Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-09 13:25
Heeft iemand hier een tip voor een zuinig mobo met HDMI 2.0? Ik wil een nieuwe HTPC gaan bouwen en graag futuru-proof zijn voor HDR.
Ingebouwde 12V/19V aansluiting zou mooi zijn, maar anders gewoon een pico.

PVO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Haal een Display Port 1.2-naar-HDMI 2.0 converter als deze pricewatch: Club 3D DisplayPort 1.2 to HDMI 2.0 UHD Active Adapter , dan is je keus ineens een enorm stuk groter.

Als je per se directe HDMI 2.0 poorten wilt hebben, dan zit je eigenlijk aan de Kaby Lake NUC's vast, die hebben zo'n DP-naar-HDMI converter op het mobo geintegreerd.

[ Voor 23% gewijzigd door Dreamvoid op 10-02-2017 15:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 2green
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:11
Zag zonet dat de 4tb 2.5" harddisk van seagate weer in de aanbieding was voor 133 euro bij de mediamarkt.

Als het goed is zit deze schijf met sata aansluiting er in.

Wel even controleren voordat je hem koopt, heb hem zelf nodig voor mijn remote backup met usb (raspberry).

[ Voor 44% gewijzigd door 2green op 13-02-2017 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 13:22

WeaZuL

Try embedded, choose ARM!

mrmrmr schreef op maandag 30 januari 2017 @ 02:29:
[...]

De B2 revisie is nodig bij D3400-B, ook bij de D3417-B. Het staat in de datasheet PDF, pagina 3 onder Further Features.

Deze Fujitsu moederbords worden in ieder geval gemanaged vanuit Duitsland, waar ze worden gemaakt weet ik niet. De makers van de documentatie zijn Duitsers. Het is overigens niet altijd door Fujitsu ondersteunt, in elk geval een deel wordt verkocht als OEM product. Je moet dan de verkoper om support vragen. Dat is meestal gewoon een dozenschuiver, dus geen support.
Ik had een aantal weken geleden de knoop doorgehakt en was overgegaan tot aankoop van een dergelijk D3417-B bord, icm met een i3-6300 socket 1151. Met het nog aan te schaffen bijbehorend ECC geheugen zou dat, voor mij een ideale zuinige server maken m.b.t. de ZFS capaciteiten. Echter, ik had mij wat ingelezen in ZFS en daar stond hoe meer geheugen hoe beter. Dus ik op zoek naar 64GB DDR4 ECC unbuffered 2133mhz (4x16GB) reepjes, want dat is max. wat dit bord kan hebben, kom ik op 600??? euro uit nieuw, say whut :? Ook als ik op zoek ga naar gebruikt, lets say, DDR4 2133mhz 4 x 8GB ECC unbuffered kom ik weinig tegen en wat ik tegen kom is @#$% duur? Bijna alles wat aangeboden wordt is registered (RDIMM) maar niet unbuffered (UDIMM) en wanneer het unbuffered is is het altijd non-ECC geheugen?

Heb ik het verkeerde bord gekozen, kan ik beter op zoek gaan naar een bord dat registered DDR4 2133mhz slikt ? :/ :/

[ Voor 3% gewijzigd door WeaZuL op 14-02-2017 13:39 ]

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
WeaZuL schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 11:59:
... Bijna alles wat aangeboden wordt is registered (RDIMM) maar niet unbuffered (UDIMM) en wanneer het unbuffered is is het altijd non-ECC geheugen?
...
Is dat zo? Er lijkt in iedergeval wel wat keus te zijn. met vier CT16G4WFD8213 zou je zo op het oog op ongeveer 450€ (tot 1000 :P) uitkomen.

[ Voor 13% gewijzigd door begintmeta op 14-02-2017 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL

WeaZuL

begintmeta schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 12:43:
[...]

Is dat zo? Er lijkt in iedergeval wel wat keus te zijn. met vier CT16G4WFD8213 zou je zo op het oog op ongeveer 450€ (tot 1000 :P) uitkomen.
Als ik bij preisvergleich kijk komt enkel Crucial naar voren, er zijn toch wel meer aanbieders van dit type geheugen?

Fujitsu zegt er overigens het volgende over in een Memory Specification PDF.

De zoektocht naar dergelijke repen zou dan gelimiteerd worden naar Originele-Modules van Samsung, SK Hynix of Micron 8)7

[ Voor 21% gewijzigd door WeaZuL op 14-02-2017 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Vermoedelijk werkt in veel gevallen >2133 ook prima op 2133, (zie mijn link onder 'Er' van eerder, dan kom je op Crucial (18) Kingston (13) Micron (2) Samsung (5) Transcend (5)

[ Voor 49% gewijzigd door begintmeta op 14-02-2017 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL

WeaZuL

begintmeta schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 13:02:
Vermoedelijk werkt in veel gevallen >2133 ook prima op 2133, (zie mijn link onder 'Er' van eerder, dan kom je op Crucial (18) Kingston (13) Micron (2) Samsung (5) Transcend (5)
Bedankt voor de headsup, klopt ik zag het ook in de PDF van Fujitsu staan, blijft enkel Micron en Samsung over wil ik op safe spelen, wat wellicht verstandig is in het geval van dergelijke bedragen 8)7

[ Voor 16% gewijzigd door WeaZuL op 14-02-2017 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vDorst
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
<<verwijderd>>

[ Voor 94% gewijzigd door vDorst op 14-02-2017 13:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeaZuL

WeaZuL

Daar had je mij even :/ , gelukkig heeft de D3417-B11 een Intel C236 Express chipset :) dus dat kan wel kloppen.

[ Voor 23% gewijzigd door WeaZuL op 14-02-2017 13:39 ]

tvwes, bedankt voor de erg uitgebreide informatie, dat helpt mede-tweakers ongetwijfeld enorm.

De verbruiksmetingen zijn verbazingwekkend laag. :)

Denk je dat de UPS de meting kan beïnvloeden? Bijvoorbeeld als energie geleverd wordt uit opslag (condensator of accu). Misschien is een meting zonder UPS ertussen betrouwbaarder.

Volgens specificaties verbruiken de WD HDD's ieder 5,1W idle. De 3610 doet 0,6W.

Ik heb ook een Antec EarthWatts 380W (EA-3800) in een van mijn oude servers die niet altijd aan staat, ik verwacht niet dat die echt zuinig is onder 40W.

Wat betreft NVMe, het is (voor mij althans) niet makkelijk thuisserver scenario's te bedenken waarbij de hoge doorvoersnelheid nuttig is. Er zijn - neem ik aan - weinig clients, het effect van simultane belasting is daarom beperkt. Bij lokale acties is het voordeel er wel, bijvoorbeeld als veel data tegelijk doorlopen moet worden, zoals in een grote database. De bottleneck is het netwerk. SSD's en soms ook HDD's zijn al sneller dan het netwerk. Vermoedelijk is er meer profijt van SATA SSD's met lage toegangstijden. Dat komt tot uitdrukking bij het single threaded lezen van 4k blokken (CrystalDiskMark 4K). Als daar de doorvoer relatief hoog ligt, dan is de "snelheidservaring" veel beter. NVMe SSD's zijn soms trager op die test.

offtopic:
Een voorbeeld van dat laatste, maar dan in professionele situatie: ik benut SSD's als ongestructureerde ongeindexeerde database: miljoenen kleine bestandjes <4kB die doorzocht moeten worden. De queue lengte komt niet boven 4. Bij deze toepassing is de doorvoer niet zo van belang, maar de toegangstijd wel.

Mijn vraag is dus: bij welke praktische toepassing is NVMe nuttiger dan SATA SSD bij een thuisserver?

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-09 20:25

Metalfreak

Hoije woh!

Ik heb sinds kort deze draaien:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4400 Boxed€ 57,95€ 57,95
1Asus H110T€ 75,-€ 75,-
2Team Group Elite TED416G2400C16-S01€ 126,10€ 252,20
1Transcend MTS400 32GB€ 27,60€ 27,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 412,75

Met een Dell voeding trekt die met ESXi 6.5 in idle 13 watt, dus zeer tevreden. Ik gebruik een datastore via NFS op mijn Freenas Microserver.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
mrmrmr schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 10:24:
offtopic:
Een voorbeeld van dat laatste, maar dan in professionele situatie: ik benut SSD's als ongestructureerde ongeindexeerde database: miljoenen kleine bestandjes <4kB die doorzocht moeten worden. De queue lengte komt niet boven 4. Bij deze toepassing is de doorvoer niet zo van belang, maar de toegangstijd wel.

Mijn vraag is dus: bij welke praktische toepassing is NVMe nuttiger dan SATA SSD bij een thuisserver?
Voor een thuisserver die je niet zwaar belast is er tot die power-saving eindelijk werkt geen voordeel.

Ik zie op dit moment vooral voordeel bij VM's, daarbij lukt het al snel om een hogere queue depth te krijgen. Helemaal als je een hybridge caching oplossing gebruikt voor de bulk data (e.g. bcache/lvm-cache).

Databases zijn vaak ook op een normale SSD "snel genoeg" als de indexes goed gekozen zijn/gebruikt kunnen worden.

Het andere voordeel is de latency die een stuk lager en voorspelbaarder is
offtopic:
bij jouw professionele toepassing mogelijk wel belangrijk, maar let er wel op dat Ω(10^7) files een situatie is waar filesystems niet voor geoptimaliseerd zijn
.

[ Voor 6% gewijzigd door ANdrode op 16-02-2017 11:03 ]

• tvwes
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-04-2022
mrmrmr schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 10:24:
tvwes, bedankt voor de erg uitgebreide informatie, dat helpt mede-tweakers ongetwijfeld enorm.

De verbruiksmetingen zijn verbazingwekkend laag. :)

Denk je dat de UPS de meting kan beïnvloeden? Bijvoorbeeld als energie geleverd wordt uit opslag (condensator of accu). Misschien is een meting zonder UPS ertussen betrouwbaarder.
Ik kan het helaas op dit moment niet meten. Maar heb in het begin zonder VM's en zonder de UPS vergelijkbare waardes gezien.
Volgens specificaties verbruiken de WD HDD's ieder 5,1W idle. De 3610 doet 0,6W.

Ik heb ook een Antec EarthWatts 380W (EA-3800) in een van mijn oude servers die niet altijd aan staat, ik verwacht niet dat die echt zuinig is onder 40W.
Dat denk ik ook, als het ding voor service een keer uit moet dan zal ik kijken of ik een bijv een pico psu erin kan stoppen en dan opnieuw meten.
Wat betreft NVMe, het is (voor mij althans) niet makkelijk thuisserver scenario's te bedenken waarbij de hoge doorvoersnelheid nuttig is. Er zijn - neem ik aan - weinig clients, het effect van simultane belasting is daarom beperkt. Bij lokale acties is het voordeel er wel, bijvoorbeeld als veel data tegelijk doorlopen moet worden, zoals in een grote database. De bottleneck is het netwerk. SSD's en soms ook HDD's zijn al sneller dan het netwerk. Vermoedelijk is er meer profijt van SATA SSD's met lage toegangstijden. Dat komt tot uitdrukking bij het single threaded lezen van 4k blokken (CrystalDiskMark 4K). Als daar de doorvoer relatief hoog ligt, dan is de "snelheidservaring" veel beter. NVMe SSD's zijn soms trager op die test.
offtopic:

Juist deze bottleneck heb ik benadrukt in mijn post. Alsmede dat de "all-in-one" een goedkope oplossing is voor dit probleem. Het grootste voordeel van NVME vind ik is de lagere latency. De ruwe bandbreedte en IOPS heeft bijna niemand nodig. Toen de eerste SSD's kwamen was de snelheid en iops helemaal zo veel beter dan een snelle 10k of 15k rpm HDD. Wel was de latency vanaf het begin al veel lager en dat maakte bij heel veel toepassingen het verschil. NVME heeft nog een lagere latency omdat er wat lagen tussen de flash modules en de cpu wegsneden zijn. De flash modules zijn zelf niet anders dan in een SATA SSD.
Ik heb om de lezers hier blij te maken wat van die crystal diskmark benches erbij gedaan. Ik weet dat mijn applicaties zijn veel vlotter geworden, zeker applicaties met een transactie log of scratch file. Alleen is die mededeling van mij wat lastig te quantificeren. NVME is ideaal voor een schrijf intensief transactie log van een DB of ZFS SLOG. Of iets met heel veel concurrency. In alle andere gevallen ben je op dit moment goedkoper en zuiniger uit met een SAS/SATA SSD.

De intel 600p is geen enterprise nvme drive en ik gebruik het dus niet voor mijn kritische VM's. Wel heb ik er een paar ontwikkel vm's opstaan die lekker vlot zijn maar uiteindelijk beperkt worden door dit magere CPUutje. Ook een source browser en analyser staan op de NVME en die VM doorzoekt een paar miljoen files en die is echt veel sneller geworden.

• slayerrp
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-04 23:11
Kom ik aan met mijn server :

#Product
1Intel Core i5 3570 Boxed
1ASRock B75 Pro3-M
1HGST MegaScale DC 4000.B, 4TB
7Hitachi Deskstar 5K4000, 4TB
1Seagate Desktop HDD, 4TB
1Cooler Master Silencio 550
1Cooler Master 4-in-3 Device Module
1Corsair CMV8GX3M2A1333C9
1Adaptec AAR-1430SA
1Cooler Master Real Power M520
1Samsung SM843T 480GB

Met de schijven in spindown en in Windows 7 energiebesparing doet hij 86w in idle... :X
Moet vast ook nog wel iets te winnen zijn denk ik.
Dit is best veel idd, dat moet wel lager kunnen. Voeding is ok-ish, niet super, maar ook weer geen bodemloze put van verspilling.

De schijven zullen het meest verbruiken: dat is al snel 40-45W spinning, en toch nog wel 10-15W in spindown gok ik. De controller slikt ook een paar watt.

Maar misschien is er nog wel wat qua tuning in Windows te halen. Wat heb je zelf al geprobeerd?

Even niets...

• slayerrp
De schijven doen 4/5W idle p/s, dus dat is samen al 36/45w.
De 3570 beetje lastig aangezien alle reviews op internet gebaseerd zijn op andere configuraties.
De SM843T 3/4W, Adaptec kaart 4/5W.

Dan zit ik op 43/54W excl 3 Fans,processor, mobo, memory.

In windows heb ik voornamelijk gewoon de standaard setting gebruikt uit windows energiebesparingsstand.

• ANdrode
  • Niet online
slayerrp schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 15:23:
De schijven doen 4/5W idle p/s, dus dat is samen al 36/45w.
...
De SM843T 3/4W, Adaptec kaart 4/5W.
...
In windows heb ik voornamelijk gewoon de standaard setting gebruikt uit windows energiebesparingsstand.
  • Als de harde schijven aan spindown kunnen komen zijn ze een stuk zuiniger, in de specs is dat meestal < 1w (sleep)
  • De adaptec kaart heeft geen actieve koeling?
  • Bij energiebeheer heb je gekozen voor power saving? Of voor een 'normaal' profiel?

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:12
Aan het moederbord en processor zal het niet liggen, die heb ik ook gehad (i5 3570k) en zat op zo'n 18-20W met een SSD en een 2'5 inch HD.

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

• slayerrp
ANdrode schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 15:47:
[...]
  • Als de harde schijven aan spindown kunnen komen zijn ze een stuk zuiniger, in de specs is dat meestal < 1w (sleep)
  • De adaptec kaart heeft geen actieve koeling?
  • Bij energiebeheer heb je gekozen voor power saving? Of voor een 'normaal' profiel?
Als ik kijk bij de buren, zie ik toch echt 4/5 W idle per schijf ?

Settings in Windows staan echt op energiebesparing:
bijv. HD uit na 20min

Adaptec is passief gekoeld

• ANdrode
  • Niet online
[quote]slayerrp schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 16:11:
[...]
Als ik kijk bij de buren, zie ik toch echt 4/5 W idle per schijf ?
[/quote

Bij idle draait de harde schijf nog. Bij sleep niet.

Ik kan geen sleep verbruik vinden voor deze schijven. Als ze dat niet ondersteunen met de huidige firmware kan je daar mee gaan klooien of ze vervangen. Als je 4w kan besparen dan verdien je dat terug.

Over het verbruik: Deze schijf doet het volgens storagereview relatief goed als het gaat om idle verbruik. Maar als sleep niet werkt (ze blijven 24/7 draaien) dan verbruik je daardoor erg veel en veroorzaken ze inderdaad > 40w permanent gebruik
Afbeeldingslocatie: http://www.storagereview.com/images/hitachi_deskstar_5k4000_4tb_power_values.png

• slayerrp
Gezien de acces times van m'n schijven gok ik dat ze inderdaad niet in sleep staan, anders zouden ze ten minste eerst op tempo moeten komen voordat ik ze kan lezen.
Gok dat misschien plex ze draaiende houdt oid.

Misschien van het weekend plex maar eens ff uitzetten en kijken wat m'n schijven doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je hebt een SSD, als je die als OS en user data/program disk gebruikt, dan kun je als het goed is HDD's tot stilstand brengen. Via Task Manager kun je Resource Monitor starten en zien welke bestanden worden gelezen of geschreven. Sysinternals DiskMon doet hetzelfde.

Het down/upspinnen kun je goed horen bij diverse typen 3.5" HGST HDD"s.

Een tool om spin-down te forceren is Revo Sleep. Die maakt de disk onbeschikbaar.

Kijk ook eens of er processen staan te draaien die voortdurend cpu verbruiken (VM's, services, icon tray). Met CCleaner of msconfig kun je voorkomen dat programma's worden geladen tijdens starten. Bepaalde Explorer plug-ins kunnen ook verstorend werken. Explorer draait altijd (zorgt voor Start menu e.d.). De plugins zijn te vinden onder het CCleaner "Context Menu".

De TS bevat info over zuinigheidssettings voor BIOS en Windows 7 en hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is bizar hoeveel winst er geboekt is op het vlak van idle verbruik de afgelopen jaren. Ik heb laatst de een oude E8400 vergeleken met een i5-6600. De laatste doet 11 watt idle - let wel, een volledig opgetuigde pc zonder enige tuning - de eerste 40 tot 50 watt meer. Ter vergelijking - een wat oudere router met ARM-chip verbruikt 6 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slayerrp
mrmrmr schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 04:28:
Je hebt een SSD, als je die als OS en user data/program disk gebruikt, dan kun je als het goed is HDD's tot stilstand brengen. Via Task Manager kun je Resource Monitor starten en zien welke bestanden worden gelezen of geschreven. Sysinternals DiskMon doet hetzelfde.

Het down/upspinnen kun je goed horen bij diverse typen 3.5" HGST HDD"s.

Een tool om spin-down te forceren is Revo Sleep. Die maakt de disk onbeschikbaar.

Kijk ook eens of er processen staan te draaien die voortdurend cpu verbruiken (VM's, services, icon tray). Met CCleaner of msconfig kun je voorkomen dat programma's worden geladen tijdens starten. Bepaalde Explorer plug-ins kunnen ook verstorend werken. Explorer draait altijd (zorgt voor Start menu e.d.). De plugins zijn te vinden onder het CCleaner "Context Menu".

De TS bevat info over zuinigheidssettings voor BIOS en Windows 7 en hoger.
Ik ga van het weekend maar eens duiken in het verbruik van de schijven via DiskMon.
Revosleep is voor mij geen optie als ik het zo lees omdat je je schijven handmatig weer moet unlocken en dat is niet handig met Plex.

Thnx voor de tips :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-09 13:47
Wie kan mij adviseren in het volgende?

Op dit moment heb ik een Zyxcel NAS met 2 x 3TB WD Green HD's erin. Deze gebruik ik in combinatie een Raspberry Pi welke als download / domotica server functioneert. Ik merk echter dat ik wel wat meer snelheid wil en wat meer stabiliteit.

Nu heb ik gekeken naar een Synology DS216Play. Deze komt +- op 245 euro.

Nu wil ik ook gaan kijken of met deze prijs ook een zelfbouw NAS kan Ik heb nog een Samsung EVO 256 GB SSD schijf liggen welke nu helemaal niet meer wordt gebruikt.

De 2 X WD Greens wou ik dan ook gaan overzetten. Daarnaast zou het mooi zijn als een moederboard bestaat met een DC adapter aansluiting (k heb nog een nieuwe dell laptop voeding liggen die misschien ook gebruikt kan worden?) & dus 3 x SATA aansluiting.

Wat is verstandig? En welke mogelijkheden zijn er?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Opties genoeg, maar het ligt een beetje aan je eisen. DC Ingang is erg beperkend (maar wel vaak het zuinigst).

pricewatch: Asus H110S1
pricewatch: Asus H110T

Nadeel van deze twee bordjes is dat je maar 2 SATA poorten hebt. Als je de EVO SSD kan omzetten in een M.2 SSD kom je al veel verder.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-09 20:43
Possible schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 11:29:
Wie kan mij adviseren in het volgende?

Op dit moment heb ik een Zyxcel NAS met 2 x 3TB WD Green HD's erin. Deze gebruik ik in combinatie een Raspberry Pi welke als download / domotica server functioneert. Ik merk echter dat ik wel wat meer snelheid wil en wat meer stabiliteit.

Nu heb ik gekeken naar een Synology DS216Play. Deze komt +- op 245 euro.

Nu wil ik ook gaan kijken of met deze prijs ook een zelfbouw NAS kan Ik heb nog een Samsung EVO 256 GB SSD schijf liggen welke nu helemaal niet meer wordt gebruikt.

De 2 X WD Greens wou ik dan ook gaan overzetten. Daarnaast zou het mooi zijn als een moederboard bestaat met een DC adapter aansluiting (k heb nog een nieuwe dell laptop voeding liggen die misschien ook gebruikt kan worden?) & dus 3 x SATA aansluiting.

Wat is verstandig? En welke mogelijkheden zijn er?
Verstandig is om die DS216play lekker in de winkel te laten liggen.
Ik heb nu sinds 2 weken een zelfbouw server draaien en was, exclusief schijven, 240 euro kwijt. Ik heb er Xpenology op draaien. Super simpel om te installeren en draai met een Pentium G4560, Seasonic 360 en 2 schijven idle op 19,3 watt.

Hiervoor had ik een Synology DS214 en het snelheidsverschil is echt een wereld van verschil.
Enige voordeel van een echte Synology is dat het een stuk kleiner is, iets stiller en je zeker weet dat je de laatste DSM draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
yorroy schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 11:41:
[...]

Verstandig is om die DS216play lekker in de winkel te laten liggen.
Ik heb nu sinds 2 weken een zelfbouw server draaien en was, exclusief schijven, 240 euro kwijt. Ik heb er Xpenology op draaien. Super simpel om te installeren en draai met een Pentium G4560, Seasonic 360 en 2 schijven idle op 19,3 watt.

Hiervoor had ik een Synology DS214 en het snelheidsverschil is echt een wereld van verschil.
Enige voordeel van een echte Synology is dat het een stuk kleiner is, iets stiller en je zeker weet dat je de laatste DSM draait.
Welk moederboard en kast heb je hiervoor gebruikt? want die komen er bij mij namelijk dan ook nog bij.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
Possible schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 11:44:
[...]

Welk moederboard en kast heb je hiervoor gebruikt? want die komen er bij mij namelijk dan ook nog bij.
De volledige lijst:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 59,-€ 59,-
1MSI H110I Pro€ 77,50€ 77,50
1Cooler Master Elite 130€ 47,50€ 47,50
1Crucial CT4G4DFS8213€ 29,99€ 29,99
1Seasonic G-series 360 watt€ 63,95€ 63,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 277,94

De H110 moederbordjes zijn overigens ook volop te koop op V&A
Geheugen moet je afwegen of je nu voor 4 of 8 gb gaat, maar geheugen is op het moment 2x zo duur als afgelopen zomer. Maar voor een Xpenology is 4gb eigenlijk ook wel zat.
Voeding is ook weer wat duurder zie ik nu.

Als je een moederbord wil met DC aansluiting en meer dan 2 sata aansluitingen dat is er volgens mij maar 1 optie:
pricewatch: Asus Q170T

[ Voor 5% gewijzigd door yorroy op 17-02-2017 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
yorroy schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 12:14:
[...]

De volledige lijst:

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 277,94

De H110 moederbordjes zijn overigens ook volop te koop op V&A
Geheugen moet je afwegen of je nu voor 4 of 8 gb gaat, maar geheugen is op het moment 2x zo duur als afgelopen zomer. Maar voor een Xpenology is 4gb eigenlijk ook wel zat.
Voeding is ook weer wat duurder zie ik nu.

Als je een moederbord wil met DC aansluiting en meer dan 2 sata aansluitingen dat is er volgens mij maar 1 optie:
pricewatch: Asus Q170T
Thanks!

Ik ga er mee aan de slag. Ik zal eerst moeten kijken voor een kleinere behuizing. Ik ben bang dat deze namelijk niet gaat passen in mijn meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02:05
Verwijderd schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 06:07:
Het is bizar hoeveel winst er geboekt is op het vlak van idle verbruik de afgelopen jaren. Ik heb laatst de een oude E8400 vergeleken met een i5-6600. De laatste doet 11 watt idle - let wel, een volledig opgetuigde pc zonder enige tuning - de eerste 40 tot 50 watt meer. Ter vergelijking - een wat oudere router met ARM-chip verbruikt 6 watt.
Mwah, vind het juist tegenvallen. Ik heb hier al sinds 2013 een quadcore (i5 3570K) draaien met een idle verbruik van nog geen 12W.

Ik zie voorlopig nog geen reden om up te graden in het kader van zuinigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
GioStyle schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 13:30:
[...]

Mwah, vind het juist tegenvallen. Ik heb hier al sinds 2013 een quadcore (i5 3570K) draaien met een idle verbruik van nog geen 12W.

Ik zie voorlopig nog geen reden om up te graden in het kader van zuinigheid.
Op zich heeft Camacha wel gelijk. Uit het artikel op de frontpage blijkt wel dat er sinds Sandy Bridge enorme stappen zijn gezet. Er zit dus wel degelijk een groot verschil tussen de E8400 en de cpu's van nu, maar dat is ook niet gek, er zit ongeveer 10 jaar tussen.
De laatste jaren zijn die stappen niet zo groot meer en kun je inderdaad met een 3570k nog prima vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

yorroy schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 16:48:
De laatste jaren zijn die stappen niet zo groot meer en kun je inderdaad met een 3570k nog prima vooruit.
Juist tussen Sandy Bridge en nu zijn stappen gezet op het vlak van verbruikt. Qua prestaties is het allemaal niet zo hard gegaan, maar qua performance per watt wel.

Ik zal de 2500K voor de grap eens idle en loaded nameten. Volgens mij komt dat niet eens in de buurt van 12 watt - dat vind ik eerlijk gezegd een verdacht lage meting, zeker vergeleken met Skylake.
GioStyle schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 13:30:
Hoe is dat gemeten en hoe is dat systeem geconfigureerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GioStyle schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 18:46:
En dat is allemaal al 4 jaar geleden..
Het gaat dus om 19 watt. Dat is al iets realistischer. Nog lijkt het wel erg weinig voor die generatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Verwijderd schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 18:51:
[...]

Het gaat dus om 19 watt. Dat is al iets realistischer. Nog lijkt het wel erg weinig voor die generatie
Nee, aan mijn server hangt alleen een voedingkabel en 2 UTP kabels, dus 11,4W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GioStyle schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 18:56:
Nee, aan mijn server hangt alleen een voedingkabel en 2 UTP kabels, dus 11,4W.
Als we appels met appels willen vergelijken gaat het over 19 watt. Als we appels met peren gaan vergelijken heeft het allemaal geen zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Verwijderd schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 18:57:
[...]

Als we appels met appels willen vergelijken gaat het over 19 watt. Als we appels met peren gaan vergelijken heeft het allemaal geen zin.
Prima. Laat jouw opstelling maar eens zien en je testresultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GioStyle schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 18:59:
Prima. Laat jouw opstelling maar eens zien en je testresultaten.
- pricewatch: HP ProDesk 600 G2 SFF X3J46EA
- Windows 7 ingelogd, idle op desktop, randapparatuur en netwerkkabel aangesloten
- Cresta RCE 1106
- 11 watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Verwijderd schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 19:07:
[...]

- pricewatch: HP ProDesk 600 G2 SFF X3J46EA
- Windows 7 ingelogd, idle op desktop, randapparatuur en netwerkkabel aangesloten
- Cresta RCE 1106
- 11 watt
En wat doet ie als je bij energie instellingen het scherm na x aantal minuten uitdoet, en randapparatuur lostrekt.

Als dit waar is zou het wel erg netjes zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GioStyle schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 19:13:
En wat doet ie als je bij energie instellingen het scherm na x aantal minuten uitdoet, en randapparatuur lostrekt.

Als dit waar is zou het wel erg netjes zijn.
Dat heb ik niet getest, omdat ik een meer op zoek was naar de typische user case dan het gebruik als server. Het ging mij toen vooral om het idle op desktop-verbruik ten opzichte van de oude E8400-systemen. Dat verschilt zomaar 40-50 watt(!). Ik wil binnenkort weleens testen hoe die ProDesk het als server zou doen - zodra ik mijn meter teruggevonden heb :+

Ik geloof overigens dat mijn meter een verbruik onder de 5-7 watt niet meer kan meten, maar dan weet je op zich ook genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Top, tot die tijd ben ik dan nog niet overtuigd. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GioStyle schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 19:27:
Top, tot die tijd ben ik dan nog niet overtuigd. :+
Ik snap het probleem niet helemaal. Waarom heb je moeite te geloven dat een chip die drie generaties scheelt en op 14 nm in plaats van 22 nm gebakken is een stuk zuiniger is? Dat is toch alleen maar logisch? Nog even los van de steeds grotere focus op zuinige technieken, zoals het uitschakelen van onderdelen die niet in gebruik zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 19:40:
[...]
Ik snap het probleem niet helemaal. Waarom heb je moeite te geloven dat een chip die drie generaties scheelt en op 14 nm in plaats van 22 nm gebakken is een stuk zuiniger is? Dat is toch alleen maar logisch? Nog even los van de steeds grotere focus op zuinige technieken, zoals het uitschakelen van onderdelen die niet in gebruik zijn.
Voor zover ik weet zitten de grootste besparing al in Sandy Bridge. Dat is clock gating om delen van de processor uit te zetten (cores, clock generator, etc.

De volgende stap daarna (en eigenlijk de laatste die uitmaakt) zijn de C6/C7 power states. Daardoor sleept de CPU nog wat verder (snel gegoogled: ~2-3w).

Het grootste deel van de winst vanaf haswell zit in de performance. Sneller in/uit de sleep modes. Daar heb je wat aan in de praktijk (latency) en waarschijnlijk ook bij een lichte, niet-idle load.

offtopic:
Leuk artikelt op de freebsd wiki trouwens dat wat technische termen noemt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ANdrode schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 21:19:
Voor zover ik weet zitten de grootste besparing al in Sandy Bridge. Dat is clock gating om delen van de processor uit te zetten (cores, clock generator, etc.
Vergeet finFET niet :) Minder lekkage betekent ook minder verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Verwijderd schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 19:40:
[...]

Jij wil appels met appels vergelijken. Doe dat dan ook. Ik bedoel, jij vergelijkt mijn setup met 2 netwerkkaarten in gebruik met jouw setup met maar 1 netwerkchip. Jij noemt inclusief randapparatuur, maar je noemt niet op wat je randapparatuur is.

Het zal ongetwijfeld best zuiniger zijn, maar het verschil is niet zo groot als jij doet vermoeden.

Meet maar het idle verbruik met 1 UTP kabel aangesloten. Ik gok dat je dan 7 à 8 W doet. Mijn setup zit dan net boven de 10W.

Dan vind ik een vrij normale vooruitgang, maar niet spectaculair te noemen. Ik bedoel, we zijn 4 jaar verder, dat is voor hardware een lange tijd.

Nogmaals, het verschil is voor mij niet de moeite waard om te upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GioStyle schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 00:01:
Dan vind ik een vrij normale vooruitgang, maar niet spectaculair te noemen. Ik bedoel, we zijn 4 jaar verder, dat is voor hardware een lange tijd.

Nogmaals, het verschil is voor mij niet de moeite waard om te upgraden.
Ah, daar komt de aap uit de mouw :P Je bent jezelf ervan aan het overtuigen dat je hardware echt nog wel prima mee kan. Dat is geen probleem en waarschijnlijk ook wel waar ook. Dat betekent echter niet dat er geen stappen zijn gemaakt op het vlak van verbruik de afgelopen jaren. Iedere watt continu gebruik minder is natuurlijk mooi meegenomen. Vergeet ook niet dat idle leuk is en voor een server ook wel degelijk relevant, maar dat de cijfers er totaal anders uitzien zodra er een belasting bij komt kijken.

Is het spul de afgelopen vier jaar best wat zuiniger geworden? Ja, daar wijzen de cijfers wel op. Kan een Ivy Bridge-systeem nog mee? Ook wel, want je moet behoorlijk wat vermogen verstoken wil je een nieuwe processor plus omringende hardware kunnen verantwoorden.

Zolang je zelf tevreden bent met je hardware is het prima, ons hoef je niet te overtuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Wat je wil, mij maakt het niets uit. Ik ben alleen niet overtuigd door jou dat er afgelopen 4 jaar enorme stappen zijn gemaakt qua zuinigheid.

Die stappen zijn allang gemaakt voordat jij met je setup op de proppen kwam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 21:46:
[...]
Vergeet finFET niet :) Minder lekkage betekent ook minder verbruik.
Ivy Bridge was de eerste generatie met FinFET toch?

Ik denk dat clock gating de grootste stap is. Helaas kan je puur de CPU niet vergelijken omdat het platform bij laag verbruik steeds meer meetelt.

En bijvoorbeeld de stap naar DDR3L. Alleen dat heb ik ook op 1.35V gebruikt met een Nehalem machine...

Als je /volledig idle/ meet dan scheelt het weing tussen generaties. Als je vrijwel idle maar met processing vergelijkt ("x86 router") dan scheelt het flink. Met het grootste verschil in de latency

Acties:
  • 0 Henk 'm!
slayerrp schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 08:41:
[...]
Revosleep is voor mij geen optie als ik het zo lees omdat je je schijven handmatig weer moet unlocken en dat is niet handig met Plex.
Nee, en het is ook niet stabiel. Om eenmalig idle te kunnen meten is het misschien wel geschikt.

Een tool die stabieler en meer praktisch is, is HDDScan for Windows 3.3. Via de interface kun je instellen wanneer de drive in idle stand moet gaan.

Je kunt er ook een spindown mee uitvoeren. Dan is de schijf onbeschikbaar tot je een spinup uitvoert.

Misschien weet iemand nog een andere tool? Niet alleen voor dit geval, maar in het algemeen.

[ Voor 7% gewijzigd door mrmrmr op 18-02-2017 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
mrmrmr schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 15:50:
[...]
Misschien weet iemand nog een andere tool? Niet alleen voor dit geval, maar in het algemeen.
hdparm, mits je linux gebruikt :+

@slayerrp: Heeft die raid/SATA controller een bios? Die kan er ook voor zorgen dat spindown niet werk.

Spindown combineert sowieso lastig met RAID. Bij MDADM (linux software raid) of BTRFS is mijn ervaring dat het werkt. Met een Areca hardware raid 5 array in Windows was het een stuk lastiger om dit te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwadronaut
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
NAS uit 2011 kapot, maar als ik iets nieuws wil met ECC, doet dat toch best pijn:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4600 Boxed€ 93,-€ 93,-
1Fujitsu D3417-B€ 153,-€ 153,-
1Cooler Master Elite 110€ 41,89€ 41,89
2Samsung M391A1G43EB1-CRC€ 71,56€ 143,12
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 494,96

Ik wil er nog een caching device ingooien en 2 oude (3.5) disks. Vergeet ik nog wat, of is er nog een ander leuk reepje RAM wat er in past en goedkoper is ;) ? Idee is dat die wat meer doet dan enkel NAS zijn, VMs bouwen, foto's, streamen, backups, je kent het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
kwadronaut schreef op maandag 20 februari 2017 @ 00:49:
NAS uit 2011 kapot, maar als ik iets nieuws wil met ECC, doet dat toch best pijn:
Er zijn natuurlijk allerlei manieren om het wat goedkoper te krijgen - een G4600 hoeft niet, da's eigenlijk enkel zinnig als je die HD630 gpu nodig hebt, anders is een G4560 of zelfs G4400 wel ok. Heb je zoveel RAM nodig? Je kan ook voor een Gigabyte of ASRock C232-board gaan ipv de Fujitsu, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slayerrp
ANdrode schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 17:36:
[...]

hdparm, mits je linux gebruikt :+

@slayerrp: Heeft die raid/SATA controller een bios? Die kan er ook voor zorgen dat spindown niet werk.

Spindown combineert sowieso lastig met RAID. Bij MDADM (linux software raid) of BTRFS is mijn ervaring dat het werkt. Met een Areca hardware raid 5 array in Windows was het een stuk lastiger om dit te regelen.
Ik heb ff zitten zoeken, er is blijkbaar software voor deze kaart, volgens mij heb ik nooit een driver geïnstalleerd 8)7 , draai trouwens gewoon JBOD en geen raid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• webbier
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 31-08 13:14
kwadronaut schreef op maandag 20 februari 2017 @ 00:49:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4600 Boxed€ 93,-€ 93,-
1Fujitsu D3417-B€ 153,-€ 153,-
2Samsung M391A1G43EB1-CRC€ 71,56€ 143,12
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 494,96

Ik wil er nog een caching device ingooien en 2 oude (3.5) disks. Vergeet ik nog wat, of is er nog een ander leuk reepje RAM wat er in past en goedkoper is ;) ? Idee is dat die wat meer doet dan enkel NAS zijn, VMs bouwen, foto's, streamen, backups, je kent het wel.
Het gaat ook best pijn doen om dat moederbord in die case te krijgen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voorlopig werkt de D3417-B nog niet samen met Kaby Lake processoren. Een BIOS update wordt verwacht omstreeks april. Het moederbord moet een B2x versie zijn.

Er zijn ook Skylakes met een goede prijs/prestatie verhouding die wel werken op de huidige versie zoals de G4400.

Alleen als je echt ECC nodig hebt zou ik daarvoor gaan want dat kost veel en brengt relatief weinig. Zonder ECC kun je ook een D3400-B van 50 euro toepassen, of borden van andere merken. Non-ECC geheugen kan ook goedkoper zonder op grootte in te leveren. Dat scheelt bij elkaar 170 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Ik ben nog steeds aan het orienteren op een zelfbouw server. De server/NAS zal voornamelijk als download station functioneren. VM's etc doe ik allemaal niet aan.

Zit er veel verschil qua verbruik m.b.t. de Intel Celeron G1820 of de Pentium G4400 ? Het verschil in prijs is bijna de helft. En voor hetgene wat ik ermee doe lijkt mij de Celeron prima geschikt.

[ Voor 10% gewijzigd door Possible op 20-02-2017 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Possible schreef op maandag 20 februari 2017 @ 14:37:
Zit er veel verschil qua verbruik m.b.t. de Intel Celeron G1820 of de Pentium G4400 ? Het verschil in prijs is bijna de helft. En voor hetgene wat ik ermee doe lijkt mij de Celeron prima geschikt.
Er zit vrijwel geen verschil tussen in idle.
In theorie is de G4400 wat zuiniger doordat hij sneller naar idle terug gaat (speed shift). En DDR4 is als je het goed uitkiest wat zuiniger dan DDR3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmob
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-07 17:39
Ik zit te denken aan deze configuratie:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus H110T€ 75,25€ 75,25
1WD Blue WD30EZRZ, 3TB€ 98,95€ 98,95
1Kingston ValueRAM KVR24S17S8/4€ 32,98€ 32,98
1Intel 600p 128GB€ 61,95€ 61,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 384,57

Doel is een fileserver (nzb en backup/cloud), tvheadend en home-automation, dus op zich, naast nzbget geen zware taken denk ik.

Ik twijfel dan ook een beetje of dit niet overkill is, maar een setup met bijvoorbeeld een celeron was slechts 20 euro goedkoper uiteindelijk (als ik het concept met 19V ingang houdt, wat me fijner en voordeliger lijkt dan pico-psu). Momenteel draait het meeste op een raspberry pi 3, en dan een synology ds211j als fileserver (die is dan ook aan vervanging toe met zn 128MB geheugen).

Gezien de prijzen van geheugen heb ik 'maar' 4GB. Ik zie hier de meeste veel meer nemen, maar ik zie het nut niet. Naast een ruime cache voor nzbget en een cache voor mysql, zie ik weinig redenen grote gebruikers. Zie ik iets over het hoofd? Ik zit te denken btrfs uit te proberen, maar volgens mij heeft dat geen enorme geheugen eisen zoals ZFS.

Rekenkracht is vooral bedoeld omdat ik internet streams omzet naar mpeg-ts streams zodat ik het als tv kan gebruiken in tvheadend. Momenteel is dat allemaal pass-through in ffmpeg, maar eventueel wil ik encodering toepassen. Verder uiteraard voor nzbget. En meer is beter...

Mn huidige 1,5 TB wordt wat krap nadat de andere 1,5TB overleed. Dus het plan is om een nieuwe 3TB te gebruiken en deze enkel als incidentel backup te gebruiken en het uploaden naar de cloud, hooguit een paar keer per week en de rest in slaapstand. Ik zie hier af en toe HDDs langskomen die een stuk zuiniger zijn maar in een enclosure zitten, zijn er nog van zulke op te pikken? Wil vooral iets zuinigers dan 4.1W.

Tot slot heb ik nog een laptop adapter nodig, enig idee waar je die het beste kan krijgen en wat het beste is qua vermogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
kingmob schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 12:32:
Gezien de prijzen van geheugen heb ik 'maar' 4GB. Ik zie hier de meeste veel meer nemen, maar ik zie het nut niet. Naast een ruime cache voor nzbget en een cache voor mysql, zie ik weinig redenen grote gebruikers. Zie ik iets over het hoofd? Ik zit te denken btrfs uit te proberen, maar volgens mij heeft dat geen enorme geheugen eisen zoals ZFS.

Rekenkracht is vooral bedoeld omdat ik internet streams omzet naar mpeg-ts streams zodat ik het als tv kan gebruiken in tvheadend. Momenteel is dat allemaal pass-through in ffmpeg, maar eventueel wil ik encodering toepassen. Verder uiteraard voor nzbget. En meer is beter...
Veel geheugen is fijn voor de harde schijf cache én als je een VM draait. Ik gebruik zelf een VM voor bijvoorbeeld aceproxy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmob
ANdrode schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 12:51:
[...]

Veel geheugen is fijn voor de harde schijf cache én als je een VM draait. Ik gebruik zelf een VM voor bijvoorbeeld aceproxy
Maar waarom draai je dat in VM en niet native? Heb nog nooit de behoefte gehad om VMs te gebruiken, maar wellicht snap ik de usecase niet.

Verder lijkt het aantal RAM voor harde schijf cache me niet in de GBs? Of kan je een ramdisk instellen als extra cache oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus H110T€ 75,25€ 75,25
1WD Blue WD30EZRZ, 3TB€ 98,95€ 98,95
1Kingston ValueRAM KVR24S17S8/4€ 32,98€ 32,98
1Intel 600p 128GB€ 61,95€ 61,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 384,57

Verhaal
Grappig, ik zit met precies hetzelde. Ik ga echter voor de volgende configuratie:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G3900 Boxed€ 37,99€ 37,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 256,93

Voor het MSI bord gekozen omdat deze 4x SATA heeft. Ik heb nog een Samsung 256 GB SATA600 SDD liggen welke ik ga gebruiken voor het OS (Linux)

Verder heb ik nog 2 x WD 3 TB Green hardeschijven die ik nu in mijn oude NAS heb zitten. Deze ga ik hergebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmob
Possible schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 13:11:
[...]

Grappig, ik zit met precies hetzelde. Ik ga echter voor de volgende configuratie:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G3900 Boxed€ 37,99€ 37,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 256,93

Voor het MSI bord gekozen omdat deze 4x SATA heeft. Ik heb nog een Samsung 256 GB SATA600 SDD liggen welke ik ga gebruiken voor het OS (Linux)

Verder heb ik nog 2 x WD 3 TB Green hardeschijven die ik nu in mijn oude NAS heb zitten. Deze ga ik hergebruiken.
Ja, da's het grote nadeel van mijn setup die 2 sata poorten, maar dat is de prijs die ik betaal voor de 19V aansluiting blijkbaar. Er zit een M2 slot op, dus de SSD neemt geen poort in beslag en heb momenteel maar 2 disks in gedachten. Maar het zou in de toekomst kunnen betekenen dat ik vast zit ja. Mijn plan is om usb3.0 te gebruiken in dat geval voor de backupschijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
kingmob schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 13:10:
[...]
Maar waarom draai je dat in VM en niet native? Heb nog nooit de behoefte gehad om VMs te gebruiken, maar wellicht snap ik de usecase niet.
Ik vertrouw de software (acestream) niet. Ik moet een dubieuze russische binary installeren. Dat doe ik liever op een VM ;)
Verder lijkt het aantal RAM voor harde schijf cache me niet in de GBs? Of kan je een ramdisk instellen als extra cache oid?
Linux gebruikt al het geheugen dat je hebt als harde schijf cache.

Het geeft extra performance bij kleine bestanden op een hdd (traag) en als cache voor grote bestanden. Als ik een film speel dan wordt ongeveer de hele film gecached in RAM. Daarna kunnen de harde schijven in principe weer in spindown.

Geen reden om 64GB te kopen. Maar ik zou nu wel naar minimaal 16GB willen kunnen upgraden. En als mijn moederbord 16GB dimms aankan (bv DDR4 ECC) zou ik dat overwegen als ik een goedkope dimm vind.
Bij amazon.de kan je misschien een retourproduct voor de 'oude' ram prijs krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmob
ANdrode schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 13:36:
[...]

Ik vertrouw de software (acestream) niet. Ik moet een dubieuze russische binary installeren. Dat doe ik liever op een VM ;)

[...]

Linux gebruikt al het geheugen dat je hebt als harde schijf cache.

Het geeft extra performance bij kleine bestanden op een hdd (traag) en als cache voor grote bestanden. Als ik een film speel dan wordt ongeveer de hele film gecached in RAM. Daarna kunnen de harde schijven in principe weer in spindown.

Geen reden om 64GB te kopen. Maar ik zou nu wel naar minimaal 16GB willen kunnen upgraden. En als mijn moederbord 16GB dimms aankan (bv DDR4 ECC) zou ik dat overwegen als ik een goedkope dimm vind.
Bij amazon.de kan je misschien een retourproduct voor de 'oude' ram prijs krijgen
Ik snap dat linux alle RAM probeert te gebruiken, het is immers 'gratis', maar is er ook een echt groot voordeel? Voor zover ik het begrijp is de cache vooral handig voor schrijven en voor herhaaldelijk lezen. Juist voor het kijken van films dus nutteloos.
Kan niet echt een benchmark oid vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
kingmob schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 13:46:
[...]

Ik snap dat linux alle RAM probeert te gebruiken, het is immers 'gratis', maar is er ook een echt groot voordeel? Voor zover ik het begrijp is de cache vooral handig voor schrijven en voor herhaaldelijk lezen. Juist voor het kijken van films dus nutteloos.
Kan niet echt een benchmark oid vinden.
In principe wordt er bij writes weinig gecached. Bij een sync() moet alles naar de harde schijf geschreven zijn (bij write through cache). En je neemt een risico bij write back cache zonder een back-up batterij op een raid kaart.

Je kan kennelijk met vmtouch kijken hoeveel er van een bestand gecached is.

Op mijn NAS (docker containers voor zelfde doel als jij hebt) wordt 2GB echt *gebruikt*. Daarnaast 13,5GB aan cached data. Mijn ervaring is dat 4GB te weinig is om vm's te kunnen gebruiken voor isolatie van processen. Voor mij zou 4GB een verkeerde bezuiniging zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmob
ANdrode schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 14:26:
[...]

In principe wordt er bij writes weinig gecached. Bij een sync() moet alles naar de harde schijf geschreven zijn (bij write through cache). En je neemt een risico bij write back cache zonder een back-up batterij op een raid kaart.

Je kan kennelijk met vmtouch kijken hoeveel er van een bestand gecached is.

Op mijn NAS (docker containers voor zelfde doel als jij hebt) wordt 2GB echt *gebruikt*. Daarnaast 13,5GB aan cached data. Mijn ervaring is dat 4GB te weinig is om vm's te kunnen gebruiken voor isolatie van processen. Voor mij zou 4GB een verkeerde bezuiniging zijn
Ik heb net bedacht dat ik eventuele 'nutteloze' RAM ook kan gebruiken als timeshift ruimte in tvheadend, dus ik heb idd de neiging om het te verdubbelen naar 8GB. Ik checkte net een VM van me met vergelijkbare services die ik gebruik om te pielen, en die gebruikt idd ook zo'n 2GB en net geen GB aan cache (4GB RAM). Maar ik wil zeker een GB voor nzbget cache en dan dus nog een tvheadend buffer, dus dan zou het net niet genoeg kunnen zijn.
Docker verwacht ik niet veel te gebruiken, al wil ik het wel gaan proberen. Wat ik begrijp is dat juist een gedoe als je bestanden buiten de container wil schrijven? Wat is jouw reden om docker te gebruiken? enkel encapsulation, of zijn er nog andere voordelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Ik zou anno 2017 niet meer aan 3.5" schijven beginnen in een NAS/ storage server. Koop lekker 1 of 2 Seagate/Maxtor externe 2.5" schijven (je hebt 3TB voor circa 100 euro, 4 TB voor 140 euro), haal ze uit de behuizing en gebruik die. Qua ruimte en stroomverbruik (spinup) kan je zo veel kleinere/zuinigere systemen maken.

Zo'n server als je nu hebt samengesteld (Pentium + Asus H110T) kan je dan met een willekeurige 65W laptopadapter (die liggen bij bosjes bij de kringloop/etc, alle Dell laptops van de afgelopen tien jaar hadden die) al prima draaiend hebben. Met 3.5" schijven zal je ws naar 90W moeten, die zijn een stuk zeldzamer.

Overigens, als ik al die servers zie met 12 VM's erop enzo dan word ik al moe als ik eraan denk - is dat geen enorm gedoe qua beheer, security updates voor 12 systemen, configs, software etc? Ik zat inderdaad te denken dat docker containers een stuk zinniger zijn in zo'n scenario.

[ Voor 18% gewijzigd door Dreamvoid op 21-02-2017 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
kingmob schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 15:54:
[...]
Ik heb net bedacht dat ik eventuele 'nutteloze' RAM ook kan gebruiken als timeshift ruimte in tvheadend, dus ik heb idd de neiging om het te verdubbelen naar 8GB. Ik checkte net een VM van me met vergelijkbare services die ik gebruik om te pielen, en die gebruikt idd ook zo'n 2GB en net geen GB aan cache (4GB RAM). Maar ik wil zeker een GB voor nzbget cache en dan dus nog een tvheadend buffer, dus dan zou het net niet genoeg kunnen zijn.
Mooie analyse van wat je echt gebruikt :). Ik zou voor één 8GB dimm gaan zodat je later groter kan.
Docker verwacht ik niet veel te gebruiken, al wil ik het wel gaan proberen. Wat ik begrijp is dat juist een gedoe als je bestanden buiten de container wil schrijven? Wat is jouw reden om docker te gebruiken? enkel encapsulation, of zijn er nog andere voordelen?
Ik heb de rechten heel erg permissief ingesteld voor de download containers. Na een download verplaats sonarr de bestanden en die stelt wel 'normale' permissions in.

Naast de encapsulation geeft docker mij ook gemak. Ik kan daarmee erg makkelijk recente software draaien zonder het systeem zelf te vervuilen.

Vaak zijn de containers zo ingericht dat je met environment variabelen + het bind-mounten van een config directory alles kan instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmob
Dreamvoid schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 16:02:
[...]

Ik zou anno 2017 niet meer aan 3.5" schijven beginnen in een NAS/ storage server. Koop lekker 1 of 2 Seagate/Maxtor externe 2.5" schijven (je hebt 3TB voor circa 100 euro, 4 TB voor 140 euro), haal ze uit de behuizing en gebruik die. Qua ruimte en stroomverbruik (spinup) kan je zo veel kleinere/zuinigere systemen maken.

Zo'n server als je nu hebt samengesteld (Pentium + Asus H110T) kan je dan met een willekeurige 65W laptopadapter (die liggen bij bosjes bij de kringloop/etc, alle Dell laptops van de afgelopen tien jaar hadden die) al prima draaiend hebben. Met 3.5" schijven zal je ws naar 90W moeten, die zijn een stuk zeldzamer.

Overigens, als ik al die servers zie met 12 VM's erop enzo dan word ik al moe als ik eraan denk - is dat geen enorm gedoe qua beheer, security updates voor 12 systemen, configs, software etc? Ik zat inderdaad te denken dat docker containers een stuk zinniger zijn in zo'n scenario.
Ah, da's de reden dat ik die niet in de pricewatch vond. Ik heb niet zo'n overzicht welke externe schijven eenvoudig uit elkaar te halen zijn alleen en zag hier laatst dat sommigen geen sata interface hebben. Heb je linkjes van voorbeelden? Ik prefereer namelijk idd 2.5'' als het even kan, maar het moet niet tientallen euro's meer kosten, want dat haal ik er nooit uit qua stroomkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Daarom ook Seagate/Maxtor, dat zijn Seagate SATA schijven. Die dingen met de 'facetten' erop, Maxtor M3 en Seagate Expansion heten ze geloof ik. WD moet je vermijden, die hebben WD schijven met een vastgesoldeerde USB interface.

Wel een woord van waarschuwing (al maakt het je ws niet uit als je ze toch intern gebruikt), de plastic behuizingen van die externe schijven zijn zo in elkaar gezet dat je de lipjes van de bovenkant vrijwel zeker permanent sloopt bij het openbreken. Het is mij iig nog nooit gelukt om er naast de schijf ook een onbeschadigde externe behuizing aan over te houden :)

[ Voor 76% gewijzigd door Dreamvoid op 21-02-2017 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Dreamvoid schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 16:02:
[...]
Als je devops als hobby hebt is het misschien een wenselijke situatie. Voor mij niet. En ik heb ook geen zin om devops te doen.

Ik heb re-de-lijk goed gedocumenteerd hoe ik mijn docker containers aanmaak. Wil ik een nieuwe versie dan is elke container een de-factor 12 factor app. De configuratie staat er buiten. Ik kan ze triviaal opnieuw aanmaken.
tip: Schrijf de exacte docker one-liners op

Mijn vm's zijn (unmanaged) cattle (zie de pets or cattle metafoor). Ik maak er één omdat ik even een bepaald OS nodig heb. Ze zijn tijdelijk, ik kan ze verwijderen zonder echt iets te verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwadronaut
  • Niet online
Dreamvoid schreef op maandag 20 februari 2017 @ 01:45:
[...]

Er zijn natuurlijk allerlei manieren om het wat goedkoper te krijgen - een G4600 hoeft niet, da's eigenlijk enkel zinnig als je die HD630 gpu nodig hebt, anders is een G4560 of zelfs G4400 wel ok. Heb je zoveel RAM nodig? Je kan ook voor een Gigabyte of ASRock C232-board gaan ipv de Fujitsu, etc.
Ik was inderdaad nog aan een gigabyte alternatief bezig geweest, maar blijkbaar vergeten uit te werken. Ook je cpu-tip is zeker zinvol. De hoeveelheid ram: het gaat er me om dat ik a. kan uitbreiden, b. vm's die momenteel elders draaien. Vandaar toch maar geen G4400, net 2 threadjes minder.
mrmrmr schreef op maandag 20 februari 2017 @ 10:14:
Voorlopig werkt de D3417-B nog niet samen met Kaby Lake processoren. Een BIOS update wordt verwacht omstreeks april. Het moederbord moet een B2x versie zijn.
Ah... ik had ergens vanaf april verkrijgbaar gelezen en al wel verkrijgbaar in webshops, dat sloeg daar op dus :)

Nog een poging.
#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-X150M-PRO ECC€ 118,95€ 118,95
1Antec ISK600M€ 66,76€ 66,76
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 308,66

En dan nog een reepje CT8856907 (staat niet in pricewatch, 135€ via Crucial website). Behuizingen lijken helaas standaard spuuglelijk te zijn, veel te groot en/of duur. Dit leek me iets waar wél alles inpast, iets duurder maar een acceptabel compromis. Toch 50 euro eraf in totaal en nog flink uitbreidbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwadronaut
  • Niet online
mrmrmr schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 12:20:
De nieuwe BIOS updates voor Kaby Lake zijn er al. Ze staan op de FTP site van Fujitsu:
Je doet me weer twijfelen, maar dan mag ik weer knoeien met usb-sticks die zich voordoen als floppy om te updaten, eventueel nog een extra cpu halen om het überhaupt te kunnen flashen. Ik denk dat ik daar een te bange haas voor ben. Plus, 30 euro verschil. Het gigabyte bord komt zonder beeld-output, dus het zou wel mee moeten vallen qua stroomkosten?
Er staan links in de TS over de Fujitsu en in dit topic. Getest door computerblad c't, en ook toegepast door gebruikers met goede resultaten (5W). Buitengewoon zuinig.

Van de Gigabyte heb ik geen bruikbare meting gevonden (zonder grafische kaart, met desktop cpu). Grafische kaarten hebben een aanzienlijk verbruik.

Dat je voorlopig een andere 1151 cpu nodig hebt om te flashen is een flink nadeel en scherp opgemerkt.

• yorroy
mrmrmr schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 12:39:
Dat je voorlopig een andere 1151 cpu nodig hebt om te flashen is een flink nadeel en scherp opgemerkt.
Laat dit je niet tegenhouden om flink te besparen op een oudere/tweedehands moederbord.

Er is een super initiatief om een CPU te lenen voor het updaten van een 1151 moederbord:
Sharing is caring! Doorgeef Skylake CPU

• Martiveen
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15-09 14:10
Martiveen schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 14:55:
[...]

Heb de DeskMini besteld in combinatie met de G4560. Zal volgende week resultaten posten met een 2,5" ssd.
Wilde wat uitgebreidere resultaten tonen. Maar ik kom er simpelweg niet aan toe.
Maar ik zit nu op 11wat idle met een 256gb 600p m2 ssd erin. Verder niks anders aangesloten dan ethernet. Met windows server 2016

Enige wat ik wel heb geprobeerd is met een 2,5" ssd. Zelfde windows server installatie. Kon niet heel veel verschil opmerken qua stroom verbruik.

• audiojunk
Martiveen schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 14:17:
[...]

Wilde wat uitgebreidere resultaten tonen. Maar ik kom er simpelweg niet aan toe.
Maar ik zit nu op 11wat idle met een 256gb 600p m2 ssd erin. Verder niks anders aangesloten dan ethernet. Met windows server 2016

Enige wat ik wel heb geprobeerd is met een 2,5" ssd. Zelfde windows server installatie. Kon niet heel veel verschil opmerken qua stroom verbruik.
Op Hardwareluxx.verbruikt een Deskmini van AyGee 5,5W.

Ich habe mir ein kleines Desktop-System auf Basis des ASRock DeskMini 110 Barebone aufgebaut.
Mit sparsamer M.2-SSD und zusätzlicher 2TB SATA HDD (im Spindown) messe ich 5,6 Watt im Idle.
Dabei geht das System nur bis Package C-State C3 runter.
Hat noch jemand ne Idee, was man unter Win10 evtl. noch einstellen kann/muss, damit die States C6/7/8 gehen?

EDIT:
Habe es rausgefunden. Waren offensichtlich noch ein BIOS Einstellungen nicht gesetzt:
Advanced -> Chipset Configuration -> PCIE ASPM Support Enabled
Advanced -> Chipset Configuration -> PCH PCIE ASPM Support Enabled
Advanced -> Chipset Configuration -> DMI ASPM Support Enabled
Advanced -> Chipset Configuration -> PCH DMI ASPM Support Enabled

Habe jetzt im Gegenzug allerdings eine 2 Daten-Platte drin. So soll das System auch bleiben.
Idle mit beiden SATA HDDs im Spindown ist nun 5,5 Watt bei C7.

Idle Watt: 5,5W
Last Watt: 39,5W
Package C-State: C7
CPU: Intel Pentium G4560
Mainboard: ASRock DeskMini 110 (H110M-STX)
Netzteil: Mitgeliefertes 120 Watt Tischnetzteil
GPU: iGPU
Messgerät: Voltcraft Energy Check 3000
HDD / SSD: Intel SSD 600p 256GB (M.2) + 2 x Seagate SpinPoint M9T 2TB (SATA)
RAM: 2 x 8GB Crucial Ballistix Sport LT SO-DIMM (DDR4-2400, 1,20V)
Betriebssystem: Win10 Pro 64 Bit
Maus, Tastatur, Monitor: Logitech K340/M505, Dell U2311H
Lüfter: Intel Boxed
User: AyGee

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martiveen
audiojunk schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 23:38:
[...]

Op Hardwareluxx.verbruikt een Deskmini van AyGee 5,5W.

Ich habe mir ein kleines Desktop-System auf Basis des ASRock DeskMini 110 Barebone aufgebaut.
Mit sparsamer M.2-SSD und zusätzlicher 2TB SATA HDD (im Spindown) messe ich 5,6 Watt im Idle.
Dabei geht das System nur bis Package C-State C3 runter.
Hat noch jemand ne Idee, was man unter Win10 evtl. noch einstellen kann/muss, damit die States C6/7/8 gehen?

EDIT:
Habe es rausgefunden. Waren offensichtlich noch ein BIOS Einstellungen nicht gesetzt:
Advanced -> Chipset Configuration -> PCIE ASPM Support Enabled
Advanced -> Chipset Configuration -> PCH PCIE ASPM Support Enabled
Advanced -> Chipset Configuration -> DMI ASPM Support Enabled
Advanced -> Chipset Configuration -> PCH DMI ASPM Support Enabled

Habe jetzt im Gegenzug allerdings eine 2 Daten-Platte drin. So soll das System auch bleiben.
Idle mit beiden SATA HDDs im Spindown ist nun 5,5 Watt bei C7.

Idle Watt: 5,5W
Last Watt: 39,5W
Package C-State: C7
CPU: Intel Pentium G4560
Mainboard: ASRock DeskMini 110 (H110M-STX)
Netzteil: Mitgeliefertes 120 Watt Tischnetzteil
GPU: iGPU
Messgerät: Voltcraft Energy Check 3000
HDD / SSD: Intel SSD 600p 256GB (M.2) + 2 x Seagate SpinPoint M9T 2TB (SATA)
RAM: 2 x 8GB Crucial Ballistix Sport LT SO-DIMM (DDR4-2400, 1,20V)
Betriebssystem: Win10 Pro 64 Bit
Maus, Tastatur, Monitor: Logitech K340/M505, Dell U2311H
Lüfter: Intel Boxed
User: AyGee
Google Translate leert mij dat ik nog wel wat te winnen valt. Ligt dit dan echt aan Windows Server? Dacht dat die out of the box al aardig zuinig was :x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
Geen ervaring met Windows Server maar bij deze review komt m0ridin op 14-15W idle.

productreview: ASRock DeskMini 110 review door m0ridin

Geen idee waarom die Duitsers altijd zuiniger zijn :( misschien dat het aan de meter ligt maar die Energy Check 3000 lijkt me wel betrouwbaar.
Ook zijn die Asrock bordjes out of de box vaak niet erg zuinig weet ik uit eigen ervaring. Het is een beetje spelen met de instellingen en meten (bv C states op Auto ipv Enabled).

[ Voor 19% gewijzigd door audiojunk op 24-02-2017 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwadronaut
  • Niet online
mrmrmr schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 12:20:
@kwadronaut

De nieuwe BIOS updates voor Kaby Lake zijn er al. Ze staan op de FTP site van Fujitsu:

D3417-B2x:
[..]
Kaby Lake wordt door B2 versies ondersteunt.
En die revisie (van het moederbord, niet de bios) komt pas in april uit, schijnt: https://www.heise.de/forum/p-29840709/

Dat maakt de keuze gemakkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martiveen
audiojunk schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 10:18:
Geen ervaring met Windows Server maar bij deze review komt m0ridin op 14-15W idle.

Geen idee waarom die Duitsers altijd zuiniger zijn :( misschien dat het aan de meter ligt maar die Energy Check 3000 lijkt me wel betrouwbaar.
Ook zijn die Asrock bordjes out of de box vaak niet erg zuinig weet ik uit eigen ervaring. Het is een beetje spelen met de instellingen en meten (bv C states op Auto ipv Enabled).
Naar mijn weten staat de c state op enabled. Zal t eens proberen op auto dan (vanavond).
Verder is er volgens mij weinig te tweaken in t bios.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
Ik heb de CPU C States Support op enabled staan en de rest op Auto, dat was op mijn moederbord het zuinigst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Martiveen schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 14:17:
[...]

Actief gigabit LAN kan enkele Watts vergen. Als je test met SSD, is dan de M.2 module fysiek verwijderd uit het slot? Dat is waarschijnlijk noodzakelijk om de stroomvoorziening naar de module te stoppen en om PCIe niet uit de slaap te houden.

Welke instellingen heb je gedaan? Welke AHCI, LAN drivers? Zijn stekkers van toetsenbord, muis, monitor uitgetrokken?

C-states kun je monitoren (zie TS).

Is HIPM+DIPM actief? c't uitleg.

Als je die HIPM+DIPM settings nog niet ziet na het toepassen van de c't AHCI methode, dan kun je ze zichtbaar maken via deze instellingen:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Power\PowerSettings\0012ee47-9041-4b5d-9b77-535fba8b1442\
Op sub keys hieronder kun je Attributes op 2 zetten (REG_DWORD).

powercfg /qh geeft een lijst van zuinigheidsinstellingen.

Open deur: het duurt enige tijd voordat onderdelen gaan slapen. Als er in de wachttijd een onderdeel wordt gebruikt wordt die waarschiijnlijk gereset. De wachttijd kun je daarom tijdens testen beter laag instellen en eerst proberen overbodige services en processen uit te schakelen. Als je server bijvoorbeeld een web+SQL server is, zullen die processen het systeem zodanig bezig houden dat het nooit tot rust komt en er zal dan geen sprake zijn van een zeer laag verbruik.

Een gewone Windows versie kan mede daardoor zuiniger zijn.
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
audiojunk schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 10:18:

Het systeem van m0ridin van 14-15W is door de hardware niet optimaal (NVMe, WiFi, USB audio) en waarschijnlijk zijn zuinigheidsinstellingen beperkt toegepast.

De Voltcraft Energy Check 3000 is niet zo accuraat, althans in 2009 was dat zo. De meter geeft volgens hardware.info omstreeks 1,2W minder aan dan de referentiemeter. Soms wat minder, soms wat meer dan die 1,2W. Een soortgelijk beeld ontstaat in een onderlinge vergelijkingstest uitgevoerd door een gebruiker.

c't is er ook niet zo enthousiast over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blankinho
  • Laatst online: 11-06-2024
Ik ben me de afgelopen tijd aan het inlezen voor de aanschaf van een energiezuinige server. Nu zie ik hier redelijk veel langskomen waar ik me verder in kan verdiepen maar ik kom buiten de configuraties en de energiewaarden weinig tegen wat jullie nu op deze servers draaien.

Ik ben me aan het oriënteren met de volgende requirements waarbij productie (24/7 aanstaat en lab puur ter studie/testen aan zal staan);

- Energiezuinig
- Formaat (meterkast)
- Instapmodel dus niet al te duur maar wel voldoende capaciteit voor komende 3 jaar
- ESXI
- Productie VM’s:
o Ubiquiti Controller (max 2gb)
o Xpenology VM (max 4gb)
o Download VM (max 4gb)
o Vcenter (wellicht) (minimaal 8gb)
- Lab VM’s
o Bluecoat (4gb)
o F5 (minimaal 6gb)
o Splunk
o Pfsense
o Iets met beveiligingscamera’s

Voor wat betreft hardware daar kan/ga ik me nog verder in verdiepen maar ik ben benieuwd wat jullie met jullie energiezuinige config aan functies/rollen/OS/applicaties draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hardware.info heeft een test gepubliceerd van 3GB/4GB HDD's op 3,5" formaat, inclusief metingen van stroomverbruik. Dat geeft een welkom inzicht. De WD Red 4TB WD40EFRX is het zuinigst van de geteste drives.

2.5" HDD's zijn niet getest. Die worden steeds belangrijker vanwege de gunstige prijzen en grote capaciteiten: momenteel tot 5 TB. In de topic start staat een uitgebreide lijst van deze (veel) zuinigere drives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Vrees dat het op korte termijn nog geen zoden aan de dijk zet om mn 4x WD20EARX-00PASB0 te vervangen voor zuinigere modellen? mbt terug verdientijd
al moet ik toch mn NAS toch een OS upgrade geven dus zou dat er prima in 1 rit bij kunnen...

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik denk niet meteen aan terugverdienen, maar vervangen wanneer ze al wat ouder zijn en niet meer zo betrouwbaar. Professioneel vervang ik routinematig 3.5" drives na enkele jaren continudienst. Dan gaan ze meestal SMART fouten vertonen.

De commentaarposters onder het artikel hebben ook in de gaten dat externe drives goedkoper zijn.

Iets anders wat kan beparen in meerdere opzichten is een passieve processorkoeler Arctic Alpine 11 Passive, een flink blok aluminium. Niet zo duur als andere passieve koelers. Alleen geschikt voor weinig belaste cpu's (47W TDP).

[ Voor 4% gewijzigd door mrmrmr op 02-03-2017 02:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
nouja de schijfjes zijn volgens SMART nog in een prima conditie al zijn ze intussen wel al ouder ;)
respectievelijk 16.530, 33.3389, 33.389 en 34.580 Power on hours
De ST9250421ASG bootdrive (2.5 inch) heeft er ook al 22.568 uur op zitten.. en ook nog geen signs of failure in de smart info..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

SMSfreakie schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 20:45:
nouja de schijfjes zijn volgens SMART nog in een prima conditie al zijn ze intussen wel al ouder ;)
respectievelijk 16.530, 33.3389, 33.389 en 34.580 Power on hours
De ST9250421ASG bootdrive (2.5 inch) heeft er ook al 22.568 uur op zitten.. en ook nog geen signs of failure in de smart info..
Dat is niks :+ , ik heb vorig jaar een (niet 24/7 maar wel vaak draaiende) pricewatch: Seagate Barracuda ES ST3750640NS, 750GB met ruim 43.000 uur op de teller vervangen vanwege een enkele sector dat niet meer leesbaar was en ik daardoor 1 bestand kwijt ben geraakt :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Raven schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 22:35:
[...]

Dat is niks :+ , ik heb vorig jaar een (niet 24/7 maar wel vaak draaiende) pricewatch: Seagate Barracuda ES ST3750640NS, 750GB met ruim 43.000 uur op de teller vervangen vanwege een enkele sector dat niet meer leesbaar was en ik daardoor 1 bestand kwijt ben geraakt :P
nou ja ik ga er wel rekening mee houden dat de schijven wel op het niveau gaan komen van leeftijds falen

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-09 10:44
Raven schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 22:35:
[...]

Pfff... Amateurs... ;)

code:
1
2
3
4
5
6
Name    Power On Hours
/dev/sda    57611
/dev/sdb    76982
/dev/sdc    75840
/dev/sdd    75839
/dev/sde    43531

(Ja, deze server is nodig aan vervanging toe....)

Blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fireglide
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-06-2021
Is er iemand die mij toevallig met mijn probleem kan helpen dat mijn G4560 met een simpele newsleecher die aan staat al naar 100% knalt oplossing?

Zie: G4560 knalt naar 100% als wilt downloaden op W10...?

Sorry als zo niet mag, maar om hele verhaal hierin te knallen en op twee plaatsen te gaan hebben wordt denk ik ook niet waardeerd.

Sven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13-09 15:26
Zou iemand met een pricewatch: MSI H110M ECO of vergelijkbaar moederbord eens de output van lspci kunnen posten?
Ik wil het namelijk hier voor gebruiken: https://forums.lime-techn...device-assignment-to-vms/

Maar het zou fijn zijn om van te voren te weten of het gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmob
Heb uiteindelijk dit gekocht:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus H110T€ 75,75€ 75,75
1Cooler Master Elite 110€ 39,-€ 39,-
1Seagate Expansion Portable 3TB Zwart€ 103,95€ 103,95
1Kingston ValueRAM KVR21S15S8/8 (retail)€ 58,25€ 58,25
1Intel 600p 128GB€ 63,95€ 63,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 399,90

Blijkt helaas dat de intel 600p te groot is (80mm, mobo kan alleen 60 of 42 aan), had geen idee dat dat een variabele form-factor was helaas. Iets vergelijkbaars vinden van 128GB lijkt erg moeilijk. (de pricewatch is helaas niet te filteren op lengte). Ik zie op amazon deze staan: 128GB ZTC Armor 42mm M.2, maar er is bijzonder weinig info over te vinden...
Denk nu aan deze pricewatch: Transcend MTS600 64GB, al doet het wel pijn dat de prijs/GB zoveel matiger is. De kans dat ik die 128GB ging gebruiken was op zich sowieso klein...

De seagate bevatte zoals gehoopt een 2.5'' schijf met sata interface. Heb bovendien de case gerepurposed voor een 500GB schijf, zodat ik er een USB3 externe schijf bij heb :)

[ Voor 4% gewijzigd door kingmob op 05-03-2017 01:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De Fujitsu D3400-B2x en D3417-B2x moederborden ondersteunen Kaby Lakes tot en met de 7700K. Die heeft wel een hogere TDP dan het bord ondersteunt, maar kennelijk werkt het wel volgens de processor compatibility documentatie.

Waarschijnlijk zijn de B2x versies voorlopig nog niet in webshops verkrijgbaar.
Pagina: 1 ... 11 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.