Gister een dagje bezig geweest met het upgraden van mijn NAS naar DSM 7.1 (zat op 6.2.3 met Jun's loader). Eigenlijk ging het best voorspoedig en liep het goed. Wel had ik moeite om alle info die ik nodig had om alles te laten werken bij elkaar te vinden.
Ik ben begonnen met het loskoppelen van mijn 5 HDDs. Daarna heb ik er één oude HDD aan gehangen (geformatteerd). Daar heb ik (met een spare USB) DSM 6.2.3 op gezet. Om het een beetje een volwaardige test te laten zijn heb ik er wat data op gezet (500 mb aan documenten), heb ik docker geïnstalleerd en in de docker omgeving heb ik 2 containers laten draaien.
Daarna ben ik begonnen met upgraden naar DSM 7.1, dit ging een paar keer mis en maar goed dus dat ik het eerst in een testopstelling heb gedaan. In totaal heb ik het een keer of drie/vier in de testopstelling gedaan met verschillende tutorials om zo te kunnen bepalen wat voor mij het beste werkte. Het is me in de testomgeving ook succesvol gelukt om van DSM 6.2.3 direct naar DSM 7.1 te updaten, maar dat wordt door Synology wel afgeraden. In mijn 'productie' omgeving ben ik eerst naar DSM 7.0.1 gegaan om vanuit daar naar DSM 7.1 te gaan.
Ik heb een relatief korte tutorial voor de geïnteresseerde gemaakt:
Tip 1: bij Tinycore kun je kiezen wat voor serienummer je wil genereren. Ik gebruikte in Jun's loader een DS918+, dit ondersteund Tinycore ook. De update naar 7.0.1 ging elke keer prima, maar zodra ik naar 7.1 ging kwam ik in een recovery loop terecht. Uiteindelijk hetzelfde gedaan maar dan gekozen voor de DS3622xs+ en daar werkte het zonder problemen. Mijn tip: kies dus gewoon de DS3622xs+.
Disclaimer: ik heb dit getest op een baremetal machine. De machine waarop ik de software heb geïnstalleerd draait Windows 11. De stappen zullen voor een VM en voor Mac/Linux wel ongeveer hetzelfde zijn. Daarbij ben ik op geen enkele manier verantwoordelijk voor enig data verlies. Deze tutorial volg je op eigen risico.
Benodigdheden:
-
7-zip (of ander programma om .gz bestanden uit te pakken);
-
balenaEtcher (om USB mee te flashen)
-
Tinycore Redpill (loader, klik op de groene knop "Code" en kies voor Download ZIP)
-
PuTTY (om met SSH verbinding te maken met Tinycore)
-
WinSCP (optioneel - om het configbestand te controleren)
Stappen:
- Zorg dat je 7-zip (of een ander RAR programma) geïnstalleerd hebt;
- Download Tinycore Redpill;
- Pak het .zip bestand uit;
- Zoek het bestand "tinycore-redpill.v0.4.6.img.gz" en pak dit bestand uit met 7-zip;
- Nu zou het bestand "tinycore-redpill.v0.4.6.img" uitgepakt moeten zijn;
- Zorg dat balenaEtcher is geïnstalleerd en open het programma;
- Kies "Flash from file", blader naar "tinycore-redpill.v0.4.6.img" en flash het .img bestand naar een USB;
- Boot je NAS vanaf de zojuist gemaakte USB;
Let op: zorg ervoor dat je NAS is aangesloten op een monitor, je moet namelijk het lokale IP adres achterhalen.
- Als Tinycore is opgestart open je Terminal en typ je "ifconfig";
- Zoek naar het IP adres (achter inet addr), bijvoorbeeld 192.168.1.20;
- Laat de NAS aan staan, keer terug naar je andere computer;
- Zorg dat PuTTY is geïnstalleerd en start PuTTY op;
- Vul het IP adres van Tinycore in bij "Host Name" (poort nummer op 22 laten staan) en klik op "Open";
- Vul als gebruikersnaam "tc" in en als wachtwoord typ je "P@ssw0rd" (de o in word is een nul);
- Voer een voor een de volgende commando's uit in PuTTY.
Let op: er wordt regelmatig gevraagd om iets te bevestigen, typ dan "y" en druk op enter.
code:
1
2
3
4
5
| ./rploader.sh update now
./rploader.sh fullupgrade now
./rploader.sh serialgen DS3622xs+
./rploader.sh identifyusb now
./rploader.sh satamap now |
- controleer nu in WinSCP of het config bestand goed is bijgewerkt. Hier kun je eventueel handmatig de satamap en andere zaken aanpassen.
code:
1
2
| ./rploader.sh build broadwellnk-7.0.1-42218
sudo reboot |
Na deze commando's gaat je NAS opnieuw starten. Nadat deze is gestart ga je op je pc na +- 1 minuut naar
http://find.synology.com (als deze niet werkt in Chrome probeer het dan in Firefox of gebruik
http://find.quickconnect.to/#
Je NAS zou daar moeten verschijnen. Verbind met je NAS en kies (indien gewenst) voor migratie met behoud van data en instellingen. Je wordt gevraagd om een .PAT file. De link naar de .PAT file voor 7.0.1-42218 voor de DS3622xs+ is:
https://global.download.s...=7.0.1&build_number=42218
Voor overige systemen (dus niet de DS3622xs+) kun je het benodigde .PAT bestand
hier vinden (kies NAS en voer het gewenste model in).
- Zorg dat het juiste .PAT bestand is gedownload en selecteer dit bestand wanneer er door de Synology assistant om gevraagd wordt;
- Na migratie update je alle packages (indien dit nog niet gebeurt is tijdens de migratie).
Je draait nu succesvol DSM 7.0.1! Nu wil je waarschijnlijk meteen door naar DSM 7.1. We moeten hiervoor een aantal stappen herhalen. Volg de volgende stappen:
- Sluit je NAS af;
- Start je NAS op, zorg dat er een monitor verbonden is aan je NAS. Bij het starten kies je voor Tinycore image build (anders start DSM weer op, dat willen we nu niet);
- Als Tinycore is opgestart open je Terminal en typ je "ifconfig";
- Zoek naar het IP adres (achter inet addr), bijvoorbeeld 192.168.1.20;
- Laat de NAS aan staan, keer terug naar je andere computer;
- Start PuTTY op;
- Vul het IP adres van Tinycore in bij "Host Name" (poort nummer op 22 laten staan) en klik op "Open";
- Vul als gebruikersnaam "tc" in en als wachtwoord typ je "P@ssw0rd" (de o in word is een nul);
- Voer een voor een de volgende commando's uit in PuTTY.
Let op: er wordt regelmatig gevraagd om iets te bevestigen, typ dan "y" en druk op enter.
code:
1
2
3
4
5
| ./rploader.sh update now
./rploader.sh fullupgrade now
./rploader.sh serialgen DS3622xs+
./rploader.sh identifyusb now
./rploader.sh satamap now |
- controleer nu in WinSCP of het config bestand goed is bijgewerkt. Hier kun je eventueel handmatig de satamap en andere zaken aanpassen.
code:
1
2
3
4
5
| ./rploader.sh build broadwellnk-7.0.1-42218
./rploader.sh clean now
./rploader.sh build broadwellnk-7.1.0-42661
./rploader.sh clean now; rm -rf /mnt/sdb3/auxfiles; rm -rf /home/tc/custom-module; ./rploader.sh backup now;
sudo poweroff |
Je NAS wordt nu uitgeschakeld. Als deze uit staat zet je hem weer aan. Ga opnieuw naar find.synology.com en wacht tot je NAS verschijnt. Ook nu heb je weer een .PAT file nodig, dit keer voor DSM 7.1-42661. De link voor de DS3622xs+ is:
https://global.download.s...on=7.1&build_number=42661 Voor overige systemen (dus niet de DS3622xs+) kun je het benodigde .PAT bestand
hier vinden (kies NAS en voer het gewenste model in).
- Zorg dat het juiste .PAT bestand is gedownload en selecteer dit bestand wanneer er door de Synology assistant om gevraagd wordt;
Je hebt nu DSM 7.1 draaien.
Dit is in ieder geval wat ik heb gedaan om zonder verlies van data van DSM 6.2.3 naar DSM 7.1 te gaan. Ik zou sterk aanraden om dit eerst te testen (dus bijvoorbeeld zoals ik het heb gedaan, al je schijven loskoppelen en vervolgens één schijf die je hebt liggen te koppelen, daar DSM 6.2.3 op laten draaien en dan te kijken of het lukt om naar DSM 7.1 te gaan. Dan weet je meteen of je hardware compatible is.
Mocht je besluiten om het niet te testen en bovenstaande tutorial te volgen dan denk ik dat je met 1-2 uur wel klaar bent.
I haven’t slept for three days, because that would be too long.