Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
mrmrmr schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 13:57:
[...]
@geenwindows
Is dat bij een hoster? 86W continu is wel veel, maar niet abnormaal bij een rack server, vooral bij de wat oudere of grotere servers. Kun je zien wat is de belasting is als er niets op het systeem gebeurt? Staat er iets cpu te verbruiken?
De zwaar uit de hand gelopen hobby server staat gewoon bij mij thuis ;) overzichtje is via Domoticz met een Popp 123658 Plug-in Switch plus Power Meter. kan niet echt heel veel zeggen over de betrouwbaarheid ervan, op deze meter zit ook nog de Powerwalker VI1200 UPS, TP-link 8ports switch en een Raspi2 (dns/domoticz)
Beest draait Unraid v6.2 en heeft naast meerdere Docker images ook 2 VM's draaien (Plex DVR en Owncloud)

continue verbruik is een beetje dit:
moment verbruik server
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790 Boxed€ 325,43€ 325,43
1MSI B85M-E45€ 63,-€ 63,-
3WD Green HDD, 4TB€ 157,95€ 473,85
2WD Green WD10EZRX€ 52,90€ 105,80
1WD Green WD20EZRX€ 74,50€ 74,50
1WD Green WD30EZRX€ 104,89€ 104,89
1WD Red WD40EFRX, 4TB€ 162,50€ 162,50
1Fractal Design Node 804€ 104,95€ 104,95
23Ware 3Ware Multi-lane SATA cable CBL-SFF8087OCF-05M€ 18,13€ 36,26
2be quiet! Pure Wings 2, 120mm€ 8,59€ 17,18
1be quiet! Pure Wings 2, 140mm€ 9,60€ 9,60
3Corsair Vengeance CMZ4GX3M1A1600C9€ 39,60€ 118,80
1Supermicro AOC-SAS2LP-MV8€ 136,32€ 136,32
1be quiet! SFX Power 2 300W€ 50,83€ 50,83
2Crucial BX100 250GB€ 139,99€ 279,98
1PowerWalker VI1200 (UPS)----
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.322,89

heb alleen in BIOS niet zo heel veel gedaan, alleen de audio uitgeschakeld.
In Unraid zelf heb ik ook nog niet veel energie zuimnige aanpassingen gedaan, alleen de DATA hdd's gaan na 2u 'uit'
daarin tegen blijven 3 HDD's en 1 SSD continue aan.. cpu gaat dankzij de VM's niet echt in energie zuinige stand. (blijft op hoge frequentie draaien.)

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@2green
28% undervolting is veel, draait hij dan voldoende stabiel? Met veel Intel cpu's is een kwestie van geluk of je een "goede" cpu treft.

@geenwindows
Een UPS kan behoorlijk aflopen bij relatief lage belastingen (10%) tot maar 60% efficiëntie. Meet maar eens zonder UPS.

Al die schijven zorgen voor een aardige belasting. Kun je consolideren met minder disks? Wat VM betreft: er is een uitgebreid topic over ESXi over zuinigheid.

Er is iets te winnen met een andere voeding (80% efficiëntie op 50W, 70% bij 22,5W).

Oude switches kunnen relatief veel verbruiken. TP-Link 8-poort switches uit de laatste 3 jaar zijn relatief goed qua verbruik.

Wat Unraid betreft: wat ik er zo over lees heeft die in 2015 een aantal verbeteringen gekregen t.a.v. verbruik en worden toch ook lage verbruiken gerapporteerd met stilgezette drives.

@leejohn
Je kunt een PicoPSU voeding kiezen, maar die is wel duurder dan de voeding die je hebt gekozen.
PicoPSU 160-XT plus Leicke 120W adapter (samen € 86) zijn aan te raden. Je kunt dan geen 6 zware schijven koppelen, maar 3 middelzwaar (21W tijdens starten) en een SSD gaat wel. Eventueel een 150W Leicke adapter voor 4 HDD's (misschien net 5 HDD's). Controleer de specs van de HDD's voor het piekverbruik tijdens starten.
Als je meer schijven wilt koppelen, dan kun je ook de Cooler Master V Series V550 (€ 100) kiezen. Iets minder zuinig dan de PicoPSU, maar wel een van de beste onder de ATX voedingen. Je hebt dan wel een kast nodig die geschikt is voor een ATX voeding.

Tegenwoordig zijn er ook 2.5" HDD's van 2 of 3 TB, die verbruiken veel minder en dan kun je vooruit met een PicoPSU en 5 x 2.5" HDD's. Zulke HDD's zitten vaak in externe hard drives, en die zijn goedkoper. Ze zijn wel iets trager.

Een andere manier is 1 grote (zuinige) hard disk in plaats van meerdere losse HDD's. Die zijn ook wat trager, vooral bij mutaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Er zijn zelfs 4 TB 2.5" schijven, nog goedkoper per GB ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dreamvoid schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 15:45:
Que?

categorie: Interne harde schijven

Goedkoopste 4TB 3.5" is ~€0.030/GB.
Goedkoopste 4TB 2.5" is ~€0.046/GB.

Dat is 50% duurder?

Als je groter dan 4TB kijkt, is het verschil nog veel groter, want er is maar 1 schijf groter dan 4TB, en dat is een 5TB schijf van €0.047/GB.

Ik denk dat dit de allergoedkoopste harddisks zijn als je 24/7 stroomverbruik meerekend:
pricewatch: Seagate Archive HDD v2 ST8000AS0002, 8TB
Kosten €0.032/GB en verbruiken niet veel. Dit zorgt er voor dat voor een 24/7 belasting je tussen de 40 en 50% minder stroom verbruikt dan met 4TB schijven. Scheelt al snel een tientje per jaar aan stroomkosten.
Dat is met een levensduur van 3 jaar, het verschil in aanschafprijs.

TL;DR;
2.5" is leuk voor een absoluut laag verbruik, maar niet voor een relatief laag verbruik.

[ Voor 4% gewijzigd door FireDrunk op 06-01-2017 16:03 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Goedkoper dan 2.5" 2 TB en 3 TB schijven bedoel ik dan, niet 3.5" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ah, verklaart het :+

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejohn
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-07 14:23
@mrmrmr, heb nu de volgende configuratie staan en is bijna klaar

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4400 Boxed€ 56,95€ 56,95
1ASRock H110M-ITX€ 70,75€ 70,75
1Cooler Master Elite 120 Advanced Zwart€ 46,25€ 46,25
1Crucial CT8G4DFD8213€ 49,89€ 49,89
1Mini-box picoPSU PicoPSU-160-XT€ 0,-€ 0,-
1Samsung 750 EVO (retail) 250GB€ 84,91€ 84,91
1LEICKE 120W----
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 308,75

Nu heb ik nog 3 restpunten die opgelost moeten worden voordat ik alles ga bestellen:

- heb 2 x de WD30EFRX (WD RED). Laag power gebruik, maar volgens mij heeft de PicoPSU niet genoeg aansluiting, wat kan ik hiermee doen.
- Is de Leicke 120W niet overkill met 2 x RED en 1 x SSD?
- Hoe kan ik de PicoPSU aansluiten in een kast waar een ATX voeding in kan (zie lijst: Coolermaster 120 Elite).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
mrmrmr schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 15:38:
[...]
@geenwindows
Een UPS kan behoorlijk aflopen bij relatief lage belastingen (10%) tot maar 60% efficiëntie. Meet maar eens zonder UPS.

Al die schijven zorgen voor een aardige belasting. Kun je consolideren met minder disks? Wat VM betreft: er is een uitgebreid topic over ESXi over zuinigheid.

Er is iets te winnen met een andere voeding (80% efficiëntie op 50W, 70% bij 22,5W).

Oude switches kunnen relatief veel verbruiken. TP-Link 8-poort switches uit de laatste 3 jaar zijn relatief goed qua verbruik.

Wat Unraid betreft: wat ik er zo over lees heeft die in 2015 een aantal verbeteringen gekregen t.a.v. verbruik en worden toch ook lage verbruiken gerapporteerd met stilgezette drives.
[...]
Dat een UPS steeds meer kan gaan verbruiken geloof ik zeker, zeker gezien ik nou niet echt een hele dure heb (is meer een 'budget' ding, ding koste echt niks vergeleken met een goede APC)
Ik heb een keertje zonder server de ups gemeten, wel zat de raspi en TP-Link TL-SG108 switch erop, verbruik zat rond de 20Watt. (uit het hoofd, ooit eens na gekeken maar kan de bijhorende screenshot niet vinden.)
De UPS zit er puur tussen voor lompigheid in huis, kleine broertje die stekkers uit de stopcontact trekken (speelgoed van energie voorzien is heel belangrijk hè ;) ) hier en daar eens te veel apparatuur op een groep en nog heel veel LEO dingen die ervoor kan zorgen dat de server zomaar uitvalt (de lompigheid zit 'm hier in het bloed zeg maar. :P ) ook is dat ding dikke vette overkill, het kan de boel bijna 1 1/2 uur online houden, terwijl puur veilig afsluiten de enigste doel is)

Wat betreft hardeschijven, Ik hem 2 Parity disk actief, 1 ssd voor de Docker images en een hdd voor de VM,
Wanneer Plex DVR uit bèta is valt deze dus al weg, Owncloud zou ik ook gewoon in Docker kunnen draaien maar ik vind Fail2ban zo fijn :+
En minder hardeschijven kan zeker, de 1TB, 2TB en 3TB zijn op dit moment de oudste (1,5 tot 3jaar oud) en deze worden als het nodig is, vervangen door nieuwe hdd met meer TB's, maar zolang ze het doen dan blijf ik ze er in houden.
en uiteraard gaan de inactieve hdd's na 2u uit.

De voeding kan zeker ook zuiniger, is ook zeker niet de zuinigste, dit is de voeding waarmee ik mee begon, zag hem liggen. heb er geen slechte verhalen overgelezen/gehoord. is geen onbetrouwbaar el cheapo voeding die hardware sloopt dan wel je ruimte een andere kleur geeft ;)
Om nu te gaan kijken naar een andere voeding zie ik niet echt zitten.
Kan ik beter over X jaar een goed gaan kijken naar een build met een veel beter prestatie/verbruik verhouding.

Ik ben overigens nog steeds dik tevreden met Unraid, het doet alles wat ik ervan vraag en heb eigenlijk ook geen plannen om ergens anders na te gaan kijken.
Kun je na gaan, begon een kleine 3 jaar met een pov-ion 330 MB en één 1TB hdd, en vervolgens steeds uitbreiden naar meer power en meer data capaciteit, steeds beter maken (bijvoorbeeld het beter buiten houden van stof) het verbreden van m'n hobbymatige ict ervaring en uiteraard de fun die je er mee kunt hebben. het werkt namelijk al een lange tijd 24/7 zonder veel trammelant.
Eigenlijk past deze build niet echt in dit topic ;)

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@leejohn

Een of meerdere splitters met SATA en molex (en eventueel fanaansluiting). In de TS staan nog meer accessoires.

120W is meer dan nu nodig, maar het is wel een betaalbare goed verkrijgbare adapter en hij is bewezen redelijk zuinig, ook bij zeer laag verbruik. Wordt op grote schaal gebruikt in Duitsland voor zuinige systemen.
Andere adapters (75W-90W) zijn vaak slecht verkrijgbaar, of ze hebben niet de juiste connectoren, of ze zijn niet zo zuinig of ze zijn duur. Er is wel een zeer zuinige 60W Seasonic HE adapter, maar die komt mogelijk tekort tijdens opstarten.

De PicoPSU steekt in de ATX connector op het moederbord. De ruimte voor de ATX voeding is niet nodig. Afdekplaten zijn te koop maar meestal relatief duur voor een plaatje metaal, en het is misschien handiger om een afgedankte voeding in het systeem te zetten zodat het er van buiten goed uit ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2green
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:11
mrmrmr schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 15:38:
@2green
28% undervolting is veel, draait hij dan voldoende stabiel? Met veel Intel cpu's is een kwestie van geluk of je een "goede" cpu treft.
Dat dacht ik zelf ook al, is trouwens wel een amd. Had vanochtend wat rondgekeken en kwam deze waarde tegen voor een amd A8, heb zelf een A6. Wat duur en stresstesten afgetrapt met de bekende tools en alles blijft keurig draaien, ga vanavond als ik een filmpje kijk hem nog iets lager zetten om het punt te vinden waar hij minder stabiel wordt. Ben er wel blij mee, dit verbruik is acceptabel versus aanschaf nieuw hardware.

Bron waardoor ik op het idee kwam: https://vrworld.com/2011/...ower-consumption-by-3225/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejohn
  • Laatst online: 15-07 14:23
@mrmrmr, bedankt voor de informatie. Hopelijk kan ik nog wat spul vinden van molex naar sata, maar zal binnen dit topic wel te vinden zijn.

Denk dat ik wel een gaatje in de case moet boren voor het uiteinde van de PicoPSU zodat de adapter erin kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@2green
In het algemeen valt er vaak nog veel te tweaken aan bestaande systemen om ze zuiniger te maken (o.a. BIOS, drivers, HDD's stilzetten, OS configuratie, minder fans).

Undervolting is een goede tip voor eigenaren van dit type processor, je hebt hier een uitzonderlijke besparing.

@geenwindows
Als de 20W klopt is dat minder dan de helft van normaal. Misschien is de stekker te beveiligen door hem in een kastje te zetten. Elke 10W besparing levert per jaar ongeveer € 18 op. In jouw geval loont het om een kastje te halen bij Ikea.

@leejohn
Een gaatje maken kan, je kunt ook een PCI slot plaatje met een connector gebruiken. Zelf heb ik een bestaand gat voor waterkoeling doorvoer in een kast gebruikt.

Wat betreft een splitter: let op mannetje/vrouwtje en lengte van de kabel. Splitter: SATA naar 4 x SATA.

[ Voor 33% gewijzigd door mrmrmr op 06-01-2017 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
mrmrmr schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 17:03:
[...]
@geenwindows
Als de 20W klopt is dat minder dan de helft van normaal. Misschien is de stekker te beveiligen door hem in een kastje te zetten. Elke 10W besparing levert per jaar ongeveer € 18 op. In jouw geval loont het om een kastje te halen bij Ikea.
[...]
nope, de ruimte waar de server staat blijft zoals ie nu is. het werkt nu prima dus moet ik het er maar mee doen ;) (het is niet mijn ruimte)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dreamvoid schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 15:45:
Klopt, Seagate bied 4TB los te koop aan, WD verstopt het in een (gesloten) externe behuizing. Ik heb die nog niet los te koop gezien.

Tegenwoordig is er zelfs een Seagate 2.5" 5TB met 1,1W idle verbruik. Dus je kan -als je dat wilt- 20TB toevoegen met 4,4W idle verbruik, minder dan 5,0W van een Seagate 8 TB 3,5" HDD.

In een externe behuizing kosten 2.5" drives gewoonlijk minder dan los.

Deze drives met laag verbruik staan in de TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:32
geenwindows schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 16:27:
[...]
Ik ben overigens nog steeds dik tevreden met Unraid, het doet alles wat ik ervan vraag en heb eigenlijk ook geen plannen om ergens anders na te gaan kijken.
Kun je na gaan, begon een kleine 3 jaar met een pov-ion 330 MB en één 1TB hdd, en vervolgens steeds uitbreiden naar meer power en meer data capaciteit, steeds beter maken (bijvoorbeeld het beter buiten houden van stof) het verbreden van m'n hobbymatige ict ervaring en uiteraard de fun die je er mee kunt hebben. het werkt namelijk al een lange tijd 24/7 zonder veel trammelant.
Eigenlijk past deze build niet echt in dit topic ;)
Ik draai zelf nog steeds een pov ion 330. Was zo'n behuizing met alles erin. Ondertussen de behuizing weg en een andere voeding. Zit nu 2x 3TB en 1x1,5TB in. Maar uiteindelijk komt daar wel een i5 voor in de plaats. Gewoon omdat het kan en zuiniger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
Arunia schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 09:58:
[...]

Ik draai zelf nog steeds een pov ion 330. Was zo'n behuizing met alles erin. Ondertussen de behuizing weg en een andere voeding. Zit nu 2x 3TB en 1x1,5TB in. Maar uiteindelijk komt daar wel een i5 voor in de plaats. Gewoon omdat het kan en zuiniger is.
Nice! Ik heb de 330 nog steeds liggen maar heeft tot nu toe niet echt een doel gekregen, gebruik hem heel soms van DBAN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:32
geenwindows schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 11:17:
[...]

Nice! Ik heb de 330 nog steeds liggen maar heeft tot nu toe niet echt een doel gekregen, gebruik hem heel soms van DBAN.
Dat is iets waar ik ook nog over denk.
Wellicht als Kodi machine op de slaapkamer. En anders is er vast wel iemand die er blij mee gaat zijn. Mijn schoonvader als opzoek machine op zolder wellicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 112fan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-08 18:11
Ik heb vandaag het volgende set in elkaar gezet:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3460 Boxed€ 67,-€ 67,-
1ASRock B85M Pro4€ 65,50€ 65,50
1WD Red Mobile WD10JFCX, 1TB€ 78,95€ 78,95
1Intel PRO/1000 PT Quad Port Adapter (4xGbps, PCI-e x4)€ 0,-€ 0,-
1Gelid Solutions Polar 1U Low-Profile€ 11,77€ 11,77
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 102,95€ 102,95
1Mini-box picoPSU 90€ 41,95€ 41,95
1Samsung 850 EVO 250GB€ 95,95€ 95,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 464,07

+ http://www.logicsupply.com/nl-nl/pw-12v5a-l6-eu/

Ik wil hierop ESXI gaan installeren maar heb nu op de SSD Windows Server 2016 geïnstalleerd om te testen. Als de processor soms op 100% staat meet ik als verbruik tussen de 0.28A en 0.35A (gemeten met Fluke meter). Omgerekend met deze site zit ik dan op 80W. Als de processor op idle draait zit het verbruik ong. op 0.17A-0.20A (vind ik wel erg hoog met Energiebesparing schema aan in Energiebeheer van Windows).

Is het verstandig om een 80W adapter te nemen? Of kan ik gewoon de 60W versie blijven gebruiken zolang hij niet lang op 100% staat?

Zodra ESXI erop staat komt er voorlopig PFSense, MailCleaner en een loadbalancer/reverseproxy op te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bij 230V (dat kan plaatselijk iets verschillen) wisselstroom is het 80,5W, best veel inderdaad. Heb je ook een energiemeter? Die voert automatisch correcties en berekeningen uit. In de TS staan er enkele die goed uit een Duitse test zijn gekomen. Of meet aan de DC kant (12V) tussen adapter en PicoPSU.

Je gebruikt nu een 60W adapter, maar die is voor 34% overbelasting niet zo geschikt, dus doe dat beter niet of niet langer dan een seconde. Hij kan oververhit/overbelast raken en ermee ophouden (meestal tijdelijk, dit is een moderne adapter). 46W (0.2A) is natuurlijk wel ok.

Van quad PCI(e) NIC's is bekend dat die vaak niet zuinig zijn. Soms flink onzuinig. Deze zou 12W verbruiken volgens Intel. Dat valt op zich mee, maar voor een zuinig systeem is het veel. Ik zou eerst eens testen zonder kaart om het normale verbruik vast te stellen. Daarna even verder kijken naar de configuratie en zoveel mogelijk onderdelen loskoppelen (alle fans, alle fan controllers en alle USB apparatuur) tijdens idle. cpu fan niet te lang loskoppelen.

Gebruik je een 1U behuizing? Die hebben vaak veel verbruikende ventilatortjes en andere verbruikende elementen.

Zit er een PCI(e) grafische kaart in? Die verbruikt ook teveel.

Als ik goed tel zonder Quad NIC dan kom ik op een geschatte 27W-34W idle en je zou daar nog wel 10 tot 15W vanaf moeten kunnen halen. Lees voor configuratietips de TS, met name het 2e bericht.

[ Voor 3% gewijzigd door mrmrmr op 08-01-2017 04:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satom
  • Laatst online: 19:34

Satom

Verzamel ervaringen

Het is nu ongeveer een half jaar geleden dat ik mijn zuinige server heb besteld en met wat tweaks kwam ik vaak niet onder de 30 ~ 35 watt. Ik moet zeggen dat ik ook veel heb lopen spelen met WS2012R2.

Afgelopen week overgestapt naar WS2016 met Hyper-V i.p.v. VMware Workstation en vervolgens geen onnodige functies/componenten geïnstalleerd.

Het systeem draait nu op dit moment zo'n 18u en gaf net 0,7 kWh (~ 40 watt zal dat zijn, als ik het goed heb. Ik heb nog even wat geïnstalleerd op de VM gisteren) aan, met als idle tussen de 19 en 20 watt _/-\o_ Ik heb 2 VM's draaien (Ubuntu Server 16.10) met lichte taken (Cloud, Git, Download etc.)

Later vandaag nog even een Windows 10 VM installeren, kijken wat dit doet met het idle verbruik (het is wel handig om te kunnen beschikken over Windows als je een Macbook hebt :9 )

De configuratie (ik heb een case fan vervangen door de Noctua NF-F12 PWM, 120mm. En ik zit er aan te denken om de CPU fan nog te vervangen, maar vraag mij af wat de winst zal zijn O-) ):

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4400 Boxed€ 56,95€ 56,95
1ASRock B150M Pro4S€ 76,75€ 76,75
2WD Red WD30EFRX, 3TB€ 115,95€ 231,90
1Cooler Master Silencio 352€ 58,36€ 58,36
1Crucial CT2K8G4DFD8213€ 94,95€ 94,95
1Cooler Master V Series V550€ 93,50€ 93,50
1Samsung 850 EVO 250GB€ 95,95€ 95,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 708,36

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het verwachte kale verbruik is omstreeks 15/16W, daarbij komen de harde schijven en VM's kosten energie. 20W is zeker een bijzonder gunstig verbruik voor dit systeem.

Intel desktop cpu's hebben meestal weinig invloed op zuinigheid.

Bij systemen met een beperkte voeding (60W bijvoorbeeld) moet je een out-of-the-box zuinige cpu kiezen (een G3900 wordt vaak gekozen). De cpu gebruikt tijdens starten geen besparingsfuncties, daarom verbruikt die veel meer dan na het starten in idle.

Maar dat is bij jou geen probleem, lichter of zwaarder kan allebei zolang het een gewone desktop cpu is. Geen topmodel of overklokker. Helaas is Intel niet zo goed in het verstrekken van info, ik heb niet terug kunnen vinden welke cpu's hogere spanningen vereisen. Een hogere spanning betekent in de meeste gevallen een hoger verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 112fan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-08 18:11
@mrmrmr

Ik heb nog wat andere metingen gedaan:

Server 2016:

0.09-0.10A zonder intel quad port nic
0.07-0.09A zonder intel quadport nic met c6 aan
0.17-0.18A met intel quadport nic met c6 aan
0.14-0.16A met intel quadport nic met c6 aan na ong. 20 min

ESXI 6.5:

0.17A na nacht aangestaan te hebben met balanced power settings en Power.CstateResidencyCoef = 0 in instellingen (link). De Intel nic wordt nog niet gezien in ESXI maar is wel zichtbaar bij PCI(-e) apparaten.

Ik zit ook nog te twijfelen of ik een 80W of 120W adapter zal gaan halen ipv de 60W. Zit hier veel verschil tussen qua vebruik dat je weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satom
  • Laatst online: 19:34

Satom

Verzamel ervaringen

mrmrmr schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 02:03:
Het verwachte kale verbruik is omstreeks 15/16W, daarbij komen de harde schijven en VM's kosten energie. 20W is zeker een bijzonder gunstig verbruik voor dit systeem.
Ik ben hier ook erg blij mee, het systeem is vele malen krachtiger dan mijn QNAP TS-221 en verbruikt ook nog eens minder. De QNAP zat rond de 30 watt verbruik.
Intel desktop cpu's hebben meestal weinig invloed op zuinigheid.

Bij systemen met een beperkte voeding (60W bijvoorbeeld) moet je een out-of-the-box zuinige cpu kiezen (een G3900 wordt vaak gekozen). De cpu gebruikt tijdens starten geen besparingsfuncties, daarom verbruikt die veel meer dan na het starten in idle.

Maar dat is bij jou geen probleem, lichter of zwaarder kan allebei zolang het een gewone desktop cpu is. Geen topmodel of overklokker. Helaas is Intel niet zo goed in het verstrekken van info, ik heb niet terug kunnen vinden welke cpu's hogere spanningen vereisen. Een hogere spanning betekent in de meeste gevallen een hoger verbruik.
Oeps ik heb een typ fout gemaakt. Ik bedoelde dat ik misschien de CPU fan nog zou willen vervangen door een aftermarket. Maar vraag mij af of daar winst te behalve valt :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@112fan

0,09A komt overeen met ongeveer 20,7W, nog aan de hoge kant voor het moederbord. Maar je gebruikt VMWare. Misschien kun je eens navraag doen in de ESXi thread.

De Seasonic 80W is denk ik vergelijkbaar met de Leicke 120W. Van de Seasonic is bekend dat die ≥87% efficientie volgens CEC Level V (de Europese standaard). Ik heb er geen volledige curve van gezien, maar de prestaties zijn in orde en bij 22,5W gemeten door hardware.info in een PicoPSU kit.
De Duitse Leicke 120W 12V wordt vaak in zuinige desktop PC's met PicoPSU toegepast, waaronder enkele met 5W of lager verbruik met een Skylake moederbord en desktop cpu. Het heeft een bijzonder goede prijs/kwaliteitverhouding (€ 30), er zijn weinig klachten over op amazon.de.

Over betaalbaarheid gesproken, bij Farnell kost een XP Power 120W met Level VI >89% € 66, dus ruim 2 keer meer. Toch een van zuinigste grote adapters.

XP Power VES120PS12
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Yqdw2g79dmi3993bwucfZXUX/full.png
Energy Efficiency Level VI
European CoC Tier 2
0.15 W Standby Power

Edit 16-01-2017:
Ik heb deze adapter in een test vergeleken met een FSP084-DMAA1, wat ook een zuinige adapter is met tegenwoordig een Level VI certificatie.

Testsysteem:
ASRock H110-HDV, Intel Pentium G4400, Samsung 850 EVO, Mini-box PicoPSU 160-XT, PS/2 toetsenbord, USB muis, aangesloten beeldscherm, volledig ingericht (kant en klaar voor desktop gebruik).

XP Power VES120PS12 120W (prijs: ca € 66)
geen belasting: 0,0-0,1W
na softwarematig uitschakelen PC: 0,7W
met scherm in slaapstand: 10,8-10,9W

FSP FSP084-DMAA1 84W (prijs: ca € 34)
geen belasting: 0,3W
na softwarematig uitschakelen PC: 0,8-0,9W
met scherm in slaapstand: 10,9-11,1W

Het verschil in verbruik is dus klein, ongeveer 140mW. Dat komt ongeveer overeen met 1,5% verschil die zichtbaar is de metingen van de fabrikant. De XP Power is zuiniger zonder belasting en dat lijkt zich door te zetten bij belasting.

Niet gemeten is bij nog lagere belasting. De kans is aanwezig dat daar de verschillen groter worden.

Warmte:
De FSP084-DMAA1 voelt warmer aan na een lange belasting. De VES120PS12 blijft hetzelfde aanvoelen.

Geluid:
De kamer is stil met weinig omgevingsgeluid. De PC zelf is nog net hoorbaar, voor veel mensen niet hoorbaar.

De FSP084-DMAA1 is geluidloos.

De VES120PS12 is alleen te horen als je je oor erop legt, het geluid is vergelijkbaar met dat van analoge modems. Praktisch onhoorbaar.

Conclusie: beide adapters zijn aan elkaar gewaagd, maar de XP Power is iets zuiniger. De XP Power lijkt het verbruik iets stabieler te houden. Beide adapters kwamen niet met een 5,5mm/2,5mm plug, dus die moest er eerst worden aangezet (solderen).

Alternatieve 120W voeding: Leicke NT03015 120W 12V (€ 30). Komt met 5,5mm/2,5mm plug.

[ Voor 43% gewijzigd door mrmrmr op 20-04-2017 04:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Satom schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 12:16:
Oeps ik heb een typ fout gemaakt. Ik bedoelde dat ik misschien de CPU fan nog zou willen vervangen door een aftermarket. Maar vraag mij af of daar winst te behalve valt :9
Een Intel boxed fan kan op 12V wel behoorlijk wat stroom vragen tijdens het starten, maar dat is voor korte duur. De documentatie meldt 2.2A maximaal en 0,5A tijdens gebruik. Maar dat is een specificatie en niet de praktijk. Je kunt het meten door de cpufanstekker eruit te trekken.
Intel is erg gericht op stroombesparing, dus ik denk in de praktijk dat er niet veel te besparen valt. Ongetwijfeld wel iets, maar niet zodanig dat dat de aanschaf van een dure cpu koeler goed maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
nieuws: Intel voegt hyperthreading toe aan Kaby Lake Pentium-processors

Die G4560 wordt de nieuwe G4400, maar met hyperthreading :o

Edit: G4560 heeft helemaal geen VT-d, terwijl de G4400 dat wel heeft...

[ Voor 13% gewijzigd door Tk55 op 10-01-2017 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:31
Ik heb gister maar de Pentium G4560 besteld met een leuk moederbordje en 8GB DDR4 2133Mhz.

Gaat mijn redelijke oude ESXi bak (Xpenology) vervangen. Deze draait op een hele oude AMD Athlon X2 4850e met wel 4GB DDR2 677Mhz RAM en SATA2 :P (CPU, moederbord en RAM gaan op V&A).

Aan de ene kant vind ik het echt jammer om deze weg te doen aangezien ik makkelijk ~800Mbps (LAN) haal, maar aan de andere kant wil ik ook (sinds ik 500Mbit glasvezel heb) wel een iets sneller bakje om ook een Windows VM te kunnen draaien (deze draait nu bij OVH, voor een YouTube radio, 24/7 OBS stream) en toch nog wat geld per maand te besparen.

Ik heb zo zitten berekenen en op full load zal ik dan rond de 60 á 65Watt gaan verbruiken (als alles ook echt op 100% draait). En dan kom ik uit op een prijs van rond de €6-7 per maand, wat nog wel redelijk is.

Iemand misschien nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Andere specificaties? Ik zie bijvoorbeeld in je wenslijstjes alleen maar slechte voeding keuzes staan, dus misschien dat je dit keer wel een goede keuze kan maken. :p

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
-The_Mask- schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 11:50:
[...]

Andere specificaties? Ik zie bijvoorbeeld in je wenslijstjes alleen maar slechte voeding keuzes staan, dus misschien dat je dit keer wel een goede keuze kan maken. :p
Haha ja dat zijn een beetje try-out lijstjes, heb ik niet besteld.

Ik heb ff een lijstje gemaakt met wat ik heb besteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 73,10€ 73,10
1Gigabyte GA-H110M-H€ 56,49€ 56,49
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 51,70€ 51,70
1Seasonic G-series 360 watt€ 63,95€ 63,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 245,24

Deze voeding had ik al in de huidige server zitten, en ik ben er zeer tevreden mee, is lekker stil, doet 't prima.

De kast is een kleine ATX kast, past net onder een IKEA Lack tafeltje _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Die voeding is idd stukken beter. :p

Maar als geheugen zou ik één maal 8GB doen, qua prestaties maakt het in dit geval weinig verschil, maar je kunt dan wel gemakkelijk uitbreiden naar 16GB en het is iets zuiniger.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Lastig kiezen:
58 euro: Pentium G4400 (Skylake): geen HT, wel VT-d, zwakke GPU (HD510)
73 euro: Pentium G4500 (Skylake): geen HT, wel VT-d, snelle GPU (HD530)
73 euro: Pentium G4560 (Kaby Lake): wel HT, geen VT-d, zwakke GPU (HD610)
95 euro: Pentium G4600 (Kaby Lake): wel HT, geen VT-d, snelle GPU (HD630)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Microsoft geeft geen ondersteuning voor Kaby Lake op Windows versies voor Windows 10. Windows 7 en 8.x worden niet meer ondersteunt, al zijn er wel mensen die zeggen dat het bij hen wel lukt. Anandtech heeft Kaby Lake getest met Windows 7 en er zijn beta drivers in omloop die wel Windows 7 ondersteunen.

Helaas is Kaby Lake niet echt beter op zuinigheid of prestaties per Herz. Wel zijn er hogere frequenties toegevoegd. Het nut daarvan voor een server is beperkt. Misschien wel voor bepaalde workstation toepassingen zoals compileren.

Edit 22-01-2017
Er zijn inmiddels ervaringen gepost met Kaby Lake onder Windows 7.

Windows 7 wordt nog tot 2020 ondersteund. Het bericht van Microsoft dat Windows 7 niet veilig zou zijn is ingetrokken. Gebruik EMET.

[ Voor 17% gewijzigd door mrmrmr op 22-01-2017 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
mrmrmr schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 12:26:
[...]

Microsoft geeft geen ondersteuning voor Kaby Lake op Windows versies voor Windows 10. Windows 7 en 8.x worden niet meer ondersteunt, al zijn er wel mensen die zeggen dat het bij hen wel lukt. Anandtech heeft Kaby Lake getest met Windows 7 en en zijn beta drivers in omloop die wel Windows 7 ondersteunen.

Helaas is Kaby Lake niet echt beter op zuinigheid of prestaties per Herz. Wel zijn er hogere frequenties toegevoegd. Het nut daarvan voor een server is beperkt. Misschien wel voor bepaalde workstation toepassingen zoals compileren.
Er gaat Windows 10 op die VM draaien i.v.m. OBS (Open Broadcaster Software) welke 24/7 een YouTube stream zal "encoden" op 8Mbit/s

Dus dat is niet echt een probleem.

Ik heb die nieuwe Kaby Lake processor gekozen omdat het HT heeft, en OBS hier ook goed gebruik kan van maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op Amazon gekocht voor €117
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/C159kzzXUAEgqdb.jpg:large

Vandaag binnen gekregen, meteen de schroevendraaier erin en zie hier:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/C16CSIFWIAEujfL.jpg

Inderdaad, exact wat ik zocht. 2,5" 4TB S-ATA schijf voor in mijn server.

De 500GB schijf van Seagate die ik hiervoor had haal ik er uit komend weekend en daarna schroef ik deze erin. Server draait op Windows 10. Ik heb hem nu zo pak hem beet 1 jaar draaien. Helaas geen tijd gehad om verder metingen te doen maar daar wordt nog aan gewerkt.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G3900 Boxed€ 38,60€ 38,60
1ASRock H110M-DGS€ 52,75€ 52,75
1Sharkoon CA-M Zwart€ 46,95€ 46,95
1Mini-box picoPSU PICOPSU-150-XT€ 54,30€ 54,30
1Seasonic SSA-0601HE-12 12V 5A----
1Samsung 840 Pro 256GB€ 0,-€ 0,-
1Kingston ValueRAM KVR21N15D8/8€ 49,99€ 49,99
1Seagate Expansion Portable 4TB Zwart€ 150,38€ 150,38
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 392,97

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Dreamvoid schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 12:16:
Lastig kiezen:
58 euro: Pentium G4400 (Skylake): geen HT, wel VT-d, zwakke GPU (HD510)
73 euro: Pentium G4500 (Skylake): geen HT, wel VT-d, snelle GPU (HD530)
73 euro: Pentium G4560 (Kaby Lake): wel HT, geen VT-d, zwakke GPU (HD610)
95 euro: Pentium G4600 (Kaby Lake): wel HT, geen VT-d, snelle GPU (HD630)
Erg jammer. Het is gewoon weer zo'n kunstmatige beperking. Intel zet gewoon even VT-d uit zodat je een andere (duurdere!) CPU overweegt en koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2green
Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 18:39:
Op Amazon gekocht voor €117
[afbeelding]

Vandaag binnen gekregen, meteen de schroevendraaier erin en zie hier:

[afbeelding]

Inderdaad, exact wat ik zocht. 2,5" 4TB S-ATA schijf voor in mijn server.

De 500GB schijf van Seagate die ik hiervoor had haal ik er uit komend weekend en daarna schroef ik deze erin. Server draait op Windows 10. Ik heb hem nu zo pak hem beet 1 jaar draaien. Helaas geen tijd gehad om verder metingen te doen maar daar wordt nog aan gewerkt.
*snip*
Mooie deal voor die schijf!

Laatst een 2tb externe schijf opengehaald omdat ik die niet langer extern nodig had. Zat helaas een usb aansluiting op de schijf gesoldeerd :S

Blijkbaar zit niet op elke schijf een sata aansluiting. Online waarschijnlijk ook niet goed terug te vinden welke aansluiting intern zit, van te voren nog online opgezocht wat hierin zat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

2green schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 13:39:
[...]

Mooie deal voor die schijf!

Laatst een 2tb externe schijf opengehaald omdat ik die niet langer extern nodig had. Zat helaas een usb aansluiting op de schijf gesoldeerd :S

Blijkbaar zit niet op elke schijf een sata aansluiting. Online waarschijnlijk ook niet goed terug te vinden welke aansluiting intern zit, van te voren nog online opgezocht wat hierin zat?
Dit model van Seagate staat erom bekend, kijk ook naar de buiten afmetingen.
- Het PCBtje is zo klein dat het meestal maar een paar mm verschil maakt
- Western Digital heeft zoiezo altijd (zo ver ik weet) een native USB schijf

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2017 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Impressive! De goedkoopste die ik zie op Amazon is 159 euro, tijdelijke actie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dreamvoid schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 18:06:
[...]

Klopt was in december.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2green
Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 13:47:
[...]

Dit model van Seagate staat erom bekend, kijk ook naar de buiten afmetingen.
- Het PCBtje is zo klein dat het meestal maar een paar mm verschil maakt
- Western Digital heeft zoiezo altijd (zo ver ik weet) een native USB schijf
zal ik onthouden als ik een nieuw schijf nodig heb, bedankt voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2green
Dreamvoid schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 18:06:
[...]

zie suggestie mrmrmr en prijs op amazon.it
mrmrmr schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 09:09:
Seagate brengt 2.5" externe drives op de markt onder 3 labels: Seagate, Maxtor en Samsung.

Maxtor M3 Portable 4TB Zwart.
tientje goedkoper op amazon.it

https://www.amazon.it/Max...=1-2&keywords=seagate+4tb

edit:
Voor 117 heb je deze, alleen niet zeker of er een sata schijf in zit:
https://www.amazon.it/Max...30062&sr=1-2&keywords=4tb

[ Voor 14% gewijzigd door 2green op 13-01-2017 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

2green schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 17:36:
[...]

https://www.amazon.it/ FOUT
Let op dat de laatste een 3,5" schijf is ! Die wil je niet in je zuinige server, je moet echt een 2,5" schijf hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:05

Kek

3flix

2green schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 17:36:

https://www.amazon.it/Max...30062&sr=1-2&keywords=4tb
Alleen de 2.5" schijven zijn er (soms) ook in usb3 smaak, 3.5" schijven hebben altijd sata plus een sata naar usb adapter erin (voor zover als ik heb ervaren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2green
Kek schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 19:39:
[...]

Alleen de 2.5" schijven zijn er (soms) ook in usb3 smaak, 3.5" schijven hebben altijd sata plus een sata naar usb adapter erin (voor zover als ik heb ervaren)
ah, goed om te weten.
Verwijderd schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 19:37:
[...]

Let op dat de laatste een 3,5" schijf is ! Die wil je niet in je zuinige server, je moet echt een 2,5" schijf hebben.
Oeps... zal hem uit mijn vorige post editten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-09 20:43
Ik lees al een tijdje mee in dit topic en ben zelf ook aan het kijken om mijn Synology DS214 te vervangen voor een zelfbouw server.
Op zich bevalt Synology met DSM super goed, ik merk alleen dat bij downloaden en uitpakken van bestanden de Synology de beperkende factor is, of de HDD?
Verder lijkt het me leuk/leerzaam zelf een server te bouwen.

Nu had ik het volgende systeem op het oog:

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI H110M ECO€ 52,95€ 52,95
1Fractal Design Core 1100€ 34,50€ 34,50
1Kingston ValueRAM KVR21R15S8/4€ 24,95€ 24,95
1Seasonic G-series 360 watt€ 63,95€ 63,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 214,95

OF ITX:
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock H110M-ITX€ 70,75€ 70,75
1Cooler Master Elite 110€ 41,95€ 41,95
1Kingston ValueRAM KVR21R15S8/4€ 24,95€ 24,95
1Mini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit€ 51,95€ 51,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 228,20

Een aantal aandachtspunten:
- Het systeem hoeft niet persee klein te zijn, dus Micro-ATX mag ook;
- de focus ligt op zuinigheid;
- qua uitgaven het liefst rond de 200,- euro
- apparatuur wat ik meeneem:
+ 1x 120 gb samsung ssd
+ 1x 2TB 3,5 inch Samsung Spinpoint F3
+ 1x 1TB 2,5 inch HDD (geen idee welke, kom oorspronkelijk uit een iMac)

Het systeem hoeft niet persee klein te zijn en Micro-ATX is dan een wat voordeligere keus.

Een aantal vragen:
1. Wat ik nog niet terug kon vinden in dit topic, heeft het qua snelheid voor het systeem nog zin om de SSD te gebruiken als snelle cache? Of ga ik hierin geen verschil merken?
2. Maakt het qua besturingssysteem nog uit welke ik neem, als ik puur kijk naar zuinigheid?
3. Zit er qua zuinigheid nog een verschil tussen Micro-ATX of ITX?
4. Die PicoPSU, is die krachtig genoeg? Standaard zit er maar 1 Sata aansluiting op dus max 1 hdd. Hoeveel kan ik er met verloopjes maximaal op aansluiten? Of is het dan handiger de seasonic te gebruiken, ben dan alleen bang dat het zo proppen wordt in die kast.

[ Voor 25% gewijzigd door yorroy op 13-01-2017 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Er zit doorgaans meer slots/etc op een m-ATX bord, en dat verbruikt in de regel meer dan de mITX bordjes, maar met drie schijven plus SSD gaat dat nou niet erg veel verschil maken, je gaat meer winst halen door de boel te consolideren naar 1 schijf (liefst 2.5").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Overigens, als je voor een mITX bordje gaat met PicoPSU, dan kan je denk ik beter een Thin-mITX bord pakken (zoals de Asus H110T, of de ASRock H110TM), daar zit direct een 19V aansluiting achterop het moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Lijkt me op zich prima, het lijkt ook wel wat op het non-ecc thuisservertje dat men bij heise in elkaar gedraait heeft trouwens, misschien ook nog wat voor inspiratie, men heeft ook een voorstel voor een minder zuinige server.

Wat betreft je vraag naar het besturingssysteem heb ik ook nog een aanvullende vraag (was eerder ook al langsgekomen meen ik, maar kon het even niet terugvinden): heeft het gebruik van containers of virtualisatie op nog lager niveau nog invloed (onder linux)?

[ Voor 22% gewijzigd door begintmeta op 14-01-2017 01:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
1. Als het niet echt nodig is zou ik ingewikkelde constructies vermijden (zoals RAID varianten), dat kan het in de slaapstand zetten van disks moeilijker maken.
2. In mijn ervaring is Windows 7/8 is het zuinigst. Windows 10 een fractie minder. Met Linux kom je dicht in de buurt. FreeBSD heeft veel variatie in driverkwaliteit en die was minder zuinig dan Linux. Het hangt bij alle besturingssystemen vaak van de componenten en drivers af.
3. ITX was in de generatie voor Skylake het zuinigste, met bijvoorbeeld weinig ondersteuning voor zware cpu's. Maar nu zijn de rollen veranderd omdat ITX vaak als feature moederbord wordt verkocht door ASRock. mATX kan zuiniger uitpakken als er minder op zit wat ook stroom vraagt, zoals PCIe sloten.

STX is een optie als je voldoende hebt aan 1 HDD/1 SSD. Die heeft geen PCIe uitbreidingssloten, wel een aantal features.

Seasonic heeft aangekondigd de oude voedingen te gaan vervangen, waaronder de G-series.

Met 1 of 2 x 2.5" +1 x SSD is een 90W PicoPSU met zuinige 60W adapter het zuinigst voor de prijs. Die combinatie is flink wat zuiniger dan de oude G-series 360.

M.2 PCIe heeft in een test een hoger verbruik laten zien vergeleken met SATA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
mrmrmr schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 08:58:
Met 1 of 2 x 2.5" +1 x SSD is een 90W PicoPSU met zuinige 60W adapter het zuinigst voor de prijs. Die combinatie is flink wat zuiniger dan de oude G-series 360.
Maar hoe sluit ik 3 schijven aan op die pico?
Lukt het om 1 ssd, 1 2,5" schijf en 1 3,5" schijf aan te sluiten? Welke adapters gebruik ik dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Met verloopstukjes inderdaad, ik heb op mijn picopsu-90 twee ssds, een 2,5" hdd en een 3,5"hdd aangesloten. Je moet kijken welke aansluitingen op de schijven en de PSU te vinden zijn, hoogstwaarschijnlijk heb je een verloop van een 4-pin interne powerconnector naar 2 sata powerconnectors nodig. (iets als pricewatch: Startech.com LP4 naar 2x SATA Voedingskabel Y-adapter

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja, je kunt ook de SATA voedingskabel splitten van 1 x SATA naar bijvoorbeeld 4 x SATA.

(De SATA signaalkabel blijft hetzelfde.)

De molex (de witte stekker met 4 contactpunten) kan ook worden gesplit als dat nodig is.

Verder rekening houden met:
• Gat in de behuizing op de plaats van ATX voeding. Dit kun je oplossen door een oude voeding te plaatsen of een kast zonder ATX voeding te kiezen.
• Connector voor de 12V DC kabel in de kast. Dat kan via een Mini-box PCI Bracket.

[ Voor 8% gewijzigd door mrmrmr op 14-01-2017 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik heb voor mijn behuizing zelf een afdekplaatje voor de voeding gemaakt (was overigens geen atx-voedingsopening maar de opening voor een 230V-voedingskabelgat bij de behuizing die ik gebruik voor mijn servertje) voor twee 2,5"-schijven had ik van het afval uiteindelijk ook nog een rekje dat op de plek van de voeding past geknutselt), dat is prima te doen als je over een ijzerzaag en een boor kan beschikken, maar ik had bij het eerdergenoemde bouwvoorstel van heise gezien dat je dergelijke zaken (denk niet het plaatje dat ik nodig had trouwens) tegenwoordig ook kant en klaar kan krijgen.

[ Voor 21% gewijzigd door begintmeta op 14-01-2017 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Hoe zit het eigenlijk, ik sta op het punt een Thin-mITX bord te bestellen met 19v aansluiting achterop, en heb nog een 65W Dell adapter liggen (dit ding, een ronde 7.4/5.0 mm) maar hoe weet ik of die plug erin past? Is 7.4/5.0mm de "standaardmaat"?

[ Voor 4% gewijzigd door Dreamvoid op 14-01-2017 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Volgens Intel's Thin Mini-ITX Based PC System Design Guide, paragraaf 3.2:

19V plug
outer diameter: 7,4 mm
inner diameter: 5,1 mm

Voor zuinigheid zou een Level VI adapter het beste zijn.

Bij adapters ter vervanging worden vaak merken en namen genoemd op verkoopsites, maar je krijgt dan soms een ander model van een ander merk of noname met veel minder kwaliteit dan het origineel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Mooi, dat past dan dus. Deze Dell adapter zat bij mijn oude laptop (inmiddels al weer bijna 10 jaar oud), dus da's wel een echte. Level VI specs bestonden toen nog niet :)

Als het goed is moet ik met een Asus H110T, Pentium G4500, 1x SODIMM DDR4, een M.2 SATA SSD en een 4GB 2.5" drive wel binnen de 65W kunnen blijven. Tenminste, als deze jongens hun testsysteem op 57W kunnen houden moet het met deze spullen beter kunnen.

[ Voor 29% gewijzigd door Dreamvoid op 14-01-2017 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik denk dat het zal lukken, het belangrijkste bij beperkte voedingen is het verbruik tijdens opstarten.

Als je 3.5" disks die 24 of 30W verbruiken bij opspinnen zou toepassen lukt het waarschijnlijk niet. Met 2.5" drives die maximaal 7,5W pakken is het wel makkelijk te doen.

Wat betreft de cpu: die kan wel veel verbruiken, maar daar moet je echt moeite voor doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2green
Dreamvoid schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 14:50:
Mooi, dat past dan dus. Deze Dell adapter zat bij mijn oude laptop (inmiddels al weer bijna 10 jaar oud), dus da's wel een echte. Level VI specs bestonden toen nog niet :)

Als het goed is moet ik met een Asus H110T, Pentium G4500, 1x SODIMM DDR4, een M.2 SATA SSD en een 4GB 2.5" drive wel binnen de 65W kunnen blijven. Tenminste, als deze jongens hun testsysteem op 57W kunnen houden moet het met deze spullen beter kunnen.
Mijn oude AMD A6 verbruikt met 4gig, 2 schijven, ATX moederbord en ATX voeding max 63 wat (idle 26 watt), zou er van op kijken als die van jou daar niet heel ruim onder blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 12:27
Dreamvoid schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 14:50:

Makkelijk.. Ik heb de H81T met Pentium, ssd, 2.5" disk en 2 dimms. Idle doet dat 11 watt met de correcte driver voor de realtek netwerkkaart. Onder load heb ik hem niet hoger gezien dan ergens in de dertig watt.

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja, je moet echt moeite doen om een cpu+igp (integrated graphics processor) veel te laten gebruiken.

Als voorbeeld een eenvoudinge belasting van een Skylake Pentium G4400, namelijk WinRAR 5.4 die beide cores volledig kan belasten met veel bitrekenwerk (simpel voor een cpu): 26,5W versus 12,5W in idle (+14W). Dus je hebt veel meer dan alleen 100% cpu belasting nodig, het moet echt die delen van de cpu belasten die het meest verbruiken.

Tijdens opstarten blijft het verbruik een stukje lager dan 30W, met 1 x Samsung 850 EVO SDD. Er kunnen wel korte hogere piekverbruiken zijn, maar zo vaak meet de meter niet en condensatoren vangen plotselinge vraag op. 30W tijdens starten is een aardige norm om mee te rekenen voor de G4400.

Om het verschil met 3.5" HDD aan te geven: een 7200 rpm HDD kan een piekverbruik hebben van bijvoorbeeld 24W of 30W, bij het vanuit stilstand opstarten van de schijven (platters). Als je dus zo'n HDD erin hebt, dan zit je tijdens starten net onder het maximum met een 60 of 65W adapter. Twee van zulke disks is te veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
mrmrmr schreef op maandag 16 januari 2017 @ 13:13:
Ja, je moet echt moeite doen om een cpu+igp (integrated graphics processor) veel te laten gebruiken.

Als voorbeeld een eenvoudinge belasting van een Skylake Pentium G4400, namelijk WinRAR 5.4 die beide cores volledig kan belasten met veel bitrekenwerk (simpel voor een cpu): 26,5W versus 12,5W in idle (+14W). Dus je hebt veel meer dan alleen 100% cpu belasting nodig, het moet echt die delen van de cpu belasten die het meest verbruiken.
Dan moet je eigenlijk de GPU gaan belasten - de Pentium G4500 (dat is een variant van de GT2 die, met HD530) heeft iets van tweederde van de transistors in de GPU zitten. Ik vermoed dat als je een flinke GPU benchmark draait plus de CPU cores vol belast, dat je dan wel wat hoger gaat zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-07 10:05
Voor de 2.5 inch 4TB mensen.. Ik heb dat al een aardig tijdje draaien met de pricewatch: Maxtor M3 Portable 4TB Zwart :)

Gaat perfect in een RAID5 opstelling!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5CXDtS00pDX4we6B12TyZZ28/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9LRnbQCnkFm27KxWCmvjGtTB/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker_robert
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:54
Voor de energiezuinige tweakers komt er binnenkort een fantastisch mini-itx bordje aan:

http://client.mitac.com/products-embedded-board-PD10AI.html

In het kort:

-energiezuinigste Apollo Lake processor (6W) N3250/N4200.
-Wide range power input (8-24V) Dus geen picopsu nodig. Kan eventueel ook op een accu werken.
-vele aansluitmogelijkheden waaronder 3x usb3, 2x usb2, 2x RJ45 enz.
-Max. 8 GB Geheugen.

Hopelijk komt dit bordje snel uit, en op de NL markt.
Stond net zelf op het punt de voorganger te bestellen (PD10RI), welke ook niet in Nederland te vinden was, wel in Duitsland. Ik wacht nu nog maar even...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker_robert
Nee, dit bord moet nog uitkomen, het totaal verbruik is dus nog niet bekend. Ik ben daar dus ook heel benieuwd naar, veel zal het vast niet zijn.
Ik wil het zelf straks toepassen als navigatiecomputer op een zeilboot, als vervanging van het huidige D945GSEJT board waarop windows 10 wel (bruikbaar) draait, maar met maximaal 2GB geheugen niet zo heel prettig meer. Ben ook benieuwd naar de prijs straks, de voorloper die ik eerst op het oog had (PD10RI) is met 140 euro inclusief de uP en 12V voedingsmogelijkheid heel interessant. Voor een compleet systeem komt er dan alleen nog een disk en geheugen bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

tweaker_robert schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 22:11:
Hopelijk komt dit bordje snel uit, en op de NL markt.
Stond net zelf op het punt de voorganger te bestellen (PD10RI), welke ook niet in Nederland te vinden was, wel in Duitsland. Ik wacht nu nog maar even...
Bordje hoeft niet perse hier uit te komen, heb ooit eens een MSI IM-945GSE-A geprobeerd te krijgen, wat in eerste instantie niet lukte bij de bekendere shops in NL. http://www.picco.nl/ heeft 'm uiteindelijk geïmporteerd :)

Maar dat is wel een erg interessant bordje.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tweaker_robert schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 12:00:
Nee, dit bord moet nog uitkomen, het totaal verbruik is dus nog niet bekend. Ik ben daar dus ook heel benieuwd naar, veel zal het vast niet zijn.
Ik wil het zelf straks toepassen als navigatiecomputer op een zeilboot, als vervanging van het huidige D945GSEJT board waarop windows 10 wel (bruikbaar) draait, maar met maximaal 2GB geheugen niet zo heel prettig meer. Ben ook benieuwd naar de prijs straks, de voorloper die ik eerst op het oog had (PD10RI) is met 140 euro inclusief de uP en 12V voedingsmogelijkheid heel interessant. Voor een compleet systeem komt er dan alleen nog een disk en geheugen bij.
Echt een industriële toepassing dus. :)

Weet je van het vorige model wel het idle verbruik? Ik kon niets betrouwbaars vinden. Een site vemeldt <1W, maar dat is waarschijnlijk in de slaapstand.

Veel van deze industriële moederborden (waarschijnlijk niet deze) verbruiken meer dan je zou denken omdat ze niet voor zuinigheid gemaakt zijn, en wel voor hoge/lage temp, stof, schokken, trillingen e.d.. De geknepen cpu's zorgen wel voor een betrouwbaar maximum.

Nu we het toch over industrietoepassingen hebben, de nvidia PX 2 wordt toegepast in nieuwe Tesla's. Het is een processor cluster bedoeld voor het verwerken van (radar-)beelden voor het besturen van auto's. Die heeft een TDP van 250 Watt. Het ziet er naar uit dat ik toch nog eigenaar ga worden van een onzuinige server. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker_robert
Een zeer uitgebreide en interessante test van 2 Apollo Lake itx bordjes vind je hier:

http://www.technikaffe.de...ierkern_prozessor_im_test

Dit zijn de 10W Apollo Lake broertjes, van de 6W N4200. Hierbij mag je dan denk ik verwachten dat het verbruik nog iets lager ligt (en de maximale prestatie dan uiteraard ook). Geen idee of o.a. de onboard voeding op het Mitac board beter of slechter is dan de losse picopsu versie in de test...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Waar ik voorheen werkte gebruikten we Atom bordjes van een taiwanees merk voor automotive toepassingen (ik denk erg vergelijkbaar).

Daar hadden we overigens nog wel een eigen ontwerp DC/DC voor zitten (vergelijkbaar met Pico PSU denk ik - mensen gebruiken die meen ik ook in auto's), aangezien bij het starten van de motor spanningsdippen tot 5-6V niet ongewoon zijn (vooral grote diesel motoren) en de computer uitvalt.
Ik kan mij voorstellen dat op een zeilboot dat erg vervelend kan zijn, aangezien je graag wilt kunnen blijven navigeren tussen het wisselen van de twee. Bovendien kan een computer OS dat niet erg waarderen.. heel vroeger (toen computers nog uitvielen tijdens starten) hadden we zelfs een read-only OS partitie. Maar aangezien die computers geen internet verbinding hadden, kon dat ook prima.

Bovendien is in een auto/voertuig de accu voedingslijn niet echt schoon genoeg IMO om iets als een computer direct op te draaien. Natuurlijk is dit bordje een verhaal apart dus wie weet kan deze dat wel prima aan. Al met al, bordje is zeker interessant voor zo'n "embedded computer systeem".

Het lage verbruik is al met al wel interessant voor als je lange tijd wilt zeilen zonder herrie van zo'n motor. Ik meen dat onze computer kast zo'n 15-20W idle verbruikte, maar daar zat ook nog een heleboel andere apparatuur bij waardoor die meting relatief hoog uitvalt.

[ Voor 3% gewijzigd door Hans1990 op 18-01-2017 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De ASRock's zijn consumentgericht (geen LVDS). 8,2W is behoorlijk laag en vergelijkbaar met de zuinigste Skylake moederborden (5-8W). Het verschil is dan natuurlijk het maximaal verbruik, de prestaties en de prijs.

De cpu TDP zegt helaas weinig over het feitelijk idle verbruik, het is puur een ontwerp richtlijn. Er zijn industriële moederborden met cpu's die 3W verbruiken en toch nog meer dan 15W nodig hebben voor het bord zelf. De Mitac PD10RI zit aan de lage kant in het spectrum met 13W onder zware last voor het systeem - als dat een betrouwbaar cijfer is. De prijs is ook stukken beter dan die van veel andere moederborden in deze categorie.

Het verbruik van de monitor moet je ook meerekenen, zeker bij accu gevoede toepassingen. LED verlichte monitoren verbruiken vaak minder dan TL-buizen. Verder zijn er grote verschillen in efficiëntie. Ik heb niet de indruk dat er een dalende lijn zit in desktop monitoren. Misschien is dat bij inbouw monitoren anders.

Het delen van voedingen is vaak een goede optie. Door de hogere belasting is de efficientie beter en de overhead van een aparte adapter spaar je uit. Mux heeft zo'n zelf gemaakt systeem beschreven in het begin van dit topic.

@Hans1990
Hadden die moederborden ook een variabel input voltage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
Nee, die borden waren enkel op 12VDC gespecificeerd. Ik weet niet precies wat het exacte werkelijk bereik was; maar het uitvallen tijdens starten was wel een werkelijk probleem. Dat is toen met een DC/DC opgelost (ala picoPSU).

Daarnaast, zoals ik al zei, in een auto zitten veel 'stoorzenders' op de 12V bus die vervelende pieken kunnen genereren voor zeer korte duur. Daardoor hadden wij ook enige extra beveiliging bij de voeding ingebouwd. Om eerlijk te zijn weet ik niet of iets als een picoPSU dat eigenlijk heeft. Maar aangezien zo'n setup wel erg populair is onder auto-PC bouwers, vermoed ik dat het wel goed zit.

[ Voor 10% gewijzigd door Hans1990 op 18-01-2017 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vandaag heb ik een be quiet! Straight Power BQT E9-400W voeding vervangen door een PicoPUS 160-XT met XP Power VES120PS12 (120W, 12V). Het is een 7x24 workstation, geen server.

De E9 is een 80plus gold voeding, dus de efficientie zou minstens 89% moeten zijn. Dat klinkt indrukwekkend, maar het is gebaseerd op metingen bij 20%, 50% en 100%. Maar 20% is al 80W en het systeem draait idle op 29W, het zegt dus weinig over de efficiëntie in de praktijk. Er zijn tegenwoordig weinig systemen meer die 80W idle verbruiken.

Een E9-450W is al eens getest door hardware.info waarbij 75,6W werd gemeten bij 22,5W belasting. Ook al is het een ander model, de meeste goede ATX voedingen zitten rondom 75W.

Meetgegevens
Foxconn H67M-S, Intel Core i5-2500 3.3 GHz (Sandy Bridge), 2 HGST HDD's (OS, data), 1 SSD (data)

be quiet! Straight Power BQT E9-400W,
Uitgeschakeld: 0,3W
Maximum tijdens starten: 93,4W
Kort na opstarten: 38,1W
Scherm uit: 35,1W
1 disk in slaapstand: 28,8W

PicoPSU 160-XT met XP Power VES120PS12 (120W, 12V) adapter
Uitgeschakeld: 0,6W
Maximum tijdens starten: 99W
Kort na opstarten: 33,9W
Scherm uit: 32,3W
1 disk in slaapstand: 25,6W

Opmerkelijk is allereerst dat het maximum tijdens starten niet helemaal is als je misschien verwacht. Dat heeft waarschijnlijk te maken met timing: verbruik van onderdelen tegelijkertijd veroorzaakt een hogere piek. De test is herhaald en er is ook 95,3W genoteerd met PicoPSU. De gebruikte HGST disks kunnen volgens de specificatie ruim 30W per stuk verbruiken tijdens het op gang brengen van de schijven.

In idle met 1 disk in de slaapstand wordt 3,2W bespaard. Dat is 11%.

De E9 is zuiniger dan de PicoPSU als hij uitstaat. Dat komt bij dit systeem zelden of nooit voor, hij staat altijd aan.

Het is in dit geval niet economisch om zo'n voeding te vervangen. De planning is om ook het moederbord+cpu te vervangen en te proberen om de OS disk over te zetten op een extra SSD. Dat laatste is niet zo makkelijk als het lijkt omdat het niet een simpele C:-disk configuratie is. Ik denk dat er wat operaties in de registry nodig zullen zijn. Het moederbord en SSD zullen beide voor een aanmerkelijk zuiniger systeem zorgen en tegelijk de prestaties opkrikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Hoe werkt dat, een 24/7 workstation - werk je in ploegendienst? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hans1990 schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 19:48:
Nee, die borden waren enkel op 12VDC gespecificeerd. Ik weet niet precies wat het exacte werkelijk bereik was; maar het uitvallen tijdens starten was wel een werkelijk probleem. Dat is toen met een DC/DC opgelost (ala picoPSU).

Daarnaast, zoals ik al zei, in een auto zitten veel 'stoorzenders' op de 12V bus die vervelende pieken kunnen genereren voor zeer korte duur. Daardoor hadden wij ook enige extra beveiliging bij de voeding ingebouwd. Om eerlijk te zijn weet ik niet of iets als een picoPSU dat eigenlijk heeft. Maar aangezien zo'n setup ik wel erg populair is onder auto-PC bouwers, vermoed ik dat het wel goed zit.
Dat weet ik ook niet, maar er zijn wel wide range PicoPSU DC-DC voedingen speciaal voor auto's (cartft.de). Die zal wel 12V moeten maken, filteren en bufferen via een condensator. Vermoedelijk doen de PicoPSU's voor computers dat niet voor de 12V lijn. Wel voor 3,3 en 5V.

Accu's en eigenlijk alle kleine off-the-grid systemen hebben last van spanningsverschillen. Als er niets wordt verbruikt is de spanning veel hoger, en als er iets plotseling verbruikt gaat de spanning omlaag. On the grid heb je daar geen last van.

@Dreamvoid

Het systeem staat altijd aan omdat er taken lopen. Altijd aan het werk, had hij maar geen computer moeten worden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker_robert
Mijn huidige systeem op de boot had inderdaad het probleem dat het soms op tilt ging bij het starten van de motor.
Ik heb dat opgelost met een step-up converter, printje van een paar euro besteld bij een Chinese webshop. Deze schakeling maakt van een lage spanning, bijvoorbeeld 4 Volt een instelbare spanning van bijvoorbeeld 12V. Maar als je er al 12V in stopt, komt er ook 12V uit. Na toevoegen van deze simpele oplossing is het systeem nooit meer uitgevallen bij het starten van de motor.
Het nieuwe bord heeft een variabele DC ingang vanaf 8V, het zou dus best kunnen dat dit een spanningsdip al kan opvangen, is maar 1 manier om daar achter te komen, gewoon uitproberen....
En als het niet werkt, dan zet ik de step-up converter er simpelweg weer tussen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:27
Dreamvoid schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 19:54:
Hoe werkt dat, een 24/7 workstation - werk je in ploegendienst? :+
Zou wel handig zijn met al die takedown's :*)

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Heb sinds gisteren een pricewatch: ASRock J3160DC-ITX in gebruik genomen als simpele fileserver met een Samsung Pro 830 SSD en een WD Red 6TB:

Idle 13W
Idle met WD red in sleep: 9W

Update
Met alle energiebesparende opties in Energiebeheer ingeschakeld:

Idle: 11,7W
Idle met WD red in sleep: 7,9W

/Update

Hierbij is geen enkele casefan aangesloten, alle onzinnige opties uitgeschakeld zoals onboard audio, Wifi, externe USB3.0 en power/hdd-led kabeltjes heb ik ook niet aangesloten.

Leuk aan dit bordje is dat het volledig passief gekoeld is, een DC-aansluiting heeft en je er een DC-voeding bij krijgt.

Al met al een flinke verbetering t.o.v. mijn oude pricewatch: HP Proliant Microserver N36L die zo'n 30W idle deed (of 24W met WD red in sleep).

[ Voor 19% gewijzigd door Mick1990 op 20-01-2017 23:00 ]

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
Mick1990 schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 11:33:
Heb sinds gisteren een pricewatch: ASRock J3160DC-ITX in gebruik genomen als simpele fileserver met een Samsung Pro 830 SSD en een WD Red 6TB:

Idle 13W

Hierbij is geen enkele casefan aangesloten, alle onzinnige opties uitgeschakeld zoals onboard audio, Wifi, externe USB3.0 en power/hdd-led kabeltjes heb ik ook niet aangesloten.

Leuk aan dit bordje is dat het volledig passief gekoeld is, een DC-aansluiting heeft en je er een DC-voeding bij krijgt.

Al met al een flinke verbetering t.o.v. mijn oude pricewatch: HP Proliant Microserver N36L die zo'n 30W idle deed (of 24W met WD red in sleep).
Dat klinkt goed, welke software draai je erop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Niet online
yorroy schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 11:42:
[...]

Dat klinkt goed, welke software draai je erop?
Windows 10 Prof, lekker simpel :+ Kan alles beheren via extern bureaublad en de backuppartitie waar persoonlijke data op staat van diverse desktops en laptops hier in huis is encrypted met bitlocker. Verder een plexserver en dat was het eigenlijk alweer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ziet er goed uit. :)

Welk merk en type adapter zit erbij?
ASRock zegt: 1 x 65W DC-in 19V 3.42A Power Adapter

Staat er iets op de adapter over efficiency?

Zou je ook eens idle kunnen meten zonder harde schijf, met alleen de SSD? (dat maakt de meting vergelijkbaar.)

Met welke energiemeter is gemeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
mrmrmr schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 12:47:

Welke merk en type adapter zit erbij?

Zou je ook eens idle kunnen meten zonder harde schijf, met alleen de SSD? (dat maakt de meting vergelijkbaar.)

Ik heb deze ook, adapter is idd een 65W versie. Er staat niet veel gespecificeerd over de efficiency maar heb ook niet in details alles doorlopen.

Trekt idle 12W bij mij
Tijdens film kijken oid zo'n 28W
idle zonder disks maar met NVME ssd 9W

Ik krijg hem niet onder de 9W op wat voor manier dan ook.

Gemeten met een voltcraft 4000 en Debian Jessie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GewoonWatSpulle
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-09 07:12
Ik zie hier heel vaak de Intel Pentium G4400 langs komen maar wat zijn de ideën over de Intel Pentium J4205, tuurlijk niet de flexibiliteit van een ander moederbord dan wel processor upgrade maar.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4400 Boxed€ 57,95€ 57,95
1MSI H110M PRO-D€ 53,90€ 53,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 111,85

vs.

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock J4205-ITX€ 126,51€ 126,51
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 126,51

De J4205 is een quad-core én max TDP van 10 watt. vs. 54 watt. de kloksnelheid voor individuele cores is hoger bij de G4400 maar ik vind de flexibiliteit van meer cores leuker icm. VM's etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek

Kek

3flix

renedis schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 13:05:
[...]

Ik heb deze ook, adapter is idd een 65W versie. Er staat niet veel gespecificeerd over de efficiency maar heb ook niet in details alles doorlopen.

Trekt idle 12W bij mij
Tijdens film kijken oid zo'n 28W
idle zonder disks maar met NVME ssd 9W

Ik krijg hem niet onder de 9W op wat voor manier dan ook.

Gemeten met een voltcraft 4000 en Debian Jessie.
watvoor nvme disk gebruik je daar dan op? en hoe heb je die aangesloten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
GewoonWatSpulle schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 13:28:
Ik zie hier heel vaak de Intel Pentium G4400 langs komen maar wat zijn de ideën over de Intel Pentium J4205, tuurlijk niet de flexibiliteit van een ander moederbord dan wel processor upgrade maar.

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI H110M PRO-D€ 53,90€ 53,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 111,85

vs.

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock J4205-ITX€ 126,51€ 126,51
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 126,51

De J4205 is een quad-core én max TDP van 10 watt. vs. 54 watt. de kloksnelheid voor individuele cores is hoger bij de G4400 maar ik vind de flexibiliteit van meer cores leuker icm. VM's etc.
Vergelijk:
http://www.cpu-monkey.com...s-intel_pentium_g4400-559

Als je flexibiliteit wilt ga dan gewoon voor de G4400. Of nog beter, de nieuwe pricewatch: Intel Pentium G4560 Boxed kaby-lake editie

Vergelijk:
http://www.cpu-monkey.com...s-intel_pentium_g4400-559
Kek schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 13:42:
[...]

watvoor nvme disk gebruik je daar dan op? en hoe heb je die aangesloten...
Ik gebruik een X1 naar 90gr X4 adapter met daar op een el cheapo m.2 naar pci-e adapter (incl batterij voor power-off protection).

SSD die ik gebruik is de pricewatch: Samsung SM951 (NVMe) 256GB

Fotootje te vinden op:
renedis in "Het grote zuinige server topic - deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeServ
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:19
Welk kastje mag dit wezen en wat zijn de specs ervan?
Lijkt me wel wat om in m'n meterkast op te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
HomeServ schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 13:58:
[...]

Welk kastje mag dit wezen en wat zijn de specs ervan?
Lijkt me wel wat om in m'n meterkast op te hangen.
Dat is precies waar die bij mij ook hangt :+
Ik heb er 3 gekocht en dienen voor:
- Router (always-on)
- TVHeadend - Domotica (always-on)
- NAS (werkt met WOL en 30 min idle script)

Hier gekocht:
https://www.servercase.co...t-depth-for-itx-sc-13250/

Zorg er voor dat je een mailtje stuurt, bestel niet via de website. Per mail kreeg ik nog wat korting en geloof dat ik 40 euro per stuk heb betaald. Er zitten 3 40mm fans bij die max 5000 rpm maken en redelijk stil zijn.
Ze moeten minimaal 2500 rpm maken en er zit ook een 7V adapter bij waardoor die op 3200 rpm gaat draaien en vrijwel onhoorbaar is.

Edit:
Heb nu ook een 3U kast gevonden voor m'n energie zuinige ESXi bak.
Prijs daar van is inmiddels wel enorm omhoog geschoten, ik heb er 60 euro voor betaald

[ Voor 12% gewijzigd door renedis op 20-01-2017 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 12:27
Mick1990 schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 12:18:
[...]

Windows 10 Prof, lekker simpel :+ Kan alles beheren via extern bureaublad en de backuppartitie waar persoonlijke data op staat van diverse desktops en laptops hier in huis is encrypted met bitlocker. Verder een plexserver en dat was het eigenlijk alweer.
Wat is de performance ? Ik zoek nog een zuinige workstation en dit staat bij mij wel hoog op het lijstje. Ik snap dat je er niet veel van moet verwachten, maar is het nog wel een beetje snappy met een browser en emailclient ?

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek

Kek

3flix

Ik zit te kijken naar een nieuw zuinig bordje voor mijn thuis nas (nu nog een dikke bak die veel te onzuinig is)

Ik zit te denk en aan:
pricewatch: ASRock J3455-ITX
of
pricewatch: ASRock J4205-ITX

vereiste is dat er plex op kan met 1 1080p stream. beide hebben ze een passmark van 2k+ dus dat zou moeten kunnen..

maar waarom is die j4205 nou echt 40 euro duurder.. zie ik iets over het hoofd of is het voor marginaal betere specs..? (0.3ghz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
Kek schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 16:47:
Ik zit te kijken naar een nieuw zuinig bordje voor mijn thuis nas (nu nog een dikke bak die veel te onzuinig is)

Ik zit te denk en aan:
pricewatch: ASRock J3455-ITX
of
pricewatch: ASRock J4205-ITX

vereiste is dat er plex op kan met 1 1080p stream. beide hebben ze een passmark van 2k+ dus dat zou moeten kunnen..

maar waarom is die j4205 nou echt 40 euro duurder.. zie ik iets over het hoofd voor marginaal betere specs..?
fullhd plex stream kunnen ze makkelijk hebben. De J4205 pakt zo te zien ook SODIMM DDR3 naast DDR3L.

Maar waarom de versie met losse ATX voeding en niet de DC versie? Scheelt je een voeding, ruimte in de kast en warmte.
Is wel 1 generatie ouder. Enig grote verschil is hardwarematige ondersteuning voor de nieuwe video formaten. Als dat een must is zou ik even wachten op de nieuwe DC versies. Zet er Linux of Xpenology op en het gaat als een malle.

Of als je nog meer aansluitingen wilt neem dan een pricewatch: ASRock Rack C2550D4I . Ik heb er nog één liggen mocht je interesse hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek

Kek

3flix

renedis schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 16:55:
[...]

fullhd plex stream kunnen ze makkelijk hebben. De J4205 pakt zo te zien ook SODIMM DDR3 naast DDR3L.

Maar waarom de versie met losse ATX voeding en niet de DC versie? Scheelt je een voeding, ruimte in de kast en warmte.
Is wel 1 generatie ouder. Enig grote verschil is hardwarematige ondersteuning voor de nieuwe video formaten. Als dat een must is zou ik even wachten op de nieuwe DC versies. Zet er Linux of Xpenology op en het gaat als een malle.

Of als je nog meer aansluitingen wilt neem dan een pricewatch: ASRock Rack C2550D4I . Ik heb er nog één liggen mocht je interesse hebben.
ze kunnen allebei ddr3/ddr3l sodimms aan, het staat alleen bij de J4205 aangegeven in tweakers omdat ik er al eerder naar keek en toen die ene had verbeterd :P

Ik heb al een mini-box voeding, alleen nog een adapter nodig (en had daar al mooie reviews over gelezen)

denk dan dat de j3455 beter is qua bang for buck :)

edit: zag net dat de J3455 verkeerd in de pricewatch stond, deze zou 100 euro zijn..

[ Voor 3% gewijzigd door Kek op 20-01-2017 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
Kek schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 17:03:
[...]

ze kunnen allebei ddr3/ddr3l sodimms aan, het staat alleen bij de J4205 aangegeven in tweakers omdat ik er al eerder naar keek en toen die ene had verbeterd :P

Ik heb al een mini-box voeding, alleen nog een adapter nodig (en had daar al mooie reviews over gelezen)

denk dan dat de j3455 beter is qua bang for buck :)
Welk OS ga je draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek

Kek

3flix

Freenas 10, Debian of CoreOS(want docker). nog niet geheeld zeker, hangt ook wat van af hoeveel disks ik er aan knoop..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
Vandaag dit systeem gebouwd:

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-H270N-Wifi€ 133,95€ 133,95
1Kingston ValueRAM KVR21N15D8/8€ 58,-€ 58,-
1Seasonic S12II-Bronze 430W€ 49,-€ 49,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 298,90

Icm OCZ Vertex 2 120GB

Ik heb op dit systeem VMware EXSi gezet die momenteel 2 VM's draait. 1 VM dient als firewall (met 1 vd netwerk kaarten hardwarematig doorgegeven via VT-d), en de ander nog als kale Ubuntu VM. Vandaar ook de keus voor de "oude" G4400; omdat de nieuwe Kaby Lake Pentiums geen VT-d meer hebben. En de i3's waren mij net iets te prijzig.

Idle power consumption met deze configuratie is ongeveer 19W AC (gemeten met Brennenstuhl PM 231E). Dat is met 1 LAN ingeplugd. Van de tweede LAN verbinding ontvang ik namelijk continu 30-60kB/s aan ARP/ICMP data waardoor het verbruik 1-2W direct al hoger uitvalt, maar dat zal lang niet iedereen hebben :+

Ik heb ook kort even een Ubuntu 16.10 live image gedraaid, en daar was het AC verbruik ~16W.
In een oudere Ubuntu Mate 16.04 was het AC verbruik echter alweer naar 18W; maar die draaide nog kernel 4.4 wat niet uiterst zuinig is op Skylake meen ik.

Ik weet niet of er in de BIOS nog instellingen zijn om het verbruik nog iets verder te verbeteren. Daar kijk ik morgen wel even naar.
Wel heb ik de fan curve zo ingesteld dat de boxed Intel cooler uit schakelt beneden de ~50C. In idle is dat goed genoeg voor een passief systeem, hoewel ik waarschijnlijk toch 1 grote case fan ga gebruiken voor iets van airflow.

In ESXi kon ik kiezen om beide Intel LAN's en de Wifi kaart door te geven aan een VM. Helaas heeft pfSense geen drivers voor deze Wifi kaart, dus zal ik de Wifi AP in een Linux VM moeten draaien. Maar aangezien ik die toch al nodig had voor een docker host, is dat niet zo'n ramp.

Deze G4400 is snel genoeg voor Gigabit WAN met pfSense lijkt het. Het betekent wel 100% op 1 core, maar voor thuis gebruik ga ik niet de hele dag gigabit snelheden er door heen jagen.

[ Voor 3% gewijzigd door Hans1990 op 20-01-2017 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Niet online
mrmrmr schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 12:47:

Welk merk en type adapter zit erbij?

Helemaal uitgeschakeld: 2.3W (Wake on Lan uit)
Idle met enkel SSD: 7,7W
Idle met SSD, muis, toetsenbord en monitor aangesloten: 9,5W
Idle met SSD en lan: 8,2W

Gemeten met een EcoSavers, model geen idee.

Heb nu in Windows alle energiebesparende opties ingeschakeld, en het verbruik van gisteren:
Mick1990 schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 11:33:

Idle 13W (met lan aangesloten)
Terug weten te dringen naar:

Idle: 11,7W
Idle met WD red in sleep: 7,9W

Adapter:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/24409276/tweakers/got/adapter.JPG
Korvaag schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 14:16:
[...]

Wat is de performance ? Ik zoek nog een zuinige workstation en dit staat bij mij wel hoog op het lijstje. Ik snap dat je er niet veel van moet verwachten, maar is het nog wel een beetje snappy met een browser en emailclient ?
Met SSD, Windows defender uitgeschakeld en alle grafische 'pracht' uitgeschakeld (Deze Computer -> Geavanceerde Systeem instellingen -> Prestaties -> Instellingen -> Beste prestaties) is het op zich nog redelijk te doen. Maar zelf zou ik er wel gek van worden. Er hoeft zich maar één belastende taak op de achtergrond bezig te zijn en direct heb je een enorm traag systeem. Deze CPU heeft ook maar een passmarkscore van 1832, vergelijkbaar met een high end CPU uit 2008/2009.

Ik denk dat je dan beter af bent met een losse CPU i.c.m. PicoPSU oid. pricewatch: Intel Pentium G4560 Boxed is goedkoop en presteert voor de prijs erg goed.

[ Voor 8% gewijzigd door Mick1990 op 20-01-2017 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bedankt voor de uitgebreide metingen, meten is weten. :)

Dat is een FSP065 REB adapter van fabrikant FSP, 65W, 19V, Level VI. Prima dus.

De metingen komen waarschijnlijk iets lager uit dan een goed presterende Pentium G4400 op een ASRock H110M-HDV, wanneer je alle fans uit zou zetten (zonder toetsenbord/muis/scherm). Dat is met FSP084 DMAA1, 12V 84W, level VI adapter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Hans1990

De topicstart, tweede bericht heeft een beschrijving van instellingen die je kunt optimaliseren. Voor Linux: Powertop.

De laatste toevoeging was AHCI Link Power Management met HIPM/DIPM instellingen.

WiFi en VM's kosten energie. 100% verbruik op 1 core voor Gbit WiFi vind ik wel veel. WiFi routers hebben een cpu die veel trager is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zendertje
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-03 23:49
Tk55 schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 14:15:
nieuws: Intel voegt hyperthreading toe aan Kaby Lake Pentium-processors

Die G4560 wordt de nieuwe G4400, maar met hyperthreading :o

Edit: G4560 heeft helemaal geen VT-d, terwijl de G4400 dat wel heeft...
Is dat zo heeft G4560 geen VT-d?
http://www.technikaffe.de/cpu-intel_pentium_g4560-697
Pagina: 1 ... 9 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.