Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 53 ... 366 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik zou de eerste en tweede voorwaardes combineren:
- Onder voorbehoud van financiering met NHG

Komt al wat commercieler over. Verder ligt het natuurlijk aan het bouwjaar maar ik denk dat je bij een bouwkundig rapport al snel aan 3k direct noodzakelijke kosten zit. Dus grote kans dat de verkoper dat bod sowieso afslaat. Dan blijft er 180k over, dat is de vraagprijs. Je moet zelf inschatten wat de andere bieders doen.

Ik zou je adviseren om te kijken wat je maandelijks kwijt wil zijn (appartement? denk aan VvE kosten!), en baseer daar je bod op. Als je het onderste uit de kan wil halen ben je 4 jaar telaat.

[ Voor 18% gewijzigd door Sport_Life op 30-07-2017 01:03 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Waarom überhaupt NHG meenemen als voorbehoud? Als je onder de maximale som blijft dan moet het verkrijgen van NHG geen probleem zijn. En als je het niet verkrijgt dan zal de rente dusdanig hoog zijn dat je de hypotheek wellicht niet eens krijgt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

@yodeluxe
Ik geloof dat je wat spul tussen "members-only" tags wilde zetten, maar dat staat het nu niet. :)
Vervang "member" door "mo" en je hebt wel het gewenste effect.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 08:02
Tsurany schreef op zondag 30 juli 2017 @ 01:06:
Waarom überhaupt NHG meenemen als voorbehoud? Als je onder de maximale som blijft dan moet het verkrijgen van NHG geen probleem zijn. En als je het niet verkrijgt dan zal de rente dusdanig hoog zijn dat je de hypotheek wellicht niet eens krijgt.
Redelijk standaard volgens mij. Ik had alleen om een voorbehoud financiering gevraagd. Maar in het koopcontract stond "onder voorbehoud van financiering van 101% van de koopsom met Nationale Hypotheek Garantie."

Volgens mij moet je het ook wel zo formuleren. Net als dat je bij een bouwkundige keuring ook moet opgeven welk bedrag aan directe kosten je te veel vindt. Anders wordt het heel vervelend als de verkopers juridisch lastig gaan doen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-09 21:24
Tsurany schreef op zondag 30 juli 2017 @ 00:15:
Kans is erg klein dat jouw bod er door komt. Je hebt financiering, NHG en een bouwkundige keuring als voorbehoud en bied rond de vraagprijs.

Bod 1 geef ik sowieso weinig kans, bod 2 wat meer. Het is maar de vraag hoeveel je er voor over hebt en hoe veel gegadigden er zijn.
nare man schreef op zondag 30 juli 2017 @ 00:28:
Bij veel interesse en een inschrijving gaat geen van die biedingen het redden. Te ingewikkeld en teveel voorwaarden. Gewoon een aantrekkelijk bedrag noemen onder voorbehoud van financiering, verder niets. Als je bod wordt aanvaard, dan binnen de bedenkperiode snel gaan kijken met een bouwkundige.
Qua bedrag denk ik nog wel iets hoger te gaan zitten, maar het moet (voor mij iig) niet te gek worden. Zoals wat eerder als voorbeeld werd aangehaald, een bod van 300k doen voor een woning met vraagprijs 200k. Een tijd heb ik gedacht aan een bod van !% boven de vraagprijs, maar dat gaat naar 1,5%. En ook al zou meer nog steeds lukken, mijn lief wil daar niet in mee en met haar moet ik ook rekening houden O-) In ieder geval goede tip om het niet te ingewikkeld te maken, gewon 1 bod doen dus. Die keuring blijft er wel in, zelfs de verkopende makelaar gaf iedereen dat advies. Woning is ongeveer 40 jaar oud, dus zo vreemd is dat ook weer niet.
Sport_Life schreef op zondag 30 juli 2017 @ 01:00:
Verder ligt het natuurlijk aan het bouwjaar maar ik denk dat je bij een bouwkundig rapport al snel aan 3k direct noodzakelijke kosten zit. Dus grote kans dat de verkoper dat bod sowieso afslaat.
Je hebt gelijk, ik ben ook eens gaan rekenen (beetje laat, maar goed) en dan is zo'n bedrag best wel laag. Okee, bij 40 jaar is een woning nog niet persé krakkemikkig, maar bepaalde kosten zullen er zeker wel aan gaan komen. Dan hou ik het wel bij €5000 of misschien €6000, dat is op zich nog wel te doen.
unezra schreef op zondag 30 juli 2017 @ 05:58:
@yodeluxe
Ik geloof dat je wat spul tussen "members-only" tags wilde zetten, maar dat staat het nu niet. :)
Vervang "member" door "mo" en je hebt wel het gewenste effect.
Dank je, goed gezien! Ik moet toch eens een keer afleren om laat op de dag meerdere dingen door elkaar te gaan doen, daar komen alleen maar slordige fouten van.

Eerst even een sterke bak koffie, dan kan ik daarna een mail opstellen richting de makelaar.

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
RocketKoen schreef op zondag 30 juli 2017 @ 09:26:
[...]
Net als dat je bij een bouwkundige keuring ook moet opgeven welk bedrag aan directe kosten je te veel vindt. Anders wordt het heel vervelend als de verkopers juridisch lastig gaan doen.
Ook met zo'n voorbehoud kun je meer dan genoeg discussie krijgen. Over de vraag wanneer onderhoud 'achterstallig' is en wanneer iets 'directe kosten' met zich meebrengt, kun je namelijk best wel heel erg twisten.

Maar goed, het hangt helemaal af van de markt waarin de poster opereert. Als dat een overspannen markt is dan geef ik een bod onder voorbehoud van bouwkundige keuring weinig kans. Het is dan vaak beter om geen voorbehoud bouwkundige keuring op te nemen om de verkoper niet kopschuw te maken, en om dan met een bouwkundige te gaan kijken in de periode tussen het aanvaarden van het bod en het aflopen van de bedenkperiode. Als daaruit blijkt dat het huis echt krakkemikkig is en veel meer kosten met zich meebrengt dan je had verwacht, dan maak je gewoon van je bedenkrecht gebruik. Als het goed is kun je vantevoren toch wel inschatten of het huis 2.500,-- of 25.000,-- aan achterstallig onderhoud heeft....

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-09 22:19
nare man schreef op zondag 30 juli 2017 @ 10:22:
[...]

Ook met zo'n voorbehoud kun je meer dan genoeg discussie krijgen. Over de vraag wanneer onderhoud 'achterstallig' is en wanneer iets 'directe kosten' met zich meebrengt, kun je namelijk best wel heel erg twisten.

Maar goed, het hangt helemaal af van de markt waarin de poster opereert. Als dat een overspannen markt is dan geef ik een bod onder voorbehoud van bouwkundige keuring weinig kans. Het is dan vaak beter om geen voorbehoud bouwkundige keuring op te nemen om de verkoper niet kopschuw te maken, en om dan met een bouwkundige te gaan kijken in de periode tussen het aanvaarden van het bod en het aflopen van de bedenkperiode. Als daaruit blijkt dat het huis echt krakkemikkig is en veel meer kosten met zich meebrengt dan je had verwacht, dan maak je gewoon van je bedenkrecht gebruik. Als het goed is kun je vantevoren toch wel inschatten of het huis 2.500,-- of 25.000,-- aan achterstallig onderhoud heeft....
Er van uit gaande dat de verkoper je in die bedenktijd met de bouwkundige überhaupt naar binnen laat...

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Waarom zou hij dat niet doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
Waarom wél?

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ik zou er vanuit gaan/de fictie is dat de verkoper te goeder trouw is?
offtopic:
Ik zou ontbinden als dat geweigerd wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Taxatie en bouwkundige keuring kun je al regelen zodra de verkoper je bod accepteert. Bij mij was de taxateur al langs geweest voordat het koopcontract was getekend.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
ANdrode schreef op zondag 30 juli 2017 @ 12:15:
[...]

Ik zou er vanuit gaan/de fictie is dat de verkoper te goeder trouw is?
offtopic:
Ik zou ontbinden als dat geweigerd wordt
Ik waarschijnlijk ook, maar als je in zo'n overspannen markt opereert (bijv Amsterdam) waarin de verkoper de luxe positie heeft om voorbehoud bouwkundige keuring te weigeren, waarom zou hij dan in het kader van de bedenktijd wél ineens zo'n keuring accepteren? Dan zegt hij waarschijnlijk: 'dan ontbind je toch? voor jou tien anderen!', denk je niet?

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Nee, zo werkt het gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-09 15:10

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
nare man schreef op zondag 30 juli 2017 @ 16:03:
Nee? Waarom zou je dan wel een voorbehoud weigeren?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

JvS schreef op zondag 30 juli 2017 @ 19:35:
[...]

Nee? Waarom zou je dan wel een voorbehoud weigeren?
Op deze manier halverwege een aantal aaneensluitende posts binnenvallen zorgt ervoor dat het lijkt alsof er in cirkeltjes geredeneerd moet worden ;) . Je zou een voorbehoud weigeren als er voldoende gelijkwaardige alternatieve biedingen zonder voorbehoud zijn of als je de kans groot inschat dat zo'n bod zonder voorbehoud zich aandient :P

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 10:56

Wailing_Banshee

You're Next

Glenfiddich schreef op zondag 30 juli 2017 @ 12:48:
[...]

Ik waarschijnlijk ook, maar als je in zo'n overspannen markt opereert (bijv Amsterdam) waarin de verkoper de luxe positie heeft om voorbehoud bouwkundige keuring te weigeren, waarom zou hij dan in het kader van de bedenktijd wél ineens zo'n keuring accepteren? Dan zegt hij waarschijnlijk: 'dan ontbind je toch? voor jou tien anderen!', denk je niet?
Als ik een huis zou willen kopen waarbij de verkoper zegt dat hij geen bouwkundige keuring wil toelaten, hoef ik dat huis al niet eens meer. Hij heeft blijkbaar wat te verbergen.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
Wailing_Banshee schreef op maandag 31 juli 2017 @ 08:10:
[...]

Als ik een huis zou willen kopen waarbij de verkoper zegt dat hij geen bouwkundige keuring wil toelaten, hoef ik dat huis al niet eens meer. Hij heeft blijkbaar wat te verbergen.
Helemaal eens. Ik vroeg me enkel af hoe dat zou gaan als een verkoper in bijv Amsterdam (waar toch wilde verhalen over gaan over de situatie aldaar) een voorbehoud voor bouwtechnische keuring zou afwijzen en de koper wil die keuring alsnog binnen die drie dagen bedenktijd.

Maar goed, allemaal beetje hypothetisch want ik woon (gelukkig :+) niet in Amsterdam.

Ik als verkoper zou overigens nog liever een voorbehoud accepteren dan een "onverwachte" bouwtechnische keuring binnen de drie dagen bedenktijd. Bij zo'n voorbehoud is tenminste nog enigszins omschreven onder welke omstandigheden het voorbehoud mag worden ingeroepen.

[ Voor 4% gewijzigd door Glenfiddich op 31-07-2017 09:48 ]

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

nare man schreef op zondag 30 juli 2017 @ 16:03:
Denk je dat of weet je dat? Ik kan het me goed voorstellen dat een verkoper geen tijd/zin heeft om samen met zijn makelaar nog snel ruimte te plannen voor een bouwkundige keuring. Zou me niks verbazen als dit toch regelmatig voor komt.

Wat ik me wel afvraag is of het voorbehoud voor verkrijgen van een hypotheek dan geen rol kan gaan spelen. Op het moment dat de taxateur een kijkje neemt en ziet dat de woning wegens achterstallig onderhoud niet zijn prijs waard is dan zal de bank nooit de hypotheek verstrekken aangezien taxatiewaarde niet met de aankoopprijs overeen komt.

Tenzij de taxateur dat niet zo goed kan beoordelen als een bouwkundige, maar dan is die taxateur eigenlijk redelijk zinloos :+

[ Voor 45% gewijzigd door Tsurany op 31-07-2017 09:57 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Glenfiddich schreef op maandag 31 juli 2017 @ 09:46:
[...]

Helemaal eens. Ik vroeg me enkel af hoe dat zou gaan als een verkoper in bijv Amsterdam (waar toch wilde verhalen over gaan over de situatie aldaar) een voorbehoud voor bouwtechnische keuring zou afwijzen en de koper wil die keuring alsnog binnen die drie dagen bedenktijd.

Maar goed, allemaal beetje hypothetisch want ik woon (gelukkig :+) niet in Amsterdam.

Ik als verkoper zou overigens nog liever een voorbehoud accepteren dan een "onverwachte" bouwtechnische keuring binnen de drie dagen bedenktijd. Bij zo'n voorbehoud is tenminste nog enigszins omschreven onder welke omstandigheden het voorbehoud mag worden ingeroepen.
Het vervelende van een voorbehoud is niet dat mensen het contract ontbinden. Het is dat mensen het contract na 4 of 6 weken nog ontbinden.
Dan zijn alle andere geïnteresseerden afgehaakt. En mag je weer opnieuw investeren in een (funda) advertentie. En weer weken lang kijkers over de vloer.

Je kan veel beter hebben dat iemand al na die 3 dagen bedenktijd van de koop afziet. En als ze het na die 3 dagen niet doen, dan weet je dat het contract definitief is.

[ Voor 7% gewijzigd door RocketKoen op 31-07-2017 10:53 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
RocketKoen schreef op maandag 31 juli 2017 @ 09:55:
[...]

Het vervelende van een voorbehoud is niet dat mensen het contract ontbinden. Het is dat mensen het contract na 4 of 6 weken nog ontbinden.
Dan zijn alle andere geïnteresseerden afgehaakt. En mag je weer opnieuw investeren in een (funda) advertentie. En week weken lang kijkers over de vloer.

Je kan veel beter hebben dat iemand al na die 3 dagen bedenktijd van de koop afziet. En als ze het na die 3 dagen niet doen, dan weet je dat het contract definitief is.
Daar zit wat in inderdaad!

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
Tsurany schreef op maandag 31 juli 2017 @ 09:54:
[...]

Wat ik me wel afvraag is of het voorbehoud voor verkrijgen van een hypotheek dan geen rol kan gaan spelen. Op het moment dat de taxateur een kijkje neemt en ziet dat de woning wegens achterstallig onderhoud niet zijn prijs waard is dan zal de bank nooit de hypotheek verstrekken aangezien taxatiewaarde niet met de aankoopprijs overeen komt.
Als dat zo is dan zal je de financiering inderdaad niet zomaar rondkrijgen. De taxateur is er immers uitsluitend voor de bank, om de waarde van het potentiële onderpand te beoordelen.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Glenfiddich schreef op maandag 31 juli 2017 @ 10:47:
[...]

Als dat zo is dan zal je de financiering inderdaad niet zomaar rondkrijgen. De taxateur is er immers uitsluitend voor de bank, om de waarde van het potentiële onderpand te beoordelen.
Mijn taxateur vroeg zelfs of ik een hypotheek met NHG ging aanvragen. Want dan zou een bouwkundige keuring verplicht zijn.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathy_
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09:02
RocketKoen schreef op maandag 31 juli 2017 @ 10:57:
[...]

Mijn taxateur vroeg zelfs of ik een hypotheek met NHG ging aanvragen. Want dan zou een bouwkundige keuring verplicht zijn.
Is dat zo? Ik heb dit niet gedaan omdat ik al 2 jaar in het huis woonde wat ik aankocht en alle hoeken en gaten kende. Geen probleem gehad met verkrijgen van NHG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
mathy_ schreef op maandag 31 juli 2017 @ 11:56:
[...]

Is dat zo? Ik heb dit niet gedaan omdat ik al 2 jaar in het huis woonde wat ik aankocht en alle hoeken en gaten kende. Geen probleem gehad met verkrijgen van NHG.
Vroeger was het altijd verplicht voor NHG. Tegenwoordig is dit ter beoordeling van de taxateur. Als die tijdens de taxatie niet kan garanderen dat er voor minder dan 10% van de waarde aan achterstallig onderhoud is, moet er een keuring komen.
Maar als je wacht op je taxatieraport (2 weken) en dan nog een keuring moet doen (2 weken) dan is dat allemaal vertraging voor je financiering. Daarom raden ze nog steeds aan om de bouwkundige keuring tegelijk met de taxatie te laten doen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-09 20:46

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Ik ben (samen met mijn vriendin) nog niet zo lang aan het kijken op de huizenmarkt in Groningen. Gister hadden we onze derde bezichtiging (en woensdag onze vierde). Het huis dat we gister hadden gezien paste wel erg goed bij onze wensen/eisen en we hebben besloten dat we een poging willen doen om te kopen. Maar we zijn beide totaal onervaren op dit vlak.

Het huis staat voor 159.500 euro op de markt en staat nu 6 weken op Funda. Tijdens de bezichtiging hebben we van de makelaar gehoord dat hij al 5 van de 6 soortgelijke huizen had verkocht en dat hier ook meerdere mensen waren geweest. Het zijn oude huurhuizen van ~1980, maar het grote voordeel is dat ze compleet zijn vernieuwd voor de verkoop. Dit houdt in dat er mooie vloer in ligt, alle muren en kozijnen zijn geschilderd, een nieuwe ongebruikte keuken en de makelaar verteld dat een aantal jaar geleden alle huizen zijn "verbouwd" om al het asbest te verwijderen. We hebben met een van de buren kunnen praten en die waren ook positief over het huis, zij hadden geen klachten over de structuur en bouwkwaliteit.

Nu vraag ik mij 2 dingen een beetje af. Is een aankoopmakelaar nuttig voor dit huis? De prijs is al vrij laag en sowieso een stuk ~60-80k lager dan wat wij maximaal willen uitgeven. Stel zo'n aankoopmakelaar kan er nog 5000 euro af krijgen (wat vrij veel is op dit bedrag?) dan merken we daar eigenlijk niets van in de maandelijkse kosten. Met het oog op zo snel mogelijk kopen, is een aankoopmakelaar handig of niet?

En de tweede vraag mijn vriendin wil wellicht een bouwtechnisch expert laten kijken om een objectief oordeel te krijgen van het huis. Gebaseerd op het verhaal hierboven, zouden jullie dat aanraden?

Onze planning nu is om contact op te nemen met de makelaar en aan te geven dat we zo snel mogelijk een bod een willen doen en dat we dat waarschijnlijk via een aankoopmakelaar willen doen. En we vragen of we deze week samen met een bouwtechnisch expert een tweede bezichtiging willen doen met oog op kopen.

Maar we zouden het erg jammer vinden als het huis in de tussentijd verkocht gaat worden, wat zouden jullie doen?

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
Koop je het huis van een project ontwikkelaar? Dan is onderhandelen lastiger. Maar ik denk als je echt wilt weten of het huis goed is je beter een bouwkundige keuring kan laten doen.

Een aankoop makelaar kost je rond de 2000 euro (al naargelang wie) dus dat kost het je dus moet er toch minimaal 2000 euro vanaf of het een beetje rendabel te maken. Verder doet een makelaar niet heel veel. Je moet alleen letten op als je het contract tekent of er geen vreemde bepalingen staan in het contract. Erf dienstbaarheden etc.

Als je geen risico wilt lopen dat iemand anders een bod doet moet je nu een eigen bod doen op voorbehoud van financiering en bouwkundige keuring. En probeer gewoon een 10k lager de bieden kijken of ze willen bewegen. Maar de grote ham vraag is natuurlijk is die woning de prijs 160k waard of minder.... en als minder is dan kan je gaan onderhandelen.

Wij hebben het zonder aankoopmakelaar gedaan omdat we eerst wel een hadden die erg goed was maar we kwamen er niet uit dus hebben we de zoektocht gestopt mer haar. Zeker met funda etc hadden ze niet veel meer waarde want wij vonden sneller de woningen dan haar. Kan zij niets aan doen mijn vrouw had een funda obsessie. Plus we zijn aardig mondig en duidelijk dus we konden het ook wel zelf.

De meerwaarde zit hem in de onderhandeling en contract controle en begeleiding van het proces. Het is aan jullie of jullie zelf niet een paar duizend er af te kunnen praten (en je hoeft maar 3000 lager te gaan als je het zelf doet. 5000-2000 kosten) zou liever investeren in een bouwkundige keuring zeker bij deze bedragen moet je hard werken voor een paar duizend euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:36
MeZZiN schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 08:19:
Koop je het huis van een project ontwikkelaar? Dan is onderhandelen lastiger. Maar ik denk als je echt wilt weten of het huis goed is je beter een bouwkundige keuring kan laten doen.

Een aankoop makelaar kost je rond de 2000 euro (al naargelang wie) dus dat kost het je dus moet er toch minimaal 2000 euro vanaf of het een beetje rendabel te maken. Verder doet een makelaar niet heel veel. Je moet alleen letten op als je het contract tekent of er geen vreemde bepalingen staan in het contract. Erf dienstbaarheden etc.

Als je geen risico wilt lopen dat iemand anders een bod doet moet je nu een eigen bod doen op voorbehoud van financiering en bouwkundige keuring. En probeer gewoon een 10k lager de bieden kijken of ze willen bewegen. Maar de grote ham vraag is natuurlijk is die woning de prijs 160k waard of minder.... en als minder is dan kan je gaan onderhandelen.

Wij hebben het zonder aankoopmakelaar gedaan omdat we eerst wel een hadden die erg goed was maar we kwamen er niet uit dus hebben we de zoektocht gestopt mer haar. Zeker met funda etc hadden ze niet veel meer waarde want wij vonden sneller de woningen dan haar. Kan zij niets aan doen mijn vrouw had een funda obsessie. Plus we zijn aardig mondig en duidelijk dus we konden het ook wel zelf.

De meerwaarde zit hem in de onderhandeling en contract controle en begeleiding van het proces. Het is aan jullie of jullie zelf niet een paar duizend er af te kunnen praten (en je hoeft maar 3000 lager te gaan als je het zelf doet. 5000-2000 kosten) zou liever investeren in een bouwkundige keuring zeker bij deze bedragen moet je hard werken voor een paar duizend euro.
Als je een aankoopmakelaar hebt van 2000 euro dan mag die wel flink zij best doen. Mijn NVM aankoopmakelaar koste 795 euro. woningen gezocht, eerste bezichtiging afspraken gemaakt, mee met de tweede, onderhandeld, notaris geregeld, etc wat ik dan voor 2000 mag verwachten ?

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Geen idee maar dat is een beetje wat we hier vonden aan prijzen (wat wij rijkelijk overdreven vonden) maar goed onze eigen was 1500 euro maar de meeste zaten hoger. Moet wel zeggen dat wij wat complexere woning zochten eentje op leeftijd en / of boerderij en een stuk duurder. Maar goed dan is het ongeveer 800 euro prima dan moeten ze nog steeds meer dan 800 euro er af krijgen om het rendabel te maken. Of het lukt is nog steeds lastig kans is groot dat het een project ontwikkelaar is en dan is er weinig flexibiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

RocketKoen schreef op maandag 31 juli 2017 @ 12:01:
[...]

Vroeger was het altijd verplicht voor NHG.

Tegenwoordig is dit ter beoordeling van de taxateur. Als die tijdens de taxatie niet kan garanderen dat er voor minder dan 10% van de waarde aan achterstallig onderhoud is, moet er een keuring komen.
Nofi maar af en toe kom je met "waarheden" die echt niet kloppen.

Zeker de laatste 20 jaar is geens standaard bouwkundige keuring eis geweest voor NHG (daarvoor denk ik ook niet maar kan dat zo snel niet teruglezen)

je aanvulling is wel in de lijn van de richtlijnen en zo heeft hij ook altijd in V&N van NHG gestaan.
https://www.nhg.nl/V-N/Vo...een/18-Bouwkundig-rapport

RocketKoen in "Ervaring met huis kopen - Deel 8"

wellicht dat bij jou aankoop er sprake was van een huis wat die > 10% zeker nodig had en dan is de reactie van je taxateur uit te leggen. als jij al ziet > 10% en je wilt NHG dan is de keuring een eis.

als dat niet zo is dan heeft hij waarschijnlijk aandelen in keuringsbedrijfjes in de buurt ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Ray op 01-08-2017 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

MeZZiN schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 08:19:
En het bepalen of huis die prijs waard is, hoe kunnen we dat het beste aanvliegen? Het "probleem" is dat de prijs van het huis een stuk lager is dan wat we voor ogen hadden, dat het ons niet zoveel uitmaakt of die voor 155.000 of 165.000 wordt verkocht. Ik vind het wel een goed idee om een bod te doen van 150.000 euro op voorbehoud van een bouwkundige keuring en dan zien wat zij er van zeggen.

Even praktisch, kan ik de makelaar gewoon bellen. En zeggen dat ik een bod doe van 150k op voorbehoud van een 2e bezichtiging met een bouwkundig keuring?

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathy_
MrVegeta schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 08:07:
Ik ben (samen met mijn vriendin) nog niet zo lang aan het kijken op de huizenmarkt in Groningen. Gister hadden we onze derde bezichtiging (en woensdag onze vierde). Het huis dat we gister hadden gezien paste wel erg goed bij onze wensen/eisen en we hebben besloten dat we een poging willen doen om te kopen. Maar we zijn beide totaal onervaren op dit vlak.

Het huis staat voor 159.500 euro op de markt en staat nu 6 weken op Funda. Tijdens de bezichtiging hebben we van de makelaar gehoord dat hij al 5 van de 6 soortgelijke huizen had verkocht en dat hier ook meerdere mensen waren geweest. Het zijn oude huurhuizen van ~1980, maar het grote voordeel is dat ze compleet zijn vernieuwd voor de verkoop. Dit houdt in dat er mooie vloer in ligt, alle muren en kozijnen zijn geschilderd, een nieuwe ongebruikte keuken en de makelaar verteld dat een aantal jaar geleden alle huizen zijn "verbouwd" om al het asbest te verwijderen. We hebben met een van de buren kunnen praten en die waren ook positief over het huis, zij hadden geen klachten over de structuur en bouwkwaliteit.

Nu vraag ik mij 2 dingen een beetje af. Is een aankoopmakelaar nuttig voor dit huis? De prijs is al vrij laag en sowieso een stuk ~60-80k lager dan wat wij maximaal willen uitgeven. Stel zo'n aankoopmakelaar kan er nog 5000 euro af krijgen (wat vrij veel is op dit bedrag?) dan merken we daar eigenlijk niets van in de maandelijkse kosten. Met het oog op zo snel mogelijk kopen, is een aankoopmakelaar handig of niet?

En de tweede vraag mijn vriendin wil wellicht een bouwtechnisch expert laten kijken om een objectief oordeel te krijgen van het huis. Gebaseerd op het verhaal hierboven, zouden jullie dat aanraden?

Onze planning nu is om contact op te nemen met de makelaar en aan te geven dat we zo snel mogelijk een bod een willen doen en dat we dat waarschijnlijk via een aankoopmakelaar willen doen. En we vragen of we deze week samen met een bouwtechnisch expert een tweede bezichtiging willen doen met oog op kopen.

Maar we zouden het erg jammer vinden als het huis in de tussentijd verkocht gaat worden, wat zouden jullie doen?
Nadeel van zulke huizen is dat het er optisch allemaal leuk uit ziet, maar wanneer je het zelf vanaf vanaf het begin zou aanpakken veel meer kan doen, dan de meerprijs die je voor zo woning betaald.
De keuken die er in geplaatst is zou zeer waarschijnlijk ook niet meer dan paar duizend euro hebben gekost. Dus kijk hier wel goed mee uit.

Ander voordeel wat je hebt is dat er veel mensen nu op vakantie zijn, dus minder kapers op de kust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

mathy_ schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 09:03:
[...]

Nadeel van zulke huizen is dat het er optisch allemaal leuk uit ziet, maar wanneer je het zelf vanaf vanaf het begin zou aanpakken veel meer kan doen, dan de meerprijs die je voor zo woning betaald.
De keuken die er in geplaatst is zou zeer waarschijnlijk ook niet meer dan paar duizend euro hebben gekost. Dus kijk hier wel goed mee uit.

Ander voordeel wat je hebt is dat er veel mensen nu op vakantie zijn, dus minder kapers op de kust.
Wat bedoel je met zelf doen? Je bedoeld de vloer, muren en keuken? Die zijn vernieuwd. Dat zag er allemaal goed uit, de keuken is basic, maar wel netjes. Da's goed genoeg voor ons :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
MrVegeta schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 09:02:
[...]

En het bepalen of huis die prijs waard is, hoe kunnen we dat het beste aanvliegen? Het "probleem" is dat de prijs van het huis een stuk lager is dan wat we voor ogen hadden, dat het ons niet zoveel uitmaakt of die voor 155.000 of 165.000 wordt verkocht. Ik vind het wel een goed idee om een bod te doen van 150.000 euro op voorbehoud van een bouwkundige keuring en dan zien wat zij er van zeggen.

Even praktisch, kan ik de makelaar gewoon bellen. En zeggen dat ik een bod doe van 150k op voorbehoud van een 2e bezichtiging met een bouwkundig keuring?
Je kan gewoon bieden met voorbehoud van een keuring (en niet vergeten een financieel voorbehoud ook) zie wat ze zeggen nooit geschoten is altijd mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathy_
MrVegeta schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 09:06:
[...]

Wat bedoel je met zelf doen? Je bedoeld de vloer, muren en keuken? Die zijn vernieuwd. Dat zag er allemaal goed uit, de keuken is basic, maar wel netjes. Da's goed genoeg voor ons :)
Dit huis is eerst een huur huis geweest en de opkopende partij heet er zeg 119 voor betaald, hun gooien er 10k tegen aan om het er weer toonbaar te maken, en vraagt er dan 30k meer voor.

Als je zelf een woning vind die gedateerd is maar wel in goede staat, dat je voor dat geld veel kan doen. Eigen keuken kiezen, badkamer naar wens maken, isolatie aanbrengen.

Ik zie het bij mij in de buurt (Amsterdam Rivierenbuurt) ook veel gebeuren. Woning wordt opgekocht, keuken, badkamer vernieuwen en wat verf er op, en het wordt door verkocht voor 100k meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

MrVegeta schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 09:06:
[...]

Dat ze enkel het minimale hebben gedaan om die huizen verkoopbaar te maken. De goedkoopst mogelijke keuken, goedkoopste laminaat en even snel de muren laten afwerken. Grote kans dat leidingen en verwarmingsbuizen bijvoorbeeld niet netjes zijn afgewerkt, de vaatwasser/oven/magnetron van de laagste kwaliteit is en ze ook niet naar isolatie en dergelijken hebben gekeken.

Echt het minimale om het huis er optisch goed uit te laten zien. Zodra ze het verkocht hebben zijn ze er vanaf en hebben ze een mooie winst gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:10

Sandyman538

SandstorM [148839]

MrVegeta schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 09:02:
[...]

Natuurlijk kan dat. Ik weet niet hoe lang het huis te koop staat, maar in Groningen is het redelijk overspannen qua woningmarkt. Huizen in deze prijscategorie zijn vaak snel weg. Kennis van mij is op zoek geweest in deze prijsklasse en die heeft uiteindelijk 8(!) x een bod gedaan op een woning met een paar duizend boven de vraagprijs en pas bij de laatste keer hebben zij het kunnen kopen.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

mathy_ schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 09:18:
[...]

Dit huis is eerst een huur huis geweest en de opkopende partij heet er zeg 119 voor betaald, hun gooien er 10k tegen aan om het er weer toonbaar te maken, en vraagt er dan 30k meer voor.

Als je zelf een woning vind die gedateerd is maar wel in goede staat, dat je voor dat geld veel kan doen. Eigen keuken kiezen, badkamer naar wens maken, isolatie aanbrengen.

Ik zie het bij mij in de buurt (Amsterdam Rivierenbuurt) ook veel gebeuren. Woning wordt opgekocht, keuken, badkamer vernieuwen en wat verf er op, en het wordt door verkocht voor 100k meer.
Op die manier. In Groningen is deze prijs al wel aan de lage kant en in een fatsoenlijke buurt. Ook zijn wij beide niet van het type klusser en verwachten wij niet om er langer dan 5 tot 8 jaar in te wonen. Als de andere optie is om een opknapper te kopen en daar tijd en geld in te steken dan denk ik dat ik liever nu dit huis koop aangezien we er snel in kunnen en de maandlasten erg laag zijn. Dan maar de huizenbubbel in stand houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Klinkt dat jullie iets gevonden hebben wat jullie prettig vinden met de prijs en wat ze bieden. Alleen je kan nog steggelen over de prijs. Bied iets en kijken wat er gebeurd. Ken de markt niet bij ons was hij nog een erg goede kopers markt dus echt snel hoef je hier niet te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathy_
MrVegeta schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 09:26:
[...]

Op die manier. In Groningen is deze prijs al wel aan de lage kant en in een fatsoenlijke buurt. Ook zijn wij beide niet van het type klusser en verwachten wij niet om er langer dan 5 tot 8 jaar in te wonen. Als de andere optie is om een opknapper te kopen en daar tijd en geld in te steken dan denk ik dat ik liever nu dit huis koop aangezien we er snel in kunnen en de maandlasten erg laag zijn. Dan maar de huizenbubbel in stand houden.
Als het is wat jullie willen, ben ik de laatste die jullie tegen houd.
Ik wil je alleen waarschuwen dat je goed verder kijkt dan wat je op het eerste oog ziet.
En je moet inderdaad ook de tijd en zin hebben om een huis zelf (of met hulp) te verbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

mathy_ schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 09:57:
[...]

Als het is wat jullie willen, ben ik de laatste die jullie tegen houd.
Ik wil je alleen waarschuwen dat je goed verder kijkt dan wat je op het eerste oog ziet.
En je moet inderdaad ook de tijd en zin hebben om een huis zelf (of met hulp) te verbouwen.
Daarom een bouwkundig expert! Bedankt allen, 12:00 bel ik ze om een bod te doen op voorbehoud van een keuring en financiering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Downloader_NL schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 08:26:
[...]

Als je een aankoopmakelaar hebt van 2000 euro dan mag die wel flink zij best doen. Mijn NVM aankoopmakelaar koste 795 euro. woningen gezocht, eerste bezichtiging afspraken gemaakt, mee met de tweede, onderhandeld, notaris geregeld, etc wat ik dan voor 2000 mag verwachten ?
Tja.. had ie ook courtage? Meestal heeft een aankoopmakelaar een basispremie en daarnaast nog courtage. Gemiddeld kom je dan rond de 2000 uit. Basis/starttarief ligt meestal rond de 800-1000 euro.

Al dan niet incl bouwkundige keuring. Wat de courtage wordt is afhankelijk van hoeveel hij van de vraagprijs heeft afgepraat.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
mathy_ schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 09:18:
[...]

Ik heb ze ook veel gezien. Huisjes die voor bedrag X zijn gekocht volgens kadaster. Voor 30k aan renovatie hebben gehad. En dan voor X+60k weer in de verkoop gaan.
Dan staat in dezelfde straat eenzelfde huis te koop in de niet opgeknapte staat. En dan is de vraagprijs X+30k.
Het is gewoon een verkopersmarkt in de randstad. En zelfs klushuizen zijn geen koopjes meer.

Je kan ze alleen nog vinden op executieveilingen denk ik. Maar daar kun je weer niet aankomen met voorbehouden.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
kmf schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 10:19:
[...]

Tja.. had ie ook courtage? Meestal heeft een aankoopmakelaar een basispremie en daarnaast nog courtage. Gemiddeld kom je dan rond de 2000 uit. Basis/starttarief ligt meestal rond de 800-1000 euro.

Al dan niet incl bouwkundige keuring. Wat de courtage wordt is afhankelijk van hoeveel hij van de vraagprijs heeft afgepraat.
Precies het ligt er helemaal aan wie je inhuurt er zijn goedkope en duurdere en sommige doen gewoon meer dan alleen aankopen. Onze was door haar ervaring met oude woningen vrij goed in het spotten van potentiële problemen bij bezichtigingen. Scheelde ons heel veel tijd met woningen die het toch niet gingen worden.

We hadden nog een andere makelaar toen we nog in omgeving hoorn keken die deed alleen de onderhandelingen en de tweede bezichtiging (en alleen de eerste keer gratis en daarna elke keer een extra fee bij de volgende tweede bezichtiging) was iets goedkoper maar goed alles naar zijn geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egeau
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:50
kmf schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 10:19:
[...]

Ligt volgens mij ook erg veel aan waar je een aankoopmakelaar nodig hebt. In Utrecht is €2500 fixed fee geen uitzondering. Aangezien 90% boven de vraagprijs verkocht wordt is courtage op basis wat hij er afpraat helaas geen optie meer. Zag in mijn zoektocht ook aankoopmakelaars met een vast percentage van de koopprijs 0.75% (gaat dan ook wel redelijk in de papieren lopen als je een leuke gezinswoning wil)

Het is niet echt leuk als woningzoekende in bepaalde markten ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Laatst online: 12-09 14:11

Kju

RocketKoen schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 10:42:
[...]

Ik heb ze ook veel gezien. Huisjes die voor bedrag X zijn gekocht volgens kadaster. Voor 30k aan renovatie hebben gehad. En dan voor X+60k weer in de verkoop gaan.
Dan staat in dezelfde straat eenzelfde huis te koop in de niet opgeknapte staat. En dan is de vraagprijs X+30k.
Het is gewoon een verkopersmarkt in de randstad. En zelfs klushuizen zijn geen koopjes meer.

Je kan ze alleen nog vinden op executieveilingen denk ik. Maar daar kun je weer niet aankomen met voorbehouden.
Nope, ook op executieveilingen zijn er geen koopjes meer. Zonde van m'n tijd, ik ga er niet meer naar toe. :/

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Vanochtend met de makelaar gebeld en een bod van 150.000 gedaan op voorbehoud van een technische keuring en financiën. Hij zei direct dat de verkopers niet akkoord zouden gaan met dat bedrag en dat er geen onderhandelingsruimte was. Of dat een goeie bluf is weet ik niet, maar ik had in ieder geval geen zin om op 2 tot 5.000 euro te onderhandelen en daardoor de ruimte geven voor een andere partij om te bieden. Dus toen on the spot direct de vraagprijs geboden, wat nog steeds ~20-60.000 euro lager ligt dan wat wij dachten te moeten gaan besteden.

Een paar uur later werd ik gebeld met goed nieuws, de verkopers zijn akkoord gegaan met het bod. Hij wilde ons de ruimte geven om met een expert het huis te bekijken op technische mankementen en wellicht een waardeschattig (hij was erg verzekerd dat het huis ruimschoots voldoet aan de prijs en technische eisen) en dat we wanneer we akkoord zijn met het rapport van de expert dan de aankoopakte ondertekenen.

We konden deze week nog rustig inlezen op waar we onze expert op uit kiezen en volgende week dinsdag kunnen we met onze financieel adviseur om de tafel om het hypotheek gebeuren aan de gang te krijgen en als alles goed gaat eind volgende week de akte tekenen. Wellicht konden we er per oktober al in.

Ik weet niet of het gebruikelijk is om een
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
link te plaatsen, en ik ben ook een beetje schuw om te het doen (Tweakers kennende) maar aan de andere kant een objectieve blik kan nooit veel kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@MrVegeta Ik had m al gevonden. Inderdaad wat ik bedoelde met oppervlakkig renoveren. Meest basale badkamer en keuken, leidingen niet weggewerkt en tuin niet aangepakt.

Verkoper heeft in ieder geval volledig z'n zin gekregen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

MrVegeta schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 21:01:

Ik weet niet of het gebruikelijk is om een funda link te plaatsen, en ik ben ook een beetje schuw om te het doen (Tweakers kennende) maar aan de andere kant een objectieve blik kan nooit veel kwaad.
Funda linkjes altijd welkom d:)b (maar misschien ff in mo-tags zetten ;) ). Maar niet om je enthousiasme de grond in te boren: ik denk dat die 160k gewoon een realistische prijs is. Voor het type woning is het relatief klein qua aan m2, en ik ken de buurt en beetje en een hogere prijs krijg je daar alleen voor meer m2. Verder wel een leuk woninkje met wat mogelijkheden :)

[ Voor 5% gewijzigd door naitsoezn op 01-08-2017 22:38 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Tsurany schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 21:11:
@MrVegeta
Helaas is daar de markt ook wel naar. Als wij het niet kopen, dan iemand anders wel, en wij hebben nu ook budget om direct de badkamer en tuin te renoveren. Hopelijk kunnen we ook de keuken een beetje opknappen. Ja, het zijn allemaal kosten die boven op de hypotheek komen, maar wellicht gaat daardoor de verkoopprijs later ook omhoog en dan hebben we wellicht 20k te veel betaald, maar liever nu teveel betalen aan een koophuis dan nog een jaar hier wonen voor 10.000 euro :p
naitsoezn schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 21:12:
[...]

Funda linkjes altijd welkom d:)b (maar misschien ff in mo-tags zetten ;) ). Maar niet om je enthousiasme de grond in te boren: ik denk dat die 160k gewoon een realistische prijs is. Voor het type woning is het relatief klein qua aan m2, en ik ken de buurt en beetje en een hogere prijs krijg je daar alleen voor meer m2. Verder wel een leuk woninkje met wat mogelijkheden :)
Goeie tip, even gefixed (wellicht kan jij je quote nog even fixen). Qua m2 is het inderdaad niet groot, maar het is ruim opgezet dus prima te doen met zijn tweeën, een hondje en later zelfs een koter. Het is een echt startershuisje. De prijs is (relatief) laag, misschien niet helemaal naar wat je krijgt qua afwerking, maar ja je eerste huis is nooit het droomhuis :)

Ik heb net even op Funda gekeken naar huizen met 100+m2 woonoppervlakte in de prijsklasse 150-175k aan de west/zuid kant maar dat zijn er niet veel. Daarvan is ook het grootste gedeelte in Vinkhuizen en daar wilden wij niet gaan wonen. Dus dat wij nu 90m2, ach :)

[ Voor 26% gewijzigd door MrVegeta op 01-08-2017 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-08 08:07

Jiffy

God, you're ugly!

Tsurany schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 21:11:
@MrVegeta
Bij het projectmatig uitponden van dit soort woningen in combinatie met de huidige markt is dat ook niet vreemd, natuurlijk. :)

Ik zie dat er een projectnotaris is. Dat is gebruikelijk in dit soort situaties, maar vraag dan in ieder geval om een kostenopgave. Voor de hypotheek ben je trouwens wél vrij om naar een andere notaris te gaan, dus als je die ergens anders goedkoper kunt krijgen dan bij de projectnotaris: doen.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Jiffy schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 23:09:
[...]

Bij het projectmatig uitponden van dit soort woningen in combinatie met de huidige markt is dat ook niet vreemd, natuurlijk. :)

Ik zie dat er een projectnotaris is. Dat is gebruikelijk in dit soort situaties, maar vraag dan in ieder geval om een kostenopgave. Voor de hypotheek ben je trouwens wél vrij om naar een andere notaris te gaan, dus als je die ergens anders goedkoper kunt krijgen dan bij de projectnotaris: doen.
We nemen morgen contact op met nog een aantal vragen zoals: wanneer is het dak voor het laatst vervangen, is het mogelijk de keuken uit te breiden, wat zijn de verkoop voorwaarden van hun, wat doet de opgegeven notaris, wat kunnen wij zelf regelen. We hebben al een goeie financieel adviseur gevonden waar wij graag de hypotheek gaan doen., Goeie tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

MrVegeta schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 21:01:
Ik weet niet of het gebruikelijk is om een
***members only***
link te plaatsen, en ik ben ook een beetje schuw om te het doen (Tweakers kennende) maar aan de andere kant een objectieve blik kan nooit veel kwaad.
Volgens mij kun je daar wel wat leuks van maken (volgens mijn zijn die verkopers kleurenschuw, je ziet alleen kleur bij die voordeur :p), zonder dat je heel veel hoeft uit te geven.

Maar is dat al een "luxe keuken"?? Er zit een fornuis in en een afzuigkap...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murrays
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:35
Wailing_Banshee schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 08:30:
[...]

Volgens mij kun je daar wel wat leuks van maken (volgens mijn zijn die verkopers kleurenschuw, je ziet alleen kleur bij die voordeur :p), zonder dat je heel veel hoeft uit te geven.

Zit er ook geen vaatwasser in toevallig aan de andere kant? Zelf zou ik kiezen voor een losse koelkast als die er niet in geplaatst is. Het is lastig om deze in te bouwen in een al geplaatste keuken. Het is een leuk startershuis.

Heb je nu 3 garages? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Laatst online: 31-08 19:32

Bezulba

Formerly known as Eendje

Nou het gaat officieel worden vanmiddag, dan ga ik het voorlopige koopcontract tekenen voor http://www.funda.nl/koop/...-49223964-groenhoven-754/

Vind het toch wel een beetje spannend :X

Helaas kwam de aankoopmakelaar er wel achter dat er op de etage onder mij een vergunning is verleend voor kamerverhuur.. nu zijn het 5 of 6 huizen per etage, dus met een beetje geluk zit het aan de "goede" kant maar dat maakt het allemaal toch net wat minder fantastisch...

Aan de andere kant, als ze overlast veroorzaken zal ik er gewoon over gaan zeiken.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Wailing_Banshee schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 08:30:
[...]

En vaatwasser. Luxe is inderdaad een beetje overdreven. Nieuwe keuken met vaatwasser zou een betere omschrijving zijn ;). Maar we gaan proberen de keuken uit te breiden :) We kunnen er vast iets leuks van maken, 2 huizen verder op stond ook een huis op de verkoop (met die lui hebben we gepraat) en die hadden het behoorlijk mooi ingericht allemaal. "Veel" uitgeven is natuurlijk relatief, maar op ons salaris en spaargeld kunnen we vrij snel wat doen.
Murrays schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 09:09:
[...]

Zit er ook geen vaatwasser in toevallig aan de andere kant? Zelf zou ik kiezen voor een losse koelkast als die er niet in geplaatst is. Het is lastig om deze in te bouwen in een al geplaatste keuken. Het is een leuk startershuis.

Heb je nu 3 garages? :)
Helaas 0 garages.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

MrVegeta schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 09:28:
[...]

En vaatwasser. Luxe is inderdaad een beetje overdreven. Nieuwe keuken met vaatwasser zou een betere omschrijving zijn ;). Maar we gaan proberen de keuken uit te breiden :) We kunnen er vast iets leuks van maken, 2 huizen verder op stond ook een huis op de verkoop (met die lui hebben we gepraat) en die hadden het behoorlijk mooi ingericht allemaal. "Veel" uitgeven is natuurlijk relatief, maar op ons salaris en spaargeld kunnen we vrij snel wat doen.
Ja, het ziet er uit als een blank canvas (letterlijk!) Er zijn gewoon twee dingen belangrijk: Is hij structureel goed (muren, dak, fundering), en is alleen de afwerking prut en hoe handig ben jezelf (en hoeveel zin heb je om er iets moois van te maken).

Ons eerste huis was net helemaal klaar na een flinke "renovatie" (alles opnieuw geverfd, behangen, etc, allemaal heel netjes gedaan) toen wij het kochten. Leuk huis, maar gaf nooit echt het geval van "ons" te zijn. Dat heb ik wel met ons huidige huis, dat is helemaal "wij" :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Wailing_Banshee schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 10:14:
[...]

Ja, het ziet er uit als een blank canvas (letterlijk!) Er zijn gewoon twee dingen belangrijk: Is hij structureel goed (muren, dak, fundering), en is alleen de afwerking prut en hoe handig ben jezelf (en hoeveel zin heb je om er iets moois van te maken).

Ons eerste huis was net helemaal klaar na een flinke "renovatie" (alles opnieuw geverfd, behangen, etc, allemaal heel netjes gedaan) toen wij het kochten. Leuk huis, maar gaf nooit echt het geval van "ons" te zijn. Dat heb ik wel met ons huidige huis, dat is helemaal "wij" :D
Zo staan wij er ook, iemand hierboven zei het ook al dat het ook leuk is om een huis zelf helemaal op te bouwen. Dus zelf de vloer, keuken, muren etc. te doen zodat het inderdaad helemaal "ons" is. Maar de huidige markt, hypotheek die we kunnen krijgen, spaargeld zijn allemaal factoren die ons daar in limiteren. Het punt is ook dat we nu graag willen verhuizen. Hoge huur, oude en klein huis met veel gebreken. Wat ik een beetje voor me zie is om dit huis te verbouwen zodat we er lekker kunnen wonen en dan na een jaar of 5 kijken waar we staan qua salaris en wensen en dan kan je lekker 6 - 12 maand op de markt kijken hoe het er voor staat zonder al te veel gehaast.

We gaan met een bouwkundig expert volgende week al die structurele dingen checken, maar ik verwacht niet dat er iets raar uit gaat komt. En we gaan het waarschijnlijk gewoon rustig aanpakken, we zijn beide niet handig en ik hou ook helemaal niet van klussen maar het hoeft ook niet allemaal af in de eerste maand. Rustig kijken in wat we bijvoorbeeld in de badkamer willen doen, zien of we dat kunnen uitbesteden etc.

Het voordeel is dat de prijs naar ons idee (en verwachtingen) erg laag ligt waardoor we vrij snel ruimte krijgen om te investeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Bezulba schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 09:17:
Nou het gaat officieel worden vanmiddag, dan ga ik het voorlopige koopcontract tekenen voor http://www.funda.nl/koop/...-49223964-groenhoven-754/

Vind het toch wel een beetje spannend :X

Helaas kwam de aankoopmakelaar er wel achter dat er op de etage onder mij een vergunning is verleend voor kamerverhuur.. nu zijn het 5 of 6 huizen per etage, dus met een beetje geluk zit het aan de "goede" kant maar dat maakt het allemaal toch net wat minder fantastisch...

Aan de andere kant, als ze overlast veroorzaken zal ik er gewoon over gaan zeiken.
Daar moet je echt zonder genade tegen optreden. Kamerverhuur, AirBNB en vergelijkbare initiatieven zijn een woekerende ziekte die het wonen in veel voorheen leuke stadswijken danig aantast. Er zijn zelfs advocatenkantoren die speciale 'anti-AirBNB-pakketten' aanbieden, waar voor een vast bedrag de statuten en reglementen van de VVE worden gecheckt, vergunningen e.d., en soms zelfs inclusief een kort geding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
MrVegeta schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 10:32:
[...]

Zo staan wij er ook, iemand hierboven zei het ook al dat het ook leuk is om een huis zelf helemaal op te bouwen. Dus zelf de vloer, keuken, muren etc. te doen zodat het inderdaad helemaal "ons" is. Maar de huidige markt, hypotheek die we kunnen krijgen, spaargeld zijn allemaal factoren die ons daar in limiteren. Het punt is ook dat we nu graag willen verhuizen. Hoge huur, oude en klein huis met veel gebreken. Wat ik een beetje voor me zie is om dit huis te verbouwen zodat we er lekker kunnen wonen en dan na een jaar of 5 kijken waar we staan qua salaris en wensen en dan kan je lekker 6 - 12 maand op de markt kijken hoe het er voor staat zonder al te veel gehaast.

We gaan met een bouwkundig expert volgende week al die structurele dingen checken, maar ik verwacht niet dat er iets raar uit gaat komt. En we gaan het waarschijnlijk gewoon rustig aanpakken, we zijn beide niet handig en ik hou ook helemaal niet van klussen maar het hoeft ook niet allemaal af in de eerste maand. Rustig kijken in wat we bijvoorbeeld in de badkamer willen doen, zien of we dat kunnen uitbesteden etc.

Het voordeel is dat de prijs naar ons idee (en verwachtingen) erg laag ligt waardoor we vrij snel ruimte krijgen om te investeren :)
Dat hadden we ook gedaan ons vorige huis was casco alleen de leidingen waren ongeveer aangelegd natuurlijk allemaal op de verkeerde plaats. Het was een werk maar wat een resultaat. maar goed alles naar ons hand kunnen zetten. Nu nieuwe woning geen enkel budget om te verbouwen/aanpaseen dat is wel wennen zeg. Gelukkig net een tweede hands keuken gekocht om er in te gooien het grootste probleem is dan opgelost. Maar het is zo wennen aan andermans keuzes. Maar goed sommige oude keuzes zijn we wel super blij mee onze klassieke plafonds zijn wel prachtig. Meer dan 100 jaar history in de woning got to love that.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

Nou ik kom net terug van een gesprek met de hypotheekadviseur en het is helemaal kut.

Ik heb spaargeld.Ik verdien genoeg. Het huis is niet te duur en ik wil niet verbouwen. Maar er zit erfpacht op welk is vastgezet tot 2026. 720 per jaar ofzo. Nu kan je dus geen hypotheek krijgen met nhg omdat de doorlooptijd van de hypotheek / 2 langer is dan die erfpacht periode.

Dat houd dus in dat ik 34k eigen geld moet gaan inleggen...

Terwijl je nu in amsterdam de erfpacht kan afkopen. Of vanaf 2026 voor (in mijn geval) €4200. Of gelijk volledig voor €10.000
Dat geld heb ik. Kan ik ook gebruiken daarvoor. Maar ik kan de erfpacht niet afkopen totdat het huis van mij is, en het huis kan niet van mij worden totdat ik een hypotheek heb, maar ik kan die hypotheek niet krijgen totdat ik de erfpacht afkoop....

De adviseur gaat kijken wat hij kan regelen, met een bouwdepot of iets in die regelening, maar het is wel gewoon goed kut, gaat vast weer super lang duren of gewoon helemaal niet door en dan ben ik zuur! :(

Waarom kan je niet gewoon met een hypotheekverstrekker afspreken "hier heb je die €10.000 euro voor de erfpacht alvast, hou het vast tot het huis van mij is en betaal daarna de gemeente af"

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dan moet er maatwerk geleverd gaan worden door de bank. De bank heeft een garantie nodig dat die erfpacht afgekocht gaat worden, daar is geen standaard optie voor dus moet dat op maat in de overeenkomst geplaatst worden. En een aantal banken hebben geen zin in specifiek maatwerk, dat is te duur en past niet binnen hun portfolio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Precies. Heeft de gemeente Amsterdam geen specifieke kopersregeling? In Rotterdam bestaat zoiets wel: dan kun je als aspirant-eigenaar alvast aangeven dat je de grond bij de woning die jij in de toekomst gaat kopen, ook wilt verwerven en dan kan het als één pakket geregeld worden. Wellicht geeft het jouw hypotheekverstrekker wat meer comfort als je van een officiële regeling gebruik maakt. Anders moet het inderdaad gewoon maatwerk worden.

(Dit onderstreept overigens de juistheid van mijn beslissing om de erfpacht van mijn eigen woning voor de resterende periode af te kopen, anders krijgen degenen waar ik in de toekomst mijn huis aan verkoop, straks te maken met precies hetzelfde probleem als waar jij nu tegenaan loopt...)

[ Voor 21% gewijzigd door nare man op 02-08-2017 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

nare man schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 11:38:
Precies. Heeft de gemeente Amsterdam geen specifieke kopersregeling? In Rotterdam bestaat zoiets wel: dan kun je als aspirant-eigenaar alvast aangeven dat je de grond bij de woning die jij in de toekomst gaat kopen, ook wilt verwerven en dan kan het als één pakket geregeld worden. Wellicht geeft het jouw hypotheekverstrekker wat meer comfort als je van een officiële regeling gebruik maakt. Anders moet het inderdaad gewoon maatwerk worden.

(Dit onderstreept overigens de juistheid van mijn beslissing om de erfpacht van mijn eigen woning voor de resterende periode af te kopen, anders krijgen degenen waar ik in de toekomst mijn huis aan verkoop, straks te maken met precies hetzelfde probleem als waar jij nu tegenaan loopt...)
Ik heb net gebeld met de gemeente, ik kan het niet afkopen voordat ik eigenaar ben :/

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Dan moet je het zoals Tsurany zegt via maatwerk bij je bank regelen.

Het gaat erom dat voor de bank gegarandeert is, dat de canonverplichting voor een voldoende lange periode wordt afgekocht, zodat jij de woning in eigendom verkrijgt.

Dat moet op zich geen probleem zijn. Het vergt alleen even wat logistiek, maar daar kan jouw hypotheekadviseur je zeker wel bij helpen.

[ Voor 4% gewijzigd door nare man op 02-08-2017 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy

Jiffy

God, you're ugly!

En als je nu de húidige eigenaar laat afkopen?

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Dat zou ook een optie kunnen zijn. Dat moet je dan wel goed dichttimmeren, zodat je niet de situatie krijgt dat de huidige eigenaar met geld van de koper de erfpacht afkoopt en dat vervolgens de koop niet doorgaat.

Sowieso zal er wel wat vertraging optreden denk ik. Ik weet niet hoe het in Amsterdam zit, maar in Rotterdam kun je in de praktijk rustig 6 tot 8 weken wachten op een voorstel van de gemeente voor de afkoopsom (gerekend vanaf het moment dat de eigenaar schriftelijk om afkoop heeft verzocht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

Jiffy schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 11:58:
En als je nu de húidige eigenaar laat afkopen?
eigenaar is overleden, dus de erfgenamen verkopen het. geen idee wat hier de mogelijkheden in zijn.

Overigens kan het afkopen pas per 1 oktober, daar zitten ze echt niet op te wachten.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy

Jiffy

God, you're ugly!

Dat maakt het idd wat minder praktisch/aantrekkelijk.

In het algemeen kan het natuurlijk wel, als is het, wat nare man zegt, een kwestie van goed dichttimmeren. Opnemen in de koopovereenkomst, bijvoorbeeld.

Anyway, het is een mogelijkheid waar je op terug zou kunnen vallen als banken écht moeilijk gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Bezulba schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 13:10:
Overigens kan het afkopen pas per 1 oktober, daar zitten ze echt niet op te wachten.
Aan de andere kant zullen meer mensen die met een hypotheek het huis willen kopen tegen dit probleem aan lopen. In zoverre is het dus ook gedeeltelijk hun probleem totdat ze iemand vinden die geen hypotheek nodig heeft.

Je zou verwachten dat hun verkoopmakelaar dit probleem ook al had gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Bezulba schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 13:10:
[...]
eigenaar is overleden, dus de erfgenamen verkopen het. geen idee wat hier de mogelijkheden in zijn.

Waarom kan het pas per 1 oktober? Staat dat zo in de erfpachtvoorwaarden?

Maar goed, als de resterende canonverplichting toch pas per 1 oktober kan worden afgekocht, dan heb je op zich nog wel genoeg tijd om de situatie goed met de bank te bespreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

nare man schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 15:47:
[...]

Waarom kan het pas per 1 oktober? Staat dat zo in de erfpachtvoorwaarden?

Maar goed, als de resterende canonverplichting toch pas per 1 oktober kan worden afgekocht, dan heb je op zich nog wel genoeg tijd om de situatie goed met de bank te bespreken.
de nieuwe regeling gaat pas per 1 oktober in. Vandaar.

Ik hoop inderdaad dat ik de mogelijkheid krijg om het te bespreken en dat het dus niet al per definitie is: "nee, te lastig, doen we niet"

maar mijn adviseur is er mee bezig.. en als het hem niet lukt zoek ik wel een ander.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Er is veel mogelijk als je maar kan overleggen bij ons is het net zo gegaan kon eerst het bedrag niet lenen omdat we op papier 40 euro te kort komen er maand (dit was nadat ze 25% van mijn ZZP inkomen hadden afgehaald 1000+ netto)
Maar ga in overleg leg je case uit kom met een voorstel en er is vaak een hoop te regelen bij een redelijke bank niet bij de hypotheek dozen schuivers. Misschien heb je wel een speciale hypotheek nodig kost misschien iets meer maar dat is het soms waard voor het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

MeZZiN schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 17:33:
Er is veel mogelijk als je maar kan overleggen bij ons is het net zo gegaan kon eerst het bedrag niet lenen omdat we op papier 40 euro te kort komen er maand (dit was nadat ze 25% van mijn ZZP inkomen hadden afgehaald 1000+ netto)
Maar ga in overleg leg je case uit kom met een voorstel en er is vaak een hoop te regelen bij een redelijke bank niet bij de hypotheek dozen schuivers. Misschien heb je wel een speciale hypotheek nodig kost misschien iets meer maar dat is het soms waard voor het huis.
Ja zoals ik zei, als mijn huidige adviseur niets extras wil doen dan zoek ik wel een ander. ik ga iig niet bij de pakkeneer zitten, maar het is wel gewoon goed kut :)

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
als je nog een adviseur zoek die aardig specialistisch is kan je anders https://www.viisi.nl/ proberen misschien kunnen ze je helpen die hebben veel ervaring met lastige hypotheken ik gok dat ze al eens eerder met dit bijltje gehakt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stickyfish
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-09 16:33

stickyfish

Don't fuck with Limbo's

Ik heb ook een vraag over een adviseur. Toen wij 12 jaar geleden ons eerst huis kochten hebben we zaken gedaan met een financieel adviseur. Daar waren we tot voor kort erg tevreden over, dus toen we ons huis gingen verkopen ook daar weer naar toe gegaan om advies in te winnen. In eerste instantie verliep dat prima. We verkochten ons huis maar hadden nog geen nieuw huis. En toen begonnen de problemen. Ze zouden er voor zorgen dat de afhandeling van onze hypotheek goed zou verlopen en dat de restschuld die we hebben zolang in een lening gestopt zou worden totdat we een ander huis hadden gekocht. Het koste echter heel veel moeite om dit allemaal geregeld te krijgen. Meerdere malen zelfde informatie opsturen, zelfde gegevens aanleveren enz, enz. Maar goed. Uiteindelijk alles goed gekomen.

Nu hebben we een huis gekocht en zijn we laatst daar geweest voor een gesprek. Dat ging op zich oke.
Nu had ik deze week een aantal vragen op de mail en daar beantwoorden ze er maar een van. Dan vraag ik hun om een andere berekening te maken en komen ze weer met gegevens die niet kloppen of ze vergeten gewoon bedragen.

Nu heb ik het op dit moment dus een beetje gehad met deze adviseur. Maar mijn vraag is kan ik nu nog naar een andere adviseur overstappen? Ik twijfel omdat ze op zich al het e.e.a. geregeld hebben voor het opheffen van onze oude hypotheek en het regelen van de lening voor de restschuld. En ook omdat we er dus al 2x geweest zijn. Voor die werkzaamheden heb ik nog niet betaald.

Ik hoor graag jullie mening.

"Computers aren’t the thing. They’re the thing that gets us to the thing" - Joe MacMillan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:03
Even een crosspost van het WTF topic :)

1 augustus de sleutel van onze nieuwe huis gekregen. Het is een heel oud huis dus het is vrij lastig om vanaf 1 centraal punt netwerkkabels naar andere delen van het huis te krijgen.

Nu hebben ze gisteren mijn glasverbinding aangesloten en ben ik eens gaan kijken waar ik mijn AP het handigst op kan hangen. Toen kwam ik dus een kabel tegen die bij de NT de muur in gaat en die bij de garage weer uit het plafond komt. Hoera dacht ik, want in plaats van in de kelder, kan ik daar wel een centrale plek maken.

Totdat we de netwerkkabel eens gingen volgen. Op de zolder van de garage gaat hij via 6 verschillende steunbalken door de dakpannen naar buiten, door de dakgoot, langs de regenpijp naar beneden en dan via de voorgevel dus naar binnen. Oh noo! Het mooie is dus ook dat de de kabel bevestigd is aan de regenpijp, met knopen in de netwerk kabel. FAN-TAS-TISH.

Die kabel ligt ook gewoon open en bloot, dus toen ik eenmaal mijn AP had aangesloten was de snelheid over die kabel ook maar iets van 15 Mbit.

Ik zit nog steeds wel een beetje in de knel met hoe ik overal ethernet ga krijgen (misschien de boel alsnog ingraven buitenom (PVC, waterdicht, etc) en dan alsnog via de kelder, maar dan is naar boven nog steeds een probleem eerlijk gezegd.

Die vorige bewoners waren 'echte' klussers, alles zit zo ontzettend houtje-touwtje aan elkaar. Waterleidingen die 12 keer gesplitst worden en dan op sommige punten alleen een kraantje op de leiding (die dus de leiding afsluit) en het einde van de leiding in zijn geheel niet afgedopt, etc.

Gelukkig zijn de herstelwerkzaamheden al begonnen en gaan we dit allemaal oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

@sorted.bits klinkt een beetje zoals de stroomleidingen bij ons huis zaten. Ik geloof dat 3/4e van het huis op 1 stop zat, een tweede stop bevatte de overige 1/4e, en de derde stop de oven. Gelukkig was het een huis wat helemaal gestript moest worden (en een deel een nieuwe vloer), dus nieuwe leidingen leggen was heel makkelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Ik vind het opvallend dat de benodigde tijden zo ver verschillen van mijn verwachting.

Ik had voor de onderhandelingen een tijdspanne van 2 weken verwacht. Bleek 3 werkdagen te zijn.
Voor het voorlopig koopcontract had ik verwacht dat deze binnen een dag of 2 geregeld zal moeten zijn. Mijn aankoopmakelaar en de verkoopmakelaar zijn nu al een week aan het pingpongen...

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egeau
kmf schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 10:02:

Voor het voorlopig koopcontract had ik verwacht dat deze binnen een dag of 2 geregeld zal moeten zijn. Mijn aankoopmakelaar en de verkoopmakelaar zijn nu al een week aan het pingpongen...
Waarover dan? Als er niets speciaals in staat zou het zo geregeld moeten zijn lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
kmf schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 10:02:
Ik vind het opvallend dat de benodigde tijden zo ver verschillen van mijn verwachting.

Ik had voor de onderhandelingen een tijdspanne van 2 weken verwacht. Bleek 3 werkdagen te zijn.
Onderhandel snelheid is erg persoonlijk.
Ik deed bijvoorbeeld nooit binnen een dag een nieuw bod. Als tactiek, omdat er verder geen andere geïnteresseerden waren.
Maar als er meerdere kapers zijn moet je sneller toeslaan.

Koopcontract kan even duren ja.
- Eerst alle officiële gegevens van de koper en verkoper verzamelen.
- Koopcontract opstellen.
- Concept koopcontract laten lezen door alle partijen.
- Foutjes eruit halen (bij mij stond het voorbehoud financiering bijvoorbeeld op 2 weken ipv 6)
- Weer laten lezen door beide partijen.
- Als alles dan akkoord is, afspraak maken voor de verkoper om te tekenen.
- Met het getekende koopcontract naar de koper.

Dat kan in 1 middagje als je beide in het kantoortje bij de makelaar zit.
Maar het kan ook 2 weken duren als elke stap een paar dagen duurt (bijvoorbeeld omdat het tekenen via de post gaat).

Je kan die tijd wel mooi gebruiken om alvast je hypotheekaanvraag te starten.
Ik had bijvoorbeeld al mijn inkomensgegevens en het taxatierapport al bij de bank liggen, voordat de handtekening onder het contract stond. 8)7

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Egeau schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 10:28:
[...]

Waarover dan? Als er niets speciaals in staat zou het zo geregeld moeten zijn lijkt me?
vanwege dit dus RocketKoen in "Ervaring met huis kopen - Deel 8"
RocketKoen schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 10:40:
[...]

Je kan die tijd wel mooi gebruiken om alvast je hypotheekaanvraag te starten.
Ik had bijvoorbeeld al mijn inkomensgegevens en het taxatierapport al bij de bank liggen, voordat de handtekening onder het contract stond. 8)7
Ik ben de tijd nu aan het gebruiken om de documenten voor de hypotheekaanvraag te regelen (werkgever net op vakantie 8)7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egeau
kmf schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 10:42:
[...]

vanwege dit dus RocketKoen in "Ervaring met huis kopen - Deel 8"

[...]

Ik ben de tijd nu aan het gebruiken om de documenten voor de hypotheekaanvraag te regelen (werkgever net op vakantie 8)7 )
Goed plan! Bij mij ging daar juist de meeste tijd inzitten (buiten onze schuld om). Alles was in orde, zelfs de bankgarantie was al bij de notaris, maar de werkgeversverklaring van mijn vriendin is tot 4 keer toe niet goedgekeurd.

1: Werkgeversverklaring afgegeven incl stempels etc, 3 dagen voor het aflopen van haar officiële proeftijd - accepteren ze niet.
2: Datum correct maar geen stempel bij de intentieverklaring
3: Stempel goed maar weer geen datum
4: Alles in orde, alleen ontbrak de naam van de ondertekenaar.

Al met al zelfs zo lang geduurd dat we een weekje uitstel moesten aanvragen :O

p.s. Wat het extra langzaam maakte is dat alles via de post moet. Bij mij werk vroeg ik hem aan in een HR portal en binnen 10 min had ik de werkgeversverklaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Ik ben op dit moment het meeste tijd kwijt aan de inventarisatieformulier van onze hypotheekadviseur... Hier staan meer vragen in dan mijn belastingaangifte....

Boekwerk van 20 pagina's...

[ Voor 8% gewijzigd door kmf op 03-08-2017 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3V3RT
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-08 22:30
Ok, kleine sanity-check: ik heb hier een concept koopakte voor me liggen met daarin een clausule "o.v.v. bouwtechnische keuring". Nu zegt de hypotheker dat die clausule beter niet in de koopakte kan staan, want de bank zal dan om het inspectie rapport vragen, en mocht de bouwtechnische inspectie dan uitwijzen dat er *direct* onderhoud gepleegd moet worden, dat het hiermee gemoeide bedrag zal moeten mee-gefinancierd worden? (omdat het "onderpand" van de bank effectief minder waard is?).

Tegelijkertijd is het ook een risico voor ons als we niet o.v.v. bouwtechnische keuring in de koopakte hebben staan.

Ik begrijp het niet helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

3V3RT schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 11:22:
Ok, kleine sanity-check: ik heb hier een concept koopakte voor me liggen met daarin een clausule "o.v.v. bouwtechnische keuring". Nu zegt de hypotheker dat die clausule beter niet in de koopakte kan staan, want de bank zal dan om het inspectie rapport vragen, en mocht de bouwtechnische inspectie dan uitwijzen dat er *direct* onderhoud gepleegd moet worden, dat het hiermee gemoeide bedrag zal moeten mee-gefinancierd worden? (omdat het "onderpand" van de bank effectief minder waard is?).

Tegelijkertijd is het ook een risico voor ons als we niet o.v.v. bouwtechnische keuring in de koopakte hebben staan.

Ik begrijp het niet helemaal.
De bank zal sowieso om een taxatie vragen. Die zal dan wellicht het rapport meenemen. Maar als het "maar" 5000 euro aan directe kosten is, dan zal het geen invloed moeten hebben op de financiering.
Als het meer dan 5000 is, dan kan je of onderhandelen of ontbinden. En dan heb je nog steeds geen last van de financiering.

Als je de clausule niet opneemt, kan de koop wel versneld worden, maar is het risico jou waard? Als het een appartement was van na 2000 met een actieve VVE, dan is het nog te overzien. Anders altijd doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Hij heeft wel gelijk het heeft ons heel veel problemen opgeleverd omdat onze bouwkundige expert overal issues zagen alles was gemiddeld en ouderdom ingezet. Even in context de woning was in goede onderhoudsstaat maar was meer dan 100 jaar oud dus ook niet zo heel vreemd dat de ouderdom ingezet is. Maar goed de bank ging wel extreem moeilijk doen waardoor we een eigen bouwdepot moesten maken van eigen geld omdat de woning onbewoonbaar zou zijn volgens de hypotheek verstrekker. We moest meer 'opknappen' zoals de schoorsteen etc alleen deze was pas geleden nog gefixed alleen niet heel goed zichtbaar aan de buitenkant. We waren heel blij met rapport alleen het is nuttig voor ons niet voor de bank. We hebben het rapport laten aanpassen in wat nu moet en wat ooit moet en opeens was het een beter beeld. De garage is slecht maar als hij instort is het vroeg genoeg om het te fixen bijvoorbeeld. En dat duurt nog wel even 10 jaar maar goed was opgevoerd als gelijk te fixen. etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

RomeoJ schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 09:15:
[...]

Als jij de inkomsten van die onderneming buiten beschouwing laat voor de aanvraag van een hypotheek, moet daar geen vertraging in komen lijkt mij.

Zelf heb ik ook een éénmanszaak waar ik ook kleine vergoedingen voor ontvang, naast mijn fulltime loondienst. Bij het aanvragen van de hypotheek heb ik de inkomsten van deze onderneming ook buiten beschouwing gelaten.
sugarlee89 schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 00:21:
Wanneer heb je die hypotheek aangevraagd? Nu willen ze alles weten, ieder inkomen, ook van je eenmanszaak. Als je het niet aanlevert komen ze zelf wel met de vraag.
Van de week de definitieve hypotheekofferte ondertekend, en kan nu met zekerheid melden dat er NIET gevraagd werd naar cijfers/inkomsten van mijn éénmanszaak.

Hypotheekverstrekker is ING in mijn geval.

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
RomeoJ schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 11:40:
[...]

[...]

Van de week de definitieve hypotheekofferte ondertekend, en kan nu met zekerheid melden dat er NIET gevraagd werd naar cijfers/inkomsten van mijn éénmanszaak.

Hypotheekverstrekker is ING in mijn geval.
Hier vroegen ze zelfs om een verklaring van een storting van €300 op mijn betaalrekening (ASR).
Stonden er inkomsten van jouw eenmanszaak op de afschriften die je hebt ingediend?

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

RocketKoen schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 11:58:
[...]

Hier vroegen ze zelfs om een verklaring van een storting van €300 op mijn betaalrekening (ASR).
Stonden er inkomsten van jouw eenmanszaak op de afschriften die je hebt ingediend?
Nee, ik heb de inkomsten uit de éénmanszaak in zijn totaliteit niet meegenomen met deze aanvraag.

Mijn quote die ik deed, ging ook over ditzelfde geval, namelijk dat de verstrekker financiele informatie verlangde over de éénmanszaak terwijl deze geheel buiten beschouwing bleef bij de aanvraag.

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groggy
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
RocketKoen schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 11:58:
[...]

Ik heb mijn eenmanszaak volledig buiten beschouwing gelaten. De aanvraag volledig laten lopen op basis van het inkomen uit loondienst van mij en van mijn vriendin. Wij hebben ook geen bankafschriften gedeeld.
Binnen 3 dagen hadden wij de offerte van de ING ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
groggy schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 12:05:
[...]

Ik heb mijn eenmanszaak volledig buiten beschouwing gelaten. De aanvraag volledig laten lopen op basis van het inkomen uit loondienst van mij en van mijn vriendin. Wij hebben ook geen bankafschriften gedeeld.
Binnen 3 dagen hadden wij de offerte van de ING ontvangen.
RomeoJ schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 12:05:
[...]
Nee, ik heb de inkomsten uit de éénmanszaak in zijn totaliteit niet meegenomen met deze aanvraag.

Mijn quote die ik deed, ging ook over ditzelfde geval, namelijk dat de verstrekker financiele informatie verlangde over de éénmanszaak terwijl deze geheel buiten beschouwing bleef bij de aanvraag.
Wat ze niet weten, kunnen ze inderdaad ook niet vragen :P
Dus als je het inkomen niet meeneemt bij de aanvraag en er is ook geen inkomen uit die zaak zichtbaar op de afschriften, dan weet de verstrekker niet eens dat jij die zaak hebt. Ze gaan echt niet controleren of je bij de kvk staat ingeschreven ofzo.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RHE123
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-09 10:25

RHE123

Edubits

RocketKoen schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 12:09:
[...]

[...]

Wat ze niet weten, kunnen ze inderdaad ook niet vragen :P
Dus als je het inkomen niet meeneemt bij de aanvraag en er is ook geen inkomen uit die zaak zichtbaar op de afschriften, dan weet de verstrekker niet eens dat jij die zaak hebt. Ze gaan echt niet controleren of je bij de kvk staat ingeschreven ofzo.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Canon 1D X + 16-35 f/2.8L + 24-70 f/2.8L + 70-200 f/2.8L IS + 135 f/2.0L + 430EX II | iMac | MacBook Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Ach als het niet meer is dan een uitgelopen hobby is het nooit een probleem zeker omdat ze bij de jaarlijkse belasting aangifte kunnen zien wat je extra inkomsten zijn. Maar goed als je het makkelijker red met je huidige salaris dan hoef je je niet heel veel zorgen te maken. Of wat je kan doen is je eenmans zaakje even opheffen en weer starten als je de hypotheek heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

MeZZiN schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 13:51:
Ach als het niet meer is dan een uitgelopen hobby is het nooit een probleem zeker omdat ze bij de jaarlijkse belasting aangifte kunnen zien wat je extra inkomsten zijn. Maar goed als je het makkelijker red met je huidige salaris dan hoef je je niet heel veel zorgen te maken. Of wat je kan doen is je eenmans zaakje even opheffen en weer starten als je de hypotheek heb.
dat had ik bijna ook gedaan. Maar volgens mijn belastingaangifte van 2016 ben ik geen ondernemer meer voor de belasting, wel voor btw. Dus ach, laat maar gaan. Kijken of het invloed heeft.

(ik zal wel even tegen de hypotheekadviseur vertellen om ASR te mijden. Ik hou niet van bureaucratisch gedoe. Heb daar sowieso niet al te veel goede ervaringen mee vanwege pensioen van vorige werkgever. Trage shit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Goed idee wij hadden een hypotheek bij ASR (was ooit fortis) wat een gedoe met de afwikkeling we gingen verkopen maar niet gelijk kopen wat het allemaal heeeeeel lastig maakte. plus ons beleging fonds was aan het ping pongen dus het peil moment was 4000 euro lager dan dat het vorige peil moment dus kwamen we wat meer te kort want ze schieten maar 90% voor want de verkoop van het fonds gebeurd 2 weken na overdracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-09 23:11
stickyfish schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 21:13:
[...]
Nu heb ik het op dit moment dus een beetje gehad met deze adviseur. Maar mijn vraag is kan ik nu nog naar een andere adviseur overstappen? Ik twijfel omdat ze op zich al het e.e.a. geregeld hebben voor het opheffen van onze oude hypotheek en het regelen van de lening voor de restschuld. En ook omdat we er dus al 2x geweest zijn. Voor die werkzaamheden heb ik nog niet betaald.

Ik hoor graag jullie mening.
Overstappen kan altijd, maar het is hierbij de vraag of je een opdrachtbevestiging van je huidige adviseur getekend hebt voor de werkzaamheden die hij al verricht heeft. Zo ja, dan kun je er niet onderuit en zul je hem moeten betalen voor de verrichte werkzaamheden. Zo niet, dan ben je niet verplicht om iets te betalen.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emma1986
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 03-09 09:26
Ook hier beginnen we aan de zoektocht naar een huis :-) We komen uit België dus nog wat aan het uitzoeken hoe dit in Nederland in zijn werk gaat... Ik heb begrepen dat je een bod kan doen onder voorbehoud van een bouwtechnische keuring. Hoe formuleer je dit dan precies, gaat het dan om een max bedrag aan kosten op korte termijn obv de keuring? En teken je dan direct de koopakte met deze voorwaarde erin, of laat je de keuring uitvoeren eens het bod aanvaard is maar voordat je de akte tekent?

[ Voor 33% gewijzigd door Emma1986 op 03-08-2017 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

Emma1986 schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 19:38:
Ook hier beginnen we aan de zoektocht naar een huis :-) We komen uit België dus nog wat aan het uitzoeken hoe dit in Nederland in zijn werk gaat... Ik heb begrepen dat je een bod kan doen onder voorbehoud van een bouwtechnische keuring. Hoe formuleer je dit dan precies, gaat het dan om een max bedrag aan kosten op korte termijn obv de keuring? En teken je dan direct de koopakte met deze voorwaarde erin, of laat je de keuring uitvoeren eens het bod aanvaard is maar voordat je de akte tekent?

Tweede punt van twijfel is of we een aankoopmakelaar zouden nemen. Heb het idee dat ik mits de nodige tijdsinvestering veel zelf kan uitzoeken (prijzen vergelijken, kadastergegevens opvragen,...), anderzijds kennen we de streek niet goed dus is het risico op een miskoop groter. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

We zijn trouwens op zoek rond Groningen (stad), iemand ervaring met hoe snel je hier moet zijn (online lees ik dat het een eerder 'oververhitte' markt is)?

Input heel welkom :-)
Je formuleert het normaal in je eigen bewoording bij het doen van een bod, maar mocht je naar de meer 'juridische' tekst zoeken, dan stond het volgende in ons koopcontract omtrent een bouwkundige keuring:

"Koper heeft tot <datum> het recht deze overeenkomst te ontbinden indien uit de door koper uit te laten voeren bouwkundige keuring ernstige bouwkundige gebreken blijken welke een bedrag ter grootte van € 5.000,-- te boven gaat."

Een bouwkundige keuring kan je in de formele bedenktijd van 3 dagen (na tekenen koopcontract) uitvoeren waarbij je het recht hebt te ontbinden zonder opgaaf van reden.

Je kunt er ook voor kiezen om deze keuring op te laten nemen in het koopcontract, het nadeel is wel dat er in een verkopersmarkt gekozen wordt voor een bod met de gunstigste voorwaarden. Als jij dus degene bent met een bouwkundige keuring, terwijl er een soortgelijk bod is zonder deze keuring, dan kan de verkoper er voor kiezen om in te gaan op het laatste bod.

Wij hebben zelf voor het laatste gekozen, te meer omdat we geen concurrentie hadden omdat we in een segment zitten die nog niet zo ontzettend overspannen is.

[ Voor 18% gewijzigd door RomeoJ op 03-08-2017 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emma1986
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 03-09 09:26
Bedankt voor de info :-) Gaat die 5000 euro dan om zaken die onmiddellijk hersteld moeten worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

Ja, dit gaat in bijna alle gevallen over zaken die onmiddelijk hersteld moeten worden.

Pagina: 1 ... 53 ... 366 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7