Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 58 ... 366 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:59

Sandyman538

SandstorM [148839]

artbij schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 22:27:
[...]

Weet ik veel waarom jij dingen doet. Hoe relevant is het voor een koper om te weten hoe vaak jij doucht? Of hoe lang? En hoe warm je het water dan hebt. Aan de andere kant, blijkbaar denk jij wel dat het iets zegt, en wellicht dat jouw koper het ook denkt.

Er worden wel meer dingen aangenomen die onwaar zijn.
Je doet nogal wat aannames. Prima. Ga jij lekker je energielabel poetsen, dat zegt namelijk precies even weinig over de duurzaamheid van een woning. Het wordt een wat onzinnig discussie op deze manier. Ik vind wel dat duurzaamheid in zijn algemeenheid een prima verband heeft met je verbruik. Jij ziet duurzaamheid alleen in je spouwmuur en dubbelglas, ook prima. In ieder geval, vandaag onze woning verkocht en daarmee meteen een andere woning gekocht, om toch wat on topic te geraken.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Sandyman538 schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 23:17:
[...]

Je doet nogal wat aannames. Prima. Ga jij lekker je energielabel poetsen, dat zegt namelijk precies even weinig over de duurzaamheid van een woning. Het wordt een wat onzinnig discussie op deze manier. Ik vind wel dat duurzaamheid in zijn algemeenheid een prima verband heeft met je verbruik. Jij ziet duurzaamheid alleen in je spouwmuur en dubbelglas, ook prima. In ieder geval, vandaag onze woning verkocht en daarmee meteen een andere woning gekocht, om toch wat on topic te geraken.
Dat heeft het enkel als je ook je gedrag vermeld. Staat de verwarming op 22 of 19? Gaat hij in de herst al aan of pak je eerder een trui? Kook je op gas of elektrisch? En warm je enkel wat op of staat iets uren op het vuur? Elke avond tv kijken in een goed verlichte kamer of met een boek bij de ledlamp?

Verbruik zegt te weinig als je iemand z'n gedrag niet kent.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

De energielabel heeft mijn inziens enkel nut op 2 punten:

Voor de verkoper komt een huis met betere energielabel hoger in de resultaten
Voor de koper kan bij bepaalde hypotheken (enkel triodos denk ik) korting krijgen.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fyd
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 27-12-2024

fyd

kmf schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 23:29:
De energielabel heeft mijn inziens enkel nut op 2 punten:

Voor de verkoper komt een huis met betere energielabel hoger in de resultaten
Voor de koper kan bij bepaalde hypotheken (enkel triodos denk ik) korting krijgen.
Ik dacht dat je bij zeer energiezuinige huizen bij ABN Amro en Rabobank ook een korting kan krijgen, maar niet 0.1% per label zoals bij Triodos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

fyd schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 08:01:
[...]

Ik dacht dat je bij zeer energiezuinige huizen bij ABN Amro en Rabobank ook een korting kan krijgen, maar niet 0.1% per label zoals bij Triodos.
Bij ABN en RABO krijg je deze op basis van EPC <0.4. Je moet dus of een nieuwbouwwoning halen of deze waarde laten berekenen voor ~300 euro.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:41

Wailing_Banshee

You're Next

nare man schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 16:40:
[...]

Ja, inderdaad (zonder daar een waarde-oordeel over te vellen overigens).

Bij een bruto-inkomen van 100k hoort een netto-inkomen van rond de 4,5k maand. Bij een hypotheek van 450k hoort een bruto-hypotheeklast van ongeveer 2k. Van de resterende 2,5k netto (!) per maand kan een gemiddeld huishouden echt wel eten, drinken, GWL betalen, zich verzekeren tegen de grootste risico's en ook nog fatsoenlijk sparen.
Klopt. Maar het hangt er wel een beetje vanaf hoe die bruto inkomen is bepaald. Beide 50%? Of één 75% en de ander 25%? Of zelfs één 100% en de ander 0%? en wat gebeurt er als er een inkomen weg valt? (wat helaas best vaak gebeurt is in het hoogtepunt van de crisis). Daarom is die 50% meestal wel verstandig. Je kunt dan makkelijker dit soort klappen opvangen. De meesten zullen daar wel overheen gaan (wij ook), maar dan heb je daar wel over nagedacht en bewust die keuze gemaakt. Wij wilden tot 50% gaan, tot we "ons" huis zagen waardoor we eroverheen gingen. Met plezier gedaan, en nog steeds erg veel plezier van (zelfs na 2012 hebben we nooit spijt gehad).

Daarom zou ik altijd iemand adviseren om te gaan zoeken in de categorie huizen van 50%-60% van je max hypotheek. En soms ook eens over die grens heen te gaan, om dan bij je af te vragen of die meerprijs echt wel die extra lasten waard zijn.
kmf schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 08:02:
[...]

Bij ABN en RABO krijg je deze op basis van EPC <0.4. Je moet dus of een nieuwbouwwoning halen of deze waarde laten berekenen voor ~300 euro.
Dan heb je een huis wat heel energie zuinig is, en neem je die onzuinige TV/koelkast/vriezer/game pc mee en kook je elke dag stoofpotjes die minimaal 5 uur op het gas staan :p

(en volgens mij is het netto inkomen bij bruto 100K per jaar wel hoger dan 4500 per maand)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Wailing_Banshee schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 08:04:
[...]

Dan heb je een huis wat heel energie zuinig is, en neem je die onzuinige TV/koelkast/vriezer/game pc mee en kook je elke dag stoofpotjes die minimaal 5 uur op het gas staan :p
Onzuinig apparatuur en gebruik daarvan is een keus, maar een praktijkvoorbeeld waar ik nu mee zit is een verplichting: airco aanzwengelen omdat het huis TE goed geisoleerd is.
Constant 27'C.... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:30
kmf schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 08:12:
[...]

Onzuinig apparatuur en gebruik daarvan is een keus, maar een praktijkvoorbeeld waar ik nu mee zit is een verplichting: airco aanzwengelen omdat het huis TE goed geisoleerd is.
Constant 27'C.... 8)7
Raam openzetten en goed ventileren een optie? of heb je een eco huis met WTW systeem |:( 8)7 :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hogader
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:56
kmf schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 08:02:
[...]

Bij de Rabo is dit zelfs <0.26 EPC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paragon93
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
kmf schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 08:12:
[...]
Constant 27'C.... 8)7
In de ochtend/avond ramen en deuren open en het huis doortochten kan (gratis) heel veel helpen.
Daarnaast doet zonwering een hele hoop, als dat mogelijk is in jouw situatie.
Voorkomen > genezen

Trust me, I'm an engineer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

SniperGuy schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 09:10:
[...]

Raam openzetten en goed ventileren een optie? of heb je een eco huis met WTW systeem |:( 8)7 :X
Ik heb een goed geisoleerd huis met WTW ja. Zonder bypass :|
Paragon93 schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 09:26:
[...]

In de ochtend/avond ramen en deuren open en het huis doortochten kan (gratis) heel veel helpen.
Daarnaast doet zonwering een hele hoop, als dat mogelijk is in jouw situatie.
Voorkomen > genezen
Als de warmte eenmaal in die muren zit krijg je die niet meer weg met even doortochten.
Zonwering in de vorm van markies en knikarm e.d. mag niet van de architect. Op HR++ glas mag je geen solar folie zetten. (en deze oplossingen om af te koelen kosten meer dan wat je bespaart aan gas de afgelopen x jaar IMO)

Nope.Geen goede oplossing. Dat is mijn frustratie dus met nieuwbouwwoningen. Zo goed geisoleerd dat ik per jaar maar 500m3 aan gas nodig hebt (waarschijnlijk allemaal voor SWW), maar daarnaast wel heel veel geld en comfort kwijt aan afkoelingsproblemen.

Maar goed, nog even wachten tot de hypotheek rond is, en dan zijn we van dit soort problemen af. Nieuwe huis ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

@kmf een veel gehoord probleem bij nieuwbouw. Vooral goedkope projectbouw is op warme dagen geen pretje zonder airco. Er kan soms werkelijk amper een 1 klein raam per vertrek open maar dat doet inderdaad niets. Als je dat combineert met een goedkope (project) wtw dan ben ik blij dat ik een 'tochtig' jaren 70 huis woon. wel met een A label ondertusse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headhunter1985
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:50
Duurzaam volgens dikke van Dale:

Duurzaam betekent onder meer 'geproduceerd of verkregen op een manier die het milieu en de natuur zo min mogelijk belast', 'het milieu zo min mogelijk belastend'. Kortom: 'relatief milieuvriendelijk’, 'grondstofbesparend'.

Oftewel een breed begrip, hoe je leeft, wat je koopt, hoe je omgaat met producten, hoe je nadenkt over gebruik.

Een energielabel: verplichting vanuit de overheid met de hoop dat mensen eerder gaan investeren in hun woning om een beter label te verkrijgen. Heeft echter niks met het werkelijke energieverbruik te maken.

Een duurzaam principe bij de (ver) bouw van een woning is; het beperken van de energie vraag, maximaliseer het gebruik van duurzame energiebronnen en beperk het gebruik van fossiele brandstoffen.

Het beperken van energie heeft ook relatie met de omvang van het gebouw. Een stel met een woning van 2.000m³ is niet duurzaam, ook niet als de woning geheel energie neutraal is.

toevoeging:
Het is tegenwoordig een groot probleem van opwarming van goed geïsoleerde woningen, hier wordt helaas te weinig rekening mee gehouden. Een goed ontwerp met overstekken, zonwering, zomernacht ventilatie kan overmatige opwarming voorkomen. Hierdoor kan met minder energie de woning op het juiste comfort temperatuur worden gehouden.

[ Voor 15% gewijzigd door headhunter1985 op 16-08-2017 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:54

DropjesLover

Dit dus ->

Hoe zit dat eigenlijk met dat je dingen niet mag van de architect?
Vaak vervalt die eis/voorwaarde na x aantal jaar en dan mag het wel weer.

Maar het is toch zeker jouw huis, dus als je er een zonwering tegenaan zet (die de buren niet hindert), of desnoods een paar ramen vervangt voor een variant die wel gewoon open kan (met zelfde kleur/materiaal kozijnen), wat willen "ze" doen?

Rechtszaak, dwangsom?

Ik vind dat zo bizar dat je iets koopt voor behoorlijk veel geld, eigenaar bent van de grond waar het op staat en je vervolgens van iemand ver weg in een ivoren toren niets zou mogen doen om gewoonweg een design-flaw / bug op te lossen en comfortabel te kunnen leven.

Overigens snap ik het gedoe (soms) rondom een eenvoudige dakkapel vanwege de zelfde reden ook niet.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@DropjesLover een extreem voorbeeld

https://www.google.nl/map...2!3d51.873512!4d5.8664887

men moet dus de gevel in stand houden in deze straat.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murrays
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:25
Ray schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 13:48:

LOL, dat ziet er dus echt niet uit. Was die architect "stoney"ofzo? :).
Dat lijkt me overigens ook niet fijn qua verkoopwaarde van een huis het is best wel bepalend zo'n gevel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Van zulke wijken kan je toch enkel verdrietig worden? :'(

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Tsurany schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 13:53:
[...]

Van zulke wijken kan je toch enkel verdrietig worden? :'(
Yup toen ik er voor het eerst kwam ook vol verbazing rondgereden. Weet niet meer exact de clausule maar het is een kettingbeding en je moet die gevel zo houden. En er zit ellende tussen mbt materialen kan ik je vertellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

er zijn wel meer dingen niet mogen. Zeker als je in een apartement woont met een VVE.

Wil je meer vrijheid, neem je een rijtjeswoning. Daar betaal je dan ook voor.

(en zelfs dan nog heb je te maken met de gemeente regels)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Ik vind het zelf niet mooi maar ik begrijp heel goed waarom je als bewoner niet aan die gevel mag prutsen. Het effect wordt bereikt doordat de gevels allemaal anders maar wel qua vorm en stijl hetzelfde zijn. Als je daar een gewone stenen/gestucte/trespa gevel tussen zet dan is dat effect weg. En je mag aannemen dat de mensen die er een woning gekocht hebben de gevel wel mooi vinden, anders zaten ze er niet, dus die zullen zelf ook niet snel op verandering zitten te wachten.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:54

DropjesLover

Dit dus ->

kmf schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 14:03:
er zijn wel meer dingen niet mogen. Zeker als je in een apartement woont met een VVE.

Wil je meer vrijheid, neem je een rijtjeswoning. Daar betaal je dan ook voor.

(en zelfs dan nog heb je te maken met de gemeente regels)
Ook bij een rijtjeswoning of vrijstaande woning mag je vaak na oplevering niks. Mijn commentaar/vraag was naar aanleiding van @kmf

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
Je moet oppassen met extra bedingen in je contract die kunnen best heel vervelend zijn en tja of iemand je er aan houd is een ding maar goed als je een beding niet handhaaft en toch wat anders doet mag je het kosten wat het kost herstellen. Bij ons in de wijk mochten de rijtjes woningen alleen opbouw doen als hij exact gelijk was aan de voorgeschreven opbouw alles moet hetzelfde zijn geen afwijkingen. Ons huis mocht ook niet zomaar wordt uitgebouwd alles werd gewoon afgewezen door de gemeente.

Maar de meeste woningen mag je een hoop. maar check ook de regels die de gemeente heeft gemaakt over het bouwplan soms komt daar ook opeens iets naar voren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Het blijft bijzonder om dat bordje te zien bij je toekomstige huis:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/D5hCshC.jpg

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Bij onze nieuwe woning bleef het 'verkocht'-bordje iets te lang staan voordat de verkopende makelaar het ophaalde; op een gegeven moment vind je 't dan niet leuk meer :P

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

• kmf
  • Niet online

kmf

nare man schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 13:31:
Bij onze nieuwe woning bleef het 'verkocht'-bordje iets te lang staan voordat de verkopende makelaar het ophaalde; op een gegeven moment vind je 't dan niet leuk meer :P
Dan haal je het toch gewoon zelf weg? Jouw woning, dus moeten ze huur betalen voor reclamegrond ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Laatst online: 21:20

Bezulba

Formerly known as Eendje

DropjesLover schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 13:17:
Hoe zit dat eigenlijk met dat je dingen niet mag van de architect?
Vaak vervalt die eis/voorwaarde na x aantal jaar en dan mag het wel weer.

Maar het is toch zeker jouw huis, dus als je er een zonwering tegenaan zet (die de buren niet hindert), of desnoods een paar ramen vervangt voor een variant die wel gewoon open kan (met zelfde kleur/materiaal kozijnen), wat willen "ze" doen?

Rechtszaak, dwangsom?

Ik vind dat zo bizar dat je iets koopt voor behoorlijk veel geld, eigenaar bent van de grond waar het op staat en je vervolgens van iemand ver weg in een ivoren toren niets zou mogen doen om gewoonweg een design-flaw / bug op te lossen en comfortabel te kunnen leven.

Overigens snap ik het gedoe (soms) rondom een eenvoudige dakkapel vanwege de zelfde reden ook niet.
Dat soort dingen hoor je te weten voordat je koopt. Dus maak je de afweging "vind ik dit een dealbreaker" zo ja moet je het huis niet kopen.

Als je gewoon alles wil aanpassen aan je huis moet je iets vrijstaand in de polder kopen.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:22
DropjesLover schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 17:10:
[...]

Ook bij een rijtjeswoning of vrijstaande woning mag je vaak na oplevering niks. Mijn commentaar/vraag was naar aanleiding van @kmf
Als je een vrijstaande woning zet kun je er alles mee. Of je moet zelf andere afspraken met de architect gemaakt hebben. Voor rijtjeshuizen heb je vaak geen keus.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

@kmf Staat die apenplager bij jullie in de voortuin?

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

RomeoJ schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 20:20:
@kmf Staat die apenplager bij jullie in de voortuin?
? Oh. die apenboom bedoel je.
Ja die staat bij onze voortuin

Al rooier geregeld.

[ Voor 18% gewijzigd door kmf op 19-08-2017 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 08:02
kmf schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 20:21:
[...]

? Oh. die apenboom bedoel je.
Ja die staat bij onze voortuin

Al rooier geregeld.
heb geen kapvergunning nodig dan? Of kun je die al aanvragen voordat het huis van jou is?

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

RocketKoen schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 11:16:
[...]

heb geen kapvergunning nodig dan? Of kun je die al aanvragen voordat het huis van jou is?
Een apenboom/slangenden is een schubconifeer. Daarvoor heb ik in mijn gemeente geen kapvergunning nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emma1986
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 03-09 09:26
Voor de Groningen kenners op het forum: wat vinden jullie van Hoogkerk als plekje om wonen (specifieker aan de Ruskeveenseplas) en waarom? Ik lees online meningen pro en contra, maar vaak wat vaag verwoord waardoor ik niet goed weet of het voor ons iets is of niet. We zoeken ergens met wat groen, saai is niet erg, maar liefst wel gezellig/aangenaam (we hebben Beijum/Lewenborg/Vinkhuizen al verkend, en daar strookte ons gevoel met de heersende mening dat het wat minder fijne buurten zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

kmf schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 13:32:
[...]

Een apenboom/slangenden is een schubconifeer. Daarvoor heb ik in mijn gemeente geen kapvergunning nodig.
Check. Ik vroeg me inderdaad af wat je met die boom wilde doen (hier noemen we dat een apenplager, vandaar de verwarring ;)).
Zelf ben ik ook niet zo gecharmeerd van dit soort bomen, zou het zelf namelijk ook wel jammer vinden als de buren zo'n apenplager in de (voor)tuin zouden hebben staan. Tegenwoordig zie je ze gelukkig wel steeds minder.

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

RomeoJ schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 19:54:
[...]

Check. Ik vroeg me inderdaad af wat je met die boom wilde doen (hier noemen we dat een apenplager, vandaar de verwarring ;)).
Zelf ben ik ook niet zo gecharmeerd van dit soort bomen, zou het zelf namelijk ook wel jammer vinden als de buren zo'n apenplager in de (voor)tuin zouden hebben staan. Tegenwoordig zie je ze gelukkig wel steeds minder.
Ik hoop dat het nog wat hardhout oplevert ;)

Op een of ander manier hebben alle huizen in de buurt een open haard.

Mijn eerste reflex was: wegslopen die hap. Maar de bouwtekenen verraden dat er een betonen draagkolom naast de open haard is. Dus moeten we die maar laten staan.
En marshmallows in huis is ook wel lekker.

Moet natuurlijk wel weer haardhout regelen. Laten er nou net twee bomen in de voortuin staan die ik weg wil >:)

(voor de googlers: het rooien van 2 bomen van zo'n 8 meter kost 450 euro. Inclusief wegfrezen stronken, afvoeren takken en hakken van boomstam tot 30cm blokken (die je zelf weer in haardhout formaat moet kloven)
Ik kreeg offertes van 450-950 euro.
)

[ Voor 11% gewijzigd door kmf op 20-08-2017 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

RomeoJ schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 19:54:
[...]

Waarom zou je het wat schelen wat voor boom de buren in hun tuin hebben? Maakt mij echt niet uit hoor, zolang ze geen schaduw ontnemen of bladeren in mijn tuin waaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SqnLdr
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Emma1986 schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 19:40:
Voor de Groningen kenners op het forum: wat vinden jullie van Hoogkerk als plekje om wonen (specifieker aan de Ruskeveenseplas) en waarom? Ik lees online meningen pro en contra, maar vaak wat vaag verwoord waardoor ik niet goed weet of het voor ons iets is of niet. We zoeken ergens met wat groen, saai is niet erg, maar liefst wel gezellig/aangenaam (we hebben Beijum/Lewenborg/Vinkhuizen al verkend, en daar strookte ons gevoel met de heersende mening dat het wat minder fijne buurten zijn).
Ik woon zelf in de stad, maar gezien waar je naar op zoek bent kan je ook Reitdiep(haven) eens bekijken. Wellicht wat centraler maar ook voldoende rust en ruimte. Is ook wat nieuwbouw activiteit momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Voor de Groningen kenners op het forum: wat vinden jullie van Hoogkerk als plekje om wonen (specifieker aan de Ruskeveenseplas) en waarom?
Het 'oude' gedeelte van Hoogkerk is nog wel erg "dorps", met 'ons kent ons' waar je als buitenstaander lastig tussen komt, maar rondom die plas merk je daar weinig van. Veel gezinnen, dicht bij uitvalswegen, voorzieningen zoals sportverenigingen en scholen in de buurt. Enige nadeel is dat je relatief gezien ver van het centrum zit...

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Vanochtend huis bezichtigd, gelijk bod uitgebracht van ~6% boven de vraagprijs maar alsnog overboden. Jammer, was echt een prachtig huis :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timoth
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 06-09 21:00
Tsurany schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 23:00:
Vanochtend huis bezichtigd, gelijk bod uitgebracht van ~6% boven de vraagprijs maar alsnog overboden. Jammer, was echt een prachtig huis :(
Fundalinkje? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ging om dit huis:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Nu maar hopen dat iets vergelijkbaars op ons pad komt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Tsurany schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 09:16:
[...]

Ging om dit huis:

***members only***

Nu maar hopen dat iets vergelijkbaars op ons pad komt :)
Oeh, Utrecht. Daar kan het hard gaan ja.
Al had ik niet verwacht dat het in die prijsklasse ook al zou gebeuren.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

Mooi huis inderdaad, maar afgaande op de specificaties in combinatie met de vraagprijs krijg je al snel het gevoel in de randstad te zijn :)

Als je in die prijsklasse zoekt, dan zit je toch een beetje boven de 'woningmarktgekte'? Alhoewel je wel weer overboden bent met 6% boven de vraagprijs te bieden.
Wij zaten een paar maanden geleden in dezelfde prijsklasse te zoeken, maar kregen niet het idee dat de gekte daar zo heerste, sterker nog, wij hadden 6% onder de vraagprijs geboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Laatst online: 20:10

Kju

RocketKoen schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 09:31:
[...]

Oeh, Utrecht. Daar kan het hard gaan ja.
Al had ik niet verwacht dat het in die prijsklasse ook al zou gebeuren.
De prijsklasse maakt niet uit. Het is zelfs erger naarmate de prijs hoger is.

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

RomeoJ schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 09:33:
Mooi huis inderdaad, maar afgaande op de specificaties in combinatie met de vraagprijs krijg je al snel het gevoel in de randstad te zijn :)

Als je in die prijsklasse zoekt, dan zit je toch een beetje boven de 'woningmarktgekte'? Alhoewel je wel weer overboden bent met 6% boven de vraagprijs te bieden.
Wij zaten een paar maanden geleden in dezelfde prijsklasse te zoeken, maar kregen niet het idee dat de gekte daar zo heerste, sterker nog, wij hadden 6% onder de vraagprijs geboden.
Die prijsklasse zit midden in de gekte hier, woningen gaan heel snel tenzij er echt wat mee is. Leidsche Rijn en omgeving is toch erg populair, vrijwel midden in de randstad maar nog wel relatief ruime huizen en percelen. Wij wonen hier ook met zoveel plezier dat we in dezelfde regio verder willen zoeken. Vrijwel onmogelijk aangezien je er boven op moet zitten en het dan nog mis kan lopen. Dit huis zijn we mis gelopen, wij vonden ons bod echt op de limiet maar anderen hadden er echt meer voor over.

Er worden 18 nieuwe villa's gebouwd hier in de buurt, prijs tussen de zes en acht ton. Hier waren meer dan 1100 aanmeldingen voor. Kan je zien hoe gek het hier is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Kju schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 09:36:
[...]

dat dus! zaak gedaan in tuindorp. ze slaan elkaar nog net de kop niet in met bieden op een woning net onder de 700K (met nog 150K onderhoud...) verkocht in 48 uur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Nog een vraag van mijn kant. Als ik een nieuw huis ga kopen wil ik daarvoor een nieuwe hypotheek afsluiten, dat is voordeliger dan de huidige mee verhuizen. Dan zit ik tijdelijk met twee hypotheken, dat is geen probleem aangezien we kunnen aantonen dat we de dubbele maandlasten enkele jaren kunnen betalen. Echter is het voor mij niet helemaal duidelijk hoe het zit met overwaarde en de HRA.

Als je de overwaarde mee wilt nemen dan gebruik je normaliter een overbruggingskrediet. Echter betaal je hier wel een hogere rente over. Wij hebben geen overbruggingskrediet nodig omdat we het zelf uit eigen geld kunnen betalen.

We kopen dus het nieuwe huis met een nieuwe hypotheek en een deel in eigen geld.
We verkopen het huidige huis en ontvangen daarvan een deel overwaarde in geld op de rekening.

Hebben wij met deze constructie nog wel recht op de volledige HRA? De overwaarde zit technisch gezien niet in het huis aangezien dat bedrag binnen komt na aanschaf van de woning. Wel zit er eigen geld in de woning in een bedrag dat (ruim) meer dan de overwaarde is. Is dat acceptabel voor de belastingdienst om alsnog volledige HRA te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

^^ Het concept waar je naar op zoek bent is "eigenwoningreserve".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Kju schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 09:36:
[...]

Dat is nieuw voor mij. Ik dacht juist dat enkel huizen onder de NHG-grens een oorlogsgebied was. Maar jij wilt dus zeggen dat ook de hoge sectoren niet aan te slepen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

naitsoezn schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 10:36:
^^ Het concept waar je naar op zoek bent is "eigenwoningreserve".
Als ik het goed begrijp dan kijkt de belastingdienst puur naar de hoogte van de bedragen, niet naar exacte herkomst?

Huidige woning:
Waarde: 200k
Hypotheek: 150k

Nieuwe woning:
Waarde: 400k
Hypotheek: 300k

We kopen eerst de nieuwe woning, daar leggen we dus 100k eigen geld in. Vervolgens verkopen we de huidige woning, hier komt 50k overwaarde uit. Onze eigenwoningreserve is dan 50k. Die 50k steken we als het ware in eigen zak en investeren we niet in de woning.
Dan mag ik over de volledige 300k hypotheek de rente aftrekken omdat waarde woning minus de eigenwoningreserve alsnog hoger is dan de hoofdsom van de hypotheek?

Dus de belastingdienst kijkt niet naar de herkomst van het geld maar puur naar totale bedragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:58
De woongekte lijkt nu het hele land bereikt te hebben. Ik had gehoopt nog even veilig te zitten van de woongekte in het Westen van het land, maar hier in het Oosten zijn huizen nu ook ontzettend snel weg in het dorp waar wij willen kopen. Klòòt'n.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Tsurany schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 10:31:
Als je de overwaarde mee wilt nemen dan gebruik je normaliter een overbruggingskrediet. Echter betaal je hier wel een hogere rente over.
Dat valt heel erg mee. Als je een rentevaste periode > 12 jaar heb, dan is een overbruggingskrediet al voordeliger qua rente.

https://www.abnamro.nl/nl...theekrente-overzicht.html

Je moet ook niet vergeten dat de overbruggingsrente per half jaar betaald moet worden. Dus als jouw huis binnen 6 maanden verkocht is, dan merk je dat niet eens in je dubbele lasten.
Tsurany schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 10:45:
[...]

Als ik het goed begrijp dan kijkt de belastingdienst puur naar de hoogte van de bedragen, niet naar exacte herkomst?

Dus de belastingdienst kijkt niet naar de herkomst van het geld maar puur naar totale bedragen?
Klopt. Dat is immers simpeler. Dat jij een "voorschot" regelt voor de overwaarde, dat is jouw pakkie-an.

Het is me alleen niet duidelijk hoe de belastingaangifte in de "twillight zone" geregeld moet worden.
Dus jouw huidige woning nog niet verkocht, dus geen overwaarde. Maar nieuwe woning is wel gekocht.

In principe zal je dus over beide woninghypotheken+overbruggingskrediet volledige HRA hebben in de eerste twee jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Tsurany schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 10:45:
[...]

Huidige woning:
Waarde: 200k
Hypotheek: 150k

Nieuwe woning:
Waarde: 400k
Hypotheek: 300k

We kopen eerst de nieuwe woning, daar leggen we dus 100k eigen geld in. Vervolgens verkopen we de huidige woning, hier komt 50k overwaarde uit. Onze eigenwoningreserve is dan 50k. Die 50k steken we als het ware in eigen zak en investeren we niet in de woning.
Dan mag ik over de volledige 300k hypotheek de rente aftrekken omdat waarde woning minus de eigenwoningreserve alsnog hoger is dan de hoofdsom van de hypotheek?

Zolang je minimaal 50k in je nieuwe woning steekt heb je geen eigenwoning reserve.
Je mag zelfs tijdelijk (max 3 jaar) op beide hypotheken HRA genieten. Op voorwaarde dat 1 van de 2 onbewoond is en te koop staat.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Piet_Piraat7 schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 10:48:
De woongekte lijkt nu het hele land bereikt te hebben. Ik had gehoopt nog even veilig te zitten van de woongekte in het Westen van het land, maar hier in het Oosten zijn huizen nu ook ontzettend snel weg in het dorp waar wij willen kopen. Klòòt'n.
Tja: http://www.telegraaf.nl/d...nt_duurder_in_juli__.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Tsurany schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 10:31:
Nog een vraag van mijn kant. Als ik een nieuw huis ga kopen wil ik daarvoor een nieuwe hypotheek afsluiten, dat is voordeliger dan de huidige mee verhuizen. Dan zit ik tijdelijk met twee hypotheken, dat is geen probleem aangezien we kunnen aantonen dat we de dubbele maandlasten enkele jaren kunnen betalen. Echter is het voor mij niet helemaal duidelijk hoe het zit met overwaarde en de HRA.

Als je de overwaarde mee wilt nemen dan gebruik je normaliter een overbruggingskrediet. Echter betaal je hier wel een hogere rente over. Wij hebben geen overbruggingskrediet nodig omdat we het zelf uit eigen geld kunnen betalen.

We kopen dus het nieuwe huis met een nieuwe hypotheek en een deel in eigen geld.
We verkopen het huidige huis en ontvangen daarvan een deel overwaarde in geld op de rekening.

Hebben wij met deze constructie nog wel recht op de volledige HRA? De overwaarde zit technisch gezien niet in het huis aangezien dat bedrag binnen komt na aanschaf van de woning. Wel zit er eigen geld in de woning in een bedrag dat (ruim) meer dan de overwaarde is. Is dat acceptabel voor de belastingdienst om alsnog volledige HRA te krijgen?
pas nog een flinke discussie met de belastinginspecteur gehad inzake een dergelijke case. Samengevat doordat je geen OBK gebruikt is er een kans, bij controle, dat ze het eigen geld als volledig eigen inbreng zien. Los je daarna je EWS niet af met je EWR of gebruikt het voor een verbouwing raak je dus een stuk HRA kwijt. Het is dus raadzaam hier een oplossing in te zoeken. Dit kan een OBK zijn (vaak duur om op te zetten) of een variabel deel op de nieuwe woning die je daarna aflost (let op de LTV rente inschaling!) of een onderhandse lening naar jezelf > maar leg dit vast bij je inspecteur!

Sure de kans is minimaal dat ze er over vallen maar dan is het wel voor eigen risico..(vanuit adviseur perspectief gezien)

@kmf de BD kijkt JUIST naar de herkomst! van de bedragen en de geldstromen!!

[ Voor 11% gewijzigd door Ray op 21-08-2017 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

RocketKoen schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 10:51:
[...]

Zolang je minimaal 50k in je nieuwe woning steekt heb je geen eigenwoning reserve.
Je mag zelfs tijdelijk (max 3 jaar) op beide hypotheken HRA genieten. Op voorwaarde dat 1 van de 2 onbewoond is en te koop staat.
waarbij de volgorde dus wel degelijk van belang is! Zie mijn uitleg in de andere post

beetje vergelijkbaar met eerst met eigen geld verbouwen en daarna financieren. Goed daar is inmiddels genoeg jurisprudentie over en de verwachting is dat dit zal reflecteren in casu zoals deze maar ik heb nog geen uitspraken gezien

[ Voor 21% gewijzigd door Ray op 21-08-2017 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dus geen eenduidig antwoord, dat wordt dan even met een financieel adviseur zitten. Ik vind de belastingdienst hier ook niet heel duidelijk over.
Liefst zou ik geen OBK gebruiken simpelweg omdat we dit qua financiering niet nodig hebben, dan lijkt het mij enkel meer gedoe en simpelweg duurder vanwege de rente en mogelijk afsluitkosten.

Echter zoals Ray aangeeft zou het dus mogelijk wel problemen op kunnen leveren, daar heb ik ook geen zin in. Al zou ik die discussie wel nogmaals met ze aan willen gaan.

[ Voor 30% gewijzigd door Tsurany op 21-08-2017 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Tsurany schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 10:57:
Dus geen eenduidig antwoord, dat wordt dan even met een financieel adviseur zitten. Ik vind de belastingdienst hier ook niet heel duidelijk over.
Liefst zou ik geen OBK gebruiken simpelweg omdat we dit qua financiering niet nodig hebben, dan lijkt het mij enkel meer gedoe en simpelweg duurder vanwege de rente en mogelijk afsluitkosten.

Echter zoals Ray aangeeft zou het dus mogelijk wel problemen op kunnen leveren, daar heb ik ook geen zin in. Al zou ik die discussie wel nogmaals met ze aan willen gaan.
Het is ook vooral theoretisch maar wat ik stel klopt wel.

We hebben dit ook al eens opgelost waarbij de klant het eigen geld in twee delen naar de notaris heeft geboekt waarbij 1x de omschrijving iets van 'lening / voorschot eigen woning reserve' waarbij je dus daaruit de intentie op kan maken dat het niet de bedoeling is het als eigen geld in te brengen.

zorg dan dat er een dossier is waarbij de EWR berekening volledig klopt en boek ook exact dit bedrag met de juiste tekst over!

Strikt gezien moet je met een EWR een EWS aflossen of investeren in een verbouwing. Doe je dat niet is er geen HRA over dat deel

[ Voor 5% gewijzigd door Ray op 21-08-2017 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groggy
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
kmf schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 10:43:
[...]

Dat is nieuw voor mij. Ik dacht juist dat enkel huizen onder de NHG-grens een oorlogsgebied was. Maar jij wilt dus zeggen dat ook de hoge sectoren niet aan te slepen is?
Was het maar zo'n feest. Zeker boven de NHG grens is het vechten om een huis. 400K plus woning trekken zo 50 geinteresseerden die het huis bezichtigen, dan laat ik de mensen die niet uitgenodigd zijn voor een bezichtiging nog maar even bouten beschouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Ray schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 10:53:
[...]

Dit kan een OBK zijn (vaak duur om op te zetten) of een variabel deel op de nieuwe woning die je daarna aflost (let op de LTV rente inschaling!) of een onderhandse lening naar jezelf > maar leg dit vast bij je inspecteur!

Sure de kans is minimaal dat ze er over vallen maar dan is het wel voor eigen risico..(vanuit adviseur perspectief gezien)

@kmf de BD kijkt JUIST naar de herkomst! van de bedragen en de geldstromen!!
Dat is dan ook de reden dat ik toch een OBK heb genomen om van mogelijk gezeik af te zijn.
Hoewel voor mij de HRA nihil is vanwege de eigen woning forfait en een lage LTV heb ik in de twillight zone toch redelijk wat maandlasten.

Wat ik bedoel met herkomst. als van de spaarrekening eerst 50k wordt afgeschreven tbv koop woning, en deze weer aangevuld wordt met 50k vanwege koop, dan is het toch wel duidelijk dat deze van de overwaarde komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

kmf schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 11:04:
[...]

Dat is dan ook de reden dat ik toch een OBK heb genomen om van mogelijk gezeik af te zijn.
Hoewel voor mij de HRA nihil is vanwege de eigen woning forfait en een lage LTV heb ik in de twillight zone toch redelijk wat maandlasten.

Wat ik bedoel met herkomst. als van de spaarrekening eerst 50k wordt afgeschreven tbv koop woning, en deze weer aangevuld wordt met 50k vanwege koop, dan is het toch wel duidelijk dat deze van de overwaarde komt.
zie mijn voorbeeld. Echter als er 100K afgaat zonder toelichting / stukken en er komt daarna 50K terug....

dat het logisch is heeft de BD helaas geen boodschap aan. En zoals uitgelegd is de wet daar ook duidelijk in. Je moet dat dus of op 'de juiste manier' doen of voorleggen aan de inspecteur. Helaas duurt dat vaak veel te lang.

[ Voor 34% gewijzigd door Ray op 21-08-2017 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Laatst online: 20:10

Kju

kmf schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 10:43:
[...]

Courant onroerend goed is in alle prijsklasssen niet aan te slepen. Natuurlijk komt dat voor een groot deel door schaarste maar voor een groot deel komt het ook doordat makelaars de laatste tijd graag undersellen. Dus iets te laag prijzen, hype creëren en en laten overbieden. Dat men dus ver boven de vraagprijs betaalt wil dus niet per definitie zeggen dat ze te veel betalen. Door het undersellen komt het steeds vaker voor dat verkoopmakelaars niet de volle potentie van een object benutten en er eigenlijk nog meer had kunnen worden gerealiseerd.

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Kju schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 11:18:
[...]

Courant onroerend goed is in alle prijsklasssen niet aan te slepen. Natuurlijk komt dat voor een groot deel door schaarste maar voor een groot deel komt het ook doordat makelaars de laatste tijd graag undersellen. Dus iets te laag prijzen, hype creëren en en laten overbieden. Dat men dus ver boven de vraagprijs betaalt wil dus niet per definitie zeggen dat ze te veel betalen. Door het undersellen komt het steeds vaker voor dat verkoopmakelaars niet de volle potentie van een object benutten en er eigenlijk nog meer had kunnen worden gerealiseerd.
Tja, dat komt natuurlijk ook dat mensen steeds vaker kiezen voor een vaste prijs ipv courtage. Waarom zal een makelaar dan extra werk doen. Undersellen en de woning is binnnen een week weg.

Ik ben dan ook niet mee eens met de aangeraden verkoopprijs van mijn huidige woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emma1986
cvheereveld schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 20:54:
[...]

Ik woon zelf in de stad, maar gezien waar je naar op zoek bent kan je ook Reitdiep(haven) eens bekijken. Wellicht wat centraler maar ook voldoende rust en ruimte. Is ook wat nieuwbouw activiteit momenteel.
Zit inderdaad ook in onze zoekregio :-) Hoogkerk lijkt wel wat goedkoper en hebben er nu een huis gezien dat aan de criteria voldoet, maar wat twijfel over de buurt...
naitsoezn schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 21:01:
[...]

Het 'oude' gedeelte van Hoogkerk is nog wel erg "dorps", met 'ons kent ons' waar je als buitenstaander lastig tussen komt, maar rondom die plas merk je daar weinig van. Veel gezinnen, dicht bij uitvalswegen, voorzieningen zoals sportverenigingen en scholen in de buurt. Enige nadeel is dat je relatief gezien ver van het centrum zit...
Leuk om horen :-) Enig idee hoe het zit qua geur van de suikerfabriek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Emma1986 schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 11:35:
Niet te harden op slechte dagen, net als in de rest van de stad ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ray schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 11:02:
[...]

Het is ook vooral theoretisch maar wat ik stel klopt wel.

We hebben dit ook al eens opgelost waarbij de klant het eigen geld in twee delen naar de notaris heeft geboekt waarbij 1x de omschrijving iets van 'lening / voorschot eigen woning reserve' waarbij je dus daaruit de intentie op kan maken dat het niet de bedoeling is het als eigen geld in te brengen.

zorg dan dat er een dossier is waarbij de EWR berekening volledig klopt en boek ook exact dit bedrag met de juiste tekst over!

Strikt gezien moet je met een EWR een EWS aflossen of investeren in een verbouwing. Doe je dat niet is er geen HRA over dat deel
Wellicht eens met een financieel adviseur en notaris om tafel zitten om dit goed door te nemen. Als we het inderdaad als voorschot kunnen overmaken en achteraf kunnen verrekenen is dit wellicht voldoende. Ik heb geen zin in gezeur met de belastingdienst maar ik vind een OBK ook zo'n onzin aangezien we het geld gewoon hebben liggen.

Normaliter bel je de belasting telefoon maar ik ben daar vrij huiverig voor. Spreek twee verschillende medewerkers en je krijgt drie verschillende antwoorden, als ze het al begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
kmf schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 11:24:
[...]

Tja, dat komt natuurlijk ook dat mensen steeds vaker kiezen voor een vaste prijs ipv courtage. Waarom zal een makelaar dan extra werk doen. Undersellen en de woning is binnnen een week weg.

Ik ben dan ook niet mee eens met de aangeraden verkoopprijs van mijn huidige woning.
Bij een courtage maakt het voor de makelaar ook vrij weinig uit of hij het huis nu voor €500.000 of voor €520.000 verkoopt.

Enige wat je er tegen doet is een courtage die oploopt als de verkoopprijs boven een bepaald bedrag komt.
Bijvoorbeeld 0,8% van het bedrag tot €500.000 en 10% van het meerdere.
Of natuurlijk zelf vasthouden aan een bepaald bedrag.

Het risico is wel dat de makelaar veel beter kan inschatten wat haalbaar is. Als jij teveel wilt staat je huis straks eeuwig te koop. Dat was vooral in 2008-2013 een probleem. Prijzen dalen, maar mensen wilden of konden niet verkopen voor minder dan de hypotheek (of wat ze dachten dat het waard was).
En dan staat je huis een jaar te koop en zijn de prijzen ondertussen weer 10% lager.

[ Voor 24% gewijzigd door RocketKoen op 21-08-2017 11:48 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:28

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

[...]

Valt mee maar dat ruik je overal daar. Zal iets meer dan normaal zijn omdat je dichterbij zit maar is alsnog niet storend.

Niemeijer zul je ook wel ruiken als de wint die kant op staat :+

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Tsurany schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 11:40:
[...]

Wellicht eens met een financieel adviseur en notaris om tafel zitten om dit goed door te nemen. Als we het inderdaad als voorschot kunnen overmaken en achteraf kunnen verrekenen is dit wellicht voldoende. Ik heb geen zin in gezeur met de belastingdienst maar ik vind een OBK ook zo'n onzin aangezien we het geld gewoon hebben liggen.

Normaliter bel je de belasting telefoon maar ik ben daar vrij huiverig voor. Spreek twee verschillende medewerkers en je krijgt drie verschillende antwoorden, als ze het al begrijpen.
Als je de BD telefoon belt zal men je mijn relaas vertellen. Dat is namelijk de 'standaard tekst, want dat is de wet' Overigens kan je er totaal geen rechten aan ontlenen mochten ze toch wat anders zeggen...
Als je het anders wilt moet het schriftelijk voorleggen aan de inspecteur. Dat klinkt spannender dan het is overigens. Via de bd tel kan je wel die gegevens krijgen. Ik weet niet hoeveel tijd je nog hebt tot overdracht ? soms kan het ook best snel gaan...soms....

kan je niet als deel met variabele rente opnemen in de hoofdlening ? dan heb je geen extra kosten behalve een beetje rente. omdat het variabele rente is kan je het boetervij volledig aflossen na verkoop eigen woning. Hiermee voldoe je aan de BD regels en hebt er het minste geregel mee. Zo doe ik het als LTI / LTV het toestaan en als de vertrekker netjes , indien van toepassing, de rente aan de nieuwe ltv aanpast

[ Voor 19% gewijzigd door Ray op 21-08-2017 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ray schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 11:56:
[...]

Als je de BD telefoon belt zal men je mijn relaas vertellen. Dat is namelijk de 'standaard tekst, want dat is de wet' Overigens kan je er totaal geen rechten aan ontlenen mochten ze toch wat anders zeggen...
Als je het anders wilt moet het schriftelijk voorleggen aan de inspecteur. Dat klinkt spannender dan het is overigens. Via de bd tel kan je wel die gegevens krijgen. Ik weet niet hoeveel tijd je nog hebt tot overdracht ? soms kan het ook best snel gaan...soms....

kan je niet als deel met variabele rente opnemen in de hoofdlening ? dan heb je geen extra kosten behalve een beetje rente. omdat het variabele rente is kan je het boetervij volledig aflossen na verkoop eigen woning. Hiermee voldoe je aan de BD regels en hebt er het minste geregel mee. Zo doe ik het als LTI / LTV het toestaan en als de vertrekker netjes , indien van toepassing, de rente aan de nieuwe ltv aanpast
Ik dook er gisteren even in omdat we een bod wilden uitbrengen. Dat bod is afgewezen dus het gaat (nu nog) om een hypothetische situatie. Wel een situatie die we zo snel mogelijk werkelijkheid willen maken.
Dit was het enige punt eigenlijk nog waar ik niet exact wist hoe de regelgeving in elkaar stak en wat ik graag duidelijk wilde hebben voor mezelf.

De LTI zal het niet toestaan om het bij te lenen, het gaat namelijk om een deel erfenis wat we als eigen geld in willen zetten. Op basis van het inkomen kunnen we nog niet eens de helft van de woningen die we op het oog hebben financieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
Tsurany schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 12:56:
[...]

Ik dook er gisteren even in omdat we een bod wilden uitbrengen. Dat bod is afgewezen dus het gaat (nu nog) om een hypothetische situatie. Wel een situatie die we zo snel mogelijk werkelijkheid willen maken.
Dit was het enige punt eigenlijk nog waar ik niet exact wist hoe de regelgeving in elkaar stak en wat ik graag duidelijk wilde hebben voor mezelf.

De LTI zal het niet toestaan om het bij te lenen, het gaat namelijk om een deel erfenis wat we als eigen geld in willen zetten. Op basis van het inkomen kunnen we nog niet eens de helft van de woningen die we op het oog hebben financieren.
Een goed accountantsbureau kan je hierbij helpen om sneller antwoord te krijgen van de BD. Kost je dan wel een paar honderd Euro.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

-DarkShadow- schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 13:26:
[...]

Een goed accountantsbureau kan je hierbij helpen om sneller antwoord te krijgen van de BD. Kost je dan wel een paar honderd Euro.
Die paar honderd euro zou ik natuurlijk liever in eigen zak houden, daarom probeer ik hier het antwoord te krijgen :) Maar wellicht dat een financieel adviseur ons hier mee kan helpen, jammer dat de belastingdienst het zo ingewikkeld moet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Tsurany schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 13:28:
[...]

Die paar honderd euro zou ik natuurlijk liever in eigen zak houden, daarom probeer ik hier het antwoord te krijgen :) Maar wellicht dat een financieel adviseur ons hier mee kan helpen, jammer dat de belastingdienst het zo ingewikkeld moet maken.
Ze roepen zelf al jaren dat ze het makkelijker kunnen maken (niet leuker). Ze doen het alleen niet :P

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Nu online
Ik zie het meer als je gemak afkopen. Als je hun regels volgt dan is het heel makkelijk maar weet je 100% zeker dat je meer betaalt dan je mee weg zou kunnen komen, zelfs als je je 100% aan de wet houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Tsurany schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 12:56:
[...]

Nou dan hop in de pen en de inspecteur aanschrijven en het uitleggen en toestemming vragen! sneller kan je het dan niet verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m181087
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19:38
[...]

Zit inderdaad ook in onze zoekregio :-) Hoogkerk lijkt wel wat goedkoper en hebben er nu een huis gezien dat aan de criteria voldoet, maar wat twijfel over de buurt...

[...]

Hoogkerk is ongetwijfeld goedkoper dan de rest van Groningen, aangezien het feitelijk een dorp op zich was. Het is inmiddels vastgegroeid aan Groningen en heeft in mijn ogen een heel andere sfeer (dorpser). Het heeft nog zijn eigen 'dorpskern' en een stuk industrie.
Mijn vriendin en ik hebben ons destijds georiënteerd op Groningen-Zuid, maar daar waren de huizen al bijna verkocht voordat ze op Funda kwamen. Hoogkerk viel bij ons niet in de smaak door de afstand tot het Centrum en de dorpskern; daar wonen toch echt andere mensen dan in Groningen Stad.

Reitdiep Haven hebben we ook gekeken. Staan op zich mooie, kleurvolle gezinswoningen rondom het water. Heel mooi als de zon schijnt, maar ook erg kil als het bewolkt is of regent.
Ook zit je daar vlak bij het Poortje en stond de helft van het winkelcentrum daar destijds leeg. Geen idee hoe dat nu is? Ook vanuit daar is het trouwens een behoorlijk eind naar het Centrum.

Vervolgens hebben we ons nog een tijdje georiënteerd op Zuidlaren en Haren. 2 Bekende uitvalsdorpen voor Groningers; maar daar is/was de woninggekte net zo erg als in Groningen zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emma1986
m181087 schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 15:14:
[...]

Hoogkerk is ongetwijfeld goedkoper dan de rest van Groningen, aangezien het feitelijk een dorp op zich was. Het is inmiddels vastgegroeid aan Groningen en heeft in mijn ogen een heel andere sfeer (dorpser). Het heeft nog zijn eigen 'dorpskern' en een stuk industrie.
Mijn vriendin en ik hebben ons destijds georiënteerd op Groningen-Zuid, maar daar waren de huizen al bijna verkocht voordat ze op Funda kwamen. Hoogkerk viel bij ons niet in de smaak door de afstand tot het Centrum en de dorpskern; daar wonen toch echt andere mensen dan in Groningen Stad.

Reitdiep Haven hebben we ook gekeken. Staan op zich mooie, kleurvolle gezinswoningen rondom het water. Heel mooi als de zon schijnt, maar ook erg kil als het bewolkt is of regent.
Ook zit je daar vlak bij het Poortje en stond de helft van het winkelcentrum daar destijds leeg. Geen idee hoe dat nu is? Ook vanuit daar is het trouwens een behoorlijk eind naar het Centrum.

Vervolgens hebben we ons nog een tijdje georiënteerd op Zuidlaren en Haren. 2 Bekende uitvalsdorpen voor Groningers; maar daar is/was de woninggekte net zo erg als in Groningen zelf.
Bedankt voor de reactie :-) Bedoel je met dorpser wat volkser van sfeer?
Als we de afweging dicht bij centrum vs wat meer ruimte maken (wat nodig is binnen ons budget), kiezen we voor wat meer ruimte, dus we hebben ons erbij neergelegd dat het sowieso eventjes fietsen zal zijn (op dat vlak vind ik zowel Hoogkerk als Reitdiep goed te doen).
Groningen-zuid is inderdaad super, maar ook wij hebben daar nog geen succes gehad :-) En Haren staat ook op het lijstje, lijkt me fijn wonen, hoewel als je aan de kant weg van Groningen woont, dat toch weer wat langer fietsen is (vriend gaat in de stad werken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ray schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 14:28:
[...]

Nou dan hop in de pen en de inspecteur aanschrijven en het uitleggen en toestemming vragen! sneller kan je het dan niet verdienen.
Ik zal ze eens benaderen, inderdaad zaak om daar op tijd mee te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m181087
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19:38
Emma1986 schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 15:58:
Bedankt voor de reactie :-) Bedoel je met dorpser wat volkser van sfeer?
Als we de afweging dicht bij centrum vs wat meer ruimte maken (wat nodig is binnen ons budget), kiezen we voor wat meer ruimte, dus we hebben ons erbij neergelegd dat het sowieso eventjes fietsen zal zijn (op dat vlak vind ik zowel Hoogkerk als Reitdiep goed te doen).
Groningen-zuid is inderdaad super, maar ook wij hebben daar nog geen succes gehad :-) En Haren staat ook op het lijstje, lijkt me fijn wonen, hoewel als je aan de kant weg van Groningen woont, dat toch weer wat langer fietsen is (vriend gaat in de stad werken).
De keuze tussen ruimte en locatie ken ik helaas maar al te goed. Ook wij hebben deze moeten nemen; uiteindelijk zijn weoff all places in Assen terecht gekomen (ook ivm familie).
Toen we het zoveelste huis in Groningen-Zuid mis liepen en de verkoopprijs afzetten tegen de grootte van de woning zelf, hebben we onze conclusie getrokken. We hebben nu veel meer woning voor onze centen gekregen. Al mis ik de stad met al zijn faciliteiten en levendigheid nog zo nu en dan.
Nu is Groningen gelukkig met OV en auto zeer goed te bereizen. Met de auto 15 minuten en met de trein 20 minuten.

Hoogkerk vonden mijn vriendin en ik inderdaad een stuk volkser dan het Centrum (met alle studenten / jong volwassenen). Wij gingen in alle wijken die ons wel wat leek, gewoon een paar keer naar de supermarkt.
Dan kun je je heel snel een (voor)oordeel van de lokale bevolking vormen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Nu online
Ik heb zo'n 10 jaar terug hetzelfde gedaan. Een stuk of tien woningen in Groningen bekeken, begonnen in het centrum, afdwalend naar de buitenwijken (ook Hoogkerk bekeken) totdat iemand me vroeg waarom ik niet naar Assen keek.

Je moet je prio's dan even op een rijtje zetten en dan kan dat best interessant zijn. Ga je vaak naar het centrum, ben je veel in de kroeg te vinden, heb je veel vrienden daar en zit je voor je sociale leven vast aan Groningen? By all means keep looking. Ik had die wensen niet maar ik wilde primair een relatief grote woning in een nette wijk, dus toen ik in Assen ging kijken was dat een goede fit en het was snel raak. In een nieuwbouwwijk op 10 minuten lopen van het station terecht gekomen en daar wonen we we nu, met een tussenstop in het buitenland, nog steeds.

Assen heeft uiteraard niet het bruisende centrum van Groningen, far from it, maar het heeft alles wat je nodig hebt en vanuit mijn woning kan ik in een half uur in centrum Groningen staan via de trein. Dat is niet veel trager dan je het met de fiets of bus doet vanuit Hoogkerk of sommige andere wijken in Groningen. En de omgeving van Assen is naar mijn mening een stuk aantrekkelijker dan Groningen. Ik zit op kruipafstand van het Amelterbos en op de fiets in vijf minuten in nationaal park de Drentsche Aa. Zoveel natuurschoon vind je niet binnen redelijk bereik van Groningen.

Overigens gaat de woning woensdag in de verkoop, dus mijn positieve verhaal is lichtelijk gekleurd ;) We blijven echter wel in Assen, het bevalt ons hier prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Same here we zijn ook eerst in de grote stad (toen alkmaar/heerhugowaard etc) maar daar niets kunnen vinden duur en weinig woning. Toen in Anna Paulowna uitgekomen wel directe trein verbinding met alkmaar en amsterdam prima oplossing stukken goedkoper beter omgeving voor ons en de kids. En nu verhuist naar een dorp om de hoek. en 10 minuten van mijn reistijd naar amsterdam verbeterd.

Het is waar je je prio zet wil je dichtbij de stad dan mag je daar echt een hoop extra voor betalen. Iets verder weg of nog iets verder weg kan je heel betaalbaar wonen. En nu helemaal een geweldige woning met dito stuk grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D. Ninjai
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:13
We zijn daar een paar keer wezen kijken maar ik heb niet een fijn gevoel bij die wijk gekregen. Ik vind de de buurt niet echt mooi, erg dicht bij de A7, de suikerfabriek is ook geen gezicht en een ongezellig winkelcentrum. Wat zuidelijker links van Stadspark waar je straten als Humsterlandlaan en Fivelgolaan hebt is prettiger vertroeven. Ik werk er vlakbij dus soms fiets ik naar het centrum van Hoogkerk naar de AH en dat geeft ook wel een indruk wat voor mensen er wonen.

Op ons lijstje staan De Held (maar wij vermijden dat noordelijke stukje van Jacob van Hattumstraat, Johan Ellenbergerstraat want dat is vrij sfeerloos en lelijke huizen), Reitdiephaven (primaire voorkeur maar verwacht openbare veilingen, vreselijke biedingsoorlogen), Ruischerwaard, De Hunze, Gravenburg en Eelderwolde (wel duur helaas).

Vinkhuizen, Beijum en Lewenborg moet je idd vermijden als de pest. De Hunze ligt naast Beijum maar is stukken prettiger hoewel de laatste tijd veel inbraken maar dat kan overal gebeuren. Toen we een huis zagen in Vinkhuizen ben ik 2x door de wijk gefietst en 2x knokpartijen gezien en hangjongeren die speeltuinen claimen dus ik dacht echt van typisch :D

[ Voor 11% gewijzigd door D. Ninjai op 21-08-2017 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emma1986
Misschien moeten we Assen inderdaad overwegen, en het criterium 'kunnen fietsen naar het werk' loslaten...
D. Ninjai schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 16:48:
[...]
Op ons lijstje staan De Held (maar wij vermijden dat noordelijke stukje van Jacob van Hattumstraat, Johan Ellenbergerstraat want dat is vrij sfeerloos en lelijke huizen), Reitdiephaven (primaire voorkeur maar verwacht openbare veilingen, vreselijke biedingsoorlogen), Ruischerwaard, De Hunze, Gravenburg en Eelderwolde (wel duur helaas).
Lijken ons ook toffe wijken :-) Nu daar nog een huis vinden dat binnen budget valt, voldoet aan de belangrijkste criteria, en waar ons bod op aanvaard wordt (al twee keer een bod gedaan, en gemerkt dat het klopt dat het erg hard gaat op de woningmarkt) ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nostordici
  • Laatst online: 19:26
Zo wat duurt het wachten lang. Inmiddels twee weken geleden een bod gedaan, dit bod is geaccepteerd door de verkoper en ondanks dit feit nog steeds geen voorlopig koopcontract getekend. Dit komt omdat er toestemming moet komen van de bank (van verkoper). Ik vind het vervelend dat ik nu mijn eigen hypotheek niet kan regelen, mijn bank kan pas wat doen als het voorlopig koopcontract is ondertekend. Vorige week contact gezocht met de makelaar, maar gaf ook aan dat banken niet altijd zo snel zijn. Kortom wachten duurt lang. Dit is best wel een bijzondere situatie of komt het vaker voor dat het zo lang kan duren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Nostordici schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 20:04:
Zo wat duurt het wachten lang. Inmiddels twee weken geleden een bod gedaan, dit bod is geaccepteerd door de verkoper en ondanks dit feit nog steeds geen voorlopig koopcontract getekend. Dit komt omdat er toestemming moet komen van de bank (van verkoper). Ik vind het vervelend dat ik nu mijn eigen hypotheek niet kan regelen, mijn bank kan pas wat doen als het voorlopig koopcontract is ondertekend. Vorige week contact gezocht met de makelaar, maar gaf ook aan dat banken niet altijd zo snel zijn. Kortom wachten duurt lang. Dit is best wel een bijzondere situatie of komt het vaker voor dat het zo lang kan duren?
Heb je de rest van jouw benodigde documenten wel al geregeld? En taxaties? Zo kan je toch met een vliegende start een eigen hypotheek regelen.

*ben nog aan het wachten op taxatierapport. Zal vandaag binnen moeten zijn :(

** ondertussen al wat verf gekocht en verfspuit. Bij gamma in de aanbieding.

[ Voor 4% gewijzigd door kmf op 21-08-2017 20:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keko12
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:01
Nostordici schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 20:04:
Ik kon al starten met de hypotheekaanvraag voordat ik het koopcontract had geregeld (wel na de mondelinge toezegging/akkoord). Ik regelde mijn hypotheek echter wel direct bij de verstrekker. En ik had geen last van 'vreemde' voorwaarden.
Heb je wel al een oriëntatiegesprek gehad?

Gisteren definitief akkoord gekregen van hypoteekaanvraag overigens *O*
Nu druk in de weer met een aannemer voor de verbouwing en ondertussen moet mijn oude huis verkocht worden. Dus daar ook druk bezig om het netjes uit te laten zien. Iemand interesse in een eensgezinswoning op een paar minuten van het centrum van Utrecht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nostordici
@kmf @keko12 Gefeliciteerd!

Ik heb al wel een oriëntatiegesprek gehad met de bank, zij bieden 1,75%, 10 jaar vast. Verder ziet mijn financiële situatie er goed uit, dus ik heb er wel vertrouwen in dat mijn aanvraag goed komt. Uiteraard heb ik de benodigde documenten al geregeld. Taxatie wacht ik nog even mee, aangezien ik met die "vreemde" voorwaarden zit, het gaat om royementsvoorwaarden (verkoper blijft zitten met een restschuld). Al begin ik die voorwaarden nu zelf ook wel vreemd te vinden, aangezien ze al toestemming nodig hebben van de bank voor het voorlopige koopcontract.

Het voorlopig koopcontract zal deze week toch wel ondertekend moeten worden, hoop ik...geeft toch meer zekerheid. Het enige wat ik nu heb is een concept voorlopig koopcontract in mijn mail, maar die is uiteraard door niemand ondertekend. Ik kan nu dus alleen maar wachten, wie weet profiteer ik nog van een nog lagere rente haha (hoorde ik vanochtend op de radio).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@Nostordici Een voorlopig koopcontract bestaat niet, dat is een redelijk harde mythe. Er is namelijk niks voorlopigs aan het koopcontract, het is een officiële overeenkomst die gewoon definitief is na de drie dagen bedenktermijn.

Het is dan ook niet gek dat de bank toestemming moet geven voor het contract, als het contract getekend is zit de verkoper er aan vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:22
Nostordici schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 10:19:
@kmf @keko12 Gefeliciteerd!

Ik heb al wel een oriëntatiegesprek gehad met de bank, zij bieden 1,75%, 10 jaar vast. Verder ziet mijn financiële situatie er goed uit, dus ik heb er wel vertrouwen in dat mijn aanvraag goed komt. Uiteraard heb ik de benodigde documenten al geregeld. Taxatie wacht ik nog even mee, aangezien ik met die "vreemde" voorwaarden zit, het gaat om royementsvoorwaarden (verkoper blijft zitten met een restschuld). Al begin ik die voorwaarden nu zelf ook wel vreemd te vinden, aangezien ze al toestemming nodig hebben van de bank voor het voorlopige koopcontract.

Het voorlopig koopcontract zal deze week toch wel ondertekend moeten worden, hoop ik...geeft toch meer zekerheid. Het enige wat ik nu heb is een concept voorlopig koopcontract in mijn mail, maar die is uiteraard door niemand ondertekend. Ik kan nu dus alleen maar wachten, wie weet profiteer ik nog van een nog lagere rente haha (hoorde ik vanochtend op de radio).
Wij hadden een jaar of drie terug te maken met dezelfde situatie. In ons geval is er wel een koopovereenkomst getekend waarin een voorbehoud stond dat de geldverstrekker van de verkoper akkoord ging. Wij hadden het zo geregeld dat de termijn van onze ontbindende voorwaarden pas ingingen wanneer het voorbehoud van de verkopers verlopen was (en er dus akkoord van zijn kant was). Dit hebben wij gedaan omdat het starten van een hypotheekaanvraag en dit niet afronden mocht de koop niet doorgaan ook (advies)kosten met zich mee brengt.

Achteraf maar goed ook, verkoper kreeg geen toestemming en is nu nog steeds eigenaar van de woning 8)7

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nostordici
@Tsurany Ik snap wat je bedoelt, maar toch wordt het door veel mensen zo genoemd. Ik denk omdat het bij de notaris het pas echt officieel wordt. Ondanks dat je er inderdaad na ondertekening en bedenktijd al aan vast zit. Maar als het dan niet gek is dat de bank eerst toestemming moet geven, waarom deze voorwaarden dan opnemen in de overeenkomst? Aangezien er blijkbaar pas getekend mag worden als de bank toestemming geeft. Of zie ik iets over het hoofd?

@IceM Bedankt voor de tip, je blijft anders inderdaad ook met advies en taxatiekosten zitten. Hmm toch maar overleggen met de makelaar, want nu staat mijn datum onder voorbehoud gelijk aan het voorbehoud van de verkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:58
Wat word ik gek van huizen op Funda die te koop staan maar bij nabellen allang verkocht blijken te zijn, zet er dan iets bij :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19:32

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 10:48:
Wat word ik gek van huizen op Funda die te koop staan maar bij nabellen allang verkocht blijken te zijn, zet er dan iets bij :(
Beter kijk je op de websites van de makelaar zelf of de Facebook pagina's van de makelaar. Wanneer je enkel Funda gebruikt, ben je eigenlijk vaak al te laat, tenzij het huis al langer op de markt staat. Rechtstreeks schakelen met een makelaar is soms ook beter. Geef je wensen door en mogelijk houden zij je dan op de hoogte van huizen die op de markt zullen verschijnen, nog voordat ze op Funda staan.

[ Voor 4% gewijzigd door FREAKJAM op 22-08-2017 10:55 ]

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Nostordici schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 10:44:
@Tsurany Ik snap wat je bedoelt, maar toch wordt het door veel mensen zo genoemd. Ik denk omdat het bij de notaris het pas echt officieel wordt. Ondanks dat je er inderdaad na ondertekening en bedenktijd al aan vast zit. Maar als het dan niet gek is dat de bank eerst toestemming moet geven, waarom deze voorwaarden dan opnemen in de overeenkomst? Aangezien er blijkbaar pas getekend mag worden als de bank toestemming geeft. Of zie ik iets over het hoofd?
De overeenkomst is officieel en bindend voordat je bij de notaris terecht komt. De notaris is nodig om de stukken te laten passeren, niet om de overeenkomst bindend te verklaren.

Ik kan me goed voorstellen dat de bank liever niet later weer wilt gaan ontbinden en vooraf al toestemming wilt geven. Kan goed zijn dat de verkoper en de makelaar hier niet van op de hoogte waren. Kan me ook voorstellen dat dit per bank weer verschilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandyman538
  • Laatst online: 20:59

Sandyman538

SandstorM [148839]

Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 10:48:
Er gaat gewoon tijd overheen. Ons huis bleef ook op te koop staan totdat het koopcontract was getekend, ben je zo 7 dagen verder. Ik snap dat het vervelend is voor kopers, maar in het verleden hebben we ook wel een kopersmarkt gehad, dat je als koper de gekste dingen kon doen. Nu is het een verkopersmarkt en hebben verkopers het voordeel.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Laatst online: 21:15
[verwijderd]

[ Voor 172% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:51

-tom-562

Oliesjeik

Mar.tin schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 11:57:
Nou, tot zover niet erg positieve ervaringen met de verkopend makelaar.

Eindelijk een leuk huis gevonden, staat ook al een tijdje te koop, 2x gekeken,
bod gedaan
+20 min tegenbod gekregen,
+20 min 2e bod uitgebracht.
*stilte*
Wat is er niet positief aan? Misschien moeten de huidige bewoners er goed over nadenken? Ik weet van vrienden dat er bij hun een aantal dagen tussen zat, voordat hun reactie kregen. Bij ons was het steeds maximaal 1,5 dagen o.i.d.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Nou, tot zover niet erg positieve ervaringen met de verkopend makelaar.

Eindelijk een leuk huis gevonden, staat ook al een tijdje te koop, 2x gekeken,
bod gedaan
+20 min tegenbod gekregen,
+20 min 2e bod uitgebracht.
*stilte*
Wat zijn jouw verwachtingen dan als je binnen 20 minuten een tegenbod al traag vind? De makelaar heeft ook maar een mandaat gekregen, maar er moet toch overleg gepleegd worden met de verkopers. En daar kan tijd in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 95% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Na mijn 2e bod zitten we nog maar zo weinig uit elkaar (lees: 2-2,5k) dat ik me niet kan voorstellen dat we het daarop niet eens worden :+.
Je bedoeld dat je je niet kan voorstellen dat jij die 2k extra ook niet gaat betalen? Want als je dat doet is de situatie snel afgehandeld. De verkopers wachten gewoon met reageren omdat ze of hopen dat jij een hoger bod uit brengt of wachten tot iemand anders een fatsoenlijk bod uit brengt dat dichter bij de vraagprijs zit.
En wellicht zijn ze echt op vakantie en heeft de makelaar enkel het mandaat om te zakken tot prijs X maar niet verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Mar.tin schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 12:25:
[...]

Excuus ik had al op versturen geklikt halverwege mijn verhaal waardoor het net leek alsof ik 20 minuten traag vond :+
Hoe graag wil je de woning en heb je andere opties? Je kan ook een bod ook een tijd limit aan geven dan gaat de makelaar vast rennen als het een smoes is. Anders kan het ook gewoon zijn dat de mensen op vakantie zijn. It happens. Je kan het harder spelen maar dan kan je goodwill kwijtraken en dus de woning. Of je wacht rustig (maar goed in een gespannen markt geen goed idee)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 123% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:20 ]

Pagina: 1 ... 58 ... 366 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7