DropjesLover schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 10:32:
[...]
Gedurende de tijd dat je de rente hebt vastgezet blijft je maandbedrag gewoon gelijk, toch? Hoezo Zou je meer moeten gaan betalen?
Let wel, ik ga uit van bruto bedragen voor teruggave HRA. Dat is immers wat er overgemaakt wordt naar de bank. Die HRA is meer een soort leuke bonus die gelijk op de onderhoud-huis-rekening gestort zal worden.
Klopt. Bruto bedrag blijft inderdaad gelijk.
Netto bedrag verandert.
Kijk het nu even na, ik weet vrijwel zeker dat het ieder jaar met 10 EUR zou stijgen en daar hebben we rekening mee gehouden, maar 2016/2017 is het met een whopping 3 EUR gestegen. Geen idee hoe dat precies zit.

(Ook niet zou spannend, zoals gezegd, we zijn qua acceptabele lasten uitgegaan van het bruto bedrag, niet het netto. Netto is inderdaad een leuk extratje.)
[...]
Nouja, ik heb ook een vrouw waar ik rekening mee moet houden. Die is wat grotere tuin en wil ook een badkamer met (ruimte voor) een ligbad, etc. Met 2 kinderen gepland/verwacht/gehoopt moet daar ook rekening mee gehouden worden.
Gaat hard dan qua ruimte en beschikbare mogelijkheden.
Het bizarre is dat als ik me niet vergis, jij dacht ik helemaal niet in zo'n dure regio zocht. (Noord-Brabant toch? Of haal ik per ongeluk 2 mensen door elkaar?) Grotere tuin, badkamer en genoeg slaapkamers waren hier ook eisen en die hebben we prima kunnen inwilligen terwijl wij wel in een relatief dure regio zitten. (Regio Utrecht, Zeist.)
120m2, 5 slaapkamers (waarvan we d'r 1 tot badkamer gaan verbouwen zodat dat ligbad er in past), tuin van 16x6 op het zuid-westen, open haard. Alleszins een ruime woning waar je ook goed met een gezin kunt wonen.
Kanttekening die ik hier wel moet plaatsen is dat wij dit huis bijna 3 jaar geleden hebben gekocht en je het nu niet meer kunt kopen voor de prijs waarvoor wij het hebben gekocht. Aan de andere kant zie ik hier toch nog wel genoeg aanbod van huizen waar je soms misschien even doorheen moet kijken, maar absoluut prettige en zinvolle huizen zijn.
Vanwaar eigenlijk die harde eis / sterke suggestie om op maar max 50-60% van maximaal hypotheekbedrag te gaan zitten? Met inleg eigen geld (gift) zit je in een lagere risicocatagorie (nog 85% hypotheek nodig) en we zitten beiden qua werk en mogelijkheden gewoon prima.
Ik denk dat het verstandig is uit te gaan van 1 van de meest ingrijpende scenario's: Volledig verlies van 1 inkomen. Op dat moment wil je je huis nog kunnen betalen. Dan zit je dus op 50-60% van wat de bank je wil lenen.
Wel lijkt het me logisch dat als je een gift hebt, je met die 50-60% uit gaat van het bedrag dat je over houd nadat je die gift er vanaf hebt getrokken. Dat geeft wel meer ruimte dus.
Even kijken dat ik het goed verwoord met een voorbeeld:
Stel je kunt maximaal 5 ton lenen, ga je op 250-300K zitten.
Nu heb je een gift van 50K, dus kun je op 300-350K gaan zitten.
Zeker als je een kinderwens hebt is er een kans dat er een inkomen geheel of gedeeltelijk weg valt en valt dat inkomen niet weg, dan heb je te maken met fors hogere lasten. (Kinderopvang, kinderen willen studeren, etc.) Wel zaken die je beter nu mee kunt nemen dan als het zo ver is...
Ná Scaoll. - Don’t Panic.