Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-09 13:55
Mars Warrior schreef op zondag 2 oktober 2016 @ 20:25:
[...]

Los van de zuinigheid, waarom eigenlijk zo'n duur moederbord?

Ik kom met een Intel DH77 mobo, 3570K CPU, BeQuiet E9 400W voeding en SSD zonder verdere schijven rond de 15W idle uit. Met schijven in idle/standby komt daar ca 1W per schijf bij en kom ik net onder de 20W uit. Met alle schijven 'aan' zit ik nog steeds onder de 40W...

Dat is dus met een systeem van al wat jaren oud. Daar moet je tegenwoordig toch makkelijk onder kunnen komen?

Overigens draai ik hier Windows 10 Pro AU op.

Het verbruik gaat wel met een paar watt omhoog als je Hyper-V gaat gebruiken, en dat heb jij nodig als je OwnCloud of NextCloud wil gaan draaien: die worden enkel nog onder Linux ondersteund...
Ik heb ongeveer dezelfde config, maar geraak niet onder de 23W idle in Windows 10 fresh install.
Intel DH77EB mobo, i5-3570, 4 x 2GB RAM, Samsung 840 120GB SSD, Seasonic 360GP (80+ gold).

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cDYljYY.png

Verbruik gemeten met een Voltcraft Energy logger 4000
Bios staat op low power ingesteld, verder niets getweaked.
Wil deze hardware inzetten als hyperv host, geheugen wordt 16GB (2x8GB).

[ Voor 5% gewijzigd door BlackShadow op 05-03-2017 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BlackShadow schreef op zondag 5 maart 2017 @ 09:44:
[...]
Ik heb ongeveer dezelfde config, maar geraak niet onder de 23W idle in Windows 10 fresh install.
Intel DH77EB mobo, i5-3570, 4 x 2GB RAM, Samsung 840 120GB SSD, Seasonic 360GP (80+ gold).
Ik heb 16GB ram en een 512GB Crucial MX500 er in zitten. Dat zal het verschil niet maken.
Ik heb geen idee hoe goed die Seasonic het doet onder zo'n lage load van een paar %. Ik heb destijds een aantal voedingen geprobeerd en de E9 was veruit de beste onder die extreem lage load.

Verder moet je rekening houden met een paar Watt meer als je Hyper-V gaat inzetten.

De BIOS firmware heb ik ook nooit bijgewerkt, dus dat kan zomaar ook nog verschil uitmaken. Die van mij is dus ergens uit 2012/2013.

Volgens een z-wave stekkerblok pruttelt mijn server met 16GB ram, 512GB SSD, 5 WD schijven in standby, 4 VM's en wat USB apparatuur onder Windows 10 Pro tussen de 25W en 27W op zijn minimum.

Verder zijn bij mij zowel Windows als alle drivers up-to-date. Dat zou ook nog verschil kunnen maken.
Er is geen muis of keyboard aangesloten.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmob
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-07 17:39
Ik zal wel gek zijn, maar ik heb nu dus een moederbord met een 19V aansluiting, maar een adapter met de juiste stekker is nergens te vinden? Zelfs op conrad.nl lijkt deze stekker niet te vinden. Ik heb, voor zover ik dat kan achterhalen, een 7.4m/5mm male nodig. De meeste stekker die ik überhaupt vindt zijn sowieso omgekeerd, terwijl ik male nodig heb?

Ik gok dat hij er zo uit moet zien:
Afbeeldingslocatie: http://image.dhgate.com/albu_709861231_00/temp2.0x0.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door kingmob op 07-03-2017 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn er al mensen naar Ryzen aan het kijken voor wat serieuzere servers? Met zoveel cores en threads voor een vriendelijke prijs kan je toch een fraai thuislab of leuke omgeving opzetten.

Zuinig? Mjah, relatief :P

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2017 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:04
Ik lees dit topic regelmatig omdat ik mij aan het oriënteren ben voor een zuinige server om hierop met esxi te gaan werken.
Nu rees bij mij de vraag of een NUC net zo makkelijk is.

Er gaat echter niks boven het zelf klussen ;)
Maar lees ik het goed in de TS dat ik toch beter voor losse onderdelen kan kijken omdat dit onder aan de streep goedkoper is ?

Even los bekeken of je betere onderdelen zult gebruiken ;)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 20:06:
Zijn er al mensen naar Ryzen aan het kijken voor wat serieuzere servers? Met zoveel cores en threads voor een vriendelijke prijs kan je toch een fraai thuislab of leuke omgeving opzetten.

Zuinig? Mjah, relatief :P
Bij C't werden in de benchmarks verbruikscijfers genoemd. Ik ben daarvan niet onder de indruk - 10w verschil met een op een 7700k gebaseerd systeem. Tot wij een vergelijking tussen moederborden hebben gezien zegt dit echter niet zo veel.

Afbeeldingslocatie: https://www.heise.de/ct/zcontent/17/06-hocmsmeta/1489768632065011/ct.0617.064-069.qxp_table_9203.jpg
25w idle voor een systeem met GTX 1050 en 7700k valt mij trouwens mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ANdrode schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 20:23:
Bij C't werden in de benchmarks verbruikscijfers genoemd. Ik ben daarvan niet onder de indruk - 10w verschil met een op een 7700k gebaseerd systeem.
De 7700K is dan ook de helft van een Ryzen-chip :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 20:44:
[...]
De 7700K is dan ook de helft van een Ryzen-chip :)
Wanneer een CPU idle is maken extra cores in principe niet uit voor het verbruik. Hier had Ryzen kunnen scoren omdat het in potentie relatief simpele moederborden zijn (dual channel, weinig PCI-e lanes, etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ANdrode schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 20:57:
Wanneer een CPU idle is maken extra cores in principe niet uit voor het verbruik.
De eerste die een ideale transistor weet te bouwen zal in een huis van puur goud kunnen wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

kingmob schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 19:52:
Ik zal wel gek zijn, maar ik heb nu dus een moederbord met een 19V aansluiting, maar een adapter met de juiste stekker is nergens te vinden? Zelfs op conrad.nl lijkt deze stekker niet te vinden. Ik heb, voor zover ik dat kan achterhalen, een 7.4m/5mm male nodig. De meeste stekker die ik überhaupt vindt zijn sowieso omgekeerd, terwijl ik male nodig heb?

[afbeelding]
pricewatch: Cooler Master NA 90 of pricewatch: Cooler Master MasterWatt 90 O-)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

[afbeelding]
Hier al gekeken?
https://de.aliexpress.com...42043&SearchText=7.4+5+dc
Ik had een oude Dell adapter, die ik met zo'n verloopplugje heb aangesloten op het 19v bord.
Ik heb deze aangeschaft : Dc 7.4*5.0 5.5*2.5mm laptop adapter converter connector voor hp/dell
http://s.aliexpress.com/6r2yyeQz

[ Voor 7% gewijzigd door koelkast op 07-03-2017 23:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
De asus Asus H110T heeft volgens de handleiding een gedeelde 12V/19V connector. Het is het een thin mini-ITX moederbord, waarvan Intel de standaard bepaald heeft op 7,5mm socket, 7,4mm/5,1mm plug.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KD0cfOrRa93eaGUD14srGkzX/full.png

Als Asus inderdaad deze connector gebruikt (check met een schuifmaat), dan kun je een passende adapter erbij zoeken.

Intel heeft een aantal adapters genoemd in de thin-mini-itx catalog op pagina 36. De zuinige Sparkle (FSP) FSP065-REBN2 bijvoorbeeld. Als je er een vind, zou ik eerst even vragen bij de leverancier of er inderdaad de juiste plug aan zit. Ook oppassen voor goedkope Chinese vervangers die soms onder dezelfde naam worden aangeboden, ze kunnen minderwaardig zijn (niet zuinig, storingsbron).

In de VS makkelijk verkrijgbaar, maar hier niet. Wie weet waar ze te koop zijn?

Er zijn ook stekkers te koop die 7,4mm/5,1mm omzetten naar 5,5mm/2,5mm zodat je er een 12V adapter op zou kunnen aansluiten. Zoiets als dit. Ik weet niet of deze past. Let op de lengte, als die te kort is, schiet de stekker los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

mrmrmr schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 03:20:
[...]

Dat is een Level VI adapter volgens Coolermaster. "Up to 90% efficiency" is niet gek. Niet zo goed als Seasonic's 12V 65W 93%, maar vast beter dan veel andere adapters.

Zit er wel de juiste connector aan? Coolermaster noemt een aantal laptopmerken, maar geen afmetingen.
Ik heb de 1e - die waar geen prijzen meer bij staan - en die heeft de juiste (hangt aan een DQ77KB), de ander heeft volgens mij dezelfde connectors.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmob
koelkast schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 23:21:
[...]

Hier al gekeken?
https://de.aliexpress.com...42043&SearchText=7.4+5+dc
Ik had een oude Dell adapter, die ik met zo'n verloopplugje heb aangesloten op het 19v bord.
Ik heb deze aangeschaft : Dc 7.4*5.0 5.5*2.5mm laptop adapter converter connector voor hp/dell
http://s.aliexpress.com/6r2yyeQz
Op aliexpres is idd wel wat te vinden, al is het vaak 'misschien'. Wat je eigenlijk het meest ziet, en ook bij die van jou, is dat het de female variant is. Verder heb ik dus zo'n universeel ding, maar daar zit ook geen passende bij...

Uiteindelijk lijkt aliexpres iig de enige oplossing, beetje jammer dat ik waarschijnlijk een maand moet wachten op een koppelstukje :X
Noem me te trots, maar ik ga iig niet nog een universele adapter kopen alleen om zo'n ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmob
mrmrmr schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 02:29:
[...]

De asus Asus H110T heeft volgens de handleiding een gedeelde 12V/19V connector. Het is het een thin mini-ITX moederbord, waarvan Intel de standaard bepaald heeft op 7,5mm socket, 7,4mm/5,1mm plug.

[afbeelding]

Als Asus inderdaad deze connector gebruikt (check met een schuifmaat), dan kun je een passende adapter erbij zoeken.

Intel heeft een aantal adapters genoemd in de thin-mini-itx catalog op pagina 36. De zuinige Sparkle (FSP) FSP065-REBN2 bijvoorbeeld. Als je er een vind, zou ik eerst even vragen bij de leverancier of er inderdaad de juiste plug aan zit. Ook oppassen voor goedkope Chinese vervangers die soms onder dezelfde naam worden aangeboden, ze kunnen minderwaardig zijn (niet zuinig, storingsbron).

In de VS makkelijk verkrijgbaar, maar hier niet. Wie weet waar ze te koop zijn?

Er zijn ook stekkers te koop die 7,4mm/5,1mm omzetten naar 5,5mm/2,5mm zodat je er een 12V adapter op zou kunnen aansluiten. Zoiets als dit. Ik weet niet of deze past. Let op de lengte, als die te kort is, schiet de stekker los.
M'n schuifmaat is niet erg goed, maar het leek me idd die te zijn. Vond het wel raar als ik de Singatron 2DC1003-000211F opzocht die in dat intel document staat, dat dat een hele ander maat is?

Die stekker is dus precies wat ik nodig heb, kon hem zelf niet vinden :\. Heb meerdere 19V adapters al liggen met die maat (o.a. die van mn synology die ik nu ga vervangen), dus het is blijkbaar niet perse een 12v aansluiting.

Vind het overigens sowieso wazig dat Asus de maat nergens vermeld, niet in de handleiding, maar ook nergens op de website. Ik ging er in mijn naïviteit daardoor vanuit dat er weinig variatie in zat, zeker omdat ik dus 5 van die dc adapters heb met allemaal dezelfde plug 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door kingmob op 08-03-2017 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-11-2023
Na vele uren meegelezen te hebben in dit topic wil ik ook een reactie neer zetten, meer uit noodzaak dan plezier. Mijn huidige server bevat een Intel Atom C2750
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock C2750D4I€ 549,99€ 549,99
2HGST Deskstar NAS, 3TB€ 113,74€ 113,74
2Toshiba DT01ACA100, 1TB€ 48,70€ 48,70
1Lian Li PC-Q25B€ 130,99€ 130,99
1GeIL Evo Potenza GPB332GB1333C9QC€ 0,-€ 0,-
1LG BH16NS40 Retail Zwart€ 77,95€ 77,95
1Aerocool Strike-X 500W€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.036,17

Deze heeft random freezes ( HD's getest, memtest alles in orde). Er draait een legale windows 2k8 r2 op. En ik kan nergens uit op maken waarom er een complete vastloper optreed, soms na maanden en nu al 2x in de week. Nou wil het zijndat "toevallig een jaar geleden exact hetzelfde mobo + geheugen compleet vervangen is omdat het ook niet meer werkte...(bsod in bios)

Dus ik wil nu de AD en lokale DHCP/DNS op gaan bouwen op een andere server die tijdelijk alles overneemt. Verder hoeft ie niks te doen, heb ook een NAS draaien dus alleen primair netwerk en de netwerkstations en accounts. Nou is de huidige server ook niet duur in e vebruik. Maar de nieuwe moet nog zuiniger worden, voordat ik hem samen stel wat zouden jullie adviseren, ssd en dan 8 gb aan ram en I serie als processor of iets anders. Het maakt me eigenlijk niet uit maar ik wil hem asap in me netwerk hebben draaien.

[ Voor 3% gewijzigd door SRich op 10-03-2017 02:03 ]

Het grote adblocking topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DHCP en DNS is makkelijk te doen met Linux (bv. Ubuntu). AD uiteraard niet zo makkelijk. Heb je het wel nodig?

DHCP/DNS kan met vrijwel elk simpel systeem. Je kunt opnieuw kiezen voor een onboard Intel processor, maar dat levert weinig tot geen voordeel op ten opzichte van een 1151 platform.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G3900 Boxed€ 37,75€ 37,75
1Fujitsu D3400-B€ 55,54€ 55,54
1Mini-box P4 convertercable (for PicoPSU)€ 3,10€ 3,10
1Crucial CT4G4DFS8213€ 31,95€ 31,95
1Mini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit€ 55,75€ 55,75
1Toshiba Q300 (15nm) 120GB€ 50,67€ 50,67
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 234,76

Het moederbord is micro-ATX. Omstreeks 9W verbruik met netwerk (bron: c't tijdschrift). Als je Windows Server 2008 R2 wilt blijven gebruiken is nog een DDR4 module handig.

Je kunt ook gaan voor een beperkt systeem met een ARM processor (bv. Raspberry Pi). Die zijn vaak nog zuiniger, maar dan heb je vaak USB of MMC als opslag en dat verbruikt meer dan SSD. De aanschafprijs is wel erg laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:00

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

mrmrmr schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 03:46:
DHCP en DNS is makkelijk te doen met Linux (bv. Ubuntu). AD uiteraard niet zo makkelijk. Heb je het wel nodig?

[..]
Dns op Linux icm AD is vragen om problemen. Wat wel goed werkt is je ad als sub domain aan te maken, bv ad.{mijninternedomein} en dan een forwarder instellen op de Linux DNS server. (zo draai ik mijn AD thuis ook)

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SRich schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 02:00:
Deze heeft random freezes ( HD's getest, memtest alles in orde). Er draait een legale windows 2k8 r2 op. En ik kan nergens uit op maken waarom er een complete vastloper optreed, soms na maanden en nu al 2x in de week. Nou wil het zijndat "toevallig een jaar geleden exact hetzelfde mobo + geheugen compleet vervangen is omdat het ook niet meer werkte...(bsod in bios)
Ik zou eens kijken of dit niet één van die beruchte Atom-bordjes met hardwareproblemen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
SRich schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 02:00:
Met een andere voeding getest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
mrmrmr schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 03:46:

DHCP/DNS kan met vrijwel elk simpel systeem. Je kunt opnieuw kiezen voor een onboard Intel processor, maar dat levert weinig tot geen voordeel op ten opzichte van een 1151 platform.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G3900 Boxed€ 37,75€ 37,75
1Fujitsu D3400-B€ 55,54€ 55,54
1Mini-box P4 convertercable (for PicoPSU)€ 3,10€ 3,10
1Crucial CT4G4DFS8213€ 31,95€ 31,95
1Mini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit€ 55,75€ 55,75
1Toshiba Q300 (15nm) 120GB€ 50,67€ 50,67
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 234,76

Het moederbord is micro-ATX. Omstreeks 9W verbruik met netwerk (bron: c't tijdschrift). Als je Windows Server 2008 R2 wilt blijven gebruiken is nog een DDR4 module handig.

Je kunt ook gaan voor een beperkt systeem met een ARM processor (bv. Raspberry Pi). Die zijn vaak nog zuiniger, maar dan heb je vaak USB of MMC als opslag en dat verbruikt meer dan SSD. De aanschafprijs is wel erg laag.
Hey bedankt,

Ja ik wil Windows Server 2008 R2 blijven draaien dus 8 GB minimaal nodig, ik heb al een raspberry :) Daar ben ik met Raspbian mee bezig.
Verwijderd schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 08:03:
[...]

Ik zou eens kijken of dit niet één van die beruchte Atom-bordjes met hardwareproblemen is.
Ik zal eens kijken, het klopt dat sommige gewoon keer op keer problemen hebben maar andere niet ;(
ANdrode schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 08:57:
[...]

Met een andere voeding getest?
Dat wilde ik gaan proberen als de nieuwe server alles over genomen heeft. Het vreemde is wel dat IMPI wel gewoon blijft werken, ik krijg alleen op geen enkele manier meer toegang tot het OS.

En zou het een HD probleem zijn dan moet dat nog niet een probleem zijn want zowel de data HD's als de OS HD's staan in RAID 1. Dus ik ben zoekende. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-09 20:25

Metalfreak

Hoije woh!

[afbeelding]
Elke Dell Latitude E-series adapter voldoet. :)

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yarisken
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:17
Wtf 500 euro voor een atom bordje ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
Yarisken schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 13:13:
Wtf 500 euro voor een atom bordje ....
Ten tijde dat ik hem kocht was ie 375 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik heb die Asus H110T, het is inderdaad gewoon een super-standaard 7.4/5.1 mm stekker. Dit is oa de stekker die Dell al minstens tien jaar gebruikt voor zijn mainstream Inspiron/Vostro laptops, daarvan zijn er tientallen miljoenen verkocht.

Kwalitatief goede adapters met die stekker liggen daardoor bij bosjes in kringloopwinkels, zeker de 65W variant (wat zeker voldoende is als je er niet meerdere 3.5" schijven in duwt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 10:44

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

SRich schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 11:32:
[...]

Hey bedankt,

Ja ik wil Windows Server 2008 R2 blijven draaien dus 8 GB minimaal nodig, ik heb al een raspberry :) Daar ben ik met Raspbian mee bezig.

[...]

Ik zal eens kijken, het klopt dat sommige gewoon keer op keer problemen hebben maar andere niet ;(

[...]

Dat wilde ik gaan proberen als de nieuwe server alles over genomen heeft. Het vreemde is wel dat IMPI wel gewoon blijft werken, ik krijg alleen op geen enkele manier meer toegang tot het OS.

En zou het een HD probleem zijn dan moet dat nog niet een probleem zijn want zowel de data HD's als de OS HD's staan in RAID 1. Dus ik ben zoekende. :/
IPMI staat los van je OS.

Beperk de setup tot t minimaal nodige (mobo+cpu,1 reepje RAM, indien nodig een videokaart) en start vanaf een bootcd of bootable usb stick waar memtest op staat (bijvoorkeur als werkend getest op een andere setup).
Zie dat je daar beeld e.d. krijgt en laat memtest eens overnacht draaien. Als dat stabiel werkt voeg je een tweede reepje toe en test je opnieuw en zo bouw je de test verder uit.

Het is tijdrovend, maar een instabiele of niet werkende setup is ook frusterend.

En idd ga na of jouw Atom bordje tot de reeks behoort die problematisch kan zijn. Wellicht kun je bij de mobo maker dit online controleren.

Succes

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
Pantagruel schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 16:34:
[...]

IPMI staat los van je OS.

Beperk de setup tot t minimaal nodige (mobo+cpu,1 reepje RAM, indien nodig een videokaart) en start vanaf een bootcd of bootable usb stick waar memtest op staat (bijvoorkeur als werkend getest op een andere setup).
Zie dat je daar beeld e.d. krijgt en laat memtest eens overnacht draaien. Als dat stabiel werkt voeg je een tweede reepje toe en test je opnieuw en zo bouw je de test verder uit.

Het is tijdrovend, maar een instabiele of niet werkende setup is ook frusterend.

En idd ga na of jouw Atom bordje tot de reeks behoort die problematisch kan zijn. Wellicht kun je bij de mobo maker dit online controleren.

Succes
Ik heb die memtest gedaan met 32 GB onboard, Buiten de HD's en geheugen zit er helemaal geen extra hardware in. zou het verstandig zijn om elke reep apart te testen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel

Pantagruel

SRich schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 16:55:
[...]

Ik heb die memtest gedaan met 32 GB onboard, Buiten de HD's en geheugen zit er helemaal geen extra hardware in. zou het verstandig zijn om elke reep apart te testen ?
Gaf memtest errors?, zo ja reepje voor reepje testen.
Geen errors gehad, hoelang heb je memtest gedraait 1,2, enkele runs of meerdere uren?

Is er voldoende koeling? Problemen ontstaan ook door overhitting en ik zag op de asrockrack pagina van t bordje dat, als de airflow beneden de 2 cfm kwam dan was het bijplaatsen van een fan aangeraden is.
(Ik weet niet in hoeverre de problemen met de bepaalde atom reeks hitte gerelateerd zijn, maar extra koeling kan nooit kwaad)

[ Voor 6% gewijzigd door Pantagruel op 10-03-2017 17:39 ]

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-09 20:43
yorroy schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 11:41:
[...]
Ik heb nu sinds 2 weken een zelfbouw server draaien en was, exclusief schijven, 240 euro kwijt. Ik heb er Xpenology op draaien. Super simpel om te installeren en draai met een Pentium G4560, Seasonic 360 en 2 schijven idle op 19,3 watt.

Hiervoor had ik een Synology DS214 en het snelheidsverschil is echt een wereld van verschil.
Enige voordeel van een echte Synology is dat het een stuk kleiner is, iets stiller en je zeker weet dat je de laatste DSM draait.
Even een update van deze post. Ik heb bovenstaande weer verkocht en daar in de plaats een Hackintosh server gebouwd met een:
- Deskmini 110
- i3 6100T
- 1x SSD
- 1x 2,5" 3TB (uit een Seagate portable gesloopt)

Allereerst dank aan Tweaker Dreamvoid die me op het idee bracht en op het eind nog wat tips gaf.

Systeem draait als een zonnetje en haal idle 12,4 watt, tijdens het gebruik van Plex server 19,3 watt.
Verder draai ik er NZBget op en gebruik ik hem als remote desktop.

Voordeel van dit systeem is dat ik hem op zolder heb staan dus ook gewoon als Mac computer kan gebruiken. Ik ben echt onder de indruk van dit systeem, toch 4 tot 5 keer zo klein als mijn vorige systeem en zelfs kleiner als mijn oude DS214.

1 belangrijk ding heb ik over het hoofd gezien: de Deskmini kan schijven tot 9,5mm dik aan, die Seagate is dikker dus de kast kan nog niet dicht. Van het weekend zet ik de zaag erin :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SRich schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 11:32:
Let wel, ik heb het hier dus over. Atoms uit de C2000-serie gaan na grofweg een jaar tot anderhalf jaar stuk. Sommige doen er langer over en sommige hebben er geen merkbare last van. Het gaat dus om een fout in het product dat ervoor zorgt dat er sprake is van een onevenredig grote uitval.
Evidence is mounting, however, that Intel’s C2000 server platform — that’s the Avoton and Rangeley low-power server variants, all of which are based on Atom — have a serious flaw that’s bricking hardware.
De periode van een jaar en het vorige bord dat ook op een opvallende manier de geest gaf doet toch de wenkbrauwen fronsen. Jouw CPU is een Avoton en valt dus onder de getroffen hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samueldw
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-09 21:14

Samueldw

ISO 516

Is er al wat meer bekend over het energieverbruik van de ASRock B250M-HDV en hoe dit zich verhoudt tot bijvoorbeeld de Asus Prime B250M-K met EPU en 'Away mode'?

Canon R5 | 24-70 f/4 L | 100-500 f/4.5-7.1 L | 50mm f/1.8| 100-400 f/4.5-5.6L II | 50mm f/1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
Pantagruel schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 17:36:
[...]

Gaf memtest errors?, zo ja reepje voor reepje testen.
Geen errors gehad, hoelang heb je memtest gedraait 1,2, enkele runs of meerdere uren?

Is er voldoende koeling? Problemen ontstaan ook door overhitting en ik zag op de asrockrack pagina van t bordje dat, als de airflow beneden de 2 cfm kwam dan was het bijplaatsen van een fan aangeraden is.
(Ik weet niet in hoeverre de problemen met de bepaalde atom reeks hitte gerelateerd zijn, maar extra koeling kan nooit kwaad)
Een volledige test. Geen errors.

Het systeem is niet al te warm met 30 graden...Er zitten ook 2 ventilatoren in.
Verwijderd schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 00:47:
[...]

Let wel, ik heb het hier dus over. Atoms uit de C2000-serie gaan na grofweg een jaar tot anderhalf jaar stuk. Sommige doen er langer over en sommige hebben er geen merkbare last van. Het gaat dus om een fout in het product dat ervoor zorgt dat er sprake is van een onevenredig grote uitval.

[...]

De periode van een jaar en het vorige bord dat ook op een opvallende manier de geest gaf doet toch de wenkbrauwen fronsen. Jouw CPU is een Avoton en valt dus onder de getroffen hardware.
Ik ga sws Alternate maandag even bellen. Mocht ik een ander board nodig hebben, wat adviseer je dan want op die server draaien ook wat VM's(3)...

[ Voor 40% gewijzigd door SRich op 11-03-2017 15:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Samueldw schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 14:18:
Is er al wat meer bekend over het energieverbruik van de ASRock B250M-HDV en hoe dit zich verhoudt tot bijvoorbeeld de Asus Prime B250M-K met EPU en 'Away mode'?
Over onafhankelijke metingen is mij niets over bekend. Doorgaans is ASRock zuiniger dan Asus, maar of dat werkelijk zo is hangt uiteraard af van de moederborden zelf.

Zowel het ASRock bord als de Asus hebben geen heatsink op de VRM chips. Beide hebben 5 fasen. De B in B250 staat voor business. Het ASRock bord lijkt bedoeld voor zakelijke klant die nog een apparaat via COM of LPT poort moet aansluiten. Beide hebben nog een VGA aansluiting.

Asus schrijft:
With the Energy Processing Unit you'll enjoy system-wide power savings — with CPU-wattage reductions of up to 12W*! The EPU automatically optimizes power consumption and maximizes savings with Away mode: A setting that creates an extreme energy-saving scenario by shutting down unused I/O controllers and reducing power to the graphics cards while you're away.

*Intel LGA1151 i5-7400T, 35W | PRIME Z270-A | DRAM: Samsung 2133MHz 8GB*2 | PSU : Seasonic 400W (SS-400FL, efficiency 90% @ 20% loading) | Fan: VETTE Cooler | HDD : Samsung SSD 840 PRO 256GB| Display Output: HDMI | Windows 10

EPU is een oude Asus term voor energieregulatie. Away mode is waarschijnlijk gewoon een term voor low power of slaapstand. Dat zit ook op andere moederborden en het werkt automatisch na een periode van inactiviteit (in Windows bijvoorbeeld is het instelbaar)

Ze claimen tot 12W minder verbruik van de cpu. Dat kan dan alleen onder last, anders verbruikt de cpu niet zoveel.

12W idle systeemverbruik is prima voor een moederbord met 6 SATA aansluitingen (waarvan er 1 wordt benut door een van de zuinigste SSD's). Maar het is de vraag hoe dat is gemeten. Is er bijvoorbeeld een netwerk aangesloten? Als dat niet zo is, kan dat tot enkele Watts opleveren. Dan zou het energieverbruik even hoog kunnen zijn als dat van andere merken.

Als je niet meer dan 4 disks nodig hebt kun je beter kijken naar een 2 of 4 x SATA moederbord, die kunnen zuiniger zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 13:22

WeaZuL

Try embedded, choose ARM!

mrmrmr schreef op zondag 12 maart 2017 @ 16:48:
[...]

12W idle systeemverbruik is prima voor een moederbord met 6 SATA aansluitingen (waarvan er 1 wordt benut door een van de zuinigste SSD's). Maar het is de vraag hoe dat is gemeten. Is er bijvoorbeeld een netwerk aangesloten? Als dat niet zo is, kan dat tot enkele Watts opleveren. Dan zou het energieverbruik even hoog kunnen zijn als dat van andere merken.

[...]
Ik ben de afgelopen dagen aan het testen met onderstaande setup en sta nogal te kijken van de verbruiksresultaten. Ik wilde iets gaan doen met virtualisatie en ZFS en dus een ecc setup. Via Ebay.de een nieuwe D3417-B11 weten te scoren voor een mooie prijs en de rest van de parts kunnen scoren via V&A. Totaal iets van 1100 euro :X uitgegeven.

#Product
1Intel Pentium i3-6300 Boxed
1Fujitsu D3417-B11
4Samsung M391A2K43BB1
6Seagate Spinpoint M8 ST1000LM024, 1TB
1Samsung 950 Pro 512GB M.2 (PCI-e 3.0 x4)
1Lian Li PC-V355 zwart
1Chineesche picoPSU 160

Uiteindelijk alles in elkaar geschroefd, vervolgens de Firmware geupdate van de D3417-B11 en daarna Proxmox (Debian) geïnstalleerd. Met Powertop de ideale settings gezet en vervolgens de nodige lxc containers geconfigureerd (NZBGet, Plex, Transmission etc). Deze lcx containers staan allemaal op een ZFS vdev mirror van 2,8TB, de 6 ST1000LM024 schijven welke continu draaien/niet down spinnen.
Ik had verwacht icm de i3, de 64GB intern geheugen en alle schijven plus de MVNE ssd dat ik ergens qua verbruik tussen de 30 en 40 watt idle uit zou komen.
Ik heb mijn Brennenstuhl EM 231E erbij gepakt en deze geeft in idle continu tussen de 12 en 14watt aan, hier heb ik enkel de netwerkkabel aangesloten. Als er een Plex stream actief is dan springt hij naar net geen 20watt. Ik was er al op voor bereid dat mijn huidige Chinese pico kloon niet meer volstond met zijn piek 6A power brick dus had ik een 10A powerbrick met 150 watt officiële picopsu aangeschaft maar voorlopig blijft die in de verpakking, de Chinese picopsu trekt het met gemak, de powerbrick wordt niet eens warm :?

Om aan te sluiten op hetgeen mrmrmr aangeeft, 12watt range icm 6 sata poorten zelfs met 6 HDD's aangesloten is dus mogelijk.

[ Voor 7% gewijzigd door WeaZuL op 13-03-2017 10:49 ]

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
yorroy schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 23:08:
[...]
Allereerst dank aan Tweaker Dreamvoid die me op het idee bracht en op het eind nog wat tips gaf.
Merci :)
1 belangrijk ding heb ik over het hoofd gezien: de Deskmini kan schijven tot 9,5mm dik aan, die Seagate is dikker dus de kast kan nog niet dicht. Van het weekend zet ik de zaag erin :+
Ja dit is een probleem met wel meer superkleine mITX cases, ook bij Intel NUC's en Mac Mini-retrofits moet je hiervoor uitkijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel

Pantagruel

SRich schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 15:13:
[...]

Een volledige test. Geen errors.

Het systeem is niet al te warm met 30 graden...Er zitten ook 2 ventilatoren in.

[...]
Ik ga sws Alternate maandag even bellen. Mocht ik een ander board nodig hebben, wat adviseer je dan want op die server draaien ook wat VM's(3)...
Wat voor vm's draai je? Zijn t relatief lichte zaken (webpresence/email) of zwaardere dingen (flinke db server/download server die bij tijd en wijlen de CPU flink bezig houdt).
En wat zijn je wensen qua beheer (ipmi/kvm nodig/wenselijk of overbodig)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@WeaZuL

Bedankt voor het vermelden van de meetwaarden! Ik ben ook verbaasd over het verbruik. Met 6 draaiende HDD's (weliswaar 2.5" met 0,7W lp idle), een NVMe en ZFS+VM's en netwerk is 12-14W extreem laag. 8)

Eerlijk gezegd, waar ik op doelde was een zuinig moederbord bijvoorbeeld van ASRock of MSI met 6 SATA aansluitingen, maar waarbij er slechts een SSD aangesloten is. Dan zou 12W haalbaar moeten zijn, als je de juiste onderdelen hebt en optimaal configureert.

De Fujitsu D3417-B is een geval apart. Het is een 6 x SATA moederbord, maar het is gebouwd voor zuinigheid en zou daarom nog zuiniger moeten zijn dan een D3400-B met 4 x SATA, volgens een Fujitsu Duitsland medewerker. De spec sheet meldt 9W verbruik en dat zegt c't ook (met netwerk). Er zijn gebruikers die tussen 4 en 5W meten.

Nog een paar vragen: wat is de power factor van voeding? Wat is het merk en typenummer van de AC/DC adapter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL

WeaZuL

mrmrmr schreef op maandag 13 maart 2017 @ 15:10:
@WeaZuL

[...]

Nog een paar vragen: wat is de power factor van voeding? Wat is het merk en typenummer van de AC/DC adapter?
Ik sta er zelf ook van te kijken, factor van 41 geeft de meter aan, netjes is anders. De powerbrick is van powerbox Model DSA-0601S-12

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/ktsnphlosdaoz.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/e81yep8o2zloo.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/pufadf0ncdbvc.jpg

[ Voor 25% gewijzigd door WeaZuL op 13-03-2017 20:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
De adapter is vermoedelijk gebaseerd op een Seasonic 60W 12V (SSA-0601D-12). Dat is een zuinige adapter.

Power factor wordt meestal aangegeven als ergens tussen 0 en 1 (perfect). Is 41 de VA waarde?

Er is vaak geen power factor correctie (pfc) bij laag vermogen.

Edit (a.d.h.v. foto/handleiding): hmm... power factor zonder weergave van de gebruikte eenheid met "188" lcd digits. Misschien dat het 0,41 is. Dat is net iets beter dan een PicoPSU XT-160 met een 120W adapter op 10W.

[ Voor 29% gewijzigd door mrmrmr op 13-03-2017 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
Pantagruel schreef op maandag 13 maart 2017 @ 14:50:
[...]

Wat voor vm's draai je? Zijn t relatief lichte zaken (webpresence/email) of zwaardere dingen (flinke db server/download server die bij tijd en wijlen de CPU flink bezig houdt).
En wat zijn je wensen qua beheer (ipmi/kvm nodig/wenselijk of overbodig)?
mail server en af en toe downloaden en kvm/ipmi is wel wenselijk..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pantagruel

Pantagruel

SRich schreef op maandag 13 maart 2017 @ 22:15:
[...]
mail server en af en toe downloaden en kvm/ipmi is wel wenselijk..
In principe dus niet enorm zwaar.

Als instap oplossing (thanks @tvwes ;) ) kun je dan denken aan bijv:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-6100T Boxed€ 123,-€ 123,-
1Supermicro X11SSH-LN4F€ 259,75€ 259,75
1Kingston ValueRAM KVR24E17D8/16MA€ 137,95€ 137,95
1Seasonic G-series 450 watt€ 78,80€ 78,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 599,50

De wens voor IPMI/KVM maakt t geheel wel wat duurder, evenals het ECC geheugen. Voordeel is wel dat je bij het vermoeden van het gebrek aan rekenkracht er een Xeon in kunt steken en verder kunt. Met slechts 1 slot RAM bezet kun je nog volop uitbreiden tot 64 GiB max en de vermelde 16 GiB moet voldoende zijn voor een 4 tot 6 lichtere vm's (lichtere linux vm's die ik draai doen het met 1 a 2 MiB geheugen)

Het is natuurlijk slechts een basis, ik ben er vanuit gegaan dat je de storage die je nu hebt over zult zetten. Als je tevreden bent over je huidige voeding dan gebruik je die natuurlijk verder en kun je de Seasonic afstrepen.

Bij gebrek aan een echte beschrijving van je wensen en inrichting blijft t natuurlijk gokken maar de i3 ondersteund VT-d, je kunt dus (indien nodig) devices doorgeven (passthrough) aan een VM. Dit laatste is handig als je dingen als een storage VM in gedachten hebt.

Zelf heb ik mijn hardware (zie lijstje hogerop) afgelopen weekend eindelijk compleet binnen en ben nu aan t 'droog draaien'. Uiteindelijk ga ik de onboard SATA controller(s) doorgeven aan een storage VM welke schijfruimte voor alle andere vm's ter beschikking gaat stellen (ff |sWORDs| posting terug zoeken voor t doorsteken vd onboard Intel controller). Uiteindelijk zal er een handvol vm's draaien met ieder zijn eigen beperkte taak (storage vm (ZFS enabled distro [Omnios+Napp-it of ZoL], diverse linux vm's voor o.a. webpresence/email/downloads(torrent/usenet/autosub/couchpotato, 2x windows vm), tja je moet toch hobbies hebben ;)

[ Voor 1% gewijzigd door Pantagruel op 14-03-2017 09:14 . Reden: linkje(s) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
Ik snap wat je bedoelt, maar ik heb er nu ook al ECC geheugen in zitten tot 32 GiB. Het is belangrijk dat de server betrouwbaar blijft draaien en bij het sterven van een data of os HD moet ie zonder problemen door blijven draaien. Daarom draai ik ze ook in raid 1 in de huidige situatie. Er draaien 3x Win 2k8 R2 op waarvan 1 een game server is die bij tijd en wijlen toch aardig wat netwerk activiteit heeft de andere is de AD en de laatste is een exchange server. Dan heb ik nog virtueel een win 7 er in hangen voor downloaden en 2e home network. En als laatste heb ik nog een 2k8 voor test doeleiden die binnen kort word geupdate naar 2k12 R2 of 16 afhankelijk van de prijs. Dus allemaal relatief ligt maar heb wel 32 GiB nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pantagruel

Pantagruel

SRich schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 18:02:
Ik snap wat je bedoelt, maar ik heb er nu ook al ECC geheugen in zitten tot 32 GiB. Het is belangrijk dat de server betrouwbaar blijft draaien en bij het sterven van een data of os HD moet ie zonder problemen door blijven draaien. Daarom draai ik ze ook in raid 1 in de huidige situatie. Er draaien 3x Win 2k8 R2 op waarvan 1 een game server is die bij tijd en wijlen toch aardig wat netwerk activiteit heeft de andere is de AD en de laatste is een exchange server. Dan heb ik nog virtueel een win 7 er in hangen voor downloaden en 2e home network. En als laatste heb ik nog een 2k8 voor test doeleiden die binnen kort word geupdate naar 2k12 R2 of 16 afhankelijk van de prijs. Dus allemaal relatief ligt maar heb wel 32 GiB nodig.
Dat is een pietsie meer dan:
mail server en af en toe downloaden en kvm/ipmi is wel wenselijk.
Als ik dit zo lees dan denk ik eerder richting een Xeon E3-1230 en inderdaad 32 GB RAM. Ik heb tot op heden nauwelijks Windows vm's gedraait dus hoe geheugen consumerend of eisend deze zijn heb ik niet voor de geest (4GiB lijkt me genoeg voor Win7/10).
In vergelijk tot een linux vm is dit beduidend meer, een niet al te zwaar belaste is al snel tevreden met 1 GiB RAM (m'n download of database vm bijv. zijn zeer tevreden met 4 GiB)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-08 09:13
Mijn huidige server begint op zijn laatste loodjes te lopen, dus die gaat binnenkort het veld moeten ruimen. Ik ben nu op zoek naar een nieuwe server voor de volgende doeleinden:
-Plex Server (hoofdzakelijk)
-SABnzbd/couchpotato/sonarr
-Time Machine
-Backup

De opzet hiervoor is :
Ubuntu
-avahi-daemon (time machine)
-samba
--Docker: Plex
--Docker: OwnCloud
---VM: Downloadzooi

Plan is om voor een laag idle verbruik te gaan. Met een RPI wil ik hem aan/uit zetten afhankelijk van of ik thuis ben. Ik accepteer met een M2 SSD een wat hoger idle verbruik voor snellere boot en een snelle respons. Omdat ik wil transcode en VM's wil draaien wil ik graag een G4560, maar er zijn nog weinig resultaten van moederborden. Daarom maar voor dit moederbord gekozen omdat deze HDMI heeft (bied de mogelijkheid om hem aan de tv te hangen mocht hij ooit gebruikt worden als HTPC) en een Intel netwerkadapter.

Zodoende het onderstaande lijstje gekomen. Op/aanmerkingen?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 59,-€ 59,-
1ASRock B250M-HDV€ 76,95€ 76,95
2WD Red WD30EFRX, 3TB€ 113,95€ 227,90
1Fractal Design Define S€ 69,95€ 69,95
1Corsair Value Select CMV8GX4M1A2133C15€ 49,95€ 49,95
1Seasonic G-series 360 watt€ 63,95€ 63,95
1Intel 600p 128GB€ 62,92€ 62,92
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 610,62

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmob
Dreamvoid schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 14:44:
[...]

Ik heb die Asus H110T, het is inderdaad gewoon een super-standaard 7.4/5.1 mm stekker. Dit is oa de stekker die Dell al minstens tien jaar gebruikt voor zijn mainstream Inspiron/Vostro laptops, daarvan zijn er tientallen miljoenen verkocht.

Kwalitatief goede adapters met die stekker liggen daardoor bij bosjes in kringloopwinkels, zeker de 65W variant (wat zeker voldoende is als je er niet meerdere 3.5" schijven in duwt).
Ik heb uiteindelijk een plug voor HP gevonden (staat heel groot NOT DELL op :P) die past. Maar die schijnen dezelfde maat te hebben dus dat klopt idd. Het was wel een wat frustrerend proces allemaal (bleek ook nog een verouderde bios zodat de cpu niet werd herkent), maar inmiddels draait het servertje perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmob
mrmrmr schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 23:58:
@kingmob

Wat verbruikt hij met SSD en netwerk, zonder HDD, monitor, toetsenbord en muis?
Mn oude verbruiksmeter blijkt niet meer te functioneren, dus moet nog een nieuwe kopen. Hopelijk binnenkort! (nu bezig met domotica op mn nieuwe server, is wat leuker :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
Iemand die binnenkort een Ryzen setup plant?
Ben heel benieuwd hoeveel de Mini ITX moederborden icm een Ryzen 7 1700 gaan verbruiken:

http://techreport.com/new...yzen-mini-itx-motherboard

[ Voor 7% gewijzigd door BlackShadow op 28-03-2017 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xylios
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Ik heb vandaag het volgende servertje gebouwd:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 58,50€ 58,50
1ASRock DeskMini 110€ 149,-€ 149,-
1Kingston ValueRAM KVR21S15S8/8 (retail)€ 62,93€ 62,93
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 333,35

Ik heb hier voorlopig Ubuntu Server 16.04.2 LTS op draaien.
Zonder randapparatuur (dus volledig headless, alleen ethernet kabel) en een kaal OS verbruikt het idle ongeveer 8 watt. Gemeten met een Brennenstuhl PM 231E.

Nu nog even bedenken wat ik er allemaal op ga zetten.

[ Voor 26% gewijzigd door Xylios op 30-03-2017 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-09 20:43
Xylios schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 22:39:

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 333,35

Zonder randapparatuur (dus volledig headless, alleen ethernet kabel) en een kaal OS verbruikt het idle ongeveer 8 watt. Gemeten met een Brennenstuhl PM 231E.

Mooi verbruik! Ga je er naast de SSD nog een extra schijf inzetten?
Let dan even op de hoogte van de 2,5" schijven. Ik heb zelf van de Deskmini de bovenkant eraf gezaagd en wat verhoogd, een 3TB schijf past er qua dikte namelijk niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xylios
  • Niet online
yorroy schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 22:44:
[...]

Mooi verbruik! Ga je er naast de SSD nog een extra schijf inzetten?
Let dan even op de hoogte van de 2,5" schijven. Ik heb zelf van de Deskmini de bovenkant eraf gezaagd en wat verhoogd, een 3TB schijf past er qua dikte namelijk niet in.
Ik ben nog niet van plan er extra harde schijven in te zetten. Ik lees nu ook op ASRock's website dat er alleen harde schijven van 7 of 9.5 mm in passen, dat is inderdaad wel iets om rekening mee te houden.

Ik heb overigens ook het CPU fan profiel op Silent gezet want Standard maakt wel een heleboel lawaai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BlackShadow schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 13:05:
Iemand die binnenkort een Ryzen setup plant?
Ben heel benieuwd hoeveel de Mini ITX moederborden icm een Ryzen 7 1700 gaan verbruiken:

http://techreport.com/new...yzen-mini-itx-motherboard
Ik heb geen antwoord op de vraag (die laat ik volledig over aan andere tweakers), maar ik heb wel wat gedachten over AMD Ryzen.

Ik heb gekeken naar het verbruik van Ryzen 7. Er zijn een paar dingen die niet in het voordeel lijken te zijn. In de eerste plaats zijn er 8 cores, dat kost meer energie. De vraag is ook: "waar heb dat nou voor nodig?". Voor flinke professionele servers begrijp ik het helemaal, voor thuis moet je wel een zware gebruiker zijn. Een ander nadeel is dat er geen geïntegreerde grafische chip is in de Ryzen zit. Als je een systeem wilt bouwen met een vaste grafische kaart, dan is Ryzen niet zo geschikt, want een grafische insteekkaart heeft een behoorlijk verbruik.

De test van Computerbase geeft wat informatie, met name dat er zo'n 10W extra verbruik lijkt te zijn ten opzicht van een 4 core/8 thread Intel 7700. Maar dat is uiteraard gemeten met verschillende moederborden met verschillende chip sets (en een grafische insteekkaart), dus we weten daarmee nog niet wat nu werkelijk het voor- of nadeel is.

Mini-ITX moederborden kunnen zuiniger zijn, maar dat is niet altijd zo. Biostar staat niet bekend als zuinig moederbord leverancier, maar dat wil niet zeggen dat het onwaarschijnlijk is. De aangekondigde Biostar X370-GTN ziet op het eerste gezicht niet uit als een zuinig bord, met name door de 7 fasen (de blokjes rondom de cpu socket) en 95W TDP. Zuinige moederborden hebben doorgaans een lagere TDP ondersteuning en minder fasen. Goed is 4 x SATA, minder goed kan zijn USB 3.1 Gen 1+2. Hogere I/O snelheden vragen vaak meer energie, maar dan vooral als die werkelijk worden gevraagd door het USB apparaat. Echter, een vereiste ondersteuning van een hoog verbruik op zich kan ook zorgen voor minder efficiëntie.

Kent iemand een test waaruit blijkt dat Ryzen het qua idle verbruik beter kan doen dan bijvoorbeeld Intel's 7700? Ik weet dat de vergelijking tussen een 8 core en 4 core scheef is, maar ik stel het verbruik in dit verband als doel voorop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 333,35

Bedankt voor bruikbare meting! Ik zal dit systeem opnemen als voorbeeldsysteem in de TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
mrmrmr schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 23:49:
[...]
Kent iemand een test waaruit blijkt dat Ryzen het qua idle verbruik beter kan doen dan bijvoorbeeld Intel's 7700? Ik weet dat de vergelijking tussen een 8 core en 4 core scheef is, maar ik stel het verbruik in dit verband als doel voorop.
De eerste betrouwbare, geloofwaardige vermogensmeting voor Ryzen die ik tegenkwam stond in het artikel van C'T. Daar zie je een delta van +/- 12w tussen de 1800X en 7700K idle.

Het artikel van Computerbase is uitgebreider en meet dezelfde waarden.

Het vergelijken van het verbruik op één core heeft in mijn ogen weinig waarde. Verbruiksmetingen die een constante belasting uitvoeren vind ik wel interessant maar zie ik ook amper*.

Helaas zijn de artikel onduidelijk wat betreft hun methodologie. Er moet bij Ryzen voor 'performance mode' in Windows gekozen worden om goede prestaties te halen. Afhankelijk van hoe de power governor werkt kan dit veel impact hebben op het verbruik van de CPU**.

*: Dus "Hoeveel gebruikt een PC in een uur als je een cinebench run doet en daarna idlet"

**:Als iemand een link heeft naar /goede/ verbruiksmetingen waarbij de intel_pstate governor vergeleken wordt met de andere opties, wbt latency en idle verbruik, dan maak je mij blij met een link :)

[ Voor 10% gewijzigd door ANdrode op 30-03-2017 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
mrmrmr schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 23:49:
[...]

Ik heb geen antwoord op de vraag (die laat ik volledig over aan andere tweakers), maar ik heb wel wat gedachten over AMD Ryzen.

Ik heb gekeken naar het verbruik van Ryzen 7. Er zijn een paar dingen die niet in het voordeel lijken te zijn. In de eerste plaats zijn er 8 cores, dat kost meer energie. De vraag is ook: "waar heb dat nou voor nodig?". Voor flinke professionele servers begrijp ik het helemaal, voor thuis moet je wel een zware gebruiker zijn. Een ander nadeel is dat er geen geïntegreerde grafische chip is in de Ryzen zit. Als je een systeem wilt bouwen met een vaste grafische kaart, dan is Ryzen niet zo geschikt, want een grafische insteekkaart heeft een behoorlijk verbruik.

De test van Computerbase geeft wat informatie, met name dat er zo'n 10W extra verbruik lijkt te zijn ten opzicht van een 4 core/8 thread Intel 7700. Maar dat is uiteraard gemeten met verschillende moederborden met verschillende chip sets (en een grafische insteekkaart), dus we weten daarmee nog niet wat nu werkelijk het voor- of nadeel is.

Mini-ITX moederborden kunnen zuiniger zijn, maar dat is niet altijd zo. Biostar staat niet bekend als zuinig moederbord leverancier, maar dat wil niet zeggen dat het onwaarschijnlijk is. De aangekondigde Biostar X370-GTN ziet op het eerste gezicht niet uit als een zuinig bord, met name door de 7 fasen (de blokjes rondom de cpu socket) en 95W TDP. Zuinige moederborden hebben doorgaans een lagere TDP ondersteuning en minder fasen. Goed is 4 x SATA, minder goed kan zijn USB 3.1 Gen 1+2. Hogere I/O snelheden vragen vaak meer energie, maar dan vooral als die werkelijk worden gevraagd door het USB apparaat. Echter, een vereiste ondersteuning van een hoog verbruik op zich kan ook zorgen voor minder efficiëntie.

Dat Biostar moederbord (ik linkte er naar omdat het het eerste mini ITX systeem is en die builds hier populair zijn) is gericht op de zware gebruiker met een X370 chipset.

Maar bijvoorbeeld een mini ITX moederbord met een X/A 300 chipset icm Ryzen 5/3 processor waar anders een Intel i5/i3 zou gekozen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xylios
  • Niet online

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 333,35

Nog een aanvulling hierop, met ASPM ingeschakeld in de BIOS heb ik het vebruik nog verder omlaag weten te krijgen. 4.5-4.6 watt op idle. Heb nu zelfs een hoorbare coil whine uit mijn power brick vanwege de lage load.

Er zijn geen SATA schijven aangesloten en ik heb de CPU fan op 1040 RPM draaien door middel van een custom koelprofiel (0% PWM onder 50°C).

Mocht iemand hier SATA schijven op willen aansluiten is het belangrijk dat de schijf niet hoger is dan 9.5mm, tenzij je bereid bent om in je kast te zagen.

[ Voor 7% gewijzigd door Xylios op 30-03-2017 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martiveen
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15-09 14:10
Xylios schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 15:39:
[...]

Nog een aanvulling hierop, met ASPM ingeschakeld in de BIOS heb ik het vebruik nog verder omlaag weten te krijgen. 4.5-4.6 watt op idle. Heb nu zelfs een hoorbare coil whine uit mijn power brick vanwege de lage load.
Zit ik dan met m'n 11w :p Ik draai m als docker host waarvan voornamelijk de boosdoener een PostgreSQL image is. Ik heb exact dezelfde build alleen een 600p van 256gb en een extra data schijf

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]
Wow, dat is extreem laag.

@Martiveen
11W met VM's en last is ook laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door _eLMo_ op 18-01-2018 13:28 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:12
Dat is heel netjes 4,6W voor de ASRock DeskMini, ik denk dat er hier binnenkort ook één komt :*)

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Mocht iemand hier SATA schijven op willen aansluiten is het belangrijk dat de schijf niet hoger is dan 9.5mm, tenzij je bereid bent om in je kast te zagen.
Ik begrijp dat nooit, de interessante 2.5" schijven zijn allemaal 15mm (<1 TB ga je doorgaans toch voor een SSD), maar al die casefabrikanten, ook bv Intel met de NUC, blijven maar vrolijk die paar lullige millimeters besparen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kek
  • Laatst online: 22:05

Kek

3flix

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 333,35

Zeer interessant, maar die kast ben ik niet helemaal tevreden mee, beter gewoon het mobo gebruiken in een kastje naar keuze :) pricewatch: ASRock H110M-STX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xylios
  • Niet online
Kek schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 14:11:
[...]

Zeer interessant, maar die kast ben ik niet helemaal tevreden mee, beter gewoon het mobo gebruiken in een kastje naar keuze :) pricewatch: ASRock H110M-STX
Waarom ben je er niet tevreden mee? Heb je nu een andere kast gekocht? Zo ja, welke?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek
  • Laatst online: 22:05

Kek

3flix

Xylios schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 14:23:
[...]

Waarom ben je er niet tevreden mee? Heb je nu een andere kast gekocht? Zo ja, welke?
Nouja onderandere omdat de dikke schijven er niet in passen :p

Heb dit bordje op het oog om de zuinigheid, maar nog niet aangeschaft..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supremecy
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16-08 18:38
Helaas begint mijn server ook een beetje oud te worden en het verbruik is niet echt zuinig te noemen.

Mijn huidige server is een dual Xeon X5450 met in totaal 4,9 TB aan opslag.

Ik wil dit gaan vervangen door het volgende:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 7100 Tray€ 116,50€ 116,50
1Fujitsu D3417-B€ 142,50€ 142,50
1Zalman FX70 Fanless CPU Cooler€ 40,-€ 40,-
1Crucial Ballistix Sport LT BLS2C8G4D240FSB€ 118,95€ 118,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 417,95

Waar moet ik verder aan denken en wat is het verbruik dat ik kan verwachten met deze componenten.
De voeding die ik op dit moment gebruik is ook zwaar overkill voor wat er in het systeem zit dus wellicht dat ik daar ook nog wat aan moet veranderen.

Enige tips zijn welkom.
Ook betreffende het gebruik van ECC geheugen of toch het vermelde geheugen gebruiken.

De taken die deze server dient te gaan vervullen zijn de volgende:

- webserver (2/3 websites met database MySQL)
- mailserver
- FTP-server
- Gameserver (MineCraft 20/25 spelers)
- Back-up server voor de overige pc's
- File server

Als besturingssysteem ben ik van plan Ubuntu Linux te gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een groot deel van het verbruik hangt af van hard disks. De TS vermeldt een aantal zuinige 2.5" HDD's. Een SSD is handig voor het OS en om de harde schijven stil te zetten als er geen gebruik is.

Het verbruik is gebaat bij een systeem zonder VM's. Als ECC bijna evenveel kost zou ik ECC kiezen, anders niet. Bij 16 GB DDR4 zijn de prijzen momenteel gunstig voor ECC.

Welke voeding heb je nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Uit de OP:
"Besef wel dat om dit soort verbruiken te halen, het verbruik van IEDER component van belang is en dat zelfs tienden van Watt gaan tellen. "

Het gaat in dat geval echt om de sport volgens mij. Ik reken net op de achterkant van een envelop uit dat 1W verbruik 24x7 voor 5 jaar (levensduur servertje) ongeveer 10 euro kost. Als je in die A+ regio komt, dan kost een extra watt besparen vermoedelijk meer dan 10 euro aan zuinigere componenten, en is die extra uitgave economisch dus onverstandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

KopjeThee schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 20:29:
Het gaat in dat geval echt om de sport volgens mij. Ik reken net op de achterkant van een envelop uit dat 1W verbruik 24x7 voor 5 jaar (levensduur servertje) ongeveer 10 euro kost. Als je in die A+ regio komt, dan kost een extra watt besparen vermoedelijk meer dan 10 euro aan zuinigere componenten, en is die extra uitgave economisch dus onverstandig.
De stelregel is ongeveer 2 euro per jaar per watt. De daadwerkelijke kosten van stroom zijn lastig, door een groot deel vaste kosten, maar het is geen onaardig uitgangspunt.

Als ik bijvoorbeeld op deze site kijk, kom ik op hetzelfde uit (1,50 tot 2 euro per watt). Juist omdat je 24 uur per dag draait, tikt het aan.
Dat is minder dan een WRT-router verbruikt. Die doen, afhankelijk van het model, ongeveer 6-7 watt.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2017 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Het is zeker laag, maar het is wel het verbruik terwijl die helemaal niks doet. Als je een router helemaal niks laat doen en alle kabels eruit trekt en WiFi uitschakelt neemt een router ook niet zoveel meer. :p

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 20:37:
[...]

De stelregel is ongeveer 2 euro per jaar per watt. De daadwerkelijke kosten van stroom zijn lastig, door een groot deel vaste kosten, maar het is geen onaardig uitgangspunt.

Als ik bijvoorbeeld op deze site kijk, kom ik op hetzelfde uit (1,50 tot 2 euro per watt). Juist omdat je 24 uur per dag draait, tikt het aan.
Ja, daar kwam ik ook ongeveer op uit.
Bij de aanschaf van een servertje moet je dus eigenlijk naast de hardware kosten ook even 10xgeschat wattage optellen. Dan kom je op een total cost of ownership over 5 jaar. Dan kan je de goedkoopste kiezen die aan je eisen voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supremecy
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16-08 18:38
mrmrmr schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 19:18:
Een groot deel van het verbruik hangt af van hard disks. De TS vermeldt een aantal zuinige 2.5" HDD's. Een SSD is handig voor het OS en om de harde schijven stil te zetten als er geen gebruik is.

Het verbruik is gebaat bij een systeem zonder VM's. Als ECC bijna evenveel kost zou ik ECC kiezen, anders niet. Bij 16 GB DDR4 zijn de prijzen momenteel gunstig voor ECC.

Welke voeding heb je nu?
Ik heb nu een Corsair RM550x als voeding.
HDD's moet ik inderdaad ook nog naar gaan kijken denk dat ik 4x WD red 2 GB erin ga stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De Corsair RM550x is recent maar de efficiency curve daalt tot 72% bij 22,5W. Tests: hardware.info en tomshardware.com.

Dat is niet zo goed: een goede middenmoot voeding doet het beter met 74-77%. De beste (nieuwe) ATX voedingen gaan tot 81-84% en die zijn soms niet veel duurder. Als het totaalverbruik altijd onder 120W blijft kun je een Mini-Box PicoPSU 160-XT overwegen (niet met 4 x 3.5" HDD's). Die is het zuinigste met 84-86% en blijft ook onder 10W relatief zuinig. Grafiek: hardware.info.

Voor het verbruik zijn 2 HDD's beter dan 4. Het nadeel aan "grote" 2.5" HDD's is dat ze trager zijn, vooral bij herschrijven. SSD is het zuinigste, zoals een Samsung 840/850. Schrijven van bitmaps gaat het best op SSD (directory mount). Vermijd RAID (niet zuinig), maak i.p.v. beter backups van relevante data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xelnaha
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-05 00:46
mrmrmr schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 12:20:
@kwadronaut

De nieuwe BIOS updates voor Kaby Lake zijn er al. Ze staan op de FTP site van Fujitsu:

D3417-B2x:
ftp://ftp.ts.fujitsu.com/...7-B2_For_Evaluation_Only/
Documentatie Pricewatch  Heise

D3400-B2x:
ftp://ftp.ts.fujitsu.com/...3400_D3410/BIOS_D3400-B2/
Documentatie Pricewatch  Heise

Kaby Lake wordt door B2 versies ondersteunt.
Ik heb zelf een D3417-B, met een G4560, maar krijg geen beeld of enig teken van leven. Klopt dat? Aangezien ik lees dat B zou moeten werken? (Ook al stond er Pentium als compatible op de site..)

Ik krijg nu toch het vermoeden als ik dit zo lees dat ik wellicht de verkeerde spulletjes bij elkaar heb gekocht.

[ Voor 3% gewijzigd door xelnaha op 08-04-2017 00:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Is het moederbord een B1x versie? Fujitsu zegt dat een B2x versie van het moederbord nodig is voor een Kaby Lake processor. De officiële beschikbaarheidsdatum is mei.

Als je een B1x hebt kun je Kaby Lake inruilen voor een Skylake cpu. Of je kunt het moederbord vervangen voor een B2x wanneer die verschijnt.

De prijs van een B1 versie is gedaald.
VersieTypeEANPricewatch
B1xS26361-F5110-V1264043619331604Heise
B2xS26361-F5110-V1404043619331987Heise

[ Voor 9% gewijzigd door mrmrmr op 11-04-2017 03:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-07 10:05
Zijn er nog ontwikkelingen omtrent picoPSU's?

Moet een nieuwe aanschaffen (ATX voeding past niet) maar weet even niet meer hoe het precies zat.

Te verwachten verbruik:
Idle - 25W
Piek - 70W

150XT is dacht ik het zuinigst?
Vanaf een 80W adapter heeft een fan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL

WeaZuL

Heeft iemand ervaring met noodstroom voorzieningen? Ik heb momenteel een APC750 en deze verbruikt 15 watt continu. Dat is nog meer dan mijn server verbruikt in idle modus, wat hij ook het overgrote deel van de dag is. Kan dit verbruik minder met een andere noodstroom voorziening? Ik verneem graag de ervaringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
renedis schreef op maandag 10 april 2017 @ 15:50:
Zijn er nog ontwikkelingen omtrent picoPSU's?

Moet een nieuwe aanschaffen (ATX voeding past niet) maar weet even niet meer hoe het precies zat.

Te verwachten verbruik:
Idle - 25W
Piek - 70W

150XT is dacht ik het zuinigst?
Vanaf een 80W adapter heeft een fan?
Er is niets nieuws bij mijn weten. We wachten nog altijd op Mux' MadPSU. :)

In het algemeen is de 160-XT PicoPSU het zuinigste.

Er is een overzichtje van metingen van Mini-Box PicoPSU's bij diverse belastingen.

Er is geen fan op de PicoPSU zelf, maar de JPF kit 150-XT bevat een ADAC 102W adapter met fan, en dat is geen goede keuze, want die verbruikt onnodig veel. Je kunt voor 30 euro ook een Leicke 120W adapter bestellen via Amazon. Die zal het ongetwijfeld stukken beter doen, dat is bewezen door vele gebruikerstests.

Zie links in de TS.

Edit 11 april 2017:
De 160-XT is slecht verkrijgbaar in Nederlandse shops, wel bij Amazon.de
Leicke 12V 120 via Amazon.de

Momenteel is de prijs van deze twee samen € 75,94.

De JPF 90W/80W kit kost iets meer ( pricewatch: Mini-box picoPSU 90 + 80W Adapter Power Kit ).

[ Voor 22% gewijzigd door mrmrmr op 11-04-2017 00:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
mrmrmr schreef op maandag 10 april 2017 @ 16:41:
[...]
Er is geen fan op de PicoPSU zelf, maar de JPF kit 150-XT bevat een ADAC 102W adapter met fan, en dat is geen goede keuze, want die verbruikt onnodig veel. Je kunt voor 30 euro ook een Leicke 120W adapter bestellen via Amazon. Die zal het ongetwijfeld stukken beter doen, dat is bewezen door vele gebruikerstests.

Zie links in de TS.
In de (oude) Johyguru reviews doen de EDAC adapters het in combinatie met een PicoPSU slecht.

Daar scoort de wide-input pico-psu het beste. Dat zou ik zelf overwegen als je al (goede) 19V adapters hebt liggen (zoals HP, Dell gebruiken).

Het artikel is helaas oud. Aan de andere kant komt Johnyguru wbt PSU reviews methodologisch sterk over

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het was me nog niet eerder opgevallen dat er een uitgebreide test is uitgevoerd met de PicoPSU 160-XT door Tweaker cj1 (review). Zo te lezen met goed materiaal. Hij komt tot opmerkelijk lagere metingen dan die van Mini-Box.

De meting is uitgevoerd met een Mean Well GST60A12-P1J 60W adapter met een "typical efficiency" van 89,5%. Dit is een redelijk goedkope* (€ 18,72) adapter, bijvoorbeeld verkrijgbaar bij Koning en Hartman.

Ook handig zijn de metingen in de Mean Well GST60A12-P1J 60W AC/DC adapter review door cj1. Hij geeft aan dat de 89,5% efficientie vanaf 10% belasting wordt gehaald en ook nog 88,43% bij 5% belasting. Dat is handige informatie, want die vind je niet terug in de spec sheets, die beperken zich vaak tot 1 cijfer en/of DOE Level VI compliancy.

Overigens zou de Seasonic 60W HE 12V (€ 20,51) adapter nog zuiniger zijn met 93% (bron: Logic Supply), maar van die adapter zijn uitgebreide meetgegevens mij niet bekend.

* Adapters zijn doorgaans goedkoper als ze niet veel hoeven te leveren. Daarom is 60W meestal aanzienlijk goedkoper dan 120W.

[ Voor 6% gewijzigd door mrmrmr op 11-04-2017 03:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
mrmrmr schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 02:13:
Overigens zou de Seasonic 60W HE 12V (€ 20,51) adapter nog zuiniger zijn met 93% (bron: Logic Supply), maar van die adapter zijn uitgebreide meetgegevens mij niet bekend.

* Adapters zijn doorgaans goedkoper als ze niet veel hoeven te leveren. Daarom is 60W meestal aanzienlijk goedkoper dan 120W.
En adapters onder de 75W zijn zuiniger* en goedkoper doordat ze kennelijk geen actieve PFC moeten hebben.

*: Zuiniger in opgenomen vermogen, niet apparent vermogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
ANdrode schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 14:39:
[...]

En adapters onder de 75W zijn zuiniger* en goedkoper doordat ze kennelijk geen actieve PFC moeten hebben.
http://eur-lex.europa.eu/...2013:175:0013:0033:EN:PDF is de bijbehorende EU wet en daar staat idd in dat voedingen vanaf 75W pas hoeven te voldoen aan een power factor van 0,9 of hoger bij 100% load, iets wat alleen haalbaar is met actieve power factor correctie. Voedingen van minder dan 75W hebben idd geen power factor correctie nodig en dat ontbreekt dan meestal ook bij veel van deze voedingen.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renedis
mrmrmr schreef op maandag 10 april 2017 @ 16:41:
[...]

Er is niets nieuws bij mijn weten. We wachten nog altijd op Mux' MadPSU. :)

In het algemeen is de 160-XT PicoPSU het zuinigste.

Er is een overzichtje van metingen van Mini-Box PicoPSU's bij diverse belastingen.

Zie links in de TS.

Edit 11 april 2017:
De 160-XT is slecht verkrijgbaar in Nederlandse shops, wel bij Amazon.de
Leicke 12V 120 via Amazon.de

Momenteel is de prijs van deze twee samen € 75,94.

De JPF 90W/80W kit kost iets meer ( pricewatch: Mini-box picoPSU 90 + 80W Adapter Power Kit ).
*O* *O* *O*

Besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tweaker cj1 heeft de MiniBox PicoPSU 160-XT uitgebreid doorgemeten in een productreview. Dat bevat veel interessante en gedetailleerde informatie voor bouwers van zuinige servers.

cj1 overweegt om zijn metingen ook uit te voeren op een andere PicoPSU, zodat we kunnen vergelijken. Maar daar heeft hij wel hulp bij nodig. Is er iemand die een PicoPSU-80 of 90 of 150-XT tijdelijk aan hem uit wil uitlenen voor een meetonderzoek? Stuur dan een persoonlijk bericht naar cj1.

Ook zoekt hij tweakers die kunnen helpen met het automatiseren van de metingen via RS232 en de SCPI of SHORT taal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL

WeaZuL

Enkel de minibox exemplaren? Of ook de chineesche imitaties?

Ik heb iig een minibox PicoPSU 150-XT met 150 Watt adapter en een chineesche variant 160watt imitatie met diverse adapters ter beschikking.

[ Voor 62% gewijzigd door WeaZuL op 12-04-2017 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ik heb hier een chinese kloon (realan) van 180W liggen... ligt hier als "spare" voorals mn 75 watt LC-Power voeding of de 180w PicoPSU van mn server toch de geest wil geven :(

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xelnaha
mrmrmr schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 01:35:
Is het moederbord een B1x versie? Fujitsu zegt dat een B2x versie van het moederbord nodig is voor een Kaby Lake processor. De officiële beschikbaarheidsdatum is mei.

Als je een B1x hebt kun je Kaby Lake inruilen voor een Skylake cpu. Of je kunt het moederbord vervangen voor een B2x wanneer die verschijnt.

De prijs van een B1 versie is gedaald.
VersieTypeEANPricewatch
B1xS26361-F5110-V1264043619331604Heise
B2xS26361-F5110-V1404043619331987Heise
Inderdaad, ik heb vandaag een G4400 er ingestoken en dat werkt prima op zich. Alleen jammer dat in ESXI je de onboard AHCI controller niet dan doorgeven, maar dat is voor andere thread..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
mrmrmr schreef op donderdag 13 april 2017 @ 01:10:
@WeaZuL

Die vraag laat ik aan cj1. Als er iemand kan helpen met automatiseren van de metingen...
Is het hebben van de juiste apparatuur dan niet het eerste probleem?

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimlie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:51
Heeft iemand toevallig ervaring met deze Quanta servers? Voor minder dan 400 euro kan je dus een dual E5-2650 met 16GB ram en riser in huis hebben.

Als je geen deksel of PCI sloten nodig hebt en geen probleem hebt met alleen een SFP+ 10GB netwerk port, kan je zelfs voor rond de 250 euro klaar zijn.

Op zich lijkt het een aantrekkelijke deal, misschien iets te aantrekkelijk? Wat zou het verbruik van zoiets zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
xelnaha schreef op donderdag 13 april 2017 @ 00:04:
[...]

Inderdaad, ik heb vandaag een G4400 er ingestoken en dat werkt prima op zich. Alleen jammer dat in ESXI je de onboard AHCI controller niet dan doorgeven, maar dat is voor andere thread..
Dit kan wel. Zie Zuinige ESXi Server

Ik heb het zelf ook :

AHCI

Edit: Je had het inmiddels al gevonden.

[ Voor 4% gewijzigd door renedis op 13-04-2017 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

SMSfreakie schreef op woensdag 12 april 2017 @ 20:59:
ik heb hier een chinese kloon (realan) van 180W liggen...
Minicase.net schrijft:
WORK EFFICIENCY:≥85%
Ik ben wel benieuwd wat een minicase.net "WORK EFFICIENCY" mag betekenen...

Welke heb je liggen?
De 180W 12V Realan
of de 180W 19V Realan
?

Als je hem wilt uitlenen, graag een PM.

Is er nog iemand bekent met fabrikanten die, naast HDplex, ook efficiënte (efficiency percentage gespecificeerd, én graag boven de 94% op de 5V lijn) DC naar ATX PSU modules produceren?

[ Voor 12% gewijzigd door cj1 op 13-04-2017 14:32 . Reden: hdplex ingevoegd, >= 94% op 5V lijn ]

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
cj1 schreef op donderdag 13 april 2017 @ 14:17:
[...]

Welke heb je liggen?
De 180W 12V Realan
of de 180W 19V Realan
?

Als je hem wilt uitlenen, graag een PM.
ik heb de 12V versie hier.. en op het moment doe ik er toch niks mee dus even uitlenen kan prima :)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xelnaha
renedis schreef op donderdag 13 april 2017 @ 11:50:
[...]

Dit kan wel. Zie Zuinige ESXi Server

Ik heb het zelf ook :

[afbeelding]

Edit: Je had het inmiddels al gevonden.
Inderdaad, het is prima gelukt. Wat met opgevallen is, is dat de Fujitsu mijn PWM cooler (artic freeze I32 CO) laat pulseren, wat resulteert in erg vervelend lawaai. Ik had gehoopt dat de FAN helemaal uit zou gaan, en dus bij idle nog meer stroom bespaard. de fan control op het moederbord is erg beperkt :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buell
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15-09 15:51
xelnaha schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 22:01:
[...]

Inderdaad, het is prima gelukt. Wat met opgevallen is, is dat de Fujitsu mijn PWM cooler (artic freeze I32 CO) laat pulseren, wat resulteert in erg vervelend lawaai. Ik had gehoopt dat de FAN helemaal uit zou gaan, en dus bij idle nog meer stroom bespaard. de fan control op het moederbord is erg beperkt :(
Kan jij meten wat het verbruik is van je opzet? Wat draai jij boven op esxi?

ERSD-VM2D / PUHZ-SW75-YAA / SMA-tripower 6 /

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xelnaha
buell schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 09:22:
[...]

Kan jij meten wat het verbruik is van je opzet? Wat draai jij boven op esxi?
Yup dat heb ok al gedaan. Idle was tussen 25 en 28W, maar ik heb een oude crappy sweex psu welke nog vervangen moet worden. Efficiency 0% gok ik zo ;)

Dat is met 32G mem, 128Gb ssd en 9 jaar oude 1Tb mechanisch drive en 2 USB thumbdrives aangesloten.

edit: nu ik weer thuis ben even aagenvuld.

Dit is op dit moment met 3 VM's: 1 Storage doos = ubuntu 16 lts/10Gb ram/ PCI passthrough van onboard SATA
1x Plex / 512mb
1x klooi doos met 1G

Ik ben er ook achter wat het euvel is: moederbord raakt in paniek als de fan op 0 RPM komt --> FAN FAILURE. En gooit de fan meteen in 100%, wat uiteraard rete irritant is. Er is geen directe oplossing voor... Ik ga contact opnemen met Fujitsu, maar ik verwacht geen heil. Iemand nog een goed idee hoe dit is op te lossen?

2e edit:
Ticket ingeschoten bij Fujitsu, ben benieuwd

[ Voor 38% gewijzigd door xelnaha op 18-04-2017 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buell
Beste mede bouwers

Ik wil jullie graag voorleggen wat ik graag wil en hoe jullie hier over denken en welke adviezen jullie hier op hebben.
Op dit moment heb ik een Freenas draaien die bijna omvalt. Ik vermoed dat er een keer iets met bliksem is geweest waardoor mijn voeding er uit is geklapt en mijn moederbord de interne clock is stuk gegaan. Met een nieuwe zelfde voeding draait alles maar daar is ook alles mee gezegd. Bij opstart wordt de USB waarop freenas staat geïnstalleerd niet herkend en moet ik eerst in de bios deze weer selecteren.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G860 Boxed€ 0,-€ 0,-
1ASRock B75 Pro3-M€ 0,-€ 0,-
2WD Green HDD, 3TB€ 104,89€ 209,78
1Fractal Design Define Mini€ 85,95€ 85,95
1Kingston ValueRAM KVR13N9K2/16€ 113,73€ 113,73
1Seasonic G-series 360 watt€ 62,95€ 62,95
1Samsung 840 120GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 472,41

Op dit moment gebruik ik nog maar 1 3Tb schijf die snapshots maakt en worden gerepliceerd op een externe freenas setup.

Uitgangs punt voor de nieuwe Nas is dat er zeker weer freenas op komt (9.10 eerst nog ;) ) en de replicatie taak zal blijven bestaan naar de externe freenas setup.
Ik heb sinds een goede maand een plex pass en mijn familie is daar erg blij mee. Omdat ik op glasvezel zit heb ik hier geen last van maar mijn nas wel. 1 stream gaat maar 2 niet meer. Op dit moment zouden er maximaal 3 streams tegelijk kunnen worden aangesproken maar dat trekt de nas dus niet.
Daarnaast wil ik van 1 disk naar raidz1 gaan. Ik heb inmiddels 3x 3Tb wd red schijven aangeschaft die daar voor gaan gebruikt worden. Ik ben van plan om de 3Tb green als hot spare te plaatsen bij een failure van 1 van de schijven. freenas zet dan de spare schijf actief wanneer er 1 schijf stuk gaat en ik per mail wordt geïnformeerd.

Nu zit ik aan de volgende setups te denken met als uitgangs punt dat wanneer de nas idle staat zo min mogelijk stroom verbruikt. Op dit moment gaan de schijven in spin down als de nas idle staat en dat wil ik zo bij de nieuwe setup weer doen. De SSD word gebruikt als swap schijf. Hierop word gedownload en bewerkt. (sabnzbd)
verder wil ik een win vm draaien voor testjes en evt een tweede voor een stukje camera bewaking rond mijn huis. dit laatste is een idee en niet een must.
ik wil liever iets meer investeren in goede hardware om de betrouwbaarheid hopelijk te garanderen. Een must is ECC geheugen dus dat beperkt de opties in processor en moederbord.

opzet 1 is mijn inziens de goedkoopste. hierbij gebruik ik de bestaande behuizing weer en de ssd en voeding. de volgende hardware wil ik hier bij aanschaffen.
De cpu is denk ik oke maar zal wel tot zijn uiterste gebruikt worden in geval van bovenstaande. (max 2 steams)

het bord heeft nog geen prijs vermelding maar ik ga uit van een 180 euro.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 59,-€ 59,-
1Fujitsu D3417-B2€ 0,-€ 0,-
1Sandisk Ultra Fit 16GB Zwart€ 9,10€ 9,10
2Kingston ValueRAM KVR21E15D8/16€ 159,95€ 319,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 388,00

opzet 2 is wat ik graag zou willen maar kost meer en heeft ook meteen beperkingen:
De laatste CPU worden niet ondersteund. 32 gig max. Het is duurder maar het heeft wel een hogere fun factor mijn inziens.
de bestaande SSD word hier ook weer in gebruikt maar die wordt intern geplaatst.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-6320 Boxed€ 164,95€ 164,95
1Intel Xeon E3-1225 v5 Boxed€ 243,55€ 243,55
1ASRock Rack C236 WSI€ 238,45€ 238,45
1Silverstone DS380€ 171,-€ 171,-
2Kingston ValueRAM KVR21E15D8/16€ 159,95€ 319,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.137,85

Ik heb hierin 2 CPU's staan. De vraag aan jullie of dit een verstandige keuze is betreft idle verbruik.

Ik heb ook een vraag uitstaan naar Asrock of de bios nog een update krijgt zodat de laastste CPU's ook worden ondersteund. wellicht dan gewoon de G4560 er in.

Ik hoor graag wat jullie idee er over is en waar verbeter punten of evt compleet andere zaken beter zouden kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
buell schreef op woensdag 19 april 2017 @ 10:21:
-knip-

Ik heb hierin 2 CPU's staan. De vraag aan jullie of dit een verstandige keuze is betreft idle verbruik.

Ik heb ook een vraag uitstaan naar Asrock of de bios nog een update krijgt zodat de laastste CPU's ook worden ondersteund. wellicht dan gewoon de G4560 er in.

Ik hoor graag wat jullie idee er over is en waar verbeter punten of evt compleet andere zaken beter zouden kunnen zijn.
Ga niet voor die ASRock C236, zonde van je geld vind ik persoonlijk. Enige meerwaarde die je hebt is 8 SATA poorten ipv 4 of 6. De G4560 is een dijk van een CPU kan ik je vertellen. Het overtreft op velen vlakken mijn verwachtingen.

Ik heb pricewatch: ASRock Z270M-ITX/ac met de pricewatch: Intel Pentium G4560 Boxed

Zo heb ik toch:
- 2x Intel NIC
- 1x volledig PCI-E3 x16 slot
- 1x m.2 voor NVME SSD
- 6x SATA
- Energiezuinig

Waar ik persoonlijk op heb moeten inleveren:
- 2x SATA (Ik wilde er namelijk 8 maar kan als het moet uitbreiden met de PCI-E)
- IPMI, Dat wilde ik eigenlijk ook alhoewel de C236 dat ook niet heeft (en tot nu toe mis ik het echt niet!)

Ik doe precies hetzelfde als wat jij er mee doet (VMWare als hypervisor met VMs: NAS icm Xpenology + transcoding, Linux Video recording van 3 cams, Linux Domotica, Linux TV-Server, Windows 10 + nog eens routering. De G4560 ondersteund ECC en het moederbord ook volgens ASRock. Ik heb dit echter niet in de praktijk getest gezien ik non-ECC draai + RAID BTRFS. Alle VMs draaien op de SSD en de onboard SATA controller heb ik middels PCI-Passthrough doorgezet naar NAS VM. Zo heb ik SMART, spindown etc beschikbaar voor mn disks in de VM.

Idle zal de G4560 iets zuiniger zijn dan een Xeon v5/i3-6320 in combinatie met het juiste moederbord. Veel zal het niet schelen in ieder geval.

[ Voor 4% gewijzigd door renedis op 19-04-2017 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buell
renedis schreef op woensdag 19 april 2017 @ 12:31:
[...]

Ga niet voor die ASRock C236, zonde van je geld vind ik persoonlijk. Enige meerwaarde die je hebt is 8 SATA poorten ipv 4 of 6.
Reden van de asrock is de combinatie met de geselecteerde behuizing. 8 hot swap bays.
De G4560 is een dijk van een CPU kan ik je vertellen. Het overtreft op velen vlakken mijn verwachtingen.

Ik doe precies hetzelfde als wat jij er mee doet (VMWare als hypervisor met VMs: NAS icm Xpenology + transcoding, Linux Video recording van 3 cams, Linux Domotica, Linux TV-Server, Windows 10 + nog eens routering.
dat is erg veel voor die cpu. dat had ik niet verwacht. tnx voor die info dat bespaart me wel erg veel geld :)

Echter ik ga de VM in freenas draaien denk ik ipv het over esxi te doen. Ik zie nog niet helemaal het voordeel van er esxi bij op te plakken als de functie van vm al in freenas zit. wellicht dat iemand mij er van kan overtuigen
De G4560 ondersteund ECC en het moederbord ook volgens ASRock
Volgens asrock site: - Supports ECC UDIMM memory modules (operate in non-ECC mode)
zoals ik het lees kan het ECC geheugen er in maar wordt het niet ondersteund. Gezien ik freenas gebruik wil ik ECC hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15-09 08:09
renedis schreef op woensdag 19 april 2017 @ 12:31:
[...]

Ik heb pricewatch: ASRock Z270M-ITX/ac met de pricewatch: Intel Pentium G4560 Boxed

Zo heb ik toch:
- 2x Intel NIC
- 1x volledig PCI-E3 x16 slot
- 1x m.2 voor NVME SSD
- 6x SATA
- Energiezuinig

[...]

Idle zal de G4560 iets zuiniger zijn dan een Xeon v5/i3-6320 in combinatie met het juiste moederbord. Veel zal het niet schelen in ieder geval.
Heb je per ongeluk enig idee van het idle/load verbruik van die set-up (al dan niet inclusief schijven)? Ik zat zelf ook in die richting te denken, maar de andere optie heeft een max TDP van 6 W, dus als het verschil op dat vlak te groot wordt, neig ik toch naar de optie met minder mogelijkheden maar laag verbruik.

Tevens: kan je met een G4560 op een Z-serie mobo wel met de spanning spelen? Ik snap dat je 'm niet kan over-/underclocken met multiplier enzo, maar undervolten zou voor mijn doeleinden nog wel leuke bonus zijn (als dat überhaubt nog uitmaakt, met al die SpeedStep-technologie enzo).

Optie drie is trouwens wachten op AMD's Raven Ridge, voor mij. Ik heb geen acute haast, het kriebelt gewoon weer :P
Pagina: 1 ... 12 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.