Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 62 ... 366 Laatste
Acties:

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Wat onderhoudskosten is een apartement met actieve VVE wel heel prettig. Onze huidige woning (die ik waarschijnlijk eind van de maand in de verkoop zet) heeft bv 100 euro VVE-bijdrage per maand. Maar daarvan is er wel een gedegen meerjarenplan opgezet. Dakrenovatie, schilderwerken zijn natuurlijk standaard.
Maar het feit dat we ook rioolservice hebben en meerdere onderhoudsbedrijven die we kunnen optrommelen bij problemen is heel fijn. Dat ga ik wel missen in het nieuwe huis.

We laten nog een verkoopmakelaar komen voor een offerte voor de verkoop.

We zouden in eerste instantie de aankoopmakelaar ook willen inzetten als verkoopmakelaar, maar we willen toch even kijken wat de anderen zullen vragen.
Aan de andere kant, elke makelaar die je binnen laat voor een peiling kan uiteindelijk de aankoopmakelaar zijn van jouw toekomstige koper. Als die weet wat jouw uiterste prijs is...

Wat vinden jullie daar eigenlijk van?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

Quad schreef op maandag 11 september 2017 @ 18:31:
[...]

Van de 3 woningen heb ik er 2 afgebeld, om het na onze smaak te laten krijgen hadden we wat muren moeten laten slopen en de bijkomende hoge kosten kunnen betalen, dat is opzich wel mogelijk, maar we gaan eerst verder kijken bij huizen waar geen ingrijpende veranderingen nodig zijn.

Een 3e woning overdenken we nog, of een 2e bezichtiging zinvol is of dat we die ook af moeten bellen, voor we dat gaan doen gaan we ff nog eens 2 woningen bezichtigen morgen, ieder met zijn pro's en con's.
De twee woningen vielen ons gisteren best wel tegen, van 1 had ik in elk geval meer verwacht, maar de mogelijkheden in de tuin was echt krap, 25m² vs een eerder geziene woning die zo'n 80m² heeft.

Daarnaast oogde hij minder ruim dan we eerder hadden verwacht, maarja.. Hij is wel zowat instapklaar, nieuw vloertje erin, muren stucen en je was er al zowat. We gaan toch de eerdere woning proberen te bekijken voor een 2e keer, hopelijk vrijdag.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

• koentjuh
  • Nu online
kmf schreef op woensdag 13 september 2017 @ 10:53:
Wat onderhoudskosten is een apartement met actieve VVE wel heel prettig. Onze huidige woning (die ik waarschijnlijk eind van de maand in de verkoop zet) heeft bv 100 euro VVE-bijdrage per maand. Maar daarvan is er wel een gedegen meerjarenplan opgezet. Dakrenovatie, schilderwerken zijn natuurlijk standaard.
Maar het feit dat we ook rioolservice hebben en meerdere onderhoudsbedrijven die we kunnen optrommelen bij problemen is heel fijn. Dat ga ik wel missen in het nieuwe huis.

We laten nog een verkoopmakelaar komen voor een offerte voor de verkoop.

We zouden in eerste instantie de aankoopmakelaar ook willen inzetten als verkoopmakelaar, maar we willen toch even kijken wat de anderen zullen vragen.
Aan de andere kant, elke makelaar die je binnen laat voor een peiling kan uiteindelijk de aankoopmakelaar zijn van jouw toekomstige koper. Als die weet wat jouw uiterste prijs is...

Wat vinden jullie daar eigenlijk van?
Ik heb recent nog een makelaar binnen gehad voor een waardebepaling (afweging verbouwen of verhuizen), maar dat was voornamelijk eenrichtingsverkeer. Ik heb de beste man eea vertelt maar niks over wat ik er minimaal voor wil hebben. Dus snap het issues van die uiterste prijs niet echt? Waar ben je bang voor?

• kmf
  • Niet online

kmf

koentjuh schreef op woensdag 13 september 2017 @ 11:03:
[...]

Ik heb recent nog een makelaar binnen gehad voor een waardebepaling (afweging verbouwen of verhuizen), maar dat was voornamelijk eenrichtingsverkeer. Ik heb de beste man eea vertelt maar niks over wat ik er minimaal voor wil hebben. Dus snap het issues van die uiterste prijs niet echt? Waar ben je bang voor?
Niet bang. Gaat ook niet zo zeer om het minimum prijs, hoewel dat wel meetelt. Mes snijt wat dat betreft aan twee kanten. Makelaar zal dan niet onzinbiedingen laten doen.

Het ging me meer of het "netjes" is, als je een andere verkoopmakelaar inschakelt dan je aankoopmakelaar.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• koentjuh
  • Nu online
kmf schreef op woensdag 13 september 2017 @ 11:16:
[...]

Niet bang. Gaat ook niet zo zeer om het minimum prijs, hoewel dat wel meetelt. Mes snijt wat dat betreft aan twee kanten. Makelaar zal dan niet onzinbiedingen laten doen.

Het ging me meer of het "netjes" is, als je een andere verkoopmakelaar inschakelt dan je aankoopmakelaar.
Ah, ok. Ik kan me voorstellen dat je met je aankoopmakelaar sneller een deal kan maken voor het totale pakket (dus aankoop en verkoop). Het is niet zo heel gek dat je meerdere verkoopmakelaars laat langs komen. Een beetje prijs vergelijking kan nooit kwaad.

Verder zou ik me vooral laten leiden door de kennis die de makelaar heeft van de markt. Als je aankoopmakelaar heel goed is in de Amsterdamse markt, omdat je daar wil kopen, maar je verkoopt iets in Rotterdam, dan zou ik toch echt twee verschillende makelaars nemen.

[ Voor 7% gewijzigd door koentjuh op 13-09-2017 11:22 ]

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:13

Wailing_Banshee

You're Next

koentjuh schreef op woensdag 13 september 2017 @ 11:21:
[...]

Ah, ok. Ik kan me voorstellen dat je met je aankoopmakelaar sneller een deal kan maken voor het totale pakket (dus aankoop en verkoop). Het is niet zo heel gek dat je meerdere verkoopmakelaars laat langs komen. Een beetje prijs vergelijking kan nooit kwaad.

Verder zou ik me vooral laten leiden door de kennis die de makelaar heeft van de markt. Als je aankoopmakelaar heel goed is in de Amsterdamse markt, omdat je daar wil kopen, maar je verkoopt iets in Rotterdam, dan zou ik toch echt twee verschillende makelaars nemen.
Wij hebben onze verkoopmakelaar ook als aankoopmakelaar gebruikt. En dat heeft hij geweten! Ons huis was zo verkocht, maar hij heeft zo ongeveer de hele provincie af moeten reizen voor ons voor de aankoop van ons huis (drie keer een bod uitgebracht, bij de derde keer kwamen we overeen met de prijs) En dat was in een andere provincie zelfs (van Assen naar NO Groningen)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Purehz
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-09 14:51
Quad schreef op woensdag 13 september 2017 @ 11:03:
[...]

De twee woningen vielen ons gisteren best wel tegen, van 1 had ik in elk geval meer verwacht, maar de mogelijkheden in de tuin was echt krap, 25m² vs een eerder geziene woning die zo'n 80m² heeft.

Daarnaast oogde hij minder ruim dan we eerder hadden verwacht, maarja.. Hij is wel zowat instapklaar, nieuw vloertje erin, muren stucen en je was er al zowat. We gaan toch de eerdere woning proberen te bekijken voor een 2e keer, hopelijk vrijdag.
Wellicht MO tags met de huizen (die zijn afgevallen of alle)?
Krijgen we beter beeld van wat je zoekt en bezoekt ;)

• Sosua
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-09 10:36
koentjuh schreef op woensdag 13 september 2017 @ 11:03:
[...]

Je mag uiteindelijk zelf bepalen wat je wil vragen voor je huis. Echter, een beetje makelaar heeft redelijk kijk op "begeerte".

• kmf
  • Niet online

kmf

Wailing_Banshee schreef op woensdag 13 september 2017 @ 11:35:
[...]

Wij hebben onze verkoopmakelaar ook als aankoopmakelaar gebruikt. En dat heeft hij geweten! Ons huis was zo verkocht, maar hij heeft zo ongeveer de hele provincie af moeten reizen voor ons voor de aankoop van ons huis (drie keer een bod uitgebracht, bij de derde keer kwamen we overeen met de prijs) En dat was in een andere provincie zelfs (van Assen naar NO Groningen)
Wij hebben eerst een huis gekocht en gaan nu pas verkopen. Dus die moeite zal hij niet hoeven te doen. De "korting" wordt ook gegeven op de 2e offerte, dus op de verkoop. Dus we hebben nu geen voordeel gehad nog.
Dus wat dat betreft hebben we ook geen verplichtingen om de aankoopmakelaar in te zetten als verkoopmakelaar. Als een andere partij een betere aanbieding heeft...

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
redelijkheid.... Geen idee hebben lijkt het meer op bij ons dan. Vond het wel humor dat we onze woning 30k duurder verkocht hebben dan wat de 4 andere makelaars hadden geadviseerd. Onze makelaar ging er in mee plus dat ze ruim 2000 euro goedkoper was dan de meeste. En binnen 2 maanden verkocht voor het bedrag dat wij wilde hebben. Laten kwamen we een van de duurdere makelaar op een feestje tegen (had het niet door) vertelde ons verhaal dat makelaars een te grote greep hadden op de verkoopprijzen van de markt. De verkoop en de na taxatie waardoor als je te duur verkoopt je geen hypotheek kan krijgen. Plus dat we onze voor 30k meer verkocht hadden dan omliggende woningen hij was redelijk verbaast tja soms moet je gewoon eigenwijs zijn en doen.

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

Spannend, omdat we telkens bij een huis terug kwamen na andere bezichtigingen en ideeën, hebben we de makelaar gebeld voor een 2e afspraak.

Vanavond maar eens goed kijken naar dingetjes die we vooraf nog willen weten en mee willen nemen tijdens de bezichtiging, want dit kan een bepaald bod gaan bepalen.

Zal topic nog maar eens extra doorlezen voor nuttige informatie. :)

PVOutput☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Christiano007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:25

Christiano007

Ich bin der champion

En wij hebben finaal akkoord voor de hypotheek. Morgen tekenen bij onze adviseur.

Ter land, ter zee en in de kroeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:00

-tom-562

Oliesjeik

Christiano007 schreef op donderdag 14 september 2017 @ 21:48:
En wij hebben finaal akkoord voor de hypotheek. Morgen tekenen bij onze adviseur.
Gefeliciteerd! Ik ben aan het aftellen, 2 oktober hebben wij de sleuteloverdracht bij de notaris :) Ondertussen zijn we al een keer langs geweest bij het huis en hebben we kennis gemaakt met de huidige bewoners (is dat 'raar' of ongebruikelijk trouwens?), en hebben we een aantal dingen kunnen opmeten i.v.m. inkopen doen :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Dat is zeker niet ongebruikelijk, ik heb de vorige bewoners ook meermaals gezien en gesproken, zowel vóór de verkoop (toen ik met een aannemer alvast langs wilde komen) als nadien (toen ik nog wat praktische vragen had).

Je hoeft natuurlijk geen dikke vrienden te worden, maar een goed contact maakt het allemaal wel wat makkelijker, juist omdat je altijd wel iets tegenkomt waarbij je eigenlijk nog even wilt sparren met de oude bewoners.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

nare man schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 09:15:
Je hoeft natuurlijk geen dikke vrienden te worden, maar een goed contact maakt het allemaal wel wat makkelijker, juist omdat je altijd wel iets tegenkomt waarbij je eigenlijk nog even wilt sparren met de oude bewoners.
Nou, ik hoefde echt niet te sparren met de oude bewoner... En al helemaal niet van dingen die we tegen kwamen. Hij moest het huis verkopen en was het klassieke voorbeeld van een werkeloze die de naam van werkelozen slecht maakt (werkeloos, gescheiden en een huis wat al veel beter te verkopen was geweest als die plafondplaten met een spijkertje vastgemaakt waren geweest en het loshangende behang van de muren af was gehaald)

We krijgen bijna 11 jaar na dato nog steeds post voor hem...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Ach. verkopers zijn net mensen. Ieder is anders.

Ik heb geen contact met de vorige eigenaren, maar kon makkelijk met de verkoopmakelaar dingen regelen. Keuken inmeten, aannemers offertebesprekingen in pand. etc. Komt natuurlijk ook dat de vorige eigenaren er niet meer in wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antimute
  • Laatst online: 09-09 09:51

antimute

Developer

Mezelf nog even quoten:
antimute schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 09:50:
Zo ik ben blij dat ik me hier ook kan melden;
Na bijna 3 jaar onze benedenwoning/appartement verkocht. http://www.funda.nl/koop/...095047-blijhamsterweg-39/

Inmiddels ....
We zijn nu meer dan een maand verder en de ontbindende voorwaarde financiering van onze kopers is verstreken, met 5 dagen verlengd en inmiddels positief; bankgarantie via de notaris geregeld.

Dus die hobbel is genomen. 'Verkocht' op Funda en op de bordjes op t huis :*)
Met de aankoop en dus financiering van ons nieuwe huis de eerste strubbeling al gehad.

Verkopers(waar we zeer goed/veel contact mee hebben) gingen de 11de 2weken op vakantie en vrijdagmiddag de 8ste nog steeds geen taxateur gezien.
Dus heb ik uiteindelijk onze hypotheekadviseur te pakken kunnen krijgen en die heeft er meteen werk van gemaakt zodat de taxateur om 18:30 alsnog voor de deur stond.

Bleek dat ze eerst op Funda hadden gezocht(huis staat niet op Funda) en later konden ze de makelaar niet vinden(er is geen makelaar) en dus geen verdere actie ondernomen...

Vaag verhaal maar uiteindelijk is de taxatie uitgevoerd en daar krijgen we vandaag bericht van.
Ik hoor net dat de financiering verder geen probleem is, was nog even de vraag aangezien ik aandelen heb en omdat m'n vrouw geen ORV kan afsluiten.

i9 9900K, ASRock B365 Phantom Gaming 4, 32GB DDR4, EVGA RTX3070Ti XC3 ULTRA GAMING

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 09:47:
[...]

Nou, ik hoefde echt niet te sparren met de oude bewoner... En al helemaal niet van dingen die we tegen kwamen. Hij moest het huis verkopen en was het klassieke voorbeeld van een werkeloze die de naam van werkelozen slecht maakt (werkeloos, gescheiden en een huis wat al veel beter te verkopen was geweest als die plafondplaten met een spijkertje vastgemaakt waren geweest en het loshangende behang van de muren af was gehaald)

We krijgen bijna 11 jaar na dato nog steeds post voor hem...
Tsja, ymmv natuurlijk.

Zelf heb ik het altijd erg nuttig gevonden, omdat de vorige bewoners toch meer weten van de onderhoudsgeschiedenis en de ins en outs van het huis. Zoiets ontdek je na verloop van tijd zelf ook wel, maar het is gewoon een stuk handiger als je dat even kunt vragen via de app ofzo.

Overigens moet het natuurlijk wel zakelijk blijven. Toen ik mijn vorige koopwoning had gekocht, moest ik na enkele maanden de verkopers alsnog aansprakelijk stellen in verband met een verborgen gebrek. Ik had daarvoor wel altijd goed contact met ze gehad, maar dat was toen wel over.

[ Voor 3% gewijzigd door nare man op 15-09-2017 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Dat is dan wel jammer ja. Hopelijk komt dat bij ons niet voor. Temeer omdat de huidige bewoners een huis gekocht hebben 1 straat achter ons, en daarbij komt ook nog dat het dorp nog geen 1500 inwoners heeft :P dus je komt elkaar altijd wel tegen.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nare man
Ja, dan wil je het liever vermijden, maar soms heb je geen keus.

In mijn geval ging het om een vrij grote schade (1500 euro) terwijl bovendien de verkopers het gebrek wel kenden en ik het gebrek niet kon kennen. Dat ga ik echt niet zelf dragen. Dan vinden ze me maar niet aardig.

Zij schakelden een rechtsbijstandsverzekeraar in, maar met wat tactische briefjes heb ik het weten te schikken op 80% van de schade.

[ Voor 8% gewijzigd door nare man op 15-09-2017 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keko12
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09:40
-tom-562 schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 08:48:
[...]

Gefeliciteerd! Ik ben aan het aftellen, 2 oktober hebben wij de sleuteloverdracht bij de notaris :) Ondertussen zijn we al een keer langs geweest bij het huis en hebben we kennis gemaakt met de huidige bewoners (is dat 'raar' of ongebruikelijk trouwens?), en hebben we een aantal dingen kunnen opmeten i.v.m. inkopen doen :P
Ik vind dat niet raar en eigenlijk erg prettig. De huidige bewoners van het huis dat ik onlangs gekocht heb gaven aan dat ik zo vaak mocht langskomen als ik wilde om dingen te bekijken, in te meten of als ik iets speciaals wil doen om bijvoorbeeld de tuin winterklaar te maken.
Echt fijn. Heb nu deze week mijn oude huis verkocht en wil me zeker ook zo opstellen tegen de kopers van mijn huis (al hebben zij gekocht zonder bouwtechnische keuring en ik vermoed dat ze ook niet willen verbouwen, dus wellicht zie ik ze ook niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06:54
keko12 schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 14:45:
[...]
om bijvoorbeeld de tuin winterklaar te maken.
Mijn vriendin heeft bij de verkoop van ons huis alle planten/bomen/struiken in de tuin gelabeld, zodat de nieuwe bewoners (die 0 ervaring hadden met tuinen want daarvoor appartement) de tuin goed konden bijhouden. Zelf zou ik zó ver niet gaan, maar de kopers konden het wel erg waarderen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nare man
Ja, het zijn gewoon van die praktische dingen: welke planten staan er, welke RAL-kleur zit er op de kozijnen, dat soort dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007

Christiano007

Ich bin der champion

Heeft iemand een idee hoe je trouwens de voorlopige teruggave regelt bij de aankoop van een woning aan het einde van het jaar?

Wij willen zelf het liefst gewoon elke maand renteaftrek ontvangen, maar omdat we half november het huis hebben , vraag ik mij af of het wel zin heeft om dat voor die anderhalve maand te doen ? Kunnen we niet beter wachten met de VT en de aangifte van 2017 doen met ook gelijk alle kosten die aftrekbaar zijn mee te nemen zonder dat we steeds dingen moeten gaan wijzigen bij de BD?

Of maakt dat niets uit omdat je in januari ook gewoon maandelijks rente teruggave wilt?

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Sandyman538

SandstorM [148839]

Christiano007 schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 22:43:
Heeft iemand een idee hoe je trouwens de voorlopige teruggave regelt bij de aankoop van een woning aan het einde van het jaar?

Wij willen zelf het liefst gewoon elke maand renteaftrek ontvangen, maar omdat we half november het huis hebben , vraag ik mij af of het wel zin heeft om dat voor die anderhalve maand te doen ? Kunnen we niet beter wachten met de VT en de aangifte van 2017 doen met ook gelijk alle kosten die aftrekbaar zijn mee te nemen zonder dat we steeds dingen moeten gaan wijzigen bij de BD?

Of maakt dat niets uit omdat je in januari ook gewoon maandelijks rente teruggave wilt?
Gewoon aanvragen, wordt uiteindelijk toch allemaal wel verrekend bij je jaaropgave. Doorlooptijd van de belastingdienst kan ook nog wel eens een weekje of 6 a 8 zijn, dus wie weet krijg je sowieso je eerste betaling pas in het nieuwe jaar.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online

Je moet het sowieso een keer aanvragen, anders krijg je het niet maandelijks vooraf. Als je aan het einde van het jaar aangifte doet, ga je het niet vanzelf voor volgend jaar maandelijks ontvangen.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Gewoon dit jaar de normale aangifte en alvast voorlopige aangifte voor volgend jaar.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cooldevice
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 24-08 15:02
Heeft iemand ervaring met het volgende?

Samen met mijn vriendin een huis gekocht en alles verliep eigenlijk zeer soepel, tot we vandaag te horen kregen dat de werkgeversverklaring van mijn vriendin werd afgekeurd. Geval is namelijk dat er in haar situatie ook overuren worden uitgekeerd maar dat dit niet vermeld staat in de verklaring. Wat erop neer komt dat de verklaring en loonstrook afwijken van elkaar. Wat ik zover kon vinden is dat dit via een voetnoot vermeld kan worden op de verklaring, aangezien er geen optie op de verklaring al aanwezig is om dit te vermelden.

Het lijkt me dat het aanvraag systeem een verschil ziet en het daarom dus is afgekeurd, alsof de extra uitbetaling van uren een slecht iets is :P

“Creativity is a highfalutin word for the work I have to do between now and Tuesday.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@Cooldevice zou even met je adviseur bellen. Ik denk dat dit wel snel opgelost kan worden als die extra uren niet benodigd zijn voor de hypotheek.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emma1986
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 03-09 09:26
Ik ben momenteel aan het kijken hoe we onze hypotheek gaan regelen. Ik heb het idee dat het redelijk eenvoudig zelf uit te zoeken is (het is onze eerste woning), door hypotheekrentes en voorwaarden te vergelijken, denk ik eigenlijk al te weten wat voor ons het voordeligst is (hypotheekverstrekker + vorm + rentevaste periode). Ik ben dus geneigd om op zoek te gaan naar een zo goedkoop mogelijke hypotheekbemiddeling. Of is jullie ervaring dat het toch wat complexer is dan dat eens je eraan begint (ben wat bezorgd dat ik misschien dingen over het hoofd zie)? Wat het misschien wel ingewikkelder maakt, is dat we momenteel nog niet in Nederland wonen (vriend heeft er wel al contract in loondienst getekend), ik weet niet of banken daar moeilijk over doen?

Als ik voor een goedkope optie ga, dan kom ik uit op online hypotheekadviseurs (bv OHAO) of een execution only formule (maar dan kan je niet tussen alle hypotheekverstrekkers kiezen, dus dan moet ik eens berekenen wat alles samengenomen voordeliger is: goedkopere advieskosten of lagere rente). Zijn er mensen op het forum die daar goede/slechte ervaringen mee hebben?

En een laatste misschien wat technische vraag: financieringskosten zijn fiscaal aftrekbaar. Wordt dit (samen met de hypotheekrenteaftrek) vergeleken met het eigenwoningforfait waarbij als de totale aftrek kleiner is dan het forfait het verschil naar 0 herleid wordt (wet Hillen), of worden deze financieringskosten hier los van gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:47
Wij kiezen ervoor om het zonder hypotheekadviseur te doen, na eerder wel een oriënterend gesprek gehad te hebben. Mijn affiniteit met geldzaken is groot genoeg om het zelf te kunnen. Ik zal binnenkort mijn eigen rekenexcel eens online zetten.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emma1986
CurlyMo schreef op maandag 18 september 2017 @ 23:34:
[...]

Wij kiezen ervoor om het zonder hypotheekadviseur te doen, na eerder wel een oriënterend gesprek gehad te hebben. Mijn affiniteit met geldzaken is groot genoeg om het zelf te kunnen. Ik zal binnenkort mijn eigen rekenexcel eens online zetten.
Een oriënterend gesprek kunnen we inderdaad doen, dat kan ook helpen bij het inschatten of we graag wat meer advies krijgen. Hebben jullie al een idee via welke weg jullie de hypotheek gaan afsluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ancent
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 19-12-2023
Emma1986 schreef op maandag 18 september 2017 @ 23:02:
En een laatste misschien wat technische vraag: financieringskosten zijn fiscaal aftrekbaar. Wordt dit (samen met de hypotheekrenteaftrek) vergeleken met het eigenwoningforfait waarbij als de totale aftrek kleiner is dan het forfait het verschil naar 0 herleid wordt (wet Hillen), of worden deze financieringskosten hier los van gezien?
De inkomsten eigen woning (zoals eigenwoningforfait) worden afgetrokken van de aftrekbare uitgaven eigen woning (zoals rente, maar dus ook de financieringskosten).

Wil je zoveel spaargeld inbrengen dan? ;). Ik lees dat het je eerste woning wordt, dus geen inbreng van overwaarde. In de situatie dat je maar een kleine hypotheek nodig hebt en veel eigen vermogen hebt zou je ook aflossingsvrij kunnen overwegen. Huis in box 1, hypotheek in box 3. In dat geval zou advies waarschijnlijk wel een verstandige keuze zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door Ancent op 19-09-2017 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
koentjuh schreef op woensdag 13 september 2017 @ 10:29:
Nu heb ik op dit moment een bankspaarhypotheek met 100% aflossing aan einde looptijd. De rentevast periode loopt over 2 jaar af. Ik heb al eens zitten rekenen wat het effect op de netto maandlasten is bij een rente herziening over 2 jaar, maar daar schiet je relatief weinig mee op. Kort gezegd leidt de daling van de rente last tot een stijging van de inleg op de bankspaarrekening en vice versa.
Ja, en daarbij is de rente wel aftrekbaar, maar de premie niet. Het is natuurlijk allemaal heel erg afhankelijk hoe de situatie precies is maar het is helemaal niet ondenkbaar dat je met een lage rente netto meer kwijt bent dan met een hoge rente.
Als ik nu een extra hypotheek afsluit zit ik met notaris en advies kosten, die ik misschien over 2 jaar ook weer heb als ik naar mijn bankspaarhypotheek ga kijken.
Normaal gesproken heb je bij een simpele rentewijziging geen notariskosten. Ik weet eerlijk gezegd niet precies of je wel advieskosten krijgt, dat ligt er waarschijnlijk ook aan of je een hypotheek hebt waar je destijds al "alles" voor hebt betaald dmv provisie die de adviseur krijgt/kreeg of dat je de adviseur apart moest betalen.

Een PL mag je niet altijd boetevrij aflossen, daar moet je ook op letten.

Wellicht kan het in jouw geval ook nog aantrekkelijk zijn om de rentevastperiode nu open te breken (rentemiddeling) zeker als je ook nog andere zaken wil organiseren als een tweede hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-10-2021

T.E

Ik en mijn vriendin zitten met een probleempje.

We waren alleen aan het rondkijken voor een woning. En hadden 2 nieuwbouw projecten bekeken maar de locatie was niet veel. Nu zijn we tegen een project aangelopen wat we wel echt interessant vinden.
Een 2 onder 1 kapper met garage, vrij grote tuin en een hele mooie groene omgeving.
We hebben ook veel bestaande woningen bekeken maar het is allemaal niet veel. Of het is vrij oud, rijtjeswoning, of weer veel te duur omdat er weer veel aangedaan moet worden, of het is alweer verkocht. De huizenmarkt staat op zijn kop.
Maargoed vorige week bij de makelaar geweest en het ziet er allemaal netjes uit.
Financieel allemaal geen probleem. Enigste nadeel. Van de 6 zijn er pas 2 verkocht. Wij zouden nr 3 zijn en bij 4 verkochte woningen gaat er gebouwd worden. De rest staat wel in optie.
Start datum 1e kwartaal 2018. Dus voor het klaar zou zijn is het eind 2018/begin 2019 mits alles goed gaat. We weten even niet wat we moeten doen. Of al die tijd wachten tot het klaar is of wachten tot er alsnog een bestaande woning vrij komt.
Mn vriendin twijffelt ook omdat dit pas het eerste echte huis is wat we gezien hebben en is bang dat er over 2 maanden een supermooi huis vrij komt die klaar is.
Wat zouden jullie doen?

[ Voor 7% gewijzigd door T.E op 19-09-2017 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

@T.E Wat wil je dat we hierover zeggen? Het blijft (zeker voor anderen) koffiedik kijken. Jullie moeten toch zelf de uiteindelijke knoop doorhakken.

Zelf zou ik zeggen:
- ga je voor de zekerheid dat je die nieuwbouwwoning dan over een tijdje gaat betrekken en zelf naar hartelust kan inrichten, of;
- ga je afwachten tot een geschikte bestaande woning vrijkomt waarbij je niet zeker hebt dat alles 100% je eigen smaak is?

Kort gezegd: ga je voor zekerheid of ga je de gok op een beter alternatief nemen?

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nare man
Voor huizen geldt: bij twijfel niet inhalen. Zoals je zelf aangeeft heb je nog nagenoeg niets bekeken, dus gewoon lekker verder kijken als je hier niet meteen het 'wow'-gevoel bij hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArCadE
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

ArCadE

No banana available

T.E schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 09:09:

We waren alleen aan het rondkijken voor een woning. En hadden 2 nieuwbouw projecten bekeken maar de locatie was niet veel. Nu zijn we tegen een project aangelopen wat we wel echt interessant vinden.
Een 2 onder 1 kapper met garage, vrij grote tuin en een hele mooie groene omgeving.
We hebben ook veel bestaande woningen bekeken maar het is allemaal niet veel. Of het is vrij oud, rijtjeswoning, of weer veel te duur omdat er weer veel aangedaan moet worden, of het is alweer verkocht. De huizenmarkt staat op zijn kop.
Maargoed vorige week bij de makelaar geweest en het ziet er allemaal netjes uit.
Financieel allemaal geen probleem. Enigste nadeel. Van de 6 zijn er pas 2 verkocht. Wij zouden nr 3 zijn en bij 4 verkochte woningen gaat er gebouwd worden. De rest staat wel in optie.
Start datum 1e kwartaal 2018. Dus voor het klaar zou zijn is het eind 2018/begin 2019 mits alles goed gaat. We weten even niet wat we moeten doen. Of al die tijd wachten tot het klaar is of wachten tot er alsnog een bestaande woning vrij komt.
Mn vriendin twijffelt ook omdat dit pas het eerste echte huis is wat we gezien hebben en is bang dat er over 2 maanden een supermooi huis vrij komt die klaar is.
Wat zouden jullie doen?
Waar is dit? De nieuwbouw projecten die ik tegenkom zijn allemaal binnen no-time verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
T.E schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 09:09:

We hebben ook veel bestaande woningen bekeken maar het is allemaal niet veel.

Mn vriendin twijffelt ook omdat dit pas het eerste echte huis is wat we gezien hebben en
je spreekt jezelf tegen, heb je nu wel of niet meer huizen bekeken ?
is bang dat er over 2 maanden een supermooi huis vrij komt die klaar is.
Wat zouden jullie doen?
En dit houd je altijd, er kan altijd een beter/mooier/groter/..... /.... huis vrijkomen net nadat je ergens de knoop hebt doorgehakt.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E

T.E

ArCadE schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 09:27:
[...]

Waar is dit? De nieuwbouw projecten die ik tegenkom zijn allemaal binnen no-time verkocht.
Omgeving Den Bosch. Staan zoiezo redelijk veel bouwprojecten waar nog woningen vrij zijn. Alleen de mooiste woningen zijn vaak wel verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E

T.E

ZeRoC00L schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 09:29:
[...]

[...]

En dit houd je altijd, er kan altijd een beter/mooier/groter/..... /.... huis vrijkomen net nadat je ergens de knoop hebt doorgehakt.
Fout geschreven. Bedoel het eerste huis wat we zien wat ons echt aanstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

T.E schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 09:30:
[...]

Fout geschreven. Bedoel het eerste huis wat we zien wat ons echt aanstaat.
Wat ik ook al eerder zei: wat is dan nog het bezwaar om dit niet te doen? Het lange wachten?

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
Nieuwbouw kost nu eenmaal tijd. Als je echt weg wilt uit je huidige woning kun je beter blijven zoeken naar een geschikte bestaande woning waar je snel in kunt trekken.
Maar als je het nog wel een jaartje uit houdt en de nieuwe woning je bevalt: doen. Die tijd is ook een leuke tijd, omdat je veel dingen voor je nieuwe huis moet uitzoeken (keuken/sanitair/tuinontwerp/etc.).

Wachten tot er iets mooiers/beters voorbij komt kun je doen totdat je een ons weegt. Dus knoop doorhakken en dan ook niet meer blijven rondkijken wat er nog meer op de markt komt, want daar heb je niets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectronLion
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-02-2022
ArCadE schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 09:27:
[...]

Eén van de projecten waar wij naar gekeken hebben: (Park Triangel, Waddinxveen voor als je iets globaler wilt zoeken)

https://www.funda.nl/nieu...062-plan-parkzoom-fase-2/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

Iemand toevallig huizenjacht gezien vanavond op SBS6? Huis van mijn broer komt daarin voor, helaas na ruim 5.5 jaar verkocht. :+

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Laatst online: 22:47
Voor wie zelf snel zijn hypotheek wil uitrekenen. Hier de spreadsheet die ik gebruik. Als je verbeteringen hebt, voer die dan vrijblijvend door. Zo weet ik bijvoorbeeld de formule niet om de totale rente voor een bepaald jaar bij een lineaire hypotheek. De rest klopt vrijwel perfect met alle andere (ondoorzichtige) online reken tools. Maak voor eigen gebruikt graag even een kopie.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik zal binnenkort een toevoeging doen voor een tweede hypotheek (bijv. een familiehypotheek) om het voordeel uit te rekenen.

[ Voor 6% gewijzigd door CurlyMo op 22-09-2017 23:53 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emma1986
Ancent schreef op maandag 18 september 2017 @ 23:55:
[...]

De inkomsten eigen woning (zoals eigenwoningforfait) worden afgetrokken van de aftrekbare uitgaven eigen woning (zoals rente, maar dus ook de financieringskosten).

Wil je zoveel spaargeld inbrengen dan? ;). Ik lees dat het je eerste woning wordt, dus geen inbreng van overwaarde. In de situatie dat je maar een kleine hypotheek nodig hebt en veel eigen vermogen hebt zou je ook aflossingsvrij kunnen overwegen. Huis in box 1, hypotheek in box 3. In dat geval zou advies waarschijnlijk wel een verstandige keuze zijn.
We hebben inderdaad al goed kunnen sparen, waardoor het te lenen bedrag meevalt. Wat zou het voordeel zijn van een aflossingsvrije lening in box 3? Ben niet heel vertrouwd met Nederlands belastingssysteem en heb het proberen uit te zoeken, maar zie het niet direct. Bedankt voor het meedenken!

En bedankt CurlyMo voor de Excel, zal ik morgen eens mee aan de slag gaan :-)

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

[...]

[...]

Haha, om die reden heb ik een Funda-verbod gekregen van mijn vriendin :+ En ik kijk stiekem toch,
maar ik ben tot nu toe nog niks tegen gekomen (binnen ons budget :P) wat beter/mooier/leuker was dan dat we nu hebben 8)

@T.E ik denk dat je gewoon voor jezelf moet bepalen of je het huis wilt, daar kunnen wij je lastig advies in geven. Wachten op nieuwbouw moet je altijd. Aan de andere kant, als je ergens voor gaat, moet je er ook voor gaan en niet meer achterom kijken (lees: naar andere huizen). En als je twijfelt, niet doen. Het is niet ff een pakje boter wat je koopt ofzo!

Vaak bu'j te bang!

• ACRNM
  • Laatst online: 11-12-2024
Hmmm...toen eenmaal alles duidelijk was omtrent het appartement waar wij op wilden bieden kreeg ik van de makelaar te horen: ''er is een mondelinge overeenkomst met een andere partij maar nog niets ondertekend''....hint...hint?
Dus hem gezegd dat we het graag horen mocht de koop niet doorgaan en we dan een passend bod uit willen brengen. Met in ons achterhoofd wetende dat die kans klein was. Status op Funda was toen ook ' onder bod' Nu wil het toeval dat vandaag de status weer terug naar ' beschikbaar' is gegaan (na een kleine week).
Ik vermoed (dikke vette aanname) dat de financiering is geklapt omdat taxatiewaarde lager was dan verwacht en het eigen geld niet bijeen gebracht kon worden (de vraagprijs was aardig hoog namelijk).

Wat is nu wijsheid? Zelf een bod opsturen of even wachten om te kijken of de makelaar contact op gaat nemen? Gevoel zegt optie 2 om niet 'zwak' over te komen, maar dat kan betekenen dat iemand ons voor is straks natuurlijk. In ieder geval zullen we laag in gaan zetten omdat ik toch verwacht dat een al mislukte verkoop + de huidige omstandigheden (1 van de 2 zit in het buitenland voor werk de ander wil er achteraan) toch wel enige leverage geven.

• Sosua
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-09 10:36
ACRNM schreef op woensdag 20 september 2017 @ 08:55:
Hmmm...toen eenmaal alles duidelijk was omtrent het appartement waar wij op wilden bieden kreeg ik van de makelaar te horen: ''er is een mondelinge overeenkomst met een andere partij maar nog niets ondertekend''....hint...hint?
Dus hem gezegd dat we het graag horen mocht de koop niet doorgaan en we dan een passend bod uit willen brengen. Met in ons achterhoofd wetende dat die kans klein was. Status op Funda was toen ook ' onder bod' Nu wil het toeval dat vandaag de status weer terug naar ' beschikbaar' is gegaan (na een kleine week).
Ik vermoed (dikke vette aanname) dat de financiering is geklapt omdat taxatiewaarde lager was dan verwacht en het eigen geld niet bijeen gebracht kon worden (de vraagprijs was aardig hoog namelijk).

Wat is nu wijsheid? Zelf een bod opsturen of even wachten om te kijken of de makelaar contact op gaat nemen? Gevoel zegt optie 2 om niet 'zwak' over te komen, maar dat kan betekenen dat iemand ons voor is straks natuurlijk. In ieder geval zullen we laag in gaan zetten omdat ik toch verwacht dat een al mislukte verkoop + de huidige omstandigheden (1 van de 2 zit in het buitenland voor werk de ander wil er achteraan) toch wel enige leverage geven.
Hoe lang heeft het huis te koop gestaan? In deze tijd is pielen met de prijs (onderbieden) alleen nog echt handig met huizen die al een paar maanden op funda staan. Kan dus goed zijn dat je je hand overspeeld. Als je het wil hebben dan zou ik dat in overweging nemen.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zou er gelijk op reageren als je het huis wilt hebben. Voor hetzelfde geld zijn er meer geïnteresseerden. Gewoon die makelaar bellen, zeggen dat je zag dat het huis weer beschikbaar is en dat je een bod wilt doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nare man
Precies. Wachten tot de makelaar contact met jou opneemt in een pure verkopersmarkt betekent dat je gegarandeerd achter het net vist.

Als je vermoedt dat de eerste koop niet is doorgegaan omdat de koper de financiering niet rond kreeg dan begrijp ik overigens niet waarom je denkt dat dat een drukkende invloed zou hebben op de prijs.

[ Voor 43% gewijzigd door nare man op 20-09-2017 09:40 ]

• MeZZiN

Wat is nu wijsheid? Zelf een bod sturen of even wachten om te kijken of de makelaar contact op gaat nemen? Gevoel zegt optie 2 om niet 'zwak' over te komen, maar dat kan betekenen dat iemand ons voor is straks natuurlijk. In ieder geval zullen we laag in gaan zetten omdat ik toch verwacht dat een al mislukte verkoop + de huidige omstandigheden (1 van de 2 zit in het buitenland voor werk de ander wil er achteraan) toch wel enige leverage geven.
Het is altijd een reden om iets te kunnen denken. Maar als jij ziet dat hij weer op de markt is neem gewoon contact op en leg je bod neer niets raar of zwak aan gewoon zakelijk. Maar bied wat jij het waard vind als hij te hoog in de markt staat dan zal jij ook moeite hebben om je financiering rond te krijgen

Ik zou gewoon bieden wat je normaal zou bieden en zien of ze happe. Willen ze echt verkopen dan komen ze wel met een tegenbod als het hun niet bevalt.

Plus de kans is er dat ze een nieuwe inzicht hebben dat de woning toch niet zo veel waard is.

• ArCadE
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

ArCadE

No banana available

ElectronLion schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 11:38:
[...]

Eén van de projecten waar wij naar gekeken hebben: (Park Triangel, Waddinxveen voor als je iets globaler wilt zoeken)

https://www.funda.nl/nieu...062-plan-parkzoom-fase-2/
Bedankt, maar we zoeken meer in de omgeving van Utrecht.

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:52

Je kan even een dagje wachten en dan morgen contact opnemen, als dat nog niet is gedaan door de makelaar. Als je serieus geïnteresseerd bent, moet je toch een afweging maken tussen het spelen van een spelletje en zorgen dat je je kansen niet verspeelt :)

• ACRNM
It's a thin line :)

Bedankt voor de reacties allen.
Ik denk dat we in ieder geval alvast even het bod opstellen en het dan einde middag gewoon versturen naar de makelaar. Nog even peinzen wat we met de prijs gaan doen, het is simpelweg niet waard wat ze ervoor vragen (vermoedelijke reden dat de koop ook is afgeketst) en als ze het voor een lagere prijs niet willen verkopen dan is het ook gewoon snel klaar. Wat dat betreft zijn we wel bereid om weg te lopen zodra de prijs boven X uitkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nare man
Waarom bel je niet gewoon met die makelaar? Ik snap dat gemail nooit zo. Telefonisch heb je meteen iemand te pakken en kun je ook veel beter peilen/aanvoelen hoe die ander 'erin zit'. En waarom wachten tot einde middag als je nu al weet wat je wilt bieden?

Ik vind 't allemaal prima hoor, 't is jouw feestje, maar mensen denken soms iets te moeilijk over onderhandelen. Gewoon bellen en dan hoor je snel genoeg of je eruit komt of niet.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

-tom-562 schreef op woensdag 20 september 2017 @ 08:11:
[...]

Haha, om die reden heb ik een Funda-verbod gekregen van mijn vriendin :+ En ik kijk stiekem toch,
maar ik ben tot nu toe nog niks tegen gekomen (binnen ons budget :P) wat beter/mooier/leuker was dan dat we nu hebben 8)

@T.E ik denk dat je gewoon voor jezelf moet bepalen of je het huis wilt, daar kunnen wij je lastig advies in geven. Wachten op nieuwbouw moet je altijd. Aan de andere kant, als je ergens voor gaat, moet je er ook voor gaan en niet meer achterom kijken (lees: naar andere huizen). En als je twijfelt, niet doen. Het is niet ff een pakje boter wat je koopt ofzo!
Als je niet twijfelt (dit is mijn huis!) dan kun je kijken wat je wilt, maar zul je altijd vergelijken met het huis wat je gaat kopen en eigenlijk altijd slechter uitvallen. Tenminste, dat was bij mij wel zo. De drang om te kijken naar huizen was eigenlijk ook redelijk snel weer weg nadat we "ons" huis gevonden hadden (zat 5 maanden tussen voorlopige aankoop en overdracht)

@ACRNM ik heb eigenlijk maar 1 tip: laat je niet gek maken. Jij bent de enige die weet wat je wilt betalen en wat jij het huis waard vindt.

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:55
[...]

[...]

Wij hadden dit "dilemma" ook, letterlijk het eerste huis dat we bekeken (in juli) stond ons enorm aan. De enige reden om niet meteen een bod uit te brengen was dat we verder nog niks anders gezien hadden.

Uiteindelijk hebben we dus wel direct na de bezichtiging geboden en het huis gekocht. Daarna zijn we Funda in de gaten blijven houden (uit nieuwsgierigheid) en nadien is er eigenlijk helemaal niets meer voorbij gekomen waarbij we op basis van de advertentie het gevoel hadden dat het vergelijkbaar of beter zou zijn geweest dan wat we nu hebben.

Inmiddels zijn we afgelopen weekend verhuisd en zijn we erg blij dat we het eerste en enige bekeken huis gekocht hebben :*)

Catch a smile out there!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-09 20:10

Kju

[...]Status op Funda was toen ook ' onder bod' Nu wil het toeval dat vandaag de status weer terug naar ' beschikbaar' is gegaan (na een kleine week).
Ik vermoed (dikke vette aanname) dat de financiering is geklapt omdat taxatiewaarde lager was dan verwacht en het eigen geld niet bijeen gebracht kon worden (de vraagprijs was aardig hoog namelijk).[...]
Ik hoop ook niet dat je je hierin vergist. Zoals je het hier omschrijft is het aannemelijk dat ze alleen niet over prijs zijn uitgekomen. Als ze met een financiering bezig waren geweest hadden ze al lang en breed een koopakte getekend en had er "verkocht onder voorbehoud" als status gestaan.

En zoals @nare man zegt, gewoon bellen. En als je het gewoon awkward vind om te bellen (want ja zelfs als makelaar heb ik dat ook wel eens) dan stuur gewoon een mail met "ik bied € xxx onder voorwaarden zus en zo en als we zaken met elkaar kunnen doen hoor ik het graag voor dan en dan". Ga vooral alsjeblieft niet je bod beargumenteren. Zonde van je tijd om dat allemaal in mooie zinnen te formuleren en het interesseert de tegenpartij geen zak.

PSN: Kjujay

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ACRNM
Heb even gebeld met de makelaar, het is verkeerd gelopen op de financiering.
Die kon simpelweg niet rond komen, daarna is ook de bouwkundige keuring etc. gecanceld.
Straks naar huis rijden en bod doormailen :)

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:15

Sport_Life

Solvitur ambulando

ACRNM schreef op woensdag 20 september 2017 @ 16:40:
Heb even gebeld met de makelaar, het is verkeerd gelopen op de financiering.
Die kon simpelweg niet rond komen, daarna is ook de bouwkundige keuring etc. gecanceld.
Straks naar huis rijden en bod doormailen :)
Kan ook zijn omdat de waarde te laag getaxeerd werd ;). Gewoon op tafel leggen wat jij het waard vindt. Het is een gekke markt. Mijn appartementje is in 3 jaar met 60k gestegen!! (getaxeerde waarde nu vs soortgelijk verkocht appartement in 2014). Gaat hopelijk nog ff door want volgend jaar zetten we m te koop. Blijkbaar heeft de markt er zoveel geld voor over.

[ Voor 19% gewijzigd door Sport_Life op 20-09-2017 17:43 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• Christiano007

Christiano007

Ich bin der champion

En wij hebben nu een afspraak met de notaris betreffende een samenlevingscontract, aangezien dit toch moet kan het samen met het tekenen voor de sleutel.

Nu vraag ik mij alleen af hoe het gaat met betalingen van o.a. notaris en hypotheekadviseur. Wij krijgen net de factuu van de hypotheekadviseur en daarin zijn de opties om te betalen binnen 30 dagen, of via de notaris bij passeren.

Maar hoe moet ik dat zien, moet ik bij de notaris pinnen? of moet ik dat van te voren overmaken naar de notaris? Of moet ik dat binnen X aantal dagen overgemaakt hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-08 08:07

Jiffy

God, you're ugly!

Nota's van de makelaar, hypotheekadviseur e.d. die via de notaris worden betaald zal de notaris opnemen in de nota van afrekening. Daar staat een kolom "te betalen" op (notariskosten, kadasterkosten, overdrachtsbelasting, nota's van derden, enz) en een kolom "te ontvangen" (bedrag van de hypotheek, evt betaalde waarborgsom). Die twee kolommen worden met elkaar verrekend en wat er dan nog tekort is moet je met eigen geld betalen. Dat eigen geld moet voor de ondertekening van de akte zijn betaald aan de notaris. Dat kun je vooraf overmaken, je kunt vaak pinnen (mits je pinlimiet dit toelaat) en je mag contant betalen (tot max 15k). Maar met contant betalen maak je een notaris niet blij...

Niet op tijd betalen = geen akte ondertekenen, dan wordt de overdracht door de notaris uitgesteld.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Christiano007 schreef op woensdag 20 september 2017 @ 20:08:
En wij hebben nu een afspraak met de notaris betreffende een samenlevingscontract, aangezien dit toch moet kan het samen met het tekenen voor de sleutel.

Nu vraag ik mij alleen af hoe het gaat met betalingen van o.a. notaris en hypotheekadviseur. Wij krijgen net de factuu van de hypotheekadviseur en daarin zijn de opties om te betalen binnen 30 dagen, of via de notaris bij passeren.

Maar hoe moet ik dat zien, moet ik bij de notaris pinnen? of moet ik dat van te voren overmaken naar de notaris? Of moet ik dat binnen X aantal dagen overgemaakt hebben?
Als het je eerste huis is, zul je sowieso geld naar de notaris over moeten maken. Overdrachtsbelasting, geld voor de verkopers wat niet gedekt wordt door de hypotheek, de rekening van de notaris zelf, daar soort dingen. Tegenwoordig heel normaal dat daar ook de rekening van de FA bij zit. Jij maakt één bedrag over naar notaris nadat ie daarom gevraagd heeft, zorgt dat het geld op zijn rekening staat voor de overdracht, en de notaris doet de rest ;)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Ancent
Emma1986 schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 23:45:
[...]

We hebben inderdaad al goed kunnen sparen, waardoor het te lenen bedrag meevalt. Wat zou het voordeel zijn van een aflossingsvrije lening in box 3? Ben niet heel vertrouwd met Nederlands belastingssysteem en heb het proberen uit te zoeken, maar zie het niet direct. Bedankt voor het meedenken!

En bedankt CurlyMo voor de Excel, zal ik morgen eens mee aan de slag gaan :-)
Ik denk dat box 3 in 99/100 gevallen niet verstandig is. In box 1 heb je recht op HRA, de rente wordt in mindering gebracht op je belastbaar inkomen, minimaal 36,55% en maximaal 52%, waarbij het hoogste tarief de komende jaren wordt afgebouwd. Vanwege het EWF is een (groot in geval van een kleine hypotheek) deel niet aftrekbaar.

In box 3 betaal je 30% belasting over een fictief rendement, vanaf een vermogen van 75k gaat de fiscus er zelfs vanuit dat je 4,6% rendement maakt.

Stel je hebt 175k op een spaarrekening staan, vrijstellingen buiten beschouwing gelaten, en je ontangt 0,7% rente. Je betaalt echter 100k * 4,6% * 30% = € 1.380. Je hebt over 100k echter € 700 rente ontvangen. Belastingdruk van bijna 200% |:(

Een voorbeeld. Iemand met een laag inkomen 100% arbeidsongeschikt oid, veel vermogen (erfenis of schenkingen of letselschade uitkering), maar dit vermogen dient een ander doel. Niet willen beleggen oid. Dan is een kleine hypotheek in box 1 niet zo interresant (door het EWF is er bijna geen HRA).

In box 3 wordt de hypotheek (na aftrek van een kleine schuldendrempel) in mindering gebracht op het vermogen. Tel uit je winst + de hypotheek kan aflosvrij, dus lage maandlasten.

Hoop dat het duidelijk is. Hou ook rekening met je toekomstige situatie. Je kan een hypotheek niet zomaar verkassen van 1 naar 3 en andersom.

• Conono
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 31-08-2020
Ancent schreef op donderdag 21 september 2017 @ 09:32:
[...]

Ik denk dat box 3 in 99/100 gevallen niet verstandig is. In box 1 heb je recht op HRA, de rente wordt in mindering gebracht op je belastbaar inkomen, minimaal 36,55% en maximaal 52%, waarbij het hoogste tarief de komende jaren wordt afgebouwd. Vanwege het EWF is een (groot in geval van een kleine hypotheek) deel niet aftrekbaar.

In box 3 betaal je 30% belasting over een fictief rendement, vanaf een vermogen van 75k gaat de fiscus er zelfs vanuit dat je 4,6% rendement maakt.

Stel je hebt 175k op een spaarrekening staan, vrijstellingen buiten beschouwing gelaten, en je ontangt 0,7% rente. Je betaalt echter 100k * 4,6% * 30% = € 1.380. Je hebt over 100k echter € 700 rente ontvangen. Belastingdruk van bijna 200% |:(

Een voorbeeld. Iemand met een laag inkomen 100% arbeidsongeschikt oid, veel vermogen (erfenis of schenkingen of letselschade uitkering), maar dit vermogen dient een ander doel. Niet willen beleggen oid. Dan is een kleine hypotheek in box 1 niet zo interresant (door het EWF is er bijna geen HRA).

In box 3 wordt de hypotheek (na aftrek van een kleine schuldendrempel) in mindering gebracht op het vermogen. Tel uit je winst + de hypotheek kan aflosvrij, dus lage maandlasten.

Hoop dat het duidelijk is. Hou ook rekening met je toekomstige situatie. Je kan een hypotheek niet zomaar verkassen van 1 naar 3 en andersom.
Als je geen inkomen hebt en wel cash, is een hypotheek überhaupt niet interessant. Beter gewoon het huis cash afrekenen.

• Ancent
Conono schreef op donderdag 21 september 2017 @ 10:09:
[...]

Als je geen inkomen hebt en wel cash, is een hypotheek überhaupt niet interessant. Beter gewoon het huis cash afrekenen.
Mee eens, daarom ook in 99/100 gevallen niet echt interresant.

Maar wat als de 'cash' een ander doel dient? Of vast staat, of in stenen zit. In die situaties kan het interresant zijn.

• Emma1986
-tom-562 schreef op woensdag 20 september 2017 @ 08:11:
[...]

Haha, ik heb mezelf ook zo'n verbod moeten opleggen :-) Ben een ontzettende twijfelaar, dus zou mezelf er gek mee maken vrees ik.
Ancent schreef op donderdag 21 september 2017 @ 09:32:
[...]

Bedankt voor de toelichting! Eens we het huis kopen, is er geen vermogen meer ;-) Dus het is niet zo dat we de hypotheek daarvan kunnen aftrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:58
Hoe hebben jullie de buurt verkend voor je ergens wat ging kopen? Wij hebben een buurt op het oog met betaalbare woningen, waarvan ik negatieve verhalen hoor van sommigen. Wij zijn er doorheen gefietst en wat ik zag was een leuke groene buurt waar iedereen lekker in de tuin bezig was. Ook op de leefbaarometer scoort de wijk redelijk groen. (https://www.leefbaarometer.nl/home.php). Lastig, lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-09 15:22
Piet_Piraat7 schreef op maandag 25 september 2017 @ 09:39:
Hoe hebben jullie de buurt verkend voor je ergens wat ging kopen? Wij hebben een buurt op het oog met betaalbare woningen, waarvan ik negatieve verhalen hoor van sommigen. Wij zijn er doorheen gefietst en wat ik zag was een leuke groene buurt waar iedereen lekker in de tuin bezig was. Ook op de leefbaarometer scoort de wijk redelijk groen. (https://www.leefbaarometer.nl/home.php). Lastig, lastig.
Ga op verschillende tijden kijken. Overdag leuk in de tuin werken betekent niet dat er 's avonds niet jongeren met scootertjes rondhangen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Piet_Piraat7 schreef op maandag 25 september 2017 @ 09:39:
Wat zijn de negatieve verhalen? Sommige verhalen zijn wat makkelijker te controleren dan anderen. Als je 's nachts in het weekend geluidsoverlast hebt ga je dat niet zien als je doordeweeks door de wijk wandelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Meerdere tijdstippen gaan :P En kijk eens b.v. of de straat (of buurt) niet in een populaire fiets/wandelroute ligt voor een middelbare school o.i.d.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Ja 's avonds ook eens door de wijk is een goeie :) de verhalen van hangjongeren, verpauperde buurt en kleine criminaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Street view is er nuttig en kijken naar het geluidniveau voor de buurt. Welke wegen liggen in de buurt en soms langs rijden en als het kan even een blokje om lopen in de buurt. Maak een praatje in de buurt met een aantal mensen. (als dat niet echt lukt dan weet je een beetje of het wat is) Je kan ook nog de P2000 meldingen gaan uitspitten maar dat gaat wat ver.

Maar je moet gewoon je eigen gevoel volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Gewoon 's avonds en in het weekend, met name op vrijdag- en zaterdagavond, een paar door de wijk lopen met name tegen het einde van de maand, als de salarissen/uitkeringen net betaald zijn. Dan merk je snel genoeg of er een dreigende/onaangename sfeer hangt en/of dat er sprake is van overlast/gehang/feestjes e.d.

Hoe vaak je een wijk moet bezoeken voor je het goede gevoel krijgt is persoonlijk. Ik heb mijn huidige woning blindelings gekozen omdat die ligt in de stad waar ik al lang woon en goed ken, dus ik durfde dat wel aan. (Plus, het is Rotterdam, daar is alles volks :P)

Persoonlijk zou ik overigens nooit voor een wijk kiezen met een score minder dan 'zeer goed' (donkergroen) op de leefbaarometer, maar dat is persoonlijk.

Edit: geef de straat/wijk maar even door, uit de reacties op dit forum kun je vaak ook wel veel afleiden :)

[ Voor 62% gewijzigd door nare man op 25-09-2017 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
nare man schreef op maandag 25 september 2017 @ 10:13:
Edit: geef de straat/wijk maar even door, uit de reacties op dit forum kun je vaak ook wel veel afleiden :)
Thanks voor de tips :) we gaan er 's avonds een keer heen. Het is het dorp Huissen, wijk Zilverkamp (erg groot), we keken met name naar straten Holthuizerdreef en Kolk,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

(heb je uberhaupt nog tijd om de buurt te verkennen in de huidige markt?)

Ik had wel van te voren even een algemene beeld gevormd van de buurt (criminaliteit, leeftijd, groen), maar uiteindelijk heb ik besloten om nuchter te blijven. Je directe buren kunnen jouw woongenoot al bederven.
En hoe de buren zijn merk je echt niet met de eerste kennismaking, tenzij ze zo uit de set van tokkies komen (en dan nog kunnen ze toffe mensen zijn).
Een nieuwbouwproject is een nog grotere gok en aangezien mijn koop in dezelfde prijsklasse is...

Tuurlijk had ik even langs gefietst op verschillende momenten, maar dat was al na het tekenen van het koopcontract. Om te kijken of de parkeerplekken voor de deur inderdaad steeds leegblijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Piet_Piraat7 schreef op maandag 25 september 2017 @ 10:44:
[...]

Thanks voor de tips :) we gaan er 's avonds een keer heen. Het is het dorp Huissen, wijk Zilverkamp (erg groot), we keken met name naar straten Holthuizerdreef en Kolk,
Het ligt wel dicht bij Arnhem-Zuid en daar bevinden zich nogal wat ernstige pauperwijken (Malburgen, Immerloo) Dat zie je ook terug op de leefbaarometer. Ik denk dat je misschien wel wat uitstraling van die wijken kunt hebben, al ligt er wel een provinciale weg tussen.

De wijk zelf ziet er uit als een typische eind jaren '70/begin '80 'bloemkool'-wijk, met veel doodlopende erfjes, kruip-door-sluip-door paadjes en dergelijke. Belangrijk is wel dat de wijk er al even staat en dus waarschijnlijk nu stabiel is (anders dan bij heel nieuwe (vinex)wijken, waar de lieve baby'tjes uit 2003 nu vervelende, rondhangende pubers zijn).

Ik denk dat 't vooral veel oudere bewoners zijn zo te zien. Let bij het rondlopen (lópen, niet (auto)rijden!) door de wijk ook op het aantal 'aso-auto's' met dikke uitlaten en velgen, dan zie je ook vaak wel wat voor soort mensen er woont.

[ Voor 15% gewijzigd door nare man op 25-09-2017 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
@nare man thanks, ik heb idd gelet op auto's. Dat zegt toch vaak wel wat. Goedkope huizen met een zeer dikke Mercedes/BMW voor de deur zegt mij al genoeg. Daarvan heb ik er maar één gezien in de hele wijk. Oudjes zou ik juist prima vinden, maar 's avonds eens door de wijk lopen is een goede tip.

Ik woon nu in Arnhem en blijf er het liefst in de buurt wonen, maar helaas is het aantal leuke wijken voor een starter toch flink bepert. Of echt pauper, of echt duur, weinig middenmoot. Vandaar de keuze op Huissen; dorp tegen Arnhem aan met betaalbare huizen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bioflap
  • Laatst online: 09-09 09:07
Piet_Piraat7 schreef op maandag 25 september 2017 @ 11:53:
@nare man thanks, ik heb idd gelet op auto's. Dat zegt toch vaak wel wat. Goedkope huizen met een zeer dikke Mercedes/BMW voor de deur zegt mij al genoeg. Daarvan heb ik er maar één gezien in de hele wijk. Oudjes zou ik juist prima vinden, maar 's avonds eens door de wijk lopen is een goede tip.

Ik woon nu in Arnhem en blijf er het liefst in de buurt wonen, maar helaas is het aantal leuke wijken voor een starter toch flink bepert. Of echt pauper, of echt duur, weinig middenmoot. Vandaar de keuze op Huissen; dorp tegen Arnhem aan met betaalbare huizen.
Grappig dat ik dit nu tegenkom.
Mijn vriendin en ik komen allebei niet uit Arnhem en wonen inmiddels bijna 2 jaar in Malburgen-Oost.
Toen wij hier kwamen wonen viel het eigenlijk nog niet zo op wat voor een buurt het is. Na 2 jaar kan ik wel melden dat het een levendige buurt is. Ik woon gelukkig in een "nieuw" appartementencomplex waar je geen last hebt van de wijk.

Voor ons was ook het moment gekomen om een huis te kopen. Arnhem-Noord is best duur, helemaal als je een wat nieuwere woning wilt. Arnhem-Zuid heb je ook niet veel opties, want in Malburgen wil je eigenlijk niet kopen. De Schuytgraaf was erg duur vergeleken wat je er voor krijgt, en alsnog ver van het centrum af.

Wij hebben 3 weken geleden een woning gekocht in Rijkerswoerd. Een woning uit 2000 in de betere buurt van Rijkerswoerd (Simon Vestdijksingel). Je zit hier bijna tegen Huissen aan, maar je hebt alsnog het OV en overige voordelen van Arnhem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

* -tom-562 Arnhemmer meld zich :P
Huissen is an sich niet veel mis mee. Wij hebben ook naar Huissen gekeken, maar de meeste wijken zijn van die jaren '80 wijken, ik ben daar allergisch voor :P viel dus snel af. Ik zou dan nog eerder naar Arnhem Zuid (Schuytgraaf), en afhankelijk van je woonwensen (geen garage, of extreem grote tuin) bij de Johan de Wittlaan kijken (aan het begin, daar staan regelmatig mooie jaren '30 benedenwoningen te koop met een grote tuin), eventueel Hoogte 80 (tegen Geitenkamp aan, maar dat gedeelte is nog prima).

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TZC-T1-FX
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:51
Geinig! Ik ben juist verhuist van Huissen naar Arnhem. Heb een appartement gekocht in het centrum van Arnhem met prive parkeren. Zilverkamp is inderdaad een rustige wijk met nabij veel voorzieningen. Heb er zelf 10 jaar in de buurt gewoond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
TZC-T1-FX schreef op maandag 25 september 2017 @ 13:39:
Geinig! Ik ben juist verhuist van Huissen naar Arnhem. Heb een appartement gekocht in het centrum van Arnhem met prive parkeren. Zilverkamp is inderdaad een rustige wijk met nabij veel voorzieningen. Heb er zelf 10 jaar in de buurt gewoond.
Ah kijk iemand die er vandaan komt :) kun je iets uitwijden over de wijk, als je wil?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TZC-T1-FX
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:51
Tuurlijk! Zilverkamp ervaarde ik als een rustige buurt met veel startende gezinnen vanwege de voorzieningen. Basisschool in de buurt, eveneens als een winkelcentrum. Wat vrienden/klasgenoten woonde daar. Wel was er een groep hangjongeren destijds die de boel terroriseerde; maar dat was dus toen ik zelf nog 17 a 18 was. Inmiddels ook 8 jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het ziet er naar uit dat wij onze eerste woning gekocht hebben. Koopcontract wordt op dit moment opgesteld dus nog niks officieels. Nu wilt de verkopende partij de overdracht pas over een halfjaar laten plaats vinden. Nu vind ik niet erg aangezien ik erg goedkoop huur en in die tijd nog wat extra buffer op kan bouwen. Ik vroeg mij alleen af of er nog nadelen zijn omdat het nu pas plaatsvindt in 2018? Ik kan het in Google niet echt duidelijk terug vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandyman538
  • Nu online

Sandyman538

SandstorM [148839]

Verwijderd schreef op maandag 25 september 2017 @ 21:12:
Het ziet er naar uit dat wij onze eerste woning gekocht hebben. Koopcontract wordt op dit moment opgesteld dus nog niks officieels. Nu wilt de verkopende partij de overdracht pas over een halfjaar laten plaats vinden. Nu vind ik niet erg aangezien ik erg goedkoop huur en in die tijd nog wat extra buffer op kan bouwen. Ik vroeg mij alleen af of er nog nadelen zijn omdat het nu pas plaatsvindt in 2018? Ik kan het in Google niet echt duidelijk terug vinden.
Vanaf volgend jaar mag je 100% lenen en dit jaar nog 101%, dat is het enige verschil. Dus eventueel iets meer eigen geld inbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sandyman538 schreef op maandag 25 september 2017 @ 21:20:
[...]

Vanaf volgend jaar mag je 100% lenen en dit jaar nog 101%, dat is het enige verschil. Dus eventueel iets meer eigen geld inbrengen.
Dat was inderdaad een van mijn vragen. Als alles dit jaar op papier getekend is, echter de overdracht is pas in maart 2018 val ik dan niet onder de regelgeving van 2017?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Verwijderd schreef op maandag 25 september 2017 @ 21:12:
Sowieso moet je kijken of jouw bank wel kosteloos een hypotheekofferte een geldigheidsperiode van 6 maanden wilt geven. Wat voor rente-offer krijg je dan? Dagrente.
Ik denk dat je jezelf gaat beperken in de mogelijke geldverstrekkers en dus duurder uit kan komen.
Verwijderd schreef op maandag 25 september 2017 @ 21:28:
[...]

Dat was inderdaad een van mijn vragen. Als alles dit jaar op papier getekend is, echter de overdracht is pas in maart 2018 val ik dan niet onder de regelgeving van 2017?
Regeling geldt volgens mij op overdrachtsdatum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandyman538
  • Nu online

Sandyman538

SandstorM [148839]

kmf schreef op maandag 25 september 2017 @ 21:55:
[...]

Regeling geldt volgens mij op overdrachtsdatum
Op dit moment niet. Het toetsmoment is als er een bindend aanbod wordt gedaan door de hypotheekverstrekker. Maar daar zitten wat haken en ogen aan rond de jaarwisseling als de doorlooptijd net iets langer is dan verwacht. Hier kan ik wel iets over vinden dat er kamervragen gesteld zijn of er niet net als bij de overgang 2016/2017 een overgangsregeling moet zijn of dat sowieso het toetsmoment moet worden aangepast. https://www.infinance.nl/...heken-op-moment-aanvraag/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Sandyman538 schreef op maandag 25 september 2017 @ 21:59:
[...]

Op dit moment niet. Het toetsmoment is als er een bindend aanbod wordt gedaan door de hypotheekverstrekker. Maar daar zitten wat haken en ogen aan rond de jaarwisseling als de doorlooptijd net iets langer is dan verwacht. Hier kan ik wel iets over vinden dat er kamervragen gesteld zijn of er niet net als bij de overgang 2016/2017 een overgangsregeling moet zijn of dat sowieso het toetsmoment moet worden aangepast. https://www.infinance.nl/...heken-op-moment-aanvraag/
Oh, dan heb ik het verkeerd begrepen. Ik hoorde bindend, maar blijkbaar wordt daarbij aanbod bedoeld en niet passeren. Passeren is pas bindend in mijn optiek.

Op zich wel mooi. Moeten mijn potentiele kopers extra haasten om hun hypotheek te regelen. Druk voor hun is goed voor mij >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat scheelt dan alweer een beetje gelukkig alleen het gedeelte m.b.t. de hypotheekofferte baart mij een beetje zorgen. Ik ga even z.s.m. een afspraak maken met mijn hypotheek adviseur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Verwijderd schreef op maandag 25 september 2017 @ 22:40:
Dat scheelt dan alweer een beetje gelukkig alleen het gedeelte m.b.t. de hypotheekofferte baart mij een beetje zorgen. Ik ga even z.s.m. een afspraak maken met mijn hypotheek adviseur.
Tja. Kijk hier voor een beeld: https://www.hypotheek24.nl/informatie/hypotheekofferte

Staat jouw favoriete geldverstrekker op 6 maanden, dan geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

Vandaag weer een bezichtiging gehad, zeer positief. Badkamer is mega groot met bad, douche en toilet, betonnen vloeren en ruime zolder.

Morgen bespreken of we een 2e bezichtiging willen. En als een bouwdepot mogelijk is, en de woning in waarde ermee stijgt, dan zou ik een nieuw toilet op bg, vloerverwarming, vloer, muur tussen kamer en keuken uitbreken ter grootte van ongeveer 2 deuren en een nieuwe keuken.

Maar goed, zou voor latere zorg zijn, maar het is wel goed om er even over na te denken.

En de vraagprijs zit ruim binnen budget, iets minder dan 180k.

[ Voor 6% gewijzigd door Quad op 26-09-2017 00:24 ]

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-09 13:39

icecreamfarmer

en het is

Wat hebben jullie met je verzekeringen gedaan? Wel/geen volledige dekking (zeker in het eerste klusjaar).

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007

Christiano007

Ich bin der champion

icecreamfarmer schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 09:15:
Wat hebben jullie met je verzekeringen gedaan? Wel/geen volledige dekking (zeker in het eerste klusjaar).
Welke bedoel je precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-09 13:39

icecreamfarmer

en het is

Sorry, je kunt bij sommigen kiezen voor all risk dekking en glasverzekering.
Voor mij lijkt dat vooral in het eerste jaar erg handig.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007

Christiano007

Ich bin der champion

icecreamfarmer schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 10:12:
[...]

Sorry, je kunt bij sommigen kiezen voor all risk dekking en glasverzekering.
Voor mij lijkt dat vooral in het eerste jaar erg handig.
Ik zag bij bijv. een inboedelverzekering dat glasbreuk er ook bij in zit, of dit hetzelfde is als bijv. een ruit die kapot gaat door een bal o.i.d. weet ik dan niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nare man
Ik heb allrisk gekozen, omdat dat ten opzichte van de 'gewone' variant (inboedel/opstal/glas) en slechts 2 euro per maand uitmaakte. Daarvoor ga ik er niet eens over nadenken.

[ Voor 7% gewijzigd door nare man op 26-09-2017 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

nare man schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 10:33:
Ik heb allrisk gekozen, omdat dat ten opzichte van de 'gewone' variant (inboedel/opstal/glas) en slechts 2 euro per maand uitmaakte. Daarvoor ga ik er niet eens over nadenken.
Welke verzekeraar heb je dan? Bij mij is het 5 euro extra per maand. (kan ook liggen aan grootte van woning e.d.)

Ik heb nu wel all-risk genomen. Nieuwe woning, dus veel klussen. En geen idee hoe stevig een gietvloer eigenlijk is.

Pagina: 1 ... 62 ... 366 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7