Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• ApexAlpha
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 19-04 14:52
Mag je hier ook om algemene meningen vragen?

Zoja wat vinden jullie hiervan? https://www.funda.nl/koop...ingin-wilhelminalaan-287/

Voor één persoon.

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

ApexAlpha schreef op maandag 28 januari 2019 @ 13:04:

Zoja wat vinden jullie hiervan? https://www.funda.nl/koop...ingin-wilhelminalaan-287/

Voor één persoon.
Een te gek huis. Ik denk dat ik gelijk een bod van € 200.000 ga neerleggen :+

Voor die prijs zal je er geen buil aan vallen. Enige wat mij zou tegenstaan is de afstand tot het spoor. Maar zoals op de rest van tweakers, heb je concrete vragen?

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• ApexAlpha
Nou die prijs is voor mij behoorlijk... Ondanks dat het niet zo gek is als andere steden.

Zelf maakte ik me meer zorgen over de snelweg, ipv de trein.

Concrete vragen niet echt, ik hoopte dat mensen die al een huis hebben er naar kijken en wellicht dingen zien die ik mis.

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Anima Sana in Corpore Sano

Voor één persoon.
Als je het voor deze prijs kunt krijgen is het denk ik een prima woning. Je hoort daar wel de A12 (incl. uitstoot), maar je hebt toch niet echt een buiten dus zul je daar weinig last van hebben. Hert eerste wat je moet doen is die VvE onderzoeken, wat is het reservesaldo, welke verplichtingen zijn er , wat is de staat van het gebouw. 50 euro per maand zonder MJOP klinkt niet bijzonder gezond.

Bedenk wel dat Voorburg enorm in trek is + de vraagprijs is relatief laag. Ik denk dat de uiteindelijke verkoopprijs veel hoger ligt dan de vraagprijs, dan moet je je afvragen of je uberhaupt eigen geld hebt en if so, beseffen dat je eigenlijk (veel) meer betaalt dan de waarde (als in: mogelijke restschuld over x jaar).

Het zou wel een prima appartement zijn om er 10-15 jaar in te wonen en daarna te verhuren terwijl jij met je gezin elders gaat wonen :).

Sport_Life wijzigde deze reactie 28-01-2019 15:11 (17%)

• ApexAlpha
Je zal inderdaad de A12 horen zoemen, maar het balkon was toch verwaarloosbaar en de kozijnen prima.

Voorburg in trek.. Ja alles is in trek nu?! Ik moet dit jaar mijn huurhuis uit waar ik nu meer kale huur betaal dan de hypotheek voor de vraagprijs.

Dus als daar iets bij moet om een eigen woning te hebben dan ben ik dat bereid te doen. Restschuld vangt de NHG af als het echt mis gaat.

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

ApexAlpha schreef op maandag 28 januari 2019 @ 15:11:
Voorburg in trek.. Ja alles is in trek nu?! Ik moet dit jaar mijn huurhuis uit waar ik nu meer kale huur betaal dan de hypotheek voor de vraagprijs.
Dit appartement is - op basis van de funda advertentie (mogelijk zijn er adders) - vrij scherp in de markt gezet, dus ga er maar vanuit dat je er niet bent met de vraagprijs. Je kan het altijd proberen.
Tip: probeer iets verder van Den Haag af.. Zoetermeer, Leidschendam, een beetje die straal. Dat is minder qua locatie natuurlijk, maar daar is de prijs dan ook naar ;).

Dus als daar iets bij moet om een eigen woning te hebben dan ben ik dat bereid te doen. Restschuld vangt de NHG af als het echt mis gaat.
Nee dat doet het niet (altijd). Pas wanneer jij verplicht weg moet, maar in de meeste gevallen eindig je met een restschuld. Vandaar de escape om te gaan verhuren na 10-15 jaar.

Verdiep je eerst eens in die VvE :)

Sport_Life wijzigde deze reactie 28-01-2019 15:19 (41%)

• B-Real
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 20-04 21:41

Alleen als het echt misgaat ja en dus niet als jij toevallig wilt verhuizen maar je woning (bijv.) 50k onder water staat en geen mogelijkheid hebt om dat af te lossen of op een andere manier wilt financieren (als dat laatste al lukt).
Kortom, dan zul je moeten blijven zitten waar je zit en kun je dus niet verhuizen.

Als je wél aanspraak kunt maken op NHG zit je al zo diep in de ellende dat je niet verhuist naar iets mooiers/groters/duurders maar waarschijnlijk in de sociale huur terecht komt of bij vrienden/familie in kunt trekken.

• ApexAlpha
Sport_Life schreef op maandag 28 januari 2019 @ 15:13:
[...]
Dit appartement is - op basis van de funda advertentie (mogelijk zijn er adders) - vrij scherp in de markt gezet, dus ga er maar vanuit dat je er niet bent met de vraagprijs. Je kan het altijd proberen.
Tip: probeer iets verder van Den Haag af.. Zoetermeer, Leidschendam, een beetje die straal. Dat is minder qua locatie natuurlijk, maar daar is de prijs dan ook naar ;).
Voor de vraagprijs had ik blind getekend. Daar gok ik ook niet op maar ik wilde maar aangeven dat het ondanks de gekte zeker voordelig voor mij is om iets te kopen.

Ik moet voor mijn werk kort bij een IC station wonen, richting Amsterdam. Dus verder weg uit de stad is eigenlijk een no-go voor mij.
[...]

Nee dat doet het niet (altijd). Pas wanneer jij verplicht weg moet, maar in de meeste gevallen eindig je met een restschuld. Vandaar de escape om te gaan verhuren na 10-15 jaar.

Verdiep je eerst eens in die VvE :)
Ik weet het van de NHG, vandaar ook 'als het echt mis gaat'. Verhuren kan inderdaad, dat gaat dan wel vaak makkelijker in een stad dan erbuiten.

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

ApexAlpha schreef op maandag 28 januari 2019 @ 15:31:
[...]
Ik moet voor mijn werk kort bij een IC station wonen, richting Amsterdam. Dus verder weg uit de stad is eigenlijk een no-go voor mij.
Waarom geen sprinter station? Zoals op de lijn Leiden - Schiphol - Amsterdam of op de lijn Leiden - Haarlem - Amsterdam?

• twain4me
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 10:59
ApexAlpha schreef op maandag 28 januari 2019 @ 15:31:
[...]

Ik wzeureet het van de NHG, vandaar ook 'als het echt mis gaat'. Verhuren kan inderdaad, dat gaat dan wel vaak makkelijker in een stad dan erbuiten.
let op dat sommige hypotheek verstrekkers veel makkelijker zijn met verhuur dan andere, o.a. rabobank heeft in de causule dat je na een X% te hebben afgelost je toestemming krijgt om te verhuren.
Kan wat gezeur schelen over 10 jaar ;)

twain4me wijzigde deze reactie 28-01-2019 15:51 (4%)

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online

Voor één persoon.
Ze hebben het balkon afgezet met netten, dat betekent vaak dat ze katten hebben. Ruik even goed rond of het niet toevallig katten waren die graag de boel onder zeiken of overal tegenaan sproeien.

CV ketel is al 10 jaar oud, zorg dat je geld achter de hand hebt om die te vervangen. Energielabel voorlopig is G, zal dus geen heel zuinig huis zijn. Snelweg vlakbij, al zou dat binnen mee kunnen vallen. En kijk eens 's avonds hoe het is met parkeren als je een auto hebt, zou best kunnen dat die straat vrij snel vol staat.

• ApexAlpha
Tsurany schreef op maandag 28 januari 2019 @ 15:55:
[...]

Ze hebben het balkon afgezet met netten, dat betekent vaak dat ze katten hebben. Ruik even goed rond of het niet toevallig katten waren die graag de boel onder zeiken of overal tegenaan sproeien.

CV ketel is al 10 jaar oud, zorg dat je geld achter de hand hebt om die te vervangen. Energielabel voorlopig is G, zal dus geen heel zuinig huis zijn. Snelweg vlakbij, al zou dat binnen mee kunnen vallen. En kijk eens 's avonds hoe het is met parkeren als je een auto hebt, zou best kunnen dat die straat vrij snel vol staat.
Goede tip over dat net, ik vroeg me al af waarom dat er zou zitten. Kan natuurlijk ook zijn om katten van de buren juist weg te houden? Ik ga erop letten.

Dat een CV 10 jaar oud is zegt niet heel veel, ze gaan echt wel 10 jaar mee. Maar geld achter de hand is er sowieso, anders hoef je deze koopmarkt niet op.
CurlyMo schreef op maandag 28 januari 2019 @ 15:45:
[...]

Waarom geen sprinter station? Zoals op de lijn Leiden - Schiphol - Amsterdam of op de lijn Leiden - Haarlem - Amsterdam?
Dat zou nog kunnen, al moet ik voor mijn werk ook op andere plekken in de randstad zijn. Ik zet Amsterdam erbij omdat Zoetermeer als woonoptie werd aangedragen en die helaas erg slecht ligt voor Amsterdam.

• Tsurany
  • Niet online
ApexAlpha schreef op maandag 28 januari 2019 @ 16:03:
[...]

Goede tip over dat net, ik vroeg me al af waarom dat er zou zitten. Kan natuurlijk ook zijn om katten van de buren juist weg te houden? Ik ga erop letten.
Weghouden kan maar komt niet vaak voor. De meeste katten zullen echt geen sporen achterlaten dus de kans is klein dat ze dat hier gedaan hebben. Echter even een paar keer goed ruiken geeft genoeg uitsluitsel.
Dat een CV 10 jaar oud is zegt niet heel veel, ze gaan echt wel 10 jaar mee. Maar geld achter de hand is er sowieso, anders hoef je deze koopmarkt niet op.
Ze kunnen 20 jaar mee gaan maar je kan ook pech hebben. Zelfde met keukens van 5+ jaar oud, de kans dat apparatuur stuk gaat neemt toe.

Je ziet regelmatig dat mensen erg strak op de rand gaan zitten qua financiën maar hier geen rekening mee houden. Wees er alert op en zorg dat je het op kan vangen.

Wij hebben in ons nieuwe huis een 10+ jaar oude Pelgrim vaatwasser. Ik denk dat hij nog wel even mee gaat maar zorg wel dat ik hem kan vervangen als het nodig is.

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Tja je moet ook niet te kritisch zijn in de huidige markt in die prijsklasse (qua katten, cv, isolatie, snelweg). 2500 euro per m2 is erg laag. (wij verkochten voor bijna 4500 per m2, vergelijkbaar oppervlakte/balkon ).
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Sport_Life wijzigde deze reactie 28-01-2019 16:39 (64%)

• twain4me
ApexAlpha schreef op maandag 28 januari 2019 @ 16:03:
[...]

ik denk eerder duiven

• Ambianz
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 20-04 09:20
Momenteel huur ik voor veel geld een appartement met mijn vriendin. We zijn al een beetje aan het oriënteren op de markt en bij hypotheek verstrekkers want we willen eigenlijk per september of oktober over naar een koopwoning.

Is het aan te raden om nu te beginnen met bezichtigen ? Ik vind het lastig inschatten. Stel er komt een betaalbaar droomhuis voorbij, willen we natuurlijk niet dat het voorbij gaat aangezien we de overdracht nu over 7 maanden willen.

Kan iemand hier uit ervaring iets zinnigs over zeggen ? We willen natuurlijk ook niet te laat zijn want dat zou betekenen dat we huur weggooien en vooral: moeten verhuizen/verbouwen in de winter

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Ambianz schreef op maandag 28 januari 2019 @ 22:08:
Momenteel huur ik voor veel geld een appartement met mijn vriendin. We zijn al een beetje aan het oriënteren op de markt en bij hypotheek verstrekkers want we willen eigenlijk per september of oktober over naar een koopwoning.

Is het aan te raden om nu te beginnen met bezichtigen ?
Zodra je er over nadenkt moet je beginnen met bezichtigen. Je moet je namelijk ook eerst oriënteren op de markt, verschillende huizen en buurten leren kennen en er met je vriendin over uitkomen wat jullie zoeken en waar op in te leveren is als het perfecte huis niet te vinden is.

Je droomhuis ga je toch wel een keer missen. Maar je merkt vanzelf dat er ofwel meerdere droomhuizen bestaan ofwel het droomhuis sowieso niet bestaat voor je en er altijd iets is waar je op in levert.

• Tsurany
  • Niet online
@Ambianz wat wil je gaan bezichtigen? De aanleiding voor een bezichtiging is vaak dat je een woning hebt gevonden binnen je mogelijkheden en waar je ook interesse in hebt en die je dus beter wilt bekijken.
En hoe hard is een overdracht in september of oktober? Als je nu wat tegen komt moet je gaan bieden met een overdracht na ruim een half jaar, ben je direct een veel minder interessante koper en moet je dat gaan compenseren met meer geld.

Verhuizen en verbouwen in de winter, is dat zo'n probleem? Ik ben nu aan het verbouwen en verhuis in februari, zou niet weten waarom dat nu zoveel lastiger is omdat het winter is?

Tsurany wijzigde deze reactie 28-01-2019 22:40 (23%)

• twain4me

Is het aan te raden om nu te beginnen met bezichtigen ? Ik vind het lastig inschatten. Stel er komt een betaalbaar droomhuis voorbij, willen we natuurlijk niet dat het voorbij gaat aangezien we de overdracht nu over 7 maanden willen.

Kan iemand hier uit ervaring iets zinnigs over zeggen ? We willen natuurlijk ook niet te laat zijn want dat zou betekenen dat we huur weggooien en vooral: moeten verhuizen/verbouwen in de winter
Een overdracht over 2-3 maanden is niets geks. als je morgen gaat bieden ben je waarschijnlijk op zijn vroegst in april aan het verhuizen.
ook wil soms de verkoper best nog wat langer in zijn huis zitten ivm oplevering van dat van hem ;)
datum van overdracht is gewoon een onderhandelingspunt.
Daarnaast kan je ook nog uitstel vragen voor de finacierings termijn, hier schuift de overdracht meestal ook mee op.

Gewoon lekker nu gaan kijken, en wennen aan alle rare dingen van een huis kopen ;)

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Tsurany schreef op maandag 28 januari 2019 @ 22:39:
@Ambianz wat wil je gaan bezichtigen? De aanleiding voor een bezichtiging is vaak dat je een woning hebt gevonden binnen je mogelijkheden en waar je ook interesse in hebt en die je dus beter wilt bekijken.
En hoe hard is een overdracht in september of oktober? Als je nu wat tegen komt moet je gaan bieden met een overdracht na ruim een half jaar, ben je direct een veel minder interessante koper en moet je dat gaan compenseren met meer geld.
Misschien niet het netst, maar je kan ook gewoon bezichtigen om alleen te oriënteren.

@Ambianz houdt even bij wanneer de NVM open huizendagen zijn.

• Tsurany
  • Niet online
CurlyMo schreef op maandag 28 januari 2019 @ 22:47:
[...]

Misschien niet het netst, maar je kan ook gewoon bezichtigen om alleen te oriënteren.

Waarom zou je je op die manier gaan oriënteren indien het huis vooraf al niet interessant is? Zonde van iedereen z'n tijd. Ga dan gewoon wat rondjes maken door diverse wijken, houd Funda in de gaten en ga eens alle afleveringen van Makelaars met een Missie terug kijken.

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Tsurany schreef op maandag 28 januari 2019 @ 22:52:
[...]

Waarom zou je je op die manier gaan oriënteren indien het huis vooraf al niet interessant is?
Je maakt het veel te zwart / wit. Ik vond het heel leerzaam om naar huizen te kijken die nét buiten het budget zaten of juist te ruim onder ons budget. Of juist naar een appartement terwijl we eigenlijk naar een huis met tuin zochten. Of een huis onder het aantal m2 dan dat we voor ogen hadden. Juist om te zien wat je wint of waar je op inlevert bij bepaalde keuzes. Dat kan je rationeel benaderen vanuit huis, maar het voelt heel anders als je in die huizen staat.

CurlyMo wijzigde deze reactie 28-01-2019 23:14 (7%)

• Quad
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 09:58

Quad

Selectief doof

30 maart is weer de nvm open huizen dag, ik zou daar zeker gebruik van maken.
Ook het kijken naar huizen is leerzaam en een proces. Je ziet elke keer weer andere dingen, waar je een volgende keer meer op let. Mocht je een interessante woning zien, kan je altijd navragen wat de gewenste overdrachtsdatum is, per wanneer zou de huidige eigenaar z'n huidige woning willen verlaten? Vroeg of later dit jaar?

Ik heb geen schoonmoeder, maar een trouwma. ✓✓
Have you tried turning it off and on again? ✓✓
Ik ben niet raar, ik ben alleen heel bijzonder. ✓✓

• Valorian
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 10:45
Quad schreef op maandag 28 januari 2019 @ 23:29:
30 maart is weer de nvm open huizen dag, ik zou daar zeker gebruik van maken.
Het nut hangt dan wel weer af van waar je wilt kopen. Sinds de markt weer op stoom is doen hier in utrecht weinig interessante huizen mee, want dus worden toch wel in een keer verkocht boven vraagprijzen en met in één normale kijkdag veel te veel mensen. Dan heb je op de OHD vervolgens alleen maar huizen die niemand wilt hebben (tegen de gevraagde kosten) ;)

• Quad
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 09:58

Quad

Selectief doof

Valorian schreef op maandag 28 januari 2019 @ 23:33:
[...]

Het nut hangt dan wel weer af van waar je wilt kopen. Sinds de markt weer op stoom is doen hier in utrecht weinig interessante huizen mee, want dus worden toch wel in een keer verkocht boven vraagprijzen en met in één normale kijkdag veel te veel mensen. Dan heb je op de OHD vervolgens alleen maar huizen die niemand wilt hebben (tegen de gevraagde kosten) ;)
Zit wat in, ik heb dan alleen de ervaring in het oosten van NL. :)

Ik heb geen schoonmoeder, maar een trouwma. ✓✓
Have you tried turning it off and on again? ✓✓
Ik ben niet raar, ik ben alleen heel bijzonder. ✓✓

• Tsurany
  • Niet online
CurlyMo schreef op maandag 28 januari 2019 @ 23:13:
[...]

Je maakt het veel te zwart / wit. Ik vond het heel leerzaam om naar huizen te kijken die nét buiten het budget zaten of juist te ruim onder ons budget. Of juist naar een appartement terwijl we eigenlijk naar een huis met tuin zochten. Of een huis onder het aantal m2 dan dat we voor ogen hadden. Juist om te zien wat je wint of waar je op inlevert bij bepaalde keuzes.
Het kijken naar huizen heb je toch Funda voor? Kan je in een middagje honderden huizen doorlopen om te zien wat je wel en niet aanspreekt. Kijk een paar tv programma's die zich hier op richten en je kan in een hele korte tijd heel veel huizen bekijken.

Zeker het kijken naar huizen waar je eigenlijk geen interesse in hebt zou je niet door middel van een bezichtiging moeten doen, dat is echt zonde van iedereen z'n tijd als je van te voren al overduidelijk weet dat er toch geen aankoop zal plaatsvinden. Natuurlijk zal een makelaar je niet uitgebreid ondervragen maar ik vind het geen ethische manier van handelen om bezichtigingen op deze manier te misbruiken.

• unezra
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 20-04 14:57

unezra

Allround ICTer, OSS adept.

Protip: Kijk naar de bruto maandelijkse lasten en of je je dáár prettig bij voelt. :) (En zorg voor voldoende spaargeld. 10-20K ben je zomaar kwijt en dan heb je net de sleutels van je huis.)

September/oktober is niet eens extreem ver weg, wij zijn denk ik een jaar of langer bezig geweest voordat we er écht werk van maakten. Oriënterend gesprek bij de bank zodat we wisten welke maximale leensom we ons prettig bij voelden (die ligt grofweg de helft onder onze maximale leensom), lijstje met eisen en wensen maken, 1000en keren op Funda kijken om te zien wat voor soort huis ons wat leek, eens een keer een bezichtiging gepland om wat wensen en eisen aan de werkelijkheid te toetsen, etc.

Nu alvast een keer live kijken is zeker interessant, maar beschouw het vooral als "spek en bonen kijken", dus een paar bezichtigingen naar huizen die op papier misschien niet je droomhuis zijn, maar waar elementen in zitten die je aanspreken. Zo krijg je d'r wat gevoel bij en leer wat je werkelijke wensen en eisen zijn, komen er wat eisen bij, vallen er wat af en raakt je lijst steeds meer compleet.

Een van de dingen die wij een jaar of 4 hebben geleerd is dat we bijvoorbeeld absoluut een grote zonnige tuin willen en een huis dat licht aan voelt. Zoiets zie je pas echt als je in een huis rond loopt dat benauwd aan voelt en waarbij de achtertuin dusdanig klein is dat je het idee hebt dat je bij je achterburen op het terras zit.

Onze huidige tuin is 15 meter diep, die van de achterburen ook. Da's een afstand die prettig aan voelt, met minder zou ik het niet willen doen.

Als je "voor het eggie" gaat, zou ik dat pas doen nadat je bij een aantal banken bent geweest voor een oriënterend gesprek en weet wat je bruto maandlasten gaan zijn bij welk hypotheekbedrag.

Vanaf het moment dat we dát wisten hebben we onze maximale leensom bepaald. Ik meen op dat moment €250.000, maar liever in de buurt van de €225.000. We hebben gekeken naar huizen die daar iets boven maar nog steeds ruim binnen bereik lagen (€275.000), puur om te kijken of we dat extra geld over zouden hebben voor een huis in een wat hogere prijsklasse. In the end hebben we een huis gekocht dat ergens tussen de €225.000 en €250.000 in zat en aan al onze wensen en eisen voldeed. (Inclusief operationeel rookkanaal. Ik wilde vuur kunnen maken. Wel hebben we eind vorig jaar de open haard vervangen door een moderne houtkachel maar het vuur is er nog steeds.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• AGee
  • Registratie: december 2002
  • Niet online

AGee

Moderator General Chat

Formerly known as naitsoezn

Ik zou eerst gaan voor een betrouwbare indicatie van je budget, en daarna gewoon gaan oriënteren op funda, veel rondjes maken in potentiële buurten, en uiteindelijk inderdaad ook gewoon bezichtigen. En als je de tijd hebt, of gebruik kunt maken van een open dag: Beter een bezichtiging teveel dan te weinig. Niet elke bezichtiging hoeft tot een bod te leiden ;) .

Grote kans dat je met je eerste selectie van wensen icm budget toch uiteindelijk ergens concessies moet gaan doen. Als je dan al een aantal woningen hebt bezichtigd heb je doorgaans een beter beeld van waar je absoluut geen concessies op wilt doen. Weten wat je absoluut niet wil is misschien wel net zo belangrijk als weten wat je wel wil, en het is niet voor iedereen vanaf het begin duidelijk wat ze absoluut niet willen :)

AGee wijzigde deze reactie 29-01-2019 08:08 (17%)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Ambianz
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 20-04 09:20
Bedankt voor julie (uiteenlopende) reacties in ieder geval.

Het budget is ongeveer 250k + 20k spaargeld. Regio is het oosten van het land. Ik hou funda inderdaad al een aantal weken in de gaten en ben het er op zich wel mee eens dat je niet moet gaan bezichtigen om het bezichtigen.. Echter zitten er al wel écht interessante huizen bij waar het dus kan lonen om eens langs te gaan en de gewenste overdrachtsdatum na te vragen.

Nu moet ik ook zeggen dat het me in dit prijssegment zeker niet tegenvalt. Dit zal ook komen omdat we een jaar geleden met budget van ongeveer 160k + minder spaargeld hebben rondgekeken en toen uiteindelijk zijn gaan huren.

Om te beginnen ga ik een 1e gesprek bij de bank aanvragen voor volgende week.

De bruto maandlasten zullen ongeveer 900 a 950 euro zijn. Nu moet ik me zeker nog gaan inlezen hoe dit allemaal werkt maar we zitten nu op ongeveer 1100 euro netto maandlasten, we kunnen hiernaast prima sparen dus mochten we erop vooruit gaan is dat meegenomen.. Dit is wel inclusief voorschot gas/elektra.

Ambianz wijzigde deze reactie 29-01-2019 09:33 (17%)

• mister_S
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 20-04 18:53
Loont het om langs te gaan bij verschillende adviseurs? Een paar mensen die we kennen hebben goede ervaringen met adviseur A, daar ben ik ook geweest en ik had er een goed gevoel bij. Is het dan alsnog aan te raden om naar andere adviseurs te gaan? Wat kan adviseur B mij bijvoorbeeld bieden die A niet doet?

• ApexAlpha

Voor één persoon.
Krijg vandaag de mail dat iemand het al gekocht heeft, cash afgerekend zonder enige voorwaarden. :+

• AGee
  • Niet online

AGee

Moderator General Chat

mister_S schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 15:19:
Wat kan adviseur B mij bijvoorbeeld bieden die A niet doet?
Een lager tarief :P

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

ApexAlpha schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 15:35:
[...]

Krijg vandaag de mail dat iemand het al gekocht heeft, cash afgerekend zonder enige voorwaarden. :+
Ik kon het niet laten. Je mag het weer van me kopen voor € 225.000 :+

• mister_S
Valt er te onderhandelen ("Pietje hiernaast doet het voor 200 minder"), of is het een vast bedrag dat ze vragen? De onafhankelijke adviseur in kwestie vraagt 1900 euro.

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

ApexAlpha schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 15:35:
[...]

Dat is dan een hele dure "zekerheid", indien het om de vraagprijs gaat of er iets boven.
Zal me niets verbazen als er een nieuwe keuken en badkamer in wordt geplaatst en voor 275k+/2k per maand de markt op gaat.

Sport_Life wijzigde deze reactie 29-01-2019 20:44 (18%)

• Martinusz
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 09:55
Vraagje over hypotheekofferte en daadwerkelijk overdracht.
Wij gaan voor mei dit jaar een hypotheekofferte tekenen, echter de daadwerkelijke overdracht is pas Q1 2020. Nu rommelt het op de werklocatie van mijn vrouw een beetje qua personeel, maar voordat wij de offerte hebben getekend zal dit verder niets veranderen (vrouw is in dienst met vast contract).
Stel dat na het tekenen van de offerte maar voor overdracht mijn vrouw op straat komt te staan of zelf kiest om een andere werkplek te zoeken, heeft dit dan nog effect op de hypotheekverstrekking?

Als ik het goed begrijp vanaf 2016 zijn de regels veranderd en zou in princiepe de hypotheek verstrekt moeten worden, klopt dat?

Overigens zal nieuwe baan voor mijn vrouw geen enkel probleem zijn om te vinden, aangezien in de zorg de banen voor het oprapen liggen. Enige verschil is wellicht niet meteen een vast dienstverband, wat ze nu wel heeft.

Float like a butterfly, sting like a bee.

• GeeMoney
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 09:45
Martinusz schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 12:05:
Wij gaan voor mei dit jaar een hypotheekofferte tekenen, echter de daadwerkelijke overdracht is pas Q1 2020. Nu rommelt het op de werklocatie van mijn vrouw een beetje qua personeel, maar voordat wij de offerte hebben getekend zal dit verder niets veranderen (vrouw is in dienst met vast contract).
Stel dat na het tekenen van de offerte maar voor overdracht mijn vrouw op straat komt te staan of zelf kiest om een andere werkplek te zoeken, heeft dit dan nog effect op de hypotheekverstrekking?

Als ik het goed begrijp vanaf 2016 zijn de regels veranderd en zou in princiepe de hypotheek verstrekt moeten worden, klopt dat?

Overigens zal nieuwe baan voor mijn vrouw geen enkel probleem zijn om te vinden, aangezien in de zorg de banen voor het oprapen liggen. Enige verschil is wellicht niet meteen een vast dienstverband, wat ze nu wel heeft.
Als je eenmaal door "de commissie" heen bent zal de hypotheek verstrekt worden. Je krijgt pas weer problemen natuurlijk als je betalingsachterstanden gaat krijgen :P .

2017 touchbar MBPr i7-2.8Ghz, 16GB, 1TB SSD, 4GB Radeon 560. LG27UD88-W

• Martinusz
GeeMoney schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 12:38:
[...]

Als je eenmaal door "de commissie" heen bent zal de hypotheek verstrekt worden. Je krijgt pas weer problemen natuurlijk als je betalingsachterstanden gaat krijgen :P .
Ok, dan heb ik het beeld toch goed duidelijk. Ik ga er niet vanuit dat het gebeurd, maar ben liever voorbereid dan dat ik er later achter kom :P

Edit: die door de commissie heen zijn eindigt dus zodra offerte ondertekend is en dus in princiepe geaccepteerd is door de bank?

Martinusz wijzigde deze reactie 01-02-2019 12:54 (13%)

• B-Real
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 20-04 21:41
Ik zou het maar eens goed navragen. Een hypotheek offerte is een x aantal maanden geldig, maar daar gaat het niet om.

Volgens mij staat er in de stukken na tekenen ook iets vermeld over wanneer de gelden opgenomen moeten zijn, dus wellicht dat in mei tekenen en in 2020 de overdracht niet zonder meer kan en je tzt nog enkele geüpdate/recente stukken moet aanleveren?

Opzich geen probleem als de situatie niet veranderd is, wel vervelend als precies dan je vrouw tussen twee banen in zit

• Martinusz
B-Real schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 14:02:
Ik zou het maar eens goed navragen. Een hypotheek offerte is een x aantal maanden geldig, maar daar gaat het niet om.

Volgens mij staat er in de stukken na tekenen ook iets vermeld over wanneer de gelden opgenomen moeten zijn, dus wellicht dat in mei tekenen en in 2020 de overdracht niet zonder meer kan en je tzt nog enkele geüpdate/recente stukken moet aanleveren?
Offerte is een jaar geldig ;) zover ik weet dienen we nu stukken in te leveren voor de offerte, mij in ieder geval niets bekend over nogmaals inleveren stukken.
Opzich geen probleem als de situatie niet veranderd is, wel vervelend als precies dan je vrouw tussen twee banen in zit
Ik ga uit van het positieve en dat is gewoon dezelfde baan tot voorbij de oplevering, maar zeg nooit nooit natuurlijk :)

• Moi_in_actie
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 19-04 13:31
CurlyMo schreef op maandag 28 januari 2019 @ 22:47:
[...]

Inderdaad, een open huizendag is de ideale tijd om wat te gaan bekijken. En je hoeft ook niet echt al op zoek te zijn naar iets. Mijn vriendin en ik hebben dat vorig jaar ook gedaan, we waren ons aan het orienteren, zonder dat we echt per direct iets wilden kopen (is in het najaar er dan toch van gekomen).

Vrienden van ons, met een eigen huis en geen aanleiding tot verhuizen, gaan ook nog wel eens op zo'n open dag kijken...gewoon, uit nieuwsgierigheid en om wat ideetjes op te doen; hoe hebben anderen het ingericht, wat is er nog mogelijk qua verbouwen/anders indelen etc. Op foto's of bij woonprogramma's op tv zie je wel wat, maar het is altijd anders dan dat je er zelf bent.

Ryzen 5 1600 @4000Mhz ~~ 16GB Corsair Vengeance LED 3200Mhz ~~ ASRock AB350 Gaming ITX ~~ Sapphire R9 Fury-X @1150/570Mhz

• AGee
  • Niet online

AGee

Moderator General Chat

Martinusz schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 14:06:
[...]

Offerte is een jaar geldig ;) zover ik weet dienen we nu stukken in te leveren voor de offerte, mij in ieder geval niets bekend over nogmaals inleveren stukken.

[...]

Ik ga uit van het positieve en dat is gewoon dezelfde baan tot voorbij de oplevering, maar zeg nooit nooit natuurlijk :)
Ik zou er in ieder geval eerlijk over zijn tegen je tussenpersoon. Volgens mij staat er doorgaans ook iets in de voorwaarden dat je geen (voor de bank) relevante informatie mag achterhouden en dat je (voor de bank) relevante wijzigingen in de situatie moet melden (of iets dergelijks in andere bewoordingen). In hoeverre heb je het inkomen van je vrouw nodig? Zou ze bijvoorbeeld als flex-werker meegenomen kunnen worden (dus niet op huidige salaris maar op gemiddelde salaris van afgelopen drie jaar)?

• mister_S
Waarom zou je eerlijk moeten zijn over iets dat misschien in de toekomst kan gebeuren? Je kunt toch ook een maand na het kopen van een huis ontslagen worden?
Gewoon tekenen voor hypotheek en als je vrouw eruit moet heeft ze waarschijnlijk recht op WW en kan ze op zoek naar een andere baan.

mister_S wijzigde deze reactie 01-02-2019 17:40 (30%)

• Martinusz
AGee schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 17:08:
[...]

Ik zou er in ieder geval eerlijk over zijn tegen je tussenpersoon. Volgens mij staat er doorgaans ook iets in de voorwaarden dat je geen (voor de bank) relevante informatie mag achterhouden en dat je (voor de bank) relevante wijzigingen in de situatie moet melden (of iets dergelijks in andere bewoordingen). In hoeverre heb je het inkomen van je vrouw nodig? Zou ze bijvoorbeeld als flex-werker meegenomen kunnen worden (dus niet op huidige salaris maar op gemiddelde salaris van afgelopen drie jaar)?
Inkomen van vrouw is wel nodig, maar goed er is zoveel vraag in de zorg dat ze waarschijnlijk niet lang zonder baan zou zitten en in deze tijd is een vast contract ook af te dwingen.

Op zich is het sowieso raar die hele check, want als je hypotheek eenmaal is afgesloten is er meer mogelijk (denk aan leningen/kredieten) terwijl als je die daarvoor hebt, kan het wel een probleem vormen. Het is een momentopname natuurlijk, zeker als je 20 of 30 jaar een hypotheek aangaat.

• Fanatic_FS
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 23:45

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

@Martinusz Welke hypotheekverstrekker is dit die een offerte geeft met een jaar geldigheid?

Ikzelf heb deze maand een hypotheekofferte getekend bij Allianz met een geldigheid van 3 maanden, verlengen kan tot 6 maanden maar wel tegen betaling van 200,- per maand.

[specs]

• Martinusz
Fanatic_FS schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 20:13:
@Martinusz Welke hypotheekverstrekker is dit die een offerte geeft met een jaar geldigheid?

Ikzelf heb deze maand een hypotheekofferte getekend bij Allianz met een geldigheid van 3 maanden, verlengen kan tot 6 maanden maar wel tegen betaling van 200,- per maand.
Rabobank, let op je betaald er ook voor natuurlijk ;) basisplus hypotheek heeft hogere rente.

• HereIsTom
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 20-04 23:18

Florius, perfecte service; https://www.florius.nl/hypotheek

 iPad Air 2 | Laptop: MSI GT780DX i7 / 128GB SSD / 16GB DDR3 | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB

• Fanatic_FS

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

Volgens Independer heeft Florius 6 maanden offerte geldigheid.

[specs]

• Tsurany
  • Niet online
Fanatic_FS schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 22:59:
[...]

Florius heeft twee hypotheken, de Profijt 3+3 en de Profijt 12. De laatstgenoemde heeft een hogere rente.

Tsurany wijzigde deze reactie 01-02-2019 23:03 (7%)

• HereIsTom
[...]

Oh dan is dat misschien veranderd, maar ik ben wel zeer tevreden met Florius, veel mogelijk en fijne klantenservice!

 iPad Air 2 | Laptop: MSI GT780DX i7 / 128GB SSD / 16GB DDR3 | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB

• Martinusz
[...]

Je gelooft Independer meer dan Florius zelf :? Staat toch gewoon op hun site dat je ook 12 maanden kan kiezen.

Zijn overigens niet veel aanbieders die 12 maanden hebben zonder extra kosten, Rabobank en Florius in ieder geval dus.

• Tsurany
  • Niet online
Martinusz schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 08:12:
[...]

Zijn overigens niet veel aanbieders die 12 maanden hebben zonder extra kosten, Rabobank en Florius in ieder geval dus.
Je betaalt 0,1% renteopslag bij 10 jaar rentevast. Met een hypotheek van 300k is dat al ~300 euro het eerste jaar. Over de gehele looptijd een aardig bedrag dus.

• unezra
  • Laatst online: 20-04 14:57

unezra

Allround ICTer, OSS adept.

mister_S schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 17:39:
Waarom zou je eerlijk moeten zijn over iets dat misschien in de toekomst kan gebeuren? Je kunt toch ook een maand na het kopen van een huis ontslagen worden?
Gewoon tekenen voor hypotheek en als je vrouw eruit moet heeft ze waarschijnlijk recht op WW en kan ze op zoek naar een andere baan.
Om de doodsimpele reden dat als je er niet eerlijk over bent en ze komen er achter, je een gigantisch probleem kunt krijgen met de bank. (Ze kunnen voor zover ik weet direct je hypotheek opzeggen. Ben je je huis kwijt én heb je een berg kosten waar je eng van word.)

Het loont niet er niet eerlijk over te zijn.

In dit specifieke geval zal de bank alleen denk ik wel een redelijk oordeel vellen en de risico's acceptabel inschatten. Ofwel, het hoeft geen gevolgen te hebben voor de aanvaarding van de hypotheek. Zeker niet omdat als ze een vast contract heeft, ze op zijn minst recht heeft op een "oprotpremie" én recht heeft op WW.

In geval van @Martinusz is dat inkomen nodig, maar als het niet voor de volle 100% nodig is en hij de hypotheek bijna op 1 inkomen zou kunnen krijgen, zijn de risico's voor de bank beperkt.
Martinusz schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 19:22:
[...]
Inkomen van vrouw is wel nodig, maar goed er is zoveel vraag in de zorg dat ze waarschijnlijk niet lang zonder baan zou zitten en in deze tijd is een vast contract ook af te dwingen.
Voor welk deel is het nodig?
100% of maar voor zeg 30%?
Op zich is het sowieso raar die hele check, want als je hypotheek eenmaal is afgesloten is er meer mogelijk (denk aan leningen/kredieten) terwijl als je die daarvoor hebt, kan het wel een probleem vormen. Het is een momentopname natuurlijk, zeker als je 20 of 30 jaar een hypotheek aangaat.
Ik snap waarom, maar het blijft inderdaad heel raar. Ik snap dat een hypotheekverstrekker niet blijvend kan controleren, dus ik denk dat ze controle hierop zouden moeten verleggen naar kredietverstrekkers. Die zijn daarin misschien veel te soepel dan redelijk is.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• satya
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 17-04 21:18

Dat is meestal zo bij een budget hypotheek, wij hebben gisteren getekend, en hebben er geen last van, gaan pas over zes maan de passeren.

• Fanatic_FS

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

Ik kan er mee leven, eenmalig 600,- (misschien minder als de nieuwbouw van de huidige eigenaar eerder klaar is) met daar tegenover 20 jaar 2,22%

Dus deze zomer mijn eigen huis, hypotheek op mijn naam, let the klussing begin.

[specs]

• Wilke
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 20-04 23:19
Ik snap sommige van de eerdere reacties op deze post niet, volgens mij is dit heel simpel: de hypotheekverstrekker beslist voor het moment dat ze jou een bindend renteaanbod doen wat daarvan de voorwaarden en rente zijn, dit gebaseerd op de risico's die zij denken te lopen, zoals ingeschatte waarde van het huis t.o.v. gevraagde lening, jullie inkomens, andere schulden, etc. Meestal krijg je eerst een (voorlopig) renteaanbod, op dat moment zijn al jullie stukken nog niet gecontroleerd. Dat gebeurt als jullie het aanbod in orde vinden en het tekenen. De geldverstrekker controleert alles dan en geeft een bindend renteaanbod. Als jij dit eenmaal tekent, zitten beide partijen er aan vast.

Dus je "liegt" nergens over en verzwijgt ook niks, als de situatie daarna verandert.

Dit is ook wel logisch, want je zit op dit punt eigenlijk altijd vast aan de koop (bv. ontbindende voorwaarde van financiering vervalt als je een aanbod tekent). De geldverstrekker kan dus niet meer terugkrabbelen want dit zou jou (in de meeste gevallen) in grote problemen brengen.

Dus alles wat tussen tekenen van het bindend aanbod en het passeren (overdracht) gebeurt is niet relevant.

Sterker nog, als jij er om een of andere reden zelf onderuit zou willen is dat ook nog niet zo makkelijk. Bij gangbare koopcontracten ga je dan op zijn minst 10% van de aankoopsom kwijt zijn aan verkoper. Ook de hypotheekadviseur zal in ieder geval kosten rekenen, ook als de overdracht niet meer plaatsvindt. Het annuleren van een getekend bindend renteaanbod kan ook geld kosten, dat moet je in je contract nalezen.

Mee eens dat het ergens vreemd is dat een hele hypotheekaanvraag op een momentopname gebaseerd is, maar toch is dat domweg wel hoe het werkt. De wereld zit niet altijd logisch in elkaar. Het is trouwens ook nog niet zo makkelijk te bedenken hoe je dat anders zou regelen, zonder dat dit voor een van de betrokken partijen grote onwenselijke risico's oplevert.

Geruchten over mogelijke reorganisaties o.i.d. zijn niet relevant voor een toekomstige hypotheekverstrekker. Als die reorganisatie eenmaal concreet is, dus: als specifiek en formeel door werkgever aan jouw vrouw gecommuniceerd wordt dat haar arbeidsovereenkomst op de tocht staat tenzij..., dan is dat relevant als je nog geen bindend aanbod hebt getekend, maar op dat punt zou dat terug te zien moeten zijn in de werkgeversverklaring (wordt de arbeidsovereenkomst voortgezet bij gelijkblijvend functioneren). Dit lijkt mij de relevante input voor hypotheekverstrekker. Als ze meer willen weten (wat soms zo is), dan vragen ze er wel om. Dit is ook precies een reden dat hypotheekverstrekkers geen werkgeversverklaringen accepteren die ouder zijn dan op zijn hoogst enkele maanden (vaak max. 3).

Wilke wijzigde deze reactie 02-02-2019 15:06 (16%)

• satya
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 17-04 21:18

Even terzijde,, waarom niet nu de hypotheek laag staat al een offerte aangaan (die getekend definitief is, het offertetraject is een EU verplichting), de rente zou onder de huidige omstandigheden wel eens kunnen gaan stijgen, en bij een niet budget hypotheek kan de rente een jaar lang vast staan.

Wij hebben gisteren getekend, en daar zat ook nog een brief bij inzake de NHG, in de bepaling staat ergens dat veranderingen in bv inkomenssituatie bij de bank gemeld moeten worden, dergelijke betalingen kunnen er ook bij de hypotheekverstrekker zijn. Er is een wederzijdse verantwoordelijkheid in het voorkomen van risico.

• Martinusz
satya schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 16:16:
[...]

Even terzijde,, waarom niet nu de hypotheek laag staat al een offerte aangaan (die getekend definitief is, het offertetraject is een EU verplichting), de rente zou onder de huidige omstandigheden wel eens kunnen gaan stijgen, en bij een niet budget hypotheek kan de rente een jaar lang vast staan.

Wij hebben gisteren getekend, en daar zat ook nog een brief bij inzake de NHG, in de bepaling staat ergens dat veranderingen in bv inkomenssituatie bij de bank gemeld moeten worden, dergelijke betalingen kunnen er ook bij de hypotheekverstrekker zijn. Er is een wederzijdse verantwoordelijkheid in het voorkomen van risico.
Wij moeten wachten op het verlopen van het voorbehoud van de kopers van ons huis ;) eind maart/april kunnen wij onze offerte tekenen. (Niet NHG overigens)

• LED-Maniak
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 11:05

LED-Maniak

Bakkers klaar? Bakken maar!

Ik sta op het punt te bieden op een bouwval aka kluswoning, maar weet even niet wat te doen.. :X

De woning is in de jaren '70 gebouwd. Daarna lijkt er niets meer aan gedaan te zijn. Op de schuur ligt asbest.
We hebben zelf al geschat dat het zo'n 50 tot 70 duizend gaat kosten om de woning klaar te maken.

- Alle ramen vervangen
- Dak vervangen, asbest op schuur
- Binnen isoleren
- Vloerverwarming aanbrengen
- Dilatatie scheuren op drie locaties

De kosten voor verbouwen zijn hoog maar de redenatie is zo, dat stel dat we een huis vinden dat nog wel redelijk is, we alsnog over een aantal jaar het uit elkaar moeten halen om het fatsoenlijk te isoleren. Daar ben je ook een flink bedrag aan kwijt.

Nu alleen de vraag, hoe aan te pakken? Het is een huis met een vanaf prijs. Ik heb er eigenlijk niet meer dan de vanaf prijs voor over, gezien dit ongeveer de waarde van de grond is. Ze willen dat we blind een bieding bij de notaris neerleggen. Ik zie er dan ook niets voor om vooraf een bouwkundig inspectie te laten doen, met kans op veel kapers op de kust.

Het enige wat ik echt belangrijk vind is dat het huis goed in elkaar zit(gefundeerd) en de scheuren niet een gevolg zijn van verzakking of constructieproblemen.

Iemand een idee hoe dit aan te pakken? Hoe zou je zoiets in de ontbindende voorwaarden kunnen zetten?

Linkje naar huis: https://www.mijnmakelaar....p/huis-4367934-Aadijk-62/

(De WOZ waarde ligt op 4 ton en de bewoner is een half jaar geleden overleden)

Appeltaart is lekker!

• Tsurany
  • Niet online
Dus je wilt niet meer dan de waarde van de grond bieden maar wilt wel zekerheid over de constructie? Dat past niet echt bij elkaar.

En dan lijkt het me vrij eenvoudig, je doet een bod onder voorbehoud van een bouwkundige keuring waar uit blijkt dat er geen grote constructiefouten aanwezig zijn.

• LED-Maniak

LED-Maniak

Tsurany schreef op maandag 4 februari 2019 @ 10:53:
Dus je wilt niet meer dan de waarde van de grond bieden maar wilt wel zekerheid over de constructie? Dat past niet echt bij elkaar.

En dan lijkt het me vrij eenvoudig, je doet een bod onder voorbehoud van een bouwkundige keuring waar uit blijkt dat er geen grote constructiefouten aanwezig zijn.
Klopt. Ik kan het niet betalen om het te slopen en een nieuw huis neer te zetten. Volledige renovatie gaat in fases moeten gebeuren. Gezien de hoeveelheid werk en de stand van de markt ben ik een beetje huiverig om blind over te bieden. Maar ja, gezien de staat van het huis... verwacht ik ook weer een stuk minder animo.

Is "geen grote constructiefouten aanwezig" niet heel vaag? Ik ben al even aan het zoeken op zulke voorwaarden maar die geven allemaal aan dat je er een bedrag op moet zetten.

LED-Maniak wijzigde deze reactie 04-02-2019 11:00 (4%)

Appeltaart is lekker!

• Tsurany
  • Niet online
LED-Maniak schreef op maandag 4 februari 2019 @ 10:58:
[...]

Klopt. Ik kan het niet betalen om het te slopen en een nieuw huis neer te zetten. Volledige renovatie gaat in fases moeten gebeuren. Gezien de hoeveelheid werk en de stand van de markt ben ik een beetje huiverig om blind over te bieden.
Waarom wil je dan niet meer dan de grondprijs betalen?
Is "geen grote constructiefouten aanwezig" niet heel vaag? Ik ben al even aan het zoeken op zulke voorwaarden maar die geven allemaal aan dat je er een bedrag op moet zetten.
Je kan er een bedrag op zetten inderdaad. Of je kan specifieke problemen benoemen zoals verzakking. Of natuurlijk een combinatie.
Het zou kunnen dat je best ruim moet gaan zitten omdat er best veel noodzakelijk werk uit een keuring zal komen verwacht ik.

• Kju
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 20-04 20:24
@LED-Maniak Ik zou je aanraden om de woning met een aannemer te bezichtigen en aan de hand van de uitkomsten je bod af te stemmen. Maak vooraf een werkomschrijving zodat hij alleen de woning hoeft te inspecteren. Hou zelf nog een stelpost aan voor zaken als zwam, houtrot, funderingskwesties, constructieve gebreken en laat je informeren door iemand met lokale kennis over de eventuele risico's in dit gebied over zulke kwesties.

PSN: Kjujay | Tweakscrew PS4 Gaming Community | The Division 2 Clan: [LIK] Sletjes

• LED-Maniak

LED-Maniak

Tsurany schreef op maandag 4 februari 2019 @ 11:01:
[...]

Waarom wil je dan niet meer dan de grondprijs betalen?
Anders geformuleerd: dit bedrag heb ik er voor over en komt ongeveer overeen met de grondprijs.
Kju schreef op maandag 4 februari 2019 @ 13:55:
@LED-Maniak Ik zou je aanraden om de woning met een aannemer te bezichtigen en aan de hand van de uitkomsten je bod af te stemmen. Maak vooraf een werkomschrijving zodat hij alleen de woning hoeft te inspecteren. Hou zelf nog een stelpost aan voor zaken als zwam, houtrot, funderingskwesties, constructieve gebreken en laat je informeren door iemand met lokale kennis over de eventuele risico's in dit gebied over zulke kwesties.
Maar doe ik dit dan voor of na het doen van een bod? Of bijvoorbeeld onder voorbehoud van.
Ik weet dat ik van de koop binnen 3 dagen na acceptatie van het bod kan afzien, maar dan moet ik dus in zeer kort dag iemand vinden die dat deze week nog kan doen.

Als ik nu een paar honderd euro investeer om een rapport op te laten stellen wat er mis is en wat het kost en ik word het niet, dan gaat dat flink in de papieren lopen als ik dat bij elk huis moet gaan doen.

Appeltaart is lekker!

• MikeyMan
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 11:14

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

LED-Maniak schreef op maandag 4 februari 2019 @ 13:58:
[...]

Anders geformuleerd: dit bedrag heb ik er voor over en komt ongeveer overeen met de grondprijs.

[...]

Maar doe ik dit dan voor of na het doen van een bod? Of bijvoorbeeld onder voorbehoud van.
Ik weet dat ik van de koop binnen 3 dagen na acceptatie van het bod kan afzien, maar dan moet ik dus in zeer kort dag iemand vinden die dat deze week nog kan doen.

Als ik nu een paar honderd euro investeer om een rapport op te laten stellen wat er mis is en wat het kost en ik word het niet, dan gaat dat flink in de papieren lopen als ik dat bij elk huis moet gaan doen.
Ja dat is het risico van een bouwproject kopen natuurlijk he...

Ik zou een bod onder voorbehoud van keuring doen, dan kan het na acceptatie plaats vinden.
Je moet dan wel van tevoren nadenken wat dat voorbehoud dan precies inhoudt. I.e.: wanneer vind jij het de moeite niet waard?

• LED-Maniak

LED-Maniak

MikeyMan schreef op maandag 4 februari 2019 @ 14:01:
[...]

Ja dat is het risico van een bouwproject kopen natuurlijk he...
Het zijn dilemma's waar ik nog nooit mee heb hoeven rondlopen. Excuus als dit noobish en onervaren overkomt. ;) :) Mijn huidige huis is een ex huurhuis die ik kon kopen en dan is het toch een stuk makkelijker als je er al woont!
Ik zou een bod onder voorbehoud van keuring doen, dan kan het na acceptatie plaats vinden.
Je moet dan wel van tevoren nadenken wat dat voorbehoud dan precies inhoudt. I.e.: wanneer vind jij het de moeite niet waard?
Ik ga nog eens de makelaar uithoren, kijken hoeveel kans ik heb en dan inderdaad dit voorbehoud er in zetten.

Als er nog tips zijn, ze zijn allemaal welkom. :)

Appeltaart is lekker!

• Kju
[...]

[...]

Ik zeg ook niet dat je gelijk een rapport moet maken. Ik zeg: ga er met een aannemer naar toe en maak een realistische schatting van de verbouwingskosten en bepaal dan of je de woning kan en wil.

PSN: Kjujay | Tweakscrew PS4 Gaming Community | The Division 2 Clan: [LIK] Sletjes

• Sparhawk
  • Laatst online: 07:57

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Kju schreef op maandag 4 februari 2019 @ 14:07:
[...]

Ik zeg ook niet dat je gelijk een rapport moet maken. Ik zeg: ga er met een aannemer naar toe en maak een realistische schatting van de verbouwingskosten en bepaal dan of je de woning kan en wil.
Je kan het ook andersom doen. Eerst een bod doen, en als je het krijgt, voor het tekenen van het voorlopige koopcontract (of in de 3 dagen die je nog mag annuleren) er alsnog met de aannemer doorheen, en kijken of het totaalplaatje voor jou acceptabel te krijgen is.

Je kan wel een bouwkundige keuring als voorbehoud instellen, maar het probleem is dat je die niet goed kan formuleren. Als jij 5K aan kosten opneemt, lukt het je dus "altijd" om onder de koop uit te komen, en is "daardoor" je bod minder/niet interessant voor de verkopers.

De grote vraag is; hoe zeker ben je ervan dat als je met een aannemer door het huis gelopen hebt, je weet wat je koopt (qua werk en ellende).

Ik ben al helemaal gestressed van een verbouwing van 100K, dus ik zou hier niet heel blij van worden, maar dat is persoonlijk :P

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

• Kju
Sparhawk schreef op maandag 4 februari 2019 @ 14:14:
[...]

Je kan het ook andersom doen. Eerst een bod doen, en als je het krijgt, voor het tekenen van het voorlopige koopcontract (of in de 3 dagen die je nog mag annuleren) er alsnog met de aannemer doorheen, en kijken of het totaalplaatje voor jou acceptabel te krijgen is.

Je kan wel een bouwkundige keuring als voorbehoud instellen, maar het probleem is dat je die niet goed kan formuleren. Als jij 5K aan kosten opneemt, lukt het je dus "altijd" om onder de koop uit te komen, en is "daardoor" je bod minder/niet interessant voor de verkopers.

De grote vraag is; hoe zeker ben je ervan dat als je met een aannemer door het huis gelopen hebt, je weet wat je koopt (qua werk en ellende).

Ik ben al helemaal gestressed van een verbouwing van 100K, dus ik zou hier niet heel blij van worden, maar dat is persoonlijk :P
Dit is wel een verkoop bij inschrijving, ik zou sowieso niets bieden zonder betrouwbare waardebepaling. Als je hier kijkt gaan ze niet heel hard.. https://www.funda.nl/koop...ceelopp/sorteer-datum-af/

• Martinusz
En een bouwkundige keuring zegt ook niet alles, kan mijn broer over meepraten. Keuring was prima, maar eenmaal begonnen kwam de aannemer er snel achter dat het complete huis opnieuw gefundeerd moest worden of in ieder geval een groot stuk, was blijkbaar niet met de keuring te zien.....

• kmf
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Martinusz schreef op maandag 4 februari 2019 @ 14:18:
En een bouwkundige keuring zegt ook niet alles, kan mijn broer over meepraten. Keuring was prima, maar eenmaal begonnen kwam de aannemer er snel achter dat het complete huis opnieuw gefundeerd moest worden of in ieder geval een groot stuk, was blijkbaar niet met de keuring te zien.....
Logisch. Er wordt enkel op zicht gekeurd. En in de kruipruimte doen ze enkel even hoofd door het luik. Als je geluk hebt (of expliciet om vroeg).

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

• LED-Maniak

LED-Maniak

Dus als ik er nu van uit ga dat het dak er af moet, de muren gestript en vloer afgegraven, dan kan het alleen maar meevallen? :+

Zeer handige tips trouwens, ik heb al een heel vragenlijstje kunnen maken. :)

Appeltaart is lekker!

• Tsurany
  • Niet online
[...]

Dat is beter te begrijpen dan.
Niet alleen dat, je moet ook nog binnen die drie dagen de kans krijgen dat huis te mogen zien. Je hebt namelijk absoluut geen recht op een extra kijkmoment, dat gebeurt puur op basis van medewerking van de verkopende partij en de verkopend makelaar.
Daarom neem je dat ook op als voorbehoud normaliter. Dan moet er echter niet teveel concurrentie zijn tussen kopers.
Martinusz schreef op maandag 4 februari 2019 @ 14:18:
Het is een niet-destructief onderzoek. Ze mogen dus geen enkele blijvende schade aanrichten. Kunnen ze vanuit de woning niet fatsoenlijk de fundering zien (bijvoorbeeld door gebrek aan een kruipruimte) dan kunnen ze daar geen oordeel over vellen.
kmf schreef op maandag 4 februari 2019 @ 14:25:
[...]

Logisch. Er wordt enkel op zicht gekeurd. En in de kruipruimte doen ze enkel even hoofd door het luik. Als je geluk hebt (of expliciet om vroeg).
En daar zit dus het verschil in kwaliteit van bouwkundige keurders. Een goede keurder zal indien nodig gewoon de kruipruimte in gaan om te inspecteren en ook het dak en de dakgoot inspecteren mocht daar reden voor zijn. Dan betaal je echter wel meer en moet je dat expliciet vragen bij de meesten.
LED-Maniak schreef op maandag 4 februari 2019 @ 14:26:
Dus als ik er nu van uit ga dat het dak er af moet, de muren gestript en vloer afgegraven, dan kan het alleen maar meevallen? :+

Zeer handige tips trouwens, ik heb al een heel vragenlijstje kunnen maken. :)
Gezien de staat van het huis moet je toch ontzettend veel werk (laten) verzetten. Dus neem als voorbehoud op dat de kosten aan direct herstel lager zijn dan X euro uitgezonderd badkamer en keuken. En dan kan je aan een bedrag van 10k denken, dat lijkt me wel redelijk.

Tsurany wijzigde deze reactie 04-02-2019 14:33 (11%)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tsurany schreef op maandag 4 februari 2019 @ 14:27:
[...]

[...]

Gezien de staat van het huis moet je toch ontzettend veel werk (laten) verzetten. Dus neem als voorbehoud op dat de kosten aan direct herstel lager zijn dan X euro uitgezonderd badkamer en keuken. En dan kan je aan een bedrag van 10k denken, dat lijkt me wel redelijk.
Moet dat bedrag dan niet veel hoger zijn?

• kmf
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
[...]

En daar zit dus het verschil in kwaliteit van bouwkundige keurders. Een goede keurder zal indien nodig gewoon de kruipruimte in gaan om te inspecteren en ook het dak en de dakgoot inspecteren mocht daar reden voor zijn. Dan betaal je echter wel meer en moet je dat expliciet vragen bij de meesten.
Dus moet er ook een keurder voor keurders komen ;)

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

• Tsurany
  • Niet online
MikeyMan schreef op maandag 4 februari 2019 @ 14:38:
[...]

Dat staat open voor discussie, ik heb absoluut geen ervaring op bouwkundig gebied. Echter persoonlijk denk ik niet dat er, keuken en badkamer niet meegenomen, voor 10k aan direct noodzakelijk werk kan zijn tenzij je echt grote problemen hebt in de constructie.
kmf schreef op maandag 4 februari 2019 @ 14:41:
[...]

Dus moet er ook een keurder voor keurders komen ;)
Wie keurt de keurder keurders? >:)

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

[...]

En een goede keurder kan je ook aansprakelijk stellen voor verkeerde conclusies (mits opgenomen in het rapport).

• Bartjoo71
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 14-03 15:10
We hebben 2 keer gebruik gemaakt van perfectkeur, door de keuring hebben we één keer een paar duizend gulden van de prijs af kunnen krijgen.
Toen we twee jaar geleden weer op zoek waren is de koop afgeketst op de bouwkundige keuring.
de verkoper vond dat er niet zoveel mis was met zijn huis, de bouwkundige wel, en wij ook.

• LED-Maniak

LED-Maniak

MikeyMan schreef op maandag 4 februari 2019 @ 14:38:
[...]

Tsurany schreef op maandag 4 februari 2019 @ 14:42:
[...]

Dat staat open voor discussie, ik heb absoluut geen ervaring op bouwkundig gebied. Echter persoonlijk denk ik niet dat er, keuken en badkamer niet meegenomen, voor 10k aan direct noodzakelijk werk kan zijn tenzij je echt grote problemen hebt in de constructie.
Er zitten meerdere dilatatie scheuren tussen het huis en de schuur. Tenminste, dat zegt de verkoper(die hebben ze tijdens de bouw niet geplaatst). Het lijkt aannemelijk, gezien de scheuren op bepaalde logische plekken helemaal recht doorlopen. Geen onvolkomenheid, dat repareren we wel, maar dan moet het niet door een constructiefout of doorlopende verzakking komen.

Dan is het natuurlijk de vraag wat direct noodzakelijk werk is: alle rotte kozijnen? De borden(hoe heet dat?) die tegen de goten zitten? Dat is allemaal rot.
[...]

Wie keurt de keurder keurders? >:)
Een keurmerk? :+

LED-Maniak wijzigde deze reactie 04-02-2019 14:50 (7%)

Appeltaart is lekker!

• DirtyBird
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 20-04 11:32

DirtyBird

Praktiserend denker

Mijn vriendin en ik heb een bod uitgebracht op een woning, wat onze eerste koopwoning zou worden. We hebben hier dus geen ervaring mee.
Het huis is behoorlijk verouderd, maar we houden wel van klussen en zien dus een mooie kans om het naar onze smaak te maken. Het huis is behoorlijk groot, een beetje funky en heeft een flinke tuin.
De makelaar gaf bij de bezichtiging aan dat er al wel een bod was ontvangen en dat ze opzoek zijn naar een koper die snel kan en wil handelen.
Wij hebben besloten de vraagprijs te bieden o.v.v. financiering en een bouwkundige keuring. Daarnaast hebben we aangegeven dat we ons dossier bij de hypotheekverstrekker al zo goed als rond hebben en dat we met slechts een maand opzegtermijn van onze huurwoning zitten.

Vandaag werd ik gebeld door de makelaar met de volgende mededeling:
De twee biedingen liggen dicht bij elkaar en daarom wil hij beide partijen de kans geven hun bod te verbeteren. Hij gaf verder aan dat de andere partij ook een voorbehoud van bouwkundige keuring heeft, maar geen financieringsvoorbehoud. Ook gaf hij aan dat niet per se het hoogste bod het beste is, maar dat snelheid ook zeker gewenst is.

Verder wordt het huis verkocht met clausules die de verkoper vrijwaren van verantwoordelijkheden m.b.t. verborgen gebreken. Naar ons idee is dat geen probleem. Het huis lijkt structureel wel goed te zitten, maar vooral gedateerd te zijn ingericht (muren, vloeren, plafonds, etc) en we dekken ons enigszins in met de bouwtechnische keuring.

Ik vind deze manier van de makelaar niet erg kies en ik vraag me ook sterk af hoe serieus ik het moet nemen. Hij speelt ons niet tegen elkaar uit, want hij noemt geen bedragen, maar hij gaat ook geen onderhandeling aan. Het mag dus allemaal, maar het lijkt me duidelijk dat hij de prijs wil opdrijven.
Mijn vraag; wat lijkt jullie op basis van deze info de juiste strategie?

1) Laten weten dat we ons bod niet aanpassen.
2) Ons bod een klein beetje verhogen om een zekere gunfactor te houden en niet helemaal z'n bluf te callen.
3) Een serieuze verhoging doen van het bod?

Onze financiële ruimte laat nog wel wat toe, maar we willen ook graag een bouwdepot, dus bij voorkeur doen we het hiervoor. Het huis is niet in de randstad.

Disclaimer: noem me paranoïde, maar ik wil liever geen verdere details geven voor het geval de wel of niet bestaande andere gegadigde hier ook rondhuist en alle info krijgt die hij nodig heeft om te winnen :+

Het lastige van nietsdoen is dat je nooit weet wanneer je klaar bent.

• Martinusz
Als het bod dicht bij elkaar ligt, waarom start die makelaar dan niet gewoon de onderhandeling met 1 van de partijen?
Volgens mij is dit gewoon ordinair prijsverhogen met veel bluf.

• TheBorg
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 01:05

TheBorg

Resistance is futile.

DirtyBird schreef op maandag 4 februari 2019 @ 19:38:
Ik vind deze manier van de makelaar niet erg kies en ik vraag me ook sterk af hoe serieus ik het moet nemen.
Martinusz schreef op maandag 4 februari 2019 @ 19:44:
Als het bod dicht bij elkaar ligt, waarom start die makelaar dan niet gewoon de onderhandeling met 1 van de partijen?
Volgens mij is dit gewoon ordinair prijsverhogen met veel bluf.
Het mag niet eens.
Uitspelen is verboden
Onderhandelt de makelaar met meerdere partijen, dan geldt er een verbod op uitspelen. Dit houdt in dat het voor de makelaar niet toegestaan is om het bod van de ene partij te gebruiken om de andere partij onder druk te zetten het bod te verhogen. Met andere woorden: de makelaar mag geïnteresseerden niet tegen elkaar op laten bieden.
Meer:
https://www.deleeuw.nl/bl...2-het-verbod-op-uitspelen

TheBorg wijzigde deze reactie 04-02-2019 19:52 (12%)

• LED-Maniak

LED-Maniak

De makelaar vraagt toch gewoon een eindbod van beide partijen?

Morgen trouwens nogmaals een bezichtiging. Er zijn al 14 bezichtigingen geweest in 6 weken.
Tot op heden nog geen biedingen. :o

LED-Maniak wijzigde deze reactie 04-02-2019 19:54 (52%)

Appeltaart is lekker!

• DirtyBird
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 20-04 11:32

DirtyBird

Praktiserend denker

In de regel mag het, hij noemt geen bedragen vam de andere partij (al weten we natuurlijk niet of hij de andere partij wel ons bod heeft laten weten indien dit hoger is). Mijn gevoel zegt ook ordinaire bluf...maar hoe reeël is de kans dat een makelaar dat doet en hoe reeël is de kans dat een ander niet ruim onder de vraagprijs is gaan zitten gezien de staat van het huis en bijkomende clausules...

Het lastige van nietsdoen is dat je nooit weet wanneer je klaar bent.

• TheBorg
  • Laatst online: 01:05

TheBorg

Resistance is futile.

LED-Maniak schreef op maandag 4 februari 2019 @ 19:53:
De makelaar vraagt toch gewoon een eindbod van beide partijen?
Ik ben geen jurist en corrigeer me als ik er naast zit maar zoals ik het lees is een eindbod van toepassing als er één partij in onderhandeling is met de verkoper. Bij uitspelen hoeft er natuurlijk geen exact bedrag genoemd te worden. Als de makelaar zegt dat het heel dicht bij elkaar zit dan kun je afhankelijk van het object ook wel opmaken of dat 5 of 10 duizend Euro is.

Laatste keer dat ik een huis kocht ging het ook zo. Er waren iets van 3 biedingen, ik heb de makelaar toen gevraagd of er nog een kans om het bod te verhogen. Toen gaf hij expliciet aan dat daar geen mogelijkheid voor was omdat hij mensen niet tegen elkaar op mocht laten bieden.

• LED-Maniak

LED-Maniak

Als ik Knab moet geloven mag het:
https://bieb.knab.nl/hypo...re-kapers-op-de-kust-help
Als een bod van een ander beter is dan datgene waarover met jou wordt onderhandeld, kan jou worden gevraagd om een eindbod te doen. Is dit bod minder interessant dan het bod van jouw concurrentie, dan worden de onderhandelingen met jou helaas gestaakt om met de ander verder te onderhandelen.
bij inschrijving:
Iedereen mag dan binnen een bepaalde tijd een bod op het huis neerleggen bij de verkoopmakelaar. Er kan om een eindbod worden gevraagd, maar ook om een openingsbod. Alle bieders krijgen in dat laatste geval nog de kans om hun bod bij te schaven. Degene met de beste voorwaarden en het hoogste bod krijgt als eerste de kans om in onderhandeling te gaan.
Enige wat ik daar lees wat níet mag is zeggen wat de ander heeft geboden en vragen of je meer hebt te bieden.

Appeltaart is lekker!

• Harrie_
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online

Harrie_

🔴🔴🔴🔴🔴

Typische tactiek van de makelaar. Doorgaans melden ze dan niet dat er een bod is (want dat neigt dan teveel naar prijs opdrijven), maar dat er een andere 'geïnteresseerde' partij is. Dat gedoe altijd met 'op zoek zijn naar een koper die snel wil handelen' is natuurlijk ook gewoon je reinste onzin. Op de totale prijs van de woning maakt een week of twee natuurlijk ook niet het verschil voor de verkopende partij maar de makelaar zegt dit om er haast in te brengen zodat je het gevoel hebt dat je echt snel moet zijn omdat de woning anders aan je neus voorbij gaat.

Wat natuurlijk wel meespeelt is of de woning al langer te koop staat of niet (kun je daar antwoord op geven?). Woningen waar 'nog veel aan moet gebeuren' staan in ook in de huidige markt vaak wel wat langer te koop (maanden), in dat geval is het hele argument m.b.t. snel handelen natuurlijk nog grotere onzin. Het nadeel in deze is dat je de vraagprijs hebt geboden waarbij de makelaar sterk het vermoeden heeft dat de rek er nog niet uit is. Advies geven in deze is lastig, je zult maar net naast je droomwoning vissen omdat ik/we hier adviseren om er niets bij te doen.

• Tsurany
  • Niet online
Advies geven is lastig, je hebt simpelweg een informatie achterstand en moet daardoor speculeren wat de beweegredenen van de makelaar zijn en of er daadwerkelijk een sterker bod ligt/komt.

Uiteindelijk is het simpelweg een kwestie van gokken, hoe ver ben je bereid te gaan om dit huis te krijgen en hoe bang ben je achteraf spijt te krijgen?

• Bee.nl
  • Niet online

Bee.nl

zoemt

De twee biedingen liggen dicht bij elkaar en daarom wil hij beide partijen de kans geven hun bod te verbeteren. Hij gaf verder aan dat de andere partij ook een voorbehoud van bouwkundige keuring heeft, maar geen financieringsvoorbehoud. Ook gaf hij aan dat niet per se het hoogste bod het beste is, maar dat snelheid ook zeker gewenst is.
Deze tactiek hoor ik de laatste tijd wel vaker van mensen uit mijn omgeving. Soms tot het brutale aan toe met "als je nog een paar duizend meer biedt gaat het huis naar jou". Het is een vies spelletje, maar in de huidige huizenmarkt hebben de verkopers de touwtjes in handen. Voor jou zijn er immers nog 10 andere kopers, waardoor ze er gewoon mee weg komen. Ik zou er niet te veel aan toegeven, maar ik kan niet bepalen hoe graag je de woning wil ;)

Zo heb ik een paar maanden geleden mijn lesje wel geleerd bij het bieden op een appartement van ~170k. De verkopend makelaar zat bij de bezichtiging te pushen dat er al een onderhandeling was gestart, maar dat als ik een goed bod zou doen hij dat in overweging zou nemen. Ik bood iets boven de (al best hoge) vraagprijs en 2 dagen later wilde de makelaar plots met mij in zee. Voorlopig koopcontract zou worden opgesteld etc.

Ik vond het allemaal wel erg makkelijk gaan. Was het bluf? Dus ik had contact opgenomen met een taxateur en hij vertelde me dat de waarde ~10% lager lag dan mijn bod. Ik voelde me aardig bedrogen en daarop had ik mijn bod verlaagd. De makelaar wist niet hoe snel hij in de telefoon moest klimmen om verhaal te halen. Hij wist wel dat ik gelijk had, maar de koop ging niet meer door. Uiteindelijk heeft de woning nog een paar maanden te koop gestaan en is recentelijk verkocht, waarschijnlijk gewacht op die ene gek die het er wel voor over heeft.

Ik ben al bijna een jaar op zoek naar een woning en er zitten soms best goede en eerlijke makelaars tussen. Helaas zijn er ook genoeg gehaaide makelaars en daar ben ik niet van gediend. Al die prijsopdrijvende trucjes ben ik wel van genezen. Ik wil graag kopen, maar niet tegen elke prijs. Zonde van het geld.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Bee.nl herken het verhaal wel hoor, al moet ik zeggen dat hier in de buurt als er meer dan een paar bieders zijn, er automatisch gekozen wordt voor een 'eindbod' methode.

Vraag is alleen of je principes nu in de weg gaan zitten. Je had al eventjes in dat huis kunnen zitten natuurlijk. ;)

• Bee.nl
  • Niet online

Bee.nl

zoemt

Tegenwoordig kom ik niet eens meer aan bieden toe, laat staan principes :P Ik ben een starter en zoekende in de categorie tot 200k in de regio West-Brabant. Ik ben best bereid om een paar duizend extra te bieden, maar 10k+ bovenop pas ik voor.

De omloopsnelheid op de markt is momenteel zo gigantisch hoog dat woningen veelal binnen 2 weken verkocht zijn. Wat over blijft zijn oude woningen of klusgevallen, waar je alsnog tienduizenden euro's in moet pompen. Ik raak er soms best gefrustreerd van. Er zit niets anders op dan er heel kort op blijven zitten.

• LED-Maniak

LED-Maniak

Zelfs in Brabant ja?

Klus gevallen en oude woningen hoeft geen probleem te zijn. Veel woningen zijn nog láng niet toe aan de "energie transitie". Dus je kan nu een woning met label C of D kopen dat 'aardig' is. Maar je kan ook een woning met E of F kopen -die waarschijnlijk een stuk goedkoper is-, helemaal op smaak inrichten en direct isoleren naar het best mogelijk.

De woning waar ik morgen weer ga kijken is lek als een mandje. Zal een flink bedrag kosten om goed te krijgen, maar dan is het wel precies naar smaak en huizen van dat formaat zijn alweer een stuk meer waard. Zeker als dadelijk blijkt dat iedereen moet gaan klussen om zijn huis geisoleerd te krijgen.

LED-Maniak wijzigde deze reactie 04-02-2019 21:52 (7%)

Appeltaart is lekker!

• hippiepaci
  • Registratie: juli 2006
Mijn vriendin en ik heb een bod uitgebracht op een woning, wat onze eerste koopwoning zou worden. We hebben hier dus geen ervaring mee.
Het huis is behoorlijk verouderd, maar we houden wel van klussen en zien dus een mooie kans om het naar onze smaak te maken. Het huis is behoorlijk groot, een beetje funky en heeft een flinke tuin.
De makelaar gaf bij de bezichtiging aan dat er al wel een bod was ontvangen en dat ze opzoek zijn naar een koper die snel kan en wil handelen.
Wij hebben besloten de vraagprijs te bieden o.v.v. financiering en een bouwkundige keuring. Daarnaast hebben we aangegeven dat we ons dossier bij de hypotheekverstrekker al zo goed als rond hebben en dat we met slechts een maand opzegtermijn van onze huurwoning zitten.

Verder wordt het huis verkocht met clausules die de verkoper vrijwaren van verantwoordelijkheden m.b.t. verborgen gebreken. Naar ons idee is dat geen probleem. Het huis lijkt structureel wel goed te zitten, maar vooral gedateerd te zijn ingericht (muren, vloeren, plafonds, etc) en we dekken ons enigszins in met de bouwtechnische keuring.

Ik vind deze manier van de makelaar niet erg kies en ik vraag me ook sterk af hoe serieus ik het moet nemen. Hij speelt ons niet tegen elkaar uit, want hij noemt geen bedragen, maar hij gaat ook geen onderhandeling aan. Het mag dus allemaal, maar het lijkt me duidelijk dat hij de prijs wil opdrijven.
Mijn vraag; wat lijkt jullie op basis van deze info de juiste strategie?

1) Laten weten dat we ons bod niet aanpassen.
2) Ons bod een klein beetje verhogen om een zekere gunfactor te houden en niet helemaal z'n bluf te callen.
3) Een serieuze verhoging doen van het bod?

Onze financiële ruimte laat nog wel wat toe, maar we willen ook graag een bouwdepot, dus bij voorkeur doen we het hiervoor. Het huis is niet in de randstad.

Disclaimer: noem me paranoïde, maar ik wil liever geen verdere details geven voor het geval de wel of niet bestaande andere gegadigde hier ook rondhuist en alle info krijgt die hij nodig heeft om te winnen :+
Blijft lastig, zeker als je het gevoel hebt in een spelletje te zitten. Ga voor jezelf even goed na hoe graag je deze woning wil. Als dit echt je droomhuis is zou ik niet het risico willen nemen dat het op een paar duizend euro stuk loopt.
Ik zou nog wel even goed nadenken over de clausule mbt vrijwaring van verborgen gebreken versus een bouwkundige keuring. Zo'n keuring is echt niet zaligmakend en zal verborgen gebreken echt niet allemaal tevoorschijn toveren. Succes met je keuze!

• Tsurany
  • Niet online
@Bee.nl zo'n taxatie zegt ook vrij weinig. Het is een kwestie van vraag en aanbod, een exacte waarde is niet te bepalen. Een afwijking van 10% zegt helemaal niks en is absoluut geen indicatie van bedrog. Kan prima een conservatieve taxateur zijn die de ontwikkelingen niet helemaal volgt of het idee heeft daar niet in mee te willen gaan.

Ik heb zelf 7% boven de vraagprijs geboden en uiteindelijk de woning ook gekregen. Is het veel? Dat zeker, maar het aanbod is zo laag dat als je nu een stap wilt maken je bereid moet zijn dat te betalen of lang moet wachten. Zolang de rente zo laag blijft zullen de prijzen niet snel zakken, het aanbod is er gewoon niet. En zodra de rente stijgt en de prijzen wel gaan zakken betaal je alsnog evenveel, alleen dan als rente. Liever nu eenmalig 7% extra betalen dan elk jaar 1% extra rente tot de hoofdsom is afgelost.

Nu zit ik trouwens wel in een ander markt segment dan de meeste starters waardoor 7% extra al snel oploopt. Maar zelfs dan is de vraag gewoon groot.

Tsurany wijzigde deze reactie 04-02-2019 22:56 (8%)

• HereIsTom
Ik vind het maar rare spelletjes die makelaars spelen. Het zijn natuurlijk de kopers die erin meegaan.
Heb nu ook van die buren die met 5 anders kopers tegen elkaar op hebben geboden, uiteindelijk is de woning voor 50k meer verkocht dan de vraagprijs en twee keer zoveel als ik ervoor heb betaald.
Nu hebben de buren wel spijt omdat ze al hun geld erin hebben gestoken en en ook nog een maximale hypotheek.

• Valorian
HereIsTom schreef op maandag 4 februari 2019 @ 23:05:
Ik vind het maar rare spelletjes die makelaars spelen. Het zijn natuurlijk de kopers die erin meegaan.
Heb nu ook van die buren die met 5 anders kopers tegen elkaar op hebben geboden, uiteindelijk is de woning voor 50k meer verkocht dan de vraagprijs en twee keer zoveel als ik ervoor heb betaald.
Nu hebben de buren wel spijt omdat ze al hun geld erin hebben gestoken en en ook nog een maximale hypotheek.
Het zijn inderdaad de kopers die erin mee gaan, maar vergeet niet dat heel veel kopers ook gewoon tegelijkertijd een huis verkopen. En dan willen zij óók graag de hoofdprijs ontvangen en zijn ze maar wat blij met een manipulatieve makelaar die er het maximale voor ze uithaalt. Ik heb nog nooit gehoord dat iemand zei "ah, ik heb het gegund aan dat arme koppeltje wat er steeds niet tussenkwam, ook al had ik 10% extra kunnen vangen via een makelaar".

Als de buren nu spijt hebben dan begrijp ik niet waarom ze wel de keuze gemaakt hebben om 50k extra te bieden. Je doet dat toch uiteindelijk helemaal zelf, en als dat het het niet waard is kun je er gewoon nog vanaf zien, ook nog tot 3 dagen ná het tekenen van het koopcontract. Hadden ze dan na het tekenen geen spijt en een paar dagen later (na het verlopen van alle opties om er vanaf te zien) ineens toch? Of zijn ze stiekem gewoon nog steeds blij met hun keuze en hun huis en de bijbehorende maandlasten?

Maar eens dat het een complete gekte is, hoop dat de markt snel weer tot rust komt.

• Valorian
Tsurany schreef op maandag 4 februari 2019 @ 22:55:
@Bee.nl zo'n taxatie zegt ook vrij weinig. Het is een kwestie van vraag en aanbod, een exacte waarde is niet te bepalen. Een afwijking van 10% zegt helemaal niks en is absoluut geen indicatie van bedrog. Kan prima een conservatieve taxateur zijn die de ontwikkelingen niet helemaal volgt of het idee heeft daar niet in mee te willen gaan.
Jij doet toch iets in de juridische / hypothecaire tak van sport, of heb ik dat verkeerd onthouden? Weet jij toevallig ook hoe banken/taxateurs grosso modo omgaan met hoge overbiedingen? Als iemand bijv. een huis in Utrecht of A'dam ziet met een ogenschijnlijk reeele vraagprijs van 4 ton, en hij gaat in deze overspannen markt uiteindelijk voor 450K weg, ligt het dan voor de hand dat de taxatie ook op 450 uitkomt (aangezien dat kennelijk is wat "de gek er voor geeft" en dus wat het waard is = taxatie)? Of geeft een bank dan toch in de praktijk aan dat die laatste 50K echt 'lucht' is en kun je dan in de problemen komen bij het financieren (omdat je maar tot 100% mag lenen)?

• HereIsTom
Valorian schreef op maandag 4 februari 2019 @ 23:23:
[...]

Het zijn inderdaad de kopers die erin mee gaan, maar vergeet niet dat heel veel kopers ook gewoon tegelijkertijd een huis verkopen. En dan willen zij óók graag de hoofdprijs ontvangen en zijn ze maar wat blij met een manipulatieve makelaar die er het maximale voor ze uithaalt. Ik heb nog nooit gehoord dat iemand zei "ah, ik heb het gegund aan dat arme koppeltje wat er steeds niet tussenkwam, ook al had ik 10% extra kunnen vangen via een makelaar".

Als de buren nu spijt hebben dan begrijp ik niet waarom ze wel de keuze gemaakt hebben om 50k extra te bieden. Je doet dat toch uiteindelijk helemaal zelf, en als dat het het niet waard is kun je er gewoon nog vanaf zien, ook nog tot 3 dagen ná het tekenen van het koopcontract. Hadden ze dan na het tekenen geen spijt en een paar dagen later (na het verlopen van alle opties om er vanaf te zien) ineens toch? Of zijn ze stiekem gewoon nog steeds blij met hun keuze en hun huis en de bijbehorende maandlasten?

Maar eens dat het een complete gekte is, hoop dat de markt snel weer tot rust komt.
Met het huis zijn ze tevreden, maar de maandlasten vallen wel erg tegen.
Duur huis, nooit thuis ;)

• Tsurany
  • Niet online
@Valorian dat heb je verkeerd onthouden vrees ik. Er zitten hier wel wat makelaars en financieel adviseurs maar daar ben ik er niet een van.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

HereIsTom schreef op maandag 4 februari 2019 @ 23:33:
[...]

Met het huis zijn ze tevreden, maar de maandlasten vallen wel erg tegen.
Duur huis, nooit thuis ;)
Vraag me dat wel af of dat aan die 50k ligt.
Met de huidige rentes kost dat je 40 euro in de maand. Volgens mij gaat het dan elders in het proces mis.
Pagina: 1 ... 92 ... 96 Laatste

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True