Het Grote XPenology Topic

Pagina: 1 ... 32 33 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:15

Quad

Doof

albino71 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 23:14:
@Quad USB stick lijkt de boosdoener. Hoe iets relatief simpels een groot probleem kan lijken!

Ben een stuk verder nu. Heb de laatste arpl en ben nu de 923 aan het installeren. Dank voor de snelle reactie!
Veel plezier. Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen met dit doosje. ;)
Heb je de mogelijkheid om het stroomverbruik te meten? Ik ben benieuwd in hoeverre de extra SSD aan vermogen pakt.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Quad schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 23:16:
[...]

Veel plezier. Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen met dit doosje. ;)
Heb je de mogelijkheid om het stroomverbruik te meten? Ik ben benieuwd in hoeverre de extra SSD aan vermogen pakt.
Op dit moment wordt de SSD in de opslagpool opgenomen.

Alles voelt erg snappy aan en de verbruiksmeter geeft eigenlijk de hele tijd zo'n 4,2 W aan.

Korte uitschieters bij handelingen naar 7W, en de hoogste zeer korte piek die ik zag was rond de 10W.

Heb geen grafiekje, dus ik moet het live aflezen (Woox).

Te koop....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

albino71 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 23:24:
[...]

Op dit moment wordt de SSD in de opslagpool opgenomen.

Alles voelt erg snappy aan en de verbruiksmeter geeft eigenlijk de hele tijd zo'n 4,2 W aan.

Korte uitschieters bij handelingen naar 7W, en de hoogste zeer korte piek die ik zag was rond de 10W.

Heb geen grafiekje, dus ik moet het live aflezen (Woox).
Verbruik zal minder worden als processen lager zijn en je uit de gui afgemeld bent. :)
Prima waardes, lekker zuinig systeem!

PVOutput☀️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xW3ECRBp3T5dUEv47sPIeIjnK9M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/x5oRykuQFiHcIZiNulSG2qtg.png?f=user_large

DSM 7.1.1-42962 Update 4 ging soepeltjes. Op Xpenology model 920+.

PVOutput☀️

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• kroese
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 06-02-2024
Omdat ik zoveel problemen had met het installeren van XPEnology, heb ik de afgelopen tijd aan een alternatief gewerkt: een docker container van Virtual DSM 7.2

Voordelen:
  • Geen bootloader nodig
  • Geen PID/VID/MAC nodig
  • Updates werken volledig
  • Lichtgewicht, slechts 101 MB groot
  • Gebruikt dezelfde KVM acceleratie als Synology VMM
  • Compleet legaal, alle bestanden worden van de Synology servers gedownload
Mocht je het eens willen proberen dan kun je het downloaden via https://hub.docker.com/r/vdsm/virtual-dsm of de broncode bekijken op https://github.com/vdsm/virtual-dsm.

[ Voor 2% gewijzigd door kroese op 19-10-2023 15:51 . Reden: URL veranderd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

@kroese mooi project, vereiste is Linux met docker?

Hoe werkt het met toekomstige updates? En opslag (1 disk?) enkel virtueel binnen de Linux VM?

PVOutput☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kroese
@Quad Ja het vereist momenteel Linux x86 met docker, maar mocht er vraag naar zijn zou ik het ook geschikt kunnen maken voor ARM architectuur zodat het ook op een Raspberry Pi kan draaien bijvoorbeeld.

Het zou volledig compatible met alle toekomstige updates moeten zijn (in tegenstelling tot Xpenology). Momenteel maakt de installer 1 disk aan (de grootte kun je aanpassen in de compose file), maar mocht je er meerdere willen (of een bestaande schijf rechtstreeks gebruiken ipv een docker volume) dan zou ik daar functionaliteit voor kunnen toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

@kroese Thanks zal er naar kijken, ik kan het niet native draaien.
Ik draai in docker op een virtuele Linux VM, hardware virtualisatie is ingeschakeld zodat KVM aangesproken kan worden.

Desondanks loopt het niet verder dan deze melding (uit portainer):
code:
1
2
[   23.024723] 8021q: 802.1Q VLAN Support v1.8
[   23.026802] 8021q: adding VLAN 0 to HW filter on device eth0

Indien gewenst kan ik je de gehele log sturen in DM.

Edit: Met bridge netwerk werkt het wel, kan waarschijnlijk niet overweg met MACVLAN, zoals ik nu toepas op mijn docker.

Werkt verder wel erg snel, eens zien of ik hier iets mee kan.
Zonder het gedoe met MACVLAN had dit in een paar minuten in de lucht gekomen. _/-\o_
De 7.2 beta draait ook zonder moeite.

[ Voor 26% gewijzigd door Quad op 01-04-2023 23:14 ]

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-05 09:35
Heeft iemand een werkende loader voor Proxmox? Versie van DSM maakt me niet uit. Ik moet iets simpels snel werkend hebben. Alle loaders lopen vast bij het booten van de DSM kernel. Linkje met actuele werkende instructies zou super zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

@Tadango arpl lukt ook niet?

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Nee, die loopt dus vast. Heeft die iets bijzonders nodig qua hardware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Tadango schreef op zondag 2 april 2023 @ 18:39:
[...]

Nee, die loopt dus vast. Heeft die iets bijzonders nodig qua hardware?
In principe is dat ook het laatste wat je ziet bij het booten van DSM.
Daarna wordt onder water DSM gestart en alles. Heb je de optie Configure Loader wel gehad voor het genereren van een SN en MAC adres?

Zie: YouTube: Automated RedPill Loader (ARPL)

[ Voor 10% gewijzigd door Quad op 02-04-2023 18:45 ]

PVOutput☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tadango
ja ja, configuratie is gedaan. Loader begint ook maar na Booting is het stil.....

Edit: Serial port toegevoegd voor debugging en nu werkt het wel? Was deze nodig? Naja, ik zie een DSM welke ik kan installeren :) Eens kijken of ik zo bij de backup bestanden kan (daar gaat het nu om)

[ Voor 55% gewijzigd door Tadango op 02-04-2023 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Tadango schreef op zondag 2 april 2023 @ 18:45:
ja ja, configuratie is gedaan. Loader begint ook maar na Booting is het stil.....
Check, zie je in beeld wel het IP adres verschijnen, gevolgd door Loading DSM kernel?

Edit: Ah mooi, fijn dat het gelukt is. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Quad op 02-04-2023 18:48 ]

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoBieN-Be
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 01-06 23:35
kroese schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 19:59:
een docker container van Virtual DSM 7.2
In een Virtual DSM heb je geen Surveillance Station camera licenties inbegrepen zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• panomi
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-06 16:54
Mocht je het eens willen proberen dan kun je het downloaden via https://hub.docker.com/r/kroese/virtual-dsm of de broncode bekijken op https://github.com/kroese/virtual-dsm.
Ik krijg zowel bij Docker Desktop (Windows) als op de Synology de melding:

add bridge failed: Operation not permitted

Idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

panomi schreef op donderdag 6 april 2023 @ 18:01:
[...]

Ik krijg zowel bij Docker Desktop (Windows) als op de Synology de melding:

add bridge failed: Operation not permitted

Idee?
Je moet wel poorten toekennen anders kan hij er niet zoveel mee.
code:
1
2
3
4
5
        ports:
            - 80:5000
            - 443:5001
            - 5000:5000
            - 5001:5001

Edit: Vergeet bovenstaande, ik denk dat je de optie

cap_add:
- NET_ADMIN

Vergeten bent.
Als ik zonder die test, krijg ik de fout die jij ook hebt, met cap_add loopt het wel door.

[ Voor 19% gewijzigd door Quad op 06-04-2023 22:31 ]

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• panomi
Quad schreef op donderdag 6 april 2023 @ 22:03:
[...]

Je moet wel poorten toekennen anders kan hij er niet zoveel mee.
code:
1
2
3
4
5
        ports:
            - 80:5000
            - 443:5001

Edit: Vergeet bovenstaande, ik denk dat je de optie

cap_add:
- NET_ADMIN

Vergeten bent.
Als ik zonder die test, krijg ik de fout die jij ook hebt, met cap_add loopt het wel door.
Dat was hem!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kroese
Heb nu ook de stappen voor MACVLAN aan de FAQ toegevoegd.

De container krijgt dan een eigen IP en het voordeel is dat je geen afzonderlijke poorten meer hoeft te mappen naar de services die je op DSM hebt draaien.

@Quad Kun je eens kijken of het jou nu wel lukt met die stappen? Want heb eigenlijk niet anders gedaan dan een nieuwe macvlan netwerk aangemaakt, en die toegewezen aan de container. Dus begrijp nog steeds niet helemaal waar het bij jou dan misging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

@kroese ik ga kijken! Kom erop terug.

@kroese Het werkt nu prima, niets anders gedaan als bij de eerste images.
Ik zie dat je nu wel flink wat versies verder bent, wellicht zat het niet goed in een van de eerste versies.

Intern IP in de docker is wel iets van 20.20.20.x.

[ Voor 75% gewijzigd door Quad op 08-04-2023 17:32 ]

PVOutput☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kroese
@Quad Owja, de netwerk code was nog heel anders in die eerste versies, niet aan gedacht. Dan ligt het daaraan dat het nu wel werkt. Bedankt voor het testen in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:51
kroese schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 19:16:
@Quad Owja, de netwerk code was nog heel anders in die eerste versies, niet aan gedacht. Dan ligt het daaraan dat het nu wel werkt. Bedankt voor het testen in ieder geval!
Gaaf project Kroese! Ik zat te denken, zou je de Docker niet kunnen draaien op een moderne Raspberry Pi? Dan zou je misschien een dikke M2 SSD kunnen toevoegen (https://nl.hardware.info/...booten-vanaf-een-nvme-ssd) en die aanbieden aan de container. Dan zou je wel een goedkope, zuinige en redelijk snelle synology vervanger hebben. Nu nog even wachten op goedkope 8TB M2 SSDs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroese
Red devil schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 19:33:
[...]

zou je de Docker niet kunnen draaien op een moderne Raspberry Pi?
Ja het zou technisch kunnen, maar omdat Virtual DSM voor x86 gecompileerd is, zal QEMU dan alle instructies moeten gaan vertalen van x86 naar ARM toe. Door deze vertaalslag zal de performance een stuk minder zijn, en de Raspberry is natuurlijk al niet zo'n krachtpatser van nature, waardoor dat nog eerder opvalt.

De enige echte oplossing zou zijn wanneer Synology een ARM-editie uitbrengt van Virtual DSM, maar die kans is nihil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
kroese schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 20:31:
[...]

Ja het zou technisch kunnen, maar omdat Virtual DSM voor x86 gecompileerd is, zal QEMU dan alle instructies moeten gaan vertalen van x86 naar ARM toe. Door deze vertaalslag zal de performance een stuk minder zijn, en de Raspberry is natuurlijk al niet zo'n krachtpatser van nature, waardoor dat nog eerder opvalt.

De enige echte oplossing zou zijn wanneer Synology een ARM-editie uitbrengt van Virtual DSM, maar die kans is nihil.
Ah ja, daar heb je gelijk in. Of anders een goedkope NUC en daar dan Linux met Docker op.

Ik draai nu Synology als een VM image onder ESXI. Dat werkt ook prima, ook omdat je de SATA kaart met HDDs barebone kunt doorlussen, dus Synology kan alle SMART data uitlezen. Maar een oplossing met Docker zou ook interessant zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Red devil schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 20:42:
[...]

Ah ja, daar heb je gelijk in. Of anders een goedkope NUC en daar dan Linux met Docker op.

Ik draai nu Synology als een VM image onder ESXI. Dat werkt ook prima, ook omdat je de SATA kaart met HDDs barebone kunt doorlussen, dus Synology kan alle SMART data uitlezen. Maar een oplossing met Docker zou ook interessant zijn.
Of een Minisforum PC.
Met 3.5W ernstig zuinig: Quad in "Het grote zuinige server topic - deel 3"

Mijne heb ik voorzien van Xpenology als test, maar een Linux os met docker kan nu ook wel als test eens proberen, waarschijnlijk beter te optimaliseren.

PVOutput☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Red devil
Quad schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 20:44:
[...]

Of een Minisforum PC.
Met 3.5W ernstig zuinig: Quad in "Het grote zuinige server topic - deel 3"

Mijne heb ik voorzien van Xpenology als test, maar een Linux os met docker kan nu ook wel als test eens proberen, waarschijnlijk beter te optimaliseren.
Fantastisch, wat een zuinig ding. Kun je op dit moment, nu je het draait op een SD kaartje, de HDDs raw doorsturen naar Synology? Ziet die de smart data? Want dat mis je misschien als je een docker gaat draaien? Of kun je ook raw devices doorsturen met een container... geen idee eigenlijk.

Maar die SMART waardes zou je altijd met de onderliggende Linux OS kunnen uitlezen en controleren natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

@Red devil ik moet dat even checken. Ik draai Xpenology niet op een sd kaart hoor.
Maar idd, in geval van Linux lees je 'm wel uit vanuit je host os.

PVOutput☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kroese
Quad schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 20:44:
[...]

Of een Minisforum PC.
Met 3.5W ernstig zuinig:
Ik gebruik zelf een MeLE Quieter 3C hiervoor. Zelfde verbruik, iets betere CPU, maar het belangrijkste: geen ventilator. De behuizing is van een speciaal soort kunststof gemaakt dat de warmte kan geleiden. Is voor mij toch wel een heel groot voordeel ten op zichte van al die andere mini-pc's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

kroese schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 21:50:
[...]

Ik gebruik zelf een MeLE Quieter 3C hiervoor. Zelfde verbruik, iets betere CPU, maar het belangrijkste: geen ventilator. De behuizing is van een speciaal soort kunststof gemaakt dat de warmte kan geleiden. Is voor mij toch wel een heel groot voordeel ten op zichte van al die andere mini-pc's.
Er is zeker een markt voor dat soort systemen. Zuiniger en ideaal voor xpenology systemen.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01:28
Ik draai al jaren Xpenology bare metal op een zelbouw systeem met de volgende specs:

-Gigabyte J3455 moederboard met Intel J3455 processor
-16 GB RAM
-4 HDD's in hybrid raid (SHR): 2 x 4 TB WD Red, 2 x 8 TB WD Ultrastar

Dat heeft altijd prima gepresteerd met de firmware voor een DS918 versie 6.2.
Read en write snelheden via SMB van en naar een Windows 10 PC lagen altijd rond de 100 MB/s.

Een aantal maanden terug ben ik overgestapt naar DSM 7.1.x (ook de DS918 versie) m.b.v. de Redpill loader, en heb een clean install gedaan en gelijk het filesysteem overgezet van EXT4 naar Btrfs.

Op zich werkt alles goed, de webinterface is zelfs beduidend sneller.

Echter: de read en write snelheden zijn beduidend slechter en fluctueren sterk.
Met name lezen van de "DS918" naar een PC is beduidend langzamer, gemiddeld
zo rond de 60 MB/s.

Read transfers heb ik getest met grote files (4 GB of meer) via SMB file sharing, via FTP en
via een browser en File Station. In alle gevallen ligt de gemiddelde read snelheid rond de 60 MB/s.

Daaruit trek ik de conclusie dat de snelheidsreductie niet met het gekozen protocol te maken heeft.

Ter vergelijking: met mijn mini servertje op basis van een Raspberry Pi 4 met Open Media Vault
haal ik read en write snelheden van ca. 100..110 MB/s over hetzelfde netwerk via SMB/CIFS.

Lokale file copy naar een direct op de "DS918" aangesloten USB hard disk via de File Manager gaat met een snelheid van ca. 112 MB/s.
Die snelheid zakt wel in na enige tijd, op het moment dat alle vrije RAM in gebruik is voor caching. Dat heeft ongetwijfeld te maken met de externe USB HDD die deze snelheid niet steady kan verwerken.
Omdat het echter een tijdje goed gaat op volle snelheid, ga ik er van uit dat noch de 4 HDD's, noch het Btrfs file systeem de snelheid beperken.

Maar als het niet aan het gebruikte protocol en ook niet aan de HDD's en het file systeem ligt, waaraan dan wel?

Is DSM7.1 dan zoveel trager dan DSM6.2 m.b.t. file transfers? Zijn er andere dingen die de snelheid kunnen beperken die ik over het hoofd zie?

Ik heb services als file indexering e.d. zoveel mogelijk uitgeschakeld, en in rust is de CPU load maar een paar procent.
Tijdens file transfers is de CPU load zo'n 50 tot 60%, en dit is voornamelijk de SMB service.

Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Red devil schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 20:48:
[...]

Fantastisch, wat een zuinig ding. Kun je op dit moment, nu je het draait op een SD kaartje, de HDDs raw doorsturen naar Synology? Ziet die de smart data? Want dat mis je misschien als je een docker gaat draaien? Of kun je ook raw devices doorsturen met een container... geen idee eigenlijk.

Maar die SMART waardes zou je altijd met de onderliggende Linux OS kunnen uitlezen en controleren natuurlijk.
Ik zie de interne ssd zonder moeite incl smart info. Via een docker container zal dat uiteraard niet gaan.

Ik zal binnenkort een zuinig Linux os installeren op dit systeem en virtual DSM maken.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
Quad schreef op zondag 9 april 2023 @ 21:23:
[...]
Ik zie de interne ssd zonder moeite incl smart info. Via een docker container zal dat uiteraard niet gaan.
Ik zal binnenkort een zuinig Linux os installeren op dit systeem en virtual DSM maken.
Erg benieuwd. Ik draai nu nog alles op HP Gen8 met Xeon machines. Zijn ook fantastisch, hiervoor een HP Gen7 N54L gehad, heeft jaren perfect barebone XPenology gedraaid totdat de voeding het begaf.
Nu draai ik het dus virtueel in een VM, nog geen versie 7 maar ik maak ook niet echt gebruik van alle fancy opties. De file sharing is primair het doel van die machine.

Kun je de data die je deelt met de DMS docker via Linux nog goed uitlezen? Of is dat afhankelijk hoe je het inricht in DSM? Het zou handig zijn om erbij te kunnen zonder dat de Docker draait (bijv als deze niet wil opstarten/kapot is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Dat kan @kroese beantwoorden denk ik.
Maar in feite staat je data op de virtuele volume, en die kan je migreren naar een andere dockercontainer lijkt me.

Mogelijk dat het volume ook in Linux te mounten en uit te lezen is.

PVOutput☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kroese
Ja het zijn gewoon raw disk images, dus die kun je met het standaard mount commando van Linux mounten, en vrijwel elke andere tool om iets met disk images te doen heeft ook support voor raw. Het is namelijk geen formaat met headers oid, maar een letterlijke dump van de disk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
kroese schreef op zondag 9 april 2023 @ 22:09:
Ja het zijn gewoon raw disk images, dus die kun je met het standaard mount commando van Linux mounten, en vrijwel elke andere tool om iets met disk images te doen heeft ook support voor raw. Het is namelijk geen formaat met headers oid, maar een letterlijke dump van de disk.
Moet je dan niet ook het file system (bijv ext3/ext4/ Btrfs etc) aangeven om het te mounten? Kom je natuurlijk snel genoeg achter met wat trial en error.

Maar als de data zo makkelijk te mounten is, is dat wel een groot pluspunt. Dan kun je in geval van nood nog makkelijk bij je data.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tadango
Ik heb geprobeerd om een enkele Basic disk te mounten. Weinig positiefs helaas. Ja je kan de raid zo herstellen en ja je hebt dan een btrfs partitie maar nee, deze mount niet zomaar in Linux. Zou je wel verwachten maar iets instellingen zoals Synology ze gebruikt matched niet met een moderne linux kernel. Dit was een volume gemaakt in DSM 6.2. Een oudere kernel zou een oplossing kunnen zijn maar dat is gedoe. Data is er uiteraard wel maar simpelweg mouten valt tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
Tadango schreef op maandag 10 april 2023 @ 19:08:
Ik heb geprobeerd om een enkele Basic disk te mounten. Weinig positiefs helaas. Ja je kan de raid zo herstellen en ja je hebt dan een btrfs partitie maar nee, deze mount niet zomaar in Linux. Zou je wel verwachten maar iets instellingen zoals Synology ze gebruikt matched niet met een moderne linux kernel. Dit was een volume gemaakt in DSM 6.2. Een oudere kernel zou een oplossing kunnen zijn maar dat is gedoe. Data is er uiteraard wel maar simpelweg mouten valt tegen.
Ik vind hier nog een tutorial van Synology zelf. Hangt er dus sterk vanaf hoe je het op de DSM hebt ingericht. Dus RAID, of encrypted etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Red devil schreef op maandag 10 april 2023 @ 19:13:
[...]

Ik vind hier nog een tutorial van Synology zelf. Hangt er dus sterk vanaf hoe je het op de DSM hebt ingericht. Dus RAID, of encrypted etc.
Wellicht dat die ubuntu versie zou werken. Ik kreeg fouten dat de superblock niet gevonden kon worden op de btrfs partitie terwijl alle btrfs tools geen fouten zagen, en ook alle superblocks.

Ik ben uiteindelijk terug gegaan naar een echte synology vanwege het kip en ei verhaal. Xpenology is super en werkt geweldig (en bespaart me flink stroom en dus geld naast de aanschaf van een synology) maar als mijn server plat ligt ligt mijn xpenology ook plat waar alle backups op staan (proxmox). Dat was toch wel een ding voor mij dus maar weer een losse nas.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Red devil schreef op zondag 9 april 2023 @ 21:31:
[...]

Erg benieuwd. Ik draai nu nog alles op HP Gen8 met Xeon machines. Zijn ook fantastisch, hiervoor een HP Gen7 N54L gehad, heeft jaren perfect barebone XPenology gedraaid totdat de voeding het begaf.
Nu draai ik het dus virtueel in een VM, nog geen versie 7 maar ik maak ook niet echt gebruik van alle fancy opties. De file sharing is primair het doel van die machine.

Kun je de data die je deelt met de DMS docker via Linux nog goed uitlezen? Of is dat afhankelijk hoe je het inricht in DSM? Het zou handig zijn om erbij te kunnen zonder dat de Docker draait (bijv als deze niet wil opstarten/kapot is).
Het betreffende Minisforum PC met 128GB Sata SSD en 2 aangesloten lan poorten incl. verse Debian 11, Docker en 1 container met virtual DSM verbruikt ~4W.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p-pWqNcvZo1iNeIP6_QylydqCvw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PUtws13QkeINnaRv7G99SDK6.png?f=user_large

Dit is met 1 actieve SMB connectie, DSM heb ik 1CPU en 2GB RAM toegewezen in Docker.
Het downloaden van files gaat met 1Gb, het uploaden duurt wat langer, dat ging niet hoger dan ~35MB/s.
Kan mogelijk veroorzaakt worden door de constructie, CPU of mijn netwerk.

Maar goed, overall maakt dit een heel schaalbare en zuinige offsite optie om een hyper backup vault op te zetten, de machine met VPN naar je thuis te laten verbinden en backups daar naartoe te schrijven.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
Quad schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 11:08:
[...]
Maar goed, overall maakt dit een heel schaalbare en zuinige offsite optie om een hyper backup vault op te zetten, de machine met VPN naar je thuis te laten verbinden en backups daar naartoe te schrijven.
Echt super zuinig. Nu nog een robuuste manier om onderliggende data uit te lezen, of dat daadwerkelijk werkt, en je hebt een behoorlijke fool proof NAS. Hoe zit dat met updates van DSM, ben je die na een reboot weer kwijt? Of worden die opgeslagen in de storage die je toekent aan de DSM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoBieN-Be
Ik kan op mijn linux niet testen, want daar kan ik KVM niet inschakelen (is virtueel onder vmware ESXi en met een passthrough hardware device).
Op mijn R Pi 4 kan ik wel KVM inschakelen, maar dat is ARM64 en daar werkt het (nog) niet begreep ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

@GoBieN-Be en als je HW accelerated virtualisatie aanzet voor de vm? Dan verwacht ik dat kvm beschikbaar komt.

PVOutput☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kroese
Red devil schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 12:44:

ENu nog een robuuste manier om onderliggende data uit te lezen, of dat daadwerkelijk werkt
Nogmaals, dat gaat gewoon via:

code:
1
mount -o loop data.img /mnt/dir

Of rechtsklikken op het bestand en "Mount Image" kiezen.

Het verhaal van @Tadango dat het zo problematisch is, klopt niet. Dat gaat namelijk over fysieke schijven uitlezen, en dan zit je met SHR/RAID configuraties, partities, enz. Maar dat is hier allemaal niet aan de orde want een virtuele schijf heeft al die toeters en bellen niet.
Red devil schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 12:44:

Hoe zit dat met updates van DSM, ben je die na een reboot weer kwijt?
Updates blijven gewoon behouden. Bij een normale DSM staat het OS als partitie op je data-disks. Bij deze virtuele DSM staat het OS op een afzonderlijke disk image. Die scheiding maakt het veel makkelijker om heen en weer te switchen tussen versies, de images afzonderlijk te backuppen, enz.
GoBieN-Be schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 17:08:
Ik kan op mijn linux niet testen, want daar kan ik KVM niet inschakelen (is virtueel onder vmware ESXi en met een passthrough hardware device).
Je kunt KVM ook onder ESXi gebruiken, zou even de instellingen nalopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoBieN-Be
Quad schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 17:41:
@GoBieN-Be en als je HW accelerated virtualisatie aanzet voor de vm? Dan verwacht ik dat kvm beschikbaar komt.
Dat kan helaas niet met een passthrough device (USB kaartje voor Coral).
Dus geen hardware assisted acceleratie, bijgevolg geen KVM.

[ Voor 9% gewijzigd door GoBieN-Be op 12-04-2023 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

GoBieN-Be schreef op woensdag 12 april 2023 @ 09:13:
[...]

Dat kan helaas niet met een passthrough device (USB kaartje voor Coral).
Dus geen hardware assisted acceleratie, bijgevolg geen KVM.
Ah ja check. Maar goed, een nieuwe VM met Linux en docker is natuurlijk zo opgezet, kan je het in elk geval testen.
GoBieN-Be schreef op woensdag 12 april 2023 @ 09:25:
Maar ik vermoed dat er geen inbegrepen 2 camera licenties voor surveillance station zijn op een virtual DSM.
Kan iemand dat bevestigen?
Klopt, daarom is het niet zo heel nuttig voor mij.

[ Voor 28% gewijzigd door Quad op 12-04-2023 09:26 ]

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoBieN-Be
Maar ik vermoed dat er geen inbegrepen 2 camera licenties voor surveillance station zijn op een virtual DSM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroese
GoBieN-Be schreef op woensdag 12 april 2023 @ 09:25:
Klopt, maar je kunt je bestaande licenties wel delen met Virtual DSM door CMS aan te zetten (centralized management) en te verbinden met een andere machine. Die moet dan wel altijd aanstaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• panomi
kroese schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 20:50:
@Quad Ja het vereist momenteel Linux x86 met docker, maar mocht er vraag naar zijn zou ik het ook geschikt kunnen maken voor ARM architectuur zodat het ook op een Raspberry Pi kan draaien bijvoorbeeld.
Als dit mogelijk zou zijn (ARM) dan zou dat fantastisch zijn. Momenteel gebruik ik XPEnology baremetal maar mijn behoefte is inmiddels anders voor opslag. Ik zou graag een zuinige variant willen inzetten.

Zou je dit mogelijk willen maken :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroese
panomi schreef op donderdag 20 april 2023 @ 14:58:
[...]

Zou je dit mogelijk willen maken :>
Ik weet niet zeker of je de latere reply ook gelezen had:
kroese schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 20:31:

De huidige versie doet qua snelheid eigenlijk niets onder aan een baremetal-installatie, want de overhead van KVM is te verwaarlozen.

Dat zal bij een ARM-versie anders zijn, vanwege de emulatie, dus zie er een beetje tegenop daar aan te beginnen aangezien het eindresultaat niet optimaal zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Ik zou daar niet aan beginnen, beter een iets snellere x86 compacte pc, zuinig en meer performance per watt.

Daarnaast kan je met docker nog wat ander leuk spul erop zetten evt.

Anderzijds kan je er bijna altijd bare-metal Xpenology draaien en binnen deze installatie docker gebruiken.

[ Voor 23% gewijzigd door Quad op 20-04-2023 21:03 ]

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroese
Quad schreef op donderdag 20 april 2023 @ 21:02:
Ik zou daar niet aan beginnen, beter een iets snellere x86 compacte pc, zuinig en meer performance per watt.
Ik weet niet of x86 altijd meer performance per watt geeft.

Waar het vooral om gaat is dat er Synology modellen zijn met een ARM processor waardoor je de PAT file van die modellen via XPenology kan draaien, althans dat neem ik even aan.

Dan is het een beetje gek om een versie van VirtualDSM voor ARM te maken, waarbij je per definitie wel snelheidsverlies zult hebben vanwege de benodigde emulatie. Dan kan iemand beter gewoon XPenology draaien.

De enige usecase zou zijn wanneer je die machine voor meer dingen dan alleen DSM wil gebruiken. Dan is het voordeel ten opzichte van XPenology dat VirtualDSM in een aparte container zit, waardoor je op het host-systeem nog andere applicaties kan installeren.

Maar eigenlijk kan ik zo snel weinig applicaties bedenken die je niet ook gewoon in XPenology zou kunnen installeren. Dus dan blijven er weinig gebruikers over die baat zouden hebben bij een versie voor ARM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• panomi
kroese schreef op donderdag 20 april 2023 @ 21:01:
[...]

Ik weet niet zeker of je de latere reply ook gelezen had:

[...]

De huidige versie doet qua snelheid eigenlijk niets onder aan een baremetal-installatie, want de overhead van KVM is te verwaarlozen.

Dat zal bij een ARM-versie anders zijn, vanwege de emulatie, dus zie er een beetje tegenop daar aan te beginnen aangezien het eindresultaat niet optimaal zal zijn.
Nee, blijkbaar overheen gelezen!

De mini pc's die worden aangehaald zijn nogal aan de prijs... en dan heeft het niet zoveel zin om afscheid te nemen van m'n huidige setup. Zijn er nog goedkopere en zuinige alternatieven behalve een Pi maar wel x86?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

panomi schreef op donderdag 20 april 2023 @ 21:58:
[...]

De mini pc's die worden aangehaald zijn nogal aan de prijs... en dan heeft het niet zoveel zin om afscheid te nemen van m'n huidige setup. Zijn er nog goedkopere en zuinige alternatieven behalve een Pi maar wel x86?
2e hands thinclient, kom je ver mee!
Een HP T630 kan een optie zijn, wordt veel aangeboden <100 euro.

Maar goed, Intel Nuc's met een celeron doen het ook wel prima.

[ Voor 6% gewijzigd door Quad op 20-04-2023 22:02 ]

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
[...]

HP Proliants zijn best goedkoop! (niet heel zuinig)
Maar verder super, ook zeer robuuste HDD brackets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• panomi
Red devil schreef op donderdag 20 april 2023 @ 22:08:
[...]

HP Proliants zijn best goedkoop! (niet heel zuinig)
Maar verder super, ook zeer robuuste HDD brackets.
Ik heb een HP N54L met een pico psu en sinds 2014 XPEnology hierop. Is zuiniger als standaard, maar met die wattages van die mini pc's word ik jaloers :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kroese
Zijn er nog goedkopere en zuinige alternatieven behalve een Pi maar wel x86?
Dan kom je uit bij een Intel J4125 of de nieuwere N5105. Die zijn ongeveer 3 keer zo snel als een Pi, en verbruiken niet veel meer.

Als je op Ali Express naar die processors zoekt kom je mini pcs tegen van rond de 130 euro. Dat is nog steeds duurder dan een Pi, maar er zit wel een behuizing/voeding/enz bij, die bij de Pi ontbreekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• panomi
kroese schreef op donderdag 20 april 2023 @ 22:25:
[...]

Dan kom je uit bij een Intel J4125 of de nieuwere N5105. Die zijn ongeveer 3 keer zo snel als een Pi, en verbruiken niet veel meer.

Als je op Ali Express naar die processors zoekt kom je mini pcs tegen van rond de 130 euro. Dat is nog steeds duurder dan een Pi, maar er zit wel een behuizing/voeding/enz bij, die bij de Pi ontbreekt.
Dank voor de tip. Ik heb zoals Quad suggereerde een HP T630 gekocht. Hiermee ga ik eerst aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
kroese schreef op donderdag 20 april 2023 @ 22:25:
[...]

Zoiets?

Heb je gelijk een 2.5Gb link met je Synology!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kroese
Ja, bijvoorbeeld. Die is eigenlijk als router bedoeld, maar zou prima kunnen. Voordeel is ook dat die geen ventilator heeft.

Je hebt ze nog veel kleiner, zoals deze bijvoorbeeld, slechts 7 bij 7 cm. En qua CPU snelheid en vebruik verslaan ze die eerder aangehaalde HP T630 met gemak. Maar er zitten ook een paar generaties tussen, dat is niet zo verwonderlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Zo'n doosje is natuurlijk leuk, maar stop er een nvme SSD in en je kan je projectje kappen omdat de temps simpelweg te hoog gaan oplopen.

En in het kader van een NAS wil je ook een beetje storage hebben lijkt me.

PVOutput☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kroese
Quad schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 15:43:
Zo'n doosje is natuurlijk leuk, maar stop er een nvme SSD in en je kan je projectje kappen omdat de temps simpelweg te hoog gaan oplopen.
Ik heb een soortgelijk systeem ( deze ) en de temperatuur van de nvme SSD (WD SN570) blijft rond de 30 graden. Zelfs al zou die oplopen is het nog geen probleem, want ze kunnen tot 80 graden hebben. Maar dat is nog nooit gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

kroese schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 15:48:
[...]

Ik heb een soortgelijk systeem ( deze ) en de temperatuur van de nvme SSD (WD SN570) blijft rond de 30 graden. Zelfs al zou die oplopen is het nog geen probleem, want ze kunnen tot 80 graden hebben. Maar dat is nog nooit gebeurd.
Dat is meer dan acceptabel inderdaad.
Maar je ziet wel steeds meer SSDs met heatsinks voor een betere warmteafgifte, niet zonder reden natuurlijk.

Mooi doosje trouwens. 👍

PVOutput☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kroese
Quad schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 16:03:
[...]

Dat is meer dan acceptabel inderdaad.
Maar je ziet wel steeds meer SSDs met heatsinks voor een betere warmteafgifte, niet zonder reden natuurlijk.
Bij deze werkt de behuizing als heatsink. Je plaatst de meegeleverde thermalpad op de SSD en en als je vervolgens het metalen deksel van de onderkant weer dichtschroeft, komt die daar precies tegenaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• panomi
Ik maak gebruik van een camera i.c.m. surveillance station. Voor het testen op Virtual DSM is er denk ik een serial nodig voor Virtual DSM alvorens ik bv. een licentie aanschaf voor test doeleinden.

Momenteel is het serienummer 0000000000000.

Ik heb een originele serial geprobeerd van een vriend, echter krijg ik de melding dat er geen contact gemaakt kan worden met de Synology server. Ik denk o.a. omdat het serienummer 0000000000000 en de controle faalt.

Iemand een idee? Is het serienummer aan te passen?

[ Voor 3% gewijzigd door panomi op 28-04-2023 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Mac adres moet volgens mij ook matchen.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• panomi
Quad schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 18:06:
Mac adres moet volgens mij ook matchen.
Ja klopt, SN en MAC. Zou mooi zijn als deze optie wordt toegevoegd als bv. een environment waarde voor docker.

@kroese Zou het mogelijk zijn deze optie toe te voegen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kroese
panomi schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 17:02:

@kroese Zou het mogelijk zijn deze optie toe te voegen?
Die optie zit er al in. Als je de Docker variabelen HOST_SERIAL, GUEST_SERIAL, en VM_NET_MAC invult met geldige waardes dan kun je daarna de camera licenties gewoon activeren (en ook inloggen op je Synology account, enz).

Een nog makkelijkere optie is op je NAS het CMS package (Centralized Management) te installeren in Surveillance Station, en dan het vDSM IP toe te voegen als "Recording Server". Vanaf dat moment worden de licenties automatisch gedeeld tussen beiden. Zonder dat VirtualDSM zelf ook een geldig serial hoeft te hebben. Maar daarvoor moet die NAS wel altijd bereikbaar zijn, dus in jouw geval zal dit niet gaan.

Dus je zult het serial van de NAS moeten hebben (HOST_SERIAL), het serial van VirtualDSM (GUEST_SERIAL) en het MAC adres. Die laatste twee kun je krijgen door Virtual Machine Manager op de NAS te installeren en dan een nieuwe machine aan te maken met VirtualDSM en te kijken welk serial/mac die krijgt. Daarna kun je die machine weer verwijderen.

[ Voor 22% gewijzigd door kroese op 29-04-2023 21:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• panomi
kroese schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 21:37:
[...]

Die optie zit er al in. Als je de Docker variabelen HOST_SERIAL, GUEST_SERIAL, en VM_NET_MAC invult met geldige waardes dan kun je daarna de camera licenties gewoon activeren (en ook inloggen op je Synology account, enz).

Dus je zult het serial van de NAS moeten hebben (HOST_SERIAL), het serial van VirtualDSM (GUEST_SERIAL) en het MAC adres. Die laatste twee kun je krijgen door Virtual Machine Manager op de NAS te installeren en dan een nieuwe machine aan te maken met VirtualDSM en te kijken welk serial/mac die krijgt. Daarna kun je die machine weer verwijderen.
Inmiddels heb ik het opgelost aangezien ik zelf geen Virtual Machine Manager kan draaien gezien mijn geheugen capaciteit en niet beschikte over het Btrfs file systeem. Mijn oplossing voort het verkrijgen van een serial en mac is om naar de Synology website te gaan en hier een demo sessie te starten. Hier vind je vervolgens de waarden voor GUEST_SERIAL en MAC adres.

Voor een HOST_SERIAL kun je eBay openen en zoeken naar Synology NAS. Hier staan (helaas) redelijk wat foto's met serienummers.

Vervolgens heb ik een officiële licentie kunnen toevoegen aan Surveillance Station.

[ Voor 3% gewijzigd door panomi op 04-05-2023 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroese
panomi schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 08:16:

Mijn oplossing voort het verkrijgen van een serial en mac is om naar de Synology website te gaan en hier een demo sessie te starten. Hier vind je vervolgens de waarden voor GUEST_SERIAL en MAC adres.
Hahahaha!! Dat is wel een hele creatieve oplossing :) Had niet verwacht dat ze gratis licenties zouden weggeven op deze manier.
panomi schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 08:16:

Voor een HOST_SERIAL kun je eBay openen en zoeken naar Synology NAS.
Ik ging er altijd vanuit dat de serial van vDSM was afgeleid van (of gekoppeld aan) die van de host. En er ergens gecontroleerd zou worden of die twee wel bij elkaar hoorden.

Maar dat is blijkbaar niet het geval, dus dan had je die ook kunnen vullen met een onzinwaarde waarschijnlijk, want er wordt voor de rest niks mee gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• panomi
Zoals eerder genoemd een HP T630 aangeschaft en inmiddels voorzien van een extra 2TB voor opslag.

Voor de installatie maak ik gebruik van Alpine Linux i.c.m. Docker. Aangezien ik Linux niet op dagelijkse basis gebruik is er een kleine leercurve maar langzaam aan heb ik nu een aantal containers draaien waaronder vDSM. Dit werkt toch echt wel fantastisch :)

Rest mij nog wat containers over te zetten van oude nas en dan een data migratie te starten.

Al met al erg tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• panomi
Ik loop tegen het volgende aan.

- Docker Host (Alpine)
- Docker container: vDSM (o.a. samba share)
- Docker container: Plex

Nu wil ik op de Docker Host de samba share via /etc/fstab mounten zodat ik deze vervolgens beschikbaar kan stellen aan de Plex container.

Echter, wat ik kan vinden, is dat de Docker Host geen toegang heeft tot de Containers. Met andere woorden ik kan geen smb share mounten?

Ik las ergens een mogelijke workaround met het toevoegen van een host macvlan in dezelfde range als de container. Echter lijkt dit vooralsnog niet te lukken.

Is er een workaround zodat ik binnen de host de smb share kan benaderen van de vDSM container?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroese
panomi schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 17:03:
Is er een workaround zodat ik binnen de host de smb share kan benaderen van de vDSM container?
Ja, dat is inderdaad een beperking van macvlan dat de IP addressen van de containers niet bereikbaar zijn vanaf de host (en andersom).

Maar als je doel is om die share in Plex te gebruiken, waarom verwijs je dan niet gewoon vanuit Plex naar de vDSM share? Want de containers kunnen onderling elkaars IP wel bereiken, dus waarom zou je de host dan als tussenstation gebruiken?

Mocht het toch echt nodig zijn, kun je in dit blogartikel de stappen vinden voor dat tweede vlan network. In het kort komt het er op neer dat je deze commandos bij het opstarten laat uitvoeren via een cronjob:

code:
1
2
3
4
ip link add vlan link eth0 type macvlan mode bridge
ip addr add 10.0.0.15/32 dev vlan
ip link set vlan up
ip route add 10.0.0.16/28 dev vlan

Bij mij is 10.0.0.15 het IP van de docker gateway en 10.0.0.16 t/m 10.0.0.31 de gereserveerde addressen voor het macvlan netwerk.

Daarna konden de host en de container elkaar bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zaadstra
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:50

zaadstra

Überprutser

Vraagje, is met de huidige versie van redpill nog een DSM 6.2.4 te maken?
Ik zit al een tijd te klooien en heb een 3615xs in custom_config.json gehackt, maar er lijkt nog veel meer te missen (in config/_common bijvoorbeeld).

Zo niet met welke oude versie TCRP zou het nog moeten lukken (en is die ook nog online te scoren)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisVrolijk
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 02-06 20:57
Hardware-advies

Hoi
Ik dacht erover om over te schakelen van mijn synology nas naar unraid totdat ik hoorde dat unraid niet zo goed omgaat met gebruiker shares, dus xPenology hier gaan we.

Ik heb de volgende eisen

1. Ondersteunt 16 SATA-schijven (10x 4Tb en 6x 6Tb)
2. RAID-ondersteuning
3. Plex in docker (2x 4K met transcodering)
4. Sonar in docker
5. Radar in docker
6. NZBGet in docker
7. Veeam in docker voor back-up MS365-tenant
8. Media-opslag
9. Gebruikersshares

En misschien meer

Ik zou graag een krachtige NAS willen, met coderingsondersteuning voor Plex en Handbrake. Het zal niet 24/7 draaien. Misschien ruimte voor LUN-ondersteuning voor mijn EducationServer. IPMI-ondersteuning zou leuk zijn. Ik zou graag willen dat het op een recente DSM-versie staat.

Mijn vraag
Welke moederbordspecificaties raad je wel of niet aan, met HBA-controllers, CPU en geheugen? Heb ik een aparte grafische kaart nodig?

Bedankt voor de tips en links om te lezen

Chris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoBieN-Be
Met zo'n grote hoeveelheid schijven en HBA controllers en dergelijke vereisten ...
Zou je niet beter een echte Synology kopen?

Moet je wel even opzoeken als er modellen zijn met transcoding ondersteuning voor Plex.

[ Voor 26% gewijzigd door GoBieN-Be op 25-05-2023 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisVrolijk
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 02-06 20:57
GoBieN-Be schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 14:15:
Met zo'n grote hoeveelheid schijven en HBA controllers en dergelijke vereisten ...
Zou je niet beter een echte Synology kopen?

Moet je wel even opzoeken als er modellen zijn met transcoding ondersteuning voor Plex.
Ik had verwacht dat xpenology dit ook zou kunnen. De hoeveelheid schijven lijkt .ij juist exact wat een DIY nas inhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Het zal wel lukken, met een 3622xs loader Kan je tot 12 disks toevoegen.
Een officiële Synology met dat aantal schijven gaat over de 3.5k..

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoBieN-Be
Een DIY oplossing met deftige HBA controllers zal ook wat kosten.
En zal het even betrouwbaar zijn?
Ik gebruik zelf Xpenology, maar ik weet niet als ik het zou aandurven voor zo'n grote setup.

Ik heb bijvoorbeeld nog een RS2414+ staan die ik ga verkopen.
Standaard 12x 3,5" schijven, maar daar kan je tot 24 schijven gaan middels expansion unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dromer
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:06
@kroese kan je jouw virtual dsm ook onder bv ubuntu met docker installeren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

@Dromer dat kan, heb ik ook.

PVOutput☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kroese
Dromer schreef op maandag 29 mei 2023 @ 10:14:
@kroese kan je jouw virtual dsm ook onder bv ubuntu met docker installeren ?
Ja je kunt het in principe op elk besturingssysteem draaien waar je Docker hebt, ook op Windows 11 bijvoorbeeld.

En heb recentelijk ook ondersteuning voor ARM toegevoegd, dus zelfs op een Apple M1 of een Raspberry Pi.

Dus Ubuntu is geen probleem, dat gebruik ik zelf ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoBieN-Be
Leuk om mee te spelen.
Deze compose heb ik gebruikt in mijn portainer op Rpi4 om een nieuwe stack te maken.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
version: "3"
services:
    dsm:
        container_name: dsm
        image: kroese/virtual-dsm:latest
        platform: linux/arm64
        environment:
            DISK_SIZE: "16G"
            CPU_CORES: "2"
            RAM_SIZE: "2048M"         
        devices:
            - /dev/kvm
            - /dev/vhost-net
        cap_add:
            - NET_ADMIN                       
        ports:
        volumes:
            - /data/containers/virtual_dsm/data:/storage
        restart: on-failure
        stop_grace_period: 1m

[ Voor 4% gewijzigd door GoBieN-Be op 31-05-2023 01:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroese
Vanwege het gebrek aan hardware-acceleratie draait het wel ontzettend sloom. Je zou eventueel CPU_CORES op 4 kunnen zetten in de compose file, zodat DSM meerdere cores kan gebruiken, maar veel zal dat niet helpen waarschijnlijk.

Op hele snelle ARM cpus (zoals de Apple M1/M2) loopt het wel nog enigzins acceptabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoBieN-Be
Dat merk ik inderdaad.
Niet echt vooruit te branden op de Rpi4.

Ik zal een 2de Ubuntu VM maken op mijn ESXi met hardware acceleratie en daar op verder testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

@GoBieN-Be als je toch een VM aanmaakt op ESXi kan je net zo goed voor Xpenology kiezen lijkt me.

PVOutput☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoBieN-Be
Die heb ik hoor.
Wil gewoon eens spelen met VirtualDSM.

[ Voor 6% gewijzigd door GoBieN-Be op 31-05-2023 23:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kroese
Quad schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 21:11:
@GoBieN-Be als je toch een VM aanmaakt op ESXi kan je net zo goed voor Xpenology kiezen lijkt me.
Daar heb je gelijk in, maar er zijn wel voordelen van Virtual DSM t.o.v. XPenology te bedenken.

Ten eerste is het een volledig "stock" installatie, dus zonder aangepaste bootloader, kernel modules, of welke wijziging dan ook. Hierdoor is de installatie veel makkelijker, en zullen er ook veel minder snel problemen ontstaan na updates, terwijl je daar bij XPenology toch altijd voorzichtig mee moet blijven.

Ten tweede staat het OS op een losse disk, dus gescheiden van de data. Dit maakt het heel makkelijk om het besturingssysteem te backuppen of om heen en weer te kunnen wisselen tussen versies. Bij Xpenology kun je minder makkelijk downgraden nadat je 7.2 al hebt geinstalleerd en het blijkt niet te bevallen.

Maar voor iemand als GoBien, die al bekend is met ESXi en Xpenology, heeft het weinig meerwaarde om over te stappen. Het is meer gericht op "noobs" die Xpenology niet aan de praat krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:02
Ik probeer mijn HP microserver gen8 met een i3 3220T weer eens tot leven te wekken. Ik dacht, ik ga de diverse loaders (Redpill, ARC) eens af, maar na installatie, maakt niet uit welke loader ik gebruik, heb ik geen last van enige performance ;) Inloggen duurt alleen al een minuut of 5, en een gedeelde map aanmaken lukt niet eens, voordat ik automatisch uit de GUI uitgelogd wordt.

Ik gebruik baremetal DS3622xs+...

Iemand nog tips misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Nu DSM 7.2 een paar weekjes final is, zijn er al XPenology gebruikers die met ARPL hebben geüpdatet naar DSM 7.2?

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwvdst
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-06 00:36
kzie https://github.com/AuxXxi...rdware:-Confirmed-working staan dat de asmedia sata controllers werken. Geld dat voor alle asmedia sata controllers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evertos
  • Laatst online: 29-05 23:11
Polyphemus schreef op maandag 12 juni 2023 @ 15:54:
Ik probeer mijn HP microserver gen8 met een i3 3220T weer eens tot leven te wekken. Ik dacht, ik ga de diverse loaders (Redpill, ARC) eens af, maar na installatie, maakt niet uit welke loader ik gebruik, heb ik geen last van enige performance ;) Inloggen duurt alleen al een minuut of 5, en een gedeelde map aanmaken lukt niet eens, voordat ik automatisch uit de GUI uitgelogd wordt.

Ik gebruik baremetal DS3622xs+...

Iemand nog tips misschien?
Ik ben ook met een HP microserver gen8 bezig. Tot nu toe krijg een error bij het herstarten na de installatie. Ik hou je op de hoogte!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evertos
ds918+ boot niet. Zelfde installatie met DS3622xs+, gaat al beter maar het draait niet lekker! Ik ga een versie terug proberen. 7.2 krijg ik niet aan de praat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evertos
Excuses, voor de late reactie. Ik heb het een aantal keer geprobeerd maar krijg het helaas niet aan de praat. Er stond al XPenology op een hij blijft hameren over de recovery van die installatie.

Ik heb besloten dat ik het toch niet heel erg meer ga gebruiken en dat ik voor ni de boel verkoop! Heb helaas op dit moment niet de tijd om het te fixen.

Ik vermoed als ik een van de disks format en het dan installeer het wel gaat werken.

Heel veel su6!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-06 21:44
Ik ben hier wat aan het prutsen met virtual dsm docker van @kroese
Ik heb een macvlan netwerk aangemaakt.
code:
1
2
3
4
5
docker network create -d macvlan \
    --subnet=192.168.178.0/24 \
    --gateway=192.168.178.2 \
    --ip-range=192.168.178.130/28 \
    -o parent=ens18 vdsm

En de container
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
version: "3"
services:
    dsm:
        container_name: dsm
        image: kroese/virtual-dsm:latest
        environment:
            DISK_SIZE: "16G"
            ALLOCATE: "N"
            CPU_CORES: "2"
            RAM_SIZE: "1024M"
        devices:
            - /dev/kvm
            - /dev/vhost-net
        cap_add:
            - NET_ADMIN                       
        volumes:
            - /xxx/xxx/dsm:/storage
        networks:
            vdsm:             
                ipv4_address: 192.168.178.130
        restart: on-failure
        stop_grace_period: 1m
networks:
    vdsm:
        external: true

Alleen heeft DSM geen internetverbinding aangezien ik niet kan laden uit het package center.
Als ik via SSH inlog in dsm kan ik wel een ping doen naar 8.8.8.8 maar niet naar google.nl.
code:
1
ping: google.nl: Temporary failure in name resolution

Ergens gaat er in de dns dus wat mis.
De IP adressen van DSM staan wel gek er staat 20.20.20.21 en bij standaard gateway 20.20.20.1.
Veranderen in DSM zelf kan niet.
Heb de DNS ook al aangepast in DSM maar ook dat helpt niet.
Wat doe ik fout.

Edit:
Na wat aanpassingen aan het docker macvlan netwerk heb ik in iedergeval geen 20.20.20.21 IP meer maar een range in mijn eigen IP.
Maar het wordt nog vreemder, ik heb een "echte" synology en daarmee heb ik een virtual DSM gemaakt en ook deze heeft geen verbinding in het package center.
(wel op de synology zelf).

[ Voor 9% gewijzigd door ComTech op 28-07-2023 16:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kroese
ComTech schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 15:50:

Alleen heeft DSM geen internetverbinding aangezien ik niet kan laden uit het package center.
Het lijkt er op alsof er geen verbinding gemaakt kan worden met de DNS server. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren als je Pi-Hole/AdGuard op de host-machine hebt draaien, want vanwege macvlan kan DSM de host niet bereiken, en dus ook niet de DNS server die daar eventueel op draait.

Je gaf al aan in DSM een andere DNS server configureerd te hebben. Tenzij je in je router iets van DNS filtering aan hebt staan (die alle traffic naar poort 53 omleid), zou het daarmee opgelost moeten zijn.

Dus ik heb zo gauw geen idee waar het aan zou kunnen liggen. Aangezien je hetzelfde probleem met de "echte" Virtual DSM hebt, lijkt het ook geen bug in mijn container te zijn. Mocht je de oplossing vinden, ben ik wel benieuwd, want heb al eerder meldingen van dit probleem gekregen en moest toen ook al het antwoord schuldig blijven helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-06 21:44
kroese schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 01:37:
[...]

Het lijkt er op alsof er geen verbinding gemaakt kan worden met de DNS server. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren als je Pi-Hole/AdGuard op de host-machine hebt draaien, want vanwege macvlan kan DSM de host niet bereiken, en dus ook niet de DNS server die daar eventueel op draait.

Je gaf al aan in DSM een andere DNS server configureerd te hebben. Tenzij je in je router iets van DNS filtering aan hebt staan (die alle traffic naar poort 53 omleid), zou het daarmee opgelost moeten zijn.

Dus ik heb zo gauw geen idee waar het aan zou kunnen liggen. Aangezien je hetzelfde probleem met de "echte" Virtual DSM hebt, lijkt het ook geen bug in mijn container te zijn. Mocht je de oplossing vinden, ben ik wel benieuwd, want heb al eerder meldingen van dit probleem gekregen en moest toen ook al het antwoord schuldig blijven helaas.
Het bleek dus aan synology zelf te liggen.
een quote uit het synology topic.
Thank you for contacting Synology Support.

This problem was due to an incident with the Content Delivery Network (CDN) used to provide package/DSM updates and was resolved this weekend.

We apologize for the inconvenience.
Draait inmiddels prima nu :)

edit:
Andere vraag iemand die deze container in een vps heeft draaien? Ik heb het idee om dit als offsite backup in een vps te draaien maar de meeste vps providers ondersteunen geen kvm helaas.

[ Voor 7% gewijzigd door ComTech op 01-08-2023 09:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kroese
ComTech schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 09:57:

Andere vraag iemand die deze container in een vps heeft draaien?
In deze comment (https://xpenology.com/for...indComment&comment=446275) staan screenshots van iemand die het in een VPS draait, maar kan aan de opmaak van die pagina niet herkennen welke provider dat is. De meeste VPS providers ondersteunen "nested virtualization" alleen op dedicated servers, wat het vrij kostbaar maakt. Ik geloof dat Google Cloud een uitzondering is, en anders moet je de plaatser van dat bericht eens vragen welke provider hij gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:09

bdu

Omdat ik zoveel problemen had met het installeren van XPEnology, heb ik de afgelopen tijd aan een alternatief gewerkt: een docker container van Virtual DSM 7.2

Voordelen:
  • Geen bootloader nodig
  • Geen PID/VID/MAC nodig
  • Updates werken volledig
  • Lichtgewicht, slechts 101 MB groot
  • Gebruikt dezelfde KVM acceleratie als Synology VMM
  • Compleet legaal, alle bestanden worden van de Synology servers gedownload
Mocht je het eens willen proberen dan kun je het downloaden via https://hub.docker.com/r/kroese/virtual-dsm of de broncode bekijken op https://github.com/kroese/virtual-dsm.
Hi @kroese , ik zou graag je docker container willen draaien maar krijg het niet voor elkaar om KVM beschikbaar te maken voor de container.

Ik draai momenteel proxmox met verschillende VMs en containers, onder andere een container waar ik docker op draai, waar daar weer verschillende docker containers zonder problemen op draaien. Installatie van deze container lukt echter niet ivm KVM.
Error response from daemon: error gathering device information while adding custom device "/dev/kvm": no such file or directory
Wellicht is deze vraag te specifiek voor proxmox, maar wellicht kan je mij verder helpen?

KVM is beschikbaar op de host. Maar dan weer niet in de proxmox container.

[edit] het werkt 'al'. Gelukt om KVM middels passthrough beschikbaar te maken in de container.

[ Voor 3% gewijzigd door bdu op 04-08-2023 16:34 ]

• WillemHteA
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14:22
@kroese : Ik doe ook een poging om Virtual DSM aan het draaien te krijgen maar dat lukt nog niet helemaal.
Mijn PC draait LinuxMint 20.3 Una (base: Ubuntu 20.04 focal) met daarop een verse installatie van docker.
Daarom meteen ook een disclaimer: Tot gisteren heb ik nog nooit iets met Docker gedaan, misschien doe ik wel iets heel basaals fout ( het ' hello-world' image doet het verder goed :) ).

Mijn probleem is dat DSM wel start maar na ca 30 a 40 seconden weer afgesloten wordt.

Ik start de container met:
sudo docker run -it --rm -p 5000:5000 --device=/dev/kvm --cap-add NET_ADMIN --stop-timeout 60 kroese/virtual-dsm:latest

Dan zie ik dat deze opstart met o.a. deze meldingen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
:
[   24.866651] BTRFS info (device sdb1): BTRFS: root of syno feature tree is null
Thu Aug 17 06:08:53 2023

VirtualDSM login: [   31.388312] Synotify use 16384 event queue size
[   31.389035] Synotify use 16384 event queue size
[   32.294820] capability: warning: `nginx' uses 32-bit capabilities (legacy support in use)
❯ Started VirtualDSM Agent v7...

❯ --------------------------------------------------------
❯  You can now login to DSM at port 5000
❯ --------------------------------------------------------

Dat ziet er op zich goed uit maar na een 30 a 40 seconden volgt dit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
[  OK  ] Stopped Customized post-install configuration.
         Stopping Customized post-install configuration...
:
❯ VirtualDSM Agent: Shutting down..
:
[  118.912862] ACPI: Preparing to enter system sleep state S5
[  118.916091] reboot: Power down
[  118.918756] Confirm SLP_TYP poweroff status 0 pm1a 1 pm1b 1
[  118.930256] Confirm OS poweroff status 0 pm1a 2001 pm1b 2001

Heb jij misschien een idee wat hier aan de hand kan zijn?

• kroese
WillemHteA schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 17:06:

Heb jij misschien een idee wat hier aan de hand kan zijn?
Niet direct. Maar je geeft wel de parameter '-rm' mee aan het docker commando, dat staat voor 'remove' dus de container zal daardoor automatisch afsluiten en verwijderd worden zodra je terugkeert naar de prompt. Als je wilt dat hij continu blijft draaien in de achtergrond zul je die optie moeten weglaten.

Ik zou persoonlijk iets als Portainer installeren (een webbased GUI om containers te managen) en dan gebruik maken van de compose-file (in Portainer onder het kopje Stacks). Dat is wat overzichtelijker dan handmatig allerlei run commandos samenstellen.
Pagina: 1 ... 32 33 Laatste