Het Grote XPenology Topic

Pagina: 1 ... 31 ... 33 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoBieN-Be
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-05 23:59
Kanttekening betreffende WD RED: de gewone RED zijn nu SMR voor de hogere capaciteiten.
Wil je CMR schijven dan moet je WD RED Plus kopen.
En wil je het iets sneller dan moet je WD RED Pro kopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GNML
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-05 22:24

GNML

applebuyguide.com

BrandALARM schreef op zondag 6 februari 2022 @ 22:05:
Ik heb nu via deze guide https://xpenology.club/install-dsm-7-on-baremetal-or-vm/ dsm 7.0.1-42218 update 2 binnen proxmox goed lopen. Wellicht heeft iemand hier iets aan.
Zelf heb ik deze gebruikt
https://xpenology.com/for...vm-bas%C3%A9-sur-redpill/

Heb geen files handmatig veranderd, kon prima via de command line.

Had DSM 7.0 draaien in 10minuten. Draait sindsdien stabiel met 3 docker containers.

iPhone 11 | 3x HP Microserver gen8 E3-1265LV2 | www.applebuyguide.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cooLopke
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 19-05 21:03
Top guides van jullie GNML en BrandAlarm! Thanks! Als iemand een OVA template heeft voor VMWare ESX, dit is ook altijd handig :). sWORD had destijds eentje gemaakt. Nu, als het mij lukt kan ik ook wel eentje maken.

Eén vraagje wel, is dit ook nog mogelijk om de DSM 7.0 baremetal te draaien met de HP Microserver GEN8? Ik weet dat er destijds wat NIC problemen waren en heb er destijds een intel NIC ingeprikt die toen compatibel was.

Wat is trouwens weer de verstandigste manier om te upgraden zonder risico je data kwijt te geraken? Een tijdelijk lege schijf erbij duwen single disk volume maken en dan upgrade met enkel die schijf en kijken of het werkt, zeker? Indien ok, andere schijven koppelen, klopt dat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoBieN-Be
De beste guide voor ESXi vond ik deze:
https://www.tsunati.com/blog/xpenology-7-0-1-on-esxi-7-x
En hij heeft ook een youtube video gemaakt om het te tonen:
YouTube: How to install Xpenology DSM 7 on VMware ESXi (New for 2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-05 10:33
Ik moet binnenkort ook maar eens kijken hoe ik mijn 6 kan upgraden naar 7 gezien 6 geen updates meer kan installeren nu...... Draait wel heerlijk stabiel, dus dan blijf je er liever ook vanaf eigenlijk.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Zelf wil ik ook graag naar DSM 7, maar ik draai behoorlijk wat Docker containers en er staat zo'n 10TB aan data op m'n NAS, dus durf het nog niet helemaal aan.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InsanelyHack
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05 23:13
Draai sinds kort op DSM 7 (bare metal) middels redpill (docker dus niet tinycore). Alles werkt prima behalve de power save options. De wake up scheduler werkt niet meer. Dit werkte wel in DSM 6.2.x met de jun bootloader. Soms start het systeem ook gewoon op ipv shutdown wat ik dan wél had gekozen in de GUI. Herkent iemand dit probleem en hoe het is op te lossen? Hardware is H370 chipset met 6 x sata en i3 8100.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BizzieBis
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:05
Ik heb onderstaande configuratie inmiddels een jaartje draaien zonder een enkel probleem. Het enige waar ik mee zit is dat de versie alweer verouderd is en er geen security patches meer geïnstalleerd kunnen worden.

Ik heb wel al een berg firewall rules gemaakt en daarmee een hoop GEO locaties geblokt, maar dat is natuurlijk niet heilig.

Alles achter een VPN stoppen is natuurlijk een optie, maar dan krijg ik problemen met mijn domotica en Google assistant etc.

Dus mijn vraag.. Is er iemand die de stap gemaakt heeft van 6.2.3 naar 7.0 of hoger? En dan specifiek voor een Baremetal build. Liefst vergelijk met mijn hardware.

Ik ben niet vies van wat rommelen met RedPill/Tinycore. Maar een succesvolle usecase zou mij toch enigszins geruststellen ;)

Ik heb alle shared folders gebackupped via Hyper Backup en de helft ook nog eens offsite op een tweede Synology (Jaja, paranoia 8)7 ), dus data zal ik niet snel verliezen. Maar ik hoop op een upgrade zonder data verlies, en dus weinig downtime voor mijn storage en VM's.

Ik verwacht weinig reacties, maar misschien heb ik geluk :*)

Specs:

Xpenology: 6.2.3, Baremetal, Jun's loader.
Mainboard: MSI H310M PRO-VDH PLUS, mATX
CPU: Intel Core i3-9100 processor
Memory: 2x Crucial DDR4 8GB 2666 - CT8G4DFS8266
SATA: Conceptronic CSATA600EXI PCI-express SATA controller
USB Boot: Verbatim Store n Stay Nano USB 2.0 16GB
PSU: Gigabyte GP-P450B
Case: Fractal Design 6909937 Node 804 FD-CA-NODE-804-BL-W

Storage:
1* (7TB) SHR, BTRFS met 3x 4TB WD RED
1* (2.7TB) SHR, ext4 met 2x 3TB WD RED
1* (1.8TB) Eenvoudig, ext4 met 1xWD PURPLE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoBieN-Be
Je kan altijd eerst eens testen om met een test schijf en een test USB stick Redpill en DSM 7 draaiende te krijgen op je hardware.

Als je schijven migreert naar een zwaarder of gelijkwaardig model (maar moet + serie zijn) dan zou DSM een in-place upgrade moeten voorstellen. Maar weet niet als dat ook lukt van DSM6 naar DSM7.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
GoBieN-Be schreef op maandag 11 april 2022 @ 23:57:
Je kan altijd eerst eens testen om met een test schijf en een test USB stick Redpill en DSM 7 draaiende te krijgen op je hardware.

Als je schijven migreert naar een zwaarder of gelijkwaardig model (maar moet + serie zijn) dan zou DSM een in-place upgrade moeten voorstellen. Maar weet niet als dat ook lukt van DSM6 naar DSM7.
Dat is wel een goeie ja.
Misschien dat ik binnenkort eens een oude HDD in mijn NAS prik (en de huidige loskoppel), dan daar DSM 6 op draaien, even een paar bestandjes er op zetten en dan kijken of ik kan upgraden naar DSM 7, als dat werkt zou het ook wel moeten werken met mijn huidige setup.

Kost alleen allemaal zoveel tijd :P
Maar goed een data restore van +- 1.5TB en vervolgens nog iets van 7 TB opnieuw moeten downloaden (omdat ik films en series etc. niet back-up) kost waarschijnlijk meer tijd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
miicker schreef op woensdag 13 april 2022 @ 09:37:
[...]

Dat is wel een goeie ja.
Misschien dat ik binnenkort eens een oude HDD in mijn NAS prik (de de huidige loskoppel), dan daar DSM 6 op draai, even een paar bestandjes er op zetten en dan kijken of ik kan upgraden naar DSM 7, als dat werkt zou het ook wel moeten werken met mijn huidige setup.

Kost alleen allemaal zoveel tijd :P
Maar goed een data restore van +- 1.5TB en vervolgens nog iets van 7 TB opnieuw moeten downloaden (omdat ik films en series etc. niet back-up) kost waarschijnlijk meer tijd...
Grappig, ik zit bijna dezelfde situatie, maar dan met een VM. Raw disk met de meeste data afkoppelen, snapshot maken van de boot en system disk en de upgrade eens proberen. Helaas werkt het kopiëren van de disks niet in ESXi, daar heb ik nog geen oplossing voor tegengekomen :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:26
Je kan beter je sata controller in passthrough zetten, dan heb je die raw disk optie niet nodig ..

Dan krijg je ook mooi de smart status te zien op je Synology

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
NoFate schreef op woensdag 13 april 2022 @ 09:43:
Je kan beter je sata controller in passthrough zetten, dan heb je die raw disk optie niet nodig ..

Dan krijg je ook mooi de smart status te zien op je Synology
Eens kijken of dat kan met mijn bord / setup :) Goede tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
ja, ik heb een extra sata controller voor mijn datastore voor mijn SSD disk
de andere controller met 4 disks heb ik in passthrough gezet, zee handig...
dan kan je ze ook daarna makkelijk moven naar een andere ESXI of zelfs naar een echte synology

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoBieN-Be
Ik heb mijn XPenology VM als volgt:
- Geen passthrough, kan ook niet heb nog andere VM's draaien op die SATA controller.
- Geen RDM disks.
- Een normale kleine disk voor de bootloader
- Een normale medium disk voor data zoals photo station, audio station etc ... (kan eventueel ook 2 disks zijn voor mirror)
- Een grote disk in independent persistent mode voor opslag van camera beelden.

Het voordeel voor mij is dat ik kan snapshots nemen op de gewone disks (niet op de camerabeelden disk) en ook kan back-ups nemen met Veeam. Ik kan desgewenst ook klonen of restoren naar nieuwe VM etc ..
Het enige dat ik moet opletten is dat ik bij het terugzetten van back-up of snapshot de grote independent disk loskoppel (want Synology mirrort ook zijn OS op die grote disk).

[ Voor 4% gewijzigd door GoBieN-Be op 13-04-2022 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
GoBieN-Be schreef op woensdag 13 april 2022 @ 14:12:
Ik heb mijn XPenology VM als volgt:
- Geen passthrough, kan ook niet heb nog andere VM's draaien op die SATA controller.
- Geen RDM disks.
- Een normale kleine disk voor de bootloader
- Een normale medium disk voor data zoals photo station, audio station etc ... (kan eventueel ook 2 disks zijn voor mirror)
- Een grote disk in independent persistent mode voor opslag van camera beelden.

Het voordeel voor mij is dat ik kan snapshots nemen op de gewone disks (niet op de camerabeelden disk) en ook kan back-ups nemen met Veeam. Ik kan desgewenst ook klonen of restoren naar nieuwe VM etc ..
Het enige dat ik moet opletten is dat ik bij het terugzetten van back-up of snapshot de grote independent disk loskoppel (want Synology mirrort ook zijn OS op die grote disk).
Je zou passthrough op een 2e controller kunnen gebruiken om de camerabeelden disk te ontsluiten. Daarom heb ik mijn grote dataschijf ook als raw disk aangesloten zodat deze in een synology ook zal werken. Ik wou daar geen datastore op zetten omdat deze schijf dedicated is voor de xpenology VM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoBieN-Be
Maar dan moet ik een extra SATA controller inbouwen, dus minder zuinig.
Plus die grote camerabeelden disk (512GB, dus groot is best relatief) staat thin provisioned op een 1TB SSD waar ik ook nog iets anders op staan heb.
Ik heb best veel VM's draaien en kan alle storage goed gebruiken :)

Mijn huidige setup werkt goed voor mij. Iedereen kiest natuurlijk wat het beste voor hem past.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Gister een dagje bezig geweest met het upgraden van mijn NAS naar DSM 7.1 (zat op 6.2.3 met Jun's loader). Eigenlijk ging het best voorspoedig en liep het goed. Wel had ik moeite om alle info die ik nodig had om alles te laten werken bij elkaar te vinden.

Ik ben begonnen met het loskoppelen van mijn 5 HDDs. Daarna heb ik er één oude HDD aan gehangen (geformatteerd). Daar heb ik (met een spare USB) DSM 6.2.3 op gezet. Om het een beetje een volwaardige test te laten zijn heb ik er wat data op gezet (500 mb aan documenten), heb ik docker geïnstalleerd en in de docker omgeving heb ik 2 containers laten draaien.

Daarna ben ik begonnen met upgraden naar DSM 7.1, dit ging een paar keer mis en maar goed dus dat ik het eerst in een testopstelling heb gedaan. In totaal heb ik het een keer of drie/vier in de testopstelling gedaan met verschillende tutorials om zo te kunnen bepalen wat voor mij het beste werkte. Het is me in de testomgeving ook succesvol gelukt om van DSM 6.2.3 direct naar DSM 7.1 te updaten, maar dat wordt door Synology wel afgeraden. In mijn 'productie' omgeving ben ik eerst naar DSM 7.0.1 gegaan om vanuit daar naar DSM 7.1 te gaan.

Ik heb een relatief korte tutorial voor de geïnteresseerde gemaakt:
Tip 1: bij Tinycore kun je kiezen wat voor serienummer je wil genereren. Ik gebruikte in Jun's loader een DS918+, dit ondersteund Tinycore ook. De update naar 7.0.1 ging elke keer prima, maar zodra ik naar 7.1 ging kwam ik in een recovery loop terecht. Uiteindelijk hetzelfde gedaan maar dan gekozen voor de DS3622xs+ en daar werkte het zonder problemen. Mijn tip: kies dus gewoon de DS3622xs+.

Disclaimer: ik heb dit getest op een baremetal machine. De machine waarop ik de software heb geïnstalleerd draait Windows 11. De stappen zullen voor een VM en voor Mac/Linux wel ongeveer hetzelfde zijn. Daarbij ben ik op geen enkele manier verantwoordelijk voor enig data verlies. Deze tutorial volg je op eigen risico.

Benodigdheden:

- 7-zip (of ander programma om .gz bestanden uit te pakken);
- balenaEtcher (om USB mee te flashen)
- Tinycore Redpill (loader, klik op de groene knop "Code" en kies voor Download ZIP)
- PuTTY (om met SSH verbinding te maken met Tinycore)
- WinSCP (optioneel - om het configbestand te controleren)

Stappen:

- Zorg dat je 7-zip (of een ander RAR programma) geïnstalleerd hebt;
- Download Tinycore Redpill;
- Pak het .zip bestand uit;
- Zoek het bestand "tinycore-redpill.v0.4.6.img.gz" en pak dit bestand uit met 7-zip;
- Nu zou het bestand "tinycore-redpill.v0.4.6.img" uitgepakt moeten zijn;
- Zorg dat balenaEtcher is geïnstalleerd en open het programma;
- Kies "Flash from file", blader naar "tinycore-redpill.v0.4.6.img" en flash het .img bestand naar een USB;
- Boot je NAS vanaf de zojuist gemaakte USB;
Let op: zorg ervoor dat je NAS is aangesloten op een monitor, je moet namelijk het lokale IP adres achterhalen.
- Als Tinycore is opgestart open je Terminal en typ je "ifconfig";
- Zoek naar het IP adres (achter inet addr), bijvoorbeeld 192.168.1.20;
- Laat de NAS aan staan, keer terug naar je andere computer;
- Zorg dat PuTTY is geïnstalleerd en start PuTTY op;
- Vul het IP adres van Tinycore in bij "Host Name" (poort nummer op 22 laten staan) en klik op "Open";
- Vul als gebruikersnaam "tc" in en als wachtwoord typ je "P@ssw0rd" (de o in word is een nul);
- Voer een voor een de volgende commando's uit in PuTTY. Let op: er wordt regelmatig gevraagd om iets te bevestigen, typ dan "y" en druk op enter.
code:
1
2
3
4
5
./rploader.sh update now
./rploader.sh fullupgrade now
./rploader.sh serialgen DS3622xs+
./rploader.sh identifyusb now
./rploader.sh satamap now
- controleer nu in WinSCP of het config bestand goed is bijgewerkt. Hier kun je eventueel handmatig de satamap en andere zaken aanpassen.
code:
1
2
./rploader.sh build broadwellnk-7.0.1-42218
sudo reboot

Na deze commando's gaat je NAS opnieuw starten. Nadat deze is gestart ga je op je pc na +- 1 minuut naar http://find.synology.com (als deze niet werkt in Chrome probeer het dan in Firefox of gebruik http://find.quickconnect.to/#
Je NAS zou daar moeten verschijnen. Verbind met je NAS en kies (indien gewenst) voor migratie met behoud van data en instellingen. Je wordt gevraagd om een .PAT file. De link naar de .PAT file voor 7.0.1-42218 voor de DS3622xs+ is: https://global.download.s...=7.0.1&build_number=42218
Voor overige systemen (dus niet de DS3622xs+) kun je het benodigde .PAT bestand hier vinden (kies NAS en voer het gewenste model in).

- Zorg dat het juiste .PAT bestand is gedownload en selecteer dit bestand wanneer er door de Synology assistant om gevraagd wordt;
- Na migratie update je alle packages (indien dit nog niet gebeurt is tijdens de migratie).

Je draait nu succesvol DSM 7.0.1! Nu wil je waarschijnlijk meteen door naar DSM 7.1. We moeten hiervoor een aantal stappen herhalen. Volg de volgende stappen:
- Sluit je NAS af;
- Start je NAS op, zorg dat er een monitor verbonden is aan je NAS. Bij het starten kies je voor Tinycore image build (anders start DSM weer op, dat willen we nu niet);
- Start PuTTY op;
- Vul het IP adres van Tinycore in bij "Host Name" (poort nummer op 22 laten staan) en klik op "Open";
- Vul als gebruikersnaam "tc" in en als wachtwoord typ je "P@ssw0rd" (de o in word is een nul);
- Voer een voor een de volgende commando's uit in PuTTY. Let op: er wordt regelmatig gevraagd om iets te bevestigen, typ dan "y" en druk op enter.
code:
1
2
3
4
5
./rploader.sh update now
- controleer nu in WinSCP of het config bestand goed is bijgewerkt. Hier kun je eventueel handmatig de satamap en andere zaken aanpassen.
code:
1
2
3
4
5
./rploader.sh clean now
./rploader.sh build broadwellnk-7.1.0-42661
./rploader.sh clean now; rm -rf /mnt/sdb3/auxfiles; rm -rf /home/tc/custom-module; ./rploader.sh backup now;
sudo poweroff

Je NAS wordt nu uitgeschakeld. Als deze uit staat zet je hem weer aan. Ga opnieuw naar find.synology.com en wacht tot je NAS verschijnt. Ook nu heb je weer een .PAT file nodig, dit keer voor DSM 7.1-42661. De link voor de DS3622xs+ is: https://global.download.s...on=7.1&build_number=42661 Voor overige systemen (dus niet de DS3622xs+) kun je het benodigde .PAT bestand hier vinden (kies NAS en voer het gewenste model in).

- Zorg dat het juiste .PAT bestand is gedownload en selecteer dit bestand wanneer er door de Synology assistant om gevraagd wordt;

Je hebt nu DSM 7.1 draaien.

Dit is in ieder geval wat ik heb gedaan om zonder verlies van data van DSM 6.2.3 naar DSM 7.1 te gaan. Ik zou sterk aanraden om dit eerst te testen (dus bijvoorbeeld zoals ik het heb gedaan, al je schijven loskoppelen en vervolgens één schijf die je hebt liggen te koppelen, daar DSM 6.2.3 op laten draaien en dan te kijken of het lukt om naar DSM 7.1 te gaan. Dan weet je meteen of je hardware compatible is.
Mocht je besluiten om het niet te testen en bovenstaande tutorial te volgen dan denk ik dat je met 1-2 uur wel klaar bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:54
Knap staaltje werk! Ik moet zeggen dat het vroeger vaak kriebelde als ik weer het rode icoontje zag dat er iets te updaten viel. Maar ik moet toegeven dat ik de laatste tijd maar weinig functionaliteit van DSM gebruik. Het is eigenlijk alleen maar het serveren van files, en dat doet ie uitstekend.
DSM draait nu onder ESXI als VM, bevalt ook wel prima. Hangt ook niet aan internet, dus bijna geen security risks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Red devil schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 11:52:
[...]

Knap staaltje werk! Ik moet zeggen dat het vroeger vaak kriebelde als ik weer het rode icoontje zag dat er iets te updaten viel. Maar ik moet toegeven dat ik de laatste tijd maar weinig functionaliteit van DSM gebruik. Het is eigenlijk alleen maar het serveren van files, en dat doet ie uitstekend.
DSM draait nu onder ESXI als VM, bevalt ook wel prima. Hangt ook niet aan internet, dus bijna geen security risks.
Thanks, bij mij was het ook met name te doen om security patches. DSM 6.2.3 was alweer 1,5 jaar oud, hoewel alles prima werkte en ik met DSM 7 niet veel verschil merk, gaf het me toch een onveilig gevoel (die van mij hangt wel aan het internet).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BizzieBis
miicker schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 11:40:
Gister een dagje bezig geweest met het upgraden van mijn NAS naar DSM 7.1 (zat op 6.2.3 met Jun's loader). Eigenlijk ging het best voorspoedig en liep het goed. Wel had ik moeite om alle info die ik nodig had om alles te laten werken bij elkaar te vinden.

Ik ben begonnen met het loskoppelen van mijn 5 HDDs. Daarna heb ik er één oude HDD aan gehangen (geformatteerd). Daar heb ik (met een spare USB) DSM 6.2.3 op gezet. Om het een beetje een volwaardige test te laten zijn heb ik er wat data op gezet (500 mb aan documenten), heb ik docker geïnstalleerd en in de docker omgeving heb ik 2 containers laten draaien.

Daarna ben ik begonnen met upgraden naar DSM 7.1, dit ging een paar keer mis en maar goed dus dat ik het eerst in een testopstelling heb gedaan. In totaal heb ik het een keer of drie/vier in de testopstelling gedaan met verschillende tutorials om zo te kunnen bepalen wat voor mij het beste werkte. Het is me in de testomgeving ook succesvol gelukt om van DSM 6.2.3 direct naar DSM 7.1 te updaten, maar dat wordt door Synology wel afgeraden. In mijn 'productie' omgeving ben ik eerst naar DSM 7.0.1 gegaan om vanuit daar naar DSM 7.1 te gaan.

Ik heb een relatief korte tutorial voor de geïnteresseerde gemaakt:
Tip 1: bij Tinycore kun je kiezen wat voor serienummer je wil genereren. Ik gebruikte in Jun's loader een DS918+, dit ondersteund Tinycore ook. De update naar 7.0.1 ging elke keer prima, maar zodra ik naar 7.1 ging kwam ik in een recovery loop terecht. Uiteindelijk hetzelfde gedaan maar dan gekozen voor de DS3622xs+ en daar werkte het zonder problemen. Mijn tip: kies dus gewoon de DS3622xs+.

Disclaimer: ik heb dit getest op een baremetal machine. De machine waarop ik de software heb geïnstalleerd draait Windows 11. De stappen zullen voor een VM en voor Mac/Linux wel ongeveer hetzelfde zijn. Daarbij ben ik op geen enkele manier verantwoordelijk voor enig data verlies. Deze tutorial volg je op eigen risico.

Benodigdheden:

- 7-zip (of ander programma om .gz bestanden uit te pakken);
- balenaEtcher (om USB mee te flashen)
- Tinycore Redpill (loader, klik op de groene knop "Code" en kies voor Download ZIP)
- PuTTY (om met SSH verbinding te maken met Tinycore)
- WinSCP (optioneel - om het configbestand te controleren)

Stappen:

- Zorg dat je 7-zip (of een ander RAR programma) geïnstalleerd hebt;
- Download Tinycore Redpill;
- Pak het .zip bestand uit;
- Zoek het bestand "tinycore-redpill.v0.4.6.img.gz" en pak dit bestand uit met 7-zip;
- Nu zou het bestand "tinycore-redpill.v0.4.6.img" uitgepakt moeten zijn;
- Zorg dat balenaEtcher is geïnstalleerd en open het programma;
- Kies "Flash from file", blader naar "tinycore-redpill.v0.4.6.img" en flash het .img bestand naar een USB;
- Boot je NAS vanaf de zojuist gemaakte USB;
Let op: zorg ervoor dat je NAS is aangesloten op een monitor, je moet namelijk het lokale IP adres achterhalen.
- Zorg dat PuTTY is geïnstalleerd en start PuTTY op;
code:
1
2
3
4
5
./rploader.sh update now
code:
1
2
sudo reboot

Na deze commando's gaat je NAS opnieuw starten. Nadat deze is gestart ga je op je pc na +- 1 minuut naar http://find.synology.com (als deze niet werkt in Chrome probeer het dan in Firefox of gebruik http://find.quickconnect.to/#
Je NAS zou daar moeten verschijnen. Verbind met je NAS en kies (indien gewenst) voor migratie met behoud van data en instellingen. Je wordt gevraagd om een .PAT file. De link naar de .PAT file voor 7.0.1-42218 voor de DS3622xs+ is: https://global.download.s...=7.0.1&build_number=42218
Voor overige systemen (dus niet de DS3622xs+) kun je het benodigde .PAT bestand hier vinden (kies NAS en voer het gewenste model in).

- Na migratie update je alle packages (indien dit nog niet gebeurt is tijdens de migratie).

Je draait nu succesvol DSM 7.0.1! Nu wil je waarschijnlijk meteen door naar DSM 7.1. We moeten hiervoor een aantal stappen herhalen. Volg de volgende stappen:
- Sluit je NAS af;
- Start je NAS op, zorg dat er een monitor verbonden is aan je NAS. Bij het starten kies je voor Tinycore image build (anders start DSM weer op, dat willen we nu niet);
- Start PuTTY op;
code:
1
2
3
4
5
./rploader.sh update now
code:
1
2
3
4
5
./rploader.sh clean now
./rploader.sh clean now; rm -rf /mnt/sdb3/auxfiles; rm -rf /home/tc/custom-module; ./rploader.sh backup now;
sudo poweroff

Je NAS wordt nu uitgeschakeld. Als deze uit staat zet je hem weer aan. Ga opnieuw naar find.synology.com en wacht tot je NAS verschijnt. Ook nu heb je weer een .PAT file nodig, dit keer voor DSM 7.1-42661. De link voor de DS3622xs+ is: https://global.download.s...on=7.1&build_number=42661 Voor overige systemen (dus niet de DS3622xs+) kun je het benodigde .PAT bestand hier vinden (kies NAS en voer het gewenste model in).

Je hebt nu DSM 7.1 draaien.

Dit is in ieder geval wat ik heb gedaan om zonder verlies van data van DSM 6.2.3 naar DSM 7.1 te gaan. Ik zou sterk aanraden om dit eerst te testen (dus bijvoorbeeld zoals ik het heb gedaan, al je schijven loskoppelen en vervolgens één schijf die je hebt liggen te koppelen, daar DSM 6.2.3 op laten draaien en dan te kijken of het lukt om naar DSM 7.1 te gaan. Dan weet je meteen of je hardware compatible is.
Mocht je besluiten om het niet te testen en bovenstaande tutorial te volgen dan denk ik dat je met 1-2 uur wel klaar bent.
Bedankt voor het uitzoekwerk! De informatie is inderdaad erg lastig bij elkaar te vinden. Ik liep een beetje vast op welke Synology ik als basis moest pakken. Alleen ben ik nog een beetje huiverig voor de satamap.. Ik draai met een extra sata kaart, en weet niet of dat nog een probleem geeft met de mapping.

Wellicht dat ik ergens komende tijd een halve vakantiedag opneem om de upgrade te wagen. Jouw stappenplan geeft me net wat meer moed om te beginnen ;)

Een alternatieve optie is om een DS1821+ aan te schaffen met 32GB memory en de 'zelfbouw' Synology te verkopen. Misschien dat ik dat uiteindelijk alsnog doe, Xpenology geeft me alleen maar stress sinds 7.0 :D

Dat moet ik nog aan vrouwlief zien te verkopen. Ik heb ondertussen al een DS212, DS413, DS218Play en de Xpenology versleten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrandALARM
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23:57
Is het iemand al gelukt om een upgrade te doen van xpenology 7.0.1-42218 (DS3615xs) naar7.1.0-42661 binnen PROXMOX 7.2.3?

Reden van de DS3615xs is simpel; oude CPU (i5-3330) waardoor ik uitkom op de DS3615xs of DS3617xs

Installeren van de 7.01-42218 versie is koek en ei, maar een upgrade lukt me voor geen meter.

Al geprobeerd:

- install van 7.01-42218 en dan handmatig upgraden naar 7.1.0-42661
- install van 7.01-42218 en dan handmatig upgraden naar 7.1.0-42661; vervolgens tinycore linux de update uitvoeren zoals in https://xpenology.com/for...ide-for-dsm-71-baremetal/ wordt genoemd
-zoals boven en MAC adres in PROXMOX aangepast naar initiele MAC
- install van 7.0.1-42218 zoals boven en de PID en VID aangepast
-bijna alle combinaties zoals hierboven beschreven

[ Voor 6% gewijzigd door BrandALARM op 12-05-2022 21:09 . Reden: cpu info toegevoegd ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BizzieBis
Ik heb het project toch maar laten varen. Inmiddels draai ik DSM 7.1 op een DS1821+.

Wat ik ook probeerde, ik kreeg maar geen lekker gevoel bij Xpenology. Telkens het idee dat de boel zou instorten, en ik durfde niet te updaten.

Ik heb mijn handen al vol aan mijn dagelijks werk en het vaderschap. Dan heb ik liever dat mijn NAS mij verder met rust laat 8)

Al met al vond ik het wel een zeer leuk project, en kan ik het een 'knutselaar' zeker aanbevelen.
Maar wil je absoluut gemak en (relatieve) betrouwbaarheid, dan gaat er niets boven de originele Syno hardware (Nee, ik heb geen aandelen in Synology ;)).

[ Voor 3% gewijzigd door BizzieBis op 17-05-2022 20:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
@BizzieBis een echte Syno is vooral makkelijker, om te zeggen dat het betrouwbaarder is, dat is natuurlijk een beetje voorbarig. Mijn DS216Play was 1000x minder betrouwbaar dan mijn zelfbouw NAS met Xpenology erop, maar dat heeft natuurlijk ook te maken met de hardware die je in je zelfbouw NAS steekt en het geluk of pech dat je hebt met je Synology.

Maar makkelijker, minder tijdrovend en vooral meer ontzorgend (op het gebied van updates) is een echte Synology zeker. Dan moet je wel meenemen dat een echte Synology een stuk duurder is. In een zelfbouw NAS kun je voor veel minder geld beter presterende hardware zetten dan de meeste Syno's. Echter neemt een zelfbouw NAS in bijna alle gevallen wel weer een stuk meer plek in beslag.

Er zijn dus voor- en nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:05
Ik heb nog een 'oude' Microserver gen8 liggen, welke ik voor baremetal Xpenology wil gaan gebruiken, maar zelfs met tinycore 0.9 beta krijg ik het niet voor elkaar.

Ik heb de onboard SATA controller op SATA AHCI gezet, gebruik dus geen RAID controller. Alle commando's in tiny core netjes uitgevoerd, ik heb 1 schijf ingeplugd, die vindt ie gewoon.

Na de reboot installeer ik de officiële DSM 7.1 voor de ds3622xs+ (de door tinycore aangemaakte .pat is corrupt als ik die probeer te uploaden tijdens de installatie).

Na de reboot begint de wizard doodleuk weer opnieuw, dat ik de .pat moet uploaden. Het lijkt er dus op dat DSM zichzelf niet vindt na de installatie, en daarom weer naar een ongeïnitialiseerde status toegaat...

Iemand nog tips misschien? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrandALARM
start je usb of sata op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
USB. En zelfs al hang ik er mijn in IT-mode geflashde M1015 aan, en disable ik de onboard SATA, doet ie het nog niet :/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BrandALARM
Misschien stomme vraag... maar welke processor heb je? de G1610T? en welke loader wil je installeren? Ken je dit overzicht?

Ik loop te kloten met quote's, ben nog niet scherp na de buurt BBQ van gisteren.. excuses..

[ Voor 18% gewijzigd door BrandALARM op 27-06-2022 14:17 . Reden: toelichting :( ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrandALARM
Polyphemus schreef op maandag 27 juni 2022 @ 13:54:
[...]

USB. En zelfs al hang ik er mijn in IT-mode geflashde M1015 aan, en disable ik de onboard SATA, doet ie het nog niet :/
Misschien stomme vraag... maar welke processor heb je? de G1610T? en welke loader wil je installeren? Ken je dit overzicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
BrandALARM schreef op maandag 27 juni 2022 @ 14:15:
[...]

Ik heb er een i3-3220T ingestopt, ik probeer broadwellnk te installeren. Het overzichtje ken ik inderdaad, dank :)

Als ik de stappen uit de post hierboven volg, kan ik wel 7.0.1 aan de praat krijgen, met 1 schijf, alleen als ik de stappen volg om naar 7.1.0 te komen, dan lukt het me niet om de .pat van de Synology site geïnstalleerd te krijgen. Dan geeft ie een error op het installatiebestand :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrandALARM
Deze stappen toch?

[DS3622xs+]

./rploader.sh update now

reboot.... terug naar tinyCore inderdaad overbodig

./rploader.sh clean now

update nu ook gelukt via:

stap 2: Upgrade naar DSM 7.1.0-42661u2 via GUI
na Stap 2 update, booten naar TCRP en:

./rploader.sh update
sudo ./rploader.sh postupdate broadwellnk-7.1.0-42661
exitcheck.sh reboot

[ Voor 26% gewijzigd door BrandALARM op 04-07-2022 21:42 . Reden: verbetering van stappen en aanvulling update 2 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polyphemus
BrandALARM schreef op maandag 27 juni 2022 @ 14:35:
Deze stappen toch?

[DS3622xs+]

./rploader.sh update now

reboot.... terug naar tinyCore

./rploader.sh clean now
Ja precies die. En als ik dan opstart, en de .pat van de Synology site upload (gedownload van:)
https://global.download.s...DSM_DS3622xs%2B_42661.pat

dan krijg ik deze error:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QLPoVUjTroy8nMUkJzMf6arcsH4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0EM1aWSEZZaYfUKXKBl0563Y.png?f=fotoalbum_large

edit: ik kwam dit script tegen, en dat heb ik eens gedraaid in tc, en nu start ie wel op :?

https://github.com/PeterSuh-Q3/tinycore-redpill

[ Voor 6% gewijzigd door Polyphemus op 27-06-2022 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
Te vroeg gejuicht, ik stop ff ermee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoFate
ja, ik had hetzelfde met mijn hpgen 8 , ik draai wel esxi, ik kreeg ook steeds dezelfde fouf
ik heb toen andere satamappings genomen,

zo ging het wel:

"SataPortMap": "2",
"DiskIdxMap": "00"

ondertussen zit ik wel terug op 6.1 , omwille van andere redenen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc1982
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-05 19:03
BrandALARM schreef op maandag 27 juni 2022 @ 14:35:
Deze stappen toch?

[DS3622xs+]

./rploader.sh update now

reboot.... terug naar tinyCore

./rploader.sh clean now
Ik heb xpenology (6.2.3 update 3) in een - esxi - vm draaien, ben wat met vm's aan het puzzelen hoe het proces werkt - voor ik aan de vm kom waar m'n data op staat.
Gaat best aardig, vraag me nog wel een paar dingen af:
  1. Gaat elke dsm update nu via een nieuwe build via redpill, dan in web assistant 'migreren' dmv de juiste pat uploaden, en geen handmatige updates meer via de DSM interface (wat met Jun in bepaalde gevallen wel kon) ?
  2. Tussen de twee builds in hoef je xpenology zelf niet op te starten (incl migratie & pat upload)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrandALARM
@marc1982 De ontwikkelingen gaan erg hard op dit moment met xpenology. Ik heb mijn machines nu draaien en ben langzaam aan het uitfuseren van xpenology ivm aanschaf synology systemen. Ik heb offsite in Arnhem een DS3622XS xpenology bak staan en on site een ds920+ xpenology. Binnen proxmox draai ik ook nog DS918+ xpenology. Voor nu heb ik nog geen behoefte om te upgraden. Ik kan binnenkort wat meer experimenteren met updaten ed. Het lijkt me het handig dat je het forum op https://xpenology.com/ volgt voor best practices en laatste ontwikkelingen.

[ Voor 4% gewijzigd door BrandALARM op 28-06-2022 14:36 . Reden: taal-spelling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• panomi
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-05 10:35
Kun je ook meteen naar 7.1 of moet je eerst naar 7.0.1? Stappen lijken redundant?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
@panomi het is misschien veel tekst maar wel aan te raden om alles te lezen.
Als je dat gedaan had, dan had je het volgende gelezen:
Het is me in de testomgeving ook succesvol gelukt om van DSM 6.2.3 direct naar DSM 7.1 te updaten, maar dat wordt door Synology wel afgeraden. In mijn 'productie' omgeving ben ik eerst naar DSM 7.0.1 gegaan om vanuit daar naar DSM 7.1 te gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marigo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-05 16:07
Op het forum van Xpenology heeft een ontwikkelaar het script handig in een menuutje geïntegreerd.
https://xpenology.com/for...automated-redpill-loader/

Het gaat nu bijna vanzelf om een xpenology af te trappen. :)
(Ik gebruik het zelf alleen in Proxmox, kvm en dat werkt perfect)

Update:
Je kunt ook een DVA1622 selecteren en dan heb je meteen 8 camera licenties ipv de standaard 2.

[ Voor 14% gewijzigd door marigo op 29-08-2022 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MennoMu
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-03 09:23
Is de site misschien down? want ik krijg alleen een login link maar gebeurt niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slowmotion
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:03
klopt, paar weken geleden hadden ze ook al veel last van error 500 meldingen, hopelijk weer snel in de lucht.

Edit: hier werkt de site inmiddels weer.

[ Voor 16% gewijzigd door Slowmotion op 30-08-2022 16:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Praetorian
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-05 20:35
Let op dat de update naar DSM 7.1.0-42661 Update 4 prima gaat met de tiny core red pill (tcrp). Maar ik zie verschillende berichten dat een update met tcrp als bootloader mislukt als je naar DSM 7.1.1-42962 gaat upgraden.

Je zou dan een bootloader migratie moeten doen van tcpr naar arpl (automated redpill loader). Ik denk dat tcrp achter loopt qua update script, ik wacht hem nog even af want voor een migratie van tcrp naar arpl moet ik even wat meer tijd reserveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Ik wil eigenlijk ook migreren naar ARPL, geen zin om elke keer bij een update weer opnieuw een image te moeten maken (of überhaupt iets te moeten doen in de GUI van TCRP).
Ik heb mijn server in de meterkast staan zonder monitor o.i.d., dus elke update betekend hier een halve verhuizing van spullen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Praetorian
miicker schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 23:15:
Ik wil eigenlijk ook migreren naar ARPL, geen zin om elke keer bij een update weer opnieuw een image te moeten maken (of überhaupt iets te moeten doen in de GUI van TCRP).
Ik heb mijn server in de meterkast staan zonder monitor o.i.d., dus elke update betekend hier een halve verhuizing van spullen :P
Bij mij draait de fanless server ook in de meterkast, maar dan wel met ESXi met Xpenology als VM. Dat is eigenlijk wel een must op een headless server, of je moet een ilo/drac/kvm oplossing hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Praetorian schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 23:43:
[...]

Bij mij draait de fanless server ook in de meterkast, maar dan wel met ESXi met Xpenology als VM. Dat is eigenlijk wel een must op een headless server, of je moet een ilo/drac/kvm oplossing hebben.
Fanless server? Welke is dat? :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Praetorian
NoFate schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 23:45:
[...]

Fanless server? Welke is dat? :-)
Ik draai naar alle tevredenheid een topton. Zelf ssd en mem in gezet. Ik heb de versie met 2.5 gig poorten en N6005 cpu, die wordt wel wat warm moet ik bekennen, dus de ruimte moet wel wat geventileerd worden.

[ Voor 5% gewijzigd door Praetorian op 12-09-2022 09:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chiel
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:06
Mijn oude nas met xpenology had DSM6.x en een kapotte schijf (raid1). De case was te klein, moederbord had maar 2x sata en ik was huiverig om te updaten naar DSM7 met redpill.

Met wat nieuwe (gebruikte) hardware zoals een ruimere case, mobo met 4x sata en 3 tweedehands testschijven ben ik gisteren aan de installatie begonnen. In eerste instantie leek alles goed te gaan maar ik kreeg via find.synology.com nooit wat te zien. Ook niet via ip van apparaat.

Uiteindelijk deze tegengekomen: https://github.com/fbelavenuto/arpl (Automated Redpill Loader) ,en dan is het een fluitje van 2 cent. Wel even goed de opties doorlopen maar via find.synology.com werd het apparaat nu meteen gevonden. Meteen updaten naar 7.1 en daarna via "Automated Redpill Loader" de build ook weer naar 42962. Weer rebooten en DSM 7.1.1-42962 Update 1 staat er op en alles werkt naar behoren.

Nog wel even een vraag. Ik heb nu:

Pool1 Raid5
Schijf 1/2/3 (HDD) 465.8 GB
Volume1 895.7 GB

Pool2 Raid0
Schijf 4 (HDD) 34.5 GB
Volme2 24,4 GB

Kan ik nu zonder problemen die pool1 verwijderen, 3 500GB testschijven vervangen door bijv 3x10TB, nieuwe pool met raid5 aanmaken, rebooten en dan pool2 verwijderen en 36GB schijf ook verwijderen uit systeem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoBieN-Be
Als DSM bij de harde schijven de toewijzingsstatus 'Normaal' toont dan staat de DSM systeempartitie op al die schijven. Dan kun je ze allemaal uittrekken uitgezonderd 1.
Maar opgepast, sommige extra apps zoals surveillance station zetten data op je volume. Dus die apps moet je mogelijks weer opnieuw configureren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chiel
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:06
Ik heb toch maar een schone install gedaan vanwege nieuwe schijven. Misschien dat iemand anders ook een schone install (baremetal) van DSM7.1 overweegt. Daarom heb ik alle stappen tijdens de installatie even genoteerd.

Alles op eigen risico

Voor je begint:

Download: https://global.download.s...=7.1.1&build_number=42962
Download: https://github.com/fbelavenuto/arpl
Zet image op een USB-stick (met bijvoorbeeld balenaEtcher) en beginnen maar !

Boot vanaf je USB

root@arpl:/opt/arpl#
code:
1
menu.sh

Choose a model: [DS3622xs+ (broadwellnk)]

Choose a buildnumber: [42218]

Choose a serialnumber: [Generate a random serial number]

Update menu: Allemaal keer klikken en updaten(en 1 keer rebooten bij ARPL update) [OK]

Syninfo menu: Set maxdisks mannually [kies] (4 want 4 sata-poorten in mijn geval)

Build the loader: building... Done

Clean disk cache: [OK]

Exit: [OK]

root@arpl:/opt/arpl#
code:
1
reboot

Loading DSM kernel...
Booting...
2 Minuten wachten (koffie)

http://find.synology.com : Als het goed is wordt je NAS nu gevonden. Status: Niet geïnstalleerd.

[Verbinding maken] paar pagina`s met voorwaarden en privacyverklaringen, *klik* *klik*

Welkom:[Installeren]

(X) Upload handmatig het .pat-bestand

Ga naar https://www.synology.com/...622xs+?version=7.1#system of download rechtstreeks https://global.download.s...=7.1.1&build_number=42962

Blader met de Synology web assistant naar je gedownloade bestand en klik op [volgende]

!Waarschuwing! Alle gegevens op disk 1 (2, 3, 4, etc) worden verwijderd! OK? Ik begrijp [Doorgaan]

Installatie DSM begint, opnieuw koffie want dit duurt even.

Bezig met opnieuw opstarten: Timer telt af vanaf 10:00

ARPL patched nu zImage, ramdisk en buildnummer (42962 want 7.1) bij. Gaat automatisch.

Synology webassistant: Welkom! [Starten]

Apparaatnaam, admin en pass kiezen. Geen vinkje bij "Geef toestemming etc."[Volgende]

Breng me op de hoogte van nieuwe updates etc. NIET AUTOMATISCH UPDATEN! [Volgende]

Synolgy account: Ik heb hier [Overslaan] gekozen want ik gebruik het niet.

Geen vinkje bij Synology gegevens laten verzamelen en klik [Verzenden]

DSM 7.1 menu verschijnt nu

Je hebt DSM 7.1 op je NAS draaien. Gefeliciteerd! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoBieN-Be
Als iemand zou updaten van Redpill met DSM 7.0.1 naar RP via ARPL en dan naar DSM 7.1 zou ik dankbaar zijn als ze hun ervaringen plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-05 21:02
Ben ook weer eens in xpenology gedoken, die arpl loader is wel handig zeg.
Ik heb even op mijn test server in Proxmox die geïnstalleerd en draait als een zonnetje.

Nu wil ik op mijn main Proxmox server deze ook installeren.
Ik heb hier nog een oude DSM 6.2.3-25426 op jun's loader 1.04b
2 schijfven die heb ik via passtrough doorgegeven.

Hoe zou ik met behoud van data (alleen data is prima) deze opnieuw kunnen opzetten?
Ik zit te denken om een nieuwe VM te maken en die 2 schijven door te geven dan zal dsm waarschijnlijk vragen om te migreren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoFate
ComTech schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 21:23:
Ben ook weer eens in xpenology gedoken, die arpl loader is wel handig zeg.
Ik heb even op mijn test server in Proxmox die geïnstalleerd en draait als een zonnetje.

Nu wil ik op mijn main Proxmox server deze ook installeren.
Ik heb hier nog een oude DSM 6.2.3-25426 op jun's loader 1.04b
2 schijfven die heb ik via passtrough doorgegeven.

Hoe zou ik met behoud van data (alleen data is prima) deze opnieuw kunnen opzetten?
Ik zit te denken om een nieuwe VM te maken en die 2 schijven door te geven dan zal dsm waarschijnlijk vragen om te migreren.
Ik had als test op mijn esxi gewoon de loader aangepast, rest ging idd vanzelf als ik een update deed

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:23

Quad

Doof

Ik kwam bij toeval de arpl tegen, ik heb Xpenology al een tijdje draaien in VMWare.
Ik had red pill v0.8 draaien, maar updaten naar nieuwste DSM werkte niet.

Ter test de disk gekopieerd naar een nieuwe VM, arpl gekoppeld en geconfigureerd. Daarna werd de disk gezien en de nieuwste DSM automatisch via Synology gedownload.
Toen ik dat doorhad heb ik de red pill van de VM ontkoppeld en de arpl gekoppeld, mac adres en serienummer erin aangepast naar wat het was en de herstel met configuratiebehoud gedaan.

Al met al duurt dat nog geen 15 minuten en je bent weer up en running.
Bios heb ik wel veranderd naar EFI.

cc: @GoBieN-Be

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
Ik had hier in Proxmox nog een oude VM draaien met jun's loader 1.04b.
Nieuwe VM gemaakt controller passtrough (met de 2 schijven).
arpl loader toegevoegd aan de VM opstarten en de loader configureren.
Daarna zag DSM de schijven en kon ik zo migreren naar de laatste versie met behoud van data en packages.
Paar deden wat moeilijk maar een herinstallatie van een package voldeed.

edit:
Ik heb nog een oude Skylake PC liggen met intel g4400 dus even een usb stick gemaakt met de arpl loader kijken of baremetal net zo makkelijk gaat maar helaas.
Kan alles configureren hij krijgt ook een IP maar op het moment dat ik een reboot doe start hij gewoon op maar is verder niet meer te vinden of bereikbaar.
Iemand tips ?

[ Voor 30% gewijzigd door ComTech op 16-10-2022 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Smit
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:42
Is powertop een optie op de xpenology?

Hoe? (als in: ik heb in mijn reguliere installatie dit geprobeerd via het terminalvenster maar powertop is geen onderdeel van xpenology. Hoe is dit te installeren?)

Zijn er ervaringen mee?

Wisdom has been chasing you, but you have always been faster..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
ComTech schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 13:45:
Ik heb nog een oude Skylake PC liggen met intel g4400 dus even een usb stick gemaakt met de arpl loader kijken of baremetal net zo makkelijk gaat maar helaas.
Kan alles configureren hij krijgt ook een IP maar op het moment dat ik een reboot doe start hij gewoon op maar is verder niet meer te vinden of bereikbaar.
Iemand tips ?
Vanmiddag even niks te doen en dit weer eens opgepakt.
Kwam erachter dat ik uefi boot moest uitzetten dan boot deze verder, hij bleef hangen halverwege het booten.
Dan boot hij wel door alleen kreeg via de interne NIC geen IP, dus even een intel nic insteek kaartje en hij doet het :)
Toch gek dat hier zo weinig leven is in dit topic, zou toch zeggen dat dit wel populair is onder tweakers ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Jan Smit schreef op zondag 27 november 2022 @ 21:57:
Is powertop een optie op de xpenology?

Hoe? (als in: ik heb in mijn reguliere installatie dit geprobeerd via het terminalvenster maar powertop is geen onderdeel van xpenology. Hoe is dit te installeren?)

Zijn er ervaringen mee?
Niet mogelijk, van alles geprobeerd maar geen succes.
ComTech schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 16:24:
[...]

Kwam erachter dat ik uefi boot moest uitzetten dan boot deze verder, hij bleef hangen halverwege het booten.
Dan boot hij wel door alleen kreeg via de interne NIC geen IP, dus even een intel nic insteek kaartje en hij doet het :)
Toch gek dat hier zo weinig leven is in dit topic, zou toch zeggen dat dit wel populair is onder tweakers ;)
Zou je wel verwachten inderdaad, maar aan het OS kan je weinig aanpassen, buiten dat je dan op het Synology DSM topic komt.
En met ARPL is installeren en updaten enorm vergemakkelijkt.

PVOutput☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoBieN-Be
[...]
Ik heb ondertussen mijn beide Xpenolgy's (VM) aangepast met arpl.
Ik heb boot wel naar UEFI gezet en ik heb de de virtuele schijven allemaal op 1 virtuele SATA controller moeten zetten samen met de bootloader.

Ik had trouwens daarna een probleem dat ik geen snapshots meer kon maken van die VM's.
Dat is opgelost door de loader disk even te clonen met vmfstools.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Red devil
[...]

Ik draai nu al wat een tijdje (jaartjes?) een XPenology VM in een ESXI bak met doorgeluste SATA controller en 4 schijven. Tja, daar staat al mijn data op. Dus veel te tweaken valt er niet. Moet ook zeggen dat ik hem vnl gebruik voor dataopslag, voor al mijn geprutseltjes gebruik ik andere VMmetjes op die ESXI bak, houd je het lekker gescheiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
GoBieN-Be schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 01:24:
[...]

Ik heb ondertussen mijn beide Xpenolgy's (VM) aangepast met arpl.
Ik heb boot wel naar UEFI gezet en ik heb de de virtuele schijven allemaal op 1 virtuele SATA controller moeten zetten samen met de bootloader.

Ik had trouwens daarna een probleem dat ik geen snapshots meer kon maken van die VM's.
Dat is opgelost door de loader disk even te clonen met vmfstools.
Ik heb mijn raid/sata controller in passtrough mode gezet op mijn ESXI, zo zijn het voor de synology echt schijven ipv virtuele schijven.. ik voeg dan gewoon op mijn host de controller toe
Zo zie je ook SMART / bad sectors etc in synology

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoBieN-Be
Ik heb allemaal SSD's in mijn ESXi bak zitten.
Ik verkies de flexibiliteit van VMDK's op datastores.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoFate
ah, ik niet, ik wil echte schijven zien, zo kan je ook als bv de esxi server defect, deze schijven gewoon overplaatsen naar een andere server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoBieN-Be
Elk zijn eigen voorkeur natuurlijk.
Maar ik kan mijn SSD met datastore ook gewoon overzetten naar een andere ESXi server natuurlijk.
Maar natuurlijk niet naar een baremetal systeem, dat kan jij wel.

Maar wat ik dan weer kan is mijn Xpenology VM's backuppen met Veeam. Altijd handig als je bijvoorbeeld een update wilt proberen dat je een back-up hebt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
klopt, ik kan de diks idd niet backuppen met Veeam, maar ik weet wel als ze kapot gaan gaan :-)
Maar ik gebruik cloudsync van synology, alles naar Onedrive :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Laatst online: 11-05 22:01
[...]
[knip]
Jarenlang staat het ding braaf te snorren. Zolang ik er geen kopzorgen van heb lees ik mee en blijft het daarbij.
Wat data op een volume in RAID, wat docker containers op een SSD, wat apps op een stel telefoons en zolang ik netjes reageer op de mailtjes met schijf status meldingen blijft hij het gewoon doen.

Eigenlijk is XPenology voor mij al jaren saai O+

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Is er een eigenlijk een alternatief systeem om file sharing (NFS / SMB) de toen in een VM appliance achtig iets welke ook ingebouwde backup mogelijkheden heeft? Ik heb geen zin om alles in Linux in te regelen maar het hacken met xpenology begint me ook minder te interesseren.... Heeft proxmox dergelijke dingen ingebouwd? Dan kan ik van ESXI af en alles overbouwen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
Tadango schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 16:23:
Is er een eigenlijk een alternatief systeem om file sharing (NFS / SMB) de toen in een VM appliance achtig iets welke ook ingebouwde backup mogelijkheden heeft? Ik heb geen zin om alles in Linux in te regelen maar het hacken met xpenology begint me ook minder te interesseren.... Heeft proxmox dergelijke dingen ingebouwd? Dan kan ik van ESXI af en alles overbouwen.....
Ik denk dat je "backup mogelijkheden" wat moet specificeren. Waar wil je je data precies naartoe kopieren op wat voor manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
hans_lenze schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 16:36:
[...]

Ik denk dat je "backup mogelijkheden" wat moet specificeren. Waar wil je je data precies naartoe kopieren op wat voor manier?
Klopt, was wat sumier ;) Synology drive gebruik ik en Hyper backup. Dus een sync systeem voor clients en een backup naar een lokale en remote omgeving (one drive, google drive, amazon, azure storage support edg) is wat ik zoek. Synolgy heeft dit allemaal en dat is de reden dat ik het nog gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
Tadango schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 16:38:
[...]

Klopt, was wat sumier ;) Synology drive gebruik ik en Hyper backup. Dus een sync systeem voor clients en een backup naar een lokale en remote omgeving (one drive, google drive, amazon, azure storage support edg) is wat ik zoek. Synolgy heeft dit allemaal en dat is de reden dat ik het nog gebruik.
De "makkelijkste" zelfklus unit die ik kan verzinnen (als je echt geen kant en klaar NAS systeem wilt..) is een stapel docker containers.
Een hoop van de spulletjes die je zoekt zitten ook in Nextcloud of één van de varianten. Die kun je zonder al teveel problemen in een docker container stoppen. Door op het host OS de data zelf op te slaan en een andere docker container met een back-up pakketje/config te draaien, kun je alles los bij elkaar stapelen. De containers zelf kun je dan met Portainer of iets soortgelijks up-to-date houden.
Of het minder werk is dan alleen XPenology in de lucht houden vraag ik me af...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Ha nee, ik wil juist niet met linux edg aan het klooien. Ik zoek een nas achtige oplossing hiervoor met diverse tools ingebouwd, met een simpele gui om gebruikers en backups aan te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Xpenology bare metal draaien? Samen met arpl is dit echt kinderlijk eenvoudig. Mijn xpenology zit op de meest recente patch van DSM, feilloos.
Nu gebruik ik het te weinig, maar het draait wel rocking solid, in een VM. Een spare heb ik op een Minisforum pc draaien, maar dat inrichten is projectje voor later.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Quad schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 16:48:
Xpenology bare metal draaien? Samen met arpl is dit echt kinderlijk eenvoudig. Mijn xpenology zit op de meest recente patch van DSM, feilloos.
Nu gebruik ik het te weinig, maar het draait wel rocking solid, in een VM. Een spare heb ik op een Minisforum pc draaien, maar dat inrichten is projectje voor later.
Why? Dat lost niets op. Onderhoud en versie upgrade is een hoop geklooi waar ik vanaf wil. Bare metal heeft weinig voordelen tov het draaien in ESXI....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
Tadango schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 16:46:
Ha nee, ik wil juist niet met linux edg aan het klooien. Ik zoek een nas achtige oplossing hiervoor met diverse tools ingebouwd, met een simpele gui om gebruikers en backups aan te maken.
Ik weet dat het in dit topic not-done is maar toch: scoor een tweedehands Synology en alles is voor je geregeld. Als je een recente uitzoekt kun je een jaar of acht tot tien vooruit.

Want het klinkt alsof je eigenlijk een NAS zoekt. Dan raad ik Synology aan :P

[ Voor 7% gewijzigd door hans_lenze op 13-01-2023 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
ja , ben al de hele tijd aan het uitkijken naar een ds920 , puur omwille ook van transcoding... had gehoopt dat ze goedkoper werden sinds de 923 , maar helaas ... en op marktplaats vragen ze nog schandalig veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
Quad schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 16:48:
Wat voor hardware gebruik je om XPenology bare-metal op te laten draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
hans_lenze schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 16:50:
[...]

Ik weet dat het in dit topic not-done is maar toch: scoor een tweedehands Synology en alles is voor je geregeld. Als je een recente uitzoekt kun je een jaar of acht tot tien vooruit.

Want het klinkt alsof je eigenlijk een NAS zoekt. Dan raad ik Synology aan :P
Ik had een synology nas en heb die juist verkocht. Ik doe er niets anders mee dan filesharing en de zwakke trage hardware stond me tegen. Ik ga niet voor dat hele eco systeem betalen als ik de meeste features niet gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Tadango schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 16:50:
[...]

Why? Dat lost niets op. Onderhoud en versie upgrade is een hoop geklooi waar ik vanaf wil. Bare metal heeft weinig voordelen tov het draaien in ESXI....
Dan ga je denk ik richting een TrueNAS toe.
Of, Windows vm optuigen en daar shares maken.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Quad schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 16:55:
[...]

Dan ga je denk ik richting een TrueNAS toe.
Of, Windows vm optuigen en daar shares maken.
Windows???? Serieus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
Als je een gokje durft te nemen is er nu een grappige kickstarter campagne bezig.
Met als basis zoiets van Topton.

Zit je wel weer vast aan zelf knutselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
TrueNas heeft nogal hoge minimum eisen. Xpenology doet alles prima met 1Gb ram, waarom moet TrueNas 16?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
Tadango schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 16:53:
[...]

Ik had een synology nas en heb die juist verkocht. Ik doe er niets anders mee dan filesharing en de zwakke trage hardware stond me tegen. Ik ga niet voor dat hele eco systeem betalen als ik de meeste features niet gebruik.
Juist dat ecosysteem zorgt er voor dat je er geen omkijken naar hebt. Het volume dat Synology heeft zorgt voor de uitgebreide mogelijkheden, de snelheid van patches en de lange ondersteuning.
Je kunt een random Ubuntu LTS versie installeren maar echt set-and-forget wordt het niet.

Zoek je dat eigenlijk? Een systeem dat je in een hoekje kunt duwen en er niet meer aan hoeft te zitten tot er een paar jaar later een piepje uitkomt omdat er een schijf stuk is?
Het klinkt nu alsof je iets wilt dat zo simpel en goedkoop mogelijk is zonder dat je er veel tijd en moeite in hoeft te steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
hans_lenze schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 17:00:
[...]

Het klinkt nu alsof je iets wilt dat zo simpel en goedkoop mogelijk is zonder dat je er veel tijd en moeite in hoeft te steken.
Klopt helemaal, maar wel een software based oplossing en geen hardware. Ik heb 1 server en dat is voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
Tadango schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 17:00:
TrueNas heeft nogal hoge minimum eisen. Xpenology doet alles prima met 1Gb ram, waarom moet TrueNas 16?
Omdat Truenas RAM nodig heeft om alle deduptabellen in te bewaren. De systeemeisen van 1GB RAM per 1TB disk komt van de functie deduplicatie. Als je die functie niet aanzet heb je het ook niet nodig. Een stapel normale fileshares doet ie prima met 1 of 2GB RAM.

Als je een ESXi machine hebt staan met een beetje resources beschikbaar kun je makkelijk even een test NAS optuigen om te zien hoe Truenas bevalt. Best de moeite waard om eens te ervaren.

[ Voor 16% gewijzigd door hans_lenze op 13-01-2023 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
hans_lenze schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 17:02:
[...]

Omdat Truenas RAM nodig heeft om alle deduptabellen in te bewaren. De systeemeisen van 1GB RAM per 1TB disk komt van de functie deduplicatie. Als je die functie niet aanzet heb je het ook niet nodig. Een stapel normale fileshares doet ie prima met 1 of 2GB RAM.
Ik zal eens kijken hoe dit met 1Gb ram werkt. Wellicht zit daar in wat ik nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
Tadango schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 17:07:
[...]

Ik zal eens kijken hoe dit met 1Gb ram werkt. Wellicht zit daar in wat ik nodig heb.
Als het er niet in zit, kom je er met de Plugins zeker wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Ja, toegankelijk en easy. Met een GUI. ;)

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Quad schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 17:13:
[...]

Ja, toegankelijk en easy. Met een GUI. ;)
Maar ENORM veel werk om te onderhouden, enorm log en GIGANTISCH overkill voor een file sharing systeem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
Tadango schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 17:14:
[...]

Maar ENORM veel werk om te onderhouden, enorm log en GIGANTISCH overkill voor een file sharing systeem :)
Je kunt ook terug in de tijd en gewoon een paar fileshares aanmaken op je game-pc. Die onderhoud je toch al dus dan is de tijdsinvestering minimaal (over de euro's om hem aan te laten staan hebben we het dan maar even niet...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 55347

Werk zelf met Unraid oplossing, oude game systeem omgebouwd, intel 4770k, 32gb, nvidia 1660 super en een zut disks (hdd/ssd). Daarop draaien een 15-tal dockers, 2 windows VMs en een ARPL versie Synology VM. En allemaal zonder issues, heb m nu 3 maanden non-stop draaien na de laatste reboot ivm een update. Van alle gemakken voorzien. Maar geen idee wat je exact nodig hebt, gelukkig zijn er meer wegen naar Rome dus dat komt wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

hans_lenze schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 16:53:
[...]

Wat voor hardware gebruik je om XPenology bare-metal op te laten draaien?
uitvoering: MINISFORUM GK50 Mini PC
M.2 ssd is helaas een SATA interface, en je kan er een 2.5".hdd in kwijt, werkt naar behoren met xpenology met arpl. Komt een 2TB SSD in, wat voor mij voldoende is voor m'n belangrijke data en onze foto's.

Bovenstaande combi is ongeveer 4W verbruik in idle.

[ Voor 4% gewijzigd door Quad op 13-01-2023 18:32 ]

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Anoniem: 55347 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 17:21:
Werk zelf met Unraid oplossing, oude game systeem omgebouwd, intel 4770k, 32gb, nvidia 1660 super en een zut disks (hdd/ssd). Daarop draaien een 15-tal dockers, 2 windows VMs en een ARPL versie Synology VM. En allemaal zonder issues, heb m nu 3 maanden non-stop draaien na de laatste reboot ivm een update. Van alle gemakken voorzien. Maar geen idee wat je exact nodig hebt, gelukkig zijn er meer wegen naar Rome dus dat komt wel goed.
Ik ben benieuwd wat jouw systeem verbruikt, zal niet onder de 20W zitten denk ik?

PVOutput☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 55347

Quad schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 18:31:
[...]

Ik ben benieuwd wat jouw systeem verbruikt, zal niet onder de 20W zitten denk ik?
Hahaha, nee, absoluut niet. Verbruikt gemiddeld 87W, maar heb ook heel wat services draaien. Dus daar moet je het absoluut niet voor doen 😂. Maar je kan Unraid zo groot of klein maken als je wilt natuurlijk. Ik vind het een prettig pakket zonder al te veel poespas. TrueNAS is ook zeker een goede oplossing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoBieN-Be
Je wilt de makkelijke interface en services van Synology, maar je wilt het op eigen hardware.
Je hebt dat nu eigenlijk al, Xpenology, je moet gewoon overstappen naar arpl en DSM 7 laatste versie.

Of je koopt een echte Synology, je trekt de beurs open voor 1 met goede hardware.

Al de overige oplossingen, zoals hier ook al genoemd, vragen allemaal wat onderhoud en updates etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHead
  • Registratie: Februari 2001
hans_lenze schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 16:57:
Als je een gokje durft te nemen is er nu een grappige kickstarter campagne bezig.
Met als basis zoiets van Topton.

Zit je wel weer vast aan zelf knutselen.
Ik heb de gok gewaagd begin januari met Storaxa; wel grappig dat ze nu bezig zijn met evt. een mogelijke upgrade op basis van een AMD R7 5800U (+ $80) of AMD 5825U (+ $120)

https://www.kickstarter.c...-access-nas/posts/3707171

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Red devil
RedHead schreef op zondag 15 januari 2023 @ 01:46:
[...]

Ik heb de gok gewaagd begin januari met Storaxa; wel grappig dat ze nu bezig zijn met evt. een mogelijke upgrade op basis van een AMD R7 5800U (+ $80) of AMD 5825U (+ $120)

https://www.kickstarter.c...-access-nas/posts/3707171
Damn, ik word altijd erg hebberig als ik dit soort projecten zie. Maar eigenlijk bevalt mijn HP Gen8 wel prima, heb er nog 1 naast die zelfs uit staan (en nog 1 Gen8 als backup!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Quad schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 18:25:
[...]

uitvoering: MINISFORUM GK50 Mini PC
M.2 ssd is helaas een SATA interface, en je kan er een 2.5".hdd in kwijt, werkt naar behoren met xpenology met arpl. Komt een 2TB SSD in, wat voor mij voldoende is voor m'n belangrijke data en onze foto's.

Bovenstaande combi is ongeveer 4W verbruik in idle.
Heb jij nog speciale instellingen gedaan om met arpl xpenolohy te draaien op de minisforum GK50?

Ik heb meerdere versies arpl geprobeert, maar allemaal geven ze dezelfde error: "loader disk not found"

Ik kan wel het menu in, om de loader op te bouwen, maar daarna is het ook weer een groot foumeldingen festijn.

Heb het al eens op een andere PC gedraaid en dat gaat perfect. Loop nu ff vast...

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

albino71 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 21:44:
[...]

Heb jij nog speciale instellingen gedaan om met arpl xpenolohy te draaien op de minisforum GK50?

Ik heb meerdere versies arpl geprobeert, maar allemaal geven ze dezelfde error: "loader disk not found"

Ik kan wel het menu in, om de loader op te bouwen, maar daarna is het ook weer een groot foumeldingen festijn.

Heb het al eens op een andere PC gedraaid en dat gaat perfect. Loop nu ff vast...
Wordt je disk wel herkent in de BIOS? De GK50 slikt alleen SATA drives.

Gebruikte loader arpl 0.5-alpha1.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Quad schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 21:46:
[...]

Wordt je disk wel herkent in de BIOS? De GK50 slikt alleen SATA drives.

Gebruikte loader arpl 0.5-alpha1.
Heb er een 4TB Crucial Sata SSD in, dus dat zou het probleem niet moeten zijn.
Verder zit de m.2 met Windows er gewoon in.

Ik zal eens met jouw versie een poging wagen. Dank!

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Het enige wat ik kan indenken, is al weer even geleden, check even de satacontroller settings in de sumiere bios, misschien dat IDE/AHCI iets nodig is.
En welk model wil je gaan bouwen? Ik heb gekozen voor de DS920+.

Ding is wel lekker zuinig zo zonder een geoptimaliseerd OS.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UdkQRLmR13UMK_7qxWBaWU8rM1s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GPevWfOmVt8iCMrS88Yg60iY.png?f=user_large

Ik heb er nog geen toepassing voor daar ik XPenology ook draai in VMWare, wellicht als spare inzetten vanuit de schuur voor backup van de backup. :)

[ Voor 48% gewijzigd door Quad op 24-01-2023 22:03 ]

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

@Quad USB stick lijkt de boosdoener. Hoe iets relatief simpels een groot probleem kan lijken!

Ben een stuk verder nu. Heb de laatste arpl en ben nu de 923 aan het installeren. Dank voor de snelle reactie!

Edit: Inderdaad erg zuinig!

Ik heb nu een 418J met 4 schijven (12tb totaal) staan, maar zoveel opslag heb ik niet (meer) nodig.

Wil in een andere omgeving deze draaien met Proxmox en dan meerdere, lichte, virtuele machines.

Leuk om mee te spelen iig!

[ Voor 38% gewijzigd door albino71 op 24-01-2023 23:17 ]

Te koop....

Pagina: 1 ... 31 ... 33 Laatste