Het laten doen in de 3 dagen bedenktijd dacht ik ook aan, dan hebben we direct alle informatie :-). Maar lukt het om iemand te vinden die dit zo snel kan doen (gezien je niet op voorhand weet wanneer je een bod zal uitbrengen dat aanvaard wordt)?
Bij ons lukte dat goed. Aankoopmakelaar raadde een keurder aan die direct kon komen en zijn rapport dezelfde dag klaar had.Emma1986 schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 20:15:
Het laten doen in de 3 dagen bedenktijd dacht ik ook aan, dan hebben we direct alle informatie :-). Maar lukt het om iemand te vinden die dit zo snel kan doen (gezien je niet op voorhand weet wanneer je een bod zal uitbrengen dat aanvaard wordt)?
Misschien handig om alvast iemand te zoeken
Inderdaad een goed idee om te weten wie we zouden willen vragen om te keuren :-) Want vermoed dat het plots allemaal snel kan gaan. Heeft er iemand goede ervaringen met iemand in de buurt van Groningen? Vraag je dan gewoon toestemming aan de verkoper om huis dan te betreden (of kan dit sowieso tijdens de 3 dagen bedenktijd)?
Oeps in de buurt van Groningen ?
Jullie zijn bekend met de aardbevingen en evt niet zichtbare schade ? - Dit is geen grapje.
In dat bevingsgebied (tgv gaswinning) toch zeker een goede expert inschakelen.
(Wat zoekt een Belg in Groningen..?)
Jullie zijn bekend met de aardbevingen en evt niet zichtbare schade ? - Dit is geen grapje.
In dat bevingsgebied (tgv gaswinning) toch zeker een goede expert inschakelen.
(Wat zoekt een Belg in Groningen..?)
De Belg heeft er werk gevonden, nu nog een woonst ;-) Van de aardbevingen heb ik gelezen, als ik het goed heb vooral in de dorpen ten oosten van de stad en geen probleem in/rond Groningen stad? Wij hopen namelijk iets op fietsafstand van het centrum te vinden (lijkt me wel geen makkelijke markt...)
Ik zou gewoon op internet kijken wie er keuringen aanbiedt. En dan bellen of ze direct tijd hebben. Nadat het bod is geaccepteerd tenminste.
Vaak heb je overigens nog wel een week tussen het bod accepteren en dat je daadwerkelijk kan tekenen.
Vaak heb je overigens nog wel een week tussen het bod accepteren en dat je daadwerkelijk kan tekenen.
Zo... net even al onze documenten verzameld en naar de hypotheekadviseur gestuurd. Ons werk zit erop wat dat betreft. Nu rest nagelbijten.
Volgende week is de bouwkundige keuring, en waarschijnlijk gaan we de dag daarvoor het concept koopovereenkomst tekenen (die was vertraagd door de verkopende makelaar). De keuring valt dan net binnen de bedenktermijn dan.
Volgende week is de bouwkundige keuring, en waarschijnlijk gaan we de dag daarvoor het concept koopovereenkomst tekenen (die was vertraagd door de verkopende makelaar). De keuring valt dan net binnen de bedenktermijn dan.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Ik heb deze week een bod gedaan (en is geaccepteerd) voor een huis in Hoogkerk, ~ 20 min van het centrum af. Er zijn wel huizen, maar in de binnenstad is het allemaal wel moeilijk om wat te vinden. Vaak klein, duur en geen tuin.Emma1986 schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 21:02:
De Belg heeft er werk gevonden, nu nog een woonst ;-) Van de aardbevingen heb ik gelezen, als ik het goed heb vooral in de dorpen ten oosten van de stad en geen probleem in/rond Groningen stad? Wij hopen namelijk iets op fietsafstand van het centrum te vinden (lijkt me wel geen makkelijke markt...)
Wij hebben gewoon via een website (mijn vriendin heeft het geregeld) een kerel ingeschakeld, die gaat contact opnemen met de makelaar om op dinsdagmiddag na 13:00 samen met ons de tweede bezichtiging te doen, daar gaat hij ook kijken hoe het huis bouwtechnisch in elkaar steekt.
We hebben ook gebruik gemaakt van de optie om hem te laten kijken naar eventuele verbouwingen in de badkamer.
Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps
Nee, geen opdrachtbevestiging getekend. Dus in principe zouden we er nog onderuit kunnen.Railgunner schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 16:02:
[...]
Overstappen kan altijd, maar het is hierbij de vraag of je een opdrachtbevestiging van je huidige adviseur getekend hebt voor de werkzaamheden die hij al verricht heeft. Zo ja, dan kun je er niet onderuit en zul je hem moeten betalen voor de verrichte werkzaamheden. Zo niet, dan ben je niet verplicht om iets te betalen.
Goed om te weten. Vandaag weer paar keer contact gehad en dat verliep gelukkig wat soepeler. Kijk het dus nog even aan.
"Computers aren’t the thing. They’re the thing that gets us to the thing" - Joe MacMillan
Da's een eindje uit de buurt van je geboortegrondEmma1986 schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 21:02:
In Groningen Stad is het wat lastig, weinig aanbod, maar alles is wel binnen fietsafstand overal vandaan (geen idee wat jij een fietsafstand vindt, als Belg
Buiten Groningen gaat de fietsafstand wat meer tellen, veel open stukken tussen de kernen. Als je wat verder gaat, zou trein + fiets altijd nog een optie kunnen zijn (of bus + fiets).
En vergis je niet, een bouwkundige keuring is ook in de stad absoluut aan te raden, vooral als je aan de noord kant komt. @MrVegeta gaat aan de zuid kant wonen, daar heb ik eigenlijk nog niets gehoord over aardbeving schade (uitzondering daargelaten, die heb je altijd), maar aan de noord kant zijn nog wel wat huizen met scheuren die duidelijk aardbeving gerelateerd zijn (let op: niet alle schade zijn aardbeving gerelateerd, hoewel sommige woningeigenaren dit je wel willen laten geloven, soms is schade gewoon achterstallig onderhoud + zwaar landbouwverkeer, ons huis staat vaker te trillen in het oogstseizoen dan van aardbevingen...)
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Haren, Eelde-Paterswolde, Eelderwolde, Hoogkerk zijn eigenlijk de plekken die nog redelijk op fiets afstand te doen zijn. Ga uit van 10/15KM van stadscentrum. Het ene ligt wat dichterbij dan het andere.Emma1986 schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 21:02:
Ik zit zelf nu op 30 minuten loopafstand van de binnenstad
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Door vertraging in de verkoop van onze eigen woning, moeten we nu opnieuw opzoek naar een nieuwe woning (wij hadden al wat leuks gevonden).
Echter is er nu echt totaal geen aanbod, wat maar enigszins aan onze wensen voldoet (in het gebied waar wij zoeken).
Merk dat we nu zelfs overwegen om naar een andere gemeente uit te wijken... Iets waar ik helemaal niet bekend ben, of een gevoel bij heb (misschien niet zo'n slimme keuze?).
Wat een bizarre markt...
Echter is er nu echt totaal geen aanbod, wat maar enigszins aan onze wensen voldoet (in het gebied waar wij zoeken).
Merk dat we nu zelfs overwegen om naar een andere gemeente uit te wijken... Iets waar ik helemaal niet bekend ben, of een gevoel bij heb (misschien niet zo'n slimme keuze?).
Wat een bizarre markt...
Ach, momenteel is het ook vakantie, dus traditioneel minder aanbod. Ik zou september / oktober nog even afwachten voordat je alternatieven overweegt die je eigenlijk niet wilt.
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Wij moeten begin december onze woning uit, dus dat is wel wat laat.naitsoezn schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 09:35:
Ach, momenteel is het ook vakantie, dus traditioneel minder aanbod. Ik zou september / oktober nog even afwachten voordat je alternatieven overweegt die je eigenlijk niet wilt.
Ga de makelaars zo maar eens mailen, met de vraag of ze weten of er nog wat leuks aankomt
Zo ik ben blij dat ik me hier ook kan melden;
Na bijna 3 jaar onze benedenwoning/appartement verkocht. http://www.funda.nl/koop/...095047-blijhamsterweg-39/
Inmiddels het voorlopig (ver)koopcontract getekend en de 3 dagen bedenktijd liep vannacht af.
Overdracht is al 1 november, dus hebben we ook al snel een ander huis gezocht en gevonden.
Kwam toevallig op Facebook voorbij. Deze mensen verkopen zonder makelaar/Funda dus wat extra zaken om te regelen/op te letten.
Maar erg blij en volgende week daar het voorlopig koopcontract van tekenen.
Vanavond lijst van zaken opstellen.
Na bijna 3 jaar onze benedenwoning/appartement verkocht. http://www.funda.nl/koop/...095047-blijhamsterweg-39/
Inmiddels het voorlopig (ver)koopcontract getekend en de 3 dagen bedenktijd liep vannacht af.
Overdracht is al 1 november, dus hebben we ook al snel een ander huis gezocht en gevonden.
Kwam toevallig op Facebook voorbij. Deze mensen verkopen zonder makelaar/Funda dus wat extra zaken om te regelen/op te letten.
i9 9900K, ASRock B365 Phantom Gaming 4, 32GB DDR4, EVGA RTX3070Ti XC3 ULTRA GAMING
De bedenktijd is al verlopen en je moet nu nog de lijst van zaken opstellen?antimute schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 09:50:
Zo ik ben blij dat ik me hier ook kan melden;
Kwam toevallig op Facebook voorbij. Deze mensen verkopen zonder makelaar dus wat extra zaken om te regelen/op te letten.
Die hoort gewoon bij het koopcontract te zitten. Staat bij een standaard NVM contract ook genoemd.
Wij zitten in onderhandeling voor een woning. We hebben een bedrag geboden (1 bedrag incl roerende zaken), en krijgen nu een tegenbod van 560k waarvan 50k voor de roerende zaken, en 510k voor het huis zelf. Waarom zou een verkoper een dergelijk voorstel doen? En wat kunnen de gevolgen voor ons zijn?
Wat ik me kan bedenken:
- hij wil een deel vd overwaarde niet als overwaarde bestempelen (voor HRA volgend huis, al zijn ze beide 60+, dus HRA zal wel niet meer spelen)
- het huis staat zakelijk in de boekhouding, en zakelijk verlies terwijl je privé inkomsten hebt is erg voordelig
- ... ?
Voor ons:
- minder overdrachtsbelasting, risico op naheffing en misschien boete?
- maximale hypotheek is lager (niet erg, wilde toch al minimaal 100k eigen geld inleggen)
- effect op rentepercentage? Als hierdoor de taxatie lager wordt zitten we boven de 85% LTV
- ...?
Wat ik me kan bedenken:
- hij wil een deel vd overwaarde niet als overwaarde bestempelen (voor HRA volgend huis, al zijn ze beide 60+, dus HRA zal wel niet meer spelen)
- het huis staat zakelijk in de boekhouding, en zakelijk verlies terwijl je privé inkomsten hebt is erg voordelig
- ... ?
Voor ons:
- maximale hypotheek is lager (niet erg, wilde toch al minimaal 100k eigen geld inleggen)
- effect op rentepercentage? Als hierdoor de taxatie lager wordt zitten we boven de 85% LTV
- ...?
Lijst van zaken van z'n nieuwe huis, waar volgende week het koopcontract van getekend wordt, gok ikRocketKoen schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 10:23:
[...]
De bedenktijd is al verlopen en je moet nu nog de lijst van zaken opstellen?
Die hoort gewoon bij het koopcontract te zitten. Staat bij een standaard NVM contract ook genoemd.
Als er 50k aan roerende zaken overgenomen worden (da's geen kattepis, dat is meer dan een koelkast en wat gordijnenpirke schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 10:55:
Wij zitten in onderhandeling voor een woning. We hebben een bedrag geboden (1 bedrag incl roerende zaken), en krijgen nu een tegenbod van 560k waarvan 50k voor de roerende zaken, en 510k voor het huis zelf. Waarom zou een verkoper een dergelijk voorstel doen? En wat kunnen de gevolgen voor ons zijn?
[ Voor 43% gewijzigd door naitsoezn op 04-08-2017 10:59 ]
[quote]naitsoezn schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 10:56:
[...]
Lijst van zaken van z'n nieuwe huis, waar volgende week het koopcontract van getekend wordt, gok ik
Klopt
[...]
Lijst van zaken van z'n nieuwe huis, waar volgende week het koopcontract van getekend wordt, gok ik
Klopt
i9 9900K, ASRock B365 Phantom Gaming 4, 32GB DDR4, EVGA RTX3070Ti XC3 ULTRA GAMING
Een woonhuis zakelijk in de boekhouding zetten lijkt me lastig.pirke schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 10:55:
Wat ik me kan bedenken:
- ... ?
Voor ons:
- ...?
Eigenwoningreserve beperken kan wel een goede motivatie zijn.
Wat jou betreft: De koopsom heeft geen effect op de taxatiewaarde. Het kan je wel flink schelen in de overdrachtsbelasting en later op de OZB.
Maar als jij in het koopcontract zet dat je 50k aan inboedel overneemt, dan moet er ook inboedel worden overgenomen die 50k waard is. Anders noemen ze dat belastingfraude. En reken er maar op dat ze je controleren bij dit soort bedragen. Zowel bij de belastingdienst als de notaris roepen dit soort bedragen vraagtekens op.
De verkopende partij maakt toch de lijst van zaken?naitsoezn schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 10:56:
[...]
Bedankt voor de tip, zullen we goed op letten!Wailing_Banshee schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 07:46:
[...]
En vergis je niet, een bouwkundige keuring is ook in de stad absoluut aan te raden, vooral als je aan de noord kant komt. @MrVegeta gaat aan de zuid kant wonen, daar heb ik eigenlijk nog niets gehoord over aardbeving schade (uitzondering daargelaten, die heb je altijd), maar aan de noord kant zijn nog wel wat huizen met scheuren die duidelijk aardbeving gerelateerd zijn (let op: niet alle schade zijn aardbeving gerelateerd, hoewel sommige woningeigenaren dit je wel willen laten geloven, soms is schade gewoon achterstallig onderhoud + zwaar landbouwverkeer, ons huis staat vaker te trillen in het oogstseizoen dan van aardbevingen...)
MrVegeta schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 22:28:
[...]
Ik heb deze week een bod gedaan (en is geaccepteerd) voor een huis in Hoogkerk, ~ 20 min van het centrum af. Er zijn wel huizen, maar in de binnenstad is het allemaal wel moeilijk om wat te vinden. Vaak klein, duur en geen tuin.
Bedankt voor de locatietips :-) 30 min fietsen moet lukken, hoewel dichterbij natuurlijk fijn is ;-) (we zoeken iets dat wat rustig gelegen is met een tuintje, dus zijn bereid daar wat toegevingen voor te doen).Touchdomex schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 07:57:
[...]
Haren, Eelde-Paterswolde, Eelderwolde, Hoogkerk zijn eigenlijk de plekken die nog redelijk op fiets afstand te doen zijn. Ga uit van 10/15KM van stadscentrum. Het ene ligt wat dichterbij dan het andere.
Ik zit zelf nu op 30 minuten loopafstand van de binnenstadDe wijken die hier achter liggen zijn ook nog wel redelijk maar het is echt net wat je wil en vooral wat je in de toekomst wil. Dat laatste is het belangrijkste
Touchdomex: waar woon jij dan, als ik vragen mag :-)?
Voor degenen uit de buurt die iets gekocht hebben: hebben jullie tips voor een goede aankoopmakelaar? We zouden veel zelf doen, maar als we geïnteresseerd zijn in iets zou het fijn zijn advies te krijgen over wat een goed bod is, gezien we de markt niet goed kennen.
Kan je via een aankoopmakelaar ook huizen te zien krijgen voor deze op Funda komen? Of zijn er websites waar je je op kan inschrijven om een melding te krijgen?
En inderdaad, tis een heel eind verhuizen. We planden eerst om te huren om wat te 'wennen', maar de vrije huurmarkt vinden we precies nogal duur...
[...]
De verkopende partij maakt toch de lijst van zaken?
[/quote]
Tja, toch fijn dat we nu al kunnen overleggen wat ze laten staan en wat niet. Even nog een keer t huis door en meteen aanwijzen en overleggen of iets kan blijven staan(eventueel tegen een bepaald bedrag).
Kan je meteen dit vastleggen in de lijst van zaken.
Ik zie het probleem niet. Meteen laten tekenen, kan ie volgende week in t voorlopig koopcontract.
De verkopende partij maakt toch de lijst van zaken?
[/quote]
Tja, toch fijn dat we nu al kunnen overleggen wat ze laten staan en wat niet. Even nog een keer t huis door en meteen aanwijzen en overleggen of iets kan blijven staan(eventueel tegen een bepaald bedrag).
Kan je meteen dit vastleggen in de lijst van zaken.
Ik zie het probleem niet. Meteen laten tekenen, kan ie volgende week in t voorlopig koopcontract.
Misschien dat iemand het hier weet:
Wij zijn bezig met het kopen van een woning, en nu heeft deze woning een stukje grond van de gemeente in bruikleen in de tuin. Het zal gaan om ongeveer 1 meter diep en 5 meter breed.
Nu weet ik niet wat de kosten zijn jaarlijks voor dat stukje grond om te "lenen" van de gemeente, maar ik zou het liever kopen.
Nu zie ik op de site van de gemeente dat het kopen 90 euro per M2 is. Dus de kosten van de grond zelf zijn niet enorm hoog (alsnog belachelijk, want ze kunnen er niets mee op die plek maargoed).
Dan heb je nog Kosten Koper voor dit stukje grond, hoeveel kost het om het kadaster dit in te laten meten en wat ben ik ongeveer kwijt aan de notaris ?
Ben zelf bang dat ik gewoon dik betaal voor eigenlijk iets wat alleen de ingang van de tuin in neemt.
Wij zijn bezig met het kopen van een woning, en nu heeft deze woning een stukje grond van de gemeente in bruikleen in de tuin. Het zal gaan om ongeveer 1 meter diep en 5 meter breed.
Nu weet ik niet wat de kosten zijn jaarlijks voor dat stukje grond om te "lenen" van de gemeente, maar ik zou het liever kopen.
Nu zie ik op de site van de gemeente dat het kopen 90 euro per M2 is. Dus de kosten van de grond zelf zijn niet enorm hoog (alsnog belachelijk, want ze kunnen er niets mee op die plek maargoed).
Dan heb je nog Kosten Koper voor dit stukje grond, hoeveel kost het om het kadaster dit in te laten meten en wat ben ik ongeveer kwijt aan de notaris ?
Ben zelf bang dat ik gewoon dik betaal voor eigenlijk iets wat alleen de ingang van de tuin in neemt.
Ter land, ter zee en in de kroeg
Ze willen een tweede koopcontract wat buiten de notaris omgaat, waarschijnlijk zodat de belastingdienst het niet ziet. Dit is gewoon een verzoek van hun om fraude te plegen... De roerende zaken zijn ook geen 50k waard...RocketKoen schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 11:11:
[...]
Een woonhuis zakelijk in de boekhouding zetten lijkt me lastig.
Eigenwoningreserve beperken kan wel een goede motivatie zijn.
Wat jou betreft: De koopsom heeft geen effect op de taxatiewaarde. Het kan je wel flink schelen in de overdrachtsbelasting en later op de OZB.
Maar als jij in het koopcontract zet dat je 50k aan inboedel overneemt, dan moet er ook inboedel worden overgenomen die 50k waard is. Anders noemen ze dat belastingfraude. En reken er maar op dat ze je controleren bij dit soort bedragen. Zowel bij de belastingdienst als de notaris roepen dit soort bedragen vraagtekens op.
Wij hebben dit ook met onze vorige huis gehad.Christiano007 schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 11:15:
......
Kopen kon toen niet. Omdat er kabels onder de grond zitten...
Toen hebben we een bruikleenovereenkomst laten opstellen en het dus in bruikleen genomen.
Dat was gratis. Let wel op: als je ooit verhuist moet je het in de originele staat terugbrengen.
Die clausule heb ik eruit laten halen. Geen zin om de bestrating er weer uit te trekken.
Ik vind het een vaag verhaal en dat zou voor mij al reden zijn om eens heel kritisch door te vragen.pirke schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 11:20:
[...]
Ze willen een tweede koopcontract wat buiten de notaris omgaat, waarschijnlijk zodat de belastingdienst het niet ziet. Dit is gewoon een verzoek van hun om fraude te plegen... De roerende zaken zijn ook geen 50k waard...
[ Voor 75% gewijzigd door nare man op 04-08-2017 11:32 ]
After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.
90 euro per vierkante meter, maal 5 vierkante meter is een koopsom van 450 euro.Christiano007 schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 11:15:
Indien het nog niet kadastraal gesplitst is (en daar ga ik van uit), ben je splitsingskosten verschuldigd aan het kadaster. Deze bedragen 90 euro. Aangezien het perceel kleiner is dan 100 vierkante meter én de koopsom minder is dan 5000 euro ben je géén verificatiekosten verschuldigd (deze bedragen 600 euro). De splitsingskosten worden via de notaris verrekend als deze de splitsing heeft uitgevoerd (dit gebeurt online, de notaris tekent de nieuwe grenzen in op de kadastrale kaart). Deze bedragen zijn vrij van btw.
De leveringsakte moet daarnaast worden ingeschreven bij het kadaster en die kosten bedragen 126 euro (eveneens vrij van btw) óf 77 euro indien het via KIK kan (maar bij een aankoop van de gemeente kan dat niet).
Al deze bedragen zijn vaste bedragen, die zijn bij elke notaris hetzelfde.
Uiteraard moet je de notaris zelf óók nog betalen voor het opstellen van de leveringsakte waarbij de gemeente de grond aan jou overdraagt. Reken op 300-400 euro, exclusief btw. De notaris zal ook nog onderzoekskosten in rekening brengen (meestal ~40-50 euro, exclusief btw).
Oh ja, en dan nog overdrachtsbelasting. Aangezien het om een aanhorigheid van een woning gaat, mag je uit gaan van 2%.
Al deze bedragen worden via de notaris verrekend, dus ook de splitsings- en inschrijvingskosten van het kadaster.
[ Voor 4% gewijzigd door Jiffy op 04-08-2017 11:35 ]
Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...
Dan zou ik daar ook nooit aan meewerken. De belastingdienst weet jou ook wel te vinden als het uit komt hoor, die duizend euro overdrachtsbelasting zou het mij persoonlijk niet waard zijn.pirke schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 11:20:
[...]
Ze willen een tweede koopcontract wat buiten de notaris omgaat, waarschijnlijk zodat de belastingdienst het niet ziet. Dit is gewoon een verzoek van hun om fraude te plegen... De roerende zaken zijn ook geen 50k waard...
Gewoon heel goed op letten. Heb zelf het via een aankoopmakelaar gedaan maar dat was vooral omdat ik er te weinig van wist. Achteraf niet helemaal de beste beslissing geweest maar het is wel gelukt.Emma1986 schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 11:11:
[...]
Bedankt voor de locatietips :-) 30 min fietsen moet lukken, hoewel dichterbij natuurlijk fijn is ;-) (we zoeken iets dat wat rustig gelegen is met een tuintje, dus zijn bereid daar wat toegevingen voor te doen).
Voor degenen uit de buurt die iets gekocht hebben: hebben jullie tips voor een goede aankoopmakelaar? We zouden veel zelf doen, maar als we geïnteresseerd zijn in iets zou het fijn zijn advies te krijgen over wat een goed bod is, gezien we de markt niet goed kennen.
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Ik heb mijn halve leven in Groningen gewoond en in veel verschillende wijken. Ik weet natuurlijk niet wat jullie budget is, maar als je in een rustige, fijne en goede buurt wil wonen dan kan ik Helpman van harte aanraden. De Wijert-Zuid heeft ook mooie stukken maar vermijd daar simpelweg alles waar je (rechthoekige) hoogbouw ziet. Helpman is tien minuutjes fietsen naar de stad. Het is wel -terecht- een zeer populaire buurt waar de prijzen hoog liggen en de huizen bijna altijd binnen twee weken verkocht zijn, snel er bij zijn dus.Emma1986 schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 11:11:
[...]
Bedankt voor de tip, zullen we goed op letten!
[...]
[...]
Bedankt voor de locatietips :-) 30 min fietsen moet lukken, hoewel dichterbij natuurlijk fijn is ;-) (we zoeken iets dat wat rustig gelegen is met een tuintje, dus zijn bereid daar wat toegevingen voor te doen).
Kan je via een aankoopmakelaar ook huizen te zien krijgen voor deze op Funda komen? Of zijn er websites waar je je op kan inschrijven om een melding te krijgen?
En inderdaad, tis een heel eind verhuizen. We planden eerst om te huren om wat te 'wennen', maar de vrije huurmarkt vinden we precies nogal duur...
Wil je echt rond het centrum wonen dan is er de Noorderplantsoenbuurt of de Oranjebuurt. Daar woon je leuk, maar je betaalt vaak wel grof geld voor een klein huisje.
Wil je veel huis voor je geld, dan is er Beijum of Lewenborg. Beiden ver van het centrum (maar alles is relatief), en beiden hebben geen goede naam. Veel sociale huur, hangjongeren, drugs etc. Dit alles van horen zeggen, zelf heb ik er nooit gewoond. Vinkhuizen heb ik zelf gewoond, ook een wijk met een slechte naam, en zelf vond ik het ook helemaal niks.
Oosterpark heeft een slechte naam maar naar mijn gevoel (heb er diverse vrienden wonen) is dat enorm aan het verbeteren de laatste jaren door nieuwbouw en delen van de wijk die opgeknapt zijn en verkocht. Kijk dus vooral in welk deel van de wijk je terecht komt.
Paddepoel = shit
Korrewegwijk = grotendeels shit naar mijn bescheiden mening, en de wél leuke stukken veel studenten
Rivierenbuurt = leuke wijk, wel heeel veel studenten
Corpus den Hoorn, Hoornsemeer = heeft leuke stukken, hoor er goede verhalen over, maar geen eigen ervaring
Qua aankoopmakelaar: veel mensen kiezen een verkopend makelaar in hun eigen wijk, als jij uitgerekend een aankoopmakelaar kiest uit de wijk waar je graag wil wonen kan dat de situatie lastiger maken (omdat die juist veel woningen in portefeuille heeft die voor jou in aanmerking komen, en een makelaar mag niet voor twee partijen tegelijk optreden voor dezelfde woning). Toen ik zelf in Groningen voor het eerst wilde kopen, nam ik een aankoopmakelaar uit Haren.
Catch a smile out there!
En als het uitkomt krijg jij de boete + naheffing.pirke schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 11:20:
[...]
De notaris gaat het zeker merken als de koopsom 50k lager is dan de taxatiewaarde. En jij gaat flink meer rente betalen als dat niet zo is (ivm je LTV).
Ik bedacht met trouwens net nog een wat waarschijnlijkere motivatie voor de verkoper.
Als hij de opbrengst van de verkoop met iemand moet delen. En hij doet dat liever niet.
Bijvoorbeeld bij een echtscheiding of erfenis.
Dat zou je dan wel merken omdat het koopcontract voor het huis op 2 namen staan. En het fraude contract voor 50k maar op 1 naam.
Ziehier de "tweakers.net" aankoopmakelaarservice. Als "de Belg" nu eens een budget en "lijstje met eisen (hard) en wensen (zacht) doet, dan doen wij wel wat Fundalinkjes met voor en nadelenGlenfiddich schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 11:41:
[...]
Ik heb mijn halve leven in Groningen gewoond en in veel verschillende wijken. Ik weet natuurlijk niet wat jullie budget is, maar als je in een rustige, fijne en goede buurt wil wonen dan kan ik Helpman van harte aanraden. De Wijert-Zuid heeft ook mooie stukken maar vermijd daar simpelweg alles waar je (rechthoekige) hoogbouw ziet. Helpman is tien minuutjes fietsen naar de stad. Het is wel -terecht- een zeer populaire buurt waar de prijzen hoog liggen en de huizen bijna altijd binnen twee weken verkocht zijn, snel er bij zijn dus.
Wil je echt rond het centrum wonen dan is er de Noorderplantsoenbuurt of de Oranjebuurt. Daar woon je leuk, maar je betaalt vaak wel grof geld voor een klein huisje.
Wil je veel huis voor je geld, dan is er Beijum of Lewenborg. Beiden ver van het centrum (maar alles is relatief), en beiden hebben geen goede naam. Veel sociale huur, hangjongeren, drugs etc. Dit alles van horen zeggen, zelf heb ik er nooit gewoond. Vinkhuizen heb ik zelf gewoond, ook een wijk met een slechte naam, en zelf vond ik het ook helemaal niks.
Oosterpark heeft een slechte naam maar naar mijn gevoel (heb er diverse vrienden wonen) is dat enorm aan het verbeteren de laatste jaren door nieuwbouw en delen van de wijk die opgeknapt zijn en verkocht. Kijk dus vooral in welk deel van de wijk je terecht komt.
Paddepoel = shit
Korrewegwijk = grotendeels shit naar mijn bescheiden mening, en de wél leuke stukken veel studenten
Corpus den Hoorn, Hoornsemeer = heeft leuke stukken, hoor er goede verhalen over, maar geen eigen ervaring
Qua aankoopmakelaar: veel mensen kiezen een verkopend makelaar in hun eigen wijk, als jij uitgerekend een aankoopmakelaar kiest uit de wijk waar je graag wil wonen kan dat de situatie lastiger maken (omdat die juist veel woningen in portefeuille heeft die voor jou in aanmerking komen, en een makelaar mag niet voor twee partijen tegelijk optreden voor dezelfde woning).
Komt ook veel nieuwbouw bij aan de achterkant van de wijk richting het kanaal. Is ook al hele stukken nieuw bijgebouwd.Glenfiddich schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 11:41:
[...]
Het is een opkomende wijk inderdaad waar heel hard aan gewerkt wordt. Typische volkswijk. Veel nieuw bijgebouwd en alles.
http://www.funda.nl/koop/...6-paradijsvogelstraat-15/
Zoiets bijvoorbeeld is aan dat stuk. Komen ook nieuwe appartementen en huizen bij aan dat stuk.
En dan is er nog Hoogkerk, heb ik ook nog gewoond (aan de noordkant). Wat kan ik daar van zeggen... woonde er prima en rustig, maar da's dan ook alles. Ik kan niet echt zeggen dat er iets mis is met Hoogkerk, maar ik vond het een volkomen dooie bedoelingGlenfiddich schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 11:41:
[...]
Ik heb mijn halve leven in Groningen gewoond en in veel verschillende wijken. Ik weet natuurlijk niet wat jullie budget is, maar als je in een rustige, fijne en goede buurt wil wonen dan kan ik Helpman van harte aanraden. De Wijert-Zuid heeft ook mooie stukken maar vermijd daar simpelweg alles waar je (rechthoekige) hoogbouw ziet. Helpman is tien minuutjes fietsen naar de stad. Het is wel -terecht- een zeer populaire buurt waar de prijzen hoog liggen en de huizen bijna altijd binnen twee weken verkocht zijn, snel er bij zijn dus.
Paddepoel = shit
Qua aankoopmakelaar: veel mensen kiezen een verkopend makelaar in hun eigen wijk, als jij uitgerekend een aankoopmakelaar kiest uit de wijk waar je graag wil wonen kan dat de situatie lastiger maken (omdat die juist veel woningen in portefeuille heeft die voor jou in aanmerking komen, en een makelaar mag niet voor twee partijen tegelijk optreden voor dezelfde woning). Toen ik zelf in Groningen voor het eerst wilde kopen, nam ik een aankoopmakelaar uit Haren.
Catch a smile out there!
Zojuist stuurde mijn vriendin een huis via WhatsApp, verder dan van waar wij normaal zoeken.
Toch besloten om maar te gaan kijken, contact met de makelaar gezocht en wederom verkocht.
De moed zakt me nu toch wel in de schoenen, zo langzaamaan.
Hoeveel nut zou het hebben om een aankoopmakelaar in te schakelen?
Toch besloten om maar te gaan kijken, contact met de makelaar gezocht en wederom verkocht.
De moed zakt me nu toch wel in de schoenen, zo langzaamaan.
Hoeveel nut zou het hebben om een aankoopmakelaar in te schakelen?
"Tegenwoordig" heb je ook nog nieuwbouwwijken als Gravenburg en Reitdiep. Of zoiets handig is hangt ook wel van je werkplek af. Reitdiep kan bijvoorbeeld best interessant zijn als gezin met jonge kinderen en een baan op Zernike. Persoonlijk vind ik ik vooral Gravenburg "te ver weg", maar als je toch met een auto gaat forenzen maakt je dat misschien niet uit.Glenfiddich schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 11:52:
[...]
En dan is er nog Hoogkerk, heb ik ook nog gewoond (aan de noordkant). Wat kan ik daar van zeggen... woonde er prima en rustig, maar da's dan ook alles. Ik kan niet echt zeggen dat er iets mis is met Hoogkerk, maar ik vond het een volkomen dooie bedoeling
Die heb je inderdaad ook nog. Zelf geen ervaring mee, kan alleen zeggen dat een collega van me in Gravenburg woont en met veel plezier. Over de fietsafstand tot het centrum (waar we werken) heb ik hem nooit horen klagen.Carnoustie schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 11:57:
[...]
"Tegenwoordig" heb je ook nog nieuwbouwwijken als Gravenburg en Reitdiep. Of zoiets handig is hangt ook wel van je werkplek af. Reitdiep kan bijvoorbeeld best interessant zijn als gezin met jonge kinderen en een baan op Zernike. Persoonlijk vind ik ik vooral Gravenburg "te ver weg", maar als je toch met een auto gaat forenzen maakt je dat misschien niet uit.
Catch a smile out there!
De notaris merkt niks van een hogere taxatiewaarde dan de koopsom, want de notaris krijgt het taxatierapport niet.RocketKoen schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 11:42:
[...]
En als het uitkomt krijg jij de boete + naheffing.
De notaris gaat het zeker merken als de koopsom 50k lager is dan de taxatiewaarde. En jij gaat flink meer rente betalen als dat niet zo is (ivm je LTV).
Ik bedacht met trouwens net nog een wat waarschijnlijkere motivatie voor de verkoper.
Als hij de opbrengst van de verkoop met iemand moet delen. En hij doet dat liever niet.
Bijvoorbeeld bij een echtscheiding of erfenis.
Dat zou je dan wel merken omdat het koopcontract voor het huis op 2 namen staan. En het fraude contract voor 50k maar op 1 naam.
Wat je bedoelt met die echtscheiding is me niet helemaal duidelijk: in het ene koopcontract twee namen en in het andere (frauduleuze) slechts één? Wat win je daar mee? De notaris zal er namelijk, ook als er maar één naam in de koopovk staat, áltijd achter komen dat er nog een ex is die mee moet werken aan de overdracht: verplicht onderzoek bij BRP, klaar. En ja, dat kom ik nog regelmatig tegen. Lang niet altijd bewust, maar het gebeurt toch regelmatig dat iemand al járen geleden is gescheiden en dat er nooit iets is geregeld met de woning. Dan mag de ex alsnog meewerken. Niet meewerken = niet overdragen.
In dit specifieke geval met de twee verschillende koopsommen: niet doen. Linksom of rechtsom is dit gewoon (een poging tot) fraude. De belastingdienst zal bij jou komen voor de naheffing, bij voorkeur nog met een boete. Een bedrag voor meeverkochte roerende zaken moet ook aannemelijk zijn. Daarbij komt dat de lijst met meegeleverde zaken ook verplicht aan de leveringsakte moet worden gehecht ivm controle door de Belastingdienst.
Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...
Ik bedoel dat het huis van 2 of meer eigenaren wordt verkocht voor precies de openstaande hypotheek. 0 overwaarde dus. En ook 0 euro om aan je ex of andere erfgenaam over te maken.Jiffy schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 12:01:
[...]
De notaris merkt niks van een hogere taxatiewaarde dan de koopsom, want de notaris krijgt het taxatierapport niet.Wél kan de notaris de koopsom vergelijken met de WOZ-waarde, maar dat is eigenlijk met name een aandachtspunt als er een overdracht binnen de familie plaats zal vinden.
Wat je bedoelt met die echtscheiding is me niet helemaal duidelijk: in het ene koopcontract twee namen en in het andere (frauduleuze) slechts één? Wat win je daar mee? De notaris zal er namelijk, ook als er maar één naam in de koopovk staat, áltijd achter komen dat er nog een ex is die mee moet werken aan de overdracht: verplicht onderzoek bij BRP, klaar. En ja, dat kom ik nog regelmatig tegen. Lang niet altijd bewust, maar het gebeurt toch regelmatig dat iemand al járen geleden is gescheiden en dat er nooit iets is geregeld met de woning. Dan mag de ex alsnog meewerken. Niet meewerken = niet overdragen.
In dit specifieke geval met de twee verschillende koopsommen: niet doen. Linksom of rechtsom is dit gewoon (een poging tot) fraude. De belastingdienst zal bij jou komen voor de naheffing, bij voorkeur nog met een boete. Een bedrag voor meeverkochte roerende zaken moet ook aannemelijk zijn. Daarbij komt dat de lijst met meegeleverde zaken ook verplicht aan de leveringsakte moet worden gehecht ivm controle door de Belastingdienst.
Ondertussen verkoop je de "inboedel" voor 50k. Maar omdat die niet langs de notaris gaat en de eigenaren ook niet bij het kadaster staan ingeschreven, zet je die verkoop alleen op je eigen naam. En zo denken de andere eigenaren van het huis dus dat er niks is overgebleven. En jij steekt 50k in je zak.
Overigens zal je bank een transactie van 50k ook moeten melden bij de belastingdienst.
Al met al... Niet doen. De kans dat hier iets illegaals gebeurt is groot. En de pakkans ook.
Gisteren ook een huis gekocht en net een afspraak gemaakt met de hypotheekadviseur.
Nu zit ik nog met een vraag: ik stop zelf €85k in een huis van €315k. Is het dan nog nuttig om een orv te nemen of kan ik beter aan een levensverzekering doen.
Idem met werkeloosheidsverzekering.
Of nog beter die hele ongein overslaan en zelf sparen. Ik heb geen partner of kinderen.
Nu zit ik nog met een vraag: ik stop zelf €85k in een huis van €315k. Is het dan nog nuttig om een orv te nemen of kan ik beter aan een levensverzekering doen.
Of nog beter die hele ongein overslaan en zelf sparen. Ik heb geen partner of kinderen.
[ Voor 5% gewijzigd door icecreamfarmer op 04-08-2017 12:16 ]
ik zie ik zie wat jij niet ziet
In beginsel zijn dit soort zaken heel erg persoonsgebonden. Met hoeveel of weinig risico wil je leven, en hoeveel ben je bereid daar aan uit te geven (premies). In jouw specifieke geval zou ik wel willen zeggen dat een orv weinig toevoegt. Bij jouw overlijden gaat het huis (en de betalingsverplichtingen) naar je nabestaanden. Je hebt geen gezin, dus laten we zeggen ouders en/of broers/zussen. Die zullen niet jouw huis "nodig" hebben, en kunnen dus "gewoon" verkopen. Zelfs in een ingestorte markt zullen ze niet snel met en schuld overblijven doordat je al een lage ltv hebt.icecreamfarmer schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 12:15:
Gisteren ook een huis gekocht en net een afspraak gemaakt met de hypotheekadviseur.
Werkeloosheid zul je echt even moeten "uitrekenen". Vaak (soms) zijn er al dingen geregeld door je huidige werkgever, en dan zul je toch echt voor jezelf moeten bepalen of je met dat bedrag "kunt leven", of dat je wilt bijverzekeren. Laat ik in zijn algemeenheid zeggen dat voor de meeste ambtenaren bijverzekeren erg duur is: je betaalt relatief heel veel om een relatief klein extra risico af te dekken (maar je moet dus wel even voor jezelf bepalen hoe "belangrijk" de extra risico is).
Edit: zat ipv werkeloosheid met arbeidsongeschiktheids mijn hoofd... Maakt voor de strekking van het verhaal niet echt uit.
[ Voor 3% gewijzigd door Carnoustie op 04-08-2017 12:38 ]
Ik heb bij het kadaster eens de hypotheek informatie opgevraagd. Er is een hypotheek van 500k, en een beslaglegging van 134k. Oftewel hij wil proberen 50k buiten de beslaglegging te houden. Daar ga ik dus niet aan meewerken...RocketKoen schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 12:10:
[...]
Ik bedoel dat het huis van 2 of meer eigenaren wordt verkocht voor precies de openstaande hypotheek. 0 overwaarde dus. En ook 0 euro om aan je ex of andere erfgenaam over te maken.
Ondertussen verkoop je de "inboedel" voor 50k. Maar omdat die niet langs de notaris gaat en de eigenaren ook niet bij het kadaster staan ingeschreven, zet je die verkoop alleen op je eigen naam. En zo denken de andere eigenaren van het huis dus dat er niks is overgebleven. En jij steekt 50k in je zak.
Overigens zal je bank een transactie van 50k ook moeten melden bij de belastingdienst.
Al met al... Niet doen. De kans dat hier iets illegaals gebeurt is groot. En de pakkans ook.
Lol ik zou de verkoopmakelaar die daaraan meewerkt melden bij z'n club

[ Voor 4% gewijzigd door Kju op 04-08-2017 12:44 ]
PSN: Kjujay
Aha. Aap, mouw...pirke schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 12:43:
[...]
Ik heb bij het kadaster eens de hypotheek informatie opgevraagd. Er is een hypotheek van 500k, en een beslaglegging van 134k. Oftewel hij wil proberen 50k buiten de beslaglegging te houden. Daar ga ik dus niet aan meewerken...
Zéker niet doen!
Lijkt me ook vreemd. Een huis kan niet overgedragen worden terwijl er nog beslag op ligt.pirke schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 12:43:
[...]
Ik heb bij het kadaster eens de hypotheek informatie opgevraagd. Er is een hypotheek van 500k, en een beslaglegging van 134k. Oftewel hij wil proberen 50k buiten de beslaglegging te houden. Daar ga ik dus niet aan meewerken...
Dan moet de verkoop genoeg opleveren om de hypotheek en het beslag af te betalen. Anders moet de notaris de overdracht blokkeren.
Ehm.. ligt de keus of je een ORV moet afsluiten niet aan jouw geldverstrekker? Het is een huis zonder NHG en dan kan een geldverstrekker dus eisen hebben. Volgens VEH kan het zijn dat het deel boven 50 of 60% van de marktwaarde mogelijk gedekt moet worden met een ORV.icecreamfarmer schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 12:15:
Ik had het ook aan mijn hypotheekadviseur overlegd, maar kan geen concreet antwoord krijgen. Ligt heel erg aan de bank en de situatie zegt ie.
Overzicht: https://www.hypotheek24.n...rlijdensrisicoverzekering
[ Voor 4% gewijzigd door kmf op 04-08-2017 13:29 ]
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Hypotheek adviseur dacht dat het vaak niet nodig was bij een waarde onder de <75%.kmf schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 13:27:
[...]
Ehm.. ligt de keus of je een ORV moet afsluiten niet aan jouw geldverstrekker? Het is een huis zonder NHG en dan kan een geldverstrekker dus eisen hebben. Volgens VEH kan het zijn dat het deel boven 50 of 60% van de marktwaarde mogelijk gedekt moet worden met een ORV.
Ik had het ook aan mijn hypotheekadviseur overlegd, maar kan geen concreet antwoord krijgen. Ligt heel erg aan de bank en de situatie zegt ie.
Maar we gaan het meemaken. Ik zie nu dat het toch euro werk is (20 jaar €100k nog geen €5 pm).
Zat trouwens ook nog aan een losse levensverzekering te denken, een die uitkeert na een aantal jaar.
Dat soort gemengde verzekeringen zijn trouwens lastig te vinden.
[ Voor 9% gewijzigd door icecreamfarmer op 04-08-2017 13:37 ]
ik zie ik zie wat jij niet ziet
Bij een executoriaal beslag kan de eigenaar het pand naar mijn weten niet meer verkopen.pirke schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 13:24:
Conservatoir beslag 2011, executoriaal beslag mei 2017
Dat recht ligt dan bij de deurwaarder.
Als jij dan al 50k hebt betaald buiten de notaris om... Dan heb jij een probleem. Want het huis kan niet geleverd worden. En naar die 50k kun je ook fluiten. Dan mag jij achteraan sluiten bij de rest van de schuldeisers. Samen met de 56k (10%) die je dan tegoed hebt vanwege het niet nakomen van het koopcontract.
Precies.
Er ligt executoriaal beslag, dus is er een toewijzend vonnis tegen deze verkopers, en de constructie is vaag en onduidelijk. Genoeg rode vlaggen lijkt mij.
Overigens is er geen enkel bezwaar tegen om een huis te kopen dat ter uitwinning van een titel moet worden verkocht (als veilingkoper heb je natuurlijk bepaalde risico's maar er zijn ook tussenvormen mogelijk, bijv. een onderhandse verkoop door de eigenaar waarin de beslaglegger heeft toegestemd), maar dat moet dan wel transparant gebeuren, en niet op deze manier.
Er ligt executoriaal beslag, dus is er een toewijzend vonnis tegen deze verkopers, en de constructie is vaag en onduidelijk. Genoeg rode vlaggen lijkt mij.
Overigens is er geen enkel bezwaar tegen om een huis te kopen dat ter uitwinning van een titel moet worden verkocht (als veilingkoper heb je natuurlijk bepaalde risico's maar er zijn ook tussenvormen mogelijk, bijv. een onderhandse verkoop door de eigenaar waarin de beslaglegger heeft toegestemd), maar dat moet dan wel transparant gebeuren, en niet op deze manier.
[ Voor 20% gewijzigd door nare man op 04-08-2017 14:00 ]
After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.
Jawel hoor.RocketKoen schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 12:58:
[...]
Een huis kan niet overgedragen worden terwijl er nog beslag op ligt.
Nee hoor.Dan moet de verkoop genoeg opleveren om de hypotheek en het beslag af te betalen. Anders moet de notaris de overdracht blokkeren.
De notaris zal, als er een overdracht is waarbij beslag is gelegd op het verkochte (of dat nu conservatoir of executoriaal is) dit grotendeels gelijk behandelen als een hypotheek: contact opnemen met de beslaglegger met de vraag "onder welke voorwaarden zijn jullie bereid mee te werken aan de overdracht en het beslag door te halen?".
Standaard antwoord is dan uiteraard "tegen betaling van de openstaande schuld, inclusief eventuele rente en andere bijkomende kosten".
Nu zijn er twee mogelijkheden: de opbrengst is voldoende om de beslaglegger(s) tevreden te stellen, of de opbrengst is ónvoldoende om de openstaande schulden af te lossen. In het eerste geval is het allemaal ok: na de overdracht zal de notaris alle schuldeisers betalen en de beslagen (en hypotheken) worden vervolgens doorgehaald. In het laatste geval zal de notaris de opbrengst toedelen aan de schuldeiser wiens vordering het hoogste in rang is: de eerste (tweede, derde...) hypotheekhouder, en vervolgens wat er resteert aan de beslagleggers. Dit gebeurt in volgorde van het gelegde beslag, dus de opbrengst wordt niet gelijkelijk verdeeld tussen de schuldeisers.
Het komt voor dat er niet eens voldoende is om de hypotheek te betalen en in dat geval kunnen de beslagleggers bij de overdracht fluiten naar hun centen. Dat wil uiteraard niet zeggen dat de schuldeisers hun vordering dan kwijt zijn, want die blijft gewoon bestaan. De overdracht gaat echter bij een tekort normaliter 'gewoon' door. De schuldeisers moeten bij een tekort natuurlijk wel instemmen met de situatie, anders gaat het feest idd niet door.
Bij een tekort bij verkoop kan een beslaglegger uiteraard weigeren om over te gaan tot doorhaling van het beslag. De notaris kan dan niet overdragen. Volhardt de beslaglegger in de weigering tot medewerking, kan verkoper naar de rechter stappen om de beslaglegger op die manier te dwingen om mee te werken. Dat laatste ben ik tot nu toe maar één keer tegengekomen bij de overdrachten hier op kantoor. In alle overige gevallen heeft de beslaglegger meegewerkt aan de overdracht, ook als er geen cent naar de beslaglegger ging wegens "onder water".
Een rechter kijkt in zo'n situatie onder meer naar 'redelijkheid en billijkheid': is het redelijk van de schuldeiser om medewerking aan de overdracht te weigeren? Dat zou zo kunnen zijn als de schuldeiser aannemelijk kan maken dat de afgesproken koopsom vér onder de marktwaarde ligt, of wanneer de schuldeiser aannemelijk kan maken dat de verkoper voldoende eigen middelen heeft om het tekort bij verkoop aan te zuiveren.
Is het echter een normale koopsom en is er op de overdracht an sich niets bijzonders aan te merken (dus geen aanwijzingen voor fraude), zal de rechter de beslaglegger dwingen alsnog mee te werken aan de overdracht.
[ Voor 13% gewijzigd door Jiffy op 04-08-2017 14:22 ]
Nou ja. Het kan nog steeds niet worden overgedragen met beslag. Maar het beslag kan dus worden opgeheven.Jiffy schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 14:14:
[...]
Jawel hoor.
[...]
Nee hoor.
De notaris zal, als er een overdracht is waarbij beslag is gelegd op het verkochte (of dat nu conservatoir of executoriaal is) dit grotendeels gelijk behandelen als een hypotheek: contact opnemen met de beslaglegger met de vraag "onder welke voorwaarden zijn jullie bereid mee te werken aan de overdracht en het beslag door te halen?".
Standaard antwoord is dan uiteraard "tegen betaling van de openstaande schuld, inclusief eventuele rente en andere bijkomende kosten".
Nu zijn er twee mogelijkheden: de opbrengst is voldoende om de beslaglegger(s) tevreden te stellen, of de opbrengst is ónvoldoende om de openstaande schulden af te lossen. In het laatste geval zal de notaris de opbrengst toedelen aan de schuldeiser wiens vordering het hoogste in rang is: de eerste (tweede, derde...) hypotheekhouder, en vervolgens wat er resteert aan de beslagleggers. Dit gebeurt in volgorde van het gelegde beslag, dus de opbrengst wordt niet gelijkelijk verdeeld tussen de schuldeisers.
Het komt voor dat er niet eens voldoende is om de hypotheek te betalen en in dat geval kunnen de beslagleggers bij de overdracht fluiten naar hun centen. Dat wil uiteraard niet zeggen dat de schuldeisers hun vordering dan kwijt zijn, want die blijft gewoon bestaan. De overdracht gaat echter bij een tekort normaliter 'gewoon' door. De schuldeisers moeten bij een tekort natuurlijk wel instemmen met de situatie, anders gaat het feest idd niet door.
Bij een tekort bij verkoop kan een beslaglegger uiteraard weigeren om over te gaan tot doorhaling van het beslag. De notaris kan dan niet overdragen. Volhardt de beslaglegger in de weigering tot medewerking, kan verkoper naar de rechter stappen om de beslaglegger op die manier te dwingen om mee te werken. Dat laatste ben ik tot nu toe maar één keer tegengekomen bij de overdrachten hier op kantoor. In alle overige gevallen heeft de beslaglegger meegewerkt aan de overdracht, ook als er geen cent naar de beslaglegger ging wegens "onder water".
Nu ik er over nadenk is het ook best logisch. Als er geen hypotheek meer hoeft worden betaald blijft er meer geld over om de schuld af te betalen. En als de verkoop wordt geblokkeerd zit de verkoper ook nog eens met een nieuwe schuldeiser (vanwege het niet nakomen van de koopovereenkomst).
Maar het maakt de 50k voor "onroerende goederen" wel een no-go. Ik denk niet dat de verkoper die 50k wil gaan gebruiken om zijn vordering te betalen.
Even afgezien van de enge verhalen omtrent financieel en zo: heeft er iemand gedacht aan interieurinrichting/binnenhuisarchitect etc?
Ik wil dit keer eens wat suggesties/adviezen regelen aangezien mijn nieuwe woning (ovb financiering) helemaal gestript moet worden. Dan kan ik net zo goed eens nadenken over een wat andere inrichting dan standaard wit.
Ik heb me al ingeschreven voor de adviesdagen van https://www.woninginrichting-aanhuis.nl
Iemand anders nog tips?
Ik wil dit keer eens wat suggesties/adviezen regelen aangezien mijn nieuwe woning (ovb financiering) helemaal gestript moet worden. Dan kan ik net zo goed eens nadenken over een wat andere inrichting dan standaard wit.
Ik heb me al ingeschreven voor de adviesdagen van https://www.woninginrichting-aanhuis.nl
Iemand anders nog tips?
Grappig, dat bedrijf is van een kennis van mijkmf schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 14:31:
Even afgezien van de enge verhalen omtrent financieel en zo: heeft er iemand gedacht aan interieurinrichting/binnenhuisarchitect etc?
Iemand anders nog tips?
Ik heb contact met de makelaar gehad, en hem de kwesties voorgelegd. Het huis wordt vrij van beslagen geleverd, dus dat is voor ons verder prima. Ik heb hem ook verteld dat ik 50k voor de roerende zaken als poging tot fraude zag, en de makelaar snapte dat helemaal, hij twijfelde ook of hij het verzoek moest doen maar de verkoper drong zo aan (bla bla smoesjes bla bla). Ik heb m'n huidige bod laten staan en hij mag met een nieuw tegenvoorstel komen, we zullen zien.RocketKoen schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 14:26:
[...]
Nou ja. Het kan nog steeds niet worden overgedragen met beslag. Maar het beslag kan dus worden opgeheven.
Nu ik er over nadenk is het ook best logisch. Als er geen hypotheek meer hoeft worden betaald blijft er meer geld over om de schuld af te betalen. En als de verkoop wordt geblokkeerd zit de verkoper ook nog eens met een nieuwe schuldeiser (vanwege het niet nakomen van de koopovereenkomst).
Maar het maakt de 50k voor "onroerende goederen" wel een no-go. Ik denk niet dat de verkoper die 50k wil gaan gebruiken om zijn vordering te betalen.
Ik weet niet waar je nieuwe huis woont, maar wij hebben een paar jaar geleden een uitgebreid interieur / style advies gekregen via Woonfabriek. We namen een plattegrond mee van onze woonkamer, een paar foto's van hoe het nu is, hebben een uitgebreid gesprek gehad over wat we wilden en ook wat we niet wilden, zijn even door de winkel gelopen om wat dingetjes van onze smaak aan te wijzen, en toen is zij gaan denken en tekenen. Een week later kregen we een volledige schets / 3D tekening met hoe zij het uitgedacht had (inclusief vrijblijvende bestellijst met meubels / decoratie die ze gebruikt had uit de winkel, maar die mocht je negeren als je wildekmf schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 14:31:
Iemand anders nog tips?
In ons geval was dit advies gratis, omdat het nog een pilot was, ik geloof dat ze het voor een paar honderd euro uiteindelijk wilden aanbieden. Geen idee of het ooit uit de pilotfase is geraakt (op hun website zie ik er niets over staan), maar wij hebben er veel aan gehad in ieder geval
[ Voor 4% gewijzigd door naitsoezn op 04-08-2017 14:58 ]
Jawel, het kan wél overgedragen worden met beslag. Dat is juist de crux: het beslag is er nog en de schuld is er óók nog.RocketKoen schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 14:26:
[...]
Nou ja. Het kan nog steeds niet worden overgedragen met beslag. Maar het beslag kan dus worden opgeheven.
Een 'normale' overdracht vindt ook plaats als de hypotheek er nog gewoon op zit én de hypotheekschuld nog niet is afgelost. Dat gebeurt allemaal pas na de overdracht. Als ik mijn huis verkoop, wordt mijn hypotheek pas op z'n vroegst één werkdag ná de ondertekening van de akte afgelost. En pas daarna (meestal enkele weken later) zal de notaris de hypotheek bij het kadaster doorhalen.
Wel is het zo dat de notaris (bij een hypotheek) een ondertekende onherroepelijke royementsvolmacht van de bank moet hebben en moet kunnen voldoen aan de eis die de bank stelt (=aflossing openstaande schuld, oftewel de notaris moet het geld voor de aflossing op de derdenrekening hebben staan).
Bij een beslag kan dat beslag door de notaris worden doorgehaald, maar ook door de beslaglegger (via een deurwaarder). In het eerste geval wil de notaris een zgn waardeloosheidsverklaring hebben, in het tweede geval is de toezegging dat de beslaglegger voor doorhaling zorg zal dragen voldoende.
Overdrachten met beslagen komen regelmatig voor. Soms kan alles worden betaald en blijft er geld over. Vaker kan een deel van de beslagen worden betaald, maar niet alles, soms kan geen enkel beslag worden betaald en kan zelfs de hypotheek niet geheel worden afgelost. Dan zit je als verkoper best diep in de financiële shit...
Oh, en een woning wordt standaard 'vrij van hypotheken en beslagen' opgeleverd. Dat wil niet zeggen dat die er vóór de overdracht allemaal af zijn, maar dat de notaris er zorg voor zal dragen dat die er inderdaad allemaal af gaan door contact op te nemen met bank & beslagleggers en afspraken te maken met betrekking tot aflossing van de (hypotheek)schulden en doorhaling van hypotheken en beslagen. Maar de uitvoering daarvan gebeurt dus pas ná de ondertekening van de akte (en het inschrijven van een afschrift van die akte bij het kadaster).
Dat denk ik ook. De verkoper wil die 50k 'veiligstellen' voor z'n schuldeisers. NIET aan meewerken, dus.Maar het maakt de 50k voor "onroerende goederen" wel een no-go. Ik denk niet dat de verkoper die 50k wil gaan gebruiken om zijn vordering te betalen.
[ Voor 12% gewijzigd door Jiffy op 04-08-2017 15:08 ]
Het huis is wat ik kan zien als onderpand gebruikt voor de (zakelijke) aanschaf van 2 andere panden/percelen. Aangezien er dubbel beslag op ligt (2 banken: 1 conservatoir en 1 executoriaal) kan ik natuurlijk ook afwachten tot er een executieveiling komt, ik verwacht dat de executieprijs dan een stuk lager zal liggen dan het bod wat wij gedaan hebben. Betekent wel dat we nog wat langer moeten wachten. En dat zaken als ontbindende voorwaarden dan niet meer van toepassing zullen zijn...
[ Voor 9% gewijzigd door pirke op 04-08-2017 15:07 ]
Een bank zal niet snel aansturen op een veiling: in de meeste gevallen zal een bank proberen via een makelaar op een 'normale' verkoop aan te sturen. Dat levert namelijk meer op.
Gezien de huidige markt is de kans ook reëel dat er gewoon een andere koper gevonden zal worden als jij niet toehapt. En dan heb je dus zitten wachten op een veiling die niet komt...
Gezien de huidige markt is de kans ook reëel dat er gewoon een andere koper gevonden zal worden als jij niet toehapt. En dan heb je dus zitten wachten op een veiling die niet komt...
Het staat al 5 jaar te koop. Oorspronkelijke vraagprijs in 2012 was 695k, in 2015 gezakt naar 595k. In een hoek van NL waar de prijzen heel wat lager liggen dan in de rest van NL. WOZ is 630k. Het gaat om een villa van 295m2 op een perceel van ruim 1400m2. Ons huidige bod is 545k.
Op het moment dat je bereid bent om het risico te lopen dat het aan een ander verkocht wordt tijdens het wachten op een veiling is het wellicht de vraag of je het huis wel écht graag wil hebben?pirke schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 15:14:
Het staat al 5 jaar te koop. Oorspronkelijke vraagprijs in 2012 was 695k, in 2015 gezakt naar 595k. In een hoek van NL waar de prijzen heel wat lager liggen dan in de rest van NL. WOZ is 630k. Het gaat om een villa van 295m2 op een perceel van ruim 1400m2. Ons huidige bod is 545k.
Overigens snap ik de gedachte die door je hoofd speelt (stel je kunt hem op de veiling voor 350-400K kopen dan zou dat natuurlijk geweldig zijn).
Precies, als ik 150k kan besparen door nog een half jaar / jaar te wachten... dat verdien ik niet met werken.
Snap ik. Maar dan loop je, zoals gezegd, dus óók het risico dat iemand anders er vandoor gaat met die woning. Vind je dat geen probleem, dan is het een valide strategie.
Keuzes, keuzes...
Keuzes, keuzes...
TuutjDrie schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 15:20:
[...]
Op het moment dat je bereid bent om het risico te lopen dat het aan een ander verkocht wordt tijdens het wachten op een veiling is het wellicht de vraag of je het huis wel écht graag wil hebben?
Overigens snap ik de gedachte die door je hoofd speelt (stel je kunt hem op de veiling voor 350-400K kopen dan zou dat natuurlijk geweldig zijn).
Anders leg je een bod neer bij de executant? (de deurwaarder van de executoriaal beslaglegger)pirke schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 15:24:
Precies, als ik 150k kan besparen door nog een half jaar / jaar te wachten... dat verdien ik niet met werken.
Nadeel is dat je niet precies weet wat de hypotheekschuld is. Je kent wel de hoogte van de inschrijving (500k schreef je toch?) maar niet de vordering zelf. De truuk kan zijn dat als je zou weten hoe hoog de hypotheekvordering werkelijk is, je daar enkele tienduizenden euro's boven gaat zitten. Op die wijze kan de beslaglegger trachten een onderhandse verkoop te bewerkstelligen waarbij hij een deel van zijn vordering betaald krijgt.
Een alternatief is een bod neer te leggen bij de hypotheekhouder. Maar je weet natuurlijk niet of die zit te springen om verkoop. Wellicht wordt de hypotheek gewoon betaald en heb je daar dus geen ingang. Maar wellicht zit de hypotheekhouder wél achter de verkoop en is die bereid je bod in overweging te nemen en te trachten een onderhandse verkoop te bewerkstelligen.
[ Voor 8% gewijzigd door Glenfiddich op 04-08-2017 15:46 ]
Catch a smile out there!
ik wou net zeggen, de inschrijving is bekend, maar niet wat er nog openstaat? Die informatie is alleen bij de bank bekend neem ik aan.Glenfiddich schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 15:45:
[...]
[...]
Nadeel is dat je niet precies weet wat de hypotheekschuld is. Je kent wel de hoogte van de inschrijving (500k schreef je toch?) maar niet de vordering zelf.
Bij de bank én bij de verkoper, idd. Aan het inschrijvingsbedrag heb je idd niet zo veel. De inschrijving is openbaar (kadaster), maar de openstaande schuld uiteraard niet.sorted.bits schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 15:48:
[...]
ik wou net zeggen, de inschrijving is bekend, maar niet wat er nog openstaat? Die informatie is alleen bij de bank bekend neem ik aan.
Misschien dat er zelfs 2x 500k hypotheek op rust? Zowel nummer 185 als 186 hebben 500k inschrijving. De tweede inschrijving heeft ook betrekking op de 2 andere percelen, net als alle beslagleggingen.Kadastraal object
Kadastrale aanduiding: [XXX]
Inschrijving
Register Hyp3 deel [...] nummer 185 reeks ...
HYPOTHEEK
Ingeschreven op: 17-3-2005 om 9:00
Ondertekend op: 16-3-2005 om 13:45
(Eenzijdig opzegbaar)
Betrokken recht: EIGENDOM
Hypotheekhouder
ABN AMRO BANK NV
Bedrag en rentevoet
€ 500.000
Inschrijving
Register Hyp3 deel [...] nummer 186 reeks ...
HYPOTHEEK
Ingeschreven op: 17-3-2005 om 9:00
Ondertekend op: 16-3-2005 om 13:50
(Eenzijdig opzegbaar)
Inschrijving heeft tevens betrekking op
Kadastrale aanduiding:
[YYY]
[ZZZ]
Hypotheekhouder
ABN AMRO BANK NV
Bedrag en rentevoet
€ 500.000
Inschrijving
Register Hyp3 deel [...] nummer 146
CONSERVATOIR BESLAG
Ingeschreven op: 21-2-2011 om 14:53
Ondertekend op: 21-2-2011 om
Betrokken recht: 1/2 EIGENDOM
Kadastrale aanduiding:
[YYY]
[ZZZ]
Beslaglegger
COPERATIEVE RABOBANK
Bedrag en rentevoet
€ 134.000
Inschrijving
Register Hyp3 deel [...] nummer 88
EXECUTORIAAL BESLAG
Ingeschreven op: 11-5-2017 om 9:00
Ondertekend op: 9-5-2017 om
Kadastrale aanduiding:
[YYY]
[ZZZ]
Beslaglegger
GEMEENTE [...]
Elk deel en nummer is één inschrijving. Je geeft aan dat er twee zijn (deel XYZ, nummer 185 én 186), en dat zijn dus twee inschrijvingen, ieder van 500k.
Gezien de opvolgende nummers zijn het óf twee akten die meteen na elkaar zijn ondertekend, óf het is één akte waarbij zowel een eerste als een tweede hypotheekrecht is gevestigd en die dan bovendien twee keer is ingeschreven (AEGON had daar vroeger een handje van). Beide situaties komen voor.
Op zich heb je er nog steeds niet veel aan, want het gaat om de inschrijvingsbedragen. De achterliggende openstaande schuld weet je hiermee nog steeds niet.
Wat ook nog meespeelt: beide inschrijvingen zitten ook op twee andere percelen. Dat zijn toch bedrijfspanden? Staan die ook te koop? Als de openstaande schuld namelijk een miljoen is en beide bedrijfspanden zijn in totaal 700k waard (ik noem maar iets), hoeft de woning natuurlijk maar 300k op te leveren om de hele hypotheek af te kunnen lossen.
Oftewel: je hebt hier eigenlijk bitter weinig aan. Je weet nu dat er twee hypotheekrechten op drie percelen zitten, maar dat is dan ook alles. Hoe hoog de openstaande schulden zijn: geen idee.
Gezien de opvolgende nummers zijn het óf twee akten die meteen na elkaar zijn ondertekend, óf het is één akte waarbij zowel een eerste als een tweede hypotheekrecht is gevestigd en die dan bovendien twee keer is ingeschreven (AEGON had daar vroeger een handje van). Beide situaties komen voor.
Op zich heb je er nog steeds niet veel aan, want het gaat om de inschrijvingsbedragen. De achterliggende openstaande schuld weet je hiermee nog steeds niet.
Wat ook nog meespeelt: beide inschrijvingen zitten ook op twee andere percelen. Dat zijn toch bedrijfspanden? Staan die ook te koop? Als de openstaande schuld namelijk een miljoen is en beide bedrijfspanden zijn in totaal 700k waard (ik noem maar iets), hoeft de woning natuurlijk maar 300k op te leveren om de hele hypotheek af te kunnen lossen.
Oftewel: je hebt hier eigenlijk bitter weinig aan. Je weet nu dat er twee hypotheekrechten op drie percelen zitten, maar dat is dan ook alles. Hoe hoog de openstaande schulden zijn: geen idee.
[ Voor 37% gewijzigd door Jiffy op 04-08-2017 22:09 ]
Ik heb ons bod ingetrokken. Eerst maar eens rustig de situatie analyseren, nagaan wat onze rechten en plichten hierin zijn, contact leggen met de schuldeisers, wellicht een keer een notaris spreken hierover, en daarna beslissen hoe verder te gaan.
In ieder geval bedankt voor het sparren en meedenken
Contact leggen met de schuldeisers? Waarom? Die mogen jou absoluut geen informatie verstrekken. Ze mogen niet eens zeggen of er een vordering ís.
Met een notaris spreken kan altijd, uiteraard, mits je bereid bent om voor dat gesprek te betalen.
Met een notaris spreken kan altijd, uiteraard, mits je bereid bent om voor dat gesprek te betalen.
Schuldeiser die executoriaal beslag heeft gelegd wil -zoals het woord al aangeeft- executeren, dus opbrengst. Met je interesse voor aankoop daar neerleggen is niks mis, wie weet wat er uit komt.Jiffy schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 22:11:
Contact leggen met de schuldeisers? Waarom? Die mogen jou absoluut geen informatie verstrekken. Ze mogen niet eens zeggen of er een vordering ís.
Ik meen dat het meeste onroerend goed dat "executoriaal" wordt verkocht, uiteindelijk -met rechterlijke toestemming- onderhands wordt verkocht omdat het meer oplevert dan veilen.
Catch a smile out there!
Glenfiddich schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 11:41:
[...]
Paddepoel = shit
Super al die info van locals, inderdaad geweldige service hier op het forum :-)Carnoustie schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 11:57:
[...]
"Tegenwoordig" heb je ook nog nieuwbouwwijken als Gravenburg en Reitdiep. Of zoiets handig is hangt ook wel van je werkplek af. Reitdiep kan bijvoorbeeld best interessant zijn als gezin met jonge kinderen en een baan op Zernike. Persoonlijk vind ik ik vooral Gravenburg "te ver weg", maar als je toch met een auto gaat forenzen maakt je dat misschien niet uit.
Wij zoeken huis met tuintje, min 2 slaapkamers, eerder rustig gelegen in een indien mogelijk wat groene buurt. We zijn zelf al eens op verkenning geweest in een aantal wijken en onze indrukken komen grotendeels overeen met wat jullie vertellen. Helpman vonden we fijn, rond Noorderplantsoen ook (maar liever voor dezelfde prijs wat ruimer wonen en dan verder van het centrum), Oosterparkwijk was ook een optie. Reitdiep en Gravenburg zijn we niet geweest, maar zijn goede tips. Ulgersmaborg leek ons toen ook oké, ik weet niet of jullie daar ervaring mee hebben? In Vinkhuizen zijn we toen niet geweest, zouden jullie de volledige buurt afraden? Heb namelijk al huizen te koop zien staan in het zuidwesten (richting De Held en dichtbij nieuwbouwproject dat ze nu aan het zetten zijn) en daar leek het me oké, maar dat is obv google street view dus niet de beste manier om dat in te schatten :-)
Blijf wat twijfelen over al dan niet aankoopmakelaar. Heb wat prijzen opgezocht en vind het duur voor iets waarvan ik denk dat we het grotendeels zelf kunnen... Anderzijds schrik om te hoog te bieden en het dan met verlies te moeten verkopen binnen x aantal jaar. Nog even over denken dus :-)Touchdomex schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 11:38:
[...]
Gewoon heel goed op letten. Heb zelf het via een aankoopmakelaar gedaan maar dat was vooral omdat ik er te weinig van wist. Achteraf niet helemaal de beste beslissing geweest maar het is wel gelukt.
Je rechten en plichten zijn toch gewoon hetzelfde, je koopt een huis.pirke schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 21:57:
Ik heb ons bod ingetrokken. Eerst maar eens rustig de situatie analyseren, nagaan wat onze rechten en plichten hierin zijn, contact leggen met de schuldeisers, wellicht een keer een notaris spreken hierover, en daarna beslissen hoe verder te gaan.
De schuldeisers of de executeur zal wel gek zijn om het naar een veiling te brengen als jij hetzelfde bied als het maximale schuldbedrag. De bank kan maximaal 500k krijgen voor die woning, daar is de hypotheek op ingeschreven, dus als die dat bedrag krijgen zijn die happy. Dat de huidige eigenaar dat vervelend vind tja.
Denk dat de executeur best jou nog voorwaarden als bouwkundige keuring of financiering wil geven ook, hij krijgt er meer voor dan een veiling en hoeft de veiling niet eens te betalen.
Je kan het risico nemen op een veiling alleen heb je dan geen voorwaarden waar je mee kan onderhandelen dan is het gewoon direct tekenen en maximaal 3 dagen bedenktijd ( hoewel dat met executie veilingen misschien niet eens geld ). Dus dan moet je het geld eigenlijk zo op de plank hebben liggen.
Een executoriale beslaglegging zegt in de praktijk alleen over het algemeen helemaal geen fluit: het overgrote deel van de overdrachten met executoriale beslagen die we de afgelopen jaren gehad hebben, hadden beslagen die er al jaren op zaten. Er was beslag gelegd en verder niks. Niks veiling, want dat levert geen fluit op. Een veiling wordt éigenlijk alleen maar "gebruikt" door schuldeiseres als ze óf heel veel haast hebben, óf geen kans zien op een normale onderhandse verkoop, óf wanneer ze denken dat de opbrengst sowieso voldoende zal zijn om de schulden af te lossen. In dat laatste geval boeit het ze niet veel of de opbrengst (ver) onder de normale marktwaarde bij onderhandse verkoop ligt, mits ze hun vordering maar krijgen.pirke schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 22:17:
Bij executoriale beslaglegging zijn de schuldeisers weldegelijk een relevante gesprekspartner...
Wat wel soms gebeurt is dat er verkocht wordt door de bank door middel van een onherroepelijke verkoopvolmacht. De bank treedt dan bij de normale onderhandse verkoop in de plaats van de eigenaren van de woning. Dit doet de bank uiteraard alleen bij financiële problemen en dan nog alleen als ze er weinig vertrouwen in hebben dat de eigenaren de woning zélf weten te verkopen.
Je kunt dus prima met de beslaglegger bellen, maar info verstrekken aan een buitenstaander zullen ze uiterst minimaal, if any. Zéker als ze weten dat die woning bij een makelaar te koop staat. Hou er bovendien rekening mee dat een beslag gelegd is via een deurwaarder, maar dat die vaak de achterliggende vordering weer niet in behandeling heeft (die ligt meestal bij een advocaat, zeker als die schuldeiser een bank of andere financiële instelling is). De deurwaarder is in zo'n geval voor het beslag puur de uitvoerende club.
De bank gaat bij de hypotheek trouwens voor op de overige schuldeisers tot 500k plús de standaardopslag voor eventuele rente, boeten en kosten van (bij de ABN) 40% van het inschrijvingsbedrag. Dus als de hoofdsom van de schuld 500k is, en er is een betalingsachterstand (inclusief rente en invorderingskosten) van 100k) dan krijgt de bank op grond van het hypotheekrecht keurig 600k. Pas daarna is de beslaglegger aan de beurt. Dus zolang je niks weet over de vordering van de bank, weet je nog helemaal niks en zijn de vorderingen van de beslagleggers gewoon niet relevant. En de bank zal jou simpelweg geen informatie verstrekken over de hypothecaire vordering. Dat mógen ze niet.
Oh ja, en mócht je een woning kopen waar beslagen op zitten: laat in vredesnaam je koopovereenkomst door de betrokken notaris inschrijven bij het kadaster. Kost je wat geld (varieert per notaris, reken op ~200 euro, inclusief kadasterkosten en btw), maar je hebt dan geen last van eventuele nieuwe beslagen die worden gelegd door ándere schuldeisers. Jouw koopovereenkomst gaat dan namelijk voor.
[ Voor 4% gewijzigd door Jiffy op 05-08-2017 08:03 ]
Nou wij hebben een akkoord, als het goed is volgende week tekenen en dan half november de sleutel 
Nu nog kijken hoe ik de overname van de grond kan regelen, zonnepanelen offerte kan laten doen en nog de technische keuring en taxatie.
Genoeg te doen nog dus
Nu nog kijken hoe ik de overname van de grond kan regelen, zonnepanelen offerte kan laten doen en nog de technische keuring en taxatie.
Genoeg te doen nog dus
Ter land, ter zee en in de kroeg
Mijn tip: zelf doenkmf schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 14:31:
Iemand anders nog tips?
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Op dat gebied:Wailing_Banshee schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 08:29:
[...]
Mijn tip: zelf doenGewoon rondkijken, verbouwingsprogramma's kijken, en veel praten met elkaar wat je mooi vind, wat jij absoluut niet wilt en wat je partner absoluut niet wilt.
Kijk eens alle afleveringen van "Grand Designs": Wikipedia: Grand Designs
Meer inspiratie dan je aan kunt en heb je NOG meer nodig, je kunt je ook abonneren op hun blad.
Ná Scaoll. - Don’t Panic.
Ons idee van de solartube komt uit dat programmaunezra schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 09:29:
[...]
Op dat gebied:
Kijk eens alle afleveringen van "Grand Designs": Wikipedia: Grand Designs
Meer inspiratie dan je aan kunt en heb je NOG meer nodig, je kunt je ook abonneren op hun blad.
Vaak kunnen andere inzichten wel zeer verhelderend en verfrissend zijn.Wailing_Banshee schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 08:29:
[...]
Mijn tip: zelf doenGewoon rondkijken, verbouwingsprogramma's kijken, en veel praten met elkaar wat je mooi vind, wat jij absoluut niet wilt en wat je partner absoluut niet wilt.
Wij hebben de laatste tijd ook veel van die woonhuisprogramma's bekeken, en hebben daar wel een hoop inspiratie opgedaan, maar hoe je dit in je eigen woning toepast, is soms weer wat lastiger omdat je toch snel geneigd bent in een bepaald stramien te blijven denken.
Wij zijn afgelopen week bij 'De Binnenhuisadviseurs' geweest, deze maken vrijblijvend een binnenhuisadvies op maat met de materialen (vloeren, raamdecoratie, verf, etc) die je bij hen kan uitkiezen.
Omdat het nog steeds een vrijblijvend karakter heeft, en omdat er veel tijd in gestopt wordt, vragen ze wel om een giftcard van 50 EUR af te rekenen, wat in onze ogen een schappelijke regeling is. In feite is dit advies dan ook gratis als je voor 50 EUR spullen nodig hebt.
You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.
Iemand nog tips?
De situatie:
Afgelopen zaterdag kwam er een huis op Funda, waar wij direct verliefd op waren.
Huis staat te koop via Makelaarsland, dus de verkoper regelt zelf de bezichtigingen, waardoor we direct konden komen kijken.
Tijdens de bezichtiging werden wij nog meer verliefd op de woning, en zeiden mijn vriendin en ik tegen elkaar... Dit moet hem worden!
Aansluitend hebben wij zaterdag direct een bod uitgebracht, net iets boven de vraagprijs.
Gister nog even contact gehad met de verkopende partij, met de vraag of ze ons bod hebben ontvangen.
Bod was ontvangen, maar ze willen de bezichtigingen van vandaag en morgen nog even afwachten, om dan woensdag of donderdag uitsluitsel te geven.
Naar mijn idee, gaat het nu dus om 1 ding, wie biedt het meest? Hoe kan ik ervoor zorgen dat wij deze woning weten te bemachtigen?
Wij willen niet opnieuw teleurgesteld worden, en dit keer een voorsprong hebben
De situatie:
Afgelopen zaterdag kwam er een huis op Funda, waar wij direct verliefd op waren.
Huis staat te koop via Makelaarsland, dus de verkoper regelt zelf de bezichtigingen, waardoor we direct konden komen kijken.
Tijdens de bezichtiging werden wij nog meer verliefd op de woning, en zeiden mijn vriendin en ik tegen elkaar... Dit moet hem worden!
Aansluitend hebben wij zaterdag direct een bod uitgebracht, net iets boven de vraagprijs.
Gister nog even contact gehad met de verkopende partij, met de vraag of ze ons bod hebben ontvangen.
Bod was ontvangen, maar ze willen de bezichtigingen van vandaag en morgen nog even afwachten, om dan woensdag of donderdag uitsluitsel te geven.
Naar mijn idee, gaat het nu dus om 1 ding, wie biedt het meest? Hoe kan ik ervoor zorgen dat wij deze woning weten te bemachtigen?
Zeu, wij zijn ook ingestapt in dit spelletje Game of Houses...
Beoogde omgeving, Breda.
Formaat 4+ kamers / 125+m2 met tuin en garage.
Mooi nieuwbouwproject gezien, wat mn vader me een maand of 4 geleden al getipt heeft. Alleen toen druk bezig met het organiseren van de bruiloft, dus het laten rusten. Gisteren langsgereden en praatje gemaakt + rondleiding gekregen van iemand wiens huis net opgeleverd was. Mooooi
Helaas mogen we nu voor de woningen van de huidige fase achteraan aansluiten op de wachtlijst (nog 6 moeten gebouwd worden)
Gelijk maar ingeschreven voor de nieuwsbrief voor updates wanneer de volgende fase opengegooid wordt...
Mocht je de zonnepanelen niet willen overnemen en niet op het dak willen hebben, dan is het toch aan de verkoper om ze weer te verwijderen lijkt me?
En anders gewoon niet over willen nemen en als ie ze niet verwijdert, gratisch panelen
Beoogde omgeving, Breda.
Mooi nieuwbouwproject gezien, wat mn vader me een maand of 4 geleden al getipt heeft. Alleen toen druk bezig met het organiseren van de bruiloft, dus het laten rusten. Gisteren langsgereden en praatje gemaakt + rondleiding gekregen van iemand wiens huis net opgeleverd was. Mooooi
Helaas mogen we nu voor de woningen van de huidige fase achteraan aansluiten op de wachtlijst (nog 6 moeten gebouwd worden)

Gelijk maar ingeschreven voor de nieuwsbrief voor updates wanneer de volgende fase opengegooid wordt...
Moet een woning niet net als een huurwoning in principe kaal/leeg opgeleverd worden?Carnoustie schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 11:04:
Ik snap dat "ter overname" überhaupt nooit zo: Er is een lijstje met dingen die meegaan (kastje hier, spiegeltje daar), en de rest blijft gewoon achter. Zoek je maar lekker zelf uit wat je ermee wilt als koper, voor mijn part sloop je alles eruit...
Mocht je de zonnepanelen niet willen overnemen en niet op het dak willen hebben, dan is het toch aan de verkoper om ze weer te verwijderen lijkt me?
En anders gewoon niet over willen nemen en als ie ze niet verwijdert, gratisch panelen
[ Voor 34% gewijzigd door DropjesLover op 07-08-2017 11:07 ]
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
De volgende keren je bod doen op voorwaarde dat de bezichtigingen worden geannuleerd.Protax schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 10:58:
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
als verkoper van een blijkbaar populair huis zal ik dan per direct jouw bod richting prullenbak sturen zonder te antwoorden.CurlyMo schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 11:06:
[...]
De volgende keren je bod doen op voorwaarde dat de bezichtigingen worden geannuleerd.
Dat is ook een risico voor de verkoper. Helemaal als het al overboden is. Veel andere drukmiddelen heb je als koper echter niet.kmf schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 11:08:
[...]
als verkoper van een blijkbaar populair huis zal ik dan per direct jouw bod richting prullenbak sturen zonder te antwoorden.
Je had je bod een geldigheidsduur moeten geven, bijvoorbeeld geldig tot maandag 0900hr.Protax schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 10:58:
Iemand nog tips?
Dat gaat helaas niet bij Makelaarsland.Wolly schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 11:10:
[...]
Je had je bod een geldigheidsduur moeten geven, bijvoorbeeld geldig tot maandag 0900hr.
Ik wordt vandaag nog gebeld door de makelaar, hopelijk krijg ik een beetje grip op de situatie.
Zou wel echt een domper zijn, mocht dit opnieuw mislukken.
Protax schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 11:17:
[...]
Dat gaat helaas niet bij Makelaarsland.
Ik wordt vandaag nog gebeld door de makelaar, hopelijk krijg ik een beetje grip op de situatie.
Zou wel echt een domper zijn, mocht dit opnieuw mislukken.

Natuurlijk gaat dat wel, jij bent de koper en jij stelt je eigen bod op onder je eigen voorwaarden.
Edit: Wat Wolly hierboven ook zegt dus
[ Voor 7% gewijzigd door naitsoezn op 07-08-2017 11:22 ]
allemaal leuk en aardig dat je voorwaarden kan stellen. Maar als het een populair huis is en jouw "droomhuis" en je wilt het niet mislopen, dan is het stellen van extra voorwaarden natuurlijk wel het laatste wat je wilt gaan doen.
Je wilt juist jouw bod zodanig interessant maken dat je uberhaupt in onderhandeling KAN komen.
Dat kan dus met:
een hoger bod dan andere bieders
geen of minder voorwaarden dan andere bieders
Je hebt als verliefd huizenkoper absoluut geen pressiemiddelen behalve langsgaan met een wapen.
Je wilt juist jouw bod zodanig interessant maken dat je uberhaupt in onderhandeling KAN komen.
Dat kan dus met:
een hoger bod dan andere bieders
geen of minder voorwaarden dan andere bieders
Je hebt als verliefd huizenkoper absoluut geen pressiemiddelen behalve langsgaan met een wapen.
De vraag is of een pressiemiddel je niet juist dichter bij je doel brengt. Soms wel. De verkoper zit namelijk in dezelfde positie. Die wil graag een huis verkopen, liefst voor meer. Als dat bod er eenmaal is, dan is het ook een risico om dat te laten lopen.
Het risico is minimaal. Als de makelaar voelt dat jij vervelend aan het doen bent en dus moeilijk gaat doen tijdens het hele proces heeft ie voor jouw 20 anderen. Waarom denk je dat in bijv. Amsterdam woningen bijna alleen nog met een aankoopmakelaar verkocht worden? Die weten hoe het werkt, die gaan geen rare dingen eisen en zorgen er voor dat alles makkelijk en snel verloopt. Zo'n makelaar zou gek zijn om (met allle respect) met een amateur aan de slag te gaan puur omdat deze snel een bod uitbracht. Als ze even wachten krijgen ze zo'n zelfde bod vast nog wel een keer maar dan met minder gezeur.CurlyMo schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 11:34:
[...]
De vraag is of een pressiemiddel je niet juist dichter bij je doel brengt. Soms wel. De verkoper zit namelijk in dezelfde positie. Die wil graag een huis verkopen, liefst voor meer. Als dat bod er eenmaal is, dan is het ook een risico om dat te laten lopen.
blup
Je moet leveren zoals in het koopcontract (met de daarbij behorende lijst van zaken) is overeengekomen. Ik zet als verkoper bij de zonnepanelen (en bijbehorende electrische installatie) gewoon een vinkje bij "blijft achter", en daar doe je het als koper maar mee. Wil je absoluut dat ik ze verwijder? Prima, maar dan gast de vraagprijs omhoog 😉DropjesLover schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 11:05:
Zeu, wij zijn ook ingestapt in dit spelletje Game of Houses...
Beoogde omgeving, Breda.
Mooi nieuwbouwproject gezien, wat mn vader me een maand of 4 geleden al getipt heeft. Alleen toen druk bezig met het organiseren van de bruiloft, dus het laten rusten. Gisteren langsgereden en praatje gemaakt + rondleiding gekregen van iemand wiens huis net opgeleverd was. Mooooi![]()
Helaas mogen we nu voor de woningen van de huidige fase achteraan aansluiten op de wachtlijst (nog 6 moeten gebouwd worden)![]()
[...]
Moet een woning niet net als een huurwoning in principe kaal/leeg opgeleverd worden?
Het ligt eraan hoe ver je wilt gaan als koper. |Bij een eerste bod dat al boven de vraagprijs ligt, denk ik persoonlijk aan 'vrij weinig onderhandelingsruimte', en is dus een 'take it or leave it'-bod. En daar hoort ook een deadline bij en dus dat je een snel antwoord eist. Maar goed, als je niet bereid bent weg te lopen, dan ben je inderdaad een speelbal voor verkoperskmf schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 11:31:
allemaal leuk en aardig dat je voorwaarden kan stellen. Maar als het een populair huis is en jouw "droomhuis" en je wilt het niet mislopen, dan is het stellen van extra voorwaarden natuurlijk wel het laatste wat je wilt gaan doen.
Tja.. @Protax wilt dus blijkbaar dat huis heel erg graag en wilt in onderhandeling komen. Met een bod net iets boven de vraagprijs (en dus zeker niet zijn eindbod) neem je dan gewoon een risico.naitsoezn schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 11:41:
[...]
Het ligt eraan hoe ver je wilt gaan als koper. |Bij een eerste bod dat al boven de vraagprijs ligt, denk ik persoonlijk aan 'vrij weinig onderhandelingsruimte', en is dus een 'take it or leave it'-bod. En daar hoort ook een deadline bij en dus dat je een snel antwoord eist. Maar goed, als je niet bereid bent weg te lopen, dan ben je inderdaad een speelbal voor verkopers
Het is dan heel leuk dat je snel antwoord wilt, maar daar zal ik als verkoper weinig waarde aan hechten als er blijkbaar veel kijkers zijn. Als je dan met extra voorwaarden komt zal ik toch eerst even wachten op andere bezichtigingen.
Nee, is zeker niet ons eindbod.kmf schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 11:50:
[...]
Tja.. @Protax wilt dus blijkbaar dat huis heel erg graag en wilt in onderhandeling komen. Met een bod net iets boven de vraagprijs (en dus zeker niet zijn eindbod) neem je dan gewoon een risico.
Het is dan heel leuk dat je snel antwoord wilt, maar daar zal ik als verkoper weinig waarde aan hechten als er blijkbaar veel kijkers zijn. Als je dan met extra voorwaarden komt zal ik toch eerst even wachten op andere bezichtigingen.
We hebben nog wel wat ruimte om een hoger bod te doen, zeker gezien deze woning voor een schappelijke prijs op de markt is gezet.
Echter toe hoever moet je willen gaan?
Tot hoever je moet gaan? Als je echt je zinnen gezet hebt op het huis en je bent bang weer achter het net te vissen, dan doe je gewoon je finale eindbod met een beperkte duur. Dan is het voor jou een take it or leave it scenario. Ik zou zo'n situatie overigens ook wel erg moeilijk vinden.
You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.
In de huidige markt (even afhankelijk van randstad/grote stad of niet) kan je als verkoper prima paar weken wachten op een beter bod inderdaad. Mits je er niet snel uit hoeft natuurlijk.kmf schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 11:50:
[...]
Tja.. @Protax wilt dus blijkbaar dat huis heel erg graag en wilt in onderhandeling komen. Met een bod net iets boven de vraagprijs (en dus zeker niet zijn eindbod) neem je dan gewoon een risico.
Markt is helemaal knettergek, ik hoor van meerderen dat er per huis meerdere serieuze biedingen zijn. Fors overbieden en zonder extra voorwaarden, dan krijg je de woning nog. Misschien.
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Maar als je kijkt vanuit de verkoper; je hebt al een bod boven de vraagprijs van mensen die 'm duidelijk graag willen èn er komen bezichtigingen aan. Dan kan je tijdens de bezichtigingen zeggen dat de vraagprijs al geboden is (of over) om vervolgens de eerste geïnteresseerden terug te bellen als er nóg hoger geboden is. Verkoper staat hier erg sterk en ik denk dat eisen stellen als koper hier averechts werkt.
Kan ik bevestigen (n=1), recentelijk meegemaakt dat iemand een bod op een huis vrpr. 4 ton deed. Bod zat 4% boven de vraagprijs en zonder voorbehoudDropjesLover schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 11:56:
[...]
Markt is helemaal knettergek, ik hoor van meerderen dat er per huis meerdere serieuze biedingen zijn. Fors overbieden en zonder extra voorwaarden, dan krijg je de woning nog. Misschien.

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.
"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"
Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.
Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.
"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"
Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.
Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7