Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 55 ... 366 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 08:02
Piet_Piraat7 schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 11:58:
Maar als je kijkt vanuit de verkoper; je hebt al een bod boven de vraagprijs van mensen die 'm duidelijk graag willen èn er komen bezichtigingen aan. Dan kan je tijdens de bezichtigingen zeggen dat de vraagprijs al geboden is (of over) om vervolgens de eerste geïnteresseerden terug te bellen als er nóg hoger geboden is. Verkoper staat hier erg sterk en ik denk dat eisen stellen als koper hier averechts werkt.
Ik heb het ook al meegemaakt. Dan geeft de makelaar aan dat je bod is ontvangen, maar dat de verkopers pas over 2 weken zullen reageren omdat er nog 10 bezichtigingen gepland staan.

Maar andersom ook. Dat ik een bezichtiging had en dat de makelaar diezelfde ochtend afbelt. Er was een dag eerder ook iemand komen kijken en die had meteen een bod neergelegd en dat was geaccepteerd.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

@Protax Het is dan ook een pakketje van alles hè. Je mag wel je max prijs geven. Maar heb je dan weer ontbindende factoren mbt financiering dan is een lager bod zonder die voorwaarde interessanter.

Als je xxx euro meer biedt dan de marktwaarde, maar je hebt niet de eigen midden om dit verschil op te vangen dan krijg je je hypotheek niet voor elkaar.

Als je echt helemaal verliefd bent en je wilt niet achter het net vissen en je weet zeker dat je je hypotheek voor elkaar krijgt: je maxprijs-10% zonder onder voorbehoud doen.

Even ter nuancering: wij hebben ook net onze "droomhuis" (naja, klushuis met potentie tot droomhuis) geregeld. Maar we zijn wel begonnen met een laag bod omdat we wisten dat er geen kapers op de kust lagen.

Zit jouw huis onder NHG, dan is het andere koek. Als je zeker, zeker weet dat het je droomhuis is en je in theorie tot je pensioen daar wilt wonen, dan heb je daar ook een prijs voor in je hoofd.
Doe dan je maxbod. Zorg er wel voor dat je de bouwkundige keuring gepland heb binnen de 3-dagen bedenktermijn na tekenen van koopcontract.

[ Voor 34% gewijzigd door kmf op 07-08-2017 12:45 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Protax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 27-08 08:25
kmf schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 12:32:
@Protax Het is dan ook een pakketje van alles hè. Je mag wel je max prijs geven. Maar heb je dan weer ontbindende factoren mbt financiering dan is een lager bod zonder die voorwaarde interessanter.

Als je xxx euro meer biedt dan de marktwaarde, maar je hebt niet de eigen midden om dit verschil op te vangen dan krijg je je hypotheek niet voor elkaar.

Als je echt helemaal verliefd bent en je wilt niet achter het net vissen en je weet zeker dat je je hypotheek voor elkaar krijgt: je maxprijs-10% zonder onder voorbehoud doen.

Even ter nuancering: wij hebben ook net onze "droomhuis" (naja, klushuis met potentie tot droomhuis) geregeld. Maar we zijn wel begonnen met een laag bod omdat we wisten dat er geen kapers op de kust lagen.

Zit jouw huis onder NHG, dan is het andere koek. Als je zeker, zeker weet dat het je droomhuis is en je in theorie tot je pensioen daar wilt wonen, dan heb je daar ook een prijs voor in je hoofd.
Doe dan je maxbod. Zorg er wel voor dat je de bouwkundige keuring gepland heb binnen de 3-dagen bedenktermijn na tekenen van koopcontract.
Bedankt voor je reactie!
Dit is een recente woning (paar jaar oud), denk dat een bouwkundige keuring niet echt nodig is :)
En nee het bedrag valt niet onder de NHG, lees circa 3 ton.
Wij hebben nu een paar duizend boven de vraagprijs geboden, en zijn evt. bereid om hier nog wat duizendjes bovenop te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Protax schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 12:51:
[...]

Bedankt voor je reactie!
Dit is een recente woning (paar jaar oud), denk dat een bouwkundige keuring niet echt nodig is :)
En nee het bedrag valt niet onder de NHG, lees circa 3 ton.
Wij hebben nu een paar duizend boven de vraagprijs geboden, en zijn evt. bereid om hier nog wat duizendjes bovenop te doen.
Je zei dat je al langer op zoek bent, dus je hebt vast al een hypotheekadviseur in hand genomen om te weten wat jouw financiële mogelijkheden zijn.

Als je dus zeker weet dat je het kan betalen en de hypotheek geregeld kan hebben, dan zal ik, als ik in jouw schoenen sta, niet veel twijfels hebben.

Als jouw max bod nog niet genoeg is dan zal je ook geen spijt hebben van "wat als"

Het is wat de gek ervoor geeft hè.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Protax
kmf schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 13:11:
[...]

Je zei dat je al langer op zoek bent, dus je hebt vast al een hypotheekadviseur in hand genomen om te weten wat jouw financiële mogelijkheden zijn.

Als je dus zeker weet dat je het kan betalen en de hypotheek geregeld kan hebben, dan zal ik, als ik in jouw schoenen sta, niet veel twijfels hebben.

Als jouw max bod nog niet genoeg is dan zal je ook geen spijt hebben van "wat als"

Het is wat de gek ervoor geeft hè.
Klopt, wij weten precies wat de mogelijkheden zijn,
We willen niet alleen leven voor ons huis, dus we zitten wat lager dan mogelijk is.

De vraag blijft natuurlijk, wat is het huis waard?

Er is al een mooi huis aan ons neus voorbij gegaan, doordat de koper van mijn woning niet alle papieren op orde had en de verkoop is uitgesteld.
Nu kwam deze woning op de markt, en het aanbod in deze regio is heel gering.

:/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

@Protax die paar duizend euro die je bespaart door nog niet gelijk je max te bieden is natuurlijk maar eurotjes werk per maand op een hypotheek, zeker met die lage hypotheekrentes (hoewel nu wel stijgende).

Je kan de waarde van een huis laten calculeren met een rekenmodel zoals Calcasa. Via Vereniging Eigen Huis kost dit 14,95 EUR in plaats van 24,95 EUR. Zie link.

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:23
*O*

Vandaag het voorlopig verkoop-contract getekend van mijn appartement. Nu samen met mijn vrouw op zoek naar een huis met tuin :)

En even goed kijken wat we willen qua hypotheek etc.

Dat wordt weer veel lezen/uitzoeken/peinzen komende periode.
Maar vooral ook lekker samen dromen over onze toekomstige paleisje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egeau
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 08:20
RomeoJ schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 13:33:
@Protax die paar duizend euro die je bespaart door nog niet gelijk je max te bieden is natuurlijk maar eurotjes werk per maand op een hypotheek, zeker met die lage hypotheekrentes (hoewel nu wel stijgende).

Je kan de waarde van een huis laten calculeren met een rekenmodel zoals Calcasa. Via Vereniging Eigen Huis kost dit 14,95 EUR in plaats van 24,95 EUR. Zie link.
Hoe betrouwbaar is zo'n Calcasa?

Ik zag toevallig in mijn taxatierapport dat zowel Calcasa & Midas -19% & -16% afweken van de uiteindelijke taxatiewaarde. De verklarende data leek mij ook redelijk oud (2012). Moet wel zeggen dat het om Utrecht gaat dus misschien komt het door de huidige gekte dat hier zo'n afwijking ontstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keko12
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-09 08:39
RocketKoen schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 12:05:
[...]

Ik heb het ook al meegemaakt. Dan geeft de makelaar aan dat je bod is ontvangen, maar dat de verkopers pas over 2 weken zullen reageren omdat er nog 10 bezichtigingen gepland staan.

Maar andersom ook. Dat ik een bezichtiging had en dat de makelaar diezelfde ochtend afbelt. Er was een dag eerder ook iemand komen kijken en die had meteen een bod neergelegd en dat was geaccepteerd.
Ik heb mijn nieuwe huis gekocht door op vrijdagmiddag een bod neer te leggen dat tot maandagochtend geldig was (maandagmiddag en dinsdag stonden bezichtigingen gepland). Dat lukte, maar dat zal niet altijd zo zijn... (mijn aankoopmakelaar raadde het zelfs af, maar soms is eigenwijs zijn goed :) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

Egeau schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 15:48:
[...]

Ik zag toevallig in mijn taxatierapport dat zowel Calcasa & Midas -19% & -16% afweken van de uiteindelijke taxatiewaarde. De verklarende data leek mij ook redelijk oud (2012). Moet wel zeggen dat het om Utrecht gaat dus misschien komt het door de huidige gekte dat hier zo'n afwijking ontstaat.
Voor zover ik uit eigen ervaring spreek is die informatie van Calcasa wel betrouwbaar (recente bouw 8 jr oud, dorp) in mijn geval, naast dat ze de marktwaarde baseren op statistische modellen, hanteren ze ook een onder- en bovengrens.

Ik weet niet in hoeverre Calcasa rekeninghoudt met de woninggekte in de randstad. Wel weet ik dat deze modellen ook worden gebruikt voor het bepalen van de WOZ index. Nu weten wel allemaal wel dat de WOZ index niet altijd het meest heldere beeld geeft over een woningwaarde.

Maar in jouw specifieke geval was de marktwaarde die Calcasa opgaf dus 19% lager dan de taxatiewaarde (en waar ik aanneem ook in de buurt van de verkoopwaarde lag)?

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Laatst online: 31-08 19:32

Bezulba

Formerly known as Eendje

Wolly schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 12:00:
[...]

Kan ik bevestigen (n=1), recentelijk meegemaakt dat iemand een bod op een huis vrpr. 4 ton deed. Bod zat 4% boven de vraagprijs en zonder voorbehoud 8)7 Randstad.
ik bood 10% boven vraag prijs (wel met voorbehoud) en nu heb ik een appartement. Het vorige huis waar ik op bood deed ik 5% en die ging weg met 20%. Beide Amsterdam overigens.

It's the world we live in.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emma1986
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 03-09 09:26
Nog een vraagje om zeker te zijn dat ik het Nederlands systeem snap: klopt het dat er eigenlijk niemand is die het eigenwoningforfait betaalt (in die zin dat je je hypotheekrente ervan aftrekt, en dat als deze lager is of als je geen hypotheek hebt, je het verschil niet hoeft te betalen)?

En ook: in België is er meldingsplicht als een woning in mogelijk of effectief overstromingsgevoelig gebied ligt. Je kan dat ook handig opzoeken op een kaart (waar je ook info vindt over geluidsbelasting,...). Kan ik dat ook voor Nederland ergens vinden? Of is dat minder een issue?

Bedankt :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Christiano007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:18

Christiano007

Ich bin der champion

Vandaag voorlopig koopcontract binnen gekregen, woensdag de technische keuring en dan waarschijnlijk vrijdag tekenen. *O*

Nu hoop ik dat ik snel eens wat offertes krijg voor zonnepanelen, want dan kan ik ze bij de hypotheek doen.

Ter land, ter zee en in de kroeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carnoustie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10-09 16:50
Emma1986 schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 22:05:
Nog een vraagje om zeker te zijn dat ik het Nederlands systeem snap: klopt het dat er eigenlijk niemand is die het eigenwoningforfait betaalt (in die zin dat je je hypotheekrente ervan aftrekt, en dat als deze lager is of als je geen hypotheek hebt, je het verschil niet hoeft te betalen)?
Klopt, dat heet de "wet Hillen". In feite is het ewf gewoon een demper op de hra (let wel even op, het gaat om een verhoging, respectievelijk verlaging van je belastbaar inkomen, niet om absolute bedragen dus). Overigens zijn er wel verschillende politieke partijen die in hun verkiezingsprogramma's hebben aangegeven die wet op de een of andere manier aan te willen passen. Persoonlijk vind ik dat wel een beetje apart, want afschaffing maakt tot op zekere hoogte aflossen minder interessant: zonder aflossen betaal je bank, met aflossen betaal je de staat. Lood om oud ijzer...

[ Voor 7% gewijzigd door Carnoustie op 07-08-2017 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterBlue
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-09 20:13
Egeau schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 15:48:
[...]

Ik heb via Calcasa achteraf een taxatie rapport aangevraagd. De woning die ik te koop had aangeboden was door de taxateur op 149.000 gewaardeerd en het hoogste bod wat ik heb gehad was 165.100. Calcasa had de verkoopwaarde precies op 165.000 geschat.

De woning die ik aankocht stond te koop voor 292.500 en heb ik uiteindelijk voor 290.000 gekocht. Calcasa gaf een waarde van 289.000 euro aan. Beide woningen in Amsterdam in mei dit jaar.

In mijn geval was Calcasa betrouwbaarder dan een taxateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

En ook: in België is er meldingsplicht als een woning in mogelijk of effectief overstromingsgevoelig gebied ligt. Je kan dat ook handig opzoeken op een kaart (waar je ook info vindt over geluidsbelasting,...). Kan ik dat ook voor Nederland ergens vinden? Of is dat minder een issue?
Ik durf niet te zeggen hoe we in Nederland omgaan met overstromingsgevoelige gebieden.

Wel kan ik je helpen aan de volgende linkjes:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Nederland ligt voor het grootste gedeelte onder NAP dus als je dat bij "ieder" huis moet melden is dat ook soort van nutteloos en in ieder geval niet verplicht in Nederland. Let op, langs de rivieren heb je natuurlijk ook risico, die kunnen ook overstromen.

Hier kan je de hoogtekaart van Nederland zien. Daar kan je in ieder geval op zien waar je dan niet moet zijn als de zeedijken doorbreken.

Geluidhinder is wat lastiger, als je zoekt vind je wel wat sites met kaarten maar het is mij in ieder geval onduidelijk of er altijd alles op staat. Ik weet niet hoe dat in België is, maar er lijkt voornamelijk "voorspelbaar" geluid op te staan zoals verkeer en fabrieken. "Onvoorspelbaar" geluid zoals een route van dronken lui of die ene buurjongen die de hele zaterdag aan zijn brommer aan het sleutelen is en om de haverklap vol gas rondjes rijdt is daar natuurlijk niet op te vinden. En daar heb je misschien nog wel het meeste last van.

Edit: Wat @RomeoJ dus ook al zegt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Protax
Dubio... Zaterdag een startbod uitgebracht.
Doordat er veel animo voor de woning is, wil de verkopende partij de bezichtigingen van gister en vandaag afwachten, en morgen of donderdag met een reactie komen.

Ons bod was iets boven de vraagprijs, maar wij willen deze woning echt hebben.
Vraag me nu af, of we een finaal bod uit moeten brengen, of de reactie van woensdag of donderdag af moeten wachten.

Wij zijn erg bang dat we in een bied oorlog terecht komen...
Ik haat deze markt!

:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:11
In aanvulling op de eerder gegeven antwoorden: er bestaat een 'overstromingskaart' van Nederland, maar deze wordt over het algemeen alleen gebruikt door buitenlandse investeerders in commercieel vastgoed. Bij particuliere transacties wordt hier nooit over gesproken.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:15
Protax schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 08:42:
Doordat er veel animo voor de woning is, wil de verkopende partij de bezichtigingen van gister en vandaag afwachten, en morgen of donderdag met een reactie komen.

Vraag me nu af, of we een finaal bod uit moeten brengen, of de reactie van woensdag of donderdag af moeten wachten.

Ik haat deze markt!

Herkenbare situatie; wij zaten in dezelfde situatie, kregen van de verkoper te horen dat hij andere kijkers had voor een tweede keer maar dat hij ze wel wilde afzeggen als we 15k extra boden. Hard over nagedacht maar we wilden geen geld weggeven voordat het nodig was en we dachten dat we wel een herkansing zouden krijgen. Dus hebben we die opmerking genegeerd.

Dag later bleek dat er niemand over ons bod gegaan was en of het bod nog stond... natuurlijk hoor :)

Ik zeg niet dat hier een les in zit. De enige les die ik denk dat valide is, is dat je erg goed moet weten wat jouw uiterste bod is en daaraan vasthouden. Vervolgens moet je aanvoelen hoe snel je naar dat bod toewerkt.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020

Ik haat deze markt!

Eigenlijk ben je dan al te laat. Als het een courant huis is in een oververhit gebied, waarbij de verwachting is dat de vraagprijs eenvoudig zal worden gehaald, dan moet je eerste bod meteen de verkoper te prikkelen zijn huis van de markt te halen.

Je moet dus heel snel een bod doen dat voldoende boven de vraagprijs ligt én onder tijdsvoorwaarde. Zo heb ik mijn nieuwe huis ook bemachtigd: huis stond één dag op de markt, 's ochtends om 09:00 bezichtiging, 's middags om 12:30 bod uitgebracht boven de vraagprijs en gezegd dat ze dan verder ook geen andere bezichtigingen meer moesten plannen en dat ons bod uiterlijk de dag daarna vóór 12:00 aanvaard diende te zijn, anders zouden we verder gaan met een ander huis (dat hadden we op dat moment niet, maar goed).

En dat heeft succes gehad :)

In jouw geval zou ik nu afwegen of je nog reserve hebt tot je aan je absolute maximumbod zit. Zo nee: nu even niets doen. Zo ja: nu verkoper bellen, bod verhogen en aangeven dat er geen contact meer met andere geïnteresseerden moet komen en dat het vóór 15:00 moet zijn aanvaard.

Maar uiteindelijk ken jij de markt het beste, je moet zelf inschatten hoe populair het huis is en hoe groot de kans is dat je overboden wordt. Het kan ook zijn dat er geen ander bod komt en dan heb je, achteraf gezien, iets meer betaald dan had gehoeven (maar je hebt wèl je huis! :P).

[ Voor 10% gewijzigd door nare man op 08-08-2017 10:05 ]

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egeau
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 08:20
RomeoJ schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 17:12:
[...]

Voor zover ik uit eigen ervaring spreek is die informatie van Calcasa wel betrouwbaar (recente bouw 8 jr oud, dorp) in mijn geval, naast dat ze de marktwaarde baseren op statistische modellen, hanteren ze ook een onder- en bovengrens.

Ik weet niet in hoeverre Calcasa rekeninghoudt met de woninggekte in de randstad. Wel weet ik dat deze modellen ook worden gebruikt voor het bepalen van de WOZ index. Nu weten wel allemaal wel dat de WOZ index niet altijd het meest heldere beeld geeft over een woningwaarde.

Maar in jouw specifieke geval was de marktwaarde die Calcasa opgaf dus 19% lager dan de taxatiewaarde (en waar ik aanneem ook in de buurt van de verkoopwaarde lag)?
Ja dat klopt helemaal (taxatiewaarde was 2000€ minder dan de verkoopwaarde) . De taxateur kon het verschil ook goed onderbouwen met andere vergelijkbare panden die veel recentere verkocht waren in de buurt. Los daarvan wel een opvallend groot verschil moet ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Laatst online: 12-09 14:11

Kju

Modelwaarden zijn prima als hulpmiddel maar nooit betrouwbaar als referentie voor de marktwaarde.

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
Nee maar taxateurs kunnen er ook maar weinig van. Maar goed ons vorige huis was rond de 200000 getaxeerd 3-4 keer maar verkocht voor 230 000. Waarom zaten ze zo laag omdat in ons blok iemand een huis een jaar geleden voor rond de 189000 verkocht had ruim onder marktwaarde om er maar snel van af te zijn. Waardoor al de prijzen in ons type huis naar beneden zakte. Tot wij en een andere huis voor 225000 en wij dan 230000 verkochten. Gewoon doordat onze woning beter / mooier was dan de rest maakte de prijs helemaal waard. Maar goed nog steeds minder dan verwacht. Door onze verkoop actie zijn alle huizen nu weer meer naar normale prijzen geprijsd. Ipv de prijzen toen wij gingen verkopen. En we hadden voor die prijs de woning binnen 2 maanden verkocht. De makelaars waren behoorlijk verbaast (die met de lage taxaties) maar goed altijd fijn om ze terecht te verwijzen toen we aangeven dat wij zelf 230 verwachten en zij aangeven dat gaat je nooit lukken. Challenge accepted >:) En 230 was net rond NHG grens dus er net overheen zitten ging toch niet werken met de prijs. Dan moet je er ruim overheen anders laat iedereen de woning links liggen.

Het ging om een vrijstaande woning in een straat waar aan de overkant rijtjeswoningen staan voor 220000 en meer. Soms moet je niet luisteren en gewoon doen.

De taxatie voor onze huidige was ook een feest gewoon aangegeven dit moeten we minimaal hebben kan je dat regelen. Ja hoor geen probleem. Het hielp wel dat onze woning die we kochten aardig laag in de markt zat voor wat hij waard was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Ik snap je frustratie wel hoor maar er kunnen legio redenen zijn waarom dat zo uitkomt. Met name wanneer er weinig referenties voorhanden zijn moet je het doen met wat je wel beschikbaar hebt. Tot twee jaar geleden gebruikte ik ook soms referenties die al vijf jaar oud waren omdat ik soms gewoon niet anders kon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

Maar dat probleem heb je dan ook automatisch bij de modelgebaseerde taxaties/calculaties zoals Calcasa, deze gebruikt de data van lokale referentieobjecten ook om tot een marktwaarde te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-07-2021

marrk

marrk

RomeoJ schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 11:45:
Maar dat probleem heb je dan ook automatisch bij de modelgebaseerde taxaties/calculaties zoals Calcasa, deze gebruikt de data van lokale referentieobjecten ook om tot een marktwaarde te komen.
Ik heb toevallig een studentenproject begeleidt waarin de studenten een vergelijking maakten tussen Calcasa, Vastgoedschatter en een use-case van insumma.nl. Calcase gebruikt voor zover ik weet meerdere modellen. Een deel wordt gebasser op basis van referentieobjecten, en een deel op basis van kenmerken. De meeste tools geven aan een betrouwbaarheidsinterval te hebben van +/- 5%. Dus volgens hun eigen woorden kunnen ze er op een huis van 3 ton 15k naast zitten.

blog
sow
eee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Het probleem met modelmatige rapporten is dat je niet weet hoe de berekening tot stand komt, je weet niet welke referenties er zijn gebruikt behalve die paar die ze noemen en je weet dat er geen vergelijking is geweest als het gaat om het niveau van de afwerkingen, de kwaliteit van de installaties en de aard van de inrichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-07-2021

marrk

marrk

Kju schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 11:57:
Het probleem met modelmatige rapporten is dat je niet weet hoe de berekening tot stand komt, je weet niet welke referenties er zijn gebruikt behalve die paar die ze noemen en je weet dat er geen vergelijking is geweest als het gaat om het niveau van de afwerkingen, de kwaliteit van de installaties en de aard van de inrichting.
Yep... er zijn altijd van die impliciete aannames dat de staat van onderhoud vergelijkbaar is. Maar ik moet bekennen dat ik ook niet echt onder de indruk ben van het taxatierapport wat we hebben gekregen. Ik heb zelf nog niet zo'n online tool gebruikt, maar ik kan me voorstellen dat het in wijken met veel vergelijkbare huizen en snelle doorloop, niet veel minder betrouwbaar is dan een taxateur.

blog
sow
eee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

En toch heb je die menselijke controle wel nodig. Ik heb net een rapport afgerond van een woning in Den Haag Ypenburg en ik zit 40k boven de modelwaarde van zowel Calcasa als NBWO, waar ik minimaal 40 referenties van maximaal 2 jaar oud voorhanden heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Ik haat deze markt!

Waarom is dat huis jouw droomhuis? Locatie?

Wat ik gemerkt heb is: verkopen doet verkopen.

Ik heb vandaag net de koopcontract ondertekend en zag dat de overburen plots ook hun huis in de verkoop hebben gezet.
Ik verkoop mijn huis ook omdat de buren hun huis snel (2 dagen 8)7 ) en voor een goede prijs verkocht hebben.

Dus als je misvist, kan je nog proberen om een briefje naar de buren te sturen. Kijken of ze geïnteresseerd zijn om hun huis te verkopen. Scheelt hun makelaarskosten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nostordici
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 23:50
Mijn bod onder voorbehoud van financiering is gisteren geaccepteerd, als het goed is deze week de koopakte ondertekenen. Helemaal blij natuurlijk, wordt mijn eerste koophuis. Nu liet de makelaar mij weten dat de verkopende partij ook een voorbehoud heeft, namelijk royementsvoorwaarden. Als ik het goed heb begrepen dan kan de hypotheekverstrekker/NHG de verkoop ontbinden als ze mijn bod te laag vinden. Nu is mijn vraag wat is wijsheid, bepaalde zaken uitstellen? Bijvoorbeeld nog even wachten met de taxatie? Want als ik het huis al laat taxeren en het gaat alsnog niet door dan ben ik dat geld kwijt of niet? Iemand ervaring met deze voorwaarden? Ik ben ze zelf nog niet eerder tegengekomen, deze voorwaarden moest ik overigens accepteren, anders kan het huis niet verkocht worden. Verkopers blijven achter met een flinke restschuld die vermoedelijk kwijtgescholden wordt door NHG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Nostordici schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 15:54:
Mijn bod onder voorbehoud van financiering is gisteren geaccepteerd, als het goed is deze week de koopakte ondertekenen. Helemaal blij natuurlijk, wordt mijn eerste koophuis. Nu liet de makelaar mij weten dat de verkopende partij ook een voorbehoud heeft, namelijk royementsvoorwaarden. Als ik het goed heb begrepen dan kan de hypotheekverstrekker/NHG de verkoop ontbinden als ze mijn bod te laag vinden. Nu is mijn vraag wat is wijsheid, bepaalde zaken uitstellen? Bijvoorbeeld nog even wachten met de taxatie? Want als ik het huis al laat taxeren en het gaat alsnog niet door dan ben ik dat geld kwijt of niet? Iemand ervaring met deze voorwaarden? Ik ben ze zelf nog niet eerder tegengekomen, deze voorwaarden moest ik overigens accepteren, anders kan het huis niet verkocht worden. Verkopers blijven achter met een flinke restschuld die vermoedelijk kwijtgescholden wordt door NHG.
Dan stel je toch in jouw voorwaarden dat zij alle kosten vergoeden als koop niet doorgaat vanwege hun royementsvoorwaarden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Gewoon onder voorbehoud van financiering waarvan de termijn in gaat na akkoord van de bank van de verkopende partij. Dan kan je rustig wachten.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
kmf schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 15:57:
[...]

Dan stel je toch in jouw voorwaarden dat zij alle kosten vergoeden als koop niet doorgaat vanwege hun royementsvoorwaarden?
Je kan beter wachten. Kosten verhalen op iemand is erg lastig. Zeker als ze in een situatie zitten dat restschuld onder NHG gaat worden kwijtgescholden. Want dan zit je al met een gedwongen verkoop situatie.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Protax
Zojuist is het bod geaccepteerd :)
O man, wat zijn we blij!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Laatst online: 23:38

Amphiebietje

In de blubber

Kan je dat niet opvragen bij het kadaster? Het is trouwens zeker wel een issue, alleen denken een hoop mensen (en sommige bouwbedrijven en projectontwikkelaars) dat het hen toch niet overkomt. Sowiezo kan je er op rekenen dat als je huis buitendijks in de uiterwaarden van een rivier ligt het een risico is (nogal wat nieuwbouwwijken dus).

Onder NAP in polders maakt geloof ik niet heel erg veel uit, behalve als er achterstallig onderhoud van de dijken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keko12
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-09 08:39
De helft van Nederland ligt onder NAP, dus daarvoor zal geen meldingsplicht bestaan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:45

Rmg

Nostordici schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 15:54:
Een definitieve datum in de akte laten zetten wanneer ze de toestemming rond hebben.
Je eigen financieel voorbehoud oprekken om dit op te vangen.
En. als ze er mee akkoord gaan, dat bij het niet doorgaan van de verkoop vanwege deze reden dat ze (alle Of een deel, ligt er aan wat je onderhandelt krijgt of redelijk vind) de kosten voor taxatie terugkrijgt.

Je kan ook de bouwtechnische keuring er in proberen te krijgen maar als ik in de schoenen van de verkoper had gestaan had ik alleen akkoord gegaan met een taxatie, de bouwtechnische keuring heb je (meestal) niet nodig voor je hypotheek namelijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

Protax schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 16:13:
Zojuist is het bod geaccepteerd :)
O man, wat zijn we blij!!!
Gefeliciteerd. Linkje met je nieuwe aanwinst? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Laatst online: 23:38

Amphiebietje

In de blubber

keko12 schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 16:21:
De helft van Nederland ligt onder NAP, dus daarvoor zal geen meldingsplicht bestaan :)
Vandaar dus mijn opmerking over de staat van de dijken. Er zijn helaas waterschappen waar die niet helemaal top is, en persoonlijk zou ik toch even twee keer nadenken voordat ik een huis in de buurt van zo'n dijk zou betrekken.
Voor zover ik weet is er enkel een meldings"plicht" als een huis dus in de uiterwaarden van een rivier ligt, die dus bij extreme regenval kunnen onderlopen. Laat de kans op zulk weer nu net toenemen met de klimaatverandering... ;) "Plicht" tussen aanhalingstekens omdat je er naar moet vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groggy
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Een ingegraven parasol valt toch onder onroerende zaken? en is derhalve toch onderdeel van het huis/ geboden bedrag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 19:59

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

keko12 schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 16:21:
Maar daar staan goede pompen e.d. Juist in het hoger gelegen Limburg hebben we in de jaren 90 overstromingen gehad en daar is dat risico nog steeds (overstromingsgevaar van de Maas).
En tegenwoordig staan steeds vaker straten blank en kelders onder water door hevige buien, ook omdat in de steden steeds meer mensen heel de tuin (voor/achter) geheel dichttegelen en het water niet weg kan behalve via het daarvoor te krappe riool. Er zijn zelfs al gemeenten die hier extra belasting (tegeltax) voor gaan innen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01:08

DropjesLover

Dit dus ->

Mijn vader kwam met een huis in Dordrecht. Naast dat het voor mij de reistijd fors langer maakt dan Breda, zou ik er ook niet willen wonen omdat het zo laag ligt (onder NAP). We willen er toch langer dan 10 jaar wonen en de stijgende zeespiegel gaat op een gegeven moment wel meespelen bij de huizenmarkt lijkt me.

Gisteren een afspraak gemaakt bij een makelaar voor bezichtiging van een woning. Aankomende vrijdagochtend zouden we gaan kijken. Woning stond op Funda sinds afgelopen vrijdag.

Zojuist een telefoontje van de makelaar. Woning al verkocht, voor vraagprijs. Dat zagen ze wel vaak gebeuren zei de makelaar.

En dit is niet eens Utrecht of Amsterdam, maar in Breda. WTF :')

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

Mja, ook in steden zoals Breda heerst een gekte. Heb ook ervaringen met dorpen rondom Breda: idem dito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:42

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Er heerst een gekte inderdaad, persoonlijk ook ervaren. Eigen appartement te Eindhoven weten te verkopen voordat het überhaupt op Funda heeft gestaan.

Nu zelf op zoek naar een huisje. Gister een 2de bezichtiging gehad bij een huis maar was het toch net niet. Vrijdag alweer een bezichtiging bij een ander huis. Bizar hoe je bij wijze van een week eerder nog bijna voor dit huis zou kiezen en nu alweer bezig bent met een ander huis.

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
DropjesLover schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 10:08:
Mijn vader kwam met een huis in Dordrecht. Naast dat het voor mij de reistijd fors langer maakt dan Breda, zou ik er ook niet willen wonen omdat het zo laag ligt (onder NAP). We willen er toch langer dan 10 jaar wonen en de stijgende zeespiegel gaat op een gegeven moment wel meespelen bij de huizenmarkt lijkt me.

Gisteren een afspraak gemaakt bij een makelaar voor bezichtiging van een woning. Aankomende vrijdagochtend zouden we gaan kijken. Woning stond op Funda sinds afgelopen vrijdag.

Zojuist een telefoontje van de makelaar. Woning al verkocht, voor vraagprijs. Dat zagen ze wel vaak gebeuren zei de makelaar.

En dit is niet eens Utrecht of Amsterdam, maar in Breda. WTF :')
Breda is de randstad van het zuiden (samen met tilburg, eindhoven, den bosch)
Maar ik zou me echt niet druk gaan maken over onder NAP wonen hoor. 2/3 van de Nederlandse bevolking woont onder NAP. Als de zeespiegel stijgt is dat genoeg motivatie om hogere dijken te maken.
Daarnaast is de verwachte zeespiegel stijging in de komende 10 jaar minder dan een cm.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Inderdaad, de luxe die wij in Nederland hebben is dat wij genoeg geld en middelen kunnen vrij maken om onze gehele kustverdediging flink te versterken zodra er genoeg indicaties zijn dat het echt hard nodig is. Het moet heel raar lopen willen wij ooit echt natte voeten krijgen.

Grote steden zoals New York lopen veel meer risico dan wij :)

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

RomeoJ schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 10:15:
Mja, ook in steden zoals Breda heerst een gekte. Heb ook ervaringen met dorpen rondom Breda: idem dito.
Ik krijg mn vingers voor een kans op fase 2 van het nieuwbouwproject bij Dorst... Maar dat gaat pas over een half jaar van start begreep ik van de makelaar. Het zou in ieder geval in de nieuwsbrief van het project aangekondigd worden.
RocketKoen schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 10:17:
[...]

Breda is de randstad van het zuiden (samen met tilburg, eindhoven, den bosch)
Maar ik zou me echt niet druk gaan maken over onder NAP wonen hoor. 2/3 van de Nederlandse bevolking woont onder NAP. Als de zeespiegel stijgt is dat genoeg motivatie om hogere dijken te maken.
Daarnaast is de verwachte zeespiegel stijging in de komende 10 jaar minder dan een cm.
Komende 10 jaar valt het nog wel mee, maar daarna zou het nog wel eens fors harder kunnen gaan. Ons doel is om er iig langer dan 10 jaar te wonen, misschien wel 20 jaar.
Tsurany schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 10:25:
Inderdaad, de luxe die wij in Nederland hebben is dat wij genoeg geld en middelen kunnen vrij maken om onze gehele kustverdediging flink te versterken zodra er genoeg indicaties zijn dat het echt hard nodig is. Het moet heel raar lopen willen wij ooit echt natte voeten krijgen.

Grote steden zoals New York lopen veel meer risico dan wij :)
Hier is het ook niet al te best overal. De immer op publieke voorzieningen bezuinigende VVD heeft er de afgelopen jaren al behoorlijk wat geld weggehaald, terwijl er eigenlijk geld bij moet. Voorbeeldje: http://www.omroepbrabant....zen+in+slechte+staat.aspx

[ Voor 26% gewijzigd door DropjesLover op 09-08-2017 10:31 ]

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

DropjesLover schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 10:27:

Hier is het ook niet al te best overal. De immer op publieke voorzieningen bezuinigende VVD heeft er de afgelopen jaren al behoorlijk wat geld weggehaald, terwijl er eigenlijk geld bij moet. Voorbeeldje: http://www.omroepbrabant....zen+in+slechte+staat.aspx
"De provincie benadrukt dat de problemen nergens zo ernstig zijn dat acuut ingrijpen nodig is."

Denk je echt dat er geen geld vrij gemaakt wordt als acuut ingrijpen noodzakelijk is? Als de nood hoog is kan er opeens enorm veel geld beschikbaar gemaakt worden. Ik vind per definitie niet onder NAP willen wonen wel erg stellig en behoorlijk overdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:59
Tsurany schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 10:36:
[...]

"De provincie benadrukt dat de problemen nergens zo ernstig zijn dat acuut ingrijpen nodig is."

Denk je echt dat er geen geld vrij gemaakt wordt als acuut ingrijpen noodzakelijk is? Als de nood hoog is kan er opeens enorm veel geld beschikbaar gemaakt worden. Ik vind per definitie niet onder NAP willen wonen wel erg stellig en behoorlijk overdreven.
http://www.ahn.nl/common-nlm/postcodetool.html

Ik woon 4 meter onder NAP en maak mij nergens zorgen over :P

Liever 4 meter onder NAP kilometers uit de kust dan 1 meter boven NAP een paar honderd meter bij de kust :D

[ Voor 8% gewijzigd door President op 09-08-2017 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Dat is voor mij dus echt totaal geen issue en ik heb net een woning gekocht op het op één na laagste punt van Nederland: -6,67 meter onder NAP :P

Als je in Nederland koste wat het kost niet onder NAP wilt wonen dan beperk je jezelf wel heel erg in je keuze. Bovendien, waar leg je dan de grens? In de gebieden die boven NAP liggen, zijn ook genoeg omgevingsgevaren te vinden, in de vorm van gevaarlijke uitstoot, tankstations, noem maar op.

Acts of God kun je nooit uitsluiten. Het gaat erom of het een risico is dat op jou als privé-eigenaar drukt of dat voor de collectieve lasten komt. Een algehele overstroming van 2/3e van Nederland is duidelijk de laatste categorie (en daar kun je dus eigenlijk niet met goed fatsoen rekening mee houden).

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

Eerlijk gezegd heb ik ook niet zozeer rekening gehouden met NAP bij aanschaf van onze woning. We wonen toevallig in een gebied boven NAP (+5 oplopend tot +14).

Waar ik die hoogtekaart (zie mijn eerdere bericht) wel voor gebruikt heb, is om te kijken hoe de afwatering van de straat zich verhoudt ten opzichte van de plaatsing van mijn woning.
Als er echt veel neerslag valt, dan zou ik het niet zo'n prettig idee vinden om op het laagste punt van de straat/wijk te moeten zitten.

Wat mij wel verbaasde, was dat het hoogteverschil tussen het begin en eind van de straat toch een slordige 3 meter bedraagt :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@RomeoJ Met betrekking tot afwatering lijkt het mij sowieso verstandig om te zorgen dat je op z'n minst een redelijke hoeveelheid open grond hebt. Ik ben een van de weinige woningen in mijn hofje die daadwerkelijk een tuin heeft. De rest heeft of verhoogde plantenbakken of volledige betegeling. Als het hard regent heb ik nergens plassen water staan, de rest wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

@Tsurany Klopt, in lijn hiermee was het nieuwsartikel eerder hier ook al aangehaald met betrekking tot die tegeltax die gevoerd gaat worden in een gemeente.

Onze toekomstige woning heeft (we wonen er nog niet) een tuin met 80% gras en/of beplanting, dat zit dus wel goed.

Met afwatering zit je wel met een straat die meestal geasfalteerd is, en dus enkel afgevoerd wordt via de hemelwaterafvoerkanalen via de putten in de straat.
In mijn vorige woonsituatie kwam het wel eens voor dat bij hevige neerslag deze afvoerkanalen verzadigd raakten, waardoor het water letterlijk de straat doorstroomde tot het laagste punt, alwaar het overlast gaf bij de woningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@RomeoJ Inderdaad, afwatering van straten is lastiger. Wel kan je (afhankelijk van je huis) zorgen dat het water een aardig stuk waterdoorlatende grond over moet voor het bij jouw huis is, dan heb je zelf toch minder last van natte voeten dan de buren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

over afwatering gesproken...

Gisteren is het koopcontract getekend en ik ben nu aan het rondshoppen voor klusoffertes. (aangezien hypotheekadviseur en aankoopmakelaar de rest wel regelt)
Vloerverwarming, gietvloeren, electricien, stucadoren, hoveniers.

Ik merk dat ik nu een vreemde "beoordelingsniveau" krijgt. Waar ik voor electronica-webshops een moderne en goedgebouwde website een Pre geeft, krijg ik juist MINDER vertrouwen als een onderhoudsbedrijf, hovenier, stucadoor, etc een fancy website heeft...

dat maakt het maken van een shortlist wel wat moeilijker...

Oh. Wat ook irritant is: veel van die klusbedrijven zijn in zee gegaan met een schimmige SEO-webbedrijfje. Zoek je naar "hovenier rijswijk", "gietvloer rijswijk" kom je bij een bedrijf terecht in groningen. Ja daar ga ik heen voor de showroom 8)7 :(

Zulke bedrijven komen dan ook in mijn blacklist.

[ Voor 21% gewijzigd door kmf op 09-08-2017 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Tsurany schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 10:36:
[...]

Acuut ingrijpen gebeurt als er al ergens een zwaar verouderde dijk doorbreekt. Tot die tijd staat je woning wel onder water.

Het gaat er om dat er van te voren al gewoon in geinvesteerd wordt aan onderhoud en verhogingen met voldoende middelen, voordat er acuut ingrijpen noodzakelijk is. En laat het daar nu redelijk aan schorten. Helaas gaan we hier qua besteding van publiek geld een beetje de VS na. Opleveren, niet onderhouden en ach en wee roepen als het instort en dan wat nieuws bouwen. Daar heb ik niet zo'n vertrouwen in.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
  • Laatst online: 23:11
kmf schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 11:54:
[...]

dat maakt het maken van een shortlist wel wat moeilijker...
[...]
Zulke bedrijven komen dan ook in mijn blacklist.
In mijn ervaring werkt het 't best om iemand in te schakelen die bij bekenden al een klus heeft gedaan. Je kunt dan met eigen ogen het resultaat zien en je kunt van die bekenden horen hoe de klus verlopen is.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Railgunner schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 12:50:
[...]

In mijn ervaring werkt het 't best om iemand in te schakelen die bij bekenden al een klus heeft gedaan. Je kunt dan met eigen ogen het resultaat zien en je kunt van die bekenden horen hoe de klus verlopen is.
Ja. als er bekenden zijn die zo'n klus hebben laten uitvoeren... Wij zullen blijkbaar de eerste zijn die een gietvloer en nieuwe vloerverwarming laten aanleggen en voortuin en achtertuin opnieuw laten aanleggen met bomen te rooien :/

Ik ben dus nogal aangewezen op internet...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Protax
RomeoJ schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 16:47:
[...]

Gefeliciteerd. Linkje met je nieuwe aanwinst? :)
Wij hebben de volgende woning gekocht:

https://www.funda.nl/koop/alblasserdam/

:)

[ Voor 5% gewijzigd door Protax op 09-08-2017 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exponential
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13-09 10:52
kmf schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 12:53:
[...]

Ja. als er bekenden zijn die zo'n klus hebben laten uitvoeren... Wij zullen blijkbaar de eerste zijn die een gietvloer en nieuwe vloerverwarming laten aanleggen en voortuin en achtertuin opnieuw laten aanleggen met bomen te rooien :/

Inderdaad, een fancy website zegt niet zoveel. Ik heb vooral van reviews op marktplaats en Werkspot gebruik gemaakt.

Let wel: iedereen is aan het verbouwen op dit moment, dus bijna alle klussers hebben het extreem druk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

exponential schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 13:04:
[...]

Inderdaad, een fancy website zegt niet zoveel. Ik heb vooral van reviews op marktplaats en Werkspot gebruik gemaakt.

Let wel: iedereen is aan het verbouwen op dit moment, dus bijna alle klussers hebben het extreem druk.
En het is ook nog bouwvak. Dus offertes doen ze ook heel lang over :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

Wauw. Mooi afgewerkt hoor. Je zou er zo in kunnen trekken. Nogmaals gefeliciteerd met de aankoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Protax
RomeoJ schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 13:34:
[...]

Wauw. Mooi afgewerkt hoor. Je zou er zo in kunnen trekken. Nogmaals gefeliciteerd met de aankoop.
Thnaks! Het gaat nog veel mooier worden ;-)
Maar dat komt de tijd wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emma1986
  • Laatst online: 03-09 09:26
Carnoustie schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 23:44:
[...]

Klopt, dat heet de "wet Hillen". In feite is het ewf gewoon een demper op de hra (let wel even op, het gaat om een verhoging, respectievelijk verlaging van je belastbaar inkomen, niet om absolute bedragen dus). Overigens zijn er wel verschillende politieke partijen die in hun verkiezingsprogramma's hebben aangegeven die wet op de een of andere manier aan te willen passen. Persoonlijk vind ik dat wel een beetje apart, want afschaffing maakt tot op zekere hoogte aflossen minder interessant: zonder aflossen betaal je bank, met aflossen betaal je de staat. Lood om oud ijzer...
Bedankt voor de verduidelijking, dan ben ik zeker dat mijn financieel plan wat klopt :-)
RomeoJ schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 07:32:
[...]

Ik durf niet te zeggen hoe we in Nederland omgaan met overstromingsgevoelige gebieden.

Wel kan ik je helpen aan de volgende linkjes:
JeroenE schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 07:39:
[...]
Nederland ligt voor het grootste gedeelte onder NAP dus als je dat bij "ieder" huis moet melden is dat ook soort van nutteloos en in ieder geval niet verplicht in Nederland. Let op, langs de rivieren heb je natuurlijk ook risico, die kunnen ook overstromen.

Hier kan je de hoogtekaart van Nederland zien. Daar kan je in ieder geval op zien waar je dan niet moet zijn als de zeedijken doorbreken.

Geluidhinder is wat lastiger, als je zoekt vind je wel wat sites met kaarten maar het is mij in ieder geval onduidelijk of er altijd alles op staat. Ik weet niet hoe dat in België is, maar er lijkt voornamelijk "voorspelbaar" geluid op te staan zoals verkeer en fabrieken. "Onvoorspelbaar" geluid zoals een route van dronken lui of die ene buurjongen die de hele zaterdag aan zijn brommer aan het sleutelen is en om de haverklap vol gas rondjes rijdt is daar natuurlijk niet op te vinden. En daar heb je misschien nog wel het meeste last van.

Edit: Wat @RomeoJ dus ook al zegt :+
Bedankt voor de links, ik ga ermee aan de slag! En ook voor alle andere info, ik heb weer bijgeleerd :-)
En inderdaad, ook in België gaat het dan om voorspelbaar geluid (wegen/spoorwegen/vliegtuigen) (website voor vlaanderen is www.geopunt.be, handige is vind ik dat heel veel info er verzameld is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Hmmm, het project waar wij zaten te kijken is de eerste fase uitverkocht, op een vrij te bouwen perceel na, om zelf dus een huis te bouwen. 730m2 voor 230k. Beetje jammer dat een 150m2 woning (incl garage) bouwen zo'n 150-200k kost, waarmee wij over ons budget heen gaan :/

En om nu zelf een woning te bouwen zonder ooit gekocht te hebben.... Ik verwacht ook veel addertjes en dingen waar je niet meteen aan denkt...

Aan de andere kant, mijn vrouw en ik zouden wel een woning willen bouwen waarbij een paar buitenmuren van de begane grond van die grote keien zijn, en ik zou ook een soort woonkamer met open haard en een groot licht-bolvormig glazen dak willen, en en en... :P

[ Voor 23% gewijzigd door DropjesLover op 09-08-2017 20:55 ]

BThGvNeOA

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 10:56

Wailing_Banshee

You're Next

Ik hoop wel dat je er meer kleur in gaat doen dan die huidige eigenaren! Wat een levenloze inrichting.... Maar het ziet er wel leuk uit.
DropjesLover schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 20:53:
Aan de andere kant, mijn vrouw en ik zouden wel een woning willen bouwen waarbij een paar buitenmuren van de begane grond van die grote keien zijn, en ik zou ook een soort woonkamer met open haard en een groot licht-bolvormig glazen dak willen, en en en... :P
Daaag budget :p

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Sssssssst! :P

Nee, ons plan is om hier in Nederland nu gewoon te wonen en werken, huisje kopen en afbetalen, kinderen grootbrengen en op termijn huis verkopen, naar het land van mn vrouw verhuizen en daar voor het zelfde geld wat leuks te kopen/te bouwen (maar dan 150+m2 en met 2000m2 grond).

Zo jammer dat je geregeld in je leven mogelijkheden voorbij ziet komen maar waarvoor je gewoonweg nog niet de levensfase, ervaring en/of geld hebt. :'(
2 jaar geleden was de woningmarkt een stuk makkelijker, maar toen hadden we pas een jaar een relatie en was ze net in Nederland komen wonen en werken en bij mij ingetrokken...

BThGvNeOA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

*snip* niet leuk

[ Voor 93% gewijzigd door Señor Sjon op 10-08-2017 23:28 ]

• rvrbtcpt
  • Laatst online: 18:34
kmf schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 12:53:
[...]

Dan nog kun je referenties vragen als je iemand laat langskomen om een offerte te maken.
Met wat geluk hebben die bedrijven een FB pagina of kun je ze via Linkedin vinden om wat achtergrond info te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:59
DropjesLover schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 08:42:
, kinderen grootbrengen en op termijn huis verkopen, naar het land van mn vrouw verhuizen
Ben benieuwd of jullie bereid zijn jullie kinderen alleen in NL achter te laten tegen die tijd, PM je mij over een jaartje of 25? :D

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

President schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 10:00:
[...]

Ben benieuwd of jullie bereid zijn jullie kinderen alleen in NL achter te laten tegen die tijd, PM je mij over een jaartje of 25? :D
Alleen, alleen... Op hun 18e gaan ze mooi het huis uit, studeren in een andere stad. Na een paar jaar ben je blij als je ze 3x per jaar ziet, en wij wonen slechts 2 uurtjes vliegen verderop.
Studerend in Groningen en ouders woonachtig in Maastricht ben je net zo lang onderweg :P

BThGvNeOA

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

President schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 10:00:
[...]

Hangt van de ouders en van de kinderen af. Mijn moeder woont 1500km verderop, mijn schoonmoeder 2500km. En ik kom nu net zo vaak bij m'n moeder als toen ze nog maar 300km verderop woonde...

Op een gegeven moment zijn je kinderen volwassen en zul je ze toch moeten loslaten.

En een heeeeel positief punt voor de kinderen: leuk goedkoop adresje voor vakantie!

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Protax
Wailing_Banshee schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 08:01:
[...]

Ik hoop wel dat je er meer kleur in gaat doen dan die huidige eigenaren! Wat een levenloze inrichting.... Maar het ziet er wel leuk uit.
Ja, dat gaat we zeker.

In eerste instantie blijven de plavuizen wel liggen, wil zo een muur een kleur gaan geven.
Kwam gister de kleur Denim Drift tegen, die vond ik wel mooi (weet alleen niet of dat bij de grijze plavuizen staat). Denk dat we de lange muur wel wit laten, anders wordt het snel klein.

Daarnaast twijfelen we nog of we de muren zo laten, of dat we deze laten spuiten / glasvezel behang etc. --> Ik zag bij de keuken een scheur zitten in de muur.

We willen daarnaast een cognac bruine bank / een mooi hip kleed / en industriële look meubelen.

En moet ook nog plinten komen, die hebben zij nooit gehad...

Kortom zal straks wat warmer aanvoelen :)

Edit: Iemand nog tips voor zo'n design programma?

[ Voor 5% gewijzigd door Protax op 10-08-2017 13:01 ]

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

Floorplanner? SketchUp?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:19
Bij ons lijkt de zaak nu ook eindelijk rond!

Een paar maanden terug de knoop doorgehakt om ons huidige appartement te gaan verkopen en iets nieuws te gaan zoeken. Afgelopen jaren wat gespaard, de rente is laag en we wonen in een zeer courante wijk. Het leek dus een goed moment.

Tijdje zitten bedenken wat we nu precies willen, zowel qua woning als plek waar we willen wonen. We wonen nu op een hele leuke locatie, maar het is een bovenwoning en we willen eigenlijk wat meer ruimte en een tuintje. Ook nagedacht over wat we maximaal zouden willen lenen, wat voor ons aanvaardbare woonlasten zouden zijn etc.

Begonnen met hypotheekadvies en met de makelaar uitnodigen om te kijken wat de huidige woning zou opleveren. Dat was al een meevaller. Zelfs terwijl ik destijds (eind 2009) nog de kosten koper volledig had meegefinancierd is er een leuke overwaarde. Deels zal dat komen door de stijging van de huizenprijzen tov eind 2009, de "verhitte" markt in Groningen, maar we hebben over de jaren ook wel de nodige verbeteringen aangebracht die we bij deze dus weer ruimschoots zullen terugverdienen.

We waren enigszins verbaasd door het advies van de makelaar om eerst te kopen, en dan te verkopen. Dat was eigenlijk niet wat we wilden (risicomijdende types zijn we) maar gelet op de woningmarkt leek het wel safe genoeg.

Begonnen met de woningjacht. We hadden een lijstje gemaakt met woningen die op dat moment te koop stonden die ons aanspraken, één daarvan in het bijzonder sprak ons aan en die stond al een tijdje te koop. De rest stond nog maar kort te koop, en bleek bij het maken van afspraken voor bezichtigingen ook allemaal al verkocht.

Bleef die ene woning dus over. Er stond een fors "vanafprijs"-verhaal bij waardoor we eigenlijk dachten dat het te duur zou zijn voor ons, maar omdat het de enige woning was van het lijstje die nog beschikbaar was toch een afspraak gemaakt. En de woning sprak ons op basis van de foto's en plattegronden ook wel erg aan. Bezichtigd, een uur later geboden en eind van de middag was er overeenstemming over de prijs. Onder de vraagprijs, ondanks dat vanaf-prijs verhaal. Waarschijnlijk had het nu zo lang te koop gestaan dat de verkopers er klaar voor waren om toch van die vanafprijs af te stappen, en waarschijnlijk heeft dat vanafprijs verhaal ook gewoon kandidaat-kopers afgeschrokken zoals het ons ook bijna afgeschrokken had!
De aankoopmakelaar heeft zijn geld wel héél makkelijk verdiend bij ons... achteraf bezien.

Dit was begin juli.

We hebben daarna op Funda ook géén woningen meer voorbij zien komen die aan al onze eisen voldeden en voor bezichtiging in aanmerking zouden zijn gekomen. Een schot in de roos dus bij de eerste bezichtiging!

Afijn. Hypotheekaanvraag in gang gezet, in de tussentijd onze huidige woning klaargemaakt voor de verkoop, opgeruimd, woonstyliste erbij, foto's gemaakt en alles. Op funda en binnen twee weken verkocht. Bizar eigenlijk. De eerste bekeken woning kopen en drie weken later, méér was het niet, de huidige woning al verkocht hebben. Zo snel is alles gegaan.

Zonet de bindende offerte van de hypotheekverstrekker ontvangen, aanvraag akkoord, twee werkdagen voor het einde van onze ontbindende voorwaarde financiering (dat is maandag)!

De verhuizing half september is nu een feit! :o

Opgelucht! :z

En een beetje een dubbel gevoel. Beetje stressvolle en drukke tijd gehad en eigenlijk begint het nu pas "in te dalen" dat we straks écht weg gaan uit de huidige woning. Een fijne buurt en veel fijne buren zal ik gaan missen!

[ Voor 4% gewijzigd door Glenfiddich op 10-08-2017 15:26 ]

Catch a smile out there!

• Murrays
  • Laatst online: 23:18
Glenfiddich schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 15:20:
Bij ons lijkt de zaak nu ook eindelijk rond!

En een beetje een dubbel gevoel. Beetje stressvolle en drukke tijd gehad en eigenlijk begint het nu pas "in te dalen" dat we straks écht weg gaan uit de huidige woning. Een fijne buurt en veel fijne buren zal ik gaan missen!
Gefeliciteerd! Ik heb inderdaad begrepen dat de markt in Groningen flink aangetrokken is en sommige gedeeltes randstad praktijken zijn. Hoor van collega's dat het erg moeilijk is daar nu een juiste woning te vinden die niet direct met een week verkocht is.

Funda linkjes? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:19
Murrays schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 15:37:
[...]

Gefeliciteerd! Ik heb inderdaad begrepen dat de markt in Groningen flink aangetrokken is en sommige gedeeltes randstad praktijken zijn. Hoor van collega's dat het erg moeilijk is daar nu een juiste woning te vinden die niet direct met een week verkocht is.

Funda linkjes? :)

[ Voor 20% gewijzigd door Glenfiddich op 09-04-2018 14:42 ]

Catch a smile out there!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

@Glenfiddich je gaat er wel behoorlijk op vooruit, gefeliciteerd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
We waren enigszins verbaasd door het advies van de makelaar om eerst te kopen, en dan te verkopen. Dat was eigenlijk niet wat we wilden (risicomijdende types zijn we) maar gelet op de woningmarkt leek het wel safe genoeg.
Wij hebben dit ook gedaan juist omdat we risicomijdend zijn. We wilden niet in de situatie komen dat we iets moesten gaan kopen of huren omdat we niks konden vinden na verkoop van onze woning. Maar wij zijn ook behoorlijk picky, 20 huizen bekeken over 6 maanden.

Huidige woning gaat over een week of twee in de verkoop. Ben benieuwd of Assen net zo snel gaat als Groningen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
Netjes hoor mooie upgrade maar wat een dure huizen daar (mijn context is kop van noordholland) Het is de markt dus snap het wel. Maar wat een nette woning.

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

In het kader van het kopen van een huis, precies weten wat je kan en met hypotheek in de hand een bezichtiging doen is ook wel fijn. Dus, even afspraken maken.
Afspraak geprobeerd te maken bij mijn huisbank, de ING. Eerste mogelijkheid, over 6 weken :')
Afspraak gemaakt voor een (vrijblijvend) gesprek bij de Rabo over 1,5 week
Even overleggen met vrouwlief of we een afspraak doen bij een onafhankelijke hypotheekadviseur. €90 eerste vrijblijvende maar gedetailleerde gesprek en €2300 voor het totaalpakket advies + hypotheek afsluiten. Maar dat schijnt nog redelijk goedkoop te zijn (de Hypotheker rekent €1750 advies + €1750 afsluiten).

Reden is natuurlijk om goed beslagen ten ijs te komen, maar ook omdat ik een studieschuld heb en mijn vrouw een expat is (met 30% regeling), wat het net even anders dan helemaal standaard maakt.

Volgens rekenmodules zouden we 330k kunnen lenen (studielening haalt er nogal wat vanaf), maar ik heb ook een familielid (babyboomer) die redelijk wat kan/wil bijdragen. Ben benieuwd.

Zeker nu het nieuwbouwproject vol is, een eigen huis bouwen te duur en de andere woning die we zagen al verkocht was... We hebben tijd. Denk ik :P

BThGvNeOA

• unezra
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

@DropjesLover Weten wat je kunt uitgeven voordat je actief op zoek gaat is inderdaad voor zowel jou als eventuele verkopers (als je niet voor nieuwbouw gaat), heel erg fijn.

Wij zijn ook eerst bij een aantal geldverstrekkers geweest en wisten wat we sowieso konden lenen en wat de maandlasten daarvan zouden zijn, alle bijzonderheden meegenomen.

Uiteindelijk zijn we rond de 50% van dat bedrag een huis gaan zoeken. (En toen ging het opeens ook echt heel hard, ik dacht dat we binnen 3 maanden nadat we de eerste bezichtiging van het eerste huis hadden gedaan een woning hadden. Maar goed, we waren al jaren aan het nadenken over onze wensen en eisen dus toen het allemaal kon, kon het ook heel hard.)

Was wel fijn in de onderhandeling. Tuurlijk "onder voorbehoud van financiering" gedaan, maar omdat we zo ver onder de maximale hypotheeksom zaten, was het voor de bank niet eens echt spannend. (Voor ons wel, het is ALTIJD eng.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

unezra schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 16:36:
@DropjesLover Weten wat je kunt uitgeven voordat je actief op zoek gaat is inderdaad voor zowel jou als eventuele verkopers (als je niet voor nieuwbouw gaat), heel erg fijn.

Wij zijn ook eerst bij een aantal geldverstrekkers geweest en wisten wat we sowieso konden lenen en wat de maandlasten daarvan zouden zijn, alle bijzonderheden meegenomen.

Uiteindelijk zijn we rond de 50% van dat bedrag een huis gaan zoeken. (En toen ging het opeens ook echt heel hard, ik dacht dat we binnen 3 maanden nadat we de eerste bezichtiging van het eerste huis hadden gedaan een woning hadden. Maar goed, we waren al jaren aan het nadenken over onze wensen en eisen dus toen het allemaal kon, kon het ook heel hard.)

Was wel fijn in de onderhandeling. Tuurlijk "onder voorbehoud van financiering" gedaan, maar omdat we zo ver onder de maximale hypotheeksom zaten, was het voor de bank niet eens echt spannend. (Voor ons wel, het is ALTIJD eng.)
Ik denk dat wij redelijk hoog gaan zitten, ook incl die gift van familie. We willen gewoon erg graag een 125+ m2 woning met tuin en garage in een kindvriendelijke, ruime wijk. Dan zit je al snel aan de 3 tot 4 ton helaas :/

BThGvNeOA

• unezra

unezra

@DropjesLover Ik beschouw rond de 60% als een redelijk zinvol maximaal, maar kan me voorstellen dat als je een gift uit de familie krijgt, je alsnog op die 60% uit kunt komen. :-)

De huizenprijzen zijn de laatste paar jaar weer akelig gestegen dus inderdaad. Ons huidige huis zouden we nog wel (ruim) kunnen kopen maar is wel fors duurder dan we 't voor kochten. Voor ons nu een voordeel. Dankzij de gestegen huizenprijs kunnen we een verbouwing financieren...

• MeZZiN
@DropjesLover wat een geld misschien kan je even kijken als je geen vreemde dingen heb met je advies vraag om die online te doen. Kan je gelijk uitrekenen wat je maximaal kan lenen. Ga daar dan ruim onderzitten en dan hoef je geen 2000+ uitgeven voor een advies dat niet beter zal zijn dat wat je online ook kan. Maar goed kijken even goed rond een goed advies hoe niet duur te zijn.

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

unezra schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 16:51:
@DropjesLover Ik beschouw rond de 60% als een redelijk zinvol maximaal, maar kan me voorstellen dat als je een gift uit de familie krijgt, je alsnog op die 60% uit kunt komen. :-)

De huizenprijzen zijn de laatste paar jaar weer akelig gestegen dus inderdaad. Ons huidige huis zouden we nog wel (ruim) kunnen kopen maar is wel fors duurder dan we 't voor kochten. Voor ons nu een voordeel. Dankzij de gestegen huizenprijs kunnen we een verbouwing financieren...
60% van de max komt in ons geval (volgens online tooltjes) neer op ~300k, wat helaas vaak net 50k te weinig voor wat we willen. Eerst iets kopen voor 200k en over 6 jaar groter gaan, is ons redelijk afgeraden omdat alles voor 200k gewoon helaas in de wat mindere buurten staat. Terwijl de huizenprijzen gewoon door blijven stijgen, mits je op een goede locatie koopt.
MeZZiN schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 17:15:
@DropjesLover wat een geld misschien kan je even kijken als je geen vreemde dingen heb met je advies vraag om die online te doen. Kan je gelijk uitrekenen wat je maximaal kan lenen. Ga daar dan ruim onderzitten en dan hoef je geen 2000+ uitgeven voor een advies dat niet beter zal zijn dat wat je online ook kan. Maar goed kijken even goed rond een goed advies hoe niet duur te zijn.
Het is maar net wat je duur noemt. An sich is een hypotheek zeker niet ingewikkeld (in mijn ogen), maar je moet als je een woning op het oog hebt wel gewoon snel eentje hebben. Met al advies ingewonnen te hebben kan je er ook snel eentje afsluiten.

BThGvNeOA

• Nostordici
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 23:50
Nou het wordt nu toch wel spannend, een paar dagen geleden werd mijn bod door de makelaar geaccepteerd, maar ik heb nog geen voorlopige koopakte getekend. Moet ik mij nu zorgen gaan maken? Ik heb vandaag gebeld, maar mij werd verteld dat het normaal is dat het wat langer duurt in deze situatie. De situatie is dat de verkoper ontbindende voorwaarden heeft als de bank/NHG het bedrag te laag vindt. Verkoper blijft achter met een restschuld.

Er werd mij verteld dat het concept van de voorlopige koopakte morgen gemaild wordt. Alleen nu is het toch ook zo dat de verkoper zomaar een ander (hoger) bod kan accepteren of niet? Ik ben blij als ik de voorlopige koopakte heb ondertekend!

• Dr. Strangelove
In principe kan dat maar het is niet gebruikelijk. De verkoopmakelaar krijgt daardoor een slechte naam dus zal daar niet snel aan willen meewerken. Bij ons duurde het precies een week, inclusief wat discussie over de inhoud van het contract.

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:27
Nostordici schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 19:29:
Er werd mij verteld dat het concept van de voorlopige koopakte morgen gemaild wordt. Alleen nu is het toch ook zo dat de verkoper zomaar een ander (hoger) bod kan accepteren of niet? Ik ben blij als ik de voorlopige koopakte heb ondertekend!
Bij ons duurde dit 5 dagen. En ja, in de tussentijd kan alles nog gebeuren. Tussen ontvangst concept en daadwerkelijk tekenen door ons zat nog eens 18 dagen wegens allerlei fouten vanuit de verkoopmakelaar.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HendrikN
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-09 20:16
CurlyMo schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 20:23:
[...]

Bij ons duurde dit 5 dagen. En ja, in de tussentijd kan alles nog gebeuren. Tussen ontvangst concept en daadwerkelijk tekenen door ons zat nog eens 18 dagen wegens allerlei fouten vanuit de verkoopmakelaar.
Bij ons ook inderdaad een week, toen stond er nog steeds een verkeerd kadastraal nummer in. Je vraagt je soms echt af waar makelaars die bedragen voor durven te vragen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

@DropjesLover wij hadden voordat we gingen zoeken een ruwe inschatting gemaakt van wat we zouden kunnen lenen. Toen hebben we gekeken wat we voor 50% daarvan konden kopen (konden wel iets vinden). Daarna zijn we naar onze hypotheek adviseur gegaan, die heeft het precies uitgerekend (kwam zelfs iets hoger uit dan dat wij dachten :p). En daar weer 50% van zijn we gaan zoeken. Uiteindelijk hebben we dat bedrag iets verhoogd omdat we ons droomhuis hadden gevonden. Het voordeel van zo laag zoeken is dat je de ruimte hebt om te verhogen als je HET huis gevonden hebt, wat net iets duurder is dan wat je had geplanned...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra

unezra

@Wailing_Banshee EN je houd geld over om leuk van te leven, calamiteiten op te vangen en wat zaken aan je huis te verbouwen. :) Ook niet onbelangrijk. Ik slaap een heel stuk rustiger met de gedachte dat we genoeg geld over houden om bij een financiële tegenslag niet meteen op straat te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

@DropjesLover Die "mindere buurten" kan soms heel erg mee vallen. Wij hadden bijna ons huis niet gekocht omdat het in een mindere buurt zou staan.

Wat blijkt, onze straat is officieel onderdeel van een wijk die inderdaad wat problemen kent, maar de probleemstraten liggen aan de overkant van een doorgaande weg. :-) Inmiddels hebben meer mensen dat in de gaten want de huizenprijzen zijn de afgelopen 2.5 jaar, afgaand op ons eigen huis, tussen de 10% en 15% gestegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Wij hebben ons budget bepaald door te kijken wat we maximaal aan maandlasten konden dragen op het gemiddelde van onze inkomens. Dus zelfs bij verlies van een van beide banen zitten we niet meteen in de stress.

Ik sla, zelfs in deze terughoudendere tijden, nog steeds stijl achterover van wat we op ons gezamenlijke inkomen zouden kunnen lenen. De maandlasten daarbij geven me koude rillingen. Tegelijk weet ik dat het voor velen de realiteit is dat ze aan hun absolute max zitten om uberhaupt een woning te kunnen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Dr. Strangelove schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 08:45:
Wij hebben ons budget bepaald door te kijken wat we maximaal aan maandlasten konden dragen op het gemiddelde van onze inkomens. Dus zelfs bij verlies van een van beide banen zitten we niet meteen in de stress.

Ik sla, zelfs in deze terughoudendere tijden, nog steeds stijl achterover van wat we op ons gezamenlijke inkomen zouden kunnen lenen. De maandlasten daarbij geven me koude rillingen. Tegelijk weet ik dat het voor velen de realiteit is dat ze aan hun absolute max zitten om uberhaupt een woning te kunnen kopen.
Ligt er ook aan wat je aan een huis wilt uitgeven.
Ik heb net op 1 salaris een appartementje van 123k gekocht. Maar collega's wonen met hetzelfde salaris in een huis van 350k (wel samen met partner).
Als je dan ziet hoeveel er elke maand naar de hypotheek gaat. Daar word ik niet vrolijk van.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

@Dr. Strangelove Precies wat wij hebben gedaan dus. Volgens mij hadden we onze hypotheek net niet op 1 inkomen gekregen, maar de maandlasten vonden we wel op 1 inkomen draaglijk. (Met het nodige snijwerk, als er 1 inkomen volledig weg valt ontkomen we niet aan de nodige bezuinigingen.)

Het is inderdaad totaal bizar wat je kunt lenen. Wat ik nog verrassender vind, is dat ik ook hier in dit topic mensen zie die dus ook rustig voor de maximale leensom gaan. Ik denk serieus dat als je je aan de max denkt te moeten zitten, je er beter aan doet eens serieus naar je wensen en eisen te kijken. Klinkt heel leuk, "ik heb dit nodig", maar 1 goede misser en je bent het net zo hard weer kwijt. Kun je beter in een wat minder grote en luxe woning op een minder interessante locatie gaan wonen...

@RocketKoen Yep. Maandlasten zijn voor ons dus ook uitgangspunt geweest. We willen bij volledig wegvallen van 1 inkomen het nog kunnen dragen. (Dat is een van de redenen waarom we ook flink sparen. Mocht er iets gebeuren en komen we toch aan 1 inkomen tekort, dan kunnen we dit nog een tijdje aanvullen van het spaargeld.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Dr. Strangelove schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 08:45:
Ik heb het ook even bekeken... die netto maandlasten zijn hoger dan dat we nu bruto betalen (en dan hebben we ook nog een extra hypotheek afgesloten voor de keuken en hebben wij nog een hoge hypotheek rente)...
unezra schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 08:56:
@RocketKoen Yep. Maandlasten zijn voor ons dus ook uitgangspunt geweest. We willen bij volledig wegvallen van 1 inkomen het nog kunnen dragen. (Dat is een van de redenen waarom we ook flink sparen. Mocht er iets gebeuren en komen we toch aan 1 inkomen tekort, dan kunnen we dit nog een tijdje aanvullen van het spaargeld.)
Dat wilden wij ook. Ja, bij uitvallen van een salaris zal er moeten worden gesneden in de uitgaven, maar het huis kan, samen met de andere verplichte uitgaven (gas/water/licht, maar ook eten), nog steeds betaald worden.

[ Voor 33% gewijzigd door Wailing_Banshee op 11-08-2017 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Wailing_Banshee schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 08:19:
@DropjesLover wij hadden voordat we gingen zoeken een ruwe inschatting gemaakt van wat we zouden kunnen lenen. Toen hebben we gekeken wat we voor 50% daarvan konden kopen (konden wel iets vinden). Daarna zijn we naar onze hypotheek adviseur gegaan, die heeft het precies uitgerekend (kwam zelfs iets hoger uit dan dat wij dachten :p). En daar weer 50% van zijn we gaan zoeken. Uiteindelijk hebben we dat bedrag iets verhoogd omdat we ons droomhuis hadden gevonden. Het voordeel van zo laag zoeken is dat je de ruimte hebt om te verhogen als je HET huis gevonden hebt, wat net iets duurder is dan wat je had geplanned...
Ik denk dat we incl gift van familie op zo'n 450k maximaal uit zouden komen, maar dat we toch wel onder de 375k willen blijven, bij voorkeur natuurlijk nog lager. Gaan zoeken voor 200-250k komen we op huizen qua formaat en ligging die ons niet echt aanstaan... laat staan incl kinderen. We zoeken ook in Noord-Brabant bij een treinstation, dat zijn ook niet de goedkoopste plekken.
unezra schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 08:43:
@DropjesLover Die "mindere buurten" kan soms heel erg mee vallen. Wij hadden bijna ons huis niet gekocht omdat het in een mindere buurt zou staan.

Wat blijkt, onze straat is officieel onderdeel van een wijk die inderdaad wat problemen kent, maar de probleemstraten liggen aan de overkant van een doorgaande weg. :-) Inmiddels hebben meer mensen dat in de gaten want de huizenprijzen zijn de afgelopen 2.5 jaar, afgaand op ons eigen huis, tussen de 10% en 15% gestegen.
Het gaat ook niet zozeer om de buurten die als zwak bekend staan, maar meer de buurten waar iedereen tegels in de tuin heeft, 2 auto's terwijl er nauwelijk plaats is, die auto-luw is gemaakt dat er geen 2 auto's naast elkaar kunnen rijden. Je kent ze wel, die krappe doolhof hofjes wijken met huizen van max 275k.

BThGvNeOA

Pagina: 1 ... 55 ... 366 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7