Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 98 ... 366 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Essie689
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-09-2022
@Tsurany het huis is gebouwd in 2014. Ik denk dan ook dat daar met de bouw wel duidelijk rekening mee is gehouden. We hebben in die straat wel al een ander huis bekeken (30meter verder) en daar ondervonden we geen hinder aan het geluid van het verkeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:29
Essie689 schreef op maandag 13 mei 2019 @ 23:39:
@Tsurany het huis is gebouwd in 2014. Ik denk dan ook dat daar met de bouw wel duidelijk rekening mee is gehouden. We hebben in die straat wel al een ander huis bekeken (30meter verder) en daar ondervonden we geen hinder aan het geluid van het verkeer.
Wat vind je eigenlijk vervelend aan een tankstation op 100m afstand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Essie689
Valorian schreef op maandag 13 mei 2019 @ 23:51:
[...]

Wat vind je eigenlijk vervelend aan een tankstation op 100m afstand?
http://www.faqt.nl/wetens...ation-vervuilt-100-meter/

Het zit net op de grens dat het mogelijk gezondheidsklachten kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Essie689 schreef op maandag 13 mei 2019 @ 23:56:
[...]

http://www.faqt.nl/wetens...ation-vervuilt-100-meter/

Het zit net op de grens dat het mogelijk gezondheidsklachten kan geven.
Ah interessant, nooit over nagedacht. Sowieso denk ik dat de pompstations dicht op woningen hun beste tijd wel gehad hebben en langzaam maar zeker uit het straatbeeld zullen gaan verdwijnen. Maar daar heb je nu weinig aan natuurlijk. ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Essie689
Valorian schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 00:00:
[...]

Ah interessant, nooit over nagedacht. Sowieso denk ik dat de pompstations dicht op woningen hun beste tijd wel gehad hebben en langzaam maar zeker uit het straatbeeld zullen gaan verdwijnen. Maar daar heb je nu weinig aan natuurlijk. ..
Daar gok ik ook een beetje op. De woning zit en op de grens en met een beetje geluk verdwijnt hij over een een tijd. Zeker omdat hij echt midden in de bebouwde kom staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
Essie689 schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 00:03:
[...]

Daar gok ik ook een beetje op. De woning zit en op de grens en met een beetje geluk verdwijnt hij over een een tijd. Zeker omdat hij echt midden in de bebouwde kom staat.
ik denk overigens dat dat onderzoek wat je noemt (en vrijwel door geen enkel NL groot medium is opgepakt) ook niet helemaal een op een representatief is voor “onze” pompen. Het is 8 jaar oud en - belangrijker - in NL is het verl minder vaak echt warm weer ( dan zou het probleem het grootst zijn).

Als je je echt zorgen maakt om gezondheid (of eventueel van je kinderen) dan loont het denk ik veeeeeel meer om uberhaupt ver buiten de randstad te wonen, waar het fijnstofgehalte lager is. Dát is juist iets wat veel uitgebreider onderzocht is en aangetoond je levensberwachting verkort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Essie689
Valorian schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 00:12:
[...]

ik denk overigens dat dat onderzoek wat je noemt (en vrijwel door geen enkel NL groot medium is opgepakt) ook niet helemaal een op een representatief is voor “onze” pompen. Het is 8 jaar oud en - belangrijker - in NL is het verl minder vaak echt warm weer ( dan zou het probleem het grootst zijn).

Als je je echt zorgen maakt om gezondheid (of eventueel van je kinderen) dan loont het denk ik veeeeeel meer om uberhaupt ver buiten de randstad te wonen, waar het fijnstofgehalte lager is. Dát is juist iets wat veel uitgebreider onderzocht is en aangetoond je levensberwachting verkort.
Er zijn idd veel meer factoren om rekening mee te houden omdat het slecht is voor je gezondheid en zoals ik al aangaf, weet ik ook nog niet of het iets is wat me tegen zou houden. Ik ben vooral opzoek naar de reden waarom hij nog niet verkocht is. En of ik dat kan gebruiken om dus 8-10% lager te bieden of dat het voor mij ook een reden is om verder te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:19
Essie689 schreef op maandag 13 mei 2019 @ 23:34:
Een van die woningen sprong echt boven de rest uit. Voldoet aan al onze wensen, met als enige nadeel dat er op 90 meter afstand een tankstation zit. Wij gokken ook dat die de reden is waarom de woning niet verkoopt. Los van het feit of we het nu wel of niet moeten kopen ivm het tankstation. Vroegen wij het ons af of het realistisch is om op een woning die 7 maanden te koop staat 10% lager te bieden dan de vraagprijs?
Als het 7 maanden te koop staat in de huidige markt vragen ze te veel (indien niet noord-Groningen, Limburg of Zeeland).

Maar: je moet eigenlijk je bod sowieso niet baseren op de vraagprijs. Kijk in de buurt of er vergelijkbare verhuizen zijn verkocht, en hoeveel m2 die zijn (ook de percelen). Je kunt dit opvragen bij het kadaster, voor een specifiek huis per SMS (kost 1,50 - maar doe dit een handvol keren en je weet heel veel), of voor een postcode, waarbij je dan eerst te zien krijgt hoeveel transacties er zijn geweest in de laatste paar jaar.

Dan krijg je een indruk van wat er betaald wordt per m2 (woonopp./perceel), en kun je afhankelijk van staat van onderhoud, mooie of lelijke tuin, leeftijd CV-ketel, kozijnen en al dat soort dingen eens kijken of het wat hoger of lager mag zijn. Een tankstation naast de deur is zeker een minpunt.

Als je dit lastig vind, wat het ook is omdat het niet je normale werk is, zou ik een aankoopmakelaar overwegen. Die doet dit dagelijks en is ook veel brutaler met onderhandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Essie689
Wilke schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 09:27:
[...]

Als het 7 maanden te koop staat in de huidige markt vragen ze te veel (indien niet noord-Groningen, Limburg of Zeeland).

Maar: je moet eigenlijk je bod sowieso niet baseren op de vraagprijs. Kijk in de buurt of er vergelijkbare verhuizen zijn verkocht, en hoeveel m2 die zijn (ook de percelen). Je kunt dit opvragen bij het kadaster, voor een specifiek huis per SMS (kost 1,50 - maar doe dit een handvol keren en je weet heel veel), of voor een postcode, waarbij je dan eerst te zien krijgt hoeveel transacties er zijn geweest in de laatste paar jaar.

Dan krijg je een indruk van wat er betaald wordt per m2 (woonopp./perceel), en kun je afhankelijk van staat van onderhoud, mooie of lelijke tuin, leeftijd CV-ketel, kozijnen en al dat soort dingen eens kijken of het wat hoger of lager mag zijn. Een tankstation naast de deur is zeker een minpunt.

Als je dit lastig vind, wat het ook is omdat het niet je normale werk is, zou ik een aankoopmakelaar overwegen. Die doet dit dagelijks en is ook veel brutaler met onderhandelen.
De prijs/oppervlakte was juist zeer voordelig bij deze woning. Maar helaas is de woning afgelopen week al mondeling verkocht (papieren zijn alleen nog niet getekend), dus de kans is zeer klein dat we nog een kans maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-09 15:02

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Valorian schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 00:00:
[...]

Hier zit ook nog steeds een pompstation aan een 50-weg in het centrum. Echter al aangekondigd door de gemeente dat deze zal verplaatsen naar de rand van de stad, alsmede alle andere tankstations op termijn. Weet niet of dit uniek is voor mijn gemeente, maar ik kan dus beamen wat je zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-09 10:47
Essie689 schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 00:03:
[...]

Met een beetje pech bouwen ze 'm om tot onbemande pomp en staat er het hele weekend (extra korting) file. Ik ken daar ook wel voorbeelden van: 1x witte pomp bij een garage werd 4x TinQ in een oud wijkje, waardoor nu de ontsluitingsweg semi-permanent geblokkeerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20-09 10:59
Inmiddels heeft de bouwkundige keuring plaatsgevonden. Op het oog geen noodzakelijke kosten (rapport volgt nog). Wat mij achteraf opviel was, dat er niet gekeken is naar het hang/sluitwerk. Daarnaast weinig aandacht besteed aan de elektra. Op de vragenlijst heeft de verkoper genoteerd dat er op de begane grond werkzaamheden hebben plaatsgevonden aan de elektra door een niet erkende installateur(we hebben de vraag uitgezet om welke werkzaamheden dit gaat). Helaas is dit allemaal achteraf, omdat we gisteren niet goed de tijd hadden genomen om alles mee te checken.

Wat kan ik in deze situatie nog doen? Is het mogelijk dat de bouwkundige nogmaals langskomt om dit te controleren? Of kan ik beter een second opinion nemen? Of simpelweg zo laten, en gaan genieten van ons 'paleisje'?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

@Untouchablezz20 Er blijven ALTIJD onzekerheden, ook omdat niet alles te controleren is. :)

Wij troffen bij de verbouwing een electra installatie aan die ehm, interessant was. Onder andere verbrande kroonsteentjes in centraaldozen enzo.

Bouwkundige keurig is een indicatie, maar ze zijn bij ons bijvoorbeeld ook niet onder de vloer geweest om de hele kruipruimte te inspecteren. Kon niet, want die toegang was dusdanig klein vanwege al het leidingwerk, dat de controleur er niet doorheen durfde en mocht.

(Met de verbouwing hebben we dat wel aangepakt. De doorgang is nog steeds krap, maar je kunt en mag er doorheen. Oud leidingwerk is goedeels verwijderd, bestaand leidingwerk verlegd, etc. Dus nu kan er weer gekropen worden. Altijd handig, inmiddels liggen er ook nieuwe kabels in zoals netwerk en TV en daar wil je toch bij kunnen.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23:56
Twijfels... Wat ga ik doen. Ik heb een budget, maar daarin is eigenlijk in de regio waarin ik wil wonen, weinig tot niets te vinden. Ga ik voor goedkoper, dan komen er 2 opties: De kleine huisjes of de goedkopere appartementen. Veelal hebben de appartementen net iets meer ruimte of zijn economischer ingedeeld (schuine daken e.d. missen dan). En eigenlijk wil ik ook niet top off zitten.
Untouchablezz20 schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 11:51:
Inmiddels heeft de bouwkundige keuring plaatsgevonden. Op het oog geen noodzakelijke kosten (rapport volgt nog). Wat mij achteraf opviel was, dat er niet gekeken is naar het hang/sluitwerk. Daarnaast weinig aandacht besteed aan de elektra. Op de vragenlijst heeft de verkoper genoteerd dat er op de begane grond werkzaamheden hebben plaatsgevonden aan de elektra door een niet erkende installateur(we hebben de vraag uitgezet om welke werkzaamheden dit gaat). Helaas is dit allemaal achteraf, omdat we gisteren niet goed de tijd hadden genomen om alles mee te checken.
Lastig. Mijn vader heeft in het ouderlijk huis ook alle elektra zelf geplaatst en is geen installateur... Maar doet het vaak netter dan de pro. Ik kom in nieuwbouwprojecten regelmatig schots en scheef ingefreesde leidingen tegen, al dan niet bewust (kortste weg van centraaldoos naar de WCD). Mijn pa heeft het allemaal kaarsrecht liggen. Je kan bij hem met zekerheid zeggen dat je niet recht boven de WCD's e.d. moet boren.

Dat het huis net verbouwd was, was er een probleem met een lichttransformator. Leverancier kwam: "Nou, dat zal wel weer verkeerd aangesloten zijn." Was dus goed en de lichttransformator was gewoon stuk. Mijn vader kan je dus prima hebben. Kreeg ook wel eens complimenten van een installateur. Anderzijds heb ik ook wel eens beunwerk gezien waar de installateur uiteindelijk alles maar eruit heeft getrokken en de hele woning opnieuw heeft bekabeld. Spanning op je groengeel, blauw als schakeldraad, fase op je zwart, aarde op je bruin, middels een kroonsteen bruin en groengeel aan elkaar geknoopt... Daar was niet mee te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Wat kan ik in deze situatie nog doen? Is het mogelijk dat de bouwkundige nogmaals langskomt om dit te controleren? Of kan ik beter een second opinion nemen? Of simpelweg zo laten, en gaan genieten van ons 'paleisje'?
Wat is het gewenste resultaat? Als je gemoedsrust wilt kan je altijd nog een keer iemand langs laten komen. Als je mogelijke kosten wilt voorkomen dan zou een second opinion kunnen, de vraag is of de kosten die gepaard gaan met mogelijke aanpassingen hoog genoeg zijn om zoveel tijd in te steken.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-09 15:02

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Herkenbaar, hier was het elektra ‘gecontroleerd’ door een foto van de meterkast en ondertitel “Ziet er netjes uit”. Hang- en sluitwerk was sowieso niet gecontroleerd, maar dat kun je redelijk zelf doorzien toch?

Je zou nog de verkoper kunnen vragen wat deze werkzaamheden exact waren, en evt. Een factuur van de werkzaamheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
Tsurany schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 14:00:
[...]

Wat is het gewenste resultaat? Als je gemoedsrust wilt kan je altijd nog een keer iemand langs laten komen. Als je mogelijke kosten wilt voorkomen dan zou een second opinion kunnen, de vraag is of de kosten die gepaard gaan met mogelijke aanpassingen hoog genoeg zijn om zoveel tijd in te steken.
Het gaat mij dan om het stukje gemoedsrust inderdaad.
N1ckk schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 14:05:
[...]

Herkenbaar, hier was het elektra ‘gecontroleerd’ door een foto van de meterkast en ondertitel “Ziet er netjes uit”. Hang- en sluitwerk was sowieso niet gecontroleerd, maar dat kun je redelijk zelf doorzien toch?

Je zou nog de verkoper kunnen vragen wat deze werkzaamheden exact waren, en evt. Een factuur van de werkzaamheden.
De vraag van de werkzaamheden hebben we inderdaad uitgezet richting de makelaar, en die zal het op zijn beurt weer doorsturen naar de verkoper. Goede tip van de factuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
TL;dr: Mijn hypotheekadviseur vertelt mij dat de hypotheekrenteaftrek bij verhuizing je looptijd vast zet, klopt dat?

Stel:
Ik koop een huis in 2015 van 200.000 euro, en sluit daar 100% hypotheek op af (de k.k uit eigen zak).

Na 5 jaar, in 2020, verhuis ik.
Ik verkoop mijn huis voor 230.000 euro.
Mijn originele hypotheek is inmiddels afgelost van 200.000 euro naar 180.000 euro.
Totale overwaarde: 50.000 euro.

Mijn nieuwe huis heeft een koopsom van 250.000 euro, ik breng mijn 50.000 euro overwaarde volledig in, dus heb een hypotheek van 200.000 euro nodig.

Ik was in de veronderstelling dat ik de 180.000 euro uit mijn originele hypotheek opnieuw kon financieren voor 30 jaar, en daarbij dan de laatste 5 jaar geen aftrek meer genoot.

Mijn hypotheek adviseur zegt nu dat mijn originele leningdeel (180.000 euro resterend), een maximale looptijd heeft van 25 jaar, vanwege de hypotheekrente aftrek. Als je het leningdeel zou verlengen voldoe je niet meer aan de eis dat het leningdeel in maximaal 30 jaar moest aflossen en vervalt je recht op hypotheekrenteaftrek.

Klopt dit?

- Edit: heeft iemand hier een bron van / toelichting op? Ik kan het nergens vinden.

[ Voor 4% gewijzigd door _eLMo_ op 17-05-2019 17:46 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ja, klopt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Klopt inderdaad. Al kan het best eens interessant zijn om te kijken of je met de huidige rentestand niet alsnog lagere maandlasten zou hebben als je gewoon een nieuwe 30-jarige periode aangaat (dus zonder HRA).... HRA doet tegenwoordig niet zoveel meer op je maandlasten.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Je mag ook de oude hypotheek inlossen en dan tot de maximale waarde van je vorige hypotheek een nieuwe afsluiten mits je voor een bepaald jaar al de aflossingsvrije vorm had met hra dacht ik.

Dat zou betekenen dat je in de nieuwe situatie dus max 200k aflossingsvrij kan afsluiten (waarde oude hypotheek) alleen je hra vervalt inderdaad wel eerder.

Een adviseur moet het zeker weten in ieder geval.

[ Voor 7% gewijzigd door GeeMoney op 17-05-2019 17:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

naitsoezn schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 17:51:
Klopt inderdaad. Al kan het best eens interessant zijn om te kijken of je met de huidige rentestand niet alsnog lagere maandlasten zou hebben als je gewoon een nieuwe 30-jarige periode aangaat (dus zonder HRA).... HRA doet tegenwoordig niet zoveel meer op je maandlasten.
De vraag is vooral of je lagere maandlasten wilt of goedkoper uit wilt zijn. Die 200k in 25 jaar aflossen is altijd voordeliger dan in 30 jaar aflossen, je betaalt immers slechts 25 jaar lang rente en de rente per jaar daalt sneller. Neem dan nog de HRA mee en 25 jaar is altijd voordeliger.

Ik zou enkel voor 30 jaar kiezen als je inkomen de 25 jaar niet toe laat of je een hoger rendement kan halen met het geld dat je over houd van lagere maandlasten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

GeeMoney schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 17:54:
Je mag ook de oude hypotheek inlossen en dan tot de maximale waarde van je vorige hypotheek een nieuwe afsluiten mits je voor een bepaald jaar al de aflossingsvrije vorm had met hra dacht ik.
Tot 50% van de waarde waar je recht op had, mits je dat recht dus ooit ook daadwerkelijk had (dus niet na 2013 hypotheek afgesloten).
Tsurany schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 17:56:
[...]

De vraag is vooral of je lagere maandlasten wilt of goedkoper uit wilt zijn. Die 200k in 25 jaar aflossen is altijd voordeliger dan in 30 jaar aflossen, je betaalt immers slechts 25 jaar lang rente en de rente per jaar daalt sneller. Neem dan nog de HRA mee en 25 jaar is altijd voordeliger.
Eens :)

[ Voor 32% gewijzigd door naitsoezn op 17-05-2019 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Tsurany schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 17:56:
[...]

Ik zou enkel voor 30 jaar kiezen als je inkomen de 25 jaar niet toe laat of je een hoger rendement kan halen met het geld dat je over houd van lagere maandlasten.
Inderdaad, interessante discussie voor het FO topic :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

_eLMo_ schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 17:40:
- Edit: heeft iemand hier een bron van / toelichting op? Ik kan het nergens vinden.
De toelichting is dat het direct volgt uit de regelgeving: Op het oorspronkelijke bedrag heb je maximaal 30 jaar recht op HRA mits je in die 30 jaar minimaal een annuïtair aflossingsschema volgt. Als je na 5 jaar je aflossingsschema opbreekt en verlengt met 5 nieuwe jaren dan kom je daar dus niet aan en vervalt je recht op HRA. Je krijgt geen 'nieuw' recht op HRA wanneer je een nieuwe woning koopt. De HRA gaat op voor de lening / het leningdeel, niet op de woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:21

backupdevice

No Risk , Full Push

Wij hebben ons huis verkocht en zijn nu op zoek naar het juiste huis.

Locatie , locatie & locatie is de bepalende factor , maar dat wil niet zeggen dat prijs niet belangrijk is. We zien veel opknappers op de voor ons perfecte locatie . Op zich niet erg maar toch zijn de panden gepriced als nieuwbouw .

Wat zou een goede tactiek zijn op dit moment ? De meeste van deze panden staan al meer dan 6 maanden te koop maar we zien geen prijsdalingen. Hoe zien de heren makelaren hier op het forum dat? Wat zou een goede bied strategie zijn?

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Essie689
Pfff ik loop nu al tegen meerdere woningen aan die 6+ maanden op funda staan. Als je echter belt voor een afspraak zijn ze ‘net’ verkocht. Echter staan ze vervolgens twee weken later nog steeds als beschikbaar op funda.

Wat is het doel hiervan voor makelaars? Om dit niet gewoon direct aan te passen? Scheelt hun tijd van telefoontjes. En het scheelt helemaal tijd voor toekomstige kopers.
backupdevice schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 19:06:
Wij hebben ons huis verkocht en zijn nu op zoek naar het juiste huis.

Locatie , locatie & locatie is de bepalende factor , maar dat wil niet zeggen dat prijs niet belangrijk is. We zien veel opknappers op de voor ons perfecte locatie . Op zich niet erg maar toch zijn de panden gepriced als nieuwbouw .

Wat zou een goede tactiek zijn op dit moment ? De meeste van deze panden staan al meer dan 6 maanden te koop maar we zien geen prijsdalingen. Hoe zien de heren makelaren hier op het forum dat? Wat zou een goede bied strategie zijn?
Eerst kijken of je een reden kan achterhalen waarom een pand na 6 maanden nog steeds tekoop staat en of dat geen probleem voor jou is.

Ik merkte bij de aanschaf van mijn huidige woning dat mijn makelaar echt een zeer felle strategie toe paste (veel harder en lager dan ik zelf zou doen). Bij 1 huis werkte dat totaal niet. Bij een andere woning wel. Dus ik denk dat dat heel erg per woning scheelt.

[ Voor 57% gewijzigd door Essie689 op 18-05-2019 07:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Essie689 schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 06:56:
Wat is het doel hiervan voor makelaars? Om dit niet gewoon direct aan te passen? Scheelt hun tijd van telefoontjes. En het scheelt helemaal tijd voor toekomstige kopers.
Te koop staan als voorwaarde voor verhuur onder leegstandswet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

bij m'n buurman was het huis ook verkocht. Nog weken lang een te-koop-bord in de tuin gehad, en gewoon actief op funda. Ze willen gewoon graag bellers, die ze wellicht weer iets anders kunnen aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
Het herzien van een bod, is dat een no-go? We hebben ons nogal vergist in de kosten van de verbouwing. We willen 7k minder bieden. Locatie is geen trekpleister. Het blijft natuurlijk een risico. Alle rookie mistakes hebben we gemaakt bij deze woning...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Untouchablezz20 schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 20:41:
Het herzien van een bod, is dat een no-go? We hebben ons nogal vergist in de kosten van de verbouwing. We willen 7k minder bieden. Locatie is geen trekpleister. Het blijft natuurlijk een risico. Alle rookie mistakes hebben we gemaakt bij deze woning...
Heb je een koopcontract getekend? Zolang dat niet gedaan is sta je vrij je bod aan te passen. Kans is echter wel dat ze dan met een andere partij verder gaan.

Als ik eerlijk ben zou ik het als verkoper niet vertrouwen, aan zo'n prutser wil ik m'n huis liever niet verkopen, levert teveel onzekerheid op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
@Untouchablezz20 als je nog niets getekend hebt zijn er wellicht mogelijkheden. Mondeling een bod doen is naar mijn weten wel bindend maar moeilijk hard te maken natuurlijk voor de verkopende partij dus een zaak zullen ze er waarschijnlijk niet van maken maar echt netjes is het natuurlijk niet.

Ik zou open kaart spelen en aangeven dat de verbouwing fors hoger uitvalt dan in eerste instantie gedacht en dat jullie dat gewoon niet kunnen financieren en dat je daarom je bod moet verlagen met X bedrag.

Afhankelijk van hoe duur de woning is, is een mis schatting van 7k niet gigantisch groot, probeer niet boven je macht te lenen...
En houd rekening met dat de kosten koper ook uit eigen zak betaald zal moeten worden naast een financieel adviseur etc. (wel veel kosten aftrekbaar in het volgend jaar van aangifte)

[ Voor 12% gewijzigd door GeeMoney op 18-05-2019 22:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

GeeMoney schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 21:58:
Mondeling een bod doen is naar mijn weten wel bindend
Is het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Sowieso kan je het bod intrekken als het nog niet aanvaard is, en in het geval van een huis kan je er tot drie dagen na tekenen vam de overeenkomst zelfs op terugkomen.

Je gunfactor schiet wel flink omlaag als je dat doet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Blijkt inderdaad niet bindend te zijn @Untouchablezz20 !
Gentlemen’s agreement zullen ze wellicht aanhalen maar ze hebben dus geen poot op te staan mits je niets getekend hebt.

Advies is gewoon open laart te spelen, bereik je het meeste mee en als dat niet werkt kan je ze erop wijzen dat een mondeling bod dus niet bindend is.

Linkjes: https://bieb.knab.nl/hypo...-huis-is-jouw-bod-bindend
https://www.juridischloke...uren/koopwoning/bod-huis/

[ Voor 15% gewijzigd door GeeMoney op 19-05-2019 08:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-09 15:28
Als je een bod gedaan zou hebben op mijn woning (ook al is het mondeling) en dat bod is door mij geaccepteerd dan moet je niet later aankomen dat er nog een 7000,- af moet.
Wat kan mij het schelen dat je keuken duurder uitvalt en kleur tegels je niet aanstaat, moet ik je dure smaak gaan bekostigen. Het huis is prima bewoonbaar as it is en je gaat maar sparen.
Dat zou mijn reactie zijn maar veel succes om het te proberen.

[ Voor 18% gewijzigd door D.deJong op 19-05-2019 08:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:38

Sport_Life

Solvitur ambulando

Als er andere biedingen liggen rond hetzelfde bedrag maak je weinig kans, maar als je de enige bieder bent of je bod was al vrij hoog dan zou ik 't gewoon aan je verkopen ;). Gaat uiteindelijk om 't hoogste bod, hoe dat tot stand komt maakt niet uit imo. Even los van overige omstandigheden, zoals financiering ed. Je verliest wel enige geloofwaardigheid en goodwill .

Onze koper was heel relaxed , dus ik heb de halve inboedel weggegeven (gordijnen, enkele lampen, bank, wasdroger etc). Zou op marktplaats wellicht 200 euro waard zijn en nieuw nog veel meer . Maar bij iemand die ik het niet had gegund ging alles de container in ;).

[ Voor 51% gewijzigd door Sport_Life op 19-05-2019 09:13 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Untouchablezz20 schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 20:41:
Wil je voor €7000 het risico lopen dat de verkoper zegt "ik verkoop mijn woning niet aan jou"?

Als verkoper zou ik toch behoorlijk not-amused zijn als je ná je eerste bod, opeens zou verlagen. Het idee van bieden is meestal dat je wat laag in zet, de verkoper hoger en je elkaar in het midden tegen komt. Als jij een bod uit brengt en ergens halverwege verlaag je je bod, maak je daar geen vrienden mee.

Dat die verbouwing 7K hoger uit pakt is niet het probleem van de verkoper. (Sowieso, wellicht dat je door slim onderhandelen en selectief verbouwen, die verbouwing ook wel lager uit kunt laten kopen.)

Ander ding, als het op die 7K aan komt of je de financiering rond krijgt en daarna nog wat geld over hebt (wat wellicht niet zo is, misschien heb je het geld wel ruim op je spaarrekening staan), kun je misschien beter een jaar of 2 later gaan verbouwen. :) Een verbouwing kan ook nadat je de eindofferte hebt gekregen, zomaar wat duurder uitvallen dan oorspronkelijk afgesproken en begroot. "Even dit, even dat, toch nog dit" en je verbouwing is zomaar €10.000 duurder.

Wij hebben heel bewust dit huis gekocht in de wetenschap dat we een paar jaar later pas wilden gaan verbouwen en die verbouwing hebben we gedaan met een duidelijk budget, maar we hadden wel wat geld achter de hand om een (flinke) overschrijding op te kunnen vangen.

Uiteindelijk zijn we alsnog wat over budget gegaan, onder andere omdat we tóch de schouw hebben laten slopen en hebben vervangen door een moderne houtkachel, de oude douche hebben laten verbouwen naar washok, de groepenkast volledig is vervangen (wegens inductie en zonnepanelen), we een slimme thermostaat (EvoHome) hebben aangeschaft waar naast het systeem ook wat aanpassingen in het leidingwerk voor nodig was én we de kruipruimte en doorgang naar de kruipruimte hebben laten fatsoeneren. (Ook daarvoor moest het nodige leidingwerk worden verlegd.) Geen idee meer hoe veel we over budget zijn gegaan, ik dacht €5000 - €10.000 met een oorspronkelijk en gefinancierd verbouwbudget van €45.000.

De €45.000 kwam uit de hypotheek, het restbedrag hebben we van spaargeld gedaan. Geen seconde spijt van, maar ook wel heel blij dat we de ruimte hadden om een dergelijke overschrijding op te kunnen vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

unezra schreef op zondag 19 mei 2019 @ 10:43:
[...]

Wil je voor €7000 het risico lopen dat de verkoper zegt "ik verkoop mijn woning niet aan jou"?
Zou jij dat doen als verkoper wanneer er geen ander bod is? Kan me niet voorstellen..

Op internet is het makkelijk je principes in toom te houden, maar wanneer je als verkoper je huis verkoopt draait het om 2 dingen en dat is hoogte van het bod en zekerheid.

[ Voor 22% gewijzigd door Sport_Life op 19-05-2019 12:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Sport_Life schreef op zondag 19 mei 2019 @ 12:27:
[...]
Zou jij dat doen als verkoper wanneer er geen ander bod is? Kan me niet voorstellen..

Op internet is het makkelijk je principes in toom te houden, maar wanneer je als verkoper je huis verkoopt draait het om 2 dingen en dat is hoogte van het bod en zekerheid.
Als er geen ander bod is hangt het er een beetje vanaf hoe courant het huis is. :)

Is de kans redelijk aanwezig dat het binnen een maand verkocht is voor €7000 meer, dan is het een eenvoudige rekensom natuurlijk.

Hoe dan ook zou ik er niet blij mee zijn. Je kunt er mee weg komen maar netjes is het niet en de verkopende partij heeft alle redenen om te zeggen "ja doei, dat had je eerder moeten bedenken". Dat een verbouwing wat duurder uit valt, is ook gewoon een keuze. Je kunt een verbouwing ook €7000 goedkoper maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
unezra schreef op zondag 19 mei 2019 @ 12:34:
[...]
Hoe dan ook zou ik er niet blij mee zijn. Je kunt er mee weg komen maar netjes is het niet en de verkopende partij heeft alle redenen om te zeggen "ja doei, dat had je eerder moeten bedenken". Dat een verbouwing wat duurder uit valt, is ook gewoon een keuze. Je kunt een verbouwing ook €7000 goedkoper maken.
En als je een huis een prijs niet waard vind dan is dat het niet waard. Huizen zijn uniek maar ook heel erg vervangbaar door een alternatief, zeker wanneer het geen locatie is waar men elkaar gek maakt.

Verbouwing valt duurder uit dan eerste inschatting door X vind ik een heel goede reden dat de waarde lager is. Jammer voor verkoper maar dat is zo. Ze krijgen nog steeds de kans om te verkopen voor een prijs die in de buurt zit; dit is oneindig beter dan een hogere prijs zonder mogelijke transactie wegens gebrek aan koper.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• unezra

unezra

ANdrode schreef op zondag 19 mei 2019 @ 16:20:
[...]
En als je een huis een prijs niet waard vind dan is dat het niet waard. Huizen zijn uniek maar ook heel erg vervangbaar door een alternatief, zeker wanneer het geen locatie is waar men elkaar gek maakt.

Verbouwing valt duurder uit dan eerste inschatting door X vind ik een heel goede reden dat de waarde lager is. Jammer voor verkoper maar dat is zo. Ze krijgen nog steeds de kans om te verkopen voor een prijs die in de buurt zit; dit is oneindig beter dan een hogere prijs zonder mogelijke transactie wegens gebrek aan koper.
Ik zie dat dus niet.

Waaruit blijkt dat de verbouwing duurder is, anders dan door domweg een inschattingsfout van @Untouchablezz20?
Ik lees nergens dat de *verkopers* hebben aangegeven dat een verbouwing bedrag X kost en dat het in werkelijkheid veel duurder is.

Ofwel, dit neigt naar een onderschatting van de verbouwingskosten door @Untouchablezz20 en da's geen reden om te zeggen dat het huis minder waard is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Untouchablezz20
Bedankt allemaal voor de reacties! Het moge duidelijk zijn dat wij rookie mistakes hebben gemaakt. Door onze inschattingsfout komen we inderdaad op een ander bedrag uit. Het is onredelijk om dit verschil op de verkoper te verhalen. We hebben ervan geleerd, en nogmaals bedankt voor jullie reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfrisbee
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-09 22:43
Untouchablezz20 schreef op zondag 19 mei 2019 @ 20:11:
Bedankt allemaal voor de reacties! Het moge duidelijk zijn dat wij rookie mistakes hebben gemaakt. Door onze inschattingsfout komen we inderdaad op een ander bedrag uit. Het is onredelijk om dit verschil op de verkoper te verhalen. We hebben ervan geleerd, en nogmaals bedankt voor jullie reacties!
Onredelijk, maar je kan het doen. Als verkoper zou ik je een .... vinden, als koper snap ik het nog enigzins. Netjes is het niet, maar 7000 euro is een hoop geld.

Ik lees niet helemaal of je al overeenstemminghebt, maar als het bod niet geaccepteerd is, is een aangepast bod met toelichting prima, anders is het niet netjes, maar snap i’ je wel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ach er zijn ook zat verkopers die een mondeling akkoord naast zich neerleggen wanneer iemand anders 1.000 euro meer biedt, dus je hoeft je echt niet bezwaard te voelen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:53
Wie niet waagt, wie niet wint. Ik geef je weinig kans als er een beetje animo is en er ook andere biedingen zijn gedaan.

Zelf ook zo'n soort gevalletje gehad bij de verkoop van mijn woning. Goed bod gehad, maar wel onder voorbehoud van taxatie op de geboden prijs.
Taxatie vind plaats en de waarde komt een paar duizend te laag uit. Werd ik direct door de kopers gebeld (niet eens via de makelaar) dat ik dan maar mijn prijs moest verlagen anders konden/wilden ze het niet meer kopen. Hun goed recht gezien het voorbehoud, maar op die manier had ik het echt aan bieder nummer 2 verkocht voor nog minder geld.

Uiteindelijk liep het met een sisser af omdat de taxateur zijn rapport nog niet definitief had en de taxatiewaarde uiteindelijk, toevallig, precies op de geboden prijs uit kwam. Wat ook terecht was overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
unezra schreef op zondag 19 mei 2019 @ 19:50:
Ik zie dat dus niet.

Waaruit blijkt dat de verbouwing duurder is, anders dan door domweg een inschattingsfout van @Untouchablezz20?
Ik lees nergens dat de *verkopers* hebben aangegeven dat een verbouwing bedrag X kost en dat het in werkelijkheid veel duurder is.

Ofwel, dit neigt naar een onderschatting van de verbouwingskosten door @Untouchablezz20 en da's geen reden om te zeggen dat het huis minder waard is.
Of wel. Hij heeft bedacht dat hij een bedrag X voor de totale woning inclusief verbouwing wil betalen. Dus de kale woning zou dan een bedrag X-Y moeten kosten. Als nu de verbouwen Y 7000 euro meer wordt, gaat het budget voor de woning dus met ca. 7000 euro omlaag. Simpel. Aan de verkopers vervolgens de keuze of zij hiermee akkoord gaan of niet. En dat zal natuurlijk aan de markt en de prijs liggen. Een huis van 100k waar 7k vanaf gaat voelt heel anders dan een huis van 2,5M waar 7k vanaf gaat. En als je nog 10 biedingen hebt terwijl je een maand staat met vaste kosten van 500 euro per maand, zit je relaxter dan wanneer het huis al een half jaar te koop staat, er nog 0 interesse is geweest maar wel 1500 euro per maand aan vaste lasten heeft.

[ Voor 5% gewijzigd door Pizza_Boom op 20-05-2019 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Pizza_Boom schreef op maandag 20 mei 2019 @ 08:48:
[...]
Een huis van 100k waar 7k bij moet voelt heel anders dan een huis van 2,5M waar 7k bij moet.
Omgekeerd is het natuurlijk hetzelfde verhaal :)

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Even wat aandacht voor mijzelf: Ik ben tot nu toe alleen bij open dagen geweest om te kijken, maar nog niets welgevalligs. Nu heb ik weer wat gezien, maar geen open dag of open huizen route. Is het normaal/de norm/noodzakelijk meteen een aankoopmakelaar mee te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Pizza_Boom schreef op maandag 20 mei 2019 @ 09:17:
Even wat aandacht voor mijzelf: Ik ben tot nu toe alleen bij open dagen geweest om te kijken, maar nog niets welgevalligs. Nu heb ik weer wat gezien, maar geen open dag of open huizen route. Is het normaal/de norm/noodzakelijk meteen een aankoopmakelaar mee te nemen?
Nee, je kan altijd gewoon eerst zelf kijken. Afhankelijk van de gekte in de regio is direct aankoopmakelaar wel handig, aangezien je niet altijd de tijd hebt om een tweede keer te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
CurlyMo schreef op maandag 20 mei 2019 @ 09:19:
[...]

Nee, je kan altijd gewoon eerst zelf kijken. Afhankelijk van de gekte in de regio is direct aankoopmakelaar wel handig, aangezien je niet altijd de tijd hebt om een tweede keer te gaan.
Dan is het pech en kijk ik door. Ik kan mijn draai niet echt vinden in de huidige prijscategorie, dus wil een slag lager geprijsd gaan kijken. Die staat/lijkt niet zo onder druk als de categorie 2,5-3 ton. Moet ik wel enige concessies doen, maar daarmee kan ik zomaar 80-100k in mijn zak houden. Doet het ook niet zoveel pijn als ik over 2 of 3 jaar besluit weer weg te gaan. En 50-75M2 met 2 slaapkamers moet genoeg zijn in je eentje. Ben toch nagenoeg altijd alle dagen wel van huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
Pizza_Boom schreef op maandag 20 mei 2019 @ 09:17:
Mijn idee/gevoel bij open huizen dagen is dat het vaak de huizen zijn die toch wat minder vlot verkopen, aangevuld met toevallig een huis dat vlak voor zo'n open huizen dag op de markt komt en het lekker makkelijk is om er bij aan te sluiten. Nogmaals, dat is mijn gevoel er bij en dat hoeft absoluut niet waar te zijn.

De huizen die ik bekeken heb, heb ik allemaal samen met m'n vader/vriendin gedaan en de verkopende makelaar en dat is vrij normaal. Aankoopmakelaars heb ik geen ervaring mee, maar kunnen in sommige gevallen ongetwijfeld een meerwaarde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Pizza_Boom schreef op maandag 20 mei 2019 @ 09:28:
[...]
Dan is het pech en kijk ik door. Ik kan mijn draai niet echt vinden in de huidige prijscategorie, dus wil een slag lager geprijsd gaan kijken. Die staat/lijkt niet zo onder druk als de categorie 2,5-3 ton. Moet ik wel enige concessies doen, maar daarmee kan ik zomaar 80-100k in mijn zak houden. Doet het ook niet zoveel pijn als ik over 2 of 3 jaar besluit weer weg te gaan. En 50-75M2 met 2 slaapkamers moet genoeg zijn in je eentje. Ben toch nagenoeg altijd alle dagen wel van huis.
Helemaal geen slechte insteek.
We wonen nu in een 140m2 huis met 4 ruime slaapkamers, riante tuin, etc.

Zou ik in mijn eentje op dit moment een huis moeten kopen, zou ik denk ik niet proberen te bezuinigen op de tuin, maar heb ik zat aan 80m2 en 2 of 3 slaapkamers. Scheelt een bak geld en waarom betalen voor ruimte die je tóch niet nodig hebt?

Ik ben best wel een huismus, maar zou me echt prima kunnen vermaken op de helft van onze woonoppervlak.

Alleen, over 2-3 jaar weg gaan, dán zou ik proberen te huren. Je kosten van aankoop zijn dusdanig, dat het hoe dan ook pijn doet als je na zo'n korte periode weer vertrekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
B-Real schreef op maandag 20 mei 2019 @ 09:30:
[...]

Mijn idee/gevoel bij open huizen dagen is dat het vaak de huizen zijn die toch wat minder vlot verkopen, aangevuld met toevallig een huis dat vlak voor zo'n open huizen dag op de markt komt en het lekker makkelijk is om er bij aan te sluiten. Nogmaals, dat is mijn gevoel er bij en dat hoeft absoluut niet waar te zijn.
Wat ik hier veel merk en ook bij open huizen route hoor, is dat veel mensen een open dag of 2 open dagen doen omdat ze geen zin hebben in 25x 's avonds het huis uit te moeten voor een bezichtiging. Ik zit westelijk van Amsterdam, driehoek Zaandam - Haarlem - Alkmaar. Daar is genoeg animo. Er staan er maar een paar langer dan 6 maanden.
De huizen die ik bekeken heb, heb ik allemaal samen met m'n vader/vriendin gedaan en de verkopende makelaar en dat is vrij normaal. Aankoopmakelaars heb ik geen ervaring mee, maar kunnen in sommige gevallen ongetwijfeld een meerwaarde zijn.
Ik heb tot nu toe alles bekeken met mijn vader. Zitten technisch wel redelijk op 1 lijn, alhoewel mijn vader soms een obsessie voor verbouwen lijkt te hebben: "Dat kan je doen, daar kan je een kapel op plaatsen, etc." "Nee pa! Geen zin an." :+ :+ Maarja, die heeft in het ouderlijk huis dan ook heel veel zelf gedaan. :Y :Y
unezra schreef op maandag 20 mei 2019 @ 09:46:
Helemaal geen slechte insteek.
We wonen nu in een 140m2 huis met 4 ruime slaapkamers, riante tuin, etc.

Zou ik in mijn eentje op dit moment een huis moeten kopen, zou ik denk ik niet proberen te bezuinigen op de tuin, maar heb ik zat aan 80m2 en 2 of 3 slaapkamers. Scheelt een bak geld en waarom betalen voor ruimte die je tóch niet nodig hebt?

Ik ben best wel een huismus, maar zou me echt prima kunnen vermaken op de helft van onze woonoppervlak.

Alleen, over 2-3 jaar weg gaan, dán zou ik proberen te huren. Je kosten van aankoop zijn dusdanig, dat het hoe dan ook pijn doet als je na zo'n korte periode weer vertrekt.
Huren in deze hoek is lastig, erg lastig. Zeker als gezonde vent uit een veilig nest met een redelijke baan. Moet je al snel naar de vrije sector, wat flink duurder is dan een hypotheek met VVE kosten.
Appartementen met tuin vind je hier maar weinig. Ik ben bovendien toch veel weg, een balkon is ook genoeg dan. Bij een kennis wel eens op het huis en de hond gepast. Volstond ook. En die woonde daar met hond en kind.

Ik weet niet of ik binnen korte tijd weer weg ga hè, maar vast staat wel dat ik hier niet voor altijd wil blijven zitten. En dat hoeft ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
unezra schreef op zondag 19 mei 2019 @ 19:50:
[...]
Als je wat holistischer naar prijsbepaling werkt is dat juist precies hoe het werkt. Ik kan er een metafoor over een auto met versleten banden voor maken - maar ik denk dat het issue hier zit in het nauw/binair kijken naar prijsbepaling in plaats van holstisch.

Of het verlagen van een bod bij de verkoper een kans maakt is een tweede (en of dat bod uberhaupt een kans maakte ook). Het huis is in ieder geval vervangbaar; zodra het huis daadwerkelijk richting uniek gaat dan is 7K wisselgeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Pfff, even gebeld. Hut is vorige week online gekomen, gaan ze toch per inschrijving verkopen. Nog 2 momenten waarop de makelaar kan bezichtigen, 2x kuttijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
Tja, als je iets wilt dan zul je er tijd voor willen vrijmaken.

Wij hebben ook tig huizen bezocht en dat kon lang niet altijd in de avonduren of de weekenden, dus dat heeft wel wat vakantieuren gekost.

Logisch ook, anders kan een makelaar elke avond en weekend aan het werk en dat is niet bepaald nodig in de huidige markt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kgl
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12:43

kgl

Pizza_Boom schreef op maandag 20 mei 2019 @ 15:32:
Pfff, even gebeld. Hut is vorige week online gekomen, gaan ze toch per inschrijving verkopen. Nog 2 momenten waarop de makelaar kan bezichtigen, 2x kuttijden.
Oef. Ik woon ook in de driehoek Alkmaar - Haarlem - Zaandam; in mijn woonplaats zie ik ook nog steeds huizen direct van 'te koop' naar 'verkocht' gaan (koper had dus geen voorbehoud), dus het is nog erg moeilijk als je probeert te kopen. Vorig jaar een huis gekocht, 6 maanden erna is een identiek huis (in gelijke staat) voor ruim 5% meer verkocht. Dat kun je nog niet echt afkoeling noemen (nou ja, in 2017 stegen de prijzen voor bepaalde type woningen hier zelfs met 25% -- dat wordt niet meer gehaald).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
kgl schreef op maandag 20 mei 2019 @ 22:45:
in mijn woonplaats zie ik ook nog steeds huizen direct van 'te koop' naar 'verkocht' gaan (koper had dus geen voorbehoud), dus het is nog erg moeilijk als je probeert te kopen.
Eentje dit jaar, op zaterdag online, op maandag bellen: "Ja, morgenochtend wordt het koopcontract getekend. Grmbl. Paar weken later stond ie nog steeds online. "Ja, klopt, koop is afgeketst. Vanmiddag om 14:00 sluit de inschrijving." En je zou dan niet even mensen die interesse hebben getoond bellen ofzo? 8)7 8)7

Inmiddels een prijscategorie gezakt, maar nu kom ik in hetzelfde vaarwater als mensen/stellen rond mijn leeftijd of iets jonger zonder spaargeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Pizza_Boom schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 00:41:
[...]
Eentje dit jaar, op zaterdag online, op maandag bellen: "Ja, morgenochtend wordt het koopcontract getekend. Grmbl. Paar weken later stond ie nog steeds online. "Ja, klopt, koop is afgeketst. Vanmiddag om 14:00 sluit de inschrijving." En je zou dan niet even mensen die interesse hebben getoond bellen ofzo? 8)7 8)7
Wat een incompetente makelaar. Wat een gebrek aan marktwerking dat zulke bedrijven nu nog bestaan - had gehoopt dat deze tussen 2008 en 2015 er wel uit geschud waren.

Bij een normale sales functie ga je niet zo met leads om

[ Voor 4% gewijzigd door ANdrode op 21-05-2019 11:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom zou je moeite doen voor die ene koper als 20 anderen jou toch wel vinden? Sorry hoor, het is onbehoorlijk gedrag, maar niet meer dan logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

ANdrode schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 11:59:
[...]

Wat een incompetente makelaar. Wat een gebrek aan marktwerking dat zulke bedrijven nu nog bestaan - had gehoopt dat deze tussen 2008 en 2015 er wel uit geschud waren.

Bij een normale sales functie ga je niet zo met leads om
Als je een enkel object verkoopt en nog vijf bieders hebt ga je na het afhaken van de hoogste bieder gewoon door met de tweede bieder als die nog interesse heeft of start je een inschrijving voor allen die al een keer langs geweest zijn.

Enkel wanneer dat bod echt te laag is ga je opnieuw bieders zoeken. Die ene extra kandidaat gaat niet heel veel impact hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door Tsurany op 21-05-2019 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Tsurany schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 13:11:
[...]
Als je een enkel object verkoopt en nog vijf bieders hebt ga je na het afhaken van de hoogste bieder gewoon door met de tweede bieder als die nog interesse heeft of start je een inschrijving voor allen die al een keer langs geweest zijn.
Verder onderhandelen met tweede bod snap ik. Maar bij overgaan op inschrijving informeer je dan toch alle potentieel geinteresseerden over de inschrijving?

Wel makkelijker als makelaar om dat niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kgl
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12:43

kgl

Pizza_Boom schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 00:41:
[...]

Inmiddels een prijscategorie gezakt, maar nu kom ik in hetzelfde vaarwater als mensen/stellen rond mijn leeftijd of iets jonger zonder spaargeld.
Bizar slechte afhandeling van de makelaar inderdaad. Maar misschien moet je toch een goede aankoopmakelaar in gaan schakelen. Huizen worden immers al aangeboden voordat ze op funda verschijnen. In de categorie waarin je zoekt (prijs en niets meer aan hoeven doen) kom je er wellicht anders niet tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
kgl schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 22:34:
[...]

Bizar slechte afhandeling van de makelaar inderdaad. Maar misschien moet je toch een goede aankoopmakelaar in gaan schakelen. Huizen worden immers al aangeboden voordat ze op funda verschijnen. In de categorie waarin je zoekt (prijs en niets meer aan hoeven doen) kom je er wellicht anders niet tussen.
Imho geld dit alleen in dorpen waar men liever verkoopt aan bekenden en mega weinig aanbod is.

Wij konden prima een hele nette tussenwoning kopen voor een goede prijs. Ja, het was wel het 6e huis wat we bezichtigden, en ja we hebben dezelfde dag vraagprijs + 5k geboden. Die woning was veeeel netter dan alle andere woningen die we hadden gezien.
Zelf slechtere woningen in slechtere wijken met een vraagprijs van 40k meer gingen meestal in een week weg (waar wij überhaupt niet op wilden bieden vanwege de staat).
Kwestie van geduld en funda in de gaten houden en snel beslissen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Tsurany schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 13:11:
[...]

Enkel wanneer dat bod echt te laag is ga je opnieuw bieders zoeken. Die ene extra kandidaat gaat niet heel veel impact hebben.
Het was eerst min of meer onderhands verkocht. Kwam op zaterdag op Funda, ik ben zondags even langs gereden, toen stond er nog geen bord, maandagochtend gebeld: "Het is al onderhands verkocht, moet alleen op Funda voor de statistiek." Vervolgens kom ik het 4 weken later nog steeds tegen en kwam ik er weer langs, bord nog in de tuin, weer gebeld de volgende ochtend (of liever gezegd, een collega belde 'met interesse' :P ): "Vanmiddag sluit de inschrijving." Toen heb ik zelf nogmaals gebeld met dezelfde vraag: "Is het nog beschikbaar?" "Ja, dan moet je snel zijn, vanmiddag 14:00 uur sluit de inschrijving" "Maar het was al verkocht?" "Ja, dat is afgeketst, dus het wordt nu per inschrijving verkocht." Op mijn vraag waarom ik dan niet terug was gebeld, kwam geen antwoord. :X

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Weet iemand trouwens hoe een op papier al vastgelegde loonsverhoging werkt bij je hypotheek. Als die bijvoorbeeld volgende maand in gaat, blijf ik nu dan gewoon aan mijn oude hypotheekbedrag vast zitten of kan ik al gaan afsluiten volgens nieuwe norm. Immers, eer je de overdracht e.d. hebt, ben je wel een maand verder.

[ Voor 34% gewijzigd door Pizza_Boom op 22-05-2019 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Tja dit is een markt waar kopers vinden makkelijk is. Een verkoper kan zich veroorloven laks te zijn, een koper niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:29
Pizza_Boom schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 08:15:
[...]

Weet iemand trouwens hoe een op papier al vastgelegde loonsverhoging werkt bij je hypotheek. Als die bijvoorbeeld volgende maand in gaat, blijf ik nu dan gewoon aan mijn oude hypotheekbedrag vast zitten of kan ik al gaan afsluiten volgens nieuwe norm. Immers, eer je de overdracht e.d. hebt, ben je wel een maand verder.
Ook versleuteld zijn lmgtfy-linkjes niet de bedoeling!

tl;dr: je kunt vaak dan een hogere lening krijgen. Voorwaarden zijn afhankelijk van de geldverstrekker en je moet bepaalde extra documenten aanleveren.

[ Voor 5% gewijzigd door deepbass909 op 22-05-2019 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
Dit kan worden vastgelegd op je werkgeversverklaring, been there done that :)

Maar waarom zou je haast maken?
Je hebt nog geen huis gevonden welke je aanstaat en qua budget veranderd er blijkbaar ook nog het een en ander. Lekker rustig afwachten en toehappen als er iets voorbij komt, met daarbij in je achterhoofd houdende dat je max (toekomstige) budget niet perse op hoeft natuurlijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
@Pizza_Boom met alle respect, het is als dit en mogelijk dat per datum X.
Als geldverstrekker zou ik zeggen, boter bij de vis. Jij wil de huid al verkopen voordat... genoeg spreekwoorden :)
Members only:

Ik probeer je niet te ontmoedigen, maar probeer ook te denken vanuit de geld verstrekker.

[ Voor 12% gewijzigd door GeeMoney op 22-05-2019 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
cryptapix schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 08:52:
[...]

[mbr]Ook versleuteld zijn lmgtfy-linkjes niet de bedoeling![/]

tl;dr: je kunt vaak dan een hogere lening krijgen. Voorwaarden zijn afhankelijk van de geldverstrekker en je moet bepaalde extra documenten aanleveren.
Ik heb al e.e.a. gevonden, maar zoek dus gewoon ervaringen daarmee. Het heet toch ook "ervaringen"? Theoretisch is alles mogelijk, praktijk wijst vaak anders uit. ;)
B-Real schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 08:58:
[...]

Dit kan worden vastgelegd op je werkgeversverklaring, been there done that :)

Maar waarom zou je haast maken?
Je hebt nog geen huis gevonden welke je aanstaat en qua budget veranderd er blijkbaar ook nog het een en ander. Lekker rustig afwachten en toehappen als er iets voorbij komt, met daarbij in je achterhoofd houdende dat je max (toekomstige) budget niet perse op hoeft natuurlijk
Dat schreef ik ook al: Zit al wat lager te kijken. Enerzijds omdat het budget niet volledig op hoeft, anderzijds omdat de bank ook rekening houdt met het kunnen betalen. Kan je wel een landhuis kopen, maar als dan al je spaarcenten op zijn waardoor je meteen moet verkopen zodra de belastingdienst voor de WOZ e.d. voor de deur staat, schiet je ook niet op. Haast is een groot woord, maar ik wil er toch wel uit. De oudste van een maatje van mij wordt alweer 5, ik ben ouder dan mijn maat en zit nog steeds zelf thuis. :+ Goed, die was redelijk jong (20-21) en ik ging studeren, maar toch. Het is echt wel tijd om te vertrekken.
GeeMoney schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 09:01:
@Pizza_Boom met alle respect, het is als dit en mogelijk dat per datum X.
Als geldverstrekker zou ik zeggen, boter bij de vis. Jij wil de huid al verkopen voordat... genoeg spreekwoorden :)
Members only:

Ik probeer je niet te ontmoedigen, maar probeer ook te denken vanuit de geld verstrekker.
Niet persé, ik zit gewoon te zoeken naar de mogelijkheden.

Members only:

Vanuit de geldverstrekker rekenend kan je 2 kanten op. Dwarsliggen omdat het nog bereikt is, maar al wel getekend, of blij zijn omdat het onderpand flink meer waard is dan wat er uit staat door het eigen geld. Het is en blijft een geldverstrekker, dus die zal wel gaan dwarsliggen. Vandaar de vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
Cash is king, zeker als starter op de woningmarkt.

Alle open deuren kunnen we intrappen, maar het lijkt erop dat je er zelf al over nagedacht hebt.

Feit is dat, zolang de loonsverhoging en vast diensverband niet definitief is toegezegd en deze dus niet op je werkgeversverklaring staat, de hypotheekverstrekker hier dus ook geen rekening mee houdt.

Wisselen van baan en een tijdelijk contract hoeft geen probleem te zijn (weet ik uit ervaring), het enige waar je mee zit is je proeftijd van (meestal) een maand. In die maand verleend de hypotheekverstrekker geen lening aangezien beide partijen zonder reden het dienstverband op kunnen zeggen.

Na een zoektocht van 1,5 jaar vonden wij een eindelijk een huis en toevallig zaten we allebei precies in onze proeftijd i.v.m. ander werk....... In overleg met de adviseur alles gewoon in gang gezet, beetje tijd gerekt en na een maand alles definitief gemaakt zodat we ruim op tijd alles rond hadden. Dus zo'n ramp is het ook weer niet ;)

Overigens kijkt de bank ook alleen maar naar het max bedrag wat bij je inkomen hoort. Hoe je de bijkomende kosten betaald mag je lekker zelf uitzoeken, zelfs als je geen cent hebt om een stoel te kopen zal dat de bank in principe een zorg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intruder
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:30
Ik kom me ook maar even melden in dit topic.

Wij (mijn vriendin en ik) zijn ongeveer een jaar op zoek naar een koopwoning. Na een aantal bezichtigingen te hebben gehad waren we er al achter dat het lastig zou worden om iets te vinden waar we beiden een goed gevoel over zouden hebben.

Vorige week zijn we bij een huis gaan kijken en meteen bij binnenkomst hadden we beide een "dit is hem" gevoel. Gezien de vraagprijs, locatie en interesse van andere wisten we dat we vlot moesten handelen. we hebben de zelfde dag nog een bod gedaan, deze is enkele dagen later (gisteren) geaccepteerd.

Nu is onze situatie als volgt

Members only:

-:iRacing profiel:- // LoL EUW = BatsAap //

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:24
Intruder schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 13:05:

Wij (mijn vriendin en ik) zijn ongeveer een jaar op zoek naar een koopwoning. Na een aantal bezichtigingen te hebben gehad waren we er al achter dat het lastig zou worden om iets te vinden waar we beiden een goed gevoel over zouden hebben.

Vorige week zijn we bij een huis gaan kijken en meteen bij binnenkomst hadden we beide een "dit is hem" gevoel. Gezien de vraagprijs, locatie en interesse van andere wisten we dat we vlot moesten handelen. we hebben de zelfde dag nog een bod gedaan, deze is enkele dagen later (gisteren) geaccepteerd.

Members only:
Members only:

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intruder
Martinusz schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 13:39:
[...]

Members only:
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:03

de Peer

under peer review

Intruder schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 13:05:

Members only:
Members only:

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 23-05-2019 14:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
Intruder schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 13:58:
[...]

Members only:
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Martinusz schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 14:05:
[...]

Members only:
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intruder
Martinusz schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 14:05:
[...]

Members only:
Members only:
ANdrode schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 14:07:
[...]

Members only:
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Intruder schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 14:12:
[...]
Members only:
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:56
Wat is jullie ervaringen met taxatiewaarde van woningen?

Wij hebben nu een huis gezien dat voor vanaf € 380.000 in de markt staat. Nu zijn er niet heel veel dezelfde soort woningen te koop in de omgeving. Dus bepalen van reële waarde is erg lastig.

WOZ waarde is maar €315.000. Dus dat biedt ook geen houvast. Woning is zo goed als instapklaar en heeft 5 slaapkamers en perceel van bijna 400 m2.

Ons budget is ruim voldoende echter is er maar beperkt eigen geld om noodzakelijke aanpassingen te doen. Maar als huis te laag getaxeerd wordt, moet er eigen geld bij en dan kan eigenlijk niet. Dan kunnen de aanpassingen niet gedaan worden.

Is een voorbehoud van minimale taxatie een optie? Als het maximaal €5.000 onder verkoopwaarde is, is het nog wel te overzien. Maar is dit €25.000 dan is het een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
WOZ zal in elk geval peildatum 1-1-2018 zijn, dus in de tussentijd kan deze best nog een stukje gestegen zijn.

Voorbehoud van taxatiewaarde kan gewoon, hebben de kopers van mijn huis ook gedaan en lijkt me in jullie geval ook verstandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Het kan zeker een beeld geven maar ook een taxatiewaarde is geregeld gewoon naar de vraagprijs getaxeerd. Daar werd hier ook gewoon naar gevraagd en dat kwam er dus ook uit. En na aankoop werd dat ook de nieuwe WOZ waarde. Maar op dat moment zou ik een nieuwe vraagprijs alweer een stuk hoger zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Highfive95 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 14:22:
Is een voorbehoud van minimale taxatie een optie? Als het maximaal €5.000 onder verkoopwaarde is, is het nog wel te overzien. Maar is dit €25.000 dan is het een probleem.
Dat is dus gewoon onder voorbehoud van financiering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Intruder
ANdrode schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 14:19:
[...]

Members only:
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
B-Real schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 14:34:Voorbehoud van taxatiewaarde kan gewoon, hebben de kopers van mijn huis ook gedaan en lijkt me in jullie geval ook verstandig.
We hebben inmiddels een bod gedaan. oOo

En onder voorbehoud van taxatie en financiering. Want volgens mij zijn dat toch twee verschillende zaken. Heeft wel met elkaar te maken natuurlijk.

Nu kan het grote wachten beginnen. :9

[ Voor 4% gewijzigd door Highfive95 op 23-05-2019 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Highfive95 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 18:16:
En onder voorbehoud van taxatie en financiering. Want volgens mij zijn dat toch twee verschillende zaken. Heeft wel met elkaar te maken natuurlijk.
Als de woning niet voor minimaal X getaxeerd wordt is een financiering voor X dus ook niet mogelijk. Dus onder voorbehoud van financiering is voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Highfive95 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 18:16:
[...]
Wat @Tsurany zegt. Je maakt je positie er niet beter op als je onzinnige voorbehouden stelt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
CurlyMo schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 19:19:
[...]

Wat @Tsurany zegt. Je maakt je positie er niet beter op als je onzinnige voorbehouden stelt :)
Is nou niet dat ik dagelijks huis koop. Vind de makelaar of verkoper het onzinnig. Jammer dan. Dan zoeken we weer vrolijk verder. Eerst maar eens afwachten wat de reactie zal zijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Highfive95 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 19:37:
[...]

Is nou niet dat ik dagelijks huis koop. Vind de makelaar of verkoper het onzinnig. Jammer dan. Dan zoeken we weer vrolijk verder. Eerst maar eens afwachten wat de reactie zal zijn. ;)
Of je doet wat met het advies van anderen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Highfive95 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 19:37:
[...]

Daarom zit je in dit topic en krijg je al verteld dat het hetzelfde is als een voorbehoud van financiering. Hier zit wel de ervaring ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
CurlyMo schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 19:49:
[...]

Daarom zit je in dit topic en krijg je al verteld dat het hetzelfde is als een voorbehoud van financiering. Hier zit wel de ervaring ;)
Maar hoezo is dat hetzelfde dan? Taxatie is ten eerste veel goedkoper dan offerte traject bij de bank? Als taxatie te laag uitvalt kan ik al ontbinden en hoef ik niet meer naar de bank.

Bank heeft immers toch taxatie nodig voor offerte. Dan scheelt het toch heel wat euro's?

Of misschien denk ik te simpel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Highfive95 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 20:32:
[...]

Maar hoezo is dat hetzelfde dan? Taxatie is ten eerste veel goedkoper dan offerte traject bij de bank? Als taxatie te laag uitvalt kan ik al ontbinden en hoef ik niet meer naar de bank.

Bank heeft immers toch taxatie nodig voor offerte. Dan scheelt het toch heel wat euro's?

Of misschien denk ik te simpel?
Een offerte bij de bank kost doorgaans niets hoor :P Die heeft een geldigheidsdatum en kun je gewoon kosteloos laten verlopen. De kosten zitten in je adviseur, niet in de offerte van de bank.

Er wordt uitgegaan van het feit dat je op zoek bent naar een huis en dus dat financiële advies sowieso nodig hebt. Als je het individuele geval bekijkt van deze specifieke woning dan heb je (misschien: Afhankelijk van de overeenkomst met je financieel adviseur) gelijk, maar doorgaans maalt een financieel adviseur niet om een extra offerte meer of minder.

En in dat geval is een extra voorbehoud gewoon een extra drempel voor een verkoper om met jou in zee te gaan. In tijden waarin een financieel voorbehoud sowieso al het verschil kan maken tussen je bod wel of niet geaccepteerd zien worden is een extra voorbehoud niet handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
naitsoezn schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 20:55:
[...]

Een offerte bij de bank kost doorgaans niets hoor :P Die heeft een geldigheidsdatum en kun je gewoon kosteloos laten verlopen. De kosten zitten in je adviseur, niet in de offerte van de bank.
Maar de bank gaat toch geen offerte opmaken zonder dat adviseur (van bank of niet) zijn werk gedaan heeft. Dus advies is wel noodzakelijk om offerte te krijgen, toch?

Voorbehouden ben ik mij van bewust. Heb helaas dat bedrag niet liggen anders had ik het zo wel even betaald. ;)

Vriend van mij heeft laatst huis gekocht met voorbehoud dat eigen woning eerst verkocht moest zijn. Dus kan wel degelijk. Maar goed dat is aan de verkoper natuurlijk.

Wij wachten gewoon even op de reactie van de makelaar. En anders zoeken we verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Highfive95 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 21:13:
[...]

Maar de bank gaat toch geen offerte opmaken zonder dat adviseur (van bank of niet) zijn werk gedaan heeft. Dus advies is wel noodzakelijk om offerte te krijgen, toch?
Kan aan mijn onbegrip van de situatie liggen hoor, maar op het moment dat je een bod doet, weet wat je (on)mogelijkheden zijn van dat bod en serieus in de markt bent om een huis te kopen, dan heb je toch doorgaans wel een adviseur in de arm? Eéntje die je opnieuw (zonder extra kosten) kunt inschakelen wanneer dit traject niet tot aankoop (en dus afgerond hypotheekadvies) leidt, bij een ander huis wat je in de nabije toekomst wilt kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

naitsoezn schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 21:22:
[...]

Kan aan mijn onbegrip van de situatie liggen hoor, maar op het moment dat je een bod doet, weet wat je (on)mogelijkheden zijn van dat bod en serieus in de markt bent om een huis te kopen, dan heb je toch doorgaans wel een adviseur in de arm? Eéntje die je opnieuw (zonder extra kosten) kunt inschakelen wanneer dit traject niet tot aankoop (en dus afgerond hypotheekadvies) leidt, bij een ander huis wat je in de nabije toekomst wilt kopen?
Dat hoeft niet, als je een goed beeld van je eigen mogelijkheden hebt en weet wat je maximaal kan lenen is een adviseur pas na aankoop echt nodig.
Beide keren dat ik een woning heb gekocht heb ik pas na tekenen een adviseur gezocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Tsurany schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 21:29:
[...]

Dat hoeft niet, als je een goed beeld van je eigen mogelijkheden hebt en weet wat je maximaal kan lenen is een adviseur pas na aankoop echt nodig.
Beide keren dat ik een woning heb gekocht heb ik pas na tekenen een adviseur gezocht.
Maar ik gok dat je beide keren geen bod hebt gedaan die zo dicht op je (zelf ingeschatte) grens lag dat een paar duizend euro het verschil tussen "wel of niet mogelijk" was :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

naitsoezn schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 21:31:
[...]

Maar ik gok dat je beide keren geen bod hebt gedaan die zo dicht op je (zelf ingeschatte) grens lag dat een paar duizend euro het verschil tussen "wel of niet mogelijk" was :P
De eerste keer simpelweg onder voorbehoud van financiering, dat was toen nog normaal. De tijd dat een huis weken of soms wel maanden te koop stond zonder dat er wat mis mee was :+

Tweede keer was deze winter, het is dat onze situatie wat meer ruimte liet maar ook daar gewoon onder voorbehoud van een (beperkte) financiering.

Maar ik weet dan ook wel waar ik mee bezig ben, wat ik wil en of dat mogelijk is. Ik verdiep mezelf er goed in voordat ik begin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
naitsoezn schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 21:22:
[...]

Kan aan mijn onbegrip van de situatie liggen hoor, maar op het moment dat je een bod doet, weet wat je (on)mogelijkheden zijn van dat bod en serieus in de markt bent om een huis te kopen, dan heb je toch doorgaans wel een adviseur in de arm?
Waarom moet ik vooraf een adviseur hebben? Ik heb vooraf met bank cijfers besproken en maximale lening is veel hoger. Dus voor dat bedrag een hypotheek is in principe geen probleem. Cijfers zijn ook al getoetst door de bank. Dus kunnen betalen is het probleem niet.

Waar het om gaat is dat marktwaarde lastig te bepalen is. Weinig referentie. En ik heb wel een taxatie nodig op verkoopprijs want verbouwing moet uit eigen middelen komen. Wordt het huis te laag getaxeerd dan moet er dus eigen geld bij en dan kan ik niet meer verbouwen.

Misschien ben ik niet duidelijk genoeg geweest en lijkt het of ik zo even een huis ga kopen zonder vooraf bekeken te hebben wat de mogelijkheden zijn. Maar dat is zeer zeker niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Highfive95 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 22:42:
[...]

Waarom moet ik vooraf een adviseur hebben? Ik heb vooraf met bank cijfers besproken en maximale lening is veel hoger. Dus voor dat bedrag een hypotheek is in principe geen probleem. Cijfers zijn ook al getoetst door de bank. Dus kunnen betalen is het probleem niet.

Waar het om gaat is dat marktwaarde lastig te bepalen is. Weinig referentie. En ik heb wel een taxatie nodig op verkoopprijs want verbouwing moet uit eigen middelen komen. Wordt het huis te laag getaxeerd dan moet er dus eigen geld bij en dan kan ik niet meer verbouwen.

Misschien ben ik niet duidelijk genoeg geweest en lijkt het of ik zo even een huis ga kopen zonder vooraf bekeken te hebben wat de mogelijkheden zijn. Maar dat is zeer zeker niet het geval.
Laat de verbouwing uitwerken en meenemen in de taxatie, al krijg je 10% meer waarde getaxeerd dan is dat te financieren.
Pagina: 1 ... 98 ... 366 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7