Tweakertjes,
zoals lang geleden nog steeds aan het kijken voor NAS/Home server toestand
Nu heb ik deze "HP Proliant Microserver N40L" gevonden met goede reviews.
Alleen heb ik jullie tips/hints/opmerkingen nodig ivm de eisen die ik zal hebben:
- Moet dienen als NAS (file opslag, media streaming), dit is sowieso mogelijk
- Een of andere mogelijkheid om Virtuele machine's te kunnen draaien voor o.a. Development (SharePoint and stuff).
- Omwille van bovenstaand puntje, dus ook enkele "always up and running" virtuele machines voor o.a. lokale SharePoint omgeving (bijhouden administratie), ....
Mijn vraag is nu of het mogelijk is, en zoja hoe, kostprijs, ... om het volgende te bereiken:
- Gebruik maken van Raid 5 (hardware matig?)
- ZFS
- Bootable USB (daarvoor is de interne usb aansluiting me dunkt) voor OS
- x aantal schijven voor NAS (Data), x aantal schijven voor virtuele machines die aan/af gezet worden, Schijf voor Virtuele Machine voor lokale sharepoint omgeving, deze staat dus altijd aan
Ik wil dit zo energiezuinig gaan ineen steken met het oog op:
- Indien de NAS schijven niet gebruikt worden moeten deze in Idle stand gaan
- Schijven met Virtuele machine's die active moeten worden zodra ik een van deze machines opzet en terug idle indien ik deze afzet
- Een schijf voor virtuele machine voor lokale sharepoint stuff die dus steeds "active" zou moeten zijn.
Hoe pak ik dit het beste aan om zo energiezuinig mogelijk te werken? Hoeveel schijven, welke raid etc... zouden jullie aanraden? Wat betreft geheugen ga ik meteen voor de max en bij mijn weten is dit 8Gb.
Of wil ik nu weer teveel...
zoals lang geleden nog steeds aan het kijken voor NAS/Home server toestand
Nu heb ik deze "HP Proliant Microserver N40L" gevonden met goede reviews.
Alleen heb ik jullie tips/hints/opmerkingen nodig ivm de eisen die ik zal hebben:
- Moet dienen als NAS (file opslag, media streaming), dit is sowieso mogelijk
- Een of andere mogelijkheid om Virtuele machine's te kunnen draaien voor o.a. Development (SharePoint and stuff).
- Omwille van bovenstaand puntje, dus ook enkele "always up and running" virtuele machines voor o.a. lokale SharePoint omgeving (bijhouden administratie), ....
Mijn vraag is nu of het mogelijk is, en zoja hoe, kostprijs, ... om het volgende te bereiken:
- Gebruik maken van Raid 5 (hardware matig?)
- ZFS
- Bootable USB (daarvoor is de interne usb aansluiting me dunkt) voor OS
- x aantal schijven voor NAS (Data), x aantal schijven voor virtuele machines die aan/af gezet worden, Schijf voor Virtuele Machine voor lokale sharepoint omgeving, deze staat dus altijd aan
Ik wil dit zo energiezuinig gaan ineen steken met het oog op:
- Indien de NAS schijven niet gebruikt worden moeten deze in Idle stand gaan
- Schijven met Virtuele machine's die active moeten worden zodra ik een van deze machines opzet en terug idle indien ik deze afzet
- Een schijf voor virtuele machine voor lokale sharepoint stuff die dus steeds "active" zou moeten zijn.
Hoe pak ik dit het beste aan om zo energiezuinig mogelijk te werken? Hoeveel schijven, welke raid etc... zouden jullie aanraden? Wat betreft geheugen ga ik meteen voor de max en bij mijn weten is dit 8Gb.
Of wil ik nu weer teveel...

Last night I lay in bed looking up at the stars in the sky and I thought to myself, where the heck is the ceiling.