Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikke26
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 21:53
Op dit moment heb ik het volgende systeem:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 0,-€ 0,-
1Asus P8Z77-I Deluxe€ 0,-€ 0,-
1Silverstone Sugo SG06BB-450 (Zwart)€ 0,-€ 0,-
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 35,99€ 35,99
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 75,95€ 75,95
1Samsung 840 series Pro 128GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 111,94

Hier zit ook nog een oude Seagate 750GB SATA schijf in. Deze staat op overlijden dus gaat er binnenkort uit. Daarnaast heb ik een externe 2,5" 500GB USB3 schijf van Sony.

Graag zou ik het systeem stiller maken, omdat ik het 24/7 als server wil gaan gebruiken in een ruimte waar stilte belangrijk is. Op dit moment is de voedingsventilator het meest lawaaiig.
Daarom heb ik het idee opgevat om zelf een nieuwe behuizing te bouwen met goede geluidsisolatie en stofbescherming, en er een PicoPSU kloon in te zetten.

Heeft er wellicht iemand ervaring met één van deze producten?:

- 12V 180W ATX PSU
- Realan e-mini LR1108 12 VDC 150W PSU

Ik heb nog een betrouwbare 12V 4,2A (=50W) Meanwell voeding liggen. Ik zie in het zuinige server topic wel meer setups met erg laag berekende voedingen, maar het platform van deze PC is toch wat ouder (2012). Zou deze voeding geschikt zijn voor de i5 3570K plus SSD en de USB3 schijf of is het vragen om problemen?

De aanbieder van de eerste PSU biedt ook een bijpassende voeding, iemand ervaring met een vergelijkbaar aanbod?
- 12V 180W ATX PSU met 12V 8A voeding
Bij de tweede aanbieder is ook een voeding verkrijgbaar, maar deze is wel erg goedkoop:
- 12V 5A "AP1205UV" voeding
Ik meen eerder gelezen te hebben dat er van een Seasonic voeding ook een betrouwbare Chinese OEM versie bestaat, maar die post kan ik niet meer terugvinden. Uiteraard is een goede betaalbare voeding elders ook geen probleem.

Zou in het geval dat mijn eerste idee geen oplossing is, dit wel geschikt zijn? Ik ben niet erg thuis in het uitrekenen van voedingen voor PC's, vandaar de vragen.

De Scythe koeler lijkt me stil genoeg wanneer ik deze in een beter geïsoleerde kast plaats in een omgeving met voldoende airflow. De voeding daarentegen niet. Een passief gekoelde PicoPSU leek me een mooie kosteneffectieve manier om dat op te lossen.

[ Voor 7% gewijzigd door ikke26 op 31-05-2017 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Le Enfant!
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15-09 19:23
Ik heb een eigen topic gemaakt voor mijn zoektocht naar een home-server. Als er iemand bereidt is om me te helpen, je vindt het hier: Le Enfant! in "Aankoop Home-server"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wetsteyn
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-03 10:11
Zit eraan te denken om mijn huidige server te vervangen aangezien mijn data nu wel heel groot wordt en hij 24/7 aanstaat voor syncen van files en beschikbaar zijn van data.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G620 Boxed€ 0,-€ 0,-
1Asus P8H67-I€ 0,-€ 0,-
4Samsung Spinpoint F4 EG HD204UI, 2TB€ 0,-€ 0,-
1Fractal Design Array R2 Mini ITX NAS Case€ 0,-€ 0,-
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G€ 66,-€ 66,-
1Samsung 830 series SSD 128GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 66,-

Nu wil ik de huidige kast gebruiken maar kan niet echt een "goedkope" 5 port mobo vinden.
Wat is wijsheid hierin om aan te passen?

8*250wp Garage 12*290wp Zolder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Als die server nog goed draait, waarom vervangen? Je kan langzaamaan beginnen om die HDDs 1 voor 1 te vervangen door grotere (4+ TB) exemplaren, eventueel 2.5" exemplaren als je het zuinig wilt doen. De oude HDDs kan je voor offline backup gebruiken.

Als je toch het mobo/cpu gaat upgraden, verkoop die Samsung 830 en koop een mITX bord met 4x SATA poorten en 1x M.2 slot voor een nieuwe SSD.

[ Voor 10% gewijzigd door Dreamvoid op 04-06-2017 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achtbaanfreak
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-12-2024
He hallo,

Ik ben van plan om een home server/NAS te bouwen met als doel om te backuppen/cloud storage (own cloud o.i.d.) en misschien in de toekomst mail, webservertje voor testdoeleinden en VPN achtige zaken te draaien. Budget 300 tot 400 euro. Omdat ik op kamers woon, zal het apparaat altijd naast me staan te draaien. Ik wil eigenlijk een systeem dat passief gekoeld is zodat ik er niet hele nachten van wakker lig.

Ik heb al heel wat uurtjes innig met google doorgebracht, maar ik heb eigenlijk nog niks kunnen vinden. Ik heb daarom de eerste concrete vraag: Is het idee van een volledig passief gekoeld systeem voor deze toepassing niet haalbaar?

Verder zag ik dat Intel in januari 2017 de Celeron G3930T heeft geïntroduceerd. Ik kan deze echter nog nergens vinden. Weet iemand hier wat van? Is deze CPU al ergens te verkrijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

achtbaanfreak schreef op maandag 5 juni 2017 @ 12:33:
Ik ben van plan om een home server/NAS te bouwen met als doel om te backuppen/cloud storage (own cloud o.i.d.) en misschien in de toekomst mail, webservertje voor testdoeleinden en VPN achtige zaken te draaien. Budget 300 tot 400 euro. Omdat ik op kamers woon, zal het apparaat altijd naast me staan te draaien. Ik wil eigenlijk een systeem dat passief gekoeld is zodat ik er niet hele nachten van wakker lig.
Passieve koeling kan, maar kost geld. Je kunt in de regel beter kijken of je dat ding niet ergens in de meterkast kunt plaatsen waar herrie niet zo'n probleem is.

Microservers maken overigens niet heel veel herrie, je wilt ze niet naast je bed hebben maar ergens in de meterkast of andere centrale plek in huis kan prima.

In een studentenhuis lijkt me zo'n ruimte ook wel aanwezig en dan heb je niet de ellende van geld moeten uitgeven aan een passief gekoelde server.

Wil je het wel, kijk eens in de C'T (Computer Techniek) van een paar maanden terug. Daar staat een bouwvoorstel voor een stille PC in. Zo'n bouwvoorstel is prima te gebruiken voor een server. Andere GFX kaart er in (of gewoon on-board houden), extra disks en klaar ben je. Het maakt voor zo'n setup niet heel veel uit of je nu een PC of een echte server in zet als server.
Ik heb al heel wat uurtjes innig met google doorgebracht, maar ik heb eigenlijk nog niks kunnen vinden. Ik heb daarom de eerste concrete vraag: Is het idee van een volledig passief gekoeld systeem voor deze toepassing niet haalbaar?
Het kan absoluut maar het kost geld. Je hebt zelfs volledig passief gekoelde systemen op basis van heatpipes en aluminimum behuizingen. Kost je wel de hoofdprijs. Ik twijfel of het goed haalbaar is binnen je budget dat hoe dan ook erg krap is. (Alleen voor de disks ben je al 200-250 EUR kwijt en dan blijft er niet veel over voor de rest van je systeem.)

Wil je nieuw, trek voor de meest eenvoudige server tussen de 500 en 600 EUR uit. Is dat te veel geld, kijk dan naar 2e hands en koop enkel nieuwe disks. Ook als je niet voor passief gekoeld gaat is minder dan 500 EUR lastig inclusief storage.

Een van de goedkopere oplossingen is de hier op Tweakers al veel vaker voorbij gekomen Microserver Gen8. Ik las net dat de Gen10 is aangekondigd / binnenkort verkrijgbaar word. Met wat geluk kun je zo goedkoop een Gen8 op de kop tikken. Of dat voldoet hangt volledig af van wat je er mee wil gaan doen en ze zijn niet passief gekoeld. (Met de huidige temperaturen hoor je ze wel vrij duidelijk, er zit 1 vrij grote fan in dat ding.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Nee hoor, die passieve Akasa cases zijn niet idioot duur, maar veel ruimte voor storage heb je dan niet. Dit bv:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 62,-€ 62,-
1Asus H110T€ 84,95€ 84,95
1Akasa Euler S Fanless€ 77,50€ 77,50
1Crucial CT4G4SFS8213€ 31,89€ 31,89
1Transcend MTS600 32GB€ 32,84€ 32,84
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 289,18

Daar kan dan nog 1 2.5" schijf in, max 9mm hoog als ik t goed heb), dus dan is zo'n 2 TB 2.5" Seagate schijf (zoals in deze externe behuizing zit: pricewatch: Seagate Expansion Portable 2TB Zwart ) de grootste optie. Eventueel kan je nog ietsje goedkoper met een Celeron G3930.

Ben overigens wel met @unezra eens dat je keus een stuk ruimer wordt als je de boel niet passief doet. Een Thin-mITX-based server met enkel een cpu fan is ook erg stil, en je kan dan wat grotere 2-bay behuizingen gebruiken.

[ Voor 11% gewijzigd door Dreamvoid op 05-06-2017 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Dreamvoid schreef op maandag 5 juni 2017 @ 15:21:
Nee hoor, die passieve Akasa cases zijn niet idioot duur, maar veel ruimte voor storage heb je dan niet. Dit bv:

[knip]

Daar kan dan nog 1 2.5" schijf in, max 9mm hoog als ik t goed heb), dus dan is zo'n 2 TB 2.5" Seagate schijf de grootste optie. Eventueel kan je nog ietsje goedkoper met een Celeron G3930.

Ben overigens wel met @unezra eens dat je keus een stuk ruimer wordt als je de boel niet passief doet. Een Thin-mITX-based server met enkel een cpu fan is ook erg stil, en je kan dan wat grotere 2-bay behuizingen gebruiken.
By all means maar een thuisserver die niet mimaal RAID1 (mirroring) doet vind ik niet zo'n heel goed idee. Daarbij dacht ik dat het ook ging om data opslag. Wil je eigenlijk iets met minimaal 2x2,5" (maar dat is duur en 2,5" disks kennen kleinere capaciteiten dan 3,5"), maar liever nog 2x3,5" of 4x3,5".

Een kale Microserver Gen8 koop je inclusief 16G geheugen voor 350 EUR. Da's weinig geld voor een complete machine met geheugen en CPU. Dat je dan toch heel snel aan 500-600 EUR zit, is vanwege de disks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Zo groot is het prijsverschil toch ook weer niet tussen 2.5" en 3.5"? Anyway, die Microservers zijn mooie dingen en je hoeft niet zelf te gaan knutselen. Wel een vrij zwakke cpu, maar als er geen zware toepassingen op draaien, prima.

RAID is dat werkelijk nodig voor een thuisserver? Ik heb eigenlijk altijd liever backups op externe offline drives dan het risico te lopen dat je twee drives tegelijk falen in je server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Dreamvoid schreef op maandag 5 juni 2017 @ 15:42:
Zo groot is het prijsverschil toch ook weer niet tussen 2.5" en 3.5"?
Prijs per G is bij de goedkoopste 2,5" disk 5 cent, bij 3,5" is dat 3 cent. Scheelt bijna een factor 2 per G dus. :)

2,5" : https://www.alternate.nl/...Filter=true#listingResult
3,5" : https://www.alternate.nl/...Filter=true#listingResult
Anyway, die Microservers zijn mooie dingen en je hoeft niet zelf te gaan knutselen. Wel een vrij zwakke cpu, maar als er geen zware toepassingen op draaien, prima.
Dat en wil je toch zwaarder, koop je er 2 of wacht je tot de nieuwe Gen10 in NL verkrijgbaar is. (Die is wel wat duurder maar zo te zien erg interessant.)
RAID is dat werkelijk nodig voor een thuisserver? Ik heb eigenlijk altijd liever backups op externe offline drives dan het risico te lopen dat je twee drives tegelijk falen in je server.
Ik vind dat je, ook voor thuis, beiden moet doen. In fact, ik denk dat je er thuis goed aan doet RAID, snapshots *en* offsite backups / replicatie te doen.

RAID beschermt je tegen disk falen en je recovery tijd is nul. De boel draait gewoon door. Restoren van backup is per definitie irritant. Het kan, maar RAID is niet extreem duur (goedkoopste 1T disk kost minder dan 50 EUR, dus voor 50 EUR extra ben je beschermd als je niet meer dan 1T data nodig hebt) en dus de moeite niet waard het achter wege te laten.

Snapshots zijn een no-brainer, ze kosten hooguit wat ruimte maar in tegenstelling tot RAID, beschermen ze tegen user f*ckup en malware. (Ze zijn immers immutable.)

Offsite replicatie of backups, ja, het kost wat, paar tientjes per maand. (Of je het nu uitbesteed aan iets als BackBlaze of zelf doet op een machine en de afschrijving hebt maakt niet veel uit al is bij veel data het zelf doen vaak goedkoper.) 1x je belangrijke data kwijt en ik denk dat je er heel wat jaren offsite backups voor over zou hebben om je data terug te krijgen.

Moet het? Neuh. Ieder moet in the end voor zichzelf weten hoe belangrijk zijn/haar data is. Is het verstandig? Hell yeah!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
unezra schreef op maandag 5 juni 2017 @ 15:53:
[...]

Prijs per G is bij de goedkoopste 2,5" disk 5 cent, bij 3,5" is dat 3 cent. Scheelt bijna een factor 2 per G dus. :)

2,5" : https://www.alternate.nl/...Filter=true#listingResult
3,5" : https://www.alternate.nl/...Filter=true#listingResult
Ah, maar de oplettende shopper kijkt niet naar die losse exemplaren, die haalt ze uit externe drives :)

4 TB:
2.5" drive (15mm hoog), 3.2 ct/GB: pricewatch: Maxtor M3 Portable 4TB Zwart
3.5" drive, 2.8 ct/GB: pricewatch: Intenso Memory Box 3,5" 4TB Zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Dreamvoid schreef op maandag 5 juni 2017 @ 16:11:
[...]

Ah, maar de oplettende shopper kijkt niet naar die losse exemplaren, die haalt ze uit externe drives :)

4 TB:
2.5" drive (15mm hoog), 3.2 ct/GB: pricewatch: Maxtor M3 Portable 4TB Zwart
3.5" drive, 2.8 ct/GB: pricewatch: Intenso Memory Box 3,5" 4TB Zwart
Als je wilt schucken kan uiteindelijk voor dezelfde prijs per GB uit 4TB 2.5" schijven of 8TB 3.5" (helium, EUR 250) schijven kiezen.

Servers in grotere kasten zijn ook goedkoop en misschien een betere deal dan de microserver. Een Dell T130 gebruikt idle ongeveer 20w uit het stopcontact (p1 poort data). De ML10 gen 9 is nu goedkoper maar die hardware ken ik niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-07 10:05
Ik zie het probleem niet echt, passief is makkelijk te doen, ook met zijn budget.

Hij koopt simpelweg een ASRock N3150DC-ITX of een J3160DC-ITX (of misschien inmiddels een nieuwere versie). Zit de voeding gelijk bij.. + 2x 4GB geheugen er in + goedkope ITX kast.

Zo, meer dan genoeg voor wat hij wilt, kunnen zelfs 4 disks op.

Hij wilt owncloud en backup, misschien in de toekomst webserver, mail en VPN.

Kan er allemaal mee, enkel de VPN zal niet bijster snel zijn ivm de lagere klok snelheid. Hij wilt geen ESXi cluster draaien oid hoor.

Enige wat hij gaat horen zijn de disks zelf met een derdelijke setup zoals hier boven. Die kan hij dan nog in spindown zetten als hij zich er aan ergert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

renedis schreef op maandag 5 juni 2017 @ 19:13:
Ik zie het probleem niet echt, passief is makkelijk te doen, ook met zijn budget.

Hij koopt simpelweg een ASRock N3150DC-ITX of een J3160DC-ITX (of misschien inmiddels een nieuwere versie). Zit de voeding gelijk bij.. + 2x 4GB geheugen er in + goedkope ITX kast.
Tel dat eens op...

J3160DC-ITX (board-only): 130 EUR
2x4G geheugen: ~70 EUR
Kast: 50 EUR
Voeding: 50 EUR

Zit je al op 300 EUR. Wil je daar 2x 1T in, heb je al 400 EUR te pakken en dan heb je echt maar een heel minimaal machientje met 8G geheugen wat voor thuisvirtualisatie krap is.

Het is niet voor niets dat ik zeg dat je 500-600 EUR heel snel kwijt bent, zelfs als je dat baseert op een HP Microserver Gen8 van 200 EUR waar je dan nog geheugen en disks bij moet komen. (Die Microserver is inclusief voeding en dus grofweg net zo duur of iets goedkoper dan de door jou geschetste setup.)
Zo, meer dan genoeg voor wat hij wilt, kunnen zelfs 4 disks op.

Hij wilt owncloud en backup, misschien in de toekomst webserver, mail en VPN.

Kan er allemaal mee, enkel de VPN zal niet bijster snel zijn ivm de lagere klok snelheid. Hij wilt geen ESXi cluster draaien oid hoor.

Enige wat hij gaat horen zijn de disks zelf met een derdelijke setup zoals hier boven. Die kan hij dan nog in spindown zetten als hij zich er aan ergert.
Zo'n systeem is niet passief gekoeld dus je hoort meer dan alleen de disks. Je hoort ook de fans van in een reguliere setup, voeding en kast. (De Microserver heeft dat dan weer niet, die heeft alleen een casefan.)

Kortom, lood om oud ijzer, 400-600 EUR ben je ook voor de meest minimale server kwijt tenzij je echt gekke consessies gaat doen en dan kun je beter even doorsparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
unezra schreef op maandag 5 juni 2017 @ 19:37:
[...]

Tel dat eens op...

J3160DC-ITX (board-only): 130 EUR
2x4G geheugen: ~70 EUR
Kast: 50 EUR
Voeding: 50 EUR

Zit je al op 300 EUR. Wil je daar 2x 1T in, heb je al 400 EUR te pakken en dan heb je echt maar een heel minimaal machientje met 8G geheugen wat voor thuisvirtualisatie krap is.

Het is niet voor niets dat ik zeg dat je 500-600 EUR heel snel kwijt bent, zelfs als je dat baseert op een HP Microserver Gen8 van 200 EUR waar je dan nog geheugen en disks bij moet komen. (Die Microserver is inclusief voeding en dus grofweg net zo duur of iets goedkoper dan de door jou geschetste setup.)

[...]

Zo'n systeem is niet passief gekoeld dus je hoort meer dan alleen de disks. Je hoort ook de fans van in een reguliere setup, voeding en kast. (De Microserver heeft dat dan weer niet, die heeft alleen een casefan.)

Kortom, lood om oud ijzer, 400-600 EUR ben je ook voor de meest minimale server kwijt tenzij je echt gekke consessies gaat doen en dan kun je beter even doorsparen.
Hij zegt nergens dat hij thuis virtualisatie wilt, dat maak jij er van. Voor zijn doeleinden kan hij makkelijk baremetal draaien. In zijn geval zou ik XPenology aanraden of iets in de richting van FreeNAS (jup, i know, geen ECC), the heck.. gewoon Windows kan al genoeg voor hem. Maar dan nog, als hij virtualisatie wilt kan dat ook, moet hij enkel een USB stick er bij hebben.

Tevens komt de ASRock J3160DC-ITX met voeding zoals ik eerder al meldde.

Nogmaals, meer dan genoeg power voor zijn doeleinden. Zo'n systeem is wel passief als je de bijgeleverde fan bij de behuizing niet aansluit die ik hier bijvoorbeeld onder aangeef ;)

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock J3160DC-ITX€ 127,75€ 127,75
1Kolink Satellite€ 31,-€ 31,-
2Kingston KVR16S11S8/4€ 24,90€ 49,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 208,55

Totaal van 208,55 ex de verzendkosten. Hij houdt dan 191,45 euro over met zijn budget.

Kan hij mooi hier een schijf van minstens 2x 3TB uitzoeken.
categorie: Interne harde schijven

2x pricewatch: WD Red WD20EFRX, 2TB bijvoorbeeld om "NAS" waardig te zijn/blijven zoals sommige mensen wensen. Of als hij slim is legt hij iets bij en koopt hij bijvoorbeeld 2x pricewatch: WD Purple (2017) WD30PURX, 3TB

Dus kortom, lood om oud ijzer, het kan makkelijk als je maar goed zoekt en leest.

Edit: @achtbaanfreak De pricewatch: ASRock J3160DC-ITX verbruikt ongeveer 10W/12W als je boot van USB.
Als je de gok aandurft om externe disks te kopen en deze te ontdoen van hun behuizingen kan je nog meer geld en energie besparen. Zo heb ik zelf 4x pricewatch: Maxtor M3 Portable 4TB Zwart ontdaan van hun behuizingen. Zie hier mijn oude setup.

[ Voor 5% gewijzigd door renedis op 05-06-2017 20:40 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:37
Mijn servertje gebaseerd op de Intel DQ77KB heeft een uitbreiding nodig. Momenteel zitten er een mSATA ssd plus 4 2.5" schijven. Echter heb ik voor videobewaking een extra schijf nodig, maar ik heb geen directe aansluitingen meer over. Ik heb nog wel een mini pci-e slot over.

Zou Mini PCIe Express naar 2x SATA voor mij de oplossing kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achtbaanfreak
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-12-2024
He allemaal! Super bedankt voor de vele en zinnige reacties :) Het aloude gezegde "Eén tweaker zegt meer dan duizend google-queries." is maar weer eens bewezen! Ik heb duidelijk genoeg stof om aankomende week tijdens het afstuderen over na te denken.

Nog even een beetje info (niet dat ik nog reacties verwacht, maar voor jullie misschien wel leuk voor de beeldvorming): We hebben wel een telefoonhok waar sinds kort ook internet uit de muur komt, dus dat is nog wel een optie als alternatieve locatie waar wel herrie gemaakt mag worden (moeten de huisgenootjes dat wel goed vinden). Hier staat nu een blade server van een huisgenoot te rekenen aan kankeronderzoek (o.i.d.) waardoor het daar vrij warm is. Ik denk dat actieve koeling dan wel een pre is. Er moet dan wel een fatsoenlijke (lees als geen goedkope Chineese troep want die kunnen niet overweg met de +/- 3000 devices die in het campus studentenwoningen VLAN hangen) Gb switch komen, maar die heb je wel voor een paar tientjes of net wat meer.
Wat betreft toepassingen: Virtualisatie lijkt me inderdaad niet zinnig. Misschien wel leuk om een keer te proberen voor de ervaring en kennis, maar meer dan dat wordt het waarschijnlijk niet.
Qua backups. Ik twijfel over de noodzaak RAID setup omdat de data op de server sowieso al een backup van mijn laptop/werkplek is. Backups van de data op de server op externe HDs lijken me niet zinvol omdat de data waarschijnlijk dus al "gebackuped" staat op mijn laptop/werkplek. De externe HD en de server zullen zich vrijwel altijd in hetzelfde gebouw bevinden, dus het risico dat nog niet gedekt is (nml brand e.d.) wordt hier niet mee ondervangen. Maar hetzelfde geldt ook voor mijn laptop en de server. Deze zullen ook zullen ook zeker 70% van de tijd in hetzelfde gebouw zijn. Een externe dienst voor backups is lijkt me, uit dat oogpunt, wel echt noodzakelijk (al zie ik daar op dit moment niet zo de noodzaak van in..in geval van brand zijn er wel 100 dingen waar ik me drukken om kan maken dan mijn data).

Super bedankt voor alle enthousiaste reacties en ideeën :) Ik ga niet beloven om het resultaat hier te posten (iets met belofte en schuld enzo), maar ik ga het wel zeker proberen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renedis
GioStyle schreef op maandag 5 juni 2017 @ 22:25:
Mijn servertje gebaseerd op de Intel DQ77KB heeft een uitbreiding nodig. Momenteel zitten er een mSATA ssd plus 4 2.5" schijven. Echter heb ik voor videobewaking een extra schijf nodig, maar ik heb geen directe aansluitingen meer over. Ik heb nog wel een mini pci-e slot over.

Zou Mini PCIe Express naar 2x SATA voor mij de oplossing kunnen zijn?
Ja, over het algemeen werkt dit zonder problemen. Let wel dat sommige mensen issues ervaren met deze Asmedia chip ICM ESXi en je een custom driver (.vib) nodig hebt indien ESXi je hypervisor is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-08 07:45

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Een tijdje terug had ik elders wat vragen gesteld over de HPe ML10 Gen9 als vervanging voor de HP Microserver waar naar het lijkt geen opvolger voor komt.

InflatableMouse in "[BBG] Thuisserver - maart 2017"

Helaas geen ervaringen bij mede-tweakers, dus ik heb uiteindelijk toch maar de gok genomen en er een besteld. Het had bijna niet beter uit kunnen pakken, ik vind het een geweldig leuk apparaat, zeker voor het geld. Ding is superstil, kleine maar ruime kast, en er kunnen totaal 6 schijven in.

Als er belangstelling voor is kan ik er meer over posten, laat maar weten wat je wilt weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

InflatableMouse schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 10:24:
Een tijdje terug had ik elders wat vragen gesteld over de HPe ML10 Gen9 als vervanging voor de HP Microserver waar naar het lijkt geen opvolger voor komt.

Offtopic: zie het HP Proliant server topic voor de Gen10 Microserver die deze week gepresenteerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Verwijderd schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 13:04:
[...]

Offtopic: zie het HP Proliant server topic voor de Gen10 Microserver die deze week gepresenteerd is.
Lol dat meen je niet ... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
Wees niet getreurd. Zo indrukwekkend is die G10 niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Laatst online: 09:46
Weer terug bij AMD processoren, grappig.

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

ja ik zag het en ik ben inderdaad niet onder de indruk, ben helemaal blij met m'n ML10 :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik vind die Microserver G10 wel wat hebben, MITS de prijs goed is. Als ze boven de ML110 G9 gaan zitten, is het het niet waard. Die ML110 G9 is echt weinig geld voor wat je krijgt.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:17
Weet iemand hoe zuinbig die ML110 G9 is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

FireDrunk schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 16:47:
Ik vind die Microserver G10 wel wat hebben, MITS de prijs goed is. Als ze boven de ML110 G9 gaan zitten, is het het niet waard. Die ML110 G9 is echt weinig geld voor wat je krijgt.
ML10 of ML110?

De 110 is volgens mij minimaal 1000 euro.

Mijn ML10 kostte 400 euro met E3-1225v5, 8GB DDR4 ECC/registered en 1TB HDD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ML10 bedoel ik ja :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen-B
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 28-08 18:34
InflatableMouse schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 10:24:

Helaas geen ervaringen bij mede-tweakers, dus ik heb uiteindelijk toch maar de gok genomen en er een besteld. Het had bijna niet beter uit kunnen pakken, ik vind het een geweldig leuk apparaat, zeker voor het geld. Ding is superstil, kleine maar ruime kast, en er kunnen totaal 6 schijven in.

Als er belangstelling voor is kan ik er meer over posten, laat maar weten wat je wilt weten.
Weet je wat dat ding zo ongeveer verbruikt? Ik zit op het moment te kijken naar zelfbouw alternatieven maar zag ook die hp server staan. Voor 400 euro krijg je namelijk behoorlijk wat specs terug waar ik denk ik met zelfbouw niet echt tegen op kan. Is de server overigens ook stil genoeg om in een slaapkamer te staan?

Zelf heb ik op het moment deze componenten bij elkaar gezocht en dan kom ik op € ~500 (als ik de 2.5 inch drive weglaat)
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 64,-€ 64,-
1ASRock B250M Pro4€ 82,55€ 82,55
1Seagate Firecuda Compute, 2TB€ 93,48€ 93,48
1WD Red WD30EFRX, 3TB€ 109,90€ 109,90
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 94,95€ 94,95
1Leicke ULL Power Supply 120 W€ 0,-€ 0,-
1Crucial CT8G4DFD8213€ 54,20€ 54,20
1Cooler Master V Series V550€ 92,95€ 92,95
1Mini-box picoPSU PicoPSU-160-XT€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 592,03

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Jeroen-B schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 08:33:
[...]

Weet je wat dat ding zo ongeveer verbruikt? Ik zit op het moment te kijken naar zelfbouw alternatieven maar zag ook die hp server staan. Voor 400 euro krijg je namelijk behoorlijk wat specs terug waar ik denk ik met zelfbouw niet echt tegen op kan. Is de server overigens ook stil genoeg om in een slaapkamer te staan?

Zelf heb ik op het moment deze componenten bij elkaar gezocht en dan kom ik op € ~500 (als ik de 2.5 inch drive weglaat)
#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 592,03
Ik heb zelf een soortgelijke build, ik zou zelf weer kiezen voor zelfbouw, gewoon omdat dat veel leuker is om te doen :)

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

[...]

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 592,03
Qua specs kan dat inderdaad niet op tegen de HP, maar je zelfbouw zal wel zuiniger zijn, verwacht ik en kan je daarmee potentieel ook stiller maken. De xeon in combinatie met ECC/registered is wel mooi voor een server, vind ik. Met zelfbouw heb je dat niet.

De HP is echt wel heel stil. Hij staat op mijn bureau nog geen meter van mijn oor en ik hoor hem wel, maar daar is alles mee gezegd. Of dat stil genoeg is voor een slaapkamer, dat ligt denk ik aan jou. Ik zou er mee kunnen slapen maar mijn vrouw zou er niet blij mee zijn. Hij kan daarentegen zonder problemen in een woonkamer in een hoek verstopt staan en daar zou niemand wat van merken, denk ik.

Natuurlijk is zelfbouw ook leuker om te doen, maar dat is wat mij betreft alleen de paar uurtjes die je er mee bezig bent en als tie eenmaal draait is die lol ook vervlogen. Voor een server vind ik het vele malen belangrijker dat tie goeie specs heeft en doet wat tie moet doen. Voor mijn eigen PC zal er nooit een branded systeem komen, altijd zelfbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
InflatableMouse schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 09:44:
[...]
Qua specs kan dat inderdaad niet op tegen de HP, maar je zelfbouw zal wel zuiniger zijn, verwacht ik en kan je daarmee potentieel ook stiller maken. De xeon in combinatie met ECC/registered is wel mooi voor een server, vind ik. Met zelfbouw heb je dat niet.
De Dell T130 (dezelfde klasse) verbruikt <20w uit het stopcontact wanneer je hem in het bios voor power efficiency kiest. Het bios tunen is bij zo'n machine erg simpel, het meeste werk is voor je gedaan met profielen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Niet online
InflatableMouse schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 18:01:
[...]

ML10 of ML110?

De 110 is volgens mij minimaal 1000 euro.

Mijn ML10 kostte 400 euro met E3-1225v5, 8GB DDR4 ECC/registered en 1TB HDD.
Enigzins off topic, maar wat doen de fans van de ML10 G9 wanneer je PCI-e kaart plaatst?
Mijn ML110 G7 is best awesome maar gooit de fans behoorlijk omhoog :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Kaalus schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 09:59:
[...]

Enigzins off topic, maar wat doen de fans van de ML10 G9 wanneer je PCI-e kaart plaatst?
Uh geen idee? Wat zou dat uit moeten maken, tenzij dat die kaart (videokaart?) veel warmte produceert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Niet online
Geen idee wat de redenatie van HP erachter is. Als er een PCI-e kaart inzit dan gaat de fan standaard hoger draaien, maakt niet uit wat voor kaart. Zelfs originele HP kaarten laten dit effect optreden. Wil best over naar een ML10, maar daar moet dan minimaal een extra NIC in, en als dat herrie oplevert heb ik er geen zin in :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Ik kan het denk ik niet testen voor je.

Heb ergens nog wle een hele oude AMD graka, maar volgens mij doet tie het niet meer. Ik zal es kijken of ik hem kan vinden ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
...De xeon in combinatie met ECC/registered is wel mooi voor een server, vind ik. Met zelfbouw heb je dat niet. ...
Waarom niet? Je kan toch desgewenst een xeon&passend moederbord gebruiken bij zelfbouw? (registered memory lijkt me trouwens niet nodig voor de meeste 'kleine servers' (en de HP&Dell microservers hebben dat ook niet))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
Kaalus schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 10:28:
Geen idee wat de redenatie van HP erachter is. Als er een PCI-e kaart inzit dan gaat de fan standaard hoger draaien, maakt niet uit wat voor kaart. Zelfs originele HP kaarten laten dit effect optreden. Wil best over naar een ML10, maar daar moet dan minimaal een extra NIC in, en als dat herrie oplevert heb ik er geen zin in :p
Dit is vanwege het punt dat ze er van uit gaan dat het als servers gebruikt gaat worden.
Alle BIOS profielen zijn vrijwel identiek, dus ook van 1U en 2U e.d. kasten. Daar is warmte afvoer van essentieel belang. Een PCI-E device kan namelijk zo maar +5 graden veroorzaken en BIOS weet niet wat voor device het is. Dus uit voorzorg gaan de fans sneller draaien.

Ik weet uit ervaring dat Dell inmiddels in zijn iDrac (versie 8 ) een minimale PWM percentage kan aanhouden op basis van temperatuur. Ik geloof dat 9% daar de minimum is ongeacht welk device is toegevoegd. Dat vertaald zich in fluister stille fans op 1800 RPM. Best indrukwekkend voor 40mm fans moet ik zeggen.

HP heeft tegenwoordig ook met zijn settings vele optimalisaties. Ik weet echter dat ze niet zo stil zijn als Dells en/of Lenovo's. Cisco servers (wat zeldzamer over het algemeen) zijn alles behalve stil :+

[ Voor 8% gewijzigd door renedis op 08-06-2017 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

begintmeta schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 11:02:
[...]

Waarom niet? Je kan toch desgewenst een xeon&passend moederbord gebruiken bij zelfbouw? (registered memory lijkt me trouwens niet nodig voor de meeste 'kleine servers' (en de HP&Dell microservers hebben dat ook niet))
Het was in reactie op het systeem wat gequote werd. Uiteraard als je een ander systeem samenstelt met Xeon en ECC dan heb je het wel. Ga je wel nog meer betalen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Prozac
  • Laatst online: 10-12-2024
Weet iemand hoe heet een PicoPSU wordt?

Ik heb nl. momenteel alleen maar 2 ventilatoren: die van de CPU en de voeding... en die voeding is aan vervanging toe. Deze voeding (400W) is een el-cheapo van 10 jaar oud en maakt af en toe veel kabaal. Met een PicoPSU zo dicht tegen het moederbord aan heb ik misschien ook een nieuwe ventilator nodig.

Hoeveel Watts kan ik besparen met een PicoPSU t.o.v. mijn huidige el-cheapo voeding? Mijn verbruik nu ligt rond de 25W met een simpele H110 moederbord, G3900 CPU en draaiende 3.5" HD (ook 10 jaar oud).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen-B
[...]

De HP is echt wel heel stil. Hij staat op mijn bureau nog geen meter van mijn oor en ik hoor hem wel, maar daar is alles mee gezegd. Of dat stil genoeg is voor een slaapkamer, dat ligt denk ik aan jou. Ik zou er mee kunnen slapen maar mijn vrouw zou er niet blij mee zijn. Hij kan daarentegen zonder problemen in een woonkamer in een hoek verstopt staan en daar zou niemand wat van merken, denk ik.

Natuurlijk is zelfbouw ook leuker om te doen, maar dat is wat mij betreft alleen de paar uurtjes die je er mee bezig bent en als tie eenmaal draait is die lol ook vervlogen. Voor een server vind ik het vele malen belangrijker dat tie goeie specs heeft en doet wat tie moet doen. Voor mijn eigen PC zal er nooit een branded systeem komen, altijd zelfbouw.
Thx voor je antwoord. Ik ga sws allereerst eens kijken wat mijn pi kan hebben van de dingen die ik er wil mee doen (docker/nextcloud zijn het belangrijkste). Verder ga ik nog maar eens lekker verder twijfelen denk. Die hp is in ieder geval wel een keus die ik het oog moet houden. Volgens cpu userbench geeft de xeon mij een 18% performance increase tov de g4560 dusja (i3-7400 doet ongeveer hetzelfde).
Wat betreft bouwen heb je idd een punt. Het bij elkaar zoeken van de componenten en het opstellen van de ideale build is leuk maar daarna is het ook wel gwn klaar. Het enige voordeel is alleen dat je op alle losse onderdelen 2+ jaar garantie hebt waar je op die complete server slechts 1 jaar hebt. Ik zag overigens ook dat je met die hp server maar 4 schijven van de 6 kan plaatsen omdat je voor 1 bay een tool nodig hebt en voor de andere een bracket.

[ Voor 4% gewijzigd door Jeroen-B op 09-06-2017 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Een zelfbouw server is voor mij vele male leuker..

Voor mij was de ideale build een Pentium G4560, 8GB RAM, Gigabyte GA-H270N-Wifi (of H170N), met een zuinige voeding en voorlopig nog stock koeler.
Draait ESXi op die Gbit router VM (pfSense), docker container en "Wifi VM" (kaart wordt niet ondersteund in FreeBSD).

Toekomst ruimte:

- Fanless CPU koeler installeren, icm airflow van 'case' fans zou dat m.i. voldoende moeten (kunnen) zijn.
- ESXi uitwisselen voor een ander OS, zoals Proxmox of Unraid. Met name geinteresseerd in Unraid omdat ze blijkbaar Intel GPU's kunnen doorgeven aan een VM. Daardoor kan de machine ook dubbelen als HTPC :D
- NAS opzetten t/m 6 schijven met SATA controller passthrough, i.c.m. met host OS+VM's vanaf USB stick/M.2 SSD draaien
- Download more RAM :p Docker slurpt ontzettend veel, afhankelijk wat je er mee doet. Ik heb er van de week een Continuous integration server en Gitlab opgezet; zeg maar vaarwel tegen 2GB RAM.
- Switch adapter uitwisselen -> kan wel aan ATX voeding.

Voor mij betreft is een server niet 'gewoon' klaar. :)

Het moederbord geinstalleerd op een oude tray. ATX voeding op zijn kant past perfect in IKEA BESTA kast met een plankje, blijft los prima liggen :) 2x 120mm gat voor fans + 2x 50mm gat voor kabels. Zodoende voor ~50 euro een TV meubel en een computer 'kast'. :+
Je zou niet zeggen dat ik ook student ben, die alsnog ergens op probeert te besparen.

De HP server is interessant, maar in mijn situatie is het gemis van dual LAN & Wifi (router), HDMI (eventueel HTPC) en M.2 (voor SATA passthrough) te groot.
Voor "thuis" en "multi functioneel" (hoewel dat voor sommigen blijkbaar vloeken in de kerk is) lijken mij dat ook wel belangrijke features.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Jeroen-B schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 15:00:
[...]

Het enige voordeel is alleen dat je op alle losse onderdelen 2+ jaar garantie hebt waar je op die complete server slechts 1 jaar hebt. Ik zag overigens ook dat je met die hp server maar 4 schijven van de 6 kan plaatsen omdat je voor 1 bay een tool nodig hebt en voor de andere een bracket.
2 jaar is wettelijk. Die 1 jaar slaat op de fabrikant en 2 op de leverancier, of andersom. Zoiets in ieder geval >:).

Bracket en de drive enablement kit heb ik in bestelling, maar dat kan je zelf goedkoper doen hoor. Je hebt een 5 1/4 naar 3,5 nodig en een esata kabeltje voor op het moederbord. Gek genoeg is dat sata 0.

Wat ik trouwens wel prettig vind is dat tie niet de draak van HP BIOS heeft maar gewoon AMI, start lekker snel op.

Arch draait ondertussen met LTS kernel en ZFS. Eerste pool is aangemaakt, VirtualBox headless is klaar. Nu is het wachten op de brackets om de overige schijven in te bouwen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Dr. Prozac schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 04:45:
Weet iemand hoe heet een PicoPSU wordt?
De PicoPSU zelf geeft nauwelijks hitte af, da's enkel een simpele transformator van 12V naar 12/5V. Alle warmteontwikkeling zit in de externe voeding, zolang je die buiten de behuizing houdt hoef je die niet meer te koelen.

In mijn ogen kan je drie zinnige dingen doen:
- koop een PicoPSU, een externe 12V voeding en prik die op je huidige mobo
- alternatief: verkoop dat H110 moederboard en koop er eentje met 19V aansluiting, aannemende dat je nog wel ergens een standaard 19V laptopvoeding met 7.4mm plug hebt liggen (van HP/Dell bv)
- vervang die 10 jaar oude 3.5" schijf preventief door een 2.5" exemplaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Prozac
Dreamvoid schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 13:43:
[...]

De PicoPSU zelf geeft nauwelijks hitte af
Mooi. Is een tweede ventilator (naast die van de CPU) dan nog nodig?
- alternatief: verkoop dat H110 moederboard en koop er eentje met 19V aansluiting, aannemende dat je nog wel ergens een standaard 19V laptopvoeding met 7.4mm plug hebt liggen (van HP/Dell bv)
Ja, de voeding wordt vervangen door een PicoPSU en op termijn gaat er een SSD komen.

Wat ik me nog afvraag is hoe veel Watts moet die PicoPSU en externe voeding leveren.

Nu verbruikt dit systeem met oude el-cheapo voeding 25W tijdens idle en draaiende HD. Als ik deze HD uitzet, zie ik het verbruik dalen naar lager dan 21W, maar deze HD spint binnen een seconde weer op nog voordat de meting is gestabiliseerd.

Bij zware activiteiten heb ik een verbruik gemeten van 55W... dus lijkt me een PicoPSU van 80W voldoende. Maar her en der heb ik gelezen dat bij het aanzetten van de computer, alle componenten tegelijk heel even heel veel Watts verbruiken... ik heb dit natuurlijk proberen te meten, maar ik weet niet of mijn energiemeter een hoge piek gedurende een korte periode weet te registreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:27
Dreamvoid schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 13:43:
[...]
Optie vier: Een Wide Input PicoPSU, 12-24V, zodat je diezelfde 19V laptopvoeding kan gebruiken. Even zuinig, ongeveer even duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Dr. Prozac schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 15:30:
[...]

[...]

Ja, de voeding wordt vervangen door een PicoPSU en op termijn gaat er een SSD komen.

Wat ik me nog afvraag is hoe veel Watts moet die PicoPSU en externe voeding leveren.

Nu verbruikt dit systeem met oude el-cheapo voeding 25W tijdens idle en draaiende HD. Als ik deze HD uitzet, zie ik het verbruik dalen naar lager dan 21W, maar deze HD spint binnen een seconde weer op nog voordat de meting is gestabiliseerd.

Bij zware activiteiten heb ik een verbruik gemeten van 55W... dus lijkt me een PicoPSU van 80W voldoende. Maar her en der heb ik gelezen dat bij het aanzetten van de computer, alle componenten tegelijk heel even heel veel Watts verbruiken... ik heb dit natuurlijk proberen te meten, maar ik weet niet of mijn energiemeter een hoge piek gedurende een korte periode weet te registreren.
Dat gaat over het opspinnen van schijven en dat is prima te meten.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Dr. Prozac schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 15:30:
[...]

80W PicoPSU en 65W voeding zou genoeg moeten zijn. Ik heb een vergelijkbaar systeem draaien op een 65W Dell adapter.

Een tweede ventilator in de case zal idd niet nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Overigens los hiervan zou ik hier totaal niet aan beginnen. Zet die server lekker in de meterkast/garage en plak een thin client als HTPC achter je PC. Werkt veel beter.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goodfella
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-09 19:01
Ik heb onlangs een GTX 1050 TI 4gb in mijn systeem gestopt. De NanoPSU van 160 watt trekt het allemaal net. Met een potje dota spelen zit ik rond de 200 watt aan. Dit lijkt mij niet echt gezond en inefficient. Of zie ik dit verkeerd? Ik speel een potje per dag van ongeveer een uur. Daarnaast doe ik wat programmeerwerk (PHP), that's it.

Nu heb ik hier ook een Season G360 hier liggen. Is het verstandig om mijn NanoPSU te vervangen door de Season ATX voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Waarschijnlijk geeft de NanoPSU de 12V direct door van de adapter. Aangezien een videokaart zijn eigen DC/DC's heeft die bijna altijd vanaf 12V werken, zal met name de adapter het moeten afzien.

Zou dat niet te lang draaien. Vaak kunnen adapters wel enige tijd overbelasting weerstaan, maar op termijn gaan ze daar wel van kapot.

Verder zal je voorbij het maximum vermogen ook al op een flinke negatieve helling van de efficiente curve zitten.

Lijkt mij alle reden om die Seasonic er in te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-08 21:08
Via dit topic heb ik in 2010 mijn tweede thuis server gebouwd, deze draait nog steeds in de meterkast, In de loop der tijd heb ik er geregeld mee gesleuteld, en draaien er ca 10 terra 3,5" disken in. Na 7 jaar ben ik me aan het oriënteren voor een minder heftiger maar zuiniger opvolger en zie dat het Topic nog steeds leeft na 7 jaar, maar constateer wel enige kokervisie richting het X86 platform.

Ik denk om een server te bouwen rond een ARM processor, ARM boardjes met meer dan 1 SATA aansluiting zijn schaars of binnen kickstarter in ontwikkeling. Tot ik zag dat er SATA splitters bestaan. 5 Sata aansluitingen met de huidige Terrabyte disken lijkt me voldoende. Geïnspireerd op een artikel op instructabels dacht ik zelf om een Banana PI in te zetten als board en dan voor een Banana Pi M3 Octacore 2GB ram.

Heeft iemand al ervaringen met een dergelijke setup? Als OS uiteraard Linux, wat ik momenteel ook draai op mijn server.

[ Voor 4% gewijzigd door pandit op 12-06-2017 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
pandit schreef op maandag 12 juni 2017 @ 08:45:
Via dit topic heb ik in 2010 mijn tweede thuis server gebouwd, deze draait nog steeds in de meterkast, In de loop der tijd heb ik er geregeld mee gesleuteld, en draaien er ca 10 terra 3,5" disken in. Na 7 jaar ben ik me aan het oriënteren voor een minder heftiger maar zuiniger opvolger en zie dat het Topic nog steeds leeft na 7 jaar, maar constateer wel enige kokervisie richting het X86 platform.

Ik denk om een server te bouwen rond een ARM processor, ARM boardjes met meer dan 1 SATA aansluiting zijn schaars of binnen kickstarter in ontwikkeling. Tot ik zag dat er SATA splitters bestaan. 5 Sata aansluitingen met de huidige Terrabyte disken lijkt me voldoende. Geïnspireerd op een artikel op instructabels dacht ik zelf om een Banana PI in te zetten als board en dan voor een Banana Pi M3 Octacore 2GB ram.

Heeft iemand al ervaringen met een dergelijke setup? Als OS uiteraard Linux, wat ik momenteel ook draai op mijn server.
Wat verwacht je van zo'n systeem? Een BananaPi icm zo'n 1x5 SATA device splitter zal niet geweldig presteren. Er is een reden waarom x86 zo populair is, het is tegenwoordig zeer betaalbaar en daarnaast ook nog eens zuinig aan het stopcontact. Het kan zich prijstechnisch zeker verantwoorden tegenover ARM setups.

Die splitter is overigens SATA2. Alle disks moeten de data door 1x 3 Gbps laten gaan. Als dat voldoende voor je is, geen probleem. Daarnaast vind ik die BananaPi ook nog eens niet heel erg voordelig, maar dat is mijn mening. Ik zou dit echt als een extreme low performance offsite backup solution zien, niet als een primair data station. Je gaat er niet op vooruit denk ik zo met je huidige setup. Ook kan je hier en hier wat reviews zien, zo te lezen werkt het niet OOTB of bij sommige helemaal niet.

Je ca 10x TB disks zijn de grootverbruikers, dat kan zomaar +60W idle veroorzaken voor enkel de disks. IMO als je stroom wilt besparen zou ik je daar op richten door 2x 8TB of 2x 10TB disks te kopen.

Als het oude disks zijn zou ik ook eens naar je SMART data kijken. Na 7 jaar dienst zoals je aangeeft kunnen deze zomaar de geest geven.

Eerst een TvT (terug-verdien-tijd) maken om te zien wanneer je dit terug hebt verdiend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Net mijn nieuwe server in elkaar geprutst aangezien de G4560 eindelijk weer leverbaar is:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 65,-€ 65,-
1ASRock H270M-ITX/ac€ 120,35€ 120,35
1HGST Travelstar Z5K1000, 1TB€ 76,50€ 76,50
1WD Red WD60EFRX, 6TB€ 223,-€ 223,-
1Cooler Master Elite 110€ 41,90€ 41,90
1Kingston HyperX Fury black HX426C15FBK2/8€ 76,53€ 76,53
1Samsung 830 series SSD 128GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 696,23

11.4W Idle met enkel de Samsung SSD aangesloten
16.8W Idle met alle schijven aangesloten + 1x LAN

Gemeten in Windows 10 Prof. Hierbij zijn alle onzinnige functies zoals Wifi en onboard Audio uitgeschakeld.

Ik ben zeer tevreden over het verbruik en flink verrast met de kracht van de G4560.

ps. mijn Asrock J3160DC-ITX bordje staat voor weinig te koop op V&A

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick1996
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 15-09 15:39
Beste zuinige server tweakers,

Ik ga in september een opleiding doen als ICT-Beheerder. Ik wil voor mijn opleiding een server bouwen of kopen. Dit lijkt me handig omdat ik dan virtuele machines kan starten en mijn server en mijn laptop samen kan laten werken (handig voor schoolprojecten). Ik zat te denken aan een tweedehandse Dell Presision T1600 met een Xeon processor. Ik wil hier dan een zuinigere voeding in zetten.

Is dit een slim idee of kan ik maar beter verder zoeken?

[ Voor 5% gewijzigd door Nick1996 op 16-06-2017 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Nick1996 schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 18:32:
Beste zuinige server tweakers,

Ik ga in september een opleiding doen als ICT-Beheerder. Ik wil voor mijn opleiding een server bouwen of kopen. Dit lijkt me handig omdat ik dan virtuele machines kan starten en mijn server en mijn laptop samen kan laten werken (handig voor schoolprojecten). Ik zat te denken aan een tweedehandse Dell Presision T1600 met een Xeon processor. Ik wil hier dan een zuinigere voeding in zetten.

Is dit een slim idee of kan ik maar beter verder zoeken?
Wat ik begrijp worden schoolprojecten vooral op laptops uitgevoerd en heb je dus een laptop nodig met relatief veel geheugen en een grote SSD. That is, dat is wat ik hoor van mensen die een vergelijkbare opleiding volgen.

Wil je thuis ook een lab bouwen kan dat denk ik zeker zinvol zijn en maakt het eigenlijk niet zo veel uit wat je gebruikt. Iedere willekeurige PC met 8G of 16G geheugen voldoet al en heb je er meerdere, kun je een cluster bouwen. Juist dat laatste kan interessant zijn.

Vooral geheugen is belangrijk, het meeste spul is niet zo heel erg CPU-bound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_V
  • Laatst online: 10-09 11:48

M_V

Mogge! Ik heb een NUC over en die zou ik graag als server gaan gebruiken. Helaas is het een NUC zonder mogelijkheid voor 2.5 inch schijven, dus ik vroeg me af of het een goed idee is om er, voor de opslag, een 4 TB externe USB3 My Passport aan te hangen? Alles, behalve de langdurige opslag staat dan op de interne SSD (500 GB), op de externe schijf staan dan eigenlijk alleen maar films. Ga ik problemen krijgen met:
1. Performance/vastlopers
2. Dataverlies

Alles staat nu op een NAS met 4 TB WD Red, met de 4 TB Passport als backup, dus op zich is het ook mogelijk om die NAS puur als backup te gaan gebruiken, dan draai je alles gewoon om. Maar moraal van het verhaal: goed idee of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:33
Ook maar eens posten hier. Ik ben van plan mijn huidige server te vervangen. Ik draai nu op een dual Xeon 5160 @ 3.0 GHz met 8GB geheugen. De taken die het ding op dit moment vervult:
• Een aantal websites
• Sql Server met een aantal kleine databases, stelt niet zoveel voor
• Plex
• Downloadbak
Dit oude spul trekt aardig wat uit het stopcontact natuurlijk, en staat met deze temperaturen flink te blazen (herrie). Dat verbruik en die herrie wil ik vanaf want hij staat op een niet al te ruime computer kamer waar het mede door dit ding flink warm kan worden.

Nu heb ik het volgende lijstje samengesteld voornamelijk aan de hand van dit topic:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 65,90€ 65,90
1Crucial CT8G4DFD8213€ 57,95€ 57,95
1Corsair VS350€ 35,35€ 35,35
1Samsung 850 EVO 250GB€ 93,-€ 93,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 376,65

Opmerkingen:
• Cpu: zie ik hier vaak langskomen en is volgens mij met een cpu mark van 5125 (single thread 1992) snel genoeg voor Plex. (De Xeon 5160 doet 1969 / 1129 en dat draait perfect).
• Geheugen: Het hele zooitje draait nu op Windows Server 2008R2 en 8GB is meer dan prima. In eerste instantie blijft dat zo om zo snel mogelijk weer up and running te zijn, daarna kijk ik wel verder. Als er gevirtualiseerd gaat worden prik ik wel wat geheugen bij.
• Opslag: op mijn huidige server heb ik 150GB in gebruik (op conventionele schijven) en dat groeit eigenlijk nauwelijks. Ssd want lekker snel, Samsung omdat ik daar eigenlijk altijd goede ervaringen mee heb gehad. Wellicht dat ik er later nog een toevoeg om raid1 te draaien, is niet heel belangrijk want ik trek wekelijks een image van het ding.
• Behuizing: tsja, ziet er wel ok uit vind ik en lekker compact.
• De voeding is nog wel een ding, zoiets heeft niet veel nodig toch? Als ik in de pricewatch filter op 250 Watt en minder kom ik heel veel van die pico psu's tegen en merken die ik niet ken. Het liefst heb ik gewoon een atx voeding er in, dus maar een 350 Watt Corsair genomen.
Volgens mij is het wel een aardig lijstje zo :)

[ Voor 5% gewijzigd door sig69 op 21-06-2017 10:25 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

HaTe

haat niet

sig69 schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 10:13:
Ook maar eens posten hier. Ik ben van plan mijn huidige server te vervangen. Ik draai nu op een dual Xeon 5160 @ 3.0 GHz met 8GB geheugen. De taken die het ding op dit moment vervult:
• Een aantal websites
• Sql Server met een aantal kleine databases, stelt niet zoveel voor
• Plex
• Downloadbak
Dit oude spul trekt aardig wat uit het stopcontact natuurlijk, en staat met deze temperaturen flink te blazen (herrie). Dat verbruik en die herrie wil ik vanaf want hij staat op een niet al te ruime computer kamer waar het mede door dit ding flink warm kan worden.

Nu heb ik het volgende lijstje samengesteld voornamelijk aan de hand van dit topic:
#ProductPrijsSubtotaal
1Crucial CT8G4DFD8213€ 57,95€ 57,95
1Corsair VS350€ 35,35€ 35,35
1Samsung 850 EVO 250GB€ 93,-€ 93,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 376,65

Opmerkingen:
• Cpu: zie ik hier vaak langskomen en is volgens mij met een cpu mark van 5125 (single thread 1992) snel genoeg voor Plex. (De Xeon 5160 doet 1969 / 1129 en dat draait perfect).
• Geheugen: Het hele zooitje draait nu op Windows Server 2008R2 en 8GB is meer dan prima. In eerste instantie blijft dat zo om zo snel mogelijk weer up and running te zijn, daarna kijk ik wel verder. Als er gevirtualiseerd gaat worden prik ik wel wat geheugen bij.
• Opslag: op mijn huidige server heb ik 150GB in gebruik (op conventionele schijven) en dat groeit eigenlijk nauwelijks. Ssd want lekker snel, Samsung omdat ik daar eigenlijk altijd goede ervaringen mee heb gehad. Wellicht dat ik er later nog een toevoeg om raid1 te draaien, is niet heel belangrijk want ik trek wekelijks een image van het ding.
• Behuizing: tsja, ziet er wel ok uit vind ik en lekker compact.
• De voeding is nog wel een ding, zoiets heeft niet veel nodig toch? Als ik in de pricewatch filter op 250 Watt en minder kom ik heel veel van die pico psu's tegen en merken die ik niet ken. Het liefst heb ik gewoon een atx voeding er in, dus maar een 350 Watt Corsair genomen.
Volgens mij is het wel een aardig lijstje zo :)
Als je toch maar 1 SSD gebruikt, waarom zou je dan niet gaan voor een pricewatch: ASRock DeskMini 110
Zie ook de TS, waar hij ook genoemd is. Vergeleken met dit ding is die CoolerMaster case echt huge!

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
Dat is een leuk ding inderdaad! Daar past eventueel ook nog een tweede SSD in en meer heb ik toch niet nodig. Nog goedkoper ook. Thanks ga ik zeker overwegen.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
sig69 schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 10:13:
Ik twijfel of Windows Server 2008R2 support heeft gekregen voor Skylake.

Het lijkt er op (Ars Technica) dat Windows Server versies tijdens hun support cycle support hebben gekregen. Als 2008R2 toen al uit support was kan de support ontbreken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
Goed punt, niet eens aan gedacht. Ook geen probleem maar dan gaat mijn plan om redelijk makkelijk alles over te zetten niet door.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Prozac
Ondertussen kan ik mijn eigen vraag beantwoorden:
Dr. Prozac schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 04:45:
Hoeveel Watts kan ik besparen met een PicoPSU i.p.v. mijn huidige el-cheapo voeding?
Hardware & Software:
Gigabyte-H110M-S2H + Intel G3900 + 1 x 8GB RAM + 10jr. oude 3.5" HD
Linux Desktop (ArchLinux & KDE Plasma) + bedraad internet + PS/2 toetsenbord & muis

Verbruik tijdens niets doen maar wel met draaiende HD en exclusief monitor:
10 jaar oude "el cheapo" 400W voeding: 24-25W
90W PicoPSU + 80W adaptor: 13-15W

Nu nog de oude HD vervangen met een SSD :)

Het is ook een stuk stiller zonder de fan van de oude voeding. Ik hoop dat 1 fan (die van de CPU) voldoende is, zeker nu het zo heet is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sig69
HaTe schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 10:30:
[...]

Als je toch maar 1 SSD gebruikt, waarom zou je dan niet gaan voor een pricewatch: ASRock DeskMini 110
Zie ook de TS, waar hij ook genoemd is. Vergeleken met dit ding is die CoolerMaster case echt huge!
En done! Oud en nieuw naast elkaar:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PQdgDLch.jpg
Gaat rond de 150-200 Watt schelen dus verdient zichzelf in een jaar ongeveer terug :)

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-09 20:43
sig69 schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 10:34:
Dat is een leuk ding inderdaad! Daar past eventueel ook nog een tweede SSD in en meer heb ik toch niet nodig. Nog goedkoper ook. Thanks ga ik zeker overwegen.
Zou die Deskmini zeker overwegen. Hij is echt nog 2 keer zo klein als de Cooler Master en de meegeleverde voeding is behoorlijk zuinig.

Ik heb hem zelf ook en hoor hem ook helemaal niet, alleen soms als Plex heel druk doet.

Overigens kun je dan als basis ook een M.2 SSD doen, bijvoorbeeld de pricewatch: Intel 600p 256GB voor 120 euro. In potentie 2x zo snel als een Sata SSD.
Je hebt dan nog 2 plekken over voor sata schijven.

Edit: ik zie hierboven dat je hem al gekocht hebt |:(

[ Voor 3% gewijzigd door yorroy op 23-06-2017 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
@yorroy Klopt, vandaag binnengekomen (was de laatste dus meteen maar besteld). De rest komt maandag hoop ik en dan lekker knutselen :)

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2green
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15-09 19:11
[...]

Aangezien het antwoord niet gegeven was in deze thread en ik ook de ml10 zat te oogballen...

Erg positieve reviews overal, maar een idle verbruik van tussen de 28 en 30 watt :(

Mogelijk zijn er instellingen in de bios die hier iets aan kunnen verbeteren, maar hoopte deze performance te bereiken met een verbruik richting de 10 a 15 watt. Toch maar zelfbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen-B
2green schreef op maandag 26 juni 2017 @ 17:56:
[...]

Aangezien het antwoord niet gegeven was in deze thread en ik ook de ml10 zat te oogballen...

Erg positieve reviews overal, maar een idle verbruik van tussen de 28 en 30 watt :(

Mogelijk zijn er instellingen in de bios die hier iets aan kunnen verbeteren, maar hoopte deze performance te bereiken met een verbruik richting de 10 a 15 watt. Toch maar zelfbouw.
Ja ik ben zelf ook niet langer van plan om die server te nemen. Echter zit ik op het moment wel met een licht cpu dillema. Ik denk dat de g4560 meer dan goed is voor mijn doeleinden maar aangezien die praktisch niet te koop is zit ik te kijken naar andere opties. Met name de i5-7500 of de ryzen 5-1600. Vraag me alleen af hoe mijn verbruik zich dan gaat gedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2green
Jeroen-B schreef op maandag 26 juni 2017 @ 19:40:
[...]

Ja ik ben zelf ook niet langer van plan om die server te nemen. Echter zit ik op het moment wel met een licht cpu dillema. Ik denk dat de g4560 meer dan goed is voor mijn doeleinden maar aangezien die praktisch niet te koop is zit ik te kijken naar andere opties. Met name de i5-7500 of de ryzen 5-1600. Vraag me alleen af hoe mijn verbruik zich dan gaat gedragen.
Je loopt net voor op mij, had zojuist de g4560 opgenomen als een kandidaat voor mijn homeserver en als voorlopige webserver die op termijn naar een hosting provider gaat. Blijkbaar moet ik verder kijken :(

Zit net wat hardware lijstjes te maken en mijn pakket aan eisen op te sommen. Denk dat ik een mijn server ga opzetten met een combinatie van KVM virtualisatie en LXD containers. Op die manier heb ik lekker veel te zeggen over security en de resources die de diverse apps pakken. Kost wel iets meer ram vrees ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vDorst
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Ik heb gisteren een G4560 besteld bij Tones.be.
Volgs hwi.net hadden hun nog wel voorraad en nog goedkoper dan in NL.
Hoop deze week me G4560 servertje met D3417-B2 in elkaar te kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2green
Jeroen-B schreef op maandag 26 juni 2017 @ 19:40:
*snip*zit ik te kijken naar andere opties. Met name de i5-7500 of de ryzen 5-1600. Vraag me alleen af hoe mijn verbruik zich dan gaat gedragen.
die twee zitten wel in een heel andere prijsklasse, afhankelijk van je keus 130 tot 140 euro meer, daarnaast gebruiken ze ook meer.

de i5 7500 gebruik idle tot max: 54 tot 111 watt.
de ryzen 5-1600: 54 tot 208.

bron: https://www.vortez.net/ar...5_1400_1600_review,5.html

Lijkt me niet erg geschikt voor jouw server die veel minder vermogen nodig heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sig69
vDorst schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 07:45:
Ik heb gisteren een G4560 besteld bij Tones.be.
Die van mij komt ook uit België, alternate.be om precies te zijn. Geen idee of ze nog steeds voorraad hebben.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
2green schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 18:10:
[...]
die twee zitten wel in een heel andere prijsklasse, afhankelijk van je keus 130 tot 140 euro meer, daarnaast gebruiken ze ook meer.

de i5 7500 gebruik idle tot max: 54 tot 111 watt.
de ryzen 5-1600: 54 tot 208.

bron: https://www.vortez.net/ar...5_1400_1600_review,5.html

Lijkt me niet erg geschikt voor jouw server die veel minder vermogen nodig heeft.
Verwar je het totale verbruik van hun systeem met het verbruik van een CPU?

In deze gegevens verbruikt een 6600K ook meer dan een 6700K. Ik zou de getallen met een korreltje zout nemen.

De consensus is dat een Intel CPU core (na haswell) vrijwel niets gebruikt als hij idle (uitgezet/power gated) wordt. Van Ryzen heb ik nog geen (methodologisch sterke) verbruiksmetingen gezien. Ik heb geen aanwijzingen dat het platform net zo zuinig is als Kaby Lake (wel zuiniger dan Broadwell-E).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2green
ANdrode schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 20:58:
[...]

Verwar je het totale verbruik van hun systeem met het verbruik van een CPU?

In deze gegevens verbruikt een 6600K ook meer dan een 6700K. Ik zou de getallen met een korreltje zout nemen.

De consensus is dat een Intel CPU core (na haswell) vrijwel niets gebruikt als hij idle (uitgezet/power gated) wordt. Van Ryzen heb ik nog geen (methodologisch sterke) verbruiksmetingen gezien. Ik heb geen aanwijzingen dat het platform net zo zuinig is als Kaby Lake (wel zuiniger dan Broadwell-E).
Klopt, even te snel de getallen erheen geslingerd zonder oog voor waar het voor stond: Het totale systeem verbruik 8)7

Onderstaand het testsysteem uit mijn bron, zit zelfs een dedicated gpu bij:
Test Setup
Cooling Noctua NH-U12S SE-AM4
Motherboard GIGABYTE GA-AX370-GAMING 5
Memory 16GB Corsair Vengeance LPX 3000MHz
Graphics Radeon RX 480 8GB
Storage Corsair Force LE 480GB
PSU Corsair RM 750X 80 Plus Gold Certified PSU

[ Voor 4% gewijzigd door 2green op 27-06-2017 22:40 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• -JB-
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02:06
Na de afgelopen maanden dit topic en vergelijkbare intensief gevolgd te hebben, heb ik een nieuwe server samengesteld. Uiteraard wil ik ook mijn steentje bijdragen aan de kennis hier en deel ik dan ook graag mijn verbruikscijfers.

Oude server
Mijn vorige server heb ik 5jr geleden samengesteld om zo zuinig mogelijk te zijn. Hetgeen aardig was gelukt, met een idle verbruik van 27w. Deze PC draaide op Windows en deed voornamelijk dienst als Plex/Download systeem.
Intel Pentium G620
Intel Desktop Board DH67BL (B3)
8GB DDR3
3x 3,5" HDD, samen 5,5TB
1x 2,5" 640GB als bootschijf
be quiet! Pure Power L7 300W

Nieuwe hardware
Al sinds jaren ben ik geïnteresseerd in ZFS en de upgrade naar een nieuwe server moest dit dan ook ondersteunen. Daarnaast wil ik voldoende processorcapaciteit voor een tweetal full-hd streams op Plex en het nodige download werk.Uiteindelijk is hieruit het volgende systeem samengesteld.
Het moederbord heb ik uit Duitsland laten komen en de 2,5" HDD's komen uit een maxtor M3 externe behuizing.
#ProductPrijsSubtotaal
1Fujitsu D3417-B2€ 172,50€ 172,50
3Seagate Barracuda Compute 2,5", 4TB€ 177,84€ 533,52
1Sandisk Ultra Fit 32GB Zwart€ 13,11€ 13,11
2Hynix DDR4 8GB PC 2400 CL15 ECC unb. bulk€ 94,38€ 188,76
1Mini-box picoPSU 90€ 41,95€ 41,95
1Seasonic Power Adapter 60 Watt (12V)€ 28,99€ 28,99
1Intel 600p 256GB€ 118,68€ 118,68
Bekijk collectie
Importeer producten

Software
Voor ZFS viel de keuze op Freenas en omdat ik ook nog steeds gebruik van windows wil blijven maken is de basis ESXi geworden. Het systeem draait tot nu toe heel stabiel en de leercurve voor zowel ESXi als Freenas was met een paar avonden doorlopen. :)
ESXi staat geinstalleerd op de 32GB usb-stick en de VM's hebben hun ruimte op de NVME drive. Tevens zal ik daar in de toekomst een map met muziek zetten, zodat de 2,5" schijven niet non-stop hoeven te draaien als ik het halve weekend muziek aan heb staan.

De verbruikcijfers
ESXI (zonder VMs):
5,9w met SSD/LAN
8,1w met SSD/LAN/KB/DVI
9,2w met SSD/LAN/3x2,5" in spindown

Voordat ik ESXi geïnstalleerd heb, heb ik ook een win10 installatie gedaan om naar het verbruik te kijken:
Windows 10:
3,2w met SSD/LAN
4,4w met SSD/LAN/KB/Muis/DVI

Bij alle metingen draaide de CPU-fan, welke 0,4W verbruikt. Met een passieve koeler kan je die nog besparen! Qua instellingen heb ik niets bijzonders gedaan, alleen ESXi powermanagment op 'low power' ingesteld. Voor de metingen heb ik gebruik gemaakt van een Voltcraft Energycheck 3000.

Al met al ben ik heel erg tevreden met deze aankoop. Ik hoop dat deze cijfers anderen helpen in hun hardware keuze. Ook wil ik iedereen bedanken voor hun bijdrage in dit uitgebreide topic! _/-\o_

Gasloos sinds september 2024 - Itho Amber 65 - 7830Wp APSystems DS3L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Ik ben op zich wel benieuwd naar het verbruik van mijn server. Waar meten jullie dat mee? Ik wil wel een goedkope oplossing, dus misschien iets van AliExpress?

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theHankyPanky
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-09-2024
-JB- schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 23:29:
Na de afgelopen maanden dit topic en vergelijkbare intensief gevolgd te hebben, heb ik een nieuwe server samengesteld. Uiteraard wil ik ook mijn steentje bijdragen aan de kennis hier en deel ik dan ook graag mijn verbruikscijfers.

Oude server
Mijn vorige server heb ik 5jr geleden samengesteld om zo zuinig mogelijk te zijn. Hetgeen aardig was gelukt, met een idle verbruik van 27w. Deze PC draaide op Windows en deed voornamelijk dienst als Plex/Download systeem.
Intel Pentium G620
Intel Desktop Board DH67BL (B3)
8GB DDR3
3x 3,5" HDD, samen 5,5TB
1x 2,5" 640GB als bootschijf
be quiet! Pure Power L7 300W

Nieuwe hardware
Al sinds jaren ben ik geïnteresseerd in ZFS en de upgrade naar een nieuwe server moest dit dan ook ondersteunen. Daarnaast wil ik voldoende processorcapaciteit voor een tweetal full-hd streams op Plex en het nodige download werk.Uiteindelijk is hieruit het volgende systeem samengesteld.
Het moederbord heb ik uit Duitsland laten komen en de 2,5" HDD's komen uit een maxtor M3 externe behuizing.
#ProductPrijsSubtotaal
1Fujitsu D3417-B2€ 172,50€ 172,50
3Seagate Barracuda Compute 2,5", 4TB€ 177,84€ 533,52
1Sandisk Ultra Fit 32GB Zwart€ 13,11€ 13,11
2Hynix DDR4 8GB PC 2400 CL15 ECC unb. bulk€ 94,38€ 188,76
1Mini-box picoPSU 90€ 41,95€ 41,95
1Seasonic Power Adapter 60 Watt (12V)€ 28,99€ 28,99
1Intel 600p 256GB€ 118,68€ 118,68
Bekijk collectie
Importeer producten

Software
Voor ZFS viel de keuze op Freenas en omdat ik ook nog steeds gebruik van windows wil blijven maken is de basis ESXi geworden. Het systeem draait tot nu toe heel stabiel en de leercurve voor zowel ESXi als Freenas was met een paar avonden doorlopen. :)
ESXi staat geinstalleerd op de 32GB usb-stick en de VM's hebben hun ruimte op de NVME drive. Tevens zal ik daar in de toekomst een map met muziek zetten, zodat de 2,5" schijven niet non-stop hoeven te draaien als ik het halve weekend muziek aan heb staan.

De verbruikcijfers
ESXI:
5,9w met SSD/LAN
8,1w met SSD/LAN/KB/DVI
9,2w met SSD/LAN/3x2,5" in spindown

Voordat ik ESXi geïnstalleerd heb, heb ik ook een win10 installatie gedaan om naar het verbruik te kijken:
Windows 10:
3,2w met SSD/LAN
4,4w met SSD/LAN/KB/Muis/DVI

Bij alle metingen draaide de CPU-fan, welke 0,4W verbruikt. Met een passieve koeler kan je die nog besparen! Qua instellingen heb ik niets bijzonders gedaan, alleen ESXi powermanagment op 'low power' ingesteld. Voor de metingen heb ik gebruik gemaakt van een Voltcraft Energycheck 3000.

Al met al ben ik heel erg tevreden met deze aankoop. Ik hoop dat deze cijfers anderen helpen in hun hardware keuze. Ook wil ik iedereen bedanken voor hun bijdrage in dit uitgebreide topic! _/-\o_
Thanks voor je bijdrage, zeer bruikbare informatie en wat een net verbruik!
Ook ik houd deze topic al geruime tijd in de gaten en wil een min of meer gelijke build samenstellen. Ik ben echter van plan om 1x 3.5" 10TB WD red te gebruiken ipv 3 x 2.5" hdd. Ook heb ik geen ECC geheugen nodig.

Vraagje, is een SATA SSD niet nog iets zuiniger? Dacht te hebben gelezen dat die NVME beduidend meer gebruiken. Weet dat de 600P redelijk zuinig is voor een NVME, maar alle kleine beetjes helpen natuurlijk.

Very funny scotty, now beam up my clothes!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2green
-JB- schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 23:29:
Het moederbord heb ik uit Duitsland laten komen
Leuke build en zuinig ook. Waar ik nog erg benieuwd naar ben is naar de redenen dat je dat moederbord koos aangezien hij redelijk prijzig is en je hem ook nog eens appart uit duitsland besteld had?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zorc
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-03 14:26
Rofl, ik had gisteren een leermomentje voor wat betreft mijn server :-p

Ik lees hier af en toe mee voor de fun maar nu lijkt het onverwacht wat belangrijker te worden aangezien ik of een voor iets nieuws ga of een vervangend moederbord voor mijn 'zuinige' oude server (ivy bridge cpu) moet zien te vinden.

Zoonlief (van nog geen 3) besloot in een onbewaakt moment de deur van de meterkast te openen. We wisten niet dat hij al sleutels om kon draaien :-p en tja het enigste waar hij bij kon komen was het schakelaartje van de (automatische) hoofdzekering. Toen het licht aan en uit begon te knipperen kwamen we erachter dat hij er leuk mee stond te flipperen....

Voor de zuinigheid uiteraard geen UPS en blijkbaar vond het moederbord van de server het toen tijd om de geest te geven....
Zaten meteen zonder internet want ook lekker zuinig virtueel pfSense draaien :P

Dus weer veel geleerd, in elk geval voortaan de sleutel van de meterkast hoog weghangen haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee joh, alles redundant in een tweede meterkast >:)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-09 09:39
ANdrode schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 20:58:
[...]

Ik loop hier ook tegen aan. Ik krijg binnen nu en 2 maanden een 500/500 lijntje en ben op zoek naar een server waar ik een aantal VM's op kan draaien. Sowieso een paar met Apache (eigen website), PleX en xPenology.

Het is vooral bedoeld als thuislab om te oefenen en hobbyen. Ik dacht zelf aan de Ryzen 1600 vanwege de threads en het feit dat ik PleX ook bij een aantal familieleden wil neerzetten op een RPI of op de Smart TV.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 213,95€ 213,95
1ASRock AB350M-HDV€ 73,25€ 73,25
1Sharkoon CA-M Zwart€ 46,95€ 46,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 127,-€ 127,-
1be quiet! Pure Power 10 400W€ 58,-€ 58,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 519,15

Ik vond zo iets wel mooi. Ik stop er een GPU van €10 in voor de installatie en die haal ik daarna eruit en dan boot ik hem headless. Een SSD heb ik ook nog, vandaar dat die ook mist.

Ik heb echter nog geen goed idee hoeveel stroom Ryzen trekt. Er zit niet echt druk op bij mij, dus ik kan nog wel even uitstellen tot er wat meer reviews over het stroomverbruik zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -JB-
2green schreef op zondag 2 juli 2017 @ 23:14:
Leuke build en zuinig ook. Waar ik nog erg benieuwd naar ben is naar de redenen dat je dat moederbord koos aangezien hij redelijk prijzig is en je hem ook nog eens appart uit duitsland besteld had?
ECC geheugen was voor mij een vereiste ivm ZFS. Daarmee zijn er slechts een handvol matx borden die goedkoper zijn.
De behaalde resultaten met de B1 versie en het feit dat Fujitsu dit bord aanprijst als ontworpen voor 24/7 en zuinig gebruik, gaf voor mij de doorslag om de D3417-b2 voor m'n build the gebruiken.
De PCIe M2 poort is een mooie bonus (voor de opslag van m'n VM's)

[ Voor 3% gewijzigd door -JB- op 03-07-2017 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
WiFi Router
Tegenwoordig het is vrij normaal dat een 2-band router 6 Watt in stand-by trekt (en veel meer met active downloads). Heeft iemand advies over een zuinige router? Die routers staan zeker 24/7 aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2green
-JB- schreef op maandag 3 juli 2017 @ 17:09:
[...]

ECC geheugen was voor mij een vereiste ivm ZFS. Daarmee zijn er slechts een handvol matx borden die goedkoper zijn.
De behaalde resultaten met de B1 versie en het feit dat Fujitsu dit bord aanprijst als ontworpen voor 24/7 en zuinig gebruik, gaf voor mij de doorslag om de D3417-b2 voor m'n build the gebruiken.
De PCIe M2 poort is een mooie bonus (voor de opslag van m'n VM's)
Thanks, de dubbele nic en m2 support vielen me al op, maar had gemist dat deze ook ecc ondersteunde en ontworpen was voor 24/7, samen met dat enorm lage gebruik inderdaad een no brainer. Heb helaas een itx nodig anders had ik hem afgekeken van je. Afkijken doe ik sowieso al, mede vanwege jouw build kwam ik op het idee om mijn aan te schaffen server ook in te zetten als router/firewall wat weer stroom bespaard doordat ik de huidige eruit kan gooien. 2e nic voor de zekerheid zodat ik voldoende bandbreedte heb.

Is er toevallig een itx variant van dit bordje dat net zulke goede waarden haalt?

p.s. via welke site kwam je aan dat overzicht? erg handig bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2green
andru123 schreef op maandag 3 juli 2017 @ 21:19:
WiFi Router
Tegenwoordig het is vrij normaal dat een 2-band router 6 Watt in stand-by trekt (en veel meer met active downloads). Heeft iemand advies over een zuinige router? Die routers staan zeker 24/7 aan...
Dat verbruik viel mij even terug ook al op, kwam dankzij iemand zijn build hier op het idee mijn huidige openwrt router te vervangen met een virtuele router/firewall zoals bijvoorbeeld pfsense o.i.d. waarmee ik uitkom op:
- ziggo connectbox
- Home server met o.a. pfsense o.i.d (ga verschillende varianten proberen)
- Netgear Prosafe Switch (GS110TP-200EUS)

Met een beetje geluk gaat mijn nieuwe server net zoveel als mijn router verbruiken (of minder).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -JB-
Helaas maakt fujitsu geen vergelijkbaaar bordje op itx formaat.
Overzicht van verbruik komt van hardwareluxx af en staat in de startpost ;-)

Edit:
Misschien is de Asus P10S-I iets voor je. Verbruikscijfers staan eerder in dit topic icm een pico psu. Met de Seasonic adapter uit mijn build krijg je hem wellicht onder de 10w op Windows :-)

[ Voor 37% gewijzigd door -JB- op 04-07-2017 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2green
-JB- schreef op maandag 3 juli 2017 @ 23:51:
Helaas maakt fujitsu geen vergelijkbaaar bordje op itx formaat.
Overzicht van verbruik komt van hardwareluxx af en staat in de startpost ;-)

Edit:
Misschien is de Asus P10S-I iets voor je. Verbruikscijfers staan eerder in dit topic icm een pico psu. Met de Seasonic adapter uit mijn build krijg je hem wellicht onder de 10w op Windows :-)
Bedankt, zal hem vanavond ergelijken met het bordje dat ik uit een reddit had opgepikt. Welke trouwens ook in deze thread genoemd staat maar de pricewatch gaf aan dat ie geen ecc support had maar tich heeft volgens asrock site. Daarmee kom ik ook ruim onder de 10watt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vDorst
  • Niet online
Ik heb ook D3417-b2 besteld icm G4560.

Belangrijke punten voor mij was:
* Laag stroom verbruik
* ECC geheugen
* Gebouw voor 24/7 op 50°C
* 6 sata poorten.

Leuk features zijn TPM v2.0, m2 en intel controller, iAMT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donnervogel
  • Laatst online: 14-01-2023
@vDorst, @PartyBoy
Bij wie en hoe hebben jullie de D3417-B2 besteld en wat is de levertijd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -JB-
Bij Reichelt, hebben ook een .nl domein😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donnervogel
@PartyBoy.
Thx voor de snelle reactie. Ga hem bestellen.

[ Voor 11% gewijzigd door donnervogel op 04-07-2017 12:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vDorst
  • Niet online
@donnervogel bij Max ICT: http://maxict.nl/product/...c236-ddr4-mpunt2-24-7-atx, had 1 week levertijd. Ik heb hem daar besteld omdat deze op voorraad was en erg goedkoop €135,76 incl. BTW.
Helaas door transport schade heb ik de mijne al terug moeten sturen en wacht op een nieuwe.

Maar als je zoek op d3417-b2 heb je een andere keuze.

[ Voor 29% gewijzigd door vDorst op 04-07-2017 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theHankyPanky
vDorst schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 13:08:
@donnervogel bij Max ICT: http://maxict.nl/product/...c236-ddr4-mpunt2-24-7-atx, had 1 week levertijd. Ik heb hem daar besteld omdat deze op voorraad was en erg goedkoop €135,76 incl. BTW.
Helaas door transport schade heb ik de mijne al terug moeten sturen en wacht op een nieuwe.

Maar als je zoek op d3417-b2 heb je een andere keuze.
Dit gaat om de D3417-B21? Weet je het verschil tov de D3417-B2?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zorc
@theHankyPanky Beetje verwarrend inderdaad, dat vroeg ik mij in eerste instantie ook al af, maar volgens mij is het in dit geval hetzelfde en staat de 1 in B21 voor de subrevisie 1 van het B2 bord. (en aangezien er maar net een eerste versie van uit is, is in dit geval B2=B21). Te minste, dat denk ik op dit moment :P

Kijk maar eens in onderstaande pdf.

ftp://ftp.ts.fujitsu.com/...xx-B2_KabyLake-Update.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theHankyPanky
@Zorc Thanks, de PDF had ik inmiddels ook gevonden. Denk dat ik er maar snel ook 1 ga bestellen dan :-). Voorheen twijfelde ik echter, door het grote prijsverschil tov een simpel H110 board (a +/- €60,-) zou het bijna 10 jaar duren voordat je het verschil in aankoop terug verdiend hebt via het lagare verbruik! Nu nog steeds 7 jaar, maar komt al beetje in de buurt ;-) (obv een verschil van 7 watt). Is het niet voor het geld, dan maar voor het milieu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorc
Voor het milieu EN geld kunnen we eigenlijk beter helemaal geen servertjes meer bouwen :+
maarja :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donnervogel
@vDorst
Zit er een verschil in leveringsomvang in, dit i.v.m het prijsverschil?
Of is het in beide gevallen een kale OEM levering!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vDorst
  • Niet online
@donnervogel mijn bord was kale OEM. Meer kan ik er niet over vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Kaalus schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 09:59:
[...]

Ik kan je vraag beantwoorden: niets >:) .

Muis stil.

En dan direct ook maar een probleem melden, in de hoop dat iemand hier iets zinnigs kan roepen. Ik heb een klein grakaatje er in gestopt om intern geheugen vrij te maken wat anders door de iGFX opgesnoept wordt. Een R5 230, om precies te zijn. Passief gekoeld.

In de BIOS/UEFI setup kan ik de iGFX uitzetten en instellen of het systeem moet zoeken naar een interne kaart.

Ik heb dat laatste aan staan en de iGFX uit. Ik krijg echter geen beeld, ook niet tijdens de POST. De server boot verder wel en via ssh zie ik met lspci dat de iGFX uitstaat en de R5 er in zit, maar geen beeld.

Iemand een idee? Ik heb zowel DVI-D als HDMI output op de R5 geprobeerd, geen van beide geeft beeld helaas.

Edit:
opgelost door amdgpu aan de MODULES regel toe te voegen en initramfs opnieuw te genereren. Nog steeds geen beeld tijdens POST maar daar is mee te leven.

[ Voor 7% gewijzigd door InflatableMouse op 05-07-2017 21:25 ]

Pagina: 1 ... 15 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.