Het Grote XPenology Topic

Pagina: 1 ... 32 33 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• WillemHteA
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19:52
kroese schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 17:17:
[...]
... je geeft wel de parameter '-rm' mee aan het docker commando.... Als je wilt dat hij continu blijft draaien in de achtergrond zul je die optie moeten weglaten.
Helaas, ook zonder die optie ' --rm' sluit de container weer af na 30 a 40 seconden. Ik ga nog even verder puzzelen.
Andere tips zijn natuurlijk nog welkom!

• kroese
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 06-02-2024
De enige situatie die ik ken waarin DSM zich na het opstarten meteen weer vanzelf afsluit, is wanneer je de container boot zonder KVM. Maar die lijkt bij jou wel gewoon beschikbaar te zijn. Dus misschien is er iets mis met KVM (ondanks dat je systeem aangeeft dat het aanwezig is).

• WillemHteA
Ja, ik had al wel die kvm-test gedaan, die lijkt ok:
gebruiker@LinuxMint:~$ sudo kvm-ok
INFO: /dev/kvm exists
KVM acceleration can be used
gebruiker@LinuxMint:~$

Ik heb inmiddels Portainer-CE draaien maar daar moet ik me nog even in verdiepen.... (Alles m.b.t. containers is nu nieuw voor me, dat helpt nog niet mee :) )

• GoBieN-Be
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-06 20:36
Om je op weg te helpen, onderstaand is mijn STACK (Compose) in Portainer.
Ik gebruik een lokaal pad (/data/containers/virtualdsm01/data) op mijn filesysteem om te koppelen met de virtuele /storage van de VirtualDSM.
Je moet aanpassen naar jouw wens en zorgen dat het pad bestaat en beschrijfbaar is voor de gebruiker die VirtualDSM gebruikt.
Voor het gemak kan je chmod -R 777 /data/containers/virtualdsm01/data uitvoeren en dan achteraf kijken om de rechten meer restrictief te zetten.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
version: "3"
services:
    virtualdsm01:
        container_name: virtualdsm01
        image: kroese/virtual-dsm:latest
        environment:
            DISK_SIZE: "16G"
            CPU_CORES: "2"
            RAM_SIZE: "2048M"         
        devices:
            - /dev/kvm
            - /dev/vhost-net
        cap_add:
            - NET_ADMIN                       
        ports:
            - 5000:5000
            - 5001:5001
        volumes:
            - /data/containers/virtualdsm01/data:/storage
        restart: on-failure
        stop_grace_period: 1m

Je kan dan surfen naar het IP adres van je host + poort 5000 om DSM up and running te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemHteA
@GoBieN-Be Dank voor je aanvulling, dit maakt het voor mij weer duidelijker.

Maar helaas: Het verandert niets aan mijn probleem:
DSM start, ik zie in het log de " You can now login to DSM at port 5000" melding, in de browser zie ik ook even een ' Please wait'-boodschap van DSM. Maar snel daarna stopt alles weer.

Ik ga weer even verder puzzelen (evt. tips blijven natuurlijk welkom :) ).

Update 20/8:
Ik heb mijn pc opnieuw geinstalleerd, nu met Ubuntu 22.04.3, een verse installatie van docker en Portainer-CE.
Helaas levert het niets op, VirtualDSM stopt weer na ca. 30 seconden.
Ik zie in het log bij het starten van DSM wel een paar FAILED meldingen maar ik kan niet goed inschatten of dat 'echte' problemen zijn (regels staan niet direct onder elkaar, er zit nog wat info tussen):

[
code:
1
2
3
4
5
6
FAILED] Failed to start Load Kernel Modules.
[FAILED] Failed to start Mount usb fs.
[DEPEND] Dependency failed for rebuild local user and group db.
[FAILED] Failed to start HyperBackup-ED spk backup.
[FAILED] Failed to start synoindex check if ... any synoindex-related packages.
[FAILED] Failed to start Issue VDSM ready for intialization before boot-done..

Met name die laatste vertrouw ik niet helemaal

NB Ik realiseer me nu dat dit in het XPenology-topic eigenlijk off-topic is, als het nuttig/nodig is er een eigen topic van te maken dan hoor ik het graag.

[ Voor 55% gewijzigd door WillemHteA op 20-08-2023 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroese
WillemHteA schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 16:15:

Met name die laatste vertrouw ik niet helemaal
Het is juist de eerste die het probleem is, die andere meldingen krijg ik ook allemaal en kunnen geen kwaad.

Maar die 'Failed to start Load Kernel Modules' is precies wat je ook krijgt als je zonder KVM zou starten. En zodra je dan poort 5000 bezoekt, sluit het systeem zichzelf af. Ik denk dat dit een soort beveiliging van Synology is oid.

Ik heb helaas geen verklaring waarom dit bij jou optreed. Het zou eventueel aan het CPU-type kunnen liggen, dat die een bepaalde instructie mist die KVM nodig heeft voor virtualisatie. Maar aan de andere kant zou ik dan verwachten dat QEMU dit detecteert en weigert te booten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemHteA
kroese schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 14:23:
[...]
...Het zou eventueel aan het CPU-type kunnen liggen, dat die een bepaalde instructie mist die KVM nodig heeft ...
Ik denk dat dat hem is, de gebruikte pc heeft een AMD Athlon II X3 en da's niet bepaald het nieuwste model.
Ik heb inmiddels een installatie gedaan op een (ook al wat oudere) laptop met een core i5-2410M, en kijk:
Nu werkt alles zoals bedoeld _/-\o_

Ik ben er blij mee en ga eens verder rondkijken (mijn DS212j gaat vervangen worden en ik wilde eerst eens rondkijken in DSM 7)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06 11:40

bdu

Hi @kroese, ik zie dat je meerdere toevoegingen hebt gedaan aan jouw virtual-dsm implementatie. _/-\o_ Ik zie multi disk support en zelfs disk passthrough, kan je uitleggen hoe we dit kunnen gebruiken? Bij voorbaat dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kroese
Je kunt nu meerdere volumes mounten inderdaad, dus je compose file zal er dan zo uit zien:

code:
1
2
3
4
volumes:
    - /opt/dsm:/storage
    - /mnt/data:/storage2
    - /home/bdu:/storage3

Je moet wel zelf een bestand met de naam data.img en van de gewenste grootte in die map plaatsen. Mag gewoon een leeg bestand zijn en dat wordt vervolgens gebruikt als disk image.

Je kunt een device mounten op deze manier:

code:
1
2
3
4
environment:
    DEVICE: "/dev/vdc1"
devices:
    - /dev/vdc1

Zodat je bijv. een Proxmox virtual disk kunt gebruiken als opslag voor Virtual DSM.

Ook kun je nu een passthrough doen van een Intel GPU, zodat je gebruik kunt maken van hardware acceleratie voor bepaalde functies zoals gezichtsherkenning in Synology Photos of het transcoden van video.

code:
1
2
3
4
environment:
    GPU: "Y"
devices:
    - /dev/dri

Volgende stap zou ondersteuning van nVidia GPU's zijn, maar beschik zelf niet over de hardware om dat te kunnen testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06 11:40

bdu

kroese schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 18:08:
Je kunt nu meerdere volumes mounten inderdaad, dus je compose file zal er dan zo uit zien:

code:
1
2
3
4
volumes:
    - /opt/dsm:/storage
    - /mnt/data:/storage2
    - /home/bdu:/storage3

Je moet wel zelf een bestand met de naam data.img en van de gewenste grootte in die map plaatsen. Mag gewoon een leeg bestand zijn en dat wordt vervolgens gebruikt als disk image.
Dit is gelukt!
Met
code:
1
truncate -s 16G data.img

kan je snel een bestand aanmaken van (in dit voorbeeld) 16G.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ne7J66fi2_A-dFgx0BjfkNbCWUg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bLzeZegNa6OLl9zYZwYcX0Kf.png?f=user_large

Je kunt een device mounten op deze manier:

code:
1
2
3
4
environment:
    DEVICE: "/dev/vdc1"
devices:
    - /dev/vdc1

Zodat je bijv. een Proxmox virtual disk kunt gebruiken als opslag voor Virtual DSM.
Deze snap ik niet helemaal, en (daardoor) lukt het niet denk ik.

Ik heb virtual-dsm draaien op een LXC met docker. Bij een LXC kan ik alleen een Mount Point toevoegen. Een virtual disk werkt volgens mij alleen met een VM, right? Is het dan ook de bedoeling dat je daar zo een *.img bestand op plaats?
Ook kun je nu een passthrough doen van een Intel GPU, zodat je gebruik kunt maken van hardware acceleratie voor bepaalde functies zoals gezichtsherkenning in Synology Photos of het transcoden van video.

code:
1
2
3
4
environment:
    GPU: "Y"
devices:
    - /dev/dri

Volgende stap zou ondersteuning van nVidia GPU's zijn, maar beschik zelf niet over de hardware om dat te kunnen testen.
Daarnaast nog een vraag over de omvang van de *.img bestanden. Default is deze 16G. Groter kan (middels 'DISK_SIZE: "256G"'), en zelfs zonder hiervoor ruimte te hoeven reserveren (middels 'ALLOCATE: "N"'). Werkt dit hetzelfde voor de tweede en derde disk?

Nogmaals bedankt voor al je effort!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kroese
bdu schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 08:43:

Ik heb virtual-dsm draaien op een LXC met docker. Bij een LXC kan ik alleen een Mount Point toevoegen. Een virtual disk werkt volgens mij alleen met een VM, right? Is het dan ook de bedoeling dat je daar zo een *.img bestand op plaats?
Nee, je moet daar geen *.img bestand op plaatsen. Dat virtuele apparaat is eigenlijk zelf al een image, dus de bedoeling is juist dat hij die gebruikt. Maar heb zelf geen ervaring met Proxmox, ik heb deze functionaliteit alleen toegevoegd omdat in dit issue iemand daarom vroeg. Waarschijnlijk gebruikt hij een VM dan ipv een LXC container, als jij alleen mount points kunt toevoegen.
bdu schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 08:43:

Daarnaast nog een vraag over de omvang van de *.img bestanden. Default is deze 16G. Groter kan (middels 'DISK_SIZE: "256G"'), en zelfs zonder hiervoor ruimte te hoeven reserveren (middels 'ALLOCATE: "N"'). Werkt dit hetzelfde voor de tweede en derde disk?
Nee, deze instellingen hebben alleen betrekking op de eerste disk. Maar in principe heb jij met dat 'truncate' commando al hetzelfde gedaan, want daarmee reserveer je ook geen ruimte van te voren. Pas zodra de clusters van dat bestand langzaam gevuld gaan worden, zullen die beginnen met ruimte in te nemen.

Je kunt die disk ook vergroten, door nogmaals 'truncate' te doen op datzelfde bestand, de bestaande inhoud blijft dan gewoon bewaard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemHteA
@kroese Dankzij de opmerking van @bdu heb ik nu ook een virtuele dsm met meerdere volumes draaien. Dat is precies wat ik nog op mijn "verlanglijstje" had staan. Dank je wel, goed bezig _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMaster23
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-06 23:32
Ik heb al langer Xpenology gedraaid op mijn oude Intel server board met Serial-over-LAN. Super handig want zo kon ik altijd de kernel uitlezen. Echter, nu heb ik een nieuw Asrock Rack board, ook met Serial-over-LAN maar ik krijg de console niet goed werkend.

Ik heb arc en arpl-i18n loader geprobeerd voor 7.2.1 en met de volgende cmdline items krijg ik inderdaad output naar mijn serial-over-lan:

console=ttyS1,115200n8 earlycon=uart8250,io,0x2f8h,115200n8

earlycon draait ongeveer een seconde met de initiele kernel boot en daarna pakt console=ttyS1 het over. Echter na 3.5 sec stop de output ineens met deze melding:

[ 3.621702] console [ttyS1] disabled

Iemand dit eerder gezien? Kan er bar weinig over vinden. Ik heb een issue bij het installeren van DSM en ik moet dus in de logs kunnen kijken voor details.

• ComTech
  • Laatst online: 21:19
Ik heb een virtual dsm draaien op een ubuntu server in docker.
Dit draait pima alleen heeft surveillance station geen camera license.
Als je xpenology bare metal draait heb je wel een camera license.
Hoe is dit voor elkaar te krijgen in virtual dsm?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoBieN-Be
Klopt, baremetal denkt het dat het een echte Synology is en daardoor krijg je de 2 ingebouwde gratis camera licenties.

VirtualDSM krijgt dat niet.
Oplossing: Licenties kopen en activeren op je virtualDSM. Niet zelf getest.

Als je een oude Synology hebt kan je in Surveillance station via CMS ze ook koppelen aan mekaar en dan worden de licenties gedeeld, dus dan kan je de 2 gratis licenties gebruiken op je virtualDSM.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kroese
Sluit mij helemaal aan bij de woorden van @GoBieN-Be en heb beide methodes ook getest.

In eerste instantie had ik ze gekoppeld via CMS en dat werkte prima, maar het nadeel is dat je dan die Synology altijd aan moet laten staan. Op de momenten dat die uit staat, worden die gratis licenties in Virtual DSM ook tijdelijk op inactief gezet.

Om stroom te besparen heb ik uiteindelijk maar gewoon twee licenties gekocht en die zonder problemen kunnen activeren in Virtual DSM. Het vereist wel dat je GUEST_SERIAL, HOST_SERIAL en GUEST_MAC hebt ingevuld.

Om H265 video af te spelen in Surveillance Station moest ik ook het package "Advanced Media Extensions" (AME) installeren en activeren. Sinds DSM versie 7.2 is die activatie strenger geworden en nu moet je daar ook HOST_MODEL en HOST_MAC voor invullen in je docker compose file.

Heb mijn Synology nu zo ingesteld dat hij 1 keer per week een paar uurtjes aan gaat, en via de Archive functie in Surveillance Center automatisch alle nieuwe recordings uit Virtual DSM download als backup.

Het was voor mij ook de reden destijds om deze container te maken. Want de schijven (Exos X16) maakten continu lawaai in de meterkast omdat ze nooit in idle kunnen tijdens het opnemen van video. Nu gebeuren de opnames op de SSD van een fanless mini-pc, die geruisloos en zuinig is. En door die wekelijkse synchronisatie naar mijn echte Synology maakt het niet uit dat die weinig opslagruimte en geen RAID heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kroese
WillemHteA schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 16:59:

Ik denk dat dat hem is, de gebruikte pc heeft een AMD Athlon II X3 en da's niet bepaald het nieuwste model.
Ik heb inmiddels een installatie gedaan op een (ook al wat oudere) laptop met een core i5-2410M, en kijk:
Nu werkt alles zoals bedoeld _/-\o_
Beetje aan de late kant, maar ben er nu eindelijk achter waar het aan lag bij jouw AMD Athlon II X3. Het had te maken met het feit dat die processor geen SSE4 instructieset heeft.

Ik heb nu een nieuwe versie gemaakt (v5.01) die automatisch controleert of de CPU wel SSE4 heeft, en wanneer dat niet het geval is, die instructieset emuleert zodat DSM zichzelf niet afsluit zodra je probeert in te loggen.

Vanaf nu zou het dus gewoon moeten werken op die Athlon. Zou je dat misschien eens willen testen mocht je daar tijd voor vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemHteA
@kroese Leuk dat je daar nog naar gekeken hebt en knap dat je dat gevonden hebt👍
Dit weekend gaat het niet lukken maar ik zal binnenkort een nieuwe poging wagen. Je hoort dan nog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:38
Ik heb vele jaren geleden al eens een Xpenology systeem gehad en ben later weer overgestapt op een DS216play.
Maar die 216play is zo ontzettend traag met het laden van foto’s dat ik op zoek ga naar een alternatief. Een nieuwe DS723+ gaat al richting de 450 euro, verbruikt al gauw 30 watt idle en dan kun je de m2 niet eens gebruiken als storage.

Aangezien een goede foto app wel een must is kom ik toch weer op Synology/Xpenology uit.

Hoe zit het nu met compatibiliteit, kan ik gewoon een recente Pentium of i3 pakken met een 1200 socket of levert dat problemen op? Zijn er nog specifieke hardware zaken waar ik op moet letten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ComTech
yorroy schreef op zondag 17 december 2023 @ 10:15:
Ik heb vele jaren geleden al eens een Xpenology systeem gehad en ben later weer overgestapt op een DS216play.
Maar die 216play is zo ontzettend traag met het laden van foto’s dat ik op zoek ga naar een alternatief. Een nieuwe DS723+ gaat al richting de 450 euro, verbruikt al gauw 30 watt idle en dan kun je de m2 niet eens gebruiken als storage.

Aangezien een goede foto app wel een must is kom ik toch weer op Synology/Xpenology uit.

Hoe zit het nu met compatibiliteit, kan ik gewoon een recente Pentium of i3 pakken met een 1200 socket of levert dat problemen op? Zijn er nog specifieke hardware zaken waar ik op moet letten?
Als je een zuinige xpenology wilt zoek een (2e hands) intel nuc ik heb deze.
Er zit een crucial mx500 1 TB ssd in, ubuntu server erop met docker geinstalleerd en @kroese zijn virtual dsm erop.
Geen problemen met compatibiliteit, makkelijk te updaten en zuinig, vebruikt maar ~13 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:48
Momenteel draai ik een Vm met daarin Xpenology in Proxmox. Updaten is toch wel wat lastig dus overstappen naar Virtual DSM zoals hierboven wordt genoemd lijkt me wel wat. Ik heb echter weinig zin om alles weer opnieuw in te moeten stellen. Is er een mogelijkheid om makkelijk over te kunnen stappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemHteA
@kroese
Ik heb een nieuwe poging gedaan op mijn Athlon-PC en kreeg eerst deze melding:
code:
1
2
3
4
> Starting Virtual DSM for Docker v5.02...
> For support visit https://github.com/vdsm/virtual-dsm/
> ERROR: Your host CPU does not has the SSE4.2 instruction set that Virtual DSM requires to boot.
> ERROR: Disable KVM by setting KVM=N to emulate a compatible CPU, at the cost of performance.

Na aanpassing met die KVM=N start DSM wel op maar die melding "...at the cost of performance" is niet voor niets. Starten van DSM duurt ca. 25 minuten, de CPU-belasting is zeer hoog (2 van de 3 cores steeds op meer dan 98%) en na ca. 45 minuten houdt de pc er helemaal mee op (zwart scherm, geen reactie meer op muis of toetsenbord, alleen power-off helpt nog).
Dus ja, het werkt nu wel maar het is in de praktijk nauwelijks werkbaar :)

NB Het is voor mij ook niet belangrijk dat het op de Athlon goed werkt, op mijn i5-laptop werkte het verder wel prima. Ik heb daar in ieder geval een migratie scenario van mijn DS212J met DSM 6 naar een nas met DSM 7 uit kunnen proberen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kroese
Robbie T schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 10:06:
Is er een mogelijkheid om makkelijk over te kunnen stappen?
Nee, zo ver ik weet niet. De partitietabel is heel anders bij Xpenology dus weet geen makkelijke methode om dat om te zetten.
WillemHteA schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 17:11:
Dus ja, het werkt nu wel maar het is in de praktijk nauwelijks werkbaar :)
Ja ik dacht een truukje gevonden te hebben om SSE4 te emuleren met behoud van KVM. Maar was er inmiddels al achter dat dat helaas niet werkt, dus in de laatste versie heb ik het alweer veranderd en moet je nu KVM verplicht uitschakelen.

Neemt niet weg dat 25 minuten wel extreem is. Op een Raspberry Pi4 duurt het booten zonder KVM minder dan 5 minuten, en dat is ook nog eens op een hele andere architectuur. Dus dat het het traag is zonder KVM is wel te verwachten, maar zelfs die oude CPU zou alsnog wel sneller moeten zijn dan zon Pi4 dus dan moet er toch iets anders aan de hand zijn.

Maar goed, aangezien het wel normaal werkt op je i5 zullen we maar niet gaan uitvogelen waar het aan ligt. Bedankt voor de moeite iig!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cooLopke
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 19-06 21:24
evertos schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 06:13:
Excuses, voor de late reactie. Ik heb het een aantal keer geprobeerd maar krijg het helaas niet aan de praat. Er stond al XPenology op een hij blijft hameren over de recovery van die installatie.

Ik heb besloten dat ik het toch niet heel erg meer ga gebruiken en dat ik voor ni de boel verkoop! Heb helaas op dit moment niet de tijd om het te fixen.

Ik vermoed als ik een van de disks format en het dan installeer het wel gaat werken.

Heel veel su6!
Ik heb dit aan de praat gekregen bij een Microserver gen8. Wel naar maximum DSM 7.1.1-49262 met APR. Van DSM 6.2 naar 7.1.1. Het is vooral belangrijk dat je de disks in de BIOS op AHCI plaatst in plaatst van RAID. Bij RAID heb je specifiekere drivers nodig. Daarna gewoon laten updaten naar de update 6. DS3622xs+

Ik vermoed dat de laatste build 7.2.1 69057 ook wel zou lukken, maar dan ga ik het via TCRP of ARC moeten proberen. De laatste build stond namelijk niet bij de APR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BliXem
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-06 00:08
kroese schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 15:48:
[...]

Ik heb een soortgelijk systeem ( deze ) en de temperatuur van de nvme SSD (WD SN570) blijft rond de 30 graden. Zelfs al zou die oplopen is het nog geen probleem, want ze kunnen tot 80 graden hebben. Maar dat is nog nooit gebeurd.
Ik ben op zoek naar een systeem waar ik direct Xpenology (ARC) op kan installeren met GPU ondersteuning zodat ik daar meteen alles op kan zetten qua docker / hw transcoding via Plex of Jellyfin. Iemand een idee wat ondersteund wordt? Heb momenteel Proxmox met een VM maar wat ik ook doe, ik krijg geen GPU ondersteuning erop. Proxmox draait momenteel op: 12th Gen Intel(R) Core(TM) i7-12650H.
Uiteraard alles gedaan om de GPU toe te voegen via Proxmox maar helaasch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

BliXem schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 13:40:
[...]

Ik ben op zoek naar een systeem waar ik direct Xpenology (ARC) op kan installeren met GPU ondersteuning zodat ik daar meteen alles op kan zetten qua docker / hw transcoding via Plex of Jellyfin. Iemand een idee wat ondersteund wordt? Heb momenteel Proxmox met een VM maar wat ik ook doe, ik krijg geen GPU ondersteuning erop. Proxmox draait momenteel op: 12th Gen Intel(R) Core(TM) i7-12650H.
Uiteraard alles gedaan om de GPU toe te voegen via Proxmox maar helaasch.
Welke Xpenology model gebruik je? Je moet sowieso een versie hebben die HW transcoding gebruikt. Ik heb deze sheet hiervoor nageslagen: https://docs.google.com/s...edit?pli=1#gid=1274624273

Hieruit kwam naar voren dat een 3622+ versie helemaal niet geschikt is hiervoor, dat je dan beter de 920+ kan pakken. Dat heb ik dus ook gedaan.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BliXem
Quad schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 21:08:
[...]

Welke Xpenology model gebruik je? Je moet sowieso een versie hebben die HW transcoding gebruikt. Ik heb deze sheet hiervoor nageslagen: https://docs.google.com/s...edit?pli=1#gid=1274624273

Hieruit kwam naar voren dat een 3622+ versie helemaal niet geschikt is hiervoor, dat je dan beter de 920+ kan pakken. Dat heb ik dus ook gedaan.
Thanks! Inmiddels is het gelukt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

BliXem schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 23:38:
[...]

Thanks! Inmiddels is het gelukt!
Mooi, fijn dat het gelukt is. Welk model heb je gepakt?

PVOutput☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BliXem
Met behulp van dit: https://github.com/PeterSuh-Q3/tinycore-redpill, gelukt. Heb de server versie gepakt en dat is SA6400 uit mijn hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
kroese schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 19:59:
Omdat ik zoveel problemen had met het installeren van XPEnology, heb ik de afgelopen tijd aan een alternatief gewerkt: een docker container van Virtual DSM 7.2

Voordelen:
  • Geen bootloader nodig
  • Geen PID/VID/MAC nodig
  • Updates werken volledig
  • Lichtgewicht, slechts 101 MB groot
  • Gebruikt dezelfde KVM acceleratie als Synology VMM
  • Compleet legaal, alle bestanden worden van de Synology servers gedownload
Mocht je het eens willen proberen dan kun je het downloaden via https://hub.docker.com/r/vdsm/virtual-dsm of de broncode bekijken op https://github.com/vdsm/virtual-dsm.
Op zoek naar een alternatief voor Xpenology ben ik dit aan het overwegen. Echter heb ik hier toch een aantal vragen over;
Voor nu werkt dit ongetwijfeld prima. Maar is er een kans dat dit over 3 jaar niet meer werkt? Met andere woorden;
Als ik nu een CT aanmaak binnen ProxMox en hier vDSM op installeer kan ik dan zonder problemen de komende jaren updaten of zijn de updates ergens van afhankelijk? (Bijvoorbeeld omdat deze vDSM een bepaald type synology simuleert).

Is er een kans dat dit in de toekomst niet meer werkt wegens wijzigingen in Kernel, CPU of iets?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:38
Robbie T schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 11:39:
[...]

Op zoek naar een alternatief voor Xpenology ben ik dit aan het overwegen. Echter heb ik hier toch een aantal vragen over;
Voor nu werkt dit ongetwijfeld prima. Maar is er een kans dat dit over 3 jaar niet meer werkt? Met andere woorden;
Als ik nu een CT aanmaak binnen ProxMox en hier vDSM op installeer kan ik dan zonder problemen de komende jaren updaten of zijn de updates ergens van afhankelijk? (Bijvoorbeeld omdat deze vDSM een bepaald type synology simuleert).

Is er een kans dat dit in de toekomst niet meer werkt wegens wijzigingen in Kernel, CPU of iets?
Het is de virtuele DSM die Synology zelf onderhoudt om virtuele Synology units aan te bieden vanuit de cloud. Zodra ze stoppen met die dienstverlening, verdwijnt ook de mogelijkheid om zelf deze container op je eigen hardware te downloaden en starten. Zolang Synology deze dienst gebruikt (genaamd C2) zullen ze de updates en dergelijke netjes bijhouden.

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
Inmiddels via Unraid vDSM draaien. Ik zie in de log nog wel het een en ander aan foutmeldingen voorbij komen;
- Failed to start synoindex check if ... any synoindex-related packages bijvoorbeeld. Geen idee of dit kwaad kan.

Ik heb geprobeerd om een statisch IP toe te wijzen maar krijg dit nog niet voor elkaar. Het lijkt erop dat de virtual dsm loader ofzo? wel op dat betreffend IP-adres laadt en daar krijg ik vervolgens een melding; The location of DSM is http://192.168.178.210:5000.

Erg onhandig als dat ding na elke restart een ander IP krijgt. Hoe los ik dat op?
Ik heb het nu gedaan door in vDSM zelf een static IP op te geven maar dat is ook niet helemaal wenselijk ivm eventuele veranderende IP-range.

[ Voor 11% gewijzigd door Robbie T op 02-02-2024 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoBieN-Be
Met MACVLAN kun je vDSM koppelen aan je LAN.
Dan ofwel via je DHCP server een adres toewijzen (eventueel een reservatie) of statisch instellen in DSM.

Helaas blijft de container zelf (het bare OS erin?) ook een IP hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kroese
Robbie T schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 15:23:
Ik zie in de log nog wel het een en ander aan foutmeldingen voorbij komen;
- Failed to start synoindex check if ... any synoindex-related packages bijvoorbeeld. Geen idee of dit kwaad kan.
Nee, kan geen kwaad, iedereen krijgt die meldingen. Weet niet precies waardoor dat veroorzaakt wordt, maar zover ik weet heeft het verder geen invloed op de functionaliteit.
Robbie T schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 15:23:

Erg onhandig als dat ding na elke restart een ander IP krijgt. Hoe los ik dat op?
Ik heb het nu gedaan door in vDSM zelf een static IP op te geven maar dat is ook niet helemaal wenselijk ivm eventuele veranderende IP-range.
DSM vraagt gewoon een IP aan je DHCP server, en die antwoord blijkbaar met 192.168.178.210. Als dat na elke restart veranderd, dan staat er misschien een instelling verkeerd van de DNS server, want mijn Asus router geeft elke keer hetzelfde IP terug (op basis van het MAC adres van de DSM installatie).

De container zelf (Debian+Qemu) heeft het macvlan IP, maar die heb je niet nodig. Vandaar dat ik een redirect doe op poort 5000 als je per ongeluk het macvlan IP in plaats van het DHCP IP zou gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoBieN-Be
Is het mogelijk om vDSM direct als QEMU VM te draaien in Proxmox zonder dat je een speciale debian container ertussen hebt zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroese
GoBieN-Be schreef op maandag 5 februari 2024 @ 19:37:
Is het mogelijk om vDSM direct als QEMU VM te draaien in Proxmox zonder dat je een speciale debian container ertussen hebt zitten?
In die container draaien nog allerlei andere scripts naast QEMU. Bijvoorbeeld eentje om vDSM te laten denken dat het in Synology VMM draait, en andere om vDSM netjes te laten afsluiten (omdat het het ACPI signaal van QEMU negeert), enz.

Natuurlijk kun je al die scriptjes ook los in Proxmox draaien eventueel, maar dan moet je weer zorgen dat ze tegelijk met de VM stoppen/starten bijvoorbeeld. En heb het juist in een container gestopt zodat alles bij elkaar gebundeld is, alle afhankelijkheden de juiste versie hebben en er geen compatibiliteitsproblemen mogelijk zijn.

Dus ja het is mogelijk, maar de installatie zou dan veel ingewikkelder worden dan die nu is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoBieN-Be
Bedankt voor de verduidelijking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evertos
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:26
cooLopke schreef op maandag 22 januari 2024 @ 14:37:
[...]

Ik heb dit aan de praat gekregen bij een Microserver gen8. Wel naar maximum DSM 7.1.1-49262 met APR. Van DSM 6.2 naar 7.1.1. Het is vooral belangrijk dat je de disks in de BIOS op AHCI plaatst in plaatst van RAID. Bij RAID heb je specifiekere drivers nodig. Daarna gewoon laten updaten naar de update 6. DS3622xs+

Ik vermoed dat de laatste build 7.2.1 69057 ook wel zou lukken, maar dan ga ik het via TCRP of ARC moeten proberen. De laatste build stond namelijk niet bij de APR.
Ik kon het toch niet laten liggen dus ik heb inderdaad DS3622xs+ aangehouden en voor de rest gewoon 7.2 onderstaande repo aagehouden:

https://github.com/PeterSuh-Q3/tinycore-redpill

Dat werkt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

Vanaf heden ben ik van XPenology af gegaan. de PC die ik hiervoor inzette zorgde voor dusdanig hoog warmteontwikkeling van de SSDs dat ik deze zsm moest uitfaseren. Daarom een Synology DS224+ gekocht, maar getwijfeld of ik niet beter voor de 423+ kon gaan, maar het prijsverschil was wel erg groot...

Migreren ging zeer simpel.. SSD uit de XPenology (model 920+), plaatsen in de DS224+ en starten maar. Hij zag vanzelf dat er een DS920+ configuratie was gebruikt en heeft deze meegenomen. Ik heb daarna eigenlijk niets meer hoeven doen, up en running binnen notime. d:)b

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
Ik heb sinds kort dat mijn virtual dsm container op unhealthy staat.
Hij functioneert nog prima maar hoe kan ik achterhalen waarom hij de unhealthy status heeft?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
version: "3"
services:
  dsm:
    container_name: dsm
    image: vdsm/virtual-dsm
    environment:
      DISK_SIZE: 72G
      DISK_FMT: qcow2
      RAM_SIZE: 2G
      CPU_CORES: "2"
    devices:
      - /dev/kvm
    cap_add:
      - NET_ADMIN
    ports:
      - 5000:5000
    volumes:
      - /home/ubuntu/dsm:/storage
    restart: on-failure
    stop_grace_period: 2m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belsj
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:30
Ik heb al enige jaren met veel plezier Xpenology (inmiddels geupgrade naar dsm 7.2) draaien op mijn HP Microserver ( gen 8 ). Heb hier 4 hdd in (1tb, 3tb, 6tb, 6tb).
Zojuist kreeg ik een melding van een hdd (die van 1tb) die problemen heeft. WIlde al een tijdje de capaciteit wat uitbreiden. Zou ik de 1tb zomaar kunnen vervangen door een 16tb versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arn0uDz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:28
Belsj schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 13:49:
Ik heb al enige jaren met veel plezier Xpenology (inmiddels geupgrade naar dsm 7.2) draaien op mijn HP Microserver ( gen 8 ). Heb hier 4 hdd in (1tb, 3tb, 6tb, 6tb).
Zojuist kreeg ik een melding van een hdd (die van 1tb) die problemen heeft. WIlde al een tijdje de capaciteit wat uitbreiden. Zou ik de 1tb zomaar kunnen vervangen door een 16tb versie?
Waarom niet? Ik heb ook een 16TB hardeschijf in gebruik zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-body
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

the-body

Ja, zo heet ik nou eenmaal

Belsj schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 13:49:
Als je JBOD hebt geen probleem. Anders wel even uitrekenen hoeveel TB je kwijtraakt in jouw RAID-config met 16TB.

This title is for sale, please send me a PM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Quad schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 22:07:
Vanaf heden ben ik van XPenology af gegaan. de PC die ik hiervoor inzette zorgde voor dusdanig hoog warmteontwikkeling van de SSDs dat ik deze zsm moest uitfaseren. Daarom een Synology DS224+ gekocht, maar getwijfeld of ik niet beter voor de 423+ kon gaan, maar het prijsverschil was wel erg groot...

Migreren ging zeer simpel.. SSD uit de XPenology (model 920+), plaatsen in de DS224+ en starten maar. Hij zag vanzelf dat er een DS920+ configuratie was gebruikt en heeft deze meegenomen. Ik heb daarna eigenlijk niets meer hoeven doen, up en running binnen notime. d:)b
Lees deze post van jou nu.

Worden dezelfde SSD's niet warm in de DS224+?

Is dat warm worden dus gewoon een issue van Xpenology, icm de minisforum?

Wat is je stroomverbruik met de DS224+?

Te koop....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

albino71 schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 15:40:
[...]

Lees deze post van jou nu.

Worden dezelfde SSD's niet warm in de DS224+?

Is dat warm worden dus gewoon een issue van Xpenology, icm de minisforum?

Wat is je stroomverbruik met de DS224+?
Ik heb geen uitschakeling meer gehad van het systeem. Deze wordt niet warmer dan 32 graden ongeveer zie ik. Systeemtemperatuur is 45 traden.

Het uitschakelen van de Xpenology had puur te maken met de combinatie van compacte pc en passieve koeling, op een warme plek (zolder). En zodra de SSD 65 graden? aantikte ging de Xpenology uit.

Idle is 6w voor de DS224+ met 1 SSD.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belsj
Arn0uDz schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 14:06:
[...]

Waarom niet? Ik heb ook een 16TB hardeschijf in gebruik zonder problemen.
Las ergens dat moederbord soms niet meer dan x tb ondersteunt en dat het stroomverbruik van grote schijven blijkbaar groter is (wist ik niet). Heb jij 1 16TB schijf draaien of in combinatie met andere schijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belsj
the-body schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 14:30:
[...]

Als je JBOD hebt geen probleem. Anders wel even uitrekenen hoeveel TB je kwijtraakt in jouw RAID-config met 16TB.
Oh, goeie inderdaad. Heb volgens mij SHR en dan verlies ik veel van die extra ruimte van die 16TB...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arn0uDz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:28
Belsj schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 19:26:
[...]

Las ergens dat moederbord soms niet meer dan x tb ondersteunt en dat het stroomverbruik van grote schijven blijkbaar groter is (wist ik niet). Heb jij 1 16TB schijf draaien of in combinatie met andere schijven?
Gebruik niet hetzelfde systeem als jij. Maar ik heb meerdere hardeschijven in gebruik waarvan de 16TB de grootste is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:54

nelizmastr

Goed wies kapot

Belsj schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 19:32:
[...]

Oh, goeie inderdaad. Heb volgens mij SHR en dan verlies ik veel van die extra ruimte van die 16TB...
Sowieso is jouw setup niet optimaal. In RAID hoor je wel dezelfde grootte te hebben. Met 1TB als kleinste is je array maar 3TB netto en met 6TB schijven is dat 6TB (min verliezen bij formatteren en binair conversie). Je kunt beter de 1TB em 3TB wisselen met 2 nieuwe 6TB’s :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belsj
Inmiddels heb ik mijn 16tb schijf werkend, maar meteen ook een upgrade gedaan van een Microserver Gen 8 naar een ML 110 Gen 9. Alle schijven overgezet en na enige gepruts draaien mijn 4 schijven nu in de ML 110.

Nu valt me op dat de ML 110 best veel geluid maakt t.o.v. de oudere microserver. Daarom verder nagezocht en het blijkt dat HP de fan-control heeft uitgeschakeld in de ILO4. Blijkbaar is er ook een alternatieve firmware beschikbaar waarmee deze functionaliteit unlocked kan worden.

Een en ander is te lezen op: https://www.reddit.com/r/...d_access_to_fan_controls/

Aangezien ik echt een Linux-leek ben kom ik hier niet helemaal uit. Mijn vragen:
- Bij de installatie van de server had ik best wat moeite om de 4 HDD's kenbaar te maken aan de ML 110. Hij herkende eerst niet alle schijven en heb toen diverse dingen geprobeerd, en opeens vroeg DSM of ik de oude configuratie wilde houden. Toen ging het eigenlijk vanzelf. Ik zou dus liefst niets veranderen aan mijn huidige 4 schijven of mijn Arc-loader USB stick. Als ik het goed begrijp moet ik echter eerst Ubuntu installeren/runnen op de server. Maar omdat ik net DSM/Xpenology heb draaien wil ik niet dat er op mijn harde schijven iets anders wordt geinstalleerd. Kan ik Ubuntu los op een USB-stick zetten en al mijn huidige HDD's loskoppelen of moet ik toch even een andere oude lege hdd erin zetten en installeren?
- Als de update dan niet functioneert is het idee om de huidige 4 schijven en Arc-USB terug te plaatsen, in de veronderstelling dat alles dan werkt zoals nu. Klopt deze aanname?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoBieN-Be
Je kan perfect booten van een USB stick met Ubuntu terwijl alle schijven losgekoppeld zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belsj
Ah mooi, goed om te weten. Heb net een USB-stick gemaakt met Ubuntu, maar ga beter even wachten tot morgen want als mijn server opstart is het net alsof er een straaljager vertrekt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belsj
Toch maar eerst op een reserve Microserver (DL 380) geprobeerd, waar ook Xpenology op draait met enkele schijven. Vandaag al deze schijven losgekoppeld en de Xpenology USB stick eruit gehaald. Vervolgens de dipswitch 1 op het moederbord van de DL 380 omgezet en de Ubuntu USB-stick op dat moederbord ingeplugd.

De verdere procedure ging eigenlijk zonder veel problemen en inmiddels in staat om de fans van de DL380 volledig te kunnen tweaken waardoor ik een nagenoeg geluidsloze server heb staan. Uiteindelijk de 4 harde schijven terug geplaatst en de Xpenology USB stick op het moederbord terug geplaatst.

1 Server nu gedaan naar volle tevredenheid, nu nog mijn andere twee (DL 360 en de ML 110)...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Belsj
Ook inmiddels de DL 360 en de ML 110 fluisterstil gekregen. Mocht iemand ook net zo weinig Linux-kennis hebben als ik, hier nog een korte beschrijving van de stappen die mij geholpen hebben om het voor elkaar te krijgen:
  • Brand Ubuntu desktop op USB-stick
  • Rufus om ISO image naar USB te zetten
  • Kopieer ook bestanden naar die USB-stick (ilo4_273.bin / ilo4_273.bin.fancommands / CP027911.scexe)
  • Open de kast van de HP Microserver en vind DIP switches (bij SW2 op moederbord) en zet pin 1 op andere stand
  • Steek USB stick in USB op moederbord
  • Start HP Microserver op (zonder schijven / USB van Xpenology)
  • Bij opstarten kies voor F11 (opstartkeuzes) en selecteer Ubuntu USB stick. Kies voor ‘Graphic of Try’
  • Als Ubuntu is opgestart: start Terminal
  • sudo modprobe -r hpilo
  • Ga naar ‘Files’ ‘+Other Locations’ ‘Ubuntu’ ‘cdrom’ en kopieer CP en ILO bestanden naar ’Home’
  • sh CP027911.scexe --unpack=ilo_250
  • cd ilo_250
  • Kopieer drie bestanden van boven via ‘Files’ app naar ilo_250 directory
  • In Terminal:
  • cp ilo4_273.bin.fancommands ilo4_250.bin (als foutmelding even controleren of bestanden er wel staan)
  • sudo ./flash_ilo4 --direct
  • Continue -> Yes
  • Pin 1 weer terugzetten op moederbord en Ubuntu USB eruit / harde schijven terug en Xpenology USB weer insteken
  • Inloggen op ip-adres van ILO4 Administrator en wachtwoord
  • Information -> Diagnostics -> Reset (even wachten totdat fans even opstarten en weer rustig worden)
  • Dan via Putty SSH naar ILO; vul ip-adres ILO 4 in
Daarna kun je met de fan commando's zoals toegelicht in de youtube videos hierover zoeken naar de juiste standen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

Ik vraag me één ding af, waarom wil je van die energievretende machines draaiende hebben?

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:15
Mijn Gen8 Esxi machine draaiende ESXI 6.7 draaide DSM op een 870 EVO 1TB datastore was gecrashed dus ik stond weer voor de keuze. XPenology (oid) of toch maar een Synology kopen.

Toch maar weer voor de Gen8 machine gekozen. Gelukkig draaide ik DSM als VM met alle HDDs op passthrough, dus het was een kwestie van de VM backup op een andere datastore opspinnen, de boel restoren en voila alles werkte weer! Dit was met een 6.x versie van DSM.

Wilde toen op andere Gen8 machine DSM 7 eens proberen. Dat werkt met een alternatieve versie van Redpill echt goed, en ook makkelijk te installeren.

Heb gebruikt:

Arcloader
en heb deze Youtube tutorial gevolgd:

Heb wel de PAT file zelf geupload toen DSM online kwam.

Had ondertussen een 2de hands Lsi 9240-8i gekocht die wonder boven wonder binnen een weekje al binnen kwam. Gelijk geflashed naar IT modus en aan de DSM 7 VM meegegeven als PCI device (click reserve all memory).

Nieuwe HDD erin en voila! Echt prima.

Wel moet je nog even een Mini molex 4pins naar SATA kopen, want bij mij was de SATA kabel naar de DVD speler gekoppeld met powerkabel. En je hebt toch een datastore nodig onder ESxi.

Heb nu alleen wel 1 SFF-8087 poort op mijn LSI kaart over, misschien kan ik die nog eens koppelen aan een externe JBOD case voor wat extra connecties?

• menn0
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:29
Ook geinstalleerd op een el cheapo asrock j3455, armsetupwriter gedaan voor snelle boot.
All good, met 1 ding niet rekening gehouden synology kan geen schijven importeren waar al zaken opstaan.
Aangezien het een 16tb schijf is, en ik er daar niet meer van heb liggen is dit wel balen.
Wellicht weeeeeer de zfs pool (wat de bron is) op een computer mounten en dan de hdd erbij stoppen en over ethernet (BAH!) kopieren, Een hoop werk voor niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Red devil
menn0 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 15:56:
Ook geinstalleerd op een el cheapo asrock j3455, armsetupwriter gedaan voor snelle boot.
All good, met 1 ding niet rekening gehouden synology kan geen schijven importeren waar al zaken opstaan.
Aangezien het een 16tb schijf is, en ik er daar niet meer van heb liggen is dit wel balen.
Wellicht weeeeeer de zfs pool (wat de bron is) op een computer mounten en dan de hdd erbij stoppen en over ethernet (BAH!) kopieren, Een hoop werk voor niets.
Balen ja, maar een bestaande DSM schijf zo erbij pluggen werkt toch? Als test ga ik straks, als ik mijn 16TB naar 20TB heb gebackupp-ed, even een nieuwe DSM7 maken in andere ESXI machine en daar de 16TB bij pluggen, hopelijk wordt die zo herkend.

• menn0
Red devil schreef op donderdag 26 december 2024 @ 21:09:
[...]

Balen ja, maar een bestaande DSM schijf zo erbij pluggen werkt toch? Als test ga ik straks, als ik mijn 16TB naar 20TB heb gebackupp-ed, even een nieuwe DSM7 maken in andere ESXI machine en daar de 16TB bij pluggen, hopelijk wordt die zo herkend.
Je schijf wordt idd wel herkend, echter ik had de nieuwe schijf eerst met een enorme omweg het meest veilig reeds vol gezet met de data,
ik had nog een FreeNas 11.X -> zpool
Dus moest via Ubunu live-usb de pool mounten in een systeem waar ik ook de nieuwe Hdd met btrfs had geinstalleerd om em vervolgens even bij te zetten in xpenology dva1622, niet dus. Had ook alles crc32c gehash-ed en gecheckt, toch een paar dagen werk grrr

• Red devil
menn0 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 21:26:
[...]

Je schijf wordt idd wel herkend, echter ik had de nieuwe schijf eerst met een enorme omweg het meest veilig reeds vol gezet met de data,
ik had nog een FreeNas 11.X -> zpool
Dus moest via Ubunu live-usb de pool mounten in een systeem waar ik ook de nieuwe Hdd met btrfs had geinstalleerd om em vervolgens even bij te zetten in xpenology dva1622, niet dus. Had ook alles crc32c gehash-ed en gecheckt, toch een paar dagen werk grrr
Helemaal irritant is het als je niet genoeg ruimte hebt om een dikke HDD over te zetten en als het per 1TB moet, of in stukjes. Mijn 14TB begint dus ook net te crashen, en week ervoor mijn 1TB EVO SSD met esxi datastore. Mag je lekker in de weer met Hetman RAID Recovery (werkt trouwens perfect). Gelukkig is het kerstvakantie :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daily.data.inj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Voor mijn gevoel "late to the party", maar gaaf spul dat virtual dsm container: @kroese thanks!
Binnen no time draaiend met Traefik als reverse proxy ervoor, inclusief TLS. De WebUI voelt ook een stuk meer responsive/snappy aan dan mijn DS918+.
Is het mogelijk om het admin account te creëren via environment variables of gaat dat niet omdat de account creation onderdeel is van de 'native' DSM setup/initialisatie?

Klopt het dat het grootste verschil tussen Virtual DSM en XPenology container vs OS is met alle voor- en nadelen? Licentie wise is er (voor zover ik kan lezen) geen verschil tussen beide.

Ben nog even aan het twijfelen voor welke use case ik dit wil inzetten. Back-up is vrij voor de hand liggend. Iemand die dit ook gebruikt als enige/main NAS OS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
daily.data.inj schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 14:54:
Ben nog even aan het twijfelen voor welke use case ik dit wil inzetten. Back-up is vrij voor de hand liggend. Iemand die dit ook gebruikt als enige/main NAS OS?
Ik draai als main NAS onder ESxi in een VM, met een RAID card op passthrough. Dus alle SMART data wordt goed uitgelezen. Heb het als main NAS OS omdat het zo lekker makkelijk is, alles werkt in no-time!
Red devil schreef op donderdag 26 december 2024 @ 21:09:
[...]

Dit werkt perfect. Heb nu 2x een HP Gen8 met ESXi. Beide met een LSI op in IT modus op passthrough. Beide VMs met Arc een DSM7.2 setup. Op machine 1 een 16TB gevuld en daarna in machine 2 gezet, wordt gelijk goed herkend. Oudere schijven, met DSM 6 gemaakt, worden ook goed herkend.

Nu nog even syncen instellen tussen machine 1 en machine 2 en ik heb een hot spare machine.

[ Voor 43% gewijzigd door Red devil op 31-12-2024 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoBieN-Be
daily.data.inj schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 14:54:
Klopt het dat het grootste verschil tussen Virtual DSM en XPenology container vs OS is met alle voor- en nadelen? Licentie wise is er (voor zover ik kan lezen) geen verschil tussen beide.
Virtual DSM van @kroese is via container technologie gemaakt, maar in de container wordt via KVM een virtuele machine uitgevoerd met daarop DSM. Ongeveer op dezelfde manier zoals je op een echte Synology ook via virtual machine manager een virtuele DSM kan uitvoeren.

Wat betreft licentie is er zeker een verschil.
XPenology probeert een echt Synology toestel te faken, dus bijvoorbeeld in Surveillance Station krijg je de ingebouwde licentie voor 2 camera's.
Bij Virtuele DSM met daarop Surveillance Station krijg je geen ingebouwde camera licenties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menn0
Door het grote Seagate debacle moest ik 16TB vervangen.

Situatie:

1x DS2413+ Als een vault
1x JS3450 als DVA1622

Om het qua omvang allemaal rond te krijgen, moesten er files naar de Vault, en op de nieuwe 16TB

Ik maakte op de de DVA1622 een nieuwe pool en volume aan met de nieuwe 16TB, in mijn geval werd dit weer volume1. Alles van volume 2 naar volume 1 gemoved via het github script van 007, data deels ook gemoved naar dit volume en deels dus naar de vault.

Ok, ik happy dat eindelijk alles was opgeslagen, en kan eindelijk ook de 16tb seagate eruit halen om terug te sturen.

Omdat ik alle apps naar volume 1 had verschoven, dacht ik dat ik de NAS simpelweg kon uitzetten, de 3 schijven die samen het oude volume 2 maakte kon verwijderen, en weer opnieuw kon opstarten.

Helaas, nu bij het opstarten vraag hij mij om DiskStation te installeren.
Had ik in DSM volume2 ook software-matig moeten killen? Of wat heb ik fout gedaan? Ik kan het oude volume2 niet meer in de NAS plaatsen omdat de 2 kleinere schijven reeds zijn bijgevoegd in de de vault. De oude 2413 met een SHA-2 pool :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoBieN-Be
Het OS staat ook gespreid op alle volumes.
Het is best om volumes te verwijderen in DSM en schijven veilig te verwijderen.
Pagina: 1 ... 32 33 Laatste