Smobbo schreef op zondag 23 juli 2017 @ 18:45:
[...]
Helemaal mee eens, maar in de situatie nu is dat geen reden om niet gelijk actie te ondernemen. Als er een andere bieder is die geen ontbindende voorwaarden heeft dan houdt het op. Als je niet biedt houdt het ook op.
Klopt. Maar daarom dus ook de 3 redenen die ik aan haalde om niet meteen nu een bod uit te brengen, waar of je de hypotheek zou krijgen of niet, er maar 1 van was.
Je hebt weinig aan een "onder voorbehoud van financiering" als je eens goed je lasten narekent en op dat moment bedenkt dat het van de bank wel mag, maar je je niet prettig voelt onder de maandelijkse lasten.
Het lijkt mij zinvol daar tevoren goed over na te denken.
De discussie over percentages tov max hypotheek vind ik een beetje onzin. Kijk naar wat je maandlasten worden en of je dit goed kun dragen. Daarnaast zijn er veel factoren die bepalen hoeveel risico dat dan met zich mee brengt (baanzekerheid bijvoorbeeld), te veel om te generaliseren naar een percentage van je max hypotheek...
Je maandlasten worden 1:1 bepaald door de hoogte van je hypotheek. Daarom is die hypotheeksom en dus het bedrag dat je maximaal wil lenen relevant.
Natuurlijk zal daarin iedereen een andere keuze maken, maar baanzekerheid heb je nooit en met een eigen huis heb je ook nog allerlei andere bijkomende kosten. Je wilt (flink) kunnen sparen. Onderhoud, verbouwingen, onvoorziene kosten. Allemaal dingen waarvoor het handig is niet maximaal te zitten.
Als ik kijk wat wij per maand over zouden houden als we maximaal zouden gaan, houden we minder geld over dan we prettig vinden om een buffer op te bouwen en te sparen voor toekomstige verbouwingen.
Maar, wij zijn daarin denk ik redelijk conservatief en hebben dit huis gekocht met het idee de rest van ons leven hier te blijven wonen.
Dus hebben we allerlei dingen meegerekend zoals een jaarlijks stijgende hypotheeklast (ongeveer 10 EUR per maand per jaar, ruwe 300 EUR per maand over de totale looptijd), mogelijk minder werken tegen het einde van de looptijd (als de pensioenleeftijd niet verhoogd, mag ik over 28 jaar bijna met pensioen), mogelijk veranderende (lagere) inkomsten, risico op geheel of gedeeltelijke salariswegval (ook de ICT en het ambtenarenwezen zijn geen 100% zekere bedrijfstakken), onderhoud, verbouwingen, etc, etc, etc.
Ik kan me voorstellen dat iemand die een huis koopt om er 5-10 jaar in te wonen en niet van plan is te verbouwen, andere keuzes maakt dan wij.

(Aan de andere kant, ik denk dat het ook verstandig is er rekening mee te houden of er al dan niet kinderen of huisdieren komen.)
Wij wonen hier nu bijna 3 jaar (in andere topics zei ik 2 maar ik vergis me een jaar) en hebben letterlijk jaren nagedacht over hoe wij het wilden doen voordat we uberhaupt op huizenjacht gingen. (Het moment dat we op huizenjacht gingen kon ook niet eerder. We hadden eerst nog wat schulden af te lossen en spaargeld op te bouwen.)
Ná Scaoll. - Don’t Panic.