HP Gen8 ESXi compatible SATA controller.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:56
Beste tweakerts,

Ik begin een beetje een haat-liefde-verhouding te ontwikkelen met mijn HP Gen8 maar dan met name de HP 410 RAID controller. Wat een troep is dat.

Hier de opzet:

HP Gen8 met E31260L en 12GB RAM. ESXi 6.7 (image HPE-ESXi-6.7.0-Update3-iso-Gen9plus-670.U3.10.6.0.83 (Hewlett Packard Enterprise) is geinstalleerd op de microSD.

Ik host een aantal Linux VMs op deze machine maar ik wilde ook tegelijkertijd DSM (van XPenology) draaien. Laatstgenoemde draait fantastisch als VM maar je wilt de HDDs het liefst op passthrough hebben omdat DSM dan alle SMART info goed kan uitlezen. Jammergenoeg werkt de HP 410 RAID niet, maar dat was te verwachten. D.m.v. een setting in de BIOS kun je de interne ACHI SATA poorten van de HP bundelen en op passthrough zetten naar DSM, dan wordt deze gezien als: Cougar Point 6 port SATA AHCI Controller

Werkt super! Alle schijven die je op die manier wilt hosten worden gezien door DSM en performance is ok.

Echter, waar draaien deze VMs op? Ze moeten ergens opgeslagen worden, en de meest gebruikte SATA verbinding is onwerkbaar omdat die meedraait in de passthrough voor DSM. Hiervoor gebruikte ik de HP 410 RAID waar ik een 8 jaar oude 1TB laptop HDD voor gebruikte. Deze werd nog herkend door de 410 maar ik wilde een nieuwere schijf gebruiken omdat de 1TB al zo oud was. Liefst een SSD maar een 870 EVO 1TB werd al niet herkend, dus een Seagate BarraCuda 2TB gekocht.

Ook niet herkend!

Dus ik heb het wel beetje gehad met deze RAID controller. Ik hoef in principe geen RAID controller, gewoon iets simpels wat werkt onder ESXi en wat een SATA schijf (liefst SSD) herkent. Iemand?

[edit] Ik ben ongeduldig en heb alvast iets besteld: pricewatch: IBM ServeRAID M1015 SAS/SATA Controller for System x nav https://b3n.org/m1015-hba-in-the-hp-gen8-microserver/

Stuur het wel terug als het niet werkt. Stay tuned.

[ Voor 9% gewijzigd door Red devil op 20-04-2021 13:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 19:43
Heb je al een NVMe SSD overwogen? Die prik je domweg in het PCI-E slot en voeg je in ESXi toe als datastore.

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:57

nelizmastr

Goed wies kapot

De grootste uitdaging is dat ESXi geen datastores kan bouwen op software RAID en geen
software RAID kan aanmaken. Je zou dan je schijven aan de DSM (Xpenology) VM moeten hangen, daar volumes maken die je ESXi kan mounten en dan daar de VM's op plempen.

De kaart die je al hebt besteld kan, zodra je hem flasht naar IT modus, hiervoor dienst doen.
Je moet de hele kaart dan doorgeven naar de DSM VM via passthrough.

Let wel dat het nogal een oud ding is en niet meer ondersteund wordt als je naar ESXi 7.x toe wilt.
Dan moet je een SAS3 controller gaan uitzoeken.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
hans_lenze schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 14:31:
Heb je al een NVMe SSD overwogen? Die prik je domweg in het PCI-E slot en voeg je in ESXi toe als datastore.
Dat is best een idee! Maar wat voor type past dan? Want de HP heeft een PCIe 2.0 slot? Die dingen lijken vrij prijzig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
nelizmastr schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 15:07:
De grootste uitdaging is dat ESXi geen datastores kan bouwen op software RAID en geen
software RAID kan aanmaken. Je zou dan je schijven aan de DSM (Xpenology) VM moeten hangen, daar volumes maken die je ESXi kan mounten en dan daar de VM's op plempen.

De kaart die je al hebt besteld kan, zodra je hem flasht naar IT modus, hiervoor dienst doen.

Let wel dat het nogal een oud ding is en niet meer ondersteund wordt als je naar ESXi 7.x toe wilt.
Dan moet je een SAS3 controller gaan uitzoeken.
RAID zou niet eens een vereiste zijn in mijn geval, dus domweg doorgeven van een SATA HDD/SSD is al voldoende. Ik had idd gelezen dat ESXi 7.0 niet meer gaat werken, dus dat is goed om te weten.

Ik ben trouwens van plan om de interne SATA controller door te geven aan DSM (die cougar, dat werkt tenminste) en dan de 2TB HDD en/of 1TB SSD aan die nieuwe IBM ServeRAID M1015 SAS/SATA Controller. En dan vervolgens daar de datastores op. Maar jij zegt dus dat ik de IBM ook kan door passen aan DSM?
In dat geval, zou ik de 1TB SSD aan de interne SATA controller kunnen hangen, dat zou ook fijn zijn.
Moet hij perse naar IT modus geflashed worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Red devil schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 15:11:
[...]

RAID zou niet eens een vereiste zijn in mijn geval, dus domweg doorgeven van een SATA HDD/SSD is al voldoende. Ik had idd gelezen dat ESXi 7.0 niet meer gaat werken, dus dat is goed om te weten.

Ik ben trouwens van plan om de interne SATA controller door te geven aan DSM (die cougar, dat werkt tenminste) en dan de 2TB HDD en/of 1TB SSD aan die nieuwe IBM ServeRAID M1015 SAS/SATA Controller. En dan vervolgens daar de datastores op. Maar jij zegt dus dat ik de IBM ook kan door passen aan DSM?
In dat geval, zou ik de 1TB SSD aan de interne SATA controller kunnen hangen, dat zou ook fijn zijn.
Moet hij perse naar IT modus geflashed worden?
Zonder IT modus zit je vast aan RAID op de M1015 en kan je alleen de schijven benaderen die je aan een RAID array toevoegt. Om dan voor elke schijf een RAID0 aan te maken is ook weer zonde van je tijd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
nelizmastr schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 15:13:
[...]

Zonder IT modus zit je vast aan RAID op de M1015 en kan je alleen de schijven benaderen die je aan een RAID array toevoegt. Om dan voor elke schijf een RAID0 aan te maken is ook weer zonde van je tijd :+
Ah mmmm ja. Hoe moeilijk is het flashen naar IT modus? Want om hem dus aan DSM te passen zal hij sowieso wel naar IT modus moeten worden geflashed?

Al een tutorial gevonden: https://opticpow.io/post/...rveraid-m1015-to-it-mode/

Kun je niet die IBM instellen als JBOD zodat je ook harde schijven kunt toevoegen?

[ Voor 6% gewijzigd door Red devil op 20-04-2021 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Red devil schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 15:21:
[...]

Ah mmmm ja. Hoe moeilijk is het flashen naar IT modus? Want om hem dus aan DSM te passen zal hij sowieso wel naar IT modus moeten worden geflashed?

Al een tutorial gevonden: https://opticpow.io/post/...rveraid-m1015-to-it-mode/
Is niet heel ingewikkeld, zoals je in die guide wel ziet. Die LSI kaartjes (want dat zijn het eigenlijk) zijn goed te doen.

Zonder IT mode presenteert de kaart de schijven niet aan het OS zonder RAID (IR) dus heb je er weinig aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
nelizmastr schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 15:25:
[...]

Is niet heel ingewikkeld, zoals je in die guide wel ziet. Die LSI kaartjes (want dat zijn het eigenlijk) zijn goed te doen.

Zonder IT mode presenteert de kaart de schijven niet aan het OS zonder RAID (IR) dus heb je er weinig aan :)
En ook niet als JBOD?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 19:43
Red devil schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 15:07:
[...]

Dat is best een idee! Maar wat voor type past dan? Want de HP heeft een PCIe 2.0 slot? Die dingen lijken vrij prijzig?
Allemaal. Dat is de grap.
Voorbeeld:
pricewatch: Inter-Tech PCIe Adapter for M.2 PCIe drives
Met een willekeurige M.2 NVMe SSD van vraag&aanbod.

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Ook dan is het geen directe toegang tot de disk voor het OS. Wat je namelijk zoekt is een HBA i.p.v. een RAID controller en dat bereik je met deze IBM kaart door hem in IT modus te flashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
nelizmastr schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 15:07:
Oefff... het is gelukt. Wat een ellende. Eerst een DOS boot, maar daar kreeg ik allemaal errors PAL initialize bladiebla. Toen EFI, maar dat was niet goed uitgelegd in de tutorial. Voor mij ook eerste keer, dus nogal wat geklooi. Uiteindelijk lukte het om daarin te komen en na wat gepruts lukte de flash.

Daarna in HP Gen8, SAS stekkertje uit mobo naar de nieuwe kaart en de 1TB SSD die ik had liggen (en die niet werkte achter de HP 410) weer aangesloten op de bestaande SATA poort voor DVD speler.

Vervolgens SATA instellingen in bios naar legacy, zodat de SATA poort weer werkt en voila, ik zat weer in ESXi.

Toen
esxcli storage vmfs snapshot list
esxcfg-volume -M UID_van_SSD

en de SSD stond weer in de datastore.
Vinkje aanzetten bij LSI kaart voor passthrough en memory reserveren voor XPenlogy. Reboot, en daarna PCI device toevoegen en voila, de 2TB HDD die achter de LSI kaart zit wordt netjes herkend door XPenlogy! _/-\o_

Jammergenoeg wel wat langzamer als baremetal op de N54L maar ala, ik kan leven met 95MB/s.
Pagina: 1