Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 51 ... 366 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HendrikN
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:41
groggy schreef op maandag 10 juli 2017 @ 22:05:
Heeft iemand ervaring met een familiebanklening? Ik wil annuitair aflossen om zo recht te hebben op renteaftrek. Mogen mijn ouders en ik ook afspreken om jaarlijks aan het einde van het jaar te betalen voor het gehele jaar ipv maandelijks?
http://www.fiscalert.nl/stappenplan%20familiebank.pdf :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Egeau
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:44
Egeau schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 12:49:
Na lang in de read-only dit topic gevolgd te hebben toch maar eens besloten om wat te posten.

Na relatief kort zoeken (2maandjes, 10 bezichtigingen, en 1 serieus bod) is ons bod geaccepteerd. Leuke jaren 30 woning (+- 100m2 met tuin en dakterras) in Utrecht! Goede hulp gehad met onze aankoopmakelaar, helaas kom je zonder niet veel in deze gekke markt. Zeker gezien de wensen die we hadden (geen klus huis, buurt rondom het centrum) moet ik zeggen dat het toch wel meeviel aangezien ik vreselijke verhalen hebt gehoord. Misschien hebben we ook gewoon erg veel gelukt gehad, wie weet

Bouwkundigrapport was in orde en de taxateur zat €2000 onder ons bod, dus dat gaat gelukkig ook geen probleem opleveren met de hypotheek. Nu maar afwachten hoe snel de hypotheekverstrekker is met het accepteren van de aanvraag :)
Gister het verlossende telefoontje gehad van de hypotheekverstrekker dat de hypotheek rond is.
Toch nog wel even in spanning gezeten door een werkgeversverklaring die 3 keer verkeerd was (stempel, datum, handtekening) waardoor we onze financieringstermijn niet hebben gehaald. Gelukkig uitstel gekregen van de verkopers.

Nu helaas wachten tot half november maar dat mag de pret niet drukken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kegeltje26
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-02 18:55
Egeau schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 11:45:
[...]

Gister het verlossende telefoontje gehad van de hypotheekverstrekker dat de hypotheek rond is.
Toch nog wel even in spanning gezeten door een werkgeversverklaring die 3 keer verkeerd was (stempel, datum, handtekening) waardoor we onze financieringstermijn niet hebben gehaald. Gelukkig uitstel gekregen van de verkopers.

Nu helaas wachten tot half november maar dat mag de pret niet drukken :)
Gefeliciteerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:09

Sport_Life

Solvitur ambulando

icecreamfarmer schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 19:26:
Ik zit met een vraag over het maximaal te lenen bedrag.
Bij welke sites kan ik dat doen waarbij ik zelf het rentepercentage kan invullen?
IK heb nu bereken het gebruikt maar daar zie ik iets raars:
vul ik als jaarsalaris 50k in met een rente van 2,45 dan kan ik 225k lenen.
Vul ik daarentegen een rente van 2,55 in dan kan ik ruim 237k lenen.

Dit lijkt mij niet te kloppen, hoe kan ik dat controleren? bij de meeste sites kun je niet zelf het rente percentage invullen.

Overigens heb ik een huis op het oog met een vraagprijs van 350k. Had een bevriende taxateur een bod laten doen van 295k daar werd niet enthousiast op gereageerd en vandaag heb ik een officieel tegenbod gehad van 320k. Ik wilde echter niet hoger gaan dan 310k en de bevriende taxateur vindt 320k nog te hoog.
Het was echter een take it or leave it bod. Dus vraag mij af wat nu te doen ik zelf vond het niet erg onredelijk ook al is het verschil nog 10k. IK kan 310k bieden en zeggen dat hoger voor mij financieel lastig wordt.
Dat zou niet helemaal onwaar zijn omdat ik bij 320 nog maar iets van 10k over hou voor inrichting.
Ik kan natuurlijk niet in jouw portemonnee kijken, maar je praat hier wel over forse leenbedragen, in verhouding tot je inkomen. Ik zou eerst voor jezelf nagaan wat je maandelijkse kwijt wilt zijn, de rente is wel laag, maar vergeet niet af te lossen. Kleine tip ;).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-09 13:39

icecreamfarmer

en het is

Sport_Life schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 08:43:
[...]
Ik kan natuurlijk niet in jouw portemonnee kijken, maar je praat hier wel over forse leenbedragen, in verhouding tot je inkomen. Ik zou eerst voor jezelf nagaan wat je maandelijkse kwijt wilt zijn, de rente is wel laag, maar vergeet niet af te lossen. Kleine tip ;).
Dankje maar de verhouding is 4,2 niet bepaald absurd.
Maandbedrag inclusief aflossing is bijna net zoveel als sociale huur waarvoor ik niet in aanmerking kom.

Overigens leen ik graag in het begin wat meer zodat ik een buffer heb. Zo'n huis kopen kost altijd meer dan je denkt. Desnoods los ik dat aan het eind van het jaar af als het niet nodig blijkt te zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door icecreamfarmer op 12-07-2017 10:10 ]

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egeau
icecreamfarmer schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 19:26:
Ik zit met een vraag over het maximaal te lenen bedrag.
Bij welke sites kan ik dat doen waarbij ik zelf het rentepercentage kan invullen?
Ik heb zelf een account aangemaakt bij https://www.eyeopen.nl/

Daar heb je een aantal rekentools om dit in te vullen, tevens ook een zeer uitgebreide als je een account aanmaakt (is gratis). Hier heb ik al mijn info vandaag gehaald om vervolgens mijn Hypotheek rechtstreeks bij de aanbieder af te sluiten (niet voor de kosten maar er moest snel geschakeld worden) Kosten, max leenbedrag kwamen overigens precies overeen met de berekeningen van de hypotheekverstrekker. Overigens was dit ook zo bij de rekentool van Independer.

Hopelijk heb je er wat aan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:07
Kan je met die calculator ook doorrekenen wat het effect is van het inbrengen van eigen geld en hier mee spelen?

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaakmeGek
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15-09 12:13

MaakmeGek

XBL: XtrordinarY

Dr. Strangelove schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 11:48:
Kan je met die calculator ook doorrekenen wat het effect is van het inbrengen van eigen geld en hier mee spelen?
Ja dat is mogelijk. Je kan gewoon opgeven hoeveel eigen geld je wil meenemen om te zien wat het doet voor je hypotheek. Dit kan je uiteraard telkens weer opnieuw aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-09 10:31
Ik gebruik meestal de tool van ABN AMRO. Ook erg uitgebreid en accuraat.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
Kwam net dit tegen:
Veel te drukke woningbezichtigingen, snel een bod afdwingen en een latere bieding toch vóór laten gaan: in steeds meer regio's is er sprake van een echte verkopersmarkt waar verkopers en hun makelaars de dienst uitmaken.
http://www.nu.nl/wonen/44...verhitte-woningmarkt.html

Zet je wel weer aan het nadenken. Ben blij dat ik nu al een tijdje gekocht heb. Maar zeker in de randstad is dit toch wel heel erg dat je niet te tijd heb om goed onderzoek te doen. Je maar moet kopen wat je kan krijgen. Voor woekerprijzen bijna.

gelukkig niet bij ons in de buurt maar goed de markt trekt aan dus het gaat vast wel weer goed loper wel goed voor de economie maar voor de kopers minder.

[ Voor 17% gewijzigd door MeZZiN op 13-07-2017 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathy_
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:12
MeZZiN schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 13:22:
Kwam net dit tegen:
Veel te drukke woningbezichtigingen, snel een bod afdwingen en een latere bieding toch vóór laten gaan: in steeds meer regio's is er sprake van een echte verkopersmarkt waar verkopers en hun makelaars de dienst uitmaken.
http://www.nu.nl/wonen/44...verhitte-woningmarkt.html

Zet je wel weer aan het nadenken. Ben blij dat ik nu al een tijdje gekocht heb. Maar zeker in de randstad is dit toch wel heel erg dat je niet te tijd heb om goed onderzoek te doen. Je maar moet kopen wat je kan krijgen. Voor woekerprijzen bijna.

gelukkig niet bij ons in de buurt maar goed de markt trekt aan dus het gaat vast wel weer goed loper wel goed voor de economie maar voor de kopers minder.
Wij zijn door gezinsuitbreiding ook op zoek naar een ander huis.

Vandaag weer bij een huis gekeken en het zelfde praatje dat er al biedingen liggen blablabla.
Ik leg het naast me neer en ga rustig het huis bekijken, mij er uit schoppen kunnen ze doen maar dan hebben ze zeker geen bod van mij dus zullen ze niet snel doen.

Ook hier was het druk maar doe net of die mensen er niet zijn en doe m'n eigen ding.

Ik snap het ook wel dat er meerdere bezichtigingen te gelijk worden gedaan. Met 30 kijkers heb je geen tijd meer over om in je eigen huis te leven als je alles apart zou plannen.

Voordeel wat wij hebben dat ons huidige appartement prima is, maar alleen een tuin mist die ik toch echt wel wil hebben voor m'n kleine als hij kan lopen. Hij is nu 7 weken dus heb nog wel even de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Even een vraag: ik heb een inspectie vanavond en dacht de checklist van een vriend te gebruiken.
Nu heb ik er een van vereniging eigen huis maar dit is meer voor een eerste bezichtiging. Heeft een van jullie een checklist welke gebruikt kan worden als eerste bouwkundige keuring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Daar heb je toch een bouwkundige voor ingeschakeld? Die heeft daar een checklist voor.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Tsurany schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 10:44:
Daar heb je toch een bouwkundige voor ingeschakeld? Die heeft daar een checklist voor.
Die komt later nog wel nu wil ik graag eerst zelf goed controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 07:33
icecreamfarmer schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 11:01:
[...]

Die komt later nog wel nu wil ik graag eerst zelf goed controleren.
Denk dat je daar vrij laat mee bent, deze inspectie is een vrij korte run door het huis om te controleren of alles er nog staat en opgeleverd is zoals afgesproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

sorted.bits schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 11:04:
[...]

Denk dat je daar vrij laat mee bent, deze inspectie is een vrij korte run door het huis om te controleren of alles er nog staat en opgeleverd is zoals afgesproken.
Ik moet het koopcontract nog tekenen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dus wat wil je nou precies doen? Een bouwkundige keuring laat je op een later moment uitvoeren dus het lijkt me dat je nu voor een tweede bezichtiging gaat. Wil je dan gewoon de algemene staat van het huis controleren? Dat is een kwestie van er ruimte voor ruimte doorheen lopen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Tsurany schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 11:09:
Dus wat wil je nou precies doen? Een bouwkundige keuring laat je op een later moment uitvoeren dus het lijkt me dat je nu voor een tweede bezichtiging gaat. Wil je dan gewoon de algemene staat van het huis controleren? Dat is een kwestie van er ruimte voor ruimte doorheen lopen.
Dit idd maar dan wel graag aan de hand van een checklist zodat ik zaken niet vergeet.
We zijn een koopprijs al overeen gekomen.

Overigens nog even met excel bezig geweest en voor mij staat vast dat een 20 jaars rente momenteel veel goedkoper is. Zelfs met een lage 10 jaars rente waarbij je het netto verschil extra aflost kun je maar een beperkte rente stijging opvangen.

Hypotheek verschil

Zie vooral samenvatting. (Is op basis van jaren dus lichte afwijking wanneer je op basis van maanden rekent.) Ik zie niet echt grote voordelen van 10 jaars rente nog grote verschillen.
Resterende BW na 10 jaar
H1: 181.396
H2: 185.841
HV: 178.193

Het verschil is leuk maar dekt maar minimaal een eventuele rente verhoging af. Zeker als je ziet hoeveel de rente bewogen is de afgelopen 10 jaar.

[ Voor 46% gewijzigd door icecreamfarmer op 14-07-2017 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy
  • Laatst online: 10-08 08:07

Jiffy

God, you're ugly!

Voor een tweede bezichtiging is geen separate checklist. Kwestie van opletten terwijl je door elke ruimte huppelt. Heb je niet voldoende vertrouwen in jezelf op dat gebied -> bouwkundige keuring. Sim-pel.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Jiffy schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 11:21:
Voor een tweede bezichtiging is geen separate checklist. Kwestie van opletten terwijl je door elke ruimte huppelt. Heb je niet voldoende vertrouwen in jezelf op dat gebied -> bouwkundige keuring. Sim-pel.
Genoeg vertrouwen maar dan kun je nog dingen vergeten.
Niettemin een paar handige gevonden

http://www.bakkerbusiness...hecklist_bezichtiging.pdf
https://perfectkeur.nl/Do...ouwtechnische-keuring.pdf
https://www.yumpu.com/nl/...-hypotheek-garantie-nhg/2
http://www.sandrageerling...t_bezichtiging_woning.pdf

[ Voor 5% gewijzigd door icecreamfarmer op 14-07-2017 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
icecreamfarmer schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 11:06:
[...]

Ik moet het koopcontract nog tekenen.
Ah wacht, je hebt een bouwkundige keuring? Of een bezichtiging? Een inspectie is pas veel later in het proces gok ik. (althans, ik had begrepen dat dit de termen waren).

Een checklist van internet halen is inderdaad een idee, maar je moet altijd goed opletten, want als het een bijzonder huis is, zijn er vast dingen die niet op de lijst staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

sorted.bits schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 11:53:
[...]

Ah wacht, je hebt een bouwkundige keuring? Of een bezichtiging? Een inspectie is pas veel later in het proces gok ik. (althans, ik had begrepen dat dit de termen waren).

Een checklist van internet halen is inderdaad een idee, maar je moet altijd goed opletten, want als het een bijzonder huis is, zijn er vast dingen die niet op de lijst staan.
Ja sorry voor de onduidelijkheid. Het is een bezichtiging nadat mijn bod is geaccepteerd.
Huis uit 1970 maar wel voorzien van een nieuwe CV ketel (2 maanden oude atag), aluminium kozijnen overal en een nieuwe elektrakast. Zag geen scheuren in de muur of lek dubbel glas toen en houtrot was ook niet gezien/mogelijk.

Het zal nu voornamelijk gaan over het dak en plaatsen waar je bij een eerste bezichtiging niet komt plus bestudering bouwtekeningen. Maar ook testen aardlek, rolluiken en dergelijke bijvoorbeeld. Nu kan ik nog weglopen zonder consequentie of enige kosten dus doe ik dat liever goed.

[ Voor 7% gewijzigd door icecreamfarmer op 14-07-2017 12:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:03
icecreamfarmer schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 12:02:
[...]

Ja sorry voor de onduidelijkheid. Het is een bezichtiging nadat mijn bod is geaccepteerd.
Huis uit 1970 maar wel voorzien van een nieuwe CV ketel (2 maanden oude atag), aluminium kozijnen overal en een nieuwe elektrakast. Zag geen scheuren in de muur of lek dubbel glas toen en houtrot was ook niet gezien/mogelijk.

Het zal nu voornamelijk gaan over het dak en plaatsen waar je bij een eerste bezichtiging niet komt plus bestudering bouwtekeningen. Maar ook testen aardlek, rolluiken en dergelijke bijvoorbeeld. Nu kan ik nog weglopen zonder consequentie of enige kosten dus doe ik dat liever goed.
Je hebt al een koopcontract getekend of niet?

Je moet in het koopcontract een voorbehoud laten plaatsen van een bouwtechnische inspectie met een max aan bijvoorbeeld € 5.000,- aan direct achterstallig onderhoud

Dat moet je niet geheel zelf willen doen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

President schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 12:07:
[...]

Je hebt al een koopcontract getekend of niet?

Je moet in het koopcontract een voorbehoud laten plaatsen van een bouwtechnische inspectie met een max aan bijvoorbeeld € 5.000,- aan direct achterstallig onderhoud

Dat moet je niet geheel zelf willen doen :X
Nee tuurlijk niet, koopcontract zal maandag of zo ondertekend worden.

Andere vraag overigens: voor de berekening van de KK hanteren de hypotheekverstrekkers daar tabellen voor of gaan ze uit van de daadwerkelijke kosten? Want ik zie dat ze daar nogal veel aan advies en notariskosten inschatten. Iets wat veel goedkoper kan. Dat maakt weer uit hoeveel van mijn beleggingen ik moet verkopen om mijn liquide middelen aan te tonen.

[ Voor 27% gewijzigd door icecreamfarmer op 14-07-2017 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
icecreamfarmer schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 12:09:
[...]

Nee tuurlijk niet, koopcontract zal maandag of zo ondertekend worden.

Andere vraag overigens: voor de berekening van de KK hanteren de hypotheekverstrekkers daar tabellen voor of gaan ze uit van de daadwerkelijke kosten? Want ik zie dat ze daar nogal veel aan advies en notariskosten inschatten. Iets wat veel goedkoper kan. Dat maakt weer uit hoeveel van mijn beleggingen ik moet verkopen om mijn liquide middelen aan te tonen.
Als jij kan aangeven wat de daadwerkelijke kosten zijn, dan rekenen ze daar waarschijnlijk mee? Maar dit veranderd natuurlijk de maximale hypotheek niet. Zo hoefden ze bij ons geen rekening te houden met de kosten voor een waarborgsom/bankgarantie (toch weer €500,- die we bespaarden).

Al dit soort bedragen zetten op de prijs van een huis natuurlijk geen zoden aan de dijk.

PS: Wachten duurt lang. Nu we gisteren de overdracht van ons oude huis hebben gehad, moeten we nog 17 dagen wachten voor we de sleutel van ons nieuwe huis krijgen :(.

Afgelopen woensdag heeft de verhuizer alles in de garage gezet, super georganiseerd, echt fantastisch werk. Uiteindelijk de hele inboedel verhuist, door een klein bedrijfje in Zwolle, voor nog geen €900,-.

[ Voor 16% gewijzigd door sorted.bits op 15-07-2017 08:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the12be
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-09 12:27
Even een sanity check, Wij hebben een huis gekocht (nieuwbouw), en tijdens de aanloopfase hebben wij hier een bedrag betaald, wat in mindering zou komen van de "totale aanneemsom".

Nu is alles rond, en leeft bij ons de beleving dat we dus de aanneemsom - aanbetaal bedrag betalen. De verkoper is het hier niet mee eens en zegt dat dit bedrag al verrekend is in de aanneemsom. Dit staat echter nergens expliciet vermeld.

Het bedrag is op zich wel te overzien, maar we geven dit natuurlijk liever aan andere dingen uit. Is onze beleving raar, of word het tijd om maar eens met de rechtsbijstand te bellen? Om de relatie goed te houden wil ik hier alleen werk van maken als we inderdaad een punt hebben. (of bvb 50/50 voorstellen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy

Jiffy

God, you're ugly!

Welk bedrag heb je aan wie betaald? Het staat er nu vrij onduidelijk.

Heb je een waarborgsom aan de notaris betaald? Heb je een waarborgsom aan iemand anders betaald? Heb je een ánder bedrag aan wie dan ook betaald?

Een betaald bedrag dient uiteraard verrekend te worden en dat zal wsl ook zijn gedaan, maar dan moet eerst duidelijk zijn wat er precies is gebeurd en welk bedrag je aan wie hebt betaald.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the12be
Jiffy schreef op maandag 17 juli 2017 @ 11:46:
Welk bedrag heb je aan wie betaald? Het staat er nu vrij onduidelijk.

Heb je een waarborgsom aan de notaris betaald? Heb je een waarborgsom aan iemand anders betaald? Heb je een ánder bedrag aan wie dan ook betaald?

Een betaald bedrag dient uiteraard verrekend te worden en dat zal wsl ook zijn gedaan, maar dan moet eerst duidelijk zijn wat er precies is gebeurd en welk bedrag je aan wie hebt betaald.
Het is een beetje een bijzondere situatie. De koop is via een bemiddeling persoon gedaan, welke het 1 en ander geregeld heeft. De grond is direct van de gemeente gekocht, en we hebben ook direct een afspraak met een aannemer voor de bouw van het huis.

We hebben in het begin van het traject aan deze bemiddelaar een bedrag betaald, waarbij toen ook de afspraak gemaakt is dat dit bedrag met de totale aanneemsom in mindering gebracht zou worden. Het verhaal hierbij was dat dit een stukje kosten/risico dekking wat mocht de koop niet doorgaan.

--edit, het gaat om 3000 euro. Niet een schokkend bedrag als je het grote plaatje bekijkt, maar toch te veel om direct maar af te schrijven.

[ Voor 6% gewijzigd door the12be op 17-07-2017 12:08 . Reden: bedrag toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
the12be schreef op maandag 17 juli 2017 @ 11:53:
We hebben in het begin van het traject aan deze bemiddelaar een bedrag betaald, waarbij toen ook de afspraak gemaakt is dat dit bedrag met de totale aanneemsom in mindering gebracht zou worden. Het verhaal hierbij was dat dit een stukje kosten/risico dekking wat mocht de koop niet doorgaan.
Was het een mondelinge afspraak of staat dat ergens op papier?

Met nieuwbouw heb je meestal ook een overzicht met de bedragen die je moet betalen als bepaalde zaken zijn gedaan. Bijvoorbeeld: fundering klaar is bedrag x, eerste verdieping bedrag y, wind en waterdicht bedrag z etc. Bij elkaar is dat dan het totale bedrag dat is afgesproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the12be
We hebben een reserveringsovereenkomst (door beide partijen ondertekend) waar dus het bedrag, en de tekst "komt in mindering op de totale aanneemsom".

Verder hebben we een "overeenkomst van aanneming" waar de kosten huis, grond en betaal termijnen genoemd worden. Hier staat niks in over die 3000 euro.

We hadden dit blijkbaar expliciet moeten vermelden/noteren ergens, maar dit is dus niet gebeurt vandaar de onduidelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACRNM
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11-12-2024
And so the story continues....

4 weken terug zijn wij naar een Open Huis van een appartement gegaan wat ons wel aanstaat.
Vraagprijs/bieden vanaf: 225k. Wij hebben dan ook een bod van 225k zonder voorbehoud gedaan met in het achterhoofd houdende dat we tot 230k zouden willen gaan (dat is wat wij het max. waard vinden). Er is ons toen gevraagd een uiterst bod te doen, we hebben 228,5k geboden.
Uiteindelijk is de verkoper met een andere bieder in zee gegaan, echter een paar dagen later kregen wij de vraag of we nog geïnteresseerd waren, de koop ging niet door.
We hebben toen opnieuw een bod van 225k uitgebracht (hoopten dat de verkoper zou happen om z.s.m. te verkopen). maar hoorden daar dagenlang niets op terug ondanks een paar beloften met deadlines waarop we iets zouden horen.

Nu is er opeens weer een nieuw Open Huis gepland, dus gebeld met de makelaar en het komt er gewoon op neer dat verkoper wil kijken hoeveel er nog uit te halen valt. Verkoper wil richting de 240k en het vorige bod wat geklapt is zou 236k bedragen (in hoeverre deze bedragen daadwerkelijk waar zijn...). Makelaar wilde ons de kans geven om zelf met de verkoper om tafel te gaan maar dan moest er wel zekerheid zijn dat we bereid waren om boven de 230k te gaan. Die is er eigenlijk niet, maar ik wil wel gewoon praten dus gezegd dat die er is (immers 230k en 1 euro is ook erboven...). Maar nu is de vraag, hoe dit verder aan te pakken?!

- Toch iets gaan bieden boven wat we zelf het app. waard vinden?
- Blijven vasthouden aan 230k?
- Gewoon stoppen?

Een reële waarde is moeilijk te bepalen, ons gevoel zegt dat 225k netjes is en 230k de max. Een Calcasa rapport geeft een prijsgebied van 195k tot 236k aan en al die bereken websites zijn te willekeurig om echt wat goed te zeggen erover.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Gewoon stoppen met het verspillen van iedereen z'n tijd. Makelaar geeft aan dat de verkoper meer wilt vangen dan 230k terwijl jij niet meer dan 230k wilt betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Tsurany schreef op maandag 17 juli 2017 @ 13:11:
Gewoon stoppen met het verspillen van iedereen z'n tijd. Makelaar geeft aan dat de verkoper meer wilt vangen dan 230k terwijl jij niet meer dan 230k wilt betalen.
Verkoper denkt meer te krijgen van 230K. Heeft eerder een verkoper gehad die boven de 230K afhaakte. Waarde, waard is effectief allemaal sentiment.

@ACRNM: Als je 230K overweegt kan je een eindbod doen met beperkte geldigheid en verder zelfde voorwaarden?
Wel écht weglopen als dat niets wordt anders blijf je zijn best alternative to a negotiated agreement

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
the12be schreef op maandag 17 juli 2017 @ 12:28:
We hadden dit blijkbaar expliciet moeten vermelden/noteren ergens, maar dit is dus niet gebeurt vandaar de onduidelijkheid.
Daar lijkt het inderdaad op. Maar het klinkt eerlijk gezegd alsof zij er makkelijk mee weg komen door te melden dat die 3k al van het eindbedrag van je overeenkomst van aanneming is afgehaald. Want er staat niet dat dit is gebeurd, maar natuurlijk ook niet dat het niet is gebeurd als je begrijpt wat ik bedoel.

Maar ik zou in ieder geval met de eerste overeenkomst in mijn hand even vermelden dat jullie 3k minder gaan betalen vanwege het in mindering brengen wat wordt genoemd.

Heb je deze twee overeenkomsten wel met dezelfde partij ondertekend?

@ACRNM Ik denk dat @Tsurany al de juiste weg heeft aangegeven. Als je niet meer wil betalen waarom wil je dan nog een keer gaan praten? Zo te zien heeft die verkoper ook helemaal geen trek in jullie anders was er niet een nieuwe verkoopronde opgestart. Ik schat de kans dat er wel voor 230001 aan jullie verkocht gaat worden op ongeveer 0,00001 :+

[ Voor 18% gewijzigd door JeroenE op 17-07-2017 14:04 . Reden: reactie ACRNM ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

ANdrode schreef op maandag 17 juli 2017 @ 13:58:
[...]

Verkoper denkt meer te krijgen van 230K. Heeft eerder een verkoper gehad die boven de 230K afhaakte. Waarde, waard is effectief allemaal sentiment.

@ACRNM: Als je 230K overweegt kan je een eindbod doen met beperkte geldigheid en verder zelfde voorwaarden?
Wel écht weglopen als dat niets wordt anders blijf je zijn best alternative to a negotiated agreement
De makelaar geeft expliciet aan dat het bod hoger moet zijn dan 230k, waarom daar dan over liegen? Dan verdoe je toch iedereen z'n tijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Tsurany schreef op maandag 17 juli 2017 @ 14:03:
[...]
De makelaar geeft expliciet aan dat het bod hoger moet zijn dan 230k, waarom daar dan over liegen? Dan verdoe je toch iedereen z'n tijd?
Ik zie geen verdoen van tijd?

Ik geef aan dat je niet moet gaan onderhandelen als er geen ruimte is om te reageren op een tegenbod ("230", "230+X", "230 was mijn max"). Een eindbod is nog steeds een valide aanbod voor de verkoper.

Als je verkoper zijn "uniek appartement" wil verkopen "vanaf 230K" dan zou ik hem veel succes wensen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jiffy

Jiffy

God, you're ugly!

the12be schreef op maandag 17 juli 2017 @ 12:28:
We hebben een reserveringsovereenkomst (door beide partijen ondertekend) waar dus het bedrag, en de tekst "komt in mindering op de totale aanneemsom".

Verder hebben we een "overeenkomst van aanneming" waar de kosten huis, grond en betaal termijnen genoemd worden. Hier staat niks in over die 3000 euro.

Klinkt enorm vaag, eerlijk gezegd.

Je hebt dus 3 mille betaald aan iemand zonder dat er iets op papier is gezet? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACRNM
@Tsurany en @ANdrode , thanks voor de input!
Ik wilde toch in gesprek gaan om te kijken of we elkaar tegemoet konden komen. Want om het nou op 2500,- stuk te laten lopen....ook al was dat boven het bedrag wat wij er voor over hadden en blijf je zo je grenzen verleggen wilde ik het wel proberen. Maar zojuist bericht ontvangen van de makelaar dat ze graag rond de 238k uit wilden komen. Dus ook direct vriendelijk bedankt voor de tijd en ze succes gewenst met de verdere verkoop. We gaan met zo'n verschil niet bij elkaar in de buurt komen en dan is het echt tijd verdoen inderdaad.

Wel benieuwd of verkoper hier nog op terug gaat komen. Voornamelijk omdat ik mij inmiddels het volgende scenario voorstel: Eerste open huis heeft 236k opgeleverd, wij waren (naar zegge van makelaar) een goede 2de partij met 228,5k + (gebrek aan) voorbehoud. Overige bieders zullen dus ook rond de 230k hebben gezeten. Huis staat nu 4 weken te koop, als het 2de open huis ook alleen maar biedingen rond de 230k gaat opleveren zal er toch een lampje moeten gaan branden dat alles boven de 235k hem niet gaat worden. Natuurlijk hoeft er maar 1 persoon te zijn nu die dat wel biedt maar met een huis wat in de huidige markt al een maand te koop staat zullen er toch ook veel mensen wat lager gaan bieden want: ''er zal wel iets niet kloppen'', '' huis staat a wat langer te koop'' etc. Gevoel doet in zo'n geval ook wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Tenzij ze gewoon aangeven dat de financiering niet rond kwam bij de vorige koper. Waarom zou iemand dan aannemen dat "er wel iets niet zou kloppen", juist als het huis al een keer onder voorbehoud is verkocht?

Ik zou er niet te veel op rekenen, als het een courant huis is heb je goede kans dat hij gewoon verkocht wordt voor die prijs. Maak je niet te druk met allerlei "wat als" scenario's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Zal me niets verbazen als de taxatie waarde lager light dan die 236 dan blijf het een probleem. dan kan alleen de financiering rond komen als iemand zelf een hoop geld inlegt.

Maar vaag verhaal zou weg lopen als ze willen kunnen ze het originele bod krijgen en geen cent meer en misschien zelfs minder dus meer rond de 225 omdat je gekeken heb en dat wat je nu kan bieden. Stom gedoe met makelaars.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

MeZZiN schreef op maandag 17 juli 2017 @ 15:50:
Zal me niets verbazen als de taxatie waarde lager light dan die 236 dan blijf het een probleem. dan kan alleen de financiering rond komen als iemand zelf een hoop geld inlegt.
Wat is een hoop geld? Tienduizend euro is geen hoop geld in mijn ogen...
Maar vaag verhaal zou weg lopen als ze willen kunnen ze het originele bod krijgen en geen cent meer en misschien zelfs minder dus meer rond de 225 omdat je gekeken heb en dat wat je nu kan bieden. Stom gedoe met makelaars.
Zou niet zo emotioneel reageren enkel omdat iemand gewoon het maximale voor zijn woning wilt krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Nee maar wel als iemand je tijd verdoet. Het is niet emotioneel het gaat om gedrag van een verkopende partij die probeert op de rand van de regeltjes te lopen. Dus zou ik niet in mee gaan mijn originele bod of iets lager. Zodat je dan uit kan komen op je originele bod.We hebben bij ons ook hard moeten onderhandelen ging nergens over (verkopende partij) raar gedoe en uiteindelijk er uit te komen. De makelaar snapte er niet veel van. Maar ze wilde snel weg maar wel alles op hun moment. Wat voor ons inhield dat we extra kosten moesten maken. Uiteindelijk opgelost door de prijs nog lager te bieden en bereid te zijn om weg te lopen en dan ook echt doen. Opeens waren de problemen opgelost en gingen ze akkoord. Helaas moet je soms stevig onderhandelen om iets te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 08:02
Tsurany schreef op maandag 17 juli 2017 @ 15:52:
[...]

Wat is een hoop geld? Tienduizend euro is geen hoop geld in mijn ogen...

[...]

Zou niet zo emotioneel reageren enkel omdat iemand gewoon het maximale voor zijn woning wilt krijgen.
Op en appartement van 236k moet je al zo'n 10k aan eigen geld meenemen voor de k.k. (en verhuizing).
Als de taxatie dan uitkomt op 220k bijvoorbeeld, dan heb je ineens 26k eigen geld nodig.

Als je je vorige huis met overwaarde verkoopt is dat meestal geen probleem. Maar voor starters betekent het vaak dat de hypotheek niet gaat lukken. En in heel veel regio's mag je ook nog blij zijn als je je vorige huis zonder restschuld kan verkopen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

RocketKoen schreef op maandag 17 juli 2017 @ 16:18:
[...]

Op en appartement van 236k moet je al zo'n 10k aan eigen geld meenemen voor de k.k. (en verhuizing).
Als de taxatie dan uitkomt op 220k bijvoorbeeld, dan heb je ineens 26k eigen geld nodig.

Als je je vorige huis met overwaarde verkoopt is dat meestal geen probleem. Maar voor starters betekent het vaak dat de hypotheek niet gaat lukken. En in heel veel regio's mag je ook nog blij zijn als je je vorige huis zonder restschuld kan verkopen.
Pak je wel weer de uitersten. Maximale kosten koper en het maximale verschil tussen verkoopprijs en taxatiewaarde. Pak je ~8k kosten koper en ~5k verschil zit je opeens maar op de helft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Laatst online: 13-09 08:02
Tsurany schreef op maandag 17 juli 2017 @ 18:15:
[...]

Pak je wel weer de uitersten. Maximale kosten koper en het maximale verschil tussen verkoopprijs en taxatiewaarde. Pak je ~8k kosten koper en ~5k verschil zit je opeens maar op de helft.
Zelfs een paar duizend kan al teveel zijn.
Een vriend van mij zit bijvoorbeeld aan een hele lage maximale hypotheek (vanwege studieschuld). En hij heeft precies genoeg gespaard om de k.k. te betalen bij een hypotheek van 101%.
Als die taxatie lager uit was gekomen dan zijn bod, had hij een probleem gehad.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

RocketKoen schreef op maandag 17 juli 2017 @ 19:48:
[...]

Zelfs een paar duizend kan al teveel zijn.
Een vriend van mij zit bijvoorbeeld aan een hele lage maximale hypotheek (vanwege studieschuld). En hij heeft precies genoeg gespaard om de k.k. te betalen bij een hypotheek van 101%.
Als die taxatie lager uit was gekomen dan zijn bod, had hij een probleem gehad.
Dat zal best, echter hebben we het in mijn ogen dan niet over een hoop geld. Dat was dis mijn punt, wat voor sommigen een hoop geld is hoeft voor anderen geen probleem te zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ACRNM
MeZZiN schreef op maandag 17 juli 2017 @ 16:01:
Nee maar wel als iemand je tijd verdoet. Het is niet emotioneel het gaat om gedrag van een verkopende partij die probeert op de rand van de regeltjes te lopen. Dus zou ik niet in mee gaan mijn originele bod of iets lager. Zodat je dan uit kan komen op je originele bod.We hebben bij ons ook hard moeten onderhandelen ging nergens over (verkopende partij) raar gedoe en uiteindelijk er uit te komen. De makelaar snapte er niet veel van. Maar ze wilde snel weg maar wel alles op hun moment. Wat voor ons inhield dat we extra kosten moesten maken. Uiteindelijk opgelost door de prijs nog lager te bieden en bereid te zijn om weg te lopen en dan ook echt doen. Opeens waren de problemen opgelost en gingen ze akkoord. Helaas moet je soms stevig onderhandelen om iets te krijgen.
En dat lijkt hier ook een beetje aan de hand....want 3x raden wie er 2 uur later weer aan de telefoon hing. De makelaar met de vraag of ik toch niet nog even wilde bellen om te kijken wat er uit kon komen.
Gezegd dat ik dat best even wilde doen (zat toch in de auto). Even kort een praatje gehad met verkoper en die kwam met het verhaal dat er nu 2 biedingen lagen (beide onder de 235k) en hij dan graag voor half 6 vandaag een uiterst bod ontving. Overigens was hij ook eerlijk in het feit dat ze er gewoon het maximale uit willen halen en wij het minimale uiteraard. Wederom een strakke deadline dus en waarschijnlijk om nog wat druk te zetten.

Even laten wachten en om kwart over 5 terug gebeld met de boodschap: 230k, onder voorbehoud geen euro meer en take it or leave it. Binnen een minuut had ik het bod medegedeeld en weer opgehangen, verkoper klonk enigszins verbaasd en wist niet helemaal hoe te reageren toen ik dit zo resoluut bracht. Direct daarna de makelaar gebeld en hetzelfde medegedeeld. Die gaf aan het een net bod te vinden en dat we de verkoper: "waarschijnlijk nu wel wat in verwarring hadden gebracht". Die hadden vast verwacht er nog wel wat meer uit te kunnen slepen i.p.v. dat wij onze poot stijf hielden op 230k (de makelaar wist inmiddels ook al wel dat we rond dat prijsgebied als max. zaten te denken namelijk). Nu is het up to them, dit was het, meer zal het niet worden en zo niet dan pech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Tsurany schreef op maandag 17 juli 2017 @ 20:23:
[...]

Dat zal best, echter hebben we het in mijn ogen dan niet over een hoop geld. Dat was dis mijn punt, wat voor sommigen een hoop geld is hoeft voor anderen geen probleem te zijn.
Helemaal waar. Maar om ons als voorbeeld te nemen. Wij hadden nog een iets grotere hypotheek maar omdat alles precies maar dan ook precies moet gaan passen met het geld kon bij ons er geen 4000 meer vanaf. Onze hypotheek verstrekker wilde niet meer lenen dan aanschaf woning + kk. Er moest nog voor 8000 worden verbouwd/fixed. en oh de hypotheek verstrekker wilde dat nog in houden van het bedrag dus wij moesten nog even 8000 zelf betalen aan de notaris die we dan uit een bouw depot konen halen. 8)7 Dus we moesten het geld zelf nog inleggen wat we nodig hadden voor de verbouwing die we dan op afbetaling we terug kregen. Het gaat soms heel heel raar met de aanschaf en als je dan hier 3000 dan weer 4000 en oh nog even 2000 dan kan op eens de rek er uit zijn en dan is een extra 1000 euro op eens echt te veel. En we hadden nog een rest schuld van de vorige woning waar je een hele mooie verse auto voor kon kopen. Maar goed alles is gelukt en we zijn nu rustig financieel alles op orde aan het brengen.
ACRNM schreef op maandag 17 juli 2017 @ 21:11:
[...]

En dat lijkt hier ook een beetje aan de hand....want 3x raden wie er 2 uur later weer aan de telefoon hing. De makelaar met de vraag of ik toch niet nog even wilde bellen om te kijken wat er uit kon komen.
Gezegd dat ik dat best even wilde doen (zat toch in de auto). Even kort een praatje gehad met verkoper en die kwam met het verhaal dat er nu 2 biedingen lagen (beide onder de 235k) en hij dan graag voor half 6 vandaag een uiterst bod ontving. Overigens was hij ook eerlijk in het feit dat ze er gewoon het maximale uit willen halen en wij het minimale uiteraard. Wederom een strakke deadline dus en waarschijnlijk om nog wat druk te zetten.

Even laten wachten en om kwart over 5 terug gebeld met de boodschap: 230k, onder voorbehoud geen euro meer en take it or leave it. Binnen een minuut had ik het bod medegedeeld en weer opgehangen, verkoper klonk enigszins verbaasd en wist niet helemaal hoe te reageren toen ik dit zo resoluut bracht. Direct daarna de makelaar gebeld en hetzelfde medegedeeld. Die gaf aan het een net bod te vinden en dat we de verkoper: "waarschijnlijk nu wel wat in verwarring hadden gebracht". Die hadden vast verwacht er nog wel wat meer uit te kunnen slepen i.p.v. dat wij onze poot stijf hielden op 230k (de makelaar wist inmiddels ook al wel dat we rond dat prijsgebied als max. zaten te denken namelijk). Nu is het up to them, dit was het, meer zal het niet worden en zo niet dan pech.
Geweldig hoe dit loopt kan best zijn dat jullie eigenlijk de enige zijn en dat ze gewoon de boel aan het opdrijven zijn. Mooi dat je ze dan even verbaast laat zijn. Wij ook gewoon na een hoop gedoe aan gegeven dat we het zat zijn dus een bod van 1500 minder (we hadden wat discussie over het overnemen van een koelkast en dat was de waarde van de koelkast ongeveer plus wat andere kleine dingen) en dat is het laatste bod en je heb tot morgen ochtend anders laat maar. De makelaar in de stress maar goed we hadden al 20k minder dan de net verlaagde vraagprijs dus totaal in een maand tijd 45k minder voor de woning gekregen en dan nog een stap minder. Maar het werkte prima gewoon je niet van je stuk laten brengen bieden wat jij het waard vind en weg lopen als het niet lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@MeZZiN Tja, als alles echt zo ontzettend krap is dan is het inderdaad een ander verhaal. Maar ik mag toch hopen dat de meesten wel een paar duizend euro kunnen opvangen. Zeker bij de aankoop van een huis heb je toch wat reserves nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
Helemaal waar alleen als je verkoopt en met een rest schuld zit die die nieuwe hypotheek verstrekken besluit niet over te nemen dan kan je nog zo goed plannen maar dan wordt het lastig. We hebben het netjes allemaal gered maar als er bij ons nog een paar duizend extra nodig was dan hadden we wel even een probleem gehad. We hadden graag een uitbouw gehad etc maar dat moet nu even wachten. geen groot probleem maar goed jammer is het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met erfpacht in Rotterdam?

Ik heb recent een woning gekocht uit 1991 op 99-jarige erfpachtgrond, waarvan de canon momenteel t/m 2041 is afgekocht. Ik heb de mogelijkheid om de resterende canon, dus van 2041 t/m 2090 ook af te kopen, maar dat moet ik dan binnen vier weken na overdracht aangeven.

De afkoopsom voor 2041 t/m 2090 is overzichtelijk (ongeveer 14k) en ik overweeg een deel van de winst op mijn vorige woning daarvoor aan te wenden.

Het aanbod van 'concurrerende' woningen in dezelfde wijk en prijsklasse is vrij heterogeen: sommige hebben eigen grond, andere erfpacht die t/m 2041 is afgekocht en een enkeling heeft al t/m 2090 afgekocht.

Ik verwacht hier ongeveer 10 tot 15 jaar te wonen, dus als ik in 2030 zou verkopen, dan heeft de opvolgende koper te maken met erfpacht die na 11 jaar afloopt. De huidige (afgekochte) canon is vastgesteld naar het prijspeil en de grondwaarde van 1991, dus als die in 2041 opnieuw wordt vastgesteld, dan zal er vermoedelijk een zeer forse stijging komen.

Puur gevoelsmatig denk ik dat afkopen heel verstandig is, maar ik krijg er nog niet echt de vinger achter.

Iemand ervaringen en/of ideeën? :)

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:03
Nu is het up to them, dit was het, meer zal het niet worden en zo niet dan pech.
Hoe is dit verhaal afgelopen? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@nare man Dat is toch puur speculeren? Wellicht is de grond in 2041 een stuk minder waard, wellicht een stuk meer. Het is erg lastig om te zeggen wat de impact van de technologische ontwikkelingen voor de komende ~25 jaar gaat zijn op grondwaarde in grote steden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Tsurany schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 10:13:
@nare man Dat is toch puur speculeren? Wellicht is de grond in 2041 een stuk minder waard, wellicht een stuk meer. Het is erg lastig om te zeggen wat de impact van de technologische ontwikkelingen voor de komende ~25 jaar gaat zijn op grondwaarde in grote steden.
Denk jij serieus dat de komende 25 jaar de grondwaarde in een stad als Rotterdam mogelijk naar beneden gaat? 8)7

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Harrie_ schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 10:16:
[...]

Denk jij serieus dat de komende 25 jaar de grondwaarde in een stad als Rotterdam mogelijk naar beneden gaat? 8)7
Ja, ik denk dat dit goed mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Tsurany schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 10:18:
[...]

Ja, ik denk dat dit goed mogelijk is.
Nou, verklaar je nader, de grondprijs in de grote steden is de afgelopen 70 jaar al niet gezakt dus waarom zou dit de komende 25 jaar dan wel gebeuren? Krijgen we een nieuwe dikke crisis of verwacht je de komende 25 jaar negatieve inflatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Harrie_ schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 10:20:
[...]

Nou, verklaar je nader, de grondprijs in de grote steden is de afgelopen 70 jaar al niet gezakt dus waarom zou dit de komende 25 jaar dan wel gebeuren? Krijgen we een nieuwe dikke crisis of verwacht je de komende 25 jaar negatieve inflatie?
Ik verwacht niks, ik vind het alleen ontzettend dom om er maar vanuit de gaan dat de grondprijs in de steden altijd zal blijven stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:22
Tsurany schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 10:22:
[...]

Ik verwacht niks, ik vind het alleen ontzettend dom om er maar vanuit de gaan dat de grondprijs in de steden altijd zal blijven stijgen.
Maar zo werkt de wereld nu wel.. geld wordt minder waard, alles wordt duurder. Inflatie inflatie... als dat niet meer het geval is, zal hetzelfde waarschijnlijk ook gelden voor je woning. Heb je toch hele andere problemen erbij. Als je echt verwacht 10 jaar daar te wonen, zou ik het persoonlijk niet doen. Je kan het systeem op voorhand niet verslaan (idem. met hypotheekrentes bijvoorbeeld), alleen op 'geluk'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Def1ant schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 10:26:
[...]

Maar zo werkt de wereld nu wel.. geld wordt minder waard, alles wordt duurder. Inflatie inflatie... als dat niet meer het geval is, zal hetzelfde waarschijnlijk ook gelden voor je woning. Heb je toch hele andere problemen erbij. Als je echt verwacht 10 jaar daar te wonen, zou ik het persoonlijk niet doen. Je kan het systeem op voorhand niet verslaan (idem. met hypotheekrentes bijvoorbeeld), alleen op 'geluk'.
De grondprijs moet natuurlijk harder stijgen dan de inflatie om de grond daadwerkelijk meer waard te laten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Tsurany schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 10:22:
[...]

Ik vind het nogal wat om te roepen dat het dom vind om te denken dat...
In het verleden behaalde resultaten bieden natuurlijk geen garantie voor de toekomst, maar ons syteem werkt nou eenmaal op inflatie. Je zuurverdiende euro is over 30 jaar gewoon minder waar dan dattie nu is dat is altijd zo geweest dus ik zie niet in waarom dat over 30 jaar anders zou zijn. Als jij denk dat het mogelijk anders uitpakt dan is dat natuurlijk je goed recht maar beargumenteer het dan ook. Simpelweg ongefundeerd roepen dat je iets dom vind slaat natuurlijk nergens op...
Tsurany schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 10:28:
[...]

De grondprijs moet natuurlijk harder stijgen dan de inflatie om de grond daadwerkelijk meer waard te laten worden.
Relatief gezien helemaal waar natuurlijk. In absolute aantallen not so much. Het ging om een erfpachtregeling van 14k. Stel dat we de komende 25 jaar een inflatie hebben van 50% maar de grond wordt 'slechts' 25% meer waard, dan heb je in 2041 toch nog steeds te maken een hogere erfpacht?

[ Voor 24% gewijzigd door Harrie_ op 21-07-2017 10:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Carnoustie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:24
Altijd afkopen... Het gaat er in dit specifieke geval helemaal niet om of die grond nu "een paar tientjes" meer of minder waard wordt, maar om de onzekerheid voor toekomstige kopers. Wat dat betreft is een jaar of tien te gaan dan ook precies " verkeerd". Dichtbij genoeg om daar de gevolgen van te ondervonden, maar weer te ver om precies in te kunnen schatten wat er qua kosten gaat gebeuren. Straks wil jij verkopen, maar begint toevallig tegelijkertijd de geruchtenmachine te draaien over enorme kostenstijgingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Carnoustie schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 10:33:
Altijd afkopen... Het gaat er in dit specifieke geval helemaal niet om of die grond nu "een paar tientjes" meer of minder waard wordt, maar om de onzekerheid voor toekomstige kopers. Wat dat betreft is een jaar of tien te gaan dan ook precies " verkeerd". Dichtbij genoeg om daar de gevolgen van te ondervonden, maar weer te ver om precies in te kunnen schatten wat er qua kosten gaat gebeuren. Straks wil jij verkopen, maar begint toevallig tegelijkertijd de geruchtenmachine te draaien over enorme kostenstijgingen...
Dit! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy

Jiffy

God, you're ugly!

Helemaal mee eens. Als je dan zo nodig aan de erfpacht moet gaan én je combineert dat met de in jouw situatie van toepassing zijnde termijnen, is afkopen de meest zekere optie en bij verkoop over ~10 jaar dan ook sterk te prefereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-09 10:21

Barrycade

Through the...

Ja en 14K is nu ook niet een bedrag dat wereldschokkend te noemen is.

In het theoretische geval dat de grondprijs zakt zit je toch al met gebakken peren aangezien je huis dan waarschijnlijk ook minder waard is geworden.

Voor 14K kan je er dus zorgeloos blijven wonen (indien noodzakelijk / wenselijk) tot aan je dood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Precies. In dat geval (dat ik niet zo waarschijnlijk acht; maar daar kunnen we een heel topic over volschrijven) ga ik toch niet verhuizen, maar blijf ik lekker zitten waar ik zit. Ook in dat geval is het in mijn eigen belang dat ik nu afkoop.

Veel dank voor de reacties tot zover :)

[ Voor 74% gewijzigd door nare man op 21-07-2017 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egeau
[...]

Die hadden vast verwacht er nog wel wat meer uit te kunnen slepen i.p.v. dat wij onze poot stijf hielden op 230k (de makelaar wist inmiddels ook al wel dat we rond dat prijsgebied als max. zaten te denken namelijk). Nu is het up to them, dit was het, meer zal het niet worden en zo niet dan pech.
Nog wat gehoord? Ben wel benieuwd hoe dit is afgelopen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:51

-tom-562

Oliesjeik

Tsurany schreef op maandag 17 juli 2017 @ 13:11:
Kan ook gewoon tactiek zijn natuurlijk. Verkopende makelaar van het husi wat wij gekocht hebben, zei ook dat er nauwelijks iets van de vraagprijs af kon (255k, en ze waren al gezakt van 315k). Bod gedaan van 235k, tegenbod van 250k, zakken kon niet volgens de verkopende makelaar. Tegenbod gedaan van 242,5k. Van de verkoper een bod gehad van 247,5k en dit was nu echt het eindbod. Uiteindelijk wij het allerlaatste bod gedaan van 245k (de NHG grens wat voor mij IMO ook gewoon logisch is, ik ga geen huis kopen net boven de NHG grens), en dat hebben ze uiteindelijk geaccepteerd :+

Maar idd, ik ben benieuwd wat het geworden is!

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:25
-tom-562 schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 15:55:
[...]

Kan ook gewoon tactiek zijn natuurlijk. Verkopende makelaar van het husi wat wij gekocht hebben, zei ook dat er nauwelijks iets van de vraagprijs af kon (255k, en ze waren al gezakt van 315k). Bod gedaan van 235k, tegenbod van 250k, zakken kon niet volgens de verkopende makelaar. Tegenbod gedaan van 242,5k. Van de verkoper een bod gehad van 247,5k en dit was nu echt het eindbod. Uiteindelijk wij het allerlaatste bod gedaan van 245k (de NHG grens wat voor mij IMO ook gewoon logisch is, ik ga geen huis kopen net boven de NHG grens), en dat hebben ze uiteindelijk geaccepteerd :+

Maar idd, ik ben benieuwd wat het geworden is!
In jouw situatie niet van toepassing, maar in een "oververhitte" situatie waarin meerdere kopers aan het bieden zijn kan het best helpen om iets boven die NHG grens te bieden, kans is groot dat de rest er net onder blijft.

Er zijn best manieren om een mouw te passen aan die koopsom om toch je NHG te krijgen: (1) hopen dat het huis onder de NHG grens getaxeerd wordt (bij een grensgeval schijnt dat in de praktijk wel wat "gestuurd" te kunnen worden) of (2) die paar duizend dat je er boven komt bestemmen als koopsom voor roerende zaken die achterblijven.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-08 15:18

Mojo

The Power Within

Kan ik ook beamen. Erfpacht heeft een negatief sentiment gekregen in de markt door een aantal malafide particuliere instanties. Bovendien is er ook een situatie denkbaar dat de erfpacht niet opnieuw ter afkoop wordt aangeboden, maar dat de grondeigenaar gaat eisen dat er pacht betaald moet gaan worden, voor een nader te bepalen tarief.

Ik zou een hypotheekadviseur laten rekenen aan die €14k en nagaan of dat tarief inderdaad reeël is, maar het zeker wel kopen.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nare man
Mojo schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 16:32:
[...]

Kan ik ook beamen. Erfpacht heeft een negatief sentiment gekregen in de markt door een aantal malafide particuliere instanties. Bovendien is er ook een situatie denkbaar dat de erfpacht niet opnieuw ter afkoop wordt aangeboden, maar dat de grondeigenaar gaat eisen dat er pacht betaald moet gaan worden, voor een nader te bepalen tarief.

Ik zou een hypotheekadviseur laten rekenen aan die €14k en nagaan of dat tarief inderdaad reeël is, maar het zeker wel kopen.
Ja, particuliere erfpacht moet je absoluut vermijden, maar dit gaat om gemeentelijke erfpacht. De gemeente Rotterdam is daar trouwens alweer een hele tijd geleden mee gestopt, Prinsenland is één van de laatste wijken waar de grond nog in erfpacht werd uitgegeven (eerste helft jaren '90).

Het gaat overigens om afkoop van de resterende erfpacht, niet om verwerving van de grond (al is verwerving van de grond in eigendom meestal nog maar een kwestie van een paar duizend euro indien de erfpacht al volledig is afgekocht) .

[ Voor 13% gewijzigd door nare man op 21-07-2017 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-08 15:18

Mojo

The Power Within

nare man schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 16:46:
[...]

Ja, particuliere erfpacht moet je absoluut vermijden, maar dit gaat om gemeentelijke erfpacht. De gemeente Rotterdam is daar trouwens alweer een hele tijd geleden mee gestopt, Prinsenland is één van de laatste wijken waar de grond nog in erfpacht werd uitgegeven.

Het gaat overigens om afkoop van de resterende erfpacht, niet om verwerving van de grond (al is verwerving van de grond in eigendom meestal nog maar een kwestie van een paar duizend euro indien de erfpacht al volledig is afgekocht) .
Dan is een situatie ook niet ondenkbaar dat de gemeente de erfpachtcontracten verkoopt aan een of andere vastgoedontwikkelaar ofzo...

Wat is de erfpachtcanon nu dan? Daar is wel een rekenformule voor wat een gangbaar tarief is.

Overigens zou ik sterk adviseren om volledig eigendom te verkrijgen. Of je nu maandelijks betaald of eenmalig maakt dan niet zoveel meer uit.

[ Voor 13% gewijzigd door Mojo op 21-07-2017 16:48 ]

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nare man
Misschien :)

Het feit dat wij legio vervelende situaties en scenario's kunnen bedenken, betekent in ieder geval al dat een toekomstige koper daar ook mee te maken zal kunnen gaan krijgen en dan vermoedelijk eieren voor zijn geld zal kiezen.

[ Voor 15% gewijzigd door nare man op 21-07-2017 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

nare man schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 16:48:
Misschien :)

Het feit dat wij legio vervelende situaties en scenario's kunnen bedenken, betekent in ieder geval al dat een toekomstige koper daar ook mee te maken zal kunnen gaan krijgen en dan vermoedelijk eieren voor zijn geld zal kiezen.
Daarom sowieso die erfpacht afkopen tot 2091, als jij het te koop aanbiedt in 2030 dan zal een koper er niet snel op afknappen dat de 'erfpacht over 61 jaar afloopt', daarna zoals hierboven genoemd kijken of je voor een kleine investering meer volledig eigenaar van de grond kunt worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonkhuijzen
  • Laatst online: 15-09 15:44

lonkhuijzen

100% ADH

nare man schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 09:56:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met erfpacht in Rotterdam?

Iemand ervaringen en/of ideeën? :)
Niet een directe ervaring als eigenaar maar wel als zoekende. Een tijd geleden zitten kijken voor woningen in Rotterdam waarbij ook de erfpacht woningen mee deden en bij mij gingen de woningen met erfpacht korter dan 30 jaar van het lijstje. Als koper vond ik het te ondoorzichtig /onvoorspelbaar wat nu de afkoopwaarde kon zijn. Ik kon er zelf geen financiële toekomstplanning op maken.

Jij krijgt nu de gelegenheid als toekomstig woning verkoper dat stuk gemakkelijker te maken voor je toekomstig woningkoper.

Dus vanuit dat perspectief zou ik afkopen.

5,85kWp 15x Sunpower Max3 390Wp OZO | live PV output | LabelA@‘78

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
De gemeente Rotterdam is daar trouwens alweer een hele tijd geleden mee gestopt, Prinsenland is één van de laatste wijken waar de grond nog in erfpacht werd uitgegeven (eerste helft jaren '90).
In Nesselande is er ook nog genoeg op erfpacht uitgegeven, mijn zus had daar een huis op erfpacht. Na een jaar of vijf kon je de grond alsnog zelf kopen. Dat heeft ze dan ook gedaan. Ondertussen woont ze al weer ergens anders 8)

Ik weet niet of je in Prinsenland de grond ook kan kopen, maar als dat een mogelijkheid is dan zou ik het zeker doen. Maar ja, ik zou sowieso al geen huis kopen op erfpacht, juist vanwege alle verhalen er om heen. Ik heb gewoon geen zin in dat soort gedoe. Dat is natuurlijk voor iedereen anders; bij mijn zus en zwager woog dat minder zwaar dan locatie, locatie, locatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
[...]
Wat kost directe verwerving van de grond? Ik zou altijd eerst die prijs willen weten voordat ik de erfpacht afkoop :)

offtopic:
En kan je geanonimiseerde gegevens over erfpacht in de rest van de wijk opvragen met een verzoek in het kader van de Wet openbaarheid Bestuur of Wet hergebruik Overheidsinformatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ACRNM
Egeau schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 15:35:
[...]

Nog wat gehoord? Ben wel benieuwd hoe dit is afgelopen!
President schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 10:08:
[...]

Hoe is dit verhaal afgelopen? >:)
Het huis staat inmiddels op "verkocht onder voorbehoud", uiteraard hebben wij geen enkel teken van leven meer ontvangen en zagen we dit zelf op Funda. Ook de moeite niet meer genomen om er nog achteraan te bellen eigenlijk, wij zijn er wel klaar mee op deze manier.

Aanstaande dinsdag hebben we weer een nieuwe bezichtiging, nieuwe kansen :) Maar ook daar was de makelaar alweer fijn bezig: "ja uuuh..Dinsdag beginnen we met bezichtigingen, dat kan nog om half 1 en half 2" (huis is er afgelopen Donderdag op gezet...). "dat wordt moeilijk tijdens kantooruren" "ja, nou 17:00 zou ook nog kunnen. Daarna kan ik niet garanderen dat het nog niet verkocht is" "OK, ik moet even kijken of dat lukt, bel je terug" *bel even later terug* "Dinsdag 17:00 is goed" " Ja...OK...uuhhmm...Ja sorry ik moet even kijken, pfff er zijn alweer 80 duizend aanvragen gekomen..uuhh...ja, nee, gaat lukken, dinsdag 17:00 daaaaag" .....seriously....makelaars..... |:(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nare man
Als je bij dit huis nu weer aan het lijntje wordt gehouden c.q. achter het net vist dan moet je misschien toch eens aan een aankoopmakelaar denken.

[ Voor 5% gewijzigd door nare man op 22-07-2017 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Laatst online: 21:20

Bezulba

Formerly known as Eendje

nare man schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 19:32:
Als je bij dit huis nu weer aan het lijntje wordt gehouden c.q. achter het net vist dan moet je misschien toch eens aan een aankoopmakelaar denken.
Helemaal mee eens. Zeker als je zelf geen tijd hebt om tijdens kantooruren te bezichtigen zul je het toch moeten uitbesteden of teleurstelling op teleurstelling accepteren.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:50

Sandyman538

SandstorM [148839]

En misschien accepteren dat het op dit moment een verkopersmarkt is en niet een kopersmarkt.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
Ik denk vooral flexibeler zijn met je tijden. Alleen buiten kantooruren kunnen/willen bezichtigen is wel een grote handicap, dan wéét je gewoon dat anderen je -in ieder geval met de bezichtiging- vóór zullen zijn.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groggy
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
ACRNM schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 19:09:
[...]

[...]

Het huis staat inmiddels op "verkocht onder voorbehoud", uiteraard hebben wij geen enkel teken van leven meer ontvangen en zagen we dit zelf op Funda. Ook de moeite niet meer genomen om er nog achteraan te bellen eigenlijk, wij zijn er wel klaar mee op deze manier.

Aanstaande dinsdag hebben we weer een nieuwe bezichtiging, nieuwe kansen :) Maar ook daar was de makelaar alweer fijn bezig: "ja uuuh..Dinsdag beginnen we met bezichtigingen, dat kan nog om half 1 en half 2" (huis is er afgelopen Donderdag op gezet...). "dat wordt moeilijk tijdens kantooruren" "ja, nou 17:00 zou ook nog kunnen. Daarna kan ik niet garanderen dat het nog niet verkocht is" "OK, ik moet even kijken of dat lukt, bel je terug" *bel even later terug* "Dinsdag 17:00 is goed" " Ja...OK...uuhhmm...Ja sorry ik moet even kijken, pfff er zijn alweer 80 duizend aanvragen gekomen..uuhh...ja, nee, gaat lukken, dinsdag 17:00 daaaaag" .....seriously....makelaars..... |:(
In welke regio zoek je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dat kan, is zelfs heel gebruikelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tsurany schreef op zondag 23 juli 2017 @ 10:16:
Dat kan, is zelfs heel gebruikelijk.
Bedankt voor het bevestigen. Ik ben maar een groentje op dit gebied en wil ook niet asociaal overkomen.. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-09 15:22
Je kunt gewoon een bod doen met voorbehoud van financiering. Overigens zijn er wel 100 online aanbieders waar je binnen 5 minuten een goede indicatie hebt van wat je kunt lenen.

Zou daar even kijken of het reëel is dat je het huis ook kunt kopen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

artbij schreef op zondag 23 juli 2017 @ 10:25:
Je kunt gewoon een bod doen met voorbehoud van financiering. Overigens zijn er wel 100 online aanbieders waar je binnen 5 minuten een goede indicatie hebt van wat je kunt lenen.

Zou daar even kijken of het reëel is dat je het huis ook kunt kopen.
Vorige week al enkele keren gedaan bij verschillende partijen en ik kom gemiddeld 35k boven de vraagprijs uit. Ik verwacht dat dit wel genoeg marge is voor een correcte berekening bij een hypotheekadviseur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• groggy
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 23 juli 2017 @ 10:27:
[...]

Vorige week al enkele keren gedaan bij verschillende partijen en ik kom gemiddeld 35k boven de vraagprijs uit. Ik verwacht dat dit wel genoeg marge is voor een correcte berekening bij een hypotheekadviseur.
Wat denk je dat die hypotheekadviseur doet? Het is echt niet alsof hij uren berekening gaat zitten maken met de rekenmachine. Die klapt ook gewoon wat gegevens in een rekenmodel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

groggy schreef op zondag 23 juli 2017 @ 10:29:
[...]

Wat denk je dat die hypotheekadviseur doet? Het is echt niet alsof hij uren berekening gaat zitten maken met de rekenmachine. Die klapt ook gewoon wat gegevens in een rekenmodel.
Hetgeen dat mij de vorige keer juist verbaasde was dat het bedrag daar toch wel ruim 5% hoger lag dan bij de online forms. Vandaar dat ik mijn twijfels had/heb bij de correctheid daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

groggy schreef op zondag 23 juli 2017 @ 10:29:
Verwijderd schreef op zondag 23 juli 2017 @ 10:31:
Hetgeen dat mij de vorige keer juist verbaasde was dat het bedrag daar toch wel ruim 5% hoger lag dan bij de online forms. Vandaar dat ik mijn twijfels had/heb bij de correctheid daarvan.
En dat komt omdat
• de rekentool van de hypotheekadviseur iets meer variabelen meeweegt dan de gemiddelde 'simpele' online rekentool
• de hypotheekadviseur op de hoogte is van alle ins-/outs/voorwaarden van de hypotheekverstrekker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
Verwijderd schreef op zondag 23 juli 2017 @ 10:31:
[...]

Je kunt eens kijken op de sites van ABN AMRO en Rabobank. Die hebben rekentools die veel uitgebreider zijn dan die op de meeste sites.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Verwijderd schreef op zondag 23 juli 2017 @ 10:27:
[...]

35K boven de vraagprijs vind ik persoonlijk niet een heel grote marge. Ik weet niet in welke prijsklasse je zoekt, maar laat het 10-20% zijn, terwijl juist in zo'n online berekening, er behoorlijk wat variabelen zoals studieschuld enzo niet meegenomen zijn.

Je kunt de gok nemen door NU een bod uit te brengen onder voorbehoud van financiering maar persoonlijk vind ik dat, voordat je een goed 1e gesprek bij tenminste 1 betrouwbare bank hebt gehad, wat voorbarig en risicovol.

Kortom, ik zou of er op gokken dat dat huis er nog is nadat je een gesprek bent aangegaan, of als de wiedeweerga naar een goede hypotheekverstrekker toe gaan om een goede indicatie te hebben. (En mocht het huis weg zijn, dan weet je voor een volgende keer in ieder geval wel waar je aan toe bent.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

unezra schreef op zondag 23 juli 2017 @ 13:43:
[...]

35K boven de vraagprijs vind ik persoonlijk niet een heel grote marge. Ik weet niet in welke prijsklasse je zoekt, maar laat het 10-20% zijn, terwijl juist in zo'n online berekening, er behoorlijk wat variabelen zoals studieschuld enzo niet meegenomen zijn.
Misschien noem jij 10-20% geen grote marge, maar is dat dan relevant? Verwacht jij dat het huis boven de vraagprijs gaat worden verkocht?

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

CodeCaster schreef op zondag 23 juli 2017 @ 14:06:
[...]

Misschien noem jij 10-20% geen grote marge, maar is dat dan relevant? Verwacht jij dat het huis boven de vraagprijs gaat worden verkocht?
Nee, ik verwacht dat een hypotheekverstrekker in gevallen minder maximale hypotheek kan bieden dan noodzakelijk en vind 10-20% marge ten opzichte van iemands maximale hypotheek hoe dan ook onverstand.

Daarbij zit je met doorlooptijden. Als je NU nog met een bank moet gaan praten voor een 1e oriënterend gesprek (en zo'n zelfde gesprek met 2 of 3 anderen wilt voeren om te bepalen waar je je hypotheek gaat onderbrengen), is de gebruikelijke 8 weken behoorlijk krap.

Lukt het dan niet, of niet binnen die 8 weken, heb je een ander probleem.

Kortom, het gaat om 3 zaken / risico's:
  • 10%-20% van je maximale hypotheek af zitten vind ik persoonlijk erg krap
  • Geldverstrekker kan onder het bedrag uit komen dat een online calculator in eerste instantie geeft
  • Moment van bod tot rond hebben financiering is normaliter een week of 8 en dat is erg krap als je de eerste gesprekken met geldverstrekkers nog moet gaan voeren
Dat opgeteld en individueel, denk ik dat het niet verstandig is NU een bod uit te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
unezra schreef op zondag 23 juli 2017 @ 13:43:
[...]
Je kunt de gok nemen door NU een bod uit te brengen onder voorbehoud van financiering maar persoonlijk vind ik dat, voordat je een goed 1e gesprek bij tenminste 1 betrouwbare bank hebt gehad, wat voorbarig en risicovol.
Een bod onder voorbehoud van financiering is toch per definitie niet risicovol?

De tijdlijn daarna is kort en je schuift een risico af op de verkoper maar dat weet hij wanneer hij het bod accepteert. Een bod doen zonder voorbehoud financiering is extreem risicovol als je niet weet waar je staat.

Kiest een verkoper voor een bod met voorbehoud [zonder te wachten op/boven een bod zonder voorbehoud] dan accepteert hij dat risico.
offtopic:
Dit kan je aan twee kanten puur zakelijk spelen. Er is geen enkele reden voor de norm die je hier soms ziet, waar makelaar + verkoper puur zakelijk mogen zijn maar koper zich extreem net moeten gedragen (zonder dat zichtbaar, als tactiek te doen zodat de koop gegund wordt).

Zolang je als koper jouw intenties eerlijk zijn, de administratie op orde is en na het bieden snel het proces inzet zie ik er geen kwade wil of risico in

[ Voor 10% gewijzigd door ANdrode op 23-07-2017 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

ANdrode schreef op zondag 23 juli 2017 @ 14:14:
[...]
Een bod onder voorbehoud van financiering is toch per definitie niet risicovol?
Zeker wel. Want voor zover is het niet zelden een geldige reden dat je bij jouw favoriete geldverstrekker geen hypotheek kunt krijgen, maar is er de eis dat je in het geheel, bij geen enkele legitieme geldverstrekker, een hypotheek kunt krijgen.

Ben je goed in de aap gelogeerd als je in zee moet gaan met een geldverstrekker die mogelijk veel hogere tarieven (rente en advies) hanteerd of waar je om wat voor reden dan ook niet graag mee in zee zou willen gaan.
De tijdlijn daarna is kort en je schuift een risico af op de verkoper maar dat weet hij wanneer hij het bod accepteert. Een bod doen zonder voorbehoud financiering is extreem risicovol als je niet weet waar je staat.
Hoe dan ook wil je een bod onder voorbehoud van financiering doen, maar ik zou dat nooit doen zonder eerst al een aantal 1e gesprekken te hebben gevoerd zodat je globaal weet binnen welke range realistisch is en welke maandlasten je kunt verwachten.

Pas nadat je 2, 3 gesprekken hebt gevoerd en een voorkeurs financier hebt, zou ik gaan bezichtigen en denken over het uitbrengen van een bod op welk huis dan ook.
Kiest een verkoper voor een bod met voorbehoud [zonder te wachten op/boven een bod zonder voorbehoud] dan accepteert hij dat risico.
offtopic:
Dit kan je aan twee kanten puur zakelijk spelen. Er is geen enkele reden voor de norm die je hier soms ziet, waar makelaar + verkoper puur zakelijk mogen zijn maar koper zich extreem net moeten gedragen (zonder dat zichtbaar, als tactiek te doen zodat de koop gegund wordt).

Zolang je als koper jouw intenties eerlijk zijn, de administratie op orde is en na het bieden snel het proces inzet zie ik er geen kwade wil of risico in
Zie mijn 3 aangedragen redenen waarom ik het nu voor @DjentPirate te vroeg vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

unezra schreef op zondag 23 juli 2017 @ 14:10:
[...]

Nee, ik verwacht dat een hypotheekverstrekker in gevallen minder maximale hypotheek kan bieden dan noodzakelijk en vind 10-20% marge ten opzichte van iemands maximale hypotheek hoe dan ook onverstand.
Dat mag je vinden, maar er zijn legio mensen die minder dan twee ton kunnen lenen. Mag iemand die 180K kan krijgen dan niet bieden op een huis van 160K van jou? Ik zie niet in waarom.

Wat betreft de doorlooptijden en risico's met überhaupt niet kunnen krijgen van een hypotheek van zelfs maar de gewenste hoogte heb je wellicht een punt, maar ik zou me niet blindstaren op die marge.

[ Voor 4% gewijzigd door CodeCaster op 23-07-2017 14:27 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:50

Sandyman538

SandstorM [148839]

unezra schreef op zondag 23 juli 2017 @ 14:20:
[...]

Zeker wel. Want voor zover is het niet zelden een geldige reden dat je bij jouw favoriete geldverstrekker geen hypotheek kunt krijgen, maar is er de eis dat je in het geheel, bij geen enkele legitieme geldverstrekker, een hypotheek kunt krijgen.
Standaard nvm contract is tegenwoordig 1 afwijzing bij een legitieme geldverstrekker genoeg. Dus redelijk overdreven om er zo in te zitten. Al ben ik het wel met je eens dat zo'n niet voorbereide koper super irritant is voor een verkoper.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

CodeCaster schreef op zondag 23 juli 2017 @ 14:26:
[...]
Dat mag je vinden, maar er zijn legio mensen die minder dan twee ton kunnen lenen. Mag iemand die 180K kan krijgen dan niet bieden op een huis van 160K van jou? Ik zie niet in waarom.
Ik vind het om diverse redenen onverstandig.
Da's iets anders dan "ik vind dat het niet mag".

Persoonlijk zou ik een marge van minimaal 50% aan houden, maar eigenlijk adviseren te gaan voor een hypotheek dat, met mogelijk wat snoei werk in uitgaven, zo goed als op 1 inkomen te dragen is.
Wat betreft de doorlooptijden en risico's met überhaupt niet kunnen krijgen van een hypotheek van zelfs maar de gewenste hoogte heb je wellicht een punt, maar ik zou me niet blindstaren op die marge.
@DjentPirate geeft zelf aan onervaren te zijn op gebied van huizen kopen. Dan is werkelijk alles aan het kopen van een huis nog nieuw en vraag ik me ook af of er wel een goede financiële berekening aan vooraf is gegaan over welk netto maandbedrag nog prettige leefruimte oplevert. Dat moet het uitgangspunt zijn. Anders werk je om je huis te betalen en ben je bij de eerste de beste tegenslag meteen zoek.

Wat ook belangrijk is: Is er spaargeld. (En voldoende om de advieskosten te betalen en te kunnen verhuizen. 101% van de verkoopsom is niet meer genoeg om het huis in eigendom te krijgen.)
Sandyman538 schreef op zondag 23 juli 2017 @ 14:31:
[...]
Standaard nvm contract is tegenwoordig 1 afwijzing bij een legitieme geldverstrekker genoeg. Dus redelijk overdreven om er zo in te zitten.
Check.
Al ben ik het wel met je eens dat zo'n niet voorbereide koper super irritant is voor een verkoper.
Ik denk dat het bij onderhandelingen een strategisch voordeel oplevert als je als koper al *weet* of je de financiering rond gaat krijgen en hoe veel marge je hebt.

Als koper sta je heel wat sterker als je een bod neer kunt leggen waarvan je weet dat het geen probleem gaat zijn voor de bank en waarbij je weet dat de maandelijkse lasten meer dan prima op te hoesten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
Sandyman538 schreef op zondag 23 juli 2017 @ 14:31:
[...]

Standaard nvm contract is tegenwoordig 1 afwijzing bij een legitieme geldverstrekker genoeg. Dus redelijk overdreven om er zo in te zitten. Al ben ik het wel met je eens dat zo'n niet voorbereide koper super irritant is voor een verkoper.
Dit. Verspil niet elkaars tijd en geld en zorg dat je eerst weet wat je kunt lenen. Het verstandigste is eerst langs de adviseur, niet alle relevante informatie wordt uitgevraagd in de meeste standaard-calculatortjes op websites. Ook kan de adviseur je wijzen op zaken die je vantevoren kan regelen en stukken die je alvast kan verzamelen, dit teneinde tijd te besparen in het aanvraagproces.

Wij hadden onszelf van te voren al behoorlijk ingelezen... dachten we! De adviseur kwam met een aantal zeer nuttige tips waardoor we echt goedkoper uit zijn, een verstandige hypotheek krijgen en alles zo geregeld dat er geen financiële ellende overblijft bij overlijden of arbeidsongeschiktheid van één van ons, daarbij was er qua hypotheek zelfs nog iets méér mogelijk dan we aanvankelijk dachten en dat zoals gezegd dus tegen lagere lasten dan we dachten.

Hierdoor is simpel gezegd een hele mooie woning binnen ona bereik gekomen waarvan we vooraf dachten dat dat voor ons niet haalbaar was.

[ Voor 28% gewijzigd door Glenfiddich op 23-07-2017 14:48 ]

Catch a smile out there!

Pagina: 1 ... 51 ... 366 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7