Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consulectro
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:23

Consulectro

Lekker bezig...

Bij 10% vermogensafname (=9Watt) is het rendement nog steeds 90%. Dat betekend dat het verlies dan maar 1Watt is! Dat is in vergelijking met andere voedingen heel er laag! _/-\o_
Twam schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 13:15:
[...]

Oh, super, in dat geval! Goed om te weten, thanks.

12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Ik had hier al een vraag gepost: Advies aankoop mini server/nas voor opslag en Plex
Iemand gaf me de tip om hier te kijken, dat ziet er interessant uit, maar ik zal hier toch nog even een samenvatting plaatsten van het systeem wat ik graag wil:

Ik heb op dit moment een Synology DS216Play, deze gebruik ik als back-up medium en als medium waar ik films, muziek en series op heb staan. Ik kijk nu alles via Kodi, echter zou ik graag een Plex server op de NAS willen draaien, dit wordt echter niet door mijn huidige NAS ondersteund. Daarnaast draai ik een aantal diensten om automatisch te downloaden via nieuwsgroepen (NZBGet, Radarr, SickRage, HeadPhones) en er draait een kleine website op (puur voor mezelf).
Dit alles zorgt ervoor dat de NAS vrij traag is. Daarnaast ontbreekt de mogelijkheid om alles in aparte containers te draaien zodat ik per dienst maximaal te gebruiken resources eraan kan koppelen (dit kan met Docker op een Synology NAS, maar ook dat ondersteunt mijn NAS niet).

Dit zijn dus de dingen die ik wil. Mijn budget is +- €400 voor het systeem (liefst minder). Ik wil er minimaal 4 harde schijven in kunnen plaatsen. Op dit moment heb ik 2 WD Red's van 3TB per stuk in m'n NAS in JBOD opstelling, waardoor als er een schijf kapot gaat ik alles kwijt ben. Het liefst haal ik er 2 6TB schijven bij en dan in een RAID opstelling zodat er een schijf uit kan vallen zonder dat er data verlies optreed.
De HDD's heb ik dus niet meegenomen in mijn budget.

Wat zijn jullie tips, of zijn er toevallig mensen die recent een systeem in elkaar hebben geknutseld met ongeveer hetzelfde budget? Ik hoor het graag :)

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Heeft iemand gerekend aan de keuze voor 3.5" Helium-gevulde HDD's?

Ik lees een verbruik van 7.4w (read/write) en 5.1w (idle) voor de HGST variant. Bij WD 6.2w (read/write), 2.8w (idle) en 0,5w in standby/sleep/spindown. Ze gebruiken enkel 12V (gunstig).

Dan heb je schijven zonder shingled magnetic recording, wat performance issues geeft bij bijvoorbeeld VM's of databases.

Als je twee schijven kan ruilen voor 4 (en raid 1 accepteert wbt $/GB) kan dat mogelijk uit.
Heb zelf 2x 3.5" HDD in raid 1 en maar een paar uur aan spin-up per dag, vrijwel alles op SSD. Met wisselen naar 2.5" win ik naar verwachting amper iets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-07 10:05
miicker schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 16:01:
Ik had hier al een vraag gepost: Advies aankoop mini server/nas voor opslag en Plex
Iemand gaf me de tip om hier te kijken, dat ziet er interessant uit, maar ik zal hier toch nog even een samenvatting plaatsten van het systeem wat ik graag wil:

Ik heb op dit moment een Synology DS216Play, deze gebruik ik als back-up medium en als medium waar ik films, muziek en series op heb staan. Ik kijk nu alles via Kodi, echter zou ik graag een Plex server op de NAS willen draaien, dit wordt echter niet door mijn huidige NAS ondersteund. Daarnaast draai ik een aantal diensten om automatisch te downloaden via nieuwsgroepen (NZBGet, Radarr, SickRage, HeadPhones) en er draait een kleine website op (puur voor mezelf).
Dit alles zorgt ervoor dat de NAS vrij traag is. Daarnaast ontbreekt de mogelijkheid om alles in aparte containers te draaien zodat ik per dienst maximaal te gebruiken resources eraan kan koppelen (dit kan met Docker op een Synology NAS, maar ook dat ondersteunt mijn NAS niet).

Dit zijn dus de dingen die ik wil. Mijn budget is +- €400 voor het systeem (liefst minder). Ik wil er minimaal 4 harde schijven in kunnen plaatsen. Op dit moment heb ik 2 WD Red's van 3TB per stuk in m'n NAS in JBOD opstelling, waardoor als er een schijf kapot gaat ik alles kwijt ben. Het liefst haal ik er 2 6TB schijven bij en dan in een RAID opstelling zodat er een schijf uit kan vallen zonder dat er data verlies optreed.

Wat zijn jullie tips, of zijn er toevallig mensen die recent een systeem in elkaar hebben geknutseld met ongeveer hetzelfde budget? Ik hoor het graag :)
Op basis van ervaring is dit erg goed. Enkel over het moederbord kan ik niet oordelen voor je gezien ik een (duurdere) dual NIC mobo heb.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 57,-€ 57,-
1ASRock B250M Pro4€ 81,70€ 81,70
1Crucial CT8G4DFD8213€ 54,95€ 54,95
1Mini-box picoPSU 90 + 80W Adapter Power Kit€ 76,-€ 76,-
1Samsung SM961 256GB€ 131,39€ 131,39
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 401,04

Je voeding/adapter kan je naar eigen wens invullen als je 80W niet genoeg vind van de PicoPSU.

Daarnaast kan je als je wilt met XPenology gaan werken. bare-metal of met bijvoorbeeld ESXi/VM + passthrough.
Dan heb je toch je oude vertrouwde look and feel van je DS216play.

SSD als OS/download/TEMP/PAR2/uitpak/services disk en je andere schijven als "slow storage".
Desgewenst kan je de SSD skippen en voor 2x zo veel geheugen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
renedis schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 20:42:
[...]

Op basis van ervaring is dit erg goed. Enkel over het moederbord kan ik niet oordelen voor je gezien ik een (duurdere) dual NIC mobo heb.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 57,-€ 57,-
1Samsung SM961 256GB€ 131,39€ 131,39
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 401,04

Je voeding/adapter kan je naar eigen wens invullen.

Als je wilt kan je met XPenology gaan werken. bare-metal of met bijvoorbeeld ESXi/VM + passthrough.
Dan heb je toch je oude vertrouwde look and feel van je DS216play.

SSD als OS/download/TEMP/PAR2/uitpak/services disk en je andere schijven als "slow storage".
Desgewenst kan je de SSD skippen en voor 2x zo veel geheugen gaan.
Thanks, ziet er goed uit! Mag ik vragen welk MoBo jij hebt? En welke behuizing heb je hiervoor?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• renedis
miicker schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 20:45:
[...]

Thanks, ziet er goed uit! Mag ik vragen welk MoBo jij hebt? En welke behuizing heb je hiervoor?
Ik heb een pricewatch: ASRock Z270M-ITX/ac vanwege het vereiste van 2 NICs.

Complete opzet:
renedis in "Het grote zuinige server topic - deel 2"

Behuizing:
Een Ultra Short depth 1U rack mount behuizing. Let wel, deze behuizing kan alleen mini-itx hebben.
Ik heb een LackRack gemaakt in mijn meterkast van 35 cm (max gezien de beperkte ruimte in veel meterkasten).

1U behuizing

Let niet op mn kabelmanagement ;) Dat staat nog op mijn to-do lijst sinds de aanschaf van de PicoPSU + adapter.

De HDD brackets heb ik zelf ontworpen en geprint met m'n 3D printer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Consulectro schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 13:29:
Bij 10% vermogensafname (=9Watt) is het rendement nog steeds 90%. Dat betekend dat het verlies dan maar 1Watt is! Dat is in vergelijking met andere voedingen heel er laag! _/-\o_
[...]
Klopt, maar daar komen nog DC-DC omzettingsverliezen bij voor 3,3V en 5V (door de PicoPSU). Sommige moederborden hebben een 19V (etc.) aansluiting en verzorgen 3,3V, 5V (etc.) geintegreerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consulectro

Consulectro

Lekker bezig...

mrmrmr schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 00:55:
[...]

Klopt, maar daar komen nog DC-DC omzettingsverliezen bij voor 3,3V en 5V (door de PicoPSU). Sommige moederborden hebben een 19V (etc.) aansluiting en verzorgen 3,3V, 5V (etc.) geintegreerd.
Ja, helemaal mee eens. Daarom ben je met een moederbord dat draait op 19V (of 12V) ook meteen klaar.

12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Consulectro

Consulectro

Lekker bezig...

miicker schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 16:01:
............

Ik heb op dit moment onderstaande besteld voor ongeveer dezelfde applicatie (Kodi, HDHomerun, streaming, kleine huis server die 24/7 aan moet staan).

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 58,-€ 58,-
1Asus H110T€ 82,90€ 82,90
1Kolink Satellite€ 31,-€ 31,-
1Team Group Elite TED48G2400C16-S01€ 55,41€ 55,41
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 227,31

Hier komt dan nog de zuinige voeding bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renedis
Consulectro schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 09:13:
[...]

Ik heb op dit moment onderstaande besteld voor ongeveer dezelfde applicatie (Kodi, HDHomerun, streaming, kleine huis server die 24/7 aan moet staan).

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 227,31

Geen verkeerde set-up d:)b maar ik denk niet geschikt voor hem, hij vereist 4x SATA.
Mobo is hier al vaker voorbij gekomen. Iets onzuinig vanwege 2e NIC, echter kan dat een strategische keuze zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Consulectro schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 09:13:
[...]

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 227,31

Leuke setup, maar inderdaad wat hierboven al gezegd wordt, ik wil minimaal 4 sata aansluitingen. Deze heeft er slechts twee. Ook de behuizing biedt slechts ruimte voor drie 3,5" hdd's.

Toch bedankt voor het delen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cobo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-09 12:48

cobo

I’m not make it, I create it

ANdrode schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 19:13:
Heeft iemand gerekend aan de keuze voor 3.5" Helium-gevulde HDD's?

Ik lees een verbruik van 7.4w (read/write) en 5.1w (idle) voor de HGST variant. Bij WD 6.2w (read/write), 2.8w (idle) en 0,5w in standby/sleep/spindown. Ze gebruiken enkel 12V (gunstig).

Dan heb je schijven zonder shingled magnetic recording, wat performance issues geeft bij bijvoorbeeld VM's of databases.

Als je twee schijven kan ruilen voor 4 (en raid 1 accepteert wbt $/GB) kan dat mogelijk uit.
Heb zelf 2x 3.5" HDD in raid 1 en maar een paar uur aan spin-up per dag, vrijwel alles op SSD. Met wisselen naar 2.5" win ik naar verwachting amper iets
Ik zit zelf te kijken naar een wd red 8 TB of wd red 10 TB. qua verbruik ziet het er goed uit. Nu verder even kijken wat de prijs gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
cobo schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 12:42:
[...]
Ik zit zelf te kijken naar een wd red 8 TB of wd red 10 TB. qua verbruik ziet het er goed uit. Nu verder even kijken wat de prijs gaat doen.
De prijs van 8TB externe schijven (servethehome thread) valt mij mee. EUR 250 voor 8TB.

En twee voordelen: Geen shingled magnetic recording, hoge doorvoersnelheid
De Seagate Archive serie gebruikt shingled magnetic recording. Dat type storage is volgens ondermeer storagereview ongeschikt voor in raid array's omdat de performance dan instort

[ Voor 18% gewijzigd door ANdrode op 18-05-2017 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cobo

cobo

@ANdrode Ik zit ook vooral te kijken wat de WD red 10TB gaat doen. De prestaties ben ik ook wel benieuwt naar. Ik ben verplan om ze toch in raid zetten. Dus shingled magnetic recording van de Seagate Archive serie is toch niet handig hiervoor.

[ Voor 38% gewijzigd door cobo op 18-05-2017 13:14 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Ik postte een tijd geleden hier deze vraag: miicker in "Het grote zuinige server topic - deel 2"

Nu vond ik zelf dit MoBo: pricewatch: Asus Q170T
Iemand ervaring mee?

Wat me met name trekt is de mogelijkheid om deze met een 19V adapter te voeden. Daarnaast heeft deze de vereiste aanwezigheid van 4 SATA sloten. Een dubbele NIC is ook mooi meegenomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -JB-
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02:06
Die 19v Asus moederbordjes doen het meestal niet slecht in het Hardwareluxx overzicht (linkje staat aan het einde van de startpost).
Dit specifieke moederbord staat er echter niet tussen.

Wel zou ik kijken of je meer informatie kan vinden over de maximale belasting van de sata power aansluiting. Of hier 4*3.5" tegelijk op kan spinnen betwijfel ik.
Op de Asus site en in de user manual kan ik er niets over vinden.

[ Voor 8% gewijzigd door -JB- op 19-05-2017 09:33 ]

Gasloos sinds september 2024 - Itho Amber 65 - 7830Wp APSystems DS3L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
miicker schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 22:19:
Ik postte een tijd geleden hier deze vraag: miicker in "Het grote zuinige server topic - deel 2"

Nu vond ik zelf dit MoBo: pricewatch: Asus Q170T
Iemand ervaring mee?

Wat me met name trekt is de mogelijkheid om deze met een 19V adapter te voeden. Daarnaast heeft deze de vereiste aanwezigheid van 4 SATA sloten. Een dubbele NIC is ook mooi meegenomen.
-JB- schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 09:26:
Die 19v Asus moederbordjes doen het meestal niet slecht in het Hardwareluxx overzicht (linkje staat aan het einde van de startpost).
Dit specifieke moederbord staat er echter niet tussen.

Wel zou ik kijken of je meer informatie kan vinden over de maximale belasting van de sata power aansluiting. Of hier 4*3.5" tegelijk op kan spinnen betwijfel ik.
Op de Asus site en in de user manual kan ik er niets over vinden.
Afbeeldingslocatie: http://static.nix.ru/autocatalog/motherboards_asustek/275481_2296_draft_large.jpg

De bijgeleverde kabel heeft 4x power. Het gebruik van een 90W voeding (op 12V) is dan geadviseerd net zoals bij ieder ander mobo van dat kaliber.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@miicker

Ik hoop dat iemand metingen heeft van de Q170T.

Ondanks dat het Asus Q170T moederbord er niet slecht uitziet, is Asus is meestal niet zo zuinig als bijvoorbeeld ASRock. Het kan wel een relatief goede keuze zijn als je in speciale categorieën zoekt waar weinig ander aanbod is.

4 SATA is mooi met 4 x 2.5" of SSD.

Onder gelijkblijvende omstandigheden is 12V theoretisch beter dan 19V. In het algemeen levert een lagere spanning een lager verbruik op. Als 12V door de adapter wordt geleverd hoeft het moederbord het niet nog eens om te zetten vanaf 19V. Bij een 12V tot 19V DC aansluiting hangt het verbruik af van de implementatie.
Een moederbord met een DC aansluiting heeft een DC-DC converter aan boord om de gewenste spanningen te produceren. Hetzelfde effect bereik je met een ATX PicoPSU en een AC/DC adapter. Dat resulteert in een veel bredere moederbordkeuze.

Eenzelfde moederbord met dubbele NIC presteert slechter dan met een enkele NIC wat betreft het verbruik. Je kunt meerdere NIC's vermijden.

Zuinige moederborden geschikt voor een NAS zijn zeldzaam, er is bijvoorbeeld de Fujitsu D3417-B (6x SATA). Niet erg goedkoop, maar wel veel features voor een NAS. Als je een Kaby Lake cpu wilt moet je wachten op de B2 variant. Die zou deze maand verschijnen volgens Fujitsu.

Van de nieuwere moederborden rapporteren onze Oosterburen redelijk goede resultaten over de ASRock H270M-ITX/ac, ook een dual LAN. Het is niet duidelijk of er iets aangesloten is.
ASRock B250M Pro4 (single LAN) scoort ook goed, ditmaal met enkel LAN en een niet al te zuinige ATX voeding. Die meting is mogelijk dichter bij normaal dan de H270M/ac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:04
cobo schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 13:10:
@ANdrode Ik zit ook vooral te kijken wat de WD red 10TB gaat doen. De prestaties ben ik ook wel benieuwt naar. Ik ben verplan om ze toch in raid zetten. Dus shingled magnetic recording van de Seagate Archive serie is toch niet handig hiervoor.
Hangt er helemaal vanaf wat voor raid oplossing het wordt. Raid 5 gaat hem niet worden inderdaad, maar sinds 2/3 TB wil je uberhaupt geen Raid5. Zelf gebruik ik tegenwoordig snapraid (icm met een aantal Seagate Archive 8 TB). Voor de zekerheid heb ik voor de parity disk wel het NAS type genomen. Achteraf bleek dat niet echt nodig. Je kunt namelijk x GB snel wegschrijven, komt het via het netwerk binnen dan kun je dat heel lang volhouden (uur of 3), omdat de disk dan tijd over heeft om zijn interne cache leeg te schrijven.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Thanks voor de antwoorden. Ik wil er wel 3,5" schijven inzetten, ik verwacht dus eigenlijk dat het door mij genoemde MoBo niet geschikt is. @mrmrmr ik ga me later nog even verdiepen in de dingen die je noemt, maar bedankt voor je uitgebreide reactie! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cobo

cobo

sdk1985 schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 13:39:
[...]

Hangt er helemaal vanaf wat voor raid oplossing het wordt. Raid 5 gaat hem niet worden inderdaad, maar sinds 2/3 TB wil je uberhaupt geen Raid5. Zelf gebruik ik tegenwoordig snapraid (icm met een aantal Seagate Archive 8 TB). Voor de zekerheid heb ik voor de parity disk wel het NAS type genomen. Achteraf bleek dat niet echt nodig. Je kunt namelijk x GB snel wegschrijven, komt het via het netwerk binnen dan kun je dat heel lang volhouden (uur of 3), omdat de disk dan tijd over heeft om zijn interne cache leeg te schrijven.
Ik gebruikt nu raid 5 in combinatie met 4TB schijven. Maar voor de nieuw 10 TB schijven zit ik te denken aan raid 5, raid 6 of microsoft storage space. Dit i.v.m. dat ik Microsoft windows server 2016 gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Bedankt voor jullie reacties :) Ik heb toevallig wel nog een spare 90V voeding liggen van een oude laptop die ik kan gebruiken. Ik heb zelf op basis van verschillende input onderstaand lijstje gemaakt:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 59,-€ 59,-
1Asus Q170T€ 147,50€ 147,50
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 75,50€ 75,50
1Adata AD4S240038G17-S€ 53,41€ 53,41
1Integral M.2 SATA 6GBPS 22X80 64GB€ 44,87€ 44,87
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 380,28

Wat vinden jullie ervan? Wat ik me wel afvraag is welke maat de DC connector heeft voor de voeding, de adapter die ik heb liggen komt van een Asus laptop en heeft een 5.5mm*2.5mm aansluiting.
Daarnaast heb ik in de PW alle behuizingen bekeken voor een thuisserver, en dit was de goedkoopste die ruimte bied aan minimaal 4*3,5" (deze heeft zelfs 6 slots).

In het overzicht staat trouwens €380 totaal, ik denk dat het minimaal €400 is incl. verzendkosten en als ik het bestel bij een beetje een betrouwbare webshop :P Maar goed, dat past dus eigenlijk precies binnen mijn budget. Wat denken vinden jullie van de setup, zijn er zaken die volgens jullie anders moeten/kunnen?

Hier komen dus nog wel 4 HDD's bij (waarvan ik er twee al heb).

Denken jullie dat de dingen die ik voor ogen heb (het draaien van Plex, en download diensten als NZBget, Radarr etc hierop soepel draaien? Bedankt alvast! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -JB-
Ik ben benieuwd wat je zorgen over de voeding van de 4x3,5" schijven weg heeft genomen!

Verder zou je kunnen overwegen om je SSD te vervangen door een NVME exemplaar: pricewatch: Intel 600p 128GB
Mocht je ooit met virtualisatie aan de slag willen gaan (ESXi bijv), dan kan je daarop je VMs draaien en je sata controller doorgeven aan je storage VM (Xpenology bijv).

Verder lijkt het me een prima server. Ben benieuwd naar de werkelijke verbruikscijfers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeris49
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-07 22:38
miicker schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 00:31:

Wat vinden jullie ervan? Wat ik me wel afvraag is welke maat de DC connector heeft voor de voeding, de adapter die ik heb liggen komt van een Asus laptop en heeft een 5.5mm*2.5mm aansluiting.
Daarnaast heb ik in de PW alle behuizingen bekeken voor een thuisserver, en dit was de goedkoopste die ruimte bied aan minimaal 4*3,5" (deze heeft zelfs 6 slots).
Over de DC connecter staat het volgende in de manual:
* Connector dimension: 7.4 x 5.1mm, support both 19V and 12V DC input

http://dlcdnet.asus.com/p...948-1747104069.1495262923

[ Voor 10% gewijzigd door joeris49 op 20-05-2017 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Bedankt voor jullie reacties :) Ik heb toevallig wel nog een spare 90V voeding liggen van een oude laptop die ik kan gebruiken. Ik heb zelf op basis van verschillende input onderstaand lijstje gemaakt:
90 :X :P , wil je je hardware frituren? :+
joeris49 schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 08:57:
[...]

En dat is een niet los te vinden connector, althans, ik heb 'm toen niet kunnen vinden. Heb uiteindelijk een universele voeding ontdaan van de kabel met de juiste stekker eraan :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
In het overzicht staat trouwens €380 totaal, ik denk dat het minimaal €400 is incl. verzendkosten en als ik het bestel bij een beetje een betrouwbare webshop :P Maar goed, dat past dus eigenlijk precies binnen mijn budget. Wat denken vinden jullie van de setup, zijn er zaken die volgens jullie anders moeten/kunnen?

Hier komen dus nog wel 4 HDD's bij (waarvan ik er twee al heb).
Met de prijs kom je in de buurt van een kant en klare server met Quad-Core Skylake CPU zoals de ML10 Gen 9.

In dit topic is het vloeken, maar het Dell equivalent van die HP gebruikt 16W idle (gemeten via P1 poort). Bij HP moet je uitzoeken wat voor type voeding er in zit.
Denken jullie dat de dingen die ik voor ogen heb (het draaien van Plex, en download diensten als NZBget, Radarr etc hierop soepel draaien? Bedankt alvast! :)
Ruim meer dan wat daarvoor nodig is.

Wel zo inrichten dat de downloads naar de SSD gaan. Dan kunnen de HDD's 95% van de tijd uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
-JB- schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 08:44:
Ik ben benieuwd wat je zorgen over de voeding van de 4x3,5" schijven weg heeft genomen!

Verder zou je kunnen overwegen om je SSD te vervangen door een NVME exemplaar: pricewatch: Intel 600p 128GB
Mocht je ooit met virtualisatie aan de slag willen gaan (ESXi bijv), dan kan je daarop je VMs draaien en je sata controller doorgeven aan je storage VM (Xpenology bijv).

Verder lijkt het me een prima server. Ben benieuwd naar de werkelijke verbruikscijfers.
Iemand vertelde me dat het met een 90W laptop voeding prima zou moeten werken, dus ik weet niet hoe jij/jullie hier tegenaan kijken?

Verder moet ik nog even kijken naar de SSD, iemand vertelde me dat wellicht de SSD te groot is 80mm is hij namelijk. Ik moet nog even controleren wat het mobo ondersteund (misschien max 60mm).
joeris49 schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 08:57:
[...]

Thanks ik ga eens even zoeken :)
Raven schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 09:45:
[...]

90 :X :P , wil je je hardware frituren? :+
90w moet dat zijn inplaats van 90v :+
ANdrode schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 10:34:
[...]

Met de prijs kom je in de buurt van een kant en klare server met Quad-Core Skylake CPU zoals de ML10 Gen 9.

In dit topic is het vloeken, maar het Dell equivalent van die HP gebruikt 16W idle (gemeten via P1 poort). Bij HP moet je uitzoeken wat voor type voeding er in zit.
Op zich is zo'n kant en klaar servertje ook wel interessant. Het lijkt me alleen leuker er zelf een in elkaar te zetten :+
Ik hoor trouwens ook graag van anderen wat ze denken over de server die hier genoemd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Ik heb op basis van de input hier een andere opzet gemaakt, wat vinden jullie hiervan:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus Prime B250M-A€ 71,19€ 71,19
1BitFenix Phenom Micro-ATX Zwart€ 65,80€ 65,80
1Mini-box picoPSU 90€ 41,95€ 41,95
1Adata Premier Pro SP900 M.2 2280 128GB€ 57,14€ 57,14
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 350,03

De prijs komt neer op ongeveer €375,- als ik verzendkosten e.d. meereken. Iets goedkoper dus dan mijn vorige lijst die incl. verzendkosten net boven de €400 is:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus Q170T€ 147,50€ 147,50
1Adata AD4S240038G17-S€ 53,41€ 53,41
1Integral M.2 SATA 6GBPS 22X80 64GB€ 44,87€ 44,87
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 380,28

Welke van die twee lijsten denken jullie dat beter is (en waarom)?

Daarbij nogmaals de vraag of jullie denken of een 90w voeding voldoende is voor deze setup. Ook ben ik niet helemaal tevreden over de behuizing in de eerste lijst, volgens mij is deze aan de grote kant, maar een kleinere behuizing met ruimte voor minimaal 4*3,5" is lastig te vinden voor dat budget.

Ik hoor graag wat jullie mening is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10:08
Ik verwacht eigenlijk dat die voeding wel eens minder efficiënt zou kunnen zijn dan je denkt, puur op basis van leeftijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@miicker

Ik ben benieuwd waarom je de Asus Prime B250M-A en deze SSD's hebt uitgezocht.

Een PicoPSU 160-XT is aan te raden vanwege de 4 hard disks die je van stroom wilt voorzien.

Deze PicoPSU heeft een 12V adapter nodig. Je hebt ook nog wat accessoires nodig, o.a. een PCI plaatje met DC connector en een SATA voedingsplitter. Standaard heeft een PicoPSU 160-XT één SATA aansluiting. Dus je hebt een splitter nodig van 1 naar 4.

90W is waarschijnlijk onvoldoende voor 4 x 3.5" HDD, het is wel voldoende voor 4 maal zuinige 2.5" HDD's. Voor 4 x 3.5" HDD van een zuinig type heb je een 120W voeding nodig. Systemen met veel 3.5" harde schijven verbruiken vaak het meest tijdens het starten. Als je het maximum verbruik opzoekt op de spec sheets weet je ongeveer wat het gelijkstroom piekverbruik is tijdens opstarten. Tel daarbij op het verbruik van de cpu zonder energiebesparingsfuncties, en het verbruik van het moederbord. Stel dat je sterk onzuinige HDD's hebt die 30W verbruiken, dan heb je alleen al aan hard disks 120W piekverbruik in het ongunstigste geval. Hoeveel het exacte verbruik is hangt af van het opstarten van de schijven en de timing daarvan. Als ze alle precies tegelijk op een piekverbruik komen is dat het ongunstigste geval. Vaak geldt: hoe hoger het toerental, hoe hoger het verbruik. Een HGST 7200 rpm heeft bijvoorbeeld meestal een hoger verbruik dan een WD met veel lager toerental. Een systeem met vier onzuinige 7200 rpm HGST's heeft een grote faalkans met slechts 120W.

Voedingen hebben vaak condensatoren die een plotselinge stroomvraag opvangen. Meestal kunnen ze kortdurend buiten de specificatiewaarde (nameplate label) gaan. Denk daarbij aan 10%. Hoe langer het duurt, hoe minder de overbelasting mag zijn. Ook al hebben voedingen een ingebouwde beveiliging tegen overbelasting, de factor tijd helpt niet, je kunt door langdurige overbelasting een voeding defect laten gaan.

Wat betreft de behuizing: ik zorg altijd voor voldoende ruimte voor (passieve) koeling in de kast. Een krappe kast met 4 hete harde schijven zorgt voor een warmer systeem met een hoger verbruik en meer ventilatorlawaai.
Meestal gebruik ik maar één 12cm ventilator op laag toerental die de lucht uitblaast en een 12cm ventilator op de cpukoeler als die zwaar belast wordt. Er zijn ook passieve cpu koelers, zoals de Arctic Alpine 11 Passive met nul verbruik. Bij veel kasten kun je een 12cm ventilator plaatsen dicht bij de cpu koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
@mrmrmr thanks voor je antwoord! Ik neem aan dat ik een 19V adapter dan niet kan gebruiken op die voeding? Dan wordt het namelijk best duur, aangezien ik dan ook een andere adapter moet kopen. Kan ik dan niet beter bijvoorbeeld deze voeding gebruiken:
pricewatch: MS-Tech MS-N450-SYS REV. B

Of deze (stukje kleiner):
pricewatch: HEC HEC-120SA-7FX

Of zijn dit soort voedingen veel minder zuinig? Waar ik voornamelijk bang voor ben bij deze voedingen is het lawaai dat ze produceren.

Wat betreft doe koeling voor de cpu is het inderdaad een interessante optie, ook niet heel duur of zo. Stel ik zou de eerste voeding nemen, dan komt de server er zo uit te zien:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus Prime B250M-A€ 76,50€ 76,50
1BitFenix Phenom Micro-ATX Zwart€ 65,80€ 65,80
1MS-Tech MS-N450-SYS REV. B€ 20,35€ 20,35
1Adata Premier Pro SP900 M.2 2280 128GB€ 57,14€ 57,14
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 333,74

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja, zie mijn eerdere opmerkingen over het gebruik van een 90W adapter, ik zou het niet doen. Van de ATX voedingen die je noemt heb ik geen verbruikscijfers.

Mijn keuze met jouw gebruik zou deze zijn:

#ProductPrijsSubtotaal
1BitFenix Prodigy M Zwart€ 72,50€ 72,50
1Samsung 850 EVO 250GB€ 95,90€ 95,90
1Startech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA)€ 5,15€ 5,15
1Mini-box PicoPSU-160-XT€ 45,95€ 45,95
1Mini-box PCI Bracket€ 2,97€ 2,97
1Leicke 120W 12V adapter€ 29,99€ 29,99
1pm: 2 al aanwezige HDD's€ 0,00
1pm: Maxtor M3 Portable 4TB Zwart€ 132,89
1pm: Arctic Alpine 11 Passive€ 10,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 448,11

Ik zou de 2 schijven die je al hebt vooralsnog behouden en op termijn vervangen door 4 TB 2.5" HDD's (Seagate ST4000LM024 uit Maxtor M3 externe 2.5" HDD). Als het totaalbedrag te hoog is kun je eventueel de SSD later aanschaffen. Dat verlaagt de initiële aanschafprijs naar 352 euro.

Daarnaast zou ik een externe backup maken (geen RAID of aanverwanten) via USB3 of externe SATA. Er zijn losse externe behuizingen verkrijgbaar. De voordelen van externe backup zijn: geen stroomverbruik wanneer niet aangesloten, geen automatische duplicatie van gebruiksfouten, laag risico op malwareschade.

Toelichting op de keuzen:
Processor heeft uitstekende prijs/prestatieverhouding, moederbord heeft laag verbruik in gebruikerstest; kast heeft goede geluidsisolatie en kan een passieve processorkoeler ondersteunen met één kastventilator; SSD heeft zeer laag verbruik; voeding is voorbereid op meer hard disks in de toekomst en minder duur; adapter is goedkoop en veel gebruikt in zuinige systemen.

Renedis heeft het moederbord al eerder voorgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
mrmrmr schreef op zondag 21 mei 2017 @ 15:49:
Toelichting op de keuzen:
Processor heeft uitstekende prijs/prestatieverhouding, moederbord heeft laag verbruik in gebruikerstest; kast heeft goede geluidsisolatie en kan een passieve processorkoeler ondersteunen met één kastventilator; SSD heeft zeer laag verbruik; voeding is voorbereid op meer hard disks in de toekomst en minder duur; adapter is goedkoop en veel gebruikt in zuinige systemen.
In totaal vind ik een pico-PSU toch erg prijzig (> EUR 80).

Als je naar een ATX voeding kijkt: De minder efficiënte (64% @ 10w DC) be quiet! Pure Power 10 300W kost +- EUR 50. De V550 kost + EUR 90 (onbekend bij 10W, 82.4% @ 22.5W/240W).

Zit dit systeem niet boven het kantelpunt waar je wat betreft TCO een ATX voeding moet kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De gebruikte uitgangspunten zijn: zuinig, stil en niet onnodig duur.

De V550 is iets duurder, minder zuinig en met een geluidproducerende ventilator. Daarom voldoet die niet.

Pure Power 10 300W is geschikt voor budget systemen, maar hij is niet echt zuinig en niet stil.

Zuinigheid is niet alleen een centenkwestie, er kunnen andere overwegingen zijn om een zuinige server te willen. Bijvoorbeeld omdat je het leuk vind een zuinige server te bouwen, of je wil je jaarverbruik matchen met je zonnepaneleninstallatie ("0 op de meter"), of je wil iets doen aan energiebesparing en het milieu of je streeft naar klimaatneutraliteit.

Wat professionele systemen betreft: daar is de impuls groot om te besparen omdat er soms afgerekend wordt met hoge energieverbruikprijzen in data centers en vanwege de eisen van maatschappelijk verantwoord ondernemen.

TCO is een flexibel instrument, er zitten veel schattingen in die niet altijd even nauwkeurig zijn. Met name schattingen over de gewenste en de feitelijke levensduur. Als energie zou worden voorzien van realistische maatschappelijke beprijzing zou het plaatje er anders uitzien dan het nu is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renedis
Sorry hoor.. maar een degelijke 90W voeding met 4x 3.5" kan makkelijk. Ik vind die paniek dan ook compleet onterecht.

Maar goed, ieder z'n ding.

Ik kan iig uit eigen ervaring vertellen dat zelfs een 60w voeding in sommige gevallen icm een G4400 voldoende kan zijn. Enkel tijdens booten was dat opletten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Thanks voor de antwoorden. Ik weet het nu echt niet meer :| Iedereen zegt zoveel verschillende dingen. Ik wil inderdaad dat de NAS zuinig is, maar ik vermoed dat als ik een degelijke voeding kan kopen voor €40 ipv €80 aan die PicoPSU dat ik er best een tijd mee kan doen voordat het me meer kost.
M.a.w. hoe lang duurt het voordat die PicoPSU zich terugverdiend?

Daarnaast ben ik echt niet van plan 2,5" schijven te gaan kopen, om de reden dat ze een stuk duurder zijn dan 3,5" schijven. Daarnaast is de harde schijf die @mrmrmr toont bedoeld als externe hdd. Ik vraag me af hoe lang zo'n ding het overleeft in een omgeving waar hij 24/7 aan staat. Ik zou dus eerder kiezen voor WD Red schijven, of andere schijven die gemaakt zijn voor dergelijke doeleinden.

@mrmrmr wat is de reden dat je die ASRock verkiest boven de door mij getoonde Asus Prime?

De behuizing lijkt me trouwens wel een mooie oplossing, wel maar eens gaan opmeten of dat gaat passen in de kast waar de NAS moet komen te staan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Oké ik heb even twee verschillende opzetjes gemaakt. Ik zou toch graag gaan voor een Mini ITX mobo, aangezien alleen een mini ITX kast gaat passen in de kast waar de NAS moet komen te staan :|

Afmetingen die de nas maximaal mag hebben:
Hoogte: 300mm
Breedte: 285mm
Lengte/diepte: 650mm

Daarnaast heb ik dus de eis dat hij minimaal 4 * 3,5" moet ondersteunen. De enige behuizing die aan die eisen voldoet is de pricewatch: Fractal Design Node 304 Zwart en die ondersteund alleen Mini-ITX.

Eerste opzet:
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI B250I Pro€ 92,95€ 92,95
1Leicke ULL Power Supply 120 W€ 30,-€ 30,-
1Mini-box picoPSU PicoPSU-160-XT€ 46,-€ 46,-
1Adata Premier Pro SP900 M.2 2280 128GB€ 64,14€ 64,14
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 430,66

Tel er verzendkosten e.d. bij op en ik zit al snel op €450-€480.. Wat dus eigenlijk gewoon boven mijn budget is. Nu viel mijn oog ook op het volgende moederbord: pricewatch: ASRock J4205-ITX deze heeft een aantal voordelen t.a.v. de zojuist genoemde MSI B250I Pro, hij heeft namelijk een Intel J4205 aan boord, die al passief gekoeld wordt. Een koeler kopen is dan dus niet meer nodig (die ben ik vergeten mee te nemen in het lijstje). Daarnaast beschikt hij over een HDMI 2.0 poort, wat ook wel fijn is. Uiteraard ook mooi dat ik dan geen processor hoef te kopen. Een nadeel is echter dat de processor waarschijnlijk minder snel/goed is. Daarnaast ondersteund dit mobo geen DDR4 geheugen (DDR3 sodimm) Mijn vraag dan ook voornamelijk over dit moederbord:
Zal deze snel genoeg zijn voor wat ik er mee wil bereiken?

Een setup met dit moederbord zou er als volgt uit komen te zien:
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock J4205-ITX€ 118,38€ 118,38
1Leicke ULL Power Supply 120 W€ 30,-€ 30,-
1Crucial CT102464BF160B€ 52,65€ 52,65
1Mini-box picoPSU PicoPSU-160-XT€ 46,-€ 46,-
1Adata Premier Pro SP900 M.2 2280 128GB€ 64,14€ 64,14
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 394,79

Hierbij kom ik incl. verzendkosten e.d. uit op ongeveer €410-€420.
Mijn 2 hoofdvragen voor nu:
Welke van de twee opzetjes zouden jullie kiezen en waarom?
Wat is een goed alternatief voor de picoPSU voeding?

In totaal kost de voeding me nu ruim €90,- omdat ik een extra kabel nodig heb, een bracket, en een adapter. Wat zou een goede (en vooral goedkopere) optie zijn om dit te vervangen. Stel ik kan een voeding voor €40 kopen, en op jaarbasis is dit €5 duurder dan de picoPSU dan neem ik uiteraard de goedkope voeding omdat ik toch niet verwacht 10 jaar met dit systeem te doen.

Bedankt alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Als eens gekeken naar een pricewatch: ASRock J3160DC-ITX ? Die heeft een zuinige voeding inclusief. De J3160 kan net geen video transcoding aan voor Plex, maar kan wel prima subtitles transcoden voor bijvoorbeeld een chromecast. Maar het beste is om uiteindelijk gewoon een mediaspeler te hebben die alles kan afspelen zonder dat transcoding nodig is, zoals OpenPHT of Plex Media Player op een Raspberry Pi. Aangezien je al kijkt via Kodi ga ik er vanuit dat je al een mediaspeler hebt en transcoding dus geen issue is. Mag ik vragen waar je Kodi momenteel op gebruikt?

Verder moet je even goed kijken naar je SSD keuze. Je hebt nu een M.2 SSD met SATA-interface gekozen. Bij heel veel moederborden zoals die MSI B250 vervalt dan het SATA0-slot, tenzij je een M.2 SSD neemt met PCI-E. Die Asrock J-bordjes hebben alleen een M.2 Mini-slot voor een Wifi-kaartje, dus daar kun je maximaal 4 harde schijven aan hangen.

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

mrmrmr schreef op zondag 21 mei 2017 @ 04:13:
Een PicoPSU 160-XT is aan te raden vanwege de 4 hard disks die je van stroom wilt voorzien.

[...]

90W is waarschijnlijk onvoldoende voor 4 x 3.5" HDD, het is wel voldoende voor 4 maal zuinige 2.5" HDD's. Voor 4 x 3.5" HDD van een zuinig type heb je een 120W voeding nodig. Systemen met veel 3.5" harde schijven verbruiken vaak het meest tijdens het starten. Als je het maximum verbruik opzoekt op de spec sheets weet je ongeveer wat het gelijkstroom piekverbruik is tijdens opstarten.
Hoe kom je hier nou toch steeds bij? Ik heb vanwege deze verhalen eerder allerlei scenario's getest, waaronder twee keer 3,5", en de conclusie was dat 2,5" of 3,5" zelfs in vergelijking met een SSD eigenlijk niets uitmaakt. Heb je enig voorbeeld waarbij het vermeende piekgebruik van HDD's een probleem heeft opgeleverd?

Sowieso hoef je je voeding echt niet te overdimensioneren om die korte piek op te vangen. Een beetje fatsoenlijke voeding vangt dat met gemak op. Daarnaast zorg je door overdimensioneren juist dat de voeding tijdens de normale situatie in een nog onzuiniger gebied zit als het op efficiëntie aankomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De PicoPSU 160-XT met 120W adapter en accessoires voor 4 HHD's kost 84 europlus 5 euro verzend als je die spullen los zou bestellen (wat niet zo is). De meerprijs van PicoPSU in 5 jaar tijd is ongeveer 10 euro.
Dan heb je een PicoPSU die zuinig en stil is en de ATX voeding is niet zuinig en niet stil.

Waarom stel je bij de voeding je wel een eis over de terugverdientijd en bij de HDD's niet? Dat is niet consequent. Zuinige 3.5" HDD's verbruiken zo'n 3 keer meer dan zuinige 2.5" HDD's, zie de TS. De aanschafprijs van 2.5" is lager, niet hoger, dan 3.5" WD HDD's als je ze koopt in externe vorm en de schijf eruit haalt.

Deze en een aantal andere vragen die je stelt zijn recent nog besproken in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
@Mick1990 ik wil plex kunnen draaien, dat is een van de redenen dat ik deze server überhaupt in elkaar wil zetten. Die valt dus per definitie af.

@Verwijderd thanks, misschien toch een 90W voeding overwegen, maar op zich is 120W niet heel veel duurder en wel meer toekomstbestendig.

@mrmrmr ik wil sowieso mijn eigen twee 3,5" schijven blijven gebruiken. Misschien kan ik kijken om uit te breiden met 2,5" schijven, maar ik ben bang dat de levensduur van die schijven veel korter zijn, aangezien ze niet gemaakt zijn om 24/7 aan te staan. Hoe kijk jij hier tegenaan?
Daarnaast is de besparing op energie geen dermate groot punt dat ik er alles aan wil doen om 1W per jaar te besparen :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
mrmrmr schreef op maandag 22 mei 2017 @ 01:20:
De PicoPSU 160-XT met 120W adapter en accessoires voor 4 HHD's kost 84 europlus 5 euro verzend als je die spullen los zou bestellen (wat niet zo is). De meerprijs van PicoPSU in 5 jaar tijd is ongeveer 10 euro.
Dan heb je een PicoPSU die zuinig en stil is en de ATX voeding is niet zuinig en niet stil.
Ik weet niet wat jij "stil" vind. Ik heb geen ervaring met de genoemde adapters, maar "geen bewegend deel dus geen geluid" gaat niet zomaar op.

Coil whine ervaar ik vaak al luider en irritanter dan het geluid van een fan.

In mijn situatie (zwaardere piekbelasting) valt het geluid van de fan van een V550 in ieder geval weg tov de HDD's
Waarom stel je bij de voeding je wel een eis over de terugverdientijd en bij de HDD's niet? Dat is niet consequent. Zuinige 3.5" HDD's verbruiken zo'n 3 keer meer dan zuinige 2.5" HDD's, zie de TS. De aanschafprijs van 2.5" is lager, niet hoger, dan 3.5" WD HDD's als je ze koopt in externe vorm en de schijf eruit haalt.
Bij HDD's moet je voor TCO ook 'hoe vaak ze echt draaien' beschouwen. Als je dat voor elkaar krijgt is het verbruik praktisch identiek

offtopic:
Daarnaast kan je ook 8TB helium HDD's uit extern behuizingen halen met zelfde prijs per TB (EUR 250 voor 8TB, maar schijven met enterprise levensduur). Dan kan je van 4 HDD's naar twee + betere performance

[ Voor 34% gewijzigd door ANdrode op 22-05-2017 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
miicker schreef op maandag 22 mei 2017 @ 11:19:
@Mick1990 ik wil plex kunnen draaien, dat is een van de redenen dat ik deze server überhaupt in elkaar wil zetten. Die valt dus per definitie af.
De J3160 kan prima plex draaien, maar geen video transcoden vanaf 10Mbit bitrate. Transcoding is echter alleen nodig bij spelers die niet alle videoformaten ondersteunen. Vandaar de vraag uit mijn vorige reactie: waar draai je Kodi momenteel op en waar ga je Plex speler (dus niet Plex server) uiteindelijk op draaien? Ook dat is belangrijk voor de CPU keuze voor een Plex server.

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
@ANdrode wat voor voeding zou jij me aanraden? Een die wel redelijk zuinig is (maar hopelijk een stuk goedkoper dan de picoPSU).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Mick1990 schreef op maandag 22 mei 2017 @ 11:40:
[...]

De J3160 kan prima plex draaien, maar geen video transcoden vanaf 10Mbit bitrate. Transcoding is echter alleen nodig bij spelers die niet alle videoformaten ondersteunen. Vandaar de vraag uit mijn vorige reactie: waar draai je Kodi momenteel op en waar ga je Plex speler (dus niet Plex server) uiteindelijk op draaien? Ook dat is belangrijk voor de CPU keuze voor een Plex server.
Ik wil ook graag de plex app gebruiken op mijn mobiele telefoon en via de website van plex kijken op externe locaties. Dus transcoding lijkt me wel nodig in dat geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
miicker schreef op maandag 22 mei 2017 @ 11:40:
@ANdrode wat voor voeding zou jij me aanraden? Een die wel redelijk zuinig is (maar hopelijk een stuk goedkoper dan de picoPSU).
Voor een heel erg zuinig systeem wordt de TCO over drie jaar hoger met een ATX voeding dan een picoPSU :)

Daarvoork pak ik even de blog van Mux uit 2014 als bron,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/snIjbSe4qM7Q8w6uhVGLigcq/full.png

Ik heb een V550 gekocht omdat ik flexibiliteit wilde (andere 12V apparaten in meterkast op zelfde voeding, in totaal piek > 60W + hergebruik in desktop) en ik toen geen zuinige (Class VI) 120W adapter kon vinden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Daarom ben ik ook zo'n voorstander van mainboards met 19V aansluiting - qua TCO is het erg moeilijk om met ATX voeding of PicoPSU daar onder te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renedis
miicker schreef op maandag 22 mei 2017 @ 11:42:
[...]

Ik wil ook graag de plex app gebruiken op mijn mobiele telefoon en via de website van plex kijken op externe locaties. Dus transcoding lijkt me wel nodig in dat geval.
De J3160 kan 1 HD stream aan. Dit vertel ik je wederom uit eigen ervaring.
Je kan alleen niet meer downloaden of dergelijke op het moment van streamen, Dan gaat je beeld stotteren.

Ikzelf heb de J3160 en de N3150 gehad. Ik prefrereer de G4560 vele malen boven die 2 CPU's.
In theorie zijn ze veel zuiniger maar in de praktijk is de G4560 minstens net zo zuinig als de J3160 en N3150.

Nogmaals, een 90W voeding kan makkelijk met 4x 3.5" disks.
Ikzelf heb de 160W versie van de PicoPSU icm een 120W Leicke voeding. Dit is echter omdat ik in de toekomst uit wil kunnen breiden en dan ruim in mijn stroom verbruik wil kunnen zitten. De PicoPSU is daarnaast ook erg handig als je ruimte gebrek hebt. Ook dit was zo in mijn geval gezien de 1U ultra short depth case.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online

Deze en een aantal andere vragen die je stelt zijn recent nog besproken in dit topic.
De prijs van de goedkoopste 2,5" schijf (extern) is lager dan WD Red schijven ja.. maar de aanschafprijs van 3,5" schijven extern is veel lager dan de prijs van een 2,5" schijf met dezelfde capaciteit.

@renedis thanks voor je antwoord :) Denk dat ik inderdaad kies voor de picoPSU oplossing, ik kijk nog even of ik ga voor de 90W versie of de versie met 120W. Volgens mij moet ik in beide gevallen een andere adapter kopen, omdat de adapter die ik heb een 2,5mm * 5,5mm aansluiting heeft en dat weer niet past :|

Het liefst koop ik een Micro-ATX kaart, maar dan moet ik wel nog opzoek gaan naar een behuizing die in de kast past en waar ik voldoende harde schijven op kan aansluiten. Desnoods ga ik opzoek naar een case met 2 (of 3) 3,5" aansluitingen en nog een aantal 2,5" zodat ik kan uitbreiden met 2,5" schijven. Dit meer omdat er geen behuizingen beschikbaar zijn die een Micro-ATX kaart ondersteunen met 4+ plaatsen voor 3,5".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Voor welk moederbord zouden jullie kiezen (en waarom)?:
pricewatch: Asus Prime B250M-A
of
pricewatch: ASRock B250M Pro4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -JB-
miicker schreef op maandag 22 mei 2017 @ 20:11:
Voor welk moederbord zouden jullie kiezen (en waarom)?:
pricewatch: Asus Prime B250M-A
of
pricewatch: ASRock B250M Pro4
Ik zou voor de 'Pro4' gaan ivm de Intel Netwerkcontroller die op dat bord zit.
Ik zou voor de 'A' gaan ivm de 6 sata aansluitingen.

Iedereen maakt andere afwegingen omdat hij/zij andere wensen heeft.
Met welke wensen heb jij deze twee moederborden gekozen en bij welke afweging wil je hulp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renedis
-JB- schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 07:40:
[...]

Ik zou voor de 'Pro4' gaan ivm de Intel Netwerkcontroller die op dat bord zit.
Ik zou voor de 'A' gaan ivm de 6 sata aansluitingen.

Iedereen maakt andere afwegingen omdat hij/zij andere wensen heeft.
Met welke wensen heb jij deze twee moederborden gekozen en bij welke afweging wil je hulp?
Ze hebben beide 6x SATA aansluitingen.

Maar zoals je zelf zegt, de Intel controller zou bij mij de doorslag geven (ivm doorgroei naar ESXi).
Ook heb ik persoonlijk een beter gevoel bij ASRock dan bij Asus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizai
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Onlangs heb ik de onderdelen besteld van de 2e topicstart samenstelling;

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4400 Boxed€ 56,20€ 56,20
1ASRock H110M-ITX€ 76,36€ 76,36
1Cooler Master Elite 110€ 42,-€ 42,-
1Mini-box P4 convertercable (for PicoPSU)€ 3,10€ 3,10
1Mini-box picoPSU 80€ 36,26€ 36,26
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 604,87

Wordt deze week geleverd.

Maar zoals anderen in dit topic opmerken, krijg ik met het gebruik van de PicoPSU een gat in de achterkant van de CM Elite 110.
Deze kast is namelijk ontworpen voor een normale PSU.
Wat is hier handig? De lijst is niet voor niets in de topicstart gezet lijkt mij ;)

Anjunabeats

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Simpel zelfgemaakt metalen plaatje er voor schroeven. Vervang de Pentium G4400 trouwens voor een G4560 deze heeft 4 threads en is daarmee vergelijkbaar met een i3 6100 voor hetzelfde geld als een G4400.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
wizai schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 08:32:
Onlangs heb ik de onderdelen besteld van de 2e topicstart samenstelling;

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4400 Boxed€ 56,20€ 56,20
1ASRock H110M-ITX€ 76,36€ 76,36
1Mini-box P4 convertercable (for PicoPSU)€ 3,10€ 3,10
1Mini-box picoPSU 80€ 36,26€ 36,26
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 604,87

Wordt deze week geleverd.

Maar zoals anderen in dit topic opmerken, krijg ik met het gebruik van de PicoPSU een gat in de achterkant van de CM Elite 110.
Deze kast is namelijk ontworpen voor een normale PSU.
Wat is hier handig? De lijst is niet voor niets in de topicstart gezet lijkt mij ;)
Je kan voorzet plaatjes kopen volgens mij.
Je hebt ook van die PCI platen.
En anders door iemand laten 3D printen?

Ga daarnaast idd voor een G4560 en niet voor de G4400.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizai
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Dank voor de tips, zat zelf te denken aan karton, maar een plaat op maat is netter ;)

G4560 is nu in bestelling, zeer goede tip.

Anjunabeats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09:49

HaTe

haat niet

Dat is een van de redenen waarom ik voor de pricewatch: Kolink Satellite zou kiezen. Deze heeft de eventuele ATX voeding intern en gaat met een kabel naar de achterkant van de kast. Die is in principe dus dicht. Nadeel is dat hij maar bij 2 winkels te koop is en er een 3.5" hdd minder in kan.

[ Voor 4% gewijzigd door HaTe op 23-05-2017 10:26 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Uiteindelijk de knoop doorgehakt en de volgende onderdelen besteld:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 62,94€ 62,94
1ASRock B250M Pro4€ 86,90€ 86,90
1BitFenix Phenom Micro-ATX Zwart€ 71,95€ 71,95
1Startech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA)€ 8,16€ 8,16
1Lexar Jumpdrive S45 64GB Zilver€ 16,27€ 16,27
1Arctic Alpine 11 Passive€ 8,63€ 8,63
1Crucial CT8G4DFD8213€ 58,90€ 58,90
1Mini-box picoPSU PicoPSU-160-XT€ 45,95€ 45,95
1Mini-box PCI Bracket€ 2,96€ 2,96
1Salcar (12V 10A) 120W adapter€ 22,99€ 22,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 385,65

Ik heb alle bedragen even aangepast naar de bedragen die ik ervoor betaald heb.

[ Voor 5% gewijzigd door miicker op 23-05-2017 19:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Deze twee dingen vallen mij op. Ben je je er bewust van dat:
  • Deze PSU onbekend is en geen level VI is? Hij lijkt als LED driver bedoelt te zijn. Ik weet niet of hij betrouwbaar is. Het rendement is (dus) ook onbekend
  • Een USB-stick als OS drive kan maar heeft nadelen. Kort gezegd: USB sticks zijn trager dan SSD's en gaan wel snel kapot als er regelmatig en/of veel data naar geschreven wordt
Verder een mooi lijstje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
ANdrode schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 19:21:
[...]

Deze twee dingen vallen mij op. Ben je je er bewust van dat:
  • Deze PSU onbekend is en geen level VI is? Hij lijkt als LED driver bedoelt te zijn. Ik weet niet of hij betrouwbaar is. Het rendement is (dus) ook onbekend
  • Een USB-stick als OS drive kan maar heeft nadelen. Kort gezegd: USB sticks zijn trager dan SSD's en gaan wel snel kapot als er regelmatig en/of veel data naar geschreven wordt
Verder een mooi lijstje :)
Thanks, ja ik begin met die USB, heb hem via Amazon voor ongeveer €15 gekocht. Wilde nu even besparen op de SSD, maar waarschijnlijk over een half jaar of zo koop ik er een SSD bij.
Daarbij staat bij de adapter dat die speciaal is voor bijvoorbeeld picoPSU, en hij heeft ook veel positieve reviews op Amazon :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
miicker schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 19:32:
[...]
Thanks, ja ik begin met die USB, heb hem via Amazon voor ongeveer €15 gekocht. Wilde nu even besparen op de SSD, maar waarschijnlijk over een half jaar of zo koop ik er een SSD bij.
Daarbij staat bij de adapter dat die speciaal is voor bijvoorbeeld picoPSU, en hij heeft ook veel positieve reviews op Amazon :)
Mooi! Het ging mij erom dat het een bewuste keuze was :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-09 13:55
Huidige situatie:
Asrock H77 Pro4-m
Samsung SSD (met OS)
32GB RAM - 4 x 8GB
Intel i5 3470
Adaptec 5805 in RAID5 met 7 x 2TB Samsung
600GB HDD 2.5" (ip cam recording, downloads,...)

Verbruik: 75W idle

Toekomstige situatie:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 56,49€ 56,49
4Maxtor M3 Portable 4TB Zwart€ 132,18€ 528,72
1Kingston HyperX Fury HX426C15FBK2/16€ 144,95€ 144,95
1Seasonic G-series 360 watt€ 62,95€ 62,95
1Intel 600p 512GB€ 186,95€ 186,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.061,76

Als ik mij baseer op de waarden hier genoemd in het topic, zou ik rond de 35W idle moeten uitkomen.

Op de server draait oa HyperV en IP camera software waar beelden van 4 camera's worden verwerkt.
Dit houdt in:
- werkschijf van 2.5" 600GB disk, die 2 keer per dag gearchiveerd wordt op de RAID controller
- een constante stream van 30Mbit/s (in en uit) van deze beelden
- continu 20-25% CPU gebruik

Ik zou dus maximaal 35W besparen, wat ongeveer 70 euro per jaar aan elektriciteit betekent, ik zou er dus maar liefst meer dan 10 jaar over doen om deze investering van 1061,76 euro terug te verdienen. Aangezien de grootste investering de schijven zijn, valt er aan de nieuwe setup niet heel veel te besparen.

Daarnaast vraag ik me af of de CPU voldoende krachtig is mochten er nog camera's bij komen.

Opbrengst oude hardware? 200 euro?

[ Voor 5% gewijzigd door BlackShadow op 25-05-2017 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Je vergeet alleen de opbrengst van je tweedehandse hardware mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duskwither
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05:24
Dat is niet het enige dat hij vergeet. Ik mis ook wat geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
Duskwither schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 10:52:
Thx, toegevoegd.
Duskwither schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 10:52:
Thx, toegevoegd.
Alleen zeer slechte ervaring met het doorverkopen van oudere hardware, ik schat dat mijn huidige setup nog 200 euro kan opbrengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -JB-
Idle zou je onder de 20w moeten komen met die setup verwacht ik. Echter, met de continue opnamen zal dat hoger uitvallen.
Wellicht dat je raid-5 ook wilt heroverwegen. Er zijn verschillende artikelen waarin wordt aangegeven dat de kans op een rebuild fout erg groot is met de huidige 2+ tb hdds. Daarmee neemt de 'veiligheid' van raid-5 drastisch af.
Heb je ook nog offsite backups of is je data niet heel belangrijk, dan kan je het afwegen.
In alle andere gevallen zou ik raid 10 of ZFS overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Hoe staan jullie tegenover het gebruik van unRAID? Ik hoor er goede verhalen over, en het feit dat je slechts 1 (wel de grootste) hdd opoffert en daarmee één willekeurige hdd kan restoren als deze defect gaat lijkt me ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
-JB- schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 21:18:
Idle zou je onder de 20w moeten komen met die setup verwacht ik. Echter, met de continue opnamen zal dat hoger uitvallen.
Wellicht dat je raid-5 ook wilt heroverwegen. Er zijn verschillende artikelen waarin wordt aangegeven dat de kans op een rebuild fout erg groot is met de huidige 2+ tb hdds. Daarmee neemt de 'veiligheid' van raid-5 drastisch af.
Heb je ook nog offsite backups of is je data niet heel belangrijk, dan kan je het afwegen.
In alle andere gevallen zou ik raid 10 of ZFS overwegen.
Thx, was ik niet van op de hoogte, het is zeker iets dat ik ga meenemen!
Ik zou de controller sowieso achterwege laten in de nieuwe build en voor iets software matigs gaan.
RAID 10 is natuurlijk wel heel schadelijk qua prijs/GB.

Ik heb het belangrijkste (2TB ongeveer) encrypted in de cloud staan en maak regelmatig een mirror van de rest naar mijn desktop waar 2x3TB in (windows 10 software) RAID0 zit.

Maar goed, hoe minder problemen met de primaire storage, hoe beter! :+

[ Voor 3% gewijzigd door BlackShadow op 26-05-2017 07:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

miicker schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 23:30:
Hoe staan jullie tegenover het gebruik van unRAID? Ik hoor er goede verhalen over, en het feit dat je slechts 1 (wel de grootste) hdd opoffert en daarmee één willekeurige hdd kan restoren als deze defect gaat lijkt me ideaal.
Ik weet dat Linus van Linus Tech Tips er redelijk lirisch over is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Verwijderd schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 08:41:
[...]

Ik weet dat Linus van Linus Tech Tips er redelijk lirisch over is.
Dat vind ik in dit geval en in deze context (servers) niet per-se een aanbeveling.

Voor mij zit unRAID in de hoek "net leuk voor de hobby", maar zou ik er, ook voor een thuisserver, niet eens over na willen denken. Volgens mij bied het geen voordelen op andere, meer professionele software *en* kost het ook nog eens geld.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

unezra schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 09:34:
Dat vind ik in dit geval en in deze context (servers) niet per-se een aanbeveling.

Voor mij zit unRAID in de hoek "net leuk voor de hobby", maar zou ik er, ook voor een thuisserver niet eens over na willen denken. [...]
Ik geloof dat ze het daar gebruiken voor hun eigen videospul en dat is op zich wel serieus werk, gezien de datastromen die bij onder andere 8K-footage komen kijken. De meeste thuisservers zullen minder te verstouwen krijgen. Verder heb ik er nul ervaring mee, dus heel veel nuttigs kan ik niet toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Hier een filmpje (van LTT) waarbij er een 30K gaming pc gebouwd wordt die ook draait op unRAID:
YouTube: 7 Gamers, 1 CPU - Ultimate Virtualized Gaming Build Log

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

miicker schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 09:42:
Hier een filmpje (van LTT) waarbij er een 30K gaming pc gebouwd wordt die ook draait op unRAID:
YouTube: 7 Gamers, 1 CPU - Ultimate Virtualized Gaming Build Log
Precies dat is dus mijn argument tegen unRAID. :)
Het zal absoluut heel tof zijn, voor dingen als zo'n 30K gaming PC.

Met wat Linus doet is het een beetje als dat het niet bijster relevant is wat Google doet. Het zijn heel specifieke setups waar je best wat dingen van kunt lenen, maar die je wel zinvol moet vertalen naar je eigen scenario.

Als Google zijn datacenters op 50 graden zet is dat tof, de vertaling die ik daar maak is "de ruimte kan op 23 - 25 graden", want Google werkt met volstrekt vervangbare goedkope hardware, waarbij ze heel specifiek rekenen op een relatief hoge uitval, die door hun opzet goedkoper is dan de DC's koelen tot 25 graden of minder. (Google experimenteeert met extreem warme DC's die zo warm zijn dat mensen er maar heel beperkte tijd kunnen werken. Het enige dat daar gedaan word is het swappen van complete units. - http://www.datacenterknow...gle-servers-keep-humming/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
unezra schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 09:53:
[...]

Precies dat is dus mijn argument tegen unRAID. :)
Het zal absoluut heel tof zijn, voor dingen als zo'n 30K gaming PC.

Met wat Linus doet is het een beetje als dat het niet bijster relevant is wat Google doet. Het zijn heel specifieke setups waar je best wat dingen van kunt lenen, maar die je wel zinvol moet vertalen naar je eigen scenario.

Als Google zijn datacenters op 50 graden zet is dat tof, de vertaling die ik daar maak is "de ruimte kan op 23 - 25 graden", want Google werkt met volstrekt vervangbare goedkope hardware, waarbij ze heel specifiek rekenen op een relatief hoge uitval, die door hun opzet goedkoper is dan de DC's koelen tot 25 graden of minder. (Google experimenteeert met extreem warme DC's die zo warm zijn dat mensen er maar heel beperkte tijd kunnen werken. Het enige dat daar gedaan word is het swappen van complete units. - http://www.datacenterknow...gle-servers-keep-humming/)
Ik denk op zich dat unRAID, zeker waar ik het systeem voor wil gebruiken, best een goede oplossing kan zijn. Ik ga 4 schijven (in het geval van unRAID 5) gebruiken, 4 voor data opslag, 1 in unRAID om een defecte schijf te kunnen vervangen.

Op het systeem wil ik het liefst XPenology draaien, omdat ik met DSM gewend ben te werken en ik het ontzettend fijn vind werken. Daarnaast wil ik een aantal Docker applicaties draaien zoals NZBGet, Radarr, SickRage en een Plex server.
Ook een VPN server zou welkom zijn.

Daarnaast zou ik er het liefst een VM van Windows naast draaien (die normaal gesproken uit staat), maar ik wel aan kan zetten. In de kast waar de NAS komt te staan ligt nu namelijk ook een laptop, die laptop is gekoppeld aan de tv en gebruik ik voornamelijk voor het kijken van films en series op Kodi, het browsen op het web als ik op de bank zit en andere zaken. Het liefst zou ik de laptop weg doen en één enkel systeem gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

unezra schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 09:53:
Niet heel lang geleden heb ik een stuk gelezen over dat hogere temperature een vector kunnen zijn voor aanvallen, om verschillende redenen. Ik meen dat zelfs een handvol graden al een relevant verschil kunnen maken. Helaas kan ik er zo snel geen artikel bij vinden - ik kom vooral ouder spul tegen dat rept over dat uitval niet snel hoger wordt met hogere temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Verwijderd schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 10:46:
[...]

Niet heel lang geleden heb ik een stuk gelezen over dat hogere temperature een vector kunnen zijn voor aanvallen, om verschillende redenen. Ik meen dat zelfs een handvol graden al een relevant verschil kunnen maken. Helaas kan ik er zo snel geen artikel bij vinden - ik kom vooral ouder spul tegen dat rept over dat uitval niet snel hoger wordt met hogere temperaturen.
Ik meen dat wat Google doet, temperaruren van boven de 50 graden, wel degelijk voor meer uitval zorgt. Maar dat is ook behoorlijk extreem. 50 graden werktemperatuur kun je als mens amper in werken.

Wel een interessante case, temperatuur zo ver opstoken dat spul daadwerkelijk sneller uit valt maar waarbij de kostenbesparing evengoed ruim positief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
@mrmrmr (of iemand anders die het weet) jij raadde me de startech.com Startech.com 4x SATA Power Splitter aan, maar wat als ik 5 harde schijven in mijn setup wil? (2x 3,5" + 3x2,5")

[ Voor 9% gewijzigd door miicker op 26-05-2017 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
unezra schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 16:24:
[...]
Wel een interessante case, temperatuur zo ver opstoken dat spul daadwerkelijk sneller uit valt maar waarbij de kostenbesparing evengoed ruim positief is.
Ik vind het fascinerend. Doordat ze het integraal kunnen bekijken worden andere problemen aantrekkelijk.

Google over efficiency:
  • Temperatuur van 80F (27 graden celcius) in cold aisle
  • DC voeding per rack
  • Hete lucht gericht wegvoeren
Ik lees niets over waterkoeling. Ik heb dat wel in andere grote datacentra gezien (heel rack met soortgelijke 1U compute nodes). Dat water hoeft niet erg koud te zijn, met water van 50 graden houd je een CPU vast onder de 80 graden (acceptabele bovengrens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Ik ben anders dik tevreden met Unraid hoor..
Doet wat ie moet doen, VM, Docker en nog een lading plugins.
Uiteraard zijn er wel wat puntjes van hmma. maar die heb je denk ik wel met alles.
laatst nog een "probleem' hardeschijf gehad. hdd vervangen voor een nieuwe. downtime? half uurtje en t ding draait vrolijk verder zonder enige (zichtbare)data verlies.
(hobbyding staat hoog op de plank in de garage en is niet ligt... En had koffie nodig, vandaar dat t zo lang duurde :+ )

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

geenwindows schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 00:11:
Ik ben anders dik tevreden met Unraid hoor..
Doet wat ie moet doen, VM, Docker en nog een lading plugins.
Uiteraard zijn er wel wat puntjes van hmma. maar die heb je denk ik wel met alles.
laatst nog een "probleem' hardeschijf gehad. hdd vervangen voor een nieuwe. downtime? half uurtje en t ding draait vrolijk verder zonder enige (zichtbare)data verlies.
(hobbyding staat hoog op de plank in de garage en is niet ligt... En had koffie nodig, vandaar dat t zo lang duurde :+ )
Maar wat kun je met unraid dat je niet met pak 'm beet ZFS kan? Ok, misschien is ZFS niet helemaal eerlijk. Wat is het voordeel van unRAID ten opzichte van de combinatie md/lvm/ext4?

Ik snap de propositie van unraid niet helemaal. Anders dan "het is makkelijk voor mensen die wat minder in de techniek zitten".

Half uur downtime vind ik bij een defecte disk eigenlijk nog veel. Misschien ben ik te zeer gewend aan hot-swap bays waarbij dowtime bij een RAID rebuild letterlijk nul is? (Je merkt hooguit wat vertraging op je IO maar de dowtime bij een gecrashte disk is letterlijk helemaal nul.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
unezra schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 08:48:
[...]
Ik snap de propositie van unraid niet helemaal. Anders dan "het is makkelijk voor mensen die wat minder in de techniek zitten".
Het is een object-gebaseerd filesysteem, dat is intrinsiek een andere use case dan raid.

Als je het dan vergelijkt met sommige LVM-mirroring opties of BTRFS dan zie ik het voordeel ook niet, buiten dat het veel toegankelijker is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
ieder zijn ding.
Ik zelf ben geen ict'er, gewoon een hobbiest die leert door het te doen. dingen uitprobeert en daarvoor Google, Tweakers etc. er bij gebruikt.
Uiteraard had de dowtime véél korter kunne zijn. Maar, 1, ik heb geen Hotswap, 2, de betreffende hdd zit helemaal achterin, 3, kabelmanagement moet nog verbetert worden, maar das is iet met 'dont fix it, if it isn't broken', right? ;)

Unraid heeft volgens de documentatie geen support op hotswap, server dient helemaal uit te staan. zou me niks verbazen dat met wel hotswap het niks anders is dan array uitzetten, disk verwisselen, betreffende hdd selecteren in de array en de array weer starten om vervolgens een rebuild te doen.

En daarbij, ik heb ruim 2 dagen door gedraaid met de defecte disk. mailtje is in de spam box beland, het het pas in de gaten toen ik Plex wou updaten (doe ik altijd via de GUI)

Tuurlijk ieder heeft zo zijn eigen voorkeur, Ik ben gewoon tevreden met Unraid. heb uiteraard me verdiept in ZFS (hier op Tweakers wordt je er mee dood gegooid) maar zolang ik nog geen zin heb om de boel op z'n kop te zetten, blijf ik mooi bij Unraid.

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
geenwindows schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 14:13:
Tuurlijk ieder heeft zo zijn eigen voorkeur, Ik ben gewoon tevreden met Unraid. heb uiteraard me verdiept in ZFS (hier op Tweakers wordt je er mee dood gegooid) maar zolang ik nog geen zin heb om de boel op z'n kop te zetten, blijf ik mooi bij Unraid.
Unraid of FreeNAS zijn prima.

Aan een niet-expert zou ik Unraid aanraden als je docker/vm's wilt draaien. Dat is op een BSD derivaat lastiger.
En is BSD net zo zuinig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

ANdrode schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 14:34:
[...]

Unraid of FreeNAS zijn prima.

Aan een niet-expert zou ik Unraid aanraden als je docker/vm's wilt draaien. Dat is op een BSD derivaat lastiger.
En is BSD net zo zuinig?
FreeNAS kan ok vm's draaien. Maakt gebruik van VirtualBox en ik meen FreeBSD Jails
Even los van dat ik VirtualBox een aparte keuze vind voor server virtualisatie, werkt het wel. Jails zijn een soort van docker.

In beide gevallen installeer je extra functionaliteit met 2 drukken op de knop.

Waarom zou FreeNAS minder zuinig zijn?
FreeNAS is BSD based, UnRAID is Linux based. Zal mekaar niet veel ontlopen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

unezra schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 16:24:
Ik meen dat wat Google doet, temperaruren van boven de 50 graden, wel degelijk voor meer uitval zorgt. Maar dat is ook behoorlijk extreem. 50 graden werktemperatuur kun je als mens amper in werken.

Gekeken naar simpele kosten is het inderdaad een interessant experiment, maar zoals gezegd hebben die hogere temperaturen andere, verborgen kosten in de vorm van (potentieel) minder veiliger systemen. Ik zal de collega waar ik dit toentertijd mee besproken heb eens vragen of zijn Google-fu minder beroerd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
unezra schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 17:31:
[...]
Even los van dat ik VirtualBox een aparte keuze vind voor server virtualisatie, werkt het wel. Jails zijn een soort van docker.

In beide gevallen installeer je extra functionaliteit met 2 drukken op de knop.

Waarom zou FreeNAS minder zuinig zijn?
FreeNAS is BSD based, UnRAID is Linux based. Zal mekaar niet veel ontlopen dus.
VirtualBox zal voor de meeste thuisgebruikers acceptabel zijn als virtualisatieplatform. Het voordeel van ZVOL's als storage voor VM's schijnt beperkt te zijn of zelfs afgeraden te worden.

Linux ondersteunt meer, en heeft betere ondersteuning voor recente hardware. Dat is als het om energiezuinigheid gaat een groot voordeel van Linux over FreeBSD.

offtopic:
Ik heb zitten zoeken naar bv Phoronix benchmarks die power consumption laten zien maar kan ze niet vinden. Ik vind wat getallen over het gebruik van FreeNAS servers maar die zijn niet gericht op zuinigheid lijkt het.

Als je ze hebt: graag! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

ANdrode schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 18:11:
[...]

VirtualBox zal voor de meeste thuisgebruikers acceptabel zijn als virtualisatieplatform. Het voordeel van ZVOL's als storage voor VM's schijnt beperkt te zijn of zelfs afgeraden te worden.
Dus zet je je vm's in een image en gebruik je geen zvol voor je vm's. :)

Dat het acceptabel is, wil niet zeggen dat het niet op zijn best een vreemde keuze is.

Don't get me wrong, ik vind FreeNAS een heel erg leuk platform maar ik vind het ook geen goed idee om je NAS als hypervisor in te zetten. Ook niet thuis. Pak 2 machines, bombardeer 1 tot NAS en zet daar een NAS operating system op. Als je dingen met virtualisatie wil doen, pak een goede hypervisor en gebruik je NAS als storage voor die hypervisor.
Linux ondersteunt meer, en heeft betere ondersteuning voor recente hardware. Dat is als het om energiezuinigheid gaat een groot voordeel van Linux over FreeBSD.

offtopic:
Ik heb zitten zoeken naar bv Phoronix benchmarks die power consumption laten zien maar kan ze niet vinden. Ik vind wat getallen over het gebruik van FreeNAS servers maar die zijn niet gericht op zuinigheid lijkt het.

Als je ze hebt: graag! :)
Ik heb de getallen niet bij de hand maar FreeBSD ontwikkeld zich ook. Het is geen dood OS. Ondersteuning voor (moderne) hardware is in de regel niet zo interessant. Basis hardware word meestal wel ondersteund en voor storage wil je toch vaak niet al te experimenteel spul draaien. Het is immers storage. Daar wil je conservatief zijn.

Dat FreeNAS niet gemaakt is om zuinig te zijn, wil niet zeggen dat het niet zuinig _kan_ zijn. ESXi is ook niet gemaakt zuinig te zijn, toch zie ik de ESXi nodes op kantoor zelden boven de 180W uit komen terwijl ze als ze voluit moeten draaien echt prima 350W en meer zouden moeten kunnen trekken. (HP Proliant Gen8 DL360p modellen met 2x 8-core CPU en meer dan 300G geheugen, zonder lokale storage, dat wel.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
unezra schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 18:36:
[...]
Dat het acceptabel is, wil niet zeggen dat het niet op zijn best een vreemde keuze is.

Don't get me wrong, ik vind FreeNAS een heel erg leuk platform maar ik vind het ook geen goed idee om je NAS als hypervisor in te zetten. Ook niet thuis. Pak 2 machines, bombardeer 1 tot NAS en zet daar een NAS operating system op. Als je dingen met virtualisatie wil doen, pak een goede hypervisor en gebruik je NAS als storage voor die hypervisor.
Ik bedoelde dat Virtualbox in bepaalde situaties voor sommige gebruikers voldoet. En in andere situaties is het verschrikkelijk. Ik zou er zelf totaal niet aan beginnen.

Virtualisatie op een systeem dat ook storage heeft kan prima. Veel cloud providers zijn gebaseerd op KVM (Google Compute Engine) of Xen (EC2). Je hebt dan minder (storage) latency, minder valkuilen (performance/data loss) en voor dit topic relevant: minder energieverbruik.

Er is geen redundantie. Maar dat is voor thuisgebruik toch niet haalbaar (netwerkverbinding, stroomvoorziening, etc zijn het ook niet).

En imo: cattle >> pets.
Ik heb de getallen niet bij de hand maar FreeBSD ontwikkeld zich ook. Het is geen dood OS. Ondersteuning voor (moderne) hardware is in de regel niet zo interessant. Basis hardware word meestal wel ondersteund en voor storage wil je toch vaak niet al te experimenteel spul draaien. Het is immers storage. Daar wil je conservatief zijn.
Op bepaalde gebieden wil je conservatief zijn. Maar de nieuwste CPU architectuur is een logische keuze als je een zuinig systeem wilt maken.

Het is erg lastig om met gebruik van Linux recente Intel CPU's in lagere package cstates te krijgen. Hogere package cstates lukken vaak niet.

Van FreeBSD kan ik daarover niets vinden.
Dat FreeNAS niet gemaakt is om zuinig te zijn, wil niet zeggen dat het niet zuinig _kan_ zijn. ESXi is ook niet gemaakt zuinig te zijn, toch zie ik de ESXi nodes op kantoor zelden boven de 180W uit komen terwijl ze als ze voluit moeten draaien echt prima 350W en meer zouden moeten kunnen trekken. (HP Proliant Gen8 DL360p modellen met 2x 8-core CPU en meer dan 300G geheugen, zonder lokale storage, dat wel.)
Servers zijn juist ontworpen om zuinig te zijn. Want je betaald per ampere in een datacentrum en er is het geld om een zuinige voeding te kiezen. Daarnaast is het één van de redenen om hardware te vernieuwen. Zie bijvoorbeeld deze HP whitepaper ;)

Virtualisatie software stuurt ook op zuinigheid: Wat er normaal voor zorgt dat een CPU "wakker moet worden"
(interrupts, wake-ups/ticks) zorgt ervoor dat een VM ge-scheduled moet worden. Dit is duur (impact op vmentry/vmexit + tlb + cache).
Weet niet of Virtualbox hieraan doet. Maar goed, dat gebruik je toch alleen als je een GUI nodig hebt en geld meer waard is dan performance en tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Ik heb een deel van mijn bestelling binnen, nu kom ik erachter dat er slechts twee SATA kabels bij zitten (SATA-600 kabels). Waar kopen jullie je SATA kabels (voor data)? Het liefst goedkoop :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
V&A? :) Gewoon nieuw in verpakking vragen.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• traders
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-08 10:25
De onderstaande config wil ik gaan gebruiken voor een Linux NAS, met wat andere zaken b.v. GIT server, etc.

- Ik zoek een dunne kast (max 10 cm) met 5 bays (4 voor RAID, 1 voor OS/SSD), zodat deze in de meterkast past. Zijn er (betere) alternatieven dan de Silverstone ML05B?

Ik wil Linux gaan draaien op een SSD. Daarover heb ik de volgende vragen:

- De M2 Intel SSD is "PCI-e 3.0 x4". Het MSI Board heeft "M2: 1x 2280 Key M(PCIe Gen2 x 4)". Is dit compatible?

- Ik kan ook gaan voor een moederbord met 6 SATA (b.v. Gigabyte GA-H170N-WIFI), en dan voor 1 SATA SSD gaan (bv Samsung). Gaat dit sneller zijn dan deze Intel M2 SSD? Dit lijkt me niet!?

- De MLB05B heeft 1 externe bay voor slot loading, waarin ook of 1x3.5" HD of 2x 2.5" HD past. Als ik hier een 2.5 inch SSD doe, moet ik er dan een "verlooprail" bij kopen of hoe werkt dit?

Vragen over RAID

- Er zijn verschillende verhalen dat RAID draaien op kleine schijven niet echt nuttig is (bv. http://www.zdnet.com/arti...e-raid-5-on-small-arrays/ ). Wat is jullie mening hierover? Wat draaien jullie en waarom? Mijn primaire doel is veiligheid (RAID1,5,10?), niet zozeer het verhogen van de leessnelheid (RAID0)

- Als ik RAID wil draaien (b.v. RAID5, 10, ik ben er nog niet uit, wat raden jullie aan), kan ik dan het beste gaan voor een moederbord met RAID controller, of kan ik dit ook puur softwarematig af b.v. via BTRFS (althans ik neem aan dat BTRFS dit software matig doet)? Welk moederbord heeft RAID controllers die goede Linux support hebben? Of vereist BTRFS altijd RAID support om dit te doen?

Tx

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI H110I Pro€ 74,-€ 74,-
4Toshiba MQ03ABB200, 2TB€ 85,50€ 342,-
1Silverstone Milo ML05B€ 49,95€ 49,95
1Crucial CT2K8G4DFD8213€ 109,90€ 109,90
1Seasonic SSP-300SFG€ 49,55€ 49,55
1Intel 600p 256GB€ 104,95€ 104,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 786,84

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
traders schreef op zondag 28 mei 2017 @ 10:26:
- Als ik RAID wil draaien (b.v. RAID5, 10, ik ben er nog niet uit, wat raden jullie aan), kan ik dan het beste gaan voor een moederbord met RAID controller, of kan ik dit ook puur softwarematig af b.v. via BTRFS (althans ik neem aan dat BTRFS dit software matig doet)? Welk moederbord heeft RAID controllers die goede Linux support hebben? Of vereist BTRFS altijd RAID support om dit te doen?
Mijn ervaring is dat linux software raid erg goed werkt. Zowel mdadm (1/10/5/6) als btrfs (1). Als je een "moeilijke" raid variant wilt gebruiken dan werd BTRFS in het verleden afgeraden.

Als je raid wilt gebruiken worden shingled magnetic recording harde schijven afgeraden. Daarvan is de performance in sommige situaties erg slecht (zie benchmarks bij storagereview).

Ik vind zelf het risico van unrecoverable read errors tijdens een rebuild beperkt. In combinatie met een filesystem met checksums (BTRFS, ZFS) weet je ook welke data beschadigd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
traders schreef op zondag 28 mei 2017 @ 10:26:
De onderstaande config wil ik gaan gebruiken voor een Linux NAS, met wat andere zaken b.v. GIT server, etc.

- Ik zoek een dunne kast (max 10 cm) met 5 bays (4 voor RAID, 1 voor OS/SSD), zodat deze in de meterkast past. Zijn er (betere) alternatieven dan de Silverstone ML05B?
Dunner dan dat is heel lastig denk ik. Vooral als je 4 schijven wil.
Ik wil Linux gaan draaien op een SSD. Daarover heb ik de volgende vragen:

- De M2 Intel SSD is "PCI-e 3.0 x4". Het MSI Board heeft "M2: 1x 2280 Key M(PCIe Gen2 x 4)". Is dit compatible?
Ja hoor, werkt prima, check wel even of je er van kan booten in de handleiding. (Die SSD is een NVMe SSD).
- Ik kan ook gaan voor een moederbord met 6 SATA (b.v. Gigabyte GA-H170N-WIFI), en dan voor 1 SATA SSD gaan (bv Samsung). Gaat dit sneller zijn dan deze Intel M2 SSD? Dit lijkt me niet!?
Dat ga je allemaal niet merken. Die Intel 600p is welliswaar een NVMe SSD maar is eerder een budget NVMe drive. Sowieso ga je in real world scenario's dat verschil helemaal niet merken. Alleen in benchmarks. Misschien als je 20 VM's op de SSD draait dat de hogere Queue Depth van NVMe je wat helpt, maar per saldo zal het niks uitmaken.
- De MLB05B heeft 1 externe bay voor slot loading, waarin ook of 1x3.5" HD of 2x 2.5" HD past. Als ik hier een 2.5 inch SSD doe, moet ik er dan een "verlooprail" bij kopen of hoe werkt dit?
Soms zitten er ook schroefgaten voor 2.5" en omdat de sata poort dezelfde grootte heeft, kan je soms 2.5" in 3.5" bays doen, maar dat is geen garantie. Dat zou vermeld moeten staan in de handleiding.
Vragen over RAID

- Er zijn verschillende verhalen dat RAID draaien op kleine schijven niet echt nuttig is (bv. http://www.zdnet.com/arti...e-raid-5-on-small-arrays/ ). Wat is jullie mening hierover? Wat draaien jullie en waarom? Mijn primaire doel is veiligheid (RAID1,5,10?), niet zozeer het verhogen van de leessnelheid (RAID0)
Als je primaire doel veiligheid is, zou ik Backups maken, en niet naar RAID kijken. Vertrouwen op 4 schijven van 2TB is in deze tijd niet meer gepast denk ik. Je kan veel goedkoper 1 schijf van 4,6 of 8 TB nemen, en gewoon goede backups maken. De internetsnelheden zijn in veel gevallen snel genoeg om je belangrijkste data snel weer terug te krijgen.

Als je toch perse RAID wil, zou ik voor 2 schijven in RAID1 gaan, en alsnog online backups maken. Daarmee verklein je het risico op problemen (RAID1 is veiliger dan RAID5), en heb je nog een extra restore mogelijkheid. Ook heb je dan direct weer meer keuze qua behuizingen.
*nooit* de onboard controller gebruiken icm Linux. Dat is instabiel, en maakt het verhaal alleen maar complexer. Je kan veel beter de ingebouwde RAID engine van Linux gebruiken.

Mijn (persoonlijke) voorkeur gaat uit naar ZFS, maar daar zitten wat nadelen aan, waar je je bewust van moet zijn voordat je dat kiest. Ook is het beter om ZFS icm ECC Geheugen te draaien. Als je dat overbodig vindt, zou ik lekker bij MDADM icm Ext4 blijven. (Ook BTRFS is dan overkill).
Tx

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI H110I Pro€ 74,-€ 74,-
4Toshiba MQ03ABB200, 2TB€ 85,50€ 342,-
1Silverstone Milo ML05B€ 49,95€ 49,95
1Crucial CT2K8G4DFD8213€ 109,90€ 109,90
1Seasonic SSP-300SFG€ 49,55€ 49,55
1Intel 600p 256GB€ 104,95€ 104,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 786,84

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• traders
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-08 10:25
Wat verbruikt een Core i5-7500 in idle meer dan een Pentium G4560 of een G4620 (deze is volgens de specs efficienter dan de G4560),

Deze Core i5-7500 is wel veel duurder dan een G4620, maar ook aanzienlijk krachtiger, maar ik wil het idle verbruik niet teveel op laten lopen.

Zit er nog iets anders tussen G4620 en Core i5-7500 gunstig qua prijs/idle verbruik? Core i3 lijkt me niet interessant t.o.v. de Pentium. Anything else?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
traders schreef op maandag 29 mei 2017 @ 07:45:
Wat verbruikt een Core i5-7500 in idle meer dan een Pentium G4560 of een G4620 (deze is volgens de specs efficienter dan de G4560),

Deze Core i5-7500 is wel veel duurder dan een G4620, maar ook aanzienlijk krachtiger, maar ik wil het idle verbruik niet teveel op laten lopen.

Zit er nog iets anders tussen G4620 en Core i5-7500 gunstig qua prijs/idle verbruik? Core i3 lijkt me niet interessant t.o.v. de Pentium. Anything else?
Al vanaf ongeveer de Haswell generatie is het idle verbruik bijna altijd identiek van CPU's binnen het x86 Intel platform. Dus een i5-7500 zal idle net zo veel verbruiken als een G4560 en een G4620.

Je verteld niet waarvoor je je setup wilt gaan gebruiken.

Als ik kijk naar je aankoop advies vraag Aankoopadvies servertje

Een G4560 zal meer dan volstaan. Een kast van 10x15x15 zal overigens een vrijwel onmogelijke opgave worden, je gaat dan in classificaties zoals een Intel NUC vallen. Uitbreidingen van extra schijven e.d. (afgezien van USB disks) zijn dan niet meer mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:12
Blijkt onderling toch nog wel wat verschil te zitten tussen processors.

http://www.tomshardware.d...stberichte-242304-12.html

http://media.bestofmicro....arison-GER-US-Wattage.png

[ Voor 31% gewijzigd door audiojunk op 29-05-2017 13:43 ]

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smirrrie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:21
Ik heb onderstaande config samengesteld na wat zoekwerk, waarbij ik van plan ben:
- de machine als een (redelijk zuinige) NAS te gebruiken en als vervanging van mijn huidige DS209II+;
- FreeNAS te draaien (boot van de 2 USB sticks, in mirror mode);
- de gebruikelijke download zaken in jails te draaien binnen FreeNAS (sabnzb, sonarr, etc).
- 4x 2.5" schijven te gebruiken in RAIDZ2 (2.5" gekozen voor verbruik/ruimte);
- ECC geheugen acht ik zelf niet nodig.
- een picoPSU om ruimte in de kast te besparen en een nette airflow te kunnen halen;

Nu heb ik nog wat vragen waarbij ik hoop dat jullie kunnen helpen;

- Het mobo is gekozen voor de huidige config, dus zonder M.2 slot (want niet nodig). Ik heb een extra NVMe SSD overwogen om als scratch disk te gebruiken (tijdelijke download locatie, voordat ik eea overzet naar het opslagvolume), met als doel de main disks zoveel mogelijk idle te houden. Op het FreeNAS forum kreeg ik niet het idee dat dit grote voordelen zou leveren. Iemand die hier advies kan geven?

- Zal de picopsu dit trekken met de 80W adapter kit? Ik vermoed van wel gezien ik 2.5" disks wil gebruiken

- Ik zie dat meerderen hier de CM elite 110 case hebben. Ik heb geen custom oplossingen kunnen vinden van builds die meer dan 4 disks in de case hebben gedaan. Zou het gebruik van een picopsu genoeg ruimte geven om eventueel naar 6 disks te kunnen? Een idee waar ik mee speel...

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock H110M-ITX€ 73,17€ 73,17
2Sandisk Cruzer Fit 16GB Zwart€ 8,95€ 17,90
4Maxtor M3 Portable 4TB Zwart€ 131,20€ 524,80
1Crucial Ballistix Sport LT BLS2C8G4D240FSB€ 106,95€ 106,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 897,31

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat klinkt mij meer als een Stepping / Revisie verschil. Tussen exact dezelfde CPU's kan nooit meer dan enkele Milliwatts verschil zitten idle.

Mijn duits is non-existent, maar ik zie ze in de test setup praten over een 7700, 7700k, en 2 i5's. Maar niet dat de retail CPU's daadwerkelijk dezelfde waren.

Als ze in de test de 7700 vs de 7700k zetten, kan daar inderdaad wel wat verschil in zitten. Maar ik vind hun test wel erg veel aantonen... Bijna 12W verschil klinkt mij als een meetfout.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
FireDrunk schreef op maandag 29 mei 2017 @ 16:02:
[...]

Dat klinkt mij meer als een Stepping / Revisie verschil. Tussen exact dezelfde CPU's kan nooit meer dan enkele Milliwatts verschil zitten idle.

Mijn duits is non-existent, maar ik zie ze in de test setup praten over een 7700, 7700k, en 2 i5's. Maar niet dat de retail CPU's daadwerkelijk dezelfde waren.

Als ze in de test de 7700 vs de 7700k zetten, kan daar inderdaad wel wat verschil in zitten. Maar ik vind hun test wel erg veel aantonen... Bijna 12W verschil klinkt mij als een meetfout.
Some story hier.. Zoals ik het lees is het appels met peren vergelijken. Al helemaal als ik lees dat de test cijfers van verschillende mobo's en koelers komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:12
Stepping zal zeker een reden zijn, je merkt het ook met overclocken waar de ene processor met minimale Vcore verhoging de 5Ghz halen en andere aardig wat meer nog hebben.
Wel eens gelezen dat van dezelfde platter de processors in het midden het beste zijn, maar hoe krijg je die als consument :)

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Pagina: 1 ... 14 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.