Het Grote XPenology Topic

Pagina: 1 2 ... 33 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
.je schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 17:00:
Hmm. Ik heb net de laatste IMG versie van XPEnoboot opgehaald (XPEnoboot_DS3615xs_5.2-5592.2.img) en op een bootable USB gezet. Het opstarten gaat goed tot op het punt van het selecteren van de install/upgrade naar 5592.

Het scherm blijft zwart en ook het numlock lampje op het tobo gaat niet meer aan/uit bij indrukken.

Duurt het opstarten de eerste keer naar XPEnoboot altijd wat langer (ik kom van nanoboot 5.0.3.2 met DSM 5.0-4428 af)?

Terug gaan naar de oude boot lijkt niet meer te werken..

[code]Error 16: Inconsistent filesystem structure[/code]

Oude IMG van "NB_x64_5032_DSM_50-4528_Xpenology_nl.img" nog een keer over de USB gooien en weer opstarten doet een groen licht geven. Hij doet het nu iig weer op de oude versie.

* .je vind het heerlijk als je eigenlijk na wat zoekwerk je eigen vragen kunt beantwoorden :-)
http://www.xpenology.nl/how-to-install-dsm-5-2/
> Stap 1 tm 5 volgen daarna fast-forward naar stap 22 (migreren).

Blijft nog wel de vraag hangen waarom ik na het opstarten van de XPEnoboot_DS3615xs_5.2-5592.2.img versie en het selecteren van een install/upgrade naar 5592 alleen maar naar een zwart scherm blijf staren.

Iemand hier allicht nog iets voor? Misschien boot IMG bestand nog een keer over de USB stick gooien?
Kun je niet 5.2-9952.1.img gebruiken om naar 5.2 te gaan en dan via de software update 2 binnen halen?

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 256GB | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x LG 27UD59-B | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timoh
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10-10-2023
Hoe is de performance van de laatste versie tov een echt synology toestel met bv 2 bays? Ik zoek een nas bestaande uit 2 bays en na lang nalezen twijfel ik om zelf 1 te bouwen en xpenology te gebruiken. Ik twijfel alleen een beetje of het wel de moeite zal zijn, gelet op de prijzen waar je bv een ds214+ of ds214 voor kunt kopen. En of je met xpenology exact dezelfde mogelijkheden hebt dan een originele Synolgy. Ik begrijp dat de updates later komen, daar zou ik minder een probleem mee hebben, maar zou wel graag de gebruik kunnen maken van Synology op zijn geheel.

Het systeem dat ik in gedachte heb bestaat uit een moederbord met onboard Intel J1900 processor. Bovendien zou ik een vergelijkbaar verbruik willen door te werken met een moederbord dat gebruik maakt van een notebook adapter.

Heeft iemand toevallig een recent systeem met 2 schijven en welke lees- en schrijfsnelheden haal je daar mee? Ik zoek echt max performance dus +100mb/s om optimaal van het gbit netwerk gebruik te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaell958
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 04-06 03:14
rikadoo schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 10:34:
[...]

Kun je niet 5.2-9952.1.img gebruiken om naar 5.2 te gaan en dan via de software update 2 binnen halen?
Dat kan ja. Net even geprobeerd 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaell958
Kan je update 3 ook upgraden vanuit de DSM ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
michaell958 schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 22:45:
Kan je update 3 ook upgraden vanuit de DSM ?
update 3 is er nog niet...

DSM 5.2-5592 Update 2 is de laatste.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 256GB | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x LG 27UD59-B | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaell958
Dat zie ik ook wel :P

Alleen is het dan mogelijk of is daar nog geen antwoord op te geven?. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
michaell958 schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 23:01:

Aah, meestal even afwachten, kan zomaar zijn dat er een nieuwe beveiliging inzit waardoor het niet meer werkt tot er een nieuwe bootloader is, het beste is dus om even te wachten en goed xpenology.nl of het forum xpenology.com in de gaten te houden. Miocht het kunnen dan is dat de plek waar je het antwoord het als eerst vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boosterbosch
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19-02 11:40
michaell958 schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 23:01:

zoals Rikadoo zegt, best even afwachten. Normaal is er voor de tussendoor updates geen nieuwe bootloader nodig, maar deze keer was dat wel zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-06 21:19
Hallo Xpenology Gebruikers,
Mijn ouders hebben besloten dat het handig voor ze zou zijn om een NAS te hebben om o.a. hun foto's en films op op te slaan om clutter op de laptop te voorkomen. Dit juich ik zelf natuurlijk toe want wie wil er nou geen NAS? Mijn "part of the deal" is dat als ik de boel een beetje beheer dat ik mijn back-ups er ook op kwijt kan. Dat is natuurlijk een hele verbetering t.o.v. mijn oude 1 TB HDD.

Omdat we het over ouders hebben moet de gebruiksvriendelijkheid natuurlijk wel tip top zijn want ze zijn niet zo handig met deze ik quote: "Hocus Pocus". Apps zijn geen enkel probleem voor mijn ouders, ik heb gelezen dat de apps die Synology levert voor DSM goed zijn voor de niet-poweruser.

De grote maar is dat Synology NAS-systemen, als je het mij vraagt, stinkend duur zijn. XPenology is voor mij, i.c.m. een zelfbouw, dé oplossing maar werken de Apps ook met XPenology?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BluRay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:39
Cranzai schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 21:34:
Mijn ouders hebben besloten dat het handig voor ze zou zijn om een NAS te hebben om o.a. hun foto's en films op op te slaan om clutter op de laptop te voorkomen. Dit juich ik zelf natuurlijk toe want wie wil er nou geen NAS? Mijn "part of the deal" is dat als ik de boel een beetje beheer dat ik mijn back-ups er ook op kwijt kan. Dat is natuurlijk een hele verbetering t.o.v. mijn oude 1 TB HDD.

Omdat we het over ouders hebben moet de gebruiksvriendelijkheid natuurlijk wel tip top zijn want ze zijn niet zo handig met deze ik quote: "Hocus Pocus". Apps zijn geen enkel probleem voor mijn ouders, ik heb gelezen dat de apps die Synology levert voor DSM goed zijn voor de niet-poweruser.

De grote maar is dat Synology NAS-systemen, als je het mij vraagt, stinkend duur zijn. XPenology is voor mij, i.c.m. een zelfbouw, dé oplossing maar werken de Apps ook met XPenology?
Ja zeker. Houd er alleen rekening mee dat je de Cloud Station functie niet kan gebruiken. Ook updaten (DSM zelf) kan soms lastig zijn, omdat je afhankelijk bent van de mensen achter XPEnology.(Soms vereist een update een nieuwe boot-image).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:52
Let ook op het stroomverbruik.
Een Synology NAS is vrij zuinig (mijn DS114 doet 15W als hij druk bezig is) maar een PC verbruikt al gauw meer. Zeker als je het idee krijgt om een oude PC te hergebruiken hiervoor. Elke Watt die 24/7 aanstaat = 2 euro op jaarbasis. Mijn DS114 kost mij dus grofweg 3 tientjes aan stroom op jaarbasis.
Heb je echter een oude Core2Duo ofzo die continu 60W trekt dan is het al 120 euro per jaar en heb je een echte Synology dus vrij vlot terugverdiend qua stroomkosten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-06 21:19
BluRay schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 21:42:
[...]

Ja zeker. Houd er alleen rekening mee dat je de Cloud Station functie niet kan gebruiken. Ook updaten (DSM zelf) kan soms lastig zijn, omdat je afhankelijk bent van de mensen achter XPEnology.(Soms vereist een update een nieuwe boot-image).
Bedankt voor de snelle reactie,
Met deze kennis kan ik gaan zoeken naar onderdelen voor een budgetsysteempje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boosterbosch
Cranzai schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 21:34:

kijk zeker eens naar een HP Gen 8 Microserver. Die dingetjes zijn heerlijk.

Anoniem: 149075

limboconnect schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 21:27:
Draai nu ruim 1 week XPEnology op een HP EX490 die voorheen nog draaide op WHS v1.
Ben behoorlijk onder de indruk doordat de installatie binnen 15 min. gebruiksklaar was.

Voor mensen die dit willen gebruiken plaats de USB met de image op de onderste achterste poort.
Doordat op deze NAS geen VGA uitgang zit had ik eerst mijn twijfels of hij wel zou opstarten
zonder dat ik in de BIOS iets moest aanpassen.
Echter werkt dit zonder problemen.

Vervolgens via de Synology assistant installeer je handmatig de DSM 5 pat file.

De EX490 is een 4 bay NAS en alle schijven werken zonder problemen in SHR mode.

Enige "nadeel" wat ik tot nu toe kan zien is dat de leds aan de voorkant van de HP niet werken.

Performance is wat ik ondervind perfect.
Ga ik ook doen. Ik kom vanaf een Intel 4200SS welke het ook al prima draaide.

Ik doe direct een upgrade naar een E8500 en 4GB mem.

Heb jij al een VGA/IO kabel/kastje voor je EX ? Ik wil die wel hebben namelijk :)

Op welke disk is je OS geinstalleerd ? Wat ik niet geheel snap is dat wanneer je de installatie gedaan hebt je OS toch echt op je USB lijkt te staan, althans geladen wordt.

Je kan gewoon booten zonder disken als het goed is.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 149075 op 13-08-2015 15:45 ]

boosterbosch schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 09:48:
[...]

kijk zeker eens naar een HP Gen 8 Microserver. Die dingetjes zijn heerlijk.
Ja maar welke koop je.

Het instapmodel is "goedkoop" maar performance lijkt me niet geweldig.

• rikadoo
  • Niet online
Anoniem: 149075 schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 15:44:
[...]

Heb jij al een VGA/IO kabel/kastje voor je EX ? Ik wil die wel hebben namelijk :)

Op welke disk is je OS geinstalleerd ? Wat ik niet geheel snap is dat wanneer je de installatie gedaan hebt je OS toch echt op je USB lijkt te staan, althans geladen wordt.

DSM word geinstalleerd op alle disken. De bootimage op de usb stick word gebruikt om een synology systeem te emuleren. Je hebt de USB stick in principe alleen nodig om te booten. Zodra het systeem eenmaal geboot is kan je USB stick eruit halen, maar het heeft niet echt nut om dat te doen.

rikadoo schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 15:51:
[...]

DSM word geinstalleerd op alle disken. De bootimage op de usb stick word gebruikt om een synology systeem te emuleren. Je hebt de USB stick in principe alleen nodig om te booten. Zodra het systeem eenmaal geboot is kan je USB stick eruit halen, maar het heeft niet echt nut om dat te doen.
OK, dat is goed om te weten, was ik me niet van bewust. Ik speel wat meer met zaken als NetApp HA enzo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boosterbosch
Anoniem: 149075 schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 15:46:
[...]

Ja maar welke koop je.

Het instapmodel is "goedkoop" maar performance lijkt me niet geweldig.
dat hangt natuurlijk af van wat je ermee wil doen.
Ik heb het instap model met celeron en 2gb ram en voor mij is dat momenteel genoeg. Ik draai Sickrage, Transmission, Couchpotato en iTunes server en dat werkt perfect. Gemiddeld geheugen gebruik ligt onder de 30% en CPU rond de 35%-45%

Moest je hem willen gebruiken voor transcoding met plex, dan is idd meer ram en een betere cpu nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

boosterbosch schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 09:42:
[...]

Ik heb het instap model met celeron en 2gb ram en voor mij is dat momenteel genoeg. Ik draai Sickrage, Transmission, Couchpotato en iTunes server en dat werkt perfect. Gemiddeld geheugen gebruik ligt onder de 30% en CPU rond de 35%-45%

Moest je hem willen gebruiken voor transcoding met plex, dan is idd meer ram en een betere cpu nodig.
Ja XPenology liep op een celeron bij mij ook prima met 2GB maar bijvoorbeeld plex was echt iets wat de boel deed vastlopen wanneer deze ging indexen.

Ik zoek zoiets voor mijn ouders, heb zelf binnenkort een EX490 met E8500 en 4GB en dat gaat ook als de brandweer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drvinnie
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:16
boosterbosch schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 09:42:
[...]

1 HD stream transcode moet de G1610T toch wel aankunnen. Hij haalt een passmark van 2300. Alleen wordt het steeds duurder als je achteraf toch iets extra's wilt zoals meer geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boosterbosch
drvinnie schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 22:07:
[...]

1 HD stream transcode moet de G1610T toch wel aankunnen. Hij haalt een passmark van 2300. Alleen wordt het steeds duurder als je achteraf toch iets extra's wilt zoals meer geheugen.
1 moet inderdaad kunnen. Maar dat zou voor mij niet genoeg zijn. Ik had gelukkig nog een Mac mini liggen die ik als plex server en kodi Server gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

drvinnie schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 22:07:
[...]

MIjn SS4200e met een 1.6GHz Celeron Core Solo trok het ook zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 07-06 23:57
Anoniem: 149075 schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 12:19:
[...]
MIjn SS4200e met een 1.6GHz Celeron Core Solo trok het ook zonder problemen.
Wat ging zonder problemen? Streamen zonder transcoden denk ik dan? Want ik heb ooit een build gehad met een Pentium G3220 (3 GHz dual core) en zodra deze ging transcoden knalde de CPU load naar 100% en ging het afspelen van een film vaker niet goed dan wel. Audio en subtitle sync issues waren vaker regel dan uitzondering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

EdwinB schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 12:28:
[...]

Wat ging zonder problemen? Streamen zonder transcoden denk ik dan? Want ik heb ooit een build gehad met een Pentium G3220 (3 GHz dual core) en zodra deze ging transcoden knalde de CPU load naar 100% en ging het afspelen van een film vaker niet goed dan wel. Audio en subtitle sync issues waren vaker regel dan uitzondering.
Ik had op het laatst wel vaker last van een grote delay in subtitle welke ik niet kon bijstellen inderdaad.

Films opzich liepen prima, audio ook.

Benieuwd wat mijn E8500 gaat doen dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinB
Het kan natuurlijk ook zijn dat ik ergens iets fout had in mijn opstelling. Ik draaide Plex op een Ubuntu 14.04 release. Ik zou het nu nog eens kunnen proberen op mijn XPenology setup. Dat draait nu op dezelfde CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

EdwinB schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 12:51:
Het kan natuurlijk ook zijn dat ik ergens iets fout had in mijn opstelling. Ik draaide Plex op een Ubuntu 14.04 release. Ik zou het nu nog eens kunnen proberen op mijn XPenology setup. Dat draait nu op dezelfde CPU.
Doen :)

Maar jij draait het op een Laptop gezien de CPU ?

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 149075 op 16-08-2015 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinB
Anoniem: 149075 schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 13:46:
[...]
Doen :)

Maar jij draait het op een Laptop gezien de CPU ?
Nee hoor gewoon in een mITX setup. De G3220 is een normale Socket 1150 desktop CPU (http://ark.intel.com/nl/p...r-G3220-3M-Cache-3_00-GHz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:01
http://jarvis.pimpmyrig.com
Al bekend bij jullie? Ik heb zelf een 1512. En nog een paar schijven, nu zou ik gaar dezelfde kast kopen maar een zo goedkoop mogelijke configuratie. Wel minstens even snel als mijn 'echte' Nas. Hebben jullie tips?? Of willen jullie je eigen dit specs delen?

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

EdwinB schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 19:01:
[...]

Nee hoor gewoon in een mITX setup. De G3220 is een normale Socket 1150 desktop CPU (http://ark.intel.com/nl/p...r-G3220-3M-Cache-3_00-GHz)
Okay, omdat er een GPU in zit zover ik kon zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• limboconnect
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 04-06 16:42
Anoniem: 149075 schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 15:44:
[...]

Kabeltje heb ik niet en is ook niet direct noodzakelijk maar kan wel handig zijn.

OS staat op de eerste HD dus of je kunt booten zonder een HD erin lijkt me niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

limboconnect schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 10:30:
[...]

Kabeltje heb ik niet en is ook niet direct noodzakelijk maar kan wel handig zijn.

OS staat op de eerste HD dus of je kunt booten zonder een HD erin lijkt me niet.
Jij zegt eerste HD, de ander zegt alle HD's. Ik heb hier meer over gelezen maar allen verwarrend.

Ik heb een keer geboot zonder dat hij enige disk zag, ik vond dat wat opmerkelijk, zoals mijn zin hier boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• panomi
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-06 17:28
Je OS (DSM) staat op alle aanwezige HDD's. De USB stick is alleen het boot gedeelte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaell958
BluRay schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 21:42:
[...]

Dus dat is de reden waarom ik geen Cloud Station werkend krijg, 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• limboconnect
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 04-06 16:42
panomi schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 14:06:
Je OS (DSM) staat op alle aanwezige HDD's. De USB stick is alleen het boot gedeelte.
correct

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
michaell958 schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 21:22:
[...]

Waarschijnlijk komt dit omdat je geen geldige serial en MAC adres hebt van een Synology systeem. Dit werkt allemaal via MySynology en Quickconnect glf ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YMGV4LIFE
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-04 10:50
Update gedraaid. Ging zonder moeite en weer up and running.
Zelf heb ik quickconnect wel werkend, maar heb je inderdaad serialnummer met bijbehorend Mac adres voor nodig.

If you're my dog. I shaved his ass and teach him to walk backwards!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mezz0
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-05 20:49

Mezz0

ESXi-ZFS-NAS

michaell958 schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 21:22:
[...]

Ik heb hier cloudstation gewoon draaien. De hebt alleen maar die synology login nodig om ddns te gebruiken.

http://esxilab.wordpress.com If all is virtual then what is real?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copywizard
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Hallo allemaal ik volg dit topic nu al een tijdje maar heb besloten nu de sprong te gaan nemen en wil graag een deticated xpenology box bouwen en wilde vragen of jullie ideeën konden geven op mijn systeem dat ik bij elkaar aan het schrapen ben

Ik ga hem voornamelijk gebruiken voor backup (Windows en Mac)
Video bewaking met 2 x 720p ip cams
Cloud oplossing met owncloud eventueel proberen 2 staps autenticatie erbij.
Nog geen streaming in het verschiet.

De spec tot zover zijn

Fractel design 304
Msi h81i mobo
Intel g3220
8gb memory
Atx 450 watt voeding
En een stel oude 1,5 en 1 Tb disks

Ik zat voornamelijk met hoe ik owncloud werkend zou kunnen krijgen

En is het mogelijk om on the fly disks te wisselen voor nieuwere (grotere) disks?

Alvast erg bedankt voor jullie reacties!

AMD Ryzen 5800X3D, MSI MPG X570 Gaming Plus, MSI RTX3070, 32GB Corsair DDR4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Waarom zou je owncloud willen als je al een share hebt ? Owncloud is nogal een performance trekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinB
Via de package source Synocommunity (http://packages.synocommunity.com) kun je heel gemakkelijk OwnCloud draaien op een XPenology.

Zelf heb ik dit trouwens niet gedaan. Ik wilde sowieso een backup van belangrijke data buiten de deur hebben dus sync nu alles met Cloud Sync naar OneDrive. Op al mijn mobiele apparaten maak ik dan gewoon verbinding met OneDrive en kan ik er ook bij. Vanaf de vaste PC heb ik een drive mapping naar de XPenology folder waar de OneDrive files staan waardoor ik op deze PC geen sync hoef te doen.

Ik weet niet of je nog wat van je genoemde hardware moet gaan kopen maar indien dit wel het geval is raad ik je aan om goed op te letten welk moederbord je koopt. Neem er een met zoveel mogelijk SATA aansluitingen. Daarnaast is 8GB RAM wel erg veel. Ik heb er 4GB in zitten en zit nu op 21% gebruik. Je zou al prima aan de slag kunnen met 2 of zelfs 1GB. Koop een goede voeding met laag maximaal vermogen. Ik heb er zelf een Pico-PSU 90W in zitten. Scheelt ook nog eens een heleboel ruimte in de kast.

Disken on-the-fly wisselen is denk ik wel mogelijk, zolang je sata hot-swap aanzet in het BIOS. Als je gebruik gaat maken van Synology Hybrid Raid dan krijg je automatisch meer diskruimte als je disken gaat vervangen voor grotere disken (of disken bijplaatst). Ik ben zelf begonnen met 2x 4TB wat met SHR resulteerde in een capaciteit van 4TB (raid-1). Na het bijplaatsen van 1x4TB werd dit omgezet naar een raid-5 met 8TB capaciteit zonder dataverlies. Echt superhandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copywizard
  • Niet online
Oké duidelijk maar de 8 gb heb ik nog in de kast liggen dus vandaar de overkill

Ik wil graag owncloud omdat ik heb begrepen dat cloudstation niet gaat werken gezien dit geen "echte" synology word

Verder ben ik niet zo van de Google drive / onedrive opties en wil ik graag de data bij mij zelf houden.

Verder heb ik dit bordje gekozen vanwege de prijs zodat ik even kan kijken of ik het wat vind anders kan ik altijd nog upgraden maar dit moederbordje heeft 4 x sata en ik heb een Msi uitbreidings kaart met nog 2 extra sata aansluitingen geen idee of deze gaat werken maar hoopte het wel stiekem ;)

En top te horen over shr dot klinkt als het gene dat ik nodig heb!

P.s. Ik heb net een domain name gekocht zodat ik mijn systeem via een mooie naam kan benaderen van buiten enig idee of jullie mij in de richting kunnen sturen naar een tutorial hoe ik dit het beste kan instellen?

[ Voor 13% gewijzigd door copywizard op 19-08-2015 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinB
Als je nog wil weten hoeveel capaciteit je kunt gebruiken met SHR met je huidige disken en wil zien wat er gebeurt als je deze wisselt voor grotere disken kun je gebruik maken van de RAID Calculator van Synology. Deze is hier te vinden: https://www.synology.com/en-us/support/RAID_calculator

Mezz0 geeft hierboven trouwens aan dat hij Cloud Station wel werkend heeft op XPenology, dus het is de moeite waard om daar eens naar te kijken.

8GB is natuurlijk prima als je die nog hebt liggen. Mijn 4GB was ook uit voorraad :). OneDrive is voor mij gewoon de goedkoopste optie om belangrijke data niet in één huis te hebben. Heb onlangs een Office365 abonnement genomen voor 59 euro. Daarmee kan ik 5 accounts 1TB aan OneDrive geven dus ook nog wat familieleden blij maken. De privacyoverwegingen laat ik dan maar even wat ze zijn en vertrouw er maar even op dat de files niet zomaar door willekeurige mensen zijn in te zien.

Een SATA uitbreidingskaart gaat waarschijnlijk wel gewoon goed werken als je plek hebt en de juiste aansluiting. Ik had nog een mITX bordje liggen met maar 2 SATA aansluitingen (oude HTPC) en dat was te weinig. Een PCI-E SATA kaart was net zo duur als een heel nieuw moederbord met 6 SATA aansluitingen dus die keus was makkelijk. Als extra had ik ook een mSATA aansluiting erbij en ik had ook nog een 128GB mSATA SSD liggen. Deze heb ik nu dus ook in gebruik als SSD Read Cache in de XPenology en dat werkt ook goed (vooral merkbaar op virtuele machines in mn thuislab).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copywizard
  • Niet online
Dankjewel dit is info waar ik wel wat mee kan!

Ja zag ook dat iemand cloud station werkend heeft gekregen maar als ik het goed begrijp moet je een serial en Mac adres hebben van een origineel synology product

Dus dan maar *knip* eerlijk een licentie kopen. :Y

Maar super bedankt voor dat linkje ik ga eens kijken.

Ik hou jullie op de hoogte wat betreft de vorderingen!

Ik zat ook te denken aan een msata aansluiting op het mobo te nemen en een kleine ssd maar dat kan altijd nog :)

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 15758 op 19-08-2015 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-06 00:32
EdwinB schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 11:00:
Als je nog wil weten hoeveel capaciteit je kunt gebruiken met SHR met je huidige disken en wil zien wat er gebeurt als je deze wisselt voor grotere disken kun je gebruik maken van de RAID Calculator van Synology. Deze is hier te vinden: https://www.synology.com/en-us/support/RAID_calculator

Mezz0 geeft hierboven trouwens aan dat hij Cloud Station wel werkend heeft op XPenology, dus het is de moeite waard om daar eens naar te kijken.

8GB is natuurlijk prima als je die nog hebt liggen. Mijn 4GB was ook uit voorraad :). OneDrive is voor mij gewoon de goedkoopste optie om belangrijke data niet in één huis te hebben. Heb onlangs een Office365 abonnement genomen voor 59 euro. Daarmee kan ik 5 accounts 1TB aan OneDrive geven dus ook nog wat familieleden blij maken. De privacyoverwegingen laat ik dan maar even wat ze zijn en vertrouw er maar even op dat de files niet zomaar door willekeurige mensen zijn in te zien.

Een SATA uitbreidingskaart gaat waarschijnlijk wel gewoon goed werken als je plek hebt en de juiste aansluiting. Ik had nog een mITX bordje liggen met maar 2 SATA aansluitingen (oude HTPC) en dat was te weinig. Een PCI-E SATA kaart was net zo duur als een heel nieuw moederbord met 6 SATA aansluitingen dus die keus was makkelijk. Als extra had ik ook een mSATA aansluiting erbij en ik had ook nog een 128GB mSATA SSD liggen. Deze heb ik nu dus ook in gebruik als SSD Read Cache in de XPenology en dat werkt ook goed (vooral merkbaar op virtuele machines in mn thuislab).
Grappig dat je SSD Read Cache aan hebt gekregen met XPenology.
Ik ben erg benieuwd hoe je dat voor elkaar hebt gekregen.
Tot nu toe is het mij niet gelukt en menig persoon die ik heb gesproken op Xpenology.com forum ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
limboconnect schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 10:30:
[...]

Anoniem: 149075 schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 10:42:
[...]

Jij zegt eerste HD, de ander zegt alle HD's. Ik heb hier meer over gelezen maar allen verwarrend.

Ik heb een keer geboot zonder dat hij enige disk zag, ik vond dat wat opmerkelijk, zoals mijn zin hier boven.
Je OS staat op alle disks. Je applicaties staan alleen op de eerste disk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DFKT
  • Laatst online: 06-06 21:13
Voor de cloud station apps kun je inloggen met bijv. je IP adres, in plaats van die QuickConnect. Die is inderdaad vooral bedoeld om overal bij je data te kunnen zonder te hoeven weten wat het IP adres is.

Ik had het een blauwe maandag draaien (en zojuist nog heel even getest of je inderdaad zonder QuickConnect er bij kunt), maar vond de functionaliteit te beperkt en ben om die reden geswitcht naar OwnCloud.

N.B. Geldt voor al je apps, en dus ook voor Cloud Station: let wel op dat je de juiste poorten (6690 voor Cloud Station) forward naar je NAS.

[ Voor 14% gewijzigd door DFKT op 19-08-2015 13:14 ]

Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinB
renedis schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 13:02:
[...]
Grappig dat je SSD Read Cache aan hebt gekregen met XPenology.
Ik ben erg benieuwd hoe je dat voor elkaar hebt gekregen.
Tot nu toe is het mij niet gelukt en menig persoon die ik heb gesproken op Xpenology.com forum ook niet.
Ik had ook gelezen dat het werkend krijgen van de SSD Read Cache onmogelijk was, maar ik heb het gewoon geprobeerd en na het aanzetten lijkt het gewoon te werken en overal staat ook de status "Normal" vermeld. Ik heb (nog) geen benchmarks gedraaid om te zien wat het verschil is in performance en of het ook echt wel werkt. Wat ik persoonlijk merk is dat in mijn virtuele lab alles gewoon wel lekker vlot werkt met de cache aan. Ik gebruik trouwens een Plextor mSATA PX-128M5M SSD op een Gigabyte GA-B85N Phoenix moederbord.

Zo ziet het er nu uit bij mij. De Cache Usage groeit trouwens netjes naarmate je het systeem gebruikt. Hij staat nu even lager omdat ik hem onlangs even uitgezet had met het idee om ook de write cache te activeren. Echter toen kwam ik er pas achter dat je daar 2 exact dezelfde SSD's voor nodig hebt.

SSD Cache op XPenology

[ Voor 3% gewijzigd door EdwinB op 19-08-2015 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mezz0
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-05 20:49

Mezz0

ESXi-ZFS-NAS

copywizard schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 11:05:
Dankjewel dit is info waar ik wel wat mee kan!

Ja zag ook dat iemand cloud station werkend heeft gekregen maar als ik het goed begrijp moet je een serial en Mac adres hebben van een origineel synology product
Cloudstation heb ik gewoon geinstalleerd zonder mac of serial. Daarna de cloudstation client laten wijzen naar mn ipadres.

[edit] DFKT was me al voor.

[ Voor 3% gewijzigd door Mezz0 op 19-08-2015 14:40 ]

http://esxilab.wordpress.com If all is virtual then what is real?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copywizard
  • Niet online
Dankje ik ga beide wel proberen het begon zo te jeuken dat ik net snel een mobo heb gehaald en ik wacht nog op de behuizing dus kan nu alvast alles testen moest snel weg maar ik had de hele set zover dat ik bij de synology web interface kon! En dat binnen enkele minuten vind het nu al een leuk systeem!

Maar ik zit met een ander dilemma dat is betreffende de voeding de voeding die ik dacht te hebben blijkt dood en vroeg me nu af wat beter is kwa energie verbruik een pico psu van 120w of een voeding uit dezelfde prijsklasse (70 euro)

Het zou dan gaan om de volgende set

Msi h81i
8gb geheugen
Intel g3220
6 x sata schijven max

En red ik het dan met de 120 wat van een pico psu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
copywizard schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 14:49:
Dankje ik ga beide wel proberen het begon zo te jeuken dat ik net snel een mobo heb gehaald en ik wacht nog op de behuizing dus kan nu alvast alles testen moest snel weg maar ik had de hele set zover dat ik bij de synology web interface kon! En dat binnen enkele minuten vind het nu al een leuk systeem!

Maar ik zit met een ander dilemma dat is betreffende de voeding de voeding die ik dacht te hebben blijkt dood en vroeg me nu af wat beter is kwa energie verbruik een pico psu van 120w of een voeding uit dezelfde prijsklasse (70 euro)

Het zou dan gaan om de volgende set

Msi h81i
8gb geheugen
Intel g3220
6 x sata schijven max

En red ik het dan met de 120 wat van een pico psu?
Reken op 10 watt per schijf plus de TDP van je processor = 114 watt. Je zou het moeten redden maar het is krap en uitbreiden in de toekomst is dus niet meer mogelijk.

Lees dit ook eens door om wijzer te worden:
Voeding advies en informatie topic - Deel 31
EdwinB schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 13:56:
[...]

Ik had ook gelezen dat het werkend krijgen van de SSD Read Cache onmogelijk was, maar ik heb het gewoon geprobeerd en na het aanzetten lijkt het gewoon te werken en overal staat ook de status "Normal" vermeld. Ik heb (nog) geen benchmarks gedraaid om te zien wat het verschil is in performance en of het ook echt wel werkt. Wat ik persoonlijk merk is dat in mijn virtuele lab alles gewoon wel lekker vlot werkt met de cache aan. Ik gebruik trouwens een Plextor mSATA PX-128M5M SSD op een Gigabyte GA-B85N Phoenix moederbord.

Zo ziet het er nu uit bij mij. De Cache Usage groeit trouwens netjes naarmate je het systeem gebruikt. Hij staat nu even lager omdat ik hem onlangs even uitgezet had met het idee om ook de write cache te activeren. Echter toen kwam ik er pas achter dat je daar 2 exact dezelfde SSD's voor nodig hebt.

[afbeelding]
Jij draait Xpenology "native" of in een virtuele omgeving? Aangezien je over virtuele machines praat.

[ Voor 34% gewijzigd door renedis op 19-08-2015 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinB
Ik heb mijn opstelling draaien op een PicoPSU 90W met 3 disken. Een opstelling met maximaal 6 disken gaat naar mijn inschatting prima werken met dezelfde voeding of een PicoPSU 120W. Een goede kwaliteit ATX voeding is natuurlijk ook een goede optie aangezien de Fractal Design Node 304 ruim voldoende plek heeft daarvoor. Ik zou dan wel kijken naar een exemplaar met een zo laag mogelijk vermogen (300W?)

Ik heb XPenology native draaien op de hardware. De virtuele machines heb ik draaien op Gigabyte Brix mini-computers waarbij de XPenology als iSCSI en NFS share aangeboden wordt aan de hypervisor (ESXi 6.0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
EdwinB schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 16:31:
Ik heb XPenology native draaien op de hardware. De virtuele machines heb ik draaien op Gigabyte Brix mini-computers waarbij de XPenology als iSCSI en NFS share aangeboden wordt aan de hypervisor (ESXi 6.0)
Aha, ik draai ESXi 6 op een ASrock mobo/i7 CPU met daar in een VM met Xpenology. Synology disks zijn middels RDM connected om zo de performance hoog te houden.

Ik ben afhankelijk van een TV-server VM in mijn netwerk sinds ik een HDhomerun heb aangeschaft. omswitchen naar een situatie zoals jij hebt is dus niet zo maar gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Laatst online: 20:55
renedis schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 16:38:
[...]

Aha, ik draai ESXi 6 op een ASrock mobo/i7 CPU met daar in een VM met Xpenology. Synology disks zijn middels RDM connected om zo de performance hoog te houden.
RDM tbv performance is een achterhaald idee dat was nog in de tijd van ESX 3.x hier is zelf een artikel uit 2011 met ESX 4.1 die deze mythe onderuit haalt http://www.vfrank.org/2011/03/22/performance-rdm-vs-vmfs/
Hier nog een artikel voor ESXi 5.1 http://blogs.vmware.com/v...-5-1-vmdk-versus-rdm.html

[ Voor 10% gewijzigd door Hari-Bo op 19-08-2015 16:52 ]

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten

• boosterbosch
Zie net dat DSM 5.2-5592 Update 3 beschikbaar is.

Heeft er iemand deze al geprobeerd te installeren met de huidige versie van xpenoboot?

• EdwinB
Fixed Issues
  • Optimized fan settings for DS715 and DS215+.
  • Enhanced compatibility with hard drives.
  • Improved the compatibility with UPS devices.
  • Fixed an issue where the NTP (Network Time Protocol) service became temporarily unavailable after manual calibration.
Alles draait nu sowieso prima dus geen directe noodzaak om deze patch te installeren. Ik wacht nog wel even met updaten tot ik vaak genoeg gelezen heb dat de update geen problemen geeft op XPenology.

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-06 19:10

B2

wa' seggie?

Sinds een weekje ook XPenology geïnstalleerd op een Supermicro X10SBA en een enkele 4TB schijf. Heerlijk zo. 12W in idle en ik laat de machine 's avonds uitgaan en 's ochtends weer opstarten.
In de nabije toekomst nog wel een 2de en 3de schijf toevoegen voor wat redundancy.

Oh trouwens, 1 nadeel maar dat heeft met Synology te maken in plaats van XPenology : in docker ondersteunen ze de --net=host optie niet. Eenmalig opstarten via de commandline lukt wel, maar als je zoals ik de machine uit en aan laat gaan wordt dat de volgende keer niet gebruikt.

[ Voor 33% gewijzigd door B2 op 20-08-2015 12:23 ]

• renedis
B2 schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 12:21:
Sinds een weekje ook XPenology geïnstalleerd op een Supermicro X10SBA en een enkele 4TB schijf. Heerlijk zo. 12W in idle en ik laat de machine 's avonds uitgaan en 's ochtends weer opstarten.
In de nabije toekomst nog wel een 2de en 3de schijf toevoegen voor wat redundancy.

Oh trouwens, 1 nadeel maar dat heeft met Synology te maken in plaats van XPenology : in docker ondersteunen ze de --net=host optie niet. Eenmalig opstarten via de commandline lukt wel, maar als je zoals ik de machine uit en aan laat gaan wordt dat de volgende keer niet gebruikt.
In de web interface kan je scripts schedules instellen. Daarmee kan je denk ik je probleem wel oplossen.

• renedis
Hari-Bo schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 16:51:
[...]

RDM tbv performance is een achterhaald idee dat was nog in de tijd van ESX 3.x hier is zelf een artikel uit 2011 met ESX 4.1 die deze mythe onderuit haalt http://www.vfrank.org/2011/03/22/performance-rdm-vs-vmfs/
Hier nog een artikel voor ESXi 5.1 http://blogs.vmware.com/v...-5-1-vmdk-versus-rdm.html
Het is voor mij niet alleen een performance issue. Het is ook een reden om in de toekomst dedicated over te gaan naar een echt Synology apparaat. Tevens kan ik nu met de RDM functie mijn SMART status uitlezen op de webpagina van DSM.

• boosterbosch
Net update 3 geïnstalleerd, disks unmounted na eerste herstart, na een 2de herstart alles weer in orde.

Dus niet panikeren als je geen drives/volumes ziet na de installatie :)

• michaell958
boosterbosch schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 16:46:
Net update 3 geïnstalleerd, disks unmounted na eerste herstart, na een 2de herstart alles weer in orde.

Dus niet panikeren als je geen drives/volumes ziet na de installatie :)
Kan hem gewoon weer upgraden vanuit de GUI?

Of moet ik de USB loader updaten. En vanuit daar updaten. :)

• rikadoo
  • Niet online
Via de GUI, werkt prima hier na een extra restart.

• boosterbosch
michaell958 schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 17:17:
[...]

Kan hem gewoon weer upgraden vanuit de GUI?

Of moet ik de USB loader updaten. En vanuit daar updaten. :)
Gewoon via de GUI en dan een tweede keer herstarten zoals Rikadoo ook al zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copywizard
  • Niet online
ik heb nu alles in elkaar gezet en het werkt to nu toe erg goed ik heb DSM 5.2.5592 geinstalleerd.
alleen wil hij niet updaten naar update 3

ik heb hem wel kunnen updaten naar update 1 maar update 2 en 3 werken allebei helaas niet als ik ze via de DSM zelf update doe ik iets fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhos
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-03 10:16
Ben van plan mijn bestaande pc om te bouwen.
Nu zit er een ssd en 2 hdd van 1 tb in deze pc. Installeert synology zich gewoon op de ssd?

our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure

Acties:
  • 0 Henk 'm!

raydekok schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 09:52:
Ben van plan mijn bestaande pc om te bouwen.
Nu zit er een ssd en 2 hdd van 1 tb in deze pc. Installeert synology zich gewoon op de ssd?
Ja, gewoon even de andere disken los koppelen eventueel en later toevoegen als storage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 50Miles
  • Laatst online: 12-11-2021
Anoniem: 149075 schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 10:26:
[...]

Ja, gewoon even de andere disken los koppelen eventueel en later toevoegen als storage.
Synology installeert DSM niet alsnog op later toegevoegde schijven? Wat als je bij installatie van je systeem slechts 1 schijf (Schijf A) gebruikt, en later een Schijf B toevoegd. Als Schijf A in een later stadium stuk gaat, is je systeem dus gaar?

Aan mijn posts kunnen geen rechten worden ontleend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

50Miles schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 11:07:
[...]

Synology installeert DSM niet alsnog op later toegevoegde schijven? Wat als je bij installatie van je systeem slechts 1 schijf (Schijf A) gebruikt, en later een Schijf B toevoegd. Als Schijf A in een later stadium stuk gaat, is je systeem dus gaar?
Ligt volgens mij aan je data sets welke je opbouwt... zeker weten doe ik het niet, moet het nog nazoeken :)

Als je gewoon een backup van je config hebt kun je disken herinitialiseren, dat zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 50Miles
Ga ik een backup van mijn config maken ;). Momenteel ook weer bezig een Xpenology systeem in elkaar te zetten. Ik zou eigenlijk een Synology gaan kopen (heb er eerder een aantal gehad, ook een Xpenology), maar de aanwezigheid van de vele schijven die ik nog heb, alsmede het feit dat ik net een computer heb gekregen van familie, hebben mij doen besluiten een Xpenology te gaan bouwen.

De specs:

- CPU: Intel Pentium D 830 (3.0 GHz, 2 x 1MB L2 Cache, 800 MHz FSB, Dual Core)
- RAM: 2.048 MB DDR2-SRAM (533 MHz, 64 Bit, Dual-Channel
- VGA: Nvidia GeForce 6700 XL, 128 MB, 533 MHz
- HDD: 2x Samsung HD103SJ 1TB SATA.

Na installatie zullen er nog een aantal schijven worden toegevoegd. Deze hardware (uitgezonderd HDD's) is van oorsprong een Medion MD8808 computer uit 2006 geloof ik.

Rest nog de vraag, is het wellicht verstandig een nieuwe voeding erin te zetten? Er zit nu een Fortron 400W in. Ik wil geen risico op brandgevaar e.d. lopen, aangezien de pc op zolder komt te staan en waarschijnlijk 24/7 aan staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je hoeft opzich niet zo spanned to doen over je setup.

Xpenology is gewoon Linux dus wat herkend wordt wordt herkend.

Ik zou trouwens je SSD als cache gebruiken, dat is pas vet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-06 23:22
50Miles schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 11:21:

Rest nog de vraag, is het wellicht verstandig een nieuwe voeding erin te zetten? Er zit nu een Fortron 400W in. Ik wil geen risico op brandgevaar e.d. lopen, aangezien de pc op zolder komt te staan en waarschijnlijk 24/7 aan staat.
Gezien het stroomverbruik van die machine lijkt me 24/7 aan laten staan een aardige kostenpost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 50Miles
lazybones schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 11:32:
[...]

Gezien het stroomverbruik van die machine lijkt me 24/7 aan laten staan een aardige kostenpost.
Dat is inderdaad nog een issue die ik in de gaten moet houden. Eventueel moet ik mogelijk naar zuinigere hardware toe ;).

Maar dan alsnog, zouden jullie een oude voeding vertrouwen, of een 80-Plus certified erin doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-06 23:22
50Miles schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 11:35:
[...]
Maar dan alsnog, zouden jullie een oude voeding vertrouwen, of een 80-Plus certified erin doen.
Je kunt de oude er in laten om te testen of het werkt, gezien het stroomverbruik zou ik voor een definitieve 24/7 opstelling dan sowieso naar andere hardware gaan en dan een bijpassende nieuwe en efficiente voeding kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 50Miles
lazybones schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 11:38:
[...]

Je kunt de oude er in laten om te testen of het werkt, gezien het stroomverbruik zou ik voor een definitieve 24/7 opstelling dan sowieso naar andere hardware gaan en dan een bijpassende nieuwe en efficiente voeding kopen.
Net even berekend, als ik van 250 watt uit ga, zijn de kosten al schrikbarend op jaarbasis. Is dus nogal een issue. Kan ik beter een Mobo met on-board VGA nemen en een zuinigere CPU.

Iemand een hint richting welk platform ik dan zou moeten denken? Mijn vorige Xpenology was op basis van een AM1 in een Mini-itx opstelling. Hierdoor echter direct te weinig ruimte voor extra schijven etc.

Overigens, de configuratie etc. kan gewoon behouden blijven als ik over ga naar nieuwe hardware toch? De volgorde van de schijven kan bij het aansluiten veranderen, maar komt dat goed als ik DSM installeer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
DSM komt op alle disks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Is het een idee om in de startpost een lijstje te maken welke Synology specifieke servers niet gaan werken op Xpenology, dit ivm HW-address ofzo ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copywizard
  • Niet online
Kan iemand mij helpen?

ik heb nu alles in elkaar gezet en het werkt to nu toe erg goed ik heb DSM 5.2.5592 geinstalleerd.

ik heb hem wel kunnen updaten naar update 1 maar update 2 en 3 werken allebei helaas niet als ik ze via de DSM zelf update doe ik iets fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
copywizard schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 17:41:
Kan iemand mij helpen?

Heb je de laatste bootloader? DS3615xs 5.2-5592.2 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copywizard
  • Niet online
ja ik heb 5.2-5592.2 erop staan

ik heb hem kunnen updaten naar update 1 via een PAT file maar als ik naar Update 2 of 3 wil zowel via een PAT file of via het interweb dan loopt hij netjes tot de 100% maar als ik dan F5 druk na 20 minuten dan log ik in en is de update niet voltooid.

terwijl bij die update 1 hij na enkele minuten zelf aangaf dat de update was voltooid en dat ik opnieuw kon inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja er zijn wat problemen, je kunt beter lokaal updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
copywizard schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 19:41:
ja ik heb 5.2-5592.2 erop staan

ik heb hem kunnen updaten naar update 1 via een PAT file maar als ik naar Update 2 of 3 wil zowel via een PAT file of via het interweb dan loopt hij netjes tot de 100% maar als ik dan F5 druk na 20 minuten dan log ik in en is de update niet voltooid.

terwijl bij die update 1 hij na enkele minuten zelf aangaf dat de update was voltooid en dat ik opnieuw kon inloggen
Start hem in upgade mode, en installeer de laatste update file via de Synology Assistant Software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
rikadoo schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 19:53:

Start hem in upgade mode, en installeer de laatste update file via de Synology Assistant Software.
Is dat de enige werkbare optie? Ik heb geen zin om elke keer mijn server uit de meterkast te halen om een toetsenbord + monitor te koppelen. :+

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
Hari-Bo schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 10:35:
[...]

Is dat de enige werkbare optie? Ik heb geen zin om elke keer mijn server uit de meterkast te halen om een toetsenbord + monitor te koppelen. :+
Zou het anders even niet weten, je had er een truukje voor maar bij de nieuwste bootloader hoeft dat niet meer. Je kan het proberen.
Login to Synology DSM
Go to “Control Panel”
Go to “Update & Restore”
Press “Download”
Once the download is complete DO NOT “UPDATE”
Using PuTTY connect to the IP of your DSM, Make sure to LOGIN AS ROOT NOT ADMIN
Type the following commands

code:
1
2
sed 's/flashupdateDeb/flashupdateDeb1/' /autoupd@te.info > /autoupd@te.info1
mv /autoupd@te.info1 /autoupd@te.info

Now go back to your DSM webpage and press “Update”, Wait for the update and restart to complete.
All done! now you’re on the latest minor version.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Die optie kon ik inderdaad maar met de laatste versies van de bootloader kon je gewoon gebruik maken van het standaard update proces. Maar het blijft een kat en muis spel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drvinnie
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:16
Ik zit te twijfelen of ik een systeem samen wil stellen op basis van een B85 bord met een G1820 of een Microserver G1610T kopen. Maakt het veel uit wanneer ik gewoon XPEnology wil draaien en niet zo ingewikkeld wil doen? Ik ben van plan om twee schijven in mirror te plaatsen en een remote backup naar de NAS van een vriend. Als software transmission, sonarr, pms, en eventueel minecraft voor het gezin.

Voor zover ik het met googelen heb kunnen vinden zit de microserver op minimaal 40w idle en de bekende B85/1820 combo kan op iets daar onder uitkomen. Heb ik nog iets aan de serverfuncties, of vind XPEnology het al lang toppie dat het meer power krijgt dan mijn huidige instap-synology? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timoh
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10-10-2023
Ik heb ongeveer dezelfde vraag, maar zou echter opteren voor het moederbord van Asrock Q1900DC-ITC
Dat vebruikt slechts 10w dus met 2 schijven , kom je dan op een ongeveer 20watt uit wat de helft is van Microserver van HP Gen8. Het enige wat een beetje zoeken is, is een kleine behuizing waar net 2 schijven in kunnen, een voeding (adapter van 45-65watt)en een latje geheugen (So Dimm)

Voor mij is het enkel nog zoeken naar een geschikte behuizing, zo klein mogelijk toch geschikt voor 2 schijven in te steken en een voeding (adapter). Gebruikt hier iemand toevallig gelijkaardig setup ?

Moesten jullie tips hebben voor de voeding en de case lees ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

iemand die toevallig HA draait tussen twee systemen ?

Ik had het idee om mijn data te sycnen tussen 2 EX490's maar dit lijkt buggy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copywizard
  • Niet online
oke super bedankt opstarten in upgrade modus heeft gewerkt ! dus ik draai nu update 3!

nu de volgende vraag ik heb een domain en een ssl cert gekocht deze heb ik allemaal netjes werkend en ik kan via het domain bij mijn nas komen op 1 ding na dan en dat is dat ik nog mijn poort nummer erachter moet zetten anders komt hij er niet wat doe ik fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

copywizard schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 21:01:
oke super bedankt opstarten in upgrade modus heeft gewerkt ! dus ik draai nu update 3!

nu de volgende vraag ik heb een domain en een ssl cert gekocht deze heb ik allemaal netjes werkend en ik kan via het domain bij mijn nas komen op 1 ding na dan en dat is dat ik nog mijn poort nummer erachter moet zetten anders komt hij er niet wat doe ik fout?
Heb je een wildcard gekocht ? Zo need waarom geen https://www.startssl.com/ ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BluRay
copywizard schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 21:01:

Je moet de poort wijzigen in de instellingen.
Kijk wel eerst of die poort vrij is.

Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads8/55dcc2315c8ad/55dcc2315343a-dsm.PNG

Ik gebruik zelf een reverse proxy (Nginx) omdat ik nog meer applicaties heb die ik via HTTPS wil kunnen bereiken.

[ Voor 8% gewijzigd door BluRay op 25-08-2015 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copywizard
  • Niet online
Anoniem: 149075 schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 21:21:
[...]

Heb je een wildcard gekocht ? Zo need waarom geen https://www.startssl.com/ ?
ik heb geen wildcard gekocht ik zag daar het nut niet zo van in gezien ik dat cert alleen aan mijn domain wil koppelen en koste me iets van 4 euro dus was ook weer niet de wereld.

en wat betreft poort veranderen dat klopt dat heb ik gedaan
BluRay schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 21:30:
[...]

Je moet de poort wijzigen in de instellingen.
Kijk wel eerst of die poort vrij is.

[afbeelding]

Ik gebruik zelf een reverse proxy (Nginx) omdat ik nog meer applicaties heb die ik via HTTPS wil kunnen bereiken.
maar ik moet nu https://www."mijndomainnaam".com:5001 doen om bij mijn synology te komen ik wil gewoon graag dat ik alleen https://www."mijndomainnaam".com hoef in te vullen.

[ Voor 25% gewijzigd door copywizard op 25-08-2015 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Laatst online: 21:40

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

copywizard schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 21:47:
maar ik moet nu https://www."mijndomainnaam".com:5001 doen om bij mijn synology te komen ik wil gewoon graag dat ik alleen https://www."mijndomainnaam".com hoef in te vullen.
Als je https voor webservices heb aangezet dan is het makkelijkste om daar een redirect voor aan te maken.
Mocht je dat niet gebruiken kun je 443 als alternatieve poort toevoegen aan dsm.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copywizard
  • Niet online
DukeBox schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 21:51:
[...]

Als je https voor webservices heb aangezet dan is het makkelijkste om daar een redirect voor aan te maken.
Mocht je dat niet gebruiken kun je 443 als alternatieve poort toevoegen aan dsm.
ik heb https aanstaan maar kan zo snel even niet vinden of dat ook voor webservices geld? en waar zou ik die redirect dan aan moeten maken?

laat ik nog even een ander scenario schetsen waar ik in de toekomst naartoe wil en dat is wat bluray al aangaf meerdere mogelijkheden met HTTPS?

ik wil in de toekomst als ik www."mijndomeinname".com in toets dat ik toegang krijg tot de synology maar eigenlijk ook tot owncloud dat ik van plan ben op te zetten maar zoals bluray eigenlijk al zegt hij gebruikt daarvoor een proxy maar hebben jullie enig idee hoe ik dit kan gaan aanvliegen?

ik kan natuurlijk wel die poorten achter het web adres blijven zetten dan gebruik ik poort XXXX voor de synology webpage en poort YYYY voor owncloud? maar dat is wel omslachtig? iemand een goed idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BluRay
copywizard schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 22:11:
[...]

ik heb https aanstaan maar kan zo snel even niet vinden of dat ook voor webservices geld? en waar zou ik die redirect dan aan moeten maken?

laat ik nog even een ander scenario schetsen waar ik in de toekomst naartoe wil en dat is wat bluray al aangaf meerdere mogelijkheden met HTTPS?

ik wil in de toekomst als ik www."mijndomeinname".com in toets dat ik toegang krijg tot de synology maar eigenlijk ook tot owncloud dat ik van plan ben op te zetten maar zoals bluray eigenlijk al zegt hij gebruikt daarvoor een proxy maar hebben jullie enig idee hoe ik dit kan gaan aanvliegen?

ik kan natuurlijk wel die poorten achter het web adres blijven zetten dan gebruik ik poort XXXX voor de synology webpage en poort YYYY voor owncloud? maar dat is wel omslachtig? iemand een goed idee?
Om dat te kunnen bereiken zul je de webservices in de instellingen aan moeten zetten en met virtualhosts moeten gaan werken. Je kan deze virtualhosts het best via SSH beheren. In de GUI kan je maar een beperkt aantal instellingen wijzigen. Over virtualhosts staat voldoende op het Synology forum. Als je er niet uitkomt dan horen we het wel ;)

Dus:
1. Op Syno: Instellingen --> Webservices --> Web Station inschakelen --> HTTPS-verbinding inschakelen voor webdiensten --> certificaat importen (heb je trouwens een single domain certificaat of een wildcard certificaat)
2. File opzoeken waar de virtualhosts in komen en dan je eigen vritualhosts aanmaken.

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Laatst online: 07-06 19:10

B2

wa' seggie?

Heeft iemand goede ervaringen met het toevoegen van een cache ssd? En zo ja welke? Moeten het nog steeds 2 dezelfde ssd's zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
B2 schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 10:00:
Heeft iemand goede ervaringen met het toevoegen van een cache ssd? En zo ja welke? Moeten het nog steeds 2 dezelfde ssd's zijn?
Zie pagina 6:

http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/44769354

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copywizard
  • Niet online
Beste bluray in eerste instantie bedankt voor je hulp maar denk dat ik niet verder kom met virtual hosts?

Dit omdat ik maar een domain name heb gekocht of werkt het ook met sub domains want ik kan natuuurlijk wel een subdomain aanmaken zodat ik met www.mijndomijnnaam.com bij de syno komt en dat ik met www.owncloud.mijndomeinnaam.com uitkom bij owncloud die draait op me synology

Klopt dit wat ik zeg? En moet ik daarvoor ook een virtual host aan maken of niet?

Ik heb trouwens geen wildcard gekocht maar een normaal cert

P.s. Ik kan ook geen shared folder aanmaken met encryptie iets wat ik wel graag wilde maar lees overal dat dit een probleem van 5.2 is iets met een ACL error?

P.s.s. Ik zie nu waarvoor de wildcard nodig was :( ik kan dus niet owncloud.mijndomeinnaam.com doen dan krijg je een ssl cert not valid
Dus al zou ik nu nog een startssl cert zou halen kan ik die denk ik niet koppelen aan owncloud.mijndomeinnaam.com en die andere dan op mijndomeinnaam.com gebruiken dus weer een obstakel erbij :)
Misschien moet ik dan toch met poorten blijven werken???

[ Voor 41% gewijzigd door copywizard op 26-08-2015 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BluRay
copywizard schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 12:20:
Beste bluray in eerste instantie bedankt voor je hulp maar denk dat ik niet verder kom met virtual hosts?

Dit omdat ik maar een domain name heb gekocht of werkt het ook met sub domains want ik kan natuuurlijk wel een subdomain aanmaken zodat ik met www.mijndomijnnaam.com bij de syno komt en dat ik met www.owncloud.mijndomeinnaam.com uitkom bij owncloud die draait op me synology

Klopt dit wat ik zeg? En moet ik daarvoor ook een virtual host aan maken of niet?

Ik heb trouwens geen wildcard gekocht maar een normaal cert

P.s. Ik kan ook geen shared folder aanmaken met encryptie iets wat ik wel graag wilde maar lees overal dat dit een probleem van 5.2 is iets met een ACL error?

P.s.s. Ik zie nu waarvoor de wildcard nodig was :( ik kan dus niet owncloud.mijndomeinnaam.com doen dan krijg je een ssl cert not valid
Dus al zou ik nu nog een startssl cert zou halen kan ik die denk ik niet koppelen aan owncloud.mijndomeinnaam.com en die andere dan op mijndomeinnaam.com gebruiken dus weer een obstakel erbij :)
Misschien moet ik dan toch met poorten blijven werken???
Even een reactie op het laatste stuk dat je schreef. Dat kan dus wel. Alleen niet via de GUI van de Syno. Die is daarvoor niet uitgebreid genoeg en kent die optie niet.
Ik zal zo even typen hoe je virtualhosts kan aanmaken op een Syno.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhos
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-03 10:16
Nou gisteren eens mijn hele pc omgegooid naar xpenology na het een tijd virtuele gedraaid te hebben.
Geweldig. Ook gelijk de usb boot aangepast naar juiste serieal en andere Mac. Nu ook gewoon quickconnect in gebruik.

Heb 2 schijven in jbod draaien en in totaal 2 gb en mijn ssd als cache. Draait rete snel en lekker. Een ssd cache van 120gb misschien wat overkill.

our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xAn52
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 22:07

xAn52

Whatever...

Onlangs een issue gehad met mijn XPenology bak en diskuitbreiding. Hier een verslag ervan

Probleem met expanding een SHR.

In mijn XPenology heb ik 2 * 1 TB schijven in een R1 configuratie voor back-ups en applicaties. Dit werkt perfect
Voor de data heb ik 6 * 2 TB disken zitten die samen een SHR vormen (raid 5)
Volgens mij zou dit samen 6 * 1863.02 = 11781.12 - 1863.02 = 9315,1 GB moeten zijn.
Dat is het dus niet. Het is 8063.41 GB. Ik mis dus 9315,1 - 8063.41 = 1251.69 GB.
Toch best wat. Zeker als het zo langzaam aan vol aan het lopen is (93%).

Ik wil graag die 1.25 TB aan mijn volume toevoegen.

Wat heb ik al gedaan:

Met putty op de console ingelogd als root.
code:
1
syno_poweroff_task -d
(brengt alle servces offline, behalve SSH)
code:
1
vgchange -ay
(zet alle logical volumes active)
In de directory /dev gekeken welke volumes er waren. Bij mij was de vg1002 de defecte.
code:
1
fsck.ext4 -pvf -C0 /dev/vg1002/lv
(om te kijken of er errors zijn)
Dit staat stil op 95.0% met ^C ge-abort. Maar toch maar nog eens gedaan en gaan eten:
code:
1
fsck.ext4 -fvp /dev/vg1002/lv
Zonder -C0. Dat was de weeergave van percentage gereed, kon ik ook wel zonder.

Levert op:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
      185680 inodes used (0.03%, out of 536870912)
       30088 non-contiguous files (16.2%)
         116 non-contiguous directories (0.1%)
             # of inodes with ind/dind/tind blocks: 0/0/0
             Extent depth histogram: 183522/2147
  1976096449 blocks used (92.02%, out of 2147483648)
           0 bad blocks
         846 large files

158966 regular files
       26704 directories
           0 character device files
           0 block device files
           0 fifos
           0 links
           1 symbolic link (1 fast symbolic link)
           0 sockets
------------
      185671 files

2147483648 blocks van 4k = 8.796.093.022.208

Er is vast een reken methode die ervoor zorgt dat dit 8063.41GB is. (iets met kibi's en K of k bits en Bytes)

Vervolgens:
code:
1
resize2fs -fpF /dev/vg1002/lv
dan krijg ik terug:
code:
1
Resizing the filesystem on /dev/vg1002/lv to 2435974144 (4k) blocks.

doe ik dat maal 4096 dan kom ik uit op 9.977.750.093.824 wat waarschijnlijk 9315,1GB is.

Maar na het runnen krijg ik weer te zien....
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
185680 inodes used (0.03%, out of 536870912)
       30088 non-contiguous files (16.2%)
         116 non-contiguous directories (0.1%)
             # of inodes with ind/dind/tind blocks: 0/0/0
             Extent depth histogram: 183522/2147
  1976096449 blocks used (92.02%, out of 2147483648)
           0 bad blocks
         846 large files

158966 regular files
       26704 directories
           0 character device files
           0 block device files
           0 fifos
           0 links
           1 symbolic link (1 fast symbolic link)
           0 sockets
------------
      185671 files

Per ongeluk nog een keer gestart. (Copy paste uit dit bericht)
Er lijkt nu wel meer activiteit en waarempel!:
code:
1
The filesystem on /dev/vg1002/lv is now 2435974144 blocks long.

even een
code:
1
reboot
, inloggen op de DSM en mijn volume is nu 9146.46GB.
Niet de 9315.1GB die iik verwachtte, maar een stuk dichterbijër. Vooralsnog tevreden.

Hopelijk hebben jullie er wat aan. Gebruikte bronnen:
http://forum.synology.com...&t=88997&p=355828#p355828
http://www.mauchle.name/blog/?p=235
http://blog.azib.net/2013...d-my-synology-nas-to.html

De laatste is een aanrader qua uitleg over SHR en alles wat er onder zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
Ik heb ook nog wat leuks gedaan,

Afbeeldingslocatie: http://oi57.tinypic.com/34ovotv.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door rikadoo op 31-08-2015 22:01 ]

Pagina: 1 2 ... 33 Laatste