Beste mede bouwers
Ik wil jullie graag voorleggen wat ik graag wil en hoe jullie hier over denken en welke adviezen jullie hier op hebben.
Op dit moment heb ik een Freenas draaien die bijna omvalt. Ik vermoed dat er een keer iets met bliksem is geweest waardoor mijn voeding er uit is geklapt en mijn moederbord de interne clock is stuk gegaan. Met een nieuwe zelfde voeding draait alles maar daar is ook alles mee gezegd. Bij opstart wordt de USB waarop freenas staat geïnstalleerd niet herkend en moet ik eerst in de bios deze weer selecteren.
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Pentium G860 Boxed | € 0,- | € 0,- |
1 | ASRock B75 Pro3-M | € 0,- | € 0,- |
2 | WD Green HDD, 3TB | € 104,89 | € 209,78 |
1 | Fractal Design Define Mini | € 85,95 | € 85,95 |
1 | Kingston ValueRAM KVR13N9K2/16 | € 113,73 | € 113,73 |
1 | Seasonic G-series 360 watt | € 62,95 | € 62,95 |
1 | Samsung 840 120GB | € 0,- | € 0,- |
Bekijk collectie
Importeer producten | Totaal | € 472,41 |
Op dit moment gebruik ik nog maar 1 3Tb schijf die snapshots maakt en worden gerepliceerd op een externe freenas setup.
Uitgangs punt voor de nieuwe Nas is dat er zeker weer freenas op komt (9.10 eerst nog

) en de replicatie taak zal blijven bestaan naar de externe freenas setup.
Ik heb sinds een goede maand een plex pass en mijn familie is daar erg blij mee. Omdat ik op glasvezel zit heb ik hier geen last van maar mijn nas wel. 1 stream gaat maar 2 niet meer. Op dit moment zouden er maximaal 3 streams tegelijk kunnen worden aangesproken maar dat trekt de nas dus niet.
Daarnaast wil ik van 1 disk naar raidz1 gaan. Ik heb inmiddels 3x 3Tb wd red schijven aangeschaft die daar voor gaan gebruikt worden. Ik ben van plan om de 3Tb green als hot spare te plaatsen bij een failure van 1 van de schijven. freenas zet dan de spare schijf actief wanneer er 1 schijf stuk gaat en ik per mail wordt geïnformeerd.
Nu zit ik aan de volgende setups te denken met als uitgangs punt dat wanneer de nas idle staat zo min mogelijk stroom verbruikt. Op dit moment gaan de schijven in spin down als de nas idle staat en dat wil ik zo bij de nieuwe setup weer doen. De SSD word gebruikt als swap schijf. Hierop word gedownload en bewerkt. (sabnzbd)
verder wil ik een win vm draaien voor testjes en evt een tweede voor een stukje camera bewaking rond mijn huis. dit laatste is een idee en niet een must.
ik wil liever iets meer investeren in goede hardware om de betrouwbaarheid hopelijk te garanderen. Een must is ECC geheugen dus dat beperkt de opties in processor en moederbord.
opzet 1 is mijn inziens de goedkoopste. hierbij gebruik ik de bestaande behuizing weer en de ssd en voeding. de volgende hardware wil ik hier bij aanschaffen.
De cpu is denk ik oke maar zal wel tot zijn uiterste gebruikt worden in geval van bovenstaande. (max 2 steams)
het bord heeft nog geen prijs vermelding maar ik ga uit van een 180 euro.
opzet 2 is wat ik graag zou willen maar kost meer en heeft ook meteen beperkingen:
De laatste CPU worden niet ondersteund. 32 gig max. Het is duurder maar het heeft wel een hogere fun factor mijn inziens.
de bestaande SSD word hier ook weer in gebruikt maar die wordt intern geplaatst.
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Core i3-6320 Boxed | € 164,95 | € 164,95 |
1 | Intel Xeon E3-1225 v5 Boxed | € 243,55 | € 243,55 |
1 | ASRock Rack C236 WSI | € 238,45 | € 238,45 |
1 | Silverstone DS380 | € 171,- | € 171,- |
2 | Kingston ValueRAM KVR21E15D8/16 | € 159,95 | € 319,90 |
Bekijk collectie
Importeer producten | Totaal | € 1.137,85 |
Ik heb hierin 2 CPU's staan. De vraag aan jullie of dit een verstandige keuze is betreft idle verbruik.
Ik heb ook een vraag uitstaan naar Asrock of de bios nog een update krijgt zodat de laastste CPU's ook worden ondersteund. wellicht dan gewoon de G4560 er in.
Ik hoor graag wat jullie idee er over is en waar verbeter punten of evt compleet andere zaken beter zouden kunnen zijn.