Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 56 ... 366 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

RocketKoen schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 08:51:
[...]

Ligt er ook aan wat je aan een huis wilt uitgeven.
Ik heb net op 1 salaris een appartementje van 123k gekocht. Maar collega's wonen met hetzelfde salaris in een huis van 350k (wel samen met partner).
Als je dan ziet hoeveel er elke maand naar de hypotheek gaat. Daar word ik niet vrolijk van.
Het maakt nogal verschil of je alleen of samen woont. Samen wil je gewoon minimaal 3 kamers. En samen moet je er ook rekening mee houden dat er misschien kinderen komen (4 kamers). Sowieso heb je samen ook een totaal ander bestedingspatroon dan als happy single.

Tsja, wij wonen nu sociale huur à €800 all-in, met een woning van 350k wordt dat zeker het dubbele (maar wel met aflossing/sparen-in-stenen enzo).

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 08:02
DropjesLover schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 10:28:
[...]

Het maakt nogal verschil of je alleen of samen woont. Samen wil je gewoon minimaal 3 kamers. En samen moet je er ook rekening mee houden dat er misschien kinderen komen (4 kamers). Sowieso heb je samen ook een totaal ander bestedingspatroon dan als happy single.

Tsja, wij wonen nu sociale huur à €800 all-in, met een woning van 350k wordt dat zeker het dubbele (maar wel met aflossing/sparen-in-stenen enzo).
Dit is bedacht op samenwonen en eventueel een kind (al kost me dat wel mijn game-kamer).
Het plan was om er 10-12 jaar te wonen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
DropjesLover schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 19:04:
[...]

60% van de max komt in ons geval (volgens online tooltjes) neer op ~300k, wat helaas vaak net 50k te weinig voor wat we willen. Eerst iets kopen voor 200k en over 6 jaar groter gaan, is ons redelijk afgeraden omdat alles voor 200k gewoon helaas in de wat mindere buurten staat. Terwijl de huizenprijzen gewoon door blijven stijgen, mits je op een goede locatie koopt.
[...]

Het is maar net wat je duur noemt. An sich is een hypotheek zeker niet ingewikkeld (in mijn ogen), maar je moet als je een woning op het oog hebt wel gewoon snel eentje hebben. Met al advies ingewonnen te hebben kan je er ook snel eentje afsluiten.
Vind het een hoop geld zeker als het een standaard hypotheek aanvraag is waar weinig werk voor te doen is. Ik heb zelf 3000 betaald maar dat was zo beetje een van de complexere aanvragen. Ik ben ZZP-er en vrouw lief ook en ons inkomen was gebaseerd op 2.5 jaar ZZP-er zijn alleen 1.5 jaar mocht niet mee doen. Omdat ik in het eerste jaar op 1 maart begonnen was dus dat jaar telde niet 8)7 Maar de inkomsten waar wel genoeg voor dat jaar maar omdat het niet compleet was ging de vlieger niet op. Maar het is zeker goed om alles al geregeld te hebben dus al je koopt dat alles al in op orde is. Dat je alleen de hypotheekverstrekker nog moet kiezen.

Maar dan gaat je iets hoger zitten dan de 60% als je namelijk over 6 jaar iets moet kopen ben je veel duurder uit de kosten van verkoop en aankoop is niet niks.
Makelaar 2000-5000 euro (of als je het zelf doet 1000)
Bouwkundige keuring + taxatie 600.
Kk 7000 euro
Notaris en andere losse kosten 2000 euro
Verhuizing 2000 euro
Dubbele lasten

Als het dan niet exact deze bedragen zijn of je doet dingen zelf dan moet je maar rekenen wat voor tijd het je allemaal kost (en tja tijd is nog steeds geld ook al zie je het niet direct)

Wij hadden dachten we een goed idee van alle kosten en dat klopte ook wel alleen Als je het allemaal moet ophoesten in een keer is het best een hoop onze laatste verhuizing koste ons ongeveer 15k Dubble lasten moet je ook niet vergeten.

Maar verhuizen is niet zo maar wat. Wij hebben in 5 fases verhuist eerst ons huis op orde voor de verkoop aantal dingen in de opslag (boeken kasten kerst vakantie spullen alles wat we niet direct nodig hebben) Nog wat ruimtes geschilderd (we hadden wat krimp scheuren) kleine klusjes afmaken. Na verkoop verhuizing van spullen naar de opslag. Verhuizen naar onze tijdelijke huurwoning. Verhuizen naar onze nieuwe woning. Opslag leeg halen. Het is er allemaal niet makkelijker op geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

RocketKoen schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 10:30:
[...]

Dit is bedacht op samenwonen en eventueel een kind (al kost me dat wel mijn game-kamer).
Het plan was om er 10-12 jaar te wonen.
In een appartementje van 123k?
In de randstad en omgeving heb je daar nog geen 50m2 voor :P

Ik woon nu samen met mijn vrouw op 65m2 (3-kamer) maar dat is toch echt te klein aan het worden. Zeker qua keuken en eethoek (als we bezoek hebben), laat staan als er een kleine is...

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
DropjesLover schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 11:11:
[...]

In een appartementje van 123k?
In de randstad en omgeving heb je daar nog geen 50m2 voor :P

Ik woon nu samen met mijn vrouw op 65m2 (3-kamer) maar dat is toch echt te klein aan het worden. Zeker qua keuken en eethoek (als we bezoek hebben), laat staan als er een kleine is...
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Dat is toch best wel in de randstad :P en geen 50m2.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

RocketKoen schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 11:25:
[...]

***members only***

iets ging mis :/

[ Voor 33% gewijzigd door DropjesLover op 11-08-2017 11:49 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ACRNM
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11-12-2024
Die prijs is dan ook wel voor een heel groot deel beïnvloed door de buurt waar het in en naast ligt.
Om het een achterstandswijk te noemen gaat ver maar even realistisch bekeken is het geen wijk waar de meeste mensen voor zullen kiezen. Het ligt toch tussen een volkswijk en een achterstandswijk in en dan ook nog is naast een industrieterrein en niet dicht bij uitvalswegen. Maar inderdaad, geen twijfel het is gewoon randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

RocketKoen schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 11:25:
[...]

***members only***

4 hoog in een flat-blok/wijk...

Ja het kan prima, en al jij er gelukkig mee bent, zeker doen.
Wij (en die collega's van je) willen gewoon graag 125+ m2 woonhuis met een tuin :P
Daar komt dat prijsverschil wel vandaan ja.

Vrienden van me wonen in een appartement ~85m2 op de 4e, dat laatste keer dat ik keek redelijk over de €200k was gegaan. Maarja, Utrecht...

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

@DropjesLover Het kan zijn dat de prijzen daar anders liggen dan hier, maar voor jouw idee...
Wij wonen in een rijtjeshuis in Zeist, vlak tegen Utrecht aan. Met de bus sta je in een 15-20 minuten in centrum Utrecht, fietsen is ook zoiets. Huis is 120m2 groot, heeft 5 slaapkamers en een tuin van 15x6 op het zuid westen. :) Als je ons huis nu zou moeten kopen (voor verbouwing) blijf je nog onder de 3 ton.

Helaas geen voorbeeld op Funda op dit moment, maar wel iets dat hier niet zo ver vandaan ligt:
https://www.funda.nl/koop...-85685727-comeniuslaan-5/

Dat zijn wel huizen die een beetje TLC nodig hebben. Yet, groot, behoorlijk goedkoop en met 20 minuten alsnog vrij dicht in de buurt van een station.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Het is vaak ook mogelijk om redelijk betaalbaar in de gemeente rondom een stad te gaan wonen vaak ook prettiger voor opgroeiende kinderen. We hebben ook gekeken naar een aantal dorpen rond amsterdam als alternatief en dat was nog zeer goed betaalbaar natuurlijk nog steeds heel veel duurder dan waar wij nu wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:37

Sport_Life

Solvitur ambulando

DropjesLover schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 11:48:
[...]

4 hoog in een flat-blok/wijk...

Ja het kan prima, en al jij er gelukkig mee bent, zeker doen.
Wij (en die collega's van je) willen gewoon graag 125+ m2 woonhuis met een tuin :P
Daar komt dat prijsverschil wel vandaan ja.

Vrienden van me wonen in een appartement ~85m2 op de 4e, dat laatste keer dat ik keek redelijk over de €200k was gegaan. Maarja, Utrecht...
Ons appartement is 75m2 en hoog getaxeerd. 1 hoog zonder lift. Maar dat hebben we hard nodig voor ons volgende huis, dus echte "winst" is het niet.

[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 11-08-2017 12:51 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-09 20:46

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Bouwtechnische keuring gehad, zag er allemaal goed uit. Behalve dat het dak wellicht binnen 4-10 jaar vervangen moest worden, wat zo'n 6-8k euro zou kunnen worden. Nu mailtje opstellen naar de makelaar met het voorstel dat de prijs met 3k euro omlaag gaat. Leek ons wel schappelijk.

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

MeZZiN schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 12:00:
Het is vaak ook mogelijk om redelijk betaalbaar in de gemeente rondom een stad te gaan wonen vaak ook prettiger voor opgroeiende kinderen. We hebben ook gekeken naar een aantal dorpen rond amsterdam als alternatief en dat was nog zeer goed betaalbaar natuurlijk nog steeds heel veel duurder dan waar wij nu wonen.
Dat heeft ook mijn voorkeur, maar helaas werkt mijn vrouw in Rotterdam centrum. Vandaar de harde eis voor een stad/dorp met treinstation op 15 minuten fietsen. En dus ook de bijkomende hoge prijzen helaas :/

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Dan is het wel een ding ja als je met ov moet dan moet een station redelijk in de buurt zijn. Dan kan je helaas wel meer mogen betalen. Maar is je vrouw van plan daar nog lang te blijven werken (soms kan een andere baan ook helpen) Misschien een grote stap extra maar een idee. Of koop een motor is ze niet meer afhankelijk van de trein 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

@DropjesLover Ik moet zeggen dat me dat wat verrast. Als ik Funda er bij pak en ik kijk naar alles onder de 3 ton bij 5 slaapkamers en 120m2+, ziet mijn kaart werkelijk oranje van de Funda logotjes.

Alleen al hier in de buurt is op 15 minuten fietsen van een station een boatload aan huizen beschikbaar.

Dus wat voor bijzondere eisen hebben jullie dat je zo veel geld nodig hebt voor een normaal gezinshuis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Laatst online: 13:31

Kju

Meestal zal de prijsklasse in de zoekcriteria tot stand komen door de simpele reden "omdat we het kunnen betalen" :+

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

unezra schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 12:45:
@DropjesLover Ik moet zeggen dat me dat wat verrast. Als ik Funda er bij pak en ik kijk naar alles onder de 3 ton bij 5 slaapkamers en 120m2+, ziet mijn kaart werkelijk oranje van de Funda logotjes.

Alleen al hier in de buurt is op 15 minuten fietsen van een station een boatload aan huizen beschikbaar.

Dus wat voor bijzondere eisen hebben jullie dat je zo veel geld nodig hebt voor een normaal gezinshuis?
Garage, tuin en Breda (ik werk in Den Bosch).

Er staan wel een paar op Funda voor minder, maar dan zijn de wijken ook een stuk minder prettig of zit je met een rare constructie binnen (zoals deze https://www.funda.nl/koop/breda/huis-49280694-elzenbroek-20/ )

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

MrVegeta schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 12:06:
Bouwtechnische keuring gehad, zag er allemaal goed uit. Behalve dat het dak wellicht binnen 4-10 jaar vervangen moest worden, wat zo'n 6-8k euro zou kunnen worden. Nu mailtje opstellen naar de makelaar met het voorstel dat de prijs met 3k euro omlaag gaat. Leek ons wel schappelijk.
standaard reply 'dat was ons bekend en daar is in de prijsstelling al rekening mee gehouden'

en dan ben je weer bij het begin .....

afhankelijk of er al een getekende overeenkomst is valt 4 - 10 jaar ook meestal niet binnen de clausule mbt keuring. dat gaat in de regel over direct noodzakelijke kosten

[ Voor 13% gewijzigd door Ray op 11-08-2017 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Hoe zit het eigenlijk met Funda en een huis dat al verkocht zou zijn (of iig bod uitgebracht en geaccepteerd)? Hoe snel verdwijnt hij dan meestal?

Ik had gebeld voor een huis en een afspraak gemaakt, werd ik een paar dagen geleden gebeld dat ik niet meer hoefde te komen...

[ Voor 30% gewijzigd door DropjesLover op 11-08-2017 13:02 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
MrVegeta schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 12:06:
Voor een huis uit 1978 is het natuurlijk redelijk simpel te beredeneren dat het dak een keer moet worden vervangen (tenzij het dak de laatste 10 jaar is vernieuwd). Ben benieuwd wat de verkoper van je voorstel vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Ja bij ons moest van alles over 4-10 jaar gebeuren. Natuurlijk is dat bekend en zeker niet echt nieuws als het gaat om een wat oudere woning. Maar om gelijk 3000 naar beneden te gaan is niet niets.Plus jullie hebben een prijs afgesproken en 4-10 is niet echt direct noodzakelijk onderhoud. 4-10 kan makkelijk er over de 10 jaar gaan zonder grote problemen. Bij ons zijn de pannen ook een beetje oud maar nog volledig waterdicht. Respect die dingen liggen er al sinds 1909 erop. We gaan binnenkort nog wel even wat slechte pannen vervangen door pannen die we nog hebben liggen hier en dan kunnen we zo nog een paar jaar verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:38

Osxy

Holy crap on a cracker

DropjesLover schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 13:01:
Hoe zit het eigenlijk met Funda en een huis dat al verkocht zou zijn (of iig bod uitgebracht en geaccepteerd)? Hoe snel verdwijnt hij dan meestal?

Ik had gebeld voor een huis en een afspraak gemaakt, werd ik een paar dagen geleden gebeld dat ik niet meer hoefde te komen...
Hangt van de makelaar af, soms ZEER traag. Makelaar is wel verplicht om jou te melden als er een bod ligt als ik het mij goed herinner.

[ Voor 9% gewijzigd door Osxy op 11-08-2017 14:05 ]

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:15

Rmg

Vaak staat ie pas na een dag of 3 na het tekenen van de koopakte op "Onder voorbehoud"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen

Ze verdwijnen niet. De status wordt alleen veranderd naar "verkocht", "verkocht onder voorbehoud" of "onder bod".
Dat doet de verkopend makelaar handmatig. Meestal slaan ze "Onder bod" over en komt hij op "verkocht onder voorbehoud" als het koopcontract is getekend.

Maar als een bod is geaccepteerd door de verkopers dan zal de makelaar alle andere bezichtigingen afzeggen.
Voor de populaire huizen moet je echt meteen bellen voor een afspraak. En dan moet je ook bij de eerste mogelijkheid beschikbaar zijn voor een bezichtiging.

Bel je maandag voor een afspraak, maar heb je zaterdag middag pas tijd? Dan heb je tegenwoordig een goede kans dat de makelaar donderdag belt dat het al niet meer hoeft.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Laatst online: 13:31

Kju

Het ligt niet alleen aan de makelaar, er komt wel wat meer bij kijken. Ik heb bijvoorbeeld 14 dagen drie weken geleden al een appartement verkocht, zonder voorbehoud van financiering. Vervolgens gaan ze nog emmeren over randvoorwaarden en heb ik het ondertussen te druk om snel een koopakte te laten maken. Als we er eindelijk uit zijn besteed ik de opmaak van de koopakte uit aan de notaris aan de overkant. Drie revisies later gaat het eerst ter goedkeuring naar de verkoper, daarna naar de koper en gisteren konden we eindelijk tekenen.
.Volgende week als de bedenktijd afgelopen is, dan gaat die woning direct op verkocht (er is immers geen voorbehoud)

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murrays
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:52
DropjesLover schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 12:54:
[...]

Garage, tuin en Breda (ik werk in Den Bosch).

Er staan wel een paar op Funda voor minder, maar dan zijn de wijken ook een stuk minder prettig of zit je met een rare constructie binnen (zoals deze https://www.funda.nl/koop/breda/huis-49280694-elzenbroek-20/ )
Ik ken Breda qua wijken verder niet maar wat is er mis met dat huis dan? Het is toch een mooie ruime woning ja de indeling is wat aparter dan een standaard woning maar op zich is dat geen probleem toch?

M.b.t. het v.o.v. / onder bod / verkocht verhaal is afhankelijk van de makelaar sommige zijn er wel heel snel mee. Het blijft alleen een handmatige actie om het door te kunnen. Maar je wilt nog onderhandelen over een huis die al v.o.v. is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

unezra schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 08:56:
@Dr. Strangelove Precies wat wij hebben gedaan dus. Volgens mij hadden we onze hypotheek net niet op 1 inkomen gekregen, maar de maandlasten vonden we wel op 1 inkomen draaglijk. (Met het nodige snijwerk, als er 1 inkomen volledig weg valt ontkomen we niet aan de nodige bezuinigingen.)

Het is inderdaad totaal bizar wat je kunt lenen. Wat ik nog verrassender vind, is dat ik ook hier in dit topic mensen zie die dus ook rustig voor de maximale leensom gaan. Ik denk serieus dat als je je aan de max denkt te moeten zitten, je er beter aan doet eens serieus naar je wensen en eisen te kijken. Klinkt heel leuk, "ik heb dit nodig", maar 1 goede misser en je bent het net zo hard weer kwijt. Kun je beter in een wat minder grote en luxe woning op een minder interessante locatie gaan wonen...

@RocketKoen Yep. Maandlasten zijn voor ons dus ook uitgangspunt geweest. We willen bij volledig wegvallen van 1 inkomen het nog kunnen dragen. (Dat is een van de redenen waarom we ook flink sparen. Mocht er iets gebeuren en komen we toch aan 1 inkomen tekort, dan kunnen we dit nog een tijdje aanvullen van het spaargeld.)
Je spreekt jezelf hier een beetje tegen... aan de ene kant zeg je dat je het uitgangspunt hanteert om te kijken naar maandlasten, en vervolgens verras je je over personen die de maximale leensom gebruiken.

Wij hebben namelijk in onze ogen ook een hoge leensom, maar vanwege een aantal belastingtechnische voordelen (met name het overgangsrecht) vallen de maandlasten voor ons gunstig uit. Op basis van de maandlasten hebben we dus besloten om de woning aan te kopen, niet op basis van de leensom.

N.B. wij hebben niet de maximale leensom gebruikt, deze was namelijk nog een kleine ton hoger. Hiermee wil ik alleen even aangeven dat je je keuze primair moet baseren op de maandlasten (en die tevens per huishouden ook nog eens kan verschillen), daar wordt je namelijk maandelijks mee geconfronteerd, terwijl de leensom in dat opzicht irrelevant is.

@DropjesLover Ook al eens gekeken naar Tilburg of Roosendaal? Ik weet niet precies wie van de 2 gebonden is aan de trein (of allebei), maar deze heeft ook een directe verbinding met zowel Rotterdam Centraal als Den Bosch (zie spoorkaart).

[ Voor 8% gewijzigd door RomeoJ op 11-08-2017 14:45 ]

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12:01
RomeoJ schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 14:38:
[...]

Wij hebben namelijk in onze ogen ook een hoge leensom, maar vanwege een aantal belastingtechnische voordelen (met name het overgangsrecht) vallen de maandlasten voor ons gunstig uit. Op basis van de maandlasten hebben we dus besloten om de woning aan te kopen, niet op basis van de leensom.
Ik ben wel benieuwd naar welke voordelen (met name het overgangsrecht) je hiermee bedoelt. Als je hiermee bedoelt dat de maandlasten laag zijn omdat je een (deel) aflossingsvrij hypotheek hebt, dan moet je dus ook maandelijks een XXX bedrag naar de spaarrekening door sluizen om dit in de toekomst te betalen.. Technisch is een aflossingsvrije hypotheek dus hetzelfde als bijvoorbeeld annuïteit/lineair, alleen zou je het geld op je spaarrekening plaatsen in plaats van bij de bank op de rekening :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosua
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:36
President schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 15:50:
[...]

Ik ben wel benieuwd naar welke voordelen (met name het overgangsrecht) je hiermee bedoelt. Als je hiermee bedoelt dat de maandlasten laag zijn omdat je een (deel) aflossingsvrij hypotheek hebt, dan moet je dus ook maandelijks een XXX bedrag naar de spaarrekening door sluizen om dit in de toekomst te betalen.. Technisch is een aflossingsvrije hypotheek dus hetzelfde als bijvoorbeeld annuïteit/lineair, alleen zou je het geld op je spaarrekening plaatsen in plaats van bij de bank op de rekening :P
Hangt er vanaf hoeveel. In het ergste geval heb je een stuk(je) box 3 hypotheek. De een kiest ervoor om het toch af te lossen. De ander kiest voor geen renteaftrek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keko12
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13:26
Wolly schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 13:10:
[...]

Voor een huis uit 1978 is het natuurlijk redelijk simpel te beredeneren dat het dak een keer moet worden vervangen (tenzij het dak de laatste 10 jaar is vernieuwd). Ben benieuwd wat de verkoper van je voorstel vindt.
Ik vind dit ook nogal vreemd. De keuken die erin zit (geen idee hoe oud of wat :) ) moet ook wel binnen tien jaar vernieuwd worden...
Je koopt natuurlijk geen nieuw huis en je zult altijd onderhoudspunten hebben. Volgens mij kun je eventueel heronderhandelen als direct onderhoud nodig is (en dan niet van een paar honderd euro).

Maar niet geschoten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN

Voor de meeste geld dat als de voorbehouden verlopen zijn wordt hij op verkocht gezet. Dat is bij ons normaal maar als het een overspannen markt is zullen misschien dat doen bij tekenen. Bij ons ging hij verkocht er pas op toen alle dingen rond was en alles op orde was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011

In onze ervaring tussen de 1 tot 6 weken. Als de financiering niet rond komt, of er zijn andere issues, dan wordt hij weer op te koop gezet. Anders op verkocht.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Murrays schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 14:25:
[...]

Ik ken Breda qua wijken verder niet maar wat is er mis met dat huis dan? Het is toch een mooie ruime woning ja de indeling is wat aparter dan een standaard woning maar op zich is dat geen probleem toch?
De straat/blok die/dat er voor ligt en de toegangsweg vormt is heel krap en met veel auto's geparkeerd. Ik vind de garage persoonlijk te smal om echt te kunnen gebruiken (ik wil aan een auto kunnen sleutelen), en die trap + toilet constructie soort-van midden in de woonkamer is nogal... moah. We een typische starter/jonge gezinnen buurt en zeker niet slecht. Maar voor 20k meer woon je echt een stuk ruimer.
M.b.t. het v.o.v. / onder bod / verkocht verhaal is afhankelijk van de makelaar sommige zijn er wel heel snel mee. Het blijft alleen een handmatige actie om het door te kunnen. Maar je wilt nog onderhandelen over een huis die al v.o.v. is?
Nee, maar ik vind het gewoon opvallend. Ook is de status totaal niet veranderd, ook geen v.o.v. of onder bod of iets dergelijks er bij. Maar dat zal dan wel aan deze makelaar liggen misschien.

Ik wil gewoon een helder zoekresultaat zonder alles dat al (onder voorbehoud) verkocht is :P

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

RomeoJ schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 14:38:
@DropjesLover Ook al eens gekeken naar Tilburg of Roosendaal? Ik weet niet precies wie van de 2 gebonden is aan de trein (of allebei), maar deze heeft ook een directe verbinding met zowel Rotterdam Centraal als Den Bosch (zie spoorkaart).
Tilburg is te ver voor mn vrouw (45 minuten + helft van de tijd een keer overstappen in Breda) en Roosendaal is weer te ver voor mij (Den Bosch). Oh en Roosendaal is een van de grootste verslavingsgemeenten van Nederland :P

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

President schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 15:50:
[...]

Nee hoor, in feite hebben we helemaal de intentie niet om 30 jaar in deze woning te blijven wonen, want dan is-ie veel te groot voor ons als de kinderen het huis uit zijn.

Het aflossingsvrije deel zullen we dus deels vrijblijvend af gaan lossen, maar voor een deel zullen we dat dus na verkoop weer inlossen.

Andere voordelen kunnen zijn: rentepercentage (dat is immers ook niet voor iedereen hetzelfde en staat nu – hoewel licht gestegen – nog steeds historisch laag) en andere voordelen bijvoorbeeld korting op hypotheek vanuit organisatie waar je werkt (dat had ik een paar jaar geleden namelijk ook), etc…

DropjesLover schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 17:11:
[...]

Tilburg is te ver voor mn vrouw (45 minuten + helft van de tijd een keer overstappen in Breda) en Roosendaal is weer te ver voor mij (Den Bosch). Oh en Roosendaal is een van de grootste verslavingsgemeenten van Nederland :P
Dan zou Roosendaal toch bij uitstek een geschikte stad zijn voor jou? Kan je je helemaal uitleven op je dropjes-verslaving :D

Maar toegegeven, Roosendaal hoeft voor mij ook niet zo.

[ Voor 18% gewijzigd door RomeoJ op 11-08-2017 19:46 ]

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
DropjesLover schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 17:02:
[...]
De straat/blok die/dat er voor ligt en de toegangsweg vormt is heel krap en met veel auto's geparkeerd. Ik vind de garage persoonlijk te smal om echt te kunnen gebruiken (ik wil aan een auto kunnen sleutelen), en die trap + toilet constructie soort-van midden in de woonkamer is nogal... moah. We een typische starter/jonge gezinnen buurt en zeker niet slecht. Maar voor 20k meer woon je echt een stuk ruimer.
Ik vind het bij deze woning extreem onhandig dat het als half-vrijstaand met garage ernaast gebouwd is.

Uiteindelijk heeft de woning een woonkamer met de oppervlak van een 55m2 appartement – maar wel een garage. Met kleine bovenverdieping, dus mini badkamer en zolderverdieping die niet geschikt is (vorm, ramen) als slaapkamer.

Die "hap" uit de woonkamer zie ik in meer woningen waar garage onder/naast zit. Bij 6 meter beukmaat een stuk minder irritant dan bij 4,70

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

DropjesLover schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 17:02:
[...]

Ik wil gewoon een helder zoekresultaat zonder alles dat al (onder voorbehoud) verkocht is :P
Nofi, maar ligt dit dan niet gewoon aan je zoek-strategie? Als je eenmaal het volledige aanbod van je zoekgebied in kaart gebracht hebt (toegegeven, da's even een klusje, maar wel een klusje waarvan ik gedacht had dat elke serieuze zoeker al wel eens gedaan heeft), dan is het toch gewoon een kwestie van nieuw aanbod bijhouden? Als je al maanden op zoek bent in dezelfde regio dan heb je de meeste woningen al wel gehad toch? En het nieuwe aanbod moet je idd binnen een paar uur (max twee/drie dagen) bij zijn, niet weken laten liggen ;)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Christiano007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Christiano007

Ich bin der champion

Gisteren de technische keuring gehad, paar puntjes die wel mogen op korte termijn, maar ruim onder wat wij max. wilden.

En vandaag getekend! Dus onze bedenkdagen gaan in :P

Nu nog hopen dat ik snel offertes krijg voor de zonnepanelen, maar door de vakantieperiode duurt dat nog wel aardig lang helaas.

Ter land, ter zee en in de kroeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

naitsoezn schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 20:41:
[...]

Nofi, maar ligt dit dan niet gewoon aan je zoek-strategie? Als je eenmaal het volledige aanbod van je zoekgebied in kaart gebracht hebt (toegegeven, da's even een klusje, maar wel een klusje waarvan ik gedacht had dat elke serieuze zoeker al wel eens gedaan heeft), dan is het toch gewoon een kwestie van nieuw aanbod bijhouden? Als je al maanden op zoek bent in dezelfde regio dan heb je de meeste woningen al wel gehad toch? En het nieuwe aanbod moet je idd binnen een paar uur (max twee/drie dagen) bij zijn, niet weken laten liggen ;)
Het is voor Funda heel makkelijk om een extra knopje in te bouwen om dat aanbod weg te laten. Maar dan is het totale zichtbare aanbod ineens meer dan gehalveerd denk ik :P

Ook een leuk dingetje, een onafhankelijk hypotheekadviseur kost in onze situatie €2300 (incl bijzondere situatie van mijn vrouw en afsluiten). Bij de ING is dat €1750 en de Rabo €1350, beiden excl situatie van mijn vrouw. Daarmee vergeleken is een onafhankelijk adviseur helemaal niet zo duur, en als je betere voorwaarden cq lagere rente krijgt is dat verschil snel een winst!

[ Voor 18% gewijzigd door DropjesLover op 12-08-2017 08:48 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Christiano007 schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 21:43:
Gisteren de technische keuring gehad, paar puntjes die wel mogen op korte termijn, maar ruim onder wat wij max. wilden.

En vandaag getekend! Dus onze bedenkdagen gaan in :P

Nu nog hopen dat ik snel offertes krijg voor de zonnepanelen, maar door de vakantieperiode duurt dat nog wel aardig lang helaas.
Als je ze zelf kan leggen kan je ze ook goedkoop op een veiling kopen nu. Heb ik ook gedaan, kan ze wel niet zelf leggen maar zelfs nu ik ze laat leggen scheelt dat toch bijna 100euro per paneel.

Als je nieuw huis koopt is dat toch wel meegenomen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Bezulba

Formerly known as Eendje

naitsoezn schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 20:41:
[...]

Dit exact. Toen ik aan het zoeken was heb ik de filter aangemikt en ben gaan klikken. Toen ik daarmee klaar was de filter opgeslagen en elke morgen kreeg ik een mailtje met daarin de nieuwe huizen die voldoen aan mijn filter. Ik ben geloof ik daarna nooit meer los op de funda zoek kaart geweest.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Christiano007

Ich bin der champion

Shadowhawk00 schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 10:22:
[...]

Als je ze zelf kan leggen kan je ze ook goedkoop op een veiling kopen nu. Heb ik ook gedaan, kan ze wel niet zelf leggen maar zelfs nu ik ze laat leggen scheelt dat toch bijna 100euro per paneel.

Als je nieuw huis koopt is dat toch wel meegenomen lijkt me.
Nee zo technisch ben ik helaas niet. En het is al begroot in de hypotheek dus afwachten op offertes :)

Nu de ellende die inrichting heet doen :p

Ter land, ter zee en in de kroeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emma1986
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 03-09 09:26
Is het gebruikelijk om een bod te doen onder voorbehoud dat het voorlopige energielabel klopt (of hoger is natuurlijk)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
Emma1986 schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 16:49:
Is het gebruikelijk om een bod te doen onder voorbehoud dat het voorlopige energielabel klopt (of hoger is natuurlijk)?
Voorlopig is gebaseerd op hoe de huizen "toen" werden gebouwd (in het bouwjaar).

Persoonlijk zou ik niet veel waarde hechten aan een energielabel. Het zegt gewoon niet erg veel.

Je kan beter kijken naar de algehele staat van het huis en de isolatiemaatregelen.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
En ik zou het al zeker niet als voorwaarde aan je bod koppelen, tenminste niet als je serieus kans wilt maken om het huis te kopen.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emma1986
Oké, dat vermoedde ik al, huis is ongeveer 15 jaar oud en geïsoleerd, dus zou oké moeten zijn, bedankt voor de input :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Nu online

Bezulba

Formerly known as Eendje

Christiano007 schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 13:20:
[...]

Nee zo technisch ben ik helaas niet. En het is al begroot in de hypotheek dus afwachten op offertes :)

Nu de ellende die inrichting heet doen :p
breek me de bek niet open.... ik ging even eetkamerstoelen kijken.. nou, wat een verschil in prijs zeg.. en nog steeds niet wat ik eigenlijk zoek.

ugh

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
nare man schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 17:13:
En ik zou het al zeker niet als voorwaarde aan je bod koppelen, tenminste niet als je serieus kans wilt maken om het huis te kopen.
Dat hangt er toch nogal aan waar je dat huis koopt. Niet overal in nederland is de markt overspannen zijn nog genoeg gebieden waar huizen maanden te koop staan en waar je gewoon koopt voor onder de vraagprijs.

Dat is natuurlijk veel minder spannend maar niet minder realistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Ook in een kalme markt is het een onzinnige voorwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fyd
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 27-12-2024

fyd

Emma1986 schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 16:49:
Kan prima, hebben wij ook gedaan, omdat onze hypotheekrente erop gebaseerd is. Mochten de verkopers er heel moeilijk over doen, weet je ook gelijk dat het definitieve energielabel kan tegenvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Nu online

Bezulba

Formerly known as Eendje

Shadowhawk00 schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 00:19:
[...]

Dat hangt er toch nogal aan waar je dat huis koopt. Niet overal in nederland is de markt overspannen zijn nog genoeg gebieden waar huizen maanden te koop staan en waar je gewoon koopt voor onder de vraagprijs.

Dat is natuurlijk veel minder spannend maar niet minder realistisch.
Maar waarom zou je gaan zeuren over zoiets specifieks? Ik mag toch aannemen dat niemand hier een huis koopt om het milieulabel. Je kijkt naar dingen als heeft het dubbel glas en zonnepanelen op het dek, dingen die duidelijk te controleren zijn, niet naar een labeltje wat verplicht is maar wat eigenlijk niemand interesseert.

Kleine correctie, ik wist niet dat er hypotheekverstrekkers waren die een bepaalde label nodig hadden.

[ Voor 6% gewijzigd door Bezulba op 13-08-2017 08:11 ]

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wobcat
  • Laatst online: 09-09 09:16
Energielabel, grootste onzin die ik tegenkwam bij de verkoop van mijn appartement. Op een zondagavond rond 19:00 bedacht ik me ineens dat er nog zo'n label moest komen voor de verkoop, even online gekeken en een aanbieder gevonden voor €2.
Moest een vragenlijstje invullen en een paar fotootjes van de cv installatie en 't dubbelglas toevoegen, dit gedaan, betaald via ideal; en rond 22:00 had ik een mail met pdf energie label.

Hij viel uit de boot, het duurde maar even. Nu is hij dood, de rest van zijn leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
nare man schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 00:29:
Ook in een kalme markt is het een onzinnige voorwaarde.
Het hele label is onzinnig, het enige wat het de koper verteld is of en waar dubbele beglazing is en wat er al geisoleerd is. Ok veel denken daar niet aan maar als je dat echt wilt weten heb je meer aan een checklist die je de verkoper vraagt in te vullen ( of de makelaar ) dan aan een letter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fyd
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 27-12-2024

fyd

Shadowhawk00 schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 10:58:
[...]

Het hele label is onzinnig, het enige wat het de koper verteld is of en waar dubbele beglazing is en wat er al geisoleerd is. Ok veel denken daar niet aan maar als je dat echt wilt weten heb je meer aan een checklist die je de verkoper vraagt in te vullen ( of de makelaar ) dan aan een letter.
Een label maakt van zo'n checklist iets dat je makkelijk kan vergelijken. Een hypotheekverstrekker die een lagere rente aanbied voor een huis dat energiezuiniger is, wil ook gewoon een betrouwbaar beeld zonder een checklist te moeten uitpluizen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nare man
Ja maar de grap is nu juist dat zo'n label helemaal niet op een betrouwbare wijze iets zegt over de energiezuinigheid van een woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
nare man schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 20:14:
Ja maar de grap is nu juist dat zo'n label helemaal niet op een betrouwbare wijze iets zegt over de energiezuinigheid van een woning.
Het zegt wel iets :P
Maar dan vooral voor de leek die nog nooit heeft gehoord van HR glas of R-waardes.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
fyd schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 11:21:
[...]

Een label maakt van zo'n checklist iets dat je makkelijk kan vergelijken. Een hypotheekverstrekker die een lagere rente aanbied voor een huis dat energiezuiniger is, wil ook gewoon een betrouwbaar beeld zonder een checklist te moeten uitpluizen.
Dat is het nou juist dat maakt dat label er helemaal niet van. Verschillende vormen van isolatie geven hetzelfde resultaat. Alleen is het goedkoper om de ramen te vervangen of het dak te isoleren dan om je hele vloer + vloerverwarming uit te breken voor de isolatie.

En misschien zit er een ketel in die al 20 jaar oud is en die je dus moet vervangen. Dat weet je al en dan krijg je een label en dan? Is dat voornamelijk om die ketel of zijn er nog meer dingen? Dat weet je dan ook niet.

Dat label is gewoon onzinnig in het beste geval geeft het een indicatie in het ergste geval geeft het een zeer verkeerd beeld. En ja online in 5 min aangevraagd voor 2 euro dus lekker betrouwbaar ook.

Je kan als koper beter op de site van energielabel kijken en dan gewoon een checklist maken met de verschillende vormen van isolatie. Als je dat aan de verkoper vraagt zal hij echt niet zeggen dat hij het niet wil invullen 8x ja/nee is 5 min werk, en dan weet jij tenminste hoe je makkelijk een beter label kan krijgen als je dat wilt na de aankoop.

Leuk detail, als ik invul wat ik gechecked heb van de woning krijg ik label C. als ik kijk naar het label is dat F. Dus hier klopt iets niet helemaal. Aan de andere kant was ik toch al van plan naar A te gaan dus dit scheelt weer paar stapje.

[ Voor 7% gewijzigd door Shadowhawk00 op 13-08-2017 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emma1986
Tis beslist, we gaan een bod doen, spannend :-)
Het is een vanaf prijs dus wat anders dan we gewoon zijn, maar we hebben uiteindelijk goed opgezocht voor hoeveel soortgelijke woningen verkocht zijn en op basis daarvan geprobeerd om een eerlijke prijs te bepalen.

Ik lees soms dat je ook info kan opvragen bij de gemeente over een woning. Wij hebben online naar het bestemmingsplan gekeken, ik weet niet of er andere zaken zijn die relevant zijn om op te vragen?

PS: proficiat aan de kopers op het forum, zien er mij mooie plekjes uit :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Whoehoew, onze hypotheekaanvraag is volledig afgerond. 2 oktober is de sleuteloverdracht! Denk dat de huidige bewoner ook wel blij is, huis heeft in totaal 85,5 maand te koop gestaan :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Emma1986 schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 23:04:
Tis beslist, we gaan een bod doen, spannend :-)
Het is een vanaf prijs dus wat anders dan we gewoon zijn, maar we hebben uiteindelijk goed opgezocht voor hoeveel soortgelijke woningen verkocht zijn en op basis daarvan geprobeerd om een eerlijke prijs te bepalen.

Ik lees soms dat je ook info kan opvragen bij de gemeente over een woning. Wij hebben online naar het bestemmingsplan gekeken, ik weet niet of er andere zaken zijn die relevant zijn om op te vragen?

PS: proficiat aan de kopers op het forum, zien er mij mooie plekjes uit :-)
Je kan de WOZ waarde nog opvragen.
En als er sprake is van erfpacht, hoeveel dat kost om af te kopen.

Maar als je informatie wilt opzoeken heb je meer aan kadaster.nl. Maar als je al opgezocht hebt voor hoeveel vergelijkbare woningen zijn verkocht, dan ben je daar waarschijnlijk al geweest.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

-tom-562 schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 08:39:
Whoehoew, onze hypotheekaanvraag is volledig afgerond. 2 oktober is de sleuteloverdracht! Denk dat de huidige bewoner ook wel blij is, huis heeft in totaal 85,5 maand te koop gestaan :P
gefeliciteerd. Hoe lang heeft het hypotheektraject geduurd?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

kmf schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 11:48:
[...]

gefeliciteerd. Hoe lang heeft het hypotheektraject geduurd?
De definitieve aanvraag heeft zo'n 2 weken in beslag genomen (bij Merius hypotheken). Daarvoor hadden we al een rentevoorstel aangevraagd (en gekregen). Het had korter gekund, maar er was blijkbaar wat onduidelijkheid over een loonstrook die we aangeleverd hadden.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

-tom-562 schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 11:58:
[...]

De definitieve aanvraag heeft zo'n 2 weken in beslag genomen (bij Merius hypotheken). Daarvoor hadden we al een rentevoorstel aangevraagd (en gekregen). Het had korter gekund, maar er was blijkbaar wat onduidelijkheid over een loonstrook die we aangeleverd hadden.
Uit interesse vanwaar de keuze voor Merius ? Ik ken ze niet uit ervaring omdat het een 'keten only' verstrekker is (wat mij al kriebels geeft....) Is er met je gesproken over 'funding' dus waar ze nu eigenlijk hun geld vandaan halen en wat dat voor jou in de toekomst kan betekenen ?

Ik vraag dat met name omdat > https://www.consumentenbo...ste-huis/merius-hypotheek

"Het geld is afkomstig van een buitenlandse partij waarvan de naam niet bekend wordt gemaakt."

vanuit onze stichting heeft dat geleid tot een negatief advies om zaken met ze te doen namelijk.
http://www.amweb.nl/finan...-via-regiepartij-10191030

[ Voor 29% gewijzigd door Ray op 14-08-2017 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Ray schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 12:29:
[...]

Uit interesse vanwaar de keuze voor Merius ? Ik ken ze niet uit ervaring omdat het een 'keten only' verstrekker is (wat mij al kriebels geeft....) Is er met je gesproken over 'funding' dus waar ze nu eigenlijk hun geld vandaan halen en wat dat voor jou in de toekomst kan betekenen ?

Ik vraag dat met name omdat > https://www.consumentenbo...ste-huis/merius-hypotheek

"Het geld is afkomstig van een buitenlandse partij waarvan de naam niet bekend wordt gemaakt."

vanuit onze stichting heeft dat geleid tot een negatief advies om zaken met ze te doen namelijk.
Op zich is die onbekende buitenlandse financier vooral een risico voor als je rentevaste periode afloopt. Als ze tegen die tijd hebben besloten dat ze geen interesse meer hebben in de Nederlandse hypotheekmarkt, dan is je rente op dat moment waarschijnlijk een stuk hoger dan de rest van de markt.

Maar je kan natuurlijk zorgen (of iig van plan zijn) om alles voor die tijd af te lossen. Of te verhuizen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

RocketKoen schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 13:05:
[...]

Op zich is die onbekende buitenlandse financier vooral een risico voor als je rentevaste periode afloopt. Als ze tegen die tijd hebben besloten dat ze geen interesse meer hebben in de Nederlandse hypotheekmarkt, dan is je rente op dat moment waarschijnlijk een stuk hoger dan de rest van de markt.

Maar je kan natuurlijk zorgen (of iig van plan zijn) om alles voor die tijd af te lossen. Of te verhuizen.
of bij tussentijds bijlenen / meeneem (verhuis) regeling En natuurlijk de meest pijnlijke verbreken relatie en dan ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid. Als een vertrekker dan geen interesse meer in je heeft is er ellende. Zie oude gmac , nu dus cmis, klanten bijvoorbeeld.

dus vandaar mijn oprechte interesse waarom dan toch voor zo'n label te kiezen vooral in een markt waarbij de rente verschillen maar minimaal zijn en juist voorwaarden steeds belangrijker

discussie rondom IQwoon > http://www.amweb.nl/finan...hypotheekmarkt-op-1011400

Mening van de NVHH > http://www.amweb.nl/finan...-via-regiepartij-10191030

[ Voor 33% gewijzigd door Ray op 14-08-2017 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emma1986
RocketKoen schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 08:48:
[...]

Je kan de WOZ waarde nog opvragen.
En als er sprake is van erfpacht, hoeveel dat kost om af te kopen.

Maar als je informatie wilt opzoeken heb je meer aan kadaster.nl. Maar als je al opgezocht hebt voor hoeveel vergelijkbare woningen zijn verkocht, dan ben je daar waarschijnlijk al geweest.
Dat is inderdaad gebeurd :-)

En zucht, er hebben vrijdag ook twee andere geïnteresseerden een bod gedaan (huis staat nochtans al enkele weken te koop), dus afspraak is dat iedereen eindbod indient en dat de verkoper dan kiest. Dat wordt nog even wikken en wegen hoeveel het huis ons waard is. Als we het niet hebben, gaan we ons afvragen of het voor iets meer wel was gelukt, en als we het wel hebben, gaan we ons afvragen of het voor iets minder ook was gelukt ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Je zal het nooit exact weten dus bied wat jij het waard vindt (wel onder voorbehoud van financiering) en dan kan je er nog naast grijpen maar dan heb je geboden waar jij achter stond en ja soms mis je dan de woning dus dan vind je het waard om meer te bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purehz
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-09 14:05
[...]

Hier ook in April een Hypotheek van Merius, werd geadviseerd vanwege 60% woningwaarde, extra mogelijkheden tot aflossen (15% jaarlijks, max 25% uit eigen middelen.) Omdat we versneld willen aflossen en het rentepercentage relatief laag was hiervoor gekozen.

Waar het geld vandaan komt, in dit geval een buitenlandse partij, heb ik weinig problemen mee. Verwacht hierdoor geen extra problemen/risico vanwege de lage hypotheek en dus goede betaalbaarheid voor ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosua
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:36
Ik probeer ook altijd een beetje weg te sturen bij die kleine "keten/funding" partijen. Klanten staren zich vaak blind op de rentepercentages, terwijl als het even lastig gaat zo'n partij weer van de markt af is. Gmac en nu bijBouwe e.d.

Ik kom mensen tegen met een beleggingshypotheek die gewoon niet kunnen wijzigen. Oversluiten is geen optie vanwege het inkomen. Ze laten ze gewoon stikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

[...]

http://www.amweb.nl/finan...-via-regiepartij-10191030
Voor ons gunstige voorwaarden (extra aflossen) en lage rente. We hebben de rente vastgezet op 20 jaar aangezien we het plan hebben om lang in dit huis te gaan wonen (het is ruim genoeg).

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Hmmm, al ruim een week geen nieuwe woningen op Funda in ons zoekgebied...
Een een telefoontje van het familielid dat ons wilde steunen met 50k gift en 50k lening/hypotheek. Het hypotheek-deel wordt teruggetrokken. Hiermee kunnen we nog steeds kopen wat we ongeveer wilden (ook zonder gift), maar krijgen we een fors lagere rente-korting voor inbreng eigen geld en hebben we een groter deel van ons budget / besteedbaar inkomen bij de bank :/

Misschien toch maar mijn eis van een garage laten vallen :'(

[ Voor 6% gewijzigd door DropjesLover op 14-08-2017 16:13 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Wat een bedragen die zomaar aan familieleden worden geschonken/geleend. Zou er jaloers op worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertvanoosten
  • Laatst online: 31-07 12:53
nare man schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 16:25:
Wat een bedragen die zomaar aan familieleden worden geschonken/geleend. Zou er jaloers op worden.
Ja en nee.

Het is ongetwijfeld financieel aantrekkelijk (lagere rente, minder 'haken en ogen', geld blijft in familie, etc.), echter zijn de relationele risico's ook wel een factor om rekening mee te houden. Wat als de verstandhouding ineens wat minder wordt? (door die lening/schenking)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-08 08:07

Jiffy

God, you're ugly!

DropjesLover schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 16:11:
Het hypotheek-deel wordt teruggetrokken. Hiermee kunnen we nog steeds kopen wat we ongeveer wilden (ook zonder gift), maar krijgen we een fors lagere rente-korting voor inbreng eigen geld en hebben we een groter deel van ons budget / besteedbaar inkomen bij de bank :/
Je bent je er van bewust dat je een dergelijke lening van een familielid (ouders?) ook gewoon aan de bank dient te melden en dat, als het in de vorm van een hypotheek gaat, de betrokken bank daar zelfs expliciet toestemming voor dient te geven?

Ok, is nu in feite niet meer nodig, aangezien die hypotheek bij nader inzien niet door gaat, maar het is dus niet zo dat je én maximaal bij de bank kunt lenen én vervolgens nog eens maximaal bij een familielid kunt lenen. Dan krijg je gewoon geen toestemming van de bank en houdt het dus op.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keko12
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13:26
DropjesLover schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 16:11:
Hmmm, al ruim een week geen nieuwe woningen op Funda in ons zoekgebied...
Een een telefoontje van het familielid dat ons wilde steunen met 50k gift en 50k lening/hypotheek. Het hypotheek-deel wordt teruggetrokken. Hiermee kunnen we nog steeds kopen wat we ongeveer wilden (ook zonder gift), maar krijgen we een fors lagere rente-korting voor inbreng eigen geld en hebben we een groter deel van ons budget / besteedbaar inkomen bij de bank :/

Misschien toch maar mijn eis van een garage laten vallen :'(
Het is nog vakantieperiode en als verkoper trek je nu minder kijkers. Mede om die reden ga ik mijn huis ook pas over 2,5 week aanbieden (terwijl Utrecht geen probleem zou moeten zijn qua verkoop).
Jiffy schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 16:32:
[...]

Je bent je er van bewust dat je een dergelijke lening van een familielid (ouders?) ook gewoon aan de bank dient te melden en dat, als het in de vorm van een hypotheek gaat, de betrokken bank daar zelfs expliciet toestemming voor dient te geven?
Dat hangt van de voorwaarden af. In de meeste gevallen gaat het om een onderhandse lening waarbij die lening helemaal achteraan staat waneer het gaat om het verhalen van geld. De hypotheek van de bank heeft daar dan geen last van.

[ Voor 26% gewijzigd door keko12 op 14-08-2017 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Die van ons gaat einde van de week op Funda. Ik vroeg me ook af of het slimmer was te wachten maar onze makelaar vond van niet. Tegenwoordig kijken een hoop mensen ook op vacantie omdat je bijna overal data hebt en je telefoon bij je hebt. Je kan zelfs beargumenteren dat het beter is omdat mensen lekker de tijd hebben om wat te browsen op Funda. Voor mij was het echt een vrijetijdsactiviteit. Makelaar gaf aan dat hij in elk geval niet heel veel verschil merkte tijdens de vacantieperiode.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:44
Volgens onze makelaar moet je in september je huis te koop zetten. Mensen reflecteren in de vakantie en besluiten dan om weer te gaan zoeken.

Aan de andere kant, op vakantie kun je inderdaad ook gewoon op funda.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Het is een beetje hoe je er tegenaan kijkt. Stel dat er minder op funda komt, dan heb ik minder concurrentie van andere verkopers :) Ik lig er niet zo wakker van, en ik zit in Assen. Als je een woning in de Randstad hebt zou het echt geen moer uit mogen maken.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra

unezra

@DropjesLover Maar die 50K hypotheek had dus gewoon invloed gehad op je maximale leensom *want* maandlasten... Hoe dan ook rekende je jezelf daarmee onterecht rijk. :) (Plus de opmerking van @Jiffy, je _moet_ leningen opgeven aan de bank.)

Ik zou nog eens serieus gaan heroverwegen in welke prijsklasse je zoekt. Die 50K is neem ik aan een voorschot op de erfenis en dan *na* aftrek erfbelasting? (Anders reken je jezelf daar ook nog eens rijk mee.)

Maar goed, ik zou opnieuw bekijken wat je maximaal van de bank kunt lenen, daar 50-60% van pakken en binnen die prijsklassen gaan zoeken. Ook niet veel hoger op Funda kijken (filter instellen), word je enkel hebberig en ongelukkig van.

Als je 2.5 ton kunt besteden zet je het filter op 2.75 (dat verschil is nog wel te overbruggen en met wat geluk, uit te onderhandelen) en negeer je alles dat daar boven zit. Niet interessant, niet te betalen, niet relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

nare man schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 16:25:
Ja en nee. Persoonlijk zie ik het nauwelijks als een schenking, maar eerder een hap geld dat hun generatie van de huidige geroofd heeft binnen de huizenmarkt. Alleen oneerlijk dat zeker niet iedereen er de mogelijkheid voor heeft.
Ik/je mag het ook alleen besteden aan het kopen van een huis, niet aan het aflossen van mn studieschuld of een nieuwe auto bijv.
Jiffy schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 16:32:
[...]

Ok, is nu in feite niet meer nodig, aangezien die hypotheek bij nader inzien niet door gaat, maar het is dus niet zo dat je én maximaal bij de bank kunt lenen én vervolgens nog eens maximaal bij een familielid kunt lenen. Dan krijg je gewoon geen toestemming van de bank en houdt het dus op.
unezra schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 17:13:
@DropjesLover Maar die 50K hypotheek had dus gewoon invloed gehad op je maximale leensom *want* maandlasten... Hoe dan ook rekende je jezelf daarmee onterecht rijk. :) (Plus de opmerking van @Jiffy, je _moet_ leningen opgeven aan de bank.)

Ik zou nog eens serieus gaan heroverwegen in welke prijsklasse je zoekt. Die 50K is neem ik aan een voorschot op de erfenis en dan *na* aftrek erfbelasting? (Anders reken je jezelf daar ook nog eens rijk mee.)
We konden het inbrengen als eigen geld volgens mijn financieel wijze vader, en de rente zou jaarlijks kwijtgescholden worden. Feitelijk zou het een voorschot op de erfenis zijn, en via een lening ontwijk je de erfbelasting.
Maar goed, ik zou opnieuw bekijken wat je maximaal van de bank kunt lenen, daar 50-60% van pakken en binnen die prijsklassen gaan zoeken. Ook niet veel hoger op Funda kijken (filter instellen), word je enkel hebberig en ongelukkig van.

Als je 2.5 ton kunt besteden zet je het filter op 2.75 (dat verschil is nog wel te overbruggen en met wat geluk, uit te onderhandelen) en negeer je alles dat daar boven zit. Niet interessant, niet te betalen, niet relevant.
Mja, 250k is in ons zoekgebied gewoon zo veel kleiner en ook niet het type woning dat een investering is (al interesseert ons dat niet zo veel). Ik heb er over gehad met mijn vader, om eerst voor 250k te kopen, dat eventueel versneld af te lossen en dan groter te kopen.
Zijn tegenargument is dat er een forse correctie op inkomens aan zit te komen (hij houdt financieel nieuws goed bij), wat de inflatie aanjaagt en huizenprijzen zal doen stijgen. Nu kleiner kopen zorgt er voor dat het huis van over 7 jaar ook fors in prijs is gestegen, terwijl een nu duurder huis eigenlijk alleen maar goedkoper wordt wanneer onze inkomens een paar jaar met 5% stijgen. Daar heeft hij wel een punt.
Het risico voor ons is relatief laag, beiden begin 30 en hoger opgeleid (bachelor en master), zij werkt voor een groot internationaal bedrijf in marketing en heeft goede mogelijkheden om te groeien, ik werk in de technische sector.

BThGvNeOA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-08 08:07

Jiffy

God, you're ugly!

DropjesLover schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 08:53:

We konden het inbrengen als eigen geld volgens mijn financieel wijze vader,
Dan heeft je financieel wijze vader volledig ongelijk. Een lening, van wie dan ook, is per definitie geen eigen geld en móet je dus opgeven aan de bank. Kijk, die schenking kan prima als eigen geld worden ingebracht. Dat is namelijk de essentie van een schenking. Maar een lening, in wélke vorm dan ook, is een lening. En heeft invloed op het bedrag dat de bank (als eerstehypotheekhouder) aan je zal willen lenen. Dat die lening (of het nu een hypotheek is of een onderhandse lening) bij betalingsproblemen pas aan de beurt komt nadat de bank z'n geld heeft gekregen, is voor de bank niet relevant.

Je had het er over dat dit bedrag in de vorm van een hypotheek zou worden gegoten. Heel verstandig. Dan hoef je zelf richting bank weinig te doen, want de notaris zal dan de bank (sinds 1 januari 2012) áltijd om toestemming vragen. Geen toestemming = niet tekenen. Er is geen notaris in Nederland die zonder die toestemming de hypotheekakte zal laten tekenen.

Een hypotheek is per definitie een notariële akte, dus geen notariële akte = geen hypotheek, maar een onderhandse lening. En die moet je weer opgeven aan de bank. Niet opgeven aan de bank is een reden voor de bank om de gehele hypotheeksom op te mogen eisen. Dan ben je verder van huis.
en de rente zou jaarlijks kwijtgescholden worden. Feitelijk zou het een voorschot op de erfenis zijn, en via een lening ontwijk je de erfbelasting.
En dat is niet relevant. Voor de bank, that is. :)

[ Voor 27% gewijzigd door Jiffy op 15-08-2017 09:12 ]

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
[...]

Ja en nee. Persoonlijk zie ik het nauwelijks als een schenking, maar eerder een hap geld dat hun generatie van de huidige geroofd heeft binnen de huizenmarkt. Alleen oneerlijk dat zeker niet iedereen er de mogelijkheid voor heeft.
Ik/je mag het ook alleen besteden aan het kopen van een huis, niet aan het aflossen van mn studieschuld of een nieuwe auto bijv.

[...]

[...]
We konden het inbrengen als eigen geld volgens mijn financieel wijze vader, en de rente zou jaarlijks kwijtgescholden worden. Feitelijk zou het een voorschot op de erfenis zijn, en via een lening ontwijk je de erfbelasting.

[...]

Mja, 250k is in ons zoekgebied gewoon zo veel kleiner en ook niet het type woning dat een investering is (al interesseert ons dat niet zo veel). Ik heb er over gehad met mijn vader, om eerst voor 250k te kopen, dat eventueel versneld af te lossen en dan groter te kopen.
Zijn tegenargument is dat er een forse correctie op inkomens aan zit te komen (hij houdt financieel nieuws goed bij), wat de inflatie aanjaagt en huizenprijzen zal doen stijgen. Nu kleiner kopen zorgt er voor dat het huis van over 7 jaar ook fors in prijs is gestegen, terwijl een nu duurder huis eigenlijk alleen maar goedkoper wordt wanneer onze inkomens een paar jaar met 5% stijgen. Daar heeft hij wel een punt.
Het risico voor ons is relatief laag, beiden begin 30 en hoger opgeleid (bachelor en master), zij werkt voor een groot internationaal bedrijf in marketing en heeft goede mogelijkheden om te groeien, ik werk in de technische sector.
Inkomens die een paar jaar met 5% stijgen? Huizenprijzen die gegarandeerd door het dak gaan?
Leuk, zo'n glazen bol.

Voor dat eerste: Kleine kans. Concurrentiepositie enzo. De ECB probeert al jaren om de inflatie aan te jagen, zonder veel succes.
Voor het tweede: Dat is precies wat iedereen voor 2008 dacht.

Mijn glazen bol ziet juist allemaal babyboomers die al hun vermogen in hun huis hebben zitten. Die moeten goedkoper/kleiner gaan wonen om dat vermogen te kunnen gebruiken. Plus dat je op je oude dag gewoon andere eisen stelt aan een huis (mijn moeder klaagt nu al dat de tuin te groot is). En als ze die huizen niet verkopen, dan komt er straks een tijd dat die huizen een erfenis worden die verkocht moet worden.
Al met al. Er komen de komende 10 tot 20 jaar een groot aanbod aan "dure" huizen en een enorme vraag naar goedkope (kleinere) huizen zonder trappen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
[...]
Ik neem aan dat een financieel wijs iemand wel begrijpt dat het zo niet werkt. In het belastingrecht geldt substance over form: als een constructie op papier misschien toelaatbaar is, maar toch feitelijk de strekking of de uitwerking heeft om belasting te ontwijken, dan is hij gewoon verboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Plus de rente kan de komende jaren eigenlijk alleen maar omhoog gaan, wat weer een negatief effect heeft op de leencapaciteit. Elk effect dát een structurele loonstijging eventueel zou hebben op de leencapaciteit wordt in mijn glazen bol ruimschoots teniet gedaan door die hogere rente...

Ik zou trouwens echt nooit mijn beslissing om een bepaald huis te kopen laten afhangen van de mogelijke (globale) huizenprijzen als ik er ooit weer vanaf zou willen.

@DropjesLover Ik weet niet in welk stadium van hypotheekadvies momenteel zitten, maar ik zou eens langs gaan bij een betaalde expert om jullie mogelijkheden te bespreken. Zoals je ziet zitten er nogal wat haken en ogen aan je beoogde constructie, waardoor een paar onafhankelijke ogen geen overbodige luxe lijkt te zijn.

[ Voor 25% gewijzigd door naitsoezn op 15-08-2017 09:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ray

Ray

@Jiffy er zijn overigens wel verstrekkers die als de terugschenking van de rente is vastgelegd in een overeenkomst hem dan 'neutraal' toetsen. of te wel het gaat dan niet ten koste van je LTI.

[ Voor 6% gewijzigd door Ray op 15-08-2017 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ray schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 09:23:
@Jiffy er zijn overigens wel verstrekkers die als de terugschenking van de rente opgenomen wordt in de leenovereenkomst hem dan 'neutraal' toetsen. of te wel het gaat dan niet ten koste van je LTI.
Kun je met dat geleende geld dan ook in een lagere LTV rente-klasse terecht komen?

/justcurious

[ Voor 4% gewijzigd door naitsoezn op 15-08-2017 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

naitsoezn schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 09:25:
[...]

Kun je met dat geleende geld dan ook in een lagere LTV rente-klasse terecht komen?

/justcurious
Dat kan aangezien de verstrekker, die natuurlijk het recht van 1e hypotheek wil, geen extra risico heeft tov de LTV. Let wel dat dit weer maatwerk is en er precieze regels zijn die per verstrekker weer verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

RocketKoen schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 09:05:
[...]

Inkomens die een paar jaar met 5% stijgen? Huizenprijzen die gegarandeerd door het dak gaan?
Leuk, zo'n glazen bol.

Voor dat eerste: Kleine kans. Concurrentiepositie enzo. De ECB probeert al jaren om de inflatie aan te jagen, zonder veel succes.
Voor het tweede: Dat is precies wat iedereen voor 2008 dacht.

Mijn glazen bol ziet juist allemaal babyboomers die al hun vermogen in hun huis hebben zitten. Die moeten goedkoper/kleiner gaan wonen om dat vermogen te kunnen gebruiken. Plus dat je op je oude dag gewoon andere eisen stelt aan een huis (mijn moeder klaagt nu al dat de tuin te groot is). En als ze die huizen niet verkopen, dan komt er straks een tijd dat die huizen een erfenis worden die verkocht moet worden.
Al met al. Er komen de komende 10 tot 20 jaar een groot aanbod aan "dure" huizen en een enorme vraag naar goedkope (kleinere) huizen zonder trappen.
Zelfs de banken zitten tegen bedrijven te zeggen dat ze hun werknemers beter moeten gaan betalen. Bedrijven maken al een paar jaar redelijke winsten, die weer in de reserves gaan of uitgekeerd worden aan de aandeelhouders. Onder het mom van "het is nog steeds crisis" krijgen de werknemers er structureel nauwelijks iets bij. Minder dan de inflatie van de reële economie zelfs, wat nu echt meetbaar schadelijk blijkt te zijn. Daarnaast gaat het economisch gezien weer goed en zitten bedrijven te springen om ervaren jongere mensen. Precies in die leeftijd en ervaringsklasse zitten wij.

Aangezien er nog steeds een bevolkingstoename is, zal er altijd een vraag blijven naar gezinshuizen. Daarnaast zal het effect dat de babyboomers overlijden pas echt inzetten over 10-20 jaar, en wij zitten nu wel aan kinderen te denken. Over 20 jaar is de eerste alweer praktisch het huis uit, dusja...
naitsoezn schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 09:18:
Plus de rente kan de komende jaren eigenlijk alleen maar omhoog gaan, wat weer een negatief effect heeft op de leencapaciteit. Elk effect dát een structurele loonstijging eventueel zou hebben op de leencapaciteit wordt in mijn glazen bol ruimschoots teniet gedaan door die hogere rente...

Ik zou trouwens echt nooit mijn beslissing om een bepaald huis te kopen laten afhangen van de mogelijke (globale) huizenprijzen als ik er ooit weer vanaf zou willen.
Daarom is het dus (redelijk) verstandig om nu een relatief dure woning te kopen met een lage hypotheekrente. De lage rente van nu kan je beter op de grotere/dure woning hebben.
@DropjesLover Ik weet niet in welk stadium van hypotheekadvies momenteel zitten, maar ik zou eens langs gaan bij een betaalde expert om jullie mogelijkheden te bespreken. Zoals je ziet zitten er nogal wat haken en ogen aan je beoogde constructie, waardoor een paar onafhankelijke ogen geen overbodige luxe lijkt te zijn.
Volgende week hebben we 2 afspraken staan bij een bank en een onafhankelijke.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ray schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 09:23:
@Jiffy er zijn overigens wel verstrekkers die als de terugschenking van de rente opgenomen wordt in de leenovereenkomst hem dan 'neutraal' toetsen. of te wel het gaat dan niet ten koste van je LTI.
Ja, maar dan zal de fiscus meteen gaan roepen dat er feitelijk geen rente wordt betaald, en dat er dus geen recht is op HRA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

@DropjesLover De kans dat je inkomen structureel ieder jaar met 5% stijgt is nihil. Je mag op dit moment echt al heel blij zijn met inflatiecorrectie en dan moet je niet aan het eind van je functieschaal zitten.

Kortom, zet dat maar gevoeglijk uit je hoofd en ga uit van je huidige inkomen. :)

Daarbij, je *hypotheek* stijgt wel ieder jaar. Dus als je al een inkomensstijging hebt, heb je die nodig voor het bekostigen van je steeds duurder wordende hypotheek.

Kortom: Je rekent jezelf rijk en ik zou opnieuw gaan kijken naar een huis dat voldoende in de buurt van je wensen en eisen komt en wel een verstandige financiële aankoop heb. Ik heb het idee dat je op dit moment te veel bezig bent met "ik heb een groot duur huis nodig", terwijl je dat grote dure huis niet _nodig_ hebt. Er zijn echt prima huizen van 200-250K te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

unezra schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 09:57:
Daarbij, je *hypotheek* stijgt wel ieder jaar. Dus als je al een inkomensstijging hebt, heb je die nodig voor het bekostigen van je steeds duurder wordende hypotheek.
Huh? Die moet je even uitleggen denk ik :?
Er zijn echt prima huizen van 200-250K te vinden.
Kansloze uitspraak als je iemands eisen, zoekgebied en -criteria niet kent ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
RocketKoen schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 09:05:
[...]

Ja precies bij ons in de buurt ook een aantal babyboomers die hun mooie woning verkopen en dan 2 onder een kap gaan wonen om hun geld weer terug te krijgen uit de woning. Dus voor ons was er wel een hoop keuze maar ook die generatie was ook van de weinig investeren in hun woningen in moderniseren etc Waardoor een hoop afvalt. De hoeveelheid groene en bruine badkamer :o Maar goed zelf gaan we sparen dat we geen huis hoeven te verkopen als we ouder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

naitsoezn schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 10:00:
[...]

Huh? Die moet je even uitleggen denk ik :?
Annuiteiten hypotheek. Rentedeel daalt ieder jaar waardoor je ieder jaar netto meer moet gaan betalen. Voor ons zou dat neerkomen op grofweg 10 EUR per jaar per maand. Niet een heel wereldschokkend bedrag maar na 10 jaar is diezelfde hypotheek wel opeens 100 EUR per maand duurder. :)
[...]

Kansloze uitspraak als je iemands eisen, zoekgebied en -criteria niet kent ;)
Daar heeft @DropjesLover al eerder wel wat over gezegd en met die eisen ben ik op Funda in het zoekgebied gaan kijken. :) Wat ik vond zat er alleszins bewoonbaar en redelijk uit.

Lijkt me ook een gevalletje tering naar de nering zetten. Ik zou ook wel een vrijstaande villa willen bewonen met 8 badkamers en een halve provincie aan eigen grond. We wonen in een rijtjeshuis. Die villa van 5 miljoen is niet echt nodig voor 2 personen en 2 katten en we kunnen het niet betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
DropjesLover schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 09:46:
[...]

Zelfs de banken zitten tegen bedrijven te zeggen dat ze hun werknemers beter moeten gaan betalen. Bedrijven maken al een paar jaar redelijke winsten, die weer in de reserves gaan of uitgekeerd worden aan de aandeelhouders. Onder het mom van "het is nog steeds crisis" krijgen de werknemers er structureel nauwelijks iets bij. Minder dan de inflatie van de reële economie zelfs, wat nu echt meetbaar schadelijk blijkt te zijn. Daarnaast gaat het economisch gezien weer goed en zitten bedrijven te springen om ervaren jongere mensen. Precies in die leeftijd en ervaringsklasse zitten wij.
Ja, en als jij jouw werknemers 5% per jaar loon erbij geeft. En je concurrent doet dat niet. Dan ben jij 3 jaar later failliet. En dan kunnen al je werknemers voor een lager salaris aan de slag bij de concurrent.
En de tijd dat vakbonden dat soort dingen collectief regelde is ook een beetje voorbij.
Aangezien er nog steeds een bevolkingstoename is, zal er altijd een vraag blijven naar gezinshuizen.
De bevolkingstoename komt op dit moment voor meer dan 100% voor rekening van immigratie (zonder immigratie zou de bevolking afnemen). En de gemiddelde immigrant gaat naar een sociale huurwoning, niet naar een groot vrijstaand huis.
Daarnaast zal het effect dat de babyboomers overlijden pas echt inzetten over 10-20 jaar, en wij zitten nu wel aan kinderen te denken. Over 20 jaar is de eerste alweer praktisch het huis uit, dusja...
Ja, ik zeg het ook niet omdat je moet wachten met een groot huis kopen omdat ze goedkoper worden. Ik zeg dat tegen de tijd dat jij je grote huis probeert te verkopen over 20 jaar, die prijs onder enorme druk staat vanwege alle babyboomer huizen die dan ook worden verkocht.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Verwijderd schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 09:53:
[...]

Ja, maar dan zal de fiscus meteen gaan roepen dat er feitelijk geen rente wordt betaald, en dat er dus geen recht is op HRA.
zolang er feitelijk twee geldstromen zijn en er voldaan wordt aan de eisen rondom een EWS kan dit gewoon. Er dient dus wel degelijk betaalt te worden maar daar kan een schenking van gelijke grote tegenover staan die ook werkelijk geboekt wordt.

praktijk is inderdaad (wellicht zit daar de verwarring in mijn tekst > aangepast) dat de overeenkomsten gescheiden zijn maar de kern is de geldstroom die er moet zijn. en natuurlijk het aanmelden bij de belastingdienst van de lening die voldoet aan aan de ews eisen.

[ Voor 20% gewijzigd door Ray op 15-08-2017 10:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

:D Ja, hallo. Zo ken ik er nog wel een paar. Niet iedereen heeft een annuiteiten hypotheek, niet iedereen lost niets extra's af en niet iedereen gaat in z'n huishoudboekje uit van de HRA. Het is wel heel erg naar je eigen situatie geredeneerd als je zegt dat de hypotheeklasten per definitie stijgen. Wij zijn in een paar jaar al zo'n honderd euro per maand gezakt, moet ik dan ook maar zeggen dat je hypotheeklasten alleen maar minder worden? ;)
Daar heeft @DropjesLover al eerder wel wat over gezegd en met die eisen ben ik op Funda in het zoekgebied gaan kijken. :) Wat ik vond zat er alleszins bewoonbaar en redelijk uit.
Maar hij vond wat anders. Moet jij er wonen, of hij? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
MeZZiN schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 10:07:
[...]

Ja precies bij ons in de buurt ook een aantal babyboomers die hun mooie woning verkopen en dan 2 onder een kap gaan wonen om hun geld weer terug te krijgen uit de woning. Dus voor ons was er wel een hoop keuze maar ook die generatie was ook van de weinig investeren in hun woningen in moderniseren etc Waardoor een hoop afvalt. De hoeveelheid groene en bruine badkamer :o Maar goed zelf gaan we sparen dat we geen huis hoeven te verkopen als we ouder zijn.
Ach ja. Zoek gewoon op wat de badkamer/keuken die je wilt hebben zal kosten. Tel dat bedrag op bij de prijs van het huis. Dan hoef je alleen nog te kijken of de badkamer groot genoeg is.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
unezra schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 10:08:
Lijkt me ook een gevalletje tering naar de nering zetten. Ik zou ook wel een vrijstaande villa willen bewonen met 8 badkamers en een halve provincie aan eigen grond. We wonen in een rijtjeshuis. Die villa van 5 miljoen is niet echt nodig voor 2 personen en 2 katten en we kunnen het niet betalen.
Ik wil graag een oprijlaan van 100 meter met aan weerszijden smalle bomen (van die bomen die van grond af aan groen zijn), dan een mooi vrijstaand huis en nog een fikse lap grond om het huis heen met gras direct om het huis heen en achterin 'de tuin' dan nog een bos van 3000 vierkante meter :X

Ik houd het maar even bij het rijtjeshuis dat we hebben gekocht van 250k :9

Momenteel nog een hypotheekschuld van grofweg 130k door inbreng eigen geld (70k) en tussentijds aflossen (2x 25k). De bedoeling is om deze hypotheekschuld in 6 jaar weggewerkt te hebben om dan volledig eigenaar te zijn van de woning.

Wel willen we gaan verhuizen naar een duurdere plaats, voor hetzelfde huis als hier zullen we dan wel 350k kwijt zijn. Zouden we momenteel kunnen financieren, maar dan zitten we aardig aan de max (70k bruto samen op jaarbasis)... En dat willen we ook weer niet :X Idee is dus om over 6 jaar de hypotheek afbetaald te hebben zodat we nog maar 100k met een hypotheek hoeven te financieren :>

Al zou het ook zo kunnen zijn dat het 'verstandiger' is om het geld te gaan sparen in plaats van de hypotheek vervroegd mee af te lossen. Dat moet ik nog eens gaan uitrekenen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ray schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 10:08:
[...]

zolang er feitelijk twee geldstromen zijn en er voldaan wordt aan de eisen rondom een EWS kan dit gewoon. Er dient dus wel degelijk betaalt te worden maar daar kan een schenking van gelijke grote tegenover staan die ook werkelijk geboekt wordt.
Als het in het belastingrecht gaat over aftrekbare kosten, dienen die kosten ook daadwerkelijk te drukken. Wanneer in de leningsovereenkomst al afgesproken wordt dat de "rente" één-op-één wordt teruggeschonken, drukken de kosten dus niet. Derhalve: geen recht op HRA.

Als je dat niet zo afspreekt, maar gewoon maandelijks de rente betaald, en in januari een schenking ontvangt die toevallig ongeveer even hoog is als het bedrag wat je afgelopen jaar hebt betaald, is de relatie tussen rente en schenking niet aan te tonen. Als je dat schriftelijk vastlegt natuurlijk wel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

naitsoezn schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 10:11:
[...]
:D Ja, hallo. Zo ken ik er nog wel een paar. Niet iedereen heeft een annuiteiten hypotheek, niet iedereen lost niets extra's af en niet iedereen gaat in z'n huishoudboekje uit van de HRA. Het is wel heel erg naar je eigen situatie geredeneerd als je zegt dat de hypotheeklasten per definitie stijgen. Wij zijn in een paar jaar al zo'n honderd euro per maand gezakt, moet ik dan ook maar zeggen dat je hypotheeklasten alleen maar minder worden? ;)
Daar heb je een punt. :)
I stand corrected.

Annuitair is op dit moment volgens mij wel het meest voorkomende en typisch een waarbij de lasten in de regel stijgen. (Bizar genoeg lijken mensen dat wel eens te vergeten. Het is maar 10 EUR per maand per jaar. Sure. Maar over 10 jaar is het dus 100 EUR per maand extra.)

Qua huishoudboekje, wij gaan idd uit van de kosten na HRA, maar met voldoende marge om de volledige hypotheek te kunnen betalen als de HRA opeens weg valt.

Ben wel benieuwd hoe jouw constructie is om je lasten te laten zakken. Lossen jullie ieder jaar extra af?
[...]
Maar hij vond wat anders. Moet jij er wonen, of hij? ;)
Hij. Punt is dat ik hier in het topic vaker mensen zie roepen "ik MOET dit en ik MOET dat', zonder enige vorm van concessies te willen doen. Ik kan daar niet zo veel mee.

Als je een nieuwe computer wilt kopen en je hebt 1000 EUR te besteden is het heel leuk om naar computers van 10.000 EUR te kijken maar het is vooral frustrerend. Zo is dat met huizen denk ik ook. Een huis is per definitie een compromis, zelfs als je miljarden op de bank hebt. Ik denk dat je met wat water bij de wijn, uiteindelijk een betere en financieel verantwoordere aankoop doet dan koste wat het kost het duurste huis te kopen dat je kunt betalen.

Pagina: 1 ... 56 ... 366 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7