TDP is geen leidraad voor verbruik.Twam schreef op woensdag 19 april 2017 @ 14:06:
[...]
Heb je per ongeluk enig idee van het idle/load verbruik van die set-up (al dan niet inclusief schijven)? Ik zat zelf ook in die richting te denken, maar de andere optie heeft een max TDP van 6 W, dus als het verschil op dat vlak te groot wordt, neig ik toch naar de optie met minder mogelijkheden maar laag verbruik.
Tevens: kan je met een G4560 op een Z-serie mobo wel met de spanning spelen? Ik snap dat je 'm niet kan over-/underclocken met multiplier enzo, maar undervolten zou voor mijn doeleinden nog wel leuke bonus zijn (als dat überhaubt nog uitmaakt, met al die SpeedStep-technologie enzo).
Optie drie is trouwens wachten op AMD's Raven Ridge, voor mij. Ik heb geen acute haast, het kriebelt gewoon weer
Meeste systemen met een TDP van 6W (je doelt denk ik op een N3150, J3160 oid of nieuwere editie) hebben net zo goed een idle verbruik van 10W/11W/12W. Ik heb ze ook allemaal gehad en kan je vertellen dat een G4560 ongeveer net zo zuinig kan zijn.
Mijn verbruik met de Z270 + G4560 heb ik t/m 13W kunnen krijgen zonder aan de spanning te rotzooien (ja dit is wel mogelijk). De N3150 of J3160 heb ik maar tot de 12W kunnen krijgen (ivm NVME SSD). Welgeteld 1W verschil.
Over het algemeen doet de setup nu met 4x 2.5 inch 4TB's, NVME SSD en een straatje aan VM's een gemiddelde van 26W. Daarbij staat de "onboard" Bluetooth en WiFi ook nog eens aan. Tests zelf heb ik met een Voltcraft gedaan en verbruik meten over langere tijd (+2 weken) gaat via mijn Domoticz setup.
Ik verwacht nog lager uit te komen zodra mijn PicoPSU binnen is.