Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
@zendertje: Ja dat is zo:
https://ark.intel.com/compare/88179,97143,97455,97453

Als ik een alu folie hoedje op mag zetten.. waarschijnlijk komt Intel het niet heel goed meer uit dat Pentiums over al die extra features beschikken. Ook Wireless display en ECC memory support is uit de nieuwe Pentiums gehaald. Ik zou zo'n nieuwe Kaby Lake dan ook alleen kopen voor de Hyperthreading. Immers:
http://cpu.userbenchmark....-Pentium-G4560/3891vs3892
http://cpu.userbenchmark....-Pentium-G4560/3539vs3892

Het verschil tussen de nieuwe i3 en G4560 is best wel belachelijk klein; maar zit hem dus in de VT-d feature set.
Het verschil tussen de G4400 en G4560 in performance is aanzienlijk, maar dus ten koste van VT-D, ECC en WiDi (wordt ook onderaan genoemd in Conclusion van de G4560).

Ik vind het wel opmerkelijk dat de ARK website de regels gewoon weglaat (en in vergelijking blanco toont) ipv "No" toont. Maar ik vermoed dat marketing liever een feature helemaal niet noemt ipv zegt "Dat kan niet". Zo werkt dat immers. En aangezien bijna alle media aandacht van tech sites en Youtubers naar i5s en hoger gaat, valt het niet op. :z

@mrmrmr:
Ik zou eens zoeken of 100% CPU usage op 1Gbit LAN <> WAN normaal is. Het is natuurlijk wel gevirtualiseerd, waarvan de LAN NIC VMware's NIC is, aangezien die rechtstreeks aan het thuis netwerk en alle VM's hangt.
Het is best mogelijk dat veel NAT in software nu moet gebeuren. Echter als ik twee NIC's naar de VM door paas (dat kan hardware matig); kan ik het ESXi management GUI niet meer bereiken :F

Niettemin is het een stuk beter dan mijn oude router (TP-link WR1043D) die maar 100-120Mbits WAN throughput haalt. Het is dan ook wel een erg oude router, maar een nieuwe degelijke router kost ook al gauw 100 euro, terwijl in dit geval de meerprijs voor dit moederbord niet heel hoog was.
Bovendien power consumption technisch komt het ongeveer op hetzelfde neer; bvb router-loze server 16W idle + router 4W, of gecombineerd 19 a 20W.

Ik zag dat ESXi als host wel power optimisation opties heeft, dus mogelijk kan ik daar hetzelfde instellen bij de advanced/custom opties.

edit:
Wireless doorgestreept: lees even door in dit topic

[ Voor 16% gewijzigd door Hans1990 op 22-01-2017 09:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Hans1990 schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 11:25:
Als ik een alu folie hoedje op mag zetten.. waarschijnlijk komt Intel het niet heel goed meer uit dat Pentiums over al die extra features beschikken. Ook Wireless display en ECC memory support is uit de nieuwe Pentiums gehaald. Ik zou zo'n nieuwe Kaby Lake dan ook alleen kopen voor de Hyperthreading.

Ik vind het wel opmerkelijk dat de ARK website de regels gewoon weglaat (en in vergelijking blanco toont) ipv "No" toont. Maar ik vermoed dat marketing liever een feature helemaal niet noemt ipv zegt "Dat kan niet". Zo werkt dat immers.
Die entry level Intel CPU's zitten ook in entry level servers. Dan heb je de features (ECC, VT-d) gewoon nodig om te voorkomen dat je een server verkoopt met missende features.
neem de dell T130, die bv met een i3 6100 verkocht wordt
@mrmrmr:
Ik zou eens zoeken of 100% CPU usage op 1Gbit LAN <> WAN normaal is. Het is natuurlijk wel gevirtualiseerd, waarvan de LAN NIC VMware's NIC is, aangezien die rechtstreeks aan het thuis netwerk en alle VM's hangt.
Het is best mogelijk dat veel NAT in software nu moet gebeuren. Echter als ik twee NIC's naar de VM door paas (dat kan hardware matig); kan ik het ESXi management GUI niet meer bereiken :F
Heeft pfsense ondersteuning voor "paravirtualised" NIC's of is het een geëmuleerde NIC (bv Intel E1000)? Ik heb vooral Linux virtualisatie ervaring. Daar wil je echt voorkomen dat je de geëmuleerde NIC's gebruikt, veel minder CPU load met de paravirtual NIC's.
En gut feeling: waarschijnlijk lager gebruik
Niettemin is het een stuk beter dan mijn oude router (TP-link WR1043D) die maar 100-120Mbits WAN throughput haalt. Het is dan ook wel een erg oude router, maar een nieuwe degelijke router kost ook al gauw 100 euro, terwijl in dit geval de meerprijs voor dit moederbord niet heel hoog was.
En veel van die routers gebruiken hardware acceleratie voor NAT, niet de CPU. Daardoor kan je bepaalde processing gewoon niet doen. Met pfsense heb je die mogelijkheid wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ook Wireless display en ECC memory support is uit de nieuwe Pentiums gehaald.
Weten we dat zeker van Wireless Display? Er staat niks over in reviews, de enige aanwijzing daarvoor is een leeg veld in Intel's ARK database, maar dat is ook het geval bij de Core i3-7100 en Core i5-7600, en ik kan me niet voorstellen dat ze daar WiDi uit hebben gesloopt.

[ Voor 3% gewijzigd door Dreamvoid op 21-01-2017 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

En wat als je er maar een koppelt aan je VM (WAN) en de ander (LAN) via een virtuele switch met een virtuele NIC van de VM verbind? Dan kun je de management interface in ieder geval nog bereiken.

En anders een of andere USB-adapter (mits ESXi die herkent, zie linkje) of PCIe netwerkkaart als 3e interface speciaal voor management.

[ Voor 12% gewijzigd door Raven op 21-01-2017 14:23 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
Dreamvoid schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 13:55:
[...]

Weten we dat zeker van Wireless Display? Er staat niks over in reviews, de enige aanwijzing daarvoor is een leeg veld in Intel's ARK database, maar dat is ook het geval bij de Core i3-7100 en Core i5-7600, en ik kan me niet voorstellen dat ze daar WiDi uit hebben gesloopt.
https://www-ssl.intel.com...-discontinued-notice.html
Het zou kunnen dat het er nog op zit, maar ik las elders dat er bar weinig drivers meer voor beschikbaar zijn op Windows 10.
Raven schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 14:18:
[...]

En wat als je er maar een koppelt aan je VM (WAN) en de ander (LAN) via een virtuele switch met een virtuele NIC van de VM verbind? Dan kun je de management interface in ieder geval nog bereiken.

En anders een of andere USB-adapter (mits ESXi die herkent, zie linkje) of PCIe netwerkkaart als 3e interface speciaal voor management.
Als ik het goed begrijp, heb ik al zoiets opgesteld.

Ik heb de (extra PCI-e) I211 NIC doorgegeven aan VM en deze draait als WAN poort.
De pfSense VM route het LAN traffic door de virtuele ESXi NIC, waarbij ESXi de I219 (de "native" Intel LAN op de chipset) gebruikt om het naar buiten te sturen.

Ik heb wel de virutele NIC van pfSense van Intel E1000 verandert naar VMXNET 3. Dat heeft wel 20% CPU besparing gegeven bij Gigabit throughput.
Ik las echter op het pfSense forum dat iemand ditzelfde probleem heeft, en bij een native pfSense installatie slechts 30% CPU load zag in dezelfde tests.
Hoogstwaarschijnlijk is het toch nog iets van hardware virtualisatie overhead wat er blijft. Ik heb toch ergens het vermoeden de meerdere software switches waar al het traffic doorheen moet.

Misschien is zo'n USB dongle voor management en 2 Intel NIC's native doorgeven aan de VM nog geen slecht idee. Het liefst wil ik eigenlijk wel de PCI-e slot zo lang mogelijk vrij houden. De VM's zouden dan nog wel via een virtuele NIC moeten en dus iets trager te bereiken; maar afgezien van bestandsoverdrachten zal dat redelijk beperkt verkeer zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Hans1990 op 21-01-2017 15:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-07 10:05
Hans1990 schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 15:04:
[...]

Het zou kunnen dat het er nog op zit, maar ik las elders dat er bar weinig drivers meer voor beschikbaar zijn op Windows 10.

[...]

Als ik het goed begrijp, heb ik al zoiets opgesteld.

Ik heb de (extra PCI-e) I211 NIC doorgegeven aan VM en deze draait als WAN poort.
De pfSense VM route het LAN traffic door de virtuele ESXi NIC, waarbij ESXi de I219 (de "native" Intel LAN op de chipset) gebruikt om het naar buiten te sturen.

Ik heb wel de virutele NIC van pfSense van Intel E1000 verandert naar VMXNET 3. Dat heeft wel 20% CPU besparing gegeven bij Gigabit throughput.
Ik las echter op het pfSense forum dat iemand ditzelfde probleem heeft, en bij een native pfSense installatie slechts 30% CPU load zag in dezelfde tests.
Hoogstwaarschijnlijk is het toch nog iets van hardware virtualisatie overhead wat er blijft. Ik heb toch ergens het vermoeden de meerdere software switches waar al het traffic doorheen moet.

Misschien is zo'n USB dongle voor management en 2 Intel NIC's native doorgeven aan de VM nog geen slecht idee. Het liefst wil ik eigenlijk wel de PCI-e slot zo lang mogelijk vrij houden. De VM's zouden dan nog wel via een virtuele NIC moeten en dus iets trager te bereiken; maar afgezien van bestandsoverdrachten zal dat redelijk beperkt verkeer zijn.
Dit heeft hoogstwaarschijnlijk te maken met hardware/software offloading van je netwerk verkeer.

Lees dit eens door:
https://kb.vmware.com/sel...playKC&externalId=2055140

https://kb.vmware.com/sel...playKC&externalId=2052904

En kijk daarnaast of eens op welk "hardware level" je zit, dit kan ook nog uitmaken. Zorg dat je minimaal op versie 10 zit. Sowieso is het handig om vmxnet3 te kiezen gezien de betere drivers die daar achter zitten.

Verder wil ik je verwijzen naar Het grote ESXi/vSphere Topic voor meer vragen hier over.

Edit:
Kijk ook of je open-vm-tools / PfSense VM package geïnstalleerd hebt staan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Hans1990 schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 15:04:
Ah wacht ik zie het, WiDi is inmiddels opgegaan in de Miracast standaard dus is het geen aparte feature meer. Hardwarematig is er niks veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0K13
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-08 19:36
Hoi,

Ik zit al een tijdje te twijfelen tussen een Synology DS916+ en deze configuratie:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4400 Boxed€ 57,95€ 57,95
1ASRock H110M-ITX€ 70,75€ 70,75
2WD Red WD40EFRX, 4TB€ 163,45€ 326,90
1Cooler Master Elite 110€ 41,95€ 41,95
1Mini-box P4 convertercable (for PicoPSU)€ 3,10€ 3,10
2Crucial CT8G4DFD8213€ 49,95€ 99,90
1Mini-box picoPSU 80€ 36,26€ 36,26
1Crucial MX300 2,5" 275GB€ 86,42€ 86,42
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 723,23

Kan iemand mij vertellen of de prestaties van deze configuratie vergelijkbaar of beter zijn dan die van de Synology DS916+. En wat betreft zuinigheid. Is deze configuratie wat betreft energie consumptie vergelijkbaar met de synology of verbruikt dit systeem veel meer.

Verder zat ik eraan te denken om de processor nog om te wisselen met eentje die vPro ondersteuning heeft. Ik vind dit vooral interessant omdat de server waarschijnlijk op een plek komt te staan waar ik niet gemakkelijk bij kan (niet bij mij thuis). M.b.v. Intel AMT en VNC viewer pro zou ik dan op afstand deze server kunnen beheren. Welke processor zouden jullie mij dan kunnen aanraden.Ik zie dat de Intel Core i5-6500 vPro ondersteund maar deze is ook een stuk duurder. Is er nog een alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
R0K13 schreef op zondag 22 januari 2017 @ 14:56:
Verder zat ik eraan te denken om de processor nog om te wisselen met eentje die vPro ondersteuning heeft. Ik vind dit vooral interessant omdat de server waarschijnlijk op een plek komt te staan waar ik niet gemakkelijk bij kan (niet bij mij thuis). M.b.v. Intel AMT en VNC viewer pro zou ik dan op afstand deze server kunnen beheren. Welke processor zouden jullie mij dan kunnen aanraden.Ik zie dat de Intel Core i5-6500 vPro ondersteund maar deze is ook een stuk duurder. Is er nog een alternatief?
Moederborden met onboard KVM. Dit zijn wel dure moederborden (> EUR 150)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bedenk je wel dat KVM over IP vaak niet verstandig is om via internet te doen.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Ik zit al een tijdje te twijfelen tussen een Synology DS916+ en deze configuratie:
Als je toch maar twee schijven neemt, waarom dan niet een Thin-mITX bordje met onboard 19V en je SSD in een M.2 slot?

[ Voor 4% gewijzigd door Dreamvoid op 22-01-2017 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0K13
  • Laatst online: 12-08 19:36
Dreamvoid schreef op zondag 22 januari 2017 @ 16:47:
[...]

Als je toch maar twee schijven neemt, waarom dan niet een Thin-mITX bordje met onboard 19V en je SSD in een M.2 slot?
Ik zit er eigenlijk aan te denken om er 4 3.5inch schijven in te stoppen en 1 ssd. Ik heb er namelijk nog 2 liggen vandaar dat die niet op mijn lijstje staan :) . Ik zal dan alleen moeten zoeken naar een andere behuizing want dat gaat in de Cool Master niet passen helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Ander punt is dat 2.5" drives tegenwoordig erg competitief zijn qua euro/GB. Je hebt bv voor een lagere prijs dan die twee WD Reds in jouw setup ook twee 2.5" Seagate 4 TB. Dat scheelt behoorlijk in je ruimtevraag, stroomverbruik en koelcapaciteit.

En met vier 3.5" drives, dan is de vraag of een G4400-setup of die Synology zuiniger is ook niet zo enorm belangrijk meer, het verbruik komt voornamelijk van de schijven af.

[ Voor 29% gewijzigd door Dreamvoid op 22-01-2017 17:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Wellicht niet de componenten die je direct zou kiezen voor een server, maar vond het toch interessant om mijn desktop even te meten:

#Product
1Intel Core i7-7700K Boxed
1MSI H270I Gaming Pro AC
1be quiet! Dark Rock 3
1Kingston HyperX Fury HX426C15FBK2/16
1Cooler Master V Series V550
1Samsung 850 EVO 1TB

Windows 10 met alle energiebesparende opties op max:

Idle met monitor, audio, lan, toetsenbord, muis aangesloten: 14,3W
Idle met enkel lan aangesloten: 12,2W

Mooi spul die V550 :)

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wetsteyn
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-03 10:11
Mick1990 schreef op zondag 22 januari 2017 @ 19:30:
Wellicht niet de componenten die je direct zou kiezen voor een server, maar vond het toch interessant om mijn desktop even te meten:

#Product
1Intel Core i7-7700K Boxed
1MSI H270I Gaming Pro AC
1be quiet! Dark Rock 3
1Kingston HyperX Fury HX426C15FBK2/16
1Cooler Master V Series V550
1Samsung 850 EVO 1TB

Windows 10 met alle energiebesparende opties op max:

Idle met monitor, audio, lan, toetsenbord, muis aangesloten: 14,3W
Idle met enkel lan aangesloten: 12,2W

Mooi spul die V550 :)
Dat is een desktop geen server toch?:p.
Was wel benieuwd naar het verbruik van de nieuwe CPU's.
Dit is best positief.

8*250wp Garage 12*290wp Zolder

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De kwaliteit van de eerste lichting Kaby Lake cpu's schijnt divers te zijn, wat zijn weerslag kan hebben op op het verbruik (Tomshardware). Er is geen verschil van verbruik aangetoond per MHz met Skylake.

Desktop cpu's hebben vaak een vergelijkbaar idle verbruik, maar een hoger maximum verbruik bij een toename van het aantal cores/megahertzen.

Dat komt vooral doordat deze desktop cpu's op een lagere frequentie dan het maximum draaien. Die frequentie bepaalt grotendeels het idle verbruik, de maximale frequentie heeft geen of nauwelijks invloed.

Overigens, cpu's staan vaak ≥99% van de tijd niets te doen. Vooral als je op realtime schaal kijkt (in nanoseconden) zal dat opvallen, de processor staat vele cycles te wachten op data uit de cache. Dat is ook een reden waarom een maximaal verbruik zo zeldzaam is, het moet wel een tamelijk speciale toepassing zijn die alle data continu in de registers heeft en daarmee werk verricht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
mrmrmr schreef op maandag 23 januari 2017 @ 14:45:
Overigens, cpu's staan vaak ≥99% van de tijd niets te doen. Vooral als je op realtime schaal kijkt (in nanoseconden) zal dat opvallen, de processor staat vele cycles te wachten op data uit de cache. Dat is ook een reden waarom een maximaal verbruik zo zeldzaam is, het moet wel een tamelijk speciale toepassing zijn die alle data continu in de registers heeft en daarmee werk verricht.
Een tweede scenario dat erg veel energie gebruikt zijn operaties die erg voorspelbaar zijn, waardoor de geheugencontroller erg goed presteert. Denk hierbij aan de vector-extensies (AVX2) waarbij de clocksnelheid verlaagd wordt.

Als je op een erg korte tijdschaal kijkt is Speed Shift (V2) erg interessant. Kort gezegd kan een Sky/Kably Lake CPU sneller naar de hoge frequentie (en terug) dan de vorige generaties.

Ik weet niet of je dit ook subjectief opmerkt. Bij real world benchmarks zijn dit de dingen die Sky/Kaby lake net wat zuiniger maken dan Broad/Haswell

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hoi,

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4400 Boxed€ 57,95€ 57,95
1ASRock H110M-ITX€ 70,75€ 70,75
2WD Red WD40EFRX, 4TB€ 163,45€ 326,90
1Cooler Master Elite 110€ 41,95€ 41,95
1Mini-box P4 convertercable (for PicoPSU)€ 3,10€ 3,10
2Crucial CT8G4DFD8213€ 49,95€ 99,90
1Mini-box picoPSU 80€ 36,26€ 36,26
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 723,23

Kan iemand mij vertellen of de prestaties van deze configuratie vergelijkbaar of beter zijn dan die van de Synology DS916+. En wat betreft zuinigheid. Is deze configuratie wat betreft energie consumptie vergelijkbaar met de synology of verbruikt dit systeem veel meer.

De prestaties zijn aanzienlijk hoger met de G4400, een G3900 zou ook al ruim voldoende zijn voor alleen file server activiteit. Volgens diverse bronnen zou de DS916+ 13 W idle verbruiken. Niet duidelijk is of daar een HDD bij betrokken is. Een ASRock H110M-HDV met SSD verbruikt 10W, dus minder.

Er staat geen AC/DC 12V adapter in het lijstje, die heb je nodig met een PicoPSU.

Wil je 4 x 3.5" hard disks gebruiken, dan is de PicoPSU 80W onvoldoende. Het startverbruik zou te hoog uitkomen. Met 4 x 2.5" hard disks kan het wel. Voor 4 x 3.5" redelijk zuinige hard disks heb je de keuze om een PicoPSU XT-160 toe te passen met 150W Leicke adapter (amazon.de) of de zuinige ATX voeding Cooler Master V550.

De grootste besparing bereik je als de schijven in idle staan als ze niet worden gebruikt. Sommige 3.5" HDD's hebben toch nog een flink verbruik in idle. Ook daarom zijn 2.5" HDD's aan te raden. Ze zijn wel iets trager, maar wel ruim snel genoeg om een film af te spelen o.i.d., zeker over Internet zijn andere factoren eerder een bottleneck.

Je kunt veilig met VNC via Internet beheren via een SSH2 tunnel en firewall zodat alleen jouw IP erbij kan. Tunneling via SSH2 kan ook onder Windows. Als je server wilt resetten (of als je in de BIOS wilt kijken) heb je wel een KVM nodig. In de vorm van insteekkaarten zijn ze niet altijd even betrouwbaar en veilig zonder voorgeschakelde firewall. De laatste keer dat ik ernaar keek was het nog steeds duur. De goedkope hardware is ondermaats van kwaliteit en mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ANdrode schreef op maandag 23 januari 2017 @ 15:58:
Als je op een erg korte tijdschaal kijkt is Speed Shift (V2) erg interessant. Kort gezegd kan een Sky/Kably Lake CPU sneller naar de hoge frequentie (en terug) dan de vorige generaties.
Het is inderdaad interessant, maar ik heb er nog geen rapportages van gezien uit de praktijk. Het werkt wat Windows betreft alleen met v10. Er is nog iets wat roet in het eten kan gooien: de context switches van het operating system kunnen voorkomen dat er (snel) opgeschaald wordt in de frequentie. Dat was al zo.

Mijn compileeracties doe ik daarom met priority High. De totale cpu tijd blijft gelijk, maar de looptijd is korter. De maximale cpu frequentie wordt zelfs dan niet gehaald volgens CPU-Z. Dat is gemeten op de menselijke schaal, hoe het op nanosecondeschaal gaat is niet zichtbaar. Een probleem is daar dat het meten invloed heeft op hetgeen wat je meet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
mrmrmr schreef op maandag 23 januari 2017 @ 16:27:
[...]
Mijn compileeracties doe ik daarom met priority High. De totale cpu tijd blijft gelijk, maar de looptijd is korter. De maximale cpu frequentie wordt zelfs dan niet gehaald volgens CPU-Z. Dat is gemeten op de menselijke schaal, hoe het op nanosecondeschaal gaat is niet zichtbaar. Een probleem is daar dat het meten invloed heeft op hetgeen wat je meet.
Als je het écht wilt zou je dit kunnen doen met de Performance Monitoring Unit die in Intel cpu's ingebouwd zit (wel: leercurve++ voor lib). Dan zijn het geen andere processen die de meting beïnvloeden. Je hebt nog steeds een meetfout in het stuk voor/na de meting.

Ik ben wel benieuwd of dat snel opschalen de gebruikerservaring verbeterd. Ik verwacht van wel, zeker met CPU's die maar kort hun hoogste frequentie kunnen halen in hun power-budget
Dus turbo >> snelheid die je 5s kan volhouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
Bij Teksyndicate (helft is nu level1techs geworden op Youtube) is dat ook eens besproken.

Daar was de redenatie dat Microsoft erg graag betere speedstep wilde hebben voor hun Microsoft Surface tablets. Als je over het scherm heen swiped wil je niet dat de tablet pas na 50ms of 100ms reageert. Dat is namelijk erg merkbaar en hinderlijk voor de gebruikerservaring.

Voor desktop gebruik zal het ook wel uitmaken, maar voor de snappy-ness van een systeem betwijfel ik dat wel een beetje eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michidez
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 06-09 19:17

Michidez

Zelden zo gelachen!

In de OP staat er bij het voorbeeld buildje met de MSI H110 ECO:
VT-d werkt niet op dit bord.
Nu heb ik half het internet afgeschuimd en vind ik nergens informatie hieromtrent. Dit bord zou perfect zijn (ECO, Intel NIC, goede prijs).

Zonder VT-d kan ik geen fysieke harde schijven doorgeven naar een gevirtualiseerde FreeNAS, correct?

[ Voor 0% gewijzigd door Michidez op 24-01-2017 21:43 . Reden: Quotefix ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13-09 15:26
Ik ben op dit moment een nieuwe server aan het samenstellen.
Het volgende heb ik tot nu toe bij elkaar gezocht:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-7500 Boxed€ 218,95€ 218,95
1Fujitsu D3417-B€ 151,50€ 151,50
1WD Red WD40EFRX, 4TB€ 157,95€ 157,95
1Corsair Value Select CMV8GX4M1A2133C15€ 49,95€ 49,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 664,77

Om de kosten binnen de perken te houden wil ik het plaatsen in een oude Thermaltake Soprano behuizing. Hier zit ook nog een Antec Smartpower 2.0 voeding in. Deze is volgens mij alleen niet erg efficiënt bij lage belasting dus eigenlijk niet geschikt voor een server. In de HTPC zit een BeQuiet L7 300W welke ik eventueel ook zou kunnen gebruiken.

Ik was eigenlijk op zoek naar een moederbord met dual ethernet, maar ik las hier dat die vaak meer verbruiken en er zijn ook weinig goedkope moederborden die dit hebben (Supermicro X11SSL-F is de goedkoopste voor zover ik kan zien).

Het idee is om er waarschijnlijk unRAID op te draaien met een aantal VM's. Hebben jullie nog suggesties of aanpassingen voor bovenstaande componenten (afgezien van een extra HDD)? Over de voeding moet ik nog even nadenken wat ik doe. Een PicoPSU lijkt me ook wel wat, maar ik heb geen zin om later tegen beperkingen aan te lopen wanneer er bijv. extra HDD's worden toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Laatst online: 21:00

iMars

Full time prutser

-

[ Voor 99% gewijzigd door iMars op 25-01-2017 04:16 . Reden: Toch maar in een ander topic geplaatst :) ]

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Snippo schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 23:05:
Ik was eigenlijk op zoek naar een moederbord met dual ethernet, maar ik las hier dat die vaak meer verbruiken en er zijn ook weinig goedkope moederborden die dit hebben (Supermicro X11SSL-F is de goedkoopste voor zover ik kan zien).
Asus H110T (Thin-mITX) en H110S2 (mini-STX), beide circa 85 euro, hebben dual ethernet (en ingebouwde 19V aansluiting, en M.2 voor een SSD), dus dat maakt de boel wel een stuk goedkoper.

Maar ook slechts twee SATA aansluitingen dus erg veel HDD's kan je er niet aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippo
Dreamvoid schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 09:45:
[...]

Asus H110T (Thin-mITX) en H110S2 (mini-STX), beide circa 85 euro, hebben dual ethernet (en ingebouwde 19V aansluiting, en M.2 voor een SSD), dus dat maakt de boel wel een stuk goedkoper.

Maar ook slechts twee SATA aansluitingen dus erg veel HDD's kan je er niet aansluiten.
Ik had er inderdaad een aantal gevonden, maar zoals je al aangeeft hebben ze vaak maar een beperkt aantal SATA aansluitingen. Daarnaast passen die moederborden niet in de kast die ik op het oog heb (kleinste dat daarin past is mATX).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippo
Oude Thermaltake Soprano die nu in de kast staat omdat die niet meer gebruikt wordt. Niet echt een server behuizing maar plek genoeg voor alles wat er in moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Snippoë

Waar wil je de VM's voor gebruiken?

Om je een idee te geven, de zuinigste opzet zou zijn:
• geen 3.5" HDD's: kosten veel energie bij "aanslingeren", draaien en ook nog in de slaapstand
• geen RAID: draaiende schijven kosten veel energie,
• geen virtual machines: de overhead en meerdere besturingsystemen kosten energie
• geen PCIe, geen M.2 PCIe
• up to date OS (Linux distributie met recente kernel, Windows 7, 8.x, 10)
• externe backup
• efficiënte voeding

Het Fujitsu moederbord is zuinig, maar het is uiteindelijk wel afhankelijk van wat je aansluit. De besparing volgt voor een groot deel uit het uitschakelen van onderdelen/functies.

Gezien de prijsontwikkeling van 2.5" disks is het overwegen waard die toe te passen en wanneer nodig een grote externe schijf (8 TB) als backup te gebruiken. Die kun je via externe SATA aansluiten of USB3.
2.5" disks zijn goedkoper aan te schaffen in externe 2.5" behuizing. De behuizing is meestal* verwijderbaar, maar dan is er geen garantie meer.

Als je systeem uiteindelijk 40W of meer in idle gaat verbruiken zijn er meerdere ATX voedingen die voldoende presteren. hardware.info heeft veel voedingen getest bij 22,5 en 50W belasting.

Een actieve extra Gbit netwerkaansluiting kost ongeveer 3W. De meeste Realtek NIC's wordt al langer goed ondersteund in Linux en FreeBSD, dus Intel is niet meer zo nodig. Realtek ondersteunt ook diverse zuinigheidsfuncties. Switches met veel aangesloten poorten hebben profijt van ondersteuning van de zuinigheidsfuncties.

* edit:
Bekend is dat het bij 2.5" modellen van Seagate, Maxtor, Samsung werkt. Het is raadzaam op te zoeken of het modellen zijn met normale SATA aansluiting.

[ Voor 4% gewijzigd door mrmrmr op 25-01-2017 16:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMars
  • Laatst online: 21:00

iMars

Full time prutser

mrmrmr schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 15:37:
@Snippoë

[...]

Gezien de prijsontwikkeling van 2.5" disks is het overwegen waard die toe te passen en wanneer nodig een grote externe schijf (8 TB) als backup te gebruiken. Die kun je via externe SATA aansluiten of USB3.
2.5" disks zijn goedkoper aan te schaffen in externe 2.5" behuizing. De behuizing is verwijderbaar, maar dan is er geen garantie meer.

[...]
Let er wel op dat je dan geen WD My Passport moet nemen, deze hebben een andere aansluiting:
Afbeeldingslocatie: http://pc-hard.ru/images/stories/content/141/08.jpg
The back of the drive houses the custom PCB that includes the USB 3.0 controller and connector on-board

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippo
mrmrmr schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 15:37:
@Snippoë

Waar wil je de VM's voor gebruiken?

Om je een idee te geven, de zuinigste opzet zou zijn:
• geen 3.5" HDD's: kosten veel energie bij "aanslingeren", draaien en ook nog in de slaapstand
• geen RAID: draaiende schijven kosten veel energie,
• geen virtual machines: de overhead en meerdere besturingsystemen kosten energie
• geen PCIe, geen M.2 PCIe
• up to date OS (Linux distributie met recente kernel, Windows 7, 8.x, 10)
• externe backup
• efficiënte voeding

Het Fujitsu moederbord is zuinig, maar het is uiteindelijk wel afhankelijk van wat je aansluit. De besparing volgt voor een groot deel uit het uitschakelen van onderdelen/functies.

2.5" disks zijn goedkoper aan te schaffen in externe 2.5" behuizing. De behuizing is meestal* verwijderbaar, maar dan is er geen garantie meer.

Als je systeem uiteindelijk 40W of meer in idle gaat verbruiken zijn er meerdere ATX voedingen die voldoende presteren. hardware.info heeft veel voedingen getest bij 22,5 en 50W belasting.

Een actieve extra Gbit netwerkaansluiting kost ongeveer 3W. De meeste Realtek NIC's wordt al langer goed ondersteund in Linux en FreeBSD, dus Intel is niet meer zo nodig. Realtek ondersteunt ook diverse zuinigheidsfuncties. Switches met veel aangesloten poorten hebben profijt van ondersteuning van de zuinigheidsfuncties.

* edit:
Bekend is dat het bij 2.5" modellen van Seagate, Maxtor, Samsung werkt. Het is raadzaam op te zoeken of het modellen zijn met normale SATA aansluiting.
Ik wil Blue Iris draaien in een Windows VM (IP camera software) maar heb daarnaast ook Linux nodig voor bijv. TVHeadend. Ik ga echter eerst proberen of ik de boel aan de praat krijg in Windows Server i.c.m. met Dockers want ik zag in dit topic dat sommige mensen met WS2016 al een flinke besparing haalden.
Daarnaast is het ook nog maar de vraag of Quick Sync gaat werken in een VM (in unRAID zou dit nu mogelijk moeten zijn), dus WS2016 lijkt sowieso de betere optie als het werkt.

Ik dacht overigens dat het verbruik van 3,5" HDD's als ze niet worden gebruikt ook erg laag is, maar als een 2,5" in dat geval ook een stuk zuiniger is is het wel het overwegen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
Snippo schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 11:38:
[...]

Ik wil Blue Iris draaien in een Windows VM (IP camera software) maar heb daarnaast ook Linux nodig voor bijv. TVHeadend. Ik ga echter eerst proberen of ik de boel aan de praat krijg in Windows Server i.c.m. met Dockers want ik zag in dit topic dat sommige mensen met WS2016 al een flinke besparing haalden.
Daarnaast is het ook nog maar de vraag of Quick Sync gaat werken in een VM (in unRAID zou dit nu mogelijk moeten zijn), dus WS2016 lijkt sowieso de betere optie als het werkt.

Ik dacht overigens dat het verbruik van 3,5" HDD's als ze niet worden gebruikt ook erg laag is, maar als een 2,5" in dat geval ook een stuk zuiniger is is het wel het overwegen waard.
In plaats van Blue Iris ben ik overgestapt op ZoneMinder. Zo kan ik TVHeadend + Domoticz + IP camera software (ZoneMinder) op Linux (Debian Jessie + 4.7xx kernel) draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippo
Daar heb ik ook aan zitten denken, maar ZoneMinder is alles behalve gebruiksvriendelijk helaas. Daarnaast wil ik iets met hardware acceleration met het oog op energie besparing. Ik gebruik op dit moment MotionEye wat ook prima werkt, maar geen hardware acceleration.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michidez

Michidez

Zelden zo gelachen!

I.v.m de voorbeeldbuild in de OP met de H110 ECO:

Ik heb een vraag gestuurd naar MSI hoe het nu zit met VT-d. Hun antwoord:
Regarding your concern, you can find the option under BI0S->ECO->CPU Features ->Intel VT-D Tech if the cpu you use can support this technology.
Dus ik verwacht dat VT-d hiermee wel zal werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bron: Renedis Tweakblog: Energie besparen!

Dit is bijna een jaar geleden geconstateerd. Het kan zijn dat het inmiddels wel wordt ondersteund met een nieuwe BIOS of board revision.

Misschien weet redenis zich nog te herinneren of de optie in de BIOS er wel of niet was destijds? Het komt wel vaker voor dat BIOS settings niet goed werken.

Deze blogpost van renedis, voorzien van veel metingen, laat ook zien dat virtual machines niet zo zuinig zijn (ook dat is afhankelijk van software versies). Interessant om te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
Michidez schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 19:06:
I.v.m de voorbeeldbuild in de OP met de H110 ECO:

Ik heb een vraag gestuurd naar MSI hoe het nu zit met VT-d. Hun antwoord:

[...]

Dus ik verwacht dat VT-d hiermee wel zal werken?
Er was destijds GEEN VT-d optie.

De MSI ECO's zijn meer een marketingstunt ipv echte functies op energie besparing.

Er zijn inmiddels wel nieuwe BIOS versies sinds mijn bevindingen. Ik had versie 2.2 er op staan, nu is versie 2.8 uit. HW revisie durf ik niet te vertellen.

Daarnaast vond ik dat bij het instellen van ECO settings ik totaal geen overzicht had van wat er nou werd teruggeschroefd of werd aangepast. Ik miste dus het overzicht van de instellingen. De één vind dat gemakkelijk en de ander niet. Ik zie liever wat er precies is aangepast zo dat ik het idee krijg dat ik weet wat ik kan verwachten.

Je kunt de gok wagen maar ik blijf uit de buurt van de MSI ECO's en ga liever voor bijvoorbeeld een ASRock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Weet iemand toevallig welke borden hier zijn bekeken (ik meen in in ieder geval het MSI H110ECO en Fujitsu D3400-B)?

[ Voor 32% gewijzigd door begintmeta op 27-01-2017 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
ASRock B150M-HDS, MSI B150M ECO en Fujitsu D3400-B als ik het artikel uitvergroot.

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
audiojunk schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 10:58:
ASRock B150M-HDS, MSI B150M ECO en Fujitsu D3400-B als ik het artikel uitvergroot.
8)7 het staat ook gewoon in de tags bij mijn link, ben niet helemaal wakker geloof ik....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
begintmeta schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 12:51:
[...]

8)7 het staat ook gewoon in de tags bij mijn link, ben niet helemaal wakker geloof ik....
Die had ik ook niet gezien, komt waarschijnlijk door de lichtblauwe kleur :*)

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Link naar een hardware guide reprint van het Heise artikel (gedeeltelijk): Google books

Gemeten door c't met een Be quiet! Pure Power L8 300W voeding:
8,9W voor Fujitsu D3400-B
10,3W voor MSI B150M ECO (geoptimaliseerd)
15,0W voor ASRock B150M-HDS (geoptimaliseerd)

Uitgave 8/2016, 1 juni 2016

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6Xu44YgHgNb0mwyexYNYPrJT/full.jpg

Het laatste Heise artikel is een bespreking van de Fujitsu D3400-B. Ze geven aan dat ESXi niet werkt met de Realtek chip (wat anno 2017 niet echt bij de tijd genoemd kan worden) met als gevolg dat in plaats van 8,7W er 17W nodig was met een Intel CT PCIe-x1 insteekkaart (inclusief 2,5W voor NIC en USB stick).

Het artikel beschrijft ook hoe je Link Power Management kunt aanzetten voor SATA drives. Dat staat niet standaard aan onder Windows 10 [en ouder]. Daarvoor kan de Rapid Storage Technology driver worden geinstalleerd van voor versie 14.0. RST drivers tussen v14.0 en v14.8 werken niet door een bug.

Link Power Management aanzetten in de registry is beschreven in de TS.

Onder Windows 10 werd 9,1W gemeten met een lopende 2.5" disk drive en SSD. Een Arctic Alpine 11 passiv cpu koeler zonder ventilator en een PicoPSU 90 voeding met 60W Leicke NT3012 adapter werd toegepast. Zonder actief netwerk, muis, toetsenbord, met uitstaand beeldscherm, met stilstaande 2.5" HDD: 5,1W. Het netwerk heeft 2,6W nodig. De 2.5" HDD bespaart 0,4W in stilstand, muis/toetsenbord/scherm uit bespaart 1,4W. 2 x WD Red voegt 6,8W toe.

9,1W voor een realistisch systeem is een zeer goede waarde. Nog wat (1-2Watts) beter dan een ASRock H110M-HDV. Ik denk dat het nog iets beter zou kunnen zijn met een andere 2.5" drive van een zuiniger merk zoals sommige Seagate of WD. Zie de spec sheets.

[ Voor 19% gewijzigd door mrmrmr op 07-03-2017 03:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Realteks werken prima met ESXi, alleen niet (altijd) out of the box. Beetje jammer dat ze dat niet even googlen...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

mrmrmr schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 14:45:
Links naar het Heise artikel (gedeeltelijk): Google books

Uitgave april 2016

[afbeelding]

Het laatste Heise artikel is een bespreking van de Fujitsu D3400-B. Ze geven aan dat ESXi niet werkt met de Realtek chip (wat anno 2017 niet echt bij de tijd genoemd kan worden) met als gevolg dat in plaats van 8,7W er 17W nodig was met een Intel CT PCIe-x1 insteekkaart (inclusief 2,5W voor NIC en USB stick).

Het artikel beschrijft ook hoe je Link Power Management kunt aanzetten voor SATA drives. Dat staat niet standaard aan onder Windows 10 [en ouder]. Daarvoor kan de Rapid Storage Technology driver worden geinstalleerd van voor versie 14.0. RST drivers tussen v14.0 en v14.8 werken niet door een bug.

Link Power Management aanzetten in de registry is beschreven in de TS.

Onder Windows 10 werd 9,1W gemeten met een lopende 2.5" disk drive en SSD. Een PicoPSU 90 voeding met 60W Leicke NT3012 adapter werd toegepast. Zonder actief netwerk, muis, toetsenbord, met uitstaand beeldscherm, met stilstaande 2.5" HDD: 5,1W. Het netwerk heeft 2,6W nodig. De 2.5" HDD bespaart 0,4W in stilstand, muis/toetsenbord/scherm uit bespaart 1,4W. 2 x WD Red voegt 6,8W toe.

9,1W voor een realistisch systeem is een zeer goede waarde. Nog wat (1-2Watts) beter dan een ASRock H110M-HDV. Ik denk dat het nog iets beter zou kunnen zijn met een andere 2.5" drive van een zuiniger merk zoals sommige Seagate of WD. Zie de spec sheets.
Zit ik nu nog half te slapen of zit daar een PCIe-slot op de verkeerde plek en verkeerd om? :?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mrmrmr schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 16:14:
De chip op de Fujitsu D3400-B is waarschijnlijk een Realtek RTL8111G, dat is een mainstream chip. Daarvan zou je toch verwachten dat die ondersteund wordt in een up to date OS, ook in een hypervisor.

o.a. hier beschreven (2013/2014) https://communities.vmware.com/message/2341392
Nope, VMWare heeft hele strikte standaarden over welke hardware wel en niet ondersteund is. En dat heeft vaak te maken met de bereidheid van de leverancier om een hoop tests en certificeringen zelf uit te voeren en/of te ondergaan voor hun hardware.

Realtek wil/doet dat niet, vandaar.

VMware heeft een unsupported driver voor Realtek tegenwoordig, maar geen enkele Realtek NIC wordt volgens mij officieel ondersteund in productie. Heeft _niets_ te maken met het 'up to date' zijn van een hypervisor.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Commerciële certificeringen worden doorgaans gedaan door de maker van het besturingssysteem, zoals dat bij Microsoft het geval is.

Bij Linux en FreeBSD worden soms de drivers gemaakt door de hardware fabrikant en soms door vrijwilligers (soms in loondienst bij een distributie). De kwaliteit verschilt nogal, ik heb zelf eens naar de sources gekeken bij Linux en FreeBSD. OpenBSD wil liever geen blobs in de kernel, maar open source code.

Realtek drivers waren in het verleden een tijd lang niet zo goed onder Linux, ik vermoed dat daar het probleem zat.

Realtek NIC's zijn niet het best verkrijgbaar materiaal, maar het wordt wel het meest gebruikt. Als je als OS verzuimt ondersteuning te bieden voor een groot deel van de markt, zijn daar consequenties aan verbonden. De Goliath is hier Realtek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Raven schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 09:35:
Zit ik nu nog half te slapen of zit daar een PCIe-slot op de verkeerde plek en verkeerd om? :?
Goed gezien, het is een "VGA external" aansluiting:
"VGA possible via optional converter board D3463 or DP-VGA-converter (dongle)"

Er zijn 2 x PCIe x1 en 1 x PCIe x16 slots.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
Ik denk dat het punt is dat de enterprise markt met name Intel apparatuur gebruikt. Die hebben vaak meer hardware offloading aan boord en meer buffer geheugen (.. is mij verteld). Daardoor zijn de drivers minder CPU intensief. De Realtek zou meer van de functionaliteit in de driver hebben zitten, wat ze CPU intensiever maakt en misschien ook wel 1 vd redenen dat er weinig goede drivers voor waren.

Je leest nog heel vaak dat ze Intel NICs aanraden voor server gebruik, want in veel toepassingen telt altijd performance en stabiliteit, en niet zo zeer zuinigheid en prijs. O.a. bij pfSense wordt het vaak gezegd om liever nog een ex-server Intel PCI-e NIC kaart te kopen, dan een nieuw Realtek PCI-e kaartje.

De RTL8111 is ook een stuk goedkoper dan de Intel NIC's. De RTL8111 zou $1.66-1.69 per stuk kosten, terwijl de I219-V al $2.09 kost (maar verbind via een non PCI-e compatible bus met Intel chipsets) en de I211-AT doet daar nog een schepje boven op tot $2.50.

Het is dan ook niet vreemd dat je de Realtek NICs veel op de goedkoopste moederborden vindt. En ja de chipset doet zijn werk.. maar voor gros van de server markt (waar VMware uiteindelijk het echte geld verdient) gebruikt die chipsets niet. Het verbaasd mij niets dat ze er weinig moeite voor doen om die driver netjes gesupported te krijgen, als je mag aannemen dat veel klanten toch Intel netwerk kaarten draait.

Dat het ESXi voor ons werkt op consumenten borden is leuk meegenomen, maar volgens mij wordt er voor de rest weinig actief aan geknutseld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sommige distributies lopen achter op mainstream distibuties. Dat was ook zo bij pfSense. Zij zijn afhankelijk van FreeBSD die slechte drivers aan boord had. Dat misvormt de opinie bij gebruikers die vervolgens denken dat de hardwarefabrikant alle blaam treft.

Een van de problemen die ik tegenkwam jaren terug bij driver broncode was een gebrek aan functieondersteuning. Dat is vreemd, want het betreft vaak simpelweg flags. De driver hoeft er vaak niet veel aan te doen. Een gebrekkige ondersteuning van jumboframes was ook een probleem. Sommige chips kunnen geen grote frames aan, dan moet je het ook niet aanzetten.

Zowel Realtek als Intel hebben hardware offloading. Met name bij het berekenen van checksums. Als je kijkt met een software packet analyzer op het betreffende systeem zie je niet wat er daadwerkelijk over de lijn gaat. Daardoor kan verwarring ontstaan bij beheerders.

Overigens heb je tegenwoordig om performanceredenen geen hardware offloading nodig op een eenvoudige server. Het zou kunnen helpen bij energiebesparing, bijvoorbeeld bij de afhandeling van ARP verkeer in hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
mrmrmr schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 20:08:
Overigens heb je tegenwoordig om performanceredenen geen hardware offloading nodig op een eenvoudige server. Het zou kunnen helpen bij energiebesparing, bijvoorbeeld bij de afhandeling van ARP verkeer in hardware.
Ik denk niet dat het om die features gaat.

Wat voor ESXi wel uitmaakt is dat er geen edge cases zijn waarin de NIC zich gek gedraagt. Dat moet je als VMware valideren. Ik snap het als je daarom de drivers niet meelevert.

Hardware checksum offloading is een feature waarvan bekend is dat hij vaak buggy is. Maar dit is niet essentieel voor een OS.

Wat probleemloos moet werken is de VLAN support, ook in obscure situaties.
En voor hogere snelheden ook de obscuurdere features. Denk voor 10-gbit aan het verdelen van de TCP flows over meerdere cores, zodat je geen bottleneck hebt en/of zelfs het traffic direct naar een core toestuurt waar de VM op actief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ANdrode schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 20:50:
Hardware checksum offloading is een feature waarvan bekend is dat hij vaak buggy is.
Als je daar iets over leest is de voor de hand liggende verklaring die ik in mijn vorige post al gaf: je ziet de correcte checksum niet omdat die vanaf het OS "onzichtbaar" in de NIC wordt gegenereerd. Of er is een netwerkprobleem, zoals een storing op de kabel. Een daadwerkelijk probleem in de chip is onwaarschijnlijk.

tcp/udp checksums moeten altijd kloppen, anders is er een probleem in het netwerkverkeer (omgevallen bits en dergelijke) en zijn resends nodig.

VLAN wordt geimplementeerd door encapsulation: een extra header. Niet alle NIC chips ondersteunen het. Voor de thuissituatie niet vaak van belang tenzij je direct KPN DSL of glasvezel wilt koppelen. Dat wordt doorgaans opgelost door middel van een router die VLAN ondersteunt. Zo kun je op 1 poort telefonie zetten, op een andere TV en nog een voor Internet. Die laatste gaat vervolgens naar je firewall (je zelf gebouwde zuinige server).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-09 20:43
Dreamvoid schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 12:16:
Lastig kiezen:
58 euro: Pentium G4400 (Skylake): geen HT, wel VT-d, zwakke GPU (HD510)
73 euro: Pentium G4500 (Skylake): geen HT, wel VT-d, snelle GPU (HD530)
73 euro: Pentium G4560 (Kaby Lake): wel HT, geen VT-d, zwakke GPU (HD610)
95 euro: Pentium G4600 (Kaby Lake): wel HT, geen VT-d, snelle GPU (HD630)
Even reactie op dit wat oudere bericht.
Ik zat al allerlei manieren te googlen om met mijn G4560 alsnog te virtualiseren zonder VT-D, maar Intel heeft de specs op haar website aangepast en de G4560 blijkt nu toch VT-d te kunnen.
Dit maakt deze nieuwe pentium toch wel heel interessant als server CPU.

[ Voor 4% gewijzigd door yorroy op 28-01-2017 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
Ja ik heb alles binnen, maar mijn moederbord had een oude firmware. Ik moet dus eerst met een skylake cpu het moederbord updaten voordat ik kan beginnen. Skylake celeron komt maandag binnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

mrmrmr schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 20:08:
Sommige distributies lopen achter op mainstream distibuties. Dat was ook zo bij pfSense. Zij zijn afhankelijk van FreeBSD die slechte drivers aan boord had. Dat misvormt de opinie bij gebruikers die vervolgens denken dat de hardwarefabrikant alle blaam treft.
Tell me about it, ik zat toen met een zeer slecht werkende ath9k driver, 't regende foutmeldingen en wifi was verre van stabiel. Toen overgestapt naar het op Linux gebaseerde IPFire: Problem solved.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
Wel VT-D? Meen je niet, 2 weken terug de G4400 besteld :(

En de G4560 is inmiddels even duur, maar wel gemiddeld 30% sneller vanwege HT.

Zo te zien is ECC dit maal wel "No" geworden. Wat opzich jammer is dat die niet meer op het mainstream platform zit... Iemand nog baat bij een 2 weken oude G4400? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
2 weken, dan kan je m nog terugsturen, net op tijd om er nog even mee de kaby lake-bios te flashen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
mrmrmr schreef op zondag 29 januari 2017 @ 01:32:
De situatie met veel oude borden. De Fujitsu D3400-B hierboven heeft ook nog geen nieuwe BIOS voor Kaby Lake ondersteuning. Het is wel aangekondigd.
En misschien toch ook nog uitkijken dat je de juiste revisie van het bord hebt? (dat kan ik overigens niet uit de PDFs halen, daaruit zou ik opmaken dat de tweede revisie geen Skylake wel Kabylake gaat kunnen, en de eerste beide) Worden de Fujitsu-eigen borden eigenlijk nog steeds in Augsburg geproduceerd?

[ Voor 11% gewijzigd door begintmeta op 29-01-2017 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoak
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:12
Ben zelf bezig met server inrichten voor verschillende doeleinden

openvpn
freenas
zoneminder

deze draai ik nu via qemu kvm op ubuntu server 16.04

nu vraag ik mij af of ik mijn setup nog wat zuiniger kan maken:

ik gebruik op de wattmeter ongeveer 75 watt

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-7400T Tray€ 206,-€ 206,-
1ASRock H110M-ITX€ 69,95€ 69,95
2WD Red WD30EFRX, 3TB€ 114,95€ 229,90
1Fractal Design Define Nano S Zwart€ 64,-€ 64,-
1Scythe Byakko€ 22,55€ 22,55
1G.Skill Aegis F4-2400C15S-16GIS€ 95,95€ 95,95
1Intel 525 Retail 240GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 688,35

de voeding is een 80plus vraag me af of ide de moeite is om te vervangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:17
Dat kan niet kloppen, 75W is echt aan de hoge kant.

Ik denk dat je of je meter niet goed is of je instellingen kloppen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
mrmrmr schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 21:35:
[...]
Als je daar iets over leest is de voor de hand liggende verklaring die ik in mijn vorige post al gaf: je ziet de correcte checksum niet omdat die vanaf het OS "onzichtbaar" in de NIC wordt gegenereerd. Of er is een netwerkprobleem, zoals een storing op de kabel. Een daadwerkelijk probleem in de chip is onwaarschijnlijk.
Het gaat niet over de checksums zelf maar om de andere problemen die het veroorzaakt bij een brakke implementatie. Bij alle merken. Bij oudere intel NIC's viel bij veel verkeer (> 1000 actieve verbindingen, non-torrent) de NIC soms enkele minuten weg als offloading aanstond. Bij RTL8168 + linux werd de timing van de interrupts onbetrouwbaar, wat in combinatie met virtualisatie heel verveld is.

Nogmaals: Het ligt er echt aan wat de use case is. Bij de intel nic was het een "drukke webserver", bij realtek een groot broadcast domain met >> 20 KB/s aan broadcast verkeer. Geen standaard situatie. Zulke situaties wil je liever niet debuggen
VLAN wordt geimplementeerd door encapsulation: een extra header. Niet alle NIC chips ondersteunen het. Voor de thuissituatie niet vaak van belang tenzij je direct KPN DSL of glasvezel wilt koppelen. Dat wordt doorgaans opgelost door middel van een router die VLAN ondersteunt. Zo kun je op 1 poort telefonie zetten, op een andere TV en nog een voor Internet. Die laatste gaat vervolgens naar je firewall (je zelf gebouwde zuinige server).
De kern van mijn argument is dat VMWare een stabiel platform wil leveren en wil ondersteunen. Daar past een driver die features waar het platform vanuit gaat niet goed ondersteunt gewoon niet in.

Als je onboard realtek wilt gebruiken en het bij jouw situatie past dan snap ik de situatie. In Linux met moderne kernel/hardware zou ik het ook weer een kans moeten geven.
Maar toch liever broadcom/intel/qualcomm NIC's als ik mag kiezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
begintmeta schreef op zondag 29 januari 2017 @ 10:20:
[...]

En misschien toch ook nog uitkijken dat je de juiste revisie van het bord hebt? (dat kan ik overigens niet uit de PDFs halen, daaruit zou ik opmaken dat de tweede revisie geen Skylake wel Kabylake gaat kunnen, en de eerste beide) Worden de Fujitsu-eigen borden eigenlijk nog steeds in Augsburg geproduceerd?
De B2 revisie is nodig bij D3400-B, ook bij de D3417-B. Het staat in de datasheet PDF, pagina 3 onder Further Features.

Deze Fujitsu moederbords worden in ieder geval gemanaged vanuit Duitsland, waar ze worden gemaakt weet ik niet. De makers van de documentatie zijn Duitsers. Het is overigens niet altijd door Fujitsu ondersteunt, in elk geval een deel wordt verkocht als OEM product. Je moet dan de verkoper om support vragen. Dat is meestal gewoon een dozenschuiver, dus geen support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is ruim twee keer meer dan verwacht. Heb je de PM 231 E of een ouder/ander model?

Staat de meter ingesteld op een meting zonder power factor correctie (VA of VAR)? Dat soort metingen moet je niet gebruiken, dat is niet het daadwerkelijk verbruik. De meting met W of Watts erachter is meestal de goede meting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
mrmrmr schreef op maandag 30 januari 2017 @ 02:29:
...
De B2 revisie is nodig bij D3400-B, ook bij de D3417-B. Het staat in de datasheet PDF, pagina 3 onder Further Features.

...
Pff, ben echt niet goed wakker de laatste tijd, die tabel had ik gezien,aar niet geschakeld (misschien ook omdat er wel kabylake drivers zouden zijn voor de oudere borden):F

[ Voor 7% gewijzigd door begintmeta op 30-01-2017 07:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoak
mrmrmr schreef op maandag 30 januari 2017 @ 04:09:
[...]

Dat is ruim twee keer meer dan verwacht. Heb je de PM 231 E of een ouder/ander model?

Staat de meter ingesteld op een meting zonder power factor correctie (VA of VAR)? Dat soort metingen moet je niet gebruiken, dat is niet het daadwerkelijk verbruik. De meting met W of Watts erachter is meestal de goede meting.
Ik heb een PM 231 E en ik moet vanmiddag even naaar de instellingen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoak
Heb de meter bekeken en er staat daadwerkelijk watts achter, misschien heb ik een super inefficiente voeding erin zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Staat er een proces voortdurend veel processortijd te verbruiken? Je hebt een T processor, dat betekent dat die gelimiteerd is tot onder de TDP van 35W.

Misschien kun je bij iemand een andere energiemeter lenen?

Als een andere meter nog hetzelfde aangeeft kun je troubleshooten door zo weinig mogelijk onderdelen tegelijk te meten.

Wat je zou kunnen doen is met een basissysteem beginnen, alleen het hoognodige, geen fans, fan controllers, hard disks, SSD. Al die onderdelen loskoppelen van het moederbord en de voeding.
Boot bijvoorbeeld vanaf een USB stick. Als het verbruik nog steeds hoog blijft, kun je een voeding uit een ander systeem halen en zo testen of die van invloed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoak
mrmrmr schreef op maandag 30 januari 2017 @ 15:59:
Staat er een proces voortdurend veel processortijd te verbruiken? Je hebt een T processor, dat betekent dat die gelimiteerd is tot onder de TDP van 35W.

Misschien kun je bij iemand een andere energiemeter lenen?

Als een andere meter nog hetzelfde aangeeft kun je troubleshooten door zo weinig mogelijk onderdelen tegelijk te meten.

Wat je zou kunnen doen is met een basissysteem beginnen, alleen het hoognodige, geen fans, fan controllers, hard disks, SSD. Al die onderdelen loskoppelen van het moederbord en de voeding.
Boot bijvoorbeeld vanaf een USB stick. Als het verbruik nog steeds hoog blijft, kun je een voeding uit een ander systeem halen en zo testen of die van invloed is.
Als ik al mijn vm's op pauze zet komt dan zit ik rond 70 watt, ik kan natuurlijk verder zee summiere ubuntu 16.04 server dus draait niets overbodigs dacht ik zo.

ik las wel dat een voeding als hij bijna niets doet, in mijn geval een 520 watt heel erg inefficiënt wordt.

[ Voor 5% gewijzigd door Sjoak op 30-01-2017 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Dan nog blijft 70w idle wel erg hoog. Ik tik volgens mij ent de 80w load aan met een stock 7700k. Welke voeding heb je?

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoak
be quiet 520 watt, ik weet even niet hoeveel plus gold etc het is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoak
ik heb nu met vervangen van voeding voor een plus gold van seasonic een idle van 25 a 26 watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Bizar hoeveel dat scheelt.

Ik heb inmiddels mijn Asus H110T Thin-mITX bordje met i3-6100 draaiend, hangend aan een externe Dell 65W voeding, ik ga vanavond maar eens meten. Ik ben ook wel benieuwd hoeveel OS X en Windows 7 schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat kan normaliter ook niet, dat betekent dat de voeding een efficientie had van minder dan 30%. Normaal is 60% voor een ondergemiddelde voeding.

Daarom denk ik dat Sjoak's oude voeding stuk was. Misschien iets kapotgebrand waardoor het een kacheltje werd? Kijk maar eens of je wat ruikt of bijvoorbeeld condensatoren ziet met een gaatje bovenop of een opgeblazen omhulsel.

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b9/Vp6_blown_capacitor.jpg/800px-Vp6_blown_capacitor.jpg

De drie linksonder (boven elkaar) zien er uit zoals het hoort met gesloten kruizen, de vier in het midden zijn opgeblazen. Van een is het omhulsel verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
mrmrmr schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 17:27:
Dat kan normaliter ook niet, dat betekent dat de voeding een efficientie had van minder dan 30%. Normaal is 60% voor een ondergemiddelde voeding.
Kan prima, hij heeft nu een Seasonic met 80PLUS Gold certificaat, nu zegt hij er niet bij welke het is, maar een hele zuinige bij lage vermogens zal het niet zijn want die heeft Seasonic niet. Dus laten we zeggen het rendement is nu iets van 70% bij de nieuwe voeding in idle, dan wordt er iets van 18W uit de voeding getrokken en iets van 25/26W uit het stopcontact.

Zijn oude voeding was een be quiet! van 520W dan zal dat gaan om één gemaakt door Topower van waarschijnlijk wel meer dan 10 jaar oud. Waarschijnlijk ook defect idd, Topower was nogal fan van het gebruik van slechte elco's, dus ja zo'n voeding wil je wel graag vervangen. Het heeft echter voor de rest geen invloed op het rendement, wel op de levensduur van alles wat je erop aansluit...

Maar wat betreft het rendement dan zou dat idd uitkomen op iets van maar 25%, heel erg laag maar zeker niet onmogelijk voor zo'n oude voeding bij zo'n lage belasting van maar zo'n 18W DC.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ken geen voorbeeld van een 80plus voeding die zo extreem laag scoort bij wat toch een redelijke belasting is. Heb je daar meer gegevens over?

Voedingen hebben correcties als er (min of meer) kortsluiting voordoet, effectief is het dan een verwarming geworden, de voeding kan wel door blijven draaien. Het verbruik stijgt wel.

Seasonic heeft nieuwe zuinige ATX "grote" voedingen die het goed doen bij lage belasting (>80% bij 22,5W). Helaas zijn deze topmodellen te duur om toe te passen.

Seasonic gaat veel voedingen vervangen, hopelijk horen we dit jaar meer over welke betaalbare voedingen het goed doen bij laag verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michidez

Michidez

Zelden zo gelachen!

Mogelijk een goed idee om de G4560 toe te voegen aan de OP aangezien deze volgens mij een rechtstreekse verbetering is over de G4400 vanwege de VT-d en HT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Volgens de specificaties van Intel ondersteunen G4400 en G4560 beide VT-d en VT-x. Ik heb de ondersteuning voor VT-x toegevoegd aan de TS.

Fujitsu ondersteunt de nieuwe Kaby Lakes nog niet, dat wordt pas over een aantal maanden verwacht. ASRock en MSI hebben -voor zover ik heb gezien- voor veel bestaande moederborden al een BIOS upgrade uitgebracht.

De 200 MHz hogere processorsnelheid van de G4560 is een voordeel, maar hij is 25% duurder: € 73,20 versus € 58,70. De G4400 heeft prijs/prestatie gecombineerd met een goed performanceniveau.

De G4560 voegt hyperthreading toe wat met name bij gebruik van meer dan 2 VM's handig is bij het verdelen over (virtuele) cores, maar er zijn ook mogelijke nadelen. Genoemde nadelen zijn minder energie efficiëntie, cache trashing en verminderde verwerkingssnelheid bij seriële taken. Vanwege het virtuele core voordeel heb ik de G4560 als alternatief genoemd in de TS.

De invloed van hyperthreading op idle verbruik in de praktijk is mij nog niet duidelijk. Ik ben nog op zoek naar vergelijkbare testresultaten van vergelijkbare cpu's G4500 en G4560, beide 3,5 GHz. Voor een goede vergelijking moet de computer gelijk zijn, met alleen een andere cpu. Niet-synthetische, niet-grafische single-threaded en multi-threaded applicatietests zouden kunnen helpen om de invloed van cache trashing en maximum snelheid te beoordelen.
Computerbase.de heeft een vergelijkende test van WinRAR 5.30beta, maar test met verschillende Asus moederborden en geheugen :|. Het vergelijkt met de G4400 die een lagere maximum snelheid heeft. cpu-world.com heeft nog geen Kaby Lake tests van WinRAR 5.21.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
De G4560 is in principe even duur, maar sinds een week is die op heel veel plaatsen uitverkocht omdat die zo populair is en dat heeft de laatste week de prijs nogal doen stijgen, maar dat trekt van zelf wel weer bij. Qua prestaties is er op IPC gebied niks veranderd dus met een vergelijkbare kloksnelheid en aantal threads zal de prestaties gelijk liggen. Echter door HT kunnen de prestaties bij goede ondersteuning van meerdere threads prima 30% hoger liggen.

[ Voor 4% gewijzigd door -The_Mask- op 05-02-2017 08:39 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Aangezien er nauwelijks iets veranderd is tussen Skylake en Kaby Lake, kan je dan niet grotendeels aannemen dat een G4560 qua verbruik gewoon een i3-6100 is? Allebei hyperthreading, vrijwel dezelfde max klok, dezelfde idle klok, etc. Enkel de GPU is 2x zo groot, maar al die EU's staan toch uitgeschakeld als er geen 3D graphics gebruikt worden.

[ Voor 38% gewijzigd door Dreamvoid op 05-02-2017 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
mrmrmr schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 18:15:
Ik ken geen voorbeeld van een 80plus voeding die zo extreem laag scoort bij wat toch een redelijke belasting is. Heb je daar meer gegevens over?
Het kan geen 80PLUS voeding zijn, er is meer dan één 520W be quiet! voeding maar allemaal zijn voor de 80PLUS tijd. We hebben het hier wel over voedingen van iets van 12 jaar oud.
Seasonic heeft nieuwe zuinige ATX "grote" voedingen die het goed doen bij lage belasting (>80% bij 22,5W). Helaas zijn deze topmodellen te duur om toe te passen.
Nee hoor geen enkele 80PLUS Gold voeding die dat haalt.
Seasonic gaat veel voedingen vervangen, hopelijk horen we dit jaar meer over welke betaalbare voedingen het goed doen bij laag verbruik.
-The_Mask- in "Voeding advies en informatie topic - Deel 33"

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
De eerste tests met mijn nieuwe Hackintosh setup:
- Core i3-6100
- Asus H110T (Thin-mITX)
- Dell 65W 19V laptop adapter
- Integral 120 GB SSD (M.2 60mm)
- 1x 8GB Crucial DDR4 SODIMM
- Seagate 1.5TB 2.5" HDD

- 14W semi-idle verbruik, met actieve 4k monitor aan de DisplayPort
- 53 W max verbruik, tijdens een H.264 encode (CPU maxed) plus een 3D screensaver (GPU hard aan het werk)

Gemeten met een simpel Cresta verbruiksmeter. Als de HDD uit gaat en de monitor op standby gaat er vast nog we een beetje af, maar dit is prima naar verwachting zo. Ik heb de secondaire Intel netwerkpoort uitgeschakeld in de UEFI, plus de seriele poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
-The_Mask- schreef op zondag 5 februari 2017 @ 12:02:
Het kan geen 80PLUS voeding zijn, er is meer dan één 520W be quiet! voeding maar allemaal zijn voor de 80PLUS tijd. We hebben het hier wel over voedingen van iets van 12 jaar oud.
Ik ga uit van de info die gegeven wordt door de poster, hij zei dat een 80plus model was. Hij noemt geen type, dus ik kan het niet goed controleren. Maar ik zie geen 520W in de 80plus lijst staan dus het lijkt erop dat het geen 80plus voeding was.
Nee hoor geen enkele 80PLUS Gold voeding die dat haalt.
Wat ik schreef klopt toch echt. De Seasonic Prime Titanium 850W en Seasonic Prime Titanium 650W halen ruimschoots 80% bij 22,5W. Dat zijn 80plus titanium voedingen. De 650W versie kost € 200. Het 850W model komt op een haar na op PicoPSU niveau. Die kost € 250.

De SilverStone Strider Titanium 600W € 150 haalt het. En de Cooler Master V-Series 550W - jouw favoriet, is een gold voeding van € 99 die het ook haalt.

https://nl.hardware.info/.../voedingen/testresultaten (selecteer 22,5W efficientie)

@Dreamvoid

Hackintosh zie je in deze rubriek niet vaak. Ik weet van laptop tests dat Apple zelf zuinige hardware kan maken. Heeft macOS zuinigheidsinstellingen en werken ze?

[ Voor 8% gewijzigd door mrmrmr op 06-02-2017 01:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Hackintosh werkt door de juiste hardware instellingen in de UEFI te injecteren in de bootloader, zodat OS X een complete ACPI table ziet (DSDT), zelfde manier als je bij het tunen van Linux soms moet doen bij ietwat onwillige PC-hardware). Je injecteert bv de juiste C-states en P-states van je cpu, de exacte hoeveelheid USB poorten, een HDMI/DisplayPort layout, HDMI audio hardware ID's, etc. Als de ACPI table niet helemaal perfect 'Apple-like' is, zal OS X wel draaien maar ietsje suboptimaal werken qua stroomverbruik, en bv sleep/wake problemen hebben, graphics glitches etc.

De meeste hardware in mijn systeem is precies hetzelfde als in een echte Skylake-iMac, dus als de ACPI tables correct zijn, zal alles qua powersaving net zo werken als op een iMac, enige waar ik nog moeite mee heb is de injectie van de juiste settings voor audio-over-HDMI. Enige stuk hardware op de Asus H110T wat echt non-standaard is (en dus wellicht niet optimaal qua stroomverbruik), is de Realtek netwerkpoort, die werkt met een geporte Linux driver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
Dreamvoid schreef op zondag 5 februari 2017 @ 19:25:
Hackintosh werkt door de juiste hardware instellingen in de UEFI te injecteren in de bootloader, zodat OS X een complete ACPI table ziet (DSDT), zelfde manier als je bij het tunen van Linux soms moet doen bij ietwat onwillige PC-hardware). Je injecteert bv de juiste C-states en P-states van je cpu, de exacte hoeveelheid USB poorten, een HDMI/DisplayPort layout, HDMI audio hardware ID's, etc. Als de ACPI table niet helemaal perfect 'Apple-like' is, zal OS X wel draaien maar ietsje suboptimaal werken qua stroomverbruik, en bv sleep/wake problemen hebben, graphics glitches etc.

De meeste hardware in mijn systeem is precies hetzelfde als in een echte Skylake-iMac, dus als de ACPI tables correct zijn, zal alles qua powersaving net zo werken als op een iMac, enige waar ik nog moeite mee heb is de injectie van de juiste settings voor audio-over-HDMI. Enige stuk hardware op de Asus H110T wat echt non-standaard is (en dus wellicht niet optimaal qua stroomverbruik), is de Realtek netwerkpoort, die werkt met een geporte Linux driver.
Maar gebruik je dan OSX als server?
Ik heb zelf eigenlijk alles Apple (iPhone, iPad, MacBook en 2 Apple TVs), maar had er nog niet bij stil gestaan om OSX als server te gebruiken.
Zijn er specifieke voordelen met OSX als server?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Het is feitelijk een desktop die 24/7 ook als iTunes/Plex/etc server werkt. Ik zou met 4 GB, een G4400 en een kleinere SSD nog een stuk goedkoper kunnen zitten als ik een headless server zou bouwen, dat is m.i. interessanter dan een Synology of een Linux/Windows NAS.

Voordeel van OS X als server is dat je met Back-To-My-Mac mooie encrypted integratie met iDevices en Macbooks onderweg hebt (filesharing, remote desktop, etc), plus dat iTunes/AppleTV net wat lekkerder werkt. Er zit ook een ingebouwde VPN server in OS X (overigens, VPN werkt niet tegelijkertijd met Back-To-My-Mac), en je kan met de Server app je eigen prive-iCloud maken.

Enige nadeel van Hackintosh is dat VT-d sowieso disabled moet staan op je cpu, OS X draaien op een hypervisor is iets wat (voor zover ik weet) niet kan.

(overigens, het klinkt allemaal erg ingewikkeld, die ACPI injecties maar dat is inmiddels vrij simpel geworden met GUI installers enzo)

[ Voor 7% gewijzigd door Dreamvoid op 05-02-2017 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
mrmrmr schreef op zondag 5 februari 2017 @ 16:52:

Wat ik schreef klopt toch echt. De Seasonic Prime Titanium 850W en Seasonic Prime Titanium 650W halen ruimschoots 80% bij 22,5W. Dat zijn 80plus titanium voedingen. De 650W versie kost € 200. Het 850W model komt op een haar na op PicoPSU niveau. Die kost € 250.
Dat zijn zoals de naam al zegt geen 80PLUS Gold voedingen en zijn nieuwe voeding was een 80PLUS Gold Seasonic voeding, waarbij een rendement van rond de 70% te verwachten valt.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Prince

Dreamvoid schreef op zondag 5 februari 2017 @ 21:51:
Het is feitelijk een desktop die 24/7 ook als iTunes/Plex/etc server werkt. Ik zou met 4 GB, een G4400 en een kleinere SSD nog een stuk goedkoper kunnen zitten als ik een headless server zou bouwen, dat is m.i. interessanter dan een Synology of een Linux/Windows NAS.

Voordeel van OS X als server is dat je met Back-To-My-Mac mooie encrypted integratie met iDevices en Macbooks onderweg hebt (filesharing, remote desktop, etc), plus dat iTunes/AppleTV net wat lekkerder werkt. Er zit ook een ingebouwde VPN server in OS X (overigens, VPN werkt niet tegelijkertijd met Back-To-My-Mac), en je kan met de Server app je eigen prive-iCloud maken.

Enige nadeel van Hackintosh is dat VT-d sowieso disabled moet staan op je cpu, OS X draaien op een hypervisor is iets wat (voor zover ik weet) niet kan.

(overigens, het klinkt allemaal erg ingewikkeld, die ACPI injecties maar dat is inmiddels vrij simpel geworden met GUI installers enzo)
Oei, dit is interessant. In mijn oriëntatie ben ik MacOS Server als robuuste oplossing helemaal vergeten. MacOS Server draait ook op een hypervisor als je de firmware kan instellen op UEFI mode in plaats van legacy (BIOS). Mits we het over dezelfde definitie van hypervisor hebben natuurlijk, in dit geval VMWare (Fusion / vSphere). Vorig jaar heb ik OSX 10.9 in elk geval ook in legacy mode kunnen booten. Helaas wel met een kernel panic tot gevolg. Aangezien ik geen privileges had op de host heb ik verder niet geprobeerd. Heb je toevallig al getest hoe Server/Darwin zich gedraagt in console-mode? Dus bij het volledig omzeilen van Aqua? Dat kan met betrekking op het energieverbruik een interessante modificatie zijn. Ik heb helaas geen idee of dit bij moderne MacOS versies nog mogelijk is overigens.

Dit topic is een bron van kwaliteitsinformatie. Well done allemaal, erg leuk! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Op VMWare Fusion kan het wel geloof ik (zonder VT-d), maar ik bedoelde eigenlijk bare metal hypervisors (Hyper-V/ESX) :) Ik draai zelf het omgekeerde, VirtualBox for Mac, met een Windows 7 VM image, dat werkt al een paar jaar prima.

Ik denk dat het achterwege laten van de GUI niet zoveel zou schelen qua energieverbruik, macOS is slim genoeg om als het beeldscherm uitstaat ook de complete GPU af te schakelen, en zoveel geheugen neemt een kale desktop nou ook weer niet in. Zelfde als met Windows 10 bv.

Overigens is het wel aardig om dit te vergelijken met een echte Mac Mini, het meest recente (2014) model bij de Arstechnica review:

- dual core 2.6-3.1 GHz Core i5 Mobile (Haswell) met Iris 5100 GPU. versus mijn dualcore 3.7 GHz Core i3 (Skylake) met HD530
- allebei een SSD plus 2.5" HDD (128GB+1TB versus 120GB + 1.5TB)
- allebei 8 GB RAM (de Mac heeft LPDDR3, ik heb normale DDR4 SODIMM)
- Mac heeft WiFi en Bluetooth, ik dual Realtek/Intel ethernet
- 5W idle desktop, 45W full load voor de Mac, 14W idle desktop, 53W full load bij mij (al zijn het natuurlijk verschillende energiemeters)

Oftewel, Apple perst er toch wat meer uit qua verbruik in idle, ik vermoed vooral vanwege de laptop hardware (lagere voltages op de cpu?), maar mijn systeem is een stuk sneller :+ en minder dan 1/3e van de prijs.

[ Voor 47% gewijzigd door Dreamvoid op 06-02-2017 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Prince

Dreamvoid schreef op maandag 6 februari 2017 @ 17:12:
Op VMWare Fusion kan het wel geloof ik (zonder VT-d), maar ik bedoelde eigenlijk bare metal hypervisors
Ik denk dat het achterwege laten van de GUI niet zoveel zou schelen qua energieverbruik, macOS is slim genoeg om als het beeldscherm uitstaat ook de complete GPU af te schakelen, en zoveel geheugen neemt een kale desktop nou ook weer niet in. Zelfde als met Windows 10 bv.
Voor zover mijn geheugen mij ondersteund kan Darwin de GPU volledig afgeschakeld laten. Zodra Aqua is geladen is dit niet meer mogelijk. Niet alleen omdat Aqua het vereist, maar ook omdat applicaties vanaf dat moment een dependency op de GPU kunnen hebben. De GPU wordt niet enkel gebruikt voor grafische calculaties. Ik zal eens bekijken of dit nuttig kan zijn en in hoeverre het eventueel bruikbaar is met applicaties voor Aqua. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Er kan zelfs zonder Aqua/GUI een dependency op de GPU zijn, als de applicatie OpenCL code heeft - zelfs op een totaal headless, GUI-loze server zal je daarvoor de GPU moeten aanzwengelen.

Als de GUI geladen is zal de GPU voor het OS wel actief zijn, maar bij Intel zijn ze natuurlijk ook wat langer bezig hiermee - als je je power states goed ontwerpt kan je binnen de SoC vrij eenvoudig 99% van de transistors afschakelen en voor het OS nog steeds een 'actieve' gpu hebben. Het renderen van een statische 1280x1024 desktop kan je met een minuscuul stukje silicon wel afhandelen - het zou me iig zeer verbazen als het GUI-loos draaien een enorme verbruikswinst oplevert.

In HWMonitor (een sensor uitlees app voor de Mac) kan je bv kijken naar wat de cpu zelf qua verbruik rapporteert, nu terwijl ik dit typ:
- CPU Package Cores rond de 1.5W
- CPU Package Graphics schakelt tussen 0.6W (als ik typ of met de muis beweeg) en 0.00W (als er totaal geen schermactiviteit is)
- CPU Package DRAM rond de 0.75W
- CPU Package Total schommelt tussen de 2W en 4W

Het hele systeem trekt 15W uit het stopcontact. Aannemende dat die verbruikswaarden die de cpu rapporteert kloppen, dan is de GPU maar een enorm klein deel van het totaalverbruik, en schakelt zichzelf compleet uit als er geen schermactiviteit is.

Anyway, ik heb ook net Windows 7 geinstalleerd (native, op de HDD) en...17W in idle desktop. Drie watt meer dan macOS Sierra :)

[ Voor 28% gewijzigd door Dreamvoid op 07-02-2017 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een tijd terug hebben we het over STX moederborden gehad. Een gebruiker van het Duitse forum hardwareluxx heeft een ASRock DeskMini systeem getest met H110M-STX moederbord en hij meet 5,5W en 7,5W met Intel 600p M.2 NVMe en een 2.5" HDD. Maar hij zegt er wel meteen bij dat de Voltcraft Energy Check 3000 niet erg stabiel registreerde.

Het voordeel van STX is het ontbreken van PCIe slots. Dat wil dan ook zeggen dat het systeem er niet op hoeft te worden ingericht een zware grafische kaart (25W tot 375W) te ondersteunen.

Een andere gebruiker meldt twee testen waarbij een G4560 het 0,2W zuiniger deed dan een G4400 op 11,1W. Heel belangrijk voor een goede test is dat er gemeten is in hetzelfde system, maar het is wel uitgevoerd met een goedkope meter (KD302) en het verschil is binnen de 5% foutmarge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martiveen
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:10
mrmrmr schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 00:44:
Een tijd terug hebben we het over STX moederborden gehad. Een gebruiker van het Duitse forum hardwareluxx heeft een ASRock DeskMini systeem getest met H110M-STX moederbord en hij meet 5,5W en 7,5W met Intel 600p M.2 NVMe en een 2.5" HDD. Maar hij zegt er wel meteen bij dat de Voltcraft Energy Check 3000 niet erg stabiel registreerde.

Het voordeel van STX is het ontbreken van PCIe slots. Dat wil dan ook zeggen dat het systeem er niet op hoeft te worden ingericht een zware grafische kaart (25W tot 375W) te ondersteunen.

Een andere gebruiker meldt twee testen waarbij een G4560 het 0,2W zuiniger deed dan een G4400 op 11,1W. Heel belangrijk voor een goede test is dat er gemeten is in hetzelfde system, maar het is wel uitgevoerd met een goedkope meter (KD302) en het verschil is binnen de 5% foutmarge.
Heb de DeskMini besteld in combinatie met de G4560. Zal volgende week resultaten posten met een 2,5" ssd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoak
-The_Mask- schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 17:50:
[...]

Kan prima, hij heeft nu een Seasonic met 80PLUS Gold certificaat, nu zegt hij er niet bij welke het is, maar een hele zuinige bij lage vermogens zal het niet zijn want die heeft Seasonic niet. Dus laten we zeggen het rendement is nu iets van 70% bij de nieuwe voeding in idle, dan wordt er iets van 18W uit de voeding getrokken en iets van 25/26W uit het stopcontact.

Zijn oude voeding was een be quiet! van 520W dan zal dat gaan om één gemaakt door Topower van waarschijnlijk wel meer dan 10 jaar oud. Waarschijnlijk ook defect idd, Topower was nogal fan van het gebruik van slechte elco's, dus ja zo'n voeding wil je wel graag vervangen. Het heeft echter voor de rest geen invloed op het rendement, wel op de levensduur van alles wat je erop aansluit...

Maar wat betreft het rendement dan zou dat idd uitkomen op iets van maar 25%, heel erg laag maar zeker niet onmogelijk voor zo'n oude voeding bij zo'n lage belasting van maar zo'n 18W DC.
zou hem eigenlijk moeten testen nog die oude voeding, zit nu onder redelijke load ook netjes op 34 watt nou ik ben helemaal blij in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Grappige is dat NVMe SSD's over het algemeen *helemaal* niet zuinig zijn... Een 2.5" SATA SSD met goede DIPM en HIPM is vaak vele malen zuiniger (< 200mW t.o.v. > 1W voor NVMe)

Op 5.5W maakt dat dus behoorlijk uit :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het gebruik van een NVMe drive viel mij ook op.

Myce heeft in 2015 een aantal metingen van NVMe/SATA SSD's uitgevoerd. Onder elke grafiek staat over welke SSD/HDD het gaat. Het is duidelijk dat de oude generatie PCIe drives onzuinig zijn.

In theorie kan NVMe zuinig zijn in idle. PCIe ondersteunt een aantal lage slaapstanden (PCIe L1.2 link state power management bijvoorbeeld) van enkele milliwatts.

Het lijkt erop dat er vorderingen zijn gemaakt door Intel met de nieuwe 600p (spec sheet):
"600p Series has a typical power consumption of 100 milliwatts while active, 40 milliwatts when idle, and 5 milliwatts during sleep"

Anandtech heeft deze SSD getest in een PCIe insteekkaart en dat geeft een hoger idle verbruik te zien (328 mW of 571 mW zonder link power management). Helaas hebben ze niet getest op een modern moederbord met de allerlaatste M.2 PCIe NVMe ondersteuning. Anandtech geeft in dit artikel veel info over idle en diverse soorten slaapstanden.

Een eerder artikel van Anandtech geeft het verschil in idle verbruik tussen PCIe (AHCI of NVMe) en SATA duidelijk aan.

Een zuinige 2.5" SATA SSD (bijv. Samsung 850 EVO of Crucial MX300) lijkt voorlopig de betere keuze. Hardware.info had in een recente test een probleem met de Samsung 750 EVO in idle. Dat leek er eerder niet te zijn, misschien was de controller met iets bezig?

De topic start is aangepast met meer info over PCIe SSD's.

@Martiveen
Ik ben benieuwd naar je metingen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
mrmrmr schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 20:17:
In theorie kan NVMe zuinig zijn in idle. PCIe ondersteunt een aantal lage slaapstanden (PCIe L1.2 link state power management bijvoorbeeld) van enkele milliwatts.

...

Anandtech heeft deze SSD getest in een PCIe insteekkaart en dat geeft een hoger idle verbruik te zien (328 mW of 571 mW zonder link power management). Helaas hebben ze niet getest op een modern moederbord met de allerlaatste M.2 PCIe NVMe ondersteuning. Anandtech geeft in dit artikel veel info over idle en diverse soorten slaapstanden.
De grote kanttekening die Anandtech al plaatst is dat hun systeem een deel van de PCIe link state power management/sleep functionaliteit niet ondersteunt. Dat is een sleep functie die voor een veel lager gebruikt zorgt dan bij de SATA ssd's. Het is alsof je hardware vergelijkt waarbij één van de devices geen C6/C7 support heeft

Er zijn twee stappen. Active-State Power Management (ASPM) en Autonomous Power State Transitions (APST). De eerste scheelt watts, met het tweede gaat een device naar milliwatts.
Phoronix: NVMe Power-Savings Support Is Coming For Linux (2016-8-29):
On my Samsung 950, this means we enter state 3 (70mW, 0.5ms entry latency, 5ms exit latency) after 275ms and state 4 (5mW, 2ms entry latency, 22ms exit latency) after 1200ms. I have the default max latency set to 25ms.
De patch is beschikbaar maar niet ge-merged in de Linux kernel.

Zodra deze sleep functies wel werken zijn de NVMe SSD's dus net zo zuinig/zuiniger dan SATA. Met goed gedefinieerde latencies voor sleep {enter, exit}.
Heb atm geen PCIe ssd in een linux machine maar anders zou ik de patch testen. Verbruik meten op 3.3v rail is wel tricky, daar heb ik de hardware nu ook niet voor (shunt weerstand + goede meter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Is dat speciaal iets van STX? Mijn Thin-mITX board heeft ook geen PCIe slot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Thin mini-ITX kan volgens Intel's specificaties wel een intern mini-PCIe slot hebben voor WiFi/Bluetooth, maar een gewone PCIe insteekkaart maakt er geen deel van uit. Dat weerhoud fabrikanten zoals Gigabyte er niet van om er toch een PCIe x4 slot op te zetten.

De eerste Thin mini-ITX borden van Intel waren zuinig.

STX is kleiner, fabrikanten hebben minder mogelijkheden om af te wijken van Intel's voorbeeld (die ze vergeten zijn te publiceren :/ ). De externe I/O is min of meer voorgeschreven.
Pagina: 1 ... 10 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.