje in de RAID controller kan stoppen. Ook een accu voor aangeschaft, want zonder minimaal 256MB cache en een backup-accu (de BBWC) weigert de controller RAID 5 te doen. Ook heb ik er een extra gigabit netwerkkaartje ingezet.

Tja... en sinds die tijd doetie braaf zijn ding... Draaien meestal 4 VM's op, hij pakt de oficiële HP Proliant VMWare image, dus alle sensors kan hij ook uitlezen. En dankzij de P410 controller zijn de schijven zelfs hot-swappable. :D.

Kortom: ik ben dik tevreden met deze kleine jongen. Qua stroomverbruik blijft hij met deze config hangen rond de 73W, stukken minder dan ik had.

Groet,

Richey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gassiepaart
riCHey schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 12:43:

Ik heb een paar weken geleden ook een N40L aangeschaft, vooral omdat mijn Atom D510 toch een beetje te krap bemeten was voor Windows Server... :X .

Eigenlijk ben ik er razend enthousiast over. Ik heb hem dan gekocht zonder de harde schijf, maar met een DVD-brander. Vervolgens heb ik er 8GB RAM en 4x1.5 TB Caviar Green schijven ingezet, om er achter te komen dat ESXi toch niet helemaal werkte zoals ik hoopte met de ingebouwde controller.

Vervolgens wat onderzoek gedaan, en er een HP P410 controller ingezet. Dit is een controller met naar achter gerichte poorten, zodat je met een beetje frotten de standaardkabel in plaats van in het moederbordje in de RAID controller kan stoppen. Ook een accu voor aangeschaft, want zonder minimaal 256MB cache en een backup-accu (de BBWC) weigert de controller RAID 5 te doen. Ook heb ik er een extra gigabit netwerkkaartje ingezet.

Tja... en sinds die tijd doetie braaf zijn ding... Draaien meestal 4 VM's op, hij pakt de oficiële HP Proliant VMWare image, dus alle sensors kan hij ook uitlezen. En dankzij de P410 controller zijn de schijven zelfs hot-swappable. :D.

Kortom: ik ben dik tevreden met deze kleine jongen. Qua stroomverbruik blijft hij met deze config hangen rond de 73W, stukken minder dan ik had.

Groet,

Richey
toon volledige bericht
wat bedoel je met de oficiële HP Proliant VMWare image?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Groet,

Richey
Ik vind 75W idle eigenlijk nog wel veel.. ik draai 4*2TB schijven op een intel 630T (s1155) met 8GB werkgeheugen, 2 fans en een tweede netwerkkaartje, die doet 35W idle en dat moet zuiniger kunnen. Ik denk dat je met disk spindown en eventueel wat aanpassingen in energieverbruik van je proc nog wel wat winst kunt behalen hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
Het komt waarschijnlijk door die extra RAID-controller en inderdaad geen spindown (volgens mij lukt dat niet zonder knutselen in VMWare ESXi 5)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ballistic
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-06 13:09

Groet,

Richey
toon volledige bericht
Kijk, dat is wat ik wilde horen! :*)
als ik een P410 wil aanschaffen voor RAID5 op deze Proliant N40L, waar moet ik dan op letten? ik zie nogal veel varianten van deze kaart en weer niet goed welke ik moet hebben.. ook de prijs zit nogal een verschil in.

en met de raid controller, zit ik dan nog steeds aan een max van 2TB schijven? of hangt dit nu van de raid controller af?

[ Voor 3% gewijzigd door Ballistic op 27-03-2012 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
Hangt van de RAID-controller af en de BIOS van de P410 kan volgens mij gewoon over de 2TB aansturen, maar kijk even bij HP in de specs :)

Je moet opletten dat je een low-profile kaart hebt met de SAS/SATA poorten naar achteren gericht i.v.m. hoogte problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-04 00:17
gassiepaart schreef op maandag 26 maart 2012 @ 11:02:
[...]

wat bedoel je met de oficiële HP Proliant VMWare image?
Dit waarschijnlijk:
https://h20392.www2.hp.co...o.do?productNumber=HPVM09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMikeS
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20-05-2024
Ik heb sinds enkele weken een N40L in mijn bezit en vroeg me af of ik er ieder willekeurig DDR3 geheugen in kan pluggen of specifiek server geheugen modules moet aanschaffen. Het scheelt nogal qua prijs.
Kan ik reguliere DDR3 modules gebruiken en wat zijn de verschillen in performance?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neus
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-06 10:15

Neus

www.zenaconsult.com

McMikeS schreef op maandag 16 april 2012 @ 12:44:
... of ik er ieder willekeurig DDR3 geheugen in kan pluggen of specifiek server geheugen modules moet aanschaffen...
Ik heb in mijn 40L Kingston geheugen gestopt, met ECC: KTH-PL313E/4G
Voor € 33 best te doen. Maar zonder ECC werkt het ook.

Very funny, Scotty... Now beam down my clothes !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMikeS
Wat ga ik merken van wel of geen ECC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
Volgens mij moet je registered ECC geheugen hebben. Het voordeel van deze 'echte' server is dat er ECC (error correction check) geheugen in kan, dus dat zou ik zeker niet laten glippen voor die paar tientjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMikeS
Het scheelt inderdaad maar 2 tientjes in het goedkoopste geval: pricewatch: Kingston ValueRAM KVR1333D3E9SK2/8GI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gassiepaart
Ik zit met een raar probleem; ik heb het bios geflashed zodat alle sata poorten AHCI ondersteunen. Hierna werken inderdaad alle poorten op volle snelheid.

Ik hang er drie oudere 1 tb aan die ik in de swapable bays hang, de meegeleverde is in gebruik als datastore. Aan de esata hang ik een nieuwe 2TB seagate in een icybox.
Nu probeer ik de drie 1TB's e de esata als RDM te importeren via vmkfstools. Nu lukt dat voor de drie 1TB's, maar zodra ik de esata probeer te mappen krijg ik lock errors. Na goed kijken vond ik het probleem. De VML identifiers van meerdere harddisks zijn identiek en overlappen. Als ik die dan vervolgens probeer te mappen wordt ook daadwerkelijk de verkeerde schijf aan de VM gekoppeld:

(rood is fout en groen is goed)

t10.ATA_____SAMSUNG_HD103UJ_________________________S1PVJ1KQ700991______ vml.0100000000533156534a39305335313635343320202020202053414d53554e:1
t10.ATA_____SAMSUNG_HD103UJ_________________________S1PVJ1KQ700991______:1 vml.0100000000533156534a39305335313635343320202020202053414d53554e:2
t10.ATA_____SAMSUNG_HD103UJ_________________________S1PVJ1KQ700991______:2 vml.0100000000533156534a44575a33303537343320202020202053414d53554e
t10.ATA_____ST2000DL0032D9VT166__________________________________5YD85ZWZ vml.0100000000533156534a44575a33303537343320202020202053414d53554e:1
t10.ATA_____ST2000DL0032D9VT166__________________________________5YD85ZWZ:1 vml.0100000000533156534a44575a33303537343320202020202053414d53554e:2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Nu online
Zelfde schijf, andere partitie. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gassiepaart
jadjong schreef op woensdag 18 april 2012 @ 22:16:
Zelfde schijf, andere partitie. ;)
nee kijk maar goed...
SAMSUNG_HD103UJ vml.0100000000533156534a44575a33303537343320202020202053414d53554e
ST2000DL0032D9VT166 vml.0100000000533156534a44575a33303537343320202020202053414d53554e:1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
Reeds een paar maanden de N40 draaien op Windows Home Server. Merk toch dat ik te weinig van de server eigenschappen gebruik maak en dat ik net zo goed een Windows 7 install had kunnen doen! Ik ga dus alles weer omzetten en toch gebruik maken van WOL.

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 310568

dit lijkt me mijn volgende geldbesteding:
  • In de UK heerst een 100£ cashback als je deze koopt, is er ook zo'n actie in NL/BE ?
  • ik zou er graag gewoon wat (ntfs gevulde) schijven ingooien en deze gebruiken als individuele schijven (geen RAID dus; backups heb ik toch al).
    wat voor OS is het beste/makkelijkst voor deze toepassing om mee te starten? ik zie hier voorbijkomen WHS/Freenas/ESXi, maar ik heb met geen van deze systemen enige ervaring. Ik denk dat ik voor mijn gebruik wel wat kan experimenteren (geen raid), maar misschien heeft iemand een goeie start voor me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorted
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09-07-2024
Anoniem: 310568 schreef op donderdag 26 april 2012 @ 14:15:
dit lijkt me mijn volgende geldbesteding:
  • In de UK heerst een 100£ cashback als je deze koopt, is er ook zo'n actie in NL/BE ?
  • ik zou er graag gewoon wat (ntfs gevulde) schijven ingooien en deze gebruiken als individuele schijven (geen RAID dus; backups heb ik toch al).
    wat voor OS is het beste/makkelijkst voor deze toepassing om mee te starten? ik zie hier voorbijkomen WHS/Freenas/ESXi, maar ik heb met geen van deze systemen enige ervaring. Ik denk dat ik voor mijn gebruik wel wat kan experimenteren (geen raid), maar misschien heeft iemand een goeie start voor me?
Ik heb zowel de N36 als de N40L in gebruik. Als eerste gedraaid met VM Vsphere5 HyperVisor (Gratis), 3 VM's maar toch beperkend omdat de chipset in deze server geen directpasstrough ondersteund (USB, RDM's gaan niet werken) maar zeker de moeite waard om mee te spelen als vitualisatie je ding is. FreeNas ook even gedraaid maar dan primair als iscsi target en dat is zonde want je kunt meer met FreeNas, je kunt ook gratis versie van Nextagenstor draaien voor NAS doeleinden. Als laatste WHS2011 geinstalleerd (ca 50,-) en dat draai ik nu sinds een 1/2 jaar. De voordelen van een windows installatie zijn mijn inziens drivers t.o.v. Vsphere/FreeNas out of the box (Linux drivers zijn er ook btw ) en het installatie/configuratie gemak. Waar ik het meeste profijt van heb dat hij dient als media streaming server (heerlijk want ik kan overal en altijd bij mijn mp3's komen) en de Remote Desktop functionaliteit. Instaleer op elke Window PC die hebt de whs2011 remoteclient en je kan bij alle pc's (mits ze aan staan) remote inloggen via de webinterface van WHS2011. Je hoeft maar een paar keer te klikken en je bent klaar. De N36L draait nu Win7 met XBMC (met een Nvidia GT 430), SabNzbd, Sickbeard etc en merk dat Win7 sneller draait dan WHS2011 (ookal is deze 200 Mhz trager). Leuke feature is ook de remote access card en zou ik je aanbevelen wil nog meer (remote) controle krijgen over de microserver. Mijn voorkeur gaat uit naar WHS2011 maar zou de MicroServer passtrough, overige Virt gerelateerde dingen ondersteunen en meer geheugen/zwaarde cpu hebben (HP N54L?) dan was het Vsphere voor mij, zonder twijfel. De MicroServer is gelukkig niet een al te diepe investering (de mijne was 205,-). Een degelijke A-merk NAS kost je 2 tot 2.5x zoveel.

[ Voor 3% gewijzigd door Sorted op 26-04-2012 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-06 23:32
Ik heb gisteren de bios van mijn n36l geflashed zodat nu ook poort 4 en 5 in ahci mode werken. Vervolgens heb ik de 160GB systeemschijf in de odd bay geplaatst. Nu kan ik dus nog een vijfde dataschijf toevoegen.

Omdat de systeemschijf nu in de odd bay zit, is hij aangesloten met een normale sata en power kabel en niet via het schuifsysteem van de 4 harddik bays. Ik zou de systeemschijf nu dus makkelijk kunnen vervangen door een 2.5'' SSD.

Zou het veel uitmaken als ik de 160GB systeemschijf vervang door een SSD? Je bent op een server natuurlijk niet de hele tijd programma's aan het laden, als alles eenmaal opgestart is zou ik verwachten dat de hoeveelheid disk-io naar de systeemschijf vrij weinig is. Vanuit die gedachte lijkt een SSD nogal overdreven, het booten zal sneller gaan maar dat doe je ook niet dagelijks op en server.

Ik draai W2008r2 op deze server, met 8 GB geheugen. Onder HyperV heb ik nog 1 instance van W2008R2 draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
SVoor degenen die op standaard (Windows) drivers draaien van de HP Proliant microserver:

-Staat af en toe een nieuwe driver op (support is niet heel goed), maar bv. nieuwe NIC driver
http://h20180.www2.hp.com...n&cc=us&h_product=4310887

-Deze is lastiger te vinden, maar is voornamelijk voor de AMD 785 chipset (SATA- & USB controller) en integrated video (als is daar de standaard Radeon Catalyst driver voor te gebruiken als je geen RAC hebt)
http://support.amd.com/us...&lang=us&rev=8.93&ostype=

@nineball: heb er een 60gb SSD ingebouwd (past met een beetje passen-en-meten in de loze ruimte tussen de harddisks-bay en ODD-bay). Uiteraard start het OS sneller op, maar verder is er weinig activiteit waardoor een HDD voldoende is, maar dan mis je dus weer de 4-disks als storage only wat ik als voorkeur had naast de 6-bay 2.5" disk 5.25"-slot die ik nog wil gaan plaatsen (Sharkoon 6-poort 5.25" bay, http://www.sharkoon.com/?q=en/node/1824)

[ Voor 24% gewijzigd door rookie no. 1 op 28-04-2012 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-06 23:32
@nineball: heb er een 60gb SSD ingebouwd (past met een beetje passen-en-meten in de loze ruimte tussen de harddisks-bay en ODD-bay). Uiteraard start het OS sneller op, maar verder is er weinig activiteit waardoor een HDD voldoende is, maar dan mis je dus weer de 4-disks als storage only wat ik als voorkeur had naast de 6-bay 2.5" disk 5.25"-slot die ik nog wil gaan plaatsen (Sharkoon 6-poort 5.25" bay, http://www.sharkoon.com/?q=en/node/1824)
Ik heb de os schijf in de odd bay geplaatst en daardoor dus ook de vier slots vrij voor data schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Je zou natuurlijk kunnen kijken of je een deel van die SSD als writecache kunt gaan gebruiken. Dat levert een aardige snelheidswinst op ten opzichte van een conventionele harde schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joep1222
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-06 20:37
Hallo,

Ik ben ook vanplan om deze server te kopen met een 250 GB HDD. Ik heb nu een oude dell computer thuis staan die momenteel 140W verbruikt :S.
Nu las ik dat hij een interne usb poort heeft. Nu is mijn vraag: Is het beter om WHS2011 die ik nu ook op de oude dell draai gewoon op de 250 GB HDD installeer of dat ik gewoon een usb stick koop van 32 GB koop en daar WHS2011 op installeer? of is dit helemaal niet mogelijk?
Op internet lees ik wel meer mensen die bijvoorbeeld FREENAS op usb stick installeren, maar heeft dit nu echt voordelen?

MVG
Joep1222

[ Voor 5% gewijzigd door joep1222 op 01-05-2012 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
Als WHS2011 (eigenlijk Windows Server 2008R2) nou vanaf USB-stick te draaien was, is het een goede optie. Alleen Windows vanaf USB-stick draaien lukt pas vanaf Windows Server 2012 / Windows 8.

Momenteel ontkom je dus voor Windows niet aan een harddisk (of SSD) installatie. Als Windows Server 2012 uit is gaat hij bij mij gelijk via de interne USB-stick, maar dat duurt nog tot eind van het jaar waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 289550

dj_vibri schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 14:35:

met ZFSguru kan wel booten vanaf zijn eigen share
Generally you would want to perform a Root-on-ZFS installation. To do that:
•(Optional) Import any existing pool on the Pools page and destroy it; otherwise the creation of a new pool on those disks might fail.
•Format your disks as GPT under the Disks page, select a nice name for each disk.
•Use the Pools->Create page to create a pool of whatever configuration you like.
•Once you created your pool, visit System->Install page and follow instructions there.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 310568

ik wil hier nu niet de totale noob uithangen, maar ik krijg mijn pas geleverde N40L helemaal niet draaiende.

stekker erin. Oranje lampje op de power knop gaat aan. Maar verder krijg ik er geen leven in.

Mis ik nu ergens iets of is mijn unit defect?

mvg
Fuzzzizinator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
Geen rare vraag, hoor! Je moet op het mainboard eerst dip-switch 3, 5 en 8 omzetten en dan doet hij het.

Edit: Sorry, ik kon dit grapje niet laten zitten :+ Mooi dat het is opgelost!

[ Voor 28% gewijzigd door rookie no. 1 op 04-05-2012 23:32 ]

Pagina: 1 2 ... 63 Laatste

Let op:
In dit topic horen alleen posts die betrekking hebben op HP Proliant Microservers. Onderwerpen als Synology/DSM en andere software horen hier niet thuis. Daarvoor graag in één van de Synology-topics posten. Berichten die off-topic zijn, kunnen worden getrashed.