SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Wellicht een bewuste keuze om het gewoon te bekijken en te hervatten als ze terug zijn? In deze markt hoef je je niet druk te maken dat je potentiële koper er vandoor gaat.kmf schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 14:20:
(lijkt me trouwens ook vreemd dat je op een telefoonloze vakantie gaat tijdens een onderhandelingsproces. Neem aan dat je dan tenminste je sms'jes checket en erop kan reageren)
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
[ Voor 4% gewijzigd door nare man op 22-08-2017 14:35 ]
After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.
(na het tekenen van een koopcontract en een volmacht zal ik het wel zo doen. geen gezeur ook met vervelende kopers die alvast dingen willen laten inmeten
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
[ Voor 113% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:20 ]
Wij zitten met 105% i.v.m. zonnepanelen en CV , ben benieuwd of we het ook allemaal krijgen dan.
Ter land, ter zee en in de kroeg
Reken daar maar niet opChristiano007 schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 19:54:
Wij hebben vrijdag de taxateur , ben benieuwd of je ook gelijk dezelfde dag al een verslag krijgt?
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Maak dat vooral even kenbaar bij de taxateur voorafgaand aan de taxatie, wellicht dat ze er wel "rekening mee kunnen houden"Christiano007 schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 19:54:
Wij zitten met 105% i.v.m. zonnepanelen en CV , ben benieuwd of we het ook allemaal krijgen dan.
You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.
uitgaande van NHG en een zuiver volgende verstrekker maakt dat in taxatie niet zoveel uit EBV mag dan gewoon opgeteld worden.Christiano007 schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 19:54:
Wij hebben vrijdag de taxateur , ben benieuwd of je ook gelijk dezelfde dag al een verslag krijgt?
Bij vertrekkers die niet zuiver volgen is een heads up aan de taxateur wel handig. Maar ik neem aan dat je het standaard verbouw formulier aangeleverd hebt en je adviseur vinger aan de pols houdt
[ Voor 3% gewijzigd door Ray op 22-08-2017 21:03 ]
Reken op 4 werkdagen. Er is een groot verschil in prijzen. Ik heb 1 taxatie van €450 en 1 van €200.. wist ik veel... hypotheekadviseur had geregeld.Christiano007 schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 19:54:
Er zit wel wat werk in hoor. In het opstellen van verslag dan. In ons huis was ie 10 minuten bezig geweest
Ik moet trouwens zeggen dat ik het verslag wel heel interessant vond. Vooral de referentie-objecten. De taxateur heeft namelijk mooi de huizen van de buren die afgelopen jaar verkocht zijn in kaart gebracht. En dan zie je vraag en verkoopprijzen.
In funda kan je deze niet meer vinden als je gaat zoeken. Maar als je direct op de adres zoekt in google vind je de funda-pagina weer wel.
Tja. kan alleen stellen dat wij veel meer betaald hebben dan onze buren, maar daarentegen ons inziens wel een veel mooiere huis hebben
[ Voor 31% gewijzigd door kmf op 22-08-2017 23:17 ]
Ik had vrijdag de schouw. Woensdag het voorlopig rapport en donderdag definitief (met NWWI) zodat het naar de bank kon.Christiano007 schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 19:54:
Bij onze taxatie van ons aan te kopen huis heeft de taxateur duidelijk een heel aardig gesprek met de verkopende makelaar gehad. Want in het verslag heeft hij stukken tekst opgeschreven die wij ook aanhoorden van de verkopende makelaar. Vooral het stukje omtrent de buren "veel slechtere staat van onderhoud, geen garage, etc".Ray schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 21:02:
[...]
uitgaande van NHG en een zuiver volgende verstrekker maakt dat in taxatie niet zoveel uit EBV mag dan gewoon opgeteld worden.
Bij vertrekkers die niet zuiver volgen is een heads up aan de taxateur wel handig. Maar ik neem aan dat je het standaard verbouw formulier aangeleverd hebt en je adviseur vinger aan de pols houdt
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
als het een structurele bonus is dan zou het loon moeten zijn. en als het dus kan wegvallen op elk moment is het teveel risico voor een bank (en uiteindelijk voor jezelf ook)Piet_Piraat7 schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 09:09:
irritant dat structurele bonussen die ook op een werkgeversverklaring staan niet worden meegenomen bij een hypotheekaanvraag. Ik snap dat variabele bonussen kunnen wegvallen, maar als je ze elke maand krijgt en ze een groot deel van je salaris inhouden dan zorgt het niet meenemen van deze bonussen wel voor een erg karige hypotheek
vervelend, maar dit is dan wel een dingetje wat men geleerd heeft in de afgelopen 10 jaar.
blup
ik moest 3 dagen wachten en kreeg een rapport van 150 pagina's.Christiano007 schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 19:54:
Dus nee, je gaat het niet binnen een dag krijgen.
blup
Wellicht: https://www.berekenhet.nl...hypotheekrenteaftrek.htmlCurlyMo schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 09:09:
Is er iemand hier die weet hoe je de hypotheekrenteaftrek kunt berekenen? Ik heb de formule voor het uitrekenen van een liniaire en annuïteitshypotheek online wel kunnen vinden en kunnen implementeren om op € 5,- nauwkeurig voor beide hypotheekvormen uit te rekenen wat de rente en aflossing zal zijn, t.o.v. online rekentools. De hypotheekrenteaftrek uitrekenen lukt alleen nog niet. Het enige wat ik vond was de vuistregel om 40% van de jaar rente te pakken, maar daarmee krijg ik een afwijking van +/- 1/3 ten opzichte van de online tools.
Daarvoor moet je aan de slag met de belastingschijven in combinatie met je inkomen. Je rekent uit hoeveel belasting je betaalt op basis je 'normale' inkomen icm de diverse schijven, en je rekent uit hoeveel belasting je zou moeten betalen (dus hetzelfde rekensommetje maar nu met je 'normale' inkomen minus de hypotheekrente die je dat jaar betaald hebt). Het verschil tussen die twee krijg je terug als HRA.CurlyMo schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 09:09:
Is er iemand hier die weet hoe je de hypotheekrenteaftrek kunt berekenen? Ik heb de formule voor het uitrekenen van een liniaire en annuïteitshypotheek online wel kunnen vinden en kunnen implementeren om op € 5,- nauwkeurig voor beide hypotheekvormen uit te rekenen wat de rente en aflossing zal zijn, t.o.v. online rekentools. De hypotheekrenteaftrek uitrekenen lukt alleen nog niet. Het enige wat ik vond was de vuistregel om 40% van de jaar rente te pakken, maar daarmee krijg ik een afwijking van +/- 1/3 ten opzichte van de online tools.
[ Voor 5% gewijzigd door naitsoezn op 23-08-2017 09:26 ]
En niet te vergeten de 0,75% van de WOZ-waarde weer van de HRA af te halen...naitsoezn schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 09:24:
[...]
Daarvoor moet je aan de slag met de belastingschijven in combinatie met je inkomen. Je rekent uit hoeveel belasting je betaalt op basis je 'normale' inkomen icm de diverse schijven, en je rekent uit hoeveel belasting je zou moeten betalen als je de hypotheekrente van je inkomsten aftrekt. Het verschil tussen die twee krijg je terug als HRA.
(mijn buren zullen niet blij met me zijn, dat ik de WOZ-waarde flink opgedreven heb)
Ik ken die rekentools wel, maar ik wil het graag in mijn eigen spreadsheet kunnen integreren, zodat ik wat makkelijker kan rekenen door het aanpassen van een paar variabelen. De verschillende hypotheekvormen kan ik nu prima uitrekeken, nu de HRA nog.
Daar kan ik wel wat mee. Inkomen is hier het gezamenlijk inkomen neem ik aan?naitsoezn schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 09:24:
[...]
Daarvoor moet je aan de slag met de belastingschijven in combinatie met je inkomen. Je rekent uit hoeveel belasting je betaald op basis van de diverse schijven, en je rekent uit hoeveel belasting je zou moeten betalen als je de hypotheekrente van je inkomsten aftrekt. Het verschil tussen die twee krijg je terug als HRA.
Dat is de eigenwoningforfait toch? Alleen vergeten dat dat gebaseerd was op de WOZ waarde en niet op de taxatiewaardekmf schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 09:27:
[...]
En niet te vergeten de 0,75% van de WOZ-waarde weer van de HRA af te halen...
(mijn buren zullen niet blij met me zijn, dat ik de WOZ-waarde flink opgedreven heb)
De hoogste inkomen. Daar wordt op ingeschaald.CurlyMo schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 09:28:
[...]
Ik ken die rekentools wel, maar ik wil het graag in mijn eigen spreadsheet kunnen integreren, zodat ik wat makkelijker kan rekenen door het aanpassen van een paar variabelen. De verschillende hypotheekvormen kan ik nu prima uitrekeken, nu de HRA nog.
[...]
Daar kan ik wel wat mee. Inkomen is hier het gezamenlijk inkomen neem ik aan?
Ja. Best een vervelende, want dat is ook nog op basis van WOZ van vorig jaar.Dat is de eigenwoningforfait toch? Alleen vergeten dat dat gebaseerd was op de WOZ waarde en niet op de taxatiewaarde
je wilt de hypotheekrente van het hoogste inkomen aftrekken maar als je met beide inkomens in het 40.8%-tarief zit dan maakt het niet uit (tenzij je nét op de grens zit en door aftrek in een lager tarief komt). \CurlyMo schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 09:28:
Daar kan ik wel wat mee. Inkomen is hier het gezamenlijk inkomen neem ik aan?
Vergeet (als je het over meerdere jaren berekent) ook niet dat de HRA met 0.5% per jaar daalt tot (ik geloof?) 38% maximaal.
Als die daling liniair is dan is dat niet zo'n probleem. Als maar niet opeens het rekenmodel compleet veranderdnaitsoezn schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 09:33:
Vergeet (als je het over meerdere jaren berekent) ook niet dat de HRA met 0.5% per jaar daalt tot (ik geloof?) 38% maximaal.
150 pagina'sBezulba schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 09:17:
[...]
ik moest 3 dagen wachten en kreeg een rapport van 150 pagina's.

Overigens vond ik het meest interessant de referentieobjecten (en de uiteindelijke taxatiewaarde natuurlijk
Vaak bu'j te bang!
99% was bijlage, maar het was dus niet 2 pagina's met een bedragje erop gekalkt-tom-562 schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 09:53:
[...]
150 pagina'sDie van ons was 38 incl. bijlagen (van het kadaster).
Overigens vond ik het meest interessant de referentieobjecten (en de uiteindelijke taxatiewaarde natuurlijk). In de buurt was er eigenlijk niks vergelijkbaars. Alles was (een stuk) kleiner m.b.t. het woonoppervlak, 1 object had een vergelijkbaar oppervlak, maar het een perceel van 5x zo groot (en lag in het buitengebied).
blup
Zoveel pagina'sBezulba schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 09:17:
[...]
ik moest 3 dagen wachten en kreeg een rapport van 150 pagina's.
Maar 3 dagen is best snel. Dacht dat het een paar pagina's waren met standaard zaken en dan de taxatiewaarde.
Nu lees ik dat met die hypotheek aftrek, maar moet je dat nog zelf aangeven of gaat dat automatisch als je getekend hebt bij de notaris ?
De rest is vooral opvulling hoor. Kadaster uittreksel, koopakte. Als je een apartement gaat kopen, dan kom je al gauw aan 20 pagina's extra. Want voor elke eigenaar met een verdeelsleutel in het gebouw wordt een stuk text uit de kadaster getrokken.
Ik denk dat de taxateur zelf misschien een halve middag zit te tikken en de secretaresse dan al die documenten bij elkaar verzameld.
Moet je zelf aangeven. Gewoon regelen via voorlopige teruggaaf op de site van de belastingdienst, of aan het einde van het jaar ineens terugvragen als je je jaaroverzichten binnen hebt.Christiano007 schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 14:14:
[...]
Nu lees ik dat met die hypotheek aftrek, maar moet je dat nog zelf aangeven of gaat dat automatisch als je getekend hebt bij de notaris ?
[ Voor 10% gewijzigd door nare man op 23-08-2017 14:57 ]
Voorbeeld:
Aan de bank heb ik doorgegeven dat ik 800.000 euro nodig heb (bouwen van huis + meerwerk). Volgens mijn salaris mag ik 600.000 lenen. Dus ik toon aan met spaarrekening dat ik zelf nog 200.000 benodigd heb. Van de bank ontvang ik een bouwdepot van 600.000, moet ik daar direct ook het geld van mijn spaarrekening bij storten?
Sowieso moet je zelf één en ander invullen je belastingaangifte aan het begin van het jaar (je definitieve aangifte), maar als je met je financieel adviseur wat digid-dingen hebt gedaan dan is de kans groot dat hij de voorlopige alvast voor je heeft aangevraagd (dat was bij ons in ieder geval zo).Christiano007 schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 14:14:
[...]
Klopt, bij de notaris leg je je eigen middelen in, tevens het bedrag van de hypotheekxminator schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 16:20:
Weet iemand eigenlijk hoe je om moet gaan met eigen middelen?
Voorbeeld:
Aan de bank heb ik doorgegeven dat ik 800.000 euro nodig heb (bouwen van huis + meerwerk). Volgens mijn salaris mag ik 600.000 lenen. Dus ik toon aan met spaarrekening dat ik zelf nog 200.000 benodigd heb. Van de bank ontvang ik een bouwdepot van 600.000, moet ik daar direct ook het geld van mijn spaarrekening bij storten?
Idealiter probeer je je verbouwingskosten van 200.000 mee te financieren waardoor je hypotheek 800.000 wordt. Vervolgens leg je die 200.000 eigen geld in om je hypotheek alvast een deel mee af te lossen. De kans is groot dat je daarmee in een lagere renteopslag terecht komt en dus onder de streep minder aan hypotheekrente betaald, dan wanneer je die 200.000 in je eigen zak had gehouden.xminator schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 16:20:
Voorbeeld:
Enige verschil is dat je nu wel verplicht bent die 200.000 uit te geven aan je verbouwing.
Deze is echt briljant...CurlyMo schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 16:44:
[...]
Idealiter probeer je je verbouwingskosten van 200.000 mee te financieren waardoor je hypotheek 800.000 wordt. Vervolgens leg je die 200.000 eigen geld in om je hypotheek alvast een deel mee af te lossen. De kans is groot dat je daarmee in een lagere renteopslag terecht komt en dus onder de streep minder aan hypotheekrente betaald, dan wanneer je die 200.000 in je eigen zak had gehouden.
Enige verschil is dat je nu wel verplicht bent die 200.000 uit te geven aan je verbouwing.
Hint: Om acht ton te kunnen lenen zul je toch echt een taxatie van ook minstens acht ton moeten overleggen...
[ Voor 8% gewijzigd door Carnoustie op 23-08-2017 18:17 ]
Wait whut???CurlyMo schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 16:44:
[...]
Idealiter probeer je je verbouwingskosten van 200.000 mee te financieren waardoor je hypotheek 800.000 wordt. Vervolgens leg je die 200.000 eigen geld in om je hypotheek alvast een deel mee af te lossen. De kans is groot dat je daarmee in een lagere renteopslag terecht komt en dus onder de streep minder aan hypotheekrente betaald, dan wanneer je die 200.000 in je eigen zak had gehouden.
Hint: als iemand 6 ton mag lenen, krijgt ie niet zo snel een 8 ton hypotheek
[ Voor 6% gewijzigd door kmf op 23-08-2017 18:21 ]
Als jij die 200.000 direct weer inlegt als eigen geld mogelijk wel.kmf schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 18:20:
[...]
Hint: als iemand 6 ton mag lenen, krijgt ie niet zo snel een 8 ton hypotheek
in de praktijk moet je eerst aantonen dat het eigen geld is ingebracht. kost de grond al meer dan 200K ? dan is het relatief simpel. Bij passeren hypotheek combineer je dat met betalen grond. stel grond 250K dan maak je dus 200K over en de andere 50K komt uit depot en er blijft nog 550K overxminator schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 16:20:
Voorbeeld:
Je mag het doen zoals je wilt echter voldoe je niet aan de eisen voor een EWS dan is er geen recht op HRA.CurlyMo schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 22:52:
In geval van een familiehypotheek lees ik overal dat je dit tegenwoordig in een annuïteitshypotheek moet brengen. Bij een normale annuïteitshypotheek los je echter aflossing en rente af. Wat ik overal lees over familiehypotheken is dat je alleen de rente aflost. Moet ik het dan zo zien dat het aflossingsdeel vervalt omdat dat het schenking deel is van de familiehypotheek?
dus zowel rente als aflossing.
https://www.belastingdien...or_renteaftrek_vanaf_2013
https://www.belastingdien...gschuld/eigenwoningschuld
https://www.belastingdien...gegevens_moet_u_doorgeven
edit. vraag me wel af waar je dat dan zou lezen. De meeste sites zijn er toch wel duidelijk in en zeker de BD zoals in de linkjes hierboven
[ Voor 12% gewijzigd door Ray op 23-08-2017 23:13 ]
Deze bijvoorbeeld:Ray schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 23:11:
[...]
edit. vraag me wel af waar je dat dan zou lezen. De meeste sites zijn er toch wel duidelijk in en zeker de BD zoals in de linkjes hierboven
https://www.fx.nl/blog/20...-van-een-familiehypotheek
Het idee van een familiehypotheek is volgens mij ook om een schenking fiscaal aantrekkelijk te maken voor beide partijen. Als je echter aflost, dan heb je aan het eind van het liedje dat geschonken familiehypotheek bedrag betaald aan je familielid.
Edit:
Ik heb het idee dat wanneer het oorspronkelijke doel een schenking was, een familiehypotheek niet echt meerwaarde heeft.
Edit:
Tenzij je de aflossing volledig terug geschonken krijgt.
[ Voor 14% gewijzigd door CurlyMo op 24-08-2017 09:13 ]
Juist ;-) Gewoon eens per jaar een schenking die toevallig net zo hoog is als de aflossing + rente. Zolang er niet op papier staat dat dit gerelateerd is, kan je gewoon HRA krijgen.CurlyMo schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 23:20:
[...]
Edit:
Mensen denken vaak in potjes, en labelen geldstromen. Het is een schenking die juridisch helemaal losstaat van de lening. Toch vind de een dat de aflossing terug geschonken wordt, en de ander dat het de rente betreft. In de praktijk is het toch belangrijk hier dezelfde verwachtingen te hebben. Groeit/krimpt de schenking in de loop van de tijd? En hoe verhoudt dit tot wat broers/zussen krijgen? Wij hebben dit als niet bindende intentieverklaring vastgelegd en onderling besproken. Dit om te voorkomen dat er later ruzie over de bedoeling ontstaat.CurlyMo schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 23:20:
[...]
Edit:
[ Voor 81% gewijzigd door Milmoor op 24-08-2017 10:32 ]
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
Ik vind het vanzelfsprekend om dit goed vast te leggen (notarieel).Milmoor schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 10:27:
[...]
Groeit/krimpt de schenking in de loop van de tijd? En hoe verhoudt dit tot wat broers/zussen krijgen? Wij hebben dit als niet bindende intentieverklaring vastgelegd en onderling besproken. Dit om te voorkomen dat er later ruzie over de bedoeling ontstaat.
Om het voorbeeld iets uit te breiden:Ray schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 19:03:
[...]
in de praktijk moet je eerst aantonen dat het eigen geld is ingebracht. kost de grond al meer dan 200K ? dan is het relatief simpel. Bij passeren hypotheek combineer je dat met betalen grond. stel grond 250K dan maak je dus 200K over en de andere 50K komt uit depot en er blijft nog 550K over
Aan de bank heb ik doorgegeven dat ik 800.000 euro nodig heb (bouwen van huis + meerwerk). Volgens mijn salaris mag ik 600.000 lenen. Dus ik toon aan met spaarrekening dat ik zelf nog 200.000 benodigd heb. Van de bank ontvang ik een bouwdepot van 600.000. Het betreft een woning wat nog te bouwen is. Aanneemsom is 650K (in termijnen vindt de betaling plaats). Grond wordt in erfpacht afgenomen en behoeft dus alleen betaling van overdrachtsbelasting a 20k. Dan zit je op 670K. Vervolgens wordt het huis over x-maanden opgeleverd en heb je afbouwwerkzaamheden a 130k (keuken, verf, stucen etcetera).
Voor het bouwdepot dien je dus declaraties in bij de bank. Moet ik mijn eigen geld storten naar de notaris en wordt dat opgeteld bij het bouwdepot? En verlopen de declaraties voor dat deel dan via de notaris?
Voor de volledigheid heb dezelfde vraag ook uitgezet bij mijn adviseur.
Daar heb je dan ook een adviseur voorxminator schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 10:44:
[...]
Om het voorbeeld iets uit te breiden:
Aan de bank heb ik doorgegeven dat ik 800.000 euro nodig heb (bouwen van huis + meerwerk). Volgens mijn salaris mag ik 600.000 lenen. Dus ik toon aan met spaarrekening dat ik zelf nog 200.000 benodigd heb. Van de bank ontvang ik een bouwdepot van 600.000. Het betreft een woning wat nog te bouwen is. Aanneemsom is 650K (in termijnen vindt de betaling plaats). Grond wordt in erfpacht afgenomen en behoeft dus alleen betaling van overdrachtsbelasting a 20k. Dan zit je op 670K. Vervolgens wordt het huis over x-maanden opgeleverd en heb je afbouwwerkzaamheden a 130k (keuken, verf, stucen etcetera).
Voor het bouwdepot dien je dus declaraties in bij de bank. Moet ik mijn eigen geld storten naar de notaris en wordt dat opgeteld bij het bouwdepot? En verlopen de declaraties voor dat deel dan via de notaris?
Voor de volledigheid heb dezelfde vraag ook uitgezet bij mijn adviseur.
Mijn ervaring is, maar dat verschilt tussen verstrekkers, dan in een dergelijke case de lening volledig in depot blijft tot je zelf aangetoond hebt 200K ingebracht te hebben aan de hand van betaalbewijzen. Dus de eerste 20K naar de notaris en dan nog 180K aan termijnen. Daarna ga je declareren uit het depot. Hoe dat bij jou verstrekker exact praktisch ingevuld is zal je adviseur weten.
los van direct noodzakelijk onderhoud zoals hier genoemd heb ik nog nooit gezien dat de bank eigen geld in depot gaat houden. Dat geeft ook gezeur met rentevergoeding etc
[ Voor 6% gewijzigd door Ray op 24-08-2017 11:54 ]
Hypotheek bij ING voor 10 jaar vast op 1.79% met 62,5% LTV, dus 0.2% korting. Blijkbaar hebben ze een extra staffel dan wat ze op hun site hebben.
details hypotheekverdeling: kmf in "Hoelang heb jij je hypotheekrente vastgezet?"
Even het tijdsverloop.
"Pre-aankoop" (2 weken)
Dag 1: eerste bezichtiging
Dag 10: 2e bezichtiging met aankoopmakelaar
Dag 11: 1e bod + 1e gesprek hypotheekadviseur
Dag 12: Finaal bod+acceptatie.
"Aankoopfase" (4 dagen na acceptatie bod) (2 weken)
Dag 1: voorlopig koopcontract
Dag 4: gecorrigeerd koopcontract ontvangen+bouwkundige keuring
Dag 5: bouwkundige keuring rapport ontvangen
Dag 6: taxatie huidige woning
Dag 8: dossier voor hypotheek ingeleverd en offerte aangevraagd.
Dag 9: taxatie nieuwe woning.
Dag 15: definitieve hypotheek offerte. (5 werkdagen na aanvraag
Dus eigenlijk binnen 1 maand na 1e bezichtiging een huis definitief gekocht.
Nu een maandje wachten tot passeren.
[ Voor 100% gewijzigd door kmf op 25-08-2017 12:26 ]
Bij mij ging de taxateur op een vrijdag kijken, precies een week later had ik het rapport. Hij had wat moeite met het uploaden van zijn rapport omdat het systeem vond dat er meer woningen uit de directe omgeving in moesten staan. Hij had juist expres ietsje verder gekeken, omdat er in de directe omgeving totaal geen vergelijkbare woningen stonden.Christiano007 schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 19:54:
Als het systeem niet moeilijk had gedaan had ik het rapport waarschijnlijk al dinsdags gehad.
Overigens ben ik de taxateur bijzonder erkentelijk, dankzij de kopie koopakte (dus die van de verkopers) werd ik erop geattendeerd dat er wat verzwegen asbest in de woning bleek te zitten. Die asbest wordt nu vóór oplevering gesaneerd op kosten van de verkopers.
Na openen beperkt houdbaar
Zou nu zo snel mogelijk bouwkundige keuring willen regelen. Ik vond bv Perfectkeur, iemand daar ervaring mee? Of andere aanbevelingen regio Groningen?
Bedankt :-)
Ik heb met meerdere keuringsbedrijven ervaring gehad, en ook meerdere keuringsrappporten gelezen. Maar mijn huidige nieuwe aankoop is door Perfectkeur gekeurd en die had echt goed werk afgeleverd. Heel gedetailleerd. Alles werd nagekeken. Ook de cv ketel hadden ze open geschroefd om te zien hoe goed het onderhouden is.Emma1986 schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 00:08:
Het is zover, bod aanvaard (ik wacht nog even met de link te posten tot contract getekend is) :-)
Zou nu zo snel mogelijk bouwkundige keuring willen regelen. Ik vond bv Perfectkeur, iemand daar ervaring mee? Of andere aanbevelingen regio Groningen?
Zeker nemen als je die kan krijgen.
Nadeel is wel dat ze vergeten waren het rapport direct te mailen. Deze was de volgende dag wel op de clientsite te vinden... had ik per ongeluk ontdekt...
Ook recentelijk een huis gekocht, op advies van de aankoopmakelaar ook contact gezocht met Perfectkeur. Bleek volgeboekt te zitten in die periode en werd daarom doorverwezen naar een dochteronderneming (Keurloket).Emma1986 schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 00:08:
Ik vond bv Perfectkeur, iemand daar ervaring mee? Of andere aanbevelingen regio Groningen?
Vriendelijke, snelle service, keuring kon op zeer korte termijn geregeld worden en de volgende ochtend had ik een mailtje in mijn box met de mededeling dat ik het rapport kon downloaden.
Rapport zelf kun je een voorbeeld van downloaden vanaf de site, dan heb je een idee wat er in komt te staan, ze maken aardig wat foto's en leveren behoorlijk goed werk naar mijn idee. Met name de inschatting van de kosten vond ik persoonlijk wel interessant.
Ben ook zelf bij de keuring aanwezig geweest en heb een leuk gesprek met de deskundige gehad, die nog wat handige tips had met betrekking tot het onderhoud.
Kan ze best aanraden dus, risico is wel dat je ook doorgestuurd wordt aangezien het een drukke keurperiode schijnt te zijn
Zegt me alleen niet zoveel, maar daar mag de hypotheekadviseur straks uitleg over geven
Gewoon kijken naar de getaxeerde waarde. En kijken hoe de verhouding is met wat jij ervoor hebt geboden.Christiano007 schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 13:12:
Nou het taxatierapport is al binnen!
Zegt me alleen niet zoveel, maar daar mag de hypotheekadviseur straks uitleg over geven
Ik zie 2 dingen:RocketKoen schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 13:13:
[...]
Gewoon kijken naar de getaxeerde waarde. En kijken hoe de verhouding is met wat jij ervoor hebt geboden.
Het bovenste bedrag is wat wij geboden hebben en het onderste is de originele vraagprijs.
Het bovenste bedrag is de taxatiewaarde. Dat komt "toevallig" overeen met wat je hebt geboden. Dus dat is mooi.Christiano007 schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 13:26:
[...]
Ik zie 2 dingen:
Het bovenste bedrag is wat wij geboden hebben en het onderste is de originele vraagprijs.
***members only***
Tweede is de taxatie "na verbouwing". Blijkbaar heb je verbouwplannen opgegeven? Die maken het huis blijkbaar 3.000 meer waard. Dat is belangrijk voor als je de verbouwing mee wilde financieren in de hypotheek. Je kan nu dus een bouwdepot van 3.000 financieren als je dat wilt.
Aha, das dan wel wat minder als wat wij nodig hebben, we zitten rond de 7000 en het zijn allemaal Energiebesparende voorzieningen. Maargoed, we horen het welRocketKoen schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 13:29:
[...]
Het bovenste bedrag is de taxatiewaarde. Dat komt "toevallig" overeen met wat je hebt geboden. Dus dat is mooi.
Tweede is de taxatie "na verbouwing". Blijkbaar heb je verbouwplannen opgegeven? Die maken het huis blijkbaar 3.000 meer waard. Dat is belangrijk voor als je de verbouwing mee wilde financieren in de hypotheek. Je kan nu dus een bouwdepot van 3.000 financieren als je dat wilt.
Bij energiebesparende verbouwingen mag je volgens mij wel tot 6% van de marktwaarde extra lenen. Dus dat moet lukken.Christiano007 schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 13:33:
[...]
Aha, das dan wel wat minder als wat wij nodig hebben, we zitten rond de 7000 en het zijn allemaal Energiebesparende voorzieningen. Maargoed, we horen het wel
Betaal je een jaarlijkse Canon? Ik heb ergens geregistreerd staan dat dat best invloed kan hebben op je maximale hypotheek. Is dat meegenomen in je berekening?xminator schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 10:44:
[...]
Om het voorbeeld iets uit te breiden:
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Jup jaarlijkse canon en dit heeft inderdaad een behoorlijke invloed op mijn maximale hypotheek.JvS schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 13:37:
[...]
Betaal je een jaarlijkse Canon? Ik heb ergens geregistreerd staan dat dat best invloed kan hebben op je maximale hypotheek. Is dat meegenomen in je berekening?
Als het HNG is en de EBV is op basis van offerte en wordt ook professioneel uitgevoerd en de verstrekker volgt zuiver NHG kan je tot 9K mee financieren . norm 7.6Christiano007 schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 13:33:
[...]
Aha, das dan wel wat minder als wat wij nodig hebben, we zitten rond de 7000 en het zijn allemaal Energiebesparende voorzieningen. Maargoed, we horen het wel
maar volgens mij had ik dit al eerder getypt.....
edit. volgens de zuivere NHG toets is de max hypotheek op basis van ltv hierdoor € 193.850,--
[ Voor 9% gewijzigd door Ray op 28-08-2017 14:53 ]
Nu willen we eigenlijk zo snel mogelijk ons woonadres al laten omzetten naar het nieuwe huis, ook al blijven we nog even wonen in de huidige (particuliere) huurwoning. Het blijft binnen dezelfde gemeente.
Kan dat zomaar, het adres al omzetten voordat je verhuisd? Het zou wel handig zijn, maar ik weet niet of je problemen gaat krijgen met internet provider, energieleverancier etc. Heeft iemand hier ervaring mee?
For it is the doom of men that they forget... Huidige en vroegere hardware specs The Z80 is still alive!
Bij de gemeente werkt het dan weer niet zo; je kunt in de GBA maar één woonadres hebben. Ook Ziggo accepteert dit niet, die geven het signaal maar op één adres door.
[ Voor 8% gewijzigd door nare man op 28-08-2017 17:00 ]
Het gaat zich meer om zaken als de krant, bank, abbo's, enz. Dan komt die correspondentie al allemaal aan op het nieuwe adres en kunnen we zien wat we vergeten zijn: dat arriveert dan nog op het oude adres.
For it is the doom of men that they forget... Huidige en vroegere hardware specs The Z80 is still alive!
Overigens kent PostNL hier ook een dienst voor, zij zorgen er voor dat post geadresseerd aan jou op het oude adres automatisch doorgesluist wordt naar het nieuwe adres.
Zie PostNL Verhuisservice.
You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.
Daarnaast rekenen ze vanaf die datum ook het huurwaardeforfait mee in je aangifte.
Net contact gehad met de makelaar, gezien het aantal reacties/geinteresseerden doen ze geen individuele bezichtigingen maar volgende week een kijkdag. Dat wordt dan gewoon een groot bieding-festijn...
Even overlegd met mijn vader, die heeft meer ervaring met huizen kopen. Hij suggereerde "voor te dringen", door van te voren al de buurt te bekijken, misschien wat rond te vragen en gewoon blind 10% boven de vraagprijs te bieden (dat is de woning an sich wel waard). Eventueel ook snel een (andere) makelaar als verkoopmakelaar in de arm te nemen en dus een makelaars-fee te betalen. Met als doel dus eigenlijk de woning al te kapen vóór de open dag. Heeft iemand ervaring met dergelijke praktijken?
Mijn vader zijn ervaringen zijn uit de woning-hausse eind jaren '80 en begin '90, en in de tussentijd is wel het een en ander veranderd natuurlijk...
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Als toekomstig verkoper: als je een bod zonder voorbehoud brengt dan zal het bij mij wel lukken. Anders zal ik gewoon de kijkdag afwachten.DropjesLover schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 10:33:
Vandaag een super mooie woning op funda gezien, voor een relatief lage prijs.
Net contact gehad met de makelaar, gezien het aantal reacties/geinteresseerden doen ze geen individuele bezichtigingen maar volgende week een kijkdag. Dat wordt dan gewoon een groot bieding-festijn...
Even overlegd met mijn vader, die heeft meer ervaring met huizen kopen. Hij suggereerde "voor te dringen", door van te voren al de buurt te bekijken, misschien wat rond te vragen en gewoon blind 10% boven de vraagprijs te bieden (dat is de woning an sich wel waard). Eventueel ook snel een (andere) makelaar als verkoopmakelaar in de arm te nemen en dus een makelaars-fee te betalen. Met als doel dus eigenlijk de woning al te kapen vóór de open dag. Heeft iemand ervaring met dergelijke praktijken?![]()
Mijn vader zijn ervaringen zijn uit de woning-hausse eind jaren '80 en begin '90, en in de tussentijd is wel het een en ander veranderd natuurlijk...
Vergeet niet dat de makelaars tegenwoordig adviseren om te undersellen.
Realiseer je wel dat als de verkoper zijn hoofd koel houdt, hij best zou kunnen zeggen 'dank voor je bod, maar we laten de open dag doorgaan'. Je bod moet dus zo aantrekkelijk zijn dat hij dat niet zegt.
[ Voor 5% gewijzigd door nare man op 29-08-2017 10:39 ]
kmf schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 10:38:
[...]
Als toekomstig verkoper: als je een bod zonder voorbehoud brengt dan zal het bij mij wel lukken. Anders zal ik gewoon de kijkdag afwachten.
Vergeet niet dat de makelaars tegenwoordig adviseren om te undersellen.
Aan de ene kant weten we dankzij de hypotheekadviseur nu prima wat we kunnen betalen en dat we nagenoeg alle documenten compleet hebben, en dat de financiering behoorlijk zeker is (nooit 100% zeker tot de inkt droog is, maar toch). De woning is ook ruim binnen ons budget (we zouden 100k meer kunnen lenen, en nemen 100k aan gift van familie mee).nare man schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 10:38:
Als jij de vraagprijs + 10% voor het huis over hebt en je kunt het betalen, waarom niet? Als je gegronde redenen hebt om te vermoeden dat het huis bij een inschrijving ook voor dat bedrag weg gaat, dan doe je inderdaad verstandig aan om die open dag vóór te zijn. Ik zou dat niet 'voordringen' noemen, maar gewoon effectief optreden.
Realiseer je wel dat als de verkoper zijn hoofd koel houdt, hij best zou kunnen zeggen 'dank voor je bod, maar we laten de open dag doorgaan'. Je bod moet dus zo aantrekkelijk zijn dat hij dat niet zegt.
Zonder voorbehoud van financiering of bouwkundig rapport, ik weet niet of dat heel wijs is. De woning is recent uitgebouwd en heeft ook een nagenoeg nieuwe HR-ketel, maar de prijs is relatief laag. Dat vind ik een beetje verdacht...
Aan de andere kant, we zouden ook een groter deel aan hypotheek kunnen nemen en eventuele tegenvallers/verbouwing met die gift op kunnen vangen, en dan dit jaar 10% en begin volgend jaar 10% met die gift de extra aflossen.
BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Al jouw argumenten wat betreft financieen hebben geen betekenis voor mij. De enige manier om deze betrouwbaar te maken is een bod zonder voorbehoud.
Als jij binnen de 3 dagen bedenktijd een bouwkundige keuring kan regelen, dan kan je er nog onderuit.
Dat is een goeie, om zo vanuit de verkopende partij te redeneren. Verkopende partij heeft immers in zekere zin maling aan de redenen waarom er voorwaarden gesteld worden. Voorwaarden = risico/lastig = geen simpele verkoopkmf schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 11:20:
@DropjesLover Ik heb niks gezegd over of het verstandig is of niet. Ik zeg alleen wat ik als verkoper belangrijk genoeg acht om een kijkdag te annuleren: zekerheid.
Al jouw argumenten wat betreft financieen hebben geen betekenis voor mij. De enige manier om deze betrouwbaar te maken is een bod zonder voorbehoud.
Als jij binnen de 3 dagen bedenktijd een bouwkundige keuring kan regelen, dan kan je er nog onderuit.
Ik heb even contact opgenomen en het zou mogelijk moeten zijn om een inspectie + rapport snel genoeg te organiseren.
BThGvNeOA
Je wilt dus 110% bieden op een huis waar je nog nooit binnen bent geweest?DropjesLover schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 10:33:
Even overlegd met mijn vader, die heeft meer ervaring met huizen kopen. Hij suggereerde "voor te dringen", door van te voren al de buurt te bekijken, misschien wat rond te vragen en gewoon blind 10% boven de vraagprijs te bieden (dat is de woning an sich wel waard). Eventueel ook snel een (andere) makelaar als verkoopmakelaar in de arm te nemen en dus een makelaars-fee te betalen. Met als doel dus eigenlijk de woning al te kapen vóór de open dag. Heeft iemand ervaring met dergelijke praktijken?![]()
Mijn advies zou zijn: Wacht gewoon die open dag af, dan heb je gelijk een indruk wat er voor competitie is en wellicht bevalt het huis je irl toch niet.
Dan bepaal je daarna je strategie.
Afhankelijk van waar je woont; Hier in Eindhoven kun je even afwachten maar sommige huizen zijn voor meer dan vraagprijs binnen een dag verkocht.Wolly schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 11:52:
[...]
Je wilt dus 110% bieden op een huis waar je nog nooit binnen bent geweest?
Mijn advies zou zijn: Wacht gewoon die open dag af, dan heb je gelijk een indruk wat er voor competitie is en wellicht bevalt het huis je irl toch niet.
Wijzelf hebben een optie op een nieuwbouw project. Dat wordt de komende 30 jaar een rib uit mijn lijf maar in elk geval geen gezeur met overbiedingen e.d.
Ik mag toch aannemen dat het merendeel van de bieders wel even de boel in het echt ziet voordat ze een bod doen. Dat je een bod boven de vraagprijs doet begrijp ik, maar zonder te kijken?Gopher schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 11:55:
[...]
Afhankelijk van waar je woont; Hier in Eindhoven kun je even afwachten maar sommige huizen zijn voor meer dan vraagprijs binnen een dag verkocht.
Eindhoven is inderdaad een gekkenhuis. Eigen appartement vrijwel in het centrum van Eindhoven was al verkocht voordat het überhaupt op Funda stond. Wij zijn ook buiten Eindhoven aan het kijken (Valkenswaard, Waalre etc) en hopen daar een leuk huis op de kop te tikken.Gopher schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 12:28:
@Wolly Hier is het een gekkenhuis, zover ik weet gaat dit inderdaad zonder te kijken.
Welk nieuwbouwproject heb je voor gekozen? Ergens op Strijp toevallig?
[ Voor 11% gewijzigd door FREAKJAM op 29-08-2017 12:32 ]
is everything cool?
Overigens zou ik als verkoper lekker de open dag afwachten en dan uit alle opties kiezen.
Zelf op deze soort gelijke manier een huis gekocht, er waren meerdere open dagen gepland. Direct op de eerste ochtend een bod gedaan (goed bod boven vraagprijs, via aankoopmakelaar) die tot einde dag geldig was en dan zou vervallen (advies aankoopmakelaar). De verkoper heeft de overige kijkdagen afgezegd en ons bod die avond geaccepteerd.DropjesLover schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 11:15:
[...]
[...]
Aan de ene kant weten we dankzij de hypotheekadviseur nu prima wat we kunnen betalen en dat we nagenoeg alle documenten compleet hebben, en dat de financiering behoorlijk zeker is (nooit 100% zeker tot de inkt droog is, maar toch). De woning is ook ruim binnen ons budget (we zouden 100k meer kunnen lenen, en nemen 100k aan gift van familie mee).
Zonder voorbehoud van financiering of bouwkundig rapport, ik weet niet of dat heel wijs is. De woning is recent uitgebouwd en heeft ook een nagenoeg nieuwe HR-ketel, maar de prijs is relatief laag. Dat vind ik een beetje verdacht...
Aan de andere kant, we zouden ook een groter deel aan hypotheek kunnen nemen en eventuele tegenvallers/verbouwing met die gift op kunnen vangen, en dan dit jaar 10% en begin volgend jaar 10% met die gift de extra aflossen.
Ja dit kan, heb ik ook mee gemaakt een 2 weken gelden.DropjesLover schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 10:33:
Prima appartement gezien dat voor 300.000 te koop stond, afspraak gemaakt met de makelaar en zelfde liedje dat ik zaterdag kon komen kijken en er meerde kijkers zouden komen.
Halve dag later telefoon van de makelaar dat iemand 50k had overboden (zonder het huis te hebben gezien) met voorwaarden dat het die dag geaccepteerd zou worden. Had de mogelijkheid om de zelfde dag te komen kijken en mijn bod te doen maar aan deze gekte doe ik niet mee.
Maar dat die gene dus meer had geboden wil niet zeggen dat de makelaar niet snel de andere kopers belt om eerder een bod te doen.
Nee, daar staat doorgaans een boete van 10% op als je je terugtrekt zonder dat het binnen de voorwaarden van het bod valt (financiering of bouwkundige keuring meestal). Bod accepteren staat overigens ook niet gelijk aan dag erna koopcontract tekenen. Dat kan ook niet omdat de financiering eerst geregeld moet worden.exponential schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 12:54:
Je kunt je bod intrekken zolang je het koopcontract niet getekent hebt toch? Het opstellen duurt meestal wel een paar dagen, en dan nog heb je de 3 dagen regeling. Dit is natuurlijk niet heel netjes, het zal vast wel tegen een gedragscode in gaan en de makelaar zal je later niet meer serieus nemen, maar het mag wel.
Overigens zou ik als verkoper lekker de open dag afwachten en dan uit alle opties kiezen.
Onder voorbehoud van financiering betekend dat je het bod in mag trekken mocht je de financiering (om wat voor reden dan ook) niet krijgen.
Als er op de open dag meerdere boden vergelijkbaar met de onze worden uitgebracht, dan krijgen we het huis alsnog niet. Als we de verkopers kunnen bewegen ons bod al te accepteren voor de open dag, dan winnen we sowieso.Wolly schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 11:52:
[...]
Je wilt dus 110% bieden op een huis waar je nog nooit binnen bent geweest?
Qua wat de plattegrond op Funda aangeeft is het zeker ruim genoeg allemaal, en de foto's bieden genoeg referentiemateriaal om gevoel te krijgen bij de afmetingen.
Geen nieuwbouwprojecten het komende half jaar in onze regioGopher schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 11:55:
Wijzelf hebben een optie op een nieuwbouw project. Dat wordt de komende 30 jaar een rib uit mijn lijf maar in elk geval geen gezeur met overbiedingen e.d.

Zoiets zullen wij ook doen ja, gewoon bod plaatsen onder voorbehoud van bouwkundige keuring, geldig tot 3 uur voor de open dag ofzo. Duimschroeven aandraaienniek87 schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 13:06:
[...]
Zelf op deze soort gelijke manier een huis gekocht, er waren meerdere open dagen gepland. Direct op de eerste ochtend een bod gedaan (goed bod boven vraagprijs, via aankoopmakelaar) die tot einde dag geldig was en dan zou vervallen (advies aankoopmakelaar). De verkoper heeft de overige kijkdagen afgezegd en ons bod die avond geaccepteerd.
BThGvNeOA
Wat doe je als ze na de open dag alsnog je bod accepteren? Dan wijs je het huis af?DropjesLover schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 13:25:
Zoiets zullen wij ook doen ja, gewoon bod plaatsen onder voorbehoud van bouwkundige keuring, geldig tot 3 uur voor de open dag ofzo. Duimschroeven aandraaien
Neehoor, die boete gaat pas lopen drie dagen nadat het koopcontract getekend is. Pas dan zit je er aan vast (uitgezonderd de afgesproken ontbindende voorwaarden). Een mondeling akkoord is in het geval van een woningkoop niet bindend.DropjesLover schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 13:25:
[...]
Nee, daar staat doorgaans een boete van 10% op als je je terugtrekt zonder dat het binnen de voorwaarden van het bod valt (financiering of bouwkundige keuring meestal).
Nu haal je wat dingen door elkaarBod accepteren staat overigens ook niet gelijk aan dag erna koopcontract tekenen. Dat kan ook niet omdat de financiering eerst geregeld moet worden.
[ Voor 6% gewijzigd door naitsoezn op 29-08-2017 13:30 ]
Precies dat. wat ik bedoel is het volgende:naitsoezn schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 13:30:
[...]
Neehoor, die boete gaat pas lopen drie dagen nadat het koopcontract getekend is. Pas dan zit je er aan vast (uitgezonderd de afgesproken ontbindende voorwaarden). Een mondeling akkoord is in het geval van een woningkoop niet bindend.
[...]
Nu haal je wat dingen door elkaar. Je kunt je financiering pas regelen nadat je een koopcontract getekend hebt. Die ontbindende voorwaarde qua financiering moet opgenomen zijn in het koopcontract als je daarvan gebruik wilt maken.
je stuurt een mail met je bod en eventuele voorwaarden.
Vervolgens krijg je telefonisch of per mail bericht dat je bod geaccepteert is.
Vervolgens moet je het nog even hebben over praktische zaken, datum levering, notariskeuze etc... Dat zet je makelaar allemaal netjes op papier en dit is het voorlopig koopcontract.
Dit moet dan door beide partijen getekent worden. Vanaf de datum van tekenen heb je 3 dagen om het (voorlopig) koopcontract te ontbinden.
Dit alles duurt alles bij elkaar wel een paar dagen en tot die tijd kun je afzien van je bod (simpelweg niet tekenen).
Ah kijk, dat dacht ik even andersom te zijn. Dank voor de correctienaitsoezn schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 13:30:
[...]
Neehoor, die boete gaat pas lopen drie dagen nadat het koopcontract getekend is. Pas dan zit je er aan vast (uitgezonderd de afgesproken ontbindende voorwaarden). Een mondeling akkoord is in het geval van een woningkoop niet bindend.
[...]
Nu haal je wat dingen door elkaar. Je kunt je financiering pas regelen nadat je een koopcontract getekend hebt. Die ontbindende voorwaarde qua financiering moet opgenomen zijn in het koopcontract als je daarvan gebruik wilt maken.
Dan weten we dat niemand anders ons bod heeft overtroffen en is het vervolgbod lager. Misschien. We zien wel. Huid, beer enzo.Tsurany schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 13:27:
[...]
Wat doe je als ze na de open dag alsnog je bod accepteren? Dan wijs je het huis af?
BThGvNeOA
Dan is het toch vrij kansloos om een geldigheid op te geven om een eerdere verkoop af te dwingen?DropjesLover schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 13:44:
Dan weten we dat niemand anders ons bod heeft overtroffen en is het vervolgbod lager. Misschien. We zien wel. Huid, beer enzo.
Vind dit altijd lastig zelf 1 keer meegemaakt hoop gedoe en wat een slechte woning op kijkdag (liep storm) iedereen afgeknapt toen is hij toch via normale bezichtigen uiteindelijk wel verkocht maar goed zo storm liep het niet. Maar het kan werken en als het overspannen is heb je geen keuze misschien of meer geduld hebben.DropjesLover schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 10:33:
Het hele idee is net om andere partijen eerder af te zijn.Tsurany schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 13:45:
[...]
Dan is het toch vrij kansloos om een geldigheid op te geven om een eerdere verkoop af te dwingen?
Aan de andere kant, we _hoeven_ niet nu een woning te hebben, we hebben aan de andere kant ook best prima tijd. Maar om nu naar x bezichtigingen te gaan en telkens het net niet te worden... Daar hebben we geen zin in. En dat is helaas wel hoe de markt nu is.
Erg jammer dat we naast het eerder genoemde nieuwbouwproject hebben gegrepen / dat de volgende fase pas over een half jaar in de verkoop gaat...
BThGvNeOA
Je wilt dus bluffen, dat kan. Het kan echter ook zijn dat de verkoper daar totaal niet gevoelig voor is, je bluf doorziet en er niks mee doet.DropjesLover schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 14:27:
[...]
Het hele idee is net om andere partijen eerder af te zijn.
Aan de andere kant, we _hoeven_ niet nu een woning te hebben, we hebben aan de andere kant ook best prima tijd. Maar om nu naar x bezichtigingen te gaan en telkens het net niet te worden... Daar hebben we geen zin in. En dat is helaas wel hoe de markt nu is.
Erg jammer dat we naast het eerder genoemde nieuwbouwproject hebben gegrepen / dat de volgende fase pas over een half jaar in de verkoop gaat...
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.
"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"
Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.
Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7