Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 99 ... 358 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:54

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Anoniem: 224360 schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 06:53:
[...]

Laat de verbouwing uitwerken en meenemen in de taxatie, al krijg je 10% meer waarde getaxeerd dan is dat te financieren.
Met het risico dat je dat geld voor de verbouwing dan even in het bouwdepot kunt storten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

MikeyMan schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 07:39:
[...]

Met het risico dat je dat geld voor de verbouwing dan even in het bouwdepot kunt storten...
Dat maakt voor hem toch niks uit? Het is tenslotte voor een verbouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Anoniem: 224360 schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 10:55:
[...]

Dat maakt voor hem toch niks uit? Het is tenslotte voor een verbouwing.
Ja, totdat je datzelfde geld wat je net in het bouwdepot hebt gesport eerst weer moet voorschieten om het te kunnen declareren. Of die stucer liever contant betaalt...
Ik zou het nooit doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MikeyMan schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 11:01:
[...]

Ja, totdat je datzelfde geld wat je net in het bouwdepot hebt gesport eerst weer moet voorschieten om het te kunnen declareren. Of die stucer liever contant betaalt...
Ik zou het nooit doen.
Als het kiezen is tussen te weinig budget krijgen door een te lage taxatie en niet kopen of wel kopen, maar dan met een bouwdepot.....dan wist ik het wel.

Cash betalen is leuk, maar zet geen enorme zoden aan de dijk. En eerst voorschieten bij een bouwdepot ben ik nog nooit tegengekomen, dat gaat lijnrecht tegen het doel van een bouwdepot in. Je leent immers geld (dat je doorgaans dus zelf niet hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Anoniem: 224360 schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 11:06:
[...]

Als het kiezen is tussen te weinig budget krijgen door een te lage taxatie en niet kopen of wel kopen, maar dan met een bouwdepot.....dan wist ik het wel.

Cash betalen is leuk, maar zet geen enorme zoden aan de dijk. En eerst voorschieten bij een bouwdepot ben ik nog nooit tegengekomen, dat gaat lijnrecht tegen het doel van een bouwdepot in. Je leent immers geld (dat je doorgaans dus zelf niet hebt).
Tsjah, het is uit het leven gegrepen. Als je moet dan moet je natuurlijk. Maar mijn zusje had goed bedoeld (en nieteens nodig) een deel verbouwing opgegeven. De bank wilde die 15k (oid) van haar overgemaakt hebben voor de overdracht. Echter; ze kreeg er pas spul uit bij het indienen van een rekening.

Ik heb overigens dezelfde ervaring met de zonnepanelen die ik uit het bouwdepot heb gehaald. Die heb ik ook nog eens voorgeschoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MikeyMan schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 11:15:
[...]

Tsjah, het is uit het leven gegrepen. Als je moet dan moet je natuurlijk. Maar mijn zusje had goed bedoeld (en nieteens nodig) een deel verbouwing opgegeven. De bank wilde die 15k (oid) van haar overgemaakt hebben voor de overdracht. Echter; ze kreeg er pas spul uit bij het indienen van een rekening.

Ik heb overigens dezelfde ervaring met de zonnepanelen die ik uit het bouwdepot heb gehaald. Die heb ik ook nog eens voorgeschoten.
Ja dat snap ik dus niet. Als je voorschiet dan krijg je het rechtstreeks retour na indienen rekening. Maar mijn bekende verstrekkers betalen ook gewoon rechtstreeks een factuur. En dan hoef je niks voor te schieten.

Kwestie van de juiste verstrekker uitzoeken dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Anoniem: 224360 schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 11:25:
[...]

Ja dat snap ik dus niet. Als je voorschiet dan krijg je het rechtstreeks retour na indienen rekening. Maar mijn bekende verstrekkers betalen ook gewoon rechtstreeks een factuur. En dan hoef je niks voor te schieten.

Kwestie van de juiste verstrekker uitzoeken dan.
Dat zal best schelen. Maar dan nog; als je veel zelf wilt doen, en elke week meermaals bij de bouwmarkt staat, is het nog niet heel handig. In ieder geval iets om in overweging te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 06:47
Even een update.

Is nog een beiding binnen gekomen en verkopende partij wil vandaag eindbod hebben. Is nog een ander stel wat een bod gedaan heeft.

Dus hebben zojuist eindbod gedaan en het wachten is begonnen.Voorbehoud taxatie was overigens geen probleem. Dus we zullen zien. Fingers crossed.

Vwb verbouwing is er wel voldoende eigen geld, maar deel zit in de overwaarde. Welke pas vrijkomt als eigen woning verkocht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reverb_
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-05 16:55
Highfive95 schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 11:41:

Vwb verbouwing is er wel voldoende eigen geld, maar deel zit in de overwaarde. Welke pas vrijkomt als eigen woning verkocht is.
Komt toch pas vrij als je gepasseerd bent bij de notaris van je huidige(eigen) woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Reverb_ schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 12:24:
[...]

Komt toch pas vrij als je gepasseerd bent bij de notaris van je huidige(eigen) woning.
Volgens mij bedoelen jullie hetzelfde ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
@MikeyMan
Dat bedoelen we inderdaad hetzelfde. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intruder
  • Registratie: Januari 2008
  • Nu online
ANdrode schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 14:07:
[...]

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Beide werkgeversverklaringen zijn ondertussen binnen. Alles lijkt dus goed te komen :)

Edit:

Members only:

Man man, wat een gedoe 8)7.

Ons grote voordeel is dat we zo'n 70.000 onder de maximale hypotheek zitten en dus niet al ons huidige loon nodig hebben. Een ander voordeel die ik heb is dat mijn werkgever aan heeft gegeven dat als een loonsverhoging noodzakelijk is dat deze er per direct zal zijn.

[ Voor 37% gewijzigd door Intruder op 27-05-2019 13:25 ]

-:iRacing profiel:- // LoL EUW = BatsAap //

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Zo! huis gekocht :)

Dingen die moeten gebeuren:

Keuken van midden woonkamer naar voorkant
Vlotter inbouw toilet vervangen
Raam zolder vervangen (alleen glas)

Dus nu uitzoeken:

1.) Wat gaat het verwijderen van een oude keuken kosten. En ligt er ook marmeren vloer onder die keuken
2.) Vlotter inbouw toilet. Kan dat snel vervangen of moet er een deel uit. Wat ook weer in de kosten gaat lopen
3.) Wat gaat het raam kosten

5 juni de technische keuring, dus ben heel erg benieuwd. Ver onder ons budget kunnen kopen gelukkig.

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06:20
corset schreef op maandag 27 mei 2019 @ 14:43:
Zo! huis gekocht :)

Dingen die moeten gebeuren:

Keuken van midden woonkamer naar voorkant
Vlotter inbouw toilet vervangen
Raam zolder vervangen (alleen glas)

Dus nu uitzoeken:

1.) Wat gaat het verwijderen van een oude keuken kosten. En ligt er ook marmeren vloer onder die keuken
2.) Vlotter inbouw toilet. Kan dat snel vervangen of moet er een deel uit. Wat ook weer in de kosten gaat lopen
3.) Wat gaat het raam kosten

5 juni de technische keuring, dus ben heel erg benieuwd. Ver onder ons budget kunnen kopen gelukkig.
Ik heb ooit zelf de vlotter in een toilet met succes vervangen. Dat ging vrij gemakkelijk via het klepje verwijderen en gewoon schroeven losdraaien. Vervolgens heb ik een universele vlotter van de gamma teruggehangen. Tot noch toe werkt het nog steeds :-).

Kan natuurlijk aan model liggen. Ging om een Gebrit inbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik zou dat vlottertje lekker uitbesteden. Mijn loodgieter deed dat voor 80 euro en het was een flink gepruts in een kleine ruimte. Als ze toch veel werk moeten doen voor de keuken kan dit vast goedkoop mee? Voorrijkosten zijn vaak het meest.

Verwijderen keuken is dagje werk, halve dag bij een kleine keuken. Regel een goede zaag zodat je alles in kleine delen kan afvoeren. Kost je enkel een busje huren om het af te voeren.
Of bied hem op marktplaats aan, gratis af te halen als je hem zelf uit elkaar haalt.

De marmeren vloer is lastig, kan je er niet overheen met PVC?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-06 18:30
Heeft iemand enig idee wat het er bij een hypotheek met een kortere looptijd gebeurt qua rente percentage?
Ik zit daar een beetje naar te zoeken, maar behalve dat het wel schijnt te kúnnen kan ik er tot nu toe weinig over vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06:20
Charly schreef op maandag 27 mei 2019 @ 15:46:
Heeft iemand enig idee wat het er bij een hypotheek met een kortere looptijd gebeurt qua rente percentage?
Ik zit daar een beetje naar te zoeken, maar behalve dat het wel schijnt te kúnnen kan ik er tot nu toe weinig over vinden.
Doorgaans is vooral de rentevaste periode van belang voor de hoogte van de rente. De looptijd is vooral van invloed op de aflossing. Doordat je een hogere aflossing per maand betaald/sneller aflost val je potentieel wel sneller onder een andere risicoklasse van de verstrekker. En je betaald per saldo natuurlijk minder rente.

Bij een variabele rente, doorgaans het laagst, mag je immers ook elk moment (boetevrij)aflossen.

(Disclaimer: Bij bijna alle geldverstrekkers, ik ken niet alle geldverstrekkers en voorwaarden)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:47
Tegenwoordig mag je bij de meeste hypotheekverstrekkers boeteloos 10% per jaar aflossen, daarmee kun je dus zelf je looptijd inkorten of je maandelijks bedrag verlagen.
Als je dan tegelijkertijd je rentevasteperiode zo kort mogelijk zet heb je doorgaans de laagste rentepercentages. Immers, waarom zou je de rente 20 jaar vastzetten als je je hypotheek in 15 jaar wil aflossen bijv?

Daarnaast bestaat de kans bij (niet NHG hypotheken) dat je op den duur in een lagere risico categorie valt en daarmee je rente ook automatisch (danwel op eenvoudig verzoek) lager wordt.

Ik weet niet hoe het zit als je vooraf echt wilt vastleggen dat je 15 jaar ipv 30 jaar over je hypotheek wilt doen. Kortere looptijd lijkt me een lager risico voor de bank en dus een lagere rente, maar een adviseur kan je daar vast meer over vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapmo
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:12

Flapmo

and back is gigi!

B-Real schreef op maandag 27 mei 2019 @ 17:01:
Tegenwoordig mag je bij de meeste hypotheekverstrekkers boeteloos 10% per jaar aflossen, daarmee kun je dus zelf je looptijd inkorten of je maandelijks bedrag verlagen.
Als je dan tegelijkertijd je rentevasteperiode zo kort mogelijk zet heb je doorgaans de laagste rentepercentages. Immers, waarom zou je de rente 20 jaar vastzetten als je je hypotheek in 15 jaar wil aflossen bijv?

Daarnaast bestaat de kans bij (niet NHG hypotheken) dat je op den duur in een lagere risico categorie valt en daarmee je rente ook automatisch (danwel op eenvoudig verzoek) lager wordt.

Ik weet niet hoe het zit als je vooraf echt wilt vastleggen dat je 15 jaar ipv 30 jaar over je hypotheek wilt doen. Kortere looptijd lijkt me een lager risico voor de bank en dus een lagere rente, maar een adviseur kan je daar vast meer over vertellen.
Maar ze verdienen ook minder geld aan je door kortere looptijd en normaal verdienen ze het meest in de eerste 10-15 jaar. Zou me niet verbazen als ze er niets voor geven (en het daarom dus nergens vermeld is).

"The purpose of computing is insight, not numbers." -- Richard Hamming

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:46
Nog iets trouwens om bij stil te staan:

Mijn BLG wonen hypotheek heeft een clausule dat ik boetevrij kan aflossen als de huidige marktrente hoger is dan de afgesloten rente. Dat komt er bij mij al op neer dat ik nu na 2 jaar al 100% boetevrij mag aflossen, dit heb ik ook telefonisch nogmaals bevestigd gekregen. Misschien daalt de rente nog verder maar als hij maar een klein beetje stijgt kan je ineens gewoon zonder problemen aflossen.
Ik ben ook voor 10 jaar rentevast gegaan omdat ik vrij zeker weet dat ik na 10 jaar of het huis niet meer heb of hypotheek vrij ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
Wat kan het snel gaan oOo

Aantal weken geleden nog bezig met een huis dat verbouwd moest worden en nu al koopcontract getekend voor huis waar bijna niks aan gedaan moet worden.

Nu ons eigen huis maar eens verkopen. Gelukkig hebben we afgelopen weken al veel in eigen huis gedaan ok verkoop klaar te maken. Dus dat zal wel gied komen. ;)

Nog wel even spannend of hypotheek problemen gaat geven. Maar is ruim onder budget dus moet eigenlijk een formaliteit zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Lollercopter schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 13:50:

Mijn BLG wonen hypotheek heeft een clausule dat ik boetevrij kan aflossen als de huidige marktrente hoger is dan de afgesloten rente. Dat komt er bij mij al op neer dat ik nu na 2 jaar al 100% boetevrij mag aflossen, dit heb ik ook telefonisch nogmaals bevestigd gekregen. Misschien daalt de rente nog verder maar als hij maar een klein beetje stijgt kan je ineens gewoon zonder problemen aflossen.
Ik ben ook voor 10 jaar rentevast gegaan omdat ik vrij zeker weet dat ik na 10 jaar of het huis niet meer heb of hypotheek vrij ben.
Mooi, bij Florius mag je altijd 100% boetevrij aflossen.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:46

Sport_Life

Solvitur ambulando

Lollercopter schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 13:50:

Dat is geen clausule, dat hebben vrijwel? alle hypotheek verstrekkers. Boeterente betaal je alleen over misgelopen inkomsten. Dus wanneer de huidige vergelijkbare rente lager is.
Ik laat nu een deel omzetten van 17 naar 10jr vast en dat kost me niets, scheelt wel 60 euro per maand bruto.

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 30-05-2019 18:47 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:55

Kju

Het is inderdaad wel gebruikelijk maar niet gegarandeerd. Er zijn genoeg gevallen waarin er gekozen is voor een budgetrente en ze deze mogelijkheid er uit hebben gesloopt. Ik heb zelfs meegemaakt dat verkopers boete moesten betalen bij verkoop omdat ze vervroegd af gingen lossen.

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicespark
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Ik ben benieuwd naar de ervaringen hier met een "bieden vanaf-prijs". Ik zie het regelmatig voorbij komen en interpreteer dan dat dat een beetje de minimale prijs is die men ervoor wil hebben.
Nu zie ik 't ook bij woningen die al 3+ maanden te koop staan. Is het dan not done om onder die prijs te bieden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:35
@dicespark Gewoon doen wat jij wil. Dus als je lager wil bieden, dan doe je dat. Niet geschoten...

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-06 23:19
Precies, als niemand meer aan die "bieden vanaf" hype meedoet stoppen ze er vanzelf wel mee. Niet dat dat ooit gaat gebeuren want het lijkt wel alsof mensen denken dat er vanaf morgen geen huizen meer beschikbaar komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-06 21:12

Don Quijote

El Magnifico

dicespark schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 06:49:
Ik ben benieuwd naar de ervaringen hier met een "bieden vanaf-prijs". Ik zie het regelmatig voorbij komen en interpreteer dan dat dat een beetje de minimale prijs is die men ervoor wil hebben.
Nu zie ik 't ook bij woningen die al 3+ maanden te koop staan. Is het dan not done om onder die prijs te bieden?
Een “bieden vanaf”-prijs die al drie maanden staat is de facto gewoon een vraagprijs geworden. Dus kan je gerust onder gaan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
DivWhis schreef op zondag 2 juni 2019 @ 09:57:
[...]

Een “bieden vanaf”-prijs die al drie maanden staat is de facto gewoon een vraagprijs geworden. Dus kan je gerust onder gaan zitten.
Precies, als het tegenwoordig langer dan een maand te koop staat, dan is het gewoon een executieveiling geworden, dus lager bieden dan de vraagprijs!

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:47
Vraagprijs, bieden vanaf prijs, gesloten bieding etc etc etc

Het gaat er uiteindelijk om wat de koper er voor over heeft en of de verkoper zich hier in kan vinden. Waarbij je tig verschillende potentiële kopers en prijzen kunt hebben.

Het is gewoon een bepaalde verkoopstrategie. Bij mij in de regio is er een makelaar die altijd met deze strategie werkt. Persoonlijk vind ik het irritant, maar ik klik wel erg vaak ongemerkt de Funda advertenties aan met het idee "hey, dat is geen gekke prijs voor een dergelijk huis op een dergelijke locatie". Waarbij de prijs scherp, maar niet absurd laag is.

De eerste regel in de advertentie is dan vaak iets als: "Let op, de prijs betreft een bieden vanaf prijs, waarbij...blablabla". Irritant, maar het trekt ongemerkt wel potentieel geïnteresseerden (althans, er vanuit gaande dat er meer mensen zoals ik zijn) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
B-Real schreef op maandag 3 juni 2019 @ 12:53:
De eerste regel in de advertentie is dan vaak iets als: "Let op, de prijs betreft een bieden vanaf prijs, waarbij...blablabla". Irritant, maar het trekt ongemerkt wel potentieel geïnteresseerden (althans, er vanuit gaande dat er meer mensen zoals ik zijn) :)
Dit vind ik persoonlijk ook irritant zo'n vanaf prijs. Zie je een leuke woning....oh wacht vanaf... :(

Daarnaast hebben wij ook gemerkt dat er vele soorten biedingen zijn. Ene makelaar had gewoon inschrijving en dan kon iedereen eindbod neerleggen. Voor 12.00 uur bieden....klaar. Dan weet je waar je aan toe bent.

Andere makelaar had ook bieden vanaf, maar daar waren niet zoveel kijkers. Dus bod gedaan en dan kun je wachten tot ze een volgend bod krijgen. Daar hadden wij geen trek in dus bod geannuleerd.

Huis dat wij nu gekocht hebben was nog 1 ander stel die aankoopmakelaar hadden. Waren voordat huis op Funda stond al gaan kijken. En ook bod gedaan. Maar wij hadden meteen gebeld toen op Funda kwam en afspraak gemaakt. Zelfde dag nog een bod gedaan en makelaar heeft beide verzocht voor eindbod. En uiteindelijk was ons bod hoger. Woning is toen meteen verkocht. Hadden nog wel 5 bezichtigingen ingepland, maar verkopers vonden het bod blijkbaar genoeg.

Als het al langer te koop staat dan lijkt mij het ook een vraagprijs geworden. Anders was het wel per opbod verkocht. Dan zou ik ook best lager durven bieden.

[ Voor 5% gewijzigd door Highfive95 op 03-06-2019 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:01

backupdevice

Boeh!

Wij zitten op dit moment in de " wie zijn pik is de grootste" fase, aka " pokerface"

Al met al kunnen wij het richting de makelaar erg zakelijk houden maar ze houden toch nog de boot af.

Spannend.

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Hiep hoi, per 01-10 krijgen we de sleutels van de nieuwe woning. Concept koopakte wordt a.s woensdag door de verkopende partij getekend, waarna wij het kunnen tekenen. Mooie prijs overeengekomen, opleverdatum is wat later omdat de verkopende partij een opknapper heeft gekocht waar ze pas per 01-10 in kunnen. Maakt niet uit; onze huidige woning verkoopt waarschijnlijk toch wel voor die tijd; we trekken 4 weken uit voor wat klussen en dan gaan we 01-11 ons eigen huis opleveren. Allemaal prima.

Wel apart; ze huidige bewoners hebben een ingegraven trampoline als roerend goed ter overname neergezet. Dat was ook het enige wat er ter overname was. Wij willen dat ding niet, dus ze mogen het meenemen. Maar wat wel apart is, is dat ze weigeren het gat dat er achtergelaten wordt te vullen.
Grove schatting is dat het een krater is van 2.5m³, welke dan gevuld moet worden. Vind het nogal een bijzondere gang van zaken :')
Makelaar geeft aan dat we ze niet kunnen dwingen, maar ik heb er zelf een raar gevoel bij. Kijk dat je niet de gaten in de muur gaat vullen waar er een schilderij heeft gehangen; OK. Maar wat verwachten ze dat ik met die krater ga doen; een vijver van maken? Een zwembad?

[ Voor 12% gewijzigd door Notna op 03-06-2019 16:05 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Notna schreef op maandag 3 juni 2019 @ 16:04:
Hiep hoi, per 01-10 krijgen we de sleutels van de nieuwe woning. Concept koopakte wordt a.s woensdag door de verkopende partij getekend, waarna wij het kunnen tekenen. Mooie prijs overeengekomen, opleverdatum is wat later omdat de verkopende partij een opknapper heeft gekocht waar ze pas per 01-10 in kunnen. Maakt niet uit; onze huidige woning verkoopt waarschijnlijk toch wel voor die tijd; we trekken 4 weken uit voor wat klussen en dan gaan we 01-11 ons eigen huis opleveren. Allemaal prima.

Wel apart; ze huidige bewoners hebben een ingegraven trampoline als roerend goed ter overname neergezet. Dat was ook het enige wat er ter overname was. Wij willen dat ding niet, dus ze mogen het meenemen. Maar wat wel apart is, is dat ze weigeren het gat dat er achtergelaten wordt te vullen.
Grove schatting is dat het een krater is van 2.5m³, welke dan gevuld moet worden. Vind het nogal een bijzondere gang van zaken :')
Makelaar geeft aan dat we ze niet kunnen dwingen, maar ik heb er zelf een raar gevoel bij. Kijk dat je niet de gaten in de muur gaat vullen waar er een schilderij heeft gehangen; OK. Maar wat verwachten ze dat ik met die krater ga doen; een vijver van maken? Een zwembad?
Ik laat ook een krater achter en ga die ook niet opvullen. Ik laat de trampoline staan. Mocht je die niet willen haal ik hem weg. Wil je dat ik dat gat opvul dan reken ik die kosten gewoon door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

backupdevice schreef op maandag 3 juni 2019 @ 16:07:
[...]

Ik laat ook een krater achter en ga die ook niet opvullen. Ik laat de trampoline staan. Mocht je die niet willen haal ik hem weg. Wil je dat ik dat gat opvul dan reken ik die kosten gewoon door.
Wellicht had ik dat erbij moeten zetten, maar bij een huis van ~550k had ik toch iets ander verwacht als ik eerlijk ben.

Ik maak er verder geen issue van; ik vul dat gat zelf wel op en ga verder met het leven. Maar ik zou het persoonlijk anders doen (zoals bij mijn huidige woning; daar gaan een aantal planten uit de tuin mee die ook voor een aantal grote gaten gaat zorgen in de tuin. Daar gooi ik gewoon wat zakken aarde in voor de overdracht.)

Maar wederom; ik weet niet of ik te hoge verwachtingen heb en dat dit normaal is of juist niet. Ik vind het dus eerder opvallend dan iet anders. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Waarom zouden zij voor jou al die aanpassingen maken? Dat kan je zelf ook prima. Kost dat geld? Dan bied je minder voor het huis. Ze gaan toch ook niet even alle kozijnen opnieuw schilderen? Of het terras opnieuw aanleggen? Of beschadigde deuren vervangen? Je koopt het huis in de huidige staat.

Ik zou er een lekkere zitkuil van maken of met folie bekleden en dan vullen met water, heb je een zwembad.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-06 17:58

😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Notna schreef op maandag 3 juni 2019 @ 16:11:
[...]

Wellicht had ik dat erbij moeten zetten, maar bij een huis van ~550k had ik toch iets ander verwacht als ik eerlijk ben.

Ik maak er verder geen issue van; ik vul dat gat zelf wel op en ga verder met het leven. Maar ik zou het persoonlijk anders doen (zoals bij mijn huidige woning; daar gaan een aantal planten uit de tuin mee die ook voor een aantal grote gaten gaat zorgen in de tuin. Daar gooi ik gewoon wat zakken aarde in voor de overdracht.)

Maar wederom; ik weet niet of ik te hoge verwachtingen heb en dat dit normaal is of juist niet. Ik vind het dus eerder opvallend dan iet anders. :)
Heeft niks met de waarde van je huis te maken. Je laat gewoon SPULLEN achter. Als jij aangeeft voordat jij tekent dat je die trampoline en dat gat niet wilt dan is het aan de verkoper om daar iets aan te doen.

Ik heb aan de koper aangegeven dat ik de trampo achterliet en met liefde weg zou willen halen. Maar dat ik niet dat gat ging vullen. Was hij mee akkoord.

[ Voor 7% gewijzigd door backupdevice op 03-06-2019 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

backupdevice schreef op maandag 3 juni 2019 @ 16:14:
[...]

Heeft niks met de waarde van je huis te maken. Je laat gewoon SPULLEN achter. Als jij aangeeft voordat jij tekent dat je die trampoline en dat gat niet wilt dan is het aan de verkoper om daar iets aan te doen.
Wat ze dus niet gaan doen. Prima, maar mag dat toch apart vinden? Was eerder benieuwd of dat normaal is of niet :)

Edit: Ik kan er wel niet mee akkoord gaan, maar het zijn niet echt de mensen die je dat in dank afnemen (heb ik het gevoel). Ik ga er verder ook geen werk van maken.
Tsurany schreef op maandag 3 juni 2019 @ 16:11:
[...]

Waarom zouden zij voor jou al die aanpassingen maken? Dat kan je zelf ook prima. Kost dat geld? Dan bied je minder voor het huis. Ze gaan toch ook niet even alle kozijnen opnieuw schilderen? Of het terras opnieuw aanleggen? Of beschadigde deuren vervangen? Je koopt het huis in de huidige staat.

Ik zou er een lekkere zitkuil van maken of met folie bekleden en dan vullen met water, heb je een zwembad.
Nouja 'al die aanpassingen' is ook schromelijk overdreven; ik gaf de gaten in de muur aan als voorbeeld, wetende dat het compleet niet realistisch is dat echt te verwachten. Ik was alleen oprecht verbaasd dat een gat van 2 meter breed bij 80 cm diep achterlaten blijkbaar normaal is.

Ben dan wel 32, maar niet een millenial :+

[ Voor 6% gewijzigd door Notna op 03-06-2019 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Notna schreef op maandag 3 juni 2019 @ 16:17:
[...]

Wat ze dus niet gaan doen. Prima, maar mag dat toch apart vinden? Was eerder benieuwd of dat normala is of niet :)

[...]

Nouja 'al die aanpassingen' is ook schromelijk overdreven; ik gaf de gaten in de muur aan als voorbeeld, wetende dat het compleet niet realistisch is dat echt te verwachten. Ik was alleen oprecht verbaasd dat een gat van 2 meter breed bij 80 cm diep achterlaten blijkbaar normaal is.

Zou bij mij als koper een notitie in het koopcontract zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Notna schreef op maandag 3 juni 2019 @ 16:17:
[...]

Wat ze dus niet gaan doen. Prima, maar mag dat toch apart vinden? Was eerder benieuwd of dat normaal is of niet :)

Edit: Ik kan er wel niet mee akkoord gaan, maar het zijn niet echt de mensen die je dat in dank afnemen (heb ik het gevoel). Ik ga er verder ook geen werk van maken.
Je kan er geen werk van maken tenzij je dit expliciet onderhandeld hebt en het op papier staat. Je hebt simpelweg geen juridische poot om op te staan.

Waarom vind je gaten in de muur niet realistisch maar een gat in de grond wel? Je koopt een object as-is, zonder enige uitzondering, tenzij anders overeengekomen. Als dat wel je verwachting was dan heb je jezelf simpelweg niet fatsoenlijk geïnformeerd voor je het huis ging kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Tsurany schreef op maandag 3 juni 2019 @ 16:20:
[...]

Je kan er geen werk van maken tenzij je dit expliciet onderhandeld hebt en het op papier staat. Je hebt simpelweg geen juridische poot om op te staan.

[...]

Waarom vind je gaten in de muur niet realistisch maar een gat in de grond wel? Je koopt een object as-is, zonder enige uitzondering, tenzij anders overeengekomen. Als dat wel je verwachting was dan heb je jezelf simpelweg niet fatsoenlijk geïnformeerd voor je het huis ging kopen.
Serieus: grote van het gat. Als ze dat ding in de muur hadden verwerkt, had ik dezelfde verbazing gehad.

En dat laatste kan zo maar waar zijn. Ik ging er gemakshalve vanuit dat als je iets als 'ter overname' neerzet, je bij een 'nee dat hoef ik niet' dat ze de boel meenemen en eventuele 'schade' herstellen (lees: een krater in de grond).
Blijkbaar had ik dat expliciet bij het bieden al aan moeten geven. Ik kan er nu, omdat het concept koopakte nog niet getekend is, we wat mee gaan proberen te doen maar dat is het mij niet waard :)
Vergeef mij; het is niet dagelijks dat ik huizen koop en verkoop. Zal er de volgende keer op letten :>

Assumption is the mother etc.

[ Voor 5% gewijzigd door Notna op 03-06-2019 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broabander
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09:10
Ik ben mij een beetje aan het oriënteren op het kopen van een huis, waarschijnlijk tussen mid-2020 en mid-2021. Ik heb daarom ook nog niet gezeten met een hypotheekadviseur (eerst antwoord op de vragen 'wat', 'waar' en 'hoeveel'). In de tussentijd probeer ik een referentiekader te bepalen (wat kunnen we nu eigenlijk realistisch kopen als DINK zonder kinderwens), maar kan ik eigenlijk voor de onderstaande twee vragen geen goed antwoord vinden online.

- Een studieschuld van een tweede inkomen, telt dat eveneens mee voor de gezamenlijke hypotheekberekening? Ik kan namelijk bij de 'gebruikelijke' online tools enkel de maandlasten van mijn schuld opgeven. Nu weet ik niet of dat ligt aan de simplistische opzet van die portals, of dat een tweede inkomen ook minder mee telt en daardoor studieschuld minder relevant is. Ikzelf zou (met een kleine studieschuld en hoger inkomen) de 'hoofdaanvrager' zijn.

- Voor wat betreft het toetsingsinkomen; in mijn geval krijg ik een aanzienlijk deel van mijn inkomen uit vaste toeslagen zoals leasebudget. Aangezien ik daar als bewuste keuze geen gebruik van maak is het voor mij gewoon bruto inkomen. Echter volgens verschillende bronnen zou ik die dus niet mee mogen nemen in mijn berekeningen, net zomin als mijn bonus (contractueel 10%, op basis van performance normaal gesproken tussen 8% en 12% van jaarinkomen).
Als ik echter kijk volgens de regels van het HDN (Inkomensbepaling Loondienst)/gegevens van het UWV (uit de portal op uwv.nl) dan wordt dit wel meegenomen als toetsingsinkomen, en dat scheelt zo'n E15.000 per jaar. Heeft iemand ervaring met het aanvragen van een hypotheek obv het SV-loon/toetsingsinkomen van HDN, of is dat puur en alleen als vervanging van de werkgeversverklaring en niet van de 'loonstrookjes'? Ik snap dat dit toeslagen-component wegvalt bij bijvoorbeeld arbeidsongeschiktheid, maar daar heb ik een aanvullende verzekering voor afgesloten.

[ Voor 3% gewijzigd door Broabander op 03-06-2019 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-06 22:46
Is het mogelijk dat je buitengesloten wordt bij een biedingsstrijd van een woning, omdat er teveel animo is? Wij hadden interesse in een woning, maar kreeg niet eens de gelegenheid meer om überhaupt te bieden en de woning te bezichtigen.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Monkeydancer schreef op maandag 3 juni 2019 @ 17:27:
Is het mogelijk dat je buitengesloten wordt bij een biedingsstrijd van een woning, omdat er teveel animo is? Wij hadden interesse in een woning, maar kreeg niet eens de gelegenheid meer om überhaupt te bieden en de woning te bezichtigen.
Het probleem is een beetje dat er geen echte regels zijn omtrent dit soort dingen (wel mbt de prijs opdrijven door opbieden etc.), alleen een 'code of ethics' vanuit het NVM keurmerk. Tenminste; dat is wat ik er van begrepen heb.

Het zou mij dus niets verbazen als dit ook gewoon tot de mogelijkheden behoort. Wel een bizarre gang van zaken hoor, die huidige markt
Broabander schreef op maandag 3 juni 2019 @ 17:02:
Ik ben mij een beetje aan het oriënteren op het kopen van een huis, waarschijnlijk tussen mid-2020 en mid-2021. Ik heb daarom ook nog niet gezeten met een hypotheekadviseur (eerst antwoord op de vragen 'wat', 'waar' en 'hoeveel'). In de tussentijd probeer ik een referentiekader te bepalen (wat kunnen we nu eigenlijk realistisch kopen als DINK zonder kinderwens), maar kan ik eigenlijk voor de onderstaande twee vragen geen goed antwoord vinden online.

- Een studieschuld van een tweede inkomen, telt dat eveneens mee voor de gezamenlijke hypotheekberekening? Ik kan namelijk bij de 'gebruikelijke' online tools enkel de maandlasten van mijn schuld opgeven. Nu weet ik niet of dat ligt aan de simplistische opzet van die portals, of dat een tweede inkomen ook minder mee telt en daardoor studieschuld minder relevant is. Ikzelf zou (met een kleine studieschuld en hoger inkomen) de 'hoofdaanvrager' zijn.

- Voor wat betreft het toetsingsinkomen; in mijn geval krijg ik een aanzienlijk deel van mijn inkomen uit vaste toeslagen zoals leasebudget. Aangezien ik daar als bewuste keuze geen gebruik van maak is het voor mij gewoon bruto inkomen. Echter volgens verschillende bronnen zou ik die dus niet mee mogen nemen in mijn berekeningen, net zomin als mijn bonus (contractueel 10%, op basis van performance normaal gesproken tussen 8% en 12% van jaarinkomen).
Als ik echter kijk volgens de regels van het HDN (Inkomensbepaling Loondienst)/gegevens van het UWV (uit de portal op uwv.nl) dan wordt dit wel meegenomen als toetsingsinkomen, en dat scheelt zo'n E15.000 per jaar. Heeft iemand ervaring met het aanvragen van een hypotheek obv het SV-loon/toetsingsinkomen van HDN, of is dat puur en alleen als vervanging van de werkgeversverklaring en niet van de 'loonstrookjes'? Ik snap dat dit toeslagen-component wegvalt bij bijvoorbeeld arbeidsongeschiktheid, maar daar heb ik een aanvullende verzekering voor afgesloten.
Mbt dat laatste; ik heb exact dezelfde situatie en mij werd verteld dat het niet meegenomen kan worden. Zelfs als het als vast bestempeld wordt op een NHG werkgeversverklaring en je het aantoonbaar kan maken op je salarisstrook. Overwerk kan bijv weer wél indien structureel.

En dat is stom, want bij mij scheelde dat een kleine 50k aan maximale hypotheek. Niet dat ik het nodig had, maar toch.

[ Voor 65% gewijzigd door Notna op 03-06-2019 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:57
@Broabander en @Notna bij sommige aanbieders kan een percentage van die bedragen meegerekend worden maar vaak moet je dan ook aan kunnen tonen dat je het al minimaal 3 jaar ontvangt. Vaak is het dan wel maatwerk en dus duurder advies waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ja, waarom niet? Als de makelaar genoeg bieders heeft kan hij in overleg met de verkoper besluiten eerst te kijken of hier wat uit komt voor ze gaan investeren in nieuwe potentiële kopers. Ze zijn jou niks verplicht.,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Als je nu gewoon je studieschulden niet vermeldt en enkel je vast inkomen meerekent voor de hypotheek dan streept dat mooi weg tegen elkaar en neem je nooit een te hoge hypotheek ;)

Meer serieus, als je die bedragen echt nodig nodig hebt dan zou ik een goedkoper segment opzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broabander
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09:10
Anoniem: 224360 schreef op maandag 3 juni 2019 @ 18:55:
[...]

Als je nu gewoon je studieschulden niet vermeldt en enkel je vast inkomen meerekent voor de hypotheek dan streept dat mooi weg tegen elkaar en neem je nooit een te hoge hypotheek ;)

Meer serieus, als je die bedragen echt nodig nodig hebt dan zou ik een goedkoper segment opzoeken.
Het liefste wil ik zo hoog mogelijk inkomen bij aanvraag hypotheek; immers, dan kan ik netjes mijn studieschuld melden en krijg ik daar nooit gedoe over (hypotheek zal sowieso wel boven NHG komen te liggen dus als ik ze echt niet mee kan tellen is dat de volgende optie).

Vandaar dat ik een beetje naar ervaringen op zoek ben van anderen die het bijv via die HDN-methode hebben aangevraagd en of die wellicht andere ervaringen hebben dan mensen die een werkgeversverklaring hebben overhandigd.

Netto maandlasten voor het hypotheekbedrag waar ik nu naar kijk ligt op ongeveer 25% van gezamenlijk netto maandinkomen, dus dat moet geen probleem zijn qua betaalbaarheid. Maar als ik beide studieschulden opneem als maandlasten van een lening en in mijn geval met puur maandsalaris reken zonder toeslagen, mag ik volgens 'de berekeningen' slechts 20% van ons gezamenlijk netto inkomen aan maandlasten hebben. Vandaar de vragen; moet ik de tweede studieschuld meetellen, en zou de HDN berekening wellicht een andere basis geven om het allemaal volgens de regels te doen met het melden van diezelfde schulden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-06 23:19
Geen idee mbt de studieschulden maar bijvoorbeeld een bonus 3 jaar op rij is structureel in de ogen van de wet (ook bij ontslagregelingen e.d.) Had hetzelfde met mijn offshore toeslag van 36% 12 jaar geleden die telde ook gewoon mee omdat ik die altijd zou krijgen als ik aan het werk zou zijn. Nu is er natuurlijk een hoop veranderd in de laatste 12 jaar maar dit is naar mijn weten nog altijd van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09:40
Je kan ook denken: dan ben ik in ieder geval niet diegene die de hoofdprijs betaald en te ver gaat overbieden op die ene woning...

Als ik dit als verkoper zou horen zou ik wel even een belletje naar de makelaar doen om te zeggen dat ik mensen buitensluiten niet zou accepteren...

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carnoustie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-06 21:24
frumper schreef op maandag 3 juni 2019 @ 21:11:
[...]

Je kan ook denken: dan ben ik in ieder geval niet diegene die de hoofdprijs betaald en te ver gaat overbieden op die ene woning...

Als ik dit als verkoper zou horen zou ik wel even een belletje naar de makelaar doen om te zeggen dat ik mensen buitensluiten niet zou accepteren...
Die verkoper heeft de afgelopen twee dagen 30 man/vrouw over de vloer gehad, die wil gewoon weer even wonen in zijn huis i.p.v. In een woonwinkelshowroom. Die heeft helemaal geen zin om nu speciaal voor jou weer alles op te gaan ruimen, en de kinderen zijn er ook weleens klaar mee 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-06 14:11
Ik had mij bij een makelaar ingeschreven op de nieuwe huizen die online zouden komen. Was wat fout gegaan, blabla, uiteindelijk handmatig ingeschreven, bleek opeens ook op proef te zijn met daarna betalen en actief zoeken en blabla... 50k hoger dan ik wil uitgeven als bovengrens. :F En de eerste dagen nog wel eens een bericht, maar 't is nu al 15 dagen stil. Die gaan we dus niet verlengen als daar wel voor betaald moet gaan worden. ;w ;w
Ik wil gewoon een headsup als ze zelf iets online gooien, niet dat ze actief gaan zoeken. Dat kan ik zelf ook wel. Ben alweer helemaal klaar met die tent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09:40
Carnoustie schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 09:50:
[...]

Die verkoper heeft de afgelopen twee dagen 30 man/vrouw over de vloer gehad, die wil gewoon weer even wonen in zijn huis i.p.v. In een woonwinkelshowroom. Die heeft helemaal geen zin om nu speciaal voor jou weer alles op te gaan ruimen, en de kinderen zijn er ook weleens klaar mee 😁
En toch... onze woning is uiteindelijk ook verkocht aan iemand die er net aan het eind bij was gevoegd terwijl de tijdslots allemaal vol zaten... Er liepen bij ons uiteindelijk 2/3 makelaars rond met kijkers. Voorafgaand aan de kijkdagen als een "nee het is vol" is in mijn ogen not done. Dan moet je als makelaarskantoor maar bijschalen en een extra poppetje neerzetten voor de bezichtigingen. Het is nou ook weer niet zo dat ze niets betaals krijgen.

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Pizza_Boom schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 10:13:
Ik had mij bij een makelaar ingeschreven op de nieuwe huizen die online zouden komen. Was wat fout gegaan, blabla, uiteindelijk handmatig ingeschreven, bleek opeens ook op proef te zijn met daarna betalen en actief zoeken en blabla... 50k hoger dan ik wil uitgeven als bovengrens. :F En de eerste dagen nog wel eens een bericht, maar 't is nu al 15 dagen stil. Die gaan we dus niet verlengen als daar wel voor betaald moet gaan worden. ;w ;w
Ik wil gewoon een headsup als ze zelf iets online gooien, niet dat ze actief gaan zoeken. Dat kan ik zelf ook wel. Ben alweer helemaal klaar met die tent.
Tegenwoordig heeft een beetje makelaar facebook of iets dergelijks, waar ze vaak previews al op plaatsen van wat er gaat komen.
Hier toevallig wel gratis platform van aantal makelaars hier waarbij je dan ook email krijgt, maar mijn ervaring is, is dat die email sowieso al te laat is ;) via social media of direct contact met een makelaar weet je veel sneller wat er op de markt komt.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLPN
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13-06 23:16

bij de standaard functie van de rabobank 'hypotheek wat kan ik lenen' kan je beide schulden meenemen. Van je studieschuld is ongeveer: beginbedrag studieschuld x 2.1 = wat je minder kan hypotheken. Heb je naast de normale aflossing extra afgelost, dan mag je dat van het begin bedrag afhalen.
Dus stel 30k studieschuld is 63k minder hypotheek, tussendoor een keer 5k extra afgelost. Dan is het 25k x 2.1 = 52.5k minder hypotheek. Overigens is die 2.1 als je nog in het leenstelsel van 15 jaar aflossen zit. Het leenstelsel van na 2015 ish mag je in 30 (of 35) jaar aflossen en is dit een kleinere aanslag op hypotheek mindering dacht ik.

ING, Rabobank en ABN kan je een gratis intake gesprek aanvragen. Hierin kan je al je vragen over hypotheek stellen en kan de hypotheek adviseur een redelijk goede schatting maken wat je kan lenen. Als je binnen de standaard hokjes valt, kan hij waarschijnlijk precies zeggen dit kan je lenen. Val je buiten de standaard hokjes door je structurele overwerk of geen vast dienst verband etc etc. dan kan hij dit niet precies doorrekenen, maar wel een goede schatting geven. Wil je dat hij precies zegt hoeveel je kan lenen, dan wordt het waarschijnlijk een betaald hypotheek gesprek :P.

Persoonlijk zou ik met structureel overwerk/bonus oppassen om dit mee te hypotheken. Van een kennis gehoord dat veel collega's dit ook deden bij hem op het werk en toen viel ineens het overwerk helemaal weg en nu zitten er een aantal in de schulden/moeten ze goed op de centjes letten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Jammer dit. Zitten te bieden op een huis waar het echt van 1 kant moet komen. Makelaar reageert traag, verkopers willen niet terwijl ze eigenlijk wel moeten vanwege twee huizen ... wij zijn ver hun kant op gekomen en zitten nu op de Max wat wij willen betalen .

Jammer , maar op naar de volgende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Martinusz schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 10:36:
[...]

Tegenwoordig heeft een beetje makelaar facebook of iets dergelijks, waar ze vaak previews al op plaatsen van wat er gaat komen.
Hier toevallig wel gratis platform van aantal makelaars hier waarbij je dan ook email krijgt, maar mijn ervaring is, is dat die email sowieso al te laat is ;) via social media of direct contact met een makelaar weet je veel sneller wat er op de markt komt.
Dat doe ik ook... Maar best kansloos nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdb819
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13-05 15:17
Een goede aankoopmakelaar en hypotheekadviseur gevonden en plots gaat dat dan toch vrij rap. :)

We hadden op funda een aantal huizen geselecteerd die interessant waren, na een rits bezichtigingen lijkt het erop dat wij dit weekend op een viertal huizen een bod gaan doen. Heeft iemand ervaring met het bieden op meerdere huizen tegelijk?

Verder maak ik mij een klein beetje zorgen over het risico van overbieden gezien dat problemen met zich mee kan brengen vanwege de taxatiewaarde van de woning, en overbieden lijkt de norm tegenwoordig heb ik gehoord. Komt dat in de praktijk naar jullie ervaring veel voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Taxateurs gaan gewoon mee met het overbieden, dat is immers wat de markt vind dat een woning waard is. Daarnaast willen taxateurs ook gewoon hun portemonnee vullen dus moeten ze niet al te lastig worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Nu online
Pizza_Boom schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 20:33:
[...]
Dat doe ik ook... Maar best kansloos nog steeds.
Tja misschien dan toch overwegen om een aankoopmakelaar te nemen? Voor die paar honderd euro heb je dan vaak wel eerste keus, omdat ze onderling weten wat er op de markt komt of natuurlijk in hun eigen portfolio beschikbaar komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdb819
Tsurany schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 13:06:
Taxateurs gaan gewoon mee met het overbieden, dat is immers wat de markt vind dat een woning waard is. Daarnaast willen taxateurs ook gewoon hun portemonnee vullen dus moeten ze niet al te lastig worden.
Dat is fijn om te horen, dat maakt overbieden in ieder geval mogelijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Martinusz schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 13:25:
[...]

Tja misschien dan toch overwegen om een aankoopmakelaar te nemen? Voor die paar honderd euro heb je dan vaak wel eerste keus, omdat ze onderling weten wat er op de markt komt of natuurlijk in hun eigen portfolio beschikbaar komt.
Overweeg ik inderdaad ja. Even tweestrijd:
Members only:

Daarna zouden mijn mogelijkheden groter zijn. Het hoeft niet op, maar het helpt wel als er wat meer is. Wachten tot die tijd?

[ Voor 5% gewijzigd door Pizza_Boom op 06-06-2019 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mastair
  • Laatst online: 16-06 20:30
Even een vraagje over een aankoopmakelaar.

Ik snap dat een makelaar niet tegelijk verkoop- en aankoopmakelaar mag zijn.

Maar gaat het hier om het bedrijf of de persoon 'makelaar'. Als verkoop- en aankoopmakelaar bij hetzelfde kantoor werken, lijkt mij er nog steeds sprake van belangenverstrengeling.

Als dit ook niet mag dan, dan kan ik dus beter een aankoopmakelaar buiten onze woonplaats zoeken? Anders valt al het aanbod van deze makelaar af omdat hij niet voor zijn eigen aanbod ook aankoopmakelaar mag zijn.

Misschien hele basic vragen, maar ik kan het antwoord niet vinden.

Ik zeg maar zo, ik zeg maar niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Essie689
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-09-2022
mastair schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 07:12:
Even een vraagje over een aankoopmakelaar.

Ik snap dat een makelaar niet tegelijk verkoop- en aankoopmakelaar mag zijn.

Maar gaat het hier om het bedrijf of de persoon 'makelaar'. Als verkoop- en aankoopmakelaar bij hetzelfde kantoor werken, lijkt mij er nog steeds sprake van belangenverstrengeling.

Als dit ook niet mag dan, dan kan ik dus beter een aankoopmakelaar buiten onze woonplaats zoeken? Anders valt al het aanbod van deze makelaar af omdat hij niet voor zijn eigen aanbod ook aankoopmakelaar mag zijn.

Misschien hele basic vragen, maar ik kan het antwoord niet vinden.
Dat mag ook niet. Vaak staat er in het contract met de aankoop makelaar, dat je een andere aankoopmakelaar moet regelen indien de keuze op een woning die hun verkopen is gevallen.

Je kan dus prima een makelaar uit je eigen dorp inschakelen. En als je pech heb moet je dus alleen opzoek naar een 2e makelaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fjux
  • Laatst online: 16-06 16:16
vdb819 schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 13:34:
[...]

Dat is fijn om te horen, dat maakt overbieden in ieder geval mogelijk. :)
Ik heb net de taxateur langs laten komen en ik kan je vertellen dat ik 500€ lichter ben voor iemand die 5 min binnen is geweest en vervolgens een rapport presenteert met exact de prijs die ik er voor betaald heb |:(

volgens mij kijken ze alleen of het grotendeels in lijn is met de rest van de huizen er omheen en dan vinden ze het wel prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
vdb819 schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 13:03:
Verder maak ik mij een klein beetje zorgen over het risico van overbieden gezien dat problemen met zich mee kan brengen vanwege de taxatiewaarde van de woning, en overbieden lijkt de norm tegenwoordig heb ik gehoord. Komt dat in de praktijk naar jullie ervaring veel voor?
Dat heb/had ik ook. Wij hebben inmiddels huis gekocht dat volgende week getaxeerd wordt.

Nu had ik gisteren gesprek bij de bank en die gaf aan dat zelden voorkomt dat woning te laag getaxeerd wordt. Markt bepaalt de waarde en eigenlijk wordt altijd de verkoopprijs getaxeerd. Zeker bij courante woningen waar veel vraag naar is.

We gaan het zien volgende week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Balen , we hebben een mooi huis op het oog maar wij willen niet hoger bieden en de verkopers willen niet lager. Wij zitten al op de Max wat wij willen uitgeven en er zit nog 10k verschil in.

Gevoel tegen ratio gevecht hierzo....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Nu online
backupdevice schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 09:38:
Balen , we hebben een mooi huis op het oog maar wij willen niet hoger bieden en de verkopers willen niet lager. Wij zitten al op de Max wat wij willen uitgeven en er zit nog 10k verschil in.

Hoe gewild is het huis? Ben je de enige in de race?

Of 5K toeleggen allebei of wachten en hopen dat de verkopers toch het huidige bod accepteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Gaat lekker snel hier!

Afgelopen woensdag hebben de verkopers het voorlopige koopcontract getekend, volgende week donderdag zijn wij aan de beurt.
Hypotheek adviseur had gisteren een rentevoorstel binnen gekregen, welke we over 30 minuten gaan bespreken zodat het hele pakket ter beoordeling naar de hypotheekverstrekker kan.
Volgende week fotos laten maken van onze woning en de laatste dingen doornemen met de verkopend makelaar. Dan het hele zooitje op Funda ( voor de zomervakantie) en dan is het wachten.

Hoop dat het snel verkoopt; dan hoef ik niet continu alles op te ruimen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Laatst online: 08:35
Notna schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 09:46:
Hoop dat het snel verkoopt; dan hoef ik niet continu alles op te ruimen :+
Ik hoop het ook voor je, want zomervakantie is een slechte periode om je huis in te verkopen.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:37

Emiel1984

Made in NL

backupdevice schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 09:38:

Als ik de ander partij was zou ik persoonlijk ook kunnen gaan denken dat jullie nog wel de vraagprijs zouden kunnen gaan bieden. Je geeft aan dat jullie namelijk steeds meer zijn gaan bieden maar ik lees niet dat jullie duidelijk hebben aangegeven dat dit echt het laatste bod is en dat jullie daarna dus 'weglopen', of is dit wel het geval ? Dan is het helemaal duidelijk voor de huidige eigenaren dat jullie gaan gaan weglopen als ze zich zo passief blijven 'gedragen'.

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

CurlyMo schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 10:03:
[...]

Ik hoop het ook voor je, want zomervakantie is een slechte periode om je huis in te verkopen.
Gelukkig kunnen we het financieel aan om het ruim een jaar te koop te hebben staan. Daarnaast hoeven we pas in november eruit. Dus komt goed. Hoop ik :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Emiel1984 schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 10:17:
[...]

Als ik de ander partij was zou ik persoonlijk ook kunnen gaan denken dat jullie nog wel de vraagprijs zouden kunnen gaan bieden. Je geeft aan dat jullie namelijk steeds meer zijn gaan bieden maar ik lees niet dat jullie duidelijk hebben aangegeven dat dit echt het laatste bod is en dat jullie daarna dus 'weglopen', of is dit wel het geval ? Dan is het helemaal duidelijk voor de huidige eigenaren dat jullie gaan gaan weglopen als ze zich zo passief blijven 'gedragen'.
Jawel , wij hebben het laatste uiterste bod gegeven en daarna is stil van beide kanten. Wij hebben aangegeven dat wij niet hoger gaan.

Maar het gevoel is nu toegeven ... moeilijk. Vooral omdat het gat maar een paar duizend euro is
Martinusz schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 09:41:
[...]

Hoe gewild is het huis? Ben je de enige in de race?

Of 5K toeleggen allebei of wachten en hopen dat de verkopers toch het huidige bod accepteren?
We zijn de enige

[ Voor 17% gewijzigd door backupdevice op 07-06-2019 12:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kju

Kju

fjux schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 09:21:
[...]

Ik heb net de taxateur langs laten komen en ik kan je vertellen dat ik 500€ lichter ben voor iemand die 5 min binnen is geweest en vervolgens een rapport presenteert met exact de prijs die ik er voor betaald heb |:(

volgens mij kijken ze alleen of het grotendeels in lijn is met de rest van de huizen er omheen en dan vinden ze het wel prima.
Ik moet altijd wel een beetje gniffelen (no disrespect intended) bij zulke uitspraken. Ik snap het gevoel wat je krijgt maar er gebeurt toch wel een stuk meer dan wat jij dan hebt waargenomen. Hij is binnen geweest, heeft de nodige foto's gemaakt en opgenomen wat hij op moest nemen. Wat had hij nog meer te zoeken in de woning om er langer te blijven? Voor een bouwtechnische keuring moet je geen taxateur hebben.
Ik ben gemiddeld 15-30 minuten in een woning voor een opname. Dat is inclusief foto's maken en meten.Daarbij komt nog de reistijd en, dat vergeten nog heel veel mensen, de drie tot vijf uur die het kan kosten voor recherchepleging en het schrijven en daarna laten valideren van een rapport. Dan komt meestal nog wat tijd er bij voor het nabellen en rappeleren als stukken ontbreken of situaties die aanmerkelijk minder tijd zouden kosten als de makelaar goed was voorbereid maar het dan niet gezien heeft of gewoon te lui was.

[ Voor 3% gewijzigd door Kju op 07-06-2019 12:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fjux
Kju schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 12:41:
[...]

Ik moet altijd wel een beetje gniffelen (no disrespect intended) bij zulke uitspraken. Ik snap het gevoel wat je krijgt maar er gebeurt toch wel een stuk meer dan wat jij dan hebt waargenomen. Hij is binnen geweest, heeft de nodige foto's gemaakt en opgenomen wat hij op moest nemen. Wat had hij nog meer te zoeken in de woning om er langer te blijven? Voor een bouwtechnische keuring moet je geen taxateur hebben.
Ik ben gemiddeld 15-30 minuten in een woning voor een opname. Dat is inclusief foto's maken en meten.Daarbij komt nog de reistijd en, dat vergeten nog heel veel mensen, de drie tot vijf uur die het kan kosten voor recherchepleging en het schrijven en daarna laten valideren van een rapport. Dan komt meestal nog wat tijd er bij voor het nabellen en rappeleren als stukken ontbreken of situaties die aanmerkelijk minder tijd zouden kosten als de makelaar goed was voorbereid maar het dan niet gezien heeft of gewoon te lui was.
oh ik bedoelde ook geen disrespect voor het werk. je krijg tenslotte een flink boekwerk van 70 pagina's met waarom etc.

Maar ik vind het hele idee van de een taxatie een beetje vaag. en het feit dat het bijna verplicht is.

1) een taxatie hoort een onafhankelijk iets te zijn. niet naar de prijs die ik voor het huis heb betaald omdat ze bang zijn op gezeik dat mensen hun hypotheek niet meer rond krijgen.
Het is nu eerder een verificatie van de prijs dan een taxatie.

2) ik snap dat de bank een 3e partij wilt hebben die controleert dat niemand de boel aan het verzinnen is. Maar waarom niet gewoon WOZ en als je het daar als koper niet mee red de optie geven voor een taxatie rapport?

En erger in mijn optiek, ik heb heel erg het gevoel dat al het werk dat de taxateur er in stopt. niemand naar kijkt, en dus weggegooid geld/tijd is.

Maar dit is natuurlijk wel met de mooie kopers bril op O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kju

Kju

Over punt 1 ben ik het niet met je eens. In de meeste gevallen zit ik hoger of lager dan de koopsom. Als ik precies de koopsom heb getaxeerd kwam ik waarschijnlijk ongeveer op de koopsom uit en had het niet veel nut om er veel langer over na denken of kwam ik iets lager uit, maar niet dusdanig laag dat ik er geen moeite mee had om het naar boven af te ronden.

Punt 2: De WOZ-waarde is een grondslag voor belastingheffing en heeft totaal niets, maar dan ook niets met marktwaarde te maken.

En je laatste ergernis, iedereen is er over eens dat de bank eigenlijk de taxatie moet betalen. Als zij dat eisen dan moeten zij dat ook betalen, toch..? Maar er zijn legio situaties waarin taxateurs kopers behoeden voor een miskoop al dan niet door beginnersfouten of ernstige fouten van de verkoper of verkopende makelaar.

Ik heb vorige week een rapport van 700 pagina's opgeleverd met meerdere documenten die ik moest bestuderen uit de 19e eeuw, handgeschreven, cursief in doktershandschrift :O

[ Voor 10% gewijzigd door Kju op 07-06-2019 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
het is gewoon een lastig stuk.

Maar eigenlijk zou het vanuit de bank moeten komen inderdaad. maarja dan zit je er weer mee dat je hypotheek ineens kan afketsen omdat de taxatie lager is dan verwacht.

ik denk dat voor mij ook vooral de reden is dat ik er niet zo blij mee ben is dat ik minder dan 50% hypotheek nodig heb. maar de bank alsnog een taxatie wilt hebben van het huis.

maar ach, zo is het nu eenmaal en we hebben er maar mee te leven.

De 2% overdacht belasting is ook niet leuk. (gelukkig beter dan de oude 6%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Het is onzinnig dat de bank het af laat ketsen omdat de taxatie niet op de euro hoger of gelijk is aan de koopsom of het te lenen bedrag. De branche pleit er ook al jaren voor dat banken gaan werken met een bandbreedte. Als je drie taxateurs naar een woning stuurt krijg je vaak ook drie verschillende waarden. Ze zitten vaak binnen een bandbreedte van 10% van elkaar.
Nadeel is natuurlijk dat kopers straks ook binnen die bandbreedte gaan opereren, waar trek je dan nog de lijn... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
En daarbij, er moet maar net actueel vergelijkingsmateriaal zijn. De woning die wij hebben gekocht werd vergeleken met vergelijkbare huizen. Die waren alleen niet recent verkocht (dec 2014, was dus eind crisis). Vergelijkbare woningen waren 20 - 30% duurder, hoofdzakelijk omdat ze >1 jaar eerder waren verkocht en dus nog niet zo ver gezakt waren in prijs.
Andersom kan natuurlijk ook, bij weinig aanbod en stijgende huizenprijzen wordt het lastig om recent vergelijkingsmateriaal te vinden dus kan het maar zo zijn dat jij 30% meer voor je huis betaald als het laatste vergelijkbare huis...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

backupdevice schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 11:41:
[...]

Jawel , wij hebben het laatste uiterste bod gegeven en daarna is stil van beide kanten. Wij hebben aangegeven dat wij niet hoger gaan.

Maar het gevoel is nu toegeven ... moeilijk. Vooral omdat het gat maar een paar duizend euro is

[...]

We zijn de enige
ff mijzelf quoten.

*O* :)F witte rook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Nu online
backupdevice schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 13:55:
[...]

ff mijzelf quoten.

*O* :)F witte rook!
Je oorspronkelijke bod? Gefeliciteerd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Ja oorspronkelijke bod.

Pfoeh , opgelucht dat het lekker voor de vakantie geregeld is .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdb819
Huizen bezichtigd, nu zijn er 3 woningen waar we interesse in hebben waarvan één een twijfelgeval is.
Dat gaat om een woning uit 1965, hierbij is de elektra verouderd (opbouw, trekschakelaars etc.) en hebben de muren en vloeren op de eerste en tweede verdieping werk nodig. Verder viel ons ook op dat op de zolder de vloer oneven is en de ramen voor een groot deel van enkel glas voorzien zijn.

Deze oudere woning is ouder en duurder dan onze andere opties. Verder zijn wij bang dat bij het nodige renovatiewerk andere gebreken zich voor zullen doen waardoor wij uiteindelijk veel geld en tijd kwijt zijn om alles op te knappen. De redenen dat we deze woning overwegen is omdat deze woning gunstig gelegen is in een klein dorp in Zuid-Holland met mooie natuur in de omgeving. De andere woningen waar wij op gaan bieden bevinden zich in Almere en zijn meer (en recenter) huis voor je geld.

Eerlijk gezegd weten wij niet zo goed wat er komt kijken bij het moderniseren van een huis uit 1965 en of er kans is dat wij voor nare verrassingen komen te staan. Hebben jullie ervaring met dergelijke huizen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
@vdb819 afhankelijk van het aantal m2 kan het flink oplopen. Alle elektra, vloeren, kozijnen en ramen gaat hard. Zijn er geen verzakkingen aan de fundering of zoiets?
Hoe dan ook een bouwkundige keuring laten doen en je eigen geconstateerde punten ook aangeven bij de inspecteur en vraag of hij een schatting kan maken om het knap te (laten) repareren. Dan weet je direct in het slechtste geval waar je aan toe bent.
En denk er ook aan dat de isolatie beroerd zal zijn.(hoge stook kosten en veel verlies) dat zijn ook geen kleine goedkope kwarweitjes om te verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-06 21:27

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

fjux schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 13:36:
Maar eigenlijk zou het vanuit de bank moeten komen inderdaad. maarja dan zit je er weer mee dat je hypotheek ineens kan afketsen omdat de taxatie lager is dan verwacht.
Als de bank de taxateur zou betalen, betaal jij domweg meer voor je hypotheek en verplichte advieskosten.

Broekzak, vestzak. De kosten moeten worden betaald en het zelf rechtstreeks aan de taxateur betalen is wél zo transparant, plus dat je op die manier invloed hebt op de kosten.

Je betaald ook zelf de notaris, waarin je diezelfde keuze en invloed hebt. Niet de bank. Ook daar: broekzak, vestzak. De kosten moeten worden betaald.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

vdb819 schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 17:16:
Huizen bezichtigd, nu zijn er 3 woningen waar we interesse in hebben waarvan één een twijfelgeval is.
Dat gaat om een woning uit 1965, hierbij is de elektra verouderd (opbouw, trekschakelaars etc.) en hebben de muren en vloeren op de eerste en tweede verdieping werk nodig. Verder viel ons ook op dat op de zolder de vloer oneven is en de ramen voor een groot deel van enkel glas voorzien zijn.

Deze oudere woning is ouder en duurder dan onze andere opties. Verder zijn wij bang dat bij het nodige renovatiewerk andere gebreken zich voor zullen doen waardoor wij uiteindelijk veel geld en tijd kwijt zijn om alles op te knappen. De redenen dat we deze woning overwegen is omdat deze woning gunstig gelegen is in een klein dorp in Zuid-Holland met mooie natuur in de omgeving. De andere woningen waar wij op gaan bieden bevinden zich in Almere en zijn meer (en recenter) huis voor je geld.

Eerlijk gezegd weten wij niet zo goed wat er komt kijken bij het moderniseren van een huis uit 1965 en of er kans is dat wij voor nare verrassingen komen te staan. Hebben jullie ervaring met dergelijke huizen?
Mijn huidige huis is uit 64 en toen ik die kocht was hij in een soortgelijke staat als jij aangeeft.

Ik heb het huis toen gestript tot het 'bot' en o.a de volgende dingen gedaan:

- Elektra installatie vervangen
- Bedrading elektra vervangen
- Stopcontacten vervangen
- Ijzeren gasleiding vervangen
- Softboard plafond geïsoleerd en vervangen met gips
- Badkamer vervangen
- Alle kozijnen (met houten rabatdelen en enkelglas) vervangen door kunststofkozijnen met HR++ glas en laten isoleren en opmetselen (onder de ramen)
- Dak isoleren
- Alles laten stucen
- Asbest verwijderen

En zo zijn er vast nog wel wat dingen die ik mis. Sommige dingen zijn cosmetisch en niet noodzakelijk, maar het grootste gedeelte was dat wel. Ik was daar 9 jaar geleden ~26k tot 28k voor kwijt en heb veel zelf gedaan. Om het huis instap klaar te maken was ik 35k kwijt. Maar dan reken ik dingen als verf, nieuwe vloeren, UTP en Coax door het hele huis etc mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-06 08:10
Notna schreef op zondag 9 juni 2019 @ 07:42:
[...]

Mijn huidige huis is uit 64 en toen ik die kocht was hij in een soortgelijke staat als jij aangeeft.

Ik heb het huis toen gestript tot het 'bot' en o.a de volgende dingen gedaan:

- Elektra installatie vervangen
- Bedrading elektra vervangen
- Stopcontacten vervangen
- Ijzeren gasleiding vervangen
- Softboard plafond geïsoleerd en vervangen met gips
- Badkamer vervangen
- Alle kozijnen (met houten rabatdelen en enkelglas) vervangen door kunststofkozijnen met HR++ glas en laten isoleren en opmetselen (onder de ramen)
- Dak isoleren
- Alles laten stucen
- Asbest verwijderen

En zo zijn er vast nog wel wat dingen die ik mis. Sommige dingen zijn cosmetisch en niet noodzakelijk, maar het grootste gedeelte was dat wel. Ik was daar 9 jaar geleden ~26k tot 28k voor kwijt en heb veel zelf gedaan. Om het huis instap klaar te maken was ik 35k kwijt. Maar dan reken ik dingen als verf, nieuwe vloeren, UTP en Coax door het hele huis etc mee.
Vermoed dat het nu minstens het dubbele is als misschien wel meer!

Collega wou 2 jaar geleden dezelfde uitbouw laten plaatsen als zijn buurman 2 jaar daarvoor had laten doen voor 40k. Prijs was inmiddels 65k voor hetzelfde werk.

Vrienden krijgen ook prijzen voor verbouwingen waar ik stijl van achterover val.
Zou dus zeker met een aannemer gaan kijken voor iets te kopen, als je eenmaal gekocht hebt dan weten ze dat ze alles kunnen vragen omdat je haast hebt.

American Express vraagbaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:46

Sport_Life

Solvitur ambulando

fjux schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 13:02:
[...]

oh ik bedoelde ook geen disrespect voor het werk. je krijg tenslotte een flink boekwerk van 70 pagina's met waarom etc.

Maar ik vind het hele idee van de een taxatie een beetje vaag. en het feit dat het bijna verplicht is.

1) een taxatie hoort een onafhankelijk iets te zijn. niet naar de prijs die ik voor het huis heb betaald omdat ze bang zijn op gezeik dat mensen hun hypotheek niet meer rond krijgen.
Het is nu eerder een verificatie van de prijs dan een taxatie.

2) ik snap dat de bank een 3e partij wilt hebben die controleert dat niemand de boel aan het verzinnen is. Maar waarom niet gewoon WOZ en als je het daar als koper niet mee red de optie geven voor een taxatie rapport?

En erger in mijn optiek, ik heb heel erg het gevoel dat al het werk dat de taxateur er in stopt. niemand naar kijkt, en dus weggegooid geld/tijd is.

Maar dit is natuurlijk wel met de mooie kopers bril op O-)
Plus, je vergeet er 1. Namelijk dat een taxatie een momentopname is en niets zegt over de waarde over 1 jaar, 5 jaar of 10 jaar. Derhalve kun je concluderen dat het zijn doel ook voorbij schiet, namelijk de onderwaarde van een geld lening bepalen.

BV ons (vorige) appartement is in 6 maanden tijd van 270k naar 300k gestegen, beide officieel getaxeerd (in opdracht van ons en door koper).
Met dergelijke fluctuaties kan niemand enige waarde hechten aan de waarde imo.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs911
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-06 19:51
Ik heb een huis gekocht. Ik betaal een deel eigen vermogen, mijn schoon ouders betalen een deel. De rest van het bedrag kan ik lenen van mijn ouders via een leningsovereenkomst. Is het mogelijk dat wij geld overmaken uit 3 verschillende rekeningen naar de notaris?

Of hoe moeten wij dit anders regelen ?
Alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

Vraagje qua etiquette. Mijn vrouw en ik hebben een woning op het oog, waarvan de vraagprijs hoger is dan wat we überhaupt max aan een huis willen uitgeven (15% verschil). Huis staat ondertussen meer dan 6 maanden te koop.

Nu wil ik een bezichtiging inplannen, maar vind het zonde van de tijd van de makelaar en van onszelf als we van te voren al weten dat er geen ruimte zit in de vraagprijs. Is het gepast om dit gewoon op voorgaand direct te vragen aan de makelaar? Of moeten we maar gewoon het afspreken en het daarna ter sprake brengen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
@Thijs911 dat is geen probleem. Ik had inderdaad wel alles van een rekening op mijn naam overgemaakt. Je hebt wel kans dat de notaris een verklaring van het geld bedrag wilt zien die onderbouwd moet zijn en getekend. Dat was bij mij het geval (ik had eigen geld) maar ik had voor een deel nog een hypotheek afgesloten. Nu weet ik alleen niet of die eis van de verklaring bij de geld verstrekker vandaan kwam of de notaris maar ik gok de notaris. Die wilt zich indekken tegen fraude/wit wassen gok ik.

@DivWhis ik zou dit altijd van te voren met de verkopende makelaar bespreken alvorens je een bezichtiging doet. Als er namelijk geen rek is, is het zonde van een ieder zijn tijd.

@Oogje oplossing: zijn schoonouders lenen hem dat bedrag, zij maken dat dan dus gewoon over naar zijn privé rekening en hij vervolgens naar de Notaris.

[ Voor 17% gewijzigd door GeeMoney op 09-06-2019 10:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Thijs911 schreef op zondag 9 juni 2019 @ 09:26:
Ik heb een huis gekocht. Ik betaal een deel eigen vermogen, mijn schoon ouders betalen een deel. De rest van het bedrag kan ik lenen van mijn ouders via een leningsovereenkomst. Is het mogelijk dat wij geld overmaken uit 3 verschillende rekeningen naar de notaris?

Of hoe moeten wij dit anders regelen ?
Alvast bedankt :)
Bij mij gaf de notaris aan: Ik maak u er op attent dat dit bedrag afkomstig moet zijn van een bankrekening die op naam staat van de partij die als koper in de akte van levering staat vermeld.

Dat zal vast wel een algemeen iets zijn dus ik denk dat t antwoord op jouw vraag nee is.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

GeeMoney schreef op zondag 9 juni 2019 @ 09:57:

@DivWhis ik zou dit altijd van te voren met de verkopende makelaar bespreken alvorens je een bezichtiging doet. Als er namelijk geen rek is, is het zonde van een ieder zijn tijd.
Precies mijn idee. Maar was vooral benieuwd of het geen enorme faux-pas is in “huizen-koop-land” om over gels te beginnen voor een eerste bezichtiging ;-).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
DivWhis schreef op zondag 9 juni 2019 @ 10:03:
[...]

Precies mijn idee. Maar was vooral benieuwd of het geen enorme faux-pas is in “huizen-koop-land” om over gels te beginnen voor een eerste bezichtiging ;-).
Lijkt me niet, je bent direct eerlijk en verspilt eventueel niemand zijn tijd. Lijkt me prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
DivWhis schreef op zondag 9 juni 2019 @ 09:51:
Nu wil ik een bezichtiging inplannen, maar vind het zonde van de tijd van de makelaar en van onszelf als we van te voren al weten dat er geen ruimte zit in de vraagprijs. Is het gepast om dit gewoon op voorgaand direct te vragen aan de makelaar? Of moeten we maar gewoon het afspreken en het daarna ter sprake brengen?
Ik neem toch aan dat je de woning goed wil bekijken voordat je überhaupt kunt nadenken over een bod. Wij hebben ook woningen gezien waarbij op oog heel goed uit zag. Maar in werkelijkheid toch heel erg tegen viel.

Vragen kan natuurlijk altijd. Ik zou het gewoon ter sprake brengen aan einde van bezichtiging. Als woning weg moet dan zal makelaar waarschijnlijk wel iets los laten. Maar kan ook zomaar niet.

Nu is 15% verschil in max prijs wel veel. Maar je weet het nooit natuurlijk. Als ze er vanaf moeten is wellicht iets meer mogelijk. En denk ook na of je je "droomhuis" wil laten schieten voor een paar duizend euro. Dan ben je misschien bereid iets meer te betalen.

[ Voor 13% gewijzigd door Highfive95 op 09-06-2019 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

Highfive95 schreef op zondag 9 juni 2019 @ 10:37:
[...]

Ik neem toch aan dat je de woning goed wil bekijken voordat je überhaupt kunt nadenken over een bod. Wij hebben ook woningen gezien waarbij op oog heel goed uit zag. Maar in werkelijkheid toch heel erg tegen viel.
Uiteraard. Maar we bekijken meerdere huizen en ze zijn allemaal zo’n 30-40 minuten reizen bij ons huidige adres vandaan. Dus als we op voorhand al weten dat het onmogelijk tot een akkoord kan komen, bespaar ik het lieftst alle partijen de moeite. Als er een opening wordt geboden gaan we uiteraard gewoon meerdere keren bezichtigen en het normale spel in.
Nu is 15% verschil in max prijs wel veel. Maar je weet het nooit natuurlijk. Als ze er vanaf moeten is wellicht iets meer mogelijk. En denk ook na of je je "droomhuis" wil laten schieten voor een paar duizend euro. Dan ben je misschien bereid iets meer te betalen.
15% is inderdaad veel. Maar huis staat al bijna een jaar te koop, dus blijkbaar is het niet competitief geprijsd. Vandaar dat ik op zich de vraag wel aandurf. Overigens gaat het wel over iets meer dan een paar duizend euro. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
@DivWhis
Ik denk dat als het een jaar te koop dat er best wat rek in zit. Maar je zou het kunnen vragen aan de makelaar. Brutale mens... ;)

Ik weet niet of je al meerdere huizen bekeken hebt. Maar anders zou ik, als je de tijd hebt, toch gaan kijken.

Wij hadden een wensen/eisen lijst gemaakt en je komt er toch achter als de woningen bekijkt dat je soms dingen toevoegt en dingen weg streept. Of erachter komt wat je echt niet wilt.

In ons geval was enkele reis meer dan een uur. Dus waren ook vrij kritisch wat wel en niet. Gelukkig konden wij soms meerdere op 1 dag plannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Nu online
DivWhis schreef op zondag 9 juni 2019 @ 09:51:
Vraagje qua etiquette. Mijn vrouw en ik hebben een woning op het oog, waarvan de vraagprijs hoger is dan wat we überhaupt max aan een huis willen uitgeven (15% verschil). Huis staat ondertussen meer dan 6 maanden te koop.

Gewoon bezichtigen en bieden wat je het waard vindt, wat ze er dan mee doen is aan hen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdb819
GeeMoney schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 17:22:
@vdb819 afhankelijk van het aantal m2 kan het flink oplopen. Alle elektra, vloeren, kozijnen en ramen gaat hard. Zijn er geen verzakkingen aan de fundering of zoiets?
Hoe dan ook een bouwkundige keuring laten doen en je eigen geconstateerde punten ook aangeven bij de inspecteur en vraag of hij een schatting kan maken om het knap te (laten) repareren. Dan weet je direct in het slechtste geval waar je aan toe bent.
En denk er ook aan dat de isolatie beroerd zal zijn.(hoge stook kosten en veel verlies) dat zijn ook geen kleine goedkope kwarweitjes om te verbeteren.
Bouwkundige keuring gaan we zeker laten doen bij de andere woningen, maar gezien wat ik hier lees en het advies van andere mensen lijkt het erop dat de overige woningen die veelal instapklaar zijn de voorkeur gaan hebben. Bedankt voor je advies. :)

Nu is het duimen dat een van onze biedingen geaccepteerd wordt. De verkoopmakelaars hanteren een bieden vanaf prijs en daarbij moet iedere partij z'n uiterste bod geven zonder te weten wat een andere geïnteresseerde partij heeft geboden.
Pagina: 1 ... 99 ... 358 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7