Mijn vriendin en ik heb een bod uitgebracht op een woning, wat onze eerste koopwoning zou worden. We hebben hier dus geen ervaring mee.
Het huis is behoorlijk verouderd, maar we houden wel van klussen en zien dus een mooie kans om het naar onze smaak te maken. Het huis is behoorlijk groot, een beetje funky en heeft een flinke tuin.
De makelaar gaf bij de bezichtiging aan dat er al wel een bod was ontvangen en dat ze opzoek zijn naar een koper die snel kan en wil handelen.
Wij hebben besloten de vraagprijs te bieden o.v.v. financiering en een bouwkundige keuring. Daarnaast hebben we aangegeven dat we ons dossier bij de hypotheekverstrekker al zo goed als rond hebben en dat we met slechts een maand opzegtermijn van onze huurwoning zitten.
Vandaag werd ik gebeld door de makelaar met de volgende mededeling:
De twee biedingen liggen dicht bij elkaar en daarom wil hij beide partijen de kans geven hun bod te verbeteren. Hij gaf verder aan dat de andere partij ook een voorbehoud van bouwkundige keuring heeft, maar geen financieringsvoorbehoud. Ook gaf hij aan dat niet per se het hoogste bod het beste is, maar dat snelheid ook zeker gewenst is.
Verder wordt het huis verkocht met clausules die de verkoper vrijwaren van verantwoordelijkheden m.b.t. verborgen gebreken. Naar ons idee is dat geen probleem. Het huis lijkt structureel wel goed te zitten, maar vooral gedateerd te zijn ingericht (muren, vloeren, plafonds, etc) en we dekken ons enigszins in met de bouwtechnische keuring.
Ik vind deze manier van de makelaar niet erg kies en ik vraag me ook sterk af hoe serieus ik het moet nemen. Hij speelt ons niet tegen elkaar uit, want hij noemt geen bedragen, maar hij gaat ook geen onderhandeling aan. Het mag dus allemaal, maar het lijkt me duidelijk dat hij de prijs wil opdrijven.
Mijn vraag; wat lijkt jullie op basis van deze info de juiste strategie?
1) Laten weten dat we ons bod niet aanpassen.
2) Ons bod een klein beetje verhogen om een zekere gunfactor te houden en niet helemaal z'n bluf te callen.
3) Een serieuze verhoging doen van het bod?
Onze financiële ruimte laat nog wel wat toe, maar we willen ook graag een bouwdepot, dus bij voorkeur doen we het hiervoor. Het huis is niet in de randstad.
Disclaimer: noem me paranoïde, maar ik wil liever geen verdere details geven voor het geval de wel of niet bestaande andere gegadigde hier ook rondhuist en alle info krijgt die hij nodig heeft om te winnen
Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8