Het Grote XPenology Topic

Pagina: 1 2 ... 33 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Mede-auteurs:
  • |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-06 09:20

|sWORDs|

• Nindustries
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-05 15:31

Nindustries

Synology Logo

XPenology Informatie en overzicht
Wat is XPenology
XPenology is gebasseerd op de software van Synology. Doormiddel van een bootimage is deze software te installeren op vrijwel elk systeem. Momenteel is de laatste stabiele versie DSM 5.2, deze is te installeren met XPenoboot. De boot images zijn verderop in dit topic te vinden.

Waar is dit topic voor bedoeld?
Dit topic is bedoel om te discussieren over XPenology, zoals downloads, elkaar helpen en tips geven. Ook word je in dit topic op de hoogte gehouden van updates met betrekking tot XPenolgy.
Het is niet de bedoeling om je mogelijke XPenology NAS hardware hier te gaan plaatsen hiervoor verwijs ik je naar Het grote DIY RAID NAS topic

Hoe werkt XPenology?
DSM is een besturingssysteem sterk gebaseerd op Ubuntu/Debian, ontwikkeld door Synology.
Normaal loopt dit enkel op custom firmware van Synology, maar door middel van een bootimage kunnen we DSM laten denken dat het op echte Synology-hardware loopt. Eerst gebruik je je usb stick voor te booten, daarna je schijven waarop DSM werkelijk geinstalleerd wordt. De usb stick moet wel blijven zitten tijdens de boot van de server.

Laatst werkende XPenoboot versie
5.2-5644.5 (14/02/2016)
Changes in version 5.2-5644.5 (14/02/2016)

5.2-5644.5 (14/02/2016)
Fix iSCSI (block and files)
Fix Time Backup freeze
Fix VirtualBox package
Add device mapper mirror (dm-mirror, dm-log and dm-region-hash modules)
Add NVMe support
Add evdev and button module to boot sequence
Update mpt3sas, aacraid, e1000e (I219 support), bnx2, bnx2x, megaraid_sas drivers

Downloads

De laatste versie van XPenoboot ondersteunt tot DSM versie 5.2-5644.3.

ISO

X64 DS3615xs 5.2-5644.5 x64

IMG

VDMK

Handige Links

xpenology Forum
xpenology.me Site en Informatie
myxpenology.com vergelijkbaar met xpenology.me
Cyanlabs xpenology Subforum
Hardware Support List

Hieronder staan enkele tutorials:

How to setup hardware installation
How to setup Hyper-V
How to setup VirtualBox
How to setup VMware ESXi
How to setup VMware Workstaton
How to setup ProxMox
Serialnumber and MAC generator for Quickconnect

Topic is nog niet af, meer informatie volgt.

[ Voor 69% gewijzigd door rikadoo op 31-10-2016 15:29 ]

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 256GB | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x LG 27UD59-B | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• limboconnect
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 04-06 16:42
Draai nu ruim 1 week XPEnology op een HP EX490 die voorheen nog draaide op WHS v1.
Ben behoorlijk onder de indruk doordat de installatie binnen 15 min. gebruiksklaar was.

Voor mensen die dit willen gebruiken plaats de USB met de image op de onderste achterste poort.
Doordat op deze NAS geen VGA uitgang zit had ik eerst mijn twijfels of hij wel zou opstarten
zonder dat ik in de BIOS iets moest aanpassen.
Echter werkt dit zonder problemen.

Vervolgens via de Synology assistant installeer je handmatig de DSM 5 pat file.

De EX490 is een 4 bay NAS en alle schijven werken zonder problemen in SHR mode.

Enige "nadeel" wat ik tot nu toe kan zien is dat de leds aan de voorkant van de HP niet werken.

Performance is wat ik ondervind perfect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nindustries
Ik draai nu thuis XPenology bovenop mijn FreeNAS (ZFS) server. Loopt als een trein! :-)
Zo heb ik de voordelen van DSM met de voordelen van ZFS.

Op mijn FreeNAS server heb ik de phpVirtualbox jail. Hierin draai ik XPenology.
Ik heb de XPenoboot VMDK als boot-drive met een 16GB VMDK voor DSM zelf. Mijn werkelijke storage is als een NFS-share gemount naar mijn FreeNAS server.

Performance-wise kan ik niet echt iets klagen, ding draait op een Xeon 1231v3. :D

~ beware of misinformation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 04-06 19:30
[quote]rikadoo schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 17:42:
Eerst boot je systeem dus van je usb stick, daarna van de schijven waarrop DSM werkelijk geinstalleerd wordt.
[/quote]

Bootloader blijft toch op je stickje staan? Zonder usb start hij bij mij niet op.

Momenteel ben ik mijn ds213j aan het vervangen/upgraden naar XPEnology. Performance is echt goed. Nu alleen nog een fatsoenlijke behuizing halen :+

Al ben ik wel aan het kijken of ik XPenology niet virtueel op de server wil gaan draaien zodat ik er nog meer mee kan doen als ik wil. Maar ik vroeg me wel af hoe het dan zit met de harde schijven en eventuele schijven toevoegen? Ik heb overigens nog maar heel weinig gedaan met VM's, dus dat helpt niet O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thommy86
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 30-04 14:34
Ik draai nu meer dan een jaar Xpenology.. Eerst op een n40l, nu op een gen8 g1610t.. Nu lijkt het me handig om een frontend te maken voor alle van buitenaf te benaderen services.. Het makkelijkst zou 1 login zijn.. Denk hier aan Owncloud, CouchPotato, Sonarr, Spotweb maar ook download station.. Het belangrijkste is natuurlijk de veiligheid.. Hoe ga ik dit makkelijk benaderen van buitenaf. Maar toch veilig houden.. Er zijn ook meerdere accounts aanwezig.. Ik wil het graag algemeen houden, zodat meer mensen het kunnen gebruiken.. Ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chadi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-02 01:06
limboconnect schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 21:27:
Draai nu ruim 1 week XPEnology op een HP EX490 die voorheen nog draaide op WHS v1.
Ben behoorlijk onder de indruk doordat de installatie binnen 15 min. gebruiksklaar was.

Voor mensen die dit willen gebruiken plaats de USB met de image op de onderste achterste poort.
Doordat op deze NAS geen VGA uitgang zit had ik eerst mijn twijfels of hij wel zou opstarten
zonder dat ik in de BIOS iets moest aanpassen.
Echter werkt dit zonder problemen.

Vervolgens via de Synology assistant installeer je handmatig de DSM 5 pat file.

De EX490 is een 4 bay NAS en alle schijven werken zonder problemen in SHR mode.

Enige "nadeel" wat ik tot nu toe kan zien is dat de leds aan de voorkant van de HP niet werken.

Performance is wat ik ondervind perfect.
Vind hem wel lawaaierig en niet echt zuinig. Heb hem ook hier staan stof te happen. Misschien dat ik hem maar ga adverteren :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
heggico schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 09:24:
rikadoo schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 17:42:
Eerst boot je systeem dus van je usb stick, daarna van de schijven waarrop DSM werkelijk geinstalleerd wordt.

Bootloader blijft toch op je stickje staan? Zonder usb start hij bij mij niet op.
Klopt idd, de stick moet blijven zitten tijdens de boot, deze word gebruikt om een Synology product (in dit geval de DS3615xs te simmuleren)

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 256GB | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x LG 27UD59-B | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamanl
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 03-06 11:07

Lamanl

So little done, so much to do

Leuk dat jullie het Xpenology hebben gestart.

Ik draai nu 4 maanden zonder problemen.
Zelfs de power on/off taak werkt

Maybe voor toekomstige xpenology gebruikers een lijst maken met werkende hardware.
Als iedereen zijn setup deelt weet je wat in ieder geval wel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robsta86
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06:35
Mooi om te zien dat het XPenology topic gestart is :-).

Ik gebruik XPenology al geruim een jaar virtueel onder ESX 5.1, op onderstaande configuratie:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G2020 Boxed€ 57,95€ 57,95
1ASRock B75 Pro3-M€ 73,10€ 73,10
3Toshiba DT01ACA300, 3TB€ 91,95€ 275,85
2Western Digital Caviar Green WD20EADS, 2TB€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Silencio 550 (zonder voeding)€ 66,95€ 66,95
1Crucial BLT2CP4G3D1869DT1TX0CEU€ 67,38€ 67,38
1be quiet! System Power 7 300W€ 30,95€ 30,95
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 572,18

Op de SSD heb ik mijn ESX datastore, waarop de .vmk files van mijn virtuele machines staan. Naast XPenology draai ik hier ook een paar VM's om dingetjes te testen / leren met betrekking tot Windows Server.

De 5 HDD's zijn via Raw Device Mapping (Jaja, ik weet dat dit niet echt als aanrader bekend staat :X ) doorgegeven aan de XPenology VM, waarin ze via Synology Raid tot een groot volume gemaakt zijn.

Op dit volume sla ik de media (films/series/muziek) op welke ik benader vanaf een RPi 2 met Openelec (werkt super!).

Op de XPenology machine heb ik op dit moment de volgende toepassingen draaien:
- Couchpotato
- Sonarr
- NZBget
- SQL voor de shared media library van Kodi/Openelec
- Surveillance Station voor onze beveiligingscamera's

Qua performance / stabiliteit etc niets op aan te merken.

Wel ben ik nu bezig om een nieuwe configuratie samen te stellen om XPenology baremetal te gaan draaien. Naast het binnen hengelen en beschikbaar stellen van media en het opslaan van beelden van de beveiligingscamera's wil ik hier ook een shared storage op zetten om hiervandaan met 2 ESX servertjes vm's te kunnen draaien. Dit is overigens puur voor de hobby en om er van te leren, geen intenties om hier belangrijke dingen op te draaien.

Ik ben er nog niet helemaal uit wat de hardware configuratie moet gaan worden, wellicht dat ik hier nog wat inspiratie op kan doen als mensen hun setups delen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbaard
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-03 06:55
thommy86 schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 09:41:
Ik draai nu meer dan een jaar Xpenology.. Eerst op een n40l, nu op een gen8 g1610t.. Nu lijkt het me handig om een frontend te maken voor alle van buitenaf te benaderen services.. Het makkelijkst zou 1 login zijn.. Denk hier aan Owncloud, CouchPotato, Sonarr, Spotweb maar ook download station.. Het belangrijkste is natuurlijk de veiligheid.. Hoe ga ik dit makkelijk benaderen van buitenaf. Maar toch veilig houden.. Er zijn ook meerdere accounts aanwezig.. Ik wil het graag algemeen houden, zodat meer mensen het kunnen gebruiken.. Ideeën?
Draai je het op die gen8 met behulp van ESxi of op de hardware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustSys
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-11-2023
M'Goedemiddag,

Graag jullie advies ook ik zou een xpenology willen draaien op mijn n40l.

Hoe kan ik het best aanpakken met de volgende spec/config:

N40l; 8gb ram; p410/256mb; 8x2,5inch & 4x3,5 inch disks + 1ssd; extra nic.

Ik heb 3 opties in mijn gedachten:

Esxi met daarboven op xpenology, native xpnology of server 2012r2 + vmware workstation & xpenology

Server zal 24/7 draaien, dus de disks zouden wel in "sleep" modus kunnen/moeten gaan

Graag jullie advies/ervaringen met de nxxL

[ Voor 4% gewijzigd door JustSys op 26-03-2015 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nindustries
JustSys schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 12:06:
M'Goedemiddag,

Graag jullie advies ook ik zou een xpenology willen draaien op mijn n40l.

Hoe kan ik het best aanpakken met de volgende spec/config:

N40l; 8gb ram; p410/256mb; 8x2,5inch & 4x3,5 inch disks + 1ssd; extra nic.

Ik heb 3 opties in mijn gedachten:

Esxi met daarboven op xpenology, native xpnology of server 2012r2 + vmware workstation & xpenology

Server zal 24/7 draaien, dus de disks zouden wel in "sleep" modus kunnen/moeten gaan

Graag jullie advies/ervaringen met de nxxL
Voordeel van XPenology native te draaien is de (relatief kleine) overhead (aan complexiteit) van ESXi.
Voordeel van XPenology virtueel te draaien is het makkelijker beheren & swappen van de bootloaders.
Ook kan je als je wil nog dingen ernaast draaien. Of zelfs meerdere versies van bootloaders uitproberen.
Het kan immers dat je voor bepaalde updates wel MOET swappen van bootlader.

[ Voor 3% gewijzigd door Nindustries op 26-03-2015 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online
Nadeel van een N40 is dan weer dat je geen extra raid controller rechtstreeks aan een VM kan geven (was voor mij een reden hem destijds te verkopen).

Ik zelf zou hem rechtstreeks op de N40 zetten zonder ESXI, meer perfomance en je kan de schijven direct koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chadi
Simontjee schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 11:42:
[...]

VPN?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thommy86
Simontjee schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 11:42:
[...]
Ik draai het native.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MintyDoerak
  • Laatst online: 18-05 15:46
Hier sinds gisteren onder Virtualbox Xpenology op een OVH dedi server (KS-1) van 3e p/mnd _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nindustries
MintyDoerak schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 14:18:
Hier sinds gisteren onder Virtualbox Xpenology op een OVH dedi server (KS-1) van 3e p/mnd _/-\o_
Een dedicated server voor 3 euro/maand?
En hoe ga je dat doen ivm storage? Ik kan me inbeelden dat er niet veel opslag is voor 3 euro per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbaard
niet veel lawaai met AHCI mode"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thommy86
Simontjee schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 18:10:
[...]
niet veel lawaai met AHCI mode"?
Ik zou hem niet in de slaapkamer of woonkamer zetten.. Ik vind het geluid niet storend, hij staat bij mij op de computerkamer..

Iemand een idee over een frontend?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H00GiE
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-05 19:35
Leuk dit topic!

Sinds de kerst draai ik XPEnology via een ESXi VM op een HP Gen8 Microserver.
(op dit moment DSM5.1u4)
Bootloader en 32GB schijf voor backup documentenmap (volume1) op een SSD.
en 2tb storage op een Raid1 set (volume 2) op mechanische schijf.
offtopic:
Ik heb uit fora en reacties hier begrepen dat de interne raid controller (B120i/zm) softraid/fakeraid blijkt te zijn, en dit niet echt raid is?
Gelukkig heeft ESXi er wel ondersteuning voor (mits je de HP image gebruikt of de hp driver pack installeerd)

Packages:
MariaDB
Download Station
Cloud Station
webstation met owncloud en fengoffice als scripts.
Plex (handmatig de laatste van de website geinstalleerd)
(SynoCommunity repo)
Python
Subliminal

Met deze opstelling haal ik maximaal 112MB/s doorvoer.
(92MB/s op enkele mechanische schijf)

Dit met gemiddeld 2 tot 20% cpu tijdens normaal gebruik en 20% van de 2GB toegewezen ram geheugen.
Cpu gebruik loopt op tot zeer kortstondig 80% cpu tijdens de eerste minuut transcoding.

Gemiddeld verbruikt de Gen8 zo'n 55W maar naast XPEnology draai ik ook pfSense als Virtuele machine op de zelfde hardware.
Nindustries schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 15:16:
[...]

Een dedicated server voor 3 euro/maand?
En hoe ga je dat doen ivm storage? Ik kan me inbeelden dat er niet veel opslag is voor 3 euro per maand.
offtopic:
KS1 is van kimsufi, een wholesale partner van OVH,
specs:
Atom N2800 DualCore HT @ 1.86 GHz
2 GB RAM
500 GB (soms Sata 300 meestal Sata 600)
100 Mbps netwerk

inmiddels is de prijs €5 ex btw./maand + €10(ex) setup.

Servers zijn in principe goed/betrouwbaar, netwerk is redelijk (zo rond de 1 á 2 keer per jaar problemen.)
Service/Hulp is nagenoeg nihil. je krijgt echt waar voor je betaald, maar ik ken niemand die soortgelijke specs voor de zelfde bedragen kan leveren. (ken je er wel een, dan houd ik me aanbevolen!)
Dit is bijna hetzelfde bij OVH, Hun eigen low budget onderneming SoYouStart en Kimsufi.

[ Voor 68% gewijzigd door H00GiE op 28-03-2015 06:44 ]

"Wat gebeurt er als ik ook dit knopje dr...."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36409

Ben ook van plan met Xpenology aan de gang te gaan, daar mijn 411j wat trager begint te worden voor allerhande apps.

- Twijfel nog tussen zelfbouw met een q1900 bord of een kant en klare HP gen, met welke snelheid zou ik die beide kunnen vergelijken met hun officiële Synology evenknie?
- Zover ik begrijp is nu nog het enige nadeel dat je geen quickconnect meer hebt en de formele support van Synology mist.
- Volgens mij kan ik mijn huidige HDs dus simpelweg in de nieuwe machine zetten, klopt dat?
- De gen8 is al behoorlijk oud, achten jullie de kans op een snelle gen9 release groot?
- Zou bij keuze voor de Q1900, voor de DC versie gaan, zodat hij wat stiller en koeler blijft. Kent die nog nadelen?
- Iemand nog suggestie voor een goede case met 4 bays 3,5 inch (zonder evt plek voor voeding)

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 36409 op 29-03-2015 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
Quickconmect werk wel je kan dan je oude mac adres en serialnummer overnemen van je oude Nas.

Case is de coolermaster n300 wel wat. 6 plekken voor hdd. Goedkoop maar toch een redelijk goede case.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nindustries
Zojuist ontdekt dat gemounte folders van over CIFS niet gebruikt kunnen worden als basis voor user directories of bron voor Video Station. *grumble*

Ik weiger om een VMDK aan te maken en hierop een schijf te initialiseren. :(
Ideetjes?

[ Voor 23% gewijzigd door Nindustries op 30-03-2015 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbaard
Draai nu inmiddels weer PLEX op me XPEnology. Voor de mensen die tijdens het gamen ook Latency spikes ervaren om de minuut ongeveer. Zet DNLA van PLEX uit:
https://forums.plex.tv/in...pms-creating-network-lag/

Is het mogelijk om de serial en het MAC adres te veranderen zonder de gehele server opnieuw te moeten installeren? gebruik nu een gratis DNS service maar wil graag die van synology gebruiken. Heb nog wel een goede liggen.
Had een tutorial gevonden maar die folder kon ik niet vinden op mijn XPEnology. daarnaast heeft de Microserver Gen8 meerdere NICS, is dit een probleem? Iemand een goede handleiding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
Simontjee schreef op woensdag 01 april 2015 @ 01:16:
Draai nu inmiddels weer PLEX op me XPEnology. Voor de mensen die tijdens het gamen ook Latency spikes ervaren om de minuut ongeveer. Zet DNLA van PLEX uit:
https://forums.plex.tv/in...pms-creating-network-lag/

Is het mogelijk om de serial en het MAC adres te veranderen zonder de gehele server opnieuw te moeten installeren? gebruik nu een gratis DNS service maar wil graag die van synology gebruiken. Heb nog wel een goede liggen.
Had een tutorial gevonden maar die folder kon ik niet vinden op mijn XPEnology. daarnaast heeft de Microserver Gen8 meerdere NICS, is dit een probleem? Iemand een goede handleiding?
Op de usb stick staat een bestand isolinux.cfg. Hier past je de mac adres aan en het serienummer voeg je toe.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
UI menu.c32
PROMPT 0
TIMEOUT 50
DEFAULT xpenology
MENU TITLE XPEnoboot 5.1-5022.3

LABEL xpenology
       MENU LABEL XPEnology DSM 5.1-5022
       KERNEL /zImage
       APPEND root=/dev/md0 ihd_num=0 netif_num=4 syno_hw_version=DS3615xs sn=xxxxxxxxx mac1=xxxxxxxxxxxx vid=0x0EA0 pid=0x2168 loglevel=0 vga=0x305

LABEL debug
       MENU LABEL XPEnology DSM 5.1-5022 Debug
       KERNEL /zImage
       APPEND root=/dev/md0 ihd_num=0 netif_num=4 syno_hw_version=DS3615xs sn=xxxxxxxxx mac1=xxxxxxxxxxxx vid=0x0EA0 pid=0x2168 loglevel=0 vga=0x305 debug=1

LABEL install
       MENU LABEL XPEnology DSM 5.1-5022 Install/Upgrade
       KERNEL /zImage
       APPEND root=/dev/md0 ihd_num=0 netif_num=4 syno_hw_version=DS3615xs sn=xxxxxxxxx mac1=xxxxxxxxxxxx vid=0x0EA0 pid=0x2168 loglevel=0 vga=0x305 upgrade=5.1-5022

Zoiets word het dan. Zou kunnen dat je bij meedere netwerkpoorten meerdere mac adressen moet toevoegen, mac1=, mac2= etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GravGunner
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-11-2023

GravGunner

Man's inhumanity to Man

Of ik kijk er heel hard overheen of er is niets over te vinden op de .nl website:
Hoe staat het met automatische updates? Ik snap dat XPenology niet gelijk loopt met Synology, maar als het project een update doet hiervan, wordt deze dan ook automatisch doorgevoerd of is het een handmatige actie?

target assimilated

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
De updates zijn vrijwel altijd gelijk met de normale updates. De wat grotere zoals 5.2 beta die hebben vaak meerdere veranderingen, ook in de kernel, dus die zullen niet altijd gelijk werken met XPenoboot. De kleinere updates (security updates) zijn vaak wel gelijk toe te passen.

Maar het beste is op xpenology.nl of op het forum kijken (xpenology.com) voordat je een update doet als je zeker wilt weten dat het allemaal blijft werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nindustries
GravGunner schreef op woensdag 01 april 2015 @ 09:00:
Of ik kijk er heel hard overheen of er is niets over te vinden op de .nl website:
Hoe staat het met automatische updates? Ik snap dat XPenology niet gelijk loopt met Synology, maar als het project een update doet hiervan, wordt deze dan ook automatisch doorgevoerd of is het een handmatige actie?
Laatst werkende DSM versie
DSM 5.1-5022 Update 4 (normaal updaten adhv XPenoboot)
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GravGunner
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-11-2023

GravGunner

Man's inhumanity to Man

Herp 8)7
Overheen kijken dus, thanks!
rikadoo schreef op woensdag 01 april 2015 @ 09:27:
De updates zijn vrijwel altijd gelijk met de normale updates. De wat grotere zoals 5.2 beta die hebben vaak meerdere veranderingen, ook in de kernel, dus die zullen niet altijd gelijk werken met XPenoboot. De kleinere updates (security updates) zijn vaak wel gelijk toe te passen.

Maar het beste is op xpenology.nl of op het forum kijken (xpenology.com) voordat je een update doet als je zeker wilt weten dat het allemaal blijft werken.
Duidelijk, bedankt

[ Voor 64% gewijzigd door GravGunner op 01-04-2015 10:47 ]

target assimilated

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbaard
Oke top! ik ga dat vanavond maar eens proberen! Hoop alleen wel dat het niet mijn server beinvloed, hij werkt nu net lekker. Niet dat ik dingen kwijt raak.
Neem aan op alle regels alles veranderen. Is me alleen niet duidelijk welk MAC address van de NICS ik bij mac1, 2 en 3 moet invullen. Het zijn nameljik 2 "normale" en 1 voor iLo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chadi
rikadoo schreef op woensdag 01 april 2015 @ 09:27:

Denk ook dat de beta niet komt op Xpeno omdat deze dan meteen gepatched wordt door Synology voor final release.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MintyDoerak
  • Laatst online: 18-05 15:46
Hoe zit het dan met updates van de x86-versies (DS214 play)? Op xpenology.nl staat dsm 5.0 4528.2 als meest recente. Ik ben gebonden aan de x86-versie omdat guest vm op een server met atom cpu geen 64bit ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nindustries
MintyDoerak schreef op woensdag 01 april 2015 @ 14:16:
[...]

Hoe zit het dan met updates van de x86-versies (DS214 play)? Op xpenology.nl staat dsm 5.0 4528.2 als meest recente. Ik ben gebonden aan de x86-versie omdat guest vm op een server met atom cpu geen 64bit ondersteunt.
Dan zit je vrees ik een beetje in een niche. Er worden steevast XPenoboot images alleen voor x64 aangemaakt. Misschien eens op de forums vragen voor ook voor x86 te builden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbaard
rikadoo schreef op woensdag 01 april 2015 @ 08:32:
[...]

Op de usb stick staat een bestand isolinux.cfg. Hier past je de mac adres aan en het serienummer voeg je toe.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
UI menu.c32
PROMPT 0
TIMEOUT 50
DEFAULT xpenology

LABEL xpenology
       KERNEL /zImage
       APPEND root=/dev/md0 ihd_num=0 netif_num=4 syno_hw_version=DS3615xs sn=xxxxxxxxx mac1=xxxxxxxxxxxx vid=0x0EA0 pid=0x2168 loglevel=0 vga=0x305

LABEL debug
       KERNEL /zImage
       APPEND root=/dev/md0 ihd_num=0 netif_num=4 syno_hw_version=DS3615xs sn=xxxxxxxxx mac1=xxxxxxxxxxxx vid=0x0EA0 pid=0x2168 loglevel=0 vga=0x305 debug=1

LABEL install
       KERNEL /zImage
       APPEND root=/dev/md0 ihd_num=0 netif_num=4 syno_hw_version=DS3615xs sn=xxxxxxxxx mac1=xxxxxxxxxxxx vid=0x0EA0 pid=0x2168 loglevel=0 vga=0x305 upgrade=5.1-5022

Zoiets word het dan. Zou kunnen dat je bij meedere netwerkpoorten meerdere mac adressen moet toevoegen, mac1=, mac2= etc.
UI menu.c32
PROMPT 0
TIMEOUT 50
DEFAULT xpenology

LABEL xpenology
KERNEL /zImage
APPEND root=/dev/md0 ihd_num=0 netif_num=4 syno_hw_version=DS3615xs sn=xxxxxxxxxx vid=0x0EA0 pid=0x2168 loglevel=0 vga=0x305

LABEL debug
KERNEL /zImage
APPEND root=/dev/md0 ihd_num=0 netif_num=4 syno_hw_version=DS3615xs sn=xxxxxxxxxx vid=0x0EA0 pid=0x2168 loglevel=0 vga=0x305 debug=1

LABEL install
KERNEL /zImage
APPEND root=/dev/md0 ihd_num=0 netif_num=4 syno_hw_version=DS3615xs sn=xxxxxxxxxx vid=0x0EA0 pid=0x2168 loglevel=0 vga=0x305 upgrade=5.1-5022

worden helemaal geen mac addressen in genoemd bij mij..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:44
Goed topic! Heb een VM draaien. Heb op het werk een RS814 en het is wel fijn als ik het e.e.a. kan testen met upgrades e.d. :)

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
Simontjee schreef op woensdag 01 april 2015 @ 19:35:
[...]

UI menu.c32
PROMPT 0
TIMEOUT 50
DEFAULT xpenology

LABEL xpenology
KERNEL /zImage
APPEND root=/dev/md0 ihd_num=0 netif_num=4 syno_hw_version=DS3615xs mac1=xxxxxxxxx mac2=xxxxxxxxx sn=xxxxxxxxxx vid=0x0EA0 pid=0x2168 loglevel=0 vga=0x305

LABEL debug
KERNEL /zImage
APPEND root=/dev/md0 ihd_num=0 netif_num=4 syno_hw_version=DS3615xs mac1=xxxxxxxxx mac2=xxxxxxxxx sn=xxxxxxxxxx vid=0x0EA0 pid=0x2168 loglevel=0 vga=0x305 debug=1

LABEL install
KERNEL /zImage
APPEND root=/dev/md0 ihd_num=0 netif_num=4 syno_hw_version=DS3615xs mac1=xxxxxxxxx mac2=xxxxxxxxx sn=xxxxxxxxxx vid=0x0EA0 pid=0x2168 loglevel=0 vga=0x305 upgrade=5.1-5022

worden helemaal geen mac addressen in genoemd bij mij..
Dan gewoon toevoegen.

[ Voor 3% gewijzigd door rikadoo op 01-04-2015 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramSd
  • Laatst online: 06-05 10:12
OK, ik heb een beetje hulp nodig. Of tenminste wat advies. Hoop dat ik hier aan het juiste adres ben.

Ik heb net een servertje overgenomen die ik als NAS wil draaien. Bedoeling is dat het voornamelijk backup/storage is, maar ook actief gebruikt wordt voor het down/uploaden van torrents en NZB's. Ik heb nog een HTPC thuis om alles af te spelen, en de NAS hoeft dat dus niet zelf te doen. Die is voor het opslaan en aanbieden van content.

Hoe ook: het is een Intel Atom 330 processor met 2GB RAM op een simpel Intel moederbordje (pricewatch: Intel Desktop Board D945GCLF2). Nadeel is dat er maar 2 SATA aansluitingen op zitten en er ook geen RAID mogelijkheden geboden wordt op het bordje.

Voor nu is het echter geen probleem. Ik kan later altijd nog het moederbord vervangen en wat meer HDD's erbij prikken. Voor nu heb ik 2x 3TB WD Green schijven erin.

Het probleem waar ik tegenaan loop is dat ik, wat ik ook probeer, alleen maar de melding "boot error" zie als ik XPEnology van een USB wil starten. Wanneer ik een FreeNAS USB image, een boot-and-rescue image of zelfs een DBAN image start is er niets aan de hand. Dan doet de pc precies wat ik wil. Alleen XPEnology lukt niet.

Mijn vraag is dan ook: weet iemand wat hier fout gaat? En als ik XPEnology niet kan draaien, wat zou voor mij dan de beste optie zijn, uitgaande van de huidige situatie?

Ik waardeer alle hulp die geboden kan worden.

Gigabyte Aorus B450 PRO (rev. 1.0), AMD Ryzen 5 3600 met Gelid Tranquillo Rev.4, 16GB Crucial Ballistix DDR4-3600, Sapphire Pulse RX 5600 XT 6G GDDR6, be quiet! Pure Power 11 500W, Kingston A2000 500GB, 1TB WD Caviar GP en een Dell Ultrasharp U2410

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robsta86
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06:35
Wellicht kun je proberen om met het betreffende image een VM te starten met bijvoorbeeld Virtualbox of VMWare player? Als dat ook niet lukt is het image misschien corrupt geraakt onderweg en zou je een nieuwe kunnen downloaden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
BramSd schreef op donderdag 02 april 2015 @ 11:18:
OK, ik heb een beetje hulp nodig. Of tenminste wat advies. Hoop dat ik hier aan het juiste adres ben.

Ik heb net een servertje overgenomen die ik als NAS wil draaien. Bedoeling is dat het voornamelijk backup/storage is, maar ook actief gebruikt wordt voor het down/uploaden van torrents en NZB's. Ik heb nog een HTPC thuis om alles af te spelen, en de NAS hoeft dat dus niet zelf te doen. Die is voor het opslaan en aanbieden van content.

Hoe ook: het is een Intel Atom 330 processor met 2GB RAM op een simpel Intel moederbordje (pricewatch: Intel Desktop Board D945GCLF2). Nadeel is dat er maar 2 SATA aansluitingen op zitten en er ook geen RAID mogelijkheden geboden wordt op het bordje.

Voor nu is het echter geen probleem. Ik kan later altijd nog het moederbord vervangen en wat meer HDD's erbij prikken. Voor nu heb ik 2x 3TB WD Green schijven erin.

Het probleem waar ik tegenaan loop is dat ik, wat ik ook probeer, alleen maar de melding "boot error" zie als ik XPEnology van een USB wil starten. Wanneer ik een FreeNAS USB image, een boot-and-rescue image of zelfs een DBAN image start is er niets aan de hand. Dan doet de pc precies wat ik wil. Alleen XPEnology lukt niet.

Mijn vraag is dan ook: weet iemand wat hier fout gaat? En als ik XPEnology niet kan draaien, wat zou voor mij dan de beste optie zijn, uitgaande van de huidige situatie?

Ik waardeer alle hulp die geboden kan worden.
Raid kun je gewoon gebruiken, is software raid.

Heb je de goede image gedownload? Dus die voor de USB .img versie? En met windiskimager op de USB gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramSd
Robsta86 schreef op donderdag 02 april 2015 @ 11:22:
Wellicht kun je proberen om met het betreffende image een VM te starten met bijvoorbeeld Virtualbox of VMWare player? Als dat ook niet lukt is het image misschien corrupt geraakt onderweg en zou je een nieuwe kunnen downloaden?
Ik heb diverse malen het image opnieuw gedownload. Ook in verschillende vormen (IMG, ISO etc.). Geen succes mee geboekt.

[ Voor 58% gewijzigd door BramSd op 02-04-2015 11:44 ]

Gigabyte Aorus B450 PRO (rev. 1.0), AMD Ryzen 5 3600 met Gelid Tranquillo Rev.4, 16GB Crucial Ballistix DDR4-3600, Sapphire Pulse RX 5600 XT 6G GDDR6, be quiet! Pure Power 11 500W, Kingston A2000 500GB, 1TB WD Caviar GP en een Dell Ultrasharp U2410

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbaard
Heb het toegevoegd, eerst alleen maar even MAC1, maar de bond1 geeft nog steeds een andere MAC weer.

Ook na het invullen van mac2 en mac3 blijven de netwerkadapters hun eigen mac houden...

[ Voor 15% gewijzigd door Redbaard op 04-04-2015 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramSd
rikadoo schreef op donderdag 02 april 2015 @ 11:26:
[...]

Raid kun je gewoon gebruiken, is software raid.

Heb je de goede image gedownload? Dus die voor de USB .img versie? En met windiskimager op de USB gezet?
Alles geprobeerd ja. Ik heb stap voor stap de aanwijzingen van de tutorials op de site gevolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DFKT
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 02-06 08:09
Is het mogelijk om xpenoboot en xpenology vanaf dezelfde USB stick te draaien? Heb een 16gb usb3 stick liggen, beetje zonde om die niet ten volle te benutten!

Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
DFKT schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 14:04:
Is het mogelijk om xpenoboot en xpenology vanaf dezelfde USB stick te draaien? Heb een 16gb usb3 stick liggen, beetje zonde om die niet ten volle te benutten!
XPenoboot word alleen gebruikt voor te booten (emuleren dat je een Synology product hebt). De installatie word op alle disks geinstalleerd, dus is niet mogelijk. Je kan ook een kleine 1GB of 512MB stick kopen of ergens vandaan halen en daarvan booten. De snelheid van de stick is niet van belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkeenjij36
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10-03-2024
Lamanl schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 10:42:
Leuk dat jullie het Xpenology hebben gestart.

Ik draai nu 4 maanden zonder problemen.
Zelfs de power on/off taak werkt

Maybe voor toekomstige xpenology gebruikers een lijst maken met werkende hardware.
Als iedereen zijn setup deelt weet je wat in ieder geval wel werkt.
Hoi kan jij misschien uitleggen hoe jij het power off/on werkend gekregen heb?
Bij mij wil die wel uit maar gaat ie nooit meer aan.
Wat ik in de logs terug kan vinden lijkt het alsof mijn klok vd pc/mobo of wat dan ook op 1972 staat en daardoor de on functie nooit gaat werken zo.
Draait bij mij op een fm+3 amd mobo met de 955 4qore cpu van amd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamanl
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 03-06 11:07

Lamanl

So little done, so much to do

ikkeenjij36 schreef op zondag 05 april 2015 @ 11:45:
[...]

Hoi kan jij misschien uitleggen hoe jij het power off/on werkend gekregen heb?
Ik heb er helemaal niks me gedaan het werkte gewoon, mijn moederbord heeft wel een uefi bios

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkeenjij36
Ok ja dat heeft het mijne ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWMTel
  • Laatst online: 11-03 15:06
Ik had het XPEnoboot probleem ook op mijn D945GCLF2.
Het blijkt geen XPEnology probleem maar een Bios instelling te zijn.
Zie: http://www.tomshardware.c...80-30-boot-bootable-stick
en http://www.tomshardware.c...d945gclf2-mini-boot-stick

Ik heb mijn Bios nu ingesteld op:
USB MASS STORAGE EMULATION TYPE = All Fixed Disc.
Boot device priority to 1st HDD
Hard Disk Drives" = Removable to be the 1st and HDD 2nd drive

XPEnoboot werkt nu probleemloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutus de Bruut
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 25-04 14:08
Iemand die Glacier backup aan de praat heeft gekregen?
DS3615xs
DSM 5.1-5022 Update 4

Bij de laatste stap gebeurd er niets, heb mac adres al toegevoegd aan .cfg bestand en tijdens opzetten van backup job is de verbindingstest ook geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEDfan
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09:51
Toevallig vandaag in aanraking gekomen met XPEnology. Na 5 minuutjes lezen, en 10 miunten prielen had ik het draaien in VirtualBox (op OpenSUSE) en gekoppeld met ownCloud op een VPS. Ideaal als externe frontend.

Wat ik me wel afvraag is Synology Disktation Manager nu open-source i.e. GPL of niet? Ik lees hier namelijk van wel: http://www.xpenology.nl/introductie/ Maar ik vind nergens vermelding van de Licentie laat staan de bron code. Dit heb ik wel gevonden: http://sourceforge.net/projects/dsgpl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boosterbosch
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19-02 11:40
gisteren ook mijn eerste stappen gezet met xpenology.

Ik kom van een netgear readynas duo en heb nu een HP Gen8 Microserver.

wat een heerlijke GUI heeft DSM toch. Heb momenteel nog niet veel gedaan ermee, paar users aangemaakt, 1 share aangemaakt en ben daar nu data naartoe aan het migreren. Drie tb aan data, dus ik ga nog wel even bezig zijn :s

is er trouwens een manier om de USB niet als share te laten zien? Ik zie die optie zo 1 2 3 niet en vind dat toch maar dom dat je die share kan zien.

[ Voor 17% gewijzigd door boosterbosch op 14-04-2015 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nindustries
boosterbosch schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 13:04:

wat een heerlijke GUI heeft DSM toch. Heb momenteel nog niet veel gedaan ermee, paar users aangemaakt, 1 share aangemaakt en ben daar nu data naartoe aan het migreren. Drie tb aan data, dus ik ga nog wel even bezig zijn :s

is er trouwens een manier om de USB niet als share te laten zien? Ik zie die optie zo 1 2 3 niet en vind dat toch maar dom dat je die share kan zien.
Misschien een admin account aanmaken die alles kan zien, en dan gewone gebruikers aanmaken welke deze niet kunnen zien. Doe ik toch altijd voor alles.

Mooie separatie van rechten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
boosterbosch schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 13:04:

Dit is mogelijk:

Met rootaccount inloggen in putty en dan

code:
1
cat /proc/bus/usb/devices

zoek de PID en VID op van je USB stick

Ga dan naar je USB stick en zoek het bestand isolinux.cfg op en verander alle PID en VID waardes naar de waardes van je USB stick.

Na een reboot word de stick niet meer weergegevens in DSM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boosterbosch
Nindustries schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 13:14:
[...]

Misschien een admin account aanmaken die alles kan zien, en dan gewone gebruikers aanmaken welke deze niet kunnen zien. Doe ik toch altijd voor alles.

Mooie separatie van rechten. :)
goed idee
rikadoo schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 13:20:
[...]

Dit is mogelijk:

code:
1

Ga dan naar je USB stick en zoek het bestand isolinux.cfg op en verander alle PID en VID waardes naar de waardes van je USB stick.

nog beter idee.

Bedankt beiden, ga dit vanavond eens doen! Heb vrees ik nog een dag of 2 data te verplaatsen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkeenjij36
Ik draai ook nog steeds met dsm5.1 update 4 en het is geweldig als media NAS.
Daar gebruik ik hem toch hoofdzakelijk voor.
Nu met mijn eigen hardware en makkelijk uitbreiden van diks enz.
Ook mijn verbinding van 200Mb/s wordt volledig benut.
Heerlijk dit en net wat makkelijker ipv freenas omv of een andere soort nas os.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-06 23:16

ShadowBumble

Professioneel Prutser

ikkeenjij36 schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 14:23:
Ik draai ook nog steeds met dsm5.1 update 4 en het is geweldig als media NAS.
Daar gebruik ik hem toch hoofdzakelijk voor.
Nu met mijn eigen hardware en makkelijk uitbreiden van diks enz.
Ook mijn verbinding van 200Mb/s wordt volledig benut.
Heerlijk dit en net wat makkelijker ipv freenas omv of een andere soort nas os.
Ik draai hier zelfs nog gewoon DSM 5.0 op Gnoboot 10.4 ;) Draait prima op mijn N40L maar om eerlijk te zijn zou ik geen idee hebben hoe ik dat moet upgraden :D

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-06 18:14
Voldoet dit eigenlijk aan de Synology EULA? M.a.w. is dit legaal?
https://www.synology.com/nl-nl/company/legal/terms_EULA

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36409

Iemand die weet waarom xpenology.nl is gestopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• panomi
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-06 17:14
Anoniem: 36409 schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 15:43:
Ja :)

Door de EULA. Ik liep hier al een tijdje mee rond en ik dacht na het lezen hiervan wederom, dit kan ik niet doen. Iets met een geweten enz.

Ik verwacht trouwens dat het project gewoon door gaat alleen niet via de .nl site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Anoniem: 36409 schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 15:43:
Ik vermoed een klacht maar de eigenaar zwerft hier ook rond dus die zal vast uitleg kunnen geven.
Zie hierboven ;)

[ Voor 4% gewijzigd door ShadowBumble op 14-04-2015 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Laatst online: 10:20
panomi schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 15:46:
[...]

[...]

Ja :)

Door de EULA. Ik liep hier al een tijdje mee rond en ik dacht na het lezen hiervan wederom, dit kan ik niet doen. Iets met een geweten enz.

Ik verwacht trouwens dat het project gewoon door gaat alleen niet via de .nl site.
Dus gestopt op eigen initiatief? Want anders is het volgens mij afwachten tot de .com variant en dit topic geschiedenis is. En dan houdt het ook in dat je niet meer werkt aan XPEnoboot?

[ Voor 5% gewijzigd door Hari-Bo op 14-04-2015 16:12 ]

Bos Stern Service Mercedes diagnose, coding, navigatie update, ECU/instrumentenpaneel reparatie, sleutel service, km check en Airmatic tuning ook op locatie. Interesse stuur een DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• panomi
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-06 17:14
Eigen initiatief ja. Mijn bijdrage was alleen de website. Het ontwikkelen doen anderen en die zullen vast doorgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkeenjij36
Jammer panomi dat het zo moet maar aan de andere kant kon het bijna niet uitblijven.
blijf je wel actief op het andere forum?
ben net zo blij dat ik alles heb raaien anders moet ik weer een ander os gaan zoeken en vinden.
enige wat ik in de buurg vind komen is zfsguru.
Daar heb ik nog een ssd apart voor liggen om de nieuwe versie die binnenkort uitkomt op uit te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkeenjij36
ShadowBumble schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 14:38:
[...]

Ik draai hier zelfs nog gewoon DSM 5.0 op Gnoboot 10.4 ;) Draait prima op mijn N40L maar om eerlijk te zijn zou ik geen idee hebben hoe ik dat moet upgraden :D
Shadow updaten gaat best gemakkelijk en de laatste is superstabiel.
De mijne draait al 96 dagen zonder hickup of wat ook.
Voor updaten kijk even op het forum en anders geef even een gil.
Maar ik denk als je het erop heb gekregen dat je het ook voor elkaar krijgt om te updaten.
Er zaten nog wel wat problemen in de versies die na de jouwe kwamen maar de 5.1 versie is verder nu veilig gemaakt door synology en via het project loopt het gewoon soepeltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckydream
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 04-06 16:06
xpenology.nl gestopt ----> jammer best wel een goeie site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAbdel
  • Laatst online: 09-04 08:07

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boosterbosch
rikadoo schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 13:20:
[...]

Dit is mogelijk:

code:
1

als ik dat commando run krijg ik dit:
T: Bus=02 Lev=02 Prnt=02 Port=02 Cnt=01 Dev#= 3 Spd=480 MxCh= 0
D: Ver= 2.00 Cls=00(>ifc ) Sub=00 Prot=00 MxPS=64 #Cfgs= 1
P: Vendor=090c ProdID=1000 Rev=11.00
S: Manufacturer=SMI Corporation
S: Product=USB DISK
S: SerialNumber=AA04012700015823
C:* #Ifs= 1 Cfg#= 1 Atr=80 MxPwr=100mA
I:* If#= 0 Alt= 0 #EPs= 2 Cls=08(stor.) Sub=06 Prot=50 Driver=usb-storage
E: Ad=81(I) Atr=02(Bulk) MxPS= 512 Ivl=0ms
E: Ad=02(O) Atr=02(Bulk) MxPS= 512 Ivl=31875us
dus mijn VID is 090c en mijn PID is 1000?

[ Voor 64% gewijzigd door boosterbosch op 14-04-2015 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patatjemet
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07:31
Nindustries schreef op zondag 29 maart 2015 @ 21:29:
Zojuist ontdekt dat gemounte folders van over CIFS niet gebruikt kunnen worden als basis voor user directories of bron voor Video Station. *grumble*

Ik weiger om een VMDK aan te maken en hierop een schijf te initialiseren. :(
Ideetjes?
Hier een zelfde soort irritatie, je kan een share ook niet gebruiken als temp voor download station. Nu wordt het wel na downloaden automatisch verplaatst maar echt grote files zijn nu niet mogelijke vanwege de beperkte ruimte op mijn (esxi) ssd. Als iemand een idee heeft hoe dit te omzeilen (naast bijprikken extra lokale schijf - past niet in mijn akasa euler), heel graag.

- raid does not fix stupid -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 251611

Heb nu sinds een week xpenology draaien op mijn proliant n40 en ben tot hiertoe heel tevreden, enkel nog 1 vraag:

-Ik wil graag mijn 5de disk werkende krijgen, deze is aangesloten op de interne sata poort.
De meest recente bios is geinstalleerd en geconfigureerd, ook de /etc/synoinfo.conf heb ik aangepast maar ik zie nog steeds de 5de disk nergens verschijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nindustries
Patatjemet schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 21:02:
[...]

Hier een zelfde soort irritatie, je kan een share ook niet gebruiken als temp voor download station. Nu wordt het wel na downloaden automatisch verplaatst maar echt grote files zijn nu niet mogelijke vanwege de beperkte ruimte op mijn (esxi) ssd. Als iemand een idee heeft hoe dit te omzeilen (naast bijprikken extra lokale schijf - past niet in mijn akasa euler), heel graag.
Je kan het wel voor mekaar krijgen als je een Shared Folder aanmaakt, deze in de shell verwijdert en dan in de shell een symbolische link maakt naar de gemounte share. (ln -s)

Moet nog even verderprutsen, soms klaagt het over niet ondersteunde permissies, maar het is een begin 8)
Anoniem: 251611 schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 21:57:
Heb nu sinds een week xpenology draaien op mijn proliant n40 en ben tot hiertoe heel tevreden, enkel nog 1 vraag:

-Ik wil graag mijn 5de disk werkende krijgen, deze is aangesloten op de interne sata poort.
De meest recente bios is geinstalleerd en geconfigureerd, ook de /etc/synoinfo.conf heb ik aangepast maar ik zie nog steeds de 5de disk nergens verschijnen.
Misschien eens in het Proliant topic posten?

[ Voor 26% gewijzigd door Nindustries op 14-04-2015 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Laatst online: 23-05 23:53
Wat is er opeens gebeurd met xpenology.nl? Boze brief van Synology gehad ofzo?

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
boosterbosch schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 20:54:
[...]

als ik dat commando run krijg ik dit:

[...]

dus mijn VID is 090c en mijn PID is 1000?

De dikgedrukte zou hem idd moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

ikkeenjij36 schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 18:17:
[...]

Shadow updaten gaat best gemakkelijk en de laatste is superstabiel.
De mijne draait al 96 dagen zonder hickup of wat ook.
Voor updaten kijk even op het forum en anders geef even een gil.
Maar ik denk als je het erop heb gekregen dat je het ook voor elkaar krijgt om te updaten.
Er zaten nog wel wat problemen in de versies die na de jouwe kwamen maar de 5.1 versie is verder nu veilig gemaakt door synology en via het project loopt het gewoon soepeltjes.
Volgens mij kan het nooit moeilijker zijn als

1) Zet systeem uit
2) Upgrade USB Stick naar nieuwe versie
3) Boot van USB Stick in Upgrade mode ?
4) Gebruik de Synology Software om de nieuwe DSM Software te laden.

:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boosterbosch
rikadoo schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 23:17:
[...]

De dikgedrukte zou hem idd moeten zijn.
werkt perfect!! _/-\o_

kom alleen net tot de conclusie dat ik een fout heb gemaakt in de eerste configuratie :(

heb het niet als SHR opgezet (momenteel 1x3tb). Aangezien al mijn data ook nog op mijn oude NAS staat kan ik snel opnieuw beginnen.

is het correct dat als ik het instel als SHR met 1x 3tb en dan mijn data kopieer en dan een 2de 3tb schijf toevoeg ik dan nog steeds 3tb aan ruimte heb? Het plan is dan om mijn 2tb schijf daaraan toe te voegen wat mij dan 5tb aan opslag zou geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Laatst online: 04-06 19:30
https://www.synology.com/en-us/support/RAID_calculator ;)

Maar 2X 3TB + 1X 2TB geeft idd 5TB met SHR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boosterbosch
Ja daar heb ik mijn info ook van. Ga dus opnieuw van scratch beginnen en het opzetten als SHR maar ga even wachten tot mijn 2de 3tb schijf binnen is en het dan instellen met die 2 schijven en dan als de data gekopieerd is naar de nieuwe NAS de 2tb toevoegen aan mijn SHR (als dat mogelijk is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galukon
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 09:56
hans_lenze schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 21:59:
Wat is er opeens gebeurd met xpenology.nl? Boze brief van Synology gehad ofzo?
http://xpenology.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=5650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Voor archiverings doeleinde kan je deze link nog gebruik om informatie van xpenology.nl te halen.
http://web.archive.org/we...w.xpenology.nl/tutorials/

Bos Stern Service Mercedes diagnose, coding, navigatie update, ECU/instrumentenpaneel reparatie, sleutel service, km check en Airmatic tuning ook op locatie. Interesse stuur een DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckydream
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 04-06 16:06
Ik heb een hp microserver gen8 met DSM 5.1-5022 deze werkt niet meer naar behoren
ik krijg het Synology packet center niet meer in beeld .Vraagje hoe krijg ik dsm verwijderd
zo dat ik het op nieuw kan installeren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

...en weer open :)

[ Voor 88% gewijzigd door Anoniem: 15758 op 30-06-2015 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 04-06 22:45
Heeft iemand hier een idee of er een nog een 32bit versie beschikbaar is van XPenology. Ik heb een ouwe EEEpc over met een Atom N270 en die kan maar tot 32bit aan. Lijkt me leuk om daar een 500gb schijfje in te rossen en in te zetten als kleine back-up nas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
XPenology niet, nanoboot wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 04-06 22:45
Daar kan ik wel eens naar kijken. Thanks!

Als dat ook niks wordt kijk ik wel naar Owncloud. Dat schijnt wel te kunnen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YMGV4LIFE
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-04 10:50
Iemand al iets over een nieuwe update bekend?

If you're my dog. I shaved his ass and teach him to walk backwards!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-06 19:56
Heb net een fresh install gedan van 5.2.5565, en ssl werkt voor synology maar voor sbnzbd, plex, etc krijg ik een foutmelding als ik de pagina probeer te laden.
SSL certificaten zijn geïnstalleerd voor het juiste domein, en werken wel voor synology maar niet meer voor de andere services, iemand hier een oplossing voor?

It's All In The "Mix"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
YMGV4LIFE schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 06:24:
Iemand al iets over een nieuwe update bekend?
Nog niet maar het is ook vakantie periode dus ik vermoed dat we richting halverwege/eind augustus gaan wanneer er een nieuwe release uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaell958
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 04-06 03:14
Ik kreeg vrijdag een berichtje binnen over DSM 5.2-5592 hebben de mensen van Xpenology al geupgrade ik vraag mij af of het een stable versie is. Ik draai op het moment Windows home server alleen dat is niet echt compact met Chromecast. _/-\o_

[ Voor 28% gewijzigd door michaell958 op 01-08-2015 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YMGV4LIFE
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-04 10:50
Las dat je niet moet updaten naar 5592 update 2, je moet stoppen bij 1 en wachten op nieuwe boot voor update 2. Zelf nog geen update gedaan trouwens.

If you're my dog. I shaved his ass and teach him to walk backwards!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaell958
Volgens mij heb ik update 2 gespot. Ik vraag mij wel af of de huidige moderators van dit topic nog actief zijn. Want die download links worden ook nog niet geupdate..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
Ik zal het topic eens updaten, ik heb overigens update 2 met de laatste bootloader geinstalleerd en het werkt prima.

Lees wel dat de packages niet meer werken, maar na een handmatige herstart zou het weer moeten werken.

[ Voor 31% gewijzigd door rikadoo op 03-08-2015 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mezz0
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-05 20:49

Mezz0

ESXi-ZFS-NAS

Gisteren zonder problemen geupgrade naar update2. Wel even een backup gemaakt van de bootdisk en daarna heb ik gewoon de updates van sinology zelf gebruikt.

Wel waren al mn programma's gestopt en moest ik deze opnieuw starten.

http://esxilab.wordpress.com If all is virtual then what is real?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Ik heb ook de upgrade doorgevoerd en heb inderdaad ook het probleem dat packages na reboot niet meer werken, handig als ik mijn server dagelijks uitschakel en met WOL weer inschakel. :+
Zal mij benieuwen of daar nog een fix voor komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaell958
Weer overgestapt naar Xpenology :). Het werkt toch vele male beter dan Windows Home Server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boosterbosch
Hari-Bo schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 11:06:
Ik heb ook de upgrade doorgevoerd en heb inderdaad ook het probleem dat packages na reboot niet meer werken, handig als ik mijn server dagelijks uitschakel en met WOL weer inschakel. :+
Zal mij benieuwen of daar nog een fix voor komt.
er is een nieuw boot image beschikbaar dat dit probleem zou moeten oplossen, vanavond even instaleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
boosterbosch schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 11:51:
[...]

er is een nieuw boot image beschikbaar dat dit probleem zou moeten oplossen, vanavond even instaleren.
Deze lost inderdaad het probleem op. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boosterbosch
Hari-Bo schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 20:29:
[...]

Deze lost inderdaad het probleem op. d:)b
Hier ook. USB stick met nieuwe Boatloader erin, booten, vid en pid aanpassen in cfg voor nieuwe USB stick. DSM update installeren en klaar.

Schitterend werk van het xpenology team weer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mezz0
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-05 20:49

Mezz0

ESXi-ZFS-NAS

top!.. Ik ga deze vanavond even erin zetten.

http://esxilab.wordpress.com If all is virtual then what is real?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:56
Hier is de update ook helemaal goed gegaan.

Tegelijk nog een 2e SSD geplaatst met het idee om de read caching aan te passen naar read/write caching, maar kwam toen helaas tot de ontdekking dat hiervoor twee exact dezelfde SSD's benodigd zijn. In mijn geval was dit dus niet zo kon ik dus helaas geen write cache activeren.

De read caching op XPEnology lijkt trouwens wel goed te werken, ondanks dat ik her en der op internet had gelezen dat dit helemaal niet zou werken en zelfs de hele DSM setup zou kunnen slopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .je
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 29-05 13:33

.je

Hmm. Ik heb net de laatste IMG versie van XPEnoboot opgehaald (XPEnoboot_DS3615xs_5.2-5592.2.img) en op een bootable USB gezet. Het opstarten gaat goed tot op het punt van het selecteren van de install/upgrade naar 5592.

Het scherm blijft zwart en ook het numlock lampje op het tobo gaat niet meer aan/uit bij indrukken.

Duurt het opstarten de eerste keer naar XPEnoboot altijd wat langer (ik kom van nanoboot 5.0.3.2 met DSM 5.0-4428 af)?

Terug gaan naar de oude boot lijkt niet meer te werken..

[code]Error 16: Inconsistent filesystem structure[/code]

Oude IMG van "NB_x64_5032_DSM_50-4528_Xpenology_nl.img" nog een keer over de USB gooien en weer opstarten doet een groen licht geven. Hij doet het nu iig weer op de oude versie.

* .je vind het heerlijk als je eigenlijk na wat zoekwerk je eigen vragen kunt beantwoorden :-)
http://www.xpenology.nl/how-to-install-dsm-5-2/
> Stap 1 tm 5 volgen daarna fast-forward naar stap 22 (migreren).

Blijft nog wel de vraag hangen waarom ik na het opstarten van de XPEnoboot_DS3615xs_5.2-5592.2.img versie en het selecteren van een install/upgrade naar 5592 alleen maar naar een zwart scherm blijf staren.

Iemand hier allicht nog iets voor? Misschien boot IMG bestand nog een keer over de USB stick gooien?

[ Voor 64% gewijzigd door .je op 07-08-2015 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaell958
.je schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 17:00:
Hmm. Ik heb net de laatste IMG versie van XPEnoboot opgehaald (XPEnoboot_DS3615xs_5.2-5592.2.img) en op een bootable USB gezet. Het opstarten gaat goed tot op het punt van het selecteren van de install/upgrade naar 5592.

Het scherm blijft zwart en ook het numlock lampje op het tobo gaat niet meer aan/uit bij indrukken.

Duurt het opstarten de eerste keer naar XPEnoboot altijd wat langer (ik kom van nanoboot 5.0.3.2 met DSM 5.0-4428 af)?

Terug gaan naar de oude boot lijkt niet meer te werken..

[code]Error 16: Inconsistent filesystem structure[/code]

Oude IMG van "NB_x64_5032_DSM_50-4528_Xpenology_nl.img" nog een keer over de USB gooien en weer opstarten doet een groen licht geven. Hij doet het nu iig weer op de oude versie.

* .je vind het heerlijk als je eigenlijk na wat zoekwerk je eigen vragen kunt beantwoorden :-)
http://www.xpenology.nl/how-to-install-dsm-5-2/
> Stap 1 tm 5 volgen daarna fast-forward naar stap 22 (migreren).

Blijft nog wel de vraag hangen waarom ik na het opstarten van de XPEnoboot_DS3615xs_5.2-5592.2.img versie en het selecteren van een install/upgrade naar 5592 alleen maar naar een zwart scherm blijf staren.

Iemand hier allicht nog iets voor? Misschien boot IMG bestand nog een keer over de USB stick gooien?
Ik denk dat het dan wachten is op volgende Xpenoboot.

Ik heb hier de hele avond al kuren mee gehad en maar weer opgelost met de vorige loader. _/-\o_
Pagina: 1 2 ... 33 Laatste