Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-07 10:05
Twam schreef op woensdag 19 april 2017 @ 14:06:
[...]

Heb je per ongeluk enig idee van het idle/load verbruik van die set-up (al dan niet inclusief schijven)? Ik zat zelf ook in die richting te denken, maar de andere optie heeft een max TDP van 6 W, dus als het verschil op dat vlak te groot wordt, neig ik toch naar de optie met minder mogelijkheden maar laag verbruik.

Tevens: kan je met een G4560 op een Z-serie mobo wel met de spanning spelen? Ik snap dat je 'm niet kan over-/underclocken met multiplier enzo, maar undervolten zou voor mijn doeleinden nog wel leuke bonus zijn (als dat überhaubt nog uitmaakt, met al die SpeedStep-technologie enzo).

Optie drie is trouwens wachten op AMD's Raven Ridge, voor mij. Ik heb geen acute haast, het kriebelt gewoon weer :P
TDP is geen leidraad voor verbruik.

Meeste systemen met een TDP van 6W (je doelt denk ik op een N3150, J3160 oid of nieuwere editie) hebben net zo goed een idle verbruik van 10W/11W/12W. Ik heb ze ook allemaal gehad en kan je vertellen dat een G4560 ongeveer net zo zuinig kan zijn.

Mijn verbruik met de Z270 + G4560 heb ik t/m 13W kunnen krijgen zonder aan de spanning te rotzooien (ja dit is wel mogelijk). De N3150 of J3160 heb ik maar tot de 12W kunnen krijgen (ivm NVME SSD). Welgeteld 1W verschil.

Over het algemeen doet de setup nu met 4x 2.5 inch 4TB's, NVME SSD en een straatje aan VM's een gemiddelde van 26W. Daarbij staat de "onboard" Bluetooth en WiFi ook nog eens aan. Tests zelf heb ik met een Voltcraft gedaan en verbruik meten over langere tijd (+2 weken) gaat via mijn Domoticz setup.

Ik verwacht nog lager uit te komen zodra mijn PicoPSU binnen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15-09 08:09
renedis schreef op woensdag 19 april 2017 @ 14:44:
[...]

TDP is geen leidraad voor verbruik.

Meeste systemen met een TDP van 6W (je doelt denk ik op een N3150, J3160 oid of nieuwere editie) hebben net zo goed een idle verbruik van 10W/11W/12W. Ik heb ze ook allemaal gehad en kan je vertellen dat een G4560 ongeveer net zo zuinig kan zijn.

Mijn verbruik met de Z270 + G4560 heb ik t/m 13W kunnen krijgen zonder aan de spanning te rotzooien (ja dit is wel mogelijk). De N3150 of J3160 heb ik maar tot de 12W kunnen krijgen (ivm NVME SSD). Welgeteld 1W verschil.

Over het algemeen doet de setup nu met 4x 2.5 inch 4TB's, NVME SSD en een straatje aan VM's een gemiddelde van 26W. Daarbij staat de "onboard" Bluetooth en WiFi ook nog eens aan. Tests zelf heb ik met een Voltcraft gedaan en verbruik meten over langere tijd (+2 weken) gaat via mijn Domoticz setup.

Ik verwacht nog lager uit te komen zodra mijn PicoPSU binnen is.
Ah, goed om te weten, thanks!

Ik zat met een schuin oog te kijken naar de Up Squared, een mini-board met een Pentium N4200, maar daar zit je weer met beperkingen als 1xSATA + 1x mPCIe x1 + 1x M.2 2230, dus dan moet je al met creatieve oplossingen als mPCIe->PCIe->SATA of USB->SATA gaan werken. En je hebt geen enkel upgradepad, natuurlijk, terwijl ik met een fatsoenlijk Skylake/Kaby Lake-bord er eventueel m'n 6600K in zou kunnen zetten, mocht ik m'n desktop mettertijd eens upgraden.

Maar met dergelijke scores onder belasting hoef ik daarvoor dus niet naar die UP te kijken en de uiteindelijke aanschafprijs is hetzelfde. Dan valt de Up Squared af, want te weinig toegevoegde waarde, dat maakt de afweging een stuk overzichtelijker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mrmrmr schreef op maandag 10 april 2017 @ 16:41:
Er is niets nieuws bij mijn weten. We wachten nog altijd op Mux' MadPSU. :)

In het algemeen is de 160-XT PicoPSU het zuinigste.

Er is een overzichtje van metingen van Mini-Box PicoPSU's bij diverse belastingen.
Hoe haal je uit dat staatje dat die het zuinigst zou zijn? De belasting op de 5V en 3,3V-lijnen is niet per se maatgevend en bovendien doet bijvoorbeeld de 80 watt-voeding het erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Twam

In aanvulling op en bevestiging van renedis' antwoord:

TDP heeft betrekking op het (vaak fictieve) maximum verbruik van de processor voor ontwerpdoeleinden, maar het zegt niet hoeveel het idle verbruik van het systeem zal zijn. Processoren verschillen onderling wel iets, maar doorgaans niet erg veel in idle verbruik. Harde schijven, moederbord, LAN en andere onderdelen hebben een flinke invloed op het uiteindelijke idle verbruik.

De ASRock Z270M-ITX/ac is ook gemeten door een lid van het hardwareluxx.de forum. Het is ongeveer 7,7W idle met monitor, zonder LAN, met -100mV ondervolten, met PicoPSU 80W/60W, Pentium G4560, gemeten met een Brennenstuhl Primera-Line PM 231 E. Maar zonder (dual) LAN is die waarde niet representatief voor werkelijke verbruik. De gebruikelijke wijze van meten voor servers is met LAN, zonder mechanische harde schijven en zonder monitor.

Single LAN moederborden zijn meestal zuiniger en er er is meer keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 19 april 2017 @ 15:14:
[...]

Hoe haal je uit dat staatje dat die het zuinigst zou zijn? De belasting op de 5V en 3,3V-lijnen is niet per se maatgevend en bovendien doet bijvoorbeeld de 80 watt-voeding het erg goed.
De belasting op 5V en 3,3V is het enige wat er toe doet bij PicoPSU, de 12V wordt doorgegeven vanaf de adapter. De adapter keuze is vanzelfsprekend van essentieel belang.

cj1 heeft de PicoPSU 160-XT getest en daaruit bleek dat de door de fabrikant opgegeven waarden afwijken van zijn meetwaarden. Nu is de vraag of de 80/90/150-XT versies dat ook hebben (en ook andere merken). Totdat ze op gelijke wijze zijn getest weten we niet zeker welke nu beter of slechter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twam
Thanks voor de aanvulling @mrmrmr :)

Ik zou in de praktijk inderdaad gaan voor een headless opstelling met LAN, SSD en een (of misschien 2-3) mechanische 2,5"-schijf, maar met wifi/BT uit. Vermoedelijk idd ook met PicoPSU. Na wat metingen te hebben gelezen zit ik te kijken naar een PicoPSU 120-WI-25 met een 19,5 V Fujitsu-adapter die ik nog heb liggen, maar moet even zien uit te vogelen wat de efficiëntie van dat ding doet - iets met terugverdientijd tov van normale PicoPSU + nieuwe adapter).

Ik heb in ieder geval weer even genoeg om over na te denken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mrmrmr schreef op woensdag 19 april 2017 @ 15:34:
De belasting op 5V en 3,3V is het enige wat er toe doet bij PicoPSU, de 12V wordt doorgegeven vanaf de adapter. De adapter keuze is vanzelfsprekend van essentieel belang.
Dat begrijp ik, maar de belasting op die lijnen is doorgaans vrij minimaal. De efficiëntie van de 12-volts-lijn is veel relevanter. Daarom zijn de cijfers onderin het bereik van belang en die zijn in het voordeel van de 80-watter, voor die cijfers iets zeggen.
Twam schreef op woensdag 19 april 2017 @ 15:54:
een PicoPSU 120-WI-25 met een 19,5 V Fujitsu-adapter die ik nog heb liggen
Ik wist niet dat dat model ook bestond. Dat is op zich interessant, gezien ik verder nog genoeg adapters heb liggen. Het enige nadeel is dat je dan wel ook op de 12-volts-lijn last hebt van een dubbele conversie.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2017 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twam
Verwijderd schreef op woensdag 19 april 2017 @ 16:45:
[...]
Het enige nadeel is dat je dan wel ook op de 12-volts-lijn last hebt van een dubbele conversie.
Klopt, maar het maffe is dus dat dat bij die test van JonnyGuru niet uit leek te maken voor de prestaties. Sterker nog, hij deed het daar duidelijk beter met een 19 V-adapter dan met een 12 V-model. Waarom dat precies is weet ik ook niet, maar zij raden op basis van die tests aan waar mogelijk altijd voor een 19 V-model te gaan. Helaas ook nog geen vergelijkbare tests kunnen vinden, dus ook niet helemaal uit te sluiten dat het puur in die combinatie zit, maar ik had begrepen dat die lui op zich wel redelijk weten waar ze mee bezig zijn.

Maar inderdaad, de overweging zit hem er bij mij ook grotendeels in dat ik zo mogelijk iets van 30,- kan besparen, wat op een build van 250-300 euro relatief toch wel zoden aan de dijk zet (nog los van de overige voordelen van recyclen van wat ik al heb liggen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 19 april 2017 @ 16:45:
[...]

Dat begrijp ik, maar de belasting op die lijnen is doorgaans vrij minimaal. De efficiëntie van de 12-volts-lijn is veel relevanter. Daarom zijn de cijfers onderin het bereik van belang en die zijn in het voordeel van de 80-watter, voor die cijfers iets zeggen.
12V is belangrijk, maar de prestaties van 5V en 3.3V zijn binnen de keuze van PicoPSU relevant. De invloed hangt af van het gebruik. Pas je veel 7200 rpm HDD's toe (12V), dan zul je daar je grootste idle verbruik vinden. Heb je een zuinig systeem, dan is het aandeel 5V en 3.3V relatief groter. Zuinige 2.5" hard disks bijvoorbeeld gebruiken vaak 5V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Twam

Er is een groot verschil in prestaties tussen adapters mogelijk. Een test van hardware.info geeft 10% verschil aan tussen een redelijk zuinige Seasonic en een evident onzuinige EDAC 102W met ventilator, beide op 12V.

JonnyGuru heeft destijds in 2010 een waarschijnlijk eveneens onzuinge 19V EDAC 102W met ventilator getest tegenover een voor die tijd wel redelijk presterende FSP 12V 120W.

Er zijn tegenwoordig beter presterende adapters, de nieuwste modellen hebben meestal een Level VI certificatie. Vaak wordt er een waarde bij vermeld. De hoogste die ik tot nu toe heb gezien is 93% van de Seasonic 12V HE 60W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
mrmrmr schreef op woensdag 19 april 2017 @ 18:15:
Er zijn tegenwoordig beter presterende adapters, de nieuwste modellen hebben meestal een Level VI certificatie. Vaak wordt er een waarde bij vermeld. De hoogste die ik tot nu toe heb gezien is 93% van de Seasonic 12V HE 60W.
Ik kon geen Level VI adapters van meer dan 60W vinden. Dat maakte 19V voor mij aantrekkelijk - zuinige 19V adapters zijn relatief makkelijk te vinden omdat moderne A-merk laptops deze gebruiken

Acties:
  • +1 Henk 'm!
De beschikbaarheid van zuinige 12V adapters is inderdaad een probleem. Het is grotendeels een industriële markt. De meeste adapters kun je per doos kopen, of alleen met een andere stekker, maar er zijn wel geschikte adapters te vinden. Ik noem ze regelmatig in dit topic. De goedkope en redelijk zuinige Leicke NT03015 12V 120W (niet level VI) en de zuinige Seasonic SSA-0601HE-12 12V 60W (level VI) zijn makkelijk te verkrijgen.

Level VI 80 tot 90W AC/DC 12V adapters zijn moeilijker te vinden. Seasonic heeft geen update uitgebracht van de SSA- 0901-12 (80W 12V), die heeft level V (87%) efficiency.

Via electronicahandels zoals Farnell kun je wel aan level VI adapters zoals de XP Power VES120PS 12V 120W komen. Vervangen van de plug of een converter is dan wel nodig. Als het niet lukt als particulier te bestellen, zijn er alternatieven.

Een tijd lang waren via Koning en Hartman Mean Well externe adapters te bestellen, maar die lijken momenteel verdwenen uit de webshop.

Het is oppassen met aanbiedingen via eBay en aanbieders uit het Oosten, soms wordt daar in de titel een merk en type genoemd, terwijl ze geen origineel leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Xylios schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 15:39:
[...]
Nog een aanvulling hierop, met ASPM ingeschakeld in de BIOS heb ik het vebruik nog verder omlaag weten te krijgen. 4.5-4.6 watt op idle. Heb nu zelfs een hoorbare coil whine uit mijn power brick vanwege de lage load.

Er zijn geen SATA schijven aangesloten en ik heb de CPU fan op 1040 RPM draaien door middel van een custom koelprofiel (0% PWM onder 50°C).

[knip]
Hoe heb je de rest van de fan instellingen staan onder het custom koelprofiel?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xylios
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
hardware-lover schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 15:09:
[...]

Hoe heb je de rest van de fan instellingen staan onder het custom koelprofiel?
Hetzelfde als het silent profiel, maar dan met 50°C op 0% PWM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renedis
Wellicht leuk en interessant om te zien voor sommige mensen:

24hour-power

Verbruik van:
- 1x pricewatch: Intel Pentium G4560 Boxed
- 1x pricewatch: ASRock Z270M-ITX/ac
- 1x pricewatch: Samsung SM961 256GB
- 4x pricewatch: Seagate Laptop HDD, 4TB
- 1x pricewatch: Mini-box picoPSU PicoPSU-160-XT
- 1x Leicke NT03015 12V 120W

Met:
4x USB devices
2x Intel NIC (WAN en LAN kant)
1x Intel WiFi
1x Bluetooth

- ESXi 6.0 U2
- 7 VM's

Gemiddelde:
33W

Hoger verbruik komt momenteel door het gebruik van nieuwe routering VM (Deep Package Inspection vreet wat meer CPU :P ) en aangesloten USB devices. Nu nog een keer die WiFi en Bluetooth verwijderen. Daarnaast kijken of het uitzetten van USB3 (niet benodigd) nog wat winst geeft. Ik verwacht overigens van niet gezien er geen losse chip is gebruikt voor USB3.

[ Voor 16% gewijzigd door renedis op 24-04-2017 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06:09

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

renedis schreef op maandag 24 april 2017 @ 17:01:
Wellicht leuk en interessant om te zien voor sommige mensen:

[afbeelding]

Verbruik van:
- 1x pricewatch: Intel Pentium G4560 Boxed
- 1x pricewatch: ASRock Z270M-ITX/ac
- 1x pricewatch: Samsung SM961 256GB
- 4x pricewatch: Seagate Laptop HDD, 4TB
- 1x pricewatch: Mini-box picoPSU PicoPSU-160-XT
- 1x Leicke NT03015 12V 120W

Met:
4x USB devices
2x Intel NIC (WAN en LAN kant)
1x Intel WiFi
1x Bluetooth

- ESXi 6.0 U2
- 7 VM's

Gemiddelde:
33W

Hoger verbruik komt momenteel door het gebruik van nieuwe routering VM (Deep Package Inspection vreet wat meer CPU :P ) en aangesloten USB devices. Nu nog een keer die WiFi en Bluetooth verwijderen. Daarnaast kijken of het uitzetten van USB3 (niet benodigd) nog wat winst geeft. Ik verwacht overigens van niet gezien er geen losse chip is gebruikt voor USB3.
Waarmee heb je dit gemeten en geplot?

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
Tomba schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 06:46:
[...]

Waarmee heb je dit gemeten en geplot?
Dit is gemeten met een Z-Wave device die om de 10 sec een meting doet richting Domoticz. Elke 5 min trekt Domoticz daar een gemiddelde van. Vervolgens maakt Domoticz ook het mooie grafiekje.

- www.domoticz.com / Domoticz - open source domotica systeem - deel 3
- pricewatch: Aeon Labs Aeotec Gen 5 Z-Wave USB Interface
- pricewatch: Aeon Labs Smart Switch 6 (Ik heb een andere variant)

Niet zo accuraat als mijn VoltCraft meter. Het wijkt max 1 a 2 watt af, echter via Domoticz kan ik weer de waardes aanpassen om zo altijd +1 of -1 bijvoorbeeld te meten zo dat het weer een realistischer waarde krijgt.

Ook kan ik het huidig verbruik inzien:
Verbruik server huidig

Maar volg ik ook meerdere devices :)
Verbruik-Devices

Grafiekjes kan ik met een simpele knop generen:
Grafiek

De grafiekjes worden op de achtergrond gemaakt door https://www.highcharts.com/ middels een API.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

De afgelopen tijd ben ik bezig geweest met het bijeen sprokkelen van hardware en software. Ondertussen is het enige dat nog mist de voeding. De bovenstaande discussie kwam dus ook als geroepen :) Omdat meten weten is, heb ik met de huidige hardware en een oude voeding gemeten wat het systeem uit de muur trekt:

Idle scherm uitIdleCPUGPUSSDCPU + GPUCPU + GPU + SSD
Geen netwerkkaart13-1414xxx3330-36
Netwerkkaart22253440314540-46

Wat zoekwerk levert op dat de gebruikte voeding tussen de 80 en 85 procent efficiënt zou moeten zijn. De daadwerkelijke cijfers liggen dus lager en met een efficiënte voeding valt nog wat winst te pakken.

Wat opvalt is dat de hardware behoorlijk efficiënt is, maar dat de netwerkkaart best wat energie verbruikt. Het is dan ook een volwaardige serverkaart met vier poorten. Bijkomend probleem is dat de huidige top-down cooler in combinatie met de opzet van het moederbord te weinig airflow over de netwerkkaart genereert, waardoor die in dagelijks gebruik te warm zou worden. Daar moet ik dus nog wat op verzinnen. Ik twijfel tussen een grote top-down 120mm fan in combinatie met een duct of één of twee kleinere fans die de lucht server-stijl van voor naar achter blazen.

Zelf vond ik het verbruik nog wel vrij hoog, zeker met de netwerkkaart erbij, maar als ik de verbruikscijfers van kleine Proliant-servers en dergelijke zie valt het allemaal nog wel redelijk mee. Cruciaal verschil is wel dat ik dus een stevige netwerkkaart aan boord heb, maar geen vloot aan harde schijven. Het ding is dan ook niet bedoeld voor data-storage.

Ik zit nu te denken aan een Minibox van 80 of 90 watt in combinatie met een Seasonic 12V HE 60W. Zo zou de efficiëntie vrij optimaal moeten zijn en is het spul ook stil.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2017 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Narf717
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-09 16:07
Wat een zee van info zeg! :)

Ook ik wil graag een super zuinige server hebben voor thuis, maar ik zit met wat twijfels m.b.t. keuze mobo/cpu/geheugen...

Ik wil de server namelijk (voorlopig) puur als gameserver gebruiken voor ARK Survival Evolved.

Nu is het lastige dat ik niet exact de benodigdheden heb kunnen vinden voor 20+ spelers tegelijk.

Momenteel draai ik een ARK server op een oude game pc (zonder vidkaart utieraard) die bestaat uit dit:

Behuizing: Antec Performance P-160WF
Mobo: Gigabyte EP45 DS4
CPU: E8400
RAM: 8GB DDR2
HDD: Samsung spinpoint 500 GB (Sata 300)
Voeding: Coolermaster 450? of 550 watt... geen idee welk type exact... ugh ik weet het :P

(edit: geheugenverbruik zit constant rond de 7,5 GB en er is heel wat lagg.... + af en toe een crash)

Door een hele hoop paginas gelezen te hebben in dit topic kom ik uit op ongeveer dit:

Behuizing: Voorlopig dezelfde..
Mobo: ASRock B150M Pro4S
CPU: Intel Pentium G4560 Boxed
RAM 16 GB DDR4 (2x 8GB)
HDD: Voorlopig dezelfde...
Voeding: Voorlopig dezelfde...

Ik zit met een vrij krap budget momenteel... vandaar dat ik de HDD en voeding ergens over 3/4 maanden zou kunnen vervangen. Budget voor korte termijn (komende maand) ligt rond de 200 euro.

Doe ik goed aan om de 3 genoemde onderdelen te combineren voor ARK of zou dit niet voldoende zijn?

[ Voor 13% gewijzigd door Narf717 op 26-04-2017 14:58 . Reden: Vergeten extra info van performance huidig systeem te vermelden ]

Mijn Specs: http://specs.tweak.to/13683

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renedis
Narf717 schreef op woensdag 26 april 2017 @ 14:34:

Ook ik wil graag een super zuinige server hebben voor thuis, maar ik zit met wat twijfels m.b.t. keuze mobo/cpu/geheugen...

Ik wil de server namelijk (voorlopig) puur als gameserver gebruiken voor ARK Survival Evolved.

Nu is het lastige dat ik niet exact de benodigdheden heb kunnen vinden voor 20+ spelers tegelijk.

Momenteel draai ik een ARK server op een oude game pc (zonder vidkaart utieraard) die bestaat uit dit:

Voeding: Coolermaster 450? of 550 watt... geen idee welk type exact... ugh ik weet het :P

(edit: geheugenverbruik zit constant rond de 7,5 GB en er is heel wat lagg.... + af en toe een crash)

Door een hele hoop paginas gelezen te hebben in dit topic kom ik uit op ongeveer dit:

Behuizing: Antec True Performance
RAM 16 GB DDR4 (2x 8GB)

Ik zit met een vrij krap budget momenteel... vandaar dat ik de HDD en voeding ergens over 3/4 maanden zou kunnen vervangen. Budget voor korte termijn (komende maand) ligt rond de 200 euro.

Doe ik goed aan om de 3 genoemde onderdelen te combineren voor ARK of zou dit niet voldoende zijn?
Ik denk dat het verstandig is dat je de CPU belasting eens gaat monitoren. Als je de E8400 bekijkt op gebied van continue belasting kan je vervolgens daar een oordeel uit halen of de G4560 voldoende is voor je eisen.

Controleer ook eens de SMART data van je schijf. Wie zegt dat je schijf goed is? Wellicht zitten er genoeg bad-sectors in die de huidige opstelling doet crashen.

Wat ik eigenlijk probeer te vertellen is; identificeer eerst de oorzaak van het crashen alvorens je nieuwe hardware gaat kopen. Lukraak hardware kopen kan iedereen, alleen los je daarmee niet zo maar het probleem op.

Vergelijk de CPU's hier:
http://cpu.userbenchmark....ore2-Duo-E8400/3892vs2720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Narf717 schreef op woensdag 26 april 2017 @ 14:34:

Behuizing: Antec Performance P-160WF

Behuizing: Voorlopig dezelfde..
RAM 16 GB DDR4 (2x 8GB)

Die voeding is eigenlijk enorm overbemeten, maar kan natuurlijk wel.

Ik zou persoonlijk met die eisen/budget een Thin-mITX board met 19V aansluiting overwegen:
- 75 euro: Asus H110T bv, even duur als die ASRock B150
- 60 euro: inderdaad die Pentium G4560
- gratis: 65W laptopvoeding (veel zuiniger/stiller), die hebben hele volksstammen ongebruikt in de kast liggen. Desnoods gebruik je tijdelijk nog even je oude voeding, die past er ook op.
- 110 euro: 2x8 of 1x16 GB DDR4 SODIMMs, da's tegenwoordig net zo duur als normale DDR4 reepjes
- je kan de kosten wat drukken door die oude PC te verkopen, met een beetje mazzel levert het 50-75 euro op.

Als die server 24/7 aan staat, dan scheelt dit je denk ik minstens 50 euro p/j aan stroomkosten met je huidige systeem.

Naar de toekomst toe kan je de boel dan met een (60mm!) M.2 SSD en een of twee 2.5" HDD kwijt in een veel kleinere case, iets als dit pricewatch: Inter-Tech E-M3 Black . Kost maar drie tientjes en dan ben je van die gigantische Antec case af.

Als je 'm helemaal stil (passief gekoeld) wilt hebben kan je nog een paar tientjes meer uittrekken voor deze 3 grote blokken aluminium: https://tweakers.net/pric...are/373897;480017;423858/

[ Voor 9% gewijzigd door Dreamvoid op 26-04-2017 18:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

KopjeThee schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 20:29:
Het gaat in dat geval echt om de sport volgens mij. Ik reken net op de achterkant van een envelop uit dat 1W verbruik 24x7 voor 5 jaar (levensduur servertje) ongeveer 10 euro kost. Als je in die A+ regio komt, dan kost een extra watt besparen vermoedelijk meer dan 10 euro aan zuinigere componenten, en is die extra uitgave economisch dus onverstandig.
Op die manier ga je er wel vanuit dat het mensen puur om de centen onder de streep te doen is. Sommige mensen willen of kunnen niet zoveel verbruiken en dan wordt het alweer een ander verhaal. Zelf zie ik het zoeken naar een zo laag mogelijk verbruik als een vorm van compensatie voor het 24 uur per dag aanzetten van een apparaat. Andere mensen zullen wellicht zo lang mogelijk willen doen met het vermogen uit hun UPS. Daar komt bij dat een half watt hier en een half wat daar bij elkaar tot meer optelt.

Nog even los van dat zo'n berekening ook veel te simpel is. Zelfs als je jezelf een heel schamel uurloon toedicht is bijvoorbeeld het uitzoeken van zuinige onderdelen al snel duurder dan de gerealiseerde besparing. Eigenlijk kan je dan beter gewoon de eerste de beste min-of-meer zuinige voeding kopen die je tegenkomt. Dan hebben we het nog niet eens over meer verborgen kosten. Het huis waarin je tijdens het uitzoeken in zit is immers ook niet gratis, je pc schrijft af, noem-maar-op. Afhankelijk van hoe ver je wilt gaan is er genoeg te verzinnen dat economisch wel degelijk reëel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Narf717
renedis schreef op woensdag 26 april 2017 @ 15:00:
[...]

Ik denk dat het verstandig is dat je de CPU belasting eens gaat monitoren. Als je de E8400 bekijkt op gebied van continue belasting kan je vervolgens daar een oordeel uit halen of de G4560 voldoende is voor je eisen.

Controleer ook eens de SMART data van je schijf. Wie zegt dat je schijf goed is? Wellicht zitten er genoeg bad-sectors in die de huidige opstelling doet crashen.

Wat ik eigenlijk probeer te vertellen is; identificeer eerst de oorzaak van het crashen alvorens je nieuwe hardware gaat kopen. Lukraak hardware kopen kan iedereen, alleen los je daarmee niet zo maar het probleem op.

Vergelijk de CPU's hier:
http://cpu.userbenchmark....ore2-Duo-E8400/3892vs2720
Bedankt voor de link, heb idd even gekeken en zie dat ik goed uit de voeten moet kunnen met de G4560.
HDD is niet het probleem, heb getest en er zijn geen bad block o.i.d. maar idd een goede tip.

Het is puur dat ik de crashes vaker zie terugkomen nadat er meer dan 15 mensen tegelijk op de server zijn en het geheugen vol raakt te lopen, dit houd ik frequent in de gaten.

CPU piekt wat maar er is nog ruimte zelfs dus vandaar dat ik met een zuinigere CPU (G4560) die zelfs net even wat beter is dan de E8400 prima voldoe denk ik.
Dreamvoid schreef op woensdag 26 april 2017 @ 17:25:
[...]

Die voeding is eigenlijk enorm overbemeten, maar kan natuurlijk wel.

Ik zou persoonlijk met die eisen/budget een Thin-mITX board met 19V aansluiting overwegen:
- 75 euro: Asus H110T bv, even duur als die ASRock B150
- 60 euro: inderdaad die Pentium G4560
- gratis: 65W laptopvoeding (veel zuiniger/stiller), die hebben hele volksstammen ongebruikt in de kast liggen. Desnoods gebruik je tijdelijk nog even je oude voeding, die past er ook op.
- 110 euro: 2x8 of 1x16 GB DDR4 SODIMMs, da's tegenwoordig net zo duur als normale DDR4 reepjes
- je kan de kosten wat drukken door die oude PC te verkopen, met een beetje mazzel levert het 50-75 euro op.

Als die server 24/7 aan staat, dan scheelt dit je denk ik minstens 50 euro p/j aan stroomkosten met je huidige systeem.

Naar de toekomst toe kan je de boel dan met een (60mm!) M.2 SSD en een of twee 2.5" HDD kwijt in een veel kleinere case, iets als dit pricewatch: Inter-Tech E-M3 Black . Kost maar drie tientjes en dan ben je van die gigantische Antec case af.

Als je 'm helemaal stil (passief gekoeld) wilt hebben kan je nog een paar tientjes meer uittrekken voor deze 3 grote blokken aluminium: https://tweakers.net/pric...are/373897;480017;423858/
Wauw! hier heb ik echt veel aan, erg bedankt =)

Opzich snap ik waarom je op die samenstelling komt. Ik heb alleen de neiging in de verre toekomst nog uit te breiden naar 32GB RAM. Dus dan valt dat mobo af, wat geen ramp is want ik kan op termijn dan ook een cooler master 350 watt PSU kopen wat nog steeds relatief zuinig is als ik het zo lees.

Zo'n kleine case spreekt wel aan want ik wil idd van die lelijke oude gigantisch kast af :P maar als ik even geduld heb kan ik ook daar iets meer aan uitgeven zodat ik toch een micro-atx in een klein net torentje kan plaatsen. Het hoeft niet super stil, mag rond de 30/35 DB dus dat is dan ook geen punt lijkt mij..

Nogmaals bedankt beiden! ik denk dat ik er bijna ben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Narf717 schreef op donderdag 27 april 2017 @ 17:22:
Opzich snap ik waarom je op die samenstelling komt. Ik heb alleen de neiging in de verre toekomst nog uit te breiden naar 32GB RAM. Dus dan valt dat mobo af
Niet noodzakelijk hoor, als je 1x16 GB RAM koopt houd je nog plek over voor een tweede reepje later. Qua prijs scheelt het nauwelijks iets, 2x8 of 1x16.

Je zit bij dit mobo idd wel met de beperking van 1x M.2 en 2x SATA, dus als je meer dan 2 harde schijven erin wilt duwen dan gaat dat niet. Ander punt: geen plek voor een losse GPU.

[ Voor 3% gewijzigd door Dreamvoid op 27-04-2017 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Narf717
Dreamvoid schreef op donderdag 27 april 2017 @ 17:31:
[...]

Niet noodzakelijk hoor, als je 1x16 GB RAM koopt houd je nog plek over voor een tweede reepje later. Qua prijs scheelt het nauwelijks iets, 2x8 of 1x16.

Je zit bij dit mobo idd wel met de beperking van 1x M.2 en 2x SATA, dus als je meer dan 2 harde schijven erin wilt duwen dan gaat dat niet. Ander punt: geen plek voor een losse GPU.
Ja 2x 16GB kan natuurlijk ook, maar begreep uit het RAM topic dat je vaak wat performance inlevert als je single channel ipv dual channel hebt. Nu zal het waarschijnlijk niet veel uit maken in mijn geval, dus ik snap je punt wel :)

sja veel schijven zal ik denk ik niet nodig hebben... hooguit 1 TB RED schijfje naast een kleine SSD voor t OS.

Losse GPU heb ik niet nodig om ARK server te draaien, gelukkig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik wil een klein, redelijk zuinig, ESXi servertje hebben voor in de meterkast. Wensen: DC voeding, 2 x NIC, socket 1151, 1xM.2 PCIE en 2xSATA voor VMs/opslag. Deze twee mobo's zien er goed uit:

pricewatch: Asus H110T
pricewatch: Asus H110S2

Welke zouden jullie aanraden? Ik neig naar de H110S2 ivm de hoge aaibaarheidsfactor door het mini-stx formaat :) maar ik vind maar weinig reviews van mensen die er ESXi op hebben draaien. Het zou allemaal moeten werken.

Ik heb even gekeken naar vPro (de CPU ondersteunt het) zoals pricewatch: Asus Q170T maar voor vPro schijn je weer een complete SCOM server te moeten optuigen VNC Viewer Plus te moeten kopen.

[ Voor 2% gewijzigd door wian op 27-04-2017 21:37 . Reden: VNC optie gevonden ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bij de ASRock DeskMini 110 (2 x SATA) zijn bijzonder gunstige metingen gedaan. Zoek verder voor meer info in dit topic (TS en berichten).

Asus H110T is niet zo zuinig als je op grond van de spec lijst zou mogen hopen. Minder functies op een bord kan voor zuinigheid zorgen, maar in dit geval is er geen verschil met een full size moederbord.

ASRock is doorgaans zuiniger dan Asus bij vergelijkbare borden. 2 NICs verbruiken meer.

ESXi zorgt voor een overhead, waardoor het systeem een stuk minder zuinig is. Als je geen VM's nodig hebt, integreer dan bij voorkeur alles in 1 systeem. Ook de belasting van de applicaties zelf is natuurlijk belangrijk voor het eindresultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
mrmrmr schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 01:03:
Bij de ASRock DeskMini 110 (2 x SATA) zijn bijzonder gunstige metingen gedaan. Zoek verder voor meer info in dit topic (TS en berichten).
En als je een STX moederbord zoekt dan is het moederbord uit de DeskMini 110 ook los te koop. Dat moederbord pricewatch: ASRock H110M-STX zou ik kiezen boven die Asus moederborden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15-09 15:45

WCA

Leuk topic!

Jaartje terug heb ik een servertje gebouwd met de volgende specs (gericht op zuinigheid, als ik dit topic had gekend had ik het net ietsje anders gedaan)

- Pentium G3258
- Stock Intel Koeler
- een zut hdd's (met name WD greens, er zit ook 1 red tussen, maar ze staan niet in RAID want dat heb ik niet nodig)
- Be Quiet System Power 300 (als ik beter geweten had had ik iets anders gekocht)
- Asrock h81m

ben toch wel redelijk tevreden over de zuinigheid, met name omdat ik mijn gewone desktop hiervoor als server gebruikte (AMD FX8120, GTX560 destijds, Corsair TX650)

Leuk om te lezen hoe mensen hier tot het extreme gaan!

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
@mrmrmr, @ANdrode, bedankt voor de tip maar ik heb echt 2 nic's nodig omdat het ook een firewall wordt. Ga kijken of er asrock bordjes zijn met 2 nic's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-09 13:55
renedis schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 13:26:
Voor de 2.5 inch 4TB mensen.. Ik heb dat al een aardig tijdje draaien met de pricewatch: Maxtor M3 Portable 4TB Zwart :)

Gaat perfect in een RAID5 opstelling!

[afbeelding]

[afbeelding]
Heel interessant!
Denk er ook aan 4 van deze schijfjes in RAID5 te draaien.
Gebruik je een controller of software raid? Welk OS?
Uit welke componenten bestaat de rest van de hardware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DShadow
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-04-2024
Ik wil een pfsense router bouwen.
En ik wil deze zo zuinig mogelijk maken.
Omdat het een router word heb ik 2 ethernet porten nodig.
Ik ben zelf erg gecharmeerd van deze behuizing http://www.mini-box.com/M350-universal-mini-itx-enclosure in combinatie met een picopsu.
Daarom zoek ik een mobo in mini-itx formaat met minimaal 2 ethernet porten.

Weet iemand nog een zuinige variant hiervan.

Mogelijk nog met ipmi als dit de zuinigheid niet te veel beïnvloed.

Zit er nog veel verschil tussen een core i3 en een celeron processor qua verbruik? Ik verwacht dat een celeron genoeg is voor mijn gebruik.

Edit:
Ik zit mogelijk nog een asus h110t te overwegen, maar van alles wat ik lees is asus meestal niet zuinig.

[ Voor 8% gewijzigd door DShadow op 30-04-2017 00:37 . Reden: Mobo toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

DShadow schreef op zondag 30 april 2017 @ 00:22:
Ik wil een pfsense router bouwen.
En ik wil deze zo zuinig mogelijk maken.
Omdat het een router word heb ik 2 ethernet porten nodig.
Ik ben zelf erg gecharmeerd van deze behuizing http://www.mini-box.com/M350-universal-mini-itx-enclosure in combinatie met een picopsu.
Daarom zoek ik een mobo in mini-itx formaat met minimaal 2 ethernet porten.

Weet iemand nog een zuinige variant hiervan.

Mogelijk nog met ipmi als dit de zuinigheid niet te veel beïnvloed.

Zit er nog veel verschil tussen een core i3 en een celeron processor qua verbruik? Ik verwacht dat een celeron genoeg is voor mijn gebruik.

Edit:
Ik zit mogelijk nog een asus h110t te overwegen, maar van alles wat ik lees is asus meestal niet zuinig.
Zelfbouw project: Firewall / Router / AP (PfSense) O-)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
DShadow schreef op zondag 30 april 2017 @ 00:22:
Met lage cpu load zal er nagenoeg geen verschil zitten tussen een Celeron of Core i3 (van dezelfde generatie).
Ik heb zo'n Asus H110T, en meet 15W uit het stopcontact. Dit is wel met een Seagate 2.5" HDD erbij (= 5W DC = 6W uit het stopcontact), dus in een router-setup zonder harde schijf zal je rond de 9W kunnen verwachten. Waarschijnlijk nog ietsje lager zonder keyboard, muis en mijn actieve DP-naar-HDMI converter die ik er aan heb hangen.

Het lastige is, ik heb geen andere configs gemeten, en eventuele verschillen met andermans metingen aan hun systeem kunnen liggen aan:
- mijn zeer goedkope Cresta wattmeter (die waarschijnlijk niet erg nauwkeurig is op zulke lage vermogens)
- de 65W Dell laptopadapter (onduidelijk hoe efficient)
- het moederbord zelf

Ik durf dus nog niet te zeggen of die Asus specifiek zuinig of onzuinig is. Wat-ie wel is (sinds de recente forse prijsverlaging), is goedkoop - betaalbare bordjes met dual-netwerk zijn erg schaars.

Bedenk in je berekeningen dat elke Watt besparing je circa 2 euro per jaar oplevert aan stroomkosten.

Qua behuizing is die Mini-Box 350 op zich prima, maar je kan ze zowel goedkoper ( pricewatch: Inter-Tech ITX SY-500 ), kleiner ( pricewatch: Silverstone PT13 en pricewatch: Akasa Cypher ), of stiller ( pricewatch: Akasa Galileo zonder voedingsadapter ) krijgen. Bedenk ook dat de stock Intel koeler van een Celeron/Pentium/Core i3 te hoog is voor deze doosjes (behalve die Galileo, die volledig passief is), een 25-30mm hoge koeler krikt de prijs weer ietsje op.

[ Voor 27% gewijzigd door Dreamvoid op 01-05-2017 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Omstreeks 15W idle klinkt mij wel aannemelijk in de oren. De Cresta die ik heb meet niet bij erg laag verbruik, maar 15W kan hij wel aangeven.

Een zuinige 2.5" hard disk verbruikt waarschijnlijk veel minder dan 6W. Draaiend, zonder lees/schrijfactiviteit verbruikt een zuinige 2.5" HDD ongeveer 0,5 W tot 1,1W (gegevens uit de TS). Het opgegeven maximumverbruik wordt weinig gehaald bij hard disks, bij opstarten is wel kortdurend vermogen nodig.

15W is een stuk meer dan single NIC moederborden, maar dat is een appels- en perenvergelijking. 10 of 11W is bijvoorbeeld normaal voor eenvoudige zuinige moederborden met 4 x SATA en 1 NIC, maar diezelfde waarde zou opmerkelijk zuinig zijn bij een 2 x NIC moederbord. 15W met 2,5" HDD vind ik bij de beperkte beschikbare meetgegevens niet slecht in de dual LAN categorie met normale desktop processorkracht.

Enkele dual LAN systemen waarvan het misschien de moeite waard is te proberen uit te zoeken of ze zuinig zijn:
Mini-STX: Asus H110S2
Barebones: ASRock uBox 110, Zotac ZBOX nano CI323 (10W), PC Engines APU2, Gigabyte Brix GB-BSi7HAL (13,35W)

De uBox en de HAL Brix zijn in de VS leverbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustSys
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-11-2023
Is het nog verstandig om een SuperServer 5028D-TN4T aan te schaffen? zelf beschik ook over deze "beast" maar een collega zou er ook 1 willen aanschaffen.

is er een upgrade aan de gang.. of een alternatief voor deze server met dezelfde capaciteiten?

Bij Supermicro (NL) kunnen ze mij hierop geen passend antwoord geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15-09 20:12
Ik weet niet of dat ding per se extreem zuinig is, gezien de 2x10GbE en 2x1GbE poorten, IPMI en dergelijke, maar hij ziet er wel tof uit als thuisservertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
extreem zuinig gok ik ook niet nee.. maar "zuinig" durf ik hem nog wel te geven..
verder krijg je er natuurlijk ook best wat voor terug :-)

als ik ooit weer een nieuw iets ga bouwen komt er sowieso een IPMI interface op..
kon laatst mooi mn servertje even upgraden... tov bordje zonder IPMI.. even de iso remote mounten en installeren maar... anders had het toch iets meer stappen in beslag genomen.. ;)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@JustSys

Zuinig wordt het niet met energieslurpende onderdelen. 2x10 Gbe is overkill in een thuisnetwerk. In het algemeen is het zo dat snellere dataoverdracht meer vermogen kost. Dat is al zo voor 100 Mbps versus 1Gbit Ethernet, en voor 10Gbit is dat effect nog sterker.

Anandtech meldt 31W. Door onderdelen uit te schakelen kun je wel iets winnen, maar als je dat doet is een ander moederbord een meer voor de hand liggende keuze. De prijs van het moederbord (X10SDV-TLN4F) is in lijn met de aanwezigheid van dure componenten: 1000 euro. De voeding is een 250W 80plus bronze, daar hebben ze wel iets op bespaard, maar het maakt waarschijnlijk weinig verschil bij een verbruik rond 40W.

Youtube filmpje met geluid en verbruikmeting. In dit filmpje is een verbruik in standby van 9W te zien, abnormaal veel voor een moderne server. Het totaal verbruik zonder een OS is 57 Watt, daar kun je niet veel uit afleiden. Data van tinkertry.com geeft een verbruik van 40W onder ESXi 6.0U2 en 36W onder Windows Server 2012.

Mijn conclusie is: het standby verbruik is een probleem. Als je echt 10Gbe en IPMI nodig hebt (zoals in een datacenter, met enorm veel traffic en een flink aantal gebruikers) zou het voor het verbruik een goede keuze zijn. In datacenters betaal je vaak voor stroomverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na mijn vorige post twijfel ik nog steeds tussen de picoPSU-80 en de 160 watt-variant. Ik neig naar de eerste.
Normaal gesproken zou ik kiezen voor de extra flexibiliteit van 160 watt, maar ik zie geen scenario waarbij de betere efficiëntie op 8A(!) ooit relevant zou zijn. 5A opsouperen op lagere voltages wordt al een bijkans onmogelijke uitdaging. Daarnaast is 160 watt teveel voor echt zuinige servers - en het spul wordt in de toekomst alleen nog maar zuiniger - en niet krachtig genoeg voor snelle servers. Aangezien er geen zuinige voedingsblokken te koop zijn met zulke vermogens is de efficiëntie in dat gebied ook om te huilen. In zo'n geval loont een normale ATX-voeding van de bovenste plank kopen meer.

Zie ik nog iets over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
De efficiëntiecijfers van Mini-Box zijn "challenged", zoek even terug naar het meetonderzoek van cj1 met een 160-XT. Er is nog een gebrek aan vergelijkbare meetcijfers tussen 160-XT en de andere modellen.

160W heb je vooral nodig als je een aantal 3.5" harde schijven toevoegd, of bijvoorbeeld een high-end processor met een volgeladen moederbord, denk aan een grafische kaart of andere uitbreidingskaarten. Ofschoon hard disks kort nogal veel verbruiken (bv. 24W), met name tijdens booten, heb je het vermogen wel even nodig. Dat geldt ook voor het verbruik van de processor waarop de energiespaarfuncties nog niet aan zijn staan tijdens booten.

Voorheen was het aannemelijk dat een grote ATX voeding niet zuinig zou kunnen zijn, maar dat is sinds kort niet meer zo. Er zijn bijvoorbeeld nieuwe voedingen met een veelvoud van de benodigde vermogen die een tamelijk goede prestatie leveren bij laag verbruik (zo rond 22,5W). Zie de cijfers van hardware.info. Ze zijn wel kostbaar (100+ euro) en benaderen de PicoPSU maar ze zijn niet beter. Daarom en bij gebrek aan duidelijke concurrentie, zijn PicoPSU's nog altijd niet verslagen in prijs/prestatie. De versies met beperkt vermogen zijn aantrekkelijk, want die profiteren van de lagere prijs van de DC-DC voeding en van de adapter.
Nadeel is dat je bij die modellen niet meerdere 3.5" hard disks van bijvoorbeeld HGST kunt aansluiten. Als je voorzichtig bent dan kun je zeggen dat 80/60 geschikt is voor een G4400 systeem met een SSD, 90/80 voor een systeem met 1 x 7200 rpm hard disk. Goede AC/DC adapters kunnen kortdurend wel een overbelasting aan, daardoor kun je wat meer aansluiten dat wat het label op de adapter aangeeft.

De PicoPSU's zijn er al meer dan 10 jaar en ik zie nog altijd geen geloofwaardig alternatief, bijvoorbeeld een lichte ATX voeding met een focus op zuinigheid. Er zijn wel een aantal gespecialiseerde voedingen in afwijkende formaten en er zijn zuinige kleine ATX voedingen getest voor 80plus, maar die laatste verschijnen niet vaak op de consumentenmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mrmrmr schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 01:12:
Nadeel is dat je bij die modellen niet meerdere 3.5" hard disks van bijvoorbeeld HGST kunt aansluiten. Als je voorzichtig bent dan kun je zeggen dat 80/60 geschikt is voor een G4400 systeem met een SSD, 90/80 voor een systeem met 1 x 7200 rpm hard disk. Goede AC/DC adapters kunnen kortdurend wel een overbelasting aan, daardoor kun je wat meer aansluiten dat wat het label op de adapter aangeeft.
Je hebt een goed punt dat de piekbelasting bij bijvoorbeeld een cold boot hoger kan zijn. Ik heb echter net een aantal scenario's een handvol keren in verschillende combinaties getest, namelijk SSD en 2,5" HDD, SSD en 3,5" HDD, 2,5" en 3,5" HDD en twee 3,5" HDD's, allen in combinatie met de onzuinige netwerkkaart. Het tikt allemaal de 60 watt net niet aan, bij het stopcontact gemeten. Reken je de efficiëntie van de voeding terug en neem je de extra ruimte die PicoPSU en het blok hebben, dan lijkt het allemaal prima te kunnen. Zeker omdat dat verbruik van 60 watt maar zeer kort voorkomt.

Wel fijn het nog even getest te hebben, want die situatie had ik inderdaad niet meegenomen in de eerdere tests.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07:27

HaTe

haat niet

Als je een moederbord met laptopvoeding adapter hebt, waar komt de voeding voor de hardeschijven dan vandaan?

[ Voor 3% gewijzigd door HaTe op 08-05-2017 11:36 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twam
HaTe schreef op maandag 8 mei 2017 @ 11:36:
Als je een moederbord met laptopvoeding adapter hebt, waar komt de voeding voor de hardeschijven dan vandaan?
Dergelijke moederborden hebben meestal een ingebouwde SATA-stroomaansluiting, zodat je die schijven daaruit kan voeden. Dan heb je dus twee kabels vanaf je moederbord naar je schijven: eentje voor data en eentje voor stroom.

Als je met een PicoPSU werkt hebben die gewoon een eigen SATA-stekker, hoewel je met verloopjes in de weer moet als je meerdere schijven wilt aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
De Asus H110T met 19V voeding heeft een SATA-Power connector naast de twee SATA connectors zitten (daar waar "PCB made in China" staat). Bijbehorend kabeltje (met 2 SATA power stekkertjes eraan) is bijgeleverd met het mobo.

[ Voor 11% gewijzigd door Dreamvoid op 08-05-2017 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
BlackShadow schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 15:46:
[...]

Heel interessant!
Denk er ook aan 4 van deze schijfjes in RAID5 te draaien.
Gebruik je een controller of software raid? Welk OS?
Uit welke componenten bestaat de rest van de hardware?
Zie hier:

renedis in "Het grote zuinige server topic - deel 2"

Ik gebruik de onboard Intel controller in passthrough naar een VM voor de 2.5" disks. De NVME SSD gebruik ik als datastore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h0us3cat
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-09 22:59
Iemand ervaring met
pricewatch: Asus P10S-I
in combinatie met
pricewatch: Intel Xeon E3-1245 v6 Boxed
Verbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -JB-
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02:06

Gasloos sinds september 2024 - Itho Amber 65 - 7830Wp APSystems DS3L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h0us3cat
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-09 22:59
Is een andere cpu... maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

SMSfreakie schreef op donderdag 13 april 2017 @ 15:44:
[...]
ik heb de 12V Realan versie hier.. en op het moment doe ik er toch niks mee dus even uitlenen kan prima :)
Als de 12V Realan pico PSU doorgemeten wilt hebben, graag een PM.

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
h0us3cat schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 01:14:
[...]

Idle zal je geen verschil gaan merken in die CPU's. Waardes zijn dus een goede leidraad voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axensir
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07:03
Na veel meelezen een paar maanden geleden dit servertje in elkaar gezet, esxi er op en de nodige vm's installeren.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 58,-€ 58,-
1ASRock H170M Pro4S€ 89,95€ 89,95
1Seagate NAS HDD, 2TB€ 90,-€ 90,-
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 48,79€ 48,79
1WD Red WD20EFRX, 2TB€ 88,95€ 88,95
1HP NC375T PCI Express Quad Port Gigabit Server Adapter€ 45,-€ 45,-
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 59,50€ 178,50
1Seasonic G-series 360 watt€ 65,95€ 65,95
1Crucial BX200 240GB€ 99,-€ 99,-
1Samsung 840 EVO 120GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 765,14

Waarom zoveel verschillende HDD's? deze had ik nog liggen. De onderdelen zitten in een oude computerkast die ik nog had staan. De HDD'S worden gebruikt voor opslag. De SSD's voor de VM's.

De server verbruikt zonder netwerkkaart 35 watt, met netwerkkaart nog niet gemeten, (gemeten met een Energenie EG-EM1 meter)

Wat draait er in esxi:
S01 - windows - (Doet nog niks)
S02 - Windows - file/download server
S03 - Windows - web en mailserver
S04 - pfsense
S05 - Linux - Nagios monitoring
S06 - Linux - Domoticz

Ondanks alles wat er draait heeft de g4560 er geen probleem mee, geheugen zat wel op 90% vol, dit daarom kort na bouwen van 16 naar 24 GB geüpgraded.

Wat ik nog wil toevoegen is een PCI naar SATA kaart zodat HDD's direct naar de virtuele machines kunnen worden doorgegeven, en ik dan ook de smart status van de schijven kan uitlezen.

Marstek 5.12kw v151, CT003 v114 | Victron 8kw batterij | 4400Wp zuidoost | 1240Wp noordwesten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
axensir schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 12:08:
Na veel meelezen een paar maanden geleden dit servertje in elkaar gezet, esxi er op en de nodige vm's installeren.

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock H170M Pro4S€ 89,95€ 89,95
1Seagate NAS HDD, 2TB€ 90,-€ 90,-
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 48,79€ 48,79
1WD Red WD20EFRX, 2TB€ 88,95€ 88,95
1HP NC375T PCI Express Quad Port Gigabit Server Adapter€ 45,-€ 45,-
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 59,50€ 178,50
1Seasonic G-series 360 watt€ 65,95€ 65,95
1Crucial BX200 240GB€ 99,-€ 99,-
1Samsung 840 EVO 120GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 765,14

Waarom zoveel verschillende HDD's? deze had ik nog liggen. De onderdelen zitten in een oude computerkast die ik nog had staan. De HDD'S worden gebruikt voor opslag. De SSD's voor de VM's.

De server verbruikt zonder netwerkkaart 35 watt, met netwerkkaart nog niet gemeten, (gemeten met een Energenie EG-EM1 meter)

Wat draait er in esxi:
S01 - windows - (Doet nog niks)
S02 - Windows - file/download server
S03 - Windows - web en mailserver
S04 - pfsense
S05 - Linux - Nagios monitoring
S06 - Linux - Domoticz

Ondanks alles wat er draait heeft de g4560 er geen probleem mee, geheugen zat wel op 90% vol, dit daarom kort na bouwen van 16 naar 24 GB geüpgraded.

Wat ik nog wil toevoegen is een PCI naar SATA kaart zodat HDD's direct naar de virtuele machines kunnen worden doorgegeven, en ik dan ook de smart status van de schijven kan uitlezen.
Je kan ook je onboard SATA controller doorgeven tegenwoordig in ESXi. Enig nadeel is dat je dan ook je SATA SSD doorgeeft. Die zal je dan moeten vervangen voor een NVME model (is wel gelijk sneller!)

Je quad NIC trekt idle zo'n 8W en in full load 12W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axensir
renedis schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 12:13:

Je kan ook je onboard SATA controller doorgeven tegenwoordig in ESXi. Enig nadeel is dat je dan ook je SATA SSD doorgeeft. Die zal je dan moeten vervangen voor een NVME model (is wel gelijk sneller!)
Klopt, heb het al in dit topic en in het zuinige esxi server topic voorbij zien komen, alleen dan krijg je weer de nadelen die je ook al noemt, dan moet ik een andere ssd kopen, aangezien ik geen zin heb om daar nog meer geld aan uit te geven en als ik een aparte kaart koop is een raid kaart misschien ook een optie, als we dan toch bezig zijn kunnen we het maar beter goed doen ;)
renedis schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 12:13:
[...]

Je quad NIC trekt idle zo'n 8W en in full load 12W.
Ah, dan verbruikt hij in totaal dus ongeveer 45W, toch nog maar eens kijken of er nog ergens wat te tweaken valt zodat hij wat zuiniger wordt.

Marstek 5.12kw v151, CT003 v114 | Victron 8kw batterij | 4400Wp zuidoost | 1240Wp noordwesten

Acties:
  • +1 Henk 'm!
axensir schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 13:22:
Ah, dan verbruikt hij in totaal dus ongeveer 45W, toch nog maar eens kijken of er nog ergens wat te tweaken valt zodat hij wat zuiniger wordt.
Ik zou die oude harde schijven met pensioen sturen. Als je bijvoorbeeld een 4 GB 2.5" HDD kiest is het zuiniger (niet dat je het snel terugverdient). Je kunt ook de bestaande harde schijven benutten als backup en ze via USB aansluiten wanneer nodig.

Het is vaak beter om een moederbord met 2 geintegreerde NIC's te kiezen dan een LAN insteekkaart te plaatsen in een 1 NIC moederbord. Zo'n insteekkaart verbruikt doorgaans meer.

Het is niet altijd nodig meerdere NIC's toe te passen, je kunt meerdere IP's op een netwerkkaart gebruiken en je kunt gebruik maken van een NIC/router met VLAN ondersteuning. Wat betreft zuinigheid is er met 1 NIC veel meer keuze in moederborden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Dat is idd ook hoe ik mijn storage heb ingericht, mijn oude 3.5" schijven zijn offline backup geworden voor mijn actieve 2.5" schijven.

Ironisch genoeg zie ik in de praktijk overal het omgekeerde, mensen kopen externe zuinige 2.5" HDD's voor de incidentele backups, en duwen interne onzuinige 3.5" schijven in NASsen die 24x7 aanstaan :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axensir
mrmrmr schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 14:16:
[...]

Ik zou die oude harde schijven met pensioen sturen. Als je bijvoorbeeld een 4 GB 2.5" HDD kiest is het zuiniger (niet dat je het snel terugverdient). Je kunt ook de bestaande harde schijven benutten als backup en ze via USB aansluiten wanneer nodig.

Het is vaak beter om een moederbord met 2 geintegreerde NIC's te kiezen dan een LAN insteekkaart te plaatsen in een 1 NIC moederbord. Zo'n insteekkaart verbruikt doorgaans meer.

Het is niet altijd nodig meerdere NIC's toe te passen, je kunt meerdere IP's op een netwerkkaart gebruiken en je kunt gebruik maken van een NIC/router met VLAN ondersteuning. Wat betreft zuinigheid is er met 1 NIC veel meer keuze in moederborden.
Klopt, daar wordt het iets zuiniger van, ik ben van plan te upgraden naar 2x 2,5" 4TB zodra mijn huidige 5 TB vol zit, voor nu moet dit nog maar even doordraaien.

Over de netwerkkaart, tuurlijk wat hij verbruikt is best veel maar hier krijg je ook veel voor terug, hierdoor ook 1 router met pensioen kunnen sturen door pfsense te gebruiken, ook heb ik nu net genoeg poorten vrij en hoef ik geen aparte switch neer te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -JB-
h0us3cat schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 01:14:
[...]

Excuus, ik had de v6 even over het hoofd gezien. Binnen dezelfde familie is de ervaring dat de cpu's idle een vergelijkbaar verbruik hebben.
Hoe groot het verschil is tussen v5 en v6 weet ik niet, maar verwacht hier geen wonderen van, daar het idle verbruik voornamelijk veroorzaakt wordt door het moederbord en andere componenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PublishedMeteor
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20:58
Inmiddels heeft mijn thuisserver (i3, 8GB RAM, 3x 1TB WD RED en een Kingston SSD) ruim 2 jaar trouwe dienst geleverd, maar aangezien nu ook de losse nas het begeeft wil ik iets nieuws. Een combi van beide zou ideaal zijn!

De server die nu draait is echt overkill met die i3 dus die zal na wat aanpassingen en de toevoeging van een videokaart dienst gaan doen als desktop voor wat dev werk :). Hier draait enkel een gitlab server, openvpn server, minecraft server, pi-hole DNS server, en nog wat andere kleine zaken op. Dit is de huidige config van de thuisserver:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-4150 Boxed€ 121,90€ 121,90
1Asus H81I-PLUS€ 72,50€ 72,50
3WD Red SATA 6 Gb/s WD10EFRX, 1TB€ 62,95€ 188,85
1Cooler Master Elite 130€ 44,89€ 44,89
1Gelid Solutions PWM 1-to-4 Splitter€ 2,91€ 2,91
4Sharkoon SATA III standard (50cm)€ 0,-€ 0,-
1be quiet! Silent Wings 2 PWM, 80mm€ 17,50€ 17,50
1Cooler Master Turbine Master Mach 0.8, 120mm€ 12,71€ 12,71
1Corsair Value Select CMV8GX3M1A1600C11€ 59,20€ 59,20
1be quiet! System Power 7 300W€ 0,-€ 0,-
1Kingston SSDNow V300 120GB€ 57,-€ 57,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 577,46

Hier het idee voor de nieuwe build. Het plan is om hier FreeNAS op te draaien, vandaar de iets duurdere componenten met ECC support. Bedoeling is dan dat alles services in jails gaan draaien, dat is sowieso netter dan de huidige oplossing waar alles maar bij elkaar gegooid is op Ubuntu Server 14.04. Zie ik iets over het hoofd? Boot disk zal een usb stick worden ;). Ohja natuurlijk de disks op ZFS Z2 geconfigureerd als ik goed gelezen heb is dat goed betrouwbaar.
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock E3V5 WS€ 109,-€ 109,-
4WD Red WD40EFRX, 4TB€ 144,99€ 579,96
1Cooler Master HAF XB EVO (mesh version)€ 94,50€ 94,50
1Kingston ValueRAM KVR21E15D8/16€ 159,95€ 159,95
1Corsair VS450€ 39,55€ 39,55
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.040,96

Zijn er nog aanpassingen die het geheel zuiniger zouden maken? Ik twijfel vooral over de PSU, 450Watt is wellicht enorm overkill...

Groet,
PublishedMeteor

[ Voor 0% gewijzigd door PublishedMeteor op 10-05-2017 20:04 . Reden: Toevoegen stukje zuinigheid ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikke26
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:53
Mocht je het gebruik van Ubuntu missen omdat je daar vertrouwd mee bent, dan kun je wellicht beter Proxmox gebruiken.
Dan kun je zowel ZFS gebruiken als Ubuntu. Een andere optie is met PCI passthrough de disks doorgeven aan een FreeNAS VM op ofwel ESXi ofwel Proxmox.
450 Watt lijkt me inderdaad enorm overkill.
Een 2,5" disk is over het algemeen veel zuiniger. Een vaker gebruikte disk om geld te besparen is deze: Maxtor M3 4 TB
Intern schijnt deze gebruik te maken van deze Seagate disk.

Een populaire voeding voor dit soort builds is de G-series 360 Watt van Seasonic. Eventueel kun je met 2.5" disks ook nog een PicoPSU overwegen.

[ Voor 53% gewijzigd door ikke26 op 10-05-2017 20:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renedis
PublishedMeteor schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 20:00:
Inmiddels heeft mijn thuisserver (i3, 8GB RAM, 3x 1TB WD RED en een Kingston SSD) ruim 2 jaar trouwe dienst geleverd, maar aangezien nu ook de losse nas het begeeft wil ik iets nieuws. Een combi van beide zou ideaal zijn!

De server die nu draait is echt overkill met die i3 dus die zal na wat aanpassingen en de toevoeging van een videokaart dienst gaan doen als desktop voor wat dev werk :). Hier draait enkel een gitlab server, openvpn server, minecraft server, pi-hole DNS server, en nog wat andere kleine zaken op. Dit is de huidige config van de thuisserver:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-4150 Boxed€ 121,90€ 121,90
1Asus H81I-PLUS€ 72,50€ 72,50
3WD Red SATA 6 Gb/s WD10EFRX, 1TB€ 62,95€ 188,85
1Cooler Master Elite 130€ 44,89€ 44,89
1Gelid Solutions PWM 1-to-4 Splitter€ 2,91€ 2,91
4Sharkoon SATA III standard (50cm)€ 0,-€ 0,-
1be quiet! Silent Wings 2 PWM, 80mm€ 17,50€ 17,50
1Cooler Master Turbine Master Mach 0.8, 120mm€ 12,71€ 12,71
1Corsair Value Select CMV8GX3M1A1600C11€ 59,20€ 59,20
1be quiet! System Power 7 300W€ 0,-€ 0,-
1Kingston SSDNow V300 120GB€ 57,-€ 57,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 577,46

Hier het idee voor de nieuwe build. Het plan is om hier FreeNAS op te draaien, vandaar de iets duurdere componenten met ECC support. Bedoeling is dan dat alles services in jails gaan draaien, dat is sowieso netter dan de huidige oplossing waar alles maar bij elkaar gegooid is op Ubuntu Server 14.04. Zie ik iets over het hoofd? Boot disk zal een usb stick worden ;). Ohja natuurlijk de disks op ZFS Z2 geconfigureerd als ik goed gelezen heb is dat goed betrouwbaar.
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock E3V5 WS€ 109,-€ 109,-
4WD Red WD40EFRX, 4TB€ 144,99€ 579,96
1Cooler Master HAF XB EVO (mesh version)€ 94,50€ 94,50
1Kingston ValueRAM KVR21E15D8/16€ 159,95€ 159,95
1Corsair VS450€ 39,55€ 39,55
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.040,96

Zijn er nog aanpassingen die het geheel zuiniger zouden maken? Ik twijfel vooral over de PSU, 450Watt is wellicht enorm overkill...

Groet,
PublishedMeteor
De pricewatch: Seasonic G-series 360 watt is vooral populair hier gezien zijn zuinigheid. Ook PicoPSU's zijn gewild.

Ik snap alleen je keuze voor 4x 4TB 3.5" disks niet. Als je zuinigheid wilt ga dan voor 2.5" disks.
Ja ze zijn duur maar met een foefje zoals externe USB disks uit elkaar halen kan je die disks ook goedkoper krijgen.

Evenals ben ik persoonlijk geen fan van ZFS maar dat is persoonlijk. Er is trouwens ook niets mis met gewoon Ubuntu draaien zoals je nu doet. Ikzelf draai BTRFS op de 4x 4TB 2.5" disks met alle tevredenheid.

En als last but not least, ik meen mij te herinneren dat FreeNAS niet meer met jails werkt sinds de laatste versie. Echter dat kan ik mis hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 10:44

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

renedis schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 20:22:
[...]

De pricewatch: Seasonic G-series 360 watt is vooral populair hier gezien zijn zuinigheid. Ook PicoPSU's zijn gewild.

Ik snap alleen je keuze voor 4x 4TB 3.5" disks niet. Als je zuinigheid wilt ga dan voor 2.5" disks.
Ja ze zijn duur maar met een foefje zoals externe USB disks uit elkaar halen kan je die disks ook goedkoper krijgen.

Evenals ben ik persoonlijk geen fan van ZFS maar dat is persoonlijk. Er is trouwens ook niets mis met gewoon Ubuntu draaien zoals je nu doet. Ikzelf draai BTRFS op de 4x 4TB 2.5" disks met alle tevredenheid.
Keuze voor ZFS of BTRFS mag ieder voor zich maken, heb zelf beiden draaien (ZFS productie''en BTRFS 'testing')

Wat voor RAID level gebruik je onder BTRFS?
En als last but not least, ik meen mij te herinneren dat FreeNAS niet meer met jails werkt sinds de laatste versie. Echter dat kan ik mis hebben..
De laatste ver (Coral) van FreeNAS is teruggeschopt tot "tech preview", de huidige stable ver 9.3 doet nog jails.

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Laatst online: 07:37
Op dit moment heb ik dit systeem draaien:
#ProductPrijsSubtotaal
1Point of View ION-MB330-1€ 0,-€ 0,-
1WD Green SATA 3 Gb/s WD15EARS, 1,5TB€ 0,-€ 0,-
1WD RE 4, 250GB€ 0,-€ 0,-
2WD Red SATA 6 Gb/s WD30EFRX, 3TB€ 110,95€ 221,90
1Lian Li PC-Q25B€ 131,84€ 131,84
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 62,95€ 62,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 416,69

Uiteraard gaat de systeemschijf a 360GB er wel uit, deze wordt dan door de SSD vervangen in het nieuwe systeem.

En ben aan het kijken om tzt up te graden naar dit:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-7400 Boxed€ 183,50€ 183,50
1ASRock H270M-ITX/ac€ 121,50€ 121,50
1Gigabyte GA-H270N-Wifi€ 130,-€ 130,-
1Crucial CT8G4DFS824A€ 56,95€ 56,95
1Crucial MX300 m.2 275GB€ 96,50€ 96,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 588,45

Echter twijfel ik welke van de moederborden de beste keuze zou zijn. Uiteraard wordt alles uitgeschakeld wat ik niet gebruik in het bios. Iets wat ik nu niet kan.
Mijn huidige systeem verbruikt gemiddeld 40 Watt, op zich best te doen, maar volgens mij moet dit met de mogelijkheid om meer power te krijgen, prima te doen zijn om dit lager te krijgen.
Daarbij is het de bedoeling om Domoticz of HAP te gaan gebruiken en nog wat andere dingen. Dit middels (als het lukt) virtualisatie. Waarbij ik dan ook mijn download gebeuren, fileserver, enzovoorts enzovoorts in gebruik ga nemen. Op dit moment heb ik niet gevirtualiseerd bovenstaande draaien onder WHS2011 minus Domotica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
Arunia schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 11:23:
Op dit moment heb ik dit systeem draaien:
#ProductPrijsSubtotaal
1Point of View ION-MB330-1€ 0,-€ 0,-
1WD Green SATA 3 Gb/s WD15EARS, 1,5TB€ 0,-€ 0,-
1WD RE 4, 250GB€ 0,-€ 0,-
2WD Red SATA 6 Gb/s WD30EFRX, 3TB€ 110,95€ 221,90
1Lian Li PC-Q25B€ 131,84€ 131,84
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 62,95€ 62,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 416,69

Uiteraard gaat de systeemschijf a 360GB er wel uit, deze wordt dan door de SSD vervangen in het nieuwe systeem.

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 588,45

Echter twijfel ik welke van de moederborden de beste keuze zou zijn. Uiteraard wordt alles uitgeschakeld wat ik niet gebruik in het bios. Iets wat ik nu niet kan.
Mijn huidige systeem verbruikt gemiddeld 40 Watt, op zich best te doen, maar volgens mij moet dit met de mogelijkheid om meer power te krijgen, prima te doen zijn om dit lager te krijgen.
Daarbij is het de bedoeling om Domoticz of HAP te gaan gebruiken en nog wat andere dingen. Dit middels (als het lukt) virtualisatie. Waarbij ik dan ook mijn download gebeuren, fileserver, enzovoorts enzovoorts in gebruik ga nemen. Op dit moment heb ik niet gevirtualiseerd bovenstaande draaien onder WHS2011 minus Domotica.
Die pricewatch: Gigabyte GA-H270N-Wifi kan je wel vergeten als je een M.2 SSD wilt hebben.
Heb je de layout van het bordje al bekeken? De M.2 aansluiting is voor de Wifi module.
Ook volgens de website van Gigabyte:
1 x M.2 Socket 1 connector for the wireless communication module (M2_WIFI)

Ben wel benieuwd wat je allemaal van plan bent als je een pricewatch: Intel Core i5-7400 Boxed wilt hebben.

Edit:
Daarnaast heb je een M.2 SSD uitgezocht die werkt via SATA. Je doet er verstandig aan om een M.2 SSD te kiezen die werkt via NVME. Misschien ietsjes duurder (valt tegenwoordig ook mee) maar wel velen malen sneller.

[ Voor 1% gewijzigd door renedis op 11-05-2017 13:01 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@renedis bedankt. Daar had ik overheen gelezen. De m2 nvme varianten vind ik dan wel weer prijzig, met 30 euro meer.

De reden dat ik voor een I5 ga is omdat ik dan speling heb. Mocht ik nog meer willen, dan kan dat. Wellicht is het gigantisch overpowered, maar dat maakt me eigenlijk niet uit. Idle is het verbruik ongeveer hetzelfde als andere cpu's.

#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung 960 EVO 250GB€ 126,51€ 126,51
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 488,46

Kom nu hier op uit. De moederborden uitgekozen vanwege de hoeveelheid sata aansluitingen. Ook door voor de uitbreiding mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
Arunia schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 13:23:
@renedis bedankt. Daar had ik overheen gelezen. De m2 nvme varianten vind ik dan wel weer prijzig, met 30 euro meer.

De reden dat ik voor een I5 ga is omdat ik dan speling heb. Mocht ik nog meer willen, dan kan dat. Wellicht is het gigantisch overpowered, maar dat maakt me eigenlijk niet uit. Idle is het verbruik ongeveer hetzelfde als andere cpu's.

#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung 960 EVO 250GB€ 126,51€ 126,51
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 488,46

Kom nu hier op uit. De moederborden uitgekozen vanwege de hoeveelheid sata aansluitingen. Ook door voor de uitbreiding mogelijkheden.
Toch zou ik echt kiezen voor een NVME versie. Ik kan niet in jouw portemonnee kijken maar dat is die 30 euro IMO dubbel en dwars waard.

Vergeet ook niet dat wanneer je voor een M.2 SATA SSD kiest je 1 van de 6 SATA poorten op het moederbord verliest gezien de H270 chipset een max van 6 heeft. Ook verlies je de mogelijkheid om met PCI-Passthrough voor de AHCI controller te werken als je voor de SATA optie kiest (zal je op dit moment de details besparen). Een Hypervisor (wat je aangeeft om mee te willen werken) met een VM als data provider met SMART mogelijkheden etc word dan opeens allemaal een stuk lastiger of zelfs onmogelijk.

Je geeft aan dat je de CPU op de groei aanschaft. Dan is wederom het advies om een NVME SSD te kopen voor de groei ;)

Enfin, kort: Je gaat zeker weten spijt krijgen als je geen NVME neemt.

Ik heb overigens hetzelfde moederbord i.c.m. een G4560 (en NVME SSD + 4x 2.5" disks) waar ik uiterst tevreden over ben :) Verbruik van 33W met 7 VM's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@renedis Dat is iig helder. Had inderdaad de NVME variant toegevoegd aan mijn lijst. Goed om te horen dat je hetzelfde moederbord gebruikt en het verbruik. Dat klinkt erg interessant. Wellicht dat ik tot dezelfde hoeveelheid kom of lager. We gaan het tzt meemaken.

Nogmaals bedankt voor de uitleg!

Zie dat jij een pico psu gebruikt. Ikzelf heb nog een 360W Seasonic. Moet ook eens gaan kijken of ik daar uiteindelijk iets mee op ga schieten om die ook te vervangen.

[ Voor 22% gewijzigd door Arunia op 11-05-2017 15:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renedis
Arunia schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 15:01:
@renedis Dat is iig helder. Had inderdaad de NVME variant toegevoegd aan mijn lijst. Goed om te horen dat je hetzelfde moederbord gebruikt en het verbruik. Dat klinkt erg interessant. Wellicht dat ik tot dezelfde hoeveelheid kom of lager. We gaan het tzt meemaken.

Nogmaals bedankt voor de uitleg!

Zie dat jij een pico psu gebruikt. Ikzelf heb nog een 360W Seasonic. Moet ook eens gaan kijken of ik daar uiteindelijk iets mee op ga schieten om die ook te vervangen.
Zolang die 360W Seasonic blijft werken en de ruimte in je kast/warmte productie het toelaat zou ik niets nieuws aanschaffen. Investering > winst is het niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vDorst
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Dit is ook wel een leuk simpel server bordje met een intel C3338, https://www.supermicro.co...d/atom/A2SDi-2C-HLN4F.cfm
Review: https://www.servethehome....all-intel-atom-c3338-nas/

Ik heb een prijs gevonden van het bordje los ~250 euro. Is een mooie prijs voor NAS bordje met ECC.
Is geen kracht patser maar wel betaald low-power server spul.

Jammer dat de netwerk poorten niet 2.5Gbit zijn, de soc ondersteund dat gewoon.

[ Voor 12% gewijzigd door vDorst op 11-05-2017 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Arunia schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 11:23:
#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 588,45

Ik houd je niet tegen, maar ik zou een groter deel van je budget in een NVMe SSD en meer RAM schuiven (zeker met veel virtualisatie) en minder belang hechten aan die i5.

Als je daarnaast serieus iets aan het verbruik wilt doen, zou ik al die 3.5" schijven pensioneren als cold storage/backup (of verkopen), twee 4 TB 2.5" schijven kopen, en een bordje met geintegreerde 19V voeding. Dan moet je denk ik wel rond de 15-20W gemiddeld uit kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@Dreamvoid wat ik wil doen is bepaalde taken in een ander OS steken. Bijvoorbeeld Linux waar dit beter is voor de software. Mocht er iets gebeuren, dat dit makkelijker aan te passen is of opnieuw in te stellen. Qua budget is het altijd te rekken als het beter is. Maar verwacht dat 8GB voor mijn taken meer dan voldoende gaat zijn. Zuiniger is wel interessant, maar ben 40W ook wel gewend ondertussen.

Daarbij heb ik red schijven met een reden. Onderandere de garantie welke uitgebreid is en direct bij WD omruilen waarbij je eerst een nieuwe krijgt en dan pas de oude terug hoeft te sturen enzovoorts. Wellicht moet ik me daar wat meer in verdiepen. Daarnaast heeft de behuizing een soort rack mount voor 3,5inch schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Dreamvoid schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 16:44:
[...]
Als je daarnaast serieus iets aan het verbruik wilt doen, zou ik al die 3.5" schijven pensioneren als cold storage/backup (of verkopen), twee 4 TB 2.5" schijven kopen, en een bordje met geintegreerde 19V voeding. Dan moet je denk ik wel rond de 15-20W gemiddeld uit kunnen komen.
Als je naar de TCO kijkt en al een Seasonic G360 (gold) voeding hebt dan denk ik dat dit twee dingen zijn die je niet gaat terugverdienen. Daarnaast zijn laptopvoedingen het efficientst als ze <= 60 (of 65)W zijn. Dat is krap voor de piekbelasting van meerdere hdd's + quadcore cpu.

Wat ik zou proberen:
Software zo verdelen over HDD en SSD dat spindowns mogelijk zijn. Het maakt niet zoveel meer uit of het een 2.5" of 3.5" hdd is die stilstaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PublishedMeteor
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20:58
[...]

Bedankt voor je bericht! Ik heb even gekeken naar die voeding en die lijkt inderdaad veel meer geschikt dan die 450 watt, bedankt voor de tip :) verder had ik de keuze voor de WD Red 3.5" disks gemaakt ivm de goede ervaring die ik hiermee heb en het demonteren van een externe hdd voelt niet helemaal lekker aan omdat je nooit met zekerheid kunt zeggen wat je aantreft en hoe betrouwbaar deze disks zijn.

Verder klinkt BTRFS ook goed en heb me er kort op ingelezen. Ik neem aan dat je dit onder een gewone Linux/Ubuntu/Debian distro draait? Heb je iets meer info over jouw OS/config? Wellicht leer ik daar nog iets van!

Al met al bedankt voor de reacties, hier kan ik iets mee!

Groet,
PublishedMeteor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
[...]

Vanwege de zuinigheid neem je hem niet neem ik aan, want dan heb je niet echt onderzoek gedaan. Je neemt hem vooral vanwege de hoge kwaliteit, waardoor die jaren probleemloos moet kunnen werken.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • +1 Henk 'm!
c't heeft recent 5 voedingen getest en gemeten wat de efficiëntie was bij een DC belasting van 10,4W. De belasting is 8,4W op 12V, 1W op 5V en 1W op 3,3V.

Dergelijke tests zijn zeldzaam, meestal wordt er bij een veel hogere belasting getest.

VoedingAC verbruik (WAC)efficiëntie bij 10,4WDC (%)
Be quiet! Pure Power 10 300W16,464
Be quiet! Pure Power 10 400W20,651
Corsair Vengeance 40019,255
Cougar VTX40018,956
Enermax Maxpro 400W17,659

Dit geeft aan waarom je een zuinige voeding wilt kiezen als je systeem weinig verbruikt. Uit tests van hardware.info is bekend dat bij 22,5W belasting een aantal geschikte voedingen zo rond de 72-76% zitten. PicoPSU scoort bij die test op ruim 84%.

De 80plus specificatie is van toepassing bij een groep ATX voedingen bij veel hogere belastingen. De Pure Power 10 400W heeft 80plus silver, maar presteert slecht bij laag verbruik. De 300W variant doet het beter bij laag verbruik en die heeft "slechts" een 80plus bronze label.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
mrmrmr schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 20:59:
c't heeft recent 5 voedingen getest en gemeten wat de efficiëntie was bij een DC belasting van 10,4W. De belasting is 8,4W op 12V, 1W op 5V en 1W op 3,3V.
Dit geeft aan waarom je een zuinige voeding wilt kiezen als je systeem weinig verbruikt. Uit tests van hardware.info is bekend dat bij 22,5W belasting een aantal geschikte voedingen zo rond de 72-76% zitten. PicoPSU scoort bij die test op ruim 84%.
Heb jij van de Cooler Master V 550 metingen in dat bereik gezien?

Ik heb er een tijd geleden een gekocht vanwege de reputatie (en dat ik > 60w piek nodig had door CPU) maar weet niet zeker hoe zuinig hij is bij lage belastingen :X

Daarnaast heb ik een mooi alternatief voor de ASRock deskmini gevonden. Er zijn Dell kantoor PC's met 19V pico voeding (Optiplex micro, ook op V&A). Die Dell machines hebben alles om zuinig te zijn (19V, 35W TDP cpu).

Ik heb een beknopte test gevonden waarin een Optiplex 7040 Micro (met HDD) 8,7w idle gebruikt. Een variant met een SATA m.2 SSD met enkel 3.3V voeding is waarschijnlijk nog wat zuiniger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Van de Cooler Master V550 ken ik helaas geen 10W belasting test. c't heeft maar 5 voedingen getest.

10WDC is ongeveer het standaard verbruik van een Skylake desktop met SSD.

Het zou fijn zijn als grote testers zoals hardware.info ook zulke tests uitvoeren bij deze lage belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
10W DC is nog steeds zeldzaam hoor. Dat is het verbruik van een systeem zonder randapperatuur, zonder enige vorm van grafische interfacing.

De hoeveelheid machines die daadwerkelijk in gebruik zijn op die manier onder de bezoekers van al de website die dat testen, is echt laag denk ik.

Tuurlijk is het vanaf een technisch oogpunt een interresante test, maar absoluut gezien heeft het een lage informatiewaarde voor de bezoekers. Dus hoewel ze het misschien wel kunnen testen, is het helemaal niet interresant.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

FireDrunk schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 12:35:
10W DC is nog steeds zeldzaam hoor.
Tenzij je @mux heet :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat weet ik wel, en het kan tegenwoordig steeds makkelijker met ongemodde hardware. Maar dat wil nog niet zeggen dat je een bruikbaar systeem overhoudt. Zodra je iets met het systeem gaat doen, stijgt het verbruik bijna altijd > 20W. En dan gaan veel voedingen zich alweer heel anders gedragen.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik vind dat toch erg moeilijk te geloven zonder harde cijfers. Ik geloof best dat de laatste generatie i5 en i7 met alleen een SSD dat kunnen. Maar hoeveel office pc's zijn er van 1 jaar oud? Juist de laatste jaren is het helemaal niet nodig geweest om Office pc's te vervangen. Een desktop van 5 jaar oud met een SSD is prima bruikbaar als office systeem.

Als je echt wil uitereken wat het 'gemiddelde' is, zouden we cijfers moeten zoeken over wat de gemiddelde consument thuis heeft staan. En dat is volgens mij ernstig koffiedik kijken.

Nogmaals, ik geloof echt wel dat moderne systemen 10W DC halen, en laptops al helemaal.
Maar ik geloof (nog) niet dat de gemiddelde consument / zakelijke pc daar al op zit. Ik denk dat dat nog wel een paar jaar duurt.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het gaat over aanschafadvies van nieuwe systemen, want dat is waar de tests door hardware.info voor worden uitgevoerd.

Het gaat met name om eenvoudige desktop moederborden met een SSD, niet om uitgebreide gaming systemen met GPU. Als je Windows installeert geeft dat met een ATX voeding ergens tussen 15 en 20W.

Kijk naar de metingen van dergelijke moederborden bij hardware.info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
renedis schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 12:58:
[...]

Die pricewatch: Gigabyte GA-H270N-Wifi kan je wel vergeten als je een M.2 SSD wilt hebben.
Heb je de layout van het bordje al bekeken? De M.2 aansluiting is voor de Wifi module.
Ook volgens de website van Gigabyte:
1 x M.2 Socket 1 connector for the wireless communication module (M2_WIFI)

Ben wel benieuwd wat je allemaal van plan bent als je een pricewatch: Intel Core i5-7400 Boxed wilt hebben.

Edit:
Daarnaast heb je een M.2 SSD uitgezocht die werkt via SATA. Je doet er verstandig aan om een M.2 SSD te kiezen die werkt via NVME. Misschien ietsjes duurder (valt tegenwoordig ook mee) maar wel velen malen sneller.
Ik heb dit bordje. M.2 slot voor SSD zit op onderkant.
http://static.nix.ru/auto...3547_2258_draft_large.jpg

Heb het helaas nog niet uitgeprobeerd. Ik wil wel op termijn, als ik een M.2 SSD aanschaf voor de server, om dan idd ook de SATA controller naar een NAS VM door te geven.

Wat betreft verbruik heb ik kort geleden daar iets over geschreven:
Hans1990 in "Het grote zuinige server topic - deel 2"

Maar zoals gezegd, heb ik toen maar weinig aandacht besteed aan settings in de BIOS tunen. Sindsdien geen testen meer mee gedaan.

[ Voor 7% gewijzigd door Hans1990 op 13-05-2017 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:04
mrmrmr schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 12:30:
Van de Cooler Master V550 ken ik helaas geen 10W belasting test. c't heeft maar 5 voedingen getest.

10WDC is ongeveer het standaard verbruik van een Skylake desktop met SSD.

Het zou fijn zijn als grote testers zoals hardware.info ook zulke tests uitvoeren bij deze lage belasting.
Volgens mij vergis je je met die getallen. Zo ver ik mij herinner kwam ik vanuit de doos build (dus zonder in te bouwen met casefans, hdd, gpu, enz) ergens tussen de 20 en 30w uit. Staat hier vast wel in het topic vermeld. Wat ik zeker weet is dat ik geen 10W heb gezien, ook al hing er alleen een SSD aan (was toen geheugen kits aan het testen).

Ben overigens vandaag geupgrade naar Kaby lake dus voor wie het interssant vindt zal ik de winrar benchmark nog even draaien. Sneak preview: Ben meteen nog meer verrast dan vorig jaar met de G4400, wat een performance...

[ Voor 12% gewijzigd door sdk1985 op 13-05-2017 17:13 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pas op met de verwisseling van DC en AC. De getallen zijn 10W DC en 15-20W AC. Check even mijn post over de belabberde efficientie op dit lage verbruik in de test door c't. Dat computertijdschrift heeft dat verbruik zelf natuurlijk eerst zelf vastgesteld.

Het gaat mij over het gebrek aan metingen van voedingen op dit verbruik. De eenvoudige 1151 desktop moederborden die ik heb gemeten zaten allemaal rond 15W AC uit de doos. Dus aan de onderkant van het bereik. Na tweaken 11W AC of minder. Ik heb ook een link gegeven naar de tests van hardware.info waaruit blijkt dat de standaard (eenvoudige) desktop markt zich inderdaad beweegt tussen 15 en 20W AC. Testers hebben de neiging om vooral zware moederborden te testen, want daar valt wat over te melden, maar laat je daardoor niet beinvloeden in je beeld van wat normaal is voor een eenvoudige non-gaming desktop.

Je hebt een jaar geleden een tamelijk zwaar gaming moederbord besteld (veel fases, grote heat sinks, 2 x16 PCIe, 2 X SATA Express Gen2 10 Gbps, 6 x SATA, Intel LAN, PCIe M.2). Daarbij is het verwachte verbruik flink hoger. Het gaat niet over dergelijke relatief veel verbruikende gaming of server systemen, maar over eenvoudige desktops. Die laatste vormen de reden waarom men voedingen op 10W DC zou kunnen testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
FireDrunk schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 12:51:
Ik vind dat toch erg moeilijk te geloven zonder harde cijfers. Ik geloof best dat de laatste generatie i5 en i7 met alleen een SSD dat kunnen. Maar hoeveel office pc's zijn er van 1 jaar oud? Juist de laatste jaren is het helemaal niet nodig geweest om Office pc's te vervangen. Een desktop van 5 jaar oud met een SSD is prima bruikbaar als office systeem.
Ik zie juist dat office systemen gewoon vervangen (en nooit geupgrade) worden. Vijf jaar is oud, je krijgt meer onbetrouwbare systemen. Men gaat dit jaar van kantoor pc's met een i7 2600 + HDD naar een i7 7700 + 256GB NVME ssd.

Niet omdat deze pc's zwaar gebruikt worden (use cases: word, outlook, mogelijk excel) maar door de opportunity costs. De tijd die je verliest met een tragere pc en/of het wissel proces is de besparing van 150 euro over de levensduur van een PC niet waard.

Over die metingen:
Er zit echt een verrassend effect in. De 80-plus meetpunten hoeven niet perse samen te hangen met de efficiëntie in de extremen.

Bij de certificering presteert de Enermax (cert) voeding beter dan de Be-Quiet (cert) voeding. Bij het lage verbruik draait dat om.

De figuur die de andere punten laat zien is verhelderend:

Afbeeldingslocatie: https://www.heise.de/ct/zcontent/17/11-hocmsmeta/1495731541025336/ct.1117.120-123.neu1.qxp_table_15892.jpg
Dit zijn trouwens 240V metingen terwijl 80+ in principe op 110V meet voor voedingen die allebei aankunnen. Bij de certificering werd de Enermax voeding alleen voor 230V EU getest, de Be-Quiet op 110V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
mrmrmr schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 20:31:
Pas op met de verwisseling van DC en AC. De getallen zijn 10W DC en 15-20W AC. Check even mijn post over de belabberde efficientie op dit lage verbruik in de test door c't. Dat computertijdschrift heeft dat verbruik zelf natuurlijk eerst zelf vastgesteld.

Het gaat mij over het gebrek aan metingen van voedingen op dit verbruik. De eenvoudige 1151 desktop moederborden die ik heb gemeten zaten allemaal rond 15W AC uit de doos. Dus aan de onderkant van het bereik. Na tweaken 11W AC of minder. Ik heb ook een link gegeven naar de tests van hardware.info waaruit blijkt dat de standaard (eenvoudige) desktop markt zich inderdaad beweegt tussen 15 en 20W AC. Testers hebben de neiging om vooral zware moederborden te testen, want daar valt wat over te melden, maar laat je daardoor niet beinvloeden in je beeld van wat normaal is voor een eenvoudige non-gaming desktop.
Dat heb ik helemaal gemist, excuses
Je hebt een jaar geleden een tamelijk zwaar gaming moederbord besteld (veel fases, grote heat sinks, 2 x16 PCIe, 2 X SATA Express Gen2 10 Gbps, 6 x SATA, Intel LAN, PCIe M.2). Daarbij is het verwachte verbruik flink hoger. Het gaat niet over dergelijke relatief veel verbruikende gaming of server systemen, maar over eenvoudige desktops. Die laatste vormen de reden waarom men voedingen op 10W DC zou kunnen testen.
Klopt bij Asrock krijg je al vrij snel een feature rijk bord. Mijn use case is nogal apart omdat ik de NAS op Win10 draai en er ook weleens op gegamed wordt (lees co-op/LAN). Het was ook eigenlijk de bedoeling de videokaart er steeds weer uit te halen maar omdat er vrijwel elk weekend op wordt gegamed zit er nu permanent een GTX 660Ti in. Idle stroomverbruik heb ik niet meer naar durven kijken :+ . Zal binnenkort wel gebeuren want volgens mijn slimme meter is mijn sluipverbruik 219W.

Volgens (hoofd) tech support Asrock zou het overigens wel meevallen met het extra gebruik van de Pro4, des te meer omdat veel dingen uit te schakelen zijn. Maar ik heb dit niet zelf getest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
sdk1985 schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 22:13:

edit:
Op basis WinRAR 5.1 Benchmark:

DDR4 2133 x1 module (worst case): 2449 Kbytes/sec
DDR4 2400 x2 module: 2758 Kbytes/sec

Dat scheelt dus effectief 12,27% in rekenkracht op een Pentium G4400. Op basis van dat resultaat verwacht overigens dat het verschil tussen 2 modules 2133 en 2400mhz nihil is. Maar voor een NAS maar 1 module gebruiken, lekker niet doen. In ieder geval niet als je iets met parren, rarren, etc doet. Benchmarks op 2133x2 en 2400x1 lopen nog.
G4560 met kaby lake (hyperthreading!):
DDR4 2400x2 module: 4741 KB/s

Erg netjes :). Rainbow six siege minimum fps steeg ook van 30 naar 60.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -JB-
Dat is 72% meer op een cpu met een 10% hogere kloksnelheid en HT ondersteuning!

Iemand enig idee hoe dat komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consulectro
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:23

Consulectro

Lekker bezig...

Een mooie zuinige adapter (met Energy Efficiency Level VI) vond ik bij Farnell, een elektronica leverancier.
Deze adapter van XP-Power, de VES90 heeft een efficiency van 90%! ook bij lage vermogens.
Indien er secundair niets aangesloten is, dan is het rustvermogen maar 150mW.
Dit is de link: http://nl.farnell.com/xp-...c-dc-19v-4-74a/dp/2524414
Hij heeft een max. vermogen van 90Watt (kortstondig meer). Ook is er een 120W uitvoering (VES120).
Zie verder http://www.farnell.com/datasheets/2005927.pdf

12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
-JB- schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 13:25:
Dat is 72% meer op een cpu met een 10% hogere kloksnelheid en HT ondersteuning!

Iemand enig idee hoe dat komt?
Kaby lake is " up to 19% faster". Maar in dit geval is het echt puur de hyperthreading dat blijkbaar erg goed werkt in combinatie met WinRAR. De single threaded variant kende namelijk nauwelijks gains.

[ Voor 6% gewijzigd door sdk1985 op 16-05-2017 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twam
Consulectro schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 19:31:
Een mooie zuinige adapter (met Energy Efficiency Level VI) vond ik bij Farnell, een elektronica leverancier.
Deze adapter van XP-Power, de VES90 heeft een efficiency van 90%! ook bij lage vermogens.
Hij heeft een max. vermogen van 90Watt (kortstondig meer). Ook is er een 120W uitvoering (VES120).
Enige om even op te letten is dat een 19V is, dus prima voor moederborden die dat willen, maar niet zo geschikt voor de standaard PicoPSU. Wel erg interessant voor de WI-variant, trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor degenen die een 2.5" hard disk willen aanschaffen, Amazon heeft Maxtor M3 nu voor € 122,99 (met USB aansluiting). Ik heb er zelf een paar gekocht en open gemaakt. Er zit een ST4000LM024 FW0001 in met gewone SATA aansluiting, gemaakt in Singapore. Voordat ik ze heb opengemaakt zijn ze getest via USB met h2testw.

Het openmaken heb ik gedaan met een dunne schroevendraaier net boven de USB aansluiting. Het is de rand van de geblokte deksel. Aan weerszijden zitten plastic klemmetjes die makkelijk losschieten. Daarna is het niet moeilijk de rest ook los te maken.

De SATA->USB converter kun je misschien recyclen. Ik weet niet of die Seagate specifiek is.

Saillant is dat die lage prijzen bij Amazon waarschijnlijk ontstaan door fake seller accounts die het product ver onder de prijs pretenderen aan te aanbieden waardoor er geautomatiseerde prijsverlagingen plaatsvinden bij echte aanbieders waaronder Amazon zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Consulectro schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 19:31:
Ik heb de 120W 12V (VES120PS12) uitvoering in combinatie met PicoPSU 160-XT toegepast. De prijs is redelijk in tegenstelling tot veel andere gecertificeerde level VI 120W adapters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:05

Kek

3flix

mrmrmr schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 07:46:
Voor degenen die een 2.5" hard disk willen aanschaffen, Amazon heeft Maxtor M3 nu voor € 122,99 (met USB aansluiting). Ik heb er zelf een paar gekocht en open gemaakt. Er zit een ST4000LM024 FW0001 in met gewone SATA aansluiting, gemaakt in Singapore. Voordat ik ze heb opengemaakt zijn ze getest via USB met h2testw.

Het openmaken heb ik gedaan met een dunne schroevendraaier net boven de USB aansluiting. Het is de rand van de geblokte deksel. Aan weerszijden zitten plastic klemmetjes die makkelijk losschieten. Daarna is het niet moeilijk de rest ook los te maken.

De SATA->USB converter kun je misschien recyclen. Ik weet niet of die Seagate specifiek is.

Saillant is dat die lage prijzen bij Amazon waarschijnlijk ontstaan door fake seller accounts die het product ver onder de prijs pretenderen aan te aanbieden waardoor er geautomatiseerde prijsverlagingen plaatsvinden bij echte aanbieders waaronder Amazon zelf.
Ook reeds een van deze schijven in gebruik genomen op dezelfde manier, ben er wel tevreden over. zit er aan te denken om er nog een te nemen, dan vervangen ze mijn 5x3GB 3,5" schijven welke niet echt zuinig zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
mrmrmr schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 07:46:
Dat kan inderdaad, ik heb de lege behuizing laatst gebruikt voor een 2.5" SSD.

Bedenk wel dat die schijven 15mm hoog zijn, en voor veel (superkleine) behuizingen is dat te hoog. In bv de NUC en Mac Mini passen ze niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consulectro
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:23

Consulectro

Lekker bezig...

Een 12V uitvoering is er ook.
Twam schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 21:45:
[...]

Enige om even op te letten is dat een 19V is, dus prima voor moederborden die dat willen, maar niet zo geschikt voor de standaard PicoPSU. Wel erg interessant voor de WI-variant, trouwens.

12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twam
Consulectro schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 13:02:
Een 12V uitvoering is er ook.

[...]
Oh, super, in dat geval! Goed om te weten, thanks.
Pagina: 1 ... 13 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.